Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 367 Laatste
Acties:

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-11 22:20

Ethirty

Who...me?

Rzaan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:01:
[...]

Beetje off-topic, maar ik vraag me af wat de onvermijdelijke lockdown deze winter voor de huizenprijzen op het 'platteland' gaat doen.
Die beweegt al een tijd mee met de grafiek uit de Randstad. Steeds meer mensen gaan (ver) daarbuiten op zoek.

Op het 'platteland' waar wij kochten zijn de prijzen in een half jaar ook al zodanig geëxplodeerd dat het ons nu al niet meer zou lukken iets vergelijkbaars te kopen.

Dan praat je al over ruim een uur van Amsterdam (buiten de spits).

Denk dat de werkgevers die nu nog steeds niet overstag zijn met thuiswerken dat nu ook niet meer structureel gaan doen. Dus ik verwacht geen sterkere prijsstijgingen met een volgende lockdown.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 20:32

Rzaan

Altijd zoekende

Aomi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:41:
[...]

Wij hebben een aankoopmakelaar maar de pech is helaas dat die in dit geval ook de verkopende makelaar is. En ze hebben van te voren aangegeven in zo'n geval altijd de belangen van de verkopende partij te behartigen (logisch)
Dat is een enorme kutsituatie.
Gewoon voor dit huis een andere makelaar in de hand nemen en daar een fixed fee mee afspreken. Voor onder de € 1000 en eigenlijk nog veel minder, want hij hoeft geen zak te doen. Alleen maar erachter zien te komen wat het maximale bod is.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:52:
[...]
Denk dat de werkgevers die nu nog steeds niet overstag zijn met thuiswerken dat nu ook niet meer structureel gaan doen. Dus ik verwacht geen sterkere prijsstijgingen met een volgende lockdown.
Ik denk dat juist werknemers die eerst dachten 'ach, die ene winter thuiswerken in dit kleine appartement/huis... het was te doen. Maar als er nu een tweede komt en misschien in de zomer weer, dan moeten we echt weg en op zoek naar een groter huis"
En die vind je betaalbaar alleen nog maar buiten de grote steden.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat kan natuurlijk ook, ofwel niemand weet het en we gaan het zien :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:39
Compuchip87 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:58:
[...]

Ik weet het niet, maar ik zou lekker invullen wat je als ZZP'er doet. Dus niet "Zelfstandige" maar "IT" of "Accountant". Is immers nog steeds de waarheid.
Die optie was er helaas niet. Maar we zijn ingeloot, totaal niet verwacht!
Voelt een beetje als de ticket in loterij, gezien dit de eerste keer is dat we ons inschrijven voor nieuwbouw.

Vanochtend de cijfers opgestuurd, en voorlopig is alles goed en haalbaar! *O*

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:02
Basekid schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:11:
En weer een misser... hoogste bod was 10k meer.... Wel aardig dat de makelaar me dat liet weten zodat ik nu iig weet wat ik ongeveer voor een volgend (gelijkmatig) huis moet bieden.

Vandaag alweer de volgende bezichtiging dus wie weet....
Dit hebben wij ook een paar keer gehad. Nog een tip van flip. Vraag een Calcasa waarde rapport aan die geeft de waarde van een huis aan van laag tot hoog. Wij zijn toen 11k boven hoog gaan zitten en dat was gelijk het winnende bod. Wel afhankelijk van de staat van het huis natuurlijk.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Enforcer schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:17:
[...]

Toch tricky hoor want waarom waren de ontbindende voorwaarden meermaals verlengt bij de eerste potentiele koper? Is dat omdat mogelijk de taxatie lager uitkwam dan verwacht en er dus geen financiële middelen waren om de hypotheek verder rond te krijgen? Waar is uiteindelijk de taxatiewaarde op uitgekomen, is dat ook je koopsom geweest of erboven of onder?

Dat het bod wel is geaccepteerd onder de vraagprijs kan ook te maken hebben met het feit dat de verkoper zijn eisen heeft bijgesteld en de woning nu toch al 3/4maanden te koop stond (en de vaste lasten gewoon betaald moeten worden, dus reken maar uit). Ik weet even niet of het een leegstaand pand betrof of dat de verkoper hier nog woonde maar ook hij zal niet maandenlang nog afwachten op een bod zoals zijn eerste potentiele koper en zal dus ook boter bij de vis moeten doen.
Veel vragen, maar alles is goed gekomen, we hadden eigen geld dus taxatie was voor ons niet spannend en daarmee de financiering ook niet. Kern van het verhaal was dat een aankoopmakelaar hier van toegevoegde waarde kán zijn, want die kan het huis inspecteren, bij de makelaar informeren en toch wat beter de haalbaarheid van een (lager) bod inschatten.

[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 24-11-2021 09:01 ]

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-11 20:00

Kju

Mjelnir schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:41:
[...]

Dit hebben wij ook een paar keer gehad. Nog een tip van flip. Vraag een Calcasa waarde rapport aan die geeft de waarde van een huis aan van laag tot hoog. Wij zijn toen 11k boven hoog gaan zitten en dat was gelijk het winnende bod. Wel afhankelijk van de staat van het huis natuurlijk.
Kijk alleen uit. Modelwaarderapporten zijn niet betrouwbaar bij erfpacht en appartementen. Bij woonhuizen kan je er nog wel wat voordeel uit halen.

Edit: Nu het aantal transacties daalt en de modelwaarden voornamelijk met steeds oudere transacties rekening houden zal de afwijking t.o.v. de werkelijke prijzen veel groter worden naar mate het aantal transacties verder daalt. De prijsstijgingen gaan in veel buurten veel harder dan indexering doet vermoeden. Modelwaarden indexeren vaak op transportdatum en taxateurs op koopaktedatum. Daardoor vallen modelwaarden regelmatig lager uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Kju op 24-11-2021 09:12 ]

PSN: Kjujay

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb eens rustig een standaard Voorlopig Koopcontract doorgelezen.
Wonderlijk dat de opstellers hiervan (o.a. NVM, VEH en Consumentenbond) nog geen bepaling over te betalen negatieve rente hebben opgenomen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:14:
Wonderlijk dat de opstellers hiervan (o.a. NVM, VEH en Consumentenbond) nog geen bepaling over te betalen negatieve rente hebben opgenomen.
Waar zou je dat dan willen zien en waarom :? Dat is, imo, iets tussen jou, de notaris en de banken, niet iets tussen koper en verkoper. :?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rmg schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:17:
[...]

Waar zou je dat dan willen zien en waarom :? Dat is, imo, iets tussen jou, de notaris en de banken, niet iets tussen koper en verkoper. :?
Positieve rente en wat daarmee gebeurt wordt ook benoemd in het standaard koopcontract.
Dus waarom dan negatieve rente niet?
Dat zou het document van deze tijd maken.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:14:
Die krijg je van je makelaar wel. :+

I have stability. The ability to stab.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SmurfLink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:26:

Die krijg je van je makelaar wel. :+
In het Koopcontract wat opgesteld wordt door de makelaar staat er ook niets over.
Het komt waarschijnlijk pas op de factuur van de notaris tevoorschijn.

• SmurfLink
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:30:
[...]

In het Koopcontract wat opgesteld wordt door de makelaar staat er ook niets over.
Het komt waarschijnlijk pas op de factuur van de notaris tevoorschijn.
Ja notaris bedoelde ik, excuus. :$

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SmurfLink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:33:
[...]

Ja notaris bedoelde ik, excuus. :$
Ik vind dat in zo'n contract, waar ook enorme pietluttigheden instaan, zoiets actueels als negatieve rente, gewoon genoemd moet worden.
Het gaat niet om wereldbedragen, maar toch.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:38:
[...]

Ik vind dat in zo'n contract, waar ook enorme pietluttigheden instaan, zoiets actueels als negatieve rente, gewoon genoemd moet worden.
Het gaat niet om wereldbedragen, maar toch.
Negatieve rente is niet iets wat in een koopovereenkomst thuis hoort, want dat is iets tussen jou en je notaris, daar heeft verkoper weinig mee van doen. ;) Je bent die negatieve rente, afhankelijk van welke notaris je hebt gekozen met z'n algemene voorwaarden, verschuldigd aan de notaris, niet aan verkopers. Het tarief voor negatieve rente verschilt ook van notaris tot notaris.

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 24-11-2021 10:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rente staat juist wel benoemd in het model koopovereenkomst. Maar tussen kopers en verkopers wordt overeengekomen dat niets verschuldigd is. (in het model althans). De meeste kopers maken (denk ik) gebruik van een bankgarantie in plaats van een waarborgsom, maar art. 5.2 geeft dus ook de mogelijkheid voor de waarborgsom. Daarover staat het volgende benoemd:
Over de waarborgsom wordt door verkoper geen rente vergoed.
Als de notaris over de waarborgsom rente vergoedt, komt deze rente aan koper toe.
Met andere woorden; tussen koper en verkoper is nooit sprake van rente (positief hetzij negatief, dat laatste wordt hier dus m.i. zeker niet uitgesloten). Mocht er rente vergoed (of in rekening gebracht) worden tussen notaris en koper blijft tussen de notaris en de koper.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JanHenk schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:20:
Rente staat juist wel benoemd in het model koopovereenkomst. Maar tussen kopers en verkopers wordt overeengekomen dat niets verschuldigd is. (in het model althans). De meeste kopers maken (denk ik) gebruik van een bankgarantie in plaats van een waarborgsom, maar art. 5.2 geeft dus ook de mogelijkheid voor de waarborgsom. Daarover staat het volgende benoemd:

[.Over de waarborgsom wordt door verkoper geen rente vergoed.
Als de notaris over de waarborgsom rente vergoedt, komt deze rente aan koper toe.]

Met andere woorden; tussen koper en verkoper is nooit sprake van rente (positief hetzij negatief, dat laatste wordt hier dus m.i. zeker niet uitgesloten). Mocht er rente vergoed (of in rekening gebracht) worden tussen notaris en koper blijft tussen de notaris en de koper.
Je zou dan toch iets in het koopcontract op kunnen nemen als
Indien de notaris over de waarborgsom negatieve rente moet rekenen, is dit voor rekening van de koper.
Nu komt het pas helemaal aan het einde van de rit tevoorschijn.
Klein tussenzinnetje slechts en klaar. Toelichtingen of enige uitweiding in een contract gebeurt wel vaker.
Ik maak (laat maken) veel contracten en daar doen we dat ook.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:38:
[...]

Indien de notaris over de waarborgsom negatieve rente moet rekenen, is dit voor rekening van de koper.
Klein tussenzinnetje slechts en klaar. Toelichtingen of enige uitweiding in een contract gebeurt wel vaker.
Het staat er al in. In het standaardmodel is al opgenomen dat koper "de kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt" voor zijn rekening neemt. Er staat een niet-limitatieve opsomming van kosten. De kosten die voor rekening van de verkoper komen zijn limitatief opgesomd.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

In de offerte van onze notaris staat aangeven dat er 6,50 euro negatieve rente per 100k betaald moet worden voor zowel koper als verkoper..

Heb sterk de indruk dat er veel partijen mee wilen profiteren van de huizengekte.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2021 12:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kurma schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:02:
[...]

Het staat er al in. In het standaardmodel is al opgenomen dat koper "de kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt" voor zijn rekening neemt. Er staat een niet-limitatieve opsomming van kosten. De kosten die voor rekening van de verkoper komen zijn limitatief opgesomd.
Zal juridisch allemaal best kloppen.
Toch garandeer ik je dat voor veel kopers de negatieve rente die notaris berekent alsnog als een verrassing zullen komen.
Enige uitleg of toelichting is niks mis mee.

• JanHenk
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ja eens, het zou beter zijn om het ondubbelzinnig te noteren in het model bij de betreffende bepaling.

De bewoording "als de notaris rente vergoed" laat ook geen ruimte voor negatieve rente, die namelijk "in rekening wordt gebracht"; voor wie komt die?

Dan kom je bij de bepaling die @Kurma noemt, daar kun je dat dan onder vatten. Maar duidelijk is dat niet.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het klein bier...
Sport_Life schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:10:
In de offerte van onze notaris staat aangeven dat er 6,50 euro negatieve rente per 100k betaald moet worden voor zowel koper als verkoper..

Heb sterk de indruk dat er veel partijen mee wilen profiteren van de huizengekte.
Naar welk tijdsgelang? Waarom aan beide partijen? Als dit een rente op jaarbasis is, dan zou ik ervoor tekenen, dat stelt niets voor.

(Ik betaalde 0,5% over € 47.000 voor 196 dagen, zijnde € 126,19.)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:16:
[...]

Ja eens, het zou beter zijn om het ondubbelzinnig te noteren in het model bij de betreffende bepaling.

De bewoording "als de notaris rente vergoed" laat ook geen ruimte voor negatieve rente, die namelijk "in rekening wordt gebracht"; voor wie komt die?

Dan kom je bij de bepaling die @Kurma noemt, daar kun je dat dan onder vatten. Maar duidelijk is dat niet.

[...]

Naar welk tijdsgelang? Waarom aan beide partijen? Als dit een rente op jaarbasis is, dan zou ik ervoor tekenen, dat stelt niets voor.

(Ik betaalde 0,5% over € 47.000 voor 196 dagen, zijnde € 126,19.)
Dit gaat over de koopprijs die enkele dagen op de derden rekening staat.
We hebben een bankgarantie dus daar betalen we geen negatieve rente over.

Vreemd idd dat ze dit ook bij verkoper in rekening brengen. Ik verwacht dat verkoper moeilijk gaat doen (type dat de hoofdprijs krijgt voor z'n woning en desondanks alle roerende zaken ter overname aanbiedt.... > we hebben alles geweigerd, dus hij mag zelf een container regelen voor de oude zooi :+)

Maakt verder ook niet uit, paar tientjes kunnen er nog wel bij :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2021 12:54 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JanHenk schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:16:
Het is ook klein bier.
Begrijp dat als je de totale koopsom overmaakt, dat dit dan maar enkele dagen op de rekening van de notaris staat. Dus dat gaat ook niet om een godsvermogen.

Maar hoorde ook iemand zeggen dat er notarissen zijn die standaard al beginnen met een bepaald bedrag.
Dus meer dan de 0.5%.
Als je dan als notariskantoor veel koopakten doet, dan pik je dat toch lekker mee op jaarbasis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:10
Sport_Life schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:10:

Banken rekenen simpelweg negatieve rente, de notaris berekent dat door aan de klant.

Tot het moment van de overdracht is het geld wat bij de notaris op de derdengeldrekening staat eigendom van de koper, en wordt de rente dus doorberekend aan koper. Dit is niet van toepassing indien de koper werkt met een bankgarantie en financiering door middel van volledige hypotheek + overbruggingskrediet. De bedragen van de hypotheek en het overbruggingskrediet worden pas vlak voor overdracht aan de notaris ter beschikking gesteld.

Vanaf het moment van overdracht is het geld eigendom van de verkoper en wordt negatieve rente doorberekend aan de verkoper. Er zit altijd wat tijd tussen het moment van de woningoverdracht en de vrijgave van het geld. Eerst moet de inschrijving bij het kadaster worden afgerond en moet in de meeste gevallen de hypotheek worden afgelost. Pas als dat afgehandeld en bevestigd is kan de notaris het geld vrij geven aan de verkoper. Je bent dan zomaar 1 a 2 werkdagen verder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Kurma
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:12:
[...]

Toch garandeer ik je dat voor veel kopers de negatieve rente die notaris berekent alsnog als een verrassing zullen komen.
Dit zijn kosten van de notaris. In een koopakte staan niet álle kosten van de notaris opgesomd, dat blijkt uit de offerte van de notaris. Het zal voor sommigen best een verrassing zijn, maar het hoort gewoon niet thuis in de koopovereenkomst. Ik bedoel, de kosten die de notaris maakt voor identificatie of de recherchekosten staan er ook niet in, wel?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:10
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:12:
[...]

Verkopers die niet voor verrassingen willen komen te staan wat betreft de notariskosten kunnen ook gewoon in de verkoopovereenkomst laten vastleggen dat de overdracht plaatsvindt bij de notaris die de verkoper gekozen heeft. Dan kun je als verkoper vooraf zelf offertes 'shoppen' welke notaris voor jou als verkoper het voordeligst is en inzicht vragen in welke kosten de betreffende notarissen in rekening brengen.

Je wijkt dan iets af van het gebruikelijke 'kosten-koper' concept, maar daar lijkt mij niets mis mee. Je hebt in deze variant dan weer twee smaken:
- Je wijst wél de notaris aan, maar verkoopt alsnog 'kosten koper'.
- Je wijst de notaris aan en draagt de tevens de kosten die de notaris voor de overdracht rekent.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-11 21:13
Pino112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:42:
Ik mag me ook melden in dit topic. *O*

***members only***
Update:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2021 20:51 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Als het toch maar de voorlopige akte is, gewoon aangeven dan passen ze het aan.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
Ebayzo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:47:
Spannend @Basekid. Ede, Renkum of Wageningen geworden? (of toch iets anders)
Kijkend naar mn budget zal het bij Ede (zuid) blijven denk ik... nu mn 3e huis geboden dus wie weet is dat eindelijks scheepsrecht :)

• JanHenk
  • Niet online
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 24-11-2021 22:46 ]

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03:09
Members only:

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

d:)b
Members only:

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 25-11-2021 08:54 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-11-2021 08:56 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:44

ChUcKiE

Dus........

Het voordeel wel is dat de huizenprijzen hoogstwaarschijnlijk tegen die tijd weer flink door zijn blijven stijgen en dat je nu wellicht met een goed bod dus wel een leuke deal hebt. Met een hogere taxatiewaarde eind 2022 kun je wellicht ook een goedkoper rente tarief krijgen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Members only:

#team_UTC+1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 25-11-2021 09:32 ]

• Aomi
Members only:

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Even een vraagje:
Ik zie ineens een heleboel berichten die het predikaat "members only" krijgen.
Maar bij veel berichten zie ik niets staan waarvan je denkt 'ja, dat snap ik wel dat je daar iets discreter mee omgaat'.
Wat is de reden om dan toch voor "members only" te gaan.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rzaan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:40:
Even een vraagje:
Maar bij veel berichten zie ik niets staan waarvan je denkt 'ja, dat snap ik wel dat je daar iets discreter mee omgaat'.
Als iemand iets post dat members only is, is het beleefd om de reactie daarop ook in die context te geven. Het is niet aan mij om te bepalen wat iemands beweegredenen daartoe zijn.

#team_UTC+1

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik heb net even in mijn glazen bol gekeken, en daar zie ik dat de huizenprijzen halverwege volgend jaar zijn gedaald met 20%.

Heeft deze informatie invloed op je beslissing?

Edit: Bovenstaande is wellicht een beetje flauw, maar los van het kopen (en verkopen) van een huis ben je met deze constructie aan het speculeren op de woningmarkt. Mijn zege heb je, zolang je dat bewust doet en de risico's kan overzien.

[ Voor 27% gewijzigd door RuudvandeBeeten op 25-11-2021 09:53 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dit maar een kromme denkwijze om wel een voorbehoud te doen bij zo'n lange oplevertermijn. Immers je beroepen op een voorbehoud kan doorgaans maximaal tot 6-8weken na het ondertekenen van je koopovereenkomst, eventueel verlengen zou misschien kunnen in samenspraak met de andere partij maar dan nog. Je zit de overige maanden (tot aan December 2022) in het ongewisse. Als er iets na het aflopen van je voorbehoud gebeurd met je (financiële) situatie dan is de voorbehoud termijn sowieso al verstreken en kun je je daar niet meer op beroepen. Dus vreemde redenatie maar je zal er vast over nagedacht hebben.

• Aomi
Enforcer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Persoonlijk vind ik dit maar een kromme denkwijze om wel een voorbehoud te doen bij zo'n lange oplevertermijn. Immers je beroepen op een voorbehoud kan doorgaans maximaal tot 6-8weken na het ondertekenen van je koopovereenkomst, eventueel verlengen zou misschien kunnen in samenspraak met de andere partij maar dan nog. Je zit de overige maanden (tot aan December 2022) in het ongewisse. Als er iets na het aflopen van je voorbehoud gebeurd met je (financiële) situatie dan is de voorbehoud termijn sowieso al verstreken en kun je je daar niet meer op beroepen. Dus vreemde redenatie maar je zal er vast over nagedacht hebben.
Members only:

• Aomi
Rzaan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:40:
Even een vraagje:
Members only:

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begrijp je niet helemaal. Je neemt geen voorbehoud financiering omdat je bang bent je baan te verliezen "in deze tijd", maar aan de andere kant ga je wel speculeren met je eigen woning "in deze tijd"? :P

Nogmaals, ik zou zelf ook altijd een voorbehoud financiering nemen, maar in jouw situatie waarbij de overdracht over een jaar is heeft dat weinig zin. En verkleint het je kansen.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 25-11-2021 10:15 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat heeft toch verder niks met je voorbehoud te maken? Die is gewoon na 6-8weken verlopen en is je koopcontract daarna onherroepelijk en zul je met of zonder baan in December 2022 bij de notaris zitten voor de overdracht en dan moet het geld gewoon over de brug komen.

Dus in feite dek je je nu in voor 6-8weken om het koopcontract nog in die periode ongedaan te kunnen maken (als je financiering niet rond komt in die 6-8weken) maar formeel ben je daarna voor zover ik weet verplicht om tussentijdse wijzigingen aan je financiële situatie tot aan de daadwerkelijke overdracht gewoon te meldden bij je hypotheekverstrekker (staat ergens in de kleine letters bij je hypotheekofferte). Dus als jij arbeidsongeschikt wordt halverwege volgend jaar dan moet je dat op dat moment meldden bij je nieuwe hypotheekverstrekker en die zal dan op basis daarvan waarschijnlijk de conclusie trekken dat ze je geen hypotheek meer kunnen verstrekken voor je nieuwe woning en dan zit je met de gebakken peren.

• Aomi
Enforcer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
[...]

Dat heeft toch verder niks met je voorbehoud te maken? Die is gewoon na 6-8weken verlopen en is je koopcontract daarna onherroepelijk en zul je met of zonder baan in December 2022 bij de notaris zitten voor de overdracht en dan moet het geld gewoon over de brug komen.

Dus in feite dek je je nu in voor 6-8weken om het koopcontract nog in die periode ongedaan te kunnen maken (als je financiering niet rond komt in die 6-8weken) maar formeel ben je daarna voor zover ik weet verplicht om tussentijdse wijzigingen aan je financiële situatie tot aan de daadwerkelijke overdracht gewoon te meldden bij je hypotheekverstrekker (staat ergens in de kleine letters bij je hypotheekofferte). Dus als jij arbeidsongeschikt wordt halverwege volgend jaar dan moet je dat op dat moment meldden bij je nieuwe hypotheekverstrekker en die zal dan op basis daarvan waarschijnlijk de conclusie trekken dat ze je geen hypotheek meer kunnen verstrekken voor je nieuwe woning en dan zit je met de gebakken peren.
Duidelijk verhaal, bedankt _/-\o_
Zo ver waren wij nog niet. Gesprek met adviseur staat gepland, maar tot nu toe ging het steeds over woningen waarbij de overdracht binnen 4 maanden was.

• Kurma
Enforcer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
[...]

De standaard-termijn van 6-8 weken hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Als partijen afspreken dat de termijn 11 maanden is kán dat prima. Dit soort afwijkingen t.o.v. de standaard zijn inherent aan de situatie dat een verkoper z'n hut pas over >1 jaar wil leveren.

• AeroR
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-11 21:32
Members only:

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-11 15:50
Ik zit in dezelfde situatie en heb juist wél nu al een hypotheek aangevraagd. Mijn verwachting is dat door de inflatie ook de hypo-rente gaat stijgen. En dus, denk ik, is het nu voordeliger om al een hypotheek aan te vragen.

Overigens lijkt het me wel een goed idee om je huis in het voorjaar te verkopen, al zitten daar inderdaad risico's aan.

• Aomi
Aristos schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:41:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie en heb juist wél nu al een hypotheek aangevraagd. Mijn verwachting is dat door de inflatie ook de hypo-rente gaat stijgen. En dus, denk ik, is het nu voordeliger om al een hypotheek aan te vragen.

Overigens lijkt het me wel een goed idee om je huis in het voorjaar te verkopen, al zitten daar inderdaad risico's aan.
Ik heb zojuist contact gehad met onze hypotheekadviseur, ik kreeg te horen dat er maar een paar aanbieders zijn die een offerte van 12 maanden hebben maar die wel met hogere rentes werken.

Members only:

Hoe zit dit bij jou?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:39
Aomi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:42:
[...]

Ik heb zojuist contact gehad met onze hypotheekadviseur, ik kreeg te horen dat er maar een paar aanbieders zijn die een offerte van 12 maanden hebben maar die wel met hogere rentes werken.

***members only***

Hoe zit dit bij jou?
Het zou top zijn als je zo'n langlopende offerte kosteloos kan annuleren. Dan heb je nu in ieder geval de zekerheid van een hypotheek, weliswaar tegen wat hogere rente. Als tegen die tijd de rentes fors lager zijn kun je een aanvraag bij een andere aanbieder doen met een kortere looptijd tegen basisvoorwaarden.

Moet je hypotheek adviseur daar wel zin in hebben.

• Trabbie_
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-11 18:38
Over de langere offertegeldigheid. Wij zijn bezig met de financiering van een nieuwbouwhuis en daarom ook expres een hypotheek met langere offertegeldigheid gekozen (Florius 12 maanden). Scheelt ongeveer 5k netto op hypotheek van 465k (0.1% hogere rente dan de 6 maanden geldigheid). Ander voordeel t.o.v. Florius 6 maanden is dat mocht de rente lager zijn op het moment van passeren dat dan de lagere dagrente dat de rente wordt. Florius 6 zou mogelijk een optie zijn, maar als je na 3 maanden verlengd en dan geen gebruik maakt van de offerte is de boete 1% van de hypotheeksom.

Vanuit onze adviseur was de boodschap: wil je langere geldigheid gaat het je links of rechtsom geld kosten. Hypotheekverstrekkers die een langere geldigheid hebben met gratis annuleren én een aantrekkelijke rente bestaan niet. Ergens moet natuurlijk ook (flink) geld op verdiend worden.

• Basekid
Basekid schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:08:
[...]

Kijkend naar mn budget zal het bij Ede (zuid) blijven denk ik... nu mn 3e huis geboden dus wie weet is dat eindelijks scheepsrecht :)
En mn bod is geaccepteerd!

Members only:

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

We hebben zojuist de voorlopige koopakte getekend.
Daarna kreeg ik een mailtje van de makelaar dat wij op de transportdatum moeten zorgen dat er een opstalverzekering is geregeld.
De woning kan blijkbaar anders niet worden overgedragen.

Nieuw voor mij.

• JanHenk
  • Niet online
@Rzaan Dat is een goede herinnering, maar zeker geen voorwaarde voor overdracht.

Sterker nog, als je geen hypotheek hebt, ben je het niet eens verplicht om het opstal te verzekeren.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:46

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Geen opstalverzekering ter hoogte van herbouwwaarde afsluiten, lijkt mij echt verkeerde zuinigheid :?
Kost relatief weinig geld en er gaan iedere dag huizen in de hens })

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:04
Rzaan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:29:
We hebben zojuist de voorlopige koopakte getekend.
Daarna kreeg ik een mailtje van de makelaar dat wij op de transportdatum moeten zorgen dat er een opstalverzekering is geregeld.
De woning kan blijkbaar anders niet worden overgedragen.

Nieuw voor mij.
Je zou die makelaar kunnen vragen waar op 'ie dat baseert.

In mijn hypotheekakte staat zoiets als dat ik moet zorgen voor een gedegen opstalverzekering per transportdatum en als ik dat niet doe dat de bank haar schade op mij kan verhalen als de boel in de fik vliegt ofzo.

Wellicht dat de makelaar op zoiets doelt maar het gewoon even net te kort door de bocht neerzet of iets dergelijks?

Verder denkende, stel dat je een vrijstaande woning koopt die je wilt gaan slopen en je koopt het geheel zonder hypotheek. Who cares about die verzekering dan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ach, zo'n vreemde reminder is dat niet, aangezien de meeste mensen een hypotheek gebruiken om een huis te kopen en veel notarissen niet willen overschrijven zonder verzekering. Die kunnen er namelijk persoonlijk voor aansprakelijk zijn als er iets mis gaat. Dat er in dit geval dan geen hypotheek bij komt kijken en die voorwaarde dus niet op gaat staat daar verder buiten. Makelaar doet gewoon z'n standaard reminder sturen die in 99.9% van de gevallen wel nuttig is...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga ook zeker een opstalverzekering afsluiten, maar was meer verrast over de voorwaarde.
Wij kopen het huis met eigen middelen en er is geen bank bij betrokken.

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 20:53
Vandaag een bezoekje gebracht bij https://www.funda.nl/koop...42526724-indusstraat-112/. Wat kunnen foto's toch bedriegen, weinig licht in de woning, deuren beschadigd, gaten in de regenpijpen, zwarte vegen op de plafonds, keuken die letterlijk uit elkaar viel, op een onmogelijk plek zit en niet onze smaak is, en ga zo maar door. Het was de eerste bezichting ooit op de woningmarkt voor mij en mijn vriendin, dus het was een leerzame en toch leuke ervaring!

Daarna door naar https://www.pararius.nl/h...end/1a97b13e/paltrokmolen, was nog erger maar de locatie was onwijs leuk, de prijs idem maar toch skippen we ook die woning door de hoeveelheid werk en kosten die erin gaan zitten.

Woendag gaan we kijken bij https://www.funda.nl/koop...isschop-romerostraat-114/, heb ik ook een hard hoofd in qua m2 en het schuine dak op de eerste etage, voordeel is dat dat huis wat meer af is. Bij elke woning is/ging onze aankoopmakelaar kosteloos mee trouwens. Wish us luck!

[ Voor 6% gewijzigd door YaYo86 op 26-11-2021 22:03 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-11 23:20
YaYo86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:00:
Het was de eerste bezichting ooit op de woningmarkt voor mij en mijn vriendin, dus het was een leerzame en toch leuke ervaring!
Geleerd van de makelaar bij aankoop van mijn eerste huis: ga zoveel mogelijk bekijken, ook als je eigenlijk al weet dat je bijvoorbeeld niet op die locatie wilt wonen of dat er te veel kluswerk in zit. Zo krijg je een veel beter beeld van wat je leuk en belangrijk vindt.
Overigens denk ik dat je bij het eerste huis misschien op een verkeerde dag bent gaan kijken (qua licht van buiten)? Met de voorkant op oost en de achterkant op west lijkt mij de lichtinval van de foto’s wel waarheidsgetrouw, mits het een zonnige dag is.
En nog een tip: maak onderscheid in herstelwerkzaamheden die echt veel geld kosten (elektriciteit niet op orde, isolatieproblemen) en werkzaamheden die je makkelijk zelf kunt herstellen (zoals een beschadigde deur). Voor een huis dat helemaal tip top in orde is, een keuken volledig naar wens en alle deuren/kozijnen strak in de lak zit, betaal je echt de hoofdprijs. Licht herstelwerk laat de prijs dalen, en kost niet veel om aan te passen. Een keuken is zelden helemaal naar wens en een keuken die uit elkaar valt, geeft juist ruimte om een nieuwe keuken naar eigen wensen te plaatsen. Echte schade en gebreken kosten daarentegen juist weer wel veel tijd en geld. Kijk naar je budget en pas je verwachtingen eventueel aan als je een huis gaat bekijken, dan kijk je er meer doorheen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sterker nog: Een keuken is bijna nooit naar wens, maar ziet er nog te goed uit om te slopen.
Als hij dan sloopwaardig is, voel je je in ieder geval niet schuldig.

Een huis wat turn-key is, gaat altijd voor de hoofdprijs weg.
Er zijn nu eenmaal mensen die de schrik al om het hart slaat, als ze het filter in de afzuigkap, of een spotje in het plafond moeten vervangen.

Juist die huizen waar nog een en ander aan moet gebeuren, daar kun je je slag slaan.
Wij hebben een huis gekocht waar ook veel mensen op afhaakten. Daardoor onder de vraagprijs gekocht.
De vloer die er in ligt scoort een 9 op de schaal van lelijkheid. Dus die gaat er met plezier uit. Als hij ietsjes mooier was geweest, ga je toch twijfelen en zit je de komende 5 jaar misschien wel tegen een vloer aan te kijken waarvan je elke dag denkt "Zal ik een Hilti gaan huren?"

[ Voor 42% gewijzigd door Rzaan op 27-11-2021 17:59 ]

• YaYo86
Toke_gt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:35:
[...]

Geleerd van de makelaar bij aankoop van mijn eerste huis: ga zoveel mogelijk bekijken, ook als je eigenlijk al weet dat je bijvoorbeeld niet op die locatie wilt wonen of dat er te veel kluswerk in zit. Zo krijg je een veel beter beeld van wat je leuk en belangrijk vindt.
Overigens denk ik dat je bij het eerste huis misschien op een verkeerde dag bent gaan kijken (qua licht van buiten)? Met de voorkant op oost en de achterkant op west lijkt mij de lichtinval van de foto’s wel waarheidsgetrouw, mits het een zonnige dag is.
En nog een tip: maak onderscheid in herstelwerkzaamheden die echt veel geld kosten (elektriciteit niet op orde, isolatieproblemen) en werkzaamheden die je makkelijk zelf kunt herstellen (zoals een beschadigde deur). Voor een huis dat helemaal tip top in orde is, een keuken volledig naar wens en alle deuren/kozijnen strak in de lak zit, betaal je echt de hoofdprijs. Licht herstelwerk laat de prijs dalen, en kost niet veel om aan te passen. Een keuken is zelden helemaal naar wens en een keuken die uit elkaar valt, geeft juist ruimte om een nieuwe keuken naar eigen wensen te plaatsen. Echte schade en gebreken kosten daarentegen juist weer wel veel tijd en geld. Kijk naar je budget en pas je verwachtingen eventueel aan als je een huis gaat bekijken, dan kijk je er meer doorheen.
Prima tips! Dank daarvoor.

De lichtinval was inderdaad ook doordat het een druilerige dag was, het zorgde er simpelweg voor dat het complete plaatje niet klopte. Maar zeker, door deze twee woningen op een dag te gaan bekijken hebben we snel ervaren wat we wel en niet nice vinden. Opzich is het ook gewoon een leuke journey natuurlijk.

Hoe zijn verder de ervaringen met de grondstofprijzen en het vinden van een goede aannemer ivm drukte op de markt? Onze makelaar maakte ons wijs dat de prijzen hoog zijn en de aannemers lastig te vinden zijn ivm de drukte. Dat laatste betwijfel ik. Zijn uitspraken hielpen niet mee in het vertrouwen om voor een woning te gaan waar je bijv nieuwe keuken nodig hebt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat je makelaar gelijk heeft.
Mijn buurmannen zitten in de bouw en ze kunnen het werk nauwelijks aan.
Ook klagen ze over de fors gestegen grondstofprijzen. Ook hout e.d.

Maar die keukenboeren, dat weet ik niet.
Aan de ene kant hebben veel mensen hun hypotheek verhoogd om te kunnen verbouwen, maar aan de andere kant worden er minder huizen verkocht.
Maar zal ook regio-gebonden zijn.
Vriend van me woont naast Utrecht, maar haalde zijn keuken in Twente. Stukken goedkoper en snelle service.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij gaan ook veel doen maar schuiven alles een jaar op. Alles zit erin en is functioneel, alleen oud.
Voordeel is dat we ruim een jaar van tevoren diverse aannemers kunnen aanschrijven.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:46:
Wij gaan ook veel doen maar schuiven alles een jaar op. Alles zit erin en is functioneel, alleen oud.
Voordeel is dat we ruim een jaar van tevoren diverse aannemers kunnen aanschrijven.
Wij doen precies hetzelfde.
Door er effe te wonen, krijg je ook een beter idee van wat je nog mist, wat overbodig is of hoe je iets qua indeling zou aanpassen.
Ik heb bij mijn vaste aannemer al geïnformeerd, en als we het tijdig laten weten, kan hij zo aan de slag.

Poolse aannemer en hij haalt bij opschaling gewoon een aantal extra landgenoten naar Nederland.
Zelden zulke fijne mensen - die ook nog eens hun vak meer dan uitstekend verstaan - meegemaakt.
En ze gooien niet om 15.00 alles neer waar ze staan, om maar zo snel mogelijk in het busje te zitten.
Overwerk vinden ze fijn, dus klussen zijn sneller klaar.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een hypotheek met een lange geldigheid heeft zoals je waarschijnlijk al gezien hebt een hogere rente. Punt daarbij is dat je die opslag 30 jaar lang gaat betalen. Dus ook al stijgt de hypotheekrente over 2 maanden mogelijk ietsje (kan ook best weer wat gaan dalen), ben je uiteindelijk waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit als je dan pas een offerte zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-11-2021 11:16 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-11 23:20
YaYo86 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:01:
[...]
Hoe zijn verder de ervaringen met de grondstofprijzen en het vinden van een goede aannemer ivm drukte op de markt? Onze makelaar maakte ons wijs dat de prijzen hoog zijn en de aannemers lastig te vinden zijn ivm de drukte. Dat laatste betwijfel ik. Zijn uitspraken hielpen niet mee in het vertrouwen om voor een woning te gaan waar je bijv nieuwe keuken nodig hebt.
Het is zeker niet makkelijk om een aannemer te vinden, maar als je wat tijd hebt, ook weer niet onmogelijk.
Wat anderen ook al aangeven: maak keuzes in wat echt direct moet gebeuren en wat eventueel ook later kan. Wat dat betreft is het niet aan te raden om een huis te kopen dat leeg staat en waar je niet direct in kunt, want dan betaal je elke maand hypotheek en huur, zonder dat er iets met je huis gebeurt. Dan is een huis kopen dat pas later kan worden opgeleverd in je voordeel, omdat je die ‘wachttijd’ kunt benutten om bijvoorbeeld een aannemer te zoeken.
Los van de beperkte beschikbaarheid van werkmensen is het met het oog op je budget handig om te kijken hoe je beoogde veranderingen in de tijd kunt wegzetten. Een nieuwe badkamer is fijn, maar dat kan ook prima over een of twee jaar, als de prijzen en wachttijd hopelijk weer wat gezakt zijn. Geldt ook voor een uitbouw of dakkapel.
Een vloer vervangen omdat de balken rot zijn, of elektriciteit vervangen/uitbreiden heeft veel meer voeten in aarde als je er eenmaal woont en dat doe je liever meteen na oplevering.
Heb je dus niet zelf (via/via) allerlei connecties die je met verbouw kunnen helpen, wees dan terughoudend met het kopen van een leeg huis met achterstallig groot onderhoud. Maar bijvoorbeeld het eerste huis dat je aangaf in jouw post, zou je prima kunnen kopen, een keuken uitzoeken, licht herstelwerk doen, erin gaan wonen en de keuken laten plaatsen als je aan de beurt bent.

• Joosie200
  • Niet online
Members only:

• Flix20
  • Laatst online: 10:35
Rzaan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:39:
Ik denk dat je makelaar gelijk heeft.
Mijn buurmannen zitten in de bouw en ze kunnen het werk nauwelijks aan.
Ook klagen ze over de fors gestegen grondstofprijzen. Ook hout e.d.

Maar die keukenboeren, dat weet ik niet.
Aan de ene kant hebben veel mensen hun hypotheek verhoogd om te kunnen verbouwen, maar aan de andere kant worden er minder huizen verkocht.
Maar zal ook regio-gebonden zijn.
Vriend van me woont naast Utrecht, maar haalde zijn keuken in Twente. Stukken goedkoper en snelle service.
Keukenboeren hebben problemen met apparatuur leveren.
Neem maar eens een kijkje in het keuken topic, daar zie je dat keukens half afgeleverd worden en de oven 6 weken later komt (misschien).

Verder klopt het verhaal wel. Bel een gerenommeerde aannemer, en die zitten tot zeker de bouwvak al vol.
Als er iemand binnen een week tijd heeft moeten alle alarm bellen afgaan waarom dat zo is.
En ook klopt het dat de grondstof prijzen momenteel skyhigh zijn.

@YaYo86 het kan sowieso geen kwaad om ook eens in het badkamer en keuken topic te gaan snuffelen.
Dan krijg je wel een beetje een beeld bij wat je voor welke keukens kan betalen.
Wees wel gewaarschuwd, met name bij de keukens, er zitten er een aantal fijnproevers/perfectionisten bij met keukens van 20-30k+, maar er zitten ook genoeg keukens met een lager budget bij.
Laat je dus niet gek maken.

PSN: Flix20-NL

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:55
Begin september kochten we een keuken, toen konden ze nog in februari leveren. Vorige week gingen we wat puntjes op de i zetten, toen zei de verkoper, "we zitten nu in mei te plannen". Dus hopelijk valt hij niet te erg uit elkaar...

• Basekid
Vraagje:

In de standaard NVM staat dit artikel:

Artikel 13: Registratie koopovereenkomst
Partijen geven de notaris hiermee wel/geen opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in
de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan 21 januari
2022. De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekening van koper.

Nu geeft de verkoopmakelaar aan dat het aan mij de keuze is wat hier moet staan. Hij legt uit:

Artikel 13 is een keuze die jij moet maken. Als je de koop al voor de notariële overdracht in het kadaster vast wil laten leggen dan moet het naar wel. Dit kost uiteraard geld omdat de notaris hier werk voor moet verrichten en de vraag is of dit noodzakelijk is. Mocht je hier over willen overleggen dan hoor ik het wel.

Ik zit er zelf aan te denken om gewoon te wachten tot de notariële overdracht (deze is wel pas in april). Of doe ik nu iets heel doms? Ik zie geen voordelen van het eerder uitvoeren...

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Basekid schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:09:
Vraagje:

Partijen geven de notaris hiermee wel/geen opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in
de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan 21 januari

Nu geeft de verkoopmakelaar aan dat het aan mij de keuze is wat hier moet staan. Hij legt uit:

Artikel 13 is een keuze die jij moet maken. Als je de koop al voor de notariële overdracht in het kadaster vast wil laten leggen dan moet het naar wel. Dit kost uiteraard geld omdat de notaris hier werk voor moet verrichten en de vraag is of dit noodzakelijk is. Mocht je hier over willen overleggen dan hoor ik het wel.

Ik zit er zelf aan te denken om gewoon te wachten tot de notariële overdracht (deze is wel pas in april). Of doe ik nu iets heel doms? Ik zie geen voordelen van het eerder uitvoeren...
Wij doen het wel, eerder in dit topic heb ik aangegeven waarom. Meestal is het niet nodig, tenzij je reden hebt aan te nemen dat verkoper schulden heeft of een boze ex :+. En je niet zonder huis wil zitten.

Het kost ons zo'n 300 euro notaris kosten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Basekid schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:09:
Vraagje:

Kijk eens naar de post van @Richh, voor een luttel bedrag koop je dat soort ellende af.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
Daarop aanvullend @Basekid, wij waren dus wel de 2e in een periode van van 15 jaar aldus de makelaar.

Statisch gezien is de kans dat het 'nodig' is, extreem klein. Maar je weet nu in ieder geval waar het voor is :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Herkenbaar. Van de week in Adam Noord, 2600 gegadigden voor circa 100 woningen. En dat was mijn 3e keer en dus niet scheepsrecht 😉.

• Joosie200
  • Niet online
Ferra schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:29:
[...]

Herkenbaar. Van de week in Adam Noord, 2600 gegadigden voor circa 100 woningen. En dat was mijn 3e keer en dus niet scheepsrecht 😉.
Amsterdam Noord zal wel het toppunt zijn qua hoeveelheid inschrijvingen. Dus daar gaat het vast niet bij in de buurt komen. Al sta ik ook niet gek op te kijken van zeg 1000 unieke inschrijvingen.

De huizenmarkt voelt net aan als bij de koop van een Playstation 5. Of je doet mee aan een loting van BCC/Coolblue/Intertoys dat je mee dingt om te mogen kopen (nieuwbouw) Of je betaalt flink meer bij de V&A / marktplaats (bestaande bouw) Al lukt het me daar prima om tegen reguliere verkoopprijs mijn slag te slaan ;)

Ik heb voor mezelf nu na tig bezichtigingen de keuze gemaakt om liever mee te dingen om een nieuwbouw woning dan dat ik meedoe aan de wie heeft het meeste geld om over te bieden op een bestaande woning. In beide gevallen is het een loterij want meer kopers voor 1 woning.

De kosten voor een eigen woning vallen voor mij niet goedkoper uit tov mijn huurwoning nu. En na tig bestaande huizen gezien te hebben zit ik op 1 inkomen toch in de categorie andermans achterstallig onderhoud overkopen. Dan maar lekker doorsparen en doet wat de vorige huurders in dit huis deden. Verhuizen naar nieuwbouw want ingeloot.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de kluswoning + bijkomende kosten van de laatste bezichtiging. Dan zit je gewoon op de prijs van de nieuwbouwwoning waar ik nu op ingeschreven heb. Een woning uit 1900/1930 kun je strippen wat je wilt, het gaat nooit vanuit de basis een volgens 2022 bouwmaatstaven opgeleverde woning matchen in energieverbruik en comfort.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Klopt, maar een huis is naast een waarde-object en energie-verbruiker ook nog wat meer.
Waar staat dat huis?
Welk gevoel geeft het huis?
Wat voor tuin heeft dat huis?
Veelal gevoel en emotie, maar het credo location, location, location gaat altijd op.

• Joosie200
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:32:
Klopt, maar een huis is naast een waarde-object en energie-verbruiker ook nog wat meer.
Waar staat dat huis?
Welk gevoel geeft het huis?
Wat voor tuin heeft dat huis?
Veelal gevoel en emotie, maar het credo location, location, location gaat altijd op.
Dat is zeker zo. Tegelijkertijd kun je beide zaken wel naast elkaar zetten met elk hun eigen plus en minpunten. En onder de streep is de uitkomst voor mij als starter gelijk: je bent x kwijt aan wonen.

Wanneer mijn eigen ervaring is dat hoeveel spaargeld ik ook heb het nooit genoeg is voor een bestaande woning voelt het net zo goed aan als een loting. (bij verkoop bij inschrijving) En dan geef ik liever de voorkeur aan een energiezuinig huis anno nu dan een opknapper zelf zo ver krijgen.

Iedereen heeft zo zijn eigen afweging.

Verwijderd

Enforcer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Voorbehoud financiering is doorgaans inderdaad 6 tot 8 weken om de financiering rond te kunnen krijgen. Maar als je dan bestaande bouw koopt met een oplevering over 1 jaar+, dan heb je daar niet zo heel veel aan. Bij nieuwbouw is dat allemaal niet zo'n probleem, omdat je dan wél al direct de financiering kunt gaan regelen. Ik zou dan waarschijnlijk ook nooit een bestaand huis kopen met een levertijd over 1 jaar+, tenzij de prijs echt heel erg goed is en je ook bij wat tegenslag in dat 1 jaar+ niet in de problemen gaat komen qua financiering.

Je kunt natuurlijk ook een voorbehoud financiering opnemen tot 5 maanden voor de oplevering. Dan heb je er ook echt wat aan. Maarja, de verkoper wil niet voor niets al zekerheid 1 jaar+ voor het transport. Die wil van zijn eigen onzekere situatie af. :) Die heeft 1 of 2 keer geruchten gehoord over stijgende rente en de kans op dalende prijzen daardoor (wat nog maar te bezien is natuurlijk) en begint zenuwachtig te worden. Die droom 's nachts misschien al wel over overwaarde die het raam uitvliegt terwijl hij zelf al gekocht heeft.

Alle woningen die ik tot nu toe gekocht heb, werden binnen 4 maanden geleverd. Alle woningen die ik heb verkocht (1 minder natuurlijk), heb ik ook binnen 4 maanden geleverd. Ik zie niet in waarom ik meer dan een jaar zou moeten wachten op een bestaande woning. Dan moet het echt wel "de droomwoning" zijn waar je al jaren over droomt. Als ik zo lang kan wachten, dan is nieuwbouw waarschijnlijk een betere keuze. Of je nou 13 maanden of 18 maanden moet wachten, dat maakt dan ook niet echt heel veel uit.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:47

Baseman77

We move

Richh schreef op zondag 28 november 2021 @ 00:26:
Daarop aanvullend @Baseman77, wij waren dus wel de 2e in een periode van van 15 jaar aldus de makelaar.

Statisch gezien is de kans dat het 'nodig' is, extreem klein. Maar je weet nu in ieder geval waar het voor is :)
Ik vroeg me al af waarom ik getagd werd, maar je bedoelt @Basekid ;)

• Aomi
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:44:
[...]

Voorbehoud financiering is doorgaans inderdaad 6 tot 8 weken om de financiering rond te kunnen krijgen. Maar als je dan bestaande bouw koopt met een oplevering over 1 jaar+, dan heb je daar niet zo heel veel aan. Bij nieuwbouw is dat allemaal niet zo'n probleem, omdat je dan wél al direct de financiering kunt gaan regelen. Ik zou dan waarschijnlijk ook nooit een bestaand huis kopen met een levertijd over 1 jaar+, tenzij de prijs echt heel erg goed is en je ook bij wat tegenslag in dat 1 jaar+ niet in de problemen gaat komen qua financiering.

Je kunt natuurlijk ook een voorbehoud financiering opnemen tot 5 maanden voor de oplevering. Dan heb je er ook echt wat aan. Maarja, de verkoper wil niet voor niets al zekerheid 1 jaar+ voor het transport. Die wil van zijn eigen onzekere situatie af. :) Die heeft 1 of 2 keer geruchten gehoord over stijgende rente en de kans op dalende prijzen daardoor (wat nog maar te bezien is natuurlijk) en begint zenuwachtig te worden. Die droom 's nachts misschien al wel over overwaarde die het raam uitvliegt terwijl hij zelf al gekocht heeft.

Alle woningen die ik tot nu toe gekocht heb, werden binnen 4 maanden geleverd. Alle woningen die ik heb verkocht (1 minder natuurlijk), heb ik ook binnen 4 maanden geleverd. Ik zie niet in waarom ik meer dan een jaar zou moeten wachten op een bestaande woning. Dan moet het echt wel "de droomwoning" zijn waar je al jaren over droomt. Als ik zo lang kan wachten, dan is nieuwbouw waarschijnlijk een betere keuze. Of je nou 13 maanden of 18 maanden moet wachten, dat maakt dan ook niet echt heel veel uit.
In mijn geval hebben we geen haast om te verhuizen, vandaar dat een oplevering over 12 maanden geen probleem is. Wij willen gewoon graag groter wonen in de toekomst (m.n. een grotere benedenverdieping/woonkamer) maar hebben daar geen haast mee. Dit huis voldoet aan enorm veel eisen/wensen die we hebben en het voelt alsof we voor deze prijs niet gaan slagen in deze markt binnen nu en 12 maanden. We hebben sinds maart zo'n 9 bezichtigingen gedaan en 4x een bod uitgebracht (waarbij 3x overboden en 1x hebben we ons bod ingetrokken), maar nog niet eerder waren wij zo enthousiast over een woning.

Aangezien we nu nog goed(koop) wonen hebben we nog een jaar de tijd om flink te sparen voor zaken die we nog aan willen pakken in het (hopelijk) nieuwe huis (zonnepanelen, hybride CV/warmtepomp, vloerverwarming + nieuwe vloer, stucwerk). Ons huidige huis voldoet prima voor nu, maar niet als er in de toekomst kinderen rondlopen.

Vwb je betoog over nieuwbouw, ook daar hebben we (serieus) naar gekeken. Maar een casco woning die qua m2 aan onze wensen/eisen voldeed kost al net zoveel als een bestaand huis dat zo goed als af is. Maar dan zit je zo'n 1,5 jaar met dubbele lasten opgescheept waardoor sparen lastig wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Aomi op 29-11-2021 12:30 ]

Verwijderd

Aomi schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:27:
[...]

In mijn geval hebben we geen haast om te verhuizen, vandaar dat een oplevering over 12 maanden geen probleem is. Wij willen gewoon graag groter wonen in de toekomst (m.n. een grotere benedenverdieping/woonkamer) maar hebben daar geen haast mee. Dit huis voldoet aan enorm veel eisen/wensen die we hebben en het voelt alsof we voor deze prijs niet gaan slagen in deze markt binnen nu en 12 maanden. We hebben sinds maart zo'n 9 bezichtigingen gedaan en 4x een bod uitgebracht (waarbij 3x overboden en 1x hebben we ons bod ingetrokken), maar nog niet eerder waren wij zo enthousiast over een woning.

Aangezien we nu nog goed(koop) wonen hebben we nog een jaar de tijd om flink te sparen voor zaken die we nog aan willen pakken in het (hopelijk) nieuwe huis (zonnepanelen, hybride CV/warmtepomp, vloerverwarming + nieuwe vloer, stucwerk). Ons huidige huis voldoet prima voor nu, maar niet als er in de toekomst kinderen rondlopen.

Vwb je betoog over nieuwbouw, ook daar hebben we (serieus) naar gekeken. Maar een casco woning die qua m2 aan onze wensen/eisen voldeed kost al net zoveel als een bestaand huis dat zo goed als af is. Maar dan zit je zo'n 1,5 jaar met dubbele lasten opgescheept waardoor sparen lastig wordt.
Dan zul je dus 1 van de 2 moeten kiezen:
- het risico m.b.t. financierbaarheid de komende 7 maanden accepteren (doorgaans is een offerte een half jaar geldig, even uit mijn hoofd)
- nu de financiering regelen en er rekening mee houden dat je kosten moet gaan maken om een offerte te krijgen die een jaar geldig is (of een offerte moet verlengen)

Met dat laatste kan je hypotheekadviseur je vast wel helpen met het kiezen van een passende hypotheek.

• Aomi
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:02:
[...]

Dan zul je dus 1 van de 2 moeten kiezen:
- het risico m.b.t. financierbaarheid de komende 7 maanden accepteren (doorgaans is een offerte een half jaar geldig, even uit mijn hoofd)
- nu de financiering regelen en er rekening mee houden dat je kosten moet gaan maken om een offerte te krijgen die een jaar geldig is (of een offerte moet verlengen)

Met dat laatste kan je hypotheekadviseur je vast wel helpen met het kiezen van een passende hypotheek.
Correct. Heb al contact gehad met de beste man. Er zijn 2 of 3 verstrekkers die offertes van 12 maanden bieden (maar mogelijk tegen een hogere rente), en zo'n 5 verstrekkers die de mogelijkheid bieden tot verlenging naar 12 maanden (lagere rente maar verlengkosten á 6000/7000 euro).

Maargoed, eerst eens zien dat ons bod geaccepteerd wordt. Morgen rond deze tijd weten we (hopelijk) meer.

edit: en gek genoeg komt het in onze regio heel veel voor tegenwoordig, een oplevering die echt nog heel ver in de toekomst ligt. De laatste 3 huizen die we bezichtigd hebben hadden allemaal verre oplevering (7, 9 en 11 maanden) en bij nog wat huizen die onze aankoopmakelaar ons tipte hadden een aantal ook een oplevering eind 2022. Niet geheel toevallig worden er rond die periode flink wat nieuwbouwhuizen bij een groot project opgeleverd, waarschijnlijk willen al die verkopers nu al zekerheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Aomi op 29-11-2021 14:13 ]

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-11 13:46
YaYo86 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:01:
[...]

Prima tips! Dank daarvoor.

De lichtinval was inderdaad ook doordat het een druilerige dag was, het zorgde er simpelweg voor dat het complete plaatje niet klopte. Maar zeker, door deze twee woningen op een dag te gaan bekijken hebben we snel ervaren wat we wel en niet nice vinden. Opzich is het ook gewoon een leuke journey natuurlijk.

Het heeft ons heel veel moeite een aannemer te vinden voor een grote klus (o.a. aanbouw). Keukens lukt wel, die hebben vaak hun eigen mannetjes, maar de levertijd van apparatuur is momenteel een week of 10.

• biepo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:34
*Snip* Ik vraag het toch even aan mijn notaris.

[ Voor 91% gewijzigd door biepo op 30-11-2021 04:55 ]

• YaYo86
amboly schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:23:
[...]

Het heeft ons heel veel moeite een aannemer te vinden voor een grote klus (o.a. aanbouw). Keukens lukt wel, die hebben vaak hun eigen mannetjes, maar de levertijd van apparatuur is momenteel een week of 10.
Welke regio praten we over?

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-11 13:46
YaYo86 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:16:
[...]

Welke regio praten we over?
Den Haag

• Aomi
Aomi schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:07:
[...]

Maargoed, eerst eens zien dat ons bod geaccepteerd wordt. Morgen rond deze tijd weten we (hopelijk) meer.
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Aomi op 30-11-2021 12:33 ]

• biepo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:34
Toch nog even hier vragen.

Ik heb een huis gekocht.
Aan de hypotheekadviseur heb ik dus laten weten waar ik dat aan opmaak. Keuken/badkamer etc.

Ik heb aangegeven dat ik het huis zelf ook met eigen middelen betaal. Eigen grond en 30k extra.

Nu heb ik de notarisnota ontvangen.
Waar de eigen grond staat (wat ik zelf betaal).
En de hypotheek wat in een bouwdepot gaat.
Maar nergens iets over mijn 30k.
Als ik het sommetje optel. Lijkt het precies uit te komen als de waarde van het huis.

Maakt dat wat uit? Dan betaal ik het meerwerk gewoon uit de 30k op mijn eigen bank.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
biepo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:36:
Toch nog even hier vragen.

Ik heb een huis gekocht.
Aan de hypotheekadviseur heb ik dus laten weten waar ik dat aan opmaak. Keuken/badkamer etc.

Ik heb aangegeven dat ik het huis zelf ook met eigen middelen betaal. Eigen grond en 30k extra.

Nu heb ik de notarisnota ontvangen.
Waar de eigen grond staat (wat ik zelf betaal).
En de hypotheek wat in een bouwdepot gaat.
Maar nergens iets over mijn 30k.
Als ik het sommetje optel. Lijkt het precies uit te komen als de waarde van het huis.

Maakt dat wat uit? Dan betaal ik het meerwerk gewoon uit de 30k op mijn eigen bank.
Vraag dit aan je adviseur zou ik zeggen die betaal je daarvoor neem ik aan.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-11 17:22
Members only:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pimmeh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:01:
Dag allen, ik ben op zoek naar een nieuwe woning, maar heb een vraag waar ik het antwoord niet online kan vinden: als ik een hypotheekadviseur in de arm neem, heeft die dan een geheimhoudingsplicht of juist een meldplicht bij de financiële instelling waar hij/zij mijn financiering gaat regelen? Of gaat dat in overleg met mij?

Het klinkt als een hele shady vraag, dat is het zeker niet, maar alles hier open en bloot op internet zetten lijkt me ook niet handig. Ik ben vooral even op zoek naar dit antwoord als iemand dat weet / mij in de richting weet de helpen. Thanks! :)
In overleg met jou. Bijvoorbeeld: gaan we wel of niet die studieschuld melden? (toen dat nog makkelijk kon).
Die adviseur is er voor jou.

• Flix20
  • Laatst online: 10:35
Iedere instantie (hypotheek adviseur/notaris/makelaar) is verplicht een iedere ongebruikelijke transactie > €15k aan te geven.
Of het gebeurt is een tweede.

PSN: Flix20-NL

• Pimmeh
Members only:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pimmeh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:37:
[...]

Yes, al heeft een adviseur zich natuurlijk ook aan wet- en regelgeving te houden. Vandaar mijn vraag, gooi ik mijn eigen glazen juist in door bepaalde dingen wel of niet te melden of gaat me dat juist helpen?

[...]

Gelukkig gaat het niet om dit soort shady dingen. ;)
je kunt het bij het gratis kennismakingsgesprek toch op tafel gooien? vraag of een hypotheek haalbaar is en benoem je 'probleem'. Daarna ga je door of even goede vrienden en je gaat niet met elkaar verder.

Mijn adviseur heeft over iets (ik dacht mijn studieschuld) wel eens gezegd: ik doe maar even alsof ik dat niet gehoord heb, dan kunnen we verder.

Subtiele hint :+

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

Dus het is geen eigen inbreng van meer dan 15K, dus constructies met giften die stiekem toch leningen zijn, crypto of andere constructies zullen het niet zijn.

Studieschuld lijkt het ook niet te zijn.

Je wil wel dat je hypotheek adviseur het weet maar niet de bank waar je je hypotheek neemt :?

Maar het is niet shady verder.. Dan denk ik vooral dat het een stuk minder boeiend is dan je denkt. En zowel bank als hypotheekadviseur het echt niets kan schelen. :+

• Pimmeh
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Pimmeh op 01-12-2021 18:22 ]

Pagina: 1 ... 226 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7