RobertMe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:20:
[...]
Nja, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Ja, ik ben misschien kritisch / veeleisend. Maar het lijkt mij in ieder geval ook niet handig om nu een instapper te kopen die al oud is met "onderliggende issues" (slechte verwarming, geen isolatie, zolder die zonder verdieping op de kop te zetten niet te ontsluiten is via vaste trap, ...) waardoor er binnen afzienbare tijd min of meer gerenoveerd moet worden. En ja, dan is intussen bij mij de realisatie ook al dat het, gezien het budget, niet realistisch is om voor een kant en klare instapper te gaan. Dan kan ik in die zin beter voor een goedkoper huis gaan waarbij het vanaf moment één duidelijk is dat het gestript moet worden en renoveren. Dan is het huis (hopelijk) een klap goedkoper en kan ik het renoveren zoals ik wil. I.p.v. een duurdere instapper en dan alsnog willen renoveren zoals ik het wil hebben.
Je bent misschien niet compleet onrealistisch of te veeleisend, maar je zal je eisen wel wat bij moeten stellen en misschien bedenken waar je de ruimte voor gaat gebruiken. Die 124m2 was niet niks en je begint al over een vaste trap naar de zolder? Waar ga jij die zelf in hemelsnaam voor gebruiken in je eentje?
Ga eerst gewoon wat basale zaken af om je filters in te kunnen stellen:
- Wat voor energielabel wil je als goede basis, of is D ook prima als je de spouwmuren moet opvullen en hr++ glas laat zetten?
- Hoeveel ruimte en kamers heb je nou daadwerkelijk nodig, en waar ga je al die ruimte voor gebruiken
- Je vond de ruimte donker: Ga ook gewoon na hoe de zon om het huis draait. Welke windirchting(en) heb je het liefst je tuin op gericht? Wil je niet liever tuingericht wonen (dus woonkamer "aan de achterkant naast de tuin")?
- Wat voor leeftijd huis wil je, hoe ouder hoe meer onderhoud
- Wat kun je uitgeven en is dat realistisch in de huidige markt?
- Hoeveel zou een renovatie van bepaalde zaken kosten?
Ik zou beginnen door gewoon wat kleiner te zoeken, rond de 100m2 (en zonder garage), daar heb je in je eentje genoeg ruimte aan en maakt alles al een stuk realistischer qua haalbaarheid.
Dit huis had je wellicht al direct af kunnen schrijven op basis van die criteria... Daarbij moet je ook wat door de zaken heen leren kijken. Waarom zou men in vredesnaam de radiatoren vervangen? Zolang ze niet lekken werken die dingen gewoon en zou ik er ook niet veel aandacht aan besteden. Eventueel werk je ze weg met zo'n radiator omhulsel als ze echt niet om aan te zien zijn... Een (slimme) meter is eigendom van de netbeheerder, dus dat is niet iets van de vorige bewoners zelf. Wellicht dat bij het vervangen al geconstateerd was dat de oude meterkast brandgevaarlijk was, of zelfs een defect en moest alles er uit ivm een asbest achterwand. En het verbruik qua gas, nogmaals ga er niet te veel op af. Het ligt aan je eigen gebruik, dus focus op energielabel. Wel heeft een vrijstaandhuis natuurlijk meer verbruik dan een rijtjeshuis in het midden. Ter vergelijking, mijn gasverbruik is maar 1/4e van het gemiddelde in de postcode (met 2 letters), en dat zijn allemaal dezelfde WoCo huizen die wel nageïsoleerd zijn. Dit soort open data is ook te downloaden bij de netbeheerder, bijvoorbeeld
https://www.enexis.nl/ove...andere-diensten/open-data De reden? Ik
benwas voor corona natuurlijk veel op kantoor, heb wat CV tuning gedaan, wat isolatie op buizen en radiatorfolie, 19 graden doorgaans. Mede omdat het een sport was, maar ook door wat goedkope ingrepen kon ik al zo 20-25% aan gasverbruik besparen ten opzcihte van het eerste jaar dat ik hier zat.
En dan dat potentiële gat bij de stopcontacten in je dromen? Hoe dan? Check het dan gewoon! Jij hebt gewoon dat recht om even iets opzij te (laten) zetten om het te controleren. Jij hebt namelijk als koper onderzoeksplicht! En zo'n gat is zo te verhelpen....
Zelfs in de mooiste huizen ga je afkeurpunten vinden. Geen huis is je droomhuis. Als je realistische droomhuis een 10 scoort, hou dan rekening mee dat de huizen die potentiëel dat droomhuis zijn en krapjes in je budget zijn een 9 scoren. Die huizen krijg je niet, want daar wordt op overboden. Nee, je mag in je handen knijpen als het huis wat je koopt een mooie 8 scoort en je er in de komende paar jaren alsnog een 9 van kan maken. Je moet vooral oppassen dat je niet te veel huizen laat lopen terwijl de prijzen zo hard doorstijgen zodat je over een half jaartje nog maar tot een 7 kan komen!
En geloof me, dit inzicht komt vanzelf, als je het nu nog niet accepteert dan praten we over ca 3-5 bezichtigingen wel weer

. Wellicht weer wat harde woorden, maar mijn zoektocht was min of meer hetzelfde

. Heb uiteindelijk een half jaar na de start van mijn zoektocht nog iets kunnen scoren wat een 8,5 is bij mij waar ik binnenkort de sleutels van krijg. Maar sindsdien heb ik werkelijk niks meer voorbij zien komen wat ik interessant vond en binnen mijn budget paste

(uit interesse blijf je doel wat volgen)
Edit: Ik denk dat ook meespeelt dat je, zoals ik het begrijp, uit je (verwende) ouderlijk huis trekt. Je zal toch wat lager aan de ladder moeten starten... Zelf kom ik vanaf de andere route: van studentenhok, naar eerste eigen stek in een sociale huurwining in een volksbuurt... Voor mij was het een echte upgrade, voor jou zal het voelen als een downgrade en daar moet je even doorheen. Maar het is wel van jou!
[
Voor 12% gewijzigd door
GENETX op 21-04-2021 10:19
]