• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:29
wortelsoft schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:28:
[...]

De nieuwe bank neemt bij een overbruggingskrediet wel onderpand op de oude woning, hiervoor wordt toestemming gevraagd bij de eerste hypotheek gever. De notaris regelt dat de oude hypotheek het eerste recht heeft en daarna en daarna het overbruggingskrediet, dit wordt vastgelegd in de hypotheekakte.
Is dat altijd zo? Volgens mij is dat situatie-afhankelijk, daarom ook niet per se genoemd.

Een tweede recht van hypotheek is inderdaad wel mogelijk, maar in mijn beleving wordt dit niet standaard gedaan. Het is immers een behoorlijke rompslomp. Meestal is het recht op hypotheek van de nieuwe woning wel voldoende voor lening+ overbruggingskrediet. (Tenzij je bijv. hebt overboden en je een lening nodig hebt nog boven de marktwaarde en dit uit de overwaarde van de huidige woning moet komen, dan heb je het inderdaad wél nodig..).

• Freelance
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16:59
wortelsoft schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:28:
[...]
De nieuwe bank neemt bij een overbruggingskrediet wel onderpand op de oude woning, hiervoor wordt toestemming gevraagd bij de eerste hypotheek gever. De notaris regelt dat de oude hypotheek het eerste recht heeft en daarna en daarna het overbruggingskrediet, dit wordt vastgelegd in de hypotheekakte.
Dit is zeker niet standaard, alleen specifieke gevallen.

edit: Wat JanHenk zegt dus :)

[Voor 3% gewijzigd door Freelance op 09-09-2021 13:02]

☐ rekt ☐ not rekt ☑ Tyrannosaurus rekt

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:31
@Freelance @JanHenk Triodos deed het bij mij in ieder geval wel. Al speelden die wel heel irritant op zeker:
- indicatief voorstel moest ondertekend worden
- offerte moest ondertekend worden
- definitieve lening papieren moesten ondertekend worden
- definitieve lening papieren moesten nogmaals ondertekend worden bij de notaris

Vier keer hetzelfde pak papier met alleen andere kaft en datum.
Bij mijn twee vorige hypotheken was 1 definitieve handtekening genoeg en bij de notaris alleen de akte tekenen.

• Aristos
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22:42
Wij zijn ook al een tijdje op zoek naar een woning in een stad in de Achterhoek en sindskort staat een interessant huis te koop. Precies wat we zoeken (qua grootte, afwerkingsniveau en net buiten de stad), alleen heeft het huis een kavel van zo'n 10.000m2 grond erbij zitten.

Nu is het de eerste keer dat we een huis interessant vinden, met zoveel grond. Waar moet ik dan rekening mee houden? Wat kun je er allemaal mee?

Idealiter zou ik het verhuren of verkopen, maar geen idee hoe dat werkt. Het is op het moment een apart kadastraal kavel waar de toegangsweg (aan de buitenkant) overheen loopt.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aristos schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:35:
Wij zijn ook al een tijdje op zoek naar een woning in een stad in de Achterhoek en sindskort staat een interessant huis te koop. Precies wat we zoeken (qua grootte, afwerkingsniveau en net buiten de stad), alleen heeft het huis een kavel van zo'n 10.000m2 grond erbij zitten.

Nu is het de eerste keer dat we een huis interessant vinden, met zoveel grond. Waar moet ik dan rekening mee houden? Wat kun je er allemaal mee?

Idealiter zou ik het verhuren of verkopen, maar geen idee hoe dat werkt. Het is op het moment een apart kadastraal kavel waar de toegangsweg (aan de buitenkant) overheen loopt.
Die grond kun je niet zoveel mee behalve maaien en onderhouden of wat kippen op zetten. Als het net buiten de stad is zou ik het persoonlijk als een investering zien tot er vroeg of laat bouwplannen komen vanuit de gemeente. Verwacht dat niet op korte termijn, dan waren er al ontwikkelaars opgedoken .

• Schaakpower
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 21:51

Is een zonnepark een mogelijkheid? Bijvoorbeeld voor de helft van de grond. Vaak kunnen ontwikkelaars daar wel een mooi bedrag per hectare voor geven als het door mag gaan. En jij hoeft het stuk land niet actief te onderhouden.

• JanHenk
@Aristos Een boer uit de buurt wil het grasland vaak wel voor je maaien, de opbrengst (het hooi) is dan voor hem.

Heb je er verder geen omkijken naar.

Verpachten voor landbouw komt wel wat bij kijken, verpachten voor veeteelt idem dito. En dan krijg je te maken met bestrijdingsmiddelen of mest. Zou ik niet willen..

10.000 m2 hebben mijn ouders overigens als normale tuin. Als klein mannetje was ik altijd twee uur van m'n weekend kwijt aan het grasmaaien.

Tegenwoordig is het o.a. een bloemenweide en heeft een bevriende imker er een aantal bijenkasten. Is ook een vrij onderhoudsvriendelijke en omgevingsbewuste keuze :)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:51
Een mooie schuur of overkapping voor je auto, een mooie schuur als werkruimte, een zwembad, een overkapping om 's avonds te zitten, een trampoline voor de kinderen, een schuurtje voor de zitgrasmaaier, etc.

Ik zou willen dat ik zo'n lap grond had bij mijn huis, genoeg wat ik er mee kan waarvan ik denk dat wij (ouders) onze kinderen echt nog een wat leukere jeugd zouden kunnen geven.

Maar helaas, postzegel tuin hier...

• absurdsmash
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:41

...

Wat kun je er allemaal mee?
Ik had dit geluk tijdens m'n jeugd. Grote schuur voor motoren, zitmaaier, klusspullen, feestjes. Voetbalveld. Trampoline. Zonnepanelen. Giga tuin met fruitbomen en siergrassen. Vijver. Kruidentuin + kas. Eventueel dieren? Zat mogelijkheden :)

• newtastyland
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:00
Atomius schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:11:

Ik geloof er geen bal van. Maar misschien zit ik ernaast. Wat denken jullie?
Ik kan het je nog sterker vertellen. Vrienden van ons zijn al bijna een jaar opzoek naar een grotere woning (randstad, omgeving ten zuid-oosten van Rotterdam).
Aantal bezichtigingen gedaan en een aantal keer hoger bod dan vraagprijs uitgebracht. Maar alles tevergeefs.

Ze kennen iemand bij een makelaar, deze persoon heeft een bezichtig geregeld voor dat het huis op de markt kwam. Op donderdag een bezichtiging gepland voor maandag, dinsdag een bod uitgebracht. Twee uur later was het verkocht.

[Voor 5% gewijzigd door newtastyland op 12-09-2021 10:25]

• Ferra
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:50
Heeft iemand ervaring met een aankoopmakelaar voor nieuwbouw? Waar zitten de kosten met name? Kan dit nog helpen bij lotingen 😁?

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 23:32
Ferra schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:10:
Heeft iemand ervaring met een aankoopmakelaar voor nieuwbouw? Waar zitten de kosten met name? Kan dit nog helpen bij lotingen 😁?
Nee, heeft bij nieuwbouw volgens mij geen enkel nut en ik heb ook nog nooit gezien dat het bij lotingen verschil uitmaakt. Vaak is er immers niets te onderhandelen, de VON prijs staat vast en alles gaat via de notaris van de projectontwikkelaar (de kosten die daarmee verbanden houden zijn in dit geval ook voor de verkopende partij). Mocht je dus voor een nieuwbouwwoning willen gaan, dan zou ik je die paar duizend euro voor een aankoopmakelaar besparen.

Wij zelf hebben om bovenstaande reden onze aankoopmakelaar ook 'ontslagen' voordat we contact hebben gelegd met het project achter de nieuwbouwwoning die wij uiteindelijk hebben gekocht.

• Ferra
Mesque schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:24:
[...]

Nee, heeft bij nieuwbouw volgens mij geen enkel nut en ik heb ook nog nooit gezien dat het bij lotingen verschil uitmaakt. Vaak is er immers niets te onderhandelen, de VON prijs staat vast en alles gaat via de notaris van de projectontwikkelaar (de kosten die daarmee verbanden houden zijn in dit geval ook voor de verkopende partij). Mocht je dus voor een nieuwbouwwoning willen gaan, dan zou ik je die paar duizend euro voor een aankoopmakelaar besparen.

Wij zelf hebben om bovenstaande reden onze aankoopmakelaar ook 'ontslagen' voordat we contact hebben gelegd met het project achter de nieuwbouwwoning die wij uiteindelijk hebben gekocht.
Denk je niet dat het invloed kan hebben op de loting achter de schermen? Ik heb namelijk het idee dat daar wat mogelijkheden liggen.

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 23:32
Ferra schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:29:
[...]

Denk je niet dat het invloed kan hebben op de loting achter de schermen? Ik heb namelijk het idee dat daar wat mogelijkheden liggen.
Ik denk het niet, zeker niet als het echt een (eerlijke) loting is. De vraag of je een aankoopmakelaar hebt, heb ik ook in nieuwbouwtrajecten nog niet naar voren zien komen. Maar wellicht hebben anderen hier wat andere/verschillende ervaringen. :)

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:34
Ferra schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:29:
[...]

Bij de grote projectontwikkelaars gaat dat geen nut hebben. Kleinere projecten met een afwijkende loting kan het misschien wel helpen als je zelf een woning via de makelaar verkoopt mits je een nieuwbouwwoning kan kopen.

Trouwens, iedereen vertelt je graag dat ze je misschien wel wat voor je kunnen betekenen. Als je dan uiteindelijk per toeval wordt ingeloot komen ze voor de credits..

Tips: schrijf je niet in voor woningen waar iedereen voor gaat. Kies net een woning die een wat mindere ligging heeft, misschien een wat paar m2 kleiner perceel maar dezelfde prijs, woning die iedereen over het hoofd ziet. Heb je net wat meer kans.

Voeg verder altijd een 'financiele check' toe als daar om wordt gevraagd. Bij voorkeur via de hypotheekadviseur die zij aanraden.

• Ferra
Laapo schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:17:
[...]

Bij de grote projectontwikkelaars gaat dat geen nut hebben. Kleinere projecten met een afwijkende loting kan het misschien wel helpen als je zelf een woning via de makelaar verkoopt mits je een nieuwbouwwoning kan kopen.

Trouwens, iedereen vertelt je graag dat ze je misschien wel wat voor je kunnen betekenen. Als je dan uiteindelijk per toeval wordt ingeloot komen ze voor de credits..

Tips: schrijf je niet in voor woningen waar iedereen voor gaat. Kies net een woning die een wat mindere ligging heeft, misschien een wat paar m2 kleiner perceel maar dezelfde prijs, woning die iedereen over het hoofd ziet. Heb je net wat meer kans.

Voeg verder altijd een 'financiele check' toe als daar om wordt gevraagd. Bij voorkeur via de hypotheekadviseur die zij aanraden.
De laatste paar lotingen waar ik op heb ingeschreven gingen zonder financiele check en daar zit dus mijn twijfel; als je dan lotingnr 180 krijgt van de 300, is dat dan echt puur toeval? Waarom vraagt men dan of je een koop- of huurhuis hebt? En stel de eerste 10 voor me kunnen het niet betalen, dat is toch kostbare tijdverlies een makelaar?

Er zit wellicht wat teleurstelling in het er niet doorheen komen, maar ik geloof gewoon niet zo in toeval gezien de systemen die makelaars er op na houden 😁.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:41
Tenzij je er staat dat de loting willekeurig wordt gedaan uitgevoerd door een notaris, zou ik er inderdaad vanuit gaan dat ze een bepaalde samenstelling zoeken en wat bevriende collega's opdrachten gunnen.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:16
JanHenk schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:59:
@Aristos Een boer uit de buurt wil het grasland vaak wel voor je maaien, de opbrengst (het hooi) is dan voor hem.

Heb je er verder geen omkijken naar.

Verpachten voor landbouw komt wel wat bij kijken, verpachten voor veeteelt idem dito. En dan krijg je te maken met bestrijdingsmiddelen of mest. Zou ik niet willen..

10.000 m2 hebben mijn ouders overigens als normale tuin. Als klein mannetje was ik altijd twee uur van m'n weekend kwijt aan het grasmaaien.

Tegenwoordig is het o.a. een bloemenweide en heeft een bevriende imker er een aantal bijenkasten. Is ook een vrij onderhoudsvriendelijke en omgevingsbewuste keuze :)
2 uur voor 10.000 m2? Dat was een flinke grasmaaier dan!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ferra schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:10:
Als je wat te verkopen hebt kan het helpen om de makelaar die betrokken is bij nieuwbouw vragen jullie woning te verkopen indien je wordt "ingeloot" of nog beter de voorkeurswoning krijgt .. ;)
In ieder geval helpt aanpappen bij de makelaar/ontwikkelaar wel en laat ook vallen dat je veel meerwerk afneemt (uitbouw ed).

[Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 12-09-2021 14:27]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Releases
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:45

Releases

Ja maar!

Members only:

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:23
Members only:

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:20

Bartske

Valar Morghulis

Members only:

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• atsan
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Members only:

• HereIsTom
Members only:

[Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 13-09-2021 15:36]

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
Members only:

• HereIsTom
Members only:

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:06
@HereIsTom als iets ~2 weken online staat op Funda is de status vaak nog niet aangepast, terwijl de bezichtigingen allemaal zijn geweest en de biedingstermijn inmiddels wel gesloten is :P

Afhankelijk van hoe graag je het wil, zou ik toch direct bellen en vooral niet te lang wachten. Zeker in het midden van het land is het hoogstwaarschijnlijk allang weg, je moet echt voor Funda aan zitten wil je enige kans maken.

Of er is iets noemenswaardig mis mee.
Members only:

[Voor 22% gewijzigd door Richh op 13-09-2021 15:56]

• Requiem19
Members only:

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:43:
Members only:
Members only:

• HereIsTom
Members only:

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

• Requiem19
Members only:

• olivier5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:59
In Den Haag heb je ook veel van dit soort appartementen. Die zijn vaak vrijwel onverkoopbaar door de enorme servicekosten. Je ziet dan ook dat ze erg lang op Funda staan. Ik zou er niet aan beginnen. Straks kom je er niet meer vanaf en mag je die 800 euro tot in lengte van jaren blijven aftikken.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Eens. Die entreekosten en servicekosten zijn geen goed teken, zelfs niet voor een voormalig ouderenflat. :X Klinkt alsof er jaren achterstallig onderhoud zijn wat nu ingehaald wordt.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:21

Ethirty

Who...me?

Members only:

[Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 13-09-2021 16:38]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Ik heb interessante casus te pakken. In het kort, ik heb een woning bezichtigt, wat kleine gebreken geconstateerd, vragen gesteld over de woning, vervolgens een bod uitgebracht en warempel ik heb het winnende bod, maar in het zelfde telefoongesprek doet de makelaar nog even een paar mededelingen over de woning. Nu zijn het geen grote punten, maar geeft wel een enigszins aangepast beeld van de staat van de woning.

Ik had reeds een bouwkundige keuring voorbehoud onderdeel van bod laten zijn, ik heb het standpunt ingenomen dat de mededelingsplicht geschonden is en ik de keuring wil laten uitvoeren voordat ik een handtekening zet onder de koopovereenkomst. De makelaar doet hier bijzonder moeilijk over en heeft al laten doorschemeren dat de verkopers mogelijk met een andere partij verder gaan. Schijnbaar vraag ik iets heel raars, althans zo laat de makelaar het op mij overkomen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Koptelefoontje
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:54
squaddie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:31:
Ik heb interessante casus te pakken. In het kort, ik heb een woning bezichtigt, wat kleine gebreken geconstateerd, vragen gesteld over de woning, vervolgens een bod uitgebracht en warempel ik heb het winnende bod, maar in het zelfde telefoongesprek doet de makelaar nog even een paar mededelingen over de woning. Nu zijn het geen grote punten, maar geeft wel een enigszins aangepast beeld van de staat van de woning.

Ik had reeds een bouwkundige keuring voorbehoud onderdeel van bod laten zijn, ik heb het standpunt ingenomen dat de mededelingsplicht geschonden is en ik de keuring wil laten uitvoeren voordat ik een handtekening zet onder de koopovereenkomst. De makelaar doet hier bijzonder moeilijk over en heeft al laten doorschemeren dat de verkopers mogelijk met een andere partij verder gaan. Schijnbaar vraag ik iets heel raars, althans zo laat de makelaar het op mij overkomen.
Klinkt toch meer alsof er iets te verbergen valt, en als je al een voorbehoud van keuring had opgenomen in je bod, waarom dan keuren voordat je tekent?

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:24

Je maakt het inderdaad nodeloos ingewikkelder dan nodig.
Spreek af dat je bereid bent te tekenen en een bouwkundige keuring in de wettelijke bedenktijd wil uitvoeren of erna onder voorbehoud van een redelijk bedrag aan verwachte kosten waar zowel de verkoper als jij mee kan leven.

Dan ben je serieus genoeg om mee verder te gaan.
Anders is de volgende aan de beurt.

• Slayer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:01

Slayer

1981 - 2019

Onze aankoopmakelaar deed ook moeilijk over een bouwkundigeinspectie rapport en wilde het eigenlijk afraden, uiteindelijk hebben we het toch voor elkaar gekregen. De reactie was van de aankoopmakelaar "als je een bouwkundigeinspectie rapport laat doen, daar kan de verkopers wel moeilijk over doen". De verkopers deden juist niet moeilijk over de keuring. Rare wereld die huizenmarkt :/

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser KINKpuntnl

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:28

Ik begrijp hieruit dat jij het in je bod het obv keuring hebt meegenomen, en dat zij dit niet in het koopcontract willen laten zetten?

Je hebt elkaar uiteindelijk wel 'nodig' dus poot stijf houden en stellig aan jouw standpunt blijven vasthouden kan je meer kwaad dan goed doen.
Ja, je staat volledig in je recht want je hebt het in je bod meegenomen die zij geaccepteerd hebben.
Maar helaas blijft er altijd nog zoiets als recht hebben en recht krijgen.

Ik zou proberen, wat hiervoor ook al aanbevolen is, om met de verkopers af te stemmen dat je nu wel wil tekenen, mits de keuring binnen de 3 dagen wettelijke bedenktijd uitgevoerd kan worden.
Wel even met de inspecteur kortsluiten dat dat het geval is en je dus echt binnen 24uur je rapport wil hebben.
Slayer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:28:
[...]

Onze aankoopmakelaar deed ook moeilijk over een bouwkundigeinspectie rapport en wilde het eigenlijk afraden, uiteindelijk hebben we het toch voor elkaar gekregen. De reactie was van de aankoopmakelaar "als je een bouwkundigeinspectie rapport laat doen, daar kan de verkopers wel moeilijk over doen". De verkopers deden juist niet moeilijk over de keuring. Rare wereld die huizenmarkt :/
En als je aankoopmakelaar het niet zegt en ze vervolgens de overeenkomst afketsen vanwege de bouwkundige keuring, dan verwijt je de makelaar waarom hij julie daar niet voor heeft gewaarschuwd.
Dus beter maar wel melden en je bewust zijn van het risico.

PSN: Flix20-NL

• ArcticTiger
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Members only:

[Voor 10% gewijzigd door ArcticTiger op 16-09-2021 15:23]

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:28
Wartopia schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:38:
[...]

Kan niet wachten tot je ooit een keuken gaat kopen xD

Dan snap je pas wat premium inhoud. Anyway, hush hush terug naar je eigen topic. Daar mag je onbeperkt praten over huizen en hypotheken en wat je allemaal dwars zit en fout met deze wereld is.

Stop aub ook om hypotheek adviseurs af te zeiken, er zijn ook heel veel goede, die zijn dat geld dubbel en dwars waard.
En gemakzucht heeft ook zo z'n prijs (en soms voordeel)

PSN: Flix20-NL

• Peacefield78
  • Laatst online: 23:56
Wartopia schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:38:
[...]

Anyway, hush hush terug naar je eigen topic.
Zijn eigen topic is gesloten.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:35
Zo, ons huis in Maastricht gaat de verkoop in en onze huizenzoektocht in regio Wageningen gaat beginnen. Ben benieuwd hoe snel het allemaal (niet) zal gaan...

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:19
Basekid schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:21:
Zo, ons huis in Maastricht gaat de verkoop in en onze huizenzoektocht in regio Wageningen gaat beginnen. Ben benieuwd hoe snel het allemaal (niet) zal gaan...
Waarom gekozen om eerst te verkopen en dan pas te kopen en niet andersom?

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

https://www.funda.nl/koop...is-42434763-grintweg-253/

Kan super snel gaan, als je maar gewoon een stapeltje geld meeneemt naar die regio.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik kan niet in jullie situatie kijken, maar ik zou denk ik adviseren om de volgorde om te draaien.
Verkopen is het probleem niet, maar je huis uit moeten zonder nieuw huis kan wel eens vervelend zijn.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:35
We vinden het vrij onwerkbaar om vanuit Maastricht te zoeken (en bezoeken) in Ede eo wegens reistijd. Daarom besloten in een vakantiehuis te gaan zitten in de regio. Dus dan kunnen we net zogoed ons huis alvast te koop zetten en inboedel in de opslag.

Ons werk zit trouwens ook al in de nieuwe regio, dus we hebben eigenlijk niks meer te zoeken in het zuiden.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:45

Ebayzo

Gekke eend

Basekid schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:42:
We vinden het vrij onwerkbaar om vanuit Maastricht te zoeken (en bezoeken) in Ede eo wegens reistijd. Daarom besloten in een vakantiehuis te gaan zitten in de regio. Dus dan kunnen we net zogoed ons huis alvast te koop zetten en inboedel in de opslag.

Ons werk zit trouwens ook al in de nieuwe regio, dus we hebben eigenlijk niks meer te zoeken in het zuiden.
Kom erbij, gezellig hier! Al komt er weinig voorbij in Funda de laatste tijd (weet niet in welke prijs klasse je zoekt).

• Caelorum
Ebayzo schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:19:
[...]
Kom erbij, gezellig hier! Al komt er weinig voorbij in Funda de laatste tijd (weet niet in welke prijs klasse je zoekt).
Dat valt in Ede nog wel mee. De huizenprijzen zijn ook nog enigszins normaal als je het vergelijkt met 20km naar het westen. Wel zie ik hier in de buurt steeds meer mensen uit het westen die komen (over)bieden op woningen, dus ben benieuwd hoe lang dat nog zo gaat zijn.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:51:
[...]

Dit is veel te kort door de bocht en eigenlijk onzin. :P

Het punt is: je kan met een hypotheekadviseur kiezen uit meer hypotheekverstrekkers dan bij execution only. Het kan zo zijn dat de laagste rente alleen af te sluiten is icm een adviseur. Als dat 0,01 of 0,02% rente scheelt, is het inderdaad voordelier om die +500 of +1000 aan je hypotheekadviseur te betalen. Door de iets lagere rentes verdien je dat vanzelf weer terug.

Toen wij 2 maanden geleden onze hypotheek afsloten was de laagste rente voor 20 jaar 100% marktwaarde (boven NHG dus) 1,75%. Dat percentage was beschikbaar bij 3 hypotheekverstrekkers. Qua voorwaarden scheelde het voor onze situatie verder niks.
1 van die 3 hypotheekverstrekkers deed Execution Only en daar hebben we dus voor gekozen. Hadden zij 1,76% gevraagd, dan hadden we een adviseur in de arm genomen.

Op dit moment kan de situatie voor de hypotheek naar jouw persoonlijke keuze heel anders zijn. Dat is niet afhankelijk van een hypotheekbedrag, maar puur van welke rentepercentages er nu gelden en of de goedkoopste aanbieder toevallig execution only aanbiedt.

Independer rekent het allemaal super makkelijk voor... en als je er met behulp van Independer niet uit komt, dan zou ik sowieso adviseren om toch even een hypotheekadviseur in de arm te nemen. Gaat immers om veel geld.

[...]

Dit klopt niet, zijn allemaal standaard formuliertjes en regeltjes en die zijn voor iedereen hetzelfde. Bij execution only word je net zo goed gescreend hoor ;)
Bij 0,01% verschil moet je toch wel een behoorlijk hypotheekbedrag hebben om het er uit te halen. Bij een lening van 500k scheelt het over de totale looptijd +- €850. Is het je nu €1000 waard om verspreid over 30 jaar €850 te besparen? Natuurlijk niet. Bij een verschil van 0,02%, is het je nu €1000 waard om verspreid over 30 jaar €1700 te besparen? Lijkt me ook niet heel evident.
Alle getallen zijn bruto, dus op beide is HRA van toepassing.

Bij een hogere hypotheek of lagere advieskosten kan het natuurlijk anders liggen. Maar volgens mij begint advies meestal pas bij de €1000.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:06
kpg schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:16:
[...]

Bij 0,01% verschil moet je toch wel een behoorlijk hypotheekbedrag hebben om het er uit te halen. Bij een lening van 500k scheelt het over de totale looptijd +- €850. Is het je nu €1000 waard om verspreid over 30 jaar €850 te besparen? Natuurlijk niet. Bij een verschil van 0,02%, is het je nu €1000 waard om verspreid over 30 jaar €1700 te besparen? Lijkt me ook niet heel evident.

Bij een hogere hypotheek of lagere advieskosten kan het natuurlijk anders liggen. Maar volgens mij begint advies meestal pas bij de €1000.
Klopt zeker d:)b al is Execution Only ook niet gratis. Daar willen ze bij Independer €595 voor hebben terwijl een startershypotheek bij een adviseur ook niet enorm duur is. Het gat kan best kleiner zijn dan 1000 euro.

Het gaat hoe dan ook om een redelijk verwaarloosbaar verschil als het renteverschil erg klein is.
Kern van het verhaal is dat de hypotheekverstrekker toegang heeft tot meer hypotheken, en dat je moet uitrekenen of hij je een goedkopere hypotheek kan aanbieden dan dat je het zelf kan regelen :)

Ik kan verder iedere starter met een beetje logisch verstand adviseren om het vooral zelf te regelen, het stelt erg weinig voor en meestal scheelt het een smak geld, maar dat moet je toch vooral zelf uitrekenen.

• Joosie200
  • Niet online
Ik merk zelf nogal een verschil tussen augustus en september met of ik op de reservelijst kom of gewoon word teruggebeld om een bezichtiging in te plannen. In augustus kreeg ik twee bezichtigingen voor elkaar, ik heb nu er al vier in twee weken tijd voor elkaar. Valt me nog mee.

En dat in het <200k segment. Nu zijn bezichtigingen regelen 1, het daadwerkelijk hoogste bod hebben is 2. Voor wat dat laatste betreft komt mijn verwachting wel aardig overeen met wat ik meemaak via de nvm online biedtool. 15% overbieden is doodnormaal, als het al niet 20% of meer is.

Ik ga voor execution only als starter omdat mijn situatie simpel is. Weinig maatwerk wat er aan te pas komt dus ik zie nu de toegevoegde waarde niet van een adviseur. En ik heb me al voldoende lopen inlezen over de smaakjes annuïteitenhypotheek versus lineair of aflossingsvrij. Genoeg vergelijkingstools beschikbaar qua inzicht wie welk rentepercentage rekent per 10/20/30 jaar periode. En qua execution only hypotheekverstrekkers is het aanbod mooi beperkt dus lekker overzichtelijk.

Members only:

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:19
Joosie200 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:41:
Ik merk zelf nogal een verschil tussen augustus en september met of ik op de reservelijst kom of gewoon word teruggebeld om een bezichtiging in te plannen. In augustus kreeg ik twee bezichtigingen voor elkaar, ik heb nu er al vier in twee weken tijd voor elkaar. Valt me nog mee.

En dat in het <200k segment. Nu zijn bezichtigingen regelen 1, het daadwerkelijk hoogste bod hebben is 2. Voor wat dat laatste betreft komt mijn verwachting wel aardig overeen met wat ik meemaak via de nvm online biedtool. 15% overbieden is doodnormaal, als het al niet 20% of meer is.

Ik ga voor execution only als starter omdat mijn situatie simpel is. Weinig maatwerk wat er aan te pas komt dus ik zie nu de toegevoegde waarde niet van een adviseur. En ik heb me al voldoende lopen inlezen over de smaakjes annuïteitenhypotheek versus lineair of aflossingsvrij. Genoeg vergelijkingstools beschikbaar qua inzicht wie welk rentepercentage rekent per 10/20/30 jaar periode. En qua execution only hypotheekverstrekkers is het aanbod mooi beperkt dus lekker overzichtelijk.

***members only***
Members only:

• Joosie200
  • Niet online
Members only:

• ColeJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17:32
Basekid schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:42:

Ik snap de keuze maar wel gedurfd in deze tijd. Maastricht/Ede is inderdaad twee uur autorijden maar hoevaak zul je een woning gaan bezichtigen? En hoeveel tijd zal daar tussen zitten? Kan zijn dat je zomaar twee jaar bezig bent. Maarja, wat wijs is weet niemand eigenlijk! Succes!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Bij ons komt daar ook geen manager aan te pas, maar het is toch niet zo heel vreemd om zo'n verklaring te vragen? Je leven gaat toch gewoon door, of je nou een nieuwe functie hebt of niet? Het is geen gunst die je vraagt ofzo :P

[Voor 11% gewijzigd door AGee op 17-09-2021 16:45]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Joosie200
  • Niet online
AGee schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:44:
Bij ons komt daar ook geen manager aan te pas, maar het is toch niet zo heel vreemd om zo'n verklaring te vragen? Je leven gaat toch gewoon door, of je nou een nieuwe functie hebt of niet? Het is geen gunst die je vraagt ofzo :P
True. Ze zijn ook niet verplicht om mij een onbepaalde tijd contract aan te bieden volgend jaar. Daarom vind ik het ook een vinkje op een formulier wegzetten terwijl het een hypotheeknemer weinig zekerheid biedt. Toch vragen alle banken erom. Werkgever kan het afgeven en als puntje bij paaltje komt niet nakomen.

Ik heb allang gekeken of ik de hypotheeklasten kan blijven betalen bij kortlopende werkloosheid (ww) of langdurig (arbeidsongeschiktheid / bijstand) Enkel als ik in de bijstand zou belanden zou het krap worden maar dan is het eerste wat ik eruit schop mijn auto. En dan kan ik zelfs de hypotheek gewoon blijven betalen.

Maargoed dat is dan weer niet iets wat banken meenemen. Welk percentage van je inkomen gaat op aan uitgaven. Ik kan naast mijn huidige huurlasten nog hypotheeklasten betalen en nog hou ik geld over. En de hypotheeklasten + ORV/opstalverzekering + OZB komen overeen met mijn huidige huurbedrag. Dus het is net zo duur, alleen kosten voor verduurzamen / onderhoud komen er bovenop.

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 23:21
ColeJ schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:43:
[...]

Ik snap de keuze maar wel gedurfd in deze tijd. Maastricht/Ede
Het kan ook een voordeel zijn bij het kopen dat je niet afhankelijk bent van verkoop woning, maar dat je er snel in kunt. Verder weet ik niet of de woningen in Maastricht net zo snel gaan als in westen/midden Nl. Dus ik vind het niet zo onverstandig. Als het langer duurt kan je altijd nog een appartementje huren of zo. Op en neer reizen lijkt me echt niet te doen.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:30

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Er zijn wat posts opgeruimd. Zie tweakduke in "Wonen & Verbouwen Feedback"

Tweakers Discord

• Pingu007
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 10:55
Online advies van Independer beetje okay voor € 1.795,-?

Ik ben ZZP-er dus kan daar niet zonder advies jammergenoeg..

• Kju
  • Laatst online: 00:00
Je kan ook nog even bij Finzie kijken. Die start bij 1499 ofzo. Voor ZZP is dat ws wel iets duurder. Het is niet online maar gewoon face to face.

[Voor 17% gewijzigd door Kju op 18-09-2021 22:46]

PSN: Kjujay

• flo_
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:07
Kju schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:45:
Je kan ook nog even bij Finzie kijken. Die start bij 1499 ofzo. Voor ZZP is dat ws wel iets duurder. Het is niet online maar gewoon face to face.
Finzie kan ook gewoon online middels videobellen. Ook gedaan onlangs.

• noucmen
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16:00
kpg schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:16:
[...]

*knip*
We zouden ophouden met deze warrige bedenksels.

[Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 19-09-2021 11:44]

• Joosie200
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:24:
[...]

1.26 voor de hoogste risico klasse bij 10 jaar kan bij de ABN net zo goed zonder adviseur: https://intermediair.abnamro.nl/rente

Maar zoals altijd: probeer geen dingen te beredeneren waar je het verstand niet voor hebt. Zoek professionele (medische) hulp.
Sterker nog: abn hanteert 1.01% execution only indien je bij hun een betaalrekening hebt lopen. Anders is het 1.21% bij 10 jaar rentevaste periode en 100% ltv met hoogste risicoklasse (lijkt me dan) Geen adviseur voor nodig.

Hoe ik dit weet? Heb een oriëntatiegesprek gehad bij ABN en dit rolt uit Independer hun hypothekencheck als je een vergelijking doet.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Joosie200 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:39:
[...]

Sterker nog: abn hanteert 1.01% execution only indien je bij hun een betaalrekening hebt lopen. Anders is het 1.21% bij 10 jaar rentevaste periode en 100% ltv met hoogste risicoklasse (lijkt me dan) Geen adviseur voor nodig.

Hoe ik dit weet? Heb een oriëntatiegesprek gehad bij ABN en dit rolt uit Independer hun hypothekencheck als je een vergelijking doet.
De link die ik gaf geeft alle actuele rentes aan van de ABN. Met 1.01% heb je het over een NHG hypotheek, daar is hier geen sprake van.

DUT Racing

• Joosie200
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:45:
[...]

De link die ik gaf geeft alle actuele rentes aan van de ABN. Met 1.01% heb je het over een NHG hypotheek, daar is hier geen sprake van.
Was ik vergeten te melden. Klopt. Komt omdat het verschil wel of geen NHG voor mij als starter een verschil geeft in wel of niet volledig rond krijgen van financiering (zit al snel 10k verschil tussen) Plus NHG dekking is mooi meegenomen.

• Laapo
  • Laatst online: 23:34
Joosie200 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:41:

***members only***
Members only:

• Joosie200
  • Niet online
Members only:

Maargoed tegelijkertijd kun je er toch geen rechten aan ontlenen, het is 1 van de hoepels waar je door moet voor de bank dus ik ga het morgen maar eens inschieten.

Members only:

• tweakduke
  • Laatst online: 22:30

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Nogmaals een keer opgeruimd voor de irritatie te hoog oploopt.

Tweakers Discord

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Die vind ik dubieuzer: een intentieverklaring waarbij je weet dat er geen werkzekerheid is vanuit ondertekende werkgever voor de middel-lange termijn vind ik gek.

En op dag één van een proeftijd ben je als werkgever vaak enthousiaster dan als iemand een paar weken bezig is :D. Je hebt minder informatie dus je gaat uit van de mediaan gegeven bekende informatie. Voor de helft van de werknemers is dat goed.

• Joosie200
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:59:
[...]
En op dag één van een proeftijd ben je als werkgever vaak enthousiaster dan als iemand een paar weken bezig is :D. Je hebt minder informatie dus je gaat uit van de mediaan gegeven bekende informatie. Voor de helft van de werknemers is dat goed.
Ik heb allang geen proeftijd meer. Ben van de ene afdeling naar de andere overgegaan. Dus wat dat betreft gewoon aanvragen en maar zien. Deze week twee nieuwe bezichtigingen in de planning. Het kan geen kwaad om de benodigde documentatie alvast op orde te hebben.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Joosie200 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:06:
[...]

Ik heb allang geen proeftijd meer. Ben van de ene afdeling naar de andere overgegaan. Dus wat dat betreft gewoon aanvragen en maar zien. Deze week twee nieuwe bezichtigingen in de planning. Het kan geen kwaad om de benodigde documentatie alvast op orde te hebben.
Gewoon aanvragen. Het is vaak ook een één-kliks proces voor HR om een werkgeversverklaring volgens NHG model te genereren.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je bij dezelfde werkgever zit zou ik sowieso aanvragen. Je hebt al een contract en ik neem aan dat de intentie er is om je binnen te houden.

#team_UTC+1

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 00:25

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

Ik kan me ook in dit topic melden. Na twaalf jaar in ons eerste koophuis willen we graag een stapje verderop.
Members only:

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Compuchip87
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 00:12
1
Jazzy schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:23:
Ik kan me ook in dit topic melden. Na twaalf jaar in ons eerste koophuis willen we graag een stapje verderop.
***members only***
Aankoopmakelaar had voor mij echt aanvullende waarde. Kan je wel een of twee goede aanraden in de omgeving. PB maar voor meer info.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:31
***members only***
Soms krijg je een betere deal als je verkoop en aankoop doet via dezelfde makelaar.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Members only:

[Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2021 11:06]

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
maar eerlijk gezegd zakt de moed me nu al in de schoenen.
Toch een klein stukje gequote uit de MO-tags. Het is ook vooral een kwestie van geduld hebben en vol blijven houden. Jullie wonen al een hoop jaren in de huidige woning, daar kan best nog een jaartje of misschien wel twee.

Jullie weten wat er mogelijk is en wat jullie in de basis willen, het juiste huis komt dan vanzelf voorbij.
Daarnaast ook gewoon bezichtigingen blijven doen, kan maar zo zijn dat je dan tegen het "droomhuis" aan loopt wat je obv de Funda advertentie echt niet had gedacht.

Ons huidige huis had ik obv de Funda advertentie ook niet willen bezoeken. Matige tekst, maar een handvol matige foto's, ik werd er niet enthousiast van. Mijn vriendin kende de plek van de woning en was verliefd op de buitenkant en stond er op om toch te gaan kijken.

Eenmaal binnen vielen het 100% mee. Ik blijf er van overtuigd dat de vorige bewoners veel meer animo hadden kunnen hebben en een hogere prijs hadden kunnen vangen als ze op z'n minst de muren opnieuw hadden gewit en fatsoenlijke foto's hadden laten maken.

• JanHenk
Joosie200 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:06:
[...]

Het kan inderdaad geen kwaad om je dossier alvast op orde te hebben.

Maar hou wel in gedachten dat bepaalde documenten, waaronder de werkgeversverklaring, maar een beperkte geldigheid hebben... Als je niet verwacht binnen 2 of 3 maanden een hypotheekaanvraag in te dienen, weet dan alvast dat je nog een keer moet...

• Joosie200
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:04:
[...]
Het kan inderdaad geen kwaad om je dossier alvast op orde te hebben.

Maar hou wel in gedachten dat bepaalde documenten, waaronder de werkgeversverklaring, maar een beperkte geldigheid hebben... Als je niet verwacht binnen 2 of 3 maanden een hypotheekaanvraag in te dienen, weet dan alvast dat je nog een keer moet...
Klopt, Google search later: meeste hypotheeknemers uiteindelijk (als consument geef je het recht van hypotheek in ruil voor de kredietlening) werken met een geldigheid van drie maanden. En op zich ben ik nu wel al aan het kijken. Maar of dik overboden of toch niet je van het. (want dik moeten overbieden en achterstallig onderhoud) Dus met dat in het achterhoofd beter bewaren op moment dat ik tegen een woning aan loop met #fuckyes gevoel.

Beter dan de papierwinkel compleet maken.

Loop je wel het risico op minder woning voor meer geld als de prijsstijging doorzet. Maar wie weet wat de potentiële nasleep van evergrande voor gevolgen heeft. En in de tussentijd zie ik nog niet zo snel een nieuwe regering hier allerhande logische maatregelen invoeren om de woningmarkt aan te pakken. Kortom eerst maar kijken of er een shift van hoog naar laagconjuctuur komt of niet.

• kaanmijo
  • Registratie: maart 2010
Vanmiddag voor het eerst bieden op een huis, spannend! Ik heb alleen nog wel een vraagje; het gaat hier om een bieding met een deadline, waarbij je 1x je eindbod mag bieden. Nu vraag ik mij alleen af, hoeveel voor het verstrekken van de deadline is het nodig om te bieden? Ik heb van verschillende mensen gehoord dat je zo dicht mogelijk bij het sluiten van die deadline moet zitten, omdat makelaars met elkaar praten. Is dit echt zo?

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:20

Bartske

Valar Morghulis

kaanmijo schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:42:
Vanmiddag voor het eerst bieden op een huis, spannend! Ik heb alleen nog wel een vraagje; het gaat hier om een bieding met een deadline, waarbij je 1x je eindbod mag bieden. Nu vraag ik mij alleen af, hoeveel voor het verstrekken van de deadline is het nodig om te bieden? Ik heb van verschillende mensen gehoord dat je zo dicht mogelijk bij het sluiten van die deadline moet zitten, omdat makelaars met elkaar praten. Is dit echt zo?
Beter kort op de deadline bieden inderdaad. En makelaars praten met elkaar, maar het staat je zelf ook vrij om een uurtje voor de sluitingsdatum de verkoopmakelaar te bellen of hij al een bod heeft liggen.

Als het een 'eerlijke' makelaar is zal hij jou dezelfde informatie geven als dat hij andere makelaars zal geven. Het beste kun je iets vragen van: zit ik met een bod van 250K goed?

[Voor 10% gewijzigd door Bartske op 20-09-2021 13:47]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:29
ja dat gebeurt, maar gaat niet heel veel helpen om.tot de laatste minuut te wachten. Want je kunt natuurlijk best als makelaar om 12.05 nog even een telefoontje krijgen en daarmee een hoger bod binnenhalen. ...

over het algemeen gewoon in het laatste uur of half uur opsturen, vragen om bevestigen ontvangst en dan maar duimen.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Dit was in mijn geval wel zo, mijn makelaar heeft mijn bod neergelegd na het sluiten van de deadline, maar ze kenden elkaar en zo wist ik wat het hoogste bod was. Wat ik uiteraard niet mocht weten, want ze houden zich keurig aan de richtlijnen, toch? :') Maarja, het heeft me wel het huis opgeleverd dus dat voelt nog steeds erg tegenstrijdig.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
Overleg is er altijd, dat voorkom je echt niet door vroeg of laat te bieden. Want wie zegt dat dat ene hoge bod, net na de deadline niet alsnog wordt meegenomen ;)
Toch zou ik ook niet als eerste mijn bod er neerleggen, puur obv gevoel.

Goede bekende (en nee, ik was het echt niet zelf) heeft op deze manier vorig jaar een huis bemachtigt. Financieel adviseur kende de verkopende makelaar erg goed. Beide hebben even contact gehad, hoogste bod werd doorgegeven, de goede bekende bood hoogste bod plus 500eu en had de woning.

Eerlijk? Zeker niet. Moet je soms wat geluk hebben cq het geluk wat afdwingen? Absoluut.

• Skybullet
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 01:05
Onze aankoopmakelaar zou voor ons bieden. Werkte in hetzelfde gebouw als de verkoopmakelaar (wel verschillende maatschappij). Dus die zou "even langslopen" een half uur voor verlopen deadline, ons bellen met zijn advies wat wij zouden moeten bieden om het te winnen. En dat was meteen raak.

Eerlijk? Nee 100% niet, maar wel de makkelijkste 1500 euro factuur die ik ooit lachend heb betaald die aankoop makelaar.

En naar wat ik van vrienden, familie en collega's hoor is dit soort onderling geroezemoes steeds meer de norm.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 3080 TUF OC - LG34GN850

• wsn1979
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 16:28
Okay, ik zit met het volgende. Nou zitten? da's ook een groot woord. Door een meevaller heb ik binnenkort de beschikking over 350k euro. Nu wil ik daar een huis mee kopen. (Ik huur nu a 1100,- in de maand).

Maar wat is nou wijsheid?, overbieden zonder voorbehoud? En zo ja, hoeveel dan?

- Zoekregio: Ede/Bennekom
- Eengezinswoning/ruime maisonnette met tuin
- Must have: 4 slaapkamers (of 3 + ombouwbare zolder)
- Liefst Bennekom maar Ede zuid of Maandereind/Uitvindersbuurt/Enka kan ook.

Kan er nog wel wat hypotheek op hebben, maar wil eigenlijk tegen lage maandlasten gaan wonen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Met zo'n budget cash kan je wellicht nog wel een dealtje maken. Je concurreert met mensen die 2-3 maanden nodig hebben voor ze de hypotheek rond hebben.

Zoeken in de 300 hoek en dan kijken wat je ziet dat aan je eisen voldoet, weet je gelijk of je beeld reëel is. Aan de andere kant: nog een ton bijlenen kost ook "bijna niks"

#team_UTC+1

• Kurma
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 23:06
wsn1979 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:28:
Okay, ik zit met het volgende. Nou zitten? da's ook een groot woord. Door een meevaller heb ik binnenkort de beschikking over 350k euro. Nu wil ik daar een huis mee kopen. (Ik huur nu a 1100,- in de maand).

Kan er nog wel wat hypotheek op hebben, maar wil eigenlijk tegen lage maandlasten gaan wonen.
Maandereind gaat wel lukken met dat bedrag, maar denk dat je beter in de Rietkampen kan gaan zitten. Heb je misschien nog 10 of 20k hypotheek nodig. Voorbehoud van financiering heb je dan niet nodig lijkt me (als je gewoon inkomen hebt). Overbieden: ja, ontkom je niet aan..

• JanHenk
wsn1979 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:28:

Dat is een mooi uitgangspunt, om te beginnen.

Even een klein advies, beperk je niet per se tot € 350K en geen hypotheek willen.

Mocht je in de categorie tot 350K niet meteen een woning vinden die aan al jouw wensen voldoet, maar bijvoorbeeld 450K wel? Oftewel, zou een ton extra uitgeven je een hoop extra woongenot opleveren?

Overweeg dan om toch een deel te lenen. Mits je nu een inkomen hebt, zou je bijvoorbeeld altijd 50 of 100K hypothecaire lening kunnen nemen.

Neem deze dan aflossingsvrij en zoek er één op met een oneindige looptijd (bijv. bij de Rabobank, maar er zijn nog een paar partijen). Zet de rente 30 jaar vast, dat kun je nu voor 1,6% al doen. Je maandlasten komen dan uit een schrikbarende € 133,- met de zekerheid dat deze de komende 30 jaar niet zullen stijgen. Daarnaast hoef je deze niet meer (in je leven) verplicht af te lossen aan het einde van de looptijd.

Als die € 133 je het extra woongenot waard is t.o.v. het woongenot van een woning van 350K, is dat in ieder geval te overwegen. Ga je nog verder erin, dan zal het bedrag uiteraard wat hoger worden. Maar ten opzichte van je (toekomstige) inkomen en het alternatief (huren) lijkt me dat een prima uitgangspunt. Lage lasten en fijn wonen, wat wil je nog meer... :)

• Caelorum
Sowieso kan je voor 350k een prima woning vinden in Ede. Aangezien het vrij beschikbaar vermogen is kan je best 50k overbieden en nog 50k hypotheek nemen voor verbouwen en gasloos gaan. Zelfs met een niet-aflossingsvrije hypotheek ga je daarmee je maandelijkse uitgave aan je huis ruim halveren.

• Erik1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Let bij een hypotheek van 10 of 20k wel op dat een deel van de aanbieders ook een minimumbedrag voor de hypotheek als voorwaarde heeft.
Pagina: 1 ... 210 211 212 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee