No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Het is 1AM op een weekdag, ik lig in m’n bed op een tablet te reageren. Heb niet alles bij de hand hier, de hint gekwalificeerd en geavanceerd moet best helpen in je zoektocht.Freeaqingme schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:48:
[...]
Dank voor het reageren. Voor iemand wiens vak het is vind ik de onderbouwing wel wat beperkt ("zie hier dit algemene artikel op rijksoverheid.nl" en "er was laatst een rechtzaak'"). Daarnaast benoem je jezelf een authoriteit ("het is letterlijk mijn vak"), maar daarmee erken je volgens mij ook (samen met een korte Google-actie) dat DocuSign een concurrent van je is. Is niet erg, maar dat neem ik dan toch mee bij het lezen van je reactie.
Er zijn drie niveaus digitale handtekeningen:
1. Gekwalificeerd, het hoogste niveau waarbij de ‘andere partij’ dient aan te tonen dat jij de handtekening niet hebt gezet bij dispuut. Dat is nog nooit gebeurd. Deze handtekening wordt gezet op basis van de private key van een gekwalificeerd certificaat, zoals een PKI Overheid certificaat, geleverd door een QTSP, DocuSign is geen QTSP.
2. Geavanceerd, het “lage” niveau digitale handtekening. Laagdrempeliger, jij moet aantonen dat je de handtekening hebt gezet bij dispuut. Als je leverancier maar enigszins betrouwbaar is geen probleem. Deze handtekening wordt gezet op basis van een geavanceerd certificaat, zo goed als altijd geleverd door een QTSP, DocuSign is geen QTSP.
3. Alle overige digitale vormen van handtekeningen welke geen van allen rechtsgeldigheid hebben. Toegang tot een e-mail adres waar geen verplichte 2FA op zit is immers relatief makkelijk te breken.
Ik vind het best hoor dat je iDIN betrouwbaar genoeg acht, of je e-mail box, maar als iemand je wachtwoord raad of je pincode, dan kan die persoon dus een huis in jouw naam VERkopen? Lijkt me geen goed idee
Ik zal morgen de rechtszaak er even bijzoeken, want je aanname klopt dus niet helemaalEnfin; inhoudelijk: volgens mij zet Docusign weldegelijk een digitale handtekening op de PDF als je klikt op 'sign'. De email zelf is inderdaad geen vorm van signen, maar wordt enkel gebruikt ter authenticatie. In Burgerlijk Wetboek 3 artikel 15a staat:
[...]
Je zou daarbij nog kunnen discussieren over punt C van lid 2 van dat artikel:
[...]
Je zou kunnen beargumenteren dat de website van DocuSign niet onder de uitsluitende controle van de ondertekenaar is. Echter, dat is de nerd-uitleg. De gemiddelde rechter zal mijns inziens oordelen dat (de website van) DocuSign gezien moet worden als een tool, net zoals dat een openpgp binary dat is. Je hebt uitsluitend toegang tot jouw sleutels via die link in je mailbox (waar jij uitsluitend toegang toe hebt).
Echter: onder lid 6 staat "Tussen partijen kan van lid 2 en 3 worden afgeweken.". Als alle partijen instemmen met het gebruik van Docusign, en er geen zwaarwegende indicatie is dat een der partijen niet zelf een handtekening gezet heeft zal deze in beginsel gewoon gebonden zijn aan de overeenkomst.
Overigens geloof ik best dat " Er is vrij recent een rechtszaak geweest [...]" maar dat zegt niet zo veel zonder alle omstandigheden van dat geval te kennen. Al was het maar omdat artikel 15a lid 1 expliciet zegt:
[...]
Daarnaast zijn er natuurlijk ook wel rechtzaken waarbij een 'natte handtekening' (zo'n eentje gezet met een pen) ongeldig verklaard wordt, maar dat betekent niet dat daarom alle natte handtekeningen niet geldig zijn.
TL;DR: De gemiddelde rechter zal m.i. bij de aankoop van een woning doorgaans oordelen dat:
- Alle partijen hebben ingestemd met het gebruik van DocuSign.
- DocuSign - in ieder geval sinds Corona - een gangbaar middel is voor de overdracht van vastgoed.
- Er niet overtuigend kan worden bewezen dat de gedaagde de handtekening niet gezet heeft
- De overeenkomst gewoon geldig en van toepassing verklaren.
Vervelend, kan het niet zo snel vinden. Maar heb wel dit: https://blog.iusmentis.co...disch-ongeldig-verklaard/
Bericht hierboven
En voorheen aan Digidentity en QuoVadis. Die tweede vergat ik nog te noemen trouwens.Freeaqingme schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:51:
[...]
Daarbij is het dan wellicht goed te vermelden dat Floor-is verbonden is aan Cleverbase. Dat zegt niets over de kwaliteit, en het is ook netjes dat er nog andere alternatieven genoemd werden, maar is wel een ontbrekende disclaimer imho.
KPN is ook QTSP en zal vast ook een oplossing leveren, maar ik denk dat men sneller geholpen wil worden dan KPN leveren kan.
Fijn dat je Google gebruikt, wees dan ook volledig als je mij van onvolledigheid beticht
Bericht hierboven
Een notaris is niet gek, die wilt je gewoon minimaal in persoon 1x zien, met je ID bewijs waar een kopie van gemaakt wordt, dus nee, die persoon kan NIET in iemand ander zijn naam een huis (VER)kopen. Docusign tekenen van papieren is dus, in ieder geval bij ons het geval geweest, het proces NA "offline authenticatie". Het gaat in zijn totaliteit dus om 1 heel groot proces en niet 1 klein radertje.Ik vind het best hoor dat je iDIN betrouwbaar genoeg acht, of je e-mail box, maar als iemand je wachtwoord raad of je pincode, dan kan die persoon dus een huis in jouw naam VERkopen? Lijkt me geen goed idee
Ben benieuwd of de notaris ook betrokken was bij het voorbeeld proces wat jij aanhaalt of dat het ging om het verkopen / inkopen van goederen.
Ja ervaring hiermee, echter zelf aangebeld omdat we hadden gehoord dat die oude mensen zouden gaan verkassen. Alles zonder makelaar geregeld, je moet wel geduld hebben met oude mensenGlorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:20:
Heeft er iemand ervaring met het volgende?
Vandaag gebeld door een bewoner waar ik een brief in de bus had gestopt. Zij zijn op leeftijd en willen graag weg; gelijkvloers aanleunwoning. Maar tot die tijd uiteraard nog niet verkopen. Ook zouden ze wel zonder makelaar willen verkopen.
Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Wil niet bot overkomen op de bewoners, maar wel laten blijken dat wij graag hun woning willen kopen tegen de tijd dat zij een ander hebben. Gesprek aangaan en vragen of ik mag bezichtigen? En tegen de tijd dat alles mag/kan, soort van tijdelijk of voorlopig contract regelen?
Float like a butterfly, sting like a bee.
We kunnen het er wel over eens zijn dat de digitale handtekening die met DocuSign wordt gezet op de verkoopovereenkomst op zichzelf niet voldoet aan de gekwalificeerde of geavanceerde handtekening. Dat is helder. Ik krijg een mailtje, klik ergens op in een browser en klaar. Er is eigenlijk niet eens sprake van identificatie van de partij, behoudens zijn e-mailadres (en volgens mij ook IP-adres van de locatie van waar vandaan wordt getekend, maar die combinatie is vrijwel nietszeggend over de identiteit).
Toch zijn er voorafgaand aan het proces, al dan niet door tussenkomt van de makelaar, alle partijen geïdentificeerd in persoon. Daarnaast zijn partijen geauthentiseerd middels een geldig ID-bewijs. Er is ook nog een klein stukje controle op autorisatie (eigendomsakte) van het object.
Partijen zouden mogelijk de verkoopovereenkomst betwisten door te stellen dat zij niet diegene zijn die de overeenkomst hebben getekend. Ze zullen dan stellen dat de handtekening op het document niet voldoet aan een gekwalificeerde of geavanceerde digitale handtekening en daarom niet "echt" is. Zou je dat argument wederom op zichzelf beschouwen, dan hebben ze gelijk. Ik kan, in mijn geval, ook niet verifiëren dat het daadwerkelijk de verkopers zijn die de overeenkomst hebben getekend.
Maar dan kom ik weer terug bij het begin, als je het geheel van de totstandkoming van de overeenkomst bekijkt, is in een eerdere fase (lijkt me?) voldoende gedaan aan identificatie en authenticatie. De makelaar als bemiddelaar in de totstandkoming kan hier overigens ook optreden als getuige omdat hij, hoewel hij de belangen van de verkoper behartigd, op zichzelf geen partij is in de transactie.
Ter aanvulling; het gaat hier dus niet over de daadwerkelijke levering bij de notaris. De levering volgt altijd na de verkooptransactie. Mijn notaris heeft de partijen ook NOG niet geïdentificeerd, maar zal dat voor de levering wel moeten doen. Ook de notaris zal een controle doen op eigendom van het geleverde, bezwaringen, etc. Dat staat m.i. verder los van de discussie of er een rechtsgeldige verkoopovereenkomst tot stand is gekomen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Persoonlijke gunning kán erg interessant zijn. Maar zorg dat je je wel laat adviseren en zorg voor standaard contracten. Als zij zonder makelaar willen (kosten) kan jij er best voor kiezen om wel iemand in de arm te nemen voor jouw rekening.Glorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:20:
Vandaag gebeld door een bewoner waar ik een brief in de bus had gestopt. Zij zijn op leeftijd en willen graag weg; gelijkvloers aanleunwoning. Maar tot die tijd uiteraard nog niet verkopen. Ook zouden ze wel zonder makelaar willen verkopen.
Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Wil niet bot overkomen op de bewoners, maar wel laten blijken dat wij graag hun woning willen kopen tegen de tijd dat zij een ander hebben. Gesprek aangaan en vragen of ik mag bezichtigen? En tegen de tijd dat alles mag/kan, soort van tijdelijk of voorlopig contract regelen?
Denk dat beide partijen geen gedoe willen en alles netjes willen regelen.
Voor nu: ga kennis maken, kijk wat ze willen en of dat past bij jouw wensen. Zorg dat je een "klik" krijgt en maak een begin met opbouw van wederzijds vertrouwen.
Wil je het risico lopen dat ze over 6 maanden alsnog zich bedenken, etc? Misschien wil je dan iets samen op papier zetten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Sowieso het gesprek aangaan. Kijken wat de wensen zijn en of daar raakvlakken zijn.Glorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:20:
Een goed eerste gesprek kan natuurlijk heel veel betekenen mbt de gunfactor.
Ik zou wel vooraf bij jezelf afvragen hoelang je bereid bent te wachten totdat zij wat anders gevonden hebben.
Dit ook voorzichtig bespreekbaar maken.
Zij hebben natuurlijk dadelijk alle touwtjes in de handen, dat huis verkopen ze toch wel.
Maar kan me voorstellen dat jij niet jaren wil wachten totdat zij wat gevonden hebben.
En wat te doen als jij tussendoor toch wat anders vind(zou sowieso door blijven zoeken) wat eerder opgeleverd kan worden?
PSN: Flix20-NL
Korte update: het heeft even geduurd, maar wij hebben gisteren ons koopcontract getekend :-)PrinsPils schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:03:
Dag allen! Ik heb een praktische vraag over de situatie waar wij nu in zitten. Hebben onderhands een akkoord om een huis te kopen. Mooi huis, nette prijs en het is voor ons als starters komend uit een huurhuis (zonder berg spaargeld/overwaarde) een buitenkans om zo aan een koophuis te komen. Nu gaan we met een notaris aan de slag met het koopcontract. Echter, de verkoper gaat naar nieuwbouw (oplevering Q1 2022, ligt op schema) en wil een clausule in het contract dat, als dit vertraging oploopt, hij in het huis kan blijven wonen en dus de overdracht opgeschoven wordt. Hoe is jullie ervaring hiermee? Wij zitten natuurlijk ook met de geldigheid van de hypotheekofferte (max 1 jaar). Deze offerte kunnen we nog wel wat later aanvragen, maar als de verkoper opeens veel vertraging oploopt zitten wij met het risico voor veel kosten voor een nieuwe offerte.
Wat zouden jullie hierin aanraden?
Nu aan de slag met de hypotheek, en hopen dat we niet tegen vertraging bij de verkoper aanlopen. Maar dat is het risico dat we wel moesten nemen.
Hoi, wat ik erg wil is niet makkelijk te halen, dus ik zoek iets in tussen.Gijsje22 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:08:
@nemcuon moet zeggen dat ik je verhaal nogal wazig vindt. Eerst gaat het erom dat het heel erg belangrijk is dat er een goede school voor de kinderen is en daarna wil je de nieuwbouw toch weer overwegen als het financieel gunstig is. Zoek nu eerst uit wat je zelf wil, dan kunnen we ook gericht advies geven.
De scholen dat ik wil hebben geen plek, in zoek nu een tijdelijk oplossing.
Ik zal misschien nu een apartement kopen als overbrugging, ook in het afwachten voor de nieuwbouw, maar ook in het wachten tot dat ik de plekje in een school heb.Gijsje22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:55:
Als je dan iets tijdelijks zoekt lijkt mij nieuwbouw die pas over 1,5 jaar (?) af is niet de beste oplossing…
Ik heb nog een paar dagen om de nieuwbouw te beslissen.
Maar tussentijd ga ik door met het kopen van een apartement
https://lawandmore.nl/blo...de-reikwijdte-van-de-avg/JanHenk schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:52:
We kunnen het er wel over eens zijn dat de digitale handtekening die met DocuSign wordt gezet op de verkoopovereenkomst op zichzelf niet voldoet aan de gekwalificeerde of geavanceerde handtekening. Dat is helder. Ik krijg een mailtje, klik ergens op in een browser en klaar. Er is eigenlijk niet eens sprake van identificatie van de partij, behoudens zijn e-mailadres (en volgens mij ook IP-adres van de locatie van waar vandaan wordt getekend, maar die combinatie is vrijwel nietszeggend over de identiteit).
Een emailadres kan als persoonsgegeven worden gezien en daarmee wat minder eenvoudig te verdedigen dat het niet was (als ik jou op jouwvoornaam.achternaam@icloud.com mail, en eerlijk gezegd zou ik een zakelijke transactie, wat een koopovereenkomst tekenen ook is, niet naar hatsieflatsie123@live.com mailen....). Maar goed wel flink offtopic verder.
Denk dat het wel interessant is om te weten hoe rechtsgeldig de digitale ondertekening van een koopovereenkomst verder is, zeker in deze tijd.
Exact expert nodig?
Mijn plan is om tijdlijk een woning daar te kopen, goedkoop genoeg zo dat ik later
- of verkopen als het nodig is, met zo min mogelijk verlies
- of verhuren
Dus komt ik tegen dit apartement 127m2, 5 slaapkamers. Het bedrijf Akloe Assurantie (misschien een familie van Laak kwartier zelf), die is ook een makelaardij heeft dit woning in 2020 gekocht, daarna gerenoveerd en meteen nu wilt verkopen https://www.funda.nl/koop...87774317-deimanstraat-94/
+ Voordelen: (1) ruime, (2) genoeg kamers voor thuiswerken, (3) beneden woning is makkelijker met bodschappen, (4) een terrasse
- Nadelen: (0) de wijk laak kwartier is bekend met veel nationaliteiten van lage inkomen (1) te veel kamers, dus te veel deuren, (2) geen plekje voor fietsen (kan wel een kamer gebruiken), (3) WC is ver van veel kamers.
Verkocht woningen in dezelfde straat https://www.funda.nl/koop...t/sorteer-afmelddatum-af/
Google recensies over Akloe Assurantie is niet beste. Dus ik ben benieuwd waar ik moet opletten als ik op bezichtiging ben ?
Bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 19-05-2021 22:30 ]
Ik zou het persoonlijk niets vinden. In de uitbouw zijn er 2 kamers zonder enige vorm van ventilatie met buiten. Je bent ook de linker slaapkamer naast de keuken al kwijt omdat die als doorgang naar de uitbouw gebruikt moet worden. In de rechterslaapkamer zit daar nog de oude buitendeur, die in een slaapkamer in de uitbouw uit komt. Ik vind het vaag georganiseerd.
Ik heb verder geen idee hoe het daar met de buurten zit, maar blijkbaar is voor dat huis een verzamelplek van fietsen en een invalideplek voor de deur (waar een lesauto staat geparkeerd?).
Waarom heeft de bovenbuurman camera's hangen voor zijn raam?
Echter nu zit ik met een uitdaging even en vraag me af of dit kan. De overdracht is volgens de verkoper het liefst eind Februari. Nu willen we hier wel in mee gaan om een grotere kans te maken. Alleen zit ik even met de hypotheek. Nu moeten wij 50% van de koopsom financieren, voor de zekerheid zou ik kiezen voor een voorbehoud hier op. Echter nu zit hier ook de uitdaging. Een offerte is 6 maanden geldig. Dus dat betekend eind Augustus moet de offerte er zijn anders kost het geld dit te verlengen. Een voorbehoud van financiering is 6-7 na tekenen voorlopig koop contract weken geloof ik? Dat betekend dus ergens mid Juli en zit er dus een gat van ander halve maand.
Dat betekend dus geen voorbehoud in dit geval of wellicht een soort overeenkomst krijgen met de bank dat ze bereid zijn een hypotheek te geven en deze dan later afsluiten.
Hoe pak ik dit aan?
Untappd: Louwke80
Met je bank open kaart spelen. Met 50% financiering is er zero risico voor de bank. Een stukje maatwerk is hier vast wel mogelijk. Bijvoorbeeld dat over 2 maanden de dan geldende hyp.rente, indien gestegen, wordt gekozen en dan die 6 maanden ingaan. Spreek het vooral zo af dat alleen de bank voordeel van de deal kan behalen. Dan laat je zien dat je eerlijk spel wilt spelen.Louwke schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:25:
Ok helaas ons bod heeft de verkoper niet kunnen verleiden een onderhandse inschrijving te gaan doen. Dat wordt weer blind bieden.
Echter nu zit ik met een uitdaging even en vraag me af of dit kan. De overdracht is volgens de verkoper het liefst eind Februari. Nu willen we hier wel in mee gaan om een grotere kans te maken. Alleen zit ik even met de hypotheek. Nu moeten wij 50% van de koopsom financieren, voor de zekerheid zou ik kiezen voor een voorbehoud hier op. Echter nu zit hier ook de uitdaging. Een offerte is 6 maanden geldig. Dus dat betekend eind Augustus moet de offerte er zijn anders kost het geld dit te verlengen. Een voorbehoud van financiering is 6-7 na tekenen voorlopig koop contract weken geloof ik? Dat betekend dus ergens mid Juli en zit er dus een gat van ander halve maand.
Dat betekend dus geen voorbehoud in dit geval of wellicht een soort overeenkomst krijgen met de bank dat ze bereid zijn een hypotheek te geven en deze dan later afsluiten.
Hoe pak ik dit aan?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Dat klinkt leuk, maar de offerte gaat pas lopen als je hem tekentHarrie_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:11:
@Louwke dan pak je toch een offerte bij de Rabobank die 12 maanden geldig is, ga je in augustus shoppen voor een andere hypotheek en doe je verder niets met die Rabo offerte; daar kun je op terugvallen mocht het in Augustus bij een andere hypotheekverstrekker niet lukken of wanneer de rente (onwaarschijnlijk) flink is gestegen.
Het is dus niet zo dat je 12 maanden de tijd hebt om de offerte te tekenen
De rente klikt vast na 3 maanden tekenen offerte overigens. Is deze lager dan tekenen offerte dan krijg je die rente, is die hoger, hou je de rente uit de offerte.
[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 20-05-2021 13:16 ]
Er zijn er genoeg voor 3 maanden, plus gratis verlengen met 9 maanden ;Louwke schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:55:
Ja Rabobank zag ik inderdaad 12 maanden met plus, maar dan betaal je weer 0.2% extra rente als ik het goed heb. En of dat weer gunstig is. Ook met verlengen betaal je dus een soort van boete rente over de lening.
Florius bijvoorbeeld:
https://www.hypotheekrent...erstrekkers-overzicht.aspHypotheekofferte traject:
Geldigheid offerte: De offerte is standaard 3 maanden geldig. Dit houdt in dat de hypotheek binnen 3 maanden moet passeren.
Verlenging offerte: U kunt de standaard offertermijn maximaal met 9 maanden verlengen.
Kosten bij verlengen: Het verlengen van de hypotheekofferte is kosteloos: u betaalt geen bereidstellingsprovisie.
Kwestie van daar elke keer even verder drukken
En @Martinusz Dat is niet zo, ik heb een geldige offerte, getekend door de hypotheekverstrekker, maar nog niet getekend aan afnemer, het heet een offerte. Pas bij de overdracht teken je samen met notaris eigenlijk het wurg
[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 20-05-2021 13:18 ]
Volgende week dus bezichtigen en eens kijken wat voor info onze makelaar kan lospeuteren over liggende biedingen... Woning staat te koop voor 595K (randstad, nieuw, 2 kapper, en is af) dus er zal flink geboden moeten gaan worden.. Zat zalf al te denken aan 650K maar wacht uiteraard even de makelaar af.
Oh dan zit ik mis, dan is het andersom, de bank kan er niet onderuit als de offerte getekend is. Maar dat wilt idd niet zeggen dat jij het wil afnemenVorkie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:17:
[...]
Er zijn er genoeg voor 3 maanden, plus gratis verlengen met 9 maanden ;
Florius bijvoorbeeld:
[...]
https://www.hypotheekrent...erstrekkers-overzicht.asp
Kwestie van daar elke keer even verder drukken
En @Martinusz Dat is niet zo, ik heb een geldige offerte, getekend door de hypotheekverstrekker, maar nog niet getekend aan afnemer, het heet een offerte. Pas bij de overdracht teken je samen met notaris eigenlijk het wurgcontract
Ja, ik maakte de fout ook toenMartinusz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:08:
[...]
Oh dan zit ik mis, dan is het andersom, de bank kan er niet onderuit als de offerte getekend is. Maar dat wilt idd niet zeggen dat jij het wil afnemen
Dus ik had 3 geldige offertes... wie had dat ooit gedacht toen... heb daaruit degene gekozen met de beste voorwaardes en de andere 2 in ieder geval netjes laten weten dat ik voor Z ging. Kreeg ik van Y nog een nieuwe met 0.25% lagere rente tegenover Z
Heel goed attent, jij denk het zo omdat de CV ketel in de hoek zit ? https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/351/629_2160.jpgJeroenE schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:25:
@nemcuon Kijk eens goed hoe de afvoer van de CV zit aangesloten, want het lijkt er op alsof ze dit op de half loshangende regenafvoer hebben aangesloten
Wat bedoeld je ? Hij komt uit naar de terrasse naaste de keuken. Komt de afzuigkap van de keuken boven het dak van de "overkapping" uit?
Ook heel goed attent, ik heb dit niet opgemerkt tijdens de 20 minuten bekijken,Ik zou het persoonlijk niets vinden. In de uitbouw zijn er 2 kamers zonder enige vorm van ventilatie met buiten.
Klopt,Je bent ook de linker slaapkamer naast de keuken al kwijt omdat die als doorgang naar de uitbouw gebruikt moet worden.
Wat bedoeld je, welke kamer in dit plaatje ? (graag de afmetingen noemen zo dat ik kan weten welke kamer het is) https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/351/629_2160.jpgIn de rechterslaapkamer zit daar nog de oude buitendeur, die in een slaapkamer in de uitbouw uit komt. Ik vind het vaag georganiseerd.
Klopt, goed opmerkingIk heb verder geen idee hoe het daar met de buurten zit, maar blijkbaar is voor dat huis een verzamelplek van fietsen en een invalideplek voor de deur (waar een lesauto staat geparkeerd?).
Als een bewaking voor haar auto of fiets ?Waarom heeft de bovenbuurman camera's hangen voor zijn raam?
Dit is in een buurte met veel zwarte verhuren aan arbeid migranten (polen, romeins, bulgarien), daarom is dit apartement naar 5 slaapkamer is gedeeld: zo dat dit kan verhuurd worden naar 5 mensen.
Maarrr... gisteren tijdens inspectie op locatie met onze aankoopmakelaar bleek helaas dat er toch wat hoge kostenposten zitten die we eerder niet hadden gezien

We hebben geboden zonder inspectie van onze aankoopmakelaar. Die hebben we in de arm, maar nemen we niet naar deze bezichtiging mee. In deze markt simpelweg niet praktisch en te duur om onze makelaar naar alle bezichtigingen mee te nemen. Telefonisch hebben we wel over het huis en onze bieding afgestemd, voordat we de bieding deden. Hij zei toen dat 271k "wel een heel goed bod was", achteraf gezien liet hij doorschemeren dat hij dat aan de hoge kant vond. Toch vonden wij de hoogte acceptabel omdat die aankoopmakelaar bij de vorige 5 biedingen ons bod ook goed vond terwijl we allemaal achter het net visten omdat anderen hoger boden of betere voorwaarden hadden.
Meest belangrijke: we vinden het huis dit geld waard. Het is een verassend huis met charmante historie, een goede basis en prima comfort. Zulke hogen eisen hebben we nou ook weer niet. 130 m2 binnen en 330 m2 perceel dus zeker niet klein, en de tuin is groen en zonnig en zonder inkijk. Buren en voormalige bewoners hadden geen (grote) klachten of zijn daar niet van op de hoogte. En meer dan genoeg uitbereidingsmogelijkheden, we hebben ruim budget voor upgrades. We zien onszelf er gelukkig zijn.
Heel spannend.... en wilde ook even dit verhaal kwijt

[ Voor 34% gewijzigd door mrbootster op 21-05-2021 06:44 ]
Was inderdaad heel goedkoop opgeknapt, met slordig details.hammy87 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:22:
@nemcuon Ik zou ermee oppassen. Dit is gewoon heel goedkoop opgeknapt, goedkope keuken, laminaat vloertje, stucen en verven. Daar kan je weleens wat verassingen tegen gaan komen, qua elektra, leidingen, afvoer, isolatie ed. Check ook of de uitbouw wel mag.. zou mij niks verbazen als deze niet met vergunning geplaatst is (als dat nodig is..)
Kan wel een goed(koop) beleggingsopject zijn, maar niet goed voor mijn familie om daar te wonen.
Dit opbject is van een makelaar in Aug 2020 gekocht voor 170k, daarna goedkoop opgeknapt, misschien kamer gesplitsen en nu 299k gevraagd na 9 maanden !!!
Mbt uitbouwen: het was in 2002 gedaan, dus ik neem het aan dat het wel met een vergunning was ?
[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 21-05-2021 07:00 ]
Maar alle respect, je gaat van 700k naar 300k, van vrijstaand-tussenwoning-appartement, waar(om) wil je dat GoT je helpt met een keuze maken als je zelf nog geen gevoel erbij hebt. De ene kant wil je 2 woningen, dan weer 1 kopen, dan weer 1 huren.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:43:
[...]
Was inderdaad heel goedkoop opgeknapt, met slordig details.
Kan wel een goed(koop) beleggingsopject zijn, maar niet goed voor mijn familie om daar te wonen.
Dit opbject is van een makelaar in Aug 2020 gekocht voor 170k, daarna goedkoop opgeknapt, misschien kamer gesplitsen en nu 299k gevraagd na 9 maanden !!!
Zet eerst alles op papier, daarna pak je de kaart van regio Haaglanden en zoek je 5 a 6 buurten uit waar je wilt kijken en mogelijk wel wil wonen (denk ook aan Voorburg, Leidschendam, Wassenaar).
Dan pak je de auto en ga je daar rond rijden, even de buurt bekijken, voorzieningen en ook belangrijk, hoe het aanrijdt naar je werk.
Daarna ga je met die voorkeurswijken naar een aankoopmakelaar, deze vertel je de wensen en welke wijken en geef je een klein beetje vertrouwen in zo'n aankoopmakelaar. Niet iedereen is slecht en niet iedereen is goed, als je redeneert dat je standaard opgelicht wordt kom je nergens, maar je gevoel mag je wel laten spreken, het moet goed voelen.
En zo kom je tot een afgewogen beslissing en niet via een topic of 10 op GoT.
Heeft je makelaar dat gezegd dat 271k goed was ?[b]mrbootster in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Telefonisch hebben we wel over het huis en onze bieding afgestemd, voordat we de bieding deden. Hij zei toen dat 271k "wel een heel goed bod was", achteraf gezien liet hij doorschemeren dat hij dat aan de hoge kant vond.
Doet mij denken aan mijn huis. Bod van 420.000 euro, wat na bezichting ineens werd verlaagd tot 395.000. los dat we ook bod hadden van 422.000, voelde het vooral beledigend. Waarom eerst een bod boven de vraagprijs, om dit vervolgens te verlagen tot net iets onder de vraagprijs? Ja, de folie van de keuken kastjes begint los te laten en de badkamer is ook 10 jaar oud... Maar dat zijn smaak dingen, een stuk verlagen zou betekenen dat men na de bezichtiging erachter kwam dat er niet te leven valt in 'ons huis' ofzo?mrbootster schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:35:
Hier ook een huis op het oogZitten wat speciale dingetjes aan, daarom post ik het hier. 271k geboden op een huis dat voor 250k te koop stond. Van verkoopmakelaar gehoord dat verkopers geinteresseerd zijn om ons bod te accepteren. Supergoed nieuws!
![]()
Maarrr... gisteren tijdens inspectie op locatie met onze aankoopmakelaar bleek helaas dat er toch wat hoge kostenposten zitten die we eerder niet hadden gezien. Paar kozijnen zijn helemaal doorgerot, dakramen lijken incidenteel te lekken en uitbereiding kost meer dan verwacht. We gaan nu met verkopers checken of het bespreekbaar is dat we onze bieding verlagen. Dat zal veel liggen aan hoeveel de 2e hoogste bieder heeft geboden. Ik vind het wel een interessante route. Mocht het niet werken, blijven we waarschijnlijk bij de 271k.
We hebben geboden zonder inspectie van onze aankoopmakelaar. Die hebben we in de arm, maar nemen we niet naar deze bezichtiging mee. In deze markt simpelweg niet praktisch en te duur om onze makelaar naar alle bezichtigingen mee te nemen. Telefonisch hebben we wel over het huis en onze bieding afgestemd, voordat we de bieding deden. Hij zei toen dat 271k "wel een heel goed bod was", achteraf gezien liet hij doorschemeren dat hij dat aan de hoge kant vond. Toch vonden wij de hoogte acceptabel omdat die aankoopmakelaar bij de vorige 5 biedingen ons bod ook goed vond terwijl we allemaal achter het net visten omdat anderen hoger boden of betere voorwaarden hadden.
Meest belangrijke: we vinden het huis dit geld waard. Het is een verassend huis met charmante historie, een goede basis en prima comfort. Zulke hogen eisen hebben we nou ook weer niet. 130 m2 binnen en 330 m2 perceel dus zeker niet klein, en de tuin is groen en zonnig en zonder inkijk. Buren en voormalige bewoners hadden geen (grote) klachten of zijn daar niet van op de hoogte. En meer dan genoeg uitbereidingsmogelijkheden, we hebben ruim budget voor upgrades. We zien onszelf er gelukkig zijn.
Heel spannend.... en wilde ook even dit verhaal kwijtAls iemand ervaring of tips heeft, b.v. met biedingen verlagen, hoor ik het graag!
Ik had eigenlijk zin om de makelaar die mensen te laten bellen dat het bord werd geaccepteerd, om ze vervolgens 5 minuten voor het voorlopig koopcontract te tekenen mede zou delen dat ik mijn huis nooit aan die mensen zou gaan verkopen.
Maar goed, dat is dus de emotie die erbij kwam. Ik vraag mij op de dag van vandaag nog steeds af welk spel ze aan het spelen waren...
[ Voor 3% gewijzigd door President op 21-05-2021 09:57 ]
Ja, als je kijkt naar foto 20 dan is die metalen buis de afvoer van de CV ketel, maar die gaat in de rechterhoek over in een regenwaterafvoer. Of zo ziet het er althans uit, vandaar mijn opmerking dat je dat eens goed moet bekijken.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:29:
Heel goed attent, jij denk het zo omdat de CV ketel in de hoek zit ? https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/351/629_2160.jpg
Een HR ketel heeft bovendien een luchtaanvoer en rookgasafvoer nodig, dat kan je niet zo maar op zo'n enkele buis aansluiten.

Op foto 6 zie je de afvoer van de afzuigkap door de muur naast het raam naar buiten gaan.Wat bedoeld je ? Hij komt uit naar de terrasse naaste de keuken

Maar op foto 20 (dezelfde als hierboven) kan ik niet zien waar die dan precies uitkomt. Gaat die naar boven het dak van de overkapping of blaas je de lucht op je terras? Dat is op zich niet gevaarlijk, maar fijn is natuurlijk anders. Op de foto is het net of de afvoer wordt geblokkeerd door de houten balk uit twee delen die aan de rechterkant tegen het huis staat.
Het gaat om de kamer uit foto 10. Volgens mij i die afmeting 3,58 bij 2,04. Als je rechts boven aan de plattegrond begint en je gaat langs de muur naar beneden is het de deur tussen de derde en vierde slaapkamer die je tegen komt.Wat bedoeld je, welke kamer in dit plaatje ? (graag de afmetingen noemen zo dat ik kan weten welke kamer het is) https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/351/629_2160.jpg

Ja, maar dat is toch apart? Waarom is dat dan nodig? Bovendien mag je in Nederland helemaal niet zo maar camera's op de openbare weg richten. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn dat ik continu door de buren wordt gefilmd wanneer ik aan kom of vertrek.Als een bewaking voor haar auto of fiets ?
Aha, in dat geval is het misschien een goed beleggingsobject, maar dan verhuur je natuurlijk niet aan 5 maar aan minimaal 10 personen. Wellicht weinig WC/badkamer, maar dat is natuurlijk onderdeel van de uitbuiting.Dit is in een buurte met veel zwarte verhuren aan arbeid migranten (polen, romeins, bulgarien), daarom is dit apartement naar 5 slaapkamer is gedeeld: zo dat dit kan verhuurd worden naar 5 mensen.
Ik heb alleen geen idee of dat financieel dan wel uitkomt, dan had je beter zelf kunnen kopen in de oude staat en nog veel minder geld uitgeven aan de opknapbeurt. Bovendien moet je dan wel zin hebben om huisjesmelker te worden.
Ik sluit me verder wel aan bij @Vorkie. Verzin eerst eens wat je nu precies wil en ga daar bij zoeken. Het lijkt nu net alsof ieder huis wat op funda wordt gepost zorgt dat jij een ander plan verzint waarbij dat huis dan de juiste keuze zou kunnen zijn. Er is wat mij betreft niets tegen voortschrijdend inzicht, maar veranderen van een nieuwbouwhuis naar een oud en vreemd verbouwd appartement is toch een aparte beweging.
Scholen zijn belangrijkst voor mij, daarna is geld verdienen als er een kans is (bvb nieuwbouw)Vorkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:55:
[...]
En zo kom je tot een afgewogen beslissing en niet via een topic of 10 op GoT.
- School nr 1 (HSV = Haagsschool vereniging) is in Den Haag, maar Den Haag is te duur en ik ga alleen in Den Haag wonen als ik een plekje in HSV heb. Ik ben in het afwachten.
- School nr 2 (DSV = Delftsche school vereninging) is in Delft. Ik ben ook in het afwachten
- School nr 3 is in Rijswijk, daar heb ik een plekje, maar Rijswijk is meestal oud en niet mijn smaak van huizen
- School nr 4, 5, 6 zijn in Delft.
Scholen in Delft zijn op mijn radar omdat daar de huizen zijn goedkoper en nieuwer dan in Den Haag (maar Delftse scholen zijn mijnder goed dan in Den Haag).
Wat ik heb gedaan mbt scholen:
- Sinds September 2020 aangemeld naar school nr 1 en andere scholen in Den Haag, en ook school Nr 2 in Rijswijk.
- Sinds Jan 2021 aangemeld naar scholen nr 2, 4, 5, 6 in Delft, omdat ik opgemerkt heb dat in Den Haag en Rijswijk kan ik geen huis vinden die goed voor mijn smaak zijn.
- Tot eind April 2021: genoeg huizen en wijken bekeken, nu zie ik dat alle mijn beslissingen zijn op scholen gebaseerd, maar ik heb niet genoeg gedaan om scholen te pushen met plekken. Ik ging naar scholen Nr 1 en 2 om met de directeuren te spreken. Voor school nummer 1 en 2 moet ik nog wachten, maar hun wachtlijsten zijn beetje kleiner
- Gisteren ging ik naar de wijk van school 3 en direct heb ik opgemerkt dat ik heb 1 ding enorm gemist: direct spreken met ouders van de scholen. Ik heb tot nu toe alleen maar online op facebook gedaan, en daar heb ik niet zo veel geleerd: mensen vertellen niet zo veel online. Corona maakt direct contacten moeilijk, maar ik heb ook niet goed dingen geplan. Tot nu toe ben ik alleen van Noord NL naar Den Haag / Delft gegaan en terug in een dag om huizen te bekijen, ik mis dus de kans om met ouders te spreken rond 8:30 of 14-15u.
Van ochtend en vandaag ga ik scholen op bezoek zijn, en ook een paar wijken bekijken.
Het was moeilijk voor mij om dit verhuizen te realiseren want
- Budget 700k (was initiel 500k) voor 1 huis, of 950k voor 2 huizen
- Mijn eisen van basis scholen is heel hoog: moet ten minsten 40%-70% uitstroming naar VWO, liefst tweetalig
- Mijn smaak van huizen is niet typisch NL: energie A, 5 slaapkamer, plat dak, genoeg achter tuin, afstand max 2.5km naar goed school
- De smaak van mijn vrouw is ander dan van mij en is moeilijk te combineren: grote woon kamer (35m2 minimaal), groen omgeving. Zij houdt erg van een wijk in Delft: De Bras / Biesland.
Hij heeft inderdaad gezegd dat het een goed bod was, tegelijk liet hij ook wel doorschemeren dat hij het aan de hoge kant vond. Maar hij heeft ook weer niet laten merken dat het veels te hoog was. Mijn vriendin en ik hadden ons al wel voorgenomen om aggressiever te bieden.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:02:
[...]
Heeft je makelaar dat gezegd dat 271k goed was ?
Hmm.... goed punt. Je doet me wel (extra) beseffen dat er ook risico's zijn aan deze aanpak, en dat het voor verkopers inderdaad als een teleurstelling of belediging kan overkomen. Mogelijk zelfs zo sterk dat ze voor een andere bieder kiezen. We zouden hoe dan ook niet onder vraagprijs gaan zitten - we vinden het huis meer waard dan dat.President schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:25:
[...]
Doet mij denken aan mij huis. Bod van 420.000 euro, wat na bezichting ineens werd verlaagd tot 395.000. los dat we ook bod hadden van 422.000, voelde het vooral beledigend. Waarom eerst een bod boven de vraagprijs, om dit vervolgens te verlagen tot net iets onder de vraagprijs? Ja, de folie van de keuken kastjes begint los te laten en de badkamer is ook 10 jaar oud... Maar dat zijn smaak dingen, een stuk verlagen zou betekenen dat men na de bezichtiging erachter kwam dat er niet te leven valt in 'ons huis' ofzo?
Ik had eigenlijk zin om de makelaar die mensen te laten bellen dat het bord werd geaccepteerd, om ze vervolgens 5 minuten voor het voorlopig koopcontract te tekenen mede zou delen dat ik mijn huis nooit aan die mensen zou gaan verkopen.
Maar goed, dat is dus de emotie die erbij kwam. Ik vraag mij op de dag van vandaag nog steeds af welk spel ze aan het spelen waren...
Voordeel van eerst hoog bieden en daarna proberen omlaag te brengen is dat je op deze manier grotere kans maakt om in onderhandeling te komen, ik vermoed dat dat ook meespeelde bij de mensen bij jouw huis. Stel dat jij 2 bieders had: A die 425000 biedt en B die 360000 biedt. A verlaagt prijs naar 375000. Ben je met A nog steeds beter af dan met B - financieel gezien dan, emotioneel wellicht niet.
Probleem is dat ik gewoon een enorme twijfelaar ben. Dat merk ik met alles: carriere keuzes, relatie keuzes, etc. Ik pieker veel en blijf soms oneindig afwegen. Reflecteren helpt maargoed soms wordt het een beetje irritant

Later vanmorgen een belafspraak met onze aankoopmakelaar. Ik denk dat we er toch voor gaan en dat we bij onze oorspronkelijke bieding blijven. Het huis voelt voor ons heel goed en voldoet ook nog eens aan het overgrote deel van onze criteria
[ Voor 15% gewijzigd door mrbootster op 21-05-2021 08:14 ]
In deze markt een bod verlagen us een zekerheid dat je mis grijpt.
Ik zou als verkoper (makkelijk praten, want ik heb geld 'genoeg') verkoper B laan geven dat we voor 370.000 een deal hebben en dat er wel een hoger bod ligt maar dat we daar minder gevoel bij hebben, puur omdat ik 0 vertrouwen heb ik koper A. Ik zou bij koper A bang zijn dat hij straks de bedenktijd gaat gebruiken om weer te twijfelen, dat hij na verkoop straks met allerlei 'verborgen gebreken' gaat kopen, etc.mrbootster schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:04:
[...]
Voordeel van eerst hoog bieden en daarna proberen omlaag te brengen is dat je op deze manier grotere kans maakt om in onderhandeling te komen, ik vermoed dat dat ook meespeelde bij de mensen bij jouw huis. Stel dat jij 2 bieders had: A die 425000 biedt en B die 360000 biedt. A verlaagt prijs naar 375000. Ben je met A nog steeds beter af dan met B - financieel gezien dan, emotioneel wellicht niet.
Daarnaast zijn de punten die je noemt naar mijn idee klein bier, dat is zo gedaan. In een bepaalde klasse huizen vind je misschien zelfs wel geen huizen zonder dat soort relatief kleine reparaties. Zolang de basis maar goed is.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En daarnaast, mooi meegenomen als je gelijk je kozijnen laat doen, triple-glas erin, subsidie en uiteindelijk bespaar je nog eens op de stookkostenJanHenk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:43:
Eens met voorgaande. Een bod is een bod.. Je hebt gekozen voor een proactieve benadering. Dan moet je ook een "kerel" zijn en daar voor staan. Verkopers kunnen anders, zoals @President noemt, wel gewoon helemaal niet meer met je in zee willen, ongeacht je bod.
Daarnaast zijn de punten die je noemt naar mijn idee klein bier, dat is zo gedaan. In een bepaalde klasse huizen vind je misschien zelfs wel geen huizen zonder dat soort relatief kleine reparaties. Zolang de basis maar goed is.
Moet je wel ook nog een andere maatregel nemen zoals isoleren van de muren of een warmtepomp.Vorkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:06:
[...]
En daarnaast, mooi meegenomen als je gelijk je kozijnen laat doen, triple-glas erin, subsidie en uiteindelijk bespaar je nog eens op de stookkosten
Verder is van 270 naar 250 gaan tientjes werk in de maand. De vraag is dus of je het risico wil lopen de woning te laten gaan voor dat geld. Dat is een afweging die je alleen zelf kan maken.
Je kan ook die 270 bieden, dan 15K bouwdepot erboven op doen (als je dat redt qua ruimte) en dan het hele dak vol met zonnepanelen douwen en al het glas + kozijnen vervangen. Dan heb je die extra aflossing per maand voor die 45K extra dubbel terug in besparing.
En hier komen we bij de crux van het probleem, je hebt teveel eisen.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:45:
[...]
Scholen zijn belangrijkst voor mij, daarna is geld verdienen als er een kans is (bvb nieuwbouw)
- School nr 1 (HSV = Haagsschool vereniging) is in Den Haag, maar Den Haag is te duur en ik ga alleen in Den Haag wonen als ik een plekje in HSV heb. Ik ben in het afwachten.
- School nr 2 (DSV = Delftsche school vereninging) is in Delft. Ik ben ook in het afwachten
- School nr 3 is in Rijswijk, daar heb ik een plekje, maar Rijswijk is meestal oud en niet mijn smaak van huizen
Scholen in Delft zijn op mijn radar omdat daar de huizen zijn goedkoper en nieuwer dan in Den Haag (maar ze zijn mijnder goed dan in Den Haag).
Wat ik heb gedaan mbt scholen:
- Sinds September 2020 aangemeld naar school nr 1 en andere scholen in Den Haag, en ook school Nr 2 in Rijswijk.
- Sinds Jan 2021 aangemeld naar scholen nr 2, 4, 5, 6 in Delft, omdat ik opgemerkt heb dat in Den Haag en Rijswijk kan ik geen huis vinden die goed voor mijn smaak zijn.
- Tot eind April 2021: genoeg huizen en wijken bekeken, nu zie ik dat alle mijn beslissingen zijn op scholen gebaseerd, maar ik heb niet genoeg gedaan om scholen te pushen met plekken. Ik ging naar scholen Nr 1 en 2 om met de directeuren te spreken. Voor school nummer 1 en 2 moet ik nog wachten, maar hun wachtlijsten zijn beetje kleiner
- Gisteren ging ik naar de wijk van school 3 en direct heb ik opgemerkt dat ik heb 1 ding enorm gemist: direct spreken met ouders van de scholen. Ik heb tot nu toe alleen maar online op facebook gedaan, en daar heb ik niet zo veel geleerd: mensen vertellen niet zo veel online. Corona maakt direct contacten moeilijk, maar ik heb ook niet goed dingen geplan. Tot nu toe ben ik alleen van Noord NL naar Den Haag / Delft gegaan en terug in een dag om huizen te bekijen, ik mis dus de kans om met ouders te spreken rond 8:30 of 14-15u.
Van ochtend en vandaag ga ik scholen op bezoek zijn, en ook een paar wijken bekijken.
Het was moeilijk voor mij om dit verhuizen te realiseren want
- Budget 700k (was initiel 500k) voor 1 huis, of 950k voor 2 huizen
- Mijn eisen van basis scholen is heel hoog: moet ten minsten 40%-70% uitstroming naar VWO, liefst tweetalig
- Mijn smaak van huizen is niet typisch NL: energie A, 5 slaapkamer, plat dak, genoeg achter tuin, afstand max 2.5km naar goed school
- De smaak van mijn vrouw is ander dan van mij en is moeilijk te combineren: grote woon kamer (35m2 minimaal), groen omgeving. Zij houdt erg van een wijk in Delft: De Bras / Biesland.
Ga ik zelf even verdelen in prioriteiten
1 In de buurt van goede school 2,5 Km
2 5 slaapkamers, genoeg achtertuin, grote woonkamer (plat dak beperkt je teveel in de keuzes, maak die optioneel)
3 Groene omgeving
4 Energiezuinig
5 Goede verkoop waarde later.
Mijn advies is om je te richten op prioriteit 1 t/m 3
Energiezuinig zijn dingen die je zelf ook kan aanpakken door extra isolatie, vloerverwarming, zonnepanelen en een warmtepomp. Desnoods alleen kijken vanaf bouwjaar 2000dan kom je al een heel eind.
Over verkoopwaarde zou ik mij in de huidige markt niet echt druk maken
Waar je nu naar zoekt is het ultieme ideale huis en die zijn op de vingers van 1 hand te tellen in deze markt.
Ga desnoods samen met je vrouw alle punten 1 voor 1 op een blaadje schrijven en verdeel het in stapels met is een must, leuk, Hoeft niet perse. Dan komt het moeilijke om terug te brengen tot een kleiner aantal.
Nog even over doorstroming naar alleen VWO. Dat is niet alleen afhankelijk van de school maar ook wat je zelf extra inbrengt aan je kinderen voor bijscholing, opvoeding etcetera
Tenzij je in het vastgoed wil gaan handelen zou ik een huis niet zien als middel om geld te verdienen. In ieder geval in mijn optiek is het met zulk soort zaken heel erg van belang op welk moment je wil (of moet!) verkopen. Als je een huis had gekocht in 2007 en je ging verkopen in 2012 dan was de kans heel groot dat je daar (fors) verlies op hebt geleden. Andersom natuurlijk als je in 2012 ging kopen en nu verkoopt heb je een flinke prijsstijging te pakken.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:45:
Scholen zijn belangrijkst voor mij, daarna is geld verdienen als er een kans is (bvb nieuwbouw)
Ik denk dat ik ook wat pragmatischer ben in de schoolkeuze. Ik snap heus wel dat er verschil kan zijn, maar je moet je niet blind staren op zulke percentages. Dat zegt helemaal niets over de capaciteiten van je eigen kind(eren) en zeker niet of ze het op school naar de zin hebben. Wat trouwens ook prima kan gebeuren (en veel Nederlanders ook niet aan denken) is dat voor kind 1 basisschool X prima werkt maar voor kind 2 absoluut niet, die zou juist beter op zijn plek zijn op basisschool Y.
Bij zulk soort redenaties moet ik altijd denken aan een klasgenootje van de lagere school die van zijn ouders per se naar de mavo moest ook al wilde hij zelf naar de lts. Die heeft 2 jaar gedaan over de brugklas en in de tweede klas zou hij weer blijven zitten zodat hij van school af moest. Toen kon hij eindelijk naar de lts. Lekker 2 jaar van zijn leven verknoeid...
Misschien heb ik makkelijk kletsen omdat ik op een normale lagere school heb gezeten. Dus niet 1 met veel kinderen met een leerachterstand, maar zeker ook niet 1 waarvan meer dan de helft naar het VWO ging. Heeft de keuze voor de middelbare school niet meer invloed heeft dan die van een basisschool?
Mijn beperkte ervaring (alleen verhalen-gehoord-van) met zulke gewilde basisscholen is dat die een wachtlijst hebben waarvan je bij wijze van spreken op het moment van conceptie het toekomstige kind al voor moet aanmelden omdat het anders nooit gaat lukken.
Klinkt mij in de orden dat je in die wijken moet zoeken naar een huis wat (ook) aan veel van jouw eisen voldoet.- De smaak van mijn vrouw is ander dan van mij en is moeilijk te combineren: grote woon kamer (35m2 minimaal), groen omgeving. Zij houdt erg van een wijk in Delft: De Bras / Biesland.
https://www.funda.nl/koop...41312296-drukkerijlaan-2/
+Voordelen: grote tuin, kinderen voetbal tuin dicht bij, plat dak, nieuw, energie zuinig, makkelijk fietsen naar scholen nummer 4-5-6 in Delft
+Nadelen:
- minder privacy in de tuin vanweg de hoge gebouw daarnast, maar dit kan ik een hoge hekje van bomen maken.
- beetje prijzig: dit wordt rond 650k verkocht ? Druikkerijlaan 3 is een grotere en mooiere huis, maar die is nu 680-690k (was 580k in Feb 2020 gekocht, moet 17-19% nu indexeren)
- minder keuzen voor middelbare scholen in 2024, maar daarna kan ik weer verkopen ?
- niet erg de smaak van mijn vrouw, die wilt wel de huizen in postcode 2498 (daar is veel groener en vaak met grotere woonkamer), terwijl ik vind haar smaak niet optimaal kwa woon oppervlak https://www.funda.nl/koop...t/sorteer-afmelddatum-af/
JeroenE schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:51:
[...]
Ik denk dat ik ook wat pragmatischer ben in de schoolkeuze. Ik snap heus wel dat er verschil kan zijn, maar je moet je niet blind staren op zulke percentages. Dat zegt helemaal niets over de capaciteiten van je eigen kind(eren) en zeker niet of ze het op school naar de zin hebben. Wat trouwens ook prima kan gebeuren (en veel Nederlanders ook niet aan denken) is dat voor kind 1 basisschool X prima werkt maar voor kind 2 absoluut niet, die zou juist beter op zijn plek zijn op basisschool Y.
Uiteindelijk is ook niet alles te koop. Het wordt steeds duidelijker dat die prestatiemaatschappij tot steeds meer uitval en burnouts op zeer jonge leeftijd leidt. Ik zou ook willen aanraden om hier mee op te passen. Laat een kind ook vooral kind zijn en spelen met klasgenoten die om de hoek wonen, waar een kind geheel zelfstandig naartoe kan en leert op eigen benen te staan. Naast goede educatie is plezier en drive net zo belangrijk. Uiteindelijk zullen er ook tegenslagen zijn en heb je intrinsieke motivatie nodig om door te kunnen zetten. Ik ken ook genoeg voorbeelden van mede schoolgenoten en collega's bij bijbaantjes die dan wel met hangen en wurgen het VWO haalden via een speciale school, maar vervolgens helemaal ontspoorden omdat ze druk niet meer konden handelen en een uitlaatklep zochten...
Daarentegen heb ik nu enorm veel collega's die juist door hun intrinsieke motivatie zich helemaal opgewerkt hebben en door de vrijheid die ze van jongs af aan hebben gekregen geleerd hebben op eigen benen te staan, hun "roeping" hebben gevonden, en door te knokken en doorzetten, dankzij intrinsieke motivatie, de top hebben behaald.
Ik weet niet hoe jij je opvoeding hebt beleefd @nemcuon en wat daarin belangrijk was. Maar laat kinderen kinderen zijn. Geef ze de ruimte. Ik kom zelf uit een gezin en familie van (basisschool)onderwijzers en welke school je ook kiest, deze mensen doen dat vol passie en hebben, op welke school dan ook, het beste voor met je kinderen. Aangezien je uit het buitenland kan het zijn dat daar ook een geheel andere maatschappelijk gedachtegoed achter zit, zoals bijvoorbeeld in de VS.
In Nederland gaan de meeste kinderen naar de school in de wijk. Er zit daarom wel wat verschil in de scholen, mede bepaald door de achtergrond en de opvoeding van huis uit, die ook impact heeft op de schoolprestaties. Als je in een goede wijk woont, dan zal daarom over het algemeen de kwaliteit ook wat beter ogen omdat klasgenoten minder problemen van huis uit hebben. Het grootste voordeel is dan imho dat de kinderen ook buiten schooltijd spelen met hun klasgenoten die om de hoek wonen ipv dat ze speciaal gebracht moeten worden door pa of ma. Wij Nederlanders hebebn blijkbaar onze eigen "take on" opvoeding, die voor ons heel normaal is, maar voor buitenstaanders niet. Ik heb er wel wat blogs over gelezen (er zijn er talloze) die wellicht eens interessant zijn om te lezen:
https://www.salon.com/201...some_much_needed_freedom/
https://dutchreview.com/expat/how-the-dutch-raise-kids/
https://stuffdutchpeoplel...17/dutch-free-range-kids/
https://turningdutch.com/...ldren-in-the-netherlands/
Note dat ik niet direct belerend wil overkomen of je keuze wil beïnvloeden. Maar het raakte me, komende uit eeen gezien met onderwijzers, wel om je post te lezen. Dus ik deel graag even de andere kant van de medaille
[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 21-05-2021 14:11 ]
Wat nog moeilijker voor mij is: ik denk nu om in (1) Delft, (2) Biesland, (3) Ypenburg te gaan wonen, om naar school numer 2 (rijswijk) of 4 (Delft) de kinderen te brengen, maar als ik later plekken heb in school nr 1 in Den Haag, ga ik meestal mijn kinderen daar brengen, dus moet ik dan mijn woning verkopen ? Minder ideal dan als ik nu een tijdlijke appartement ga kopen en daarna dat ga verkopen / verhuren als ik toch moet/wil verhuizen ???D-dark schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:45:
[...]
En hier komen we bij de crux van het probleem, je hebt teveel eisen.
Ga ik zelf even verdelen in prioriteiten
1 In de buurt van goede school 2,5 Km
2 5 slaapkamers, genoeg achtertuin, grote woonkamer (plat dak beperkt je teveel in de keuzes, maak die optioneel)
3 Groene omgeving
4 Energiezuinig
5 Goede verkoop waarde later.
Mijn advies is om je te richten op prioriteit 1 t/m 3
[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 21-05-2021 11:39 ]
Inderdaad, ik zie wat je bedoeld
Ik zie de problem met de deur niet, behalf dat zijn handler is nu weg.[...]
Het gaat om de kamer uit foto 10. Volgens mij i die afmeting 3,58 bij 2,04. Als je rechts boven aan de plattegrond begint en je gaat langs de muur naar beneden is het de deur tussen de derde en vierde slaapkamer die je tegen komt.
[Afbeelding]
Misschien in de problematische Laakwartier is dit wel nodig ? Vaak diefstal, en privacy is niet erg belangrijk ?[...]
Ja, maar dat is toch apart? Waarom is dat dan nodig? Bovendien mag je in Nederland helemaal niet zo maar camera's op de openbare weg richten. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn dat ik continu door de buren wordt gefilmd wanneer ik aan kom of vertrek.
Het is minder goed om hier te wonen met kinderen door die veel arbeidmigranten, maar het park / speeltuin direct voor het huis is WEL ENORM en ERG GOED.
Locatie, locatie, locatie!mrbootster schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:35:
Heel spannend.... en wilde ook even dit verhaal kwijtAls iemand ervaring of tips heeft, b.v. met biedingen verlagen, hoor ik het graag!
Als je de middelen hebt om die andere zaken op termijn aan te pakken dan heb je straks een mooi huis. Wat later niet kan is de boel verplaatsen of een grotere kavel regelen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En hier ga je de moelijkheden opzoeken door alles van de school te laten afhangen.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Wat nog moeilijker voor mij is: ik denk nu om in (1) Delft, (2) Biesland, (3) Ypenburg te gaan wonen, om naar school numer 2 (rijswijk) of 4 (Delft) de kinderen te brengen, maar als ik later plekken heb in school nr 1 in Den Haag, ga ik meestal mijn kinderen daar brengen, dus moet ik dan mijn woning verkopen ? Minder ideal dan als ik nu een tijdlijke appartement ga kopen en daarna dat ga verkopen / verhuren als ik toch moet/wil verhuizen ???
Scholen in Delft zijn op mijn radar omdat daar de huizen zijn goedkoper en nieuwer dan in Den Haag (maar ze zijn mijnder goed dan in Den Haag).
[/quote]
Meest logische optie qua ligging en afstand is de keuze beperken tot Rijswijk of Delft.
Bij optie nr 3 heb je al een plekje en 2 is ook goed.
Maar je focussed jezelf nog steeds op het ideaal van 1 Den Haag welke je als plaats veels te duur vind.
Is het dat wel waard om groene ruimte en een tuin optegeven?
[ Voor 14% gewijzigd door D-dark op 21-05-2021 13:16 ]
Ons inkomen 104k (dus maximaal 580k lenen puur op dit inkomen), overwaarde huidige woning 380k, kontant 130-170k.
- Meeste hypotheek adviseurs zeggen dat ik mag maximaal 580k lenen,
- een adviseur zei dat ik mag tot 880k lenen, maar ik moet mijn huidige woning eerste "verkopen" en daarna annuleren als ik toch het niet wil verkopen
- IkBenFrits.nl zegt dat ik hoef mijn huidige woning niet te koop zetten, en ik mag tot 880k lenen.
Wie is de wijzere adviseur ?
Max bedrag wat je uit kunt geven in dit geval zal dan zijn 580k + 130/170K + de overwaarde van je huis.
Let wel de bank in mijn geval wil niet verder gaan dan rekening houden met 90% van de taxatie waarde als rekenwaarde voor de verkoop van je huidige huis.
Wij wonen in een dorp langs Eindhoven, willen daar ook blijven wonen, maar het liefst in een huis dat ongeveer even groot is als ons huidige, maar vooral met meer tuin en wat meer privacy.
Het lijkt echter alsof 'iedereen' die wens heeft en geld nauwelijks een rol speelt.
Huizen die rond de half miljoen kosten vliegen eruit alsof het niets is, binnen maximaal 2 weken is het verkocht waarbij er minimaal 5% overboden wordt. En het is niet dat die huizen laag op de markt gezet worden, de huizen waarop wij geboden hebben hadden in ieder geval al meteen een hele flinke vraagprijs.
Wij hebben al meerdere malen een stevig bod gedaan waarbij we wel in het oog hielden hoeveel het huis ongeveer waard is, om niet veel te veel te betalen om het maar te winnen (te veel betalen doe je momenteel sowieso). Maar helaas nog zonder resultaat, we hebben net weer een mail ontvangen dat ons bod het niet geworden is.
Ontmoedigend dit.
Je mag natuurlijk zelf weten wat je doet, maar in Nederland is het helemaal niet gebruikelijk om je huis te verkopen als je 20 km verderop een betere school voor je kinderen hebt gevonden.nemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:38:
maar als ik later plekken heb in school nr 1 in Den Haag, ga ik meestal mijn kinderen daar brengen, dus moet ik dan mijn woning verkopen ? Minder ideal dan als ik nu een tijdlijke appartement ga kopen en daarna dat ga verkopen / verhuren als ik toch moet/wil verhuizen ???
Persoonlijk zou ik dat ook niet doen. Kies een school en blijf daar dan bij en ga niet ieder jaar verhuizen omdat je van de school op plek 4 naar die van plek 3 kan gaan en daarna naar die van plek 2 etc.
Het is geen enorm probleem, maar het is gewoon onlogisch om een buitendeur tussen twee slaapkamers te hebben. De deurkruk is wellicht weg, maar als ze dat niet hebben dichtgemaakt heb je die deur weer open. Voor het bovenlichtje kan dat sowieso nog. Ook voor deze slaapkamer geldt weer dat er helemaal geen mogelijkheid tot ventilatie met de buitenlucht is. Die ex-buitendeur is ook de enig manier waarop er (via-via-via) buitenlicht in deze kamer kan komennemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:09:
Ik zie de problem met de deur niet, behalf dat zijn handler is nu weg.
Ik vind privacy juist wel belangrijk en als er zo vaak gestolen wordt dan moet je jezelf afvragen of je daar wel zou willen wonen.Misschien in de problematische Laakwartier is dit wel nodig ? Vaak diefstal, en privacy is niet erg belangrijk ?
Dat lijkt mij nu eerlijk gezegd minder een probleem. Dan leren je kinderen in ieder geval diversiteit kennen.Het is minder goed om hier te wonen met kinderen door die veel arbeidmigranten,
Ik gok ook een ideale plek voor de lokale hangjeugd om te hangen en met scooters herrie te maken.maar het park / speeltuin direct voor het huis is WEL ENORM en ERG GOED.
Het bekende dilemma van beginnende huiszoekenden: "20 mensen staan in de rij om 5ton voor dit huis te bieden maar ik vind in mijn oneindige wijsheid dat de marktwaarde 450k is."Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Wij hebben al meerdere malen een stevig bod gedaan waarbij we wel in het oog hielden hoeveel het huis ongeveer waard is, om niet veel te veel te betalen
[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2021 12:50 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Daarnaast denk ik dat er misschien iets te makkelijk gedacht wordt over 'even een tijdelijk appartement kopen' gezien de huidige markt.JeroenE schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:47:
[...]
Je mag natuurlijk zelf weten wat je doet, maar in Nederland is het helemaal niet gebruikelijk om je huis te verkopen als je 20 km verderop een betere school voor je kinderen hebt gevonden.
Persoonlijk zou ik dat ook niet doen. Kies een school en blijf daar dan bij en ga niet ieder jaar verhuizen omdat je van de school op plek 4 naar die van plek 3 kan gaan en daarna naar die van plek 2 etc.
Of je moet al direct zoveel willen overbieden dat je gegarandeerd het eerste de beste appartement wat je wilt hebben, koopt.
@nemcuon kan 9 ton spenderen dus ach....Flix20 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Daarnaast denk ik dat er misschien iets te makkelijk gedacht wordt over 'even een tijdelijk appartement kopen' gezien de huidige markt.
Of je moet al direct zoveel willen overbieden dat je gegarandeerd het eerste de beste appartement wat je wilt hebben, koopt.
Als je denkt dat huizen voor een miljoen voor het oprapen liggen zonder concurrentie kan ik je uit de droom helpen. Vooral in de grote steden is dat nog steeds een hele grote vijver waar je met velen in zit te vissen. Naar mijn ervaring krijg je pas bij vraagprijzen van 1.5+ wat persoonlijke aandacht van verkoopmakelaars.
Daarnaast heb je het bij een appartement van 9ton over 18k overdrachtsbelasting. Anders dan je misschien denkt is het niet zo dat mensen die 9ton uitgeven aan een huis, zomaar lachend 19k over de balk gooien
[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2021 13:29 ]
maar de reden dat we wellicht wat meer geld hebben dan anderen, komt vooral omdat we zelden 'zomaar effe' uitgaven doen.
Het is absoluut een vooroordeel, maar het lijkt soms wel dat mensen die minder geld hebben, het zo makkelijk uitgeven.
Terwijl ik gewoon op Voordeelmuis kijk waar ik de goedkoopste aanbieding voor scheermesjes kan vinden en dan fiets ik daar graag voor om.
Afgelopen 3 jaar niet echt de ontwikkelingen gevolgd denk ik?Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:41:
Pffff, een huis kopen is momenteel bijna niet te doen.
Wij wonen in een dorp langs Eindhoven, willen daar ook blijven wonen, maar het liefst in een huis dat ongeveer even groot is als ons huidige, maar vooral met meer tuin en wat meer privacy.
Het lijkt echter alsof 'iedereen' die wens heeft en geld nauwelijks een rol speelt.
Huizen die rond de half miljoen kosten vliegen eruit alsof het niets is, binnen maximaal 2 weken is het verkocht waarbij er minimaal 5% overboden wordt. En het is niet dat die huizen laag op de markt gezet worden, de huizen waarop wij geboden hebben hadden in ieder geval al meteen een hele flinke vraagprijs.
Wij hebben al meerdere malen een stevig bod gedaan waarbij we wel in het oog hielden hoeveel het huis ongeveer waard is, om niet veel te veel te betalen om het maar te winnen (te veel betalen doe je momenteel sowieso). Maar helaas nog zonder resultaat, we hebben net weer een mail ontvangen dat ons bod het niet geworden is.
Ontmoedigend dit.
Ik zou de laatste pagina's van dit topic eens doorlezen: Rubbergrover1 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5"
Dan heb je wat meer achtergronden en inzichten in wat er nu allemaal aan het gebeuren is op de woningmarkt.
In deze context zal de 9 ton niet gebruikt worden om een huis van 9 ton te kopen, maar op een appartement te kopen zodat het kind naar de gewenste school kan en daarna te verhuren.fsfikke schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Als je denkt dat huizen voor een miljoen voor het oprapen liggen zonder concurrentie kan ik je uit de droom helpen. Vooral in de grote steden is dat nog steeds een hele grote vijver waar je met velen in zit te vissen. Naar mijn ervaring krijg je pas bij vraagprijzen van 1.5+ wat persoonlijke aandacht van verkoopmakelaars.
Daarnaast heb je het bij een appartement van 9ton over 18k overdrachtsbelasting. Anders dan je misschien denkt is het niet zo dat mensen die 9ton uitgeven aan een huis, zomaar lachend 19k over de balk gooien
Of toch om een huis te kopen?
Of huren?
Ondertussen zijn alle mogelijk opties wel zo'n beetje de revu gepasseerd hier wat nou de wensen zijn van de poster in kwestie.
Zie niet in wat de meerwaarde van dit pocherige bericht is?Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:43:
Wij kunnen ook aardig wat bieden op een huis.
maar de reden dat we wellicht wat meer geld hebben dan anderen, komt vooral omdat we zelden 'zomaar effe' uitgaven doen.
Het is absoluut een vooroordeel, maar het lijkt soms wel dat mensen die minder geld hebben, het zo makkelijk uitgeven.
Terwijl ik gewoon op Voordeelmuis kijk waar ik de goedkoopste aanbieding voor scheermesjes kan vinden en dan fiets ik daar graag voor om.
Volgens mij moet jij het woord 'pocherig' eens opzoeken.Flix20 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Zie niet in wat de meerwaarde van dit pocherige bericht is?
Pocherig zou zijn als ik zou zeggen dat ik mijn scheermesjes per limo laat bezorgen aan huis.
Dat het geen meerwaarde heeft... dat kan.
Daar staat dit topic vol mee (zoals bijvoorbeeld jouw reactie)
Dus ik val niet uit de toon.
[ Voor 28% gewijzigd door Rzaan op 21-05-2021 14:10 ]
Nee hoor.fsfikke schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:50:
Het bekende dilemma van beginnende huiszoekenden: "20 mensen staan in de rij om 5ton voor dit huis te bieden maar ik vind in mijn oneindige wijsheid dat de marktwaarde 450k is."
Maar het is gewoon bijna niet meer te betalen in onze omgeving, mede doordat huizen voor te veel geld worden verkocht. Het is wat de gek ervoor geeft, maar er lopen een hoop gekken rond.
Onze biedingen zijn realistisch, stevig en komen in de buurt van het uiteindelijk geaccepteerde bod.
Maar er lijkt altijd wel iemand te zijn die flink over alle biedingen heen gaat om maar te winnen. En ik weiger om die gek te zijn, het stuwt de prijzen ook alleen maar nog meer op.
Ik zie en hoor niet voor niets ook regelmatig dat een huis terug in de verkoop gaat (of dat de nummer 2 op de eerdere lijst wordt benaderd), omdat de koper zijn financiën niet rond kreeg. Al is het ook dan meteen weer verkocht, in enkele gevallen zelfs voor nog meer geld.
Zeker wel.Requiem19 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:45:
Afgelopen 3 jaar niet echt de ontwikkelingen gevolgd denk ik?
Wij zijn inmiddels een 1,5 jaar serieus aan het kijken, maar er komt heel weinig op de markt wat voor ons interessant is. Eigenlijk pas de afgelopen maanden komt er af en toe iets voorbij waar we voor willen gaan.
En ja, we leggen de lat ook hoog. Dat helpt natuurlijk niet, maar dan nog.
Er zijn genoeg senioren die binnen enkele jaren hun huizen gaan verlaten en die wonen in voor ons interessante huizen, maar dat schiet nog niet op. Om een of andere reden schijnen wij altijd in precies de verkeerde periode te willen kopen. Zo begon een half jaar na de aankoop van ons huidige huis de welbekende kredietcrisis.
Klopt, maar in onze omgeving is het vooral de afgelopen maanden echt ongelooflijk hard gegaan. Van duur, naar erg duur, naar te duur, naar belachelijk veel.Zeker het afgelopen jaar is de huizenmarkt in een versnelling gekomen.
Ik ken enkele makelaars en die staan er zelf van te kijken hoeveel er momenteel wordt geboden.
Of je moet wat meer naar de uithoeken gaan zoals Bergen op Zoom/Roosendaal of Boxmeer.
In Brabant is fomo volgens mij de hoofdreden. Want ik zie voor de rest niet veel veranderingen daar die de explosieve stijging kunnen verklaren.
Of ik nou in Almere kijk, Geertruidenberg, Voorburg, Nijmegen, Arnhem en Tiel, allemaal flink gestegen tegenover wat ik ooit voor die huizen hebt betaald. (15-25% meer waarde!)
Dus het heeft niets met Brabant te maken.
Maar ik heb geen cijfers om dat te staven eerlijk gezegd.
Ik snap het wel hoor. Als het in dit topic eens niet over huizen van 3-4 ton gaat is de toon al snel een van "Als je zo een rijke stinkerd bent is alles easy, heb je oneindig veel geld en mag je niet zeuren." Ik snap de frustratie van mensen wel, maar de woningmarkt is over de hele breedte verziekt.Flix20 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Zie niet in wat de meerwaarde van dit pocherige bericht is?
Ik blijf een beetje het gevoel hebben van iemand die met een stuiver bij de bakker staat en klaagt dat ie daar vroeger een heel brood voor kreegBaseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:14:
[...]
Nee hoor.
Maar het is gewoon bijna niet meer te betalen in onze omgeving, mede doordat huizen voor te veel geld worden verkocht. Het is wat de gek ervoor geeft, maar er lopen een hoop gekken rond.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2021 14:45 ]
Dus zwaar overbieden om maar te winnen, mede daarmee de huidige enorme prijzenstijging te laten voortduren en taxateurs steeds verder in de problemen te brengen om de taxatiewaarde maar in de buurt te krijgen van het betaalde bedrag vind jij realistisch?fsfikke schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:43:
Maar gestegen prijzen is niet noodzakelijkerwijs 'te veel'. Hoe eerder mensen de realiteit in zien hoe eerder ze aan een huis komen.
Met dit laatste bedoel ik ook het te veel betalen:
https://www.nu.nl/wonen/6...r-wakker-van-gelegen.html
https://www.linkedin.com/...zen-opdrijven-brinkkemper
https://www.trouw.nl/nieu...ie-steeds-vaker~b9da0f0f/
[ Voor 14% gewijzigd door Baseman77 op 21-05-2021 15:36 ]
Je weet dat laten overbieden gewoon een tactiek is hè? Dan is de vraagprijs gewoon (te) laag gezet... Het is niet dat er "tegenwoordig standaard overboden moet worden" - het is dat tegenwoordig de vraagprijs zo gezet wordt dat er zoveel geïnteresseerden zijn die "tegen elkaar opbieden". Maar als jij gaat bieden moet je niet naar de vraagprijs kijken, maar naar wat zo'n woning waard is.Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Dus zwaar overbieden om maar te winnen, mede daarmee de huidige enorme prijzenstijging te laten voortduren en taxateurs steeds verder in de problemen te brengen om de taxatiewaarde maar in de buurt te krijgen van het betaalde bedrag vind jij realistisch?
[...]
(overdreven gezegd: als je een willekeurige woning voor een miljoen in de markt zet, hoef je er niet vanuit te gaan dat er standaard overboden gaat worden...)
(overigens is dit al vaker aangegeven in dit topic)
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Tsja, je kunt blijven zeggen dat het allemaal veel te duur is en het het niet waard is maar dat komt er gewoon op neer dat je dan moet stoppen met zoeken. Als jij anderhalf jaar geleden het huis had gekocht waar je net onder het winnende bod zat, had je nu alweer "dikke" winst. Volgend jaar, idem dito.Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:14:
[...]
Nee hoor.
Onze biedingen zijn realistisch, stevig en komen in de buurt van het uiteindelijk geaccepteerde bod.
Maar er lijkt altijd wel iemand te zijn die flink over alle biedingen heen gaat om maar te winnen. En ik weiger om die gek te zijn, het stuwt de prijzen ook alleen maar nog meer op.
Ik zie en hoor niet voor niets ook regelmatig dat een huis terug in de verkoop gaat (of dat de nummer 2 op de eerdere lijst wordt benaderd), omdat de koper zijn financiën niet rond kreeg. Al is het ook dan meteen weer verkocht, in enkele gevallen zelfs voor nog meer geld.
[...]
Zeker wel.
Wij zijn inmiddels een 1,5 jaar serieus aan het kijken, maar er komt heel weinig op de markt wat voor ons interessant is. Eigenlijk pas de afgelopen maanden komt er af en toe iets voorbij waar we voor willen gaan.
En ja, we leggen de lat ook hoog. Dat helpt natuurlijk niet, maar dan nog.
Er zijn genoeg senioren die binnen enkele jaren hun huizen gaan verlaten en die wonen in voor ons interessante huizen, maar dat schiet nog niet op. Om een of andere reden schijnen wij altijd in precies de verkeerde periode te willen kopen. Zo begon een half jaar na de aankoop van ons huidige huis de welbekende kredietcrisis.
[...]
Klopt, maar in onze omgeving is het vooral de afgelopen maanden echt ongelooflijk hard gegaan. Van duur, naar erg duur, naar te duur, naar belachelijk veel.
Ik ken enkele makelaars en die staan er zelf van te kijken hoeveel er momenteel wordt geboden.
Prijzen gaan niet 123 zakken, moet je nagaan als het straks, na corona, weer groen licht is en het land weer volstroomt met expats. Dan gaat het pas echt helemaal los..
Als je dit allemaal zeker weet, moet je nu gaan kopen.ColeJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:11:
[...]
Tsja, je kunt blijven zeggen dat het allemaal veel te duur is en het het niet waard is maar dat komt er gewoon op neer dat je dan moet stoppen met zoeken. Als jij anderhalf jaar geleden het huis had gekocht waar je net onder het winnende bod zat, had je nu alweer "dikke" winst. Volgend jaar, idem dito.
Prijzen gaan niet 123 zakken, moet je nagaan als het straks, na corona, weer groen licht is en het land weer volstroomt met expats. Dan gaat het pas echt helemaal los..
Kan niet mis gaan, zo lijkt me.
De vraag is meer waarom je ineens deze wens hebt. Immers enkele jaren geleden was er keuze genoeg en lagen de prijzen een stuk lager. Sterker nog, de prijzen stijgen al structureel sinds pak hem beet 2014.Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:41:
Pffff, een huis kopen is momenteel bijna niet te doen.
Ontmoedigend dit.
/f/image/hq0UYKvkdo8UI0VzCrtolqpN.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat het antwoord op deze vraag meteen de huidige prijzen/markt verklaart.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik ben inderdaad bekend met deze tactiek. Dit is echter niet het geval bij de huizen waarop wij geboden hebben, die waren juist voor hele flinke prijzen op de markt gezet. Bij de laatste 2 bezichtigingen is ook pas besloten tot bieden nadat het huis op de markt werd gezet en er heel veel belangstelling bleek te zijn.Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:05:
Je weet dat laten overbieden gewoon een tactiek is hè? Dan is de vraagprijs gewoon (te) laag gezet...
Maar fijn dat je het allemaal zo zeker weet.
Kinderen die ouder worden en daardoor andere wensen/eisen hebben, mijn vrouw die een eigen praktijk gaat beginnen en daarvoor ruimte nodig heeft en een nieuwbouwwijk die recent bij ons achter is gebouwd.sdk1985 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:26:
De vraag is meer waarom je ineens deze wens hebt.
Wij wonen ondertussen 11 jaar in ons huidige huis.
Is dit de verklaring voor de huidige prijzen/markt?
[ Voor 18% gewijzigd door Baseman77 op 21-05-2021 15:35 ]
Ik heb zojuist een huis verkocht in Son, dus ik weet er alles van. Totale gekte. En ik klaag niet, als verkoper zit je aan de goede kant, maar het huis is niet waard waarvoor het wordt verkocht.Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Dus zwaar overbieden om maar te winnen, mede daarmee de huidige enorme prijzenstijging te laten voortduren en taxateurs steeds verder in de problemen te brengen om de taxatiewaarde maar in de buurt te krijgen van het betaalde bedrag vind jij realistisch?
Met dit laatste bedoel ik ook het te veel betalen:
Regio Eindhoven speelt mee dat er enorm veel expats zijn van ASML/High Tech Campus die willen kopen en dat zijn vaak tweeverdieners met top salarissen, dus die kunnen enorme bedragen bieden.
Vloerafwerking en keuken zijn op leeftijd, keuken is niet meer van deze tijd, op verschillende plaatsen schrootjes. Kozijnen staan goed in de verf, maar zijn voorzien van oud dubbel glas. En ook verder is er sinds de jaren 80 niets aan verduurzamen gedaan. Maar we zijn niet vies van wat kluswerk.
De vraagprijs ligt een ruim onder het budget wat we aan onze nieuwe woning willen uitgeven. Er is dus wel wat financiële ruimte om een aantal van de tegenvallers direct aan te pakken. De ruimtes in huis zijn prima. Een doorsnee 2-onder-1-kap woning met beneden een woonkamer en keuken, op de verdieping 2 grotere en een kleine slaapkamer en de badkamer en dan nog een zolder (nok is te laag voor een fatsoenlijke 4e kamer).
Grote pluspunten zijn de grote aangebouwde garage en bijkeuken. Boven deze garage+bijkeuken zit bovendien een zolder die wél geschikt is als (zeer ruime) extra kamer. En er is een grote achtertuin met veel privacy. Er zijn geen directe achterburen.
Komende dagen alles op een rijtje zetten en kijken of onze wensen mbt modernisering binnen budget passen en of we dan een bod willen uitbrengen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
voor 1.5M heb je nog steeds geen bijzondere woning in de randstad (wel in Groningen). Je zou denken dat je tussen de 1 en 2M echt een fantastische super woning krijgt, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.fsfikke schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Ik houd van mooie huizen kijken, ik heb geen 2M onder mijn bed liggen
[ Voor 5% gewijzigd door battler op 21-05-2021 16:26 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Leuk! Hou er wel rekening mee dat als je dingen laat verbouwen het wel eens lang kan duren voordat iemand tijd heeft.Ivow85 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:08:
Vanochtend onze allereerste bezichtiging gedaan bij een misschien wel toekomstige woning. In basis een prima woning, maar optisch zit er toch wel wat werk aan. Het huis is gebouwd in de jaren 80 en wordt nog steeds bewoond door de eerste bewoners.
Vloerafwerking en keuken zijn op leeftijd, keuken is niet meer van deze tijd, op verschillende plaatsen schrootjes. Kozijnen staan goed in de verf, maar zijn voorzien van oud dubbel glas. En ook verder is er sinds de jaren 80 niets aan verduurzamen gedaan. Maar we zijn niet vies van wat kluswerk.
De vraagprijs ligt een ruim onder het budget wat we aan onze nieuwe woning willen uitgeven. Er is dus wel wat financiële ruimte om een aantal van de tegenvallers direct aan te pakken. De ruimtes in huis zijn prima. Een doorsnee 2-onder-1-kap woning met beneden een woonkamer en keuken, op de verdieping 2 grotere en een kleine slaapkamer en de badkamer en dan nog een zolder (nok is te laag voor een fatsoenlijke 4e kamer).
Grote pluspunten zijn de grote aangebouwde garage en bijkeuken. Boven deze garage+bijkeuken zit bovendien een zolder die wél geschikt is als (zeer ruime) extra kamer. En er is een grote achtertuin met veel privacy. Er zijn geen directe achterburen.
Komende dagen alles op een rijtje zetten en kijken of onze wensen mbt modernisering binnen budget passen en of we dan een bod willen uitbrengen.
Daar zijn we mee bekendColeJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:14:
[...]
Leuk! Hou er wel rekening mee dat als je dingen laat verbouwen het wel eens lang kan duren voordat iemand tijd heeft.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wat @Louwke al steldenemcuon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:14:
Mag ik hier nog een vragje over hypotheek kwijt ?
Ons inkomen 104k (dus maximaal 580k lenen puur op dit inkomen), overwaarde huidige woning 380k, kontant 130-170k.
- Meeste hypotheek adviseurs zeggen dat ik mag maximaal 580k lenen,
- een adviseur zei dat ik mag tot 880k lenen, maar ik moet mijn huidige woning eerste "verkopen" en daarna annuleren als ik toch het niet wil verkopen
- IkBenFrits.nl zegt dat ik hoef mijn huidige woning niet te koop zetten, en ik mag tot 880k lenen.
Wie is de wijzere adviseur ?
Je kan nooit meer lenen dan dat je maximaal aan hypotheek kan krijgen.
Verschil om daar boven te komen zit hem dan in de overwaarde huidige woning en eigen geld.
Dus 580000 max lening
Contant 130000 a 170000 max
Huidige eigen woning 380000 met 90% voor hypotheekberekening = 342000
Totaal 1052000 a 1056000
Maar, deze happy redenatie werkt alleen als je huidige huis 100% is afgelost.
Stel je hebt nog een restschuld van 200000 (max hypotheek wordt dan 580000-200000 = 380000)
Dan houd je nog 852000 of 856000 over wat je maximaal kunt uitgeven aan een woning.
Wil je het precies weten dan zal je echt een afspraak moeten maken met een hypotheekadviseur en al wat stukken aanleveren.
Die kan dan bepalen of gezien jullie inkomsten, dienstverbanden een maximale hypotheek mogelijk is en wat de meest gunstige hypotheekverstrekkers rekenen voor verkooppijs eigen woning icm hypotheek en opties overbruggingshypotheek
Tot die tijd doen ze dezelfde globale berekening die we hier ook uitvoeren. Daar zal je weinig problemen mee hebben tenzij je echt op het randje gaat zitten van wat er maximaal mogelijk is.
Yes het stukje 'meer ruimte nodig' is de terugkerende verklaring. In algemene zin ongetwijfeld een gevolg van een meer thuis georiënteerd leven.Baseman77 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:30:
Kinderen die ouder worden en daardoor andere wensen/eisen hebben, mijn vrouw die een eigen praktijk gaat beginnen en daarvoor ruimte nodig heeft en een nieuwbouwwijk die recent bij ons achter is gebouwd.
Wij wonen ondertussen 11 jaar in ons huidige huis.
Is dit de verklaring voor de huidige prijzen/markt?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Net als ik heb gezegd: hypotheek adviseurs zijn van mening verschillend: als mijn huidige huis van 550 markt waarde en mijn huidige hypotheek schuld 200k is, dan (1) "heb ik 350k over" of (2) "heb ik nog een schuld van 200k" of (3) er is iets in tussen, als mijn schuld nog groot is, dan meer van 2, anders meer van 1 en het is aan een geld verstrekker te bepalen.D-dark schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:35:
[...]
Wat @Louwke al stelde
Je kan nooit meer lenen dan dat je maximaal aan hypotheek kan krijgen.
Verschil om daar boven te komen zit hem dan in de overwaarde huidige woning en eigen geld.
Dus 580000 max lening
Contant 130000 a 170000 max
Huidige eigen woning 380000 met 90% voor hypotheekberekening = 342000
Totaal 1052000 a 1056000
Maar, deze happy redenatie werkt alleen als je huidige huis 100% is afgelost.
Stel je hebt nog een restschuld van 200000 (max hypotheek wordt dan 580000-200000 = 380000)
Dan houd je nog 852000 of 856000 over wat je maximaal kunt uitgeven aan een woning.
Wil je het precies weten dan zal je echt een afspraak moeten maken met een hypotheekadviseur en al wat stukken aanleveren.
Die kan dan bepalen of gezien jullie inkomsten, dienstverbanden een maximale hypotheek mogelijk is en wat de meest gunstige hypotheekverstrekkers rekenen voor verkooppijs eigen woning icm hypotheek en opties overbruggingshypotheek
Tot die tijd doen ze dezelfde globale berekening die we hier ook uitvoeren. Daar zal je weinig problemen mee hebben tenzij je echt op het randje gaat zitten van wat er maximaal mogelijk is.
[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 22-05-2021 14:38 ]
Nee, zijn allemaal standaarden voor.nemcuon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:29:
[...]
Net als ik heb gezegd: hypotheek adviseurs zijn van mening verschillend: als mijn huidige huis van 550 markt waarde en mijn huidige hypotheek schuld 200k is, dan (1) "heb ik 350k over" of (2) "heb ik nog een schuld van 200k" ???
Meeste financiers willen 90% van de overwaarde financieren dmv een overbruggingshypotheek.
In jouw geval dus:
(550-200 = 350)*0,9 = 315k.
- Ypenburgh hoort nog bij Den Haag, maar geen huis in Ypenburgh heeft een erfpacht cannon te betalen
- In de zelfd gebied van De Uithof, de Abdis Evastraat 29 moet nog erfpacht cannon betalen
- De nieuwbouw 100m daarnaast heeft eigen grond.
Dus het lijkt me op dat de ontwikkelaar van een nieuwbouw heeft de grond afgekocht, ander ontwikkelaar niet ?
Eigenlijk: 550 * 0.9 - 200 = 295kRequiem19 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:38:
[...]
Nee, zijn allemaal standaarden voor.
Meeste financiers willen 90% van de overwaarde financieren dmv een overbruggingshypotheek.
In jouw geval dus:
(550-200 = 350)*0,9 = 315k.
Dan heb ik
- 580k max hypotheek
- 295k (of beetje meer) overwaarde
- 80k kontant
- aanleg (stock) rond 80k.
--------------------------------------
Totaal: 1035k
Uit te besteden:
- 750k voor een nieuwbouw (meerwerk plus administratie kosten)
- 12k voor reserve double maandlast
-------------------------
Nog restend: 273k
Het is dus niet genoeg om een "tijdelijke appartement" te kopen, ik moet dus nu huren als ik voor de nieuwbouw wil gaan.
Ik zou de locatie van een huis vér boven een school zetten. Natuurlijk zit er verschil tussen scholen, maar niet zoveel dat ik er de moeite voor over zou hebben waar jij nu mee bezig bent. Is dat wellicht iets cultureels, want ik hoor weinig Nederlanders zo kieskeurig zijn over een school.
Je lijkt af en toe te vergeten dat er voor elk huis 30-50 mensen interesse hebben. Wat ga je straks doen als je een plek hebt op je droom-school maar geen huis kan vinden?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het zal met afspraken tussen de gemeente en de ontwikkelaar te maken hebben. Delen van Den Haag zijn erfpachtgrond, andere delen niet. Waar ikzelf woon (Duttendel) is het ook grotendeels erfpachtgrond, maar sommige huizen staan op eigen grond, met name die die voor de oorlog zijn gebouwd. Het is overigens mogelijk dat de erfpachtcanon het maximale hypotheekbedrag weer naar beneden brengt. Bij de woning die je aanhaalt is de erfpachtcanon vrij hoog.nemcuon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:43:
Nog een vraagje over erfpacht cannon:
- Ypenburgh hoort nog bij Den Haag, maar geen huis in Ypenburgh heeft een erfpacht cannon te betalen
- In de zelfd gebied van De Uithof, de Abdis Evastraat 29 moet nog erfpacht cannon betalen
- De nieuwbouw 100m daarnaast heeft eigen grond.
Dus het lijkt me op dat de ontwikkelaar van een nieuwbouw heeft de grond afgekocht, ander ontwikkelaar niet ?
Weet je waarom is de erfpachtcanon van De Uithooft gebied heel hoog ?olivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:50:
[...]
Het zal met afspraken tussen de gemeente en de ontwikkelaar te maken hebben. Delen van Den Haag zijn erfpachtgrond, andere delen niet. Waar ikzelf woon (Duttendel) is het ook grotendeels erfpachtgrond, maar sommige huizen staan op eigen grond, met name die die voor de oorlog zijn gebouwd. Het is overigens mogelijk dat de erfpachtcanon het maximale hypotheekbedrag weer naar beneden brengt. Bij de woning die je aanhaalt is de erfpachtcanon vrij hoog.
Ik weet alleen zeker hoe het bij ons zit, maar ik denk dat de kans groot is dat het overal in Den Haag op dezelfde manier gaat. 'Onze' erfpachtgrond is eeuwigdurend uitgegeven, en daarbij is een grondwaarde vastgesteld (zeg 30K). De jaarlijkse canon is gebaseerd op de gemiddelde hypotheekrente in Nederland, op dit moment voor ons geloof ik 1,1%. Dit wordt elke 5 jaren herzien. De grondwaarde staat echter vast. Dit betekent dat wij tot 2025 1,1% van 30K als jaarlijkse canon hebben. In 2025 wordt de canon dan herzien o.b.v. de dan gangbare rentes.nemcuon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:10:
[...]
Weet je waarom is de erfpachtcanon van De Uithooft gebied heel hoog ?
Vermoedelijk is de erfpachtgrond in De Uithof hoog gewaardeerd omdat die pas in 2018 is uitgegeven. De grondwaarde is dan logischerwijs hoger dan bij eerder uitgegeven grond vanwege de zeer sterk gestegen huizenprijzen de afgelopen jaren. In 2018 waren de hypotheekrentes ook nog wat hoger, dus vermoedelijk is het canonpercentage ook hoger. Je zou verwachten dat de canon in 2023 wat gaat dalen (afhankelijk van wat de rentes doen).
Vermoedelijk is het mogelijk de canon af te kopen, zodat je geen jaarlijkse verplichtingen meer hebt. Meestal is dat (in Den Haag) m.i. niet zo de moeite. De canon is overigens (net als hypotheekrente) fiscaal aftrekbaar. Met jouw inkomen scheelt dat zo al de helft.
Ik kan ook makkelijk kiezen om in De Uithof te gaan wonen, daar heb ik een nieuwbouw, en dan alle scholen nummer 1-6 zijn van max 10km. Is het haalbaar ?Ethirty schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:07:
Het zal misschien aan mij liggen maar je maakt het jezelf wel erg moeilijk. We praten over een straal van <30km. Het is niet alsof je tussen Den Helder, Groningen of Maastricht moet kiezen.
Ik zou de locatie van een huis vér boven een school zetten. Natuurlijk zit er verschil tussen scholen, maar niet zoveel dat ik er de moeite voor over zou hebben waar jij nu mee bezig bent. Is dat wellicht iets cultureels, want ik hoor weinig Nederlanders zo kieskeurig zijn over een school.
Je lijkt af en toe te vergeten dat er voor elk huis 30-50 mensen interesse hebben. Wat ga je straks doen als je een plek hebt op je droom-school maar geen huis kan vinden?
Ik ben langdurig ziek, daarom moet ik een goedschool kiezen omdat ik niet goed voor mijn kinderen kan zorgen. Daarna vind ik dat het makkelijk fietsen naarschool en het gezellig spelen met vrienden die dichtbij wonen is ook belangrijk. Ik ben niet goed en heb ook niet genoeg energie om speel-date voor mijn kinderen te organiseren als ik ver van school woon. En omdat ik van buitenland afkomst, vind ik dat als ik niet centraal woon, gaan andere ouders mijn kinderen "vergeten" in hun kring. Dat is mijn ervaring in Noord Nederland.
Bedankt, is heel informatieolivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:20:
[...]
Ik weet alleen zeker hoe het bij ons zit, maar ik denk dat de kans groot is dat het overal in Den Haag op dezelfde manier gaat. 'Onze' erfpachtgrond is eeuwigdurend uitgegeven, en daarbij is een grondwaarde vastgesteld (zeg 30K). De jaarlijkse canon is gebaseerd op de gemiddelde hypotheekrente in Nederland, op dit moment voor ons geloof ik 1,1%. Dit wordt elke 5 jaren herzien. De grondwaarde staat echter vast. Dit betekent dat wij tot 2025 1,1% van 30K als jaarlijkse canon hebben. In 2025 wordt de canon dan herzien o.b.v. de dan gangbare rentes.
Vermoedelijk is de erfpachtgrond in De Uithof hoog gewaardeerd omdat die pas in 2018 is uitgegeven. De grondwaarde is dan logischerwijs hoger dan bij eerder uitgegeven grond vanwege de zeer sterk gestegen huizenprijzen de afgelopen jaren. In 2018 waren de hypotheekrentes ook nog wat hoger, dus vermoedelijk is het canonpercentage ook hoger. Je zou verwachten dat de canon in 2023 wat gaat dalen (afhankelijk van wat de rentes doen).
Vermoedelijk is het mogelijk de canon af te kopen, zodat je geen jaarlijkse verplichtingen meer hebt. Meestal is dat (in Den Haag) m.i. niet zo de moeite. De canon is overigens (net als hypotheekrente) fiscaal aftrekbaar. Met jouw inkomen scheelt dat zo al de helft.
Als ik naar deze 2 huizen kijken:
- https://www.funda.nl/koop...93601-abdis-evastraat-25/ "perceel 222 m2, eeuwigdurende erfpacht met een jaarlijkse bruto canon van € 1.770,60" <---Bouwjaar 2018, dus grond was rond 2016 uitgegeven, dus de rente was rond 1.5%, dus dit 222 m2 grond koste 108'040 als erfpacht, of 487 euro/m2 ????
- https://www.funda.nl/koop...03987-abdis-evastraat-29/ "Eeuwigdurende erfpacht van 290m2 met canonverplichting ad. € 2.320,- per jaar" <-- en dit 290m2 grond koste 154'666 euro, of 533 euro / m2 ???.
- dant wat is mijn grond waarde ? De bouwnummer dat ik heb, heeft een eigen grond van 250m2, is het wel ongeveer 125k (500 * 250) van waarde ? Maar wat is het verschil tussen de koste van eigen grond vs de koste van erfpacht ?
Klopt mijn berekening ?
[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 22-05-2021 19:11 ]
Voorlopige conclusies:President schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:08:
Wij hebben een nieuw huis gekocht, oplevering in oktober. Huis is uit 2014, dus technisch nog helemaal in orde. Badkamer, keuken, vloeren, etc.
Nu hebben we nog wat spaargeld (50k) om eventueel meteen te investeren in zaken waar we dan nog jaren profijt van kunnen hebben. Zelf zat ik te denken aan:
- spachtelputz op de muren, makkelijk te verven en beschadigt niet
- rolgordijnen op 1e + zolder
- dakkapel zit er op beide kanten al op
Nu vind ik persoonlijk een warmtepomp nog niet nodig (eerst maar afwachten hoe dit zich ontwikkelt komende jaren). Er zit al een schaampaneel of 2-3 op het dak, geen idee of we eventueel zonnepanelen kunnen doen (schuin dak naast ons + dakkapellen).
- spachtelputz slaan we over, we gaan de muren verven en kinderkamers leuk behang
- rolluiken op eerste en tweede verdieping
- dakkapellen zitten er al op + uitbouw
- horren kopen voor de ramen. We denken aan inzet die je er in de winter weer uit haalt?
- even kijken of we al coax en internet in alle slaapkamers aanwezig is, anders kijken of we dat meteen kunnen doen
- misschien een stukje achtertuin overdekken, bijvoorbeeld gedeelte schuur/poort
- zonnepanelen wachten we even ideeën af van uit de gemeente, dan een bedrijfje komen vragen om de dakkapellen te controleren. Sowieso zullen er maar beperkt aantal panelen kunnen komen door de dakkapellen
Is misschien een luchtwater warmtepomp van waarde ? Ik zie dat nieuwer nieuwbouw (begin 2021-2022 bouwen) gebruiken dat ipv aard warmtepomp.President schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:57:
[...]
Voorlopige conclusies:
- spachtelputz slaan we over, we gaan de muren verven en kinderkamers leuk behang
- horren kopen voor de ramen. We denken aan inzet die je er in de winter weer uit haalt?
- even kijken of we al coax en internet in alle slaapkamers aanwezig is, anders kijken of we dat meteen kunnen doen
- misschien een stukje achtertuin overdekken, bijvoorbeeld gedeelte schuur/poort
- zonnepanelen wachten we even ideeën af van uit de gemeente, dan een bedrijfje komen vragen om de dakkapellen te controleren. Sowieso zullen er maar beperkt aantal panelen kunnen komen door de dakkapellen
Ik vind het momenteel nog teveel gokken op wat de beste manier is, dat ik die ontwikkeling liever nog even afwacht... We gebruiken in ons huidige huis uit 2005 maar iets van 300 kuub gas op jaarbasis, dus de terugverdientijd ligt wel wat hoger bij ons. Even afwachten met welke plannen de gemeente straks komt!noucmen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:09:
[...]
Is misschien een luchtwater warmtepomp van waarde ? Ik zie dat nieuwer nieuwbouw (begin 2021-2022 bouwen) gebruiken dat ipv aard warmtepomp.
Ruwweg klopt die berekening denk ik inderdaad, met de kanttekening dat het (volgens mijn erfpachtvoorwaarden en ik denk dat die overal hetzelfde zijn) gaat om de tienjaarsrente met NHG. Ik vermoed dat die in 2016 wel wat hoger lag dan op 1,5%, dus dan zou de grondwaarde wat lager zijn dan uit jouw berekening blijkt.noucmen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:57:
[...]
Bedankt, is heel informatie
Als ik naar deze 2 huizen kijken:
- https://www.funda.nl/koop...93601-abdis-evastraat-25/ "perceel 222 m2, eeuwigdurende erfpacht met een jaarlijkse bruto canon van € 1.770,60" <---Bouwjaar 2018, dus grond was rond 2016 uitgegeven, dus de rente was rond 1.5%, dus dit 222 m2 grond koste 108'040 als erfpacht, of 487 euro/m2 ????
- https://www.funda.nl/koop...03987-abdis-evastraat-29/ "Eeuwigdurende erfpacht van 290m2 met canonverplichting ad. € 2.320,- per jaar" <-- en dit 290m2 grond koste 154'666 euro, of 533 euro / m2 ???.
Klopt mijn berekening ?
Edit: Ik zie nu je laatste toevoeging aan je bericht. Als je een nieuwbouwwoning hebt gekocht, zou je verwachten dat in de koopovereenkomst is vermeld dat het erfpachtgrond is en dat daar ook de voorwaarden (incl. canon) vermeld staan.
[ Voor 9% gewijzigd door olivier5 op 22-05-2021 19:20 ]
Dat moet makkelijk kunnen van 50kPresident schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:57:
[...]
Voorlopige conclusies:
Inzethorren kunnen zeker; mijn ervaring is wel dat we ze in de winter ook laten zitten (ze zitten dan niet in de weg en waar moet je ze anders kwijt).
Zonnepanelen zou ik niet te lang wachten: mooi rendement en hoe langer je wacht, hoe meer last je krijgt van een vorm van afbouw salderingsregeling.
Ik vind het kiezen van de juiste hor lastig, lees maar weinig mensen met ervaringen. Inbouw? Opbouw? Rol?Pannencouque schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:46:
[...]
Dat moet makkelijk kunnen van 50k
Inzethorren kunnen zeker; mijn ervaring is wel dat we ze in de winter ook laten zitten (ze zitten dan niet in de weg en waar moet je ze anders kwijt).
Zonnepanelen zou ik niet te lang wachten: mooi rendement en hoe langer je wacht, hoe meer last je krijgt van een vorm van afbouw salderingsregeling.
Ligt een beetje aan je raam ook.President schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:51:
[...]
Ik vind het kiezen van de juiste hor lastig, lees maar weinig mensen met ervaringen. Inbouw? Opbouw? Rol?
Zelf heb ik kunstof kozijnen met naar binnen draaiende ramen. Daar zitten in alle ramen het hele jaar inzethorren in. Ik heb deze gewoon online besteld en bevalt prima. Zit er nu 4 jaar in (hele jaar dus, een x per jaar eruit om schoon te maken).
Mijn vriendin haar ramen gaan naar buiten open. Zij heeft rolhorren. Vind ik zelf vervelender om telkens die horren omhoog en omlaag te doen als je het raam open of dicht doet.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
- In Delft, het omzetten van afgekocht erfpacht naar eigendom is puur 120 euro administratie https://www.delft.nl/wone...lgestelde-vragen-erfpacht
- In dit artikel: je ben nog niet de grond eigenaar hoewel je de erfpacht heb afgekocht https://bieb.knab.nl/hypo...genaar%20van%20de%20grond.
Ik begrijp erfpacht is het huren van de grond, stellen we voor dat een stukje grond 100k is, en de rent is nu 1.1%, de erfpacht canon is dus 1.1k / jaar, en dit werkt net als een aflossingsvrij hypotheek met de maandlast van 1.1k / jaar. Dan als we de erfpacht wil afkopen, betalen we 100k, maar waarom op dit moment is de grond nog niet in eigendom ???
Het is puur juridisch. Wanneer je een huis koopt op erfpachtgrond, koop je in wezen alleen de opstal. Je bent alleen eigenaar van de opstal (= het gebouw). Wanneer je een huis koopt op eigen grond, ben je eigenaar van de grond. Aan de erfpacht kunnen voorwaarden zijn verbonden.noucmen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:00:
Kan iemand mijn uitleggen waarom een grond welke erfpacht is afgekocht, is nog niet in eigendom ?
- In Delft, het omzetten van afgekocht erfpacht naar eigendom is puur 120 euro administratie https://www.delft.nl/wone...lgestelde-vragen-erfpacht
- In dit artikel: je ben nog niet de grond eigenaar hoewel je de erfpacht heb afgekocht https://bieb.knab.nl/hypo...genaar%20van%20de%20grond.
Ik begrijp erfpacht is het huren van de grond, stellen we voor dat een stukje grond 100k is, en de rent is nu 1.1%, de erfpacht canon is dus 1.1k / jaar, en dit werkt net als een aflossingsvrij hypotheek met de maandlast van 1.1k / jaar. Dan als we de erfpacht wil afkopen, betalen we 100k, maar waarom op dit moment is de grond nog niet in eigendom ???
In Den Haag is eeuwigdurende erfpacht waarvan de canon eeuwigdurend is afgekocht praktisch gelijk aan volledige eigendom. Juridisch gezien is het iets anders, omdat de gemeente de eigendom van de grond niet aan je levert op het moment dat je de erfpachtcanon afkoopt. Er is ook niet direct een reden daarvoor. Onder voorwaarden doet de gemeente Den Haag dat overigens soms wel als je daar een verzoek voor doet.
Ik begrijp nu meer datolivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:08:
[...]
Het is puur juridisch. Wanneer je een huis koopt op erfpachtgrond, koop je in wezen alleen de opstal. Je bent alleen eigenaar van de opstal (= het gebouw). Wanneer je een huis koopt op eigen grond, ben je eigenaar van de grond. Aan de erfpacht kunnen voorwaarden zijn verbonden.
In Den Haag is eeuwigdurende erfpacht waarvan de canon eeuwigdurend is afgekocht praktisch gelijk aan volledige eigendom. Juridisch gezien is het iets anders, omdat de gemeente de eigendom van de grond niet aan je levert op het moment dat je de erfpachtcanon afkoopt. Er is ook niet direct een reden daarvoor. Onder voorwaarden doet de gemeente Den Haag dat overigens soms wel als je daar een verzoek voor doet.
- erfpact is een overeenkomst om een grond (van een eigenaar) te gebruiken
- erfpact canon is de huur bedrag per jaar
- als erfpact is eeuwigdurend afgekocht, dan word de opstal eigenaar nog steeds de "gebruiker" van de grond, maar dan is dit gebruik gratis. Er zijn nog voorwaarden dat de eigenaar de contract (de erfpacht) ontbinden.
- in Den Haag nu bijna altijd dat het "gratis gebruiken" ook omgezet worden naar een eigendom
klopt het ?
In grotere steden is erfpacht meer aanwezig dan in kleiner steden / dorpjes. En in Delft denkt de gemeente nu om ook erfpacht te gebruiken https://www.ad.nl/delft/e...n-woning-helpen~ab961584/, maar dan de reden is om meer geld te verdienen dan om "de woning prijs lager te maken", klopt het ?
[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 22-05-2021 23:24 ]
Het is wel meer dan huur. Erfpacht is een goederenrechtelijk recht dat gevestigd wordt op een meeromvattend recht (b.v. eigendom). Het is daarmee ook meer dan een overeenkomst en kan niet ontbonden worden. Het is wel mogelijk dat je het recht van erfpacht verliest, bijvoorbeeld als je je niet aan bepaalde voorwaarden houdt. Van oudsher wordt grond in Nederlandse steden vaak uitgegeven als erfpachtrecht. Inderdaad wordt het nu wel weer gehanteerd met als reden om de stijging van de woningprijzen iets te kunnen beteugelen. Het is maar zeer de vraag of dat het gewenste effect heeft.noucmen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:18:
[...]
Ik begrijp nu meer dat
- erfpact is een overeenkomst om een grond (van een eigenaar) te gebruiken
- erfpact canon is de huur bedrag per jaar
- als erfpact is eeuwigdurend afgekocht, dan word de opstal eigenaar nog steeds de "gebruiker" van de grond, maar dan is dit gebruik gratis. Er zijn nog voorwaarden dat de eigenaar de contract (de erfpacht) ontbinden.
- in Den Haag nu bijna altijd dat het "gratis gebruiken" ook omgezet worden naar een eigendom
klopt het ?
In grotere steden is erfpacht meer aanwezig dan in kleiner steden / dorpjes. En in Delft denkt de gemeente nu om ook erfpacht te gebruiken https://www.ad.nl/delft/e...n-woning-helpen~ab961584/, maar dan de reden is om meer geld te verdienen dan om "de woning prijs lager te maken", klopt het ?
Voor jou is dat misschien allemaal niet zo relevant. Logischerwijs zal erfpacht een drukkend effect op de woningwaarde moeten hebben. Wanneer de canon eeuwigdurend is afgekocht en er verder geen werkelijk bezwarende voorwaarden aan het recht zijn verbonden (zoals in feite bij gemeentelijke erfpacht in Den Haag), dan is dat effect denk ik verwaarloosbaar.
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7