PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Snap het, dat is misschien nog iets teveel richting de bewoonde wereld.Dark Master schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:15:
[...]
Zevenaar, Didam, Tolkamer zijn we een beetje aan het kijken. Merk tot nu toe nog weinig van het stagneren maar dat zal wel een fijne bijkomstigheid zijn.
We zoeken ondertussen gewoon netjes verder dus komt uiteindelijk wel goed. Gewoon frustrerend voor de koper op dit moment, toen ik mijn vorige huis verkocht was het natuurlijk heel leuk.
Nee, het is niet de directe overlast. Het is eerder 'we horen weleens wat', meer dan dat je van een regulier gezin mag verwachten, maar niet dat het onder stelselmatig overlast valt. Ook zeker niet iets waarvoor je naar de gemeente of de wijkagent stapt.naitsoezn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:38:
[...]
Je geeft zelf aan dat je overlast ervaart en dat dit de reden voor jullie is om uit te kijken naar een andere woning... Waarom zou je dit dan geheim willen houden met alle mogelijke gevolgen van dien
Het zit hem wat ons betreft meer in het feit dat het voor ons gewoon heel naar voelt. Wij hebben jonge kinderen en je weet gewoon niet waar je met je buren aan toe bent; Wie wonen er? Wanneer is het volgende huisfeest? Waarom staan er continu 6 fietsen op de stoep? Waarom moet alles op volumeknop standje 100? Wie worden de volgende studenten die er komen wonen? Dat soort dingen. Zal wellicht als een gevoelige zeikerd overkomen maar woon gewoon niet graag direct langs een groep studenten in een studentenhuis waarbij het de vraag is wie er wanneer thuis is en wat de plannen zijn.
Overlast is dus niet de directe reden om rustig uit te kijken naar iets anders (zit niet op de schopstoel ofzo), maar wel het gehele plaatje.
Edit: en ik vraag me dus af of je dát bent verplicht te melden terwijl het eenvoudig bij de gemeente op te zoeken is of je te maken hebt met een kamerverhuurpand in je buurt.
[ Voor 7% gewijzigd door Joster op 22-07-2021 13:51 ]
Waar kun je dan wel wonen, vind jij studenten echt zo onbetrouwbaar met kinderen? Heb je dan misschien zelf een probleem?Joster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:42:
[...]
Het zit hem wat ons betreft meer in het feit dat het voor ons gewoon heel naar voelt. Wij hebben jonge kinderen en je weet gewoon niet waar je met je buren aan toe bent;
Zal wellicht als een gevoelige zeikerd overkomen maar woon gewoon niet graag direct langs een groep studenten waarbij het de vraag is wie er wanneer thuis is en wat de plannen zijn.
En vind jij het normaal dat je van je buren wil weten wanneer ze thuis zijn en wat hun plannen zijn?
Ik begrijp oprecht niet welke discussie je hier nou probeert uit te lokken. Als het zo makkelijk op te vragen is, waarom zou je dan in godsnaam erover gaan liegen? En als er geen overlast is, dan heb je toch helemaal geen nadeel om gewoon eerlijk te zijn?Joster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:42:
[...]
Edit: en ik vraag me dus af of je dát bent verplicht te melden terwijl het eenvoudig bij de gemeente op te zoeken is of je te maken hebt met een kamerverhuurpand in je buurt.
[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 22-07-2021 14:04 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Je spreekt jezelf (naar mijn gevoel) ook wel een beetje tegen. Eerst schrijf je "we horen wel eens wat" en daarna heb je het over dat de volumeknop altijd op standje 100 staat.
Ik weet van mijn buren ook niet altijd wie er op welk moment thuis is en wat hun plannen zijn. Vertel jij wel aan je buren wat jouw plannen zijn
Het is wellicht wat anders als je gaat verbouwen of al is het maar drie keer in de muur boren; dat soort dingen vertel ik ook wel (en krijg ik ook te horen van hun). Maar er wonen ook mensen in de straat die met een bladblazer of hoge drukspuit aan de slag gaan, die vertellen dat ook niet van te voren.
Laat staan dat de gemeente doorgeeft als ze weer drie dagen met een grasmaaier, heggenschaar of veegwagen aan de slag gaan.
Anyway, zoals je het vertelt ben ik het wel met @naitsoezn eens: het klinkt juist wel alsof je vanwege de overlast weg gaat.
Dus je gaat een soort blanco cheque uitdelen waarop de verkoper alleen maar zijn droombedrag hoeft in te vullen, of ga je dan toch nee zeggen wanneer die daar 4 miljoen op invult?ColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:13:
Tevens ga ik misschien wel naar de eigenaar toe en vertel ik hem persoonlijk dat ik 10K meer geef dan zijn hoogste bod na inschrijving. Niet netjes maar ik ben het zat.
Onze zoektocht begon tijdens de NVM Openhuizendag in 2019. Sindsdien hebben we ongeveer 40 huizen bezichtigd en op 11 een bod uitgebracht. Ook hier is de gekte enorm (en gedurende die twee jaar alleen maar gekker geworden). Met de kennis van nu hadden we al veel sneller een huis kunnen kopen, maar achteraf is mooi wonen. Op alle woningen hebben we flink overboden, maar tegen bedragen van 75k tot 100k+ overbieden konden we niet op en vaak hadden onze concurrenten ook geen financieringsvoorwaarden, die wij wel stelden. We hebben ons zoekgebied tijdens die twee jaar uitgebreid en ook eisen laten vallen maar ook dat leidde niet tot meer succes.
Toch is het kwartje een keer onze kant op gevallen, op een huis die qua ligging en indeling helemaal aan onze eisen voldoet.
Ons oog was al eerder gevallen op dit huis maar met deze vraagprijs en het bedrag waarmee we zouden moeten overbieden om kans te maken niet heel realistisch was. Het viel ons op een bepaald moment op dat het huis nog steeds niet als onder bod/verkocht onder voorbehoud op Funda stond. Toen hebben we gebeld met de verkoopmakelaar en die gaf aan dat het huis inderdaad nog niet verkocht was. Vervolgens hebben we een afspraak gemaakt voor een bezichtiging. Het huis viel erg in de smaak waarop we een bod hebben gedaan. Een bod onder de vraagprijs. We kwamen er tijdens de bezichtiging namelijk achter dat het huis al bijna eerder verkocht was (was al een voorlopig koopcontract opgesteld) maar dat de potentiele kopers toch voor een ander huis hebben gekozen. Daarnaast hadden de verkopers van het huis al een ander huis gekocht waar de overdracht al snel van zou plaatsvinden. Al deze informatie heeft ons doen besluiten om 30k onder de vraagprijs te bieden.
Dit bod is niet geaccepteerd. Vervolgens een bod gedaan van 19k onder de vraagprijs die wel is geaccepteerd door verkopers. We zijn hier uiteraard erg blij mee en volgens mij in deze markt ook redelijk uniek om onder de vraagprijs een huis te kunnen kopen. Ondertussen is de taxatie uitgevoerd en die komt nog een stukje hoger uit dan de vraagprijs. We zitten nu in de fase van het rondkrijgen van onze hypotheek (offerte is getekend en ligt ter beoordeling van de hypotheekverstrekker).
We zijn erg blij dat onze zoektocht en de vele teleurstellingen voorbij zijn. Dat heeft toch wel de nodige energie en frustratie gekost namelijk.
Welke regio, is de prijs al rond 30-33% verder ?Side-Kick schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:09:
Hier als huizenzoeker erg lang aan het lurken geweest, maar na een zoektocht ruim van 2 jaar ook succesvol!
6-7 weken geleden het eerste huis bekeken. Bod gedaan maar slechts 17.5k overboden want het was pas het eerste huis en er waren (zoals altijd) wat nadelen. Daarna nog 2 huizen bekeken, eentje was niets de andere ook weer een bod gedaan 20k boven de vraagprijs omdat er best wat aan gedaan moest worden, ook niet geworden.
Werden we gister door de makelaar van het eerste huis gebeld of we nog belangstelling hadden want de verkoop was niet door gegaan. Hij gaf gelijk aan dat het bod wat destijds was geaccepteerd 30+K (ik verwacht zelf 35k) boven de vraagprijs was en dat de verkopers ons bod van +17.5K sowieso te weinig vonden.
We hebben nogmaals de foto's beken, folder doorgenomen etc, nadeel is dat je na 6-7 weken het 'gevoel' met het huis wel wat kwijt bent. Ik overweeg eerst maar eens +20k te bieden. De makelaar liet doorschemeren dat ze een bod van +25k wel zouden overwegen. Wij waren destijds het 4de hoogste bod, de 2 biedingen boven ons hadden inmiddels al wat anders gekocht.
[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 22-07-2021 14:52 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Regio Den Bosch. Ontwikkeling van de gemiddelde prijs durf ik niet te zeggen.noucmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:48:
[...]
Welke regio, is de prijs al rond 30-33% verder ?
[ Voor 99% gewijzigd door naitsoezn op 22-07-2021 16:43 ]
Dan zou ik inderdaad beginnen met 20k en ook direct aangeven dat dat inclusief (de eventueel) over te nemen zaken zijn. Anders krijg je daar later weer onderhandelingen over. Vaak zijn die zaken alleen maar voor het verruimen van de onderhandelingspositie van de verkoper.Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:50:
Wij zitten ook in een vreemde situatie, paar maanden terug besloten om toch naar een ander huis te zoeken. Ons huis zijn we na 15 jaar uitgegroeid (3 slaapkamers met schuine wanden). We willen graag een woning met 4 slaapkamers (waarvan 1 op zolder mag zijn) zodat we 1 kamer kunnen gebruiken als hobby/pc kamer.
6-7 weken geleden het eerste huis bekeken. Bod gedaan maar slechts 17.5k overboden want het was pas het eerste huis en er waren (zoals altijd) wat nadelen. Daarna nog 2 huizen bekeken, eentje was niets de andere ook weer een bod gedaan 20k boven de vraagprijs omdat er best wat aan gedaan moest worden, ook niet geworden.
Werden we gister door de makelaar van het eerste huis gebeld of we nog belangstelling hadden want de verkoop was niet door gegaan. Hij gaf gelijk aan dat het bod wat destijds was geaccepteerd 30+K (ik verwacht zelf 35k) boven de vraagprijs was en dat de verkopers ons bod van +17.5K sowieso te weinig vonden.
We hebben nogmaals de foto's beken, folder doorgenomen etc, nadeel is dat je na 6-7 weken het 'gevoel' met het huis wel wat kwijt bent. Ik overweeg eerst maar eens +20k te bieden. De makelaar liet doorschemeren dat ze een bod van +25k wel zouden overwegen. Wij waren destijds het 4de hoogste bod, de 2 biedingen boven ons hadden inmiddels al wat anders gekocht.
Mijn idee, gaat overigens alleen om rolgordijnen, gewone gordijnen en een grote kledingkast in de slaapkamer, allemaal wel netjes en onze smaak). Gordijnen is imho een wassen neus want de verkoper heeft er weinig aan om die mee te nemen (ivm maatvoering).Side-Kick schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:54:
[...]
Dan zou ik inderdaad beginnen met 20k en ook direct aangeven dat dat inclusief (de eventueel) over te nemen zaken zijn. Anders krijg je daar later weer onderhandelingen over. Vaak zijn die zaken alleen maar voor het verruimen van de onderhandelingspositie van de verkoper.
Eventueel wil ik nog een bezichtiging voor komende maandag regelen.
Ander dingetje is de overdracht, deze mensen willen er in september al uit, was ook met de vorige voorlopige kopers afgesproken. Maar ik moet ook nog ons huis verkopen. We hebben al een makelaar en zijn de afgelopen weken flink aan het klussen en opruimen geweest. Maar dat gaat me toch minimaal 3-4 maand kosten. En ik wil niet maanden dubbele. Lasten betalen.
[ Voor 27% gewijzigd door Chaoss op 22-07-2021 15:01 ]
De basis is dat ik het niet fijn vind om naast een studentenhuis te wonen terwijl we er bewust voor gekozen hebben om in een wijk te wonen met veel jonge gezinnen en opgroeiende kinderen. En ja, van mijn andere buren weet ik het natuurlijk ook niet. En ja, van iedere buren kan je wel eens wat horen en natuurlijk weet je niet wat iedereen de hele dag uit voert. Hoeft natuurlijk ook niet, maar in een wijk met veel jonge gezinnen heb je zo ongeveer allemaal wel een beetje hetzelfde ritme en dat is met een studentenhuis naast je toch anders.jannus66 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:56:
[...]
Waar kun je dan wel wonen, vind jij studenten echt zo onbetrouwbaar met kinderen? Heb je dan misschien zelf een probleem?
En vind jij het normaal dat je van je buren wil weten wanneer ze thuis zijn en wat hun plannen zijn?
Ik probeer niks uit te lokken, ik probeer te achterhalen of ik verplicht ben dit te melden. En ik schaar dit niet onder burenruzie of stelselmatige overlast omdat ik niet wekelijks aan de deur sta of me in de positie voel melding te moeten maken bij de gemeente of politie want zo erg is het zeker niet. Neemt nog niet weg dat het geen nadeel is imo.naitsoezn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp oprecht niet welke discussie je hier nou probeert uit te lokken. Als het zo makkelijk op te vragen is, waarom zou je dan in godsnaam erover gaan liegen? En als er geen overlast is, dan heb je toch helemaal geen nadeel om gewoon eerlijk te zijn?Bij de verkoop van je woning moet je gewoon alle relevante informatie naar waarheid aanleveren, eventueel ga je in overleg met je makelaar als er twijfel is over relevantie, maar ik kan er gewoon echt niet bij waarom je zoiets verbogen zou willen proberen te houden....
Uiteraard.JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:59:
@Joster Dat kan je in een gewoon huis ook aantreffen, al zullen kopers wellicht iets minder vaak verhuizen dan studenten die een kamer huren. Als je pech hebt gaat de buurman op een gegeven moment B&Btje spelen of verhuren via AirBnB etc.
Met de volumeknop had ik het over met wat voor volume men lacht en praat. Niet dat wij de bank af of ons bed uit stuiteren van de muziek.Je spreekt jezelf (naar mijn gevoel) ook wel een beetje tegen. Eerst schrijf je "we horen wel eens wat" en daarna heb je het over dat de volumeknop altijd op standje 100 staat.
Neen, maar dat is in een studentenhuis met ieder een eigen leven en tevens een gezamenlijk leven imo toch net even anders. Iedere avond met lekker weer met 5 tot 10 mensen in de tuin zitten is hun goed recht. Produceren ze dan geluid wat buiten proportioneel is? Neen. Horen wij hen, ook als we binnen zijn? Ja. Is dit vervelend voor mijn dochter die schuin boven die tuin slaap? Ja. Komt het vaker voor dan bij de gezinnen in de buurt? Ja.Ik weet van mijn buren ook niet altijd wie er op welk moment thuis is en wat hun plannen zijn. Vertel jij wel aan je buren wat jouw plannen zijn
Mijn punt was echt: Wij vinden het vervelend dat het studentenhuis er is. De overlast is niet van dien aard dat het onder 'verplicht te melden' valt binnen de richtlijnen die ik daar van kan vinden. Ben ik verplicht het feit te melden dat het pand naast ons een kamerverhuurpand is?Het is wellicht wat anders als je gaat verbouwen of al is het maar drie keer in de muur boren; dat soort dingen vertel ik ook wel (en krijg ik ook te horen van hun). Maar er wonen ook mensen in de straat die met een bladblazer of hoge drukspuit aan de slag gaan, die vertellen dat ook niet van te voren.
Laat staan dat de gemeente doorgeeft als ze weer drie dagen met een grasmaaier, heggenschaar of veegwagen aan de slag gaan.
Anyway, zoals je het vertelt ben ik het wel met @naitsoezn eens: het klinkt juist wel alsof je vanwege de overlast weg gaat.
Maar goed, het is nu net of ik de enige hier ben die het vervelend vind om met een jong gezin direct naast een studentenhuis te wonen zonder dat ik perse vaak / veel overlast ervaar, vreemd

Als je zelf 20K overweegt en de makelaar laat doorschemeren dat 25K wel een kans zou maken.. Waarom bied je dan niet gewoon niet 25K? Met de kennis van nu laat ik geen huis meer lopen voor 5K...Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:50:
Wij zitten ook in een vreemde situatie, paar maanden terug besloten om toch naar een ander huis te zoeken. Ons huis zijn we na 15 jaar uitgegroeid (3 slaapkamers met schuine wanden). We willen graag een woning met 4 slaapkamers (waarvan 1 op zolder mag zijn) zodat we 1 kamer kunnen gebruiken als hobby/pc kamer.
Bij mijn eerdere woningen die ik heb verkocht vroeg óf mijn verkoopmakelaar het aangezien kopers het toch vragen met de bezichtigingen óf stond het op de vragenlijst die de verkoopmakelaar hanteert. Je kan natuurlijk ook melden dat er een vijftal jonge twintigers wonen, dan trekken de mogelijke kopers zelf de conclusieJoster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
[...]
Mijn punt was echt: Wij vinden het vervelend dat het studentenhuis er is. De overlast is niet van dien aard dat het onder 'verplicht te melden' valt binnen de richtlijnen die ik daar van kan vinden. Ben ik verplicht het feit te melden dat het pand naast ons een kamerverhuurpand is?
Niet alleen met een jong gezin, één van de redenen van de verkoop van mijn huidige appartement is dat er boven ons ook studenten wonen. Hele rustige, maar met een appartement uit 1952 weet je dat de geluidsisolatie nihiel is. Overigens gewoon besproken met de verkoopmakelaar en op de vragenlijst gezet, geen zin in gezeik achteraf.Maar goed, het is nu net of ik de enige hier ben die het vervelend vind om met een jonge gezin direct naast een studentenhuis te wonen zonder dat ik perse vaak / veel overlast ervaar, vreemd
(...)
Dat klopt. Als je het huis absoluut wil en geen risico wil lopen kun je die 25k doen. Andersom beredeneerd: willen de verkopers het risico lopen om de verkoop van hun huis mis te laten lopen op 5k, wanneer een eerdere verkoop al mis is gegaan. Voor die 5k kun je toch leuke dingen laten doen in je huis. Bieden is daarnaast ook een spel. Omhoog kan altijd nog, omlaag niet meer. Anders is 22,5 ook nog een optieColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Als je zelf 20K overweegt en de makelaar laat doorschemeren dat 25K wel een kans zou maken.. Waarom bied je dan niet gewoon niet 25K? Met de kennis van nu laat ik geen huis meer lopen voor 5K...
De verkoper weten ook dat hun woning ondertussen ook weer een paar procent is gestegen. Er zullen genoeg #fomo kopers zijn dus als ik werd teruggebeld had ik meteen hardop JA gezegd zodat ik die andere voor ben.Side-Kick schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:06:
[...]
Dat klopt. Als je het huis absoluut wil en geen risico wil lopen kun je die 25k doen. Andersom beredeneerd: willen de verkopers het risico lopen om de verkoop van hun huis mis te laten lopen op 5k, wanneer een eerdere verkoop al mis is gegaan. Voor die 5k kun je toch leuke dingen laten doen in je huis. Bieden is daarnaast ook een spel. Omhoog kan altijd nog, omlaag niet meer. Anders is 22,5 ook nog een optie
Jazeker, allemaal overwegingen. Maar het is natuurlijk verre van zeker dat er andere kapers op de kust zijn. Als de verkoopmakelaar aangeeft dat ze 25k ook willen overwegen dan heb ik altijd het idee dat daar nog wel een marge bovenop zit.ColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:09:
[...]
De verkoper weten ook dat hun woning ondertussen ook weer een paar procent is gestegen. Er zullen genoeg #fomo kopers zijn dus als ik werd teruggebeld had ik meteen hardop JA gezegd zodat ik die andere voor ben.
Of het nu muziek is of praten, het gaat om het geluid wat je hoort, lijkt mij.Joster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
Met de volumeknop had ik het over met wat voor volume men lacht en praat. Niet dat wij de bank af of ons bed uit stuiteren van de muziek.
Volgens mij hoef je niet te melden dat je naast een kamerverhuurpand woont. Maar als je blijkbaar toch veel geluidsoverlast heb is dat wel een punt waar je op moet letten.Mijn punt was echt: Wij vinden het vervelend dat het studentenhuis er is. De overlast is niet van dien aard dat het onder 'verplicht te melden' valt binnen de richtlijnen die ik daar van kan vinden. Ben ik verplicht het feit te melden dat het pand naast ons een kamerverhuurpand is?
Je hoeft ook niet te vertellen dat de buurman een Harley rijdt. Maar als hij ieder weekend om 02:00 samen met 3 maatjes van een toertocht terug komt en dan nog even de uitlaat lekker laat knallen dan is dat ook een ander verhaal.
Ik kan het vanaf hier natuurlijk niet beoordelen, maar je hebt er wel of geen last van. Je kan niet aan de ene kant vertellen dat je weg gaat vanwege de overlast, maar dat je er eigenlijk geen last van hebt en het daarom dus niet wil melden.
Als je er nauwelijks last van heb, wat maakt jou het dan uit wie er naast je woont?Maar goed, het is nu net of ik de enige hier ben die het vervelend vind om met een jonge gezin direct naast een studentenhuis te wonen zonder dat ik perse vaak / veel overlast ervaar, vreemd
Ik heb ook wel eens naast een buurman gewoond ie werkeloos was. Was tot midden in de nacht wakker en werd 's ochtends noot voor 11:45 gezien (en vaak veel later). Die had een heel ander ritme en dagbesteding dan ik. Had ik er last van? Nee. Ben ik voor hem verhuisd omdat zijn ritme anders was? Ook niet.
Ik heb ook wel eens naast mensen gewoond (nouja, eigenlijk was het 4 deuren verder) waarbij de buurvrouw op hakken dusdanig lawaai maakte dat alle huizen wisten wanneer zij op de galerij liep. Dat was wel irritant, maar niets aan te doen. Ook niet per se de reden dat ik verhuisd ben, maar ik miste haar zeker niet.
Wellicht vinden zij het ook niet leuk als zondagochtend om 6:45 Peppa Pig of Baby Shark wordt afgespeeld
Vraag het anders aan de verkoopmakelaar (pas nadat je zeker weet dat je met die in zee gaat) of je het raadzaam is om dit wel of niet te melden. Die kan wellicht beter inschatten of jij iemand bent die alles te hard vind of dat je juist lekker gemiddeld bent en iedereen de geluiden niet zo fijn vindt.
Vraag vooral nog een keer een bezichtiging aan. Weet jij veel wat er in die weken gebeurd is in en vooral ook rondom de woning. Als je het wil dan moet je daadkrachtig zijn, maar voorkom FOMO bij twijfel.Side-Kick schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:11:
[...]
Jazeker, allemaal overwegingen. Maar het is natuurlijk verre van zeker dat er andere kapers op de kust zijn. Als de verkoopmakelaar aangeeft dat ze 25k ook willen overwegen dan heb ik altijd het idee dat daar nog wel een marge bovenop zit.
ColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Als je zelf 20K overweegt en de makelaar laat doorschemeren dat 25K wel een kans zou maken.. Waarom bied je dan niet gewoon niet 25K? Met de kennis van nu laat ik geen huis meer lopen voor 5K...
Precies de verkopers voelen nu druk omdat ze in september al hun andere huis kopen. Ze hebben al veel tijd verloren door 6 weken op de hypotheek goedkeuring van de vorige voorlopige kopers te wachten.Side-Kick schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:11:
[...]
Jazeker, allemaal overwegingen. Maar het is natuurlijk verre van zeker dat er andere kapers op de kust zijn. Als de verkoopmakelaar aangeeft dat ze 25k ook willen overwegen dan heb ik altijd het idee dat daar nog wel een marge bovenop zit.
Heb nu 290k geboden met overdracht in oktober. Ik moet er ook rekeing mee houden dat ik extra hypotheek kosten krijg. Eigen huis binnen 3 maand verkopen lijkt me sterk, zeker nu in de vakantie periode (afspraak maken met de fotograaf, advertentie maken etc).
Helemaal mee eens maar 5K is in mijn ogen eerder geneuzel in de marge dan FOMO.colvano schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:15:
[...]
Vraag vooral nog een keer een bezichtiging aan. Weet jij veel wat er in die weken gebeurd is in en vooral ook rondom de woning. Als je het wil dan moet je daadkrachtig zijn, maar voorkom FOMO bij twijfel.
Uit ervaring weet ik dat je binnen 1,5 week vanaf opdracht op Funda kan staan.Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:21:
[...]
[...]
Precies de verkopers voelen nu druk omdat ze in september al hun andere huis kopen. Ze hebben al veel tijd verloren door 6 weken op de hypotheek goedkeuring van de vorige voorlopige kopers te wachten.
Heb nu 290k geboden met overdracht in oktober. Ik moet er ook rekeing mee houden dat ik extra hypotheek kosten krijg. Eigen huis binnen 3 maand verkopen lijkt me sterk, zeker nu in de vakantie periode (afspraak maken met de fotograaf, advertentie maken etc).
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Had je toen al foto's ed laten maken?Osxy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:22:
[...]
Uit ervaring weet ik dat je binnen 1,5 week vanaf opdracht op Funda kan staan.
Nee dat was in die 1,5 week. Fotograaf, meten kon 3 dagen na opdracht en 5 (werk)dagen daarna stond het op Funda. Je moet wel mazzel hebben met je makelaar natuurlijk dat ze dat kunnen regelen.
Hoho we hebben het over Friesland in dit geval is 5K toch 2% vd aankoopColeJ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:22:
[...]
Helemaal mee eens maar 5K is in mijn ogen eerder geneuzel in de marge dan FOMO.
Maar hoe ik heb gerekend het huis is mij niet meer dan X waard daar haal ik nog een groffe schatting van af wat er nog aan moet gebeuren. Gevoeld kwestie denk ik.
FOMO speelt bij ons nog niet omdat we nog maar 2x een bod hebben gedaan en het is niet dat we MOETEN verhuizen om een of andere reden.
Als je zorgt dat je alle documenten gereed hebt, moet na 2 weken op Funda wel lukken inderdaad. Dus verzamel vast documenten als aanslag waterschap, gemeentelijke belastingen e.d. Dan kan het snel gaan.
Maar denk vooral even goed na. Wil je dit huis omdat jullie het al wilden kopen, of wil je het omdat je het nu eventueel kan kopen. De eerste reden is de goede

Edit: Ik zie dit nog wel eens fout gaan. Maar spreek met je makelaar af dat je woning in de ochtend direct op Funda staat. Je hebt wel eens van de huizen die er pas om 20.00 uur in de avond opkomen, dat is niet handig voor iedereen met een 24uur filter.
[ Voor 19% gewijzigd door colvano op 22-07-2021 15:39 ]
Thnx voor de tips. Ik heb al een online inlog/portaal bij onze makelaar volgens mij heb ik al zoveel mogelijk documenten geupload. We wachten alleen nog op ons energie label (afspraak staat volgende week).colvano schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Als je zorgt dat je alle documenten gereed hebt, moet na 2 weken op Funda wel lukken inderdaad. Dus verzamel vast documenten als aanslag waterschap, gemeentelijke belastingen e.d. Dan kan het snel gaan.
Maar denk vooral even goed na. Wil je dit huis omdat jullie het al wilden kopen, of wil je het omdat je het nu eventueel kan kopen. De eerste reden is de goede
Wat het 2de punt betreft dat is een lastige. 15 jaar geleden konden we meerdere huizen vergelijken en kocht je diegene die het beste bij je paste. Die luxe is er nu niet... wat dat betreft heb ik last van FOMO wat betreft toekomstige huizen anderzijds realiseer ik me dat de prijzen doorstijgen en ik dus steeds minder huis kan kopen voor ons budget.
Dit huis voldoet aan de meeste eisen die we hebben.
Ik ben wat sceptisch als ik hoor dat degenen die boven jullie geboden hebben bod #2 en bod #3 nu al een woning gekocht hebben. In deze markt kan het voor iedere koper best wel even duren voordat het lukt.
Het heeft wel iets weg van een makelaar die wat spelletjes speelt misschien?
Goed bezig! Zo te horen weet je prima hoe het allemaal werkt en maken jullie een rationele beslissing. Succes ermee en hopelijk lukt het jullie!Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:43:
[...]
Thnx voor de tips. Ik heb al een online inlog/portaal bij onze makelaar volgens mij heb ik al zoveel mogelijk documenten geupload. We wachten alleen nog op ons energie label (afspraak staat volgende week).
Wat het 2de punt betreft dat is een lastige. 15 jaar geleden konden we meerdere huizen vergelijken en kocht je diegene die het beste bij je paste. Die luxe is er nu niet... wat dat betreft heb ik last van FOMO wat betreft toekomstige huizen anderzijds realiseer ik me dat de prijzen doorstijgen en ik dus steeds minder huis kan kopen voor ons budget.
Dit huis voldoet aan de meeste eisen die we hebben.
Tjah hoe ga je daar achter komen. Ik kan alleen maar de makelaar op zijn woord geloven #1 kreeg de hypotheek niet rond en #2 en #3 hadden inderdaad al wat gekocht...Requiem19 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:46:
@Chaoss Ik zou zelf ook wel benieuwd zijn waarom die eerste partij nu echt afgehaakt is en de biedingen boven jullie ook niets zijn geworden.
Ik ben wat sceptisch als ik hoor dat degenen die boven jullie geboden hebben bod #2 en bod #3 nu al een woning gekocht hebben. In deze markt kan het voor iedere koper best wel even duren voordat het lukt.
Het heeft wel iets weg van een makelaar die wat spelletjes speelt misschien?
Het is hier geen randstad, bij dit soort (jaren 70 hoekwoning) woningen worden 2 dagen aan bezichtigingen ingepland dus zo'n 20-24. De helft of iets minder zal vervolgens een bod doen.
Het is niet zo dat je hier tussen 40 andere biedingen zit zoals in de randstad.
Ik heb nog nooit een bestaand huis gekocht (maar ga wel verkopen), waarom moet je deze documenten als verkoper voor de makelaar/koper verzamelen?colvano schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Dit geeft de koper eventueel inzicht in kosten maar belangrijker is het voor de overdracht. De notaris verrekend deze kosten tussen de partijen.Alic3 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:55:
[...]
Ik heb nog nooit een bestaand huis gekocht (maar ga wel verkopen), waarom moet je deze documenten als verkoper voor de makelaar/koper verzamelen?
Is denk ik voor potentiele kopers, zodat zij kunnen zien wat ze ongeveer gaan betalen. Deze gegevens staan meestal ook in de vragenlijsten.Alic3 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:55:
[...]
Ik heb nog nooit een bestaand huis gekocht (maar ga wel verkopen), waarom moet je deze documenten als verkoper voor de makelaar/koper verzamelen?
Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe veel de huidige bewoners aan energie uitgeven. Hoe nuttig dit is weet ik niet, als zij elke dag 2 uur douchen schiet het verbruik natuurlijk omhoog.
Edit: Ah, punt hierboven klinkt logisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Voggy op 22-07-2021 16:00 ]
Hmm, voor 1 ga je toch denken aan probleem met de taxatie en te weinig eigen geld voor het overbieden.Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Tjah hoe ga je daar achter komen. Ik kan alleen maar de makelaar op zijn woord geloven #1 kreeg de hypotheek niet rond en #2 en #3 hadden inderdaad al wat gekocht...
Dan kan de makelaar daar beter eerlijk in zijn. Want dan gaan ze bij ons wellicht hetzelfde probleem krijgen. Ik teken nl alleen een voorlopig koopcontract o.v.v financiering.D-dark schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Hmm, voor 1 ga je toch denken aan probleem met de taxatie en te weinig eigen geld voor het overbieden.
Of het is zo simpel als dat de kopers zich gewoon niet (goed) hebben georiënteerd wat betreft de maximale hypotheek. Wij hebben al 2x een gesprek met onze hypotheek adviseur gehad dus we weten wat we kunnen lenen. Als het huis veel lager wordt getaxeerd dan kom ik daar ook liever achter voordat ik de hypotheek afsluit.
[ Voor 30% gewijzigd door Chaoss op 22-07-2021 16:23 ]
Lijkt mij een verstandige aanpak.Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Dan kan de makelaar daar beter eerlijk in zijn. Want dan gaan ze bij ons wellicht hetzelfde probleem krijgen. Ik teken nl alleen een voorlopig koopcontract o.v.v financiering.
Of het is zo simpel als dat de kopers zich gewoon niet (goed) hebben georiënteerd wat betreft de maximale hypotheek. Wij hebben al 2x een gesprek met onze hypotheek adviseur gehad dus we weten wat we kunnen lenen. Als het huis veel lager wordt getaxeerd dan kom ik daar ook liever achter voordat ik de hypotheek afsluit.
Als je je goed hebt voorbereid met gesprekken met de hypotheek adviseur en meteen al de papieren hebt aangeleverd dan kan het bijna niet mis gaan. Vooral als je niet aan de max gaat zitten van wat je kan lenen.
Maar dat is een goede vraag voor de verkoopmakelaar.
Heb een concept koopcontract gekregen waarin in verschillende artikelen eigenlijke alle problemen op mij geschoven worden. Ik heb geen voorbehoud van technische bouwkeuring mee laten nemen. Het is een rijtjeshuis uit 1961 wat in het afgelopen jaar helemaal gerenoveerd is. Verkoopmakelaar weigert mij nog een kans te geven om nog een technische bouwkeuring te laten doen.
Wat is handig?
https://www.eigenhuis.nl/...overeenkomst-eigen-huis#/
Wat stond er bij de advertentie / brochure qua tekst over gebreken / voorbehouden?
Geen keuring was achteraf misschien niet handig, maar kan wel meespelen bij het verkrijgen van het winnende bod.
De kans om een bouwtechnische keuring te laten doen is er altijd, maar dit is dan veelal veel later in het traject. Het is denk ik meer de vraag of je dit nog in het concept koopcontract kan laten opnemen als ontbindende voorwaarde met een bepaald bedrag aan extra kosten die er al dan niet uit voortvloeien. Als er helemaal niets over is afgesproken bij het uitbrengen van het bod dan acht ik de kans klein dat dit er nu nog bij gaat worden gezet.secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:42:
Vraagje;
Heb een concept koopcontract gekregen waarin in verschillende artikelen eigenlijke alle problemen op mij geschoven worden. Ik heb geen voorbehoud van technische bouwkeuring mee laten nemen. Het is een rijtjeshuis uit 1961 wat in het afgelopen jaar helemaal gerenoveerd is. Verkoopmakelaar weigert mij nog een kans te geven om nog een technische bouwkeuring te laten doen.
Wat is handig?
Je moet de afweging gaan maken of je bepaalde risico's wilt gaan lopen of niet. Zo niet dan is het een kwestie van de koop afzeggen. Het lijkt me in ieder geval verstandig om sites zoals de funderingsviewer te raadplegen. https://geocontent.rvo.nl/funderingsviewer_storymap/
Onderstaande document geeft wellicht ook wat ideeën. Dit zijn ook aardige punten om tijdens de bezichtiging in acht te nemen.
https://www.eigenhuis.nl/...-woningscan-1960-1980.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door Soru op 22-07-2021 20:01 ]
Je kan ook gewoon brutaal op een slimme manier vragen naar de (verwachte) taxatiewaarde. Sommige makelaars zijn zelfs bereid tot het delen van een taxatierapport als men die in handen heeft gekregen. Dan heb je enigszins een indicatie wat je kan verwachten, want het is zowel voor de verkopers maar ook voor de makelaar gewoon irritant om weer 6weken te moeten wachten op duidelijkheid.Chaoss schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:18:
Dan kan de makelaar daar beter eerlijk in zijn. Want dan gaan ze bij ons wellicht hetzelfde probleem krijgen. Ik teken nl alleen een voorlopig koopcontract o.v.v financiering.
Bedenk ook tot welke bedrag je eventueel wil afzien van de koop; Als je tot 20k niet wil afzien van de koop, zou ik mij daar niet zo druk om maken. Wil je bij 5k aan kosten er al vanaf zien is het een ander verhaal.secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:42:
Vraagje;
Wat is handig?
Je hebt toch een bod gedaan zonder voorbehoud bouwtechnische keuring? Dan kun je niet achteraf gaan piepen.secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:42:
Vraagje;
Wat is handig?
Het enige dat je kunt doen is deze laten uitvoeren als je er woont.
En met de gevolgen leven.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Snap ik, maar ik was niet in de veronderstelling dat er 5 verschillende artikelen in het koopcontract zouden staan die abnormaal zijn en eigenlijk alle problemen en verantwoordelijkheid bij mij neerleggen op het moment dat er in de toekomst ook maar iets mis is met de woning.CeesKees schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:23:
[...]
Je hebt toch een bod gedaan zonder voorbehoud bouwtechnische keuring? Dan kun je niet achteraf gaan piepen.
Het enige dat je kunt doen is deze laten uitvoeren als je er woont.
En met de gevolgen leven.
Het is een huis uit 1961, dus er zal altijd iets zijn.. Dan had je een bouwkundige keuring moeten doen. Ook als is het gerenoveerd, dan zal vast niet alles meegenomen zijn. Denk aan leidingen, afvoer, elektra..secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:36:
Bedankt voor bovenstaand advies.
[...]
Snap ik, maar ik was niet in de veronderstelling dat er 5 verschillende artikelen in het koopcontract zouden staan die abnormaal zijn en eigenlijk alle problemen en verantwoordelijkheid bij mij neerleggen op het moment dat er in de toekomst ook maar iets mis is met de woning.
Ook al heb ik mijn huis deels verbouwd, ik zal dan ook altijd ouderdomsclausule erin zitten met dat bouwjaar. Geen idee wat er in alle muren en onder de grond zit namelijk..
Het zou helpen als je die artikelen hier plaatst..secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:36:
[...]
Snap ik, maar ik was niet in de veronderstelling dat er 5 verschillende artikelen in het koopcontract zouden staan die abnormaal zijn en eigenlijk alle problemen en verantwoordelijkheid bij mij neerleggen op het moment dat er in de toekomst ook maar iets mis is met de woning.
Clausules als niet bewoning, asbest, ouderdom etc zijn redelijk gebruikelijk en betekent niet dat er asbest in zit en of per definitie achterstallig onderhoud.
Indien er zaken zijn achter gehouden (verborgen gebreken) kun je alsnog verhaal halen bij de verkoper.
Ben zelf geen jurist overigens. (Wel enige tijd geleden een gerenoveerd appartement gekocht en daar stond dat ook allemaal in).
[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2021 21:58 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ouderdomsclausule oid dus? Zeg gewoon dat je het er niet mee eens bent, ze deze moeten laten vallen tenzij je een keuring mag laten uitvoeren. En anders gewoon weglopen: bij een net gerenoveerd huis zullen ze juist precies weten waar de risico's zitten, die extra artikelen voorspellen dan niet veel goeds...secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:36:
[...]
"Koper is ermee bekend dat verkoper het verkochte nooit zelf feitelijk heeft gebruikt en dat verkoper derhalve koper niet kan informeren over eigenschappen respectievelijk gebreken aan het verkochte waarvan verkoper op de hoogte zou kunnen zijn geweest als hij het verkochte zelf feitelijk had gebruikt. In verband hiermee zijn partijen, in afwijking van artikel 6.3. van deze koopakte en artikel 7:17 lid 1 en 2 BW, overeengekomen dat dergelijke eigenschappen respectievelijk gebreken voor rekening en risico van koper komen en dat hier bij de vaststelling van de koopsom rekening mee is gehouden. Koper vrijwaart verkoper voor alle eventuele aanspraken van derden."Sport_Life schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:51:
[...]
Het zou helpen als je die artikelen hier plaatst..
Clausules als niet bewoning, asbest, ouderdom etc zijn redelijk gebruikelijk en betekent niet dat er asbest in zit en of per definitie achterstallig onderhoud.
Indien er zaken zijn achter gehouden (verborgen gebreken) kun je alsnog verhaal halen bij de verkoper.
Ben zelf geen jurist overigens. (Wel enige tijd geleden een gerenoveerd appartement gekocht en daar stond dat ook allemaal in).
"Het is koper bekend dat ondanks latere verbouwingen en renovaties het verkochte meer dan 60 jaren oud is, wat betekent dat de eisen die aan de (bouw)kwaliteit gesteld mogen worden lager liggen dan bij nieuwe woningen. Tenzij de verkoper de kwaliteit ervan gegarandeerd heeft, staat hij niet in voor de staat van o.a. de vloeren, de leidingen van elektriciteit, water en gas, de riolering en de afwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht. In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte komen (het normaal gebruik belemmerende) gebreken die het gevolg zijn van de ouderdom van de woning, voor het risico van de koper."
"Gezien het bouwjaar van de woning is het mogelijk dat in de woning asbesthoudende materialen zijn verwerkt. Koper is ermee bekend dat bij de eventuele verwijdering hiervan speciale maatregelen moeten worden genomen."
Ik denk dat dit een beetje de punten zijn. Als dit verder vrij normaal is dan moet ik misschien mezelf eroverheen zetten. Probeer nog wel voordat de koop hele rond is in ieder geval een inspectie te doen.
En de 2e clausule lijkt voort te komen uit de eerste clausule. Dat de huidige verkoper er niet gewoond heeft.
Zijn het toevallig de erfgenamen van de vorige eigenaar?
Nee het is echt een partij die het heeft opgekocht voor 260k om het vervolgens compleet te renoveren en weer te verkopen voor meer geld.Rmg schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:53:
De asbest clausule is imo vrij normaal voor die leeftijd. Behalve een "x is verdacht, het zou asbest kunnen zijn" ga je ook niet krijgen als je een bouwkundige keuring doet.
En de 2e clausule lijkt voort te komen uit de eerste clausule. Dat de huidige verkoper er niet gewoond heeft.
Zijn het toevallig de erfgenamen van de vorige eigenaar?
Komen voor zover ik weet allen uit de standaard (NVM?) contracten.
Heb het modelcontract er net naast gelegd en daar stonden deze artikelen niet in. Nu zijn deze natuurlijk niet van toepassing op elke situatie en wel op die van mij, dus in dat opzicht ook niet gek.Terpen Tijn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:57:
Gebruikelijke clausules. Niet-zelf-bewoning komt natuurlijk voor bij erfgenamen, maar technisch gezien geldt die omstandigheid ook voor de flipper.
Pfff dat is wel lastig dan, ik zou een lijst vragen van zaken die zijn aangepakt/gerenoveerd.secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:54:
[...]
Nee het is echt een partij die het heeft opgekocht voor 260k om het vervolgens compleet te renoveren en weer te verkopen voor meer geld.
Maar ik kan me goed voorstellen dat deze clausules op een Funda flip geen vertrouwen wekken.
Ik zou heel voorzichtig zijn als het een gerenoveerd pand is. Het zijn wel hele specifieke zaken die benoemd worden en die allemaal erg eenvoudig te verbergen zijn maar in de toekomst kunnen opspelen. Achter de plafonds oude elektra, optrekkend vocht verborgen achter een nieuwe laag stuc, asbesthoudende ondervloer weggewerkt met een nieuw vloertje, etc. Ik kan niet adviseren wat je zou moeten doen, maar denk er vooral goed over na.secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:45:
[...]
"Koper is ermee bekend dat verkoper het verkochte nooit zelf feitelijk heeft gebruikt en dat verkoper derhalve koper niet kan informeren over eigenschappen respectievelijk gebreken aan het verkochte waarvan verkoper op de hoogte zou kunnen zijn geweest als hij het verkochte zelf feitelijk had gebruikt. In verband hiermee zijn partijen, in afwijking van artikel 6.3. van deze koopakte en artikel 7:17 lid 1 en 2 BW, overeengekomen dat dergelijke eigenschappen respectievelijk gebreken voor rekening en risico van koper komen en dat hier bij de vaststelling van de koopsom rekening mee is gehouden. Koper vrijwaart verkoper voor alle eventuele aanspraken van derden."
"Het is koper bekend dat ondanks latere verbouwingen en renovaties het verkochte meer dan 60 jaren oud is, wat betekent dat de eisen die aan de (bouw)kwaliteit gesteld mogen worden lager liggen dan bij nieuwe woningen. Tenzij de verkoper de kwaliteit ervan gegarandeerd heeft, staat hij niet in voor de staat van o.a. de vloeren, de leidingen van elektriciteit, water en gas, de riolering en de afwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht. In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte komen (het normaal gebruik belemmerende) gebreken die het gevolg zijn van de ouderdom van de woning, voor het risico van de koper."
"Gezien het bouwjaar van de woning is het mogelijk dat in de woning asbesthoudende materialen zijn verwerkt. Koper is ermee bekend dat bij de eventuele verwijdering hiervan speciale maatregelen moeten worden genomen."
Ik denk dat dit een beetje de punten zijn. Als dit verder vrij normaal is dan moet ik misschien mezelf eroverheen zetten. Probeer nog wel voordat de koop hele rond is in ieder geval een inspectie te doen.
De niet bewoning zie je vooral bij erfenissen. Een renovatie maakt toch juist bijna alles inzichtelijk van een woning?!
Edit: ik ben zelf een oude woning aan het renoveren (1930). Oude slechte afvoeren, elektra in metalen buizen, rieten plafonds etc. Ik ga er zelf wonen en pak het allemaal aan. Maar bij een flip kost dat natuurlijk geld. Je ziet heel vaak dat dergelijke zaken makkelijk achter een cosmetische laag worden verborgen.
[ Voor 6% gewijzigd door colvano op 22-07-2021 23:18 ]
Ik snap de moeite met dit onderdeel. Een flipper heeft dat huis zeer recentelijk nog overgenomen van waarschijnlijk verkopers die er wel hebben gewoond en dus gebreken hebben moeten delen. Misschien is het nog interessant om de vorige gebreken op te vragen en deze met de verkoper door te nemen?secretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:45:
[...]
"Koper is ermee bekend dat verkoper het verkochte nooit zelf feitelijk heeft gebruikt en dat verkoper derhalve koper niet kan informeren over eigenschappen respectievelijk gebreken aan het verkochte waarvan verkoper op de hoogte zou kunnen zijn geweest als hij het verkochte zelf feitelijk had gebruikt.
Vanuit persoonlijk oogpunt vind ik dit beroep eigenlijk onacceptabel in de context van flippers. Dat staat natuurlijk los van wat gangbaar is. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat deze verkoper nooit heel meegaand zal zijn met ontbinding / prijsaanpassing op basis van een bouwtechnische keuring. Als dat noodzakelijk is om met een goed gevoel de koop aan te gaan dan is annuleren de volgende zet.
[ Voor 22% gewijzigd door Soru op 22-07-2021 23:26 ]
Tenzij de verkoper de kwaliteit ervan gegarandeerd heeft, staat hij niet in voor de staat van o.a. de vloeren, de leidingen van elektriciteit, water en gas, de riolering en de afwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht.Terpen Tijn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:57:
Gebruikelijke clausules. Niet-zelf-bewoning komt natuurlijk voor bij erfgenamen, maar technisch gezien geldt die omstandigheid ook voor de flipper.
Ik vind dat wel erg specifiek voor een gerenoveerd pand. Hoe kan je na een renovatie zelfs afstand willen nemen van de kwaliteit van de gasleiding?
Ik zie weinig staan dat niet passend is. Kwestie is vooral: wil je een geflipt huis kopen met bijbehorende risico's? Het kan goed gaan, maar ook niet. Welk risico wil je nemen? En weeg het af tegen de risico's die je bij een volgend huis zal lopen. Is dit dan significant meer (dan moet je het volgende niet van een flipper kopen), of niet?
Overigens helemaal terecht dat de verkoopmakelaar geen technische keuring meer toestaat. Als in: je hebt geen voorbehoud bij je bod opgenomen, dan kun je het niet nu alsnog proberen er bij in te fietsen. Al helemaal niet als het 'toevallig' binnen de 48u van je ontbinding voorlopige koopovereenkomst zou vallen. Maar ook daarna kan het een prikkel zijn om andere ontbindende voorwaarden alsnog 'in te zetten'.
Wij hebben ons eerst georiënteerd op een plek waar we wilden wonen en vervolgens aangemeld bij de koophoek/weggeefhoek van die plaats. Beheerder gevraagd of we een oproep mochten plaatsen. Bericht geplaats met de vraag of iemand binnenkort nog zijn of haar huis te koop zou aanbieden. Na 4 dagen een PB, op de koffie geweest, precies wat we zochten, bod gedaan, tegenbod geaccepteerd. Eigen huis in de verkoop gedaan en de rest is geschiedenis. Was binnen 6 weken rond. Je moet je eigen geluk een beetje creëren op deze markt. Zodra een huis op Funda staat/gaat komen ben je al bijna te laat. Je moet dit echt voor zijn.
2de tip: maak een Instagram account aan en volg alle makelaars in je regio ( of de regio waar je wilt wonen) Ze plaatsen vaak 1 of 2 dagen voordat een huis op Funda komt al een teaser. Je kunt dan al bellen dat je wilt bezichtigen. Tegenwoordig mag je al blij zijn als je één van de 20 kijkers mag zijn.
Kan me voorstellen dat er hier ook een hoop anti Facebook en Instagram mensen te vinden zijn ( ben zelf ook geen fan) maar je moet je wel als je een beetje kans wilt maken.
Je kunt het ook anders aanpakken: beste makelaar, als ik geen bouwkundige keuring mag doen, maak ik gebruik van mijn recht de koop binnen 48 uur te ontbinden. Is niet heel netjes en je moet bereid zijn dan ook echt weg te lopen. Deze route vind ik niet chique.
Ik zou een bouwtechnische keuring na afloop van de termijn laten doen en als er echt grote problemen uitkomen, die alsnog opbrengen.
Ik vind de niet-bewoners clausule namelijk enigszins misplaatst in dit geval. Als de woning grondig gerenoveerd is, dan weet je van een heleboel zaken echt wel of het goed zit of niet. Als je daar dan geen verantwoordelijkheid voor wilt nemen, tja. Dat geeft mij weinig vertrouwen in de kwaliteit van de renovatie en dus in de prijs.
Net zoals eventuele voorbehouden van de koper bij het bod vermeld moeten worden, vind ik ook dat de verkoper dit soort clausules vooraf moet vermelden en niet opeens in het voorlopig koopcontract ten tonele moet voeren.
Vaak zie ik het in de Funda advertentie staan als er dergelijke clausules van toepassing zijn. Was dat hier niet het geval? Ook niet in de brochure, vragenlijst of elders vermeld? In dat geval hoef je ze niet te accepteren en kun je vind ik prima de discussie aangaan:
Ofwel jij mag de keuring doen binnen de termijn en de clausules blijven intact, ofwel jij mag geen keuring doen binnen de termijn en de clausules gaan eruit. Lijkt mij een faire oplossing.
Zijn het niet geworden. Hoogste bieder heeft er €120.000 k overheen geboden volgens onze aankoopmakelaar. Ik kan dit gewoon echt niet geloven in een gat als Valthermond!!
Kan iemand mij vertellend of het nog wel zin heeft om een huis te zoeken als je niet 100k wilt overbieden? Bedoel als het in zo'n gat al zo gaat waar vind je in hemelsnaam dan nog een huis waar je wel kans maakt.
We hebben het er al langer over om te emigreren naar Noorwegen. Dit begint wel erg interessant te worden 😂
120K overbieden kan heel redelijk zijn als de vraagprijs gewoon erg laag was. Voor andere huizen is 10K extra al te veel. Het bedrag dat je ongeveer "moet" overbieden staat nooit vast maar kun je wel gokken door naar transacties van vergelijkbare huizen te kijken.vangoghnl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:58:
Kan iemand mij vertellend of het nog wel zin heeft om een huis te zoeken als je niet 100k wilt overbieden?
[ Voor 43% gewijzigd door W1LL3M op 23-07-2021 00:09 ]
Ben ik het mee eens. Maar €370.000 betalen voor een huis met een WOZ waarde van 160.000 in 2020 vind ik wel erg gortig.W1LL3M schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:08:
[...]
120K overbieden kan heel redelijk zijn als de vraagprijs gewoon erg laag was. Voor andere huizen is 10K extra al te veel. Het bedrag dat je ongeveer "moet" overbieden staat nooit vast maar kun je wel gokken door naar transacties van vergelijkbare huizen te kijken.
Vergelijken op basis van WOZ is helaas ook zo'n dooddoener, die varieert ook ergens tussen de 40 en 100% van de echte waarde, zeker na de laatste jaren. Kijk naar vergelijkbare woningen en de transactieprijzen, liefst het gemiddelde van een stuk of 5.vangoghnl schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:13:
[...]
Ben ik het mee eens. Maar €370.000 betalen voor een huis met een WOZ waarde van 160.000 in 2020 vind ik wel erg gortig.
Dat is ook meteen de meerwaarde van een goede aankoopmakelaar, die kan dat soort informatie voor je regelen zodat je een goed bod kunt doen. En ja dan zul je er toch nog heel vaak naast grijpen in deze markt...
Ik las een item op www.NU.nl waar deze partij werd aangehaald. Er wordt zeer weinig gecommuniceerd over de kosten. Het lijkt alsof ze het ei van Columbus hebben in de huidige markt, maar het voelt eigenlijk meer onder 1 hoedje spelen met makelaars. Ik krijg in de loop van de maand een makelaar over de vloer die een "verkoopgesprek" met me gaat voeren en een vrijblijvende waardebepaling van onze woning. Op een of andere manier verwacht is dat de aangeboden dienst me meer dan €5000 euro gaat kosten.
Renoveren betekent juist wél dat je zorgt dat je alle slechte leidingen en leidingen waarover je twijfelt omdat je ze niet kunt inspecteren saneert en opnieuw legt.Pannencouque schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:35:
Renoveren betekent niet dat je alle gasleidingen e.d. hebt gecheckt of vervangen.
Wat jij zegt is 'provisorisch het zichtwerk oplappen en dan ziet het er weer leuk uit'.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Heb 250k voor een huis van 160k woz betaald 4 jaar geleden. WOZ waardes zeggen niet zoveel meer. Onze WOZ is overigens wel al ruim verdubbeld sinds aankoop.vangoghnl schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:13:
Ben ik het mee eens. Maar €370.000 betalen voor een huis met een WOZ waarde van 160.000 in 2020 vind ik wel erg gortig.
Je zou er dan wat mij betreft ook in kunnen stikken (als ik verkoper was). Je doet een bod zonder voorwaarden, dan moet je dat niet later ineens alsnog willen veranderen en mij het mes op de keel zetten/chanteren om toch je voorwaarde er doorheen te drukken. Zo doe ik geen zaken.koksie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:50:
Als een makelaar een bouwtechnische keuring niet toestaat, dan kan het ook zijn dat er iets te verbergen is. Ik word daar altijd wat wantrouwend van. In dit geval zal het wel zijn om te voorkomen dat je alsnog binnen de wettelijke termijn de koop ontbindt als er tegenvallers uit de keuring komen. Ik kan me dat wel voorstellen, je had immers geen voorbehoud opgenomen en mede op basis daarvan is jouw bod gekozen.
Je kunt het ook anders aanpakken: beste makelaar, als ik geen bouwkundige keuring mag doen, maak ik gebruik van mijn recht de koop binnen 48 uur te ontbinden. Is niet heel netjes en je moet bereid zijn dan ook echt weg te lopen. Deze route vind ik niet chique.
Ik zou een bouwtechnische keuring na afloop van de termijn laten doen en als er echt grote problemen uitkomen, die alsnog opbrengen.
Dit is wat jij er van maakt.Ivow85 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:58:
[...]
Renoveren betekent juist wél dat je zorgt dat je alle slechte leidingen en leidingen waarover je twijfelt omdat je ze niet kunt inspecteren saneert en opnieuw legt.
Wat jij zegt is 'provisorisch het zichtwerk oplappen en dan ziet het er weer leuk uit'.
Van Dale zegt:
re·no·ve·ren (renoveerde, heeft gerenoveerd) 1(van een woning of wijk) ver- of hernieuwen; = verbeteren
Her-/vernieuwen/verbeteren dus. Daar hoeft niet alles bij te zitten. In interpretatie kan een hoop misgaan (en daar is de tekst ook op gebaseerd).
Ik zie niets raars voor een huis waar de verkoper niet in heeft gewoond. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er meteen mee akkoord moet gaan. Het wil ook niet zeggen dat het huis op instorten staatsecretdk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:45:
[...]
"Koper is ermee bekend dat verkoper het verkochte nooit zelf feitelijk heeft gebruikt en dat verkoper derhalve koper niet kan informeren over eigenschappen respectievelijk gebreken aan het verkochte waarvan verkoper op de hoogte zou kunnen zijn geweest als hij het verkochte zelf feitelijk had gebruikt. In verband hiermee zijn partijen, in afwijking van artikel 6.3. van deze koopakte en artikel 7:17 lid 1 en 2 BW, overeengekomen dat dergelijke eigenschappen respectievelijk gebreken voor rekening en risico van koper komen en dat hier bij de vaststelling van de koopsom rekening mee is gehouden. Koper vrijwaart verkoper voor alle eventuele aanspraken van derden."
Is er vooraf bij de koop iets gemeld over deze clausules? Meestal staat ouderdomsclausule wel vermeld op Funda bijvoorbeeld.
Bij welk bedrag aan directe kosten (uit de bouwkundige keuring) zou je de koop willen laten afketsen?
Maar andere vraag: Wat voor rechten denk je eigenlijk te hebben als deze clausules er niet in zouden staan? Ongeacht deze clausules heb je gewoon recht op een woning zonder gebreken die normaal gebruik in de weg staan (dat zinnetje is niet uit het contract gehaald neem ik aan....?
En nog een belangrijke overweging: In welke mate kun je het risico op een gebrek opvangen, financieel gezien? Moet je voor deze woning tot je financiele max gaan of is er nog ruimte om een tegenvaller van 10k / 20k op te vangen?
[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 23-07-2021 09:07 ]
Bij een renovatie hoeft inderdaad niet alles vernieuwd te worden. Delen waarvan je hebt vastgesteld dat ze goed zijn, kun je prima overslaan. Maar alle delen waarvan je er zelf niet achter staat of kunt staan dat deze nog makkelijk 'een rond' mee kunnen, moet je wel verbeteren/vernieuwen.Pannencouque schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:44:
[...]
Dit is wat jij er van maakt.
Van Dale zegt:
re·no·ve·ren (renoveerde, heeft gerenoveerd) 1(van een woning of wijk) ver- of hernieuwen; = verbeteren
Her-/vernieuwen/verbeteren dus. Daar hoeft niet alles bij te zitten. In interpretatie kan een hoop misgaan (en daar is de tekst ook op gebaseerd).
Wanneer je een aantal van zulke delen overslaat, dan verkoop je niet een 'volledig gerenoveerde woning' maar slechts een 'deels gerenoveerde woning' en ben je als verkoper verplicht om de klant daarover juist voor te lichten. De meeste 'geflipte' woningen worden geadverteerd als 'volledig gerenoveerd', dus dan is de ouderdomsclausule alleen nog van toepassing op zaken die je niet op redelijke wijze naar de huidige standaarden kunt brengen. Denk aan een houten verdiepingsvloer die gewoon in orde is, maar desondanks altijd gehoriger zal zijn en meer doorbuiging zal hebben dan een betonnen vloer.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Die lui geven alles een fris kleurtje, leggen een visgraat vloertje, nieuw keukentje, nieuw badkamertje, plaatsen wat inbouwspots en een semi-taatsdeur en klaar is flipper. Alles voor het oog, kost 20-30k en strijken vervolgens 50-100k winst op.
Vervangen van de gasleiding kost ze alleen maar geld en levert ze geen cent extra op. Sterker nog, ik zou verdomd goed letten op de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden want tijd/kwaliteit kost geld natuurlijk.
Melden dat het volledig gerenoveerd is en vervolgens een ouderdomsclausule en niet-bewonersclausule in de koopovereenkomst schuiven om elke aansprakelijkheid voor tekortkomingen in de kwaliteit van het pand uit te sluiten, dat zou niet moeten kunnen.
Overigens zijn er genoeg geflipte panden waar in elk geval de elektra wél is aangepakt. Dat kun je zien aan de nieuwe stopcontacten met randaarde die ineens op 'plinthoogte' zitten, in plaats van oude stopcontacten zonder randaarde op 1m10 - 1m50 hoog. Niet elke flip is hetzelfde en het zal ook afhangen van de prijsklasse van het pand.
In de huidige markt zou een wettelijke recht op het uitvoeren van een bouwkundige keuring binnen de 3 dagen bedenktijd voor bestaande bouw niet verkeerd zijn.
Zeker niet nu ze daar net een eigen vlag hebbenhansvk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Laat ze het daar (De Liemers) maar niet horen dat je het de Achterhoek noemt
Huisjesflipper huizen staan helemaal onder de lijst van voorkeur met aankopen.B-Real schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:40:
Een huizenflipper die een woning gaat "renoveren" gaat natuurlijk niet de elektra of gasleiding vervangen als dat voor het oog niet nodig is.
Die lui geven alles een fris kleurtje, leggen een visgraat vloertje, nieuw keukentje, nieuw badkamertje, plaatsen wat inbouwspots en een semi-taatsdeur en klaar is flipper. Alles voor het oog, kost 20-30k en strijken vervolgens 50-100k winst op.
Vervangen van de gasleiding kost ze alleen maar geld en levert ze geen cent extra op. Sterker nog, ik zou verdomd goed letten op de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden want tijd/kwaliteit kost geld natuurlijk.
Het ziet er leuk uit, maar je weet dat het zo snel als mogelijk is gedaan. Dus je mag alle muren weer los gaan trekken om je huis fatsoenlijk te isoleren(iets wat je maar beter kan doen voordat je er woont).
Ik heb veel "volledig gerenoveerde" jaren 30 woningen voorbij zien komen waarbij ze niets aan isolatie hadden gedaan. Nou, succes.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Bij zo'n oud pand weet je dat het onderhoud veel duurder is dan bij een moderne woning, evenals het gasverbruik. Isolatie of hr++ glas kan/mag ook niet altijd (beschermd stadsgezicht).
Op dit forum worden alle flippers gezien als snel winst maken over de rug van anderen, wil even aangeven dat dat niet altijd zo hoeft te zijn
Het risico dat er oude leidingen aanwezig zijn is natuurlijk net zo groot als bij een niet gerenoveerde oude woning.
Moet wel zeggen dat er flippers en flippers zijn, wij hadden (achteraf gezien) een goede aannemer die ook alle leidingen had vervangen en goede materialen had gebruikt (geen bouwmarkt kwaliteit). Blijft dus wel oppassen.
[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2021 09:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het project + keuze huren of kopen
Aan het einde van het jaar wordt in mijn omgeving een start gemaakt aan het bouwen van een nieuwe wijk die zal bestaan uit ruim 100 sociale huurwoningen en nog een onbekend aantal koopappartementen (in een aantal gebouwen van maximaal 5-6 hoog). Waarschijnlijk worden dit driekamerappartementen die gasloos worden en waar enkele zonnepanelen op het dak staan.
Ik had m'n oog eerst op een sociale huurwoning, aangezien de kale huurprijs op dit moment maximaal €752,33 is. Aan de andere kant is het geld wat je hiervoor betaalt uiteindelijk ook weg. Je bouwt geen vermogen op met je huis. M'n ouders hadden over dat kopen mogelijk ook een optie is (zij huren zelf, dus ze weten hier niet al te veel over).
In de afgelopen dagen heb ik geprobeerd wat informatie in te winnen over het kopen van een woning. Ik kwam hier in de knoop terecht en ik hoop dat jullie me hier wat informatie over kunnen geven. Ik heb op dit moment een bepaald bedrag op mijn rekening staan wat uiteraard niet genoeg zal zijn voor een koopwoning. Met een hypotheek kan ik een maximaal bedrag lenen, maar ik denk dat dit in combinatie met eigen geld dit nog steeds niet voldoende is. Op internet ben ik hier meer informatie over gaan zoeken, of het met deze situatie wel mogelijk is om een woning te gaan kopen.
Ik ben hier niet echt op één antwoord uitgekomen. Ik heb van iemand te horen gekregen dat het kopen in zo'n situatie niet mogelijk is. Op andere websites heb ik gelezen dat het in deze situatie niet onmogelijk is om een woning te gaan kopen. Kan iemand mij hier iets meer informatie over geven?
De bouw moet nog beginnen, maar ongeveer hoe ver van tevoren zou je je normaal kunnen inschrijven?
Ik ben voor nu voorlopig informatie aan het zoeken op internet. Wanneer het dichterbij komt wil ik dit doen bij de bank.
Mijn huidige situatie
Ik heb tot enkele jaren geleden een opleiding gevolgd en ben sinds september 2019 aan het werk. Op dit moment woon ik nog thuis, waardoor ik heb lage kosten heb en ik kan doorsparen voor de toekomst. Omdat ik nog niet al te lang werk heb ik nog niet heel veel kunnen sparen. Ik ben alleenstaand, waardoor ik alle kosten zal moeten gaan betalen.
In mijn gemeente is er op dit moment een mogelijkheid voor starters om een bepaald bedrag te lenen. Dit is op dit moment maximaal €30.000 en geldt tot een leeftijd van 30 jaar, waar ik bijna tegenaan zit. Deze voorwaarden worden mogelijk in de toekomst aangepast naar maximaal €40.000 en de leeftijdsgrens wordt losgelaten.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Invoeren bij een calculator wat je mag lenen, tel daar je eigen geld en eventuele starterslening bij op. Kijk vervolgens wat je kwijt bent aan de koop, trek dat bedrag eraf inclusief eventuele kosten aan inboedel. Dan weet je voor welk bedrag je een woning kunt aanschaffen.RobinNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:35:
Hallo allemaal, ik ben compleet nieuw in de woningmarkt en aangezien ik ook een leeftijd bereik om uit huis te gaan ben ik langzaam begonnen het het inwinnen van informatie over het huren of kopen van een woning. In de afgelopen weken heb ik m'n ogen laten vallen op een project wat nog gebouwd moet gaan worden. Het is uiteraard nog niet zeker of dit iets gaat worden voor mij (ligt onder andere ook aan de prijs, of ik kans maak en of het een leuke woning is), maar ik vond het wel handig om meer te weten te komen over de woningmarkt.
Aan het einde van het jaar wordt in mijn omgeving een start gemaakt aan het bouwen van een nieuwe wijk die zal bestaan uit ruim 100 sociale huurwoningen en nog een onbekend aantal koopappartementen (in een aantal gebouwen van maximaal 5-6 hoog). Waarschijnlijk worden dit driekamerappartementen die gasloos worden en waar enkele zonnepanelen op het dak staan.
Ik had m'n oog eerst op een sociale huurwoning, aangezien de kale huurprijs op dit moment maximaal €752,33 is. Aan de andere kant is het geld wat je hiervoor betaalt uiteindelijk ook weg. Je bouwt geen vermogen op met je huis. M'n ouders hadden over dat kopen mogelijk ook een optie is (zij huren zelf, dus ze weten hier niet al te veel over).
In de afgelopen dagen heb ik geprobeerd wat informatie in te winnen over het kopen van een woning. Ik kwam hier in de knoop terecht en ik hoop dat jullie me hier wat informatie over kunnen geven. Ik heb op dit moment een bepaald bedrag op mijn rekening staan wat uiteraard niet genoeg zal zijn voor een koopwoning. Met een hypotheek kan ik een maximaal bedrag lenen, maar ik denk dat dit in combinatie met eigen geld dit nog steeds niet voldoende is. Op internet ben ik hier meer informatie over gaan zoeken, of het met deze situatie wel mogelijk is om een woning te gaan kopen.
Ik ben hier niet echt op één antwoord uitgekomen. Ik heb van iemand te horen gekregen dat het kopen in zo'n situatie niet mogelijk is. Op andere websites heb ik gelezen dat het in deze situatie niet onmogelijk is om een woning te gaan kopen. Kan iemand mij hier iets meer informatie over geven?
De bouw moet nog beginnen, maar ongeveer hoe ver van tevoren zou je je normaal kunnen inschrijven?
Ik ben voor nu voorlopig informatie aan het zoeken op internet. Wanneer het dichterbij komt wil ik dit doen bij de bank.
Mijn huidige situatie
Ik heb tot enkele jaren geleden een opleiding gevolgd en ben sinds september 2019 aan het werk. Op dit moment woon ik nog thuis, waardoor ik heb lage kosten heb en ik kan doorsparen voor de toekomst. Omdat ik nog niet al te lang werk heb ik nog niet heel veel kunnen sparen. Ik ben alleenstaand, waardoor ik alle kosten zal moeten gaan betalen.
In mijn gemeente is er op dit moment een mogelijkheid voor starters om een bepaald bedrag te lenen. Dit is op dit moment maximaal €30.000 en geldt tot een leeftijd van 30 jaar, waar ik bijna tegenaan zit. Deze voorwaarden worden mogelijk in de toekomst aangepast naar maximaal €40.000 en de leeftijdsgrens wordt losgelaten.
Verder, vaak loont het om je financiële situatie uitgewerkt te hebben bij een inschrijving voor een nieuwbouwproject. Je krijgt dan voorrang mits je aan de voorwaarde voldoet natuurlijk.
Denk ook goed na over het bedrag dat je p/m kwijt gaat zijn. In het geval van een max hypotheek + starterslening is dat denk ik niet heel tof..
Het bedrag per maand is voor mij ook wel belangrijk. Als het allemaal net iets te veel is, is huren ook nog een optie natuurlijk. Ik wil me de komende tijd gewoon wat beter hierin verdiepen. Gelukkig duurt het nog een tijdje voor alles gaat beginnenAmbianz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 01:24:
[...]
Invoeren bij een calculator wat je mag lenen, tel daar je eigen geld en eventuele starterslening bij op. Kijk vervolgens wat je kwijt bent aan de koop, trek dat bedrag eraf inclusief eventuele kosten aan inboedel. Dan weet je voor welk bedrag je een woning kunt aanschaffen.
Verder, vaak loont het om je financiële situatie uitgewerkt te hebben bij een inschrijving voor een nieuwbouwproject. Je krijgt dan voorrang mits je aan de voorwaarde voldoet natuurlijk.
Denk ook goed na over het bedrag dat je p/m kwijt gaat zijn. In het geval van een max hypotheek + starterslening is dat denk ik niet heel tof..
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Stuccen wil je ook pas enige tijd na de oplevering doen (6-12 maanden) zodat het huis kan setten en je niet direct een aardige kans op scheurvorming hebt. Ook speelt de schaarste van bouwmaterialen en grondstoffen tegenwoordig een rol.
Besef ook dat de kosten voor de koop niet vanuit de hypotheek mee gefinancierd worden. Dus ook bij een k.k. overdracht zit je snel tegen de 10-14k los te financieren kosten (spaargeld) voor de hypotheekadviseur, notaris en eventueel de overdrachtsbelasting.
Ik ken je financiele situatie en het specifieke nieuwbouwcomplex natuurlijk niet, maar ik acht de kans groot dat wanneer je in aanmerking komt voor de sociale huurwoning, je niet genoeg zult verdienen om in datzelfde complex een koopwoning te kopen....
Vul gewoon een calculator in om te kijken wat je maximale hypotheek kan zijn. Hier kan in de praktijk nog een klein beetje van afgeweken worden door details, maar in grove lijnen is dat het, en samen met je spaargeld is dat het uiterste budget waar je voor kunt kijken naar een koopwoning (waarbij je natuurlijk wel moet bedenken dat elke euro die je gebruikt voor de aanschaf van een woning niet ook nog gebruikt kan worden voor inboedel en aankleding van die woning).
Dit, aangezien @RobinNL aangeeft nog niet veel te kunnen hebben sparen zal dit niet in de tonnen lopen. Als alleen verdiende starter met recht op een sociale huurwoning kan je deze optie helaas wel uit je hoofd zetten. Loop een keer langs een hypotheek adviseur voor een goede berekening en uitleg van deze vragen. Heb je het gelijk helder (voor de toekomst). Intake gesprek is toch gratis en dan heb je in ieder geval je limiet helder.naitsoezn schreef op zondag 25 juli 2021 @ 07:36:
[...]
Ik ken je financiele situatie en het specifieke nieuwbouwcomplex natuurlijk niet, maar ik acht de kans groot dat wanneer je in aanmerking komt voor de sociale huurwoning, je niet genoeg zult verdienen om in datzelfde complex een koopwoning te kopen....
Vul gewoon een calculator in om te kijken wat je maximale hypotheek kan zijn. Hier kan in de praktijk nog een klein beetje van afgeweken worden door details, maar in grove lijnen is dat het, en samen met je spaargeld is dat het uiterste budget waar je voor kunt kijken naar een koopwoning (waarbij je natuurlijk wel moet bedenken dat elke euro die je gebruikt voor de aanschaf van een woning niet ook nog gebruikt kan worden voor inboedel en aankleding van die woning).
Default blanke hetero
Zonder concrete cijfers en meer informatie is er weinig over glte zeggen.RobinNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:35:
Huizenprijzen & startersleningen zijn allemaal regio specifiek..
Daarnaast zijn er in sommige regio's ook nog opties als "slimmer kopen"
[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 25-07-2021 08:28 ]
Een woningcorporatie kijkt wat je het afgelopen jaar verdiende (belastingaangifte), een bank kijkt wat je nu verdient. Soms, als je een flinke stap in inkomen maakt, kun je voor beide in aanmerking komen.naitsoezn schreef op zondag 25 juli 2021 @ 07:36:
[...]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Daar kijken hypotheek verstrekkers natuurlijk juist naar. Dus ook de online calculators. Die zeggen niet dat je bedrag X kunt lenen als uit je inkomsten gegevens blijkt dat dat precies je netto loon isRobinNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 01:40:
[...]
Het bedrag per maand is voor mij ook wel belangrijk. Als het allemaal net iets te veel is, is huren ook nog een optie natuurlijk. Ik wil me de komende tijd gewoon wat beter hierin verdiepen. Gelukkig duurt het nog een tijdje voor alles gaat beginnen
Exact expert nodig?
Als er een verschil (soms tot 6%) in woonoppervlak is tussen Funda en Transfirm.nl, dan is Transfirm meer vertrouwbaar toch ?
Bvb hier https://www.transfirm.nl/...lft/van-miereveltlaan/3-C zien wij 156 m2 wonen, maar hier https://www.funda.nl/koop...14-van-miereveltlaan-3-c/ zien wij 165 m2 wonen
Ja, ik heb hier alles geleerd https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferteJanHenk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:47:
[...]
Nieuwbouw is wel wat anders dan bestaande bouw.
Bij nieuwbouw wordt de grond gepasseerd en op dat moment heb je een hypotheek. Ondanks dat de bouw nog bezig is, een deel van de hypotheek zal dan in een bouwdepot worden geparkeerd.
Kortom, je moet die termijnen van 8 maand bij bestaande bouw vergelijken met het aantal maanden dat het duurt tot de grond wordt gepasseerd (bij nieuwbouw) en niet tot het moment dat de oplevering is.
Sommige hypotheekoffertes kennen een geldigheid van 12 maanden, al dan niet tegen kosten voor verlenging ("bereidstellingsprovisie"). Meer dan 12 maanden ben ik niet tegengekomen. 8 maand is op zich geen probleem, maar je kunt niet overal terecht.
Edit: wat hierboven ook is gezegd dus.
Verschillende banken hebben verschillende Geldigheid offerte en Verlengingstermijn, ook verschillende kosten kwa "bereidstellingsprovisie" of annuleren.
Ik moet nog lezen wat hier "annuleren" betekent.
De funda waarde is op basis van metingen gedaan voor de verkoop, transfirm lijkt op basis van kadaster data. Kadaster kan achter lopen vanwege verbouwingen etc.noucmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:38:
Allen,
Als er een verschil (soms tot 6%) in woonoppervlak is tussen Funda en Transfirm.nl, dan is Transfirm meer vertrouwbaar toch ?
Bvb hier https://www.transfirm.nl/...lft/van-miereveltlaan/3-C zien wij 156 m2 wonen, maar hier https://www.funda.nl/koop...14-van-miereveltlaan-3-c/ zien wij 165 m2 wonen
In principe zou de Funda waarde de juiste moeten zijn.
Ik zou ook uitgaan van wat de verkoper aangeeft. Kadaster registreert geen woonoppervlakte.Osxy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:44:
[...]
De funda waarde is op basis van metingen gedaan voor de verkoop, transfirm lijkt op basis van kadaster data. Kadaster kan achter lopen vanwege verbouwingen etc.
Ik heb 2 keer gezien dat het verschil tot 6% bestaat hoewel er geen verbouwingen waren.Osxy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:44:
[...]
De funda waarde is op basis van metingen gedaan voor de verkoop, transfirm lijkt op basis van kadaster data. Kadaster kan achter lopen vanwege verbouwingen etc.
Een keer zei mijn aankoopmakelaar: "ik weet niet waar hebben ze (verkoopmakelaar) dit extra 6% hebben gevonden".
Maar volgends mijn geheugen, zei hij ook eens: "er is recent een nieuwere manier van meten van woonoppervlak vanuit NVM" <--- Misschien is dit de reden ?
De vraag is niet welke website meer betrouwbaar is, maar welke bron meer betrouwbaar is. Een goede makelaar kan je een meetrapport overhandigen waarin ook staat volgens welke meetinstructie of norm gemeten is.noucmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:54:
[...]
Ik heb 2 keer gezien dat het verschil tot 6% bestaat hoewel er geen verbouwingen waren.
Een keer zei mijn aankoopmakelaar: "ik weet niet waar hebben ze (verkoopmakelaar) dit extra 6% hebben gevonden".
Maar volgends mijn geheugen, zei hij ook eens: "er is recent een nieuwere manier van meten van woonoppervlak vanuit NVM" <--- Misschien is dit de reden ?
Heeft hij het nagemeten dan?Ik heb 2 keer gezien dat het verschil tot 6% bestaat hoewel er geen verbouwingen waren.
[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 25-07-2021 14:10 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Transfirm.nl heeft bijna alle adressen in NL, voor ook woon functie of bedrijf functie.Kalentum schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Ik zou ook uitgaan van wat de verkoper aangeeft. Kadaster registreert geen woonoppervlakte.
Erg benieuwd vanwaar hebben ze die data
Verwijderd
Begin eerst maar eens te rekenen of kopen wel haalbare kaart is. Gewoon je bruto inkomen eens door zo'n calculator gooien en kijken wat daar uitkomt. Dan weet je het nog steeds niet precies, maar weet je wel of het niet bij voorbaat kansloos is.RobinNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:35:
Hallo allemaal, ik ben compleet nieuw in de woningmarkt en aangezien ik ook een leeftijd bereik om uit huis te gaan ben ik langzaam begonnen het het inwinnen van informatie over het huren of kopen van een woning. In de afgelopen weken heb ik m'n ogen laten vallen op een project wat nog gebouwd moet gaan worden. Het is uiteraard nog niet zeker of dit iets gaat worden voor mij (ligt onder andere ook aan de prijs, of ik kans maak en of het een leuke woning is), maar ik vond het wel handig om meer te weten te komen over de woningmarkt.
Mijn huidige situatie
Ik gok bijvoorbeeld dat je als alleenstaande met een inkomen (inclusief vaste toeslagen en vakantiegeld) van bijvoorbeeld 35.000 euro bruto per jaar, een hypotheek zou kunnen krijgen van niet meer dan 160.000 euro. En dat geld mag je dus alleen aan het kopen van het huis besteden. Notariskosten, hypotheekkosten etc. zul je zelf moeten betalen. Daarnaast heb je ook nog wat geld nodig om er te kunnen wonen. Hoe duur je dat maakt, bepaal je zelf. Als jij het er voor over hebt om te beginnen in een "kaal" appartement wat je stapje voor stapje gaat afwerken, dan kost het bijna niets op dag 1. Wil je alles direct netjes afgewerkt hebben, dan zul je nog een spaarpot moeten hebben om o.a. alle wanden, plafonds en vloeren netjes af te werken en wat grodijnen op te hangen.
Klinkt misschien niet heel aantrekkelijk, maar als je het er voor over hebt en het op deze manier nét kan.... zou ik het doen. Ik ben ook begonnen in een kaal uitgeleefd ex-huurappartement, omdat ik particulier huren te duur vond en kansloos was in de sociale huur (enige optie waren lotingen, want ik kwam uit een andere regio en had geen inschrijfduur dus). Dat appartement was betaalbaar en langzaam maak je er gewoon iets leuks van. En het heeft zeker geholpen om de volgende stap te kunnen zetten naar een rijtjeshuis.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2021 14:21 ]
WOZ-waardeloket heeft die data ook. Dus mogelijk daar vandaan?noucmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Transfirm.nl heeft bijna alle adressen in NL, voor ook woon functie of bedrijf functie.
Basisregistratie Adressen en Gebouwen. Wordt door gemeenten bij gehouden maar is vaak niet 100% betrouwbaarnoucmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Transfirm.nl heeft bijna alle adressen in NL, voor ook woon functie of bedrijf functie.
Verwijderd
Komt inderdaad uit BAG en klopt inderdaad niet altijd helemaal. Ons huis staat er ook met een paar vierkante meter meer dan de opgave door de verkoper.Kalentum schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
[...]
Basisregistratie Adressen en Gebouwen. Wordt door gemeenten bij gehouden maar is vaak niet 100% betrouwbaar
Misschien maar eens een keer bezwaar maken tegen de nieuwe WOZ waarde, want daarbij gaan ze vaak ook uit van de gegevens in BAG. Ben alleen een beetje bang dat een bezwaar wel wat gaat triggeren en de huidige WOZ waarde is in mijn ogen al vrij laag. Ben vooral bang slapende honden wakker te maken en misschien juist het tegenovergestelde te gaan bereiken.
Ons huis staat voor 175m2 in het bag maar is in het echt 152m2. De buren zelfs 191m2 (zelfde huis, 2 kapper). Ik zou Funda aanhouden.Kalentum schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
[...]
Basisregistratie Adressen en Gebouwen. Wordt door gemeenten bij gehouden maar is vaak niet 100% betrouwbaar
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7