Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 220 ... 354 Laatste
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:03
Hier is het na een half jaar zoeken ook verleden week onverwacht gelukt. Maandag gebeld voor een huis wat al een paar dagen op funda stond. Meestal ben je dan al te laat om een bezichtiging te krijgen. Maar de makelaar hanteerde voor dit huis een woning sollicitatie.

Ik krijg hier meestal echt de kriebels van maar ik dacht waarom niet ik vul de vragen wel in. 10 minuten later teruggebeld dat we mochten komen op de donderdag zelfde week eind van de dag. Toen samen wezen kijken en het was toch wel een erg leuk huis niet in Arnhem waar we zochten maar in Elst een dorp net tussen Arnhem en Nijmegen in.

Tijdens de bezichtiging gevraagd wanneer een eventueel bod gedaan moest worden en dat moest de zelfde avond nog (SLIK) Eenmaal thuis walter living en een calcasa rapport opgevraagd en met die gegevens een bod gedaan. Diezelfde avond teruggebeld dat we het hadden.

Nu rest enkel nog de hypotheek rondkrijgen in zeeeer korte tijd maar dat moet goed komen volgens onze financieel adviseur.

Dit alles zonder aankoop makelaar gedaan en geboden met voorbehoud van financiering. Cliche tip van mijn kant laat je niet gek maken om te bieden zonder voorbehoud of meer te bieden dan je wil het juiste huis komt vanzelf langs. nog een iets minder cliche tip: Maak een gratis account op makelaarsland aan daar komen alle NVM huizen op te staan voordat ze op funda komen. Elk huis waar ik voor belde was ik bijna altijd de eerste die belde.

kan het nog steeds niet helemaal geloven. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Mjelnir op 01-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Mjelnir schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:59:
[....]nog een iets minder cliche tip: Maak een gratis account op makelaarsland aan daar komen alle NVM huizen op te staan voordat ze op funda komen. Elk huis waar ik voor belde was ik bijna altijd de eerste die belde.[...]
Alleen de huizen die worden verkocht via makelaarsland komen daar eerder te staan. Nu is makelaarsland nog wel de grootste makelaar van Nederland, dus dat zullen er wel wat zijn, maar wel een nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 22:10
Dracoz schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:41:
Vandaag het bericht gekregen dat de hypotheek voor elkaar is en de vrouw, mijn dochter en ik 10jan over kunnen naar het nieuwe huis *O*

Best wel spannend zo'n eerste huis kopen... Je blijft toch altijd denken, heb ik nou teveel geld uitgegeven of niet.
Je hebt altijd teveel geld uitgegeven. Daar vanuit gaan is wel zo veilig (en waarschijnlijk waar). Maar so wat? Gefeliciteerd!
Je moet ergens wonen. Ga je ook gelijk leren dat het nog niet klaar is met de uitgaves na zo'n koop :-)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

Mjelnir schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:59:
Cliche tip van mijn kant laat je niet gek maken om te bieden zonder voorbehoud of meer te bieden dan je wil het juiste huis komt vanzelf langs.
Dat noemen we survivorbias ;) . Dat het huis voor jou vanzelf langskwam (N=1) zegt niets over de kansen van anderen. Als men jouw advies opvolgt kan het maar zo zijn dat ze nog 10 jaar geen huis kunnen vinden.

Los daarvan: gefeliciteerd :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Caelorum schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:12:
[...]

Alleen de huizen die worden verkocht via makelaarsland komen daar eerder te staan. Nu is makelaarsland nog wel de grootste makelaar van Nederland, dus dat zullen er wel wat zijn, maar wel een nuance.
Goed om aan te geven inderdaad! Ik kwam echter zeer zelden een huis tegen op funda dat niet minimaal een dag eerder op makelaarsland stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:07

Rzaan

Altijd zoekende

Zojuist zag ik een huis op Funda dat ons enigszins beviel.
Stond duidelijk te laag op Funda. 285K
Gebeld, maar helaas, alles vol.

Ja, geen wonder, want er zijn honderden mensen die voor dat huis sowieso al 300K zouden betalen en het wordt waarschijnlijk verkocht voor 310-340K.
Dat weet de makelaar ook, dus waarom zet die domme muts dat huis voor zo weinig op Funda?

Het is een verkopersmarkt, dus je hoeft niet veel klanten te trekken door een beetje laag in te zetten.
Nu weet ze zeker dat 50% van de kijkers hoopt op een 'koopje'.
Mensen die meer willen bieden (zoals wij) kunnen al niet eens meer komen kijken.

Bij een ander huis van diezelfde makelaar, gebeurde ons dat al eerder.
Daar kon ik ook niet komen kijken. Ook niet toen in aangaf dat we zonder enig voorbehoud wilden kopen, en als het moest overmorgen het geld kon overmaken.
Dat huis stond voor 550K te koop. Ik had zelf iets van 620K willen bieden en het huis is verkocht voor 600K.
De verkopers is dus 20K door de neus geboord.
Maar de makelaar krijgt vast een goede review "Ons huis was binnen no-time verkocht dankzij Muts A"
Ja, dat was iemand uit de Josti-band ook gelukt in deze markt voor die prijs.

[ Voor 31% gewijzigd door Rzaan op 01-11-2021 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:29:
Zojuist zag ik een huis op Funda dat ons enigszins beviel.
Stond duidelijk te laag op Funda. 285K
Gebeld, maar helaas, alles vol.

Ja, geen wonder, want er zijn honderden mensen die voor dat huis sowieso al 300K zouden betalen en het wordt waarschijnlijk verkocht voor 310-340K.
Dat weet de makelaar ook, dus waarom zet die domme muts dat huis voor zo weinig op Funda?
....
Doe telefonisch een hoog bod met de voorwaarde dat je wel wilt komen kijken

[ Voor 41% gewijzigd door Revaes op 01-11-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat had ik bij het vorige huis zeker moeten doen.
(Die tip kwam ook van hier)

Dit huis wil ik toch echt vooraf effe met eigen ogen zien en ook met een aankoopmakelaar bespreken.
Staat namelijk in niet zo'n fijne buurt, en is qua M2's beetje klein (vooral beneden), maar heeft toch de door ons gewenste 4 slaapkamers.
Maar ik zal deze optie zeker met onze aankoopmakelaar bespreken. Dank daarvoor nogmaals.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Echt bijzonder dat men in deze tijd nog kiest voor een (overduidelijke) veel te lage vraagprijs. Je kan dan niet vooraf het kaf van het koren scheiden..

Als je een hype wil creëren, geef dan ook ruim baan aan bezichtigingen, zou ik zeggen. Organiseer desnoods een polonaise door het huis.

Ik snap je gevoel @Rzaan . Ik zou toch je bod neerleggen, onder dat voorbehoud. Dat geeft je dus altijd nog het recht om even te kijken. Ik denk dat ze daar dan wel genegen toe zijn, als je bod goed genoeg is.

Je hebt meteen een voordeel: als je met je bod te laag zit ten opzichte van andere kijkers/bieders, nodigen ze je niet uit. Zit je in de buurt, dan mag je komen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:42
Vraag is natuurlijk ook heo lang staond dat huis op Facebook? Heb je een Move account of iets vergelijksbaar waar je melding krijgt van aankomende verkopende huizen die aan je voorwaarden voldoet? Dat helpt enorm als je een bezichtiging wil plannen. Want op het moment dat ze op Funda komen ben je te laat. Komen ze op facebook meteen dezelfde dag bellen. 1 Dag er na kan al te laat zijn.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons kwam ook een verkoopmakelaar die de woning binnen zijn netwerk (Facebook ed) wilde verkopen. Funda is dan als laatste redmiddel indien er geen kijkers zijn of de financiering niet lukt.
Vind 't zelf niet zo'n strak plan, maar hij doet het vaker op die manier en zegt daar goed resultaat mee te halen.

We hebben uiteindelijk een andere makelaar gekozen die ook iets goedkoper is :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:33:
Echt bijzonder dat men in deze tijd nog kiest voor een (overduidelijke) veel te lage vraagprijs. Je kan dan niet vooraf het kaf van het koren scheiden..

Als je een hype wil creëren, geef dan ook ruim baan aan bezichtigingen, zou ik zeggen. Organiseer desnoods een polonaise door het huis.

Ik snap je gevoel @Rzaan . Ik zou toch je bod neerleggen, onder dat voorbehoud. Dat geeft je dus altijd nog het recht om even te kijken. Ik denk dat ze daar dan wel genegen toe zijn, als je bod goed genoeg is.

Je hebt meteen een voordeel: als je met je bod te laag zit ten opzichte van andere kijkers/bieders, nodigen ze je niet uit. Zit je in de buurt, dan mag je komen...
Die muts (ja, het is een dame) is gewoon een domoor.
Ze snapt gewoon niks van verkopen en doet haar klanten gewoon te kort.

Het kwam ook niet in onze zoekfunctie voor omdat we 300K als ondergrens hadden ingevuld. Het stond zondag op Funda. Normaliter is het echt wel voldoende als je dan op maandag belt in die regio.
Maar dit huis is zo goedkoop (in vergelijking tot vergelijkbare woningen) op Funda gezet dat het nogal wiedes is dat de bezichtigingen een kwartier na kantooropening vol zijn.
En die mede-muts aan de telefoon ook nog bijdehand doen tegen me aan de telefoon.

Ik ga binnenkort aan de verkoper van de andere woning (waar ik 620.000 had willen betalen en die voor 600.000 verkocht is) doorgeven dat ik 20.000 meer had willen betalen, en dat ik dit ook min of meer telefonisch had medegedeeld aan de makelaar. Maar ja 'kijken is helaas niet mogelijk'.
Toevallig zit een kennis met de verkoper op dezelfde sportschool.
Kijken of die verkoper dan nog zo blij is met de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Revaes schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:04:
[...]

Doe telefonisch een hoog bod met de voorwaarde dat je wel wilt komen kijken
Als de makelaar niet mee wil werken kan dit altijd nog bij de eigenaar (of via facebook :+). Het klinkt als een extreem luie makelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 09:50
De rente van 5 jaar vaste is op dit moment lager dan van 10 jaar vaste.
Waarom zegt mijn hypotheek adviseur dat "bij 5 jaar vaste moet ik op de rente 5% toetsen, daarom kan je minder lenen".
Wat denken jullie ?
https://www.hypotheek24.n...krente/volledig-overzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

ChUcKiE

Dus........

noucmen schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:34:
Waarom zegt mijn hypotheek adviseur dat "bij 5 jaar vaste moet ik op de rente 5% toetsen, daarom kan je minder lenen".
Wat denken jullie ?
Waarom vraag je hem zelf niet waarom hij iets zegt/aangeeft?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Wat denken jullie ?
Omdat dat gewoon de regel is. Bij minder dan 10 jaar vast moeten ze rekenen met een hogere toetsrente vanwege het extra risico dat je dan loopt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat denken jullie ?
Dat klopt. Voor de bepaling van het financieringslastpercentage wordt, bij kortere rentevastperiodes dan 10 jaar, gerekend met 5%.

Dat is opgenomen in de "Tijdelijke regeling hypothecair krediet", artikel 3 lid 9, onder c, juncto lid 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42
Dracoz schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:41:
Vandaag het bericht gekregen dat de hypotheek voor elkaar is en de vrouw, mijn dochter en ik 10jan over kunnen naar het nieuwe huis *O*

Best wel spannend zo'n eerste huis kopen... Je blijft toch altijd denken, heb ik nou teveel geld uitgegeven of niet.
Wat is teveel betaald? Als je blij bent met het huis en je de maandlasten straks goed kunt betalen is eenmaal getekend de koopprijs niet echt meer van belang.

Wat betreft het 'te veel betalen'. Van de verkoopmakelaar en verkopers van ons nieuwe huis hoorden wij vanochtend dat er in het dorp geruchten rond gingen dat het hoogste bod ip de woning nog zo'n 40.000 hoger zou liggen dan wat wij hebben betaald. En ons bod lag al fors boven de vraagprijs. Voor mij is dat een teken dat mensen ook elkaar helemaal gek maken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
redwing schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:36:
[...]

Omdat dat gewoon de regel is. Bij minder dan 10 jaar vast moeten ze rekenen met een hogere toetsrente vanwege het extra risico dat je dan loopt.
Extra risico ?
Ik zie alleen maar minder risico omdat het met een lagere rente is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:38:
[...]

Dat klopt. Voor de bepaling van het financieringslastpercentage wordt, bij kortere rentevastperiodes dan 10 jaar, gerekend met 5%.

Dat is opgenomen in de "Tijdelijke regeling hypothecair krediet", artikel 3 lid 9, onder c, juncto lid 10.
Dat is heel informatief, bedankt, ik ga proberen te lezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:29
Christ, waarom probeer je het nog?

Kortere rentevasteperiode = eerder opnieuw een rentevaste periode moeten vastleggen = meer sneller kans op hogere rentelast die je niet goed kan betalen, in combinatie met nog niet zoveel tijd hebben gehad om (extra) af te lossen.
Is extra risico voor hypotheekverstrekkers dat je dan niet opnieuw kan afsluiten.
Hypotheekadviseurs hebben de plicht om verder te kijken dan alleen je rentevasteperiode. Als je een lening aan wilt gaan die je in de toekomst misschien niet meer kan betalen, dan moet die niet aangesmeert worden.

[ Voor 35% gewijzigd door AceAceAce op 01-11-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ivow85 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:49:
[...]

Wat is teveel betaald? Als je blij bent met het huis en je de maandlasten straks goed kunt betalen is eenmaal getekend de koopprijs niet echt meer van belang.
Niet waar,
Wil jij voor een normale maaltijd voor 2 in een restaurant 200 euro betalen omdat jij dat kan ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
noucmen schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:45:
[...]

Niet waar,
Wil jij voor een normale maaltijd voor 2 in een restaurant 200 euro betalen omdat jij dat kan ?
Wel als dat de enige manier is om aan een bord eten in een restaurant in die stad te komen en er buiten nog 50 mensen staan die voor datzelfde bord eten willen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Niet waar,
Wel als die maaltijd van 200 euro de lekkerste maaltijd is die we kunnen betalen en we anders honger zouden lijden of genoegen moesten nemen met een vieze maaltijd van 100 euro. Bijzondere vergelijking trouwens om je eigen besluiteloosheid te illustreren |:(

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 01-11-2021 19:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:00

Ethirty

Who...me?

AceAceAce schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:43:
Christ, waarom probeer je het nog?
Waarom blijven mensen er op in gaan?

En nou heb ik ook nog zin om lekker luxe te gaan eten :9~

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat denken jullie ?
Betekent dit dat je, bijna drie week verder, nog steeds geen hypotheekofferte van de bank hebt gekregen? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:37:
[...]

Betekent dit dat je, bijna drie week verder, nog steeds geen hypotheekofferte van de bank hebt gekregen? :X
Ik denk dat hij het weer voor een vriend vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
Even een dubbelcheck, maar het is toch niet mogelijk om méér te lenen als je een lening afsluit met bijv. 30% aflossingsvrij? Of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
noucmen schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:36:
[...]
Extra risico ?
Ik zie alleen maar minder risico omdat het met een lagere rente is
Precies. En omdat er naast jou nog veel mensen dat denken is er een extra veiligheid ingebouwd. Want aangezien je verplicht af moet lossen tegenwoordig, zul je na 10 jaar een gedeelte van je huis hebben afgelost. En daarnaast meestal ook meer inkomen hebben. Mocht de rente dan echt gestegen zijn heb je meer buffer om het op te vangen en mocht je het echt niet meer kunnen betalen, heb je alsnog geen restschuld. Als je echter variabel pakt en de rente gaat komende jaren een paar procent omhoog heb je die buffer en extra falossing niet en zit je wel met een restschuld.

Dus vandaar dat je bij de korte looptijden minder kunt lenen. In het verleden is dat al iets te vaak fout gegaan.

Maar in jouw geval waar je voldoende inkomen hebt om de hypotheek heel ruim af te dekken (en je dus al weinig risico loopt) kun je het beste variabel pakken, tenzij je denkt dat de rente sterk gaat stijgen want dan moet je het juist lang vast zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 01-11-2021 20:36 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
Niet waar,
De belangrijkste vraag is of je wilt eten of niet? Die normale maaltijd voor 2 euro is nl. al jaren uitverkocht.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

Rmg

Ambianz schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:32:
Even een dubbelcheck, maar het is toch niet mogelijk om méér te lenen als je een lening afsluit met bijv. 30% aflossingsvrij? Of mis ik iets.
Wel iets meer, maar de extra leencapaciteit door de lagere maandlasten word wel weer vrij snel opgegeten door de risico-opslag en HRA.

Wat het scheelt moet je echt door je hypotheekadviseur laten berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 01-11-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij konden juist minder lenen met een gedeelte aflossingsvrij. Per 150k aflossingsvrij konden we 25k minder lenen. (Rabobank).
<10 jaar vs >10 jaar scheelde 90k
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Sport_Life schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:58:
[...]

Wij konden juist minder lenen met een gedeelte aflossingsvrij. Per 150k aflossingsvrij konden we 25k minder lenen. (Rabobank).
<10 jaar vs >10 jaar scheelde 90k

***members only***
Thanks. Ik ga het morgen even voorleggen bij de hypotheek adviseur.

Een 20k +- erbij zou het verhaal wat makkelijker maken, ik zit nu precies op een grensbedrag te zoeken. Maar goed in die situatie zitten wel meer mensen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In principe niet, maar er zijn specifieke gevallen denkbaar waarbij het iets meer oplevert qua leencapaciteit.

Op 20K meer hoef je denk ik niet te rekenen.

Kijk je in NHG-gebied (sub 325K) of daarboven? NHG staat namelijk geen aflossingsvrije delen toe die geen voortzetting zijn van een oude hypotheek. Dus dan zit je aan de “gewone” 100% ltv rentes, die zijn hoger. Dus maximum lening omlaag.

Als je meer wilt weten, zoek even op “nibud financieringslastpercentages 2021”. Je krijgt dan een mooie excel te zien met de systematiek. Aflossingsvrije delen worden getoetst als ware ze niet aflossingsvrij qua maandlast, maar met een andere (de ‘box 3’) tabel. Hou daarbij rekening met dat er vaak een renteopslag geldt voor aflossingsvrije hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:22:
[...]

In principe niet, maar er zijn specifieke gevallen denkbaar waarbij het iets meer oplevert qua leencapaciteit.

Op 20K meer hoef je denk ik niet te rekenen.

Kijk je in NHG-gebied (sub 325K) of daarboven? NHG staat namelijk geen aflossingsvrije delen toe die geen voortzetting zijn van een oude hypotheek. Dus dan zit je aan de “gewone” 100% ltv rentes, die zijn hoger. Dus maximum lening omlaag.

Als je meer wilt weten, zoek even op “nibud financieringslastpercentages 2021”. Je krijgt dan een mooie excel te zien met de systematiek. Aflossingsvrije delen worden getoetst als ware ze niet aflossingsvrij qua maandlast, maar met een andere (de ‘box 3’) tabel. Hou daarbij rekening met dat er vaak een renteopslag geldt voor aflossingsvrije hypotheken.
Gaat om een bedrag daarboven. Ik zoek in de prijscategorie 350 - 380. Met daarbij een overwaarde van ongeveer 100.

Het doel is om in een andere regio een vergelijkbare woning te vinden. Dat wil nog niet echt lukken, ik word regelmatig afgetroefd door biedingen net boven de 400. Het lijkt wel of alles met vraagprijs 340 - 380 daarop uitkomt.

Bedankt voor je info, ik ga die excel eens verder bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Toke_gt schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:48:
[...]

Wel als dat de enige manier is om aan een bord eten in een restaurant in die stad te komen en er buiten nog 50 mensen staan die voor datzelfde bord eten willen betalen.
Stellen we voor dat de "gemiddelde marktwaarde" van dit bord 100 euro is:
- Er zijn ook borden van 110-130 euro max ergens in de wijk die ook beschikbaar zijn vanavond.
- En 50 andere mensen willen ook vaak niet meer dan 120 gaan betalen

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 02-11-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mijn getekend offert van ABN is gisteren terug naar hun gestuurd. Met de huidige hypotheek adviseur hoef ik de volgende documenten niet opleveren
- IB aangifte 2020
- aanvullende voorzieningen werkgever

Terwijl ze wel waren gevraagd toen ik nog met een interne adviseur van ABN heb gesproken.

Kan het zijn dat
- die 2 documenten worden zo wie zo later gevraagd ?
- of het indienen via een intermediaire hypotheekadviseir is "makkelijker" dan het direct indienen naar een interne adviseur van ABN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:22:
[...]

“nibud financieringslastpercentages 2021”. Je krijgt dan een mooie excel te zien met de systematiek.
Hoi JanHenk,
Bedankt voor de informativiteit van je berichten m.b.t. hypotheek
In https://www.nibud.nl/wp-c...astnormen-2021-excel.xlsx zijn er veel informatie,
In wil graag hier induiken, maar hoe kan ik beginnen, misschien pak ik een voorbeeld en dan speel ik met dit tabel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
noucmen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:25:
[...]

Hoi JanHenk,
Bedankt voor de informativiteit van je berichten m.b.t. hypotheek
In https://www.nibud.nl/wp-c...astnormen-2021-excel.xlsx zijn er veel informatie,
In wil graag hier induiken, maar hoe kan ik beginnen, misschien pak ik een voorbeeld en dan speel ik met dit tabel ?
RTFM. Vrij vertaald: Pak het eerste tabblad 'toelichting', lees dat, en vul daar de variabelen in (bv inkomen 1, 2 etc). Mocht je nog meer info nodig hebben, lees dan de pagina's van het NIBUD door waar je die excel kan vinden. Als dat nog steeds niet duidelijk is heb je gewoon een adviseur nodig die je door alle kleine stapjes heen leidt, want met alle respect, als het NIBUD niet duidelijk voor je is, is het duidelijk dat het ver boven je pet is qua benodigde kennis en kunde.

[ Voor 24% gewijzigd door AceAceAce op 02-11-2021 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:31:
Mijn getekend offert van ABN is gisteren terug naar hun gestuurd. Met de huidige hypotheek adviseur hoef ik de volgende documenten niet opleveren
- IB aangifte 2020
- aanvullende voorzieningen werkgever

Terwijl ze wel waren gevraagd toen ik nog met een interne adviseur van ABN heb gesproken.

Kan het zijn dat
- die 2 documenten worden zo wie zo later gevraagd ?
- of het indienen via een intermediaire hypotheekadviseir is "makkelijker" dan het direct indienen naar een interne adviseur van ABN ?
Kan het zijn dat.... je dat soort domme vragen gewoon aan je adviseur moet vragen? Hij krijgt er immers geld voor. Of leer het verschil tussen relevante en niet-relevante vragen. Als de bank iets van je nodig heeft melden ze zich wel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:43
fsfikke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:34:
[...]

Kan het zijn dat.... je dat soort domme vragen gewoon aan je adviseur moet vragen? Hij krijgt er immers geld voor. Of leer het verschil tussen relevante en niet-relevante vragen. Als de bank iets van je nodig heeft melden ze zich wel.
Vooral dat laatste.
Sit back & enjoy the ride.
Als ze wat nodig hebben melden ze zich wel.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 05-05 18:12
In de regel kan je met een groter aflossingsvrij deel juist minder lenen. De gehele lening wordt ongeacht de aflosvorm getoetst alsof die annuïtair is (dus kan je de gevraagde hypotheek -ongeacht de constructie- volledig annuïtair aflossen). Aflossingsvrij is echter altijd iets duurder dan annuïtair (scheelt meestal 0,1 of 0,2) waardoor dit je leencapaciteit beperkt. Wil je meer kunnen lenen, dan zal je iets aan de inkomstenkant moeten opschroeven, eventuele kredieten wegpoetsen, energiebesparende voorzieningen moeten treffen en/of meer geld inbrengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

noucmen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:23:
[...]

Stellen we voor dat de "gemiddelde marktwaarde" van dit bord 100 euro is:
- Er zijn ook borden van 110-130 euro max ergens in de wijk die ook beschikbaar zijn vanavond.
- En 50 andere mensen willen ook vaak niet meer dan 120 gaan betalen
Ik denk dat je marktwaarde en wenswaarde door elkaar haalt.
In tijden van schaarste of van veel vraag stijgt de prijs.
Ik tankte zojuist benzine voor € 2,- per liter. Een half jaar geleden nog maar € 1,60.
Dan kun je zeggen: Ik betaal niet meer dan € 1,60.
Dan kom je dus nog maar 500 KM verder en dan kapt je auto er mee.
Maakt niet zoveel uit wat iemand voor de benzine wil betalen: De koper bepaalt de prijs nu eenmaal niet.
Er zijn genoeg mensen die wel € 2.00 per liter betalen.
Dus Shell gaat echt de prijs niet verlagen omdat jij € 2,- belachelijk vindt.
Dat jij de marktwaarde van benzine nu eenmaal geen € 2,- waard vindt, boeit ook niemand. Dan tank je gewoon niet. Dan rij je dus ook niet.
Als jij een huis geen € 300.000 waard vind omdat dat 'niet de marktwaarde is', maar er zijn wel 10 mensen die wel die € 300.000 betalen, dan snap jij dus niet wat marktwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 09:48
Hoe komen jullie achter de verkoopwaarde van een woning? Ik vind 50 euro per maand Walter Living nogal aan de prijs.

De waardeschattingen van de woningen waar wij interesse in hebben worden m.i. veel te laag ingeschat, de schatting van onze huidige woning is weer veel te hoog. Ik snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

Rmg

Voggy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:50:
Hoe komen jullie achter de verkoopwaarde van een woning? Ik vind 50 euro per maand Walter Living nogal aan de prijs.

De waardeschattingen van de woningen waar wij interesse in hebben worden m.i. veel te laag ingeschat, de schatting van onze huidige woning is weer veel te hoog. Ik snap er niets van.
Opvragen bij het kadaster en wij vroegen dit soort dingen ook aan onze verkoopmakelaar. Die kon dan in zo'n nvm systeem kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:55

Ik betaal €8,99 per maand voor Walter Living. Vind het dubbel en dwars waard. Ik neem hun eigen inschattingen met een korrel zout, maar de werkelijke transactieprijzen etc zijn het wel waard. Inschattingen van huispedia of Funda vind ik minder, je ziet ook niet waar het op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Laapo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:46:
[...]

Ik betaal €8,99 per maand voor Walter Living. Vind het dubbel en dwars waard. Ik neem hun eigen inschattingen met een korrel zout, maar de werkelijke transactieprijzen etc zijn het wel waard. Inschattingen van huispedia of Funda vind ik minder, je ziet ook niet waar het op gebaseerd is.
Maar voor de werkelijke transactieprijzen (= koopsom per adres?) heb je een premium account nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 23:35
Dat kan toch voor een paar euro via het kadaster? Of kan dat niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:56
Ja dat kan nog steeds, voor een postcodegebied of van 1 specifiek adres:
https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 16:26
ja maar kadaster zie je pas na notariele overdracht woning
walterliving/nvm na koopovereenkomst

Kadaster is dus een maand of 3-12 trager

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:55
Voggy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:49:
[...]

Maar voor de werkelijke transactieprijzen (= koopsom per adres?) heb je een premium account nodig.
Als ik een woning opzoek die afgelopen jaar verkocht is, dan kan ik onderin de verkoopprijs zien? Daarnaast zie je ook alle werkelijke transactieprijzen van vergelijkbare woningen.

Edit: Misschien heb ik nog een oud account of iets dergelijks. Ik zie nu inderdaad dat bij het plus account staat aangegeven dat je geen koopsom per adres ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X50XU1DYzZnu3wpJAjpdR0-1UDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8ASQOEBCv1LIyQtbgHc6igw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Laapo op 02-11-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voggy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:49:
[...]

Je kunt ook een adres in de omgeving ingeven, dan staan de koopsommen als referentie weergegeven ;)

Voor koopsommen uit het verleden gebruik ik de SMS service van het kadaster a 1,50 per adres.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Sport_Life schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:38:
[...]

Je kunt ook een adres in de omgeving ingeven, dan staan de koopsommen als referentie weergegeven ;)

Voor koopsommen uit het verleden gebruik ik de SMS service van het kadaster a 1,50 per adres.
Dan krijg ik ook geactualiseerde koopsommen met de melding dat ik het dure abonnement moet nemen.
Ik zit in de trial week maar het lijkt me niet dat het daar aan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:21
Voggy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:18:
[...]

Dan krijg ik ook geactualiseerde koopsommen met de melding dat ik het dure abonnement moet nemen.
Ik zit in de trial week maar het lijkt me niet dat het daar aan ligt.
Je kan de vraagprijs zien op funda, en de overbied percentage en het zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Tales schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:21:
[...]

Je kan de vraagprijs zien op funda, en de overbied percentage en het zelf uitrekenen.
Die heb ik wel gezien, het is nu laat dus morgen even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Tales schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:21:
[...]

Waar kan je dat zien? Heb het nooit op funda gespot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:21
Blackgold schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:10:
[...]

Waar kan je dat zien? Heb het nooit op funda gespot
Sorry ik was niet helemaal duidelijk. Walter living laat wel de overbied percentage zien. Dus op basis can de originele vraagprijs op funda kan je wel herleiden wat er geboden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir

Je kan ook een calcasa woning rapport opvragen dan krijg je een range van hoeveel het waard zou kunnen zijn van hoog tot laag heeft mij erg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
laurens0619 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:21:
ja maar kadaster zie je pas na notariele overdracht woning
walterliving/nvm na koopovereenkomst

Kadaster is dus een maand of 3-12 trager
Dit is niet waar. WL baseert zich ook op het kadaster.

Een koopovereenkomst komt normaliter niet in het kadaster terecht, tenzij de kopers de koopovereenkomst zelf laten inschrijven bij het kadaster, wat een losse en optionele notariële service van een paar honderd euro is en de kopers beschermd tegen bv. failliet verklaring verkopers tussen overeenkomst en akte van levering. Maar weinig mensen gebruiken deze service (wij hebben hem wel gebruikt, terwijl onze aankoopmakelaar dat niet nodig achtte).

De vraag is of kadaster de data van deze ingeschreven koopovereenkomsten analyseert en op hun APIs aanbiedt aan partijen zoals WL. Ik heb dat niet uit hun blogs/videocalls gehaald, maar ik heb ze een whatsappje gestuurd met deze vraag. Ik verwacht eigenlijk van niet en dat kadaster dit soort dingen als een aparte dataset bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
AceAceAce schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:41:
[...]

Dit is niet waar. WL baseert zich ook op het kadaster.

Een koopovereenkomst komt normaliter niet in het kadaster terecht, tenzij de kopers de koopovereenkomst zelf laten inschrijven bij het kadaster, wat een losse en optionele notariële service van een paar honderd euro is en de kopers beschermd tegen bv. failliet verklaring verkopers tussen overeenkomst en akte van levering. Maar weinig mensen gebruiken deze service (wij hebben hem wel gebruikt, terwijl onze aankoopmakelaar dat niet nodig achtte).

De vraag is of kadaster de data van deze ingeschreven koopovereenkomsten analyseert en op hun APIs aanbiedt aan partijen zoals WL. Ik heb dat niet uit hun blogs/videocalls gehaald, maar ik heb ze een whatsappje gestuurd met deze vraag. Ik verwacht eigenlijk van niet en dat kadaster dit soort dingen als een aparte dataset bewaart.
Maar als dat zo zou zijn, waarom kan ik dan alle transacties in WL zien? Ik denk niet dat iedreen die losse inschrijving doet

Ik gok dat ze ook NVM gebruiken maar dit niet actief communiceren. zie ook:
Caelorum in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 03-11-2021 20:00 . Reden: Correcte link naar bericht geplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Laapo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:46:
[...]

Idem. Ook ik kan switchen tussen Koopsom en Geactualiseerde koopsom met het abonnement van € 8,99 p/m. Het is best wel een relatief nieuw account (maart 2021).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-04 13:05
Misschien nog even een korte reactie mbt de waarde inschatting van Walter Living..

Vorige week hebben zij een nieuwe versie van hun waarderingsmodel in gebruik genomen. Helaas zaten daar een paar foutjes in waardoor weer het oude/oorspronkelijke waarderingsmodel in gebruik is genomen.

Hierdoor kunnen de waardes van woningen via Walter Living de afgelopen weken een beetje heen en weer geschoten zijn (in meer of mindere mate).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:18
laurens0619 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:17:
[...]

Maar als dat zo zou zijn, waarom kan ik dan alle transacties in WL zien? Ik denk niet dat iedreen die losse inschrijving doet

Ik gok dat ze ook NVM gebruiken maar dit niet actief communiceren. zie ook:
Caelorum in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Er is een verschil tussen het koopcontract en de akte van levering. De akte van levering is het formele document dat bevestigd dat huis XXX van eigendom is gewijzigd en deze akte bevat onder andere de oude/nieuwe eigenaren, de koopsom en evt erfdienstbaarheid.

Het Kadaster registreert de Akte van Levering en op basis daarvan kan het de koopsominformatie leveren.

Als Walterliving NVM data gebruikt, dan zal de koopsominformatie actueler zijn dan die van het Kadaster. Maar ja, ik vraag me af of de NVM bereid is deze gegevens te leveren want Walterliving ondermijnt eigenlijk de informatievoorsprong van NVM makelaars .

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 03-11-2021 20:00 . Reden: Link in quote aangepast. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
Ik heb reactie van mijn Whatsapp vraag aan WL :
verkoopprijzen zijn de prijzen van de daadwerkelijke leveringen ja
Dus koopovereenkomsten nemen ze niet mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
AceAceAce schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:23:
[...]

RTFM. Vrij vertaald: Pak het eerste tabblad 'toelichting', lees dat, en vul daar de variabelen in (bv inkomen 1, 2 etc). Mocht je nog meer info nodig hebben, lees dan de pagina's van het NIBUD door waar je die excel kan vinden. Als dat nog steeds niet duidelijk is heb je gewoon een adviseur nodig die je door alle kleine stapjes heen leidt, want met alle respect, als het NIBUD niet duidelijk voor je is, is het duidelijk dat het ver boven je pet is qua benodigde kennis en kunde.
Sorry, mijn hoofd werkt niet goed (concentratie), ook is het moeilijk om in het NL te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
AceAceAce schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:37:
Ik heb reactie van mijn Whatsapp vraag aan WL :
verkoopprijzen zijn de prijzen van de daadwerkelijke leveringen ja
Dus koopovereenkomsten nemen ze niet mee
Hoe kan het dan dat ik in walterliving de verkoopprijzen zie voor de woning geleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een vraagje: hoe kunnen wij Googlen welke banken ons een consumptief lening kunnen geven om een andere woning te kopen ? Stellen we voor dat wij nu 100 hypotheek bij bank X hebben maar omdat zijn rente niet goed is willen wij hem niet verhogen maar ergens 200 lenen, 100 naar X aflossen en 100 gebruiken om verder te kopen. Bednkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:09:
Een vraagje: hoe kunnen wij Googlen welke banken ons een consumptief lening kunnen geven om een andere woning te kopen ? Stellen we voor dat wij nu 100 hypotheek bij bank X hebben maar omdat zijn rente niet goed is willen wij hem niet verhogen maar ergens 200 lenen, 100 naar X aflossen en 100 gebruiken om verder te kopen. Bednkt.
Wanneer kunnen wij onze advieskosten bij je in rekening brengen…. ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Requiem19 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:12:
[...]

Gevonden https://www.hypotheek24.nl/informatie/consumptieve-hypotheek

Wil jij mij betalen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb net mijn bod verzonden naar de makelaar. Zat nog te dubben: wel of niet de bouwtechnische keuring opnemen. Ik heb hem niet specifiek benoemd omdat ik van plan ben die in mijn drie dagen bedenktijd als spoedklus te laten uitvoeren. Weet ik waar ik aan toe ben. Valt het mee: bedenktijd mag aflopen. Valt het tegen: maak ik gebruik van mijn drie dagen bedenktijd.

Financieringsvoorbehoud heb ik wel nadrukkelijk benoemd simpelweg omdat ik geen zin heb om die 10% boete op te hoesten mocht ik het niet rond krijgen. Dat ik daarmee 1-0 achtersta zal wel. Bij gebrek aan een jubelton sta ik sowieso al 2-0 achter dus als het de verkoper enkel om de hoogste opbrengst te doen is ga ik het niet worden. Wel een extraatje geboden bovenop mijn initiële bod mochten ze voor maandag ingaan op mijn bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 16:30
Maar geen renteaftrek meer, lijkt me niet interessant ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_O-

Je bent trouwens in principe ook dan boeterente verschuldigd vanwege vervroegde aflossing. Daarvoor moet je even de voorwaarden van de hypotheek je wilt aflossen nagaan, @noucmen. Waarschijnlijk schiet je er dus niets mee op, deze constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:49
Requiem19 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:12:
[...]

En wanneer gaan wij nu eens stoppen met reageren op zijn troll posts? Hij heeft notabene een eigen topic onder de naam noucmen saga ofzo. Laat het daar allemaal gebeuren maar niet hier want dit is puur vervuiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Exo81 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:31:
[...]

En wanneer gaan wij nu eens stoppen met reageren op zijn troll posts? Hij heeft notabene een eigen topic onder de naam noucmen saga ofzo. Laat het daar allemaal gebeuren maar niet hier want dit is puur vervuiling.
Die is gesloten omdat het elke keer uit de hand liep met de onzin. :') Dus nu gaat het hier weer verder. Terwijl het inderdaad er steeds meer op lijkt dat we keihard getrolld worden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Exo81 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:31:
[...]

Nee ik heb geen trolling bedoeld what so ever op Tweaker, en mijn eigen topic is al gesloten. Er was ool een grotte misverstand in dat topic, en misschien hier ook.

Ik wil ook constructief zijn en mensen helpen maar mijn kennis is erg klein. Wat kan ik beter doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JanHenk schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:25:
_O-

Je bent trouwens in principe ook dan boeterente verschuldigd vanwege vervroegde aflossing. Daarvoor moet je even de voorwaarden van de hypotheek je wilt aflossen nagaan, @noucmen. Waarschijnlijk schiet je er dus niets mee op, deze constructie.
Ik heb vroeger 5 jaar rentevastgezet, straks komt de termijn en mijn boete is nu maar 180 euro.

Ik heb rond 2015-2016 met risico's gespeeld, denken dat rente omlaag ging lopen: eerste met variable en daarna met 5 jaar. Het is waar: rente was eerste 2.2% en daarna 1.65% en 1.45%. Maar vanaf nu denk ik meer om 10 jaar doen ipv 5 jaar: het gaat niet lager.

Inmiddels: mijn huidige geldverstrekker biedt mij een lage rente van rond 1.02% (LTV = 29%) de offert blijft geldig tot en Jan 2021 ---> het lijkt me op dat banken denken dat de komende 4 maanden rentes blijven bijna hetzelfd als nu ???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57
Joosie200 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:22:
Ik heb net mijn bod verzonden naar de makelaar. Zat nog te dubben: wel of niet de bouwtechnische keuring opnemen. Ik heb hem niet specifiek benoemd omdat ik van plan ben die in mijn drie dagen bedenktijd als spoedklus te laten uitvoeren. Weet ik waar ik aan toe ben. Valt het mee: bedenktijd mag aflopen. Valt het tegen: maak ik gebruik van mijn drie dagen bedenktijd.

Financieringsvoorbehoud heb ik wel nadrukkelijk benoemd simpelweg omdat ik geen zin heb om die 10% boete op te hoesten mocht ik het niet rond krijgen. Dat ik daarmee 1-0 achtersta zal wel. Bij gebrek aan een jubelton sta ik sowieso al 2-0 achter dus als het de verkoper enkel om de hoogste opbrengst te doen is ga ik het niet worden. Wel een extraatje geboden bovenop mijn initiële bod mochten ze voor maandag ingaan op mijn bod.
Is de verkoper verplicht om die keuring toe te laten? Als ik de verkoper zou zijn zou ik daar niet heel blij mee zijn, wel een bod doen zonder voorbehoud van keuring. En dan vervolgens alsnog een keuring doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sjoerd-b schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:32:
Is de verkoper verplicht om die keuring toe te laten? Als ik de verkoper zou zijn zou ik daar niet heel blij mee zijn, wel een bod doen zonder voorbehoud van keuring. En dan vervolgens alsnog een keuring doen...
Nope de verkoper is dat niet verplicht, het maakt geen deel uit van de onderhandelingen dus het is voor de koper prima om aan de buitenkant de staat te (laten) bekijken van de woning in die 3dagen maar binnen/op het erf zou er bij mij niemand binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Als ze akkoord gaan met dat ik nog een tweede keer de woning mag komen bekijken met iemand anders waarom niet? Ik kan om willekeurige welke reden mij bedenken binnen de drie dagen. Omdat ik dan de lotto win en een eigen bouwkavel koop en eigen woning ga bouwen. Omdat ik toch ingeloot ben voor nieuwbouw.

Plus ze hebben dan duidelijkheid in plaats van langer te moeten wachten op een officieel bouwkundige keuring voorbehoud. Een bouwkundige keuring kun je als spoedklus aanvragen, dat gaat niet zo makkelijk met het financieringsvoorbehoud.

Dus dan zou alleen het financieringsvoorbehoud in het contract komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Joosie200 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:38:
[...]

Als ze akkoord gaan met dat ik nog een tweede keer de woning mag komen bekijken met iemand anders waarom niet? Ik kan om willekeurige welke reden mij bedenken binnen de drie dagen. Omdat ik dan de lotto win en een eigen bouwkavel koop en eigen woning ga bouwen. Omdat ik toch ingeloot ben voor nieuwbouw.

Plus ze hebben dan duidelijkheid in plaats van langer te moeten wachten op een officieel bouwkundige keuring voorbehoud. Een bouwkundige keuring kun je als spoedklus aanvragen, dat gaat niet zo makkelijk met het financieringsvoorbehoud.

Dus dan zou alleen het financieringsvoorbehoud in het contract komen te staan.
Ze moeten de inspecteur alleen wel binnenlaten ;)
Ondanks dat ik niets te verbergen heb, zou ik er niet van gecharmeerd zijn als ineens zo'n vent voor m'n deur staat, of je dat erdoorheen probeert te drukken op deze manier.
Als je het vooraf bij je bod meldt, dan zou ik er minder/geen probleem mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 15:00

Ethirty

Who...me?

noucmen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:59:
[...]

Ik wil ook constructief zijn en mensen helpen maar mijn kennis is erg klein. Wat kan ik beter doen ?
Naar je adviseurs en ons wil je niet luisteren. Dus wat verwacht je nou nog te bereiken dan?

Ik zeg: je vrouw volmacht geven op je rekening en je niet meer bemoeien met de aanschaf van een huis.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Als de verkoper daar niet aan meewerkt, zal hij daar een reden voor hebben. Gelukkig zit je dan dus nog in je 3 dagen bedenktijd en kun je dus direct annulleren. Volgens mij doet tegenwoordig niemand meer een bod onder voorbehoud van de uitkomst van een bouwtechnische keuring. Dat is een heel complex iets om goed te beschrijven en dan is het gewoon veel handiger om die keuring te regelen in de 3 dagen bedenktijd. Dan hoef je niets te beschrijven en kun je gewoon "ja" of "nee" zeggen na de keuring. Zorgen dat je bij de keuring aanwezig bent en je hoeft niet eens op het rapport te wachten. Dan weet je in grote lijnen toch al wat daar in zal staan. De bedragen die genoemd worden in zo'n rapport zijn toch redelijk uit de lucht gegrepen.

Dus verplicht is het zeker niet. Maar als je weigert, kan het zijn dat je koper afhaakt en dat je met een andere geïnteresseerde weer van voor af aan kunt beginnen. En.... die kan best eens hetzelfde vragen.

Maar onaangekondigd met een inspecteur voor de deur staan, dát zal zeker niet zo gewaardeerd worden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-11-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:47:
Dus verplicht is het zeker niet. Maar als je weigert, kan het zijn dat je koper afhaakt en dat je met een andere geïnteresseerde weer van voor af aan kunt beginnen. En.... die kan best eens hetzelfde vragen.

Maar onaangekondigd met een inspecteur voor de deur staan, dát zal zeker niet zo gewaardeerd worden. :)
Bekijk het ook eens van de verkopers kant, misschien hebben zij juist bewust gekozen voor het op 1-na-beste bod juist vanwege het ontbreken van die ontbindende voorwaarde en dan zou je binnen 3dagen alsnog op de proppen komen met een inspecteur? Nee echt niet... over het algemeen is er in de huidige markt genoeg aanbod zodat je met meerdere partijen direct aan tafel kan mocht koper 1 en/of 2 afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:47:
[...]
Dan is het gewoon veel handiger om die keuring te regelen in de 3 dagen bedenktijd. Dan hoef je niets te beschrijven en kun je gewoon "ja" of "nee" zeggen na de keuring. Zorgen dat je bij de keuring aanwezig bent en je hoeft niet eens op het rapport te wachten. Dan weet je in grote lijnen toch al wat daar in zal staan.
Dit dus. Weet ik waar aan toe ben als koper en kan ik besluiten ja of nee te zeggen met meer onderbouwing. Natuurlijk ga ik niet op de bonnefooi zonder aankondiging langs komen. Daarom heb ik ook expliciet opgenomen of ze akkoord gaan dat ik binnen de bedenktijd nogmaals de woning mag bezichtigen met iemand anders. Ik vraag om akkoord, het is niet: oh en FYI ik sta nogmaals op de stoep wanneer het mij uitkomt binnen de drie dagen. Deal with it.

Beetje verkoper snapt wel mag ik hopen dat als je als koper niet technisch onderlegd bent een keuring meer duidelijkheid biedt. Bij andere woningen waren die al uitgevoerd en kreeg ik het rapport mee naast de brochure. Ga je tegensputteren dan heb ik genoeg vermoeden dat er iets niet in de haak is omdat er iets achtergehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je wat te verbergen hebt of bang bent voor de uitkomst kun je inderdaad weigeren. In de normale omgang is dit echter doorgaans geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Keuring kan het ook voor het tekenen, toch ?
Het helpt iedereen wel om te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 22:37

Osxy

Holy crap on a cracker

noucmen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:04:
De verkoper moet het wel toelaten. Ongeacht het moment.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:42:
[...]

Naar je adviseurs en ons wil je niet luisteren. Dus wat verwacht je nou nog te bereiken dan?
Van idereen kan ik iets leren.
Ik heb veel hier geleerd, daarom ben ik nog steeds hier.
Ik heb ook veel van hyp. Adviseur geleerd / gehad, daarom betaald ik haar. Maar of zij het beste voor mij wilt bereiken (laagste mogelijk rente op goede voorwaarden), of zij heeft haar eigen agenda --> dat wacht ik nog op. Ik heb een betere partij gevonden dan die van haar advies, en ik wacht op haar reactie over mijn bevinding: misschien ik ben dom, misschien niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
noucmen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:09:
[...]

Van idereen kan ik iets leren.
Ik heb veel hier geleerd, daarom ben ik nog steeds hier.
Ik heb ook veel van hyp. Adviseur geleerd / gehad, daarom betaald ik haar. Maar of zij het beste voor mij wilt bereiken (laagste mogelijk rente op goede voorwaarden), of zij heeft haar eigen agenda --> dat wacht ik nog op. Ik heb een betere partij gevonden dan die van haar advies, en ik wacht op haar reactie over mijn bevinding: misschien ik ben dom, misschien niet.
Zo werkt het dus niet. Advies vragen dat is prima, maar je mag ook wel eens een keer je eigen adviseur vertrouwen. Je hebt er onderhand talloze versleten en wederom ga je achter iedere punt en komma weer wat zoeken. Jouw huidige adviseur gaat wederom niet blij zijn, als je haar expertise in twijfel neemt. Wederom het verzoek hiermee op te houden, wij kunnen je zo niet helpen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

noucmen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:04:
Dat kan, maar zo'n keuring is niet gratis. Reken maar op een 350 euro ofzo. Je wil als koper ook weer niet zo'n huis laten keuren, om dan tot de ontdekking te komen dat de verkoper tóch niet gaat tekenen omdat <<willekeurige reden>>. Dan ben je als opdrachtgever voor de keuring 350 euro lichter en heb je ineens geen overeenkomst.

Als koper heb je geen groot belang om vóór het tekenen al te laten keuren. In principe is de middag voordat de 3 dagen bedenktijd verlopen snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Enforcer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:55:
[...]

Bekijk het ook eens van de verkopers kant, misschien hebben zij juist bewust gekozen voor het op 1-na-beste bod juist vanwege het ontbreken van die ontbindende voorwaarde en dan zou je binnen 3dagen alsnog op de proppen komen met een inspecteur? Nee echt niet... over het algemeen is er in de huidige markt genoeg aanbod zodat je met meerdere partijen direct aan tafel kan mocht koper 1 en/of 2 afhaken.
En dan het hele riedeltje herhalen, tot je een koper vind die geen keuring hoeft? Zo'n keuring duurt maar een uurtje, is niet destructief en als het goed is weet jij als eigenaar van het huis toch al wel of er grote dingen uit gaan komen. Bekijk het van de andere kant: als jij als verkoper je heel hard verzet tegen een keuring, dan weet ik als koper al genoeg. Dan verwacht je een wat minder positieve uitkomst waarschijnlijk. Prima, dan verkoop je je kat in de zak maar aan een ander. Geen probleem.

Onze vorige woning is op precies deze manier verkocht. Koper wilde eigenlijk een voorbehoud opnemen voor de keuring, maar dat hebben we van de hand gewezen. Veel te ingewikkeld allemaal, kom maar keuren voor je bedenktijd afloopt. Ze vinden bij zo goed als ieder huis wel wat kleine aandachtspuntjes. Daar gaat een koper de overeenkomst echt niet om ontbinden. Die wil dat huis en wil alleen even weten of hij geen bouwval koopt.

Ik vind het niet raar, dat iemand die van mij een huis van meer dan 3 ton wil kopen daar even met een "deskundige" doorheen wil lopen. Het huis was 31 jaar oud toen ik het verkocht. Ik heb het niet laten keuren toen ik het kocht. Ik vond het niet nodig. En 10 jaar later kwam er nog steeds niets spannends uit de keuring, dus dat heb ik dan achteraf gezien toch goed ingeschat. Dat was ook het eerste wat de inspecteur zei: "Dit soort huizen zijn degelijk gebouwd, ik verwacht eigenlijk niet meer dan wat standaard onderhouds- en slijtagedingetjes." En dat klopte.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-11-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:57:
[...]

Die wil dat huis en wil alleen even weten of hij geen bouwval koopt.
Dat. Bij de bezichtiging kreeg ik niet de indruk van dat ik een bouwval koop. Maar het is een schrodingers kat situatie. Zonder keuring kan het een bouwval en geen bouwval zijn. Pas door het doen van de keuring weet je wat het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Denk dat niemand het nut van een bouwtechnische keuring in twijfel trekt.
Alleen door je eerste reactie het 'als spoedklus te laten uitvoeren' wekte het (bij mij igg) de impressie dat je dit nog niet besproken hebt en het er snel even tussendoor wil drukken bij de verkopers.
Dan zou ik je ook niet binnenlaten. Kies je er dan voor om de koop te ontbinden. Prima, voor jou nog 5 andere die een bod hebben uitgebracht. Waarschijnlijk heb je als koper niet nog 5 andere huizen op de plank liggen waar je uit kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik begrijp die weerstand niet zo tegen een bouwkundige keuring... Waar ben je in de huidige markt dan bang voor als verkoper zijnde? :S

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 04-11-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44

HellBeast

Oh My GoT!

naitsoezn schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:13:
Ik begrijp die weerstand niet zo tegen een bouwkundige keuring... Waar ben je in de huidige markt dan bang voor als verkoper zijnde? :S
Elke extra voorbehoud is voor de verkoper negatief. Dus als ze te kiezen hebben tussen niet of wel (bij een gelijkwaardig bod), dan zal zonder voorbehouden altijd de voorkeur krijgen. Uiteraard zal er wel af en toe een verkoper bijzitten die weet dat hij houtrot heeft en dat moedwillig niet meldt. Maar voor oudere huizen zou ik zelf nooit zonder bouwkundige keuring kopen. Daarvoor is het risico op grote kosten gewoon te hoog. Huizen van 1990+ schat ik in dat je daar niet veel zult tegenkomen. Behalve misschien wat rotte kozijnen ofzo. Maar dat zou je bij een bezichtiging ook moeten zien.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:32

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik denk dat die weerstand tegen de bouwkundige keuring niet direct bij de verkopende partij vandaan komt maar bij de verkopende makelaar. Die wil een huis met minimale inspanning, maximaal resultaat verkopen. Aan de verkoper wordt een doom scenario voorgeschoteld dat als een koper n.a.v. de keuring van de koop afziet alle andere bieders met de noorderzon vertrokken zijn en het huis opnieuw in de verkoop moet en de opbrengsten fors minder zijn, langere doorlooptijd enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

ohno_nl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:19:
Ik denk dat die weerstand tegen de bouwkundige keuring niet direct bij de verkopende partij vandaan komt maar bij de verkopende makelaar. Die wil een huis met minimale inspanning, maximaal resultaat verkopen. Aan de verkoper wordt een doom scenario voorgeschoteld dat als een koper n.a.v. de keuring van de koop afziet alle andere bieders met de noorderzon vertrokken zijn en het huis opnieuw in de verkoop moet en de opbrengsten fors minder zijn, langere doorlooptijd enz.
Het gaat gewoon om veel geld en dan worden mensen inderdaad nerveus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HellBeast schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:18:
[...]
Maar voor oudere huizen zou ik zelf nooit zonder bouwkundige keuring kopen. Daarvoor is het risico op grote kosten gewoon te hoog. Huizen van 1990+ schat ik in dat je daar niet veel zult tegenkomen. Behalve misschien wat rotte kozijnen ofzo. Maar dat zou je bij een bezichtiging ook moeten zien.
Dat het voor de verkoper negatief uitvalt snap ik prima. Maar het is een jaren dertig woning. Er kan genoeg aan schelen dat het in de papieren loopt. De laatste keren bij kopen zonder kijken was het bingo. Houtvernielers, zwammen en asbest. Dat valt mij als koper nu eenmaal minder snel op. Over rotte kozijnen maak ik me geen zorgen. Het zijn kunststoffen kozijnen die er in zitten. Of moet een kunststofrot bestaan waar ik geen weet van heb. Maar die worden over het algemeen als onderhoudsvrij/arm getypeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Joosie200 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:22:
[...]

Dat het voor de verkoper negatief uitvalt snap ik prima. Maar het is een jaren dertig woning. Er kan genoeg aan schelen dat het in de papieren loopt. De laatste keren bij kopen zonder kijken was het bingo. Houtvernielers, zwammen en asbest. Dat valt mij als koper nu eenmaal minder snel op. Over rotte kozijnen maak ik me geen zorgen. Het zijn kunststoffen kozijnen die er in zitten. Of moet een kunststofrot bestaan waar ik geen weet van heb. Maar die worden over het algemeen als onderhoudsvrij/arm getypeerd.
Ik zou dat ook zeker bij een jaren 30 woning laten uitvoeren. Een verkoper zal dat moeten begrijpen als ze zich een beetje kunnen inleven in de situatie van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is veel rationeler om als verkopers nerveus te worden als er geen bouwkundige keuring gedaan wordt omdat het risico op ellenlange juridische procedures en de bijbehorende stress groter wordt :P Maar goed, gelukkig zijn de meeste verkopers een stuk vriendelijker dan veel users op dit forum en is een bouwkundige keuring in de praktijk veelal geen probleem :)

Pagina: 1 ... 220 ... 354 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7