Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 22:34
olivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Voor jou is dat misschien allemaal niet zo relevant. Logischerwijs zal erfpacht een drukkend effect op de woningwaarde moeten hebben. Wanneer de canon eeuwigdurend is afgekocht en er verder geen werkelijk bezwarende voorwaarden aan het recht zijn verbonden (zoals in feite bij gemeentelijke erfpacht in Den Haag), dan is dat effect denk ik verwaarloosbaar.
In dit https://denhaag.maps.arcg...327bb4bd6a5eacc98ec4dd073 zie ik dat er zijn een paar gebieden in Den Haag dat de opstal eigenaar nooit de grond eigenaar kan worden

- rond de belangrijk snelwegen en kruispunten: bvb de A12 en A4, de treinsporen <--- dit is logisch
- rond de lange weg die heet Meilis Stokelaan (de Eskamp gebied) <--- wat voor reden is dit ?
- de gebied tussen Centrum Den Haag en Schilderswijk <--- wat voor reden is dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
noucmen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:06:
[...]

In dit https://denhaag.maps.arcg...327bb4bd6a5eacc98ec4dd073 zie ik dat er zijn een paar gebieden in Den Haag dat de opstal eigenaar nooit de grond eigenaar kan worden

- rond de belangrijk snelwegen en kruispunten: bvb de A12 en A4, de treinsporen <--- dit is logisch
- rond de lange weg die heet Meilis Stokelaan (de Eskamp gebied) <--- wat voor reden is dit ?
- de gebied tussen Centrum Den Haag en Schilderswijk <--- wat voor reden is dit ?
Dat is mij helaas niet bekend. Ik zou er denk ik ook niet zo zwaar aan tillen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Eigenlijk denk ik nog hard of het gunstig is (geld gerelateerd) om die nieuwbouw woning te volgen, het is wel dat ik van "jong woning" van houd, maar het is ver van alles. Dus als het "de unieke kans" is om toch in Den Haag een nieuwbouw te krijgen, dan ga ik misschien verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
noucmen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:21:
Ik ben langdurig ziek, daarom moet ik een goedschool kiezen omdat ik niet goed voor mijn kinderen kan zorgen.
Dat is heel vervelend voor jou. Maar of je nu een "goede" school of een "slechte" school hebt gekozen zie ik niet in wat dat voor verschil gaat maken. Iedere school heeft natuurlijk eigen schooltijden, maar de totale schooltijden zijn min of meer gelijk omdat dat allemaal is voorgeschreven.
Daarna vind ik dat het makkelijk fietsen naarschool en het gezellig spelen met vrienden die dichtbij wonen is ook belangrijk. Ik ben niet goed en heb ook niet genoeg energie om speel-date voor mijn kinderen te organiseren als ik ver van school woon.
Dat is min of meer het punt wat ik en (ik denk) @GENETX ook proberen te maken. Je moet geen "supergoede allerbeste" school uit kiezen die te ver weg is. Voor Nederlanders is 10 km van een basisschool wonen echt heeeeeeel ver weg.
In Nederland zoekt het gros van de mensen gewoon de beste school in een kleine cirkel rond het huis, als ze al niet simpelweg de dichtstbijzijnde kiezen.

Toen ik jong was zat er een jongetje in de klas die midden in de polder woonde (want zijn ouders hadden daar een boerderij). Daar werd heus wel eens een keer gespeeld, maar ik denk dat ik mijn hele lagere schooltijd niet vaker dan 10 keer bij hem ben geweest. Er naar toe was nog wel te doen, maar daarna moest je 's middags ook weer naar huis fietsen en dat was gewoon "heel erg lang". Ik denk dat het ongeveer 5 km was, maar dat is als je 9 bent dus gewoon te ver. Zeker als er nog 20 andere kinderen zijn waar je net zo graag gaat spelen en die maar een paar minuten verderop wonen.

In een nieuwbouwwijk kan dat wel eens lastig zijn, zeker als die "ver weg" ligt en er nog geen basisschool heel erg dicht in de buurt is. Zeker als je uit de andere kant van het land komt lijkt mij dat een legitieme vraag om gewoon eens aan de projectontwikkelaar te vragen hoe het zit met het onderwijs in de buurt.

Is er trouwens een specifieke reden dat je rondom Den Haag wil gaan wonen en niet in (ik noem maar wat) Almere of Breda of Deventer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:37:
[...]
Dat is heel vervelend voor jou. Maar of je nu een "goede" school of een "slechte" school hebt gekozen zie ik niet in wat dat voor verschil gaat maken. Iedere school heeft natuurlijk eigen schooltijden, maar de totale schooltijden zijn min of meer gelijk omdat dat allemaal is voorgeschreven.
Ik bedoeld ik ben ziek daarom wil ik een goede school voor mijn kinderen kiezen,
[...]
Dat is min of meer het punt wat ik en (ik denk) @GENETX ook proberen te maken. Je moet geen "supergoede allerbeste" school uit kiezen die te ver weg is. Voor Nederlanders is 10 km van een basisschool wonen echt heeeeeeel ver weg.
In Nederland zoekt het gros van de mensen gewoon de beste school in een kleine cirkel rond het huis, als ze al niet simpelweg de dichtstbijzijnde kiezen.

Toen ik jong was zat er een jongetje in de klas die midden in de polder woonde (want zijn ouders hadden daar een boerderij). Daar werd heus wel eens een keer gespeeld, maar ik denk dat ik mijn hele lagere schooltijd niet vaker dan 10 keer bij hem ben geweest. Er naar toe was nog wel te doen, maar daarna moest je 's middags ook weer naar huis fietsen en dat was gewoon "heel erg lang". Ik denk dat het ongeveer 5 km was, maar dat is als je 9 bent dus gewoon te ver. Zeker als er nog 20 andere kinderen zijn waar je net zo graag gaat spelen en die maar een paar minuten verderop wonen.

In een nieuwbouwwijk kan dat wel eens lastig zijn, zeker als die "ver weg" ligt en er nog geen basisschool heel erg dicht in de buurt is. Zeker als je uit de andere kant van het land komt lijkt mij dat een legitieme vraag om gewoon eens aan de projectontwikkelaar te vragen hoe het zit met het onderwijs in de buurt.
Daarom moet ik heel hard denken:
- prijs stijgt hard, dus moet snel kopen
- ik ben altijd voorbereid om te verhuizen als de goed school plekjes heeft, om binnen 3.5km van school te wonen
- daarom denk ik om nu een apartement te kopen
Is er trouwens een specifieke reden dat je rondom Den Haag wil gaan wonen en niet in (ik noem maar wat) Almere of Breda of Deventer?
Vrouw gaat in Delft werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Raden jullie de goedkoopste manier om koopsom van verkocht objecten te kunnen weten ? Ik moet ongeveer 1-5 keer per week inschatten.

Walterliving is niet correct, huispedia is een slordig inschatting, kadaster is te duur.

[ Voor 14% gewijzigd door noucmen op 23-05-2021 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

noucmen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:56:
Walterliving is niet correct, huispedia is een slordig inschatting, kadaster is te duur.
Aanbellen en aan de nieuwe bewoners vragen

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
noucmen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:24:
Ik bedoeld ik ben ziek daarom wil ik een goede school voor mijn kinderen kiezen,
Ik snap totaal niet waarom die twee met elkaar te maken hebben. Als je gezond zou zijn dan had je het geen probleem gevonden als je kinderen op een "slechte" school zouden zitten?
- ik ben altijd voorbereid om te verhuizen als de goed school plekjes heeft, om binnen 3.5km van school te wonen
Dat is zo'n 45 minuten lopen van school. Ik vind dat gewoon ver, onderweg loop je ongetwijfeld diverse scholen voorbij. Er schijnen 151 standaard basisscholen in Den Haag te zitten.
Vrouw gaat in Delft werken
Je vrouw gaat in Delft werken, wil ook graag in Delft wonen maar toch ben je bezig een huis elders te kopen?

Nu zal het in Delft vast niet simpel zijn om een huis te kunnen kopen, maar ik begrijp er steeds minder van.

Of misschien is het probleem dat ik de fascinatie met 2 verschillende basisscholen in Den Haag totaal niet kan begrijpen.

In dat geval snap ik niet waarom je niet gewoon een huis in de buurt van je school nr 1 koopt en dan even afwacht tot je kinderen daar over 5 jaar eindelijk op terecht kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fascinatie met een specifieke basisschool begrijp ik eerlijk gezegd ook al vanaf het begin niet zo hoor. Tuurlijk zijn er 'slechte' scholen, maar over het algemeen zijn de scholen in Nld gewoon van goede kwaliteit en bovendien is het enorm lastig in te schatten welke scholen zo uitzonderlijk goed zijn. 60/70% uitstroom naar VWO zegt natuurlijk he-le-maal niets over de kwaliteit van de school, maar veel meer over de bewoners van de wijk in die omgeving.

/off-topic

Je zou je ook kunnen afvragen of je als langdurig zieke wel dergelijke bedragen (>800k, schulden tot de max, alle overwaarde erin) wilt neertellen voor een huis, of dat je liever een significant bedrag vrij besteedbaar wilt houden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Ik zou er eerst een jaartje gaan wonen om te bezien of je die horren wel nodig hebt.
Het is namelijk wel erg afhankelijk van de locatie, hoeveel laat je van insecten in je huis hebt.
Ja en waarom uberhaupt horren? Een huis uit 2014 zal Ventilatie C of D hebben. Dan zet je toch geen ramen open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
naitsoezn schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:45:
Fascinatie met een specifieke basisschool begrijp ik eerlijk gezegd ook al vanaf het begin niet zo hoor. Tuurlijk zijn er 'slechte' scholen, maar over het algemeen zijn de scholen in Nld gewoon van goede kwaliteit en bovendien is het enorm lastig in te schatten welke scholen zo uitzonderlijk goed zijn. 60/70% uitstroom naar VWO zegt natuurlijk he-le-maal niets over de kwaliteit van de school, maar veel meer over de bewoners van de wijk in die omgeving.

/off-topic
Dat is nogal stellig en niet onderbouwd :) Ik ga hier verder niet op in want off topic maar kijk even goed naar de data (bv in Delft). Er zijn meer scholen die geografisch dicht bij elkaar liggen maar qua doorstromen scores erg ver uit elkaar. Er zijn een aantal factoren van belang maar de school doet er zeker toe.

[ Voor 4% gewijzigd door battler op 23-05-2021 18:59 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

battler schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:54:
[...]

Dat is nogal stellig en niet onderbouwd :) Ik ga hier verder niet op in want off topic maar kijk even goed naar de data (bv in Delft). Er zijn meer scholen die geografisch dicht bij elkaar liggen maar qua doorstromen scores erg ver uit elkaar. Er zijn een aantal factoren van belang maar de school doet er zeker toe.
offtopic:
Ik ben een stuk beter bekend met de data dan je lijkt te vermoeden ;) m'n opmerking komt echt niet uit de lucht vallen, maar het is imho in dit topic te ver off-topic en ik zal er dan ook niet verder op ingaan. Ik zal het laten bij het feit dat er in dit geval imho een nogal een ongezonde en grotendeels ongegronde focus is op heel specifieke scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
60/70% uitstroom naar VWO is de resultaat van 30% ouder, 30% school, 30% het kind. Maar ik ben daar niet alleen voor VWO natuurlijk, er zijn genoeg andere redenen

/off-topic
Je zou je ook kunnen afvragen of je als langdurig zieke wel dergelijke bedragen (>800k, schulden tot de max, alle overwaarde erin) wilt neertellen voor een huis, of dat je liever een significant bedrag vrij besteedbaar wilt houden.
Of is dit ook een manier van belegen ?

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 23-05-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
tdw schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Aanbellen en aan de nieuwe bewoners vragen
Is idd ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Ik snap totaal niet waarom die twee met elkaar te maken hebben. Als je gezond zou zijn dan had je het geen probleem gevonden als je kinderen op een "slechte" school zouden zitten?

[...]
Klopt, als ik gezond zou zijn dan kan ik mijn kinderen beter opvoeden en voorbereiden met veel kennis & vaardigheid ondedelen.
Nu zal het in Delft vast niet simpel zijn om een huis te kunnen kopen, maar ik begrijp er steeds minder van.
Wat bedoeld je ? Is het nu moeilijker in Delft een huis te kopen dan buiten van Delft ?
In dat geval snap ik niet waarom je niet gewoon een huis in de buurt van je school nr 1 koopt en dan even afwacht tot je kinderen daar over 5 jaar eindelijk op terecht kunnen.
Stellen we voor dat ik 2 jaar moet afwachten, dan binnen dit 2 jaar zou het beter zijn voor mijn kinderen om naar andere scholen in Delft te gaan, want dichtbij de school Nr 1 in Den Haag de scholen zijn niet goed genoeg de reden om daar voor een duur huis te betalen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Zullen we nou alsjeblieft eens ophouden over die basisschool?

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar t is nog slechter voor je kinderen om iedere keer van school te wisselen. Daarnaast is het ook een idee om eerst eens te kijken naar welk schooltype je kind past in plaats van eerst naar de uitstroom te kijken. Als bijv een montessori school een hoge uitstroom heeft, maar t past totaal niet bij je kind heeft het geen enkel nut om je kind daar heen te laten gaan.

Daarbij zoek gewoon een huis… er zijn in NL altijd wel 3-5 basisscholen op korte afstand (zeker in Delft/Den Haag) en daar zit altijd wel iets tussen wat past. Wat ik niet snap is dat je iedere keer op die school uitkomt en dan wel in (sorry) een mindere buurt in Den Haag gaat kijken, sorry dat strookt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Ja en waarom uberhaupt horren? Een huis uit 2014 zal Ventilatie C of D hebben. Dan zet je toch geen ramen open?
Want een lekker koel avondbriesje door de kamer na een warme dag heb je bij een goed geïsoleerd per definitie geen behoefte aan?
Of op de zonnige lentedag lekker midden op de dag het raam open (helaas behoort dat dit jaar niet tot de opties)

Voor de luchtkwaliteit is openen van ramen idd niet nodig bij een huis met goede ventilatie. Maar voor het binnenklimaat kan het wel degelijk gewenst zijn. Een huis waar je de ramen niet tegenover elkaar open kunt zetten is voor mij echt een afknapper.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Want een lekker koel avondbriesje door de kamer na een warme dag heb je bij een goed geïsoleerd per definitie geen behoefte aan?
Of op de zonnige lentedag lekker midden op de dag het raam open (helaas behoort dat dit jaar niet tot de opties)

Voor de luchtkwaliteit is openen van ramen idd niet nodig bij een huis met goede ventilatie. Maar voor het binnenklimaat kan het wel degelijk gewenst zijn. Een huis waar je de ramen niet tegenover elkaar open kunt zetten is voor mij echt een afknapper.
Inderdaad geen behoefte aan want de nadelen zijn groter dan de voordelen vind ik. Daar is de airco voor.
zonder airco kan ik me idd wel voorstellen dat iemand soms een raam open zou willen zetten. Maar verder zit het tussen de oren volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-05-2021 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
President schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Ik vind het kiezen van de juiste hor lastig, lees maar weinig mensen met ervaringen. Inbouw? Opbouw? Rol?
VidaR-9 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Ligt een beetje aan je raam ook.

Zelf heb ik kunstof kozijnen met naar binnen draaiende ramen. Daar zitten in alle ramen het hele jaar inzethorren in. Ik heb deze gewoon online besteld en bevalt prima. Zit er nu 4 jaar in (hele jaar dus, een x per jaar eruit om schoon te maken).

Mijn vriendin haar ramen gaan naar buiten open. Zij heeft rolhorren. Vind ik zelf vervelender om telkens die horren omhoog en omlaag te doen als je het raam open of dicht doet.
Wat sham zegt. Ik heb inzethorren in onze hardhouten kozijnen. Tevens naar binnen draaiende ramen (draai/kiep). Je trekt ze er zo uit als je ze nodig hebt en verder zitten ze er het hele jaar prima. Ik heb ze in het nieuwe huis voor de dakkapel ook meteen meebesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 23-05-2021 22:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
@noucmen waar komt die uitzonderlijke fascinatie voor een hele specifieke basisschool vandaan?
Waarom moet je kind richting VWO gepusht worden?

Ga op zoek naar een leuk huis in een leuke kindvriendelijke buurt en kies uit de basisscholen die daar op loopafstand (max ca. 1,5km) te vinden zijn. Een prettige woonomgeving waar na schooltijd met klasgenootjes gespeeld kan worden en met 'gewoon een fatsoenlijke school' en waar ze samen met een paar van hun klasgenootjes naar de plaatselijke hockey/voetbal/judo/scouting/dans of wat voor club dan ook kunnen om zich op meer vlakken dan alleen de school te ontwikkelen, lijkt mij een betere manier van opgroeien dan de focus op school en schoolresultaten.

Een 'HAVO'-kind wat dankzij een goede basisschool, pushende ouders en/of bijlessen naar VWO niveau getild wordt, krijgt het in mijn ogen vaak erg zwaar op het VWO. En heeft dan blijvend die extra begeleiding én een bak motivatie nodig om zonder grote problemen het VWO af te ronden. Het is vaak beter om dan eerst wat makkelijker de HAVO door te komen waarna het kind op zijn/haar 17e zelf kan kiezen om in 2 jaar alsnog het VWO af te ronden, of misschien toch direct aan een HBO (of misschien zelfs MBO4) vervolgopleiding te beginnen.

Laat het kind vooral ook kind kunnen zijn tussen en met zijn/haar klasgenoten.

De keuze voor een woning zo laten afhangen van een specifieke school, met nog een specifiek doel lijkt mij niet de beste insteek. Maar vooral een recept voor een stressvolle schoolloopbaan voor zowel ouders als kind.

[ Voor 16% gewijzigd door Ivow85 op 23-05-2021 22:08 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Pannencouque schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:04:
[...]

[...]

Wat sham zegt. Ik heb inzethorren in onze hardhouten kozijnen. Tevens naar binnen draaiende ramen (draai/kiep). Je trekt ze er zo uit als je ze nodig hebt en verder zitten ze er het hele jaar prima. Ik heb ze in het nieuwe huis voor de dakkapel ook meteen meebesteld.
Ik ga dan eerst even aankijken een jaartje of we daar muggen hebben, mochten die er zijn dan bestel ik dan wel horren! Even aankijken is misschien handiger, er zit wel een parkje met water aan de overkant maar misschien eerst maar even aankijken inderdaad. Voor de kosten per raam (minder dan 100 euro zag ik) hoeven we het niet te laten, maar als het niet nodig is dan is het zonde. Hebben nu trouwens wel regelmatig het raam open staan, geeft toch wat fijnere lucht! Zeker in de nacht in de slaapkamer

Dan wordt het dus verven, zonnepanelen en rolluiken... Dan zijn we voor 13k toch wel klaar, blijft er nog genoeg over. Zullen al wel alvast een deel vermogen reserveren om 'voor het gas' af te gaan als dat een verlichting wordt vanuit de gemeente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

noucmen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Of is dit ook een manier van belegen ?
Met jouw insteek en het meermaals willen wisselen van een huis omwille van een school lijkt me dat een hele slechte insteek. Ja, alles wordt snel meer waard, maar niemand weet hoe lang dit door kan gaan. Er is een grens straks en dan blijft iedereen met een huis zitten met 200% hypotheek. En dan?

Wil je je gezin juist niet ook wat rust en woongenot geven ipv verhuisstress en niet weten waar je over 2 jaar woont? Kan me voorstellen dat jouw ziek-zijn ook wel wat stress thuis kan geven.

en dat is het laatste wat ik erover ga zeggen, je lijkt ook niet echt op eerdere adviezen in te gaan

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ivow85 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:08:
@noucmen waar komt die uitzonderlijke fascinatie voor een hele specifieke basisschool vandaan?
Waarom moet je kind richting VWO gepusht worden?
Je kijkt toch naar verschillende factoren als je in een bepaalde regio een huis gaat zoeken. Buiten de standaard zaken als bereikbaarheid voorzieningen, geografische ligging en betaalbaarheid kijk/keek ik ook naar Afkomst buurtbewoners, gemiddelde inkomen en de kwaliteit van een school. Kinderen moeten elke dag naar school, dus afstand en kwaliteit is van belang denk ik.

Maar iedereen is anders, jouw of mijn methode is toch niet per definitie beter?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Dit onderwerp past meer in 'waarom welke woning kopen' dan ervaringen met het koopproces zelf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Nou ik vind het wel een bijzondere ervaring met een gepland koopproces hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
In de TS uit 2016 zie ik alleen links staan van NL.
Ik zou graag eens "vergelijkend warenonderzoek" willen doen met onze zuiderburen: .be

Wat is de Vlaamse/Belgische variant van Funda?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
D_Jeff schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:55:
In de TS uit 2016 zie ik alleen links staan van NL.
Ik zou graag eens "vergelijkend warenonderzoek" willen doen met onze zuiderburen: .be

Wat is de Vlaamse/Belgische variant van Funda?
https://www.immoweb.be/

:)

/edit
Ze fotograferen daar veelal nog met een Sony disk cam, dus zo strak al het meeste op Funda zal je daar niet tegenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wGVCp_DZgqemKd6_gvw9Lp0rPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qcyCxIq14fK9JVzQ7YCUa7VS.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 24-05-2021 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

Vorkie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:01:
[...]

https://www.immoweb.be/

:)

/edit
Ze fotograferen daar veelal nog met een Sony disk cam, dus zo strak al het meeste op Funda zal je daar niet tegenkomen.

[Afbeelding]
Een beetje dezelfde uiterlijke kwaliteit als het gemiddelde huis in België dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
@Vorkie Dank.
Dat men nog 2MP foto's gebruikt, snap ik ergens wel. Anders knal je wel erg snel door je datalimieten heen.

@mwa Net als hier in NL, is de kwaliteit weinig afwijkend. De krimpregio's laten eerder krotten zien dan de bruisende grote steden (Luik uitgezonderd).

Maar heel stiekem vindt ik de kasteeltjes en abdijen net wat mooier bij de zuider-buren

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Nee hoor.
Maar het is gewoon bijna niet meer te betalen in onze omgeving, mede doordat huizen voor te veel geld worden verkocht. Het is wat de gek ervoor geeft, maar er lopen een hoop gekken rond.
Mensen kijken vooral naar hun maandelijkse lasten en die zijn momenteel erg laag. Stel iemand kan 12.000 euro per jaar missen aan lasten. Per 100K zit je nu rond de 100 euro per maand aan rente aflossingsvrij en rond de 330 voor een normale hypotheek. Aflossingsvrij zou je dan een lening van 1 miljoen kunnen dragen. Met een normale hypotheek inclusief aflossing wordt dit 300K. Als de rente nog een keer halveert wordt dat straks 2 miljoen en 600K.
Onze biedingen zijn realistisch, stevig en komen in de buurt van het uiteindelijk geaccepteerde bod.
Maar er lijkt altijd wel iemand te zijn die flink over alle biedingen heen gaat om maar te winnen. En ik weiger om die gek te zijn, het stuwt de prijzen ook alleen maar nog meer op.

Ik zie en hoor niet voor niets ook regelmatig dat een huis terug in de verkoop gaat (of dat de nummer 2 op de eerdere lijst wordt benaderd), omdat de koper zijn financiën niet rond kreeg. Al is het ook dan meteen weer verkocht, in enkele gevallen zelfs voor nog meer geld.
Het enige dat de boel nog een beetje afremt is de regel van de overheid die een relatie legt tussen het maximale bedrag dat geleend mag worden en het inkomen. Dat in combinatie met een lagere taxatie waarde is de reden dat een koop tegenwoordig nog weleens kan afketsen. Maar goed dat maakt het bod niet meteen onverantwoord en de mensen die een gok doen niet automatisch gekken. Sterker nog het is momenteel een kwestie van tijd voor het bedrag dat de 'gek' bood markt conform is geworden. Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat jij straks meer voor minder betaalt.
Klopt, maar in onze omgeving is het vooral de afgelopen maanden echt ongelooflijk hard gegaan. Van duur, naar erg duur, naar te duur, naar belachelijk veel.
Ik ken enkele makelaars en die staan er zelf van te kijken hoeveel er momenteel wordt geboden.
Ik ben bang dat het de komende jaren nog veel harder gaat stijgen. De rente kan niet omhoog en (hyper)inflatie staat voor de deur.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
noucmen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:05:
Klopt, als ik gezond zou zijn dan kan ik mijn kinderen beter opvoeden en voorbereiden met veel kennis & vaardigheid ondedelen.
Ik zie echt niet voor me hoe jij met een uurtje per dag denkt kinderen veel meer te kunnen leren dan zij 6 uur per dag op school krijgen. Nog afgezien van het feit dat als het jou wel lukt het er op neer komt dat je kinderen zich 6 uur per dag stierlijk vervelen omdat jij ze beter onderwijs kan geven dan de docent.

Ik denk dat je beter aan jouw school nr1 kan vragen wat ze denken dat een realistische termijn is dat je kind(eren) daar op school kunnen komen. In het algemeen zijn er niet heel veel uitstromers en dus ook geen plek voor instromers. Dat maakt het vast moeilijk voor hun om iets te zeggen, maar als er een wachtlijst is van 5 kinderen om in te stromen en gemiddeld gaat er iedere 2 jaar iemand uit de klas dan heeft het dus geen zin om daar op te wachten.
Wat bedoeld je ? Is het nu moeilijker in Delft een huis te kopen dan buiten van Delft ?
Nee, dat het daar net zo moeilijk is als in de hele randstad.

Wat ik gewoon niet zo goed begrijp is dat je binnen 4 maanden bent ingeloot op een nieuwbouwwoning in de plaats waar je wil wonen maar dat je vervolgens daar eigenlijk toch niet wil gaan wonen.

Er zijn mensen die al jaren aan het zoeken zijn en overal steeds misgrijpen. Ik heb het idee dat je niet goed in ziet dat het bijzonder is in de huidige markt dat je al zo snel een woning hebt gevonden. Wellicht kom je uit een regio waar het nog wel normaal is dat je na 2 weken na plaatsing van een huis op funda de makelaar belt en dan een week later het huis kan bezichtigen, maar in de Randstad kan je dat echt vergeten. Dan is het huis al lang aan iemand anders verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Fascinatie met een specifieke basisschool begrijp ik eerlijk gezegd ook al vanaf het begin niet zo hoor. Tuurlijk zijn er 'slechte' scholen, maar over het algemeen zijn de scholen in Nld gewoon van goede kwaliteit en bovendien is het enorm lastig in te schatten welke scholen zo uitzonderlijk goed zijn.
[...]
Precies dit dus.

@noucmen Waar kom je precies vandaan dat je zo bezig bent met een 'goede school' voor je kinderen? We zitten hier (gelukkig) niet in de VS waar je te maken hebt met een groot verschil tussen privaat onderwijs en 'publiek' onderwijs...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-08 10:35
Ik zit in een aparte situatie. Ik heb een huis bezichtigd in een dorp waar je ook onder de vraagprijs kan bieden.
Nou het volgende, vraagprijs is 250k, meerdere websites schatten rond de 265-270. Makelaar gaf bij bezichtiging aan: dat het huis niet 250k waard zou zijn, en onder bieden mag. Nou geeft mijn hypotheekadviseur en meerdere websites toch 270k aan. Zal dit dan zijn omdat de makelaar het huis aan een ander heeft belooft of iets? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Was dit de verkopende makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
Rzaan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:07:
Was dit de verkopende makelaar?
Dat klopt. de verkopende partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ohakerel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:05:
Ik zit in een aparte situatie. Ik heb een huis bezichtigd in een dorp waar je ook onder de vraagprijs kan bieden.
Nou het volgende, vraagprijs is 250k, meerdere websites schatten rond de 265-270. Makelaar gaf bij bezichtiging aan: dat het huis niet 250k waard zou zijn, en onder bieden mag. Nou geeft mijn hypotheekadviseur en meerdere websites toch 270k aan. Zal dit dan zijn omdat de makelaar het huis aan een ander heeft belooft of iets? :?
• Hoe lang staat het te koop? Misschien staat het huis al 3 maanden te koop en geeft de makelaar dat bij jou (als enige bezichtiger / potentiële koper) aan omdat hij ook graag die woning wil 'slijten'?
• Wat bedoel je met 'meerdere websites schatten rond de 265-270'? Heb je websites bezocht welke aangeven dat de werkelijke waarde van de woning rond de 270k ligt? Welke websites zijn dat dan?
• Hoezo schat je hypotheekadviseur een waarde van 270k? De hypotheekadviseur heeft verstand van hypotheken niet van woningwaardes. Hoe komt hij/zij daarbij?

Zoveel vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

ohakerel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Dat klopt. de verkopende partij
Lekker dan.
(voor de verkopers)

Nu gebeurt het wel vaker dat als een huis reeds langere tijd te koop staat, dat de makelaar wel eens hint dat welke richting je zou kunnen denken.
Want die is op een gegeven moment ook klaar met weer een bezichtiging en verkopers die stug blijven volhouden dat ze het toch bij het rechte eind hebben.

Voor de rest: Alles wat Harrie hierboven zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 25-05-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
Harrie_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:16:
[...]

• Hoe lang staat het te koop? Misschien staat het huis al 3 maanden te koop en geeft de makelaar dat bij jou (als enige bezichtiger / potentiële koper) aan omdat hij ook graag die woning wil 'slijten'? Huis staat 1 week te koop, is zeker een gewild huis ivm niet oud en veel bezichtigers.
• Wat bedoel je met 'meerdere websites schatten rond de 265-270'? Heb je websites bezocht welke aangeven dat de werkelijke waarde van de woning rond de 270k ligt? Welke websites zijn dat dan? Dit gaat om websites als walterliving, huispedia etc
• Hoezo schat je hypotheekadviseur een waarde van 270k? De hypotheekadviseur heeft verstand van hypotheken niet van woningwaardes. Hoe komt hij/zij daarbij? Dat denk ik door ervaring in onze regio, en op basis van verkoopprijzen in de buurt gaf hij zelf aan.

Zoveel vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Je hebt niet toevallig een Funda link die je wil delen?

offtopic:
Volgende keer s.v.p. niet in de quote reageren, dat is haast niet te zien/lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohakerel
Harrie_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:16:
[...]

• Hoe lang staat het te koop? Misschien staat het huis al 3 maanden te koop en geeft de makelaar dat bij jou (als enige bezichtiger / potentiële koper) aan omdat hij ook graag die woning wil 'slijten'?
• Wat bedoel je met 'meerdere websites schatten rond de 265-270'? Heb je websites bezocht welke aangeven dat de werkelijke waarde van de woning rond de 270k ligt? Welke websites zijn dat dan?
• Hoezo schat je hypotheekadviseur een waarde van 270k? De hypotheekadviseur heeft verstand van hypotheken niet van woningwaardes. Hoe komt hij/zij daarbij?

Zoveel vragen...
Ik heb een pb gedaan ivm privacy etc.

[ Voor 17% gewijzigd door ohakerel op 25-05-2021 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
ohakerel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:05:
Waarom klagen. Vraag je jezelf al hoe graag je die woning perse wil hebben.
Indien tegen elke prijs dan kan je overbieden. Maar indien de taxatie lager uitvalt moet je eigen geld meebrengen.

Als je zegt de woning heeft potentie dan 240000 bieden.

De vraagprijs betekend niet perse dat die altijd betaald moet worden. Kan ook zijn dat de makelaar de woning hoog in de markt heeft gezet om de groep van 225000 a 250000 af te schrikken.
Dat om te voorkomen dat de woning later weer op de markt terug komt daar men de hypotheek niet rondkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:40
Je kan ook nog een calcasa rapport opvragen, een aantal hypotheekverstrekkers financieren 90% van de waarde die daar uit komt. Heb je in ieder geval een idee hoeveel eigen geld je eventueel moet inleggen.

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
President schreef op maandag 24 mei 2021 @ 07:06:
[...]

Ik ga dan eerst even aankijken een jaartje of we daar muggen hebben, mochten die er zijn dan bestel ik dan wel horren! Even aankijken is misschien handiger, er zit wel een parkje met water aan de overkant maar misschien eerst maar even aankijken inderdaad. Voor de kosten per raam (minder dan 100 euro zag ik) hoeven we het niet te laten, maar als het niet nodig is dan is het zonde. Hebben nu trouwens wel regelmatig het raam open staan, geeft toch wat fijnere lucht! Zeker in de nacht in de slaapkamer

Dan wordt het dus verven, zonnepanelen en rolluiken... Dan zijn we voor 13k toch wel klaar, blijft er nog genoeg over. Zullen al wel alvast een deel vermogen reserveren om 'voor het gas' af te gaan als dat een verlichting wordt vanuit de gemeente!
En je dan een jaar ergeren? Ik zou het risico niet nemen. Wij verhuizen in de winter, maar ik ga eind van de winter echt wel al kijken voor horren.
Jaren geleden de huidige besteld voor iets van 60 euro per stuk, volledig op maat gemaakt. Dus ik hoop nu ook wel onder de 100 euro per stuk te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:42:
[...]
Ik zie echt niet voor me hoe jij met een uurtje per dag denkt kinderen veel meer te kunnen leren dan zij 6 uur per dag op school krijgen. Nog afgezien van het feit dat als het jou wel lukt het er op neer komt dat je kinderen zich 6 uur per dag stierlijk vervelen omdat jij ze beter onderwijs kan geven dan de docent.
Ik bedoeld, de succes van opvoeding van mijn kinderen is vaak 70% school, 30% thuis. Door mijn ziek is dit 95% school 5% thuis.
Ik denk dat je beter aan jouw school nr1 kan vragen wat ze denken dat een realistische termijn is dat je kind(eren) daar op school kunnen komen. In het algemeen zijn er niet heel veel uitstromers en dus ook geen plek voor instromers. Dat maakt het vast moeilijk voor hun om iets te zeggen, maar als er een wachtlijst is van 5 kinderen om in te stromen en gemiddeld gaat er iedere 2 jaar iemand uit de klas dan heeft het dus geen zin om daar op te wachten.
Ja, die cijfers zijn bijna correct, misschien ik moet tot 2 jaar wachten

[...]
Wat ik gewoon niet zo goed begrijp is dat je binnen 4 maanden bent ingeloot op een nieuwbouwwoning in de plaats waar je wil wonen maar dat je vervolgens daar eigenlijk toch niet wil gaan wonen.
Dit stukje Randstad is aan het eind van Den Haag, aan de grens met Westland.
Dit is minder dichtbij scholen en kinderlijk activititeiten dan bvb Delft.

Dit is mijn 3e nieuwbouw inschrijving binnen 2 maanden en ik ben ingeloot, duur dat veel langer voor andere mensen ?
Er zijn mensen die al jaren aan het zoeken zijn en overal steeds misgrijpen. Ik heb het idee dat je niet goed in ziet dat het bijzonder is in de huidige markt dat je al zo snel een woning hebt gevonden. Wellicht kom je uit een regio waar het nog wel normaal is dat je na 2 weken na plaatsing van een huis op funda de makelaar belt en dan een week later het huis kan bezichtigen, maar in de Randstad kan je dat echt vergeten. Dan is het huis al lang aan iemand anders verkocht.
Zelf in Mei 2021 is het niet moeilijk voor ik om een bestandbouw te kopen, want ik heb nog genoeg kontant en tijd om snel te kunnen reageren.

- Feb 2021 heb ik kans gehad om een woning in Delft van 5 jaar oud te kopen onder de vraagprijs, maar ik was te lang (3 weken) aan het twijfelen en dan was het verkocht. Daarna kwam de storm van enorme stijging van prijs en alles is gekocht.
- Maart 2021 is een woning in Voorburg aan mij verkocht met maar 5% overbiding, maar het was te klein voor mij, daarom heb ik geanuleerd.
- 23 Mei 2021 heb ik nog een kans om een apartment te kopen met 10-12% overbidding, maar het was toch lager dan de marktwaarde.
- Nu 25 Mei 2021 ga ik beslissen om bijna iedere kans van een bestandbouw te grijpen en ik ga niet meer wachten. Maar toch ga ik twijfelen of het beter is om door te gaan met de nieuwbouw dan ik ingeloot ben.

Ben ik doom ? Twijfel ik te veel ? Ik weet het niet, maar in het verhuizen van Noord NL naar Delft / Den Haag ga ik zeker een fout maken in het kopen voor de eerste woning, dus ik weet niet meer of ik toch een fout durf te maken of ga ik nog 1 maand twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als ik de nieuwbouw aan de dood-eind van Den Haag ga kiezen, dan moet ik
- een hele goedkope apartment kopen, die minder dan 300k is, in het afwachten tot Q1 2023
- 30 k weg gooien in het huren van iets, tot Q1 2023, maar dan ga ik misschien die nieuwbouw toch verkopen omdat het op 8-10km van goed scholen zijn, dan moet ik een andere woning kopen, maar misschien ga ik een goed genoeg winst van de nieuwbouw krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Je twijfelt in ieder geval wel veel :).

Maar ongetwijfeld maak je dan ook een hele zorgvuldige keuze. Ik snap alleen niet dat je gaat bieden op een woning en dan de koop annuleert - waarom ga je dan bieden in de eerste plaats als het te klein voor je is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Ik kan ook makkelijk kiezen om in De Uithof te gaan wonen, daar heb ik een nieuwbouw, en dan alle scholen nummer 1-6 zijn van max 10km. Is het haalbaar ?

Ik ben langdurig ziek, daarom moet ik een goedschool kiezen omdat ik niet goed voor mijn kinderen kan zorgen. Daarna vind ik dat het makkelijk fietsen naarschool en het gezellig spelen met vrienden die dichtbij wonen is ook belangrijk. Ik ben niet goed en heb ook niet genoeg energie om speel-date voor mijn kinderen te organiseren als ik ver van school woon. En omdat ik van buitenland afkomst, vind ik dat als ik niet centraal woon, gaan andere ouders mijn kinderen "vergeten" in hun kring. Dat is mijn ervaring in Noord Nederland.
Je gaat naar een stad vol expat gezinnen en je vraagt je af of je (buitenlandse) kinderen wel geaccepteerd zullen worden? Heb je enig idee van de stad waar je je zinnen op hebt gezet ?
Er zijn diverse basisscholen in de omgeving, om de hoek zit de ISH , dus je hoeft je echt geen zorgen te maken om de school van je kinderen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Requiem19 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:07:
Je twijfelt in ieder geval wel veel :).

Maar ongetwijfeld maak je dan ook een hele zorgvuldige keuze. Ik snap alleen niet dat je gaat bieden op een woning en dan de koop annuleert - waarom ga je dan bieden in de eerste plaats als het te klein voor je is?
Omdat met 570k kan ik in Ypenburg 170m2 wonen, 170m2 grond hebben, maar in Voorburg kan ik maar 130m2 wonen, 90m2 grond hebben. Eerste was ik heel blij dat ik een relative "niet oud" woning kon hebben die dichtbij school was, maardan meer een meer vond ik dat ik niet blij zou zijn om daar te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
noucmen schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Omdat met 570k kan ik in Ypenburg 170m2 wonen, 170m2 grond hebben, maar in Voorburg kan ik maar 130m2 wonen, 90m2 grond hebben. Eerste was ik heel blij dat ik een relative "niet oud" woning kon hebben die dichtbij school was, maardan meer een meer vond ik dat ik niet blij zou zijn om daar te wonen.
Iedereen doet het op z'n eigen manier.

Maar het helpt mij meestal om eerst heel goed en lang na te denken wat ik precies wil. Als ik dat dan weet ga ik gewoon heel hard m'n best doen om dat voor elkaar te krijgen.

Maar als je nog niet weet wat je wilt... dan ga je elke keer ergens aan beginnen en halverwege weer stoppen. Kost veel meer tijd! :).

Aan de andere kant heb je nu ook eenmaal mensen die meer twijfelen. En een huis kopen is een van de grootste beslissingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Requiem19 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:21:
[...]

Maar het helpt mij meestal om eerst heel goed en lang na te denken wat ik precies wil. Als ik dat dan weet ga ik gewoon heel hard m'n best doen om dat voor elkaar te krijgen.

Maar als je nog niet weet wat je wilt... dan ga je elke keer ergens aan beginnen en halverwege weer stoppen. Kost veel meer tijd! :).
Als ik heel goed en lang nadenk, heb ik geen resultaat.

Als ik mee beweeg in mijn beslissingen, ga ik meer ontdekken: (1) wat ik erg wil en wat ik kan accepteren, dit geld ook voor mijn vrouw sinds haar wensen zijn heel anders dan die van mij, (2) wat zijn er aangeboden in NL huizen en wijken, die klopt niet zo veel met mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Steel price forecast: "Steel is expected to trade at 4638.10 Yuan/MT by the end of this quarter, according to Trading Economics global macro models and analysts expectations. Looking forward, we estimate it to trade at 3792.42 in 12 months time." https://tradingeconomics.com/commodity/steel

Maar ik denk dat Covid situatie mid 2022 is niet zo veel anders dan mid 2021, en dan de supply-chain van bouw materialen zijn nog veel geblockeerd. Dus: huis prijs stijgt nog heel veel omdat het nog langzaam en duur is om een nieuwbouw te krijgen ???

Vraagje 1: Wat denken jullie aan de bouwbedrijven: Dura Vermeer vs BAM vs VORM ???
Vraagje 2: de woningen van Erasmus Veld project zijn veel goedkoper dan Hof van Haag, waarom zo ?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pannencouque
noucmen schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:59:
Ik bedoeld, de succes van opvoeding van mijn kinderen is vaak 70% school, 30% thuis. Door mijn ziek is dit 95% school 5% thuis.
Eh, nee. De school is een leeromgeving waarin je kinderen deels opgroeien in interactie met anderen. Opvoeden, grenzen stellen, normen en waarden meegeven is iets dat je thuis doet.
Alle ouders van nu die te druk zijn met werken moeten eens ophouden hun verantwoordelijkheid over de schutting te flikkeren richting de scholen en zichzelf eens goed in de spiegel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09 21:03
Mijn vriendin en ik zijn inmiddels 6 maanden op zoek naar een huis in Leeuwarden. Statistisch ziet dit er zo uit:
16 woningen bezichtigd // 6 biedingen uitgebracht (1 online veiling), waarvan we 5x de 2e bieder waren.

Nu heb je al snel door wat er gemiddeld overboden wordt op bepaalde type woningen. In Leeuwarden zie ik dat de trend rond de 20K boven de vraagprijs ligt.
Gisteren wederom als 2e gefinished met een verschil van 3K t.o.v. de winnende bieder.
Het ging hier om een jaren tachtig woning van 110m² woonoppervlakte met een perceel van 200m².
Vraagprijs 189.500 en wij hebben 212.000 geboden (voorbehoud op 203K).

Zoals jullie je wel kunnen voorstellen beginnen we het spuugzat te worden om constant als 2e uit de bus te komen. Qua eigen geld kunnen we 8K inzetten, maar liever halen we alles uit de hypotheek.
Er zijn daarbij twee punten waar ik mijn hoofd over breek:

1. Het heeft al eens door mijn hoofd gespookt om het voorbehoud van financiering te laten vallen, om zo maar een interessantere bieder te kunnen zijn.
In mijn omgeving wordt daar heel wisselend op gereageerd. Mijn ouders bijv. vinden dit een zeer onverstandige afweging en pleiten om het voorbehoud aan te houden.
Vrienden zeggen dat als je een "interessante speler" wilt zijn je absoluut die afweging wél moet maken om het voorbehoud te laten vallen.

Wat is jullie ervaring hier mee?

2. Online zijn meerdere websites om een indicatie te krijgen van de (verwachte) woningwaarde. Nu zit die steevast ruim boven de vraagprijs. Op basis hiervan + de opgedane ervaring van de woningen die bezichtigd zijn (+ ervaringen van vrienden) voelt het vertrouwd om 20K over te bieden op basis van voorbehoud over de gehele financiering.
Maar wat is de magische grens. Tot wat voor hoogte is het realistisch om een woning nog getaxeerd te kunnen krijgen? kun je dan ook rustig 30K overbieden? Of kom je op een stagnatie punt waarbij er toch echt meer eigen geld nodig is?

Veel vragen waarbij onzekerheid ook echt een grote factor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sven240 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:56:
[...]

[...]
Mijn ervaring is dat je dit soort vragen en keuzes prima met een hypotheekadviseur kan bespreken - die kan jou veel beter voorlichten over de voor en nadelen van dit soort keuzes. Hij zou daar ook een objectief advies over moeten kunnen geven - in tegenstelling tot alle andere partijen (ouders, vrienden, internetmensen) die weinig tot geen inzicht hebben in jouw financiële boekje en daarom vooral vanuit hun eigen gevoel en ervaring een goedbedoeld advies geven.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Mijn vriendin en ik zijn inmiddels 6 maanden op zoek naar een huis in Leeuwarden. Statistisch ziet dit er zo uit:
16 woningen bezichtigd // 6 biedingen uitgebracht (1 online veiling), waarvan we 5x de 2e bieder waren.

Nu heb je al snel door wat er gemiddeld overboden wordt op bepaalde type woningen. In Leeuwarden zie ik dat de trend rond de 20K boven de vraagprijs ligt.
Gisteren wederom als 2e gefinished met een verschil van 3K t.o.v. de winnende bieder.
Het ging hier om een jaren tachtig woning van 110m² woonoppervlakte met een perceel van 200m².

Zoals jullie je wel kunnen voorstellen beginnen we het spuugzat te worden om constant als 2e uit de bus te komen. Qua eigen geld kunnen we 8K inzetten, maar liever halen we alles uit de hypotheek.

1. Het heeft al eens door mijn hoofd gespookt om het voorbehoud van financiering te laten vallen, om zo maar een interessantere bieder te kunnen zijn.
In mijn omgeving wordt daar heel wisselend op gereageerd. Mijn ouders bijv. vinden dit een zeer onverstandige afweging en pleiten om het voorbehoud aan te houden.
Vrienden zeggen dat als je een "interessante speler" wilt zijn je absoluut die afweging wél moet maken om het voorbehoud te laten vallen.

2. Online zijn meerdere websites om een indicatie te krijgen van de (verwachte) woningwaarde. Nu zit die steevast ruim boven de vraagprijs. Op basis hiervan + de opgedane ervaring van de woningen die bezichtigd zijn (+ ervaringen van vrienden) voelt het vertrouwd om 20K over te bieden op basis van voorbehoud over de gehele financiering.
Maar wat is de magische grens. Tot wat voor hoogte is het realistisch om een woning nog getaxeerd te kunnen krijgen? kun je dan ook rustig 30K overbieden? Of kom je op een stagnatie punt waarbij er toch echt meer eigen geld nodig is?

Grote kans dat je er steeds net naast grijpt omdat de winnende partij een aankoopmakelaar in de hand heeft genomen die op 't laatste moment nog even het hoogste bod ophaalt om daar dan weer net overheen te gaan.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19

Het goede nieuws is dat je er bijna bent. Er zijn genoeg mensen die telkens 20-30k overboden worden.

Je zit dus in de juiste categorie woningen te kijken. Nu moet je het nog iets slimmer doen:

- Idd, financieel adviseur: wat is wijsheid qua biedingen voor jullie (wel/geen voorbehoud)
- aankoopmakelaar die de verkoopmakelaars kent en zorgt dat je net 3k meer biedt en wel het huis krijgt
- geld lenen / krijgen van familie om net die 3-5k meer te bieden
- Calcasa rapporten/Walter living om de woningwaarde in te schatten en te kijken welk bedrag de bank zou financieren tov de woning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Veel vragen die je wmb allang bij een financieel adviseur neergelegd zou moeten hebben ;) Kijk, imho wordt de waarde van het financieringsvoorbehoud in veel gevallen overschat. Hoe groot is de kans nou echt dat je geen hypotheek krijgt? Die inschatting kun je, samen met iemand die er verstand van heeft, het beste maken met alle gegevens op tafel, volledige eerlijkheid (ook als die eerlijkheid niet altijd even leuk is, zoals een financieel verleden waar je liever niet aan terugdenkt of een studieschuld die je liever niet meldt).

Maar een paar leidraden zijn wel:
- Hoe dicht op je max wil je lenen (100% LTI, of bijvoorbeeld maar 60%, heb je eventuele bonussen of onregelmatigheidstoeslagen nodig om het benodigde bedrag te kunnen lenen, etc)?
- Hoe groot is het probleem wanneer de taxatie niet op de koopsom uitkomt maar een stuk lager (hoeveel eigen geld heb je, hoeveel toegang heb je tot een eventuele extra bron van geld, ouders, tantes, etc).
- Hoe is je arbeidsverleden en hoe hoog was je inkomen toen (mocht je nu je baan kwijtraken, dan kun je in veel gevallen ook nog wel aanspraak maken op een hypotheek op basis van het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar), en hoe verhoud dat zich tot het benodigde bedrag?
- En zo zijn er nog wel een paar dingen waar een financieel adviseur je bij kan helpen om inzichtelijk te krijgen, om op die manier een risico-inschatting te maken.

Helemaal risico-vrij kan toch niet. Maar als je het financieringsvoorbehoud alleen voor het doeleinde wilt gebruiken waar het voor bedoelt is (namelijk wel of niet een hypotheek kunnen krijgen), dan kun je van te voren een vrij goede inschatting maken van je kansen. Wil je met het financieringsvoorbehoud ook nog gevoelsmatige / emotionele / irrationele risico's afschermen, dan heb je een heel andere situatie. Als je bijvoorbeeld van de koop af wilt zien op het moment dat je je baan verliest, ondanks dat er dan vaak nog steeds met een beetje moeite veel mogelijkheden zijn om een hypotheek te krijgen, dan ontkom je niet aan een financieringsvoorbehoud, maar daar is ie eigenlijk niet voor bedoelt. Ik ga er dan ook altijd van uit dat iemand weloverwogen een huis koopt en daar ook graag wil wonen. En bedenk wel dat je volgens de letter van het financieringsvoorbehoud er alles aan zult moeten doen om de hypotheek rond te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 26-05-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
naitsoezn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Veel vragen die je wmb allang bij een financieel adviseur neergelegd zou moeten hebben ;) Kijk, imho wordt de waarde van het financieringsvoorbehoud in veel gevallen overschat. Hoe groot is de kans nou echt dat je geen hypotheek krijgt? Die inschatting kun je, samen met iemand die er verstand van heeft, het beste maken met alle gegevens op tafel, volledige eerlijkheid (ook als die eerlijkheid niet altijd even leuk is, zoals een financieel verleden waar je liever niet aan terugdenkt of een studieschuld die je liever niet meldt).
Een hypotheek krijg je zeer waarschijnlijk wel, maar krijg je hem ook voor het gewenste bedrag?

Want ook al verdien je 1 miljoen per jaar, als de nieuwe woning op 200k getaxeerd wordt, zal je nooit een 300k hypotheek krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Een hypotheek krijg je zeer waarschijnlijk wel, maar krijg je hem ook voor het gewenste bedrag?

Want ook al verdien je 1 miljoen per jaar, als de nieuwe woning op 200k getaxeerd wordt, zal je nooit een 300k hypotheek krijgen....
Als je 300k nodig hebt om de woning te kopen, zul je nooit een hypotheek voor 200k krijgen als je niet kunt aantonen dat je het resterende bedrag kunt bijleggen. Het risico dat je een rest-bedrag nodig hebt bovenop je hypotheek heb ik ook gewoon benoemd in m'n post :)

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 26-05-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
naitsoezn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Als je 300k nodig hebt om de woning te kopen, zul je nooit een hypotheek voor 200k krijgen als je niet kunt aantonen dat je het resterende bedrag kunt bijleggen. Het risico dat je een rest-bedrag nodig hebt bovenop je hypotheek heb ik ook gewoon benoemd in m'n post :)
Daarom is je opmerking 'hoe groot is de kans dat je echt geen hypotheek gaat krijgen' een beetje ongelukkig.

De kans is namelijk best groot dat je het de woning niet kunt financieren als jij écht teveel overbiedt. Daarom zou ik voorzichtig zijn zulke universele stellingen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Daarom is je opmerking 'hoe groot is de kans dat je echt geen hypotheek gaat krijgen' een beetje ongelukkig.

De kans is namelijk best groot dat je het de woning niet kunt financieren als jij écht teveel overbiedt. Daarom zou ik voorzichtig zijn zulke universele stellingen :-).
Die zin is alleen ongelukkig als je 1 zin uit context gaat trekken, dat is iets waar je voorzichtig mee moet zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 26-05-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
naitsoezn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Die zin is alleen ongelukkig als je 1 zin uit context gaat trekken, dat is iets waar je voorzichtig mee moet zijn ;)
Waarom moet ik daar 'voorzichtig' mee zijn? Wat is het 'risico' van 1 zin uit de context trekken?

Jouw opmerking heeft een financieel risico - omdat er mogelijk mensen zijn die dit lezen en zeg iets van jouw mening kunnen aantrekken. Als ze dat doen kan dat tot financiële schade leiden. In je eerste twee zinnen zet je namelijk als uitgangspunt dit:
Kijk, imho wordt de waarde van het financieringsvoorbehoud in veel gevallen overschat. Hoe groot is de kans nou echt dat je geen hypotheek krijgt?
Daarna nuanceer je de stelling, maar dat is de verkeerde volgorde:

1) Het financieringsvoorbehoud is niet onderschat, maar voorkomt mogelijke financiële schade
2) Je krijgt zeer vermoedelijk een hypotheek (maar er is ook een kans dat je er geen krijgt in specifieke situaties), maar het is reëel dat je niet voldoende hypotheek krijgt vanwege de LTV

Dat is het beginpunt bij het nadenken over financiële keuzes. Bij zeer grote financiële keuzes zul je redelijk risico-avers moeten zijn, omdat je de ongewenste gevolgen niet / niet goed kan dragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 26-05-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Waarom moet ik daar 'voorzichtig' mee zijn? Wat is het 'risico' van 1 zin uit de context trekken?

Jouw opmerking heeft een financieel risico - omdat er mogelijk mensen zijn die dit lezen en zeg iets van jouw mening kunnen aantrekken. Als ze dat doen kan dat tot financiële schade leiden. In je eerste twee zinnen zet je namelijk als uitgangspunt dit:

[...]

Daarna nuanceer je de stelling, maar dat is de verkeerde volgorde:

1) Het financieringsvoorbehoud is niet onderschat, maar voorkomt mogelijke financiële schade
2) Je krijgt zeer vermoedelijk een hypotheek (maar er is ook een kans dat je er geen krijgt in specifieke situaties), maar het is reëel dat je niet voldoende hypotheek krijgt vanwege de LTV

Dat is het beginpunt bij het nadenken over financiële keuzes. Bij zeer grote financiële keuzes zul je redelijk risico-avers moeten zijn, omdat je de ongewenste gevolgen niet / niet goed kan dragen.
Let's agree to disagree. Als iemand 1 zin uit mijn post als waarheid aanneemt, dan is dat voor zijn of haar rekening :) . Ik ga er verder ook niet op in, er zit genoeg nuance in mijn post om informatief te zijn voor sommigen. Imho is het financieringsvoorbehoud in veel situaties zwaar overschat, de onderbouwing heb ik eerder gegeven. Niet voor jou blijkbaar, which is fine. Succes ermee verder :>

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 26-05-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 23:18
Even van me afschrijven na deze ochtend...

3 weken terug besloten met mijn vrouw om ons huis te koop te willen zetten en een andere woning te kopen. Vorige week gesprek met de hypotheker. Fijn om te horen dat we samen een behoorlijk bedrag kunnen lenen. Echter, vinden wij NHG wel een belangrijk iets en dat het niet afsluiten van NHG voor ons gevoel een risico is. Daarmee conformeren we onszelf aan een maximale koopsom van €325K. Zodoende toch een aardig stuk onder ons maximaal te lenen en dat vind ik ook wel prima, ik wil niet het maximale lenen ook, moet leuk blijven. En daar kan je een prima woning voor kunnen kopen in mijn omgeving.

Wij zijn geen grootverdieners dus eigenlijk is het eigen geld niet noemenswaardig. Echter zitten wij in een starterswoning in een erg gewilde wijk van onze stad. De verkoopmakelaar heeft dan ook een vraagprijs in gedachte die ons een leuke overwaarde geeft en dan houden we geen rekening met overbieden. Onze financieel adviseur rekent voor de zekerheid met een verkoopprijs die 15K onder de vraagprijs ligt. Ook dan zitten we nog zeker 12K boven onze huidige hypotheek. Dus die aftikken is geen probleem. Ook hebben we de afgelopen 9 jaar volledig afgelost waarmee we de overwaarde nog verder spekken. Al met al dus ruim genoeg om de kosten koper af te dekken en het resterende stuk gebruiken om de hypotheek te drukken. Alles wat dan in elk gunstiger dan worst case scenario meer betaald wordt is alleen maar meegenomen.

Echter, in deze huidige markt moet je min of meer wel eerst kopen en daarna verkopen omdat je gewoon een stuk zwakker staat wanneer je als voorwaarde stelt dat je eerst verkocht wilt hebben. Dat betekent dan dat je een dubbele hypotheek hebt. Er wordt dan wel als voorwaarde gesteld dat ik voor de duur van 12 maanden de bruto maandlasten van mijn huidige hypotheek op de bank heb staan. Dat heb ik echter niet volledig. Ik kom een 3de te kort. Je mag dit echter ook niet lenen van iemand, het mag wel een schenking zijn. Tevens moet ik in de geldstromen aan kunnen tonen waar het vandaan komt. Ik heb geen goede relatie met mijn ouders en we willen het ook niet vragen aan mijn schoonmoeder, schoonvader onlangs overleden. Dus we kunnen niet terugvallen op iemand. Principieel wil ik niks van vrienden of kennissen onderhands lenen.

Eigenlijk stopt het voor ons nu dan voorlopig. We zullen eerst nog een half jaartje verder moeten sparen om aan te kunnen tonen dat we die dubbele lasten kunnen betalen. Ik begrijp de regels en ik vind het ook wel goed dat ze er zijn, maar het voelt ergens zo wrang wetende dat je momenteel op zoveel overwaarde zit te broeden maar je er geen fuck mee kunt en je nu vastloopt op letterlijk een paar duizend Euro. Moet dan ook wel toegeven dat bij ons beide het humeur en het plezier van het vooruitzicht vandaag wel weggeëbd is. Ergens voelt het dan als laat maar, hoeft al niet meer.

Enfin, tot dusver mijn kort maar krachtige ervaringen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@JeroenNietDoen Is het geen optie om de huidige woning eerst te verkopen, maar bijvoorbeeld de overdracht pas over 6 maanden te doen?

Dan heb je 6 maanden de tijd om iets te vinden - yes dat is een risico wat je moet incalculeren. Je zou ook kunnen overwegen om nu te verkopen, tijdelijk te huren en zsm iets kopen.

Er zijn in jouw situatie wel wat opties denkbaar volgens mij, maar ik begrijp wel dat het ideaal beeld inderdaad dat je in je huidige woning wilt blijven wonen en dmv een overbruggingshypotheek eerst een nieuwe woning wilt kopen - maar niet heel gek toch dat de bank dan wel een zekerheid wil dat je de dubbele lasten kan dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 23:18
Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:25:
Er zijn in jouw situatie wel wat opties denkbaar volgens mij, maar ik begrijp wel dat het ideaal beeld inderdaad dat je in je huidige woning wilt blijven wonen en dmv een overbruggingshypotheek eerst een nieuwe woning wilt kopen - maar niet heel gek toch dat de bank dan wel een zekerheid wil dat je de dubbele lasten kan dragen?
Tuurlijk, ik snap dat heel goed dat ze dat willen, goed juist dat er dat soort regels zijn, ik heb daar ook vrede mee hoor. Frustrerend? Ja dat dan weer wel. We doen volgende week nog 2 bezichtigingen, waaronder 1 woning die hoogstwaarschijnlijk de woning zou zijn, maar gaan er voor nu vanuit dat we niet verder gaan. We zouden wel een bod kunnen doen met voorwaarde dat we dan eerst verkocht willen hebben, maar dan sta je gewoon op -1.

Huren is overigens geen optie, met een gezin ga je niks geschikts vinden hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

In de huidige markt zou ik me eerder zorgen maken dat je geen woning kunt vinden, dan dat je je eigen huis niet kwijt raakt. Ik zou dus eerst kopen, en als je iets gevonden hebt, je eigen huis te koop zetten. Je kunt natuurlijk alvast wat voorwerk doen, zoals je huis opruimen en foto's maken zodat, zodra jij koopcontract hebt getekend en de bedenktijd is voorbij, de makelaar enkel op een knop hoeft te drukken om 'm live te zetten... maar verder... Eerst verkopen en dan kopen vind ik in deze tijd juist een serieus risico (helemaal in de prijsklasse van NHG want dat aanbod is al heel beperkt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Crazy D schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:48:
In de huidige markt zou ik me eerder zorgen maken dat je geen woning kunt vinden, dan dat je je eigen huis niet kwijt raakt. Ik zou dus eerst kopen, en als je iets gevonden hebt, je eigen huis te koop zetten. Je kunt natuurlijk alvast wat voorwerk doen, zoals je huis opruimen en foto's maken zodat, zodra jij koopcontract hebt getekend en de bedenktijd is voorbij, de makelaar enkel op een knop hoeft te drukken om 'm live te zetten... maar verder... Eerst verkopen en dan kopen vind ik in deze tijd juist een serieus risico (helemaal in de prijsklasse van NHG want dat aanbod is al heel beperkt).
Het probleem in dit geval is dat de bank dus geen overbrugginshypotheek wil financieren omdat er niet voldoende liquide middelen zijn.

Eerst kopen en dan pas verkopen is dan geen optie (als je je overwaarde tenminste wilt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:56
Je kunt natuurlijk alvast wat voorwerk doen, zoals je huis opruimen en foto's maken zodat, zodra jij koopcontract hebt getekend en de bedenktijd is voorbij, de makelaar enkel op een knop hoeft te drukken om 'm live te zetten...
Zo hebben wij het ook gedaan. Eerst huis kopen en al het voorwerk doen voor de verkoop. Geloof dat er een maand tussen tekenen voor nieuwe huis en verkoop oude huis zat. Overdracht heeft een klein maandje tussen gezeten dus minimale dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
En je huis te koop zetten met oplevering "in overleg"? Voor starters die uit een huurwoning komen is dat niet zo'n issue. Maatje van me heeft zo ook een huis gekocht van iemand die naar het buitenland gaat. Oplevering in overleg met een max van 6 maanden oid.

Haal je er misschien niet het absolute maximum uit de verkoop, maar als je zelf niet te kieskeurig bent / er vertrouwen in hebt dat je binnen afzienbare tijd iets nieuws kunt kopen (en opeens de cash hebt om dik te kunnen overbieden O-) ) zou je dat nog kunnen overwegen.

Mocht een voorlopig koopcontract niet voldoende zijn voor je nieuwe hypotheek zou je misschien ook nog kunnen kijken naar verkoop en voor x maanden terug huren van je huidige woning.

En volgende keer misschien iets minder fanatiek aflossen en zorgen dat je wat cash achter de hand hebt. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 26-05-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Waarom bij een nieuwbouw project moet de ontwikkelaar iedereen bellen ?

Bij een nieuwbouw project moet iedereen precies om 9:00 inschrijven, daarna kiez de ontwikkelaar mensen door de volgorde van inschrijvingen die binnen komen. Om 13u bel ik om te weten of ik ingeloot ben, maar dan zeggen ze dat ze zijn nu nog bezig met het bellen, en dan kunnen ze niet uitleggen waarom ze moeten nog bellen ?

Is de resultaat nog niet duidelijk om 10:00 al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56
Afhankelijk waar je woont denk ik dat mensen gek genoeg zijn om al een woning te kopen en je erin te laten wonen terwijl zij de lasten al hebben. Ik zou het er voor over hebben om een huis te krijgen in mijn regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:52:
[...]

Het probleem in dit geval is dat de bank dus geen overbrugginshypotheek wil financieren omdat er niet voldoende liquide middelen zijn.

Eerst kopen en dan pas verkopen is dan geen optie (als je je overwaarde tenminste wilt gebruiken).
Geldt dat ook als je je huis al verkocht hebt en er geen voorbehouden meer zijn? Hangt het niet af van het moment van aanvragen van de hypotheek. Want hoe zit het als je de hypotheek pas aanvraagt nadat je zowel een huis gekocht hebt als verkocht hebt?

Je moet dan natuurlijk wel zonder voorbehoud kopen, dus ik denk dan aan de volgende colgorde:

1. Huis kopen zonder ontbindende voorwaarden*
2. Je huis verkopen (al dan niet met voorwaarden)
3. Nieuwe hypotheek aanvragen op het moment dat eventuele ontbindende voorwaarden op de verkoop van je huis voorbij zijn.

Bij punt 3 zou je dan dus de zekerheid hebben dat je het kan betalen. Als terugval heb je de 10% bankgarantie van de partij die je huis koopt, dus dat zou dat gat ook op kunnen vangen. Ik ben ook geen expert overigens! Dus het kan heel goed zijn dat ik wat mis. Niet voor niks heb ik een vraagteken in deze post ;)

Goed, je neemt een risico, net als hierboven.

*) Je zou ook dergelijk lange ontbindende voorwaarden kunnen opnemen op je te kopen huis dat deze de termijn langer is dan die van ontbindende voorwaarden op het huis wat je verkoopt. Maar of je dan enige kans maakt...
Charly schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:48:
Mocht een voorlopig koopcontract niet voldoende zijn voor je nieuwe hypotheek zou je misschien ook nog kunnen kijken naar verkoop en voor x maanden terug huren van je huidige woning.
In principe mag dat niet, als in, de hypotheekverstrekker staat verhuur doorgaans niet toe! Huurders krijg je nogal moeilijk uit een huis, wat een nadelig effect heeft op het onderpand ;)

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 26-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
vinpower schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:50:
Afhankelijk waar je woont denk ik dat mensen gek genoeg zijn om al een woning te kopen en je erin te laten wonen terwijl zij de lasten al hebben. Ik zou het er voor over hebben om een huis te krijgen in mijn regio.
Omdat die beleggers denken dat het prijs zou altijd maar stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
GENETX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:51:
[...]
In principe mag dat niet, als in, de hypotheekverstrekker staat verhuur doorgaans niet toe! Huurders krijg je nogal moeilijk uit een huis, wat een nadelig effect heeft op het onderpand ;)
Dat verhaal ken ik ook, maar het sleutelwoord lijkt me hier doorgaans. oa. de VEH geeft aan dat er in het geval van tijdelijke verhuur soms best mogelijkheden zijn... Maargoed, sowieso meer een vraag voor de koper en niet voor de verkoper lijkt me.

En als je aan een huisjesmelker verkoopt (in geval van een starters appt niet ondenkbaar lijkt me) zou het helemaal geen issue moeten zijn om het een tijdje terug te huren. O-)

Maargoed, allemaal de vraag van hoe graag je weg wil of je het de moeite vindt om dat soort opties uit te zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 26-05-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:47:
Waarom bij een nieuwbouw project moet de ontwikkelaar iedereen bellen ?

Bij een nieuwbouw project moet iedereen precies om 9:00 inschrijven, daarna kiez de ontwikkelaar mensen door de volgorde van inschrijvingen die binnen komen. Om 13u bel ik om te weten of ik ingeloot ben, maar dan zeggen ze dat ze zijn nu nog bezig met het bellen, en dan kunnen ze niet uitleggen waarom ze moeten nog bellen ?

Is de resultaat nog niet duidelijk om 10:00 al ?
En weet je al meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Dat hebben de verkopers van mijn huis gedaan. Hebben hun huis verkocht terwijl ze zelf nog niets nieuws hebben.
Vorig jaar 15 juli is het koopcontract ondertekend en zij hebben ondertussen nog niets nieuws...
Ook staat het huis van de buurman nu te koop voor zo'n 15% meer. Sprak de vorige bewoner onlangs en om te zeggen dat zij iets balen is een understatement.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Flix20 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Dat hebben de verkopers van mijn huis gedaan. Hebben hun huis verkocht terwijl ze zelf nog niets nieuws hebben.
Vorig jaar 15 juli is het koopcontract ondertekend en zij hebben ondertussen nog niets nieuws...
Ook staat het huis van de buurman nu te koop voor zo'n 15% meer. Sprak de vorige bewoner onlangs en om te zeggen dat zij iets balen is een understatement.
Zwager had zijn huis ook te vroeg verkocht omdat ze bang waren dat het niet zou lukken en hun nieuwbouw bijna klaar was.

Vervolgens liep de bouw uit, hebben ze wekenlang ergens tijdelijk moeten wonen en dus ook 2x verhuizen. En dat met een pasgeboren baby. En dan achteraf er ook nog achter komen dat hun oude huis weer x% meer waard was.

Er is altijd een klein risico, maar in de huidige markt zou ik nooit verkopen voor je een nieuw huis hebt. Maar dan moet je inderdaad wel genoeg cash hebben om een overbruggingshypotheek te mogen krijgen.
Als je overigens de NIBUD norm voor spaargeld aanhoudt, dan zou je al een heel eind moeten komen. Wij kunnen daarmee een jaar lang 3! hypotheken dragen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 16:31

Baseman77

We move

In onze omgeving worden tegenwoordig biedingen die een voorbehoud van verkoop eigen woning bevatten al meteen aan de kant gelegd, die zijn kansloos.
Eerst verkopen en dan pas kopen is in deze markt erg onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verassend
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-08-2021
Charly schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:37:
[...]

Dat verhaal ken ik ook, maar het sleutelwoord lijkt me hier doorgaans. oa. de VEH geeft aan dat er in het geval van tijdelijke verhuur soms best mogelijkheden zijn... Maargoed, sowieso meer een vraag voor de koper en niet voor de verkoper lijkt me.

En als je aan een huisjesmelker verkoopt (in geval van een starters appt niet ondenkbaar lijkt me) zou het helemaal geen issue moeten zijn om het een tijdje terug te huren. O-)

Maargoed, allemaal de vraag van hoe graag je weg wil of je het de moeite vindt om dat soort opties uit te zoeken.
Toevallig hebben wij dit (als starters en kopers zijnde) gedaan en dus ook uitgezocht. Verhuur is in de meeste gevallen inderdaad niet toegestaan omdat je dan in de problemen kan komen met de hypotheekverstrekker. Sommige hypotheekverstrekkers laten namelijk geen enkele vorm van tijdelijke verhuur toe. Wanneer ze hier achter komen kunnen ze dan het totaalbedrag terugeisen en moet je gedwongen verkopen. Wel kun je dit doen a.d.h.v. een gedoogconstructie. Je gedoogd dan dat andere mensen tijdelijk in jouw huis verblijven. Voorwaarde hiervan is dat je dan geen enkele vorm van compensatie mag vragen en dat je deze mensen er op elk moment uit kan zetten (dus geen begin en einddatum). In de praktijk is vooral dat laatste onderling best lastig (vertrouwen). Bij ons was dat wel te doen omdat we ook het huis onderling zonder tussenkomst van makelaar/funda hebben gekocht (via via). Wij hebben het niet officieel vast laten leggen, maar onderling d.m.v. een allonge op het koopcontract wel een datum besproken. Deze is echter niet langs een notaris gegaan (die willen hier hun handen niet aan branden). Een klein risico loop je dus altijd wel, maar met goede afspraken onderling is het nog wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Is dat waarom Airbnb zo populair is? je verhuurt zonder een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Begin deze maand bij makelaar geweest om te informeren na een huis, deze zou te koop worden gezet in de zomer. Had wel interesse en wou mijn eigen woning via hun wel verkopen. Echter kwam er geen tot weinig response. Helaas staat het huis in kwestie sinds vandaag op Funda. :/
Nu wil de hele provincie het huis natuurlijk kopen en zal men flink boven de vraagprijs gaan bieden. Hoe gaat bieden tegenwoordig in z'n werk?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Wowhead schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:22:
Is dat waarom Airbnb zo populair is? je verhuurt zonder een vast contract.
Ja, maar daarmee voorkom je het punt niet dat je er geen compensatie voor mag vragen. Er zijn genoeg instanties die Airbnb afstruinen naar misbruik hiervan. Geen idee of hypotheekverstrekkers hier ook actief op controleren overigens.

Al meerdere keren via Airbnb gehuurd en kreeg van de eigenaren de opmerking dat als er vragen gesteld worden, dat je dan moet aangeven dat je een vriend bent die een paar dagen komt logeren.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Ethirty schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Zwager had zijn huis ook te vroeg verkocht omdat ze bang waren dat het niet zou lukken en hun nieuwbouw bijna klaar was.

Vervolgens liep de bouw uit, hebben ze wekenlang ergens tijdelijk moeten wonen en dus ook 2x verhuizen. En dat met een pasgeboren baby. En dan achteraf er ook nog achter komen dat hun oude huis weer x% meer waard was.
.
Ja die heeft een maat van me ook. Nieuwbouw is ondertussen al ruim anderhalf jaar vertraagd en 2 weken geleden weer met 6 maanden dus als ze planning nu doorgaat, gaat het huis bijna 22-23 maanden na oorspronklijke opleverdatum, geleverd worden.
In de tussentijd heeft hij halverwege vorig jaar z'n eigen huis verkocht wat boven verwachting snel ging (joh... 8)7 |:( ) en huurt nu al een jaar van iemand die is gaan samenwonen
Harmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:55:
Begin deze maand bij makelaar geweest om te informeren na een huis, deze zou te koop worden gezet in de zomer. Had wel interesse en wou mijn eigen woning via hun wel verkopen. Echter kwam er geen tot weinig response. Helaas staat het huis in kwestie sinds vandaag op Funda. :/
Nu wil de hele provincie het huis natuurlijk kopen en zal men flink boven de vraagprijs gaan bieden. Hoe gaat bieden tegenwoordig in z'n werk?
Zou maar zo kunnen dat de makelaar het wel heeft besproken met de verkopers maar dat die gekozen hebben om het sowieso op Funda te laten zetten.
(mits je de verkopers persoonlijk kent, dan gaat die vlieger waarschijnlijk niet op, of ze zijn niet eerlijk tegen je)

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Flix20 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:38:
[...]
Zou maar zo kunnen dat de makelaar het wel heeft besproken met de verkopers maar dat die gekozen hebben om het sowieso op Funda te laten zetten.
(mits je de verkopers persoonlijk kent, dan gaat die vlieger waarschijnlijk niet op, of ze zijn niet eerlijk tegen je)
Als je het niet doet ben je natuurlijk dief van je portemonnee. Zou hetzelfde doen icm een open huis.
Echter vroeg ik mij af hoe de verkoop van zo'n woning in z'n werk gaat. Bieden middels een gesloten enveloppe oid? Of middels een lotterij oid?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10
Weer een update over onze zoektocht. Bod gedaan op een huisje, hier lag de overdracht pas eind Februari. Moest ook nog wat aan gebeuren. Wel was het zo dat het een huis was waar we beide gek van waren. Eerste bod afgewezen en moesten we onderhands in gaan schrijven. Wat een ellende blijft dat eigenlijk zeg. Maar goed toen kwam er een huis op de markt die iets duurder is en waar ik verwacht 50k meer voor te moeten betalen. Echter na rekenen blijkt dat huis in de looptijd dan 50k goedkoper te zijn. Denk aan duurzaamheids hypotheek en lagere energie kosten. En we hoeven er niet voor te verbouwen!

Al met al een naar ons inziens redelijk bod gedaan op het 1e huis. Uiteraard overboden. Maar geen nood het andere huis staat op de planning komende Vrijdag. Wellicht iets meer bieden en dan prijs hebben, mits de bezichtiging goed bevalt natuurlijk.

Toch wel bizar als je eens goed gaat rekenen dat een huis wat duurder is in eerste aanloop goedkoper uit gaat vallen op de langere termijn. En met nog genoeg mogelijkheden voor de toekomst.

Werd er weer wat blijer van na wat mindere periodes zo rond April in onze zoektocht.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 05-08 17:59
Harmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Als je het niet doet ben je natuurlijk dief van je portemonnee. Zou hetzelfde doen icm een open huis.
Echter vroeg ik mij af hoe de verkoop van zo'n woning in z'n werk gaat. Bieden middels een gesloten enveloppe oid? Of middels een lotterij oid?
Formulier invullen met je bod en opsturen/mailen voor een bepaalde datum en tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

DutchAddick schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:49:
[...]
Formulier invullen met je bod en opsturen/mailen voor een bepaalde datum en tijdstip.
Ah k, duidelijk. Zoiets begreep ik ook van de makelaar.
Helaas net te horen gekregen dat de 2 open middagen al helemaal vol zitten.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een hypotheek adviseur wilt niet dat ik tegelijkertijd 2 woningen in 2021 kopen, hoewel dat het kwa cijfer haalbaar is. Hoger risico dan gemiddeld denk ik.

- Van inkomen mag ik 580k lenen
- Huidige woning 650k, hypotheek 200k, overbruggingskrediet is dus 650 * 0.9 - 200 = 385
- Kontant 160k

Maximaal te besteden is 1125k
------------------------------------------------------------

- Nieuwbouw 1: 755k (inclusief meerwerk), mag 755k lenen, of nieuwbouw 2: 600k (inclusief meerwerk)
- Apartement 350k (getaxeerd waarde 315k), mag maximaal dus 315k lenen
- Overige kosten (administratie + reserve voor dubbele lasten) 20k

Maximaal te gebruiken: 1125k (met nieuwbouw 1) of 970k (met nieuwbouw 2)

Moet ik naar 2 aparte hypotheek adviseur gaan, of is dit plan van 2 woningen te kopen te doom met veel risico's en het is beter om te stoppen ?

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 27-05-2021 16:53 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02
Het is dom om niet eens voor jezelf duidelijk te krijgen wat je wil. Je vliegt van hot naar her met je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:52:
Een hypotheek adviseur wilt niet dat ik tegelijkertijd 2 woningen in 2021 kopen, hoewel dat het kwa cijfer haalbaar is. Hoger risico dan gemiddeld denk ik.

- Huidige woning 650k, hypotheek 200k, overbruggingskrediet is dus 650 * 0.9 - 200 = 385
- Kontant 160k

- Nieuwbouw 1: 755k (inclusief meerwerk), mag 755k lenen, of nieuwbouw 2: 600k (inclusief meerwerk)

Moet ik naar 2 aparte hypotheek adviseur gaan, of is dit plan van 2 woningen te kopen te doom met veel risico's en het is beter om te stoppen ?
Dat je een hypotheek van bijv. €1.00.000 kan krijgen betekent niet dat je bij de bank ook 10 huizen van €100.000 kan financieren. Ze kijken naar je inkomen en maandlasten, als jij al een hypotheek hebt lopen en dus vaste maandlasten hebt heeft dat een veel hogere impact op wat je nog mag lenen voor een tweede hypotheek. Naar een andere hypotheekadviseur gaan heeft geen effect op het sommetje inkomen - maandlasten, behalve als je daar gaat frauderen.

Ik heb niet alle posts gevolgd maar ik zie als enige optie dat je dat appartement cash betaalt en daarna gewoon een hypotheek neemt op die nieuwbouw.

Je zegt zelf:
295k (of beetje meer) overwaarde (Ook al snap ik die niet uit 650k waarde huis - 200k resthypotheek)
- 80k kontant
- aanleg (stock) rond 80k.
Daarvan kan je toch een appartement van €350k kopen? Je moet misschien even iets bijlenen om de periode tussen koop appartement en verkoop oude woning te overbruggen maar dat kan toch gewoon.

Je verkoopt je oude woning voor €650k, koopt een appartement voor €350k, dan heb je €650k-200k-350k+80k+80k = €260k over.
Dan ga je naar de bank en koopt die nieuwbouw voor €700k uit €260k eigen inleg en de rest, 440k met een hypotheek.

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 27-05-2021 17:34 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
@noucmen Ik wil je vriendelijk verzoeken niet elk hersenspinsel in dit (of nieuwe) topics te dumpen, maar eerst voor jezelf te filteren en onderzoeken. Veel van je vragen kan je namelijk gewoon rechtstreeks stellen aan de partijen waarmee je aan tafel zit. In dit geval dus rechtstreeks aan je hypotheekadviseur kunnen en moeten stellen (hint: er zit een groot verschil in financierbaarheid tussen woning voor bewoning en elke andere woning, waarbij banken vaak niet meer dan ~70% op een tweede woning willen financieren vermoed ik)

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 27-05-2021 17:33 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:32:
[mbr]@noucmen Ik wil je vriendelijk verzoeken niet elk hersenspinsel in dit (of nieuwe) topics te dumpen, maar eerst voor jezelf te filteren en onderzoeken. Veel van je vragen kan je namelijk gewoon rechtstreeks stellen aan de partijen waarmee je aan tafel zit. In dit geval dus rechtstreeks aan je hypotheekadviseur kunnen en moeten stellen (hint: er zit een groot verschil in financierbaarheid tussen woning voor bewoning en elke andere woning, waarbij banken vaak niet meer dan ~70% op een tweede woning willen financieren vermoed ik) [/]
Ok, sorry, ik ben bijna dood met alle gedachten en opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
noucmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:52:

- Kontant 160k

Wellicht nog als advies, maar ik zou het proberen simpel te houden. Koop een nieuwbouwwoning (of niet, maar hak die knoop door) en overbrug de periode tot je erin kan of in je oude huis, of, wanneer dat qua reistijd niet kan, in een tijdelijke huurwoning. Misschien is dat duurder, maar je koopt flexibiliteit en je vermijdt risico's. Wellicht zorgt het daarmee ook voor mentale rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Dat je een hypotheek van bijv. €1.00.000 kan krijgen betekent niet dat je bij de bank ook 10 huizen van €100.000 kan financieren.
Je verkoopt je oude woning voor €650k, koopt een appartement voor €350k, dan heb je €650k-200k-350k+80k+80k = €260k over.
Dan ga je naar de bank en koopt die nieuwbouw voor €700k uit €260k eigen inleg en de rest, 440k met een hypotheek.
Ja, ik wil mijn oude woning nog niet verkopen, daar is prijs nog hader aan het stijgen dan Den Haag gebied
Ik wil alleen nu iets hebben in Den Haag gebied, misschien moet ik toch een bestand woning kopen, anders is het te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
olivier5 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:58:
[...]

Wellicht nog als advies, maar ik zou het proberen simpel te houden. Koop een nieuwbouwwoning (of niet, maar hak die knoop door) en overbrug de periode tot je erin kan of in je oude huis, of, wanneer dat qua reistijd niet kan, in een tijdelijke huurwoning. Misschien is dat duurder, maar je koopt flexibiliteit en je vermijdt risico's. Wellicht zorgt het daarmee ook voor mentale rust.
Tijdelijke huren is ook een optie inderdaad, 25k moet ik betalen voor ongeveer 16 maanden (1.5k per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
noucmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:17:
[...]

Ja, ik wil mijn oude woning nog niet verkopen, daar is prijs nog hader aan het stijgen dan Den Haag gebied
Ik wil alleen nu iets hebben in Den Haag gebied, misschien moet ik toch een bestand woning kopen, anders is het te ingewikkeld.
Je kan een 2e hypotheek nemen op je bestaande huis ivm de overwaarde. Dan kun je dat 2e huis zonder hypotheek kopen.

Op het moment dat je dan die nieuwbouw woning wilt doen verkoop je je huidige huis en los je beide hypotheken af met de opbrengst.

Voor de bank en de belastingdienst moet het huis waar de hypotheek op rust je hoofdverblijf zijn (zorgen dat je daar staat ingeschreven).

Je betaalt wel sowieso 8% overdrachtsbelasting op dat 2e huis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

noucmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:45:
[...]

Ok, sorry, ik ben bijna dood met alle gedachten en opties.
Daarom is je al meermaals geadviseerd professionele hulp in te schakelen. Een goede financieel adviseur ipv een hypotheek adviseur kan veel meer meedenken over je hele situatie.

Jouw situatie is zo specifiek, die moet je niet baseren op goedbedoeld advies op het internet. 1 fout in interpretatie en je hebt zo jarenlang financiële problemen omdat iemand op het internet zei dat het wel kon.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 187 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7