De wijk en de achter tuin heb ik veel keer bekeken, binnen het huis nog niet. Bod bepaling is om een plan te maken (1) of ik ga kopen of niet, als niet dan ga ik mijn aankoopmakwlaar niet inschakkelen, (2) om de trend van de markt te voelen (bvb kopen het nu of kopen een goedkopere woning in het afwachten voor een verlaagd prijs, (2)battler schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:28:
[...]
Als je nog niet eens bent gaan kijken, waarom ben je nu al je bod aan het bepalen? Ik hoop dat je jezelf net zo gek maakt als ons hier
Als ik nu een huis zou verkopen en 2 biedingen krijg die bijna gelijk zijn, maar de ene nog voorwaarden heeft en de ander niet, dan gaat ie toch naar degene zonder voorwaarden. Ik heb best begrip dat mensen die keuring graag willen, maar mocht er toch iets kleins uitkomen waar de kopers moeilijk over doen, duurt het zo weer een maand langer voordat mijn huis is verkocht.DutchAddick schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:46:
[...]
Een makelaar nooit geloven, die is in dienst van de verkoper en verdient aan de verkoop.
Ik zou bij een bestaand huis altijd een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, het is een van dd grootste financiële beslissingen in je leven. Als verkopers daar geen begrip voor hebben, dan is dat heel slecht.
Ik heb recent een 3 jaar oud huis verkocht en de kopers wilden bouwtechnische keuring. Geen enkel probleem, want ik wist zeker dat dit een formaliteit was. Als dat de kopers meer vertrouwen geeft dan is dit prima.
Ik zou er in de huidige markt maar van uit gaan dat zo'n keuring in je bod opnemen je kansen op het huis enorm veel kleiner maakt.
[removed]
Eens, dit is niet kopers markt, een plan maken, contact hypotheek adviseur van te voren, de woning goed kijken en bieden zonder bouwkeuring en lage hypotheek voorbehoud. Dat is de strategie nuredwing schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:35:
[...]
Ik zou er in de huidige markt maar van uit gaan dat zo'n keuring in je bod opnemen je kansen op het huis enorm veel kleiner maakt.
@Señor Sjon kan er een limiet komen op het aantal posts per dag per topic, eventueel ondersteund met een voting systeem? Ik val nu noodzakelijkerwijs terug op de +1 functie om die slowchat hier te omzeilen en de waardevolle posts eruit te halen, maar ideaal is het niet.
@AceAceAce nope, je zal moeten wachten tot @noucmen een huis gekocht heeft of wij het ook zat zijn.
@noucmen A happy wife means a happy life. Oftewel, zij vindt het prima? Lekker doen. Je neemt zelf toch geen beslissing, dus wij kunnen die ook niet voor je nemen. Aangezien je toch van hot naar her gaat in je gedachtenstroom, gaan wij daar echt niks van vinden. Of moeten we collectief "DOEN" roepen, zodat je verder kan met je leven?
@Afca_020 Als het een woning gebouwd van kalkzandsteen is, dan heb je overal en nergens krimpscheurtjes.
@noucmen A happy wife means a happy life. Oftewel, zij vindt het prima? Lekker doen. Je neemt zelf toch geen beslissing, dus wij kunnen die ook niet voor je nemen. Aangezien je toch van hot naar her gaat in je gedachtenstroom, gaan wij daar echt niks van vinden. Of moeten we collectief "DOEN" roepen, zodat je verder kan met je leven?
@Afca_020 Als het een woning gebouwd van kalkzandsteen is, dan heb je overal en nergens krimpscheurtjes.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
joh, hoe kun je nu een huis van bijna 700k en een huis van 390k overwegennoucmen schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:33:
[...]
De wijk en de achter tuin heb ik veel keer bekeken, binnen het huis nog niet. Bod bepaling is om een plan te maken (1) of ik ga kopen of niet, als niet dan ga ik mijn aankoopmakwlaar niet inschakkelen, (2) om de trend van de markt te voelen (bvb kopen het nu of kopen een goedkopere woning in het afwachten voor een verlaagd prijs, (2)
- gewoon grof geld smijten, overbieden en voor 400k in Ypenburg wonen. Moet wel in een relatief korte tijd te fixen zijn lijkt me.
Doen!noucmen schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:39:
[...]
Eens, dit is niet kopers markt, een plan maken, contact hypotheek adviseur van te voren, de woning goed kijken en bieden zonder bouwkeuring en lage hypotheek voorbehoud. Dat is de strategie nu
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
@Señor Sjon Kan @noucmen wellicht een eigen topic krijgen zoals ik eerder had voorgesteld? Het is wel duidelijk dat een grote groep vaste gasten van dit topic niet op deze spam zit te wachten. Dit begint toch een redelijk project te worden
Default blanke hetero
Stop hier nou eens mee, je koopt een huis om te wonen niet om te beleggen. Straks is het huis 950k, de rente 4% en kan je het niet meer betalen. En dan?noucmen schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:33:
[...]
(2) om de trend van de markt te voelen (bvb kopen het nu of kopen een goedkopere woning in het afwachten voor een verlaagd prijs
Ik zou een hele grote camper kopen en deze naast de school van je keuze parkeren. Kan je elke dag van de week je keuzes heroverwegen: gewoon starten en ergens anders heen rijden.

Hopelijk ga je een keer inzien hoe bizar je gedachten spinsels op ons overkomen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
InclusiefEthirty schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:14:
[...]
Stop hier nou eens mee, je koopt een huis om te wonen niet om te beleggen. Straks is het huis 950k, de rente 4% en kan je het niet meer betalen. En dan?
Ik zou een hele grote camper kopen en deze naast de school van je keuze parkeren. Kan je elke dag van de week je keuzes heroverwegen: gewoon starten en ergens anders heen rijden.
[Afbeelding]
Hopelijk ga je een keer inzien hoe bizar je gedachten spinsels op ons overkomen.

Warmtepomp(droger)
Dat laatste is zeker waar, maar eigenlijk heel treurig.redwing schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:35:
[...]
Als ik nu een huis zou verkopen en 2 biedingen krijg die bijna gelijk zijn, maar de ene nog voorwaarden heeft en de ander niet, dan gaat ie toch naar degene zonder voorwaarden. Ik heb best begrip dat mensen die keuring graag willen, maar mocht er toch iets kleins uitkomen waar de kopers moeilijk over doen, duurt het zo weer een maand langer voordat mijn huis is verkocht.
Klopt en heel eerlijk gezegd zou ik een verplichte bouwtechnische keuring veel logischer vinden dan dat stomme energielabel. Liever 300 euro uitgeven aan iets zinnigs dan 200 aan iets waar niemand wat aan heeft.DutchAddick schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:37:
[...]
Dat laatste is zeker waar, maar eigenlijk heel treurig.
[removed]
Helemaal mee eensredwing schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Klopt en heel eerlijk gezegd zou ik een verplichte bouwtechnische keuring veel logischer vinden dan dat stomme energielabel. Liever 300 euro uitgeven aan iets zinnigs dan 200 aan iets waar niemand wat aan heeft.
Zo gek is het niet. Ik heb mijn eerste huis ook gekocht als puur doorstromen huis om winst op te maken. Huur was hetzelfde als koop qua uitgaven.Ethirty schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:14:
[...]
Stop hier nou eens mee, je koopt een huis om te wonen niet om te beleggen. Straks is het huis 950k, de rente 4% en kan je het niet meer betalen. En dan?
Nu 5 jaar verder zit er 200/220K OW op. Mijn loon is beter en ik ga samen kopen.
Plan heeft dus gewerkt, hebben nu een huis gekocht van 700K. Welke gerust de miljoen gaat halen over een paar jaar.
Ik koop dus om te wonen maar zeker ook om de kans te maken om slapend geld te maken.
Dus bizar is het zeker niet. Bizar is dat mensen een huis kopen om in te wonen die 80 jaar oud zijn en waar je nog 2ton moet inpompen om er wat van te maken. Maar yo, 30 jarige style woning zien er zo mooi uit.

Dat er mensen zijn die wel degelijk goed naar prijs kwaliteit kijken met een bepaalde ROI maakt ze niet bizar maar realistisch.
Perspectief enzo. Vanuit mijn oogpunt zijn die mensen bizar bezig die op gevoel wonen en 400/500K uitgeven aan pure oude troep die nog net niet in elkaar stort.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Dat is leuk natuurlijk. Maar is dat werkelijk een plan? Je moest immers ook gewoon ergens wonen de afgelopen jaren. Ga je je nieuwe woning nu snel verkopen als het erop lijkt dat de huizenprijzen gaan dalen? En dan? Een huurhuis zoeken die niet te vinden zijn?Bschnitz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:53:
Nu 5 jaar verder zit er 200/220K OW op. Mijn loon is beter en ik ga samen kopen.
Plan heeft dus gewerkt, hebben nu een huis gekocht van 700K. Welke gerust de miljoen gaat halen over een paar jaar.
Ik bedoel dus te zeggen: als je sowieso een woning hebt om in te wonen en die stijgt flink in waarde, dat vind ik dat niet echt een plan, maar meer gewoon geluk hebben. Niks mis mee, maar het klinkt alsof mensen die 15 jaar terug gekocht hebben, een slecht plan hadden omdat ze geld verloren zijn. Ik geloof daar niet in, die mensen moesten ook gewoon wonen maar hadden pech qua timing.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik heb zo'n huis gekocht en zit nu op 300k OW in 5 jaar tijd met 50k investering. Er zijn maar heel weinig huizen waar je 2 ton in moet stoppen om er iets van te maken. Meestal is de basis gewoon goed. Die 2 ton ben je kwijt als je alles weer gloednieuw wil maken, maar wie maakt er nu een jaren 30 huis gloednieuw?Bschnitz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:53:
[...]
Zo gek is het niet. Ik heb mijn eerste huis ook gekocht als puur doorstromen huis om winst op te maken. Huur was hetzelfde als koop qua uitgaven.
Ik koop dus om te wonen maar zeker ook om de kans te maken om slapend geld te maken.
Dus bizar is het zeker niet. Bizar is dat mensen een huis kopen om in te wonen die 80 jaar oud zijn en waar je nog 2ton moet inpompen om er wat van te maken. Maar yo, 30 jarige style woning zien er zo mooi uit.![]()
Dat er mensen zijn die wel degelijk goed naar prijs kwaliteit kijken met een bepaalde ROI maakt ze niet bizar maar realistisch.
Uiteindelijk gaat het er om waar je zelf blij mee bent. Als je ergens niet op je gemak zit heb je niets aan een huis. Liever een huis waar je helemaal blij mee bent dan eentje waar je het niet naar je zin hebt maar wel na 5 jaar een zak geld aan overhoud.Perspectief enzo. Vanuit mijn oogpunt zijn die mensen bizar bezig die op gevoel wonen en 400/500K uitgeven aan pure oude troep die nog net niet in elkaar stort.
[removed]
Dus jij wist 5 jaar geleden al dat er nu 200-220k overwaarde op zou zitten? Welke glazen bol heb jij destijds gebruikt, want dan wil ik hem ook graag even lenen voor de komende 5 jaar.Bschnitz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:53:
[...]
Zo gek is het niet. Ik heb mijn eerste huis ook gekocht als puur doorstromen huis om winst op te maken. Huur was hetzelfde als koop qua uitgaven.
[ Voor 56% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2021 17:43 ]
Helemaal mee eens ja. En dan is het nog makkelijker, laat de verkoper het verplicht uitvoeren zodat die het kan overleggen bij bezichtigingen of wat dan ook. Hebben alle potentiële kopers hetzelfde startpunt.redwing schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Klopt en heel eerlijk gezegd zou ik een verplichte bouwtechnische keuring veel logischer vinden dan dat stomme energielabel. Liever 300 euro uitgeven aan iets zinnigs dan 200 aan iets waar niemand wat aan heeft.
Over dat energielabel gesproken, ik heb er eind 2020 snel nog eentje laten 'opstellen' voor een paar euro voor het geval dat...
Je volgt kennelijk niet al een aantal weken de avonturenBschnitz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:53:
[...]
Dus bizar is het zeker niet. Bizar is dat mensen een huis kopen om in te wonen die 80 jaar oud zijn en waar je nog 2ton moet inpompen om er wat van te maken. Maar yo, 30 jarige style woning zien er zo mooi uit.![]()
Perspectief enzo. Vanuit mijn oogpunt zijn die mensen bizar bezig die op gevoel wonen en 400/500K uitgeven aan pure oude troep die nog net niet in elkaar stort.
Kopen om te wonen met de hoop of verwachting winst te maken vind ik heel wat anders dan niet kopen in de hoop nóg meer winst te maken.
Het is ook een stukje timing en geluk. Als je nu op zoek was naar je eerste huis had je een heel ander verhaal gehad.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Als iets bijna 10 jaar stil staat en de prijzen herstellen in 2 jaar tijd heb je die niet nodig.Sport_Life schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:36:
[...]
Dus jij wist 5 jaar geleden al dat er nu 200-220k overwaarde op zou zitten? Welke glazen bol heb jij destijds gebruikt, want dan wil ik hem ook graag even lenen voor de komende 5 jaar.
Nou moet ik eerlijk zijn en zeggen dat in deze enorme toename niet had verwacht maar wel zeker 100K.
De factoren die er 200K van gemaakt hebben zijn puur te wijten aan toeval.
Maar sinds je zo lief vraagt pak ik hem effe erbij.
Energiezuinige huizen zullen stabiel blijven of met 2-5% per jaar blijven stijgen tot 2030.
Alles pre 1991 ala niet beter dan B label, gaat zakken.
Rente 10 jaar loopt vast op 1.8% max.
Binnen 5 jaar 90% leennormen IPV 100%, behalve op A label, daar blijft 100% mogelijk.
Nog iets wat je wilt weten?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Op hoeveel kratten bier je wilt wedden mocht het toch anders lopen?Bschnitz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:54:
Nog iets wat je wilt weten?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik vind het leuk bedacht, maar meer iets voor dit topic Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
Aan jou de eer het daar te plaatsen. Kan je wel alvast verklappen dat je weinig bijval zal krijgen met je prognose
Kunnen we hier weer ontopic
. (ik ben me ervan bewust dat het mijn schuld was
).
Aan jou de eer het daar te plaatsen. Kan je wel alvast verklappen dat je weinig bijval zal krijgen met je prognose
Kunnen we hier weer ontopic
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 70% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2021 21:49 ]
Ik heb ook mijn twijfels over oudere woningen. Je kunt er inderdaad mooi van binnen maken maar isolatiewaarden zijn gewoon slecht. Vraag me af wie er over X jaar die oude bende nog wil hebben, helemaal als er echt heel veel nieuws gebouwd gaat worden.
Vergeet niet dat oudere huizen vaak wat ruimer zitten qua tuinen en in mooiere gebieden/veel groen.ColeJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:49:
Ik heb ook mijn twijfels over oudere woningen. Je kunt er inderdaad mooi van binnen maken maar isolatiewaarden zijn gewoon slecht. Vraag me af wie er over X jaar die oude bende nog wil hebben, helemaal als er echt heel veel nieuws gebouwd gaat worden.
Ik denk dat er altijd een doelgroep is die het wel aanspreekt. Wij hebben nu een jaren 30 woning volledig gestript. Als we klaar zijn is de woning net zo goed geïsoleerd als een nieuwbouw woning. Ons spreekt vooral de locatie erg aan. Met een investering en een hoop eigen tijd hebben wij straks een hele comfortabele woning op een top locatie. Wat daarbij mooi is meegenomen dat onze investering direct na afronding al x2 gaat door extra ruimte te creëren (opbouw). Ik denk dat juist de jaren 30 woningen voor hen die een verbouwing niet uit de weg gaan, ideaal is. Als ik om mij heen kijk in de wijk worden er echt veel woningen gemoderniseerd en over 10 jaar zal je zien dat het meerendeel vernieuwd is.ColeJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:49:
Ach, zoveel mensen, zoveel wensen. Nieuwbouw is vaak maar krappe meuk, kleine kavels, woningen dicht op elkaar, weinig parkeerplaatsen in de straat (een gemeentelijke parkeernorm van 0.3 auto per woning is echt niet uitzonderlijk meer tegenwoordig). In veel gezellige wijken, ruim opgezet, bredere en diepere kavels, dicht bij voorzieningen / winkels / station / etc, staan toch vaak oudere woningen.
[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 04-06-2021 12:00 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Daarnaast zijn er mensen (zoals ik) die het juist leuk vinden om lekker in huis te klussen.
Als je zelf een aanpakker bent en verstand van zaken hebt kan je met nog redelijk budget een huis flink aanpakken welke zeker niet onderdoet of misschien zelfs wel beter is dan je gemiddelde nieuwbouwhuis.
Bij nieuwbouw willen ze de randjes er nog wel eens aflopen om de kosten te drukken.
Als je dit zelf doet, heb je het volledig zelf in de hand waar je wil bezuinigen en waar niet.
Als je zelf een aanpakker bent en verstand van zaken hebt kan je met nog redelijk budget een huis flink aanpakken welke zeker niet onderdoet of misschien zelfs wel beter is dan je gemiddelde nieuwbouwhuis.
Bij nieuwbouw willen ze de randjes er nog wel eens aflopen om de kosten te drukken.
Als je dit zelf doet, heb je het volledig zelf in de hand waar je wil bezuinigen en waar niet.
PSN: Flix20-NL
Helemaal mee eens! Alleen zie ik dat op dit moment niet terug in de prijzen. Een serieuze renovatie kost ook serieuze knaken en dat lijkt niet echt in de prijs te zitten. Op dit moment moet je gigantisch betalen om een krot te kopen en dan verspijkeren. Dan had je ook alles bij elkaar kunnen gooien en een nieuwere woning kunnen kopen.colvano schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:32:
[...]
Ik denk dat er altijd een doelgroep is die het wel aanspreekt. Wij hebben nu een jaren 30 woning volledig gestript. Als we klaar zijn is de woning net zo goed geïsoleerd als een nieuwbouw woning. Ons spreekt vooral de locatie erg aan. Met een investering en een hoop eigen tijd hebben wij straks een hele comfortabele woning op een top locatie. Wat daarbij mooi is meegenomen dat onze investering direct na afronding al x2 gaat door extra ruimte te creëren (opbouw). Ik denk dat juist de jaren 30 woningen voor hen die een verbouwing niet uit de weg gaan, ideaal is. Als ik om mij heen kijk in de wijk worden er echt veel woningen gemoderniseerd en over 10 jaar zal je zien dat het meerendeel vernieuwd is.
Als je de markt een beetje volgt zie je dat die juist super in trek zijn en dat uberhaupt een huis hebben al bijzonder is.ColeJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:49:
Zou me daar 0,0 druk om maken.
It's dogged that does it
Ik volg de markt zeker en zie ook dat het nu geen klap uit maakt. Ik heb alleen me twijfels voor over de toekomst.SavageBrother schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:42:
[...]
Als je de markt een beetje volgt zie je dat die juist super in trek zijn en dat uberhaupt een huis hebben al bijzonder is.
Zou me daar 0,0 druk om maken.
Ruimere opzet(grotere oppervlakte tuin dan huis), meer karakter, ruime buurt, brede straten met veel parkeermogelijkheden.ColeJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:49:
Mijn woning uit 1917 is dit jaar geschikt om te verwarmen met een warmtepomp en volledig elektrisch. Vloerverwarming, goede isolatie en een modern uiterlijk van binnen maar karaktervolle stenen van buiten. Isolatiewaarde zit zeer dicht bij nieuwbouw eisen.
Ik snap niet dat mensen in nieuwbouw willen wonen. Doe mij die oude bende maar.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Je moet uiteraard wel de rekensom maken van te voren.ColeJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:42:
[...]
Helemaal mee eens! Alleen zie ik dat op dit moment niet terug in de prijzen. Een serieuze renovatie kost ook serieuze knaken en dat lijkt niet echt in de prijs te zitten. Op dit moment moet je gigantisch betalen om een krot te kopen en dan verspijkeren. Dan had je ook alles bij elkaar kunnen gooien en een nieuwere woning kunnen kopen.
Members only:
Inloggen
Dan kan het dus prima uit. Voor ons is het om in te wonen, maar ik ga inderdaad niet investeren om daarna onder water te staan.
Jij denk in een hele linear manier, in 2017 hebben veel mensen ook over crypto zo'n manier gedacht.Ethirty schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:14:
[...]
Straks is het huis 950k, de rente 4% en kan je het niet meer betalen. En dan?
[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 04-06-2021 15:01 ]
Dit is toch juist het kenmerk van een woning/appartement in het stadscentrum?naitsoezn schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:36:
Ach, zoveel mensen, zoveel wensen. Nieuwbouw is vaak maar krappe meuk, kleine kavels, woningen dicht op elkaar, weinig parkeerplaatsen in de straat (een gemeentelijke parkeernorm van 0.3 auto per woning is echt niet uitzonderlijk meer tegenwoordig).
[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2021 15:23 ]
Ik krijg net een mail van de makelaar binnen die de biedingsprocedure beschrijft (standaard inschrijving via move). Moet zeggen dat ik onderstaande zin wel een bijzondere vond in het mailtje:
Denk dat we in het weekend maar even op de koffie moeten gaan bij de verkopers en dan verkoopprijs +€1000 moeten bieden ofzo.
Als je het al zo expliciet in je procedure benoemt is het bijna alsof dit de verwachting is
Dit is nieuw, toch? Iemand die zoiets daadwerkelijk heeft meegemaakt? Hoe extreem lullig is dat...Let op!
1. Zolang de koopovereenkomst niet is ondertekend door de particuliere verkoper en de particuliere koper kan verkoper ingaan op een beter voorstel na de gunning. De Hoge Raad, het hoogste rechtscollege in Nederland, heeft bepaald dat als er een woning wordt verkocht door een particuliere verkoper aan een particuliere koper er pas sprake is van een rechtsgeldige koopovereenkomst als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend. Het is daarom voor koper van belang dat hij zo snel mogelijk de koopovereenkomst ondertekent.

Denk dat we in het weekend maar even op de koffie moeten gaan bij de verkopers en dan verkoopprijs +€1000 moeten bieden ofzo.
Als je het al zo expliciet in je procedure benoemt is het bijna alsof dit de verwachting is
Een zeer groot gedeelte van de rekensom heb je te danken aan de default woningwaardestijging van de afgelopen jaren. Ik snap dat het als veel geld klinkt, maar vergis je niet in de prijzen waarvoor 'bouwvallen' ook in deze markt weg gaan.colvano schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:09:
[...]
Je moet uiteraard wel de rekensom maken van te voren.
***members only***
Dan kan het dus prima uit.
Als je er niks aan gedaan had stond je ook wel ruim een ton in de plus.
Ik ben van mening dat je deze rekensom, zeker nu, op geen enkele 'zekere' manier kan maken en/of dat verbouwingen gegarandeerd geld opleveren als je tegen de huidige prijzen instapt.
Ja, behalve dat je met veel nieuwbouw dn niet in het stadscentrum zit met 4-5 goede restaurants op loopafstand etcSport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:07:
[...]
Dit is toch juist het kenmerk van een woning/appartement in het stadscentrum?Ik heb 8 jaar in het centrum gewoond van een grote stad, de kavel was ~120m2 die we "deelden" met 3 appartementen, nooit parkeerplek (behalve op maandag ochtend
), de appartementen met tuin hebben overal inkijk. En als bonus label F
. Voordeel wat mij betreft wel: 4-5 goede restaurants op loopafstand, tientallen cafés , en sociale omgeving op loop/fietsafstand.
Voor ons trouwens ook de belangrijkste reden om veel nieuwbouw niet te (kunnen / willen) overwegen: We zitten hier prima (eengezins-hoekwoning, 4 slaapkamers, 2 badkamers), maar zouden wel een iets grotere tuin willen bv. Maar veel van de nieuwbouw heeft een kleinere tuin (of slechts marginaal groter, de moeite van het verhuizen niet waard) dan ons bakje

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 04-06-2021 15:45 ]
noucmen schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:19:
[...]
Mijn aankoopmakelaar gaat ook mee, maar "relatieve nieuwbouw met warmtepomp" is misschien niet zijn expertise. Hij geeft mij nog geen concrete advies van bedrag, ik wacht af na de bezichtiging van middag.
Ik ga ook een bod doen bij Nijkampvaart 120 te Ypenburg, vraag prijs 389, 143m2 wonem 130m2 perceel. Geen vrijstelling 2% belasting dus is mindere druk door onder-3& kopers https://www.funda.nl/koop...1322538-nijkampvaart-120/
Je lardeert alles met Excel sheets en rekensommen en wensenlijstjes van je vrouw. Ik denk serieus dat je de zoektocht aan iemand moet overlaten die een wat rationelere kijk heeft. Het enige wat de huizen van deze week met elkaar gemeen hebben is dat er een voordeur en een dak op zit.
Tip van vandaag: Wacht het EK even af zodat je weet waar de oranje vlaggetjes en buurt bbq's zitten als je Ypenburg overweegt. Lukt dit je niet dan is Oud&Nieuw ook een goed ijkpunt voor delen van deze wijk.
Dan moet je in een iets duurder/hoger segment kijkennaitsoezn schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:38:
[...]
.....maar als je een gemiddelde eengezinswoning-nieuwbouw bekijkt (hier in een straal van ~60/70/80km rondom middelgrote randgemeente van A'dam dan tenminste), dan valt het mij vaak op hoe klein de tuin is, hoe dichtbij de voordeur van de overburen is en hoe krap het navigeren met de auto is.......
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2021 15:51 ]
Dat inderdaadWolly schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:48:
[...]
Tip van vandaag: Wacht het EK even af zodat je weet waar de oranje vlaggetjes en buurt bbq's zitten als je Ypenburg overweegt. Lukt dit je niet dan is Oud&Nieuw ook een goed ijkpunt voor delen van deze wijk.
Het staat ook gewoon in het burgerlijk wetboek. Art. 7:2 BW lid 1. Hierin wordt geregeld dat de koop van "een tot bewoning bestemde onroerende zaak" door een natuurlijk persoon, uitdrukkelijk schriftelijk wordt aangegaan... (En impliciet dus niet mondeling).Richh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:12:
Ik krijg net een mail van de makelaar binnen die de biedingsprocedure beschrijft (standaard inschrijving via move). Moet zeggen dat ik onderstaande zin wel een bijzondere vond in het mailtje:
[...]
Dit is nieuw, toch? Iemand die zoiets daadwerkelijk heeft meegemaakt? Hoe extreem lullig is dat...![]()
Het zal vast niet de eerste keer zijn dat er iemand, na "gunning" nog met een bod komt waar vervolgens op wordt ingegaan. Veel verkoopmakelaars echter vinden dat "niet leuk", omdat het mogelijk hun goede naam in de regio teniet doet... Maar als het zo expliciet wordt vermeldt, zou ik de verkoopmakelaar al per definitie niet meer vertrouwen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat zou dan voor de afwisseling ook eens echt Den Haag zijn ipv bijna Zoetermeer of Delft zoals sommige optiesSport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:53:
[...]
Dat inderdaadAls ik het zo lees past Statenkwartier of Benoordenhout veel beter bij de wensen van je vrouw.
Maar voor een mooi gerenoveerd herenhuis mag je daar inmiddels ook al snel 1.2 mil+ meenemen.
[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 04-06-2021 16:32 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Alleen heb ik ondertussen wél een huis gekocht waar we straks met veel plezier kunnen gaan wonen en wachten we nu nog even rustig met de verkoop van onze bestaande woningen, want gratis geldnoucmen schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:01:
[...]
Jij denk in een hele linear manier, in 2017 hebben veel mensen ook over crypto zo'n manier gedacht.
Vooral non-lineair over je potentiële toekomstige huis blijven nadenken, we gaan ongetwijfeld nog wel wat vragen van je horen
#team_UTC+1
Ypenburg kost tegenwoordig ook al bijna een miljoenfsfikke schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:28:
[...]
Dat zou dan voor de afwisseling ook eens echt Den Haag zijn ipv bijna Zoetermeer of Delft zoals sommige opties![]()
Maar voor een mooi gerenoveerd herenhuis mag je daar inmiddels ook al snel 1.2 mil+ meenemen.

Members only:
Inloggen
Het scheelt dat je bij die woning waarschijnlijk niet hoeft te overbieden
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2021 17:02 ]
Daar pas ik voorSport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:50:
[...]
Dan moet je in een iets duurder/hoger segment kijken.
Maar dat gaf ik ook al aan: Twee-kapper of hoger dan begin je een beetje meer ruimte te krijgen, maar in veel gevallen zit je dan nog steeds krap. Hadden een tijdje terug nog gekeken naar nieuwbouw in de buurt, in Bloemendaal.... Vrijstaand, op kavels van minder dan 500m2

[ Voor 57% gewijzigd door naitsoezn op 04-06-2021 17:40 ]
.. maar dan moet je ook niet zeuren over een kleine tuin rondom Amsterdamnaitsoezn schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:29:
[...]
Daar pas ik voorKwestie van makkelijk kunnen maar niet graag genoeg willen

Het ging over de kleine kavels van nieuwbouw. Bestaande bouw is namelijk wel beschikbaar met gewenste kavelgrootteSport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:42:
[...]
.. maar dan moet je ook niet zeuren over een kleine tuin rondom Amsterdam
[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 04-06-2021 17:51 ]
Wij hebben de woning dit jaar gekocht. Ik zie de potentiële “winst” meer als een verzekering tegen waardedaling. Eventueel mooi meegenomen bij toekomstige verkoop. Er zijn genoeg van deze kansen in de markt te vinden. Wij zijn bewust veel lager in ons budget gaan zoeken naar kansen in plaats max zoeken naar woning die af is. Hierdoor krijgen wij in feite een woning ver boven ons budget.Richh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:19:
[...]
Een zeer groot gedeelte van de rekensom heb je te danken aan de default woningwaardestijging van de afgelopen jaren. Ik snap dat het als veel geld klinkt, maar vergis je niet in de prijzen waarvoor 'bouwvallen' ook in deze markt weg gaan.
Als je er niks aan gedaan had stond je ook wel ruim een ton in de plus.
Ik ben van mening dat je deze rekensom, zeker nu, op geen enkele 'zekere' manier kan maken en/of dat verbouwingen gegarandeerd geld opleveren als je tegen de huidige prijzen instapt.
Het lastigste is de woning ook echt verkrijgen natuurlijk. Deze woningen zijn erg populair onder beleggers die ze flippen.
Af en toe lees ik wel eens mee in dit topic. Puur uit interesse maar niet omdat ik er direct mee bezig was. Maar dat is veranderd, doordat we nu al 6x zijn uitgeloot bij nieuwbouw gaan we ons toch richten op het kopen van een bestaande woning.
We hebben enkele woningen bezichtigd en ons oog laten vallen op een tweekapper. Nu is de grote vraag wat gaan we bieden. Ik ben bekend met het kadaster waarmee je recente aankopen kan opvragen. Dus dat helpt. Maar ik heb hier ook een website voorbij zien komen die van een heel gebied laat zien wat de overdrachtprijs was en de gemiddelde overbieding? Je moet betalen voor de site.
Weet iemand welke site dit is? Ik kan hem niet meer terugvinden..
We hebben enkele woningen bezichtigd en ons oog laten vallen op een tweekapper. Nu is de grote vraag wat gaan we bieden. Ik ben bekend met het kadaster waarmee je recente aankopen kan opvragen. Dus dat helpt. Maar ik heb hier ook een website voorbij zien komen die van een heel gebied laat zien wat de overdrachtprijs was en de gemiddelde overbieding? Je moet betalen voor de site.
[ Voor 6% gewijzigd door MarcelP102 op 04-06-2021 18:16 ]
Als je met taxeren bedoelt hoe wordt nog een reële huisprijs vastgesteld. Niet. Heb laatst een huis verkocht voor flink meer dan de vraagprijs. Mijn makelaar had een bevriende taxateur die letterlijk elke waarde goedkeurde zodat de kopende partij het bij de bank verkocht kreeg als een reële prijs voor het huis. Systeempje is kapot.soganta schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:07:
[...]
Ik vraag me bij dit soort extreme overbiedingen altijd af hoe dit nog te taxeren valt? Maar misschien hebben die mensen het geld zo liggen en maar een kleine hypotheek nodig, je weet het niet.
Walter livingMarcelP102 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:07:
Af en toe lees ik wel eens mee in dit topic. Puur uit interesse maar niet omdat ik er direct mee bezig was. Maar dat is veranderd, doordat we nu al 6x zijn uitgeloot bij nieuwbouw gaan we ons toch richten op het kopen van een bestaande woning.
En iemand die straks in de buurt een huis gaat kopen en koopsommen gaat opvragen van recent verkochte huizen, zal die prijs weer als nieuwe realiteit gaan zien. Zo komt er dus een hoop lucht in het systeem, maar niemand die weet wanneer de muziek stopt met spelenVipertje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:14:
[...]
Als je met taxeren bedoelt hoe wordt nog een reële huisprijs vastgesteld. Niet. Heb laatst een huis verkocht voor flink meer dan de vraagprijs. Mijn makelaar had een bevriende taxateur die letterlijk elke waarde goedkeurde zodat de kopende partij het bij de bank verkocht kreeg als een reële prijs voor het huis. Systeempje is kapot.
Members only:
Inloggen
Ja klopt, waarborgsom moet inderdaad vaak wel binnen enkele weken erop staan.
Maar het gaat mij meer om de financiering van de hypo, na het tekenen van de koopovereenkomst. Hoelang je daar over mag doen.
Maar het gaat mij meer om de financiering van de hypo, na het tekenen van de koopovereenkomst. Hoelang je daar over mag doen.
Dat maakt volgens mij niet uit. Zolang het geld maar op tijd bij de notaris is voor de overdracht.
Waarborg som moet inderdaad wel eerder beschikbaar zijn. Maar dat mag ook van je eigen geld zijn.
Waarborg som moet inderdaad wel eerder beschikbaar zijn. Maar dat mag ook van je eigen geld zijn.
Untappd: Louwke80
Goede middag.
Denken jullie hoeveel een m2 perceel ongeveer koste in de gebieden Delft, Sion en Ypenburg op dit moment?
Van mijn aankoopmakelaar hoor ik Delft 600, Sion 500 en Ypenburg 450,
Maar heb ik iets anders gezien op verdere gebieden
- voor een nieuwbouw in Weste Den Haag (De Uithof, oplevering Q1 2023) moet ik 368k voor 247m2 betalen, dus 1489 euro/m2.
- voor een bestand bouw die in Nov 2020 is verkocht, zie ik 727 euro/m2 https://www.funda.nl/koop...03987-abdis-evastraat-29/
Bedankt
Denken jullie hoeveel een m2 perceel ongeveer koste in de gebieden Delft, Sion en Ypenburg op dit moment?
- voor een nieuwbouw in Weste Den Haag (De Uithof, oplevering Q1 2023) moet ik 368k voor 247m2 betalen, dus 1489 euro/m2.
- voor een bestand bouw die in Nov 2020 is verkocht, zie ik 727 euro/m2 https://www.funda.nl/koop...03987-abdis-evastraat-29/
Bedankt
[ Voor 25% gewijzigd door noucmen op 06-06-2021 12:29 ]
Een hypo heeft met je bloedsuikerspiegel te maken, niks met het kopen van een huis.voil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:38:
Termijn spreek je af in het koopcontract.
Op de overdrachtsdatum moet het geld op rekening van de notaris staan. Geen geld, geen huis. Meestal gaan die een week van te voren vragen waar het geld blijft.voil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:38:
Als je geen voorbehoud van financiering opneemt in de overeenkomst, maakt het niet uit hoe lang je erover doet, als de totale financiering (eigen middelen plus hypotheek) op moment van levering maar op de derdengelden rekening van de notaris staat.voil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:38:
Ter illustratie, ik heb al een koopovereenkomst sinds eind januari, maar de hypotheekaanvraag gaat komende week (pas) de deur uit. Levering staat gepland voor eind augustus. Ik hou een beetje de standaard offertetermijn (drie maand) van de meeste verstrekkers aan.
De bankgarantie/waarborgsom kent z'n eigen termijn. In mijn geval was dat zes weken na dato van koopovereenkomst, staat verder los van het financieringsvoorbehoud. Waarborgsom simpelweg gestort op de derdengeldenrekening, maar je kunt ook een losse bankgarantie aanvragen.
Ik bereken het altijd op de volgende manier:noucmen schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:24:
Goede middag.
Bedankt
Afstand tot school naar keuze vermenigvuldigen met de wensen van je vrouw delen door de √ van de gemiddelde prijsstijging in % = Y .
Pak je het kwadraat van Y en deel je dit door π dan kom je overigens weer uit op de verwachte kans van dat je Excel spreadsheet vastloopt.
Dan kom ik dit geval op de volgende prijzen uit: Delft= 600, Sion = 500 en Ypenburg = 450.
Zoals vaker tegen je gezegd is. Je zit met professionele partijen aan tafel. Bespreek het met hun en geeft het iets meer uithanden. Ik zie je nog een burn-out krijgen van je wispelturige huizenjacht.
Ik heb een huis gekocht en de afrekening van de notaris ontvangen, daar zie ik naast een factuur voor mijn aankoopmakelaar ook één van de verkoopmakelaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou niet weten waar die factuur voor is.
Stond er bij mij ook in en verschillende mensen hier meer. Contact mee opnemen, meestal als je doorvraagt wordt die geschrapt, meestal iets van 40-100 euro met zaken als uitschrijven in kadaster. Wordt als goed is uiteindelijk terug gebracht naar 8 euroMitashi schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:57:
Ik heb een huis gekocht en de afrekening van de notaris ontvangen, daar zie ik naast een factuur voor mijn aankoopmakelaar ook één van de verkoopmakelaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou niet weten waar die factuur voor is.
Bij mij is het een factuur van 600 euro.. Waar stel je die vraag, bij je aankoopmakelaar, notaris of bij de verkopend makelaar?badboyqxy schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:30:
[...]
Stond er bij mij ook in en verschillende mensen hier meer. Contact mee opnemen, meestal als je doorvraagt wordt die geschrapt, meestal iets van 40-100 euro met zaken als uitschrijven in kadaster. Wordt als goed is uiteindelijk terug gebracht naar 8 euro
Mag je dan wel rekenen met een gegarandeerde waardestijging in een jaar van 20% wat in de glazen bol te zien was?Koekfabriek schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:09:
[...]
Ik bereken het altijd op de volgende manier:
Afstand tot school naar keuze vermenigvuldigen met de wensen van je vrouw delen door de √ van de gemiddelde prijsstijging in % = Y .
Pak je het kwadraat van Y en deel je dit door π dan kom je overigens weer uit op de verwachte kans van dat je Excel spreadsheet vastloopt.
Dan kom ik dit geval op de volgende prijzen uit: Delft= 600, Sion = 500 en Ypenburg = 450.
Default blanke hetero
Als de factuur bij de notaris vandaan kwam, zou ik het eerst daar vragen.Mitashi schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:10:
[...]
Bij mij is het een factuur van 600 euro.. Waar stel je die vraag, bij je aankoopmakelaar, notaris of bij de verkopend makelaar?
#team_UTC+1
Bij degene die verkocht is.noucmen schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:24:
Goede middag.
Bedankt
Oppervlakte
290 m²
Eigendomssituatie
Erfpacht
Lasten
€ 2.311 per jaar
Als het nieuwe huis eigen grond is dan verklaart dat hoogstwaarschijnlijk het verschil.
Maar staar je niet blind op de grondprijzen.
Hoe gewilder de locatie des te hoger de prijs is.
Dan weet je hoeveel Delft, Sion en Ypenburg koste per m2 grond ?D-dark schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:59:
[...]
Bij degene die verkocht is.
Oppervlakte
290 m²
Eigendomssituatie
Erfpacht
Lasten
€ 2.311 per jaar
Als het nieuwe huis eigen grond is dan verklaart dat hoogstwaarschijnlijk het verschil.
Maar staar je niet blind op de grondprijzen.
Hoe gewilder de locatie des te hoger de prijs is.
grondprijzen is een van verschillende factoren natuurlijk
Janoucmen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:09:
[...]
Dan weet je hoeveel Delft, Sion en Ypenburg koste per m2 grond ?
grondprijzen is een van verschillende factoren natuurlijk
Je hebt de grote steden waar ruimte schaars is zoals Rotterdam en Den Haag met hogere prijzen als gevolg.
Delft was altijd uitwijklocatie van Den Haag en Rotterdam, Ypenburg is uitwijk voor Den Haag en Leiden met iets lagere prijzen.
Bekijk het zo. De grondprijs in de grote steden is vanwege ruimte, beschikbaarheid, vraag etc veel hoger dan in Drenthe of Groningen.
Hoe meer schaarste je gebruikt des te hoger de prijs.
Zie daar het verschil tussen een 2 onder 1 kap woning of een rijtjeshuis. De laatste gebruikt veel minder grondoppervlak.
Ik begrijp dat je e.e.a. niet helemaal op een rijtje hebt maar: Je aankoopmakelaar, die hopelijk een professional is, geeft je duidelijke informatie. Je kan niet kort door de bocht grondprijzen noemen in deze regio. Het gebied waar je het over hebt is overigens ook mijn eigen werkgebied. Grondprijzen zijn afhankelijk van de gemeente, erfpacht of eigendom, wel of niet bouwrijp, het bestemmingsplan, de grootte van de kavel (kleine kavels hebben altijd een hogere m2 prijs t.o.v. een relatief grotere), de mogelijke beperkingen van welstandseisen plus nog heel wat andere details. Vertrouw je aankoopmakelaar of neem een andere.noucmen schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:24:
Goede middag.
Bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 07-06-2021 11:42 ]
PSN: Kjujay
Weer verloren in een competitie van 22 kandidaten, hoewel ik 702k (5% boven mijn Excel's ingeschatte bedrag) heb geboden. De winnaar doet ten minste 710-715k, en zonder financiering voorbehoud.
Volgende keer ga ik zonder financiering voorbehoud doen, maar moet ik eerste een hele concrete concept maken met een hypotheek adviseur ? Zijn er hypotheek adviseuren die een soort "zekerheid" guaranderen ? Ik gebruik nu IkBenFrits.nl maar ik weet niet of ze dat willen doen.
En kan ik ook de aankoop service van een verkoopmakelaar gebruiken, die is de koning van verkopen in de regio waar ik op zoek ben ?
In Juni ga ik definitief dit zoektocht beeindigen, ik heb te lang gewacht.
Volgende keer ga ik zonder financiering voorbehoud doen, maar moet ik eerste een hele concrete concept maken met een hypotheek adviseur ? Zijn er hypotheek adviseuren die een soort "zekerheid" guaranderen ? Ik gebruik nu IkBenFrits.nl maar ik weet niet of ze dat willen doen.
En kan ik ook de aankoop service van een verkoopmakelaar gebruiken, die is de koning van verkopen in de regio waar ik op zoek ben ?
[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 07-06-2021 22:16 ]
Dat zie ik niet.[b]D-dark in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Zie daar het verschil tussen een 2 onder 1 kap woning of een rijtjeshuis. De laatste gebruikt veel minder grondoppervlak.
De grond van 2-o-1 is vaak groter dan een rijtjeshuis, en het is niet de de grond van een bepaald soort opstal is duurder dan een andere opstal, maar vaak een kleiner kavel is duurder dan een grote kavel kwa prijs-per-m2
Vervelend voor je. Heb je wel gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar of heb je zelf je bieding gecommuniceerd? *snip* dit gaat nergens overnoucmen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:14:
Weer verloren in een competitie van 22 kandidaten, hoewel ik 702k (5% boven mijn Excel's ingeschatte bedrag) heb geboden. De winnaar doet ten minste 710-715k, en zonder financiering voorbehoud.
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2021 12:27 ]
Een bank gaat pas een offerte uitbrengen bij een concrete aanvraag. Maar kan je wel in een oriëntatiegesprek een goed idee geven van wat je maximaal kan lenen. Als dat 1.5 mil is en je gaat bieden op een huis van 700k moet het heel gek lopen dat de bank je alsnog een afwijzing geeft. Dan heeft een voorbehoud ook totaal geen nut.noucmen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:14:
Maar begrijp ik nou dat je na maanden hier praten nog nooit eens met een hypotheekverstrekker hebt gepraat die je deze basics ook zo had kunnen vertellen?
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 07-06-2021 23:41 ]
Jeetje, is die gekte nu ook al toegeslagen in dat segment ?noucmen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:14:

Ben blij dat ik precies voor de eerste Covid uitbraak/lockdown heb kunnen verhuizen als ik dit zo lees....
Sion 1,5 jaar geleden gekocht voor 720 m2.noucmen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:14:
Ik hoop dat het process je tot wat inzichten heeft gebracht. Geef jezelf (en ons) wat rust. Je probeert alles te kwantificeren op producten waar anderen (waarschijnlijk) uit emotie bieden. Je bent nu een aantal gemiste kansen en tijd verder. Ongetwijfeld komt er wat moois op je pad waar je dan doordacht aan kan beginnen.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Bekijk het zo.noucmen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:24:
[...]
Dat zie ik niet.
De grond van 2-o-1 is vaak groter dan een rijtjeshuis, en het is niet de de grond van een bepaald soort opstal is duurder dan een andere opstal, maar vaak een kleiner kavel is duurder dan een grote kavel kwa prijs-per-m2
De grond heeft een prijs en de bebouwing (het huis zelf) heeft ook een prijs.
Die 2 zaken gecombineerd leiden tot de totale prijs.
In de meeste gevallen is bebouwing meer waard dan onbebouwde ruimte. Tuin zogezegd.
Dat verklaard dat een 2 onder 1 kap per m2 goedkoper kan zijn dan een rijtjeshuis.
Er is geen actief overleg over de stand van zake tussen verkoper en koper. Jij wordt geacht op de beoogde datum X bedrag Y te hebben gestort op rekening van de notaris. Doe jij dat niet op die dag dan kan er aanspraak worden gemaakt op de 10%.voil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:49:
***members only***
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het is door mijn aankoopmakelaar gedaanWolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:55:
[...]
Vervelend voor je. Heb je wel gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar of heb je zelf je bieding gecommuniceerd? In dat laatste geval hoop ik dat je je bod in je moedertaal hebt gecommuniceerd?
Al met 6 hypotheekadviseur gesproken, max lening (LTI) heb ik al, maar niemand mij heeft verteld dat ik mag (met beetje risico) zonder voorbehoud doen.fsfikke schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:40:
[...]
. Dan heeft een voorbehoud ook totaal geen nut.
Maar begrijp ik nou dat je na maanden hier praten nog nooit eens met een hypotheekverstrekker hebt gepraat die je deze basics ook zo had kunnen vertellen?
Ik dacht dat het altijd goed is om met voorbehoud te doen want wij weten nooit de risico's tussen nu en de komende 2 maanden.
Maar volgende keer zal ik zonder voorbehoud doen.
Zullen we alstublieft ophouden met inhoudelijk te reageren en goedbedoeld (neem ik maar aan) advies te geven voordat het ontzettend fout gaat.
PSN: Flix20-NL
Die volle olietanker is al op snelheid en niet meer te keren, hopelijk blijft de aankooploods aan boord om bij te sturen zodat de schade beperkt wordtFlix20 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:45:
Zullen we alstublieft ophouden met inhoudelijk te reageren en goedbedoeld (neem ik maar aan) advies te geven voordat het ontzettend fout gaat.
@noucmen Goed dat je je aankoopmakelaar inzet om de bieding te doen.
720,- per m2 voor een perceel van 500m2.
[ Voor 8% gewijzigd door battler op 08-06-2021 09:57 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Heeft iemand ervaring/kennis van hoe de overdrachtsbelasting berekend wordt met een perceel van 8000m2, waarbij 2000m2 bouwgrond/wonen is en 6000m2 agrarisch?
Wonen is 2% en al het ander wat (de belastingdienst) niet als onderdeel van wonen beschouwt (landbouwgrond, grote schuren) zal waarschijnlijk tegen 8% belast worden.
Een en ander laat ik ook uitzoeken bij een notaris, maar wellicht iemand een mooi antwoord heeft.
Wonen is 2% en al het ander wat (de belastingdienst) niet als onderdeel van wonen beschouwt (landbouwgrond, grote schuren) zal waarschijnlijk tegen 8% belast worden.
Een en ander laat ik ook uitzoeken bij een notaris, maar wellicht iemand een mooi antwoord heeft.
@voil Noot vooraf: dit soort casussen zijn situatieafhankelijk. Ik ken niet de feitelijke situatie beoordelen vanaf hier.
Kernvraag is of sprake is van een "aanhorigheid" bij de woning of dat er sprake is van een los perceel dat ook los had kunnen worden verkocht. Het huidige en beoogde gebruik ervan speelt ook mee. Dit is de eerste stap.
Mocht dan blijken dat het niet tot de woning behoort, is het tarief 8%. Van belang is dan echter de grondslag. Hier valt "natuurlijk" wat mee te spelen, welk deel van de totale koopsom is voor de (agrarische) grond en welke voor de woning?
Is de koopsom al gesplitst in de overeenkomst? Anders zal een taxateur naar mijn idee uitspraak moeten doen over de waarde van het stuk grond, de rest behoort dan bij de woning.
Kernvraag is of sprake is van een "aanhorigheid" bij de woning of dat er sprake is van een los perceel dat ook los had kunnen worden verkocht. Het huidige en beoogde gebruik ervan speelt ook mee. Dit is de eerste stap.
Mocht dan blijken dat het niet tot de woning behoort, is het tarief 8%. Van belang is dan echter de grondslag. Hier valt "natuurlijk" wat mee te spelen, welk deel van de totale koopsom is voor de (agrarische) grond en welke voor de woning?
Is de koopsom al gesplitst in de overeenkomst? Anders zal een taxateur naar mijn idee uitspraak moeten doen over de waarde van het stuk grond, de rest behoort dan bij de woning.
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 08-06-2021 10:13 ]
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit soort hysterie (misschien beetje overtrokken) ook wel eens zou kunnen eindigen als de pandemie in een rustiger vaarwater komt.Notna schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:43:
[...]
Jeetje, is die gekte nu ook al toegeslagen in dat segment ?![]()
Ben blij dat ik precies voor de eerste Covid uitbraak/lockdown heb kunnen verhuizen als ik dit zo lees....
Dat mensen dan weer iets meer met beide benen op de grond komen.
Bij het lagere segment (geen idee wat daarvan de bovengrens is tegenwoordig) zal de gekte nog wel blijven aanhouden.
Lage rente en FOMO als belangrijkste oorzaken.
FTFYRzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:16:
[...]
Lage rente en FOMO een groot huizentekort als belangrijkste oorzaken.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat weet ik niet zeker.
Een complex probleem zoals de stijgende huizenprijzen heeft altijd meerdere oorzaken.
In het topic 'ontwikkelingen op de huizenmarkt' buitelen mensen over elkaar heen om aan te geven wat nu écht de oorzaak is.
Je weet het niet zeker?Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:23:
[...]
Dat weet ik niet zeker.
Een complex probleem zoals de stijgende huizenprijzen heeft altijd meerdere oorzaken.
In het topic 'ontwikkelingen op de huizenmarkt' buitelen mensen over elkaar heen om aan te geven wat nu écht de oorzaak is.
Het is al jaren bekend dat er een huizentekort is, afgelopen week nog in het nieuws dat we zeker 1 miljoen extra huizen nodig hebben in 2030 en dat we dat waarschijnlijk niet eens gaan halen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik weet het niet zeker dat dit de belangrijkste reden is.
Ik weet wel dat er meer vraag is dan aanbod, maar dat heeft niet altijd per sé met een getalsmatig tekort te maken.
Ik weet ook wel dat er een tekort is, maar dat heeft te maken met een waaier aan problemen.
Te weinig woningen, te veel immigratie, lage rente, veranderende woonwensen, FOMO, reacties op pandemie en zo zijn er vast nog wel meer oorzaken te noemen.
Maar zoals gezegd: Leef je uit in het topic 'ontwikkelingen op de woningmarkt'.
Ik weet wel dat er meer vraag is dan aanbod, maar dat heeft niet altijd per sé met een getalsmatig tekort te maken.
Ik weet ook wel dat er een tekort is, maar dat heeft te maken met een waaier aan problemen.
Te weinig woningen, te veel immigratie, lage rente, veranderende woonwensen, FOMO, reacties op pandemie en zo zijn er vast nog wel meer oorzaken te noemen.
Maar zoals gezegd: Leef je uit in het topic 'ontwikkelingen op de woningmarkt'.
[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 08-06-2021 10:35 ]
Was dat een kavel, of was dat de gecalculeerd prijs voor de grond waar je huis is bevestigd ?
Ik neem het aan dat het nu al 800 euro/m2 is, in Juni 2021.
Ik heb een meer algemene vraag over de aankoop van een woning.
Wij wonen nu nog in een te klein appartement.
Zij al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar door omstandigheden nog niet echt actief.
Onze woonwensen zijn ook veranderd door de diezelfde omstandigheden, dus we moesten onze criteria herijken.
Nu werken zowel ik als mijn vrouw als ZZP'er met zeer onregelmatige inkomsten. Afgelopen Corono-periode zelfs bijna gelijk aan € 0.
Wel hebben we dus een appartement waarop geen hypotheek rust. En nog een zeer aanzienlijk bedrag klaar staan op de bank om een huis te kopen.
We wilden eerst een huis kopen voor de helft van ons totale vermogen, en met de rest van het vermogen kunnen we dan gewoon leven de komende 20 jaar. Ook als er geen inkomsten meer bijkomen.
Alleen nu stijgen de prijzen dus (duh) en moeten we misschien wel naar een duurder huis gaan kijken.
Dan zou de verhouding vermogen in huis : vermogen op de bank weleens moet verschuiven van 50:50 naar 75:25.
Mijn grootste 'angst' is dat we dan dus net 10 tot 20 jaar van ons vermogen kunnen leven, maar nog maar 5 tot 10.
Luxe-probleem, ik weet het.
Maar ik weet niet zo goed hoe ik met dat geld dat in het huis zit, moet omgaan.
Want daar kan ik geen brood van kopen.
Het lukt me niet zo goed om die gedachte 'dat geld heb je niet meer' kwijt te raken.
Wat zouden de opties zijn om toch dit geld te kunnen gaan gebruiken voor levensonderhoud e.d.?
Ik weet dat er zoiets bestaat als een lening afsluiten met je huis als onderpand.
Door Corona ben ik ook nog niet bij een financieel adviseur geweest, die me hier vast meer over kan vertellen.
Wij wonen nu nog in een te klein appartement.
Zij al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar door omstandigheden nog niet echt actief.
Onze woonwensen zijn ook veranderd door de diezelfde omstandigheden, dus we moesten onze criteria herijken.
Nu werken zowel ik als mijn vrouw als ZZP'er met zeer onregelmatige inkomsten. Afgelopen Corono-periode zelfs bijna gelijk aan € 0.
Wel hebben we dus een appartement waarop geen hypotheek rust. En nog een zeer aanzienlijk bedrag klaar staan op de bank om een huis te kopen.
We wilden eerst een huis kopen voor de helft van ons totale vermogen, en met de rest van het vermogen kunnen we dan gewoon leven de komende 20 jaar. Ook als er geen inkomsten meer bijkomen.
Alleen nu stijgen de prijzen dus (duh) en moeten we misschien wel naar een duurder huis gaan kijken.
Dan zou de verhouding vermogen in huis : vermogen op de bank weleens moet verschuiven van 50:50 naar 75:25.
Mijn grootste 'angst' is dat we dan dus net 10 tot 20 jaar van ons vermogen kunnen leven, maar nog maar 5 tot 10.
Luxe-probleem, ik weet het.
Maar ik weet niet zo goed hoe ik met dat geld dat in het huis zit, moet omgaan.
Want daar kan ik geen brood van kopen.
Het lukt me niet zo goed om die gedachte 'dat geld heb je niet meer' kwijt te raken.
Wat zouden de opties zijn om toch dit geld te kunnen gaan gebruiken voor levensonderhoud e.d.?
Ik weet dat er zoiets bestaat als een lening afsluiten met je huis als onderpand.
Door Corona ben ik ook nog niet bij een financieel adviseur geweest, die me hier vast meer over kan vertellen.
Ligt een beetje aan of het 1 of meerdere kavels zijn. Wij hebben nu 1 kavel van >5000m2 waarbij het merendeel grasland is en dat gaat tegen 2%.voil schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:02:
Heeft iemand ervaring/kennis van hoe de overdrachtsbelasting berekend wordt met een perceel van 8000m2, waarbij 2000m2 bouwgrond/wonen is en 6000m2 agrarisch?
Ik gok dat het aangrenzende kavel, wat uitsluitend grasland zonder woonbestemming is, dan tegen 8% moet. Gaan we nog meemaken als we dat erbij gaan proberen te kopen.
Als je kan aantonen dat het hele perceel is voor wonen/woongenot (zoals hobbymatig dieren houden) dan kom je misschien wel weg met 2% voor alles, maar dan moet je waarschijnlijk wel aantonen waar je het voor wil gebruiken. Dat zal je alleen echt met een specialist moeten bespreken en niet van mij aannemen.
#team_UTC+1
Dat klopt! Dat heet een hypothecaire lening, of kortweg "hypotheek"Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:54:
Zonder gekheid...
Binnen de gestelde kaders, kun je je jouw gewenste financiering verkrijgen. Hierbij is het voor jezelf een afweging tussen je risicoprofiel voor wat betreft huidige en toekomstige maandlasten (rentevastperiode?) en huidig en toekomstig inkomen (pensioen / vermogen?).
Er zijn twee belangrijke beperkende criteria voor jou bij het verkrijgen van de hypotheek:
- De loan-to-income: hiermee worden jullie huidige inkomsten getoetst aan de maximale financieringslast, uitkomst van de rekensom is een maximaal te verkrijgen hypotheek
- Je mag maximaal 50% van de marktwaarde van je woning aflossingsvrij lenen.
Stel je zou 30% van de aankoop eigen middelen inbrengen, dan ben je dus verplicht om 20% (het deel boven de 50%) minimaal annuïtair af te lossen. De overige 50% mag je aflossingsvrij financieren, als je dat wilt. Overigens wordt de lening dus getoetst voor die 70%, dat moet je wel kunnen dragen met je huidige inkomen (aflossingsvrij maakt niet dat je extra kunt lenen).
Met geen tot weinig inkomen over het afgelopen jaar, ga je overigens moeilijk aan een hypotheek komen naar mijn mening. Wellicht is het niet onmogelijk, maar daarvoor moet je open kaart spelen en dat zou ik doen bij een hypotheekbemiddelaar.
Andere optie is om op dit moment wel al je eigen vermogen in te brengen bij een aankoop en dan in te toekomst op te nemen. Dit is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, want ook dan wordt gekeken of je de lening kunt dragen op basis van je (pensioen)inkomen. Mijn voorkeur zou uitgaan om, als dat lukt, juist nú ervoor te zorgen dat je het vermogen niet inbrengt in de stenen, maar dan moet je wel een hypotheek kunnen verkrijgen.
Ga anders eens praten met een FFP , dit zijn financieel planners en gezien jullie situatie lijkt me dat een goed startpunt. Ik ken ook hypotheekbemiddelaars die financieel planners zijn, daar zou ik naar op zoek gaan.
Ik vind het zo gek om een hypotheek te nemen als ik het geld heb liggen.
Bovendien zijn onze inkomsten in 2020 maar waarschijnlijk ook in 2021 minder dan € 2.000, dus veel hypotheek zal dat niet worden.
Het is meer de gedachte dat we misschien wat zuiniger moeten gaan leven terwijl - ik zeg maar wat: € 800K - in ons huis zit.
Dus dat geld zit daar maar terwijl we met dat geld ook een nieuwe auto of andere aanschaf zouden kunnen doen.
Bovendien zijn onze inkomsten in 2020 maar waarschijnlijk ook in 2021 minder dan € 2.000, dus veel hypotheek zal dat niet worden.
Het is meer de gedachte dat we misschien wat zuiniger moeten gaan leven terwijl - ik zeg maar wat: € 800K - in ons huis zit.
Dus dat geld zit daar maar terwijl we met dat geld ook een nieuwe auto of andere aanschaf zouden kunnen doen.
Dus je wilt geen geld lenen omdat je het al hebt, maar je wilt dat geld aan je huis én aan een auto uitgeven.Rzaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:13:
Ik vind het zo gek om een hypotheek te nemen als ik het geld heb liggen.
[...]
Als je een manier vindt om geld twee keer uit te geven moet je het zeker laten weten. Ik wil ook wel die nieuwe iPad kopen, het geld heb ik gewoon, daar heb ik vorige week namelijk die nieuwe iPhone van gekocht
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 08-06-2021 12:20 ]
Hahaha, ja zoiets.fsfikke schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:18:
Als je een manier vindt om geld twee keer uit te geven moet je het zeker laten weten. Ik wil ook wel die nieuwe iPad kopen, het geld heb ik gewoon, daar heb ik vorige week namelijk die nieuwe iPhone van gekocht
Nee, ik vind het zo'n zonde dat het geld 'vast' zit in je huis.
Maar stel dat je je iPhone als onderpand geeft voor een lening, dan kun je die iPad kopen.
Ik dacht dat er een Schotse bank was die je maandelijks geld 'geeft' en dat langzaam aan het huis van hen wordt.
Ik leg het vast knullig uit.
Maar er moeten vast nog meer varianten zijn.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7