kaanmijo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:21:
[...]
Om even dit verhaal af te maken; afgelopen maandag inderdaad het bod gedaan. Vraagprijs was €215.000. Ik heb €245.000 geboden, zonder enige vorm van voorbehoud. Krijg zojuist een mail dat ik alsnog ben overboden door iemand. Ik ben zo klaar met deze woningmarkt. Ik wil zó graag uit huis, maar ik kan het gewoon niet meer betalen. En dan woon ik nog niet eens in een stad.
Wij hebben zo'n 40-50 bezichtigingen gedaan, tientallen keren geboden en enkele keren zelfs 50k boven vraagprijs geboden. Tot voor kort, na ruim 2 jaar, pas raak gegrepen.
This is normal

Totdat we uiteindelijk raak hadden bij een woning waarvan we (naar ons idee) niet eens de hoofdprijs hadden geboden; 'niet geboden is altijd mis'.
Maar laat je niet gek maken.
Probeer altijd te vragen waar de woning ongeveer voor is weggegaan. Zo krijg je een 'feeling' met waar het heen moet en weet je de volgende keer meer dan andere bieders. Neem eventueel een aankoopmakelaar in de hand, of kijk naar services zoals WalterLiving voor meer inzicht vooraf.
Je bod was (itt wat gezegd wordt door anderen
die op dit moment toevallig hun eigen huis proberen te verkopen voor >50k tov de vorige transactie en dus mogelijk de prijzen aan het opdrijven zijn 
) namelijk helemaal niet gek. In juni is nr 730 van dezelfde flat weggegaan voor 230k volgens Walter. Daar zat jij dus 15k boven en dat is ruim boven de gemiddelde prijsstijging in 3 maanden.
Dat zijn op deze bedragen marges waarmee je normaal toch op zn minst wel redelijk in de buurt moet zitten
Ik snap de frustratie daarom ook enorm en nee het is niet altijd een kwestie van dom meer geld bieden zoals hier wel eens wordt gezegd. Ook in deze markt bestaan er toch echt grenzen.
Wellicht heeft een andere koper de gunning gekregen door inderdaad de garagebox óók af te nemen
en/of bijvoorbeeld heeft geboden zonder voorbehouden. Ik denk niet dat je bod heel verkeerd was, maar geld is niet altijd wat de verkoper zoekt.
Of er is sprake van vervelende makelaarspraktijken, maar dat zal je toch nooit te weten komen.
Overigens, als je echt zo graag het huis uit wilt en op het top van de markt tussen de oudjes (?) wilt zitten om maar wat te kopen.... en daarvoor een hypotheek van >700 per maand afsluit nog los van de 250 per maand aan servicekosten die ze daar vragen... voor dat geld bestaan er ook wel huurappartementjes bij de grotere verhuurders. Wellicht een slag kleiner, maar meestal zonder uitgeleefd interieur. Kan je het hele overbiedingsspel mee overslaan.
[
Voor 9% gewijzigd door
Richh op 23-09-2021 09:34
]