• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:23
JanHenk schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:10:
[...]

Maar wacht effe, wie heeft nu beslag gelegd op de woning?

De beide eigenaren liggen met elkaar overhoop, en één van de twee eigenaren heeft nu beslag laten leggen op het deel van de ander? :?

Ik kan me anders niet voorstellen, als het een derde is naast de eigenaren, dat het er binnen één dag weer af is, toch?
Volgens mij kan dit juridisch niet eens, omdat het eigendom niet gescheiden is, maar je beide volledig eigenaar bent (?).

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 23:21
[...]

De beide eigenaren liggen met elkaar overhoop, en één van de twee eigenaren heeft nu beslag laten leggen op het deel van de ander? :?

Ik kan me anders niet voorstellen, als het een derde is naast de eigenaren, dat het er binnen één dag weer af is, toch?
Wel als er een afspraak wordt gemaakt dat de te innen schuld wordt betaald uit opbrengst van verkoop. Daar zal het ook wel om te doen zijn; dat schuld rechtstreeks wordt verrekend bij notaris.

[Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 01-09-2021 14:14]

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:49
Requiem19 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:12:
[...]

Volgens mij kan dit juridisch niet eens, omdat het eigendom niet gescheiden is, maar je beide volledig eigenaar bent (?).
Het wordt dan wel heel specifiek. Maar ik weet dat mijn vriendin en ik beiden 50% eigenaar zijn van de onverdeelde helft.

Er van uitgaande dat dat zo'n beetje de standaard is dan kan de ex natuurlijk beslag leggen op de helft van de man.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
[...]

Mevrouw heeft gisteren beslag laten leggen voor enkele tienduizenden euro's op de woning, waar ze volgens mij zelf ook half eigenaar van is :P zij is 1 van de 2 verkopers.
Zij staat als beslaglegger in het document van Kadaster.

Tegelijkertijd heeft ze wel volmachten afgegeven om de notaris voor haar te laten tekenen bij overdracht :P dus ze wil het wel verkopen denk ik dan.

Dus geen idee wat haar intenties hiermee zijn. Ja, geld van meneer wil ze hebben denk ik? Meer opbrengst uit de woning?
Wij hebben haar ook nog nooit gesproken, ze woont er al enkele jaren niet meer.
Toke_gt schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:13:
[...]

Wel als er een afspraak wordt gemaakt dat de te innen schuld wordt betaald uit opbrengst van verkoop. Daar zal het ook wel om te doen zijn; dat schuld rechtstreeks wordt verrekend bij notaris.

(En ik begreep dat een van de twee eigenaren te maken had met een ex)
Klopt, althans: de twee eigenaren zijn dus exen van elkaar :P

[Voor 19% gewijzigd door Richh op 01-09-2021 14:16]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat gissen weinig zin heeft :P

[Voor 186% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2021 14:26]

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
@Sport_Life before edit:

Wellicht had de makelaar een andere woning in verkoop waar direct een hoog bod is gekomen & verkocht, waardoor voor die woning de bezichtigingen zijn geannuleerd. Wat weer ruimte in de agenda van de makelaar geeft om met jou de woning te bezichtigen waar jij interesse in hebt.

Ook kan het zijn dat verkoper bijvoorbeeld eerst beperkte beschikbaarheid voor bezichtigingen had opgegeven, maar dat er vanwege grote belangstelling tussen makelaar en verkoper overleg is geweest of er niet nog extra dagen/dagdelen mogelijk zijn voor bezichtigingen.

In elk geval hoeft het niet meteen een no-go te zijn

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivow85 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:06:
@Sport_Life before edit:

Wellicht had de makelaar een andere woning in verkoop waar direct een hoog bod is gekomen & verkocht, waardoor voor die woning de bezichtigingen zijn geannuleerd. Wat weer ruimte in de agenda van de makelaar geeft om met jou de woning te bezichtigen waar jij interesse in hebt.

Ook kan het zijn dat verkoper bijvoorbeeld eerst beperkte beschikbaarheid voor bezichtigingen had opgegeven, maar dat er vanwege grote belangstelling tussen makelaar en verkoper overleg is geweest of er niet nog extra dagen/dagdelen mogelijk zijn voor bezichtigingen.

In elk geval hoeft het niet meteen een no-go te zijn
Klopt ben ik ook wel van bewust :). Ik voel me wel een beetje onder druk gezet, ben niet zo wanhopig op zoek (wordt onze 3e woning dus onze eisenlijst is vrij groot ), dus bekijk het vrij rationeel, maar het is wel een kanshebber.

[Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2021 15:44]

• Richh
  • Nu online
Ter info: het is allemaal goed gekomen. Mevrouw is tot inzicht gekomen dat ze zo enkel onze dag heeft kunnen verpesten ipv die van haar ex.

We mogen zo tekenen *O*

[Voor 6% gewijzigd door Richh op 01-09-2021 17:58]

• Louwke
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:59
Eind goed al goed, maar wat een streek zeg. Mochten wij ooit uit elkaar gaan hoop ik dat het iets beter gaat dan die 2

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:12:
Nou, ik heb hier een mooie soap voor dit topic :P

Vanochtend eindinspectie. Alles in orde zoals overlegd. "Er is nog 1 klein dingetje" zegt de makelaar als we klaar zijn.
Blijkt dat er beslag ligt op de woning. Zoals wij hebben begrepen van 1 van de 2 verkopers, heeft zijn ex (liggen in vechtscheiding) dit gisteren gedaan.

Bij de notaris is er nog niks getekend, want ja, dat kan natuurlijk niet zolang er beslag op ligt.

Dus nu maar duimen dat dit vandaag nog gefixt gaat worden, anders mogen we de verkopende partij in gebreke gaan stellen. Dat is financieel wellicht wel lucratief, maar aan onze kant is inmiddels alles geregeld (contracten, vrije dagen, klusmateriaal). We willen gewoon aan de gang :(
Precies om die reden schrijft men vaak de koopovereenkomst ook in in het kadaster.

Kost je een paar honderd euro maar spaart heel vee gezeur.

• Wolly
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:35:
[...]

Meeste (verkopend) makelaars adviseren om dit niet te doen tenzij je daar als koper aanleiding toe hebt. Kost weer wat centen en in 99 van de 100 gevallen is het niet noodzakelijk. Net voor die 1e keer is het natuurlijk wel enorm zuur als je het niet gedaan hebt :(.
Grappig feitje, in Amsterdam wordt standaard de overeenkomst ingeschreven in het kadaster.

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17:41
In Amsterdam wordt toch ook de tijdelijke koopakte bij de notaris getekend?

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:29
Wolly schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:08:
[...]

Grappig feitje, in Amsterdam wordt standaard de overeenkomst ingeschreven in het kadaster.
Waarom dan? Wat is er zo specifiek aan Amsterdam dat inschrijving de standaard is?

• Requiem19
[...]

Niet bij mij afaik :-).

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:40
En "verplicht" koopovereenkomst tekenen bij de notaris?

PVoutput

• Kalentum
hatsa schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:11:
In Amsterdam wordt toch ook de tijdelijke koopakte bij de notaris getekend?
Ik vind dit zo'n raar verhaal, hoe kunnen ze dat afdwingen?. Ik dacht dat in heel Nederland geldt dat je niet naar de notaris hoeft voor tekenen van het koopcontract (wel voor levering). En dat je ook vrije notariskeuze hebt. Plus dat je als koper zonder gevolgen kan ontbinden binnen de drie dagen wettelijke bedenktijd.

En dan lees je dit: https://www.dkvmakelaars.nl/voorwaarden-dkv

Ik vraag me af hoe dit juridische basis kan hebben. Hoe kan je als koper hieraan gebonden zijn? Hoe kunnen ze 400 euro factureren als je binnen de wettelijke termijn ontbindt?

Ik probeerde net trouwens meer 'Algemene Voorwaarden' van makelaars in Amsterdam te vinden. Waar dat buiten Amsterdam een kwestie is van de website bezoeken, in de footer zoeken naar algemene voorwaarden en klaar... is dat bij Amsterdamse makelaars heel anders.... niet te vinden!

En blijkbaar kom je met een standaard NVM modelcontract ook niet ver in Amsterdam en moet je een model van de notarissen aanhouden. Op basis van welke wet? Amsterdam is niet anders dan Winsum ofzo.

[Voor 34% gewijzigd door Kalentum op 01-09-2021 22:19]

PVoutput

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:08
Ook dat de koper dan € 475 verschuldigd is aan de verkopend makelaar, hoe gaan ze dat juridisch afdwingen? Als koper heb je geen overeenkomst met de verkoopmakelaar.

• Requiem19
Kalentum schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:43:
[...]

En "verplicht" koopovereenkomst tekenen bij de notaris?
Ook niet, ging digitaal.

• Ivow85
Gijsje22 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:26:
Ook dat de koper dan € 475 verschuldigd is aan de verkopend makelaar, hoe gaan ze dat juridisch afdwingen? Als koper heb je geen overeenkomst met de verkoopmakelaar.
Dat lijkt me heel bijzonder inderdaad. Je hebt een overeenkomst met de verkoper. De verkoper heeft een overeenkomst met de verkoopmakelaar.
Wanneer je de overeenkomst met de verkoper ontbindt, dan is het als ware er nooit een overeenkomst is geweest. Dus een bepaling in de overeenkomst dat je in geval van ontbinding nog een bedrag verschuldigd zou zijn aan wie dan ook, komt te vervallen door de ontbinding van de overeenkomst waar dat in staat.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

[...]

Volgens mij verwar je "inschrijven in het kadaster" met "koopcontract tekenen bij de notaris" ;) Dat laatste is inderdaad standaard in regio Amsterdam (eigenlijk: groot-Amsterdam, ook in veel omliggende gemeentes is het standaard), dat eerste zeker niet. Het zijn twee losstaande dingen, waar je de notaris apart opdracht voor moet geven.

[Voor 7% gewijzigd door AGee op 02-09-2021 08:31]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:28
AGee schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:30:
[...]

Volgens mij verwar je "inschrijven in het kadaster" met "koopcontract tekenen bij de notaris" ;) Dat laatste is inderdaad standaard in regio Amsterdam (eigenlijk: groot-Amsterdam, ook in veel omliggende gemeentes is het standaard), dat eerste zeker niet. Het zijn twee losstaande dingen, waar je de notaris apart opdracht voor moet geven.
Dat gevoel heb ik ook ja.
Heb vorig jaar ook even een rondvraag in m'n omgeving gedaan maar niemand hier heeft het laten inschrijven.
Gezien er bij mij 8 maanden zat tussen overeenkomst en oplevering en één van de verkopers ZZP in de muziekwereld was zat er dus wel een tikje risico bij. Maar het moet heel bont zijn wil iemand binnen een jaar beslag op z'n huis krijgen.
Heb ik er wel even over gedacht om het te doen maar uiteindelijk ook niet gedaan.

PSN: Flix20-NL

• JanHenk
Ik begrijp nog steeds niet waarom een koopovereenkomst getekend moet worden bij de notaris.

Een paar handtekeningen op een koopcontract, wat heeft een notaris daar mee van doen?

Of zijn ze in Amsterdam zo achterlijk, dat de makelaars daar gezamenlijk maar hebben besloten, om een notaris de boel voor te laten lezen aan koper en verkoper? ;)

Sorry voor het chargeren, maar er zijn een hoop zaken waar ze in die stad altijd "anders" mee moeten doen dan de rest, dat werkt behoorlijk op mijn zenuwen..

[Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 02-09-2021 08:44]

• Kalentum
Blijkbaar is het in Amsterdam gebruikelijk om voor de koopovereenkomst een notaris in te schakelen: niet alleen het tekenen maar ook voor het opstellen. In de rest van Nederland is dat doorgaans de notaris.

Jouw koopovereenkomst is een woning in Amsterdam? Als dat zo is, heb jij dan een koopcontract ontvangen via de notaris ? Of opgesteld door de makelaar? En als de notaris dat opstelt, wat kost dat dan?

PVoutput

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:43:
Ik begrijp nog steeds niet waarom een koopovereenkomst getekend moet worden bij de notaris.

Een paar handtekeningen op een koopcontract, wat heeft een notaris daar mee van doen?

Of zijn ze in Amsterdam zo achterlijk, dat de makelaars daar gezamenlijk maar hebben besloten, om een notaris de boel voor te laten lezen aan koper en verkoper? ;)

Sorry voor het chargeren, maar er zijn een hoop zaken waar ze in die stad altijd "anders" mee moeten doen dan de rest, dat werkt behoorlijk op mijn zenuwen..
Wat je weleens bij opgeknapte appartementen ziet is dat er bij staat "notariskeuze door verkoper". Vaak zijn het dan notarissen die veel samenwerken met de betreffende aannemer. Er is dan geen verkoopmakelaar, dat gedeelte wordt dan door de notaris gedaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2021 09:48]

• Wolly
  • Niet online
AGee schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:30:
[...]

Hmm..daar zou je best nog wel gelijk mee kunnen hebben. Wellicht dat er wel meer inschrijvingen in het kadaster zijn omdat zo'n notaris dat ongetwijfeld aanbiedt als je daar toch zit om te tekenen.

Ik begrijp trouwens niet dat @Richh niet op de hoogte was van de mogelijkheid, elke zichzelf respecterende makelaar zal dit vragen aan de koper.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:21

Ethirty

Who...me?

Members only:

[Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 02-09-2021 09:57]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Members only:

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Members only:

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• ColeJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17:32
Hier ook wat ontwikkelingen. Een aantal huizen bekeken en ook wel geboden (regio 7 ton) maar nooit het winnende bod gehad. Nu besloten om het van mijn ouders te kopen en dat zij mijn appartement kopen.

Het huis zal zo rond de 5 ton zijn en ik zit te denken om mijn huidige overwaarde (150K) niet in de woning te stoppen maar dit te gaan beleggen. Omdat wij gebruik maken van een familiebank (lees: hoge rente) hebben wij wel wat aan de HRA alhoewel deze natuurlijk wel steeds verder wordt afgebouwd.

Er zijn dus nogal wat keuzes te maken. Overwaarde beleggen of in het huis? En dan nog de transactie zelf, beide partijen willen natuurlijk zo min mogelijk overdrachtsbelasting betalen.

• Flix20
Beetje empathie is ook wel op z'n plaats als het inderdaad over een ouder stel is dat er ruim 70 jaar gewoond heeft.
Het kost jou even wat lichte irritatie maar kan voor hen heel veel betekenen.

• Ivow85
Members only:

• JanHenk
Members only:

[Voor 1% gewijzigd door JanHenk op 02-09-2021 17:04. Reden: mo-tags]

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:54:
Beetje empathie is ook wel op z'n plaats als het inderdaad over een ouder stel is dat er ruim 70 jaar gewoond heeft.
Het kost jou even wat lichte irritatie maar kan voor hen heel veel betekenen.
Empathie? Nou nee, voor zo'n zakelijke transactie zou ik dat niet hebben, men heeft als ik het goed heb begrepen 5maanden de tijd gehad tussen ondertekenen en overdracht, dan moeten ze gewoon hun zaakjes op orde hebben. Als ze geen afscheid van het huis hebben kunnen nemen dan doen ze dat ook niet na 5maanden en die paar dagen erbij die ze nu hebben gekregen (/in feite afgedwongen).

-edit-
Lees net dat er familie pal naast woont, laten ze daar dan die vuilcontainer neerzetten en alle rotzooi daarheen brengen... man man man ...

[Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 02-09-2021 18:16]

• Toke_gt
Enforcer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:14:
[...]

Empathie? Nou nee, voor zo'n zakelijke transactie zou ik dat niet hebben, men heeft als ik het goed heb begrepen 5maanden de tijd gehad tussen ondertekenen en overdracht, dan moeten ze gewoon hun zaakjes op orde hebben. Als ze geen afscheid van het huis hebben kunnen nemen dan doen ze dat ook niet na 5maanden en die paar dagen erbij die ze nu hebben gekregen (/in feite afgedwongen).

-edit-
Lees net dat er familie pal naast woont, laten ze daar dan die vuilcontainer neerzetten en alle rotzooi daarheen brengen... man man man ...
Voor deze mensen is het geen zakelijke transactie maar afscheid van hun huis waar ze hun hele leven gewoond hebben. Als het qua verbouwing niet in de weg zit, zou ik ook geneigd zijn om ze wat extra tijd voor dat afscheid te gunnen. Zeker als het een klein dorp is, dat je doorgaans beter niet meteen tegen de haren in strijkt. En als familie ook nog eens naast je woont… Beetje menselijkheid wordt niemand slechter van.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:16
ColeJ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:03:
Hier ook wat ontwikkelingen. Een aantal huizen bekeken en ook wel geboden (regio 7 ton) maar nooit het winnende bod gehad. Nu besloten om het van mijn ouders te kopen en dat zij mijn appartement kopen.

Het huis zal zo rond de 5 ton zijn en ik zit te denken om mijn huidige overwaarde (150K) niet in de woning te stoppen maar dit te gaan beleggen. Omdat wij gebruik maken van een familiebank (lees: hoge rente) hebben wij wel wat aan de HRA alhoewel deze natuurlijk wel steeds verder wordt afgebouwd.

Er zijn dus nogal wat keuzes te maken. Overwaarde beleggen of in het huis? En dan nog de transactie zelf, beide partijen willen natuurlijk zo min mogelijk overdrachtsbelasting betalen.
Heel persoonlijk natuurlijk maar ik zou 50k wegzetten, 50k aflossen op de woning en 50k beleggen :).
HRA of niet, je schuld neemt gewoon af, je lasten dalen blijvend door af te lossen en dat is gewoon lekker. Daarnaast lekker wat spaargeld als je wel in een gekke bui komt en een nieuwe auto wilt kopen (om maar wat te noemen) en je hebt wat speelgeld om te beleggen.

[Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 02-09-2021 18:41]

• Enforcer
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:24:
[...]

Voor deze mensen is het geen zakelijke transactie maar afscheid van hun huis waar ze hun hele leven gewoond hebben. Als het qua verbouwing niet in de weg zit, zou ik ook geneigd zijn om ze wat extra tijd voor dat afscheid te gunnen. Zeker als het een klein dorp is, dat je doorgaans beter niet meteen tegen de haren in strijkt. En als familie ook nog eens naast je woont… Beetje menselijkheid wordt niemand slechter van.
Tuurlijk ik snap het ook wel hoor, ik denk ook niet dat ik het anders zou aanpakken, maar voor de nieuwe bewoners is het natuurlijk ook knap lullig, daar zou je dan ook empathie voor moeten hebben. Immers, je koopt in jouw ogen je droomhuis waar je zo snel mogelijk aan de gang wil om alle zaken op orde te krijgen en dan krijg je dit. Nogmaals in 5maanden tijd (zeker als er familie naast woont) is er genoeg ruimte om alles in kan en kruiken te krijgen, zoiets behoor je ruim op tijd al klaar te hebben en puur alleen de laatste schoonmaakdingetjes (indien nodig) moet je in de laatste week voor oplevering inplannen.

Bij mij (en velen met mij) zou de situatie niet haalbaar zijn, ik had de 16e in de ochtend sleuteloverdracht, in de middag een klusteam om de vloer eruit te rammen, en de 17e stond de aannemer voor de vloerverwaming/egalisatie/tegelvloer voor de deur om direct te beginnen. Afzeggen kan natuurlijk altijd maar wanneer je dan weer ingepland wordt is vraag 2. Dan loopt heel je planning mis.

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:34
Members only:

• Toke_gt
Enforcer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:03:
[...]

Tuurlijk ik snap het ook wel hoor, ik denk ook niet dat ik het anders zou aanpakken, maar voor de nieuwe bewoners is het natuurlijk ook knap lullig, daar zou je dan ook empathie voor moeten hebben. Immers, je koopt in jouw ogen je droomhuis waar je zo snel mogelijk aan de gang wil om alle zaken op orde te krijgen en dan krijg je dit. Nogmaals in 5maanden tijd (zeker als er familie naast woont) is er genoeg ruimte om alles in kan en kruiken te krijgen, zoiets behoor je ruim op tijd al klaar te hebben en puur alleen de laatste schoonmaakdingetjes (indien nodig) moet je in de laatste week voor oplevering inplannen.

Bij mij (en velen met mij) zou de situatie niet haalbaar zijn, ik had de 16e in de ochtend sleuteloverdracht, in de middag een klusteam om de vloer eruit te rammen, en de 17e stond de aannemer voor de vloerverwaming/egalisatie/tegelvloer voor de deur om direct te beginnen. Afzeggen kan natuurlijk altijd maar wanneer je dan weer ingepland wordt is vraag 2. Dan loopt heel je planning mis.
Ah gelukkig. Empathie voor de kopers heb ik zeker ook hoor! Ik zat zelf ook eens in de situatie dat de berging nog een oud wandmeubel bevatte waarvan de verkoper dacht dat ik er wel blij mee zou zijn. Niet dus. Dat is dezelfde dag nog weggehaald. Ik had toen ook maar 5 dagen voor de hele verhuizing. Dan is het echt vervelend. Maar hier had ik al gelezen dat ze een paar maanden gaan verbouwen en wel wat coulance wilden bieden.

• Toke_gt
ColeJ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:03:.
Het huis zal zo rond de 5 ton zijn en ik zit te denken om mijn huidige overwaarde (150K) niet in de woning te stoppen maar dit te gaan beleggen.
Bereken wat je minder gaat betalen als je aflost en bedenk of je dat makkelijk in zijn geheel kunt missen. Is het antwoord ja, dan ga je met dat bedrag beleggen en haal je je schouders op als het resultaat niet is wat je ervan verwacht (lees: alles is totaal verdampt).
Met 150.000 euro kun je een groot deel van het bedrag aflossen, waardoor je mogelijk ook een lagere rente gaat betalen. Reken uit wat dat aan maandlasten scheelt, en ga met dat bedrag maandelijks beleggen zolang je het je kunt veroorloven. Maar dan kun je er altijd mee stoppen als de markt instort en heeft het geen consequenties voor je lasten.
Of wat hiervoor gezegd is: maak een mix van aflossen, achter de hand houden en beleggen.
Ga in ieder geval niet beleggen met het geld als je a) geen verstand hebt van belggen en/of b) het bedrag niet kunt missen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Members only:

#team_UTC+1

• Enforcer
  • Niet online
Spannende situatie... Ik snap het wel hoor alleen blijft het toch vreemd. Verzekeringstechnisch is het ook een dingetje. Uiteraard gaan we er niet van uit dat er iets gebeurd of dat er kwade bedoelingen in het spel zijn maar er kan een hoop gebeuren in en rondom de woning terwijl jij als eigenaar daar nu verantwoordelijk voor bent.

-edit-
Ben toch benieuwd hoe je het een en ander hebt afgesproken? Is dat gewoon gegaan als, jullie overhandigen op datum xx de sleutel en zorgen dat alles in orde is of hebben jullie nu ook al de sleutel gekregen en hun gebruiken nog reserve sleutels, zodat jullie beide er nog in kunnen ofzo?

[Voor 24% gewijzigd door Enforcer op 02-09-2021 20:52]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Members only:

#team_UTC+1

• Richh
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:44:
[...]

Hmm..daar zou je best nog wel gelijk mee kunnen hebben. Wellicht dat er wel meer inschrijvingen in het kadaster zijn omdat zo'n notaris dat ongetwijfeld aanbiedt als je daar toch zit om te tekenen.

Ik begrijp trouwens niet dat @Richh niet op de hoogte was van de mogelijkheid, elke zichzelf respecterende makelaar zal dit vragen aan de koper.
Wij hadden geen aankoopmakelaar. De verkoopmakelaar gaat niet over de inschrijving, dat zou de notaris dan moeten doen. (denk ik)
Nu hebben wij simpelweg de goedkoopste notaris van een gelijknamige offertesite gescoord dus wellicht is het daar blijven steken :P

Overigens gaf verkoopmakelaar wel aan dat wij de 2e waren in de 22 jaar dat hij in het vak zat... Als je kijkt naar de kans op dit gezeik tegenover kosten, weet ik niet of ik het anders had gedaan en/of ik bij een eventuele volgende woning wel anders zou doen.

Inmiddels druk aan het verbouwen, we zijn de hele soap praktisch al vergeten d:)b

• Ferra
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:50
Net begrepen van een kennis dat ze zich hebben ingeschreven op een woning. Gaat om loting, waarbij geen haalbaarheidscheck wordt gedaan. Hoe werkt dit dan als iedereen zich kan inschrijven? Gaan ze bij iedereen die ingeloot is checken of ze het kunnen betalen? En anders nr 2, 3, 4, 5 etc. ? Ik vind het maar aparte constructies die er voorbij komen :-)

• Wolly
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:15:
[...]

Wij hadden geen aankoopmakelaar. De verkoopmakelaar gaat niet over de inschrijving, dat zou de notaris dan moeten doen. (denk ik)
Lees je koopakte eens door, rond artikel 13 vind je normaliter zoiets waar het aan je gevraagd is:
artikel 13 Registratie koopovereenkomst
Partijen geven de notaris hiermee wel/niet* de opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig
mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan
…..
De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekening van koper/verkoper*.
Nu hebben wij simpelweg de goedkoopste notaris van een gelijknamige offertesite gescoord dus wellicht is het daar blijven steken :P

Overigens gaf verkoopmakelaar wel aan dat wij de 2e waren in de 22 jaar dat hij in het vak zat... Als je kijkt naar de kans op dit gezeik tegenover kosten, weet ik niet of ik het anders had gedaan en/of ik bij een eventuele volgende woning wel anders zou doen.

Inmiddels druk aan het verbouwen, we zijn de hele soap praktisch al vergeten d:)b
Gelukkig maar.

• Richh
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:32:
[...]

Lees je koopakte eens door, rond artikel 13 vind je normaliter zoiets waar het aan je gevraagd is:
Klopt helemaal, I stand corrected!
Verkopend makelaar is daar even makkelijk van uit gegaan, en ik heb er niet lang genoeg bij stil gestaan en/of heb er ook niks van gezegd.

Nouja, ik hoop dat iemand ooit dit topic tegenkomt als men zoekt naar waar het voor is. Kan men mooi een afweging maken :)

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:52

Osxy

Holy crap on a cracker

Onze koop is ontzettend snel verlopen, zelfs de zoektocht was voor deze markt vrij kort.

Zijn al lang met een schuin oog naar Funda aan kijken maar pas in april echt actief gaan zoeken. Hebben 6 woningen bezichtigd en slechts op 2 geboden, er komt in ons dorp erg weinig op de markt dus eigenlijk elke woning die voldeed aan de basis wensen gingen we kijken.

Half juni kwam een woning op de markt welke echt enorm verouderd was maar op foto's goed onderhouden eruit zag. De woning is uit 1962 en inderdaad toen we gingen kijken was onze conclusie oud maar goede botten. Dus dit hield wel in dat als we dit wilde gaan doen dan hield dat in dat we echt een flinke renovatie aan moesten gaan.

Het huis was de laatste 15 jaar door oude dame alleen bewoond en men had op begaande grond in aanbouw en garage een slaapkamer en badkamer gemaakt. Dit gaf als voordeel dat als we zouden gaan verbouwen we hier zouden kunnen leven terwijl de verbouwing bezig was.

Aangezien het een erfenis was wisten we dat het vrijwel zeker puur om euro's ging bij het bod en een snelle doorlooptijd. Dus een goed bod gedaan, zonder voorbehoud en met aanvaarding 5 weken later.

Deze werd geaccepteerd en op 15 augustus hadden we de sleutels al. In de tussentijd was onze oude woning op Funda gezet en verkocht (overdracht 31 augustus) dus de verbouwing kon volle gang beginnen. Wonder boven wonder een aannemer gevonden welke eind september/begin oktober kon beginnen. Zelf zoveel mogelijk sloopwerk doen en deel uit besteden.

Helaas blijkt deze week nadat alle plafonds eruit zijn en de vloeren op de begaande grond (komt schuimbeton in) dat de serre (ook een aanbouw maar uit 98) constructief een puinhoop is. Pijnlijke tegenvaller voor het budget en we gaan toch informeren of dit niet onder verborgen gebreken valt zeker omdat de dakconstructie niet eens klopt ten opzichte van de tekeningen uit de vergunning aanvraag.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:19
Osxy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:54:

Helaas blijkt deze week nadat alle plafonds eruit zijn en de vloeren op de begaande grond (komt schuimbeton in) dat de serre (ook een aanbouw maar uit 98) constructief een puinhoop is. Pijnlijke tegenvaller voor het budget en we gaan toch informeren of dit niet onder verborgen gebreken valt zeker omdat de dakconstructie niet eens klopt ten opzichte van de tekeningen uit de vergunning aanvraag.
Ik vermoed dat je een niet-zelfbewoningsclausule om de oren gaat krijgen aangezien het een erfenis was.

Maar goed proberen kan altijd i guess.

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:00
Rmg schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:51:
[...]

Ik vermoed dat je een niet-zelfbewoningsclausule om de oren gaat krijgen aangezien het een erfenis was.

Ik vermoed dat je dit had kunnen weten als je een bouwkundige keuring had gedaan.
Succes met eventueel aanvechten.

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:07
Heh hoe zou dat werken dan? Als ik t goed volg heeft de verkoopster het ooit geërfd en nu verkocht en overgedragen. Hoe zou je er dan achteraf achter kunnnen komen dat je het niet mag bewonen?

• Roadman
ShitHappens schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:11:
Heh hoe zou dat werken dan? Als ik t goed volg heeft de verkoopster het ooit geërfd en nu verkocht en overgedragen. Hoe zou je er dan achteraf achter kunnnen komen dat je het niet mag bewonen?
Dat is niet wat een niet-zelfbewoningsclausule is.
Met zo'n clausule zeg je dat de verkoper zelf niet in de woning heeft gewoond dus niet van allerlei gebreken op de hoogte is.

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:07
Ah die was ik ff vergeten ja, thanks :)

• Flix20
Roadman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:11:
[...]

Ik vermoed dat je dit had kunnen weten als je een bouwkundige keuring had gedaan.
Mwa, dat betwijfel ik in dit geval ook zeer.
Met een keuring checken ze veel, maar ze gaan heus geen plafondplaten eruit halen of achter de voorzetwand kijken hoe de constructie daarachter zit.
Kunnen ze het met het blote oog zien? ja dan zullen ze even kijken.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:34
Ik lees het eerder als "er woonde een oude vrouw, die is overleden, en de erfgenamen hebben het huis verkocht". En in dat geval hebben de erfgenamen er dus niet gewoond

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:19
“Verkoper attendeert koper op het feit dat hij/zij het verkochte als laatste niet feitelijk zelf heeft gebruikt en dat hij/zij derhalve koper niet heeft kunnen informeren over de eigenschappen c.q. gebreken aan het verkochte waarvan hij/zij op de hoogte zou zijn geweest als hij/zij het verkochte zelf feitelijk als laatste bewoner had gebruikt. In dit kader zijn partijen uitdrukkelijk overeengekomen dat dergelijke eigenschappen c.q. gebreken voor risico van koper komen.”
Iets van deze strekking, vrij "normaal" bij een huis verkocht door erfgenamen.

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:17
De clausule houdt in dat de verkoper er zelf niet gewoond heeft. Normale gebreken die je dus zou opmerken bij bewoning kunnen nu niet bekend zijn. Bijvoorbeeld dat de douche niet warm genoeg wordt of af en toe lagere druk heeft.

Verborgen gebreken zijn niet voor niets verborgen. Dus een verkeerd aangelegde riolering of te zwakke latei. Deze zijn bij gewoon onderzoek niet zichtbaar en komen pas bij slopen naar voren. De verkoper is toch verantwoordelijk voor deze gebreken. In hoeverre dat is, is lastig te zeggen. Maar het zou zomaar kunnen dat een verkoper een schadevergoeding moet betalen als je de juridische weg in gaat.

• Flix20
Volgens mij is het ondertussen wel duidelijk.

• Wolly
  • Niet online
Als de aanbouw al sinds 1998 staat en de bouwkundige keurder heeft niets waargenomen (scheuren, verzakkingen, klemmende ramen/deuren) dan vraag ik mij af of je nog wel van een constructieve puinhoop kunt spreken.

Je mag toch wel verwachten dat de gevolgen daarvan na 23 jaar zichtbaar zijn?

Wellicht is het anders gebouwd als dat je tegenwoordig zou doen maar wel volgens de destijds geldende normen?

• Roadman
Flix20 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:21:
[...]

Mwa, dat betwijfel ik in dit geval ook zeer.
Met een keuring checken ze veel, maar ze gaan heus geen plafondplaten eruit halen of achter de voorzetwand kijken hoe de constructie daarachter zit.
Kunnen ze het met het blote oog zien? ja dan zullen ze even kijken.
Maar nu heb je helemaal geen bouwkeurige keuring laten uitvoeren. Het is dus niet uit te sluiten dat het wel aan het licht was gekomen. Tevens een bod zonder voorbehoud, eventueel met een niet-zelfbewoningsclausule in het koopcontract.

Gaat lastig worden om te verhalen.

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:17
Flix20 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
Volgens mij is het ondertussen wel duidelijk.
Ik had de nieuwe pagina gemist :+

• Flix20
Roadman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:02:
[...]

Maar nu heb je helemaal geen bouwkeurige keuring laten uitvoeren. Het is dus niet uit te sluiten dat het wel aan het licht was gekomen. Tevens een bod zonder voorbehoud, eventueel met een niet-zelfbewoningsclausule in het koopcontract.

Gaat lastig worden om te verhalen.
Het is inderdaad niet uit te sluiten, maar ik blijf erbij dat het zeer onwaarschijnlijk had geweest.
Dingen die niet open en bloot liggen, die komen niet bovenwater bij de keuring.
Je kan moeilijk vragen of je de vloer kan openbreken om de houten draagvloer te controleren.
Idem dus voor het dak.

Daarnaast is het meenemen van een bouwkundige keuring in je bod een risico momenteel.
Kans dat je de woning dan krijgt neemt natuurlijk af. (ook dit is geen goede ontwikkeling, maar wel logisch)

• Compuchip87
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 00:12
Nvm spuit 11

[Voor 96% gewijzigd door Compuchip87 op 03-09-2021 12:29]

• Ivow85
*O* *O* Eindelijk binnen, de definitieve offerte. De geldverstrekker is akkoord.

Waarom het zo lang heeft moeten duren voor er akkoord kwam op een hypotheek van 200k voor tweeverdieners is mij een raadsel. Hypotheekadviseur had nog wel formeel uitstel gevraagd (ivm niet op tijd binnen zijn van de bankgarantie) waar de verkopend makelaar niet heel blij mee was, maar goed.
Zelf heb ik gisteravond nog even telefonisch contact opgenomen met de verkopers. Die vonden het uitstel helemaal niet zo erg en hadden er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed zou komen. Bij deze dus.

Nu nog ca 2 maanden wachten tot we bij de notaris zitten. En vanaf volgende week gaat onze huidige woning in de verkoop.

@Osxy Wat is er zo'n constructieve puinhoop dat je het als gebrek kan classificeren? Het staat er al dik 20 jaar. Je zal dan echt met meer moeten komen dan 'het voldoet niet aan de tekening'. Die tekening houdt namelijk geen enkel verband met je woongenot. Wil je hier iets mee, dan zal je moeten aantonen dat de afwijkingen zodanig zijn dat ze niet voldoen aan de constructie-eisen uit 1998 en de eisen van nu. Bijvoorbeeld dat de gebruikte balken veel te dun zijn.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:57

Crazy D

I think we should take a look.

Flix20 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:15:
[...]

Het is inderdaad niet uit te sluiten, maar ik blijf erbij dat het zeer onwaarschijnlijk had geweest.
Dingen die niet open en bloot liggen, die komen niet bovenwater bij de keuring.
Je kan moeilijk vragen of je de vloer kan openbreken om de houten draagvloer te controleren.
Idem dus voor het dak.
Ik heb in 2008 een appartement gekocht waarbij 2 dagen voor onze verhuizing (nadat op het dakterras de betumen waren gerepareerd) een flinke lekkage vanuit de serre kwam. De complete ondervloer van de serre was verrot. Op het moment dat wij een bod uitbrachten (buiten het huis) was er een bouwkundige keuring bezig. Verkopers konden ons daarmee mooi om de oren slaan: in heel dat rapport (wat we ook ontvangen hebben) was niks te vinden over die vloer. Je zag het ook niet, tot je de vloerbedekking (meen te herinneren dat het zeil was) weghaalde. Maar dat wordt dus ook niet gedaan bij een bouwkundige keuring...

Via rechtsbijstand bezig geweest, uiteindelijk hebben we 2500 euro gekregen. Misschien hadden we als het echt voor de rechter was gekomen iets meer gekregen, maar de man van de rechtsbijstand zei ook: je krijgt nooit het complete bedrag. Serre stond er 15 jaar of zo, dus afschrijving. Misschien hadden we kosten van het vervangen van de vloer in de woning er nog uit kunnen slepen als je met een eigen advocaat aan de gang was gegaan maar goed weet je achteraf nooit.

Grootste probleem bij verborgen verbreken is dat je moet aantonen dat de verkoper het wist, of redelijkerwijs had kunnen weten.

Exact expert nodig? itwize.nl

• SAMDERETRIEVER
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 13-09 17:46
Ik lees al een tijdje alles mee hier en vind het wel leuk om mijn ervaring te delen.

Half juli besloten om echt ons eerste huis te willen kopen (wij 25 en 23 jaar). Dezelfde week een bezichtiging gepland, toen direct "verliefd" geworden op een huis. Eind die week een bod gedaan wat een winnend bleek te zijn door de gunstige voorwaarden die we hadden geboden (een snelle overdracht indien gewenst door de verkopen en geen voorbehoud van financiering).

Uiteindelijk zat tussen de definitieve keuze om een huis te kopen en het tekenen van de koopakte 6 werkdagen.

De financiering was ook zeer gemakkelijk/snel geregeld ook de overbieding uiteindelijk meegefinancierd gekregen (beide vast contract + geen schulden).

Aankomende maandag is de overdracht van het huis. Zelden zo erg uitgekeken naar de maandag.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:41

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Dan ben ik wel benieuwd wat jullie gedaan hebben dat de eerste poging meteen raak was. Wij zoeken al ruim 8 maanden, laten (mits redelijk) ieder voorbehoud varen omdat ik handig ben en mensen uit de bouw ken, we precies weten wat we kunnen lenen en we bij het zoeken al rekening houden met 10 - 20 procent extra gezien de markt... Heb jij dan geluk gehad, of wij telkens pech :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ivow85 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:01:
*O* *O* Eindelijk binnen, de definitieve offerte. De geldverstrekker is akkoord.

Waarom het zo lang heeft moeten duren voor er akkoord kwam op een hypotheek van 200k voor tweeverdieners is mij een raadsel. Hypotheekadviseur had nog wel formeel uitstel gevraagd (ivm niet op tijd binnen zijn van de bankgarantie) waar de verkopend makelaar niet heel blij mee was, maar goed.
Even gemist hoe lang je moest wachten, maar bij ons stond er 8 weken voor.

#team_UTC+1

• SAMDERETRIEVER
PsychoMantis_NL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:00:
Dan ben ik wel benieuwd wat jullie gedaan hebben dat de eerste poging meteen raak was. Wij zoeken al ruim 8 maanden, laten (mits redelijk) ieder voorbehoud varen omdat ik handig ben en mensen uit de bouw ken, we precies weten wat we kunnen lenen en we bij het zoeken al rekening houden met 10 - 20 procent extra gezien de markt... Heb jij dan geluk gehad, of wij telkens pech :+
Wij hebben minder dan 5% overboden. Ik denk dat het vooral bizar veel geluk is geweest meer kan ik er niet van maken.

Huis was uiteindelijk ongeveer 400k mogelijk is dit een prijsklasse waarop het iets makkelijker gaat in deze regio (middel grote stad vlak buiten de randstad).

• Voggy
  • Laatst online: 22:43
Hier is het aanbod zo ontzettend laag, deprimerend dit. Sinds juni 2 bezichtigingen ingepland. nr 1 viel zo erg tegen dat we het de vraagprijs niet waard vonden en bij nr 2 hoefden we niet meer te komen want die was al verkocht.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Wij zoeken inmiddels tot 375 - 400k, en net buiten de stad (Nijmegen) want daarbinnen zijn het Utrechtse taferelen qua overbieden, maar zelfs in het buitengebied zijn we recent weer met 25k overboden (vraagprijs 310, 350 geboden zonder voorbehoud, wordt voor 375 verkocht) :+ 8)7

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

• Flix20
Voggy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:43:
Hier is het aanbod zo ontzettend laag, deprimerend dit. Sinds juni 2 bezichtigingen ingepland. nr 1 viel zo erg tegen dat we het de vraagprijs niet waard vonden en bij nr 2 hoefden we niet meer te komen want die was al verkocht.
Je begint dan ook wel in de slechtste periode om te zoeken, de zomer(vakantie)

• Thijskoman
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 20:12
SAMDERETRIEVER schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:41:
Ik lees al een tijdje alles mee hier en vind het wel leuk om mijn ervaring te delen.

Half juli besloten om echt ons eerste huis te willen kopen (wij 25 en 23 jaar). Dezelfde week een bezichtiging gepland, toen direct "verliefd" geworden op een huis. Eind die week een bod gedaan wat een winnend bleek te zijn door de gunstige voorwaarden die we hadden geboden (een snelle overdracht indien gewenst door de verkopen en geen voorbehoud van financiering).

Uiteindelijk zat tussen de definitieve keuze om een huis te kopen en het tekenen van de koopakte 6 werkdagen.

De financiering was ook zeer gemakkelijk/snel geregeld ook de overbieding uiteindelijk meegefinancierd gekregen (beide vast contract + geen schulden).

Aankomende maandag is de overdracht van het huis. Zelden zo erg uitgekeken naar de maandag.
Gefeliciteerd, hier is het ook enorm snel gegaan. Binnen 4 weken nadat ik serieus voor huizen ging kijken werd ik gebeld dat ik een winnend bod had gedaan. Financiering was binnen 3 dagen rond en toen had ik deze zomer ineens een tuin i.p.v. balkon. Het geluk was dat de verkoper het niet aan een belegger kwijt wilde.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Wij kregen toevallig vanmorgen de eerste mail binnen waarin specifiek benoemt stond dat de woning door erfgenamen verkocht werd en dat zij niet zouden verkopen aan investeerders. Dat geeft toch weer een beetje hoop :9

Note: @SAMDERETRIEVER en @Thijskoman uiteraard gefeliciteerd, af en toe vergeet je dat er ook zat mensen zijn die wel slagen binnen een topic waar toch vooral geklaagd wordt :+

• Voggy
  • Laatst online: 22:43
Flix20 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:51:
[...]

Je begint dan ook wel in de slechtste periode om te zoeken, de zomer(vakantie)
Klopt. Ik had verwacht dat er na de basisschool vakantie wat meer woningen op zouden komen, maar helaas.

• SAMDERETRIEVER
PsychoMantis_NL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:50:
Wij zoeken inmiddels tot 375 - 400k, en net buiten de stad (Nijmegen) want daarbinnen zijn het Utrechtse taferelen qua overbieden, maar zelfs in het buitengebied zijn we recent weer met 25k overboden (vraagprijs 310, 350 geboden zonder voorbehoud, wordt voor 375 verkocht) :+ 8)7
Ik heb een huis gekocht in Arnhem, denk ongeveer dezelfde markt op het moment. Ook in dezelfde prijsrange.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

In Arnhem wordt je inderdaad wel doodgegooid met woningen en daar kijken we ook wel, maar daar weten we eigenlijk gewoon te weinig van de markt om een gedegen oordeel over de wijk te kunnen vellen.

Elden/Schuytgraaf//het nieuwe deel van Rijkerswoerd zou ik nog wel kunnen behappen, dat is immers Nijmegen Noord (:+), maar verder hebben we echt geen idee waar je nou wel en niet zou willen wonen, behalve dat het spijkerkwartier niet je-dat is. Of om met makelaarstermen te spreken, EEN WIJK IN OPKOMST!!!1!!1111!!! }:O

Edit: Wel mooi dat je Arnhem net buiten de randstad noemt, dan weet ik weer welke reisafstand andere mensen behapbaar vinden.... Wij kijken zo'n beetje van Boven-Leeuwen tot Millingen en van Arnhem tot Gennep, en dat vinden we dan al ruim gezien niet alles even lekker te rijden is hier en we al snel 30 - 40 minuten onderweg zijn en dat eigenlijk al veel vinden voor wat er wordt aangeboden :')

[Voor 27% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 03-09-2021 16:08]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

PsychoMantis_NL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:02:
Edit: Wel mooi dat je Arnhem net buiten de randstad noemt, dan weet ik weer welke reisafstand andere mensen behapbaar vinden.... Wij kijken zo'n beetje van Boven-Leeuwen tot Millingen en van Arnhem tot Gennep, en dat vinden we dan al ruim gezien niet alles even lekker te rijden is hier en we al snel 30 - 40 minuten onderweg zijn en dat eigenlijk al veel vinden voor wat er wordt aangeboden :')
Haha, ja zo kan ik Apeldoorn ook net erbuiten noemen. Alleen is het zónder files straks wel een uur enkele reis naar Amsterdam, dus ik reken maar op 4u per dag in de auto straks :F :X

De Randstad houdt bij de lijn Utrecht-Amersfoort echt wel een beetje op, maar als je naar R'dam of Den Haag moet moet je er wel eerst nog dwars doorheen :+

#team_UTC+1

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@Ethirty ik vind Arnhem zeker niet net buiten de randstad, @SAMDERETRIEVER blijkbaar wel.. Wij zoeken op max 40 minuten woon-werk, maar dat haal je net niet als je naar Amsterdam moet vanaf Arnhem :9

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:52

Osxy

Holy crap on a cracker

Rmg schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:51:
[...]

Die stond dus niet in het koopcontract (ondanks dat het feitelijk wel het geval was)
Roadman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:11:
[...]

Dit was iets wat pas zichtbaar werd na verwijderen plafond en vloer.

Dus we gaan het mee maken hoe dit afloopt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 19:02

ChUcKiE

Dus........

In Arnhem wordt je inderdaad wel doodgegooid met woningen en daar kijken we ook wel, maar daar weten we eigenlijk gewoon te weinig van de markt om een gedegen oordeel over de wijk te kunnen vellen.

Elden/Schuytgraaf//het nieuwe deel van Rijkerswoerd zou ik nog wel kunnen behappen, dat is immers Nijmegen Noord (:+), maar verder hebben we echt geen idee waar je nou wel en niet zou willen wonen, behalve dat het spijkerkwartier niet je-dat is. Of om met makelaarstermen te spreken, EEN WIJK IN OPKOMST!!!1!!1111!!! }:O

Binnenkort in Middelaar, komt ons huis te koop :) Wellicht net boven jullie prijsrange.....half jaar geleden getaxeerd op 395.000

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@ChUcKiE via-via hebben we ook al vaker gehad, maar blijkbaar worden mensen dan toch (en terecht in deze markt) geldwolven.

Huis van een collega van mijn vriendin kwam laatst te koop voor 310, wij hebben voor het op de markt kwam ongezien* 375 geboden maar omdat de makelaar hun al gemeld had dat t waarschijnlijk wel voor 400+ wegging wilden ze over ons bod niet eens nadenken 8)7

* ongezien als in wij komen vanavond kijken, als t bevalt kun je dat krijgen en dan is het klaar. Bevalt t niet gooi je het alsnog op Funda..

Edit, je mag me zeker taggen als t zover is, maar tenzij de woning klaar is ga ik geen 400k geven voor een huis wat 2 jaar terug 300 waard was (nofi uiteraard :)). Dan heb ik het uiteraard niet over de kleur van de keuken, maar een jaren 80 badkamer en dito afwerking krijgt van mij nog niet de helft, ongeacht wat de gek er vandaag de dag voor geeft :9

[Voor 25% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 03-09-2021 20:35]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

PsychoMantis_NL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:21:
Edit, je mag me zeker taggen als t zover is, maar tenzij de woning klaar is ga ik geen 400k geven voor een huis wat 2 jaar terug 300 waard was (nofi uiteraard :)). Dan heb ik het uiteraard niet over de kleur van de keuken, maar een jaren 80 badkamer en dito afwerking krijgt van mij nog niet de helft, ongeacht wat de gek er vandaag de dag voor geeft :9
Dan wens ik je veel succes (of sterkte). Als het zo blijft gaan als de afgelopen maanden kost die badkamer je voor het einde van het jaar richting de 5 :Y)

Gekkenwerk? Zeker, maar draai de markt maar eens om.

/korreltje zout

#team_UTC+1

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

@ChUcKiE via-via hebben we ook al vaker gehad, maar blijkbaar worden mensen dan toch (en terecht in deze markt) geldwolven.

Huis van een collega van mijn vriendin kwam laatst te koop voor 310, wij hebben voor het op de markt kwam ongezien* 375 geboden maar omdat de makelaar hun al gemeld had dat t waarschijnlijk wel voor 400+ wegging wilden ze over ons bod niet eens nadenken 8)7

* ongezien als in wij komen vanavond kijken, als t bevalt kun je dat krijgen en dan is het klaar. Bevalt t niet gooi je het alsnog op Funda..

Tsja snap ik, onze woning is op een frisse schilderbeurt en hier en daar wat klein opknapwerk instapklaar, dat scheelt...maar ja gunnen en dan als verkoper er duizenden euro's bij inschieten is ook alweer zo iets.
Wij hebben het geprobeerd om een wauw-bod te vragen an twee gegadigden die er graag wilden wonen, maar helaas, beide om andere redenen op niets uitgelopen, dus dan toch maar naar funda (opruimen, foto's, bezichtigingen etc.) en zo normaal gesproken het meeste eruit zien te krijgen.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Ik persoonlijk neem niemand wat kwalijk, en als ik geen starter was zou het mij aan mn spreekwoordelijke reet roesten wie mijn huis kocht als dat tienduizenden euro's scheelde, maar dat toont wel weer aan hoe waanzinnig beklopt de markt momenteel is. Iemand die "ongezien" 50k boven je vraagprijs biedt niet alleen afwijzen, maar gewoon niet eens uitnodigen... kom op man waar zijn we mee bezig 8)7

Maar goed, hetzelfde zie je natuurlijk nu in de bouw waar men 40k voor een garage of 80k voor een uitbouw vraagt die max. 10 en 30 zouden moeten kosten... iets met vraag en aanbod i.c.m. geld wat tegen de plinten aanklotst en lage rentestanden :+

• Wolly
  • Niet online
Makelaars krijgen bij het verkopen van een woning vaak een bonus over het bedrag dat overboden wordt. Dat blijkt uit onderzoek van Radar. Makelaars zetten een woning bewust onder de taxatiewaarde in de markt zodat er veel belangstelling is en consumenten tegen elkaar opbieden. Hierdoor slepen zij er een maximale bonus uit naast de courtage die ze al vragen. Radar ging undercover bij 11 makelaars en ontdekte ook dat veel makelaars elkaar huizen toespelen en onderling onderhandelen over biedingen. Vereniging Eigen Huis spreekt van gebrek aan ethiek en moraal besef bij makelaars.
De makelaars klappen uit de school en vertellen dat een huis bewust laag in de markt wordt gezet: 'Dan krijgen ze gewoon 1 procent over de totale koopsom en nog eens 10 procent over datgene wat boven de vraagprijs zit', zegt een makelaar. Radar ontdekte ook dat makelaars elkaar informatie toespelen over beschikbare huizen in een gezamenlijke whatsapp-groep. Ook zetten ze de woningen in een onderlinge database voordat alles op Funda komt. Hierdoor hebben makelaars een grote voorsprong op de consument en staat iemand zonder aankoopmakelaar buitenspel.
Radar-undercoveractie toont wanpraktijken woningmarkt

Gelegaliseerde maffia.

• Roadman
Van wie krijgen zij die 10% dan?
Als je zo'n constructie met de verkoper afspreekt zie ik het probleem niet echt.

[Voor 56% gewijzigd door Roadman op 03-09-2021 21:32]

• Wolly
  • Niet online
Roadman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:30:
Van wie krijgen zij die 10% dan?
Als je zo'n constructie met de verkoper afspreekt zie ik het probleem niet echt.
Van de verkoper die afgaat op wat makelaars hem aanpraten. Als drie makelaars allemaal standaard 10% onder de marktprijs gaan zitten dan zal de verkoper dat wel geloven.

Bij verkoop "Olalala! Wij hebben de jackpot, een overbieding van 10%!".

En dan wrijft de makelaar in zijn handen >:)

• Ivow85
Dat iemand bij goed resultaat meer betaald krijgt valt voor mij niet onder maffia. De makelaarsfee is gewoon onderhandelbaar. Je kan kiezen:
- een vast pakket voor een vaste prijs (advertie, foto's ed, x aantal bezichtigingen begeleiden etc) .
- een courtage die uit één percentage bestaat (bijv. 1,2% van de verkoopprijs)
- een courtage die bestaat uit een basis en een bonus (bijv 1% bij een verkoopprijs tot bedrag X en 10% voor alles boven bedrag X).

Alle drie de smaken is wat voor te zeggen vanuit zowel verkoper als makelaar. En je bent als koper vrij om te kiezen voor een makelaar met een prijsopbouw waar jij je goed bij voelt. We mogen er toch vanuit gaan dat verkoper en makelaar vooraf de prijsopbouw van de makelaarsdiensten bespreken en eea dus bij verkoper bekend is voordat de opdracht verstrekt wordt?

En dat makelaars onderling alvast woningen met elkaar 'delen' is ook niets nieuws onder de zon. Het is algemeen bekend dat de meeste makelaars ook een bestand hebben met woningzoekenden. De woningzoekenden die in het bestand van een concullega makelaar staan, dat zijn mensen die serieus aan het zoeken zijn: ze hebben immers een al een aankoopmakelaar ingeschakeld. Als verkoopmakelaar wil je in een kopersmarkt vooral de te verkopen woning zo veel mogelijk onder de aandacht brengen bij serieus woningzoekenden om zo de woning vlot te kunnen verkopen een vlotte verkoop is in de meeste gevallen immers in het belang van zowel de verkoop makelaar als van de klant (verkoper). In een oververhitte woningmarkt zoals nu wil je als verkoopmakelaar ook vooral de serieus geïnteresseerden de kans op één van de beschikbare slots voor een bezichtiging geven. Immers: hoe serieuzer, hoe groter de kans dat er een bod volgt op de bezichtiging. Zowel verkopers als makelaar willen, hoe hard het ook is, zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan mensen in de oriëntatiefase.

Voor woningzoekenden is het wel jammer dat hiermee een vicieuze cirkel aan het ontstaan is. De mensen die een aankoopmakelaar ingeschakeld hebben, worden gezien als 'zeer geïnteresseerd' en krijgen hiermee een soort voorrang bij de bezichtigingen. Daardoor is het voor woningzoekenden zonder aankoopmakelaar lastig om nog een slot voor een bezichtiging te bemachtigen wanneer een woning op Funda komt. Met als gevolg dat woningzoekenden steeds meer het gevoel krijgen dat het in de huidige markt zonder aankoopmakelaar niet gaat lukken en ze dus ook maar een aankoopmakelaar in de arm nemen. Waardoor het voor andere woningzoekenden zonder aankoopmakelaar nog weer lastiger wordt...

• ColeJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17:32

Tsja, dat is een 33 procent stijging. Dat is het zeker wel gegaan de afgelopen 2 jaar. Met die gedachtegang lukt het ook niet om een woning te kopen. Je moet meer bieden dan je lief is… aan de andere kant, wat maakt die 20k nog uit qua maandlasten?

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21:23
PsychoMantis_NL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:50:
Ik hoor inderdaad dat richting 25% overbieden vaker gebeurt tegenwoordig, zelfs in die regio. Sterkte ermee. Ooit doe je vast een keer een goed (bijna belachelijk) bod voor je gevoel en zit je er vast bij.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Tot op zekere hoogte kan ik daar mee leven, zeker gezien de rentestanden want dat is nou eenmaal marktwerking.

Waar ik wél een probleem mee heb is dat je wordt doodgegooid met huizen die in de basis maar max. 200 - 300k zouden mogen doen, daar vrolijk 350 - 375 voor gevraagd wordt want "why not", én daar dan ook nog voor 50 - 75 aan verbouwd moet worden voor je het een beetje hebt gemoderniseerd.

Bij die verbouwing/modernisering neem ik dan nog niet eens de opgeblazen prijzen van de aannemers en bouwmaterialen mee. Voor een uitbouw zou ik dan bijvoorbeeld 25k rekenen, en geen 80 zoals nu gevraagd wordt. Pak je wél de prijzen die ze momenteel vragen dan ben je voor € 50.000 9 van de 10 keer nog niet op de helft.

Kijk, een gifgroene keuken of azuurblauwe badkamer kun je mooi vinden of niet dus daar zal ik niks van zeggen, maar als ik zie dat er voor bijvoorbeeld zo iets € 295.000 wordt gevraagd terwijl je daar eigenlijk niet naar binnen durft voor de ontsmetter/ongediertebestrijder is binnen geweest dan ben ik er wel klaar mee :9

True, dat ding heeft dan weer een mooi perceel aardige achtertuin en ligt in een zogenaamde semi-decadente plaats, maar kom op man, het is een tussenwoninkje van 84 m² :+ 8)7

Edit: zo iets vind ik dan meer in de richting komen bij wat ik acceptabel vind qua vraagprijs en wat je er voor terugkrijgt. Naar mijn idee wordt dat nog steeds 50 - 75k te hoog aangeboden gezien de oppervlakte van de woning, maar daar kan ik dan nog mee leven onder het motto marktwerking/lage rente. Bovendien heeft dat een perceel wat een flink stuk groter is zodat je ook nog een uitbouw zou kunnen plaatsen zonder dat je een postzegeltje overhoudt :9

[Voor 17% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 04-09-2021 08:50]

• t14wo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:24

Vanuit Schuytgraaf zit je met een minuut of tien in Nijmegen. Mooie wijk met veel groen. Oudste deel is inmiddels 15 jaar oud. Er komen nog 2 delen bij en dan is het klaar. Blijft nog veel ruimte over incl een groot ‘park’ en tussen Elst en Schuytgraaf Park Lingezegen waar je lekker kunt fietsen en hardlopen.

Wij wonen nu een paar maanden hier en het is top. Lekker rustig, leuke mensen en je zit met een paar minuten op de Drielse Dijk met de wielrenfiets.

Oja, en nog redelijk aanbod met redelijke prijzen, al knallen die ook aardig de lucht in.

• joeyke87
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:33
Kan iemand iets meer vertellen of het volgende mogelijk is:

Huidige situatie:
Koopwoning waarde +/- 300K
Spaarhypotheek deel 1 150K (42K in de pot nu)
Spaarhypotheek deel 2 50K aflossingsvrij
En laatste leningdeel 65K aflossingsvrij (box 3 gedeelte ivm opname overwaarde vorig jaar aanschaf sta caravan + kavel.

Ik heb een nieuwe woning op het oog, vraagprijs 360K

Is het volgende mogelijk/raadzaam?: stel ik verkoop mijn huidige woning voor 300K, neem de 42K op uit het potje = 342K - 200K aflossing huidige hypotheek = 142K in mindering voor aanschaf woning, dus nieuwe hypotheek van 30 jr. 1.4% lening 218K
+ daarnaast dan nog het laatste huidge aflossingsvrije gedeelte van 65K.

Is het mogelijk dit aflossingsvrije gedeelte mee te nemen of denken jullie dat deze ook eerst moet zijn afgelost?

Hoor graag van jullie thnx

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:57

Crazy D

I think we should take a look.

PsychoMantis_NL schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:44:
Waar ik wél een probleem mee heb is dat je wordt doodgegooid met huizen die in de basis maar max. 200 - 300k zouden mogen doen, daar vrolijk 350 - 375 voor gevraagd wordt want "why not", én daar dan ook nog voor 50 - 75 aan verbouwd moet worden voor je het een beetje hebt gemoderniseerd.
Dan wordt het toch wachten tot het woningtekort wat wordt opgelost :P Als je een huis wilt kopen, moet je gewoon accepteren dat alles belachelijk duurder is dan dat het eigenlijk echt waard is. Als je daar moeite mee hebt, kom je misschien nog ergens in top van Groningen of onderin Zeeland iets tegen dat nog realistisch is, de rest is gewoon eigenlijk te duur.

Exact expert nodig? itwize.nl

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Het zal inderdaad wel neerkomen op rustig verder zoeken en geduld hebben, gelukkig wonen we niet onder de brug dus in zo verre is er nog niks aan de hand :9

Wachten tot de woningnood is opgelost lijkt me overigens een mooi streven, maar als ik zie wat er voor onnozele regeltjes bedacht zijn de laatste jaren, dan acht ik de kans dat ik volgende maand de staatsloterij win groter als dat onze overheid meer betaalbare woningen gaat bouwen :+

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:51
Inschrijving gemeente geregeld, verzekeringen, overzichtje bedrijven (en dokter, werk, etc) voor verhuizing, Ziggo, energie, rolluiken installatie staat gepland, schilders staan gepland, verhuisbedrijf..

Nog een paar weken, maar volgens mij is de voorbereiding compleet :-). Al blijf ik toch benieuwd waar ik zal vergeten mijn adres aan te passen, haha

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21:23
PsychoMantis_NL schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:44:
Tot op zekere hoogte kan ik daar mee leven, zeker gezien de rentestanden want dat is nou eenmaal marktwerking.

Bij die verbouwing/modernisering neem ik dan nog niet eens de opgeblazen prijzen van de aannemers en bouwmaterialen mee. Voor een uitbouw zou ik dan bijvoorbeeld 25k rekenen, en geen 80 zoals nu gevraagd wordt. Pak je wél de prijzen die ze momenteel vragen dan ben je voor € 50.000 9 van de 10 keer nog niet op de helft.

Kijk, een gifgroene keuken of azuurblauwe badkamer kun je mooi vinden of niet dus daar zal ik niks van zeggen, maar als ik zie dat er voor bijvoorbeeld zo iets € 295.000 wordt gevraagd terwijl je daar eigenlijk niet naar binnen durft voor de ontsmetter/ongediertebestrijder is binnen geweest dan ben ik er wel klaar mee :9

True, dat ding heeft dan weer een mooi perceel aardige achtertuin en ligt in een zogenaamde semi-decadente plaats, maar kom op man, het is een tussenwoninkje van 84 m² :+ 8)7

Edit: zo iets vind ik dan meer in de richting komen bij wat ik acceptabel vind qua vraagprijs en wat je er voor terugkrijgt. Naar mijn idee wordt dat nog steeds 50 - 75k te hoog aangeboden gezien de oppervlakte van de woning, maar daar kan ik dan nog mee leven onder het motto marktwerking/lage rente. Bovendien heeft dat een perceel wat een flink stuk groter is zodat je ook nog een uitbouw zou kunnen plaatsen zonder dat je een postzegeltje overhoudt :9
Dit is ook een beetje weten waar je koopt. Beek is een duur dorp, waar geen nieuwbouw plaatsvindt. Dus alle huizen zijn daar hoog geprijsd want de voorraad is beperkt en men blijft meestal in het dorp hangen. Er zijn tig dorpen in de omgeving waar je prijs/kwaliteit verhouding minder idioot is (ik zeg bewust niet 'beter').

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Vwb Beek klopt het ja, maar de dorpen ten zuiden van Nijmegen zijn allemaal “duur” geworden vanwege het beperkte aanbod….Malden, Molenhoek maar ook Mook en middelaar ….vergelijkbare voorbeelden op funda als @PsychoMantis_NL liet zien…dus alleen maar prima voor ons als we ons huis te koop gaan zetten over een paar maanden 😊 (ons nieuwbouw huis wordt Q1 2022 opgeleverd en voor Q3 zitten we er in).

[Voor 25% gewijzigd door ChUcKiE op 04-09-2021 22:30]

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Het ging mij in dezen ook inderdaad meer om een voorbeeld aan te halen, niet dat wij nou per se in Beek zouden willen wonen want dat is van oudsher al duurder ;)

• Schuey
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:11
Komende woensdag maar liefst 3 bezichtigingen geregeld. Heel erg benieuwd natuurlijk en veel zin in.

Rest me nog wel een vraag, hoe weet je of de vraagprijs voor een huis enigszins matched met de getaxeerde waarde? Allemaal leuk en aardig natuurlijk de vraagprijs, maar als die al 50k boven de getaxeerde waarde ligt kan dat al betekenen dat je dus met de vraagprijs bieden al aan je budget zit.
Pagina: 1 ... 210 211 212 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee