Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kju schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:53:
Cool dat je het kan, als je daar de tijd voor hebt. Ik kan ook wel strak stuken als ik wat Youtube video's kijk maar ik heb echt geen zin om dat helemaal zelf uit te vogelen :+
Zonder gekheid, natuurlijk kan je dat allemaal zelf maar de meesten hebben die kennis niet, hebben geen tijd/geen zin, zouden niet weten waar ze moeten beginnen. Ik zou het daarnaast ook heel onverantwoord vinden als iedereen execution only gaat. Ik kom zo veel mensen tegen die (denken dat ze) alles beter weten...
Requiem19 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:54:
[...]
En wat nou als je alles uitzoekt en denkt dat het klopt, maar je ziet 1 belangrijk ding over het hoofd.
Foutje met een hypotheek van een paar ton omdat je 1500 wilde besparen... :D.
Als je een 'bijzondere' situatie hebt dan loont het zeker de moeite om een hypotheekadviseur er naar te laten kijken maar laten we wel wezen: het overgrote deel van de kopers betreft natuurlijk gewoon mensen in loondienst en daarbij heb je anno 2021 de keuze uit annuïteiten en lineair en voor een klein gedeelte is een gedeeltelijk aflossingsvrije variant nog een optie. De 85 verschillende hypotheekvormen die we vroeger kenden bestaan/mogen niet meer. Dus als je in de 'normale' categorie valt is het allemaal niet zo spannend, daarbij maakt het natuurlijk ook nogal een verschil of we vergelijken met 'Jansen BV hypotheekadvies' à 1k of met de Hypotheker à 3,5k

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:41
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Dat was toch executiewaarde + 25/30% en niet taxatiewaarde+25/30%? Dus kwam je uit op 90% + 25/30%. (115-120%)

Tegenwoordig niet heel veel anders, 100% van de taxatie (+6% energiebespaar) = executiewaarde + 10/16%
Nee, volgens mij was het taxatiewaarde + 25%?

Die afbouw van de financieringsruimte was oa een van de redenen van de dalende huizenprijzen. Dus het zou gek zijn als de financieringsruimte nu per saldo hetzelfde is als toentertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 18:01

Kju

@Harrie_ Ik ben het volkomen met je eens. Of je nou kiest voor € 1495 bij Finzie of € 3500 bij de Hypotheker, het resultaat is hetzelfde en er is naar mijn mening geen verschil in kwaliteit.
Maar dan nog blijf ik erbij dat de meesten niet gebaat zijn bij execution only. Dat is niet alleen ten nadele van de 'klant die zichzelf mogelijk overschat' maar ook ten nadele van de tegenpartij die sneller te maken kan krijgen met vertragingen door kopers die achteraf toch niet zo goed hadden gerekend om maar even wat te noemen..

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Nee, volgens mij was het taxatiewaarde + 25%?

Die afbouw van de financieringsruimte was oa een van de redenen van de dalende huizenprijzen. Dus het zou gek zijn als de financieringsruimte nu per saldo hetzelfde is als toentertijd.
Ik had even teruggezocht naar mijn eigen hypotheek, maar daar was het 117% :+ precies zoals hier staat.

En inderdaad wel makkelijk toen, kostenkoper en de schilder, vloer, keuken en tuin er van gedaan :p

https://dehypotheeksite.n...je-maximale-hypotheek.php
LTV van 117% vóór 2012

Voor 2012 keek een geldverstrekker niet naar de marktwaarde maar naar de executiewaarde van je huis. Dat is de waarde bij gedwongen verkoop van je huis als je je hypotheek niet meer kunt betalen. De taxateur bepaalde de executiewaarde en vermeldde die in het taxatierapport, samen met de marktwaarde.

Je kon een hypotheek afsluiten tot 125% of zelfs 130% van de executiewaarde. Als je in die tijd een krediet had, werd die vaak afgelost door een hogere hypotheek dan nodig te nemen. De executiewaarde werd heel vaak gesteld op 90% van de marktwaarde, juist om een hogere hypotheek mogelijk te maken.

In het voorbeeld hieronder zie je dat je op die manier tot een loan to value van 117% kon komen. Dat was ook de reden van de politiek om te grijpen met de nieuwe regels voor de maximale LTV.

Voorbeeld LTV 117%
Stel dat je in 2006 een woning kocht voor € 200.000 en dat je op dat moment een krediet had van € 5.000 waardoor je hypotheek eigenlijk niet mogelijk was. De taxateur bepaalt de marktwaarde op € 200.000 en de executiewaarde op € 180.000.

Op dat moment kon je een hypotheek afsluiten van 130% x € 180.000 = € 234.000. Daarmee had je dus € 34.000 beschikbaar om je krediet af te lossen en de bijkomende kosten te betalen.

De overdrachtsbelasting was toen nog 6% in plaats van 2%. Maar je had dan zelfs nog geld over voor dingen waar je hypotheek eigenlijk niet voor bedoeld is. Op deze manier had je een LTV van maar liefst 117%. In de media komen regelmatig berichten voor bij dat veel huizen nu onder water staan. Maar veel van die huizen stonden al onder water toen de hypotheek werd afgesloten. Met ging toen echter nog uti van een gegarandeerde waardestijging van je huis.

[ Voor 62% gewijzigd door Vorkie op 15-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Harrie_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:31:
[...]

[...]

Als je een 'bijzondere' situatie hebt dan loont het zeker de moeite om een hypotheekadviseur er naar te laten kijken maar laten we wel wezen: het overgrote deel van de kopers betreft natuurlijk gewoon mensen in loondienst en daarbij heb je anno 2021 de keuze uit annuïteiten en lineair en voor een klein gedeelte is een gedeeltelijk aflossingsvrije variant nog een optie. De 85 verschillende hypotheekvormen die we vroeger kenden bestaan/mogen niet meer. Dus als je in de 'normale' categorie valt is het allemaal niet zo spannend, daarbij maakt het natuurlijk ook nogal een verschil of we vergelijken met 'Jansen BV hypotheekadvies' à 1k of met de Hypotheker à 3,5k
Wat nog wel een gedoetje kan zijn hoe groot en met welke looptijd een hypotheek deel mag zijn --> overgangsrecht 2012. Dat doen veel hypotheekadviseurs schijnbaar ook verkeerd.

Voor een hypotheekdeel uit b.v. 2016 waar geen overgangsrecht 2012 op geld moet voor een nieuwe hypotheek de looptijd op ~25 jaar gezet worden voor dat deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:31:
[...]

[...]

Eens - mijn eerste hypotheek was zo straigh-forward (kwam van huurhuis, relatie allemaal (contractueel) goed geregeld en wilde een simpele hypotheek) dat had ik achteraf ook nog wel zelf kunnen doen - maargoed, toch een beetje angstig (mis ik niet wat? e.d.) dus "gewoon" veilig met adviseur gedaan.
Dit keer (afgelopen jaar) nieuwbouw met overbrugging, (drie) dubbele lasten, meenemen van hypotheek e.d. was het wel iets complexer.

Aan de andere kant - kan me niet herinneren dat we toen (10 jaar geleden dus) ook zo uitgebreid bij pensioen, scheiden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid hebben stil gestaan - wat nu dus wel gedaan is.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Kju schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:35:
@Harrie_ Ik ben het volkomen met je eens. Of je nou kiest voor € 1495 bij Finzie of € 3500 bij de Hypotheker, het resultaat is hetzelfde en er is naar mijn mening geen verschil in kwaliteit.
Maar dan nog blijf ik erbij dat de meesten niet gebaat zijn bij execution only. Dat is niet alleen ten nadele van de 'klant die zichzelf mogelijk overschat' maar ook ten nadele van de tegenpartij die sneller te maken kan krijgen met vertragingen door kopers die achteraf toch niet zo goed hadden gerekend om maar even wat te noemen..
Daar heb je zeker een punt. Ik zou execution only ook zeker niet zonder meer iedereen aanraden, ik ben zelf in het verleden 2 keer bij een hypotheekadviseur geweest en zou dat nu niet meer doen maar dat is meer een combinatie van:
• inmiddels opgedane ervaring
• ingelezen zijn in de materie
• niet achterlijk zijn
• in de categorie loondienst + annuïteiten/lineair vallen

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 18:01

Kju

Sterker nog
- als aankoopmakelaar neem ik geen klant aan zonder dat ik de hypotheekadviseur heb gesproken. Exexcution only doe ik alleen als ze eerst naar vrijblijvend naar een hypotheekadviseur uit mijn netwerk zijn geweest. Dan pas kan ik een budget bepalen.
- als verkoopmakelaar vraag ik wie de hypotheekadviseur is en vraag ik altijd door om in te schatten wat de financierbaarheid is. Execution only geniet zeer zeker niet de voorkeur.
- zelfs de meest tien-in-een-dozijndossiers kunnen hoofdpijndossiers worden. Dan wil je toch echt een hypotheekadviseur hebben die veel heeft meegemaakt en die snel kan schakelen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:41
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Ik had even teruggezocht naar mijn eigen hypotheek, maar daar was het 117% :+ precies zoals hier staat.

En inderdaad wel makkelijk toen, kostenkoper en de schilder, vloer, keuken en tuin er van gedaan :p

https://dehypotheeksite.n...je-maximale-hypotheek.php

[...]
Je hebt helemaal gelijk, dat zat dus verkeerd in mijn herinnering. Maakt het iets minder erg dan ik dacht ;).

Maar 117% LTV is nog steeds wel insane in vergelijking met nu. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Welkom in dit topic - als je een beetje teruggelezen had (dit is al vaker besproken) is er wel van geleerd en zijn er ook wijzigingen doorgevoerd. Zo kan je geen 100% aflossingsvrije hypotheek meer afsluiten en doordat je nu dus aflost is de kans op "onder water staan" kleiner. Daarnaast kan je niet meer dan de woningwaarde lenen (100% LTV) (eigenlijk stonden huizen "vroeger" direct al onder water omdat de hypotheekschuld groter was dan de woningwaarde).
Ik begrijp wat je zegt. Echter negeer je dan dat de huidige markt zwaar overspannen is en huizenprijzen met 10% stijgen per jaar. De politiek zegt dat ze er iets aan willen doen, maar hebben dat tot op heden verzaakt.

Waarschijnlijk wordt dit de langste formatie uit de geschiedenis van de Nederlandse politiek en duurt het allemaal veel te lang, terwijl het een serieus urgent probleem is.

Zodra ze er wel iets aan doen, en de maatregelen zijn effectief, is de kans dat de huizenprijzen gewoon weer instorten zoals in 2010. Dan staan huizen gewoon weer onderwater en moet je hopen dat je privé situatie niet wijzigt of 30 jaar rente vast periode hebt.

Edit: Je hebt gelijk in jouw post hieronder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Abom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Ik begrijp wat je zegt. Echter negeer je dan dat de huidige markt zwaar overspannen is en huizenprijzen met 10% stijgen per jaar. De politiek zegt dat ze er iets aan willen doen, maar hebben dat tot op heden verzaakt.

Waarschijnlijk wordt dit de langste formatie uit de geschiedenis van de Nederlandse politiek en duurt het allemaal veel te lang, terwijl het een serieus urgent probleem is.

Zodra ze er wel iets aan doen, en de maatregelen zijn effectief, is de kans dat de huizenprijzen gewoon weer instorten zoals in 2010. Dan staan huizen gewoon weer onderwater en moet je hopen dat je privé situatie niet wijzigt of 30 jaar rente vast periode hebt.
offtopic:
Volgens mij zijn we op een plek beland dat je/we verder moeten gaan in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:45:
Sterker nog
- als aankoopmakelaar neem ik geen klant aan zonder dat ik de hypotheekadviseur heb gesproken. Exexcution only doe ik alleen als ze eerst naar vrijblijvend naar een hypotheekadviseur uit mijn netwerk zijn geweest. Dan pas kan ik een budget bepalen.
- als verkoopmakelaar vraag ik wie de hypotheekadviseur is en vraag ik altijd door om in te schatten wat de financierbaarheid is. Execution only geniet zeer zeker niet de voorkeur.
- zelfs de meest tien-in-een-dozijndossiers kunnen hoofdpijndossiers worden. Dan wil je toch echt een hypotheekadviseur hebben die veel heeft meegemaakt en die snel kan schakelen.
Toch blijft het lastig om te kunnen bepalen of een hypotheekadviseur ook daadwerkelijk inhoudelijk wat toevoegt.

Ik had zelf meer inbreng in dat gesprek bij m'n eerste huis dan de adviseur. Die was volgens mij ook nooit met de helft lineair en de andere helft annuïtair gekomen, al had ik zelf eerst 60-40 bedacht. Nou heb ik wel wat achtergrond op dat gebied, alhoewel niet specifiek hypotheken. Maar het blijft relatief duur voor vrij simpele handelingen.

Bij doorstromen zie ik er wel waarde in, maar dan kom je weer bij de eerste vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Ik had zelf meer inbreng in dat gesprek bij m'n eerste huis dan de adviseur.
Maar dat hoeft toch niet erg te zijn? Door vragen te stellen als adviseur, te luisteren naar de antwoorden en door te vragen, kom je pas erachter wie je voor je hebt, wat zijn/haar uitgangspunten zijn, wat zijn/haar kennisniveau is voor wat betreft hypotheken, belastingen en financiële planning, wat zijn/haar risicobereidheid is, etc. etc.

Goed kunnen luisteren is in ieder geval geen slechte eigenschap als adviseur zijnde.

Dat lijkt misschien wat vreemd als je bij iemand komt voor een "advies".. Maar juist dat advies is heel persoonlijk is blijft dus ook dichtbij de persoon.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1N00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 14:46
Abom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Edit: Je hebt gelijk in jouw post hieronder :)
Als de huizenprijzen gaan dalen is het dan nadelig om nu 30 jaar rentevaste periode te hebben/ kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
P1N00 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:38:
[...]

Als de huizenprijzen gaan dalen is het dan nadelig om nu 30 jaar rentevaste periode te hebben/ kiezen?
Nee, je leest de zin anders dan dat hij bedoeld is - je moet hem zo lezen:
Dan staan huizen gewoon weer onderwater en moet je hopen dat je [...] 30 jaar rente vast periode hebt.
Het is juist risico-verlagend om een lange periode rentevast te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 18:00
Opzich is het ook geen ramp als je huis onderwater staat.
Zolang je niet weg hoeft, is er niets aan de hand.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Maar dat hoeft toch niet erg te zijn? Door vragen te stellen als adviseur, te luisteren naar de antwoorden en door te vragen, kom je pas erachter wie je voor je hebt, wat zijn/haar uitgangspunten zijn, wat zijn/haar kennisniveau is voor wat betreft hypotheken, belastingen en financiële planning, wat zijn/haar risicobereidheid is, etc. etc.

Goed kunnen luisteren is in ieder geval geen slechte eigenschap als adviseur zijnde.

Dat lijkt misschien wat vreemd als je bij iemand komt voor een "advies".. Maar juist dat advies is heel persoonlijk is blijft dus ook dichtbij de persoon.
Ja dat ook zeker. Mensen ook tegen zichzelf beschermen en ook minder prettige scenario's benoemen.

Maar met wat ervaring is het toch vooral vinkjes aftikken voor de zorgplicht en de liability. Check!
Vooral ook handig voor de hypotheeknemer.

Hoort erbij maar niet hetgeen waar ik voor wil betalen. Dat moet inhoudelijk op constructies en mogelijkheden zijn of snel en adequaat handelen als er iets niet loopt en dat snel inzien. Uiteindelijk gaat zo'n advies maar over 1 ding en dat is geld. Dan moet een adviseur zichzelf ook verdienen.

Juist dat blijft lastig bij het vooraf uitzoeken van een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:59
Mijn appartement gekocht in 2008, sinds 2009 onderwater gestaan. Altijd gedacht dat ik een rest schuld over zou gaan hebben, mits ik ging verhuizen. Kon de hypotheek makkelijk blijven betalen dat dan weer wel. Rente daalde als een malle dus uiteindelijk woonde ik er voor een schijntje. Alleen ik wilde iets anders, iets groters en dat werd lastig. Rest schuld dreef mijn maximale hypotheek naar beneden. Ben er dus uiteindelijk langer blijven wonen. Nu eind 2020 het huis verkocht met wat winst. Niet veel maar alles beter dan een rest schuld dacht ik zo.

Of het erg is om een huis onder water te hebben staan nee. Nou ja op sommige momenten was het lastig. Ik zat vast doordat het onder water zat. En als je samen iets koopt en het gaat uiteindelijk fout, tja dan zit je er samen mee.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Louwke schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:12:
Mijn appartement gekocht in 2008, sinds 2009 onderwater gestaan. Altijd gedacht dat ik een rest schuld over zou gaan hebben, mits ik ging verhuizen. Kon de hypotheek makkelijk blijven betalen dat dan weer wel. Rente daalde als een malle dus uiteindelijk woonde ik er voor een schijntje. Alleen ik wilde iets anders, iets groters en dat werd lastig. Rest schuld dreef mijn maximale hypotheek naar beneden. Ben er dus uiteindelijk langer blijven wonen. Nu eind 2020 het huis verkocht met wat winst. Niet veel maar alles beter dan een rest schuld dacht ik zo.

Of het erg is om een huis onder water te hebben staan nee. Nou ja op sommige momenten was het lastig. Ik zat vast doordat het onder water zat. En als je samen iets koopt en het gaat uiteindelijk fout, tja dan zit je er samen mee.
Huh ik dacht dat de meeste huizen in 2016 wel weer uit het water waren gekomen.. net niet onder water meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:06

Wok

Dakloos...

@Santee N=1 uiteraard, maar met mijn appartement in Eindhoven heeft het ook tot medio 2018 geduurd voordat de prijzen weer op hetzelfde niveau lagen als in 2008 (net als @Louwke ook toen aangekocht, met als dieptepunt bijna 70k onder water in 2013). Februari vorig jaar verkocht met bijna 70k óverwaarde (inmiddels gaan de prijzen van die appartmenten nergens meer over. Aangekocht voor 165k, verkocht voor 235k, inmiddels gaan appartementen in die straat vèr boven 250k)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:59
Santee schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Huh ik dacht dat de meeste huizen in 2016 wel weer uit het water waren gekomen.. net niet onder water meer?
Niet in het ontzettend gewilde Oss. Denk pas ergens 2018 2019 pas. Veel bedrijven gingen daar weg dus een overschot aan appartementen en weinig vraag

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Santee schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:22:
[...]Huh ik dacht dat de meeste huizen in 2016 wel weer uit het water waren gekomen.. net niet onder water meer?
Dat ligt ook al hoeveel je gefinancierd hebt. Ik heb in 2008 gekocht voor € 192.500. Kosten koper en verlies vorige woning meegefinancierd, totale hypotheek € 224.800. Huis was getaxeerd op € 205.000 (EW 180.000) zodat we dit allemaal mee konden nemen, 125% financiering. Hypotheekadviseur speelde onder een hoedje met de taxateur, want zoveel was het huis eigenlijk niet waard.

In de tussentijd zakte de prijzen enorm, tot ca € 150.000 dus we zaten helemaal klem. Halverwege 2019 uiteindelijk kunnen verkopen voor € 205.000. Enkel op basis van de koopsom zou je zeggen dat ik al even 'boven water' was, maar had nog € 224.800 aan hypotheek af te lossen. Gelukkig hadden we in 11 jaar tijd ruim € 24.000 gespaard via de spaarhypotheek, dus konden we (na aftrek van makelaarskosten) toen pas echt quite spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Flix20 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Totdat je de meerwerk rekeningen ziet 8)7
Dit inderdaad. Nieuwbouwhuis kopen hebben wij ook gedaan, maar je bent zo 100k aan meerwerk kwijt, die je vaak niet even mee financiert. Voor alleen een tuin kan je al met 100 euro de m2 rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
coazter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Dat ligt ook al hoeveel je gefinancierd hebt. Ik heb in 2008 gekocht voor € 192.500. Kosten koper en verlies vorige woning meegefinancierd, totale hypotheek € 224.800. Huis was getaxeerd op € 205.000 (EW 180.000) zodat we dit allemaal mee konden nemen, 125% financiering. Hypotheekadviseur speelde onder een hoedje met de taxateur, want zoveel was het huis eigenlijk niet waard.

In de tussentijd zakte de prijzen enorm, tot ca € 150.000 dus we zaten helemaal klem. Halverwege 2019 uiteindelijk kunnen verkopen voor € 205.000. Enkel op basis van de koopsom zou je zeggen dat ik al even 'boven water' was, maar had nog € 224.800 aan hypotheek af te lossen. Gelukkig hadden we in 11 jaar tijd ruim € 24.000 gespaard via de spaarhypotheek, dus konden we (na aftrek van makelaarskosten) toen pas echt quite spelen.
Maar, in 11 jaar heb je dus 0 euro afgelost en maar een bedrag van 24.000 euro gespaard?

Ik neem aan dat je dan voor een groot gedeelde aflossingsvrij had, als dat bijvoorbeeld 100.000 euro was geweest dan had ik verwacht dat je in 11 jaar toch wel zeker 35.000 euro op je spaarrekening had gereserveerd voor huis aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

President schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:25:
[...]

Maar, in 11 jaar heb je dus 0 euro afgelost en maar een bedrag van 24.000 euro gespaard?

Ik neem aan dat je dan voor een groot gedeelde aflossingsvrij had, als dat bijvoorbeeld 100.000 euro was geweest dan had ik verwacht dat je in 11 jaar toch wel zeker 35.000 euro op je spaarrekening had gereserveerd voor huis aflossen?
Spaarhypotheek maar dankij de crisis tussen 2008 en 2018 ook minder opgebracht dan voorgeschoteld?

Zat in die situatie. Appartement destijds voor 229 gekocht, hypotheek voor 279 (kosten koper, verbouwing,hjeel de shit want dat mocht toen nog....). Dat het vervolgens 1 of 2 jaar later 50k minder waard was helpt dan niet mee 8)7 en als je beleggingspaarpotje wat de hypotheker meneer natuurlijk rooskleurig voorhield, in die 10 jaar ook geen reet opleverde.... in 2018 bij verlenging van hypotheek op advies van een andere hypotheekmeneer dus 20k afgelost zodat het een stuk minder lastig zou worden om de hypotheek ergens anders te verlengen. Wij hadden toen ook iets van rond die 20-25K in het spaarpotje zitten voor de aflossing, wat natuurlijk "zonder crisis een stuk meer had geweest".

Best frustrerend achteraf gezien. Maar goed. Appartement uiteindelijk voor 284 verkocht (1,5 jaar terug ondertussen). Eind goed al goed zeg maar, maar in de tijd dat de rentes zo drastisch laag werden en diverse collega's konden oversluiten van 5+ naar 2-% rente, konden wij dat niet omdat het huis niet genoeg waard was (tenzij we ff 75K konden aflossen :X ).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@President @Crazy D

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
Niet moeilijk doen over een paar honderd euro min of minder belasting, maar toch huiverig voor de (aftrekbare) factuur van een hypotheekadviseur die je alle situaties kan toelichten en doorrekenen, ik snap dat niet. Je bent verder bekend met de bijleenregeling?
President schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:25:
[...]Maar, in 11 jaar heb je dus 0 euro afgelost en maar een bedrag van 24.000 euro gespaard?

Klopt, zo'n beetje de helft spaarhypotheek en de helft aflossingsvrij. Volledig spaar was onbetaalbaar, dus de meest gangbare constructie destijds genomen. Welbeschouwd heb ik dus per saldo niets opgebouwd en flink lang klem gezeten terwijl we graag weg wilden. Dat is ook het risico van kopen, maar daar hoor je niemand over in tijden van voorspoed. :)

[ Voor 60% gewijzigd door coazter op 16-06-2021 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@marcelcee Er zijn een paar dingen waar je op moet letten;
- De huidige hypotheek moet fiscaal "voortgezet" worden, dus dat deel heeft een kortere looptijd en hogere maandlast dan de nieuwe delen.
- Heb je een taxatierapport van de huidige staat van de woning? Je gaat nu lenen tegen 100% LTV en daarom valt je hypotheek ook in die (hoogste) renteklasse. Het kan voordelig zijn om via de bouwdepot route te gaan, zodat je meteen al in een lagere risicoklasse zit. Maar dan zal je dus weer een nieuw taxatierapport nodig hebben..
- Voor de bank is het straks alsof je de overwaarde niet in brengt, dus 200K zal worden getoetst als ware t een box 3 hypotheek. In de praktijk is dat natuurlijk ook zo, tot dat je het geld gaat gebruiken voor de eigen woning en zo de eigenwoningreserve afneemt (en een groter deel van de schuld weer naar box 1 gaat)
- Box 3 heffing krijg je dus ook niet, want een deel van je schuld is box 3 zolang de euro's (die er tegenover ook in box 3 staan) nog niet zijn uitgegeven aan de eigen woning.

Kortom, voor een dergelijk bedrag zou ik wel een bouwdepot gebruiken. Voor kleine bedragen maakt dat wat minder uit. Je hebt dan wel een taxatierapport nodig van de waarde na verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Crazy D schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:44:
[...]

Spaarhypotheek maar dankij de crisis tussen 2008 en 2018 ook minder opgebracht dan voorgeschoteld?

Zat in die situatie. Appartement destijds voor 229 gekocht, hypotheek voor 279 (kosten koper, verbouwing,hjeel de shit want dat mocht toen nog....). Dat het vervolgens 1 of 2 jaar later 50k minder waard was helpt dan niet mee 8)7 en als je beleggingspaarpotje wat de hypotheker meneer natuurlijk rooskleurig voorhield, in die 10 jaar ook geen reet opleverde.... in 2018 bij verlenging van hypotheek op advies van een andere hypotheekmeneer dus 20k afgelost zodat het een stuk minder lastig zou worden om de hypotheek ergens anders te verlengen. Wij hadden toen ook iets van rond die 20-25K in het spaarpotje zitten voor de aflossing, wat natuurlijk "zonder crisis een stuk meer had geweest".

Best frustrerend achteraf gezien. Maar goed. Appartement uiteindelijk voor 284 verkocht (1,5 jaar terug ondertussen). Eind goed al goed zeg maar, maar in de tijd dat de rentes zo drastisch laag werden en diverse collega's konden oversluiten van 5+ naar 2-% rente, konden wij dat niet omdat het huis niet genoeg waard was (tenzij we ff 75K konden aflossen :X ).
Dat is inderdaad wel een zure rotsituatie. Nu zie je ook weer veel appartementen die 2-3x meer waard zijn dan enkele jaren geleden... Mocht er weer een woningmarkt correctie zijn dat komen veel mensen die nu kopen in dezelfde situatie te zitten, behalve dat de hypotheek regels natuurlijk een stuk strenger zijn. Iig helpt het wel dat je 30 jarige hypotheekrente nu <2% oid is.

Maar goed, liever je huisje onder water dan geen enkel huis kunnen kopen (op een jaren 60 app met belachelijke servicekosten na) en €1000+ per maand aan huur wegpissen.. Dan ben je er zeker van dat je er na 10 jaar nog niks aan overhoudt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
JanHenk schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:50:
@marcelcee Er zijn een paar dingen waar je op moet letten;
- De huidige hypotheek moet fiscaal "voortgezet" worden, dus dat deel heeft een kortere looptijd en hogere maandlast dan de nieuwe delen.
- Heb je een taxatierapport van de huidige staat van de woning? Je gaat nu lenen tegen 100% LTV en daarom valt je hypotheek ook in die (hoogste) renteklasse. Het kan voordelig zijn om via de bouwdepot route te gaan, zodat je meteen al in een lagere risicoklasse zit. Maar dan zal je dus weer een nieuw taxatierapport nodig hebben..
- Voor de bank is het straks alsof je de overwaarde niet in brengt, dus 200K zal worden getoetst als ware t een box 3 hypotheek. In de praktijk is dat natuurlijk ook zo, tot dat je het geld gaat gebruiken voor de eigen woning en zo de eigenwoningreserve afneemt (en een groter deel van de schuld weer naar box 1 gaat)
- Box 3 heffing krijg je dus ook niet, want een deel van je schuld is box 3 zolang de euro's (die er tegenover ook in box 3 staan) nog niet zijn uitgegeven aan de eigen woning.

Kortom, voor een dergelijk bedrag zou ik wel een bouwdepot gebruiken. Voor kleine bedragen maakt dat wat minder uit. Je hebt dan wel een taxatierapport nodig van de waarde na verbouwing.
Bedankt voor je duidelijke reactie met een aantal punten waar ik nog niet aan gedacht had! Omdat ik in een heel andere tak van de fiscaliteit zit moet ik me hier wel nog in verdiepen. Een adviseur kan daar ook meerwaarde bieden vind ik en voor die tijdsbesparing zou ik gerust willen betalen.

Ja inderdaad, een taxatierapport laten opstellen van de huidige situatie. Dit is gedaan om een transactieprijs te kunnen bepalen (huis is niet op de markt te koop). Van die risico-opslag in het hypotheektarief was ik me bewust. Een rapport laten opstellen na verbouwing zie ik niet als een belemmering (de extra kosten) om daarna minder opslag te betalen. Dit is namelijk een woning voor de komende 20/30 jaar zoals we er nu tegenaan kijken.

Je een na laatste gedachtestreepje volg ik nog niet goed. Waaruit wellicht de noodzaak voor een adviseur al blijkt. :) Als iemand overwaarde niet gebruikt voor de volgende woning dan vinden we daar fiscaal iets van (eigenwoningreserve/bijleenregeling). Maar waarom zou dat geldbedrag door de bank meegetoetst worden? Ik heb een onderpand van voldoende waarde, een inkomen om dat bedrag te lenen en… klaar? Men kan toch ook een boot kopen van de overwaarde en het überhaupt niet inzetten voor de volgende woning.

@coazter Je reactie was ook deels op mijn bericht van toepassing zie ik nu. Misschien inderdaad een tegenstrijdige indruk gewekt. Maar bij een rekening van € 2.000 of € 3.000 vind ik het de moeite waard om te onderzoeken of ik dat zelf kan of toch niet. Bij belastingheffing heb ik die keuze toch al heel wat minder. Ik ben nl. niet dermate vermogend dat bepaalde constructies in mijn voordeel kunnen worden ingezet.

Verder een terecht punt van jou, dat helpt ook al!

@Ethirty dankjewel, goede tip! Deze taxatie is opgesteld door iemand die nog nooit iets voor mij heeft getaxeerd.

@koentjuh goed om jouw ervaring te lezen en dank voor het delen! Zelf zat ik ook een beetje op deze lijn, maar ben nogal van het wikken en wegen dus daarom informeerde ik naar ervaringen hier. Zoals denk ik wel uit mijn reacties blijkt gaat het er me niet om de laatste paar euro's te besparen, meer om een afweging te maken of ik hier niet gewoon zelfstandig mee uit de voeten kan. En ja, gevolg is dan een kleine (eigenlijk minieme) besparing.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelcee op 16-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

marcelcee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Ja inderdaad, een taxatierapport laten opstellen van de huidige situatie. Dit is gedaan om een transactieprijs te kunnen bepalen (huis is niet op de markt te koop). Van die risico-opslag in het hypotheektarief was ik me bewust. Een rapport laten opstellen na verbouwing zie ik niet als een belemmering (de extra kosten) om daarna minder opslag te betalen. Dit is namelijk een woning voor de komende 20/30 jaar zoals we er nu tegenaan kijken.
Let er op dat je taxatie door een verkoopmakelaar vd oude woning niet gebruikt kan worden voor de financiering van een nieuwe woning, dit ivm een belangenverstrengeling.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21
[...]

Bedankt voor je duidelijke reactie met een aantal punten waar ik nog niet aan gedacht had! Omdat ik in een heel andere tak van de fiscaliteit zit moet ik me hier wel nog in verdiepen. Een adviseur kan daar ook meerwaarde bieden vind ik en voor die tijdsbesparing zou ik gerust willen betalen.

Je een na laatste gedachtestreepje volg ik nog niet goed. Waaruit wellicht de noodzaak voor een adviseur al blijkt. :) Als iemand overwaarde niet gebruikt voor de volgende woning dan vinden we daar fiscaal iets van (eigenwoningreserve/bijleenregeling). Maar waarom zou dat geldbedrag door de bank meegetoetst worden? Ik heb een onderpand van voldoende waarde, een inkomen om dat bedrag te lenen en… klaar? Men kan toch ook een boot kopen van de overwaarde en het überhaupt niet inzetten voor de volgende woning.
Ongeveer het zelfde gedaan hier. Woning gekocht en gewoon grotendeels gefinancierd met hypotheek (90%). Rest van de overwaarde is bij verkoop cash op de rekening gestort en daarvan heb ik flink wat facturen voldaan voor de verbouwing. Dat ging ook om ongeveer 200k. De bank heeft daar weinig tot niets van gevonden. Fiscaal heb ik dit jaar in de aangifte aangegeven dat de overwaarde volledig besteed is. Geen idee of de fiscus dat nog gaat controleren, maar dan kan ik dat gewoon onderbouwen met facturen. Zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet. Je moet alleen de aftrekbaarheid van de rente goed in de gaten houden, maar once again, als je alles netjes in je woning stopt gaat dat vaak wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]
Het is wellicht wat cryptisch omschreven, maar het gaat dus om de LTI-toets. De bank wil in zijn dossier ook van jou weten;
- wat is de geschatte waarde van je eigen woning (opgave door jezelf);
- wat is de huidige eigenwoningschuld

Het verschil ertussen is je eigenwoningreserve. In jouw geval zo'n 200k. De bank pakt dan jouw aanvraag en zegt, deze meneer wil 400k lenen, maar hij brengt z'n overwaarde a 200k niet in. Dan komt je voor dat deel in een andere tabel terecht qua maximale financiering. Je overwaarde niet inbrengen zal voor de bank betekenen dat ze dus toetsen zonder "renteaftrek" over dat deel.

Een beetje een papieren exercitie dus, die losstaat van de feitelijke fiscale behandeling overigens, maar het kan gevolgen hebben voor je maximale financiering (LTI). Daar kom jij niet mee in de knel zo te lezen, dus dan maakt het ook niet uit.
@koentjuh goed om jouw ervaring te lezen en dank voor het delen! Zelf zat ik ook een beetje op deze lijn, maar ben nogal van het wikken en wegen dus daarom informeerde ik naar ervaringen hier. Zoals denk ik wel uit mijn reacties blijkt gaat het er me niet om de laatste paar euro's te besparen, meer om een afweging te maken of ik hier niet gewoon zelfstandig mee uit de voeten kan. En ja, gevolg is dan een kleine (eigenlijk minieme) besparing.
Het is prima mogelijk om het zonder bouwdepot te doen én execution only hoor. Maar bij de aanvraag even opletten op de looptijd en de omvang van de leningdelen. (zie mijn eerste opmerking).

Als je ervoor kiest om het zonder bouwdepot te doen, zou ik zeker na afronding van de verbouwing wel laten taxeren en renteverlaging (uit hoofde van de risico-opslag) vragen aan de bank, dat kan over de hele looptijd best wat rente besparen.

Kies, als je een hypotheekverstrekker uitzoekt, één uit met gunstige rente in de risicoklasse waar je inkomt ná verbouwing (dus niet alleen scherp op 100-LTV, maar ook op 70 of 80 (afhankelijk van waar je in terecht komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
JanHenk schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:03:
[...]

Het is wellicht wat cryptisch omschreven, maar het gaat dus om de LTI-toets. De bank wil in zijn dossier ook van jou weten;
- wat is de geschatte waarde van je eigen woning (opgave door jezelf);
- wat is de huidige eigenwoningschuld

Het verschil ertussen is je eigenwoningreserve. In jouw geval zo'n 200k. De bank pakt dan jouw aanvraag en zegt, deze meneer wil 400k lenen, maar hij brengt z'n overwaarde a 200k niet in. Dan komt je voor dat deel in een andere tabel terecht qua maximale financiering. Je overwaarde niet inbrengen zal voor de bank betekenen dat ze dus toetsen zonder "renteaftrek" over dat deel.

Een beetje een papieren exercitie dus, die losstaat van de feitelijke fiscale behandeling overigens, maar het kan gevolgen hebben voor je maximale financiering (LTI). Daar kom jij niet mee in de knel zo te lezen, dus dan maakt het ook niet uit.

[...]

Het is prima mogelijk om het zonder bouwdepot te doen én execution only hoor. Maar bij de aanvraag even opletten op de looptijd en de omvang van de leningdelen. (zie mijn eerste opmerking).

Als je ervoor kiest om het zonder bouwdepot te doen, zou ik zeker na afronding van de verbouwing wel laten taxeren en renteverlaging (uit hoofde van de risico-opslag) vragen aan de bank, dat kan over de hele looptijd best wat rente besparen.

Kies, als je een hypotheekverstrekker uitzoekt, één uit met gunstige rente in de risicoklasse waar je inkomt ná verbouwing (dus niet alleen scherp op 100-LTV, maar ook op 70 of 80 (afhankelijk van waar je in terecht komt).
Dat is nog eens een verduidelijking waar je u tegen zegt! Zeer, zeer verhelderende post :)

En inderdaad, de rentetarieven richting 60% of 80% LTV moeten voorop staan bij de keuze. Als ik zelf de fiscale aspecten op een rijtje heb gezet maak ik de afweging voor wel/geen hypotheekadviseur. En ook wel/geen bouwdepot. Nogmaals dank voor de bijdragen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Kju schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:45:
Dat dus. Ik was bij ons laatste huis heel blij dat we een hypotheekadviseur hadden. Die heeft voor ons de boel gered omdat een deel van het papierwerk onverwacht niet in orde was. Dan ben je blij dat hij connecties heeft en her en der de plooien glad heeft kunnen strijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Flix20 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:37:
Dan heb je ook nog zoiets als de vanaf prijs.
Een maat had zich ingeschreven op een woning in z'n geboorteplek. Prachtig huis, konden ze net betalen.
Waren helemaal in de wolken toen ze ingeloot waren.
Eenmaal aan tafel bij de makelaar om het e.e.a. te bespreken bleek al snel dat het huis op het plaatje volledig was met alle opties. De prijs die zij gezien hadden was voor het kale huis.
Uiteindelijk kwam er met alle gewenste opties nog ruim een ton bij op de prijs. Als ze het huis van het plaatje hadden gewild kwam er ruim 175k bij. 8)7
Dat is altijd zo toch? De auto op de folder en op de tv-reclame is ook altijd een dure uitvoering.
Ons huis in de brochure was ook de dikke variant. Voordat we daar waren, waren we 50k verder.
De truc is wel om voordat je je inschrijft, wat documentatie door te nemen, dan wordt heel snel helder wat je krijgt voor die basisprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pannencouque schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:39:
[...]
Dat dus. Ik was bij ons laatste huis heel blij dat we een hypotheekadviseur hadden. Die heeft voor ons de boel gered omdat een deel van het papierwerk onverwacht niet in orde was. Dan ben je blij dat hij connecties heeft en her en der de plooien glad heeft kunnen strijken.
Dat, maar die van ons helpt ons ook nog met het zorgen dat het geld de goede kant op gaat als we over een klein jaar ons huidige huis verkopen. En dat terwijl het primaire werk voor haar - advies over een hypotheek - er op zich al op zit.

Dat betekend misschien dat we geen tonnen op je rekening gestort ziet worden, maar ook dat we geen kopzorgen hebt dat dat geld weer op de goede plek komt en in de aflossing van de hypotheek gaat, of het bouwdepot en dat we echt alleen het overgebleven stukje geld in handen krijgen. Met 3 huizen en een giga-verbouwing krijgen we al genoeg over ons heen een jaar lang.

En dat voor ik meen nog 2k all-in, dan ga ik toch niet zelf lopen aanklooien. Toegegeven, een keten als de hypotheekshop zal je dat niet bieden, maar er is meer dan de grote jongens.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Er is een huis te koop gekomen verderop in de straat waar ik interesse in heb.
Ik ben starter en woon nu nog bij mijn ouders en heb maar 1 x eerder een bezichtiging gedaan, dus redelijk nieuw op de markt.

Ik heb zeer veel interesse in dit huis, locatie is gunstig en er zit een garage bij + oprit.
Via de makelaar dinsdag een bezichtiging gepland.
Ben alleen bang dat ik al aan de late kant ben en gezien ik starter ben met een beperkt budget (theoretisch genoeg voor eventuele overbiedingen)
wil ik verder mijn kansen uiteraard maximaliseren.
Gisteren wilde ik eigenlijk brutaal effe langsgaan, helaas kwam dat niet uit, evenals vandaag of morgen.
Wat is jullie ervaring met het bellen naar de makelaar en aangeven hoeveel en waarom ik interesse in het huis heb?
En met direct contact met de verkopende partij? In dit geval zijn het buren verderop in de straat, al ken ik hun niet heel goed.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
thijsco19 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:11:
Ik ben starter en woon nu nog bij mijn ouders en heb maar 1 x eerder een bezichtiging gedaan, dus redelijk nieuw op de markt.

Ik heb zeer veel interesse in dit huis, locatie is gunstig en er zit een garage bij + oprit.
Ben alleen bang dat ik al aan de late kant ben en gezien ik starter ben met een beperkt budget (theoretisch genoeg voor eventuele overbiedingen)
Gisteren wilde ik eigenlijk brutaal effe langsgaan, helaas kwam dat niet uit, evenals vandaag of morgen.
Wat is jullie ervaring met het bellen naar de makelaar en aangeven hoeveel en waarom ik interesse in het huis heb?
En met direct contact met de verkopende partij? In dit geval zijn het buren verderop in de straat, al ken ik hun niet heel goed.
Met jou velen. Verkopers zitten hier niet op te wachten. Als je zo serieus bent, stuur alvast een bod naar de makelaar.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 16:48
Pannencouque schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:42:
[...]
Dat is altijd zo toch? De auto op de folder en op de tv-reclame is ook altijd een dure uitvoering.
Ons huis in de brochure was ook de dikke variant. Voordat we daar waren, waren we 50k verder.
De truc is wel om voordat je je inschrijft, wat documentatie door te nemen, dan wordt heel snel helder wat je krijgt voor die basisprijs.
Inderdaad. Je kunt rustig 25-40% bovenop de casco prijs rekenen om een nieuwbouwwoning helemaal klaar te krijgen. Beetje naïef om te denken dat je er met die casco prijs ook echt bent. De tuin, vloeren en muren moeten gedaan worden. In 9 van de 10 gevallen moet er nog een keuken in en wil je nog wel wat andere leuke opties op het huis. En dan komen nog de niet nagelvaste zaken. Kost je vaak ook een vermogen.

Wij kochten eind 2019 voor € 426K (incl 2,4m uitbouw) een casco 2 kapper en wonen er nu 2 maanden. 176m2 woonoppervlak, 300m2 kavel met vaste niet geïsoleerde garage en gasloos met lucht/water warmtepomp. Herbouwwaarde is € 506K, dus € 80K meerwerk. Dan te bedenken dat we dat huis dus op prijspeil begin 2019 hebben gekocht. Dat is nu rustig een ton extra. Gekkenhuis tegenwoordig :P

Die € 80K is dan wel met alles er op en eraan zoals wij dat graag wilden (incl tuin, overkapping, taatsdeuren/wand en buitenzonwering). En dat valt dan nog mee, het had allemaal nog veel gekker gekund. Als ik sommige buren hier hoor wat ze voor de tuin hebben uitgegeven. Dat gaat zo richting de € 50K.... dat vind ik echt absurd.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 17-06-2021 10:34 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
coazter schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:47:
Klopt, zo'n beetje de helft spaarhypotheek en de helft aflossingsvrij. Volledig spaar was onbetaalbaar, dus de meest gangbare constructie destijds genomen. Welbeschouwd heb ik dus per saldo niets opgebouwd en flink lang klem gezeten terwijl we graag weg wilden. Dat is ook het risico van kopen, maar daar hoor je niemand over in tijden van voorspoed. :)
Ik zou wel graag een stukje aflossingsvrij willen. Ik kocht na 2012 (?), dus nooit de optie voor een aflossingsvrij deel gehad icm hypotheekrenteaftrek. Ons nieuwe huis is voor 80% gefinancierd, omdat we op onze vorige tussenwoning al mooi wat afgelost hadden in die paar jaar en een leuke overwaarde meenamen. Risico voor de bank is echt nihil en een huis blijft altijd wel € 100K waard. € 100K aflossingsvrij scheelt je weer zo'n € 300 euro per maand aan aflossing (nettorente is echt tientjeswerk op dat bedrag). Daarnaast is dat ook nog eens fiscaal aantrekkelijker (nu dan) dan een volledig afgeloste woning. Aan de andere kant, geld kunnen we nu ook nog prima missen, dus maximaal aflossen aan het begin is ook wel lekker om de hypotheek te drukken. En eigenlijk ook wel verstandiger :P

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 17-06-2021 10:41 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22

Het belangrijkste is dat je heel zeker bent van je budget.
Ga niet uit van wat je op internet ziet wat je kunt lenen maar maak een afspraak met een hypotheekadviseur. Als starter die in de buurt woont kan je de gunfactor hebben maar als je een bod uitbrengt gaat de makelaar gegarandeerd vragen hoe zeker je bent van financiëring.
Is dat niet meteen helder dan moet hij/zij eerlijk aan de verkopende partij vermelden dat je bod risicovol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Hulleman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Inderdaad. Je kunt rustig 25-40% bovenop de casco prijs rekenen om een nieuwbouwwoning helemaal klaar te krijgen. Beetje naïef om te denken dat je er met die casco prijs ook echt bent. De tuin, vloeren en muren moeten gedaan worden. In 9 van de 10 gevallen moet er nog een keuken in en wil je nog wel wat andere leuke opties op het huis. En dan komen nog de niet nagelvaste zaken. Kost je vaak ook een vermogen.

Wij kochten eind 2019 voor € 426K (incl 2,4m uitbouw) een casco 2 kapper en wonen er nu 2 maanden. 176m2 woonoppervlak, 300m2 kavel met vaste niet geïsoleerde garage en gasloos met lucht/water warmtepomp. Herbouwwaarde is € 506K, dus € 80K meerwerk. Dan te bedenken dat we dat huis dus op prijspeil begin 2019 hebben gekocht. Dat is nu rustig een ton extra. Gekkenhuis tegenwoordig :P

Die € 80K is dan wel met alles er op en eraan zoals wij dat graag wilden (incl tuin, overkapping, taatsdeuren/wand en buitenzonwering). En dat valt dan nog mee, het had allemaal nog veel gekker gekund. Als ik sommige buren hier hoor wat ze voor de tuin hebben uitgegeven. Dat gaat zo richting de € 50K.... dat vind ik echt absurd.
Wel appels met appels vergelijken
In dit geval was het zo'n 30-40 wat de casco prijs omhoog ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57

Ligt er heel erg aan hoe de verkopende partij erover denkt.
Ik heb er zelf voor gekozen om iedereen een eerlijke kans te geven om te kijken, en een bod uit te brengen voor een bepaalde datum.

Hetzelfde geldt voor langsgaan, daar ben ik persoonlijk niet zo van, en was dus blij dat ik niet thuis was toen er mensen rond mijn huis gingen rondhangen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Flix20 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Wel appels met appels vergelijken
In dit geval was het zo'n 30-40 wat de casco prijs omhoog ging.
En wat is er geen appels met appels aan? Om een casco huis volledig bewoonbaar te krijgen kost je dat nog behoorlijk wat duiten. Of het nu 40 of 100K is, je kunt er procentueel wel een redelijk vast percentage op loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Hulleman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:54:
[...]

En wat is er geen appels met appels aan? Om een casco huis volledig bewoonbaar te krijgen kost je dat nog behoorlijk wat duiten. Of het nu 40 of 100K is, je kunt er procentueel wel een redelijk vast percentage op loslaten.
Jij hebt het over 25-40% extra kosten om een casco huis volledig bewoonbaar te krijgen.
In dit geval was het dus 30-40% extra om het huis casco opgeleverd te krijgen. Daarbovenop zou dus ook nog de 25-40% extra kosten moeten komen om het bewoonbaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Ik zou wel graag een stukje aflossingsvrij willen. Ik kocht na 2012 (?), dus nooit de optie voor een aflossingsvrij deel gehad icm hypotheekrenteaftrek. Ons nieuwe huis is voor 80% gefinancierd, omdat we op onze vorige tussenwoning al mooi wat afgelost hadden in die paar jaar en een leuke overwaarde meenamen. Risico voor de bank is echt nihil en een huis blijft altijd wel € 100K waard. € 100K aflossingsvrij scheelt je weer zo'n € 300 euro per maand aan aflossing (nettorente is echt tientjeswerk op dat bedrag). Daarnaast is dat ook nog eens fiscaal aantrekkelijker (nu dan) dan een volledig afgeloste woning. Aan de andere kant, geld kunnen we nu ook nog prima missen, dus maximaal aflossen aan het begin is ook wel lekker om de hypotheek te drukken. En eigenlijk ook wel verstandiger :P
Aflossingsvrij kan nog steeds, echter heb jij (net als ik) dan geen recht op renteaftrek.

Als je het nu nog kunt dragen, zou ik je adviseren om nu de schuld nu gewoon lekker af te bouwen. Wanneer je rentevast periode afloopt of in zicht komt (10 tot 20 jaar?), al dan niet gedeeltelijk, om te zetten in aflossingsvrij voor de rest van je leven. En alsdan de rente (op het aflossingsvrije deel) zo lang mogelijk vastzetten. :)

Nu oversluiten heeft geen enkele zin, zo op het oog (hoge kosten, boeterente, etc.).

Proberen kan altijd. Wellicht zijn de verkopers er gevoelig voor. Denk dat je bod dan ongeveer gelijk moet zijn aan die van de beste koper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Flix20 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Jij hebt het over 25-40% extra kosten om een casco huis volledig bewoonbaar te krijgen.
In dit geval was het dus 30-40% extra om het huis casco opgeleverd te krijgen. Daarbovenop zou dus ook nog de 25-40% extra kosten moeten komen om het bewoonbaar te krijgen.
Op die manier, zo had ik dat niet begrepen. Dan wordt het inderdaad wel een heel ander prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
JanHenk schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:56:
Aflossingsvrij kan nog steeds, echter heb jij (net als ik) dan geen recht op renteaftrek.

Als je het nu nog kunt dragen, zou ik je adviseren om nu de schuld nu gewoon lekker af te bouwen. Wanneer je rentevast periode afloopt of in zicht komt (10 tot 20 jaar?), al dan niet gedeeltelijk, om te zetten in aflossingsvrij voor de rest van je leven. En alsdan de rente (op het aflossingsvrije deel) zo lang mogelijk
Ja dat is inderdaad een goede tactiek. De aftrek gaat er daarnaast een keer volledig af en er komt vast een moment dat aflossingsvrij weer wordt toegestaan, zonder dat je de fiscale voordelen uit het verleden moet terugbetalen.

De hypotheekrenteaftrek is niet super hoog, maar die € 150 per maand pak ik liever nog mee en dat gaat weer mee in de extra aflossing. Alle beetjes helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 15:48
Ik was bij een woning met bouwjaar 2011, hier zijn de items van reparatie, renovatie of verbetering:

- Reparatie: Mechanische ventilatie met veel lawaai: misschien moet de ventilatie box vervangen en ventilatie kanalen reinigen. Koste 500
- Reparatie: Elektrische zonwering kan maximaal 50% openen, anders staat het vaste. Reparatie kosten is misschien tussen 500 en 3000 euro
- Verbetering: Dakkapel aan achter kant. Hoef geen vergunning vragen dus kan iedere dakkapel plaatsen. Kosten tussen 9k - 14k afhanklijk van type materiaal: hout, glasvezel, kunstof. Wachtijd: 5-7 maanden, omdat nu iedereen een dakkapel wilt plaatsen
- Verbetering: Dakkapel aan voorkant. Dit moet hetzelfd als de buren (die vaak dit hebben geplaatsen vanaf de bouw in 2011) en er is nog maar 1 bedrijf die dit exacte type nog maakt (andere bedrijven gingen failliet). Kosten rond 14k (was 9k in Nov 2020)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip-YIEJzwSc0rBenfOL31W5wnww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f91wmjBDZFpVrATTbxdBWe5g.png?f=fotoalbum_large

- Verbetering: 2 muren plaatsen om 2 werk kamers te maken op de zolder, kosten rond 3-4k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr9L5ITcPXULMmgk-mivTQ-lhT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSr6HS8xPqkJVK1GYNKOlIad.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py-OAoE9hcocFcTjK6OgPPgufI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3guxEJ8G2994UtDJPKK6nhDT.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje: denken jullie of het te warm is voor een hoekwoning met achtertuin Z-W en zijkant Z-O ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@noucmen Ja, ik zou er maar een airco bij rekenen voor zolder :+

Of even tandjes op elkaar die paar dagen in het jaar.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:32:
[...]
Vraagje: denken jullie of het te warm is voor een hoekwoning met achtertuin Z-W en zijkant Z-O ?
Te warm is nogal subjectief, maar als ik naar het bouwjaar kijk kan je met temperaturen zoals hier wel een graad of 26 verwachten daar op zolder. Maaar... Die huizen zijn redelijk goed geïsoleerd, dus een airco gaat daar ook goed werken. Laat je een beetje fatsoenlijke split-unit opstelling plaatsen dan zal het daar prima uit te houden zijn. Gezien je andere woningen en budget zal dat geen probleem zijn. Wel zal het plaatsen nu waarschijnlijk ook pas in september/oktober ofzo kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Ebayzo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:57:
@noucmen Ja, ik zou er maar een airco bij rekenen voor zolder :+

Of even tandjes op elkaar die paar dagen in het jaar.
De Radiator is te klein voor dit zolder, of is dit zolder niet koud in de winter (warmte trekt naar boven) ?

Ook met airco: is zie vaak dat huizen met platte dak in Ypenburg (bouwjaar 2001) een Airco hebben op zolder. Klopt het dat platte dak is vaak warmer dan schuine dak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Caelorum schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:59:
[...]

fatsoenlijke split-unit opstelling plaatsen dan zal het daar prima uit te houden zijn. Gezien je andere woningen en budget zal dat geen probleem zijn. Wel zal het plaatsen nu waarschijnlijk ook pas in september/oktober ofzo kunnen.
Wat is een split-unit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Split unit is een airco met warmtewisselaar binnen en buiten met daartussen leidingen voor koudemiddel.

Overigens is een airco dus aan twee kanten een warmtewisselaar (warmtepomp if you will) dus kan deze ook als verwarming dienen. Met zonnepanelen kan dat dus interessant zijn als verwarming op zolder.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilf op 17-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wilf schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:14:
Split unit is een airco met warmtewisselaar binnen en buiten met daartussen leidingen voor koudemiddel.

Overigens is een airco dus aan twee kanten een warmtewisselaar (warmtepomp if you will) dus kan deze ook als verwarming dienen. Met zonnepanelen kan dat dus interessant zijn als verwarming op zolder.
Is het een warmtepomp van lucht-water ? Die is duur en is te groot denk ik.

Nog een vraagje: ik zie weinig nieuw huizen op funda de laaste 7 dagen. Zijn mensen opgehouden met verhuizen en gaan nar vakanties ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Wilf schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:14:
Dat is niet correct.
Een split unit airco is een buitenunit welke meerdere binnenunits kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

_eLMo_ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:15:
[...]

Met jou velen. Verkopers zitten hier niet op te wachten. Als je zo serieus bent, stuur alvast een bod naar de makelaar.
Normaal zou ik het ook niet snel doen. Maar aangezien het nu buren van verderop zijn we geen vreemden van elkaar. Uiteraard voorzichtig, al is het alleen maar om aan te geven dat ik interesse heb?
D-dark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Het belangrijkste is dat je heel zeker bent van je budget.
Ga niet uit van wat je op internet ziet wat je kunt lenen maar maak een afspraak met een hypotheekadviseur. Als starter die in de buurt woont kan je de gunfactor hebben maar als je een bod uitbrengt gaat de makelaar gegarandeerd vragen hoe zeker je bent van financiëring.
Is dat niet meteen helder dan moet hij/zij eerlijk aan de verkopende partij vermelden dat je bod risicovol is.
Aantal weken geleden al gesprek gehad. Dat was overigens redelijk gelijk met wat op het internet staat.

Probleem is ook dat de prijs al 310 is en de NHG gaat tot 325. Ik zou wel daar boven kunnen bieden maar liefst als max natuurlijk die 325..

Wel erg lastig allemaal..

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Flix20 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Dat is niet correct.
Een split unit airco is een buitenunit welke meerdere binnenunits kan bedienen.
Kan, maar hoeft niet. Dan heb je het over een multi split. Wij hadden in ons vorige huis een single split.

Single UNIT is waardeloos (dan zit alles in één apparaat). Single split is prima voor één kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Is het een warmtepomp van lucht-water ? Die is duur en is te groot denk ik.[...]
lucht-lucht warmtepomp wil je op zoeken. Niet super goedkoop, maar ook zeker niet duur. Goedkoper dan jouw extra kapel aan de voorkant. En met het dak vol zonnepanelen druk je de kosten nog verder. Kan je zomaar van het gas af gaan op termijn (als de woning het al heeft).

Maar om op je vraag terug te komen: "is een plat dak warmer dan een schuin dak?". Over het algemeen wel ja. Maar dat ligt meer aan dat de meeste platte daken oud zijn en dus slecht geïsoleerd en een verkeerde kleur hebben (donker ipv licht bitumen). Sowieso is een plat dak gevoeliger voor slecht onderhoud, dus daar moet je wel rekening mee houden als je naar zo'n woning gaat kijken (neem een ladder mee :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
thijsco19 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Probleem is ook dat de prijs al 310 is en de NHG gaat tot 325. Ik zou wel daar boven kunnen bieden maar liefst als max natuurlijk die 325..
Je zou hier ook nog boven kunnen gaan... Met eigen geld dus, als de taxatie maar onder de 325K uitkomt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Normaal zou ik het ook niet snel doen. Maar aangezien het nu buren van verderop zijn we geen vreemden van elkaar. Uiteraard voorzichtig, al is het alleen maar om aan te geven dat ik interesse heb?

[...]

Aantal weken geleden al gesprek gehad. Dat was overigens redelijk gelijk met wat op het internet staat.

NHG is gekoppeld aan je hypotheek-hoogte, niet je huiswaarde.

Je kan best 400k bieden, 75k zelf inleggen en met 325k netjes voldoen aan de NHG.

Je koop-waarde dus wat er langs gaat bij de notaris en waar die voor inschreven wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 17-06-2021 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 13:04
Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:13:
[...]

NHG is gekoppeld aan je hypotheek-hoogte, niet je huiswaarde.

Je kan best 400k bieden, 75k zelf inleggen en met 325k netjes voldoen aan de NHG.
Dat klopt niet, je bent ook gelimiteerd tot een maximale koopsom ongeacht welke financiering je gebruikt. Zie bijv: Wikipedia: Nationale Hypotheek Garantie

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
[...]

[...]

Autsj, paar pagina's terug iemand in dezelfde situatie.
Probleem is dat iedereen de berekening van NHG grens maakt vanwege de lagere rentekosten op de lening. Kans is alleen groot dat degene die daar overeen gaat en de hogere maandlasten accepteerd er met de prijs vandoor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Nog een vraagje: ik zie weinig nieuw huizen op funda de laaste 7 dagen. Zijn mensen opgehouden met verhuizen en gaan nar vakanties ?
Jep vakantie periode is aangebroken. Dan heeft men vaak geen zin om te gaan verhuizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
mat2005 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Dat klopt niet, je bent ook gelimiteerd tot een maximale koopsom ongeacht welke financiering je gebruikt. Zie bijv: Wikipedia: Nationale Hypotheek Garantie
O ja, dan was het een andere constructie die mijn collega gebruikte.

Hij heeft in ieder geval NHG.

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
JanHenk schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:56:
[...]Als je het nu nog kunt dragen, zou ik je adviseren om nu de schuld nu gewoon lekker af te bouwen. Wanneer je rentevast periode afloopt of in zicht komt (10 tot 20 jaar?), al dan niet gedeeltelijk, om te zetten in aflossingsvrij voor de rest van je leven. En alsdan de rente (op het aflossingsvrije deel) zo lang mogelijk vastzetten. :)
Precies, je schuld terugbetalen is m.i. nooit een heel slecht idee. Natuurlijk bestaat de kans dat jij straks je overwaarde moet opeten terwijl je aflossingsvrije buurman je uitlacht, maar als je het kan missen zou ik het zeker doen. Ik ben zelf van een maandlast van € 1.100 bij 50% aflossing naar € 900 bij 75% aflossing gegaan, puur omdat het een hele acceptabele maandlast is waarbinnen ik veel wil aflossen. We hadden een nog lagere maandlast kunnen hebben, maar ik zie mezelf dat toch niet apart zetten voor later, dat gaat gewoon op aan de boodschappen. Mocht je die discipline wel hebben, dan kan het ook interessant zijn om dit wel te beleggen of iets. Ieder zijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

D-dark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Autsj, paar pagina's terug iemand in dezelfde situatie.
Probleem is dat iedereen de berekening van NHG grens maakt vanwege de lagere rentekosten op de lening. Kans is alleen groot dat degene die daar overeen gaat en de hogere maandlasten accepteerd er met de prijs vandoor gaat.
Jep, kan mij trouwens herinneringen dat de maandlasten van een hypotheek met NHG VS zonder niet heel veel verschilde. Maar dat kan ik zo snel effe niet terug zoeken.
Is sowieso een goed punt om naar te kijken.

Ik had begrepen dat er al veel animo is voor de woning dus, zoals helaas in deze markt tegenwoordig gewoon is, genoeg concurrentie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb een woning gevonden in een wijk dat mijn vrouw erg wilt, morgen wordt hij op Funda.

Is het gek om naar die woning te benaderen: "ik wil dit kopen met de hoogste mogelijk bedrag dat jij kan hebben van Funda bekijkers", en dan laat ik mijn aankoopmakelaar de verkoopmakelaar bellen ?

Dit klinkt niet normaal, maar tja, in deze markt.

7 dagen geleden heb ik een woning gezien dat het verkocht is na 90 minuten op move.nl (pas de volgende dag werd hij op Funda komen, maar hoef het niet meer). Was de koper ook naar het huis gekomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Hulleman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Grofweg 20-30% bovenop VON wordt gerekend om je nieuwbouw af te krijgen. Wij komen daar ook op. 50k om uitbouwen e.d. te krijgen, en dan ga je nog shoppen voor de badkamer, keuken etc. En dan hebben we nog wat serieuze budgetkeuzes gemaakt, anders was het zo 40% geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:17:
Ik heb een woning gevonden in een wijk dat mijn vrouw erg wilt, morgen wordt hij op Funda.

Is het gek om naar die woning te benaderen: "ik wil dit kopen met de hoogste mogelijk bedrag dat jij kan hebben van Funda bekijkers", en dan laat ik mijn aankoopmakelaar de verkoopmakelaar bellen ?

Dit klinkt niet normaal, maar tja, in deze markt.

7 dagen geleden heb ik een woning gezien dat het verkocht is na 90 minuten op move.nl (pas de volgende dag werd hij op Funda komen, maar hoef het niet meer). Was de koper ook naar het huis gekomen ?
Wat er soms gebeurd is dat de verkoopmakelaar een paar kapitaalkrachtige klanten in zijn bak heeft zitten.
Daar worden soms tussendoor een paar voorbezichtigingen voor ingepland.
Wil 1 van die klanten de woning echt graag en is in staat om een goed knockout bod te doen dan wordt de klant overgedragen aan een bevriend makelaarskantoor.

In die situatie kan het voorkomen dat een woning vanaf move.nl verdwijnt of de bezichtigingen op Funda worden afgeblazen.

Kan ook nog voorkomen dat een lokaal stel een bod uitbrengt wat geaccepteerd wordt en men zegt dat er al een koper is.

Het probleem van je voorstel is dat het prijs opdrijving is en daardoor niet door de NVM makelaar geaccepteerd wordt.

De beste tactiek voor nu is zsm de verkoopmakelaar bellen voor een afspraak en duidelijk maken dat je bereid bent tot een topbod mits je een bezichtiging krijgt. Is die afspraak ingepland dan je aankoopmakelaar bellen en zeggen dat hij/zij meemag voor een bezichtiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
En gewoon zeggen dat je twee keer de helft biedt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
D-dark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:42:
[...]

Wat er soms gebeurd is dat de verkoopmakelaar een paar kapitaalkrachtige klanten in zijn bak heeft zitten.
Wil 1 van die klanten de woning echt graag en is in staat om een goed knockout bod te doen dan wordt de klant overgedragen aan een bevriend makelaarskantoor.

In die situatie kan het voorkomen dat een woning vanaf move.nl verdwijnt of de bezichtigingen op Funda worden afgeblazen.

Kan ook nog voorkomen dat een lokaal stel een bod uitbrengt wat geaccepteerd wordt en men zegt dat er al een koper is.

Het probleem van je voorstel is dat het prijs opdrijving is en daardoor niet door de NVM makelaar geaccepteerd wordt.

De beste tactiek voor nu is zsm de verkoopmakelaar bellen voor een afspraak en duidelijk maken dat je bereid bent tot een topbod mits je een bezichtiging krijgt. Is die afspraak ingepland dan je aankoopmakelaar bellen en zeggen dat hij/zij meemag voor een bezichtiging.
Je weet dat hij al 100 verschillende adviezen heeft gevraagd en morgen weer een nieuwbouwwoning wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Je weet dat hij al 100 verschillende adviezen heeft gevraagd en morgen weer een nieuwbouwwoning wilt.
Dit keer niet meer,
In Juni ga ik dit zoek tocht afmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Dit keer niet meer,
In Juni ga ik dit zoek tocht afmaken
nou... :)

Dan is het een goed antwoord wat gegeven is, niet stiekem weer een vraag stellen over 3 andere huizen dan toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:42:
[...]

Top kwaliteit info.

"Het probleem van je voorstel is dat het prijs opdrijving is en daardoor niet door de NVM makelaar geaccepteerd wordt." --> Wat bedoel jij ? Stellen we voor dat 500k is de vraagprijs, de koper legt 565k neer en de verkoper is meteen eens. Dan de verkoper belt zijn verkoopmakelaar en zegt: "hoef geen bezichtigingen meer en het is 565k, ik betaal jullie de verkoopmakelaar's kosten", is dit niet goed ?
Ik kan ook direct naar die woning gaan, spreken met de eigenaar, misschien laat hij mij de woning zien, en dat laat ik de 2 makelaren de onderhandeling doen. Als hij Nee naar mij zeg dan kan ik wachten tot de bezichtiging ?

Ik heb al een bezichtiging gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:
[...]

nou... :)

Dan is het een goed antwoord wat gegeven is, niet stiekem weer een vraag stellen over 3 andere huizen dan toch :+
Haha, ik zal misschien 3 huizen tegelijkertijd bieden om in Juni dit afmaken.
Met de "1 keer 1 finale bod doen", is er wel een kans dat ik zal bij alle 3 verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Top kwaliteit info.

"Het probleem van je voorstel is dat het prijs opdrijving is en daardoor niet door de NVM makelaar geaccepteerd wordt." --> Wat bedoel jij ? Stellen we voor dat 500k is de vraagprijs, de koper legt 565k neer en de verkoper is meteen eens. Dan de verkoper belt zijn verkoopmakelaar en zegt: "hoef geen bezichtigingen meer en het is 565k, ik betaal jullie de verkoopmakelaar's kosten", is dit niet goed ?
In deze huidige markt zegt vraagprijs niet alles.
De bezichtigingen zijn al ingepland dus weinig reden voor de verkoper om die niet te laten doorgaan.
Je kan nu wel al een blind bod van 565000 op tafel leggen en de makelaar moet dat doorgeven aan de verkoper maar die zal eerlijk denken als dat nu al geboden wordt wat gaat de rest dan doen. Er zijn teveel gegadigden om in dit stadium de woning van de markt te halen en in overleg te gaan.
Let wel het kan maar als verkoper zijnde zou ik dat alleen doen als ik zeker weet dat er nog minimaal 20000 meer uitteslepen valt. Men mag in die situatie een tegenbod doen als de woning van de markt gehaald wordt. En gaat de koop uiteindelijk niet door en komt de woning voor de 2e keer op Funda dan geeft dat ook een boodschap aan de andere kopers.
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Ik kan ook direct naar die woning gaan, spreken met de eigenaar, misschien laat hij mij de woning zien, en dat laat ik de 2 makelaren de onderhandeling doen. Als hij Nee naar mij zeg dan kan ik wachten tot de bezichtiging ?

Ik heb al een bezichtiging gepland.
Je hebt al een bezichtiging en dat is positief. Neem je aankoopmakelaar mee of als hij / zij niet kan in ieder geval een brief met zijn gegevens. Bezichtig de woning en ga in Delft na afloop gezamenlijk lunchen en koffiedrinken. Bepaal dan wat een echt goed en reëel topbod is en laat dat zo snel mogelijk doorgeven.
Vooral het feit dat je al weet wat er aan financiëring mogelijk is en nog belangrijker dat je genoeg cash hebt om het verschil in vraagprijs tov taxatie waarde te kunnen opvangen. Daarnaast dat je evt bereid bent om je bod te verhogen maar dat daarvoor de woning wel van de markt gehaald moet worden. Gebeurd dat niet dan heb je zogenaamd nog een paar andere bezichtigingen.

Het risico van deze strategie is dat de kans reëel is dat je substantiëel moet overbieden maar wel een iets grotere kans op succes. En let op, je kan altijd nog besluiten om het niet te doen in je bedenktijd maar dat soort acties verspreiden zich vaak redelijk snel. Heb je nog een bezichtiging voor een andere woning in de buurt bij dezelfde verkoopmakelaar dan maak je geen vrienden. Wil je echt de woning dan zal je je erop moeten vastleggen na tekening koopcontract en niet denken dat het gras verderop toch groener is.

Wat langsgaan betreft. Je kan altijd vantevoren in de omgeving gaan wandelen. Ga een paar blokken om, bekijk niet alleen de woning en de straat maar ook de buurt een stuk verderop.

Maar, verplaatst je eens in de eigenaar. Er komt iemand vanuit de andere kant van het land langs om een bod op tafel te brengen. Zou je die persoon toelaten of zeggen dat ze de makelaar maar moeten bellen om een afspraak te maken. Het kan beide kanten opvallen.

Als laatste optie, kan je jezelf vastleggen op 1 regio en niet meerdere steden dan kan je je verkoopmakelaar vragen om met een paar grote makelaarskantoren in de regio te bellen en je situatie uitteleggen en vooral te benadrukken dat je wil betalen. Dan heb je misschien kans op een bezichtigen voordat de woning op move.nl komt.

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 17-06-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:17
Je kan ook een bod na de bezichtiging met een tijdslot doen. Dat je verkoper de mogelijkheid geeft om andere te informeren om snel een bod te doen. Zo zet je in een keer iedereen onder druk wat gunstig kan zijn voor jou. Of natuurlijk tegen je kan werken... it's all in the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Met de 3 huizen 1,2,3 (volgorde van mijn belangstelling, die zijn van 3 aparte verkoop makelaren), loopt de tijd als volgt:

- Maandaag 21 e, 16u: moet een finale bod doen bij huis 3, natuurlijk kan mijn aankoopmakelaar ook beginnen om onder de tafel te onderhandelen met verkoopmakelaar 3.
- Donderdag 24 e, 12u: moet een finale bod doen bij huis 2, natuurlijk kan mijn aankoopmakelaar ook beginnen om onder de tafel te onderhandelen met verkoopmakelaar 2
- Vrijdag 25e, 11u is mijn eerste bezichtiging voor huis 1.

Als ik snel kan doen met huis 1, kan ik weten of ik verder wil doen met huis 3 en daarna huis 2. Dus wat is de slimste strategie ?

Ik heb via Facebook de mensen van de buurt van huis 1 gevraagd om contact te kunnen opnemen met de eigenaar van huis 1. Een persoon heeft een DM naar mijn gestuurd: "Ik ben de buur van huis 1, een andere koper die ik ken wilt ook direct kopen, maar de eigenaar wilt het niet" <--- Als het de waarheid is, dan kan ik niks doen dan afwachten tot 25e en alle goede bodden doen bij huizen 1 en 2. Als het de waarheid niet (dat deze persoon wilt zijn kennis helpen om een false informatie uit te geven), dan moet ik morgen naar huis 1 komen, toch ?

PS: Ik heb genoeg de regios van huis 1 en huis 2 gewandelen, huis 1 is de regio van droom van mijn vrouw en ik wil haar blij maken :), maar huis 2's regio is ook niet slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 17-06-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:45:
Met de 3 huizen 1,2,3 (volgorde van mijn belangstelling, die zijn van 3 aparte verkoop makelaren), loopt de tijd als volgt:

- Maandaag 21 e, 16u: moet een finale bod doen bij huis 3, natuurlijk kan mijn aankoopmakelaar ook beginnen om onder de tafel te onderhandelen met verkoopmakelaar 3.
- Donderdag 24 e, 12u: moet een finale bod doen bij huis 2, natuurlijk kan mijn aankoopmakelaar ook beginnen om onder de tafel te onderhandelen met verkoopmakelaar 2
- Vrijdag 25e, 11u is mijn eerste bezichtiging voor huis 1.

Als ik snel kan doen met huis 1, kan ik weten of ik verder wil doen met huis 3 en daarna huis 2. Dus wat is de slimste strategie ?

Ik heb via Facebook de mensen van de buurt van huis 1 gevraagd om contact te kunnen opnemen met de eigenaar van huis 1. Een persoon heeft een DM naar mijn gestuurd: "Ik ben de buur van huis 1, een andere koper die ik ken wilt ook direct kopen, maar de eigenaar wilt het niet" <--- Als het de waarheid is, dan kan ik niks doen dan afwachten tot 25e en alle goede bodden doen bij huizen 1 en 2. Als het de waarheid niet (dat deze persoon wilt zijn kennis helpen om een false informatie uit te geven), dan moet ik morgen naar huis 1 komen, toch ?

PS: Ik heb genoeg de regios van huis 1 en huis 2 gewandelen, huis 1 is de regio van droom van mijn vrouw en ik wil haar blij maken :), maar huis 2's regio is ook niet slecht.
Je gaat er natuurlijk wel heen met de letters “desperate” op je hoofd geschreven. Met die opstelling kan een beetje sluwe verkoopmakelaar je helemaal uitkleden.

Als je een huis echt wil hebben moet je gewoon grof geld op tafel leggen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Je gaat er natuurlijk wel heen met de letters “desperate” op je hoofd geschreven. Met die opstelling kan een beetje sluwe verkoopmakelaar kan je helemaal uitkleden.

Als je een huis echt wil hebben moet je gewoon grof geld op tafel leggen.
Ja, jammer dat ik nu een huis moet kopen, misschien de slechtste moment tussen 2000 en 2040 om dat te doen, de huis bubble in Canada is nu beetje aan het blazen, komt NL nog ?

[ Voor 21% gewijzigd door noucmen op 17-06-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als laatste optie, kan je jezelf vastleggen op 1 regio en niet meerdere steden dan kan je je verkoopmakelaar vragen om met een paar grote makelaarskantoren in de regio te bellen en je situatie uitteleggen en vooral te benadrukken dat je wil betalen. Dan heb je misschien kans op een bezichtigen voordat de woning op move.nl komt.
Ja, misschien moet ik dit doen.
Alle 3 huizen zijn niet erg mijn droom huis, maar ik heb geen andere keus en ik moet snel naar de regio verhuizen.

Maar aan de andere kant: het is ook mogelijk dat het prijs zal stijgen/dalen, dus iedere woning (minder goed dan mijn wensen, of beter dan mijn wensen) is goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:55:
[...]

Ja, jammer dat ik nu een huis moet kopen, misschien de slechtste moment tussen 2000 en 2040 om dat te doen, de huis bubble in Canada is nu beetje aan het blazen, komt NL nog ?
Komt goed, in 2043 gaat al weer door het dak.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Nog een heel belangrijke onderwerp: hypotheek en ik ben aan het voorbereiden om zonder voorbehoud financiering te doen. De vraagje: is de belastingaangifte 2020 ERG NODIG ?

Ik heb al met 5 hypotheek adviseuren spreken, alle van hun zijn positief met de koopsom dat ik wil, maar ik heb alleen met 2 adviseuren gesproken over "zonder voorbehoud financiering". Deze 2 hebben mij een lijst van benodigde documenten voor mijn dossier gegeven

- Adviseur A:

- Werkgeversverklaring
- Loonstroken
- BKR rapportage
- Taxatie rapport huidige woning (als overbruggingskrediet noodzakelijk is, met alle die 3 huizen van Juni hoef het niet)
- Huidige hypotheek overzicht
- Inkomstenbelasting aangifte 2020

- Adviseur B:
- Werkgeversverklaring
- Loonstroken
- BKR rapportage
- Taxatie rapport huidige woning (misschien hoef het niet)
- Mijnpensioenoverzicht.nl

---------------------------

Het is niet makkelijk met belastingaangifte 2020, ik heb dus uitgesteld tot Sept 2021 omdat mijn huidige belastingdienst adviseur weet niet genoeg daarvan (bvb mijn inkomsten uit AirBnB in mijn eigenwoning). De vraag is: welke banken hebben de IB 2020 niet nodig ?

Wat radden jullie aan ?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:53:
Nog een heel belangrijke onderwerp: hypotheek en ik ben aan het voorbereiden om zonder voorbehoud financiering te doen. De vraagje: is de belastingaangifte 2020 ERG NODIG ?

Ik heb al met 5 hypotheek adviseuren spreken, alle van hun zijn positief met de koopsom dat ik wil, maar ik heb alleen met 2 adviseuren gesproken over "zonder voorbehoud financiering". Deze 2 hebben mijn een lijst van benodigde documenten voor mijn dossier gegeven

- Adviseur A:

- Werkgeversverklaring
- Loonstroken
- BKR rapportage
- Taxatie rapport huidige woning (als overbruggingskrediet noodzakelijk is, in alle die 3 huizen van Juni hoef het niet)

- Adviseur B:
- Werkgeversverklaring
- Loonstroken
- BKR rapportage

Het is niet makkelijk met belastingaangifte 2020, ik heb dus uitgesteld tot Sept 2021 omdat mijn huidige belastingdienst adviseur weet niet genoeg daarvan (bvb mijn inkomsten uit AirBnB in mijn eigenwoning). De vraag is: welke banken hebben de IB 2020 niet nodig ?

Wat radden jullie aan ?
Ik raad aan dat je iemand anders een huis voor je laat kopen. Sorry maar het gaat echt compleet all-over-the-place. Huizen van 3 ton, van 7 ton. Dit soort vragen. Trek wat geld voor wat advies/begeleiding want zo wordt het echt een lange lange reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb al met 5 hypotheek adviseuren spreken, alle van hun zijn positief met de koopsom dat ik wil, maar ik heb alleen met 2 adviseuren gesproken over "zonder voorbehoud financiering". Deze 2 hebben mijn een lijst van benodigde documenten voor mijn dossier gegeven

- Adviseur A:

- Werkgeversverklaring
- Loonstroken
- BKR rapportage
- Taxatie rapport huidige woning (als overbruggingskrediet noodzakelijk is, in alle die 3 huizen van Juni hoef het niet)

- Adviseur B:
- Werkgeversverklaring
- Loonstroken
- BKR rapportage

Wat radden jullie aan ?
Geen enkele bank heeft het perse nodig. Niet iedereen doet/hoeft aangifte te doen. Dan is er ook geen aangifte om te laten zien. Als je oudere aangiftes wel hebt gewoon die delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:56:
[...]

Geen enkele bank heeft het perse nodig. Niet iedereen doet/hoeft aangifte te doen. Dan is er ook geen aangifte om te laten zien. Als je oudere aangiftes wel hebt gewoon die delen.
Dit is heel nuttige info !!! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Fr33z schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:54:
[...]

Ik raad aan dat je iemand anders een huis voor je laat kopen. Sorry maar het gaat echt compleet all-over-the-place. Huizen van 3 ton, van 7 ton. Dit soort vragen. Trek wat geld voor wat advies/begeleiding want zo wordt het echt een lange lange reis.
Is 3ton-7ton niet meer, rond 5-6 ton is het nu, i'm playing safe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Nog een heel belangrijke onderwerp: hypotheek en ik ben aan het voorbereiden om zonder voorbehoud financiering te doen.
Ik moest even zoeken in wat eerdere posts

Ons inkomen 104k (dus maximaal 580k lenen puur op dit inkomen), overwaarde huidige woning 380k, kontant 130-170k.

Ik denk dat met deze cijfers de kans dat je een woning in de range van 5 a 6 ton de hypotheek niet rond kan krijgen bijna nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:16:
[...]

Ik moest even zoeken in wat eerdere posts

Ons inkomen 104k (dus maximaal 580k lenen puur op dit inkomen), overwaarde huidige woning 380k, kontant 130-170k.

Ik denk dat met deze cijfers de kans dat je een woning in de range van 5 a 6 ton de hypotheek niet rond kan krijgen bijna nihil is.
Mooi,

IkBenFrits zegt dat ze durven niet adviseren om zonder voorbehoud financiering te doen. Maar ik denk dat van alle mensen die zonder dit voorbehoud te doen, minder dan 5% van hun wel zo'n een advies van hun hypotheek adviseur hebben gekregen, toch ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
@noucmen echt. Zoek gewoon een goede aankoop makelaar en/of financieel adviseur. Je bent all over the place en aan het eind van de dag heb je geen huis. Echt ..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Jarenlang pisten we naast de pot omdat iemand al zonder voorbehoud geboden had. Dus als je het kan (check bij een hypotheekadviseur) dan is je garantie op kopen wel vele malen hoger dan de gemiddelde bieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Mooi,

IkBenFrits zegt dat ze durven niet adviseren om zonder voorbehoud financiering te doen. Maar ik denk dat van alle mensen die zonder dit voorbehoud te doen, minder dan 5% van hun wel zo'n een advies van hun hypotheek adviseur hebben gekregen, toch ?
Klopt, in theorie kan het misgaan maar in theorie kan je ook morgen door de bliksem geraakt worden.
De meeste hypotheek adviseurs bekijken welke stukken er zijn aangeleverd en als die al bij een stuk of 20 van de 30 grote partijen waar ze zaken mee doen al geaccepteerd worden dan zullen ze zeggen dat de risico's marginaal zijn. Daarmee zijn ze al een stuk verder in het proces dan IkBenFrits.
In ieder geval veel meer zekerheid.

Hebben ze alleen het idee dat je op de rand gaat zitten of heel complexe inkomsten hebt dan wordt het een ander verhaal. Dan is het aantal maatschappijen wat meteen matched is aan de lage kant.

Bij IkBenFrits speelt ook mee dat ze alleen vragen naar de inkomsten en spaargeld maar geen bewijs hebben dat je het ook echt hebt. Dan is het verstandiger om een voorbehoud te maken.

Maar dit soort vragen kan je prima vantevoren aan je hypotheekadviseur stellen !
Die kan aangeven tot welk bedrag je veilig kan bieden.
Dat zijn geen vragen die we als goedwillende amateurs op een forum kunnen beantwoorden.
En dat is ook informatie die je aankoopmakelaar al behoord te hebben. Laat die desnoods al bellen met je hypotheekadviseur.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 17-06-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:29:
[...]

De meeste hypotheek adviseurs bekijken welke stukken er zijn aangeleverd ...
Bij IkBenFrits speelt ook mee dat ze alleen vragen naar de inkomsten en spaargeld maar geen bewijs hebben dat je het ook echt hebt. Dan is het verstandiger om een voorbehoud te maken.
Bij hypotheekshop.nl moet ik inderdaad veel documenten opleveren, en inderdaad bij IkBenFrits moest ik maar vertellen over hoeveel geld ik heb plus een werkgeversverklaring van 110k (104 + 6).

Misschien ga ik beter doen met Hypotheekshop.nl, hun kosten is rond 2500 terwijl het 1950 is met IkBenFrits.
Maar dit soort vragen kan je prima vantevoren aan je hypotheekadviseur stellen !
Die kan aangeven tot welk bedrag je veilig kan bieden.
Dat zijn geen vragen die we als goedwillende amateurs op een forum kunnen beantwoorden.
En dat is ook informatie die je aankoopmakelaar al behoord te hebben. Laat die desnoods al bellen met je hypotheekadviseur.
Ik ben een zuinig persoon, mijn aankoopmakelaar is een van de goedkopste, en IkBenFrits is ook aan de goedkopere kant, maar misschien het is dom om dat te doen in deze markt.

Samen met die goedkope adviseuren, was ik moeilijk doen met mijn wensen voor huizen en scholen. Daarom heb ik meer dan 40k verliezen tussen Dec 2020 en nu, omdat huis prijzen stijgt enorm. Goedkoop wordt duurkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:40:
[...]

Bij hypotheekshop.nl moet ik inderdaad veel documenten opleveren, en inderdaad bij IkBenFrits moest ik maar vertellen over hoeveel geld ik heb plus een werkgeversverklaring van 110k (104 + 6).

Misschien ga ik beter doen met Hypotheekshop.nl, hun kosten is rond 2500 terwijl het 1950 is met IkBenFrits.

[...]

Ik ben een zuinig persoon, mijn aankoopmakelaar is een van de goedkopste, en IkBenFrits is ook aan de goedkopere kant, maar misschien het is dom om dat te doen in deze markt.

Samen met die goedkope adviseuren, was ik moeilijk doen met mijn wensen voor huizen en scholen. Daarom heb ik meer dan 40k verliezen tussen Dec 2020 en nu, omdat huis prijzen stijgt enorm. Goedkoop wordt duurkoop.
Goed advies is niet goedkoop. Bedenk dat een hypotheek die bij jullie wensen en mogelijkheden past op de lange termijn beter is dan een kleine 500 euro besparing nu voor de goedkoopste optie.

Je gaat volgende week al een definitief bod uitbrengen dus maak zsm een afspraak bij een lokale adviseur of de adviseur waar je al mee overlegt hebt waarvan je denkt dat er een serieuze klik is en lever alle stukken aan die je al hebt. Aangifte 2020 heb je niet maar wel die van 2019 en de brief van de belastingdienst dat je uitstel hebt gekregen.

Ja, je gaat nu al geld uitgeven maar het stadium dat je kon bekijken welke het beste is is nu over.
Die knoop moet je per direct doorhakken en meters maken. Geeft in ieder geval meer rust daar die keuze dan al gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:40:
[...]

[...]

Ook wel penny wise, pound (extremely) foolish genoemd. Je hebt echt geen idee wat je wilt hè? Denk je dat je van een hypotheekwinkel schriftelijk krijgt dat jij zonder voorbehoud kan bieden zonder risico? Dat is een afweging die je zelf moet maken door inzicht te hebben over je situatie. Dat had je al maanden geleden moeten hebben en niet pas op de vooravond van je bod over beginnen na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:00:
[...]

Ook wel penny wise, pound (extremely) foolish genoemd. Je hebt echt geen idee wat je wilt hè? Denk je dat je van een hypotheekwinkel schriftelijk krijgt dat jij zonder voorbehoud kan bieden zonder risico? Dat is een afweging die je zelf moet maken door inzicht te hebben over je situatie. Dat had je al maanden geleden moeten hebben en niet pas op de vooravond van je bod over beginnen na te denken.
Past rond 10 Juni wist ik dat ik vanaf nu zonder voorbehoud financiering zal doen, vroeger heb ik 2 bestand woningen gewonen met voorbehoud financiering.

Sinds Sept 2020 heb ik al met 3-4 hypotheek adviseur gesproken over de maximaal koopsom. En waarom met 3-4 adviseuren ? De een geeft mij informatie dat de andere niet, bvb het is alleen met IkBenFrits dat ik weet dat ik mijn huidige woning niet hoef te verkopen om de overbruggingskrediet te gebruiken, mocht de koopsom meer dan mijn maximale hypotheek + alles-van-mijn-kontant is.

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 18-06-2021 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Nog een vraag heb ik misschien ook heel dom: hoe vertel ik naar de hypotheek adviseur dat ik mijn oud woning (marktwaarde 660k, hypotheek 200k) al verhuurd heb, en nu huur ik een flat om voor te bereiden voor een snel transitie mocht het kopen van een nieuw woning snel is.

Mijn geregistreerd adres is nu anders dan mijn oud (koop) woning.

Ja, iedereen zegt dat ik moet de huidige bank informeren over dit verhuren, maar geen bank wilt dit checken, toch ?
Pagina: 1 ... 193 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7