No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
@Ambianz Ik ben zelf ook geen fan van verschillende leningen.
@naitsoezn @Ebayzo Ik had een tijdje terug ook niet het idee om te gaan kopen, aangezien je overal hoort dat kopen in je eentje bijna onmogelijk is, vooral als je ook nog eens een starter bent. Toen kwamen m'n ouders dat kopen een optie kan zijn en dat je dan ook een vermogen opbouwt. Ik heb voor nu ook geen bedragen genoemd, ook omdat het nog niet bekend is hoe duur de koopappartementen gaan worden.
@Crazy D Ik heb al gekeken naar hypotheken. In combinatie met eigen geld zal dit rond de €180.000 gaan liggen. Op dit moment werk ik nog 4 dagen in de week week, maar ik ben al van plan om naar 5 dagen per week te gaan. In zo'n situatie is het weer mogelijk om wat verder te gaan kijken. Dan zal het totaal wel zo'n €220.000 kunnen zijn.
@wortelsoft Ik weet zelf niet wat ik kan verwachten met een nieuwbouwwoning, dus ben ik voor nu uit gegaan dat deze helemaal kaal is wanneer je intrekt. Dan kan het alleen maar meevallen als het niet zo is. In ieder geval bedankt voor je info over VvE. Hier had ik nog niet aan gedacht.
@Verwijderd Ik zit op dit moment nog (ver) onder het brutosalaris wat je noemt, ook omdat ik nog 4 dagen werk op dit moment. Van mij hoeft het ook niet op de eerste dag helemaal af te zijn, al zou het wel handig zijn om de basis dingen (vloer, bed, gordijnen etc) wel te hebben. Als het mogelijk zou zijn, heb ik ook liever een koopwoning. Zo niet, dan ben ik van plan om te gaan huren en verder te sparen. Voor bijvoorbeeld de was kan ik zo bij m'n ouders terecht. Ook zou ik bepaalde dingen van thuis mee kunnen nemen, zodat ik tenminste iets heb zoals bed, bureau, een bureaustoel, tv etc.
Wanneer het wat dichterbij komt ben ik in ieder geval van plan om een afspraak te maken bij een hypotheekadviseur om te kijken naar de kansen en wat de maandlasten zullen zijn.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
BAG is gebaseerd op de buitenmaten.mwa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:56:
[...]
Ons huis staat voor 175m2 in het bag maar is in het echt 152m2. De buren zelfs 191m2 (zelfde huis, 2 kapper). Ik zou Funda aanhouden.
Maar, met een woning dat ik heb bekeken, klopt Funda wel mbt de afmetingen vanuit de bouw.
PS: WalterLiving is vaak/soms ingevoerd door gebruikers.
-
Onze koop is inmiddels mondeling overeengekomen. ik verwacht ergens deze week het voorlopig koopcontract te tekenen, dan kan het feest met de hypotheek aanvraag beginnen. Omdat het huis wat wij kopen recent al getaxeerd is voor de hypotheek aanvraag van de vorige kopers (waarbij de koop niet is doorgegaan) vraag ik me af of het zinvol is om die taxateur te achterhalen zodat ik daar een taxatie met korting kan scoren? Of zou dat geen kans hebben?
Elke euro telt in deze dure tijd
[ Voor 58% gewijzigd door Chaoss op 25-07-2021 23:35 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Gefeliciteerd,[b]Chaoss in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Onze koop is inmiddels mondeling overeengekomen. ik verwacht ergens deze week het voorlopig koopcontract te tekenen, dan kan het feest met de hypotheek aanvraag beginnen.
Inderdaad, ik verwacht ook dat die taxatie rapport van je woning (die is door die vorige kopers gedaan) kan herbruikt worden.Omdat het huis wat wij kopen recent al getaxeerd is voor de hypotheek aanvraag van de vorige kopers (waarbij de koop niet is doorgegaan) vraag ik me af of het zinvol is om die taxateur te achterhalen zodat ik daar een taxatie met korting kan scoren? Of zou dat geen kans hebben?
Elke euro telt in deze dure tijdanders bij een andere taxateur maar wat korting regelen omdat ik 2 taxaties moet laten doen (ook de eigen woning ivm hypotheek aanvraag)
Weet iemand of de (vrije) ruimte boven ons hoofd als wij de trap lopen, is meegeteld in de woonoppervlak ?Woningen op funda worden vziw altijd ingemeten om discussie achteraf te voorkomen. Het opervlak op funda is inderdaad de binnenmaat dan dan ook nog eens het woonopervlak dus inbouwkasten, knieschot, vliering etc telt niet mee.
Stellen we voor, in een ver-eenvoudige marnier, dat een huis 2 etages heeft, met 1 woonkamer met 40m2 woonopervlak op begande grond, en 1 (slaap)kamer met 40 m2 woonoppervlak op 1e grond. Er is geen toilet, meterkaste, toilet etc. De trap heeft een (horizontale) oppervlak of 10m2: moet het 1 of 2 keer geteld worden in de totale woonoppervlak ? . Is de totale woonoppervlak van de woning 100m2 of 90m2 ?
Waarom niet gewoon 80 m2? Trouwens, er is een verschil tussen woon- en gebruiksoppervlak. Volgens mij zal het 90m2 gebruiksoppervlak zijn, omdat een trapgat (is deze ook 10m2?) van een dergelijke grootte niet wordt meegerekend in het gebruiksoppervlak.noucmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:56:
[...]
Weet iemand of de (vrije) ruimte boven ons hoofd als wij de trap lopen, is meegeteld in de woonoppervlak ?
Stellen we voor, in een ver-eenvoudige marnier, dat een huis 2 etages heeft, met 1 woonkamer met 40m2 woonopervlak op begande grond, en 1 (slaap)kamer met 40 m2 woonoppervlak op 1e grond. Er is geen toilet, meterkaste, toilet etc. De trap heeft een (horizontale) oppervlak of 10m2: moet het 1 of 2 keer geteld worden in de totale woonoppervlak ? . Is de totale woonoppervlak van de woning 100m2 of 90m2 ?
Ja de trapgat is 10m2.Flextrip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:09:
[...]
Waarom niet gewoon 80 m2? Trouwens, er is een verschil tussen woon- en gebruiksoppervlak. Volgens mij zal het 90m2 gebruiksoppervlak zijn, omdat een trapgat (is deze ook 10m2?) van een dergelijke grootte niet wordt meegerekend in het gebruiksoppervlak.
Het is vaak 100m2 omdat in veel huizen zie ik dat die trapgaat 2 keer meegeteld in de woonoppervlak voor die 2 verdiepingen is.
[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 26-07-2021 11:55 ]
Maar wat is precies het puntnoucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:54:
[...]
Ja de trapgat is 10m2.
Het is vaak 100m2 omdat in veel huizen zie ik dat die trapgaat 2 keer meegeteld in de woonoppervlak voor die 2 verdiepingen is.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Een aankoopmakelaar heeft naar mij gezegd: mensen bieden zonder voorbehoud financiering omdat ze genoeg contant hebben plus de overwaarde van hun huidige woning hoog genoeg is.
Ik denk nog dat een niet-kleine deel van hun zijn mensen die hun financiele vermogen al goed gecheckt is, en ze willen met < 5% risico spelen.
Daar zijn gewoon meetinstructies voor, alles moet conform de NEN 2580 norm gemeten worden.noucmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:56:
Weet iemand of de (vrije) ruimte boven ons hoofd als wij de trap lopen, is meegeteld in de woonoppervlak ?
Hier lijken ze ook wat instructies te geven voor zelf meten: https://www.puurmakelaars.nl/meetinstructie/
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Prijs is rond 3000-4000 euro/m2 woonoppervlak.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:00:
[...]
Maar wat is precies het puntje hebt toch vaak gewoon plattegronden met de vierkante meters per kamer/ruimte? Het maakt toch niet uit of het totaal 100 of 90 of 80 is, de kamers worden er niet groter of kleiner van....
Met 9-11 m2 verschil (voor een woning van tussen 160-200m2 wonen), kan het 30-40k verschil van ingeschatte markt waarde zijn.
En het totale woonoppervlak is vaak niet het optellen van m2 van alle kamers, maar vaak is het calculeren van de lengte van muren.
Na 10 bezichtigen en 6 biedingen hebben we nu een prachtig huis mogen aankopen. Tijdens de zoektocht merkte ik dat de FOMO ook bij mij toesloeg. Doordat mijn vriendin en ik (nog?) geen kinderen hebben, en allebei fulltime aan het werk zijn, kunnen we echt leuk sparen. Maar het is erg stressvol om te zien dat de de huizenprijzen iedere maand alsnog meer stijgen dan dat wij spaarden. Huizen die we aan het begin bekeken bleken later al buiten bereik te zijn gekomen.
Vrienden vertelden dat we uiteindelijk echt wel een huis zouden vinden, en dat we daar dan zo blij mee zouden zijn dat we alle eerdere misgelopen huizen totaal niet zouden missen. Ik was altijd wat sceptisch bij deze opmerking. De markt is immers nu totaal anders dan toen zij een huis kochten, en misschien moesten we maar gewoon een simpele woning kopen zodat we in ieder geval ook in de markt zaten. Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben.
Uiteindelijk hebben we nu via Facebook (ja echt) een prachtige woning onderhands kunnen aankopen. Ondanks dat het huis niet op Funda geplaatst is was er wel bizar veel belangstelling. Een persoonlijke klik met de eigenaren heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we de kans kregen het hoogste bod te matchen en de woning konden aankopen.
Voor iedereen die nog druk op zoek is naar een woning, hou vol! Er komt vanzelf een huis langs die je alle andere doet vergeten
Ik begrijp dat de trapgat 1 keer mag geteld worden in de gebruiksoppvervlak, wantTsurany schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:04:
[...]
Daar zijn gewoon meetinstructies voor, alles moet conform de NEN 2580 norm gemeten worden.
Hier lijken ze ook wat instructies te geven voor zelf meten: https://www.puurmakelaars.nl/meetinstructie/
is het belangrijk om te weten wat je NIET mee mag tellen voor de gebruiksoppervlakte wonen. Dit is:
- De oppervlakte met een netto hoogte die lager is dan 1,5 m, met uitzondering van de oppervlakte onder een trap; <---- op begand grond tel je de trap gat 1 keer
- De oppervlakte van ruimten die niet voor mensen toegankelijk zijn;
- De oppervlakte van een trapgat, een vide of een combinatie van beiden, indien deze 4,0 m2 of groter is; <-- op 1e/2e... verdiepingen tel je de trapgat niet.
Oppervlakte van een leidingschacht, inspringend bouwdeel of van een vrijstaande bouwconstructie, indien deze 0,5 m2 of groter is;
- De oppervlakte van een nis die kleiner is dan 0,5 m²
Inspringende gebouwdelen met een oppervlakte groter van 0,5m²
- Ruimtes die bouwkundig slechts geschikt zijn als bergruimte. Voorbeelden hiervan zijn een kelder, fietsenstalling of een garage;
- Bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding (raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²).
Dit is dus niet helemaal op een nette manier gegaan... Maar alsnog gefeliciteerd!OosterF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:07:
.....
Uiteindelijk hebben we nu via Facebook (ja echt) een prachtige woning onderhands kunnen aankopen. Ondanks dat het huis niet op Funda geplaatst is was er wel bizar veel belangstelling. Een persoonlijke klik met de eigenaren heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we de kans kregen het hoogste bod te matchen en de woning konden aankopen.
....
Gefeliciteerd,OosterF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:07:
Hier even positief nieuwtje in deze lastige markt.
Een persoonlijke klik met de eigenaren heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we de kans kregen het hoogste bod te matchen en de woning konden aankopen.
Ja, een contact met de eigenaar helpt.
Wat is er niet netjes aan dan? De verkopende partij mag toch zelf bepalen aan wie ze het willen verkopen? In feite hebben ze nu gewoon hetzelfde gedaan als een aankoopmakelaar (navragen bij makelaar van verkopende partij wat het hoogste bod is) doet bij een bieding op inschrijving.GadgetJunkPhone schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Dit is dus niet helemaal op een nette manier gegaan... Maar alsnog gefeliciteerd!
Een makelaar mag dat officieel niet eens, maar inderdaad de verkopende partij mag natuurlijk zelf bepalen aan wie ze het huis verkopen. Alleen de manier waarop is niet netjes.joostmakaay schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:17:
[...]
Wat is er niet netjes aan dan? De verkopende partij mag toch zelf bepalen aan wie ze het willen verkopen? In feite hebben ze nu gewoon hetzelfde gedaan als een aankoopmakelaar (navragen bij makelaar van verkopende partij wat het hoogste bod is) doet bij een bieding op inschrijving.
Eens, aankoopmakelaars doen ook niet netjes, per definitie van netjes als: "het bieden zonder inside informatie"joostmakaay schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:17:
[...]
Wat is er niet netjes aan dan? De verkopende partij mag toch zelf bepalen aan wie ze het willen verkopen? In feite hebben ze nu gewoon hetzelfde gedaan als een aankoopmakelaar (navragen bij makelaar van verkopende partij wat het hoogste bod is) doet bij een bieding op inschrijving.
Gefeliciteerd met het huis trouwens!
Bedankt!GadgetJunkPhone schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Dit is dus niet helemaal op een nette manier gegaan... Maar alsnog gefeliciteerd!
Juist omdat er geen makelaars betrokken zijn geweest in deze verkoop was het wat eenvoudiger om contact te hebben met elkaar. Wij hebben die mogelijkheid aangegrepen om bij hen koffie te drinken om zo meer te weten te komen over het huis en over de buurt, maar ook om ons te introduceren aan hen. Dat heeft er in geresulteerd dat de verkopers ons na de biedingen hebben opgebeld dat ze het huis graag aan ons wilden verkopen maar dat er nog een klein verschil zat tussen ons bod en het hoogste bod. Daarop hebben wij gezegd dat we het hoogste bod graag wilden matchen.
Of deze gang van zaken netjes is mag iedereen voor zichzelf bepalen. Persoonlijk vind ik dit netter dan de spelletjes die makelaars onderling met elkaar spelen, maar ik heb nu natuurlijk makkelijk praten. Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat het zo gelopen is.
Waar het mis gaat is dat je de ruimte onder de trap als trapgat ziet, dat is incorrect. Een trapgat is het gat in een verdiepingsvloer die gemaakt is om de trap te kunnen plaatsen. De begane grond heeft dus geen trapgat tenzij je een kleder hebt.noucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:12:
[...]
Ik begrijp dat de trapgat 1 keer mag geteld worden in de gebruiksoppvervlak, want
Het gaat tegen de NVM gedragscode in maar dat betekent niet dat het niet mag. Als verkoper mag je zelf bepalen aan wie je je huis verkoopt en tegen welke prijs. Als jij liever aan partij A verkoopt maar tegen de prijs die partij B geboden heeft dan mag dat gewoon. Het is niet zo dat de partij met het meeste geld alles moet kunnen kopen, dat zou pas niet netjes zijn.GadgetJunkPhone schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:21:
[...]
Een makelaar mag dat officieel niet eens, maar inderdaad de verkopende partij mag natuurlijk zelf bepalen aan wie ze het huis verkopen. Alleen de manier waarop is niet netjes.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je mist mijn punt volledig, maar goed succes met kopennoucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Prijs is rond 3000-4000 euro/m2 woonoppervlak.
Met 9-11 m2 verschil (voor een woning van tussen 160-200m2 wonen), kan het 30-40k verschil van ingeschatte markt waarde zijn.
En het totale woonoppervlak is vaak niet het optellen van m2 van alle kamers, maar vaak is het calculeren van de lengte van muren.
De NVM is er voor de makelaars, niet voor de klanten. Veel mensen vergissen zich hierin en denken dan ook dat de regels die de NVM 'hanteert' ook daadwerkelijk zo opgevolgd worden.Tsurany schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:36:
[...]
Het gaat tegen de NVM gedragscode in maar dat betekent niet dat het niet mag. Als verkoper mag je zelf bepalen aan wie je je huis verkoopt en tegen welke prijs. Als jij liever aan partij A verkoopt maar tegen de prijs die partij B geboden heeft dan mag dat gewoon. Het is niet zo dat de partij met het meeste geld alles moet kunnen kopen, dat zou pas niet netjes zijn.
Gelukkig zijn er momenten waarop de NVM toont dat die erecode eigenlijk niets betekent.
De NVM zit haar leden op de huid, stelt bestuurslid Lana Gerssen. Maar een strenge aanpak van wangedrag kan alleen slagen als die door de overheid wordt opgelegd. Als de NVM zelf haar kwaliteitseisen ‘te strak trekt’, lopen er leden weg zonder hun werkwijze te veranderen en verliest de NVM haar positie als
grootste brancheorganisatie, vreest zij.
https://www.trouw.nl/nieu...-in-de-randstad~be8c6070/de NVM wil haar leden niet kwijt. “De NVM zou een kwaliteitsclub moeten zijn, maar momenteel is het een verdienmodel: hoe meer leden, hoe meer inkomsten”, zegt oud-bestuurslid Frits Markus. De erecode waaraan NVM-leden geacht worden zich te houden, noemt hij ‘papierwerk’ en ‘een dun laagje chroom’.
Je huis is werkelijk 160m2, de markt waarde is 480k (prijs 3k/m2), je vraag 430k, hopend dat het rond 480k zou zijn.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:38:
[...]
Je mist mijn punt volledig, maar goed succes met kopen
Maar als jij 170m2 op Funda zet, ziet iedereen dat het "goedkoop" is, en willen ze tot 510k bieden.
Grote winst voor jou.
Maar, wij moeten inderdaad (zo als een andere persoon hier heeft geschreven) alle die instructies van NEN-xxx begrijpen om verder te kunnen bespreken
Zo werkt dat trouwens niet. De marktwaarde is niet simpelweg het vermenigvuldigen van de prijs per vierkante meter met het aantal vierkante meters, het gaat om bruikbaarheid van ruimtes en de indeling van een woning, dat is veel belangrijker. Het kan dan ook prima zo zijn dat twee woningen voor dezelfde prijs weg gaan ondanks dat de andere woning meer vierkante meters heeft als dat ruimte is die niet nuttig te gebruiken is.noucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Mensen kijken veel eerder naar hoeveel kamers er zijn en hoe groot ze ongeveer zijn. En of de master bedroom dan 19m2 of 20m2 is gaat echt geen 4000 euro van de prijs af halen. Echter als de master bedroom een rare vorm heeft of vanwege de constructie geen ruimte heeft voor grote kasten gaat dat wel flink wat impact hebben.
Ik vind het juist wel netjes. Loont het tenminste om een beetje aardig in deze wereld te zijn. Anders kunnen we alle (gechargeerd) huizen wel direct aan een investeerder verkopen omdat die betere voorwaarden geeft. Aanvullende noot: ik heb dus m'n huis gekocht omdat ik een bod van een investeerder mocht matchen.GadgetJunkPhone schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:21:
[...]
Een makelaar mag dat officieel niet eens, maar inderdaad de verkopende partij mag natuurlijk zelf bepalen aan wie ze het huis verkopen. Alleen de manier waarop is niet netjes.
Balen, dan kom je met nog meer vragen/onzin.noucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:01:
Ik heb weer achter het net gevissen: voorbehoud financiering is de enige belemmering.
Een aankoopmakelaar heeft naar mij gezegd: mensen bieden zonder voorbehoud financiering omdat ze genoeg contant hebben plus de overwaarde van hun huidige woning hoog genoeg is.
Ik denk nog dat een niet-kleine deel van hun zijn mensen die hun financiele vermogen al goed gecheckt is, en ze willen met < 5% risico spelen.
Wij hebben zonder voorbehoud geboden ondanks dat wij een (redelijk substantiele) hypotheek nodig hadden voor de woning maar wij hadden voldoende vertrouwen in hypotheek rond krijgen.noucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:01:
Ik heb weer achter het net gevissen: voorbehoud financiering is de enige belemmering.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dus je heb 2 inkomen, genoeg overwaarde, met genoeg contant ?Osxy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:10:
[...]
Wij hebben zonder voorbehoud geboden ondanks dat wij een (redelijk substantiele) hypotheek nodig hadden voor de woning maar wij hadden voldoende vertrouwen in hypotheek rond krijgen.
Je mist nog steeds het puntnoucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Je huis is werkelijk 160m2, de markt waarde is 480k (prijs 3k/m2), je vraag 430k, hopend dat het rond 480k zou zijn.
Maar als jij 170m2 op Funda zet, ziet iedereen dat het "goedkoop" is, en willen ze tot 510k bieden.
Grote winst voor jou.
Maar, wij moeten inderdaad (zo als een andere persoon hier heeft geschreven) alle die instructies van NEN-xxx begrijpen om verder te kunnen bespreken
Het kopen van een huis gaat niet alleen om een wiskundige rekensom van vierkante meters maal een prijs.
[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 26-07-2021 13:15 ]
In dit geval is het aardig naar jou toe omdat je zo nog een laatste extra kans krijgt. Echter is het niet zo netjes naar die investeerder(of andere gezin wat al de hele tijd achter het net vist). Die kan een oneindig hoog bod neerleggen maar zal niet de laatste kans hebben omdat iemand anders het nog kan matchenFlextrip schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:05:
[...]
Ik vind het juist wel netjes. Loont het tenminste om een beetje aardig in deze wereld te zijn. Anders kunnen we alle (gechargeerd) huizen wel direct aan een investeerder verkopen omdat die betere voorwaarden geeft. Aanvullende noot: ik heb dus m'n huis gekocht omdat ik een bod van een investeerder mocht matchen.
Daar gaat ze hele excel algoritme logica.. laat nou gaan.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:15:
[...]
Je mist nog steeds het puntzie ook reactie van @Tsurany
Het kopen van een huis gaat niet alleen om een wiskundige rekensom van vierkante meters maal een prijs.
Ik begrijp je punt, maar ik ben opgegroeid in een omgeving waar (imho gelukkig) niet perse diegene met het hoogste bod 'wint'. Vroeger vaak genoeg op een tweede hands markt gestaan en gelopen, en daar was het heel normaal dat de prijs enigszins mee bewoog met diegene die voor je stond. Leuk persoon, maar ziet er wat minder welvarend uit: prima, wat extra korting. Een of andere klootzak: hoofdprijs of ik vertik het om het überhaupt te verkopen. Voor mij mag de huizenmarkt ook zo wel werken.la_fusion schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:15:
[...]
In dit geval is het aardig naar jou toe omdat je zo nog een laatste extra kans krijgt. Echter is het niet zo netjes naar die investeerder(of andere gezin wat al de hele tijd achter het net vist). Die kan een oneindig hoog bod neerleggen maar zal niet de laatste kans hebben omdat iemand anders het nog kan matchen
Definieer genoeg. Wij hadden er voldoende vertrouwen in.noucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Dus je heb 2 inkomen, genoeg overwaarde, met genoeg contant ?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dat is wat kort door de bocht. De m2 prijs volgt uit het vaststellen van de vraagprijs voor de gehele woning, die veel meer omvat dan alleen het aantal NEN-gemeten vierkante meters. Je doet het nu voorkomen alsof er een prijs per m2 wordt vastgesteld, die na vermenigvuldiging met het aantal vierkante meters tot de vraagprijs leidt. Je kunt dus ook niet denken dat wanneer je op 10m2 minder uit komt, je dat bedrag van de vraagprijs af kunt trekken.noucmen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Zeker in deze markt is het kopen van een woning puur op data gebaseerd reddeloos verloren. Je kunt rekenen wat je wil, maar emotie voert de boventoon. Laat je data los, kijk naar wat je wil betalen, gooi daar cash die kunt missen bij voor overbieden, en bieden met die handel.
[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 26-07-2021 13:51 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Als je schuldenvrij (buiten bestaande hypotheek) en BKR-vrij bent en je taxatiewaarde voldoende is, is de kans op afwijzing voor een hypotheek zelfs op de top van je leenvermogen verwaarloosbaar. Als je daar onder zit en cash genoeg, dan is 'ie nihil. Je kunt alles van tevoren regelen met je hypotheekadviseur, taxatie in de drie dagen bedenktijd en je loopt virtueel geen risico. Ik zou in deze markt hetzelfde doen als jij.Osxy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Definieer genoeg. Wij hadden er voldoende vertrouwen in.
Wel in zijn hoofd / Excel sheetTsurany schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Zo werkt dat trouwens niet. De marktwaarde is niet simpelweg het vermenigvuldigen van de prijs per vierkante meter met het aantal vierkante meters
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je kan op Walter living op de plattegrondjes ook zien dat de m2 prijzen elkaar netjes volgen.
Ligging is volgens mij nog altijd factor nr 1. 50m2 hartje centrum grote stad kan voor het 3-4 voudige gaan van 200m2 "ik wil er nog niet dood gevonden worden hutje op de hei "Laapo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
De vierkante meters bepalen grotendeels de prijs. Helemaal niet zo gek allemaal. Juist zaken als afwerkingsniveau etc doen er in deze markt steeds minder aan toe.
Je kan op Walter living op de plattegrondjes ook zien dat de m2 prijzen elkaar netjes volgen.
Natuurlijk is de prijs per vierkante meter, gerelateerd aan de locatie, een belangrijke factor. Maar voor de laatste pakweg 10-20% van de prijs spelen andere factoren een belangrijke rol.Laapo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
De vierkante meters bepalen grotendeels de prijs. Helemaal niet zo gek allemaal. Juist zaken als afwerkingsniveau etc doen er in deze markt steeds minder aan toe.
- grootte en zonligging van de tuin
- mate van privacy
- aantal kamers
- bruikbaarheid van de kamers als gevolg van vorm en schuine wanden
- afwerking (met name keuken en badkamer).
- staat van onderhoud.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 26-07-2021 15:07 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Locatie Locatie Locatie.
Blijft natuurlijk wel dat er een enorme verschuiving is van de drie L's. Namelijk vanuit de stad richting de (bredere) randstad.
Je kunt voor een studio van 30 m2 niet hetzelfde vragen voor een dubbellaags bovenwoning van 130 m2. Dat is logisch. Maar als je zoals @noucmen denkt dat twee verder volstrekt gelijkwaardige huizen een eenvoudig berekenbaar verschil in vraagprijs (laat staan verkoopprijs) hebben als er een oppervlakteverschil is, is in deze markt echt niet waar.Laapo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
Het is simpelweg wat de gek er voor geeft. De makelaar ziet je aankomen, ja, deze is 10m2 kleiner, en de prijs per m2 is 3000, dus ik bied 30.000 onder de vraagprijs. En dat klopt helemaal precies met de data, dus leg dat ook even uit aan de verkoper. Die verkoper slaat zich natuurlijk voor het hoofd en denkt, hoe heb ik zo blind kunnen zijn en verkoopt het subiet voor 30K minder. Krijg je er nog een bos bloemen en zijn eerstgeborene bij ook.
En afwerkingsniveau maakt, afhankelijk van de prijsklasse, juist een enorm verschil. Cash (lees: overwaarde) is king, zeker als het om verbouwen gaat. Als je dat niet hebt, kun je maar beter een 'af' huis kopen.
Wat zijn dit voor praktijken? Ik dacht dat het tegenwoordig gewoon om een definitief bod gaat, nu krijgen we tot morgen om ons bod eventueel nog aan te passen (hoeft niet persee maar toch).
Dit is toch gewoon een verkapte versie van de de prijs opdrijven? Is dit normaal?
[ Voor 8% gewijzigd door Jackson6 op 26-07-2021 20:05 ]
Normaal is het niet maar het zijn dan ook rare tijden.Jackson6 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:04:
Dit is toch gewoon een verkapte versie van de de prijs opdrijven? Is dit normaal?
Als je een gewoon boek hebt gedaan, dan is dat toch geen eindbod?Jackson6 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:04:
Na 10 bezichtigingen eindelijk een bod gedaan, krijg ik een telefoontje van de makelaar dat wij nog over zijn met 1 andere bieder.
Wat zijn dit voor praktijken? Ik dacht dat het tegenwoordig gewoon om een definitief bod gaat, nu krijgen we tot morgen om ons bod eventueel nog aan te passen (hoeft niet persee maar toch).
Of was het 'doe je bod voor maandag 12u'? Zodat de verkoper weet dat het op kort termijn allemaal verkocht en geregeld wordt?
[ Voor 6% gewijzigd door President op 26-07-2021 20:09 ]
De deadline van de 26e 10.00u, dus vandaag, maar we hebben 1,5 week geleden al bezichtigd dus dat vond ik best een ruime deadline.President schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:08:
[...]
Als je een gewoon boek hebt gedaan, dan is dat toch geen eindbod?
Of was het 'doe je bod voor maandag 12u'?
Ik ga er dan vanuit dat de verkopers ruim te tijd hebben gehad om een keuze te maken, en dan komt er toch nog een soort van "2e ronde"..
[ Voor 16% gewijzigd door Jackson6 op 26-07-2021 20:10 ]
Ja, maar tegelijkertijd weten de verkopers dan natuurlijk ook dat ze niet nog 1,5 maand moeten wachten tot alle biedingen binnen zijn.Jackson6 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:09:
[...]
De deadline van de 26e 10.00u, dus vandaag, maar we hebben 1,5 week geleden al bezichtigd dus dat vond ik best een ruime deadline.
T is flauw, maar ze zeggen niet dat je bent overboden toch?
Er was 1 partij die siginifant meer bood maar is afgewezen op de voorwaarden, de overgebleven bieder en wij zaten zo goed als gelijk met elkaar, of dat nou de prijs/voorwaarden of een combinatie van beide was dat konden ze niet loslaten natuurlijk.President schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:10:
[...]
Ja, maar tegelijkertijd weten de verkopers dan natuurlijk ook dat ze niet nog 1,5 maand moeten wachten tot alle biedingen binnen zijn.
T is flauw, maar ze zeggen niet dat je bent overboden toch?
Desalniettemin hebben wij er toch nog een klein beetje bovenop gegooid, we gaan het zien morgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jackson6 op 26-07-2021 20:12 ]
Op dit soort momenten kan je aankoopmakelaar net wat meer info achterhalen om zo gerichter een bod te doen en/of de deal rond te maken achter de schermen.
[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 26-07-2021 20:18 ]
Zo heeft mijn verkoop makelaar het ook (in overleg) gedaan, bewust geen inschrijving maar deadline tot XX. Daarna kun je in tegenstelling tot een inschrijving nog een keer vragen voor een tweede bod. Twee zijdes; was ik daarmee blij als (recente) koper? Nee, want eerder een keer overboden. Was ik daarmee blij als verkoper? Ja, want het leverde 10k boven de initiële biedingen op.Jackson6 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:09:
[...]
De deadline van de 26e 10.00u, dus vandaag, maar we hebben 1,5 week geleden al bezichtigd dus dat vond ik best een ruime deadline.
Ik ga er dan vanuit dat de verkopers ruim te tijd hebben gehad om een keuze te maken, en dan komt er toch nog een soort van "2e ronde"..
Als koper zou ik ook liever op inschrijving bieden als de makelaars zich aan de NVM richtlijnen houdt want ‘eerlijker’, maar als verkoper hangt het maar net af van het aantal bezichtigingen, locatie, locatie, gewildheid en prijs.
(...)
Locatie, locatie, locatie, locatie, locatie. Dat zijn de vijf belangrijkste factoren die de prijs bepalen. De zesde factor is trouwens locatie.Ivow85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:00:
[...]
Natuurlijk is de prijs per vierkante meter, gerelateerd aan de locatie, een belangrijke factor. Maar voor de laatste pakweg 10-20% van de prijs spelen andere factoren een belangrijke rol.
- grootte en zonligging van de tuin
- mate van privacy
- aantal kamers
- bruikbaarheid van de kamers als gevolg van vorm en schuine wanden
- afwerking (met name keuken en badkamer).
- staat van onderhoud.
Al die andere punten zijn leuke nice have's en totaal niet essentieel aangezien je het zelf nog kunt (laten) aanpakken. Locatie niet.
Tot op zekere hoogte, zoals alles. Leuk zo'n perfecte locatie midden in Utrecht, maar als je er vervolgens nog 2 ton tegenaan moet gooien, omdat er bijv. geen dak op zit, de keuken is uitgebrand en alle ramen moeten worden gedaan en weet ik wat nog meer, dan zal die toch echt voor minder weg gaan dan die andere woning die instapklaar is.Exo81 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:36:
[...]
Locatie, locatie, locatie, locatie, locatie. Dat zijn de vijf belangrijkste factoren die de prijs bepalen. De zesde factor is trouwens locatie.
Al die andere punten zijn leuke nice have's en totaal niet essentieel aangezien je het zelf nog kunt (laten) aanpakken. Locatie niet.
Er is niet 1 component belangrijker dan de andere. Overal zit een max aan wat het bijdraagt aan een eventuele koopprijs. Tot op zekere hoogte is staat niet van belang, totdat je meer richting de serieuze klushuizen gaat.
Ja, uiteraard. Dat is ook niet de vergelijking die ik bedoel. Zie het meer bij rijtjeshuizen 120m2 die voor 480k gaat en in dezelfde straat een met uitbouw en dakkapel 140m2 voor 560k. Allebei keurig netjes 4k per m2. In Vinex wijken zie je dit soms tot op een paar tientjes per m2 nauwkeurig.Skybullet schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:52:
[...]
Ligging is volgens mij nog altijd factor nr 1. 50m2 hartje centrum grote stad kan voor het 3-4 voudige gaan van 200m2 "ik wil er nog niet dood gevonden worden hutje op de hei "
We zijn overboden maar ze wilde niet zeggen met hoe veel, alleen dat ons bod 'erg dichtbij' lag. Het betreft een woning in het noordoosten van het land, schijnbaar loopt het hier net zo hard als in de randstad.
We zijn best wel teleurgesteld en vragen ons nu af of we door moeten zoeken, met dit soort bedragen hebben we er eigenlijk weinig zin in. Het overige aanbod is nu weer 0.
Bah.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
In heel het land is het aanbod gering. Ik denk niet dat er nog veel plekken in NL zijn waar een huis niet binnen een paar dagen de melding krijgt "bezichtigingen genoeg, je komt hoogstens op de reservelijst".Voggy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:15:
We zijn overboden maar ze wilde niet zeggen met hoe veel, alleen dat ons bod 'erg dichtbij' lag. Het betreft een woning in het noordoosten van het land, schijnbaar loopt het hier net zo hard als in de randstad.
En dat maakt dat iedereen blijft zitten. Want ik wil best verkopen, maar wel pas nadat ik iets nieuws gekocht heb.
Ik heb zelf via Funda en andere websites tientallen bezichtigingen door een groot deel van het land geregeld, en mijn ervaring van een aantal maanden terug is dat je binnen een uur op Funda nog goede kans op een bezichtiging maakt.celshof schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:36:
[...]
In heel het land is het aanbod gering. Ik denk niet dat er nog veel plekken in NL zijn waar een huis niet binnen een paar dagen de melding krijgt "bezichtigingen genoeg, je komt hoogstens op de reservelijst".
En dat maakt dat iedereen blijft zitten. Want ik wil best verkopen, maar wel pas nadat ik iets nieuws gekocht heb.
Een aantal keren hoorde ik de medewerkers van de makelaar met elkaar praten over de zondvloed van telefoontjes zodra de Funda listing online kwam te staan. Sommige vroegen dit ook gewoon, wat ik dan kon bevestigen. Dit is waarom je vaker begint te zien dat ze geen telefonische inschrijvingen meer accepteren.
De woning die ik uiteindelijk kocht daarvan kreeg ik vroeg in de ochtend een push bericht, direct uit bed gesprongen en ingeschreven waarmee ik nog net een één na laatste plekje heb weten te bemachtigen.
Zelfde situatie hier..Voggy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:15:
Vorige week onze eerste bezichtiging gehad, verliefd geworden op de woning. Na veel wikken en wegen een bod gedaan. Vraagprijs was rond de 400, wij hebben rond de 450 geboden, zonder voorwaarden. (Bod gewoon gedaan op basis van een gevoel, wij hebben geen excel sheet!) Wij hadden hier een enorm goed gevoel bij en we gingen er eigenlijk al een beetje vanuit dat we zouden winnen met 50k extra en geen voorwaarden. Het ging hier om een bod met een deadline, hierna zou niet meer onderhandeld worden.
We zijn best wel teleurgesteld en vragen ons nu af of we door moeten zoeken, met dit soort bedragen hebben we er eigenlijk weinig zin in. Het overige aanbod is nu weer 0.
Bah.
Ik blijf voorloppig nog maar even in mijn huurwoning zitten tot het extreme een beetje gaat afnemen
Nou we zijn het niet geworden.Jackson6 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:04:
Na 10 bezichtigingen eindelijk een bod gedaan, krijg ik een telefoontje van de makelaar dat wij nog over zijn met 1 andere bieder.
Twee bieders over gelaten na een deadline van 2 weken, vervolgens ons en de andere bieder nog een bod laten doen. Krijg net een telefoontje dat er nog een andere bieder vanochtend meer heeft geboden die een bekende is van de verkoper.
Ookal is de mark verziekt, dit is echt een super asociale actie, bah!
Heel vervelend natuurlijk maar zo is de markt gewoon. Waarom zou de verkoper €10.000-20.000 moeten afslaan?Jackson6 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:31:
[...]
Nou we zijn het niet geworden.
Twee bieders over gelaten na een deadline van 2 weken, vervolgens ons en de andere bieder nog een bod laten doen. Krijg net een telefoontje dat er nog een andere bieder vanochtend meer heeft geboden die een bekende is van de verkoper.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het gaat mij er meer om dat je een hele biedingsprocedure opzet, om daarna even het hoogste bod door te spelen naar je vriendjes, ik vermoed dat het zo is gegaan.fsfikke schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:36:
[...]
Heel vervelend natuurlijk maar zo is de markt gewoon. Waarom zou de verkoper €10.000-20.000 moeten afslaan?
En als die vriendjes gezegd hadden 'Phoe, dat bod van Jackson6 gaan we niet toppen hoor' dan had jij het huis gehad.Jackson6 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Het gaat mij er meer om dat je een hele biedingsprocedure opzet, om daarna even het hoogste bod door te spelen naar je vriendjes, ik vermoed dat het zo is gegaan.
Je moet in deze markt vaak het maximale bieden wat je bereid bent te betalen. Als je onder het bedrag gaan zitten wat het jou waard zou zijn heb je een hele grote kans dat iemand anders ermee vandoor gaat.
Makkelijk gezegd in deze markt waarbij je soms dankbaar moet zijn überhaupt met de makelaar te mogen praten, maar theoretisch zou je met zo een lange biedingstermijn het spel om moeten draaien door een bod + strikte deadline te geven. Zo van, "ik ben nog over een paar andere objecten in onderhandeling, ben bereid een heel mooi bod te doen van vraagprijs + x, maar dan moet ik het wel dan weten." Aan de reactie merk je dan ook wel of je in de buurt zit van wat de eigenaren verwachten.
[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 27-07-2021 13:45 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mja, voor zelfde geval had je vandaag te horen gekregen dat je had gewonnen, had je afspraak gemaakt om volgende week maandag het voorlopig koopcontract te tekenen maart kreeg je komend weekend een velletje dat ze toch niet aan jou gaan verkopen maar aan een bekende...dat had pas balen geweest voor je en daar had je niks aan kunnen doen.Jackson6 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:31:
Dat had ik persoonlijk asociaal gevonden, jouw voorbeeld is gewoon hoe het werkt zonder dat er iets geaccepteerd is.
Het kan altijd erger natuurlijkPresident schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:17:
[...]
Mja, voor zelfde geval had je vandaag te horen gekregen dat je had gewonnen, had je afspraak gemaakt om volgende week maandag het voorlopig koopcontract te tekenen maart kreeg je komend weekend een velletje dat ze toch niet aan jou gaan verkopen maar aan een bekende...dat had pas balen geweest voor je en daar had je niks aan kunnen doen.
Dat had ik persoonlijk asociaal gevonden, jouw voorbeeld is gewoon hoe het werkt zonder dat er iets geaccepteerd is.

Nu vrijdag gaan we weer ergens kijken maar dit huis is verre van af, ik hoop dat de animo hiervoor wat lager is... maar ben eigenlijk bang van niet.
Ik denk het niet.Jackson6 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Het gaat mij er meer om dat je een hele biedingsprocedure opzet, om daarna even het hoogste bod door te spelen naar je vriendjes, ik vermoed dat het zo is gegaan.
Je vriendjes gun je ergens nog wel een lagere prijs, en je gaat dan echt niet die hele bezichtigingen doorlopen om de maximale prijs te halen.
Bovendien had je jezelf de makelaarskosten kunnen besparen.
Ik denk gewoon dat het vriendje het echt heel graag wilde hebben. Nog liever dan jij/jullie.
Helaas. Maar jullie huis komt echt nog wel voorbij.
Succes!
*ik bedoel vriendjes van de verkoper.
[ Voor 3% gewijzigd door CeesKees op 28-07-2021 14:12 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Natuurlijk wel. Dan vang je dus de maximale courtage en gun je het ook nog aan een "vriendje". Het vriendje kan uiteindelijk bepalen of hij het koopt of niet.CeesKees schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:36:
[...]
Ik denk het niet.
Je vriendjes gun je ergens nog wel een lagere prijs, en je gaat dan echt niet die hele bezichtigingen doorlopen om de maximale prijs te halen.
[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 28-07-2021 14:56 ]
Execution Only geregeld, voor ongeveer 1/3e van de kosten van een gemiddelde adviseur...
Geregeld binnen 1 week
Oke, natuurlijk is het niet voor iedereen geschikt, maar als je toch al weet of je lineair/annuiteiten wilt en je de rentevasteperiode al hebt uitgezocht... dan is het echt niet zo lastig. Als je starter bent, tenminste.
Dan even zelf wat notaris offertes opvragen, taxateur uitkiezen, plus de afsluitkosten, voor 2000-2500 euro (afhankelijk van of je bankgarantie nodig hebt, NHG wilt en/of wellicht een samenlevingscontract fixt) kosten koper kan je nu (<35 zonder overdrachsbelasting) gewoon een huis kopen

Toevallig zijn vrienden van ons hetzelfde traject met een aankoopmakelaar en een financieel adviseur aan het bewandelen. Die tellen ruim 5000 euro neer voor het gehele proces... volgens mij wordt er heel veel geld verdiend in die sector
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 28-07-2021 15:32 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Nu we doorstromer zijn wordt het ingewikkelder. Nieuwe hypotheek, overbruggingskrediet, wel/niet meenemen van de bestaande hypotheek, samenlevingscontract, een nog lopende persoonlijke lening die tbv verbouwing gebruikt is en bij verkoop oude woning afgelost moet worden.
Dus hebben we nu wel gekozen om er maar iemand bij te betrekken die de weg weet en ervaring met dit soort zaken heeft.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
We hebben nu dan wel een hypotheek afgesloten die alleen via een adviseur kon, maar achteraf had ik er ook vrede mee gehad als we net een iets hoger rentepercentage hadden gehad voor een execution only hypotheek.
0.1% van 300k = krijg jij 10 jaar 3k terughatsa schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:21:
We hebben nu dan wel een hypotheek afgesloten die alleen via een adviseur kon, maar achteraf had ik er ook vrede mee gehad als we net een iets hoger rentepercentage hadden gehad voor een execution only hypotheek.
Señor Sjon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:32:
[modbreak]Het is leuk geweest @noucmen, al je overwegingen voortaan hier: Noucmen's saga om een huis te kopen
Je bent zeer dominant aanwezig in dit topic met elke gedachtenscheet/woning die langskomt. Beter kanaliseren we dat in een enkel topic.[/]

In mijn vriendengroep kennen sommige inmiddels Noucmen... famous!
Mijn vrouw ook, en zij is de grootste non-tweaker van Nederland 🤭ColeJ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:14:
[...]
![]()
Waarom laten ze je niet overbieden? Als ik een huis verkocht wist ik het wel. Net zo lang rondes bieden doen met 5k minimale ophoging tot het klaar was.Voggy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:15:
Vorige week onze eerste bezichtiging gehad, verliefd geworden op de woning. Na veel wikken en wegen een bod gedaan. Vraagprijs was rond de 400, wij hebben rond de 450 geboden, zonder voorwaarden. (Bod gewoon gedaan op basis van een gevoel, wij hebben geen excel sheet!) Wij hadden hier een enorm goed gevoel bij en we gingen er eigenlijk al een beetje vanuit dat we zouden winnen met 50k extra en geen voorwaarden. Het ging hier om een bod met een deadline, hierna zou niet meer onderhandeld worden.
Bah.
Ik denk dat op deze manier iedereen direct het maximale gaat bieden, FOMO enzo. Als je rondes bieden gaat doen dan beginnen mensen vaak lager.Grotbewoner schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:57:
[...]
Waarom laten ze je niet overbieden? Als ik een huis verkocht wist ik het wel. Net zo lang rondes bieden doen met 5k minimale ophoging tot het klaar was.
Die boeven makelaars hebben vast goed nagedacht over de methode om zo veel mogelijk winst te maken. Die winst is het hoogst als de verkoopprijs hoog is en het aantal uren laag.
Dat was op TV: hoe een buitenlander de huizenmarkt van NL navigueertmwa schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:52:
[...]
Mijn vrouw ook, en zij is de grootste non-tweaker van Nederland 🤭
Als ik in WhatsApp "nou" intyp vult ie het aan met Noucmen...ColeJ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:14:
[...]
![]()
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
hé, terug naar je eigen topic!noucmen schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:16:
[...]
Dat was op TV: hoe een buitenlander de huizenmarkt van NL navigueert
Default blanke hetero
De bezichtiging was op een maandag en we moesten woensdagochtend voor 9 uur een bod hebben uitgebracht. Samen gekeken op Walterliving om te kijken wat de huizen deden in de buurt en besloten om ongeveer 11% boven de vraagprijs te zitten. Uiteindelijk een bod gedaan van meer dan 363k (met nog een aantal gekke getallen erachter om aandacht te trekken van de verkopers) zonder voorbehoud van bouwkundige keuring (onze aankoopmakelaar vond de gedachten niet gek omdat het huis goed onderhouden is) en met voorbehoud van financiering van 280k. Omdat ik aardig wat overwaarde heb zitten op mijn huidige woning kunnen we dit neerleggen.
Mijn vriendin vond het toch spannend omdat het allemaal zo snel was gegaan, dus hebben we nog een bouwkundige keuring laten uitvoeren na bedenktijd. Uit het rapport blijkt dat er ongeveer 6k aan kosten aan zitten te komen. Dat is te overzien. Daarna met financieeladviseur alles naast elkaar gelegd, hypotheek uitgezocht en uiteindelijk een mooie offerte ontvangen. Rente voor de gehele looptijd laten vast zetten (want lager kan bijna niet).
Niet verwacht dat het huizen zoeken zo snel zou gaan. Hier en van vrienden lees/hoor ik vaak horror verhalen, maar nu denk ik ook dat wij erg geluk hebben gehad. We hadden niet eens het hoogste bod neergelegd volgens de verkoopmakelaar. Wellicht kwam het door de voorwaarde? Huis werd verkocht door een stel dat is gescheiden, dus wellicht willen ze er z.s.m. van af en met maximale zekerheid.
Gefeliciteerd,GadgetJunkPhone schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:54:
Wellicht kwam het door de voorwaarde? Huis werd verkocht door een stel dat is gescheiden, dus wellicht willen ze er z.s.m. van af en met maximale zekerheid.
Kan jij je voorwaarden hier ook schrijven ?
Een vriend van mij heeft ook 1 keer gelukt, met de bod is gebaseerd op de excel van Walterliving
Zonder voorbehoud van bouwkundige keuring en met voorbehoud van financiering van 280k (ongeveer 80% van het bod). Staat ook in mijn postnoucmen schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Gefeliciteerd,
Kan jij je voorwaarden hier ook schrijven ?
Een vriend van mij heeft ook 1 keer gelukt, met de bod is gebaseerd op de excel van Walterliving
Tijdens mijn bezichtiging op een appartement kwam ik, via het naambordje , achter dat er iemand woonde waar ik vroeger mee omging maar contact mee ben verloren.
Die had inmiddels een ander huis gekocht waar veel aan verbouwd moest worden. Dus 5 maanden oplevering overeengekomen. Hij blij en ik blij
Gefeliciteerd man! Maar hoe moet ik hier als starter ooit mee kunnen concurreren.GadgetJunkPhone schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:41:
[...]
Zonder voorbehoud van bouwkundige keuring en met voorbehoud van financiering van 280k (ongeveer 80% van het bod). Staat ook in mijn post
Rijke oudersMjelnir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
[...]
Gefeliciteerd man! Maar hoe moet ik hier als starter ooit mee kunnen concurreren.
[ Voor 12% gewijzigd door joerdj op 29-07-2021 09:44 ]
Dat kan eigenlijk bijna niet of je moet veel kapitaal hebben of de gun factor. Ik heb gewoon geluk gehad dat ik eind 2016 een woning heb kunnen kopen waar nu aardige overwaarde op zit. Hier valt gewoon bijna niet tegenaan te sparen...Mjelnir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
[...]
Gefeliciteerd man! Maar hoe moet ik hier als starter ooit mee kunnen concurreren.
Die zijn basaal in dit markt,GadgetJunkPhone schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:41:
[...]
Zonder voorbehoud van bouwkundige keuring en met voorbehoud van financiering van 280k (ongeveer 80% van het bod). Staat ook in mijn post
Of in de markt van onder 350k is dit aantrekklijk genoeg ?
Je kan het beste eerst een woning kopen met een lage hypotheek zodat je overwaarde hebt. Dan kan je die overwaarde inzetten bij de aankoop van een woning.Mjelnir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
[...]
Zonder enig voorbehoud en kan je vertellen ben het vaak genoeg niet geworden.
Huis kopen is helaas geen exacte wetenschap...
Laatste huis waar we een extreme gunfactor hadden (dwz na inschrijving kijken of je het hoogste bod kan matchen, omdat het vrienden zijn), gingen we niet in mee, want dat hoogste bod zat ~10% boven onze max, en ~9% boven het een na hoogste bod (oftewel de kopers hebben een dikke mercedes teveel betaald).
Herkenbaar, die fase hebben wij ook (meerdere malen) bereikt. We hebben een vergelijkbaar aantal huizen bezichtigd en op geboden.AceAceAce schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:24:
Hier zitten we inmiddels in een rustiger vaarwater qua huizenzoektocht, na ~50 bezichtigingen en ~25 biedingen in de afgelopen 10 maanden, kijken we nu misschien 1 huis per 2 weken, en hopelijk minder want de energie en het enthousiasme zijn gewoon 'op' merk ik.
Uiteindelijk is het dan toch (enigszins tegen de verwachting in zelfs) gelukt na een erg lange zoektocht.
Ik weet dat het extreem vermoeiend is, maar toch: niet geschoten is altijd mis. In tegenstelling tot wat wellicht anderen zeggen: laat je niet gek maken, ga niet morrelen aan je eisenpakket en/of je budget als je het niet wilt, blijf bij jezelf. Beperk je bezichtigingen alleen tot de woningen waar je jezelf echt zou zien wonen.
Ja, dit gaat even duren, maar ook wij dachten dat het niet meer ging lukken, uiteindelijk juist op dat moment raak geschoten - niet eens met een extreme overbieding en/of tophypotheek.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
38k overbieden op een huis van 325K noem ik nu niet bepaald gelukGadgetJunkPhone schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:54:
Vorige maand een bezichtiging gehad van een hoekhuis. Was de tweede huis waar we een bezichtiging aan hebben gebracht. Huis stond te koop voor 325k. Samen met een aankoopmakelaar gekeken en we waren eigenlijk gelijk verliefd op het huis. Ideale liggen tegenover het centrum, rustige buurt en lekker ruim.
De bezichtiging was op een maandag en we moesten woensdagochtend voor 9 uur een bod hebben uitgebracht. Samen gekeken op Walterliving om te kijken wat de huizen deden in de buurt en besloten om ongeveer 11% boven de vraagprijs te zitten. Uiteindelijk een bod gedaan van meer dan 363k (met nog een aantal gekke getallen erachter om aandacht te trekken van de verkopers) zonder voorbehoud van bouwkundige keuring (onze aankoopmakelaar vond de gedachten niet gek omdat het huis goed onderhouden is) en met voorbehoud van financiering van 280k. Omdat ik aardig wat overwaarde heb zitten op mijn huidige woning kunnen we dit neerleggen.
Mijn vriendin vond het toch spannend omdat het allemaal zo snel was gegaan, dus hebben we nog een bouwkundige keuring laten uitvoeren na bedenktijd. Uit het rapport blijkt dat er ongeveer 6k aan kosten aan zitten te komen. Dat is te overzien. Daarna met financieeladviseur alles naast elkaar gelegd, hypotheek uitgezocht en uiteindelijk een mooie offerte ontvangen. Rente voor de gehele looptijd laten vast zetten (want lager kan bijna niet).
Niet verwacht dat het huizen zoeken zo snel zou gaan. Hier en van vrienden lees/hoor ik vaak horror verhalen, maar nu denk ik ook dat wij erg geluk hebben gehad. We hadden niet eens het hoogste bod neergelegd volgens de verkoopmakelaar. Wellicht kwam het door de voorwaarde? Huis werd verkocht door een stel dat is gescheiden, dus wellicht willen ze er z.s.m. van af en met maximale zekerheid.
Zal wel regio afhankelijk zijn maar hier (oosten) is nu 10 tot 20k overbieden "normaal".
Nog steeds absurd.
Nou ja, misschien is het bewust lager in de markt gezet. De vraagprijs hoeft natuurlijk niks te zeggen over een eventuele (taxatie)waarde.Rofdof schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:05:
[...]
38k overbieden op een huis van 325K noem ik nu niet bepaald geluk.
Zal wel regio afhankelijk zijn maar hier (oosten) is nu 10 tot 20k overbieden "normaal".
Nog steeds absurd.
Vraagprijs: 295
Taxatie: 330
Bod: 350
Heb je dan 55k overboden of 20k?
(...)
Same here. Vanmiddag weer een bezichtiging, weer hele riedel afgaanAceAceAce schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:24:
Hier zitten we inmiddels in een rustiger vaarwater qua huizenzoektocht, na ~50 bezichtigingen en ~25 biedingen in de afgelopen 10 maanden, kijken we nu misschien 1 huis per 2 weken, en hopelijk minder want de energie en het enthousiasme zijn gewoon 'op' merk ik.
Laatste huis waar we een extreme gunfactor hadden (dwz na inschrijving kijken of je het hoogste bod kan matchen, omdat het vrienden zijn), gingen we niet in mee, want dat hoogste bod zat ~10% boven onze max, en ~9% boven het een na hoogste bod (oftewel de kopers hebben een dikke mercedes teveel betaald).
55, je moet alleen 20 eigen geld meenemen, want dat ga je van de bank niet krijgen.Freelance schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:28:
[...]
Nou ja, misschien is het bewust lager in de markt gezet. De vraagprijs hoeft natuurlijk niks te zeggen over een eventuele (taxatie)waarde.
Vraagprijs: 295
Taxatie: 330
Bod: 350
Heb je dan 55k overboden of 20k?
#team_UTC+1
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7