Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 356 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Calculator invullen geeft een goed eerste beeld. Zou wel aanraden altijd even langs te gaan (wellicht ook bij een andere partij dan je eigen bank). Inboedel voor 10k kan je vergeten, als je niks hebt zit je zo op het dubbele.

Echter, vergeet niet dat je ook nog eea bij elkaar kan sparen tussen nu en eventueel moment van overdracht, dus daar zou ik me niet teveel zorgen om maken.

Dus: linea recta naar een hypotheekadviseur, huis bekijken en beslissing nemen :).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:38
Jackson6 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:39:
[...]

Onee hoor, ik kwam in eerste instantie alleen advies vragen over studieschulden.

En trouwens, van BKR.nl:
Als je een creditcard hebt waarbij je gespreide betaling in meerdere termijnen kunt doen, dan valt de creditcard in de categorie doorlopende kredieten. Dit staat geregistreerd bij Stichting BKR. Je hebt dan namelijk de mogelijkheid om binnen een vastgesteld limietbedrag geld op te nemen, zaken te kopen of diensten af te nemen. De creditcard staat alleen geregistreerd als het krediet hoger is dan € 250,- en een langere looptijd dan 1 maand heeft.
Niet geheel en al correct.
Heb zelf zo'n creditcard maar omdat ik al jaren lang de rekening netjes elke maand betaal als die komt is die door Visa afgemeld bij het BKR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:47:
[...]
Heb zelf zo'n creditcard maar omdat ik al jaren lang de rekening netjes elke maand betaal als die komt is die door Visa afgemeld bij het BKR
Ik heb ook mijn BKR gecheckt, staat helemaal niets.

CreditCard gaat via ICS Cards.
Zelf zit ik bij ABN Amro, maar de rekeningen worden automatisch betaald.

Scheelt ook dat we maar <70% hypotheek hebben en niet aan de max zitten, dan zullen ze het niet zo spannend vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:05
SavageBrother schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:47:
Dus: linea recta naar een hypotheekadviseur, huis bekijken en beslissing nemen :).
Dat zijn wel de dingen die op de planning staan ja :)

Zoals ik al min of meer aangaf. Ik was me wat aan het oriënteren, Funda volgen, dit topic wat volgen / lezen, eens de calculator van Rabo ingevult. En toen kwam dit huis ineens langs. Van origine copy/paste versie van huis waar familie woont waarbij ik ook wel al eens had gedacht "als die zouden verhuizen, dan zie ik me daar wel wonen". Vandaar dat het min of meer ook allemaal wat in een stroomversnelling is gekomen. Toen ik gisteren reageerde op de woning was het ook meer als "fuck it, ik zal ooit voor het echie eraan moeten beginnen, en alleen een beetje kijken / lezen wordt het nooit wat mee" dan dat ik echt al alle ins en outs wist en er helemaal klaar voor was om de sprong te nemen.
Komende dagen heb ik dus nog genoeg om te leren, uit te zoeken, etc. Gisteren ook al een flinke opzet voor een "bezichtiging checklist" gemaakt, en nu dan ook beginnen met uitzoeken hypotheek verhaal etc en dan gaandeweg steeds die stap verder inlezen / verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 17:00

Kju

Night-Reveller schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:39:
Korte vraag, ik hoop dat ik het hier kwijt kan, anders open ik wel een nieuw topic.

Hoe duur kan een aanvulling op een taxatierapport zijn?

Toelichting: De erfpacht van ons huis willen we af kopen en dit financieren met een ruimere hypotheek. Hiervoor hebben we een aanvulling van het taxatierapport nodig, dat we vorig jaar hebben laten maken toen we dit huis kochten. Lijkt mij een simpele klusje; huis is 60K meer waard, want erfpacht is nu afgekocht twv 60K.

Een willekeurige taxateur durfde daar 600,- voor te vragen, want handwerk/specifiek geval etc. Dit vind ik belachelijk.omdat een heel huis taxeren 400,- kost.

EigenlijK vraag ik me af, hoe duur kan een aanvulling op het taxatierapport zijn?
Als taxateur zijnde klinkt dit gewoon als een volwaardige nieuwe taxatie. Als ik een hertaxatie zou doen (dus ik ben er al eerder geweest) dan zou ik hetzelfde vragen als de vorige keer want nieuwe variabele (erfpacht afgekocht)
Als ik niet de taxateur van de eerste taxatie ben maar een willekeurige andere taxateur dan reken ik gewoon vol tarief. Het andere rapport hoef ik niet eens in te kijken.
De waardestijging is ook niet zo kort door de bocht als je meent, dat zal die taxateur je ook uitleggen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 13:02
SavageBrother schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:47:
Inboedel voor 10k kan je vergeten, als je niks hebt zit je zo op het dubbele.
Nogal stellig dit. Een inboedel (compleet!) voor 1p kan je ook via de leenbakkers en ikeas bij elkaar kopen voor ver onder de 10K. Daar wordt altijd nogal denigrerend over gedaan maar is voor wen werst uitzet echt niet slecht. En ja, je kan er ook 50K aan uitgeven. Hangt maar net af van waar iemand zijn geld graag aan uitgeeft. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RobertMe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:58:
Ik mag mij ook in dit topic gaan melden. Paar maanden terug / begin dit jaar wat kleine stapjes gezet om mij, als "thuiswonende" 30er, toch maar eens gaan te oriënteren en verdiepen in het kopen van een woning. Dit topic wat gaan volgen, Funda in de gaten houden. In eerste instantie kwam dit laatste voornamelijk neer op of veel te duur, of categorie "oud" en wat echt flink opgeknapt zou moeten worden (en vervolgens nog steeds duur, 250-300k en zonder kennis zou ik dan verwachten nog 100k er in te moeten steken om van boven tot beneden te strippen en "opnieuw te beginnen". Oftewel, een project waar ik geen ervaring / kijk op heb en idem dito voor de kosten waarbij het tot de laatste euro zou kunnen kosten).

[...]
Als je dit topic idd een beetje gevolgd hebt de afgelopen maanden/jaren zou je een beetje een beeld van de woningmarkt moeten hebben. Ik zou de aannemer nog even afbellen voordat je ook maar een bezichtiging hebt gehad. Er zijn vele puzzelstukjes die net goed moeten vallen en het klinkt nog niet alsof je je zaakjes op orde hebt om nu een huis te kunnen kopen. Dat jij het huis wel ziet zitten is heel leuk, maar met jou 20 anderen die al tig keer achter het net hebben gevist en nu eens echt diep in de buidel graven. Daar kom jij misschien ook nog wel ;)

Stel nou je vindt het huis echt wat, kan je dan dezelfde middag een sterk bod op tafel leggen met aantrekkelijke (=geen) voorwaarden? Of moet je daar eerst drie weken over nadenken en nog met de bank, je broer en je cavia over praten? Zo ja, zullen anderen sneller zijn.

Dus zoek uit wat jouw voordelen zijn (flexibel met overdracht, niet gebonden aan eerst een ander huis moeten verkopen, veel spaargeld dus geen/laag voorbehoud, etc.) en kijk wat je echt kan en wil betalen. Weet ook dat huizen in deze markt altijd “veel te duur” lijken, maar als 20 man bedrag x willen betalen is dat nou eenmaal de prijs voor iets. En wees assertief, een contactformuliertje invullen is voor GoT-maatstaven misschien als een bold move, maar klim gewoon meten in de telefoon, zorg dat je bod al geformuleerd hebt en meteen kan sturen, etc.

Inrichting kan je je later zorgen over maken als je nog geld over hebt. Dat kan je langzaam opbouwen. Maar afhankelijk van de grootte is 10k niet heel veel (dat koste onze fauteuil al :p)

Het is een hele spannende tijd met vele ups en downs, dus leer van de fouten van anderen en heel veel succes d:)b

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
fsfikke schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:38:
Er zijn vele puzzelstukjes die net goed moeten vallen en het klinkt nog niet alsof je je zaakjes op orde hebt om nu een huis te kunnen kopen.
Daar ben ik mij ook zeer bewust van. Zoals ik ook in de tweede post aangaf, het is meer "ik was er een beetje passief mee bezig, en nu met een concreet huis komt het allemaal in een stroomversnelling". En in die zin ook meer "ik zie wel hoe het loopt en ben dan wel de ervaring rijker en ben de volgende keer wel voorbereid". In zoverre is mijn verwachting ook zeker "het zal wel niks worden", o.a. omdat ik zoals jij ook aangeeft er niet klaar voor ben (om meteen een knoop door te hakken, de financiën rond heb, en met goede voorwaarden te komen). Alleen wil (/moet) ik nu uiteraard wel bijschakelen en bv zorgen dat ik vandaag contact leg met iemand die ook financieel/voor hypotheek mee kan kijken.
Dus "ronde één" zal vrijwel zeker een mislukking worden (wellicht überhaupt omdat het financieel al te moeilijk blijkt te zijn om tot de vraagprijs te komen, laat staan de grote kans op andere kandidaten die flink overbieden). Maar ik heb dan wel veel meer alles op orde voor "ronde twee" waardoor ik dan wel ook assertiever kan zijn en niet eerst het contact leg met de makelaar en dan pas begin met een "checklist" voor een bezichtiging / waar ik überhaupt naar op zoek ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:06
Valorian schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:48:
[...]

Nogal stellig dit. Een inboedel (compleet!) voor 1p kan je ook via de leenbakkers en ikeas bij elkaar kopen voor ver onder de 10K. Daar wordt altijd nogal denigrerend over gedaan maar is voor wen werst uitzet echt niet slecht. En ja, je kan er ook 50K aan uitgeven. Hangt maar net af van waar iemand zijn geld graag aan uitgeeft. 😊
Inderdaad. Ik snap dan weer niet hoe iemand 10k, laat staan het dubbele, zou kunnen uitgeven aan een inboedel. Ik ben 20 jaar geleden begonnen in een studentenkamer en denk dat ik sindsdien aan mijn volledige inboedel door de jaren heen in totaal nog geen 10k heb uitgegeven.

Maar goed, de overgrote meerderheid van mijn inboedel komt dan ook van marktplaats en uit de kringloopwinkel. Niet omdat ik niet meer kan betalen, maar omdat ik het de nieuwprijs niet waard vind. De afschrijving van meubels is nog groter dan die van auto's. Als je voor je dertigste 10k bespaart op een inboedel (en/of auto), en dat geld in plaats daarvan 30 jaar lang verstandig investeert, dan kun je van die relatief kleine besparing jaren eerder met pensioen. En het is niet alsof je dan geen prettige meubels hebt, ze passen alleen misschien niet perfect bij elkaar en zien er niet gloednieuw meer uit. Dan is de vraag hoe belangrijk je dat vindt.

Ik weet dat de prijs die ik daarvoor betaal is dat mijn interieur nooit op Instagram zal komen en dat sommige mensen de waarde van mij als persoon relateren aan de waarde van mijn spullen. Dat is het mij wel waard, maar een ander misschien niet, en dat is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Een goed bed met goed matras, bank, eethoek, kledingkast, tv en tv meubel, raambekleding, echt alles hè. Naja, ik ga hier ook geen discussie voeren over wat het allemaal zou moeten kosten - ik zou er alleen meer dan 10k voor uittrekken, zeker wanneer je nu toch de kans hebt om kwalitatief hoogwaardiger spul te kopen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Anakha Instagram zal mij een worst wezen, maar persoonlijk krijg ik echt jeuk van een bij elkaar geraapt 2e hands interieur. Zeker als je een huis koopt moet er toch wel voldoende financiële ruimte zijn voor een lekker fris interieur? 10k is dan echt niet zo extreem voor een eengezinswoning.

Maar goed, begint redelijk offtopic te worden. Dit is voor iedereen een persoonlijke keuze.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
Ja, koop eens een eettafel+salontafel nieuw.
Wij hebben d'r een van marktplaats af gekocht, super mooi.
Wasmachine+droger bij elkaar 60€ (zelf wel even flink moeten reinigen) en grasmaaier voor 25€.

Als je alles nieuw koopt; bed, bank, kasten, tafels, wasmachine/droger, stoelen en (netwerk) TV+audio kunnen inderdaad best prijzig zijn.

Daarnaast; planten/tuin is ook niet goedkoop om in te richten en heb je heel veel kleine dingetjes; bestek, handdoeken, stofzuiger, pannen, koffiezetapparaat e.d.

Maar inderdaad. Het hangt er maar net van af wat je wilt en of je door de jaren heen pannenzegels + bestek + handdoeken gespaard hebt :p

M'n vriendin is heel erg van het opschrijven, dus wellicht kan ik t.z.t een overzichtje sturen van alle kosten inboedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SavageBrother schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:18:
Een goed bed met goed matras, bank, eethoek, kledingkast, tv en tv meubel, raambekleding, echt alles hè. Naja, ik ga hier ook geen discussie voeren over wat het allemaal zou moeten kosten - ik zou er alleen meer dan 10k voor uittrekken, zeker wanneer je nu toch de kans hebt om kwalitatief hoogwaardiger spul te kopen.
Bed+matras kunnen we gelukkig vanuit huis meenemen, raambekleding+lampen blijven hangen.

Maar inderdaad, als je het allemaal bij elkaar optelt...
...en je staat er van te kijken hoe duur lampen/gordijnen (kunnen) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20
Ik mag mij ook in dit topic gaan melden. Paar maanden terug / begin dit jaar wat kleine stapjes gezet om mij, als "thuiswonende" 30er, toch maar eens gaan te oriënteren en verdiepen in het kopen van een woning. Dit topic wat gaan volgen, Funda in de gaten houden. In eerste instantie kwam dit laatste voornamelijk neer op of veel te duur, of categorie "oud" en wat echt flink opgeknapt zou moeten worden (en vervolgens nog steeds duur, 250-300k en zonder kennis zou ik dan verwachten nog 100k er in te moeten steken om van boven tot beneden te strippen en "opnieuw te beginnen". Oftewel, een project waar ik geen ervaring / kijk op heb en idem dito voor de kosten waarbij het tot de laatste euro zou kunnen kosten).

Echter stuurde afgelopen dinsdagavond mijn broer mij (niet al te serieus denk ik zelfs) een linkje naar een "nieuw" koophuis. Verkoopprijs (excl. overbieden :p) is (net) binnen wat ik denk dat mijn budget is, en het huis is in orde. Vervolgens gistermorgen "de stoute schoenen" aangetrokken en het contact/reactie formulier ingevuld. Al is het maar om een stapje te zetten en uiteindelijk toch niet door te zetten "na verder onderzoek".
Vanmorgen telefoontje en afspraak gemaakt voor komende dinsdag.
Beetje aparte aan het gesprek vond ik enerzijds dat ik "vrije keuze" had (dinsdag of woensdag, tussen 12 en 2), maar er wel werd gesproken over gelijktijdige bezichtigen (de een kijkt boven, de ander beneden, en dan wisselen). Dus van de ene kant zou ik verwachten "druk" / veel aanvragen ("dubbel" bezichtigen ondanks corona), maar vrije keuze dus of toch niet druk of ik was de eerste die ze terugbelde.

Alleen komt er nu toch vanalles op mij af.
Financieel sta ik er persoonlijk goed voor, maar een hypotheek ontkom ik alsnog niet aan. Maar kan ik dan bv qua hypotheek gewoon even bij de Rabobank (waar ik al mijn bankzaken doe) de calculator invullen en er vanuit gaan "dat dat klopt"? Zoals gezegd is er financieel niks geks aan de hand, geen schulden (ook geen studieschuld) etc. Daarnaast een goed gevulde spaarrekening (/spaarrekeningen), waarbij ik met de eenvoudige optelsom van uitkomst hypotheek berekening + spaargeld een 65k "over houd" op de gemelde verkoopprijs. In zoverre lijkt het dus te kunnen, en riant overbieden is dan ook niet mijn bedoeling.
Maar als "thuis woner" komt er natuurlijk veel meer bij kijken, qua inboedel kom ik immers niet verder dan een bed, kledingkast, TV en PC. Er zal dus ook nog meubilair, servies, pannen, badgoed, .... bij komen. Wat ook zomaar eens redelijk in de papieren kan lopen (wilde gok: 10k?).

En daarnaast, zoals aangegeven, het huis is goed, en zoals het er uit ziet zou ik zo erin kunnen trekken en klaar. Maar toch heb ik wat twijfels om niet meteen te klussen. De keuken lijkt an zich goed, maar staat naar mijn idee wat raar. Hoek keuken met één kant tegen de buren en de andere kant tegen de binnenmuur met aan de andere kant de woonkamer, waarbij de muur niet geheel doorloopt waardoor het een beetje raar gezicht heeft omdat er wel een (brede) open doorgang is vanaf de buitenmuur vanaf oprit gezien. Mijn "wild idee" zou dan ook zijn om die muur zo goed / slecht als het kan eruit te halen zodat er een open keuken kan komen (met de keuken korter als de muur), en daarmee ook een zicht van voor naar achter door de woning. Alleen gaat het (waarschijnlijk) om de oude buitenmuur, die dus dragend zal zijn, die ook al "kruist" met een oude (dragede) binnenmuur die nu met een balk is. Oftewel, muur eruit zal wel kunnen maar er zal dan wel een pilaar moeten komen en uiteraard een doorlopende balk.
En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, bij deze:
[Afbeelding]
Maar zoals geschreven, wild idee, hoeft niet, en financieel wellicht niet eens mogelijk. Alternatief is uiteraard zo laten en later aanpakken. Maar dat geeft uiteraard weer een berg gedoe als ik al lang gesetteld zou kunnen zijn. En dus knaagt het.
Uiteraard zijn er meer "verbeterpunten" aan het huis, zoals het plaatsen van een vaste trap naar de zolder, evt dakkapel, you name it. Maar die keuken lijkt goed, alleen zo raar geplaatst / gesloten. En meteen aanpakken kost een berg geld terwijl het "oke" is maar later doen betekent in principe dat de hele benedenverdieping in puin zou komen te liggen.

Oftewel, een spannende tijd breekt voor mij aan waarin ik veel zal moeten leren, over het kopen van een huis, en daarna het "alleen leven".
Qua hypotheek: die invuldingetje op internet, van betrouwbare partijen (Independer, de banken) zitten aardig goed qua mogelijkheden. Maar het kan geen kwaad om wat meer zekerheid te krijgen en met een financieel adviseur om tafel te gaan zitten. Als je ver van je maximale hypotheek blijft dan gaat de financiering eigenlijk altijd wel goed

IMHO ben je een aantrekkelijke koper:
- Financiering met eigen geld, dus lager financieringsvoorbehoud (als dat al nodig is)
- Vanuit huur/thuiswonend: flexibele overdrachtsdatum. Jij kan je aan verkopers aanpassen.

Ik zou eerst een woning kopen, kijken hoe dat uitpakt, en dan kijken wat er nog over is voor inboedel en evt verbouwen.

Daarmee zou ik in jouw situatie dus kiezen voor een woning waar niets urgents mee hoeft. Een rot kozijntje ofzo is niet zo'n ramp (kan vaak nog wel een jaartje wachten) maar niet dat de keuken vervangen moet worden of de badkamer persé moet.

En in dat licht: laat die keuken maar eerst gewoon zitten. Ga er eerst wonen. Ervaar hoe het huis is. Het kan zomaar zijn dat er andere punten je meer irriteren en dat die keuken nog wel een tijdje goed is.

Qua inboedel: ik vind het lastig. Je kan voor een paar duizend klaar zijn en ook voor 50k. Ik ben zelf op een studentenkamer begonnen en geleidelijk aan koop je dan meer spullen. Toen ik mijn eerste zelfstandige appartementje verliet paste de hele inboedel in 1 huurbusje, de laatste keer was er een verhuiswagen nodig. Mijn vrouw houdt er van om regelmatig dingen te veranderen, dus we halen dingen van Marktplaats of van Ikea en hebben geen dure meubels. En verkopen dus ook regelmatig weer een kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:06
Ebayzo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:19:
@Anakha Instagram zal mij een worst wezen, maar persoonlijk krijg ik echt jeuk van een bij elkaar geraapt 2e hands interieur. Zeker als je een huis koopt moet er toch wel voldoende financiële ruimte zijn voor een lekker fris interieur? 10k is dan echt niet zo extreem voor een eengezinswoning.

Maar goed, begint redelijk offtopic te worden. Dit is voor iedereen een persoonlijke keuze.
Als je er jeuk van krijgt, dan moet je het niet doen, uiteraard. Ik heb inderdaad voldoende financiële ruimte voor een lekker fris interieur. Ik hecht alleen veel minder waarde dan jij aan een lekker fris interieur, dus ik gebruik die financiële ruimte liever voor wat anders. Het toont slechts aan dat smaken op dit punt flink verschillen en het dus ook niet zoveel zin heeft om voor anderen te bepalen hoe hoog hun budget voor de inrichting van hun nieuwe huis moet worden. Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

Het is wat mij betreft in zoverre on-topic dat iemand die een lekker fris interieur belangrijk vindt iets minder geld kan inzetten voor de aankoop van een huis, want er moet een wat grotere buffer overblijven voor de inrichting. Dat lijkt me goed om als stelpost mee te nemen in je eigen berekeningen over hoeveel je maximaal wilt of kunt bieden voor een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Anakha denk dat wij het wel eens zijn. Voor onszelf ook hele duidelijke budgetten opgesteld voor de aankoop (en daarnaast speelruimte).

Begin deze week de sleutel gekregen dus kan weer meepraten over de (onverwachte) uitgaves. Zelfs met winkelafspraken blijf je kruiwagens met geld naar de bouwmarkten / woningboulevards brengen.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04:39
[...]

Precies, zeker als je vanaf niets moet beginnen voldoet iets al heel snel.
Zijn hier ook met een campingtafel begonnen en toevallig vorig weekend een keer een eettafel met stoelen op de kop getikt.
M'n eerste wasmachine en droger waren een Miele kwamen ook van de kringloop. Hielp wel dat de buurvrouw daar de manager was dus toen die binnenkwamen kreeg ik direct een telefoontje en werden die achter gehouden.
50 piek voor betaal in totaal en jaren schik van gehad.
Eind vorig jaar nieuw huis gekocht en daarvoor maar eens nieuwe gekocht.

@RobertMe Zoals aangegeven gaat nu je eerste stap zijn om naar een hypotheek adviseur te stappen.
Zeker als het je eerste woning betreft loont het echt om je goed in te laten lichten.
Je kan naar de Rabobank gaan, maar dan krijg je waarschijnlijk alleen de hypotheken van hen te zien en die zijn doorgaans niet het voordeligst.
Als je naar een onafhankelijke adviseur gaat zal die verschillende hypotheekverstrekkers voor je vergelijken en zie je wat je maandlasten zijn.
Gesprek duurt 1.5-2 uur en je weet precies waar je aan toe bent. Hoeveel je kan lenen, je maandlast etc.

Dan gewoon lekker naar die bezichtiging gaan. Als je zelf niet heel bouwkundig/handig bent ingesteld, neem dan iemand mee die dat wel is.
Momenteel heb je vaak maar één keer de kans om te bezichtigen dus dan moet je er alles uithalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Flix20 op 16-04-2021 09:52 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:11:
[...]

Daar ben ik mij ook zeer bewust van. Zoals ik ook in de tweede post aangaf, het is meer "ik was er een beetje passief mee bezig, en nu met een concreet huis komt het allemaal in een stroomversnelling". En in die zin ook meer "ik zie wel hoe het loopt en ben dan wel de ervaring rijker en ben de volgende keer wel voorbereid". In zoverre is mijn verwachting ook zeker "het zal wel niks worden", o.a. omdat ik zoals jij ook aangeeft er niet klaar voor ben (om meteen een knoop door te hakken, de financiën rond heb, en met goede voorwaarden te komen). Alleen wil (/moet) ik nu uiteraard wel bijschakelen en bv zorgen dat ik vandaag contact leg met iemand die ook financieel/voor hypotheek mee kan kijken.
Dus "ronde één" zal vrijwel zeker een mislukking worden (wellicht überhaupt omdat het financieel al te moeilijk blijkt te zijn om tot de vraagprijs te komen, laat staan de grote kans op andere kandidaten die flink overbieden). Maar ik heb dan wel veel meer alles op orde voor "ronde twee" waardoor ik dan wel ook assertiever kan zijn en niet eerst het contact leg met de makelaar en dan pas begin met een "checklist" voor een bezichtiging / waar ik überhaupt naar op zoek ben.
Dit lijkt me de enige juiste insteek.

Je krijgt tegenwoordig heel weinig tijd om, na een bezichtiging, te bedenken óf je het wilt, hoeveel je er dan voor over hebt. Je moet dus op voorhand goed weten waar je staat.

Als ik naar mijzelf kijk. Wij hebben nu een andere woning gekocht, maar ook dat was wel even een traject. Meerdere opties in ons om laten gaan. Een aantal bezichtigingen gedaan. Een aantal bezichtigingen zijn door de makelaar afgezegd. Weer een andere keer hebben we zelf geen bod uitgebracht. Weer een andere keer wel een bod uitgebracht maar niet het hoogste.

Achteraf waren dat voor mijn gevoel allemaal "inleidende beschietingen" om te komen tot de kern; wat zoek ik, wat heb ik daarvoor over en hoe zorg ik ervoor dat ik er tussen kom?

Iedere bezichtiging en ieder bod heeft me weer wat wijzer gemaakt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
JanHenk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:53:
[...]

Dit lijkt me de enige juiste insteek.

Je krijgt tegenwoordig heel weinig tijd om, na een bezichtiging, te bedenken óf je het wilt, hoeveel je er dan voor over hebt. Je moet dus op voorhand goed weten waar je staat.

Als ik naar mijzelf kijk. Wij hebben nu een andere woning gekocht, maar ook dat was wel even een traject. Meerdere opties in ons om laten gaan. Een aantal bezichtigingen gedaan. Een aantal bezichtigingen zijn door de makelaar afgezegd. Weer een andere keer hebben we zelf geen bod uitgebracht. Weer een andere keer wel een bod uitgebracht maar niet het hoogste.

Achteraf waren dat voor mijn gevoel allemaal "inleidende beschietingen" om te komen tot de kern; wat zoek ik, wat heb ik daarvoor over en hoe zorg ik ervoor dat ik er tussen kom?

Iedere bezichtiging en ieder bod heeft me weer wat wijzer gemaakt.
Dit kan ik beamen. Wij hebben onze eerste woning toch wel in een soort van opwelling gekocht, en achteraf gezien hadden we beter in ieder geval één of twee woningen sowieso moeten laten schieten om gewoon een idee te krijgen wat we nou echt wilden.

Ach ja, je leert er van.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
SavageBrother schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:18:
Als je voor kwalitatief hoogwaardig en 'in een keer goed' gaat dan gaat de teller snel lopen ja, dat ben ik ook met je eens. En dat gordijnen duur zijn ook ;) .. Wat dat betreft is het vooral ook een vraag:
- hoeveel budget heeft iemand
- hoeveel budget wil iemand uitgeven aan 'inboedel'

Als je een eengezinswoning koopt en je gaat bijvoorbeeld voor een one-stop-shop Ikea run dan kan je voor 500-1000 euro per kamer echt werkelijk álles kopen wat je nodig hebt en ziet het er naar alle eerlijkheid nog best ok uit ook. De woonkamer zal dan wat duurder worden omdat je daar ook wat AV apparatuur hebt en meer meubels. Voor velen is zo'n Ikea (of leenbakker, bouwmarkt, online-outlet, etc.) huis niet wenselijk, voor anderen is het kwalitatief en esthetisch al meer dan genoeg.

Zelf is mijn huis nog altijd een allegaartje aan tweedehandsjes, marktplaatsjes, Ikea, etc. Ik woon er echt prima, maar kan mij voorstellen dat als ik bijvoorbeeld een partner vindt die zou willen inwonen er wel een flinke upgrade zou kunnen plaatsvinden ;)

Het enige meubelstuk wat ik ooit nieuw kocht voor meer dan een paar honderd euro was een bankstel. En daar heb ik spijt van gekregen want die paste niet in mijn nieuwe huis (van doorzon appartement naar l-vormige jaren '20 woonkamer met schouw en openslaande deuren, probeer daar nog maar eens een loungebank in te proppen 8)7 ).

Toevallig afgelopen weken voor het eerst in tijden weer iets duurs aangeschaft wat ik ook echt wel als een mooie upgrade zie: Hue-lampen voor het hele huis (deels ook nieuwe armaturen) en bewegingssensoren. Alles hue, set-back van 1200 euro. Maar ga er geen spijt van krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:47:
Als je credit card niet bij het BKR staat dan heb je niet (meer) de mogelijkheid om gespreid te betalen (of je limiet is minder dan 250 euro, dat kan ook nog meen ik). Het lijkt mij stug dat jouw CC maatschappij de wettelijke regels niet volgt.

Weet je zeker dat je geen briefje hebt gemist met de melding dat de gespreid betalen mogelijkheid van je CC is afgehaald omdat je altijd gelijk het volledige bedrag betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Valorian schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:44:
[...]

Als je voor kwalitatief hoogwaardig en 'in een keer goed' gaat dan gaat de teller snel lopen ja, dat ben ik ook met je eens. En dat gordijnen duur zijn ook ;) .. Wat dat betreft is het vooral ook een vraag:
- hoeveel budget heeft iemand
- hoeveel budget wil iemand uitgeven aan 'inboedel'

Als je een eengezinswoning koopt en je gaat bijvoorbeeld voor een one-stop-shop Ikea run dan kan je voor 500-1000 euro per kamer echt werkelijk álles kopen wat je nodig hebt en ziet het er naar alle eerlijkheid nog best ok uit ook. De woonkamer zal dan wat duurder worden omdat je daar ook wat AV apparatuur hebt en meer meubels. Voor velen is zo'n Ikea (of leenbakker, bouwmarkt, online-outlet, etc.) huis niet wenselijk, voor anderen is het kwalitatief en esthetisch al meer dan genoeg.

Zelf is mijn huis nog altijd een allegaartje aan tweedehandsjes, marktplaatsjes, Ikea, etc. Ik woon er echt prima, maar kan mij voorstellen dat als ik bijvoorbeeld een partner vindt die zou willen inwonen er wel een flinke upgrade zou kunnen plaatsvinden ;)

Het enige meubelstuk wat ik ooit nieuw kocht voor meer dan een paar honderd euro was een bankstel. En daar heb ik spijt van gekregen want die paste niet in mijn nieuwe huis (van doorzon appartement naar l-vormige jaren '20 woonkamer met schouw en openslaande deuren, probeer daar nog maar eens een loungebank in te proppen 8)7 ).

Toevallig afgelopen weken voor het eerst in tijden weer iets duurs aangeschaft wat ik ook echt wel als een mooie upgrade zie: Hue-lampen voor het hele huis (deels ook nieuwe armaturen) en bewegingssensoren. Alles hue, set-back van 1200 euro. Maar ga er geen spijt van krijgen :)
Hue is een dure grap ja. Gelukkig wist ik al vrij snel dat ik het Hue ecosysteem in wou stappen dus ben over de jaren heen de koopjes in de gaten gaan houden.
Heb alleen voor een 2tal color spots de volle mep betaald. De rest allemaal in een aanbieding.

Wat ik wel mee wil geven om niet op te besparen; een bed!
Een goed bed maakt zo'n verschil in comfort. Voordat m'n vriendin en ik samen woonde had zij nog een IKEA lattenbodem met een lapje schuim wat een matras zou moeten voorstellen. Altijd de ochtend daarna last van m'n donder.
Thuis al jaren geleden geïnvesteerd in een goed bed en dat was het meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

We hebben in ons huis zo ongeveer alles uit ons huurhuis meegenomen (inboedel). Enige wat we achterlieten waren de wasmachine, vaatwasser en koelkast. Vaatwasser lieten de vorige bewoners in ons koophuis ook achter dus kochten we een wasser, droger en koelkast.

Tip: Zit je bij de ING dan kan je flinke kortingen krijgen via je spaarpunten. Zo hebben wij voor onder de 1000 piek deze apparaten gekocht via de Samsung website. En niet kleine simpele apparaten maar 8kg was + droog en een grote koelvriescombi inclusief installatie.

Samsung zelf heeft overigens ook vaak kortingen. Onze vorige wasmachine was ook een Samsung (eerste die ze in NL verkochten, direct drive bubble wash), toen gekocht met introductiekorting van Samsung zelf, en die doet het na, wat is het, 10 jaar, ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wilf schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:25:
We hebben in ons huis zo ongeveer alles uit ons huurhuis meegenomen (inboedel). Enige wat we achterlieten waren de wasmachine, vaatwasser en koelkast. Vaatwasser lieten de vorige bewoners in ons koophuis ook achter dus kochten we een wasser, droger en koelkast.
Is dat v.w.b. vaatwasser en koelkast niet standaard, dat die achter blijven? Immers neem je, naar mijn idee, de oven en het fornuis ook niet mee. Even aannemende dat het allemaal inbouw spul is. Als ik dan even naar de huidige situatie bij mijn ouders kijk zou bij wijze van spreken de koelkast en diepvriezer die in kelder staan wel mee gaan maar de (inbouw) koelkast in de keuken achter blijven, net zoals dus de vaatwasser, fornuis, oven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RobertMe schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:30:
[...]

Is dat v.w.b. vaatwasser en koelkast niet standaard, dat die achter blijven? Immers neem je, naar mijn idee, de oven en het fornuis ook niet mee. Even aannemende dat het allemaal inbouw spul is. Als ik dan even naar de huidige situatie bij mijn ouders kijk zou bij wijze van spreken de koelkast en diepvriezer die in kelder staan wel mee gaan maar de (inbouw) koelkast in de keuken achter blijven, net zoals dus de vaatwasser, fornuis, oven etc.
Er is geen "regel" wat dit betreft, maar in praktijk wordt écht inbouw (dus een vaatwasser achter zo'n kastdeurtje, een inbouwoven of magnetron, fornuis altijd achtergelaten en "losse apparaten" (dus bijv zo'n smeg-koelkast of een los fornuis) vaak meegenomen óf aangeboden aan de volgende koper/huurder ter overname tegen x kosten. In een goedkope huurwoning (sociale huur) is het vaak zo dat je alle apparaten bijna 'los' hebt staan. Een vaatwasser kan best onder het aanrechtblad zitten maar is dan nog steeds geen inbouw en kan zo mee of vervangen. In duurdere huurwoningen en in de meeste koopwoningen zitten vaak wat modernere keukens waar alles echt ingebouwd zit. Ook dan kán het mee (is ook zo weer uitgebouwd) maar dat is wat minder logisch. Bovendien verhuizen mensen dan ook vaak naar een huis waar dat al in zit, of gaan ze in een keer voor een compleet nieuwe keuken met inbouwapparatuur waardoor ze hun oude spul niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Goed je lijst van zaken doornemen.
Hier zal het allemaal op benoemd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Flix20 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:19:
[...]

Hue is een dure grap ja. Gelukkig wist ik al vrij snel dat ik het Hue ecosysteem in wou stappen dus ben over de jaren heen de koopjes in de gaten gaan houden.
Heb alleen voor een 2tal color spots de volle mep betaald. De rest allemaal in een aanbieding.

Wat ik wel mee wil geven om niet op te besparen; een bed!
Een goed bed maakt zo'n verschil in comfort. Voordat m'n vriendin en ik samen woonde had zij nog een IKEA lattenbodem met een lapje schuim wat een matras zou moeten voorstellen. Altijd de ochtend daarna last van m'n donder.
Thuis al jaren geleden geïnvesteerd in een goed bed en dat was het meer dan waard.
Ik heb geen échte goede aanbiedingen gescoord maar wel een hele avond gepuzzeld over welke combinatie-sets ik kon kopen om zo scherp mogelijk uit te zijn, en bij welke winkels. Vrijwel alles dus tegen de scherpste online-tarieven, maar geen black-friday achtige taferelen. Was te ongeduldig om daar op te wachten (diegene die in het hue-topic zijn dat het verslavend is had helemaal gelijk).

Verder eens met bed! Het klinkt cliché dat je daarop 1/3 van je leven doorbrengt maar is gewoon waar en daarmee de kosten van kwaliteit waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
JeroenE schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:47:
[...]
Als je credit card niet bij het BKR staat dan heb je niet (meer) de mogelijkheid om gespreid te betalen (of je limiet is minder dan 250 euro, dat kan ook nog meen ik). Het lijkt mij stug dat jouw CC maatschappij de wettelijke regels niet volgt.

Weet je zeker dat je geen briefje hebt gemist met de melding dat de gespreid betalen mogelijkheid van je CC is afgehaald omdat je altijd gelijk het volledige bedrag betaald?
Heel zeker.
Heb nog steeds de optie voor maximaal bedrag en gespreid betalen indien nodig.
Brief gekregen dat de registratie verwijderd is daar ik heb laten zien er over een lange periode betrouwbaar en netjes mee om te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@D-dark Woorden als "optie" zijn natuurlijk wel ondoorzichtig wat dat betreft. Want dat kan ook betekenen dat je het nu dus niet hebt, maar dat je het opnieuw kan aanvragen als je het wel weer wil gebruiken.

Niet dat ik je niet wil geloven, maar het lijkt mij gewoon uitermate onwaarschijnlijk dat een CC maatschappij voor jou de wet overtreedt door je BKR registratie te verwijderen terwijl je nog wel een krediet hebt enkel omdat je zo'n goede betaler bent.

Ik heb namelijk zelf ook meegemaakt dat de optie tot gespreid betalen werd beëindigd, juist omdat ik altijd gelijk het volledige bedrag betaalde en dus nooit gebruik maakte van het gespreid betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
JeroenE schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:33:
@D-dark Woorden als "optie" zijn natuurlijk wel ondoorzichtig wat dat betreft. Want dat kan ook betekenen dat je het nu dus niet hebt, maar dat je het opnieuw kan aanvragen als je het wel weer wil gebruiken.

Niet dat ik je niet wil geloven, maar het lijkt mij gewoon uitermate onwaarschijnlijk dat een CC maatschappij voor jou de wet overtreedt door je BKR registratie te verwijderen terwijl je nog wel een krediet hebt enkel omdat je zo'n goede betaler bent.

Ik heb namelijk zelf ook meegemaakt dat de optie tot gespreid betalen werd beëindigd, juist omdat ik altijd gelijk het volledige bedrag betaalde en dus nooit gebruik maakte van het gespreid betalen.
Hmm, net ingelogd op ICS maar kan die brief niet zo snel vinden.
Enige wat ik zie is qua betaling
Handmatig betalen
Maandelijks 100% van het openstaande saldo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:39:
Maandelijks 100% van het openstaande saldo
Daar gaat het dus om...

Het is heel simpel, de creditcard staat alleen geregistreerd als het krediet hoger is dan € 250,- en een langere looptijd dan 1 maand heeft. Dus als je momenteel in je bankieren omgeving hebt opgegeven dat het bedrag in 1x wordt afgelost op je creditcard (100%) dan staat ie niet bij BKR geregistreerd.

Tuurlijk kan je de optie nu weer aanzetten om gespreid te betalen, en inderdaad dan wordt ie wel geregistreerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:25
JeroenE schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:33:
[...]
Niet dat ik je niet wil geloven, maar het lijkt mij gewoon uitermate onwaarschijnlijk dat een CC maatschappij voor jou de wet overtreedt door je BKR registratie te verwijderen terwijl je nog wel een krediet hebt enkel omdat je zo'n goede betaler bent.[...]
AFAIK zijn ze wettelijk verplicht te melden bij het BKR wanneer er een betalingsachterstand is en ze zijn verplicht om het register te checken. Ze zijn wettelijk niet verplicht alles te registreren in het BKR. Er is wel een branche-afspraak tussen alle verstrekkers, maar ik vermoed dat als er al 10 jaar een krediet is zonder betalingsachterstand dat ze best geneigd kunnen zijn deze niet meer op te laten nemen.
Het is overigens zelfs mogelijk om via de rechter onder bepaalde voorwaarden op grond van de AVG jouw negatieve BKR registratie te laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:06:
AFAIK zijn ze wettelijk verplicht te melden bij het BKR wanneer er een betalingsachterstand is en ze zijn verplicht om het register te checken. Ze zijn wettelijk niet verplicht alles te registreren in het BKR.
Volgens artikel 4:32 van de Wft moeten ze aan een "stelsel van kredietregistratie" meedoen. Zie hier. In Nederland is dat de BKR.

Maar er zijn dus wel uitzonderingen, zoals eerder genoemd een krediet lager dan 250 euro of korter dan een maand.

Een credit card waar gespreid betalen niet actief is hoeft dus niet geregistreerd te zijn (want: korter dan een maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
JeroenE schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:38:
[...]
Volgens artikel 4:32 van de Wft moeten ze aan een "stelsel van kredietregistratie" meedoen. Zie hier. In Nederland is dat de BKR.
[...]
Dat gaat allemaal over raadplegen. Lees je de site van de BKR over de wettelijke onderbouwing van hun taken, dan zie je daar ook alleen staan over 1) verplicht raad te plegen, 2) verplicht achterstanden te melden bij het BKR. Nergens staat daar of in de wettekst, dat alle kredieten opgevoerd moeten worden.

Alleen lijkt me wel logisch dat ze dat doen, want ze hebben er zelf ook gewoon baat bij. Niemand wil iemand iets lenen die mogelijk zichzelf in de nesten werkt, of die dat nu al wel of niet heeft gedaan.

Maar we gaan offtopic nu denk ik. In ieder geval staat zijn/haar CC niet geregistreerd en is dat voor hem /haar gewoon prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 16-04-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:11:
[...]

En in die zin ook meer "ik zie wel hoe het loopt en ben dan wel de ervaring rijker en ben de volgende keer wel voorbereid". In zoverre is mijn verwachting ook zeker "het zal wel niks worden", o.a. omdat ik zoals jij ook aangeeft er niet klaar voor ben (om meteen een knoop door te hakken, de financiën rond heb, en met goede voorwaarden te komen).
Kijk overigens wel uit tot hoe ver je dit spelletje speelt! Wij hebben ook een beetje op die manier een laag bod uitgebracht en dat werd enorm snel geaccepteerd. Daarna zit je dus onverwachts ineens vast aan een mondelinge overeenkomst waarna je vrij snel geacht wordt ook een voorlopige koopovereenkomst etc te tekenen. Dat kan best heftige emoties en paniekgevoelens oproepen, maar deels is dat ook heel normaal. Het is tenslotte een hele grote stap voor de meeste mensen.

Zeker als je nog geen ervaring hebt met een huis en wat er nog meer op je afkomt zou ik me eerst heel goed in alles verdiepen. Sowieso is 1 of meerdere oriënterende gesprekken met een financieel adviseur verstandig. Het kost je een paar uur en is verder gratis, maar je krijgt een veel beter beeld van wat mogelijk is.

Heb je al een huis dan wordt het eigenlijk alleen maar ingewikkelder met overwaarde, overgangsregelingen, overbruggingskredieten etc. Helemaal als je van 2 huizen apart naar 1 huis samen gaat. Het lukt in ons geval al nauwelijks om dat hele verhaal überhaupt in dat gratis uurtje te proppen. Maar de indicatie lijkt wel te zijn dat we vééél minder gaan betalen dan nu en er een giga huis voor terug gaan krijgen. Voor het officiële advies-traject gaan we dan overigens ook flink meer betalen "want ingewikkeld".

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 16-04-2021 16:29 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ethirty schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:25:
[...] Daarna zit je dus onverwachts ineens vast aan een mondelinge overeenkomst waarna je vrij snel geacht wordt ook een voorlopige koopovereenkomst etc te tekenen.[...]
Een huis kan je als consument niet mondeling kopen of verkopen. Dat moet op papier. De andere partij, indien een bedrijf, zit er dan overigens wel aan vast. Dat is ook de reden waarom ze zo pushen om het snel te tekenen. Die koopovereenkomst is overigens ook niet voorlopig. Die is gewoon bindend (na de bedenktermijn). Vandaar dat de ontbindende voorwaarden ook zo belangrijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Caelorum schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:35:
[...]

Een huis kan je als consument niet mondeling kopen of verkopen. Dat moet op papier. De andere partij, indien een bedrijf, zit er dan overigens wel aan vast. Dat is ook de reden waarom ze zo pushen om het snel te tekenen. Die koopovereenkomst is overigens ook niet voorlopig. Die is gewoon bindend (na de bedenktermijn). Vandaar dat de ontbindende voorwaarden ook zo belangrijk zijn.
Eens, ik bedoelde ook meer dat er als starter ineens een hoop op je af komt en dat je wellicht niet goed weet wat je rechten en plichten zijn, terwijl de verkopend makelaar je wellicht onder druk probeert te zetten.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Caelorum Nee, registratie is iets anders dan raadplegen. Ze zijn beide verplicht, Dus als je mee moet doen met de kredietregistratie moet je de gegevens ook vastleggen. Dat is ook nogal voor de hand liggend. Banken (en de rest) verplichten een register te raadplegen zonder verder te zorgen dat er iets in dat register staat heeft natuurlijk geen zin. Met een leeg register kan je immers niets controleren.

Maar je kan ook teruglezen op de site van de BKR dat dit wettelijk verplicht is. De tekst op hun site luidt:
Goed om te weten: Kredietaanbieders zijn vanuit de wet verplicht elk krediet dat zij verstrekken bij ons te melden. Hierdoor hebben wij een overzicht van alle kredieten en het betaalgedrag daarop.
Ook andere sites, zoals bijvoorbeeld de Rabobank, AFM, of partijen die gespecialiseerd zijn in het 'wegpoetsen' van registraties zoals deze (die geheel toevallig bovenaan in de zoekresultaten stond) melden dat dit wettelijk verplicht is.

Ik mag aannemen dat de Rabobank en de AFM de wet wel kennen en derde genoemde partij het gelijk zou uitbuiten als de registratie niet daadwerkelijk verplicht is. Want dan worden dus jouw prive gegevens zonder toestemming gedeeld met anderen (overigens ook een punt van zorg bij de BKR op welke gronden zij deze gegevens mogen verwerken, zie hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@JeroenE ik las daar niets over op de pagina die ik open had van de BKR. Alleen over raadplegen. Hetzelfde als in de wettekst.

Het zou me overigens niets verbazen als de BKR zelf als eis stelt dat je ook data aanlevert om het te mogen raadplegen als financiële instantie.

Uiteindelijk maakt het ook niets uit. Iedereen vult het netjes in, behalve misschien deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Artikel 4:32 lid 1 zegt dit:
Een aanbieder van krediet neemt deel aan een stelsel van kredietregistratie dat aan alle aanbieders van krediet die gevestigd zijn in een lidstaat toegang biedt onder dezelfde voorwaarden.
Er staat letterlijk kredietregistratie en het woord raadplegen of afgeleiden daarvan staat nergens.

Ik weet niet hoe ik dit beter kan uitleggen of waarom jij leest dat dit over raadplegen gaat en niet over registreren :?
Uiteindelijk maakt het ook niets uit. Iedereen vult het netjes in, behalve misschien deze keer.
Nee, het was deze keer ook keurig volgens de regels. De kredietfaciliteit die er zou zijn bleek toch niet meer actief (maar iedere maand verplicht 100% van de uitgaven te betalen). Dan staat een CC inderdaad niet bij de BKR geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@JeroenE we gaan enorm off topic nu, maar ok. Deelnemen aan een stelsel wil niet zeggen dat je verplicht alles moet melden. Ik zie nergens wat precies "deelnemen aan" betekend. Zoals ik al zei las ik op een pagina van de BKR alleen over 1) verplicht tot raadplegen (zoals in die wet ook staat) en 2) verplicht tot melden van betalingsachterstand bij kredieten. Nergens stond daar of in de wet dat je ook kredieten moet melden waar geen betalingsachterstand is. Al kan ik me goed voorstellen dat de BKR hier wel nog extra regels aan het mogen inzien van de registratie koppelt, waaronder het verplicht opvoeren van alle kredieten (bijv).
Verder lijkt het me inderdaad in ieders voordeel dat deze kredieten daar wel staan.

Als jij mij kan wijzen op de wettekst die ondubbelzinnig zegt dat je alle verstrekte kredieten moet melden bij de BKR, dan graag.

En dan laat ik het hier nu bij :-)
JeroenE schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:21:
[...]
Ben je nu aan het trollen of wat 8)7 [...]
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 16-04-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:57:
Deelnemen aan een stelsel wil niet zeggen dat je verplicht alles moet melden.
Ben je nu aan het trollen of wat 8)7 Als je denkt dat deelnemen aan een wedstrijd betekent dat je ook op de tribune met een vlaggetje mag zwaaien omdat deelnemen toch niet betekent dat je op het veld moet bewegen dan weet ik het ook niet meer.
Als jij mij kan wijzen op de wettekst die ondubbelzinnig zegt dat je alle verstrekte kredieten moet melden bij de BKR, dan graag.
De wettekst lijkt mij behoorlijk ondubbelzinnig. Registratie is registratie. Er staat niet dat je zelf mag kiezen wat je wil opnemen in de registratie en wat niet.

Bovendien heb ik je al van 3 andere instanties een link gegeven waar letterlijk staat dat het wettelijk verplicht is.

Als jij dat niet wil geloven moet je het maar zelf weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Halverwege het 1e kwartaal 2021 stonden circa 17.500 woningen in Nederland te koop, 42% minder vergeleken met een jaar geleden. Dit is het laagste niveau sinds 1995 toen deze meting werd gestart. Er zijn 6,8% minder bestaande koopwoningen in Nederland verkocht dan in het 1e kwartaal van 2020, het laagste aantal sinds 2015. De krapte-indicator voor bestaande woningen in Nederland komt in het 1e kwartaal 2021 uit op een dieptepunt van 1,7. De koper kan dus opnieuw uit minder dan twee huizen kiezen. De prijs van een nieuwbouwwoning is gestegen tot gemiddeld € 433.000,= in het 1e kwartaal 2021, ten opzichte van € 400.000,= in het 1e kwartaal van 2020
https://lees-meer.nl/emil-nvm-makelaars/artikel/1072-5004335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Huis prijs is aan het stijgen per week

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Zelf aardig geluk gehad als alleenstaande starter. Vanaf December aan het kijken, uiteindelijk 7 huizen benadert:
- 3x geen plek: bezichtigingen vol
- 3x bezichtiging:
Huis 1: 2 ton met minimaal 30K schade, dat gaat hem voor mij niet worden.
Huis 2: 10.000 euro overboden op rijtjeswoning
Huis 3: Vraagprijs geboden en akkoord gekregen. Nu wachten op de sleuteloverdracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
jeppert schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:37:
Zelf aardig geluk gehad als alleenstaande starter. Vanaf December aan het kijken, uiteindelijk 7 huizen benadert:
- 3x geen plek: bezichtigingen vol
- 3x bezichtiging:
Huis 1: 2 ton met minimaal 30K schade, dat gaat hem voor mij niet worden.
Huis 2: 10.000 euro overboden op rijtjeswoning
Huis 3: Vraagprijs geboden en akkoord gekregen. Nu wachten op de sleuteloverdracht...
Wat is een huis met schade ? Kan je eens de funda link delen, en noemen wat er mis was.

En gefeliciteerd natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Echter stuurde afgelopen dinsdagavond mijn broer mij (niet al te serieus denk ik zelfs) een linkje naar een "nieuw" koophuis. Verkoopprijs (excl. overbieden :p) is (net) binnen wat ik denk dat mijn budget is, en het huis is in orde. Vervolgens gistermorgen "de stoute schoenen" aangetrokken en het contact/reactie formulier ingevuld. Al is het maar om een stapje te zetten en uiteindelijk toch niet door te zetten "na verder onderzoek".
Vanmorgen telefoontje en afspraak gemaakt voor komende dinsdag.
Beetje aparte aan het gesprek vond ik enerzijds dat ik "vrije keuze" had (dinsdag of woensdag, tussen 12 en 2), maar er wel werd gesproken over gelijktijdige bezichtigen (de een kijkt boven, de ander beneden, en dan wisselen). Dus van de ene kant zou ik verwachten "druk" / veel aanvragen ("dubbel" bezichtigen ondanks corona), maar vrije keuze dus of toch niet druk of ik was de eerste die ze terugbelde.

Alleen komt er nu toch vanalles op mij af.
Financieel sta ik er persoonlijk goed voor, maar een hypotheek ontkom ik alsnog niet aan. Maar kan ik dan bv qua hypotheek gewoon even bij de Rabobank (waar ik al mijn bankzaken doe) de calculator invullen en er vanuit gaan "dat dat klopt"? Zoals gezegd is er financieel niks geks aan de hand, geen schulden (ook geen studieschuld) etc. Daarnaast een goed gevulde spaarrekening (/spaarrekeningen), waarbij ik met de eenvoudige optelsom van uitkomst hypotheek berekening + spaargeld een 65k "over houd" op de gemelde verkoopprijs. In zoverre lijkt het dus te kunnen, en riant overbieden is dan ook niet mijn bedoeling.
Maar als "thuis woner" komt er natuurlijk veel meer bij kijken, qua inboedel kom ik immers niet verder dan een bed, kledingkast, TV en PC. Er zal dus ook nog meubilair, servies, pannen, badgoed, .... bij komen. Wat ook zomaar eens redelijk in de papieren kan lopen (wilde gok: 10k?).

En daarnaast, zoals aangegeven, het huis is goed, en zoals het er uit ziet zou ik zo erin kunnen trekken en klaar. Maar toch heb ik wat twijfels om niet meteen te klussen. De keuken lijkt an zich goed, maar staat naar mijn idee wat raar. Hoek keuken met één kant tegen de buren en de andere kant tegen de binnenmuur met aan de andere kant de woonkamer, waarbij de muur niet geheel doorloopt waardoor het een beetje raar gezicht heeft omdat er wel een (brede) open doorgang is vanaf de buitenmuur vanaf oprit gezien. Mijn "wild idee" zou dan ook zijn om die muur zo goed / slecht als het kan eruit te halen zodat er een open keuken kan komen (met de keuken korter als de muur), en daarmee ook een zicht van voor naar achter door de woning. Alleen gaat het (waarschijnlijk) om de oude buitenmuur, die dus dragend zal zijn, die ook al "kruist" met een oude (dragede) binnenmuur die nu met een balk is. Oftewel, muur eruit zal wel kunnen maar er zal dan wel een pilaar moeten komen en uiteraard een doorlopende balk.
En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, bij deze:
[Afbeelding]
Maar zoals geschreven, wild idee, hoeft niet, en financieel wellicht niet eens mogelijk. Alternatief is uiteraard zo laten en later aanpakken. Maar dat geeft uiteraard weer een berg gedoe als ik al lang gesetteld zou kunnen zijn. En dus knaagt het.
Uiteraard zijn er meer "verbeterpunten" aan het huis, zoals het plaatsen van een vaste trap naar de zolder, evt dakkapel, you name it. Maar die keuken lijkt goed, alleen zo raar geplaatst / gesloten. En meteen aanpakken kost een berg geld terwijl het "oke" is maar later doen betekent in principe dat de hele benedenverdieping in puin zou komen te liggen.

Oftewel, een spannende tijd breekt voor mij aan waarin ik veel zal moeten leren, over het kopen van een huis, en daarna het "alleen leven".
Intussen zijn we een paar dagen verder en heb ik wat gemaild met financieel adviseur uit de buurt. Iets definiefs qua hypotheek moet er nog uit rollen / moet hij nog nakijken en dan kunnen we ook een afspraak maken om alles echt te bespreken. Voorlopige conclusie is in ieder geval dat ik vrij makkelijk (/bij elke aanbieder, zonder gekkigheid) minimaal 150k zou moeten kunnen lenen (in principe is de uitkomst altijd in de 170k).
Daarnaast ontdekte ik nog uit een vergelijking van Independer vs Rabobank dat de Rabobank vele malen hogere kosten voor de koop berekende. Reden hiervan blijkt een leuke financiële meevaller te zijn. Het ontbreken van de 2% overdrachtsbelasting, die ik niet hoef te betalen omdat ik een starter ben die jonger dan 35 is en het om een huis gaat van minder dan 400k. Dat scheelt dus in een klap €6000.

Intussen heb ik uiteraard ook nog de tijd gehad om over de woning na te denken. Verbouwen / opknappen heb ik voorlopig even uit mijn hoofd gezet. Behalve het verwijderen van een houtkachel in de woonkamer en alles wat daarbij komt kijken (evt dus ook de schoorsteen / afvoer eruit die via een van beide slaapkamers op de eerste verdieping en de zolder zal lopen). Maar dat mag het werk natuurlijk niet zijn.
Nu heb ik ook al een plannetje opgesteld. Het huis staat te koop voor 335k. Mijn idee nu is om aan het einde van de bezichtiging, als het inderdaad "is wat het is" meteen aan te geven dat ik een bod wil doen van 300k, met voorbehoud op financiering van 150k (ondanks dat dit eigenlijk dus niet nodig zou hoeven te zijn, aangezien dit wel goed zou moeten komen, maar daarover zal ik ook bij de adviseur nog even navraag doen), daarnaast heb ik dan het voordeel dat ik geen huis hoef te verkopen, en dus geen voorwaarde daarop heb, en flexibel ben in de overdracht. Daarnaast kan ik dan aangeven wellicht meer te willen bieden maar dat ik mij daarover nog moet bedenken qua het huis vs de bijkomende kosten. (Überhaupt of ik als vrijgezel een huis van in de 3 ton moet kopen, en uiteraard betekent een normale gezinswoning ook dat ik veel zal moeten poetsen en onderhouden :p).
Op die manier hoop ik mij dan een beetje in play te houden en meteen mijn gunstige voorwaarden op tafel te leggen. Daarnaast laat ik ook blijken te kunnen onderhandelen over de prijs en ik ondanks het onderbieden wellicht alsnog naar de 335k wil gaan.
Uiteraard geeft dat nog steeds lang geen garantie op succes, maar ik heb in zoverre dan wel een concreet plan wat ik kan toepassen en meteen tijdens de bezichtiging een bod op tafel kan leggen.

Concreet heb ik dan komende twee dagen nog om na te gaan of ik die 150k gegarandeerd gefinancierd kan krijgen en een afweging te maken in of ik dan met of zonder voorbehoud hiervan het bod wil doen. En daarnaast even beoordelen of ik niet de "meevaller uit ontbreken overdrachtsbelasting" meteen wil verrekenen in het bod (dus 306k bieden).

Gevoelsmatig heb ik dan de mogelijkheid om voor een leuk bedrag een okay huis te kopen waar met het juiste onderhoud ik bv ook 30+ jaar kan wonen, ook als er een partner, of, god forbid, kinderen zouden komen (:+). En als het voor 300k / 306k niet lukt dan ben ik gewoon de ervaring rijker, en wist ik sowieso al dat de kans op succes klein zou zijn, gezien ik 30k onder de vraagprijs deed bieden. En met dit plan kan ik mij dan ook mogelijk wat in the picture houden en onderhandelen, mochten andere biedingen ook tegen vallen of ongunstigere voorwaarden hebben waardoor mijn lage bod alsnog interessant kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RobertMe schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:19:
[...]
En met dit plan kan ik mij dan ook mogelijk wat in the picture houden en onderhandelen, mochten andere biedingen ook tegen vallen of ongunstigere voorwaarden hebben waardoor mijn lage bod alsnog interessant kan zijn.
Laat jezelf niet gek maken; en je moet altijd proberen onderhandelen, alleen bij een "eenmalige/uiterste bieding" gaat het om geld+voorwaarden.

Daarnaast, ga inderdaad bij zo veel mogelijk dingen kijken; soms valt het flink tegen en soms is het juist onverwacht heel mooi. En je doet alleen maar ervaring op.

Je gaat er wel van uit dat een potentiële partner op dezelfde locatie/huis wil wonen en/of afstand wil doen van zijn/haar eigen huis.
(Maar ja, een huis kopen zonder aannames is eigenlijk ook niet te doen.)

Eerste gesprek bij hypotheekadviseur is gratis, daar krijg je een veel beter beeld van wat je kan bieden. En advies over wel/niet ontbindende voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Accretion schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:38:
[...]

Laat jezelf niet gek maken; en je moet altijd proberen onderhandelen, alleen bij een "eenmalige/uiterste bieding" gaat het om geld+voorwaarden.
Gevoelsmatig / op basis van "het nieuws" lijkt in de huidige markt de kans bij rustig onderhandelen mij juist groot dat iemand anders wel meteen een bod doet dat geaccepteerd wordt. Als in: ik niet eens aan de onderhandelingstafel kan deelnemen. Juist door de krapte en elk huis als door een paar hongerige wolven wordt besprongen. Met dit plan hoop ik mij dan ook, ondanks het onderbieden, alsnog aan de tafel te kunnen plaatsen.
Daarnaast, ga inderdaad bij zo veel mogelijk dingen kijken; soms valt het flink tegen en soms is het juist onverwacht heel mooi. En je doet alleen maar ervaring op.
Dat is uiteraard zeker waar. Alleen is op basis van mijn, passief volgen afgelopen maanden en actiever afgelopen weken, het idee wel dat de huizen die in de regio voorbij komen stuk voor stuk binnen een paar weken al verkocht zijn (/op Funda bijgewerkt, wat kijkende naar de werkelijkheid / borden in de tuin / verhalen op straat ook weer achter loopt). Daarnaast zitten daar ook veel oude / slecht onderhouden huizen bij (van oude mensen geweest die de afgelopen 20, 30 jaar niet hebben gemoderniseerd) en er dus flink wat werk voor handen is en ik dat niet wil / kan. Of het is relatieve nieuwbouw die weer te koop komt en per definitie buiten budget is. In de sweet spot v.w.b. budget en meteen kunnen intrekken komen er wellicht 5 tot 10 huizen per jaar voorbij, waarbij ik vast niet de enige zal zijn die zal reageren. En eerst een paar huizen bezichtigen om duidelijkheid te krijgen in wat ik wil betekent in zoverre ook dat ik nog een half jaar tot jaar nodig zou hebben daarin. En in die zin denk ik dat ik van mezelf redelijk duidelijk heb wat ik idealiter wil. Alleen zullen er uiteraard compromissen gemaakt moeten worden, en gaat het uiteraard over een flinke uitgave waar ik voor meer dan de helft in eigen geld in zal moeten steken.
Je gaat er wel van uit dat een potentiële partner op dezelfde locatie/huis wil wonen en/of afstand wil doen van zijn/haar eigen huis.
(Maar ja, een huis kopen zonder aannames is eigenlijk ook niet te doen.)
Dat is uiteraard zeer zeker waar.
Eerste gesprek bij hypotheekadviseur is gratis, daar krijg je een veel beter beeld van wat je kan bieden. En advies over wel/niet ontbindende voorwaarde.
En ook dat is waar. Maar gezien ik nu in sneltreinvaart er doorheen moet / op exact een week van "wat actiever op Funda kijken" ga naar een eerste bezichtiging heb ik die mogelijkheid nog niet gehad, maar wordt er dus wel aan gewerkt en heb ik hopelijk komende week die mogelijkheid wel. Als in, die man vrijdagmorgen gemaild en kreeg ik een formulier om in te vullen terug. Dat meteen gedaan en reageerde die beetje verbaasd dat ik zo snel was, en hij volgende week ernaar zou kijken. Na mijn reactie van dat ik dinsdag dan een eerste bezichtiging heb (maar er geen haast achter zat) heeft hij toch nog even wat dingen uitgezocht waarbij hij dan uit kwam op "gunstigste" hypotheek bij BLG Wonen waarbij ik in de 170k kon lenen. En met wat andere dingen meegerekend kon ik dan wellicht wel meer lenen, maar dat zou uiteraard niet nodig hoeven zijn dan. Maar een min of meer officieel adviesgesprek moet dan nog plaatsvinden als hij ook alles heeft kunnen uitzoeken en uitrekenen. Maar met 150k rekenen aan hypotheek kan ik naar mijn idee sowieso niet fout zitten en alles hoger aan hypotheek is dan mooi meegenomen en hoef ik zelf niet in het huis te investeren.
Plus dat ik part-time werk, 32 uur, en naar 36 uur gaan is voor het werk ook geen probleem (en 40 waarschijnlijk ook niet), vraag is alleen of ik dat zelf weer wil :+. Waarmee hypotheek ook weer hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vraag is alleen dat als je aangeeft dat er maar een paar huizen te koop komen per jaar in de categorie waar jij ook in zoekt of je jezelf dan niet meteen diskwalificeert met een bod van ruim 10% onder de vraagprijs. Het is mij niet direct duidelijk in welke regio je zoekt, maar de kans dat de woning voor boven de vraagprijs weggaat is substantieel hoger dan de kans dat ie onder de prijs weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Gijsje22 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:28:
Vraag is alleen dat als je aangeeft dat er maar een paar huizen te koop komen per jaar in de categorie waar jij ook in zoekt of je jezelf dan niet meteen diskwalificeert met een bod van ruim 10% onder de vraagprijs. Het is mij niet direct duidelijk in welke regio je zoekt, maar de kans dat de woning voor boven de vraagprijs weggaat is substantieel hoger dan de kans dat ie onder de prijs weggaat.
Dat is uiteraard een risico dat ik bereid ben te nemen. Maar ik schiet in die zin nu liever mis, dan dat ik helemaal niet schiet :p. Daarom ook dat ik min of meer wil gaan voor een "nu meteen na bezichtiging heb ik er 300k voor over. Maar met een paar dagen bedenk- & uitzoektijd en daardoor meer zekerheid over financiën kan dat meer worden". Dan heb ik in zoverre iets van een bod gedaan en weet de makelaar / verkoper ook dat het min of meer een eerste indicatie is. Als vervolgens een ander bod 350k+ is verwacht ik er in zoverre dan ook niks meer van te horen / een "bod niet geaccepteerd". Zien ze me wel als serieuze kandidaat en willen ze onderhandelen weet ik ook dat ikzelf waarschijnlijk niet tot het uiterste hoef te gaan.
Doe ik echter helemaal geen bod en wacht ik een paar dagen af op echte financiële zekerheid dan acht ik de kans weer groter dat ze intussen al met anderen aan tafel zitten (gezien de huizengekte en anderen wel meteen een bod doen) en ik sowieso te laat zal zijn.

Edit:
Overigens moet ik hierbij ook aantekenen dat de vraagprijs van 335k ook meteen min of meer mijn limiet zal zijn, of in ieder geval zonder meer gaan te werken en dan wordt het een andere "discussie", dan gaat het niet meer alleen over financiën maar ook over vrije tijd. Juist door lager in te zetten hoop ik daarmee wat onderhandelingsruimte te "kopen" en niet meteen een, (nu nog) financieel onzeker, "ultiem" bod. Als een ander dus voorbij komt die bv die 350k bied moet ik sowieso afhaken bij 335k. Lager inzetten geeft dus hopelijk een plek tot onderhandelen die maximaal tot 335k kan gaan en ik wellicht wat voordeliger eruit kom. En eerst afwachten / zorgen voor zekerheid geeft denk ik juist een grote kans dat het al "verkocht" is voordat ik een bod kan doen. Met een lager bod qua "dit bied ik minimaal en het kan meer worden" hoop ik me dan in ieder geval in de race te houden.

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 18-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Enforcer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:40:
[...]

Daar gaat het dus om...

Het is heel simpel, de creditcard staat alleen geregistreerd als het krediet hoger is dan € 250,- en een langere looptijd dan 1 maand heeft. Dus als je momenteel in je bankieren omgeving hebt opgegeven dat het bedrag in 1x wordt afgelost op je creditcard (100%) dan staat ie niet bij BKR geregistreerd.

Tuurlijk kan je de optie nu weer aanzetten om gespreid te betalen, en inderdaad dan wordt ie wel geregistreerd...
Bij het omzetten van onze hypotheek heb ik ook eens gekeken bij BKR.

Wij hebben beiden een creditcard , geen gespreid betalen , limiet 3000 per kaart. Geen registratie bij bkr.
Enige wat er stond was rood mogen staan op betaalrekening (die we direct stopgezet hebben daar niet nodig , bleek standaard bij betaal pakket te zitten dus let daar op !)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@RobertMe mocht iemands anders bod worden geaccepteerd gewoon de stoute schoenen aantrekken en de verkopers vragen voor welk bedrag ze verkopen. Geef gewoon aan dat je er telkens naast grijpt en met die kennis mogelijk wel een huis kan bemachtigen. Zoals je zegt: niet geschoten altijd mis. En met die kennis weet je iig of je bod überhaupt realistisch was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
@RobertMe Tsja, ik zou wellicht toch nog eens via bijvoorbeeld WalterLiving proberen te achterhalen waar andere woningen in de buurt voor verkocht zijn tov de vraagprijs. Ik vind het best wel lomp om dik 10% onder de vraagprijs te zitten namelijk... De huizenmarkt is gewoon erg krap momenteel, eigenlijk overal. Je moet er maar tussen kunnen komen om überhaupt te bezichtigen.

Je hebt niet zo heel veel aan het feit dat je flexibel bent, het scheelt aan jouw kant, maar de kopers zullen er vast meer hebben. Verkopers kunnen in het algemeen de eisen stellen. Zelfs mensen die al een koophuis hebben kopen momenteel gewoon hun nieuwe droomwoning eerst zonder voorbehouden en vaak met overbieden. Daarna gaat pas het te koop bord in hun eigen tuin. De reden: het huis verkoopt toch wel in deze markt.

Laat je niet gek maken, maar ik wil je toch adviseren om jezelf morgen eens in de andere kant te verplaatsen. Door zo dik te onderbieden gaat men echt niet met je willen onderhandelen. Als de vraagprijs reëel is, dan is het best wel een opgave om na zo'n laag openingsbod nog eens dik 10% uit jou te zien te peuteren... Wellicht dat ze het proberen als er geen ander bod binnenkomt, maar reken maar op een stuk of 3 biedingen die behoorlijk meer in de verwachtingsrichting zitten.

Verder speel je nog een andere vervelende kaart: Je geeft iets van jezelf bloot aan de makelaar: Namelijk het idee dat je compleet onrealistisch bent. Nu zal het de eerste keer niet veel uitmaken, maar als je een dergelijke strategie blijft gebruiken, dan kan ik me voorstellen dat je bij deze makelaar niet meer zo welkom bent en ze je er wellicht niet meer inplannen voor een bezichting. Er zijn vast nog 20 in de wachtrij die wel een fatsoenlijk bod willen uitbrengen.

Het is gewoon de markt niet meer om 10% onder te bieden. Ga kijken, praat met de makelaar, laat wat zaken doorschemeren zoals je financiering en dat het je eerste woning is, ook de eerste bezichtiging. Is het wat, bied dan op zijn minst redelijk (325-330k minstens imho) of gewoon niet. Een makelaar die je te vriend houdt, ook als je bijvoorbeeld niet biedt maar wellicht toch nog even terugkoppelt, is je veel meer waard in de long run. Die kan je misschien helpen om toegang te krijgen tot een portal waar je de huizen ziet voordat ze op funda komen en je juist wel die gunfactor geeft om de volgende keer toch nog een gaatje in de bezichtigingen te kunnen plannen.

Onderhandelingsruimte vergroten klinkt leuk voor een snelle marktplaats deal, maar als er genoeg gegadigen zijn zet je jezelf te vroeg buitenspel. En om een idee te geven hoe gek de markt is: Bij de woning die ik eind vorig jaar kocht (zonder voorbehouden, flexibele overdracht, 4% boven de vraagprijs) kwam de makelaar doodleuk met een hoger tegenbod: "Als je 2k bovenop je bod doet, dan is het huis van jou en bel ik gelijk de andere 2 kanshebbers af". En ja, dat doe je dan na een paar keer misgrijpen met alle liefde.

Edit: Wellicht belangrijker: je doel moet in eerste instantie zijn om überhaupt aan de onderhandelingstafel te komen (want normaalgesproken gaat men maar met 1 partij in onderhandeling). Je kan vervolgens nog altijd stug volhouden om niet meer te bieden, daarvoor heb je echt geen onderhandelingsruimte nodig. Maar als je al niet de meest interessante partij bent bij de eerste bieding, dan kom je waarschijnlijk definitief niet aan die tafel.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 19-04-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@GENETX bedankt voor in die zin de "harde" woorden. V.w.b. (zwaar) onderbieden is zoals jij aangeeft waarschijnlijk ook weer niet de beste optie. Alhoewel ik het in die zin niet concreet als bod bedoelde maar meer als "dit heb ik er sowieso voor over en krijg ik financieel makkelijk rond". In die zin heb ik dan in ieder geval iets gezegd. Want het lijkt mij, zeker in deze tijd, niet handig om uit te lopen met een "ik bel komende dagen wel". Want ook dan lijkt de kans mij heel groot dat iemand anders wel een bod doet en ik al buitenspel sta voordat ik bij wijze van een reactie heb kunnen formuleren.

Maar het punt is duidelijk. Als ik een richt bedrag benoem moet het in ieder geval in de buurt van de vraagprijs zijn en niet 35k eronder. Maar een en ander zal natuurlijk ook van de bezichtiging an zich afhangen en hoe het gesprek loopt.

Maar sowieso vind ik het een beetje raar aanvoelen. Een of andere landelijke makelaar die ik in die zin nog niet gezien heb. Extreem "goedkope" website. Geen bord in de tuin. Het huis staat op een steenworp afstand waardoor ik er met regelmaat langs wandel en steeds de rolluiken gesloten zijn en geen auto aanwezig is. Beetje het idee alsof het huis al leeg staat en wellicht via een zo goedkoop mogelijke makelaar (/"dozenschuiver"?) te koop staat. Wellicht een verkeerde indruk, maar met dat idee kijk ik er wel tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
RobertMe schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:25:
@GENETX bedankt voor in die zin de "harde" woorden. V.w.b. (zwaar) onderbieden is zoals jij aangeeft waarschijnlijk ook weer niet de beste optie. Alhoewel ik het in die zin niet concreet als bod bedoelde maar meer als "dit heb ik er sowieso voor over en krijg ik financieel makkelijk rond". In die zin heb ik dan in ieder geval iets gezegd. Want het lijkt mij, zeker in deze tijd, niet handig om uit te lopen met een "ik bel komende dagen wel". Want ook dan lijkt de kans mij heel groot dat iemand anders wel een bod doet en ik al buitenspel sta voordat ik bij wijze van een reactie heb kunnen formuleren.

Maar het punt is duidelijk. Als ik een richt bedrag benoem moet het in ieder geval in de buurt van de vraagprijs zijn en niet 35k eronder. Maar een en ander zal natuurlijk ook van de bezichtiging an zich afhangen en hoe het gesprek loopt.

Maar sowieso vind ik het een beetje raar aanvoelen. Een of andere landelijke makelaar die ik in die zin nog niet gezien heb. Extreem "goedkope" website. Geen bord in de tuin. Het huis staat op een steenworp afstand waardoor ik er met regelmaat langs wandel en steeds de rolluiken gesloten zijn en geen auto aanwezig is. Beetje het idee alsof het huis al leeg staat en wellicht via een zo goedkoop mogelijke makelaar (/"dozenschuiver"?) te koop staat. Wellicht een verkeerde indruk, maar met dat idee kijk ik er wel tegenaan.
Uiteraard is het altijd afhankelijk van de bezichtiging. Ik heb ook huizen gehad die er op de foto's prima uitzagen, maar eenmaal binnen hing er dan een zware rookgeur... Waste of time en kwam er van mijn kant geen bod.

Sowieso goed om vooraf wel een bod in je hoofd te hebben zodat je inderdaad snel kan handelen. Soms werkt het, ik heb mijn huis kunnen kopen omdat ik de eerste was met een goed bod (aldus de makelaar, for what that is worth...) nadat ik al vroeg een bezichtiging had op de dag zelf. Verder, vraag de makelaar wat de biedingsprocedure is, etc. Dat helpt om adequaat te kunnen reageren / in te kunnen spelen op de wensen van de verkopers. Maar het is de eerste indruk die blijft, niet alleen jou indruk van het huis bij een bezichtiging, maar ook jou bod richting de makelaar/verkopers ;)

Wel een vreemd verhaal verder. Een landelijke makelaar? Of is het een lokale handelend onder een landelijke naam/koepelorganisatie?

Verder: Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:25

Rmg

Misschien heb je een uniek pand gevonden waar iedereen overheen kijkt hoor.

Maar er is geen 'onderhandelingstafel' op dit moment in de meeste regio's en tot een ton of 6.

Er is een biedformulier dat op vrijdagmiddag voor 12 uur binnen moet zijn en dan krijg je te horen of ze je bod aannemen of niet.

Sowieso heb je al gebeld om te kijken?

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 19-04-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GENETX schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:45:
[...]

Uiteraard is het altijd afhankelijk van de bezichtiging. Ik heb ook huizen gehad die er op de foto's prima uitzagen, maar eenmaal binnen hing er dan een zware rookgeur... Waste of time en kwam er van mijn kant geen bod.
Dat is inderdaad ook een goed punt. Binnen lopen en het idee hebben dat ik eerst drie maanden de boel open moet zetten om een rooklucht eruit te krijgen is ook niet geweldig.
Sowieso goed om vooraf wel een bod in je hoofd te hebben zodat je inderdaad snel kan handelen.
Dat was inderdaad meer de reden waarom ik die 300k in mijn hoofd had. In ieder geval iets paraat hebben qua "dit kan ik makkelijk / sowieso betalen als er geen gekke dingen zijn". En de rest zou ik dan echt moeten oordelen op basis van de bezichtiging en uitkomst financiële verhaal.
Wel een vreemd verhaal verder. Een landelijke makelaar? Of is het een lokale handelend onder een landelijke naam/koepelorganisatie?
Gaat om "koophuis". Op basis van de website komt het er op neer dat er één mannetje is voor "zuid Limburg". Dus dat is sowieso al super raar (zit in Maastricht, gaat het wel om regio Maastricht/heuvelland, maar volgens mij doet die net zo goed regio Parkstad wat alweer 20 minuten rijden is uit Maastriposted.Vrouw aan de telefoon klonk ook gewoon echt Nederlands zeg maar (niet met Limburgse tongval). Kan uiteraard altijd, maar wel weer opvallend in combinatie met "landelijke organisatie". Waarschijnlijk dus gewoon één kantoor vol secretaresses die afspraken maakt voor alle makelaars door het hele land.
Vervolgens werd ook aangegeven dat er twee makelaars en bezichtigingen tegelijkertijd zouden zijn (de één boven, de ander beneden en wisselen), dit "in verband met corona", en de bevestiging per mail spreekt dan weer dat makelaars met overheid hebben afgesproken dat er maar één bezichtiging tegelijkertijd zou zijn. En gevoelsmatig vraag ik mij eigenlijk ook af in hoeverre de makelaar "het huis kent", waarbij de bewoners uiteraard niet aanwezig zijn want dat mag niet i.v.m. corona.
Qua "organisatie" (/makelaar) heb ik er in die zin dan ook echt een raar gevoel bij. Maarja, als het huis goed is ga ik natuurlijk toch gewoon door ermee.

Edit:
Overigens was het telefoongesprek in die zin naar mij ook een beetje raar qua "je hebt gereageerd, en ik bel om een afspraak te maken. Volgende week dinsdag of woensdag tussen 12 en 2, zeg het maar" => "uhm??? En dat gaat dan in blokken van een half uur, of?".
Verder: Succes!
Dankje, I'll keep you posted

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 19-04-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@RobertMe dat van die afspraken is heel normaal ju hoor. Corona + verkopersmarkt. Vind het zelfs al royaal dat ze je 2 mogelijkheden geven!

Als je de naam van het makelaarskantoor geeft kan ik je wel zeggen of het 1 van de grote/oude namen is of niet, mocht je dat interessant vinden. Je kan er verder niet zoveel mee, maar misschien voor je beeldvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Aah, ik was toch nieuwschierig, dus heb het huis even teruggevonden via Funda. Het aantal views + aantal keer bewaard geeft wel aan dat er redelijk wat animo is. Zelfs in dat soort dorpen kan het soms hard lopen. De vraagprijs lijkt me (maar ik ken de lokale situatie niet zo goed) niet heel vreemd, maar wellicht toch wat aan de hoge kant ondanks het grote perceel.

Ik denk dat de makelaar wel vrij normaal is, ik heb wel meer vage sites gezien. Daarbij, de meeste kantoren zijn qua bezetting ook niet zo extreem groot. Maar ik heb wel het gevoel dat het inderdaad een goedkope klus is qua makelaar, niet eens een plattegrondje.... Wellicht goed om de rolmaat mee te nemen en de grootte na te meten ;)

Je zou ook al wat eerder in de straat kunnen polsen en na de tijd wat kunnen blijven hangen (sowieso niet vreemd om de buurt eens te bekijken, wellicht kun je nog een buur aanspreken). Heb je direct ook de kans om je concurrenten een beetje te polsen ;) . Na het zien van de Funda pagina (maar wel weer met de kanttekening dat ik de lokale markt niet ken) zou ik wel een beetje onderbieden. Zeker omdat de vraagprijs aan je max zit, gaat iemand er overheen dan was je sowieso al kansloos.

Dat gezegd hebbende: Er is niks tegen wat proefbezichtigingen om een beetje gevoel voor de markt te krijgen. Dat kostte mij ook een paar bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Caelorum schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:07:
@RobertMe dat van die afspraken is heel normaal ju hoor. Corona + verkopersmarkt. Vind het zelfs al royaal dat ze je 2 mogelijkheden geven!
Gevoelsmatig vond ik het meer een gevalletje "normaal doen we open huis, maarja, corona he, dus nu moeten we plannen". Ook omdat ik helemaal vrije keuze had qua tijd. Als ik kwart voor 1 had gezegd had ze het bij wijze van ook goed gevonden. Overigens denk ik ook niet dat ik vrije keuze had uit twee dagen. Ik gok eerder dat ik min of meer "de eerste" was / ergens "vooraan" en daardoor vrije keuze.
Als je de naam van het makelaarskantoor geeft kan ik je wel zeggen of het 1 van de grote/oude namen is of niet, mocht je dat interessant vinden. Je kan er verder niet zoveel mee, maar misschien voor je beeldvorming.
Heb ik gedaan, maar ik snap je verwarring :p Deze dus: https://www.koophuis.nl/
GENETX schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:09:
Aah, ik was toch nieuwschierig, dus heb het huis even teruggevonden via Funda. Het aantal views + aantal keer bewaard geeft wel aan dat er redelijk wat animo is. Zelfs in dat soort dorpen kan het soms hard lopen. De vraagprijs lijkt me (maar ik ken de lokale situatie niet zo goed) niet heel vreemd, maar wellicht toch wat aan de hoge kant ondanks het grote perceel.
Ik vermoed zelf eerlijk gezegd dat het juist wel eens heel hard kan gaan. Ander huis in de buurt stond voor 300k te koop, van oude mensen, niet meer goed onderhouden (kan waarschijnlijk helemaal gestript worden en opnieuw beginnen) schijnt voor 340k weggegaan te zijn.
Maar ik heb wel het gevoel dat het inderdaad een goedkope klus is qua makelaar, niet eens een plattegrondje.... Wellicht goed om de rolmaat mee te nemen en de grootte na te meten ;)
Die was ik inderdaad nog vergeten te vermelden qua "goedkope / rush job". Geen plattegrond, geen foto's van kelder, hal, zolder, hoek van de benedenverdieping die alleen ver weg te zien is of juist plek van de camera dus "met rug ernaar toe" etc etc.
Je zou ook al wat eerder in de straat kunnen polsen en na de tijd wat kunnen blijven hangen (sowieso niet vreemd om de buurt eens te bekijken, wellicht kun je nog een buur aanspreken).
Zoals aangegeven. Ik woon nu zelf op een steenworp, met (dagelijks) wandelen kwam ik er al regelmatig langs, en afgelopen week natuurlijk wat meer op veranderingen bij het huis letten :p Mooiste was het balkon. Vrijdagmiddag geen balustrade (nooit geweest), vrijdagavond ineens wel.
Na het zien van de Funda pagina (maar wel weer met de kanttekening dat ik de lokale markt niet ken) zou ik wel een beetje onderbieden. Zeker omdat de vraagprijs aan je max zit, gaat iemand er overheen dan was je sowieso al kansloos.
Dat was sowieso een beetje het idee. De prijs is op het randje, en als er iemand langs komt die ineens 40k overbied zoals dat andere huis dan ben ik sowieso al kansloos. Ik kan wel ietsjes over de vraagprijs heen, maar liever niet. Of ik moet dus al meer gaan werken (32 naar 36 uur bv), maar dan ben ik nu 1. al te laat om die stap te zetten v.w.b. hypotheek 2. kan ik net zo goed even afwachten wat er nog meer langs komt 3. mijn vrije tijd is me ook wat waard, en een "complete gezinswoning" vereist ook wat aan onderhoud / poetswerk :+
Dat gezegd hebbende: Er is niks tegen wat proefbezichtigingen om een beetje gevoel voor de markt te krijgen. Dat kostte mij ook een paar bezichtigingen.
Exact. Zoals eerder aangegeven. Enerzijds is het de eerste enigszins serieuze kandidaat (niet 400k+ en niet iets dat volledig opgeknapt mag worden). Anderzijds weet ik dat het van origine een "copy/paste" versie van huis van familie is. En van hun huis heb ik ook wel eens gedacht "daar kan ik mij wel zien wonen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ga gewoon 40 uur werken, kan je ook meedoen met overbieden :Y :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
RobertMe schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:34:
mijn vrije tijd is me ook wat waard, en een "complete gezinswoning" vereist ook wat aan onderhoud / poetswerk :+
Hehe, voor alles is een oplossing. Robostofzuiger, ik zag onlangs zelfs een dweilbot voorbij komen op het internet 8)7

* GENETX gaat hetzelfde luxeprobleem tegemoet met 106 m^2 zijn eentje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GENETX schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:27:
[...]

Hehe, voor alles is een oplossing. Robostofzuiger, ik zag onlangs zelfs een dweilbot voorbij komen op het internet 8)7

* GENETX gaat hetzelfde luxeprobleem tegemoet met 106 m^2 zijn eentje O-)
offtopic:
Grote kans inderdaad dat er een stofzuig / dweilrobot komt (Xiaomis kunnen volgens mij beide). Lijkt me alleen handig om alsnog iets van een "ouderwetse" stofzuiger te hebben. Dus in zoverre zal die er dan eerst komen. In eerste instantie uiteraard ook mijn semi bestaande Home Assistant setup overzetten, en dan stilaan uitbreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
RobertMe schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:34:
[...]

Gevoelsmatig vond ik het meer een gevalletje "normaal doen we open huis, maarja, corona he, dus nu moeten we plannen". Ook omdat ik helemaal vrije keuze had qua tijd. Als ik kwart voor 1 had gezegd had ze het bij wijze van ook goed gevonden. Overigens denk ik ook niet dat ik vrije keuze had uit twee dagen. Ik gok eerder dat ik min of meer "de eerste" was / ergens "vooraan" en daardoor vrije keuze.

[...]
]

Ik vermoed zelf eerlijk gezegd dat het juist wel eens heel hard kan gaan. Ander huis in de buurt stond voor 300k te koop, van oude mensen, niet meer goed onderhouden (kan waarschijnlijk helemaal gestript worden en opnieuw beginnen) schijnt voor 340k weggegaan te zijn.

[...]
Met alle respect, maar je spreekt veel over gevoel/impressie, maar je hebt nog geen enkele bezichtiging gedaan. Op welke ervaring baseer je die gevoelens dan? of is het puur onderbuik?

Mag zeker wel even benoemd worden dat je er goed over nadenkt en een strategie voor jezelf hebt opgesteld.
Dat is m.i. ook de juiste manier, maar ik denk dat je er goed aan zal doen om je nu iets meer te laten leiden, omdat je simpelweg niet de ervaring hebt.

Je hebt nou eenmaal enkel wat passieve ervaring en daarnaast nog geen echt advies ingewonnen van de experts.
Wat vooraf al aangegeven werd is het een slecht idee om tegen de verkeerde schenen aan te trappen.
Je hebt nu voor jezelf een wereld gecreëerd waarin je jezelf de macht gegeven hebt.
Je bent voor de verkopers aan het invullen dat zij naar je zullen luisteren omdat je in ieder geval een bod hebt uitgebracht en daarmee (in jouw ogen) aangeeft oprecht geïnteresseerd te zijn.
Dat kan in de realiteit nog wel eens tegenvallen. In een markt waar enorme schaarste is en iedereen roept dat iedereen als een gek wordt overboden, krijgen zij als verkopers ineens een bod wat 10% onder vraagprijs ligt.
Denk je dat ze dan maar meteen zeggen oh, laten we het maar doen?
Of zullen ze even afwachten tot er wat meer op tafel ligt zodat ze kunnen afwegen wat ze willen?
Je zou nog wel eens teleurgesteld thuis kunnen komen.

Dat gezegd hebbende, je geeft aan dat je vermoed dat het huis leeg staat, wellicht is het wel een woning dat ge-erft is (tip; vraag dit aan de makelaar). wellicht zitten de erfgenamen wel te springen op het geld en springen ze op het eerste de beste bod wat in de buurt komt, dan ben je spekkoper.

Vergeet niet dat een (locale)hypotheekadviseur vaak ook weet wat de hypotheken in de omgeving zijn en dus ook een indicatie kunnen geven wat de huisprijzen in de omgeving doen.
Dus ook een waardevolle bron aan informatie.
Die was ik inderdaad nog vergeten te vermelden qua "goedkope / rush job". Geen plattegrond, geen foto's van kelder, hal, zolder, hoek van de benedenverdieping die alleen ver weg te zien is of juist plek van de camera dus "met rug ernaar toe" etc etc.
Dat kan ook een reden hebben, ze willen het niet op de foto hebben.
Als je een woning treft waar de keuken heel mooi in beeld is gebracht maar een enkele, of zelfs helemaal geen foto van de badkamer/toilet dan kan je er vaak wel van uitgaan dat die niet van datzelfde niveau zijn (lees: aan vervanging toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:22

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb vandaag voor het allereerst in mijn leven een bezichtiging op een flatje; bouwjaar 1963. Ik woon zelf in de regio Rotterdam/Dordrecht en wil daar graag blijven wonen, dit is ook waar 'ie staat. Je raadt het misschien zelf al: het ding is niet goedkoop: een vraagprijs van €185k voor 68m2. Uiteraard gaat hier weer op overboden worden :(

Nu ben ik een starter; ik ben 25 jaar en verdien goed. Ik krijg echter een hypotheek van €175k in m'n eentje. Mijn vriendin studeert nog, dus die kan ook niet meehelpen met de hypotheek. Als ik dus nu uit huis zou willen (en die wil is er) is er voor mij geen andere keuze dan een hypotheek op 100% van mijn salaris te nemen voor een flatje die eigenlijk (veel) te duur is. Huren is geen optie, ik verdien te veel voor sociale huur, maar te weinig voor particuliere huur in deze regio.

Ik zie zelf ondertussen niet meer wat nu een goede keuze is, ik zie door de bomen het bos niet meer en ik ben een beetje bang dat ik de komende 3 jaar het huis nog steeds niet uit kan. Ik ben bang dat als ik nu een flatje voor (veel meer) koop dan dat 'ie waard is, hij onderwater komt te staan wanneer het (uiteindelijk) gaat klappen.

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie visie/mening hierop is, want zoals ik al zei: ik kom er niet meer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 20-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Hoever zou je onder water komen te staan als de markt gaat klappen? Als...
Zal niet een bedrag zijn waardoor je in grote financiele problemen mee komt.
Misschien dat je dan ietsjes langer moet blijven wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
kaanmijo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:13:
Ik heb vandaag voor het allereerst in mijn leven een bezichtiging op een flatje; bouwjaar 1963. Ik woon zelf in de regio Rotterdam/Dordrecht en wil daar graag blijven wonen, dit is ook waar 'ie staat. Je raadt het misschien zelf al: het ding is niet goedkoop: een vraagprijs van €185k voor 68m2. Uiteraard gaat hier weer op overboden worden :(
Ik ken de markt niet in Rotterdam, maar ik heb zelf twee jaar geleden mijn appartement (1959) van 68m2 in Alkmaar verkocht voor 207.000 euro. Vandaag de dag gaan ze voor 225k. Voor een regio Rotterdam vind ik die prijs dus nog wel "meevallen".
Ik zie zelf ondertussen niet meer wat nu een goede keuze is, ik zie door de bomen het bos niet meer en ik ben een beetje bang dat ik de komende 3 jaar het huis nog steeds niet uit kan. Ik ben bang dat als ik nu een flatje voor (veel meer) koop dan dat 'ie waard is, hij onderwater komt te staan wanneer het (uiteindelijk) gaat klappen.

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie visie/mening hierop is, want zoals ik al zei: ik kom er niet meer uit.
Datzelfde appartement heb ik in 2009 aangekocht (ik was toen ook 25), jawel aan het begin van de crisis. Waarde toen was 151k + 15k verbouwing. Ik had een hypotheek van 174k (kosten koper meegefinancieerd, dat kon toen nog) en een rente van 5%! Twee jaar later verkocht mijn buurman zijn appartement voor 100k.

"Onderwater" staan wordt pas een issue als je gaat verhuizen. Zolang je niet hoeft te verhuizen en gewoon je hypotheekbedrag elke maand kan ophoesten is er niets aan de hand. Als je enige zekerheid hebt dat je de komende 10 jaar in dat appartementje blijft wonen, zou ik gewoon kopen.

[ Voor 44% gewijzigd door Skyaero op 20-04-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 09:45

Nu ben ik een starter; ik ben 25 jaar en verdien goed. Ik krijg een hypotheek van €175k in m'n eentje. Mijn vriendin studeert nog, dus die kan ook niet meehelpen met de hypotheek. Als ik dus nu uit huis zou willen (en die wil is er) is er voor mij geen andere keuze dan een hypotheek op 100% van mijn salaris te nemen voor een flatje die eigenlijk (veel) te duur is. Huren is geen optie, ik verdien te veel voor sociale huur, maar te weinig voor particuliere huur in deze regio.

Ik denk dat het niet anders kan dan een hypotheek op 100% van je salaris te nemen in je eentje. Ik vind ook dat dat gewoon kan, want er zijn niet voor niks normen die bepalen hoeveel je maximaal mag lenen op een salaris. Je moet natuurlijk wel voor jezelf bepalen wat je in de maand wil uitgeven aan een woning.

Toen wij ons huis kochten een paar jaar geleden hebben we met zijn tweeën bijna tegen ~90% van ons inkomen geleend. Ik vond dat een aanvaardbaar risico. Als mijn vrouw arbeidsongeschikt raakt konden we het huis blijven betalen, als mij dat overkomt niet.

Overigens was ik pas 28 toen ik een huis kocht en 27 toen ik het huis uit ging, en toen vonden wij de huizen ook al veel te duur. Toen we gingen zoeken naar huizen hadden we 225k in ons hoofd, dat hebben we al snel bijgesteld naar 275k maar uiteindelijk hebben we 298k betaald voor ons huis. Dat huizen duur zijn is van alle tijden. Mijn ouders kochten hun eerste huis begin jaren '80 met een hypotheekrente van 13+% dat was toen ook duur, ook al kostte het 'maar' ~90.000 gulden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
Ook dat klopt wel. Dat segment zijn vaak wat oudere mensen die kleiner willen wonen, et voila, ook daar is niks, dus de mensen blijven zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:17

Nu ben ik een starter; ik ben 25 jaar en verdien goed. Ik krijg echter een hypotheek van €175k in m'n eentje. Mijn vriendin studeert nog, dus die kan ook niet meehelpen met de hypotheek. Als ik dus nu uit huis zou willen (en die wil is er) is er voor mij geen andere keuze dan een hypotheek op 100% van mijn salaris te nemen voor een flatje die eigenlijk (veel) te duur is. Huren is geen optie, ik verdien te veel voor sociale huur, maar te weinig voor particuliere huur in deze regio.

Welkom in de wondere wereld van woningen kopen anno 2021. Het is op dit moment geen pretje, dus allereerst sterkte.

Op een forum ga je denk ik de perfecte wijsheid niet vinden, dus neem vooral een goede financiële in de arm die je met al je financiële vragen kan helpen en die alle risico's met je kan bespreken. Alles hangt af van je persoonlijke situatie, die wij allemaal niet kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Flix20 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:48:
[...]

Dat kan in de realiteit nog wel eens tegenvallen. In een markt waar enorme schaarste is en iedereen roept dat iedereen als een gek wordt overboden, krijgen zij als verkopers ineens een bod wat 10% onder vraagprijs ligt.
Denk je dat ze dan maar meteen zeggen oh, laten we het maar doen?
Of zullen ze even afwachten tot er wat meer op tafel ligt zodat ze kunnen afwegen wat ze willen?
Je zou nog wel eens teleurgesteld thuis kunnen komen.
Sterker nog, iemand die dit doet zou ik niet serieus nemen want het klinkt niet alsof ie zn zaakjes op orde heeft.

In de huidige markt 10% onderbieden en dan vervolgens wel een 'normaal' bod doen?

Snel bieden met een slecht bod en dan vervolgens 15% tot 20% boven dat bod als het puntje bij paaltje komt?

Zelfs als hij het hoogste bod heeft zit je als verkoper niet te wachten op het gedoe dat het niet rondkrijgen van een hypotheek meebrengt, ook al hangt daar 10% boete aan.

Dan snap ik wel dat verkopers zeggen 'zonder aankoopmakelaar nemen we je niet serieus" :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nm0RaobRhAdaHb_65o1RZFbv3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VITw0AlWJlY16jHfJg3tTJaS.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de verkoopcijfers van die buurt. De enige manier waarop een -10% ook maar serieus word genomen is met een teletijdmachine en dan 3 jaar terug in de tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 20-04-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Rzaan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:22:
Hoever zou je onder water komen te staan als de markt gaat klappen? Als...
Zal niet een bedrag zijn waardoor je in grote financiele problemen mee komt.
Misschien dat je dan ietsjes langer moet blijven wonen.
Ik zou al minimaal 10k boven mijn hypotheek moeten gaan om uberhaupt de vraagprijs te kunnen bieden. De geschiedenis hier is echter dat huizen voor 10k boven de vraagprijs gaan, dus dan zit je al op de 20. Het is niet "veel" inderdaad, maar het is alsnog 20k.
Skyaero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:23:
[...]

Ik ken de markt niet in Rotterdam, maar ik heb zelf twee jaar geleden mijn appartement (1959) van 68m2 in Alkmaar verkocht voor 207.000 euro. Vandaag de dag gaan ze voor 225k. Voor een regio Rotterdam vindt ik die prijs dus nog wel "meevallen".

[...]

Datzelfde appartement heb ik in 2009 aangekocht (ik was toen ook 25), jawel aan het begin van de crisis. Waarde toen was 151k + 15k verbouwing. Ik had een hypotheek van 174k (kosten koper meegefinancieerd, dat kon toen nog) en een rente van 5%! Twee jaar later verkocht mijn buurman zijn appartement voor 100k.

"Onderwater" staan wordt pas een issue als je gaat verhuizen. Zolang je niet hoeft te verhuizen en gewoon je hypotheekbedrag elke maand kan ophoesten is er niets aan de hand. Als je enige zekerheid hebt dat je de komende 10 jaar in dat appartementje blijft wonen, zou ik gewoon kopen.
Dat is ook wat ik nu dus lastig vind: over 10 jaar ben ik 35. Misschien lopen er dan wel mini-kaanmijo's rond, misschien ook niet. Als dat wel zo zou zijn is dit appartementje in iedergeval veel te klein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de plannen links leggen en wachten tot je vriendin is afgestudeerd en dan een (iets ruimere / modernere ) woning kopen. Een oud en klein appartement boven de 200k kopen vind ik een bijzonder slecht idee, tenzij je alleen bent en blijft.

Dat zou ik doen in jouw situatie :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:21

Ik heb in exact dezelfde situatie 2 jaar geleden (oke, ik was 24) uiteindelijk gekozen om te huren, zodat we nu op 2 inkomens een woning kunnen kopen met ruimte voor kleine Richh'jes :P
Het aanbod is ontiegelijk laag, maar qua budget is dat inmiddels wel mogelijk.

Achteraf heeft me dat wellicht een hoop geld gekost (niet alleen de huur, maar vooral het gemis van waardestijging) - maar je spaart ook risico uit: het onder water komen te staan terwijl je een grotere woning nodig hebt. Ik had het achteraf niet anders gedaan.

Bij de grotere verhuurorganisaties moet er vast een appartementje voor <1000 euro te vinden zijn. Met een beetje geduld en goed zoeken moet die te vinden zijn. Sowieso is het huuraanbod aan het toenemen.

Overigens is 185k voor bijna 70m2 erg goedkoop, hier in Zwolle lukt je dat niet. Ik vermoed dat hij heel flink overboden gaat worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kaanmijo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:07:
[...]

Ik zou al minimaal 10k boven mijn hypotheek moeten gaan om uberhaupt de vraagprijs te kunnen bieden. De geschiedenis hier is echter dat huizen voor 10k boven de vraagprijs gaan, dus dan zit je al op de 20. Het is niet "veel" inderdaad, maar het is alsnog 20k.

[...]

Dat is ook wat ik nu dus lastig vind: over 10 jaar ben ik 35. Misschien lopen er dan wel mini-kaanmijo's rond, misschien ook niet. Als dat wel zo zou zijn is dit appartementje in iedergeval veel te klein.
Precies, niet doen dus.
Misschien dat achteraf blijkt dat je dat ding over 5 jaar voor 300k kunt verkopen, maar de kans is ook aanwezig dat het nog geen 100k waard is. En je bent ook relatief veel geld kwijt aan onderhoud en isolatie waarschijnlijk. (Geld dat je niet kunt sparen).
Dat risico kun je niet dragen met een hypotheek van 175k.

Overigens zal er wel een investeerder 100k overheen bieden, maar die koopt cash en hoeft dus niet per se over 5 jaar te verkopen, huurders betalen toch wel..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:13:
Misschien dat achteraf blijkt dat je dat ding over 5 jaar voor 300k kunt verkopen, maar de kans is ook aanwezig dat het nog geen 100k waard is.
Hoe groot is de kans op dit laatste?
Wat moet er dan gebeuren mocht dit gaan plaatsvinden?

Dat het wat minder waard wordt... zou best kunnen.
Maar van nu voor rond de 175k maar minder dan 100K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:48
Nu ben ik een starter; ik ben 25 jaar en verdien goed. Ik krijg echter een hypotheek van €175k in m'n eentje. Mijn vriendin studeert nog, dus die kan ook niet meehelpen met de hypotheek. Als ik dus nu uit huis zou willen (en die wil is er) is er voor mij geen andere keuze dan een hypotheek op 100% van mijn salaris te nemen voor een flatje die eigenlijk (veel) te duur is.
Vraag is dan wel: wat vind jij 'duur'? Met de huidige rentestanden kom je voor een woning van 180k uit op een maandbedrag van rond de 550 euro, wat in mijn optiek zeker niet veel geld is. Zeker als je nog jong bent en nog wat carrièregroei in het verschiet hebt, zou ik ook niet bang zijn om aan de top van wat je kunt te lenen.

Uiteraard moet je dan niet vergeten om ook te letten op zaken als de VvE lasten en energie. Maar als je deze maandlasten al te hoog vindt, dan denk ik dat uit huis gaan sowieso lastig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:19:
[...]

Vraag is dan wel: wat vind jij 'duur'? Met de huidige rentestanden kom je voor een woning van 180k uit op een maandbedrag van rond de 550 euro, wat in mijn optiek zeker niet veel geld is. Zeker als je nog jong bent en nog wat carrièregroei in het verschiet hebt, zou ik ook niet bang zijn om aan de top van wat je kunt te lenen.

Uiteraard moet je dan niet vergeten om ook te letten op zaken als de VvE lasten en energie. Maar als je deze maandlasten al te hoog vindt, dan denk ik dat uit huis gaan sowieso lastig wordt.
De maandlasten vind ik niet teveel, dat is prima te doen. Wat ik te duur vind is het huis zelf; er zit een WOZ waarde op van 155k, dan vind ikzelf een vraagprijs van 185k best wel veel voor een flatje in een dorp waar zelfs geen vloer in ligt. Maar misschien ligt dat gewoon aan mij, ik kom nu voor het eerst kijken op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:19:
[...]

Hoe groot is de kans op dit laatste?
Wat moet er dan gebeuren mocht dit gaan plaatsvinden?

Dat het wat minder waard wordt... zou best kunnen.
Maar van nu voor rond de 175k maar minder dan 100K?
Al is de kans maar 10%, vind ik het al veel te hoog.
10% kans dat je over 5 jaar met een klein appartement zit opgescheept waar een relatief hoge hypotheek op rust (beetje gechargeerd).
Die 175k gaat van je leencapaciteit af dus je bent gedwongen duur te huren.
Tenzij je ergens spaargeld vindt van 75k. En dat wil uitgeven aan een woning .

Ik lees hier af en toe dat starters hopen op een grote crash/correctie. Vanuit de starter gezien logisch, maar voor veel mensen brengt dat enorm veel ellende met zich mee. Zie bovenstaand voorbeeld.
Derhalve behoorlijk egoïstisch standpunt m.i.

Stagnatie en een gecontroleerde correctie is veel beter voor de meeste mensen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
kaanmijo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:22:
[...]
De maandlasten vind ik niet teveel, dat is prima te doen. Wat ik te duur vind is het huis zelf; er zit een WOZ waarde op van 155k, dan vind ikzelf een vraagprijs van 185k best wel veel voor een flatje in een dorp waar zelfs geen vloer in ligt. Maar misschien ligt dat gewoon aan mij, ik kom nu voor het eerst kijken op de markt.
WOZ is ook een beetje kansloos om naar te kijken. Dat is nogal afhankelijk van andere factoren en loopt sowieso een jaar uit de pas met de markt. Zo heb ik een woning gekocht en 40% boven WOZ waarde neergelegd. Waarom? De wijk is sinds een jaar of 3 aan het opknappen en in een stroomversnelling gekomen sinds een jaar. De hele wijk was zowat lage huur met veel achterstallig onderhoud en wordt nu in zijn geheel verkocht. Je ziet elke maand de wijk opknappen. De kans dat de woningen in deze wijk nog stijgen in waarde is aanzienlijk als je kijkt naar vergelijkbare woningen in nabijgelegen buurten.
De gemeente is echter een beetje achtergebleven met de WOZ, al zullen ze dat snel genoeg inhalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik denk dat die appartementen in 2010-2013 voor 80/90k gingen. En waarschijnlijk stonden er veel te koop waar überhaupt niemand interesse in had.
Wat was de woz in 2012? Woningen gingen toen vaak onder de woz waarde.

Maargoed ik geef mijn mening, er zijn ook mensen die het wel aan zouden durven (@Rubbergrover1 ).
Het een is niet goed of fout, je zult zelf een afweging moeten maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:48
[...]

Ja, het is natuurlijk een hoop geld. Maar als de vloeren het enige is en keuken, sanitair en wanden verder prima zijn en het energielabel ook niet al te slecht is (bv C), dan ben je de komende tijd ook wel weer onder de pannen. Zeker als het een driekamerappartement is en je zelfs bij eventuele toekomstige gezinsuitbreiding niet à la minute op zoek 'moet' naar een andere woning, zou ik dat risico wel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
[...]

De WOZ waarde van 'nu' heeft peildatum 1-1-2020. Daar kun je in de huidige markt dus al een 15% bij optellen om de actuele waarde wat te benaderen. De WOZ gecombineerd met de prijsontwikkeling geeft dus al een waarde van 175-180k.

Tel daarbij op dat om een vloed aan geldverslindende bezwaarschriften te voorkomen de WOZ door veel gemeenten tegenwoordig aan de voorzichtige kant wordt vastgesteld, dan is de vraagprijs van 185k voor een pand met een WOZ van 155k in de huidige markt helemaal niet 'te duur' ten opzichte van de WOZ waarde.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Caelorum schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:31:
[...]

WOZ is ook een beetje kansloos om naar te kijken. Dat is nogal afhankelijk van andere factoren en loopt sowieso een jaar uit de pas met de markt. Zo heb ik een woning gekocht en 40% boven WOZ waarde neergelegd. Waarom? De wijk is sinds een jaar of 3 aan het opknappen en in een stroomversnelling gekomen sinds een jaar. De hele wijk was zowat lage huur met veel achterstallig onderhoud en wordt nu in zijn geheel verkocht. Je ziet elke maand de wijk opknappen. De kans dat de woningen in deze wijk nog stijgen in waarde is aanzienlijk als je kijkt naar vergelijkbare woningen in nabijgelegen buurten.
De gemeente is echter een beetje achtergebleven met de WOZ, al zullen ze dat snel genoeg inhalen denk ik.
Dat is uiteraard ook weer waar. Bedankt voor deze informatie, zo had ik er zelf nog niet naar gekeken :)
Sport_Life schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat die appartementen in 2010-2013 voor 80/90k gingen. En waarschijnlijk stonden er veel te koop waar überhaupt niemand interesse in had.
Wat was de woz in 2012? Woningen gingen toen vaak onder de woz waarde.
De woz van 2012 kan ik niet meer vinden, 2014 was 100k.
Ivow85 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:34:
[...]

De WOZ waarde van 'nu' heeft peildatum 1-1-2020. Daar kun je in de huidige markt dus al een 15% bij optellen om de actuele waarde wat te benaderen. De WOZ gecombineerd met de prijsontwikkeling geeft dus al een waarde van 175-180k.

Tel daarbij op dat om een vloed aan geldverslindende bezwaarschriften te voorkomen de WOZ door veel gemeenten tegenwoordig aan de voorzichtige kant wordt vastgesteld, dan is de vraagprijs van 185k voor een pand met een WOZ van 155k in de huidige markt helemaal niet 'te duur' ten opzichte van de WOZ waarde.
Thanks! Dit wist ik niet, ik leer elke dag weer wat meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:22:
Al is de kans maar 10%, vind ik het al veel te hoog.
10% kans dat je over 5 jaar met een klein appartement zit opgescheept waar een relatief hoge hypotheek op rust (beetje gechargeerd).
Maar 10% kans dat van 175 > 100 gaat gebeuren is m.i. al veel te hoog ingeschat.
Van 175 > 150... dat zou best kunnen, ook al zie ik dat niet snel gebeuren. Het is het segment waar altijd de hoogste vraag in zal blijven.

Alles kan, maar dan moet er zo iets uitzonderlijks gebeuren dat je dan ook op andere vlakken misschien wel klappen krijgt. Dat het niet meer uit maakt waar je woont.
Bovendien, mocht het gebeuren, dan blijf je nog effe wat langer zitten tot de storm weer is gaan liggen.

Dat ze in het verleden minder kosten en nu zo duur zijn, heeft deels te maken met de absurde stijgingen, maar ook deels met de normale inflatie.
Dus een appartement van 80/90K in 2010 zou sowieso al een flink stuk duurder zijn geweest. Dus terug naar 100K lijkt me bijna een economische onmogelijkheid. Zeer extreme uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zit in dit geval in het kamp van @Rubbergrover1 , de uitgangspunten van leenruimte in combinatie met leeftijd geeft m.i. aan dat er ook nog wel wat carrièreperspectief aanwezig is (al moet je dat voor jezelf beoordelen).

Doorstromen bij een stagnatie of zelfs daling van de woningwaardes vormt dan geen probleem en eigenlijk zelfs gunstig.

Het enige waar je voor moet zorgen is dat de woning niet "onder water" staat, oftewel geen restschuld overblijft na verkoop, dat bemoeilijkt doorstroming significant. Vandaar ook het aangehaalde voorbeeld van bijna een halvering in waarde, al is dat denk ik meer ter illustratie van het mogelijke risico..

Gezien de maandlasten en de bijbehorende hypotheek in vergelijking met huur, is het m.i. best mogelijk om nog wat te sparen/af te lossen om ervoor te zorgen dat dat de doorstroom niet belemmerd over 5 tot 10 jaar.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark

Bekijk het positief. Als de markt inklapt dan klappen ook de prijzen van de woning waar je naar toe wil verhuizen ook in en percentagegewijs gezien nog wel meer.

In de ideale situatie wil je kopen op het moment dat de woningprijzen het laagst zijn maar ik zie het woningtekort de komende jaren nog niet verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

D-dark schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:35:
[...]

Bekijk het positief. Als de markt inklapt dan klappen ook de prijzen van de woning waar je naar toe wil verhuizen ook in en percentagegewijs gezien nog wel meer.

In de ideale situatie wil je kopen op het moment dat de woningprijzen het laagst zijn maar ik zie het woningtekort de komende jaren nog niet verholpen zijn.
Van de andere kant is de rente ook weer heel laag, maar dat is vooral gunstig als je er 30 jaar wil blijven wonen.

Als je het huis verkoopt binnen 10 jaar; en het is opeens veel minder waard, is het wel jammer.

Over een langere periode; heb je al meer afgelost en kun je door inflatie verwachten dat je sowieso nog genoeg geld krijgt voor het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Accretion schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:05:
[...]

Van de andere kant is de rente ook weer heel laag, maar dat is vooral gunstig als je er 30 jaar wil blijven wonen.

Als je het huis verkoopt binnen 10 jaar; en het is opeens veel minder waard, is het wel jammer.

Over een langere periode; heb je al meer afgelost en kun je door inflatie verwachten dat je sowieso nog genoeg geld krijgt voor het huis.
Klopt, Maar dat levert voor nu 2 opties op.

1 Thuis blijven wonen en maximaal sparen en hopen dat de huizenprijzen gaan dalen of gelijk blijven.
2 Gok wagen en hopen dat de huizenprijzen gelijk blijven of verder stijgen.

Verwacht dat scenario 2 het meest waarschijnlijk is en dat de rente in de toekomst iets gaat stijgen maar nog niet naar maximaal.

Vanuit die optiek is het te verantwoorden en dan over een jaar of 5 naar wat groters kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
D-dark schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:19:
[...]

Klopt, Maar dat levert voor nu 2 opties op.

1 Thuis blijven wonen en maximaal sparen en hopen dat de huizenprijzen gaan dalen of gelijk blijven.
2 Gok wagen en hopen dat de huizenprijzen gelijk blijven of verder stijgen.

Verwacht dat scenario 2 het meest waarschijnlijk is en dat de rente in de toekomst iets gaat stijgen maar nog niet naar maximaal.

Vanuit die optiek is het te verantwoorden en dan over een jaar of 5 naar wat groters kijken.
Al zou de prijs iets zakken zou het het voor mij nog steeds waard zijn.
In de tussentijd heb je wel hypotheek afgelost, hopelijk wel meer dan de waarde daling wat de schade nog beperkt.
Je hebt in de tussentijd wel lekker een plekje voor jezelf gehad, iets waar m.i. geen prijskaartje aan gehangen kan worden.
Vele hier kijken puur vanuit financieel aspect naar het kopen van een huis maar vergeten waar een huis voor is; om in te wonen.
Als ik nu voor de keuze zou staan om nog 5 jaar bij m'n ouders te wonen in de hoop/verwachting (geen garantie!) dat de markt ingestort is en dan m'n slag te kunnen slaan of 5 jaar lekker een huis voor mezelf te hebben waar je kan gaan en staan waar je zelf wilt maar 10k daarop inlever zo ik nog steeds voor deurtje 2 gaan.
Het ook gewoon met je ontwikkeling als persoon te maken.
Daarnaast heb je alsnog de kans dat over 5 jaar de markt nog steeds stabiel is en je over 5 jaar weer me dezelfde dilemma zit bij ma/pa op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Accretion schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:05:
[...]
[...]
Als je een hypotheekverstrekker kiest waarbij je de hypotheek mag meeverhuizen kun je 30 jaar profiteren van die lage rente, ook in een andere woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 20-04-2021 15:25 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Harrie_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:24:
[...]
Als je een hypotheekverstrekker kiest waarbij je de hypotheek mag meeverhuizen kun je 30 jaar profiteren van die lage rente, ook in een andere woning.
Stel ik koop een huis voor 200k (met 100% hypotheek) en het levert maar 100k op?

Dan kan ik een huis nemen van 100k inderdaad.

Maar je hypotheek blijft dan origineel 200k op een gebouw met op dat moment een waarde van 100k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Accretion schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:17:
[...]

Stel ik koop een huis voor 200k (met 100% hypotheek) en het levert maar 100k op?

Dan kan ik een huis nemen van 100k inderdaad.

Maar je hypotheek blijft dan origineel 200k op een gebouw met op dat moment een waarde van 100k?
In dat specifieke geval heb je een restschuld van 100k - aflossing maar dat staat helemaal los van het meeverhuizen, volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar.

Punt van het meeverhuizen is het volgende:
- Je sluit nu een hypotheek af van 200k tegen 1,5% rente.
- Over 10 jaar verkoop je je woning voor 200k.
(om het voorbeeld makkelijk te houden; geen winst, geen verlies, geen aflossing).
- Je koopt een andere woning van 300k, de huidige rentestand is dan 4%.

Wanneer je je hypotheek mag meeverhuizen heb je dus nog een hypotheek van 200k tegen 1,5% waarmee je je nieuwe woning (gedeeltelijk) kunt financieren. Je zult dan een extra hypotheek van 100k moeten afsluiten tegen 4%.

Wanneer je je hypotheek niet mag meeverhuizen zul je dus een nieuwe hypotheek van 300k af moeten sluiten tegen 4%.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Intussen zit mijn eerste bezichtiging er alweer een aantal uurtjes op. V.w.b. bieden / vervolg alleen even snel over gesproken en zij gaven aan om per mail verder te reageren, ook zodat ze het min of meer op papier hadden staan. Uiteraard heb ik dus ook geen bedragen genoemd. Maar zie ook onderstaande

Dan het huis an zich. Het viel mij toch wat tegen. Relatief donker van binnen, ook door die muur tussen de voor en achterkant. Daarnaast bleek er, min of meer tegen mijn verwachting in, geen vloerverwarming te zijn. Waarbij er in de woonkamer ook maar een zeer lage, maar wel bredere, radiator was. Dit gegeven, in combinatie met dat toen ik door de folder aan het bladeren was en een opmerking maakte over "bedragen voor gas, water, elektra staan er ook al in" de makelaar meteen kwam aanzetten met "maar gas wordt volgens mij zo veel gebruikt omdat de deur naar de berging altijd open staat", geeft mij het idee dat het er niet warm te krijgen is. Of in ieder geval niet zonder de houtkachel in de woonkamer. Iets wat ik echt als eerste zou willen aanpassen (zijnde die kachel verwijderen dus).
Daarom dat ik dan toch meteen vloerverwarming zou willen aanleggen, vervolgens zou ik die keukenmuur er ook weer uit halen. Immers is het onzinnig om eerst een vloer te leggen en paar jaar later een muur uit te breken en dus opnieuw te kunnen beginnen. En dat betekent min of meer per definitie dat het mij teveel werk gaat worden en daarnaast dus ook (veel) duurder uit zou komen. Persoonlijk ben ik, voor deze prijs, dan toch meer op zoek naar een min of meer instapklare woning, en dat viel mij in deze tegen.
Vervolgens "uiteraard" ook nog wat andere dingetjes (piepende laminaatvloer op de verdieping bv). En "voor de toekomst" had ik het interessant gevonden als er een vaste trap naar de zolder kon komen. Maar zowel mijn eigen idee vooraf daarover, als wat de makelaar aangaf, zie ik gewoon niet gerealiseerd kunnen worden (in de zin dat er ergens ruimte opgeofferd zou moeten worden van een slaapkamer, badkamer, losstaande WC, en je waarschijnlijk ook op de zolder raar uit komt).

Oftewel dit ga ik dan ook, zoals verzocht per mail, terugkoppelen aan de makelaar. Voor mij gezien niet instapklaar / past niet bij mij (houdt je van een haard en laat je die staan, neem je een mindere verwarming waarschijnlijk op de koop toe en maak je de kachel nog eens aan), en daarmee gepaard ook waarschijnlijk te hoge kosten, in combinatie met de vraagprijs, om het wel naar wens te maken.

Maar al met al ben ik nu wel de ervaring rijker. En waar het bij binnenkomst vooral iets was van "wat doe ik hier?" / "wat moet ik doen?" uiteindelijk toch prettig rond gekeken en mijn vragen kunnen stellen. En in die zin ook zeker iets ervan geleerd, zowel het proces, maar ook min of meer in wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Leuk om je eerste ervaring te lezen, jammer dat het tegenvalt, maar dan heb je wel wat vergelijkingsmateriaal. Gezien je eisen zou ik het wel zoeken in huizen die iets kleiner zijn, want de instapklaar markt is sowieso moordend ;)

Volgende keer: let ook op o.a. het energielabel (ik heb bewust enkel bij label A, of B met potentie gekeken). Als een oud huis niet is nageïsoleerd en enkel wat dubbelglas heeft, dan moet je inderdaad flink stoken. Anderzijds, het hangt heel erg af van je eigen eisen. Als er nu een stel bejaarden in zat die dag/nacht de thermostaat op standje sambal hebben, dan kun je rekenen op een flink lagere rekening met nachtverlaging, overdag werken, en een 19-20 graden als setpoint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Flink blok tekst, maar wel leuk om te lezen, erg herkenbaar op een aantal vlakken.

Echter wisten wij vooraf lang niet zo goed wat we wilden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 15:26

Osxy

Holy crap on a cracker

Rmg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:05:
[...]

Sterker nog, iemand die dit doet zou ik niet serieus nemen want het klinkt niet alsof ie zn zaakjes op orde heeft.

In de huidige markt 10% onderbieden en dan vervolgens wel een 'normaal' bod doen?

Snel bieden met een slecht bod en dan vervolgens 15% tot 20% boven dat bod als het puntje bij paaltje komt?

Zelfs als hij het hoogste bod heeft zit je als verkoper niet te wachten op het gedoe dat het niet rondkrijgen van een hypotheek meebrengt, ook al hangt daar 10% boete aan.

Dan snap ik wel dat verkopers zeggen 'zonder aankoopmakelaar nemen we je niet serieus" :/

[Afbeelding]

Dit zijn de verkoopcijfers van die buurt. De enige manier waarop een -10% ook maar serieus word genomen is met een teletijdmachine en dan 3 jaar terug in de tijd.
Mooi overzichtje, ben benieuwd waar deze data vandaan komt. Zou dit best voor ons dorp/regio eens willen zien (heb nu via verkoopmakelaar zicht op 6 woningen die door hen zijn verkocht vergelijkbaar met onze en dat gaat echt om schokkende percentages)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GENETX schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:04:
Leuk om je eerste ervaring te lezen, jammer dat het tegenvalt, maar dan heb je wel wat vergelijkingsmateriaal. Gezien je eisen zou ik het wel zoeken in huizen die iets kleiner zijn, want de instapklaar markt is sowieso moordend ;)
Ben ik zo kieskeurig? :P Effectief vond ik het, zeker in de woonkamer, relatief donker. Kan uiteraard ook zijn gekomen door de inrichting/kleurstelling, en wellicht de jaloezieën iets te ver dicht (maar wellicht wouden ze iets verbergen, zoals bv een stopcontact waarbij je nog een stukje van het gat in de muur zag uitsteken :+). En in zoverre hoef ik geen fancy vloerverwarming. Maar mijn indruk is, steeds meer bevestigd, dat het huis überhaupt niet warm te krijgen is. Die haard zal daaraan nog kunnen bijdragen qua "wel warmen". Maar als ik die eruit haal is dat stukje "bijstoken" (letterlijk) weg. Als ik nu (een aantal grotere) radiatoren had gezien was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest.
Volgende keer: let ook op o.a. het energielabel (ik heb bewust enkel bij label A, of B met potentie gekeken). Als een oud huis niet is nageïsoleerd en enkel wat dubbelglas heeft, dan moet je inderdaad flink stoken.
Op Funda staat label D. Maar uiteraard ook even naar geïnformeerd. "Zolder is met die platen". Toen ik later de brochure zag "zolder, schuim". Spouwmuurisolatie was er niet. Op een gegeven moment kwam nog een koppel voor bezichtiging, die zijn toen meteen boven gaan kijken. Kwamen ze terug, die makelaarsvrouw "ze informeerden naar de isolatie". Hij meteen "zolder met schuim" (had hij dus goed onthouden van wat ik oplas). En ook daar meteen "en de muren?".
In de brochure staat trouwens €215 voor maandbedrag aan gas & elekta. En wat ik intussen begrepen heb, is dat relatief veel.
Maar de makelaar gaf ook aan dat hij iets als energielabel bv niet zo interessant vond "die dingen kunnen later in het proces geregeld worden". Kwam op mij een beetje over als "eerst verkopen we je het huis, en als je het echt wilt hebben (/'verliefd bent op'), komen later in het proces de addertjes details.".

Edit:
Met het risico de ervarenere hier tegen het zere been te schoppen.
Nu ik er zo nog eens aan terug denk, ben ik eens een vergelijking aan het maken tussen dit huis, en die twee andere jaren 60 woningen die hier in het dorp te koop hebben staan maar duidelijk niet onderhouden waren. En eigenlijk denk ik nu "je betaalt bij deze 40k+ meer voor het leuke interieur / 'opsmuk'".
Geen spouwmuurisolatie, radiatoren zagen er naar mijn idee verouderd uit. (Dan weer wel een slimme meter en moderner ogende groepenkast met 12 groepen, hoofdschakelaar, aardlek). In die zin dan toch op bepaalde gebieden een ouder huis en niet "bijtijds gehouden", maar dan wel bijtijds qua nieuwe keuken (2013), ogenschijnlijk relatief nieuwe tegelvloer, .... Dus wel het leuke uiterlijk (uiteraard ook smaakgevoelig), maar als ik er dan meer met een technische/zakelijke blik naar kijk toch gemengde gevoelens.
En in die zin nu mijn extra specificatie "ik wil het liefst een goed / degelijk huis". In zoverre, ik geef niet om het leuke interieur, maar het huis moet wel praktisch en degelijk zijn. Isolatie, logische indeling, bij wijze van stopcontacten op "de juiste" plek, makkelijke "looppaden". En zoals nu in dit huis dat er flinke vloerkleden lagen waar ik bij wijze van over struikelde, dat doet mij dan weer helemaal niks.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 20-04-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Osxy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:24:
[...]

Mooi overzichtje, ben benieuwd waar deze data vandaan komt. Zou dit best voor ons dorp/regio eens willen zien (heb nu via verkoopmakelaar zicht op 6 woningen die door hen zijn verkocht vergelijkbaar met onze en dat gaat echt om schokkende percentages)
Walter living, kan je een waarde rapporten voor huizen uitdraaien. Gebruikt veel dezelfde data die je makelaar ook gebruikt. Verkopen in de buurt met bied en verkoopprijzen enzo.

Met de automatische biedbrieven geen ervaring maar voor alle andere data een fijne tool die het zware werk doet
Pagina: 1 ... 181 ... 356 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7