Toon posts:

Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 219 ... 227 Laatste
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2021 12:01]

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15:31
big bang schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:15:
Als er nu in stad x huizen te koop staan, dan wordt een percentage verkocht uit erfenis, of mensen die emigreren, naar ene verzorgingstehuis gaan of gaan huren noem dit de "koopwoningmarkt verlaters". Mensen die van koophuis naar koophuis in dezelfde regio verhuizen doen niets aan de absolute voorraad namelijk. Daarnaast is er een deel nieuwbouw op plekken waar eerst geen woning stond.

Daarnaast zijn er koopwoningmarkt intreders (ofwel: starters) en wordt er soms een woning gesloopt t.b.v. een snelweg oid. Zolang er meer intreders + sloop zijn dan verlaters + nieuwbouw, daalt de woningvoorraad en groeit het tekort.
Maar dit is toch van alle tijden?
Waarom juist nu zo'n enorm laag aanbod?

(Je zou zelfs kunnen zeggen dat door de hogere oversterftecijfers er juist meer doorstroming had kunnen plaatsvinden)

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:35
Rzaan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Maar dit is toch van alle tijden?
Waarom juist nu zo'n enorm laag aanbod?

(Je zou zelfs kunnen zeggen dat door de hogere oversterftecijfers er juist meer doorstroming had kunnen plaatsvinden)
  • Het eerst kopen, dan pas verkopen is niet van alle tijden.
  • Er is daadwerkelijk een tekort aan woningen, dit gedrag drijft nu alleen de prijzen extra op.
  • Als de markt om slaat (om welke reden dan ook) vergroot dit ook de prijsdalingen, als men weer eerst wil verkopen.
  • Laag aanbod door o.a. weinig bijgebouwd in kredietcrisis, verhuurdersheffing.
  • Meer vraag door bevolkingsgroei, kleinere gezinnen, scheidingen etc.

[Voor 4% gewijzigd door big bang op 22-10-2021 12:20]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• ohno_nl
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:40

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

TIP: Op de Correspondent staat een interessante long read over de dure woningmarkt, ook als podcast te beluisteren.

Waarom wonen zo duur is (en nee, niet door huisjesmelkers, het neoliberalisme of prins Bernhard)

• Rzaan
big bang schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
  • Er is daadwerkelijk een tekort aan woningen, dit gedrag drijft nu alleen de prijzen extra op.
  • Als de markt om slaat (om welke reden dan ook) vergroot dit ook de prijsdalingen, als men weer eerst wil verkopen.
Dat 'eerst kopen, dan pas verkopen' had ik daarom ook eerder niet mee-gequote.
Want dat durft iedereen nu misschien wat meer aan.

Maar de andere zaken spelen al enkele jaren. Die zorgden vooral voor een flinke stijging.
Maar de laatste maanden zie je het aanbod significant opdrogen.
Dus niet alleen prijsstijgingen maar gewoon minder aanbod.

• Bezulba
  • Registratie: november 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

ohno_nl schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:29:
TIP: Op de Correspondent staat een interessante long read over de dure woningmarkt, ook als podcast te beluisteren.

Waarom wonen zo duur is (en nee, niet door huisjesmelkers, het neoliberalisme of prins Bernhard)
Zitten goede opmerkingen in, maar ik vind de schrijver vaak lokale gevolgen en nationale gevolgen door elkaar laat lopen.

Ja het klopt dat als rijk persoon x een penthouse koopt als primaire woning in Amsterdam, hij z'n oude woning kan verkopen en dat de koper daarvan zijn woning verkoopt etc etc. Echter is de angst (en die is er terecht) van Amsterdam en andere grote steden dat de hele keten zich buiten Amsterdam gaat afspelen.

Dat Elon dus wel een penthouse koopt in Amsterdam en zijn woning in Diemen verkoopt, en dat de koper van het huis in Diemen zijn woning uit Almere verkoopt. Dan zijn er in praktisch elke prijsklasse wel weer woningen beschikbaar, maar geen enkele in Amsterdam. En dan heb ik het nog niet eens over de welvarende Expat die daar ook nog tussen gaat zitten en zonder "links" beleid als 40-40-20 de hele lokale markt veel te duur maken voor een hoop mensen.

blup

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16:31
big bang schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Inderdaad. 8 jaar geleden zat je met een appartement van 70m2 maanden in je maag en was de vraag hoeveel je erop in zou leveren.
Nu gaan diezelfde woningen voor ruim het dubbele binnen een week weg. (NB: N=1)

PSN: Flix20-NL

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:24
Voor alle ontwikkelingen hebben we een ander topic...

Bovendien ben ik er niet (meer) in geïnteresseerd, het is een idiotie discussie geworden overladen met argumenten met onjuistheden, emotie, etc.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:35:
[..]het is een idiotie discussie geworden overladen met argumenten met onjuistheden, emotie, etc.
Klopt, daarom vind ik de discussie hier veel prettiger. In ieder geval mensen met enige ervaring en dus objectiviteit op de woningmarkt ipv "have" vs "not-have"..

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14:28
Sport_Life schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:00:
Members only:
In 2 specifieke situaties heb je een voordeel:
  1. Dankzij de overwaarde daalt je LTI, met als gevolg een lagere risicoklasse en dus een lagere rente t.o.v. starters die het volle pond moeten lenen.
  2. Als je in een stijgende markt nieuwbouw koopt, betaal je een prijs van ~1-2 jaar voor de daadwerkelijke oplevering. Als het hard genoeg stijgt en je verkoopt pas rond oplevering, heb je de dubbele lasten er makkelijk uit. Zoals nu het geval is.
Maar zoals gezegd, super specifieke voorbeelden die ook nog eens aantonen dat de huidige marktomstandigheden een enorm groot voordeel geven aan bestaande huiseigenaren.

• mentalozzie
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:41
Members only:

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 17:04
Ziet er geweldig uit. Haal maar snel weg voordat je anderen op gedachte brengt :P

• mentalozzie
Laapo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:05:
[...]

Ziet er geweldig uit. Haal maar snel weg voordat je anderen op gedachte brengt :P
Ach wil niet teveel overbieden dus wordt hem toch niet 🤣🤣

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@mentalozzie Niet geschoten is altijd mis. Via via ken ik een verhaal van mensen die bij een huis niet zijn gaan kijken want "met 15% overbieden erbij wordt het toch te duur" terwijl het huis in kwestie uiteindelijk net onder de vraagprijs is verkocht.

Wel jammer dat de bewoners niet weten hoe je de klokken van de keukenapparatuur moet instellen. 1u14 tijdverschil is wel apart.

• mentalozzie
Precies, mooie is ook dat we nu ook super goed zitten. Dus totaal geen haast 👍

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Klopt het volgende?

Members only:

Blijft het risico dat ze de taxatiewaarde niet gelijkstellen aan het hoogste bod en de bank 90% van een lagere taxatiewaarde neemt. Maar het scheelt wel een hoop ten opzichte van een reguliere taxatie die wel 100% ltv toestaat. 89 euro voor de desktopversie of makkelijk 890 euro voor regulier taxateur die langs gaat. Voor het prijsverschil kun je execution only een hypotheek regelen.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Joosie200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:38:
Klopt het volgende?

***members only***

Blijft het risico dat ze de taxatiewaarde niet gelijkstellen aan het hoogste bod en de bank 90% van een lagere taxatiewaarde neemt. Maar het scheelt wel een hoop ten opzichte van een reguliere taxatie die wel 100% ltv toestaat. 89 euro voor de desktopversie of makkelijk 890 euro voor regulier taxateur die langs gaat. Voor het prijsverschil kun je execution only een hypotheek regelen.
Wat voor gouden taxateur heb je in gedachten die 890 euro vraagt voor een standaard NWWI-taxatie :|

Maar 90% van de marktwaarde lijkt me vrij ondubbelzinnig als zowel de taxatiewaarde als de koopsom op hetzelfde bedrag uitkomt...

[Voor 9% gewijzigd door AGee op 24-10-2021 12:20]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Joosie200
  • Niet online
AGee schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Wat voor gouden taxateur heb je in gedachten die 890 euro vraagt voor een standaard NWWI-taxatie :|

Maar 90% van de marktwaarde lijkt me vrij ondubbelzinnig als zowel de taxatiewaarde als de koopsom op hetzelfde bedrag uitkomt...
Ik zie ook taxateurs met tarieven rond de 600. Dan nog is het 500 duurder. Kosten die ik kan stoppen in een bouwkundig rapport of niet execution only gaan voor een hypotheekadvies bijvoorbeeld.

Dan wel ja. Maar als het niet overeenkomt (hoe vaak komt dat voor?) zit je beter met 100% ltv en dan de prijs betalen voor een regulier taxatierapport.

Members only:

Het is voor mij een black box: als je nu kunt verwachten dat men altijd uitgaat van de verkoopprijs weet je waar je mee kunt rekenen. Maar het feit dat het ook lager kan uitvallen heeft gevolgen voor hoeveel eigen geld je erin kunt stoppen.

Ik blijf immers een absoluut bedrag houden die je maar een keer kunt uitgeven. Hoe groter de kans op lage taxatie, hoe minder ik kan overbieden.

• AGee
  • Niet online

AGee

Joosie200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:41:

Ik blijf immers een absoluut bedrag houden die je maar een keer kunt uitgeven. Hoe groter de kans op lage taxatie, hoe minder ik kan overbieden.
Het is juist net andersom: Hoe meer je gaat overbieden, hoe groter de kans op een lagere taxatie ;) Uiteindelijk is het financieringsvoorbehoud er ook gedeeltelijk voor dat risico natuurlijk.

Tja, het blijft toch een kwestie van goed inschatten wat de waarde van de woning is. Ik zou zeggen: Als je dat zelf niet kunt dan kun je misschien beter een aankoopmakelaar overwegen, maar als 500 voor een taxatie al teveel gevraagd is dan zit een aankoopmakelaar waarschijnlijk helemaal niet in het budget. Kun je wel afvragen of je dan wel de ruimte hebt om een tegenvaller als huiseigenaar op te vangen, maar soit... }:O

[Voor 5% gewijzigd door AGee op 24-10-2021 12:51]

• Joosie200
  • Niet online
AGee schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Het is juist net andersom: Hoe meer je gaat overbieden, hoe groter de kans op een lagere taxatie ;) Uiteindelijk is het financieringsvoorbehoud er ook gedeeltelijk voor dat risico natuurlijk.

Tja, het blijft toch een kwestie van goed inschatten wat de waarde van de woning is. Ik zou zeggen: Als je dat zelf niet kunt dan kun je misschien beter een aankoopmakelaar overwegen, maar als 500 voor een taxatie al teveel gevraagd is dan zit een aankoopmakelaar waarschijnlijk helemaal niet in het budget. Kun je wel afvragen of je dan wel de ruimte hebt om een tegenvaller als huiseigenaar op te vangen, maar soit... }:O
Ik ben geen taxateur van beroep en in de huidige markt kan ik met Walter living wel een inschatting maken maar zegt het nog niks. Een aankoopmakelaar geeft mij geen garantie dat ik een woning kan kopen met mijn overbiedmarge versus iemand met jubelton op zak.

En geen ruimte om een tegenvaller op te vangen als huiseigenaar. Laat dat nou net niet ter discussie staan met het DNB voorstel. Daar blaast elke eigenaar hoog uit de boom kom niet aan mijn fictieve overwaarde. Als er iemand een tegenvaller moet kunnen opvangen zijn het wel de huidige woningeigenaren met overwaarde opgebouwd in vijf jaar tijd..

Mocht ik al een kersverse huiseigenaar kunnen worden in deze markt als starter dan hou ik allang rekening met een tegenvaller. Als in: dak aan vervanging toe, badkamer vocht / waterschade, keukenkastjes die door gebruik op zijn, houtvernielers aangetroffen in de kozijnen/vloeren/gebint.

Maar ook auto/fiets gestolen, inboedel in de fik, wasmachine/koelkast/tv tegelijkertijd stuk. Daar reserveer ik al een bedrag voor. Wat ik dus niet kan steken in extra overbieden of dienstverleners.

• Rzaan
Het valt mij op dat aankoopmakelaars de laatste tijd de verkoopprijzen te laag inschatten.
Ze schrikken zelf van de bedragen die uiteindelijk betaald worden.
Regio ZO Brabant heb ik het dan over.

• nextnext
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 15:05
Even iets anders dan de veel te hoge prijzen :) Wie heeft er tips om de omgeving beter in kaart te krijgen van een woning? Zelf daar even wandelen in de buurt op verschillende dagen kan natuurlijk maar zijn er nog tips voor online onderzoek? We zoeken vooral een rustige buurt en ik zit nu bijv te zoeken hoe ik kan bepalen of er sociale huurwoningen zitten aan de overkant. Lijkt er op, maar hoe weet ik dat zeker?

• Joosie200
  • Niet online
nextnext schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:35:
Even iets anders dan de veel te hoge prijzen :) Wie heeft er tips om de omgeving beter in kaart te krijgen van een woning? Zelf daar even wandelen in de buurt op verschillende dagen kan natuurlijk maar zijn er nog tips voor online onderzoek? We zoeken vooral een rustige buurt en ik zit nu bijv te zoeken hoe ik kan bepalen of er sociale huurwoningen zitten aan de overkant. Lijkt er op, maar hoe weet ik dat zeker?
Als je weet hoe de sociale huurwoningen worden aangeboden via welke site kun je dat op die manier bekijken. In Zwolle en omgeving heb je de woningzoeker. Naast actieve open inschrijvingen staat er ook een lijst met pas verhuurde woningen. Lijkt me dat in jouw omgeving de woningbouw ook wel een site heeft met die gegevens.

• Voggy
  • Laatst online: 13:04
Leefbarometer.nl is hier weleens voorbij gekomen, wijken met dure huizen zijn hier in mijn omgeving donkergroen en wijken met sociale huur zijn dat niet.
Geen idee hoe je sociale huur eruit zou kunnen pikken. Vaak is het te herkennen aan het feit dat alle huizen hetzelfde uiterlijk hebben, bijvoorbeeld allemaal rode kozijnen en identieke zonnepanelen.

• jannus66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16:35
Joosie200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

En geen ruimte om een tegenvaller op te vangen als huiseigenaar. Laat dat nou net niet ter discussie staan met het DNB voorstel. Daar blaast elke eigenaar hoog uit de boom kom niet aan mijn fictieve overwaarde. Als er iemand een tegenvaller moet kunnen opvangen zijn het wel de huidige woningeigenaren met overwaarde opgebouwd in vijf jaar tijd..
En hoe had jij gedacht (fictieve) overwaarde te kunnen gebruiken voor tegenvallers? Volgens mij zit overwaarde in de stenen, en staat niet op je bankrekening.

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:35
@Joosie200 het voordeel van een reguliere taxatie is dat er een kans is dat de taxateur nog even vraagt wat je betaald hebt en daar wat maar toe kan redeneren. Bij een desktop taxatie gaat dat niet lukken en is de kans groter dat er een 'te' lage waarde aan gehangen wordt.

• Wolly
  • Niet online
Ik kijk vaak op https://kadastralekaart.com/, als meerdere panden onder 1 registratie vallen dan is het 9 vd 10 keer wel sociale woningbouw. Als die huizen ook nog eens dezelfde onderhoudsstaat en kleuren hebben dan weet je het zeker. Het werkt overigens niet bij appartementen.

• Blackgold
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 10:21
Members only:

• iRinze
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:44
Members only:

• Jaer288
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:51
Naast de reeds genoemde tips hadden wij destijds bij de aanschaf van ons huis ook het dashboard voor respectievelijk misdrijven & overlast in de buurt van de politie vergeleken. Vond het vooral handig om de verschillende wijken van dezelfde gemeente te vergelijken. Als je niet of minder bekend bent met de gemeente kan je daar een idee krijgen of het de goede of slechte buurt is. Je kunt ze via https://data.politie.nl/ raadplegen

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:17
https://www.pdok.nl/viewer/

En om een inschatting te kunnen maken of iets een blok sociale huurwoningen is kan je de dataset "Kadastrale kaart - Perceel" aanzetten.

Meerdere huizen op 1 perceel is meestal (sociale) huur of in ieder geval allemaal eigendom van 1 woningbouwvereniging.

https://www.politie.nl/mijn-buurt/misdaad-in-kaart is altijd even interessant om door heen te kijken

https://www.oozo.nl/ - heeft een tijdlijn functie, kan je vanalles vinden

https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt - kan je wat overheidsplannen optijd inzien.

En natuurlijk de website van de gemeente, die hebben meestal wel een kopje over plannen in de wijk, (parkeer)problemen, veranderingen etc etc.

• Sjoerd-b
  • Laatst online: 16:51
Voor Den Haag is er deze site: http://arcg.is/CHe5C
Wellicht dat de gemeente waar je wilt kijken iets vergelijkbaars heeft opgezet.

• olivier5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:50
Zie ook https://www.leefbaarometer.nl/home.php.

• coazter
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 02-12 13:00
Members only:

• Rzaan
@coazter Helder verhaal. Die inflatie vergeten velen nogal 's.
Ik zou alleen je verhaal niet op members only zetten.
Is info die voor iedereen van belang is, zonder dat je heel erg persoonlijk gaat.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:50
Heeft iemand ervaring met het opbumben van z'n werkuren puur om een huis te kopen? Ik heb namelijk net mijn werkweek laten uitbreiden naar 40 uur (van 32), puur om een kleine ton(!!! blijkbaar lopen die calculatoren niet helemaal lineair over je salaris) extra te kunnen lenen. Is dat iets wat de bank gelijk doorziet en zoiets heeft van motherfucker for real?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• AGee
  • Niet online

AGee

Als je jezelf voor de gek wilt houden en het recept voor potentiele financiele problemen wilt uitproberen, dan staat niets je in de weg om een werkgeversverklaring op basis van je nieuwe uren op te vragen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2021 21:07]

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
MrAngry schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:58:
Heeft iemand ervaring met het opbumben van z'n werkuren puur om een huis te kopen? Ik heb namelijk net mijn werkweek laten uitbreiden naar 40 uur (van 32), puur om een kleine ton(!!! blijkbaar lopen die calculatoren niet helemaal lineair over je salaris) extra te kunnen lenen. Is dat iets wat de bank gelijk doorziet en zoiets heeft van motherfucker for real?
Wat bedoel je met opbumben? Ga je fictief 40uur opgeven terwijl je nu 32uur werkt?

Voor je hypotheekofferte heb je de volgende bescheiden nodig:
- een door de geldnemer(s) persoonlijk ondertekend exemplaar van het renteaanbod waarin je akkoord gaat met de voorwaarden en dat je alles naar waarheid hebt ingevuld
- een recente, originele werkgeversverklaring
- een recente salarisstrook
- een kopie bankafschrift met bijschrijving salaris van dezelfde periode als salarisstrook

Als je bovenstaande kan aanleveren met je 40urige werkweek zou ik niet inzien waarom een bank dat zou weigeren, als je dat niet kan aanleveren en je gaat lopen freubelen met cijfertjes kan dat grote gevolgen hebben en pleeg je in feite 'fraude'.

• Laapo
MrAngry schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:58:
Die willen weten wat je loon is. 32 of 40 uur zolang het contractueel vast staat is het goed. Als je nog geen loonstrook hebt met 40 uur willen ze misschien een proforma strook zien obv je nieuwe inkomen.

Of het verstandig is moet je zelf weten.

• MrAngry
Enforcer schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Wat bedoel je met opbumben? Ga je fictief 40uur opgeven terwijl je nu 32uur werkt?
Nee ik ga echt 40 uur werken, maar wel vlak voor dat er een hypotheek aangevraagd moet worden.
Voor je hypotheekofferte heb je de volgende bescheiden nodig:
- een door de geldnemer(s) persoonlijk ondertekend exemplaar van het renteaanbod waarin je akkoord gaat met de voorwaarden en dat je alles naar waarheid hebt ingevuld
- een recente, originele werkgeversverklaring
- een recente salarisstrook
- een kopie bankafschrift met bijschrijving salaris van dezelfde periode als salarisstrook

Als je bovenstaande kan aanleveren met je 40urige werkweek zou ik niet inzien waarom een bank dat zou weigeren, als je dat niet kan aanleveren en je gaat lopen freubelen met cijfertjes kan dat grote gevolgen hebben en pleeg je in feite 'fraude'.
Nee, geen fraude, de "fraude" zit erin dat ik geen ambitie heb om 40 uur te blijven werken zodra een huis binnen is, maar dat weet naast heel Nerderland via dit forum dus niemand (nou ja, mijn leidinggevende).

• MrAngry
AGee schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:01:
Als je jezelf voor de gek wilt houden en het recept voor potentiele financiele problemen wilt uitproberen, dan staat niets je in de weg om een werkgeversverklaring op basis van je nieuwe uren op te vragen.
Ja, dit is natuurlijk het standaard reply, maar de enige reden dat ik dit doe is om onder de Huur catch 22 uit te komen. Ik kan (gefingeerde bedragen) voor maximaal 1000 maandlasten lenen, terwijl ik nu lachend 1150 aan huur aftik en nelke maand 1000 ekkies over hou. Maar je kan dus niet onder die situatie uit komen, dus dat los ik nu op door een dag per week extra te gaan werken.

• Enforcer
  • Niet online
MrAngry schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:32:
Nee ik ga echt 40 uur werken, maar wel vlak voor dat er een hypotheek aangevraagd moet worden.
[...]
Nee, geen fraude, de "fraude" zit erin dat ik geen ambitie heb om 40 uur te blijven werken zodra een huis binnen is, maar dat weet naast heel Nerderland via dit forum dus niemand (nou ja, mijn leidinggevende).
Voor zover ik weet is dat geen probleem voor de bank. Als je je spaarsaldo/bankrekening moet laten zien is dat ook een momentopname voor de hypotheekaanvraag. Niemand zal controleren of je niet een paar weken later al je spaargeld aan een luxe auto hebt gespendeerd zolang je zelf maar in de gaten houdt hoe je je maandlasten kan betalen (en daar teken je ook voor, er staat ergens tussen de regels door dat je het risico aangaat dat je inkomsten mogelijk kunnen dalen en dat soort ongein).

[Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 26-10-2021 21:44]

• AGee
  • Niet online

AGee

MrAngry schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Ja, dit is natuurlijk het standaard reply, maar de enige reden dat ik dit doe is om onder de Huur catch 22 uit te komen. Ik kan (gefingeerde bedragen) voor maximaal 1000 maandlasten lenen, terwijl ik nu lachend 1150 aan huur aftik en nelke maand 1000 ekkies over hou. Maar je kan dus niet onder die situatie uit komen, dus dat los ik nu op door een dag per week extra te gaan werken.
Wie probeer je nu te overtuigen? O-) Als je de standaard reply al weet, dan weet je vast ook wel de redenen waarom je berekening krom is. }:O Maar ieder leeft z'n eigen leven. Succes ermee :)

• MrAngry
AGee schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Wie probeer je nu te overtuigen? O-) Als je de standaard reply al weet, dan weet je vast ook wel de redenen waarom je berekening krom is. }:O Maar ieder leeft z'n eigen leven. Succes ermee :)
Ik probeer niemand te overtuigen. Ik vraag naar de ervaringen (yk like in de topic title) met deze werkwijze, omdat ik vast niet de eerste ben die dit bedacht heeft.

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06:52

Saffie_time

Why use this? 42!

Maatje van me heeft dat gedaan.
40 uur gaan werken, huis zoeken en na 2 maanden huis gekocht en daarna weer naar 32 uur laten aanpassen.
Let op werkgever zal dat niet al te leuk vinden dus doe dat maximaal 1x per jaar.
Bij de bank geen enkele vraag over gehad.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ja inderdaad mijn ervaring is ook dat het toch geen enkel probleem is. Soms komen er ook andere dingen sneller op je pad dan je had verwacht (kids bijv) waardoor de prio’s anders worden.

Als je zelf maar goed kijkt wat het doet voor je maandelijkse lasten is er niks mis mee natuurlijk. Ik zou dit gewoon met je adviseur doornemen, als je een goede hebt en je weet je lasten goed kun je dit prima bespreken.

• MrAngry
*snip* dit is niet nodig Ik probeer een huis te kopen op het lasten niveau van m'n huidige huur. Ik kan echter niet lenen op dat lastenniveau. Dat is logisch, want ik werk like a little girl 32 uur per week. Nu maak ik dat 40 en kan ik ineens een penthouse in the city kopen blijkbaar, dat wil niet zeggen dat ik dat doe, het heft gewoon een barriere op die er eerst wel was en nu niet meer. Een hypotheekverstrekker kan dat uiteraard gewoon zien, bijvoorbeeld als ze 3 maanden loonstroken opvragen en mijn vraag was dus ( lijkt al beantwoord) of ze dan alsnog de banhammer erop knallen.

[Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 27-10-2021 14:12]

• Voggy
  • Laatst online: 13:04
Volgens mij is dit precies het probleem van de hele huizenmarkt, mensen lenen echt ongekend veel geld want geld lenen is zo goedkoop.

Ik probeer het andersom te doen, ik werk nu 40 uur maar wil in de toekomst zeker wel een dagje minder. Dan heb ik helemaal geen zin in een hypotheek van €1800 per maand. Dan ben je straks alleen nog maar aan het werken om je woning te betalen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrAngry schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Ik probeer niemand te overtuigen. Ik vraag naar de ervaringen (yk like in de topic title) met deze werkwijze, omdat ik vast niet de eerste ben die dit bedacht heeft.
Soms moet je een beetje risico nemen. In jouw geval: in worst case zul je 40u moeten blijven werken ;). Voor veel mensen is dat geen eens een keuze.

Ik vind het risico van een baanwissel en daarmee de onzekerheid van de proeftijd e.d. veel groter. Maar daar hoor je nooit iemand over...

Members only:

[Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2021 23:15]

• Schaakpower
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 15:16
Mijn zus heeft destijds een hypotheek op 40 uur rond gekregen terwijl ze wist dat het contract een paar maanden later niet verlengd zou worden. Ze is daarna fors minder gaan werken voor minder salaris. Was eind 2016. Bank kijkt alleen naar het ijkpunt en de situatie ervoor (dmv loonstroken), niet naar de situatie over een jaar. Als je de hypotheek betaalt is er niemand bij de bank die zich er druk om maakt.

Neemt niet weg dat ze tegenwoordig helemaal geen hypotheek zou krijgen als ze nu starter was geweest.

[Voor 0% gewijzigd door Schaakpower op 27-10-2021 04:28. Reden: Spelfout]

• Flix20
MrAngry schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:07:
*snip* Ik probeer een huis te kopen op het lasten niveau van m'n huidige huur. Ik kan echter niet lenen op dat lastenniveau. Dat is logisch, want ik werk like a little girl 32 uur per week. Nu maak ik dat 40 en kan ik ineens een penthouse in the city kopen blijkbaar, dat wil niet zeggen dat ik dat doe, het heft gewoon een barriere op die er eerst wel was en nu niet meer. Een hypotheekverstrekker kan dat uiteraard gewoon zien, bijvoorbeeld als ze 3 maanden loonstroken opvragen en mijn vraag was dus ( lijkt al beantwoord) of ze dan alsnog de banhammer erop knallen.
*snip*
Je zou bij jezelf kunnen afvragen waarom de huidige rekenmethodes gebruikt worden om je maximale hypotheek te berekenen.
Dat hypotheeklasten en huur absoluut niet te vergelijken zijn. Hypotheeklasten zijn tenslotte maar een deel van de kosten die komen kijken bij het bezitten van onroerend goed.
Maargoed, dat was je vraag niet.
Of je de kosten overzichtelijk hebt wat er allemaal bij komt kijken en of je dat kan betalen kan je natuurlijk alleen maar zelf beoordelen.

[Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 27-10-2021 14:13]

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik weet niet of we hier een hele discussie over de hypotheek berekeningen aan moeten gaan , maar ik snap @MrAngry heel goed en laten we aub niet te blind op de hele algemene rekenregels vanuit de overheid varen. Een beetje eigen verstand is helemaal niet gek en vandaar ook mijn oproep om je huiswerk te doen en dit met je adviseur te bespreken. Laten we wel zijn dat je met een huurwoning er ook bijna niet tussenkomt , je belachelijk veel huur moet betalen en je geld over het algemeen niks oplevert itt een koopwoning. Toen wij van huur naar koop gingen hielden we gewoon geld over …

Dertig jaar geleden kon je slechts op 1 inkomen een hypotheek krijgen, ook dat is veranderd. Uiteindelijk gaat het erom welke keuzes je maakt met je geld en welke woning je koopt. Zelf heb ik een jaren dertig woning en daarin gaat maandelijks toch vrijveel geld zitten in onderhoud maar ook zaken die wij belangrijk vinden.Maar vrienden met een nieuwe woning hebben deze kosten veel en veel minder.

Of je dan werkt voor je woning is de vraag, want de een wil nog veel op dure vakanties , de ander houdt veel per maand over. Keuzes , keuzes … en die moet je zelf maken.

Tot slot, het leven is veranderlijk. Je ‘krijgt’ kids, vindt een andere baan , gaat trouwen of scheiden. De prio’s in je leven verschuiven . en de bank kijkt op 1 specifiek moment naar je specifieke situatie en met je adviseur bespreek je de mogelijkheden met het oog op de toekomst. Als dat comfortabel genoeg voelt maak je de keuze.

[Voor 14% gewijzigd door Waypoint op 27-10-2021 11:27]

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
De bank heeft iig 1 toetsingsmoment en dat is het aanvraagmoment. Er volgt geen natoetsing.

Maar als het somehow niet goed gaat (scheiding etc) waardoor de betalingen niet meer gedaan kunnen worden, zou het wellicht wel een probleem kunnen worden als je bijv 1 maand van 32 naar 40 en weer terug bent gegaan.

• Laapo
Sport_Life schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Soms moet je een beetje risico nemen. In jouw geval: in worst case zul je 40u moeten blijven werken ;). Voor veel mensen is dat geen eens een keuze.

Ik vind het risico van een baanwissel en daarmee de onzekerheid van de proeftijd e.d. veel groter. Maar daar hoor je nooit iemand over...

***members only***
Ik zit nu in mijn proeftijd. Had net ontslag genomen en toen kwamen we door de loting voor een nieuwbouwwoning die wel oke was. Mijn nieuwe dienstverband was niet eens begonnen. Kon wel vol hypotheek krijgen + een giga bak aan overbrugging.

Best bizar eigenlijk.

• Flix20
Laapo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Ik zit nu in mijn proeftijd. Had net ontslag genomen en toen kwamen we door de loting voor een nieuwbouwwoning die wel oke was. Mijn nieuwe dienstverband was niet eens begonnen. Kon wel vol hypotheek krijgen + een giga bak aan overbrugging.

Best bizar eigenlijk.
Verschilt denk ik erg van hypotheekverstrekker.
Ik was door m'n proeftijd heen maar omdat ik in de eerste 6 maanden van een tijdelijk contract zat, beschouwde Florius me als 'flexwerker' en moest ik dus 3 jaaropgave overhandigen.
Bij een NIBC was er niets aan het handje en was WG verklaring voldoende.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Flix20 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

*snip*
Je zou bij jezelf kunnen afvragen waarom de huidige rekenmethodes gebruikt worden om je maximale hypotheek te berekenen.
Dat hypotheeklasten en huur absoluut niet te vergelijken zijn. Hypotheeklasten zijn tenslotte maar een deel van de kosten die komen kijken bij het bezitten van onroerend goed.
Maargoed, dat was je vraag niet.
Of je de kosten overzichtelijk hebt wat er allemaal bij komt kijken en of je dat kan betalen kan je natuurlijk alleen maar zelf beoordelen.
Die gaan uit van gestandaardiseerde NIBUD patronen. De explainregeling van vroeger kan nauwelijks tot niet meer. Als jij liever meer aan je huis uitgeeft dan bv vakanties of andere zaken, dan kan dit een methode zijn. Ik woon ook liever 52 weken per jaar lekker ipv 2 weken luxe op vakantie en 50 weken minder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Laapo
Nog Walter living gebruikers die een grote schommeling van prijzen hebben gemerkt afgelopen week? Bij mij eigen woning in 10 dagen tijd 10% erbij en nu weer 12% er af. Een te koop staande woning die ik in de gaten hou kreeg er 100k bij en nu weer eraf.

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17:48
Laapo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:48:
Nog Walter living gebruikers die een grote schommeling van prijzen hebben gemerkt afgelopen week? Bij mij eigen woning in 10 dagen tijd 10% erbij en nu weer 12% er af. Een te koop staande woning die ik in de gaten hou kreeg er 100k bij en nu weer eraf.
Ik zou via WhatsApp contact met ze opnemen. Ze reageren snel en onderzoeken het best aardig. Zelf geen abbo meer, dus kan je geen inhoudelijke reactie geven.

[Voor 6% gewijzigd door AceAceAce op 28-10-2021 14:43]

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Paar vragen aan de kenners hier, ook puur om even te sparren:

Heb getwijfeld of deze vragen nou hier moeten, in het nieuwbouw of marktontwikkelingen.. gaat over nieuw vs bestaand en ontwikkelingen huizen markt..

Members only:

[Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 28-10-2021 15:54]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Workaholic schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:47:

Heb getwijfeld of deze vragen nou hier moeten, in het nieuwbouw of marktontwikkelingen.. gaat over nieuw vs bestaand en ontwikkelingen huizen markt..

***members only***
Check vooral goed de maatvoering van de woning. Ik heb ook eens gekeken voor vrijstaand en toen hadden ze de fictieve meubels in de tekeningen bewust te klein (dus niet in verhouding). Daardoor leek het huis groter dan het was, check dat dus zeker goed.

Voor wat betreft punt 2: wat maken de prijsdalingen uit :? Als je morgen het huis zou kopen en over 2 jaar een prijsdaling zit je in hetzelfde schuitje (alleen voelt jouw situatie iets zuurder).
Je moet voor jezelf beslissen of het huis jou dit geld waard is, en of je de lasten kan blijven dragen.

[Voor 19% gewijzigd door ybos op 28-10-2021 15:58]

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

***members only***
Over het algemeen is nieuwbouw slecht te vergelijken met bestaande bouw qua prijs / kosten. Dit omdat er vele factoren meespelen:
- op nieuwbouw moet je wachtten (tijd lang dubbele lasten)
- nieuwbouw moet van binnen nog helemaal aangekleed worden (kost ook veel $$$)
- nieuwbouw kan je naar je smaak en wens inrichten
- nieuwbouw voldoet aan de laatste eisen qua isolatie en energie

Ik geloof daarom ook niet dat je moet kijken "zijn vergelijkbare woningen nu of over 2 jaar wel evenveel waard" maar meer "wil ik hier minimaal 10 tot 20 jaar blijven wonen en heb ik dit bedrag er voor over"? En als je het over dat soort termijnen hebt (10+ jaar) hoef je je ook weinig zorgen te maken over eventueel prijsdalingen en onder water staan ofzo (omdat je tegenwoordig verplicht moet aflossen gaat het uitstaande bedrag automatisch naar beneden en wordt de kans op onder water staan lager).

Houd er overigens ook rekening mee: bij het verkoop-gesprek worden vaak positieve beelden geschetst qua planning / oplevering, maar evenzoveel projecten hebben vertraging en worden later dan initieel verwacht opgeleverd:
In de aannemingsovereenkomst staan de echte termijnen, vaak iets als: na ondertekenen koop gaat de termijn voor ontbindende voorwaarden in, na die termijn zit je uiterlijk binnen x maand (6 ofzo) bij de notaris voor grondoverdracht, als dat gedaan is wordt binnen x maand (weer 6 ofzo) gestart met de bouw en als er gestart is heeft de aannemer xxx bouwbare dagen om het af te maken (300 ofzo - 300 bouwbare dagen is ongeveer 1 jaar en 8 maand). Houd hier dus rekening mee in je planning (en/of bespreek dit met de verkoopmakelaar).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• big bang

***members only***
1) Vergeet niet ook de overige voor- en nadelen van een nieuwbouwwoning. Lagere stookkosten, niet meer afhankelijk van gas, indeling naar eigen wens en smaak aanpasbaar, eerste jaren relatief weinig onderhoud, tuin moet nog "groeien" en is in het begin een modderpoel, gehannes met aannemers etc.

2) Koop een huis om te wonen en niet om te investeren. Had je drie jaar geleden getekend voor deze deal was je spekkoper geweest. Niemand weet hoe de vlag er bij hangt over drie jaar, mogelijk staat het "onder water". Hangt ook af van de hoeveelheid eigen geld dat je in brengt.

Houdt ook in het achterhoofd dat als je huis 20% in waarde daalt, dat statistisch gezien het huis waar je naar toe wilt ook 20% is gedaald. Alleen als je dan niet kunt verhuizen doordat het "onder water" staat kan dat soms vervelend zijn.

3) Zonder locatie geen zinnig woord over te zeggen. Als het park in kwestie het vondelpark is lijkt me het de deal van de maand. Bekijk vooral wat je zelf prettig vind cq nodig acht.

Ook maakt het nogal uit hoe het ligt. Een voortuin van 150m2 is niet zo nuttig. En elke m2 moet ook weer onderhouden worden; voor sommige een hel, voor anderen juist een hobby.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
ybos schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:56:
[...]
Voor wat betreft punt 2: wat maken de prijsdalingen uit :? Als je morgen het huis zou kopen en over 2 jaar een prijsdaling zit je in hetzelfde schuitje (alleen voelt jouw situatie iets zuurder).
Je moet voor jezelf beslissen of het huis jou dit geld waard is, en of je de lasten kan blijven dragen.
Bij het kopen van nieuwbouw zit het risico er in dat er meestal relatief veel tijd zit tussen de aankoop van de nieuwbouw woning en de verkoop van de huidige woning. De nieuwbouw wordt pas over pakweg anderhalf jaar opgeleverd en dan moet je na oplevering ook nog de afwerking (laten) doen. Daarom wordt meestal de huidige woning pas ruim na de aankoop van het nieuwbouwhuis te koop gezet. Stel dat vanaf Q1 de huizenmarkt plots omslaat. Dan bezit je als koper van het nieuwbouwhuis feitelijk twee huizen die in prijs dalen. En dat kan behoorlijk financiële pijn opleveren. Vooral ook omdat voor de aankoop van het nieuwbouwhuis meestal een overbruggingskrediet wordt afgesloten op de huidige woning, gebaseerd op de huidige marktwaarde.

Dus ja, prijsdalingen kunnen zeker een risico vormen wanneer je eerst de nieuwe woning aankoopt en pas (veel) later dat huidige woning in de verkoop zet. Alleen speelt dit bij koop/verkoop van bestaande bouw in veel mindere mate. Bij koop van een bestaande woning kun je doorgaans immers vrij vlot al verhuizen (binnen 3 tot 6 maanden) waardoor je al direct na de aankoop van je 'nieuwe' woning je oude woning te koop zet.
Het risico is wel te beperken door toch alvast de huidige woning direct te verkopen en dan tussentijds te gaan huren (of anderszins ergens tijdelijk onderdak te zoeken en meubels op te slaan). Maar dat geeft een hoop extra gedoe, twee keer verhuizen. Met dus ook twee keer bijbehorende kosten en evt. kosten voor opslag van huisraad.

Eenmaal ingetrokken in de nieuwe woning en de oude woning verkocht, zijn prijsdalingen op de woningmarkt voornamelijk een papieren tijger en worden die pas een belemmering of serieus probleem wanneer je wilt of noodgedwongen je woning moet verkopen terwijl deze 'onder water' staat.

[Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 28-10-2021 16:56]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Joosie200
  • Niet online
Vanmiddag een jaren 30 woning bekeken. Eentje die wat mij betreft instapklaar is. Des te meer reden waarom ik wel verwacht dat er flink op geboden gaat worden. Moderne wc / badkamer, hr++ glas en overal kunststoffen kozijnen. Ok keuken met inductie kookplaat. Drie slaapkamers, vaste trap naar de zolder waar zo een vierde kamer te fixen is.

Ik heb van de week wat oriëntatiegesprekken gevoerd. Morgen nog een bij een onafhankelijke adviseur. Kijken wat de mogelijkheden zijn qua hypotheek. En alvast een werkgeversverklaring met intentie op werk aangevraagd. Het is het eerste huis van de vele die ik tussen eind augustus en nu gezien heb met een wat mij betreft echt instapklaar huis. Dus zonder dat je direct keuken/badkamer/vloeren/kozijnen/stucwerk moet aanpakken.

Nadelen zijn er ook: de helft qua ruimte aan badkamer wat ik nu heb. En een onderhoudsarme stoeptegeltuin formaatje postzegel. Maargoed ik woon er alleen dus ik heb genoeg aan een douchebak en waskom + spiegel met kastje eronder. En groene vingers heb ik niet. Dus ik gooi wel wat bakken in de tuin zoals ik nu heb voor de vlinderstruik en hortensia.

De makelaar zit vandaag, morgen en maandag nog vol met bezichtigingen. Snap het ook. Prima huis voor een prima prijs in een leuke Hanzestad. Geeft mij meer tijd om te kijken tot hoe ver mijn hypotheek reikt en hoeveel eigen geld ik er in wil stoppen. Idealiter hou ik geld apart om meteen een PV installatie op het dak te laten leggen. Vloerverwarming, pvc (leek nu op laminaatvloer) warmtepomp en de keuken upgraden komt een andere keer wel.

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
Voggy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:13:
Volgens mij is dit precies het probleem van de hele huizenmarkt, mensen lenen echt ongekend veel geld want geld lenen is zo goedkoop.

Ik probeer het andersom te doen, ik werk nu 40 uur maar wil in de toekomst zeker wel een dagje minder. Dan heb ik helemaal geen zin in een hypotheek van €1800 per maand. Dan ben je straks alleen nog maar aan het werken om je woning te betalen.
De vraag is of dat zo is, want na 30 jaar is die 1800 euro nog maar 974 euro op basis van 2% inflatie per jaar. En dan denk ik dat de komende jaren de inflatie vast wel veel hoger zal zijn dan die 2% gaat zijn.

• Scuderia110
  • Registratie: september 2017
  • Niet online

***members only***
1. Tel er minimaal 25% bij op voor meerwerk, inrichting en tuin, dan kun je toch prima vergelijken
2. Als je er geen goed gevoel bij hebt niet doen of meteen verkopen en ergens tijdelijk gaan zitten
3. Geen idee zonder locatie

• noucmen
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 26-11 09:28
Beste allen,

Kan ik jullie een vraagje stellen: zijn deze scheuren tussen de plafond en de wand aan de voor en achter kant van deze woningen erg ernstig ? Ik heb die scheuren structurel gezien in minimaal 2 van de woningen in dezelfde straat (nr 25 en 23).

Met mijn hand (stampen) voel ik sterk beton muren, maar kan het zijn dat de voor en achter wand hebben anders bewegen dan de plafonden ?

In volgende 2 foto's, zien wij dat de scheuren zijn "op de plafond" en niet "op de vertical muur".

[Voor 7% gewijzigd door noucmen op 29-10-2021 00:35]

• Joosie200
  • Niet online
noucmen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:28:
Beste allen,

Kan ik jullie een vraagje stellen: zijn deze scheuren tussen de plafond en de wand aan de voor en achter kant van deze woningen erg ernstig ? Ik heb die scheuren structurel gezien in minimaal 2 van de woningen in dezelfde straat (nr 25 en 23).
Ik heb bij een bezichtiging in twee woningen verticale scheuren gezien in het stucwerk. Horizontaal bij plafond nog niet. Lijkt me iets waar je met een bouwkundige keuring /rapport wel uitsluitsel over kan krijgen. Ik weet niet hoeveel muren/plafonds 'werken' adhv temperatuurschonmelingen in huis.

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:01
Beste allen,

Met mijn hand (stampen) voel ik sterk beton muren, maar kan het zijn dat de voor en achter wand hebben anders bewegen dan de plafonden ?

[Afbeelding]

In volgende 2 foto's, zien wij dat de scheuren zijn "op de plafond" en niet "op de vertical muur".

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De zij muren dragen het plafond, de muren aan voor en achterkant zijn iets korter gebouwd (los van plafond) en de kier daar tussen is met purschuim gevuld. Bij mijn net gebouwde woning zag ik dat ze dat zo deden en waar ik nu woon heb ik op dezelfde plek scheuren in de stuc. De stuc die daarop zit gaat scheuren.

• FreakNL
  • Laatst online: 18:17

FreakNL

Well do ya punk?

@Waypoint , dat is niet noodzakelijkerwijs 30 jaar geleden hoor.

Ik heb in 2014 een nette tussenwoning (125m2) gekocht met een iets boven modaal salaris. In mijn eentje.

Toen kon dat nog, tussenwoningen in mijn wijk gingen toen voor 180k-220k, ongeveer. Dus een benodigd salaris van 40-40K, om en nabij..

Kom daar nu nog maar eens mee, mijn woning heeft nu een marktwaarde van 425k. dan moet je al richting de 80K als je dat alleen wil kopen...

• amboly
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:47
Beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je had toch al een huis gekocht, nieuwbouw?

• noucmen
wortelsoft schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 05:32:
[...]

De zij muren dragen het plafond, de muren aan voor en achterkant zijn iets korter gebouwd (los van plafond) en de kier daar tussen is met purschuim gevuld. Bij mijn net gebouwde woning zag ik dat ze dat zo deden en waar ik nu woon heb ik op dezelfde plek scheuren in de stuc. De stuc die daarop zit gaat scheuren.
Net een inspecteur gebeld, hij zegt dit ook: de voor en achter muren zijn soort van pre-fab van hout iets ---> verschillende material met de plafond van beton

• Ethirty
  • Laatst online: 17:43

Ethirty

Who...me?

Dat soort scheuren duiden vaak op materiaal overgang, zoals hout->beton of pur->beton.

Meestal zie je dit soort scheuren bovenaan de binnenmuur, of verticaal waar een binnenmuur aan een buitenmuur grenst. Op het plafond heb ik nog niet vaak van gehoord, dat zijn toch vaak massieve beton platen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• noucmen
[b]FreakNL in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"FreakNL schreef op vrijda
Ik heb in 2014 een nette tussenwoning (125m2) gekocht met een iets boven modaal salaris. 180k-220k, ongeveer. Dus een benodigd salaris van 40-40K, om en nabij..

Kom daar nu nog maar eens mee, mijn woning heeft nu een marktwaarde van 425k. dan moet je al richting de 80K als je dat alleen wil kopen...
Ja, dat vastgoed prijzen zijn veel harder gestegen dan salaris, is vaak gezien overal in westerse landen.

• noucmen
Allen: welke website kan ik de cubisch m3 van een woning zien ?

N.B.: Ik zie bijna niemand (erg erg weinig) een concerete Funda URL hier stopt, wat is de reden ?

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@noucmen Ben je afgehaakt bij je vorige woning? Wat kom je nu precies weer doen hier? Of ga je weer een ander scenario aan met een tussenhuis en nieuwbouw?

• noucmen
Vorkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:48:
@noucmen Ben je afgehaakt bij je vorige woning? Wat kom je nu precies weer doen hier? Of ga je weer een ander scenario aan met een tussenhuis en nieuwbouw?
Ik help een vriend buitenlander,

N.B: toevalig zie ik dat alle 7 woningen dat ik heb in NL gewonen, als huurder of eigenaar, zijn met oneven nummer. Ook de grotendeel van de woningen dat ik heb bezichtigen zijn met oneven nummer. Wat interessant !

[Voor 26% gewijzigd door noucmen op 29-10-2021 12:56]

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
noucmen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Ik help een vriend buitenlander
Ah zo, maar vindt je dat persoonlijk verstandig?

Je hebt zelfs natuurlijk ook wel een beetje last van keuzestress en allerlei redenen bedenken om het juist niet te doen :)

Niet kwaad bedoeld!

• noucmen
Vorkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Ah zo, maar vindt je dat persoonlijk verstandig?

Je hebt zelfs natuurlijk ook wel een beetje last van keuzestress en allerlei redenen bedenken om het juist niet te doen :)

Niet kwaad bedoeld!
Ik help wat ik kan, mbt informatie geven, beslissen doe ik niet

• noucmen
Vorkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
En klopt: ik moet tegen mij iedere dag vechten.

Nu on topic: een makelaar heeft mij verteld dat hij denkt dat de komend 12 maanden hebben huizen meer kans van prijs stijging dan apartementen. Dit klopt ook met wat ik heb gehoord: dat er zijn projecten om kantoren te verbouwen naar apartementen. Ook klopt dat door Corona (ook post Corona in 2023-2025) werken mensen meer thuis en een grote woning met tuin is meer gewild.

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:57
noucmen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:43:
Allen: welke website kan ik de cubisch m3 van een woning zien ?

N.B.: Ik zie bijna niemand (erg erg weinig) een concerete Funda URL hier stopt, wat is de reden ?
Je zoekt waarschijnlijk naar de inhoud van een woning? Staat in 't algemeen wel als kenmerk in de Funda advertentie.

Persoonlijk: ik heb de Funda URL naar onze nieuwe woning hier nooit gepost, simpelweg omdat ik geen koppeling wil maken tussen m'n nickname en adres :+

• noucmen
ShitHappens schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Je zoekt waarschijnlijk naar de inhoud van een woning? Staat in 't algemeen wel als kenmerk in de Funda advertentie.

Persoonlijk: ik heb de Funda URL naar onze nieuwe woning hier nooit gepost, simpelweg omdat ik geen koppeling wil maken tussen m'n nickname en adres :+
Ja, eens.
Maar hier weten wij nog nooit of iemand is gelukt om een woning te kopen, hoewel veel is gesproken over een bepaald adress tijden bezichting.
Ik heb vaak URL gepost, en vaak zien mensen veel meer dan ik, zelf op foto's, daarom zie ik dat het nog nuttig is om te posten. Maar ik ben bang dat door het posten hier heb ik meer problemen.

[Voor 8% gewijzigd door noucmen op 29-10-2021 14:11]

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
@noucmen er wordt wel eens gemeld dat er een huis is gekocht.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
Beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij zat het stuc deels los van de ondergrond en ging het daardoor hangen en scheuren (niet zo erg als op jouw foto). Na 50 jaar was de hechting blijkbaar op. Uiteindelijk is alles dat niet goed vast zat afgestoken en de boel opnieuw gestucced.

Je kunt dit horen door erop te tikken met een object (achterkant schroevendraaier oid). Als het hol klinkt dan is de kans groot dat het los hangt.

[Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 29-10-2021 13:45]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
noucmen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Ik help een vriend buitenlander,

N.B: toevalig zie ik dat alle 7 woningen dat ik heb in NL gewonen, als huurder of eigenaar, zijn met oneven nummer. Ook de grotendeel van de woningen dat ik heb bezichtigen zijn met oneven nummer. Wat interessant !
Meestal is één kant van de straat even en de andere kant oneven. Handig voor de postbezorging ;).

• sdk1985
Voggy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:13:

Puur een gevolg van de lage rente (en dus inflatie). Voor 1500 euro in de maand heb je nu iets van 475K. In de jaren 90 kreeg je met gelijke maandlasten een fractie van dat bedrag omdat de rente toen tussen de 7% en 10% schommelde.

• Caelorum
sdk1985 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Bij mij zat het stuc deels los van de ondergrond en ging het daardoor hangen en scheuren (niet zo erg als op jouw foto). Na 50 jaar was de hechting blijkbaar op. Uiteindelijk is alles dat niet goed vast zat afgestoken en de boel opnieuw gestucced.[...]
Let daar wel even goed op. Als het redelijk uniform is, prima, maar als het vlekken zijn die los zitten (hoeft niet verkleurd te zijn), kan het ook van waterschade komen, dus handig om er een vochtmeter tegenaan te houden. Iemand die ene bouwtechnische keuring doet zal dat, als het goed is, ook doen.

• Joosie200
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

Puur een gevolg van de lage rente (en dus inflatie). Voor 1500 euro in de maand heb je nu iets van 475K. In de jaren 90 kreeg je met gelijke maandlasten een fractie van dat bedrag omdat de rente toen tussen de 7% en 10% schommelde.
Maar je had ook slechts een fractie in gulden nodig toen. Ik ontving van de makelaar de brochure. Met leveringsakte uit 1987. Van de jaren 30 woning die ik bekeken heb.

Members only:

200k geeft 650 euro aan lasten bij 100% annuïteitenhypotheek. Met rentepercentage van 1.01%. Woningen buiten de wijk gaan voor meer weg. Walter Living geeft een mooi overzicht voor de gehele plaats. Variërend van +20k tot +50k boven de vraagprijs.

Ik kan best wel wat overbieden. Tegelijkertijd is het financieel verstandiger om wat achter de hand te houden. Voor wanneer en de cv ketel kapot gaat, waterleiding springen/bevriezen, je toch allerlei beestjes tegen komt en je wasmachine/vaatwasser/tv kapot gaan. En mocht dat nu allemaal niet gebeuren hou ik het geld apart voor zonnepanelen op het dak. Met een oost/west ligging ideaal geschikt.

Ik heb tot vrijdag om mijn bod uit te brengen. Want verkoop per inschrijving. Loont het de moeite om dan juist wat sneller te zijn met je bod? Lijkt me van niet want door de flinke belangstelling en verkoop bij inschrijving wil de verkoper het beste bod afwachten. Maar misschien kun je gelet op je eigen voorwaarden al een dusdanig bod neerleggen waarop de verkoper instemt.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Voor de lol wil ik even een voorbeeld geven van een (nog) gekkere woningmarkt dan NL:

Mijn zusje woont in Nieuw-Zeeland en wil samen haar eerste huis kopen. Voor een huis van 100+ jaar oud in een relatief grote stad hadden ze een ok huis gevonden met de vraagprijs van 400.000 NZ Dollar (248k euro)

Uiteindelijk is dit huis gegaan voor 650.000 NZD (402k euro). En dit zijn geen uitzonderingen....

Wel een huis met een mooi uitzicht: https://www.trademe.co.nz...n-hill/listing/3301843113

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Nou het is zover ; na een goede 8 maanden zoeken , stuk of vijftien bezichtigen en vijf biedingen is het raak. Een echt klus huis hebben we gekocht dus we zijn nu volle bak bezig om 1000 en 1 dingen te regelen 😁.

Het viel mij wel op dat in de BAG viewer de garage (losstaand) en los schuurtje wel staan en in de kastrale kaart niet. Staan er beiden al jaartje of 20 zeker. Heeft iemand hier ervaring mee ? Heb geen zin dat ik die garage moet slopen natuurlijk

• Basekid
Bwoah wat een opgave is een huis kopen, zelfs al voordat je gaat bieden.

Heb nu 3 bezichtingen (en hopelijk nog 2 erbij straks), en de huizen verschillen in prijzen, formaten, wijken, afstand tot werk (duh), maarja wat is dan het belangrijkst..

Ik weet dat er vaak wordt gezegd dat locatie, locatie, locatie het belangrijkste is, maar als je voor hetzelfde bijna hetzelfde geld een veel mooier huis krijgt op een iets mindere locatie.... lastig hoor!

Ik ga bijvoorbeeld naar onderstaande 3 huizen. Volgens WL zijn reeele biedprijzen ongeveer hetzelfde.

https://www.funda.nl/koop/renkum/huis-42500129-eekwal-23/
https://www.funda.nl/koop...8952786-wim-kanstraat-25/
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-42590776-dijkhof-43/

• Herrfunkel
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 02-12 14:22
Basekid schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:11:
Ik weet dat er vaak wordt gezegd dat locatie, locatie, locatie het belangrijkste is, maar als je voor hetzelfde bijna hetzelfde geld een veel mooier huis krijgt op een iets mindere locatie.... lastig hoor!

Ik ga bijvoorbeeld naar onderstaande 3 huizen. Volgens WL zijn reeele biedprijzen ongeveer hetzelfde.

Je woning keuze is qua grootte best vergelijkbaar.
Voor (potentiële) gezinnen is sub 100m2 vaak te klein. Allicht is het daardoor beter betaalbaar.

Qua sfeer zijn deze drie plaatsen heel anders. Wat betreft faciliteiten is Wageningen by far het meest uitgebreid. Deze plek is meer levendig dan Ede of Renkum. Om uit eten te gaan heb je legio opties.
Ede is ideaal als je met de trein wilt reizen. Het centrum is ook best OK. Wijken zijn wel erg verschillend, dus lees je goed in en loop door de omgeving om een gevoel te krijgen.
Renkum is een stuk kleiner met een minder uitgebreid centrum, verder weg van het OV, maar ook lekker rustig en groen. Dus als je thuiswerkt ideaal. Het bos vlakbij de Eekwal strekt heel ver door (tot aan Ede). Succes!

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:09

Ebayzo

Gekke eend

Bwoah wat een opgave is een huis kopen, zelfs al voordat je gaat bieden.

Heb nu 3 bezichtingen (en hopelijk nog 2 erbij straks), en de huizen verschillen in prijzen, formaten, wijken, afstand tot werk (duh), maarja wat is dan het belangrijkst..

Het huis in Ede zit wel dicht tegen Veldhuizen aan. Ik zou hem weg strepen eerlijk gezegd. Ik zit nu onder de rook van Ede en dat is dichtbij genoeg :)

Renkum kan best leuk zijn en heeft ook de faciliteiten en het groen.

Wageningen zou mijn voorkeur hebben maar dan wel vanwege het centrum. In de omgeving toch het leukste uitgaanscentrum. Qua huizen wel duurste in de omgeving (van de drie zeker)

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Nu online

(Ede-Wageningen-Renkum)
Als je kijkt naar huis, tuin, directe woonomgeving zou Renkum mijn voorkeur hebben. Veel ruimte in en om het huis, binnen hoef je er (los van smaak) niet veel aan te doen. Gezien de opbouw bij de buren heb je een mogelijkheid voor extra kamers. Daar kun je dus lang wonen. Ik vind alleen het aanzicht/de entree van het huis niet zo uitnodigend.
Nadeel van Renkum: kleiner dan Ede en Wageningen, er is geen station, dus je hebt (allebei) eigen vervoer nodig. Minder voorzieningen.
Ede zou ik zelf niet voor kiezen, maar ik zeg er meteen bij dat ik Renkum wat dat betreft helemaal niet ken.
Wageningen zou mijn voorkeur hebben als je in een meer stedelijke omgeving wilt wonen, maar ook dan moet je naar Ede voor een treinverbinding. Het huis in Wageningen vind ik dan weer het minst interessant qua indeling, mogelijkheden en afwerking.
Misschien handig om je keuzemogelijkheden te beperken door te bepalen of je wel/niet afhankelijk bent van OV, hoeveel en welke voorzieningen je wilt en of je liever in stad/dorp woont. En ook: is dit voor een paar jaar, of ga je je hier echt settelen met eventueel een gezin? Als dat allemaal niet uitmaakt, ook prima, maar dan kun je makkelijker vergelijkingen maken.

• Scuderia110
  • Registratie: september 2017
  • Niet online
Basekid schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:45:
Voor de lol wil ik even een voorbeeld geven van een (nog) gekkere woningmarkt dan NL:

Mijn zusje woont in Nieuw-Zeeland en wil samen haar eerste huis kopen. Voor een huis van 100+ jaar oud in een relatief grote stad hadden ze een ok huis gevonden met de vraagprijs van 400.000 NZ Dollar (248k euro)

Uiteindelijk is dit huis gegaan voor 650.000 NZD (402k euro). En dit zijn geen uitzonderingen....

Wel een huis met een mooi uitzicht: https://www.trademe.co.nz...n-hill/listing/3301843113
Met veel hogere rentetarieven dan hier ;)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
Morgen naar de notaris *O*

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Basekid
@Toke_gt @Ebayzo @Herrfunkel

Bedankt voor de tips! Ede valt dus af, dat is wel duidelijk (werk sws in Wageningen). Verder ben ik een redelijke huismus dus Renkum is in dat geval geen probleem. En anders fiets/rij ik wel even naar Wageningen als er wat gezelligs gepland is.

Anyway, morgen weer even wat belletjes naar makelaars plegen om te kijken wat ik kan bezichtigen.

• Caelorum
Ebayzo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Het huis in Ede zit wel dicht tegen Veldhuizen aan. Ik zou hem weg strepen eerlijk gezegd. Ik zit nu onder de rook van Ede en dat is dichtbij genoeg :)
[...]
Afgezien van wat rook rond oudjaarsdag (en het akkefietje vorige maand) is er niet veel aan de hand hoor. Het is wel de wijk in de regio die bij mij het meest dat Randstad buurtgevoel oproept. Of dat positief of negatief is durf ik niet te zeggen.

[Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 01-11-2021 09:32]

• Dracoz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:14
Vandaag het bericht gekregen dat de hypotheek voor elkaar is en de vrouw, mijn dochter en ik 10jan over kunnen naar het nieuwe huis *O*

Best wel spannend zo'n eerste huis kopen... Je blijft toch altijd denken, heb ik nou teveel geld uitgegeven of niet.

[Voor 16% gewijzigd door Dracoz op 01-11-2021 09:42]

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Pagina: 1 ... 219 ... 227 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee