Floor-is schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:58:
[...]
Natuurlijk:
https://www.rijksoverheid...lektronische-handtekening
De handtekening die is geplaatst is niet op basis van een “geavanceerd of gekwalificeerd certificaat” geplaatst, maar op basis van een e-mail. Er is vrij recent een rechtszaak geweest waarbij een dergelijke handtekening is gebruikt en de ondertekenaar beweerde dit niet geweest te zijn, de rechter heeft het contract ongeldig verklaard en de eiser heeft een strop van naar ik meen zo’n €200k.
Dit is letterlijk mijn vak, ik werk bij een bedrijf dat dergelijke handtekeningstools bouwt, ik heb meegeschreven en ontwikkeld aan de (Europese) eisen die gesteld worden

Dank voor het reageren. Voor iemand wiens vak het is vind ik de onderbouwing wel wat beperkt ("zie hier dit algemene artikel op rijksoverheid.nl" en "er was laatst een rechtzaak'"). Daarnaast benoem je jezelf een authoriteit ("het is letterlijk mijn vak"), maar daarmee erken je volgens mij ook (samen met een korte Google-actie) dat DocuSign een concurrent van je is. Is niet erg, maar dat neem ik dan toch mee bij het lezen van je reactie.
Enfin; inhoudelijk: volgens mij zet Docusign weldegelijk een digitale handtekening op de PDF als je klikt op 'sign'. De email zelf is inderdaad geen vorm van signen, maar wordt enkel gebruikt ter authenticatie. In Burgerlijk Wetboek 3 artikel 15a staat:
Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval.
Je zou daarbij nog kunnen discussieren over punt C van lid 2 van dat artikel:
2) Een in lid 1 bedoelde methode wordt vermoed voldoende betrouwbaar te zijn, indien een elektronische handtekening voldoet aan de volgende eisen:
[...]
C. zij komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden; en [...]
Je zou kunnen beargumenteren dat de website van DocuSign niet onder de uitsluitende controle van de ondertekenaar is. Echter, dat is de nerd-uitleg. De gemiddelde rechter zal mijns inziens oordelen dat (de website van) DocuSign gezien moet worden als een tool, net zoals dat een openpgp binary dat is. Je hebt uitsluitend toegang tot jouw sleutels via die link in je mailbox (waar jij uitsluitend toegang toe hebt).
Echter: onder lid 6 staat "Tussen partijen kan van lid 2 en 3 worden afgeweken.". Als alle partijen instemmen met het gebruik van Docusign, en er geen zwaarwegende indicatie is dat een der partijen niet zelf een handtekening gezet heeft zal deze in beginsel gewoon gebonden zijn aan de overeenkomst.
Overigens geloof ik best dat " Er is vrij recent een rechtszaak geweest [...]" maar dat zegt niet zo veel zonder alle omstandigheden van dat geval te kennen. Al was het maar omdat artikel 15a lid 1 expliciet zegt:
Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook wel rechtzaken waarbij een 'natte handtekening' (zo'n eentje gezet met een pen) ongeldig verklaard wordt, maar dat betekent niet dat daarom alle natte handtekeningen niet geldig zijn.
TL;DR: De gemiddelde rechter zal m.i. bij de aankoop van een woning doorgaans oordelen dat:
- Alle partijen hebben ingestemd met het gebruik van DocuSign.
- DocuSign - in ieder geval sinds Corona - een gangbaar middel is voor de overdracht van vastgoed.
- Er niet overtuigend kan worden bewezen dat de gedaagde de handtekening niet gezet heeft
- De overeenkomst gewoon geldig en van toepassing is.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.