Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste Tweakers,

Wat zijn de bronnen van koop activiteiten van huizen in een regio (die heet referentiepanden)
- Een makelaar heeft gegevens van RealWorks naar mij laten zien
- Een andere makelaar heeft een andere bron, misschien van VBO naar mij laten zien.

De volgende gegevens, is om referentie panden van een woning met het adres Kristalweg 70, Delft (bouwjaar 1994), alle die huizen zijn rond 1994 gebouwd

https://drive.google.com/...VgJg3rbW/view?usp=sharing

Een andere gegevens, is om referentie panden van een andere woning met het adres Metelerkampstraat 211 (bouwjaar 2018), Rijswijk, alle die referentie huizen zijn recent gebouwd

https://drive.google.com/...8hkjWTkq/view?usp=sharing

Mijn vragen:
- Zijn de geindexeerd prijzen in die 2 Google Sheet recent of zijn ze minder goed dan die van RealWorks ?

- Klopt het dat die geindexeerd prijzen zijn alleen de "ingeschatteerd gemiddeld" voor een woning, dit is lager dan een echt aanschaf prijs als er meer geinteresseerd partijen zijn, en is hoger dan een echt aanschaf prijs als er weinig geinteresserd partijen zijn.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
nemcuon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:30:
Beste Tweakers,

Wat zijn de bronnen van koop activiteiten van huizen in een regio (die heet referentiepanden)
- Een makelaar heeft gegevens van RealWorks naar mij laten zien
- Een andere makelaar heeft een andere bron, misschien van VBO naar mij laten zien.

De volgende gegevens, is om referentie panden van een woning met het adres Kristalweg 70, Delft (bouwjaar 1994), alle die huizen zijn rond 1994 gebouwd

https://drive.google.com/...VgJg3rbW/view?usp=sharing

Een andere gegevens, is om referentie panden van een andere woning met het adres Metelerkampstraat 211 (bouwjaar 2018), Rijswijk, alle die referentie huizen zijn recent gebouwd

https://drive.google.com/...8hkjWTkq/view?usp=sharing

Mijn vragen:
- Zijn de geindexeerd prijzen in die 2 Google Sheet recent of zijn ze minder goed dan die van RealWorks ?

- Klopt het dat die geindexeerd prijzen zijn alleen de "ingeschatteerd gemiddeld" voor een woning, dit is lager dan een echt aanschaf prijs als er meer geinteresseerd partijen zijn, en is hoger dan een echt aanschaf prijs als er weinig geinteresserd partijen zijn.

Bedankt
Ik kan de links niet openen maar voor de grap even bekeken op Funda
Gezien het aantal slaapkamers geen onredelijke vraagprijs gezien de markt.

Kijken we naar de WOZ waardes

Identificatie: 050300060316
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 350.000 euro
01-01-2019 308.000 euro
01-01-2018 275.000 euro
01-01-2017 252.000 euro
01-01-2016 247.000 euro
01-01-2015 245.000 euro
01-01-2014 238.000 euro

Ga je per 01-01-21 met max 10% verhogen dan kom je uit op 375000 a 385000

Wat de prijzen betreft is alles een indicatie van wat iets redelijkerwijs mag kosten.
Alleen gezien de huidige markt en gewilde locatie kan je wel begrijpen dat je rond de 10% moet indexeren

Lagere prijzen kan je bieden als je een woning vind welke al een paar maanden op Funda staat.
Al is dat meestal met een reden dat het echt een ongewild pand is of een klus pand waar men de hoofdprijs voor wil hebben.
Andere optie is dat het een locatie is waar men echt weinig belangstelling heeft.

Delft is net zoals Schiedam, Vlaardingen een gewilde uitwijk locatie voor Den Haag en Rotterdam

Al de manieren waarop je de prijs kan bepalen zoals calcasa, walterliving. woz waarde loket en ga zo maar door zijn om een indicatie te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 08-04-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:41
President schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:05:
Vraagje hier. Mijn ouders hebben ons 5,5 jaar geleden 50.000 geschonken voor de aankoop van een huis.

We gaan nu weer verhuizen. Mogen mijn ouders mij nog 50.000 euro belastingvrij schenken voordat ik 40 jaar wordt, of had het in één keer gemoeten om gebruik te maken van de belastingvrije schenking?

Hier en daar lees ik dat het over maximaal drie kalenderjaren mag worden uitgekeerd, maar ik weet niet of er dan maximaal 3 jaar mag zitten tussen de eerste en laatste euro of dat ik dus in 2015, 2021 en 2022 in totaal 100k zou mogen ontvangen?
Tegenwoordig mag de verhoogde schenking tbv eigen woning ook naar niet familie, dus als je iemand weet die even intermediair wil zijn en het vervolgens aan jou schenkt ben je er ook denk ik? Moet je diegene wel kunnen vetrouwen natuurlijk 😬.

Edit: @JanHenk wijst mij er terecht op dat het bovenstaande niet op gaat, gaat om ontvanger die eenmalig recht heeft, niet om gever 🤪

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 08-04-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Valorian Het gaat dan ook om jou als ontvanger. Je kan maar één keer in je leven een beroep doen op de "eenmalig" verhoogde vrijstelling.

(Buiten wat overgangsrecht mbt die prutsregeling, maar goed).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
JanHenk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:21:
@Valorian Het gaat dan ook om jou als ontvanger. Je kan maar één keer in je leven een beroep doen op de "eenmalig" verhoogde vrijstelling.

(Buiten wat overgangsrecht mbt die prutsregeling, maar goed).
Ah, dat verandert de zaak! Klinkt ook wel logisch nu ik er over nadenk. Geld weggeven mag je natuurlijk sowieso zoveel doen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een schenking ontvangen en er 10% over afdragen en 90% overhouden ... Is altijd nog meer dan geen schenking ontvangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:13
@bitterbal_mayo

Hoe is het met je ruggetje ? :)

Hopelijk is de verhuizing bij jou ook soepel gegaan. Hier ging het ook goed.
Enkel ik ben niet meer zo heel soepel ondertussen, ik heb spierpijn op plekken
waar ik niet eens wist dat ik er pijn kan hebben :)

Note to myself: volgende verhuizing een nieuwe wasmachine die door CoolBlue de trappen op wordt gesleept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
*offtopic*

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 12-04-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Onverwacht snel toch weer in de markt woning te kopen.
Eerste woning in 2017 gekocht met aankoopmakelaar, hele andere markt en met hulp dus.

Afgelopen zaterdag is er een woning op de markt gekomen die dusdanig goed voldoet aan onze droomvisie dat we nu direct moeten acteren. Houd kwa tijdlijn dus ook in dat een aankoopmakelaar nu nog in te schakelen.

De markt hier is nogal verhit (5 woningen beschikbaar op funda, waarvan 2 afgelopen zaterdag erop gekomen) meeste woningen zijn binnen een paar weken op onder voorbehoud verkocht.
Dan komt dus de grote uitdaging, wat ga je bieden. Vraagprijs bieden is niet meer voldoende in deze markt dat is duidelijk.

(1 voordeel onze woning zal ook zeer snel met flinke overwaarde verkocht zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Osxy op 11-04-2021 20:16 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:45
Osxy schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:15:
Dan komt dus de grote uitdaging, wat ga je bieden. Vraagprijs bieden is niet meer voldoende in deze markt dat is duidelijk.
Afhankelijk van het gebied waar je woont wordt idd gigantisch overgeboden. Ik weet van een paar mensen dat ze met 20-30k overbieden (op huizen van zeg maar 3-4ton) het niet eens redden. Wellicht is te achterhalen voor welk bedrag andere soortgelijke huizen in de buurt weg zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Santee schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:19:
[...]

Afhankelijk van het gebied waar je woont wordt idd gigantisch overgeboden. Ik weet van een paar mensen dat ze met 20-30k overbieden (op huizen van zeg maar 3-4ton) het niet eens redden. Wellicht is te achterhalen voor welk bedrag andere soortgelijke huizen in de buurt weg zijn gegaan?
Gaat in dit geval om een woning van 375k. Zoals gesteld wordt er weinig verkocht door gebrek aan aanbod, is ook weinig vergelijkingsmateriaal helaas dus. Mijn gevoel is ook dat een realistisch bod snel 10-15% boven de vraagprijs zal moeten zitten maar probeer dit te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
ppeterr schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:29:
@bitterbal_mayo

Hoe is het met je ruggetje ? :)

Hopelijk is de verhuizing bij jou ook soepel gegaan. Hier ging het ook goed.
Enkel ik ben niet meer zo heel soepel ondertussen, ik heb spierpijn op plekken
waar ik niet eens wist dat ik er pijn kan hebben :)

Note to myself: volgende verhuizing een nieuwe wasmachine die door CoolBlue de trappen op wordt gesleept.
Ik had gelukkig de jongens van De Snelle Jongens die het zware werk deden. Verhuizing duurde iets langer als gepland waardoor het wat duurder was maar die jongens hebben wel alles gedaan.

Maar tering, ben toch gesloopt. :| misschien door de stress.

blij dat ik er ben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:45
Osxy schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:33:
[...]

Gaat in dit geval om een woning van 375k. Zoals gesteld wordt er weinig verkocht door gebrek aan aanbod, is ook weinig vergelijkingsmateriaal helaas dus. Mijn gevoel is ook dat een realistisch bod snel 10-15% boven de vraagprijs zal moeten zitten maar probeer dit te onderbouwen.
Wat je vaak ook ziet is dat mensen expres en wat lagere vraagprijs dan realistisch neer zetten zodat er veel mensen gaan bieden. Als hun vraagprijs al 'realistisch' is (bijvoorbeeld 400k), hoeveel mensen willen dan nog een bod overwegen? Sowieso even het WOZ verloop checken (zegt niet zoveel, maar is mooi meegenomen als die nog iets van 325k is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Heeft iemand hier ervaring met het achterhalen van originele bouwtekeningen? Heb de vraag al uitstaan bij de verkoper, maar schat de kans niet bijzonder hoog in. Wordt zo iets centraal opgeslagen bv, of zouden we de bouwer moeten achterhalen?

Gaat om een woning uit ‘98, in Rotterdam.

[ Voor 8% gewijzigd door SavageBrother op 11-04-2021 22:25 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:01
SavageBrother schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:24:
Heeft iemand hier ervaring met het achterhalen van originele bouwtekeningen? Heb de vraag al uitstaan bij de verkoper, maar schat de kans niet bijzonder hoog in. Wordt zo iets centraal opgeslagen bv, of zouden we de bouwer moeten achterhalen?

De gemeente heeft in de meeste gevallen de originele bouwtekeningen (en van eventuele vergunningsplichtige aanpassingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-06 22:08
*offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 12-04-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Santee schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:19:
[...]

Blijft mooi om te lezen.. wij bieden rond de 40% over de vraagprijs in the bay area :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Santee schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:02:
[...]

Wat je vaak ook ziet is dat mensen expres en wat lagere vraagprijs dan realistisch neer zetten zodat er veel mensen gaan bieden. Als hun vraagprijs al 'realistisch' is (bijvoorbeeld 400k), hoeveel mensen willen dan nog een bod overwegen? Sowieso even het WOZ verloop checken (zegt niet zoveel, maar is mooi meegenomen als die nog iets van 325k is).
Ben inderdaad naar WOZ verloop aan kijken en naar omliggende woningen maar het zal altijd natte vingerwerk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26
SavageBrother schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:24:

Die liggen in het stadsarchief Hofdijk 553, je moet een afspraak maken en aangeven van welk huis je de tekeningen wilt inzien. Foto’s maken is toegestaan en tegen betaling maken ze kopieën.

Je bent wel even aan het zoeken, van mijn woning op de Kop van Zuid kreeg ik de tekeningen van een groot deel van de wijk (een map of zes om door te zoeken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UYQy8GM.jpeg

Foto van uitzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 06:57

Sen

<-->

Ja dat is minder al die industrie en bouwwerkzaamheden. Maar je kan niet alles hebben he!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Sen schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:36:
[...]

Ja dat is minder al die industrie en bouwwerkzaamheden. Maar je kan niet alles hebben he!
Dat vind ik juist super vet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo lang je het niet hoort of ruikt is het een nooit vervelend uitzicht, aan de rivier is altijd wel wat te zien :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:50:
[...]

Ik had gelukkig de jongens van De Snelle Jongens die het zware werk deden. Verhuizing duurde iets langer als gepland waardoor het wat duurder was maar die jongens hebben wel alles gedaan.

Maar tering, ben toch gesloopt. :| misschien door de stress.

blij dat ik er ben _/-\o_
Ow dat is slim, wat heeft het in totaal gekost als ik vragen mag. Volgende keer ga ik
dat zeker ook doen. Die gasten zijn er zo handig in, die doen het 2x zo snel zonder moeite.
Fijn dat je lekker klaar bent!
Prachtig plekje! Altijd wat te zien. Erg tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:49:
[...]

Ow dat is slim, wat heeft het in totaal gekost als ik vragen mag. Volgende keer ga ik
dat zeker ook doen. Die gasten zijn er zo handig in, die doen het 2x zo snel zonder moeite.
Fijn dat je lekker klaar bent!

[...]

Prachtig plekje! Altijd wat te zien. Erg tof!
ja uiteindelijk 630 met montage van kasten en bed. Wat je zegt, ik had geen zin om een wasmachine naar beneden te zeulen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Wij hebben een nieuw huis gekocht, oplevering in oktober. Huis is uit 2014, dus technisch nog helemaal in orde. Badkamer, keuken, vloeren, etc.

Nu hebben we nog wat spaargeld (50k) om eventueel meteen te investeren in zaken waar we dan nog jaren profijt van kunnen hebben. Zelf zat ik te denken aan:
- spachtelputz op de muren, makkelijk te verven en beschadigt niet
- rolgordijnen op 1e + zolder
- dakkapel zit er op beide kanten al op

Nu vind ik persoonlijk een warmtepomp nog niet nodig (eerst maar afwachten hoe dit zich ontwikkelt komende jaren). Er zit al een schaampaneel of 2-3 op het dak, geen idee of we eventueel zonnepanelen kunnen doen (schuin dak naast ons + dakkapellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:06
President schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:08:
Wij hebben een nieuw huis gekocht, oplevering in oktober. Huis is uit 2014, dus technisch nog helemaal in orde. Badkamer, keuken, vloeren, etc.

Nu hebben we nog wat spaargeld (50k) om eventueel meteen te investeren in zaken waar we dan nog jaren profijt van kunnen hebben. Zelf zat ik te denken aan:

Nu vind ik persoonlijk een warmtepomp nog niet nodig (eerst maar afwachten hoe dit zich ontwikkelt komende jaren). Er zit al een schaampaneel of 2-3 op het dak, geen idee of we eventueel zonnepanelen kunnen doen (schuin dak naast ons + dakkapellen).
Weet niet wat er verder in/op woning zit, maar ik zou hier aan kunnen denken;

- screens of rolluiken! Alle warmte die je buiten houdt hoef je ook niet te koelen!
- Zonnepanelen zou ik idd we even uitzoeken. Misschien juist boven op de dakkapellen.
- Waterontharder (een echte niet een met een magneet..., scheelt schoonmaken en je apparaten gaan langer mee) zeker als je z’n hippe VT wonen zwarte kranen etc hebt. En als er iemand met lang haar gaat wonen. Je haar zal nooit zachter voelen.
- Kasten op maat, maakt een woning een stuk strakker en opgeruimder (smaak)
- Muggen horren en plissé duren om die kleiner f*ckers buiten te houden.
- Als je toch nog muren gaat afwerken met spachtelputz, loze leidingen (laten) frezen voor je audio en tv installatie etc.
- Als de deuren niet zo netjes of niet zo mooi (meer) zijn is dit het moment!
- zolder indeling (als deze er niet is)
- vliering in de nok (laten) maken (nooit te veel ruimte om zooi op te bergen. En slanke dit gaat doen meteen mooi verlichtingsplan voor de zolder maken.

Paar ideetjes ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
perspectivebass schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:55:
[...]

Weet niet wat er verder in/op woning zit, maar ik zou hier aan kunnen denken;

- screens of rolluiken! Alle warmte die je buiten houdt hoef je ook niet te koelen!
- Zonnepanelen zou ik idd we even uitzoeken. Misschien juist boven op de dakkapellen.
- Waterontharder (een echte niet een met een magneet..., scheelt schoonmaken en je apparaten gaan langer mee) zeker als je z’n hippe VT wonen zwarte kranen etc hebt. En als er iemand met lang haar gaat wonen. Je haar zal nooit zachter voelen.
- Kasten op maat, maakt een woning een stuk strakker en opgeruimder (smaak)
- Muggen horren en plissé duren om die kleiner f*ckers buiten te houden.
- Als je toch nog muren gaat afwerken met spachtelputz, loze leidingen (laten) frezen voor je audio en tv installatie etc.
- Als de deuren niet zo netjes of niet zo mooi (meer) zijn is dit het moment!
- zolder indeling (als deze er niet is)
- vliering in de nok (laten) maken (nooit te veel ruimte om zooi op te bergen. En slanke dit gaat doen meteen mooi verlichtingsplan voor de zolder maken.

Paar ideetjes ☺️
- Ik zei rolgordijnen, maar bedoelde inderdaad rolluiken :9
- waterontharder (op zout geloof ik) zit er al in
- kasten op maat: misschien inderdaad bij de ouderslaapkamer. Goed idee
- horren en plisse deuren wil mijn vrouw niet voor 'die paar insecten' :(
- loze leidingen: ja, dat is misschien wel een leuke. Ik wil mogelijk ook een camera in de achtertuin of bij de voordeur
- deuren zijn nog zeer netjes, zijn niet de bouwdeuren
- zolder indeling is goed, is al goed ingedeeld gelukkig
- vloering in de nok is er ook al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:15
President schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:08:

Je hele elektra updaten.
Zonnepanelen
Airco(‘s)

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
President schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:24:
[...]

- Ik zei rolgordijnen, maar bedoelde inderdaad rolluiken :9
- waterontharder (op zout geloof ik) zit er al in
- kasten op maat: misschien inderdaad bij de ouderslaapkamer. Goed idee
- horren en plisse deuren wil mijn vrouw niet voor 'die paar insecten' :(
- loze leidingen: ja, dat is misschien wel een leuke. Ik wil mogelijk ook een camera in de achtertuin of bij de voordeur
- deuren zijn nog zeer netjes, zijn niet de bouwdeuren
- zolder indeling is goed, is al goed ingedeeld gelukkig
- vloering in de nok is er ook al :P
Dan is het een erg compleet huis!
Waterontharder op zout is inderdaad het enige wat werkt!

Kasten ‘op maat’ wat erg kosten effectief kan zijn is een ombouw om pax kasten heen maken. Zijn stevige kasten.

Voor je vrouw, horren kosten op veel plekken 80 euro per raam ongeacht de maat. Daar zou ik mij niet voor lek laten prikken. (Afhankelijk waar je woont is het erger dan ergens anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 11:14
JanHenk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:21:
Dat is nou net niet zo: https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning
De eenmalig verhoogde vrijstelling voor koopwoningen geldt per schenker

Verschillende personen kunnen u hierdoor een belastingvrije schenking doen, zolang het totaal van elke schenking niet hoger is dan € 105.302.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Valorian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:15:
[...]

Tegenwoordig mag de verhoogde schenking tbv eigen woning ook naar niet familie, dus als je iemand weet die even intermediair wil zijn en het vervolgens aan jou schenkt ben je er ook denk ik? Moet je diegene wel kunnen vetrouwen natuurlijk 😬.
Dat gaat helaas niet, want dan moet die "intermediair" er schenkbelasting over betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je hebt gelijk, mijn fout. In de praktijk zeer weinig voorkomend overigens. Ik weet nog dat op enig moment de "kruislingse schenking " een hot item was, maar hier is vrij snel een streep doorheen gezet door de fiscus. Werden zelfs oproepen voor gedaan in bepaalde dagbladen...

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 12-04-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Azrael schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:21:
[...]

Dat gaat helaas niet, want dan moet die "intermediair" er schenkbelasting over betalen ;)
Iemand had mij inderdaad al terechtgewezen. Ik had mijn koffie nog niet op denk ik toen ik dat typte, uiteraard gaat het om de ontvanger die de belasting betaald en mag die maar 1x ontvangen. Helder. 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 16:21
Is alweer een paar weken geleden sinds onze bezichtiging. Sindsdien weinig nieuwe huizen vrij gekomen in de regio waar we zoeken. Nou ja in de prijsklasse waar we zoeken dan. Rijtjeshuizen en appartementen te over dat wel. Helaas zijn we daar niet naar opzoek.
Wel start weer een verkoop van een nieuwbouw project deze wel. Wie weet komen we daar wel tussen deze keer, ff duimen nog dus.

Al met al merk je wel dat de markt aardig slecht is op dit moment hoor. Komt bar weinig vrij op de markt. Best om somber over te worden als je vast zit met 2 in een huisje van 50m2 en toch ook verder wil net gezinsuitbreiding. Soms denken we dat we maar tijdelijk moeten gaan huren in de tussentijd. Maar ja wel jammer van het geld weer want het wonen hier is nu erg goedkoop!

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 20:06
Louwke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:33:
Is alweer een paar weken geleden sinds onze bezichtiging. Sindsdien weinig nieuwe huizen vrij gekomen in de regio waar we zoeken. Nou ja in de prijsklasse waar we zoeken dan. Rijtjeshuizen en appartementen te over dat wel. Helaas zijn we daar niet naar opzoek.
Wel start weer een verkoop van een nieuwbouw project deze wel. Wie weet komen we daar wel tussen deze keer, ff duimen nog dus.

Al met al merk je wel dat de markt aardig slecht is op dit moment hoor. Komt bar weinig vrij op de markt. Best om somber over te worden als je vast zit met 2 in een huisje van 50m2 en toch ook verder wil net gezinsuitbreiding. Soms denken we dat we maar tijdelijk moeten gaan huren in de tussentijd. Maar ja wel jammer van het geld weer want het wonen hier is nu erg goedkoop!
Maar hoe lang wil je dan gaan huren? En is dat niet zonde, aangezien het tekort nog wel even een aantal jaar aan blijft houden? Met mogelijk nóg verder stijgende prijzen in zicht? Niet dat ik in de toekomst kan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 16:21
Atomius schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:46:
[...]

Maar hoe lang wil je dan gaan huren? En is dat niet zonde, aangezien het tekort nog wel even een aantal jaar aan blijft houden? Met mogelijk nóg verder stijgende prijzen in zicht? Niet dat ik in de toekomst kan kijken...
Zoals ik al zei zeker jammer van het geld. Ligt ook aan de komende tijd wat dat betreft. Mochten we een nieuwbouw krijgen dan kijken we wat we doen. Duurt meer dan een jaar voordat we er in kunnen dan. Dus wellicht die tijd.
Kopen het liefst natuurlijk, maar merk dat het lastig is iets te vinden. Van dit huis zijn we zo af. Appartement tussen Oog in Al en Lombok in Utrecht. Dus dat is het probleem niet. Maar wel een groter iets waar we kunnen gaan wonen en ons gezin kunnen starten. Moet er niet aan denken hier nog te wonen met een kleine op komst. 1 Slaapkamer en een woonkamer meer is het niet.
Huren zou dan een tussenoplossing zijn tot we iets zouden vinden, maar voorlopig liever niet natuurlijk

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:20
Louwke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:31:
[...]

Zoals ik al zei zeker jammer van het geld. Ligt ook aan de komende tijd wat dat betreft. Mochten we een nieuwbouw krijgen dan kijken we wat we doen. Duurt meer dan een jaar voordat we er in kunnen dan. Dus wellicht die tijd.
Kopen het liefst natuurlijk, maar merk dat het lastig is iets te vinden. Van dit huis zijn we zo af. Appartement tussen Oog in Al en Lombok in Utrecht. Dus dat is het probleem niet. Maar wel een groter iets waar we kunnen gaan wonen en ons gezin kunnen starten. Moet er niet aan denken hier nog te wonen met een kleine op komst. 1 Slaapkamer en een woonkamer meer is het niet.
Huren zou dan een tussenoplossing zijn tot we iets zouden vinden, maar voorlopig liever niet natuurlijk
Je kunt wellicht ook je appartement tijdelijk verhuren en zelf elders iets groters huren terwijl je zoekt naar een ander koophuis. Ik heb ook een klein appartement in Utrecht verhuurd voor meer geld dan ik zelf betaalde voor een veel ruimer rijtjeshuis in een dorp wat verder weg. Ik woonde ruimer, mijn woonlasten bleven net zo laag, en ondertussen kon ik wel profiteren van waardestijgingen van het appartement. Nadelen zijn er natuurlijk ook: ik woonde toen minder centraal en was wat tijd kwijt aan huisbaas spelen en betrouwbare nieuwe huurders zoeken wanneer het tijdelijke contract afliep. Maar voor mij zeker de moeite waard om die extra ruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 17:40

kevin33

Welkom in Utopia.

Iemand hier ervaring met overbieden op een redelijk standaard rijtjeshuis in Almelo/ Hengelo?
Vraagprijs is € 220K . Moet ik dan € 235K bieden, €240K ? Ik weet het niet meer.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
kevin33 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:26:
Iemand hier ervaring met overbieden op een redelijk standaard rijtjeshuis in Almelo/ Hengelo?
Vraagprijs is € 220K . Moet ik dan € 235K bieden, €240K ? Ik weet het niet meer.
Wellicht een idee om een aankoop makelaar in de hand te nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:20
Je moet bieden wat het huis voor jou waard is. Dat staat los van de vraagprijs. Als dat zelfde huis een vraagprijs van 300k had gehad, zou je dan nu gevraagd hebben of je 320k of 330k zou moeten bieden? Of zou je dan bij voorbaat geen interesse gehad hebben? Indien dat laatste: bij welke vraagprijs zou je nog wel interesse hebben? Wat vind jij een correcte prijs voor dat huis?

Als je daar nog geen antwoord op kunt geven, dan zou ik helemaal nog niet gaan bieden - dan moet je eerst beter onderzoek doen, of iemand (zoals een aankoopmakelaar) betalen om dat voor je te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Als je geen aankoopmakerlaar hebt/wil zou ik kijken waar vergelijkbare woningen in de buurt voor zijn verkocht in afgelopen periode. Dit kun je doen door deze informatie op te vragen bij het kadaster. Daar kun je ook een rapport voor een postcode gebied opvragen. Ook zou je een modelwaarde voor de woning kunnen opvragen bij Calcasa en schijnt Walter Living ook een goede bron te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:55
Wij hebben gewoon brutaal gevraagd aan iemand die een vergelijkbare woning verkocht, wat het hoogste bod was dat er bij hem was gedaan :) Niet iedereen wil dat prijsgeven, maar je kan geluk hebben.
Dan nog is het de vraag of je dat bod dan zelf ook moet doen. Wij vroegen het, omdat we al meerdere malen hadden geboden op zo'n soort woning, maar telkens net niet het hoogste bod hadden en geen zin hadden de prijs enorm op te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 18:33
Dit weet niemand, het beste is om naast de koopsom informatie van het Kadaster naar jouw eigen situatie te kijken. Let op een paar dingen:
  1. Hoeveel eigen geld kan je inbrengen? Is de taxatie lager dan je bod, zal je de hypotheek tot de koopsom moeten aanvullen met je eigen geld.
  2. Wat voor maandlasten zijn draagbaar? Maak een eerlijke berekening via de tool van Nibud waarbij je ook rekening houdt met alle extra belastingen/heffingen/gwl/onderhoud/etc., het is beter om naar maandlasten te kijken dan de koopsom.
  3. Hoe lang zie je jezelf in dit huis wonen? M.a.w. is het toekomstbestendig, zodat mocht er een crisis komen en je huis onder water komen te staan, je de rit uit kunt zitten. Hoe langer je denkt te kunnen zitten hoe hoger je zou kunnen bieden.
  4. Hoe zit je nu? Wil je echt weg? Als je nu duur huurt kan het verstandig zijn om sneller te kopen, heb je nu sociale huur of koop en zit je wel prima is er natuurlijk minder druk.
  5. Tenslotte, kan het helpen om iets boven de hele bedragen te bieden (dus niet 235 maar 237 of 237.500) en denk aan zo min mogelijk voorbehouden (financiering, keuring).
  6. Aankoopmakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Vraagje: wij gaan een huis kopen en nemen een hypotheek van bijvoorbeeld 250k, omdat we 250k overwaarde hebben. Op het rente aanbod van de bank is echter de koopprijs (500k in dit voorbeeld) opgenomen als 'recht van de 1e hypotheek' in plaats van 250k + wat marge.

Is dit alleen maar voordelig als je je overwaarde wilt cashen of een hogere hypotheek op je huis wilt afsluiten? Of heeft dit ook nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Laatst online: 22-06 00:14
President schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:18:
Vraagje: wij gaan een huis kopen en nemen een hypotheek van bijvoorbeeld 250k, omdat we 250k overwaarde hebben. Op het rente aanbod van de bank is echter de koopprijs (500k in dit voorbeeld) opgenomen als 'recht van de 1e hypotheek' in plaats van 250k + wat marge.

Is dit alleen maar voordelig als je je overwaarde wilt cashen of een hogere hypotheek op je huis wilt afsluiten? Of heeft dit ook nadelen?
Het Huis is nog steeds 500K waard, dus er moet 500k betaald worden.
dus het is een hypotheek opgebouwd uit 250k hypotheek en 250k overgang hypotheek die hebben een hogere rente. Maar dat ligt er aan of jullie huis al verkocht is wat ik niet van uitga anders zet je je zelf op een schopstoel in deze tijd.

Ook moeten hypotheekers 80% van de voorspelde opbrengst nemen voor de hypotheek.

als jullie huis verkocht word word het geld door de notaris vereffend met het geld wat open staat aan de overgangs hypotheek, waardoor het eindbedrag 250k word,

De rest van de overwaarde dat overblijft als dat gebeurd, mag je boete vrij ook in de hypotheek stoppen of na een jaar belasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Dutchone schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:13:
[...]

Het Huis is nog steeds 500K waard, dus er moet 500k betaald worden.
dus het is een hypotheek opgebouwd uit 250k hypotheek en 250k overgang hypotheek die hebben een hogere rente. Maar dat ligt er aan of jullie huis al verkocht is wat ik niet van uitga anders zet je je zelf op een schopstoel in deze tijd.

Ook moeten hypotheekers 80% van de voorspelde opbrengst nemen voor de hypotheek.

als jullie huis verkocht word word het geld door de notaris vereffend met het geld wat open staat aan de overgangs hypotheek, waardoor het eindbedrag 250k word,

De rest van de overwaarde dat overblijft als dat gebeurd, mag je boete vrij ook in de hypotheek stoppen of na een jaar belasting over betalen.
Die 250k lenen we van mijn ouders, dus we krijgen niet te maken met een overbruggingshypotheek. De hypotheekadviseur gaf zelf al aan dat er systeem deze 500k had ingevuld, namelijk de koopprijs van het huis. Ik kon deze aanpassen en dan zouden ze dit verwerken.

Wel zou het een voordeel hebben deze hogere waarde, dan zou ik later zonder notaris makkelijker de hypotheek kunnen verhogen voor bijvoorbeeld een dakkapel. Maar, ik ben vooral benieuwd of er ook nog nadelen zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
President schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:18:
[...]

Die 250k lenen we van mijn ouders, dus we krijgen niet te maken met een overbruggingshypotheek. De hypotheekadviseur gaf zelf al aan dat er systeem deze 500k had ingevuld, namelijk de koopprijs van het huis. Ik kon deze aanpassen en dan zouden ze dit verwerken.

Wel zou het een voordeel hebben deze hogere waarde, dan zou ik later zonder notaris makkelijker de hypotheek kunnen verhogen voor bijvoorbeeld een dakkapel. Maar, ik ben vooral benieuwd of er ook nog nadelen zijn..
O in deze opstelling zou ik het niet durven te zeggen, ik heb zelf alleen te maken gehad met overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@President Het kan een belemmering zijn als je een tweede hypotheekrecht (dus de zekerheid / onderpand) wilt verlenen aan een andere geldverstrekker. Die wil dat alleen als de marktwaarde van het onderpand significant hoger is dan de eerste inschrijving. In zakelijke combinatiefinancieringen wil dat wel eens nodig zijn (tweede hypotheek op eigen woning bij zakelijke financiering). Of in dit geval voor je ouders. (al handelen die niet per se zakelijk, die zullen waarschijnlijk geen recht van tweede hypotheek krijgen..)

Verder maakt het niet uit, je geeft de bank wat meer onderpand, maar je bent ze niet meer schuldig dan dat je schuldig bent.. Een kleine marge wordt vaak sowieso gehanteerd voor mogelijke vervallen rente- en aflossingstermijnen en kosten.

Persoonlijk vind ik het verstandig om gewoon royaal het eerste recht van hypotheek in te schrijven. Dan kun je altijd bijlenen zonder de notaris nodig te hebben. Wil je een andere geldverstrekker, dan moet je sowieso alsnog naar de notaris, dus maakt in zo'n geval de hoogte van de eerste inschrijving niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Ik zou inderdaad eens een maandje WalterLiving nemen om wat vergelijkbar ehuizen op te vragen om zo een beetje beeld te krijgen. Het hangt erg af van de vraagprijs (is dat realistisch), de staat van het huis (instapklaar, of moet er wat gebeuren?).

Een maand of 4 geleden (toen ik nog actief was in jou omgeving) werd er echt niet zoveel overboden. De meeste instapklare woningen gingen over het algemeen voor vraagprijs+10k weg. Minder afgemaakte huizen gingen maar voor een paar duizend meer weg, tot zelfs onder de vraagprijs! Ik denk dat je, afhankelijk van je situatie, meer kans maakt met een bod zonder voorbehoud en flexibele overdrachtsdatum in dit segment. Met financieringsvoorbehoud (en dan niet eens de volle 100%) kwam ik er niet tussen, zonder voorbehoud was het direct raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
Heb een domme vraag, tenminste, zo voelt het voor mij.

Ik had een huis, was enig eigenaar. Huis verkocht, nieuw huis gekocht samen met mijn vriendin. Wat ik eigenlijk totaal niet weet is hoe het nou zit met de bruto/netto berekening van de hypotheek.

Leningverstrekker schrijft elke maand xxx van de bankrekening af, dat is een bruto bedrag. Moet ik nou ergens bij de belasting aan geven dat we dit huis hebben oid om er voor te zorgen dat we die hypotheekrenteaftrek en eigen woningfarfait krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 20:22
KaiseRRuby schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:48:

Ik had een huis, was enig eigenaar. Huis verkocht, nieuw huis gekocht samen met mijn vriendin. Wat ik eigenlijk totaal niet weet is hoe het nou zit met de bruto/netto berekening van de hypotheek.

Leningverstrekker schrijft elke maand xxx van de bankrekening af, dat is een bruto bedrag. Moet ik nou ergens bij de belasting aan geven dat we dit huis hebben oid om er voor te zorgen dat we die hypotheekrenteaftrek en eigen woningfarfait krijgen?
Is toch niet anders als toen je alleen was? Je zult een voorlopige aanslag moeten aanvragen als je het maandelijks wilt ontvangen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
Martinusz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:53:
[...]

Is toch niet anders als toen je alleen was? Je zult een voorlopige aanslag moeten aanvragen als je het maandelijks wilt ontvangen.
Nou, dat wist ik dus ook niet, ik had geen idee hoe dat toen is gegaan. Maar duidelijk, voorlopige aanslag aanvragen of gewoon afwachten en het dan met terugwerkende kracht terugkrijgen na de aanslag volgend jaar maart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
KaiseRRuby schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:48:

Dat doe je gewoon bij je belastingaangifte. Als jullie samen eigenaar zijn zijn jullie toeslagpartners en kun je gezamenlijk aangifte doen en de rente aftrek bij jou of bij je vriendin opvoeren. Dat kan soms voordelig uitvallen met hoeveel je terugkrijgt/betaald.

Als je het maandelijks wil ontvangen zul je een voorlopige teruggaaf kunnen aanvragen. Ook deze kun je dan gezamenlijk invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Let wel: Als je eenmaal voorlopige aanvraag hebt ingevuld, dan zit je daar elk jaar weer aan vast. Stopzetten is er niet meer bij (alleen onrealistisch invullen zodat er 0 uitkomt is dan nog een optie). :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Hoe dat ik het hier lees is het bieden en dan verkopen aan de hoogste bieder het nieuwe Makelaar zijn.
Dat is toch een verschikkelijke manier van verkopen eigenlijk hé, voor de kopers dan.

Ben blij dat ik nu niet hoef/wil kopen. De markt is echt zwaar verziekt. 2014 huisje gekocht voor 155 die worden nu verkocht voor 275!!!!! Ondertussen weer verhuisd in 2019 en zit nog lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 16:38
Crashhill schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:41:
Hoe dat ik het hier lees is het bieden en dan verkopen aan de hoogste bieder het nieuwe Makelaar zijn.
Dat is toch een verschikkelijke manier van verkopen eigenlijk hé, voor de kopers dan.

Ben blij dat ik nu niet hoef/wil kopen. De markt is echt zwaar verziekt. 2014 huisje gekocht voor 155 die worden nu verkocht voor 275!!!!! Ondertussen weer verhuisd in 2019 en zit nog lekker.
Tell me about it...

Laatst had ik een bod gedaan van 27k boven de vraagprijs.
Uiteindelijk is het huis verkocht voor 51k boven de vraagprijs.

Vrijdag gaan we weer een huis bezichtigen, maar ook hier zal het weer een kwestie zijn: wie heeft de diepste zakken.

Een eerste huis kopen is nogal een klus tegenwoordig.

[ Voor 3% gewijzigd door Pannekoek_NL op 14-04-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het kan zelfs nog 'mooier'; zag op Funda een huis aangeboden worden via https://www.degratismakelaar.nl/

Volledig transparant biedingsproces, met juist uitnodiging tot overbieden in de huidige markt. Geen kosten voor de verkoper, alleen voor de koper, recht op gunning voor de verkoper. En wat ik hier in de omgeving zag, een huis wat qua initiële vraagprijs niet gek was (qua uiteindelijk bod wel een WTF-momentje, maar da's een ander iets).

Vanuit de verkopers geredeneerd: deze willen een maximale prijs tegen de meest gunstige voorwaarden. Dus snap dat ze in gewilde wijken dit doen. Als je immers zo dicht tegen je max aan zit en je wilt het graag, kan er toch wel ietsje bij nog...

[ Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 14-04-2021 13:56 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:56

Rzaan

Altijd zoekende

Hoe ging het vroeger dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:58:
[...]

Kopersmarkt vs verkopersmarkt?

Kopersmarkt, voor dit huis 10 andere.

Verkopersmarkt, voor deze koper, 10 anderen met diepere portemonnee.

Tegenwoordig zit het bijna alleen maar in een verkopersmarkt vanwege het tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ja, maar een huis ging nog steeds naar de hoogste bieder.
Dat er meer bieders zijn en dat ze over elkaar heen tuimelen, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Dan had je maar 1 belangstellende. Die er 2 weken over kon doen om überhaupt tot een bod te komen. En dan eerst 25.000 ONDER de vraagprijs bieden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 14-04-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Kalentum schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:15:
[...]

Dan had je maar 1 belangstellende. Die er 2 weken over kon doen om überhaupt tot een bod te komen. En dan eerst 25.000 ONDER de vraagprijs bieden.
25.000 onder? Ik bood rustig 280 op een huis van 375 hoor :D
En inderdaad, nadat je rustig 4 huizen bekeken had en besloten had welke het best bij je pastte.
2013 praten we dan over.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

2013 was een zeer uitzonderlijk jaar.
Ik kocht mijn eerste huis ergens laat jaren 90.
Moest gewoon bieden en afwachten of ik het hoogste bod had.
Niks nieuws onder de zon dus.
Misschien in hele slome regio's dat het anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:38

Rmg

Dutchone schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:13:
[...]

Nah, Rabobank pakt gewoon 100% van de taxatiewaarde, ING 90% van de woz of een taxatie.
Martinusz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:25:
[...]

2008 eerste huis gekocht, op je gemakje rond kijken, aanbod prima genoeg op de markt.
Geen probleem om 3-4 huizen te kunnen bekijken als starter, van wat ouder tot uiteindelijk het huis wat wij kochten (10 jaar oud). Zover ik weet geen concurrentie, tegen niemand moeten opbieden gewoon biedproces in met de verkoper(s).
Vraagprijs was volgens mij toen 200.000, hebben het toen voor 195.000 gekocht zonder horten of stoten :)

Probeer dat alles nu maar eens ;) op je gemakje meerdere huizen bekijken voordat je iets ga besluiten is er al niet meer bij nu. Laat staan flink onder vraagprijs bieden, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
1e en een 2e bezichtiging, nog een keertje met je ouders kijken, uur kijken? prima joh, 2 uur, sure. Bietje onderhandelen over de over te nemen zooi. voorbehoud op dit voorbehoud op dat, 8 weken financieringstermijn, geen probleem als het toch 10 duurt.

En nou is het 20 minuten kijken, vrijdagmiddag je bod op papier bij de verkoopmakelaar en dan hoor je het of je het krijgt of je hoort niets

[ Voor 66% gewijzigd door Rmg op 14-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

2008 eerste huis gekocht, op je gemakje rond kijken, aanbod prima genoeg op de markt.
Geen probleem om 3-4 huizen te kunnen bekijken als starter, van wat ouder tot uiteindelijk het huis wat wij kochten (10 jaar oud). Zover ik weet geen concurrentie, tegen niemand moeten opbieden gewoon biedproces in met de verkoper(s).
Vraagprijs was volgens mij toen 200.000, hebben het toen voor 195.000 gekocht zonder horten of stoten :)

Probeer dat alles nu maar eens ;) op je gemakje meerdere huizen bekijken voordat je iets ga besluiten is er al niet meer bij nu. Laat staan flink onder vraagprijs bieden, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 14-04-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandjuttie
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05-2021
Even een vraag, misschien mensen die hier ervaring mee hebben (ik lees al een poosje mee).

Een aantal weken geleden is ons bod geaccepteerd, het gaat om een woning die nog wel opgeknapt moet worden in omgeving Breda. Wij hebben een bod gedaan van 276k toen. Na het uitzoeken van de kosten van de verbouwing t.o.v. taxatiewaarde (vinden we dit het waard? antwoord was dus nee) bleeek dat het voor ons echt een té grote investering was, dus de koop in de bedenktermijn ontbonden.

Nu zijn we vanochtend door de makelaar gebeld, er gaat een behoorlijk bedrag van de prijs af als we hem toch nemen. We gaan hier een tegenbod op doen, als deze geaccepteerd wordt is de prijs van de verbouwing + huis lager dan de taxatiewaarde na verbouwing. Betekent dit dat we 100% van de verbouwing kunnen meefinancieren?

En verder, iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 14:20

Kju

In principe leen je wat je uitgeeft aan de verbouwing, maximaal tot de waarde na verbouwing. Als je totale investering (verwerving+renovatie) minder is dan de waarde na verbouwing, dan financier je dus inderdaad 100% mee.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
strandjuttie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:30:
Even een vraag, misschien mensen die hier ervaring mee hebben (ik lees al een poosje mee).

Een aantal weken geleden is ons bod geaccepteerd, het gaat om een woning die nog wel opgeknapt moet worden in omgeving Breda. Wij hebben een bod gedaan van 276k toen. Na het uitzoeken van de kosten van de verbouwing t.o.v. taxatiewaarde (vinden we dit het waard? antwoord was dus nee) bleeek dat het voor ons echt een té grote investering was, dus de koop in de bedenktermijn ontbonden.

Nu zijn we vanochtend door de makelaar gebeld, er gaat een behoorlijk bedrag van de prijs af als we hem toch nemen. We gaan hier een tegenbod op doen, als deze geaccepteerd wordt is de prijs van de verbouwing + huis lager dan de taxatiewaarde na verbouwing. Betekent dit dat we 100% van de verbouwing kunnen meefinancieren?

Je verbouwing levert ook iets op, dat laat je taxeren.

Dus stel:
Huis is nu waard 250K.
Jij gaat verbouwen voor 75K en uit je taxatie blijkt dat het huis daarna 300K waard is.
Dan kun je dus max 300K financieren :)
Is het huis na verbouwing 325K waard, dan financier je gewoon 325K (bod + renovatie dus)

@strandjuttie let op mijn edit, ik had een foutje erin staan, nu klopt het :P

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 14-04-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandjuttie
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05-2021
Thanks beiden!! Wij hebben de taxatie al gedaan, die was natuurlijk ook enigszins gebaseerd op de verkoopprijs toen, dus hiermee weet ik genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Rmg schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:24:
[...]

En nou is het: je bod uitbrengen en hopen op een bezichtiging of je hoort niets
There I fixed it ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Kleine aanvulling, je kan onder voorwaarden zelf tot 106% financieren (niet bij elke aanbieder overigens) als je ook investeert in energiebesparende voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Valorian schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:55:
[...]

Iemand had mij inderdaad al terechtgewezen. Ik had mijn koffie nog niet op denk ik toen ik dat typte, uiteraard gaat het om de ontvanger die de belasting betaald en mag die maar 1x ontvangen. Helder. 👌🏻
Je mag wel meerdere keren ontvangen voor een huis zonder belasting te betalen, zie mijn eerdere post. Dus als je nog een rijke suikertante hebt die jou een ton wil schenken is dat geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
gorgi_19 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:55:
[...]

Het kan zelfs nog 'mooier'; zag op Funda een huis aangeboden worden via https://www.degratismakelaar.nl/

Volledig transparant biedingsproces, met juist uitnodiging tot overbieden in de huidige markt. Geen kosten voor de verkoper, alleen voor de koper, recht op gunning voor de verkoper. En wat ik hier in de omgeving zag, een huis wat qua initiële vraagprijs niet gek was (qua uiteindelijk bod wel een WTF-momentje, maar da's een ander iets).

Vanuit de verkopers geredeneerd: deze willen een maximale prijs tegen de meest gunstige voorwaarden. Dus snap dat ze in gewilde wijken dit doen. Als je immers zo dicht tegen je max aan zit en je wilt het graag, kan er toch wel ietsje bij nog...
Holy fuck, je betaalt gewoon 2500 euro kosten voor een woning van 3 ton bij die website. Das een lekker verdienmodel :') Maarja, vanuit de verkoper prima natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Azrael schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:02:
Holy fuck, je betaalt gewoon 2500 euro kosten voor een woning van 3 ton bij die website. Das een lekker verdienmodel :') Maarja, vanuit de verkoper prima natuurlijk..
Het is mij nog een beetje onduidelijk of de kopers dit al gelijk bij een bod te zien krijgen of niet. Ik ga even uit van wel, dus in principe maakt het voor de verkoper ook niet uit.

Een koper die (bijvoorbeeld) max 300k kan betalen zal dan een bod doen van 297500 (zodat het totaal bedrag 300k is), terwijl die bij een standaard verkoopmakelaar een bod had gedaan van 300k.
Er van uitgaand dat de verkoper bij een andere verkoopmakelaar ook die 2500 euro als kosten had moeten betalen komt de verkoper netto op hetzelfde bedrag uit.

Dat kan ook haast niet anders, er komt natuurlijk nooit ergens spontaan een stapel extra geld vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 22:56

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

strandjuttie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:30:

Wat cool! Waar in Breda als ik vragen man, wij zijn ook aan het zoeken in Breda en willen graag een huis die al ‘klaar’ is, maar dit is echt moeilijk.

Een huis waar nog iets moet gebeuren zien we misschien ook wel zitten want we zijn een beetje verwend geraakt aan onze vloerverwarming en inductie keuken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Rmg schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:24:
[...]

Nah, Rabobank pakt gewoon 100% van de taxatiewaarde, ING 90% van de woz of een taxatie.
Weer wat geleerd, de hypotheker pakte bij mij 80% want stel dat je verkoop tegen valt.

Maar in deze tijd een huisverkoop dat tegenvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dutchone schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:43:
[...]

Weer wat geleerd, de hypotheker pakte bij mij 80% want stel dat je verkoop tegen valt.

Voor hoe lang sluit je die hypotheek ook al weer af? ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dutchone schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:43:
[...]

Als hypotheekverstrekker zou ik juist nu niet 100% hypotheek willen geven.

Als iemand over een (paar) jaar z'n hypotheek niet meer kan dragen, is het dan maar hopen dat je die 100% dan nog terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb even een korte vraag.

Wij zijn nu bezig met de huizenjacht, mijn vriendin heeft een studieschuld van een paar duizend euro.
Dit heeft niet heel veel impact op de hoogte van de hypotheek, maar als het nodig zou zijn kunnen we die gewoon aftikken.

Is mijn aanname juist als daarmee ook direct de mindering op je hypotheek verdwenen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:19

Koekfabriek

King Billy on the wall

Jackson6 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:23:

Wij zijn nu bezig met de huizenjacht, mijn vriendin heeft een studieschuld van een paar duizend euro.
Dit heeft niet heel veel impact op de hoogte van de hypotheek, maar als het nodig zou zijn kunnen we die gewoon aftikken.

Is mijn aanname juist als daarmee ook direct de mindering op je hypotheek verdwenen is?
Jup, afbetaald is afbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online

Geen schuld is geen mindering.

Altijd ook handig even bij BKR in te loggen om te kijken wat daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
fsfikke schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:56:
[...]

Voor hoe lang sluit je die hypotheek ook al weer af? ;)
Accretion schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:58:
[...]

Als hypotheekverstrekker zou ik juist nu niet 100% hypotheek willen geven.

Als iemand over een (paar) jaar z'n hypotheek niet meer kan dragen, is het dan maar hopen dat je die 100% dan nog terug krijgt.
Het ging niet om mijn hypotheek, die kon ik gewoon betalen zonder overwaarde van mijn huis.

Maar ik zie de punt om voor 80% draag vermogen te gaan.

Het ging om mijn dat mijn huis bijvoorbeeld zou 10K op leveren waar hij in zijn berekening 8K van maakte. Waardoor je natuurlijk een ander bedrag krijg kwa overgangshypotheek ect.

Het ging niet om de hypotheek zelf. Maar om de geplande overwaarde die je direct terug zou brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchone op 15-04-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Let wel, er wordt bij de aanvraag gebruik gemaakt van een zogenoemde toetsrente...

https://www.homefinance.n...-berekenen/toetsrente.asp

Dus het is niet zo dat er 1,03% staat, dat je op die manier getoetst bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Koekfabriek schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:27:
[...]

Jup, afbetaald is afbetaald.
Top, dank!
Vorkie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:28:
[...]

Geen schuld is geen mindering.

Altijd ook handig even bij BKR in te loggen om te kijken wat daar staat.
Ook dank voor je sneller reactie, BKR heb ik al gechecked, staat niks.

Het overbieden kan beginnen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:59

Overigens als ze onder het nieuwe stelsel valt is de mindering op de hypotheek haast 1:1. Het aflossen hoeft dan niet heel zinvol te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Jackson6 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:38:
[...]

Top, dank!

[...]

Ook dank voor je sneller reactie, BKR heb ik al gechecked, staat niks.

Het overbieden kan beginnen :')
Nog een eventueel puntje van aandacht kan een creditcard zijn. Hiermee kun je mogelijk schulden maken en heeft daarom vaak ook impact op de hypotheek.

En veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:37:
[...]

Nog een eventueel puntje van aandacht kan een creditcard zijn. Hiermee kun je mogelijk schulden maken en heeft daarom vaak ook impact op de hypotheek.

En veel succes!
Daarom heb ik ook een creditcard die maandelijks geïncasseerd wordt, zonder uitgesteld betalen.

Toch bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 13:59
Jackson6 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:24:
[...]

Daarom heb ik ook een creditcard die maandelijks geïncasseerd wordt, zonder uitgesteld betalen.

Het gaat om de limiet op je card, niet om wanneer je betaald en of je gebruik maakt van het limiet.
Overigens vind ik dat als je in de problemen komt met je hypotheekaanvraag door je credit card limiet het misschien al onverantwoord is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
jannus66 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:44:
[...]

Het gaat om de limiet op je card, niet om wanneer je betaald en of je gebruik maakt van het limiet.
Overigens vind ik dat als je in de problemen komt met je hypotheekaanvraag door je credit card limiet het misschien al onverantwoord is.....
Niet helemaal correct.
Ik heb eenzelfde creditcard welke aan het eind v/d maand automatisch verrekend wordt.
Daardoor telt deze niet mee op je BKR registratie.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Jackson6 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:24:
[...]

Volgens mij heb je dat met elke non prepaid creditcard. Ik zou het eventueel toch even met een adviseur (eventueel van de bank) bespreken wat voor consequenties het heeft. Bij mij was het geen probleem omdat ik niet aan mijn maximale hypotheek kwam (naast dat ik hem al even teruggezet had qua limiet om de "schuld" te beperken. Maar ik ken wel mensen die tijdelijk hun creditcard hebben opgezegd om de hypotheek rond te krijgen, om hem vervolgens weer aan te vragen. Wellicht is het goed om toch even advies in te winnen, een dealbreaker gaat het niet snel zijn (opzeggen is zo gepiept), maar vertraging bij de hypotheekaanvraag kan vervelend zijn.

Idem voor roodstaan bij de bank. Het gaat in principe om elke mogelijkheid om tijdelijk meer schuld te verwenden op het moment van passeren van de hypotheekakte voor zover ik weet. Ook al maak je er geen gebruik van of sta je nooit rood omdat je er netjes mee omspringt.

Zie ook:
https://www.hypotheekadvi...en-hebben-voor-hypotheek/

Ergens vreemd dat de BKR registratie het niet laat zien. Nu ik het me zo herinner kreeg ik mijn creditcard daar ook nie tte zien. Kans bestaat dat de hypotheekverstrekker dit soort gegevens wel te zien krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 15-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nee, een credit-card is er in verschillende opties, die verder los staan van hoe hoog je limiet op die credit-card is: Van een minimale aflossing per maand tot 100% aflossing per maand. In het laatste geval betaal je elke maand het openstaande bedrag en heb je geen BKR-registratie, in alle andere gevallen heeft het invloed op je max. hypotheek.

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 15-04-2021 13:24 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:25
Flix20 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:55:
[...]

Niet helemaal correct.
Ik heb eenzelfde creditcard welke aan het eind v/d maand automatisch verrekend wordt.
Daardoor telt deze niet mee op je BKR registratie.
Klopt, hier ook niet, net nog even voor gekeken voor de zekerheid. Toestemming tot rood staan op een betaalrekening wordt overigens wel mee geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
JeroenE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 05:55:
[...]
Het is mij nog een beetje onduidelijk of de kopers dit al gelijk bij een bod te zien krijgen of niet. Ik ga even uit van wel, dus in principe maakt het voor de verkoper ook niet uit.

Een koper die (bijvoorbeeld) max 300k kan betalen zal dan een bod doen van 297500 (zodat het totaal bedrag 300k is), terwijl die bij een standaard verkoopmakelaar een bod had gedaan van 300k.
Er van uitgaand dat de verkoper bij een andere verkoopmakelaar ook die 2500 euro als kosten had moeten betalen komt de verkoper netto op hetzelfde bedrag uit.

Dat kan ook haast niet anders, er komt natuurlijk nooit ergens spontaan een stapel extra geld vandaan.
Ja krijg je te zien, dit bedrag heb ik ook gekregen door een bod in te vullen (duurdere woning werd 3.000). Hoewel ik je redenering volg, vrees ik toch dat de woning er uiteindelijk weer duurder van wordt. En het verneukeratieve is dat je die kosten niet mee kan financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Azrael Als de woning duurder wordt moet je het bod dus verlagen anders kan je het niet betalen. Dus de verkoper is er dan netto niets mee opgeschoten.

Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat je hetzelfde bedrag kan/wil uitgeven. Zoals je terecht aanstipt kan je deze kosten niet meefinancieren dus de kans bestaat zelfs dat je als verkoper minder krijgt. Want iemand kan misschien wel een hypotheek van 300k krijgen, maar als ze geen 3k extra op de bank hebben staan (want ze hadden er niet op gerekend dat ze de verkoopmakelaar zouden moeten betalen) doen ze wellicht niet eens een bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
JeroenE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:32:
@Azrael Als de woning duurder wordt moet je het bod dus verlagen anders kan je het niet betalen. Dus de verkoper is er dan netto niets mee opgeschoten.

Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat je hetzelfde bedrag kan/wil uitgeven. Zoals je terecht aanstipt kan je deze kosten niet meefinancieren dus de kans bestaat zelfs dat je als verkoper minder krijgt. Want iemand kan misschien wel een hypotheek van 300k krijgen, maar als ze geen 3k extra op de bank hebben staan (want ze hadden er niet op gerekend dat ze de verkoopmakelaar zouden moeten betalen) doen ze wellicht niet eens een bod.
Tja, maar wat is niet kunnen betalen? Dat zal niet op een 3.000 euro meer of minder komen. Psychologisch zal het eerder zo gaan: "ik wil 300.000 uitgeven voor een woning. Ik bied dus 300.000. Oh, er komt nog € 2.500 euro bij voor die gekke website, nouja, het zal wel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Azrael Ja, maar die mensen hadden dus anders 303k kunnen bieden, want: ik wil deze wel echt hebben en niet weer net buiten de boot vallen.

Dat is (denk ik) dus een andere situatie. Overigens wel precies de situatie die deze makelaar voorspiegelt, namelijk dat je meer krijgt voor je woning dan wanneer jij de makelaar zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
jannus66 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:44:
[...]

Onee hoor, ik kwam in eerste instantie alleen advies vragen over studieschulden.

En trouwens, van BKR.nl:
Als je een creditcard hebt waarbij je gespreide betaling in meerdere termijnen kunt doen, dan valt de creditcard in de categorie doorlopende kredieten. Dit staat geregistreerd bij Stichting BKR. Je hebt dan namelijk de mogelijkheid om binnen een vastgesteld limietbedrag geld op te nemen, zaken te kopen of diensten af te nemen. De creditcard staat alleen geregistreerd als het krediet hoger is dan € 250,- en een langere looptijd dan 1 maand heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Jackson6 op 15-04-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53
Korte vraag, ik hoop dat ik het hier kwijt kan, anders open ik wel een nieuw topic.

Hoe duur kan een aanvulling op een taxatierapport zijn?

Toelichting: De erfpacht van ons huis willen we af kopen en dit financieren met een ruimere hypotheek. Hiervoor hebben we een aanvulling van het taxatierapport nodig, dat we vorig jaar hebben laten maken toen we dit huis kochten. Lijkt mij een simpele klusje; huis is 60K meer waard, want erfpacht is nu afgekocht twv 60K.

Een willekeurige taxateur durfde daar 600,- voor te vragen, want handwerk/specifiek geval etc. Dit vind ik belachelijk.omdat een heel huis taxeren 400,- kost.

EigenlijK vraag ik me af, hoe duur kan een aanvulling op het taxatierapport zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Night-Reveller op 15-04-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
Ik mag mij ook in dit topic gaan melden. Paar maanden terug / begin dit jaar wat kleine stapjes gezet om mij, als "thuiswonende" 30er, toch maar eens gaan te oriënteren en verdiepen in het kopen van een woning. Dit topic wat gaan volgen, Funda in de gaten houden. In eerste instantie kwam dit laatste voornamelijk neer op of veel te duur, of categorie "oud" en wat echt flink opgeknapt zou moeten worden (en vervolgens nog steeds duur, 250-300k en zonder kennis zou ik dan verwachten nog 100k er in te moeten steken om van boven tot beneden te strippen en "opnieuw te beginnen". Oftewel, een project waar ik geen ervaring / kijk op heb en idem dito voor de kosten waarbij het tot de laatste euro zou kunnen kosten).

Echter stuurde afgelopen dinsdagavond mijn broer mij (niet al te serieus denk ik zelfs) een linkje naar een "nieuw" koophuis. Verkoopprijs (excl. overbieden :p) is (net) binnen wat ik denk dat mijn budget is, en het huis is in orde. Vervolgens gistermorgen "de stoute schoenen" aangetrokken en het contact/reactie formulier ingevuld. Al is het maar om een stapje te zetten en uiteindelijk toch niet door te zetten "na verder onderzoek".
Vanmorgen telefoontje en afspraak gemaakt voor komende dinsdag.
Beetje aparte aan het gesprek vond ik enerzijds dat ik "vrije keuze" had (dinsdag of woensdag, tussen 12 en 2), maar er wel werd gesproken over gelijktijdige bezichtigen (de een kijkt boven, de ander beneden, en dan wisselen). Dus van de ene kant zou ik verwachten "druk" / veel aanvragen ("dubbel" bezichtigen ondanks corona), maar vrije keuze dus of toch niet druk of ik was de eerste die ze terugbelde.

Alleen komt er nu toch vanalles op mij af.
Financieel sta ik er persoonlijk goed voor, maar een hypotheek ontkom ik alsnog niet aan. Maar kan ik dan bv qua hypotheek gewoon even bij de Rabobank (waar ik al mijn bankzaken doe) de calculator invullen en er vanuit gaan "dat dat klopt"? Zoals gezegd is er financieel niks geks aan de hand, geen schulden (ook geen studieschuld) etc. Daarnaast een goed gevulde spaarrekening (/spaarrekeningen), waarbij ik met de eenvoudige optelsom van uitkomst hypotheek berekening + spaargeld een 65k "over houd" op de gemelde verkoopprijs. In zoverre lijkt het dus te kunnen, en riant overbieden is dan ook niet mijn bedoeling.
Maar als "thuis woner" komt er natuurlijk veel meer bij kijken, qua inboedel kom ik immers niet verder dan een bed, kledingkast, TV en PC. Er zal dus ook nog meubilair, servies, pannen, badgoed, .... bij komen. Wat ook zomaar eens redelijk in de papieren kan lopen (wilde gok: 10k?).

En daarnaast, zoals aangegeven, het huis is goed, en zoals het er uit ziet zou ik zo erin kunnen trekken en klaar. Maar toch heb ik wat twijfels om niet meteen te klussen. De keuken lijkt an zich goed, maar staat naar mijn idee wat raar. Hoek keuken met één kant tegen de buren en de andere kant tegen de binnenmuur met aan de andere kant de woonkamer, waarbij de muur niet geheel doorloopt waardoor het een beetje raar gezicht heeft omdat er wel een (brede) open doorgang is vanaf de buitenmuur vanaf oprit gezien. Mijn "wild idee" zou dan ook zijn om die muur zo goed / slecht als het kan eruit te halen zodat er een open keuken kan komen (met de keuken korter als de muur), en daarmee ook een zicht van voor naar achter door de woning. Alleen gaat het (waarschijnlijk) om de oude buitenmuur, die dus dragend zal zijn, die ook al "kruist" met een oude (dragede) binnenmuur die nu met een balk is. Oftewel, muur eruit zal wel kunnen maar er zal dan wel een pilaar moeten komen en uiteraard een doorlopende balk.
En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/142/212/240_1440.jpg
Maar zoals geschreven, wild idee, hoeft niet, en financieel wellicht niet eens mogelijk. Alternatief is uiteraard zo laten en later aanpakken. Maar dat geeft uiteraard weer een berg gedoe als ik al lang gesetteld zou kunnen zijn. En dus knaagt het.
Uiteraard zijn er meer "verbeterpunten" aan het huis, zoals het plaatsen van een vaste trap naar de zolder, evt dakkapel, you name it. Maar die keuken lijkt goed, alleen zo raar geplaatst / gesloten. En meteen aanpakken kost een berg geld terwijl het "oke" is maar later doen betekent in principe dat de hele benedenverdieping in puin zou komen te liggen.

Oftewel, een spannende tijd breekt voor mij aan waarin ik veel zal moeten leren, over het kopen van een huis, en daarna het "alleen leven".
Pagina: 1 ... 180 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7