GENETX schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:04:
Leuk om je eerste ervaring te lezen, jammer dat het tegenvalt, maar dan heb je wel wat vergelijkingsmateriaal. Gezien je eisen zou ik het wel zoeken in huizen die iets kleiner zijn, want de instapklaar markt is sowieso moordend

Ben ik zo kieskeurig?

Effectief vond ik het, zeker in de woonkamer, relatief donker. Kan uiteraard ook zijn gekomen door de inrichting/kleurstelling, en wellicht de jaloezieën iets te ver dicht (maar wellicht wouden ze iets verbergen, zoals bv een stopcontact waarbij je nog een stukje van het gat in de muur zag uitsteken

). En in zoverre hoef ik geen fancy vloerverwarming. Maar mijn indruk is, steeds meer bevestigd, dat het huis überhaupt niet warm te krijgen is. Die haard zal daaraan nog kunnen bijdragen qua "wel warmen". Maar als ik die eruit haal is dat stukje "bijstoken" (letterlijk) weg. Als ik nu (een aantal grotere) radiatoren had gezien was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest.
Volgende keer: let ook op o.a. het energielabel (ik heb bewust enkel bij label A, of B met potentie gekeken). Als een oud huis niet is nageïsoleerd en enkel wat dubbelglas heeft, dan moet je inderdaad flink stoken.
Op Funda staat label D. Maar uiteraard ook even naar geïnformeerd. "Zolder is met die platen". Toen ik later de brochure zag "zolder, schuim". Spouwmuurisolatie was er niet. Op een gegeven moment kwam nog een koppel voor bezichtiging, die zijn toen meteen boven gaan kijken. Kwamen ze terug, die makelaarsvrouw "ze informeerden naar de isolatie". Hij meteen "zolder met schuim" (had hij dus goed onthouden van wat ik oplas). En ook daar meteen "en de muren?".
In de brochure staat trouwens €215 voor maandbedrag aan gas & elekta. En wat ik intussen begrepen heb, is dat relatief veel.
Maar de makelaar gaf ook aan dat hij iets als energielabel bv niet zo interessant vond "die dingen kunnen later in het proces geregeld worden". Kwam op mij een beetje over als "eerst verkopen we je het huis, en als je het echt wilt hebben (/'verliefd bent op'), komen later in het proces de
addertjes details.".
Edit:
Met het risico de ervarenere hier tegen het zere been te schoppen.
Nu ik er zo nog eens aan terug denk, ben ik eens een vergelijking aan het maken tussen dit huis, en die twee andere jaren 60 woningen die hier in het dorp te koop hebben staan maar duidelijk niet onderhouden waren. En eigenlijk denk ik nu "je betaalt bij deze 40k+ meer voor het leuke interieur / 'opsmuk'".
Geen spouwmuurisolatie, radiatoren zagen er naar mijn idee verouderd uit. (Dan weer wel een slimme meter en moderner ogende groepenkast met 12 groepen, hoofdschakelaar, aardlek). In die zin dan toch op bepaalde gebieden een ouder huis en niet "bijtijds gehouden", maar dan wel bijtijds qua nieuwe keuken (2013), ogenschijnlijk relatief nieuwe tegelvloer, .... Dus wel het leuke uiterlijk (uiteraard ook smaakgevoelig), maar als ik er dan meer met een technische/zakelijke blik naar kijk toch gemengde gevoelens.
En in die zin nu mijn extra specificatie "ik wil het liefst een goed / degelijk huis". In zoverre, ik geef niet om het leuke interieur, maar het huis moet wel praktisch en degelijk zijn. Isolatie, logische indeling, bij wijze van stopcontacten op "de juiste" plek, makkelijke "looppaden". En zoals nu in dit huis dat er flinke vloerkleden lagen waar ik bij wijze van over struikelde, dat doet mij dan weer helemaal niks.
[
Voor 23% gewijzigd door
RobertMe op 20-04-2021 21:56
]