Toon posts:

Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 228 Laatste
Acties:

• Dalive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08:19
Laten we dan maar ook gelijk de 10% bankgarantie afschaffen, aangezien de boetes toch niet worden gegeven. Net of je voor saus al die contracten tekent en regelingen treft...

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

Of ik dat vind boeit niet. Het is niet mijn mening hè, ik schrijf wat er in het standaard NVM-koopcontract staat. Dat is gewoon een feit, geen mening.
Dat staat er inderdaad in, de praktijk kan echter anders zijn. Ik heb goede vrienden die te laat van een huis af wilden zien en uiteindelijk via de rechter niets hoefden te betalen. Het huis was nl. 2 dagen later al aan iemand anders verkocht. Daarom gaf de rechter aan dat er geen schade was en die 10% dus vervielen.

Of ik dat eerlijk vind is een andere, naar mijn idee staat het gewoon in het contract dat je tekent, maar de rechter denkt er dus vaak anders over.

[removed]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Dalive schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:00:
Laten we dan maar ook gelijk de 10% bankgarantie afschaffen, aangezien de boetes toch niet worden gegeven. Net of je voor saus al die contracten tekent en regelingen treft...
Ook dat is niet het geval. Ook genoeg voorbeelden te vinden waar die 10% niet gematigd wordt. Rechtspraak is zelden simpel en eenvoudig, nuance is altijd belangrijk. Maar het is wel belangrijk om dit te realiseren, dat het niet allemaal zo simpel is als je graag wil denken.

[Voor 10% gewijzigd door AGee op 20-10-2021 14:02]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Dalive
AGee schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Ook dat is niet het geval. Ook genoeg voorbeelden te vinden waar die 10% niet gematigd wordt. Rechtspraak is zelden simpel en eenvoudig, nuance is altijd belangrijk.
Het geval hierboven hangt ook heel erg van de markt af denk ik, aangezien het 2 dagen later alsnog verkocht was. Ik denk dat een rechter je in 2013 eerder in het gelijk zal stellen als verkoper dan nu, als het inderdaad vaak gebeurd dat een koper "wint". Nu kan je alsnog je huis doorverkopen zonder al te veel extra gedoe bij een te late annulering, als de markt inkakt mag ik hopen dat een rechter er dan anders over zal beslissen.

Daarnaast vind ik het wel weer bizar dat er niet in alle gevallen aan die 10% wordt vastgehouden, mooi voorbeeld weer van schijn bureaucratie :/

[Voor 3% gewijzigd door Dalive op 20-10-2021 14:05]

• Kurma
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 11:05
Als je er geen verstand van hebt, reageer dan gewoon niet. Afspraak=afspraak is WEL één van dé uitgangspunten/rechtsbeginselen van het contractenrecht. Echt waar.
Zomaar even twee voorbeelden:

Niet gematigd:
https://uitspraken.rechts...009:BK7486&keyword=bk7486

Niet gematigd:
https://uitspraken.rechts...l%3arblee%3a2009%3abk0227

Echt waar, als je denkt dat je standaard gewoon onder die 10% boete uit kan komen (ondanks dat je dat dus gewoon hebt afgesproken), kan je je lelijk vergissen.

• Kurma
redwing schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Dat staat er inderdaad in, de praktijk kan echter anders zijn. Ik heb goede vrienden die te laat van een huis af wilden zien en uiteindelijk via de rechter niets hoefden te betalen. Het huis was nl. 2 dagen later al aan iemand anders verkocht. Daarom gaf de rechter aan dat er geen schade was en die 10% dus vervielen.

Of ik dat eerlijk vind is een andere, naar mijn idee staat het gewoon in het contract dat je tekent, maar de rechter denkt er dus vaak anders over.
Niet "vaak". Hij kan ervan afwijken, maar bij sommigen in dit topic leeft kennelijk de gedachte dat die boeteclausule een dode letter is. En dat is gewoon niet zo.

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:05:
Als je er geen verstand van hebt, reageer dan gewoon niet.
offtopic:
Iedereen ventileert zijn mening hier dus waarom ik niet? Wat geeft jou meer recht dan mij?
offtopic:
Zoek eens wat recentere voorbeelden, dit is stenen tijdperk 2009 ....lol

Voorderest of die 10% nu wel/niet toegekend wordt, mijn persoonlijke mening over dit zinnetje is al gezegd in dit topic:
....uiteraard wil je het niet tot zover laten komen als koper zijnde maar het is een beetje bangmakerij vind ik persoonlijk, ook is het meer als zinnetje opgesteld in de NVM koopovereenkomst om terughoudend en goed geïnformeerd en doordacht dit soort aankopen met flinke bedragen te doen omdat in het verleden is gebleken dat mensen dus inderdaad dit soort praktijken deden zonder dat de verkopende partij hiertegen beschermd werd.

[Voor 48% gewijzigd door Enforcer op 20-10-2021 14:11]

• Kurma
Enforcer schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

offtopic:
Zoek eens wat recentere voorbeelden, dit is stenen tijdperk 2009 ....lol
Kom jij eerst maar eens door. JIJ stelt dat die gemaakte afspraak eigenlijk niets voorstelt..Weet je, laat ook maar. Veel succes bij de rechter. Mag je uitleggen dat je het weliswaar hebt afgesproken, maar dat je op Tweakers las dat zo'n afspraak eigenlijk niets waard is. :O

[Voor 22% gewijzigd door Kurma op 20-10-2021 14:12]

• Enforcer
  • Niet online
Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:09:
[...]

Kom jij eerst maar eens door. JIJ stelt dat die gemaakte afspraak eigenlijk niets voorstelt..
Is al gedaan, lees het topic door, recente uitspraak betreffende relatiebreuk nadat huis gekocht is...

• Kurma
Enforcer schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Is al gedaan, lees het topic door, recente uitspraak betreffende relatiebreuk nadat huis gekocht is...
Eén uitspraak van een lagere rechter ja. Maar goed, je zoekt het maar lekker uit.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:59
AGee schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Prima, ga jij het de rechters maar uitleggen die dergelijke boetes hebben gematigd :) . Het is niet mijn mening ofzo, genoeg voorbeelden in de rechtsspraak te vinden waar een dergelijke boete flink gematigd is.
Ik denk dat je moet kijken naar het percentage van de rechtzaken waarbij de boete ook daadwerkelijk gematigd is.

Als ik zo even snel zoek is dat maar een beperkt aantal. Dat betekent dus dat de kans aanzienlijk is dat je daadwerkelijk de 10% boete dient te betalen indien er in jouw specifieke situatie sprake is van niet nakoming.

• Requiem19
Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Eén uitspraak van een lagere rechter ja. Maar goed, je zoekt het maar lekker uit.
Inderdaad altijd fijn als mensen riskante juridische adviezen gaan geven op fora :(.

• AGee
  • Niet online

AGee

Requiem19 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

Ik denk dat je moet kijken naar het percentage van de rechtzaken waarbij de boete ook daadwerkelijk gematigd is.

Als ik zo even snel zoek is dat maar een beperkt aantal. Dat betekent dus dat de kans aanzienlijk is dat je daadwerkelijk de 10% boete dient te betalen indien er in jouw specifieke situatie sprake is van niet nakoming.
Ik denk dat het percentage van de rechtszaken waarbij de boete ook daadwerkelijk gematigd wordt helemaal niet belangrijk is. Als individu heb je namelijk maar te maken met één zaak dus statistieken zijn vrij onbelangrijk. Wat wel belangrijk is, is om te realiseren dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Zowel die boete van 10% verbeuren als het matigen van die boete.

Er kunnen heel goede redenen zijn om die boete te matigen, en dat gebeurt ook regelmatig (meer dan eens, en echt niet alleen door een 'lagere rechter') dus als verkoper kun je er gewoonweg niet vanuit gaan dat die 10% wel jouw kant op zal komen. Er kunnen ook heel goede redenen zijn om die boete niet te matigen, dus als koper kun je er niet vanuit gaan dat die 10% niet opgehoest moet worden.

En dan heb je nog de situaties die je niet in de rechtspraak terug zal vinden, waarin koper en verkoper elkaar gewoon ergens halverwege vinden. Waarbij beide partijen gewoon een beetje menselijkheid tonen en meer naar de geest van het contract handelen dan naar de letter. Waarin ruimte is om elkaar een standpunt uit te leggen en begrip te tonen voor bepaalde situaties en waar beide partijen elkaar geen poot uit hoeven te draaien en tot voor de rechter uitvechten wie recht heeft op welke cent.

[Voor 3% gewijzigd door AGee op 20-10-2021 14:38]

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:07:
[...]

Niet "vaak". Hij kan ervan afwijken, maar bij sommigen in dit topic leeft kennelijk de gedachte dat die boeteclausule een dode letter is. En dat is gewoon niet zo.
Het zit er simpelweg tussenin. Hebben de verkopers er duidelijk last van zal het toegekend worden, maar is het duidelijk dat ze amper schade hebben, wordt het bedrag verlaagd. Je moet er dus zeker wel rekening mee houden, maar ook niet als verkoper denken dat het even makkelijk cashen is.

Je zult mij dus niet horen zeggen dat het een dode letter is, het is wel degelijk iets om rekening mee te houden.

[removed]

• Requiem19
AGee schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat het percentage van de rechtszaken waarbij de boete ook daadwerkelijk gematigd wordt helemaal niet belangrijk is. Als individu heb je namelijk maar te maken met één zaak dus statistieken zijn vrij onbelangrijk. Wat wel belangrijk is, is om te realiseren dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Zowel die boete van 10% verbeuren als het matigen van die boete.

Er kunnen heel goede redenen zijn om die boete te matigen, en dat gebeurt ook regelmatig (meer dan eens, en echt niet alleen door een 'lagere rechter') dus als verkoper kun je er gewoonweg niet vanuit gaan dat die 10% wel jouw kant op zal komen. Er kunnen ook heel goede redenen zijn om die boete niet te matigen, dus als koper kun je er niet vanuit gaan dat die 10% niet opgehoest moet worden.
Ik denk dat je dit juridisch moet bekijken, want het is immers een juridische kwestie. Op basis van de jurisprudentie kun je afleiden welke toets de rechter moet aanleggen. Die toets is vrij simpel, de rechter zal namelijk kijken of de boete leidt tot een 'buitensporig en daarmee onaanvaardbaar resultaat'.

Om een gevoel te krijgen hoe rechters deze toets toepassen zul je dus voor jezelf moeten vergelijken hoe vaak rechters matigen. De praktijk wijst in ieder geval uit dat er zelden kwijtschelding is.

Nog een leuk voorbeeld van iemand die wél een financieringsvoorbehoud had opgenomen in de overeenkomst en zich hierop beriep, maar die niet voldoende aan zijn inspanningsverplichting / documentatieverplichting had voldaan. Resultaat: boete van EUR 79,000 door de rechter bekrachtigd:
4.35.
De rechtbank ziet in hetgeen [gedaagden] aanvoert geen reden de boete te matigen. Het onderhavige boetebeding is een gebruikelijk beding in koopovereenkomsten betreffende woningen. Ook de hoogte van de boete, 10% van de koopsom, is gebruikelijk.
4.37.
Bovenstaande heeft tot gevolg dat de vordering tot betaling van de contractuele boete van € 79.000,00 zal worden toegewezen.
De gedaagde mag ook nog de proceskosten voor z'n rekening nemen overigens.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOBR:2020:3814

Kortom, wees voorzichtig met het bagetalliseren van de 10% boete - dit is serieuze materie waar je niet te eenvoudig over moet denken en zeker niet onwetende mensen met algemeenheden moet adviseren op een forum.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:06
Altijd een beroerde discussie, dit. Ik ben het eens met @Requiem19 , we moeten er niet al te 'licht' over denken.

Je neemt een risico. De definitie van risico is kans maal impact. De impact is (voor de meeste mensen) behoorlijk groot; als je een boete moet betalen en geen huis hebt, dan zitten de meesten met de gebakken peren. De kans echter is iets wat je voor jezelf moet overwegen en die verschilt van persoon tot persoon.

Het beste advies is, als je overweegt om zonder voorbehoud te bieden: leg je gehele situatie voor aan je hypotheekadviseur. Die kan voor jou het beste inschatten of je wel of niet een voorbehoud in je bod op hoeft te nemen.

Die van mij heeft eigenlijk vrij stellig geadviseerd om het achterwege te laten (ik denk niet dat veel adviseurs dat zouden doen, maar ik ken hem goed). Ook al zaten er best wel wat haken en ogen aan mijn persoonlijke situatie (winst uit onderneming korter dan 3 jaar, nog een studieschuld, partner zonder vast contract, om maar wat te noemen..).

Maar nogmaals, vanuit een verkoper bezien, zou het mij niet uitmaken of iemand een voorbehoud van 30% of 80% opneemt in z'n bod. Als het toprisico er maar 'uit' is, daarna gaat het om het hoogste bod . :)

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:56
Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Waarom? Omdat het niet 100% zeker is dat je de financiering rond krijgt natuurlijk.

[...]

Het HOEFT niet, maar ik zou dat wel aanraden ja. Is toch een flinke gok die je neemt. Als je de financiering niet rond krijgt mag je 10% van de koopsom als boete aftikken.
Tjah het is een gok, en die 10% is erg vervelend als je die zou moeten incasseren.

Maar als je dat risico niet op de verkoper afschuift door een financieringsvoorbehoud maar zelf op je neemt ben je gewoon een veel interessantere koper. Zeker als je 5,10, 15 andere biedingen hebt liggen.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:06

Ethirty

Who...me?

Rmg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Tjah het is een gok, en die 10% is erg vervelend als je die zou moeten incasseren.

Maar als je die risico niet op de verkoper afschuift door een financieringsvoorbehoud maar zelf op je neemt ben je gewoon een veel interessantere koper. Zeker als je 5,10, 15 andere biedingen hebt liggen.
Als je weet dat je het kan betalen, sure. Maar waarom bluffen als de bank nog geeneens weet hoeveel geld je van ze wil lenen.

In de huidige gekte maar bieden zonder voorbehoud in de hoop dat je geen boete krijgt als het niet lukt?
Dan staan je bij de volgende koop zomaar minstens 35.000-0 achter.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• AGee
  • Niet online

AGee

Requiem19 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:44:
[...]
Kortom, wees voorzichtig met het bagetalliseren van de 10% boete - dit is serieuze materie waar je niet te eenvoudig over moet denken en zeker niet onwetende mensen met algemeenheden moet adviseren op een forum.
Als je op dit forum een juridisch advies vraagt en uitgaat van volledige en ongenuanceerde correctheid, dan krijg je wat je verdient ;)

Het is in dit geval degene die info inwint die voorzichtig moet zijn, niet degene die de info verstrekt.

[Voor 11% gewijzigd door AGee op 20-10-2021 15:14]

• Enforcer
  • Niet online
Klinkt als een casus van @noucmen haha :)

Dat is dus wat ik bedoelde met mijn eerdere uitspraak, er zijn mensen zoals in het voorbeeld hierboven die er dus misbruik van maken, als je een voorbehoud doet van 325k en je kan geeneens een afwijzing op basis van 325k overleggen door je eigen stomme fouten (foute aanvragen, tegenvallende jaarcijfers), tsja dan vraag je er ook om natuurlijk en groot gelijk dat er dan geen matiging is.

Mijn voorbeeld was gewoon vrij simpel, samen huis willen kopen, relatiebreuk, boete matiging vanwege billijkheid. Lijkt me in de meeste gevallen van belang gezien het onderwerp hier over een bepaald risico ging (overlijden, werkloos, ziektewet, scheiding, etc). Dat risico zal over het algemeen een matiging opleveren vanwege billijkheid bij de rechter.

offtopic:
Om maar even de juridische kant uit te spreken, omdat hierboven daar nogal op werd ingehakt:
Aan deze uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend. Deze community heeft als doel een zo open en eerlijke mening te geven aan vraagstukken die worden voorgelegd. Elke uitspraak is een persoonlijke mening of advies die men uitspreekt waar geen rechten aan zijn verbonden. Indien je jurisprudentie zoekt kun je deze vinden op rechtspraak.nl

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kurma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Dat noem ik niet "tot het gaatje gaan". Dit is niet een gust of zo die je verleent, het is iets wat je gewoon afspreekt. Het staat letterlijk in de koopovereenkomst. Bij ontbinding "zal de nalatige partij ... een boete van 10% van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding". Dus daarnaast heb je nog recht op een schadevergoeding, al zal je dan aannemelijk moeten maken dat er sprake is van schade, en hoe hoog die dan is. Maar die 10% zit je normaal gesproken aan vast. Als je dat niet wil, moet je iets anders afspreken lijkt me.
Er is vorig jaar een topic geweest van een Tweaker die als verkoper in deze situatie belande. Koper bleek een kale kip, wat ik me herinner is dat er veel juridische kosten zijn gemaakt en uiteindelijk heeft de kale kip nog niet betaald.. In zijn geval bleek koper ook andere afspraken niet na te komen, dus werd het meer een principe kwestie.
Los van de enorme hoeveelheid tijd dat het kost..

In mijn geval (als koper) vond ik de 10k boete totaal niet in verhouding staan tot de geleden schade (2 weken vertraging), veroorzaakt buiten de schuld van verkoper om.
We waren heel blij met de nieuwe woning (voor een goede prijs - achteraf gezien ;)).

Ben het overige eens met @Requiem19 en @JanHenk : nooit vanuit gaan dat de boete gematigd wordt.

Aan de andere kant : stel je loopt iedere keer een woning mis , doordat je met voorbehoud financiering biedt. Dan was je afgelopen jaar als koopstarter 19% duurder uit ;).
Dus in zo'n situatie zou je kunnen overwegen het risico te aanvaarden , mits alle seintjes verder op groen staan.

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2021 15:39]

• laurens0619
  • Nu online
Ik snap het ook niet zo goed :P
Als je 100K gaat overbieden heb je dus waarschijnlijk 100K eigen geld
Dus als je tussen koop en afsluiten hypotheek (een week of 3) iets overkomt, dan kost je dat 10% of dus 50a60K (oid). En dan nog, in het ergste geval (kijkende naar de rechtzaken)

Als je weet dat je in de huidige omstandigheden je hypotheek krijgt en het alleen kan afketsen als er iets met je gebeurt (bv onder auto komen, baan verliezen). Hoe groot is die kans nou echt? En als het gebeurt kom je nog niet in de financiele problemen. Tenminste ik neem aan dat de 100K spaargeld is wat je "over hebt", nou dan halveert dat.

Tegelijk dan wel zonder bouwkundige keuring bieden? Dat zie ik juist als veel groter risico.

Financieel voorbehoud:
Likelihood: Low
Impact: Low (in de situatie van 100K eigen geld wat "over" is + je weet he bedrag van tevoren)

Bouwkundige keuring:
Impact: Zeg het maar :) (je hebt geen idee van tevoren)

[Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2021 16:32]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:28

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

Vind ik zelf een wat al te simpele voorstelling van zaken. Voor een bouwkundig onderzoek kun je een onderbouwde keuze maken. Woning van zes jaar oud op zandgrond die een verzorgde indruk maakt? Dan is de kans klein dat een bouwkundig onderzoek verborgen problemen aan het licht zal brengen. Maar een oudere woning met scheuren in de muren en uit een periode waar asbest of Kwaaitaal vloeren gebruikt worden? Dan is de kans op verborgen problemen een stuk groter, door geen bouwkundig onderzoek te doen neem je hier veel meer risico.

Ik zou de impact van het missen van een financieel voorbehoud zelf niet als "low" bestempelen, het moeten ophoesten en weggeven van 10% van de aankoopprijs van een huis is voor de meeste mensen toch een grote impact. De kans is doorgaans klein, dat ben ik helemaal met je eens.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• laurens0619
  • Nu online
@Jazzy Ja klopt hoor, je kan zelf wel een inschatting van te voren hoe groot de likelihood is op gebreken. Alleen omdat de impact zo onvoorspelbaar is, heb ik het nooit aangedurfd hoe jong de woning ook was. ik kan slecht tegen risicos die ik van tevoren niet goed kan inschatten :P (ik ben ook behoorlijk risk averse, vandaar)

Financieel voorbehoud als low is natuurlijk zeer sterk situatie afhankelijk. Ik had hem als low staan in de situatie als iemand schijbaar 100K eigen geld "over" heeft :)

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2021 16:39]

• Requiem19
laurens0619 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:24:
Ik snap het ook niet zo goed :P
Als je 100K gaat overbieden heb je dus waarschijnlijk 100K eigen geld
Dus als je tussen koop en afsluiten hypotheek (een week of 3) iets overkomt, dan kost je dat 10% of dus 50a60K (oid). En dan nog, in het ergste geval (kijkende naar de rechtzaken)

Als je weet dat je in de huidige omstandigheden je hypotheek krijgt en het alleen kan afketsen als er iets met je gebeurt (bv onder auto komen, baan verliezen). Hoe groot is die kans nou echt? En als het gebeurt kom je nog niet in de financiele problemen. Tenminste ik neem aan dat de 100K spaargeld is wat je "over hebt", nou dan halveert dat.

Tegelijk dan wel zonder bouwkundige keuring bieden? Dat zie ik juist als veel groter risico.

Financieel voorbehoud:
Impact: Low (in de situatie van 100K eigen geld wat "over" is + je weet he bedrag van tevoren)

Bouwkundige keuring:
Impact: Zeg het maar :) (je hebt geen idee van tevoren)
Bij je financieel voorbehoud zou het voor mij persoonlijk medium / high zijn. Stel het gaat mis, dan is er zeer waarschijnlijk een boete. Als de koopsom 600k is, zal de boete vermoedelijk ergens tussen de 15k (25%) en 60k (100%) liggen.

15% tot 60% van mijn spaargeld moeten overmaken zonder dat ik er iets voor terugkrijg vind ik 'high impact'. Maar iedereen moet hier z'n eigen afweging voor maken :).

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 05-12 09:18
[verwijderd, had niet door dat er nog 2 pagina's achteraan kwamen...]

[Voor 97% gewijzigd door AceAceAce op 21-10-2021 09:32]

• laurens0619
  • Nu online
ik zou ook flink zuur zijn om dat bedrag te verliezen, begrijp mij niet verkeerd. Tegelijk, als het geld is wat "over" was dan is het verlies, maar geen situatie dat ik de bijstand moet oid of mijn huis gedwongen verkopen. Wel een low likelihood risk dat misschien een huis kan opleveren voor een lagere prijs

Ik zou echter ook flink zuur zijn om ??K kwijt te zijn aan een fundering renovatie van mijn huis
Of ik zou flink zuur zijn als de markt na kopen instort en ik mijn eigen huis niet meer kan verkopen (voor de beoogde prijs)

Toch zie ik de kans op impact in het geval van het financieel voorbehoud als lager vergeleken met bouwkundige kosten / markt :)

Nogmaals: Alleen als de situatie dat toelaat. Dus gesprekken gehad, documenten gereed (werkgeversverklaring die geldig is), sloot eigen geld wat je kunt missen etc.. Wat voor de een low likelihood & impact is kan voor de ander zo high high zijn

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2021 17:00]

• jcneji
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 06-12 14:16
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen (Heerhugowaard). Vraagprijs was 350k. Leuke buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel) en eigen parkeerplek. Het is zeker niet ons droomhuis, maar voldoende ruimte voor groei en de maandlasten zijn prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max en onze huidige huur in Amsterdam is hoger dan de bruto hypotheek).

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we veel te veel (75k tot 100k teveel) betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft bijvoorbeeld eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan. Een eventuele stap over pakweg 7 jaar naar wél onze droomwoning wordt dan moeilijk (in elk geval in mijn hoofd).

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?

• Dalive
jcneji schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:02:
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen (Heerhugowaard). Vraagprijs was 350k. Leuke buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel) en eigen parkeerplek. Het is zeker niet ons droomhuis, maar voldoende ruimte voor groei en de maandlasten zijn prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max en onze huidige huur in Amsterdam is hoger dan de bruto hypotheek).

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we veel te veel (75k tot 100k teveel) betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft nobijvoorbeeld eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan. Een eventuele stap over pakweg 7 jaar naar wél onze droomwoning wordt dan moeilijk (in elk geval in mijn hoofd).

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?
Persoonlijk zou ik zeggen, als je gevoel niet goed is, moet je het niet doen. Zolang je niet op de schopstoel zit zou ik persoonlijk blijven zitten waar je zit, tenzij je wel echt je droomhuis tegen komt. Want als je inderdaad het juiste huis tegenkomt, misschien volgend jaar al, dan word je helemaal gek als je deze hebt gekocht, lijkt me...

IMO is dit alleen de tijd om een huis te kopen als je er 10+ jaar in wil blijven zitten of écht een (groter) huis nodig hebt.

• Kurma

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we veel te veel (75k tot 100k teveel) betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft bijvoorbeeld eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan. Een eventuele stap over pakweg 7 jaar naar wél onze droomwoning wordt dan moeilijk (in elk geval in mijn hoofd).

In de eerste plaats: zolang je niet verkoopt, is "onder water staan" gewoon geen probleem. Dus, in het ergste geval kan je over 7 jaar inderdaad niet je droomhuis kopen. Is dat heel erg? Ik snap dat het een probleem kan zijn als je op een klein flatje van 35m2 zit en je de komende tijd gezinsuitbreiding verwacht. Maar jij zit dan in een ruim genoeg huis met een eigen parkeerplek, dus ik denk eigenlijk niet dat het een enorm probleem is als je daar nog iets langer moet zitten, wel? En als je dat wel een onoverkomelijk probleem vindt, dan moet je nu als een gek af gaan lossen. Sta je over 7 jaar niet onder water, en kan je je droomhuis kopen wat in absolute zin nog veel harder in waarde is gedaald dan jouw tussenwoning.

Conclusie: over nadenken wat je wil, maar zeker niet druk over maken.

• Louwke
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10:51
Markt is lastig voorspellen wat sta betreft. Ook wij zagen huizen prijzen de pan uitrijzen dus snap je gevoel absoluut. Denk bij ons aan huizen van 620 in Maart die nu voor 690 al te koop staan, vraagprijs en gaan voor meer weg dus.

Hebben dinsdag met de Rabobank gepraat voor de hypotheek. Hij vertelde ook dat de verwachting is dat huizen komende 2 jaar nog met 90k zullen stijgen. Naar verwachting van de Rabobank dan.

• vdiermen
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:10

En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan. Een eventuele stap over pakweg 7 jaar naar wél onze droomwoning wordt dan moeilijk (in elk geval in mijn hoofd).

Om te beginnen toch gewoon gefeliciteerd. Een eerste keer een huis kopen is sowieso een stressvolle tijd. Is toch een van de gebeurtenissen in het leven met de grootste financiële impact.

Mbt onder water staan, niemand heeft een glazen bol, maar het is natuurlijk een scenario wat kan gebeuren.

Let wel, even rekening houdende met een daling van 25% (=€100.000) over 5 jaar is natuurlijk veel, maar je lost gok ik ook af. Dus bij volledig annuïtair, heb je ook al ongeveer €70.000 afgelost, dus is het stukje onder water natuurlijk ook weer minder.

Zoals je zelf ook al zegt, waarschijnlijk wil je ook een volgende stap zetten naar een duurder huis. Weet dat bij dalende huizenprijzen dat duurdere huis ook (meer) goedkoper zal worden.

Mits je inkomen stijgt in die 5 jaar en je rekening houd met extra uitgaven (kinderen, huisdieren etc.) moet alles wel goed gaan komen bij, ook in economisch zwaar weer (los van verlies van banen etc, maar dan is verhuizen sws geen optie zou ik zeggen).

• coazter
  • Laatst online: 02-12 13:00
Wat de prijzen gaan doen weet niemand, maar experts verwachten voorlopig (jaren) nog wel een kleine stijging. De rente zal vermoedelijk ook niet snel omhoog gaan maar lang laag blijven. Het tekort aan woningen zal ook niet snel opdrogen. Als je nu koopt zullen de prijzen vermoedelijk nog wel wat stijgen, waarmee je ook weer wat buffer creëert voor als het wel een keer naar beneden gaat. Daarbij start je ook gelijk met aflossen wat ook steeds meer ruimte geeft. Kijk anders naar je huidige lasten, verhoog je annuïtaire deel tot je huidige maandlast dan los je nog wat sneller af.

• jcneji
Kurma schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

In de eerste plaats: zolang je niet verkoopt, is "onder water staan" gewoon geen probleem. Dus, in het ergste geval kan je over 7 jaar inderdaad niet je droomhuis kopen. Is dat heel erg? Ik snap dat het een probleem kan zijn als je op een klein flatje van 35m2 zit en je de komende tijd gezinsuitbreiding verwacht. Maar jij zit dan in een ruim genoeg huis met een eigen parkeerplek, dus ik denk eigenlijk niet dat het een enorm probleem is als je daar nog iets langer moet zitten, wel? En als je dat wel een onoverkomelijk probleem vindt, dan moet je nu als een gek af gaan lossen. Sta je over 7 jaar niet onder water, en kan je je droomhuis kopen wat in absolute zin nog veel harder in waarde is gedaald dan jouw tussenwoning.

Conclusie: over nadenken wat je wil, maar zeker niet druk over maken.
Je hebt ook gelijk, dat realiseer ik me heel goed. Ik denk dat het ook komt doordat het een grote stap is (eerste koopwoning). Natuurlijk heb ik liever een mooiere woning (althans uit de buitenkant meer sfeer, binnenkant van dit huis is prima), maar dat is weer een extra 500-600 aan maandlasten die ik liever uitgeef aan leuke vakanties etc.

Wachten en blijven huren is ook niet echt een optie; we willen (hopelijk op korte termijn) aan kinderen beginnen en betalen nu circa 1400 aan huur voor een appartementje in Amsterdam.

Het rationele stemmetje in mijn hoofd ziet alle pluspunten wel, maar het is zoveel geld :O

• ColeJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 06-12 17:32

Geen stress, ben er bijna zeker van dat je bod te laag is.

• Voggy
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-12 17:34
jcneji schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Het rationele stemmetje in mijn hoofd ziet alle pluspunten wel, maar het is zoveel geld :O
Het is inderdaad veel geld, maar je gaf eerder al aan dat jullie de maandlasten prima kunnen dragen. Je gaat er sowieso op vooruit en jullie hebben niet voor niets een bod gedaan op deze woning lijkt me?

• jcneji
Voggy schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Het is inderdaad veel geld, maar je gaf eerder al aan dat jullie de maandlasten prima kunnen dragen. Je gaat er sowieso op vooruit en jullie hebben niet voor niets een bod gedaan op deze woning lijkt me?
Klopt, bod gedaan omdat de woning (aan de binnenkant) alles had wat wij willen/nodig hebben. Maar ik denk ook omdat we nu al een jaar zoeken en het steeds 'net niet' is. De energie voor het zoeken naar wél de perfecte woning in deze prijsklasse (als die al bestaat), is dus ook gewoon beetje op.

• ColeJ
Volgende week kun je je ook weer inschrijven voor de nieuwbouw wijk De Draai Zuid (Heerhugowaard). Geloof dat er ook woningen zijn van 410K v.o.n.

Blijft natuurlijk wel dat Heerhugowaard het Almere van Alkmaar is.

[Voor 24% gewijzigd door ColeJ op 21-10-2021 11:15]

• jcneji
ColeJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Geen stress, ben er bijna zeker van dat je bod te laag is.
We hadden inderdaad niet het hoogste bod, maar wel betere voorwaarden (laag financieringsvoorbehoud en flexibel met overdracht). Vanmiddag 2e bezichtiging en dan tekenen koopcontract.

• ColeJ
jcneji schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

We hadden inderdaad niet het hoogste bod, maar wel betere voorwaarden (laag financieringsvoorbehoud en flexibel met overdracht). Vanmiddag 2e bezichtiging en dan tekenen koopcontract.
Gefeliciteerd! Nu zo snel mogelijk dat contract tekenen voordat iemand nog even stiekem een beter bod doet.

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dit was voor ons de reden om juist wel voor een huis in het hogere segment te gaan. Minder concurrentie, minder overbiedingen. Dus eigenlijk 1 stap overgeslagen om in ons droomhuis te wonen en waar we (in principe) nooit meer weg zullen gaan.

Ja de maandlasten zijn wel hoger maar die zijn we bereid te betalen voor dit huis. Geld voor andere dingen blijven er gelukkig ook nog genoeg over, maar zelfs dan zijn wij beiden van de insteek dat een goede thuisbasis het allerbelangrijkst is aangezien je daar ook het meest doorbrengt.

Geen spijt van gehad, en ook bijna geen stress, we zijn niet in een biedingsoorlog terecht gekomen en hebben zelfs iets onder de vraagprijs kunnen kopen. Superblij mee en inderdaad niet het gevoel dat we echt veels teveel hebben betaald door de gekte. (en idd ook niet de angst dat je ooit onder water komt te staan, juist op het moment dat je misschien een volgende stap zou willen maken).

Daarmee wil ik je overigens geen verdere angst aanpraten hoor. Het is wel gewoon een gegeven dat de markt echt knettergek is, dus je ontkomt er nu niet aan als je voor een tussenstap gaat denk ik.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• ColeJ
LuNaTiC schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:17:
Dit was voor ons de reden om juist wel voor een huis in het hogere segment te gaan. Minder concurrentie, minder overbiedingen. Dus eigenlijk 1 stap overgeslagen om in ons droomhuis te wonen en waar we (in principe) nooit meer weg zullen gaan.

Ja de maandlasten zijn wel hoger maar die zijn we bereid te betalen voor dit huis. Geld voor andere dingen blijven er gelukkig ook nog genoeg over, maar zelfs dan zijn wij beiden van de insteek dat een goede thuisbasis het allerbelangrijkst is aangezien je daar ook het meest doorbrengt.

Geen spijt van gehad, en ook bijna geen stress, we zijn niet in een biedingsoorlog terecht gekomen en hebben zelfs iets onder de vraagprijs kunnen kopen. Superblij mee en inderdaad niet het gevoel dat we echt veels teveel hebben betaald door de gekte. (en idd ook niet de angst dat je ooit onder water komt te staan, juist op het moment dat je misschien een volgende stap zou willen maken).

Daarmee wil ik je overigens geen verdere angst aanpraten hoor. Het is wel gewoon een gegeven dat de markt echt knettergek is, dus je ontkomt er nu niet aan als je voor een tussenstap gaat denk ik.
Wat vind je een hoger segment? Ik kijk in het segment 7 ton en daar word ik aan alle kanten overboden.

• jcneji
ColeJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:14:
Volgende week kun je je ook weer inschrijven voor de nieuwbouw wijk De Draai Zuid (Heerhugowaard). Geloof dat er ook woningen zijn van 410K v.o.n.

Blijft natuurlijk wel dat Heerhugowaard het Almere van Alkmaar is.
Alle projecten waar we tot nu toe inschrijven zijn we uitgeloot (veel te veel inschrijvingen). Bovendien is een woning van 410 v.o.n feitelijk meer richting de 500k qua prijs. Voor een rijtjeswoning is dat voor ons een brug te ver.

Heerhugowaard is de stad waar ik vandaan kom (vrouw uit Noord-Scharwoude), en met de kinderwens willen we dichterbij de familie wonen. Dus we hebben eigenlijk alleen maar gekeken in Heerhugowaard :)

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ColeJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Wat vind je een hoger segment? Ik kijk in het segment 7 ton en daar word ik aan alle kanten overboden.
Ons huis was ook in dat segment ja. Maar ik moet er bij zeggen dat dat alweer bijna 2 jaar geleden is (voelt eigenlijk nog best wel kort geleden, maar de markt is nog gekker nu natuurlijk).

Ook moet de locatie daarbij meegenomen worden gok ik, waar kijk jij? Wij keken uitsluitend in Nieuwegein.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Ons huis was ook in dat segment ja. Maar ik moet er bij zeggen dat dat alweer bijna 2 jaar geleden is (voelt eigenlijk nog best wel kort geleden, maar de markt is nog gekker nu natuurlijk).

Ook moet de locatie daarbij meegenomen worden gok ik, waar kijk jij? Wij keken uitsluitend in Nieuwegein.
7 ton nu is 5 ton 2 jaar geleden, appels en peren :)

Grote kans dat mensen in een 7 tons huis, hun eigen huis niet meer kunnen terugkopen, wat idem is met mensen die toen 7 ton kochten.

• Requiem19
jcneji schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Gefeliciteerd en geen zorgen over het 'angstgevoel' dat je bekruipt na het doen van zo een bod. Opeens is het ECHT en ga je je vastleggen voor het grootste bedrag in je leven.

Wat mij altijd geholpen heeft en helpt is niet teveel te denken aan de uiteindelijke prijs, maar aan de maandlasten. Jullie zitten op 2/3e van wat jullie kunnen lenen toch? Dan heb je echt wel een prima marge. Dan zouden de maandlasten prima te doen moeten zijn (je kunt ook nog een deel aflossingsvrij nemen).

Daarnaast: de hypotheekrente is nu laag, dus ook gelijk een top kans om die lekker lang vast te klikken. Allemaal mooie omstandigheden. Door de lage hypotheekrente zal het grootste deel van je maandlasten de aflossing zijn, dus dat gaat ook lekker snel.

• laurens0619
  • Nu online
@jcneji heel herkenbaar. Ik ben door omstandigheden ook starter (huur al vanaf 2013) en pas dit jaar gekocht.
Iedere maand dat wij langer wachtte werden de prijzen duurder. Waar ik in 2019 nog 400.000 teveel vond voor een 2 onder 1 kap, kon ik in 2021 daar nog niet eens een tussenwoning voor krijgen.

Ik ben juist daarom ingestapt, niet in mijn droomwoning maar wel een fijne ruimte woning + ik beweeg nu mee in de markt.
Als de markt compleet instort dan is dat wel een risico ja :P Ik heb daarom wel bewust iets gekocht in een regio die pre-madness ook al populair was en niet iets gekocht in de gebieden die "zelfs nu" populair zijn maar eerst bijna niets werd verkocht.

Echter ik ben zoooo blij dat ik klaar ben met de zoektocht en geen stress meer heb mij het stijgen van de prijzen. Ik beweeg toch wel mee :)

Plus ik betaal nu 12K per jaar aan huur. Stel het gaat dalen, dan is alles tot 12K daling per jaar al "winst". Wat mij erger lijkt is dat als je wilt verhuizen je niet van je woning af kunt komen. Dat geeft mij meer stress :)

[Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2021 11:45]

• ColeJ
Wij kijken in omgeving Alkmaar. Stiekem ook wel een beetje in Heerhugowaard maar liever niet. Ik vind Stompetoren een goede locatie maar daar komt niets te koop. Heb een kans gehad vorig jaar maar uiteindelijk niet gedaan, eeuwig spijt van.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!)
Dat weet natuurlijk niemand van te voren.

Toen wij ons eerste koophuis in 1998 kochten werd er ook heel vaak geroepen "Moet je niet doen, de prijzen zijn veel te hoog! Binnenkort gaat alles weer naar beneden!". Dat klopte dus niet, de prijzen gingen in de 10 jaar daarna alleen maar meer omhoog.

In 2008 hebben wij een ander huis gekocht, dus tijdens het hoogtepunt van de markt. Ons eerste huis was 70% meer waard geworden, maar alle huizen die je kon kopen waren ook "duur". Daarna gingen de prijzen dus wel fors naar beneden. Maar we wonen er nog steeds en het is nu weer in waarde gestegen en sinds een paar jaar weer meer waard dan wat wij er in in 2008 voor hebben betaald.

Eerlijk gezegd zou ik die tussenliggende jaren niet hebben willen missen, we hebben het hier uitstekend naar onze zin.

• JanHenk
@jcneji Als je grootste angst is om onder water te staan (emotie), dan helpt het om dat even de "kwantificeren" (ratio).

Je koopt nu voor 410K, je zegt dat de maandlasten voor jou prima betaalbaar zijn, dat is mooi natuurlijk. Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de risico's in je inkomen. Hoe groot is de kans dat je (tijdelijk) zonder inkomen zit, wat voor vangnet is er (ZW, WW, bijvoorbeeld) en hoe komt het dan met de betaalbaarheid. Hou ook rekening met wat cash (buffer) achter de hand hiervoor.

Dat verlaagt het risico op onder water staan al behoorlijk. Immers, als je gewoon je maandlasten kunt voldoen, wat maakt de waarde van je woning dan uit?

Daarnaast los je maandelijks af. Met de huidige lage rentes nadert een annuïtaire hypotheek het aflossingsschema van een lineaire hypotheek, dus dat neem ik even als uitgangspunt. In 5 jaar tijd heb je dan (5/30*410K=) ruim 65K afgelost, oftewel ruim 16%. Na 10 jaar al 30%. Wat is de kans dan, dat je alsnog 'onder water' staat? Persoonlijk acht ik die klein.

In tussentijd heb je dan nog steeds groter en goedkoper gewoond dan nu. :)

• AceAceAce
Bij mn partner is er een angst voor het scenario dat het huis onderwater staat in combinatie dat dan de relatie zou klappen, omdat ze niet zo veel reserve meer heeft na de aankoop van het huis.
Om te voorkomen dat in dat geval om financiële redenen de relatie langer gerekt wordt dan gelukkig maakt, ben ik vanwege stuk diepere zakken bereid om dat risico extra af te dekken en eerst xx duizend aan onderwaarde op me te nemen voordat we verdere onderwaarde gaan splitten. Voor mezelf zie ik dit scenario ook super onwaarschijnlijk in omdat we op 80% LTV zitten, maar ik ben wat risicobereider dan dat zij dat is.

Morgen bij de notaris dit in het samenlevingsovereenkomst gefrummeld krijgen, maar dat is mogelijk zeiden ze

[Voor 20% gewijzigd door AceAceAce op 21-10-2021 16:15]

• Vorkie
  • Niet online
AceAceAce schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:13:
Bij mn partner is er een angst voor het scenario dat het huis onderwater staat in combinatie dat dan de relatie zou klappen, omdat ze niet zo veel reserve meer heeft na de aankoop van het huis.
Om te voorkomen dat in dat geval om financiële redenen de relatie langer gerekt wordt dan gelukkig maakt, ben ik vanwege stuk diepere zakken bereid om dat risico extra af te dekken en eerst xx duizend aan onderwaarde op me te nemen voordat we verdere onderwaarde gaan splitten. Voor mezelf zie ik dit scenario ook super onwaarschijnlijk in omdat we op 80% LTV zitten, maar ik ben wat risicobereider dan dat zij dat is.

Morgen bij de notaris dit in het samenlevingsovereenkomst gefrummeld krijgen, maar dat is mogelijk zeiden ze
Ook al staat dat zo in een contract, als jij het niet hebt, gaan ze, de bank, naar haar en andersom.

Dus zij kan zeggen, heb het niet, zie maar, dan staat de bank bij jou voor 100% en dan kan jij proberen van de kale kip te plukken...

Dus, bezin eer ge begint aan deze opzet.

• AceAceAce
Ik zie het probleem niet wat je schetst. Bij een standaard aanpak (50-50 split van alle onderwaarde) staan ze al eerder bij mij op de stoep als zij het niet heeft. Nu staan ze pas op de stoep als de onderwaarde hoger is dan xx duizend en zij heeft het alsnog niet heeft.

• risse
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-12 22:42
@AceAceAce Als ze bang is dat de relatie klapt kun je beter huren, of helemaal niet gaan samenwonen. Best een afknapper als je partner er zo in zit.

[Voor 4% gewijzigd door risse op 21-10-2021 16:28]

• Requiem19
AceAceAce schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:23:
Ik zie het probleem niet wat je schetst. Bij een standaard aanpak (50-50 split van alle onderwaarde) staan ze al eerder bij mij op de stoep als zij het niet heeft. Nu staan ze pas op de stoep als de onderwaarde hoger is dan xx duizend en zij heeft het alsnog niet heeft.
Wij hebben ook zoiets gedaan, omdat in onze situatie de één meer inbrengt dan de ander.

Juridisch gezien blijven jullie beide volledig eigenaar van de woning, alleen zal er een vordering van de ene partner op de andere partner ontstaan in bepaalde situaties (zoals verkoop). Dat moet je dan op de juiste manier vastleggen in bijv je samenlevingscontract etc.

Kwamen best wel wat denkwerk bij kijken, dus hopelijk heb je een goede notaris :).

• AceAceAce
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:27:
@AceAceAce Als ze bang is dat de relatie klapt kun je beter huren, of helemaal niet gaan samenwonen. Best een afknapper als je partner er zo in zit.
Ik zei niet dat ze bang is dat de relatie klapt.
Ik zei dat dat ze bang is voor het scenario dat het huis onderwater staat en dat dan eventueel de relatie zou eindigen, een scenario dat je naar mijn inziens gewoon objectief moet bespreken, in de trant van weet waar je aan begint.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:27:
Eerder realistisch en beter er nu over nadenken dan het allemaal rooskleurig zien en als het fout gaat met de gebakken peren zitten.

• Vorkie
  • Niet online
AceAceAce schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:23:
Dat maakt de bank niets uit, het is niet dat je kan zeggen, haal maar bij haar/hem, ik heb mijn deel gedaan.

Notaris zal jullie namelijk, na het opmaken van de eindnota, een brief sturen wat er tekort is en wat er dus gestort moet worden op de derdenrekening. Als jullie dat niet kunnen aanvullen, zal je per direct de bank moeten verwittigen dat jullie die gelden niet hebben en dat moeten bewijzen met inkomen en rekeningoverzichten.

In sommige gevallen wil de bank daar een lening voor uitgeven voor het rest-bedrag en willen ze daar wel eens kijken naar jullie overeenkomst, zoals @Requiem19 dus ook al zei, het is erg belangrijk dat jullie samenlevingscontract juist is ingevuld en dat dus door de juiste notaris hebben laten doen.

Je hebt zo te lezen geen ervaring in restschuld / overwaarde op een koophuis, niet erg, maar ga dan niet zeggen dat je het probleem niet ziet als je niet weet hoe het proces gaat.

• risse
la_fusion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:45:
[...]

Eerder realistisch en beter er nu over nadenken dan het allemaal rooskleurig zien en als het fout gaat met de gebakken peren zitten.
Gewoon alles 50/50 vastleggen ipv uit coulance iets uit voorzorg op papier gaan vastleggen. Stel, zij gaat vreemd en wil over 3 jaar uit elkaar. Sta je dan met je goeie gedrag. Je hart gebroken, je huis wellicht gedwongen verkopen en jij dokt de meeste onderwaarde en krijgt een leuke PL voor de restschuld. Omdat je zo sympathiek was toen je het kocht ;)

[Voor 16% gewijzigd door risse op 21-10-2021 17:09]

• JanHenk
Wat @AceAceAce stelt kan prima. Ik heb hetzelfde met mijn partner. Het risico van de waarde is voor mijn rekening. De hypotheeklasten idem dito overigens.

Het enige waar je dan mee kunt komen te zitten, is de hoofdelijke aansprakelijkheid van de hypotheek, die op beide partners rust. Bij het uit elkaar gaan kun je daarom alsnog toekomen aan verplichte verkoop. Sowieso is het raadzaam om niet achter te blijven in een woning die je niet kunt betalen (volgens de normen)...

Andere optie, wellicht ook de beste in zo'n geval, is de woning en hypotheek op 1 naam zetten. Maar mogelijk red je dat niet qua financiering (immers dan ook financiering op dat inkomen).

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JanHenk schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:16:

Andere optie, wellicht ook de beste in zo'n geval, is de woning en hypotheek op 1 naam zetten. Maar mogelijk red je dat niet qua financiering (immers dan ook financiering op dat inkomen).
Heeft de bank in dat geval niet het probleem dat er iemand in die woning woont die ze er niet zomaar uit kunnen schoppen?

DUT Racing

• risse
Wat @AceAceAce stelt kan prima. Ik heb hetzelfde met mijn partner. Het risico van de waarde is voor mijn rekening. De hypotheeklasten idem dito overigens.

Het enige waar je dan mee kunt komen te zitten, is de hoofdelijke aansprakelijkheid van de hypotheek, die op beide partners rust. Bij het uit elkaar gaan kun je daarom alsnog toekomen aan verplichte verkoop. Sowieso is het raadzaam om niet achter te blijven in een woning die je niet kunt betalen (volgens de normen)...

Jij bent te goed voor deze wereld ;) Heb je andersom ook geregeld dat je het meest profiteert van overwaarde?

• Vorkie
  • Niet online

Dat is een "echtscheidingsconvenant / samenlevingscontract" waar je over spreekt, dat heeft zoals je zelf zegt niets te maken met bij wie de bank gaat aankloppen voor de restschuld, dat blijft beide, maar dat is al bekend tijdens het opmaken van de eindnota....

Daar kan je wel additionele zaken in opnemen, zoals 70/30 verhouding restschuld of woningwinst verdeling, maar dat is een zakelijk afspraak tussen jullie als persoon die je alsnog moet afdwingen via incasso-trajecten als 1 van de partijen het niet (kan) nakomen.

Het zal er dan op neer komen dat je samen afspreekt;
70% inleggen van de restschuld aangaan en overmaken naar de notaris.
30% inleggen van de restschuld en overmaken aan de notaris
30% overmaken aan ex-partner, welke het totale 100% bedrag inlegt naar notaris
0% overmaken aan ex-partner, maar wel een schuld aangaan met x% per jaar en een betaling van x euro per maand.

Als 1 van beide het niet kan/wil, zit je beide met de gebakken peren en de bank gaat dan toch de meest draagkrachtige gebruiken om het geld te verkrijgen en ja, zelfs in jouw specifieke geval.

Je zal dan ook zeker hetzelfde moeten doen met overwaarde, dat gaat meestal makkelijker, dat is namelijk 2 partijen i.p.v. 3 partijen (jij, ex en bank vs jij en ex) (als je niets benoemd hebt, 50/50, tenzij je in samenlevingscontract hebt staat 70/30 en dit aanlevert)

• risse
Worden echt leuke bezoekjes aan de notaris: Schatje ik hou zielsveel van je, maar vanwege je kutsalaris wil ik tzt wel 70% vd overwaarde....:)

• NoInput
  • Registratie: juli 2021
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:34:
Worden echt leuke bezoekjes aan de notaris: Schatje ik hou zielsveel van je, maar vanwege je kutsalaris wil ik tzt wel 70% vd overwaarde....:)
Volgens onze notaris was dat tegenwoordig heel normaal, om het te verdelen naar inleg hypotheek.

emotioneel empathisch correct Viva typetje

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beide eigenaren zijn hoofdelijk aansprakelijk: leesvoer https://www.hypotheker.nl...elijke-aansprakelijkheid/

En het is goed om het scenario met onderwaarde door te spreken, maar wat als er 300k overwaarde blijkt op moment van uit elkaar gaan, is het dan ook eerlijk dat de ene 70% krijgt en de ander 30% bij gelijke aansprakelijkheid naar de bank? (En indien beide partners een gelijk deel van de maandlasten betalen).

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2021 17:43]

• risse
NoInput schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:39:
[...]

Volgens onze notaris was dat tegenwoordig heel normaal, om het te verdelen naar inleg hypotheek.
Alsof het die notaris boeit...

• NoInput
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Alsof het die notaris boeit...
Ahja sorry ik was vergeten dat alle notarissen slecht werk leveren en niet ook maar enigszins hun zorgplicht willen naleven.

• risse
NoInput schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:46:
[...]

Ahja sorry ik was vergeten dat alle notarissen slecht werk leveren en niet ook maar enigszins hun zorgplicht willen naleven.
Hmm blijkbaar zie ik het niet zo zakelijk allemaal. Heb al 3 huizen met mijn huidige vriendin gekocht in 15 jaar, zij verdient vele malen minder maar we hebben nog nooit van die constructies bedacht. Wij hebben ook geen aparte rekeningen, alle salaris op 1 hoop en dat is t. Je kiest voor elkaar toch.

Lijkt een beetje op van die stellen die de hele tijd geld naar elkaar over gaan zitten maken als er boodschappen zijn gehaald of een nieuwe tv. Leuke relatie :)

• JanHenk
fsfikke schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Heeft de bank in dat geval niet het probleem dat er iemand in die woning woont die ze er niet zomaar uit kunnen schoppen?
Bij mijn weten moet de medebewoner, indien bekend, dan een soort ontruimingsverklaring tekenen.
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:27:
[...]

Jij bent te goed voor deze wereld ;) Heb je andersom ook geregeld dat je het meest profiteert van overwaarde?
Ja, dus. Het werkt twee kanten op.
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:55:
[...]
Lijkt een beetje op van die stellen die de hele tijd geld naar elkaar over gaan zitten maken als er boodschappen zijn gehaald of een nieuwe tv. Leuke relatie :)
Wij vinden dat fijn, ieder ook een verantwoordelijkheid voor een bepaald budget.

Ik heb juist een bloedhekel aan die grote bult, waar ieder naar gelieven van pint ;).

Ach. Het is maar hoe je er in staat, ieder z’n ding.

[Voor 29% gewijzigd door JanHenk op 21-10-2021 17:57]

• NoInput
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:55:
[...]

Hmm blijkbaar zie ik het niet zo zakelijk allemaal. Heb al 3 huizen met mijn huidige vriendin gekocht in 15 jaar, zij verdient vele malen minder maar we hebben nog nooit van die constructies bedacht. Wij hebben ook geen aparte rekeningen, alle salaris op 1 hoop en dat is t. Je kiest voor elkaar toch.

Ahja, dus omdat jij het niet doet is het raar en geen leuke relatie. Check.

• risse
NoInput schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

Ahja, dus omdat jij het niet doet is het raar en geen leuke relatie. Check.
"Ik krijg nog 2 euro van je, heb net ff kaas en broccoli en eieren gekocht net"

Serieus zo wil je toch niet leven

Met 1 grote bult doe je uiteraard nog steeds veel in overleg, maar de hele tijd elkaar tikkies sturen is toch deprimerend?

[Voor 16% gewijzigd door risse op 21-10-2021 18:05]

• NoInput
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Zo bekrompen zijn dat je alle manieren van het indelen van een relatie die anders zijn dan de jouwe niet kan bevatten.

Serieus zo wil je toch niet leven.

Als je je blik wat wil verbreden dan kun je daar on-topic gaan lezen: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

• HMR90
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10:39
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Je kan ook een gezamenlijke rekening hebben en allebei een eigen. Elke maand een bedrag erheen en klaar.

• Vipeax
  • Laatst online: 10:43
Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Too late :+

Door een nieuwbouwtraject en een relatie die stuk liep enkele maanden na het moment bij de notaris ben ik zelf overigens keihard hierin. Het scheelt dat de vrouwen die ik tegenkom in de randstad een zakelijke aanpak wel zien zitten.

[Voor 9% gewijzigd door Vipeax op 21-10-2021 18:07]

• risse
NoInput schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Zo bekrompen zijn dat je alle manieren van het indelen van een relatie die anders zijn dan de jouwe niet kan bevatten.

Serieus zo wil je toch niet leven.
Hahaha goeie. Alleen al dat je nadenkt over de inrichting van je relatie alsof het een project is.

En dan direct iemand uitmaken voor bekrompen. Lastig he omgaan met kritiek.

[Voor 9% gewijzigd door risse op 21-10-2021 18:18]

• NoInput
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:08:
[...]

Hahaha goeie. Alleen al dat je nadenkt over de inrichting van je relatie alsof het een project is.

En dan direct iemand uitmaken voor bekrompen. Lastig he omgaan met kritiek.
Wij gooien alles op een hoop dus mij bekritiseer je niet.

En ja, je bent bekrompen, "zonder begrip voor anderen" is de definitie, jij toont geen begrip voor de velen mensen die wel financiële afspraken maken in een relatie en trekt dat door in extremen alsof het om 2 euro boodschappen gaat.

• risse
NoInput schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:26:
[...]

Wij gooien alles op een hoop dus mij bekritiseer je niet.

En ja, je bent bekrompen, "zonder begrip voor anderen" is de definitie, jij toont geen begrip voor de velen mensen die wel financiële afspraken maken in een relatie en trekt dat door in extremen alsof het om 2 euro boodschappen gaat.
Ik ben wel eens met zo'n stel uit eten geweest op vakantie en ja. Dat gaat vaak in extremen. Dat was gespreksonderwerp aan tafel. Ze zijn ook niet meer samen. Ruzie over geld denk ik.

• NoInput
  • Nu online
risse schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Ik ben wel eens met zo'n stel uit eten geweest op vakantie en ja. Dat gaat vaak in extremen. Dat was gespreksonderwerp aan tafel. Ze zijn ook niet meer samen. Ruzie over geld denk ik.
Genoeg getrolled voor vanavond. Ik kruip tegen mijn vrouw aan op mijn bank waar we duidelijk financiële afspraken over hebben gemaakt. :>

• risse
NoInput schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:32:
[...]

Genoeg getrolled voor vanavond. Ik kruip tegen mijn vrouw aan op mijn bank waar we duidelijk financiële afspraken over hebben gemaakt. :>
Goed plan. 2/3 van de sofa is van mij, dus ik kan languit :)

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 07:53
We zijn afgelopen week naar een huis gaan kijken. 2-onder-1-kap.
Stond voor 470K te koop. Wij boden 520K wat volgens velen echt te debiel was.
Zonder enig voorbehoud.
Zojuist bericht gekregen dat we toch overboden zijn.
Het leven is kut.

• risse
Rzaan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:57:
We zijn afgelopen week naar een huis gaan kijken. 2-onder-1-kap.
Stond voor 470K te koop. Wij boden 520K wat volgens velen echt te debiel was.
Zonder enig voorbehoud.
Zojuist bericht gekregen dat we toch overboden zijn.
Het leven is kut.
Wow dat is zuur. Waar is dat?
Wij vorige week 550 geboden op 2 onder 1 kap, vp 539. Direct bingo, ook wel zeldzaam geloof ik. Hadden pas 2 huizen bezichtigd. Regio rdam.

• Rzaan
Dit was regio Eindhoven

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik vervelend vind aan de huidige markt is dat er weinig aanbod is en dus weinig te vergelijken. We hebben nu 2 woningen op het oog (1 vanuit stille verkoop en 1 die nu 200k is gezakt in vraagprijs, dus eindelijk de correcte waarde vertegenwoordigd maar qua afwerking niet ideaal is), beide woningen zijn best aardig maar hebben wel nog een dingetje zegmaar..
Terwijl onze huidige woning perfect is alleen willen we een andere locatie .

Hoe ervaren jullie (doorstromers) dat? Wachten op nieuw aanbod of de nadelen accepteren?

[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2021 20:50]

• Rzaan
Sport_Life schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:47:

Hoe ervaren jullie (doorstromers) dat? Wachten op nieuw aanbod of de nadelen accepteren?
Hoe lang moeten we nog wachten op nieuw aanbod...?
Als we dat wisten, zou het makkelijker zijn.

• risse
Wat ik vervelend vind aan de huidige markt is dat er weinig aanbod is en dus weinig te vergelijken. We hebben nu 2 woningen op het oog (1 vanuit stille verkoop en 1 die nu 200k is gezakt in vraagprijs, dus eindelijk de correcte waarde vertegenwoordigd maar qua afwerking niet ideaal is), beide woningen zijn best aardig maar hebben wel nog een dingetje zegmaar..

Als je genoeg overwaarde hebt om het nieuwe huis naar je zin te maken, dan zou ik t doen. Wachten kan ook, maar daarvoor ken ik de frequentie niet op je gewenste plek. De plek kun je niet meer veranderen, t huis wel.

• Voggy
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-12 17:34

Tsja, hoe groot vinden jullie dit 'dingetje'?

Wij wachten al sinds voor de zomer op fatsoenlijk aanbod, dit is bijna letterlijk 0. Overwaarde is leuk maar je hebt er geen fluit aan als je niets kunt kopen.
Omdat we al een (kleine) koopwoning hebben hebben we besloten om niet te veel te overhaasten met de aankoop van een nieuwe woning. Toch een beetje bang om te veel te betalen voor een woning omdat dat de enige keuze was, en dan later denken 'hadden we maar...' We checken Funda nog wel maar stiekem hoop ik dat er *iets* gebeurt de komende jaren waardoor de woningen weer betaalbaar worden. (En dus ook het aanbod vergroot)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voggy schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:16:
[...]

Tsja, hoe groot vinden jullie dit 'dingetje'?

Wij wachten al sinds voor de zomer op fatsoenlijk aanbod, dit is bijna letterlijk 0. Overwaarde is leuk maar je hebt er geen fluit aan als je niets kunt kopen.
Omdat we al een (kleine) koopwoning hebben hebben we besloten om niet te veel te overhaasten met de aankoop van een nieuwe woning. Toch een beetje bang om te veel te betalen voor een woning omdat dat de enige keuze was, en dan later denken 'hadden we maar...' We checken Funda nog wel maar stiekem hoop ik dat er *iets* gebeurt de komende jaren waardoor de woningen weer betaalbaar worden. (En dus ook het aanbod vergroot)
Precies dat, schiet allemaal niet op als iedereen op elkaar wacht. We vinden het niet erg om teveel te betalen, maar het moet dan wel voldoen. En iedere dag denk ik morgen komt er misschien een woning die veel mooier is.

Alternatief is om een tijdelijke woning te kopen zodat we iig over zijn en dan verder zien binnen een paar jaar .

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2021 21:35]

• Rzaan
Sport_Life schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:30:
Alternatief is om een tijdelijke woning te kopen zodat we iig over zijn en dan verder zien binnen een paar jaar .
Dit is ons plan, maar dan alsnog overboden terwijl wij al 50K overboden op een huis in de middenklasse.

Wij hoorden ook dat een huis waar ik 610-620K op had willen bieden, voor 600K verkocht was. Maar de makelaar vond 2 kijkdagen wel voldoende. Dus er was voor ons geen plekje meer.

[Voor 21% gewijzigd door Rzaan op 21-10-2021 22:58]

• JanHenk
@Rzaan Onze huidige woning heb ik kunnen bemachtigen omdat ik blind een bod neer heb gelegd, onder voorbehoud dat ik nog even mocht kijken.

Beetje vreemde tactiek wellicht, maar het heeft me wel geholpen. De verkoopmakelaar wilde namelijk ook de deal sluiten met de geïnteresseerden die er reeds waren en die reeds een bod hadden neergelegd :)

Het was mij ook meermaals eerder gebeurd, bezichtigen afgebeld omdat verkoper op een bod in was gegaan.. Dat wilde ik nu niet weer :)

[Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 21-10-2021 23:07]

• Blackgold
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 00:10
Vrienden van me zagen het aanbod in hun geliefde stad sinds de zomer opdrogen en hebben met tegenzin het zoekgebied vergroot. Bezichtigden daarom een groter huis in minder dure stad 30 km verderop, in 1 keer raak.

Zelf kan ik hier niet objectief over meepraten. Sinds ik in augustus mn nieuwe huis heb kunnen kopen, heb ik serieus geen een andere woning meer voorbij zien komen waarvan ik dacht “ook leuk!”. Of ze zijn gelijk 50k duurder. Geen idee wat ik had gedaan als die koop in augustus nooit was gelukt. Waarschijnlijk zou ik de hogere prijzen icm lagere eisen wel jammerend moeten accepteren, wilde niet nog 10 jaar in een appartement wonen.

• Rzaan
Het staat vast ergens in de krant of hier ergens uitgelegd, maar wat zijn de precieze redenen dat de markt een beetje opgedroogd is?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:25
Rzaan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:53:
Het staat vast ergens in de krant of hier ergens uitgelegd, maar wat zijn de precieze redenen dat de markt een beetje opgedroogd is?
Precies weet je het nooit. Maar ik las laatst ergens dat een hypothese is dat veel potentiele verkopers 'bang' zijn voor de hoge prijzen als zij zelf een huis moeten kopen, en daarom hun huis maar niet te koop zouden zetten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Bumaa
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 03-11 12:11
Steeds meer mensen kopen eerst een nieuw huis en verkopen dan pas hun oude huis. Langer wachten met verkopen betekent in de huidige markt meer geld krijgen voor de verkoop. En omdat iedereen eerst al een huis gekocht heeft, of dus lang aan het zoeken is om iets nieuws te kopen. Duurt het veel laner voordat het oude huis op de markt komt. Dus steeds minder aanbod.

• AGee
  • Niet online

AGee

Volgens mij is het een utopie om al het aanbod op het juiste moment te hebben om de ultieme vergelijking te kunnen doen. Vooral als je wat meer noten op zang hebt (vooral toch vaak doostromers die niet per se weg hoeven maar graag willen verbeteren) zal het toch altijd een inschatting zijn van het huidige aanbod tov je huidige wensenlijstje.

Wij hebben ons er inmiddels bij neergelegd dat we de komende twee / drie jaar niets geschikts zullen vinden. Zitten prima waar we zitten, maar zouden wel graag willen verbeteren. De woningen die voldoen aan onze wensen zijn beperkt, waarbij prijs en locatie slechts twee van de criteria op het lijstje zijn (niets is hard, alles heeft invloed op het totaalplaatje, ons budget is behoorlijk flexibel). Wanneer we wat meer zekerheid hebben over een prive-situatie kunnen we ons duidelijker richten op een eventuele verhuizing, mede omdat de uitkomst van die prive-situaties ons wensenlijstje zou kunnen beinvloeden. Tot die tijd houden we gewoon de lokale markt in de gaten :)

• Rzaan
Bumaa schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:00:
Steeds meer mensen kopen eerst een nieuw huis en verkopen dan pas hun oude huis. Langer wachten met verkopen betekent in de huidige markt meer geld krijgen voor de verkoop. En omdat iedereen eerst al een huis gekocht heeft, of dus lang aan het zoeken is om iets nieuws te kopen. Duurt het veel laner voordat het oude huis op de markt komt. Dus steeds minder aanbod.
Als mensen iets langer wachten met hun huis verkopen, dan zouden die tekorten dus maar tijdelijk moeten zijn.
Want op een gegeven moment gaan al die groterwoners toch hun oude huis verkopen.
2 huizen in bezit hebben is voor de meeste mensen financieel niet te doen namelijk.

[Voor 46% gewijzigd door Rzaan op 22-10-2021 11:05]

• Vorkie
  • Niet online
Zo gaat het nu toch ook al een tijdje?

Verkopen of verbouwen?

Dan ga je een rekensommetje doen op basis van wat verbouwingsoffertes en dan kan je veelal serieus beter een ander, groter en/of beter afgewerkt, huis kopen. (of in ieder geval in een ander huis, alles verbouwen en overdracht, door de markt, 6+ maanden in de toekomst gooien)

Een uitbouw, alles isoleren, tuin op de schop, extra kamer, vloerverwarming, zonnepanelen, warmtepomp, dakkapel, nieuwe keuken, vloer, binnendeuren en je zit zo op 200k verder óf je verkoopt je gedeeltelijke afgeloste woning met 40-80k overwaarde en waar je nog 50% openstaand hypotheek had en je start een nieuwe hypotheek met lagere rente.

Of je dan nu 1600 per maand gaat betalen na verbouwing voor je huidige woning of een nieuwe, moderne en (als je geluk hebt) een grotere, woning is dan aan jezelf. Het ongemak heb je dan niet terwijl je er woont...

Gevoel wil ook wel wat natuurlijk, 200k in bestaand of 200k naar een nieuwe, grotere, modernere woning...

keuzes keuzes keuzes... voor sommigen dan :)

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:41
Rzaan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Als mensen iets langer wachten met hun huis verkopen, dan zouden die tekorten dus maar tijdelijk moeten zijn.
Want op een gegeven moment gaan al die groterwoners toch hun oude huis verkopen.
2 huizen in bezit hebben is voor de meeste mensen financieel niet te doen namelijk.
Als er nu in stad x huizen te koop staan, dan wordt een percentage verkocht uit erfenis, of mensen die emigreren, naar ene verzorgingstehuis gaan of gaan huren noem dit de "koopwoningmarkt verlaters". Mensen die van koophuis naar koophuis in dezelfde regio verhuizen doen niets aan de absolute voorraad namelijk. Daarnaast is er een deel nieuwbouw op plekken waar eerst geen woning stond.

Daarnaast zijn er koopwoningmarkt intreders (ofwel: starters) en wordt er soms een woning gesloopt t.b.v. een snelweg oid. Zolang er meer intreders + sloop zijn dan verlaters + nieuwbouw, daalt de woningvoorraad en groeit het tekort.

Wel draagt het eerst kopen, dan verkopen bij aan de bubbel. Als de huizenprijzen dalen en men wil weer eerst verkopen voordat ze kopen, dan groeit het aantal huizen op de markt (aanbod) explosief en daalt de vraag. Dit werkt dus de-stabiliserend.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Ethirty
  • Laatst online: 10:06

Ethirty

Who...me?

Rzaan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:53:
Sorry, wij houden 3 huizen vast :$

Opdrogen is op zich natuurlijk een complex probleem. Mensen kunnen bepaalde huizen niet meer betalen waardoor ze niet door kunnen stromen. Dan komt dat huis ook niet meer vrij.

Anderen zullen langer willen wachten in de hoop op meer geld. Of ze zien geen noodzaak in de stress van verhuizen en steken het geld liever in een verbouwing (met de huidige prijzen is het weer makkelijker geld bijlenen voor een verbouwing).

Onze verbouwing gaat waarschijnlijk veel langer duren dan gepland, door de enorme drukte op de verbouw markt, waardoor wij ook weer langer blijven zitten waar we zitten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• ohno_nl
  • Registratie: april 2007
  • Nu online

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik ben ook een doorstromer, door aanhoudende burenoverlast hebben wij besloten te verhuizen en dat is nogal een aderlating in de huidige markt.
Mij is het ook opgevallen dat het aanbod magertjes is. Mijn indruk is dat vooral mensen met veel overwaarde aankopen en zo de kopers zonder die overwaarde uit de markt drukken, die blijven zitten en dus geen doorstroming.

Voor mij geldt dat ik qua oppervlakte en luxe 2x zoveel betaal als dat mijn huidige woning - deze is helaas niet in waarde verdubbeld - gekost heeft en dat ik in de huidige markt hetzelfde huis kan terugkopen op een andere locatie of ik moet diep in de buidel tasten en het geld dat gereserveerd is voor FIRE in stenen stoppen om een stap vooruit te kunnen maken. Dat laatste moet maar want ik wil ook nu gelukkig kunnen zijn en niet nog 10 jaar afzien in mijn huidige woning.

Voorbeeldje:
Vorige week geboden op een huis dat echt een stap vooruit zou zijn , vraagprijs 539k (taxatie 520k) waar zeker nog voor 100k aan verbouwd moet worden om het te laten voldoen aan de eisen van deze tijd. Huis is verkocht voor 631 en de kopers gaven aan nog voor 150k verbouw plannen te hebben, met k.k. kom je dan op een huis van 800k 8)7.

Dan ben ik wel klaar en blijf ik zitten waar ik zit tegen wil en dank....
Pagina: 1 ... 218 ... 228 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee