Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 357 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34

Rmg

Nou dan draaien we het in naar het aankopen.

In December worden de meeste huizen verkocht, het beste kan je dus dan kopen. Het aanbod is het grootst. En dat heeft volgens die grafiek effect op de gemiddelde prijs van huizen, de prijsindex ten opzichte van vorige maand is negatief.

In de zomer je huis kopen levert je niets op, de prijsindex gaat niet omlaag, alleen het aanbod word kleiner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

De CBS cijfers zijn transactiedatums. Oftewel: wanneer het passeren is. Dit heeft niks te maken met de funda-datums, sterker nog: 3 maanden geleden hebben wij nog bij een woning gekeken die pas in januari 2022 vrij kwam. Terwijl we 1 maand geleden een woning hebben gekocht waar we over 2 weken in kunnen.

Daarnaast: betekenen weinig transacties ook een lage prijs? Of zijn de bijbehorende prijzen juist hoger, omdat er in die tijd meer schaarste is? Ik weet het niet, maar om even een hersenspinsel in de wereld te gooien :P

Ik denk dat het zoals vaker genoemd eigenlijk weinig uit maakt.
Zoals @Requiem19 al zegt; nieuwe regelgeving lijkt mij nog het meest bepalend, maar die voorzie je toch niet.
Het gaat meer om de hoeveel mensen die actief zijn om een woning te bemachtigen. In de zomer een skiverhuurbedrijf openen aan de piste heeft weinig nut.

Vanuit Italië ga je geen bezichtiging aanvragen.

Maar goed ander topic 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:02
Vorkie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Het gaat meer om de hoeveel mensen die actief zijn om een woning te bemachtigen. In de zomer een skiverhuurbedrijf openen aan de piste heeft weinig nut.
Daar zeggen je cijfers dus weinig over :P de huizen zijn niet in die maand online gekomen, maar er is simpelweg in die tijd verhuisd. De maand van overdracht is eigenlijk altijd een andere maand dan de maand op Funda.

Maar goed ander topic 🙃
Mogelijk klopt dat hoor, al heb ik vorig jaar pre-covid vanuit de USA gewoon via Funda een bezichtiging aangevraagd hoor :P 2 dagen naar thuiskomst wezen kijken haha en niet voldoende geboden.

Maar daar zal iedereen zeker verschillend over denken, en wat je zegt: ander topic :)

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 13-08-2021 17:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:46
Flix20 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:41:
Studiefinanciering idem.
Ik weet niet waar het vandaan komt, maar toen ik 10 jaar geleden studeerde was ik volgens mij gewoon op de hoogte dat studieschuld impact zou hebben op je financiële situatie in de toekomst. Dat was voor mij ook niet meer dan logisch want lening.
En toch hoor ik nu regelmatig kreten dat mensen zich genaaid voelen omdat dat niet het geval zou zijn...
(Daar heb ik overigens nog nooit een bron van gezien dat dat inderdaad het geval zou zijn maar dat terzijde)
Mensen bij wie dat het geval is zijn a) te idioot om te studeren en b) zouden nooit een hypotheek mogen krijgen. Als je je daar niet eens in verdiept, verdien je het geld ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:24
Vorkie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Grappig! Ik heb gisteren ons huis verkocht. Voor 71.000 boven de vraagprijs. Vanuit Italië, dus andersom werkt prima! 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Roadman op 14-08-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ja ik zat ook elke dag op funda in de vakantie. Als er iets bijkwam had ik in ieder geval een afspraak kunnen maken. Mensen die echt een huis willen laten een vakantie niet in de weg staan, komt nog eens bij dat door Covid veel minder mensen naar het buitenland gaan.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:21
Pannencouque schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:56:
[...]
Mensen bij wie dat het geval is zijn a) te idioot om te studeren en b) zouden nooit een hypotheek mogen krijgen. Als je je daar niet eens in verdiept, verdien je het geld ook niet.
Tegenwoordig ben je ook aan het MBO een 'student' en kun je daar ook maximaal lenen met hoge studieschuld als gevolg.
Daarnaast zijn er genoeg studenten op HBO en Uni die weliswaar goed zijn in het opnemen van (boeken)kennis en daarmee dus ver komen op hun opleiding, maar waarbij enig realiteitsbesef ten aanzien van een hoop praktische zaken ontbreekt.

Ook wat betreft de opvoeding zijn er natuurlijk groepen ouders die alles bij elkaar lenen en 'na ons de zondvloed'. En er zijn (rijke) ouders waarvan de kinderen altijd geld krijgen, alles kan, alles mag. Waar bijbaantjes naast de middelbare school 'not done' zijn, want voor het plebs. Waar de kinderen dus niets leren over de waarde van geld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39
JeroenNietDoen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
Even van me afschrijven na deze ochtend...

3 weken terug besloten met mijn vrouw om ons huis te koop te willen zetten en een andere woning te kopen. Vorige week gesprek met de hypotheker. Fijn om te horen dat we samen een behoorlijk bedrag kunnen lenen. Echter, vinden wij NHG wel een belangrijk iets en dat het niet afsluiten van NHG voor ons gevoel een risico is. Daarmee conformeren we onszelf aan een maximale koopsom van €325K. Zodoende toch een aardig stuk onder ons maximaal te lenen en dat vind ik ook wel prima, ik wil niet het maximale lenen ook, moet leuk blijven. En daar kan je een prima woning voor kunnen kopen in mijn omgeving.

Wij zijn geen grootverdieners dus eigenlijk is het eigen geld niet noemenswaardig. Echter zitten wij in een starterswoning in een erg gewilde wijk van onze stad. De verkoopmakelaar heeft dan ook een vraagprijs in gedachte die ons een leuke overwaarde geeft en dan houden we geen rekening met overbieden. Onze financieel adviseur rekent voor de zekerheid met een verkoopprijs die 15K onder de vraagprijs ligt. Ook dan zitten we nog zeker 12K boven onze huidige hypotheek. Dus die aftikken is geen probleem. Ook hebben we de afgelopen 9 jaar volledig afgelost waarmee we de overwaarde nog verder spekken. Al met al dus ruim genoeg om de kosten koper af te dekken en het resterende stuk gebruiken om de hypotheek te drukken. Alles wat dan in elk gunstiger dan worst case scenario meer betaald wordt is alleen maar meegenomen.

Echter, in deze huidige markt moet je min of meer wel eerst kopen en daarna verkopen omdat je gewoon een stuk zwakker staat wanneer je als voorwaarde stelt dat je eerst verkocht wilt hebben. Dat betekent dan dat je een dubbele hypotheek hebt. Er wordt dan wel als voorwaarde gesteld dat ik voor de duur van 12 maanden de bruto maandlasten van mijn huidige hypotheek op de bank heb staan. Dat heb ik echter niet volledig. Ik kom een 3de te kort. Je mag dit echter ook niet lenen van iemand, het mag wel een schenking zijn. Tevens moet ik in de geldstromen aan kunnen tonen waar het vandaan komt. Ik heb geen goede relatie met mijn ouders en we willen het ook niet vragen aan mijn schoonmoeder, schoonvader onlangs overleden. Dus we kunnen niet terugvallen op iemand. Principieel wil ik niks van vrienden of kennissen onderhands lenen.

Eigenlijk stopt het voor ons nu dan voorlopig. We zullen eerst nog een half jaartje verder moeten sparen om aan te kunnen tonen dat we die dubbele lasten kunnen betalen. Ik begrijp de regels en ik vind het ook wel goed dat ze er zijn, maar het voelt ergens zo wrang wetende dat je momenteel op zoveel overwaarde zit te broeden maar je er geen fuck mee kunt en je nu vastloopt op letterlijk een paar duizend Euro. Moet dan ook wel toegeven dat bij ons beide het humeur en het plezier van het vooruitzicht vandaag wel weggeëbd is. Ergens voelt het dan als laat maar, hoeft al niet meer.

Enfin, tot dusver mijn kort maar krachtige ervaringen O-)
Om dit verhaal een vervolg te geven...

Voor wat betreft het financiële plaatje, ik heb als een debiel geld opgepot en ook onverwachts mochten we een kleine schenking ontvangen om aan de randvoorwaarden te doen. Dus op zoek naar huizen. We hebben totaal 3 bezichtigingen gedaan. Eerste was niks, 2de was te goedkoop in de markt gezet waardoor die voor +50K boven vraagprijs verkocht is.

Daarna kwam de 3de, die voor ons in de perfecte wijk ligt. Een buurt waar we dolgraag wilden wonen. Verkeersluw, heel veel kinderen, groot speelpark naast het blok en op steenworp van de basisschool van onze dochter. Rijtjeshuis uit 1982, 110M2, Vraagprijs €275K. Volledig af, echt af. Afspraak gemaakt om te bezichtigen. Diezelfde avond werden we door de moeder van een vriendinnetje van onze dochter, die in diezelfde buurt woont, getipt. 2 huizen naast haar had de bewoner reeds een nieuw huis gekocht en het huidige huis zou in Augustus voor €250K in de verkoop gaan. De ligging van dat huis is veel gunstiger, tuin op het zuiden met een 20M diepe groenstrook daarachter.

Maar goed, die stond nog niet te koop en we gingen we naar een ander huis in die buurt kijken. Letterlijk om de hoek ;) Wat ga je doen? De Zondag voor de bezichtiging besloot mijn vrouw een briefje te schrijven. Wie we zijn, foto van gezin erbij, en reden uitgelegd waarom we graag even bij deze meneer wilden kijken en onze excuses als hij dat niet zou willen, ook dat begrijp ik wel. En die meneer nam contact met ons op dat het prima was als we de avond voordat we de bezichtiging hadden even langs te komen. Even kort met mijn makelaar gesproken, die gaf aan om even goed op te letten op de keuken en badkamer want vraagprijs immers 25K lager dan die andere.

Op de onofficiële bezichtiging was er weinig aan te merken. Prima keuken zelfs, standaard witte badkamer maar geen oude sannie, en een tuin die wel echt grondig gedaan moest worden. Uiteraard een lik verf. Ik kreeg de indruk van de eigenaar dat zijn intentie was om eerst te verhuizen en als het leeg is de bezichtigingen te doen. Die had geen behoefte aan al het gedoe eromheen. Ik vroeg hem wat hij nou eigenlijk hoopte te krijgen voor het huis, hij hoopte +10%. We hebben hem dus het voorstel gedaan om onze makelaars in te schakelen en de verkoop te regelen, zodoende hoefde hij het huis niet bezichtiging klaar te maken etc.

En zo geschiedde... 1 Oktober krijgen wij de sleutel, 11 Oktober verhuizen we. We hoeven alleen te schilderen. Badkamer hebben we een bouwdepot voor, maar de lokale aannemers kunnen op zijn vroegst pas eind Januari dus dat moet nog even wachten. Tot dat gebeurt is ga ik boven dan ook nog geen nieuw laminaat leggen.

We zijn nog wel de volgende dag naar die andere bezichtiging gegaan, gewoon om juist eens te kijken hoe het kan zijn als het af is, ideeën opdoen.

Maar goed, denk dat we het niet slecht gedaan hebben om in minder dan 2 maanden een huis op de kop te tikken. Een stelletje uit onze huidige straat zoeken al anderhalf jaar en stonden ook wel even met hun oren te klapperen. Overigens kwam ik met wat zoekwerk erachter dat in die buurt in het afgelopen jaar een stuk of 6 huizen onderhands zijn verkocht. Ons huidige huis is momenteel onder voorbehoud verkocht en die wordt op 1 November overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:27
Ivow85 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Tegenwoordig ben je ook aan het MBO een 'student' en kun je daar ook maximaal lenen met hoge studieschuld als gevolg.
Daarnaast zijn er genoeg studenten op HBO en Uni die weliswaar goed zijn in het opnemen van (boeken)kennis en daarmee dus ver komen op hun opleiding, maar waarbij enig realiteitsbesef ten aanzien van een hoop praktische zaken ontbreekt.

Ook wat betreft de opvoeding zijn er natuurlijk groepen ouders die alles bij elkaar lenen en 'na ons de zondvloed'. En er zijn (rijke) ouders waarvan de kinderen altijd geld krijgen, alles kan, alles mag. Waar bijbaantjes naast de middelbare school 'not done' zijn, want voor het plebs. Waar de kinderen dus niets leren over de waarde van geld.
Je kon op het mbo altijd al bijlenen. Dat heeft niets te maken met het zijn van een 'student' of 'scholier' of wat dan ook.

De afspraak was dat studieschulden niet geregistreerd zouden worden bij het BKR. Niet zo lang geleden waren er geluiden dat ze dat toch wel wilden overwegen. Daar had men bezwaar tegen.

In de praktijk kun je een ton studieschuld hebben en deze simpelweg verzwijgen bij het aangaan van een hypotheek. Juist scholieren of studenten met een praktische kijk op zaken kunnen hier wat van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@JeroenNietDoen Gefeliciteerd! Mooi verhaal, zo kan het dus ook nog gaan, vroeger kwam dat nog vaak voor. Maar hoe ben jij erachter gekomen dat er zoveel verkocht zijn en weet je ook waarvoor?
Tegenwoordig zijn de huizen al bijna meteen van Internet verdwenen als ze zijn verkocht.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
HereIsTom schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:56:
@JeroenNietDoen Gefeliciteerd! Mooi verhaal, zo kan het dus ook nog gaan, vroeger kwam dat nog vaak voor. Maar hoe ben jij erachter gekomen dat er zoveel verkocht zijn en weet je ook waarvoor?
Tegenwoordig zijn de huizen al bijna meteen van Internet verdwenen als ze zijn verkocht.
Nou, ik deed wat onderzoek naar de buurt en uiteindelijk vond ik dus een pagina waar die huizen stonden die te koop hadden gestaan. Maar op Funda etc bij de verkocht historie kon ik die niet terugvinden. Zo vond ik ook mijn nieuwe woning terug met "onder bod" terwijl die ook niet op Funda stond.

Ik denk dat die pagina, en ik kan hem niet meer vinden, iets van NVM zal gebruiken als bronsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
Laapo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:45:
[...]
De afspraak was dat studieschulden niet geregistreerd zouden worden bij het BKR. Niet zo lang geleden waren er geluiden dat ze dat toch wel wilden overwegen. Daar had men bezwaar tegen. [...]
Van wat ik heb gehoord zijn de voorbereidingen daarvoor al gedaan en is het voornamelijk wachten op regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Caelorum schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Van wat ik heb gehoord zijn de voorbereidingen daarvoor al gedaan en is het voornamelijk wachten op regelgeving.
Dat is geen populaire beslissing en gaat er dus niet komen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
EWK schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

De overheid is volhardend en heeft het al vaak genoeg geprobeerd. Die zijn gewoon het juiste moment aan het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Caelorum schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:52:
[...]

De overheid is volhardend en heeft het al vaak genoeg geprobeerd. Die zijn gewoon het juiste moment aan het afwachten.
Er zijn verschillende instellingen die het roepen, maar het staat niet op de politieke agenda.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
EWK schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Het zal er wel moeten komen, als je de lening nu verzwijgt bij een hypotheek ben je ook in overtreding!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

HereIsTom schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Het zal er wel moeten komen, als je de lening nu verzwijgt bij een hypotheek ben je ook in overtreding!
Dat is wel zo eerlijk zijn inderdaad. Zou de huizenprijzenstijging ook wat temperen denk ik.
Maar zoals ik zei, het is niet populair. Dus denk dat het voorlopig niet gaat veranderen.

Overtreding van de voorwaarden van de geldverstrekker bedoel je denk ik ;).

[ Voor 10% gewijzigd door EWK op 14-08-2021 20:09 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Caelorum schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Waarom wachten op regelgeving? Geldverstrekkers zouden zelf actief kunnen vragen om een uitdraai van het DUO. Of je nou wel of geen schulden hebt. Doen ze echter niet. De mogelijkheid om studieschulden te verzwijgen wordt bewust open gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Laapo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:26:
[...]

Waarom wachten op regelgeving? Geldverstrekkers zouden zelf actief kunnen vragen om een uitdraai van het DUO. Of je nou wel of geen schulden hebt. Doen ze echter niet. De mogelijkheid om studieschulden te verzwijgen wordt bewust open gehouden.
Er zijn zeker wel banken waar je moet inloggen bij de duo, abn is er één van. Maar nog lang niet overal.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Omdat je daarmee een aantal partijen in de regering wakker maakt en een hoop shit over je heen krijgt. Daarnaast komt het ze goed uit idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dat vroegen ze bij mij destijds ook, omdat ik netjes had aangegeven nog een schuld te hebben en die direct te willen inlossen. Dus ik heb die 20k toen afgelost en daar moest ik een bewijs van tonen. Dit was in 2017.

Bij de nieuwe hypotheek van deze maand kan ik me niet eens heugen of het me gevraagd is of ik een studieschuld had. :X

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 22:33
Wat een rare wereld is de huizen markt.

Mijn vrouw en ik wonen al 13 jaar in onze starterswoning maar groeien er nu toch echt uit met het gezin.

We hebben onze zinnen gezet op een wijk verder.

Alleen mijn oren blijven klapperen van de prijzen.

Onze woning kochten we destijds voor €175000 de verwachte verkoopprijs ligt tussen de €245000 en €275000 euro op basis van de waardebepaling van 2 makelaars.

Het huis wat we aan willen kopen is voor €450000 op de markt gezet en getaxeerd op €480000. 3 huizen eerder dit jaar in die wijk gingen ze voor €465000 weg.

De verwachte verkoopprijs ligt tussen de €480000 en €510000,wat een geld.
We mogen 1 bod uitbrengen samen met de 25 andere potentiele kopers. Gemiddeld wordt hier 10% over de vraagprijs heen geboden. Wij zelf denken dat het huis €492500 waard is. Maar we denken dat er rond de €500000 voor geboden gaat worden.

Omdat we niet dachten dat we in 1 jaar tijd na de komst van onze dochter uit ons huisje zouden groeien hebben we een groot deel van het spaargeld in het verduurzamen van ons huidige huis gestopt. Hierdoor zijn we nu afhankelijk van een overbruggingskrediet om het restant boven de taxatie waarde aan te vullen vanuit de overwaarde van ons huidige huis.

De liefde voor de wijk, de staat van het huis en het huis zelf zegt bied 501, je common sense zegt biedt 494000 maar je kan het maar 1x bieden en we hebben er al een paar keer achter het net gevist.

Dan lees ik jullie verhalen hier en dan denk ik we zijn allemaal ook gek ook, maar ja je hebt de kans om nu te settelen waar je wilt maar wel tegen een prijs.
We hebben nog 1 dag om te bieden maar zij wel echt radeloos hoe of wat, wat denken jullie over zo'n situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Bereken eens voor jezelf wat het per maand extra kost om dat hogere bedrag te bieden…

En meest belangrijke: hoe fijn voel je je erbij? Heb ne voldoende comfort dat je het kunt blijven betalen, ook als het even tegenzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
whocarez schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:45:
Wat een rare wereld is de huizen markt.

Mijn vrouw en ik wonen al 13 jaar in onze starterswoning maar groeien er nu toch echt uit met het gezin.

We hebben onze zinnen gezet op een wijk verder.

Alleen mijn oren blijven klapperen van de prijzen.

Onze woning kochten we destijds voor €175000 de verwachte verkoopprijs ligt tussen de €245000 en €275000 euro op basis van de waardebepaling van 2 makelaars.

Het huis wat we aan willen kopen is voor €450000 op de markt gezet en getaxeerd op €480000. 3 huizen eerder dit jaar in die wijk gingen ze voor €465000 weg.

De verwachte verkoopprijs ligt tussen de €480000 en €510000,wat een geld.
We mogen 1 bod uitbrengen samen met de 25 andere potentiele kopers. Gemiddeld wordt hier 10% over de vraagprijs heen geboden. Wij zelf denken dat het huis €492500 waard is. Maar we denken dat er rond de €500000 voor geboden gaat worden.

Omdat we niet dachten dat we in 1 jaar tijd na de komst van onze dochter uit ons huisje zouden groeien hebben we een groot deel van het spaargeld in het verduurzamen van ons huidige huis gestopt. Hierdoor zijn we nu afhankelijk van een overbruggingskrediet om het restant boven de taxatie waarde aan te vullen vanuit de overwaarde van ons huidige huis.

De liefde voor de wijk, de staat van het huis en het huis zelf zegt bied 501, je common sense zegt biedt 494000 maar je kan het maar 1x bieden en we hebben er al een paar keer achter het net gevist.

Dan lees ik jullie verhalen hier en dan denk ik we zijn allemaal ook gek ook, maar ja je hebt de kans om nu te settelen waar je wilt maar wel tegen een prijs.
We hebben nog 1 dag om te bieden maar zij wel echt radeloos hoe of wat, wat denken jullie over zo'n situatie?
De prijzen zijn absurd maar je weet ook dat daar niks aan gaat veranderen. Dus vergeet dat aspect voor nu maar gewoon en focus je op dat huis. Als het verschil tussen common sense en sentiment 50K zou zijn is het een verstandige keuze, maar je hebt over een verschil van 6K, laat je daar jullie droomhuis voor lopen? Die 6K op je maandlasten is heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[b]whocarez in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"whocarez schreef op zondag 15 augustus 2021 @

(..)
Ik ken jullie financiële situatie niet, maar wellicht helpt het om niet naar de absolute koopprijs te kijken ('oei, €7000 verschil, dat klinkt veel!') maar naar wat het voor je maandlasten betekent. Enkele tientjes? Kun je dat dragen of zat je met die €494000 eigenlijk al op onwenselijke maandlasten?

Is 1,4% meer bieden (want dat is waar je het over hebt) en de daarbij horende maandlasten het jullie waard?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Dank voor jullie snelle reacties.

De hypotheek lasten is geen probleem. Wat het nu even vervelend maakt is dat we een overbruggingskrediet nodig hebben, normaal hadden we dit vanuit eigen geld gedaan.

Je zit dus met een stukje verwachte overwaarde op je eigen huis wat je nu nodig hebt om het gat te vullen boven de taxatie waarde. Dat maakt €494 of 501 spannender aan de kant van de verkoop van je eigen woning.

Hadden ze het huis op 500 getaxeerd is 450 de vraagprijs en bij een bod van 501 is het van jou had ik getekend. Tussen 480 of 501 zitten een paar tientjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:24
whocarez schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:20:

De hypotheek lasten is geen probleem. Wat het nu even vervelend maakt is dat we een overbruggingskrediet nodig hebben, normaal hadden we dit vanuit eigen geld gedaan.

Je zit dus met een stukje verwachte overwaarde op je eigen huis wat je nu nodig hebt om het gat te vullen boven de taxatie waarde. Dat maakt €494 of 501 spannender aan de kant van de verkoop van je eigen woning.

Hadden ze het huis op 500 getaxeerd is 450 de vraagprijs en bij een bod van 501 is het van jou had ik getekend. Tussen 480 of 501 zitten een paar tientjes per maand.
Wij hebben gewoon 300k van mijn ouders geleend zodat we niet de kosten en administratie hadden van een overbrugging hypotheek. Hoef je alleen maar een A4'tje voor op te stellen als geldlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
President schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Wij hebben gewoon 300k van mijn ouders geleend zodat we niet de kosten en administratie hadden van een overbrugging hypotheek. Hoef je alleen maar een A4'tje voor op te stellen als geldlening.
Wauw 300k, tja ouders zitten soms op goud. Wij voelen ons er niet helemaal prettig bij. Stel dat ons oude huis niet verkoopt binnen 3 maanden, zou raar zijn maar het kan. Als het dan verkocht wordt levert het 225 op ipv wat de verwachte waarde is waarop je het krediet hebt afgenomen.

Dan heb je best een uitdaging denk ik zo,of ben ik nu een enorme doem denker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
whocarez schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Wij voelen ons er niet helemaal prettig bij. Stel dat ons oude huis niet verkoopt binnen 3 maanden, zou raar zijn maar het kan. Als het dan verkocht wordt levert het 225 op ipv wat de verwachte waarde is waarop je het krediet hebt afgenomen.

Nee, je moet rekening houden met alle scenarios, als je het allemaal makkelijk kan betalen en genoeg per maand overhoudt dan kun je het doen, wordt het allemaal krap, dan zou ik het niet doen, en vergeet de bijkomende kosten niet.
Je zit er zo weer 30 jaar aan vast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
whocarez schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Wauw 300k, tja ouders zitten soms op goud. Wij voelen ons er niet helemaal prettig bij. Stel dat ons oude huis niet verkoopt binnen 3 maanden, zou raar zijn maar het kan. Als het dan verkocht wordt levert het 225 op ipv wat de verwachte waarde is waarop je het krediet hebt afgenomen.

Nee, het zijn goede afwegingen.

Wij hebben hetzelfde gedaan en alles afgewogen. Uiteindelijk moet je dan een verstandige keuze maken.

De bank zal sowieso ‘maar’ 90% van de verwachte verkoopprijs willen overbruggen. Hoe groot denk je dat de kans is dat je woning 10% minder oplevert? En als dat gebeurt, heb je dan wat eigen geld achter de hand om het op te vangen…?

Als het niet lekker voelt zou je het ook kunnen omdraaien: eerst je eigen woning verkopen, hopelijk snel wat anders vinden en als dat niet lukt tijdelijk huren. Zou niet mijn keuze zijn, maar het is ook een optie die je kunt overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
whocarez schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:20:

Ik zou zo snel mogelijk een taxatie voor je eigen woning laten uitvoeren. Een verwachte verkoopwaarde van de makelaar voor je eigen woning zegt nu nog niks. Aan de hand van de taxatie kun je pas gaan rekenen met je verwachte overwaarde en waar de bank mee gaat rekenen (zoals gezegd is dat "maar" 90% van de taxatiewaarde). Anders is je plan sowieso al aan duigen omdat je bank dan het risico niet wil aangaan en je geen financiering krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dat laatste is niet waar, gezien de huidige markt houden banken zich niet meer vast aan 90/10% regel. Wij konden een hypotheek krijgen op basis van 100% van de taxatie waarde en dus maximale overwaarde. Uiteindelijk hebben wij wel voor 90% gekozen, niet omdat ik problemen met de verkoop verwacht maar omdat we dan de 10% extra overwaarde in ons nieuwe huis kunnen investeren zonder dat dit in de hypotheek wordt opgenomen.

Hoe snel je eigen huis verkoopt kun je zelf het beste inschatten kijk naar vergelijkbare huizen in de omgeving. Hier worden alle huizen na 2 kijkdagen verkocht, zeker de huizen in de 200-350k range. Dure huizen (500+k) staan wat langer te koop. Je kunt altijd een makelaar vragen wat die er van denkt.

Eigenlijk is het enige voordeel van de huidige markt dat je je juist niet druk hoeft te maken om de verkoop van je eigen woning.

Op dit moment zou ik het veel spannender vinden om eerst je eigen woning te verkopen en dan wat ander te zoeken want dan MOET jewat anders en ben je veel meer geneigd idioot te gaan bieden. Wij hebben in ieder geval gekozen voor de optie om eerst wat te kopen en daarna de onze te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Chaoss schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:29:
Dat laatste is niet waar, gezien de huidige markt houden banken zich niet meer vast aan 90/10% regel. Wij konden een hypotheek krijgen op basis van 100% van de taxatie waarde en dus maximale overwaarde. Uiteindelijk hebben wij wel voor 90% gekozen, niet omdat ik problemen met de verkoop verwacht maar omdat we dan de 10% extra overwaarde in ons nieuwe huis kunnen investeren zonder dat dit in de hypotheek wordt opgenomen.

Hoe snel je eigen huis verkoopt kun je zelf het beste inschatten kijk naar vergelijkbare huizen in de omgeving. Hier worden alle huizen na 2 kijkdagen verkocht, zeker de huizen in de 200-350k range. Dure huizen (500+k) staan wat langer te koop. Je kunt altijd een makelaar vragen wat die er van denkt.

Eigenlijk is het enige voordeel van de huidige markt dat je je juist niet druk hoeft te maken om de verkoop van je eigen woning.

Op dit moment zou ik het veel spannender vinden om eerst je eigen woning te verkopen en dan wat ander te zoeken want dan MOET jewat anders en ben je veel meer geneigd idioot te gaan bieden. Wij hebben in ieder geval gekozen voor de optie om eerst wat te kopen en daarna de onze te verkopen.
Welke bank is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Rabobank. 90% is een advies maar ze mogen tegenwoordig dus 100% doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Sowieso heb je een taxatie nodig van je eigen woning als je een overbruggingskrediet nodig hebt dus je kan deze maar beter zsm alvast hebben zodat je weet met welke bedragen je rekening mee kan houden en alles wat uiteindelijk daarboven komt kun je zien als extraatje imho..

Zo kun je ook tenminste wat risico proberen te vermijden, let overigens ook op voor alle (on)voorziene kosten als je je nieuwe woning koopt. Busje huren, likje verf, laminaat, etc...etc.... het gaat er allemaal zo ongemerkt doorheen en aan het einde van de maand zou je mogelijk in de problemen kunnen komen als je dan ook nog dubbele lasten hebt van je eigen woning.

[ Voor 40% gewijzigd door Enforcer op 15-08-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Enforcer schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:44:
Sowieso heb je een taxatie nodig van je eigen woning als je een overbruggingskrediet nodig hebt dus je kan deze maar beter zsm alvast hebben zodat je weet met welke bedragen je rekening mee kan houden en alles wat uiteindelijk daarboven komt kun je zien als extraatje imho..
Inderdaad officiële taxatie is uiteraard verplicht.

Onze makelaar had de prijs bepaald op 235k officiële taxatie kwam ook op 235k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hmm, die 100% maakt het wel riskanter. Bijzonder dat dit toegestaan is.

Wij hadden overigens aan WOZ voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Dan moet je ook genoeg spaargeld kunnen aantonen bij de bank lijkt me want anders doen ze dat niet zomaar imho. Je gaat namelijk nooit 1op1 over (dus 1sept verkoop eigen woning en 2sept koop nieuwe woning), je hebt altijd wel dubbele lasten van minimaal een paar weken en een bank rekent dat ook door. Als je geen spaargeld kan aantonen (want die heb je al gebruikt voor het opvullen van het gat tussen taxatiewaarde en koopsom) dan zegt de bank ook "dat doen we maar even niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Nu het over overbruggingsfinancieringen gaat heb ik ook een vraag. Wij kopen nieuwbouw en de hypotheekadviseur mikt nu op een zo groot mogelijke hypotheek obv onze leencapaciteit en het restant als overbrugging. Als we de woning nu zouden verkopen dan krijgen we sowieso wel de overbrugging + 100k. Als de markt door blijft stijgen misschien wel meer. Dit kan ik vervolgens niet boetevrij aflossen. Wat is hier in wijsheid?

De taxatie moet nog plaats vinden. Mijn inschattingen zijn obv de verkoop van een identieke woning hier in de straat 9 maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Requiem19 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:10:

Voor veel mensen is die veel te laag, de prijzen stijgen zo hard dat er soms wel 100k zit tussen de woz van 2020 en de huidige verkoopprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:10:

Die vind ik nog riskanter, maar zal misschien per regio verschillend zijn. Als ik het hier vergelijk dan zat de WOZ op 333k op 01-2020 en de taxatiewaarde was 350k op 04-2020. Koopsom is 340k geweest. Ik zou theoretisch dan een probleem gehad kunnen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Laapo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:37:
Nu het over overbruggingsfinancieringen gaat heb ik ook een vraag. Wij kopen nieuwbouw en de hypotheekadviseur mikt nu op een zo groot mogelijke hypotheek obv onze leencapaciteit en het restant als overbrugging. Als we de woning nu zouden verkopen dan krijgen we sowieso wel de overbrugging + 100k. Als de markt door blijft stijgen misschien wel meer. Dit kan ik vervolgens niet boetevrij aflossen. Wat is hier in wijsheid?

De taxatie moet nog plaats vinden. Mijn inschattingen zijn obv de verkoop van een identieke woning hier in de straat 9 maanden geleden.
Weet je zeker dat je dan niet boetevrij kunt aflossen? Voor zover ik weet doen banken niet moeilijk over (extra) aflossen bij overwaarde na een verkoop van je woning, ik heb daar zelf geen probleem mee gehad overigens, mijn overwaarde bedroeg 120k en is gewoon boetevrij in mindering gebracht op mijn huidige hypotheek bij Reaal (het zat al 'in de stenen' van je vorige woning en het komt nu 'in de stenen' van je toekomstige woning dus volgens mij zit daar geen verschil in).

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 15-08-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Enforcer schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Weet je zeker dat je dan niet boetevrij kunt aflossen? Voor zover ik weet doen banken niet moeilijk over (extra) aflossen bij overwaarde na een verkoop van je woning, ik heb daar zelf geen probleem mee gehad overigens, mijn overwaarde bedroeg 120k en is gewoon boetevrij in mindering gebracht op mijn huidige hypotheek bij Reaal (het zat al 'in de stenen' van je vorige woning en het komt nu 'in de stenen' van je toekomstige woning dus volgens mij zit daar geen verschil in).
Bij ABN kan je inderdaad ook boetevrij extra aflossen als je woning voor meer wordt verkocht:
12. Het deel van uw hypotheek dat hoger is dan de
waarde van uw woning
U betaalt geen vergoeding over het deel van uw hypo-
theek dat hoger is dan de meest recente WOZ-waarde
van uw woning. De terugbetaling moet uit eigen middelen
worden voldaan. Eigen middelen is niet geleend geld.
De bank bepaalt of er sprake is van eigen middelen.

14. Hogere verkoopopbrengst
In bepaalde gevallen is in de offerte rekening
gehouden met de verwachte verkoopopbrengst van
uw voormalige woning. Is de verkoopopbrengst in
werkelijkheid hoger dan het bedrag waar rekening
mee gehouden is? Dan kunt u het bedrag van de extra
opbrengst zonder vergoeding terugbetalen op uw
hypotheek. Deze terugbetaling telt niet mee in het
bedrag dat u jaarlijks vergoedingsvrij kunt terugbetalen.
Nummer 14 gaat dus over verkoop eigen woning, daar zou je je bij ABN op moeten kunnen beroepen. Al vind ik nummer 12 ook wel een grappige, gezien het daar over de WOZ waarde gaat welke bij nieuwbouw waarschijnlijk ook erg laag is als men nog moet opleveren? :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34

Rmg

Laapo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:37:

Die van ons heeft gezorgd dat we op een ltv van 67.5% en de hoogte van het overbruggingskrediet daar op aangepast.

Wij mogen extra boetevrij aflossen maar kunnen ook nog de overwaarde gebruiken voor een verbouwing.

Of gewoon gebruiken voor whatever maar dat heeft gevolgen voor HRA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bij Rabo idem, straks als de uiteindelijke verkoop prijs vast staat mogen we bepalen welk bedrag van de overwaarde boven de 90% waar de hypotheek op gebaseerd is we willen aflossen en hoeveel we willen gebruiken voor klussen aan de 'nieuwe' huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Chaoss schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Voor veel mensen is die veel te laag, de prijzen stijgen zo hard dat er soms wel 100k zit tussen de woz van 2020 en de huidige verkoopprijzen.
Precies, doordat de WOZ lager is dan de taxatiewaarde bouw je nog meer zekerheid in voor je overbruggingsfinsnciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Requiem19 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Precies, doordat de WOZ lager is dan de taxatiewaarde bouw je nog meer zekerheid in voor je overbruggingsfinsnciering.
Ja maar het verschil kan zo groot worden dat je je nieuwe woning niet meer kunt betalen. Een veiligheid marge van 40% waarbij huizen gemiddeld 10% boven De vraagprijs opbrengen lijkt me wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Chaoss schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Ja maar het verschil kan zo groot worden dat je je nieuwe woning niet meer kunt betalen. Een veiligheid marge van 40% waarbij huizen gemiddeld 10% boven De vraagprijs opbrengen lijkt me wat overdreven.
Of dat overdreven is ligt aan een paar dingen:

- Verschil WOZ en taxatiewaarde (bij ons relatief klein, omdat Amsterdam minder hard stijgt dan andere gebieden)
- Je ‘risk appetite’
- De keuze van je volgende woning (hoeveel overbrugging heb je nodig)
- je verwachting voor de toekomst

100% overbruggen gaat direct tot problemen rijden zodra er ooit een daling inzet. Met de 10% afslag die voorheen genomen werd had je in ieder geval nog een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 23:11
Enforcer schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:30:
Dan moet je ook genoeg spaargeld kunnen aantonen bij de bank lijkt me want anders doen ze dat niet zomaar imho. Je gaat namelijk nooit 1op1 over (dus 1sept verkoop eigen woning en 2sept koop nieuwe woning), je hebt altijd wel dubbele lasten van minimaal een paar weken en een bank rekent dat ook door. Als je geen spaargeld kan aantonen (want die heb je al gebruikt voor het opvullen van het gat tussen taxatiewaarde en koopsom) dan zegt de bank ook "dat doen we maar even niet".
Sterker nog, je moet het 24 maanden dubbele lasten kunnen overbruggen met eigen geld. Dat hebben wij afgelopen week nog gehoord tijdens een gesprek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
D0m1nat0r11 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:59:
[...]

Sterker nog, je moet het 24 maanden dubbele lasten kunnen overbruggen met eigen geld. Dat hebben wij afgelopen week nog gehoord tijdens een gesprek
Ja klopt, de looptijd van je overbruggingskrediet wordt hierop door berekent (max 2jaar). Een bank weet immers niet of je huis verkocht gaat worden binnen 1,6,12maanden, voor hetzelfde geldt ketst de verkoop van je eigen woning meerdere keren af doordat er verschillende kopers af moeten haken onder een financieringsvoorbehoud. Vandaar het kunnen aantonen van spaargeld en het doorberekenen daar van.

[ Voor 29% gewijzigd door Enforcer op 15-08-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Enforcer schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

President schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Bij ABN kan je inderdaad ook boetevrij extra aflossen als je woning voor meer wordt verkocht:

[...]

Nummer 14 gaat dus over verkoop eigen woning, daar zou je je bij ABN op moeten kunnen beroepen. Al vind ik nummer 12 ook wel een grappige, gezien het daar over de WOZ waarde gaat welke bij nieuwbouw waarschijnlijk ook erg laag is als men nog moet opleveren? :-P
In een opsomming van de voorwaarden staat boetevrij aflossen eigen geld: max 10%. Betreft een hypotheek bij NN. Ik ga dit verder uitzoeken. Overweeg sowieso om een klein deel op 1 jaar vast te zetten, dan zou ik dat deel eventueel volledig kunnen aflossen. Luxe problemen, hoop dat het zover mag komen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Laapo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:41:
[...]

[...]

In een opsomming van de voorwaarden staat boetevrij aflossen eigen geld: max 10%. Betreft een hypotheek bij NN. Ik ga dit verder uitzoeken. Overweeg sowieso om een klein deel op 1 jaar vast te zetten, dan zou ik dat deel eventueel volledig kunnen aflossen. Luxe problemen, hoop dat het zover mag komen. :o
Ja, ik mag bij ABN ook maar 10% boetevrij aflossen elk jaar. Maar er is dus o.a. een uitzondering in de voorwaarden bij verkoop opbrengst eigen woning :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Laapo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:41:
[...]
https://www.nn.nl/Particu...-hypotheken-downloads.htm

Voorwaarden NN Hypotheek (0,6 mb)

Bladzijde 21: Bij verkoop van de woning mag, na aflossing van Het overbruggingskrediet, het meerdere van de
gerealiseerde netto-verkoopopbrengst helemaal
worden gebruikt voor aflossing zonder vergoeding op de
hypotheek, ook als die extra aflossing meer is dan 10%
van de hoofdsom van de nieuwe hypotheek. Let op: de extra aflossing na verkoop moet via de notaris verrekend
worden.

Mogelijkheden zijn er dus, even met je adviseur bekijken hoe hij of zij dat gaat regelen voor je (daar betaal je de adviseur immers voor).

[ Voor 7% gewijzigd door President op 15-08-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
President schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

https://www.nn.nl/Particu...-hypotheken-downloads.htm

Voorwaarden NN Hypotheek (0,6 mb)

Bladzijde 21: Bij verkoop van de woning mag, na aflossing van Het overbruggingskrediet, het meerdere van de
gerealiseerde netto-verkoopopbrengst helemaal
worden gebruikt voor aflossing zonder vergoeding op de
hypotheek, ook als die extra aflossing meer is dan 10%
van de hoofdsom van de nieuwe hypotheek. Let op: de extra aflossing na verkoop moet via de notaris verrekend
worden.

Mogelijkheden zijn er dus, even met je adviseur bekijken hoe hij of zij dat gaat regelen voor je (daar betaal je de adviseur immers voor).
Bedankt, een zorg minder. Ik heb de vraag nu weer uitgezet bij het advieskantoor, ben benieuwd of ze met het zelfde antwoord komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Laapo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Bedankt, een zorg minder. Ik heb de vraag nu weer uitgezet bij het advieskantoor, ben benieuwd of ze met het zelfde antwoord komen..
Succes, gewoon de vragen stellen. Je betaalt immers een vast tarief, niet per uur :P. Ik heb gewoon alle voorwaarden doorgelezen, offerte getekend, paar weken later was mijn huis voor meer dan de vraagprijs verkocht en toen heb ik de adviseur hier een mail over gestuurd en die heeft het nu al van tevoren laten aanpassen bij de notaris :). Helemaal prima.

Nu even in de gaten houden of de rente nog bij oplevering hetzelfde is, anders mail ik dat ook weer een paar dagen van tevoren (al lijkt er de laatste maanden geen beweging in te zitten).

Het is sowieso goed om door te lezen hoe het zit. Je mag bijvoorbeeld jaarlijks maximaal 10% boetevrij aflossen van de hoofdsom per leningdeel. Vooral dat laatste is belangrijk.

Stel dat je een deel hebt van 150k en een deel van 50k van oorsprong, dan mag je dus niet boetevrij 20k aflossen op het tweede deel... Daar mag je per jaar maximaal 5k boetevrij op aflossen. Stompzinnige regel als je het mij vraagt, maar het is zoals het is :). Dergelijke dingen zijn leuk om een keer door te lezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
NN heeft een handige calculator in je persoonlijke hypotheekpagina waarin je kunt kijken wat het effect is extra aflossen qua maandlasten (of looptijd). Daar staat ook heel duidelijk het maximale boetevrije bedrag per leningdeel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
En ach, in het ergste geval doe je nu 10%, volgend jaar 10% (en mogelijk het jaar erop nog eens). Dan spreid je het wat uit. Niet ideaal, maar het is te overzien. Dan zit je nog steeds binnen de marges voor HRA (dat was drie jaar dacht ik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Vandaag het taxatierapport van de aangekochte woning ontvangen. De taxatiewaarde voor verbouwing is 1000 euro hoger dan ons bod.

Tevens zijn we op bezoek geweest bij ons nieuwe huis. Even kennis maken met de verkopers, alles nog eens rustig en goed bekijken en de overname van roerende zaken besproken. De verkopers zijn een leuk stel en hebben uitgebreid verteld over de woning. Ze verhuizen zelf naar een vrijstaande woning net buiten het dorp, dus we zullen ze vast nog regelmatig tegenkomen zodra we verhuisd zijn.

Van de kopers vernomen dat er maarliefst 17 biedingen gedaan waren, waarvan er een aantal echt vergelijkbaar waren met ons bod. Onze motivatiebrief die in positieve zin opviel en beperkt benodigde financiering gaven de verkopers een goed gevoel en hebben de doorslag gegeven.

Wij vonden het bezoek erg fijn en zullen ook de kopers van onze huidige woning die gelegenheid geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 13:57
Pannencouque schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:16:
En ach, in het ergste geval doe je nu 10%, volgend jaar 10% (en mogelijk het jaar erop nog eens). Dan spreid je het wat uit. Niet ideaal, maar het is te overzien. Dan zit je nog steeds binnen de marges voor HRA (dat was drie jaar dacht ik).
Ik kan nergens vinden dat je het uit mag smeren over drie jaar, ik kan me ook niet bedenken hoe je dat in je belasting aangifte invult. Het enige wat ik over ‘drie jaar’ heb kunnen vinden is dat als je na verkoop drie jaar geen koopwoning hebt de eigen woning reserve vervalt. Als de hypotheekrente eind volgend jaar niet wat omhoog gegaan is, dan ga ik het wel uitsmeren over een paar jaar, dat beetje HRA dat je dan misloopt valt ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
Volgende week krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Nu fietste ik van de week even langs de woning en zag allemaal hout voor de deur liggen. Nu staan er 2 houten constructies in de tuin, en ben ik bang dat ze hier iets mee gedaan hebben. Misschien totaal niet nodig (en lijkt me ook dom van hun om dat te doen). Maar ik neem aan dat houten constructies (het gaat om een soort flonder en een stellage met een geimproviseerd zonnescherm) gewoon bij het huis horen (zit met palen in de grond van de tuin). In de lijst van zaken staat alleen aangegeven dat ze de buitenverlichting meenemen.

Nu wil ik wel goed voorbereid zijn op een eventuele situatie die zich kan voordoen. Ik vond het volgende op internet:
In de praktijk kan er veel mis gaan. De meeste woningen worden schoon, leeg en volgens de afspraken opgeleverd. Maar soms is dat niet het geval. Soms worden huizen heel vies achtergelaten, staan er nog spullen van de verkoper of hebben er veranderingen plaatsgevonden. Als het huis niet aan de oorspronkelijke staat voldoet, dan moeten daarover afspraken worden gemaakt tussen koper en verkoper. De betrokken makelaar(s) kunnen daarbij uiteraard een adviserende rol spelen.

Het is mogelijk om een deel van de verkoopsom, als zekerheid, bij de notaris in depot te laten. De verkoper krijgt dan niet de hele koopsom uitgekeerd, een deel van het bedrag blijft staan bij de notaris totdat het probleem is opgelost. In sommige gevallen wordt het transport uitgesteld totdat de verkoper de problemen heeft opgelost.

Let op: Als er een probleem blijkt te zijn met het huis, dan houdt dat niet in dat de verkoper automatisch 10% boete verschuldigd is. De verkoper moet daarvoor namelijk eerst in gebreke zijn gesteld. En daarbij moet hem een termijn van tenminste acht dagen worden gegund. Pas als de verkoper daarna nog in gebreke blijft kan de verkoper worden veroordeeld tot betaling van een boete van 10% van de koopsom of 3 promille van de koopsom per dag.
Mijn plan is: bij de eindinspectie goed kijken, mocht er iets missen meteen foto's maken en bij de makelaar aangeven, hopelijk dat die dan kan bemiddelen hierin? We hebben geen aankoopmakelaar. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Bartske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:35:
Volgende week krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Nu fietste ik van de week even langs de woning en zag allemaal hout voor de deur liggen. Nu staan er 2 houten constructies in de tuin, en ben ik bang dat ze hier iets mee gedaan hebben. Misschien totaal niet nodig (en lijkt me ook dom van hun om dat te doen).
Lastig om zo te beoordelen, kun je (via de funda foto's bijv) niet nagaan of dat hout wel overeenkomt met wat je gezien hebt voor de deur? Zat er niet bijvoorbeeld in de schuur/garage nog een houten stellage die is afgebroken waar dat hout van kan zijn? Ik had bij mijn vorige woning in de schuur ook een zelf gemaakt houten stellage staan, die heb ik destijds ook afgebroken omdat de schuur 'leeg' opgeleverd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Enforcer schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Lastig om zo te beoordelen, kun je (via de funda foto's bijv) niet nagaan of dat hout wel overeenkomt met wat je gezien hebt voor de deur? Zat er niet bijvoorbeeld in de schuur/garage nog een houten stellage die is afgebroken waar dat hout van kan zijn? Ik had bij mijn vorige woning in de schuur ook een zelf gemaakt houten stellage staan, die heb ik destijds ook afgebroken omdat de schuur 'leeg' opgeleverd moet worden.
Het gaat me nu in principe niet om erachter te komen of het hetzelfde hout is, maar meer wat te doen bij de eindinspectie zo. Het hout zag eruit alsof het van buiten kwam. Ik ben helaas niet gestopt om een foto te maken (beetje dom maar toen ik langsfietste dacht ik meer van 'oh daar ligt hout') en later viel het kwartje pas.

Maar voor hetzelfde geld is het van een van de buren die even hebben gevraagd of ze het daar neer mogen leggen en is er niks aan de hand. Of het was gewoon hout dat nog los in de tuin lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Als ze iets wat duurzaam verbonden zat aan het huis gesloopt zouden hebben, dan zou ik er bij de inspectie zeker melding van maken en afhankelijk van hoe en wat zou je misschien een korting of tegemoetkoming kunnen bedingen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Volgende week krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Nu fietste ik van de week even langs de woning en zag allemaal hout voor de deur liggen. Nu staan er 2 houten constructies in de tuin, en ben ik bang dat ze hier iets mee gedaan hebben. Misschien totaal niet nodig (en lijkt me ook dom van hun om dat te doen). Maar ik neem aan dat houten constructies (het gaat om een soort flonder en een stellage met een geimproviseerd zonnescherm) gewoon bij het huis horen (zit met palen in de grond van de tuin). In de lijst van zaken staat alleen aangegeven dat ze de buitenverlichting meenemen.

Nu wil ik wel goed voorbereid zijn op een eventuele situatie die zich kan voordoen. Ik vond het volgende op internet:

[...]

Mijn plan is: bij de eindinspectie goed kijken, mocht er iets missen meteen foto's maken en bij de makelaar aangeven, hopelijk dat die dan kan bemiddelen hierin? We hebben geen aankoopmakelaar. Iemand hier ervaring mee?
Heb je zelf geen contact met de verkopers? Ik zou met ze in gesprek gaan over wat ze wel en niet meenemen.
Toen ik ons huis verkocht zei onze makelaar ook dat het huis kaal en schoon opgeleverd moest worden, maar toen ik zelf de kopers sprak zeiden ze zelf dat alles mocht blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 18-08-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[...]

En wat staat er in de lijst van zaken over die houten bouwsels?

Stonden die bouwsels benoemd in de advertentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Wat staat er op de lijst van zaken met betrekking tot de tuininrichting? Dat zal leidend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
In de lijst van zaken staat het volgende:
Tuinaanleg/bestrating: blijft achter
beplanting: blijft achter
Tuinhuis: blijft achter (deze is niet van hout)
hek: blijft achter
Tuinverlichting: gaat mee

We hebben contact met de verkoper via de makelaar. Daar is verder nooit wat over de tuin besproken. Alleen dat er 2 kasten blijven staan (of dat mocht) die ze niet mee willen nemen.

Ik wil niet meteen naar de verkopers springen met een halve beschuldiging terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Ik wil graag weten wat ik moet doen als wel blijkt dat er dingen zijn weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
De vraag is of het onroerende goederen betreft (‘aard en nagelvast’). Als dit zo is, horen ze bij de aangekochte woning.

Als het ‘roerende goederen’ zijn en je hebt er niets over afgesproken blijven ze van de verkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Sla geen flater tegenover verkopers/makelaar en noem het voortaan vlonder ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
Bartske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:41:
In de lijst van zaken staat het volgende:
Tuinaanleg/bestrating: blijft achter
beplanting: blijft achter
Tuinhuis: blijft achter (deze is niet van hout)
hek: blijft achter
Tuinverlichting: gaat mee

We hebben contact met de verkoper via de makelaar. Daar is verder nooit wat over de tuin besproken. Alleen dat er 2 kasten blijven staan (of dat mocht) die ze niet mee willen nemen.

Ik wil niet meteen naar de verkopers springen met een halve beschuldiging terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Ik wil graag weten wat ik moet doen als wel blijkt dat er dingen zijn weggehaald.
Je hoeft ze toch niet te beschuldigen, je kan gewoon een gesprek met ze aangaan wat ze willen meenemen en wat jij graag zou willen dat er blijft. Als het inderdaad ‘roerend’ goed is kun je het misschien overnemen.
Als je wacht tot de overdracht dan is het misschien allemaal weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:30

Jouw plan lijkt me zoals het zou moeten gaan, dus prima.
Ik heb meegemaakt dat alle oude vloerbedekking was blijven liggen (die wilde ik niet overnemen) en dat in de berging een oud wandmeubel was blijven staan. Mijn makelaar heeft bij andere makelaar aangegeven dat dat niet conform afspraak was en dat ze dat nog diezelfde dag moesten verwijderen. Bij notaris (vlg dag) is daar ook een opmerking over gemaakt en gevraagd of dat inmiddels in orde was.
In jouw situatie zou er dus mogelijk iets weg zijn; dan geldt dat ze dat moeten herstellen. Ter vergelijking: bij vorige verhuizing bleek mijn koelkast niet in orde bij opnieuw aansluiten en die is op mijn kosten gerepareerd.
Zorg dus dat er voldoende tijd zit tussen moment van inspectie en moment van opleveren. Als je geen makelaar hebt, neem dan eventueel iemand anders mee voor discussies of onduidelijkheden.

Overigens denk ik dat het hout heel goed bijv een stellage (of opslag?) uit de schuur/garage kan zijn. Bij verhuizing ben je immers al weken aan het opruimen/inpakken/weggooien. Als je het wilt meenemen naar je vlg huis, leg je het niet op de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Toke_gt schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Jouw plan lijkt me zoals het zou moeten gaan, dus prima.
Ik heb meegemaakt dat alle oude vloerbedekking was blijven liggen (die wilde ik niet overnemen) en dat in de berging een oud wandmeubel was blijven staan. Mijn makelaar heeft bij andere makelaar aangegeven dat dat niet conform afspraak was en dat ze dat nog diezelfde dag moesten verwijderen. Bij notaris (vlg dag) is daar ook een opmerking over gemaakt en gevraagd of dat inmiddels in orde was.
In jouw situatie zou er dus mogelijk iets weg zijn; dan geldt dat ze dat moeten herstellen. Ter vergelijking: bij vorige verhuizing bleek mijn koelkast niet in orde bij opnieuw aansluiten en die is op mijn kosten gerepareerd.
Zorg dus dat er voldoende tijd zit tussen moment van inspectie en moment van opleveren. Als je geen makelaar hebt, neem dan eventueel iemand anders mee voor discussies of onduidelijkheden.

Overigens denk ik dat het hout heel goed bijv een stellage (of opslag?) uit de schuur/garage kan zijn. Bij verhuizing ben je immers al weken aan het opruimen/inpakken/weggooien. Als je het wilt meenemen naar je vlg huis, leg je het niet op de straat.
Thanks, ik maak me overigens steeds minder zorgen over dat hout, het was niet zoveel, dus denk inderdaad dat het nog wat losliggend hout uit de tuin was.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• whocarez
Het was even schrikken, maar ons bod is geaccepteerd. Zo blij, maar zo onwerkelijk. Nu ons oude huis verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:20
Zo Maandag weer een bezichtiging gepland staan. Na de laatste eind Juni alweer, is het erg stil geweest qua aanbod wat interessant was voor ons dan. Vakantie was erg goed te merken zeg. Nu een huisje gevonden met een tuin die voldoet, ligging en grote. Tikt alle vakjes zullen we maar zeggen. Alleen wat meer uitgeleefd zo te zien dan de huizen die we bezocht hebben. Maar goed dat zien we Maandag dus. Hopelijk alleen wat laminaat en verf werk dus.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:23
Afgelopen periode een fikse set aan bezichtigingen gehad, 6 huizen, wij zoeken in de achterhoek, aanbod valt daar in onze budget categorie (sub 250, kluswoning) erg tegen, dachten dat we er 2x bij zaten, 2x overboden met ongeveer 3000 euro.

Een kluswoning, vraagprijs 185k, hebben wij 225 op geboden, daar dus met 3 overboden. Wij hadden vrij vroeg alles ingevuld op move, en ik heb 't vermoeden dat een bevriend aankoopmakelaar gebeld heeft en gecheckt heeft wat hoogste bod was, en er iets overheen gegaan (makelaar gaf aan dat wij 2e zijn geworden). Ander huis zelfde verhaal.

Zijn nu paar maanden zo bezig, maar de vermoeidheid in dit proces raakt er behoorlijk in. Merk ook dat makelaars niet direct de behoefte hebben om aankoopmakelaar voor je te zijn, verdienen ze te weinig aan gok ik, maar voelt daardoor wel vrij blind in deze markt.

Iemand tips om een goede gehaaide aankoop makelaar te komen in de achterhoek?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:52

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

simon schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:00:
Afgelopen periode een fikse set aan bezichtigingen gehad, 6 huizen, wij zoeken in de achterhoek, aanbod valt daar in onze budget categorie (sub 250, kluswoning) erg tegen, dachten dat we er 2x bij zaten, 2x overboden met ongeveer 3000 euro.

Een kluswoning, vraagprijs 185k, hebben wij 225 op geboden, daar dus met 3 overboden. Wij hadden vrij vroeg alles ingevuld op move, en ik heb 't vermoeden dat een bevriend aankoopmakelaar gebeld heeft en gecheckt heeft wat hoogste bod was, en er iets overheen gegaan (makelaar gaf aan dat wij 2e zijn geworden). Ander huis zelfde verhaal.

Zijn nu paar maanden zo bezig, maar de vermoeidheid in dit proces raakt er behoorlijk in. Merk ook dat makelaars niet direct de behoefte hebben om aankoopmakelaar voor je te zijn, verdienen ze te weinig aan gok ik, maar voelt daardoor wel vrij blind in deze markt.

Iemand tips om een goede gehaaide aankoop makelaar te komen in de achterhoek?
Wij hebben alle makelaars ook gevolgd via sociale media en dat heeft ons ook een beetje geholpen om sneller wat te vinden.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:28
Nou, deze long-time lurker heeft ook eindelijk succes :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Lekker dat je het binnen hebt, maar wel weer erg ontransparant hoor. Als je de andere 'hoogste bieder bent' (ervan uitgaande dat die bestaat) ben je wel heel zuur als je zo achter het net vist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Pannencouque schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:04:
Lekker dat je het binnen hebt, maar wel weer erg ontransparant hoor. Als je de andere 'hoogste bieder bent' (ervan uitgaande dat die bestaat) ben je wel heel zuur als je zo achter het net vist.
En handje klap van de aankopende makelaar om nog een half % op te strijken ter compensatie van het "vele" werk voor een no-cure-no-pay. Ach ja :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 15:17

mwa

Ebayzo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:36:
[...]
En handje klap van de aankopende makelaar om nog een half % op te strijken ter compensatie van het "vele" werk voor een no-cure-no-pay. Ach ja :)
Ja, fijn voor jullie maar natuurlijk klote voor "de andere". Nouja, gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05 09:43
Gevalletje if you cent beat them, join them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met lotingen voor nieuwbouw? Gaat dat echt “fair” of is hier nog wel enige beinvloeding te realiseren?

Daarnaast erg benieuwd hoe men kijkt naar je huidige woonsituatie. Er wordt mij geadviseerd een hypotheekverklaring bij de inschrijving te doen. Maar hoe kijkt men dan naar iemand die nu huurt? Hypotheekberekening? Of hebben huurders dusdanig een “voorsprong” omdat de makelaar een huis “sneller” slijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:45
AceAceAce schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:54:
Nou, deze long-time lurker heeft ook eindelijk succes :)

***members only***
Uiteraard als eerst gefeliciteerd!
Wat moet dat fijn zijn na zo'n periode.

Maar begrijp ik hieruit dat je nog geen hypotheekadviseur had en deze nu pas inschakelt?
Je hebt voor jezelf al wel dus een constructie bedacht, maar is deze al door een professional getoetst?
Of heb je dit in een eerder stadium al laten doen?
Lijkt me heel zuur voor je als het nu na al dat, op de financiering klapt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Uiteraard als eerst gefeliciteerd!
Wat moet dat fijn zijn na zo'n periode.

Maar begrijp ik hieruit dat je nog geen hypotheekadviseur had en deze nu pas inschakelt?
Je hebt voor jezelf al wel dus een constructie bedacht, maar is deze al door een professional getoetst?
Ik denk dat Ace*3 niet uit een koopwoning komt, je maximale hypotheek berekenen is dan echt een eitje en een hypotheekadviseur totaal overbodig. Of jij nu stukken naar de hypotheekverstrekker stuurt of naar de hypotheekadviseur, dat maakt echt geen verschil. En je houd gewoon 1-3k in je zak. Een (eerste) hypotheek krijgen is echt geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verassend
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-08-2021
Ferra schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:00:
Wat is jullie ervaring met lotingen voor nieuwbouw? Gaat dat echt “fair” of is hier nog wel enige beinvloeding te realiseren?

Daarnaast erg benieuwd hoe men kijkt naar je huidige woonsituatie. Er wordt mij geadviseerd een hypotheekverklaring bij de inschrijving te doen. Maar hoe kijkt men dan naar iemand die nu huurt? Hypotheekberekening? Of hebben huurders dusdanig een “voorsprong” omdat de makelaar een huis “sneller” slijt?
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven en zal wellicht verschillen per project.
Mensen met een hypotheekverklaring krijgen normaliter wel voorkeur (ivm relatieve zekerheid financiering) ook al moet het officieel een "loting" zijn. Dat is simpelweg een doorrekening van een hypotheekadviseur en dus een verklaring dat je het zou kunnen betalen. Vaak werken projecten samen met een hypotheekadvies kantoor. Het loont dan om naar dat kantoor toe te gaan voor de berekening. Toen wij dit deden zei die adviseur met droge ogen dat hij ons naar voren op de lijst zou schuiven als je dan de hypotheek via hen af liet sluiten a 3000 euro. Wel met de disclaimer dat als meer mensen hierop ingaan voor hetzelfde kavel hijniet meer kon helpen :'). Dat mag officieel natuurlijk niet, maar gebeurt in de praktijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Pannencouque schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:04:
Tsja, een woning kan maar aan een iemand verkocht worden. Wat dacht je van al die verhalen dat iemand net de juiste 'gun-factor' had. Dit is de hedendaagse realiteit. Het is sowieso zuur voor alle andere bieders die het niet worden.

Mijn ervaring met nieuwbouw lotingen is vrij goed.

Je moet echt strategisch kiezen op welke woning je je inschrijft. Ik zou dus niet per se voor de best gelegen woning met een paar meter aan perceel meer gaan, maar juist voor de woning die iedereen over het hoofd ziet. Niet de hoek, niet in het midden maar er tussen in, zoiets..

Als je ergens echt graag wilt wonen, dan zul je ook voor de woning met een net wat mindere tuinligging moeten gaan.

Verder niet wanhopen, want je ziet bij veel projecten dat er later via de reservelijsten nog veel woningen verdeeld worden.

Altijd een financiële check via de aanbevolen hypotheekadviseur toevoegen.

Aanmelden voor alles van BPD en AM. Deze lotingen verlopen vrij zeker zuiver.
Verassend schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven en zal wellicht verschillen per project.
Mensen met een hypotheekverklaring krijgen normaliter wel voorkeur (ivm relatieve zekerheid financiering) ook al moet het officieel een "loting" zijn. Dat is simpelweg een doorrekening van een hypotheekadviseur en dus een verklaring dat je het zou kunnen betalen. Vaak werken projecten samen met een hypotheekadvies kantoor. Het loont dan om naar dat kantoor toe te gaan voor de berekening. Toen wij dit deden zei die adviseur met droge ogen dat hij ons naar voren op de lijst zou schuiven als je dan de hypotheek via hen af liet sluiten a 3000 euro. Wel met de disclaimer dat als meer mensen hierop ingaan voor hetzelfde kavel hijniet meer kon helpen :'). Dat mag officieel natuurlijk niet, maar gebeurt in de praktijk wel.
Kan ook een bluf zijn natuurlijk. Vanwege die hypotheekverklaring kom je al in de eerste groep van gegadigden. Hij kan iedereen wel vertellen ze naar voren te schuiven, en uiteindelijk als er willekeurige toewijzing plaats vind komen ze naar voren alsof zij het allemaal hebben geregeld. Makelaarstrucjes.

[ Voor 25% gewijzigd door Laapo op 25-08-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je in deze markt je supernetjes opsteld en iedereen voorlaat, dan krijg je natuurlijk nooit een bod geaccepteerd op een gewenste (populaire) woning :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 25-08-2021 10:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Laatst online: 26-05 20:47

Een tijdje terug zag ik een project waar geen sprake van loting was, maar van gunning. Daar had ik een dubbel gevoel bij: enerzijds niet netjes dat er geen loting plaatsvindt, aan de andere kant wel netjes dat ze tenminste niet de schijn willen wekken dat er eerlijk geloot zou worden..

Ik zou echt altijd die financieringsverklaring toevoegen. Die kan worden afgegeven op basis van één oriëntatiegesprek. Dat is iets waar je nou toch eenmaal doorheen moet...

[ Voor 9% gewijzigd door Wanne-B88 op 25-08-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:45

Denk dat je die vraag beter hier kan stellen; Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
Tehh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Ik denk dat Ace*3 niet uit een koopwoning komt, je maximale hypotheek berekenen is dan echt een eitje en een hypotheekadviseur totaal overbodig. Of jij nu stukken naar de hypotheekverstrekker stuurt of naar de hypotheekadviseur, dat maakt echt geen verschil. En je houd gewoon 1-3k in je zak. Een (eerste) hypotheek krijgen is echt geen rocket science.
Dan nog is het verstandig om vooraf die check te doen. JE zal niet de eerste zijn die helemaal in cloud 9 is om vrvolgens met een koude kermis thuis te komen omdat je jezelf net iets te rijk hebt gerekend.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wat is jullie ervaring met lotingen voor nieuwbouw? Gaat dat echt “fair” of is hier nog wel enige beinvloeding te realiseren? [...]
Alleen fair als ze hier een notaris voor hebben ingeschakeld. Meestal doen ze die moeite niet, want ze willen toch nog wel enige controle hebben.
[...]
Ik betwijfel het. Soms wil de opdrachtgever nog wel eens een mix hebben vanuit een wat meer activistischere insteek, maar vaak willen ze ook gewoon het maximale met een niveau van zekerheid. Het is aan de makelaar om dat verder in te vullen.
Wat je ook wel eens ziet is dat ze willen voorkomen (ik vermoed in opdracht van de gemeente?) dat er alleen super hoge inkomens of alleen oudere mensen komen te wonen en ze dus daarin een wat meer doordachte mix aanbrengen.
Uiteindelijk is het, als er geen echte loting plaatsvind, in ieder geval allemaal enorm ondoorzichtig, en je moet maar net geluk hebben om de juiste persoon te ontmoeten om daar een voordeel te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:28
Flix20 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:06:
[...]
Had al ver voordat we begonnen met kijken zelf in de gaten van wat we ~maximaal konden lenen, en dat net voordat we echt begonnen met kijken gevalideerd met 2 (gratis) orientatiegesprekken met de hypotheekshop en hypotheker. En toen al modellen laten opstellen op basis van 100% en 90% LTV.

Pas recenter is daar een deel aflossingsvrij bijgekomen, deels vanwege het absurd doorstijgen van de prijzen en deels omdat ik niet al mijn geld in een afgelost huis wil hebben zitten over 30 jaar.

Daarnaast ben ik veels te enthousiast geworden met excel en heb voor elk van de huizen waar we op wilden bieden een excel gebouwd (en langzaam uitgebreid) die al veel inzicht gaf: Op basis van de laatste rentestanden op hypotheekshop.nl, een excel voor annuiteithypotheek berekeningen, een excel voor aflossingsvrijehypotheek berekeningen, geschatte KK, én geschatte verbouwkosten inclusief post onvoorzien, berekende ik dan voor meerdere biedingsbedragen uit wat de eigen inleg van ons beiden zou worden, wat de bruto en netto kosten van de 1e maand zou zijn voor 2 aanbieders, voor 2-4 verschillende LTVs en voor wel of geen deel aflossingsvrij.
Beetje samenvatten voor mn partner en gaan met die banaan.

Toch kan je dan denken, heb ik nog wel uberhaupt een adviseur nodig, maar ik wist dat mijn berekeningen niet rekening hielden met EWF, en dat ik en mn partner het graag van een professionele partij horen wat een goede afweging is.

[ Voor 3% gewijzigd door AceAceAce op 25-08-2021 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verassend
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-08-2021
Laapo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Kan ook een bluf zijn natuurlijk. Vanwege die hypotheekverklaring kom je al in de eerste groep van gegadigden. Hij kan iedereen wel vertellen ze naar voren te schuiven, en uiteindelijk als er willekeurige toewijzing plaats vind komen ze naar voren alsof zij het allemaal hebben geregeld. Makelaarstrucjes.
Ja dat kan, geen idee. Net zoals een verkoopmakelaar kan bluffen dat er een andere partij is met hetzelfde bod. Probleem is dat je het niet weet, want het is niet doorzichtig (zeker als het niet via een notaris loopt). Tegelijkertijd ben je door alle concurrentie wanhopig en grijpt dan alles aan wat je wellicht wel net kan helpen. Dit werkt ook dit soort vage praktijken (of blufs) in de hand.

Ik moet er wel bij zeggen dat het hierbij om "betaalbare" nieuwbouwprojecten in Utrecht ging waarbij je al helemaal goed als kansloos bent en dus nog extra gevoelig voor dit soort zaken. Op het laatste betaalbare nieuwbouwproject in Ut wat in de verkoop ging waren er 2400 inschrijvingen op 40 woningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt allen, geeft een helder beeld. De huizen zitten in de prijsrange 600k plus. Ben benieuwd wat er op los komt. Wij gaan iig even schakelen met de hypotheekshop voor die verklaring.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:38
Vandaag hebben wij ook te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Ging toch ook weer bijzonder.
Afgelopen donderdag kwam de woning te koop te staan. Wij wilden meteen een bod uitbrengen aangezien we het type huis en de buurt erg goed kennen. Verkopende partij wilden graag afwachten op andere biedingen met de inschrijving. Gisteren was de eerste dag met de bezichtigingen, en wij zouden die vandaag hebben.
Werden we gisteren gebeld dat de bezichtigingen geannuleerd zijn, omdat ze al een bod hadden ontvangen met een tijdslot. Uiteindelijk heeft de verkopende makelaar nog een aantal mensen gevraagd om 's avonds langs te komen. Hij zal wel gedacht hebben dat er meer te halen valt dan het bod wat ze hadden ontvangen.

Zo gezegd, zo gedaan. Wij gisterenavond gaan kijken, en vanochtend bod uitgebracht, en bam!
"Eindelijk" na 8 maanden, en 8 biedingen verder. En het is zelfs de type woning en de buurt die bij ons op nummer 1 stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-05 14:08
Ik heb het erg te doen met de mensen die op dit moment op zoek zijn...wij hebben vorig jaar mei een huis in Utrecht gekocht voor €4800 per m2, zojuist is er een vergelijkbaar huis weggegaan voor €7000 per m2 - geen significante verschillen in staat van het huis. Dat is een prijsstijging van 45%, ik krijg hier wel angstige kriebels van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:15
vinpower schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:06:
Vandaag hebben wij ook te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Ging toch ook weer bijzonder.
Afgelopen donderdag kwam de woning te koop te staan. Wij wilden meteen een bod uitbrengen aangezien we het type huis en de buurt erg goed kennen. Verkopende partij wilden graag afwachten op andere biedingen met de inschrijving. Gisteren was de eerste dag met de bezichtigingen, en wij zouden die vandaag hebben.
Werden we gisteren gebeld dat de bezichtigingen geannuleerd zijn, omdat ze al een bod hadden ontvangen met een tijdslot. Uiteindelijk heeft de verkopende makelaar nog een aantal mensen gevraagd om 's avonds langs te komen. Hij zal wel gedacht hebben dat er meer te halen valt dan het bod wat ze hadden ontvangen.

Zo gezegd, zo gedaan. Wij gisterenavond gaan kijken, en vanochtend bod uitgebracht, en bam!
"Eindelijk" na 8 maanden, en 8 biedingen verder. En het is zelfs de type woning en de buurt die bij ons op nummer 1 stond.
Ontzettend fijn voor jullie, en ik denk dat 8 maanden voor de regio waar je inzit. Gek genoeg nog
wel snel is. Ik kijk ook nog steeds op funda in de buurt, en het aanbod is erg weinig.

Nu je woning in de verkoop zeker. Volgens mij wordt dat zeker geen probleem. Top locatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Thomas19903 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:07:
Ik heb het erg te doen met de mensen die op dit moment op zoek zijn...wij hebben vorig jaar mei een huis in Utrecht gekocht voor €4800 per m2, zojuist is er een vergelijkbaar huis weggegaan voor €7000 per m2 - geen significante verschillen in staat van het huis. Dat is een prijsstijging van 45%, ik krijg hier wel angstige kriebels van!
Ik heb een jaar lang geprobeerd in de Utrechtse Vinex wat te kopen. Gestoorde prijsstijgingen in een zeer korte periode. In de loop van een paar maanden zo een ton erbij. Zo gek dat we toch maar weer in Amsterdam zijn gaan kijken en nu nieuwbouw vlak buiten de de stad kopen. Blijkbaar is het dan nog een treedje heftiger geworden in Utrecht.
Verassend schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Ja dat kan, geen idee. Net zoals een verkoopmakelaar kan bluffen dat er een andere partij is met hetzelfde bod. Probleem is dat je het niet weet, want het is niet doorzichtig (zeker als het niet via een notaris loopt). Tegelijkertijd ben je door alle concurrentie wanhopig en grijpt dan alles aan wat je wellicht wel net kan helpen. Dit werkt ook dit soort vage praktijken (of blufs) in de hand.

Ik moet er wel bij zeggen dat het hierbij om "betaalbare" nieuwbouwprojecten in Utrecht ging waarbij je al helemaal goed als kansloos bent en dus nog extra gevoelig voor dit soort zaken. Op het laatste betaalbare nieuwbouwproject in Ut wat in de verkoop ging waren er 2400 inschrijvingen op 40 woningen...
Dat komt me bekend voor, het Lindehof maybe?

Ik schrijf me echt al jaren voor van alles in. Waaronder ook voor heel wat nieuwbouw projecten in Utrecht. Paar keer door heen gekomen en toch niet gedaan vlak voor en tijdens de corona perikelen 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Laapo op 25-08-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-05 21:42
Heeft iemand ook ervaring met het kopen van/bieden op een appartement? Wordt daar ook zo (belachelijk) veel overboden?

[ Voor 4% gewijzigd door groezle op 25-08-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
groezle schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:29:
Heeft iemand ook ervaring met het kopen van/bieden op een appartement? Wordt daar ook zo (belachelijk) veel overboden?
In de randstad zeker ja, ligt er helemaal aan waar je gaat kopen. Hoe beter de locatie hoe gekker het wordt.

• HereIsTom
groezle schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:29:
Ja helaas, hier 15km vanaf Utrecht is afgelopen maand een appartement verkocht voor 300k, vraagprijs was 259k.

Pagina: 1 ... 208 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7