JeroenNietDoen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
Even van me afschrijven na deze ochtend...
3 weken terug besloten met mijn vrouw om ons huis te koop te willen zetten en een andere woning te kopen. Vorige week gesprek met de hypotheker. Fijn om te horen dat we samen een behoorlijk bedrag kunnen lenen. Echter, vinden wij NHG wel een belangrijk iets en dat het niet afsluiten van NHG voor ons gevoel een risico is. Daarmee conformeren we onszelf aan een maximale koopsom van €325K. Zodoende toch een aardig stuk onder ons maximaal te lenen en dat vind ik ook wel prima, ik wil niet het maximale lenen ook, moet leuk blijven. En daar kan je een prima woning voor kunnen kopen in mijn omgeving.
Wij zijn geen grootverdieners dus eigenlijk is het eigen geld niet noemenswaardig. Echter zitten wij in een starterswoning in een erg gewilde wijk van onze stad. De verkoopmakelaar heeft dan ook een vraagprijs in gedachte die ons een leuke overwaarde geeft en dan houden we geen rekening met overbieden. Onze financieel adviseur rekent voor de zekerheid met een verkoopprijs die 15K onder de vraagprijs ligt. Ook dan zitten we nog zeker 12K boven onze huidige hypotheek. Dus die aftikken is geen probleem. Ook hebben we de afgelopen 9 jaar volledig afgelost waarmee we de overwaarde nog verder spekken. Al met al dus ruim genoeg om de kosten koper af te dekken en het resterende stuk gebruiken om de hypotheek te drukken. Alles wat dan in elk gunstiger dan worst case scenario meer betaald wordt is alleen maar meegenomen.
Echter, in deze huidige markt moet je min of meer wel eerst kopen en daarna verkopen omdat je gewoon een stuk zwakker staat wanneer je als voorwaarde stelt dat je eerst verkocht wilt hebben. Dat betekent dan dat je een dubbele hypotheek hebt. Er wordt dan wel als voorwaarde gesteld dat ik voor de duur van 12 maanden de bruto maandlasten van mijn huidige hypotheek op de bank heb staan. Dat heb ik echter niet volledig. Ik kom een 3de te kort. Je mag dit echter ook niet lenen van iemand, het mag wel een schenking zijn. Tevens moet ik in de geldstromen aan kunnen tonen waar het vandaan komt. Ik heb geen goede relatie met mijn ouders en we willen het ook niet vragen aan mijn schoonmoeder, schoonvader onlangs overleden. Dus we kunnen niet terugvallen op iemand. Principieel wil ik niks van vrienden of kennissen onderhands lenen.
Eigenlijk stopt het voor ons nu dan voorlopig. We zullen eerst nog een half jaartje verder moeten sparen om aan te kunnen tonen dat we die dubbele lasten kunnen betalen. Ik begrijp de regels en ik vind het ook wel goed dat ze er zijn, maar het voelt ergens zo wrang wetende dat je momenteel op zoveel overwaarde zit te broeden maar je er geen fuck mee kunt en je nu vastloopt op letterlijk een paar duizend Euro. Moet dan ook wel toegeven dat bij ons beide het humeur en het plezier van het vooruitzicht vandaag wel weggeëbd is. Ergens voelt het dan als laat maar, hoeft al niet meer.
Enfin, tot dusver mijn kort maar krachtige ervaringen

Om dit verhaal een vervolg te geven...
Voor wat betreft het financiële plaatje, ik heb als een debiel geld opgepot en ook onverwachts mochten we een kleine schenking ontvangen om aan de randvoorwaarden te doen. Dus op zoek naar huizen. We hebben totaal 3 bezichtigingen gedaan. Eerste was niks, 2de was te goedkoop in de markt gezet waardoor die voor +50K boven vraagprijs verkocht is.
Daarna kwam de 3de, die voor ons in de perfecte wijk ligt. Een buurt waar we dolgraag wilden wonen. Verkeersluw, heel veel kinderen, groot speelpark naast het blok en op steenworp van de basisschool van onze dochter. Rijtjeshuis uit 1982, 110M2, Vraagprijs €275K. Volledig af, echt af. Afspraak gemaakt om te bezichtigen. Diezelfde avond werden we door de moeder van een vriendinnetje van onze dochter, die in diezelfde buurt woont, getipt. 2 huizen naast haar had de bewoner reeds een nieuw huis gekocht en het huidige huis zou in Augustus voor €250K in de verkoop gaan. De ligging van dat huis is veel gunstiger, tuin op het zuiden met een 20M diepe groenstrook daarachter.
Maar goed, die stond nog niet te koop en we gingen we naar een ander huis in die buurt kijken. Letterlijk om de hoek

Wat ga je doen? De Zondag voor de bezichtiging besloot mijn vrouw een briefje te schrijven. Wie we zijn, foto van gezin erbij, en reden uitgelegd waarom we graag even bij deze meneer wilden kijken en onze excuses als hij dat niet zou willen, ook dat begrijp ik wel. En die meneer nam contact met ons op dat het prima was als we de avond voordat we de bezichtiging hadden even langs te komen. Even kort met mijn makelaar gesproken, die gaf aan om even goed op te letten op de keuken en badkamer want vraagprijs immers 25K lager dan die andere.
Op de onofficiële bezichtiging was er weinig aan te merken. Prima keuken zelfs, standaard witte badkamer maar geen oude sannie, en een tuin die wel echt grondig gedaan moest worden. Uiteraard een lik verf. Ik kreeg de indruk van de eigenaar dat zijn intentie was om eerst te verhuizen en als het leeg is de bezichtigingen te doen. Die had geen behoefte aan al het gedoe eromheen. Ik vroeg hem wat hij nou eigenlijk hoopte te krijgen voor het huis, hij hoopte +10%. We hebben hem dus het voorstel gedaan om onze makelaars in te schakelen en de verkoop te regelen, zodoende hoefde hij het huis niet bezichtiging klaar te maken etc.
En zo geschiedde... 1 Oktober krijgen wij de sleutel, 11 Oktober verhuizen we. We hoeven alleen te schilderen. Badkamer hebben we een bouwdepot voor, maar de lokale aannemers kunnen op zijn vroegst pas eind Januari dus dat moet nog even wachten. Tot dat gebeurt is ga ik boven dan ook nog geen nieuw laminaat leggen.
We zijn nog wel de volgende dag naar die andere bezichtiging gegaan, gewoon om juist eens te kijken hoe het kan zijn als het af is, ideeën opdoen.
Maar goed, denk dat we het niet slecht gedaan hebben om in minder dan 2 maanden een huis op de kop te tikken. Een stelletje uit onze huidige straat zoeken al anderhalf jaar en stonden ook wel even met hun oren te klapperen. Overigens kwam ik met wat zoekwerk erachter dat in die buurt in het afgelopen jaar een stuk of 6 huizen onderhands zijn verkocht. Ons huidige huis is momenteel onder voorbehoud verkocht en die wordt op 1 November overgedragen.