• Scuderia110
  • Registratie: september 2017
  • Niet online
Schuey schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:37:
Komende woensdag maar liefst 3 bezichtigingen geregeld. Heel erg benieuwd natuurlijk en veel zin in.

Rest me nog wel een vraag, hoe weet je of de vraagprijs voor een huis enigszins matched met de getaxeerde waarde? Allemaal leuk en aardig natuurlijk de vraagprijs, maar als die al 50k boven de getaxeerde waarde ligt kan dat al betekenen dat je dus met de vraagprijs bieden al aan je budget zit.
Goede aankoopmakelaar.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:23
Als je laatste paar pagina’s doorleest kom je een heel eind. Zijn verschillende bedrijven die dit voor je kunnen inschatten - calcasa en walter living oa.

• Schuey
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:11
Calcasa had al opgeschreven idd. Op Walter Living zag ik enkel de laatste WOZ waardes, dat is niet presé hetzelfde als de getaxeerde waarde toch?

Zal het idd wel gewoon vragen bij de bezichtiging daar niet van, en dan hopen dat er recente taxatie gedaan is.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
Komende woensdag maar liefst 3 bezichtigingen geregeld. Heel erg benieuwd natuurlijk en veel zin in.

Rest me nog wel een vraag, hoe weet je of de vraagprijs voor een huis enigszins matched met de getaxeerde waarde? Allemaal leuk en aardig natuurlijk de vraagprijs, maar als die al 50k boven de getaxeerde waarde ligt kan dat al betekenen dat je dus met de vraagprijs bieden al aan je budget zit.
Een aankoopmakelaar kan je daarbij helpen. Maar je kan zelf ook veel onderzoek doen. Door verkoopprijzen van vergelijkbare woningen op te vragen (via hier genoemde websites), door ervaring met eerdere bezichtigingen etc.

En belangrijker: bekijk of de woning het jou waard is. Voldoet hij aan jullie wensenlijst? En als er punten zijn waarop de woning niet voldoet (bijvoorbeeld een eenvoudige keuken of enkel glas), bekijk dan welke kosten je nog moet maken. Hou daarmee rekening bij het uitbrengen van je bod.

Heb je totaal 400k te besteden (hypotheek + eigen geld + evt overwaarde) en zie je een huis wat in basis heel leuk is, maar waar nog wel 50k aan verbouwd moet worden om aan alle belangrijke eisen op jullie lijstje te voldoen, dan kun je dus maximaal 350k bieden. Of je moet beoordelen dat het huis op enkele punten zo enorm hoog scoort (locatie, perceeloppervlak, net wat ruimer dan andere huizen in de prijsklasse..) dat je bereid bent om er alvast te gaan wonen terwijl het nog niet helemaal jullie smaak is. En dan pas over een paar jaar te gaan verbouwen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:07

T-Infinity

Heen en weer....

Schuey schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:50:
Calcasa had al opgeschreven idd. Op Walter Living zag ik enkel de laatste WOZ waardes, dat is niet presé hetzelfde als de getaxeerde waarde toch?

Zal het idd wel gewoon vragen bij de bezichtiging daar niet van, en dan hopen dat er recente taxatie gedaan is.
Maar waarom zouden ze dat met jou gaan delen? Stel die getaxeerde waarde ligt lager dan de vraagprijs. Wat is het belang van de verkopers om het dan met jou te delen?

Bovendien kijkt een taxateur ook naar het winnende bod en neemt dat mee in zijn taxatie (voor zover mogelijk). Als het winnende bod en taxatie echt te ver uit elkaar liggen, kan de taxateur niet anders dan onder de prijs van het winnende bod te taxeren.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Schuey schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:50:
Nee dat zijn modelmatige benaderingen waarbij er dus niet een persoon door het huis gelopen is.

• Compuchip87
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 00:12
Naast de genoemde tips van aankoopmakelaar en WOZ opzoeken (via https://www.wozwaardeloket.nl/) inderdaad sowieso niet meer bieden dan wat je denkt te kunnen lenen.

Ik denk dat het dan meestal wel goedkomt. Mocht de taxatie toch onverwacht laag uitvallen en je kan de financiering niet rond krijgen is dat dan alsnog erg zuur maar daarvoor neem je natuurlijk een voorbehoud op in je bod!

• Schuey
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:11
Dank voor de info, vragen komen ook puur uit onzekerheid/beren op de weg. We zijn starters en alles is behoorlijk nieuw en niet altijd meteen even duidelijk.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:21

Ethirty

Who...me?

Hou in eventuele verbouwkosten ook een flinke marge van zeg 15-20%. Alles is veel duurder dan je op dat moment denkt te gaan uitgeven. Die markt is net zo overspannen als de woningmarkt zelf.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:34

Je mag er van uit gaan dat minimaal de vraagprijs wordt getaxeerd. De verkopend makelaar zal niet gauw een vraagprijs hanteren die boven de taxatiewaarde uit steekt. Alles daar boven is je eigen afweging.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:41

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik kan het verhaal van @Laapo wel bevestigen. Onze aankoopmakelaar schat de woningen die wij gezien hebben vaak op minstens de vraagprijs, meestal 10 tot 15k hoger en laat dit dan altijd nog even snel checken door een collega taxateur die (schijnbaar) met wat dikkere inkt schrijft, en over het algemeen klopt dat wel aardig.

Ik kan me gezien de gekte op de markt eigenlijk niet voorstellen dat woningen uiteindelijk niet op of rond de verkoopprijs worden getaxeerd, maar die zekerheid heb je natuurlijk niet. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat echt heel Nederland zo maar op iedere woning 80 tot 100k aan overwaarde heeft liggen om te overbieden, vervolgens nog eens voor 50k te verbouwen en dat dat dan ook nog allemaal in de hypotheek past, dus er zal ongetwijfeld ergens wat handjeklap gedaan worden maar goed, vraagprijs +10, 15k zou toch wel reëel moeten zijn.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:28
Compuchip87 schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:59:
Naast de genoemde tips van aankoopmakelaar en WOZ opzoeken (via https://www.wozwaardeloket.nl/) inderdaad sowieso niet meer bieden dan wat je denkt te kunnen lenen.

Ik denk dat het dan meestal wel goedkomt. Mocht de taxatie toch onverwacht laag uitvallen en je kan de financiering niet rond krijgen is dat dan alsnog erg zuur maar daarvoor neem je natuurlijk een voorbehoud op in je bod!
Dat is een leuke tip, maar als je moet overbieden, en dus boven de taxatiewaarde komt, maakt het helemaal niets meer uit hoeveel je kan lenen want het overboden bedrag moet uit eigen middelen komen.

PSN: Flix20-NL

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:08
Maar het overbieden zorgt er niet meteen voor dat je boven de taxatiewaarde uitkomt. Beetje welwillende taxateur gaat daar gewoon (of in ieder geval een heel eind) in mee.

• Flix20
Gijsje22 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:26:
Maar het overbieden zorgt er niet meteen voor dat je boven de taxatiewaarde uitkomt. Beetje welwillende taxateur gaat daar gewoon (of in ieder geval een heel eind) in mee.
Zeker waar.
Heb zelf nog niet echt een beeld in hoeverre ze meegaan.
Appartementen die voor 250 te koop staan en nu voor 300+ verkocht worden durf ik niet van te zeggen dat ze daar echt in meegaan.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
Flix20 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:30:
[...]

Zeker waar.
Heb zelf nog niet echt een beeld in hoeverre ze meegaan.
Appartementen die voor 250 te koop staan en nu voor 300+ verkocht worden durf ik niet van te zeggen dat ze daar echt in meegaan.
Als ze 'allemaal' voor 300+ gaan, dan ziet de taxateur dat terug in de transacties van de referentiepanden en zal de taxatie dus uitkomen op 300+

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Compuchip87
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 00:12
Gijsje22 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:26:
Schijnbaar had ik geen welwillende taxateur dan want die kwam gewoon op de vraagprijs. Maar mijn max hypotheek was sowieso al lager dan dat dus maakte niet uit

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:05
Compuchip87 schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:08:
[...]

Schijnbaar had ik geen welwillende taxateur dan want die kwam gewoon op de vraagprijs. Maar mijn max hypotheek was sowieso al lager dan dat dus maakte niet uit
Afhankelijk van de gekozen hypotheekvorm maakt het wel uit gezien je risicoklasse.

Maar hier is vorige week ook op ons bod getaxeerd. 18% boven vraagprijs

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mijn taxateur vroeg drie keer "subtiel" wat ik hoopte voor het huis te krijgen. Ik heb een sterk vermoeden dat makelaar en taxateur samen meewerken aan de prijsstijgingen, al zullen ze dat nooit officieel bevestigen "want ze houden zich aan de regels"

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ethirty schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:57:
Mijn taxateur vroeg drie keer "subtiel" wat ik hoopte voor het huis te krijgen. Ik heb een sterk vermoeden dat makelaar en taxateur samen meewerken aan de prijsstijgingen, al zullen ze dat nooit officieel bevestigen "want ze houden zich aan de regels"
Waarom zouden ze?
Volgens mij willen ze gewoon tevreden klanten en geen gedoe als dat niet nodig is.

• vinpower
Ik denk dat het ook tijd is voor velen om de prijs van "vroeger" los te laten. Want taxatiewaarde is de marktwaarde. Waarom zou dat 100.000 lager moeten liggen, alleen omdat 7 jaar terug het geval was? Natuurlijk zou ik ook liever 200.000 euro betalen maar dan natuurlijk wle met de rente van nu en niet van vroeger ;)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

vinpower schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:27:
Ik denk dat het ook tijd is voor velen om de prijs van "vroeger" los te laten. Want taxatiewaarde is de marktwaarde. Waarom zou dat 100.000 lager moeten liggen, alleen omdat 7 jaar terug het geval was? Natuurlijk zou ik ook liever 200.000 euro betalen maar dan natuurlijk wle met de rente van nu en niet van vroeger ;)
Sterker nog, de prijs waarvoor een huis verkocht wordt lijkt me de marktwaarde. Die ligt soms hoger dan de taxatiewaarde.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:55

FreakNL

Well do ya punk?

Hier kriebelt het nu ineens heel erg. Ik zat de afgelopen tijd tijd op de wip; Ene keer dacht ik, ik blijf zitten waar ik zit, het is prima zo, ik doe niet mee aan de gekte. En daarna denk ik weer, ik zou wel wat groter willen wonen en als ik het nu niet doe, doe ik het nooit meer…

Ik heb een overwaarde van minimaal 180k, wellicht zelfs 250k. Laten we zeggen 200k, to be safe.

Staat nu verderop (2 straten verder) een prachtig huis te koop. 180m2, dat vind je niet snel hier. (Ik heb 120m2). Wel “gewoon” een rijtjeshuis (bijna zonder schuine daken, dat verklaart de vele m2) dus geen 2kapper. Vraagprijs 550k, wat me meevalt, referentiekader is natuurlijk compleet krom nu, maar 2 kappers (kleiner) gaan hier voor 600k, rijtjeshuizen 120/130m2 voor 400k.. Dit hangt er dus een beetje tussenin. Afwerkingsniveau lijkt goed te zijn…

Ik wil eigenlijk gezien mijn leeftijd en beheersbaarheid maandlasten een hypotheek van Max 350k aangaan, dus dat zou net passen. Maar ik denk dat ik kansloos ben als ik de vraagprijs biedt, denk dat hij voor 600k minimaal weggaat… Eigen geld is geen probleem verder maar dat wil ik vooral aanwenden om de verhuizing te bekostigen, inrichting en k.k. Komt ook niet op 10k, ergens tussen de 40k en 60k is prima.

Ik mag overigens 400k lenen, met vriendin erbij 600k… Dus het gaat niet zozeer om mogen lenen, meer om willen lenen…

Hoe zijn jullie omgaan met de relatieve onzekerheid van je eigen overwaarde? Ik kan voor mijn eigen huis 400k krijgen (recent is een identieke woning daarvoor gegaan), dan neem ik 250k mee.. Maar ik vind het lastig om nu op dat andere huis 600k te bieden als ik niet zeker weet of ik wel 250k meeneem…., het kan ook blijven steken op 350k, ik ben namelijk niet blind voor de nadelen van mijn huis …

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
Hoe zijn jullie omgaan met de relatieve onzekerheid van je eigen overwaarde? Ik kan voor mijn eigen huis 400k krijgen (recent is een identieke woning daarvoor gegaan), dan neem ik 250k mee.. Maar ik vind het lastig om nu op dat andere huis 600k te bieden als ik niet zeker weet of ik wel 250k meeneem….
Enige juiste toverwoord hierin is een taxatie uit laten voeren. Die heb je sowieso nodig voor je overbrugging dus of je hem nu al inplanned of over een paar weken.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mja dan had ik dat al moeten doen, want dat andere huis is binnen 5 dagen weg, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.

Tevens weet ik niet of een taxatie helpt. Dat zal getaxeerd worden op ongeveer 350k, maar dan kan het alsnog verkopen op 400k… (net als dat identieke huis wat ik noemde, toevallig ken ik de huidige bewoners en de toekomstige bewoners zijn dan weer kennissen van vriendin, kleine wereld)…

Misschien moet ik maar gewoon op safe spelen en uitgaan van een overwaarde van 200k… (lees; ik kan mijn huis kwijt voor 350k).

Overbrugging, nooit in verdiept, dat is blijkbaar ook nodig :+ Maar daar maak ik me het minste zorgen over…

[Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2021 18:56]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Principes zijn weinig tot niets waard. 350k of bv 370k doet niet zo heel veel qua maandlasten, het risico op die verhoging is je prijs om nu een bod te doen waarmee je mogelijk wel een reële kans zou kunnen maken...

[Voor 5% gewijzigd door AGee op 06-09-2021 19:23]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Enforcer
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:54:
Mja dan had ik dat al moeten doen, want dat andere huis is binnen 5 dagen weg, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.

Tevens weet ik niet of een taxatie helpt. Dat zal getaxeerd worden op ongeveer 350k, maar dan kan het alsnog verkopen op 400k… (net als dat identieke huis wat ik noemde, toevallig ken ik de huidige bewoners en de toekomstige bewoners zijn dan weer kennissen van vriendin, kleine wereld)…

Misschien moet ik maar gewoon op safe spelen en uitgaan van een overwaarde van 200k… (lees; ik kan mijn huis kwijt voor 350k).

Overbrugging, nooit in verdiept, dat is blijkbaar ook nodig :+ Maar daar maak ik me het minste zorgen over…
Ik denk dat je jezelf er nog even goed in moet verdiepen, je kan jezelf pas 'rijk' rekenen als je daadwerkelijk je huis (zonder voorbehoud of voorbehouden zijn voorbij) verkocht hebt. De hypotheekverstrekker heeft nog altijd het laatste woord, ook al heb jij voor jezelf in gedachten dat het huis 425k zal opleveren zodra je het huis wil gaan verkopen, een bank zal normaliter niet meer dan 90% van de taxatiewaarde rekenen als zijnde 'overwaarde'. Dus dan hou je nog maar 315k als verkoopwaarde over (met 350k als taxatie genomen), dan kan een bank al gauw zeggen dikke doei met je verwachte overwaarde en is je hypotheekaanvraag voor je nieuwe woning afgekeurd. Daar zit je pijnpunt denk ik eerder.

Als je heel snel wil schakelen en zekerheid wil hebben zou ik je willen adviseren om direct met een financieel adviseur te praten. Die kan niet alleen berekenen wat je max hypotheek is maar ook wat je qua maandlasten kan dragen en wat haalbaar is qua bieding en hypotheekaanvraag, ook zal hij een taxatie op korte termijn kunnen inplannen (misschien morgen al?). Want ook al kan je max 400k lenen, je hebt nu nog een woning waar je ook vaste lasten voor hebt. Dat wordt tijdens je hypotheekaanvraag voor je nieuwe woning ook allemaal doorgerekend. Voor hetzelfde geldt zet jij namelijk je huis te koop en is deze pas over een jaar daadwerkelijk verkocht (scenarios als, 1e koper haakt af, zaken doen met 2e koper onder voorbehoud, 6-8weken wachten op financiering, vervolgens komt de financiering er niet doorheen en kun je met je potentiele 3e koper aan de gang, zo'n traject verloopt altijd wel even zeker in doomscenario's). Daar houden banken namelijk ook rekening mee.

• badboyqxy
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:03
Wat je ook kan doen, is 600k lenen. Huis kopen. Huidige nog even aanhouden of wanneer je klaar bent met de verhuizing hem pas te koop zetten en daarna elk jaar 10% aflossen en rest beleggen.

Ligt eraan hoeveel risico je bereid bent te lopen

• Enforcer
  • Niet online
badboyqxy schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:52:
Wat je ook kan doen, is 600k lenen. Huis kopen. Huidige nog even aanhouden of wanneer je klaar bent met de verhuizing hem pas te koop zetten en daarna elk jaar 10% aflossen en rest beleggen.

Hij zal nu geen 600k (extra) kunnen lenen bovenop zijn huidige hypotheekschuld van 150k mag ik aannemen.

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 23:21
badboyqxy schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:52:

Hij gaf toch al aan voor max 350K een hypotheek te willen hebben gezien leeftijd? Als je op lange termijn zekerheid wilt in je lasten, moet je vooral niet gaan beleggen. Dat kan succesvol zijn, maar je kunt ook op 0 eindigen. En als je dan op leeftijd bent tegen de tijd dat je je hypotheekrente moet verlengen, kun je zomaar enorm in de knel komen.
@FreakNL Los van overweging wel/niet verhuizen in deze hectische markt, kun je ook kijken of deze stap jou mogelijk die lagere lasten kan bieden. Door de overwaarde in het nieuwe huis te investeren en daarnaast te profiteren van de erg lage rente. Mogelijk zijn je lasten uiteindelijk vergelijkbaar met je lasten nu, maar dan wel in een groter/fijner huis.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
Hier kriebelt het nu ineens heel erg. Ik zat de afgelopen tijd tijd op de wip; Ene keer dacht ik, ik blijf zitten waar ik zit, het is prima zo, ik doe niet mee aan de gekte. En daarna denk ik weer, ik zou wel wat groter willen wonen en als ik het nu niet doe, doe ik het nooit meer…

Ik heb een overwaarde van minimaal 180k, wellicht zelfs 250k. Laten we zeggen 200k, to be safe.

Staat nu verderop (2 straten verder) een prachtig huis te koop. 180m2, dat vind je niet snel hier. (Ik heb 120m2). Wel “gewoon” een rijtjeshuis (bijna zonder schuine daken, dat verklaart de vele m2) dus geen 2kapper. Vraagprijs 550k, wat me meevalt, referentiekader is natuurlijk compleet krom nu, maar 2 kappers (kleiner) gaan hier voor 600k, rijtjeshuizen 120/130m2 voor 400k.. Dit hangt er dus een beetje tussenin. Afwerkingsniveau lijkt goed te zijn…

Ik wil eigenlijk gezien mijn leeftijd en beheersbaarheid maandlasten een hypotheek van Max 350k aangaan, dus dat zou net passen. Maar ik denk dat ik kansloos ben als ik de vraagprijs biedt, denk dat hij voor 600k minimaal weggaat… Eigen geld is geen probleem verder maar dat wil ik vooral aanwenden om de verhuizing te bekostigen, inrichting en k.k. Komt ook niet op 10k, ergens tussen de 40k en 60k is prima.

Ik mag overigens 400k lenen, met vriendin erbij 600k… Dus het gaat niet zozeer om mogen lenen, meer om willen lenen…

Hoe zijn jullie omgaan met de relatieve onzekerheid van je eigen overwaarde? Ik kan voor mijn eigen huis 400k krijgen (recent is een identieke woning daarvoor gegaan), dan neem ik 250k mee.. Maar ik vind het lastig om nu op dat andere huis 600k te bieden als ik niet zeker weet of ik wel 250k meeneem…., het kan ook blijven steken op 350k, ik ben namelijk niet blind voor de nadelen van mijn huis …
Je moet je niet blindstaren op maximale hypotheek, maar op wat je per maand kwijt wil zijn aan hypotheek. Stel je wil max 1500 euro bruto per maand kwijt zijn, dan rolt daar een bepaald maximaal hypotheekbedrag uit. Wees vervolgens pessimistisch over je overwaarde, stel 150k, dan kan je dat optellen bij wat je kan bieden. Verhuizen kost altijd meer geld dan je denkt, dus dat 'extra' geld komt heus wel op. En zo niet, dan los je extra je hypotheek weer af. Wel even goed naar de voorwaarden kijken hoeveel dat per maand/jaar maximaal mag zijn.

Overbruggingskrediet is inderdaad niet zo spannend, dat lukt meestal wel.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Enforcer schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:55:
[...]

Hij zal nu geen 600k (extra) kunnen lenen bovenop zijn huidige hypotheekschuld van 150k mag ik aannemen.
Dat gaat inderdaad niet lukken. We mogen samen 600k lenen :)

@PaT en @Toke_gt lasten liggen bij nieuwe hypotheek van 350k ongeveer gelijk aan nu. Vandaar dat ik dat als vuistregel aan wil houden. Overige lasten waarschijnlijk iets hoger maar das geen probleem, we houden nu jaarlijks tussen de 10 en dan 15k ‘over’ (we zijn eigenlijk scheefhuurders in een eigen huis ;) )

@Enforcer oh joh, dat is echt nieuw voor mij, ik dacht dat overwaarde gewoon simpelweg hetgeen was wat er overbleef na verkoop woning (bijvoorbeeld verkoop 400k - resterende hypotheek 140k = 260k overwaarde?) Zo simpel is het dus niet…
/Edit even wat zitten lezen en bovenstaande geld dus als je je huis eerst verkoopt, daarmee was ik in de war :)

[Voor 73% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2021 21:29]

• Enforcer
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:10:
@Enforcer oh joh, dat is echt nieuw voor mij, ik dacht dat overwaarde gewoon simpelweg hetgeen was wat er overbleef na verkoop woning (bijvoorbeeld verkoop 400k - resterende hypotheek 140k = 260k overwaarde?) Zo simpel is het dus niet…
/Edit even wat zitten lezen en bovenstaande geld dus als je je huis eerst verkoopt, daarmee was ik in de war :)
Het is op zich ook simpel hoor, de overwaarde is logischerwijs (voor de bank) pas definitief als je woning definitief is verkocht en er geen voorbehoud meer op zit. Tot dat moment kan er immers nog van alles gebeuren met de woningwaarde.

Daarom hanteren banken over het algemeen de 90% van de taxatiewaarde regel om zekerheid voor zichzelf, maar ook bescherming voor jou, te hebben zolang je nog geen definitieve verkoopwaarde hebt.

Mooi voorbeeld van mezelf bij de verkopers van de woning die ik heb gekocht:
- Verkopers hebben hun huis laten taxeren en daar kwam een taxatie uit van 375k, die hadden ze nodig voor het overbruggingskrediet (om hun nieuwe woning te kunnen kopen en zo hun verwachte overwaarde te kunnen berekenen);
- Huis is door mij als koper gekocht voor 340k;
- Huis is voor mij getaxeerd op 350k;

Zoals je kunt zien heeft dit nogal wat impact gehad/kunnen hebben op hun financiële situatie. Immers hebben ze aan de bank medegedeeld dat hun verwachte verkoopwaarde 375k zou zijn, pak daar die 90% van en ze komen op de 337,500k uit. Dus als zij aan de top van hun kunnen de andere woning hebben gekocht dan hebben ze 2500k wat ze zelf hebben moeten ophoesten en die dus niet via de bank als overbrugging hebben gekregen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat natuurlijk peanuts is. Maar ik snap je voorbeeld :)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:28:
Wat natuurlijk peanuts is. Maar ik snap je voorbeeld :)
Ik zie niet echt een probleem, je hebt ca 200k overwaarde, uitgaande van 80-90% wat je aan overbruggingskrediet kan krijgen is dat 160-180k overbrugging (80%-90% van ~400k minus 150k), plus 600k financieringsruimte, dus je budget is maximaal 760-780k. Waarvan de taxatiewaarde minimaal 420-440k moet zijn.
:)

Hoe hoog is je rente nu? Best kans dat je daar flink op kunt besparen. En wellicht een grotere stap kunt maken. 2 kap met garage bijvoorbeeld. Ik bedoel, 600k klinkt veel geld (is het ook), maar als je bedenkt dat diezelfde woning in 2014 waarschijnlijk 300-350k kostte is het weer relatief weinig voor een woning..

Wij zijn paar jaar terug ook voor safe gegaan en de verkoop van onze oude woning viel veel hoger uit , waardoor we nu weer verder kijken..

[Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2021 07:15]

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:29
@FreakNL
Precies wat @Sport_Life hierboven ook zegt.

Je hebt waarschijnlijk niet eens een overbruggingskrediet nodig, met dat inkomen in relatie tot de mogelijk aankoopsom van de woning.

Met een overbruggingskrediet verhoog je (tijdelijk) je leenruimte boven de normering die je puur op basis van inkomen zou hebben. Dat heb je niet nodig, als je leenruimte 600K is en de aankoopsom van je woning ook 600K. Je kunt dan gewoon alles in één keer financieren en als je er klaar voor bent een groot deel aflossen uit verkoop eigen woning. Wel even controleren of dit boetevrij kan vanuit eigen verkoop vorige woning. Bij de geldverstrekkers die ik ken, kan dat. Een hypotheekadviseur kan je daar ook bij helpen.

Er zitten wat (kleine) haken en ogen aan die leenruimte van 600K die nu een beetje het niveau bierviltje heeft, maar in principe heb je geen overbruggingskrediet nodig en dat kán je toch een significante besparing opleveren.

(Uiteraard zit je nog met de "loan-to-value"-toets, oftewel, je mag maximaal 100% van de marktwaarde = taxatiewaarde lenen. Dat komt meestal wel goed).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Sport_Life mijn rente is nu 3.4 procent en loopt nog tot 2038..

Een nog grotere stap is zeker mogelijk, maar:

1. We willen niet weg uit de wijk
2. De 2-kappers hier hebben inderdaad allemaal een garage, maar gebruikersoppervlakte is vaak 140/150m2 max, en de garage wordt bijna door iedereen als opslag gebruikt
3. Prijzen van 2-kappers beginnen bij 600/650, dus dat wordt overbieden richting de 7 ton, dat is mij te gortig

Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat we zouden blijven zitten waar we zitten. Want we zitten nu in een prima rijtjeshuis.. Dus de move naar een ander rijtjeshuis schiet natuurlijk niet op. En de move naar een 2-kapper is me dus te gortig (zie boven).. Ik wist eigenlijk niet eens dat er ook rijtjeshuizen in onze wijk stonden die zo'n enorm oppervlakte hadden.. Wat ik mis in mijn huidige woning is eigenlijk bergruimte, misschien een studeerkamer en een plek voor de (in de toekomst elektrische?) auto (heb geen oprit)...

Via PM wil ik overigens best nog wat meer info delen hoor, om mijn bias even op de proef te stellen haha ;)

/edit
Verlaging maandlasten zit er echt niet in, nog even zitten rekenen.. 3.4 is best een forse rente natuurlijk, maar een restschuld van 140k is dat niet ;) Overigens wil ik best iets meer betalen, maar het moet leuk blijven :) Maar je moet eigenlijk kijken naar rente, niet naar volledige maandlasten... Want rente gooi je echt weg, aflossing gooi je alleen weg als het huis daadwerkelijk in waarde daalt...
AGee schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:21:
Principes zijn weinig tot niets waard. 350k of bv 370k doet niet zo heel veel qua maandlasten, het risico op die verhoging is je prijs om nu een bod te doen waarmee je mogelijk wel een reële kans zou kunnen maken...
Tja, het is toch weer 60 euro bruto, uitgaande van 1.2%. Het verschil tussen 300k en 350k is ook "gewoon" 165 bruto.. Ik vind dat geen kattenpis.. Maargoed, ik wil het liefst rond de 1000 bruto blijven hangen en dan is het vrij simpel, da's 300k hypotheek, om en nabij.. Ik ben misschien te verwend met mijn lage schuld, net als @Kju

[Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2021 11:35]

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:00
Het gaat er niet zozeer om hoe jij omgaat met de overwaarde maar hoe de bank omgaat met je overwaarde. De bank zal een taxatie van je oude woning eisen en de overwaarde niet volledig meenemen in de financiering, doorgaans zo'n 60%-80%. De taxateur loopt inmiddels aardig achter op de markt. Niet alle taxateurs kunnen extrapoleren. Het kan dus best dat je 'bruikbare' overwaarde tegenvalt.

Ik heb zelf ook af en toe de kriebels maar met onze afwegingen is verhuizen zinloos. Ik wil hetzelfde betalen als nu (460 bruto per maand), minimaal hetzelfde als wat ik nu heb (twee-onder-1-kapper, na 2005 gebouwd, centrum-locatie met max 5 minuten lopen naar een grote supermarkt, oprit voor twee auto's) maar dan wel groter (we zijn 5 jaar geleden van 240 m2 naar 170 m2 gegaan en dat valt best tegen). We verspillen hier dus eigenlijk geen tijd aan.

PSN: Kjujay

• AGee
  • Niet online

AGee

FreakNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:07:
Tja, het is toch weer 60 euro bruto, uitgaande van 1.2%. Het verschil tussen 300k en 350k is ook "gewoon" 165 bruto.. Ik vind dat geen kattenpis.. Maargoed, ik wil het liefst rond de 1000 bruto blijven hangen en dan is het vrij simpel, da's 300k hypotheek, om en nabij.. Ik ben misschien te verwend met mijn lage schuld, net als @Kju
Misschien begreep ik je dan verkeerd, maar je gaat dan niet per definitie 60 of 165 euro meer betalen, maar je loopt het risico om zoveel meer te betalen. Omdat je overwaarde onzeker is. In het gunstige geval is je hypotheek zelfs lager, zelfs met een hoger bod, als je heel veel meer dan verwacht voor je huidige huis krijgt.

[Voor 9% gewijzigd door AGee op 07-09-2021 11:40]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah, dan begreep ik jou verkeerd.. Thanks... Ik snap wat je zegt..

Anyways, ik verwacht dat dat huis minimaal voor 600k weggaat en zelfs als ik voor mijn huidige woning dan 400k krijg moet ik alsnog een nieuwe hypotheek aangaan van minimaal 350k.. En dan nog alle bijkomende kosten... Het is wel echt een serieus groter huis.. Maar goed, ik blijf heen en weer ping-pongen ;) Als ik blijf zitten waar ik zit ben ik over een jaartje of 10 hypotheekloos als ik dat zou willen (totale looptijd is dan 17 jaar geweest), want een restschuld van 140k (woon hier nog maar 7 jaar) is natuurlijk een lachertje (zeker met de komende inflatie)...

• AGee
  • Niet online

AGee

FreakNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:46:
Ah, dan begreep ik jou verkeerd.. Thanks... Ik snap wat je zegt..

Anyways, ik verwacht dat dat huis minimaal voor 600k weggaat en zelfs als ik voor mijn huidige woning dan 400k krijg moet ik alsnog een nieuwe hypotheek aangaan van minimaal 350k.. En dan nog alle bijkomende kosten... Het is wel echt een serieus groter huis.. Maar goed, ik blijf heen en weer ping-pongen ;) Als ik blijf zitten waar ik zit ben ik over een jaartje of 10 hypotheekloos als ik dat zou willen (totale looptijd is dan 17 jaar geweest), want een restschuld van 140k (woon hier nog maar 7 jaar) is natuurlijk een lachertje (zeker met de komende inflatie)...
O, ik begrijp je hoor; wij zitten in dezelfde situatie, maar hebben opgegeven om in deze markt iets beters te vinden. We kunnen flink hoger lenen dan we momenteel doen, maar willen niet tot in lengte van dagen aan een hypotheek vastzitten en willen ook niet opeens terugvallen naar het bedrag dat we 7/8 jaar geleden aan de hypotheek / maand kwijt waren. En dan zijn de opties gewoon beperkt met de stijgende prijzen en korte bedenktijd als potentiele koper. Maar als je dan toch iets wilt, dan zul je van je principes af moeten stappen in deze markt en minimaal het risico moeten willen lopen op hogere maandlasten, zolang je huidige overwaarde een onzeker bedragi s. Je mogelijkheden zitten immers in een bepaalde bandbreedte.

[Voor 6% gewijzigd door AGee op 07-09-2021 12:01]

• JanHenk
@FreakNL Voor wat betreft de financiering, zie mijn eerdere verhaal over dat je mogelijk niet eens een overbruggingskrediet nodig hebt voor de financiering. En mocht je dat toch nog nodig hebben, dan is het maar een klein deel, waarschijnlijk is de 'desktoptaxatie' hiervoor al toereikend (afhankelijk van de geldverstrekker). Je gaat geen enkele moeite hebben met het verkrijgen van de financiering en hoeft daar niet veel kosten voor te maken.

Maar even het financiële daargelaten.. Ik zou een bezichtiging aanvragen en gewoon kijken wat voor gevoel je erbij krijgt. Zo krijg je je eigen wensen helder en kun je afwegen of het extra woongenot je de extra maandlast waard is.

Een persoonlijk verhaal dan even om dat te illustreren:
Voor mezelf heb ik ook wat verschillende type huizen bekeken, variërend van tussenwoningen van ~350K tot vrijstaand voor ~650-700K. Uiteindelijk uitgekomen bij een vrij royale 2-kapper voor ~ 450-500K. Daar vond ik uiteindelijk de juiste trade-off tussen maandlasten en woongenot. Maar dat is persoonlijk, ik heb van anderen wel gehoord dat ze de stap niet helemaal begrepen, omdat ik er ook weer niet heel veel op vooruit ben gegaan. En dat klopt wel. Maar een paar ergernissen aan mijn vorige tussenwoning zijn wel opgelost. Zo heb ik nu een tuin op de gewenste kant (WSW), een oprit met carport met mijn eigen laadpaal en een garage voor mijn motor. Qua woonruimte zijn we er inderdaad niet super veel op vooruit gegaan, maar dat heb ik zelf dus nooit als ergernis ervaren en daar kwam ik bij de bezichtigingen dus achter.

Ook al heb ik ook een keer een bod uitgebracht op andere type woningen, die waren het uiteindelijk niet niet. Maar dat reflecteerde mijn bod (waarschijnlijk) ook, omdat iemand anders het meestal meer waard vond. Die terughoudendheid bleek waarschijnlijk uit het bod.

Het is een proces, probeer het eens uit ;)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verlaging maandlasten zit er echt niet in, nog even zitten rekenen.. 3.4 is best een forse rente natuurlijk, maar een restschuld van 140k is dat niet ;) Overigens wil ik best iets meer betalen, maar het moet leuk blijven :)
Die schuld ben je kwijt als je je huis verkoopt toch?

Met de huidige rentes kan je misschien wel 2x meer lenen voor dezelfde maandlasten als dat je nu doet. Een goed financieel advies kan echt je ogen openen. Wij betalen straks sámen minder dan we nu elk opgeteld aan hypotheek kwijt zijn en daarvoor krijgen we een véél hogere hypotheek.

#team_UTC+1

• Atomius
  • Laatst online: 23:18
Ik ben inmiddels enkele keren afgebeld op een kijkdag na kijkdag 1 omdat koper reeds een bod had geaccepteerd.

Mijn vermoeden is dat dit komt omdat verkoper a) een (heel) goed bod krijgt (ver) boven de vraagprijs maar ook b) onder druk wordt gezet om het bod te accepteren vóór tijdseenheid X (lees: kijkdag 2) omdat het anders vervalt.

Als ik vervolgens vraag naar de reden waarom alle kijkers van dag 2 worden afgebeld, wordt mij steevast gemeld door de dames aan de telefoon dat "er een bod kwam wat verkoper zó goed vond, dat ze geen andere biedingen hoefden af te wachten". Als ik dan vraag "maar waarom zou je de mensen van dag 2 en 3 niet ook een kans gunnen?" en/of "wat heeft verkoper dan te verliezen als dag 2 en 3 wel gewoon doorgaan?" wordt aanvankelijk het eerste antwoord herhaald.

Als ik dan vraag "maar in dat geval moet er toch iets van druk achterzitten, namelijk dat het bod vervalt als tijdseenheid X verstrijkt?" wordt mij gezegd "nee hoor, dat is niet het geval, sommige mensen hoeven gewoon niet per se het onderste uit de kan te halen".

Ik geloof er geen bal van. Maar misschien zit ik ernaast. Wat denken jullie?

• vinpower
Atomius schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:11:
Ik ben inmiddels enkele keren afgebeld op een kijkdag na kijkdag 1 omdat koper reeds een bod had geaccepteerd.

Mijn vermoeden is dat dit komt omdat verkoper a) een (heel) goed bod krijgt (ver) boven de vraagprijs maar ook b) onder druk wordt gezet om het bod te accepteren vóór tijdseenheid X (lees: kijkdag 2) omdat het anders vervalt.

Als ik vervolgens vraag naar de reden waarom alle kijkers van dag 2 worden afgebeld, wordt mij steevast gemeld door de dames aan de telefoon dat "er een bod kwam wat verkoper zó goed vond, dat ze geen andere biedingen hoefden af te wachten". Als ik dan vraag "maar waarom zou je de mensen van dag 2 en 3 niet ook een kans gunnen?" en/of "wat heeft verkoper dan te verliezen als dag 2 en 3 wel gewoon doorgaan?" wordt aanvankelijk het eerste antwoord herhaald.

Als ik dan vraag "maar in dat geval moet er toch iets van druk achterzitten, namelijk dat het bod vervalt als tijdseenheid X verstrijkt?" wordt mij gezegd "nee hoor, dat is niet het geval, sommige mensen hoeven gewoon niet per se het onderste uit de kan te halen".

Dit twee keer meegemaakt, en bij de tweede keer mochten we toch nog '''s avonds kijken. Ik denk dat de verkopende makelaar dacht dat er wel meer te halen viel. Uiteindelijk hadden wij toch een mooier bod neergelegd.

Ik denk dat soms de verkopers er ook gewoon snel klaar mee willen zijn.

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:13
Ik denk dat in sommige gevallen de makelaar ook denkt: "mooi, scheelt weer een kijkdag werken", en op deze manier de koper adviseert het bod aan te nemen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• JeroenE
  • Niet online
Er zijn zelfs tweakers die dit doen, dus het zal vast bestaan. Zie bijvoorbeeld Bommes in "Ervaringen met het verkopen van je woning" en Bommes in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Edit: sorry, het linkje met de uitleg vergeten: Bommes in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

[Voor 13% gewijzigd door JeroenE op 07-09-2021 13:40]

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:06

Notna

Where are you?®

Ik heb dat 2 jaar geleden zelf ook gedaan. 25 bezichtigingen in 4 dagen tijd. Moest continu verkassen, zorgen dat de kinderen (en huisdieren) na school ergens konden zijn, de boel schoonhouden etc. Na dag 2 had ik al 3 biedingen en heb ik de rest afgezegd. Ja; ik had er misschien nog een euro of 1000 meer uit kunnen halen, maar ik wilde er gewoon klaar mee zijn. Daarnaast was het hoogste bod daar al ruim 35k boven de vraagprijs, wat al meer was dan mijn verwachte grens.

[Voor 37% gewijzigd door Notna op 07-09-2021 13:52]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• laurens0619
  • Laatst online: 22:56
Precies, is denk ik ook hoeveel risico je wilt nemen tegen welk gedoe.
Als je al een goed bod hebt en het onwaarschijnlijk is dat ze er overheen gaan. Waarom wachten? Voor misschien 1000 extra?
Maar ik denk ook de bondjes zijn tussen aankoop en verkoop makelaar.

Als je verkoop makelaar je zegt dat je dit bod wel MOET aannemen en de kans nihiel is dat er een hoger bod komt dan zijn mensen daar wel gevoelig voor.

Win voor verkoop en aankoop makelaar (en de volgende keer gunnen de makelaars hetzelfde terug als de rollen omgedraaid zijn).

Maar over het algemeen heb ik de situatie maar 1x meegemaakt dat het al verkocht was. Al die andere keren ging het richting inschrijving. Wel soms het gesprek na de 1e dag dat de inschrijving niet gehaald ging worden en ze het waarsch nu al gingen verkopen. Gevolg was paniek, hoge biedingen en uiteindelijk kwam die inschrijving er altijd waar ze er nog net iets extra bovenop deden ;)

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-09-2021 14:00]

CISSP! Drop your encryption keys!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

1000 euro extra lijkt me pessimistisch. Wat nu juist bedoeld wordt is dat er maar zo een koper kan zijn die even 10-20k extra neerlegt. Nou daarvoor ruim ik graag mijn huis een paar keer extra goed op.
Geen garantie natuurlijk, maar wel een reële kans.

• vinpower
In deze tijd zal dat echt geen 1.000eu zijn. Bij ons heeft dus de verkoper 7% meer gekregen dan het bod wat ze wilden gaan accepteren.

• Toke_gt

Ik denk dat het wel kan kloppen, al zal het inderdaad ook zo zijn dat klanten van bevriende makelaars als eersten op de lijst komen. Uitiendelijk heb je gewoon maar 1 koper nodig, dus wat je ook doet, er grijpen altijd mensen mis.
Voorbeeld uit praktijk: Mijn buren hebben net hun huis verkocht. Er waren twee kijkdagen ingepland met elk 16 bezichtigingen. Buren hebben zelf de grootste moeite gehad om er bij biedingen voor hun nieuwe woninh tussen te komen en hebben met makelaar afgesproken het fair te laten verlopen. Ze wilden geen flip of commercieel verhuurder, en ook geen inschrijving voor het hoogste bod, maar kozen gericht voor starters. Op eerste dag boden starters uit een huurappartement uit de buurt een prima bod en daar zijn ze mee gaan onderhandelen en tot een akkoord gekomen.
Bij de afbellers zaten mensen die blind het bod wilden overbieden. Hebben ze niet gedaan, omdat ze content waren met het verloop en ook met de keuze voor deze kopers als nieuwe buren in ons rijtje _/-\o_ . Het kan dus echt wel, en ik woon in een van de meest op de hol geslagen delen van de woningmarkt.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Toke_gt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat het wel kan kloppen, al zal het inderdaad ook zo zijn dat klanten van bevriende makelaars als eersten op de lijst komen. Uitiendelijk heb je gewoon maar 1 koper nodig, dus wat je ook doet, er grijpen altijd mensen mis.
Voorbeeld uit praktijk: Mijn buren hebben net hun huis verkocht. Er waren twee kijkdagen ingepland met elk 16 bezichtigingen. Buren hebben zelf de grootste moeite gehad om er bij biedingen voor hun nieuwe woninh tussen te komen en hebben met makelaar afgesproken het fair te laten verlopen. Ze wilden geen flip of commercieel verhuurder, en ook geen inschrijving voor het hoogste bod, maar kozen gericht voor starters. Op eerste dag boden starters uit een huurappartement uit de buurt een prima bod en daar zijn ze mee gaan onderhandelen en tot een akkoord gekomen.
Bij de afbellers zaten mensen die blind het bod wilden overbieden. Hebben ze niet gedaan, omdat ze content waren met het verloop en ook met de keuze voor deze kopers als nieuwe buren in ons rijtje _/-\o_ . Het kan dus echt wel, en ik woon in een van de meest op de hol geslagen delen van de woningmarkt.
Ja zulke mensen bestaan. Ik blijf dat bijzonder vinden.
Ik zie dat bijna als een schenking van (bijvoorbeeld) 10k aan die starters.

Dat terwijl diezelfde mensen nooit 10k contant zouden weggeven aan starters die ze niet kennen, als er geen huis in het spel was.

Blijkbaar is het geld en de waarde daarvan dan behoorlijk abstract voor die verkopers.

• laurens0619
  • Laatst online: 22:56
vinpower schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:11:
In deze tijd zal dat echt geen 1.000eu zijn. Bij ons heeft dus de verkoper 7% meer gekregen dan het bod wat ze wilden gaan accepteren.
Kan, maar dan was het eerste bod waar ze op wilde ingaan waarschijnlijk niet bizar genoeg :P

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-09-2021 14:17]

CISSP! Drop your encryption keys!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ethirty schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:32:
[...]

Die schuld ben je kwijt als je je huis verkoopt toch?

Met de huidige rentes kan je misschien wel 2x meer lenen voor dezelfde maandlasten als dat je nu doet. Een goed financieel advies kan echt je ogen openen. Wij betalen straks sámen minder dan we nu elk opgeteld aan hypotheek kwijt zijn en daarvoor krijgen we een véél hogere hypotheek.
Zonder arrogant te klinken, maar dat kan ik zelf ook wel berekenen, zo moeilijk is dat niet. Ik weet wat ik nu bruto kwijt ben. Met de huidige rentestanden zit het omslagpunt bij een nieuwe lening van 270k. Alles daarboven en dan ben ik duurder uit dan nu. Maar dan ga ik wel puur uit van bruto maandlasten en geen scheiding van aflossen en rente. Maar puur gezien wat er maandelijks door de bank wordt is afgeschreven zit het omslagpunt dus bij 270k. En daar kan ik weinig mee in de huidige markt, zelfs niet als ik 200k meeneem uit huidige woning… en dan vergeet ik nog even dat je WEER een verplichting van 30 jaar aangaat ipv de resterende 23 van nu.

Aan de andere kant is de vermogensopbouw (in stenen dan) hoger.

[Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2021 14:25]

• Louislouislouis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 16:39
Kan prima hoor, heb zelf zo ook ons huis gekocht.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FreakNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:21:
[...]

Zonder arrogant te klinken, maar dat kan ik zelf ook wel berekenen, zo moeilijk is dat niet. Ik weet wat ik nu bruto kwijt ben. Met de huidige rentestanden zit het omslagpunt bij een nieuwe lening van 270k. Alles daarboven en dan ben ik duurder uit dan nu. Maar dan ga ik wel puur uit van bruto maandlasten en geen scheiding van aflossen en rente. Maar puur gezien wat er maandelijks door de bank wordt is afgeschreven zit het omslagpunt dus bij 270k. En daar kan ik weinig mee in de huidige markt, zelfs niet als ik 200k meeneem uit huidige woning… en dan vergeet ik nog even dat je WEER een verplichting van 30 jaar aangaat ipv de resterende 23 van nu.

Aan de andere kant is de vermogensopbouw (in stenen dan) hoger.
Het is ook niet alleen aan jou gericht. Je weet denk ik zelf het beste wat je wil.

Maar ga er maar van uit dat je over een aantal jaar helemaal niet vrolijk wordt van 100% aflossing omdat de belastingdienst dan langs komt. Daarom hebben wij bewust een balans gezocht tussen aflossen en aflossingsvrij. Aan de ene kant drukt het de lasten, aan de andere kant krijg ik dat geld toch wel als ik krakkemikkig ben en mijn huis uit moet. En hopelijk kan ik schuld en vermogen dan deels tegen elkaar wegstrepen.

Sowieso heb ik voor woongenot persoonlijk geen enkele issue met die verplichting. Het alternatief is of blijven zitten of weggooien aan huur. Dan leen ik graag bij de bank wat meer :D

En zo is elke hypotheek erg persoonlijk en soms meer dan je zelf even snel uitrekent. Alles staat of valt met waar je je zelf comfortabel bij voelt.

#team_UTC+1

• Atomius
  • Laatst online: 23:18
Er heerste bij mij enige irritatie vanwege het "afgebeld worden" maar het is mij helder, er zijn wel meer redenen om al die kijkers af te zeggen. Bedankt voor de inzichten.

• JanHenk

Zelf heb ik dat ook een keer gedaan. Makelaar gooide zelf ook de hele trukendoos open. Ze deelden mede dat de vraagprijs al was geboden én dat er nog geen inschrijving gepland stond. Ze gaven je het gevoel van urgentie, dus ik heb zelf ook wat urgentie bij mijn bod gelegd (om te voorkomen dat het een inschrijving zou worden).

Dus een bod neergelegd van iets boven de vraagprijs met nog wat wisselgeld en flexibiliteit (geen voorbehouden etc.), maar wel een termijn aan verbonden. Was wel een beetje blufpoker van mijn kant, maar ik had er vanuit mijn optiek een bedrag aan verbonden wat ik vond dat het waard was.

Toen ze me mededeelden dat het een inschrijving zou worden met deadline x (ver na mijn gestelde termijn), heb ik het bod weer ingetrokken (daad bij woord gevoegd, dus). Geen spijt van gehad.

Uiteindelijk begrepen dat er slechts twee biedingen lagen, waarvan de hoogste maar liefst 25% boven vraagprijs lag. Heeft voor verkopers in dit geval dus goed uitgepakt (verkopers waren kennissen via via).

Daarentegen denk ik ook echt dat er verkopers zijn die de moeite van nog meer bezichtigingen niet willen en gaan voor het eerste beste bod dat hun eigen verwachtingen overtreft. Je weet nooit wat voor vlees je in de kuip hebt bij nog meer bezichtigingen...

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Sport_Life mijn rente is nu 3.4 procent en loopt nog tot 2038..

Een nog grotere stap is zeker mogelijk, maar:

1. We willen niet weg uit de wijk
2. De 2-kappers hier hebben inderdaad allemaal een garage, maar gebruikersoppervlakte is vaak 140/150m2 max, en de garage wordt bijna door iedereen als opslag gebruikt
3. Prijzen van 2-kappers beginnen bij 600/650, dus dat wordt overbieden richting de 7 ton, dat is mij te gortig

Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat we zouden blijven zitten waar we zitten. Want we zitten nu in een prima rijtjeshuis.. Dus de move naar een ander rijtjeshuis schiet natuurlijk niet op. En de move naar een 2-kapper is me dus te gortig (zie boven).. Ik wist eigenlijk niet eens dat er ook rijtjeshuizen in onze wijk stonden die zo'n enorm oppervlakte hadden.. Wat ik mis in mijn huidige woning is eigenlijk bergruimte, misschien een studeerkamer en een plek voor de (in de toekomst elektrische?) auto (heb geen oprit)...

Via PM wil ik overigens best nog wat meer info delen hoor, om mijn bias even op de proef te stellen haha ;)

/edit
Verlaging maandlasten zit er echt niet in, nog even zitten rekenen.. 3.4 is best een forse rente natuurlijk, maar een restschuld van 140k is dat niet ;) Overigens wil ik best iets meer betalen, maar het moet leuk blijven :) Maar je moet eigenlijk kijken naar rente, niet naar volledige maandlasten... Want rente gooi je echt weg, aflossing gooi je alleen weg als het huis daadwerkelijk in waarde daalt...

[...]

Je zal dan van 3,4% rente naar ~1,0% gaan , en bespaart daarmee 3.360 bruto per jaar.
Als je 336k aflossingsvrij neemt, zijn je bruto hypotheeklasten gelijk. Kun je kiezen om af te lossen (annuïtair) met hogere lasten of minder bij te lenen, links of rechtsom kun je die 3.360 euro besteden.

Beetje afhankelijk van wat de rentestanden in de toekomst doen. Maar het verklaart meteen waarom die huizenprijzen exploderen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2021 15:05]

• Toke_gt
T-Infinity schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:17:
[...]

Ja zulke mensen bestaan. Ik blijf dat bijzonder vinden.
Ik zie dat bijna als een schenking van (bijvoorbeeld) 10k aan die starters.

Dat terwijl diezelfde mensen nooit 10k contant zouden weggeven aan starters die ze niet kennen, als er geen huis in het spel was.

Blijkbaar is het geld en de waarde daarvan dan behoorlijk abstract voor die verkopers.
Niet iedereen gaat voor het hoogste bod. Soms is datum oplevering belangrijker, of een gevoel dat mensen bij kopers hebben. Mijn buren baalden gewoon heel erg van hoe ziek het systeem inmiddels is geworden en wilden daar niet aan meedoen. Ik kan er wel waardering voor hebben. Liever fijne nieuwe buren die blij zijn dat ze eindelijk van hun flatje naar een huis met tuin gaan, dan een ontwikkelaar die het huis voorziet van zwarte kozijnen en deuren en een mooie visgraatvloer, en er vervolgens een ton extra voor vraagt waardoor die starters er totaal niet meer tussenkomen. Als meer mensen dat zouden doen, raakt de markt ook niet zo oververhit.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik denk dat je overal mensen voor hebt, dus er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die 'het wel goed vinden zo' en ongetwijfeld ook wel wat mensen die zich door hun makelaar laten verleiden om een bod te accepteren omdat de makelaar zeer stellig is in het feit 'dat er echt geen hoger bod komt' (dat diezelfde makelaar een volle dag bezichtigingen uitspaart hebben we het dan maar even niet over).

Persoonlijk begrijp ik helemaal niet dat mensen dit doen. De enige mogelijkheid die ik inderdaad kan verzinnen is dat een koper een bedrag x biedt onder de voorwaarde 'als je vandaag dit bod niet accepteert, vervalt het morgen' waarbij verkopers dus echt goed moeten gaan afwegen of er meer uit te halen valt of niet en of ze dat risico willen lopen. Als er geen voorwaarde van een bod van uit gaat dan snap ik werkelijk niet waarom je niet 1 of 2 dagen meer laat bezichtigen. Er hoeft meer één 'gek' tussen te zitten die al 50x heeft mis gepakt op een woning en heeft besloten om juist op jouw woning ridicuul over de vraagprijs heen te bieden...

Edit: een vriend van mij heeft afgelopen jaar 470k geboden op een appartement in Utrecht wat te koop stond voor 399k. 71k er overheen dus; uiteindelijk afgetroefd door iemand die 501k bood. Je zult als verkoper maar een bod van 70k of 80k boven de vraagprijs accepteren en die persoon die 100k er overheen zou gaan (dat zul je dus nooit weten) afbellen omdat 'je het wel goed zo vind'. Iedereen heeft natuurlijk een ander idee bij hoeveel 1k, 5k, 10k waard is, maar voor al deze bedragen geldt voor mij persoonlijk dat ik er niet mis op zou willen pakken, zeker niet als ik er zelf echt letterlijk niets voor hoef te doen...

[Voor 20% gewijzigd door Harrie_ op 07-09-2021 16:38]

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Toke_gt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:55:
[...]

Niet iedereen gaat voor het hoogste bod. Soms is datum oplevering belangrijker, of een gevoel dat mensen bij kopers hebben. Mijn buren baalden gewoon heel erg van hoe ziek het systeem inmiddels is geworden en wilden daar niet aan meedoen. Ik kan er wel waardering voor hebben. Liever fijne nieuwe buren die blij zijn dat ze eindelijk van hun flatje naar een huis met tuin gaan, dan een ontwikkelaar die het huis voorziet van zwarte kozijnen en deuren en een mooie visgraatvloer, en er vervolgens een ton extra voor vraagt waardoor die starters er totaal niet meer tussenkomen. Als meer mensen dat zouden doen, raakt de markt ook niet zo oververhit.
Dat datum soms belangrijk kan zijn snap ik nog. Maar voor de rest is “ziek zijn van het systeem” wel heel nobel. Dat is echt een uitzondering

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

FreakNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:49:
[...]

Dat datum soms belangrijk kan zijn snap ik nog. Maar voor de rest is “ziek zijn van het systeem” wel heel nobel. Dat is echt een uitzondering
Geen idee hoe je dat zelf recht kan praten.

35k,70k en in extreme gevallen 100k laten liggen voor een Nobel streven.

Al de, teveel aan, overwaarde is hier naar de spaarrekening van de kinderen gegaan (stukje beleggen) om te zorgen dat zij later ook een appeltje voor de dorst hebben. Mijn buren ene goeie buur leveren, tja, staat vast wel in mijn kompas, maar daar ga ik geen 25k of meer voor laten liggen als het zonder zorgen kan.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Recent gekocht. 1e kijkdag gekeken, later die dag een bod gedaan. Geen 'druk' doordat het bod maar beperkt geldig was. Bod is geaccepteerd en tweede kijkdag is geschrapt.
Verkopend makelaar gaf aan dat bod, voorwaarden en opleverdatum helemaal klopten.
Dus ja, het gebeurt.

Eerder in de zoektocht overigens meermaals aan de andere kant gestaan - de ochtend van de bezichtiging alsnog afgebeld.

• Toke_gt
KRGT schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:58:
[...]

Geen idee hoe je dat zelf recht kan praten.

35k,70k en in extreme gevallen 100k laten liggen voor een Nobel streven.
Dat zei ik niet he. Buren waren binnen hun strategie (graag starters in deze starterswoning) prima tevreden met het bod (dat echt wel een goed bod was) en zagen niet de noodzaak om ook nog vele anderen langs te laten komen na de eerste kijkdag. Want waarom dan nog 1 kijkdag met 16 mensen en niet iedereen langs laten komen die maar wil, om maar niet het allerhoogste bod te hoeven mislopen? Misschien had nr 35 een nog hoger bod willen bieden. En we zien hier toch ook de mensen die overboden worden nadat het bod al was geaccepteerd? Gewoon fijn dat niet iedereen dat gedrag laat zien.
Los daarvan: het gaat ook regelmatig mis met de extreem hoge biedingen. Mensen die de te hoge financiering niet rond krijgen, spijt krijgen, of zich op basis van de voorwaarden weer terugtrekken. Volkomen rechtvaardig toch als je dan kiest voor zekerheid in combinatie met een goed bod?

• Laapo
kpg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:38:
Recent gekocht. 1e kijkdag gekeken, later die dag een bod gedaan. Geen 'druk' doordat het bod maar beperkt geldig was. Bod is geaccepteerd en tweede kijkdag is geschrapt.
Verkopend makelaar gaf aan dat bod, voorwaarden en opleverdatum helemaal klopten.
Dus ja, het gebeurt.

Eerder in de zoektocht overigens meermaals aan de andere kant gestaan - de ochtend van de bezichtiging alsnog afgebeld.
Blijft bijzonder. Stel dat jij een dag later toch bedenkingen hebt en de woning laat lopen. Dan zitten ze zwaar in de shit. Gigantisch risico, iets dat ik als verkoper zeker nooit zou doen, tenzij iemand zonder ontbindende voorwaarden heeft getekend en de bedenktijd verlopen is + echt een bod heeft neergelegd dat never wordt overtroffen.
Toke_gt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:13:
[...]

Mijn buren hebben net hun huis verkocht. Er waren twee kijkdagen ingepland met elk 16 bezichtigingen. Buren hebben zelf de grootste moeite gehad om er bij biedingen voor hun nieuwe woninh tussen te komen en hebben met makelaar afgesproken het fair te laten verlopen. Ze wilden geen flip of commercieel verhuurder, en ook geen inschrijving voor het hoogste bod, maar kozen gericht voor starters. Op eerste dag boden starters uit een huurappartement uit de buurt een prima bod en daar zijn ze mee gaan onderhandelen en tot een akkoord gekomen.
Bij de afbellers zaten mensen die blind het bod wilden overbieden. Hebben ze niet gedaan..
Dit is ook bizar. Zou dit zelf nooit overwegen. Als ik per se geld wil weg geven kan ik talloze doelen bedenken waar dat veel beter aan besteed is. Daarnaast is dit ronduit ruk voor iedereen die de 'gunfactor' mist. En dat hoeven echt niet alleen beleggers te zijn. Hou het gewoon eerlijk. De hoogste bieder met de beste voorwaarden wint. Zoals het normaal gesproken hoort.

• Toke_gt
Laapo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:29:
[...]Hou het gewoon eerlijk. De hoogste bieder met de beste voorwaarden wint. Zoals het normaal gesproken hoort.
Grappig. Wat ‘hoort’ is erg relatief als het om de woningmarkt gaat. Bij mijn eerste huis ging het er nog om dat je als eerste een bod deed, want dan was je ‘in onderhandeling’, tot het bod werd afgeslagen.
Goede voorwaarden vormen regelmatig een beter bod dan het hoogste bedrag. Het gaat om het hele plaatje, in combinatie met je eigen prioriteiten als verkoper. Vet hoog bedrag boven vraagprijs is verleidelijk en meest aantrekkelijk voor veel mensen, maar brengt ook risico’s met zich mee. Een lager bedrag met minder risico is voor andere mensen minstens zo aantrekkelijk. Dus wat is hier precies niet eerlijk aan?
En nogmaals: dit huis is niet onder de vraagprijs verkocht. Maar ook niet voor het allerhoogste bod. Lees de aanleiding voor het voorbeeld anders nog even terug.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:06

Notna

Where are you?®

T-Infinity schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:05:
1000 euro extra lijkt me pessimistisch. Wat nu juist bedoeld wordt is dat er maar zo een koper kan zijn die even 10-20k extra neerlegt. Nou daarvoor ruim ik graag mijn huis een paar keer extra goed op.
Geen garantie natuurlijk, maar wel een reële kans.
In mijn voorbeeld zal het niet letterlijk 1000 zijn geweest, maar realistisch gezien zat er echt niet zoveel rek meer in. Daarom ben ik toen voor de hoogste bieding (en gunstigste voorwaarden) gegaan en heb de rest afgezegd :) En misschien heb ik wel '50k laten lopen'. Geen idee :)

In de markt van nu zou ik overigens wél langer wachten. Maar in 2.5 jaar tijd is er veel gebeurd met de markt.

[Voor 11% gewijzigd door Notna op 07-09-2021 20:00]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Laapo
Toke_gt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:44:
[...]

Grappig. Wat ‘hoort’ is erg relatief als het om de woningmarkt gaat. Bij mijn eerste huis ging het er nog om dat je als eerste een bod deed, want dan was je ‘in onderhandeling’, tot het bod werd afgeslagen.
Goede voorwaarden vormen regelmatig een beter bod dan het hoogste bedrag. Het gaat om het hele plaatje, in combinatie met je eigen prioriteiten als verkoper. Vet hoog bedrag boven vraagprijs is verleidelijk en meest aantrekkelijk voor veel mensen, maar brengt ook risico’s met zich mee. Een lager bedrag met minder risico is voor andere mensen minstens zo aantrekkelijk. Dus wat is hier precies niet eerlijk aan?
En nogmaals: dit huis is niet onder de vraagprijs verkocht. Maar ook niet voor het allerhoogste bod. Lees de aanleiding voor het voorbeeld anders nog even terug.
Als je met de aanleiding bedoelt dat ze er zelf heel moeilijk tussen kwamen, dan weet ik echt niet hoe dit dan veel beter is. Veel andere kopers zijn er nu toch ook niet tussen gekomen, en dan zelfs op hele andere gronden dan het beste bod.

Ik snap dat het heel nobel is om niet voor het onderste uit de kan te gaan, maar dit lijkt mij gewoon weer een extra act in het circus dat de woningmarkt momenteel is. Iedereen die is afgebeld zal nog meer urgentie voelen bij iedere volgende bezichtiging.

Wel fijn voor de kopers hoor, het mag ook best een keer meezitten. Maar voor het geheel niet per se beter.

• Toke_gt
Laapo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:56:
[...]

Als je met de aanleiding bedoelt dat ze er zelf heel moeilijk tussen kwamen, dan weet ik echt niet hoe dit dan veel beter is..
Nee, met aanleiding bedoelde ik de vraag van vraagsteller of het voorkomt dat iemand de belangstellenden van dag 2 afbelt en zoja, met welke reden.

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:00
Toke_gt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:44:
[...]

Bij mijn eerste huis ging het er nog om dat je als eerste een bod deed, want dan was je ‘in onderhandeling’, tot het bod werd afgeslagen.
Neehoor, dat is volgens de NVM richtlijnen nooit het geval geweest.
Je bent pas in onderhandeling wanneer de koper een tegenbod doet. Reageert deze niet, of zegt doodleuk dat hij nog even andere bedieningen afwacht ben je niet in onderhandeling.

En daarnaast is het maar een richtlijn, dus wettelijk gezien een wassen neus

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:41
@Roadman zover ik heb begrepen is dit wel hoe het een tijd lang is gegaan in delen van het land. Wettelijk misschien niet, maar als gewoonte wel. Die manieren van onderhandelen kan je tegenwoordig wel vergeten natuurlijk.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Caelorum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:47:
@Roadman zover ik heb begrepen is dit wel hoe het een tijd lang is gegaan in delen van het land. Wettelijk misschien niet, maar als gewoonte wel. Die manieren van onderhandelen kan je tegenwoordig wel vergeten natuurlijk.
Dat is nooit het geval geweest, het zou ook wel een erg vreemde situatie opleveren waarbij je eerst iedereen met een laag bod perse eerst moet afwijzen voor je met het hoogste bod verder mag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Flix20
Laapo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:29:
[...]

Blijft bijzonder. Stel dat jij een dag later toch bedenkingen hebt en de woning laat lopen. Dan zitten ze zwaar in de shit. Gigantisch risico, iets dat ik als verkoper zeker nooit zou doen, tenzij iemand zonder ontbindende voorwaarden heeft getekend en de bedenktijd verlopen is + echt een bod heeft neergelegd dat never wordt overtroffen.
[...]
Hoezo zwaar in de shit?
Als het bod wordt ingetrokken is het even een belletje naar de makelaar, die doet weer wat belletjes naar degene die afgebeld zijn en met 5 minuten kan je een vol huis hebben met bezichters.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Flix20 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:05:
[...]

Hoezo zwaar in de shit?
Als het bod wordt ingetrokken is het even een belletje naar de makelaar, die doet weer wat belletjes naar degene die afgebeld zijn en met 5 minuten kan je een vol huis hebben met bezichters.
Dat dus. In de shit zitten omdat een koper het niet rondkrijgt/op een andere manier afhaakt is in deze markt echt totaal geen issue. Het is echt een verkopersmarkt..

• Flix20
FreakNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:22:
[...]

Dat dus. In de shit zitten omdat een koper het niet rondkrijgt/op een andere manier afhaakt is in deze markt echt totaal geen issue. Het is echt een verkopersmarkt..
Denk dat diegene die van het bod afziet/financiering niet rond krijgt er meer last van krijgt.
Die moet elders er weer tussen zien te komen.

Als je huis een maand later verkocht wordt zal het je mogelijk zelfs meer geld opleveren met de huidige markt.

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:22
Freeaqingme schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:43:
[...]

Ja, nu is het natuurlijk makkelijk achteraf praten. Maar, toen ik een huis kocht kostte dit meen ik 150 euro oid. Enerzijds zonde van het geld. Anderzijds is het relatief gezien weinig op een transactie van een paar ton, en koop je er wel een stukje zekerheid mee. Dat was voor mij reden het wel te doen, en zou ik het - zeker met een verhaal als dit in het achterhofod - zo weer doen.
Beetje trage quote, maar wij hebben het (inschrijven van koopovereenkomst door onze notaris bij het kadaster) wel laten doen, ook al adviseerde onze aankoopmakelaar om het niet te doen 'omdat de verkopers al een nieuw huis hebben gekocht en daarmee door de financiele stabiliteitscontrole zijn gegaan'.
256 euro, maar als ik dit zo zie een goede verzekering van levering.

[Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 08-09-2021 12:55]

• DonnieDoezoe
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 19-09 11:14
Mijn vriendin en ik zijn afgelopen maanden regelmatig de Funda app aan het bekijken en sturen elkaar dagelijks linkjes van nieuwe huizen die er te koop staan. We zijn nog nooit echt concreet geweest mbt hypotheek en nieuw huis kopen. We zijn verder (binnen ons budget) nog niet echt een huis tegengekomen waarvan we beide dachten, dit is 'm. En de lat ligt hoog, want we wonen beiden nog niet samen (ik - koopwoning in Amsterdam, zij - huurwoning Utrecht)

Vorige week maar een gesprek aangegaan met een hypotheek adviseur om te kijken wat onze mogelijkheden nou echt zijn. En we schrokken best wel, we konden een veel hoger hypotheek krijgen dan we hadden gedacht. Combinatie van beide salarissen en de overwaarde van mijn huidige appartement in Amsterdam.
Dezelfde avond de filters op funda omhoog gegooid en we zagen gelijk het huis van onze dromen. Dezelfde week bezichtiging gehad en gelijk een bod gedaan!

Maar nu komt er echt ineens van alles op ons af: aankoopmakelaar, hypotheekadviseur, notarissen, verkoopmakalaar, taxateurs. Wat een circus is dit. Ik hou het allemaal niet bij en ben echt de volgorde soms kwijt met wat moet nou eerst etc. Koopakte is net binnen, deze gaan we morgen tekenen (zonder voorbehoud) en dan kan het relaxen beginnen. Want wat een stress en gehaast en veel informatie is dit, teringjantje

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:22
DonnieDoezoe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:47:
Maar nu komt er echt ineens van alles op ons af: aankoopmakelaar, hypotheekadviseur, notarissen, verkoopmakalaar, taxateurs. Wat een circus is dit. Ik hou het allemaal niet bij en ben echt de volgorde soms kwijt met wat moet nou eerst etc. Koopakte is net binnen, deze gaan we morgen tekenen (zonder voorbehoud) en dan kan het relaxen beginnen. Want wat een stress en gehaast en veel informatie is dit, teringjantje
Gefeliciteerd!
Relaxen?
Newsflash, het begint volgens mij dan pas.

Weet niet of je een aankoopmakelaar hebt, maar:
  • koopovereenkomst doornemen (met je aankoopmakelaar)
  • hypotheekadviseur kiezen
  • Notaris fixen
  • Bouwkundige keuring fixen (kan je aankoopmakelaar voor je doen)
  • Taxatie fixen (kan je aankoopmakelaar voor je doen edit: of je hypotheekadviseur)
  • ORV fixen (optioneel)
  • AOV fixen (optioneel)
  • documenten verzamelen voor je hypotheek (lange lijst)
  • aannemers contacten als je grotere klussen hebt. Sommigen zitten komende 8 maanden al vol merk ik
  • klussers regelen voor kleinere klussen (bv stucadoor) als je het niet via aannemer doet
  • meubelboulevards af voor Badkamer/Keuken/inrichting
  • contact leggen met verkopers
  • Langs bij verkopers
  • Langs bij verkopers met aannemers/klussers voor goede inschatting kostenplaatje/offertes
  • Ergens tussendoor een of meerdere keren bubbels opentrekken. Niet vergeten :o
  • Mis ik nog wat?

[Voor 5% gewijzigd door AceAceAce op 08-09-2021 16:28]

• vinpower
Je mist veel bellen met elektricien en loodgieters. Elektricien zal nog wel kunnen voor ons, maar loodgieters... Zijn allemaal vol, en nemen geen klussen meer aan.

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:01
Zijn eigen huis verkopen? >:)

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:41
AceAceAce schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:35:
[...]
  • Taxatie fixen (kan je aankoopmakelaar voor je doen)
Dat deed de hypotheekadviseur bij ons. Hij belde eerst even informeel met de makelaar of een taxatie van het beoogde bedrag erin zat. Vervolgens is de opdracht uitgezet bij die makelaar.
Het blijft een aparte wereld he :)
[...]
  • contact leggen met verkopers
  • Langs bij verkopers
  • Langs bij verkopers met aannemers/klussers voor goede inschatting kostenplaatje/offertes
Die zijn natuurlijk ook optioneel. Je hebt eigenlijk niet zoveel met ze te maken, behalve dan dat je een handtekening van ze nodig hebt.

Aankoopmakelaar zoeken lijkt mij ook wat laat als je al een koopcontract gaat krijgen. Dan is er IMO echt totaal geen meerwaarde meer aan die lui.

[Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 08-09-2021 15:39]

• Laapo
Flix20 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:05:
[...]

Hoezo zwaar in de shit?
Had dus volledig kunnen worden voorkomen door het risico niet te nemen en de kijkdagen gewoon zoals gepland te laten verlopen. Ookal ga je akkoord met een bod dat er al ligt. Je zelf als verkoper in de situatie brengen dat jij of je makelaar mensen eerst schoffeert door ze af te zeggen, en vervolgens moet vragen of ze toch nog willen komen.. wat ben je daar dan mee opgeschoten? 8)7

Gewoon een slecht plan, dat als het 'goed' uitpakt als enige voordeel heeft dat je je woning een dagje minder voor de bezichtigingen beschikbaar stelt..

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:40
Hier ook geen aannemers nodig gehad. Donderdag sleutel gekregen, beetje schoonmaken, maandag verhuizen.

PVoutput

• Flix20
Laapo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:06:
[...]

Had dus volledig kunnen worden voorkomen door het risico niet te nemen en de kijkdagen gewoon zoals gepland te laten verlopen. Ookal ga je akkoord met een bod dat er al ligt. Je zelf als verkoper in de situatie brengen dat jij of je makelaar mensen eerst schoffeert door ze af te zeggen, en vervolgens moet vragen of ze toch nog willen komen.. wat ben je daar dan mee opgeschoten? 8)7

Gewoon een slecht plan, dat als het 'goed' uitpakt als enige voordeel heeft dat je je woning een dagje minder voor de bezichtigingen beschikbaar stelt..
Je doet alsof het het einde van de wereld is.
In 2010 had je een punt gehad. Nu is het hooguit even een dagje vervelend.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:10
Misschien is de vraag al eens voorbijgekomen maar kon ‘n zo niet vinden, maar vroeger kon ik zo een hyptheek krijgen zonder adviseur, maar nu moet ik zelfs bij een overbruggingshypotheek eerst naar een adviseur die minstens 1700 euro rekent, terwijl er een flinke overwaarde is!?

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Toke_gt
HereIsTom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:26:
Misschien is de vraag al eens voorbijgekomen maar kon ‘n zo niet vinden, maar vroeger kon ik zo een hyptheek krijgen zonder adviseur, maar nu moet ik zelfs bij een overbruggingshypotheek eerst naar een adviseur die minstens 1700 euro rekent, terwijl er een flinke overwaarde is!?
Je kunt nu ook zonder adviseur een hypotheek afsluiten, als je maar voldoende in staat bent alle ins en outs te doorgronden en een goede afweging te maken. Google op “ hypotheek execution “ en je ziet hoe dit werkt en wat je ervoor moet doen.

• JanHenk
@HereIsTom

In aanvulling op @Toke_gt , doet niet iedere hypotheekverstrekker aan execution only. Daar moet je dus geluk mee hebben (bij een verhoging oid) of ze er specifiek op uitzoeken.

Overigens is een overbruggingskrediet best een specifiek product binnen de hypotheekmarkt, dus hoezo "zelfs bij een overbruggingskrediet "...?

• HereIsTom
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:45:
@HereIsTom

In aanvulling op @Toke_gt , doet niet iedere hypotheekverstrekker aan execution only. Daar moet je dus geluk mee hebben (bij een verhoging oid) of ze er specifiek op uitzoeken.

Overigens is een overbruggingskrediet best een specifiek product binnen de hypotheekmarkt, dus hoezo "zelfs bij een overbruggingskrediet "...?
Wat is er zo specifiek aan dan? Het is voor een paar maanden te overbruggen en heel veel overwaarde.
Ik heb enkele gesprekken gevoerd, maar heb steeds het idee dat ik zelf meer verstand heb van financiën dan de gemiddelde adviseur, waar ze wel goed in zijn is een flinke rekening opmaken.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Toke_gt
HereIsTom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:59:
[...]

Wat is er zo specifiek aan dan? Het is voor een paar maanden te overbruggen en heel veel overwaarde.
Ik heb enkele gesprekken gevoerd, maar heb steeds het idee dat ik zelf meer verstand heb van financiën dan de gemiddelde adviseur, waar ze wel goed in zijn is een flinke rekening opmaken.
Omdat je bij een overbruggingshypotheek te maken hebt met je huidige lasten, de lasten van je nieuwe hypotheek én dus (tijdelijk) de lasten van de overbruggingshypotheek. Kan prima zijn dat er veel overwaarde is en dat het een fluitje van een cent is om de overbrugging snel weer af te lossen, maar het moet wel allemaal passen als het onverhoopt niet zo soepel gaat. Hypotheekverstrekker rekent alles voor je door en zoekt best passende oplossing. Dat kun je in theorie ook zelf, maar kans is groot dat je iets over het hoofd ziet of de risico’s verkeerd inschat.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben ook de knoop doorgehakt. Deze week gesprek met aankoopmakelaar in de "nieuwe" stad (waar we beide geboren en getogen zijn) en volgende week gesprek met verkoopmakelaar in de stad waar we nu wonen sinds onze studie..
In eerste instantie had de aankoopmakelaar geen tijd. Tot we ons budget/overwaarde benoemde, ineens was alles mogelijk. Achja we gaan 't zien.

• HereIsTom
Toke_gt schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:08:
[...]

Omdat je bij een overbruggingshypotheek te maken hebt met je huidige lasten, de lasten van je nieuwe hypotheek én dus (tijdelijk) de lasten van de overbruggingshypotheek. Kan prima zijn dat er veel overwaarde is en dat het een fluitje van een cent is om de overbrugging snel weer af te lossen, maar het moet wel allemaal passen als het onverhoopt niet zo soepel gaat. Hypotheekverstrekker rekent alles voor je door en zoekt best passende oplossing. Dat kun je in theorie ook zelf, maar kans is groot dat je iets over het hoofd ziet of de risico’s verkeerd inschat.
Ja ok ik snap dat dit voor veel mensen (starters) erg handig kan zijn, maar heb in mijn leven al meerdere huizen gekocht en verkocht, dus weet waar ik allemaal rekening mee moet houden.

• Toke_gt
HereIsTom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:30:
[...]

Ja ok ik snap dat dit voor veel mensen (starters) erg handig kan zijn, maar heb in mijn leven al meerdere huizen gekocht en verkocht, dus weet waar ik allemaal rekening mee moet houden.
Je vroeg wat er specifiek aan was :) , nou dit dus. Maar als je dit zelf goed kunt overzien hoeft niets je ervan te weerhouden via execution only een (overbruggings)hypotheek af te sluiten. Alleen vertrouwt niet elke hypotheekverstrekker dit iedereen toe, dus de keuze is flink beperkter.

Aanvulling: ik lees oa hier dat overbrugging bij dezelfde hypotheekverstrekker moet als je nieuwe hypotheek. Dus dat beperkt je mogelijkheden nog meer.

[Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 09-09-2021 07:41]

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:19
Toke_gt schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:08:
[...]

Omdat je bij een overbruggingshypotheek te maken hebt met je huidige lasten, de lasten van je nieuwe hypotheek én dus (tijdelijk) de lasten van de overbruggingshypotheek.
Je originele hypotheek kan je ook aflossen met een overbruggingskrediet.

Grote kans dat die rente lager is dan van de originele hypotheek en het overbruggingskrediet is aflossingsvrij dus dan valt het heel erg mee met de dubbele lasten.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HereIsTom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:30:
[...]

Een adviseur filtert ook alle aanbieders en producten in de markt. Als jij rechtstreeks met een bank wil praten houdt niemand je tegen.

Wij hadden bijv een specifieke wens over de geldigheid van ons bouwdepot en het blijkt dat er maar een klein aantal aan die voorwaarden kon voldoen. Dat had ons dagen zoeken en vele gesprekken gekost om de juiste partij te vinden.

Daarnaast is in ons advies een veel breder financieel plaatje geschetst. Zo hebben wij aangegeven X per maand over te willen houden om te sparen en dat is ook meegenomen in de hypotheek constructie (die overigens uit 5! delen bestaat). En ook is er rekening gehouden met pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden.

Kortom, als je dat allemaal zelf kan en wil uitzoeken is er geen regel die dat verbiedt :)

#team_UTC+1

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 19:02

ChUcKiE

Dus........

Ethirty schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:45:
[...]

Een adviseur filtert ook alle aanbieders en producten in de markt. Als jij rechtstreeks met een bank wil praten houdt niemand je tegen.

Wij hadden bijv een specifieke wens over de geldigheid van ons bouwdepot en het blijkt dat er maar een klein aantal aan die voorwaarden kon voldoen. Dat had ons dagen zoeken en vele gesprekken gekost om de juiste partij te vinden.

Daarnaast is in ons advies een veel breder financieel plaatje geschetst. Zo hebben wij aangegeven X per maand over te willen houden om te sparen en dat is ook meegenomen in de hypotheek constructie (die overigens uit 5! delen bestaat). En ook is er rekening gehouden met pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden.

Kortom, als je dat allemaal zelf kan en wil uitzoeken is er geen regel die dat verbiedt :)
Onze situatie is vergelijkbaar, precies doorgerekend, hypotheekverstrekker voldoet aan al onze wensen, de laagste hypotheekrente en ook bij ons bestaat deze uit diverse delen. In de rekenmodellen kun je die delen ook wat aanpassen, net als de looptijd om er zo voor jou het best passend advies uit te krijgen.
Daarnaast bevatte het adviesdocument ook onze pensioenopbouw, zodat we ook als we met pensioen zijn nog steeds onze lasten kunnen dragen. Allemaal ook nodig voor de hypotheekverstrekker als onderbouwing.
Wij zijn erg fijn geholpen zo door onze hypotheekadviseur en dat was ons het geld echt waard.
Ik meen zelfs dat je (een deel van) deze kosten kunt aftrekken van de belasting?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• JanHenk
HereIsTom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:59:
[...]

Dat laatste kan ik mezelf deels in vinden, ik denk dat ik toch wel aardig op niveau kan babbelen met mijn hypotheekadviseur. Maar dat wil niet zeggen dat ik een alwetende ben.

Daarnaast doen veel kredietverstrekkers niet aan execution only bij de wat meer complexere situaties. Puur omdat ze dan hun zorgplicht liever 'afschuiven' op de tussenpersoon. En een overbruggingskrediet is een vrij complex en risicovol product. Een overbruggingskrediet is niet "maar even" iets. Je deed het voorkomen alsof het de meest simpele financiering ooit is, maar dat is dus niet zo. :)

Je kunt twee situaties hebben:

Situatie 1)
Je nieuwe woning kun je geheel bekostigen uit de verkoop van de huidige woning. Je hebt dus bij de aankoop feitelijk alleen 100% van de aankoopsom nodig, maar dit is tijdelijk (hooguit een jaar of 2) en daarna ben je weer hypotheekvrij.

In dat geval kun je het beste terecht bij de hypotheekverstrekker die ook op je huidige woning het onderpand (recht van hypotheek) heeft.

Een overbruggingskrediet is een kortlopende lening en deze wordt puur gedekt uit de waarde van het onderpand maar niet uit het inkomen. Je moet dus aan kunnen tonen dat je voor de termijn van de lening de rente kan betalen én dat je huidige onderpand qua waarde de lening dekt.

Je hebt dus nodig, bij je huidige verstrekker, een taxatierapport van je huidige/oude woning en een bankafschrift van je liquide middelen. Als je dit zelf (execution only) wilt afsluiten, moet je dus geluk hebben dat je huidige hypotheekverstrekker (de bank met onderpand) dit aanbiedt. Zo niet, heb je pech en moet je naar een tussenpersoon.

Situatie 2)
De nieuwe woning kun je niet volledig betalen uit de verkoop van je oude woning, dus je hebt sowieso een (gedeelte) hypotheek nodig. Dit is de meest voorkomende situatie.

In dat geval moet je sowieso opnieuw financieren en kun je dus kiezen bij welke hypotheekverstrekker je dit gaat doen. Er is dan ook sowieso een 'loan-to-income' toets die plaats moet vinden. Een overbruggingskrediet heb je dan enkel nodig als je inkomen onvoldoende is om 100% van de marktwaarde van de woning te lenen. (Hier gaan mensen de mist in, best vaak is een overbruggingskrediet helemaal niet nodig en kun je op basis van inkomen al 100% van de marktwaarde lenen, dat is goedkoper in rente en het afsluiten. Alleen even controleren of je volgens de voorwaarden boetvrij kunt aflossen uit verkoop/eigen middelen.)

Belangrijk verschil met situatie 1, is dat in dit geval je nieuwe hypotheekverstrekker onderpand neemt op je nieuwe woning en dus níet op je oude woning. Je kunt nog zoveel overwaarde op de oude woning hebben, je nieuwe bank neemt dit niet in onderpand (want daar zit reeds een hypotheekrecht op van oude bank). Het is dus een risicovol product waarbij de bank je een lening verstrekt die je eigen niet kunt betalen (want boven de 'loan-to-income'-toets) en waarbij de bank geen zekerheid heeft over wat er met die overwaarde gaat gebeuren. Ze hebben geen onderpand, dus je kunt er ook mee op een uitgebreide cruise... Daarnaast leen je dan dus (tijdelijk) tot 100% van de marktwaarde.

Kortom; je moet hierbij nog wat meer aantonen; taxatie van de nieuwe woning, taxatie van de oude woning (of eventueel definitieve verkoopovereenkomst), uitstaande schuld van de oude woning en aantonen van je liquide middelen (dat je een jaar of 2 de rente kunt betalen op het overbruggingskrediet).

Maar dit wist je allemaal wel, dus waarom kom je hier eigenlijk klagen? :?

• HereIsTom
Bedankt allen! @JanHenk Het is situatie 1, de huidige woning die we gaan verkopen levert meer op dan de woning die we gaan kopen, de huidige hypotheek is maar 25k dat is minder dan de meerwaarde van de oude woning.
Maar goed aangezien de meeste hypotheekverstrekkers alleen maar met een financieel adviseurs werken gaan we dat dan toch maar doen.
Misschien is het dan beter om een volledige hypotheek te nemen op de nieuwe woning, aangezien we bij de de huidige hypotheekverstrekker kosteloos onbeperkt kunnen aflossen, dus dan kunnen we na verkoop oude woning het grootste deel meteen weer aflossen en met de rest de evt, bijkomende kosten dekken.

• JanHenk
HereIsTom schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:05:
Bedankt allen! @JanHenk Het is situatie 1, de huidige woning die we gaan verkopen levert meer op dan de woning die we gaan kopen, de huidige hypotheek is maar 25k dat is minder dan de meerwaarde van de oude woning.
Maar goed aangezien de meeste hypotheekverstrekkers alleen maar met een financieel adviseurs werken gaan we dat dan toch maar doen.
Misschien is het dan beter om een volledige hypotheek te nemen op de nieuwe woning, aangezien we bij de de huidige hypotheekverstrekker kosteloos onbeperkt kunnen aflossen, dus dan kunnen we na verkoop oude woning het grootste deel meteen weer aflossen en met de rest de evt, bijkomende kosten dekken.
In jouw geval zou ik dan juist beginnen bij je huidige hypotheekverstrekker, dat is verreweg het makkelijkst (mits de hypotheekinschrijving toereikend is...).

Het is nu eenmaal zo dat banken voor dat soort producten geen execution only aanbieden omdat ze de zorgplicht van vrij complexe producten liever afschuiven. Als consument ben je daarom relatief vaak gebonden aan tussenpersonen.

Maar, er zijn ook echt goede tussenpersonen (zie ervaringen hierboven). En ondanks dat ik denk dat ik wel aardig thuis ben in de financiële wereld, heb ik ook graag even een partner om mee te sparren.

Ik weet bijvoorbeeld je leeftijd en situatie niet, maar meestal zijn mensen die nagenoeg hypotheekvrij zijn niet heel jong meer. Stel dat je nog mooie plannen hebt voor na je pensionering en daar wat geld bij nodig hebt, dan is nú het moment om een stuk (aflossingsvrij?) te lenen en dit lekker voor 30 jaar vast te zetten (mooi lage vaste lasten voor een hele lange tijd).

Dat gaat een stuk moeilijker als de transactie eenmaal is beklonken en je bijvoorbeeld al met pensioen bent. Het zou goed kunnen dat je dan niet kredietwaardig meer bent in verband met (meestal) lager inkomen.

Een goede adviseur kijkt met je mee naar je hele financiële positie en je toekomstige financiële plaatje en plannen.

• wortelsoft
  • Laatst online: 20:31
JanHenk schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:56:
[...]

Dat laatste kan ik mezelf deels in vinden, ik denk dat ik toch wel aardig op niveau kan babbelen met mijn hypotheekadviseur. Maar dat wil niet zeggen dat ik een alwetende ben.

Daarnaast doen veel kredietverstrekkers niet aan execution only bij de wat meer complexere situaties. Puur omdat ze dan hun zorgplicht liever 'afschuiven' op de tussenpersoon. En een overbruggingskrediet is een vrij complex en risicovol product. Een overbruggingskrediet is niet "maar even" iets. Je deed het voorkomen alsof het de meest simpele financiering ooit is, maar dat is dus niet zo. :)

Je kunt twee situaties hebben:

Situatie 1)
Je nieuwe woning kun je geheel bekostigen uit de verkoop van de huidige woning. Je hebt dus bij de aankoop feitelijk alleen 100% van de aankoopsom nodig, maar dit is tijdelijk (hooguit een jaar of 2) en daarna ben je weer hypotheekvrij.

In dat geval kun je het beste terecht bij de hypotheekverstrekker die ook op je huidige woning het onderpand (recht van hypotheek) heeft.

Een overbruggingskrediet is een kortlopende lening en deze wordt puur gedekt uit de waarde van het onderpand maar niet uit het inkomen. Je moet dus aan kunnen tonen dat je voor de termijn van de lening de rente kan betalen én dat je huidige onderpand qua waarde de lening dekt.

Je hebt dus nodig, bij je huidige verstrekker, een taxatierapport van je huidige/oude woning en een bankafschrift van je liquide middelen. Als je dit zelf (execution only) wilt afsluiten, moet je dus geluk hebben dat je huidige hypotheekverstrekker (de bank met onderpand) dit aanbiedt. Zo niet, heb je pech en moet je naar een tussenpersoon.

Situatie 2)
De nieuwe woning kun je niet volledig betalen uit de verkoop van je oude woning, dus je hebt sowieso een (gedeelte) hypotheek nodig. Dit is de meest voorkomende situatie.

In dat geval moet je sowieso opnieuw financieren en kun je dus kiezen bij welke hypotheekverstrekker je dit gaat doen. Er is dan ook sowieso een 'loan-to-income' toets die plaats moet vinden. Een overbruggingskrediet heb je dan enkel nodig als je inkomen onvoldoende is om 100% van de marktwaarde van de woning te lenen. (Hier gaan mensen de mist in, best vaak is een overbruggingskrediet helemaal niet nodig en kun je op basis van inkomen al 100% van de marktwaarde lenen, dat is goedkoper in rente en het afsluiten. Alleen even controleren of je volgens de voorwaarden boetvrij kunt aflossen uit verkoop/eigen middelen.)

Belangrijk verschil met situatie 1, is dat in dit geval je nieuwe hypotheekverstrekker onderpand neemt op je nieuwe woning en dus níet op je oude woning. Je kunt nog zoveel overwaarde op de oude woning hebben, je nieuwe bank neemt dit niet in onderpand (want daar zit reeds een hypotheekrecht op van oude bank). Het is dus een risicovol product waarbij de bank je een lening verstrekt die je eigen niet kunt betalen (want boven de 'loan-to-income'-toets) en waarbij de bank geen zekerheid heeft over wat er met die overwaarde gaat gebeuren. Ze hebben geen onderpand, dus je kunt er ook mee op een uitgebreide cruise... Daarnaast leen je dan dus (tijdelijk) tot 100% van de marktwaarde.

Kortom; je moet hierbij nog wat meer aantonen; taxatie van de nieuwe woning, taxatie van de oude woning (of eventueel definitieve verkoopovereenkomst), uitstaande schuld van de oude woning en aantonen van je liquide middelen (dat je een jaar of 2 de rente kunt betalen op het overbruggingskrediet).

Maar dit wist je allemaal wel, dus waarom kom je hier eigenlijk klagen? :?
De nieuwe bank neemt bij een overbruggingskrediet wel onderpand op de oude woning, hiervoor wordt toestemming gevraagd bij de eerste hypotheek gever. De notaris regelt dat de oude hypotheek het eerste recht heeft en daarna en daarna het overbruggingskrediet, dit wordt vastgelegd in de hypotheekakte.
Pagina: 1 ... 210 211 212 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee