Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:13:
Ik vind het zo gek om een hypotheek te nemen als ik het geld heb liggen.
Bovendien zijn onze inkomsten in 2020 maar waarschijnlijk ook in 2021 minder dan € 2.000, dus veel hypotheek zal dat niet worden.

Het is meer de gedachte dat we misschien wat zuiniger moeten gaan leven terwijl - ik zeg maar wat: € 800K - in ons huis zit.
Dus dat geld zit daar maar terwijl we met dat geld ook een nieuwe auto of andere aanschaf zouden kunnen doen.
Dat zit meer tussen de oren.

Je vermogen is voor jou ook, zoals ik het begrijp, een groot deel van je pensioen. Hoe mooi is het dan, dat je een hypotheek hebt op je woning (liefst grotendeels aflossingsvrij) en de rest van de tijd uitzingt met je eigen geld? Je moet dan uiteraard wel de rentebetalingen meenemen in de planning, maar op die manier heb je gewoon je geld beschikbaar om door de tijd te komen én te wonen zoals je wilt.

Het is het één of het ander.

Mijn ouders hebben hun hele leven nog niet één enkele euro afgelost op hun huis, maar ze hebben inmiddels wel op andere wijze hun (pensioen)inkomen veilig gesteld. Ze kunnen de rest van de tijd prima de (aflossingsvrije) hypotheek betalen uit het vermogen.

Op latere leeftijd de overwaarde opnemen van je huis om van te leven, is vaker een probleem. Dan liever op voorhand niet te veel aflossen en dat geld reserveren / beschikbaar houden voor later.

Overigens, gezien je inkomsten, gaat een hypotheek voor je eigen woning momenteel heel moeilijk (zo niet onmogelijk) worden. Die leunt namelijk zwaar op (arbeid)inkomsten. Kortom, dat dilemma hoeven we eigenlijk niet eens te bespreken...
Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Hahaha, ja zoiets.
Nee, ik vind het zo'n zonde dat het geld 'vast' zit in je huis.

Maar stel dat je je iPhone als onderpand geeft voor een lening, dan kun je die iPad kopen.

Ik dacht dat er een Schotse bank was die je maandelijks geld 'geeft' en dat langzaam aan het huis van hen wordt.
Ik leg het vast knullig uit.

Maar er moeten vast nog meer varianten zijn.
Dat is dus een "opeethypotheek" en die zijn vaak erg duur en een reparatie voor mensen die eigenlijk te veel hebben afgelost in hun leven... Maar wellicht voor jou wel een optie. Ik ken de toetskaders voor dat type hypotheken niet.

[ Voor 17% gewijzigd door JanHenk op 08-06-2021 12:28 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:12
Je hebt een vermogen van 800k en dat kun je in principe maar één keer uitgeven.

Geef je (bijna) alles uit aan je woning, dan zal je voor je overige uitgaven op een andere manier aan geld moeten komen.

Geef je minder uit aan de woning, dan kun je een deel van het geld aan andere zaken spenderen.

Koop je wel de dure woning maar met een deel hypotheek, dan kun je ook een deel van het geld aan andere zaken besteden. Alleen zal je in je budgettering wel rekening moeten houden met de maandlasten voor de hypotheek. Een hypotheek wordt in jullie situatie wel lastig, met (vrijwel) geen inkomsten.

Een laatste optie is geen huis kopen, maar huren. Dan blijft in principe al je vermogen beschikbaar, maar moet je in je budgettering natuurlijk wel rekening houden met de maandelijkse huur.

In alle gevallen heeft de keuze van de woning invloed op hoe lang je van je vermogen zou kunnen leven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Hahaha, ja zoiets.
Nee, ik vind het zo'n zonde dat het geld 'vast' zit in je huis.

Maar stel dat je je iPhone als onderpand geeft voor een lening, dan kun je die iPad kopen.

Ik dacht dat er een Schotse bank was die je maandelijks geld 'geeft' en dat langzaam aan het huis van hen wordt.
Ik leg het vast knullig uit.

Maar er moeten vast nog meer varianten zijn.
Nee ik snap en ken je probleem inderdaad. Maar volgens mij is dat achteraf niet zo makkelijk. Of je neemt aan het begin een hypotheek, of het geld zit vast. Je hebt wel opeet-hypotheken, maar vaak moet je daarvoor boven de AOW leeftijd zijn.

Ben ook benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn. Voor een verbouwing kan je ook extra geld opnemen, maar dat moet aan de verbouwing uitgegeven worden. Is dat enkel omdat het anders lastig wordt te bepalen welk deel van de rente afgetrokken mag worden?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07
Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:54:
Ik heb een meer algemene vraag over de aankoop van een woning.

Wij wonen nu nog in een te klein appartement.
Zij al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar door omstandigheden nog niet echt actief.
Onze woonwensen zijn ook veranderd door de diezelfde omstandigheden, dus we moesten onze criteria herijken.

Nu werken zowel ik als mijn vrouw als ZZP'er met zeer onregelmatige inkomsten. Afgelopen Corono-periode zelfs bijna gelijk aan € 0.
Wel hebben we dus een appartement waarop geen hypotheek rust. En nog een zeer aanzienlijk bedrag klaar staan op de bank om een huis te kopen.
We wilden eerst een huis kopen voor de helft van ons totale vermogen, en met de rest van het vermogen kunnen we dan gewoon leven de komende 20 jaar. Ook als er geen inkomsten meer bijkomen.
Alleen nu stijgen de prijzen dus (duh) en moeten we misschien wel naar een duurder huis gaan kijken.
Dan zou de verhouding vermogen in huis : vermogen op de bank weleens moet verschuiven van 50:50 naar 75:25.

Mijn grootste 'angst' is dat we dan dus net 10 tot 20 jaar van ons vermogen kunnen leven, maar nog maar 5 tot 10.
Luxe-probleem, ik weet het.
Maar ik weet niet zo goed hoe ik met dat geld dat in het huis zit, moet omgaan.
Want daar kan ik geen brood van kopen.
Het lukt me niet zo goed om die gedachte 'dat geld heb je niet meer' kwijt te raken.

Wat zouden de opties zijn om toch dit geld te kunnen gaan gebruiken voor levensonderhoud e.d.?
Ik weet dat er zoiets bestaat als een lening afsluiten met je huis als onderpand.
Door Corona ben ik ook nog niet bij een financieel adviseur geweest, die me hier vast meer over kan vertellen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 08-06-2021 13:11 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:16
Dag allen. Wil me oriënteren op een aankoopmakelaar. Eén gesproken nu. Die wil 500 ex BTW sowieso en 4000 ex BTW als het lukt. Gaat wel mee naar alle bezichtigingen en staat bovenaan allerlei feedbacklijstjes, ook bovenaan in Google. Is alleen aankoopmakelaar.

Zijn dit normale prijzen? Ik schrik me een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Atomius schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:04:
In welke prijscategorie zoek je een huis?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kanarie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:07:
[...]

In welke prijscategorie zoek je een huis?
Ik gaf hem een huis van 450 door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb €500 opstart + €2000 betaald voor de gerichte aankoop van een object (in een hogere prijsklasse).
Gespaard heeft ze me enkele tienduizenden Euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb in ZO Brabant met een aankoopmakelaar gewerkt die goedkoper is, en die bovendien een prijs-opbouw heeft, waarmee hij meer verdiend als hij het huis goedkoper weet te verkrijgen.
Uiteindelijk niks gekocht daar en ook voor de rest even laten zitten. Dan ben je dus sowieso een basisbedrag kwijt.
De man had zich uitermate goed voorbereid en wist ook veel van technische aspecten van een huis.
Niet zo'n Amsterdamse lulhannes met witte blouse, achterovergekamd haar en op een scooter, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:45
Wow... times they are changing. In 2010 nog gekocht hier in Utrecht met een aankoopmakelaar: 1250 euro ex btw voor het hele aankoopcircus. No cure no pay. Inclusief één bezichtiging, maar in die tijd (kopersmarkt) was het normaal dat je eerst zelf ging kijken, dan een week nadacht, en pas als je écht interesse had er met een aankoopmakelaar naar ging kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:08
Snap het aan de ene kant ook wel dat je als aankoopmakelaar niet meer op basis van no cure no pay werkt. Zelfs met aankoopmakelaar is het in deze tijd verrekt lastig.
Ik vind bijv. 500eu opstartkosten ook wel reëel mits dat je die terugkrijgt bij succesvolle aanschaf.

Dus zeg aankoopmakelaar kost 2500,- waarvan 500,- opstart dat je uiteindelijk nog maar 2000,- hoeft te betalen.

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Tja, misschien is het de investering ook wel waard natuurlijk. Maar goed, ik had via via wel wat lagere bedragen vernomen van kennissen die een aankoopmakelaar in de arm hadden genomen (zo'n 2-4k). Dus vandaar dat ik dit even wilde checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:08
Atomius schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:32:
Tja, misschien is het de investering ook wel waard natuurlijk. Maar goed, ik had via via wel wat lagere bedragen vernomen van kennissen die een aankoopmakelaar in de arm hadden genomen (zo'n 2-4k). Dus vandaar dat ik dit even wilde checken.
Ja groot gelijk heb je hoor normaal tarief is hier (regio Gelderland midden) tussen de 2-3k ex btw.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik heb in Utrecht een aankoopmakelaar voor ~2500 inclusief BTW op basis van no cure no pay voor het volledige pakket en onbeperkt bezichtigingen.
Inmiddels zijn we door de leipe markt 30 bezichtigingen en 10-15x bieden verder, dus veel gaat hij niet aan me verdienen.

Los daarvan: Ik kijk reikhalzend uit naar de nieuwe consumentenindex cijfers in de VS en EU die gebruikt worden door de FED en ECB om de opkoopprogramma's (lees: geldprintmachines) door te zetten of te starten met afbouwen. Ik hoop het laatste, zodat de financiering langzaamaan wat minder ruim wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door AceAceAce op 08-06-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AceAceAce schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:51:
Ik heb in Utrecht een aankoopmakelaar voor ~2500 inclusief BTW op basis van no cure no pay voor het volledige pakket en onbeperkt bezichtigingen.
Inmiddels zijn we door de leipe markt 30 bezichtigingen en 10-15x bieden verder, dus veel gaat hij niet aan me verdienen.
Als je nu het contract met hem verbreekt, dan hoef je hem dus niets te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01

Kju

@Rzaan
A. Investeren in aandelen, obligaties, beleggingsfondsen die periodiek dividend uitkeren
B. Buy to let - net zoals zoveel anderen een woning kopen om te verhuren, compleet of deels met eigen geld, deels met een financiering.

Disclaimer: deze lijst is niet limitatief :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
@HenkJan @Ethirty
Dank!
De eigendomsinformatie heb ik ontvangen en daar staat bij omschrijving: wonen en terrein(grasland). Alleen ik zie geen omschrijvingen dat het apart gesplitst is, of aparte m2, alleen een totale m2. Ook niet in de kadastrale kaart die ik ontvangen heb.

Wel zie ik in de kadastrale kaart het totale perceel zwart omlijnt en het woon deelte een klein vierkant wat rood gemarkeerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door voil op 08-06-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze aankoopmakelaar heeft ook niets gekost. We hadden no cure no pay en hebben uiteindelijk nieuwbouw gekocht na een zoektocht van zo'n 2 jaar en meerdere bezichtigingen (10x ofzo).
Overigens heeft ie wel een goede boterham verdient met de verkoop van onze woning. (Zo'n beetje het uursalaris van een top voetballer :X)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2021 18:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:45
Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:26:
[...]

Alle uurtjes die de makelaar maakt zijn uiteindellijk linksnom rechtsom ergens verdiscontieerd in zijn prijzen. Na een lang traject zonder aankoop “vertrekken” betekent in praktijk dat ‘ie wat uurtjes voor niets voor je heeft gewerkt. Maar daar tegenover staan de mensen waar ie in één keer een huis voor had en geen tegenslagen. Volgens mij is er bij de no cure no pay variatie wel vaak een soort “gentlemens aggreement” dat je zolang je in de markt bent voor een huis via hen blijft zoeken/bezichtigen en niet ineens een andere makelaar neemt. Maar of ze daar dan echt iets tegen kunnen doen / kosten in rekening kunnen brengen zal van de voorwaarden afhangen.

Het hele no cure no pay deel komt misschien ook voort uit de tijd dat mensen alle kosten mee financierden en dus nooit hun spaargeld aan hoefden te spreken. Dan kon je als koper “gratis orienteren” en zolang er geen krabbel stond geen kosten maken.

Maar goed inmiddels zo lastig om huizen te vinden dat ik mij kan voorstellen dat een soort “opstartkosten” wel steeds gebruikelijker gaan worden. Zeker als je ze ook geen te verkopen huis kan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:19

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Dag allen. Wil me oriënteren op een aankoopmakelaar. Eén gesproken nu. Die wil 500 ex BTW sowieso en 4000 ex BTW als het lukt. Gaat wel mee naar alle bezichtigingen en staat bovenaan allerlei feedbacklijstjes, ook bovenaan in Google. Is alleen aankoopmakelaar.

Wij betalen hier (Nijmegen) € 1.950 incl. btw voor een "totaalpakket" op basis van no cure no pay en daarbij is dan 1 bezichtiging gratis.

Alle volgende bezichtingen zijn vervolgens € 95,- per keer, en aangezien we inmiddels 3 keer samen zijn gaan kijken staat de teller hier voorlopig op zo'n € 2.300,-.

Nou weet ik overigens niet wat jouw eventuele makelaar echt voor je doet, maar wij krijgen wat mailtjes van Copaan/Move zodat je (soms) de woningen al ziet voor ze op Funda staan, maar verder komt die klaploper van ons echt werkelijk waar nergens zelf mee en moeten we tot nog toe eigenlijk alles zelf regelen.

Mijn vriendin wilde graag een aankoopmakelaar en heeft zich semi in laten palmen door zo'n grapjas die je gouden bergen belooft ("zonder makelaar kom je er niet tussen"-gelul), maar tot nu toe hebben wij bij elk huis wat we eventueel wel zouden willen bezichtigen zonder probleem zelf wat kunnen regelen, zelfs als de woning al een dag of wat op Funda stond.

Naar mijn idee kun je het geld in deze markt beter in de zak houden om te overbieden, maar misschien gaat onze makelaar het geld wat wij tzt moeten afrekenen nog terugverdienen als ze het standaardmodel koopovereenkomst van de NVM moeten doorlezen en uitleggen, geen idee :+

Edit @RocketKoen hieronder, daarom moet je dus naar de andere helft van de huizen gaan kijken :+ :')

[ Voor 3% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 08-06-2021 19:16 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:51
Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:24:
Ik heb in ZO Brabant met een aankoopmakelaar gewerkt die goedkoper is, en die bovendien een prijs-opbouw heeft, waarmee hij meer verdiend als hij het huis goedkoper weet te verkrijgen.
Uiteindelijk niks gekocht daar en ook voor de rest even laten zitten. Dan ben je dus sowieso een basisbedrag kwijt.
De man had zich uitermate goed voorbereid en wist ook veel van technische aspecten van een huis.
Niet zo'n Amsterdamse lulhannes met witte blouse, achterovergekamd haar en op een scooter, zeg maar.
Dat business model werkt nu niet.
50% werd vorig jaar boven de vraagprijs verkocht. Een jaar eerder was dat 3%.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Wie weet dit, kan het zelf niet vinden.

Fictieve bedragen maar voor het beeld.

Nieuwe woning aankoopprijs 325.000
Hypotheek 300.000

Overwaarde oude woning 100.000
Netto over 75.000

Dit geld zouden we dan (deels) in verbouwing willen stoppen, maar gezien de huidige drukte van aannemers kunnen er gerust aantal maanden tussen intrekken en verbouwen zitten.

Binnen hoeveel tijd moet je de overwaarde opmaken in verband met HRA (bijleenregeling)?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:25

Vorig jaar oktober een huis aangekocht Noord -Brabant. Aankoopmakelaar was 1400 incl als het meteen de eerste keer zou lukken en dan zou het bedrag geloof ik daarna bij falen, nog per keer verhoogd worden tot een max van 2000 incl en dat zou dan het bedrag blijven tot succesvol.

Bij ons niet aan de orde geweest, was in 1 keer raak :*) ( En de meerwaarde was inside kennis en contact met de verkoopmakelaar, anders waren wij het nooit geworden. Was het geld 100% waard, heb het met een glimlach betaald die factuur )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:19

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Osxy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:39:

Hypotheek 300.000

Netto over 75.000

Dit geld zouden we dan (deels) in verbouwing willen stoppen, maar gezien de huidige drukte van aannemers kunnen er gerust aantal maanden tussen intrekken en verbouwen zitten.

Binnen hoeveel tijd moet je de overwaarde opmaken in verband met HRA (bijleenregeling)?
De overwaarde wordt toegevoegd aan de eigenwoningreserve, en daarvan is de vervaltermijn 3 jaar:
Zie https://www.belastingdien...vallen-eigenwoningreserve of https://www.consumentenbo...ngreserve-en-je-hypotheek voor wat simpele rekenvoorbeelden :)

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Osxy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:39:

Hypotheek 300.000

Netto over 75.000

Volgens mij ben je op zoek naar de term eigenwoningreserve, en iirc zit er geen termijn aan (behalve de 3jr) maar heb je gewoon geen hra over het positieve saldo van je eigenwoningreserve. Zodra je kosten maakt voor verbouwing gaat deze van het positieve saldo van de eigenwoningreserve af.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RocketKoen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Dat business model werkt nu niet.
50% werd vorig jaar boven de vraagprijs verkocht. Een jaar eerder was dat 3%.
Ik weet niet meer helemaal precies hoe het gaat met wat als 'de prijs' wordt gezien.
Of dit de vraagprijs is, of wat de taxatiewaarde is, of nog een ander bedrag.
Want inderdaad, bij huizen die te laag op Funda staan, zou het business-model voor deze makelaar niet werken.

Hoe dan ook: Toen hij met ons meeging, stelde hij de vragen waar ik een beetje huiverig voor zou zijn.
Ik weet ook best wat van huizen, maar hij ontdekte bijvoorbeeld technische dingen, waar ik zelf niet op zou zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zijn er hier mensen met ervaring met het aanhouden van hun "oude" woning voor de verhuur?

Mijn hypotheekadviseur meldde dat dat nogal wat voeten in de aarde heeft, o.a. als je de overwaarde ervan wilt gebruiken. Daarbij moet je oversluiten naar een verhuurhypotheek (de woning is niet afbetaald) en die heeft mijn huidige huissponsor niet. Dus dat wordt ook nog boeterente betalen.

Hij deed het voorkomen alsof het "veel gedoe" was. Klopt dat of kan ik beter een andere adviseur nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Atomius schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:28:
Zijn er hier mensen met ervaring met het aanhouden van hun "oude" woning voor de verhuur?

Mijn hypotheekadviseur meldde dat dat nogal wat voeten in de aarde heeft, o.a. als je de overwaarde ervan wilt gebruiken. Daarbij moet je oversluiten naar een verhuurhypotheek (de woning is niet afbetaald) en die heeft mijn huidige huissponsor niet. Dus dat wordt ook nog boeterente betalen.

Hij deed het voorkomen alsof het "veel gedoe" was. Klopt dat of kan ik beter een andere adviseur nemen?
Ik heb je een PB gedaan met alle aandachtspunten.

Concreet antwoord op je vraag: het is inderdaad niet eenvoudig en heeft ook wel wat voeten in aarde. Desalniettemin zijn er adviseurs die dit leuke klussen vinden (die van mij wel), omdat het net even wat anders is dan het standaardwerk. Ik proef uit jouw verhaal dat je adviseur er eigenlijk niet met je naar wilt kijken. In dat geval is het wellicht goed om een andere te zoeken.

Er zijn een paar checks waarmee je vrij gauw kan bepalen of het überhaupt een optie is:
- Heb je voldoende overwaarde? De marktwaarde in verhuurde staat is lager dan de marktwaarde vrije verkoop. En daar mag je dan weer maar om en nabij de 70% maximaal financieren. Als je hier al niet mee uitkomt, wordt het sowieso lastig.
- Wat is de boeterente bij oversluiten? Afhankelijk daarvan kan het soms interessanter zijn om te verkopen (aflossen zonder boeterente) en voor een ander object 8% overdrachtsbelasting te betalen;
- Heb je voldoende inkomen om de totale financieringslast te dekken (volgens de toetskaders);
- Heb je voldoende liquide middelen om de eigen inbreng van de nieuwe woning te kunnen voldoen, immers mag je daar ook maar 100% van de marktwaarde of aankoopsom financieren, de kosten koper moet je dan sowieso zelf voldoen.

Nog even en ik ga hypotheekadvies er ook bij doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:13:
Ik vind het zo gek om een hypotheek te nemen als ik het geld heb liggen.
Bovendien zijn onze inkomsten in 2020 maar waarschijnlijk ook in 2021 minder dan € 2.000, dus veel hypotheek zal dat niet worden.

Het is meer de gedachte dat we misschien wat zuiniger moeten gaan leven terwijl - ik zeg maar wat: € 800K - in ons huis zit.
Dus dat geld zit daar maar terwijl we met dat geld ook een nieuwe auto of andere aanschaf zouden kunnen doen.
Zoek een specialist en laat uitzoeken of je je eigen hypotheek-BV kunt oprichten. Die BV stort je geld in voor het verstrekken van de hypothecaire lening. Elke maand betaal jij geld aan je eigen BV voor rente en aflossing.

Heb je absoluut inkomen nodig, maar er zijn voordelen te behalen als die wettelijk nog niet dicht zijn gezet :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Heel duur zeg zo`n aankoop makelaar. Ik had het destijd 1 jaar geleden gewoon zelf gedaan. Zelf rondkijken, afspraak in plannen, langs gaan checken en bod uitbrengen uit eindelijk nog voor 10k onder de vraag prijs het bod gewonnen, maar het is dan wel weer een jaren 60 flat woningkje.

Maar goed ik vind zoeizo in NL dat het echt een enorm dure grabbel ton is met ondermaatse kwaliteit en service in de meeste branches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:51
Rzaan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:07:
[...]

Ik weet niet meer helemaal precies hoe het gaat met wat als 'de prijs' wordt gezien.
Of dit de vraagprijs is, of wat de taxatiewaarde is, of nog een ander bedrag.
Want inderdaad, bij huizen die te laag op Funda staan, zou het business-model voor deze makelaar niet werken.

Hoe dan ook: Toen hij met ons meeging, stelde hij de vragen waar ik een beetje huiverig voor zou zijn.
Ik weet ook best wat van huizen, maar hij ontdekte bijvoorbeeld technische dingen, waar ik zelf niet op zou zijn gekomen.
ligt aan de makelaar. Maar het is meestal op basis van de vraagprijs of taxatie waarde.
De makelaar doet de onderhandelingen en krijgt een percentage van wat hij van de prijs af weet te praten.

Een expert meenemen naar een huis is sowieso een goed idee. Of zelfs een onpartijdige leek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David456
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:11
Met veel dank aan mijn ouders heb ik een startershuisje kunnen kopen aangezien ik het geld voor de aankoop bij hen kan lenen. Bij de bank had ik de hypotheek als alleenstaande starter nooit rond kunnen krijgen (studieschuld, te laag inkomen etc.). De maandlasten kan ik (ook met een wat hogere rente) echter wel degelijk prima dragen en ik verstrek mijn ouders zekerheid dmv een een hypotheek. Nu ben ik benieuwd of er mede-tweakers zijn die ervaring hebben met het bepalen van een zakelijke rente voor een dergelijke lening. Als de rente te laag wordt vastgesteld, loop ik namelijk tegen een fictieve schenking aan en moet ik schenkbelasting afdragen. Het lijk mij dat ik niet zomaar de hypotheekrente van banken kan pakken aangezien deze mij een dergelijke lening niet zouden verstrekken waardoor deze niet zakelijk is. Bij de bank ligt 15 jaar vast zonder NHG zo rond de 1,5%, zou ik met 2% in de goede richting zitten of ga ik dan alsnog nat? Benieuwd of iemand mij hier mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

David456 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:58:
Met veel dank aan mijn ouders heb ik een startershuisje kunnen kopen aangezien ik het geld voor de aankoop bij hen kan lenen. Bij de bank had ik de hypotheek als alleenstaande starter nooit rond kunnen krijgen (studieschuld, te laag inkomen etc.). De maandlasten kan ik (ook met een wat hogere rente) echter wel degelijk prima dragen en ik verstrek mijn ouders zekerheid dmv een een hypotheek. Nu ben ik benieuwd of er mede-tweakers zijn die ervaring hebben met het bepalen van een zakelijke rente voor een dergelijke lening. Als de rente te laag wordt vastgesteld, loop ik namelijk tegen een fictieve schenking aan en moet ik schenkbelasting afdragen. Het lijk mij dat ik niet zomaar de hypotheekrente van banken kan pakken aangezien deze mij een dergelijke lening niet zouden verstrekken waardoor deze niet zakelijk is. Bij de bank ligt 15 jaar vast zonder NHG zo rond de 1,5%, zou ik met 2% in de goede richting zitten of ga ik dan alsnog nat? Benieuwd of iemand mij hier mee kan helpen.
Daar is online veel over te vinden. Jouw ouders hebben geen recht op hypotheek. Daarmee geen onderpand. Dat kan je dus niet vergelijken met een rente die je bij de bank zou betalen. Je moet kijken naar een consumptief krediet zonder onderpand. 6% is niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
fsfikke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Daar is online veel over te vinden. Jouw ouders hebben geen recht op hypotheek. Daarmee geen onderpand. Dat kan je dus niet vergelijken met een rente die je bij de bank zou betalen. Je moet kijken naar een consumptief krediet zonder onderpand. 6% is niet onredelijk.
Inderdaad, je kunt in dit geval naar de rentes van persoonlijke leningen/consumptieve kredieten kijken. Rond de 5 a 6% is een heel standaard rente, dus 6% kun je zonder problemen onderbouwen en dus gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David456
fsfikke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Wat bedoel je precies met geen 'recht op hypotheek'? Bij de bank is een hypotheek standaard, maar ook natuurlijke personen kunnen toch gewoon een hypotheek vestigen en het recht van uitoefening van deze hypotheek aan een andere natuurlijke persoon toedelen? Het risico op het niet verhalen van de schuld neemt dan aanzienlijk af waardoor een lagere rente dan op consumptief krediet mogelijk zou moeten zijn, of mis ik nu nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

David456 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Wat bedoel je precies met geen 'recht op hypotheek'? Bij de bank is een hypotheek standaard, maar ook natuurlijke personen kunnen toch gewoon een hypotheek vestigen en het recht van uitoefening van deze hypotheek aan een andere natuurlijke persoon toedelen? De risico op het niet verhalen van de schuld neemt dan aanzienlijk af waardoor een lagere rente dan op consumptief krediet mogelijk zou moeten zijn, of mis ik nu nog iets?
Bij een familiehypotheek is je doel niet de rente zo laag mogelijk te krijgen, eerder andersom ;) Daarbij komen er een hoop kosten bij voor het inschrijven van het recht op hypotheek bij een notaris. Zolang je dit binnen de familie houdt is dat vaak niet nodig. Met een hoge rente en HRA legt de belastingdienst geld bij waardoor je geld verdient op zo een hypotheek. Hoe hoger de rente, hoe hoger de winst. (zolang je binnen de maximale grenzen blijft van schenkingen)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 09-06-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Over het algemeen wil je in zo'n constructie juist een zo hoog mogelijke rente (binnen de perken natuurlijk). Zodat je ouders dan een deel van die rente weer belastingvrij kunnen terugschenken (binnen de wettelijke kaders van belastingvrij schenken) waardoor jij lagere maandlasten hebt maar wel over de volle rente HRA kunt genieten en je ouders toch nog iets van rendement hebben over hun geld wat anders maar 0.1% rente staat te trekken op 1jr-deposito :P . Maar misschien is jullie situatie wel anders en beschrijf ik nu een volledig andere situatie :D

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 09-06-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David456
naitsoezn schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Over het algemeen wil je in zo'n constructie juist een zo hoog mogelijke rente (binnen de perken natuurlijk). Zodat je ouders dan een deel van die rente weer belastingvrij kunnen terugschenken (binnen de wettelijke kaders van belastingvrij schenken) waardoor jij lagere maandlasten hebt maar wel over de volle rente HRA kunt genieten en je ouders toch nog iets van rendement hebben over hun geld wat anders maar 0.1% rente staat te trekken op 1jr-deposito :P . Maar misschien is jullie situatie wel anders en beschrijf ik nu een volledig andere situatie :D
Ik zat er juist aan te denken om de lening aflossingsvrij te maken zodat ik financieel iets meer ademruimte heb in het begin. Die ademruimte weegt voor mij iets zwaarder dan de hra die in mijn geval toch niet al te hoog zal zijn. Het lastige is dus alleen even wat een zakelijke marktrente is voor een aflossingsvrije lening. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

David456 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Ik zat er juist aan te denken om de lening aflossingsvrij te maken zodat ik financieel iets meer ademruimte heb in het begin. Die ademruimte weegt voor mij iets zwaarder dan de hra die in mijn geval toch niet al te hoog zal zijn. Het lastige is dus alleen even wat een zakelijke marktrente is voor een aflossingsvrije lening. :?
De maximale ruimte voor jouw ouders om de rente belastingvrij terug te schenken is €6.604. Welk percentage kom je op als je daar rekening mee houdt? Zolang je daar onder blijft en je ouders willen het terugschenken maakt het rentepercentage niet zo veel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 09-06-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fsfikke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Bij een familiehypotheek is je doel niet de rente zo laag mogelijk te krijgen, eerder andersom ;) Daarbij komen er een hoop kosten bij voor het inschrijven van het recht op hypotheek bij een notaris. Zolang je dit binnen de familie houdt is dat vaak niet nodig.
Bij een hypotheek bij je eigen stamrecht-BV eist de Belastingdienst wel dat er een hypotheekacte wordt opgesteld.
Weet niet of dit bij een lening bij familie voor aankoop van een huis anders is.
Misschien wel omdat als je bij je familie niet meer betaalt, dan hebben alleen de families onderling een probleem.
Bij een stamrecht-BV loopt ook de belastingdienst inkomsten mis als uiteindelijk over die stamrecht-BV belasting betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Bij een hypotheek bij je eigen stamrecht-BV eist de Belastingdienst wel dat er een hypotheekacte wordt opgesteld.
Weet niet of dit bij een lening voor aankoop van een huis anders is.
Misschien wel omdat als je bij je familie niet meer betaalt, dan hebben alleen de families onderling een probleem.
Bij een stamrecht-BV loopt ook de belastingdienst inkomsten mis als uiteindelijk over die stamrecht-BV belasting betaald moet worden.
Bij een familiehypotheek niet, je hoeft het niet eens te melden als je geen gebruik van HRA wilt maken.
Hebt u na 1 januari 2013 een lening voor uw eigen woning afgesloten bij een geldlener (leningverstrekker) die niet verplicht is gegevens aan ons door te geven? Bijvoorbeeld bij een familielid, uw bv of een niet in Nederland gevestigde bank? En bent u verplicht de lening af te lossen om renteaftrek te krijgen? Dan geeft u deze gegevens aan ons door via uw aangifte inkomstenbelasting. Doet u dit niet? Dan hebt u geen recht op (hypotheek)renteaftrek.

Wanneer hoeft u geen gegevens door te geven?
In de volgende situaties hoeft u geen gegevens aan ons door te geven:

U hebt een lening voor uw eigen woning afgesloten bij een bank of een andere financiële instelling in Nederland. Zij zijn verplicht de gegevens over uw lening aan ons door te geven.
U hebt de lening afgesloten voor een vakantiewoning.
De lening voldoet niet aan de voorwaarden, bijvoorbeeld omdat u de lening niet binnen 30 jaar aflost.
De lening is geëindigd omdat u de laatste aflossing hebt betaald. U hoeft niet aan ons door te geven dat de lening geëindigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet niet of de belastingdienst een 'gewone' BV hetzelfde ziet als een Stamrecht-BV.

Heb het meegemaakt, en moest een hypotheekakte afsluiten van de Belastingdienst.
De reden (als ik het me goed herinner): Als je 65 bent, moet je alsnog inkomstenbelasting gaan betalen over het geld dat in je stamrecht-BV staat.
Als je geen hypotheekakte hebt, zou het dus kunnen dat de hypotheeknemer niet betaalt en dan heeft de stamrecht-BV geen geld. Dan leidt de BV verlies en hoef je ook niets te betalen aan belastingen.
Zoiets.
Leg het vast te knullig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:40:
Ik weet niet of de belastingdienst een 'gewone' BV hetzelfde ziet als een Stamrecht-BV.

Heb het meegemaakt, en moest een hypotheekakte afsluiten van de Belastingdienst.
De reden (als ik het me goed herinner): Als je 65 bent, moet je alsnog inkomstenbelasting gaan betalen over het geld dat in je stamrecht-BV staat.
Als je geen hypotheekakte hebt, zou het dus kunnen dat de hypotheeknemer niet betaalt en dan heeft de stamrecht-BV geen geld. Dan leidt de BV verlies en hoef je ook niets te betalen aan belastingen.
Zoiets.
Leg het vast te knullig uit.
Ik denk vooral dat je familiehypotheek en hypotheek-BV door elkaar haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nee hoor.
Ik vroeg me alleen of wanneer je wel de verplichting hebt om een hypotheekacte te laten opstellen, en wanneer niet.
Bij een Stamrecht-BV moest het dus wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Leuk alle amateur-fiscalisten op een forum.

Bij een stamrecht-BV heeft de fiscus nog een AB-claim. Je zal niet de eerste zijn die de centen belegd op Guernsey en er finaal mee de boot in gaat. Weg gouden handdruk... Maar helaas nog steeds een AB-claim. De fiscus vereist daarom tegenwoordig inderdaad wel zekerheid van heffing over de AB-claim.

De door Floor-is voorgestelde constructie is een inbreng van box 3 vermogen als agio in een BV. Daar is Rzaan niet mee geholpen, want dan is z'n geld alsnog weg en het gaat om de liquiditeiten en niet om de fiscale trucs. In zo'n geval is er ook geen AB-claim.

Vervolgens gaat het hier over de bepaling van een rente voor een familiebankhypotheek.

Er zijn twee sporen te onderscheiden, waarbij het uitgangspunt altijd is dat een zakelijke rente moet worden overeengekomen:
- Heeft je familie hypothecaire zekerheid (dus een hypotheekakte bij de notaris), dan kun je niet aankomen met een hoge rente. Ik zou kijken naar de rente bij een willekeurige bank (niet NHG, 100% LTV?).
- Heeft je familie geen hypothecaire zekerheid en is het min of meer je doel om de rente zo hoog mogelijk vast te stellen (in verband met de renteaftrek, welke eventueel in een jaarlijkse schenking weer terug kan worden geschonken) dan is zelfs 5% rente niet onzakelijk.

Is de lening bij je familie aflossingsvrij, dan voldoet deze niet aan de aflossingseis voor de eigenwoningregeling (indien nieuw afgesloten) en heb je sowieso geen HRA over dat deel. Blijft overeind dat je nog steeds een zakelijke rente moet overeenkomen met je ouders/familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

David456 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:58:
Wat is het doel ? Hogere hypotheek of ook een schenking?

Als het om de hogere hypotheek gaat kun je ook je ouders hoofdelijk aansprakelijk maken voor de lening. Dan tekenen ze mee en kun je om de lasten te drukken evt aflossingsvrij nemen.

Zitten wel wat haken en ogen aan, maar het principe is best ok. Je behoudt ook gewoon recht op hra.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:26:
[...]

Inderdaad.
Ook als je een huis vindt buiten de regio waar hij actief is (zeg; Amersfoort), dan hoef je hem niet te betalen.

@JanHenk, wellicht is het handig om ff vermelden dat je zelf een pro bent (belastingadviseur), anders is het ook snel opgevat als een mening van nog een amateur.
Daarnaast nog een check @JanHenk of ik heb begrepen bij een familiehypotheek: Het idee dat je ouders de betaalde rente als schenking teruggeven mag je niet vastleggen, want dan wordt het door de BD toch als een schenking 'met voorberade gedachte' gezien, waardoor je geen HRA mag claimen.
Met andere woorden, je ouders staan nog steeds vrij om wel of niet de schenking te doen elk jaar.
Krijg je later een conflict met je ouders, dan zijn ze niet verplicht tot schenking, terwijl jij wel nog die 5/6% rente (-HRA) over moet maken aangezien dat op papier staat.

[ Voor 60% gewijzigd door AceAceAce op 09-06-2021 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AceAceAce schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Inderdaad.
Ook als je een huis vindt buiten de regio waar hij actief is (zeg; Amersfoort), dan hoef je hem niet te betalen.

@JanHenk, wellicht is het handig om ff vermelden dat je zelf een pro bent (belastingadviseur), anders is het ook snel opgevat als een mening van nog een amateur.
Daarnaast nog een check @JanHenk of ik heb begrepen bij een familiehypotheek: Het idee dat je ouders de betaalde rente als schenking teruggeven mag je niet vastleggen, want dan wordt het door de BD toch als een schenking 'met voorberade gedachte' gezien, waardoor je geen HRA mag claimen.
Met andere woorden, je ouders staan nog steeds vrij om wel of niet de schenking te doen elk jaar.
Krijg je later een conflict met je ouders, dan zijn ze niet verplicht tot schenking, terwijl jij wel nog die 5/6% rente (-HRA) over moet maken aangezien dat op papier staat.
Op zich is mijn beroep niet zo relevant, in een discussie is een beroep op je autoriteit ook een "drogreden". Maar klopt, dit soort zaken komen veel voorbij op m'n bureau :).

En check, de schenking mag in geen relatie staan tot de verstrekte lening.

Je ouders mogen inderdaad zich het recht voorbehouden om het wel/niet te doen. Daarnaast is het ook aan te raden om maandelijks rente en aflossing te betalen en slechts eenmaal per jaar een schenking te doen en deze zeker niet met elkaar te verrekenen. Betaalde rente moet namelijk wel "drukken" op de belastingplichtige. Een verrekening of een vastgelegde schenking ter compensatie houdt in dat de rente niet op de belastingplichtige drukt, dus geen aftrek.

Ik raad ook niet iedere klant aan om het op die manier (hoge rente / schenking) te doen.

De discussie begon met een % inzake familiebankhypotheek die zelfs aflossingsvrij moet zijn. Fiscale constructie (renteaftrek) is daarbij helemaal geen issue. Je moet er dan met je ouders uitkomen. Voor aflossingsvrij zou ik 1,5% tot 4% hanteren, afhankelijk of er onderpand wordt gegeven of niet. Meest voorkomend is wel onderpand geven en 1,5 tot 2% hanteren. Win-win :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David456
JanHenk schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Op zich is mijn beroep niet zo relevant, in een discussie is een beroep op je autoriteit ook een "drogreden". Maar klopt, dit soort zaken komen veel voorbij op m'n bureau :).

En check, de schenking mag in geen relatie staan tot de verstrekte lening.

Je ouders mogen inderdaad zich het recht voorbehouden om het wel/niet te doen. Daarnaast is het ook aan te raden om maandelijks rente en aflossing te betalen en slechts eenmaal per jaar een schenking te doen en deze zeker niet met elkaar te verrekenen. Betaalde rente moet namelijk wel "drukken" op de belastingplichtige. Een verrekening of een vastgelegde schenking ter compensatie houdt in dat de rente niet op de belastingplichtige drukt, dus geen aftrek.

Ik raad ook niet iedere klant aan om het op die manier (hoge rente / schenking) te doen.

De discussie begon met een % inzake familiebankhypotheek die zelfs aflossingsvrij moet zijn. Fiscale constructie (renteaftrek) is daarbij helemaal geen issue. Je moet er dan met je ouders uitkomen. Voor aflossingsvrij zou ik 1,5% tot 4% hanteren, afhankelijk of er onderpand wordt gegeven of niet. Meest voorkomend is wel onderpand geven en 1,5 tot 2% hanteren. Win-win :)
Toevallig studeer ik zelf fiscaal recht, dus de regelgeving heb ik wel redelijk op een rijtje. Vandaar ook dat ik de rente zo wil vaststellen dat ik niet per ongeluk tegen een schenkingsconstructie aanloop omdat de rente niet zakelijk is en de belastingdienst deze doodleuk gaat corrigeren naar 6%. Het bepalen van deze zakelijke rente vereist echter een economische analyse van de verschillende risicofactoren. Ik was vooral op zoek naar mensen die hier ervaring mee hadden, moet ik denken aan een kleine risico-opslag van 0,5% of misschien juist wel 3%? Ik denk dat met het verstrekken van de hypotheek al een groot deel van het risico wordt weggenomen en dat een kleine risico-opslag voldoende zou moeten zijn. Na enig gepuzzel denk ik dat ik dit probleem überhaupt wel kan tackelen door een bepaling op te nemen waarin ik aangeef dat partijen beogen een zakelijke rente overeen te komen en dat indien de BD de rente niet zakelijk acht, deze met terugwerkende kracht wordt opgehoogd. Dan moet je alsnog een serieuze poging doen om een zakelijke rente overeen te komen om niet tegen fraus legis aan te lopen, maar als je dat een beetje netjes doet loop je hooguit tegen een ophoging naar een zakelijke rente aan ipv een fictieve schenking obv 6%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
naitsoezn schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Geheimpje:

Voor lang niet iedereen is fiscaal voordeel de hoofdreden om een familiebank constructie aan te gaan.

Er zijn genoeg "what if's" te bedenken om een hele scherpe rente af te spreken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ivow85 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:56:
[...]

Geheimpje:

Voor lang niet iedereen is fiscaal voordeel de hoofdreden om een familiebank constructie aan te gaan.

Er zijn genoeg "what if's" te bedenken om een hele scherpe rente af te spreken.
:O

Waarom zo'n denigrerende toon?

Geheimpje: De reactie waar je op reageert is ook lang niet voor iedereen bedoelt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 09-06-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:45
David456 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Toevallig studeer ik zelf fiscaal recht, dus de regelgeving heb ik wel redelijk op een rijtje. Vandaar ook dat ik de rente zo wil vaststellen dat ik niet per ongeluk tegen een schenkingsconstructie aanloop omdat de rente niet zakelijk is en de belastingdienst deze doodleuk gaat corrigeren naar 6%. Het bepalen van deze zakelijke rente vereist echter een economische analyse van de verschillende risicofactoren. Ik was vooral op zoek naar mensen die hier ervaring mee hadden, moet ik denken aan een kleine risico-opslag van 0,5% of misschien juist wel 3%? Ik denk dat met het verstrekken van de hypotheek al een groot deel van het risico wordt weggenomen en dat een kleine risico-opslag voldoende zou moeten zijn. Na enig gepuzzel denk ik dat ik dit probleem überhaupt wel kan tackelen door een bepaling op te nemen waarin ik aangeef dat partijen beogen een zakelijke rente overeen te komen en dat indien de BD de rente niet zakelijk acht, deze met terugwerkende kracht wordt opgehoogd. Dan moet je alsnog een serieuze poging doen om een zakelijke rente overeen te komen om niet tegen fraus legis aan te lopen, maar als je dat een beetje netjes doet loop je hooguit tegen een ophoging naar een zakelijke rente aan ipv een fictieve schenking obv 6%. :)
Als je fiscaal recht studeert ben je ook bekend met TP. Alles is te benchmarken, dus een at arm’s length zakelijk rentepercentage van een particuliere hypothecaire lening ongetwijfeld ook lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@David456 Mooi!

Je moet kijken naar wat een onafhankelijke, goed geïnformeerde derde, je zou lenen en/of berekenen. Alles in de door mij eerder genoemde range is wel prima. Gelijk aan of iets meer dan een bank zou doen. In dat geval word je niet bevoordeeld en je ouders ook niet. (Edit: wat @Requiem19 zegt inzake transfer pricing / at arm's length beginsel dus inderdaad.)

Bedenk dat een aflossingsvrij deel voor zowel je ouders (tenzij het uit een bv komt) als jou in box 3 valt en het belang dus vrij klein is vwb de werkelijke rente.

6% is belachelijk trouwens in dit verband, dat zou eerder een schenking van jou aan je ouders zijn (ja, ook dat heb ik voorbij zien komen..)

Een bepaling opnemen zoals je noemt is standaard praktijk en een prima "escape". Hoewel je in de praktijk, als je in discussie komt met de fiscus, de kans sowieso wel krijgt om te herstellen. Er wordt niet rücksichtslos een aanslag schenkbelasting opgelegd hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 09-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Ik denk dat JanHenk al een goede feedback heeft gegeven.
Recent heb ik dit zelf ook gedaan. Mijn advies is echt om een financieel adviseur in dienst te nemen die hier ervaring mee heeft. In mijn voorbereiding heb ik er meerdere gesproken waarbij ik in sommige gevallen zelf hier meer over wist dan hun…

Ter info; het volgende stappenplan heb ik doorlopen:
  • Rentevaste looptijd afgekocht (zolang je er woont kan je de boete aftrekken)
  • Aankoop nieuwe woning
  • Aanvraag hypotheek nieuwe woning, netjes bij nieuwe hypotheekaanbieder aangegeven geen gebruik te maken van overwaarde en dat een deel van de hypotheek box 3 is (let op; lagere leencapaciteit)
  • Nieuwe woning laten passeren bij notaris
  • Na passeren nieuwe woning verhuurhypotheek aangevraagd voor de oude woning (let op dat je voldoet aan de inkomenseisen en je nieuwe hypotheeklasten niet te hoog zijn voor je inkomen, gebruik bijvoorbeeld deze rekentool)
  • Verplicht oude woning laten taxeren voor potentiële huurinkomsten en verhuurbaarheid waar hypotheekverstrekker inzicht over vraagt
  • Hypotheek overgesloten naar de verhuurhypotheek bij de notaris
Hierbij ter info overzichtelijk de voorwaarden van de verschillende aanbieders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT4j2JH4LcmLMFZcL-UZRYz6tRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MzXtPLehUUaI3rG5kUhZ4E5.jpg?f=fotoalbum_large
Dit overzicht is iets gedateerd, maar is niet zoveel veranderd

[ Voor 11% gewijzigd door Sander1992nl op 09-06-2021 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32

Toevallig zeer recent nog naar gekeken. Ja, het is wel wat gedoe maar dat zul je met huurders ook altijd hebben dus als je daar nu op afhaakt zou ik er niet aan beginnen.

Verder zou ik de boel financieel goed doorrekenen. Bij ons is het te verhuren object eigenlijk te duur voor wat het kan opbrengen, dan is het niet echt rendabel. Plus er moet nog best wat eigen geld in. Enerzijds cash je de overwaarde niet, anderzijds moet je wel allerlei andere zaken betalen terwijl je dat geld wellicht juist in het nieuwe huis had willen steken. Dat totaalplaatje moet wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Valorian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Alle uurtjes die de makelaar maakt zijn uiteindellijk linksnom rechtsom ergens verdiscontieerd in zijn prijzen. Na een lang traject zonder aankoop “vertrekken” betekent in praktijk dat ‘ie wat uurtjes voor niets voor je heeft gewerkt. Maar daar tegenover staan de mensen waar ie in één keer een huis voor had en geen tegenslagen. Volgens mij is er bij de no cure no pay variatie wel vaak een soort “gentlemens aggreement” dat je zolang je in de markt bent voor een huis via hen blijft zoeken/bezichtigen en niet ineens een andere makelaar neemt. Maar of ze daar dan echt iets tegen kunnen doen / kosten in rekening kunnen brengen zal van de voorwaarden afhangen.

Het hele no cure no pay deel komt misschien ook voort uit de tijd dat mensen alle kosten mee financierden en dus nooit hun spaargeld aan hoefden te spreken. Dan kon je als koper “gratis orienteren” en zolang er geen krabbel stond geen kosten maken.

Maar goed inmiddels zo lastig om huizen te vinden dat ik mij kan voorstellen dat een soort “opstartkosten” wel steeds gebruikelijker gaan worden. Zeker als je ze ook geen te verkopen huis kan aanbieden.
Absoluut niet altijd (n=1) een gentlemans agreement, bij mijn aankoopmakelaar stond het gewoon keihard in de overeenkomst. Wanneer een woning in mijn geval zou worden aangekocht (uiteindelijk) zonder aankoopmakelaar terwijl het contract met de aankoopmakelaar nog liep, zou je volgens het contract alsnog de courtage (€4000) moeten betalen.

Na de eerste biedingsronde op een huis vond ik het overigens weinig toegevoegde waarde bieden bovenop mijn eigen kennis, waardoor ik na die ronde de overeenkomst heb ontbonden (no cure no pay). Uiteindelijk nieuwbouw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 22:01
Wij hebben vorig jaar november een huis gekocht, overdracht is in juli dus over een maand (eindelijk). Destijds alles geregeld, notaris gekozen en bindende hypotheekofferte getekend met extra lange geldigheidstermijn. Daarna natuurlijk radiostilte want alles is geregeld. Maar moet ik nu contact gaan opnemen met de hypotheekadviseur om te zorgen dat het geld bij de notaris komt, of regelt de bank alles met de notaris? Kortom, bij wie ligt het initiatief als de overdracht in zicht komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

soganta schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:20:
Wij hebben vorig jaar november een huis gekocht, overdracht is in juli dus over een maand (eindelijk). Destijds alles geregeld, notaris gekozen en bindende hypotheekofferte getekend met extra lange geldigheidstermijn. Daarna natuurlijk radiostilte want alles is geregeld. Maar moet ik nu contact gaan opnemen met de hypotheekadviseur om te zorgen dat het geld bij de notaris komt, of regelt de bank alles met de notaris? Kortom, bij wie ligt het initiatief als de overdracht in zicht komt?
Wij zitten nu net aan het begin van die periode. De notaris heeft als het goed is alle stukken die hij nodig heeft ontvangen van je hypotheekadviseur.

Je moet denk ik hooguit met makelaar/notaris checken hoe laat en waar je verwacht wordt voor de oplevering. Zodra je handtekening gezet is regelt de notaris verder alle financiële en administratieve zaken.

En als ik het niet goed heb, wordt ik graag gecorrigeerd :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:39
Daarna natuurlijk radiostilte want alles is geregeld. Maar moet ik nu contact gaan opnemen met de hypotheekadviseur om te zorgen dat het geld bij de notaris komt, of regelt de bank alles met de notaris? Kortom, bij wie ligt het initiatief als de overdracht in zicht komt?
In principe komt het goed! ;) Maar ik zou toch even contact opnemen met de bank. Just to be sure.

Heb ik ook destijds gedaan en reactie van de bank was: Komt goed, staat allemaal keurig op de planning. Dan en dan wordt het geld gestort bij de notaris etc. Maak je geen zorgen.

Je kunt prima even een mailtje sturen hoe het nu verder gaat. Dan weet je in ieder geval dat het niet aan jou ligt mocht het om een of andere reden toch niet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 23:08

Bommes

Capo del formaggio

Wij wonen nu bijna 3 jaar in onze huidige woning (augustus 2018 gekocht).
Fijn huis, best veel ruimte boven, 3 slaapkamers waarvan 2 echt groot + grote badkamer op de 1ste verdieping. Grote kamer met flinke dakkapel + nog 2 berghokken op zolder)

Nadeel is alleen dat het in de huiskamer + keuken niet super groot zijn, ook is de ruimte in de tuin niet echt je van het. Zeker de schuur houd niet over voor mijn motoren.(lees te klein dus de motoren staan buiten onder een overkapping in de tuin)
Ons huis is op de 1ste en 2de verdieping namelijk 1 meter breder dan op de begane grond, daar valt het gangetje naar onze tuin er van af.
Met een dochtertje van 3 maanden oud is wat meer ruimte in de kamer om te spelen wel welkom.
Ook wil ik heel graag een garage/carport aan huis en wat meer ruimte om dus mijn motoren en onze fietsen e.d. binnen te kunnen zetten.

Dus we kijken al een tijdje op Funda, niet echt serieus, vooral mopperend op de zieke huizen markt en de bizarre prijzen voor de woningen hier in Eindhoven en de directe omgeving.
Tot we van de week wel een tof huis zagen, die in het achterhoofd bleef zitten.
Roept mijn vrouw net ineens van af de zolder (haar werkkamer) "als we nu eens een bezichtiging aanvragen"

* Bommes houd niet zo van veranderingen
maar een redelijke garage, grotere huiskamer, grote tuin en rustigere buurt spreekt me dan wel weer aan.
Wel heeft ook dat huis een paar nadeeltjes.
Platdak op de 1ste verdieping = geen zolder/bergruimte.
Slechts 2 slaapkamers (wel grote) op de eerste verdieping
Geen badkamer/toilet op de 1ste verdieping
De slaapkamer op de begane grond is enkel te bereiken door de badkamer die ook op de begane grond is.

Met de verkoop van ons huis en eigen geld kunne we de woning zeker betalen.
Ons spaargeld laat ook nog wel genoeg ruimte om de bovenverdieping aan te pakken en de indeling daar anders te maken zodat er ruimte ontstaat voor een badkamer en misschien zelfs wel 3 kamers in plaats van 2.

Maarja nu kopen in deze markt met prijzen die zo hoog zijn, alhoewel ik zie niet echt meer zie zakken.
We hoeven niet weg hier namelijk alleen de voordelen van die woning wegen zeer zeker op tegen de nadelen van ons huidige huis.
En ik ben een beetje bang dat als we nog lang wachten een dergelijk huis voor ons niet meer haalbaar is.

Al die afwegingen... :P :o

edit: de beslissing is al genomen, net gebeld met de makelaar: verkocht onder voorbehoud. 8)7 |:( ;(

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bommes schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:04:

En ik ben een beetje bang dat als we nog lang wachten een dergelijk huis voor ons niet meer haalbaar is.
Dit FOMO is misschien wel de belangrijkste reden dat de huizenprijzen zo hoog blijven.
Iedereen denk dit namelijk.
Wij ook.
4 jaar geleden een te groot huis verkocht.
'Tijdelijk' wat teruggekocht.
Wat we nu willen hebben is 20-30% duurder geworden sinds 2017.
Steeds komt weer die gedachte "o, o, o, wat als het zo als een raket omhoog blijft gaan?"

Toch willen we ons niet laten opjagen door de gekte.
We gaan pas verhuizen als we een huis vinden dat echt aan onze wensen voldoet. (al kom je er later natuurlijk altijd achter dat het nog steeds niet perfect is)
Dikke kans dat we teveel betalen, maar dat is dan maar zo. Dan misschien effe een jaar of 2 net wat harder werken om het financieel weer wat vlotter te trekken.
Maar ik zou je toch willen aanraden als je al redelijk goed woont, om niet zomaar een overstap te maken naar een huis wat niet aan al je wensen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:59
Zeker wachten tot er wat is wat aan je eisen voldoet. Zeker als je een huis hebt wat eigenlijk al voldoet. Laat je niet gek maken.

Een tip als je iets tegen komt in die regio zeker, als het op Funda staat meteen bellen. Als het er een dag op staat is de kans al groot dat je achter het net vist qua bezichtigingen. Meestal krijgen mensen die opzoek zijn al via diverse makelaars al een mail dat er iets op de markt komt. Dit is vaak 1 dag tot een paar uur voordat deze op Funda komt. Die hebben dus al een voorsprong.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
Bommes schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:04:
Wij wonen nu bijna 3 jaar in onze huidige woning (augustus 2018 gekocht).
Fijn huis, best veel ruimte boven, 3 slaapkamers waarvan 2 echt groot + grote badkamer op de 1ste verdieping. Grote kamer met flinke dakkapel + nog 2 berghokken op zolder)

Nadeel is alleen dat het in de huiskamer + keuken niet super groot zijn, ook is de ruimte in de tuin niet echt je van het. Zeker de schuur houd niet over voor mijn motoren.(lees te klein dus de motoren staan buiten onder een overkapping in de tuin)
Ons huis is op de 1ste en 2de verdieping namelijk 1 meter breder dan op de begane grond, daar valt het gangetje naar onze tuin er van af.
Met een dochtertje van 3 maanden oud is wat meer ruimte in de kamer om te spelen wel welkom.
Ook wil ik heel graag een garage/carport aan huis en wat meer ruimte om dus mijn motoren en onze fietsen e.d. binnen te kunnen zetten.

Dus we kijken al een tijdje op Funda, niet echt serieus, vooral mopperend op de zieke huizen markt en de bizarre prijzen voor de woningen hier in Eindhoven en de directe omgeving.
Tot we van de week wel een tof huis zagen, die in het achterhoofd bleef zitten.
Roept mijn vrouw net ineens van af de zolder (haar werkkamer) "als we nu eens een bezichtiging aanvragen"

* Bommes houd niet zo van veranderingen
maar een redelijke garage, grotere huiskamer, grote tuin en rustigere buurt spreekt me dan wel weer aan.
Wel heeft ook dat huis een paar nadeeltjes.
Platdak op de 1ste verdieping = geen zolder/bergruimte.
Slechts 2 slaapkamers (wel grote) op de eerste verdieping
Geen badkamer/toilet op de 1ste verdieping
De slaapkamer op de begane grond is enkel te bereiken door de badkamer die ook op de begane grond is.

Met de verkoop van ons huis en eigen geld kunne we de woning zeker betalen.
Ons spaargeld laat ook nog wel genoeg ruimte om de bovenverdieping aan te pakken en de indeling daar anders te maken zodat er ruimte ontstaat voor een badkamer en misschien zelfs wel 3 kamers in plaats van 2.

Maarja nu kopen in deze markt met prijzen die zo hoog zijn, alhoewel ik zie niet echt meer zie zakken.
We hoeven niet weg hier namelijk alleen de voordelen van die woning wegen zeer zeker op tegen de nadelen van ons huidige huis.

Al die afwegingen... :P :o

edit: de beslissing is al genomen, net gebeld met de makelaar: verkocht onder voorbehoud. 8)7 |:( ;(
Volgende keer de volgorde omdraaien.
Eerst bezichtiging inplannen en als dat al lukt, daarna beslissen of het wel of niet wat is of eventueel een bod uit te brengen.
(helaas) welkom op de woningmarkt anno 2021 waar goed overwogen een beslissing in een tijdsbestek van 24u moet 8)7

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Rzaan en @Louwke inderdaad het is meteen verkocht allemaal en dat maakt dat je onbedoeld zenuwachtig wordt terwijl dat helemaal niet nodig is. We hebben al een woning.

We hebben wel een extra reden om te zoeken en dat is meer een financiële reden.
En dan juist de goede kant op.
Mijn vrouw heeft een vaststellingsovereenkomst aangeboden gekregen vanuit de verzekeraar van de tegenpartij van een zeer ernstig verkeersongeval 11 jaar geleden.
De resterende uit te keren som is genoeg om zonder hypotheek een woning aan te kopen.

Dat geeft ons erg veel mogelijkheden, de fantasie slaat op hol zal ik maar zeggen.
Vakantie woningen in Frankrijk stonden gisteren avond op het scherm van onze laptop.. 8)

We kunnen aflossen op onze woning, hoeveel boetevrij weet ik niet maar dat is een mogelijkheid.
Een 2de woning er bij kopen hier in de regio en die in de verhuur duwen.
Zelf gaan verhuizen naar iets wat beter aan onze wensen voldoet.
Emigreren naar het zonnige zuiden.
enz. enz.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je dat soort fratsen uit wil halen, moet het wel om veel geld gaan.
Je zou ook kunnen kijken om je ideale huis te zoeken, iets verder van Eindhoven af.

Want met ASML in de buurt, zijn de prijzen daar redelijk hoog.
Maar oostelijk van Helmond wordt het al snel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Rzaan laat ik het zo zeggen als het boete vrij zou mogen kunnen we in 1 keer onze huidige hypotheek aflossen en dan houden we nog ruimte over om een klein vakantie huisje in Frankrijk te kopen.

We hadden iets tofs gevonden in Beek en Donk, goed gemoderniseerd, voldeed aan alle wensen.
Behalve die van mijn vrouw: ze wil in of toch wel op fiets afstand van Eindhoven blijven wonen.
Nou ja zij is degene met de zak geld dadelijk dus heeft ze daarin wel een veto :P
Overigens werkt zij in het centrum van Eindhoven, dus snap ik die voorkeur wel. Parkeren is daar neit mogelijk dus moet ze op de fiets of met de scooter naar haar werk.
Dan is op auto afstand gaan wonen niet echt optimaal.

Maar inderdaad neem je wat afstand van de lichtstad dan is het allemaal een heel stuk beter betaalbaar en verkoopt het ook niet zo snel allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 10-06-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Misschien vinden jullie het teveel voor het huis wat je er voor terugkrijgt, maar in die fianciële situatie moeten jullie toch een mooie droomwoning kunnen vinden? Wat dan nog als je 50, 100 of 200 meer betaald dan wat je er mentaal voor over hebt, zeker als je er 20 jaar kan wonen.

Een vakantie woning in Frankrijk geeft je geen grotere woonkamer of tuin en ook geen plek voor je motoren.

Onze insteek nav de steeds verkochte huizen werd: als het op Funda komt en ook maar enigszins binnen ons kader past -> bellen, kijken en dan verder denken.

Moet je wel alvast een beeld vormen wat je wil. Rijdt eens een paar verkochte huizen langs, wat vinden jullie dan van de ligging, het huis zelf, de omgeving, etc. Kan je daarna veel sneller schakelen als je een keer wél mag gaan kijken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:09:

Onze insteek nav de steeds verkochte huizen werd: als het op Funda komt en ook maar enigszins binnen ons kader past -> bellen, kijken en dan verder denken.

Moet je wel alvast een beeld vormen wat je wil. Rijdt eens een paar verkochte huizen langs, wat vinden jullie dan van de ligging, het huis zelf, de omgeving, etc. Kan je daarna veel sneller schakelen als je een keer wél mag gaan kijken.
Door Corona doen we dit nog niet.
Maar we hebben wel op een dag een rondje Nederland gemaakt langs een aantal huizen die op Funda enigszins aan onze eisen leken te voldoen.
Dan merk je toch dat wat er op Funda prachtig uitzag, in de werkelijkheid toch tegenvalt (of meevalt)
Een drukke weg, een fabriek die 200 meter verder staat, scheuren die op de foto's niet zichtbaar waren, en nog wel wat meer.

Als Corona voorbij is gaan we gewoon voor heel veel huizen daadwerkelijk bezichtigingen aanvragen. Zodat je een expert wordt in 'kijken' en je heel snel een huis op waarde weet te schatten. Dan kunnen we (hopelijk) snel toeslaan als ons droomhuis voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:17
Rzaan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Door Corona doen we dit nog niet.
Maar we hebben wel op een dag een rondje Nederland gemaakt langs een aantal huizen die op Funda enigszins aan onze eisen leken te voldoen.
Dan merk je toch dat wat er op Funda prachtig uitzag, in de werkelijkheid toch tegenvalt (of meevalt)
Een drukke weg, een fabriek die 200 meter verder staat, scheuren die op de foto's niet zichtbaar waren, en nog wel wat meer.

Als Corona voorbij is gaan we gewoon voor heel veel huizen daadwerkelijk bezichtigingen aanvragen. Zodat je een expert wordt in 'kijken' en je heel snel een huis op waarde weet te schatten. Dan kunnen we (hopelijk) snel toeslaan als ons droomhuis voorbij komt.
Ik zou juist nu gaan bezichtigen tijdens corona. Nu krijg je privetijd waar je lekker rustig kan kijken zonder dat die verkoopmakelaar steeds achter je aan loopt. Als corona voorbij is krijg je gewoon weer Kijk middagen zit je met 50 man tegelijk te kijken en bij verlaten van de woning mag je je bod neerleggen, verschrikkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat in het segment waar wij zoeken de gekte niet zo zal zijn.
We zoeken of iets van 600K in helemaal niet zulke populaire buurten, of 800K in al iets populairdere streken, maar dan nog steeds niet Utrecht, Amsterdam, Haarlem, zoiets.

Bovendien is een huis leuk, maar wij zijn nog steeds erg voorzichtig met Corona.
Misschien te voorzichtig, maar dat is dan maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Bij ons belde de notaris om aan te geven dat het geld op een bepaalde datum op hun rekening moest staan. Zij hadden ook direct contact met de bank daarover.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rzaan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:07:
Ik denk dat in het segment waar wij zoeken de gekte niet zo zal zijn.
We zoeken of iets van 600K in helemaal niet zulke populaire buurten, of 800K in al iets populairdere streken, maar dan nog steeds niet Utrecht, Amsterdam, Haarlem, zoiets.

Bovendien is een huis leuk, maar wij zijn nog steeds erg voorzichtig met Corona.
Misschien te voorzichtig, maar dat is dan maar zo.
Dan nog, nu loop je alleen door dat huis met je makelaar, krijg je misschien een half uur of langer. Na corona gok ik op 20 minuten tegelijk met andere kijkers.

Ook nu kan je met mondkapje en desnoods handschoenen, met 1,5m afstand prima een huis van binnen bekijken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Dan nog, nu loop je alleen door dat huis met je makelaar, krijg je misschien een half uur of langer. Na corona gok ik op 20 minuten tegelijk met andere kijkers.

Ook nu kan je met mondkapje en desnoods handschoenen, met 1,5m afstand prima een huis van binnen bekijken.
Jammer dan.
Ik koop nu niet - en ook komend jaar niet - een huis van € 800.000 dat ik maar 20 minuten gezien heb.
Ben gekke Henkie niet.
Weet wel dat velen zich gek laten maken, en die zijn misschien meer aan een huis toe dan wij.
Maar die rat race dat mensen over elkaar heen buitelen gaat echt wel een keer stoppen.
Is het dit jaar niet, dan volgend jaar, dan over 3 jaar.
Niet dat de prijzen zullen gaan zakken (misschien wel, maar denk het niet)
Maar FOMO zal afnemen (denk ik)

Dit voorjaar ook nog in alle rust een huis bekeken (ondanks Corona)
En voldoende bedenktijd gehad. Niet doorgegaan omdat de tuin toch wel erg groot was, en het dorp net iets te klein. Ondanks winkels en wat terrasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:09:
Misschien vinden jullie het teveel voor het huis wat je er voor terugkrijgt, maar in die fianciële situatie moeten jullie toch een mooie droomwoning kunnen vinden? Wat dan nog als je 50, 100 of 200 meer betaald dan wat je er mentaal voor over hebt, zeker als je er 20 jaar kan wonen.

Een vakantie woning in Frankrijk geeft je geen grotere woonkamer of tuin en ook geen plek voor je motoren.

Goede tip dat van die verkochte huizen langs rijden en ook het bellen zodra we het te koop zien en dan pas denken.

We hebben hier in ons huis ook nog wel wat mogelijkheden.
Niet zo zeer om de kamer groter te maken, tenzij een uitbouw aan de voorkant toegestaan is/wordt.. :P
Wel kunnen we door flink zooi te gaan ruimen de bij keuken een heel eind leeg krijgen.
Was machine en droger staan daar nu nog, die kunnen in princiepe naar de zolder, daar is ook een aansluiting.
De bijkeuken is dan ruim/groot genoeg om beide motoren daar binnen te zetten en er zelfs nog aan te kunnen klussen.
Ook gaan ze in de toekomst hier flink bij bouwen achter onze woning.
Nu is dat nog grond van 1 eigenaar waarover wij een toegang hebben tot onze tuin.
Kans is groot dat er straks een gangetje achterlangs onze tuin komt en misschien zelfs wel de mogelijkheid om ongeveer 5 strekkende meter tuin er bij te kopen.
Huidige "achter buurman" mag dat helaas nu niet meer aan ons verkopen, hij heeft al contracten getekend met de ontwikkelaar).

Maar lang verhaal kort, ik ga eens rond kijken bij verkochte huizen en misschien eens de makelaar benaderen die mijn vorige huis heeft verkocht en via welke wij dit huis hebben gekocht.
Misschien inderdaad net die edge als je een heads up krijgt voordat het op Funda komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je moet ook eens kijken naar huizen die al wat langer te koop staan.
Soms is het enige wat er mis mee is, dat ze er enorm jaren 70 uitzien.
Bakstenen muren, eikenhouten trap, groene keuken, oranje tegels.
Veel kopers kunnen daar niet doorheen kijken, of zien op tegen de verbouwing.

Willekeurig een gemeente op fietsafstand van Eindhoven.

https://www.funda.nl/koop...591-nieuwe-waalreseweg-4/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rzaan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Jammer dan.
Ik koop nu niet - en ook komend jaar niet - een huis van € 800.000 dat ik maar 20 minuten gezien heb.
Ben gekke Henkie niet.
Weet wel dat velen zich gek laten maken, en die zijn misschien meer aan een huis toe dan wij.
Maar die rat race dat mensen over elkaar heen buitelen gaat echt wel een keer stoppen.
Is het dit jaar niet, dan volgend jaar, dan over 3 jaar.
Niet dat de prijzen zullen gaan zakken (misschien wel, maar denk het niet)
Maar FOMO zal afnemen (denk ik)

Dit voorjaar ook nog in alle rust een huis bekeken (ondanks Corona)
En voldoende bedenktijd gehad. Niet doorgegaan omdat de tuin toch wel erg groot was, en het dorp net iets te klein. Ondanks winkels en wat terrasjes.
Niks moet hè, het blijft héél veel geld. Maar iedereen is anders en heeft andere beweegredenen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Niks moet hè, het blijft héél veel geld. Maar iedereen is anders en heeft andere beweegredenen.
Dat realiseer ik me ook zeer wel.
We hebben een huis. Wel te klein (voor ons gevoel) en geen tuin.
Maar daarentegen met supermarkt en station binnen 5 minuten lopen.

Ik begrijp ook zeer goed de problematiek van starters of doorstromers die niet die keuze hebben.
Die echt te klein wonen, misschien wel kinderen hebben, thuis moeten werken, te ver van hun werk wonen, bij ouders wonen, veel huur nu nog betalen.
Allemaal problematiek waar wij geen last van hebben.

Als ons huis echt niet meer bevalt, gaan we gewoon tijdelijk in Oostenrijk in de bergen wonen, of huren we tijdelijk iets in Berlijn of Boedapest of Bangkok.
Ik zeg dat heel makkelijk (en dat is het natuurlijk niet) maar we kunnen veel kanten op qua werk en levensstijl.
Dat is een groot goed en ik zou niet graag in de schoenen staan van mensen die echt een ander huis nodig hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Crazy D schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:43:
[...]

Wat een geld :X Nu zit je natuurlijk wel in hotspot Purmerend maar ff serieus... 4 ton voor een rijtjeshuis op de hoek waar kids lekker tegenaan gaan voetballen? Ziet er verder wel netjes uit, maar 4 ton.... Die heeft wel lef. Nou ja hij kan het natuurlijk proberen. Lekker verdient, alles boven de 350 is al flink cashen. Maar ben bang dat ie in de huidige markt die vraagprijs nog wel krijgt ook.

Zit die dame er ook bij? 8)7 Wat weird om die foto's erbij te doen maar goed, ik begrijp vast iets niet :P

Je mocht zeker blij zijn dat je sowieso kon bezichtigen?
Ik heb op Walter Living de koopsom van deze woning gezien: 455k.

30 december 2020: gekocht voor 315k
april 2021: vraagprijs 400k, verkocht voor 455k. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

De vorige koopsom van een verkoper is nooit bruikbare referentie in je beslisproces. Je weet niet onder welke omstandigheden die tot stand is gekomen. Gebruik altijd tenminste drie andere transacties als referentie voor je waardering. In dit geval was er sprake van een gedwongen verkoop. De woning zou naar de veiling gaan. Mogelijk is het voor de veiling onderhands verkocht of daadwerkelijk geveild. Vond het te veel moeite om nog verder te kijken..

[ Voor 13% gewijzigd door Kju op 11-06-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
Kju schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:20:
De vorige koopsom van een verkoper is nooit bruikbare referentie. Je weet niet onder welke omstandigheden die tot stand is gekomen. In dit geval was er sprake van een gedwongen verkoop. De woning zou naar de veiling gaan. Mogelijk is het voor de veiling onderhands verkocht of daadwerkelijk geveild. Vond het te veel moeite om nog verder te kijken..
Dan nog :P En zelfs al was het een bouwval :P

Iemand heeft hier in een half jaar 140.000 euro verdiend.
Dit gaat over bijna een netto modaal jaarsalaris, per maand ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 15:48
Woning is verkocht voor dat hij op Funda kwam.

9:00 gepushed naar Funda (hij is pas morgen of eind middag echt op Funda aanwezig), 10:30 is al verkocht onder voorbehoud.

Verkoopmakelaar zegt dat misschien de verkoper de koper kent, maar ik denk dat de koper kwam direct naar het huis en maakt een mooie bod.

https://aanbod.move.nl/wo...a5241bfb9d4f6da7743986242

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nogmaals, ik vond het niet de moeite waard om verder te kijken maar doorgaans komt bovenop de veilingkoopsom (de transactieprijs die geregistreerd is) nog heel wat kosten bij kijken. Daarnaast zie ik toch een woning die vrij recent is gerenoveerd. Ik heb geen idee hoe het er bij de (mogelijke) gedwongen verkoop bij stond maar iedereen die recent een beetje heeft verbouwd kan wel inschatten dat een hele woning renoveren wel meer is dan een paar tientjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kju schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:40:
Nogmaals, ik vond het niet de moeite waard om verder te kijken maar doorgaans komt bovenop de veilingkoopsom (de transactieprijs die geregistreerd is) nog heel wat kosten bij kijken. Daarnaast zie ik toch een woning die vrij recent is gerenoveerd. Ik heb geen idee hoe het er bij de (mogelijke) gedwongen verkoop bij stond maar iedereen die recent een beetje heeft verbouwd kan wel inschatten dat een hele woning reserveren wel meer is dan een paar tientjes :+
Ieder ritje naar de bouwmarkt is al meer dan een paar tientjes.
En daar doe je er heel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Toch een klein beetje zuur hier nu :P

Ruim 10% boven vraagprijs geboden (die op basis van walterliving realistisch was), 500 euro onder de NHG grens zonder verdere voorbehouden.
Briefje geschreven, foto erbij, doosje merci door de brievenbus :P duimen maar...

Zonet gebeld dat er toch nog 1 retard net boven NHG heeft geboden met een gat van nog geen 2500 euro. Tja, geld is geld, snap ik ook wel.... maar comeooooon :P
Had die makelaar mij nog even snel gebeld dan waren we hier sowieso uitgekomen, al mag dat natuurlijk niet.

Tamelijk zonde voor de koper ook nog straks, trouwens. En nog vervelender: vanaf nu is het gehele blok dus boven NHG getaxeerd en wordt dus alles weer zo'n 50 euro per maand duurder.

Anyhow, van dit weekend dan maar op de koffie gaan? :P Richh in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 11-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:46:

Ruim 10% boven vraagprijs geboden (die op basis van walterliving realistisch was), 500 euro onder de NHG grens zonder verdere voorbehouden.
Briefje geschreven, foto erbij, doosje merci door de brievenbus :P duimen maar...

Zonet gebeld dat er toch nog 1 retard net boven NHG heeft geboden met een gat van nog geen 2500 euro. Tja, geld is geld, snap ik ook wel.... maar comeooooon :P
Had die makelaar mij nog even snel gebeld dan waren we hier sowieso uitgekomen, al mag dat natuurlijk niet.

Tamelijk zonde voor de koper ook nog straks, trouwens. En nog vervelender: vanaf nu is het gehele blok dus boven NHG getaxeerd en wordt dus alles weer zo'n 50 euro per maand duurder.

Anyhow, van dit weekend dan maar op de koffie gaan? :P Richh in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Zou het doen!
En je doosje Merci terugvragen!

Hier is v/d week het huis v/d buurman verkocht. Vraagprijs was al 8% hoger dan wat ik er 9 maanden geleden voor betaald heb.
En daarnaast is er ook nog eens 17%(!!!!) overboden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Dan nog :P En zelfs al was het een bouwval :P

Iemand heeft hier in een half jaar 140.000 euro verdiend.
Dit gaat over bijna een netto modaal jaarsalaris, per maand ;)
Ongetwijfeld heeft degene die het huis voor de tweede keer verkocht heeft er leuke verdiensten aan overgehouden. Maar verdienen is toch heel wat anders dan het verschil tussen de kale aankoopprijs en kale verkoopprijs rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Kju schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:20:
De vorige koopsom van een verkoper is nooit bruikbare referentie in je beslisproces. Je weet niet onder welke omstandigheden die tot stand is gekomen. Gebruik altijd tenminste drie andere transacties als referentie voor je waardering. In dit geval was er sprake van een gedwongen verkoop. De woning zou naar de veiling gaan. Mogelijk is het voor de veiling onderhands verkocht of daadwerkelijk geveild. Vond het te veel moeite om nog verder te kijken..
Ik had een executieveiling voor deze woning gezien. Dat was ergens begin 2020. Van de makelaar heb ik begrepen dat die executieveiling niet is doorgegaan destijds. Vervolgens is het zo vlak voor het nieuwe jaar aangekocht voor 315k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:46:

Het systeem en de markt is fucked up, maar je wilt (moet? :)) graag meedoen. Dan moet je het spel dus ook wel goed spelen imo.

Je gaat kijken naar een huis onder de NHG grens waarbij je weet dat het bij overbieden vlak bij de NHG grens zit. We zitten in een oververhitte markt. Er is altijd 1 iemand die dat huis per se wil hebben. Hoe gaat deze persoon denken? Die denkt ook, hmm met x-percentage overbieding zitten we dicht bij NHG. Wedden dat bijna iedereen net onder NHG gaat bieden zodat ze een lagere hypotheekrente krijgen? Hmm, wat nu als ik dit huis echt wil - dan bied ik gewoon net lekker boven NHG - grote kans dat ik het dan krijg. Tada.

En nu lees ik in jouw verhaal dat jij ook wel boven NHG wilt bieden als je nog een kans krijgt. Dan begrijp ik zelf niet dat je niet gelijk 5k boven NHG geboden hebt.

Ja - het is belachelijk. Ja, je gaat voelen alsof je teveel betaald hebt. Maar als je nu een huis ECHT wilt, moet je meedoen in de regels van het huidige spel. En in dat spelletje kun je niet 5k besparen (wat zoals je ongetwijfeld weet per maand echt neerkomt op een paar euro's...).

Kortom, een tip voor een evt volgende keer: be bold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:01:
[...]

Het systeem en de markt is fucked up, maar je wilt (moet? :)) graag meedoen. Dan moet je het spel dus ook wel goed spelen imo.

Je gaat kijken naar een huis onder de NHG grens waarbij je weet dat het bij overbieden vlak bij de NHG grens zit. We zitten in een oververhitte markt. Er is altijd 1 iemand die dat huis per se wil hebben. Hoe gaat deze persoon denken? Die denkt ook, hmm met x-percentage overbieding zitten we dicht bij NHG. Wedden dat bijna iedereen net onder NHG gaat bieden zodat ze een lagere hypotheekrente krijgen? Hmm, wat nu als ik dit huis echt wil - dan bied ik gewoon net lekker boven NHG - grote kans dat ik het dan krijg. Tada.
Dat snap ik ook wel ;)

Laat ik voorop stellen dat we een zeer weloverwogen bod hebben gedaan. Op WalterLiving gaat er ruim voldoende nog weg voor 3-8% boven de vraagprijs; lang niet alles zit op meer dan 10% erboven. Wat erboven zit, is vaak volledig instapklaar. Dat was deze woning zeker niet.
En nu lees ik in jouw verhaal dat jij ook wel boven NHG wilt bieden als je nog een kans krijgt. Dan begrijp ik zelf niet dat je niet gelijk 5k boven NHG geboden hebt.
Nee, dat staat er niet helemaal; er staat dat we er uit waren gekomen :P wellicht door wat items van de lijst van zaken cash te betalen en/of dat oude stel te helpen met verhuizen. De verkopende makelaar wist hier ook van.
Voor deze specifieke woning is de niet-NHG maandlast wel degelijk onze dealbreaker, hence ons bod.

Je moet ergens een grens stellen, niet? ;)
Ik had enige hoop rond de gunning mocht deze situatie zich voordoen, daar ben ik meer zuur om dan dat we deze woning niet hebben. Na zo'n 20 stuks went dat wel hoor ;)

Nogmaals, je kent de situatie niet en ook als ik de verkopende makelaar mag geloven, waren wij samen met de ander de 'uitschieters'.
Ja - het is belachelijk. Ja, je gaat voelen alsof je teveel betaald hebt. Maar als je nu een huis ECHT wilt, moet je meedoen in de regels van het huidige spel. En in dat spelletje kun je niet 5k besparen (wat zoals je ongetwijfeld weet per maand echt neerkomt op een paar euro's...).
In dit geval betekent 1000 euro (324.500 vs 325.500), ongeveer 75 euro per maand bruto maandlast, oftewel 900 euro per jaar (bruto).

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 11-06-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prima, dan neem je geen advies aan en blijf je de oorzaak van het niet lukken buiten jezelf zoeken :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:22:
Prima, dan neem je geen advies aan en blijf je de oorzaak van het niet lukken buiten jezelf zoeken :-).
Wat is er mis met het voor jezelf grenzen stellen en je daaraan te houden?
Als je dan dat ene huis niet wint, soit.
En als je dan naar je eigen gevoel achter het net vist mag je daar best even zuur over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:22:
Prima, dan neem je geen advies aan
Haha, come on zeg. Denk je nou oprecht dat we deze situatie niet ook al zelf bedacht hadden?

"Dus je kan geen huis kopen? Tip voor de volgende keer: meer geld bieden!"

:')

Super goed bedoeld!
en blijf je de oorzaak van het niet lukken buiten jezelf zoeken :-).
Haha. Ga lekker ergens anders trollen, joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 15:48
Flix20 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Hier is v/d week het huis v/d buurman verkocht. Vraagprijs was al 8% hoger dan wat ik er 9 maanden geleden voor betaald heb.
En daarnaast is er ook nog eens 17%(!!!!) overboden 8)7
Welke locatie is het ?
9 maanden geleden = September. Toen was iederen onzeker over Corona, en dachten mensen dat prijzen gaan nog dalen, dus jij heb misschien onder de vraagprijs gekocht.

Voor vegelijking:
- Verkocht voor 632.5k (650k gevraagd) https://www.funda.nl/koop...1049142-parelgraslaan-16/
- 4 maanden later: verkocht voor 715k (660 k gevraagd) https://www.funda.nl/koop...87786279-parelgraslaan-7/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Haha, come on zeg. Denk je nou oprecht dat we deze situatie niet ook al zelf bedacht hadden?

"Dus je kan geen huis kopen? Tip voor de volgende keer: meer geld bieden!"

:')

Super goed bedoeld!
Wat is dan jouw strategie om na 20 mislukte biedingen de volgende keer wel het winnende bod te krijgen? Want zo zie ik het: je doet keer op keer een weloverwogen bod en dan ben je keer op keer weer teleurgesteld dat je het niet geworden bent. Zou dat dan misschien komen omdat een weloverwogen bod in de huidige markt op courante huizen weinig kans van slagen heeft?

Als jij denkt eruit gekomen te zijn met bepaalde (roerende?) zaken in cash te betalen en te helpen met verhuizen, begrijp ik daarnaast ook niet dat je dat niet gelijk onderdeel van je bod gemaakt hebt.
Haha. Ga lekker ergens anders trollen, joh.
Jammer dat je het zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Mawlana schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Ik had een executieveiling voor deze woning gezien. Dat was ergens begin 2020. Van de makelaar heb ik begrepen dat die executieveiling niet is doorgegaan destijds. Vervolgens is het zo vlak voor het nieuwe jaar aangekocht voor 315k.
Dit is vastgoed. Bij zulke transacties kan er van alles gebeurd zijn. Ze kunnen de koop aan zijn gegaan in februari, voorschot geven en/of schulden van de verkoper overnemen en/of een deel onder de tafel betalen en pas in december overdragen. Linksom of rechtsom, zulke koopsommen zijn niet bruikbaar als referentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Wat is dan jouw strategie om na 20 mislukte biedingen de volgende keer wel het winnende bod te krijgen? Want zo zie ik het: je doet keer op keer een weloverwogen bod en dan ben je keer op keer weer teleurgesteld dat je het niet geworden bent. Zou dat dan misschien komen omdat een weloverwogen bod in de huidige markt op courante huizen weinig kans van slagen heeft?

Als jij denkt eruit gekomen te zijn met bepaalde (roerende?) zaken in cash te betalen en te helpen met verhuizen, begrijp ik daarnaast ook niet dat je dat niet gelijk onderdeel van je bod gemaakt hebt.

[...]

Waarbij ik me afvraag of dat zou helpen. Als je als verkoper de keuze tussen twee kopers hebt, eentje biedt gewoon bedrag x, de ander wil allemaal ingewikkelde, half-legale dingen doen om onder een bepaalde grens te blijven. Ik zou het wel weten hoor.

Daarbij weet je het verhaal van die andere koper ook niet, die €2500 meer is maar een deel van het verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:04:
Als je als verkoper de keuze tussen twee kopers hebt, eentje biedt gewoon bedrag x, de ander wil allemaal ingewikkelde, half-legale dingen doen om onder een bepaalde grens te blijven. Ik zou het wel weten hoor.
Goed punt, zou ik dan ook wel weten.
Daarbij weet je het verhaal van die andere koper ook niet, die €2500 meer is maar een deel van het verhaal.
Misschien ook een grotere doos Merci?

Maar snap dat je gefrustreerd bent. :/ Zou ik ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Je doet hier de aanname dat een weloverwogen bod gelijk is aan een gemiddeld bod.

Met 'weloverwogen' bedoel ik dat het om een bod gaat waar we goed over na hebben gedacht. En daar dus wel degelijk een noemenswaardig stuk boven wat (oude verkoopprijs) * (indexatie) + paar duizend euro bonus, zo ongeveer zou moeten worden.
Dit (overigens enorm prijsopdrijvende) principe is over het algemeen tamelijk succesvol gezien waar woningen in onze omgeving en prijsklasse zoal voor weggaan.

Je doet een beetje alsof ik een retard ben die al 20 keren de vraagprijs + 20 euro en een zak trekdrop heeft zitten bieden.
En dat het dan nu een keer tijd wordt om deze strategie eens aan te passen.

Wij kregen letterlijk van de verkopende makelaar terug dat er in principe niks mis was met ons bod. De vorige keer deed de verkopende makelaar een vergelijkbare uitspraak. Dit maal gaf de verkopende makelaar zelfs aan dat hij niet van tevoren had verwacht dat het überhaupt voor zoveel weg zou gaan als ons bod.

Dit bod had geen 'weinig kans van slagen'; dat ben je sowieso niet als je #2 bent op een hoop biedingen, zo dicht bij het winnende bod.
Als je daadwerkelijk niet persoonlijk aan het trollen was door nogmaals te benadrukken dat het niet slagen op de woningmarkt enkel en alleen aan jezelf kan liggen, dan wordt het wellicht tijd om dat idee eens een beetje bij te stellen.
Daar doe je niet alleen mij, maar ook alle andere bieders die het met een nog groter gat (ondanks een ongetwijfeld eveneens weloverwogen bod) niet zijn geworden, nogal tekort mee namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 11-06-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 16:25
Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Je doet een beetje alsof ik een retard ben die al 20 keren de vraagprijs + 20 euro en een zak trekdrop heeft zitten bieden.
En dat het dan nu een keer tijd wordt om deze strategie eens aan te passen.

Wij kregen letterlijk van de verkopende makelaar terug dat er in principe niks mis was met ons bod. De vorige keer deed de verkopende makelaar een vergelijkbare uitspraak. Dit maal gaf de verkopende makelaar zelfs aan dat hij niet van tevoren had verwacht dat het überhaupt voor zoveel weg zou gaan als ons bod.
Ik weet dat ik me ga begeven in een wespennest kwa reacties.. maar.....

Niemand zegt hier dat je een retard bent. Requiem19 heeft natuurlijk gewoon gelijk.
Dat jij het niet wil horen of begrijpen, dat is wat anders.

Het is al lang bekend en overal genoemd, dat makelaars ook niet meer weten tegenwoordig wat de "marktprijs" van een huis is. Dus om dat als leidraad te nemen voor de goede keus (lees: bod) die je gedaan hebt, lijkt me niet verstandig, dan wel altijd handig.

Voorts zeg je zelf dat je al 20x in dezelfde situatie hebt gezeten. Wellicht is het dan eens tijd om je strategie aan te passen? De huidige werkt blijkbaar niet.

Of je past niets aan en je wacht gewoon nog 10x. Lekker opbeurend voor jezelf en dan kan je hier je ervaringen van de vele "near misses" neerzetten. :O

Kan nog wel 10 argumenten neerzetten, doe ik maar niet, want dan Troll ik waarschijnlijk. Ik wil me verre houden van dat soort beweringen. Een mens moet kritiek kunnen hebben en best ook wat kritiek kunnen geven. O-)

Wil je nu een huis of niet? Dan is het helaas tegenwoordig tijd voor extreme maatregelen! Neem het bod dat je zorgvuldig hebt overwogen. Gooi er out of the box 5K of 10K bovenop. Gegarandeerd je bent een keer de " koper" Ik noem maar een andere tactiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
fsfikke schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Waarbij ik me afvraag of dat zou helpen. Als je als verkoper de keuze tussen twee kopers hebt, eentje biedt gewoon bedrag x, de ander wil allemaal ingewikkelde, half-legale dingen doen om onder een bepaalde grens te blijven. Ik zou het wel weten hoor.

Daarom is het advies om 'meer te bieden' helaas het beste advies.

Mijn verbazing zit hem er vooral in dat we allemaal super goed weten dat de woningmarkt insane is. Dan is het m.i. ook bijna een verwachting dat een 'sane' bod een relatief kleine kans van slagen heeft.

Dat dit gaat leiden tot allerlei excessen, mensen die meer bieden dan ze eigenlijk kunnen bieden etc staat daar los van (daar is een ander topic voor...).

Maar als je in deze hause een woning wilt kopen, ben je ongeveer gedwongen om mee te doen. Ik zou in de betreffende situatie of boven NHG bieden, of kijken naar een categorie waar vraagprijs+overbieden duidelijk onder NHG is.
Pagina: 1 ... 191 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7