Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 189 ... 360 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 19:56

steel123

Cryman9

Rzaan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:32:
Ik vind het zo vreemd dat een aankoopmakelaar meer verdient als zijn client meer voor het huis betaald.

Als je in de regio Zuid Oost Brabant zit, weet ik een aankoopmakelaar die stukken minder vraagt. Die kost meer als hij meer van de vraagprijs weet af te lullen.
Hier ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Zelf ook aan het kijken in Zuid Oost Brabant naar een vrijstaand huis, maar blijft lastig. Ook zeer veel concurrentie en alles wordt dik overboden.
Nog niet echt over een aankoopmakelaar gedacht aangezien ik ervan uitging dat dit enkel speelde in de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
D-dark schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:23:
[...]

De meeste mensen zouden dolblij zijn als ze voor een nieuwbouw woning worden ingeloot. Een goede nieuwe woning voor een normale prijs en zekerheid op deze markt. Maar zodra er iets concreet wordt toch de angst om je te binden.

Zoals het nu gaat is het risico heel reëel dat je binnenkort niets hebt omdat je geen keuzes durft te maken.

Sorry dat ik misschien wat hard over kom. Maar de enige persoon die de keuze kan maken is jezelf en je vrouw. Ik adviseer heel sterk om samen eens goed te praten wat echt de prioriteiten voor een woning zijn.
Jij heb helemaal gelijk,

Mag ik nog vragen: hoe gaat het als de nieuwbouw vertraagd is, moet de aanemer een boete betalen ? Nu is Q4-2022/Q1-2023 van plan (in de koopovereenkomst zie ik dat het 270 werkdagen is, begint Dec - 2021 met het bouwen).

Groeten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:18
noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Jij heb helemaal gelijk,

Mag ik nog vragen: hoe gaat het als de nieuwbouw vertraagd is, moet de aanemer een boete betalen ? Nu is Q4-2022/Q1-2023 van plan (in de koopovereenkomst zie ik dat het 270 werkdagen is, begint Dec - 2021 met het bouwen).

Groeten,
In de overeenkomst zal ook de boetebepaling opgenomen zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Ook dat soort vraagjes kan je in de contracten zelf vinden. 270 werkbare werkdagen is grofweg 1,5 kalenderjaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor jullie reacties,

Voor mij lijkt me op dat de plan om dit nieuwbouw te kopen + een kleine tijdelijk apartement logisch klinkt want ik zal ook flexibiliteit hebben en de nieuwbouw beweegt ook prima kwa prijs ivm de markt.

Voor de apartement kan ik kopen (heb wel een constructie voor nagedacht door een hypotheek adviseur) of huren.

Ik was vorige weekend in de omgeving van de nieuwbouw: ERG FIJN BEHALF OV VERBINDING EN SCHOLEN.

1) Plus: rustig omgeving, jong gezinnen met veel kinderen, lux en nieuw huizen, water achter het huis en in omgeving, veel ruimte in de omgeving, goed speeltuin, kinderen mogen veilig spelen op straat, ook een nieuwbouw dus ik zal minder "geisoleerd" voelen omdat ik een buitenlander ben (ben zelf Aziatisch).

2) Minus: meeste dichtbij bushalt of tram halt is 2km ver weg, de beste basischool van de omgeving is erg minder goed dan alle scholen Nr 1 t/m 8 in Delft / Rijswijk / Den Haag centrum, ook zijn de kinderlijk activiteiten van heel ver weg.

Maar, het lijkt me op dat voor veel NL gezinnen is dit niet erg: voor hun / jullie is de basisschool niet erg belangrijk. Dus ik kan ook makelijk verkopen als ik in Q1-2023 dit niet erg wil, en verlies ik geen 40k (voor overdrachtsbelasting 14k + notaris kosten 1-2k + overboden 25-30k)

[ Voor 7% gewijzigd door noucmen op 01-06-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 13:26

Rzaan

Altijd zoekende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:55
noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:56:
[...]Maar, het lijkt me op dat voor veel NL gezinnen is dit niet erg: voor hun / jullie is de basisschool niet erg belangrijk. [...]
Dat klopt niet. Voor veel Nederlandse gezinnen is het zeker erg belangrijk, maar wat belangrijk is verschillen we heel erg mee met de Aziatische culturen.
Mocht je in Nederland blijven moet je goed afvragen wat jij belangrijk vind dat zij leren van hun omgeving, maar 1) we hebben bijna geen slechte scholen in Nederland hebben, 2) het hangt ook erg af van je kind welke niveau kan worden behaald en welke schoolvorm het beste aansluit. Een "slechtere montessorischool kan nog steeds beter zijn voor jouw kind en 3) IMO, het" echte" leerwerk vindt niet plaats op de basisschool. Ze moeten in die tijd vooral leren goed met anderen omgaan en zelfstandig te leren. En dat doen ze voor een groot deel ook buiten schooltijd om.

Als ik zo hoor dat er een complete nieuwbouwwijk vol jonge gezinnen komen te wonen lijkt mij dat een prima plek om te wonen als je zelf ook kinderen hebt. Overigens zal in zo'n wijk ook minstens 1 en waarschijnlijk 2 basisscholen worden gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ja, misschien ik moet meer van jullie / mensen horen en minder koppig zijn met mijn eigen idee van een "goede school".

Twee mensen (met kinderen van minder 10 jaar) die daar wonen raden me aan om de nieuwbouw te nemen, een van hun is ook Aziatisch (maar die is erg minder selectief dan ik kwa scholen), een andere is misschien van Surinaamse afkomst (maar is misschien in NL geboren). Andere 3 mensen (NL blanco zegt maar) vinden het ook fijn om daar te wonen, "maar je moet vroeg genoeg de basisschool regelen want de goed school dicht bij is klein en er komen nieuwbouw huizen met mer kinderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38
Wij betalen 2.600eu all in, no cure no pay voor onze aankoopmakelaar. tot nu toe nog geen succes. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vinpower schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:23:
Wij betalen 2.600eu all in, no cure no pay voor onze aankoopmakelaar. tot nu toe nog geen succes. .
Ligt dat aan de aankoopmakelaar of aan de markt?

Er zou voor een aankoopmakelaar een incentive moeten bestaan dat hem aanspoort om een goede prijs te onderhandelen, maar die hem niet tot spoed maant, of dat je voor elk huis dat je wil zien extra moet betalen.
Zou zo gauw effe niet weten hoe je dit in een vorm moet gieten, maar het zou prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
vinpower schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:23:
Is de no cure no pay duidelijk geschreven ?
Voor mij is het alleen verbal overeens, daarna moet ik die makelaarkosten 50% betalen omdat ik een keer een koop geanuleerd heb (de koopovereenkomst van die woning heb ik nog niet getekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:44:
Ook dat soort vraagjes kan je in de contracten zelf vinden. 270 werkbare werkdagen is grofweg 1,5 kalenderjaar.
Ik probeer dit te lezen, maar ik begrijp het niet of er een boete is.

"De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 270 (tweehonderdzeventig) werkbare werkdagen na de aanvang van de bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te leveren in de zin van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden"

en in Algemene Voorwaarden:

"Artikel 11 – Bankgarantie
Indien de verkrijger in plaats van een waarborgsom tot nakoming van zijn verplichtingen een
schriftelijke bankgarantie jegens de verkoper doet stellen, dient deze bankgarantie:
a. tijdig aan de notaris ter hand gesteld te worden;
b. onvoorwaardelijk te zijn en voort te duren tot één maand na het overeengekomen tijdstip van
overdracht;
c. afgegeven te zijn door een te goeder naam bekend staande in Nederland gevestigde bank;
d. de clausule te bevatten dat de desbetreffende bank op eerste verzoek van de notaris het
bedrag van de garantie aan de notaris zal uitkeren."

Ik begrijp dat er geen boete gelegd aan de ondernemer, alleen dat ze geen geld zal krijgen als het bouwen nog niet klaar is. Dan is het een grote probleem voor mij als ik nog maanden in de tijdlijke apartement moet wonen.

Nu met Covid is alles vertraagd ....

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 01-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
We hebben een topic over projectmatige nieuwbouw, waar dit al geregeld is behandeld en je gewoon op kan zoeken en nalezen.. Het staat toch echt in de voorwaarden die je erbij hebt gekregen. Meestal 0,weinig% per werkdag te laat. 11.4 is denk ik een verkeerde verwijzing. Maar lees het hele contract eens door, daarin staan ook je antwoorden.

Over je eerdere aankoopmakelaar heb je al een topic volgeschreven. Die had gewoon zijn missie volbracht, alleen je eeuwige getwijfel liet je die deal annuleren. Dus no cure no pay is dan niet van toepassing. Er was een cure, je wou alleen niet pay. ;) Je had inmiddels al verhuisd kunnen zijn om na te denken over je volgende stap, maar je bent nu nog steeds bezig met twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mijn zusje heeft haarzelf ook tot doel gesteld om wat te kopen... In Utrecht.

Ze heeft gelukkig niet veel / weinig / geen eisen. Budget uiterlijk 3 ton. Ze zal haar wel moeten richten op vraagprijzen rond 2,5 ton.

Ze heeft nu een offerte van een aankoopmakelaar liggen. Die vraagt € 4.000 voor begeleiding, actief zoeken en bezichtigingen. All-in. Echter, wel betaling vooraf.

Indien er binnen een jaar geen woning naar wens is gevonden, kost verlenging van de opdracht € 650,-.

Ik vind het inbrekerstarieven. Zij heeft een goed gevoel bij deze man, want "hij heeft vriendinnen van haar ook aan een woninkje geholpen". Ik zou er niet aan beginnen, omdat je niet zeker bent of je er wel tussen kan komen en dan is het geld weg.

Zijn dit normale afspraken in Utrecht e.o.?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:45:
Je had inmiddels al verhuisd kunnen zijn om na te denken over je volgende stap, maar je bent nu nog steeds bezig met twijfelen.
Bedankt,
Ik ben ook eens dat ik moeite heb om beslissing te nemen, dit is sinds bijna 20 jaren,
Van dit Wikipedia: Aboulomania heb ik gelezen dat dit moeite met beslissen gaat samen met mijn stress + anxiety + depression.

Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Gewoon "follow the flow" ?
of ik ga mijn aankoopmakelaar dit vragen wat zijn mening is, en daarna zijn advies volgen ?
Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
JanHenk schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:56:

Ze heeft gelukkig niet veel / weinig / geen eisen. Budget uiterlijk 3 ton. Ze zal haar wel moeten richten op vraagprijzen rond 2,5 ton.

Ze heeft nu een offerte van een aankoopmakelaar liggen. Die vraagt € 4.000 voor begeleiding, actief zoeken en bezichtigingen. All-in. Echter, wel betaling vooraf.

Indien er binnen een jaar geen woning naar wens is gevonden, kost verlenging van de opdracht € 650,-.

Ik vind het inbrekerstarieven. Zij heeft een goed gevoel bij deze man, want "hij heeft vriendinnen van haar ook aan een woninkje geholpen". Ik zou er niet aan beginnen, omdat je niet zeker bent of je er wel tussen kan komen en dan is het geld weg.

Klinkt een beetje als omgekeerde wereld.
"als ik binnen een jaar niet mijn taak heb kunnen voldoen, moet je mij meer betalen" ipv 'no cure- no pay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Bedankt,
Ik ben ook eens dat ik moeite heb om beslissing te nemen, dit is sinds bijna 20 jaren,
Van dit Wikipedia: Aboulomania heb ik gelezen dat dit moeite met beslissen gaat samen met mijn stress + anxiety + depression.

Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Gewoon "follow the flow" ?
of ik ga mijn aankoopmakelaar dit vragen wat zijn mening is, en daarna zijn advies volgen ?
Groeten
Dan heb je professionele hulp nodig.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Either way, hak de knoop door, ga door met je leven en vat de koe bij de horens. Ik ken genoeg twijfelaars die twijfelen over kleine zaken, maar daardoor de big picture verliezen. Daar lijkt bij jou ook sprake van te zijn. Laat desnoods je partner beslissen mocht daar sprake van zijn.

Van een aankoopmakelaar ga je uiteindelijk niks aannemen, want je komt vragen die je hem moet/kan stellen hier neerzetten ipv ze aan hem te stellen. Je hebt denk ik wel genoeg meningen verzameld. Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:15:
Either way, hak de knoop door, ga door met je leven en vat de koe bij de horens. Ik ken genoeg twijfelaars die twijfelen over kleine zaken, maar daardoor de big picture verliezen. Daar lijkt bij jou ook sprake van te zijn. Laat desnoods je partner beslissen mocht daar sprake van zijn.

Van een aankoopmakelaar ga je uiteindelijk niks aannemen, want je komt vragen die je hem moet/kan stellen hier neerzetten ipv ze aan hem te stellen. Je hebt denk ik wel genoeg meningen verzameld. Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9s_vZXxKkndQfSvEeXrd9tuYUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b41oqVqyUe4y4pkizWyQMC10.png?f=user_large

offtopic:
sorry, kon het niet laten. ben er wel beetje klaar mee

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 01-06-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:15:
Inderdaad twijfel ik voer kleine zaken en verlies ik de big picture.
Mijn vrouw heeft weinig verstand van de markt, ook heeft zij geen zin in het optimiseren van geld (voor haar is het verliezen van 50k euro niet erg een grote probleem). Maar zij is goed in zijn werk (is de bread-winner van mijn gezin), en zij begrijpt ik wel en weet wel wat ik moet doen om minder te moeten twijfelen.
Wat bedoel je ? Dat ik ga hem niet geloven en vragen hier nog steeds ga stellen ?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Caelorum
@noucmen het is zo een beetje een gebed zonder einde. Elke week heb je 2 of 3 verschillende plannen lijkt het en je bent sinds je eerste post nog geen klap verder in het vaststellen wat jullie nu willen.
Die aankoopmakelaar gaat je niet kunnen helpen omdat je hem blijkbaar zo weinig vertrouwd dat je liever alle vragen, zelfs die hij makkelijk of beter met je kan uitzoeken, hier stelt in plaats van aan hem.

Ik lees hier nu al een tijdje mee en ik denk dat mensen hier gewoon heel beleefd proberen te zeggen dat je weer kan terugkomen als je voor jezelf duidelijk hebt wat je nou wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:53:
@noucmen het is zo een beetje een gebed zonder einde. Elke week heb je 2 of 3 verschillende plannen lijkt het en je bent sinds je eerste post nog geen klap verder in het vaststellen wat jullie nu willen.
Die aankoopmakelaar gaat je niet kunnen helpen omdat je hem blijkbaar zo weinig vertrouwd dat je liever alle vragen, zelfs die hij makkelijk of beter met je kan uitzoeken, hier stelt in plaats van aan hem.

Ik lees hier nu al een tijdje mee en ik denk dat mensen hier gewoon heel beleefd proberen te zeggen dat je weer kan terugkomen als je voor jezelf duidelijk hebt wat je nou wil.
Ah, ok ik snap wat je bedoeld.

Sorry allen, ik weet niet wat ik wil, ik wil veel dingen optimiseren maar ik laat mijzelf afgeleid worden door kleine details (inclusief meningen van anderen). Een soort van mentale ziekte misschien.

Ik ga vanavond mijn vrouw vragen wat zij denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:35

mwa

noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:01:
[...]
Ik ga vanavond mijn vrouw vragen wat zij denkt.
Het beste plan van je tot nu toe. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
En dan blijkt de vrouw Groningen wel een mooie stad te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Flix20 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:37:
En dan blijkt de vrouw Groningen wel een mooie stad te vinden.
Haha, nee, verhuizen naar Den Haag is haar plan.

Haar normale input:

- alle scholen in mijn lijst (Nr 1-7) zijn goed, hoef ik niet druk te maken
- een huis mag oud zijn, maar de uitlijke sphere mag niet "goedkoop" zijn, en de innerlijk sphere moet "netjes" genoeg zijn (dus keuken, sanitair, vloer, kleuren moet recent (lees: max 10 jaar oud) zijn. Lees: een omgeving voor "arbeid mensen" is niet voor mijn vrouw.
- huren is OK, geld verliezen door het huren is OK, in een apartement wonen is OK
- ik mag de kinderen niet vaak van scholen wisselen.

Van alle tijfelen tot nu toe, 60% waren mijn eigen twijfelen, 40% waren het verschil van mening met mijn vrouw.
Voorbeeld van mening verschil: dit object is niet acceptbaar voor haar https://www.funda.nl/koop...41312296-drukkerijlaan-2/ omdat de uitlijk sphere van het huis klinkt "goedkoop" en "niet mooi".

Maar zij vindt dit mooi https://www.funda.nl/koop...-87755241-wilde-gagel-40/ (natuurlijk is de omgeving van dit veel veel groener dan die Drukkerijlaan 2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:53

Ethirty

Who...me?

Als je blijft twijfelen kom je nergens. Praat met je vrouw, ook over je twijfels. En kies dan samen gewoon een mooi plekje waar jullie samen wel willen wonen.

Niemand weet wat er morgen gebeurd. En dan heb je er over 3 jaar spijt van. Nou en, dan zoek je een nieuw huis en verhuis je gewoon nog een keer.

En dat je dan €1742 meer of minder hebt uitgegeven dan als je het niet had gedaan :F Je wilt toch ook een beetje leven en genieten...

Ik had ook angst om te verhuizen, maar samen met mijn partner het vertrouwen gekregen in wat we uiteindelijk gekocht hebben. En anders zien we het later wel. Nothing is forever.

Dit gaat allang niet meer over het kopen van een huis maar over het overwinnen van je persoonlijke angsten of control issues. Ander topic, hoewel ik je dan eerder professionele hulp kan adviseren. Praat eens met je huisarts en/of probeer het eens met een eerstelijns GGZ medewerker oid.

Suc6!

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:07:
het overwinnen van je persoonlijke angsten of control issues. Ander topic, hoewel ik je dan eerder professionele hulp kan adviseren. Praat eens met je huisarts en/of probeer het eens met een eerstelijns GGZ medewerker oid.

Suc6!
Sinds 4 jaar klant van Lentis en nog een Psychologie afdeling van een grote ziekenhuis, met mindfulness en compasionele training deel genomen, maar ben ik nog niet beter in mijn mentale gezondheid.

Ik moet nog leven en beslissing nemen. En het kopen van een huis is veel stressvol.

Maar ja, als ik niet getwijfel heb, had ik sinds Feb 2021 al een huis en dan nu ben ik een stap verder, bvb: het wachten tot dat een mooier woning op Funda is aanwezig terwijl wij rustig in Den Haag al zijn.

Ja, wij kunnen altijd verhuizen later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:01:
[...]

ik wil veel dingen optimiseren
Begin eens met jezelf realiseren dat een beslissing als het kopen van een huis inclusief het verhuizen naar een compleet andere regio gewoon enorm veel onzekerheden met zich meebrengt, wat niet in een model te vatten is. Nou ja, niet zonder een enorme foutmarge in ieder geval. Vooral die foutmarge lijk je vaak nogal eens te bagatelliseren, waardoor je blijft hangen in de kleinste details, en je laat in de optimalisatie het component "geluk" volledig buiten beschouwing.

Kortom: Luister eens wat meer naar je vrouw en laat het optimaliseren los :Y)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:56:

Nee zeker niet. Ik had een aankoopmakelaar voor 2990, betalen pas bij sluiten van een deal. Het tarief is te hoog en de voorwaarden zijn belachelijk. Je gaat toch geen 4000 euro vooruit betalen voor zoiets? :o 8)7 8)7

Ik snap dat mensen wanhopig zijn maar dit gaat nergens over. Natuurlijk is het logisch dat een aankoopmakelaar (br.....) ook moet leven en dus wel een aanbetaling vraagt, dat zou ik ook niet weigeren. Maar om het hele bedrag alvast maar ff op tafel te leggen.... Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:14
Fr33z schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:36:
[...]
Nee zeker niet. Ik had een aankoopmakelaar voor 2990, betalen pas bij sluiten van een deal. Het tarief is te hoog en de voorwaarden zijn belachelijk. Je gaat toch geen 4000 euro vooruit betalen voor zoiets? :o 8)7 8)7

Ik snap dat mensen wanhopig zijn maar dit gaat nergens over. Natuurlijk is het logisch dat een aankoopmakelaar (br.....) ook moet leven en dus wel een aanbetaling vraagt, dat zou ik ook niet weigeren. Maar om het hele bedrag alvast maar ff op tafel te leggen.... Nee.
Inderdaad, die vent heeft zijn geld al ongeacht wat ie doet. Sterker nog, als ie zijn werk niet doet krijgt ie na een jaar nog eens 650 euro. En schijnbaar rekent hij erop dat het minstens een jaar gaat duren want anders bood ie die optie van verlengen al niet standaard aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gebruikelijk is het niet, maar een paar collegaatjes van me hebben in Amsterdam op een soortgelijke manier wel hun woning gevonden. Konden er ook niet tussenkomen met hun beperkte budget ("beperkt", 350k :X ), kwamen via-via in contact met een makelaar die een soortgelijke regeling aanbood (al ken ik de contractuele details niet, dus van die verlenging weet ik niet zeker). Die heeft uiteindelijk vrij snel geleverd en heeft nu voor 2 (losstaande) kennissen al een woning aangekocht. Dus niet op basis van no-cure-no-pay, maar ook op basis van betaling vooraf.

Ik snap inderdaad de terughoudendheid, maar in dit geval was de mond-tot-mond-reclame dermate sterk dat ze de gok aandurfden. En met succes dus.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Haar normale input:

- alle scholen in mijn lijst (Nr 1-7) zijn goed, hoef ik niet druk te maken
- een huis mag oud zijn, maar de uitlijke sphere mag niet "goedkoop" zijn, en de innerlijk sphere moet "netjes" genoeg zijn (dus keuken, sanitair, vloer, kleuren moet recent (lees: max 10 jaar oud) zijn. Lees: een omgeving voor "arbeid mensen" is niet voor mijn vrouw.
- huren is OK, geld verliezen door het huren is OK, in een apartement wonen is OK
- ik mag de kinderen niet vaak van scholen wisselen.

Van alle tijfelen tot nu toe, 60% waren mijn eigen twijfelen, 40% waren het verschil van mening met mijn vrouw.
Voorbeeld van mening verschil: dit object is niet acceptbaar voor haar https://www.funda.nl/koop...41312296-drukkerijlaan-2/ omdat de uitlijk sphere van het huis klinkt "goedkoop" en "niet mooi".

Maar zij vindt dit mooi https://www.funda.nl/koop...-87755241-wilde-gagel-40/ (natuurlijk is de omgeving van dit veel veel groener dan die Drukkerijlaan 2)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Komt nog wel erfpacht bij , voldoet verder aan de eisen van je vrouw.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:56
Helaas zijn wij hier ook (fors) overboden. Hadden een bod van 650K op een woning van 585K gedaan via onze aankoopmakelaar maar helaas is het niet gelukt. In de regio Alkmaar zijn er nu tweekappers welke een ton boven de vraagprijs worden verkocht. Het wordt iedere maand gekker :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Achteraf gezien super blij dat wij al in 5 maanden een huis hebben kunnen vinden en kopen. Snel de rat race in en weer uit. Meer betaald dan het de paar maanden waard gaat zijn, maar goedkoper dan huren en vooral blij dat we niet de huizenprijzen zien stijgen en stijgen met elk bod dat we doen.

Idiote markt.

Ik hoop echt (zelfs als nieuwe huizenbezitter) Dat de markt een flinke correctie gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:32:
Achteraf gezien super blij dat wij al in 5 maanden een huis hebben kunnen vinden en kopen. Snel de rat race in en weer uit. Meer betaald dan het de paar maanden waard gaat zijn, maar goedkoper dan huren en vooral blij dat we niet de huizenprijzen zien stijgen en stijgen met elk bod dat we doen.

Idiote markt.

Ik hoop echt (zelfs als nieuwe huizenbezitter) Dat de markt een flinke correctie gaat krijgen.
Het is nu al 7% duurder dan 5 maanden geleden,
Ik moet nu ook snel beslissen.

Maar misschien komt een flink correctie straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Waarom willen veel verkoopmakelaar de (ongeveer) opveleringsdatum niet naar klanten informeren ?

Als een koper wil ik niet extra aanbieden naar een huis die met een standard opleveringsdatum pas 8 maanden later, om voor een huurwoning van de eigenaar te betalen, ik ga een andere woning met duidelijker opleveringsdatum kiezen.

Vaak genoeg hoor ik van de verkoopmakelaar: "opleveringsdatum is in overleg / in onderhandeling". Vandaag hoor ik van een woning van 660k vraag prijs dat "als jij een bod van 800 doe, dan kan de eigenaar binnen 4 dagen al verhuizen". Wat stom. Ik ging dus zelf naar het huis om te vragen, en opleveringsdatum is 3 maanden van vandaag, is ideal voor mij.

Of met vague informatie dan hopen de verkopemakelaren dat kopers meer gaan overbieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat soort dingen zijn onderhandelbaar. Als iemand hier een miljoen biedt, dan heeft ie asap de sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:01:
Dat soort dingen zijn onderhandelbaar. Als iemand hier een miljoen biedt, dan heeft ie asap de sleutels.
Of pas over drie maanden, of zes. Wat hij/zij wil :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dan in mijn bod doe ik ook: "Hier bied ik 670k, oplveringsdatum in overleg" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou je vrouw een paar alinea's laten opschrijven en daarbij de voorwaarden vermelden (wel/geen keuring etc).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-07 08:49
Sport_Life schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:56:
[...]

***members only***

Komt nog wel erfpacht bij , voldoet verder aan de eisen van je vrouw.
875k voor een kale 2 onder 1 kap huis, dat is een flinke prijs:O. En dan ook nog erfpacht:O.

[ Voor 4% gewijzigd door Reiziger88 op 01-06-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Reiziger88 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:31:
[...]

875k voor een kale 2 onder 1 kap huis, dat is een flinke prijs:O. En dan ook nog erfpacht:O.
Dit grond van 231m2 koste ongeveer 300k in 2019 denk ik, nu is het rond 350k, dus totaal 1225k voor een kale 2-o-1 huis ? Wow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-07 16:15
noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Die wijk in Den Haag is heel ver weg van alle (grootstedelijke) voorzieningen, dus overal auto voor nodig. Dat huis in Delft ligt daarentegen op een super plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
noucmen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:07:
[...]

Het is nu al 7% duurder dan 5 maanden geleden,
Ik moet nu ook snel beslissen.

Maar misschien komt een flink correctie straks
Voordat jij hebt beslist is de markt al +40% maar ook -40% geweest in een tijdsbestek van ongeveer 30 jaar. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:54
Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:32:

Idiote markt.

Als half Nederland onder water komt te staan dan klapt de banken sector eruit dus lijkt me niet dat je daar op moet hopen.

Overigens is de huidige prijs trend akelig lineair, in ieder geval tot maart 2020. Zie grafiek die ik eerder had gepost sdk1985 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zTD1t1q1JbSSJb9lvFPHyBwuXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hq0UYKvkdo8UI0VzCrtolqpN.png?f=fotoalbum_large

Lijkt min of meer door te lopen, aldus cbs. Wel opvallend is dat ook het aantal transacties vooral blijft groeien. Dat impliceert dat het aanbod is toegenomen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 01-06-2021 23:42 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
sdk1985 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:35:
[...]

Als half Nederland onder water komt te staan dan klapt de banken sector eruit dus lijkt me niet dat je daar op moet hopen.[...]
Stel de vraagprijs krijgt een reset naar begin 2019 of 2018? Hoeveel huizen staan er dan onder water? En zolang iedereen netjes betaald is er voor de banken toch ook niet direct een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:54
Caelorum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:05:
[...]

Stel de vraagprijs krijgt een reset naar begin 2019 of 2018? Hoeveel huizen staan er dan onder water? En zolang iedereen netjes betaald is er voor de banken toch ook niet direct een probleem?
De meest recente problemen betrof vrij korte periodes (5 jaar). Diepte punt lag in 2013, in 2018 zaten we weer op de oude top van 2008. In die crisis kwamen meer dan 1 miljoen huizen onder water te staan. Zo snel kan het dus gaan. Ging toen over 19%. Heb je net iets gekocht voor 450K dan is je reële risico op basis van heel recente geschiedenis 85,5K.

Een probleem op persoonlijk niveau ontstaat los van verlies van inkomsten ook wanneer je gedwongen gaat verhuizen. Denk aan werk, relatie, enz.

Maar goed, ik doelde meer op macro economische gevolgen. De vorige keer kwamen banken geld tekort wanneer bleek dat hypotheken niet terug betaald konden worden. Zowel banken als pensioenfondsen hebben verplichtingen mbt dekkigsgraad. Ook werd er nauwelijks meer gebouwd waardoor er nogal wat bedrijven failliet gingen (lijken we nu nog last van te hebben). Consumenten vertrouwen is dan ook meteen een drama want men is bang en gaat sparen. Dat heeft dan weer directe gevolgen voor zo'n beetje het hele MKB. Dalingen brengen vooral ellende.

Verder zou ik er niet op rekenen. Er zijn momenteel twee factoren die de prijsstijging veroorzaken en dat is een combinatie van extreem lage rente en een gebrek aan aanbod. Beiden op korte termijn onoplosbaar.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wij gaan volgende week een huis bezichtigen, we zijn 1 van de 20 gegadigden. Open huis van 2 middagen.
Heb wat makelaars uit de omgeving om advies gevraagd, de een bied aankoop advies aan wat 1% van de koopsom zal zijn. De andere rekent enkel de uren welke hij nodig heeft, laten we zeggen 1000 euro bij een deal. Geen deal kost ons 450 euro.

Makelaar zal het volgende checken:
-advieswaarde, referenties onderhandelen met verkopende makelaar.
-rechtsbijstandverzekering

Huis is pas volgend jaar maart beschikbaar, dit had ook wat haken en ogen ivm de financiering.
Iemand ervaring met het bovenstaande?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Harmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:15:
Wij gaan volgende week een huis bezichtigen, we zijn 1 van de 20 gegadigden. Open huis van 2 middagen.
Heb wat makelaars uit de omgeving om advies gevraagd, de een bied aankoop advies aan wat 1% van de koopsom zal zijn. De andere rekent enkel de uren welke hij nodig heeft, laten we zeggen 1000 euro bij een deal. Geen deal kost ons 450 euro.

Huis is pas volgend jaar maart beschikbaar, dit had ook wat haken en ogen ivm de financiering.
Eerste reactie zou zijn: succes met een hypotheek voor over >9 maanden, er is denk ik geen bank die daar aan meewerkt. Dus tenzij je cash kan betalen krijg je dit waarschijnlijk niet eens voor elkaar.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ethirty schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Eerste reactie zou zijn: succes met een hypotheek voor over >9 maanden, er is denk ik geen bank die daar aan meewerkt. Dus tenzij je cash kan betalen krijg je dit waarschijnlijk niet eens voor elkaar.
De verkopende makelaar weet dit ook, neem ik aan.
Had hij dan niet beter de kijkers alvast kunnen selecteren op de aanwezigheid van cash?
Nu laat hij waarschijnlijk veel mensen komen die het wel willen en kunnen betalen, maar waar alleen de bank nog niet mee zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Toevallig heb ik net meteen zelfde probleem lopen stoeien, qua hypotheek. Kun je op een aantal manieren oplossen.
Sommige aanbieders bieden een gratis verlenging aan van x maanden. Rabobank bied 2 voorwaarden aan 1 van 6 maanden en een van 12 maanden. Echter op de laatste betaal je 0.13% extra rente. Wel zitten er wat andere voordelen aan. Denk aan 20% in plaats van 10% jaarlijks extra aflossen. Anderen bieden een optie aan tot verlengen van x maanden. Maar dan betaal je een boete rente van 1% van de totale hypotheek over x maanden of iets dergelijks. Denk aan duizenden euro's dus.
Wat mijn plan is met mijn huidig bod is als volgt. Geen voorbehoud van financiering. Overdracht zou dan zijn in januari 2021. Ik wacht dan tot Juli met aanvragen van de hypotheek. Let wel ik heb minder dan 50% hypotheek nodig om het huis te kopen. Bankgarantie betaal ik dus ook cash. Maar ontloop hier dus wel die extra kosten mee.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Dit is echt onzin. Je hebt niet de keuze uit alle aanbieders, maar er zijn er genoeg met een offertetermijn van 9 of 12 maanden. Denk aan bijvoorbeeld de Rabobank of Argenta en zo zijn er nog een aantal meer. Wij hebben in mei vorig jaar ons huis gekocht en de overdracht was op 1 feb van dit jaar, was geen enkel probleem om een hypotheek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
[...]

Er zijn genoeg geldverstrekkers waar je, al dan niet tegen een extra bijdrage, de offerte kunt verlengen tot een jaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt, er is een Rabobank plus optie zodat een offerte 12 maanden geldig is.
Zal alles even laten bezakken, teveel informatie in te weinig tijd. ;)
Eerst maar even zien of het huis ons aanstaat, we zien daarna wel verder. We laten ons niet gek maken.

Hopelijk komt er een selectie na de eerste bezichtiging zodat een 2de keer kijken mogelijk is. Vind persoonlijk 30min kijken vrij kort.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Harmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:04:
Hopelijk komt er een selectie na de eerste bezichtiging zodat een 2de keer kijken mogelijk is. Vind persoonlijk 30min kijken vrij kort.
Alles kan natuurlijk, maar reken er maar op dat dit niet zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Harmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:04:
Klopt, er is een Rabobank plus optie zodat een offerte 12 maanden geldig is.
Zal alles even laten bezakken, teveel informatie in te weinig tijd. ;)
Eerst maar even zien of het huis ons aanstaat, we zien daarna wel verder. We laten ons niet gek maken.

Wat wilde je allemaal gaan bekijken buiten die 30 minuten?

Maar goed, in deze markt überhaupt niet echt een optie :X Eerst kopen dan kijken :+

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, we gaan wel kijken. Mocht het positief zijn dan kunnen we schakelen met de aankoop makelaar.
Nooit geschoten is altijd mis. ;)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Reiziger88 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Is daar vrij normaal. Had me ingeschreven voor dat project, helaas uitgeloot met 800 anderen 8)7 Dus ja ik begrijp best dat de "gelukkigen" proberen hun woning voor >1miljoen (inc grond) te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Is daar vrij normaal. Had me ingeschreven voor dat project, helaas uitgeloot met 800 anderen 8)7 Dus ja ik begrijp best dat de "gelukkigen" proberen hun woning voor >1miljoen (inc grond) te verkopen.
Dat was vrij recent toch, die loting? Stonden de huizen er toen al grotendeels?

Voor jou de kans om alsnog in te stappen dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Dat was vrij recent toch, die loting? Stonden de huizen er toen al grotendeels?

Voor jou de kans om alsnog in te stappen dus ;)
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2021 12:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Mijn vriendin en ik hebben wel een aankoopmakelaar in de arm genomen, voor een vaste prijs van 2450,-. Dat is incl advisering over wijken en huizen, 3 bezichtigingen, biedadvies, prijsonderhandeling en review van contracten en aktes. Tot zover bevalt dat ons goed, vooral omdat de bouwkundige expertise van die aankoopmakelaar ons helpt om constateringen over woningen te doen die we zelf niet snel zouden zien maar wel belangrijk zijn. Tevens werkt het goed om de hoogte van de bieding tactisch te kiezen.

Goede nieuws is dat we een winnend bod hebben :*) Voor een huis dat heel goed voelt en past bij onze wensen en eisen. Ziet er naar uit dat we deze week koopcontract gaan ondertekenen. Als alles volgens plan gaat krijgen we eind juli de sleutel. Yayy!!

Nog even hypotheek afwachten en dan op naar de gekke wereld van verbouwingen, renovaties en aannemers.......... :X

Members only: title

[ Voor 38% gewijzigd door mrbootster op 02-06-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gijsje22 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Dit is echt onzin. Je hebt niet de keuze uit alle aanbieders, maar er zijn er genoeg met een offertetermijn van 9 of 12 maanden. Denk aan bijvoorbeeld de Rabobank of Argenta en zo zijn er nog een aantal meer. Wij hebben in mei vorig jaar ons huis gekocht en de overdracht was op 1 feb van dit jaar, was geen enkel probleem om een hypotheek te krijgen.
Ivow85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Er zijn genoeg geldverstrekkers waar je, al dan niet tegen een extra bijdrage, de offerte kunt verlengen tot een jaar.
Weer wat geleerd. Net als dat je daar dus voor betaald.
Wij kwamen niet verder dan 3+3 met de overige eisen die we hadden voor de verstrekker.

[ Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 02-06-2021 12:00 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:48
Bedankt voor alle reacties, het is wel duidelijk dus dat mijn aankoopmakelaar veels te hoog zat voor zijn diensten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Harmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:23:
Inderdaad, we gaan wel kijken. Mocht het positief zijn dan kunnen we schakelen met de aankoop makelaar.
Nooit geschoten is altijd mis. ;)
Zo werkt het vaak niet. Die aankoopmakelaar heeft vast en zeker al klanten die dat huis waarschijnlijk ook willen hebben. Als je die aankoopmakelaar nog moet regelen na bezichtigen ben je vaak al te laat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• timkyr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:11
Ik volg dit topic al heel lang maar wil er nu toch eens mn eerste forum post aan gaan besteden.

Wij zagen er heel erg tegenop om de huizenmarkt op te gaan. Alle verhalen over de overspannen huizenmarkt en het belachelijke overbieden maakten ons al wanhopig voor we er aan begonnen waren. Hebben 2 jaar lang Funda in de gaten gehouden, huizen belachelijk gemaakt, onbereikbare huizen geïdoliseerd enz enz. M'n verloofde heeft in 2019 haar master afgerond en vorig jaar september een baan met vast contract gekregen, voor ons het startsein om nu echt werk er van te gaan maken.

In November zag ik om half 9 in de ochtend op een donderdag eindelijk een huis wat al onze vakjes aantikte. Gelijk de verkopend makelaar gebeld voor een bezichtiging. Bezichtigingen zouden in de opvolgende week zijn en zaten al vrijwel vol, maar, ze hadden net met de huiseigenaren overlegd om ook de zaterdag er nog bij te pakken. Wij konden daar nog om 10 uur terecht. Brochure opgestuurd gekregen, vraagprijs 425k. Funda prijs was bieden vanaf 400k.

Bezichtiging gedaan, prachtig huis, bouwjaar 2016. Na afloop een half uurtje met elkaar overlegd, en vanuit de parkeerplaats van de McDonald's een bod van de vraagprijs plus een beetje gedaan, begeleid met een stukje proza over hoe fijn we het daar zouden hebben.

Weer een half uur later worden we teruggebeld door de makelaar. De eigenaren vonden het een goed bod en vonden het vooruitzicht op een week vol bezichtigingen maar niks. Geaccepteerd. Gefeliciteerd, u heeft een huis gekocht!

2 jaar stress. 1x een bezichtiging aangevraagd. 1x een bod gedaan. Precies op taxatie waarde. Wat een ongelooflijke mazzel!

Toen nog 2 weken blij geweest met het nieuws over de overdrachtsbelasting, maar helaas kwam daar nog ineens een extra regeltje bij voor huizen boven de 4ton, beetje jammer maarja!

Volgende week de overdracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

TimSijstermans schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:42:
Precies op taxatie waarde. Wat een ongelooflijke mazzel!
Dat gebeurd nou nooit :)

Maar gefeliciteerd! Die McDonalds zal altijd een speciaal plekje hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timkyr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:11
mwa schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Dat gebeurd nou nooit :)

Maar gefeliciteerd! Die McDonalds zal altijd een speciaal plekje hebben..
Hehe, bedoelde met de mazzel vooral dat we er gewoon in 1 keer doorheen waren. Speedrun huis kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Kort praktisch vraagje.

Ik heb mijn huis in 2018 verkocht en de overwaarde hiervan in een spaardeposito gezet. Deze heb ik een paar keer verlengd en deze loopt nu in augustus dit jaar af.

Als ik nu voor die tijd een woning wil kopen en daar de overwaarde in kwijt wil. Is er dan nog iets van een overbruggingshypotheek mogelijk? Of is het dan beter om het volledige aankoopbedrag te lenen, en dan voor het einde van het jaar de overwaarde van mijn vorige huis in de hypotheek te storten?

Dit alles om niet in de knoop te komen met de hypotheekrenteaftrek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

TimSijstermans schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Hehe, bedoelde met de mazzel vooral dat we er gewoon in 1 keer doorheen waren. Speedrun huis kopen :p
true! Overigens wel 'lullig' voor al die andere die wel een bezichtiging hadden staan en misschien wel 20 of 30k wilde overbieden. Magoed, niet jouw probleem natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-07 16:15
Ik heb in januari een bod gedaan op een huis dat pas in december beschikbaar komt. Bod geaccepteerd, onderhandeld dat koopcontract medio maart definitief zou zijn was zodat we met de hypotheekofferte met een geldigheidstermijn van 9 maanden geen gezeik zouden hebben (Rabobank met plusvoorwaarden (kleine opslag)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@yeehaw Voor het bedrag van je overwaarde mag je de hypotheekrente niet aftrekken. Het maakt natuurlijk niet uit of dat een "echte" of een overbruggingshypotheek is.

Als er meer dan 3 jaar zit tussen de verkoop en nieuwe aankoop mag je wel de nieuwe hypotheek volledig aftrekken. Dus het ligt er een beetje aan op welke datum in 2018 je vorige huis is verkocht.

Zie ook https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
JeroenE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:06:
@yeehaw Voor het bedrag van je overwaarde mag je de hypotheekrente niet aftrekken. Het maakt natuurlijk niet uit of dat een "echte" of een overbruggingshypotheek is.

Als er meer dan 3 jaar zit tussen de verkoop en nieuwe aankoop mag je wel de nieuwe hypotheek volledig aftrekken. Dus het ligt er een beetje aan op welke datum in 2018 je vorige huis is verkocht.

Zie ook https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html
In Juli 2018 is de woning verkocht. Echter had ik het idee dat ze met hele jaren rekenen, maar misschien heb ik dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
yeehaw schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:07:
In Juli 2018 is de woning verkocht. Echter had ik het idee dat ze met hele jaren rekenen, maar misschien heb ik dat mis.
Zo nauwkeurig heb ik dat niet uitgezocht, eerlijk gezegd. Ik ga er van uit dat het na verkoop van je oude woning is en niet gerekend vanaf 1 januari volgend op het jaar dat je de woning heb verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TimSijstermans schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:42:
2 jaar stress. 1x een bezichtiging aangevraagd. 1x een bod gedaan. Precies op taxatie waarde. Wat een ongelooflijke mazzel!
Het is zeldzaam, maar niet uniek. Bij ons was de eerste bezichtiging en bieding ook in 1x raak. En dan was het bod nog ruim 10% onder de vraagprijs ook. :D

Wel een paar weken lang talloze "afwijzingen" dat er geen plek meer was voor bezichtigingen of horen dat het al verkocht was. Dat was met de scherpe prijs heel snel vergeten.

Zou er niet nog een keer op durven gokken, maar soms vallen alle puzzelstukjes gewoon ineens op zijn plek :+

ja, zelfs met die "scherpe" prijs is het nog te duur, maar in deze markt is het nou eenmaal niet anders

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
JeroenE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:26:
[...]
Zo nauwkeurig heb ik dat niet uitgezocht, eerlijk gezegd. Ik ga er van uit dat het na verkoop van je oude woning is en niet gerekend vanaf 1 januari volgend op het jaar dat je de woning heb verkocht.
Ik heb net de belastingtelefoon gebeld omdat ik het graag zeker wilde weten :+

Jij hebt inderdaad gelijk, het is van het moment van vervreemding van de oude woning + 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Zo weer een teleurstelling te pakken en een voorbeeld dat de markt echt kapot aan het gaan is.
Huis bekeken met aankoop makelaar. Stond te koop voor 559 is verkocht uit eindelijk voor 650+ gaat om een dorp in de buurt van Den Bosch. Echt om moedeloos van te worden. Huizen verkochten hier laatste tijd tot een +10% max boven de vraag prijs. Nu dus tegen de 18%. Moed begint zo langzamer hand echt in de schoenen te zinken zeg.
Meerdere biedingen geprobeerd, vaak zaten we er net niet bij. Maar nu er ver naast. Tel daarbij op uitgeloot worden op 4 nieuwbouw projecten in de buurt. Al met al tijd voor een biertje wilde ik zeggen, maar het is pas half 4 en moet nog even werken -O-

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
yeehaw schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb net de belastingtelefoon gebeld omdat ik het graag zeker wilde weten :+

Jij hebt inderdaad gelijk, het is van het moment van vervreemding van de oude woning + 3 jaar.
Als je iets zeker wilt weten, moet je normaliter niet de belastingtelefoon bellen :+..

Ze hebben nu toevallig wel het goede antwoord gegeven, de eigenwoningreserve vervalt na 3 jaar van ontstaan, op de dag nauwkeurig.

Daar heb je dan dus niet meer mee te maken en dat maakt het een stukje eenvoudiger. Wél heb je nog te maken met de aflossingsstand. Die vervalt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
@JanHenk Thanks, daar wist ik nog niet vanaf. Duik ik daar weer even in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:20
Louwke schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:37:
Zo weer een teleurstelling te pakken en een voorbeeld dat de markt echt kapot aan het gaan is.
Huis bekeken met aankoop makelaar. Stond te koop voor 559 is verkocht uit eindelijk voor 650+ gaat om een dorp in de buurt van Den Bosch. Echt om moedeloos van te worden. Huizen verkochten hier laatste tijd tot een +10% max boven de vraag prijs. Nu dus tegen de 18%. Moed begint zo langzamer hand echt in de schoenen te zinken zeg.
Meerdere biedingen geprobeerd, vaak zaten we er net niet bij. Maar nu er ver naast. Tel daarbij op uitgeloot worden op 4 nieuwbouw projecten in de buurt. Al met al tijd voor een biertje wilde ik zeggen, maar het is pas half 4 en moet nog even werken -O-
Sterkte, Klaas Knot is wel op de hoogte DNB-president Knot: ‘Woningmarkt dreigt vast te lopen’

Ik vraag me bij dit soort extreme overbiedingen altijd af hoe dit nog te taxeren valt? Maar misschien hebben die mensen het geld zo liggen en maar een kleine hypotheek nodig, je weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 21:24
Louwke schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:37:
Ik zou denk ik niet te grote conclusies verbinden aan dit geval. Overbieden is een vreemd fenomeen. Je biedt natuurlijk over op de vraagprijs en niet op de waarde ofzo. Wellicht was de vraagprijs hier laag ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mens, mijn vrouw wilt dit kopen https://www.funda.nl/koop...87786279-parelgraslaan-7/, omdat ik te lang aan het twijfelen was. Zijn vindt dit 9 / 10 van alle criteria's

OK, ik moet over een goede bod denken, wat is het ?

- Te koop Juni 2 / 2021: Parel graslaan 7, 179 m2 wonen, 137 m2 perceel, tuin aan het zuid vraag 660k
- Verkocht buurhuis: Feb 1 / 2021: Parel graslaan 16, 186 m2 wonen, 167m2 perceel, tuin aan het noorde, vraag 650k, verkocht 632.5k, geindexeerd prijs voor vandaag is 663k

Mijn inschatting formulier: prijs is 15% per 365 dagen tussen nu en een jaar geleden gestegen, dus

prijs stijging na N dagen is 1.15 ^ (N/365) keer.

Van mijn formula, zie ik dat Parel graslaan 7 is ongeveer 698k, gemiddeld van alle huizen met warmtepomp in Rijswijk Buiten

Referentie (Note that "Yard size" is not correct due a bug of Walterliving)

https://docs.google.com/s...jVe6VRfA/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2mKvY2z3cAmA8Lc40J8WNjlLCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1Yj6wJoqnHSas86ti0T6Idj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 02-06-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:12:
Mens, mijn vrouw wilt dit kopen https://www.funda.nl/koop...87786279-parelgraslaan-7/, omdat ik te lang aan het twijfelen was. Zijn vindt dit 9 / 10 van alle criteria's

OK, ik moet over een goede bod denken, is 669.999 een goede bod ?

- Te koop Juni 2 / 2021: Parel graslaan 7, 179 m2 wonen, 137 m2 perceel, tuin aan het zuid vraag 660k
- Verkocht buurhuis: Feb 1 / 2021: Parel graslaan 16, 186 m2 wonen, 167m2 perceel, tuin aan het noorde, vraag 650k, verkocht 632.5k, geindexeerd prijs voor vandaag is 663k

Mijn inschatting formulier: prijs is 15% per 365 dagen tussen nu en een jaar geleden gestegen, dus

prijs stijging na N dagen is 1.15 ^ (N/365) keer.

Van mijn formula, zie ik dat Parel graslaan 7 is tussen 660k en 698k, afhangkelijk van hoe lux de interieur is.

Referentie:
https://docs.google.com/s...jVe6VRfA/edit?usp=sharing

[Afbeelding]
Ben je al in de wijk/straat geweest?

Ik denk trouwens dat er wel leukere huizen te koop zijn in die buurt, met voortuin en grotere kavel..

Vind het knap dat ze met beukmaat 540/562 op 179m2 uitkomen. Volgens mij is dat niet cf nen 2580 norm en dus niet vergelijkbaar met andere woningen die wel cf nem norm zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hmmm, Rijswijk, stond die al eerder op het lijstje?. Maar als je naar zoiets opzoek bent snap ik het probleem niet zo. Dit is gewoon een redelijk standaard nieuwbouw rijtjeshuis. Wat een goed bod hiervoor is, geen idee., aankoopmakelaar raadplegen? Ik zou eerder richting €698 neigen dan €670 die je berekend hebt.

Moet eerlijk zeggen dat wij altijd op gevoel geboden hebben zonder spreadsheet…

Oh en aangeboden per 26 mei, best kans dat ie al verkocht is of de bezichtigingsmogelijkheden al vol zijn, daar al naar geïnformeerd?

[ Voor 14% gewijzigd door Gijsje22 op 02-06-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sport_Life schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:17:
[...]

Ben je al in de wijk/straat geweest?

Ik denk trouwens dat er wel leukere huizen te koop zijn in die buurt, met voortuin en grotere kavel..

Vind het knap dat ze met beukmaat 540/562 op 179m2 uitkomen. Volgens mij is dat niet cf nen 2580 norm en dus niet vergelijkbaar met andere woningen die wel cf nem norm zijn.
Ik ben meerdere keer in dit wijk geweest, een nieuw wijk, en er komen nog meer huizen en groene voorzieningen. Maar wel krappig huizen naaste elkaar.

Ik ben eens dat dit een flink prijs voor een klein grond is, en in Ypenburg kan ik soms een grond van 300 m2 hebben voor max 560k https://www.funda.nl/koop...4695-frits-diepenlaan-40/

Ik houd van warmtepomp (heel aangenaam temperature, en energiekosten rond 30 euro/maand), maar misschien moet ik dit niet door warmtepomp afgeleid gemaakt worden.

Wat bedoeld je met de NEN / NEM ? Ah, ik zie de totale m2 woonopp. als 177.152 hier:

- Begane grond: 11.22 * 5.475 = 61.42
- 1e verdieping: 11.22 * 5.475 = 61.42
- 2e verdieping: 9.92 * 5.475 = 54.312
------------Totaal: 177.152 m2

[ Voor 10% gewijzigd door noucmen op 02-06-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]Gijsje22 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"bezichtigingsmogelijkheden al vol zijn, daar al naar geïnformeerd?
22 mensen komen bekijken, waaronder 1 ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-06 15:14
Vraagje....wij hebben vandaag een bezichtiging gedaan van een huis en zijn zeer enthousiast over dit huis.
Echter zitten er her en der toch wat scheurtjes in de binnenmuren. (Het huis is 20 jaar oud)
Ik vroeg aan de verkoopmakelaar of er een bouwtechnische keuring is gedaan.
Dit hebben ze niet gedaan, het makelaarskantoor loopt altijd zelf door de huizen rond die ze in de verkoop doen en als hun denken dat het nodig is, dan pas doen ze een bouwtechnischekeuring.
In dit geval was dat dus niet nodig volgens hem.

Hij wist ook te vertellen dat de scheuren die er zaten zijn ontstaan door de manier waarop dit soort huizen gebouwd zijn en dat het echt geen kwaad kan.

Nu is mijn vraag....In hoeverre is het woord van een makelaar wat waard in dit geval?

Nu ben ik niet te beroerd om een bouwtechnische keuring te betalen voor de aankoop.
Maar in deze verhitte markt kan het toch een reden zijn voor de verkoper om voor een ander te kiezen die geen keuring wil maar wel hetzelfde bedrag bied als wij.

Het meest verstandig is uiteraard om de keuring te laten uitvoeren, wil de verkoper dat niet dan gewoon verder kijken.....maar het is echt een heel mooi huis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Afca_020 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:12:
scheurtjes in de binnenmuren. (Het huis is 20 jaar oud)
Scheurtjes heb ik ook gezien in een huis van bj 2015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Vraagje....wij hebben vandaag een bezichtiging gedaan van een huis en zijn zeer enthousiast over dit huis.
Echter zitten er her en der toch wat scheurtjes in de binnenmuren. (Het huis is 20 jaar oud)
Dit hebben ze niet gedaan, het makelaarskantoor loopt altijd zelf door de huizen rond die ze in de verkoop doen en als hun denken dat het nodig is, dan pas doen ze een bouwtechnischekeuring.

Hij wist ook te vertellen dat de scheuren die er zaten zijn ontstaan door de manier waarop dit soort huizen gebouwd zijn en dat het echt geen kwaad kan.

Nu is mijn vraag....In hoeverre is het woord van een makelaar wat waard in dit geval?

Nu ben ik niet te beroerd om een bouwtechnische keuring te betalen voor de aankoop.
Maar in deze verhitte markt kan het toch een reden zijn voor de verkoper om voor een ander te kiezen die geen keuring wil maar wel hetzelfde bedrag bied als wij.

Het meest verstandig is uiteraard om de keuring te laten uitvoeren, wil de verkoper dat niet dan gewoon verder kijken.....maar het is echt een heel mooi huis. ;)
Het ligt aan het type scheur. Verticale scheuren zie je vaker door scheurend stucwerk bijvoorbeeld op een lange wand. Kijk ook vooral of het op logische plekken zit, dus in hoeken, overgang wanden van ander materiaal etc. Online is best veel info te vinden over verschillende scheur vormen en wat gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De laaste 10 dagen heb ik gezien dat de hypotheek rente om hoog is gegaan, bij IkBenFrits
https://www.ikbenfrits.nl...2B&ap__waarde_edit=699999

(het was 0.93 tien dagen geleden, en nu is 1.4),

maar bij hypotheekshop.nl zie ik nog onder-1 renten.

https://www.hypotheekshop.nl/rente/rentevergelijker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Maakt dit rente stijging de woning markt nog gekker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:16:
Maakt dit rente stijging de woning markt nog gekker ?
Rente stijging kan grofweg een mix van twee effecten hebben aan de kant van kopers:
- nog meer mensen die zo snel mogelijk een woning willen kopen. Dus nog meer druk op de huizenmarkt.
- lenen wordt duurder, daarmee wordt het budget van kopers (iets) kleiner. Waardoor de prijsdruk iets kan afnemen.

Maar ook ik heb geen glazen bol, dus welke kant het op korte en middellange termijn naartoe gaat durf ik niet te zeggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ivow85 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:28:
[...]

Rente stijging kan grofweg een mix van twee effecten hebben aan de kant van kopers:
- nog meer mensen die zo snel mogelijk een woning willen kopen. Dus nog meer druk op de huizenmarkt.
- lenen wordt duurder, daarmee wordt het budget van kopers (iets) kleiner. Waardoor de prijsdruk iets kan afnemen.
Zeker meer druk want veel mensen willen goedkoper betalen hoewel de betaalbaarheid niet erg veel anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@noucmen Zoek professionele hulp. Als je niet weet wat je moet bieden, neem een aankoopmakelaar in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:28:
[...]
Merk op dat de waarde van de huidige woning (en overwaarde/restschuld) ook verdampt. Als mensen hetzelfde percentage van hun maximum-ruimte blijven lenen moeten de prijzen vrijwel direct meebewegen met de rente.

Ik ga er vanuit dat tweede inkomen extra meetellen en de 2% hogere prijs voor woningen onder de 400k per 2021 al zijn ingeprijsd.
offtopic:
Of was het nou geen overdrachtsbelasting onder de 400K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 21-06 13:18

Een makelaar nooit geloven, die is in dienst van de verkoper en verdient aan de verkoop.
Ik zou bij een bestaand huis altijd een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, het is een van dd grootste financiële beslissingen in je leven. Als verkopers daar geen begrip voor hebben, dan is dat heel slecht.

Ik heb recent een 3 jaar oud huis verkocht en de kopers wilden bouwtechnische keuring. Geen enkel probleem, want ik wist zeker dat dit een formaliteit was. Als dat de kopers meer vertrouwen geeft dan is dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
noucmen schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:37:
[...]

Scheurtjes heb ik ook gezien in een huis van bj 2015.
Met name in het stukwerk is dat te verwachten bij een nieuwbouw huis welke te snel gestukt is.
Een huis moet eerst nog gaan settelen waardoor er nog van alles verschuift en dus ook je stukwerk.
Daarom is het advies pas na x jaar te gaan stuken en daarvoor behang te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
battler schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:51:
@noucmen Zoek professionele hulp. Als je niet weet wat je moet bieden, neem een aankoopmakelaar in de hand.
Mijn aankoopmakelaar gaat ook mee, maar "relatieve nieuwbouw met warmtepomp" is misschien niet zijn expertise. Hij geeft mij nog geen concrete advies van bedrag, ik wacht af na de bezichtiging van middag.

Ik ga ook een bod doen bij Nijkampvaart 120 te Ypenburg, vraag prijs 389, 143m2 wonem 130m2 perceel. Geen vrijstelling 2% belasting dus is mindere druk door onder-3& kopers https://www.funda.nl/koop...1322538-nijkampvaart-120/

[ Voor 15% gewijzigd door noucmen op 03-06-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

*laat ook maar, heeft geen zin*

[ Voor 129% gewijzigd door naitsoezn op 03-06-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
noucmen schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Mijn aankoopmakelaar gaat ook mee, maar "relatieve nieuwbouw met warmtepomp" is misschien niet zijn expertise. Hij geeft mij nog geen concrete advies van bedrag, ik wacht af na de bezichtiging van middag.

Ik ga ook een bod doen bij Nijkampvaart 120 te Ypenburg, vraag prijs 389, 143m2 wonem 130m2 perceel. Ik ben benieuwd of de vrijstelling voor 2% belasting is het gebaseerd op de getaxeerd waarde (misschien rond 390k) of op.de verkocht waarde (misschien rond 430k) ? https://www.funda.nl/koop...1322538-nijkampvaart-120/
Als je nog niet eens bent gaan kijken, waarom ben je nu al je bod aan het bepalen? Ik hoop dat je jezelf net zo gek maakt als ons hier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ANdrode schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:39:
[...]

Merk op dat de waarde van de huidige woning (en overwaarde/restschuld) ook verdampt. Als mensen hetzelfde percentage van hun maximum-ruimte blijven lenen moeten de prijzen vrijwel direct meebewegen met de rente.
Mee beweeg bedoeld jij dat prijs gaat omlaag als rente omhoog en overwaarde omlaag is ?
Pagina: 1 ... 189 ... 360 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7