In snap je wel hoor, maar het is wat verwarrend op de website. Er staat namelijk alleen “Ik ga verhuizen”. Die definitie is mij wat te algemeen. Er staat niet: “Ik ga verhuizen en wil gebruikmaken van de verhuisregeling.” Als je van een huurwoning naar een koopwoning verhuist, ben je immers ook gewoon aan het verhuizen. :-)
Daarnaast staat er een regel erboven: “Laat je je aflossingsvrije hypotheek ongewijzigd? Dan verandert er niets voor jou.” Dat lijkt mij in deze casus juist van toepassing: je neemt het bestaande leningdeel mee zonder de hypotheekvorm te wijzigen. Dan blijft in principe de regeling gelden die van toepassing was op het moment dat het leningdeel werd afgesloten, zoals dat ook fiscaal bij de Belastingdienst werkt.
Je sluit dan ook een nieuwe hypotheek af voor de nieuwe woning, de oude hypotheek ‘verhuist’ niet maar wordt afgelost bij verkoop van de oude woning.
Als er in deze casus €300.000 overwaarde is die direct kan worden gebruikt om het bestaande aflossingsvrije leningdeel af te lossen, dan heb je ongetwijfeld gelijk. Maar ik neem aan dat men juist de bestaande €300.000 aflossingsvrije hypotheek via de verhuisregeling wil meenemen.
In dat geval wordt voor de tijdelijke overbrugging een apart leningdeel aangegaan. Dat overbruggingsdeel wordt bij verkoop van de huidige woning volledig afgelost uit de overwaarde. Het bestaande leningdeel en de overbruggingslening zijn dus twee verschillende dingen.
Als er daarna nog meer geleend moet worden, is dat extra bedrag een nieuw leningdeel waarvoor de actuele voorwaarden gelden.
Hoe dan ook, ik denk dat bellen met Florius een definitieve uitkomst zal geven wat er wel of niet mogelijk is :-)
[
Voor 40% gewijzigd door
Enforcer op 14-09-2026 20:57
]