Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 367 Laatste
Acties:

Verwijderd

kaanmijo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:21:
[...]

Om even dit verhaal af te maken; afgelopen maandag inderdaad het bod gedaan. Vraagprijs was €215.000. Ik heb €245.000 geboden, zonder enige vorm van voorbehoud. Krijg zojuist een mail dat ik alsnog ben overboden door iemand. Ik ben zo klaar met deze woningmarkt. Ik wil zó graag uit huis, maar ik kan het gewoon niet meer betalen. En dan woon ik nog niet eens in een stad.
Wij hebben over een periode van bijna een jaar 9 biedingen gedaan voordat we een winnend bod hadden.

We vinden dat we geluk gehad hebben. :9

Pas je verwachtingen maar aan in deze markt.

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:23

kaanmijo

Picobello B.V.

Flix20 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:23:
[...]

Je hebt 'pas' 1 bod gedaan, overboden met 13%, niet het winnende bod gehad en je bent er al helemaal klaar mee?
Ja, niet zo gek toch? Ik ben starter, ben al meer dan een jaar bezig met bezichtigen. Zoveel komt er niet op de markt wat voor mij betaalbaar is, en als ik dan voor mijn gevoel met een klap geld overbied is het nog steeds niet genoeg.
Bschnitz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:26:
[...]

Stuur effe link anders, want je hebt niet veel overboden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
99% zeker dat je dit appartement over een tijdje kan huren.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
coazter schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:32:
[...]

99% zeker dat je dit appartement over een tijdje kan huren.
grote kans, maar denk dat de koper de garage erbij gekocht heeft, dus 215+30+15%=281500 geboden heeft in een pakketprijs.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:00
kaanmijo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:29:
[...]

Ja, niet zo gek toch? Ik ben starter, ben al meer dan een jaar bezig met bezichtigen. Zoveel komt er niet op de markt wat voor mij betaalbaar is, en als ik dan voor mijn gevoel met een klap geld over bied is het nog steeds niet genoeg.

[...]

***members only***
Snap dat het frustrerend is. Ben vorig jaar ook voor het eerst geslaagd.
Maar je hebt hier denk ik ook wel gelezen dat het gros hier 5+ biedingen doet.
Dat je verwacht bij je eerste keer raak te schieten is....wellicht wat naief, hoe graag je het ook in één keer goed wil hebben.

Leuk appt. wel. Keuken eruit, muur tussen grote slaapkamer en woonkamer eruit en daar de keuken plaatsen.
Prijs is ook nog leuk. Die zijn hier toch wel anders.
Vorkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:34:
[...]

grote kans, maar denk dat de koper de garage erbij gekocht heeft, dus 215+30+15%=281500 geboden heeft in een pakketprijs.
Hele grote kans inderdaad dat het winnende bod ook de garage erbij heeft genomen. En dan hoeft er op de woning zelf niet eens persé meer geboden te zijn, maar door ook de garage erbij te nemen maakte het wel aantrekkelijker.

M'n ex buurman is zo ook aan z'n nieuwe huis gekomen. Die had voor 35k ook de garage erbij genomen maar had uiteindelijk wel 10k minder op het huis geboden. Maar omdat ze dan niet nog apart de garage hoeven te verkopen heeft hij het winnende bod gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 22-09-2021 14:41 ]

PSN: Flix20-NL

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:39
kaanmijo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:29:
[...]

Ja, niet zo gek toch? Ik ben starter, ben al meer dan een jaar bezig met bezichtigen. Zoveel komt er niet op de markt wat voor mij betaalbaar is, en als ik dan voor mijn gevoel met een klap geld over bied is het nog steeds niet genoeg.

[...]

***members only***
Woning was een investeerder trap, stond al 20K te laag in de markt. Reële prijs was altijd al 250K na bod Inc overbieden zonder gekke dingen.

Je bod was hieronder, je had nooit een kans.

Laat je niet gek maken door een lage vraagprijs, dat is puur om een bod uit te lokken.

Makelaar weet heel goed dat dit voor 250K weg gaat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-10 15:36
Aristos schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:25:
Nadat we ons huis in de Randstad met flinke overwinst hebben kunnen verkopen, zijn we nu op zoek naar een huis in de Achterhoek. Afgelopen week gekeken naar onderstaand huis met onze makelaar.

De perceelgrootte is voor ons geen pré, maar het uitzicht en de ruimte in het huis zeker wél. Er zit een oude CV ketel uit 2004 in, we willen de dakpannen laten checken in een bouwkundige keuring en de huidige inrichting is niet altijd onze smaak. Maar we zien vooral potentie om hier lang oud in te worden.

Ik merk dat hier op GoT veel kennis zit, daarom deel ik hem graag, om te kijken of jullie nog dingen zien, die wij missen.

(Mocht dat niet de bedoeling zijn, dan verwijder ik de post)

***members only***
Als huidig bewoner van deze gemeente, kan ik je wel aanraden even te kijken naar:

https://www.tegenwindoudeijssel.nl/

Lijkt alsof dit allemaal vlak in de buurt komt. Ik weet niet in hoeverre dit bezwaarlijk is. :)

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:26
atomix9 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:43:
[...]

Als huidig bewoner van deze gemeente, kan ik je wel aanraden even te kijken naar:

https://www.tegenwindoudeijssel.nl/

Lijkt alsof dit allemaal vlak in de buurt komt. Ik weet niet in hoeverre dit bezwaarlijk is. :)
Thanks voor de informatie. De windmolens lijken aan de overkant van de Ijssel te komen. Toch op een flinke afstand, en lijkt me dus niet zo'n issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atomix9
Aristos schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:05:
[...]

Thanks voor de informatie. De windmolens lijken aan de overkant van de Ijssel te komen. Toch op een flinke afstand, en lijkt me dus niet zo'n issue.
Ja dat is persoonlijk natuurlijk. Het zou mij niet zo bekoren, je ziet ze altijd als eerste staan. (indien je naar buiten kijkt, of in de tuin staat) Tevens staan ze dichtbij, te dichtbij mijns inziens, dit geeft geluidsoverlast. (naar het schijnt)

De hele wijk is in principe er op tegen. Het valt op dat veel mensen nog snel hun huis willen verkopen aan die kant van de gemeente en zo weinig mogelijk er over zeggen (bij een verkoop) Ik hield het al een tijd in de gaten omdat we zelf ook bezig waren met een huis. Uiteindelijk hebben we alle huizen aan die kant laten schieten.
Maar goed, zoals gezegd, het is persoonlijk. De afweging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flix20
offtopic:
Dat is ook weer zo typisch Nederlands.
Ja, we willen over op groene (wind) energie. MAAR NIET IN MIJN UITZICHT!!1!1!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
kaanmijo schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:42:
Vanmiddag voor het eerst bieden op een huis, spannend! Ik heb alleen nog wel een vraagje; het gaat hier om een bieding met een deadline, waarbij je 1x je eindbod mag bieden. Nu vraag ik mij alleen af, hoeveel voor het verstrekken van de deadline is het nodig om te bieden? Ik heb van verschillende mensen gehoord dat je zo dicht mogelijk bij het sluiten van die deadline moet zitten, omdat makelaars met elkaar praten. Is dit echt zo?
Ja, de strafmaat in de gewone wereld voor handelen met voorkennis is maximaal 4 jaar. In de makelaardij gelden die wetten blijkbaar niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:23:
offtopic:
Ja ach, ik woon al mijn hele leven in de Polder en weet niet beter dan dat windmolens onderdeel van het uitzicht zijn. :+ Ik vind ze ook niet lelijk verder. Dus wellicht is dat een generatiedingetje dat vanzelf uitsterft.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atomix9
Flix20 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:23:
offtopic:
NIMBY :P Maar typisch onNederlands. Ik wil helemaal geen groene energie. Ik ben voor kernenergie, maar dat is weer een andere discussie.....

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-10 13:04
[...]

Om even dit verhaal af te maken; afgelopen maandag inderdaad het bod gedaan. Vraagprijs was €215.000. Ik heb €245.000 geboden, zonder enige vorm van voorbehoud. Krijg zojuist een mail dat ik alsnog ben overboden door iemand. Ik ben zo klaar met deze woningmarkt. Ik wil zó graag uit huis, maar ik kan het gewoon niet meer betalen. En dan woon ik nog niet eens in een stad.
Denk dat de harde realiteit in deze markt is dat er (bijna) altijd iemand is die er meer geld voor overheeft ( of meer kan betalen). Ik kon ook bieden zonder enige vorm van voorbehoud waarbij ik dacht dat ik wel 1/2/3 een huis zou scoren , dat bleek in de praktijk toch tegen te vallen.

En zoals mensen voor mij al zeggen : Het is waarschijnlijk gewoon te laag in de markt gezet om mensen te lokken..

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Nadat we ons huis in de Randstad met flinke overwinst hebben kunnen verkopen, zijn we nu op zoek naar een huis in de Achterhoek. Afgelopen week gekeken naar onderstaand huis met onze makelaar.

De perceelgrootte is voor ons geen pré, maar het uitzicht en de ruimte in het huis zeker wél. Er zit een oude CV ketel uit 2004 in, we willen de dakpannen laten checken in een bouwkundige keuring en de huidige inrichting is niet altijd onze smaak. Maar we zien vooral potentie om hier lang oud in te worden.

Ik merk dat hier op GoT veel kennis zit, daarom deel ik hem graag, om te kijken of jullie nog dingen zien, die wij missen.

***members only***
Ik ben wel benieuwd of je de ‘vrijheid’ hebt om een bouwkundig voorbehoud te doen om echt kans te maken. Mijn ervaring in het segment tot ca 6 ton is dat je die keuze niet hebt. Het is net de randstad. Na ruim 8 maanden zien wij dat woningen met ruim een ton worden overboden zonder enkel voorbehoud.

Zo hebben wij gisteren te horen gekregen dat ons bod op een woning die ruim 80k boven de vraagprijs lag en geen enkel voorbehoud kende, is overboden. De woning gaat weg voor ruim een ton meer dan de vraagprijs….

Bizarre wereld , ook in de Achterhoek.
Hoe kijkt je aankoopmakelaar hier naar?

Ik hoor ook van vrienden dat in jouw segment (ca 1mln) in de randstad ook flink overboden wordt en ik kan mij dat dan ook wel in het oosten inmiddels voorstellen .

Trouwens , waarom wil je de dakpannen laten checken ? Het is een woning uit ‘75 😅die pannen gaan echt nog wel mee en anders leg je er voor wat geld nieuwe op dat kost je ook geen enorm bedrag. Dat bedoel ik dan in perspectief tot je aankoopbedrag . Je gaat echt nog wel meer tegenkomen.

Wij bekijken woningen van ‘30 en ‘50 en doen ook geen keuring. je kunt vrij aardig inschatten wanneer je aan de beurt bent en dakpannen gaan echt wel 50j mee (onze huidige al ruim 90jaar)

[ Voor 13% gewijzigd door Waypoint op 22-09-2021 20:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
atomix9 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:20:
[...]

Ja dat is persoonlijk natuurlijk. Het zou mij niet zo bekoren, je ziet ze altijd als eerste staan. (indien je naar buiten kijkt, of in de tuin staat) Tevens staan ze dichtbij, te dichtbij mijns inziens, dit geeft geluidsoverlast. (naar het schijnt)

De hele wijk is in principe er op tegen. Het valt op dat veel mensen nog snel hun huis willen verkopen aan die kant van de gemeente en zo weinig mogelijk er over zeggen (bij een verkoop) Ik hield het al een tijd in de gaten omdat we zelf ook bezig waren met een huis. Uiteindelijk hebben we alle huizen aan die kant laten schieten.
Maar goed, zoals gezegd, het is persoonlijk. De afweging.
Wat dat betreft zijn mensen zeikerds en net een stel schapen die alles geloven. Wij wonen op zo’n 100 meter van zo’n windmolen en hebben er geen last van, zelfs als je er naast staat hoor je bijna niks. En welke gezondheidsklachten, het is geen Tata Steel. Een autoweg op ruim 2km afstand maakt juist veel lawaai, maar door hoor je niemand over.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:51
Ik heb eens een lang weekend op een evenemententerrein tussen de windmolens mogen kamperen (met caravan). Het waaide er die dagen behoorlijk. Ja, zo dichtbij kun je ze wel horen. Maar het was geen geluid waar ik echt last van had. Zeker niet 'binnen' in de caravan. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het geluid van windmolens op wat grotere afstand hinder vormt binnenshuis.

Buitenshuis is het niet heel veel anders dan andere geluiden op enige afstand. Ja, het is aanwezig. Maar het belemmert je nergens in. Ook het zicht zou voor mij geen enkel probleem zijn.

Het enige wat ik hinderlijk zou vinden, is de slagschaduw van de wieken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-10 17:51
wsn1979 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:28:
Okay, ik zit met het volgende. Nou zitten? da's ook een groot woord. Door een meevaller heb ik binnenkort de beschikking over 350k euro. Nu wil ik daar een huis mee kopen. (Ik huur nu a 1100,- in de maand).

Maar wat is nou wijsheid?, overbieden zonder voorbehoud? En zo ja, hoeveel dan?

- Zoekregio: Ede/Bennekom
- Eengezinswoning/ruime maisonnette met tuin
- Must have: 4 slaapkamers (of 3 + ombouwbare zolder)
- Liefst Bennekom maar Ede zuid of Maandereind/Uitvindersbuurt/Enka kan ook.

Kan er nog wel wat hypotheek op hebben, maar wil eigenlijk tegen lage maandlasten gaan wonen.
Dat is best een leuk budget. Helaas wordt er in deze regio tegenwoordig ook aardig overboden. Ik weet niet hoe bekend je in dit gebied bent maar de buurten die je noemt zijn best divers. Als je in Ede aan het Maandereind of in de Uitvindersbuurt gaat zoeken zou ik heel goed op de straat letten. Er zijn hele leuke straten, er zijn ook een stuk mindere straten. Ik zou zeker niet te dicht bij de AH XL of de van de Hagestraat gaan kijken. Er is daar altijd veel gedoe en er staat veel sociale huur.

Enka zit je waarschijnlijk wel goed qua bewoners, deze wijk is erg in opkomst, en er wordt een nieuw station gebouwd. Je woont dan alleen wel op giftige grond, ligt er een beetje aan wat je van plan bent of dat erg is. Volgens mij mag je niet dieper dan een meter graven in je tuin in die wijk. Ede zuid heeft leuke en minder leuke stukken, het is er druk richting snelweg in de ochtend en er wonen veel studenten. Let daar ook op dat er een grote biomassacentrale in de wijk staat, daar wil je niet direct naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-10 00:40

***members only***
Wat je mist is een mooi energielabel, F zou ik voor een wonen uit 1930 oke vinden, maar niet voor een huis uit 1975. Is natuurlijk wel vrijstaand maar toch. Terwijl er staat dubbelglas en dakisolatie. Ik gok alleen dubbelglas in de grote ramen. En heeft de woning een kruipkelder? Om dadelijk de vloer te isoleren? De tekst is duidelijk door een makelaar geschreven en kan ik dus ook weinig uit opmaken. Hij/zij heeft het alleen maar over de fantastische locatie, fantastische ambiance, geweldige gevoel, unieke sfeer, hoogwaardige afwerking bla bal bla chocoladevla. Funda adv is dus leuk om plaatjes te kijken maar heb je niks aan.

Geen idee wat jullie makelaar zei? Maar de verkopende makelaar bellen en vragen welke ramen zijn dubbelglas. Hoe dik is de spouwmuur. Wat is de fundering. Materiaal dakpannen? Is het beton dan vervangen of impregneren. Bij Keramiek niks doen. Vloer Manta/Kwaaitaal?

Ik heb geen ervaring met huizen van 9 ton, maar in Doetinchem staan ook maar 25 huizen beschikbaar dus ik zou haast maken. En aangezien je je huis al verkocht hebt zal je dat zelf ook toch willen? Dus gewoon bod uitbrengen en kijken wat ze verkoper zegt. Succes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54
[...]

Wij hebben zo'n 40-50 bezichtigingen gedaan, tientallen keren geboden en enkele keren zelfs 50k boven vraagprijs geboden. Tot voor kort, na ruim 2 jaar, pas raak gegrepen.
This is normal :P
Totdat we uiteindelijk raak hadden bij een woning waarvan we (naar ons idee) niet eens de hoofdprijs hadden geboden; 'niet geboden is altijd mis'.

Maar laat je niet gek maken.

Probeer altijd te vragen waar de woning ongeveer voor is weggegaan. Zo krijg je een 'feeling' met waar het heen moet en weet je de volgende keer meer dan andere bieders. Neem eventueel een aankoopmakelaar in de hand, of kijk naar services zoals WalterLiving voor meer inzicht vooraf.

Je bod was (itt wat gezegd wordt door anderen die op dit moment toevallig hun eigen huis proberen te verkopen voor >50k tov de vorige transactie en dus mogelijk de prijzen aan het opdrijven zijn :+) namelijk helemaal niet gek. In juni is nr 730 van dezelfde flat weggegaan voor 230k volgens Walter. Daar zat jij dus 15k boven en dat is ruim boven de gemiddelde prijsstijging in 3 maanden.
Dat zijn op deze bedragen marges waarmee je normaal toch op zn minst wel redelijk in de buurt moet zitten ;)

Ik snap de frustratie daarom ook enorm en nee het is niet altijd een kwestie van dom meer geld bieden zoals hier wel eens wordt gezegd. Ook in deze markt bestaan er toch echt grenzen.

Wellicht heeft een andere koper de gunning gekregen door inderdaad de garagebox óók af te nemen en/of bijvoorbeeld heeft geboden zonder voorbehouden. Ik denk niet dat je bod heel verkeerd was, maar geld is niet altijd wat de verkoper zoekt.
Of er is sprake van vervelende makelaarspraktijken, maar dat zal je toch nooit te weten komen.

Overigens, als je echt zo graag het huis uit wilt en op het top van de markt tussen de oudjes (?) wilt zitten om maar wat te kopen.... en daarvoor een hypotheek van >700 per maand afsluit nog los van de 250 per maand aan servicekosten die ze daar vragen... voor dat geld bestaan er ook wel huurappartementjes bij de grotere verhuurders. Wellicht een slag kleiner, maar meestal zonder uitgeleefd interieur. Kan je het hele overbiedingsspel mee overslaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 23-09-2021 09:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
275m2 gbo en label F, ik schat dat de energiekosten behoorlijk zullen zijn . Vaak geven verkopers voorschotbedragen aan in de documentatie.
Het is fijn als je een half miljoen overwaarde hebt , maar als je vervolgens enorm hoge energiekosten en onderhoudskosten hebt, schiet het ook weinig op. Het verklaart ook wel de lage vraagprijs imo. Van binnen ziet het er best aardig uit, maar het is erg jammer dat men geen aandacht heeft besteedt aan isolatie ed.

Ik zou voor zoiets gaan: https://www.funda.nl/koop...2482385-molenstraat-7-7a/
Van de besparing op onderhoud en energiekosten kun je de hogere prijs betalen, alles is (volgens funda tekst) reeds voorbereid op een warmtepomp.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 23-09-2021 03:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerdj
Richh schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:48:
[...]

Ik snap de frustratie daarom ook enorm en nee het is niet altijd een kwestie van dom meer geld bieden zoals hier wel eens wordt gezegd. Ook in deze markt bestaan er toch echt grenzen.
De grens is tot hoeveel je wilt betalen( of kan betalen). Rationeel ga je er toch in deze markt , naar mijn idee, niet uitkomen. Dit huis ging van VP €239.000,- en is uiteindelijk verkocht voor €275.000,- ( Bepaalde plekken enkel glas, elektrische installatie moest vernieuwd worden , deels houten kozijnen.. m.a.w zat nog wat werk aan). Terwijl dit was helemaal af VP €265.000,- en verkocht voor €287.500,- ( in dezelfde maand)

Vertel mij maar wat rationeel is :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

Ethirty

Who...me?

Rationeel is het allang niet meer. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• joerdj
Ethirty schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:51:
Rationeel is het allang niet meer. ;)
De grote vraag is natuurlijk: Was het überhaupt ooit rationeel?

Uiteindelijk koop je bakstenen en beton op een bepaalde plek voor X bedrag omdat klaarblijkelijk men het er voor overheeft.

• Flix20
joerdj schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:26:
[...]

De grote vraag is natuurlijk: Was het überhaupt ooit rationeel?

Uiteindelijk koop je bakstenen en beton op een bepaalde plek voor X bedrag omdat klaarblijkelijk men het er voor overheeft.
Ja zo kan je alles wel platslaan.

Waarom kost de ene metalen doos met wielen 3k en de andere 100k?

• joerdj
Flix20 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:27:
[...]

Ja zo kan je alles wel platslaan.

Waarom kost de ene metalen doos met wielen 3k en de andere 100k?
Ik vraag me gewoon af of de huizenprijs überhaupt ooit rationeel tot stand is gekomen. Er zijn namelijk factoren die moeilijk te beprijzen zijn (behalve wat de gek er voor overheeft) zoals locatie bijvoorbeeld, of het "gevoel" wat iemand bij een huis of wijk heeft.

Hoe plak je daar een €€€ bedrag aan?

• Flix20
joerdj schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
[...]

Ik vraag me gewoon af of de huizenprijs überhaupt ooit rationeel tot stand is gekomen. Er zijn namelijk factoren die moeilijk te beprijzen zijn (behalve wat de gek er voor overheeft) zoals locatie bijvoorbeeld, of het "gevoel" wat iemand bij een huis of wijk heeft.

Simpel; marktwerking, vraag&aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
joerdj schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
[...]

Je kan een heleboel zaken meten. Prijs per m2, aantal slaapkamers, afstand tot stadscentra, etc, etc.

Het "gevoel" is (meestal) een relatief klein onderdeel van de prijs.

• joerdj
Tk55 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:58:
[...]

Je kan een heleboel zaken meten. Prijs per m2, aantal slaapkamers, afstand tot stadscentra, etc, etc.

Ja de prijs per M2 is toch in bepaalde gebieden totaal verschillend.

Het enige wat het rationeel maakt is waarvoor de rest is verkocht in dezelfde wijk/buurt.

Ik ben van mening dat de prijs van een huis altijd irrationeel is geweest :9

En mijn originele reactie was op de opmerking "Rationeel is het allang niet mee"

[ Voor 7% gewijzigd door joerdj op 23-09-2021 12:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tk55 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:58:
[...]

Je zou het allemaal in een excelletje kunnen gooien en gaan scoren...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 10:04

Pater

Terry Tate

Ik sprak van de week een makelaar en die gaf aan dat de markt in Rotterdam helemaal overspannen is. Momenteel wordt er helemaal niet meer gekeken of een woning het geld waard is, de situatie is nu: ben je bereid EUR 100k te overbieden op de huidige vraagprijs. Waar die vraagprijs op gebaseerd is, is dan de vraag. Zo had een con-collega dit getest, een woning die in de huidige markt niet meer dan EUR 800k (Huis uit de jaren 30, 170m2, moest flink opgeknapt worden, tuin was circa 10 meter diep en 6 meter breed) moest opbrengen. Dan zou je verwachten, met overbieden, EUR 900k. De makelaar had de stoute schoenen aangetrokken en de woning voor 1.150k aangeboden. Meer dan 30 kijkers gehad, huis is verkocht voor EUR EUR 1,3mln. :F

Seriously, we maken elkaar he-le-maal gek en doen de gekste dingen in de markt om niet het gevoel te hebben om de boot te missen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-10 14:31
Pater schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:44:
Ik sprak van de week een makelaar en die gaf aan dat de markt in Rotterdam helemaal overspannen is. Momenteel wordt er helemaal niet meer gekeken of een woning het geld waard is, de situatie is nu: ben je bereid EUR 100k te overbieden op de huidige vraagprijs. Waar die vraagprijs op gebaseerd is, is dan de vraag. Zo had een con-collega dit getest, een woning die in de huidige markt niet meer dan EUR 800k (Huis uit de jaren 30, 170m2, moest flink opgeknapt worden, tuin was circa 10 meter diep en 6 meter breed) moest opbrengen. Dan zou je verwachten, met overbieden, EUR 900k. De makelaar had de stoute schoenen aangetrokken en de woning voor 1.150k aangeboden. Meer dan 30 kijkers gehad, huis is verkocht voor EUR EUR 1,3mln. :F

Seriously, we maken elkaar he-le-maal gek en doen de gekste dingen in de markt om niet het gevoel te hebben om de boot te missen.
Aardig gek dat bedrag :o

Ben zelf ook op huizenjacht. Ben helaas bang dat het niet snel gaat veranderen, dus ben ook wel beetje gejaagd momenteel. Het is niet zo dat ik straks ineens meer hypotheek kan krijgen, alleen een kleiner huis...

Met de kennis van nu had ik 2 jaar geleden gewoon een huis moeten kopen. Dan had ik me nu kapotgelachen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
BootVluchteling schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:47:
[...]

Aardig gek dat bedrag :o

Ben zelf ook op huizenjacht. Ben helaas bang dat het niet snel gaat veranderen, dus ben ook wel beetje gejaagd momenteel. Het is niet zo dat ik straks ineens meer hypotheek kan krijgen, alleen een kleiner huis...

Met de kennis van nu had ik 2 jaar geleden gewoon een huis moeten kopen. Dan had ik me nu kapotgelachen...
Dat kapotlachen valt wel mee.
Je het een stel theoretische overwaarde waar je geen kont aan hebt tenzij je de boel verkoopt en gaat huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-10 14:31
Flix20 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:59:
[...]

Je het een stel theoretische overwaarde waar je geen kont aan hebt tenzij je de boel verkoopt en gaat huren.
Absoluut waar, maar ik doel meer op het feit hoe groot je toen kon kopen waarbij je nu gewoon 100K meer voor moet neertikken. M2 prijs is los gegaan zeg maar..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

En niemand weet of het over 5 jaar weer in elkaar zakt omdat niemand meer 1,3mln over heeft voor een krot van een huis en de rente op 5% staat.

Je kan alleen in het hier en nu kijken wat en of je kan betalen. Mensen die 100K meer betalen hebben waarschijnlijk die uit overwaarde, waar je vroeger voor die overwaarde groter én goedkoper ging wonen. Dus niemand wint in de huidige markt, alleen degene die genoeg geld heeft om het trucje vaak te herhalen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
[...]

Of kleiner koopt, of in een goedkopere regio… of in een goedkoper land met een zonnig klimaat. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 10:04

Pater

Terry Tate

Daar heb ik wel een mening over, Ethirty. Over 5 jaar staat de rente echt niet op 5%. Dat kan onze economie helemaal niet aan.

De onderliggende problemen van 2008 werd veroorzaakt door teveel schulden. Hoe hebben we dit opgelost? Door de rentes omlaag te gooien en meer geld uit te lenen. Dus het probleem is niet opgelost, alleen maar uitgesteld en versterkt. Je zag al in 2015 dat de FED geprobeerd had om de rente omhoog te gooien. Resultaat: beurskoersen dipten direct en gelijk kwamen bepaalde landen in de problemen met hun rentebetalingen. We zijn als maatschappij verslaafd geraakt aan goedkoop geld.
Je ziet nu al dat de salarissen nog steeds zwaar achterblijven tov andere stijgingen (zoals onroerend goed). De ECB geeft zelf ook al aan dat ze de komende 10 jaar geen stijgende rente verwachten. Dat gaat ook niet, want dan stort dat hele fragiele kaartenhuis in elkaar. Mathijs Bouman had er al in 2015 al een mooie column over geschreven, onze economie is fietsen op een fiets met zijwieltjes. Je kan wel opscheppen dat je zonder handen kunt fietsen, maar als de centrale banken de zijwieltjes eraf halen, dan piept het persoon het hardst met de angst dat die gaat vallen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Charly schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:49:
[...]

Of kleiner koopt, of in een goedkopere regio… of in een goedkoper land met een zonnig klimaat. 8)
Of nieuwbouw koopt, dan hoef je niet over te bieden (echter moet je dan wel geluk hebben met inschrijven/lotingen :) )....

• Aristos
Waypoint schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:29:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je de ‘vrijheid’ hebt om een bouwkundig voorbehoud te doen om echt kans te maken. Mijn ervaring in het segment tot ca 6 ton is dat je die keuze niet hebt. Het is net de randstad. Na ruim 8 maanden zien wij dat woningen met ruim een ton worden overboden zonder enkel voorbehoud.

Zo hebben wij gisteren te horen gekregen dat ons bod op een woning die ruim 80k boven de vraagprijs lag en geen enkel voorbehoud kende, is overboden. De woning gaat weg voor ruim een ton meer dan de vraagprijs….

Bizarre wereld , ook in de Achterhoek.
Hoe kijkt je aankoopmakelaar hier naar?

Ik hoor ook van vrienden dat in jouw segment (ca 1mln) in de randstad ook flink overboden wordt en ik kan mij dat dan ook wel in het oosten inmiddels voorstellen .

Trouwens , waarom wil je de dakpannen laten checken ? Het is een woning uit ‘75 😅die pannen gaan echt nog wel mee en anders leg je er voor wat geld nieuwe op dat kost je ook geen enorm bedrag. Dat bedoel ik dan in perspectief tot je aankoopbedrag . Je gaat echt nog wel meer tegenkomen.

Wij bekijken woningen van ‘30 en ‘50 en doen ook geen keuring. je kunt vrij aardig inschatten wanneer je aan de beurt bent en dakpannen gaan echt wel 50j mee (onze huidige al ruim 90jaar)
Goede punten, onze makelaar twijfelde ook over de dakpannen, dus hij raadt een keuring aan. Geen idee of we ons voorbehoud op bouwkundige keuring kunnen permiteren. Ik schat toch wel in dat dat ongeveer 40/50k waard is. (Dus een bod van 1.050.000 mét voorbehoud is gelijk aan 1.000.000 zonder voorbehoud).

Ik heb nu een kennis gevonden die er even naar wil kijken, dus hopelijk kan die me goed adviseren. Het huis zit redelijk bovenin ons budget, dus een tegenvaller van 50k voor een geheel nieuw dak zou toch wel tegenvallen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Pater schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:49:
Daar heb ik wel een mening over, Ethirty. Over 5 jaar staat de rente echt niet op 5%. Dat kan onze economie helemaal niet aan.

De onderliggende problemen van 2008 werd veroorzaakt door teveel schulden. Hoe hebben we dit opgelost? Door de rentes omlaag te gooien en meer geld uit te lenen. Dus het probleem is niet opgelost, alleen maar uitgesteld en versterkt. Je zag al in 2015 dat de FED geprobeerd had om de rente omhoog te gooien. Resultaat: beurskoersen dipten direct en gelijk kwamen bepaalde landen in de problemen met hun rentebetalingen. We zijn als maatschappij verslaafd geraakt aan goedkoop geld.
Je ziet nu al dat de salarissen nog steeds zwaar achterblijven tov andere stijgingen (zoals onroerend goed). De ECB geeft zelf ook al aan dat ze de komende 10 jaar geen stijgende rente verwachten. Dat gaat ook niet, want dan stort dat hele fragiele kaartenhuis in elkaar. Mathijs Bouman had er al in 2015 al een mooie column over geschreven, onze economie is fietsen op een fiets met zijwieltjes. Je kan wel opscheppen dat je zonder handen kunt fietsen, maar als de centrale banken de zijwieltjes eraf halen, dan piept het persoon het hardst met de angst dat die gaat vallen.
Eens.

En dan heb je nog niet eens rekening gehouden met de demografische aspecten. Ouder wordende bevolking, afnemende bevolking. Beide leiden op macro niveau tot lagere investeringsvraag en dus tot minder vraag naar geld dus tot lagere rente. We rollen zo het Japan scenario in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54
huis is verkocht voor EUR EUR 1,3mln. :F

Nouja, deze categorie 'mist de boot' niet; die is al lang en breed op het schip aanwezig. Ik durf wel te wedden dat deze woning niet is gekocht door mensen zonder overwaarde.

Dit toont vooral aan hoeveel geld er bij sommige categorieën beschikbaar is, wat ook mensen echt willen uitgeven. Het geeft vermogensongelijkheid aan.

Degenen die 'de boot dreigen te missen' zijn de starters (alleenstaand of stellen) zonder koopwoning, die met een vaak prima salaris amper een woning kunnen kopen (te weinig leenruimte en/of niet in het overbiedingsspel kunnen slagen).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:38

En de makelaars werken er vrolijk aan mee, want de volgende keer zet hij eenzelfde woning dus voor 1,3 mln te koop omdat dat blijkbaar de waarde is en de woning er voor verkocht wordt.

Nu zeg ik niet dat de makelaars de oorzaak of juist de oplossing van het probleem zijn, maar de situatie is zo nijpend dat we er met z'n allen vrolijk aan meewerken.
Ethirty schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:12:
En niemand weet of het over 5 jaar weer in elkaar zakt omdat niemand meer 1,3mln over heeft voor een krot van een huis en de rente op 5% staat.

Je kan alleen in het hier en nu kijken wat en of je kan betalen. Mensen die 100K meer betalen hebben waarschijnlijk die uit overwaarde, waar je vroeger voor die overwaarde groter én goedkoper ging wonen. Dus niemand wint in de huidige markt, alleen degene die genoeg geld heeft om het trucje vaak te herhalen.
Ik woon in een regio waren de huizenprijzen ook hard genoeg stijgen, maar waar het nog niet zo absurd is als in de randstad.
Onze huidige woning/kavel is groot genoeg om hier oud te worden. Een iets grotere (nieuwbouw)woning zou ik nog wel een keer overwegen, dus voor mij geld het dikgedrukte nog steeds. Groter dan dat hoef ik domweg niet, ik heb nu al moeite om de tuin bij te houden en we hebben kamers genoeg.

Als ik zie dat men in de randstad vrolijk 500k voor een tweekamer appartementje bepalen, tsja dan blijft de noodzaak van het verhuizen nog wel even als je leven ook veranderd door bijv de komst van kinderen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pater schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:49:
Het was dan ook een hypothetische stelling met als onderliggende punt dat niemand weet wat er morgen gebeurt en dat je ook niet op morgen moet wachten als je vandaag wat wil.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Richh schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:29:
[...]

Nouja, deze categorie 'mist de boot' niet; die is al lang en breed op het schip aanwezig. Ik durf wel te wedden dat deze woning niet is gekocht door mensen zonder overwaarde.

Dit toont vooral aan hoeveel geld er bij sommige categorieën beschikbaar is, wat ook mensen echt willen uitgeven. Het geeft vermogensongelijkheid aan.

Degenen die 'de boot dreigen te missen' zijn de starters (alleenstaand of stellen) zonder koopwoning, die met een vaak prima salaris amper een woning kunnen kopen (te weinig leenruimte en/of niet in het overbiedingsspel kunnen slagen).
Dat laatste exact.
Die mensen die kapitaal krachtig genoeg zijn om die 1.3mio neer te leggen, kunnen in het 'ergste geval' altijd nog hun geld stukslaan op een woning uit het segment lager en dus alsnog een woning kunnen kopen.
De starters kunnen niet nog een segment lager gaan, want die bestaat niet.

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 21:00
Ik heb vanmiddag mijn hypotheekofferte ontvangen en ondertekend retour gestuurd.

Volgens mijn hypotheekadviseur is de NHG nu ook akkoord. In de offerte staat echter dat de NHG-stichting alles nog moet beoordelen en goedkeuren.

Weet iemand van jullie hoe dit in de praktijk gaat? Wordt alsnog een NHG-beoordeling van alle documenten uitgevoerd?

En krijg ik nog een definitief akkoord? Hoe lang duurt dat normaal? (Het gaat om BLG Wonen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:29:
[...]

De "ironie" is juist dat verkopers van woningen uit het "hogere" segment juist angstig zijn om de boot mis te lopen (= oude woning niet goed verkopen). Vandaag een bezichtiging gehad waarbij de verkopers reeds een nieuwe woning hadden gekocht en de verkoop van hun oude woning moest voor een bepaalde datum rond zijn. De overwaarde was nodig om de nieuwe hypotheek rond te krijgen, bank wilde blijkbaar geen overbruggingskrediet verstrekken (geen spaargeld of andere onzekerheden denk ik). Hun makelaar maakte heel duidelijk dat hoogte van het bod niet heel relevant is, maar de zekerheid wel.
Was typisch een woning die in tijden van crisis niemand wil hebben (tuin aan een drukke weg). Daarom voor ons ook niet interessant .

• HereIsTom
[...]

Erger nog, je WOZ stijgt flink en daarmee ook je gemeentebelastingen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:02
Lennardnl schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:08:
Ik heb vanmiddag mijn hypotheekofferte ontvangen en ondertekend retour gestuurd.

Volgens mijn hypotheekadviseur is de NHG nu ook akkoord. In de offerte staat echter dat de NHG-stichting alles nog moet beoordelen en goedkeuren.

Weet iemand van jullie hoe dit in de praktijk gaat? Wordt alsnog een NHG-beoordeling van alle documenten uitgevoerd?

En krijg ik nog een definitief akkoord? Hoe lang duurt dat normaal? (Het gaat om BLG Wonen.)
Is meestal een formaliteit.
Die gaan in de praktijk uit van de hypotheekverstrekker en taxatie, automatische koppeling
Geen reden om dubbel werk uittevoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:27:
[...]

De "ironie" is juist dat verkopers van woningen uit het "hogere" segment juist angstig zijn om de boot mis te lopen (= oude woning niet goed verkopen). Vandaag een bezichtiging gehad waarbij de verkopers reeds een nieuwe woning hadden gekocht en de verkoop van hun oude woning moest voor een bepaalde datum rond zijn. De overwaarde was nodig om de nieuwe hypotheek rond te krijgen, bank wilde blijkbaar geen overbruggingskrediet verstrekken (geen spaargeld of andere onzekerheden denk ik). Hun makelaar maakte heel duidelijk dat hoogte van het bod niet heel relevant is, maar de zekerheid wel.
Was typisch een woning die in tijden van crisis niemand wil hebben (tuin aan een drukke weg). Daarom voor ons ook niet interessant .
Bank wil geen 100% overbruggingskrediet geven als het huis nog niet onherroepelijk verkocht is. Op basis van een waardebepaling waarschijnlijk maar 90% of ietsje meer. Dat gaat bij een wat duurder huis dus om een serieus gat in de overbrugging.

De eisen voor eigen geld zijn voor overbrugging niet heel hoog. Dat zou geen probleem moeten zijn. Ze eisen meestal dat je de extra lasten voor X maanden uit eigen middelen zou kunnen betalen. En als je dat niet kunt, is duurder gaan wonen natuurlijk geen goed idee.

Ze willen 100% overbrugging en daarvoor moet het huis verkocht zijn en de ontbindende voorwaarden verlopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2021 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
Die X maanden was 24 maanden bij ons. Dat is toch redelijk wat spaargeld dat je daarvoor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:04:
Die X maanden was 24 maanden bij ons. Dat is toch redelijk wat spaargeld dat je daarvoor nodig hebt.
Bij ons maar 12. En of dat veel is, hangt af van je huidige maandlasten. Toen ik het huis verkocht, was mijn rentevast periode net afgelopen en heb ik de rente vast laten zetten voor 1 jaar. Toen kelderden de maandlasten aardig. Ze kijken naar die lasten (niet die van je nieuwe woning, want die hypotheek wordt gewoon op de normale manier getoetst). Natuurlijk kijken ze ook naar de extra lasten voor de overbrugging, maar dat is vaak tientjeswerk.

Bij ons kwam het neer op aantoonbaar nog geen 9k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hangt ook af van de geldverstrekker. Wij moesten ook 24 maanden bruto maandlasten kunnen dragen. En vorige woning werd 80% vd taxatiewaarde meegenomen.
Overigens konden we obv ons inkomen ook de woning kopen zonder overwaarde (en dan 1 leningdeel 1 jaar of variabel rentevast), achteraf begrijp ik niet waarom onze adviseur dat niet voorstelde.

De nieuwe woning gaan we waarschijnlijk niet redden zonder overwaarde. 8)7
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:59:

Overigens konden we obv ons inkomen ook de woning kopen zonder overwaarde (en dan 1 leningdeel 1 jaar of variabel rentevast), achteraf begrijp ik niet waarom onze adviseur dat niet voorstelde.
Klopt! Iets wat vaak wordt vergeten of overgeslagen, dit is (veel) goedkoper dan de overbrugging. Zat je bij een bank, of een onafhankelijk adviseur?

Overbruggingskrediet is alleen nodig als je op basis van je inkomen niet het gehele bedrag kan lenen (LTI).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:59:
Hangt ook af van de geldverstrekker. Wij moesten ook 24 maanden bruto maandlasten kunnen dragen. En vorige woning werd 80% vd taxatiewaarde meegenomen.

De nieuwe woning gaan we waarschijnlijk niet redden zonder overwaarde. 8)7

***members only***
Had jij niet al een nieuwbouwproject ergens? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:21:
[...]

Bij ons maar 12. En of dat veel is, hangt af van je huidige maandlasten. Toen ik het huis verkocht, was mijn rentevast periode net afgelopen en heb ik de rente vast laten zetten voor 1 jaar. Toen kelderden de maandlasten aardig. Ze kijken naar die lasten (niet die van je nieuwe woning, want die hypotheek wordt gewoon op de normale manier getoetst). Natuurlijk kijken ze ook naar de extra lasten voor de overbrugging, maar dat is vaak tientjeswerk.

Bij ons kwam het neer op aantoonbaar nog geen 9k.
Bij ons werd het getoetst op de nieuwe maandlasten en dan 24 maanden (nieuwbouw!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:03:
[...]

Klopt! Iets wat vaak wordt vergeten of overgeslagen, dit is (veel) goedkoper dan de overbrugging. Zat je bij een bank, of een onafhankelijk adviseur?

Overbruggingskrediet is alleen nodig als je op basis van je inkomen niet het gehele bedrag kan lenen (LTI).
We zaten bij een onafhankelijk adviseur. Puur omdat de verstrekker met de gunstige rente / voorwaarden alleen via tussenpersonen aan te vragen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:03:
[...]

Had jij niet al een nieuwbouwproject ergens? :-)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:05:
[...]

Bij ons werd het getoetst op de nieuwe maandlasten en dan 24 maanden (nieuwbouw!).
Kan me voorstellen dat ze dan een langere termijn hanteren. Wij kochten bestaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:48
Lennardnl schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:08:
[...]

Ze sturen alles op wat de NHG nodig acht. Als het goed is hoef je hier zelf niets meer voor te doen en nemen ze ook geen contact met jou op. Je krijgt over een paar maanden een certificaat per post vanuit de NHG met daarop het garantienummer. Vanaf dan is alles echt geregeld. Bij mij duurde het 10 weken. BLG Wonen staat overigens buiten dit proces (sort of). Dit is iets tussen jou en NHG.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Sport_Life schreef op donderdag 23 september 2021 @ 03:37:
[...]

275m2 gbo en label F, ik schat dat de energiekosten behoorlijk zullen zijn . Vaak geven verkopers voorschotbedragen aan in de documentatie.
Het is fijn als je een half miljoen overwaarde hebt , maar als je vervolgens enorm hoge energiekosten en onderhoudskosten hebt, schiet het ook weinig op. Het verklaart ook wel de lage vraagprijs imo. Van binnen ziet het er best aardig uit, maar het is erg jammer dat men geen aandacht heeft besteedt aan isolatie ed.

Ik zou voor zoiets gaan: https://www.funda.nl/koop...2482385-molenstraat-7-7a/
Van de besparing op onderhoud en energiekosten kun je de hogere prijs betalen, alles is (volgens funda tekst) reeds voorbereid op een warmtepomp.
Ik denk eerder dat de bewoners geen nieuw energielabel hebben aangevraagd en dan blijft het label zoals het vroeger was. Dat zou het wel verklaren. Komen wij wel vaker tegen in onze zoektocht en schijnbaar is er in deze markt geen enkele incentive om dit wel te doen (ook omdat je er dit jaar legaal nog mee wegkomt ivm tekort aan gecertificeerde mensen hiervoor)

Enne op besparing onderhoud en energie kun je geen hypotheek afsluiten lijkt mij. ;)

Hoe is het afgelopen / gegaan @Aristos ? Weten jullie al wat je gaat doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Na een aantal bezichtigingen van woningen met kosten koper zat ik te bladeren op Funda en zag een nieuwbouwproject met sociale koopwoningen in mijn eigen plaats voor 216K. (wordt gekeken naar je max bruto inkomen)

Worden opgeleverd met zonnepanelen, vloerverwarming en warmtepomp. Net maar ingeschreven voor de loting met voorkeur qua woningtype. Denk of ik nu een bestaande woning moet zien te overbieden en op 216k uitkom en die als nog mag zien te vernieuwen of ik ga loten voor een nieuwbouwwoning van 216k. Doe me dan zo'n nieuwe maar.

Zelfs al vind ik nieuwbouwwijken nul charme / ziel / sfeer hebben dan is het al snel een simpele rekensom. Maargoed ik maak me niet de illusie dat ik de enige ben. Met mij zeg nog duizend anderen die net zo graag ingeloot willen worden op een handjevol nieuwbouw.

Ik ben benieuwd. Na bezichtigen is dit mijn eerste keer meedoen met loten om een nieuwbouwproject.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:36
Joosie200 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:44:
Na een aantal bezichtigingen van woningen met kosten koper zat ik te bladeren op Funda en zag een nieuwbouwproject met sociale koopwoningen in mijn eigen plaats voor 216K. (wordt gekeken naar je max bruto inkomen)

Worden opgeleverd met zonnepanelen, vloerverwarming en warmtepomp. Net maar ingeschreven voor de loting met voorkeur qua woningtype. Denk of ik nu een bestaande woning moet zien te overbieden en op 216k uitkom en die als nog mag zien te vernieuwen of ik ga loten voor een nieuwbouwwoning van 216k. Doe me dan zo'n nieuwe maar.

Zelfs al vind ik nieuwbouwwijken nul charme / ziel / sfeer hebben dan is het al snel een simpele rekensom. Maargoed ik maak me niet de illusie dat ik de enige ben. Met mij zeg nog duizend anderen die net zo graag ingeloot willen worden op een handjevol nieuwbouw.

Ik ben benieuwd. Na bezichtigen is dit mijn eerste keer meedoen met loten om een nieuwbouwproject.
Groot gelijk, gewoon proberen. Zie je bij zo'n loting dan ook hoeveel mensen er ingeschreven zijn?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 10:27
Joosie200 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:44:

Mijn inschrijftips: kies niet voor de woning die het best gelegen is. Kies ook niet voor de woning die misschien toevallig een paar m2 extra perceel heeft maar het zelfde kost. Kies juist voor de woning die iedereen over het hoofd ziet. Dan maak je een grotere kans.

In stijgende markten doe je met nieuwbouw echt goede zaken. Je pakt de marktstijging mee. Maar je pakt ook nog mee dat als het eenmaal staat het veel meer aantrekkingskracht heeft dan toen het alleen maar op papier bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
praliwi schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:21:
[...]

Groot gelijk, gewoon proberen. Zie je bij zo'n loting dan ook hoeveel mensen er ingeschreven zijn?
De notaris gaat de loting uitvoeren. Ik verwacht dat de projectontwikkelaar het niet zal prijsgeven. Maar ik ga kijken of ik bij de loting door de notaris aanwezig kan zijn.
Laapo schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:08:
[...]
Mijn inschrijftips: kies niet voor de woning die het best gelegen is. Kies ook niet voor de woning die misschien toevallig een paar m2 extra perceel heeft maar het zelfde kost. Kies juist voor de woning die iedereen over het hoofd ziet. Dan maak je een grotere kans.

In stijgende markten doe je met nieuwbouw echt goede zaken. Je pakt de marktstijging mee. Maar je pakt ook nog mee dat als het eenmaal staat het veel meer aantrekkingskracht heeft dan toen het alleen maar op papier bestond.
Ik kon acht voorkeuren doorgeven. En daarbij heb ik gekeken naar de meest ongewenste type woning. Dus geen hoekwoning, geen woning met grootste tuin, wel rijtjeshuis met standaard formaat postzegel tuin op 1 gezet. Zelfs die minst favoriete rijtjeswoning zal al een mooie koop zijn. Voor 216k regel ik niet en een opknapwoning in mijn eigen plaats die ik onder handen kan nemen met vloerverwarming, zonnepanelen en warmtepomp.

Los van evt stijging: alles nieuw, dus voorlopig geen kosten voor groot achterstallig onderhoud. Ipv moeten overbieden, hopen dat je uitgeloot wordt. In feite benut ik als nog mijn overbiedbudget zodat ik met het overblijvende deel de hypotheek kan regelen met de bank.

Ik had er nog niet eens serieus gekeken naar nieuwbouwprojecten. Simpelweg omdat de meeste pas tegen 300k en hoger aangeboden worden want meer marge.

Members only:

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:51
HereIsTom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:31:
[...]

De WOZ stijging van de afgelopen jaren heeft in mijn gemeente niet tot stijgingen van de gemeentebelastingen geleid. Nouja, een kleine verhoging minder dan de inflatie is er wel geweest.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HereIsTom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:31:
[...]

Nee hoor , want tarief daalt;).

Verder heb je idd niks aan overwaarde, eerder super irritant met name als je gaat verhuizen en risico avers bent. Zal maar net een kentering komen als je de oude woning nog niet hebt verkocht, of erger de nieuwbouw nog niet af is...

We hebben nu een woning op het oog welke volgens onze aankoopmakelaar 100k te hoog in de markt is gezet. Zal toch niet zo zijn dat er iemand de vraagprijs of hoger biedt ?! :/

[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2021 21:39 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sport_Life schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:33:
[...]

Verder heb je idd niks aan overwaarde, eerder super irritant met name als je gaat verhuizen en risico avers bent. Zal maar net een kentering komen als je de oude woning nog niet hebt verkocht, of erger de nieuwbouw nog niet af is...

We hebben nu een woning op het oog welke volgens onze aankoopmakelaar 100k te hoog in de markt is gezet. Zal toch niet zo zijn dat er iemand de vraagprijs of hoger biedt ?! :/
Die kans bestaat tegenwoordig natuurlijk wel. Maar er zijn ook nog steeds opties tot onderhandelen, al zijn die zeldzaam.

#team_UTC+1

• HereIsTom
Ivow85 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:31:
[...]

De WOZ stijging van de afgelopen jaren heeft in mijn gemeente niet tot stijgingen van de gemeentebelastingen geleid. Nouja, een kleine verhoging minder dan de inflatie is er wel geweest.
Sport_Life schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:33:
[...]

In 2015 was de OZB aanslag hier 200 euro en dit jaar 500 euro.
Tarief moet dan wel flink dalen om de prijsstijgingen van dit jaar te compenseren!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:44
Joosie200 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:27:
Los van evt stijging: alles nieuw, dus voorlopig geen kosten voor groot achterstallig onderhoud.
Vergis je niet in de inrichtingskosten van een nieuwbouwwoning. Stoffering, tuin, keuken/badkamer, dat tikt behoorlijk aan. Of horen keuken/badkamer er al bij?
***members only***
Zo snel al de oplevering? Dan is het dus al grotendeels gebouwd? Fijn! Ben je op de bouw gaan kijken hoe je voorkeurswoningen in de praktijk zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:32:
[...]

[...]

In 2015 was de OZB aanslag hier 200 euro en dit jaar 500 euro.
Tarief moet dan wel flink dalen om de prijsstijgingen van dit jaar te compenseren!
Hier in 5 jaar tijd +50% WOZ, +7% OZB. Prima 'normale' inflatie. Volgend jaar zal WOZ vast weer hoger zijn, maar ik twijfel er niet aan dat het tarief navenant gaat dalen. En zo gaat het in heel veel gemeentes.

Jij hebt de pech dat de gemeente geld tekort heeft (dan was de belasting toch wel verhoogd, ook als de huizenprijzen niet waren gestegen), of de pech dat jouw woning ten opzichte van de rest van de gemeente sbeller in waarde is gestegen. Maar beide zijn niet de standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:41:
[...]

Vergis je niet in de inrichtingskosten van een nieuwbouwwoning. Stoffering, tuin, keuken/badkamer, dat tikt behoorlijk aan. Of horen keuken/badkamer er al bij?
[...]

Zo snel al de oplevering? Dan is het dus al grotendeels gebouwd? Fijn! Ben je op de bouw gaan kijken hoe je voorkeurswoningen in de praktijk zijn?
Members only:

Dus wel badkamer / wc gebruiksklaar. Vloer is cement dekvloer. Gordijnen en keuken moet er nog wel in. Gordijnen zijn de kosten niet. Keuken kun je zo duur maken als je zelf wilt. En dan nog: met een koelkast, inductie fornuis, magnetron / koffie apparaat is het zoeken naar keukenkast / aanrechtblad combo. Ik ga niet aan inbouwspul beginnen.

Als bitcoin nou in oktober een leuke run up heeft pak ik de winst daar uit en scoor wel een strakke keuken. En anders is er nog genoeg zut te verkopen om mijn keuken inrichtingsbudget te funden.

Ik ben nog niet wezen kijken. Het ging gisteren live op Funda. Was vandaag de tuin aan het omspitten. Heb even snel google street view gecheckt en ik zie enkel weilanden. Vanuit satelliet view zie ik wel dat alle straten er al liggen. Maar ik ga morgen eens langs fietsen al word dat afgeraden.

[ Voor 10% gewijzigd door Joosie200 op 26-09-2021 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 20:44
Joosie200 schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:01:
[...]
Dus wel badkamer / wc gebruiksklaar. Vloer is cement dekvloer. Gordijnen en keuken moet er nog wel in. Gordijnen zijn de kosten niet. Keuken kun je zo duur maken als je zelf wilt. En dan nog: met een koelkast, inductie fornuis, magnetron / koffie apparaat is het zoeken naar keukenkast / aanrechtblad combo. Ik ga niet aan inbouwspul beginnen.
Dat is zeker waar, je kunt er zo veel of zo weinig geld aan uitgeven als je wilt. Wat ik bedoelde is: er is niets, en sommige dingen (vloerbedekking, keuken, gordijnen, behang/verf) heb je meteen nodig. Dat telt bij elkaar hard op, daar wilde ik je alleen maar op attenderen.
Maar verder wel hartstikke leuk, als je zoekt en dit komt ineens op je pad. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:11:
[...]

Dat is zeker waar, je kunt er zo veel of zo weinig geld aan uitgeven als je wilt. Wat ik bedoelde is: er is niets, en sommige dingen (vloerbedekking, keuken, gordijnen, behang/verf) heb je meteen nodig. Dat telt bij elkaar hard op, daar wilde ik je alleen maar op attenderen.
Maar verder wel hartstikke leuk, als je zoekt en dit komt ineens op je pad. Succes!
True, maar in alle eerlijkheid: ik heb nu twee sociale huurwoningen gehad en beide waren ook kaal opgeleverd. Zonder vloerbedekking, behang en gordijnen, wel een basic keukenblokje maar zonder kookstel.

Dus wat dat betreft komt wel goed. Eerst maar zien of de notaris mijn inschrijving eruit plukt. Is voor mijn gevoel een grote loterij. Al verschilt het weinig met een woning met kosten koper tegenwoordig in mijn beleving. Kom ik wellicht te wonen in een wijk die ik persoonlijk niks aan vind als het door gaat. Go figure _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:10
Joosie200 schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:26:
[...]
Dus wat dat betreft komt wel goed. Eerst maar zien of de notaris mijn inschrijving eruit plukt. Is voor mijn gevoel een grote loterij. Al verschilt het weinig met een woning met kosten koper tegenwoordig in mijn beleving. Kom ik wellicht te wonen in een wijk die ik persoonlijk niks aan vind als het door gaat. Go figure _O-
Het project is vrij eenvoudig te vinden ;)
Ik hoop dat je in de prijzen valt, want dit ziet er echt heel aantrekkelijk uit, zeker voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Joosie200 schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:26:
[...]

True, maar in alle eerlijkheid: ik heb nu twee sociale huurwoningen gehad en beide waren ook kaal opgeleverd. Zonder vloerbedekking, behang en gordijnen, wel een basic keukenblokje maar zonder kookstel.

Ik kan je vertellen: het is geen loterij. Mensen die een woning te verkopen hebben regelen met de projectmakelaar dat die makelaar hun woning mag verkopen (voor een goed courtage...) voor de nieuwbouwwoning naar keuze.. Mogelijk zijn bij jouw prijsklasse weinig doorstromers, dan maak je nog wel kans. In dat geval ga alvast de makelaar of projectontwikkelaar bellen voor een afspraak, zorg dat je je papieren op orde hebt (gesprek met de hypotheekverstrekker) en toon aan dat je zekerheid hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Peter-Nogwat schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:48:
[...]

Ik hoop dat je in de prijzen valt, want dit ziet er echt heel aantrekkelijk uit, zeker voor die prijs.
Funda 216k von do the math. Mee eens, ik heb gereageerd op woningen met de achtertuin op het noorden en voortuin op het zuiden. Valt wss ook minder in de smaak bij stelletjes en gezinnen die ook gaan reageren. Straks als de koffie op is maar eens op de fiets stappen. Eens kijken hoe het er nu bij ligt als ze binnen twee maanden al willen gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:43:
[...]

Hier in 5 jaar tijd +50% WOZ, +7% OZB. Prima 'normale' inflatie. Volgend jaar zal WOZ vast weer hoger zijn, maar ik twijfel er niet aan dat het tarief navenant gaat dalen. En zo gaat het in heel veel gemeentes.

Jij hebt de pech dat de gemeente geld tekort heeft (dan was de belasting toch wel verhoogd, ook als de huizenprijzen niet waren gestegen), of de pech dat jouw woning ten opzichte van de rest van de gemeente sbeller in waarde is gestegen. Maar beide zijn niet de standaard.
Zorgkosten die worden afgewenteld op de gemeenten zijn wel fors gestegen en worden niet echt gedekt. Deze tarieven zijn één van de weinige mogelijkheden van gemeenten om inkomsten te varieren (naast grondverkoop - zie de correlatie tussen gemeenten met grondverkoop en lage tarieven).

Maar ik weet niet of WOZ/OZB gebruikt mag worden voor dit soort lasten die gemeenten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 10:27
Sport_Life schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:52:
[...]

Ik kan je vertellen: het is geen loterij. Mensen die een woning te verkopen hebben regelen met de projectmakelaar dat die makelaar hun woning mag verkopen (voor een goed courtage...) voor de nieuwbouwwoning naar keuze.. Mogelijk zijn bij jouw prijsklasse weinig doorstromers, dan maak je nog wel kans. In dat geval ga alvast de makelaar of projectontwikkelaar bellen voor een afspraak, zorg dat je je papieren op orde hebt (gesprek met de hypotheekverstrekker) en toon aan dat je zekerheid hebt ;)
Bij de grote ontwikkelaars verloopt het gewoon netjes. Ik heb me voor ongelofelijk veel projecten ingeschreven en regelmatig ingeloot voor echt supergewilde projecten. Zonder dit soort gebeuren.

Er wordt misschien wel gerommeld met de reservelijsten oid. Alhoewel ik voor mijn huidige woning ook via de reservelijst aan de beurt kwam. 2300 inschrijvingen op 36 woningen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Peter-Nogwat schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:48:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat alle starters uit heel de stad en omgeving erop gaan intekenen, want er zijn in dit prijssegment eigenlijk geen redelijke alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:59:
[...]

Bij de grote ontwikkelaars verloopt het gewoon netjes. Ik heb me voor ongelofelijk veel projecten ingeschreven en regelmatig ingeloot voor echt supergewilde projecten. Zonder dit soort gebeuren.

Er wordt misschien wel gerommeld met de reservelijsten oid. Alhoewel ik voor mijn huidige woning ook via de reservelijst aan de beurt kwam. 2300 inschrijvingen op 36 woningen......
Mijn ervaringen zijn anders (wat ik hoor van buren en vrienden) . Mooiste plekjes gingen naar het netwerk van de betrokken makelaars.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Op zich al bijzonder dat 2 maanden voor oplevering er überhaupt nog wat vrij is.

Meestal worden grote projecten pas gestart als het merendeel al verkocht is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Ethirty schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:53:
Op zich al bijzonder dat 2 maanden voor oplevering er überhaupt nog wat vrij is.

Meestal worden grote projecten pas gestart als het merendeel al verkocht is.
Project gaat nu pas in de verkoop. Zij dus allang gestart met bouwen, en ik denk niet dat ze bang zijn met woningen te blijven zitten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Laapo schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:59:
[...]
2300 inschrijvingen op 36 woningen......
Ik ben er langs gefietst. Het leek wel een afgesproken kijkdag, in die hele wijk liepen alle geïnteresseerden wel rond op hetzelfde moment. Het zou me niet verbazen dat ze uitkomen op 3600 inschrijvingen op 36 woningen.
praliwi schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:07:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat alle starters uit heel de stad en omgeving erop gaan intekenen, want er zijn in dit prijssegment eigenlijk geen redelijke alternatieven.
Nou dat dus. Dus ik zie het als meedoen aan de loterij maar als je een winnend lot hebt tref je het wel.
praliwi schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:10:
[...]

Project gaat nu pas in de verkoop. Zij dus allang gestart met bouwen, en ik denk niet dat ze bang zijn met woningen te blijven zitten :P
De woningen staan al, schuurtjes achterin idem. Stoep voor de deur is al opgeleverd. Alleen in de achtertuin is alles open, geen afscheidingen nog te zien. Voor alles afgezet met hekken dus kon niet goed spieken in door door het raam.

Als ze alle 36 nu nog niet kwijt raken dan zijn ze weg naar de volgende. Geen enkele zal lang leeg blijven staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Joosie200 op 26-09-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:14

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Nou, we zijn nu een week of twee, drie bezig met het overwegen om iets te gaan doen qua verhuizen en heb inmiddels drie makelaars gesproken. Wil er eentje in de hand nemen voor zowel ver- als aankoop. Verkoop bieden ze allemaal aan voor 1,5% incl. BTW, al dan niet met 500 of 750 euro extra voor de foto's. Aankoop varieert van 1450 euro tot 0,75%. En uiteraard, de makelaar waar ik het meest vertrouwen in heb is de duurste. :)

Persoonlijk vind ik 1,5% in deze markt belachelijk, helemaal als je daar nog extra kosten naast durft te rekenen. Praat je bij verkoop van 400.000 gewoon over een provisie van 6000 euro! Verder begin ik de truukjes ook een beetje door te krijgen, ze spelen volop in op FOMO en benadrukken dat alle huizen eigenlijk al verkocht worden voordat ze op Funda staan. Je krijgt echt het idee dat je een makelaar nodig hebt om er tussen te mogen komen, terwijl aan het eind van de rit het hoogste bod gewoon bepaalt of je iets "mag" kopen.

Verder zijn we dit weekend even bij vier huizen langs gereden. Bij eentje een praatje gemaakt met de buurman, andere een rondje omheen gelopen en bij de derde stond de eigenaar de oprit te Kärcheren. Aangesproken en hij nodigde ons direct uit om het huis te bekijken. :) Al met al goed om wat inspiratie op te doen.

Edit: morgen onderhandelen met mijn voorkeursmakelaar en toch de hypotheekadviseur maar eens bellen wat onze absolute maximale leencapaciteit is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 26-09-2021 21:38 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 13:07
Wat vinden jullie van een aankoopmakelaar die niets doet? We hebben al anderhalve maand niets van hem gehoord. Hij zou ons helpen met het vinden van een woning maar als er eentje op Funda kwam waren wij degene die hem moesten bellen. Nu komt er de laatste paar weken niets meer op Funda dus het staat allemaal een beetje stil. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:37:
Nou, we zijn nu een week of twee, drie bezig met het overwegen om iets te gaan doen qua verhuizen en heb inmiddels drie makelaars gesproken. Wil er eentje in de hand nemen voor zowel ver- als aankoop. Verkoop bieden ze allemaal aan voor 1,5% incl. BTW, al dan niet met 500 of 750 euro extra voor de foto's. Aankoop varieert van 1450 euro tot 0,75%. En uiteraard, de makelaar waar ik het meest vertrouwen in heb is de duurste. :)

Persoonlijk vind ik 1,5% in deze markt belachelijk, helemaal als je daar nog extra kosten naast durft te rekenen. Praat je bij verkoop van 400.000 gewoon over een provisie van 6000 euro! Verder begin ik de truukjes ook een beetje door te krijgen, ze spelen volop in op FOMO en benadrukken dat alle huizen eigenlijk al verkocht worden voordat ze op Funda staan. Je krijgt echt het idee dat je een makelaar nodig hebt om er tussen te mogen komen, terwijl aan het eind van de rit het hoogste bod gewoon bepaalt of je iets "mag" kopen.

Verder zijn we dit weekend even bij vier huizen langs gereden. Bij eentje een praatje gemaakt met de buurman, andere een rondje omheen gelopen en bij de derde stond de eigenaar de oprit te Kärcheren. Aangesproken en hij nodigde ons direct uit om het huis te bekijken. :) Al met al goed om wat inspiratie op te doen.

Edit: morgen onderhandelen met mijn voorkeursmakelaar en toch de hypotheekadviseur maar eens bellen wat onze absolute maximale leencapaciteit is.
Er zijn ook makelaars die gewoon een vast tarief rekenen, en zelfs no-cure-no-pay. Had er 1 die rekende 2200 eur all-in, incl btw en incl fotograaf.

Overigens is het hoogste bod zeker niet bepalend, de voorwaarden spelen een grote rol. Met name het voorbehoud op financiering of de manier van financieren.
Voggy schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:53:
Wat vinden jullie van een aankoopmakelaar die niets doet? We hebben al anderhalve maand niets van hem gehoord. Hij zou ons helpen met het vinden van een woning maar als er eentje op Funda kwam waren wij degene die hem moesten bellen. Nu komt er de laatste paar weken niets meer op Funda dus het staat allemaal een beetje stil. :(
Mja, verwacht je niet de verkeerde dingen? Volgens mij kun je beter gewoon zelf zoeken en zodra je iets ziet hem inschakelen om te bellen en mee te gaan bij een bezichtiging.

Hij moet dan uiteraard wel meteen in actie komen, doet hij dat dan nog niet dan gelijk afscheid nemen.

Moet er niet aan denken te gaan zitten wachten tot iemand anders een huis voor me vind...

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 26-09-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:33
Jazzy schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:37:

Ik betaal op een woning van die prijsklasse nog wel meer dan 6k provisie. Maar ik heb dan ook zelf een bonussysteem voorgesteld dat hij tot nu toe prima waarmaakt. Ik betaal met liefde een paar k extra als mij dat er ook 20 oplevert.

Het is maar net hoe je erin zit. Ik heb vrienden die vorig jaar voor een vast courtage verkocht hebben en die hebben veel minder geld voor hun huis gekregen. Waarom zou een makelaar heel hard werken voor honderd euro meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Crazy D

I think we should take a look.

Pannencouque schreef op maandag 27 september 2021 @ 06:59:
[...]
Ik betaal op een woning van die prijsklasse nog wel meer dan 6k provisie. Maar ik heb dan ook zelf een bonussysteem voorgesteld dat hij tot nu toe prima waarmaakt. Ik betaal met liefde een paar k extra als mij dat er ook 20 oplevert.

Het is maar net hoe je erin zit. Ik heb vrienden die vorig jaar voor een vast courtage verkocht hebben en die hebben veel minder geld voor hun huis gekregen. Waarom zou een makelaar heel hard werken voor honderd euro meer?
Vorig jaar en dit jaar is een wereld van verschil. Je kunt het ook omdraaien, waarom zou je 6K uitgeven als je huis sowieso wel verkoopt? Ik denk dat in de huidige markt een makelaar niet het verschil maakt tussen 10 of 20K meer eigenlijk. Je moet maar net de gek vinden die dik over je vraagprijs heengaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Laatst online: 24-10 13:03
Heel herkenbaar en dit irriteerde mij ook aan het begin van de samenwerking. Maar je zegt het zelf al, het aanbod op Funda ontbreekt dus waar moet de makelaar dan mee aankomen?
Een van de eerste dingen die ik de dag doe is Funda checken, dat de makelaar pas om 0900 begint en ik voor die tijd het aanbod al heb gezien kan ik hem ook niet aanrekenen ;)

In de afgelopen maanden ben ik al wel een paar keer gebeld dat ze zelf een woning in de verkoop kregen die misschien passend was (voordat deze op Funda stond). Ik kon niet eerder kijken... maar hij was me een keer voor met de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
FlyingCrow schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:16:
[...]

Heel herkenbaar en dit irriteerde mij ook aan het begin van de samenwerking. Maar je zegt het zelf al, het aanbod op Funda ontbreekt dus waar moet de makelaar dan mee aankomen?
Een van de eerste dingen die ik de dag doe is Funda checken, dat de makelaar pas om 0900 begint en ik voor die tijd het aanbod al heb gezien kan ik hem ook niet aanrekenen ;)

In de afgelopen maanden ben ik al wel een paar keer gebeld dat ze zelf een woning in de verkoop kregen die misschien passend was (voordat deze op Funda stond). Ik kon niet eerder kijken... maar hij was me een keer voor met de melding.
Precies dit. Als er geen aanbod is, kan hij het ook niet gaan creeren. Het gaat mij vooral over de begeleiding bij bezichtigingen, kennis over de lokale markt, een grove taxatie bij een interessant huis en zorgen dat je altijd mag komen bezichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Waypoint schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:50:
[...]

Ik denk eerder dat de bewoners geen nieuw energielabel hebben aangevraagd en dan blijft het label zoals het vroeger was. Dat zou het wel verklaren. Komen wij wel vaker tegen in onze zoektocht en schijnbaar is er in deze markt geen enkele incentive om dit wel te doen (ook omdat je er dit jaar legaal nog mee wegkomt ivm tekort aan gecertificeerde mensen hiervoor)

Enne op besparing onderhoud en energie kun je geen hypotheek afsluiten lijkt mij. ;)

Hoe is het afgelopen / gegaan @Aristos ? Weten jullie al wat je gaat doen ?
Zojuist om 12:00 een bod gedaan. Nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze aankoopmakelaar is best actief , woningen komen voordat ze op funda/Move komen via WhatsApp binnen, hij gooit bij woningen die we leuk vinden flyers in de bus om boomers te verleiden tot verkoop , etc.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
FlyingCrow schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:16:
[...]

Mijn makelaar voorzag ons van een Move-account. Dit is het systeem van de NVM-makelaars waarin hun aanbod wordt opgenomen, nog voordat dit op Funda staat. Kan je je voorkeurscritera in invullen en krijg je per mail direct een bericht zodra er iets wordt aangemeld. Zeker als je vaker te horen krijgt dat alle bezichtigingsplekken al vol zitten werkt dit prima. Hoeft de makelaar ook niets voor te doen, even bellen voor een afspraak doe ik zelf wel even.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Aristos
Yes, gisteren te horen gekregen dat we dit huis "gegund" krijgen. Heel blij mee, na 6x een bod op andere huizen dat onvoldoende was, eindelijk een winnend bod gedaan. Nu lekker fantaseren over hoe we het allemaal gaan inrichten.

https://www.funda.nl/koop...42430538-westermaatweg-7/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:14
Aristos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:08:
Yes, gisteren te horen gekregen dat we dit huis "gegund" krijgen. Heel blij mee, na 6x een bod op andere huizen dat onvoldoende was, eindelijk een winnend bod gedaan. Nu lekker fantaseren over hoe we het allemaal gaan inrichten.

Verkeerde topic. Deze hoort in "Ervaring met landgoed kopen".

pff wat een mooie lap grond, gefeliciteerd!

[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 28-09-2021 13:11 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Gefeliciteerd, prachtig huis!

Ik moet wel zeggen dat ik toch nog een beetje verbaasd ben dat zelfs in Doetinchem, een huis van bijna 1M nog steeds dermate veel geïnteresseerden heeft dat het lastig is een huis te kopen.
Ik had stiekem verwacht dat in die omgeving de huizen van 1M toch wel iets minder snel zouden verkopen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Op dat ene veld kan je Tweakers Camping ® beginnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristos
ConQuestador schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:13:
[...]

Gefeliciteerd, prachtig huis!

Ik moet wel zeggen dat ik toch nog een beetje verbaasd ben dat zelfs in Doetinchem, een huis van bijna 1M nog steeds dermate veel geïnteresseerden heeft dat het lastig is een huis te kopen.
Ik had stiekem verwacht dat in die omgeving de huizen van 1M toch wel iets minder snel zouden verkopen.
We volgen sinds december hier de markt en zijn pas sinds april echt op de markt (ondertekenen arbeidscontract enzo) en sinds januari is het opeens superdruk. Een huis stond 6 maanden te koop, en had in februari opeens 7 kijkers. De week erna was het verkocht. En dat ging zo met alle huizen sinds februari.

Ook voor dit huis waren er meer dan 10 verkopers, en naar verluidt een 5-tal biedingen. Dit volgens de makelaar, dus geen idee of dat ook werkelijk zo is.

En Tweakers Camping, veldritparcours (ik ben fanatiek fietser), beachvolleybalveld (mijn vrouw beacht) of gewoon schaapjes en paardjes zijn inderdaad oplossing voor dat grasveld. Ik had het liever niet erbij gehad. Dus even kijken wat ik daar de komende tijd mee kan doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Aristos op 28-09-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-10 10:45

vanDaal

-ismeereentje

Gefeliciteerd! Mooi huis inderdaad! 8)

Ik zit even te kijken hoe dat nu dit met dat andere huis wat er vlak naast ligt. Het staat sowieso best dichtbij, maar zie ik het goed dat zij "jullie" weg moeten gebruiken om hun huis te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
vanDaal schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:38:
[...]

Gefeliciteerd! Mooi huis inderdaad! 8)

Ik zit even te kijken hoe dat nu dit met dat andere huis wat er vlak naast ligt. Het staat sowieso best dichtbij, maar zie ik het goed dat zij "jullie" weg moeten gebruiken om hun huis te bereiken?
Klopt, recht van overpad enzo.
Pagina: 1 ... 213 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7