Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 207 ... 362 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-07 14:28
Ethirty schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:08:
[...]

55, je moet alleen 20 eigen geld meenemen, want dat ga je van de bank niet krijgen.
Dat weet ik, het was namelijk geen hypothetische casus maar die van mijzelf van twee maanden terug :)

Maar dat was mijn punt niet, als de vraagprijs 325k was heb je 'maar' 25k overboden maar is het resultaat hetzelfde. Is dat dan minder absurd dan wanneer een huis bewust lager in de markt is gezet?

(...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 15:01
Freelance schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Dat weet ik, het was namelijk geen hypothetische casus maar die van mijzelf van twee maanden terug :)

Maar dat was mijn punt niet, als de vraagprijs 325k was heb je 'maar' 25k overboden maar is het resultaat hetzelfde. Is dat dan minder absurd dan wanneer een huis bewust lager in de markt is gezet?
Naar mijn mening heeft het noemen van percentages of absolute bedragen van overbieden helemaal geen toegevoegde waarde hier wanneer het de context mist, en dat laatste gebeurt nogal vaak.

De context mist vaak omdat niet bekend is of het huis een relatief hoge of lage verkoopprijs heeft, omdat dat op zijn beurt weer niet alleen op de data van omliggende verkochte woningen van bijvoorbeeld Walter Living / Kadaster af hangt, maar ook van de staat van het huis en de omliggende verkochte huizen, en dus (behoorlijk) wat analyse nodig heeft (door jezelf of door je aankoopmakelaar).

Mijn suggestie is dan ook wanneer je het over x% of €Y overbieden hebt, je ook mee geeft of het huis hoog of laag in de markt staat en waar je dat dan op baseert. Pas dan heeft het waarde voor de discussie of waarde voor de kennisdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 29-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07

Ethirty

Who...me?

Precies, wij hebben onder de vraagprijs geboden en gegund gekregen, maar zonder de gekte op de markt zou het misschien nog wel 1 of 2 ton minder geweest zijn.

Heb ik dan te veel betaald, een mooie deal gemaakt of hebben we straks een droomplek voor de komende 30 jaar?

Verandert die vraag als ik stel dat de hypotheeklasten een stuk lager worden?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:30
Rofdof schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:05:
[...]

38k overbieden op een huis van 325K noem ik nu niet bepaald geluk ;).
Zal wel regio afhankelijk zijn maar hier (oosten) is nu 10 tot 20k overbieden "normaal".

Nog steeds absurd.
Nou, wij hebben in 't oosten (Dinxperlo) 25 over geboden, op vraagprijs 225, en werden het niet. Vorig huis hebben wij 20 overgeboden, werden 't ook niet, iemand bood 70 over....

Tsja, het is net de pech dat iemand er vol over heen gaat...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-07 14:28
AceAceAce schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Naar mijn mening heeft het noemen van percentages of absolute bedragen van overbieden helemaal geen toegevoegde waarde hier wanneer het de context mist, en dat laatste gebeurt nogal vaak.

De context mist vaak omdat niet bekend is of het huis een relatief hoge of lage verkoopprijs heeft, omdat dat op zijn beurt weer niet alleen op de data van omliggende verkochte woningen van bijvoorbeeld Walter Living / Kadaster af hangt, maar ook van de staat van het huis en de omliggende verkochte huizen, en dus (behoorlijk) wat analyse nodig heeft (door jezelf of door je aankoopmakelaar).

Mijn suggestie is dan ook wanneer je het over x% of €Y overbieden hebt, je ook mee geeft of het huis hoog of laag in de markt staat en waar je dat dan op baseert. Pas dan heeft het waarde voor de discussie of waarde voor de kennisdeling.
Exact mijn punt!

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
AceAceAce schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:24:
gingen we niet in mee, want dat hoogste bod zat ~10% boven onze max, en ~9% boven het een na hoogste bod (oftewel de kopers hebben een dikke mercedes teveel betaald).
Wow, 1e hoogste bod is rond 600k, waar 2e hoogste bod is maar 550k ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:25

CeesKees

I rest my Kees

AceAceAce schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:24:
Hier zitten we inmiddels in een rustiger vaarwater qua huizenzoektocht, na ~50 bezichtigingen en ~25 biedingen in de afgelopen 10 maanden, kijken we nu misschien 1 huis per 2 weken, en hopelijk minder want de energie en het enthousiasme zijn gewoon 'op' merk ik.

Laatste huis waar we een extreme gunfactor hadden (dwz na inschrijving kijken of je het hoogste bod kan matchen, omdat het vrienden zijn), gingen we niet in mee, want dat hoogste bod zat ~10% boven onze max, en ~9% boven het een na hoogste bod (oftewel de kopers hebben een dikke mercedes teveel betaald).
Tsja. Dikke Benz armer, huis rijker.
Iets met prioriteiten

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:41
Rofdof schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:05:
[...]

38k overbieden op een huis van 325K noem ik nu niet bepaald geluk ;).
Zal wel regio afhankelijk zijn maar hier (oosten) is nu 10 tot 20k overbieden "normaal".

Nog steeds absurd.
Hier in de regio ging een huis van 350k weg voor 415k.
Prima, dat mogen ze voor mijn huis ook wel betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:23

FreakNL

Well do ya punk?

Hier ook zoiets, vergelijkbaar huis (honderd meter verderop) stond voor 355 is voor 405 weggegaan. Verschil met mijn huis is ligging tuin (daar noord, hier zuid) en dakkapel (daar wel, hier niet).

En ik kan voor de deur komen met de auto (niet parkeren, wel uitladen/wassen/etc) , daar niet (hofje hier versus autovrije straat daar).

Afwerking hetzelfde, dus ik verwacht hier zeker ook 390k voor te kunnen krijgen..

Soms kriebelt het dus wel met nog 139k hypotheek open hier ;)

Maarja, zie onder….

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 29-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
Pannencouque schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:08:
[...]
Hier in de regio ging een huis van 350k weg voor 415k.
Prima, dat mogen ze voor mijn huis ook wel betalen :P
Je moet het alleen zelf ook weer betalen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 01-07 13:33
Wij zijn op zich niet op zoek, maar zoals velen scrollen we wel eens door Funda. Nu viel ons oog op een huis in de buurt dat al vanaf maart te koop staat, wat wellicht net iets te duur in de markt gezet is. Op zich geen goed teken, maar de reden, daar gaan we tijdens de bezichtiging misschien wel achter komen.

Nu is het zo dat we ons eigen huis nog moeten verkopen en zouden we -als we een bod gaan doen- bieden onder voorbehoud van financiering én verkoop eigen woning. Eigenlijk ongekend in deze tijd, maar huizen gaan snel dus wellicht niet helemaal kansloos. Het gehele traject gaat natuurlijk wel al snel een paar maanden duren. Eigen huis verkopen, evt. wachten op financiering koper, daarna pas eigen financiering rond maken, duurt ook wel even. Wat spreek je in zo'n geval precies af? Een maximale termijn van (zeg) een half jaar of een datum waarop alles rond moet zijn (en je dus ook je bankgarantie gesteld moet hebben)?

Hypotheek rond krijgen is geen probleem, past op LTI en hebben de nodige verwachte overwaarde achter de hand, maar weer niet genoeg om twee jaar lang dubbele lasten te kunnen dragen.

[ Voor 9% gewijzigd door coazter op 30-07-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Weet niet of je nu een voorbehoud moet willen voor de verkoop van je eigen woning. Dat neem je gewoon mee in je financiering.

Als het een net huis is ben je het normaal gesproken zo kwijt.
Als je aankoop prijs lager was dan de 90% van verwachte opbrengst, dan kan je vrij makkelijk een overbruggingshypotheek krijgen en steek je ook nog wat geld in je zak/volgende huis.
(even gechargeerd)

Financieringsvoorbehoud is voor sommigen al te veel als er een rij van geïnteresseerden is, maar die termijn van ~8 weken is vrij standaard.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:21
coazter schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:31:

Nu is het zo dat we ons eigen huis nog moeten verkopen en zouden we -als we een bod gaan doen- bieden onder voorbehoud van financiering én verkoop eigen woning. (…)
Hypotheek rond krijgen is geen probleem, past op LTI en hebben de nodige verwachte overwaarde achter de hand, maar weer niet genoeg om twee jaar lang dubbele lasten te kunnen dragen.
Ik zou dat alleen doen als je verwacht dat je huidige huis moeilijk te verkopen is. Misschien handiger om er bij de opleveringstermijn rekening mee te houden (dus oplevering Q1 2022 bijv). Als dit huis al vanaf maart te koop staat, hebben de verkopers geen haast, dus dat biedt perspectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

coazter schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:31:
Nu is het zo dat we ons eigen huis nog moeten verkopen en zouden we -als we een bod gaan doen- bieden onder voorbehoud van financiering én verkoop eigen woning. Eigenlijk ongekend in deze tijd, maar huizen gaan snel dus wellicht niet helemaal kansloos.
Wat is precies de reden om in deze tijd een voorbehoud verkoop eigen woning te doen? Is dat puur risico-mijdend gedrag of zit er nog een andere reden achter? Als het namelijk alleen je eigen wens vanuit risico-mijdend gedrag is, dan zet je jezelf gewoon volledig buitenspel in deze markt (zonder verder een waardeoordeel te vormen over het voorbehoud zelf).

Een financieringsvoorbehoud is vaak al te veel gevraagd, en een voorbehoud bouwkundige keuring is heel vaak een no-go. Waarom zou een voorbehoud verkoop eigen woning dan wel geaccepteerd worden? Dat stamt nog uit de tijd dat het een kopersmarkt was, die tijd ligt inmiddels alweer een jaar of 5+ achter ons...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
naitsoezn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:53:
[...]Wat is precies de reden om in deze tijd een voorbehoud verkoop eigen woning te doen? Is dat puur risico-mijdend gedrag of zit er nog een andere reden achter? Als het namelijk alleen je eigen wens vanuit risico-mijdend gedrag is, dan zet je jezelf gewoon volledig buitenspel in deze markt (zonder verder een waardeoordeel te vormen over het voorbehoud zelf).
We willen eigenlijk helemaal niet weg, we wonen hier prima, we zoeken eigenlijk niets. We zijn enkel aan het denken geslagen omdat we deze tegenkwamen waarbij we ogenschijnlijk niet hoeven te stunten met geen voorbehouden en flink overbieden. Net zoals 'vroeger' lijk je hier normaal te kunnen onderhandelen over voorwaarden, wat mogelijkheden biedt. Reden dat we dit huis overwegen is een grotere woonkamer, garage en oprit. Nieuwe maandlast o.b.v. vraagprijs is voor ons acceptabel want hebben we reeds eerder jarenlang betaald en van een stukje overwaarde kunnen we gelijk wat zaken opknappen zoals de keuken.

Huidige hypotheek is 300k, huis levert vermoedelijk rond de 350k op. Afhankelijk van de getaxeerde waarde (altijd wat conservatiever) komen we net wel of net niet aan de 90%. Dubbele woonlasten kunnen we in principe niet betalen dus overbrugging zal vermoedelijk niet haalbaar zijn. Dat voorbehoud verkoop eigen woning uiterst ongebruikelijk is, dat is me bekend. Mijn vraag gaat erom wat je bij zo'n voorbehoud dan eigenlijk afspreekt.

[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 30-07-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59

Rmg

coazter schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:22:
[...]

We willen eigenlijk helemaal niet weg, we wonen hier prima, we zoeken eigenlijk niets. We zijn enkel aan het denken geslagen omdat we deze tegenkwamen waarbij we ogenschijnlijk niet hoeven te stunten met geen voorbehouden en flink overbieden. Net zoals 'vroeger' lijk je hier normaal te kunnen onderhandelen over voorwaarden, wat mogelijkheden biedt. Reden dat we dit huis overwegen is een grotere woonkamer, garage en oprit. Nieuwe maandlast o.b.v. vraagprijs is voor ons acceptabel want hebben we reeds eerder jarenlang betaald en van een stukje overwaarde kunnen we gelijk wat zaken opknappen zoals de keuken.

Huidige hypotheek is 300k, huis levert vermoedelijk rond de 350k op. Afhankelijk van de getaxeerde waarde (altijd wat conservatiever) komen we net wel of net niet aan de 90%. Dubbele woonlasten kunnen we in principe niet betalen dus overbrugging zal vermoedelijk niet haalbaar zijn. Dat voorbehoud verkoop eigen woning uiterst ongebruikelijk is, dat is me bekend. Mijn vraag gaat erom wat je bij zo'n voorbehoud dan eigenlijk afspreekt.
Heb je al de makelaar uberhaupt gebeld voor een bezichtiging? Niet dat het gewoon al onder voorbehoud verkocht is en de makelaar een lamme tak is die funda niet update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Rmg schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:27:
[...]Heb je al de makelaar uberhaupt gebeld voor een bezichtiging? Niet dat het gewoon al onder voorbehoud verkocht is en de makelaar een lamme tak is die funda niet update?
Jazeker, staat a.s. dinsdag gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]
Mijn vraag gaat erom wat je bij zo'n voorbehoud dan eigenlijk afspreekt.
Even googlen op No-Risk-clausule, bijvoorbeeld https://www.nvm.nl/wonen/kopen/nvm-no-risk-clausule/ . Je spreekt een termijn af waarbinnen je eigen woning onvoorwaardelijk is verkocht, anders kun je ontbinden. Drie maanden moet wel te doen zijn.

Maar lees gewoon eens goed na wat zo'n clausule inhoudt en bedenk je dan of het echt een clausule is waar je de zekerheid mee krijgt die je ermee denkt te krijgen. Zo houdt het vaak het volgende in:
De clausule houdt het volgende in:
- De koper heeft het recht de overeenkomst te ontbinden als hij er niet in slaagt zijn woning voor een bepaalde datum te verkopen.
- De verkoper mag na het sluiten van de koop met de koper, onder voorbehoud van verkoop eigen woning, doorgaan met de verkoop van zijn woning.
- Als de verkoper een andere koper vindt, moet de verkoper de eerste koper 2 werkdagen de tijd geven om te beslissen of hij onvoorwaardelijk koopt of dat hij van de koop afziet.
Via klik. Vooral dat laatste houdt dus in dat als verkopers binnen een week (bijvoorbeeld) een andere koper vinden, dat ze dan gewoon doodleuk tegen jullie kunnen zeggen: Take it or leave it. Sta je dan met je voorbehoud....

Volgens mij ben je eigenlijk meer op zoek naar een zeer ruime overdrachtstermijn. Een ruime termijn die jullie in staat stelt om je eigen huis te verkopen en met die verkoop je eigen financiering rond te krijgen. En daarbij dus een zeer ruim financieringsvoorbehoud. Maar volgens mij heb je vrij weinig aan zo'n voorbehoud verkoop eigen woning. /2-cents.

[ Voor 69% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2021 13:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Dubbele woonlasten kunnen we in principe niet betalen dus overbrugging zal vermoedelijk niet haalbaar zijn.
Dat is inderdaad een puntje, voor een overbrugging moet je kunnen aantonen dat je een jaar lang aan dubbele lasten als spaargeld hebt. Maar als je een gezonde financiële buffer hebt zo dat niet zo'n issue mogen zijn.

Als je dat soort bedragen niet achter de hand hebt, bedenk dan ook dat kosten koper, makelaar en inrichting als vloer/gordijnen er ook allemaal bijkomen bij een verhuizing.
Dat voorbehoud verkoop eigen woning uiterst ongebruikelijk is, dat is me bekend. Mijn vraag gaat erom wat je bij zo'n voorbehoud dan eigenlijk afspreekt.
Wat je in feite afspreekt is dat je hun huis pas wil kopen als je je eigen huis binnen termijn X hebt verkocht, anders gaat het niet door. Enorm "risico" dus voor de verkoper waar iets tegenover moet staan zoals een flink hoger bedrag of bepaalde zeer specifieke voorwaarden die zij stellen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Sowieso hoef je, tot je je huis verkocht hebt, alleen de rente ( ~1.9%) van je overbruggingskrediet te betalen. Die is nog aflossingsvrij (tot je hem in 1 keer aflost)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:24
Wij hebben onlangs ook een nieuw huis gekocht voordat de huidige woning verkocht is. Wanneer je huidige woning een beetje courant is en geen rara dingen heeft wat betreft de ligging, achterstallig onderhoud oid dan zal dit in de huidige markt ook eigenlijk geen probleem opleveren.
Staat je huidige woning pal naast/tegenover transportbedrijf, is er flink achterstallig onderhoud of heb je een hele vreemde (en daarmee voor veel kopers oninteressante) indeling dan zal je wat voorzichtiger moeten zijn.

We hebben voor het uitbrengen van ons (winnende) bod al wel een oriënterend gesprek gehad met een verkoopmakelaar tbv onze huidige woning. Dat geeft je een beetje indicatie voor de doorlooptijd en mogelijke verkoopopbrengst.

Je zult alleen wel een 10.000-15.000 euro beschikbaar moeten hebben om aan te tonen dat je enige tijd dubbele lasten kunt betalen.

Ons huis gaat waarschijnlijk pas de verkoop in tegen de tijd dat de ontbindende voorwaarden van de aangekochte woning verlopen zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Rmg schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:32:
Sowieso hoef je, tot je je huis verkocht hebt, alleen de rente ( ~1.9%) van je overbruggingskrediet te betalen. Die is nog aflossingsvrij (tot je hem in 1 keer aflost)
Klopt, zo hebben wij het ook gedaan. Alleen vroeg de bank wel om eigen vermogen van ongeveer 21000 euro.

Maar goed. Voor 400 te koop gezet en voor 475 verkocht. Overwaarde waar we niet op gerekend hadden. Niet zoveel iig. Nu geduld hebben tot onze nieuwbouw woning opgeleverd wordt. Planning is volgend jaar juni dus nog even geduld. Tot die tijd huren we in de vrije sector

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

Daarbij, hoe zou jij reageren als een potentiele koper een voorbehoud financiering én onvoorwaardelijke verkoop eigen huis in het koopcontract wil laten opnemen?

Je kunt ook overwegen om je huis alvast te verkopen en tijdelijk te gaan huren. Maar als je eigenlijk toch niet weg wil, dan is dat het overwegen wellicht ook niet waard.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Rizzi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Daarbij, hoe zou jij reageren als een potentiele koper een voorbehoud financiering én onvoorwaardelijke verkoop eigen huis in het koopcontract wil laten opnemen?
Dat ligt maar net aan de interesse in mijn huis voorafgaand aan het bod. Als na een serie lage biedingen de vraagprijs wordt geboden, en mijn verkoopmakelaar ziet een heel courante woning en kan inschatten dat die snel weg is, en koper kan de makelaar ook overtuigen van het feit dat de financiering een formaliteit is, kan het maar zo ineens interessant zijn. Maar nogmaals, het ging me alleen om wat je precies afspreekt in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07 16:49
Morgen is de woninginspectie van de woning die ik heb gekocht. Iemand nog handigheidjes of tips voor dit? Dit betreft geen bouwtechnische keuring.

[ Voor 16% gewijzigd door Soru op 30-07-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Soru schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:23:
Morgen is de woninginspectie van de woning die ik heb gekocht. Iemand nog handigheidjes of tips voor dit? Dit betreft geen bouwtechnische keuring.
Check of alle achterblijvende apparaten het doen, kranen, elektriciteit. Werken de sloten naar behoren en is overal een sleutel van beschikbaar. Verder lijst van over te nemen spullen checken, en ook checken of dat wat je niet wilde overnemen, gemakshalve niet toch is achtergebleven. Tapijt in slaapkamer, gordijnrails, kasten/planken in berging etc. Ben je zo een dag mee bezig om dat voor de ander weg te halen en af te voeren.
Verder, veel plezier. Je ziet het nu waarschijnlijk zonder meubels etc. Dus al veel meer ‘van jou’. Dat is een leuk moment, dus enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Soru schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:23:
Vergeet geen foto's te maken van alle meterstanden.
En als het even kan zorg voor een rechtsbijstandsverzekering met module Wonen, dit zodat je ten alle tijde juridisch sterker kan staan wanneer je onverhoopt toch tegen bepaalde gebreken aanloopt of met andere zaken te maken kan krijgen die betrekking hebben op deze zakelijke transactie voor je toekomstige woongenot. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden hier op Tweakers waardoor dat best waardevol kan zijn.

Eigen voorbeeld:
Waar ik veel later pas achter kwam nadat ik mijn woning had gekocht is dat twee luchtroosters op de verdiepingen niet meer open/dicht gaan omdat het mechanisme gewoon compleet kapot is aan de binnenzijde. Niet het einde van de wereld maar toch had ik het liever willen weten voordat ik het zelf ontdekte. De vraag is dan had de verkoper dit (vooraf) moeten meldden? Er mankeert altijd wel wat aan een ander huis en daar zal je later toch op de een of andere manier achter komen.

Tweede voorbeeld:
Op het overdrachtsformulier met een lijstje van vragen die (naar waarheid) zijn ingevuld door de toenmalige verkoper stond bijvoorbeeld ook dat de kruipruimte altijd kurkdroog is geweest. Bij de eerstvolgende heftige regenbui toen ik er woonde sijpelde het regenwater gewoon door bepaalde hoeken van de kruipruimte. Tsja, wat moet ik daar dan van zeggen. En zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden, denk aan muizen die door de verkoper volgens het overdrachtsformulier nooit zijn gezien en vervolgens bij het eerste de beste konijnenhok wat kindlief naar boven op de kamer brengt komen er muizen op af....man man man en zo kan ik wel doorgaan :)

[ Voor 46% gewijzigd door Enforcer op 30-07-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik denk dat je ook wat geluk moet hebben met een verkoper. Het ene gebrek is wat makkelijk 'niet te zien' dan het andere gebrek, ook als je er jaren hebt gewoond. Zo'n mechanische ventilatie zou mij ook niet opvallen, ik merk alleen bij de keuken dat ie aan staat.
Ik weet dat wij ons huis met de hand op ons hart kunnen verkopen. Alle eventuele op- en aanmerkingen staan gewoon op de vragenlijst. Ook als ik het écht niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Toke_gt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:35:
[...]

Check of alle achterblijvende apparaten het doen, kranen, elektriciteit. Werken de sloten naar behoren en is overal een sleutel van beschikbaar. Verder lijst van over te nemen spullen checken, en ook checken of dat wat je niet wilde overnemen, gemakshalve niet toch is achtergebleven. Tapijt in slaapkamer, gordijnrails, kasten/planken in berging etc. Ben je zo een dag mee bezig om dat voor de ander weg te halen en af te voeren.
Verder, veel plezier. Je ziet het nu waarschijnlijk zonder meubels etc. Dus al veel meer ‘van jou’. Dat is een leuk moment, dus enjoy!
Goede tips, dank!
Enforcer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:18:
[...]

Vergeet geen foto's te maken van alle meterstanden.
En als het even kan zorg voor een rechtsbijstandsverzekering met module Wonen, dit zodat je ten alle tijde juridisch sterker kan staan wanneer je onverhoopt toch tegen bepaalde gebreken aanloopt of met andere zaken te maken kan krijgen die betrekking hebben op deze zakelijke transactie voor je toekomstige woongenot. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden hier op Tweakers waardoor dat best waardevol kan zijn.

Eigen voorbeeld:
Waar ik veel later pas achter kwam nadat ik mijn woning had gekocht is dat twee luchtroosters op de verdiepingen niet meer open/dicht gaan omdat het mechanisme gewoon compleet kapot is aan de binnenzijde. Niet het einde van de wereld maar toch had ik het liever willen weten voordat ik het zelf ontdekte. De vraag is dan had de verkoper dit (vooraf) moeten meldden? Er mankeert altijd wel wat aan een ander huis en daar zal je later toch op de een of andere manier achter komen.

Tweede voorbeeld:
Op het overdrachtsformulier met een lijstje van vragen die (naar waarheid) zijn ingevuld door de toenmalige verkoper stond bijvoorbeeld ook dat de kruipruimte altijd kurkdroog is geweest. Bij de eerstvolgende heftige regenbui toen ik er woonde sijpelde het regenwater gewoon door bepaalde hoeken van de kruipruimte. Tsja, wat moet ik daar dan van zeggen. En zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden, denk aan muizen die door de verkoper volgens het overdrachtsformulier nooit zijn gezien en vervolgens bij het eerste de beste konijnenhok wat kindlief naar boven op de kamer brengt komen er muizen op af....man man man en zo kan ik wel doorgaan :)
Ik heb me nog niet ingelezen omtrent de rechtsbijstandsverzekering met de module Wonen maar dit klinkt interessant. Heb je hier gebruik van gemaakt voor de luchtroosters en de kruipruimte of zijn deze zaken op een andere manier opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Soru schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:35:
Ik heb me nog niet ingelezen omtrent de rechtsbijstandsverzekering met de module Wonen maar dit klinkt interessant. Heb je hier gebruik van gemaakt voor de luchtroosters en de kruipruimte of zijn deze zaken op een andere manier opgelost?
Nee ik heb hier geen gebruik van gemaakt. Ik heb het maar zo gelaten, het was inmiddels ook maanden later dat ik dat van die luchtroosters ontdekte, en dat van de kruipruimte is niet zo erg verder en kan je in feite ook direct niks aan doen, maar het geeft je wel te denken in hoeverre de verkopers 'eerlijk' zijn geweest op de vragenlijst. Maar zoals ik al aangaf, elke woning heeft zo zijn gebrek waar je mogelijk pas veel later achter komt, zolang het geen schokkende dingen zijn kun je het prima zelf oplossen en hoort het er ook wel een beetje bij vind ik, dan had je maar nieuwbouw moeten kopen dan heb je alles zelf in de hand.

Ik had vroeger ook geen rechtsbijstandsverzekering maar had hem eigenlijk tijdens de koop van deze woning wel moeten hebben vanwege een claim die de verkoper eiste van €500,- doordat we 2weken later zijn overeengekomen de koopakte te laten passeren en hij dus dit ter compensatie wilde hebben van de 2weken uitstel. Uiteindelijk met een sisser afgelopen maar zodra de koopakte gepasseerd is wil je dit soort gezeur gewoon niet hebben met de vorige eigenaren zeker niet als je druk bezig bent met verbouwingen/verhuizen/etc. Na deze perikelen heb ik hem meteen afgesloten.

Een basis rechtsbijstandsverzekering (Consument) + module Wonen kost je rond de €15,-. Ik heb zelf nog module Verkeer erbij en betaal €16,64 per maand waarbij het hele gezin hier gebruik van kan maken. Dus als mijn opgroeiende kids iets raars uitvreten dan weet ik dat ik het gewoon uit handen kan geven en dat geeft mij toch wel een fijn gevoel maar dat is ieder voor zich om dat risico in te schatten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Zijn er nog andere zaken die ik kan controleren aan de mechanisme ventilatie? Ik heb geen meter voor de luchtverplaatsing maar wellicht de MV op de hoogste stand aan zetten en bij de verschillende ventilatieventielen voelen en naar de motor luisteren?

[ Voor 9% gewijzigd door Soru op 31-07-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
Enforcer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:18:
[...]

Eigen voorbeeld:

Tweede voorbeeld:
beide voorbeelden tegenargument:
De roosters kwam je veel later achter, ik zou als verkoper zeggen dat ze werkten bij overdracht, en de tegenvraag stellen of je ze gecontroleerd had?
je 2e voorbeeld: ik zou als verkoper achter mijn stelling blijven en zeggen dat ik geen konijnen of andere ongedierte aantrekkende factoren heb gehad.

blijft lastige discussies die dingen :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:09:
beide voorbeelden tegenargument:
De roosters kwam je veel later achter, ik zou als verkoper zeggen dat ze werkten bij overdracht, en de tegenvraag stellen of je ze gecontroleerd had?
je 2e voorbeeld: ik zou als verkoper achter mijn stelling blijven en zeggen dat ik geen konijnen of andere ongedierte aantrekkende factoren heb gehad.

blijft lastige discussies die dingen :)
Dat klopt, daarom zeg ik, iedere woning die je koopt heeft wel wat gebreken, je moet ook niet op elke slak zout leggen vind ik. Tuurlijk ga je niet alles controleren en inspecteren in de woning net voordat je naar de notaris gaat, dan ben je wel uren bezig om alle zaken direct te controleren, daar kom je gewoon later achter wanneer je eenmaal verhuist ben en een beetje gesettled dat niet alles zo perfect was zoals in de eerste instantie geschetst.

Ik kwam er bijvoorbeeld ook (later) achter dat bij ons in de kruipruimte de afvoer van de toilet druppelde omdat de buis half was afgebroken bij het aansluitstuk en dat de afvoerbuis van de keuken gootsteen van de begane grond naar de kruipruimte ook half afgebroken was. Ik kan niet beoordelen of dit door trilling van onze frees werkzaamheden is gebeurd voor de vloerverwarming of dat dat al van langere tijd daarvoor is (volgens de klusjesman die het gefixed heeft zou dit gezien de waterschade achter de keuken plintjes al van veel langere tijd geleden zijn geweest). Dus ja, paar eurotjes er weer tegenaan gooien, aansluitstukken laten fixen en weer door, het is niet anders..... Als ik dat met de verkoper had moeten bemiddelen dan zou dat inderdaad een welles/nietes spelletje worden en daar heb je gewoon geen zin in op dat moment.

-edit-
Ohja controleer in de meterkast of de officiële aansluitpunten van je kabelboer/telefoonboer/glasvezelboer wel intact zijn. Voorbeeld zoveel, bij mij in de meterkast was de vorige eigenaar rigoureus te werk gegaan en heeft het KPN ISRA punt volledig eraf gehaald, er kwamen alleen 4 losse aders uit de blauwe kabel. Kortom bij het aanvragen van internet moet er een monteur komen om het ISRA punt te herstellen, kostte me ook weer iets van €30,- ofzo ... niet de moeite waard om er verder over te discussiëren maartoch...
Soru schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:31:
Zijn er nog andere zaken die ik kan controleren aan de mechanisme ventilatie? Ik heb geen meter voor de luchtverplaatsing maar wellicht de MV op de hoogste stand aan zetten en bij de verschillende ventilatieventielen voelen en naar de motor luisteren?
Controleer gewoon alles op en aan de woning waarvan je denkt dit zijn nodige zaken om te controleren, je mag er in principe van uitgaan dat een verkoper eerlijk handelt en je niet met een defecte kraan, toilet of dat soort basale dingen laat zitten zonder dit te meldden of iets dergelijks. Dan nog is de vraag wat doe je er daarna mee als je constateert dat iets niet in orde is. Je hebt waarschijnlijk een uur later het passeren gepland, de verhuiswagen of verbouwingen staan al ingepland, je wil aan de slag... Het is maar net waar je je prioriteiten legt.

[ Voor 29% gewijzigd door Enforcer op 31-07-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Al die kleine zaken komen toch uit een potje waar je rekening mee houdt? Je weet dat je altijd wel wat zaken tegenkomt. Paar duizend euro achter de hand houden en meteen aftikken wat nodig is, ben je er daarna vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Soru schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:31:
Een heel basic testje is de MV aanzetten en kijken of een A4'tje vastgezogen wordt tegen het ventiel. Doet ie dat niet, dan is de capaciteit wel heel laag.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:47:
Een heel basic testje is de MV aanzetten en kijken of een A4'tje vastgezogen wordt tegen het ventiel. Doet ie dat niet, dan is de capaciteit wel heel laag.
Maar als je zulk soort dingen niet hebt gedaan bij de bezichtiging, heb je dan wel een poot om op te staan? Ik zou als verkoper dan gewoon zeggen dat je dit al had kunnen weten en je daar dus in je bod rekening mee had moeten houden.

Het is natuurlijk anders als je tijdens de bezichtiging windkracht 7 in de kamer had als je de ventilatie op de hoogste stand zette en tijdens de oplevering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

coazter schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Dat ligt maar net aan de interesse in mijn huis voorafgaand aan het bod. Als na een serie lage biedingen de vraagprijs wordt geboden, en mijn verkoopmakelaar ziet een heel courante woning en kan inschatten dat die snel weg is, en koper kan de makelaar ook overtuigen van het feit dat de financiering een formaliteit is, kan het maar zo ineens interessant zijn. Maar nogmaals, het ging me alleen om wat je precies afspreekt in zo'n geval.
Mijn vraag was meer algemeen; onder jouw randvoorwaarden zou het inderdaad aantrekkelijk zijn. Maar meer in het algemeen geldt toch vaak dat er juist veel biedingen zijn boven de vraagprijs.

Als verkoper wil je je huis zoveel als mogelijk zonder risico verkopen. Dat betekent dat een verkoop met voorbehoud financiering, onvoorwaardelijke verkoop woning koper, bouwtechnische keuring etc etc voor mij als verkoper nadelig is. En met de huidige woningnood zijn er dan genoeg andere kopers te vinden.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-07 23:13
https://www.funda.nl/koop...navigateSource=resultlist
(Bovenstaande is dus de foute maar toch laten staan ivm de reacties hier al op)
Gebeld, bezichtiging stop, wordt nu al met 75000 overboden zonder dat de bezichtigingen hebben plaatsgevonden. Wordt er niet leuker op zo.

Edit ->
Mijn excuses ik heb per ongeluk de verkeerde link geplaatst.
Dit huis doelde ik op.

https://www.funda.nl/koop...499110-pioniersstraat-22/
Slechts 2 slaapkamers verouderde badkamer/keuken enz.

[ Voor 40% gewijzigd door harley op 03-08-2021 22:53 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:17
harley schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:00:

Gebeld, bezichtiging stop, wordt nu al met 75000 overboden zonder dat de bezichtigingen hebben plaatsgevonden. Wordt er niet leuker op zo.
Niet verbazingwekkend.
Goed onderhouden, grote ruimte in huis en tuin en eigen grond.
Ruimte voor bedrijf aan huis.

Eerder 40000 te laag op de markt gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 08:46
D-dark schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Niet verbazingwekkend.

Maar wel in de middle of nowhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Aan de Lego te zien is het vast een Tweaker, misschien kan je een vriendenprijsje met hem afspreken :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:46
D-dark schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Niet verbazingwekkend.

Ken die regio niet, maar denk dat je met 40k nog aan de lage kant zit, die vijf slaapkamers + mogelijkheid tot (kleine) zaak aan huis maken hem heel in trek gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:17
joostmakaay schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:39:
[...]

Ken die regio niet, maar denk dat je met 40k nog aan de lage kant zit, die vijf slaapkamers + mogelijkheid tot (kleine) zaak aan huis maken hem heel in trek gok ik zo.
Dat vermoed ik ook.
Naar Westen van het land prijzen is dat een koopje. @vinpower vandaar mijn inschatting
Gezien de ligging vlak bij de grens en in buitengebied kwam ik uit op 40 a 50 te laag.
Dan maakt een bod van 75 extra gezien de huidige markt behoorlijk goed ingeschat.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 03-08-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
harley schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:00:

Wij hebben onlangs onze nieuwe woning in deze regio gekocht. De werkelijke verkoopprijs van goed onderhouden, gemoderniseerde woningen ligt zo rond de 2400-2500€/m². Zo bekeken lag de vraagprijs simpelweg te laag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Sorry had dus de verkeerde link geplaatst, snapte jullie opmerkingen al niet helemaal zoals werken aan huis, de garage schaar ik niet tot werkplek mogelijkheid. Maar toen ik 5 slaapkamers las, wist ik zeker dat er iets mis was, want dat kon nooit want het huis wat ik bedoelde had er maar 2

[ Voor 20% gewijzigd door harley op 03-08-2021 22:52 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

harley schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:51:
Sorry had dus de verkeerde link geplaatst, snapte jullie opmerkingen al niet helemaal zoals werken aan huis, de garage schaar ik niet tot werkplek mogelijkheid. Maar toen ik 5 slaapkamers las, wist ik zeker dat er iets mis was, want dat kon nooit want het huis wat ik bedoelde had er maar 2
Sjah, schrik niet van 400.000 in deze tijd. Moet wel heel wat gebeuren, maar die tuin :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@harley Dat tweede huis is inderdaad andere koek. Alles is gedateerd, wil je dat een beetje naar 2021 brengen dan ben je zo een ton verder.
En dan ligt er zo te zien ook nog asbesthoudende beplanting op de garage en overkapping.

Wie dit voor 4 ton + koopt in die regio moet wel heel erg verliefd zijn op de tuin óf geen enkel idee hebben van de verbouwingskosten van zo'n huisje. Natuurlijk kan een handige harrie er voor 25k wel een nieuwe IKEA keuken in zetten, badkamer en toilet vernieuwen en een leuk laminaat of PVC vloertje leggen. Maar dan zit je nog steeds in een oud huis, zonder noemenswaardige isolatie, met oude elektra, waterleidingen etc. En waarschijnlijk torenhoge stookkosten. Dat moet je voor de langere termijn niet willen en er gewoon die ton (of meer) voor een goede modernisering tegenaan gooien.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07 12:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Ivow85 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:32:
@harley Dat tweede huis is inderdaad andere koek. Alles is gedateerd, wil je dat een beetje naar 2021 brengen dan ben je zo een ton verder.
En dan ligt er zo te zien ook nog asbesthoudende beplanting op de garage en overkapping.

Wie dit voor 4 ton + koopt in die regio moet wel heel erg verliefd zijn op de tuin óf geen enkel idee hebben van de verbouwingskosten van zo'n huisje. Natuurlijk kan een handige harrie er voor 25k wel een nieuwe IKEA keuken in zetten, badkamer en toilet vernieuwen en een leuk laminaat of PVC vloertje leggen. Maar dan zit je nog steeds in een oud huis, zonder noemenswaardige isolatie, met oude elektra, waterleidingen etc. En waarschijnlijk torenhoge stookkosten. Dat moet je voor de langere termijn niet willen en er gewoon die ton (of meer) voor een goede modernisering tegenaan gooien.
Dit was dus ook mijn zicht hierop, het is allemaal wel te doen, maar voor een woning in de middle of nowhere met behoorlijk wat werk vind ik de vraagprijs eigenlijk al krap aan, maar de mooie tuin doet mensen denk ik verblinden voor de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Moet er voor dat bedrag verbouwd worden of heeft het te maken met smaak?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07 12:38
Harrie_ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Moet er voor dat bedrag verbouwd worden of heeft het te maken met smaak?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:35

Saninl

Los van bovenstaande moet het hele huizen kopen en bezichtigen toch heel frustrerend on ondoorzichtig zijn zeg. Goede vrienden van ons zijn al een tijd aan het kijken in de grote steden in Brabant. Zij vertellen dan rustig dat de WOZ-waarde van een woning ruim 1/3e lager ligt dan de vraagprijs. Om dan nog maar niet te spreken van een werkelijk bod van hen.

Laatst hebben ze net buiten de ring van Eindhoven, voor een rijtjeshuis, 4 ton geboden op een huis met een WOZ-waarde van 265000, vraagprijs van 370000... Wat een markt (zelfs buiten de randstad...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:53

ChUcKiE

Dus........

Saninl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:01:
Los van bovenstaande moet het hele huizen kopen en bezichtigen toch heel frustrerend on ondoorzichtig zijn zeg. Goede vrienden van ons zijn al een tijd aan het kijken in de grote steden in Brabant. Zij vertellen dan rustig dat de WOZ-waarde van een woning ruim 1/3e lager ligt dan de vraagprijs. Om dan nog maar niet te spreken van een werkelijk bod van hen.

Laatst hebben ze net buiten de ring van Eindhoven, voor een rijtjeshuis, 4 ton geboden op een huis met een WOZ-waarde van 265000, vraagprijs van 370000... Wat een markt (zelfs buiten de randstad...).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de WOZ waarde ook echt totaal geen realistische waarde laat zien tegenwoordig.
En daarbij….degene die een huis willen kopen en hun bod af laten hangen van deze WOZ waarde wens ik een goede wedstrijd 😊 succes in de huidige markt.
Maar des te mooier is het voor de huidige verkopers. Wij gaan in oktober ook ons huis te koop zetten en hoop haast dat deze net net de dubbele WOZ waarde gaat aantikken 😜

[ Voor 17% gewijzigd door ChUcKiE op 05-08-2021 18:48 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Saninl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:01:

WOZ zegt in de huidige markt nagenoeg niets.

1: De 'huidige' WOZ waarde is van peildatum 1-1-2020. Dat is meer dan anderhalf jaar geleden
2: De meeste gemeenten stellen de WOZ waarde ietwat 'voorzichtig' vast, om grote hoeveelheden bezwaarschriften te voorkomen.
3: De overdracht van het huis waar 'laatst' op geboden is, zal pas in Q4 van 2021 plaatsvinden.

Gaan we rekenen met die WOZ van 265k. De gemeente is voorzichtig en zit zomaar 10% of meer onder de werkelijke waarde. Dan was de echte marktwaarde op 1-1-2020 al zeker 295k.
De overdrachtsdatum ligt bijna 2 jaar na de WOZ peildatum. De huizenprijzen zijn in 2020 met gemiddeld bijna 12% omhoog gegaan. Dit jaar lijkt de stijging nog iets harder te gaan. *ik weet niet of regio Eindhoven sterk van de gemiddelde prijsstijgingen afwijkt*
295k op 1-1-2020 + bijna 2 jaar aan prijsstijgingen (25%) laat dan zien dat de vraagprijs van 370k een best reële vraagprijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
Hoe weet je of bieden eerlijk gaat?
Vorige week een bezichtiging gedaan van een appartement dat al 3 weken te koop staat.
Ze vragen 189k, maar heb gezien dat dezelfde appartementen met mooiere keuken en badkamer en vaak instap klaar afgelopen tijd max 159k vroegen.
De WOZ waarde is 80k, heb een bod gedaan van 170k. de verkoopmakkelaar zou het meenemen maar zei dat er morgen nog een kijker komt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klinkt raar, als jij een bod doet moet hij dat gewoon voorleggen aan de verkopers. Alleen zij mogen in feite bepalen of ze op je bod ingaan of afwijzen.

Tenzij er een inschrijving is, dan moet je wachten tot de deadline is verstreken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
HereIsTom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:
Hoe weet je of bieden eerlijk gaat?3
Uh niet :?
Vorige week een bezichtiging gedaan van een appartement dat al 3 weken te koop staat.
Ze vragen 189k, maar heb gezien dat dezelfde appartementen met mooiere keuken en badkamer en vaak instap klaar afgelopen tijd max 159k vroegen.
De WOZ waarde is 80k, heb een bod gedaan van 170k. de verkoopmakkelaar zou het meenemen maar zei dat er morgen nog een kijker komt.
Je hebt zelf al bepaald wat het mag kosten, stick to your plan en laat je niet gek maken.
Als je voor je gevoel te veel gaat betalen, moet je het gewoon niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 09:05
Martinusz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:38:
[...]
Je hebt zelf al bepaald wat het mag kosten, stick to your plan en laat je niet gek maken.
Als je voor je gevoel te veel gaat betalen, moet je het gewoon niet doen :)
Dit is gewoon het belangrijkste in het hele bieden op een woning. Bij inschrijving kies je max wat je wilt bieden en houd daar aan vast.

Bij "normaal" bieden ga er iets onder zitten (niet te ver) zodat je nog een +- 5k speling houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36
HereIsTom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:
Hoe weet je of bieden eerlijk gaat?
Niet. Vertrouwens op de makelaar
3 weken is opzich weinig raars aan.
Waar zijn die andere uiteindelijk voor verkocht? Daar zal de huidige vraagprijs ongetwijfld op gebaseerd zijn.
Goedrecht van de verkopers toch?
Zolang ze niet inhoudelijk op jouw bod ingegaan zijn staat ze open om andere partijen te horen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Er is geen inschrijving. Waarvoor de andere appartementen verkocht zijn weten we niet, wel dat ze binnen twee weken verkocht zijn, daarom lijkt nu 3 weken vrij lang. Komt misschien door de hoge vraagprijs en de staat van het appartement. Servicekosten zijn ook 350,-
Heb alleen altijd het idee dat de verkoopmakelaar altijd zegt dat er meerdere kopers zijn ook al is dat niet zo, en zo de prijs wil opdrijven.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Wat de verkoopmakelaar eigenlijk gezegd heeft is verwacht niet vandaag of morgen een reactie op je bod. Niet meer niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:37

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

HereIsTom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:03:
Er is geen inschrijving. Waarvoor de andere appartementen verkocht zijn weten we niet, wel dat ze binnen twee weken verkocht zijn, daarom lijkt nu 3 weken vrij lang. Komt misschien door de hoge vraagprijs en de staat van het appartement. Servicekosten zijn ook 350,-
Heb alleen altijd het idee dat de verkoopmakelaar altijd zegt dat er meerdere kopers zijn ook al is dat niet zo, en zo de prijs wil opdrijven.
€ 350 servicekosten is wel heel hoog en komt iedere maand terug . Bovendien netto geld .
Check wat er wordt betaald van die servicekosten ? Is het een arme VVE die geld moet binnenhalen wegens achterstallig onderhoud ?

Servicekosten zijn dan bijna hoger dan kosten hypotheek :(

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat zijn inderdaad wel erg hoge kosten in verhouding tot het appartement. Ik zou eerst de cijfers van de VVE en het meerjarenplan maar opvragen voor ik daar zou gaan wonen.

Voor die bedragen zou je bijna een full time concierge verwachten en een sportschool of zwembad in de kelder :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Best kans dat daar ook voorschot stookkosten bij zit.
Waarschijnlijk blokverwarming en geiser voor warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Dus Check-Check-DOUBLECHECK

Ook inclusief energiekosten vind ik het veel geld voor flat in deze prijsklasse.

[ Voor 60% gewijzigd door 964C2 op 11-08-2021 12:34 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
HereIsTom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:03:
Het ligt eraan hoe lang geleden ze zijn verkocht, anders kun je voor een habbekrats de bedragen opvragen via Kadaster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Het appartementengebouw ligt in een groot mooi park dat erbij hoort. In de servicekosten zitten natuurlijk onderhoud van gebouw, gangen en gemeenschappelijke ruimtes zien er mooi uit, het park met tuinman, overdag iemand op de receptie, technische dienst en diverse faciliteiten, zoals fitnessruimte e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Klinkt als serviceflat voor bejaarden.
Energiekosten komen dus nog extra bovenop de servicekosten van € 4200 netto per jaar :S

[ Voor 67% gewijzigd door 964C2 op 11-08-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Dubbelpost |:(

[ Voor 92% gewijzigd door 964C2 op 11-08-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
HereIsTom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:12:
Het appartementengebouw ligt in een groot mooi park dat erbij hoort. In de servicekosten zitten natuurlijk onderhoud van gebouw, gangen en gemeenschappelijke ruimtes zien er mooi uit, het park met tuinman, overdag iemand op de receptie, technische dienst en diverse faciliteiten, zoals fitnessruimte e.d.
Het is wat aan de hoge kant, maar uiteindelijk moet je het voor jezelf bepalen of dat het waard is.

Maar check inderdaad goed de VvE documentatie en zorg dat je ze snapt.
Wellicht zit binnen een paar jaar het dak eraan te komen en moet daarom nu bijbetaald worden om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HereIsTom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:12:
Hoe heeft zo'n appartement een WOZ van 80k dan :?

Dat klinkt juist super premium, dat zie je nog niet bij appartementen van 500k+

Zoals al gezegd: ik zou eerst maar even heel goed je huiswerk doen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Misschien een handige tip voor mensen die al in de hypotheek aanvraag fase zitten, je kunt inloggen op de website van het BKR om je openstaande registraties te bekijken.

De bank was mijn hypotheek dossier aan het voorbereiden en er kwam een 12 jaar oude 8)7 BKR registratie naar voren. Blijkt na wat zoekwerk een doorlopend krediet te zijn wat ik ooit heb gebruikt voor een grote aanschaf. Krediet was uiteraard al lang afbetaald maar stond nog wel open. Heeft gelijk een giga invloed op je hypotheek (kon 45K minder lenen).

Uiteraard gelijk opdracht gegeven om het doorlopend krediet te sluiten maar een BKR registratie kan wel 14 dagen duren voordat deze verwerkt is. Gelukkig neemt de bank ook genoegen met een bevestiging per mail (van de krediet verstrekker) dat het krediet gesloten is en er geen openstaande schulden meer zijn.

Als ik dit wist had ik het uiteraard al lang geregeld, maar ik wist niet eens dat je simpel op de website van het BKR kunt inloggen om dit te bekijken. Nu heb ik weer stress van last minute dingen regelen en mogelijke vertragingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2021 15:23 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Chaoss schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:21:
Misschien een handige tip voor mensen die al in de hypotheek aanvraag fase zitten, je kunt inloggen op de website van het BKR om je openstaande registraties te bekijken.

De bank was mijn hypotheek dossier aan het voorbereiden en er kwam een 12 jaar oude 8)7 BKR registratie naar voren. Blijkt na wat zoekwerk een doorlopend krediet te zijn wat ik ooit heb gebruikt voor een grote aanschaf. Krediet was uiteraard al lang afbetaald maar stond nog wel open. Heeft gelijk een giga invloed op je hypotheek (kon 45K minder lenen).

Uiteraard gelijk opdracht gegeven om het doorlopend krediet te sluiten maar een BKR registratie kan wel 14 dagen duren voordat deze verwerkt is. Gelukkig neemt de bank ook genoegen met een bevestiging per mail (van de krediet verstrekker) dat het krediet gesloten is en er geen openstaande schulden meer zijn.

Als ik dit wist had ik het uiteraard al lang geregeld, maar ik wist niet eens dat je simpel op de website van het BKR kunt inloggen om dit te bekijken. Nu heb ik weer stress van last minute dingen regelen en mogelijke vertragingen.
Ik moest dit zelf doen en uitdraai opsturen naar mijn hypotheekbemiddelaar (De hypotheker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Flix20 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:25:
[...]

Ik moest dit zelf doen en uitdraai opsturen naar mijn hypotheekbemiddelaar (De hypotheker).
Rabobank doet het zelf. Punt is vooral dat als ik wist dat het kon dat ik dit al veel eerder had gedaan, en niet 2 dagen voordat ik de hypotheek wil afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Chaoss schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Rabobank doet het zelf. Punt is vooral dat als ik wist dat het kon dat ik dit al veel eerder had gedaan, en niet 2 dagen voordat ik de hypotheek wil afsluiten.
Uiteraard doet de bank, waarschijnlijk ook de hypotheekverstrekker, maar je komt er nu dus inderdaad vrij laat achter.
Ik 'moest' het vooraf al aanleveren zodat je later niet voor deze verrassing komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Flix20 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:31:
[...]

Uiteraard doet de bank, waarschijnlijk ook de hypotheekverstrekker, maar je komt er nu dus inderdaad vrij laat achter.
Ik 'moest' het vooraf al aanleveren zodat je later niet voor deze verrassing komt te staan.
Ah check ja dat is wel zo slim. Zal het ook even bij mijn adviseur aangeven als tip dat ze dit klanten kunnen laten checken. Dit is echt weer onnodig stress level 10000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:47
Ethirty schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:37:
Klinkt raar, als jij een bod doet moet hij dat gewoon voorleggen aan de verkopers. Alleen zij mogen in feite bepalen of ze op je bod ingaan of afwijzen.

Tenzij er een inschrijving is, dan moet je wachten tot de deadline is verstreken.
Overigens worden biedingen vaak ook wel eerder doorgegeven als er een inschrijving is.

Wij hebben ons huis gekocht door op dinsdag een bod te doen terwijl het eigenlijk met inschrijving was met de deadline op maandag de week erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Chaoss schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Grappig, De Rabobank had het bij ons eerste orienterende gesprek al gechecked, dat is voor hun echt 2 keer klikken in hun systeem en ze krijgen een BKR uitdraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Rmg schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Grappig, De Rabobank had het bij ons eerste orienterende gesprek al gechecked, dat is voor hun echt 2 keer klikken in hun systeem en ze krijgen een BKR uitdraai.
Dat lijkt mij ook wel de handigste procedure ja, dan was ik dit allang voor geweest. Het komt nu ook wel goed ik heb volgens het koopcontract tot 6 september om de hypotheek te regelen. Maar ik wil ons eigen huis zo snel mogelijk online hebben. Advertentie en alles is al klaar en het spul staat met 1 druk op de knop online maar ik wil eerst de hypotheek geregeld hebben. Dus ja tijd is een factor want ik wil graag ons huis per 1 november overdragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het verschil zit hem er in dat de (onafhankelijke) tussenpersonen geen inzicht hebben in BKR-gegevens, waar de hypotheekadviseurs van Rabobank (c.q. andere willekeurige directe geldverstrekkers) dat wél hebben.

Je kunt inderdaad met iDIN (dacht ik) inloggen bij BKR om je gegevens in te zien. Dat kan pas sinds een paar jaar, voor die tijd moest je een papieren uittreksel opvragen als je zelf inzicht in je gegevens wilde hebben.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JanHenk schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:43:
Je kunt inderdaad met iDIN (dacht ik) inloggen bij BKR om je gegevens in te zien. Dat kan pas sinds een paar jaar, voor die tijd moest je een papieren uittreksel opvragen als je zelf inzicht in je gegevens wilde hebben.
klopt, als je het vanaf je smartphone doet, ku je d.m.v. je bank app inloggen op iDin en heb je gelijk een actueel overzicht. Daarom, de check is voor ieder persoon super simpel te doen. Had bij mij zoveel gestress voorkomen als ik dit eerder wist / had gedaan.

Ik zit overigens bij een adviseur van de Rabo zelf, imho was het dus wel handig geweest als dit eerder door hun was gedaan. En hierboven lees ik dat andere adviseur het blijkbaar wel doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:38
Chaoss schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

klopt, als je het vanaf je smartphone doet, ku je d.m.v. je bank app inloggen op iDin en heb je gelijk een actueel overzicht. Daarom, de check is voor ieder persoon super simpel te doen. Had bij mij zoveel gestress voorkomen als ik dit eerder wist / had gedaan.

Ik zit overigens bij een adviseur van de Rabo zelf, imho was het dus wel handig geweest als dit eerder door hun was gedaan. En hierboven lees ik dat andere adviseur het blijkbaar wel doen.
Goed advies. Eigenlijk moet iedereen dit meteen doen. Voor hetzelfde geld is er iets fout geregistreerd oid. Dan ben je echt de l*l want dat kan lang duren voordat het opgelost is.

Als je voor het eerst inlogt kan het trouwens zijn dat je zelf wat gegevens moet aanvullen. Dan heb je pas na een week een actueel overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Laapo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Goed advies. Eigenlijk moet iedereen dit meteen doen. Voor hetzelfde geld is er iets fout geregistreerd oid. Dan ben je echt de l*l want dat kan lang duren voordat het opgelost is.
Precies, volgens onze adviseur gebeurde het wel vaker dat er onterechte of onbedoelde registraties open blijven staan. BKR registratie verwijderen kan wel 14 dagen, gelukkig neemt de bank ook genoegen met een bevestiging per mail van de krediet verstrekker dat het afgerond/afgelost is.
Als je voor het eerst inlogt kan het trouwens zijn dat je zelf wat gegevens moet aanvullen. Dan heb je pas na een week een actueel overzicht.
Ik moest wat NAW gegevens invullen maar had daarna wel gelijk een overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Laapo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Best veel mensen hebben een BKR registratie zonder hiervan op de hoogte te zijn.
Rood kunnen staan op je rekening? BKR
Creditcard die niet automatisch aflost? BKR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:29
Flix20 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Best veel mensen hebben een BKR registratie zonder hiervan op de hoogte te zijn.
Rood kunnen staan op je rekening? BKR
Creditcard die niet automatisch aflost? BKR
Het is ook best schandalig dat je niet een (twee-)jaarlijks overzicht krijgt van het BKR. Het heeft misschien nog wel meer impact dan je pensioen, maar is een stuk meer "verborgen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-07 14:42
Noucmen, wat ben je stil??

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Caelorum schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Het is ook best schandalig dat je niet een (twee-)jaarlijks overzicht krijgt van het BKR. Het heeft misschien nog wel meer impact dan je pensioen, maar is een stuk meer "verborgen".
Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn, laat die pensioen overzichten maar zitten.

Maar mijn probleem is opgelost na 3x bellen en doordrammen is het doorlopen krediet beëindigd en afgemeld bij het BKR. Verbazend genoeg zag ik dat het bij het BKR ook al afgemeld is. Blijkbaar kan het wel snel als je maar genoeg druk zet :P

Dus we kunnen weer verder met de hypotheek aanvraag, zal blij zijn als dit allemaal achter de rug is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Caelorum schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Mwa, ik zou dat niet zozeer schandalig noemen. Stukje eigen verantwoordelijkheid is nooit mis.
Als je er benieuwd naar bent kan je het ten alle tijden opvragen.

Ik denk dat je het moet omdraaien, mensen meer educeren wat eventuele gevolgen kunnen zijn van bepaalde financiële keuzes.
Als je kijkt hoeveel mensen er met een dure telefoon rondlopen waarvan het merendeel ongetwijfeld nu een BKR registratie daardoor heeft.
(prive)lease of financiering op die nieuwe auto voor de deur.
De meeste mensen lijken alleen maar naar de financiële haalbaarheid te kijken maar niet wat daar nou echt de consequenties van zullen zijn.
Studiefinanciering idem.
Ik weet niet waar het vandaan komt, maar toen ik 10 jaar geleden studeerde was ik volgens mij gewoon op de hoogte dat studieschuld impact zou hebben op je financiële situatie in de toekomst. Dat was voor mij ook niet meer dan logisch want lening.
En toch hoor ik nu regelmatig kreten dat mensen zich genaaid voelen omdat dat niet het geval zou zijn...
(Daar heb ik overigens nog nooit een bron van gezien dat dat inderdaad het geval zou zijn maar dat terzijde)
Het gerucht gaat dat als je 3 keer z'n naam noemt dat ie tevoorschijn komt.
Chaoss schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn, laat die pensioen overzichten maar zitten.

Maar mijn probleem is opgelost na 3x bellen en doordrammen is het doorlopen krediet beëindigd en afgemeld bij het BKR. Verbazend genoeg zag ik dat het bij het BKR ook al afgemeld is. Blijkbaar kan het wel snel als je maar genoeg druk zet :P

Dus we kunnen weer verder met de hypotheek aanvraag, zal blij zijn als dit allemaal achter de rug is :P
Dat is het belangrijkste lijkt me! Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:42
Heb dat topic genegeerd omdat ik het wel een beetje beu was in dit topic om te volgen, maar zie nu dat ie al 14 pagina's heeft _O-

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 23:28

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Op maandag 14 juni hadden mijn vrouw en ik een bezichtiging bij een huis die ons wel aanstond. De afspraak verliep een beetje raar, we moesten via de makelaar een afspraak maken, de makelaar moest het weer opnemen met de huidige eigenaar.
De huidige eigenaar heeft ons rondgeleid in het huis en niet de makelaar.

Maandag 14 juni om 15:00 hadden we de afspraak staan, we komen er aan en werden vriendelijk begroet door de huidige eigenaar. Hij heeft ons in ± 45 min het huis en tuin laten zien, en ik denk tijdens die rondleiding dat er wel een klik ontstond. We vroegen ook nog hoe het ging met de biedingen en of dit verliep met een enveloppen werkwijze, Nee zie hij, "als ik een goed bod krijg, dan is ie verkocht".

Dinsdag middag hebben wij een bod uitgebracht die 20K hoger lag dan de vraagprijs en met een voorwaarde dat we een technische keuring wilde laten uitvoeren, de makelaar was daar niet zo'n voorstander van omdat dit de huidige eigenaar zou kunnen afschrikken, we zijn eigenwijs en hebben dit alsnog voor elkaar gekregen :*)

Woensdagochtend zijn wij terug gebeld door de makelaar met de mededeling dat we het zijn geworden. :)

De technische keuring verliep ook goed, de keurmeester was erg tevreden over het huis, er waren wel een paar aandachtspunten, maar die gaan we dan ook aanpassen tijdens de verbouwing.

Andere ervaring met biedingen: Huis bekijken binnen 15 minuten en daarna binnen 3 dagen via de email een bod uitbrengen.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Slayer Gefeliciteerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

15 minuten is wel erg kort, wij hebben 3 huizen bekeken en kregen altijd wel de tijd. Wat ik nog als tip kan meegeven is doe altijd een bod ook al he bje niet het idee dat je dik kunt/wil overbieden. Wij hebben ons huis uiteindelijk kunnen kopen doordat de eerste koper de hypotheek niet rond kreeg. soms moet je wat geluk hebben.

Inmiddels is onze hypotheek rond en sinds vanmorgen staat ons eigen huis online, spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Chaoss schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:45:
15 minuten is wel erg kort, wij hebben 3 huizen bekeken en kregen altijd wel de tijd. Wat ik nog als tip kan meegeven is doe altijd een bod ook al he bje niet het idee dat je dik kunt/wil overbieden. Wij hebben ons huis uiteindelijk kunnen kopen doordat de eerste koper de hypotheek niet rond kreeg. soms moet je wat geluk hebben.

Inmiddels is onze hypotheek rond en sinds vanmorgen staat ons eigen huis online, spannend!
Gefeliciteerd!

Verkoop zou ik nog ff 2-4 weekjes wachten met online gooien, dan is iedereen terug van vakantie en haal je het maximale eruit. :)

Desalniettemin kan je wel alvast op de "voorrondes" vanuit de makelaars afspraken laten boeken.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzvSJPSxqH0ge_aa7uDnCszZp3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eJHvpFfsuiCwdFqYGv29vNoL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vorkie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Gefeliciteerd!

Verkoop zou ik nog ff 2-4 weekjes wachten met online gooien, dan is iedereen terug van vakantie en haal je het maximale eruit
We willen ons huis per 1 november overdragen dus is er eigenlijk geen ruimte om te wachten. En met de huidige schaarste verwacht ik dat het niet heel veel uitmaakt. De eerste afspraken voor bezichtiging staan inmiddels genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Sowieso als je naar de prijsindex kijkt zie je ook dat het niets uitmaakt, die stijgt in augustus en september gewoon door.

Slechtste maand om je huis te verkopen lijkt in december dan kan je beter een maand wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 13-08-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:11:
Sowieso als je naar de prijsindex kijkt zie je ook dat het niets uitmaakt, die stijgt in augustus en september gewoon door.

Slechtste maand om je huis te verkopen lijkt in december dan kan je beter een maand wachten.
December staat trouwens op 26k?

Qua prijsindex maakt het inderdaad niet uit, maar juist in deze markt kan het zo 10/20k meer opleveren als je tijdens gewone tijden verkoopt.

En als je 10/20k laat liggen moet je zelf weten, maar dat is gewoon flink geld.

Maar goed, dat is iets voor verkoop topic, dus offtopic verder./

[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 13-08-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:52
Rmg schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:11:

December kan ook de beste maand zijn (als er vanaf 1 januari nieuwe nadeligere regels gelden ;)).

Met de huidige woningmarkt maakt timen niet zo veel uit, de prijs is sowieso hoog...

Wel goed alle ontwikkelingen in de gaten houden en met name in de gaten houden of er opeens nieuwe regels vanuit de overheid komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vorkie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Qua prijsindex maakt het inderdaad niet uit, maar juist in deze markt kan het zo 10/20k meer opleveren als je tijdens gewone tijden verkoopt.
Het gaat inderdaad om de prijsindex, het aantal minder verkochte woningen komt net zo goed door minder aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
Vorkie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Gefeliciteerd!

Verkoop zou ik nog ff 2-4 weekjes wachten met online gooien, dan is iedereen terug van vakantie en haal je het maximale eruit. :)

Desalniettemin kan je wel alvast op de "voorrondes" vanuit de makelaars afspraken laten boeken.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED
[Afbeelding]
De CBS cijfers zijn transactiedatums. Oftewel: wanneer het passeren is. Dit heeft niks te maken met de funda-datums, sterker nog: 3 maanden geleden hebben wij nog bij een woning gekeken die pas in januari 2022 vrij kwam. Terwijl we 1 maand geleden een woning hebben gekocht waar we over 2 weken in kunnen.

Daarnaast: betekenen weinig transacties ook een lage prijs? Of zijn de bijbehorende prijzen juist hoger, omdat er in die tijd meer schaarste is? Ik weet het niet, maar om even een hersenspinsel in de wereld te gooien :P

Ik denk dat het zoals vaker genoemd eigenlijk weinig uit maakt.
Zoals @Requiem19 al zegt; nieuwe regelgeving lijkt mij nog het meest bepalend, maar die voorzie je toch niet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 ... 207 ... 362 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7