Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 204 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 21:53

Bommes

Capo del formaggio

Ethirty schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:20:
[...]

Focus je nu samen vooral even op het "worden we hier samen gelukkig van?"

Laat het even bezinken, slaap er een nachtje slecht over, stel die vraag dan daarna nog eens aan elkaar. Voelt het écht goed?

En als je lasten zakken en je kan het goed betalen, wat maakt de absolute prijs dan nog precies uit? Pas bij verkoop in een crisis is dat een probleem, dus niet verkopen dan ;)
Het is voor ons nu echt een lange termijn zet.
Net ouders geworden, niet passend in onze huidige woning en omgeving.
Daarbij niet onbelangrijk: mijn vrouw heeft een flinke som geld uit een schikking ontvangen wat alleen maar voor negatieve rente en vermogens belasting zorgt.
In stenen stoppen dus en laat dat nou net een wens zijn geweest met onze veranderde gezin situatie.
We gaan dadelijk van 2,6 ton in een hypotheek naar 2 ton.
Sport_Life schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Je hebt bijna 25% (100k?) boven de gemiddelde prijs geboden, dus zullen wel elementen veel beter zijn dan de andere woningen ?
Zaken als gasloos (20k) en kavelgrootte (x bedrag per m2) kun je redelijk rationeel nagaan, als er niets is dat die 25% kan verklaren, ja dan heb je denk ik teveel geboden.
We hebben niet overboden, we hebben de vraagprijs geboden en dat is/was akkoord.
Deze/ligt hoger dan gemiddeld in de wijk volgens Funda.
Maar ik vraag me daarbij af of de prijzen op Funda niet gebaseerd zijn op vraagprijzen. De verkoop prijzen staan immers niet op Funda. En dat is dus nu verre van realistisch met al dat overbieden.

Echter ga ik deze afzetten tegen de andere woningen die we bezichtigd hebben.
Daar moest bij allemaal wel nog wat gebeuren tot bij sommige echt veel.
Vraagprijzen een ton lager dan we n u betaald hebben, echter allemaal op inschrijving waarbij het tegenwoordig niet red met 12% overbieden (zie voorbeelden te over in dit topic).

Nu zijn we voor die "ton meer" klaar, er hoeft niets te gebeuren, althans niets structureels.
Wat andere kleurtjes op de muren, tapijtje van de trap.
Als er nog wat geld over is het dak vol met zonnepanelen leggen maar dat is het wel.
Het is vrijstaand, garage, oprit, 330m2 perceel, rustige kind vriendelijke buurt, speeltuintje om de hoek. Waar ook veel nieuwe jonge gezinnen zijn komen wonen. Loop afstand van winkels, op de fiets de grote stad in 20 a 25 minuutjes.
Nou ja eigenlijk al onze wensen vervuld.

Misschien met lang zoeken was dit voor 50k minder gelukt maar in deze markt denk ik eigenlijk dat niet.

@Peacefield78 thanks.. (y)
Mijn vrouw geeft borstvoeding aan onze kleine, alcohol zit er dus niet in voor haar..
Maar ik ga wel ff een flesje alcohol vrije bubbels regelen voor als we het koop contract gaan tekenen 8)
noucmen schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Is dit huis met 4000/m2 veel nieuwer, en met veel groter perceel dan de wijk ?
Niet perse veel groter, het is echter een erg diverse wijk.
Op Funda staan er nu panden van 850.000 maar ook een appartementje van 185.00 te koop.
Dus ja zeg maar wat dat gemiddelde dan nog betekend.
Daarbij, zoals ik al zei, op Funda is het gebaseerd op vraagprijzen. Dat is nu echt niet realistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 20-07-2021 22:46 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Bommes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:14:
[...]

Vanmiddag gebeld door onze aankoopmakelaar....
Eerste bieder heeft zich terug getrokken, verkoper gaat akkoord met ons bod en voorwaarden(vraagprijs).
Wow! Dat scenario schetste ik nog, maar ben zelf verbaasd dat het ook echt zo is gegaan. Zo zie je maar: een bod ver boven de vraagprijs is niet altijd het beste bod.
Evengoed, nu slaat natuurlijk een beetje de twijfel toe of we er goed aan doen.
Het huis is perfect voor ons, we kunnen het financieel goed voor elkaar krijgen.
Woonlasten gaan zelfs omlaag ten opzichte van ons huidige huis.
Heel voorstelbaar, die twijfel. Maar de drie pluspunten die je hier noemt lijken me erg belangrijk.
En ja, misschien heb je wel meer geboden dan het huis nu waard is, maar dat loop je de komende jaren vanzelf weer in met de huidige huizenmarkt. Zeker als je investeert in verduurzaming van ramen waardoor het energielevel omhoog gaat (?).
Daarnaast goed om je te realiseren dat je nu overwaarde op je huidige huis ontvangt, dat investeer je in je nieuwe huis en dat ben je dan misschien kwijt bent als de markt instort en je moet toevallig op dat moment verkopen. Maar verkoop je nu niet dan ben je in die toekomstige situatie de huidige overwaarde op je huis ook kwijt. (Volg je het nog?)

Belangrijkste lijkt mij: als je er morgen langs rijdt, zijn jullie dan blij dat je er kunt gaan wonen, of ligt er dan ineens een steen op je maag? Niet financieel, maar qua locatie, huis, ligging op de zon, speelruimte in de buurt etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Toke_gt schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:46:
[...]

Wow! Dat scenario schetste ik nog, maar ben zelf verbaasd dat het ook echt zo is gegaan. Zo zie je maar: een bod ver boven de vraagprijs is niet altijd het beste bod.
Ja bizar he.. :P
Belangrijkste lijkt mij: als je er morgen langs rijdt, zijn jullie dan blij dat je er kunt gaan wonen, of ligt er dan ineens een steen op je maag? Niet financieel, maar qua locatie, huis, ligging op de zon, speeltuimte in de buurt etc.
We zijn er net even langs gewandeld, met ons dochtertje in de kinderwagen, schoonmoeders mee :o
Heerlijk buurtje, uit de tuinen her en der de geluiden van spelende kinderen.
Veel fietskarren en glijbanen in de diverse tuinen. Ook best wat panden waar groots verbouwd word. Dus flink wat vernieuwingen.

Ik ben er echt heel blij mee, de plek, het huis en de mogelijkheden.
Inderdaad met wat nieuwe ramen (slechts op 2 kamers) en flink wat zonnepanelen is het helemaal up to date (even los van gasloos).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Bommes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:51:
Ik ben er echt heel blij mee, de plek, het huis en de mogelijkheden.
Dan: van harte gefeliciteerd! 🥂 Niet piekeren vannacht, maar lekker dromen van dat leuke huis! 🏡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
We hebben niet overboden, we hebben de vraagprijs geboden en dat is/was akkoord.
..........
We zijn er net even langs gewandeld, met ons dochtertje in de kinderwagen, schoonmoeders mee :o
Heerlijk buurtje, uit de tuinen her en der de geluiden van spelende kinderen.
Veel fietskarren en glijbanen in de diverse tuinen. Ook best wat panden waar groots verbouwd word. Dus flink wat vernieuwingen.
Wow, hoe komt dat tussen jou en de hoogste bieder zijn er geen andere kandidaten voor dit leuk wijk ?
Of omdat er een grote diversiteit kwa bevolking is ? Of de locatie niet beste ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
noucmen schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:56:
[...]

Wow, hoe komt dat tussen jou en de hoogste bieder zijn er geen andere kandidaten voor dit leuk wijk ?
@Bommes heeft zich gewoon goed voorbereid op type woning en locatie, en samen met makelaar een realistisch bod neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Je stelt vragen waar ik geen antwoord op kan geven.. :o
Er waren "slechts" 15 bezichtigingen aangevraagd/gepland wat in deze tijd een heel stuk minder is dan gebruikelijk.
Het is ook niet op inschrijving in de verkoop gegaan, maar gewoon ouderwets bieden.

We zitten nu net op Funda te kijken, exact gelijke woning is okober 2020 verkocht.
Op Funda een vraagprijs van 65k minder.
Echter wel in hele "slechte/verouderde staat. Keuken, badkamers, vloeren, stuken, enz daar moest alles nog gebeuren.
Die heeft wel een tijdje te koop gestaan waarbij de oorspronkelijke vraagprijs nog 30K hogel lag.

Ik zal onze makelaar eens vragen om op te zoeken waar het uit eindelijk voor verkocht is.
Maar hoe dan ook denk ik dat we niet slecht gekocht hebben nu, rationeel gezien bedoel ik dan.
Emotioneel vinden we het beide echt een top huis.
En met een slaapkamer en badkamer beneden ook nog eens levensloop bestendig, toch fijn o je 45ste.. :P
Toke_gt schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:58:
[...]

@Bommes heeft zich gewoon goed voorbereid op type woning en locatie, en samen met makelaar een realistisch bod neergelegd.
Haha ik zou willen dat dat waar was, echter zo is het niet geheel gegaan.
We hebben een laag bod uit gebracht, dat is niet geaccepteerd omdat er ook een hoger bod was.
Daarop hebben we via onze aankoopmakelaar laten weten dat voor ons de ruimte er was tot maximaal de vraagprijs.
Ook daarop kregen we te horen dat het andere bod nog hoger dan dat was.
Echter heeft die bieder zich nu terug getrokken.

[ Voor 20% gewijzigd door Bommes op 20-07-2021 23:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Bommes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:02:
[...]
Maar hoe dan ook denk ik dat we niet slecht gekocht hebben nu, rationeel gezien bedoel ik dan.
Emotioneel vinden we het beide echt een top huis.
En met een slaapkamer en badkamer beneden ook nog eens levensloop bestendig, toch fijn o je 45ste.. :P
Een extra kamer beneden is nu al zo fijn! Voor thuiswerken of later als speelkamer. Klinkt echt als goede keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Met de ratio komt het bij jullie ook vast wel goed. Zo’n hypotheek voor een vrijstaand huis is gewoon een erg fijne deal, hoe je het ook bekijkt. Er zijn hele volksstammen die momenteel voor 4-5 ton in de hele Randstad nauwelijks een rijtjeshuis kunnen vinden.

Die emoties, die hebben even wat tijd nodig. Dat wtf gevoel wat jullie nu hebben duurt 1 of 2 dagen, althans zo ging het bij ons, daarna landt pas echt wat er zojuist gebeurd is en wat jullie gaan doen.

Heel goed om gelijk een rondje langs het huis te doen. Gelijk kijken of het voelt als een thuis ipv een huis.

Proficiat!

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Toke_gt schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Misschien omdat dit een van de duurste woningen van de wijk is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het gaat meer om timing en geluk dan om statistiek. Niet alles is uit te leggen in grafiekjes en winst percentages.

Nog veel belangrijker dan geld, ze doen iets waar ze samen gelukkig van worden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Toke_gt schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:14:
[...]

Een extra kamer beneden is nu al zo fijn! Voor thuiswerken of later als speelkamer. Klinkt echt als goede keuze!
Ook fijn met een dochter, ik heb zo begrepen dat die nogal een tering bende kunnen maken en zich kunnen opsluiten in de badkamer, zo lang dat je er een baard van krijgt.,

Nou ja ze doet maar, eigen hoek in het huis, papa heeft zijn eigen badkamer boven.
Of omgedraaid, ik hoef heel die boven verdieping niet meer op/in als het zo ver is. :P

Garage is beneden, koelkast ook wat heeft een man nog meer nodig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bommes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:19:
[...]

Garage is beneden, koelkast ook wat heeft een man nog meer nodig >:)
Een mancave! Maar daar heb je nu ook plek voor :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bommes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:42:
[...]

Nu zijn we voor die "ton meer" klaar, er hoeft niets te gebeuren, althans niets structureels.
Wat andere kleurtjes op de muren, tapijtje van de trap.
Als er nog wat geld over is het dak vol met zonnepanelen leggen maar dat is het wel.
Het is vrijstaand, garage, oprit, 330m2 perceel, rustige kind vriendelijke buurt, speeltuintje om de hoek. Waar ook veel nieuwe jonge gezinnen zijn komen wonen. Loop afstand van winkels, op de fiets de grote stad in 20 a 25 minuutjes.
Nou ja eigenlijk al onze wensen vervuld.
Dat klinkt goed en ik hoor aan je enthousiasme dat je er heel blij mee bent, gefeliciteerd :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
Bommes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:14:
[...]

Vanmiddag gebeld door onze aankoopmakelaar....
Eerste bieder heeft zich terug getrokken, verkoper gaat akkoord met ons bod en voorwaarden(vraagprijs).

Nog geen voorlopig koop contract getekend maar alles wijst er op dus dat het gelukt is.
Na 6 bezichtigingen en 1 keer een bod uitbrengen.
Dit huis was het derde huis wat bezichtigd hebben.
Morgen even verder schakelen met de makelaar.

Heel blij dat dit huis dus toch nog gelukt is, we waren redelijk beteuterd. Dat is naïef ik weet het maarja gevoel schakel je niet zomaar uit.

Evengoed, nu slaat natuurlijk een beetje de twijfel toe of we er goed aan doen.
Het huis is perfect voor ons, we kunnen het financieel goed voor elkaar krijgen.
Woonlasten gaan zelfs omlaag ten opzichte van ons huidige huis.
Maarja is het huis rationeel ook dit waard? Wat nou als de huizenmarkt in zakt?
Bijna 4000 per m2 is wel flink aan de prijs namelijk.. :o
En volgens Funda ook niet in lijn met de rest van de wijk €2651/m2
Heel het dorp ligt op €3000/m2
Nou ja dat dus.. :o :P gevoel, rationeel blijven, enz, ect. :X
Wow, wat een mazzel!! Gefeliciteerd. Als de huizenmarkt in elkaar zakt veranderd er niets aan het huis zelf. Zolang het financieel goed past, en de woning op de groei gekocht is, kan er niet veel mis gaan lijkt me toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
@Bommes gefeliciteerd man. Gelukkig zijn er ook nog positieve verhalen te melden dus. Maak je niet gek en bedenk inderdaad goed of het huis iets voor je is qua kosten zit je wel goed als ik het zo lees. Dus of het dan erg is dat je wellicht wat te veel hebt betaald, denk het niet.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En stiekem zou ik best eens willen weten waarom de vorige kopers zich teruggetrokken hebben, had je daar antwoord van? (misschien een technische keuring laten uitvoeren?)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Vorkie dat zou ik ook wel willen weten maar ik denk dat nooit gaat gebeuren.
Stel ze zijn afgehaakt omdat de buurman en enorme klootviool is.. dat gaan ze ons echt niet vertellen.

Bouwkundige keuring, ja zou kunnen maar kijkt mij strek. Ik ben redelijk technisch, nee geen bouwkundige maar weer er wel iets van. Mij is niets bijzonders op gevallen, afgezien van 2 ruiten waarvan het dubbel glas lek was en er wat vocht tussen zat.
Die moeten dus vervangen maar kijkt me niet iets om het op te laten afketsen.

Financiering, lijkt mij niet. Als ze een te groot financieringsvoorbehoud in hun bod hadden staan was de verkoper er sowieso niet mee akkoord gegaan denk ik. En daarbij is dit wel erg snel om al een afgewezen financiering te hebben denk ik.

Meest waarschijnlijke lijkt mij dat ze meerdere biedingen hadden uitstaan.
Zeker als je een paar bezichtigen kort achter elkaar hebt staan kunnen die inschrijvingstermijnen elkaar wel in de weg zitten. Ik kan dan begrijpen dat je op meerdere huizen bied. Het verplicht je tot niets maar je bent wel in de loop zeg maar.

Andere optie is dat het een tactiek is geweest van de verkopende makelaar om ons een hoger bod te ontfrutsellen. Maar dat lijkt me ook sterk. Als zo iets er uit komt ben je denk ik wel uit gewerkt in de regio.

Nogmaals ik denk niet dat we het ooit zullen weten.

Overigens voelt het ook na een erg slechte nacht slapen nog steeds goed.
Het slechte slapen niet vanwege het huis maar ons dochtertje is snot verkouden, die heeft heel de nacht liggen hoesten, snotteren, niezen en huilen.. weinig geslapen dus.
Maar wel erg blij nog.. :+ :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Bommes Check in ieder geval even deze paar websites: :)

https://geocontent.rvo.nl/funderingsviewer_storymap/
https://www.leefbaarometer.nl/home.php
https://www.politie.nl/mijn-buurt/misdaad-in-kaart
https://drimble.nl > gewoon nieuws, maar ook 112 meldingen. Kijken of 1 van je buurtjes daar in staat.

En natuurlijk gefeliciteerd! en beterschap voor je dochtertje :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 21:28
[...]

Bommes heeft een extreem goede Excel. Met macro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:49:
[...]
Andere optie is dat het een tactiek is geweest van de verkopende makelaar om ons een hoger bod te ontfrutsellen. Maar dat lijkt me ook sterk. Als zo iets er uit komt ben je denk ik wel uit gewerkt in de regio.
[...]
Je zult het nooit weten, maar als het zo is dan komt zoiets nooit uit. De enige manier waarop dat uit zou kunnen komen is als de makelaar dat zelf prijs gaat geven (aan verkopers of anderen). Volgens mij is dit al jarenlang (pré-woningmarkt-gekte) een toegepaste tactiek waarbij er vaak wel vermoedens zijn maar uiteraard nooit bewijs.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:49:
@Vorkie dat zou ik ook wel willen weten maar ik denk dat nooit gaat gebeuren.
Stel ze zijn afgehaakt omdat de buurman en enorme klootviool is.. dat gaan ze ons echt niet vertellen.
Dat is nou echter net weer iets waar ze niet over mogen liegen als je er naar vraagt ;)

Maar gefeliciteerd! En die rationele gevoelens komen wel goed :Y) Iedereen denkt het eerste jaar dat ie teveel betaald heeft voor z'n woning. Tot de woningen in de buurt voor soortgelijke prijzen of zelfs hoger weggaan. :P Of niet, en dan who cares, want zit je gewoon prima waar je zit voor een betaalbare maandlast. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vorkie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:58:
@Bommes Check in ieder geval even deze paar websites: :)
  1. https://geocontent.rvo.nl/funderingsviewer_storymap/
  2. https://www.leefbaarometer.nl/home.php
  3. https://www.politie.nl/mijn-buurt/misdaad-in-kaart
  4. https://drimble.nl > gewoon nieuws, maar ook 112 meldingen. Kijken of 1 van je buurtjes daar in staat.
En natuurlijk gefeliciteerd! en beterschap voor je dochtertje :)
  1. Bouw na 1970 op hoge zand gronden, geen verdachte fundering verwacht
  2. Leefbaarheid extra donker groen, uitstekend
  3. In het dorp 3 woning inbraak meldingen maar in een ander postcode gebied
  4. Veel inzet van ambulances voor hulp in de gehele wijk maar niets specifieks, zo geen politie meldingen anders dan bij een ongeluk gevonden.
Goed rijtje zelf nog niet eens bekeken, er is ook nog eentje waarmee je fijnstof, geluidsdruk en dergelijke inzichtelijk hebt. Kan die zo ff niet vinden, kwam er op via een te koop staand huis op jaap.nl dacht ik.
Zal eens terug kijken in mijn geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:34:
[...]
  1. Bouw na 1970 op hoge zand gronden, geen verdachte fundering verwacht
  2. Leefbaarheid extra donker groen, uitstekend
  3. In het dorp 3 woning inbraak meldingen maar in een ander postcode gebied
  4. Veel inzet van ambulances voor hulp in de gehele wijk maar niets specifieks, zo geen politie meldingen gevonden.
Goed rijtje zelf nog niet eens bekeken, er is ook nog eentje waarmee je fijnstof, geluidsdruk en dergelijke inzichtelijk hebt. Kan die zo ff niet vinden, kwam er op via een te koop staand huis op jaap.nl dacht ik.
Zal eens terug kijken in mijn geschiedenis.
https://www.atlasleefomge...,1;1544969872207,true,0.8

Deze bedoel je denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Vorkie nee het blijkt op jaap.nl zelf te zijn.
Voorbeeldje van een huis, onder op de pagina het kaartje.
Je kunt allerlei lagen aan en uit zetten en ook gewoon inzoomen en scrollen naar elke willekeurige locatie.
https://www.jaap.nl/te-ko...aan+84/10906657/overzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:38:
@Vorkie nee het blijkt op jaap.nl zelf te zijn.
Voorbeeldje van een huis, onder op de pagina het kaartje.
Je kunt allerlei lagen aan en uit zetten en ook gewoon inzoomen en scrollen naar elke willekeurige locatie.
https://www.jaap.nl/te-ko...aan+84/10906657/overzicht
Mooi fijnstof-kaartje. Kennelijk moet je m.b.t. fijnstof niet in een van de grote steden of in zo ongeveer heel Brabant zijn :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YkqJpfd/afbeelding.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Zijn er nog bepaalde rechten te ontlenen als het blijkt dat de vloer laminaat is in plaats van parket? De advertentie benoemde een laminaatvloer en de lijst van zaken een parketvloer die wordt achtergelaten. Nu heb ik het vermoeden dat het inderdaad een laminaatvloer is maar ik heb hier ook niet het beste oog voor.

Op de lijst van zaken staat parket aangevinkt en laminaat niet. Ik probeer hierover nog contact op te nemen met de verkoper. Het is allemaal geen ramp maar net en handig is het niet. Tijdens de inspectie voor de overdracht kan ik het nogmaals aankaarten als we de lijst van zaken langslopen. Mochten we dan concluderen dat het inderdaad geen parket is, wat dan?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:42

Rmg

Soru schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:20:
Zijn er nog bepaalde rechten te ontlenen als het blijkt dat de vloer laminaat is in plaats van parket? De advertentie benoemde een laminaatvloer en de lijst van zaken een parketvloer die wordt achtergelaten. Nu heb ik het vermoeden dat het inderdaad een laminaatvloer is maar ik heb hier ook niet het beste oog voor.

Op de lijst van zaken staat parket aangevinkt en laminaat niet. Ik probeer hierover nog contact op te nemen met de verkoper. Het is allemaal geen ramp maar net en handig is het niet. Tijdens de inspectie voor de overdracht kan ik het nogmaals aankaarten als we de lijst van zaken langslopen. Mochten we dan concluderen dat het inderdaad geen parket is, wat dan?

***members only***
Het stond onder "blijft achter" en heb je dus niet voor betaald en als het goed is ook niet in je (totaal)prijs mee genomen. Anders stond het wel onder "Ter overname".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Rmg schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Het stond onder "blijft achter" en heb je dus niet voor betaald en als het goed is ook niet in je (totaal)prijs mee genomen. Anders stond het wel onder "Ter overname".
Dit klinkt logisch, dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Harrie_ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:15:
[...]

Mooi fijnstof-kaartje. Kennelijk moet je m.b.t. fijnstof niet in een van de grote steden of in zo ongeveer heel Brabant zijn :+

[Afbeelding]
Laten wij nou net wel in het wonder schone stoffige Brabant zitten.. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Soru schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Dit klinkt logisch, dank.
Ik zou het wel even aangeven in ieder geval, zo snel mogelijk (nog voor de inspectie iig). En dan niet op eisende of dwingende toon, maar gewoon een berichtje als "He, het lijkt op de foto's wel of het laminaar is maar in de overnamelijst staat parket. Hoe zit dat?" Maar je kunt je inderdaad afvragen welke schade je hebt, en aangezien je het nu al zelf hebt geconstateerd voor de levering heb je nu zelf alle opties open om er wat aan te doen (als in: Je kunt nu niet meer achteraf gaan claimen).

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 21-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
naitsoezn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Ik zou het wel even aangeven in ieder geval, zo snel mogelijk (nog voor de inspectie iig). En dan niet op eisende of dwingende toon, maar gewoon een berichtje als "He, het lijkt op de foto's wel of het laminaar is maar in de overnamelijst staat parket. Hoe zit dat?" Maar je kunt je inderdaad afvragen welke schade je hebt, en aangezien je het nu al zelf hebt geconstateerd voor de levering heb je nu zelf alle opties open om er wat aan te doen (als in: Je kunt nu niet meer achteraf gaan claimen).
Het is ook zeker niet mijn intentie om de afwikkeling van de overdracht gespannen te maken maar ik moet natuurlijk ook aan mijn eigen belangen denken. Een korte tijd geleden heb ik bij de verkoper geïnformeerd wat voor afwerking het parket heeft zodat ik alvast het juiste type reinigingsmiddel kan aanschaffen. Hierop heb ik geen antwoord ontvangen waarna ik het ben gaan proberen te achterhalen.

Ik neem nog een aantal roerende zaken over voor een paar honderd euro. Wellicht dat ik vraag of ze bereid zijn hiermee wat in de prijs te zakken ter compensatie, maar dat blijft allemaal kleingeld.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik had het een en ander al voorzichtig laten doorschemeren in het 'ontwikkelingen op de huizenmarkt' en het crypto topic, gevolgd door vele DM's en mentions :P dus wellicht goed om hier wat ervaringen achter te laten als forum-rot :+ speciaal voor jullie de uitgebreide versie :P

Maar ja: na zo'n 2,5 jaar zoeken en ik gok zo'n 40 bezichtigingen, een hoop biedingen (~50%) waarvan zeker 5x erg behoorlijk fors overboden, kwam vorige week het beslissende telefoontje.

Nu waren het 2,5 jaar die er anders uitzagen dan bij de meeste woningzoekenden. Zoals sommigen wellicht wel weten, studeerde mijn vriendin nog in de tijd dat ik eigenlijk wel mijn huurwoning wou inwisselen voor een koopwoning - op zo'n moment is de leennorm zwaar drukkend, terwijl je maandlast feitelijk lager zou worden. Ik vond dat destijds enorm frustrerend: waarom mag ik niet meer lenen, ik kan het makkelijk betalen... maargoed; inmiddels weet ik beter :)

Destijds gingen woningen hier een paar duizend euro onder of soms zelfs net voor de vraagprijs weg. Overbieden met 5k voor wie het echt wou. Achteraf was de allereerste woning die we bekeken perfect geweest en mooier dan heel veel woningen die we daarna hebben bezichtigd, en het geld waar hij voor weg was gegaan hadden we kunnen betalen - als ik had geweten dat ik slechts 5k had moeten overbieden ipv de vraagprijs te bieden. Heeft me achteraf ruim, ruim een ton gekost, maar goed: we hadden amper een referentiekader, geen idee hoe het ging, etc.
Het is hoe het is :)
Daarna ook nog een aantal keer iets bekeken wat binnen budget viel en wat er op leek, af en toe ook wel geboden, maar nooit met succes.

Fast forward naar coronatijden. Toch spannend; wat doet de economie? Die langverwachte huizenprijzendaling na een lange hoogconjunctuur kan immers niet eeuwig uitblijven. Ook toen wel blijven kijken, zeker toen er een woning vrij kwam in een specifieke straat die op onze shortlist stond. En ook serieus geboden adhv eerdere transacties (lang leve Walter Living!) en natuurlijk gekeken naar ons eigen kunnen (we kwamen er inmiddels achter dat we voor mijn vriendin mochten rekenen met haar gemiddelde inkomen van 3 maanden, wat langzamerhand opliep).
Ook hier op een haar na misgegrepen.

De woning die toevallig slechts enkele maanden later in dezelfde straat te koop kwam, hebben we zelfs hoger op geboden. Eigenlijk, achteraf, stonden we er beide niet helemaal achter toen we dat bod deden. Gek genoeg zijn we daarop ook nog eens overboden. Achteraf vinden we dat niet heel erg, het ging om een A-locatie maar het huis bood door een onhandige inrichting te weinig ruimte.

Toen de trend gezet was enkele maanden na corona begon de FOMO toch wel redelijk toe te slaan hier. We sparen als een malle, mijn inkomen steeg lichtjes, maar bovenal: mijn vriendin haar gemiddelde inkomen over 3 jaar steeg iedere maand weer verder. Hierdoor nam ons leenbudget iedere maand dus best wel toe.
Desalniettemin was het niet voldoende om de huizenprijsstijgingen bij te houden. Ons leenbudget was ruim een halve ton hoger, maar huizen werden een ton duurder. Die lagere maandlast dan huren? Dat groeide er langzaam overheen.

Inmiddels heeft mijn vriendin haar studie afgerond en is er dus ook een 2e inkomen. Dat hoogde ons budget in 1 klap een hoop op, waardoor je toch naar iets nieuwere bouwjaren gaat kijken. Maar dat moet je niet doen :)
Ik heb destijds ook behoorlijk wat in crypto gestopt en gelukkig begon begin dit jaar dat noemenswaardig toe te nemen, dit is uiteindelijk ook bepalend geweest om de prijsstijgingen in te halen / bij te benen. Gelukkig het gros er om en nabij de top eruit gehaald.

Uiteindelijk 2 hele mooie huizen gezien, bij beide gekeken en een serieus bod gedaan, tegen de max aan wat we konden betalen. Beiden zijn >50k boven vraagprijs zonder voorbehoud voor financiering weggegaan. Daar konden we niet tegenop. Gelijkwaardige huizen uit de straat verschenen niet veel later online, maar dan met de vraagprijs net iets onder de vorige verkoopprijs, waardoor de gehele straat in 1 klap buiten ons budget viel. 70k in 3 maanden? Kleinere tussenwoningen die binnen een paar maanden voor meer weggaan dan de hoekwoning? Ik kan ze aanwijzen :P
Zeker woningen die van binnen volledig modern en 'klaar' zijn, blijken dermate hard overboden te worden dat we daar eigenlijk nooit tussen zouden komen. Er rekening mee houdend dat we nu toch echt wel de top van de markt kopen voelden we ons beide niet prettig bij dergelijke bedragen overbieden, ook boven een taxatie.

Hoe dan ook: enige tijd later een woning die aan al onze eisen voldeed. Sterker nog: 20m2 groter dan wat we zochten, en met een slaapkamer extra. Zelfs parkeren op eigen terrein, wat we eigenlijk een beetje aan het loslaten waren. Van binnen wel wat minder onderhouden en iets minder mooi, maar wel met potentie. Zeker omdat er begin dit jaar een volledig afgemaakte woning in hetzelfde blok onlangs voor >50k boven de vraagprijs van deze woning was verkocht.

Nog wezen kijken voor hij op Funda stond (zonder aankoopmakelaar). Eigenlijk al met het idee 'hier gaat toch wel weer iemand boven ons budget op bieden, net als die volledig afgemaakte woning'. Maar ja: niet geschoten is altijd mis. Toch een bod gedaan, 'slechts' 15k boven de vraagprijs... en in tegenstelling tot vorige keren: geen brief, geen foto, geen doos Merci :+
En we bleken zowaar het winnende bod te hebben 8)7
Uiteindelijk bleek de verkoper snel te willen verhuizen en omdat wij nu nog huurden konden we snel schakelen. Of dit bepalend was en/of we ook het hoogste bod hadden weet ik niet en hoef ik ook niet te weten :P

Taxatie was dan ook geen probleem, nu de hypotheek nog... :+ en voor de rest van het papierwerk zitten we nog middenin het proces. Maar dat is een leuker proces, dan de zoektocht :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Richh Gefeliciteerd! Scheelt je weer hoofdpijn om die markt in de gaten te houden, kan je je vol richten op Crypto :+

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

heel gaaf @Richh als ik het zo lees hebben wij dus nog echt heel erg veel geluk met slechts 6 bezichtigingen en 1 uitgebracht bod.
Terwijl we toch niet in een buitengebied aan het zoeken zijn, hier in Eindhoven en omgeving de huizen markt ook behoorlijk ziek, en zeker vergelijkbaar met de randstad.
Veel plezier met het verhuizen en uitzoeken van de inrichting..!! (y)

Net nog even contact gehad met onze makelaar, al onze gegevens zijn door gezet naar de verkoop makelaar, verkoper zal eerst gaan tekenen en dan wij.
Hij verwacht niet dat dit al voor het weekend zo ver is.
Onnodig waarschijnlijk maar ik vind dit ook nog wel een spannende tijd.. zo alleen maar mondeling akkoord/acceptatie van ons bod maar nog niets getekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 21-07-2021 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:07:
Onnodig waarschijnlijk maar ik vind dit ook nog wel een spannende tijd.. zo alleen maar mondeling akkoord/acceptatie van ons bod maar nog niets getekend.
Voor nu moet je vooral vertrouwen hebben in de verkoper en het systeem.

Vooral geen paniek, je mag tot 3 dagen na je handtekening nog terugkrabbelen :)
Richh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Nog wezen kijken voor hij op Funda stond. Eigenlijk al met het idee 'hier gaat toch wel weer iemand boven ons budget op bieden, net als die volledig afgemaakte woning'. Maar ja: niet geschoten is altijd mis. Toch een bod gedaan, 'slechts' 15k boven de vraagprijs... en in tegenstelling tot vorige keren: geen brief, geen foto, geen doos Merci :+
Uiteindelijk bleek de verkoper snel te willen verhuizen en omdat wij nu nog huurden konden we snel schakelen. Of dit bepalend was en/of we ook het hoogste bod hadden weet ik niet en hoef ik ook niet te weten :P

Taxatie was dan ook geen probleem, nu de hypotheek nog... :+ en voor de rest van het papierwerk zitten we nog middenin het proces. Maar dat is een leuker proces, dan de zoektocht :)
Feli! Blijkt maar weer voor de zoveelste keer dat er tussen alle gekte ook nog steeds "normale" transacties plaats vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:14
Gefeliciteerd @Bommes en @Richh !

Ik herken het wel dat dat moment tot tekenen spannend is. En daarna eigenlijk ook nog wel even. Bij mijn vriend begon het sowieso pas te landen nadat we de tijdelijke koopovereenkomst hadden getekend, en nog steeds wil hij graag de zekerheid dat we ook daadwerkelijk naar de notaris zijn geweest :P
In de tussentijd zijn we de afgelopen weken druk van alles aan het regelen voor het opknappen van de woning, terwijl de hypotheek nog niet rond was.

Gisteren kwam de hypotheekadviseur met een fles champagne en de hypotheekofferte om te tekenen, dus dat is weer iets om af te vinken. Nu alleen nog een paar weken wachten tot de sleuteloverdracht.

spoiler:
*O* *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:07:
heel gaaf @Richh als ik het zo lees hebben wij dus nog echt heel erg veel geluk met slechts 6 bezichtigingen en 1 uitgebracht bod.
Terwijl we toch niet in een buitengebied aan het zoeken zijn, hier in Eindhoven en omgeving de huizen markt ook behoorlijk ziek, en zeker vergelijkbaar met de randstad.
Veel plezier met het verhuizen en uitzoeken van de inrichting..!! (y)
Thnx :) en jij ook gefeliciteerd!!
Net nog even contact gehad met onze makelaar, al onze gegevens zijn door gezet naar de verkoop makelaar, verkoper zal eerst gaan tekenen en dan wij.
Hij verwacht niet dat dit al voor het weekend zo ver is.
Dit is wel de reden waarom ik pas vandaag ons verhaal hier deel, omdat maandag alle handtekeningen op papier stonden :P
Maargoed, het zal vast niet enorm veel voorkomen en waarschijnlijk hebben jullie ook gewoon een goed bod gedaan. Komt vast wel goed :)
Ethirty schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:21:
Feli! Blijkt maar weer voor de zoveelste keer dat er tussen alle gekte ook nog steeds "normale" transacties plaats vinden.
Ach ja normaal :P het gros van de referentiepanden in het taxatierapport was netter van binnen en ging voor iets minder weg :+ en een jaar geleden was het minimaal een halve ton goedkoper geweest. Maar ja: tov die woning die >50k boven vraagprijs wegging: wij verwachten voor een stuk minder geld het op z'n minst vergelijkbaar te kunnen maken... tov daarvan hebben we wel degelijk een prima deal :)
Op termijn kom ik wel in de lucht in het grote badkamer topic haha.

Maar hoe dan ook: niet geschoten is altijd mis en hoewel het even duurt: het blijkt toch mogelijk te zijn :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Proficiat @Bommes en @Richh

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/67137764/gefeliciteerd-h.jpg

p.s. @Richh: ik verwacht eigenlijk wel een Funda-linkje in een PM O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 15:35
Gefeliciteerd @Bommes en @Richh.
Het geeft de burger huizenzoeker moed. Soms hoop ik dat een huis waar we hebben misgegrepen heben niet definitief verkocht is, maar dat de 'winnaars' afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:06
naitsoezn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Dat is nou echter net weer iets waar ze niet over mogen liegen als je er naar vraagt ;)
Of de buurman een enorme klootviool is is niet echt objectief vast te stellen.
Dus als de makelaar niet bevestigend antwoord is hij niet aan het liegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Roadman schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Of de buurman een enorme klootviool is is niet echt objectief vast te stellen.
Dus als de makelaar niet bevestigend antwoord is hij niet aan het liegen. ;)
Helaas, daar zijn anders in het verleden sommige verkopers behoorlijk nat op gegaan, door niet volledig en eerlijk te zijn over de burenoverlast ;)
De verkoper was volgens het hof dus verplicht om die belangrijke omstandigheid aan de kopers te melden ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst. Omdat de kopers het onderwerp “buren” nadrukkelijk hadden besproken, rustte er op de verkoper een mededelingsverplichting om hen te informeren over het gedrag van de buren
https://sonsrealestate.nl...ij-verkoop-van-uw-woning/

[ Voor 33% gewijzigd door naitsoezn op 21-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 11:06
naitsoezn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Helaas, daar zijn anders in het verleden sommige verkopers behoorlijk nat op gegaan, door niet volledig en eerlijk te zijn over de burenoverlast ;)

[...]

Dat is toch geen klootviool meer maar het hele andere uiterste, burenterreur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
en in tegenstelling tot vorige keren: geen brief, geen foto, geen doos Merci :+
Gefeliciteerd !!!!

Ik moet nu stoppen met mijn Merci dozen, misschien niet de smaak van de eigenaren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Zoals 99% van de huizen, waar je op kan selecteren is vloerverwarming of niet. Dat is makkelijker om te bouwen naar warmtepomp.
Sorry, was puur grapje van mij, maar inderdaad heb ik niet gelezen over de zonnepanelen.

Maar dit is voor mij te leren: is het makkelijk om een jong woning van < 5 jaar om te bouwen naar warmtepomp ? Hoeveel koste het ongeveer ?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:44
Meestal lurk ik ongegeneerd, maar omdat ik veel aan de gedeelde ervaringen in dit topic heb gehad, deel ik ook mijn ervaring met het kopen van een huis.

Samen met mijn vriendin woonden we in een benedenwoning (zij kocht het in 2016) in Groningen (plm 58 m2 en ongeveer 55 m2 tuin). Hoewel we daar met veel plezier hebben gewoond, is met het vele thuiswerken (ik had geen eigen kantoor/kamer bijvoorbeeld) toch de behoefte ontstaan om ruimer te wonen en hadden we iets meer behoefte aan een grotere tuin. We zaten niet op een schopstoel, en we keken rustig rond op Funda: als we iets zagen waarin we oprecht geïnteresseerd waren, reageerden we.

Dit heeft geresulteerd in drie bezichtigingen, waarvan we op één huis hebben geboden. Dit werd hem helaas niet (achteraf super blij dat die het niet is geworden), maar ik deel graag het verhaal van het huis dat het wél is geworden.

Begin mei zag ik het huis op Funda en heb gelijk gebeld (de makelaar was helemaal verbaasd over waar ik het huis heb gevonden, omdat het net een paar minuten op Funda stond; goeie timing). Dinsdag gebeld en vrijdag konden we bezichtigen. Het huis is van binnen gedateerd (bouwjaar 1993), maar goed op te knappen. Waar we echter meteen verliefd op waren was het plekje; aan de rand van een dorp, met achter vrij uitzicht en vlakbij een kern met alle voorzieningen (regio midden Noord Nederland). We hadden geluk met de makelaar, want hij vertelde dat hij maximaal 1 bezoekdag doet met maximaal 10 bezichtigingen. Zijn motivatie hiervoor was dat wanneer hij 150 mensen over de vloer krijgt, hij 149 mensen moet teleurstellen. Dat maakt zijn werk niet leuker. Volgens mij zijn er maar weinig makelaars en verkopers die zo denken. En, vertelde hij, de ervaring leerde hem dat er alsnog het maximale voor de verkoper wordt uitgehaald.

De maandag erop hebben we een bod uitgebracht en woensdag kregen we het verlossende telefoontje: ons bod was geaccepteerd! Dik feest natuurlijk. We hebben uiteindelijk zo'n 8% overboden, maar wel onder voorbehoud van financiering. Dat was nog wel even spannend, maar na het aanleveren van de benodigde documentatie was dit ook snel geregeld en hadden we binnen 2 weken na het accepteren van het bod een hypotheek offerte getekend. De taxatiewaarde was hoger dan we hadden verwacht, waardoor we niet het maximaal mogelijke hoefden te financieren (we hebben flink wat eigen geld erin gestopt).

Begin juli was de sleuteloverdracht en de afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met het verbouwen van met name de bovenverdieping. Het voelt direct als thuis, en dit plekje, het is voor ons tot nu toe perfect!

Mijn leerervaringen:
- Wij hadden een zeer goede financieel- en hypotheekadviseur die echt heel goed werk voor ons heeft geleverd. Hij heeft zijn geld dubbel en dwars verdient.
- We hoorden later van de verkopers dat het ons gegund is; we hadden een hele korte toelichting erbij geschreven waarom we dit plekje zo mooi vonden. Daar waren ze zeer van gecharmeerd.
- Uiteindelijk kan je je zelf op de borst kloppen van hoe goed het allemaal is gegaan, maar ik ben er van overtuigd dat er in deze tijd ook veel geluk bij komt kijken.
Ik zie het verkrijgen van dit huis niet als eigen verdienste, maar dat we geluk hebben gehad met een makelaar die iedereen die komt kijken een goede kans wil geven, geluk met de verkopers die het ons gunden, geluk met een hypotheekverstrekker die zo snel alles rond kon krijgen en geluk met een zeer competente financieel adviseur.

Tot zover mijn ervaring, die volgens mij compleet haaks staat op wat er op dit moment in de markt gebeurt. Het voelt ergens ook wel wrang omdat ik genoeg verhalen hoor en lees van mensen waarbij het een stuk moeilijker gaat. Maar goed, iedereen zou de kans op zijn of haar droomhuis pakken...

[ Voor 0% gewijzigd door CoolBadeendje op 21-07-2021 15:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gefeliciteerd @CoolBadeendje,
Ik weer telleurgesteld vandaag, de 2e keer de laaste 7 dagen.
- Wij hadden een zeer goede financieel- en hypotheekadviseur die echt heel goed werk voor ons heeft geleverd.
Kan jij beetje meer uitleggen over dit ? Wat heeft hij speciaal gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 22:06
Ondertussen hier ook al enkele weken bezig, 4 huizen waar we een bod op hebben gedaan, waarvan 1 met ruim 50.000€ erover heen. Bleek dat er nog iemand heel wat hoger ging zitten.

Deze markt is echt zo bizar voor een kopende partij. Als je verkopende bent lach je je helemaal kapot natuurlijk.

Medelijden met de mensen die al heel wat langer in het traject zitten, we gaan maar gewoon verder met zoeken, maar dit lijkt me echt geen houdbare situatie, iedereen is elkaar de kop gek aan het maken, waarvan denk ik de makelaars het ergste soort zijn.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dark Master schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:18:
Ondertussen hier ook al enkele weken bezig, 4 huizen waar we een bod op hebben gedaan, waarvan 1 met ruim 50.000€ erover heen. .
Hoeveel % is dit 50k ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Wij kijken in de prijsklasse 300k tot 400k. Dus ruim boven de 10% wat ik persoonlijk echt idioot veel vind. We zoeken daarbij niet in de randstad maar in de achterhoek. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:44
noucmen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:10:
Gefeliciteerd @CoolBadeendje,
Ik weer telleurgesteld vandaag, de 2e keer de laaste 7 dagen.

[...]

Kan jij beetje meer uitleggen over dit ? Wat heeft hij speciaal gedaan ?
Jammer dat je geen succes hebt gehad.

Zeker kan ik daar iets meer over vertellen. Het is een bekende van mij, die meerdere personen in mijn omgeving heeft begeleidt bij het kopen van een woning. Goede referenties dus.

Wat ik als zeer positief heb ervaren:
Ten eerste gaf hij ons goed advies over onze mogelijkheden op basis van onze (financiële) situatie. Niet op basis van wat maximaal mogelijk is, maar meer kijkend naar de maandlasten en je manier van leven. Hierdoor hadden we een goed beeld van wat wel en niet mogelijk is, dat hielp ons enorm hielp in het zoeken naar woning. Hij was realistisch over wat mogelijk is en onder welke voorwaarden we konden bieden.

Ten tweede verliep de communicatie zeer prettig en super snel: hij was vrijwel altijd bereikbaar en wist altijd precies antwoorden te geven op onze vragen. Dit hield ook in dat hij soms zei dat hij dingen even uit moest zoeken, maar ook dat is een goed antwoord op een vraag als je iets niet 100% zeker weet. Ook heeft hij, vanuit zijn niet makelaars ervaring, met een schuin oog meegekeken naar de woning: is het het waard en hoe lijkt dat in de toekomst. Met de kanttekening erbij dat hij geen makelaar is, maar wel veel kennis heeft van de woningmarkt.

Ten derde, maar eigenlijk het belangrijkste: hoe hij het ons heeft voorgespiegeld, zo is het ook allemaal gelukt. Wij hadden geen standaard dossier met een koopwoning die we aanhouden, bestaande hypotheek op één naam en één van ons is zzp'er (korter dan drie jaar), maar hij heeft het 'gewoon' voor ons geregeld.

Ik denk, nu ik het zo opschrijf, dat het voor een groot gedeelte ook gemoedsrust was dat hij ons gaf. Hij regelde het gewoon voor ons: duidelijk, eerlijk en zonder BS. Dus of hij iets speciaals heeft gedaan? Geen idee, wellicht zijn er nog tientallen dit dit zo doen (of nog beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Het is een bekende van mij, die meerdere personen in mijn omgeving heeft begeleidt bij het kopen van een woning. Goede referenties dus.
.....
Wij hadden geen standaard dossier met een koopwoning die we aanhouden, bestaande hypotheek op één naam en één van ons is zzp'er (korter dan drie jaar), maar hij heeft het 'gewoon' voor ons geregeld.
.....
Ik denk, nu ik het zo opschrijf, dat het voor een groot gedeelte ook gemoedsrust was dat hij ons gaf. Hij regelde het gewoon voor ons: duidelijk, eerlijk en zonder BS. Dus of hij iets speciaals heeft gedaan? Geen idee, wellicht zijn er nog tientallen dit dit zo doen (of nog beter).
Mooi om te lezen, dus hij heeft beetje "buiten de boeken" voor jullie gedaan,
Goed dat hij weer een goede referentie heeft verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
*snip* dit verhaal post je niet voor het eerst. Je hoeft ons geen deelgenoot te maken van werkelijk elk hersenspinsel of overweging. Er zijn wat, 50k woningen van eigenaar verwisseld in de tijd dat je aan het treuzelen bent.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 21-07-2021 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:03

Sen

<-->

Zijn die makelaars magische wezens die exact weten wat elke gek gaat bieden in deze tijd en precies 1 euro er boven gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:18:
Zijn die makelaars magische wezens die exact weten wat elke gek gaat bieden in deze tijd en precies 1 euro er boven gaan zitten?
Hoef niet, maar 6.4% verschil met de hoogste bod is enorm voor een makelaardij die ook veel te veel woningen in de regio tekoop aanbiedt.

Maar, voor de volgende keer, zoek ik niet iemand die "zo goed mogelijk kan inschatten". Ik zoek iemand die de proces weet, zo dat de verkopende partij niet zo makkelijk kan intrekken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ga nou aub niet met verwijten naar makelaars en verkopers lopen slingeren na al je verhalen hier _O-

Als je pech hebt weten die makelaars via via al wat je nu een paar keer hebt gedaan en zijn ze daarom niet zo happig om jou te helpen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Er is zeker ook een forum waarop de makelaars klagen over Noucmen.

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 21-07-2021 22:23 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Dark Master schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:18:
Ondertussen hier ook al enkele weken bezig, 4 huizen waar we een bod op hebben gedaan, waarvan 1 met ruim 50.000€ erover heen. Bleek dat er nog iemand heel wat hoger ging zitten.
Ons winnende bod lag ook ruim 50k boven de vraagprijs.

Maar:
- het huis is op de 2e etage na echt 'instapklaar', in beduidend betere staat dan de andere 7 woningen waar we een bezichtiging hebben gedaan.
- de vraagprijs lag met ca 2100/m2 juist een stuk lager dan bij vrijwel alle woningen met vergelijkbare kenmerken. Een vraagprijs van 2300-2400 euro per m2 is gangbaar in de regio waar wij het huis hebben gekocht. De vraagprijs had in onze ogen dus eigenlijk al 30k hoger moeten liggen dan het bedrag op Funda. Via via hebben we ook vernomen dat de verkopers uitgingen van een verkoopbedrag van 'minstens de verkoopprijs + 30k.

Uitsluitend naar de vraagprijs kijken zegt niet zo veel. Het ene huis wordt nu eenmaal met een hele scherpe "vraagprijs" in de markt gezet om vooral veel aandacht te trekken en daarmee uit te lokken dat flink wordt overboden. Terwijl bij een ander pand juist gekozen kan zijn om met de vraagprijs alvast vrij hoog in te zetten en vervolgens nog te gokken op die ene gek die er met zijn bod nog een schepje bovenop doet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

battler schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:14:
Er is zeker ook een forum waarom de makelaars klagen over Noucmen.
https://gathering.makelaarsluilekkerland.net

Laat ze maar eens werken voor het geld door @noucmen :D

Default blanke hetero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net het concept koopcontract ontvangen.
Alles akkoord.
Tot 1 september voorbehoud voor ongeveer 2/5 van de koopsom aan financiering.
1 november aanvaarding.

Lijst van zaken akkoord, 1 dingetje onduidelijk over de raambekleding.
Daar hebben we nog opheldering over gevraagd.

Ook een verzoek gedaan om na tekenen van het contract nog een keer het huis uitgebreid te mogen bezichtigen, zodat we wat maten kunnen opnemen voor gordijnen en dergelijke.
En nog een keer de sfeer van het huis kunnen proeven. O+

Verkoopmakelaar gaat het contract definitief maken en laten tekenen door de verkoper, dan komt het weer terug bij ons.

Alles tot nu toe zijn orde dus, het loopt zoals het moet lopen. (Fingers crossed)

Woensdag a.s. komt de hypotheek adviseur langs om het allemaal door te rekenen.
Er hoeft maar 2/5de van de koopsom geleend te worden. Ruim onder ons maximale leen bedrag.
We moeten ook even uit rekenen of we de overwaarde uit ons huis zelf kunnen voorschieten om in het nieuwe huis te leggen.
Of dat er een overbruggingskrediet nodig is.

En vrijdag komt onze aankoopmakelaar langs om een andere functie te krijgen, verkoopmakelaar voor ons huidige huis.

Iemand op zoek in regio Eindhoven?? Stuur maar een DM. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
naitsoezn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:37:
[...]

[...]

Hoe ver gaat dit? Heb ik altijd een meldingsplicht of heeft de koper een onderzoek plicht?

Huist naast ons (in een woonwijk met veel jonge gezinnen) is middels een omzettingsvergunning omgebouwd tot een studentenwoning (is ook gewoon te vinden in stukken van de gemeente) en daar heb ik flink de balen van. Wij zouden dan ook graag willen verhuizen en houden het aanbod rustig in de gaten. Het is niet dat we vaak echte overlast hebben, maar het wil wel eens voorkomen dat er een feestje is of dat er qua 'algemeen' geluid meer te horen is. Wij vinden het daarnaast ook gewoon geen prettig idee.

Ben benieuwd of ik nu iets verplicht ben indien we ons huis te koop zouden zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Joster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Hoe ver gaat dit? Heb ik altijd een meldingsplicht of heeft de koper een onderzoek plicht?

Huist naast ons (in een woonwijk met veel jonge gezinnen) is middels een omzettingsvergunning omgebouwd tot een studentenwoning (is ook gewoon te vinden in stukken van de gemeente) en daar heb ik flink de balen van. Wij zouden dan ook graag willen verhuizen en houden het aanbod rustig in de gaten. Het is niet dat we vaak echte overlast hebben, maar het wil wel eens voorkomen dat er een feestje is of dat er qua 'algemeen' geluid meer te horen is. Wij vinden het daarnaast ook gewoon geen prettig idee.

Ben benieuwd of ik nu iets verplicht ben indien we ons huis te koop zouden zetten :)
Lees anders dit maar eens door en probeer in te schatten of er een dergelijke mate van overlast is dat je dat zou moeten melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 09:13
noucmen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Hoef niet, maar 6.4% verschil met de hoogste bod is enorm voor een makelaardij die ook veel te veel woningen in de regio tekoop aanbiedt.

Maar, voor de volgende keer, zoek ik niet iemand die "zo goed mogelijk kan inschatten". Ik zoek iemand die de proces weet, zo dat de verkopende partij niet zo makkelijk kan intrekken.
Dat is het onmogelijke wat je vraagt.
Men kan bij benadering je adviseren om een goed bod te doen welke een behoorlijke kans heeft om bij de top3 van biedingen te eindigen. Maar 1 persoon welke al een paar keer heeft misgegrepen en besluit flink te overbieden kan je niet inschatten.

De makelaar is er voor om de problemen met een woning te zien die jij over het hoofd ziet en te bepalen wat ze zelf als verkoopprijs zouden inschatten als ze het zelf op de markt zouden brengen en wat er als maximale taxatie haalbaar is.

Maar aan jou is uiteindelijk de keuze om een bod uittebrengen en ook hoe hoog.
En voor de woning die het echt is kan je het nu niet veroorloven om te laag intezetten.
Ironisch gezien is dat de reden dat huizenprijzen flink stijgen.

Wat betreft huis ombouwen naar warmtepomp.
In zijn algemeenheid geld hoe nieuwer het huis des te beter deze geïsoleerd is.
Vloerverwarming of verwarming welke geschikt is voor LTV is een pré
Koken op gas moet je vanaf. Dan is de vraag meer kan je de plaat vervangen door inductie en wat electriciën kosten voor perilex aansluiting.
Anderszijds. zit er nog een goede nieuwe ketel in dan kan je die tzt alsnog vervangen.

Bij een makelaarskantoor zal je echt niet altijd contact hebben met de hoofdmakelaar zelf. Eerder assistenten of makelaars in opleiding. Die kunnen je ook prima voor 90% helpen en voor de rest nemen ze zelf wel contact op.

Wat betreft intrekken door de verkoper.
Zolang er geen koopcontract is ondertekend is dat nog mogelijk.
Ook na het ondertekenen kan het nog. (Indien dat in de overeenkomst is opgenomen of ontbindende voorwaarden)

Bent u aan het onderhandelen over de koop?
Het doen van een bod voor de koop van een woning betekent nog niet dat u ook feitelijk in onderhandeling bent. Vaak zal een makelaar aangeven dat hij het bod met de verkoper gaat bespreken. Pas als de verkoper reageert met een voorlopig akkoord of een tegenbod kan er worden gesproken van onderhandeling. Koper en verkoper zitten dan in de pre-contractuele fase. Tijdens de onderhandeling kan de verkoper doorgaan met andere bezichtigingen van de woning.

Zolang het koopcontract nog niet is ondertekend, mag een particuliere verkoper zich bedenken. Hij kan de woning dan aan iemand verkopen die meer wil betalen. Ook als een verkoper van een woning al mondeling akkoord heeft gegeven en u op basis van dit akkoord al kosten hebt gemaakt, is het in de regel niet mogelijk om een schadevergoeding te vorderen. Alleen in zeer bijzondere omstandigheden is het mogelijk om een schadevergoeding te vorderen. Het alsnog aanvaarden van een hoger bod van een andere koper door de verkoper is geen bijzondere omstandigheid. Dit heeft de Hoge Raad bepaald.

Als de verkoper van de woning een bedrijf is, is zijn woord wel bindend.

Daarom het advies om als je het echt wil zo snel mogelijk een koopcontract laten opstellen en ondertekenen. Dan gaat in ieder geval de bedenktijd in.

Dan hebben we nog
Bij een erg bekend makelaarskantoor van de regio (een van de grootste verkoop makelaardij), heb ik gebeld en was gegeven een jong KRMT. Dit persoon is niet erg beschikbaar, hij heeft mij een keer 36u te laat een Whatsapp bericht gereageerd, terwijl ik hem nodig heb gehad voor een een woning dat beide mijn vrouw en ik willen. Het lukt niet toen ik zelf een bod uitgebracht heb. Dit is niet inclusief de andere "ideal woning" in mijn definitie waar mijn bod 35k onder de hoogste bod was, door het advies van dit persoon.

Dat betekend dat je te lang erover doet om te reageren. Praat er meteen over thuis. Een nachtje slapen en de volgende dag een bod doen. Bij vragen genoeg tijd voor iedereen om te praten over wat reëel is. Laat het niet aankomen op het laatste moment.
je hebt een week de tijd voor de biedingen binnen moeten zijn en app je toevallig vlak voor het weekend dan zou ik als makelaar ook mijn whatsapp op stil zetten.

[ Voor 41% gewijzigd door D-dark op 21-07-2021 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 22:21
Richh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:46:
Dit is wel de reden waarom ik pas vandaag ons verhaal hier deel, omdat maandag alle handtekeningen op papier stonden :P
Maargoed, het zal vast niet enorm veel voorkomen
Jep, meegemaakt. Dat was een feestelijke woensdag en een heel vervelende donderdag: we zouden vrijdagmiddag gaan tekenen en donderdag had ik een pissige makelaar aan de lijn (was nog in de tijd dat de markt niet zo gek was als nu). Blind bod op woensdagavond, 20k boven dat van ons. Ondanks akkoord met ons, ging de verkoper daar mee in zee. Dat wilden we niet bijleggen dus toen was het klaar. Daar waren we goed zuur van. Nu zijn we een ton meer kwijt voor een nieuwbouwhuis. Wel dichter bij vrienden in de buurt, echter ook met minder mooi uitzicht. Niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 16:21
noucmen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Gast, serieus? En de kopende partij dan? Die mag wel intrekken? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Praat er meteen over thuis. Een nachtje slapen en de volgende dag een bod doen.
Dus bij een serieuse interesse direct de volgende dag een bod uitbrengen ?

Ik heb nog geen makelaar, vandaag heb ik een bezichtiging gehad. Morgen ochtend kan ik een goed initiele bod neerlegen bij de verkoopmakelaar, en de reste van de dag een aankoopmakelaar zoeken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-09 16:42
Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:02:
Net het concept koopcontract ontvangen.
Alles akkoord.
Tot 1 september voorbehoud voor ongeveer 2/5 van de koopsom aan financiering.
1 november aanvaarding.

Lijst van zaken akkoord, 1 dingetje onduidelijk over de raambekleding.
Daar hebben we nog opheldering over gevraagd.

Ook een verzoek gedaan om na tekenen van het contract nog een keer het huis uitgebreid te mogen bezichtigen, zodat we wat maten kunnen opnemen voor gordijnen en dergelijke.
En nog een keer de sfeer van het huis kunnen proeven. O+

Verkoopmakelaar gaat het contract definitief maken en laten tekenen door de verkoper, dan komt het weer terug bij ons.

Alles tot nu toe zijn orde dus, het loopt zoals het moet lopen. (Fingers crossed)

Er hoeft maar 2/5de van de koopsom geleend te worden. Ruim onder ons maximale leen bedrag.
We moeten ook even uit rekenen of we de overwaarde uit ons huis zelf kunnen voorschieten om in het nieuwe huis te leggen.

En vrijdag komt onze aankoopmakelaar langs om een andere functie te krijgen, verkoopmakelaar voor ons huidige huis.

Iemand op zoek in regio Eindhoven?? Stuur maar een DM. ;)
Succes bommes verwacht wel dat alles goed gaat komen zo!

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:45:
[...]

Dus bij een serieuse interesse direct de volgende dag een bod uitbrengen ?

Ik heb nog geen makelaar, vandaag heb ik een bezichtiging gehad. Morgen ochtend kan ik een goed initiele bod neerlegen bij de verkoopmakelaar, en de reste van de dag een aankoopmakelaar zoeken ?
In dit geval zal ik de volgorde omdraaien.
Eerst een makelaar zoeken. Heb je die gevonden dan is het huis wat je bezichtigd hebt meteen een goede casus. Even wachten kan geen kwaad. Maar bedenk wel wat je wil betalen. Moet het bod pas volgende week donderdag om 12:00 binnen zijn dan is het niet handig als je volgende week woensdag om 16:00 nog aan het twijfelen bent. Probeer dat stadium als je indrukken nog vers zijn afteronden. Dan heb je nog tijd genoeg om te overleggen met een makelaar.

Normaal gesproken is er een deadline waarin je bod moet binnenkomen. Een taktiek die gebruikt wordt is pas op het laatste moment een bod inbrengen. Dit om te voorkomen dat de verkoopmakelaar dat doorbrieft aan anderen. Wat volgens de regels niet is toegestaan. Maar tot die tijd mag je nog je bod herroepen of een hoger bod doen.

Maar breng je een bod eerder uit dan kan de makelaar dat ook eerder aan de verkoper doorgeven. En denkt de verkoper dat de kans klein is dat iemand anders er overheen gaat dan kan die besluiten om een tegenbod te geven met als gevolg dat jullie 2 volgens de regels in onderhandeling zijn. Dat heeft ook weer voordelen.

Al wachten de meesten in de huidige markt af totdat alle biedingen binnen zijn en doen geen tegenbod.
De hoogste prijs daarin met goede voorwaarden is vaak het hoogst haalbare

[ Voor 11% gewijzigd door D-dark op 21-07-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
In dit geval zal ik de volgorde omdraaien.
Eerst een makelaar zoeken.
..........
Normaal gesproken is er een deadline waarin je bod moet binnenkomen.
..........
Maar breng je een bod eerder uit dan kan de makelaar dat ook eerder aan de verkoper doorgeven. En denkt de verkoper dat de kans klein is dat iemand anders er overheen gaat dan kan die besluiten om een tegenbod te geven met als gevolg dat jullie 2 volgens de regels in onderhandeling zijn. Dat heeft ook weer voordelen.
.....
Al wachten de meesten in de huidige markt af totdat alle biedingen binnen zijn en doen geen tegenbod.
De hoogste prijs daarin met goede voorwaarden is vaak het hoogst haalbare
- Er is geen deadline.
- Oplevering is heel ver in de toekomst.
- De woning is beetje in de smaak van maar 30% van de zoekers van die prijsklasse: er zijn een paar punten die veel beter dan normaal zijn, ook er zijn een paar punten die veel slechter dan normaal zijn. Alle die slechte punten zijn permanent en niet kan gerepareerd worden.
- Top 5% duurste van de direct buren
- Ik heb de tel. nummer van de eigenaar
- Ik ben bereid om een heel goed bod uit te brengen, veel % overbieden
- Als ik een goed aankoopmakelaar kan vinden, hij/zij moet wachten tot volgende week voor zijn/haar eerste bezichtiging.

Is de volgorde beetje anders dan ?

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 22-07-2021 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:24
Bommes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:02:

Als alternatief voor een overbruggingskrediet is ook een kortlopende (1 jaar) aflossingsvrije hypotheek te overwegen; die hebben een lagere rente en zijn in veel opzichten flexibeler dan een overbruggingskrediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Dark Master schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Wij kijken in de prijsklasse 300k tot 400k. Dus ruim boven de 10% wat ik persoonlijk echt idioot veel vind. We zoeken daarbij niet in de randstad maar in de achterhoek. 8)7
Waar in de Achterhoek? Hoorde van een vriend van mij die makelaar is dat de markt daar wel redelijk stagneert. Weinig bezichtigingen, weinig biedingen. Maar de biedingen die er zijn wel boven de vraagprijs omdat het "hoort". Dus misschien nog wat extra tijd geven en dan komt het vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
Joster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Ja, dat moet je gewoon melden... Helaas voor jou...

Los dat er in een vragenlijst ook meestal iets staat over wie de buren zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00
https://nos.nl/artikel/23...tal-aankopen-stabiliseert

Hoe moet ik dit zien? Begin deze maand werd nog gemeld dat gemiddelde woning voor 410.000 ging, nu staat er 373.000 na grootste stijging in twintig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hertog_Martin schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:41:
https://nos.nl/artikel/23...tal-aankopen-stabiliseert

Hoe moet ik dit zien? Begin deze maand werd nog gemeld dat gemiddelde woning voor 410.000 ging, nu staat er 373.000 na grootste stijging in twintig jaar.
CBS != NVM. Het is meer iets voor Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 want het heeft weinig tot niets te maken met ervaringen met huis kopen, maar het is algemeen bekend (in dat topic in ieder geval) dat de NVM altijd eerder met cijfers komt die afwijken van de officiële cijfers want gebaseerd op NVM-transacties.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 22-07-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
NVM = verkoopaktes getekend bij NVM-makelaars
CBS = Kadastertransacties, dus daadwerkelijk ingeschreven bij de notaris

Tussen beide meetpunten ligt doorgaans een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 00:15:
[...]

- Er is geen deadline.
- Oplevering is heel ver in de toekomst.
- De woning is beetje in de smaak van maar 30% van de zoekers van die prijsklasse: er zijn een paar punten die veel beter dan normaal zijn, ook er zijn een paar punten die veel slechter dan normaal zijn. Alle die slechte punten zijn permanent en niet kan gerepareerd worden.
- Top 5% duurste van de direct buren
- Ik heb de tel. nummer van de eigenaar
- Ik ben bereid om een heel goed bod uit te brengen, veel % overbieden
- Als ik een goed aankoopmakelaar kan vinden, hij/zij moet wachten tot volgende week voor zijn/haar eerste bezichtiging.

Is de volgorde beetje anders dan ?
Dus oplevering heel ver in de toekomst. Dat maakt een hypotheek al een stuk lastiger.
Dan is de vraag is dit echt het droomhuis waar je bereid bent om te wachten of ik kan er mee leven en heb een huis nodig? Dat is een vraag die jullie moeten beantwoorden. Vooral daar de minpunten permanent zijn.
Je accepteerd die waardoor het in wezen geen minpunten meer zijn.
Ben je echt serieus dan valt er altijd nog wel een 2e bezichtiging te regelen. Vooral als er weinig belangstelling voor is.

En bedenk. Je mag een bod uitbrengen maar het hoeft niet!.
Alleen bieden op huizen waar je denkt gelukkig te worden als gezin. Heb je dan gewonnen wees blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
[...]
Dus oplevering heel ver in de toekomst. Dat maakt een hypotheek al een stuk lastiger.
8 maandend in de toekomst, is het nog goed mbt hypotheek ?
Dan is de vraag is dit echt het droomhuis waar je bereid bent om te wachten of ik kan er mee leven en heb een huis nodig? Dat is een vraag die jullie moeten beantwoorden. Vooral daar de minpunten permanent zijn.
- De min punten zijn voor gemiddelde kopers. Die zijn erg niet belangrijk voor ons.
- De plus punten zijn super super goed voor ons, maar misschien ook super goed voor gemiddelde kopers.

Ik weet nog niet of de min punten zijn genoeg voor andere kopers weg te sturen.
Maar dit woning scoort 8.5 - 9 / 10 voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:56:

Wat zegt je hypotheekadviseur? Ik neem aan dat je die ondertussen hebt vastgelegd. Het hele forum waarop jij hulp vraagt zei dat je dit als eerste moet doen. Of heb je het hele forum volledig genegeerd met hun adviezen. If so, waarom zit ie hier dan nog en verwacht je antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
President schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:22:
[...]

Ja, dat moet je gewoon melden... Helaas voor jou...

Los dat er in een vragenlijst ook meestal iets staat over wie de buren zijn
Op sites als VeH, Funda, Makelaarsland e.d. vind ik daar niets over terug. Enkel als het burenruzies betreft of dat er stelselmatige overlast is. Dat is niet het geval. Heb je wellicht een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:56:
[...]

[...]

- De min punten zijn voor gemiddelde kopers. Die zijn erg niet belangrijk voor ons.
- De plus punten zijn super super goed voor ons, maar misschien ook super goed voor gemiddelde kopers.

Ik weet nog niet of de min punten zijn genoeg voor andere kopers weg te sturen.
Maar dit woning scoort 8.5 - 9 / 10 voor ons.
8 maanden is geen probleem voor veel hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Joster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Op sites als VeH, Funda, Makelaarsland e.d. vind ik daar niets over terug. Enkel als het burenruzies betreft of dat er stelselmatige overlast is. Dat is niet het geval. Heb je wellicht een bron?
Je geeft zelf aan dat je overlast ervaart en dat dit de reden voor jullie is om uit te kijken naar een andere woning... Waarom zou je dit dan geheim willen houden met alle mogelijke gevolgen van dien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:36:
[...]
8 maanden is geen probleem voor veel hypotheken.
Dat denk ik ook, ik heb genoeg woningen gezien met >= 8 maanden in de toekomst van oplevering aangeboden.
Geld ook met nieuwbouw van 20 maanden in de toekomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Dat denk ik ook, ik heb genoeg woningen van >= 8 maanden in de toekomst van oplevering aangeboden.
Nieuwbouw is anders. De hypotheek start namelijk op moment van aankoop grond over het algemeen. Dat de bouw daarna nog meer dan een jaar duurt is geen probleem (je loopt hoogstens aan tegen maximale duur van bouwdepot van 1 tot 2 jaar).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Dat denk ik ook, ik heb genoeg woningen van >= 8 maanden in de toekomst van oplevering aangeboden.
Nieuwbouw is wel wat anders dan bestaande bouw.

Bij nieuwbouw wordt de grond gepasseerd en op dat moment heb je een hypotheek. Ondanks dat de bouw nog bezig is, een deel van de hypotheek zal dan in een bouwdepot worden geparkeerd.

Kortom, je moet die termijnen van 8 maand bij bestaande bouw vergelijken met het aantal maanden dat het duurt tot de grond wordt gepasseerd (bij nieuwbouw) en niet tot het moment dat de oplevering is.

Sommige hypotheekoffertes kennen een geldigheid van 12 maanden, al dan niet tegen kosten voor verlenging ("bereidstellingsprovisie"). Meer dan 12 maanden ben ik niet tegengekomen. 8 maand is op zich geen probleem, maar je kunt niet overal terecht.

Edit: wat hierboven ook is gezegd dus.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mbt bod uitbrengen, er zijn een paar gekke dingen mbt het spelen tussen aan/verkoop makelaren:

- Bij een huis met 580 vraagprijs: koopsom 605 hoewel mijn bod 628 was. Toen ik gebeld heb, de assistent heeft gezegd: "uw bod was niet ver van de winnende bod kwa hoogte". Toen ik de verkoopmakelaar ontmoet (bij een andere woning), hij zei: "de hoogte van uw bod was niet de problem, alleen de voorwaarde van de andere was gunstiger". En de bedraag 605 heb ik van de buren van dit woning gehoord !!!!

- Bij een huis met 620 vraagprijs: er was geen inschrijving procedure en ik heb 672 geboden (mijn excel waarde is maar 647). De makelaar heeft niet reageert, toen ik haar heb gebeld, zei ze: "Ik heb naar de eigenaren gestuurd en wacht op hun antwoord". Gisteren heeft een andere makelaar gebeld: "er is een hoger bod, sorry" --- "mag ik nog een hogere bod doen ?" ---- "Ne het was al mondelijk overeen" !!!!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57
noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:54:
Mbt bod uitbrengen, er zijn een paar gekke dingen mbt het spelen tussen aan/verkoop makelaren:

- Bij een huis met 580 vraagprijs: koopsom 605 hoewel mijn bod 628 was. Toen ik gebeld heb, de assistent heeft gezegd: "uw bod was niet ver van de winnende bod kwa hoogte". Toen ik de verkoopmakelaar ontmoet (bij een andere woning), hij zei: "de hoogte van uw bod was niet de problem, alleen de voorwaarde van de andere was gunstiger". En de bedraag 605 heb ik van de buren van dit woning gehoord !!!!

- Bij een huis met 620 vraagprijs: er was geen inschrijving procedure en ik heb 672 geboden (mijn excel waarde is maar 647). De makelaar heeft niet reageert, toen ik haar heb gebeld, zei ze: "Ik heb naar de eigenaren gestuurd en wacht op hun antwoord". Gisteren heeft een andere makelaar gebeld: "er is een hoger bod, sorry" --- "mag ik nog een hogere bod doen ?" ---- "Ne het was al mondelijk overeen" !!!!
Waarschijnlijk omdat jij al erg beroemd bent in de je regio ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:54:

Wat is hier gek aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:56
Pfff er stond een mooi huis te koop. Bij hetzelfde huis maar dan een straat verderop hebben we in het verleden al een bod uitgebracht. Dus we wilden eigenlijk meteen een bod plaatsen. Onze aankoopmakelaar had nagevraagd maar de verkoper wilde perse de markt op gaan met bod op inschrijving. Word ik zonet gebeld dat ik niet meer hoef te komen kijken want het huis is verkocht ! Wtf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
vinpower schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:11:
Pfff er stond een mooi huis te koop. Bij hetzelfde huis maar dan een straat verderop hebben we in het verleden al een bod uitgebracht. Dus we wilden eigenlijk meteen een bod plaatsen. Onze aankoopmakelaar had nagevraagd maar de verkoper wilde perse de markt op gaan met bod op inschrijving. Word ik zonet gebeld dat ik niet meer hoef te komen kijken want het huis is verkocht ! Wtf..
Dat heb ik ook al een keer meegemaakt. Ik speel het spel sindsdien grover omdat ik ook moet meedoen aan spelletjes om te kunnen "winnen".

Ik ga dus een bod doen op naam van mijn vriendin voor de inschrijving. Als dit niet geaccepteerd zal worden doe ik een bod bij de inschrijving op mijn eigen naam. Tevens ga ik misschien wel naar de eigenaar toe en vertel ik hem persoonlijk dat ik 10K meer geef dan zijn hoogste bod na inschrijving. Niet netjes maar ik ben het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Quadcheck schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 06:51:
[...]

Waar in de Achterhoek? Hoorde van een vriend van mij die makelaar is dat de markt daar wel redelijk stagneert. Weinig bezichtigingen, weinig biedingen. Maar de biedingen die er zijn wel boven de vraagprijs omdat het "hoort". Dus misschien nog wat extra tijd geven en dan komt het vast goed.
Zevenaar, Didam, Tolkamer zijn we een beetje aan het kijken. Merk tot nu toe nog weinig van het stagneren maar dat zal wel een fijne bijkomstigheid zijn.

We zoeken ondertussen gewoon netjes verder dus komt uiteindelijk wel goed. Gewoon frustrerend voor de koper op dit moment, toen ik mijn vorige huis verkocht was het natuurlijk heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Dat heb ik ook al een keer meegemaakt. Ik speel het spel sindsdien grover omdat ik ook moet meedoen aan spelletjes om te kunnen "winnen".

Ik ga dus een bod doen op naam van mijn vriendin voor de inschrijving. Als dit niet geaccepteerd zal worden doe ik een bod bij de inschrijving op mijn eigen naam. Tevens ga ik misschien wel naar de eigenaar toe en vertel ik hem persoonlijk dat ik 10K meer geef dan zijn hoogste bod na inschrijving. Niet netjes maar ik ben het zat.
Succes als z'n hoogste bod zonder voorbehouden is. Ik zou dat als eigenaar niet waarderen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 19:46
[...]

Bij inschrijving met een deadline zal dit niet werken toch? Aangezien je pas terugkoppeling krijgt op het bod van je vriendin nadat de deadline is verstreken, en jij daarna niet meer kunt bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
joostmakaay schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Bij inschrijving met een deadline zal dit niet werken toch? Aangezien je pas terugkoppeling krijgt op het bod van je vriendin nadat de deadline is verstreken, en jij daarna niet meer kunt bieden?
Een inschrijving deadline is geen formeel iets. Het is pas een definitief als er een handtekening staat. Je kunt natuurlijk ook voor de inschrijving alvast even naar de eigenaar lopen en vertellen dat je dit van plan bent.

Baat het niet dan...

Dat sommige het wellicht niet kunnen waarderen is op dat moment even niet belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
_eLMo_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Succes als z'n hoogste bod zonder voorbehouden is. Ik zou dat als eigenaar niet waarderen.
En wat nou als zijn hoogste bod met voorbehoud is en de mijne zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:27

Crazy D

I think we should take a look.

Quadcheck schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 06:51:
[...]

Nou ik kijk af en toe voor de gein rond Duiven (waar ik woon), als ik dan een leuk huis zie kan ik een vriend van me weer spammen. Maar hier in de directe omgeving stagneert het niet hoor hoor. Huizen komen op Funda, de meesten vrij snel erna op verkocht onder voorbehoud. Aantal huizen gezien die in buurt-groep gedeeld waren en een dag later op Funda direct onder bod stonden. Ik zie natuurlijk niet hoeveel kijkers en tegen wat voor bedragen er uiteindelijk verkocht is, maar heb niet het idee dat ze hier met de huizen blijven zitten zeg maar.

@Dark Master Zevenaar is ook niet echt Achterhoek :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
vinpower schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:11:
Das inderdaad wel heel erg Wtf...

Waarschijnlijk verkocht aan iemand waarmee de makelaar een connectie had of iemand die het kantoor van de verkoopmakelaar heeft ingeschakeld als aankoopmakelaar. Of doorgeschoven naar een klant van een ander (aankoop)makelaar waaraan de verkoopmakelaar nog een 'gunst' verschuldigd was.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
Ivow85 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Das inderdaad wel heel erg Wtf...

Waarschijnlijk verkocht aan iemand waarmee de makelaar een connectie had of iemand die het kantoor van de verkoopmakelaar heeft ingeschakeld als aankoopmakelaar. Of doorgeschoven naar een klant van een ander (aankoop)makelaar waaraan de verkoopmakelaar nog een 'gunst' verschuldigd was.
Of er was al getekend en ze waren in afwachting van het aflopen van de bedenktijd. Dan hou je alle andere kopers nog even af maar wel warm.

De les is denk ik dat je gewoon dat bod had moeten neerleggen of door de brievenbus proppen als het echt DE woning is die je moet hebben, en niet laten afhouden door een makelaar met een eigen agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[...]

Ja de makelaren spelen ook niet netjes.

Ze willen niet dat wij contact opnemen met de eigenaar, zo dat ze makkelijk hun game kunnen spelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Ja de makelaren spelen ook niet netjes.

Ze willen niet dat wij contact opnemen met de eigenaar, zo dat ze makkelijk hun game kunnen spelen.
Bekijk het van andere kant, ik wil als verkoper niet direct worden benaderd. Daar betaal ik mijn makelaar voor om die communicatie en afhandeling te doen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:12

mwa

noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Je kunt ook bedenken dat makelaars er juist zijn om verkopers te beschermen tegen types zoals jou 8)7 Ik zou het zelf erg creepy vinden als er iemand bij mijn huis zou gaan stalken om te kijken hoeveel bezichtigen er zijn.. dan ben je niet lekker.
Pagina: 1 ... 204 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7