Zo werkt het natuurlijk niet... Het is geen veiling.nemcuon schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:47:
Het lijkt me op dat de verkoopmakelaar niet alle hun beste doen om de hoogste mogelijk bod te krijgen voor hun klant. Een keer toen ik hoor dat mijn bod niet de hoogste was, van de verkoopmakelaar, heb ik gezegd: "maar ik kan nog hoger doen". Toen zei de makelaar: "maar de eigenaar heeft een andere bod gekozen".
Als de eigenaar wist dat ik een hogere bod nog kan doen, misschien ga hij dat met een accepteren.
Het ligt eraan. Bij een bieden vanaf prijs telt vaak het hoogste bod met gunstigste voorwaarden.nemcuon schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:47:
Het lijkt me op dat de verkoopmakelaar niet alle hun beste doen om de hoogste mogelijk bod te krijgen voor hun klant. Een keer toen ik hoor dat mijn bod niet de hoogste was, van de verkoopmakelaar, heb ik gezegd: "maar ik kan nog hoger doen". Toen zei de makelaar: "maar de eigenaar heeft een andere bod gekozen".
Als de eigenaar wist dat ik een hogere bod nog kan doen, misschien ga hij dat met een accepteren.
Bij een reguliere vraagprijs komt het nu vaak op hetzelfde neer, tenzij je meteen een zo gunstig bod doet dat de woning van de markt gaat en er tot 1 op 1 onderhandeling wordt overgegaan. Alleen in de randstad is dat voor de populaire woningen heel zeldzaam.
https://www.funda.nl/meer...et-onderhandelingsproces/
https://www.google.nl/url...Vaw15pUj06OqfiyKss1GvIElS
Men mag niet aangeven volgens de regels hoeveel je extra moet bieden. Alleen dat je te laag zit.
Dus het meest verstandige is om voor een woning die je echt wil hebben meteen een goed bod neerteleggen. Waarom men dan vaak niet anderen in de gelegenheid geeft om meer te bieden achteraf is het voorkomen van een bied-oorlog en dat de koper die het in eerste instantie wel geworden is vriendelijk bedankt als de latere partij het alsnog niet voor elkaar krijgt.
[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 02-05-2021 00:21 ]
Zo heb ik anders wel mijn huis gekochtRoadman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:29:
[...]
Zo werkt het natuurlijk niet... Het is geen veiling.
[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 01-05-2021 23:55 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat geloof ik graag.fsfikke schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:54:
[...]
Zo heb ik anders wel mijn huis gekochtDe makelaar vindt het niet leuk, maar kan zijn klant die informatie ook niet achterhouden dat er een (veel) hoger bod is.
Maar ik doel er meer op dat je als verkoper ook een keer wilt verkopen. En niet steeds iemand wil krijgen die zegt dat hij nog hoger kan bieden.
Nou, als ik verkoper was hoor ik graag dat er elke keer iemand significant hoger biedt:d.Roadman schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:44:
[...]
Dat geloof ik graag.
Maar ik doel er meer op dat je als verkoper ook een keer wilt verkopen. En niet steeds iemand wil krijgen die zegt dat hij nog hoger kan bieden.
Niet wanneer het mosterd na de maaltijd is.Reiziger88 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:08:
[...]
Nou, als ik verkoper was hoor ik graag dat er elke keer iemand significant hoger biedt:d.
Zolang je als verkoper het koopcontract nog niet getekend hebt is nog alles mogelijk. Verkoopmakelaars vinden het minder leuk, die willen gewoon snel verkopen en door naar de volgende klant.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Zodra de verkoopmalelaar een koper heeft uitgezocht is alles voorbij
[ Voor 44% gewijzigd door fsfikke op 02-05-2021 17:29 ]
Ja prima, doet niks af aan wat ik zei.fsfikke schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Zolang je als verkoper het koopcontract nog niet getekend hebt is nog alles mogelijk. Verkoopmakelaars vinden het minder leuk, die willen gewoon snel verkopen en door naar de volgende klant.
Hoezo niet? Zolang er nog niets getekend is kan ook de verkoper toch alsnog voor een hoger bod kiezen.
https://www.woorden.org/s...terd%20na%20de%20maaltijd`mosterd na de maaltijd`
dat komt als mosterd na de maaltijd (=dat komt op een moment dat het geen nut meer heeft)
mosterd na de maaltijd (=een oplossing die te laat komt)
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Waar zeg ik precies van niet dan?Gijsje22 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:24:
Hoezo niet? Zolang er nog niets getekend is kan ook de verkoper toch alsnog voor een hoger bod kiezen.
Ik stel alleen dat je op een gegeven moment als koper gewoon wil verkopen.
Dat klopt, maar als er iemand is die aangeeft hoger te willen bieden dan zou ik dat nog wel heel graag willen weten van de makelaar. Beetje te makkelijk van hem om dan te zeggen dat er al een akkoord ligt met een andere partij.Roadman schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:27:
[...]
Waar zeg ik precies van niet dan?
Ik stel alleen dat je op een gegeven moment als koper gewoon wil verkopen.
Dus de makelaar handelt niet in het voordeel van de verkoper.Gijsje22 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:19:
[...]
Dat klopt, maar als er iemand is die aangeeft hoger te willen bieden dan zou ik dat nog wel heel graag willen weten van de makelaar. Beetje te makkelijk van hem om dan te zeggen dat er al een akkoord ligt met een andere partij.
Wellicht heeft de makelaar juist stiekem een dealtje met de aankoopmakelaar van de kopende partij (;
---
Mag de makelaar überhaupt kiezen om de verkoper niet op de hoogte te stellen van een bod?
Eens, of de aankoopmakelaar wilt de verkoop process snel afsluiten.Accretion schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Dus de makelaar handelt niet in het voordeel van de verkoper.
Wellicht heeft de makelaar juist stiekem een dealtje met de aankoopmakelaar van de kopende partij (;
---
Mag de makelaar überhaupt kiezen om de verkoper niet op de hoogte te stellen van een bod?
================================
[ Voor 99% gewijzigd door noucmen op 02-05-2021 23:43 ]
Hij kan er voor kiezen, maar als dat uitkomt...Accretion schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
Heb het zelf aan de hand gehad. Huis gekocht, mondeling akkoord en 's avonds blind overboden. De verkoper ging alsnog met het andere bod in zee. De makelaar vond daar principieel van alles van, maar zei ook tegen mij 'ik handel in opdracht van de verkoper dus ik moet dit doorgeven'.
Als ik erachter zou komen dat mijn verkoopmakelaar mij een bod had onthouden omdat hij er zelf iets van vond probeer ik dat zwart op wit te krijgen en klaag ik 'm aan.
Maar aan de andere kant, hoeveel is een akkoord waard als je tussen akkoord op je bod (zeg vandaag) en afspraak voor ondertekenen contract (woensdag of donderdag ?) nog nieuwe biedingen accepteert. Ik vind ergens ook dat als jij als koper een bod accepteert, dat dan ook het bod is. Jammer als er morgen iemand nog komt, maar dat zou een week later ook kunnen gebeuren.Gijsje22 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:19:
[...]
Dat klopt, maar als er iemand is die aangeeft hoger te willen bieden dan zou ik dat nog wel heel graag willen weten van de makelaar. Beetje te makkelijk van hem om dan te zeggen dat er al een akkoord ligt met een andere partij.
Exact expert nodig?
Ik lees verhalen waarin de koper al gefeliciteerd is; maar nog voor het tekenen er een ander tussendoor komt.Crazy D schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:53:
[...]
Maar aan de andere kant, hoeveel is een akkoord waard als je tussen akkoord op je bod (zeg vandaag) en afspraak voor ondertekenen contract (woensdag of donderdag ?) nog nieuwe biedingen accepteert. Ik vind ergens ook dat als jij als koper een bod accepteert, dat dan ook het bod is. Jammer als er morgen iemand nog komt, maar dat zou een week later ook kunnen gebeuren.
Over het algemeen is dus pas het tekenen zekerheid.
Maar, zo lang het nog niet in het kadaster staat, ben je niet officieel eigenaar. Als in de tussentijd beslag wordt gelegd op het huis door een schuldeiser, heb je alsnog stront aan de knikker.
Wel jammer dat ze niet aangeven waar die regel dan staat beschreven. Zoals ze het nu uitleggen slaat zo'n regel ook nergens op. Neem het volgende scenario. Jij hebt 95k geboden en iemand anders 98k. Dan mag de makelaar volgens die regel dus niet zeggen dat je meer dan 98k moet bieden om succes te hebben, maar wel als jouw bod te laag is. Dus bied je 96k: te laag, 97k: te laag, 98k: te laag, 99k: ik ga uw bod doorgeven aan de verkoper.D-dark schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:22:
Men mag niet aangeven volgens de regels hoeveel je extra moet bieden. Alleen dat je te laag zit.
Hoe helpt zo'n regel dan precies
Waarschijnlijk als het hun andersom gebeurt dan piepen ze het hardst.Crazy D schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:53:
[...]
Maar aan de andere kant, hoeveel is een akkoord waard als je tussen akkoord op je bod (zeg vandaag) en afspraak voor ondertekenen contract (woensdag of donderdag ?) nog nieuwe biedingen accepteert. Ik vind ergens ook dat als jij als koper een bod accepteert, dat dan ook het bod is. Jammer als er morgen iemand nog komt, maar dat zou een week later ook kunnen gebeuren.
En ja, het mag wettelijk gezien allemaal.
Maar ik vind het moreel verwerpelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Roadman op 03-05-2021 09:32 ]
Volgens mij kan het nog makkelijker: Niet gaan onderhandelen met de partij van het hoogste bod, maar op basis daarvan met de tweede te gaan onderhandelen. Niks staat de verkopende partij bij mijn weten in de weg om een hoger tegenvoorstel te doen dan de vraagprijs.JeroenE schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Wel jammer dat ze niet aangeven waar die regel dan staat beschreven. Zoals ze het nu uitleggen slaat zo'n regel ook nergens op. Neem het volgende scenario. Jij hebt 95k geboden en iemand anders 98k. Dan mag de makelaar volgens die regel dus niet zeggen dat je meer dan 98k moet bieden om succes te hebben, maar wel als jouw bod te laag is. Dus bied je 96k: te laag, 97k: te laag, 98k: te laag, 99k: ik ga uw bod doorgeven aan de verkoper.
Hoe helpt zo'n regel dan precies
@GENETX Op zich kan je dat ook met de hoogste bieder doen, natuurlijk.
Jup, maar dat is gewoon omdat het kan... Zo zou ik ook al mijn vrienden bezichtigingen kunnen laten inplannen voor het huis dat ik wil. Die expres lage biedingen laten doen met slechte voorwaarden en dan zelf een redelijk bod doen.. dat verhoogt mijn kansen om het huis goedkoper te krijgen. Of iemand meer laten bieden die dan in de bedenktijd er toch van af ziet...Roadman schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:30:
[...]
Waarschijnlijk als het hun andersom gebeurt dan piepen ze het hardst.
En ja, het mag wettelijk gezien allemaal.
Maar ik vind het moreel verwerpelijk.
Mag het wettelijk? Absoluut! Moreel gezien natuurlijk niet oké :-)
Het voordeel is echter dat je nog een ander bod achter de hand hebt. Je kan kijken of je nummer 2 zo ver kan krijgen om over de nummer 1 te gaan. Zo niet, dan kun je altijd het bod van nummer 1 nog accepteren.JeroenE schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:44:
@GENETX Op zich kan je dat ook met de hoogste bieder doen, natuurlijk.
Het gaat niet altijd om het hoogste bod, maar ook de voorwaarden die er bij horen.
Mijn woning heb ik laatst verkocht aan iemand, die als 2 of 3e op de lijst stond (biedingen op inschrijving).
Zaken als gewenste overdrachtsdatum, voorbehoud financiering, maar ook de begeleidende brief speelden bij mij in ieder geval wel een rol.
Een paar weken geleden had ik ook een bod uitgebracht op een woning, maar ben toen opgebeld dat ik het niet was geworden. Iemand anders had een beter bod/voorwaarden gedaan. Toen ik vraag hoeveel er tussen mijn bod en het andere bod zat, mocht zij/hij daar volgens hem/haar geen antwoord opgeven
Mijn woning heb ik laatst verkocht aan iemand, die als 2 of 3e op de lijst stond (biedingen op inschrijving).
Zaken als gewenste overdrachtsdatum, voorbehoud financiering, maar ook de begeleidende brief speelden bij mij in ieder geval wel een rol.
Een paar weken geleden had ik ook een bod uitgebracht op een woning, maar ben toen opgebeld dat ik het niet was geworden. Iemand anders had een beter bod/voorwaarden gedaan. Toen ik vraag hoeveel er tussen mijn bod en het andere bod zat, mocht zij/hij daar volgens hem/haar geen antwoord opgeven
[ Voor 31% gewijzigd door Mud op 03-05-2021 10:02 ]
@Mud Dat kan natuurlijk ook nog gewoon onderhandelingstactiek zijn. Als zij zeggen dat het verschil 2000 is ga je wellicht 2500 meer bieden, maar als ze geen bedrag noemen bied je misschien wel 10k meer.
De NVM heeft wat regels/richtlijnen waar de leden aan moeten voldoen. Dat is ook waarom alle NVM makelaars (iig op de website) eenzelfde biedingsproces aanhangen. In de praktijk is er denk ik nog wel wat variatie mogelijk.JeroenE schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Wel jammer dat ze niet aangeven waar die regel dan staat beschreven. [...]
Overigens is de NVM ook niet blind voor de morele aspecten rondom het biedingsproces:
De vraag is of de leden zich er ook echt wat van aantrekken.[...]In de onderhandeling dient de makelaar volledig transparant te zijn over de wijze waarop deze plaats vindt. De makelaar dient zich vervolgens ook aan de specifieke regels te houden die aan alle bieders én verkoper van tevoren duidelijk zijn gecommuniceerd. In dit proces dient de makelaar zich volledig onafhankelijk op te stellen. NVM-makelaars die de Erecode niet naleven kunnen worden onderworpen aan de onafhankelijke tuchtrechtspraak van de NVM[..]
[ Voor 27% gewijzigd door Caelorum op 03-05-2021 10:15 ]
Dat zou kunnen natuurlijk. Bij mij gaat het ook om het princiepe :"graag of niet" zeg maar (zeker omdat in verband met financien, voor mijn doen al een goed bod had neergelegd).JeroenE schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:09:
@Mud Dat kan natuurlijk ook nog gewoon onderhandelingstactiek zijn. Als zij zeggen dat het verschil 2000 is ga je wellicht 2500 meer bieden, maar als ze geen bedrag noemen bied je misschien wel 10k meer.
Nu met de huidige gekte op de huizenmarkt heb ik besloten om nu in ieder geval niets te gaan kopen (als je kijkt wat je kunt kopen voor een X bedrag, ga ik er in ieder geval qua woonruimte/m2 er niet op vooruit)
Ja ok, maar als ik vandaag jou de hand schud "we hebben een deal" maar de makelaar heeft pas overmorgen tijd om het contract op te maken, wat een oetlul is het dan als hij doorgaat met biedingen. Dat is hetzelfde als zeggen "vandaag om 18u moet het bod binnen zijn" en biedingen die morgen binnen komen toch vrolijk meenemen. Maar ja blijkbaar mag er best veel en dit vind ik uitermate verwerpelijk.Accretion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:08:
[...]
Ik lees verhalen waarin de koper al gefeliciteerd is; maar nog voor het tekenen er een ander tussendoor komt.
Over het algemeen is dus pas het tekenen zekerheid.
Maar, zo lang het nog niet in het kadaster staat, ben je niet officieel eigenaar. Als in de tussentijd beslag wordt gelegd op het huis door een schuldeiser, heb je alsnog stront aan de knikker.
En in kadaster registreren kost 200 euro of zo? Dat heb ik iig direct laten doen na tekenen koopcontract.
Exact expert nodig?
Dat snap ik, maar er is voor zover ik weet geen vaste NVM regel dat dit niet mag, wettelijk is dit ook niet verboden.Caelorum schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:14:
De NVM heeft wat regels/richtlijnen waar de leden aan moeten voldoen. Dat is ook waarom alle NVM makelaars (iig op de website) eenzelfde biedingsproces aanhangen.
Dus vandaar mijn verbazing dat dit hier wel als regel wordt gebracht. Zoals ik al hebt laten zien zou zo'n regel ook nergens op slaan omdat je die dus heel eenvoudig kan omzeilen door "te laag" te roepen als het nieuwe bod nog steeds lager is en iets anders als het nieuwe bod wel hoog genoeg is. Dan is de regel gewoon gevolgd, maar uiteindelijk weet je dus toch wat het andere bedrag (ongeveer) is. Dus ik denk dat zo'n regel helemaal niet bestaat.
Als men geen zin heeft in onderhandelingen na de biedingsronde kan je het beter brengen als "de koper heeft een andere partij gekozen" en in het midden laten waarom. Je hoeft als koper (en makelaar) helemaal geen reden te geven waarom iemands bod niet (of wel) is gekozen.
Wij zijn ook in de race voor een nieuwe woning buiten de randstad en willen verhuizen naar het oosten. Ons huidige huis komen we snel vanaf (utrecht, jaren 30), echter een nieuwe vinden is ook in het oosten nog niet zo eenvoudig verwacht ik.Vandaag helaas te horen gekregen dat ons bod niet is geaccepteerd. Was een vanaf prijs. We hadden een goed bod neergelegd (dachten we), zonder voorbehoud van financien en flexibel qua oplevering. Wel met bouwkundig voorbehoud tot max 10k voor noodzakelijke herstelkosten.
Nu zijn we erg benieuwd of het nu aan de prijs of mogelijk toch deze conditie lag dat we het niet gekocht kregen.
Nu vroeg ik mij af hoe snel een aankoopmakelaar de verkoopprijs kan zien, of is dat pas bij inschrijving bij het kadaster? Want dat je het zelf kunt opvragen bij het kadaster snap ik, maar ik ben vooral benieuwd of het nu ligt aan het hoogte van het bod of evt. andere condities.
De m2 prijs in de regio verschilt nogal zie ik (tussen de 2500 en 3500 euro de m2) tussen woningen die het afgelopen half jaar zijn verkocht. Vandaar dat we erg benieuwd zijn en als een aankoopmakelaar sneller dit kan zien zou het voor ons nog een overweging kunnen zijn deze in de arm te nemen.
Verder hebben we geen enkel voordeel aan een aankoopmakelaar gemerkt. je moet nu ook alles zelf doen, bellen , afspraak maken voor bezichtiging etc. Het aanbod krijg je net zo snel via de mail als de makelaar (we staan bij alle makelaars ingeschreven als zoekende). Bouwkundig inzicht van makelaar is vaak minimaal en hebben wij gelukkig wel), dus tja.... blijft alleen de gun factor (makelaars onderling) mogelijk over of toch het voordeel van eerder inzicht qua verkoopprijs.
ik wil echt niet alle makelaars over 1 kam scheren hoor, maar ik heb er een paar gebeld en die zeiden allemaal dat ze niet actief gaan zoeken en als je dan toch wat leuks ziet moest je maar bellen
Nu zijn we erg benieuwd of het nu aan de prijs of mogelijk toch deze conditie lag dat we het niet gekocht kregen.
Nu vroeg ik mij af hoe snel een aankoopmakelaar de verkoopprijs kan zien, of is dat pas bij inschrijving bij het kadaster? Want dat je het zelf kunt opvragen bij het kadaster snap ik, maar ik ben vooral benieuwd of het nu ligt aan het hoogte van het bod of evt. andere condities.
De m2 prijs in de regio verschilt nogal zie ik (tussen de 2500 en 3500 euro de m2) tussen woningen die het afgelopen half jaar zijn verkocht. Vandaar dat we erg benieuwd zijn en als een aankoopmakelaar sneller dit kan zien zou het voor ons nog een overweging kunnen zijn deze in de arm te nemen.
Verder hebben we geen enkel voordeel aan een aankoopmakelaar gemerkt. je moet nu ook alles zelf doen, bellen , afspraak maken voor bezichtiging etc. Het aanbod krijg je net zo snel via de mail als de makelaar (we staan bij alle makelaars ingeschreven als zoekende). Bouwkundig inzicht van makelaar is vaak minimaal en hebben wij gelukkig wel), dus tja.... blijft alleen de gun factor (makelaars onderling) mogelijk over of toch het voordeel van eerder inzicht qua verkoopprijs.
ik wil echt niet alle makelaars over 1 kam scheren hoor, maar ik heb er een paar gebeld en die zeiden allemaal dat ze niet actief gaan zoeken en als je dan toch wat leuks ziet moest je maar bellen

[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 03-05-2021 10:49 ]
Klopt. Maar als wel de voorlopige koopovereenkomst getekend is kan je de verkoper wel in gebreke stellen en 10% van de overeengekomen prijs vangen.Accretion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:08:
[...]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Je kunt dit toch gewoon vragen aan verkopend makelaar? Die hebben doorgaans geen enkel belang bij om dit eventueel geheim te houden of over te liegen, want het wordt toch wel openbaar. Hoogstens dat je even moet wachten om die info te ontvangen omdat ze eerst contracten getekend willen hebben.Waypoint schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:46:
That said, een verkoopprijs is pas openbaar na de overdracht. Een andere makelaar kan alleen eerder over die informatie beschikken als er onderling iets geregeld is, bv een (gesloten) systeem tussen makelaars waar aanstaande transacties in geregistreerd worden. Maar de betrouwbaarheid van die info valt en staat bij het accuraat en tijdig invullen door de makelaars zelf.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ja en als er beslag gelegd wordt door een schuldeiser op het huis, denk je dan dat diegene de 10% nog heeft om te betalen? Dat is in zo’n geval meer een wassen neus
Er zijn uiteraard wel meer redenen om beslag te leggen. Vooral als de verkopende partij een bedrijf is kan er nog wel eens beslag worden gelegd als drukmiddel. Maar de kans is uiteraard astronomisch klein dat je in zo'n situatie terechtkomt.Gijsje22 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:12:
Ja en als er beslag gelegd wordt door een schuldeiser op het huis, denk je dan dat diegene de 10% nog heeft om te betalen? Dat is in zo’n geval meer een wassen neus
Het is overigens wel eens voorgekomen dat een verkoper een andere woning aanbood als compensatie. Moet je ook maar net op zitten te wachten.
Verwijderd
De NVM heeft bij mijn weten een register waarin de koopprijzen worden bijgehouden. Andere NVM makelaars kunnen dat kort na het tekenen van het koopcontract al inzien.naitsoezn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Je kunt dit toch gewoon vragen aan verkopend makelaar? Die hebben doorgaans geen enkel belang bij om dit eventueel geheim te houden of over te liegen, want het wordt toch wel openbaar. Hoogstens dat je even moet wachten om die info te ontvangen omdat ze eerst contracten getekend willen hebben.
That said, een verkoopprijs is pas openbaar na de overdracht. Een andere makelaar kan alleen eerder over die informatie beschikken als er onderling iets geregeld is, bv een (gesloten) systeem tussen makelaars waar aanstaande transacties in geregistreerd worden. Maar de betrouwbaarheid van die info valt en staat bij het accuraat en tijdig invullen door de makelaars zelf.
Of dat ook altijd wordt ingevuld weet ik niet.
Die centrale database moet wel worden gevuld en er wordt wel verwacht dat je aangeeft dat het huis onder bod is, waarbij je ook een bedrag van het bod moet invullen. Dat bedrag moet correct zijn.Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:37:
[...]
De NVM heeft bij mijn weten een register waarin de koopprijzen worden bijgehouden. Andere NVM makelaars kunnen dat kort na het tekenen van het koopcontract al inzien.
Of dat ook altijd wordt ingevuld weet ik niet.
Maar.. dan moet het huis wel als onder bod of verkocht onder voorbehoud worden aangemeld. De makelaars kunnen in principe (tenzij het verandert is) ook direct van beschikbaar naar verkocht gaan en alle tussenliggende stappen overslaan. En dan zie je het dus pas na transportdatum.
@Waypoint Tenzij de aankoopmakelaar en verkoopmakelaar hele goede vriendjes zijn is de kans vrij klein dat de aankoopmakelaar die info heel snel krijgt. Koopsommen zijn pas beschikbaar als de ontbindende voorwaarden zijn verlopen, dan ook nog eens binnen de database van de club waar de makelaar is aangesloten. (VBO kan "officieel" niet bij NVM kijken en andersom, dat kan pas na de daadwerkelijke overdracht). Onderling geeft men telefonisch geen prijzen vrij als de ontbindende voorwaarden nog niet zijn verlopen. Nadat de ontbindende voorwaarden zijn verlopen is men over het algemeen wel collegiaal genoeg om elkaar informatie te verstrekken, zeker als het gaat om taxaties.
"officieel" kan niemand bij elkaar kijken maar iedereen die al een tijdje meeloopt kent wel iemand die even in de database van de andere club kan kijken.
"officieel" kan niemand bij elkaar kijken maar iedereen die al een tijdje meeloopt kent wel iemand die even in de database van de andere club kan kijken.

PSN: Kjujay
thmx voor jullie reacties! Geeft weer stof tot nadenken guys
Hoe kijken jullie aan tegen het aankopen van een huis, waarvan de overdracht pas over 6 maanden is?
Vind dat zelf best een lange termijn. Rationeel kan ik niet echt zeggen wat me tegenstaat (en zeker als de huidige prijsstijging zou vasthouden, koop je relatief goedkoop
) - maar ergens voelt het toch best gek, vind ik.
Sowieso loopt het contract van mijn vriendin af in de periode tussen aankoop en overdracht.
Heeft iemand van jullie ervaring hier mee; hoe werkt dit? Concreet: welke hypotheekrente wordt er gerekend (die van nu, of die van de overdrachtdatum, mits gunstiger)?
En kan een eventuele daling of stijging van een van onze inkomens nog gevolgen hebben?
Vind dat zelf best een lange termijn. Rationeel kan ik niet echt zeggen wat me tegenstaat (en zeker als de huidige prijsstijging zou vasthouden, koop je relatief goedkoop

Sowieso loopt het contract van mijn vriendin af in de periode tussen aankoop en overdracht.
Heeft iemand van jullie ervaring hier mee; hoe werkt dit? Concreet: welke hypotheekrente wordt er gerekend (die van nu, of die van de overdrachtdatum, mits gunstiger)?
En kan een eventuele daling of stijging van een van onze inkomens nog gevolgen hebben?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Als je een hypotheek gaat aanvragen krijg je een rente aanbod, waarbij je tot datum x gegarandeerd de rente kunt krijgen. Het stijgen en dalen van de inkomens zal waadschijnlijk wel invloed hebben, tenzij je van te voren al een bindend aanbod tekent. De lookstroken/werkgeversverklaringen moeten namelijk erg recent zijn. Ik zou je wel aanraden dit bij een goede hypotheekadviseur neer te leggen, die kent de vele lastige regeltjes natuurlijk goed.Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
@Richh het kan prima maar je moet wel met een aantal zaken rekening houden. Zo heb je vaak de termijn voor financiering, is dit al vlot? Dan moet nu alles geregeld gaan worden op basis van de huidige gegevens. Krijg je naar een paar maanden voor dan heb je dus even de tijd om het te regelen wat net genoeg zou kunnen zijn tot het nieuwe contract. Dat moet je wel goed uitzoeken, plan ook niet te weinig tijd om dan de hypotheek rond te krijgen.
Sowieso zal een intentieverklaring nodig zijn als het geen vast contract is.
Wat betreft de rente, dat hangt af van de hypotheeknemer, vaak spreken ze af dat je de rente van vandaag krijgt of de dagrente als deze lager is. Echter niet elke hypotheeknemer zit hier hetzelfde in.
Een verandering van inkomen in positieve zin zal geen invloed hebben tenzij je opnieuw de aanvraag gaat starten incl. de gehele beoordeling die er bij komt. Veranderd je inkomen in negatieve zin kan het betekenen dat de bank de hypotheek niet meer wilt nemen en conform hun voorwaarden het aanbod intrekt. Al weten zij niet dat je van werkgever veranderd of dat er iets anders gebeurt waardoor je inkomen daalt dus je kan er voor kiezen dat niet te melden (met alle risico's van dien).
Sowieso zal een intentieverklaring nodig zijn als het geen vast contract is.
Wat betreft de rente, dat hangt af van de hypotheeknemer, vaak spreken ze af dat je de rente van vandaag krijgt of de dagrente als deze lager is. Echter niet elke hypotheeknemer zit hier hetzelfde in.
Een verandering van inkomen in positieve zin zal geen invloed hebben tenzij je opnieuw de aanvraag gaat starten incl. de gehele beoordeling die er bij komt. Veranderd je inkomen in negatieve zin kan het betekenen dat de bank de hypotheek niet meer wilt nemen en conform hun voorwaarden het aanbod intrekt. Al weten zij niet dat je van werkgever veranderd of dat er iets anders gebeurt waardoor je inkomen daalt dus je kan er voor kiezen dat niet te melden (met alle risico's van dien).
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hoi @Richh! Volgens mij is zes maanden wel een gemiddelde termijn. Ik zelf moet 7 maand wachten. Eind januari gekocht, eind augustus is de levering.
Als je zeker bent van je zaak, kun je nu kopen en de hypotheek pas regelen tegen bijvoorbeeld een maand of 3 voor de levering. Een voorbehoud voor financiering opnemen heeft dan overigens geen zin.
Je kunt ook nu kopen, een voorbehoud opnemen, en dan de financiering regelen op basis van je huidige situatie. Hou er rekening mee dat een leningsofferte vaak een maand of drie geldigheid heeft tot levering. Per verstrekker is afhankelijk wat de voorwaarden zijn voor verlenging ervan én wat de kosten van het verlengen zijn. Ook is bij verlenging van de offerte niet altijd de rente gelijk aan de offerterente. Wederom afhankelijk van de hypotheekverstrekker en het product. Hier kan een hypotheekadviseur je mee helpen. Op voorhand kan ik je wel meegeven dat er wel producten zijn waar kosteloze verlenging mogelijk is voor bijvoorbeeld drie maanden. Je loopt dan voor de tussentijd geen risico's.
Voor wat betreft je vriendin en haar inkomen; bij tijdelijke contracten is sowieso een werkgeversverklaring noodzakelijk (let ook op de geldigheidsduur), waarop staat aangevinkt "wordt bij afloop van tijdelijk contract omgezet in dienstverband voor onbepaalde tijd", dus de welbekende "intentieverklaring". Maar ook hier kan een adviseur je wel helpen...
Ongewoon is je situatie in ieder geval niet. Als je een inkomensstijging verwacht in tussentijd en je durft het risico te nemen (bijv. op arbeidsongeschiktheid met dito inkomensterugval) kun je de aanvraag voor de hypotheek best even uitstellen.
(Zo doe ik het ook. Eind januari de verkoopovereenkomst zonder voorbehouden. Ik heb alle documenten recent verzameld en eind deze maand gaat de aanvraag de deur uit.)
Als je zeker bent van je zaak, kun je nu kopen en de hypotheek pas regelen tegen bijvoorbeeld een maand of 3 voor de levering. Een voorbehoud voor financiering opnemen heeft dan overigens geen zin.
Je kunt ook nu kopen, een voorbehoud opnemen, en dan de financiering regelen op basis van je huidige situatie. Hou er rekening mee dat een leningsofferte vaak een maand of drie geldigheid heeft tot levering. Per verstrekker is afhankelijk wat de voorwaarden zijn voor verlenging ervan én wat de kosten van het verlengen zijn. Ook is bij verlenging van de offerte niet altijd de rente gelijk aan de offerterente. Wederom afhankelijk van de hypotheekverstrekker en het product. Hier kan een hypotheekadviseur je mee helpen. Op voorhand kan ik je wel meegeven dat er wel producten zijn waar kosteloze verlenging mogelijk is voor bijvoorbeeld drie maanden. Je loopt dan voor de tussentijd geen risico's.
Voor wat betreft je vriendin en haar inkomen; bij tijdelijke contracten is sowieso een werkgeversverklaring noodzakelijk (let ook op de geldigheidsduur), waarop staat aangevinkt "wordt bij afloop van tijdelijk contract omgezet in dienstverband voor onbepaalde tijd", dus de welbekende "intentieverklaring". Maar ook hier kan een adviseur je wel helpen...
Ongewoon is je situatie in ieder geval niet. Als je een inkomensstijging verwacht in tussentijd en je durft het risico te nemen (bijv. op arbeidsongeschiktheid met dito inkomensterugval) kun je de aanvraag voor de hypotheek best even uitstellen.
(Zo doe ik het ook. Eind januari de verkoopovereenkomst zonder voorbehouden. Ik heb alle documenten recent verzameld en eind deze maand gaat de aanvraag de deur uit.)
[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 03-05-2021 16:07 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Met een overdracht over 6 maanden is het even slim kiezen waar je de hypotheek neemt. Er zijn nogal wat verschillen in hoe lang de offertes geldig zijn.
Als je de offerte moet verlengen betaal je doorgaans bereidstellingsprovisie (per maand?), wat weer een percentage van de hypotheeksom is. Dat kan leuk oplopen...
Typisch een vraag om met een financieel adviseur te bespreken denk ik.
Als je de offerte moet verlengen betaal je doorgaans bereidstellingsprovisie (per maand?), wat weer een percentage van de hypotheeksom is. Dat kan leuk oplopen...
Typisch een vraag om met een financieel adviseur te bespreken denk ik.
Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
***members only***
offtopic:
Waarom toch die members only tags? Het gaat om een generieke vraag...
Waarom toch die members only tags? Het gaat om een generieke vraag...
Als je vriendin via haar werkgever kan aantonen (middels een intentie-/werkgeversverklaring) dat ze meer loon gaat krijgen, meer uren gaat maken, vaste aanstelling krijgt, loonsverhoging via CAO, etc..etc.. dan is er waarschijnlijk meer mogelijk bij je toekomstige hypotheekverstrekker echter zal je dit gewoon bij je adviseur moeten navragen.
Zelf had ik mijn vaste salarisstijging (CAO Zorg en Welzijn) door laten rekenen ipv mijn huidige salaris tijdens mijn hypotheekaanvraag, dat was geen probleem (aanvraag gedaan in april, overdracht was in juli, tussendoor dus salarisverhoging via CAO).
[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 03-05-2021 16:15 ]
Dank @Luc45, @Tsurany, @JanHenk, @Requiem19 en @Enforcer 
Zonder voorbehoud van financiering staat me sowieso tegen
daarvoor gaat het simpelweg om teveel geld.
Dan moeten we dus sowieso op basis van de huidige gegevens de financiering rond zien te krijgen.
Goed om te weten dat we daarbij dus rekening moeten houden met een hypotheekverstrekker die tegen geen of lage kosten, de leveringsofferte voldoende kan verlengen.
Hiervoor hebben we overigens al geruime tijd (1,5 jaar lol) contact met een hypotheekverstrekker, echter deze reageert bij lange na niet zo snel als jullie
daarnaast vind ik het prettig om ook juist naar mensen met een ander belang dan de hypotheekverkoper te luisteren.
Mochten we het winnende bod doen (tja...) dan is dit in ieder geval waar we op moeten letten, dank daarvoor!
Als er zich tegen de overdrachtsdatum een hoger inkomen beschikbaar is en/of de rentes zijn verder gedaald, kunnen we tegen die tijd wel kijken of het financieel gunstig is om volledig opnieuw het hypotheekproces door te lopen.
Dan pas de boel regelen, en dus zonder voorbehoud van financiering nu een bod doen, lijkt mij persoonlijk erg risicovol en past niet bij mij
@Enforcer De persoonlijke werksituatie van mijn vriendin mag best in mo-tags volgens mij
sowieso was dat vooral bedoeld als verduidelijking van onze specifieke situatie. Meestal is een aflopend contract vooral een risico immers, ik wou toelichten dat wij daar in onze situatie anders tegenaan kijken.
Los van bovenstaande kan ik de hypotheek voor 90% in mijn eentje dragen, alleen brand ik er dan een hele hele hoop spaargeld doorheen, wat ik liever elders aan uit geef. Qua maandlast is het sowieso niet zo'n probleem, maargoed daar denken banken anders over natuurlijk
Maargoed, dan gaan we alsnog vrij specifiek op een situatie in die weinig te maken heeft met het kopen van een huis
Zonder voorbehoud van financiering staat me sowieso tegen
Dan moeten we dus sowieso op basis van de huidige gegevens de financiering rond zien te krijgen.
Goed om te weten dat we daarbij dus rekening moeten houden met een hypotheekverstrekker die tegen geen of lage kosten, de leveringsofferte voldoende kan verlengen.
Hiervoor hebben we overigens al geruime tijd (1,5 jaar lol) contact met een hypotheekverstrekker, echter deze reageert bij lange na niet zo snel als jullie
Mochten we het winnende bod doen (tja...) dan is dit in ieder geval waar we op moeten letten, dank daarvoor!
Als er zich tegen de overdrachtsdatum een hoger inkomen beschikbaar is en/of de rentes zijn verder gedaald, kunnen we tegen die tijd wel kijken of het financieel gunstig is om volledig opnieuw het hypotheekproces door te lopen.
Dan pas de boel regelen, en dus zonder voorbehoud van financiering nu een bod doen, lijkt mij persoonlijk erg risicovol en past niet bij mij
@Enforcer De persoonlijke werksituatie van mijn vriendin mag best in mo-tags volgens mij
Los van bovenstaande kan ik de hypotheek voor 90% in mijn eentje dragen, alleen brand ik er dan een hele hele hoop spaargeld doorheen, wat ik liever elders aan uit geef. Qua maandlast is het sowieso niet zo'n probleem, maargoed daar denken banken anders over natuurlijk
Maargoed, dan gaan we alsnog vrij specifiek op een situatie in die weinig te maken heeft met het kopen van een huis
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
@Richh deze overzichtjes vond ik wel handig om de offerte termijnen en verlengingsvoorwaarden te vergelijken.
https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte
Deze zijn wat completer maar misschien niet helemaal actueel meer (02-2020):
https://www.hypotheeksupp...nde-bouw-en-nieuwbouw.pdf
https://www.hypotheeksupp...ngen-hypotheekofferte.pdf
In mijn geval is de overdracht pas volgend jaar en heb geen financieringsvoorbehoud gebruikt, dus ik wacht nog met aanvragen tot de termijn zonder beperkingen kort genoeg is.
Met 6 maanden is er nu al wat meer mogelijk. Als je een bankgarantie wilt gebruiken is het ook handiger om direct aan te vragen.
In mijn geval is de overdracht pas volgend jaar en heb geen financieringsvoorbehoud gebruikt, dus ik wacht nog met aanvragen tot de termijn zonder beperkingen kort genoeg is.
Met 6 maanden is er nu al wat meer mogelijk. Als je een bankgarantie wilt gebruiken is het ook handiger om direct aan te vragen.
Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:42:
[small]@Enforcer De persoonlijke werksituatie van mijn vriendin mag best in mo-tags volgens mijsowieso was dat vooral bedoeld als verduidelijking van onze specifieke situatie. Meestal is een aflopend contract vooral een risico immers, ik wou toelichten dat wij daar in onze situatie anders tegenaan kijken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ga dan maar niet aan een nieuwbouw woning beginnenRichh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
Hoe kijken jullie aan tegen het aankopen van een huis, waarvan de overdracht pas over 6 maanden is?
Vind dat zelf best een lange termijn. Rationeel kan ik niet echt zeggen wat me tegenstaat (en zeker als de huidige prijsstijging zou vasthouden, koop je relatief goedkoop) - maar ergens voelt het toch best gek, vind ik.
***members only***
Zo ver ik mij herinner: Bij de Rabobank clicken ze de rente vast op het moment dat de boel wordt opgenomen. Met andere woorden mocht de rente dalen dan kun je nog omlaag.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Hier was de overdracht ook zo'n 5 maanden later. Had nog geprobeerd het na 7 maanden te rekken ivm wegvallen ODB per 1 januari maar dat ging niet meer passen met m'n rente offerte.Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
Vind dat zelf best een lange termijn. Rationeel kan ik niet echt zeggen wat me tegenstaat (en zeker als de huidige prijsstijging zou vasthouden, koop je relatief goedkoop) - maar ergens voelt het toch best gek, vind ik.
***members only***
PSN: Flix20-NL
Hier zelf een huis gekocht met overdracht over 3 maanden. Belangrijkste is dat je een intentieverklaring krijgt vanuit de werkgever waarin staat dat ze voornemens zijn haar contract te verlengen. (Dit verplicht de werkgever nog tot niks). Daarnaast zou ik zelf tot moment van passeren van de akte niet veranderen van werkgever of terugvallen in bijvoorbeeld uren.Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
***members only***
De hypotheekverstrekker kan namelijk tot moment van overdracht nog een en ander controleren bij de werkgever van de intentieverklaring en als hier veranderingen in zijn zou dat misschien issues kunnen geven.
Qua renteaanbod zou je even goed moeten kijken naar de voorwaarde voor verlengen of eentje pakken die in ieder geval tot passeren van de akte geldig is en het liefste met wat speling (you never know).
Hier 8 maanden tot overdracht (inmiddels achter de rug). Achteraf gezien mooi meegenomen gezien de afschaffing overdrachtsbelasting. Daarnaast mooi nog wat maandjes sparen.Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
***members only***
ING hypotheek 6 maanden + 2 maandjes verlenging.
Default blanke hetero
Hier een goeie 7 maanden, uiteindelijk net op randje 6 maanden hypotheek in orde gemaakt (Vesta 3+3). Vind het ook prima, enige jammere is dat we net wat minder van de zomer kunnen genieten in ons tuintje op 't zuiden. Verder lekker sparen, op 't gemakje alles uitzoeken en regelen. Geen stress.
It's dogged that does it
er zijn een aantal geldverstrekkers die tot 12 maanden een offerte geven zonder annuleringskosten. Je kan evt daar een offerte opvragen zodat het iig geregeld is en vanaf 6 maanden voor sleutel overdracht kijken of er tegen die tijd een betere elders is bij de gelverstrekkers die tot 6 maanden gaan.Erik1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:36:
@Richh deze overzichtjes vond ik wel handig om de offerte termijnen en verlengingsvoorwaarden te vergelijken.
Allen
Ik heb een nieuwbouw nummer gewonen in een loterij, is het mogelijk om de bouw nummer te ruilen met iemand anders ?
Klopt het dat het kopen van een nieuwbouw is hetzelfd als een bestandbouw, kwa hypotheek, de enige verschil is dat tijdens het bouwen kan ik niet daarwonen ?
Ik heb een nieuwbouw nummer gewonen in een loterij, is het mogelijk om de bouw nummer te ruilen met iemand anders ?
Klopt het dat het kopen van een nieuwbouw is hetzelfd als een bestandbouw, kwa hypotheek, de enige verschil is dat tijdens het bouwen kan ik niet daarwonen ?
Het is maar goed dat je niet eerst dat andere huis heb geprobeerd te kopen dus.nemcuon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:00:
Allen
Ik zie zoveel vragen langs komen alsof wij een glazen bol hebben. Doe jezelf een plezier en overweeg om een adviseur in de hand te nemen die je op weg kan helpen, misschien in je eigen taal zodat alles goed duidelijk is? Het gaat om heel veel geld.
Met nieuwbouw heb je met hele andere dingen te maken als met bestaande bouw, oa met de belastingdienst en overige kosten (kosten koper vs vrij op naam). Zit er wel of geen keuken/badkamer in, moet je die verplicht bij een vaste winkel uitzoeken, wat kosten de diverse meerwerk zaken als een extra stopcontact etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 04-05-2021 17:30 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, ik moet alle opties overwegen, dus ik ben helemaal open.Ethirty schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:30:
[...]
Het is maar goed dat je niet eerst dat andere huis heb geprobeerd te kopen dus.
Mijn makelaar doet niet zo veel, ik ben ook aan het overwegen om naar een andere aankoopmakelaar te gaan.
Bedankt, ik ga meer over dit lezenMet nieuwbouw heb je met hele andere dingen te maken als met bestaande bouw, oa met de belastingdienst en overige kosten (kosten koper vs vrij op naam). Zit er wel of geen keuken/badkamer in, moet je die verplicht bij een vaste winkel uitzoeken, wat kosten de diverse meerwerk zaken als een extra stopcontact etc.
Mag ik nog een vraag: omdat ik nog niet zeker ben over de locatie (de goed school dat ik wil moet ik in een lang wachtlijst zitten), denk ik om een apartement te kopen (max 350k), en als ik daarna moet verhuizen ga ik dat verhuren of verkopen en een andere woning (van mijn smaak, rond 600k) kopen.
Mijn vraag: word ik gezien als een beleger en dus ik moet 8% overdrachtbelasting betalen ipv 2% ?
Mijn vraag: word ik gezien als een beleger en dus ik moet 8% overdrachtbelasting betalen ipv 2% ?
[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 04-05-2021 17:47 ]
Volgens mij is het zo dat wanneer je er zelf gaat wonen, je gewoon 2% betaald (je mag slechts één keer gebruik maken van de vrijstellingsregeling). Echter is wel in je hypotheek voorwaarden opgenomen dat je niet (zomaar) mag gaan verhuren.
En ga nu alsjeblieft naar een adviseur, je hebt zoveel fundamentele vragen dat je echt hulp nodig hebt.
En ga nu alsjeblieft naar een adviseur, je hebt zoveel fundamentele vragen dat je echt hulp nodig hebt.
It's dogged that does it
OK, dank je welSavageBrother schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:07:
Volgens mij is het zo dat wanneer je er zelf gaat wonen, je gewoon 2% betaald (je mag slechts één keer gebruik maken van de vrijstellingsregeling). Echter is wel in je hypotheek voorwaarden opgenomen dat je niet (zomaar) mag gaan verhuren.
Je kunt dit bijv tackelen door in eerste instantie een offerte te vragen bij een aanbieder met langere houdbaarheid vd offerte maar waarbij je gratis kunt annuleren. En je kunt dan weer een nieuwe vragen als de termijn dichter bij komt. Je zou ook zelfs die weer kunnen annuleren en als het heel dichtbij komt een laatste aanvragen. Zo hebben wij dit gedaan en uiteindelijk veel geld bespaard. Over t algemeen geldt hoe langer de geldigheid hoe hoger de rente dus hoe duurder. Zeker bij langer dan zes maanden vallen een aantal goedkopere aanbieders af. Dat kun je op deze wijze alsnog mooi oplossen.
Richh schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
***members only***
Inderdaad. Waar je ook op moet letten, bij bijvoorbeeld de ABN is de offerte van de niet-budget hypotheek 6 maanden geldig, maar de rente ook 0.1% hoger. Dat lijk misschien niet zo veel, maar dit geldt voor de hele looptijd. Telkens als je een nieuwe RVP afsluit zit je 0.1% hoger. Gezien alle voorspellingen zijn dat de rente eind van het jaar weer wat omlaag gaan zou ik lekker wachten met een offerte aanvragen.henkjobse schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:46:
Je kunt dit bijv tackelen door in eerste instantie een offerte te vragen bij een aanbieder met langere houdbaarheid vd offerte maar waarbij je gratis kunt annuleren. En je kunt dan weer een nieuwe vragen als de termijn dichter bij komt. Je zou ook zelfs die weer kunnen annuleren en als het heel dichtbij komt een laatste aanvragen. Zo hebben wij dit gedaan en uiteindelijk veel geld bespaard. Over t algemeen geldt hoe langer de geldigheid hoe hoger de rente dus hoe duurder. Zeker bij langer dan zes maanden vallen een aantal goedkopere aanbieders af. Dat kun je op deze wijze alsnog mooi oplossen.
[...]
Rente is niet het enige. Je financiële situatie kan natuurlijk ook wijzigen waardoor je de financiering opeens niet meer rond krijgt.fsfikke schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:51:
[...]
Inderdaad. Waar je ook op moet letten, bij bijvoorbeeld de ABN is de offerte van de niet-budget hypotheek 6 maanden geldig, maar de rente ook 0.1% hoger. Dat lijk misschien niet zo veel, maar dit geldt voor de hele looptijd. Telkens als je een nieuwe RVP afsluit zit je 0.1% hoger. Gezien alle voorspellingen zijn dat de rente eind van het jaar weer wat omlaag gaan zou ik lekker wachten met een offerte aanvragen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Moet je de bank daarvan niet sowieso op de hoogte stellenVidaR-9 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Rente is niet het enige. Je financiële situatie kan natuurlijk ook wijzigen waardoor je de financiering opeens niet meer rond krijgt.

Als je wacht met de aanvraag, zit je wel in een soort vacuüm waarbij er toch echt wat kan veranderen in de financiële situatie, dus het is wel degelijk een terecht opmerking van @VidaR-9 .
Nu moet ik er wel bij zeggen; als je dan een probleem hebt met je kredietwaardigheid, moet je je wellicht afvragen of je überhaupt een woning zou moeten kopen.
Nu moet ik er wel bij zeggen; als je dan een probleem hebt met je kredietwaardigheid, moet je je wellicht afvragen of je überhaupt een woning zou moeten kopen.
Wij gaan dinsdag hier kijken:
https://www.funda.nl/koop...816-maria-van-osstraat-6/
- 2 dakkapellen
- 2 airco's
- Woonkamer is bijna 11 meter lang van keuken tot achterkant.
- Dan nog 13 meter tuin
Wat een markt he, binnen een halve dag zijn de kijk momenten al vol.
Huis ziet er goed uit, zou alleen de badkamer nog opknappen.
340.000 staat die voor, waar denken jullie dat die voor weg zal gaan? Denk zelf al snel aan 360.000
- 2 dakkapellen
- 2 airco's
- Dan nog 13 meter tuin
340.000 staat die voor, waar denken jullie dat die voor weg zal gaan? Denk zelf al snel aan 360.000
[ Voor 14% gewijzigd door Mars18 op 06-05-2021 16:47 ]
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Ik heb nog een actief WalterLiving abonnement dus heb hem daar doorheen gehaald:Mars18 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:46:
- 2 dakkapellen
- 2 airco's
- Dan nog 13 meter tuin
/f/image/02bQh6Y5D9EYnS4FdNmilUPZ.png?f=fotoalbum_large)
En de data gesorteerd op vergelijkbaar & recent:
/f/image/z7WDB4a3iqhm9R3vrNPIrMce.png?f=fotoalbum_large)
En de data gesorteerd op vergelijkbaar & koopsom:
/f/image/OybIAtoL4TTYGXK1YzD7jlTk.png?f=fotoalbum_large)
(...)
Dank je, heb een DM gestuurd.Freelance schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:21:
[...]
Ik heb nog een actief WalterLiving abonnement dus heb hem daar doorheen gehaald:
[Afbeelding]
En de data gesorteerd op vergelijkbaar & recent:
[Afbeelding]
En de data gesorteerd op vergelijkbaar & koopsom:
[Afbeelding]
offtopic:
Als je een rapportje wil ontvangen stuur maar een DM
Ben zelf onbekend met Walter
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Dat zijn ten minste nog een beetje schappelijke prijzen, heb al steden gezien waar je al richting de 450 (of hoger) gaat voor zulke objecten, mijn appartement van 60m2 gaat al bijna die kant opMars18 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:46:
- 2 dakkapellen
- 2 airco's
- Dan nog 13 meter tuin

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 06-05-2021 18:11 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja is bizar he, wij waren van plan om ons huis voor 70.000 te verbouwen, maar dan een huis als dit zien wat bijna af is (in onze ogen) is dan erg de moeite waard.Ethirty schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:11:
[...]
Dat zijn ten minste nog een beetje schappelijke prijzen, heb al steden gezien waar je al richting de 450 (of hoger) gaat voor zulke objecten, mijn appartement van 60m2 gaat al bijna die kant op
Denk zelf dat dit huis toch ook wel voor 375.000 weg zal gaan
Wat verwacht je wat de taxatiewaarde zal zijn als je 20.000 overbiedt?Mars18 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:46:
- 2 dakkapellen
- 2 airco's
- Dan nog 13 meter tuin
Niet de poster waarop je reageert, maar wel in de afgelopen twee weken een geaccepteerd bod en taxatie gehad.blackshelve schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:16:
[...]
Wat verwacht je wat de taxatiewaarde zal zijn als je 20.000 overbiedt?
Het is momenteel in de huidige markt lastig in te schatten met het gebruik van openbare bronnen. Een Calcasa, AvixNL of Walterliving rapport zaten bij zo'n 35k naast de gecalculeerde marktwaarde die uit de taxatiewaarde kwam. (vraagprijs 295k, aankoop 350k, taxatie 330k). Dit is vooral omdat de rapportages hoofdzakelijk gebruik maken van gegevens uit het kadaster, deze gegevens worden pas bijgewerkt wanneer de akte bij de notaris is gepasseerd en dus over het algemeen enkele maanden achter lopen. Een aankoopmakelaar heeft wel toegang tot het NVM register waar dit eerder geregistreerd kan worden.
Ik denk dat je de beste realistische marktwaarde via een lokale aankoopmakelaar wil laten bepalen of zelf je berekeningen en afwegingen gaat maken a.d.h.v. publieke rapportages. Je moet je sowieso voorbereiden op wat teleurstellingen nadat je geboden hebt
(...)
In aanvulling op mijn eerdere reactie en volgens mij al eerder gepost in dit topic. In deze podcast kan je veel halen hoe het momenteel op de woningmarkt aan toe gaat en hoe WalterLiving daarin faciliteert:
https://www.metnerdsomtaf...el-van-walter-living.html
https://www.metnerdsomtaf...el-van-walter-living.html
(...)
Sowieso is taxatiewaarde een beetje "vaag". Zelf een huis gekocht vorige maand met een bod 8% boven vraagprijs. Blijkt ook een stukje boven vergelijkbare woningen te zitten. In het taxatierapport kan je mooi zien dat de markt daar een kleine 25% is gestegen in anderhalf jaar. De taxateur heeft dus alle woningen uit die modellen gecorrigeerd naar in de buurt van onze aankoopsom en daarmee was de taxatiewaarde bij ons hoog genoeg om de vraagprijs te dekken.
Kortom, een taxateur zal ook naar de markt in de buurt kijken en wat de trend daar is en daar een inschatting op doen. Het is niet ondenkbaar dat er een verschil van 5% zit tussen taxateur A en taxateur B.
(en ja we hebben het huis duur gekocht, maar in ons geval wel voor een minimale periode van 10 jaar, dus dan zit ik er minder mee
)
Kortom, een taxateur zal ook naar de markt in de buurt kijken en wat de trend daar is en daar een inschatting op doen. Het is niet ondenkbaar dat er een verschil van 5% zit tussen taxateur A en taxateur B.
(en ja we hebben het huis duur gekocht, maar in ons geval wel voor een minimale periode van 10 jaar, dus dan zit ik er minder mee
Verwijderd
Walter Living toont ook prijzen van woningen die nog niet zijn overgedragen. Waarschijnlijk hebben zij ook toegang tot het NVM register.Freelance schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:57:
[...]
Niet de poster waarop je reageert, maar wel in de afgelopen twee weken een geaccepteerd bod en taxatie gehad.
Het is momenteel in de huidige markt lastig in te schatten met het gebruik van openbare bronnen. Een Calcasa, AvixNL of Walterliving rapport zaten bij zo'n 35k naast de gecalculeerde marktwaarde die uit de taxatiewaarde kwam. (vraagprijs 295k, aankoop 350k, taxatie 330k). Dit is vooral omdat de rapportages hoofdzakelijk gebruik maken van gegevens uit het kadaster, deze gegevens worden pas bijgewerkt wanneer de akte bij de notaris is gepasseerd en dus over het algemeen enkele maanden achter lopen. Een aankoopmakelaar heeft wel toegang tot het NVM register waar dit eerder geregistreerd kan worden.
Ik denk dat je de beste realistische marktwaarde via een lokale aankoopmakelaar wil laten bepalen of zelf je berekeningen en afwegingen gaat maken a.d.h.v. publieke rapportages. Je moet je sowieso voorbereiden op wat teleurstellingen nadat je geboden hebt
Het is sowieso een bijzondere business, dat taxeren. Mijn complex bestaat voor een groot deel uit appartementen met identieke afmetingen, toch is de ene 58, de volgende 60 en weer een andere 62 m2. De inhoud verandert ook mee, maar niet per se gelinked aan de m2. Sowieso lijken ze subtiel - en nooit direct - te vragen wat je er graag voor zou willen hebben.
En dan staat in de taxatie: vergelijkbaar met X, maar minder luxe keuken. En dan toch €50.000 hoger taxeren omdat er een jaar tussen zit?
Vriendin heeft ook taxateur en 2 makelaars gesproken en 3 verschillende bedragen gehoord.
Ons hoor je als verkopers niet klagen, maar blij dat we niet meer aan de andere kant van de tafel zitten.
En dan staat in de taxatie: vergelijkbaar met X, maar minder luxe keuken. En dan toch €50.000 hoger taxeren omdat er een jaar tussen zit?

Vriendin heeft ook taxateur en 2 makelaars gesproken en 3 verschillende bedragen gehoord.
Ons hoor je als verkopers niet klagen, maar blij dat we niet meer aan de andere kant van de tafel zitten.
#team_UTC+1
Het huis wat wij nu hebben was bijna €1000,- per m2 hoger dan de rest van de wijk. We kregen met moeite €5k van de vraagprijs af. De taxateur had echter nog steeds moeite om in de buurt te komen van de prijs. Hij bleef steken op iets van €20.000 minder. Hij belde mij daar wel over op, of dat een probleem was want de rek was er wel een beetje uit om dat geloofwaardig voor elkaar te krijgen. Toen ik zei dat we dat bedrag al zelf inlegde en dat niet nodig was voor de hypotheek was hij opgelucht. Dat zijn rare gesprekken hoor
Snap dat wel, als jij 250 biedt op een huis dat 200 waard is en de taxatie blijft op 210 steken, dan heb je zonder kapitaal gewoon een probleem bij de bank.
Ons huis is gister hoger getaxeerd dan wat we betalen, maar de waarde ná verbouwing valt dan weer lager uit dan verwacht. Gelukkig betalen we dat zelf uit de overwaarde en hoeft dat dus geen probleem te zijn voor de bank.
Ons huis is gister hoger getaxeerd dan wat we betalen, maar de waarde ná verbouwing valt dan weer lager uit dan verwacht. Gelukkig betalen we dat zelf uit de overwaarde en hoeft dat dus geen probleem te zijn voor de bank.
#team_UTC+1
Hypotheek hoger inschrijven en over 3 maanden nog eens taxeren ?Ethirty schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:11:
Snap dat wel, als jij 250 biedt op een huis dat 200 waard is en de taxatie blijft op 210 steken, dan heb je zonder kapitaal gewoon een probleem bij de bank.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Sowieso, omdat we nog niet precies weten wat de verbouwing gaat kosten en we nog een aantal andere zaken zouden willen. Maar dat zien we allemaal tzt wel als we ook exact weten wat we nu werkelijk aan overwaarde hebben.Sport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Hypotheek hoger inschrijven en over 3 maanden nog eens taxeren ?
#team_UTC+1
Zelfde geldt voor WOZ, als ik kijk naar ons huis, onze buren en die er naast (3 identieke huizen), zijn de WOZ waarden:Ethirty schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:24:
Het is sowieso een bijzondere business, dat taxeren. Mijn complex bestaat voor een groot deel uit appartementen met identieke afmetingen, toch is de ene 58, de volgende 60 en weer een andere 62 m2. De inhoud verandert ook mee, maar niet per se gelinked aan de m2. Sowieso lijken ze subtiel - en nooit direct - te vragen wat je er graag voor zou willen hebben.
337, 357, 399
Dan vraag ik mij af hoe dat kan, ze zouden toch dezelfde referentie woningen moeten hebben lijkt mij

Float like a butterfly, sting like a bee.
Ons geval was dan zo (fictieve bedragen):Ethirty schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:11:
250 vraag
240 ons bod (na advies van een snel ingeschakelde aankoopmakelaar)
245 gekocht
Taxateur kan niet hoger dan 225
Als je denkt: waarom zoveel duurder voor minder m2? Relatief veel tuin en een relatief grote garage
(Interieur was veel te gedateerd voor een hogere taxatie; nieuw interieur zou volgens taxateur makkelijk vraagprijs weer overstijgen)
[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 08-05-2021 16:17 ]
Hier hetzelfde, huis van onze buren is identiek (ietsje groter zelfs) en heeft een WOZ die 3 ton lager ligt dan onzeMartinusz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:30:
[...]
Zelfde geldt voor WOZ, als ik kijk naar ons huis, onze buren en die er naast (3 identieke huizen), zijn de WOZ waarden:
337, 357, 399
Dan vraag ik mij af hoe dat kan, ze zouden toch dezelfde referentie woningen moeten hebben lijkt mij

Wij hebben natuurlijk recent gekocht en de buren geluk dat ze dat de gemeente andere woningen als referentie neemt.
Dat is wel lekker voor zo'n bedrag een woning met garageWilf schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:14:
[...]
Ons geval was dan zo (fictieve bedragen):
250 vraag
240 ons bod (na advies van een snel ingeschakelde aankoopmakelaar)
245 gekocht
Taxateur kan niet hoger dan 225
Als je denkt: waarom zoveel duurder voor minder m2? Relatief veel tuin en een relatief grote garage
(Interieur was veel te gedateerd voor een hogere taxatie; nieuw interieur zou volgens taxateur makkelijk vraagprijs weer overstijgen)
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 08-05-2021 16:33 ]
375-380k als je een goede kans wilt maken en er mee kan leven dat de woning op 365k getaxeerd wordt.Mars18 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:46:
- 2 dakkapellen
- 2 airco's
- Dan nog 13 meter tuin
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Dat zijn fictieve bedragen hèSport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:27:
[...]
Dat is wel lekker voor zo'n bedrag een woning met garage.

We zijn al een beetje bezig met aanpassen en ik wil graag beginnen aan balansventilatie, isolatie en dergelijke. Nou konden we iets van 30.000 extra bijlenen maar ik zie dat zelf niet zo zitten (en ik denk mijn vriendin zeker niet).
Ook ben je dan weer een extra 85 euro per maand kwijt aan hypo.
Aan de andere kant begreep ik dat, als je huis daarna hoger wordt getaxeerd, je rente omlaag zal gaan (LTV daalt en onze hypotheekverstrekker heeft renteklasses).
Maar goed, het dak er af is tegenwoordig erg duur om te laten doen. Haal je dat wel met 30k…
Dit vind ik echt het lastigste nu als verse eigenaar

Balansventilatie ga je (volgens mij) niet terugverdienen, zou beginnen met isolatie, dubbel glas, enz.Wilf schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:18:
[...]
Dat zijn fictieve bedragen hèwerkelijke prijzen liggen íétsje hoger
We zijn al een beetje bezig met aanpassen en ik wil graag beginnen aan balansventilatie, isolatie en dergelijke. Nou konden we iets van 30.000 extra bijlenen maar ik zie dat zelf niet zo zitten (en ik denk mijn vriendin zeker niet).
Ook ben je dan weer een extra 85 euro per maand kwijt aan hypo.
Aan de andere kant begreep ik dat, als je huis daarna hoger wordt getaxeerd, je rente omlaag zal gaan (LTV daalt en onze hypotheekverstrekker heeft renteklasses).
Maar goed, het dak er af is tegenwoordig erg duur om te laten doen. Haal je dat wel met 30k…
Dit vind ik echt het lastigste nu als verse eigenaar
Wij gaan een woning onderhands kopen en zijn van plan om door een taxateur een gevalideerd taxatierapport op te laten stellen. Zo zouden we zo goed mogelijk een reële waarde willen benaderen. Is dat echter wel zinvol? Ik heb ook geen zin dat een taxateur de huidige gekte incalculeert want wij hoeven niet op te bieden en te concurreren met andere kopers.
Daarnaast is er volgens een makelaar circa 160k overwaarde in onze huidige woning aanwezig. Dat bedrag willen we over 1 jaar gebruiken om de nieuwe woning verder te moderniseren. Kom ik dan in de knel met de eigenwoningreserve en HRA? Lees ook berichten dat je de overwaarde binnen 6 maanden na aankoop moet gebruiken wil je volledige HRA hebben. Iemand daar ervaring mee?
Daarnaast is er volgens een makelaar circa 160k overwaarde in onze huidige woning aanwezig. Dat bedrag willen we over 1 jaar gebruiken om de nieuwe woning verder te moderniseren. Kom ik dan in de knel met de eigenwoningreserve en HRA? Lees ook berichten dat je de overwaarde binnen 6 maanden na aankoop moet gebruiken wil je volledige HRA hebben. Iemand daar ervaring mee?
Tenzij je hem cash koopt wil 9/10 hypotheek verstrekker een taxatie rapport.marcelcee schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:29:
Wij gaan een woning onderhands kopen en zijn van plan om door een taxateur een gevalideerd taxatierapport op te laten stellen. Zo zouden we zo goed mogelijk een reële waarde willen benaderen. Is dat echter wel zinvol? Ik heb ook geen zin dat een taxateur de huidige gekte incalculeert want wij hoeven niet op te bieden en te concurreren met andere kopers.
Nee hoor, bij ons keek de hypotheekverstrekker naar de woz waarde. Die was hoog genoeg (met overwaarde).Vorkie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:30:
[...]
Tenzij je hem cash koopt wil 9/10 hypotheek verstrekker een taxatie rapport.
Scheelt weer 300 euro ofzo
Hier ook, omdat we maar iets van 60% hypotheek voor de aankoop hoefden te hebben was taxatie niet nodig.Sport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:39:
[...]
Nee hoor, bij ons keek de hypotheekverstrekker naar de woz waarde. Die was hoog genoeg (met overwaarde).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Je hebt gelijk, willen inderdaad hypotheek geven voor het aankoopbedrag. Misschien is de vraag beter of een taxateur (die verder transparant moet zijn naar verkoper en ons toe) zal incalculeren ‘wat de gek er voor geeft’. Of heeft hij een meer objectieve waardebepaling.Vorkie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:30:
[...]
Tenzij je hem cash koopt wil 9/10 hypotheek verstrekker een taxatie rapport.
In ieder geval een afzuiging in de badkamer, dat is nummer één. Maar omdat daar de zoldervloer voor open moet en deze nu toch al open ligt (ivm houtwormbestrijding) dacht ik: gelijk maar vol aanpakken. Maar misschien beter eerst simpel beginnen. Het kan altijd weer open.Sport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:34:
[...]
Balansventilatie ga je (volgens mij) niet terugverdienen, zou beginnen met isolatie, dubbel glas, enz.
Ik begrijp niet helemaal wat nu je vraag is.marcelcee schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:45:
Je hebt gelijk, willen inderdaad hypotheek geven voor het aankoopbedrag. Misschien is de vraag beter of een taxateur (die verder transparant moet zijn naar verkoper en ons toe) zal incalculeren ‘wat de gek er voor geeft’. Of heeft hij een meer objectieve waardebepaling.
In de "normale" situatie moet je als koper een taxatie rapport laten opmaken omdat je dit nodig hebt voor de hypotheek. Dat rapport komt niet bij de verkopers terecht. Meestal vraagt de taxateur dan wat het aankoopbedrag is en zal er geprobeerd worden om deze zo goed mogelijk te benaderen zodat er geen problemen zijn bij de aanvraag van de hypotheek (zie Wilf in "Ervaring met huis kopen - Deel 8").
Je mag dat rapport natuurlijk wel naar de verkopers sturen als je dat graag zou willen, maar het is dan de vraag waarom je dat wil doen? Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom de verkoper dat wil weten. Als die zo geïnteresseerd is in een taxatiewaarde, waarom laat die het huis dan niet zelf taxeren?
Ik kan me ook voorstellen dat dit een situatie is waarbij twee partijen willen dat een onafhankelijke derde partij bepaald wat de waarde is en dat die waarde de aankoopsom wordt. Dat is dan meer in de familie-sfeer waarbij 1 kind een huis kan kopen van de ouders en men niet wil dat er gedoe komt met andere kinderen omdat het huis "te goedkoop" wordt verkocht. In dat geval zal het toch juist wel de bedoeling zijn dat het een prijs is waarbij ook de "wat de gek er voor geeft" factor wordt meegenomen?
Bij mij was de taxatie €550, maar heeft de ABN deze kosten vergoed. Daarnaast is het wel aftrekbaar dus eigenlijk winst gemaakt op de taxatieSport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:39:
[...]
Nee hoor, bij ons keek de hypotheekverstrekker naar de woz waarde. Die was hoog genoeg (met overwaarde).

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 09-05-2021 11:46 ]
Dus je wilt weten wat het huis op de markt waard zou zijn, maar dan wil je wel zelf bepalen hoe die markt er volgens jou uit ziet? (een fantasiemarkt dus) Dan kan je beter direct een bedrag zelf verzinnen.marcelcee schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:29:
Zijn inderdaad steeds meer verstrekkers die WOZ waarde en/of calcasa rapport meer dan voldoende vinden.Sport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:39:
[...]
Mogelijk kom je met een taxatie wel in een andere risicoklasse (LTV).. Dat is altijd nog wel het onderzoeken waard, kan je wel een aardige besparing opleveren..
Ik sta hier zelf wel een beetje van te kijken maar kennelijk gebeurd dit inderdaad, echter per a.s. 1 Juli 2021 geldt er een nieuwe Europese richtlijn waarbij een taxatierapport verplicht wordt.Sport_Life schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:39:
Let op: vanaf 1 juli 2021 geldt een nieuwe Europese richtlijn. Hierdoor is het altijd verplicht om een taxatie aan te leveren en kan er géén gebruik meer gemaakt worden van een WOZ waarde of een Calcasa rapport.
Dat lijkt me dan gevalletje belastingfraude?fsfikke schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:38:
[...]
Bij mij was de taxatie €550, maar heeft de ABN deze kosten vergoed. Daarnaast is het wel aftrekbaar dus eigenlijk winst gemaakt op de taxatie
Aftrekposten moeten inderdaad wel "drukken" op de belastingplichtige, zoals dat heet. Wilde er eigenlijk niets van zeggen, maar in zo'n geval zijn die kosten inderdaad niet aftrekbaar.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7