Dat zit meer tussen de oren.Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:13:
Ik vind het zo gek om een hypotheek te nemen als ik het geld heb liggen.
Bovendien zijn onze inkomsten in 2020 maar waarschijnlijk ook in 2021 minder dan € 2.000, dus veel hypotheek zal dat niet worden.
Het is meer de gedachte dat we misschien wat zuiniger moeten gaan leven terwijl - ik zeg maar wat: € 800K - in ons huis zit.
Dus dat geld zit daar maar terwijl we met dat geld ook een nieuwe auto of andere aanschaf zouden kunnen doen.
Je vermogen is voor jou ook, zoals ik het begrijp, een groot deel van je pensioen. Hoe mooi is het dan, dat je een hypotheek hebt op je woning (liefst grotendeels aflossingsvrij) en de rest van de tijd uitzingt met je eigen geld? Je moet dan uiteraard wel de rentebetalingen meenemen in de planning, maar op die manier heb je gewoon je geld beschikbaar om door de tijd te komen én te wonen zoals je wilt.
Het is het één of het ander.
Mijn ouders hebben hun hele leven nog niet één enkele euro afgelost op hun huis, maar ze hebben inmiddels wel op andere wijze hun (pensioen)inkomen veilig gesteld. Ze kunnen de rest van de tijd prima de (aflossingsvrije) hypotheek betalen uit het vermogen.
Op latere leeftijd de overwaarde opnemen van je huis om van te leven, is vaker een probleem. Dan liever op voorhand niet te veel aflossen en dat geld reserveren / beschikbaar houden voor later.
Overigens, gezien je inkomsten, gaat een hypotheek voor je eigen woning momenteel heel moeilijk (zo niet onmogelijk) worden. Die leunt namelijk zwaar op (arbeid)inkomsten. Kortom, dat dilemma hoeven we eigenlijk niet eens te bespreken...
Dat is dus een "opeethypotheek" en die zijn vaak erg duur en een reparatie voor mensen die eigenlijk te veel hebben afgelost in hun leven... Maar wellicht voor jou wel een optie. Ik ken de toetskaders voor dat type hypotheken niet.Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:25:
[...]
Hahaha, ja zoiets.
Nee, ik vind het zo'n zonde dat het geld 'vast' zit in je huis.
Maar stel dat je je iPhone als onderpand geeft voor een lening, dan kun je die iPad kopen.
Ik dacht dat er een Schotse bank was die je maandelijks geld 'geeft' en dat langzaam aan het huis van hen wordt.
Ik leg het vast knullig uit.
Maar er moeten vast nog meer varianten zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door JanHenk op 08-06-2021 12:28 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut