Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 209 ... 357 Laatste
Acties:

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:20
Het is allemaal blijkbaar relatief. Hier in de straat is een hoekwoning te koop. 1 van de potentiele kopers was zo slim om even aan ons te vragen hoe de wijk is enz. Ze komen uit regio Amsterdam. Hij vond het allemaal wel meevallen qua overbieden. 10+%. Het is niets. Heel anders dan de 50+% die ze gewend zijn denk ik. Ook de kosten voor achterstallig onderhoud van nog eens een kleine 10% van de woning waren ze niet van onder de indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

groezle schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:29:
Heeft iemand ook ervaring met het kopen van/bieden op een appartement? Wordt daar ook zo (belachelijk) veel overboden?
Dat ligt voornamelijk aan de locatie van het appartement ;). Op een appartement binnen de ring van Amsterdam wordt doorgaans meer boven de waarde geboden dan een vrijstaande woning in Goes ofzo.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
groezle schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:29:
Heeft iemand ook ervaring met het kopen van/bieden op een appartement? Wordt daar ook zo (belachelijk) veel overboden?
Of worden de woningen (belachelijk)laag geadverteerd?

Volgens mij zou de vraag moeten zijn of er veel boven taxatiewaarde wordt geboden. Als taxatiewaarde 350K is, 'vraagprijs' 275 en voor 300K verkocht is er dan belachelijk overboden of te weinig betaald.

Nu weet ik ook wel dat in huidige markt niet vaak onder taxatie waarden wordt verkocht, maar met dit soort generieke vragen zonder het perspectief te zien wordt niemand geholpen en hooguit alleen meer opgejaagd.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:25
Dag vrienden,

Hier ook een eerste koper en had een vraag over de beste manier hoe ik een bod kan uitbrengen.
Situatie is als volgt (hypothetische bedragen)

Samen met partner maximale hypotheek 200K.
Mooi huis gezien met vraagprijs 130K.
Wij willen een bod uitbrengen van 160K

Op het formulier om een bod uit te brengen staat het volgende:

Voorbehoud financiering: Ja/Nee, Tot bedrag € X

Wat kan ik daar het beste zetten. Ik wil sowieso onder voorbehoud financiering bieden, maar wat zet ik bij bedrag X.

Wij twijfelen momenteel over het volgende

Financiering tot bedrag 160k (volledig bod)

of

Financering tot bedrag 140k en rest aanvullen met eigen geld. (stel we hebben een max afgesproken om 20k eigen geld in te leggen)

Bij beide gevallen verwacht ik qua financiering geen probleem. Onze maximale hypotheek ligt ver onder ons bod en mocht de taxatiewaarde op 140K komen (en daarmee ook een hypotheek van 140k) dan is aanvullen met spaargeld geen probleem. Huizen in de buurt zijn verkocht voor 150K, 3 en 4 maanden geleden.

Met welke optie geef ik de verkoper een beter gevoel van 'die gaan financiering wel voor elkaar krijgen'

Voor beide opties is wat te zeggen namelijk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin. De reden dat ik hier over twijfel is omdat ik voor een 2e keer een bod doe en bij de 1e keer stond er niet bij 'financiering tot bedrag x' maar gewoon onder voorbehoud financiering ja of nee.

Als tweede vraag, hoe noodzakelijk zal een bouwtechnische keuring zijn van een huis met bouwjaar 2015? Ik hoor gemixte meningen maar wil zelf het risico wel nemen bij dat bouwjaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Aschtra op 26-08-2021 22:41 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
Wat je bij voorbehoud financiering moet/kunt invullen hangt van jullie situatie en wensen af.

Julie willen sowieso een voorbehoud, dus in elk geval geen 'nee'.

Wanneer je een voorbehoud van financiering wil voor een bedrag hoger dan de vraagprijs, dan zul je daar bij de verkopers niet bepaald punten mee scoren. Want je kunt alleen een financiering van (in dit geval) 160k krijgen, wanneer jullie taxateur ook een taxatierapport opstelt met daarin een taxatiewaarde van minimaal 160k. Wanneer je gaat overbieden is een voorbehoud van financiering voor een bedrag ver boven de vraagprijs meestal redelijk kansloos.

De grote vraag is dan: hoeveel spaargeld of overwaarde op de huidige woning hebben jullie? Kunnen jullie het verschil tussen de vraagprijs en jullie bod overbruggen met eigen geld/vermogen (indien nodig)? En hebben jullie dan ook nog voldoende voor de kosten koper en om wat in het huis te klussen, nieuwe gordijnen etc?

Ofwel: hebben jullie voor het huis met vraagprijs van 130k waar jullie 160k op willen bieden minimaal 40-45k eigen vermogen beschikbaar?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Aschtra
Ivow85 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:22:
Wat je bij voorbehoud financiering moet/kunt invullen hangt van jullie situatie en wensen af.

Julie willen sowieso een voorbehoud, dus in elk geval geen 'nee'.

Wanneer je een voorbehoud van financiering wil voor een bedrag hoger dan de vraagprijs, dan zul je daar bij de verkopers niet bepaald punten mee scoren. Want je kunt alleen een financiering van (in dit geval) 160k krijgen, wanneer jullie taxateur ook een taxatierapport opstelt met daarin een taxatiewaarde van minimaal 160k. Wanneer je gaat overbieden is een voorbehoud van financiering voor een bedrag ver boven de vraagprijs meestal redelijk kansloos.

De grote vraag is dan: hoeveel spaargeld of overwaarde op de huidige woning hebben jullie? Kunnen jullie het verschil tussen de vraagprijs en jullie bod overbruggen met eigen geld/vermogen (indien nodig)? En hebben jullie dan ook nog voldoende voor de kosten koper en om wat in het huis te klussen, nieuwe gordijnen etc?

Ofwel: hebben jullie voor het huis met vraagprijs van 130k waar jullie 160k op willen bieden minimaal 40-45k eigen vermogen beschikbaar?
Wij hebben geen eigen huis maar een huur appartement, hier kunnen we dus vrij snel weg. Geld voor klussen, aanvullende inboedel, verhuizen etc is hierin niet meegenomen. Wij zijn onder de 35 jaar dus geen overdrachtsbelasting.
Er is voldoende spaargeld aanwezig zoals aangegeven

edit: Heb het voorbeeld iets aangepast naar wat momenteel de situatie is

• icantfly1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45
Doorgaans is het maximale wat je aan kunt geven als voorbehouden financiering bij de verkoop makelaar inderdaad gelijk aan de vraagprijs. Zorg dus dat alles wat je hierboven zit zelf bij kunt leggen.

In het geval dat de taxatie mee zit kun je dan kiezen om dit zelf te betalen of te lenen.

Succes!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Aschtra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:06:
Met welke optie geef ik de verkoper een beter gevoel van 'die gaan financiering wel voor elkaar krijgen'
De beste kans heb je natuurlijk zonder zo’n voorbehoud. Je geeft zelf aan dat je maximale hypotheek ver boven het bedrag ligt en dat je bij kunt leggen indien nodig. Als je je anders onveilig voelt moet je het niet doen natuurlijk, maar je kunt overwegen om zonder voorbehoud te bieden. Dan heb je zeker weten een streepje voor op iedereen die wel een voorbehoud aanbrengt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Aschtra
mddd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:14:
[...]

De beste kans heb je natuurlijk zonder zo’n voorbehoud. Je geeft zelf aan dat je maximale hypotheek ver boven het bedrag ligt en dat je bij kunt leggen indien nodig. Als je je anders onveilig voelt moet je het niet doen natuurlijk, maar je kunt overwegen om zonder voorbehoud te bieden. Dan heb je zeker weten een streepje voor op iedereen die wel een voorbehoud aanbrengt.
Uiteraard, maar ging om de beste keuze tussen die twee situaties.
Ik weet waarvoor de andere 2 huizen in hetzelfde rijtje verkocht zijn, gemiddeld 55K boven de vraagprijs. Ik ga ergens vanuit dat de taxatiewaarde hierdoor hoger ligt dan de vraagprijs. Vaak is dit sowieso al meer richting wat je daadwerkelijk geboden hebt dan dat vraagprijs is.
icantfly1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:46:
Doorgaans is het maximale wat je aan kunt geven als voorbehouden financiering bij de verkoop makelaar inderdaad gelijk aan de vraagprijs. Zorg dus dat alles wat je hierboven zit zelf bij kunt leggen.

In het geval dat de taxatie mee zit kun je dan kiezen om dit zelf te betalen of te lenen.

Succes!
Hierdoor ook verrast door het formulier waarbij ik expliciet moet aangeven welk deel van het bod ik onder voorbehoud van financiering wil doen en welk deel niet.
Bij mijn vorige bod en andere inschrijfformulieren was het enkel Ja of Nee onder voorbehoud financiering.

[ Voor 29% gewijzigd door Aschtra op 26-08-2021 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@AschtraVanuit verkopers perspectief is het lagere bedrag volgens mij altijd beter dan het hogere. Immers de kans dat jij een lager bedrag kan lenen is gewoon altijd groter. Dus meer zekerheid.

Daarbij heb je inderdaad ook nog de kans dat als de taxatie uiteindelijk lager uitpakt (150k) dan krijg jij die lening van 160k niet en dan kan dat een opening geven om te ontbinden.

Dus vanuit hun perspectief geeft het lagere bedrag jou een beter kans om je bod geaccepteerd te krijgen.

Vanuit je eigen optiek moet je natuurlijk weten dat je het huis kunt betalen. Het staat je vrij om een voorbehoud van 140 te maken en vervolgens alsnog 150 of 160 te lenen, zolang de woningwaarde het maar toelaat. Dus je legt jezelf wat dat betreft nergens aan vast met je voorbehoud.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
@mddd Maar dat is mijn vraag dan uiteindelijk ook he, ik kan het in beide situaties vrij makkelijk betalen. Zij het deels van eigen geld. Hoe geef ik de verkoper het beste gevoel (op basis van die 2 situaties, want ik kan helaas niet de vraagprijs als voorbehoud van financiering doen en dan 160k bieden. Of ik moet een lager bod uitbrengen)
Op dit moment lijkt dat inderdaad om de voorbehoud van financiering wel boven de vraagprijs te doen, maar wel lager dan het daadwerkelijke bod.

Mocht bij een bod van 160K de taxatie op 140 of 150 uitkomen, dan is dat geen probleem om het resterende bedrag met eigen middelen aan te vullen.
Mocht de taxatie uitkomen op 130k of 135k (dus niet het bedrag wat ik onder voorbehoud wil gefinancierd wilt hebben) dan wordt het krap, zo krap dat het wel te doen is maar niet leuk is voor de eigen portemonnee.

Lastig lastig, we willen het huis erg graag maar het moet wel leuk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:33
Leuk en huizenmarkt gaat helaas al een tijdje niet meer hand in hand.
Totdat je een keer raak schiet, dan is het wel weer leuk.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
perspectivebass schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Of worden de woningen (belachelijk)laag geadverteerd?

Volgens mij zou de vraag moeten zijn of er veel boven taxatiewaarde wordt geboden. Als taxatiewaarde 350K is, 'vraagprijs' 275 en voor 300K verkocht is er dan belachelijk overboden of te weinig betaald.

Nu weet ik ook wel dat in huidige markt niet vaak onder taxatie waarden wordt verkocht, maar met dit soort generieke vragen zonder het perspectief te zien wordt niemand geholpen en hooguit alleen meer opgejaagd.
Taxaties zeggen ook niks meer daarin worden de overbiedingen al in mee genomen, hier een appartement met woz van 89k de vraagprijs was 189k en de taxatie kwam ook uit op 189k, terwijl de buren ‘m er een paar maanden ervoor voor 159k hebben verkocht 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 07:27
Een taxatie moet de marktwaarde weergeven, als iemand er €189k voor over heeft, is dat kennelijk de waarde van het pand op de huidige markt. Daarom zitten taxaties vaak in de buurt van de verkoopprijzen, tenzij er echt raar is geboden naar onder of boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
millerman_sf schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:58:
Een taxatie moet de marktwaarde weergeven, als iemand er €189k voor over heeft, is dat kennelijk de waarde van het pand op de huidige markt. Daarom zitten taxaties vaak in de buurt van de verkoopprijzen, tenzij er echt raar is geboden naar onder of boven.
Tot een jaar geleden gingen ze allemaal nog onder de 100k weg en nu is het wat de gek er voor geeft, dat noem ik geen echte waarde, maar goed met zulke prijzen is het denk ik niet of, maar wanneer er weer een huizencrisis komt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aschtra schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:26:
@mddd Maar dat is mijn vraag dan uiteindelijk ook he, ik kan het in beide situaties vrij makkelijk betalen. Zij het deels van eigen geld. Hoe geef ik de verkoper het beste gevoel (op basis van die 2 situaties, want ik kan helaas niet de vraagprijs als voorbehoud van financiering doen en dan 160k bieden. Of ik moet een lager bod uitbrengen)
Op dit moment lijkt dat inderdaad om de voorbehoud van financiering wel boven de vraagprijs te doen, maar wel lager dan het daadwerkelijke bod.

Mocht bij een bod van 160K de taxatie op 140 of 150 uitkomen, dan is dat geen probleem om het resterende bedrag met eigen middelen aan te vullen.
Mocht de taxatie uitkomen op 130k of 135k (dus niet het bedrag wat ik onder voorbehoud wil gefinancierd wilt hebben) dan wordt het krap, zo krap dat het wel te doen is maar niet leuk is voor de eigen portemonnee.

Lastig lastig, we willen het huis erg graag maar het moet wel leuk blijven.
Je moet voor jezelf bepalen wat je redelijk vindt, als je nu al zegt dat 140 geen probleem is en 135 'niet leuk voor de portemonnee' zou ik zeggen doe een bod van 160k waarvan 140k onder voorbehoud van financiering. Dan laat je sowieso zien aan de verkoper dat je 20k via eigen middelen kunt overbruggen indien taxatie op 140k zou uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
HereIsTom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Tot een jaar geleden gingen ze allemaal nog onder de 100k weg en nu is het wat de gek er voor geeft, dat noem ik geen echte waarde, maar goed met zulke prijzen is het denk ik niet of, maar wanneer er weer een huizencrisis komt.
De "echte" waarde. Wat is dat? De waarde die HerelsTom op geheel niet-objectieve wijze heeft vastgesteld aan de hand van zijn onderbuikgevoelens?
Ik word een beetje moe van al die lui die menen dat "dé" waarde veel lager is dan hetgeen de vrije markt ervoor over heeft. Ja, de prijzen zijn hoog, en nee, dat is absoluut niet wenselijk. Maar het is wat het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24

Kju

Het blijft voor velen toch moeilijk om dat onderscheid te maken:
een koopsom of transactie komt tot stand in de markt, de praktijk. Een getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties, theoretisch.

Ook taxateurs kunnen het ook niet volgen soms.. die taxateur die exact 189k taxeert heeft het niet helemaal goed begrepen denk ik.. waarom niet 190k? of 188k?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Bedankt voor de reacties dusver!

Momenteel ga ik met de 2e situatie. Een bod onder voorbehoud brengen die hoger is dan de vraagprijs, maar lager dan mijn totale bod. In het bod zelf geef ik dan nog extra aan dat ik al een gesprek het gehad met hypotheker waar X uitkwam waardoor ik geen problemen verwacht op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik ben langzaam aan het kijken naar het kopen van mijn eerste huis en ga later deze week de eerste bezichtigen.

Nu was mijn idee altijd dat je een bouwkundige keuring laat uitvoeren nadat je een prijs overeen komt, het wordt ook vaak als ontbindende voorwaarde opgenomen dacht ik.

Nu is het zo dat de verkopende makelaar bij deze woning ook een circa 40 pagina's tellend bouwkundig inspectierapport mee levert met de brochure, vorige week uitgevoerd.

Komt dit vaker voor? Houdt dit dan in dat je dit later niet meer zelf hoeft te laten doen en ook die ontbindende voorwaarde niet kunt/hoeft op te nemen? Of is het wel aan te raden er zelf ook nog één uit te laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Tralapo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:02:
Ik ben langzaam aan het kijken naar het kopen van mijn eerste huis en ga later deze week de eerste bezichtigen.

Nu was mijn idee altijd dat je een bouwkundige keuring laat uitvoeren nadat je een prijs overeen komt, het wordt ook vaak als ontbindende voorwaarde opgenomen dacht ik.

Nu is het zo dat de verkopende makelaar bij deze woning ook een circa 40 pagina's tellend bouwkundig inspectierapport mee levert met de brochure, vorige week uitgevoerd.

Komt dit vaker voor? Houdt dit dan in dat je dit later niet meer zelf hoeft te laten doen en ook die ontbindende voorwaarde niet kunt/hoeft op te nemen? Of is het wel aan te raden er zelf ook nog één uit te laten voeren?
"Wiens brood men eet, diens woord men spreekt". Wie heeft het inspectierapport opgesteld, en wie heeft dat betaald? Oftewel: bij twijfel alsnog zelf laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

Tralapo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:02:
Leuk, succes
Mag, hoeft niet, gebeurt steeds minder, heeft best wel effect op je kansen.

Wij hebben afgelopen week het 2e bod gepakt ipv het hoogste want het 2e bod had geen voorwaarden itt tot het hoogste.

Sowieso zou ik goed duidelijk zijn wanneer je ontbind als je toch echt een dergelijk voorbehoud wil opnemen.

Bij een jaren 30/50/60 huis is er altijd wel onderhoud en zijn er dingen te vinden een voorbehoud met minder dan 10k zou ik al niet accepteren als ik mn jaren 30 huis verkoop. Dat je wil checken op rotte vloeren en lekke daken sure. Maar kosten horen gewoon deels bij oude huizen imo.

1. Ja. De verkoper is toch bevindingen verplicht te delen
2. Eh, hangt een beetje van de verkoper af, hoeveel je die vertrouwd, en hoe oud het rapport is.
3. Sowieso zou ik eens uitzoeken wat voor jou de waarde is van een bouwkundige keuring ipv op "Ik heb gehoord dat je een bouwkundige keuring moet doen"

Met een aangeleverde keuring, en dan alsnog voorbehouden moet je wel echt een steengoed bod hebben imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Leuk, succes

[...]

1. Ja. De verkoper is toch bevindingen verplicht te delen
2. Eh, hangt een beetje van de verkoper af, hoeveel je die vertrouwd, en hoe oud het rapport is.
3. Sowieso zou ik eens uitzoeken wat voor jou de waarde is van een bouwkundige keuring ipv op "Ik heb gehoord dat je een bouwkundige keuring moet doen"
Bedankt! Het rapport is van vorige week, dus zeer recent.

Het betreft een appartement in een complex uit eind jaren 50. Uit de documentatie en de foto's blijkt dat het volledige dak in 2019 al is vervangen, geïsoleerd en voorzien van zonnepanelen. Ook is de volledige achtergevel gerenoveerd en staat een renovatie voor de voorgevel al in de planning (zeggen ze). Ook zijn alle gevels al geïsoleerd.

Op mij komt het dus wel over dat er een degelijke VvE op zit die weet wat ze doen. Daar is de bijdrage ook wel naar overigens.

Heb persoonlijk dus niet echt direct redenen om te twijfelen aan het meegeleverde rapport, maar kende die methode niet uit m'n directe omgeving, dus was vooral even benieuwd of het een vreemde werkwijze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Tralapo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Bedankt! Het rapport is van vorige week, dus zeer recent.

Het betreft een appartement in een complex uit eind jaren 50. Uit de documentatie en de foto's blijkt dat het volledige dak in 2019 al is vervangen, geïsoleerd en voorzien van zonnepanelen. Ook is de volledige achtergevel gerenoveerd en staat een renovatie voor de voorgevel al in de planning (zeggen ze). Ook zijn alle gevels al geïsoleerd.

Op mij komt het dus wel over dat er een degelijke VvE op zit die weet wat ze doen. Daar is de bijdrage ook wel naar overigens.

Heb persoonlijk dus niet echt direct redenen om te twijfelen aan het meegeleverde rapport, maar kende die methode niet uit m'n directe omgeving, dus was vooral even benieuwd of het een vreemde werkwijze is.
Dan zou ik heel goed naar de documentatie v/d VvE kijken.
Hoe is die verbouwing toen bekostigd? Best kans dat dat met een bepaalde regeling is gedaan vanuit de gemeente. Kijk even of je dan niet over 5-10 jaar ineens het dubbele aan servicekosten kwijt bent.
Misschien heb je het idee er over 5-10 jaar niet meer zelf te wonen, maar dat kan dan wel impact hebben op de verkoopbaarheid van de toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Dan zou ik heel goed naar de documentatie v/d VvE kijken.
Hoe is die verbouwing toen bekostigd? Best kans dat dat met een bepaalde regeling is gedaan vanuit de gemeente. Kijk even of je dan niet over 5-10 jaar ineens het dubbele aan servicekosten kwijt bent.
Misschien heb je het idee er over 5-10 jaar niet meer zelf te wonen, maar dat kan dan wel impact hebben op de verkoopbaarheid van de toko.
Bedankt voor de tip. Om welke reden zou de VvE bijdrage ineens flink omhoog kunnen gaan dan? Dat volg ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05 09:43
Tralapo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Bedankt voor de tip. Om welke reden zou de VvE bijdrage ineens flink omhoog kunnen gaan dan? Dat volg ik niet helemaal.
Je moet het zo zien de VVE maakt (onder andere) een potje voor onderhoud.
Als hier te weinig voor wordt ingelegd en het onderhoud uitgevoerd moet worden dan moet het geld van de bewoners komen en gaat de inleg dus omhoog.

Als de VVE subsidie heeft gekregen voor het onderhoud maar de bijdrage niet is veranderd dan kan het zijn dat de als de subsidie er niet meer is er bijgesprongen moet worden door de leden (lees bewoners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
[...]

Ik heb wel meegemaakt dat er voor het vervangen van oude standleidingen geld nodig was en of iedereen even 1000 euro extra kon overmaken. Hou bij een jaren 50 appartement ook rekening met geluidsoverlast. Ze zijn gemaakt van een soort karton lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38
VVE papieren inderdaad goed doornemen. Er zijn redelijk wat VVE's die hun financiële zaken niet op orde hebben, of achterlopen met onderhoud....

@Tralapo Ik heb het idee dat je dit topic zelf nog niet heel goed hebt doorgenomen. Gebruik de zoekterm 'voorbehoud' eens en lees de reacties van de afgelopen 2 maanden bijvoorbeeld eens door, daar leer je al een hoop van denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
Afhankelijk van de omstandigheden kan een bouwkundige keuring verplicht gesteld worden door de geldverstrekker. Wanneer je goed vooronderzoek gedaan hebt, weet je of dat voor de door jou beoogde woning en hypotheek mogelijk van toepassing is. Wanneer de geldverstrekker een bouwkundige keuring niet verplicht stelt, dan is het vooral aan jezelf of je het wel of niet doet.

Maar let op: Wanneer je geen bouwkundige keuring laat uitvoeren, dan zul je bij een juridische discussie achteraf over gebreken sneller aan het kortste eind trekken. De bouwkundige keuring wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de onderzoeksplicht die je als koper hebt. Je moet afwegen hoe goed je de bouwkundige toestand zelf kunt inschatten en of je zelf het risico wilt dragen van eventuele gebreken die je niet ontdekt hebt voordat je je bod hebt uitgebracht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
cytherea schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb wel meegemaakt dat er voor het vervangen van oude standleidingen geld nodig was en of iedereen even 1000 euro extra kon overmaken. Hou bij een jaren 50 appartement ook rekening met geluidsoverlast. Ze zijn gemaakt van een soort karton lijkt het.
Kan ook een keuze zijn.
Bij ons wordt er op de vergadering gevraagd 'bedrag x zit in de reserve pot. Willen we dat hiervoor gebruiken, of willen we ieder nu y euro eenmalig betalen'.

Wel staat bij ons rond 2040 een groot onderhoud op de planning waar nu naartoe gespaard wordt.
De VvE kosten zullen tegen 2040, volgens de huidige begroting zo'n €700 p/m gaan worden 8)7
Uiteraard zal ruim daarvoor besloten worden dat dat echt niet zo kan dus er naar andere oplossingen gekeken gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Ook meegemaakt, kozijnen bleken allemaal verrot, dus moesten nieuwe komen, daarvoor moest een lening worden afgesloten, twee jaar later was de lift kapot, repareren kon niet meer dus weer een lening voor een nieuwe, daarmee werden de servicekosten in een paar jaar 2x zo hoog.
En in de toekomst misschien ook nog eens van het gas af wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.
Mooie praatjes en plaatjes van VvE bestuurders moet je niet altijd geloven, vooral bij wat oudere gebouwen komt er in de loop van tijd veel onderhoud bij kijken.
Als er een grootonderhoudreservepot is van minstens 10k per appartement hoef je je minder zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Ook lekker zeg. Krijg je een mailtje van een makelaar dat er een huis aan je (automatische) zoekopdracht voldoet.

..om 18:02... nou dan hoor ik maandag wel weer dat ik op de reservelijst terecht ben gekomen zeker want dit was niet eens hun eigen aanbod. De eigen makelaar die de woning aanbood had hem er al sinds gisteren op staan maar die vinden we zo snel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Schuey schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:18:
Ook lekker zeg. Krijg je een mailtje van een makelaar dat er een huis aan je (automatische) zoekopdracht voldoet.

..om 18:02... nou dan hoor ik maandag wel weer dat ik op de reservelijst terecht ben gekomen zeker want dit was niet eens hun eigen aanbod. De eigen makelaar die de woning aanbood had hem er al sinds gisteren op staan maar die vinden we zo snel niet.
Houd je dan ook een aantal makelaars in de gaten in de buurt op Facebook en Instagram? Zo weet je al voor de mail er uit gaat dat ze te koop gaan komen. Ik kijk hier dagelijks op een 10 tal makelaars in de regio waar ik zoek en dat samen met de emails zorgt er voor dat ik nauwelijks iets mis.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Goeie tip, had verwacht dat die eigen emails wat vlugger zouden zijn idd. Ga de boel maar af op de socials, weer een stapje eerder dan, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Laatst online: 00:13
Wat ik mij soms echt afvraag is hoe men de interesses in woningen afstemt met de partner.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ArcticTiger schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:28:
Wat ik mij soms echt afvraag is hoe men de interesses in woningen afstemt met de partner.

***members only***
"Voor mezelf de eis gesteld dat" is al niet echt in overeenstemming met "afstemmen met de partner" ;)

Het lijkt me niet heel anders dan de meeste beslissingen die jullie samen moeten nemen, wel? Of heb ik nou zo'n geluk dat we (ik en de mrs) gewoon vaak op één lijn zitten en die keren dat we niet op één lijn zitten dan wordt het hem gewoon niet.

Als jij van te voren al weet dat je iets niet wilt, dan heeft het natuurlijk bijzonder weinig zin om alsnog te gaan bezichtigen. Als je dat denkt te moeten doen om de lieve vrede te bewaren dan zou ik eens een goed gesprek met partner aangaan ;)

Maar er is toch meer aan een woning dan m2's :? Die ene 12 of 15m2 voor een slaapkamer is de andere niet... En zelfs met een kleine slaapkamer kan 'de rest' toch dermate een verbetering zijn dat je de kleinere slaapkamers kunt accepteren? Leuke locatie, grotere tuin, betere indeling woonkamer, etc. Maar dan nog: Als je van te voren al weet dat het te klein gaat zijn, dan heeft het toch geen zin om te bezichtigen? Tenzij je graag een "I told you so" wilt kunnen uitbrengen richting de mrs >:)

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 30-08-2021 14:41 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

***members only***
Members only:

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:13
Op zich is er natuurlijk wel wat voor te zeggen niet alles alleen maar van de m2 af te laten hangen; soms kan je met een zelfde aantal m2 maar handigere indeling ook veel extra bereiken..

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Wij hadden zelf allebei drie harde eisen opgesteld waar we het liefst niet op willen ingeven. Bijvoorbeeld ik had een avondzon in de tuin, dat vind mijn partner dus weer totaal niet relevant. En het gewoon veel bespreken met elkaar. Soms moet je ergens wat op inleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Ook meegemaakt, kozijnen bleken allemaal verrot, dus moesten nieuwe komen, daarvoor moest een lening worden afgesloten, twee jaar later was de lift kapot, repareren kon niet meer dus weer een lening voor een nieuwe, daarmee werden de servicekosten in een paar jaar 2x zo hoog.
En in de toekomst misschien ook nog eens van het gas af wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.
Mooie praatjes en plaatjes van VvE bestuurders moet je niet altijd geloven, vooral bij wat oudere gebouwen komt er in de loop van tijd veel onderhoud bij kijken.
Als er een grootonderhoudreservepot is van minstens 10k per appartement hoef je je minder zorgen te maken.
Het kan ook andersom, hier is recent de meerjaren onderhoudsbegroting geheel herzien omdat er twijfels waren bij meerdere posten. Resultaat de VvE bijdrage ging met 25% omlaag.

Die documenten van de VvE mjob/ mjop en financiën zijn geen vrijblijvende gegevens die je moet opvragen maar geven normaliter een goed beeld van de onderhoudstaat en toekomstig onderhoud van het gebouw alsmede de financiële positie van de VvE. VvE bestuurders hebben helemaal geen baat bij mooie praatjes want de VvE ben je uiteindelijk ook zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

***members only***
Wat ik in deze niet zo snap, is vanwaar een harde eis op M² van de slaapkamer?
Wat moet je met een slaapkamer > 12m²?
In je eigen slaapkamer ruimte voor een goed bed met aanhang en een kledingkast.
Voor de kids evt. een bureau erbij? Dan nog heb je rond de 12m² zat ruimte?
Aantal kamers lijkt mij wat belangrijker dan hoe groot deze is.

Heb zelf momenteel ook wel een bijzondere casus bij ons in het pand
Members only:

[ Voor 38% gewijzigd door Flix20 op 30-08-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik denk dat je vooral met elkaar moet afspreken om een 'open mind' te hebben en zowel naar de woningen als naar elkaar bereid zijn om je flexibel op te stellen.
Hou je vooral niet vast aan je eisen. Na tien jaar in een veel te grote woning gingen we op zoek naar een appartement met parkeerplaats op Scheveningen en het werd een bijna even grote twee onder één kapper in Nootdorp met dubbele oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Flix20 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

***members only***
VVE eens inlichten dan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Rmg schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:50:
[...]

VVE eens inlichten dan denk ik
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@naitsoezn @Flix20 de huidige slaapkamers (op de "master" bedroom op de zolderverdieping na) zijn kleiner dan 12m2.
Sinds we in dit huis woning 2 maal gezinsuitbreiding gehad, totaal nu dus 3 kinderen.
In eerste instantie gaat dit nog wel goed (de jongste heeft het besef nog niet) maar zodra die gaat peuteren/kleuteren/whatever dan merkt ie toch wel dat zijn kamertje (veel) kleiner is als dat van zijn broers.

Wat @big bang aangeeft is hetzelfde aantal m2 in een betere indeling ook goed, maar gezien ons totaal aantal m2 gaat dat hem gewoon niet worden.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticTiger op 30-08-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21

***members only***
We hadden wat min of meer harde eisen (prijs, m2, locatie, vrijstaand huis, rustige buurt), dus dat elimineert al een heleboel. En als 1 van beiden het absoluut niet zag zitten om ergens te kijken dan gingen we gewoon niet kijken. En tijdens/na bezichtiging eigenlijk nooit discussie gehad over wel of niet een bod doen.

Moet wel zeggen dat we het belang van een huis relativeren. Het perfecte huis bestaat niet. Dat zorgt ervoor dat er weinig twijfel is over de vraag 'zouden we hier willen wonen?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ArcticTiger schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:14:
@naitsoezn @Flix20 de huidige slaapkamers (op de "master" bedroom op de zolderverdieping na) zijn kleiner dan 12m2.
Sinds we in dit huis woning 2 maal gezinsuitbreiding gehad, totaal nu dus 3 kinderen.
In eerste instantie gaat dit nog wel goed (de jongste heeft het besef nog niet) maar zodra die gaat peuteren/kleuteren/whatever dan merkt ie toch wel dat zijn kamertje (veel) kleiner is als dat van zijn broers.

Wat @big bang aangeeft is hetzelfde aantal m2 in een betere indeling ook goed, maar gezien ons totaal aantal m2 gaat dat hem gewoon niet worden.

***members only***
Misschien niet helemaal mijn plek om dit te zeggen, maar zo klinkt het alsof jullie wellicht even wat andere dingen moeten uitpraten met elkaar alvorens naar huizen te gaan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
@Kalentum wij hebben achteraf ook nooit de discussie gehad over wel of niet een bod toen.
De laatste woning waar wij hebben gekeken zag zij eigenlijk niet zitten want geen eigen parkeerplaats.
Toch gaan kijken en ze was op slag verkocht. Helaas de boot gemist op slechts een paar duizend euro.

In andere gevallen ben ik ook gewoon meegegaan (ook al stond het huis zelf me tegen), en was het achteraf dus toch een net nietje.
Maar geeft wel inzichten wat je eventueel met een huis zou kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

***members only***
You win some, you lose some.

Oprit heb ik opgegeven, tuinafmetingen heeft vriendin moeten opgeven. Uiteindelijk consensus over badkamer, afmetingen binnenruimte, prijsrange en locatie.

Net zoals met alle grote aankopen toch? Auto, meubels, nieuwe keuken. Je hebt allebei bepaalde ideeën in je hoofd, en uiteindelijk ontmoet je elkaar halverwege.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
ik herken het totaal niet eigenlijk we hebben zo beide onze wensen en dan ga je voor huizen het dichtst in de buurt. van beide wensen.
Wat moet je met een slaapkamer > 12m²?
ik vind 12m² wel echt een minimum, het is voldoende voor een kinderbed en een een kast, maar je mist al snel lekkere speelruimte, en als ze groter zijn hebben ze vaak ook gewoon veel plek nodig voor een bureau, eventueel een twijfelaar, ik snap best wel dat als er huizen te vinden zijn met meer m² binnen budget dat je dat fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vrouw en ik zochten Funda af
Stuurt link bij interessant via de App
Bij enthousiasme van beide > bezichtiging
Overeenstemming over de + en - punten na bezichtiging, zoals kleinste slaapkamer, maar wel grote garage bijvoorbeeld, of kleinere zolder, maar juist een grote keuken. Afwerking okish, veel werk, weinig werk, de standaard dingetjes.

Als je hier al geen overeenstemming in kan krijgen, succes met het uitzoeken van de meubels en de inrichting van het huis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Same, Funda linkjes delen met elkaar die je leuk vindt en alleen als we beiden enthousiast waren gingen we kijken. Als ik of zij heelllll enthousiast was en de ander iets minder was er af en toe wat overtuiging nodig om te gaan kijken, maar vaak bleek het dan ook niets te zijn... Maar dat moet je in het begin een paar keer doen om te kalibreren wat je zelf nou echt leuk vindt en hoe de foto's in het echt uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:47
[...]

***members only***
Wij hebben dit in ons complex ook en het bestuur heeft alles uitgezocht en tegen verhuur kunnen ze niets ondernemen. Maar.... bij ons zijn een aantal appartementen opgekocht door uitzendbureaus die ze hebben onderverdeeld in 3 woonunits. (Bizar eigenlijk, een stel in een slaapkamer van 12m2, een alleenstaande man in een kamer van 10m2 en een compleet gezin in de woonkamer/keuken. En dat gekopieerd in 3 appartementen.) Maar die had de appartementen echt bedrijfsmatig aangepast met alle eisen van kamerverhuur. Dus die konden ze wél aanspreken op bedrijfsmatig gebruik van de woningen wat niet alleen in de akte's is verboden maar ook door de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
Wij hebben achteraf ook nooit de discussie gehad over wel of niet een bod doen.
De laatste woning waar wij hebben gekeken zag zij eigenlijk niet zitten.
In andere gevallen ben ik ook gewoon meegegaan (ook al stond het huis zelf me tegen), en was het achteraf dus toch een net nietje.
Maar geeft wel inzichten wat je eventueel met een huis zou kunnen doen.

Soms kwestie van geven en nemen denk ik dan. Maar dat is geen discussie voor hier :+

Edit: de huizenprijzen blijven vaag. Woningen in de range 250-350k wordt je gigantisch overboden. In de 350k+ reeks veel minder.
Laatste woning waar wij een bod op deden was in de range 375k+, 3,5% overboden, en het winnende bod was slechts enkele duizenden hoger.

[ Voor 35% gewijzigd door ArcticTiger op 30-08-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Dennisdn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Wij hebben dit in ons complex ook en het bestuur heeft alles uitgezocht en tegen verhuur kunnen ze niets ondernemen. Maar.... bij ons zijn een aantal appartementen opgekocht door uitzendbureaus die ze hebben onderverdeeld in 3 woonunits. (Bizar eigenlijk, een stel in een slaapkamer van 12m2, een alleenstaande man in een kamer van 10m2 en een compleet gezin in de woonkamer/keuken. En dat gekopieerd in 3 appartementen.) Maar die had de appartementen echt bedrijfsmatig aangepast met alle eisen van kamerverhuur. Dus die konden ze wél aanspreken op bedrijfsmatig gebruik van de woningen wat niet alleen in de akte's is verboden maar ook door de gemeente.
Als het niet al in je splitsingsakte staat, heb je inderdaad geen poot om op te staan.
Bij ons staat het er echt wel, ook inderdaad dat er geen bedrijfsvoering mag uitgeoefend worden.
Dat zou dus zelfs kunnen betekenen dat je geen BV vanuit huis mag hebben.
Wellicht dat dit zelfs verder gaat tot thuiswerken maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 20:47
Flix20 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Als het niet al in je splitsingsakte staat, heb je inderdaad geen poot om op te staan.
Bij ons staat het er echt wel, ook inderdaad dat er geen bedrijfsvoering mag uitgeoefend worden.
Dat zou dus zelfs kunnen betekenen dat je geen BV vanuit huis mag hebben.
Wellicht dat dit zelfs verder gaat tot thuiswerken maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Bij ons staat in de akte's iets van verhuur mag wel, maar alleen met goedkeuring van de VVE. Helemaal verbieden willen we ook niet. Er zijn ook appartementen verhuurd door de oorsponkelijke eigenaren waar gewoon al jaren nette mensen in wonen. En ook de voornamelijk Oost-europesen zijn welkom, het zijn prima buren. Alleen niet met zijn 8en in één huis en dus elke week mutaties. Die "in overleg met VVE"-clausule bleek in de praktijk niet zo houdbaar. Die uitzendbureau's vechten wel vaker het één en ander uit en hebben dus goede juridische bijstand. Dat bedrijfsmatig gebruik hadden ze alleen over het hoofd gezien, of verwacht ermee weg te komen. Maar inmiddels een half jaar verder is er nog niks aan de situatie veranderd.

In dezelfde VVE-vergadering zijn we er inderdaad op in gegaan over bedrijfsmatig gebruik in zijn algemeen. Daarin met zijn allen tot de conclusie gekomen dat alles valt en staat met de overlast. Een thuiswerker, thuiskapper of administratief-ZZP'er geeft geen overlast of grote aanloop en mag dus. Maar een stucadoorsbedrijf waar de hele dag bouwvakkers in- en uitlopen of compleet kantoor niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 30-08-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
ArcticTiger schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:14:
Het ene kind is het andere niet. Waar de een behoefte heeft aan lekker veel ruimte om te spelen, heeft de ander behoefte aan een knus hoekje om in weg te duiken. Het ene kind speelt op zijn kamer en de ander het liefst in de woonkamer. Soms willen kinderen graag samen een slaapkamer en samen een speelkamer. Ik zou zeggen: kijk naar je kinderen en zoek een huis dat past bij hun karakters en die van jullie zelf.
En nog een tip: als jij blijft kijken naar de m2 en je partner naar de foto’s, dan kan het nog wel een tijdje duren voor je iets hebt dat matcht. Kijk of je tot een checklist kunt komen van aspecten die jullie allebei belangrijk vinden en die zich niet makkelijk laten aanpassen (aantal kamers, aanwezigheid tuin/garage/zolder, buurt, scholen), vervolgens aspecten als staat van onderhoud en uitbreidingsmogelijkheden, en tot slot aspecten die zich wel makkelijk laten aanpassen (keuken, badkamer, vloeren) en maak op basis daarvan een eerste selectie. Dan ga je er met minder vooroordelen naartoe en ben je misschien sneller bereid concessies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41

Ethirty

Who...me?

***members only***
Bij ons was er van elk 1 harde eis: mijn vriendin wilde per se buitenaf wonen en ik wilde per se niet in een huis wonen wat nog 10 jaar lang verbouwd wordt. Dat lijkt nog niets eens zo gek maar als je ze bij elkaar optelt kwamen we eigenlijk alleen huizen tegen van 2x ons budget.

Uiteindelijk iets gevonden waar er nog geld over was voor een degelijke verbouwing om het gevonden object te moderniseren.

Members only:

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
big bang schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:36:
Op zich is er natuurlijk wel wat voor te zeggen niet alles alleen maar van de m2 af te laten hangen; soms kan je met een zelfde aantal m2 maar handigere indeling ook veel extra bereiken..
Klopt, ben vaak genoeg in huizen geweest die op papier een stuk groter waren, rustig 40-60 m2 extra, maar in de praktijk door laag plafond van het schuine dak, een onhandige muur en onnodig grote overloop helemaal niets extra's boden.

Als alle muren maar 1,20 hoog zijn en daarna begint er een schuin stuk van het dak, in de andere muur zit de deur en in de andere een raam, waar ga je dan je kledingkast neerzetten? Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sambalbaj schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

Het kan ook andersom, hier is recent de meerjaren onderhoudsbegroting geheel herzien omdat er twijfels waren bij meerdere posten. Resultaat de VvE bijdrage ging met 25% omlaag.

Die documenten van de VvE mjob/ mjop en financiën zijn geen vrijblijvende gegevens die je moet opvragen maar geven normaliter een goed beeld van de onderhoudstaat en toekomstig onderhoud van het gebouw alsmede de financiële positie van de VvE. VvE bestuurders hebben helemaal geen baat bij mooie praatjes want de VvE ben je uiteindelijk ook zelf.
Dan heb je gelukt gehad, ik heb al meerdere VvE’s meegemaakt en bij allemaal was het bestuur een stel amateurs die het allemaal wel wisten en veel leden die het allemaal niet snapte of geïnteresseerd waren, ondanks dat de makelaars bij de koop melde dat het zeer gezonde VvE’s waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
HereIsTom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

Dan heb je gelukt gehad, ik heb al meerdere VvE’s meegemaakt en bij allemaal was het bestuur een stel amateurs die het allemaal wel wisten en veel leden die het allemaal niet snapte of geïnteresseerd waren, ondanks dat de makelaars bij de koop melde dat het zeer gezonde VvE’s waren.
Bij een collega was de penningmeester er met 36k uit de kas vandoor gegaan.
In z'n berging hebben ze nog wat zooi gevonden wat paar duizend euro opbracht op de veilig wat terug in de kas ging maar verder was het janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
Nou gisteren sinds bijna 2 maanden weer een huis kunnen bekijken, door de vakantie periode dus.
Op papier een prachtig huis met grote tuin.Foto's leken ook aardig goed. Alleen helaas bij de bezichtinging geen goed gevoel er aan over gehouden.
Huis was nauwelijks schoon gemaakt, wc stonk alsof er iemand jaren naast de pot gepist heeft en nooit schoon gemaakt had. Kwaliteit stucwerk was spuit werk op de muren en plafond met scheuren op verdieping muur overgang in elke kamer. Badkamer leek licht te zijn,op de foto's ondanks de donkere tegels en kastjes. Echter in praktijk een donker hol waar mijn ogen last hadden om te wennen om te zien wat er in de badkamer zat. Deze was slecht onderhouden, kapotte tegels etc. Verf werk was om te huilen in het hele huis. En waarschijnlijk ben ik nog meer tegen gekomen maar niet opgeschreven.
Helaas, niet ons huis dus. Wellicht wel voor iemand anders die dit alles op wil knappen natuurlijk. Echter omdat het huis wat aan de hoge kant zit van het budget en het totaal niet is wat we verwachten voor dit geld hebben we het laten lopen. Ook omdat we echt niet wilden weten wat er nog meer moest gebeuren wat we niets eens gezien hebben.
Ik stond er van te kijken hoe slecht en uit geleefd het huis in de praktijk bleek te zijn! En waarom hang je planken niet recht en de lampen. Haal een doekje door de WC in hemelsnaam. Geef even een paar honder euro uit en het huis brengt ineens duizenden euros meer op. Gewoon door het aanblik en het gevoel wat je krijgt van een huis.

Al met al een domper, maar en komen weer huizen aan zo te zien bij de verschillende makelaars. Helaas gaan we op vakantie over een week! Iemand ervaring met op vakantie gaan na een bezichtiging en dan een bod uit brengen en eventueel digitaal tekenen van een voorlopig koop contract bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
@Louwke, De verkopers van het huis dat we hebben gekocht hebben het digitaal vanuit het buitenland ondertekend, dus het kan wel. Geen idee hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Iedere makelaar die een beetje met z'n tijd vooruit gaat kan op z'n minst ondertekening via docusign faciliteren. Zelf gebruik ik ondertekenen.nl met iDIN verificatie. Let alleen wel op dat alle partijen op dezelfde manier ondertekenen (dus allemaal digitaal of allemaal op papier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Afgelopen donderdag via DocuSign online getekend (@Louwke, zou er naar vragen bij je verkoopmakelaar) en was het allemaal vrij snel rond.

[ Voor 68% gewijzigd door Rmg op 31-08-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier ook via Docusign alles geregeld. Dit was echter voor de verkoop van mijn huis. Voor de koop van de nieuwe woning ging alles nog op papier. Andere verkoopmakelaar, dus dat zal je bij de verkopende partij moeten checken.

Ik heb echter geen printer, en in Adobe Acrobat Reader kan je ook je handtekening zetten. Alle documenten werden keurig geaccepteerd, ook die van de hypotheekverstrekker. Dus dat zou ook nog een optie zijn als het wel op papier moet. Je ziet nl geen verschil met geprint > getekend > ingescand en via Adobe getekend. 1x netjes je handtekening maken en vervolgens simpel copy/paste. De aftekenlijsten kan je ook gewoon inkruisen, datums invullen, werkt best goed.

[ Voor 52% gewijzigd door SmurfLink op 31-08-2021 11:45 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Bij ons bleek er 30% minder in de kas te zitten als jaren werd gedacht ivm een bruto/netto rekenfoutje :')
Professionele VVE-beheerders zijn ook wel boeven natuurlijk. Dealtjes met onderhoudsbedrijven die de hoofdprijs vragen e.d.

Ik werd eens letterlijk door een makelaar afgeraden om naar appartementen in een bepaalde flat te gaan kijken omdat de ogenschijnlijk gezonde VVE geen ruimte had gezet voor het vervangen van de complete ventilatiesystemen in het complex, dat 7 cijfers voor de comma gaat kosten en bewoners dus ineens flink, heel flink voor moeten gaan bijleggen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 21:48
Kju schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:32:
Iedere makelaar die een beetje met z'n tijd vooruit gaat kan op z'n minst ondertekening via docusign faciliteren. Zelf gebruik ik ondertekenen.nl met iDIN verificatie. Let alleen wel op dat alle partijen op dezelfde manier ondertekenen (dus allemaal digitaal of allemaal op papier)
Waarom?
Verkopers hebben bij ons digitaal getekend, wij op papier.

En net teken gekregen dat de hypotheek is geaccepteerd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
FunkyTrip schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:28:
[...]
ventilatiesystemen in het complex, dat 7 cijfers voor de comma gaat kosten en bewoners dus ineens flink, heel flink voor moeten gaan bijleggen.
1m+ voor een ventilatiesysteem, lijkt mij wat overdreven.

Maar snap je punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

AceAceAce schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Waarom?
Verkopers hebben bij ons digitaal getekend, wij op papier.

En net teken gekregen dat de hypotheek is geaccepteerd *O*
Bij jou is het gelukkig goed gegaan maar niet alle kantoren gaan even zorgvuldig om met dossiervorming en stukken. Ik maak zo vaak mee dat processen niet in orde zijn of dat men kennis mist. Zelfs bij de notaris zijn ze niet op de hoogte van de regels.
Als één persoon een elektronische handtekening zet, moeten alle betrokken partijen dat dan ook doen?
Dat is niet vereist, maar we raden het wel sterk aan. Als alle betrokken partijen een document elektronisch ondertekenen, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker om je interne processen te beheren.

Hierbij moet je wel op een belangrijk punt letten: het is cruciaal dat je zowel de op papier als de digitaal ondertekende versie van het document archiveert en opslaat. Als je een elektronisch ondertekend document print, verliest het zijn juridische waarde, want de digitale handtekening wordt digitaal opgeslagen. Anderzijds verliest een op papier ondertekend document zijn waarde als je het scant: de handtekening wordt dan een ‘basishandtekening’. Hou dus steeds beide versies van het contract bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

badboyqxy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

1m+ voor een ventilatiesysteem, lijkt mij wat overdreven.

Maar snap je punt.
Grote flat van 12 verdiepingen, intern alles openbreken en hele buizensystemen omleiden/vervangen. Dat loopt in de kosten!

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 15:55
[...]

Tsja, het zijn allemaal mensen die het doen omdat de VVE een bestuur nodig heeft.
Die doen het ook naast hun werk.

En het staat alle leden uiteraard vrij om zichzelf verkiesbaar te stellen voor het bestuur of deelnemen aan een commissie.

Maar zeg dan wel eerlijk dat niemand graag meer geld betaald aan de VVE voor onderhoud behalve het minimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
D-dark schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:31:
[...]

Tsja, het zijn allemaal mensen die het doen omdat de VVE een bestuur nodig heeft.
Die doen het ook naast hun werk.

En het staat alle leden uiteraard vrij om zichzelf verkiesbaar te stellen voor het bestuur of deelnemen aan een commissie.

Maar zeg dan wel eerlijk dat niemand graag meer geld betaald aan de VVE voor onderhoud behalve het minimale.
Ben hier zelf ook maar het bestuur in gestapt. Als je denkt dat je het zelf beter kan doen, dan moet je het maar laten zien ook.

En voor m'n werk doen wij niets meer met VvE's.
Al meerdere malen calculaties gemaakt en offertes uitgebracht maar altijd was de terugkoppeling; te duur.
Alles wat niet écht nodig is en geld kost krijgen ze er bijna nooit doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VvE's en niet gecalculeerd onderhoud c.q. een lege pot geld is wel iets om (veel) aandacht aan te schenken.

Bij een grondgebonden woning neemt iedereen wel de staat van onderhoud mee en kan wel redleijk goed de toekomstige lasten inschatten.

Bij een appartement wordt op één of andere manier altijd gedacht "dat is van latere zorg c.q. voor rekening van een ander". In werkelijkheid kan het juist zo zijn dat iemand precies op tijd eieren voor z'n geld kiest en de koper van het appartement in feite een verplichting om fors bij te storten overneemt.

Meestal ook een generatiekloof; de oudere generatie stelt liefst gepland onderhoud uit, tot het echt niet meer kan. Immers, het zal hun tijd wel duren, tegen de tijd dat het écht nodig is en ook écht geld gaat kosten, wonen ze er meestal zelf niet meer. De nieuwe bewoners mogen het dan oplossen.

Beleggers in appartementen weten dit ook. Ik zie ze vaak (vrijwel) nieuwe appartementen kopen om ze vervolgens na een jaar of 15, met een lege VvE pot en achterstallig onderhoud, van de hand te doen.

Daarnaast is een gedegen meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en bijbehorende begroting (MJOB) één ding; het vervolgens ook daadwerkelijk uitvoeren, is een tweede ding...

Een vriend van mij heeft zelfs een keer de administratie van een (heel kleinschalige) VvE overgenomen. Bleek dat het opstal niet eens meer verzekerd was, de polis was al jaren geroyeerd... Gigantisch risico natuurlijk. N=1 wellicht, maar een appartementsrecht is echt een vak apart en wat minder doorzichtig dan een eigendomsrecht van een grondgebonden woning.

P.S.: inmiddels (vorige week) ben ik verhuisd naar mijn nieuwe woning. Gekocht eind januari, overdracht was twee weken terug. Alles in kannen en kruiken, mooi vlot gegaan. Ik kan iedereen (die wat spullen van betekenis heeft) ook een verhuisbedrijf aanraden. Ik vond het (als je het vergelijkt met andere transactiekosten, zoals de bemiddeling voor de financiering, overdrachtsbelasting etc.) niet eens heel veel geld. Waarschijnlijk mede omdat ik binnen dezelfde woonplaats ben verhuisd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 15:55
Flix20 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Ben hier zelf ook maar het bestuur in gestapt. Als je denkt dat je het zelf beter kan doen, dan moet je het maar laten zien ook.

Al meerdere malen calculaties gemaakt en offertes uitgebracht maar altijd was de terugkoppeling; te duur.
Vrees dat dat mijn voorland ook is. Bestuur ingaan.

Heb altijd geleerd dat goedkoop duurkoop is en als er iets extra gedaan moet worden tijdens onderhoud je dat beter meteen kan doen en niet later voor meer geld.
De middenweg zogezegd

Daar heb ik ook geen enkel probleem mee om iets meer te betalen in mijn bijdrage zodat er een normale marge is om tegenslagen optevangen of te kunnen schuiven in onderhoudsplan.

Dat is volgens mij op de lange termijn de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
D-dark schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Vrees dat dat mijn voorland ook is. Bestuur ingaan.

Heb altijd geleerd dat goedkoop duurkoop is en als er iets extra gedaan moet worden tijdens onderhoud je dat beter meteen kan doen en niet later voor meer geld.
De middenweg zogezegd

Daar heb ik ook geen enkel probleem mee om iets meer te betalen in mijn bijdrage zodat er een normale marge is om tegenslagen optevangen of te kunnen schuiven in onderhoudsplan.

Dat is volgens mij op de lange termijn de goedkoopste oplossing.
Gelukkig hebben wij wel een goede beheerder waar we altijd met vragen terecht kunnen.
Maar wij als bestuur moeten uiteindelijk wel, binnen mandaat, klappen op bepaalde dingen geven.

Zo hadden we in het voorjaar een offerte van de 'tuin'. En met tuin bedoel ik een strook onkruit van 4x40meter. Hieromheen een heg op heuphoogte.
Dit was al jeren een doorn in het oog v/d bewoners dus die hebben bestuur gevraagd een offerte op te vragen.
Maand later in de appgroep; offerte is binnen, we mogen hier akkoord geven. Bedrag is €2500,-
Ik ga daar zeker geen akkoord op geven zonder de offerte gezien te hebben dus ik wou die wel zien.
Offerte kreeg ik te zien.
En wat bleek; Offerte was inderdaad voor €2500,- excl. stelposten.
Op de offerte stond ook al voor ruim €2000,- aan stelposten.
Dat was voor mij wel een teken om het bestuur in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Klinkt herkenbaar dit. Ik ben het ook maar gaan doen omdat niemand wou. Elke vergadering was het weer sappelen om nét genoeg stemmen te krijgen om rechtsgeldig te zijn... en camera's jaren voor gestreden, nee was te duur. Nu ben ik net verhuisd, zijn ze camera's aan het ophangen. :') Want er was een incident geweest en nu wilde men het wel. Kalf verdronken, put enzo.. Lift en muren werden al jaren gemutileerd, maar dat boeide verder niet.

Elke keer kan je je uit de naad werken, maar dankbaar is men nooit. Ik heb veel vrijwilligersklussen gedaan bij verenigingen en dergelijke, maar de VVE is werkelijk de meest ondankbare club die ik ooit heb meegemaakt. Blij dat ik er vanaf ben!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
JanHenk schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:23:
VvE's en niet gecalculeerd onderhoud c.q. een lege pot geld is wel iets om (veel) aandacht aan te schenken.

Bij een grondgebonden woning neemt iedereen wel de staat van onderhoud mee en kan wel redleijk goed de toekomstige lasten inschatten.

Bij een appartement wordt op één of andere manier altijd gedacht "dat is van latere zorg c.q. voor rekening van een ander". In werkelijkheid kan het juist zo zijn dat iemand precies op tijd eieren voor z'n geld kiest en de koper van het appartement in feite een verplichting om fors bij te storten overneemt.

Meestal ook een generatiekloof; de oudere generatie stelt liefst gepland onderhoud uit, tot het echt niet meer kan. Immers, het zal hun tijd wel duren, tegen de tijd dat het écht nodig is en ook écht geld gaat kosten, wonen ze er meestal zelf niet meer. De nieuwe bewoners mogen het dan oplossen.

Beleggers in appartementen weten dit ook. Ik zie ze vaak (vrijwel) nieuwe appartementen kopen om ze vervolgens na een jaar of 15, met een lege VvE pot en achterstallig onderhoud, van de hand te doen.

Daarnaast is een gedegen meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en bijbehorende begroting (MJOB) één ding; het vervolgens ook daadwerkelijk uitvoeren, is een tweede ding...

Een vriend van mij heeft zelfs een keer de administratie van een (heel kleinschalige) VvE overgenomen. Bleek dat het opstal niet eens meer verzekerd was, de polis was al jaren geroyeerd... Gigantisch risico natuurlijk. N=1 wellicht, maar een appartementsrecht is echt een vak apart en wat minder doorzichtig dan een eigendomsrecht van een grondgebonden woning.
Dit is precies mijn ervaring, het bestuur zijn gepensioneerden die alleen maar cosmetische verbeteringen willen, maar onderhoud, de lift wordt toch steeds goedgekeurd dus die kan nog wel weer 25 jaar mee ondanks dat hij al 25 jaar oud is, zelfde voor het dak.
Maar wel elke week het hele gebouw laten schoonmaken incl. fietskeldergang e.d. want het moet er toch wel netjes uitzien. 10k in de pot is toch genoeg, de komende 25 jaar hebben we toch geen groot onderhoud 8)7
Ik heb me paar keer aangemeld voor een bestuursfunctie, maar bestuur had gezegd op te stappen als ik gekozen zou worden omdat ik teveel zeur.
Mag ik voor de vergadering in de boeken kijken, ja dat mag via de accountant die daarvoor 65 euro per uur rekent 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:40
Nou, ik heb hier een mooie soap voor dit topic :P

Vanochtend eindinspectie. Alles in orde zoals overlegd. "Er is nog 1 klein dingetje" zegt de makelaar als we klaar zijn.
Blijkt dat er beslag ligt op de woning. Zoals wij hebben begrepen van 1 van de 2 verkopers, heeft zijn ex (is de mede verkoper van de woning, ze liggen klaarblijkelijk in vechtscheiding) dit gisteren gedaan.

Bij de notaris is er nog niks getekend, want ja, dat kan natuurlijk niet zolang er beslag op ligt.

Dus nu maar duimen dat dit vandaag nog gefixt gaat worden, anders mogen we de verkopende partij in gebreke gaan stellen. Dat is financieel wellicht wel lucratief, maar aan onze kant is inmiddels alles geregeld (contracten, vrije dagen, klusmateriaal). We willen gewoon aan de gang :(

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 02-09-2021 00:01 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Laatst online: 10-04 10:28
Richh schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:12:

Vanochtend eindinspectie. Alles in orde zoals overlegd. "Er is nog 1 klein dingetje" zegt de makelaar als we klaar zijn.
Blijkt dat er beslag ligt op de woning. Zoals wij hebben begrepen van 1 van de 2 verkopers, heeft zijn ex (liggen in vechtscheiding) dit gisteren gedaan.

Bij de notaris is er nog niks getekend, want ja, dat kan natuurlijk niet zolang er beslag op ligt.

Dus nu maar duimen dat dit vandaag nog gefixt gaat worden, anders mogen we de verkopende partij in gebreke gaan stellen. Dat is financieel wellicht wel lucratief, maar aan onze kant is inmiddels alles geregeld (contracten, vrije dagen, klusmateriaal). We willen gewoon aan de gang :(
Sterkte! Dat klinkt als veel stress op een dag dat juist mooi moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 18:49

CeesKees

I rest my Kees

Blijkt dat er beslag ligt op de woning. Zoals wij hebben begrepen van 1 van de 2 verkopers, heeft zijn ex (liggen in vechtscheiding) dit gisteren gedaan.

Oh man. Hoeveel pech kun je hebben.

Veel succes hiermee. Ik hoop dat ze het onderling snel (vandaag nog) oplossen en dat je zonder boetes e.d. gewoon kunt afnemen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
Oh man wat een nachtmerrie zeg. Hopelijk is het snel opgelost!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Richh Hoe is het toch mogelijk... Het zit je niet mee. Sterkte in ieder geval! Dit is het laatste wat je wilt.

Hoe moet je hier mee verder? Wat voor beslag is er precies gelegd en op basis van welke titel? Volgens mij moet de verkoper opheffing van het beslag vorderen in een kortgeding, jij bent gerechtelijk gezien geen partij in dit beslag.

Wat je, volgens mij, kunt doen is;
- Morgen een ingebrekestelling versturen naar de verkoper, waarin je nakoming van de koopovereenkomst eist en wel (conform de meeste standaard koopovereenkomsten) binnen 8 dagen. Daarnaast, ongeacht de termijn van nakoming vorder je de werkelijk geleden schade (huur of kosten van het verhuisbedrijf o.i.d., er is altijd wel iets).
- Tevens roep je alvast, bij nakoming ná de termijn, de contractuele boete in.

Insteek moet nog steeds zijn om na te komen, maar dan zet je wel meteen de druk er op en "de kanonnen in stelling". Voordeel voor jou is, dat je eventuele schade/boete meteen bij de notaris kunt verrekenen vóór de overdracht.

Dit is niet wat je wilt, maar m.i. moet je morgen meteen juridische actie ondernemen (wel proberen om verbaal op goede voet te blijven met verkopers!).

@TrueGamer Hieronder, blijkbaar niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer

Oei, je koopcontract dus niet laten inschrijven bij het kadaster?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Balen, succes @Richh

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
JanHenk schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:14:
Wat je, volgens mij, kunt doen is;
- Morgen een ingebrekestelling versturen naar de verkoper, waarin je nakoming van de koopovereenkomst eist en wel (conform de meeste standaard koopovereenkomsten) binnen 8 dagen. Daarnaast, ongeacht de termijn van nakoming vorder je de werkelijk geleden schade (huur of kosten van het verhuisbedrijf o.i.d., er is altijd wel iets).
- Tevens roep je alvast, bij nakoming ná de termijn, de contractuele boete in.
@Richh Wat een ellende. De bank van de verkoper kan hierin ook een rol spelen. Zij kunnen in kortgeding opheffen beslag eisen, aangezien verkocht onderpand nu niet geleverd kan worden. Bank is hierin belanghebbende, want als pand niet geleverd kan worden, brengt het uiteindelijk minder op. Hopelijk treffen jij en verkoper een bank die hier goed in meewerkt; er is de nodige jurisprudentie over.
Ongelooflijk trouwens, dat iemand dit doet op de voorlaatste dag. Dat klinkt toch echt als pesten. Je hebt er uiteindelijk zelf toch ook nadeel van, zou je zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
TrueGamer schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:14:
[...]

Oei, je koopcontract dus niet laten inschrijven bij het kadaster?
Dat gaat vanzelf toch? (???)
Edit: niet dus. Nu achteraf weet ik dat dit mogelijk is, maar ga er verderop nog wel op in.
Voor wie dit later leest, dit is dus waarvoor je zoiets zou kunnen doen.

De beslaglegging is gisteravond geplaatst :P

Edit: dank voor de steunbetuigingen :) we hebben er vertrouwen in dat het snel toch goedkomt.
Ik laat het hier wel weten, al zijn we natuurlijk druk haha.

[ Voor 38% gewijzigd door Richh op 02-09-2021 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:48:
[...]

De beslaglegging is gisteravond geplaatst :P

Edit: dank voor de steunbetuigingen :) we hebben er vertrouwen in dat het snel toch goedkomt.
Ik laat het hier wel weten, al zijn we natuurlijk druk haha.
Maar vergeet niet die ingebrekestelling te (laten) sturen, zoals @JanHenk aangeeft.
Je hoeft niet per se een kale kip te plukken, maar je zet ze iig onder druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
Richh schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:48:
[...]

Nee dit gebeurd helaas niet automatisch en alleen op verzoek van koper danwel verkoper.
Zie ook https://www.novitas.nl/hu...overeenkomst-bij-kadaster

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
We zijn op de hoogte van de juridische gevolgen, rechtsbijstand weet er ook van. Het koopcontract is heel duidelijk en morgen zal er inderdaad een aangetekende brief op deurmat van verkopers vallen als het vandaag niet goed komt.

Inmiddels lijkt bij beide verkopers duidelijk te zijn waar dit over gaat en als het goed is wordt het vandaag geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
@Richh je hebt er niet voor gekozen, toevallig, om na het tekenen van het voorlopig koopcontract dit alvast in te schrijven bij het kadaster? Voor zover ik weet kan er dan geen beslag meer op gelegd worden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Freeaqingme schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:28:
@Richh je hebt er niet voor gekozen, toevallig, om na het tekenen van het voorlopig koopcontract dit alvast in te schrijven bij het kadaster? Voor zover ik weet kan er dan geen beslag meer op gelegd worden.
Meeste (verkopend) makelaars adviseren om dit niet te doen tenzij je daar als koper aanleiding toe hebt. Kost weer wat centen en in 99 van de 100 gevallen is het niet noodzakelijk. Net voor die 1e keer is het natuurlijk wel enorm zuur als je het niet gedaan hebt :(.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:12

Crazy D

I think we should take a look.

"Iedereen" zegt altijd dat dat weinig uitmaakt, is toch niet nodig... Maar had hier wel geholpen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
Requiem19 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:35:
[...]

Meeste (verkopend) makelaars adviseren om dit niet te doen tenzij je daar als koper aanleiding toe hebt. Kost weer wat centen en in 99 van de 100 gevallen is het niet noodzakelijk. Net voor die 1e keer is het natuurlijk wel enorm zuur als je het niet gedaan hebt :(.
Ja, nu is het natuurlijk makkelijk achteraf praten. Maar, toen ik een huis kocht kostte dit meen ik 150 euro oid. Enerzijds zonde van het geld. Anderzijds is het relatief gezien weinig op een transactie van een paar ton, en koop je er wel een stukje zekerheid mee. Dat was voor mij reden het wel te doen, en zou ik het - zeker met een verhaal als dit in het achterhofod - zo weer doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Freeaqingme schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:43:
[...]

Ja, nu is het natuurlijk makkelijk achteraf praten. Maar, toen ik een huis kocht kostte dit meen ik 150 euro oid. Enerzijds zonde van het geld. Anderzijds is het relatief gezien weinig op een transactie van een paar ton, en koop je er wel een stukje zekerheid mee. Dat was voor mij reden het wel te doen, en zou ik het - zeker met een verhaal als dit in het achterhofod - zo weer doen.
Dit soort verhalen zetten dit wel weer even scherp inderdaad.

Maar ik weet nog goed dat de makelaar mij letterlijk adviseerde om het niet te doen omdat 'het toch nooit nodig is'.

Als niet vastgoed-specialist volg je dan toch maar de makelaar... Wellicht iets voor Makelaars om een stuk scherper op te zitten en het dus wel standaard te adviseren. Zekerheid voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetJunkPhone
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:40
Dit is waarom mijn vriendin en ik dit wel hebben laten doen. Wij hebben een huis gekocht van een echtpaar wat is gescheiden. Je weet nooit hoe men uit elkaar gaat en of de ander schulden heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:35:
[...]

"Iedereen" zegt altijd dat dat weinig uitmaakt, is toch niet nodig... Maar had hier wel geholpen.
Ach hoe groot is die kans nou.. Rechtsbijstandverzekering (tijdig afsluiten!) is imo veel verstandiger, maar die is gelukkig afgesloten.
Toen we ons eerste appartement kochten (van een aannemer) bleek hij de leverdatum ook niet te halen (na tekenen koopcontract). Heel simpel gezegd was de aannemer nog niet klaar met de werkzaamheden :+ Via rechtsbijstand is er toen een brief gestuurd en uiteindelijk is er met vertraging van een paar weken toch geleverd. En we kregen een vergoeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2021 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
@TrueGamer zei hetzelfde al :)
Ik heb me daar net even over ingelezen. Wist niet eens dat dat mogelijk was en/of te adviseren was... :X

Maar gezien er extra kosten mee gemoeid zijn en je er vanuit gaat dat zoiets niet voorkomt, hadden we dat waarschijnlijk ook niet gedaan als we het wel hadden geweten. De periode was enorm kort (amper een maand nadat we 't concept koopcontract ontvingen) en tot voor kort wisten we überhaupt niet dat hun scheiding zo ver door liep.

Het is in ieder geval in geen van alle belangen om de koop tegen te houden, dat lijken alle partijen zich nu te beseffen. Mevrouw woont hier op dit moment ook niet en ik heb geen idee wat haar belang zou zijn bij het uitstellen van de koop en/of de eventuele kosten die ermee gemoeid gaan. Het is wachten op de handtekeningen, hopelijk vandaag nog, en anders gaan we brieven versturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 01-09-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:12

Crazy D

I think we should take a look.

Sport_Life schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:03:
[...]

Ach hoe groot is die kans nou.. Rechtsbijstandverzekering (tijdig afsluiten!) is imo veel verstandiger, maar die is gelukkig afgesloten.
Maar een rechtsbijstand verzekering levert je in dit geval niet het huis op. Ze helpen wellicht wel met waar je toch al recht op hebt, maar vervolgens heb je geen huis. Ik heb na maanden zoeken, wachten, spanning, verheugen op het huis, etc, toch liever dat huis wat ik gekocht heb.... (rechtsbijstandverzekering is sowieso wel handig, ook als je geen huis koopt).

Extra kosten is natuurlijk peanuts, als je een huis van een paar ton koopt en het kost 350-400 euro of zo. Maar goed, met korte oplevertijd is de kans dat er iets gebeurt kleiner dan wanneer je 6 of 7 maanden moet wachten. In dit geval is niet-verkopen natuurlijk ook niet in het belang van de verkopers, in dit geval zal er wat anders achter zitten dus klinkt ook wel een beetje alsof het wel goed komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy D op 01-09-2021 14:09 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:05:
[...]

@TrueGamer zei hetzelfde al :)
Ik heb me daar net even over ingelezen. Wist niet eens dat dat mogelijk was en/of te adviseren was... :X

Maar gezien er extra kosten mee gemoeid zijn en je er vanuit gaat dat zoiets niet voorkomt, hadden we dat waarschijnlijk ook niet gedaan als we het wel hadden geweten. De periode was enorm kort en tot voor kort wisten we niet dat hun scheiding zo ver door liep.

Het is in ieder geval in geen van alle belangen om de koop tegen te houden, dat lijken alle partijen zich nu te beseffen. Het is wachten op de handtekeningen, hopelijk vandaag nog, en anders gaan we brieven versturen.
Maar wacht effe, wie heeft nu beslag gelegd op de woning?

De beide eigenaren liggen met elkaar overhoop, en één van de twee eigenaren heeft nu beslag laten leggen op het deel van de ander? :?

Ik kan me anders niet voorstellen, als het een derde is naast de eigenaren, dat het er binnen één dag weer af is, toch?

Pagina: 1 ... 209 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7