PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Kortenoord zeker? Hier ook, om moedeloos van te worden die woningmarkt. Heb je dan jaren gestudeerd en al 3,5 jaar aan t werk en kan niet een normale woning kopen in midden-oost Nederland in deze belachelijke markt.Sport_Life schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:57:
[...]
Wij ook.
Ontopic: Helaas uitgeloot voor een nieuwbouwwoning. Staan nog wel op de reservelijst
Ondertussen vertelt iedereen met al een koophuis dat je meer moet sparen (ja leuk als je huurt in de vrije markt op enkel salaris). Die hebben niet door dat woningen 10-15% stijgen per jaar de afgelopen 4 jaar.
Balen! Zo een reserve lijst, komt daar ooit wat uit of is dat een wasse neus?Sport_Life schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:57:
[...]
Wij ook.
Ontopic: Helaas uitgeloot voor een nieuwbouwwoning. Staan nog wel op de reservelijst
Wij horen as dinsdag of wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw project in het Noorden!
Inmiddels woon ik al weer een jaar in een woning die wel al mijn (toekomstige) wensen afvinkt en dat voor minder geld dan wat die nieuwbouwwoning me gekost zou gaan hebben
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
- Zorgen voor aankoopmakelaarHarmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:55:
Begin deze maand bij makelaar geweest om te informeren na een huis, deze zou te koop worden gezet in de zomer. Had wel interesse en wou mijn eigen woning via hun wel verkopen. Echter kwam er geen tot weinig response. Helaas staat het huis in kwestie sinds vandaag op Funda.
Nu wil de hele provincie het huis natuurlijk kopen en zal men flink boven de vraagprijs gaan bieden. Hoe gaat bieden tegenwoordig in z'n werk?
- Al gesprek vantevoren met hypotheekadviseur om te weten wat er met enige zekerheid mogelijk is.
- Voor je huidige huis taxatie laten uitvoeren.
- Genoeg geld hebben om tijdelijk dubbele lasten te kunnen dragen.
- Genoeg geld hebben om te kunnen overbieden indien de taxatie tegenvalt
- Bij grote voorkeur geen voorbehoud van financiëring hebben of andere voorbehouden.
- Via walterliving, calcasa, woz loket heel goed inschatten wat de huidige verkoopwaarde is. prijsindexatie
- Voor een gewilde woning niet te laag beginnen met bieden.
[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 27-05-2021 19:58 ]
Santee schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:12:
[...]
Kortenoord zeker? Hier ook, om moedeloos van te worden die woningmarkt. Heb je dan jaren gestudeerd en al 3,5 jaar aan t werk en kan niet een normale woning kopen in midden-oost Nederland in deze belachelijke markt.
Ondertussen vertelt iedereen met al een koophuis dat je meer moet sparen (ja leuk als je huurt in de vrije markt op enkel salaris). Die hebben niet door dat woningen 10-15% stijgen per jaar de afgelopen 4 jaar.
Paniek doet een hoop met mensen. En mogelijke corona-onzekerheid ook. Je moet maar net de financiële middelen hebben om het uit te zingen met je dubbele hypotheek (hoewel ze nu natuurlijk ook huur betalen) en durven te blijven zitten.Flix20 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:38:
[...]
Ja die heeft een maat van me ook. Nieuwbouw is ondertussen al ruim anderhalf jaar vertraagd en 2 weken geleden weer met 6 maanden dus als ze planning nu doorgaat, gaat het huis bijna 22-23 maanden na oorspronklijke opleverdatum, geleverd worden.
In de tussentijd heeft hij halverwege vorig jaar z'n eigen huis verkocht wat boven verwachting snel ging (joh...![]()
) en huurt nu al een jaar van iemand die is gaan samenwonen
Wij hebben indertijd een plan gemaakt en gekeken wat het worst-case scenario zou zijn. Dat konden we financieel hebben, dus we zijn blijven zitten ondanks dat we de coronagevolgen totaal niet konden overzien. Het huis gaat pas in de verkoop als we zo goed als een definitieve opleverdatum hebben en echt niet hoeven te verwachten dat er ineens vijf maanden vertraging komt.
Dit heb ik inderdaat niet meegerekend, het is een disaster voor ons om in een krapig apartement te wonen in 2 jaar (ipv 14 maanden) terwijl de nieuwbouw nog niet klaar is.
PS: een financiele adviseur is zeker voor mij nodig, zijn ze duur en een rip-off omdat ze weten dat veel dingen in NL ik niet weet ?
[ Voor 76% gewijzigd door noucmen op 27-05-2021 21:35 ]
Hopelijk kom je eruit wat je wilt. Ik vermoed dat je ingeloot ben voor een huis in Heeren van Vroondaal, daar zijn wij helaas uitgelootnoucmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:17:
[...]
Ja, ik wil mijn oude woning nog niet verkopen, daar is prijs nog hader aan het stijgen dan Den Haag gebied
Ik wil alleen nu iets hebben in Den Haag gebied, misschien moet ik toch een bestand woning kopen, anders is het te ingewikkeld.

In dit geval was het niet in paniek, maar wel vanuit angst om de boot niet te willen missen.Pannencouque schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:18:
[...]
Paniek doet een hoop met mensen. En mogelijke corona-onzekerheid ook. Je moet maar net de financiële middelen hebben om het uit te zingen met je dubbele hypotheek (hoewel ze nu natuurlijk ook huur betalen) en durven te blijven zitten.
Wij hebben indertijd een plan gemaakt en gekeken wat het worst-case scenario zou zijn. Dat konden we financieel hebben, dus we zijn blijven zitten ondanks dat we de coronagevolgen totaal niet konden overzien. Het huis gaat pas in de verkoop als we zo goed als een definitieve opleverdatum hebben en echt niet hoeven te verwachten dat er ineens vijf maanden vertraging komt.
PSN: Flix20-NL
Hof van Haag phase 2 ben ik, minder groen dan Heeren van Vroondaal, maar meer ruimte tussen de huizenSjoerd-b schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:54:
[...]
Hopelijk kom je eruit wat je wilt. Ik vermoed dat je ingeloot ben voor een huis in Heeren van Vroondaal, daar zijn wij helaas uitgeloot. Wel jammer om te horen dat jij er dan eigenlijk niet wilt wonen...
[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 27-05-2021 22:46 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Komt zeker wat uit! Altijd mensen die toch afhaken of de financiële check niet doorkomen. Wij zijn vorig jaar uitgeloot. Hierna een maand lang de nieuwbouwmakelaar blijven contacten, die makelaar ook langs laten komen voor verkoop eigen woning en nog meer contacten en uiteindelijk kwam - dat was geluk - onze eerste voorkeur vrij en werd er niet opnieuw geloot maar werden we direct benaderd. Mooi verhaal waarbij we zeker door het goede contact de woning gegund kregen.mwa schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:23:
[...]
Balen! Zo een reserve lijst, komt daar ooit wat uit of is dat een wasse neus?
Wij horen as dinsdag of wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw project in het Noorden!
Toevoeging: na uitgeloot te zijn begint het deel waar je zelf enigszins invloed op lijkt te hebben. Moet er natuurlijk wel iets vrijkomen waar je geïnteresseerd in bent...
[ Voor 10% gewijzigd door Resdogg op 27-05-2021 23:39 ]
Mooie verhaal, binnen die maand hoeveel keer heb mij de nieuwbouwmakelaar gecontacten ? En heb jij ook hun uitgenodigen om een verkoopmakelaar van jou te zijn ?Resdogg schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:33:
[...]
Komt zeker wat uit! Altijd mensen die toch afhaken of de financiële check niet doorkomen. Wij zijn vorig jaar uitgeloot. Hierna een maand lang de nieuwbouwmakelaar blijven contacten, die makelaar ook langs laten komen voor verkoop eigen woning en nog meer contacten en uiteindelijk kwam - dat was geluk - onze eerste voorkeur vrij en werd er niet opnieuw geloot maar werden we direct benaderd. Mooi verhaal waarbij we zeker door het goede contact de woning gegund kregen.
Toevoeging: na uitgeloot te zijn begint het deel waar je zelf enigszins invloed op lijkt te hebben. Moet er natuurlijk wel iets vrijkomen waar je geïnteresseerd in bent...
De grote vraag is natuurlijk moeten ze echt 'volledige gerenoveerd worden'. Een tijd terug hadden we het daarover in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 en de praktijk leert dat mensen "mag wel een keer visueel opgepimpt worden" verwarren met "moet totaal gerenoveerd worden".Videopac schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:20:
In het bereik van waar wij zoeken zien we veel compleet verwaarloosde, slecht onderhouden huizen nu voorbij komen die dus echt volledig gerenoveerd moeten worden. Nog los van of dat financieel haalbaar is: aannemers die dit soort grote klussen kunnen doen zijn niet of pas op lange termijn beschikbaar. Toch worden ook die huizen zeer snel verkocht. Hoe lossen mensen dit probleem op? Zie ik iets over het hoofd?
Heb je een voorbeeld Funda-link?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
https://www.funda.nl/koop...41124429-beethovenlaan-1/Harrie_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:22:
[...]
De grote vraag is natuurlijk moeten ze echt 'volledige gerenoveerd worden'. Een tijd terug hadden we het daarover in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 en de praktijk leert dat mensen "mag wel een keer visueel opgepimpt worden" verwarren met "moet totaal gerenoveerd worden".
Heb je een voorbeeld Funda-link?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
En dat zijn dus degenen die het zwart doen. Degenen die bij voorkeur ook contant geld ontvangen.RomeoJ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:00:
[...]
Ja, maar daarmee voorkom je het punt niet dat je er geen compensatie voor mag vragen. Er zijn genoeg instanties die Airbnb afstruinen naar misbruik hiervan. Geen idee of hypotheekverstrekkers hier ook actief op controleren overigens.
Al meerdere keren via Airbnb gehuurd en kreeg van de eigenaren de opmerking dat als er vragen gesteld worden, dat je dan moet aangeven dat je een vriend bent die een paar dagen komt logeren.
Even los van de mod-break wat sowieso het beste advies is. Maar, prijzen zullen nog wel even blijven stijgen de komende tijd zoals het er nu naar uit ziet. Je moet dus niet wachten met verkopen tot je denkt dat de prijs het hoogst is maar gewoon 'wanneer het nodig is'. Als jij het nu te koop moet zetten zodat je dat leuke huis dat je hebt gezien kunt kopen, moet je dat lekker doen. Of je hebt de financiële middelen om beide huizen te hebben. En als je nieuwbouw wilt kopen, moet je je goed laten informeren hoe de maandelijkse lasten oplopen, wat betaal je wanneer, etc.noucmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:17:
[...]
Ja, ik wil mijn oude woning nog niet verkopen, daar is prijs nog hader aan het stijgen dan Den Haag gebied
Ik wil alleen nu iets hebben in Den Haag gebied, misschien moet ik toch een bestand woning kopen, anders is het te ingewikkeld.
Maar je moet eerst voor jezelf besluiten in welk gebied je wilt wonen, en daar gaan kijken. Volgens mij zijn er al diversen geweest die vraagtekens zetten bij je wens om specifiek vlak bij een bepaalde school te gaan wonen. Zoek een plek die leuk is, overal zijn goede scholen. Goede bereikbaarheid, Nu zijn je kids nog klein maar over een paar jaar (?) gaan ze naar de middelbare school, bekijk of ze dan 15km moeten fietsen of zijn er busverbindingen, etc. En vooral, praat met een financieel adviseur wat je mogelijkheden zijn. Je kunt van alles graag willen, maar het moet financieel kunnen. Daar beginnen alle opties uiteindelijk mee. Dan weet je wat mogelijk is, hoe dingen werken (een 2e huis kopen gaat idd anders dan 1 hypotheek op 1 huis), ook qua belasting en heel de meuk. Laat je door een professional dingen voorrekenen, neem het mee op papier, dan weet je waar je aan toe bent. En dan kun je gerichten gaan plannen. Op basis van wat mogelijk is. Niet op basis van wat je graag zou willen.
Exact expert nodig?
Afgaande op de foto's:
bouwkundig gezien is er één lekkage bij het dakraam op zolder (als dat nog niet verholpen is, dat er sporen van een lekkage te zien zijn, betekent niet dat de lekkage zelf er nog is).
Verder is het heel veel optisch werk. Alles even stucen en schilderen, nieuwe keuken en sanitair, nieuw vloertje en de woning ziet er weer helemaal fris uit.
Natuurlijk kun je veel meer doen dan dat, zoals verduurzamen, elektra en verwarmingsinstallaties updaten etc, maar dat is niet nodig om het voor de komende 15-20 jaar bewoonbaar te maken.
Als je een beetje tijd hebt, kun je zelf ook wel een elektricien en stukadoor regelen. Zzp-ers of kleine lokale bedrijfjes. 'Mannetjes' voor de keuken, vloer en sanitair worden wel geregeld door de winkels waar je die zaken koopt.
Een latere overdrachtsdatum scheelt hierbij natuurlijk al. Stel dat je vandaag de voorlopige koopovereenkomst tekent met een overdrachtsdatum over een half jaar, dan kun je nu al zoeken naar de stukadoor en andere vakmensen. Die hoeven dan pas in december of januari tijd te hebben.
Daarnaast worden veel kluswoningen natuurlijk opgekocht door die drukke aannemers zelf. En worden ze leuk geflipt en zie je voor een mooi extra bedrag de woning over een aantal maanden instapklaar weer op Funda staan.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Mooie woning!
Aan die woning mag wel het nodige gebeuren inderdaad en komt wel in de buurt van volledige renovatie. Dat heeft natuurlijk ook vooral te maken met het feit dat er 0 isolatie aanwezig is (bouwjaar '61). Als je naar vergelijkbare woningen kijkt van een jaar of 10/15 jonger dan ziet dat plaatje er al heel anders uit.
Even los van alle 'visuals' (die badkamer kun je prima nog wat jaren mee doen ookal is het niet je 'smaak') zul je zo'n woning moeten isoleren, voorzien van dubbelglas en evt. de CV-installatie aanpakken. In de jaren '60 werd er doorgaans wel met spouw gebouwd maar niet geïsoleerd, die zul je dus moeten na-isoleren alsook de zolder. Volgens de Funda-beschrijving is er nog veel (alles?) enkelglas aanwezig, ik verwacht dat je in die kozijnen (mits ze nog goed zijn) ook HR++ glas kwijt kunt. Het is dus niet helemaal te beoordelen op basis van de advertentie maar ik verwacht dat je met 50k een heel eind komt qua energielabel (van F naar B of A). Bedragen in die rangorde vind ik niet wereldschokkend afgezet tegen de vraagprijs van de woning.
Je kunt zo'n woning natuurlijk ook voorzien van warmtepomp, balansventilatie, triple glas (kozijnen vervangen) dan praat je over een heel ander kostenplaatje en ga je richting een ton of zelfs daaroverheen, maar dat is ook een afweging tussen wat wil je nu doen en wat wil je doen over 10 of 20 jaar. Persoonlijk zou ik zo'n woning isoleren, uitvoeren met dubbelglas en wel investeren in vloerverwarming met CV. Dan kun je over 15 jaar die CV vervangen door een warmtepomp en tegen die tijd ook gaan voorzichting gaan kijken naar nieuwe kozijnen met triple glas... Een hoop geld, maar als je in die prijsklasse koopt dan ga ik er vanuit dat je in 15 of 20 jaar wel een en ander bij elkaar bespaard/belegd krijgt.
Dat gezegd hebbende; het is inderdaad een woning waar behoorlijk wat aan moet gebeuren...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Dat zelfde hebben wij ook, of de woning wordt pas ergens medio 2022 overgedragen, of er is wel een andere voorwaarde, maar puntje bij paaltje moet er altijd wat gebeuren, en vaak behoorlijk wat.Videopac schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:20:
In het bereik van waar wij zoeken zien we veel compleet verwaarloosde, slecht onderhouden huizen nu voorbij komen die dus echt volledig gerenoveerd moeten worden. Nog los van of dat financieel haalbaar is: aannemers die dit soort grote klussen kunnen doen zijn niet of pas op lange termijn beschikbaar. Toch worden ook die huizen zeer snel verkocht. Hoe lossen mensen dit probleem op? Zie ik iets over het hoofd?
Enige weg die ik zie, helemaal omdat wij geen eindeloze bergen baar geld in een sok hebben is stuk voor stuk veel zelf doen. Kan alleen als je geen 2 linker handen hebt, het een en ander aan gereedschap al zelf bezit (volledig voorziene werkplaats), en niet al te bang bent aangelegd. Maar een instap klare woning betekent gewoon 20-30% hogere prijs.
|>
(even selectief quoten) in deze markt is zo'n voorwaarde toch een buitenkansje?simon schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:47:
[...]
Dat zelfde hebben wij ook, of de woning wordt pas ergens medio 2022 overgedragen,
[...]
Als je "normaal" een woning op de kop hebt getikt is een termijn tot overdracht van 3 tot 6 maand niet heel raar (geeft alle partijen de tijd om de zaken - zoals bijvoorbeeld hypotheek - te regelen). In deze gevallen is dat dus ietsjes langer, maar wellicht tegen een iets lager bedrag (want langere oplevertermijn) en dit bedrag staat vast. Dit geeft wel rust omdat je niet meer hoeft te zoeken en ook de mogelijkheid om alvast verder te sparen: je hoeft niet meer tegen de prijsontwikkeling in te sparen omdat het aankoopbedrag vast staat. Daarnaast kan je rustig nadenken over de inrichting en aanbiedingen (in bouwmarkten en woonwinkels) in de gaten houden en alvast benodigdheden tegen scherpe aanbiedingsprijs inslaan.
Het alternatief is door blijven zoeken (kan zo zijn dat je 6 maand verder bent voor je een huis gevonden hebt) en elke maand een prijsstijging voor de kiezen te krijgen...
Een collega van mij (een starter) is ook al een hele poos aan het zoeken en heeft al een aantal van dit soort mooie huizen laten schieten vanwege deze voorwaarde, maar had hij die wel geaccepteerd had hij nu in een mooi huis gewoond voor een lager bedrag dan dat hij er vandaag voor had moeten betalen.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Dank voor je positieve insteek, maar elektra in orginele staat uit 1961, zonder aardlek zou ik toch echt meteen vervangen. Idem dakbeschot en platte dakbedekking dat zelfs volgens de makelaar al aan vervanging toe is. Isolatiezaken hoef je aan de ene kant niet de doen, aan de andere kant: je energierekening zal fors zijn als je zoiets volledig ongeïsoleerd laat.Ivow85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:24:
[...]
Afgaande op de foto's:
bouwkundig gezien is er één lekkage bij het dakraam op zolder (als dat nog niet verholpen is, dat er sporen van een lekkage te zien zijn, betekent niet dat de lekkage zelf er nog is).
Verder is het heel veel optisch werk. Alles even stucen en schilderen, nieuwe keuken en sanitair, nieuw vloertje en de woning ziet er weer helemaal fris uit.
Natuurlijk kun je veel meer doen dan dat, zoals verduurzamen, elektra en verwarmingsinstallaties updaten etc, maar dat is niet nodig om het voor de komende 15-20 jaar bewoonbaar te maken.
Als je een beetje tijd hebt, kun je zelf ook wel een elektricien en stukadoor regelen. Zzp-ers of kleine lokale bedrijfjes. 'Mannetjes' voor de keuken, vloer en sanitair worden wel geregeld door de winkels waar je die zaken koopt.
Een latere overdrachtsdatum scheelt hierbij natuurlijk al. Stel dat je vandaag de voorlopige koopovereenkomst tekent met een overdrachtsdatum over een half jaar, dan kun je nu al zoeken naar de stukadoor en andere vakmensen. Die hoeven dan pas in december of januari tijd te hebben.
Daarnaast worden veel kluswoningen natuurlijk opgekocht door die drukke aannemers zelf. En worden ze leuk geflipt en zie je voor een mooi extra bedrag de woning over een aantal maanden instapklaar weer op Funda staan.
De prijs zakt er niet, wij hadden geboden op een huis, kregen te horen dat alle bieders (waren op een hand te tellen) grofweg op het zelfde bedrag zaten, maar dat een er van wel de volledige periode tot nieuwbouw van de verkoper (anderhalf jaar minimaal) wilde wachten. Het bod was best 'ruim', redelijk end over de vraagprijs (10% in het verre oosten).Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:07:
[...]
(even selectief quoten) in deze markt is zo'n voorwaarde toch een buitenkansje?
Als je "normaal" een woning op de kop hebt getikt is een termijn tot overdracht van 3 tot 6 maand niet heel raar (geeft alle partijen de tijd om de zaken - zoals bijvoorbeeld hypotheek - te regelen). In deze gevallen is dat dus ietsjes langer, maar wellicht tegen een iets lager bedrag (want langere oplevertermijn) en dit bedrag staat vast. Dit geeft wel rust omdat je niet meer hoeft te zoeken en ook de mogelijkheid om alvast verder te sparen: je hoeft niet meer tegen de prijsontwikkeling in te sparen omdat het aankoopbedrag vast staat. Daarnaast kan je rustig nadenken over de inrichting en aanbiedingen (in bouwmarkten en woonwinkels) in de gaten houden en alvast benodigdheden tegen scherpe aanbiedingsprijs inslaan.
Het alternatief is door blijven zoeken (kan zo zijn dat je 6 maand verder bent voor je een huis gevonden hebt) en elke maand een prijsstijging voor de kiezen te krijgen...
Een collega van mij (een starter) is ook al een hele poos aan het zoeken en heeft al een aantal van dit soort mooie huizen laten schieten vanwege deze voorwaarde, maar had hij die wel geaccepteerd had hij nu in een mooi huis gewoond voor een lager bedrag dan dat hij er vandaag voor had moeten betalen.
Wachten vind ik aan de ene kant geen probleem, maar om nu anderhalf tot twee jaar te wachten is voor ons niet super praktisch, vooral dat men accepteert dat na de anderhalf jaar nog langer kan duren.
Ik heb een kind wat van school moet veranderen, en wil dat een beeeetje kunnen plannen.
Als de prijs er naar is, dan valt daar nog wat mee te doen, maar het lijkt de prijzen weinig te beïnvloeden.
|>
Natuurlijk wil je een nieuwe groepenkast. Maar als die er in december nog niet in zit, is het geen ramp wanneer dat in april 2022 gedaan wordt.Videopac schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:13:
[...]
Dank voor je positieve insteek, maar elektra in orginele staat uit 1961, zonder aardlek zou ik toch echt meteen vervangen. Idem dakbeschot en platte dakbedekking dat zelfs volgens de makelaar al aan vervanging toe is. Isolatiezaken hoef je aan de ene kant niet de doen, aan de andere kant: je energierekening zal fors zijn als je zoiets volledig ongeïsoleerd laat.
Zelfde voor isoleren van een plat dak. Als het nu niet lekt. Dan kan dat probleemloos volgend jaar als je er al woont een warm dak worden. Kan ook voor het pannendak, kozijnen, vloerisolatie en spouw isolatie. Die zaken hebben niet of nauwelijks invloed op je 'binnen'. En kun je dus prima laten uitvoeren als je er al woont.
[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 28-05-2021 09:20 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Verder zijn alle aanpassingen die hierboven benoemd worden inderdaad nodig om aan de huidige maatstaven te voldoen en daarnaast ook wel wenselijk.
Maar ik zie dit persoonlijk niet als renovatie klus.
Dit is een huis waar je prima zo in kan en kan gaan wonen en gaanderweg steeds dingen aanpakken.
Als je zelf een beetje handig ben, kan je ook een hoop zelf doen.
- dak compleet opnieuw
- muren die eruit moeten/verplaatst
- alle elektra in het huis vervangen omdat het echt onveilig is
- weken bezig zijn met (semi-)professioneel reinigen van de woning
Dit pand lijkt mij afgezien van de 3 (als ik goed heb geteld) mogelijk nog aanwezige lekkages vooral een moderniseringsslag op termijn.
Maar misschien zit daar het verschil ook wel, sommige mensen zien moderniseren ook als renoveren.
Ben je niet meer aan het verbouwen als je muren eruit gaat halen/verbouwenCaelorum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:15:
Bij renovatie denk ik toch echt aan 2 of meer van volgende punten:en dat soort dingen.
- dak compleet opnieuw
Dit pand lijkt mij afgezien van de 3 (als ik goed heb geteld) mogelijk nog aanwezige lekkages vooral een moderniseringsslag op termijn.
Maar misschien zit daar het verschil ook wel, sommige mensen zien moderniseren ook als renoveren.
Maar wat je zegt sluit ik mij volledig bij aan. Voor een ieder is het begrip anders.
Renoveren zou voor mij een woning zijn die echt compleet uitgeleefd is en waar je eerst weken/maanden bezig bent om het leefbaar te maken.
Een bekende heeft in zijn beleving ook "verbouwd". Waarop z'n vriendin reageert; we hebben alleen een muur laten stuken en geschilderd.....
Renovatie of renoveren (uit het Latijn: renovare = vernieuwen) is herstellen of wanneer nodig gedeeltelijk vernieuwen van een bestaand pand, waardoor het weer bruikbaar wordt naar de huidige maatstaven en normen.
Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat een woning waar een potentiele koper van vindt dat er het nodige aan moet gebeuren voordat ze in het huis kunnen trekken, momenteel nogal afschrikt wegens de schaarsheid van goede bouwvakkers.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Wellicht dat we nu op de terminologie discussiëren, maar ik ben het wel met je eens - in mijn boekje is renoveren iets anders dan moderniseren. Wat dat betreft verwoord Ivow85 het ook goed:Caelorum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:15:
Bij renovatie denk ik toch echt aan 2 of meer van volgende punten:en dat soort dingen.
- dak compleet opnieuw
Een deel van de zaken die NU DIRECT PERSE gedaan moeten worden qua "renovatie" (ahum) kan je gewoon doen terwijl je er woont. Met als bonus dat je het dan kan doen naar je eigen smaak, ipv de smaak van de vorige bewoners.Ivow85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Natuurlijk wil je een nieuwe groepenkast. Maar als die er in december nog niet in zit, is het geen ramp wanneer dat in april 2022 gedaan wordt.
Zelfde voor isoleren van een plat dak. Als het nu niet lekt. Dan kan dat probleemloos volgend jaar als je er al woont een warm dak worden. Kan ook voor het pannendak, kozijnen, vloerisolatie en spouw isolatie. Die zaken hebben niet of nauwelijks invloed op je 'binnen'. En kun je dus prima laten uitvoeren als je er al woont.
Sterker nog - een aantal zaken die hier zichtbaar zijn, moet je bij andere huizen ook rekening mee houden op korte of middellange termijn, maar zijn dan niet of minder zichtbaar en vallen voor een gedeelte onder "standaard onderhoud" waar je rekening mee moet houden als woningeigenaar.
Anekdote / n=1: toen ik 11 jaar geleden mijn huis kocht werd ook gemeld (door makelaar) dat "op korte termijn" de dakgoot vervangen moest worden - die was al zo oud dat deze aan het eind van zijn levensduur zou zitten. Nu 11 jaar later zit dezelfde dakgoot er nog en heeft nog geen spoor van lekkage... Andere punten die uit de bouwkundige keuring kwamen waren ook standaard onderhoudsdingen waarvan een aantal in de loop van de tijd (jaren) is aangepakt en andere nooit zijn aangepakt (want geen probleem in dagelijks gebruik).
Exact, die "renovatiewongingen" die hier gepost worden zijn prima bruikbaar (in het merendeel wonen mensen of hebben er onlangs nog gewoond) en dus geen renovatiewoningen...vinpower schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:27:
[...] waardoor het weer bruikbaar wordt [...]
Dan leer je het huis kennen en kan je zodoende je pva maken welke zaken prio hebben en wat misschien helemaal niet nodig is.
Dit dus. Je kunt het geld wel hebben voor een verbouwing / renovatie (los van de (semantische) discussie), maar waar haal je de vakmensen vandaan om het uit te voeren?naitsoezn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:29:
Altijd fijn, dat soort semantische discussies, Tweakers zijn daar goed inFeit blijft dat er woningen zijn waar meer dan niets aan moet gebeuren, sommigen zijn daar handiger in dan anderen, en wat voor de één een 'moetje' is qua klus om op te pakken kan voor de ander een nice-to-have zijn of uberhaupt niet nodig.
Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat een woning waar een potentiele koper van vindt dat er het nodige aan moet gebeuren voordat ze in het huis kunnen trekken, momenteel nogal afschrikt wegens de schaarsheid van goede bouwvakkers.
Wat voor de een prima bruikbaar is is voor de ander totaal niet bruikbaar.Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:32:
[...]
Exact, die "renovatiewongingen" die hier gepost worden zijn prima bruikbaar (in het merendeel wonen mensen of hebben er onlangs nog gewoond) en dus geen renovatiewoningen...
Aan de ene kant: eens, aan de andere kant: het maakt wel uit in wat voor situatie je zit: als je als gezin met jonge kinderen gaat verhuizen wil je die badkamer wel van te voren vernieuwd hebben en dat twijfelachtige dak vervangen hebben omdat je niet het risico wil lopen dat dat op een ongelukkig moment toch gaat lekken.Flix20 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:33:
Sterker nog, heb is zelfs aan te raden om eerst even in een huis gewoond te hebben, het liefst een heel jaar zodat je alle seizoenen een keer hebt meegemaakt.
Dan leer je het huis kennen en kan je zodoende je pva maken welke zaken prio hebben en wat misschien helemaal niet nodig is.
Het is ook zeker niet zaligmakend en/of altijd praktisch/mogelijk, maar het is wel dé manier om het goed aan te pakken.Videopac schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Aan de ene kant: eens, aan de andere kant: het maakt wel uit in wat voor situatie je zit: als je als gezin met jonge kinderen gaat verhuizen wil je die badkamer wel van te voren vernieuwd hebben en dat twijfelachtige dak vervangen hebben omdat je niet het risico wil lopen dat dat op een ongelukkig moment toch gaat lekken.
Ikzelf heb het ook niet gedaan en ook de keuken en badkamer direct vervangen.
Dit is precies wat wij doen. Na een jaar en alle seizoenen weet je ook pas wat het verschil is tussen mooi en praktisch; dat wil zeggen: van tevoren kan je alles heel mooi bedenken, ontwerpen en zelfs bouwen maar na een jaar met alle seizoenen kom je er wellicht achter dat bepaalde plekken niet handig zijn (lichtval, regenslag, zichtlijnen tov buren) of dat je een bepaald (loop/leef)patroon ontwikkelt in het huis waar andere plaatsing beter bij past.Flix20 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:33:
Sterker nog, heb is zelfs aan te raden om eerst even in een huis gewoond te hebben, het liefst een heel jaar zodat je alle seizoenen een keer hebt meegemaakt.
Scheelt je twee keer verbouwen
(Laat onverlet dat ik wel mech ventilatie en isolatie aan het leggen ben atm)
[ Voor 4% gewijzigd door Wilf op 28-05-2021 12:42 ]
In theorie heb je gelijk.Flix20 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:33:
Alleen levert dat wel de nodige praktische bezwaren op.
Een nieuwe vloer (zeker als het om vloerverwarming en/of tegels gaat) leg je niet zomaar eventjes wanneer al je spullen al een jaar in het huis staan. Maar je gaat ook niet alvast die vloer leggen, terwijl je nog niet zeker bent over de nieuwe keukenopstelling, of het al dan niet doorbreken van een muurtje.
Dus dan moet je die vloer ook uitstellen. En het stucwerk.
En dan kom je in een situatie dat zodra je wél begint aan het opknapwerk het huis eigenlijk wekenlang of zelfs een paar maanden min of meer onbewoonbaar is. Afhankelijk van de gezinssamenstelling en de grootte van het huis kun je daar met een beetje 'kamperen in eigen huis' nog wel doorheen komen. Maar de meeste mensen zitten daar niet echt op te wachten. Een standaard badkamerverbouwing van 3 weken wordt door de meeste mensen al als zeer ingrijpend ervaren. Bij een wat kleinere woning met een gezin er in, waar een verbouwing van de begane grond resulteert in slaapkamers vol spullen en waar geen doorkomen meer aan is, moet je dus eigenlijk wel een aantal weken elders gaan vertoeven. En dan wordt het weer erg prijzig.
Dus kiezen de meeste mensen uit praktische overwegingen toch om wanneer zo veel mogelijk alvast aan te pakken voor men er in trekt.
Nu heb ik twee mogelijkheden: de grond afkopen (ca. 50k) of erfpacht betalen (€1680 per jaar). Het erfpacht canon staat vast voor 10 jaar en moet na deze tijd dus weer herzien worden.
Wat is slim hierin? Het afkopen is toch een flink som geld waardoor een bouwdepot niet meer gaat lukken. Bij het kopen van de grond moet er ook eerst getaxeerd worden om te kijken of de woning 370k waard is.
Erfpacht kan je afschrijven bij de belastingdienst. Nadeel is natuurlijk wel dat je niet weet wat er gaat gebeuren over 10 jaar. Met erfpacht kan ik wel een bouwdepot nemen waarbij ik een leuke badkamer kan krijgen en 2 ramen kan vervangen.
Echter als je qua inkomen t.o.v. de te verkrijgen lening al aardig aan jouw persoonlijke maximum zit, is erfpacht juist wel een mooie manier om je woonwensen op dit moment te kunnen realiseren.
Als er op termijn nog wat inkomensstijging in het verschiet is, een erfenis, een inwonende partner met wat inkomen, al een deel van de hypotheek is afgelost, etc. kun je dan altijd nog de erfpacht afkopen. Dat lijkt mij in jouw geval een betere optie voor dit moment.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik zeg ook niet dat het de makkelijkste of meest praktische manier is. Voor veel komt dit inderdaad ook echt niet uit.Ivow85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:11:
[...]
In theorie heb je gelijk.
Alleen levert dat wel de nodige praktische bezwaren op.
Een nieuwe vloer (zeker als het om vloerverwarming en/of tegels gaat) leg je niet zomaar eventjes wanneer al je spullen al een jaar in het huis staan. Maar je gaat ook niet alvast die vloer leggen, terwijl je nog niet zeker bent over de nieuwe keukenopstelling, of het al dan niet doorbreken van een muurtje.
Dus dan moet je die vloer ook uitstellen. En het stucwerk.
En dan kom je in een situatie dat zodra je wél begint aan het opknapwerk het huis eigenlijk wekenlang of zelfs een paar maanden min of meer onbewoonbaar is. Afhankelijk van de gezinssamenstelling en de grootte van het huis kun je daar met een beetje 'kamperen in eigen huis' nog wel doorheen komen. Maar de meeste mensen zitten daar niet echt op te wachten. Een standaard badkamerverbouwing van 3 weken wordt door de meeste mensen al als zeer ingrijpend ervaren. Bij een wat kleinere woning met een gezin er in, waar een verbouwing van de begane grond resulteert in slaapkamers vol spullen en waar geen doorkomen meer aan is, moet je dus eigenlijk wel een aantal weken elders gaan vertoeven. En dan wordt het weer erg prijzig.
Dus kiezen de meeste mensen uit praktische overwegingen toch om wanneer zo veel mogelijk alvast aan te pakken voor men er in trekt.
Toevallig dit weekend bij m'n ouders laminaat op de eerste etage moeten leggen. Zijn de helft v/d dag (wat overdreven wellicht) kwijt geweest aan het continu heen en weer slepen van de te zware kast etc om er een beetje bij te kunnen.
Ik geef alleen aan dat wanneer je een huis echt kent, je veel gerichter te werk kan gaan.
Anekdote; Bij m'n eigen verbouwing ben ik ook direct de dag van sleutel overdracht met de sloophamer naar binnen gestapt. Met als gevolg dat sommige dingen toch niet zo konden als dat ik vooraf zeer grondig had ingemeten en bedacht.
Of dat er in de keuken meer te isoleren viel, dus moest ik in alle hectiek van de verbouwing gaan uitzoeken hoe ik dit het beste kon aanpakken.
Voor nu zou ik zeggen erfpacht afkopen.Mime010 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:32:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een huis. Nu kan ik via familie aan een huis kopen voor een degelijke prijs (320k). Het nadeel: er moet nog wat aan geklust worden + het staat op erfpacht van de gemeente.
Nu heb ik twee mogelijkheden: de grond afkopen (ca. 50k) of erfpacht betalen (€1680 per jaar). Het erfpacht canon staat vast voor 10 jaar en moet na deze tijd dus weer herzien worden.
Wat is slim hierin? Het afkopen is toch een flink som geld waardoor een bouwdepot niet meer gaat lukken. Bij het kopen van de grond moet er ook eerst getaxeerd worden om te kijken of de woning 370k waard is.
Erfpacht kan je afschrijven bij de belastingdienst. Nadeel is natuurlijk wel dat je niet weet wat er gaat gebeuren over 10 jaar. Met erfpacht kan ik wel een bouwdepot nemen waarbij ik een leuke badkamer kan krijgen en 2 ramen kan vervangen.
Daar heb je de rest van je leven profijt van. Is 1 van de weinige inkomsten bronnen voor gemeentes waar men gezien de huidige huizenprijzen flink op kan idexeren.
Ramen vervangen kan over een paar jaar ook nog als je wat gespaard hebt.
Badkamer idem. Misschien niet wat je graag wilt maar als het functioneel is.
De rente staat wel gunstig om erfpacht af te kopen. Aan de andere kant krijg je dus ook een deel van de erfpacht die je betaald terug via de Belastingdienst (zover ik heb begrepen).JanHenk schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:40:
Ik ben verre van een erfpacht expert, maar de erfpacht afkopen lijkt me financieel goedkoper, puur kijkend naar wat voor rente je over € 50.000 zou moeten betalen tegenover de betaling van de erfpacht.
Echter als je qua inkomen t.o.v. de te verkrijgen lening al aardig aan jouw persoonlijke maximum zit, is erfpacht juist wel een mooie manier om je woonwensen op dit moment te kunnen realiseren.
Als er op termijn nog wat inkomensstijging in het verschiet is, een erfenis, een inwonende partner met wat inkomen, al een deel van de hypotheek is afgelost, etc. kun je dan altijd nog de erfpacht afkopen. Dat lijkt mij in jouw geval een betere optie voor dit moment.
Met erfpacht afkopen zit ik wel een beetje tegen de grens van de maximale lening aan. Dan komt het verbouwen van bv de badkamer wel in de knel te zitten..
Ja in dit geval is de badkamer wel echt oud / vervallen. Dit is wel echt een punt dat gedaan moet worden.D-dark schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:46:
[...]
Voor nu zou ik zeggen erfpacht afkopen.
Daar heb je de rest van je leven profijt van. Is 1 van de weinige inkomsten bronnen voor gemeentes waar men gezien de huidige huizenprijzen flink op kan idexeren.
Ramen vervangen kan over een paar jaar ook nog als je wat gespaard hebt.
Badkamer idem. Misschien niet wat je graag wilt maar als het functioneel is.
De ramen zouden ook volgend jaar nog kunnen.
Ondanks dat het slim is om de erfpacht direct af te kopen zit je wel nog met een paar dingen:
- De grond moet eerst getaxeerd worden
- Vervolgens moet de woning opnieuw getaxeerd worden met grond (gaat de woning ook 50k in waarde stijgen)
- Verbouwen van badkamer zou moeilijk gaan
Is het geen (slimme) optie om een bouwdepot te nemen en mogelijk de grond proberen af te kopen na 10 jaar?
Jaarlijkse canon is aftrekbaar; Afkopen niet.
Afkopen weet je waar je aan toe bent; Jaarlijks niet, want gemeenten zijn wispelturig.
Verdien je het geld dat je in de afkoop hebt gestopt, terug bij verkoop?
Is je huis moeilijker te verkopen als je jaarlijks erfpacht moet betalen?
Wij zaten zelf met deze laatste vragen.
Wij konden voor ons appartement dit jaar de erfpacht afkopen.
We hebben het gedaan, onder meer omdat spaargeld (want daar deden we het van) geen zak oplevert.
We denken ook dat ons appartement wellicht beter in de markt ligt omdat de erfpacht is afgekocht.
Maar een makelaar gaf aan, dat dit eigenlijk niet veel uitmaakt.
Dat is met rente over een lening die je hiervoor nodig hebt, ook zo.Mime010 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:57:
[...]
De rente staat wel gunstig om erfpacht af te kopen. Aan de andere kant krijg je dus ook een deel van de erfpacht die je betaald terug via de Belastingdienst (zover ik heb begrepen).
Je kunt beter één euro niet betalen (=0 cent), dan één euro betalen en er 40 cent van terugkrijgen (=60 cent). In de laatste situatie ben je 60 cent 'armer'.
Hoe zit het met het toekomstperspectief qua vermogen en inkomen, binnen die 10-jaarstermijn?Met erfpacht afkopen zit ik wel een beetje tegen de grens van de maximale lening aan. Dan komt het verbouwen van bv de badkamer wel in de knel te zitten..
Binnen 10 jaar heb je al best een aardig deel aan aflossing betaald. Daarnaast is het goed mogelijk dat je of een inkomensstijging hebt meegemaakt. Je kunt dan binnen deze 10-jaarstermijn alsnog de erfpacht afkopen middels spaargeld en/of aanvullende financiering. Op dat moment een puur financiële beslissing op basis van je leencapaciteit en vermogen. Maar dan woon je nú wel zoals je wilt.
Ja als je het geld ervoor hebt liggen is het altijd een goede mogelijkheid.Rzaan schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:04:
Erfpacht afkopen is altijd een lastige afweging.
Jaarlijkse canon is aftrekbaar; Afkopen niet.
Afkopen weet je waar je aan toe bent; Jaarlijks niet, want gemeenten zijn wispelturig.
Verdien je het geld dat je in de afkoop hebt gestopt, terug bij verkoop?
Is je huis moeilijker te verkopen als je jaarlijks erfpacht moet betalen?
Wij zaten zelf met deze laatste vragen.
Wij konden voor ons appartement dit jaar de erfpacht afkopen.
We hebben het gedaan, onder meer omdat spaargeld (want daar deden we het van) geen zak oplevert.
We denken ook dat ons appartement wellicht beter in de markt ligt omdat de erfpacht is afgekocht.
Maar een makelaar gaf aan, dat dit eigenlijk niet veel uitmaakt.
Het is ook best zuur als je een nieuw huis koopt, maar weinig geld hebt om dit te verbouwen.
Nu zit je in een goede tijd om huizen met een dikke winst te verkopen. Je weet alleen niet hoe dit zit in de toekomst. Straks probeer ik het huis te verkopen (met grond), maar is er weinig animo vanwege de hogere prijs.
Yes, exact wat je zegt in de laatste alinea. Ben nu 30 jaar en verwacht nog wel wat stappen in salaris te zetten op werkgebied. Dus de mogelijkheid zal er zeker zijn om dit na 10 jaar nog te kopen.JanHenk schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:11:
[...]
Dat is met rente over een lening die je hiervoor nodig hebt, ook zo.
Je kunt beter één euro niet betalen (=0 cent), dan één euro betalen en er 40 cent van terugkrijgen (=60 cent). In de laatste situatie ben je 60 cent 'armer'.
[...]
Hoe zit het met het toekomstperspectief qua vermogen en inkomen, binnen die 10-jaarstermijn?
Binnen 10 jaar heb je al best een aardig deel aan aflossing betaald. Daarnaast is het goed mogelijk dat je of een inkomensstijging hebt meegemaakt. Je kunt dan binnen deze 10-jaarstermijn alsnog de erfpacht afkopen middels spaargeld en/of aanvullende financiering. Op dat moment een puur financiële beslissing op basis van je leencapaciteit en vermogen. Maar dan woon je nú wel zoals je wilt.
Natuurlijk heb ik dan de afgelopen jaar die 60 cent betaald, maar heb ik wel in een leuk huis kunnen leven (ook fijn voor pasgeboren kind).
Maar als potentiële kopers bij de bank moeten opgeven dat er ook nog een jaarlijkse canon betaald moet worden, heeft dit ook invloed op de bereidheid van de bank om geld te verstrekken.Mime010 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Nu zit je in een goede tijd om huizen met een dikke winst te verkopen. Je weet alleen niet hoe dit zit in de toekomst. Straks probeer ik het huis te verkopen (met grond), maar is er weinig animo vanwege de hogere prijs.
Heb volgens mij al ooit gehoord dat een bank gewoonweg weigerde om een hypotheek te verstrekken voor een woning in Amsterdam waar erfpacht op rustte.
Geen idee welke rol de prijs van het huis en de financiële situatie van de koper hierin speelden.
Klopt, heb ook gelezen dat een hypotheek krijgen soms lastig kan zijn.Rzaan schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:51:
[...]
Maar als potentiële kopers bij de bank moeten opgeven dat er ook nog een jaarlijkse canon betaald moet worden, heeft dit ook invloed op de bereidheid van de bank om geld te verstrekken.
Heb volgens mij al ooit gehoord dat een bank gewoonweg weigerde om een hypotheek te verstrekken voor een woning in Amsterdam waar erfpacht op rustte.
Geen idee welke rol de prijs van het huis en de financiële situatie van de koper hierin speelden.
Er gaat sowieso iets van 10 x het jaarlijkse erfpacht canon af van de maximaal te lenen hypotheek.
Volgens mij kom je daar pas achter als je echt een hypotheek gaat aanvragen.
Grote voordeel is nu dat de rente erg laag staat dus die kan je heel gunstig in je hypotheek opnemen.Mime010 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Ja in dit geval is de badkamer wel echt oud / vervallen. Dit is wel echt een punt dat gedaan moet worden.
De ramen zouden ook volgend jaar nog kunnen.
Ondanks dat het slim is om de erfpacht direct af te kopen zit je wel nog met een paar dingen:
- De grond moet eerst getaxeerd worden
- Vervolgens moet de woning opnieuw getaxeerd worden met grond (gaat de woning ook 50k in waarde stijgen)
- Verbouwen van badkamer zou moeilijk gaan
Is het geen (slimme) optie om een bouwdepot te nemen en mogelijk de grond proberen af te kopen na 10 jaar?
Wat waarde van erfpacht afkopen op je taxatie doet is die verhogen.
In jouw geval is de looptijd van de canon voor herindexatie nog maar een jaar of 10. Iedereen die later een nieuw huis koopt weet dat je anders in de toekomst een groot risico loopt op een venijnige verhoging van de canon met hogere extra lasten als gevolg. Dat gaat doorwerken in wat de woning waard is.
Vooral mocht je over een jaar of 7 a 8 besluiten dat je wilt verhuizen naar een groter huis.
Een bouwdepot is lastiger, dat moet je vaak binnen een bepaalde periode opmaken en of het voor grond aankoop gebruikt mag worden is een tweede.
Wat je wel kan proberen is de ramen vervangen via de duurzaamheidsoptie die je op een hypotheek kan nemen. Daarvoor mag je 10% extra boven de taxatie waarde gaan. Zonnepanelen, vloerverwarming, nieuwe kozijnen met Hr++ of Driedubbelglas kan je dan in je hypotheek stoppen.
Salaris: 90.000 bruto dga
Eigen geld: 150.000
Huis zoek ik tussen de 250k en 300k. Ik weet dat ik een duurder huis kan kopen maar geen behoefte aan. Is dit een duidelijk stappenplan? Of mis ik iets?
1 - afspraak hypotheek adviseur (vrijblijvend)
2 - huis zoeken
3 - aankoopmakelaar zoeken
4 - huizen bezichtigen
5 - bod doen op huis
6 - bod geaccepteerd > hypotheek adviseur inschakelen
7 - hypotheek afsluiten
8 - koopovereenkomst opstellen en tekenen
9 - afronden, akte naar notaris
Denk eraan dat je vóór stap 6 ook al eea aan papierwerk aan de hypotheekadviseur kunt doorspelen om het proces te verspoedigen. 7 komt pas na 8, pas na het tekenen van de koopovereenkomst kun je de hypotheekofferte gaan aanvragen en tekenen. Hiervan wordt akte opgemaakt en verder afgehandeld in 9 bij de notaris.
Het is een markt momenteel waarin heel veel in een heel rap tempo kan gaan, dus je kunt er goed aan doen om zo pro-actief mogelijk zover mogelijk vooruit te werken.
Als dat allemaal op groen is zal ik pas gaan bieden en verder zoeken. Ik zou eigenlijk nu eerst het gesprek aangaan met de hypotheekadviseur.
Ik zoek vooral in Lelystad en voor 250k tot 300k heb je daar mooie woningen. En rekening houden met andere is gewoon lastig. Moet ik meer huis kopen wat ik nodig heb zodat iemand anders mogelijk makkelijker aan een huis komt? Ik snap dat sommige mensen in lastige situatie zitten maar ik ben niet de persoon die dat kan oplossen.Wilf schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:29:
Voor dat geld heb je toch alleen maar kluswoningen in het buitengebied? Is dat niet een beetje raar om zo scheef te gaan wonen? Mensen met twee keer net-niet-modaal moeten in diezelfde vijver vissen.
Ene kant snap ik je redenering en ben ik het ook mee eens, zou het zelf ook doen. Aan de andere laat het ook weer mooi zien dat de mens in de kern gewoon arrogant en hebzuchtig is.Nine9 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:33:
[...]
Ik zoek vooral in Lelystad en voor 250k tot 300k heb je daar mooie woningen. En rekening houden met andere is gewoon lastig. Moet ik meer huis kopen wat ik nodig heb zodat iemand anders mogelijk makkelijker aan een huis komt? Ik snap dat sommige mensen in lastige situatie zitten maar ik ben niet de persoon die dat kan oplossen.
Heb je trouwens nu speciaal voor deze vraag een nieuw user account aangemaakt 😉
[ Voor 6% gewijzigd door Chip. op 29-05-2021 19:40 ]
Ieder voor zich, daar komt het wel op neer. Ik kan ook een hypotheek nemen van 5 ton en een huis kopen waar ik 3 kamers leeg laat. Ik kijk gewoon naar mijn eigen benodigdheden, dan is 250.000 tot 300.000 al voldoende.Chip. schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:37:
[...]
Ene kant snap ik je redenering en ben ik het ook mee eens, zou het zelf ook doen. Aan de andere laat het ook weer mooi zien dat de mens in de kern gewoon arrogant en hebzuchtig is.
Dit heeft toch niets met arrogantie en hebzucht te maken? Het is juist goed afstemmen van je aankoop op je wensen. Dat er toevallig meer mensen zijn die ook die aankoop willen doen, tsja.Chip. schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:37:
[...]
Ene kant snap ik je redenering en ben ik het ook mee eens, zou het zelf ook doen. Aan de andere laat het ook weer mooi zien dat de mens in de kern gewoon arrogant en hebzuchtig is.
Je zou het ook anders kunnen stellen: hij is nu dga van een bedrijf dat iemand anders ook wel had willen zijn, dan had die 90k kunnen verdienen. Wat een aso dat hij dga is?
Wow wat een uitspraak zeg, had iets meer van Tweakers verwacht eerlijk gezegd. Waarom moet altijd alles 'meer meer meer', als de persoon in kwestie genoeg heeft aan een huis van 300K is dat toch hartstikke mooi? Dat er een schreeuwend tekort is aan middenklasse woningen in deze onzinnige markt daar gaat 1 persoon niks aan veranderen en dat is ook niet zijn/haar verantwoordelijkheid.Chip. schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:37:
[...]
Ik ben tevreden met Walterliving, maar er zijn nog fouten: dat de perceel is nooit correct in hun Excel en Web.
Ivm het moeten vragen aan aankoopmakelaar: Ik betaald hem per uur, en hij moet per adres opvragen, en zijn rapport heeft nog fout m.b.t de verkoopdatum.
Dan mijn tips/ervaringen:
- Maak een account op Makelaarsland en installeer de app, zorg dat je notificaties krijgt. De meeste huizen staan eerder op Makelaarsland dan op Funda, soms zelfs een dag eerder.
- Bedenk van te voren wat je wel/niet wil. Zodra een huis beschikbaar komt is het een kwestie van 5 minuten foto's/omgeving/plattegrond bekijken en dan moet het helder zijn of je wel/niet een bezichtiging wil. Meteen bellen. Met deze strategie icm Makelaarsland geen 1 bezichtiging misgelopen vanwege te laat.
- Neem een account op WalterLiving. Dit kost een tientje per maand en levert je alle verkoopprijzen op van huizen die (t/m 2 a 3 maanden geleden) verkocht zijn. Zo zie je de echte markt, wat nogal eens kan verschillen met de vraagprijzen.
- Kijk niet teveel naar de vraagprijs bij het uitbrengen van een bod en dus ook niet naar "ik moet x% overbieden want dat doet iedereen in deze buurt". Sommige huizen staan iets hoger qua vraagprijs aangeboden, anderen juist veel te laag.
- Overweeg een deel aflossingsvrije hypotheek, dit scheelt reuze in de maandlasten. Er zijn natuurlijk wel risico's, maar als je die helder hebt en goed met je geld om kan gaan is 50% aflossingsvrij erg aantrekkelijk.
- Doe een bod zonder voorbehoud van financiering als je dat kan, of in ieder geval niet met 100% financiering, dan zal je weinig kans maken.
- Verwacht niet teveel van een aankoopmakelaar. Wij hebben na 5 bezichtigingen in 4 maanden (we waren vrij selectief) en 2 onsuccesvolle biedingen toch besloten een aankoopmakelaar te nemen. Toen meteen het eerste huis raak, maar of dit nou door de aankoopmakelaar kwam? Qua hoogte bod konden we dat zelf goed schatten dmv WalterLiving. En diezelfde makelaar had 3 andere klanten voor het zelfde huis, dus we hadden niet echt het gevoel dat ze aan onze kant stonden. Ook hebben ze er baat bij dat je zo snel mogelijk een huis koopt, dus waarom zouden ze ooit adviseren dat je lager moet bieden? Wat wel waarde toevoegt denk ik is dat bij je bod staat dat het via een makelaar is, wat laat zien dat je serieus bent en een weloverwogen bod doet. Iedereen kan in principe natuurlijk zomaar een bod van 3 miljoen doen en zich dan terugtrekken.
Makelaarsland is overigens het grootste lid van de NVM, dus daar zullen wel een pak huizen net iets eerder op komen te staan, maar het is erg regiogebonden.
Wellicht is het een regiogebonden tip inderdaad, dit was in de regio Amersfoort. In die 4 maanden actief zoeken kan ik me geen enkel huis herinneren wat wel op Funda stond wat niet eerst op Makelaarsland kwam. Van beide kreeg ik automatische berichten (Funda via RSS, Makelaarsland via de app). Soms ongeveer tegelijk, meestal een half uur tot een uur eerder, en soms dus ook een dag eerder. Makelaarsland was dus altijd gelijk of beter dan Funda.Caelorum schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:47:
@nnk wat betreft makelaarsland. Tenzij er echt iets enorm groots is verandert zijn alle NVM makelaars verplicht het op Funda te zetten. Kan zijn dat je in een regio zit waar het aandeel NVM makelaars een stuk lager is, maar anders zou ik ook een gratis zoekprofiel bij 1 van die tokos aanmaken.
Makelaarsland is overigens het grootste lid van de NVM, dus daar zullen wel een pak huizen net iets eerder op komen te staan, maar het is erg regiogebonden.
Wij hebben hier thuis ook al over meegelurkt en over gepraat. Wij zijn idd benieuwd naar de risico's, met name omdat we denken dat de NHG dan wegvalt. We hebben wel interesse in zo laag mogelijke maandlasten dus het zal nog wat zaken doorrekenen worden denk ik. Als je voor 50% aflossingsvrij gaat, klopt het dan dat je dus ook de helft minder rente moet betalen voor de looptijd van je hypotheek?nnk schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:32:
• Overweeg een deel aflossingsvrije hypotheek, dit scheelt reuze in de maandlasten. Er zijn natuurlijk wel risico's, maar als je die helder hebt en goed met je geld om kan gaan is 50% aflossingsvrij erg aantrekkelijk.
Maar dan moet dit toch wel een optie zijn, of zie ik dat nu verkeerd? Als starter bijvoorbeeld zoals wijzelf is het al snel een gevalletje 100% financiering.• Doe een bod zonder voorbehoud van financiering als je dat kan, of in ieder geval niet met 100% financiering, dan zal je weinig kans maken.
edit: hieronder duidelijk gemaakt
Een deel aflossingsvrij betekent dat je meer rente betaald uiteindelijk, want de rente wordt geheven over de schuld die je nog open hebt staan. Wel zijn de maandelijkse lasten lager.
[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 29-05-2021 21:57 ]
De helft minder rente? Hoe zie je dat voor je? Als je 50% aflossingsvrij hebt, dan los je op 50% niets af, dus if anything betaal je juist meer rente. Je betaalt dan immers 30 jaar lang over 50% rente, terwijl je over de andere 50% aan het aflossen bent en dus steeds minder rente betaald.Schuey schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:34:
[...]
Wij hebben hier thuis ook al over meegelurkt en over gepraat. Wij zijn idd benieuwd naar de risico's, met name omdat we denken dat de NHG dan wegvalt. We hebben wel interesse in zo laag mogelijke maandlasten dus het zal nog wat zaken doorrekenen worden denk ik. Als je voor 50% aflossingsvrij gaat, klopt het dan dat je dus ook de helft minder rente moet betalen voor de looptijd van je hypotheek?
Bij annuiteiten of linear zijn je maandlasten opgebouwd uit een component aflossing en een component rente. Bij aflossingsvrij is de component aflossing 0, waardoor je maandlasten dus lager zijn, maar je component rente wordt daarmee niet kleiner. Over de gehele looptijd is aflossingsvrij veruit het duurst. Maar je maandlasten zijn wel lager, omdat je aan het eind van de looptijd 0 hebt afgelost en je dus nog met een restschuld blijft zitten. Die heb je niet bij annuiteiten of linear.
Om het te illustreren:naitsoezn schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:44:
[...]
De helft minder rente? Hoe zie je dat voor je? Als je 50% aflossingsvrij hebt, dan los je op 50% niets af, dus if anything betaal je juist meer rente. Je betaalt dan immers 30 jaar lang over 50% rente, terwijl je over de andere 50% aan het aflossen bent en dus steeds minder rente betaald.
Bij annuiteiten of linear zijn je maandlasten opgebouwd uit een component aflossing en een component rente. Bij aflossingsvrij is de component aflossing 0, waardoor je maandlasten dus lager zijn, maar je component rente wordt daarmee niet kleiner. Over de gehele looptijd is aflossingsvrij veruit het duurst. Maar je maandlasten zijn wel lager, omdat je aan het eind van de looptijd 0 hebt afgelost en je dus nog met een restschuld blijft zitten. Die heb je niet bij annuiteiten of linear.
Wij hebben meerdere leningdelen. 1 deel is ongeveer 220k annuitair, dat leningdeel kost ons ongeveer 850€ per maand (500 aflossing, 350 rente oid). We hebben ook een stuk van 200k afkossingsvrij, dat kost ons maar 315€ per maand.
Qua maandlasten dus inderdaad een enorm verschil. Maar na 30 jaar heb je natuurlijk nog wel steeds 200k schuld.
Bierviltje: huis 400k, 200k aflossingsvrij.
1% rente op het annuïtaire deel (=2000 euro p/jr rente), 1,2% rente op het aflossingsvrije deel. 2400 euro per jaar aan rente. HRA ongeveer 40% (geen werkelijke HRA maar hypothese). In het eerste jaar netto rente op annuïtaire deel 1400 euro. Op aflossingsvrije deel 2400 euro. Verschil 1000 euro, maal dertig jaar. Kost aflossingsvrij je 30k meer én je hebt nog een schuld over aan het eind.
Over ons stukje aflossingsvrij van 80k krijgen we nog steeds de hra terug.
Life is what happens while you're busy making other plans
Dus, gezien over je hele leven, blijf je oneindig rente betalen en daarmee is het eigenlijk dus duurder.
Dat zou bijv richting je pensioen lastig kunnen worden als het maandbedrag te hoog is. Dat moet je dan misschien weer opvangen door kleiner te gaan wonen.
Wij doen het nu wel, want we vallen nog onder de oude regeling. Voor ons omdat we de eerste jaren na aankoop nog veel geld in en om het huis verwachten uit te geven.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Iets duurder ja. Maar door het bespaarde geld verstandig te gebruiken (beleggen,Ethirty schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:28:
Aflossingsvrij is een manier om de maandlasten te verlagen, maar je blijft met een schuld zitten.
Dus, gezien over je hele leven, blijf je oneindig rente betalen en daarmee is het eigenlijk dus duurder.
Dat zou bijv richting je pensioen lastig kunnen worden als het maandbedrag te hoog is. Dat moet je dan misschien weer opvangen door kleiner te gaan wonen.
Wij doen het nu wel, want we vallen nog onder de oude regeling. Voor ons omdat we de eerste jaren na aankoop nog veel geld in en om het huis verwachten uit te geven.
Zonnepanelen, van gas af) kun je eenvoudig een veel hoger rendement halen en dat maakt voor mij aflossingsvrij zo ideaal. Ik val ook onder de oude regeling dus wel hra.
Het ligt eraan hoe je het geld dat je met aflossingsvrij per maand ‘bespaart’ gebruikt. Als je dit bedrag slim en goed belegt, zou je een hogere rendement kunnen behalen dan de extra kosten van aflossingsvrij.Ethirty schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:28:
Aflossingsvrij is een manier om de maandlasten te verlagen, maar je blijft met een schuld zitten.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het is een nuance dat de hypotheekvorm keuze een bredere financiële keuze is.Ethirty schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:17:
Klopt, maar daar gaat dit topic niet over. Als ik geen dure hypotheek heb kan ik ook gaan beleggen
Ik heb vrijdag drie aannemers gebeld om een indicatie te krijgen: alle drie hebben dit jaar sowieso geen tijd meer.Videopac schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Dit dus. Je kunt het geld wel hebben voor een verbouwing / renovatie (los van de (semantische) discussie), maar waar haal je de vakmensen vandaan om het uit te voeren?

Het is al heel wat dat ze reageren. Bij mij reageerde 2/3 gewoon niet. Ik heb die laatste dus maar de klus gegeven ondanks dat ik 'm te duur vind.Videopac schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Ik heb vrijdag drie aannemers gebeld om een indicatie te krijgen: alle drie hebben dit jaar sowieso geen tijd meer.
Pas als je een energielabel gaat aanvragen veranderen ze daar toch je label?Wilf schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:30:
Wat is wijsheid; je huis verbeteren (isolatie) op 100% eigen kosten en voor jezelf houden óf huis isoleren, subsidie aanvragen en daardoor mogelijk hogere WOZ die de subsidie wellicht teniet doet?
Het is niet zo dat je met alleen isolatie gelijk op A zit bijvoorbeeld.
Ik weet alleen niet of dat zo gedaan wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Wilf op 30-05-2021 20:13 ]
Daar hoef je echt niet bang voor te zijnWilf schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:13:
Dat begrijp ik, ik dacht meer aan de directe link van de gemeente; de gemeente geeft subsidie voor verduurzaming dus als je twee verduurzamingsstappen uitvoert, verplicht voor subsidie, kunnen zij theoretisch ook bepalen dat je huis dus meer waard is geworden. Ongeacht je label.
Ik weet alleen niet of dat zo gedaan wordt.
Woz waarde wordt berekent adhv referentiepanden. In theorie kan het zo zijn dat indien jouw buurman veel heeft geïnvesteerd in isolatie (warmtepomp bv) en zijn woning goed verkoopt (50k boven de waarde zonder WP/isolatie e.d.), jouw woz waarde ook met 50k stijgt. Ondanks dat je geen WP hebt. Of andersom natuurlijk
Dan kun je met zo'n bureautje bezwaar indienen, scheelt jou ook paar tientjes per jaar, dat bureau casht een paar honderd euro. Wat weer betaald wordt van.. de gemeentebelasting
[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2021 20:23 ]
Ik zou eerlijk gezegd niet echt bezig zijn met wat isoleren doet voor je WOZ waarde. Je doet het in de eerste plaats vooral voor jezelf, of het nou gaat om het milieu, comfort of kostenbesparing. Als er een subsidieregeling is waar je gebruik van kan maken zou ik dat gewoon doen.
Ik vermoed dat het helemaal niks doet voor je WOZ waarde, daar gaat het ook alleen maar globaal over de staat van onderhoud en niet om wat er qua isolatie in je spouwmuur zit.
De isolatiesubsidie van 20% van de kosten is bij mijn weten een landelijke subsidie (via RVO), mogelijk doet je gemeente of provincie er nog wat bovenop.
Wat dus wijsheid is; gewoon lekker de (aanvullende) subsidie aanvragen, als je gemeente die heeft.
Mijn vraag is: is dit gunstig te kopen als een tijdlijk woning terwijl ik nog niet zeker ben waar een welke woning ga ik langer veblijven ? De antwoord is bijna altijd ja, voor een periode van minimaal 6 maanden.
1) Wat zijn de kosten om dit te kopen en wonen voor 12 maanden ?
- Overdrachtsbelasting 5'800
- Taxatie rapport 500
- Hypotheek adviseur kosten rond 2500
- Notaris kosten 1000
- Kosten NHG (0.7 % van de koopsom) € 2'030
- Rente kosten 12 maand: 0.0083 * 290k = 2407
----------- Total kosten: 14237 ----------------
2) Wat zijn de huur bedrag voor 12 maanden: 1200 * 12 = 14400
3) Wat is de mogelijk prijs stijging voor dit 12 maanden: met een 5% stijging tot Juni 2022, is dit: 14500
Conclusies:
+ Dus, na 12 maanden heb ik gratis verblijven in dit woning ipv het moeten betalen voor 14400
+ Na 6 maanden, is de kosten voor het aankopen en wonen 13'034, prijs stijging 7'250, verlies is dus 5'784, is toch minder dan de huurbedrag van 6 maanden (1200*6 = 7200).

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 31-05-2021 18:18 ]
Default blanke hetero
Hoe onafhankelijk is de onafhankelijke taxateur, die zij inhuren en betalen? Weet je zeker dat je 5% prijsstijging gaat krijgen? Of rekent de taxateur het je zwaar aan dat je elke avond een geitenkaas tegen het plafond plakt en zakt daardoor juist de prijs, waardoor je beter had kunnen huren?noucmen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:14:
dat ik moet later terug naar hun verkopen als ik verhuizen wil, en ze zullen een "ontafhankelijk taxtateur" gebruiken om de waarde te bepalen.

Of je koopt gewoon iets wat wel leuk lijkt, als je een kans krijgt. Bank geeft hier groen licht.

Dat betekent opdrachten geven voor verbouwing en komende half jaar 2 huizen verkopen. We zijn er nog lang niet, maar een grote drempel achter de rug.
#team_UTC+1
Voordat we te rooskleurig gaan redeneren is je toekomstig huis in verhouding ook 5% gestegen.noucmen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:14:
Misschien heb ik een kans om een apartement van 290k te kopen, vaste prijs, van een woning corporatie, ze hebben een marktecomform voorwaarde: dat ik moet later terug naar hun verkopen als ik verhuizen wil, en ze zullen een "ontafhankelijk taxtateur" gebruiken om de waarde te bepalen.
Mijn vraag is: is dit gunstig te kopen als een tijdlijk woning terwijl ik nog niet zeker ben waar een welke woning ga ik langer veblijven ? De antwoord is bijna altijd ja, voor een periode van minimaal 6 maanden.
- Overdrachtsbelasting 5'800
- Taxatie rapport 500
- Hypotheek adviseur kosten rond 2500
- Notaris kosten 1000
- Rente kosten 12 maand: 0.0083 * 290k = 2407
----------- Total kosten: 14237 ----------------
2) Wat zijn de huur bedrag voor 12 maanden: 1200 * 12 = 14400
3) Wat is de mogelijk prijs stijging voor dit 12 maanden: met een 5% stijging tot Juni 2022, is dit: 14500
Conclusies:
+ Dus, na 12 maanden heb ik gratis verblijven in dit woning ipv het moeten betalen voor 14400
+ Na 6 maanden, is de kosten voor het aankopen en wonen 13'034, prijs stijging 7'250, verlies is dus 5'784, is toch minder dan de huurbedrag van 6 maanden (1200*6 = 7200).
5% van 700000 is een hoger bedrag dan 5% van 300000 dus dat moet je ook meerekenen.
Voor 6 maanden zou ik eerder op zelfde verkoopwaarde rekenen als de prijs die je aankoopt.
-------------------
Het advies wat we eerder gegeven hebben blijft staan. Maak eerst een keuze waar je wilt gaan wonen en accepteer dat 1 vogel in de hand beter is dan 10 in de lucht. Dat betekend een doodnormale goede school die misschien niet de perfecte top is maar gewoon goed.
Dan kunnen we helpen met een zinnige strategie wat de opties zijn voor koopwoningen, huur of tussenwoning. Zolang je dat niet helder blijft blijf je dralen en twijfelen en opties verbranden.
De meeste mensen zouden dolblij zijn als ze voor een nieuwbouw woning worden ingeloot. Een goede nieuwe woning voor een normale prijs en zekerheid op deze markt. Maar zodra er iets concreet wordt toch de angst om je te binden.
Zoals het nu gaat is het risico heel reëel dat je binnenkort niets hebt omdat je geen keuzes durft te maken.
Sorry dat ik misschien wat hard over kom. Maar de enige persoon die de keuze kan maken is jezelf en je vrouw. Ik adviseer heel sterk om samen eens goed te praten wat echt de prioriteiten voor een woning zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 31-05-2021 22:31 ]
We zijn bij een aankoopmakelaar langs geweest en die wilde 300 euro startkosten + 1,5% van de aankoopprijs hebben als courtage.
Hiervoor kregen we dan dat hij meeging naar alle bezichtigingen, een bouwkundige keurig, biedadvies en nog een verzekering tegen een bouwkundige keuring die niet klopt.
We hebben het niet gedaan, omdat ik voor de prijsklasse waar wij in kijken dan bijna 10.000 euro zou moeten betalen en dan moet het hypotheekadvies nog los.
Nu hoor ik van sommige mensen om me heen dat dit (de 1,5%) een normaal tarief is, maar ik kan het me bijna niet voorstellen.
Is het de laatste jaren enorm gestegen in prijs of kloppen de bedragen van 2-3k allin uit eerder in dit topic nog in jullie ervaring?
Als je in de regio Zuid Oost Brabant zit, weet ik een aankoopmakelaar die stukken minder vraagt. Die kost meer als hij meer van de vraagprijs weet af te lullen.
Wij kozen er dan ook voor de eerste bezichtigingen zelf te doen. Ook om wat meer gevoel te krijgen wat we wilden. Beviel goed tot nu toe.
Vandaag weer een bod doen voor 17 uur. Veel belangstelling, maar we hebben een bod waar we zeker kans mee maken 13% er boven geboden. Gekkenhuis eigenlijk, maar nog steeds onder budget van het vorige huis waar veel aan verbouwd moest worden nog. Al met al goed te verkopen aan ons zelf om het te doen.
Untappd: Louwke80
Waarom zou je voor een woning NHG nemen als je de woning bijna in cash kan afrekenen en je er vanuit gaat dat je de woning na een jaar gaat verkopen met winst? Dan is NHG echt zonde van je geld.noucmen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:14:
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7