Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 375 376 Laatste
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:55
Steelmint schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:26:
Wij hadden eerst een beetje uitgekeken naar het kleinste perceel van de nieuwbouwijk in Voorschoten, toen op mark gezet met "gepland" 700-800k.

Nou die is inmmidels goed boven de 800k uitgekomen, dus dat wordt verder zoeken naar iets wat niet door de plafond woekert.... Ik snap dan ook niet waarom ze de prijs verhoogdt hebben, en wie ze hiermee verwachten aan te spreken. Mijn buren verdienen wel goed, maar dit is toch iets boven goed...

https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/

De nieuwbouwijken om de hoek tussen Voorschoten en Leidschendam staan nu ook al behoorlijk lang te koop.
Poe hee, op zulke momenten ben ik blij dat ik niet in de Randstad woon.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:38
-

[ Voor 100% gewijzigd door Marcel a op 11-09-2026 20:03 ]

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:57:
[...]

Poe hee, op zulke momenten ben ik blij dat ik niet in de Randstad woon.
Er zijn voor mij wel (veel) meer redenen om niet in de Randstad (meer) te willen wonen

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:58
In Zwolle is het ons ook eindelijk gelukt na een keer of tien steeds hoger te overbieden. Ons een na laatste huis hebben we 50k op overboden (hoekhuis met garage, label G vraagprijs 6 ton) en daarbij waren er drie anderen die 70k er overheen gingen. Dit keer zelf 65k overboden (hoekhuis label F) en eindelijk na een jaar bieden akkoord gekregen.

Het krijgen van een fatsoenlijke (rond jaren 30) hoekwoning met garage en oprit in een leuke buurt viel ons echt vies tegen. Zelfs als de staat niet gemoderniseerd sinds de jaren 80 is. Het idee dat het rustiger wordt op de markt hebben wij echt niet gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door H3nk1960 op 12-09-2026 09:17 ]

Bosch 2000AWF

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:26
H3nk1960 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:14:

Het krijgen van een fatsoenlijke (rond jaren 30) hoekwoning met garage en oprit in een leuke buurt
Qua eisen stelden echt niet veel
:D zie je zelf ook de humor als je nu een beetje vanaf een afstand lijkt?

• H3nk1960
uhm goede reflectie inderdaad! Oke qua eisen stelden we wel veel. Wat ik meer bedoelde is de staat. We zaten in het segment waarbij de bewoners vrijwel altijd de pensioenleeftijd ruim waren gepasseerd en enkel glas, schimmel en kartonnen isolatie normaal was. Hoe courant die huizen waren in een tijd dat vakmensen zo schaars zijn bleef ons verbazen.

Bosch 2000AWF

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 17:40
kegeltje26 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:42:
[...]

Kan je dan niet via je gemeente een starters lening regelen? Als je aan de voorwaarden voldoet zijn dat leningen met betere leen voorwaarden en lagere rentes.
De Gemeente waar ik nu woon zijn er geen startersleningen. Andere gemeentes, zoals Heerenveen en Drachten, heeft er wel 1, alleen gericht op huurders van sociale woningbouw. Dus daar voldoe ik niet aan.

Ben ook nog een beetje in dubio waar ik precies wil wonen.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 17:40
H3nk1960 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:14:
In Zwolle is het ons ook eindelijk gelukt na een keer of tien steeds hoger te overbieden. Ons een na laatste huis hebben we 50k op overboden (hoekhuis met garage, label G vraagprijs 6 ton) en daarbij waren er drie anderen die 70k er overheen gingen. Dit keer zelf 65k overboden (hoekhuis label F) en eindelijk na een jaar bieden akkoord gekregen.

Het krijgen van een fatsoenlijke (rond jaren 30) hoekwoning met garage en oprit in een leuke buurt viel ons echt vies tegen. Zelfs als de staat niet gemoderniseerd sinds de jaren 80 is. Het idee dat het rustiger wordt op de markt hebben wij echt niet gehad.
Als oud-inwoner van Zwolle herken ik dit wel. Vrienden van mij zitten in Assendorp en hebben ook bizar veel moeten overbieden. Ik heb Zwolle inmiddels doorgestreept als woonplaats, daar ben ik kansloos.

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
krakendmodem schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:18:
[...]

Als oud-inwoner van Zwolle herken ik dit wel. Vrienden van mij zitten in Assendorp en hebben ook bizar veel moeten overbieden. Ik heb Zwolle inmiddels doorgestreept als woonplaats, daar ben ik kansloos.
Interessant om dit zo te lezen, huis onze buren (ruime tussenwoning in stadshagen) heeft tussen begin april en eind juni te koop gestaan (tussen door ook nog met 15k verlaag tot 500k) totaal maar 3 kijkers geweest. en uiteindelijk iets boven de orignele vraagprijs verkocht. Wat ook de verkopende makelaar wel erg weinig kijkers vond voor dit type woning.

Je moet het blijkbaar wel treffen met bezichtigen ondanks dat Zwolle nog wel populair is.

• H3nk1960
Klopt, Stadshagen is (bron: slachtofferhulp) tegenwoordig het nieuwe Holtenbroek. De criminaliteit daar is achter de deuren hoog. Volgens de makelaars krijg je daar nu ook steeds meer stukjes die mensen mijden. Het hoeft als je er woont niet zo te voelen maar dat verklaart misschien wel waarom de wipstrik, assendorp en nu ook steeds meer holtenbroek (de vroegere ghetto-wijk) nog wel zulke gekte hebben.

Bosch 2000AWF

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:52
H3nk1960 schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:14:
Klopt, Stadshagen is (bron: slachtofferhulp) tegenwoordig het nieuwe Holtenbroek. De criminaliteit daar is achter de deuren hoog. Volgens de makelaars krijg je daar nu ook steeds meer stukjes die mensen mijden. Het hoeft als je er woont niet zo te voelen maar dat verklaart misschien wel waarom de wipstrik, assendorp en nu ook steeds meer holtenbroek (de vroegere ghetto-wijk) nog wel zulke gekte hebben.
Stadshagen heeft gewoon goede en minder goede stukken, het is een wijk van 15.000 inwoners...

Globaal gezien is eigenlijk de kant tussen het winkelcentrum en Westenholte "goed", en het stuk tussen het winkelcentrum en Holtenbroek "slecht". Dat zie je in de woningen, in de bouw, de ruimte in de wijken. Ik verbaas me er altijd over wat een verschil het Twistvlietpark maakt qua segregatie van economische milieu's. Frankhuis is echt wel goed wonen hoor, en daar heb je nog de oostkant van de Frankhuizerallee die iets slechter oogt dan de westkant.

Het is altijd de afweging tussen wooncomfort, ruimte, en afstand tot de stad. In Assendorp woonde ik heerlijk qua locatie, vlakbij het Dominicanenklooster. Maar een huis uit 1894 heeft gewoon een ander wooncomfort dan een rijtjeshuis uit 2006, en dat heeft na 3 jaar tocht in m'n nek wel de doorslag gegeven.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-09 15:59
Wij zijn in de markt voor een stap op de woningmarkt. Wonen nu in een 2/1kap met marktwaarde van 700k en kijken naar vrijstaande woningen tot 1.3m. Wij hebben nog een stuk aflossingsvrije hypotheek (300k bij Florius tegen 1,4%). Voor nieuwe hypotheken mag je nog (maar) 30% van de woningwaarde aflossingsvrij met een maximum van 150k.

Is deze nieuwe regel ook van toepassing als je gaat verhuizen? Ik wil eigenlijk niet mijn aflossingsvrije deel aflossen vanwege de lage rente.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:17

de Peer

under peer review

ColeJ schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:59:
Wij zijn in de markt voor een stap op de woningmarkt. Wonen nu in een 2/1kap met marktwaarde van 700k en kijken naar vrijstaande woningen tot 1.3m. Wij hebben nog een stuk aflossingsvrije hypotheek (300k bij Florius tegen 1,4%). Voor nieuwe hypotheken mag je nog (maar) 30% van de woningwaarde aflossingsvrij met een maximum van 150k.

Is deze nieuwe regel ook van toepassing als je gaat verhuizen? Ik wil eigenlijk niet mijn aflossingsvrije deel aflossen vanwege de lage rente.
hier geldt overgangsrecht. wat je al hebt, mag je houden. Details kunnen per bank verschillen hoe ze er mee om gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 14-09-2026 20:10 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:33

Joh dit staat toch gewoon letterlijk bij Florius op de pagina over hun nieuwe regels voor aflossingsvrije hypotheken?

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Ja, die is bij Florius ook van toepassing als je gaat verhuizen...

'Verhuizen: Dan geldt dat je vanaf 1 juni 2026 maximaal 30% van de woningwaarde aflossingsvrij kunt lenen met een maximaal aflossingsvrij bedrag van €150.000.,

• de Peer

de Peer

under peer review

Gijsje22 schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:38:
[...]

Ja, die is bij Florius ook van toepassing als je gaat verhuizen...

'Verhuizen: Dan geldt dat je vanaf 1 juni 2026 maximaal 30% van de woningwaarde aflossingsvrij kunt lenen met een maximaal aflossingsvrij bedrag van €150.000.,
Wat Wil je nu zeggen met je post? Is niet duidelijk

• Gijsje22
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:12:
[...]

Wat Wil je nu zeggen met je post? Is niet duidelijk
Dat je bij Florius bij verhuizen max € 150.000 aflossingsvrij krijgt. Dus het overige moet afgelost worden.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35
Gijsje22 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:28:
[...]

Dat je bij Florius bij verhuizen max € 150.000 aflossingsvrij krijgt. Dus het overige moet afgelost worden.
Dat staat er niet, als je het mij vraagt.

Kunt lenen is m.i. iets anders als 'meenemen'. Dit lijkt eerder op een nieuwe hypotheek te doelen.

Gewoon even de voorwaarden van de hypotheek lezen lijkt me het handigst. Of tussenpersoon /florius bellen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Edit : ik zit er zelf naast

[ Voor 101% gewijzigd door de Peer op 14-09-2026 19:49 ]

• Gijsje22
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:36:
[...]

Dat staat er niet, als je het mij vraagt.

Kunt lenen is m.i. iets anders als 'meenemen'. Dit lijkt eerder op een nieuwe hypotheek te doelen.

Gewoon even de voorwaarden van de hypotheek lezen lijkt me het handigst. Of tussenpersoon /florius bellen.
Bij verhuizen ga je feitelijk altijd een nieuwe lening aan, dus ondanks dat jij het meenemen noemt gaat het gewoon om het maximaal (mee te nemen) te lenen aflossingsvrije bedrag. Het staat A. niet voor niets onder het kopje verhuizen en B. eigen ervaring afgelopen maand 😉

• Gijsje22
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:45:
[...]

En dat klopt dus niet. Er geldt het overgangsrecht zoals ik hierboven aangaf. Wat je al hebt qua aflosbaar, mag je houden.
Nee, dat klopt dus niet. Dat is alleen als je looptijd afloopt en daar is hier geen sprake van.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is het eigenlijk vrij simpel.

Bij een verhuizing kun je je bestaande hypotheek (of leningdelen) via de verhuisregeling in principe meenemen, inclusief de bestaande hypotheekvorm en de resterende rentevastperiode. Als je bij de aankoop van je nieuwe woning meer wilt lenen dan je huidige hypotheek, sluit je voor dat extra bedrag een nieuw leningdeel af. Voor dat nieuwe leningdeel gelden dan de op dit moment geldende actuele voorwaarden.

Die nieuwe regeling die vanaf 1 juni 2026 van kracht zou zijn geldt dus mijns inziens voor nieuwe hypotheekdelen of het aanpassen van bestaande leningdelen (oversluiten) en dus niet voor een verhuisregeling.

Het enige waar je bij het meenemen van je bestaande hypotheek wel rekening mee moet houden, is de rente. Heb je nu een relatief hoge rente, dan kan het natuurlijk minder interessant zijn om die mee te nemen. Maar je hypotheekadviseur of financieel adviseur (die kijkt ook naar andere verstrekkers) kan je dat gewoon allemaal haarfijn uitleggen.

• Enforcer
  • Niet online
Gijsje22 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:45:
[...]

Bij verhuizen ga je feitelijk altijd een nieuwe lening aan....
Bij een verhuisregeling ga je niet een nieuwe lening aan, al hangt het ervan af hoe je “nieuw” definieert in deze zin. Je neemt namelijk je bestaande leningdeel in principe mee naar de nieuwe woning, inclusief hypotheekvorm en resterende rentevastperiode. Ook de maximale 30-jaarstermijn voor de hypotheekrenteaftrek begint niet opnieuw bij dit leningdeel. Dus nieuw is het niet echt :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 14-09-2026 20:33 ]

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:09
Zal echt van de hypotheeknemer afhankelijk zijn. Bij ons zijn de voorwaarde van de lening meegenomen, maar zijn het nieuwe leningen geworden en zijn de delen van toepassing op vorig huis afbetaald.

Dus: zeg niets, hang op en bel uw bank, ofzoiets.

[ Voor 4% gewijzigd door leogeran op 14-09-2026 20:34 ]

• THM0
Enforcer schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:23:
Volgens mij is het eigenlijk vrij simpel.

Bij een verhuizing kun je je bestaande hypotheek (of leningdelen) via de verhuisregeling in principe meenemen, inclusief de bestaande hypotheekvorm en de resterende rentevastperiode. Als je bij de aankoop van je nieuwe woning meer wilt lenen dan je huidige hypotheek, sluit je voor dat extra bedrag een nieuw leningdeel af. Voor dat nieuwe leningdeel gelden dan de op dit moment geldende actuele voorwaarden.

Die nieuwe regeling die vanaf 1 juni 2026 van kracht zou zijn geldt dus mijns inziens voor nieuwe hypotheekdelen of het aanpassen van bestaande leningdelen (oversluiten) en dus niet voor een verhuisregeling.

Het enige waar je bij het meenemen van je bestaande hypotheek wel rekening mee moet houden, is de rente. Heb je nu een relatief hoge rente, dan kan het natuurlijk minder interessant zijn om die mee te nemen. Maar je hypotheekadviseur of financieel adviseur (die kijkt ook naar andere verstrekkers) kan je dat gewoon allemaal haarfijn uitleggen.
Dat staat er echter niet. Er staat dat je bij verhuizen max 30% aflossingsvrij kunt financieren en met een max bedrag van 150k. Je sluit dan ook een nieuwe hypotheek af voor de nieuwe woning, de oude hypotheek ‘verhuist’ niet maar wordt afgelost bij verkoop van de oude woning.

Je kunt wel de rentes meenemen van je huidige Florius financiering voor de bedragen die je geleend hebt.

Dat is wat er staat. Als ze het veel gunstiger bedoelen, dan hadden ze dat wel explicieter beschreven zou je zeggen.

• Enforcer
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:36:
[...]

Dat staat er echter niet. Er staat dat je bij verhuizen max 30% aflossingsvrij kunt financieren en met een max bedrag van 150k.
In snap je wel hoor, maar het is wat verwarrend op de website. Er staat namelijk alleen “Ik ga verhuizen”. Die definitie is mij wat te algemeen. Er staat niet: “Ik ga verhuizen en wil gebruikmaken van de verhuisregeling.” Als je van een huurwoning naar een koopwoning verhuist, ben je immers ook gewoon aan het verhuizen. :-)

Daarnaast staat er een regel erboven: “Laat je je aflossingsvrije hypotheek ongewijzigd? Dan verandert er niets voor jou.” Dat lijkt mij in deze casus juist van toepassing: je neemt het bestaande leningdeel mee zonder de hypotheekvorm te wijzigen. Dan blijft in principe de regeling gelden die van toepassing was op het moment dat het leningdeel werd afgesloten, zoals dat ook fiscaal bij de Belastingdienst werkt.
Je sluit dan ook een nieuwe hypotheek af voor de nieuwe woning, de oude hypotheek ‘verhuist’ niet maar wordt afgelost bij verkoop van de oude woning.
Als er in deze casus €300.000 overwaarde is die direct kan worden gebruikt om het bestaande aflossingsvrije leningdeel af te lossen, dan heb je ongetwijfeld gelijk. Maar ik neem aan dat men juist de bestaande €300.000 aflossingsvrije hypotheek via de verhuisregeling wil meenemen.

In dat geval wordt voor de tijdelijke overbrugging een apart leningdeel aangegaan. Dat overbruggingsdeel wordt bij verkoop van de huidige woning volledig afgelost uit de overwaarde. Het bestaande leningdeel en de overbruggingslening zijn dus twee verschillende dingen.

Als er daarna nog meer geleend moet worden, is dat extra bedrag een nieuw leningdeel waarvoor de actuele voorwaarden gelden.

Hoe dan ook, ik denk dat bellen met Florius een definitieve uitkomst zal geven wat er wel of niet mogelijk is :-)

[ Voor 40% gewijzigd door Enforcer op 14-09-2026 20:57 ]

• THM0
Enforcer schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:42:
[...]

In snap je wel hoor, maar het is wat verwarrend op de website. Er staat namelijk alleen “Ik ga verhuizen”. Die definitie is mij wat te algemeen. Er staat niet: “Ik ga verhuizen en wil gebruikmaken van de verhuisregeling.” Als je van een huurwoning naar een koopwoning verhuist, ben je immers ook gewoon aan het verhuizen. :-)

Daarnaast staat er een regel erboven: “Laat je je aflossingsvrije hypotheek ongewijzigd? Dan verandert er niets voor jou.” Dat lijkt mij in deze casus juist van toepassing: je neemt het bestaande leningdeel mee zonder de hypotheekvorm te wijzigen. Dan blijft in principe de regeling gelden die van toepassing was op het moment dat het leningdeel werd afgesloten, zoals dat ook fiscaal bij de Belastingdienst werkt.

[...]

Als er in deze casus €300.000 overwaarde is die direct kan worden gebruikt om het bestaande aflossingsvrije leningdeel af te lossen, dan heb je ongetwijfeld gelijk. Maar ik neem aan dat men juist de bestaande €300.000 aflossingsvrije hypotheek via de verhuisregeling wil meenemen.

In dat geval wordt voor de tijdelijke overbrugging een apart leningdeel aangegaan. Dat overbruggingsdeel wordt bij verkoop van de huidige woning volledig afgelost uit de overwaarde. Het bestaande leningdeel en de overbruggingslening zijn dus twee verschillende dingen.

Als er daarna nog meer geleend moet worden, is dat extra bedrag een nieuw leningdeel waarvoor de actuele voorwaarden gelden.

Hoe dan ook, ik denk dat bellen met Florius een definitieve uitkomst zal geven wat er wel of niet mogelijk is :-)
Nu voeren alle banken deze nieuwe regels (komt vanuit ECB zorgen over de Nederlandse hypotheekschulden) en bijv ABN en Rabobank zeggen heel expliciet dat je bij een nieuwe woning de nieuwe regels krijgt.

Het zou mij ten zeerste verbazen als Florius je een nieuwe woning laat financieren tegen de oude regels. Eens te meer omdat een klant met een lage rente toch niet naar een andere geldverstrekker gaat, en daar ook nog eens dezelfde beperkingen opgelegd krijgt.

• ColeJ
THM0 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:54:
[...]

Joh dit staat toch gewoon letterlijk bij Florius op de pagina over hun nieuwe regels voor aflossingsvrije hypotheken?
Joh, gezien de discussie hierboven is het zo duidelijk nog niet.

Ik ga morgen even contact opnemen met Florius.

• Gijsje22
  • Niet online
T is vrij duidelijk. Alleen sommige mensen lezen wat ze willen lezen.

• ColeJ
Mocht het niet kunnen dan moet ik nog wel even 3 keer nadenken of ik dit wel echt wil. Oftewel: de woningmarkt staat nog verder op slot |:(

[ Voor 29% gewijzigd door ColeJ op 15-09-2026 07:54 ]

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-09 19:05
ColeJ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:54:
Mocht het niet kunnen dan moet ik nog wel even 3 keer nadenken of ik dit wel echt wil. Oftewel: de woningmarkt staat nog verder op slot |:(
Het is sowieso goed om daar even over na te denken. Als het alleen goed te realiseren is met een flinke aflossingsvrije hypotheek. Wat doe je dan na einde looptijd ? Heb je dan het vermogen om gelijk te betalen ? Ik ervaar het alsof je op het randje zit met je financiële mogelijkheden als je deze stap zet. Ik kan er naast zitten maar denk er maar goed over na

• de Peer

de Peer

under peer review

ColeJ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:54:
Zo groot is de impact van (deels) omzetten naar annuitair ook weer niet, maar het kan je wel geld kosten inderdaad

• de Peer

de Peer

under peer review

Smartbikers schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:27:
[...]

Als het alleen goed te realiseren is met een flinke aflossingsvrije hypotheek.
Dat is een aanname. Veel mensen kiezen voor aflossingsvrij omdat je, zeker met lage hypotheekrente, simpelweg (veel) goedkoper uit bent als je die bespaarde maandlasten belegt of op een spaarrekening zet.

Het moeten omzetten van je aflossingsvrije hypotheek is dan gewoon erg 'zonde'

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-09-2026 08:44 ]

• Gijsje22
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:38:
[...]

Zo groot is de impact van (deels) omzetten naar annuitair ook weer niet, maar het kan je wel geld kosten inderdaad
Niet groot? Dat is in dit geval €250.000 extra moeten aflossen in 30 jaar, dus bijna € 700 per maand netto extra betalen. Vind ik best een behoorlijke impact.

• de Peer

de Peer

under peer review

Gijsje22 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:47:
[...]

Niet groot? Dat is in dit geval €250.000 extra moeten aflossen in 30 jaar, dus bijna € 700 per maand netto extra betalen. Vind ik best een behoorlijke impact.
ja dat gaat over maandlasten. Dat zijn geen 'extra kosten' want uiteindelijk moet het toch betaald worden na 30 jaar (in de meeste gevallen, soms kun je verlengen).

Het gaat over 150k trouwens. Niet 250k

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-09-2026 08:59 ]

• ColeJ
Smartbikers schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:27:
[...]

Het is sowieso goed om daar even over na te denken. Als het alleen goed te realiseren is met een flinke aflossingsvrije hypotheek. Wat doe je dan na einde looptijd ? Heb je dan het vermogen om gelijk te betalen ? Ik ervaar het alsof je op het randje zit met je financiële mogelijkheden als je deze stap zet. Ik kan er naast zitten maar denk er maar goed over na
Hoe kom je aan die ervaring? Aan het einde van de looptijd los ik de aflossingsvrije hypotheek af - die middelen zijn (nu al) aanwezig. Om deze stap te maken hoef ik geen extra hypotheek te nemen en financier ik de overstap volledig uit eigen middelen.

Kort samengevat: nieuw huis (1200k) - oud huis (700k) = nodig (500k). Deze 500k komt dus uit eigen middelen. Maar, als ik de aflossingsvrije hypotheek maar voor 150k mag meenemen (is nu 300k) dan moet ik dus 650k inbrengen ipv 500k.

• ColeJ
de Peer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:38:
[...]

Naja, dan ga ik dus waarschijnlijk ook naar de huidige rente ipv de rente die ik nu heb.

• ColeJ
de Peer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:43:
[...]

Dat is een aanname. Veel mensen kiezen voor aflossingsvrij omdat je, zeker met lage hypotheekrente, simpelweg (veel) goedkoper uit bent als je die bespaarde maandlasten belegt of op een spaarrekening zet.

Dit is exact de reden. Ik krijg op spaarrekeningen nu rond de 3% en betaal dus maar 1.x% hypotheekrente. Daarbij valt die aflossingsvrije hypotheek in box 3 wat zorgt voor een saldering van vermogen :)

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 15-09-2026 09:39 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

ColeJ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:37:
[...]

Naja, dan ga ik dus waarschijnlijk ook naar de huidige rente ipv de rente die ik nu heb.
Nee dat niet. je houdt gewoon je percentage, alleen de vorm moet omgezet worden.

• THM0
ColeJ schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:54:
[...]

Joh, gezien de discussie hierboven is het zo duidelijk nog niet.

Ik ga morgen even contact opnemen met Florius.
En, wat zeiden ze?

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:00
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-09 08:53
de Peer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:43:
[...]

Als iedereen dit doet. (Iedereen die een huis koopt.) Gaat door sterke prijselasticiteit die we hebben in NL de prijs van een woning omhoog. En is iedereen de sjaak. En heb je minder aflossing. Want dan gaan de prijzen allemaal omhoog omdat iedereen aflossingsvrij moet nemen om het te kunnen betalen en ben je net zoveel geld kwijt maar dan geen aflossing.

Dit is een beetje het prisoners dilemma.

Persoonlijk? Schaf die aflossingsvrije hypotheken volledig af..gewoon verbieden. (Beste voor consumenten. Slechter voor banken.)

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 25-09-2026 06:30 ]

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Immutable schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 06:28:
[...]

Als iedereen dit doet. (Iedereen die een huis koopt.) Gaat door sterke prijselasticiteit die we hebben in NL de prijs van een woning omhoog. En is iedereen de sjaak. En heb je minder aflossing. Want dan gaan de prijzen allemaal omhoog omdat iedereen aflossingsvrij moet nemen om het te kunnen betalen en ben je net zoveel geld kwijt maar dan geen aflossing.

Dit is een beetje het prisoners dilemma.

Persoonlijk? Schaf die aflossingsvrije hypotheken volledig af..gewoon verbieden. (Beste voor consumenten. Slechter voor banken.)
Dat is ook weer makkelijk gezegd, maar aflossingsvrij zorgt er vaak wel voor dat bij een echtscheiding een van beide ouders 'achter kan blijven', dat gooi je dan ook op de schop. Daarnaast vreet inflatie een hypotheek ook gewoon op. Een hele grote groep boomers heeft woningen aflossingsvrij gekocht van rond een ton in Guldens; die zitten nu met een restschuld van 50k in euro's, ik denk dat het wel te overzien is...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verkeerde topic

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2026 16:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:05

Cordon

Lievelings jankert

De afgelopen weken zijn wij op huizenjacht geweest, we hadden geen omgeving of plaats als zoekpunt, het was 'heel Nederland' en de zoektocht was naar een vrijstaand huis. We hebben hier en daar wat bezichtigingen gedaan en merkten toch al snel "Dit is het niet" of "Dit is te ver weg" of "wat een zooi krijg je voor ons budget".

Uiteindelijk toch maar dicht bij huis gaan zoeken, we keken bij een huis om de hoek en die vonden we wel leuk, maar had wat minpunten (1 fase aansluiting, bijvoorbeeld). Dus die viel af, de makelaar toen gevraagd of er nog iets in de pijplijn bij hun zat dat ze konden delen. Ze hadden nog wel een huis die er aan kwam, we mochten kijken voor die op Funda kwam. We keken en werden verliefd op het huis, konden een bod doen en met wat schakelen en iets er bij en iets er af hadden we een deal. (0,68% overboden :P ). Huis heeft Funda niet meer kunnen bereiken :D :P

Vandaag is het koopcontract ondertekend en verhuizen we een paar straten verderop naar een iets ruimere woningen mét eigen garage en tuin. Over 2 maanden krijgen we de sleutel. De hypotheek is bijna rond, moeten nog 1 document aanleveren (Taxatie huidige huis) en dan is die ook rond. Deze week ons huis in de verkoop. Oh wat een spanning! :P

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aantal posts verplaatst naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7

Graag daar verder met de randdiscussie die ontstond over hypotheken, aflossingsvrij, huizenprijzen etc.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 375 376 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7