Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 370 Laatste
Acties:

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fsfikke schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:38:
[...]
Bij mij was de taxatie €550, maar heeft de ABN deze kosten vergoed. Daarnaast is het wel aftrekbaar dus eigenlijk winst gemaakt op de taxatie O-)
Naast dat we dus lekker met z'n allen extra belasting betalen voor jou niet-bestaande kosten.

Wij hebben ook recent via de ABN een hypotheek, maar wij mochten de taxatie mooi zelf betalen...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Oh sorry, ik bedoelde te zeggen dat de ABN ons als welkomstkorting een tegemoetkoming in de hypotheekkosten van €550 gaf :)
Accretion schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Naast dat we dus lekker met z'n allen extra belasting betalen voor jou niet-bestaande kosten.
That’s life. Je bent denk ik meer kwijt aan foute hypotheekkeuzes van anderen die na jaren lang de banken te spekken met een te hoge rente, nu lekker oversluiten met €30.000 boeterente, allemaal mede mogelijk gemaakt en gefinancierd door de belastingdienst.

[ Voor 51% gewijzigd door fsfikke op 09-05-2021 10:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Wij willen een bod gaan doen op een huis, dat brengt je als koper in een onzekere situatie: wat is genoeg om het te verkrijgen?

Een aankoop makelaar heb je dan volgens mij bij vanaf prijzen weinig aan, want die kan de gekte op de markt ook niet echt inschatten. Een bod doen met begeleidend schrijven dat je het bod eventueel nog kunt verhogen geeft ook een gek signaal, ik vraag me af of de verkopers daar gelukkiger van worden. (Als je meer bereid bent te betalen, waarom doe je dat dan niet? Lijkt me niet goed voor de gunfactor)

Dus dan maar heel veel overbieden en hopen dat er niet een andere potentiële koper is die nog harder gaat.. Dat is wel gekte uitlokken nietwaar?

We hebben het geluk dat het huis dat we op het oog hebben een richtprijs heeft gekregen, dat we de makelaar kennen bovendien. We hopen dat we een bod neerleggen dat interessant genoeg is om minstens nog een soort van gesprek te kunnen voeren, maar het is niet in te schatten. :(

Bericht hierboven

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Floor-is Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het bij dit huis is georganiseerd. Is er uberhaupt zicht dat er onderhandelingen gaan plaatsvinden met 1 koper of zijn er 28 potentiële kopers tegelijk die dan vrijdagmiddag hun bod moeten hebben ingestuurd waarna de verkoper er 1tje kiest? In dat laatste geval zou ik er rekening mee houden dat er verder geen onderhandelingen meer komen, maar dat de verkoper de gelukkige kiest. Het kan natuurlijk nog wel dat er dan onderhandelingen komen, maar de hele insteek is natuurlijk dat dit niet gaat gebeuren.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:30
Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 01:09:
Wij willen een bod gaan doen op een huis, dat brengt je als koper in een onzekere situatie: wat is genoeg om het te verkrijgen?

Een aankoop makelaar heb je dan volgens mij bij vanaf prijzen weinig aan, want die kan de gekte op de markt ook niet echt inschatten. Een bod doen met begeleidend schrijven dat je het bod eventueel nog kunt verhogen geeft ook een gek signaal, ik vraag me af of de verkopers daar gelukkiger van worden. (Als je meer bereid bent te betalen, waarom doe je dat dan niet? Lijkt me niet goed voor de gunfactor)
Wat ik juist o.a. hier heb begrepen is dat een aankoop makelaar juist kan adviseren bij de vanaf prijzen.
Ze hebben vaak een beter inzicht wat de prijs ongeveer zal moeten zijn.
JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 05:29:
@Floor-is Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het bij dit huis is georganiseerd. Is er uberhaupt zicht dat er onderhandelingen gaan plaatsvinden met 1 koper of zijn er 28 potentiële kopers tegelijk die dan vrijdagmiddag hun bod moeten hebben ingestuurd waarna de verkoper er 1tje kiest? In dat laatste geval zou ik er rekening mee houden dat er verder geen onderhandelingen meer komen, maar dat de verkoper de gelukkige kiest. Het kan natuurlijk nog wel dat er dan onderhandelingen komen, maar de hele insteek is natuurlijk dat dit niet gaat gebeuren.
Dat zou ik zo hard nog niet willen beweren.
Ik ken vanuit de praktijk meerdere voorbeelden dat bij een 'inschrijving' van de gesloten envelop, van een aantal van de hoogte biedingen nog een mogelijkheid krijgen tot een final offer.

PSN: Flix20-NL

• JeroenE
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:41:
Ik ken vanuit de praktijk meerdere voorbeelden dat bij een 'inschrijving' van de gesloten envelop, van een aantal van de hoogte biedingen nog een mogelijkheid krijgen tot een final offer.
Ik geloof graag dat het voorkomt. Ik denk alleen dat je er niet al te veel rekening mee moet gaan houden dat het ook echt gaat gebeuren. Als jij 15k minder biedt dan je wil betalen om dat als "reserve" te houden voor onderhandelen na de biedingsronde heb je natuurlijk ook gewoon kans dat je zo "laag" zit dat men helemaal geen onderhandelingen gaat starten of een "nu is echt je allerlaatste kans voor het bod"-optie geeft.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:32

Ethirty

Who...me?

Ik heb ook al een aantal praktijk voorbeelden gehoord waar de hoogste bieder niet per se als winnaar uit de bus komt, want vaak worden er wel voorwaarden aan die prijs gehangen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Floor-is

Floor-is

5.2

JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 05:29:
Men spreekt wel van een richtprijs, maar je krijgt maar één kans..
Flix20 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:41:
[...]

Wat ik juist o.a. hier heb begrepen is dat een aankoop makelaar juist kan adviseren bij de vanaf prijzen.
Ze hebben vaak een beter inzicht wat de prijs ongeveer zal moeten zijn.
Die overtuiging heb ik helemaal niet.. Voor de verkoop van ons huis hebben we drie waardebepaling niet gehad:
350, 425 en 535k.

Met de eerste zouden we het huis dus nevernooit krijgen, de tweede ook niet en de derde zouden we ongetwijfeld teveel betalen 8)7
[...]

Dat zou ik zo hard nog niet willen beweren.
Daar hoop ik op, maar dan moeten de biedingen ook wel dicht bij elkaar liggen..

Bericht hierboven

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 01:09:
Een aankoop makelaar heb je dan volgens mij bij vanaf prijzen weinig aan, want die kan de gekte op de markt ook niet echt inschatten.
Een aankoopmakelaar koopt en verkoopt heel wat huizen, die weet van beide kanten precies hoe het er aan toe gaat. Daar zit natuurlijk een aardige onzekerheid in, niemand kan voorspellen of je een gek erbij hebt lopen die een tonnetje extra gaat neerleggen, maar hij heeft wel een stuk meer informatie dan jij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Floor-is

Floor-is

5.2

JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:50:
[...]
Ik geloof graag dat het voorkomt. Ik denk alleen dat je er niet al te veel rekening mee moet gaan houden dat het ook echt gaat gebeuren. Als jij 15k minder biedt dan je wil betalen om dat als "reserve" te houden voor onderhandelen na de biedingsronde heb je natuurlijk ook gewoon kans dat je zo "laag" zit dat men helemaal geen onderhandelingen gaat starten of een "nu is echt je allerlaatste kans voor het bod"-optie geeft.
Je moet dan inderdaad wel echt vlakbij elkaar zitten.

Het moeilijke is gewoonweg dat je een bedrag moet gaan bieden waar je je nog maar net een heel klein beetje comfortabel bij voelt.
Ethirty schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:51:
Ik heb ook al een aantal praktijk voorbeelden gehoord waar de hoogste bieder niet per se als winnaar uit de bus komt, want vaak worden er wel voorwaarden aan die prijs gehangen.
Ik ook, voorwaarden en motivatie helpen flink mee. In mijn geval denk ik dat de verkopers eenvoudigweg voor de hoogste prijs gaan. Ze hebben weinig tot geen binding met de buurt en gaan toch weg.
Tsurany schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Een aankoopmakelaar koopt en verkoopt heel wat huizen, die weet van beide kanten precies hoe het er aan toe gaat. Daar zit natuurlijk een aardige onzekerheid in, niemand kan voorspellen of je een gek erbij hebt lopen die een tonnetje extra gaat neerleggen, maar hij heeft wel een stuk meer informatie dan jij.
Ik geef aan dat drie makelaars met dermate verschillende prijzen komen, dat ik daar absoluut niet meer op vertrouw.

Bericht hierboven

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:01:
Ik geef aan dat drie makelaars met dermate verschillende prijzen komen, dat ik daar absoluut niet meer op vertrouw.
Het alternatief is dat je geen enkele indicatie hebt en onderaan de lijst komt bij verkopers omdat je geen aankoopmakelaar hebt.
Ik vrees dat ze een noodzakelijk kwaad zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Waar denk je dat een aankoopmakelaar voor is? Om te voorspellen voor welke prijs je een huis kan kopen? Of om een huis te kopen?

Juist een aankoopmakelaar die de verkopende makelaar misschien goed kent kan er na een eerste bod nog eens tussen komen om er toch nog een keer overheen te gaan.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Het alternatief is dat je geen enkele indicatie hebt en onderaan de lijst komt bij verkopers omdat je geen aankoopmakelaar hebt.
Waarom zou je onderaan de lijst komen zonder aankoopmakelaar? Bedoel je omdat je zonder sowieso te laag biedt?

• Tk55
  • Niet online
Waarom zou de vraagprijs voor een mooi opgeknapt huis ~50k lager liggen dan de taxatiewaarde? Is er iets mis mee? Heeft het met iets anders te maken?

• Floor-is

Floor-is

5.2

Tsurany schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Lijkt me redelijk kort door de bocht, bij een blind bod kijkt men naar de prijs, niet wie erbij betrokken waren. Een aankoopmakelaar kan wel helpen met de juiste randvoorwaarden. (Waarbij we hulp hebben)

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

fsfikke schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Waar denk je dat een aankoopmakelaar voor is? Om te voorspellen voor welke prijs je een huis kan kopen? Of om een huis te kopen?

Juist een aankoopmakelaar die de verkopende makelaar misschien goed kent kan er na een eerste bod nog eens tussen komen om er toch nog een keer overheen te gaan.
Wij kennen de verkoopmakelaar persoonlijk, al een jaar of 25..

Bericht hierboven

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tk55 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Waarom zou je onderaan de lijst komen zonder aankoopmakelaar? Bedoel je omdat je zonder sowieso te laag biedt?
Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Lijkt me redelijk kort door de bocht, bij een blind bod kijkt men naar de prijs, niet wie erbij betrokken waren. Een aankoopmakelaar kan wel helpen met de juiste randvoorwaarden. (Waarbij we hulp hebben)
Een koper met aankoopmakelaar komt serieuzer over. De verkopers gaan er dan vanuit dat de aankoopmakelaar zijn huiswerk heeft gemaakt en met de koper gesproken heeft over financiën en de haalbaarheid van een aankoop. Het verlaagt het risico voor de koper. Bij een gelijk bod zal de voorkeur vaak uit gaan naar de koper met een aankoopmakelaar.

En dan nog de corruptie onder makelaars. Die houden elkaar een hand boven het hoofd en spreken onderling prijzen af om een koop/verkoop te regelen.
https://eenvandaag.avrotr...raktijken-op-woningmarkt/
https://www.trouw.nl/verd...erde-mensen-aan~b6428a72/

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Wij kennen de verkoopmakelaar persoonlijk, al een jaar of 25..
Ok, dan zou ik hem even vragen hoeveel biedingen er al zijn, wie van de bieders een aankoopmakelaar heeft en voor welke bedragen ongeveer. Dat zijn bijvoorbeeld zaken die onze aankoopmakelaar ons na een telefoontje kon vertellen.

Maar goed, de discussie wel/geen aankoopmakelaar is hier vaak genoeg besproken. Door de voorstanders die daarmee hun huis hebben kunnen kopen en de tegenstanders die nog steeds op zoek zijn :p

Dus om op je vraag terug te komen: ja, je moet voor jezelf tot de max gaan. Als je probeert een paar duizend Euro te besparen zal iemand anders je de krenten uit het brood halen.

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 10-05-2021 10:25 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

fsfikke schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Ok, dan zou ik hem even vragen hoeveel biedingen er al zijn, wie van de bieders een aankoopmakelaar heeft en voor welke bedragen ongeveer. Dat zijn bijvoorbeeld zaken die onze aankoopmakelaar ons na een telefoontje kon voortellen.
Dat mag absoluut niet, een makelaar mag niet vertellen wat er voor biedingen zijn gedaan, noch hoeveel biedingen er zijn geweest.

Officieel is het 'mag niet concreet vertellen', maar om te voorkomen dat je over de lijn gaat.. Horen makelaars dat niet te doen :)

Bericht hierboven

• Tk55
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:19:
[...]

[...]

Een koper met aankoopmakelaar komt serieuzer over. De verkopers gaan er dan vanuit dat de aankoopmakelaar zijn huiswerk heeft gemaakt en met de koper gesproken heeft over financiën en de haalbaarheid van een aankoop. Het verlaagt het risico voor de koper. Bij een gelijk bod zal de voorkeur vaak uit gaan naar de koper met een aankoopmakelaar.
Kan het zonder ontbindende voorwaarden bieden dat niet compenseren? Of doet iedereen dat sowieso al, omdat je anders geen kans maakt?
En dan nog de corruptie onder makelaars. Die houden elkaar een hand boven het hoofd en spreken onderling prijzen af om een koop/verkoop te regelen.
https://eenvandaag.avrotr...raktijken-op-woningmarkt/
https://www.trouw.nl/verd...erde-mensen-aan~b6428a72/
Sterk artikel van Trouw. Het valt me op dat bij dit soort zaken de oplossingen technisch gezien eenvoudig zijn, maar het daadwerkelijk oplossen ervan afhankelijk is van de wil om het ook te doen. Men wil het niet veranderen en daarom gebeurt het niet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Dus om op je vraag terug te komen: ja, je moet voor jezelf tot de max gaan. Als je probeert een paar duizend Euro te besparen zal iemand anders je de krenten uit het brood halen.
Je moet niks! Ja, de markt is raar en overspannen, maar laat jezelf ook niet gek maken en bedragen bieden die je er niet voor over hebt of wat je eigenlijk niet comfortabel kan betalen.

Er is altijd wel iemand die meer geld heeft dan jij. ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Je moet niks! Ja, de markt is raar en overspannen, maar laat jezelf ook niet gek maken en bedragen bieden die je er niet voor over hebt of wat je eigenlijk niet comfortabel kan betalen.

Er is altijd wel iemand die meer geld heeft dan jij. ;)
Hij zegt toch "je moet voor jezelf tot het uiterste gaan", niet "je moet tot het uiterste gaan", wereld van verschil.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Tk55 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Kan het zonder ontbindende voorwaarden bieden dat niet compenseren? Of doet iedereen dat sowieso al, omdat je anders geen kans maakt?
We hebben wel spaargeld, maar zonder voorbehoud 550+ bieden..
Ons huis moet ook nog verkocht enzo ;)

Bericht hierboven

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:36
[...]
Maar goed, de discussie wel/geen aankoopmakelaar is hier vaak genoeg besproken. Door de voorstanders die daarmee hun huis hebben kunnen kopen en de tegenstanders die nog steeds op zoek zijn :p
[...]
Geen aankoopmakelaar, wel recent een huis gekocht. Ik ken de business van makelaars goed genoeg om aan te kunnen geven dan aankoopmakelaars beperkt nut hebben en vooral in bepaalde regio's. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en er zijn helaas ook een hoop aankoopmakelaars die niet het vereiste netwerk meenemen om echt van toegevoegde waarde te zijn.

Een andere is bijv. om te praten met en opdracht uit te zetten bij een hypotheekadviseur van dezelfde organisatie als de verkoopmakelaar. Dat geeft ze een extra incentive om je informatie te verschaffen over de verkoop van de woning. Hoewel ze het niet horen/mogen doen kan je via die weg toch behoorlijk wat te weten komen. De welbekende "als je nou bedrag x bied, dan komt het wel goed" enz.

Uiteindelijk komt het er op neer dat de verkoopmakelaar gewoon zo snel mogelijk die woning wil verkopen voor een bedrag waar de verkoper mee akkoord gaat. De verkoopmakelaar zit er niet om het hoogste bod eruit te slepen, maar om een zo goed mogelijke commissie/uren besteed ratio te krijgen. Als zij 10 uur extra moeten gaan besteden voor 250E extra gaan ze dat echt niet doen. In die zin hebben ze toch echt nog een iets andere doelstelling dan de huiseigenaar die wil verkopen.

Daarnaast is het voor het kantoor van de verkoopmakelaar best interessant om iets van informatie te lekken en zo ook nog advieskosten voor een hypotheek binnen te hengelen.

• Tk55
  • Niet online
Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:38:
[...]

We hebben wel spaargeld, maar zonder voorbehoud 550+ bieden..
Ons huis moet ook nog verkocht enzo ;)
Ja precies, daar ben je dan ook weer van afhankelijk. Als je huurt en spaargeld hebt, is het een stuk eenvoudiger zonder ontbindende voorwaarden te bieden.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:30
Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Dat mag absoluut niet, een makelaar mag niet vertellen wat er voor biedingen zijn gedaan, noch hoeveel biedingen er zijn geweest.

Officieel is het 'mag niet concreet vertellen', maar om te voorkomen dat je over de lijn gaat.. Horen makelaars dat niet te doen :)
Dat het niet mag betekend zeker niet dat het niet gebeurt...
Jijzelf zal die informatie inderdaad niet (snel) krijgen. De makelaars onderling in dezelfde omgeving, die spreken elkaar nog wel eens over vanalles en nogwat.

PSN: Flix20-NL

• Floor-is

Floor-is

5.2

Tk55 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Ja precies, daar ben je dan ook weer van afhankelijk. Als je huurt en spaargeld hebt, is het een stuk eenvoudiger zonder ontbindende voorwaarden te bieden.
Bij een oplevertermijn zoals gebruikelijk (2,5-4mnd) is het echt geen probleem om een huis verkocht te krijgen ;)

We zijn wat klusjes aan het doen om het huis mooi te kunnen presenteren, we kunnen binnen een week of 2-3 te koop hebben staan. :)

Bericht hierboven

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-12 23:54
[...]

[...]

Sterk artikel van Trouw. Het valt me op dat bij dit soort zaken de oplossingen technisch gezien eenvoudig zijn, maar het daadwerkelijk oplossen ervan afhankelijk is van de wil om het ook te doen. Men wil het niet veranderen en daarom gebeurt het niet.
Blijkbaar komt het slechtste in (sommige) makelaars naar boven nu ze kunnen graaien en snel geld kunnen verdienen. Mocht ik mijn huis verkopen dan zit ik er serieus over na te denken om een motivatiebrief te vragen aan potentiële kopers en kopers zonder aankoopmakelaar voor te trekken. Dat je als makelaar voordeel hebt door connecties is prima, maar oneerlijk handjeklap en spelletjes spelen over de hoofden van mensen die ook een woning nodig hebben is triest. Misschien moet de NVM ook maar in hun "erecode" zetten dat de verkoper op de hoogte moet worden gebracht van alle biedingen. Nog even wachten en de makelaardij krijgt dezelfde status als de schimmige incassobureaus van vroeger.

Wat meer transparantie zou misschien een oplossing zijn, dat iedereen online een bod mag doen wat na de deadline voor iedereen te zien is, waarna de verkoper een bod kiest en aangeeft waarom dat huis gegund is aan die persoon. Maar de makelaars willen natuurlijk de kopers niet te wijs maken en zich niet in de kaarten laten kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door TwiSteD1 op 10-05-2021 11:13 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Helaas hebben een flink aantal makelaars het morele kompas van een inktvis.
[...]

Vergeet niet dat je tegen een flink aantal anderen aan het bieden bent, jou bod moet het meest aantrekkelijk zijn. Hoe bereik je dat?
  • Prijs
  • Zekerheid
  • Flexibiliteit
Prijs is vanzelfsprekend, een verkoper wil graag het meeste er uit halen.
Zekerheid is een bod waarbij de kans op ontbinding minimaal is, minder voorwaarden is beter. Maar ook een lager voorbehoud of aangeven dat de hypotheek gesprekken gevoerd zijn kan hier al helpen.
Flexibiliteit is niet altijd relevant maar kan helpen. Als jij flexibel bent in oplevering (snel dan wel ver in de toekomst) kan dat voor een verkoper relevant zijn.
Makelaars verdienen er te veel aan. Een transparant en open systeem zou funest zijn voor de branche omdat heel veel verkopen zonder makelaar afgehandeld zouden kunnen worden. Met name de NVM is een beruchte club hier met veel invloed. Het duurde jaren voordat je buiten de NVM om op Funda terecht kon komen.

Funda is trouwens ook een goed voorbeeld hier van. Een systeem dat nauwelijks vernieuwt waarbij de macht altijd bij de makelaar ligt en niet de aan- of verkoper. Vooral gericht op huizen mooi presenteren maar alles er omheen moet via de makelaar lopen zodat die altijd de potentiele (ver)koper telefonisch spreekt.

• JeroenE
  • Niet online
Waarom mag dat niet? Er is geen wettelijke regel die dat verbiedt. Er wordt wel vaak gezegd dat het van de NVM niet zou mogen, maar ik heb nog nooit die regel kunnen vinden op de site van de NVM; ik hoor graag als je wel weet waar dit staat.

Ik snap best dat het voor de verkoper helemaal niet gunstig hoeft te zijn om het wel te vertellen en dat dit dus een reden kan zijn om het niet te doen (en het scheelt wellicht ook veel telefoontjes van mensen die het willen weten).

• Caelorum
TwiSteD1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Misschien moet de NVM ook maar in hun "erecode" zetten dat de verkoper op de hoogte moet worden gebracht van alle biedingen. Nog even wachten en de makelaardij krijgt dezelfde status als de schimmige incassobureaus van vroeger.[...]
De hele erecode is er op gebouwd dat leden 'naar eer en geweten en betrouwbaar, deskundig en onafhankelijk van anderen uit en streven naar kwaliteit in hun dienstverlening" en "Zij [opdrachtgevers] beschermen en bevorderen hun belangen" en "Zij voorkomen betrokken te raken in een verstrengeling van belangen."
De makelaar zit er voor zijn opdrachtgever, maar een NVM makelaar zou wel een moreel kompas moeten hebben. Anders kan je hem er via de NVM wel op aanspreken. Of je daar nog wat aan hebt weet ik niet.
JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:16:
[...]
Waarom mag dat niet? Er is geen wettelijke regel die dat verbiedt. Er wordt wel vaak gezegd dat het van de NVM niet zou mogen, maar ik heb nog nooit die regel kunnen vinden op de site van de NVM; ik hoor graag als je wel weet waar dit staat.[...]
Die is er ook niet. Alleen de "regel" dat het speelvlak voor alle deelnemers in het biedingsproces gelijk moet zijn. Gaan ze het dus aan 1 persoon vertellen zouden ze het aan iedereen moeten vertellen.

• JeroenE
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:47:
De makelaar zit er voor zijn opdrachtgever, maar een NVM makelaar zou wel een moreel kompas moeten hebben. Anders kan je hem er via de NVM wel op aanspreken. Of je daar nog wat aan hebt weet ik niet.
Ik lees toch dat ze de belangen van de opdrachtgever goed moeten behartigen. Het belang van de verkoper is zo veel mogelijk uit de verkoop van hun woning te slepen, dat heeft toch al niets met een moreel kompas te maken?
Die is er ook niet. Alleen de "regel" dat het speelvlak voor alle deelnemers in het biedingsproces gelijk moet zijn. Gaan ze het dus aan 1 persoon vertellen zouden ze het aan iedereen moeten vertellen.
De enige regel in de erecode is dat je indien je onderhandelt met meerdere partijen dat je aan iedereen moet laten weten dat er meerdere partijen aan het onderhandelen zijn. Er staat helemaal niet bij dat je iedereen dezelfde informatie moet geven. Bovendien kan je dat natuurlijk alsnog best doen als de andere partijen er (zelf!) om vragen.

Als iedereen maar denkt dat je niets mag vragen dan is het spelletje natuurlijk een stuk makkelijker voor de makelaar. Het grote probleem van de andere spelers is natuurlijk wel dat er meestal geen onderling contact is, dus je kan ook helemaal niet weten dat jouw bod gewoon wordt verteld aan een ander die er wel om vraagt.

• Caelorum
JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:10:
[...]
De enige regel in de erecode is dat je indien je onderhandelt met meerdere partijen dat je aan iedereen moet laten weten dat er meerdere partijen aan het onderhandelen zijn. Er staat helemaal niet bij dat je iedereen dezelfde informatie moet geven. Bovendien kan je dat natuurlijk alsnog best doen als de andere partijen er (zelf!) om vragen[...]
Dat zei ik ook niet. Volgens de NVM moet het biedingsproces transparant en gelijk zijn. Dat wil kortweg zeggen dat je vooraf aangeeft hoe het biedingsproces loopt en de makelaar zich daar ook aan verbind. In die visie hebben ze ook https://nvmonlinebieden.nvm.nl/ ontwikkeld. Bieden met voorkennis zijn ze overigens erg duidelijk over.
Regel 1 van de erecode mag dan vrij ruim en open voor interessante interpretaties zijn, maar de NVM is vrij duidelijk in hun communicatie dat zij vinden dat het biedingsproces een gelijk speelvlak moet hebben en daar hoort ook gelijke informatie voor alle deelnemers bij.
JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:10:
[...]
Ik lees toch dat ze de belangen van de opdrachtgever goed moeten behartigen. Het belang van de verkoper is zo veel mogelijk uit de verkoop van hun woning te slepen, dat heeft toch al niets met een moreel kompas te maken?[...]
Definieer "zo veel mogelijk" want het kan best in het belang van de verkoper zijn om minder te accepteren, maar wel 6 maanden eerder het huis te hebben verkocht. Of bijv. minder risico te lopen.
Of dat extreem hoge bod zonder voorbehoud te accepteren, terwijl je al weet dat het geen kans van slagen heeft, om zo 10% boete te innen. Dat laatste is ook in het belang van de verkoper, maar gaat echt niet OK zijn volgens de erecode.
Goed behartigen met inachtneming van regel 1 van de erecode is wat de NVM makelaar zou moeten doen. Of ze dat doen is een tweede.

[ Voor 28% gewijzigd door Caelorum op 10-05-2021 12:25 ]

• JeroenE
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:22:
Regel 1 van de erecode mag dan vrij ruim en open voor interessante interpretaties zijn, maar de NVM is vrij duidelijk in hun communicatie dat zij vinden dat het biedingsproces een gelijk speelvlak moet hebben en daar hoort ook gelijke informatie voor alle deelnemers bij.
Aha, bedankt voor de links. Maar het komt er dus wel op neer dat ze de biedingen etc best mogen vertellen, mits ze het maar aan iedereen vertellen die het wil weten.
Definieer "zo veel mogelijk" want het kan best in het belang van de verkoper zijn om minder te accepteren, maar wel 6 maanden eerder het huis te hebben verkocht. Of bijv. minder risico te lopen.
Ja, dat was juist een beetje mijn punt. Het biedingsproces kan dan best openbaar zijn, maar als je niet weet waar de verkoper op selecteert dan weet je nog niet zeker wat een gunstige weg is en ben je nog steeds "blind" bezig.

Wat dat betreft timmert de NVM trouwens ook wel aan het idee dat de prijs het belangrijkste is, want bij hun online biedingen platform wordt de tijd blijkbaar wel verlengd als iemand een hoger bod doet, maar gebeurd dit niet als iemand de voorwaarden bij een bestaand bod wijzigt.

Bovendien kan het nog steeds zo zijn dat het huis aan iemand wordt verkocht die niet met het online bieden heeft meegedaan. Wat die persoon dan voor bieding doet hoeft dan dus ook niet aan degene die wel met het online bieden hebben meegedaan verteld te worden zodat zij weer kunnen overbieden.

Dus het (proberen te) kopen via online bieden is ook niet gegarandeerd transparant.

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-12 23:54
JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:49:
[...]
Aha, bedankt voor de links. Maar het komt er dus wel op neer dat ze de biedingen etc best mogen vertellen, mits ze het maar aan iedereen vertellen die het wil weten.

[...]
Ja, dat was juist een beetje mijn punt. Het biedingsproces kan dan best openbaar zijn, maar als je niet weet waar de verkoper op selecteert dan weet je nog niet zeker wat een gunstige weg is en ben je nog steeds "blind" bezig.

Wat dat betreft timmert de NVM trouwens ook wel aan het idee dat de prijs het belangrijkste is, want bij hun online biedingen platform wordt de tijd blijkbaar wel verlengd als iemand een hoger bod doet, maar gebeurd dit niet als iemand de voorwaarden bij een bestaand bod wijzigt.

Bovendien kan het nog steeds zo zijn dat het huis aan iemand wordt verkocht die niet met het online bieden heeft meegedaan. Wat die persoon dan voor bieding doet hoeft dan dus ook niet aan degene die wel met het online bieden hebben meegedaan verteld te worden zodat zij weer kunnen overbieden.

Dus het (proberen te) kopen via online bieden is ook niet gegarandeerd transparant.
Als je het huis via online bieden verkoopt, dan moet je het niet mogelijk maken om alsnog offline te bieden, dat is niet eerlijk en volgens mij ook niet de bedoeling bij online bieden. Doordat veel huizen onderhands, met voorkennis en met vriendjespolitiek te verkopen is het meldpunt gestart, dan lijkt het me goed dat dan ook alle biedingen via zo'n online platform gaan. Wel bizar dat je in de randstad een aankoopmakelaar nodig hebt, misschien helpt het als we het "boeventaks" gaan noemen. Ik heb zelf mijn huis gekocht in de tijd dat de makelaars nog moeite moesten doen en zie de meerwaarde niet van een aankoopmakelaar wanneer je een normaal huis koopt.

De gemiddelde aankoopprijs is 385.000 euro en laten we zeggen dat de courtage 1,2% is en de aankoopmakelaar 3.000 euro. Dus de aan+verkoopmakelaar verdienen voor minimale inspanning 9.000 euro per huis plus een bonus wanneer het boven de vraagprijs verkocht wordt. Het doet me denken aan deadpool, minimum effort, no promises, maar wel veel geld binnenharken.

• Floor-is

Floor-is

5.2

De tijd dat je 3k aan een aankoopmakelaar betaalde is ook wel voorbij hoor. €500-1000 inclusief BTW is, hier in de regio althans, normaal. No cure no pay bovendien.

We kennen twee makelaars goed, bij de ene staat dit pand te koop. De andere zou als aankoopmakelaar kunnen fungeren ware het niet dat ze elkaar niet echt kunnen luchten 🤣

Bericht hierboven

• JeroenE
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:29:
Als je het huis via online bieden verkoopt, dan moet je het niet mogelijk maken om alsnog offline te bieden, dat is niet eerlijk en volgens mij ook niet de bedoeling bij online bieden.
Toch staat letterlijk in de regels van de NVM dat dit mag, artikel 6.3:
Het Biedproces kan, zolang niet is gegund, steeds en zonder opgave van redenen door de Verkoper en/of de Verkopend makelaar,worden afgelasten/of worden gevolgd door een nieuw Biedproces. Het aanbieden van het Registergoed door middel van het Biedproces impliceert niet dat Verkoper het Registergoed niet op andere wijze mag verkopen of te koop aanbieden.
Zoals je ook kan lezen kan de verkoper ook op ieder moment zeggen dat het huis toch niet verkocht gaat worden. Enkel wanneer de verkoper al een winnend bod heeft gekozen dan mag dat niet meer. Maar ik denk dat de verkoper in dat geval ook nog steeds kan weigeren het koopcontract te tekenen en ik vraag me af wat de NVM dan zou kunnen doen.

Maar het "eerlijke speelveld" waarbij iedereen precies weet wat er aan de hand is en iedere potentiële koper dezelfde informatie heeft bestaat bij het online bieden platform van de NVM dus ook niet.

• Dinobabies
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-01 08:16
Ik heb een woning uit de jaren 80 op het oog die er optisch goed uitziet.

Nu wil ik een bod uitbrengen, maar voor de zekerheid wel onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Wat is jullie ervaring met de hoogte van de directkosten die uit zo'n keuring komen? Ik heb ook wel eens ervaringen gehoord dat deze directkosten soms nogal overdreven uit kunnen vallen.
Ik wil de voorbehoudsgrens niet te laag leggen met het risico dat mijn bod aan de kant geschoven wordt. Ik zat te denken om ergens tussen 5k-10k op te nemen.

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-12 06:25
Dinobabies schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:48:

Nu wil ik een bod uitbrengen, maar voor de zekerheid wel onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Wat is jullie ervaring met de hoogte van de directkosten die uit zo'n keuring komen? Ik heb ook wel eens ervaringen gehoord dat deze directkosten soms nogal overdreven uit kunnen vallen.
Ik wil de voorbehoudsgrens niet te laag leggen met het risico dat mijn bod aan de kant geschoven wordt. Ik zat te denken om ergens tussen 5k-10k op te nemen.
Toevallig net vandaag de definitieve offerte binnen voor ongeveer een exact dezelfde situatie.
Wij hadden een voorbehoud van 7,5K gedaan directe kosten. Hier zat het netjes onder.

De herstelkosten die worden gerekend zijn inderdaad wel behoorlijk hoog, maar ik vermoed dan ook dat de keuring ervan uitgaat dat je alles door de vakman laat oplossen :)

Hou er wel rekening mee dat een voorbehoud bouwtechnisch in de huidige markt je bod minder aantrekkelijk maakt (maar ons is het ook gelukt, voorbehoud van zowel financiering als bouwkundig)

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

• Caelorum
Dinobabies schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:48:

De directe kosten uit zo'n keuring gaan echt over dingen die direct gedaan moeten worden. Zaken die bijv. onveilig zijn en moeten worden aangepakt (plaatglas in de woning vervangen voor veiligheidsglas), enkelglas tot aan de vloer met dus doorvalgevaar, en overige zaken die echt niet kunnen wachten (lekkende cv ketel, rioolbuis, lekkend dak, etc). Dingen die je zou moeten doen voordat je er gaat wonen.

De kosten voor reparatie wordt als het goed is een bandbreedte voor opgegeven en daarvan mag je de bovengrens gebruiken voor je voorbehoud. 5K kan je zo op zitten, maar 10K moet je wel echt denken aan een hoop redelijk ernstig achterstallig onderhoud.

Als voorbeeld: zelf een huis gekocht waar de houten planken aan de gevel "op" zijn. Die moeten binnen 2 jaar worden vervangen, maar vallen niet onder de directe kosten.
MrAmos schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:54:
[...]
De herstelkosten die worden gerekend zijn inderdaad wel behoorlijk hoog, maar ik vermoed dan ook dat de keuring ervan uitgaat dat je alles door de vakman laat oplossen :) [...]
De bandbreedte bij mij ging uit van ondergrens zelf doen naar bovengrens vakman in de huidige markt. En die vakmensen zijn duur geworden om op korte termijn te laten komen, wat je wel moet doen voor die directe noodzakelijke reparaties.
MrAmos schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Hou er wel rekening mee dat een voorbehoud bouwtechnisch in de huidige markt je bod minder aantrekkelijk maakt (maar ons is het ook gelukt, voorbehoud van zowel financiering als bouwkundig)
Het ligt ook een beetje aan waar en wat je koopt. In mijn geval vonden ze het overigens wel fijn. Het gaf aan dat we serieus met de koop bezig waren en ook een beetje door de staat van het object heen konden kijken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 11-05-2021 11:02 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier ook gedaan hoor. Schilderwerk buiten was >10 jaar geleden voor het laatst gedaan en dat was te zien, die kwam in het rapport ook onder de directe herstelkosten. Ook een aantal brandgevaarlijke materialen en nog wat andere dingen die je als leek over het hoofd ziet.

Het bedrag in de kolom "direct" liep sneller op dan we hadden verwacht, maar omdat we toch riant willen verbouwen was dat (voor ons) geen issue.

#team_UTC+1

• Dinobabies
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-01 08:16
Dank voor jullie reacties.

Ik wil inderdaad onder voorbehoud van de direct noodzakelijke dingen, bijvoorbeeld een lekkend dak o.i.d. Kosten waar ik niet op zit te wachten. Ik verwacht ze overigens niet, maarja ik heb er toch niet de echte kijk op.

En wat @Ethirty zegt hoop ik dan maar niet op. Op iets als schilderwerk zou ik de koop niet hoeven laten afketsen wmb.

Ik denk toch maar dat ik een voorbehoud van 7,5k ga opnemen. Schrikt de verkopers misschien wel af, maar stel dat er toch iets is (en ik ga al flink overbieden) dan zit ik natuurlijk niet op onverwachte grote kosten te wachten waar ik weinig financiële ruimte voor heb.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ons doel was vooral onverwachte kosten aan fundering of andere dragende delen in de woning afdekken, want anders zouden we een nieuw huis moeten gaan plannen ipv een verbouwing. Wij hadden het bedrag dus ook veel hoger gezet op 20k.

En het is natuurlijk ook een voorbehoud hè, je kan altijd nog na de keuring besluiten dat je die herstelkosten wél voor lief neemt ook al vallen ze hoger uit dan je had opgenomen. Schilderwerk zonder rot kan je vaak zelf ook nog wel doen.

Maar het geeft je een uitweg als je ineens toch 10k voor je kiezen krijgt en je dat geld al hebt opgemaakt aan het overbieden ;)

#team_UTC+1

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:14
Floor-is schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:00:
De tijd dat je 3k aan een aankoopmakelaar betaalde is ook wel voorbij hoor. €500-1000 inclusief BTW is, hier in de regio althans, normaal. No cure no pay bovendien.

We kennen twee makelaars goed, bij de ene staat dit pand te koop. De andere zou als aankoopmakelaar kunnen fungeren ware het niet dat ze elkaar niet echt kunnen luchten 🤣
Nou die mij die aankoopmakelaars maar dan, ik ken er geen in de omgeving utrecht die voor minder dan 2500 euro zo'n traject aan gaat.

Ik vind dit nogal een sterk verhaal, ben benieuwd naar de regio.

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:28
Fr33z schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Nou die mij die aankoopmakelaars maar dan, ik ken er geen in de omgeving utrecht die voor minder dan 2500 euro zo'n traject aan gaat.

Hier waren we 1,5k kwijt met afdingen aangezien we zelf bezichtiging al hadden geregeld.
Normaal tarief hier is tussen de 2,5-3k incl btw dat wel (regio gelderland).

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-12 14:57
Kanarie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:33:
[...]

375-380k als je een goede kans wilt maken en er mee kan leven dat de woning op 365k getaxeerd wordt.
Dank voor je bericht, vandaag gekeken, erg leuk huis, rustig wijkje, 10 meter diepe kamer is erg mooi, en dan nog 5 meter breed, dan nog een tuin van 13 meter.

Alleen de badkamer zou vervangen mogen worden, de zolder is wat lager als dat wij het nu hebben.

Er zijn 15 kijkers, en vrijdag voor 12:00 uur mag iedereen 1 bod doen, en dat is het dan.

Dit is het huis
https://www.funda.nl/koop...a-van-osstraat-6/#foto-29

[ Voor 8% gewijzigd door Mars18 op 11-05-2021 12:43 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-12 09:33
[...]

Exact. Wij zitten bij 1 in Utrecht die 2600 no cure no pay inclusief BTW rekent inclusief de afhandeling van een koop. Maar die is volgens mij niet blij nu we 25 bezichtingen verder zijn. Ondertussen klantenstop omdat er te veel zoekers zijn t.o.v. beschikbare huizen / succespercentage.
Grotere kantoren zoals Punt rekenen 4k+, maar die hebben wel een groter netwerk, maar aan de negatieve kant zijn ze niet vies van onderling handje klap en aanpappen-met-de-eigenaar-ander-ben-je-nog-niet-aan-de-beurt.

• Floor-is

Floor-is

5.2

[...]

Kop van Noord Holland, boven Alkmaar :)

Bericht hierboven

• PatrickV
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 10:32
hier in de regio is het bijna niet te doen zonder aankoop makelaar.
want als het op funda staat zijn de kijkdagen al 99% van de gevallen vol.
Of je moet de websites van alle makelaars in de buurt continue in de gaten houden

• Vorkie
  • Niet online
Mars18 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Dank voor je bericht, vandaag gekeken, erg leuk huis, rustig wijkje, 10 meter diepe kamer is erg mooi, en dan nog 5 meter breed, dan nog een tuin van 13 meter.

Alleen de badkamer zou vervangen mogen worden, de zolder is wat lager als dat wij het nu hebben.

Er zijn 15 kijkers, en vrijdag voor 12:00 uur mag iedereen 1 bod doen, en dat is het dan.

Dit is het huis
https://www.funda.nl/koop...a-van-osstraat-6/#foto-29
Lastig, heb je al wat Walter living en een calcasa rapport bekeken?

Badkamer is functioneel, dus dat drukt de prijs niet.
Denk wel dat de tegels van de woonkamer uit de jaren 90 komen, weet je wanneer de uitbouw is gerealiseerd? Dan weet je ook een beetje wanneer de vloerverwarming er in is gegaan bijvoorbeeld.
Let je ook een beetje op die vloerverwarming als die zo oud is? https://www.klusidee.nl/F...warming-betrouwbaar.3086/

Nou ja, je snapt het idee, dat soort zaken heb je hopelijk al allemaal helder voordat je begint met bieden / je finale bod doet.

• Caelorum
PatrickV schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:07:
Of je moet de websites van alle makelaars in de buurt continue in de gaten houden
Als het een regio is met voornamelijk NVM makelaars voldoet een enkel zoekprofiel aanmaken ook. Kan gratis bij een hoop makelaars en je krijgt afhankelijk van het systeem dat wordt gebruikt een push bericht (via email) zodra het is ingevoerd in het eigen systeem of in de centrale database van de NVM. Als je dan meteen belt kan je zomaar de eerste zijn (meermaals overkomen).

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:04
Je hebt ook platformen waar de huizen eerder op komen te staan dan funda, in Haarlem e.o. is dit bijvoorbeeld Copaan maar er zijn per regio verschillende

Je kan je via een aankoopmakelaar inschrijven op dat platform en dan zie je huizen 2/3 dagen eerder dan via funda. Vandaar dat bezichtigingen vaak al vol zitten wanneer de funda advertentie online komt.

• Caelorum
@Louislouislouis dat zijn dan geen huizen van NVM makelaars.

• Louislouislouis
Caelorum schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:43:
@Louislouislouis dat zijn dan geen huizen van NVM makelaars.
Jawel hoor! Heb onlangs zelf met behulp van dit systeem een huis gekocht met en van een NVM makelaar.

Quote van website:

'Copaan is een persoonlijk online zoeksysteem die aangesloten NVM aankoopmakelaars gebruiken om jou als zoeker op maat van dienst te kunnen zijn.'

[ Voor 23% gewijzigd door Louislouislouis op 12-05-2021 08:57 ]

• Caelorum
Louislouislouis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:56:
[...]
Jawel hoor! Heb onlangs zelf met behulp van dit systeem een huis gekocht met en van een NVM makelaar.

Quote van website:

'Copaan is een persoonlijk online zoeksysteem die aangesloten NVM aankoopmakelaars gebruiken om jou als zoeker op maat van dienst te kunnen zijn.'
ahja, even opgezocht. En dit systeem bied gewoon een zoekprofiel aan idd. Maar dan zijn ze niet dagen eerder dan dat het op funda staat, tenzij de makelaars heel langzaam werken. Vaak worden die woningen ingevoerd in het eigen systeem en meteen doorgezet naar de nvm en staan ze een dag later al op Funda (las laatst tegenwoordig binnen 6 uur?).
Overigens heeft de website het over dagelijks 1 email. Er zijn ook systemen waarbij je meteen bericht krijgt zodra het is ingevoerd en matcht met jouw profiel.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:59
Caelorum schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:14:
[...]

ahja, even opgezocht. En dit systeem bied gewoon een zoekprofiel aan idd. Maar dan zijn ze niet dagen eerder dan dat het op funda staat, tenzij de makelaars heel langzaam werken. Vaak worden die woningen ingevoerd in het eigen systeem en meteen doorgezet naar de nvm en staan ze een dag later al op Funda (las laatst tegenwoordig binnen 6 uur?).
Overigens heeft de website het over dagelijks 1 email. Er zijn ook systemen waarbij je meteen bericht krijgt zodra het is ingevoerd en matcht met jouw profiel.
Ik zit op zo'n systeem met een zoekprofiel voor alle NVM makelaars wat een specifieke makelaar aan biedt inderdaad. Hierbij krijg ik direct een mail zodra er iets op komt. Soms is het verschil met Funda een dag, maar vaak scheelt het nog geen paar uur voor ik een Funda push krijg op hetzelfde zoekprofiel..

• Louislouislouis
[...]

Het scheelt soms wel echt een paar dagen.

Sterker nog, er zijn huizen die helemaal niet op funda komen maar wel op Copaan (weet ik ook uit ervaring). Ik heb het idee dat het bij veel makelaars in de randstad niet allemaal meer helemaal volgens de regeltjes gaat altijd.

Dit soort systemen maken het voor mensen zonder aankoopmakelaar natuurlijk wel weer nog een stuk lastiger. En door het helemaal niet op funda te plaatsen maak je jezelf als makelaar ook onmisbaar natuurlijk.

O.b.v. mijn profiel kreeg ik elke keer een mailtje wanneer er een match was boven x%, meerdere keren per dag. Weet niet waarom dat anders op de website staat.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

tenzij de makelaars heel langzaam werken
Nou gezien hoe snel de status van een woning veranderd op Funda werken ze niet héél snel. Meestal duurt het 2-4 weken voor een huis naar "onder bod" gaat, zodat je voor de meeste huizen voor niks belt. :P

#team_UTC+1

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-12 15:39

thof

FP ProMod
Huis is in 2017 gekocht voor €214.000,- in 2021 vraagprijs €285.000,-, bod gedaan van slechts €295.000.
Helaas, en beetje verwacht, is dat hem niet geworden: Verkoper heeft voor het hoogste bod gekozen en er zat een aardig verschil tussen.

De huizenmarkt is kapot, de bubbel blijft maar opblazen. Ik wacht nog wel even en kijk verder...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Vorkie
  • Niet online
thof schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:17:
Huis is in 2017 gekocht voor €214.000,- in 2021 vraagprijs €285.000,-, bod gedaan van slechts €295.000.
Helaas, en beetje verwacht, is dat hem niet geworden: Verkoper heeft voor het hoogste bod gekozen en er zat een aardig verschil tussen.

De huizenmarkt is kapot, de bubbel blijft maar opblazen. Ik wacht nog wel even en kijk verder...
Op een gegeven moment is het geen bubbel meer he? Of is je salaris die elk jaar hoger wordt ook een bubbel?

:)

Maar succes met de zoektocht, 10k overbieding is krap in deze tijden, ik gok dat ie verkocht is voor 325.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09
PatrickV schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:07:
Hier zonder aankoopmakelaar afgelopen maandag twee bezichtigingen kunnen inplannen omdat de woningen op Makelaarsland online kwamen. Een van de woningen staat momenteel nog niet eens op Funda (als ie er al op komt).

Komoot

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 15:14
Vandaag bericht gehad dat we waarschijnlijk twee maanden eerder de sleutel van de nieuwe woning krijgen. Uiteindelijk dus een goeie keuze geweest om niet te wachten met de verkoop van onze eigen woning. Hypotheek is al geregeld, dus waarschijnlijk kunnen we makkelijk schuiven.

Heel fijn.

It's dogged that does it

• Tk55
  • Niet online
MaSw85 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Hier zonder aankoopmakelaar afgelopen maandag twee bezichtigingen kunnen inplannen omdat de woningen op Makelaarsland online kwamen. Een van de woningen staat momenteel nog niet eens op Funda (als ie er al op komt).
Als je er op Funda op tijd bij wil zijn, moet je echt binnen 1 uur na plaatsing een afspraak maken, of zelfs 's nachts kijken. De bezichtigingen zijn in no time vol gepland.

Wat ik heb gedaan: Op telefoon notificatie ingesteld met vrij specifieke filters, bij notificatie bekijken en als het me wat lijkt meteen bellen.

Nadeel is dat er soms via via al bezichtigingen zijn voordat de via Funda geplande bezichtigingen plaatsvinden (wat een zin). Je zit dus nog niet altijd bij de eersten.

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12 19:47
Nou heb ik mondeling overeenkomst op een huis uit 2014. Onder voorbehoud van financering maar niet bouwkundige keuring. Ik dacht niet nodig gezien bouwjaar en de staat.

Maar sommige zeggen dat toch altijd beter is. Wat denken jullie nodig of niet?
En zou het nog mogen?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt gewoon een bouwkundige keuring doen zonder voorbehoud ervoor op te nemen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Tk55
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:12:
Je kunt gewoon een bouwkundige keuring doen zonder voorbehoud ervoor op te nemen.
Een bouwkundige keuring is toch juist prettig onder voorbehoud? Omdat je dan eventuele onverwachte kosten kunt afvangen of op basis daarvan de koop niet door te laten gaan. Zonder voorbehoud kun je het wel doen, maar dek je dus geen risico af.

Edit: Nvm, jouw post was een reactie op een andere post :D

[ Voor 6% gewijzigd door Tk55 op 12-05-2021 11:16 ]

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12 19:47
naitsoezn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:12:
Je hebt toch 3 dagen wettelijke bedenktijd dusja..

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:36
Klaas25 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:10:
Nou heb ik mondeling overeenkomst op een huis uit 2014. Onder voorbehoud van financering maar niet bouwkundige keuring. Ik dacht niet nodig gezien bouwjaar en de staat.

En zou het nog mogen?
Of het 'beter' is, hangt van verschillende factoren af.
- Bouwjaar en staat
- Je eigen inzicht en kennis van bouwkundige zaken
- In hoeverre 'Beun de Haas' aan het huis geklust heeft
- Wat je geldverstrekker er over zegt.

Bouwjaar is in dit geval niet direct een reden om een bouwkundige keuring uit te laten voeren.
De staat en of er een beunhaas bezig is geweest, zul je wel moeten beoordelen. Als je daar zelf aardig inzicht in hebt: prima, wat dit betreft geen keuring nodig.
Heb je daar zelf niet echt inzicht in: keuring alsnog aan te raden, of voor lief nemen dat je misschien wat extra kosten moet maken omdat verbouwingen die de huidige eigenaar gedaan heeft niet helemaal jofel zijn.

De geldverstrekker eist in veel gevallen ook een bouwkundig rapport, zodat ze weten dat ze geen bouwval die op instorten staat financieren. Staat de bouwval wel op instorten, dan eist de geldverstrekker doorgaans een bouwdepot om de gebreken te verhelpen, bovenop de financiering van het aankoopbedrag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Mars18
Vorkie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Lastig, heb je al wat Walter living en een calcasa rapport bekeken?

Badkamer is functioneel, dus dat drukt de prijs niet.
Denk wel dat de tegels van de woonkamer uit de jaren 90 komen, weet je wanneer de uitbouw is gerealiseerd? Dan weet je ook een beetje wanneer de vloerverwarming er in is gegaan bijvoorbeeld.
Let je ook een beetje op die vloerverwarming als die zo oud is? https://www.klusidee.nl/F...warming-betrouwbaar.3086/

Nou ja, je snapt het idee, dat soort zaken heb je hopelijk al allemaal helder voordat je begint met bieden / je finale bod doet.
375 volgens een forum member die hem er door heen had gehaald.

De wijk is erg leuk en rustig. Gaan 380-385 bieden.
Denk eerder 385.

Ons budget is 465.000

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 19:19

En zou het nog mogen?
Je mag wel een keuring doen, maar je kan het niet meer als voorbehoud opnemen. Als je dat voorstelt krijg je het huis niet, dus dat zou ik zeker niet doen. Met een huis uit 2014 lijkt het me ook niet nodig.

• Ivow85
Zijn er hier ervaringsdeskundigen in de regio Venlo en omgeving? Wij hebben volgende week een eerste bezichtiging. Maar we hebben nog niet echt een idee hoe verhit de huizenmarkt in die regio is. Nu wonen we nog in het midden van het land.

Wordt er veel overboden?
Hoe snel moet je een makelaar contacten om voor een bezichtiging in aanmerking te komen?

We hebben ons nog niet heel erg verdiept in de lokale woningmarkt, eigenlijk staat de huizenjacht pas voor 2022/2023 op de agenda. Maar als we nu al iets leuks tegenkomen wat aan onze wensen voldoet zeggen we daar geen nee tegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ivow85 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:09:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen in de regio Venlo en omgeving? Wij hebben volgende week een eerste bezichtiging. Maar we hebben nog niet echt een idee hoe verhit de huizenmarkt in die regio is. Nu wonen we nog in het midden van het land.

Wordt er veel overboden?
Hoe snel moet je een makelaar contacten om voor een bezichtiging in aanmerking te komen?

We hebben ons nog niet heel erg verdiept in de lokale woningmarkt, eigenlijk staat de huizenjacht pas voor 2022/2023 op de agenda. Maar als we nu al iets leuks tegenkomen wat aan onze wensen voldoet zeggen we daar geen nee tegen.
In welke prijscategorie en naar wat voor soort huizen kijk je? Dat maakt namelijk veel uit voor het biedingsgedrag.

Qua bezichtigingen is het verstandig elke ochtend en middag funda te checken en gelijk een afspraak maken. Eventueel aanmelden bij lokale makelaars voor het nieuwste aanbod.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanarie op 13-05-2021 11:48 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Ivow85
Kanarie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:47:
[...]

In welke prijscategorie en naar wat voor soort huizen kijk je? Dat maakt namelijk veel uit voor het biedingsgedrag.

Qua bezichtigingen is het verstandig elke ochtend en middag funda te checken en gelijk een afspraak maken. Eventueel aanmelden bij lokale makelaars voor het nieuwste aanbod.
Funda houden we al een hele tijd in de gaten.

Budget wat we willen besteden is zo'n 3,5ton. Ruim 4 ton is ook nog mogelijk voor het juiste huis en gezien de absurde waardeontwikkeling in de huidige woonomgeving loopt het echte maximum richting 4,5ton.

Een garage is een must voor de oldtimer. Een oprit voor tenminste één auto ook, ivm elektrisch rijden in de toekomst.
We kijken nu vooral nog naar de woningen die geen 13-in-een-dozijn zijn.

We wonen nu op 72m². Alles vanaf 100m² woonoppervlak heeft voor ons voldoende ruimte. Kwa perceel kijken we naar oppervlaktes vanaf zo'n 250-300m², zodat er een leuk stukje achtertuin bij zit. Waarbij het natuurlijk een grote rol speelt hoe ver de woning en garage naar achteren zijn geplaatst en of er bijvoorbeeld wel/geen grote zijtuin aanwezig is.

We nemen ook wel kluswoningen in overweging, mits de prijs zodanig is dat er ook nog klusbudget over blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 13-05-2021 13:30 ]

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-12 15:17
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:15 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-12 10:19
Thijskoman schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Vriend van me kocht vorig jaar een woning uit 2008 en vond een bouwkundige keuring niet nodig. Achteraf bleken de oude bewoners weinig oog te hebben gehad voor onderhoud, een rotte deur moest vervangen worden en al het schilderwerk buitenom opnieuw (was gewoon prutswerk). Als hij dit van tevoren wist had hij het ook wel gekocht, maar het waren nu onvoorziene kosten.
Daar heb je geen keuring voor nodig, maar kun je gewoon bij de makelaar vragen om een lijstje wanneer het laatste onderhoud is gedaan.
Zo'n rotte deur is dan peanuts en goedkoper dan een bouwtechnische keuring.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

En zou het nog mogen?
Een voorbehoud obv bouwkundige keuring is sowieso nonsens als je al een voorbehoud van financiering hebt gemaakt.

Als er echt een structureel issue is dat X gaat kosten om te fixen dan is het simpel genoeg om basis daarvan je financiering niet rond te krijgen.

Daarbij je wettelijke bedenktijd van 3 dagen, lijkt me niet echt een probleem dus.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kamstra schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Een voorbehoud obv bouwkundige keuring is sowieso nonsens als je al een voorbehoud van financiering hebt gemaakt.

Als er echt een structureel issue is dat X gaat kosten om te fixen dan is het simpel genoeg om basis daarvan je financiering niet rond te krijgen.

Daarbij je wettelijke bedenktijd van 3 dagen, lijkt me niet echt een probleem dus.
De vraag is of je die bouwkundige keuring in die drie dagen gedaan krijgt. Dat zou ik als verkoper afhouden.

Verder snap ik niet helemaal waarom een voorbehoud van bouwkundige keuring altijd onzin is bij een voorbehoud van financiering. Wij konden van de bank het dubbele lenen van de koopprijs. Dus we hadden het hele huis opnieuw kunnen moeten bouwen en de bank had ons nog steeds graag het geld gegeven :p

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

fsfikke schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:42:
[...]

De vraag is of je die bouwkundige keuring in die drie dagen gedaan krijgt. Dat zou ik als verkoper afhouden.

Verder snap ik niet helemaal waarom een voorbehoud van bouwkundige keuring altijd onzin is bij een voorbehoud van financiering. Wij konden van de bank het dubbele lenen van de koopprijs. Dus we hadden het hele huis opnieuw kunnen moeten bouwen en de bank had ons nog steeds graag het geld gegeven :p
Die keuring hoeft ook niet in die 3 dagen als je de financiering toch niet rond krijgt ;)

Maar fair point als je idd veel meer mag lenen van de bank. Ik ga nog uit van het klassieke "ik leen me een ongeluk scenario" :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Caelorum
kamstra schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Als er echt een structureel issue is dat X gaat kosten om te fixen dan is het simpel genoeg om basis daarvan je financiering niet rond te krijgen.[...]
voorbehoud van financiering is voor de koopsom. Niet voor eventuele kosten die na de koop moeten worden betaald. Daarnaast zal je toch echt een afkeuring van een hypotheekverstrekker moeten overhandigen om daar aanspraak op te maken. Gewoonweg zeggen "sorry het lukt niet" is niet genoeg.

• JeroenE
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:42:
Wij konden van de bank het dubbele lenen van de koopprijs. Dus we hadden het hele huis opnieuw kunnen moeten bouwen en de bank had ons nog steeds graag het geld gegeven :p
Wellicht dat je het op basis van je inkomen kon krijgen (LTI), maar het onderpand is natuurlijk ook belangrijk (LTV). Een bank gaat jou geen 1 miljoen lenen op basis van een huis wat 3 ton waard is. Ook al gooi je dat huis plat en zet je er dan een nieuw huis neer wat 6 ton waard is.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JeroenE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:54:
[...]
Wellicht dat je het op basis van je inkomen kon krijgen (LTI), maar het onderpand is natuurlijk ook belangrijk (LTV). Een bank gaat jou geen 1 miljoen lenen op basis van een huis wat 3 ton waard is. Ook al gooi je dat huis plat en zet je er dan een nieuw huis neer wat 6 ton waard is.
Nee dat klopt, maar als je 7 ton eigen vermogen hebt vindt de bank het nog steeds prima jou die 3 ton te lenen. Het hangt dus uiteindelijk van de situatie af welk voorbehoud je kiest. In ons geval (lage LTV en nog lagere LTI) hadden we er geen omdat de bank ons al aangegeven had dat het heel gek moest lopen om een afwijzing te krijgen.

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12 21:43

Wij hebben ons huis gekocht in juni 2020. Vraagprijs 295k, ons bod 310.100 zonder bouwkundig of financieel voorbehoud. Er waren na twintig bezichtigingen vier biedingen. Bod #1 was voor 320.000 maar is afgehaakt en bod #2 was 312.500 en onder financieel voorbehoud. Met een mazzeltje zijn wij het geworden. Hij is vervolgens getaxeerd op 310.000 waardoor hij ook nog eens binnen NHG valt.

Het is anekdotaal bewijs maar het is mogelijk om met relatief weinig overbieden het winnend bod uit te brengen.

Het betreft een rijtjeshuis met gedateerde inrichting in een doorsnee buurt in een redelijk populaire stad.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-12 23:08

noucmen

Kiesgierig

Is dit een goed prijs voor dit nieuwbouw in De Uithof (Den Haag), dicht bij het bos en de strand.

Ik ben een bouwnummer ingeloot: 679k voor 160m2 wonen, 250m2 perceel, Dec 2021 begin bouwen en naar rond 12 maanden is het klaar. Project naam: Hof van Haag phase 2 https://www.hofvanhaag.nl...apwoning-met-garage-50246,

Maar tegelijkertijd zie ik 2 andere bestande woningen die net verkocht waren, met veel lagere prijzen, de vraag is: is dit een erg gewild gebied / project of heb ik te duur gekocht ???Hartelijk bedankt

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

nemcuon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:32:
Is dit een goed prijs voor dit nieuwbouw in De Uithof (Den Haag), dicht bij het bos en de strand.

Ik ben een bouwnummer ingeloot: 679k voor 160m2 wonen, 250m2 perceel, Dec 2021 begin bouwen en naar rond 12 maanden is het klaar. Project naam: Hof van Haag phase 2 https://www.hofvanhaag.nl...apwoning-met-garage-50246,

Maar tegelijkertijd zie ik 2 andere bestande woningen die net verkocht waren, met veel lagere prijzen, de vraag is: is dit een erg gewild gebied / project of heb ik te duur gekocht ???Hartelijk bedankt
Uit je link haal ik zo snel niet echt specifieke financiële informatie over de woning waar je een optie op hebt, maar de twee Funda-woningen die je linkt daar valt meteen al op dat er erfpacht van dik 100-200 euro per maand verschuldigd is. Dat drukt de prijs natuurlijk ook flink

Rail Away!

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Mad Marty schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Uit je link haal ik zo snel niet echt specifieke financiële informatie over de woning waar je een optie op hebt, maar de twee Funda-woningen die je linkt daar valt meteen al op dat er erfpacht van dik 100-200 euro per maand verschuldigd is. Dat drukt de prijs natuurlijk ook flink
Ik zie het nu bedankt, weet je toevalig ongeveer de prijs om de erfpacht van die 2 af te kopen ?

De bouwnummer dat ik heb, heeft een eigen grond.

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 14-05-2021 16:18 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jeroenvanb schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:14:
Het is anekdotaal bewijs maar het is mogelijk om met relatief weinig overbieden het winnend bod uit te brengen.
Ach het heeft mijns inziens niks met het 'overbieden' te maken of een verrotte huizenmarkt waar iedereen maar naar verwijst, het is gewoon hetzelfde als op de markt staan of iets op Marktplaats aanbieden, daar wil je uiteraard ook gewoon de hoogste bieder hebben voor je spullen en er zijn altijd mensen die meer kunnen bieden dan iemand anders.

Ter illustratie:
Wij hebben onze woning in Juli 2020 gekocht voor 340k terwijl deze voor 375k initieel op de markt stond (na 6maanden is de prijs naar 350k gezakt). Betreft een uit 95 gebouwde eengezins-/hoekwoning onder de rook van Rotterdam in nette staat. Als ik hem nu zou verkopen dan zou ik er ook 400k+ voor kunnen vragen denk ik (zelf nog wel wat dingen in een modernere staat gebracht).

Het ligt dus ook gewoon aan de verkoopstrategie van de verkopers en hoe je er als koper ook instaat denk ik. Als de verkopers van de woning die @thof op het oog had voor een vraagprijs van 330k (ik noem maar even wat) op de markt had gebracht had hij er geeneens naar gekeken misschien...

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Enforcer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:19:
Wij hebben onze woning in Juli 2020 gekocht voor 340k terwijl deze voor 375k initieel op de markt stond (na 6maanden is de prijs naar 350k gezakt). Betreft een uit 95 gebouwde eengezins-/hoekwoning onder de rook van Rotterdam in nette staat. Als ik hem nu zou verkopen dan zou ik er ook 400k+ voor kunnen vragen denk ik (zelf nog wel wat dingen in een modernere staat gebracht).
2020 was met veel onzekerheid door Corona,
2021 is nu met de gratis overdrachtsbelasting voor onder-35, ook door veel geld geprint

• Floor-is

Floor-is

5.2

nemcuon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:17:
[...]

Ik zie het nu bedankt, weet je toevalig ongeveer de prijs om de erfpacht van die 2 af te kopen ?

De bouwnummer dat ik heb, heeft een eigen grond.
https://www.denhaag.nl/nl...acht-naar-eigen-grond.htm

Bericht hierboven

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:21
nemcuon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:32:

Gefeliciteerd!! je bent ingeloot :) Tip voor je gemoedsrust: Kijk vanaf nu niet meer naar andere woningen en zeker niet naar de "gemiste" woningen van afgelopen half jaar/jaar.

Weet je toevallig hoeveel mensen mee hebben gedaan aan de loting? (toevallig vorig jaar op een soortgelijk nieuwbouwproject ingeschreven en we waren 1 v/d 150 bij 13 huizen en dat is hem voor ons helaas niet geworden.

Om je toch nog wat gerust te stellen: De woning met vraagprijs 635k is verkocht voor 705k, dus naar mij idee ligt het wel in lijn van de huidige prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W1M93VzXqqkPiOPdyBiEdwFa2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nXQyqQNCfYHwZGN33IGCHvrn.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft de erfpacht is het vaak iets van: Waarde grond= (100/1,1) * jaarcanon. (Recent voorbeeld van Dames/Heren van Vroondaal - DH)

Geniet van het moment en stort je nu op het uitzoekwerk, opties, loze leidingen, keuken en alle mogelijkheden van je toekomstige huis. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Martensupport op 15-05-2021 00:23 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Martensupport schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:18:
[...]

Weet je toevallig hoeveel mensen mee hebben gedaan aan de loting? (toevallig vorig jaar op een soortgelijk nieuwbouwproject ingeschreven en we waren 1 v/d 150 bij 13 huizen en dat is hem voor ons helaas niet geworden.
250 mensen voor 51 huizen,
Om je toch nog wat gerust te stellen: De woning met vraagprijs 635k is verkocht voor 705k, dus naar mij idee ligt het wel in lijn van de huidige prijzen.
Welke abonnement gebruik jij om de verkocht prijs te kunnen weten ?

Bedankt voor de formula (100/1.1)*jaarcanon

• Floor-is

Floor-is

5.2

Gisteren bod gedaan, wil het pand graag hebben natuurlijk. Jezelf instellen op “wordt hem niet” is moeilijk, je hebt immers alle berekeningen gemaakt en bepaald wat pragmatisch gezien een goede prijs zou moeten zijn. Daar een beetje op voor de emotie en dan de juiste voorwaarden verbinden. En vanaf daar is het onmacht, je overleveren aan de niet in te schatten keuze van een ander.

We weten dat de makelaar gisterenavond bij de verkopende partij is geweest, we hebben echter nog niks gehoord. Daar kan je geen waarde aan hangen, toch ga je (nog) harder twijfelen.. Het ene moment denk je “dan gaat het misschien wel tussen ons en een ander bod” om vervolgens door te schieten naar “er zijn dus waarschijnlijk wel twee biedingen hoger dan het onze, daar gaat het tussen”.

Afwachten maar :P

Bericht hierboven

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

nemcuon schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:10:
[...]

250 mensen voor 51 huizen,

[...]

Welke abonnement gebruik jij om de verkocht prijs te kunnen weten ?

Bedankt voor de formula (100/1.1)*jaarcanon
Die formule is voor eeuwigdurend afkoop erfpacht. Als je daadwerkelijk eigenaar wil worden kan de prijs hoger zijn. (Was mogelijk bij Heeren van... tm fase 5).
Voordeel van eigen grond tov erfpacht is dat je eigenaar bent van de grond :P (gemeente/grond eigenaar zou beperkingen kunnen opleggen..).
Als het weinig scheelt zou ik altijd grond in eigendom nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2021 09:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Mars18
Wij hebben onderstaand huis gisteren kunnen kopen voor 380.000 k.k
De vraagprijs was 339.000 k.k
https://www.funda.nl/koop...816-maria-van-osstraat-6/

Er waren 15 bezichtigingen geweest deze week, iedereen had tot 12:00 uur vrijdagmiddag de tijd om een eenmalig bod te doen.

Wij zijn het geworden.

Waarschijnlijk net te veel betaald, maar wij vonden het huis en de wijk erg fijn, eindelijk weer een lange tuin. - 2 dakkapellen voor en achter.
- 2 airco's
- Mooie keuken.

Hebben nog 30.000 euro voor verbouwen. Dat zal de badkamer en wc worden, en op zolder een muurtje om een 2e slaapkamer daar te maken.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-12 10:19
Gefeliciteerd!
40k overbieden is niet heel gek, hier in de buurt is een huis met vp 300k ook voor 340k weggegaan. En als jullie het dit bedrag waard vonden, heb je niet 'te veel' betaald toch?

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-12 15:17
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:17 ]

• Caelorum
Sowieso weet de makelaar niet altijd alles, of claimen ze dat iig. Dan is zo'n huis al twee keer doorverkocht in 5 jaar tijd door beleggers. De huidige verkoper claimt dan dat ze niets weten over de staat van het object, behalve dan dat ze zelf geen noemenswaardige onderhoud hebben gedaan.
Hoe de kruipruimte, het dak en de technische installatie dan is mag je zelf uitzoeken (met bijv. een bouwtechnische keuring).

• Floor-is

Floor-is

5.2

Floor-is schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:57:
Gisteren bod gedaan, wil het pand graag hebben natuurlijk. Jezelf instellen op “wordt hem niet” is moeilijk, je hebt immers alle berekeningen gemaakt en bepaald wat pragmatisch gezien een goede prijs zou moeten zijn. Daar een beetje op voor de emotie en dan de juiste voorwaarden verbinden. En vanaf daar is het onmacht, je overleveren aan de niet in te schatten keuze van een ander.

We weten dat de makelaar gisterenavond bij de verkopende partij is geweest, we hebben echter nog niks gehoord. Daar kan je geen waarde aan hangen, toch ga je (nog) harder twijfelen.. Het ene moment denk je “dan gaat het misschien wel tussen ons en een ander bod” om vervolgens door te schieten naar “er zijn dus waarschijnlijk wel twee biedingen hoger dan het onze, daar gaat het tussen”.

Afwachten maar :P
DENIED!

Wij boden ~6% over, het is gegund aan een partij die 12% heeft overboden. In deze regio is dat echt extreem te noemen. (In deze wijk is meer dan 5% nog niet voorgekomen)

Bericht hierboven

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kijk zo heel af en toe eens op Funda en kwam vandaag een nieuwbouwproject tegen waar mooie woningen worden aangeboden. Nu hebben we de mogelijkheid een financiële check te uploaden, als daaruit blijkt dat je de woning kunt betalen krijg je voorrang. Aanstaande dinsdag start de inschrijving (duurt een week), is het mogelijk binnen een week een financiële check te krijgen van een hypotheekverstrekker? Intentieverklaring krijg ik helaas niet binnen een week .

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2021 02:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Financiële check kan binnen een dag als je er wat druk achter zet en de bank snel schakelt.

Maar binnen een week lijkt me eigenlijk altijd wel te kunnen.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-12 17:05
Sport_Life schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:22:
Ik kijk zo heel af en toe eens op Funda en kwam vandaag een nieuwbouwproject tegen waar mooie woningen worden aangeboden. Nu hebben we de mogelijkheid een financiële check te uploaden, als daaruit blijkt dat je de woning kunt betalen krijg je voorrang. Aanstaande dinsdag start de inschrijving (duurt een week), is het mogelijk binnen een week een financiële check te krijgen van een hypotheekverstrekker? Intentieverklaring krijg ik helaas niet binnen een week (corporate...). We hebben beide een vaste aanstelling en ongeveer gelijk salaris.

***members only***
Ik zie je posts vaker langskomen. Valt me wel op dat je vaak verhuist. Gewoon elke keer zin in iets anders?
Pagina: 1 ... 184 ... 370 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7