Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Quadcheck schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:26:
Financiële check kan binnen een dag als je er wat druk achter zet en de bank snel schakelt.

Maar binnen een week lijkt me eigenlijk altijd wel te kunnen.
Ik dacht dat men met "financiële check" een volledige hypotheekaanvraag (offerte) bedoelde, maar het gaat zo te lezen om een soort eerste indruk met allerlei voorbehouden (intentieverklaring e..d)
Het is een loting dus ik ben benieuwd. Onze huidige nieuwbouwwoning kochten we 4-5 jaar geleden zonder loting, was nog beschikbaar met enkele andere woningen waar blijkbaar niemand interesse in had. Tijden veranderen snel.. Zat wel te denken om een soort motivatiebriefje mee te sturen, dat we binding hebben met de regio enzo (maw niet zullen afhaken).

[ Voor 103% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 00:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Sport_Life Ik ken het begrip "financiele check" nog niet, maar na wat zoeken blijkt men te bedoelen; een gewaarmerkt schrijven van een financieel adviseur of hypotheekverstrekker met daarin opgenomen de te verkijgen hypotheek X bij het (gezamenlijke) inkomen van Y en het aanwezige vermogen en/of overwaarde à Z..

Dit is dus ook zeker geen hypotheekofferte. Dat kan ook niet, er is immers nog geen koop-aanneenovereenkomst. Overigens is voor de echte offerte ook geen intentieverklaring nodig, alleen jullie arbeidsovereenkomsten (immers al vast contract..).

Zo'n financiële check verklaring lijkt me vrij eenvoudig. Twee keer een loonstrookje aanleveren, een schatting van de overwaarde en een adviseur kan al gauw zo'n briefje opmaken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:51
Financiële check is zo geregeld, standaardverklaring hypotheekadviseur van je maximale financieringsbedrag (incl overwaarde).

Helpt als je al een keer een gesprek hebt gehad met je adviseur en je een calcasa rapport van je woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Thijskoman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:41:
[...]

En dan? Dat lijstje zegt niks over de kwaliteit van het werk.

Onlangs nog gezien. Vragenlijst makelaar: In 2019 kruipruimte geïsoleerd. Bouwkundige stelt vast dat de PUR-isolatie erg vochtig is, wat in de toekomst tot problemen in de woning kan leiden. Dan ben je blij dat iemand constateert dat papier en praktijk niet overeenkomen.
Dat klopt. Maar een bouwtechnische keuring kan ook niet altijd alles ondervangen. Ze kunnen enkel optisch keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Sport_Life schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:22:
Ik kijk zo heel af en toe eens op Funda en kwam vandaag een nieuwbouwproject tegen waar mooie woningen worden aangeboden. Nu hebben we de mogelijkheid een financiële check te uploaden, als daaruit blijkt dat je de woning kunt betalen krijg je voorrang. Aanstaande dinsdag start de inschrijving (duurt een week), is het mogelijk binnen een week een financiële check te krijgen van een hypotheekverstrekker? Intentieverklaring krijg ik helaas niet binnen een week .
Wat voor intentieverklaring heb je nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Tegenwoordig heb je een uitgebreide (aanvullende) intentieverklaring waar de werkgever ook in moet vullen wat zijn of haar plannen zijn om de coronacrisis op lange termijn te kunnen overleven. Bovendien mag die intentieverklaring dan niet ouder zijn dan drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reiziger88 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:00:
Ik zie je posts vaker langskomen. Valt me wel op dat je vaak verhuist. Gewoon elke keer zin in iets anders?
Of gewoon gebruik maken van de huidige woningmarkt om veel te cashen. Heb er zelf ook over na zitten denken, probleem is alleen dat ik hier nog 2koters en een vrouw in huis heb zitten die het er niet mee eens zijn maar als ik alleen was had ik het ook gedaan. Vastgoed is (momenteel) booming-business, elke dag wordt je huis wel iets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Enforcer schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Of gewoon gebruik maken van de huidige woningmarkt om veel te cashen. Heb er zelf ook over na zitten denken, probleem is alleen dat ik hier nog 2koters en een vrouw in huis heb zitten die het er niet mee eens zijn maar als ik alleen was had ik het ook gedaan. Vastgoed is (momenteel) booming-business, elke dag wordt je huis wel iets meer waard.
Je kan toch ook in 1x naar de grootste huis mogelijk? Of in ieder geval in zo weinig mogelijk treden naar de duurst mogelijk huis. Bespaart je veel kosten/stress elke keer van verbouwen en naar je eigen smaak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
Jeroenvanb schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Wij hebben ons huis gekocht in juni 2020. Vraagprijs 295k, ons bod 310.100 zonder bouwkundig of financieel voorbehoud. Er waren na twintig bezichtigingen vier biedingen. Bod #1 was voor 320.000 maar is afgehaakt en bod #2 was 312.500 en onder financieel voorbehoud. Met een mazzeltje zijn wij het geworden. Hij is vervolgens getaxeerd op 310.000 waardoor hij ook nog eens binnen NHG valt.

Het is anekdotaal bewijs maar het is mogelijk om met relatief weinig overbieden het winnend bod uit te brengen.

Het betreft een rijtjeshuis met gedateerde inrichting in een doorsnee buurt in een redelijk populaire stad.
Maar zou dat nu nog lukken? Ik heb zelf afgelopen zomer voor de vraagprijs gekocht, dus zonder overbieden. Maar ik heb niet het idee dat dit nu nog zou lukken...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Reiziger88 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Je kan toch ook in 1x naar de grootste huis mogelijk? Of in ieder geval in zo weinig mogelijk treden naar de duurst mogelijk huis. Bespaart je veel kosten/stress elke keer van verbouwen en naar je eigen smaak maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Santee schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Wat voor intentieverklaring heb je nodig?
De vorige keer vroeg de bank een intentieverklaring ondanks vaste aanstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26
Na lange zoeken en bieden eindelijk is ons bod geaccepteerd! Alleen wat is meest voorkomend bij de koopovereenkomst/koopcontract notaris inschakelen of gewoon de makelaar laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:02:
Na lange zoeken en bieden eindelijk is ons bod geaccepteerd! Alleen wat is meest voorkomend bij de koopovereenkomst/koopcontract notaris inschakelen of gewoon de makelaar laten doen?
Gewoon vragen aan de verkoopmakelaar welke hij aanraadt, net zoals taxatierapport.

Dan roept ie meestal een naam of 2 en daar kies je er 1 van :+

Dat gaat meestal het soepelste.

@Kalentum Je hebt een punt, ik las het als gewoon "wie regelt de notaris etc..."

De koopovereenkomst kan gewoon vanaf de makelaar komen inderdaad :)

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 17-05-2021 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Meest voorkomend is dat de notaris niet wordt ingeschakeld. In de meeste gevallen voldoet een standaard NVM modelcontract.
Ik heb het zelf nooit overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26
Vorkie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:15:
[...]

Gewoon vragen aan de verkoopmakelaar welke hij aanraadt, net zoals taxatierapport.

Dan roept ie meestal een naam of 2 en daar kies je er 1 van :+

Dat gaat meestal het soepelste.

@Kalentum Je hebt een punt, ik las het als gewoon "wie regelt de notaris etc..."

De koopovereenkomst kan gewoon vanaf de makelaar komen inderdaad :)
Dat is ook wel een goeie om te weten. Want ik woon 30min van mijn nieuwe huis. Dus ik weet niet als het handig is om de notaris in mijn oude omgeving te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:49:
[...]

De vorige keer vroeg de bank een intentieverklaring ondanks vaste aanstelling.
Ah ja, daarom heet het ook eigenlijk een "werkgeversverklaring" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:49:
Dat is ook wel een goeie om te weten. Want ik woon 30min van mijn nieuwe huis. Dus ik weet niet als het handig is om de notaris in mijn oude omgeving te regelen.
In het algemeen maak je nog een rondje door het huis vlak voor dat je bij de notaris bent. Bijvoorbeeld om de meterstanden op te schrijven en te kijken of "alles" nog wel klopt (bij wijze van spreken kan het huis de vorige dag afgebrand zijn).

Dus dan is het meestal wel handig als de notaris voor de overdracht ook een beetje in de buurt zit van het nieuwe huis en je niet 'eindeloos' heen en weer aan het rijden bent tussen je nieuwe woonplaats en de oude.

Het kan natuurlijk geen kwaad om te kijken welke notaris daar in de buurt de goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:55:
[...]

Ah ja, daarom heet het ook eigenlijk een "werkgeversverklaring" :+
In beide gevallen heeft de werkgever de intentie werknemer te behouden (of niet :P). Officieel maakt men idd onderscheid.

Vroeger was een vast contract echt vast, maar sinds de ontslagvergoeding op de schop is gegaan is dat veranderd.
Bij mijn eerste "echte" baan gingen er tonnen ontslagvergoeding (per medewerker!!) naar oud medewerkers ivm reorganisatie (verjonging). Bizar was dat.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:01:
[...]

Kam beide toch? In beide gevallen heeft de werkgever de intentie werknemer te behouden (of niet :P).
Vroeger was een vast contract echt vast, maar sinds de ontslagvergoeding op de schop is gegaan is dat veranderd.

Bij mijn eerste "echte" baan gingen er tonnen ontslagvergoeding naar oud medewerkers ivm reorganisatie (verjonging). Bizar was dat.
Is ook weer zo, mooie uitleg.. Al vind ik werkgeversverklaring wel een betere benaming persoonlijk, "intentieverklaring" koppel ik eigenlijk direct aan dienstverbanden voor bepaalde tijd.. Kan aan mij liggen, ik ben ook wel een muggenzifter als het gaat om "begrippen" (beroepsdeformatie) :+

Als je het model werkgeversverklaring bekijkt zie je inderdaad dat er ook een blokje is m.b.t. mogelijke reorganisatie die het dienstverband raken. In die zin heb je zeker gelijk.

offtopic:
Ik ken die verhalen ook. Buurvrouw werd ontslagen bij bankvestiging X met een royale vertrekpremie en ging vervolgens aan de slag bij dezelfde bank, maar dan vestiging Y...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:56:
[...]
In het algemeen maak je nog een rondje door het huis vlak voor dat je bij de notaris bent. Bijvoorbeeld om de meterstanden op te schrijven en te kijken of "alles" nog wel klopt (bij wijze van spreken kan het huis de vorige dag afgebrand zijn).

Dus dan is het meestal wel handig als de notaris voor de overdracht ook een beetje in de buurt zit van het nieuwe huis en je niet 'eindeloos' heen en weer aan het rijden bent tussen je nieuwe woonplaats en de oude.

Het kan natuurlijk geen kwaad om te kijken welke notaris daar in de buurt de goedkoopste is.
Hierover gesproken...

Is het niet mogelijk om het passeren bij volmacht te doen bij een notaris uit een andere regio? Notarissen in de randstad rekenen inbrekerstarieven, als het goedkoper kan bij volmacht in een ander deel van het land, is dat toch ook een optie?

Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Thijskoman schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Iets wat jong is is niet per definitie goed. Varen op 'het zal wel goed zijn' vind ik zelf nogal tricky, zeker bij (waarschijnlijk) de grootste uitgave van je leven. Wat maakt die paar honderd euro dan nog uit.

Vriend van me kocht vorig jaar een woning uit 2008 en vond een bouwkundige keuring niet nodig. Achteraf bleken de oude bewoners weinig oog te hebben gehad voor onderhoud, een rotte deur moest vervangen worden en al het schilderwerk buitenom opnieuw (was gewoon prutswerk). Als hij dit van tevoren wist had hij het ook wel gekocht, maar het waren nu onvoorziene kosten.

Een goede bouwkundige doet een grondige inspectie, zijn er geen gebreken dan iig wel verbeterpunten. Heb je alleen maar profijt van.
Wat dat betreft ben ik het wel eens met
Pannencouque schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:04:
[...]
Daar heb je geen keuring voor nodig, maar kun je gewoon bij de makelaar vragen om een lijstje wanneer het laatste onderhoud is gedaan.
Zo'n rotte deur is dan peanuts en goedkoper dan een bouwtechnische keuring.
Als je een huis koopt moet je er van uitgaan dat je wat onderhoud hebt - soms iets sneller dan anders maar een deur kost "een paar honderd" en schilderwerk idem, zeker als je het zelf doet. Dat zijn bedragen waar je sowieso rekening mee moet houden als je een huis koopt. En in veel gevallen kan je dat soort zaken ook "op korte termijn" aanpakken in plaats van "direct" - immers het huis wordt in bijna alle gevallen bewoond dus zijn er in veel gevallen geen punten die direct problemen opleveren.

Daarnaast kan je zaken zoals "pruts-schilderwerk" ook zelf wel constateren. Sterker nog - juist bij het bezichtigen hierop letten is handig/slim, want dit geeft inderdaad info over hoe het onderhoud is uitgevoerd.

Ik heb onze bouwkundige keuring (van 10 jaar geleden) er nog eens bij gepakt en ja, er stonden wat handige punten in waarvan ik het fijn vond dat ik ze wist (en waarvan de kosten beheersbaar waren), maar geen hele spannende zaken (en dat had ook op een later moment gekund).

Ook moet je er rekening mee houden dat ook een bouwkundige keuring alleen maar visuele keuring is en ook maar beperkte informatie geeft...

Wat ik eigenlijk wil zeggen (... zeg dat dan meteen ;-P ...) is dat bij een jong huis: als je er vanuit gaat dat je sowieso onderhoud moet uitvoeren (en daar qua kosten rekening mee houd) dan heeft een bouwkundige keuring weinig toegevoegde waarde meer.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eric_Cantona
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 13:33

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Even mijn ervaring delen :)

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Eric_Cantona op 17-05-2021 11:40 . Reden: verhaal beetje afgeschermd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Eric_Cantona Gefeliciteerd!

maar 32k overbieden, welke regio is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Vorkie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:09:
@Eric_Cantona Gefeliciteerd!

maar 32k overbieden, welke regio is dit?
ZO-Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Eric_Cantona schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:56:

Dit soort dingen zegt me dat de makelaardij maar een schimmige wereld is. Dat je pas last-minute je bod moet indienen om aankoopmakelaars tegen te werken (ze bellen ongeveer een half uur voor de deadline op om te horen wat 't hoogste bod is, etc.). Gelukkig hadden we 'n transparante verkoopmakelaar, waar we al vaker mee gewerkt hebben. Ze werkt alleen lokaal en heeft dus een naam hoog te houden. Ook nooit in mooi afgeronde bedragen bieden, je bod valt meer op (huh, wat een raar bedrag?!) en je biedt dan net iets meer dan mooi afgeronde bedragen en hebt een grotere kans om net boven andere bieders te zitten (wij boden 442.750 terwijl nummer 2 op 442 of 442.500 zat waarschijnlijk). En probeer je voorbehoud van financiering een deel lager te zetten dan 't aankoopbedrag, dat geeft meer zekerheid bij de verkopers.
Mooi verhaal en gefeliciteerd!

Dat van die opvallende bedragen bieden heb ik vaker gehoord!
Hoorde onlangs een verhaal dat iemand het huis gegund heeft gekregen omdat zijn bod €432.123,45 was.
Dat vonden de verkopers zo leuk dat ze het bod van €435.000,- aan zich voorbij hebben laten gaan.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:39
Kan uit ervaring spreken dat opvallende bedragen wel eens wil werken. Zelf een bod gedaan met vaak het getal 11 omdat de verkopers nogal carnaval gek waren. Ze vonden dit zo leuk dat het huis aan ons gegund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Eric_Cantona schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:56:
Uiteindelijk om tafel gaan zitten met geïnteresseerden (komen terug naar de straat waar ze opgroeiden, emotionele interesse!), ze boden wat wij er minimaal voor wilden hebben en vrijdag ronden we de deal af!
Gefeliciteerd! Hoe hebben jullie bedacht wat een gangbare prijs voor het huis zou zijn?

De locatie is vast anders etc, etc, maar als ik zie dat een user als @Toppe gedacht had zonder makelaar voor 310k te willen verkopen en uiteindelijk met makelaar voor 376k heeft verkocht (zie: Ervaringen met het verkopen van je woning ) dan zit er blijkbaar toch enige meerwaarde in een makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:40
JeroenE schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Gefeliciteerd! Hoe hebben jullie bedacht wat een gangbare prijs voor het huis zou zijn?

De locatie is vast anders etc, etc, maar als ik zie dat een user als @Toppe gedacht had zonder makelaar voor 310k te willen verkopen en uiteindelijk met makelaar voor 376k heeft verkocht (zie: Ervaringen met het verkopen van je woning ) dan zit er blijkbaar toch enige meerwaarde in een makelaar.
Ik hoop dat er een taxatie aan te pas is gekomen. Ben nu ook bezig met het verkopen van mijn woning, 300k vond ik al meer dan genoeg. Uit de taxatie die nodig is voor een overbruggingshypotheek is 325k gekomen.

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Freelance Ik begreep dat het huis op 290k was getaxeerd maar ik vermoed dat die taxatie wel een tijdje terug was (dat staat verder nergens expliciet vermeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[...]

Taxatierapport hebben wij op 21-09 ontvangen met een bedrag van €290.000.

Makelaar hebben wij een week of twee later ontvangen om door te spreken hoe en wat. Die gaf toen al aan dat €290.000 te laag was (makelaar kan tevens taxeren!) en dat €300.000 de bodem had moeten zijn. Verkoop zouden we zo rond de €310.000/€315.000 zijn als we een lange oplever termijn zouden aanhouden en €325.000 bij een korte oplever termijn.

Wij hebben zelf toen besloten te gaan verkopen voor €310.000 met een wat langere oplever termijn.

Makelaar kreeg lucht van onze strategie en legde weer eens contact. Gaf aan dat het echt onverstandig was om te gaan verkopen zonder makelaar vanwege de prijs.

De schatting van de makelaar was €340.000/€350.000.

Een snel rekensommetje:
€1200 - Huur tijdelijke woning, all-in
€500 - Opslag spullen
Keer 12 maanden + €3000 voor de makelaar: €23.400

Als we dus boven de €335.000 konden verkopen dan zou het interessant zijn om eerder te verkassen.

We slepen nu echt een monster overwaarde uit de woning en storten meteen een heel groot deel terug de nieuwe hypotheek in.

Ja, ik zie nu wel de meerwaarde van een makelaar in :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Toppe Aan de andere kant geeft het ook aan dat een taxatie dus ook niet zaligmakend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JeroenE schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:07:
@Toppe Aan de andere kant geeft het ook aan dat een taxatie dus ook niet zaligmakend is.
Nee. Taxatie geeft alleen aan wat de woning waard is. Niet wat een gek er voor wilt betalen. In dit geval zit daar dus nog een gat van €86.000 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Members only:

Ik vond dit wel een leuke anekdote om te delen; van totaal niet op zoek zijn naar een mondeling akkoord in zo'n anderhalve week later. Ergens deze week wordt het koopcontract getekend...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Toppe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Nee. Taxatie geeft alleen aan wat de woning waard is. Niet wat een gek er voor wilt betalen. In dit geval zit daar dus nog een gat van €86.000 :+
Dat is dus niet helemaal waar. Als er namelijk 3 bieders ongeveer hetzelfde bedrag willen betalen, dan is dat al je taxatiewaarde, is me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Taxeren werkt niet helemaal zo afaik. De exacte methodiek is mij onbekend, waar er nog best wat "invloed" van de taxateur in kan zitten - maar volgens mij is de taxatiewaarde gebaseerd op vergelijkbare objecten hun verkoopprijs die kort geleden zijn verkocht. In een rijtjes-straat makkelijker, dan wanneer de woningen heel specifiek worden.

Laatst zag ik twee identieke woningen (rijtje) gelijk worden getaxeerd (gemiddelde verkoopprijs * m2), maar de een had letterlijk een onafgetimmerde zolder en de ander had een extra badkamer, prachtig ingerichte tuin en een keuken van 40.000€ o.a. Een taxatie zegt m.i. nog minder dan wat de "gek" er voor wil betalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Eric_Cantona schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar. Als er namelijk 3 bieders ongeveer hetzelfde bedrag willen betalen, dan is dat al je taxatiewaarde, is me verteld.
Wil je een hypotheek krijgen dan moet je wel een taxatie hebben. Je kan moeilijk zeggen ‘er zijn nog 2 biedingen geweest van x bedrag dus dat zit wel snor’.

Als onze woning nu getaxeerd moet worden zal het rond de €330.00/€340.000 uitkomen. Daar krijgt de nieuwe koper dan ook een taxatie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Toppe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:31:
[...]

Wil je een hypotheek krijgen dan moet je wel een taxatie hebben. Je kan moeilijk zeggen ‘er zijn nog 2 biedingen geweest van x bedrag dus dat zit wel snor’.

Als onze woning nu getaxeerd moet worden zal het rond de €330.00/€340.000 uitkomen. Daar krijgt de nieuwe koper dan ook een taxatie voor.
Ik zeg nergens dat je geen taxatie nodig hebt, het klopt inderdaad dat die nodig is voor je hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Eric_Cantona schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zeg nergens dat je geen taxatie nodig hebt, het klopt inderdaad dat die nodig is voor je hypotheek.
Je geeft alleen aan dat 3 biedingen ‘ongeveer’ te taxatie prijs is wat jou verteld is. Dat klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
Koopovereenkomst wordt vaak door de makelaar gedaan.
Pas op het moment dat de hypotheek rond is en de definitieve overdracht is wordt de notaris ingeschakeld om dat vast te leggen.

Standaard is de bepaling dat notariskosten voor de koper zijn en kosten volmacht voor de verkoper indien je een notaris kiest die buiten zoveel reistijd valt voor kosten koper zijn.

Vandaar dat het meest efficiënt is om een lokale notaris inteschakelen.
Je mag zelf kiezen maar vaak is het handiger om de makelaar te vragen met welke kantoren ze goede ervaringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Onze makelaar doet alle koopovereenkomsten opstellen door een notaris en het is tekenen op afstand, al vraag ik me af hoe ze dat voor zich zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Toppe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Onze makelaar doet alle koopovereenkomsten opstellen door een notaris en het is tekenen op afstand, al vraag ik me af hoe ze dat voor zich zien.
Wat ik zelf gedaan heb eind vorig jaar was alle pagina's uitprinten, ondertekenen en inscannen naar een pdf bestand. Doormailen naar de volgende partij en die deed hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De koopovereenkomst is hier getekend middels DocuSign. Totaal niet persoonlijk. Zo heb ik de verkopers van onze nieuwe woning nog nooit ontmoet.. Maar wel gauw geregeld.

Ik had recent een addendum nodig (om de koopovereenkomst alsnog op twee namen te zetten in plaats van één) en ook dat was dezelfde dag nog geregeld met de verkopers. :)

De notaris is (nog) niet in beeld, levering is in augustus dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@JanHenk normaal gesproken komt je makelaar langs om te tekenen bij partij A en gaat vervolgens naar partij B toch? Huidige woning hebben wij gekocht van bekende en dat ging wel zo…

@D-dark is een optie. Alleen geen printer haha! Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:16:
@JanHenk normaal gesproken komt je makelaar langs om te tekenen bij partij A en gaat vervolgens naar partij B toch? Huidige woning hebben wij gekocht van bekende en dat ging wel zo…

@D-dark is een optie. Alleen geen printer haha! Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen…
De verkopende makelaar van de woning die wij hebben gekocht, zou nomaliter alle partijen uitnodigen op kantoor om ter plaatse in tweevoud de handtekeningen te zetten.

In verband met corona hebben ze voorgesteld om alles digitaal te doen en dat was voor mij prima. Scheelt weer een ochtend... Kreeg de overeenkomst via DocuSign in de mail en dezelfde dag hadden alle partijen digitaal ondertekend en heb je meteen een digitaal afschrift. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

D-dark schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Wat ik zelf gedaan heb eind vorig jaar was alle pagina's uitprinten, ondertekenen en inscannen naar een pdf bestand. Doormailen naar de volgende partij en die deed hetzelfde.
Hopeloos ouderwets natuurlijk. Je kunt gewoon rechtsgeldig ondertekenen op afstand, net zo geldig als een 'natte handtekening'. (Ik zit ongeveer in die business)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

JanHenk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:19:
[...]

De verkopende makelaar van de woning die wij hebben gekocht, zou nomaliter alle partijen uitnodigen op kantoor om ter plaatse in tweevoud de handtekeningen te zetten.

In verband met corona hebben ze voorgesteld om alles digitaal te doen en dat was voor mij prima. Scheelt weer een ochtend... Kreeg de overeenkomst via DocuSign in de mail en dezelfde dag hadden alle partijen digitaal ondertekend en heb je meteen een digitaal afschrift. Niks mis mee.
Docusign is NIET RECHTSGELDIG tenzij je een heftig proces voor aanmelding van je account hebt doorlopen.

Ik herhaal: NIET RECHTSGELDIG

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Floor-is schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:50:
[...]

Docusign is NIET RECHTSGELDIG tenzij je een heftig proces voor aanmelding van je account hebt doorlopen.

Goed om te weten... Mocht ik er onverhoopt nog van af willen. ;)

Even zonder gekheid. Moet ik me hier nu druk om gaan maken? Ik heb diverse contacten met verkopers en makelaar gehad en het contract wat er nu ligt lijkt me gewoon definitief. Als ze ervan af zouden willen onder het mom van "maar wij waren het niet die hebben ondertekend", dan heb ik nog wel wat andere ijzers in het vuur me dunkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
[...]

Dan heb je daar vast ook een paar bronnen bij?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Floor-is schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Hopeloos ouderwets natuurlijk. Je kunt gewoon rechtsgeldig ondertekenen op afstand, net zo geldig als een 'natte handtekening'. (Ik zit ongeveer in die business)
Klopt, is de meest ouderwetse oplossing maar wel werkend.
Was ergens vorig jaar in Juli en toen was het nog iets meer improviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27
JanHenk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Goed om te weten... Mocht ik er onverhoopt nog van af willen. ;)

Even zonder gekheid. Moet ik me hier nu druk om gaan maken? Ik heb diverse contacten met verkopers en makelaar gehad en het contract wat er nu ligt lijkt me gewoon definitief. Als ze ervan af zouden willen onder het mom van "maar wij waren het niet die hebben ondertekend", dan heb ik nog wel wat andere ijzers in het vuur me dunkt.
Wij hebben ook digitaal getekend maar dat ging via Zynyo, volgens mij gebruiken meer NVM makelaars dat. Verificatie is via iDIN. Maar blijkbaar wordt DocuSign dus ook gebruikt… zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17

Ethirty

Who...me?

[...]

Misschien ook handig, als je toch in die business zit, om in ieder geval even te melden hoe je dan wél rechtsgeldig kan ondertekenen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
Harrie_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:20:
***members only***

Ik vond dit wel een leuke anekdote om te delen; van totaal niet op zoek zijn naar een mondeling akkoord in zo'n anderhalve week later. Ergens deze week wordt het koopcontract getekend...
En nu maar hopen dat hij voor €325.000 of lager wordt getaxeerd, anders heb je geen recht op een NHG-hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

Japsuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:35:
[...]
En nu maar hopen dat hij voor €325.000 of lager wordt getaxeerd, anders heb je geen recht op een NHG-hypotheek.
Dat maakt niks uit. NHG geld voor het aankoopbedrag van de woning, niet de hypotheekwaarde of taxatiewaarde. Op dat huis is dus sowieso geen NHG van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
steel123 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Dat maakt niks uit. NHG geld voor het aankoopbedrag van de woning, niet de hypotheekwaarde of taxatiewaarde. Op dat huis is dus sowieso geen NHG van toepassing.
Toetswaarde voor NHG is de laagste van koopsom en taxatie. Met een taxatie op 325 kan je dus wel NHG afsluiten.

Als je losse spullen bij het huis overneemt kan je de waarde daarvan ook van de koopsom aftrekken om de koopsom onder de 325 te krijgen, moet dan wel in de koopovereenkomst worden opgenomen. De notaris wil daar waarschijnlijk ook een lijstje met waardes van hebben dus de schatting moet wel realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@steel123 en @Erik1

De voorwaarden van NHG stellen o.a. het volgende:
• De maximale hypotheek voor aankoop is € 325.000 (100% van de marktwaarde).
• Is de koopsom hoger dan € 325.000, maar is het bedrag in het taxatierapport € 325.000 of lager, dan is NHG mogelijk. Er is dan wel meer inbreng van eigen geld nodig.

Zolang er dus niet meer dan 325k wordt gefinancierd met een hypotheek en de taxatie op of onder dit bedrag blijft is NHG prima mogelijk. Lijkt me niet zo spannend met een aankoopprijs van 331k waar voldoende eigen geld ingebracht wordt.
Japsuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:35:
Taxateurs hebben er in de huidige tijd natuurlijk wel last van dat ze vaak gevraagd wordt om het gat tussen vraagprijs en aankoopprijs te overbruggen met de taxatie; dat betekent heel veel 'creatief boekhouden' om de woning even 50k omhoog te krikken. Ik denk dat het voor veel taxateurs een verademing is om eens de vraag te krijgen om een 'normale' taxatie neer te leggen van max. 30k boven de vraagprijs, maar als die slechts 10k of 20k boven de vraagprijs is is dat ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 18-05-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:44
Vanmiddag weer een bezichtiging gepland staan. Staat te koop bij onze aankoopmakelaar. Kan er ons dus niet bij assisteren aangezien dat tegen de regels is. Heeft hij ook duidelijk laten weten in dit geval. Schijnbaar zijn die makelaars er toch nog :) Wel hopen we stiekem een beetje op de gunfactor in dit geval! Ook bij een andere bezichtiging liet hij hints vallen maar verder geen concrete cijfers qua biedingen. Nu was dat huis net niet wat we zochten.
Nu is het zo dat dit huis dus is wat we zoeken. 2 onder 1 kap, op een hoek gelegen ook, met garage en op de locatie die we geweldig vonden. Prijs is redelijk 529 voor 160m2. Moet wel het een en ander aan gebeuren. Huis is uit 2000 maar vloer moet er uit in de woonkamer. CV ketel is uit 2000! En nog wat meer dingetjes als evt stuccen verven etc.
Maar mijn god wat te bieden echt een pain in the ass. Hebben begin dit jaar een huis bekeken zelfde grote etc maar iets minder grond maar compleet af op kleurtjes op de muur na. Dat huis had dezelfde vraagprijs en werd verkocht voor 562. Hoera voor de tip hier van Walter. Als ik hier kijk zie ik dus dat hij te koop staat voor iets minder dan de redelijk onderhouden staat indicatie. Al met al niets schokkend. Maar de discussie die we hebben over wat te bieden :>
Maar goed eerst even kijken en dan gaan we in actie komen. Hopelijk hebben we ons zelf niet te gek laten maken.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Louwke als blijkt dat deze woning ècht is wat je zoekt zul je daar ongetwijfeld 1-op-1 even over kunnen sparren met je aankoopmakelaar; die kan wellicht vanwege zijn rol als verkoopmakelaar niet het gangbare proces begeleiden maar die zal ongetwijfeld 'off the record' wel een bedrag kunnen noemen wat je uit moet brengen als bieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:42
N1ckk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:28:
Taxeren werkt niet helemaal zo afaik. De exacte methodiek is mij onbekend, waar er nog best wat "invloed" van de taxateur in kan zitten - maar volgens mij is de taxatiewaarde gebaseerd op vergelijkbare objecten hun verkoopprijs die kort geleden zijn verkocht. In een rijtjes-straat makkelijker, dan wanneer de woningen heel specifiek worden.

Laatst zag ik twee identieke woningen (rijtje) gelijk worden getaxeerd (gemiddelde verkoopprijs * m2), maar de een had letterlijk een onafgetimmerde zolder en de ander had een extra badkamer, prachtig ingerichte tuin en een keuken van 40.000€ o.a. Een taxatie zegt m.i. nog minder dan wat de "gek" er voor wil betalen ;).
Heb mijn huis ook recent laten taxeren en kwam erachter dat twee buren dat ook vrij recent gedaan hadden. De appartementen op de 3e en 4e etage zijn toen voor ~320K getaxeerd. Exact hetzelfde apartement op de begane grond werd op ~270K getaxeerd. Exact hetzelfde appartementencomplex, zelfde layout/oppervlakte alleen een paar etages verschil.

De buurman van BG gaf nog wel aan dat er een relatief goedkope keuken in zat. OK, maar dat is geen 50K verschil. Er zijn in hetzelfde blok vrij recent nog woningen verkocht dus dat mocht wel een aardige indicatie geven. Ik vermoed zelf dat de taxateur met een verkeerd been uit bed is gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
LuzzBightyear schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:51:
[...]
Wel opletten, de verkopende makelaar kan er inzetten wat hij wil. Zo probeerden ze er bij ons een ouderdomsclausule in te fietsen die zo ruim genomen was, dat alle toekomstige (verborgen) gebreken (ook evt gebreken die niets met ouderdom te maken zouden hebben) voor het risico van ons als kopers zouden zijn. In de basis is het waarschijnlijk een model-overeenkomst (als het goed is krijg je ook een toelichting op de modelovereenkomst meegestuurd), maar kijk even goed welke bepaling evt. zijn doorgehaald, aangepast of toegevoegd.
(Ik kwam deze post tegen via het zoeken, dus hij is al wat ouder)

Nu ook bezig met (voorlopig) koopcontract, waarbij er ook een ouderdomsclausule is toegevoegd die erg ruim is, oftewel: toepasbaar op elk gebrek. Hoe kun je hier goed mee om gaan? Laat je deze aanpassen, zodat deze enkel van toepassing is op ouderdom? Of accepteer je deze, omdat je gewoon dat huis wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tk55 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Nu ook bezig met (voorlopig) koopcontract, waarbij er ook een ouderdomsclausule is toegevoegd die erg ruim is, oftewel: toepasbaar op elk gebrek. Hoe kun je hier goed mee om gaan? Laat je deze aanpassen, zodat deze enkel van toepassing is op ouderdom? Of accepteer je deze, omdat je gewoon dat huis wil hebben?
Ligt natuurlijk ook aan de context. Koop je bijv een huis van voor WOII dan is het logisch dat je de verkoper niet alles kan aanrekenen, maar is het huis van zeg de laatste 20 jaar dan klinkt het wat vreemd.

Ik kan iedereen, die geen jurist is, adviseren om een juridische check te laten doen via bijv VEH. Kost je iets van €200 maar dan doen ze allerlei achtergrond onderzoeken en bespreken ze het hele contract met je.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ethirty schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan de context. Koop je bijv een huis van voor WOII dan is het logisch dat je de verkoper niet alles kan aanrekenen, maar is het huis van zeg de laatste 20 jaar dan klinkt het wat vreemd.

Ik kan iedereen, die geen jurist is, adviseren om een juridische check te laten doen via bijv VEH. Kost je iets van €200 maar dan doen ze allerlei achtergrond onderzoeken en bespreken ze het hele contract met je.
Dat is het punt niet.
Een ouderdoms verklaring is ansich niets mis mee. Voor een aantal dingen valt daar ook echt wat voor te zeggen.
Maar wat nu het punt lijkt te zijn, is dat er bepaalde punten bij gezet zijn, welke buiten het ouderdom aspect zouden moeten staan en uit gebrekkig onderhoud zijn gekomen en de verkoper deze nu naar de koper wilt doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Harrie_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:51:
@steel123 en @Erik1

Taxateurs hebben er in de huidige tijd natuurlijk wel last van dat ze vaak gevraagd wordt om het gat tussen vraagprijs en aankoopprijs te overbruggen met de taxatie; dat betekent heel veel 'creatief boekhouden' om de woning even 50k omhoog te krikken.
Als de kopers in de rij staan en de één en/of twee na hoogste bieding niet ver onder de hoogste bieding ligt, dan hoef je niet héél creatief te boekhouden als taxateur om in elk geval het bedrag van de één na hoogste bieding te kunnen verantwoorden als 'actuele (taxatie)waarde'. Immers zijn er in zo'n situatie kennelijk meerdere potentiële kopers die de woning ongeveer dat bedrag waard vinden. DUS is dat de waarde van de woning bij vrije verkoop in de huidige markt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Tk55 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Is het een algemene clausule? Alleen maar iets als "Koper verklaart ermee bekend te zijn, dat het verkocht object meer dan 70 jaar oud is, wat betekent dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe woningen."? Of worden er specifiek dingen uitgesloten?

Als er specifiek dingen worden uitgesloten vind ik het wel een risico. Als blijkt dat de hele electra vervangen moet worden of het dak ofzo..., de vloeren, dat zijn wel dingen die je van te voren moet weten. Ook wel handig als je dat van te voren weet, zodat je dat kan doen voordat je erin gaat wonen.

Kun je de clausule posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kalentum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Is het een algemene clausule? Alleen maar iets als "Koper verklaart ermee bekend te zijn, dat het verkocht object meer dan 70 jaar oud is, wat betekent dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe woningen."? Of worden er specifiek dingen uitgesloten?

Als er specifiek dingen worden uitgesloten vind ik het wel een risico. Als blijkt dat de hele electra vervangen moet worden of het dak ofzo..., de vloeren, dat zijn wel dingen die je van te voren moet weten. Ook wel handig als je dat van te voren weet, zodat je dat kan doen voordat je erin gaat wonen.

Elektra zou je onder ouderdom kunnen zien.
Verkoper zou het dan kunnen gooien op 'het huis is 100 jaar oud, logisch toch dat de elektra ook 100 jaar oud is? we hebben niet aangegeven dat het vernieuwd is'. Dan sta je al.
Ik zou dingen als rotte vloerbalken etc niet onder ouderdom zien, maar stel dat dat soort specifieke dingen wel in het koopcontract benoemd staan zou ik daar even heel scherp op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Volgens mij is de clausule vrij standaard, echter lees ik erin: "Het is oud, dus elk gebrek (ook recente gebreken) zijn voor rekenin en risico van koper".
Het is koper bekend dat de onroerende zaak meer dan 70 jaar oud is, wat betekent dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe woningen. In afwijking van artikel 6.3. van deze koopakte komt het geheel of tendele ontbreken van een of meer eigenschappen van de onroerende zaak voor normaal en bijzonder gebruik en het eventueel anderszins niet-beantwoorden van de zaak aan de overeenkomst voor rekening en risico van koper.
en 6.3 (deze staat standaard in NVM template):
De onroerende zaak zal bij de eigendomsoverdracht de feitelijke eigenschappen bezitten die nodig zijn voor een normaal gebruik als woning. Indien de feitelijke levering eerder plaatsvindt, zal de onroerende zaak op dat moment de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn. Verkoper staat niet in voor andere eigenschappen dan die voor een normaal gebruiknodig zijn. Gebreken die het normale gebruik belemmeren en die aan koper bekend of kenbaar zijn op het moment van het tot stand komen van deze koopovereenkomst komen voor rekening en risico van koper.Voor gebreken die het normale gebruik belemmeren en die niet aan koper bekend of kenbaar waren op het moment van het tot stand komen van dezekoopovereenkomst is verkoper uitsluitend aansprakelijk voor de herstelkosten. Bij het vaststellen van de herstelkosten wordt rekening gehouden met de aftrek 'nieuw vooroud'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-09 09:37
Goedemorgen allemaal,

ik lees al een poosje mee en ga ook berichten :-)

Vorige maand een bezichtiging gepland staan voor een hoekhuis (spatzuiver, helemaal af met de nodige luxes zoals zonnepanelen en rolluiken rondom). Vraagprijs was €539.000 k.k.
Netjes een bezichtiging gepland, die zouden op een vrijdag van start gaan. Kreeg woensdag een e-mail dat het huis verkocht was, zonder enige bezichtiging. Bleek dat iemand €590.000 had geboden met een soort van 'ik wil vanavond antwoord'. Ik had het ook geaccepteerd, maar bizar dat het hier gebeurd. Ik woon in de omgeving Alkmaar/Heiloo/Bergen/Langedijk.

Vorige week een nieuwe bezichtiging gepland, twijfelde om een bod uit te brengen zoals hierboven gebeurde. Niet doen adviseerde mijn makelaar. Dit huis was niet 'af', maar wel potentieel. €440.000 k.k.
Maandag bezichtigingen, dinsdag ook. Woensdag mochten wij, maar ik werd gebeld het was verkocht. Bleek dat de verkoopster op leeftijd was en bang was door de corona. Zij wilde geen mensen in haar huis, heeft een bod geaccepteerd en klaar.. Wij hadden nog in allerhaast een brief geschreven en verstuurd naar de verkoopmakelaar en in haar brievenbus gedaan (misschien niet chique, maar wel last ditch effort) maar helaas zij bleef bij haar afspraak.

Sta nu op het punt om in een wijk waar ik wil wonen brieven te gaan posten. Iemand enige ervaring hiermee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Glorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:17:
Goedemorgen allemaal,

ik lees al een poosje mee en ga ook berichten :-)

Sta nu op het punt om in een wijk waar ik wil wonen brieven te gaan posten. Iemand enige ervaring hiermee? :)
Wij zitten vandaag hetzelfde te overwegen nadat wij gisteren weer achter het net hebben gevist.
Ik ben nog erg zoekende wat ik erop wil zetten.
Maar niet geschoten is altijd mis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
vinpower schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:22:
[...]

Wij zitten vandaag hetzelfde te overwegen nadat wij gisteren weer achter het net hebben gevist.
Ik ben nog erg zoekende wat ik erop wil zetten.
Maar niet geschoten is altijd mis toch?
Zo denken wij er ook over. Ik las al wat tips over niet te veel privé of zieligheid vertellen. Houd het vrij zakelijk maar toch met een vriendelijke toon. Half A4'tje qua tekst en je hoeft maar 1 persoon te hebben die het wilt he :) in een wijk van 80 huizen heb je toch een kansje denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Tk55 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Volgens mij is de clausule vrij standaard, echter lees ik erin: "Het is oud, dus elk gebrek (ook recente gebreken) zijn voor rekenin en risico van koper".

[...]

[...]
Het is inderdaad wel ruim geformuleerd. En je loopt wat meer risico. Het lijkt mij wel goed om je ervan te verzekeren dat de woning geschikt is om in te wonen. Met een oudere woning heb je altijd kosten maar het is belangrijk dat er niet iets urgents moet (lekkend dak, fundering, vloer vervangen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Glorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:17:

Als iemand die wekelijks aan de ontvangende zijde staat van dergelijke brieven is mijn reactie vaak; flikker op met je rotzooi en zielig verhaal!
Maar ik sta dan ook totaal niet open om te verkopen.
Je hoeft natuurlijk maar één iemand te hebben die hapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Flix20 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Elektra zou je onder ouderdom kunnen zien.
Verkoper zou het dan kunnen gooien op 'het huis is 100 jaar oud, logisch toch dat de elektra ook 100 jaar oud is? we hebben niet aangegeven dat het vernieuwd is'. Dan sta je al.
Ik zou dingen als rotte vloerbalken etc niet onder ouderdom zien, maar stel dat dat soort specifieke dingen wel in het koopcontract benoemd staan zou ik daar even heel scherp op zijn.
Als het gaat om zaken als balken die niet zichtbaar zijn en niet te inspecteren zijn, dan kan je van de verkoper ook niet verwachten dat hij de staat daarvan kent. Of zou jij wel elke paar jaar je vloer openbreken om het te controleren?

Het gaat zoals ik al zei veel meer om de context: oogt het huis verder goed onderhouden, dan zou er alsnog best een rotte balk tussen kunnen zitten. Is het een en al achterstallig onderhoud, dan kan je er bijna zeker van zijn dat er een hoop ellende naar boven komt als je gaat verbouwen. Maar dat zou je dan in je bod mee kunnen laten wegen.
Tk55 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:06:
[...]

[...]

[...]
Daarom zijn er dus bouwkundige keuringen, daarbij komen recente gebreken zoals lekkages of zichtbare rot vaak wel naar voren. Maar ook daar kunnen ze onzichtbare zaken niet beoordelen. Voor mijn idee is die clausule vooral daarvoor bedoeld.

Dit is ook precies waarom wij recent bij een huis uit de jaren '20 onder de vraagprijs zijn gaan zitten. Het oogde verzorgd, maar er was ook veel achterstallig onderhoud dat ons flink op kosten jaagt. Dat ga ik niet dubbel betalen, dan had de verkoper het onderhoud zelf moeten doen.

Ja, je loopt dan kans dat je misgrijpt, maar alleen jij kan in je eigen portemonnee kijken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Het is inderdaad wel ruim geformuleerd. En je loopt wat meer risico. Het lijkt mij wel goed om je ervan te verzekeren dat de woning geschikt is om in te wonen. Met een oudere woning heb je altijd kosten maar het is belangrijk dat er niet iets urgents moet (lekkend dak, fundering, vloer vervangen etc)
Het is 6 jaar geleden behoorlijk verbouwd, er is al die tijd in gewoond en ziet er verder goed uit. Ook komt er nog een bouwtechnische keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:43
Misschien voor de verandering eens zo'n veredelde portier omkopen of desnoods afpersen... Het gebeurt wel vaker haha. En het werkt ook gewoon. Makelaars zijn net als gewone stervelingen erg gevoelig voor een paar extra centen.
Zie:

https://radar.avrotros.nl...te-makelaars-t169825.html

https://www.bndestem.nl/d...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Flix20 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Als iemand die wekelijks aan de ontvangende zijde staat van dergelijke brieven is mijn reactie vaak; flikker op met je rotzooi en zielig verhaal!
Duidelijk :*) :*)

Kan het mij goed voorstellen dat je daar klaar mee raakt! Desalniettemin, ga het toch proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Nu online
Glorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Zo denken wij er ook over. Ik las al wat tips over niet te veel privé of zieligheid vertellen. Houd het vrij zakelijk maar toch met een vriendelijke toon. Half A4'tje qua tekst en je hoeft maar 1 persoon te hebben die het wilt he :) in een wijk van 80 huizen heb je toch een kansje denk ik dan.
Wat is te veel privé dan? Ik wil het in een wijk doen waar ik zelf ben opgegroeid en waar ik graag mijn eigen kind wil laten opgroeien, waar mijn ouders ook wonen.

Dat is juist info waar men voor valt denk ik. Of is dat dan te veel privé volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Maar zijn dat ook echte mensen die zoeken of bedrijven onder het mom van een persoonlijke titel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ivow85 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Als de kopers in de rij staan en de één en/of twee na hoogste bieding niet ver onder de hoogste bieding ligt, dan hoef je niet héél creatief te boekhouden als taxateur om in elk geval het bedrag van de één na hoogste bieding te kunnen verantwoorden als 'actuele (taxatie)waarde'. Immers zijn er in zo'n situatie kennelijk meerdere potentiële kopers die de woning ongeveer dat bedrag waard vinden. DUS is dat de waarde van de woning bij vrije verkoop in de huidige markt.
Dat klopt, maar de huidige praktijk leert dat mensen in sommige gevallen flink overbieden en vervolgens van een taxateur verwachten dat deze de woning taxeert op de koopprijs terwijl het vanuit de taxateur niet altijd te verantwoorden is dat een woning met een WOZ-waarde van 380k ineens op 500k getaxeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
vinpower schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Maar zijn dat ook echte mensen die zoeken of bedrijven onder het mom van een persoonlijke titel?
Beide.

Had na een paar het idee dat er iemand steeds onder een andere naam bezig was dus ben ze gaan verzamelen en was inderdaad iemand die steeds onder een andere naam en met een ander verhaal aan kwam, maar steeds hetzelfde mail adres en telefoonnummer. |:(
Die had dan ook echt professionele flyers.

Maar ook van een alleenstaande moeder.
Die gaf ook in de flyer al aan dat ze max 135 kon betalen, terwijl de woningen nu al voor 260 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
vinpower schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Wat is te veel privé dan? Ik wil het in een wijk doen waar ik zelf ben opgegroeid en waar ik graag mijn eigen kind wil laten opgroeien, waar mijn ouders ook wonen.

Dat is juist info waar men voor valt denk ik. Of is dat dan te veel privé volgens jou?
Te veel privé over je werk, wat je doet ofzo.. idk :)

Ik doe dat ook, wijk waar ik bekend ben met de bewoners en familie en vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Flix20 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Beide.

Had na een paar het idee dat er iemand steeds onder een andere naam bezig was dus ben ze gaan verzamelen en was inderdaad iemand die steeds onder een andere naam en met een ander verhaal aan kwam, maar steeds hetzelfde mail adres en telefoonnummer. |:(
Die had dan ook echt professionele flyers.

Maar ook van een alleenstaande moeder.
Die gaf ook in de flyer al aan dat ze max 135 kon betalen, terwijl de woningen nu al voor 260 gaan.
Dat zet geen zoden aan de dijk als je het niet kan betalen :)

Ik dacht aan een handgeschreven brief ipv prof flyers maar om dat 40 te doen krijg je ook een lamme arm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrand0n
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-09 15:25
Wat zet je in zo'n brief? Na 4 maanden overboden worden ook wel toe om wat nieuwe dingen te proberen.

Geef je aan wat je max. hypotheek bedrag is en of iemand zijn huis aan je wilt verkopen? Of hoe moet ik het idee achter zo'n brief zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Brrand0n schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:58:
Wat zet je in zo'n brief? Na 4 maanden overboden worden ook wel toe om wat nieuwe dingen te proberen.

Geef je aan wat je max. hypotheek bedrag is en of iemand zijn huis aan je wilt verkopen? Of hoe moet ik het idee achter zo'n brief zien?
Ik denk waarom je wilt wonen in dat huis, wie je bent, hoe moeilijk het is met de huidige markt, en dat je de financiële mogelijkheden uitgebreid heb besproken en dus een eerlijk bod zal doen. Geen crap dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JanHenk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:19:
[...]

Goed. Kreeg om 15:11 een mail van de notaris met een link naar Dataplaza. Daar kunnen we alle documenten inzien en downloaden.

Om 15:21 kreeg ik weer mail maar dan van de makelaar: Alle papieren zijn doorgelezen, gecontroleerd en er zijn geen fouten gevonden. Knap dat je binnen 10 minuten alle stukken hebt kunnen controleren. Het zijn 12 documenten dus aardig wat.

Ik open één document en zie meteen dat het telefoonnummer niet klopt. Geen groot probleem maar wel handig om even contact te kunnen leggen met de nieuwe bewoners.

Any how, en hier breekt mijn klomp:
“ Voor de beveiliging van onder andere uw persoonsgegevens maakt ons kantoor gebruik van beveiligde online omgeving. Middels onderstaande link kunt u met een daarna apart per sms te ontvangen code inloggen op uw account en het bericht/de berichten die wij voor u hebben opgesteld bekijken.”

Om vervolgens dit in een document te zetten:

“Het is daarbij het meest praktisch als bijvoorbeeld eerst de verkoper tekent en de door hem getekende stukken vervolgens aan mij retourneert of de getekende stukken doorstuurt naar de koper.”

Hoe kan ik als leek deze papieren beveiligd versturen? Come on, had een upload knop bij dat systeem gemaakt ofzo?

Denk dat ik maar de getekende papieren via WhatApp ga versturen met end-to-end encryptie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Toppe Dataplaza lijkt mij op zich niet een tool voor ondertekening van documenten, maar wel voor de uitwisseling ervan.

Maar blijkbaar kun jij als verkoper, maar ook de koper, geen stukken uploaden. Dat lijkt dus enkel de makelaar te kunnen. Dit lijkt me niet voor dit doel geschikt...

Ik kreeg de concept stukken ter inzage in "move.nl", waar ik op zich best tevreden over ben. Na een paar kleine opmerkingen en dito aanpassingen kreeg ik de stukken dus via DocuSign in de mail ter (niet-rechtsgeldige...) ondertekening.

De definitieve getekende PDF-stukken zijn vervolgens weer in move.nl geüpload door de makelaar, voor zowel verkoper als mijzelf als koper. Wat mij betreft een goed en vrijwel waterdicht proces. Ik heb de verkopende makelaar niet gekozen, maar heb er ook niets over te klagen gehad. Accurate, snelle en goede werkwijze van de verkopende makelaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 22:34
Meer dan een aankoopmakelaar, is het mogelijk ?

Ik ben op zoek naar een woning in regio Den Haag (Wateringen, Ypenburg), of Rijswijk (Oude Rijswijk, Rijswijk Buiten), of Delft. Waarom zo verschillende gebieden: omdat ik ben niet zeker of de goedscholen dat ik wil plekken hebben voor mijn kinderen.

En ik merk het op dat met iedere gebied is er een verkoopmakelaar die de "koning" is: die heeft heel veel huizen te koop staan. En die verkoopmakelaar bieden ook aankopen service.

Is het slim om hun mijn aankoopmakelaar te maken, een per regio, met de no-cure-no-pay constructie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nemcuon schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:16:

Ik ben op zoek naar een woning in regio Den Haag (Wateringen, Ypenburg), of Rijswijk (Oude Rijswijk, Rijswijk Buiten), of Delft. Waarom zo verschillende gebieden: omdat ik ben niet zeker of de goedscholen dat ik wil plekken hebben voor mijn kinderen.

En ik merk het op dat met iedere gebied is er een verkoopmakelaar die de "koning" is: die heeft heel veel huizen te koop staan. En die verkoopmakelaar bieden ook aankopen service.

Is het slim om hun mijn aankoopmakelaar te maken, een per regio, met de no-cure-no-pay constructie ?
Heb je al een keer een adviseur in de hand genomen? Want een paar dagen terug verkondigde je nog dat je ingeloot bent voor een nieuwbouw woning... Dan heb je volgens mij helemaal geen aankoopmakelaar meer nodig ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 22:34
Ethirty schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Heb je al een keer een adviseur in de hand genomen? Want een paar dagen terug verkondigde je nog dat je ingeloot bent voor een nieuwbouw woning... Dan heb je volgens mij helemaal geen aankoopmakelaar meer nodig ;)
Ja ik ben ingeloot voor een nieuwbouw, maar ik heb advies nodig om te beslissen of het goed is om dat te kopen. De gebieden dat ik wil, was ik niet ingeloot, nu ben ik ingeloot voor de gebied dat ik misschien nog niet wil. Als het financiel gunstig is om toch te gaan met die nieuwbouw, dan ga ik door, anders ben ik weer opzoek naar een bestand bouw.

Plus: mijn huidige aankoopmakelaar heeft geen ervaring van nieuwbouw, maar ook voor bestand bouw is hij niet beste (en hij is ook niet bekend door veel verkoopmakelaars)

Dus, ik ben nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JanHenk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:01:
@Toppe Dataplaza lijkt mij op zich niet een tool voor ondertekening van documenten, maar wel voor de uitwisseling ervan.

Maar blijkbaar kun jij als verkoper, maar ook de koper, geen stukken uploaden. Dat lijkt dus enkel de makelaar te kunnen. Dit lijkt me niet voor dit doel geschikt...

Ik kreeg de concept stukken ter inzage in "move.nl", waar ik op zich best tevreden over ben. Na een paar kleine opmerkingen en dito aanpassingen kreeg ik de stukken dus via DocuSign in de mail ter (niet-rechtsgeldige...) ondertekening.

De definitieve getekende PDF-stukken zijn vervolgens weer in move.nl geüpload door de makelaar, voor zowel verkoper als mijzelf als koper. Wat mij betreft een goed en vrijwel waterdicht proces. Ik heb de verkopende makelaar niet gekozen, maar heb er ook niets over te klagen gehad. Accurate, snelle en goede werkwijze van de verkopende makelaar. :)
Dataplaza is speciaal een tool voor een notaris om documenten te delen. Je kan daar wel uploaden zie ik zojuist, maar ze zijn dan niet direct zichtbaar voor een koper.

Zojuist even contact gehad met de koper en die wil de documenten graag zsm ontvangen, snap ik ook wel.

In theorie kan het over een uur allemaal getekend en rond zijn zonder tussenkomst van een notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd hoor. Maar wat heeft de notaris te maken met de koopovereenkomst? Behalve dat z'n naam in de overeenkomst is genoemd.

Die hoeft alleen maar te leveren als het moment daar is. Akte van levering, akte van hypotheek, paar handtekeningen en weer door...

In mijn geval is de notaris in ieder geval helemaal niet in beeld geweest. Die hoeft de koopovereenkomst ook niet te tekenen, alleen de koper(s) en de verkoper(s).

Edit @Toppe , vandaar, duidelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 18-05-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JanHenk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:48:
Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd hoor. Maar wat heeft de notaris te maken met de koopovereenkomst? Behalve dat z'n naam in de overeenkomst is genoemd.

Die hoeft alleen maar te leveren als het moment daar is. Akte van levering, akte van hypotheek, paar handtekeningen en weer door...

In mijn geval is de notaris in ieder geval helemaal niet in beeld geweest. Die hoeft de koopovereenkomst ook niet te tekenen, alleen de koper(s) en de verkoper(s).
Onze makelaar is lui en laat alle overeenkomsten opstellen door de notaris.

Denk dat hij aandeelhouder is ofzo. Onze makelaar is ook directeur van de firma waar bij onze nieuwe hypotheek hebben geregeld en die hypotheek adviseur is als ze als aankoop makelaar aan de slag gaan… boefjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@nemcuon moet zeggen dat ik je verhaal nogal wazig vindt. Eerst gaat het erom dat het heel erg belangrijk is dat er een goede school voor de kinderen is en daarna wil je de nieuwbouw toch weer overwegen als het financieel gunstig is. Zoek nu eerst uit wat je zelf wil, dan kunnen we ook gericht advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Heeft er iemand ervaring met het volgende?

Vandaag gebeld door een bewoner waar ik een brief in de bus had gestopt. Zij zijn op leeftijd en willen graag weg; gelijkvloers aanleunwoning. Maar tot die tijd uiteraard nog niet verkopen. Ook zouden ze wel zonder makelaar willen verkopen.

Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Wil niet bot overkomen op de bewoners, maar wel laten blijken dat wij graag hun woning willen kopen tegen de tijd dat zij een ander hebben. Gesprek aangaan en vragen of ik mag bezichtigen? En tegen de tijd dat alles mag/kan, soort van tijdelijk of voorlopig contract regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:44
Zo vandaag dus wezen kijken. Huis beviel erg goed voldoet aan alle eisen die we hebben. Advies ingewonnen bij een andere makelaar voor wat betreft de prijs. Hij staat dus te koop voor 529,hij gaf aan 540 en niet meer dan 550. Had daar mijn twijfels bij maar gegaan voor 550 en de makelaar komt er op terug. Ben dus erg benieuwd wat er van gaat komen. Mogelijk wordt het nog een ondehandse inschrijving. Maar hij geeft het door. Hebben nog wat onderhandelings ruimte gelukkig dat wel. Zeker qua overdracht en kosten.

Hopelijk wat slapen en dan morgen goed nieuws!

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
nemcuon schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:16:

Voor niets gaat de zon op. Als aankoopmakelaar zou ik niet graag in een No Cure No Pay constructie willen zitten als de kans groot is dat er met een andere makelaar in zee gegaan wordt.

Je bent nu al een paar maanden bezig en volgens mij gaat de tijd nu wel enigszins dringen.
Zie qua prijzen dat je in de loop van de tijd van 300000 naar 500000 bent gegaan en van bestaande bouw naar nieuwbouw.

Wat zijn de leeftijden van je kinderen?
Moeten ze nog een paar jaar naar de lagere school dan wordt een goede school iets belangrijker.
Is het bijna Middelbare school leeftijd dan kunnen ze prima reizen als je een redelijk centrale locatie hebt.

Van Rijswijk naar Den Haag is prima te doen op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Freeaqingme schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Dan heb je daar vast ook een paar bronnen bij?
Natuurlijk: https://www.rijksoverheid...lektronische-handtekening

De handtekening die is geplaatst is niet op basis van een “geavanceerd of gekwalificeerd certificaat” geplaatst, maar op basis van een e-mail. Er is vrij recent een rechtszaak geweest waarbij een dergelijke handtekening is gebruikt en de ondertekenaar beweerde dit niet geweest te zijn, de rechter heeft het contract ongeldig verklaard en de eiser heeft een strop van naar ik meen zo’n €200k.

Dit is letterlijk mijn vak, ik werk bij een bedrijf dat dergelijke handtekeningstools bouwt, ik heb meegeschreven en ontwikkeld aan de (Europese) eisen die gesteld worden :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ethirty schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Misschien ook handig, als je toch in die business zit, om in ieder geval even te melden hoe je dan wél rechtsgeldig kan ondertekenen?
Een partij als Zynyo, Digidentity of Cleverbase in Nederland gebruiken. Ondertekenen.NL kan ook, maar dan even heel goed opletten :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:23:

Van Rijswijk naar Den Haag is prima te doen op de fiets.
In principe wel, maar als je van Rijswijk naar een goede buurt in DH moet fietsen ben je toch wel even onderweg.

Het voordeel is wel dat je onderweg van alles meemaakt :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:24
Glorieus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:20:
Heeft er iemand ervaring met het volgende?

Vandaag gebeld door een bewoner waar ik een brief in de bus had gestopt. Zij zijn op leeftijd en willen graag weg; gelijkvloers aanleunwoning. Maar tot die tijd uiteraard nog niet verkopen. Ook zouden ze wel zonder makelaar willen verkopen.

Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Wil niet bot overkomen op de bewoners, maar wel laten blijken dat wij graag hun woning willen kopen tegen de tijd dat zij een ander hebben. Gesprek aangaan en vragen of ik mag bezichtigen? En tegen de tijd dat alles mag/kan, soort van tijdelijk of voorlopig contract regelen?
Even een keer op de koffie gaan lijkt mij. Dan kan je vragen of je het huis mag zien en hoe zij het voor zich zien. Taxatie voor bepalen verkoopprijs bijvoorbeeld? Kan zonder makelaar uiteraard, moet je wel even goed alles uitzoeken. Wellicht hebben ze zelf al ideeen over een termijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Floor-is schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:58:
[...]

Natuurlijk: https://www.rijksoverheid...lektronische-handtekening

De handtekening die is geplaatst is niet op basis van een “geavanceerd of gekwalificeerd certificaat” geplaatst, maar op basis van een e-mail. Er is vrij recent een rechtszaak geweest waarbij een dergelijke handtekening is gebruikt en de ondertekenaar beweerde dit niet geweest te zijn, de rechter heeft het contract ongeldig verklaard en de eiser heeft een strop van naar ik meen zo’n €200k.

Dit is letterlijk mijn vak, ik werk bij een bedrijf dat dergelijke handtekeningstools bouwt, ik heb meegeschreven en ontwikkeld aan de (Europese) eisen die gesteld worden :)
Dank voor het reageren. Voor iemand wiens vak het is vind ik de onderbouwing wel wat beperkt ("zie hier dit algemene artikel op rijksoverheid.nl" en "er was laatst een rechtzaak'"). Daarnaast benoem je jezelf een authoriteit ("het is letterlijk mijn vak"), maar daarmee erken je volgens mij ook (samen met een korte Google-actie) dat DocuSign een concurrent van je is. Is niet erg, maar dat neem ik dan toch mee bij het lezen van je reactie.

Enfin; inhoudelijk: volgens mij zet Docusign weldegelijk een digitale handtekening op de PDF als je klikt op 'sign'. De email zelf is inderdaad geen vorm van signen, maar wordt enkel gebruikt ter authenticatie. In Burgerlijk Wetboek 3 artikel 15a staat:
Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval.
Je zou daarbij nog kunnen discussieren over punt C van lid 2 van dat artikel:
2) Een in lid 1 bedoelde methode wordt vermoed voldoende betrouwbaar te zijn, indien een elektronische handtekening voldoet aan de volgende eisen:
[...]
C. zij komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden; en [...]
Je zou kunnen beargumenteren dat de website van DocuSign niet onder de uitsluitende controle van de ondertekenaar is. Echter, dat is de nerd-uitleg. De gemiddelde rechter zal mijns inziens oordelen dat (de website van) DocuSign gezien moet worden als een tool, net zoals dat een openpgp binary dat is. Je hebt uitsluitend toegang tot jouw sleutels via die link in je mailbox (waar jij uitsluitend toegang toe hebt).

Echter: onder lid 6 staat "Tussen partijen kan van lid 2 en 3 worden afgeweken.". Als alle partijen instemmen met het gebruik van Docusign, en er geen zwaarwegende indicatie is dat een der partijen niet zelf een handtekening gezet heeft zal deze in beginsel gewoon gebonden zijn aan de overeenkomst.

Overigens geloof ik best dat " Er is vrij recent een rechtszaak geweest [...]" maar dat zegt niet zo veel zonder alle omstandigheden van dat geval te kennen. Al was het maar omdat artikel 15a lid 1 expliciet zegt:
Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook wel rechtzaken waarbij een 'natte handtekening' (zo'n eentje gezet met een pen) ongeldig verklaard wordt, maar dat betekent niet dat daarom alle natte handtekeningen niet geldig zijn.

TL;DR: De gemiddelde rechter zal m.i. bij de aankoop van een woning doorgaans oordelen dat:
- Alle partijen hebben ingestemd met het gebruik van DocuSign.
- DocuSign - in ieder geval sinds Corona - een gangbaar middel is voor de overdracht van vastgoed.
- Er niet overtuigend kan worden bewezen dat de gedaagde de handtekening niet gezet heeft
- De overeenkomst gewoon geldig en van toepassing is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1 ... 185 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7