Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:14
Wij hebben 2x een bod gedaan op een woning in een wijk die in zijn geheel wordt verkocht, de derde keer op exact eenzelfde woning als die 2 ervoor een hoger bod gedaan. Aan de max van wat nog acceptabel was en een paar honderd boven de max tot dan toe voor vergelijkbare woningen in de wijk. Uiteraard het huis gekocht.l, niemand anders was zo gek.. . Nu kreeg ik vandaag te horen dat iemand anders iets verderop nog eens een stuk erboven is gaan zitten.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik er van moet vinden. Ik woon gelukkig straks niet in de duurste woning van zijn soort in de wijk, maar WTF. Dat die prijzen zo hoog zijn gegaan...
Als we 3 jaar geleden als ijkpunt nemen zijn de prijzen met meer dan 50% gestegen. Belachelijk. Vooral omdat het dak vernieuwd moet worden en sommigen die het nu kopen daar geen geld meer voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
atomix9 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:41:
Neem het bod dat je zorgvuldig hebt overwogen. Gooi er out of the box 5K of 10K bovenop. Gegarandeerd je bent een keer de " koper" Ik noem maar een andere tactiek...
En wat nou als dat precies is, wat we al doen? :P

Nogmaals, ik snap jou en @Requiem19 echt wel hoor; ik begrijp heus wel dat het hoogste bod over het algemeen wel wint.
Punt is: we doen (in onze ogen) al precies wat jullie voorstellen.

En dat gaat nu toch al zeker 5x (want bij die 20x deden we zeker niet altijd zo'n absurd bod, sowieso is een gedeelte daarvan nog pre-covid) nog steeds niet goed :P
Nee, dan wachten we nog wel 10x. Overigens is dit de eerste (en de laatste) near miss die ik post, don't worry ;)

Je bent simpelweg niet de enige met deze 'tactiek' en daarom ben je niet per definitie "een keer" de koper als je maar gewoon nog eens 10.000 euro blind erbovenop pleurt.

Laten we nou niet collectief gaan vergeten dat de meeste mensen een aantal maanden moeten werken voor zoveel geld en dat je er ook een behoorlijke periode voor kan huren. Er zijn grenzen, ook voor ons, en die lagen simpelweg voor deze specifieke woning bij de maandlast die een maximale NHG-hypotheek biedt.

Dat maakt het desondanks niet minder zuur dat er toch iemand is overheen gegaan.

Dat wij noemenswaardig meer kans hadden gemaakt als we er 350.000 euro op hadden geboden, dat hadden we zelf ook wel verwacht.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 11-06-2021 15:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Je doet een beetje alsof ik een retard ben die al 20 keren de vraagprijs + 20 euro en een zak trekdrop heeft zitten bieden.
:o :9

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:48
Niet bekend met de constructies van 1K onder NHG en de rest handje contantje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

ColeJ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:50:
Volgens mij had hij ook zoiets aangeboden.
Maar niet elke verkoper is daar dol op.

Zelf zou ik eerder overstag gaan voor een zak trekdrop, dan voor een doos Merci overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:50:
En een handje briefgeld voor de verkopende makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nog ff en je gaat koeienhandel drijven.

@Richh Zonde man, op naar de volgende, nu eerst een terrasje om je verdriet weg te drinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Weet iemand of je hypotheekrenteaftrek kan krijgen als je een hypotheek pakt van 50% aflossinsvrij en 50% annuïteiten? Bijv. wel aftrek op het annuïtaire deel?
(50/50 om recht te houden op NHG)

Ik kan hier nergens concreet antwoord op vinden. Lees steeds dat je soms geen recht meer hebt op hypotheekrenteaftrek, dan hebben ze het meestal over volledig aflossingsvrij.

[ Voor 4% gewijzigd door Meessen op 11-06-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Meessen Is of wordt het je eerste huis? Zo ja, moet je aan de aflossingseis voldoen, wil je renteaftrek hebben.

Het aflossingsvrije deel voldoet niet, dus geen renteaftrek over dat deel.
Een lineair of annuitair deel dat in maximaal 30 jaar wordt afgelost, voldoet wel. Dus wél renteaftrek over dat deel.
De totale lening wordt dan opgeknipt in meerdere delen en dat kan gewoon in één keer afgesloten worden.

Edit: lees nu "NHG". Volgens mij mag je geen aflossingsvrije lening als je NHG wilt afsluiten, tenzij de aflossingsvrije deel een voortzetting is van een reeds bestaande aflossingsvrije lening. Voor nieuwe hypotheken dus 100% aflossing in 30 jaar, wil je NHG afsluiten.

@fsfikke Sorry, je hebt gelijk. Ging mij erom, dat je niet een reeds bestaande eigenwoningschuld hebt onder art. 10bis overgangsrecht ;), heb de eerste zin aangepast.

[ Voor 36% gewijzigd door JanHenk op 11-06-2021 20:50 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JanHenk schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:34: Zo ja, moet je hele hypotheek aan de aflossingseis voldoen voor renteaftrek

Een lineair of annuitair deel dat in maximaal 30 jaar wordt afgelost, voldoet wel. Dus wél renteaftrek over dat deel.
Dus om renteaftrek te krijgen moet je hele hypotheek aan de aflossingseis voldoen. Maar als je hele hypotheek niet daaraan voldoet krijg je het toch 8)7

Je bedoelde het waarschijnlijk duidelijker te maken maar ik weet niet of dit helpt :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:34:
@Meessen Is of wordt het je eerste huis? Zo ja, moet je hele hypotheek aan de aflossingseis voldoen voor renteaftrek

De totale lening wordt dan opgeknipt in meerdere delen en dat kan gewoon in één keer afgesloten worden.

Edit: lees nu "NHG". Volgens mij mag je geen aflossingsvrije lening als je NHG wilt afsluiten, tenzij de aflossingsvrije deel een voortzetting is van een reeds bestaande aflossingsvrije lening. Voor nieuwe hypotheken dus 100% aflossing in 30 jaar, wil je NHG afsluiten.
Yep, met toepassing NHG mag je geen aflossingsvrij leningdeel nemen (tenzij je al een aflossingsvrij leningdeel had wat je meeneemt):

https://www.nhg.nl/faq/fi...-gefinancierd-mag-worden/

Kortom, als je NHG wilt

-> 100% aflossen
-> 100% recht op HRA

Geen NHG, dan heb je meer opties:

- Tot maximaal 50% aflossingsvrij
- HRA in zoverre het een leningdeel betreft dat je in 30 jaar lost.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:10
Ik vind het een beetje moeilijk hier te zeggen want ben bang voor hele zure jaloerse reacties, maar ben eergisteren ingeloot voor een nieuwbouw tweekamerappartement in Rotterdam, goedkope segment dus tussen 200-300K, eerste voorkeur ingeloot (bouwnummer toegewezen gekregen). Ben er heel blij mee, ze belden natuurlijk op, heb meteen geaccepteerd (no brainer in deze markt). Maar hoe groot is de kans dat je bij nieuwbouw in het segment 200-300K (onder NHG) in de Randstad ingeloot wordt? Heel het project gelijk vol natuurlijk. Ik heb ook de vorige keer in Utrecht meegedaan, daar uitgeloot veel te veel gegadigden. Dit was mijn tweede keer inschrijven.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
stormbreaker schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:00:
Ik vind het een beetje moeilijk hier te zeggen want ben bang voor hele zure jaloerse reacties, maar ben eergisteren ingeloot voor een nieuwbouw tweekamerappartement in Rotterdam, goedkope segment dus tussen 200-300K, eerste voorkeur ingeloot (bouwnummer toegewezen gekregen). Ben er heel blij mee, ze belden natuurlijk op, heb meteen geaccepteerd (no brainer in deze markt). Maar hoe groot is de kans dat je bij nieuwbouw in het segment 200-300K (onder NHG) in de Randstad ingeloot wordt? Heel het project gelijk vol natuurlijk. Ik heb ook de vorige keer in Utrecht meegedaan, daar uitgeloot veel te veel gegadigden. Dit was mijn tweede keer inschrijven.
Gefeliciteerd man!!! Dat is een situatie waar iedereen wel in wil zitten. Geniet ervan !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Wat betekent 50% aflossingsvrij in de praktijk? Dat je alleen de rente betaald?

Cq ik leen 500.000 (100% annuitair kost je netto rond de 1600) dus bij 50% aflossingsvrij is dat ‘slechts’ 800 plus een beetje? Of hoe moet ik dat zien?

Is dat aflossingsvrije deel ook los af te betalen door periodieke stortingen te doen waardoor je uiteindelijk vrij bent?

[ Voor 20% gewijzigd door MagniArtistique op 11-06-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:07
Zit daar een clausule tegen doorverkoop in?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:09
MagniArtistique schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:50:

Cq ik leen 500.000 (100% annuitair kost je netto rond de 1600) dus bij 50% aflossingsvrij is dat ‘slechts’ 800 plus een beetje? Of hoe moet ik dat zien?

Is dat aflossingsvrije deel ook los af te betalen door periodieke stortingen te doen waardoor je uiteindelijk vrij bent?
Aflossingsvrij zegt het al, je lost niet (automatisch) af en betaald alleen rente. Per aanbieder mag je vaak x% per jaar zelf aflossen als je dat wilt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:02

de Peer

under peer review

MagniArtistique schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:50:
voor 50% van het hypotheekbedrag betaal je rente + aflossing.
voor de andere 50% van het hypotheekbedrag betaal je alleen rente gedurende de looptijd.
Nee, dat moet je dan echt even in de calculator gooien want je hebt dat 1 deel annuitair en 1 deel aflossingsvrij.
Als 100% annuitair je 1600 euro kost zal 50% annunitair en 50% aflossingsvrij je in totaal eerder iets van 1300-1400 euro per maand kosten. Maar ik heb het niet uitgerekend, is even natte vinger.
Uiteraard! Meestal mag je sowieso 10% of 20% boetevrij aflossen maar volgens mij zie je ook steeds vaker dat het aflossingsvrije gedeelte ook ineens afgelost mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
JanHenk schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:34:
@Meessen Is of wordt het je eerste huis? Zo ja, moet je aan de aflossingseis voldoen, wil je renteaftrek hebben.

@fsfikke Sorry, je hebt gelijk. Ging mij erom, dat je niet een reeds bestaande eigenwoningschuld hebt onder art. 10bis overgangsrecht ;), heb de eerste zin aangepast.
Lijkt er op dat het klopt wat je zegt. Wat ik kan vinden mag max 50% aflossingsvrij met NHG alleen als je een bestaande hypotheek over sluit. Ik ben starter. Toch jammer dat al die voordeeltjes niet meer mogen tegenwoordig, hoopte zo de maandlasten wat te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:22
ben eergisteren ingeloot voor een nieuwbouw tweekamerappartement in Rotterdam
Super! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
@Meessen
Dat kan toch ook prima? Sterker, je hebt meer voordeel als je 50% aflosvrij doet zonder nhg, dan wanneer je alles annutair nhg doet.
Even grof gerekend is het voor de max nhg grens (325k) volledig annutair 1000 euro netto per maand bij 20 jaar en 1,4% rente en bij 50% aflosvrij waar je geen recht op hra over dat gedeelte hebt 815 euro netto per maand bij 20 jaar en 1,9% rente.

Zowiezo staan de rentes momenteel zo laag dat hra ook bijna niks meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 18:56

Flapmo

and back is gigi!

CrazyOne schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 05:17:
@Meessen
Dat kan toch ook prima? Sterker, je hebt meer voordeel als je 50% aflosvrij doet zonder nhg, dan wanneer je alles annutair nhg doet.
Even grof gerekend is het voor de max nhg grens (325k) volledig annutair 1000 euro netto per maand bij 20 jaar en 1,4% rente en bij 50% aflosvrij waar je geen recht op hra over dat gedeelte hebt 815 euro netto per maand bij 20 jaar en 1,9% rente.

En dan zit je natuurlijk nog wel even met 162.5k restschuld na 30 jaar als je daar geen aflossingen doet terwijl je bij de 1e optie je hypotheek volledig hebt afgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Flapmo op 12-06-2021 08:04 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Meessen

Je hebt lagere maandlasten met aflossingsvrij, da's absoluut waar. Maar het voordeel daarvan komt pas als je iets doet met die lagere maandlasten wat (meer) rendement oplevert, anders betaal je gewoon 30jr volle bak rente ipv elk jaar een stukje minder rente (met de huidige rentestanden toch al snel een verschil van 25k / 30k, HRA niet meegerekend, geld wat je aflossingsvrij gewoon extra naar de bank brengt over 162k hypotheek). Da's nou niet echt 'meer voordeel' te noemen. En dan blijf je nog met een flinke restschuld zitten. Ook niet echt voordelig. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 12-06-2021 08:15 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
sdk1985 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:09:
[...]

Zit daar een clausule tegen doorverkoop in?
Nee, want dat staat niet op de projectwebsite, Funda en de documenten die nu in mijn woningdossier zitten. Er staat nergens iets over een anti-speculatiebeding en/of een zelfbewoningsplicht in. De makelaar zei ook in het voorproces dat "dat waarschijnlijk hier niet zal komen". Maar het staat niet in de stukken en op de websites, dus ik neem aan dat er geen clausule bestaat. Want zo een nieuwbouwmakelaar heeft wel de informatieplicht potentiële kopers over zoiets belangrijks te informeren, lijkt mij.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55
Gefeliciteerd, soms moet je gewoon geluk hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En je mag je nu hier melden (kun je veel tips op doen):

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
@Flapmo @naitsoezn
Snap ik ook wel, zou zelf ook nooit voor 50% aflosvrij gaan (tenzij bedrag onder 100k). Maar ik reageerde meer omdat ik begreep dat ie NU lagere kosten wil, en dan over 30 jaar nog eens kijken hoe en wat.
Heb zelf ongeveer 35% aflosvrij, maar nog steeds ruim onder de ton, aflosvrij zou ik max 100k doen, zelfs als de woningmarkt instort en de huizen nog maar de helft waard zijn zit je nog redelijk veilig na 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

stormbreaker schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:22:
[...]

Nee, want dat staat niet op de projectwebsite, Funda en de documenten die nu in mijn woningdossier zitten. Er staat nergens iets over een anti-speculatiebeding en/of een zelfbewoningsplicht in. De makelaar zei ook in het voorproces dat "dat waarschijnlijk hier niet zal komen". Maar het staat niet in de stukken en op de websites, dus ik neem aan dat er geen clausule bestaat. Want zo een nieuwbouwmakelaar heeft wel de informatieplicht potentiële kopers over zoiets belangrijks te informeren, lijkt mij.
Lees de contractstukken goed door ;). Die zijn leidend. Soms staan ze al in concept (!) op de project website.
Check ook hoe het zit met de warmtepomp/warmtenet, huur, onderhoud, zit je ergens aan vast, erfpacht, enz. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
@Meessen

Dat klopt maar kan en wil NHG niet opgeven daar voor. Daarnaast is de woning slimmer kopen, waarvoor geldverstrekkers NHG eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
stormbreaker schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:22:
[...]

Dan zal er vast vlug doorverkocht worden door sommige 8)7

Las laatst ook over sociale nieuwbouw koopwoningen die waren met dikke winst doorverkocht nog voordat ze bewoond waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Meessen schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Las laatst ook over sociale nieuwbouw koopwoningen die waren met dikke winst doorverkocht nog voordat ze bewoond waren.
Van de woningbouwvereniging aan een investeerder dan of zo? Neem toch aan dat wel sociale huur bleef?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:31
erwn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Van de woningbouwvereniging aan een investeerder dan of zo? Neem toch aan dat wel sociale huur bleef?!
Er bestaan bij nieuwbouw ook ‘sociale koopwoningen’ dit zijn woningen die (meestal) onder de marktprijs worden verkocht al dan niet met subsidie door de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
perspectivebass schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Er bestaan bij nieuwbouw ook ‘sociale koopwoningen’ dit zijn woningen die (meestal) onder de marktprijs worden verkocht al dan niet met subsidie door de gemeente.
Ah ja. Zie nu pas dat dat er ook gewoon stond. Was even te verontwaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
erwn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Onlangs gelezen maar wel iets ouders artikel zo te zien:
https://www.ed.nl/algemee...woond-te-hebben~a0534e86/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Spijtig dat.

Ik dacht dus eerst dat het om iets als https://www.gelderlander....-zijn-de-pineut~a5247f3a/ ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Meessen schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Sterker nog, ik weet dat project ontwikkelaars soms hele te bouwen wijken aan andere ontwikkelaars of investeerders verkopen nog voor er ook maar iets gebouwd is. Tegen de tijd dat iemand dat huis koopt om in te wonen is er al meerdere keren winst op gemaakt :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Prinsenland/ lage land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Worden we buren;) ik woon er al een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Voor de mensen hier die een aankoopmakelaar hebben; hoe vaak hebben jullie het idee dat je aankoopmakelaar de bouwkundige keuring (als die er al is) niet hebben doorgenomen voordat ze met een bodindicatie komen? Het is een goede gast en hij heeft het kneiterdruk, maar irritant is het wel als daar vitale informatie in staat.

Als voorbeeld: Voor een huis hebben we hem twee keer op het bouwkundige rapport gewezen waar wat flinke risico's in staan, maar kennelijk had onze makelaar er niet naar (kunnen?) kijken, hij ging af op de foto's en vond de kwaliteit 'beter' dan het huis 3 deuren verder waar we ook zijn geweest.
Ik ben blij dat we nog tijdens onze call waarin we ons bod vastzetten, het nog even hadden over de zwam in de vloer. Zijn reactie: "zwam is de hel, haal maar 15k van jullie bod af, als anderen dat niet hebben gezien dan is het pech maar zij zitten over een paar jaartjes met de gebakken peren".

[ Voor 6% gewijzigd door AceAceAce op 14-06-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Geen ervaring mee, maar het bevestigd mijn gevoel dat het beroep een soort wilden westen is geworden.

Veel doen maar wat en verdienen geld over de rug van onwetenden.

Blijkt maar weer: vertrouw niemand blind en zorg dat je zelf scherp blijft!

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:59
Ethirty schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:22:
Geen ervaring mee, maar het bevestigd mijn gevoel dat het beroep een soort wilden westen is geworden.

Veel doen maar wat en verdienen geld over de rug van onwetenden.

Blijkt maar weer: vertrouw niemand blind en zorg dat je zelf scherp blijft!
Dat klinkt wel meteen ook zo dubbel.
Je betaald diegene goed geld voor zijn expertise, maar vervolgens zit je 80% van het werk zelf te doen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Laat het aan de markt over, als klanten niet tevreden zijn over een aankoopmakelaar hebben ze toch ook de mogelijkheid om hier consequenties aan te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:14
@Wolly het is net als een notaris of hypotheekadviseur of advocaat, je weet soms pas dat je genaaid bent door slecht werk nadat je betaald hebt. (en gelukkig zijn een aantal hiervan al 'beschermd')
Normaal ben ik voor de markt laten regelen, maar in dit geval met zoveel prutsers en oplichters mag er wel een minimale instapniveau zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 14-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Laat het aan de markt over, als klanten niet tevreden zijn over een aankoopmakelaar hebben ze toch ook de mogelijkheid om hier consequenties aan te verbinden?
Sure, dan zullen ze de volgende keer niet weer bij die aankoopmakelaar aankloppen. Die volgende keer die misschien uberhaupt nooit meer komt, of pas over 10+ jaar, of sowieso (zeer waarschijnlijk) in een heel andere markt. Lekker nuttig dus, die marktwerking.

Ik weet niet of ik er voor ben om er een beschermd beroep van te maken, maar "de markt kan dit prima oplossen" vind ik absoluut een non-argument om het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
naitsoezn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Sure, dan zullen ze de volgende keer niet weer bij die aankoopmakelaar aankloppen. Die volgende keer die misschien uberhaupt nooit meer komt, of pas over 10+ jaar, of sowieso (zeer waarschijnlijk) in een heel andere markt. Lekker nuttig dus, die marktwerking.

Ik weet niet of ik er voor ben om er een beschermd beroep van te maken, maar "de markt kan dit prima oplossen" vind ik absoluut een non-argument om het niet te doen.
Een klant kan klagen, een klant kan weigeren om te betalen, een klant kan reviews achterlaten en een klant kan voor een hoop slechte mond-op-mond reclame zorgen.

Ik lees geregeld topics op GoT over schilders of aannemers die hun werk niet naar verwachting voldoen, toch heb ik nog nooit gelezen dat die beroepsgroep maar gereguleerd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Een klant kan klagen, een klant kan weigeren om te betalen, een klant kan reviews achterlaten en een klant kan voor een hoop slechte mond-op-mond reclame zorgen.

Ik lees geregeld topics op GoT over schilders of aannemers die hun werk niet naar verwachting voldoen, toch heb ik nog nooit gelezen dat die beroepsgroep maar gereguleerd moest worden.
Die discussie past beter in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 maar ik heb nog nooit een makelaar als schilder zien optreden of als aannemer in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
Het grote probleem is dat je een makelaar niet echt kan controleren als je als kopende partij (zonder aankoopmakelaar) een huis koopt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb geen idee of de verkopende makelaar mij afgezet heeft of dat dit een erg goede deal was. Ik weet namelijk niet wat de concurrenten hebben gedaan en zal dat ook niet te weten krijgen. Ik moet de makelaar wel op zijn woord geloven.... De methode van de makelaar is dus enigzins dubieus, maar ik ging er mee akkoord. Een (negatieve) review zou zelfs smaad kunnen opleveren over deze handelswijze... Ik kan niks bewijzen.

Nee, regulatie is hier zeker van belang voor een eerlijk proces en om de kopers te beschremen.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 14-06-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
GENETX schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:49:
Het grote probleem is dat je een makelaar niet echt kan controleren als je als kopende partij (zonder aankoopmakelaar) een huis koopt.

***members only***

Ik heb geen idee of de verkopende makelaar mij afgezet heeft of dat dit een erg goede deal was. Ik wee namelijk niet wat de concurrenten hebben gedaan en zal dat ook niet te weten krijgen. De methode van de makelaar is dubieus, maar ik ging er mee akkoord. Een (negatieve) review zou zelfs smaad kunnen opleveren over deze handelswijze... Ik kan niks bewijzen.

Nee, regulatie is hier zeker van belang voor een eerlijk proces en om de kopers te beschremen.
Dat maakt het allemaal zo lastig. Je hebt het gevoel/vermoede dat er mogelijk iets niet helemaal zuiver is.
Maar meer dan een onderbuik gevoel zal het helaas niet zijn.
Zelfde verhaal met al die backroom deals waarvan we allemaal het vermoede hebben die bestaan.

Daarom mag het van mij betreft ook zeker beter gereguleerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mooi man, die woningmarkt. Vorige week woning bekeken en een bod uitgebracht van 340k (vraagprijs). Net gebeld door de makelaar, huis is verkocht voor bijna 400k. 8)7
Wij wachten wel even tot de huismarkt op z'n gat gaat. Anders maar kijken naar nieuwbouw, dan weer je iig wat de prijs is. ;w

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Crazy D

I think we should take a look.

Harmen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:42:
Mooi man, die woningmarkt. Vorige week woning bekeken en een bod uitgebracht van 340k (vraagprijs). Net gebeld door de makelaar, huis is verkocht voor bijna 400k. 8)7
Wij wachten wel even tot de huismarkt op z'n gat gaat. Anders maar kijken naar nieuwbouw, dan weer je iig wat de prijs is. ;w
Ik hoop dat je naar je zin woont, want je zal er nog een tijdje zitten :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met jou wachten er meer mensen die dat al zo’n 5 jaar lang roepen.
DNB verwacht dat de huizenprijzen dit jaar met gemiddeld 10 procent zullen stijgen, volgend jaar jaar met 5,5 procent en in 2023 met 3,5 procent. De opwaartse druk op de huizenprijzen wordt veroorzaakt door de grote bestedingsruimte, weinig werkloosheid, de lage hypotheekrente en het kleine woningaanbod.
Ik denk dat je lang kan wachten. Of je moet doen wat iedereen doet die wel iets koopt nu: verwachtingen naar beneden bijstellen, budget naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Crazy D Kwa ruimte houd het niet over, maar voorlopig wel prima. (rijtjeswoning).
Toch maar kijken naar nieuwbouw, dan maakt je wellicht iets meer kans.

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Totdat je de meerwerk rekeningen ziet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

fsfikke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Met jou wachten er meer mensen die dat al zo’n 5 jaar lang roepen.
[...]

Ik denk dat je lang kan wachten. Of je moet doen wat iedereen doet die wel iets koopt nu: verwachtingen naar beneden bijstellen, budget naar boven.
Probleem is dat er in Drenthe bijna niets meer te vinden is tussen de 200-300k. Wil er wel iets op vooruit gaan natuurlijk. Heb nu 95m2 en een lekkere tuin van 6 x 19m. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32
Net weer te horen gekregen dat m'n bod van 220k met 'meerdere tienduizenden' te laag was voor een appartementje drie hoog achter in IJmuiden. Zou er dan gewoon niks onder de 250 te krijgen zijn in Noord-Holland onder Alkmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zag het in Utrecht, nieuwbouw uitgesteld en uitgesteld. Gaan ze alsnog bouwen, worden het appartementen van 70m2 van 450k 8)7

Die projectontwikkelaars zijn echt niet heilig en gaan gewoon mee in de gekte van de markt. Ga er maar vanuit dat wat nu nog niet verkocht is en gebouwd wordt, straks gewoon duurder is dan nu.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:18
wuzzy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:37:
Net weer te horen gekregen dat m'n bod van 220k met 'meerdere tienduizenden' te laag was voor een appartementje drie hoog achter in IJmuiden. Zou er dan gewoon niks onder de 250 te krijgen zijn in Noord-Holland onder Alkmaar?
Sterkte!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:40

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

wuzzy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:37:
Think positive !
Wees blij dat je voor bijna een kwart miljoen niet 3 hoog achter in IJmuiden gaat wonen ;)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32
964C2 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Think positive !
Wees blij dat je voor bijna een kwart miljoen niet 3 hoog achter in IJmuiden gaat wonen ;)
Haha ja ik voel toch ook wel weer een klein beetje opluchting dat deze het niet is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 16:25
Dat weet je wat de prijs is....
Door deze tijd nu, is het al zo bij ons dat bij een nieuwbouw project er geen vaste VON-prijs meteen bekend is, maar er een "Indicatieve prijs" is. Er is gewoon voordat de toewijzing, loting, etc begint al een dikke disclaimer opgenomen dat de prijs nog wel eens omhoog kan gaan. Hoeveel? Dat bepaald men onderwijl, of aan het eind van de rit?

Kortom je weet nog niet waar je aan toe bent kwa prijs. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02
Hier ook de gekte eerste hand kunnen meemaken. 12k overboden op een mooie woning in arnhem zuid van 339k. Maar uit het water geblazen met 40k daar nog eens bovenop door een andere bieder.

Mijn vriendin en ik zijn starters en verdienen beiden bovenmodaal maar je komt er gewoon niet tussen :(

Maar goed we blijven proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
atomix9 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:04:
[...]

Dat weet je wat de prijs is....
Door deze tijd nu, is het al zo bij ons dat bij een nieuwbouw project er geen vaste VON-prijs meteen bekend is, maar er een "Indicatieve prijs" is. Er is gewoon voordat de toewijzing, loting, etc begint al een dikke disclaimer opgenomen dat de prijs nog wel eens omhoog kan gaan. Hoeveel? Dat bepaald men onderwijl, of aan het eind van de rit?

Kortom je weet nog niet waar je aan toe bent kwa prijs. :X
Hoe dan? Wanneer willen ze die prijs definitief maken dan? Na toewijzing sluit je de koop (aannemingsovereenkomst) toch al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalive
  • Laatst online: 09:38
erwn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:17:
[...]

Hoe dan? Wanneer willen ze die prijs definitief maken dan? Na toewijzing sluit je de koop (aannemingsovereenkomst) toch al?
Er worden ook nog veel woningen achtergehouden heb ik het idee. Kennis van me had zich ingeschreven voor een nieuwbouwproject begin dit jaar voor 350K, was niet ingeloot. Kreeg vorige week een belletje dat er toch nog een woning "vrij was gekomen" van dit type en de prijs was nu...jawel...485K. Exact hetzelfde type waar hij zich voor in had geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Dalive schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Er worden ook nog veel woningen achtergehouden heb ik het idee. Kennis van me had zich ingeschreven voor een nieuwbouwproject begin dit jaar voor 350K, was niet ingeloot. Kreeg vorige week een belletje dat er toch nog een woning "vrij was gekomen" van dit type en de prijs was nu...jawel...485K. Exact hetzelfde type waar hij zich voor in had geschreven.
Arghh.. :X

Zo kunnen ze er natuurlijk ook een extra slaatje uit slaan. Dikke kans dat het toch wel verkoopt in zo'n project, dus gewoon beginnen met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Dalive schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Dat klinkt wel als diefstal. Ik weet wel dat er momenteel érg veel onzekerheid voor ruwe grondstofprijzen zijn. Hout, staal, beton, kunststof, alles is gigantisch veel duurder geworden in de laatste 12 maanden (+40% ondertussen al op een aantal) en de verwachting is dat dit nog verder gaat stijgen. Er staat vaak wel een clausule in het contract dat prijsstijgingen deels doorgerekend kunnen worden, maar dit is wel héél absurd. Dat zou betekenen dat álles 40% duurder is geworden en dat ze het moeten doorrekenen, dat geloof ik niet 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Dan heb je ook nog zoiets als de vanaf prijs.
Een maat had zich ingeschreven op een woning in z'n geboorteplek. Prachtig huis, konden ze net betalen.
Waren helemaal in de wolken toen ze ingeloot waren.
Eenmaal aan tafel bij de makelaar om het e.e.a. te bespreken bleek al snel dat het huis op het plaatje volledig was met alle opties. De prijs die zij gezien hadden was voor het kale huis.
Uiteindelijk kwam er met alle gewenste opties nog ruim een ton bij op de prijs. Als ze het huis van het plaatje hadden gewild kwam er ruim 175k bij. 8)7
Santee schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Dat klinkt wel als diefstal. Ik weet wel dat er momenteel érg veel onzekerheid voor ruwe grondstofprijzen zijn. Hout, staal, beton, kunststof, alles is gigantisch veel duurder geworden in de laatste 12 maanden (+40% ondertussen al op een aantal) en de verwachting is dat dit nog verder gaat stijgen. Er staat vaak wel een clausule in het contract dat prijsstijgingen deels doorgerekend kunnen worden, maar dit is wel héél absurd. Dat zou betekenen dat álles 40% duurder is geworden en dat ze het moeten doorrekenen, dat geloof ik niet 8)7
Maak daar bij bepaalde metalen maar gewoon 100% van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Was van plan een aankoopmakelaar in te schakelen voor onderhandelingen, ben blij dat ik daar niet aan begonnen ben in deze markt. Had mij anders 450 euro gekost. :/

Krijg zo langzamerhand een hekel aan makelaars en projectontwikkelaars, misschien moet men eens kijken waar vraag naar is. Hier in Drenthe is weinig te vinden onder de 300k. ;w

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:40

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Harmen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:40:
Was van plan een aankoopmakelaar in te schakelen voor onderhandelingen, ben blij dat ik daar niet aan begonnen ben in deze markt. Had mij anders 450 euro gekost. :/

Krijg zo langzamerhand een hekel aan makelaars en projectontwikkelaars, misschien moet men eens kijken waar vraag naar is. Hier in Drenthe is weinig te vinden onder de 300k. ;w
Wellicht nog iets verder naar het Oosten kijken in Niedersachsen . Dat is serieus goedkoop voor NL begrippen

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
[...]

Ik weet het ook niet precies :/ , om heel eerlijk te zijn.

Dit staat er:

Kunnen de indicatieve prijzen afwijken van de definitieve prijzen?

Wij proberen natuurlijk vooraf een zo goed mogelijke inschatting te maken van de indicatieve verkoopprijzen per woningtype. In de meeste gevallen lukt ons dit prima. Natuurlijk kan het zo zijn dat de huizenprijzen zich sneller ontwikkelen dan verwacht of dat er andere omstandigheden zijn die er voor zorgen dat we de verkoopprijzen aanpassen.

Volgens mij is dat dus vrij " open" ergo het is bijna een vrijbrief om te vragen wat je wil voor een nieuwbouw woning. (binnen redelijke grenzen natuurlijk, maar toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalive
  • Laatst online: 09:38

Wij hebben wel alles gedaan, verkoopmakelaar, aankoopmakelaar en financieel adviseur. Wij hadden een gesloten bieding per inschrijving tot 1200. Onze aankoopmakelaar had om 1145 nog even een belletje gepleegd naar de verkoopmakelaar hoe het ervoor stond en daarop hebben wij ons bod ingeschoten en uiteindelijk was dat ook gelijk de hoogste. We zijn midden april begonnen met Funda bekijken en in diezelfde week alle partijen ingeschakeld en 2 juni hebben we de koopovereenkomst getekend. Ik snap dat wij best mazzel hebben gehad maar ik denk wel dat je absoluut in het voordeel bent als je de "ons kent ons" partijen inschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
atomix9 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:45:
[...]
Kunnen de indicatieve prijzen afwijken van de definitieve prijzen?

Wij proberen natuurlijk vooraf een zo goed mogelijke inschatting te maken van de indicatieve verkoopprijzen per woningtype. In de meeste gevallen lukt ons dit prima. Natuurlijk kan het zo zijn dat de huizenprijzen zich sneller ontwikkelen dan verwacht of dat er andere omstandigheden zijn die er voor zorgen dat we de verkoopprijzen aanpassen.
Dat klinkt wel heel vrijblijvend inderdaad. Jeuktaal ook met "andere omstandigheden ... er voor zorgen ... prijzen aanpassen" Ze hadden ook dit kunnen zeggen:
Slaan die getallen uit de folder ergens op?

Nee. We vragen zo veel als we kunnen. Dan roepen we "omstandigheden" of "grondstofprijzen". Deal? Wacht even, de volgende geïnteresseerde belt. Afijn, deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hier in Drenthe is weinig te vinden onder de 300k. ;w
Bijna 700 woningen! Wat maakt het dan zo lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
erwn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Dat klinkt wel heel vrijblijvend inderdaad. Jeuktaal ook met "andere omstandigheden ... er voor zorgen ... prijzen aanpassen" Ze hadden ook dit kunnen zeggen:

[...]
Ja precies, dan weet je al waar het naar toe leidt... een dikke som geld er nog bovenop :'(
Niet normaal, zoals het nu even allemaal gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 14:52
Ik schrik nog steeds als ik dit soort discussies lees.

Ik kreeg het zelf eind zomer 2020 in m'n bol, burn-out gehad, gestopt bij mijn vorige werkgever (Dell), relatie enkele jaren daarvoor voorbij (incl. haar koophuis, kinderplannen enz. enz.) en ik zat in een huurappartementje met één minuscuul raam in de gevel en verder niks, op een klein voortuintje na. Geen ventilatie, stikheet in de zomer, ik was er klaar mee.

1 november bij mijn nieuwe werkgever begonnen en maar eens gaan kijken voor een koopwoning in mijn woonplaats Hilversum, een plan dat inmiddels al ruim 5 jaar vertraging had opgelopen.

Na een week of 2 op Funda: twee woningen van 275k. Eerste gebeld: net verkocht. Tweede gebeld: kom gerust kijken! Eentje van 87m2, bouwjaar 1906, goed onderhouden en semi-up-to-date. Ruimte om met een nokverhoging relatief eenvoudig 2 kamers erbij te bouwen voor een extra 35m2.
En een tuin plus gemeenschappelijke parkeerplaats achter het huis. Huis was al 'verkocht' maar ze kregen de financiering niet rond...

Dus ik ben gaan kijken, leuk contact met de bewoner(s), mijn verhaal verteld en dat weekend de vraagprijs + 12,5k geboden (287.500). En waarempel, ze gunden mij de woning! Een belegger had ook een (nog) hoger bod gedaan, maar het stel gunde mij de woning!

Eind februari kreeg ik de woning opgeleverd en volgens mij zou ik 'm nu al weer voor 340k kunnen verkopen, terwijl ik er weinig aan heb gedaan.

Het kan heel raar lopen. De enige tip die ik je mee kan geven is: heb geduld en handel naar gevoel. Verbreed je horizon, ga niet alleen voor huizen die 'af' zijn, bepaalde energielabels hebben of op de beste locatie staan. Praat met de huidige/vorige bewoners, gebruik de makelaar niet als een wedkantoor. Spreid je kansen en kijk naar omliggende gemeenten. Het is verschrikkelijk moeilijk in deze tijd, maar zeker niet onmogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kalentum schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:51:
[...]
Bijna 700 woningen! Wat maakt het dan zo lastig?
Een volgende stap, iets meer ruimte. Laten we zeggen 120m2 en een grotere tuin.
Met naar school gaande kinderen blijft je het liefste in je eigen dorp. Trust me, je wil niet overal in Drenthe wonen. ;)

M'n eigen woning zal inmiddels ook wel meer dan 200k waard zijn..

[ Voor 9% gewijzigd door Harmen op 14-06-2021 15:56 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 14:52
Harmen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Met naar school gaande kinderen blijft je het liefste in je eigen dorp. Trust me, je wil niet overal in Drenthe wonen. ;)

Of iets vergelijkbaars maar met grotere tuin en (goede) uitbreidingsmogelijkheden? Een aanbouw of opbouw? Ik heb mijn huis met 'maar' 87m2 gekocht, en 2 slaapkamers, maar kan voor ~30k een nokverhoging doen voor 2 extra kamers en 35m2. Dan heb ik 122m2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Harmen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Tja het staat of valt met de regio. Je woont in een dorp, maakt nogal wat uit of dat dorp Valthermond, Peize, Nieuw-Amsterdam of Diever is. Overigens zou ik niet weten welk gebied van Drenthe ik niet zou willen wonen dwz de 'Trust me' impliceert dat er gebieden zijn waar je nog niet dood gevonden wilt worden. Welke zijn dat dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 14-06-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Kalentum Doel meer op de veengebieden, dat trekt mij niet zozeer.
@musje83 We hebben plannen dit huis aan te pakken, heb al wat dingen lopen zoals screens (levertijd sept), dakkapel etc. Echter is men in de bouw ook druk.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:25

ap3nr0ts

hoi

Mijn eerste huis heb ik zonder hulp gekocht (naast mijn pa dan). Nu ben ik voor doorverhuizen voor een aankoop+verkoop en hypotheekadviseur gegaan. Ik kan nog niet zeggen dat ik van beide opties echt fan ben. ;( De aankoopmakelaar was tot dusver prima hoor, en ik heb nu een huis. Ik vind alleen wat ze tijdens een bezichtiging en qua biedadvies doen niet veel meer dan ik zelf al doe. Ik sluit echter niet uit dat het zeker helpt met je voet tussen de deur te krijgen: verkoopmakelaars het idee geven dat je alles al uit hebt gezocht qua hypotheek en makelaar.

Ik vraag me nu weer af of ik te veel van mijn hypotheekadviseur verwacht. Dealtje gesloten met Hypotheker, omdat mensen over mijn dichtstbijzijnde kantoor best positief zijn (eigenaar kwam zelfs langs in een financing-podcast), maar ik weet echt niet wat ik ervan vind. Het originele advies was Lloyds, maar als ik zelf alles een beetje uitrekende vond ik Woonnu in mijn situatie toch echt de betere optie. Op zijn advies meteen een renteaanbod van Woonnu aangevraagd, maar tijdens het weekend was ik toch weer nieuwsgierig. Toen ik alles doorrekende wat op mijn situatie van toepassing is, blijkt Florius op dit moment (energielabel A-huis) toch nog op punten beter uit te pakken.

Nu weet ik van mezelf dat ik een enorme perfectionist ben en alles even zelf na wil rekenen, maar ik heb nu het gevoel dat ik zelf mijn hypotheek bij elkaar adviseer en ik nu voor niks een dag op een renteaanbod vragen van Florius zit te wachten (ter vergelijking met het renteaanbod dat ik al heb). Ik vraag namelijk steeds of mijn aannames/berekeningen kloppen, en nu of hij even op die aanvraag-knop kan drukken. Ook stond het bedrag overigens verkeerd in de bankgarantie, wat ik zelf heb moeten aankaarten.

Volgende keer ga ik sowieso voor execution-only hoor. Het is allemaal niet zo ingewikkeld als je je even inleest. Maar, verwacht ik te veel van iemand die je geld met drie nullen op zijn rekening erbij geeft voor wat hypotheekadvies? Ik vind het allemaal maar wat traag en summier tot dusver.

Edit: oja, en de bankgarantie werd me geadviseerd bij een partij die duurder was en minder dekking gaf dan iets wat ik zelf vond na even googlen. Toen begon mijn ergernis pas echt, haha.

[ Voor 4% gewijzigd door ap3nr0ts op 14-06-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Bij tekenen van het koopcontract + aannemersovereenkomst moet het bedrag natuurlijk vast staan. Anders zou je een blanco cheque tekenen :p

Vandaag trouwens een nieuwbouwappartement gekocht. Was al een tijdje op de markt (verkoop begon eind vorig jaar). Maar nu de vergunning definitief is en de planning iets naar voren gehaald was het interesse wat groter geworden. Alsnog in alle rust het rond kunnen maken en geen gekke bijkomstigheden. Ondanks dat we er niet zelf gaan wonen voelt het toch leuk dat proces nu in te gaan om van alles uit te zoeken :p

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 14-06-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Of emigreren naar een locatie waar woningen goedkoper zijn/waar minder druk op de woningmarkt is.

Voor mijn segment van de arbeidsmarkt is dat (voor prijzen voor plaatsen binnen de cirkel Amsterdam-Zwolle-Nijmegen-Breda met intercitystation) bijvoorbeeld Mountain View of München.
offtopic:
Ja dit is een grap maar je betaald daar net zoveel aan bruto-huurquote rekende iemand mij voor 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door ANdrode op 14-06-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

ap3nr0ts schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:11:
Mijn eerste huis heb ik zonder hulp gekocht (naast mijn pa dan). Nu ben ik voor doorverhuizen voor een aankoop+verkoop en hypotheekadviseur gegaan. Ik kan nog niet zeggen dat ik van beide opties echt fan ben. ;( De aankoopmakelaar was tot dusver prima hoor, en ik heb nu een huis. Ik vind alleen wat ze tijdens een bezichtiging en qua biedadvies doen niet veel meer dan ik zelf al doe. Ik sluit echter niet uit dat het zeker helpt met je voet tussen de deur te krijgen: verkoopmakelaars het idee geven dat je alles al uit hebt gezocht qua hypotheek en makelaar.

Ik vraag me nu weer af of ik te veel van mijn hypotheekadviseur verwacht. Dealtje gesloten met Hypotheker, omdat mensen over mijn dichtstbijzijnde kantoor best positief zijn (eigenaar kwam zelfs langs in een financing-podcast), maar ik weet echt niet wat ik ervan vind. Het originele advies was Lloyds, maar als ik zelf alles een beetje uitrekende vond ik Woonnu in mijn situatie toch echt de betere optie. Op zijn advies meteen een renteaanbod van Woonnu aangevraagd, maar tijdens het weekend was ik toch weer nieuwsgierig. Toen ik alles doorrekende wat op mijn situatie van toepassing is, blijkt Florius op dit moment (energielabel A-huis) toch nog op punten beter uit te pakken.

Nu weet ik van mezelf dat ik een enorme perfectionist ben en alles even zelf na wil rekenen, maar ik heb nu het gevoel dat ik zelf mijn hypotheek bij elkaar adviseer en ik nu voor niks een dag op een renteaanbod vragen van Florius zit te wachten (ter vergelijking met het renteaanbod dat ik al heb). Ik vraag namelijk steeds of mijn aannames/berekeningen kloppen, en nu of hij even op die aanvraag-knop kan drukken. Ook stond het bedrag overigens verkeerd in de bankgarantie, wat ik zelf heb moeten aankaarten.

Volgende keer ga ik sowieso voor execution-only hoor. Het is allemaal niet zo ingewikkeld als je je even inleest. Maar, verwacht ik te veel van iemand die je geld met drie nullen op zijn rekening erbij geeft voor wat hypotheekadvies? Ik vind het allemaal maar wat traag en summier tot dusver.

Edit: oja, en de bankgarantie werd me geadviseerd bij een partij die duurder was en minder dekking gaf dan iets wat ik zelf vond na even googlen. Toen begon mijn ergernis pas echt, haha.
Kan me helemaal vinden in wat je zegt m.b.t. hypotheekadvies. Een hypotheekadviseur is erg makkelijk i.v.m. de korte lijnen richting hypotheekverstrekkers; even een belletje "ik stuur je het document nu door" en dingen kunnen in dat opzicht wat sneller en vlotter geregeld worden. Helaas laat de kwaliteit van het werk van de hypotheekadviseur vaak te wensen over, ik heb dat zelf ooit ervaren en hoor dat ook in mijn persoonlijke kring. Af en toe lijkt het erop dat een hypotheekadviseur vooral aanstuurt op hypotheekverstrekkers waar ze zelf het minste gedoe mee hebben en waar het proces lekker makkelijk op aansluit. M.i. zou hypotheekadvies in een normale situatie (loondienst zonder gekke financiële constructies) echt niet meer dan €1.000 hoeven te kosten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik ervaar (deels) hetzelfde.

Helaas.. Ben ik ook een perfectionist en vanwege de lange looptijd van de (rente)contracten wil ik zeker weten dat ik goed zit. Daarnaast had ik nogal wat specifieke zaken waardoor een heel rijtje hypotheekverstrekkers al afvielen, dat had ik zelf al ondervonden door de acceptatievoorwaarden door te nemen.

Voor mijn gevoel heb ik alles voorgekauwd. Bij wie ik de hypotheek wil, hoeveel jaar rentevast, de opzet van de leningdelen in verschillende stukken, etc.

Mijn adviseur zei laatst dan ook; "wanneer kom je op mijn stoel zitten? "

Toch ben ik wel tevreden over mijn adviseur, omdat we goed kunnen sparren over de financiële planning. Daarnaast rekent ie naar mijn idee niet het tarief dat ie anders zou doen, omdat ik de casus panklaar aanlever.

Maar goed, we zitten hier dan ook Tweakers... De "gemiddelde" Nederlander begrijpt geen zak van de materie en/of wil zich er niet in verdiepen. Dan gaat het gros van de tijd zitten in uitzoeken wat mensen willen, wat hun situatie is en waar ze mee zijn geholpen. Iedereen vol duwen met leningen is niet wat een adviseur, althans de mijne niet, doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Nee, precies. Dan ben ik gelukkig niet gek. :) Dat hij een preferred supplier heeft, is prima. Maar smeer mij dan geen bankgarantie aan die duurder is en niet het hele bedrag dekt. En ik heb nu het idee dat ik mezelf iets meer dan 1000 euro heb bespaard door 2x te zeggen: "Is dit niet net wat slimmer?" Mij kost dat een uurtje kutten in Excel. Hij zou dat toch meteen moeten kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:24:
Nee, precies. Dan ben ik gelukkig niet gek. :) Dat hij een preferred supplier heeft, is prima. Maar smeer mij dan geen bankgarantie aan die duurder is en niet het hele bedrag dekt. En ik heb nu het idee dat ik mezelf iets meer dan 1000 euro heb bespaard door 2x te zeggen: "Is dit niet net wat slimmer?" Mij kost dat een uurtje kutten in Excel. Hij zou dat toch meteen moeten kunnen inschatten.
Dat soort ervaringen heb ik dan weer niet.

Er zit een hele hoop tussen adviseurs en adviseurs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wij hebben nadrukkelijk gekozen voor een financieel adviseur en niet uitsluitend een hypotheek adviseur.

Onze casus wat wat complexer dan normaal en ze nam dan gelijk arbeidsongeschiktheid en pensioen mee in relatie tot de hypotheek.

Ervaring was positief, ze kwam op basis van onze wensen uit op verstrekker X, maar aangezien we er samen achter kwamen dat 1 eis wel erg lastig zou worden heeft ze opnieuw gekeken en uiteindelijk partij Y gevonden die bijna identieke voorwaarden had, maar ons wel een hoop extra gemoedsrust gaf.

En goedkoper dan de hypotheker/hypotheekshop. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 15-06-2021 08:53 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Ik heb sowieso geleerd dat je altijd meerdere offertes moet opvragen, en een offerte zelden het eindbod is. :P Maar alsnog is Hypotheker geen 1000 euro nee, haha. Allerminst. Vandaar ook mijn irritatie. Dat ze me bij de Rabobank even door een calculator zouden halen en hoppa, sure. Dat is wat ik daar verwacht.

Maar thanks. Ik denk dat ik ten behoeve van mijn eigen hypotheek gewoon de vaart erin probeer te houden. Achteraf ga ik wel op nette toon aangeven wat me allemaal tegenstond. Kan hij ermee doen wat hij wil.

[ Voor 25% gewijzigd door ap3nr0ts op 15-06-2021 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

JanHenk schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:52:
[...]
Mijn adviseur zei laatst dan ook; "wanneer kom je op mijn stoel zitten? "
[...]
offtopic:
Mijn adviseur toentertijd zei min of meer hetzelfde met de opmerking "je kunt hier komen werken". Toen ik aangaf dat ik - hoewel ik het interessante materie vindt - me na een jaar waarschijnlijk kapot zou vervelen omdat ik het 'kunstje dan wel kon' was hij behoorlijk beledigd. :')

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Ja, zonder gein: ik denk nu na 2 weekjes uitzoeken echt dat je met een goede calculator, voorwaarden inlezen, en door kunnen rekenen met bepaalde jaartallen, inkomen en verwachte verhuisdata, echt praktisch alles zelf kan uitzoeken. Als iemand het met me wil bouwen, mag je me PM'en. :+ De info is overal wel online, maar je moet veel zelf klooien/doorlezen nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ap3nr0ts schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:38:
Ja, zonder gein: ik denk nu na 2 weekjes uitzoeken echt dat je met een goede calculator, voorwaarden inlezen, en door kunnen rekenen met bepaalde jaartallen, inkomen en verwachte verhuisdata, echt praktisch alles zelf kan uitzoeken. Als iemand het met me wil bouwen, mag je me PM'en. :+ De info is overal wel online, maar je moet veel zelf klooien/doorlezen nog.
Als je situatie niet al te ingewikkeld is, is voor een hoogopgeleid iemand een hypotheek uitzoeken prima te doen.

Je kunt zelf een hoop researchen en de basisprincipes zijn niet al te ingewikkeld. Enige voordeel is dan wellicht dat zo'n adviseur wat sneller de offerte voor elkaar krijgt door z'n goede lijntjes.

Maar als je situatie complexer wordt, heeft een financieel adviseur / hypotheekadviseur voor mij wel een meerwaarde imo. Ik ben fiscalist en wel redelijk wat gevoel bij finance, hypotheken en belastingen. Maar onze persoonlijke situatie (ik eigen woning verkocht, vriendin eigen woning nog niet verkocht (waardoor zij minder lang recht heeft op HRA dan ik), overbruggingshypotheek, nieuwbouw, etc) had ik niet zelf op de beste manier kunnen uitzoeken. Was echt heel blij met de adviseur. 3,250 kostte dit, maar je krijgt toch de helft terug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:24

Kju

Cool dat je het kan, als je daar de tijd voor hebt. Ik kan ook wel strak stuken als ik wat Youtube video's kijk maar ik heb echt geen zin om dat helemaal zelf uit te vogelen :+
Zonder gekheid, natuurlijk kan je dat allemaal zelf maar de meesten hebben die kennis niet, hebben geen tijd/geen zin, zouden niet weten waar ze moeten beginnen. Ik zou het daarnaast ook heel onverantwoord vinden als iedereen execution only gaat. Ik kom zo veel mensen tegen die (denken dat ze) alles beter weten...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kju schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:53:
Cool dat je het kan, als je daar de tijd voor hebt. Ik kan ook wel strak stuken als ik wat Youtube video's kijk maar ik heb echt geen zin om dat helemaal zelf uit te vogelen :+
Zonder gekheid, natuurlijk kan je dat allemaal zelf maar de meesten hebben die kennis niet, hebben geen tijd/geen zin, zouden niet weten waar ze moeten beginnen. Ik zou het daarnaast ook heel onverantwoord vinden als iedereen execution only gaat. Ik kom zo veel mensen tegen die (denken dat ze) alles beter weten...
En wat nou als je alles uitzoekt en denkt dat het klopt, maar je ziet 1 belangrijk ding over het hoofd.

Foutje met een hypotheek van een paar ton omdat je 1500 wilde besparen... :D.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:54

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik lees hier wel een hoop drama zeg :). Misschien kan ik via deze weg mensen nog wat stimuleren om niet op te geven.

Onlangs hebben wij ons huis verkocht. Wij hebben het wel hoger ingezet want ja je wilt jezelf niet pesten uiteraard. Maar wij hebben er bewust voor gekozen om lokale mensen voorrang te geven. Wij hebben ons huis via de makelaar onderhands aangeboden (niet via funda dus). Deze heeft enkele lokale makelaars ingelicht dat ons huis te koop stond om zo de lokale mensen voorrang te geven. Wij hebben dan ook ons huis aan een ander jonger stel gegund zodat ook zij een start kunnen maken.

En ja misschien heeft dit ons iets gekost maar het gaat niet altijd maar om zelf het onderste uit de kan te willen halen. Iig succes met de aankoop van jullie nieuwe huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Requiem19 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:54:
[...]

En wat nou als je alles uitzoekt en denkt dat het klopt, maar je ziet 1 belangrijk ding over het hoofd.

Foutje met een hypotheek van een paar ton omdat je 1500 wilde besparen... :D.
Precies. Daarom wilde ik het. Ik wil geen foute aannames doen. Dus ik blijf alles navragen, haha. "Klopt mijn gedachtegang hier?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
Wij zijn heel voorzichtig een beetje aan het oriënteren op de huizenmarkt. Maar het is wel echt bizar hoe makkelijk mensen zo'n gigantische top hypotheek weer afsluiten.

Ik heb mijn huidige woning in 2008 gekocht, dat was destijds op de top en ik zie het op dit moment echt niet zitten om weer op de top te gaan kopen. Gegarandeerd dat dit weer als een zeepbel in elkaar klapt... Ik heb weinig zin om weer 10-15 jaar met een huis te zitten dat financieel onderwater staat.

Ik begrijp ook niet dat banken niets geleerd hebben van de vorige krediet-crisis. Ik ben van mening dat de politiek meer zorgverantwoordelijkheid bij de banken neer moet leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:53:
Wij hebben nadrukkelijk gekozen voor een financieel adviseur en niet uitsluitend een hypotheek adviseur.

Onze casus wat wat complexer dan normaal en ze nam dan gelijk arbeidsongeschiktheid en pensioen mee in relatie tot de hypotheek.

[...]

En goedkoper dan de hypotheker/hypotheekshop. :)
Als je naar de Hypotheker gaat wordt dit (scheiden, werkloos, arbeidsongeschikt en pensioen) ook allemaal meegenomen / doorgelicht hoor - en krijg je ook advies om/hoe eventuele knelpunten op te lossen. Dit is vziw gewoon onderdeel van de zorgplicht die adviseurs hebben mbt het adviseren over hypotheek (dus ik vermoed dat Hypotheekshop e.d. dat ook allemaal doen).

10 jaar geleden een hypotheek afgesloten bij de Hypotheker - ben uitstekend geholpen. Afgelopen jaar bij dezelfde vestiging geweest (andere adviseur) voor een nieuwe hypotheek en daar heb ik toch een slechte ervaring aan overgehouden. (die man had geen structuur in zijn verhalen, kwam afspraken niet na en qua organisatie / communicatie was het ook niet al te best). Dus zo zie je maar weer dat N=1 (en in dit geval N=2 :+ ) weinig zegt.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Als je situatie niet al te ingewikkeld is, is voor een hoogopgeleid iemand een hypotheek uitzoeken prima te doen.

Je kunt zelf een hoop researchen en de basisprincipes zijn niet al te ingewikkeld. Enige voordeel is dan wellicht dat zo'n adviseur wat sneller de offerte voor elkaar krijgt door z'n goede lijntjes.

Maar als je situatie complexer wordt, heeft een financieel adviseur / hypotheekadviseur voor mij wel een meerwaarde imo. Ik ben fiscalist en wel redelijk wat gevoel bij finance, hypotheken en belastingen. Maar onze persoonlijke situatie (ik eigen woning verkocht, vriendin eigen woning nog niet verkocht (waardoor zij minder lang recht heeft op HRA dan ik), overbruggingshypotheek, nieuwbouw, etc) had ik niet zelf op de beste manier kunnen uitzoeken. Was echt heel blij met de adviseur. 3,250 kostte dit, maar je krijgt toch de helft terug :).
Er zijn zeker complexe situaties te bedenken waarbij ook de goed ingevoerde in de materie (zoals jij en ik), niet ontkomen aan een stukje advies.

Al was het, zo heb ik het ervaren, enkel en alleen maar om even de gehele situatie uit te leggen en bevestiging te krijgen van hetgeen je zelf al hebt bedacht / opgesteld.

offtopic:
In mijn geval was de fiscale situatie niet eens zo complex, maar vooral het feit dat ik zowel een hypotheek als verhuurhypotheek wil, een stuk eigen geld wil inbrengen, daarnaast heb ik nog geen 3 jaar ondernemersinkomen plus ik wil een dus ook een stuk 'consumptief', box 3, financieren. Ga dat allemaal maar eens naast elkaar liggen en dan vallen er al gauw een heel aantal verstrekkers af. Dan moet e.e.a. nog netjes in de financieringslast-plaatjes passen, etc.. Prima advies en begeleiding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Abom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:09:
Wij zijn heel voorzichtig een beetje aan het oriënteren op de huizenmarkt. Maar het is wel echt bizar hoe makkelijk mensen zo'n gigantische top hypotheek weer afsluiten.

Ik heb mijn huidige woning in 2008 gekocht, dat was destijds op de top en ik zie het op dit moment echt niet zitten om weer op de top te gaan kopen. Gegarandeerd dat dit weer als een zeepbel in elkaar klapt... Ik heb weinig zin om weer 10-15 jaar met een huis te zitten dat financieel onderwater staat.

Ik begrijp ook niet dat banken niets geleerd hebben van de vorige krediet-crisis. Ik ben van mening dat de politiek meer zorgverantwoordelijkheid bij de banken neer moet leggen.
Welkom in dit topic - als je een beetje teruggelezen had (dit is al vaker besproken) is er wel van geleerd en zijn er ook wijzigingen doorgevoerd. Zo kan je geen 100% aflossingsvrije hypotheek meer afsluiten en doordat je nu dus aflost is de kans op "onder water staan" kleiner. Daarnaast kan je niet meer dan de woningwaarde lenen (100% LTV) (eigenlijk stonden huizen "vroeger" direct al onder water omdat de hypotheekschuld groter was dan de woningwaarde).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Klein beetje off-topic, maar als je nu zou voorstellen om 125% van de woningwaarde te mogen lenen, zou iedereen echt denken dat er iets goed mis met je verstandelijke vermogen.

En toch was het jaren volkomen normaal om 125% van de waarde van je woning te kunnen lenen en dan ook nog eens aflossingsvrij...

Grappig, hoe we nu terugkijken op die periode. En ongetwijfeld als je over 10 jaar terugkijkt op 2021, denken we vast ook 'kon dat toen echt zo?!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:20:
Klein beetje off-topic, maar als je nu zou voorstellen om 125% van de woningwaarde te mogen lenen, zou iedereen echt denken dat er iets goed mis met je verstandelijke vermogen.

En toch was het jaren volkomen normaal om 125% van de waarde van je woning te kunnen lenen en dan ook nog eens aflossingsvrij...

Grappig, hoe we nu terugkijken op die periode. En ongetwijfeld als je over 10 jaar terugkijkt op 2021, denken we vast ook 'kon dat toen echt zo?!'.
Dat was toch executiewaarde + 25/30% en niet taxatiewaarde+25/30%? Dus kwam je uit op 90% + 25/30%. (115-120%)

Tegenwoordig niet heel veel anders, 100% van de taxatie (+6% energiebespaar) = executiewaarde + 10/16%
Pagina: 1 ... 192 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7