Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Ozzie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:26:
[...]

Toen wij ons huis kochten een paar jaar geleden hebben we met zijn tweeën bijna tegen ~90% van ons inkomen geleend. Ik vond dat een aanvaardbaar risico. Als mijn vrouw arbeidsongeschikt raakt konden we het huis blijven betalen, als mij dat overkomt niet.
Je zal ergens een risico moeten nemen. In de huidige markt kun je niet risicoloos kopen, hooguit risicoarm. Maar de vraag is of je dan aan je woonwensen komt.

Wij zitten hier komende paar jaar ook met een risico. Goede reserves inbouwen dus. Maar we hadden een wens die we anders niet kunnen waarmaken, dus dan moet je durven. Financieel slim zou zijn om in het huidige huis te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Pannencouque schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:50:
[...]
Je zal ergens een risico moeten nemen. In de huidige markt kun je niet risicoloos kopen, hooguit risicoarm. Maar de vraag is of je dan aan je woonwensen komt.

Wij zitten hier komende paar jaar ook met een risico. Goede reserves inbouwen dus. Maar we hadden een wens die we anders niet kunnen waarmaken, dus dan moet je durven. Financieel slim zou zijn om in het huidige huis te blijven.
Bij ons is het risico inmiddels weg, hebben de afgelopen jaren zoveel afgelost op ons huis dat er vast wel wat te regelen valt om ons maandbedrag naar beneden te krijgen mocht het nodig zijn, maar ik ga liever lekker door met aflossen zodat ik over een paar jaar weer schuldenvrij ben :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Daar heb je inderdaad dus een paar jaar voor nodig. Ik wil ook de scherpe randjes er wat vanaf krijgen. Liefst daarna nog een keer een sneeuwballetje creëren qua aflossing, en dat dan lekker laten rollen. Dan wordt het risico vanzelf acceptabel (10 jaar 'loongroei' en inflatie doen ook wat). Maar in het begin is het wel even handig als er niemand overlijdt of arbeidsongeschikt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Rmg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:46:
[...]

Walter living, kan je een waarde rapporten voor huizen uitdraaien. Gebruikt veel dezelfde data die je makelaar ook gebruikt. Verkopen in de buurt met bied en verkoopprijzen enzo.

Met de automatische biedbrieven geen ervaring maar voor alle andere data een fijne tool die het zware werk doet
Toffe tooling.
Huidige woning is waarde in lijn met verwachting en ook overbied percentages kloppen met mijn beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogiQSTBseAZrX3k2vjS9e5uMhlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCPhS4o8HYu146Ow36WOB6Y6.png?f=fotoalbum_large

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:03
D-dark schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:19:
[...]

Klopt, Maar dat levert voor nu 2 opties op.

1 Thuis blijven wonen en maximaal sparen en hopen dat de huizenprijzen gaan dalen of gelijk blijven.
2 Gok wagen en hopen dat de huizenprijzen gelijk blijven of verder stijgen.

Verwacht dat scenario 2 het meest waarschijnlijk is en dat de rente in de toekomst iets gaat stijgen maar nog niet naar maximaal.

Vanuit die optiek is het te verantwoorden en dan over een jaar of 5 naar wat groters kijken.
Hier voor optie 2 gekozen, ons bod is afgelopen maandag geaccepteerd! =)
Direct een twee onder een kap woning (we zijn starters) maar dan kunnen we er voor lange tijd ook mee vooruit.

Blijven wachten en sparen heeft geen zin want het gaat de komende tijd, volgens mij, nog steeds omhoog.. Daar spaar je niet tegenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
RobertMe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:26:
[...]

Ben ik zo kieskeurig? :P Effectief vond ik het, zeker in de woonkamer, relatief donker. Kan uiteraard ook zijn gekomen door de inrichting/kleurstelling, en wellicht de jaloezieën iets te ver dicht (maar wellicht wouden ze iets verbergen, zoals bv een stopcontact waarbij je nog een stukje van het gat in de muur zag uitsteken :+). En in zoverre hoef ik geen fancy vloerverwarming. Maar mijn indruk is, steeds meer bevestigd, dat het huis überhaupt niet warm te krijgen is. Die haard zal daaraan nog kunnen bijdragen qua "wel warmen". Maar als ik die eruit haal is dat stukje "bijstoken" (letterlijk) weg. Als ik nu (een aantal grotere) radiatoren had gezien was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest.
Voor jouw budget ben je vrij kieskeurig ja waardoor het slagen nog wel eens een uitdaging kan gaan worden.

Maar je bent nu wel een ervaring rijker!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Flix20 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:51:
[...]

Voor jouw budget ben je vrij kieskeurig ja waardoor het slagen nog wel eens een uitdaging kan gaan worden.

Maar je bent nu wel een ervaring rijker!
Nja, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Ja, ik ben misschien kritisch / veeleisend. Maar het lijkt mij in ieder geval ook niet handig om nu een instapper te kopen die al oud is met "onderliggende issues" (slechte verwarming, geen isolatie, zolder die zonder verdieping op de kop te zetten niet te ontsluiten is via vaste trap, ...) waardoor er binnen afzienbare tijd min of meer gerenoveerd moet worden. En ja, dan is intussen bij mij de realisatie ook al dat het, gezien het budget, niet realistisch is om voor een kant en klare instapper te gaan. Dan kan ik in die zin beter voor een goedkoper huis gaan waarbij het vanaf moment één duidelijk is dat het gestript moet worden en renoveren. Dan is het huis (hopelijk) een klap goedkoper en kan ik het renoveren zoals ik wil. I.p.v. een duurdere instapper en dan alsnog willen renoveren zoals ik het wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
In het algemeen, waar ik benieuwd naar ben: waarvoor betaal je bij deze woonboot 3 ton? Waar zit hier precies de waarde in?

https://www.funda.nl/koop...is-87747083-jutfasepad-5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
KaiseRRuby schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:32:
In het algemeen, waar ik benieuwd naar ben: waarvoor betaal je bij deze woonboot 3 ton? Waar zit hier precies de waarde in?

https://www.funda.nl/koop...is-87747083-jutfasepad-5/
De plek/ligplaats.

It's dogged that does it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:20:
[...]

Nja, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Ja, ik ben misschien kritisch / veeleisend. Maar het lijkt mij in ieder geval ook niet handig om nu een instapper te kopen die al oud is met "onderliggende issues" (slechte verwarming, geen isolatie, zolder die zonder verdieping op de kop te zetten niet te ontsluiten is via vaste trap, ...) waardoor er binnen afzienbare tijd min of meer gerenoveerd moet worden. En ja, dan is intussen bij mij de realisatie ook al dat het, gezien het budget, niet realistisch is om voor een kant en klare instapper te gaan. Dan kan ik in die zin beter voor een goedkoper huis gaan waarbij het vanaf moment één duidelijk is dat het gestript moet worden en renoveren. Dan is het huis (hopelijk) een klap goedkoper en kan ik het renoveren zoals ik wil. I.p.v. een duurdere instapper en dan alsnog willen renoveren zoals ik het wil hebben.
Je bent misschien niet compleet onrealistisch of te veeleisend, maar je zal je eisen wel wat bij moeten stellen en misschien bedenken waar je de ruimte voor gaat gebruiken. Die 124m2 was niet niks en je begint al over een vaste trap naar de zolder? Waar ga jij die zelf in hemelsnaam voor gebruiken in je eentje?

Ga eerst gewoon wat basale zaken af om je filters in te kunnen stellen:
- Wat voor energielabel wil je als goede basis, of is D ook prima als je de spouwmuren moet opvullen en hr++ glas laat zetten?
- Hoeveel ruimte en kamers heb je nou daadwerkelijk nodig, en waar ga je al die ruimte voor gebruiken
- Je vond de ruimte donker: Ga ook gewoon na hoe de zon om het huis draait. Welke windirchting(en) heb je het liefst je tuin op gericht? Wil je niet liever tuingericht wonen (dus woonkamer "aan de achterkant naast de tuin")?
- Wat voor leeftijd huis wil je, hoe ouder hoe meer onderhoud
- Wat kun je uitgeven en is dat realistisch in de huidige markt?
- Hoeveel zou een renovatie van bepaalde zaken kosten?

Ik zou beginnen door gewoon wat kleiner te zoeken, rond de 100m2 (en zonder garage), daar heb je in je eentje genoeg ruimte aan en maakt alles al een stuk realistischer qua haalbaarheid.

Dit huis had je wellicht al direct af kunnen schrijven op basis van die criteria... Daarbij moet je ook wat door de zaken heen leren kijken. Waarom zou men in vredesnaam de radiatoren vervangen? Zolang ze niet lekken werken die dingen gewoon en zou ik er ook niet veel aandacht aan besteden. Eventueel werk je ze weg met zo'n radiator omhulsel als ze echt niet om aan te zien zijn... Een (slimme) meter is eigendom van de netbeheerder, dus dat is niet iets van de vorige bewoners zelf. Wellicht dat bij het vervangen al geconstateerd was dat de oude meterkast brandgevaarlijk was, of zelfs een defect en moest alles er uit ivm een asbest achterwand. En het verbruik qua gas, nogmaals ga er niet te veel op af. Het ligt aan je eigen gebruik, dus focus op energielabel. Wel heeft een vrijstaandhuis natuurlijk meer verbruik dan een rijtjeshuis in het midden. Ter vergelijking, mijn gasverbruik is maar 1/4e van het gemiddelde in de postcode (met 2 letters), en dat zijn allemaal dezelfde WoCo huizen die wel nageïsoleerd zijn. Dit soort open data is ook te downloaden bij de netbeheerder, bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/ove...andere-diensten/open-data De reden? Ikbenwas voor corona natuurlijk veel op kantoor, heb wat CV tuning gedaan, wat isolatie op buizen en radiatorfolie, 19 graden doorgaans. Mede omdat het een sport was, maar ook door wat goedkope ingrepen kon ik al zo 20-25% aan gasverbruik besparen ten opzcihte van het eerste jaar dat ik hier zat.

En dan dat potentiële gat bij de stopcontacten in je dromen? Hoe dan? Check het dan gewoon! Jij hebt gewoon dat recht om even iets opzij te (laten) zetten om het te controleren. Jij hebt namelijk als koper onderzoeksplicht! En zo'n gat is zo te verhelpen....

Zelfs in de mooiste huizen ga je afkeurpunten vinden. Geen huis is je droomhuis. Als je realistische droomhuis een 10 scoort, hou dan rekening mee dat de huizen die potentiëel dat droomhuis zijn en krapjes in je budget zijn een 9 scoren. Die huizen krijg je niet, want daar wordt op overboden. Nee, je mag in je handen knijpen als het huis wat je koopt een mooie 8 scoort en je er in de komende paar jaren alsnog een 9 van kan maken. Je moet vooral oppassen dat je niet te veel huizen laat lopen terwijl de prijzen zo hard doorstijgen zodat je over een half jaartje nog maar tot een 7 kan komen!

En geloof me, dit inzicht komt vanzelf, als je het nu nog niet accepteert dan praten we over ca 3-5 bezichtigingen wel weer :+ . Wellicht weer wat harde woorden, maar mijn zoektocht was min of meer hetzelfde ;) . Heb uiteindelijk een half jaar na de start van mijn zoektocht nog iets kunnen scoren wat een 8,5 is bij mij waar ik binnenkort de sleutels van krijg. Maar sindsdien heb ik werkelijk niks meer voorbij zien komen wat ik interessant vond en binnen mijn budget paste :X (uit interesse blijf je doel wat volgen)

Edit: Ik denk dat ook meespeelt dat je, zoals ik het begrijp, uit je (verwende) ouderlijk huis trekt. Je zal toch wat lager aan de ladder moeten starten... Zelf kom ik vanaf de andere route: van studentenhok, naar eerste eigen stek in een sociale huurwining in een volksbuurt... Voor mij was het een echte upgrade, voor jou zal het voelen als een downgrade en daar moet je even doorheen. Maar het is wel van jou!

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 21-04-2021 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
GENETX schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
[...]
- Je vond de ruimte donker: Ga ook gewoon na hoe de zon om het huis draait. Waar heb je het liefst je tuin op gericht? Wil je niet liever tuingericht wonen (dus woonkamer "aan de achterkant naast de tuin")?[...]
Gratis tip: zoek het huis op in google maps. Pak de coördinaten uit de url en plak ze op de goede plek in bijv. deze URL: https://www.zonnegrens.nl....197715&lon=5.971493&z=20
Dat geeft je wellicht wat meer inzicht, vooral als er wat hoge gebouwen in de buurt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Toch wel bijzonder. Want die plek kost eigenlijk maar 1200 euro huur aan RWS per jaar. Is die 3 ton dan gewoon een stukje 'winst' wat de persoon in kwestie er op kan maken? Lijkt me toch ook wel vreemd, waarom indexeert RWS dat dan niet gewoon met de prijzen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
KaiseRRuby schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:25:
[...]

Toch wel bijzonder. Want die plek kost eigenlijk maar 1200 euro huur aan RWS per jaar. Is die 3 ton dan gewoon een stukje 'winst' wat de persoon in kwestie er op kan maken? Lijkt me toch ook wel vreemd, waarom indexeert RWS dat dan niet gewoon met de prijzen oid?
Ik heb er jaaaaren terug wel eens naar gekeken. Toen was het vooral de gemeente utrecht die het aantal ligplekken probeerde terug te dringen. Zolang er nog steeds mensen op een woonboot willen wonen en er klein / afnemend aanbod aan plaatsen is krijg je dus dit soort dingen. Gewoon betalen om "het recht" op die plek over te mogen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Edit: Ik denk dat ook meespeelt dat je, zoals ik het begrijp, uit je (verwende) ouderlijk huis trekt. Je zal toch wat lager aan de ladder moeten starten... Zelf kom ik vanaf de andere route: van studentenhok, naar eerste eigen stek in een sociale huurwining in een volksbuurt... Voor mij was het een echte upgrade, voor jou zal het voelen als een downgrade en daar moet je even doorheen. Maar het is wel van jou!
Dit gevoel bekruipt mij ook.
Je zoekt vooral wat 'luxe' zoals VVW, nette stopcontacten ofwel de afwerking van een luxe huis.
Vermoedelijk omdat je dit gewend bent en dus alles wat minder dan dat is als zodanig ziet.
Maar probeer daar ook een beetje doorheen te kijken. Zo'n stopcontact is een klusje van een kwartiertje.
Is het de muur die wat te breed opengehakt is? smeer er wat Fix&Finish in en de muur lekker in de verf zetten en je ziet er niets meer van.

Een ander goed punt wat hierboven aangehaald wordt is de ruimte.
Besef dat m²=€.
Je bent alleenstaand, waarom zou je dan 100m²+ nodig hebben? Voor die eventuele partner?
Wellicht dat je dan een jaar verder bent voordat je op het punt staat om samen bij elkaar in te trekken.
Tuurlijk is het wel iets om in je achterhoofd te houden, maar zoek vooral ook waar je jezelf de komende paar jaren prettig ziet wonen.

Heb je erover gedacht om naar appartementen te kijken?
Ja die zijn duur op het moment, maar je zit dan wel aan de bovenkant met jouw budget (330k begrijp ik).
Daar kan je een knap appartement met best wat luxe voor kopen. Kan je ook nog best wel wat aan laten doen omdat je niet aan de max van je budget hoeft te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Charly schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb er jaaaaren terug wel eens naar gekeken. Toen was het vooral de gemeente utrecht die het aantal ligplekken probeerde terug te dringen. Zolang er nog steeds mensen op een woonboot willen wonen en er klein / afnemend aanbod aan plaatsen is krijg je dus dit soort dingen. Gewoon betalen om "het recht" op die plek over te mogen nemen.
Toch wel raar, RWS laat daar wel een flink stukje geld liggen dan. En ik snap ook wel dat je daar een aparte hypotheek voor nodig hebt, je hebt natuurlijk geen fysiek onderpand.

Als je naar dat plekje kijkt moet je dus nog een nieuwe boot er neerleggen plus die 3 ton voor de plek. Vind ik behoorlijk prijzig maar ja, Utrecht he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

KaiseRRuby schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:25:
[...]

Goodwill ;) Die huur voor de plek is een verplichting die je niet kunt overnemen zonder medewerking van de huidige huurder :P Daarnaast is de boot zelf ook niet waardeloos natuurlijk. Het kan niet je smaak zijn, je kunt er niets in zien en in z'n geheel willen vervangen, maar in beginsel hoeft dat niet.

Groter probleem zal worden om een hypotheek voor die boot te krijgen. Veel banken zijn er niet zo happig op, met name omdat gemeentes in het verleden (en nog steeds) vrij grillig zijn geweest in waar wel / niet ligplaatsen voor woonboten mogen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 21-04-2021 10:50 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Wat dacht je aan een ernstig tekort aan woonruimte? Er staat in de stad nauwelijks wat te koop: 3 huizen en 50 appartementen onder de 3 ton en de helft van die appartementen heeft maar 1 slaapkamer.
RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:20:
[...]

Waarom wil je per se zo'n relatief groot huis als starter? Ik heb bijna 15 jaar gedaan met een appartement van 60m2 en daar ben ik vooral uitgegroeid omdat ik te veel zooi bewaar. :+

Met budget x als starter koop je op een prime locatie:
- een opknapper
- een kleinere woning
- niet waar je op hoopt
Dat klinkt wellicht wat wrang, maar zie het aanbod in Utrecht: er is gewoon geen keuze als je én én én wil.

Ik mag op mijn knietjes vallen dat wij vanmiddag een handtekening mogen zetten onder een droom, maar dat is wel met 2x 15 jaar aan overwaarde en een vertrek uit de Randstad.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
naitsoezn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:45:
[...]

Goodwill ;) Die huur voor de plek is een verplichting die je niet kunt overnemen zonder medewerking van de huidige huurder :P

Groter probleem zal worden om een hypotheek voor die boot te krijgen. Veel banken zijn er niet zo happig op, met name omdat gemeentes in het verleden (en nog steeds) vrij grillig zijn geweest in waar wel / niet ligplaatsen voor woonboten mogen zijn.
Ex collega woonde op een woonboot.
Die gaf inderdaad aan dat e hypotheek echt een drama was.
Partner was ZZPer dus dat maakte het nog leuker.

Maar wat nog lastiger was; de boel verzekeren. Zijn maar enkele verzekeringsmaatschappijen die daarin mee gaan en die hebben daar uiteraard een specifieke polis voor. De kosten heb ik niet 100% scherp meer maar daar viel je ook van je stoel van.
En dan niet te spreken over de stookkosten. Ookal hadden ze de complete boot aan de binnenkant gestript en geïsoleerd hadden ze nog steeds echt torenhoge stookkosten.

En ook niet geheel onbelangrijk was dat het adres heel lastig te vinden was voor bezorgdiensten :+
PostNL deed op een gegeven moment geeneens meer moeite om het te zoeken en ging direct naar het dichtstbijzijnde pickup point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:55
RobertMe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:26:
[...]
Maar mijn indruk is, steeds meer bevestigd, dat het huis überhaupt niet warm te krijgen is. Die haard zal daaraan nog kunnen bijdragen qua "wel warmen". Maar als ik die eruit haal is dat stukje "bijstoken" (letterlijk) weg. Als ik nu (een aantal grotere) radiatoren had gezien was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest.
Je weet natuurlijk niet wat de oude bewoners aan "comfort" hebben. Wellicht staat de thermostaat op 23 de gehele dag (net als bij mijn ouders 8)7 ) .

Bij het huis dat wij gekocht hadden schrok ik ook van geschatte verbruik door energiemaatschappij. Ware het niet dat wij per jaar ruim 1000m3 minder stoken dan de oude bewoners. En het is gewoon nog lekker warm in huis.

Het klinkt verder niet als een huis voor jou. Kritisch zijn is niks mis mee. Maar kijk uit dat je niet te kritisch wordt. Wat ik wel gemerkt heb is dat met ieder huis wel iets mis is of niet naar je zin. Maar met een beetje budget kun je het helemaal naar je eigen hand zetten.

De huizen liggen niet voor het oprapen dus heel erg kritisch zijn kan weleens lang duren voordat je iets vind dat naar je zin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
[...]

Je bent misschien niet compleet onrealistisch of te veeleisend, maar je zal je eisen wel wat bij moeten stellen en misschien bedenken waar je de ruimte voor gaat gebruiken. Die 124m2 was niet niks en je begint al over een vaste trap naar de zolder? Waar ga jij die zelf in hemelsnaam voor gebruiken in je eentje?

Ga eerst gewoon wat basale zaken af om je filters in te kunnen stellen:
- Wat voor energielabel wil je als goede basis, of is D ook prima als je de spouwmuren moet opvullen en hr++ glas laat zetten?
- Hoeveel ruimte en kamers heb je nou daadwerkelijk nodig, en waar ga je al die ruimte voor gebruiken
- Je vond de ruimte donker: Ga ook gewoon na hoe de zon om het huis draait. Welke windirchting(en) heb je het liefst je tuin op gericht? Wil je niet liever tuingericht wonen (dus woonkamer "aan de achterkant naast de tuin")?
- Wat voor leeftijd huis wil je, hoe ouder hoe meer onderhoud
- Wat kun je uitgeven en is dat realistisch in de huidige markt?
- Hoeveel zou een renovatie van bepaalde zaken kosten?

Ik zou beginnen door gewoon wat kleiner te zoeken, rond de 100m2 (en zonder garage), daar heb je in je eentje genoeg ruimte aan en maakt alles al een stuk realistischer qua haalbaarheid.

Dit huis had je wellicht al direct af kunnen schrijven op basis van die criteria... Daarbij moet je ook wat door de zaken heen leren kijken. Waarom zou men in vredesnaam de radiatoren vervangen? Zolang ze niet lekken werken die dingen gewoon en zou ik er ook niet veel aandacht aan besteden. Eventueel werk je ze weg met zo'n radiator omhulsel als ze echt niet om aan te zien zijn... Een (slimme) meter is eigendom van de netbeheerder, dus dat is niet iets van de vorige bewoners zelf. Wellicht dat bij het vervangen al geconstateerd was dat de oude meterkast brandgevaarlijk was, of zelfs een defect en moest alles er uit ivm een asbest achterwand. En het verbruik qua gas, nogmaals ga er niet te veel op af. Het ligt aan je eigen gebruik, dus focus op energielabel. Wel heeft een vrijstaandhuis natuurlijk meer verbruik dan een rijtjeshuis in het midden. Ter vergelijking, mijn gasverbruik is maar 1/4e van het gemiddelde in de postcode (met 2 letters), en dat zijn allemaal dezelfde WoCo huizen die wel nageïsoleerd zijn. Dit soort open data is ook te downloaden bij de netbeheerder, bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/ove...andere-diensten/open-data De reden? Ikbenwas voor corona natuurlijk veel op kantoor, heb wat CV tuning gedaan, wat isolatie op buizen en radiatorfolie, 19 graden doorgaans. Mede omdat het een sport was, maar ook door wat goedkope ingrepen kon ik al zo 20-25% aan gasverbruik besparen ten opzcihte van het eerste jaar dat ik hier zat.

En dan dat potentiële gat bij de stopcontacten in je dromen? Hoe dan? Check het dan gewoon! Jij hebt gewoon dat recht om even iets opzij te (laten) zetten om het te controleren. Jij hebt namelijk als koper onderzoeksplicht! En zo'n gat is zo te verhelpen....

Zelfs in de mooiste huizen ga je afkeurpunten vinden. Geen huis is je droomhuis. Als je realistische droomhuis een 10 scoort, hou dan rekening mee dat de huizen die potentiëel dat droomhuis zijn en krapjes in je budget zijn een 9 scoren. Die huizen krijg je niet, want daar wordt op overboden. Nee, je mag in je handen knijpen als het huis wat je koopt een mooie 8 scoort en je er in de komende paar jaren alsnog een 9 van kan maken. Je moet vooral oppassen dat je niet te veel huizen laat lopen terwijl de prijzen zo hard doorstijgen zodat je over een half jaartje nog maar tot een 7 kan komen!

En geloof me, dit inzicht komt vanzelf, als je het nu nog niet accepteert dan praten we over ca 3-5 bezichtigingen wel weer :+ . Wellicht weer wat harde woorden, maar mijn zoektocht was min of meer hetzelfde ;) . Heb uiteindelijk een half jaar na de start van mijn zoektocht nog iets kunnen scoren wat een 8,5 is bij mij waar ik binnenkort de sleutels van krijg. Maar sindsdien heb ik werkelijk niks meer voorbij zien komen wat ik interessant vond en binnen mijn budget paste :X (uit interesse blijf je doel wat volgen)

Ik ben het hier behoorlijk mee eens.... maar zou het kunnen dat vanwege de huizenprijzen de verwachtingen ook wat hoger worden? Als je zover moet overbieden dan wil je ook dat het goed is en je niet nog een keer 10k moet uitgeven om nog wat dingen aan te passen.

Hoe ervaren de huizenzoekers in dit topic dat?

Ik zit overigens in mijn derde koophuis en heb mijn droomwoning nog steeds niet te pakken :D Er is altijd wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kalentum schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:04:
[...]

Ik ben het hier behoorlijk mee eens.... maar zou het kunnen dat vanwege de huizenprijzen de verwachtingen ook wat hoger worden? Als je zover moet overbieden dan wil je ook dat het goed is en je niet nog een keer 10k moet uitgeven om nog wat dingen aan te passen.

Ik zit overigens in mijn derde koophuis en heb mijn droomwoning nog steeds niet te pakken :D Er is altijd wel wat.
Wat mij opviel was dat de prijs van opknap en kant en klaar niet veel uit elkaar lag.
Ik woon in een buurt waar 6 dezelfde complexen staan met ieder 20 woningen.
In het laatste jaar hebben er zeker 20 identieke woningen te koop gestaan met verschillende niveau's van afwerking.
Maar het valt gewoon op dat de verkoop prijzen elkaar opvolgen.
Ik heb voor een opknapper evenveel betaald als iemand die 3 maanden daarvoor een woning waar hij alleen een likje verf tegen de muur heeft aangegooid.
Ik weet dat 2 weken na mij een woning die ook helemaal af was voor 15% meer verkocht is.
Woning is nu zo'n 20% meer 'waard'.

Deze info heb ik van gesprekken met de buren.
Zou het wel eens grappig vinden om een inzicht te krijgen wat de verkoop prijzen het laatste jaar geweest zijn van het totaal. Is dat via een Walter living te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 21-04-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
[...]
maar zou het kunnen dat vanwege de huizenprijzen de verwachtingen ook wat hoger worden? Als je zover moet overbieden dan wil je ook dat het goed is en je niet nog een keer 10k moet uitgeven om nog wat dingen aan te passen.
Initiëel wel inderdaad. Je start met een plan obv vraagprijzen en schat de waarde zo in. Dan wordt er overal overboden en denk je dat dat komt omdat die huizen perfect afgewerkt zijn en daarmee meer waard zijn. Het kost je vervolgens 3-5 bezichtigingen om tot het inzicht te komen dat de vraagprijs ONDER de waarde ligt en je met minder genoegen moet nemen voor de prijzen te ver doorstijgen.

Het is dit kwart je eerst eens moet vallen ;)

En met @Flix20, ik heb een huis gekocht dat helemaal instapklaar en in mijn smaak was. Dat kost in verhouding erg weinig meer en je kan er hypotheek op krijgen ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 21-04-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ethirty schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:51:
[...]

Waarom wil je per se zo'n relatief groot huis als starter?
Ook @GENETX. Ik wil niet perse een groot huis. Maar dat is in zoverre wel het aanbod in de regio. Iets kleins is er in niet. Als er een kleiner huis voorbij komt zal ik daar ook zeker langs gaan.

En v.w.b. "wat maakt die zolder uit". In die zin: als ik een groot huis koop, voor dit geld, verwacht ik daar ook meteen de komende tich jaar te wonen. En met maar twee (slaap)kamers kan het dan nog wel eens sneller krap worden (partner en twee afzonderlijke werk / hobby kamers willen creëren gaat dan al niet). Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een zolder moet hebben, maar gezien de beperkte ruimte / kamers op de eerste verdieping is het dan wel zo handig als de mogelijkheid er is om ooit de zolder te gebruiken als extra kamer(s). En dat gaat simpelweg niet in dat huis.
Vergelijk ik het met ouderlijk huis waar ik nu dan nog woon. Dan is het woonoppervlakte om en nabij gelijk maar op de eerste verdieping wel 3 kamers. Waardoor de noodzaak tot vaste trap naar de zolder er ook niet/vele malen minder is.

In die zin dan ook wat @Kalentum intussen aangeeft. Voor dit geld, en oppervlakte, zijn mijn verwachtingen daar ook naar. En dan met het beperkte aantal (slaap)kamers op de verdieping en geen mogelijkheid om de zolder vast te gebruiken valt dat wel tegen.

Maar uiteraard ook: eerste bezichtiging. Nu weet ik wat te verwachten. En als het allemaal "zo blijft" is de kans ook groter dat ik er wel genoegen mee neem. Of in die zin: voor mij is dit huis nu op een aantal punten niet aantrekkelijk:
De prijs (aan de hoge kant)
Indeling benedenverdieping
Zeer waarschijnlijk te min qua verwarming (maar één kleine radiator voor de hele benedenverdieping)
Mindere isolatie (geen spouwmuurisolatie)
In in kleinere mate de "toekomstbestendigheid" / minder mogelijkheden tot "uitbreiding" naar de zolder toe

En die optelsom doet mij dan ook besluiten dat dit huis het mij niet waard is. En ik dus beter verder kan kijken naar of iets goedkopers / kleiners, of iets vergelijkbaars maar dat meer bij mij past, of een goedkope opknapper waarbij ik wel de mogelijkheden naar de toekomst zie (in die zin: ook al is die zolder niet bereikbaar, maar als die mogelijkheid er wel kan komen zonder enorme hoeveelheden ruimte op te offeren / verbouwen op eerste verdieping).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

GENETX schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:12:
[...]

Initiëel wel inderdaad. Je start met een plan obv vraagprijzen en schat de waarde zo in. Dan wordt er overal overboden en denkje dat dat tot meer waarde moet leveren. Het kost je vervolgens 3-5 bezichtigingen om tot het inzicht te komen dat de vraagprijs ONDER de waarde ligt en je met minder genoegen moet nemen voor de prijzen te ver doorstijgen.

Het is dit kwart je eerst eens moet vallen ;)
Eens, de prijzen zijn niet realistisch tov van wat je precies koopt, maar meer gebaseerd op dat je het überhaupt kán kopen.

Wil je een mooie deal, wacht dan op een crisis. Wil je iets nieuws, dan moet je bereid zijn te veel te betalen voor iets wat je net niet geweldig vindt.

Ons toekomstige huis bijv ligt op een geweldige plek, maar eerlijk gezegd vindt ik het een lelijk huis. Liever had ik een mooi huis op een mooie plek. :)

Kunnen we dat mooier maken? Geen idee, tijd zal het leren, maar als ik binnen zit zie ik vooral de binnenkant en het uitzicht. En die paar ton verschil voor onze droom-woning was het ons niet waard - kunnen we ook niet betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ethirty op 21-04-2021 11:22 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:17:
[...]

Ook @GENETX. Ik wil niet perse een groot huis. Maar dat is in zoverre wel het aanbod in de regio. Iets kleins is er in niet. Als er een kleiner huis voorbij komt zal ik daar ook zeker langs gaan.

En v.w.b. "wat maakt die zolder uit". In die zin: als ik een groot huis koop, voor dit geld, verwacht ik daar ook meteen de komende tich jaar te wonen. En met maar twee (slaap)kamers kan het dan nog wel eens sneller krap worden (partner en twee afzonderlijke werk / hobby kamers willen creëren gaat dan al niet).
Je hoeft uiteraard ook niet te kopen om het kopen, het moet je wel een prettig gevoel geven. Maar je kan natuurlijk er ook zo in staan dat je tzt met een partner besluit om samen iets anders te kopen. Over 5 jaar heb je wellicht een heel ander budget en heel andere wensen dan je nu kan bedenken.

Toen ik kocht in 2005 vond ik een woning onzin, want ik zou er toch maar een paar jaar wonen tot ik iemand vond, dus kocht ik een appartement. Had ik dat huis toch gekocht voor dezelfde prijs dan had ik nu vééél meer overwaarde gehad. Maar het duurde uiteindelijk 13 jaar voor ik iemand tegen kwam en nu is alles compleet anders dan ik toen had kunnen bedenken.

Dus wat ik wil zeggen: staar je ook niet blind op je eerste woning om daar 30 jaar te gaan wonen, je weet toch niet hoe je leven er over 5 jaar uit ziet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ethirty schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:30:
[...]
Dus wat ik wil zeggen: staar je ook niet blind op je eerste woning om daar 30 jaar te gaan wonen, je weet toch niet hoe je leven er over 5 jaar uit ziet.
Op zich eens, maar desalniettemin ben ik wel blij dat ik zes jaar geleden even iets langer heb doorgezocht naar een woning waar we (met de beste inschatting van dat moment) wel langer dan vijf jaar konden blijven wonen. Anders hadden we in deze tijd op zoek moeten gaan naar een andere woning :o

En het is niet zo dat we nu onze 'eindwoning' hebben, we hebben zeker nog wel wensen, maar we hebben onze huidige woning wel uitgezocht op iets meer dan we destijds nodig hadden. En dat heeft er voor gezorgd dat we nu rustig rondkijken, maar tegelijk weten dat we eigenlijk wel goed zitten en niet per se weg hoeven.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 21-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Klopt, als je meer geld uitgeeft verwacht je ook meer kwaliteit. Als je een BMW koopt verwacht je ook meer kwaliteit dan bij een Dacia. Als je dat vanwege schaarste en gekte in de markt niet krijgt (een Dacia die opeens de prijs van een BMW 3 is omdat er bijna geen auto's te koop zijn...), moet je je daarbij neerleggen of stoppen met kijken en pas weer gaan rondkijken als er weer een crisis is.

Lastige met huizen is natuurlijk dat elke prijs boven de daadwerkelijke kostprijs van die stenen + arbeid allemaal virtueel is. Vandaag is dat 350k, morgen 365k en over 3 jaar misschien 300k. Als je budget hebt voor 500k en je zoekt in de range van 300 zal het je dat minder uitmaken dan wanneer je maximale budget 350 is. Dan verwacht je ook als je dat uitgeeft je klaar bent (je hebt immers geen budget over). Dat is logisch. Niet realistisch, wel logisch.

Ik zit nu ook niet in mijn droomwoning. Maar geloof ook niet echt in droomwoningen. Wel in een zo perfect mogelijke woning voor mijn huidige situatie. Je wensen veranderen naarmate je ouder wordt en je situatie wijzigt. Met 4 kinderen heb je een andere droomwoning dan wanneer je samen bent (kinderen gaan ooit het huis weer uit...) en met een eigen bedrijf en thuiswerken heb je weer andere wensen dan wanneer je op 2 km wandelen van je werk woont. En met 2 honden weer een andere wens, etc. Dus ook al woon je nu perfect, blijkt je vrouw heel heel graag 2 hondjes te willen... :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

naitsoezn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:34:
[...]

Op zich eens, maar desalniettemin ben ik wel blij dat ik zes jaar geleden even iets langer heb doorgezocht naar een woning waar we (met de beste inschatting van dat moment) wel langer dan vijf jaar konden blijven wonen. Anders hadden we in deze tijd op zoek moeten gaan naar een andere woning :o

En het is niet zo dat we nu onze 'eindwoning' hebben, we hebben zeker nog wel wensen, maar we hebben onze huidige woning wel uitgezocht op iets meer dan we destijds nodig hadden. En dat heeft er voor gezorgd dat we nu rustig rondkijken, maar tegelijk weten dat we eigenlijk wel goed zitten en niet per se weg hoeven.
Iets meer dan je nodig hebt is ook wel een andere insteek dan het "perfecte" huis waar ik oud wil worden.

Iedereen moet het uiteindelijk voor zichzelf bepalen, maar de timing van je eerste huis kopen en in welke fase van je leven je zit zijn veel bepalender. In de zin van kan ik het betalen, kan ik er plezier aan beleven en kom ik er ooit vanaf als dat ooit wenselijk is.

Voor ons was nu de doorslag: "zo'n plek vind je de komende jaren nooit meer voor dit geld". Maar ja, als de markt over 2 jaar instort en de rente op 8% komt dan kunnen we ook niet meer weg want dan krijg je het niet verkocht. Wij hebben besloten dat dat risico minimaal is en dat als het onverhoopt nodig is, we wel een liefhebber kunnen vinden voor dat plekje.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:17:
En die optelsom doet mij dan ook besluiten dat dit huis het mij niet waard is. En ik dus beter verder kan kijken naar of iets goedkopers / kleiners, of iets vergelijkbaars maar dat meer bij mij past, of een goedkope opknapper waarbij ik wel de mogelijkheden naar de toekomst zie (in die zin: ook al is die zolder niet bereikbaar, maar als die mogelijkheid er wel kan komen zonder enorme hoeveelheden ruimte op te offeren / verbouwen op eerste verdieping).
Dat is gewoon een goede redenatie, om voor jezelf te bepalen dat een huis niet voldoet. Als je haast hebt dan is dat anders maar als het niet zoveel uitmaakt of je nu iets vind of over een jaar, heb je wel de rust om verder te kijken.

Als je bij je 3e huis aankomt waarbij je dezelfde argumenten hebt moet je misschien gaan her-overwegen wat je wilt en waar je dat wilt, maar bij je 1e huis waar je serieus kijkt zijn dat voor nu prima argumenten. Want, als het totaalplaatje van al je wensen voor de rest wel top was, zou je die verwarming of die zolder wel voor lief nemen. Dus, dit is niet jouw huis, next. Jammer dat op dit moment de 'next' iets meer zoekwerk is.

Open dagen heb je ook niet (paar jaar terug de nodige open dagen gehad, ideaal om snel bij meerdere type woningen te kunnen kijken om ook een gevoel te krijgen). Goed rondkijken, kijk ook in andere delen van het land (op Funda, tenzij je zin hebt in dagjes uit) om meer huizen sowieso te kunnen zien. Dat geeft misschien niet altijd een goed beeld van prijzen (Limburg is anders geprijsd dan Noord Holland) maar wel van soort woningen, omgevingen, etc etc. Denk wellicht ook out of the box: appartement een optie? Zeker met balkon kan dat een goed alternatief zijn voor een huisje met een tuintje.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:43:
[...]

Open dagen heb je ook niet (paar jaar terug de nodige open dagen gehad, ideaal om snel bij meerdere type woningen te kunnen kijken om ook een gevoel te krijgen). Goed rondkijken, kijk ook in andere delen van het land (op Funda, tenzij je zin hebt in dagjes uit) om meer huizen sowieso te kunnen zien. Dat geeft misschien niet altijd een goed beeld van prijzen (Limburg is anders geprijsd dan Noord Holland) maar wel van soort woningen, omgevingen, etc etc. Denk wellicht ook out of the box: appartement een optie? Zeker met balkon kan dat een goed alternatief zijn voor een huisje met een tuintje.
Of rij wel langs als je denkt dat het wel wat is, soms krijg je al een positief of juist een heel negatief gevoel van de straat/wijk, ook al lijkt het huis op zich perfect.

Wij zijn hele mooie plekjes tegen gekomen, waar subtiel de omgeving was verborgen. Pal aan een snelweg, grote fabriek in de tuin, zwaar verwaarloosde buurt, etc. Google Maps geeft je wel wat extra info, maar als je er bent ervaar je het pas echt, zoals stank of geluidsoverlast.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:38:
[...]

Ik zit nu ook niet in mijn droomwoning. Maar geloof ook niet echt in droomwoningen. Wel in een zo perfect mogelijke woning voor mijn huidige situatie. Je wensen veranderen naarmate je ouder wordt en je situatie wijzigt. Met 4 kinderen heb je een andere droomwoning dan wanneer je samen bent (kinderen gaan ooit het huis weer uit...) en met een eigen bedrijf en thuiswerken heb je weer andere wensen dan wanneer je op 2 km wandelen van je werk woont. En met 2 honden weer een andere wens, etc. Dus ook al woon je nu perfect, blijkt je vrouw heel heel graag 2 hondjes te willen... :P
Zo zit ik er ook in.
Als je een 12 jarige vraagt een droomhuis te tekenen krijg je een huis met 4 verdiepingen, een zwembad en trampoline in de reuze tuin waar 2 honden in rondrennen.
Als je dat aan een 18 jarige vraagt krijg je een huis met 4 garages met dikke auto's voor de deur.

Leuk allemaal, maar niet realistisch. Tuurlijk zou een huis ala MTV Cribs een droomhuis zijn, maar dat zit zonder er zonder extreem fortuinlijke externe factoren niet in. En dat is oké.
Als je mij nu zou vragen wat mijn ideale woning zou zijn, zou ik mijn huidige woning omschrijven.
Prima ruim, goede locatie en we hebben het er ontzettend naar ons zin.
Is het perfect? nee, maar het is wel van mij en ben er gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ethirty schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:49:
[...]

Of rij wel langs als je denkt dat het wel wat is, soms krijg je al een positief of juist een heel negatief gevoel van de straat/wijk, ook al lijkt het huis op zich perfect.

Wij zijn hele mooie plekjes tegen gekomen, waar subtiel de omgeving was verborgen. Pal aan een snelweg, grote fabriek in de tuin, zwaar verwaarloosde buurt, etc. Google Maps geeft je wel wat extra info, maar als je er bent ervaar je het pas echt, zoals stank of geluidsoverlast.
Dat is ook zeker waar ja. Het zorgt er ook voor dat je bepaalde voorkeuren kunt krijgen. Hoewel dat ook wel vertekend hoor. Als ik hier op de terp (ja de wijk is opgedeeld in een soort terpen...) met de hond rondloop hoor je flink de auto's rijden (snelweg hemelsbreed op een paar 100 meter), maar in de tuin hoor je hooguit de kids die iets verderop in het speeltuintje spelen en niets qua verkeer. Op basis van enkel in de wijk kijken had ik de wijk misschien wel afgewezen. Dus je kunt ook weer niet alles bepalen op basis van rondkijken in de wijk. Maar dat is zeker wel een goede tip ja. En maak er in Corona tijd meteen een uitje van, bammetjes mee, picknicken op een veldje in de wijk :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ethirty schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:30:
[...]

Je hoeft uiteraard ook niet te kopen om het kopen, het moet je wel een prettig gevoel geven. Maar je kan natuurlijk er ook zo in staan dat je tzt met een partner besluit om samen iets anders te kopen. Over 5 jaar heb je wellicht een heel ander budget en heel andere wensen dan je nu kan bedenken.

Toen ik kocht in 2005 vond ik een woning onzin, want ik zou er toch maar een paar jaar wonen tot ik iemand vond, dus kocht ik een appartement. Had ik dat huis toch gekocht voor dezelfde prijs dan had ik nu vééél meer overwaarde gehad. Maar het duurde uiteindelijk 13 jaar voor ik iemand tegen kwam en nu is alles compleet anders dan ik toen had kunnen bedenken.

Dat is in principe ook wat ik bedoel. Als ik nu ruim 300k neerleg voor een huis dan vind ik persoonlijk ook dat ik daar, in theorie, "de rest van mijn leven" zou moeten kunnen wonen. Dat de wensen ooit veranderen en er dan verhuist zou worden staat daar in zoverre los van. En als nu een appartementje voor 150k - 200k langs komt is dat voor mij "ook goed". Bij dit specifieke huis waar ik nu ben gaan kijken had ik in zoverre echt een beetje een "net niet" gevoel op teveel punten, en dan een prijs die ook alweer net niet/wel te betalen is. En dan zou het in zoverre, omwille van prijs, oppervlakte, etc, bij mijn verwachting van "huis waar ik 30 jaar kan wonen" moeten passen. En dat totaalplaatje klopte niet.

Ter vergelijking bv. dit huis heb ik dan een maand of twee terug op Funda zien staan. Maar toen was ik nog veel minder serieus aan het kijken, in combinatie met "verschillende KMs verder op / 10 miniten rijden". Maar toen heb ik wel al naar anderen de opmerking gemaakt van "als dit huis nu hier in het dorp stond...". Want ook als ik dan de vergelijking maak is dit moderner, 3 (slaap)kamers, ook wat kleiner, en dan ook nog eens fors goedkoper (en waarschijnlijk zou ik dan ook nog wel makkelijk overbieden omdat het me dat waard is). Alleen dan dus toen überhaupt nog niet zo serieus aan het kijken, en daarnaast toch het "wat verder weg". En om als alleenstaande naar een dorp te trekken op ~10 minuten rijden en waar ik verder niemand ken staat mij dan toch tegen. Maar zoals ik er intussen in sta, zou ik waarschijnlijk weer wel een afspraak maken voor bezichtiging. En dan kan ik dan altijd een afweging maken of het wel het "perfecte" huis is voor nu en ik me over de stap van "afstand" heen moet zetten. Maar dat is dan natuurlijk ook iets wat uit het verdere proces moet blijken. Als bv komende maanden nog niks langs komt in / rondom het dorp zal de kans ook steeds groter worden dat ik wel wat verder weg trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Flix20 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:49:
[...]

Zo zit ik er ook in.
Als je een 12 jarige vraagt een droomhuis te tekenen krijg je een huis met 4 verdiepingen, een zwembad en trampoline in de reuze tuin waar 2 honden in rondrennen.
Als je dat aan een 18 jarige vraagt krijg je een huis met 4 garages met dikke auto's voor de deur.
Jij en ik hebben een hele andere definitie van droomhuis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:54:
[...]

Dat is in principe ook wat ik bedoel. Als ik nu ruim 300k neerleg voor een huis dan vind ik persoonlijk ook dat ik daar, in theorie, "de rest van mijn leven" zou moeten kunnen wonen. Dat de wensen ooit veranderen en er dan verhuist zou worden staat daar in zoverre los van. En als nu een appartementje voor 150k - 200k langs komt is dat voor mij "ook goed". Bij dit specifieke huis waar ik nu ben gaan kijken had ik in zoverre echt een beetje een "net niet" gevoel op teveel punten, en dan een prijs die ook alweer net niet/wel te betalen is. En dan zou het in zoverre, omwille van prijs, oppervlakte, etc, bij mijn verwachting van "huis waar ik 30 jaar kan wonen" moeten passen. En dat totaalplaatje klopte niet.

Ter vergelijking bv. dit huis heb ik dan een maand of twee terug op Funda zien staan. Maar toen was ik nog veel minder serieus aan het kijken, in combinatie met "verschillende KMs verder op / 10 miniten rijden". Maar toen heb ik wel al naar anderen de opmerking gemaakt van "als dit huis nu hier in het dorp stond...". Want ook als ik dan de vergelijking maak is dit moderner, 3 (slaap)kamers, ook wat kleiner, en dan ook nog eens fors goedkoper (en waarschijnlijk zou ik dan ook nog wel makkelijk overbieden omdat het me dat waard is). Alleen dan dus toen überhaupt nog niet zo serieus aan het kijken, en daarnaast toch het "wat verder weg". En om als alleenstaande naar een dorp te trekken op ~10 minuten rijden en waar ik verder niemand ken staat mij dan toch tegen. Maar zoals ik er intussen in sta, zou ik waarschijnlijk weer wel een afspraak maken voor bezichtiging. En dan kan ik dan altijd een afweging maken of het wel het "perfecte" huis is voor nu en ik me over de stap van "afstand" heen moet zetten. Maar dat is dan natuurlijk ook iets wat uit het verdere proces moet blijken. Als bv komende maanden nog niks langs komt in / rondom het dorp zal de kans ook steeds groter worden dat ik wel wat verder weg trek.
Dat lijkt er meer op inderdaad! Wel beperkend als je echt heel dicht bij je huidige woonplek wil blijven, zeker in een dorp kan de spoeling dan erg dun zijn. Dus denk wel na of een kwartiertje-20min met de auto echt zo'n probleem is om je keuze te verruimen.

En neem een abbo bij WalterLiving, dan kun je kijken waar dat huis of vergelijkbaar spul voor weg is gegaan. Het kan zo zijn dat er bijvoorbeeld 310k+ voor is betaald! Een dergelijke kalibratie voor je waardebepaling is essentieel om de vraagprijs om te kunnen zetten naar het bod wat je zou moeten plaatsen om het uberhaupt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:54:
Ter vergelijking bv. dit huis heb ik dan een maand of twee terug op Funda zien staan.
Dat huis is zeker veel lichter, dat komt grotendeels ook door een hele lichte vloer, overal witte muren en veel lichte meubels. Maar het is ook een kwart kleiner qua ooppervlak, het grootste deel van de tuin zit aan de zijkant en de garage lijkt veel minder groot.

Helaas staat van het huis wat je wel hebt bezichtigd geen plattegronden op funda. Maar het zou mij niets verbazen als de twee slaapkamers boven ook groter zijn. De badkamer is dat in ieder geval zeker wel, want die heeft een bad en een aparte douche.

De donkere vloer is wel een dingetje, als je dat niet mooi vind kost het wel wat om dat aan te passen. De muren wit verven is makkelijker te doen.

Ik weet verder niets van de prijzen in die buurt en heb dus ook geen idee of het heel logisch is dat in dorp A de prijzen veel hoger liggen dan in dorp B.

Misschien kan je de makkelaar van het "lichte huis" eens bellen of ze willen vertellen wat ongeveer de prijs is waar het voor is verkocht? Geheim houden is een beetje onzinnig, over een aantal maanden (als het overgedragen en dan nog wat weken verder) kan je het gewoon opvragen bij het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JeroenE schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:50:
[...]
Dat huis is zeker veel lichter, dat komt grotendeels ook door een hele lichte vloer, overal witte muren en veel lichte meubels. Maar het is ook een kwart kleiner qua ooppervlak, het grootste deel van de tuin zit aan de zijkant en de garage lijkt veel minder groot.

Helaas staat van het huis wat je wel hebt bezichtigd geen plattegronden op funda. Maar het zou mij niets verbazen als de twee slaapkamers boven ook groter zijn. De badkamer is dat in ieder geval zeker wel, want die heeft een bad en een aparte douche.
Plattegrond heb ik inderdaad alleen in de brochure meegekregen. Qua afmetingen valt het dan nog allemaal mee, of tegen zo je wilt. De slaapkamers zijn ook daar maar ~3,60x3,60 en badkamer ~2,50x2,50. Dus heel veel verschil maakt dat allemaal niet. Effectief is dan het grootste verschil de woonkamer en keuken en die hoef ik ook niet (perse) zo groot te hebben. Moet immers ook allemaal gepoetst worden :+

Edit:
Bij het huis dat ik bezichtigt heb staat de keuken dan min of meer in een aanbouw. Snoep je die eraf zal het woonoppervlakte ook om en nabij gelijk zijn. Dus de bovenverdieping zal dan ook vrijwel dezelfde afmetingen hebben bij beide huizen. Waarbij je qua bruikbaar oppervlakte weer iets terug wint in de extra slaapkamer bij het gelinkte huis.
Voor een starterswoning is ook dat huis dan ook ruim voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:14:
Dus heel veel verschil maakt dat allemaal niet.
Toch apart, want volgens de cijfertjes is het ene huis 20m2 groter. En bij het kleine huis hebben ze ongetwijfeld die 6m2 op de zolder meegeteld, terwijl dat bij het donkere huis niet zo zal zijn.

Misschien zit het grootste verschil in de "bijkeuken" die het donkere huis wel heeft en de lichte niet?

70 cm extra breedte in een slaapkamer kan trouwens wel het verschil zijn tussen een tweepersoonsbed wat eigenlijk niet goed past, en een tweepersoonsbed wat prima pas.
Effectief is dan het grootste verschil de woonkamer en keuken en die hoef ik ook niet (perse) zo groot te hebben. Moet immers ook allemaal gepoetst worden :+
Maar waarom wil je dan überhaupt dergelijke huizen kopen? Koop dan minder groot. Is meestal nog goedkoper ook (hoeft niet eens trouwens).
Bij het huis dat ik bezichtigt heb staat de keuken dan min of meer in een aanbouw.
Bij het lichte huis ook, daarom heb je ook zo'n onhandig "gangetje" waar ze die kleine eettafel in geparkeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:14:
[...]

Voor een starterswoning is ook dat huis dan ook ruim voldoende.
Voor een gezin met 2 kids is dat zelfs een prima woning!
naitsoezn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:56:
[...]

Jij en ik hebben een hele andere definitie van droomhuis :D
Bovenstaande zijn hypotheses, niet zozeer mijn beeld van een droomhuis.
Maar zo heeft een ieder zijn/haar eigen definitie van een droomhuis.
Ik hou het graag bij het realistische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Flix20 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:09:
Maar zo heeft een ieder zijn/haar eigen definitie van een droomhuis.
Ik hou het graag bij het realistische.
Precies. Sommige droomhuizen zijn erg realistisch qua haalbaarheid ;)

Vind het altijd zo flauw als iemand afgerekend wordt op de term droomhuis, door er direct een onrealistisch beeld bij te schetsen. Sommigen hebben gewoon een realistisch droomhuis voor ogen.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 21-04-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 16:59
Heb al een aantal keer een bod gedaan via inschrijving, maar de eerste keer met deze clausule op het formulier er bij:
Indien hierbij de hoogste biedingen/inschrijvingen van gelijke hoogte of gelijkwaardig zijn,
worden deze bieders uitgenodigd om een nieuw schriftelijk bod uit te brengen. Hierdoor
kan de procedure van gunning uitgesteld worden naar een nader te bepalen datum.
Het is transparant dat ze het vermelden, maar het voelt wat smerig aan. Vooral dat 'gelijkwaardig' is namelijk niet echt objectief. Iemand anders dit al eerder meegemaakt?

Daarnaast:
SVP KOPIE LEGITIMATIEBEWIJS TOEVOEGEN
Waarom zou je in in deze fase al een kopie van twee legitimatiebewijzen willen hebben als je ons de dag ervoor nog hebt gezien en gesproken?

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Freelance schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:19:
Heb al een aantal keer een bod gedaan via inschrijving, maar de eerste keer met deze clausule op het formulier er bij:

[...]

Het is transparant dat ze het vermelden, maar het voelt wat smerig aan. Vooral dat 'gelijkwaardig' is namelijk niet echt objectief. Iemand anders dit al eerder meegemaakt?

Daarnaast:

[...]
Toen een maat van me z'n huis verkocht was dat ook de constructie.
'gelijkwaardig' was de hoogste 3 en die kregen de mogelijkheid om tot een final offer te komen wat de prijs nog even 20k omhoog dreef.
Uiteindelijk is de woning 80k boven vraagprijs gegaan. 8)7 (VP 550k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Waarom zou je in in deze fase al een kopie van twee legitimatiebewijzen willen hebben als je ons de dag ervoor nog hebt gezien en gesproken?
Ik gok om te voorkomen dat random mensen helpen de prijs op te drijven oid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Laatst online: 22:55

Dat is dan alleen maar om de prijs op te drijven. Gebeurd waarschijnlijk ook vaker als het niet vermeldt staat. Het is en blijft een spelletje om veel geld. Is natuurlijk aan jou of je daaraan meedoet als je bij de hoogste bieders zit.

Legitimatiebewijs zou ik niet meesturen nu. Wat moeten ze daar nu mee? Dat kan ook prima als de rest in gang gezet wordt en het huis gegund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Behalve als je bieding zonder legitimatie niet wordt meegenomen, dan heb je alleen jezelf ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

ik ben bezig met het oversluiten van de hypotheek (zelf) maar loop tegen het volgende aan:

Je mag je aflossingvrije hypotheek meenemen, dat hebben we ook gedaan in 2018 (verhuist). Hiervoor was de hypotheek afgesloten voor 31-12-2012 hierbij geldt dat voor het lopende hypotheekbedrag de oude regels in de basis in stand blijven.

Ik wil dit deel (<50% woningwaarde) oversluiten maar weet nu niet of ik de betaalde hypotheekrente nog mag opgeven aan de fiscus. Of is het zo dat nu het aflossingvrije deel hier niet meer voor in aamerking komt omdat dit deel in 2018 opnieuw is afgesloten.

ik hoop dat dit in het juiste forum staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gijsje22 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:42:
Behalve als je bieding zonder legitimatie niet wordt meegenomen, dan heb je alleen jezelf ermee.
Dat dus, of dat de brief / mail bij Pietje terecht komt en die biedt 700k op je eigen naam :P

Pietje heeft niet de ID van Jantje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
cky schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:19:
ik ben bezig met het oversluiten van de hypotheek (zelf) maar loop tegen het volgende aan:

Je mag je aflossingvrije hypotheek meenemen, dat hebben we ook gedaan in 2018 (verhuist). Hiervoor was de hypotheek afgesloten voor 31-12-2012 hierbij geldt dat voor het lopende hypotheekbedrag de oude regels in de basis in stand blijven.

Ik wil dit deel (<50% woningwaarde) oversluiten maar weet nu niet of ik de betaalde hypotheekrente nog mag opgeven aan de fiscus. Of is het zo dat nu het aflossingvrije deel hier niet meer voor in aamerking komt omdat dit deel in 2018 opnieuw is afgesloten.

ik hoop dat dit in het juiste forum staat
Staat gewoon op de Site van de belastingdienst
Hypotheek oversluiten - hoe zit het dan met mijn hypotheekrenteaftrek?
Dat hangt ervan af wanneer u uw oorspronkelijke hypotheek hebt afgesloten:

Ik heb mijn hypotheek afgesloten vóór 1 januari 2013
Blijft uw hypotheekbedrag bij het oversluiten gelijk? Dan verandert uw hypotheekrenteaftrek niet. Dat geldt ook voor aflossingsvrije hypotheken.

U mag de betaalde hypotheekrente gewoon blijven aftrekken. Hiervoor geldt een maximum van 30 jaar, die begint vanaf het moment dat de eerste hypotheek is afgesloten. Had u voor 1 januari 2001 al een hypotheek? Dan begint de termijn van 30 jaar op 1 januari 2001.
Het antwoord is dus ja, die rente mag je max 30jaar aftrekken...

[ Voor 18% gewijzigd door Enforcer op 22-04-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

Enforcer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:51:
[...]

[...]

Het antwoord is dus ja, die rente mag je max 30jaar aftrekken...
ik zie daar de nuance 'oorspronkelijke' die kwam ik niet tegen bij de site van mijn hypotheekverstrekker, Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
Flix20 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:39:
[...]

Toen een maat van me z'n huis verkocht was dat ook de constructie.
'gelijkwaardig' was de hoogste 3 en die kregen de mogelijkheid om tot een final offer te komen wat de prijs nog even 20k omhoog dreef.
Uiteindelijk is de woning 80k boven vraagprijs gegaan. 8)7 (VP 550k)
Het voelt 'smerig' dat deze methode eigenlijk de twee mogelijkheden; vrij bieden en onderhandelen vs inschrijving met elkaar combineert. Maar ja, als ik straks mijn eigen huis ga verkopen zal ik misschien ook overwegen om deze methodiek in te zetten.. dus ja..
Highfive95 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:39:
[...]

Dat is dan alleen maar om de prijs op te drijven. Gebeurd waarschijnlijk ook vaker als het niet vermeldt staat. Het is en blijft een spelletje om veel geld. Is natuurlijk aan jou of je daaraan meedoet als je bij de hoogste bieders zit.

Legitimatiebewijs zou ik niet meesturen nu. Wat moeten ze daar nu mee? Dat kan ook prima als de rest in gang gezet wordt en het huis gegund is.
Nee ik ben niet van plan om daar aan mee te doen. Ik ga ons maximum bod plaatsen en als dat niet afdoende is, jammer :)
Gijsje22 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:42:
Exact, zal bij de kijkdag nog even vragen wat de reden is. Als het echt verplicht is kan ik altijd nog het recht om vergeten te worden inschakelen bij de verkoopmakelaar (niet dat ik een groot vertrouwen heb in het mkb om dit goed uit te voeren, maar dat is een aparte discussie).

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Ik zat te kijken naar een huis met "Erfpacht is voor de gehele looptijd afgekocht" wat betekent dit precies en wat gebeurt en na het aflopen van de looptijd? Wordt het dan eigen grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:30
mmmmmark schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:58:
Ik zat te kijken naar een huis met "Erfpacht is voor de gehele looptijd afgekocht" wat betekent dit precies en wat gebeurt en na het aflopen van de looptijd? Wordt het dan eigen grond?
Nee, efpacht betekent in eenvoudige woorden dat je de grond 'huurt' van (bijvoorbeeld) de gemeente. De prijs voor de erfpacht staat doorgaans vast voor bepaalde tijd blokken - bijvoorbeeld 10 of 20 jaar.

Nadat dit tijdblok is afgelopen wordt de prijs aangepast - dit kan echt heel veel hoger zijn.

Als je ziet 'looptijd afgekocht', betekent het dat de huidige eigenaar of de eigenaar daarvoor, alle erfpachtkosten heeft afgekocht tot het einde van het tijdvak (10-20 jaar). Maar nadat dit moment is gekomen moet je 1) sowieso weer gaan betalen en 2) zal de prijs vermoedelijk flink hoger zijn.

In Amsterdam kon je onlangs overstappen op eeuwigdurende erfpacht (vaste prijs tot in de eindigheid) en die kon je dan ook nog eens tot in de eindigheid afkopen zodat je nooit meer maandelijks hoeft te betalen. Als je een koophuis ziet met één van deze twee opties, is dat flink waarde vermeerderend naar mijn mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Requiem19 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:03:
[...]

Nee, efpacht betekent in eenvoudige woorden dat je de grond 'huurt' van (bijvoorbeeld) de gemeente. De prijs voor de erfpacht staat doorgaans vast voor bepaalde tijd blokken - bijvoorbeeld 10 of 20 jaar.

Nadat dit tijdblok is afgelopen wordt de prijs aangepast - dit kan echt heel veel hoger zijn.

Als je ziet 'looptijd afgekocht', betekent het dat de huidige eigenaar of de eigenaar daarvoor, alle erfpachtkosten heeft afgekocht tot het einde van het tijdvak (10-20 jaar). Maar nadat dit moment is gekomen moet je 1) sowieso weer gaan betalen en 2) zal de prijs vermoedelijk flink hoger zijn.

In Amsterdam kon je onlangs overstappen op eeuwigdurende erfpacht (vaste prijs tot in de eindigheid) en die kon je dan ook nog eens tot in de eindigheid afkopen zodat je nooit meer maandelijks hoeft te betalen. Als je een koophuis ziet met één van deze twee opties, is dat flink waarde vermeerderend naar mijn mening..
Thanks! In dit geval is afgekocht tot 2094, dus nog meer dan 70 jaar te gaan ipv de 10-20 jaar die jij noemt. Is dit normaal? En heeft dit enige invloed als je het over 10 jaar weer verkoopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat je in de verkoopprijs niet veel zult merken tussen 'eeuwig' en '65 jaar'.

Weet alleen niet hoe banken hier mee omgaan met het verstrekken van een hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:30
mmmmmark schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:28:
[...]

Thanks! In dit geval is afgekocht tot 2094, dus nog meer dan 70 jaar te gaan ipv de 10-20 jaar die jij noemt. Is dit normaal? En heeft dit enige invloed als je het over 10 jaar weer verkoopt?
Dat is zover in de toekomst dat een toekomstige koper dit - naar mijn mening - niet in de prijs die hij wil betalen zal meenemen. Kortom, ik zou zeggen dat zo'n lange periode behoorlijk gunstig is.

Bijna niemand verwacht een huis voor zo'n lange periode te houden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het werkt met erfpacht een beetje in laagjes: Voor de vuist weg, als de erfpacht nog korter dan 10jr afgekocht is, dan is de kans groot dat je zelf opnieuw zult moeten afkopen en dit zal dan ook de waarde / taxatie direct beinvloeden. Als de erfpacht tussen de 10jr en de 20jr / 25jr afgekocht is, is de kans reëel dat ofwel jijzelf ofwel de volgende eigenaar opnieuw zal moeten afkopen en dit heeft dan vooral invloed op de verkoopbaarheid (en in mindere mate op de directe waarde). Alles wat langer dan (grofweg) 20jr / 25jr afgekocht is, zal nauwelijks invloed hebben op de waarde of op de verkoopbaarheid (tenzij je er heel lang, langer dan gemiddeld, zal blijven wonen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

@naitsoezn is een klein beetje kort door de bocht. Het ligt er aan waarmee je vergelijkt in je waardering.
Als je eigen grond vergelijkt met erfpacht dan corrigeer je altijd voor zo ver dat bekend is met de kosten om de canon eeuwigdurend af te kopen of gewoon met de grondwaarde plus wat kosten om tot bloot eigendom te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 26-04-2021 15:54 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor de financiering en verbouwing moeten wij veel stukken aanleveren. Logisch.

Maar voor de verbouwing moet je dus ook een kostenraming maken terwijl aannemers en architecten nauwelijks tijd hebben. Maar zonder raming ook geen hypotheek en dan hoef ik ook geen aannemer te zoeken 8)7

Tips van de meer ervaren huizenkoper hoe je dit doorbreekt?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ethirty schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:18:

Maar voor de verbouwing moet je dus ook een kostenraming maken terwijl aannemers en architecten nauwelijks tijd hebben. Maar zonder raming ook geen hypotheek en dan hoef ik ook geen aannemer te zoeken 8)7

Hoezo doorbreken? Je hebt die ramingen toch gewoon nodig? Niet alleen voor je hypotheek, maar ook als het huis eenmaal van jou is? Je zult dus ergens een voet tussen de deur moeten zien te krijgen :) Het beste (imho) nodig je die lui natuurlijk uit omdat je een mogelijk interessante klus voor ze hebt, niet omdat je een hypotheek moet regelen ;)

Ik benijd je overigens niet, het gebrek aan bouwvakkers / aannemers is een onderbelicht probleem van de huidige huizenmarkt: Weet je eindelijk een woning te bemachtigen, kun je nog maanden extra dubbele lasten hebben omdat er niemand is die de verbouwing kan uitvoeren :/ .

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 26-04-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37

Ik weet niet wat je eigen vakgebied is, maar wellicht kan je de raming makkelijker maken voor de aannemer door zelf al voorwerk te doen.

Fotorapportage van het huis, uit te voeren werk, af te voeren meuk, materiaal dat je gebruikt zou willen zien worden, kwaliteit afwerking, beschrijving werkzaamheden...

Uiteindelijk moet zo'n aannemer natuurlijk goed kunnen inschatten hoeveel die zelf kwijt is aan afvoer rotzooi, manuren, materiaalkosten etc. Hoe minder informatie/voorwerk jij doet, hoe meer 'onbetaald' werk de aannemer kwijt is aan een offerte in elkaar draaien voor jou. Als die aannemer al voor 4 maanden werk heeft liggen gaat die prijzen verhogen/werk aannemen wat relatief makkelijker is.

Als je daar geen kennis van hebt is het natuurlijk gelijk een stuk lastiger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Maar je kunt het toch ook stap voor stap doen, @naitsoezn ?
Eerst het huis maar eens zien te verkrijgen, en dan daarna kijken hoe je de verbouwing aanpakt.
Misschien doet iemand de verbouwing wel zelf. Heb je geen aannemer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
@Ethirty Wij hadden hetzelfde issue en hebben de bedragen gegokt. Je moet in de aanvraag de werkzaamheden ook vrij globaal invullen (tenminste bij ons).
Bij ons dus iets als:
Keuken 20k
Badkamer 17.5k
Vloeren 10k
Elektra 4k

Nadeel was wel dat we aan een aantal zaken dus niet gedacht hadden en de verbouwing dus duurder is dan ingeschat. Aan de andere kant hebben we een aantal zaken opgevoerd die we anders prima uit eigen zak hadden kunnen betalen, dus dat zorgt ervoor dat het gat niet al te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De hypotheekverstrekkers willen inderdaad alleen maar een globale schatting + eventueel een taxatierapport met daarin de waarde als er bijv. een keuken van 20k in geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

naitsoezn schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:38:
[...]

Hoezo doorbreken? Je hebt die ramingen toch gewoon nodig? Niet alleen voor je hypotheek, maar ook als het huis eenmaal van jou is? Je zult dus ergens een voet tussen de deur moeten zien te krijgen :) Het beste (imho) nodig je die lui natuurlijk uit omdat je een mogelijk interessante klus voor ze hebt, niet omdat je een hypotheek moet regelen ;)
Omdat ik er vanmiddag al 5 heb gesproken die pas zomer 2022 offerte willen maken? Dat gaat hem sowieso niet worden :')

En zonder die raming is taxatie lastig en daarmee de aanvraag voor een hypotheek.

Het gaat bij ons ook niet over de standaard keuken/badkamer en een dakkapel maar over draagmuren, veel nieuwe en grote ramen en een volledig nieuwe betonvloer etc. Echt grote zaken met berekeningen etc anders stort de boel gewoon in. Dat schat je als leek niet uit de losse pols imo.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Ethirty schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:18:
[...]

Omdat ik er vanmiddag al 5 heb gesproken die pas zomer 2022 offerte willen maken? Dat gaat hem sowieso niet worden :')

En zonder die raming is taxatie lastig en daarmee de aanvraag voor een hypotheek.

Het gaat bij ons ook niet over de standaard keuken/badkamer en een dakkapel maar over draagmuren, veel nieuwe en grote ramen en een volledig nieuwe betonvloer etc. Echt grote zaken met berekeningen etc anders stort de boel gewoon in. Dat schat je als leek niet uit de losse pols imo.
Kan je niet gewoon het huis kopen op basis van taxatie in huidige staat , financieren, en dan tzt als je de verbouwingsofferte in 2022 hebt een extra bouwdepot / hypotheekverhoging aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
[...]

Ik heb eergisteren nog een volledig uit de duim gezogen verbouwingspecificatie ingevuld zonder enige raming/offerte. Laten verwerken in de oude taxatie, ingeleverd, en vandaag definitieve offerte ontvangen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque

Misschien je hypotheekadviseur even vragen voor een tip? Of een aannemer vragen puur een calculatie te maken en hem daar los voor te betalen.
Wij kregen hetzelfde als vraag van de hypotheekverstrekker. Ik heb een half A4'tje aangeleverd met gegokte bedragen en dat werd geaccepteerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Valorian schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:25:
[...]

Kan je niet gewoon het huis kopen op basis van taxatie in huidige staat , financieren, en dan tzt als je de verbouwingsofferte in 2022 hebt een extra bouwdepot / hypotheekverhoging aanvragen?
Pannencouque schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:41:
[...]
Misschien je hypotheekadviseur even vragen voor een tip? Of een aannemer vragen puur een calculatie te maken en hem daar los voor te betalen.
Wij kregen hetzelfde als vraag van de hypotheekverstrekker. Ik heb een half A4'tje aangeleverd met gegokte bedragen en dat werd geaccepteerd. :+
De adviseur adviseert juist een zo nauwkeurig mogelijke schatting vooraf en alles in 1x mee te financieren. Dit omdat een keuken minder zwaar meetelt in een waarde vermeerdering als bijv een grotere woonkamer, het uitzicht op de natuur etc. We praten wel over een budget waar je een paar jaar terug nog gewoon een rijtjeshuis mee kon kopen.

We hebben uiteraard altijd een fail safe door alleen het huis te financieren, maar doordat we 2x overwaarde in willen brengen is het een complexe situatie waar sowieso niet elke financier in mee kan/wil werken. We kunnen ook nog kijken naar de aankoop met hypotheek en de verbouwing uit overwaarde, maar dan nog telt voor de bank (en fiscus uiteindelijk ook) de geschatte eind waarde zeer sterk mee.

We hebben voor de taxatie nu toch maar zelf een voorlopige raming in elkaar geflanst. Kijken hoe ver we er mee komen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 10:59
Sorry voor mijn Nederlands (ik ben nog aan het leren).

Mogelijk verhuizing na 6 maanden na het aankopen van een woning, is de prijsstijging genoeg voor alle administratie kosten (notaries, taxatie, hypotheek adviseur) ?

Beste Tweakers, ik ga verhuizen naar een stad 200km ver van mijn huidige stad, dus er zijn veel variablen: (school voor kinderen, omgeving, type van woning ....). Ik heb 4 maanden bekeken en nu kan nog geen definitieve beslissing nemen (redenen: de school dat ik wil heeft geen plek nu (maar misschien later), of ik ken de omgevingen niet goed genoeg om zeker te zijn om daar te wonen).

Nu denk ik om toch te kopen, met een plan om te verkopen als ik moet weer verhuizen. Mijn aankoopmakelaar denkt dat "de minder de overbod is, de minder de kans dat ik geld ga verliezen over 6 maanden", klopt het ? Ik denk het niet, volgens mij: "overbidding blijft bijna altijd X% voor een bepaalde huis in een bepaalde buurt".

CALCULATIE: Stellen we voor dat de prijs stijging per 12 maanden 10% is, dus het is rond 5% per 6 maanden (we keep it simple), volgens mij is dit genoeg stijging voor alle administratiekosten van mij.
  1. Huis A: vraagprijs 500, overbidding 50k, administratiekosten 20k. Dus nu betaal ik 570k. Over 6 maanden vraag ik 5% meer, dus vraagprijs 525k. Stellen we voor dat de overbidding op dat moment nog met 50k is (eigenlijk mogelijk 52.5k als het nog 10% overbidding is) en de administratiekosten voor de volgende koper nog 20k is (eigenlijk beetje meer, maar we keep it simple). Dan betaald die koper ten minste 595k (525 + 50 + 20) en ik krijg 575k. Dus ik verlies geen geld
  2. Huis B: vraagprijs 500, geen overbidding, administratiekosten 20k. Dus nu betaal ik 520k. Over 6 maanden vraag ik 5% meer, dus vraagprijs 525k. Stellen we voor dat op dat moment er ook nog geen overbidding is, en de administratie kosten voor de volgende koper ook 20k is. Dan betaald de volgende koper 545k (525+20) en ik krijg 525k. Dus ik verlies ook geen geld
Wat zijn risico's dat mijn calculatie niet klopt ?
  • - Prijs stijging is gestopt, dus ik zal mijn administratiekosten verliezen in beide huizen A en B
  • - Kopers denken dat er een probleem met het huis is ("waarom is hij na 6 maanden weer op Funda ?"), en ik krijg minder potentiele bekijkers, dus de kans van overbidding is kleiner. In dit geval dat ik ga meer geld verliezen in huis A dan huis B
  • - Na 6 maanden is er een verandering van smaak van kopers, dus prijs stijging van huis A is anders dan van huis B. Maar dan kan ik niks aandoen en het maakt niet uit of ik nu huis A of huis B zal kopen.
  • - Er is een boete voor mensen die binnen 1 jaar hun woning weer verkopen ? Weet iemand meer over dit ?
Hartelijke bedankt, en nog een keer sorry voor mijn Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

imho is het onzinnig om te stellen dat er standaard x euro of y procent wordt overboden. Eén en ander hangt af van zo veel variabelen die ook nog eens onvoorspelbaar zijn, dat er niets zinnigs over te zeggen valt 'in het algemeen'.

That said, als binnen zes maanden een huis 2x van eigenaar wisselt, hoeft er maar 1x overdrachtsbelasting betaald te worden. Dus dat scheelt alweer. Als je dan ook nog een dealtje kunt sluiten met de aankoopmakelaar (die dan waarschijnlijk ook je verkoopmakelaar is de 2x keer) dat je geen of minimale dubbele kosten hebt, dan blijven er steeds minder overhead-kostenposten over. Zelfs als je die dan niet met overwaarde weet terug te verdienen kun je die kosten natuurlijk ook gewoon als afschrijving zien als je zo graag 2x wilt verhuizen. Zou je 6 maanden huren voor 1000 of 1500 per maand dan zit je ook op 6000-9000 'afschrijving'.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
naitsoezn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
imho is het onzinnig om te stellen dat er standaard x euro of y procent wordt overboden. Eén en ander hangt af van zo veel variabelen die ook nog eens onvoorspelbaar zijn, dat er niets zinnigs over te zeggen valt 'in het algemeen'.

That said, als binnen zes maanden een huis 2x van eigenaar wisselt, hoeft er maar 1x overdrachtsbelasting betaald te worden. Dus dat scheelt alweer. Als je dan ook nog een dealtje kunt sluiten met de aankoopmakelaar (die dan waarschijnlijk ook je verkoopmakelaar is de 2x keer) dat je geen of minimale dubbele kosten hebt, dan blijven er steeds minder overhead-kostenposten over. Zelfs als je die dan niet met overwaarde weet terug te verdienen kun je die kosten natuurlijk ook gewoon als afschrijving zien als je zo graag 2x wilt verhuizen. Zou je 6 maanden huren voor 1000 of 1500 per maand dan zit je ook op 6000-9000 'afschrijving'.
Hallo
- Binnen 6 maanden hoeft er maar 1x overdrachtsbelasting betaald te worden: is heel mooi. Ik ga Googlen om dit te lezen
- Tip met minimale verkoopmakelaar kosten voor dezelfde makelaar is ook heel mooi
- Die 6 maanden huren is inderdaad goed om in samen in de calculatie mee te doen.

Maar: welke huis heeft minder risico van geld verliezen ? De gene met minder overbod nu ? Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

nemcuon schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:52:
[...]
Maar: welke huis heeft minder risico van geld verliezen ? De gene met minder overbod nu ? Bedankt
naitsoezn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
Eén en ander hangt af van zo veel variabelen die ook nog eens onvoorspelbaar zijn, dat er niets zinnigs over te zeggen valt 'in het algemeen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nemcuon schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:52:
[...]

Dat weet niemand. In Utrecht loop je minder risico dan in het aardgas gebied in Groningen. Maar verder blijft het speculeren of en hoeveel de prijzen in 6 maanden stijgen. Je loopt altijd een risico dat het niet is wat je nu hoopt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ok ik zie het AGee,

Ik denk dat ik moet ook nog in calculatie nemen de maanden in tussen voor dat ik dat huis kan verlaten en in een andere (tweede) huis kan wonen.

Ik woon nu in een huurwoning. Is het beter om nu een huis te kopen met een opleveringsdatum zo dicht bij is, en daarna zoek ik een tweede huis met een opleveringstatum beetje ver in de toekomst is, zo dat ik genoeg tijd heb om dat eerste huis te kunnen verkopen ?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het is beter om gelijk het huis te kopen waar je echt wil gaan wonen ipv 2 huizen in 6 maanden. ;)

Je vraagt ons dingen te voorspellen die niemand weet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:58:
Het is beter om gelijk het huis te kopen waar je echt wil gaan wonen ipv 2 huizen in 6 maanden. ;)

Je vraagt ons dingen te voorspellen die niemand weet.
Ja, maar als ik heb geschreven: er zijn niet zo veel huizen beschikbaar nu, en de school dat ik wil heeft geen plek nu, dus alle beslissingen dat ik neem in Mei en Junie zijn in principe tijdlijk.

Ook tijdlijk is de beslissing om meer te wachten, want met een gewild huis van 500k verlies ik 4k iedere maand kwa prijs stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maar wat wil je nou hier horen dan? Je hebt voor jezelf de meest realistische opties al afgeschoten, en wilt nu dat iemand hier z'n glazen bol aanslingert om jou advies te geven over welke onrealistische optie het minst slecht is?

Ipv 2x verhuizen kun je ook overwegen om kind tijdelijk naar een andere school te brengen tot er plek is op de school dichtbij. Of je accepteert dat er heel veel goede scholen zijn in Nld ipv zwart-wit maar één optie als acceptabel te zien. Of je wacht gewoon een paar maanden met het kopen van een woning. Of je accepteert dat je keuzes geld kosten, linksom of rechtsom, en schrijft die paar duizend euro gewoon af.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
[...]

Bouwkundig adviesbureau calculatie laten maken. Kost je wel geld, maar dan kan je wel door met je plannen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freelance

[...]

Daarnaast:

[...]

Update: besloten om een bod te doen. Volgens WalterLiving lag de top van verkoopprijs op +10%. Uiteindelijk besloten om 18% te overbieden, onder voorbehoud van financiering & bouwtechnische keuring.

Waarom zo veel? Het aanbod momenteel, we hadden geluk als er twee huizen op funda kwamen per week waarin we wellicht geïnteresseerd waren. Als dit bod het niet was geworden wilden we een aankoop makelaar inschakelen (wat ook weer geld kost). Het bod ligt ruim binnen ons budget en we houden nog tienduizenden euro's over van de overwaarde.

Vanochtend gehoord dat het bod geaccepteerd is!

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Ik ga me hier ook maar melden. Voorzichtig hebben we de beslissing genomen om in de 'nabije' toekomst (zegmaar binnen 1 tot 3 jaar) te verhuizen naar een andere regio.

Als we onze financiële gegevens invoeren in de online tools voor hypotheken dan kunnen we samen met de huidige overwaarde in de beoogde regio best wat vinden wat voor ons een stap vooruit is en voldoet aan onze wensen. Zonder dat we hiervoor echt op ons maximum hoeven te gaan zitten.

Waar ik online echter niet zomaar uit kom, is hoe we om kunnen/moeten gaan met de duurzaamheidslening en persoonlijke lening t.b.v. de uitgevoerde verbouwing aan de huidige woning. Deze twee leningen willen we graag aflossen bij verkoop van de woning waarvoor de leningen zijn aangegaan. Als ik in de reken-tools het openstaande bedrag van de leningen invul als openstaande hypotheek, dan komt het financiële plaatje (heel) goed rond op het digitale papier.
Maar vul ik deze twee leningen in als 'consumptief krediet', want zo staan ze momenteel wel geregistreerd, dan blijft er nauwelijks ruimte voor een hypotheek over voor de aan te kopen woning.

Zijn er mensen die ervaring hebben in het aflossen van dergelijke kredieten bij verkoop van de 'oude' woning vanuit de overwaarde, waardoor het geen beperking vormt voor de hypotheek van de nieuwe hypotheek? Of is het mogelijk deze leningen af te lossen met een bedrag uit een overbruggingshypotheek (wat direct als voordeel heeft dat het de maandlasten flink drukt)?

Of is de enige optie om het straks financieel rond te krijgen er voor zorgen dat de leningen voor die tijd al op een andere manier zijn afgelost? De leningen nu al opnemen in huidige hypotheek lijkt ook een mogelijkheid, maar kent bijkomende kosten die we graag voorkomen als het niet nodig is die kosten te maken.

En ja, uiteraard gaan we met een financieel adviseur om de tafel zitten als e.e.a. echt serieus wordt. Maar we willen nu gewoon alvast weten wat de mogelijkheden hierin zijn, zodat we indien nodig tijdig de juiste stappen kunnen nemen om teleurstellingen te voorkomen.

Even een verduidelijking met (enigszins fictieve) bedragen:

Huidige woning:
- Gekocht voor 200.000, openstaande hypotheek 150.000 euro
- Duurzaamheidslening en verbouwingslening opgeteld oorspronkelijk 50.000 euro, openstaand 35.000 euro
Totaal openstaand krediet: 185.000 euro
Verwachte verkoopopbrengst dankzij prijsstijgingen en woningeverbetering (minimaal) 350.000 euro. Huidige overwaarde t.o.v. totaal krediet 165.000, ten opzichte van de hypotheek 200.000

Beoogde nieuwe woningen zal een aankoopprijs van omstreeks 400.000 hebben.
Mogelijke hypotheek wanneer we de beide extra leningen als bij verkoop af te lossen hypotheek beschouwen: 300.000, dus slechts 100k overwaarde nodig, of slechts 235k hypotheek wanneer we de volledige overwaarde gebruiken.
Mogelijke hypotheek wanneer we de twee extra leningen als consumptief krediet beschouwen: 100.000 euro. Samen met overwaarde op de huidige woning van 200.000 euro komen we dan flink geld tekort.

De kredieten moeten dus ofwel voor verkoop, of wel bij verkoop worden afgelost met de huidige overwaarde, zo lijkt het.

Wie heeft hier ervaringen mee.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:43
nemcuon schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:11:
Sorry voor mijn Nederlands (ik ben nog aan het leren).

Mogelijk verhuizing na 6 maanden na het aankopen van een woning, is de prijsstijging genoeg voor alle administratie kosten (notaries, taxatie, hypotheek adviseur) ?

Beste Tweakers, ik ga verhuizen naar een stad 200km ver van mijn huidige stad, dus er zijn veel variablen: (school voor kinderen, omgeving, type van woning ....). Ik heb 4 maanden bekeken en nu kan nog geen definitieve beslissing nemen (redenen: de school dat ik wil heeft geen plek nu (maar misschien later), of ik ken de omgevingen niet goed genoeg om zeker te zijn om daar te wonen).

Nu denk ik om toch te kopen, met een plan om te verkopen als ik moet weer verhuizen. Mijn aankoopmakelaar denkt dat "de minder de overbod is, de minder de kans dat ik geld ga verliezen over 6 maanden", klopt het ? Ik denk het niet, volgens mij: "overbidding blijft bijna altijd X% voor een bepaalde huis in een bepaalde buurt".

CALCULATIE: Stellen we voor dat de prijs stijging per 12 maanden 10% is, dus het is rond 5% per 6 maanden (we keep it simple), volgens mij is dit genoeg stijging voor alle administratiekosten van mij.
  1. Huis A: vraagprijs 500, overbidding 50k, administratiekosten 20k. Dus nu betaal ik 570k. Over 6 maanden vraag ik 5% meer, dus vraagprijs 525k. Stellen we voor dat de overbidding op dat moment nog met 50k is (eigenlijk mogelijk 52.5k als het nog 10% overbidding is) en de administratiekosten voor de volgende koper nog 20k is (eigenlijk beetje meer, maar we keep it simple). Dan betaald die koper ten minste 595k (525 + 50 + 20) en ik krijg 575k. Dus ik verlies geen geld
  2. Huis B: vraagprijs 500, geen overbidding, administratiekosten 20k. Dus nu betaal ik 520k. Over 6 maanden vraag ik 5% meer, dus vraagprijs 525k. Stellen we voor dat op dat moment er ook nog geen overbidding is, en de administratie kosten voor de volgende koper ook 20k is. Dan betaald de volgende koper 545k (525+20) en ik krijg 525k. Dus ik verlies ook geen geld
Wat zijn risico's dat mijn calculatie niet klopt ?
  • - Prijs stijging is gestopt, dus ik zal mijn administratiekosten verliezen in beide huizen A en B
  • - Kopers denken dat er een probleem met het huis is ("waarom is hij na 6 maanden weer op Funda ?"), en ik krijg minder potentiele bekijkers, dus de kans van overbidding is kleiner. In dit geval dat ik ga meer geld verliezen in huis A dan huis B
  • - Na 6 maanden is er een verandering van smaak van kopers, dus prijs stijging van huis A is anders dan van huis B. Maar dan kan ik niks aandoen en het maakt niet uit of ik nu huis A of huis B zal kopen.
  • - Er is een boete voor mensen die binnen 1 jaar hun woning weer verkopen ? Weet iemand meer over dit ?
Hartelijke bedankt, en nog een keer sorry voor mijn Nederlands.
Wat in je calculatie nog niet klopt is dat de meer intelligente kopers en makelaars zien dat je nog maar net in het huis woont en opvragen wat de verkoopwaarde was. Als ze dat gaan vergelijken met de toenmalige vraagprijs op Funda dan ga je ongeveer hetzelfde bieden en niet veel meer.

Mijn advies voor nu is zoek een huis waar je langere tijd wil wonen.
Staar je niet blind op de scholen. In het ergste geval dan tijdelijk eentje die wat verder is totdat er plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Ivow85

Ik denk dat de rekentools bij "consumptief krediet" ervanuit gaan dat deze niet worden afgelost en dus blijven bestaan. Dan blijft er inderdaad een stuk minder over voor de woonquote.

Zo lang je alle leningen, dus de hypotheek en het consumptief krediet, aflost uit de verkoop, is er m.i. niets aan de hand qua te verkrijgen maximum financiering. Je laatste opmerking is dus juist.

(Een hypotheekadviseur kan je meer vertellen uiteraard.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Laatst online: 14-09 19:25
Ik zit in een situatie, waarvan ik benieuwd ben of iemand dit eerder heeft meegemaakt en/of wat de worst case scenario is.

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht en via een hypotheek adviseur een passende hypotheek laten adviseren.

Enkele feiten:
  • De start bouw zal plaatsvinden in Q2 van 2021.
  • Bouwvergunning al onherroepelijk (al sinds 2020).
  • Op het moment is van de 68 appartementen zijn er al 66 verkocht en enkele weken geleden (al sinds maart)
  • De enige opschortende voorwaarde die nog moest plaatsvinden was dat van 1 koper de voorbehoud van financiering moest aflopen. Maar dit was enige tijd geleden het geval[/i]
  • Huidige huis is een huurhuis
We hadden eind december 2020 de hypotheekaanvraag hebben gestart. Het gaat om een Florius drie + drie ( dus 6 maanden geldig) hypotheek. De hypotheek moet op of voor 23 juni 2021 gepasseerd zijn.

De verkoopmakelaar raadde een 9 maanden hypotheekofferte aan. Waarop de adviseur aangaf dat wij dit met 6 maanden ook moeten redden. Nu heeft de verkoopmakelaar aangegeven dat we eind juni / begin juli waarschijnlijk naar de notaris mogen gaan maar dit is niet zeker. De hoerabrief moeten we immers nog krijgen.

Nu heb ik de adviseur gebeld en die geeft aan dat ik in principe al naar de notaris kan gaan, omdat de bouwvergunning al onherroepelijk is. De notaris geeft aan dat dit pas kan zodra zij groen licht krijgen van de project ontwikkelaar. Hij geeft aan dat de project ontwikkelaar hierin laks is geweest. Ik begrijp het niet meer.

Morgen ga ik een terugkoppeling aan de hypotheekadviseur met wat de notaris zei. En wat wij moeten doen in de worst case scenario. Ik voel mij er ook onzeker over. Ik weet nu niet wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld een nieuwe aanvraag moet starten. Verlies ik de woning? Of moet ik opnieuw een aanvraag doen en rente betalen aan de bouwer etc? Wel heb ik begrepen van de adviseur dat als de datum al is geweest, dat er een nieuwe aanvraag gedaan kan worden en ik bij de bank geen boete hoef te betalen. Maar ik heb nu weinig vertrouwen dus ik weet het niet zeker.

[ Voor 6% gewijzigd door cacao70 op 29-04-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@cacao70 Het huis ben je zeker niet kwijt. Je hebt een KAO getekend met de projectontwikkelaar, dus daar komen beide partijen niet zomaar onderuit. Staat op zichzelf ook los van de financiering.

Voor wat betreft de hypotheekofferte wordt het krap. Mogelijk moet je inderdaad een nieuwe aanvraag doen als de offerte verloopt. Florius 3+3 biedt volgens mij geen mogelijkheid om langer te verlengen, dus dat is dan de enige optie. Nu annuleren kost volgens mij ook geld (1% van het hypotheekbedrag in de verlengingsfase volgens de voorwaarden) dus het is beter om even af te wachten.

Een nieuwe aanvraag kan betekenen dat een aantal documenten weer opnieuw aangeleverd moeten worden, omdat je zit met de geldigheid ervan. Een werkgeversverklaring, bijvoorbeeld, is bij de meeste verstrekkers maar 3 maand geldig, dus daar zou je dan een nieuwe van moeten aanleveren (indien van toepassing), enz.

Overigens vind ik het een "gewaagde keuze" van de adviseur om dit product te adviseren in jouw situatie. Ik neem aan dat ie niet dubbele bemiddelingskosten in rekening gaat brengen voor de nieuwe aanvraag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
JanHenk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:53:
@cacao70 Het huis ben je zeker niet kwijt. Je hebt een KAO getekend met de projectontwikkelaar, dus daar komen beide partijen niet zomaar onderuit. Staat op zichzelf ook los van de financiering.

Voor wat betreft de hypotheekofferte wordt het krap. Mogelijk moet je inderdaad een nieuwe aanvraag doen als de offerte verloopt. Florius 3+3 biedt volgens mij geen mogelijkheid om langer te verlengen, dus dat is dan de enige optie. Nu annuleren kost volgens mij ook geld (1% van het hypotheekbedrag in de verlengingsfase volgens de voorwaarden) dus het is beter om even af te wachten.

Een nieuwe aanvraag kan betekenen dat een aantal documenten weer opnieuw aangeleverd moeten worden, omdat je zit met de geldigheid ervan. Een werkgeversverklaring, bijvoorbeeld, is bij de meeste verstrekkers maar 3 maand geldig, dus daar zou je dan een nieuwe van moeten aanleveren (indien van toepassing), enz.

Overigens vind ik het een "gewaagde keuze" van de adviseur om dit product te adviseren in jouw situatie. Ik neem aan dat ie niet dubbele bemiddelingskosten in rekening gaat brengen voor de nieuwe aanvraag... ;)
Sterker nog, werkgeversverklaring zien ze liever niet ouder dan 2 maanden tegenwoordig.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
JanHenk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:53:

Dankjewel voor je uitleg. Wat je zegt klopt Florius 3+3 biedt geen mogelijkheid om langer te verlengen. En annuleren kost geld (circa EUR 4000). Gelukkig is mijn werkgever redelijk snel met de verklaring. ~ 2 dagen.
Ja, ik baal enorm. Ondanks dat ik dit had nagevraagd bij hem.

Over dubbele bemiddelingskosten .. Ja dat gaat zeker wel een dingetje worden, vooral ook omdat hij het een beetje afschuift op de project ontwikkelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Snap niet waarom de hypotheekadviseur jou die hypotheek heeft aangeraden, die is overduidelijk niet passend in jouw situatie. Er zijn gewoon hypotheken op de markt die 3+9 mogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
cacao70 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:41:
[...]

Dankjewel voor je uitleg. Wat je zegt klopt Florius 3+3 biedt geen mogelijkheid om langer te verlengen. En annuleren kost geld (circa EUR 4000). Gelukkig is mijn werkgever redelijk snel met de verklaring. ~ 2 dagen.
Ja, ik baal enorm. Ondanks dat ik dit had nagevraagd bij hem.

Over dubbele bemiddelingskosten .. Ja dat gaat zeker wel een dingetje worden, vooral ook omdat hij het een beetje afschuift op de project ontwikkelaar.
Annuleren is ook niet van toepassing. Ik denk dat het beste is om af te wachten, want de offerte laten verlopen kost bij mijn weten niets. Wel kun je dan een nieuwe aanvraag pas na verlopen van de huidige indienen, waardoor je eventueel het passeren ook wat uit moet stellen. Dat kost waarschijnlijk wat bouwrente, maar die had je anders ook betaald via je bouwdepot (wellicht die laatste wat gunstiger qua tarief). Is tientjeswerk me dunkt, bij nieuwbouw moet je je niet te druk maken om die kruimels.

Een nieuwe aanvraag zou geen hogere wiskunde moeten zijn, je situatie is immers bekend. Even kijken naar de geldigheid van de documenten en dan heb je gauw weer een offerte in de bus, me dunkt. Dat beetje extra werk zou ik op zijn conto schuiven.

Wellicht is bovenstaande allemaal niet nodig en lukt passeren toch nog voor verlopen van de offerte, dan is er sowieso niets aan de hand. En in het andere geval, eigenlijk ook niet echt.
Jopie035 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:29:
Snap niet waarom de hypotheekadviseur jou die hypotheek heeft aangeraden, die is overduidelijk niet passend in jouw situatie. Er zijn gewoon hypotheken op de markt die 3+9 mogelijk maken.
Vind ik ook hoor..

Maar, het is ook een samenspel van tarieven en voorwaarden. Wellicht had Florius in zijn situatie op deze manier wel het scherpste tarief, maar neem je dan een gokje met de voorwaarden. Uiteindelijk kan ie nu alsnog gewoon het goedkoopst uit zijn, maar het geeft je wel wat "stress".

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 30-04-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
JanHenk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:41:
Maar, het is ook een samenspel van tarieven en voorwaarden. Wellicht had Florius in zijn situatie op deze manier wel het scherpste tarief, maar neem je dan een gokje met de voorwaarden. Uiteindelijk kan ie nu alsnog gewoon het goedkoopst uit zijn, maar het geeft je wel wat "stress".
Vind niet dat hij zijn zorgplicht hiermee nakomt... maar goed, ben geen jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:01
Na gisteren een huisje tegengekomen te zijn toch ook eens een Walterliving account gemaakt. Toch wel een handig tooltje eigenlijk om eens snel te kijken wat een realistische waarde is.
Nu stiekem ook gekeken naar de laatste 2 huizen die we mis gelopen zijn. Zaten toch aardig goed qua prijs. Moet er bij zeggen 1e huis liepen we niet echt mis maar was te vroeg 1e bezichtiging. En het 2e huis mis gelopen op iets van 2k. Heb alleen het vermoeden dat de verkoop makelaar handje klap gedaan heeft met een andere makelaar. Lees en hoor zo links en rechts toch wat mindere verhalen over deze makelaar. Komt steeds met funda posts als zojuist verkocht in ons netwerk, waarom dan posten? Ook vanuit andere bezichtigingen en contact daar met de makelaar niet veel goeds gehoord. Was dan ook geen NVM makelaar. Voelt achteraf echt zo klote. Had graag die 2.5k meer betaald hoor. Maar goed is het risco met bieden met 1 bod.
Onder tussen ook al weer uitgeloot op 2 nieuwbouw projecten. Nu weer op een andere ingeschreven, die wel wat duurder en groter zijn in een gebied waar we eerst niet zochten.

Al met al lijkt hier nu ook echt de gekte los gebrand, eind vorig jaar begin dit jaar leek dat not stukken minder. Begin er steeds een harder hoofd in te krijgen dat we iets op korte termijn vinden. Daar in tegen is wel ons huidig appartement in 4 maanden met 10k gestegen in waarde. Te gek voor woorden eigenlijk. Hebben ons wel voorgenomen om met een gering verschil het appartement toch echt te gunnen aan iemand die er zelf gaat wonen ipv een verhuurder.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:53:
[...]

Wat in je calculatie nog niet klopt is dat de meer intelligente kopers en makelaars zien dat je nog maar net in het huis woont en opvragen wat de verkoopwaarde was. Als ze dat gaan vergelijken met de toenmalige vraagprijs op Funda dan ga je ongeveer hetzelfde bieden en niet veel meer.

Mijn advies voor nu is zoek een huis waar je langere tijd wil wonen.
Staar je niet blind op de scholen. In het ergste geval dan tijdelijk eentje die wat verder is totdat er plek is.
Nee door de tekorte van woningen accepteren de kopers wat op de markt is. En de markt is rond 0.8-1.0% per maand gestegen.

Maar het lijkt me op dat het kopen naaste de school dat ik wil, en in het afwachten brengen de kinderen ver weg naar een andere school is ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
JanHenk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:41:
[...]

Annuleren is ook niet van toepassing. Ik denk dat het beste is om af te wachten, want de offerte laten verlopen kost bij mijn weten niets. Wel kun je dan een nieuwe aanvraag pas na verlopen van de huidige indienen, waardoor je eventueel het passeren ook wat uit moet stellen. Dat kost waarschijnlijk wat bouwrente, maar die had je anders ook betaald via je bouwdepot (wellicht die laatste wat gunstiger qua tarief). Is tientjeswerk me dunkt, bij nieuwbouw moet je je niet te druk maken om die kruimels.

Een nieuwe aanvraag zou geen hogere wiskunde moeten zijn, je situatie is immers bekend. Even kijken naar de geldigheid van de documenten en dan heb je gauw weer een offerte in de bus, me dunkt. Dat beetje extra werk zou ik op zijn conto schuiven.

Wellicht is bovenstaande allemaal niet nodig en lukt passeren toch nog voor verlopen van de offerte, dan is er sowieso niets aan de hand. En in het andere geval, eigenlijk ook niet echt.

[...]

Vind ik ook hoor..

JanHenk, ontzettend bedankt voor je reactie. Ik ben wel wat meer gerustgesteld. Ik ga het even afwachten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als ik de eigenaar van de woning dat ik wil kopen "beetje" ken, kan ik hem vragen om mij de hoogste bod laten weten zo dat ik nog een hoger bod kan brengen ? Of de eigenaar moet de hoogste bod tussen de bods gebracht door de verkoopmakelaar accepteren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
nemcuon schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:36:
Als ik de eigenaar van de woning dat ik wil kopen "beetje" ken, kan ik hem vragen om mij de hoogste bod laten weten zo dat ik nog een hoger bod kan brengen ? Of de eigenaar moet de hoogste bod tussen de bods gebracht door de verkoopmakelaar accepteren ?
Ja dat mag je vragen.
En een verkoper mag zelf kiezen aan we er verkocht wordt. Dus ook aan iemand met een lager bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Kalentum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Ja dat mag je vragen.
En een verkoper mag zelf kiezen aan we er verkocht wordt. Dus ook aan iemand met een lager bod.
Idd, zelfs als de verkoper al mondeling een bod heeft geaccepteerd. Totdat beide partijen het voorlopig koopcontract hebben getekend, mag de verkoper nog altijd het huis aan een ander verkopen...

Net zoals de koper trouwens tm het tekenen heeft + bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

nemcuon schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:36:
Als ik de eigenaar van de woning dat ik wil kopen "beetje" ken, kan ik hem vragen om mij de hoogste bod laten weten zo dat ik nog een hoger bod kan brengen?
Ja, de eigenaar mag zelf kiezen aan wie hij het huis gunt.

Echter; misschien telt ie wel 10k op bij het hoogste bod; om alsnog jou een poot uit te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
President schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:44:
[...]

Idd, zelfs als de verkoper al mondeling een bod heeft geaccepteerd. Totdat beide partijen het voorlopig koopcontract hebben getekend, mag de verkoper nog altijd het huis aan een ander verkopen...

Net zoals de koper trouwens tm het tekenen heeft + bedenktijd
Dat geldt tussen particulieren aangezien het daar voor de wet pas bindend is als de handtekening op papier staat onder het koopcontract (daar is overigens niets voorlopig aan) . Een bedrijf is wel gebonden aan een mondelinge overeenkomst, dus als de ander het pand zakelijk verkoopt en al een bod heeft geaccepteerd zit die vast. Maar dat zal hier vast niet het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Louwke schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:13:

Onder tussen ook al weer uitgeloot op 2 nieuwbouw projecten. Nu weer op een andere ingeschreven, die wel wat duurder en groter zijn in een gebied waar we eerst niet zochten.
Zie mijn post elders Sport_Life in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5"

Kijk maar of je er iets aan hebt of mee kunt :P.

[ Voor 60% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2021 14:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Precies zoals @Sport_Life daar beschrijft ben ik ook aan mijn huidige woning gekomen. Een reservelijst gaan ze niet bij langs, maar als jij belt en een beetje bluft (geen voorbehouden opneemt etc), heb je wellicht zo de optie te pakken die ik treuzelaar in eerste instantie had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Het lijkt me op dat de verkoopmakelaar niet alle hun beste doen om de hoogste mogelijk bod te krijgen voor hun klant. Een keer toen ik hoor dat mijn bod niet de hoogste was, van de verkoopmakelaar, heb ik gezegd: "maar ik kan nog hoger doen". Toen zei de makelaar: "maar de eigenaar heeft een andere bod gekozen".

Als de eigenaar wist dat ik een hogere bod nog kan doen, misschien ga hij dat met een accepteren.
Pagina: 1 ... 182 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7