Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 179 ... 361 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:20
Ebayzo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:18:
[...]

***members only***

Gefeliciteerd! Lekker joh, en nu láááááng wachten. Viel mij uiteindelijk toch meer tegen dan gedacht die lange overdracht. Hoewel de tijd snel ging ben je op een gegeven moment wel klaar met "voorbereiden" en wil je door.
Ja de eerste maanden vliegen echt voorbij!
Zaten bij mij 5 maanden tussen maar na 4 maanden had ik alles voor de verbouwing al wel 6 keer uitgewerkt.
Met name die laatste maand duurde erg lang. Dan staat alles in bestelling, en is het wachten tot je de eerste muur eruit mag tikken!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
ppeterr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:30:
[...]

Ja haalde het ook gelijk weg

Wil jij dat ook doen
Gefeliciteerd :D

Ik heb al geschilderd daar. Vannochtend dus die inspectie en daarna naar notaris. Ging allemaal soepeltjes.

Helaas toen ik daar aan kwam toch gezien dat hij het echt vies heeft achtergelaten. Keukenlades vol met kruimels en vlekken., vriezer vol gelaten met overdatum ijsjes. Trok een lade open van een badkamer meubel, zat vol met haar :? :X Op de grond overal haar en stof.

Nou goed, blij met huis sowieso :D Maar begrijp niet waarom je het zo achter laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
"niet mijn probleem"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Nee maar best asociaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Zou je eerder in een huurhuis verwachten. Maargoed, sleutel is binnen. Ikzelf heb concept eindafrekening binnen vandaag (en de rest van de documenten).

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Ebayzo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:28:
[...]
Zou je eerder in een huurhuis verwachten. Maargoed, sleutel is binnen. Ikzelf heb concept eindafrekening binnen vandaag (en de rest van de documenten).
Wanneer is de overdracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Volgende week dinsdag, dus einde in zicht.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
@bitterbal_mayo gefeliciteerd he :) Had ik het vanmorgen al neer gekwakt hier met foto van de sleutels....maar heb het weer snel offline gehaald :)

Maar dan nu maar, hoe ging je dag ?

Ow sorry lees net terug hierboven :P

[ Voor 9% gewijzigd door ppeterr op 01-04-2021 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:12:
[...]

Ik heb al geschilderd daar. Vannochtend dus die inspectie en daarna naar notaris. Ging allemaal soepeltjes.

Helaas toen ik daar aan kwam toch gezien dat hij het echt vies heeft achtergelaten. Keukenlades vol met kruimels en vlekken., vriezer vol gelaten met overdatum ijsjes. Trok een lade open van een badkamer meubel, zat vol met haar :? :X Op de grond overal haar en stof.

Nou goed, blij met huis sowieso :D Maar begrijp niet waarom je het zo achter laat
Jij ook :) haha sorry ben wat hectisch was een drukke dag.

Inspectie gehad, notaris er achter aan ging soepel.

Wat naar dat je het vies aantrof. Kan je nog even aan de gang met de rommel. Dat is jammer. Ik daar integen trof het heel goed aan. Super schoon en netjes. Erg fijn. Gelijk eerste meubel levering al nog voordat ik getekend had. Dus eethoek staat :)

Vervolgens internet aan de gang gemaakt, kabels getrokken en gedoe.

Foto voor als je het interresant vind, ik wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyFWuncEE0wX8S1DEK6y6GqeGug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olGL2tdLciT3JytR09WxdhJR.jpg?f=fotoalbum_large

Glasvezel internet is ook al werkend, even met de buren gesproken. Pizza gegeten en nu weer in oude huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:37:
@bitterbal_mayo gefeliciteerd he :) Had ik het vanmorgen al neer gekwakt hier met foto van de sleutels....maar heb het weer snel offline gehaald :)

Maar dan nu maar, hoe ging je dag ?

Ow sorry lees net terug hierboven :P
Lekker bezig :D

Wanneer verhuis je er naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:52:
[...]

Lekker bezig :D

Wanneer verhuis je er naar toe?
In principe is de 8e de verhuisdag. Ik ben vrij tot de 10e dus dat komt mooi uit.
De 6e worden er nieuwe bedden voor iedereen geleverd, dus dat wordt lekker slapen dan :)

Dan heb ik nog de rest van de maand om het oude huisje in orde te maken daar moet ik
meer doen dan in het nieuwe huis eigenlijk.

Jij gaat het weekend van de 10e over begreep ik? Nog veel te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:55:
[...]

In principe is de 8e de verhuisdag. Ik ben vrij tot de 10e dus dat komt mooi uit.
De 6e worden er nieuwe bedden voor iedereen geleverd, dus dat wordt lekker slapen dan :)

Dan heb ik nog de rest van de maand om het oude huisje in orde te maken daar moet ik
meer doen dan in het nieuwe huis eigenlijk.

Jij gaat het weekend van de 10e over begreep ik? Nog veel te doen ?
Ja schilderen. eigenlijk vrijwel alles. Niet dat ik dat ga redden voor de verhuizing dus moet er dan maar mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:59:
[...]

Ja schilderen. eigenlijk vrijwel alles. Niet dat ik dat ga redden voor de verhuizing dus moet er dan maar mee verder.
De hoeveelheid werk in totaal. Van begin tot nu, inclusief oude huis en nieuwe huis valt mij erg tegen.
Het is super veel, en doe eigenlijk alles alleen zonder al teveel hulp.

Op het moment dat ik denk, bijna klaar. Dan stormt het volgende alweer voorbij. Maar ik trek de kar.
Hopelijk lukt ook bij jou alles zoals je wenst. Ik ga de rust opzoeken, morgen wekker om 5u.
Auto vol, en dan om 7u gaan ze beginnen met de zolder. Ook spannend :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:08:
[...]

De hoeveelheid werk in totaal. Van begin tot nu, inclusief oude huis en nieuwe huis valt mij erg tegen.
Het is super veel, en doe eigenlijk alles alleen zonder al teveel hulp.

Op het moment dat ik denk, bijna klaar. Dan stormt het volgende alweer voorbij. Maar ik trek de kar.
Hopelijk lukt ook bij jou alles zoals je wenst. Ik ga de rust opzoeken, morgen wekker om 5u.
Auto vol, en dan om 7u gaan ze beginnen met de zolder. Ook spannend :)

Succes!
Jij ook! Komt goed alles :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 15:44
Dat je tegenwoordig een datum + tijd krijgt toegewezen van de verkopende makelaar (als je überhaupt wordt uitgenodigd) voor een bezichtiging begin ik aan te wennen, maar vandaag was wel weer bijzonder.

Via de mail kregen we gisteren een datum + tijd toegestuurd, maar mijn vriendin heeft die dag afspraken waar ze niet onderuit kan. Onder het motto 'niet geschoten is altijd mis', hebben we telefonisch contact opgenomen met de makelaar en uiteraard was het antwoord dat ze ons dan moesten teleurstellen, omdat de verkoopmakelaar zelf al heel veel moeite heeft moeten doen om een bezichtingsdag te krijgen van de verkopende partij.

Blijkbaar zijn er verkopende partijen die verwachten dat ze een huis kunnen verkopen zonder dat er mensen komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
CoolBadeendje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:31:
Dat je tegenwoordig een datum + tijd krijgt toegewezen van de verkopende makelaar (als je überhaupt wordt uitgenodigd) voor een bezichtiging begin ik aan te wennen, maar vandaag was wel weer bijzonder.

Via de mail kregen we gisteren een datum + tijd toegestuurd, maar mijn vriendin heeft die dag afspraken waar ze niet onderuit kan. Onder het motto 'niet geschoten is altijd mis', hebben we telefonisch contact opgenomen met de makelaar en uiteraard was het antwoord dat ze ons dan moesten teleurstellen, omdat de verkoopmakelaar zelf al heel veel moeite heeft moeten doen om een bezichtingsdag te krijgen van de verkopende partij.

Blijkbaar zijn er verkopende partijen die verwachten dat ze een huis kunnen verkopen zonder dat er mensen komen kijken.
Lijkt me dan ook gewoon een bullshit reden. Maar tegen jou zeggen dat ze geen zin hebben om te schuiven had die persoon waarschijnlijk geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:23

Volgens mij zijn er sowieso maar een beperkt aantal bezichtigingen. Het zal me niks verbazen als ze maar 1 dag inplannen met een stuk of 8 bezichtigingen.

Hier vanmorgen ook weer geprobeerd een afspraak te plannen. Er werd letterlijk gelachen toen we vroegen of er nog plek was. Praten hier over een bouwval die gezien moet worden als casco opknapper van 400k, het moet niet gekker worden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tegenwoordig komt iets op funda nadat het al op Facebook ed rond wordt geslingerd, dus in principe loop je achter de feiten aan als je alleen op funda kijkt.. ik had destijds alle makelaars in de buurt op mijn inactieve Facebook toegevoegd. (Uiteindelijk VON gekocht).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 23:23
Sport_Life schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:28:
Tegenwoordig komt iets op funda nadat het al op Facebook ed rond wordt geslingerd, dus in principe loop je achter de feiten aan als je alleen op funda kijkt.. ik had destijds alle makelaars in de buurt op mijn inactieve Facebook toegevoegd. (Uiteindelijk VON gekocht).
Absoluut ook onze ervaring, al moet ik toegeven dat onze koppigheid ons wel een woning heeft opgeleverd waar we vanochtend dan ook het koopcontract hebben ondertekend :).
Stond al paar dagen op funda, dus we wisten eigenlijk wel dat bezichtigen geen optie was maar toch gebeld.
Op een vrijdag gebeld of we een uur later konden bezichtigen XD

Mijn tip is dus wel om altijd stug te zijn en te blijven bellen :)

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
Roadman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:22:
[...]

Lijkt me dan ook gewoon een bullshit reden. Maar tegen jou zeggen dat ze geen zin hebben om te schuiven had die persoon waarschijnlijk geen zin in.
Dat zou goed kunnen. Dat de markt nu zo is zoals die is, vind ik een gegeven, daar heb je mee te dealen. Maar alleen omdat je in een positie zit dat je bepaald gedrag kunt vertonen, betekend voor mij niet dat je dat ook moet doen. Iets met fatsoensnormen, maar die zijn samen met de lage prijzen verdwenen uit de markt ;)

Dat gezegd hebbende hadden we gisteren een bezichtiging met een zeer vriendelijke, geduldige en competente verkoopmakelaar.

En wat Ricardo zegt, dat is ook mijn ervaring. Maar deze boodschap had ik nog niet eerder meegemaakt.
Sport_Life schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:28:
Klopt. Veel huizen die 'nieuw' verschijnen op Funda zijn al 'onder bod' of 'verkocht onder voorbehoud'.
MrAmos schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:33:
[...]

Absoluut ook onze ervaring, al moet ik toegeven dat onze koppigheid ons wel een woning heeft opgeleverd waar we vanochtend dan ook het koopcontract hebben ondertekend :).
Stond al paar dagen op funda, dus we wisten eigenlijk wel dat bezichtigen geen optie was maar toch gebeld.
Op een vrijdag gebeld of we een uur later konden bezichtigen XD

Mijn tip is dus wel om altijd stug te zijn en te blijven bellen :)
Gefeliciteerd! Dat is ook onze ervaring; bellen werkt vaak prima, maar ik moet zeggen dat ik ook wel goede ervaringen heb met het aanvragen van een bezichtiging via de Funda site. Ik kijk vaak 's avonds, en vraag dan een bezichtiging aan. Meestal bellen ze voor 11u de volgende ochtend terug en is er nog wel wat mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Altijd alle kanalen volgen. Maak het je missie als eerste te zijn. Altijd zsm bellen.

Vandaag bouwtechnische keuring gehad van ons eigen appartement. Direct noodzakelijke verbeteringen ruim onder de gestelde voorbehouden en tevens grotendeels VVE. Super fijn.

Hopelijk ergens volgende week koopovereenkomst ondertekenen en dan einde week de hypotheek aanvragen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Als je alleen in de avond op Funda kijkt ben je in veel regio's sowieso al te laat. Die huizen worden er vaak tegen het eind van de ochtend opgezet.
Ik heb meerdere keren gehad dat ik geen bezichtiging kon krijgen, omdat ik pas tegen de avond er 1 aanvroeg.
Maak sowieso een zoekopdracht bij Funda aan, maar ook een gratis zoekservice/zoekprofiel bij een nvm makelaar. 1 die in de buurt zit of per ongeluk jouw regio open heeft staan. Dan krijg je namelijk een dag voordat ze het op Funda zetten een melding. En als het een eigen woning is soms nog eerder.
Zo ook een keer gebeld en moest ik worden teruggebeld, omdat ze de woning net had ingevuld en nog niet eens een bezichtigingsdag hadden gepland. Die woning kwam ook pas 4 dagen later op funda te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Caelorum schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:48:
Als je alleen in de avond op Funda kijkt ben je in veel regio's sowieso al te laat. Die huizen worden er vaak tegen het eind van de ochtend opgezet.
Ik heb meerdere keren gehad dat ik geen bezichtiging kon krijgen, omdat ik pas tegen de avond er 1 aanvroeg.
Maak sowieso een zoekopdracht bij Funda aan, maar ook een gratis zoekservice/zoekprofiel bij een nvm makelaar. 1 die in de buurt zit of per ongeluk jouw regio open heeft staan. Dan krijg je namelijk een dag voordat ze het op Funda zetten een melding. En als het een eigen woning is soms nog eerder.
Zo ook een keer gebeld en moest ik worden teruggebeld, omdat ze de woning net had ingevuld en nog niet eens een bezichtigingsdag hadden gepland. Die woning kwam ook pas 4 dagen later op funda te staan.
Zelfs in de ochtend al. Ik keek 2 keer per dag. In de ochend vaak al om half 8 en dan gelijk bezichtiging aanvragen en nog een keer rond half 6 einde van de middag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@bitterbal_mayo Lekker het huis slopen op dag 2 :) Gaat het allemaal goed bij jou ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVgXhodf5xvLKZWLSthVEFMh-AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGQ1YgpT7KsWFmEqxAK2rdu1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:39:
@bitterbal_mayo Lekker het huis slopen op dag 2 :) Gaat het allemaal goed bij jou ?

[Afbeelding]
ja heb het weer zwaar onderschat :P

moest vandaag werken, morgen verder met schilderen en dan de 10e er al in :P De rest van de week ook werken dus dat wordt verder schilderen als ik er woon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:12:
[...]

ja heb het weer zwaar onderschat :P

moest vandaag werken, morgen verder met schilderen en dan de 10e er al in :P De rest van de week ook werken dus dat wordt verder schilderen als ik er woon :p
Oeh dat is niet mis, zo alles doen en er nog bij werken. Ik heb dan wel vrij tot de 10e dus het
is vrij overzichtelijk nog. Ik wens je veel succes :) Gaat je lukken!

Ik had nog even een raar momentje vandaag, de hele woonkamer is voorzien van dubbele stroom
punten, stekkerdozen dus. beide muren om de 2 meter een dubbele doos. Mooi laag bij de grond.
Kwam er achter dat bij iedere doos, een van de 2 niet werkte.....verdorrie dacht ik wtf is dat nou.

Dus het spookte alweer, zo van dat wordt een elektricien en of verborgen gebrek wat dan ook.

Even contact gehad met de vorige bewoner, blijkt er een schakelaar te zitten waarmee je in een
keer al die stopcontacten aan en uit kan zetten. Voor als je bijvoorbeeld lampen achter een kast of je
tv meubel hebt zitten waar je niet makkelijk bij kan.

Ik wist niet dat het bestond :) Maar handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:24:
[...]

Oeh dat is niet mis, zo alles doen en er nog bij werken. Ik heb dan wel vrij tot de 10e dus het
is vrij overzichtelijk nog. Ik wens je veel succes :) Gaat je lukken!

Ik had nog even een raar momentje vandaag, de hele woonkamer is voorzien van dubbele stroom
punten, stekkerdozen dus. beide muren om de 2 meter een dubbele doos. Mooi laag bij de grond.
Kwam er achter dat bij iedere doos, een van de 2 niet werkte.....verdorrie dacht ik wtf is dat nou.

Dus het spookte alweer, zo van dat wordt een elektricien en of verborgen gebrek wat dan ook.

Even contact gehad met de vorige bewoner, blijkt er een schakelaar te zitten waarmee je in een
keer al die stopcontacten aan en uit kan zetten. Voor als je bijvoorbeeld lampen achter een kast of je
tv meubel hebt zitten waar je niet makkelijk bij kan.

Ik wist niet dat het bestond :) Maar handig.
Oh zseker handig ja :D

Ja ik ben dan niet zo snel klaar maar vergeten we straks ook weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:58
RobbieB schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Klopt, riool- en afvalstoffenheffing worden ook bij ons niet in de leveringsnota verrekend. De OZB en Waterschapslasten wel.
Even verduidelijking:

alle procentuele aanslagen gebaseerd op de WOZ waarde kunnen bij de notaris worden verrekend
alle overige aanslagen gaan via de overheid

Afvalstoffen heffing: via de gemeente
Onroerende zaakbelasting: procentueel en dus via notaris
Rioolheffing: via gemeente
Watersysteemheffing gebouwd: procentueel en dus via notaris
Watersysteem heffing ingezetenen: vast bedrag per regio
Zuiveringsheffing woonruimten: vast bedrag per regio

Water is dus de lastigste. Een deel van het water is gebaseerd op de WOZ waarde, die gaat dus via de notaris. Een deel van het water gaat via de regio. Blijf je binnen de regio dan wordt dat niet verrekend. Afvalstoffen en riool gaan per gemeente en die worden als het goed is netjes verrekend.

Wel even opletten. Belasting samenwerking midden-west brabant heeft een nieuw systeem en bij mij werd er dus helemaal niets automatisch verrekend. Bij mij werd er dubbel afgeschreven. Geld terugstorten doen ze niet aan, ik krijg straks een korting...

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 04-04-2021 00:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
bitterbal_mayo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:12:
[...]

Als het goed is vraagt de notaris of het huis leeg was en je akkoord bent met de staat van oplevering. Daar is die inspectie voor. Je kan dan eisen dat hij die zooi weg haalt (in ieder geval dan ijsjes dan wel de vriezer :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Chaan111 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:40:
Beste iedereen,

Ik en mijn vriend zijn bezig om ons eerste huis te kopen. Ons bod is geaccepteerd, bouwkundige keuring staat voor vanmiddag ingepland. We hebben zonder voorbehoud van financiering gekocht. Overdracht is uiterlijk 9 weken na oplevering nieuwbouwwoning. Dus uiterlijk 15 februari 2022. Nu hebben we een concept van de koopakte ontvangen. Voor ons als leken staat er een hoop onbegrijpbare informatie in. Onze hypotheekadviseur (tevens een familiekennis) wees ons op artikel 13 Registratie koopovereenkomst. Hij ziet uiteraard vele koopakten voorbij komen maar is nog niet eerder tegengekomen dat er zoveel informatie bij is geschreven als dit. Ik zeg er bij dat wij een aankoopmakelaar hebben die tevens verkoopmakelaar is van het huis. Hij draagt dus twee petten lijkt ons. Het geschreven stuk wat onze hypotheekadviseur zorgen baat is het volgende;

artikel 13 Registratie koopovereenkomst
Partijen geven de notaris hiermee wel/niet de opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan dan na ontvangst van de koopakte door de
notaris. Zodra de koopovereenkomst is getekend door beide partijen en alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen, bestaat de mogelijkheid deze te laten inschrijven in de openbare registers. Het laten inschrijven van de koopovereenkomst in de openbare registers heeft tot gevolg dat latere faillissementen, overdrachten, beslagen, en een later gevestigd voorkeursrecht van de gemeente niet tegen de koper kunnen worden ingeroepen. De inschrijving heeft een geldigheid van 6 maanden. Partijen verklaren hierbij uitdrukkelijk bij het tekenen van deze overeenkomst uitleg te hebben gekregen over de registratie van de koopovereenkomst.
De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekening van koper/verkoper.

Als wij dit laten inschrijven zijn wij beschermd voor maar 6 maanden. Terwijl de uiterlijke overdrachtsdatum 15 februari is. Heeft iemand hier ervaring mee en kan advies geven? Niet dat na die 6 maanden wij alsnog het huis kunnen kwijtraken omdat de verkopers failliet zijn waar wij niet vanaf weten.
Wij hebben gisteravond de aankoopmakelaar een mail gestuurd met oa de vraag of het in ons belang is om de koopakte te registreren en wat ons evt boven het hoofd hangt. Zoals de man zelf zei “ik ben in eerste instantie verkoopmakelaar van de verkopers”.
Bij mij:
artikel 13 Registratie koopovereenkomst Partijen geven de notaris hiermee wel/niet de opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan . De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekening van koper/verkoper.
13.1. Het laten inschrijven van de overeenkomst in de openbare registers heeft tot gevolg dat latere
faillissementen, overdrachten, beslagen en een later gevestigd voorkeursrecht van de gemeente niet tegen de koper kunnen worden ingeroepen. Als de oplevering langer dan 6 maanden op zich laat wachten, kan de akte eventueel ook pas op een later moment ingeschreven worden (zie voor nadere uitleg de “Toelichting op de NVM-koopakte voor de consument”). Aan de inschrijving zijn echter wel kosten verbonden. Indien koper in tegenstelling tot het bepaalde in art. 13 op een later tijdstip alsnog gebruik wenst te maken van de
mogelijkheid van inschrijving, zal hij hiervoor zelf contact op moeten nemen met de notaris.
Toelichting:
Artikel 13
Zodra de koopovereenkomst is getekend door beide partijen, bestaat de mogelijkheid deze te laten inschrijven in de openbare registers. Of partijen dit al dan niet willen, wordt in artikel 13 aangegeven. De notaris zal, zodra hij de koopovereenkomst heeft ontvangen, de inschrijving verzorgen.
Het laten inschrijven van de koopovereenkomst in de openbare registers heeft tot gevolg dat latere faillissementen, overdrachten, beslagen, en een later gevestigd voorkeursrecht van de gemeente niet tegen koper kunnen worden ingeroepen. De inschrijving heeft aldus een dubbele basis: inschrijving op grond van het Burgerlijk Wetboek (als bescherming tegen latere faillissementen, overdrachten en beslagen) en inschrijving op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (als bescherming tegen een later gevestigd voorkeursrecht). Als het passeren van de akte van levering (zie artikel 4) langer dan zes maanden na de aankoop is gepland, is het verstandig om nader advies in te winnen over het beste moment van inschrijving. De inschrijving heeft namelijk een geldigheidsduur van zes maanden. Overigens, ook als niet direct opdracht aan de notaris wordt verstrekt om de koopovereenkomst in te laten schrijven, behoudt koper het recht om dat op eigen kosten alsnog te laten doen. Dat geldt ook voor het laten inschrijven op een eerder moment dan in de koopovereenkomst is opgenomen.
TLDR het gaat om het scenario waarbij de verkoper vóór overdracht failliet gaat en vadertje staat beslag legt op de woning. De verkoper kan dan het huis niet meer verkopen en de koop gaat niet door. Dit document zorgt ervoor dat daar een stokje voor gestoken wordt. Aangezien je zelf pas een betaling doet op het moment van overdragen en de gelden pas 24 uur later worden vrijgegeven door de notaris is zo ver ik weet het risico beperkt tot het onverwachts niet kunnen aankopen van een woning. Maar ik ben geen notaris dus ik zou de vraag daar neerleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 04-04-2021 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Dat verschilt echt enorm per regio. Wij hebben eind vorig jaar verkocht in een regio waar het bijna gaat zoals jij beschrijft en gekocht in een nog wat rustigere regio. De verschillen zijn bijna bizar.

Waar wij ons huis te koop hadden staan, was een kijker individueel totaal oninteressant. Daar heb je er een berg van, dus graag of niet. Je kunt ook niet iedereen pleasen, want dan moet je elke dag een paar uur je huis uit. En dat wil je niet, want je hebt het vanwege een aankomende verhuizing nogal druk.

Het huis wat we hebben gekocht, hebben we:
- 2x bezichtigd
- 1x laten bekijken door een aannemer
- gekocht onder de vraagprijs.
Geen haast dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
sdk1985 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:55:
[...]

Even verduidelijking:

alle procentuele aanslagen gebaseerd op de WOZ waarde kunnen bij de notaris worden verrekend

Water is dus de lastigste. Een deel van het water is gebaseerd op de WOZ waarde, die gaat dus via de notaris. Een deel van het water gaat via de regio. Blijf je binnen de regio dan wordt dat niet verrekend. Afvalstoffen en riool gaan per gemeente en die worden als het goed is netjes verrekend.

Wel even opletten. Belasting samenwerking midden-west brabant heeft een nieuw systeem en bij mij werd er dus helemaal niets automatisch verrekend. Bij mij werd er dubbel afgeschreven. Geld terugstorten doen ze niet aan, ik krijg straks een korting...
Ja huis was leeg maar heb bij de inspectie niet de lades open getrokken. Dacht ook niet dat die het daar voor bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sdk1985 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:55:
[...]

Even verduidelijking:

Hier schrijven ze alleen zelf af, als je een machtiging afgeeft. Doe je dat niet, dan kun je niet in termijnen betalen en moet je gewoon zelf het totaalbedrag voldoen voor de verloopdatum van de aanslag. Dat laatste doe ik, omdat oepsjes achteraf corrigeren bij overheid inderdaad op de bureaucratische manier zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
Anoniem: 39993 schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:50:
[...]

Dat verschilt echt enorm per regio. Wij hebben eind vorig jaar verkocht in een regio waar het bijna gaat zoals jij beschrijft en gekocht in een nog wat rustigere regio. De verschillen zijn bijna bizar.

Waar wij ons huis te koop hadden staan, was een kijker individueel totaal oninteressant. Daar heb je er een berg van, dus graag of niet. Je kunt ook niet iedereen pleasen, want dan moet je elke dag een paar uur je huis uit. En dat wil je niet, want je hebt het vanwege een aankomende verhuizing nogal druk.

Het huis wat we hebben gekocht, hebben we:
- 2x bezichtigd
- 1x laten bekijken door een aannemer
- gekocht onder de vraagprijs.
Geen haast dus.
Ik ben het met je eens dat de vraag per regio (en prijsklasse) verschilt.
De gang van zaken die ik als voorbeeld gaf is één voorbeeld, maar het kan ook anders. Afgelopen week hadden we een bezichtiging en we kregen netjes een paar dagen de tijd om, als we dat willen, een bod uit te brengen. Geen druk, rustig een paar nachtjes over slapen. En dat in dezelfde regio/prijsklasse.

Maar goed, deels heb ik me neer te leggen bij deze markt. Ik vind deze markt alleen geen reden voor de houding van die makelaar / verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-07 07:32

sjaak

un giorno credi

Hallo ervaringsdeskundigen ;) We willen tweede helft van dit jaar de (krappe) markt op. Het is nooit een goed moment maar waar het eerder financieel niet goed uit kwam is dat nu goed op orde en zijn we flink aan het sparen voor het eigen geld wat je moet inbrengen.

We zijn een gezin van 2 ouders waarvan ik werk en 4 kinderen en laten een huurhuis achter en op zoek naar een een nieuwe plek in de buurt. We hebben het geluk dat we tientallen jaren in m’n geboortestad (Utrecht) wonen maar das gelijk ook de pech nu, de woningen verwisselen als warme broodjes haast van eigenaar.

Wat ik lastig te bepalen vind is wanneer je welke stap het beste kan doen. Het sparen duurt nog even (half jaar verwacht ik) maar ik vermoed dat het vinden van een passend huis ook wel even gaat duren.

De plaatsen en wijken beginnen we inmiddels een shortlist te worden, we weten waar het huis ongeveer aan zou moeten voldoen en bij verschillende websites een indicatie gekregen wat ik aan hypotheek kan krijgen. Ik weet b.v. dat ik er redelijk kant en klaar in wil en anders dan een verouderde douche/badkamer en het gewone onderhoud niet heel veel wil aan doen de komende 5 jaar.

In een ideaal geval willen we de kosten koper, verhuiskosten, likje verf hier en daar en het verhuizen kunnen bekostigen en dan een buffer aanhouden en aanvullen voor toekomstige zaken. Het is dus niet zo dat we nu een enorme spaarrekening hebben maar we willen ook niet met tientallen k’s boven ons budget bieden, het moet financieel gewoon kunnen.

Over twee weken een vrijblijvend gesprek met een makelaar waar ik mee in contact kwam door een huis wat op funda kwam maar al een enorme wachtlijst had opgebouwd in het fb/Instagram netwerk. Zij gaven aan dat je eigenlijk niet ontkomt aan een aankoopmakelaar en dat het in deze tijd en omgeving geen overbodige luxe is.

Is het verstandig om nu al ongeveer te kijken of er passende huizen voorbij komen? Het lijkt soms te vroeg omdat je misschien wel je droomhuis tegen komt en het dan voorbij laat gaan want te vroeg. Tegelijkertijd, als het allemaal meer dan een half jaar duurt van zien, kijken, bieden, overdracht is het misschien wel ideaal. Is ook een vraag die we bij de makelaar neer gaan leggen.

Wanneer is het verstandig om financieel te kijken? Als het pas concreet wordt? Het liefst zou ik nu al ongeveer willen weten wat de hypotheek kan worden en het liefst online (hypotheek24.nl b.v.) aan de slag. Of zijn die waardes die berekend worden echt wel te hanteren om een indruk te krijgen wat je max is?

Het liefst doen we, doe ik zoveel mogelijk zelf. Ik ben een starter (van boven de 35 dus wel overdrachtsbelasting) dus van heel uitgebreid financieel advies worden we ws niet veel wijzer en dus lijken de kosten van een financieel adviseur ook alleen maar extra uitgaven. Starters met andere ervaringen?

Benieuwd naar verschillende blikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Een financieel adviseur zou ik juist als starter wel doen. Er komt een hoop aan risico's kijken bij het aangaan van zo'n langdurig contract. Die wil je eventueel wel afdekken. In ieder geval wil je daar goed over geïnformeerd worden.

Onthoud ook goed dat als je alleen k.k. Wilt betalen je dus ook niet hoger dan de taxatiewaarde van de woning kan bieden. Misschien in een markt als Utrecht wat uitzonderlijk nu.

Aankoopmakelaar zou ik persoonlijk niet meteen mee beginnen. Maak eerst eens een zoekprofiel aan bij Funda en een nvm makelaar. En dan goed je telefoon in de gaten houden. Beide zullen pushberichten sturen en als je dan even snel globaal kijkt en meteen belt of niet kom je er wellicht ook wel tussen.
Tenzij je graag begeleiding hebt tijdens het aankopen, bepalen van de biedingsprijs enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-07 19:11
sjaak schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:28:

Is het verstandig om nu al ongeveer te kijken of er passende huizen voorbij komen? Het lijkt soms te vroeg omdat je misschien wel je droomhuis tegen komt en het dan voorbij laat gaan want te vroeg. Tegelijkertijd, als het allemaal meer dan een half jaar duurt van zien, kijken, bieden, overdracht is het misschien wel ideaal. Is ook een vraag die we bij de makelaar neer gaan leggen.
In 2016 stond het vast dat ik een vast contract zou krijgen en dus een eigen woning zou kunnen komen. Toen ben ik meteen gaan rondkijken in de regio Utrecht. Dat rondkijken heeft mij geholpen om te bepalen wat ik wilde en wat mogelijk was. Zo heb ik uiteindelijk mijn droomappartement kunnen kopen. :) Bovendien wist ik dankzij dat eerdere rondkijken dat een identiek appartement een paar maanden eerder (toen ik dus nog geen vast contract had) voor 5K minder was verkocht. de trend was toen dus al omhoog en het lag niet voor de hand dat die prijs de komende jaren zou dalen, dus heb ik toegehapt. De beste beslissing die ik in mijn leven heb genomen.

Sparen omdat je een deel van de kosten met eigen geld moet financieren is nuttig, maar langer sparen om dan een hogere prijs te kunnen betalen is in mijn ogen zinloos. Mijn woning vlakbij Utrecht is de afgelopen jaren 13% per jaar in waarde gestegen. Daar valt niet tegenop te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43
Hallo ervaringsdeskundigen ;) We willen tweede helft van dit jaar de (krappe) markt op. Het is nooit een goed moment maar waar het eerder financieel niet goed uit kwam is dat nu goed op orde en zijn we flink aan het sparen voor het eigen geld wat je moet inbrengen.

We zijn een gezin van 2 ouders waarvan ik werk en 4 kinderen en laten een huurhuis achter en op zoek naar een een nieuwe plek in de buurt. We hebben het geluk dat we tientallen jaren in m’n geboortestad (Utrecht) wonen maar das gelijk ook de pech nu, de woningen verwisselen als warme broodjes haast van eigenaar.

Wat ik lastig te bepalen vind is wanneer je welke stap het beste kan doen. Het sparen duurt nog even (half jaar verwacht ik) maar ik vermoed dat het vinden van een passend huis ook wel even gaat duren.

De plaatsen en wijken beginnen we inmiddels een shortlist te worden, we weten waar het huis ongeveer aan zou moeten voldoen en bij verschillende websites een indicatie gekregen wat ik aan hypotheek kan krijgen. Ik weet b.v. dat ik er redelijk kant en klaar in wil en anders dan een verouderde douche/badkamer en het gewone onderhoud niet heel veel wil aan doen de komende 5 jaar.

In een ideaal geval willen we de kosten koper, verhuiskosten, likje verf hier en daar en het verhuizen kunnen bekostigen en dan een buffer aanhouden en aanvullen voor toekomstige zaken. Het is dus niet zo dat we nu een enorme spaarrekening hebben maar we willen ook niet met tientallen k’s boven ons budget bieden, het moet financieel gewoon kunnen.

Over twee weken een vrijblijvend gesprek met een makelaar waar ik mee in contact kwam door een huis wat op funda kwam maar al een enorme wachtlijst had opgebouwd in het fb/Instagram netwerk. Zij gaven aan dat je eigenlijk niet ontkomt aan een aankoopmakelaar en dat het in deze tijd en omgeving geen overbodige luxe is.

Wanneer is het verstandig om financieel te kijken? Als het pas concreet wordt? Het liefst zou ik nu al ongeveer willen weten wat de hypotheek kan worden en het liefst online (hypotheek24.nl b.v.) aan de slag. Of zijn die waardes die berekend worden echt wel te hanteren om een indruk te krijgen wat je max is?

Het liefst doen we, doe ik zoveel mogelijk zelf. Ik ben een starter (van boven de 35 dus wel overdrachtsbelasting) dus van heel uitgebreid financieel advies worden we ws niet veel wijzer en dus lijken de kosten van een financieel adviseur ook alleen maar extra uitgaven. Starters met andere ervaringen?

Benieuwd naar verschillende blikken. :)
Heb je de middelen om over te bieden? Ik weet niet wat jullie financiële situatie is, maar met maar 1 inkomen zal je denk ik geen hele hoge hypotheek kunnen krijgen, en dat is dan nog voor het overbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 18:08
Een droomhuis in het geval van een starter lijkt mij weinig kansrijk. Naarmate je reëlere eisen en wensen hebt, des te kansrijker je missie gaat worden. Geen idee wat je ongeveer te besteden hebt, maar een woning in de brede Utrecht regio voor 6 personen zal nog best lastig blijken te zijn. Locatie is een grote factor in de prijs dus als je daar concessies zal doen kan dit weer bijdragen aan de ruimte en kwaliteit van de woning.

Als je wat gevoel hebt bij financiële zaken, in loondienst bent en bereid om je er enigszins in te verdiepen kan je de hypotheek & verzekeringen prima zelf doen. Aangezien de fiscale aspecten van eigen woningbezit, hypotheekschuld e.d. de afgelopen decennia steeds verder vereenvoudigd zijn zeker geen hogere wiskunde.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Als ik je teksten zo lees zou ik zeker wel een financieel adviseur raadplegen en nog wel voordat je met een aankoopmakelaar in gesprek gaat.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:22

Crazy D

I think we should take a look.

Er is geen beste moment. Simpelweg omdat je altijd kunt denken: als ik nog 6 maanden wacht, kan ik nog 5000 euro extra sparen. Enige wat natuurlijk belangrijk is, is dat je weet hoeveel je kunt lenen. De online tools geven daarvoor wel een goed beeld, maar zo'n beetje alle hypotheek-dudes hebben wel een gratis 1e gesprek. Als je tijdens dat gesprek niet kunt achterhalen welk bedrag je kunt lenen moet je sowieso niet bij diegene terugkomen. Pak 2 banken online en 1 of 2 adviseurs, kijk hoeveel verschil er zit tussen die indicaties, en je weet iig aan welk bedrag je moet denken.

En ga vooral kijken ! Zoals anderen al zeggen: een droomhuis is een droom... wees vooral realistisch. Kijk rond naar wat je voor dat geld zou kunnen kopen (hou rekening met ruimte voor overbieden, dus als je 350 kunt lenen, zet je zoekfilter in op 300). En kijk... wat vind je voor dat geld, wat vind je van die huizen. Vergroot je zoekgebied. Kijk ook naar dorpjes die misschien iets verder weg liggen. Denk out of the box: is 3 x in de week een uur met de trein enkele reis echt zo vervelend als je daardoor in een huis kunt wonen wat meer aan je wensen voldoet. Etc. Ook als je niet letterlijk op dit moment een bod wilt uitbrengen is het goed om een realistisch gevoel te krijgen voor wat je voor jullie budget kunt vinden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

nogeeninlog schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:06:
[...]

In 2016 stond het vast dat ik een vast contract zou krijgen en dus een eigen woning zou kunnen komen. Toen ben ik meteen gaan rondkijken in de regio Utrecht. Dat rondkijken heeft mij geholpen om te bepalen wat ik wilde en wat mogelijk was. Zo heb ik uiteindelijk mijn droomappartement kunnen kopen. :) Bovendien wist ik dankzij dat eerdere rondkijken dat een identiek appartement een paar maanden eerder (toen ik dus nog geen vast contract had) voor 5K minder was verkocht. de trend was toen dus al omhoog en het lag niet voor de hand dat die prijs de komende jaren zou dalen, dus heb ik toegehapt. De beste beslissing die ik in mijn leven heb genomen.

Sparen omdat je een deel van de kosten met eigen geld moet financieren is nuttig, maar langer sparen om dan een hogere prijs te kunnen betalen is in mijn ogen zinloos. Mijn woning vlakbij Utrecht is de afgelopen jaren 13% per jaar in waarde gestegen. Daar valt niet tegenop te sparen.
We kijken inderdaad ook al even rond om een idee te krijgen wat er op de markt komt, voor welke prijs en hoe snel dat ongeveer gaat dus dat geeft wel een indruk. Je laatste zin is wat ik dus ook wel denk, je kan wel bezig blijven maar op een gegeven moment moet je de stap maken.
peacelord schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:34:
Een droomhuis in het geval van een starter lijkt mij weinig kansrijk. Naarmate je reëlere eisen en wensen hebt, des te kansrijker je missie gaat worden. Geen idee wat je ongeveer te besteden hebt, maar een woning in de brede Utrecht regio voor 6 personen zal nog best lastig blijken te zijn. Locatie is een grote factor in de prijs dus als je daar concessies zal doen kan dit weer bijdragen aan de ruimte en kwaliteit van de woning.

Als je wat gevoel hebt bij financiële zaken, in loondienst bent en bereid om je er enigszins in te verdiepen kan je de hypotheek & verzekeringen prima zelf doen. Aangezien de fiscale aspecten van eigen woningbezit, hypotheekschuld e.d. de afgelopen decennia steeds verder vereenvoudigd zijn zeker geen hogere wiskunde.
Een droomhuis is voor mij wat meer ruimte dan nu met een tuin, een bad voor m'n vriendin en een eigen kamer waar mogelijk voor de kinderen. Een deel van het begrip droomhuis is ook de locatie, het liefst dat de kinderen (waarvan twee pubers) ook niet van school hoeven wisselen. Utrecht zelf is geen echte must (meer) maar wel mooi meegenomen maar we beseffen ons ook dat dat erg lastig wordt. Inmiddels kijken we ook in de plaatsen erom heen.
SavageBrother schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:44:
Als ik je teksten zo lees zou ik zeker wel een financieel adviseur raadplegen en nog wel voordat je met een aankoopmakelaar in gesprek gaat.
Waarom in die volgorde? :) En zou je advies dan een persoon zijn of kan dat prima online?
Crazy D schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:01:
[...]

Er is geen beste moment. Simpelweg omdat je altijd kunt denken: als ik nog 6 maanden wacht, kan ik nog 5000 euro extra sparen. Enige wat natuurlijk belangrijk is, is dat je weet hoeveel je kunt lenen. De online tools geven daarvoor wel een goed beeld, maar zo'n beetje alle hypotheek-dudes hebben wel een gratis 1e gesprek. Als je tijdens dat gesprek niet kunt achterhalen welk bedrag je kunt lenen moet je sowieso niet bij diegene terugkomen. Pak 2 banken online en 1 of 2 adviseurs, kijk hoeveel verschil er zit tussen die indicaties, en je weet iig aan welk bedrag je moet denken.

En ga vooral kijken ! Zoals anderen al zeggen: een droomhuis is een droom... wees vooral realistisch. Kijk rond naar wat je voor dat geld zou kunnen kopen (hou rekening met ruimte voor overbieden, dus als je 350 kunt lenen, zet je zoekfilter in op 300). En kijk... wat vind je voor dat geld, wat vind je van die huizen. Vergroot je zoekgebied. Kijk ook naar dorpjes die misschien iets verder weg liggen. Denk out of the box: is 3 x in de week een uur met de trein enkele reis echt zo vervelend als je daardoor in een huis kunt wonen wat meer aan je wensen voldoet. Etc. Ook als je niet letterlijk op dit moment een bod wilt uitbrengen is het goed om een realistisch gevoel te krijgen voor wat je voor jullie budget kunt vinden.
Nuttige tips. Droomhuis is relatief, zie m'n reactie op peacelord. :D Dorpjes om ons heen hebben we ook gekeken maar het lastige vinden we dan b.v. de afstanden tot school naast dat de prijzen nier perse lager zijn maar juist hoger vanwege rust, ruimte, natuur, etc. Dan wordt het al een heel stuk verder weg en de wens van m'n vriendin is toch wel wat bewoonde wereld in de buurt te hebben. Het lijkt best onmogelijk soms.
Basekid schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:11:
[...]

Heb je de middelen om over te bieden? Ik weet niet wat jullie financiële situatie is, maar met maar 1 inkomen zal je denk ik geen hele hoge hypotheek kunnen krijgen, en dat is dan nog voor het overbieden.
Wat is hoog, ik kan ongeveer (volgens de online tools) een hypotheek van 370-380K krijgen. We richten ons dus op woningen rond de 340-350 om wat ruimte over te houden maar dan moet je dus wel rekening houden dat een taxatie minimaal overeen moet komen anders moet je dat ook met eigen middelen aanvullen. Eigenmiddelen nog niet, maar daar valt met dit tempo ook niet tegen op te sparen. Als het dan een wat kleiner huis of tuin is nemen we dat voor lief.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaak op 05-04-2021 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
Ook bij een aankoopmakelaar moet je goed voorbereid aankomen. Weten wat je kan en wil lenen, tot op de euro precies.

It's dogged that does it

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-07 17:34
20-30k overbieden in Utrecht? Lijkt me weinig. Ik zou eerder richting de 3 ton gaan zoeken ipv 350 met zo weinig ruimte.
En vooral utrecht uit je hoofd zetten. Een snelle funda zoektocht laat letterlijk niks zien in jullie categorie. Dus meer focussen op Nieuwegein, Maarssen, Zeist etc. Voor het budget en de wensen die je schetst is er niks in utrecht. Wat betekent dat wanneer er wel iets komt jn jullie categorie, er tientallen mensen naar op zoek zijn, en dan red je het niet met 30k overbieden. Welkom op de nederlandse huizenmarkt, blijf nog even, het wordt steeds gekker!

*Edit* Ook geen eigen middelen dus. Niet om je hoop de grond in te boren, maar ik acht je weinig kansrijk momenteel in dat gebied.
Je kan altijd vrijblijvend een gesprek bij een hypotheekadviseur aanvragen, begin daar mee, en dan weer je ook je mogelijkheden als je naar een aankoopmakelaar gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door CrazyOne op 05-04-2021 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:07
@sjaak Je zoekt dus een woning met een beetje tuin, badkamer met ruimte voor een bad en zeker 4 en liefst 5 slaapkamers met budget tot rond de 380k?

ik zou zeker beginnen met financieel adviseur zoals al aangeraden, maar je ook voorbereiden op een grote teleurstelling: afhankelijk van je eisen gaat dit een lastige worden.

De dorpen om Utrecht heen zijn eigenlijk niet goedkoper, zeist/de bilt/bildhoven/bunnik etc zijn echt duur. Je hebt misschien nog beetje kans in Maarssen of Nieuwegein.

Ik kijk toevallig veel op Funda voor de regio en het laatste huis dat ik gezien heb dat misschien voldoet aan je eisen is zoiets:

https://www.funda.nl/koop...-41239990-tigrisdreef-41/

Hier moet echt wel wat gebeuren en de locatie moet ook je ding zijn. en dan nog denk ik dat je hier al snel 360 of 370 voor moet betalen.

nieuwegein kom je misschien nog ergens met dit soort woningen:
https://www.funda.nl/koop...9851-disselsjeesdrift-26/
https://www.funda.nl/koop...-41363009-marterweide-13/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

@Fr33z Utrecht is ook geen eis hoor, nice to have. ;-) We richten ons wat meer om Utrecht heen waarbij de zuidkant de voorkeur heeft dus b.v Houten, Nieuwegein. De eerste is al wat duurder maar wel groen, bloemkoolwijken wat we wel fijn vinden en fietsvriendelijk. Nieuwegein vind ik zelf ook prima maar vind de rest weer wat minder al hangt dat ook van de wijk af.

Het is ook vooral dat ik de wensen van de rest in het achterhoofd wil houden want wat mij betreft voldoet een huis op een half uur autorijden van Utrecht i.v.m. werk. Maar en schoolgaande kinderen waarbij er eentje volgend jaar naar vervolgonderwijs gaat en de ander halverwege is spelen en een sociaal netwerk wat zich hier afspeelt leggen toch de voorkeur hier "ergens". Maar ja, ik snap ook wel dat het gekkenhuis is hier en dat maakt het ook wel weer dubbel. Het feit dat je bijna je hele leven ergens woont geeft je geen recht ergens op. ;) Maar echt alles achter je laten is nogal een stap. En ms is het dan toch te vroeg, voor ons al denk ik tegelijk dat volgend jaar het nog steeds drama is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
mja, werk je echt in Utrecht zelf? Ik zou heel goed overwegen of je wat verder weg wilt wonen en dan reistijd krijgt die stijgt. Moet je bijv. dagelijks in Utrecht zijn met de auto op kantoortijden, dan zijn bepaalde kanten echt niet aan te raden ivm files/constante drukte. In Houten gaat bijv. nog net, maar hangt af van waar je moet zijn.

Helaas kun je inderdaad geen rechten ontlenen aan het feit dat je ergens al langere tijd woont. Nieuwegein geeft denk ik het meeste waar voor je geld maar moet je wel zin in hebben. Houten is mooier en heeft vooral beter OV dan Nieuwegein, dus dat zie je ook in de prijzen.

Niemand weet hoe het gaat zijn, maar het is al heel lang dramatisch druk/populair rondom Utrecht dus de kans dat dat volgend jaar heel anders is zal niet groot zijn nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Fr33z schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:38:
mja, werk je echt in Utrecht zelf? Ik zou heel goed overwegen of je wat verder weg wilt wonen en dan reistijd krijgt die stijgt. Moet je bijv. dagelijks in Utrecht zijn met de auto op kantoortijden, dan zijn bepaalde kanten echt niet aan te raden ivm files/constante drukte. In Houten gaat bijv. nog net, maar hangt af van waar je moet zijn.

Helaas kun je inderdaad geen rechten ontlenen aan het feit dat je ergens al langere tijd woont. Nieuwegein geeft denk ik het meeste waar voor je geld maar moet je wel zin in hebben. Houten is mooier en heeft vooral beter OV dan Nieuwegein, dus dat zie je ook in de prijzen.

Niemand weet hoe het gaat zijn, maar het is al heel lang dramatisch druk/populair rondom Utrecht dus de kans dat dat volgend jaar heel anders is zal niet groot zijn nee.
Ja, ik werk in Utrecht zelf maar ben een vroege vogel en de tijden/dagen zijn flexibel. Tegelijkertijd vind ik op kantoor werken wel het meest prettig en dan is het wel prettig als je geen uur in de auto zit als dat nu 15 fietsminuten zijn.

Meest praktische lijkt toch blijven huren en dan of echt heel veel sparen of echt een heel andere woonplaats zoeken. Zal iig eens een eerste gesprek aan gaan met een financieel adviseur om de boel eens in perspectief te plaatsen.

Dank voor jullie reacties zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
sjaak schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:50:
[...]
Meest praktische lijkt toch blijven huren en dan of echt heel veel sparen of echt een heel andere woonplaats zoeken. Zal iig eens een eerste gesprek aan gaan met een financieel adviseur om de boel eens in perspectief te plaatsen.

offtopic:
Ik vind het nogal belachelijk om te noemen, maar:

Is een tweede inkomen een optie?

Jullie hebben één inkomen (of een bak spaargeld) maar daardoor zit je wel in de prijsklasse waar starters ook op bieden. Omdat die een groter compromis willen nemen wat betreft beschikbare ruimte (geen extra kamers nodig) en niet wat betreft locatie (voorkeur stad) heb je daar heel veel concurrentie van.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 05-04-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02
ANdrode schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:59:
[...]

offtopic:
Ik vind het nogal belachelijk om te noemen, maar:

Is een tweede inkomen een optie?

Jullie hebben één inkomen (of een bak spaargeld) maar daardoor zit je wel in de prijsklasse waar starters ook op bieden. Omdat die een groter compromis willen nemen wat betreft beschikbare ruimte (geen extra kamers nodig) en niet wat betreft locatie (voorkeur stad) heb je daar heel veel concurrentie van.
Ja eens dat het moeilijk wordt..
Ik kom uit Utrecht - Hoograven en heb daar vorig jaar een leuke jaren 30 tussenwoning van ongeveer 110 m2 met tuintje verkocht voor ongeveer 530.000,-.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het zou me dus echt verbazen als ze slagen met dit budget en de wensen. Die zijn niet eens zo extreem hoog, maar doordat je relatief veel kamers nodig hebt zit je automatisch in een wat grotere woning.

Zou in ieder geval nu al goed rondkijken want er komen denk ik weinig goede woningen op de markt .

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh op 05-04-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ja, is niet fijn maar er zijn en paar opties:

1. verder weg proberen (maar je moet wel echt ver weg vaak voor het een beetje leuk wordt/ de moeite waard is. Of genoegen nemen met een plek als Nieuwegein)

2. tweede inkomen indien mogelijk (niet echt fijne optie natuurlijk)

3. wachten tot je pubers het huis uit zijn. Ik weet niks over je gezinssituatie maar een huis kopen is nogal een move, en als je bijv. verwacht dat 2 van de 4 tussen nu en 5 jaar het huis uit gaan kan dat ook betekenen dat je een ander huis zoekt/toch even afwacht.

Moet je weg uit je huurhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sjaak schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:50:
[...]

Ja, ik werk in Utrecht zelf maar ben een vroege vogel en de tijden/dagen zijn flexibel. Tegelijkertijd vind ik op kantoor werken wel het meest prettig en dan is het wel prettig als je geen uur in de auto zit als dat nu 15 fietsminuten zijn.

Zoekrange 250-300 K, Utrecht + 10 km, 5 slaapkamers. Zijn er 2:
https://www.funda.nl/koop...-41366408-peppelstraat-3/
https://www.funda.nl/koop...s-87729304-vijf-akkers-3/

Zelfde criteria maar omgeving Arnhem (ik woon zelf nu in Duiven na eeuwenlang in de Randstad gewoon te hebben): 12 woningen. Om even het verschil aan te geven als je 'out of the box' denkt voor een andere woonplaats. En 12 is nog knap weinig... maar goed meer dan 2 :P
(Duiven - Utrecht is best prima te doen als je heel flexibel bent in je werktijden, ik moet soms naar omgeving UWV en dat is 45 minuten rijden als je vroeg kunt beginnen, niet eens veel langer dan vanuit Zoetermeer)

Voor mij was overigens de voornaamste reden de natuur, en ik hoef niet per se elke dag op lokatie te zijn. Dan liever stukje verder rijden de dagen dat het nodig is, maar wel veel meer huis voor m'n geld hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

De pubers zijn voorlopig nog leerplichtig en ik wil ze er niet meteen uit schoppen. Als we iets vinden met 4 slaapkamers ipv 5 is dat, als de rest klopt, ook echt prima. We hebben er nu drie op 1 kamer slapen en dat is druk. Vooral nu de tweede naar het vwo gaat is een eigen plek erg prettig.

Tweede inkomen gaan we opnieuw maar kijken, niet echt korte termijn oplossing maar ms op de wat langere termijn. Locatie is wat mij betreft variabel, voor m’n partner wat minder. Die vindt de wijk verlaten al een flinke stap. En dat maakt de vergelijking ook zo enorm niet in balans, je zit er nu voor een relatief laag bedrag en alle veranderingen worden en een stuk duurder en gaan ten koste van waar je graag bent en woont.

Waarschijnlijk gewoon een harde les dat zelfs als we veel water bij de wijn willen doen het gewoon pech is en ook de scholen van de oudste twee dan of moeten veranderen of een lange ov-rit tot gevolg hebben.

@Crazy D Aemhem is voor de gein wel eens voorbij gekomen en Duiven ken ik via vrienden. Wel wat ver maar niet onmogelijk en dichtbij Duitsland wat ik echt super vind. Maar m’n schoonouders kunnen dan wat minder eenvoudig langs komen. Ik gooi um wel in de groep en ga ook eens kijken wat de gevolgen zijn als we echt alle banden los zouden knippen op werk na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, iets verder weg van Utrecht zijn er echt nog wel opties.... Even snel op Funda via de kaart uitzoomen, dan zie je huizen genoeg langskomen met een tuin en 4 slaapkamers onder de drie ton. Veenendaal, Culemborg, Tiel, Gouda, etc. Maar als de mindset nog is dat de wijk uit al te ver is, dan zullen er weinig opties geschikt bevonden worden momenteel.

Ik zou daar eens mee beginnen, dan heb je ook een beter beeld van je zoekgebied. Ga gewoon eens met gezin een rondje maken door wat mogelijke omliggende gebieden. Voelen en proeven hoe het daar is. En duidelijk op tafel leggen hoe de markt is (en die zal niet in jullie voordeel veranderen de komende paar jaar): Het is blijven zitten waar je zit (qua locatie goed, maar qua woning wat minder) of elders een woning kopen (qua locatie anders dan je nu hebt, maar qua woning wel beter).

[ Voor 45% gewijzigd door naitsoezn op 05-04-2021 16:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@sjaak

Als je voor een laag bedrag op een gewilde plek woont, kan je verhuurder waarschijnlijk veel meer vragen.

Vergeet daarom ook niet om, mocht je weg willen, je verhuurder te vragen wat ie er voor over heeft dat jij vertrekt.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-07 17:39
sjaak schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:47:

[...]

Waarom in die volgorde? :) En zou je advies dan een persoon zijn of kan dat prima online?

[...]
Zoals je gehoord hebt is de woningmarkt qua aanbod enigszins beperkt en is overbieden meer regel dan uitzondering. Gevolg is dat er heel wat gegadigden voor een woning zijn en hoe minder beperkingen (Voorbehoud van Financiering) des te beter je kansen zijn.

Dus stap 1 is een gesprek regelen met een hypotheek adviseur.
Die gaat alvast je financiële situatie doornemen en bepalen wat je ongeveer veilig aan hypotheek kan krijgen en wat je ruimte is om te kunnen overbieden.

Met die informatie kan je een gesprek met een aankoopmakelaar regelen en gezien jullie ruime wensen / beperkt budget is dat sterk aanteraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Dank voor de nuttige aanvullingen. Ik ga toch inderdaad een gesprek aan met een financieel adviseur want dat is me wel helder geworden door alle verschillende adviezen. De locatie ga ik in de week leggen, zelf minder moeite mee dan m’n partner denk ik.

Er komt heel wat bij kijken en dan niet allen qua euro’s maar ook emoties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

naitsoezn schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:06:
Tja, iets verder weg van Utrecht zijn er echt nog wel opties.... Even snel op Funda via de kaart uitzoomen, dan zie je huizen genoeg langskomen met een tuin en 4 slaapkamers onder de drie ton. Veenendaal, Culemborg, Tiel, Gouda, etc.
Ho ho. Blijf aan je eigen kant van het land :D Iedereen wilde zo graag in de randstad werken en wonen, blijf daar dan ook ;)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ebayzo schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:12:
[...]
Ho ho. Blijf aan je eigen kant van het land :D Iedereen wilde zo graag in de randstad werken en wonen, blijf daar dan ook ;)
>:) :o
sjaak schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:47:
Ik gooi um wel in de groep en ga ook eens kijken wat de gevolgen zijn als we echt alle banden los zouden knippen op werk na.
Het is ook niet dat je aan het eind van de wereld woont he :P Als je nou Groningen zou overwegen... :+ Maar, een uurtje rijden verderop gaan wonen betekent wel dat je een aantal mensen minder vaak zult zien, 'even' koffie gaan drinken betekent meteen een middag of een avond weg. Maar staat tegenover dat je wel meer kansen hebt op leuke woningen die groot genoeg zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Wat is overigens ver van school wonen? Hier in het noorden ken ik genoeg kinderen die 3 kwartier tot een uur naar de middelbare school moeten reizen. Dus ook dat is relatief. Een goede fiets lost een boel op (beter ov nog meer, maar die hebben we niet meer in de meeste dorpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

naitsoezn schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:06:
Tja, iets verder weg van Utrecht zijn er echt nog wel opties.... Even snel op Funda via de kaart uitzoomen, dan zie je huizen genoeg langskomen met een tuin en 4 slaapkamers onder de drie ton. Veenendaal, Culemborg, Tiel, Gouda, etc. Maar als de mindset nog is dat de wijk uit al te ver is, dan zullen er weinig opties geschikt bevonden worden momenteel.

Ik zou daar eens mee beginnen, dan heb je ook een beter beeld van je zoekgebied. Ga gewoon eens met gezin een rondje maken door wat mogelijke omliggende gebieden. Voelen en proeven hoe het daar is. En duidelijk op tafel leggen hoe de markt is (en die zal niet in jullie voordeel veranderen de komende paar jaar): Het is blijven zitten waar je zit (qua locatie goed, maar qua woning wat minder) of elders een woning kopen (qua locatie anders dan je nu hebt, maar qua woning wel beter).
Utrechters (echte) die ik ken kiezen voor Tiel. Daar kan je nog een betaalbaar huis kopen. Gouda kan ook maar daar is de reden meestal gerelateerd aan overlast / criminaliteit, dus als je het niet erg vindt om de zoveel tijd nieuwe inboedel te moeten kopen of als je niet veel waardevolle spullen hebt is dat ook een optie, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Wij zijn vanwege de destijds al hoge prijzen al verhuisd vanuit jullie kant richting het noorden. Wij zitten op een uur van grote steden en wonen landelijk. Wij konden een twee onder 1 kap kopen voor de prijs waar we daar niet eens een fatsoenlijke flat konden kopen.

Het is maar net wat je wil. Ik mis de stad niet :). Auto is wel een must waar ik woon. Dichtstbijzijnde supermarkt is 5 km. Ons dorp heeft geen faciliteiten

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:34
Wilf schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:17:
[...]
Utrechters (echte) die ik ken kiezen voor Tiel. Daar kan je nog een betaalbaar huis kopen. Gouda kan ook maar daar is de reden meestal gerelateerd aan overlast / criminaliteit, dus als je het niet erg vindt om de zoveel tijd nieuwe inboedel te moeten kopen of als je niet veel waardevolle spullen hebt is dat ook een optie, anders niet.
En een fatsoenlijke treinverbinding naar Utrecht.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:37
Vandaag een woning wezen bezichtigen. Onlangs aangekocht, dus ik had nog heel even de hoop dat het was opgeknapt om daarna weer door te verkopen. Maar nope, afgezien van het plaatsen van een elektrische garagedeur en muren verven is er niks gedaan. Daarvoor durft men wel 85k meer te vragen dan het bedrag waarvoor het op 30 december 2020 is gekocht. :X

Bij binnenkomst gaf de makelaar al aan dat de huidige eigenaar het als investering heeft gekocht. Het moet voor 30 juni verkocht worden (waarschijnlijk in verband met de overdrachtsbelasting)...

https://www.funda.nl/koop...-winand-staringstraat-47/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 14:52
sylvesterrr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:15:
Vandaag een woning wezen bezichtigen. Onlangs aangekocht, dus ik had nog heel even de hoop dat het was opgeknapt om daarna weer door te verkopen. Maar nope, afgezien van het plaatsen van een elektrische garagedeur en muren verven is er niks gedaan. Daarvoor durft men wel 85k meer te vragen dan het bedrag waarvoor het op 30 december 2020 is gekocht. :X

Bij binnenkomst gaf de makelaar al aan dat de huidige eigenaar het als investering heeft gekocht. Het moet voor 30 juni verkocht worden (waarschijnlijk in verband met de overdrachtsbelasting)...

Da's lekkere winst maken als het 'm lukt. Maar je voelt je als nieuwe koper wel aardig bekocht dan, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Joster schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:19:
[...]
Hoe bedoel je dat precies? Dan krijg je toch gewoon het aanbod van de desbetreffende makelaardij?
Ik plaats het antwoord even in dit topic, anders vervuild de andere weer...
Nee, de zoekprofielen worden tegen het hele bestand gehouden. Ik ben alweer even uit de business, maar dit betekende (en zou me verbazen als het is verandert) :
- alle nvm woningen zodra ze zijn opgevoerd in de centrale database. Als ze op Funda komen in ieder geval 1 dag vantevoren.
- alle woningen die in het bestand van de makelaardij zitten (mits beschikbaar uiteraard)
- soms ook woningen van andere makelaars, voordat ze opgevoerd zijn in de centrale database (ook als ze bijv. Geen nvm makaar zijn) , maar dat was zeldzaam

Zie bijv. https://www.makelaar-heerenveen.nl/nvm-uitwisselingssysteem/
Toen ik nog in de business zat was het idd een mail 1x per dag, maar als woningzoekende heb ik gemerkt dat het tegenwoordig gepushed wordt en ook vrij kort op het vrijgeven door de makelaar.

Dus wat bied een aankoopmakelaar dan nog als meerwaarde? Een goede geeft toegang tot woningen die nog niet zijn ingevoerd/beschikbaar gemaakt in de systemen. Dat zijn in principe woningen waar nog over onderhandeld wordt met de verkoper, aangezien de verkoper vaak graag daadwerkelijk de woning als beschikbaar ziet op de verschillende websites. En aankoopbegeleiding. En toegang tot vriendjespolitiek.

Dan moet je er wel 1 hebben die al langer in het vak zit en zo contacten heeft opgebouwd. Niet 1 die net komt kijken. Probleem is dat je het aan de buitenkant niet ziet ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wat een geld :X Nu zit je natuurlijk wel in hotspot Purmerend maar ff serieus... 4 ton voor een rijtjeshuis op de hoek waar kids lekker tegenaan gaan voetballen? Ziet er verder wel netjes uit, maar 4 ton.... Die heeft wel lef. Nou ja hij kan het natuurlijk proberen. Lekker verdient, alles boven de 350 is al flink cashen. Maar ben bang dat ie in de huidige markt die vraagprijs nog wel krijgt ook.

Zit die dame er ook bij? 8)7 Wat weird om die foto's erbij te doen maar goed, ik begrijp vast iets niet :P

Je mocht zeker blij zijn dat je sowieso kon bezichtigen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 18:44

Sen

<-->

Crazy D schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:43:
[...]

Zit die dame er ook bij? 8)7 Wat weird om die foto's erbij te doen maar goed, ik begrijp vast iets niet :P
Dat is Laura! En nee we kunnen in Nederland geen mensen meer kopen ;) Ik zie alleen dat het op een openbare verkoop site heeft gestaan maar kan niet de before foto's vinden van binnen. De keuken en badkamer zien er redelijk nieuw uit dus daar kan wel dat verschil in zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Sen op 07-04-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

Zijn de keuken en badkamer niet nieuw, en het stucwerk? Verder is de woning al van het gas en label c, scheelt ook weer. Als ik de woning zie vraag ik mij oprecht af wat jij hier dan nog verder opgeknapt aan had willen zien, deze afwerking is toch helemaal prima? Of het het huidige bedrag waard is is natuurlijk een tweede, dat is uiteindelijk aan de koper om te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:26:
[...]

Zijn de keuken en badkamer niet nieuw, en het stucwerk? Verder is de woning al van het gas en label c, scheelt ook weer. Als ik de woning zie vraag ik mij oprecht af wat jij hier dan nog verder opgeknapt aan had willen zien, deze afwerking is toch helemaal prima? Of het het huidige bedrag waard is is natuurlijk een tweede, dat is uiteindelijk aan de koper om te bepalen.
De keuken is zeker niet nieuw, is uit 2013 en de inbouwapparatuur is niet meer de nieuwste. Woning al van het gas ja, helaas wel stadsverwarming (vastrecht tikt nogal aan...). De badkamer is ook niet nieuw. De badkamer zou ik nog wel een jaar of twee mee kunnen leven, maar de keuken moet eruit. De foto's geven echt een vertekend beeld.

Ik weet niet hoe recent het stucwerk is, maar dat is niet van dit jaar! Ik zag genoeg putjes in het stucwerk. De huidige eigenaar heeft letterlijk alleen muren geverfd, elektrische garagedeur geplaatst en een lekkage van de garage verholpen (de lekkage van het dakraam is daarentegen niet verholpen :P).

Voor mij is dit geen "prima afwerking".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
sylvesterrr schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:36:
[...]

De keuken is zeker niet nieuw, is uit 2013 en de inbouwapparatuur is niet meer de nieuwste. De badkamer is ook niet nieuw. De badkamer zou ik nog wel een jaar of twee mee kunnen leven, maar de keuken moet eruit.
Verwend much?
Kom ik aan met mijn keuken en badkamer uit de jaren 80. Beide werken nog prima, niet meer volgens de laatste trends en de keuken heeft alleen een inbouwoven welke van stalinium lijkt te zijn gemaakt (kan dus ook niet kapot, alleen af en toe een nieuwe afwasborstel). Maar dit is prima om mee te leven, snap dat gehijg niet, een keuken van 7 jaar " oud en af" vinden. Mooi voorbeeld van de consumptiemaatschappij geef jij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

CrazyOne schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:49:
[...]

Verwend much?
Kom ik aan met mijn keuken en badkamer uit de jaren 80. Beide werken nog prima, niet meer volgens de laatste trends en de keuken heeft alleen een inbouwoven welke van stalinium lijkt te zijn gemaakt (kan dus ook niet kapot, alleen af en toe een nieuwe afwasborstel). Maar dit is prima om mee te leven, snap dat gehijg niet, een keuken van 7 jaar " oud en af" vinden. Mooi voorbeeld van de consumptiemaatschappij geef jij!
Nee, een keuken en badkamer uit de jaren 80 is een lekker voorbeeld 8)7

Laat iedereen zijn eigen prioriteiten even bepalen misschien?

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
CrazyOne schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:49:
[...]

Verwend much?
Als je een vrouw hebt die graag kookt en bakt, dan is het toch wel fijn om een leuke en fatsoenlijke keuken te hebben. Ik hoef geen keuken van 20k, een basic keuken van 5-10k vind ik meer dan genoeg. Als het maar netjes is. Dat is deze gewoon niet. Dit keukenblok is gewoon versleten, en dan heb ik het nog niet gehad over de inbouwapparatuur die door meerdere eigenaren is gebruikt.

Als ik daardoor in jouw ogen verwend ben, so be it. :+

Maar daar ging het niet eens om, deze verkoper particuliere belegger durft gewoon 85k te vragen voor een paar emmers verf en een elektrische garagedeur. Dat is een mooi voorbeeld van de huidige woningmarkt.

Kans is groot dat we onze eisen moet bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:51
sjaak schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:47:
De pubers zijn voorlopig nog leerplichtig en ik wil ze er niet meteen uit schoppen. Als we iets vinden met 4 slaapkamers ipv 5 is dat, als de rest klopt, ook echt prima. We hebben er nu drie op 1 kamer slapen en dat is druk. Vooral nu de tweede naar het vwo gaat is een eigen plek erg prettig.

Tweede inkomen gaan we opnieuw maar kijken, niet echt korte termijn oplossing maar ms op de wat langere termijn. Locatie is wat mij betreft variabel, voor m’n partner wat minder. Die vindt de wijk verlaten al een flinke stap. En dat maakt de vergelijking ook zo enorm niet in balans, je zit er nu voor een relatief laag bedrag en alle veranderingen worden en een stuk duurder en gaan ten koste van waar je graag bent en woont.

Waarschijnlijk gewoon een harde les dat zelfs als we veel water bij de wijn willen doen het gewoon pech is en ook de scholen van de oudste twee dan of moeten veranderen of een lange ov-rit tot gevolg hebben.

@Crazy D Aemhem is voor de gein wel eens voorbij gekomen en Duiven ken ik via vrienden. Wel wat ver maar niet onmogelijk en dichtbij Duitsland wat ik echt super vind. Maar m’n schoonouders kunnen dan wat minder eenvoudig langs komen. Ik gooi um wel in de groep en ga ook eens kijken wat de gevolgen zijn als we echt alle banden los zouden knippen op werk na.
Bijkomend voordeel van Arnhem is dat je in de groenste omgeving van NL woont, nog redelijk betaalbaar maar tegelijk behoorlijk centraal ligt. Met een ruim uur zit je in Amsterdam. Zeker nu er redelijk weinig wordt gependeld en dit in de toekomst redelijk zo zal blijven, is dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:20
sylvesterrr schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:03:
[...]

Als je een vrouw hebt die graag kookt en bakt, dan is het toch wel fijn om een leuke en fatsoenlijke keuken te hebben. Ik hoef geen keuken van 20k, een basic keuken van 5-10k vind ik meer dan genoeg. Als het maar netjes is. Dat is deze gewoon niet. Dit keukenblok is gewoon versleten, en dan heb ik het nog niet gehad over de inbouwapparatuur die door meerdere eigenaren is gebruikt.

Als ik daardoor in jouw ogen verwend ben, so be it. :+

Maar daar ging het niet eens om, deze verkoper particuliere belegger durft gewoon 85k te vragen voor een paar emmers verf en een elektrische garagedeur. Dat is een mooi voorbeeld van de huidige woningmarkt.

Kans is groot dat we onze eisen moet bijstellen.
Met alle respect, maar als je vrouw hebt die graag kookt en bakt gaat je het niet redden van een keuken van 5k. Alleen voor een fatsoenlijke oven en kookplaat ben je al minimaal de helft van dag budget kwijt.
10k zou je misschien net redden, maar dan zit die er nog niet in en is het heel basis (beetje zoals er nu in zit).
Deze keuken is prima bruikbaar.
Of je het idee fris vindt dat dit door meerdere gebruikt is, is een ander verhaal.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:58
Kunt redelijk eenvoudig zo'n keuken renoveren ook. Andere apparatuur, frontjes vervangen en wellicht een likje verf en je bent er ook weer een tijd mee klaar.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
sylvesterrr schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:36:
[...]

De keuken is zeker niet nieuw, is uit 2013 en de inbouwapparatuur is niet meer de nieuwste. Woning al van het gas ja, helaas wel stadsverwarming (vastrecht tikt nogal aan...). De badkamer is ook niet nieuw. De badkamer zou ik nog wel een jaar of twee mee kunnen leven, maar de keuken moet eruit. De foto's geven echt een vertekend beeld.

Ik weet niet hoe recent het stucwerk is, maar dat is niet van dit jaar! Ik zag genoeg putjes in het stucwerk. De huidige eigenaar heeft letterlijk alleen muren geverfd, elektrische garagedeur geplaatst en een lekkage van de garage verholpen (de lekkage van het dakraam is daarentegen niet verholpen :P).

Voor mij is dit geen "prima afwerking".
Ah, foto's vertekenen inderdaad wel vaak ja. Verder is het ook subjectief. Ik vind mijn eigen huis bijvoorbeeld prima leefbaar maar heb nog 'wel wat puntjes van aandacht' die ik in de loop der tijd oppak. Alles werkt en is functioneel, elektra is goed, etc. Maar als ik hier dan lees hoe hoog de lat ligt voor de gemiddelde koper dan vrees ik dat iemand die mijn huis koopt zo'n beetje een totaalrenovatie zou gaan doen met nieuwe keuken, badkamer, toilet, vloer en dak. En waarschijnlijk dakopbouw en uitbouw achtergevel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

:')

Ik woon zelf in Purmerend (Weidevenne) en had deze woning voorbij zien komen (ik kijk iedere dag naar nieuwe woningen. Niet dat ik actief (of überhaubt) op zoek ben (ik ben 1.5 jaar geleden verhuisd binnen Purmerend), maar gewoon voor de leuk :$ :P ). De prijzen zijn de laatste tijd nog erger geworden dan ze al waren en dat ze 4 ton vragen voor deze woning ( op deze plek :') ) is al helemaal van de zotte.
Ik weet vrij zeker dat dit ook gedreven wordt door de popie jopie makelaars van HR. Wat een ballentoko is dat toch ook. Als je kijkt naar de woningen die zij aanbieden, doen ze dat iedere keer met dezelfde formule (lappen tekst, overal trendy magazines neerleggen en olijfolie in de keuken voor de foto's :') ) ) en ze zetten huizen altijd voor veel hoge prijzen in de markt.

De enige reden dat dit nu zo duur wordt aangeboden is:

1. Hoekhuis
2. Garage
3. Ontwikkeling markt
4. Makelaar

Probleem is echter dat ze het waarschijnlijk er nog voor gaan krijgen ook (400k). Maar het is het absoluut niet waard.
Dat gezegd hebbende ziet het er op de foto's best OK uit. Je opmerkingen over de keuken en badkamer komen wat 'uit de hoogte' over, maar het vervelende aan foto's is dat je kleine details niet kan zien (beschadigingen, status van de apparatuur etc.). 380 zou ik een nette prijs vinden (voor de huidige tijd) maar meer ook niet.

Heb je hier al naar gekeken: deze woning. (geen idee wat je criteria zijn) Ruimte voor verbouwen, (imo) betere buurt, minder luchtplaats tuin etc. Ja; je zal moeten investeren in isolatie en de wijk is wat drukker, maar vergeleken met de andere woning heb je ruim speelgeld. Daar kan je een hoop voor doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 07-04-2021 12:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:03:
[...]

Ah, foto's vertekenen inderdaad wel vaak ja. Verder is het ook subjectief. Ik vind mijn eigen huis bijvoorbeeld prima leefbaar maar heb nog 'wel wat puntjes van aandacht' die ik in de loop der tijd oppak. Alles werkt en is functioneel, elektra is goed, etc. Maar als ik hier dan lees hoe hoog de lat ligt voor de gemiddelde koper dan vrees ik dat iemand die mijn huis koopt zo'n beetje een totaalrenovatie zou gaan doen met nieuwe keuken, badkamer, toilet, vloer en dak. En waarschijnlijk dakopbouw en uitbouw achtergevel. ;)
Tuurlijk is het subjectief. Ik ben echter niet zo verwend dat ik 'even' vier ton over de balk kan smijten voor een woning met in mijn ogen 'een slechte afwerking'.

Ik ben van koop naar huur gegaan, en wil weer kopen. Mijn vorige koopwoning had niet eens een oven/magnetron, maar het zag er netjes uit. Ik heb toen wat keukenkastjes bij Ikea geregeld + oven+magnetron (oven en magnetron apart) gekocht en deze tegen een andere muur in de keuken gezet (die je alleen vanuit de keuken kon zien). Verder heb ik niets veranderd aan de gehele woning. Geloof me, ik ben niet veeleisend. :+

Na het zien van de foto's gingen we best wel met hoge verwachtingen naar de bezichtiging. Misschien is dat het wel... Een andere woning die we hebben bezichtigd zag er net zo slecht uit als op de foto's (keuken, badkamer en vloeren eruit), maar we zagen wel dat de woning potentie had. We hebben helaas niet hoog genoeg geboden. :P
Notna schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:12:
[...]

:')

Ik woon zelf in Purmerend (Weidevenne) en had deze woning voorbij zien komen (ik kijk iedere dag naar nieuwe woningen. Niet dat ik actief (of überhaubt) op zoek ben (ik ben 1.5 jaar geleden verhuisd binnen Purmerend), maar gewoon voor de leuk :$ :P ). De prijzen zijn de laatste tijd nog erger geworden dan ze al waren en dat ze 4 ton vragen voor deze woning ( op deze plek :') ) is al helemaal van de zotte.
Ik weet vrij zeker dat dit ook gedreven wordt door de popie jopie makelaars van HR. Wat een ballentoko is dat toch ook. Als je kijkt naar de woningen die zij aanbieden, doen ze dat iedere keer met dezelfde formule (lappen tekst, overal trendy magazines neerleggen en olijfolie in de keuken voor de foto's :') ) ) en ze zetten huizen altijd voor veel hoge prijzen in de markt.
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. We hebben vorige maand (toen we nog niet actief zochten) een andere woning van HR Makelaars gezien op funda. We hadden spijt dat we daar niet op hebben geboden. Maar gisteren tijdens de bezichtiging stelde ik ook wat vragen over die woning: die woning was minder af dan deze... Met andere woorden, zij kunnen een woning goed presenteren. :+
Dat gezegd hebbende ziet het er op de foto's best OK uit. Je opmerkingen over de keuken en badkamer komen wat 'uit de hoogte' over, maar het vervelende aan foto's is dat je kleine details niet kan zien (beschadigingen, status van de apparatuur etc.). 380 zou ik een nette prijs vinden (voor de huidige tijd) maar meer ook niet.
Ze weten de kleine details goed te verbergen (perspectief, crop) op de beelden. Zoals ik zei, de keuken vonden we niet oké. De badkamer konden we nog wel een paar jaartjes mee leven (prioriteiten...), maar ook niet langer.
Heb je hier al naar gekeken: deze woning. (geen idee wat je criteria zijn) Ruimte voor verbouwen, (imo) betere buurt, minder luchtplaats tuin etc. Ja; je zal moeten investeren in isolatie en de wijk is wat drukker, maar vergeleken met de andere woning heb je ruim speelgeld. Daar kan je een hoop voor doen.
Heel toevallig gaan we daar ook een kijkje nemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Flix20 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:36:
[...]
Met alle respect, maar als je vrouw hebt die graag kookt en bakt gaat je het niet redden van een keuken van 5k. Alleen voor een fatsoenlijke oven en kookplaat ben je al minimaal de helft van dag budget kwijt.[...]
Ik blijf me verbazen over de getallen die mensen hier rond gooien voor apparatuur. Ja, als je graag een A-merk keuken wel met Triple A-merk apparatuur, dan kost dat wel wat inderdaad. Maar zodra je gaat kijken naar de minder bekende merken dan zie je dat je voor een heel stuk minder ook gewoon een goede keuken hebt.
Ja, dan staat er geen leuk bekend merkje op, maar daar gaat je eten niet beter van worden hoor :)
Zo hebben wij een losstaand gasfornuis met oven die beter is dan menig meuk die ik bij anderen ben tegengekomen in hun dure keuken. Maar dan wel voor een kwart van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:10
Caelorum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:24:
[...]

Ik blijf me verbazen over de getallen die mensen hier rond gooien voor apparatuur. Ja, als je graag een A-merk keuken wel met Triple A-merk apparatuur, dan kost dat wel wat inderdaad. Maar zodra je gaat kijken naar de minder bekende merken dan zie je dat je voor een heel stuk minder ook gewoon een goede keuken hebt.
Ja, dan staat er geen leuk bekend merkje op, maar daar gaat je eten niet beter van worden hoor :)
Zo hebben wij een losstaand gasfornuis met oven die beter is dan menig meuk die ik bij anderen ben tegengekomen in hun dure keuken. Maar dan wel voor een kwart van de prijs.
Eens. Vuur is vuur (hoewel dat tegenwoordig niet meer altijd opgaat :p ). Je kunt in een keuken van een paar tientjes ook heerlijk koken. Is een sjiekere inductieplaat en kokendwaterkraan leuk om mee te koken? Zeker, maar geen vereiste als je lekker eten wilt klaarmaken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SavageBrother
Niemand in dit topic zit op deze discussie te wachten.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickL
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-06 17:29
Hi iedereen,

Ik sta op het punt om een bod te doen op mijn eerste appartement. Na veel lurken in deze draad heb ik gehoord dat het je kansen kan vergroten om ipv een voorbehoud van financiering op 100% van de koopsom te doen, dit maar op een deel van de koopsom te doen. Dit zou ik in theorie ook kunnen doen, aangezien ik nog wat spaargeld heb liggen die ik in het bod kan meenemen.

Ik vraag me alleen af wat dit precies inhoudt, wat gebeurt er als blijkt dat ik de financiering toch niet rond krijg? Betaal ik dan boete over het deel wat ik zonder voorbehoud geboden heb? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
YannickL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:50:
Hi iedereen,

Ik sta op het punt om een bod te doen op mijn eerste appartement. Na veel lurken in deze draad heb ik gehoord dat het je kansen kan vergroten om ipv een voorbehoud van financiering op 100% van de koopsom te doen, dit maar op een deel van de koopsom te doen. Dit zou ik in theorie ook kunnen doen, aangezien ik nog wat spaargeld heb liggen die ik in het bod kan meenemen.

Ik vraag me alleen af wat dit precies inhoudt, wat gebeurt er als blijkt dat ik de financiering toch niet rond krijg? Betaal ik dan boete over het deel wat ik zonder voorbehoud geboden heb? :?
Nou dat zou nooit mogen gebeuren. Stel je hebt 50K eigen vermogen en wil een huis kopen van 200K inclusief bijkomende kosten. Zet je dan een voorbehoud van financiering op 160K met plan die andere 40 uit eigen zak te betalen dan is het dus zaak die 160K “rond te krijgen”. Lukt dat maar voor 155k dan mag je op basis daarvan ontbinden en volgt er dus geen boete. Alleen als je nu bijv wél die 160K gefinancierd hebt maar ineens die 40K niet meer kan ophoesten omdat je dat geld toch niet hebt, ja dan gaat het mis. Het is dus niet de bedoeling dat je gaat gokken op dat je de beol gefinancierd krijgt maar tóch maar op deel voorbehoud neemt als je dat andere deel zelf niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
En met mis gaan betekend dat zeer waarschijnlijk 10% van de koopsom.
Houd er overigens rekening mee dat je het mislukken van de financiering moet aantonen met vaak 2 of meer afwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickL
Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:56:
[...]

Nou dat zou nooit mogen gebeuren. Stel je hebt 50K eigen vermogen en wil een huis kopen van 200K inclusief bijkomende kosten. Zet je dan een voorbehoud van financiering op 160K met plan die andere 40 uit eigen zak te betalen dan is het dus zaak die 160K “rond te krijgen”. Lukt dat maar voor 155k dan mag je op basis daarvan ontbinden en volgt er dus geen boete. Alleen als je nu bijv wél die 160K gefinancierd hebt maar ineens die 40K niet meer kan ophoesten omdat je dat geld toch niet hebt, ja dan gaat het mis. Het is dus niet de bedoeling dat je gaat gokken op dat je de beol gefinancierd krijgt maar tóch maar op deel voorbehoud neemt als je dat andere deel zelf niet hebt.
Ah op die fiets, het is dus een slecht idee om een deel zonder voorbehoud te bieden als je dat geld niet zelf hebt liggen.
Bedankt voor je reactie, ik weet wat mij te doen staat _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@YannickL wat ook nog helpt is aangeven dat je in een huurwoning zit (of bij je ouders?) en dat je dus niet zelf nog een woning hoeft te verkopen. Verder stellen ze flexibiliteit rondom transportdatum ook best op prijs. Sommigen wachten liever nog een paar maanden, maar vaak willen de grote bedrijven er zo spoedig mogelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickL
@Caelorum
Thanks, ik zal het erbij zetten! Ik woon idd nog bij mijn ouders, en heb al meerdere keren achter net het gevist omdat mijn voorwaarden niet goed genoeg waren, dus ik probeer het wat slimmer aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:57
Staar je trouwens niet blind op de "voorsprong" met een lager financieringsvoorbehoud. N=1 natuurlijk, maar wij hebben al onze biedingen gedaan met een voorbehoud financiering van 50% van het bod. Pas de 7e werd geaccepteerd. Ook telkens met de opmerking dat we flexibel waren in overdacht maar met een uiterlijke datum van 1 juni (en dan hadden we 't over een periode van eind januari tot begin maart waarin we deze biedingen gedaan hebben).

Vooral inderdaad blijven proberen te achterhalen waarom je 't niet geworden bent, valt van te leren en rekening mee te houden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

En helaas is elk voorbehoud er één teveel, ook een voorbehoud van financiering van 80% van de koopprijs. Verkopers krijgen gigantische biedingen voorgeschoteld en daarbij is elk risico op falen (zoals een voorbehoud) een nadeel.

Edit: vanuit de verkoper beredereerd: als je er zo zeker van bent dat je het rond krijgt, waarom dan een voorbehoud? Als je er niet zeker van bent, dan gaan we wel verder met een ander, want er zijn biedingen genoeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 07-04-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met kpg. Ik heb het wel vaker gemeld: Betaal een onafhankelijke hypotheekadviseur die je door de hele mangel haalt die banken ook gebruiken. Het gaf mij de geruststelling/bevestiging dat ik alles goed had doorgerekend en het risico nagenoeg nul was om zonder voorbehoud te kunnen bieden. Zeker als je, net als mij, al een paar keer misgegrepen hebt ondanks dat je het beste bod had financieel gezien, dan is die adviseur zn geld dubbel en dwars waard. Eerste huis na het gesprek en zonder voorbehoud was direct raak voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 12-07 00:01

Floor-is

5.2

mevrouwKees_1 schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:03:
Wij zijn vanwege de destijds al hoge prijzen al verhuisd vanuit jullie kant richting het noorden. Wij zitten op een uur van grote steden en wonen landelijk. Wij konden een twee onder 1 kap kopen voor de prijs waar we daar niet eens een fatsoenlijke flat konden kopen.

Het is maar net wat je wil. Ik mis de stad niet :). Auto is wel een must waar ik woon. Dichtstbijzijnde supermarkt is 5 km. Ons dorp heeft geen faciliteiten
Woon je bij mij in het dorp? ;)
Heus niet, ik woon 40min van Amsterdam;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 12-07 00:01

Floor-is

5.2

Omdat onze verbouwing niet door kan gaan, we krijgen de vergunningen niet, zoeken we weer naar een huis.

Ik wist dat de markt redelijk moeilijk is, maar zie nu een nieuwbouwproject met hierin een stuk of 10 vrijstaande huizen. Reken 35min van Amsterdam naar het noorden. ~140m2 huis en ~350m2 grond voor minimaal $610k en gewoon 80+ inschrijvingen in 8 dagen. Vanmiddag sloot de inschrijving..

Maandag gaan er kavels in de verkoop, hopelijk worden we voor een van de 9 ingeloot..

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

GENETX schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:25:
Met kpg. Ik heb het wel vaker gemeld: Betaal een onafhankelijke hypotheekadviseur die je door de hele mangel haalt die banken ook gebruiken. Het gaf mij de geruststelling/bevestiging dat ik alles goed had doorgerekend en het risico nagenoeg nul was om zonder voorbehoud te kunnen bieden. Zeker als je, net als mij, al een paar keer misgegrepen hebt ondanks dat je het beste bod had financieel gezien, dan is die adviseur zn geld dubbel en dwars waard. Eerste huis na het gesprek en zonder voorbehoud was direct raak voor mij.
Hier eveneens goede ervaringen met een (onafhankelijke) hypotheekadviseur. Vooraf was eigenlijk alles al berekend en besproken (mijn vrouw is ZZP-er, dus daar kwam wat extra papierwerk bij kijken en moest het inkomen door een externe partij getoetst worden: veel papierwerk en drie weken verder). Op het moment dat wij een huis gevonden hadden konden we dus vrij precies aangeven welk financieringsvoorbehoud we wilden maken en toen ons bod geaccepteerd was, was het vrij eenvoudig om samen me de hypothekadviseur even te kijken naar de verschillende aanbieders in volgorde van rentetarieven en andere voorwaarden die voor ons van belang waren.

Door ruim van te voren het merendeel van het papierwerk al ingeleverd te hebben was de aanvraag zelf helemaal niet spannend (al is de bevestiging natuurlijk altijd wel een opluchting). Uiteindelijk heeft het bij ons drie weken geduurd om na aanvraag het akkoord te krijgen, waarbij de meeste tijd ging zitten in het taxeren van het te kopen huis, wat natuurlijk niet eerder kon worden gedaan, en het taxeren van onze huidige (nog onverkochte) woning, waarvan onze hypotheekadviseur niet had verwacht dat het nodig zou zijn, anders hadden we dat ook vooraf laten doen.

Nu wij onze huidige woning aan het verkopen zijn kijken we ook wel kritisch naar de voorwaarden die gesteld worden: onze huidige woning is uit de jaren 60 dus een bouwtechnische keuring brengt risico's voor ons mee. 100% financieringsvoorbehoud voor een woning waarop (fors) overgeboden wordt brengt ook het risico mee dat men het deel boven de vraagprijs niet gefinancieerd kan krijgen. Dan ben je 6-8 weken verder en moet je een andere koper vinden (niet dat dat nou zo moeilijk is, maar je krijgt er misschien wat minder voor en die andere koper heeft ook weer 6-8 weken nodig om diens financiering rond te krijgen).

Ik zou dus zeker adviseren om je hypotheekmogelijkheden ruim vantevoren in kaart te brengen, dan kom je als bieder ook serieuzer over. Geen enkele garantie want je zal niet de enige zijn, maar het helpt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:47
DHH schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:06:
[...]

Hier eveneens goede ervaringen met een (onafhankelijke) hypotheekadviseur. Vooraf was eigenlijk alles al berekend en besproken (mijn vrouw is ZZP-er, dus daar kwam wat extra papierwerk bij kijken en moest het inkomen door een externe partij getoetst worden: veel papierwerk en drie weken verder). Op het moment dat wij een huis gevonden hadden konden we dus vrij precies aangeven welk financieringsvoorbehoud we wilden maken en toen ons bod geaccepteerd was, was het vrij eenvoudig om samen me de hypothekadviseur even te kijken naar de verschillende aanbieders in volgorde van rentetarieven en andere voorwaarden die voor ons van belang waren.

Door ruim van te voren het merendeel van het papierwerk al ingeleverd te hebben was de aanvraag zelf helemaal niet spannend (al is de bevestiging natuurlijk altijd wel een opluchting). Uiteindelijk heeft het bij ons drie weken geduurd om na aanvraag het akkoord te krijgen, waarbij de meeste tijd ging zitten in het taxeren van het te kopen huis, wat natuurlijk niet eerder kon worden gedaan, en het taxeren van onze huidige (nog onverkochte) woning, waarvan onze hypotheekadviseur niet had verwacht dat het nodig zou zijn, anders hadden we dat ook vooraf laten doen.

Nu wij onze huidige woning aan het verkopen zijn kijken we ook wel kritisch naar de voorwaarden die gesteld worden: onze huidige woning is uit de jaren 60 dus een bouwtechnische keuring brengt risico's voor ons mee. 100% financieringsvoorbehoud voor een woning waarop (fors) overgeboden wordt brengt ook het risico mee dat men het deel boven de vraagprijs niet gefinancieerd kan krijgen. Dan ben je 6-8 weken verder en moet je een andere koper vinden (niet dat dat nou zo moeilijk is, maar je krijgt er misschien wat minder voor en die andere koper heeft ook weer 6-8 weken nodig om diens financiering rond te krijgen).

Ik zou dus zeker adviseren om je hypotheekmogelijkheden ruim vantevoren in kaart te brengen, dan kom je als bieder ook serieuzer over. Geen enkele garantie want je zal niet de enige zijn, maar het helpt wel.
Even een ander licht op een bouwtechnische keuring; Toen wij onze woning hadden verkocht kwam er ook wat aan het licht waarvan de kopers zeiden; 'dat wisten jullie en hadden jullie moeten melden.' (wij wisten het overigens niet, anders netjes gemeld), maar wij hebben toen terug gegeven; 1 wij wisten het niet en heeft ons niet in de weg gezeten. 2. Vraag jullie keurder waarom hij/zij jullie er niet op heeft gewezen.

Kortom door de bouwtechnische keuring heeft de koper aan zijn/haar onderzoeksplicht voldaan, maar is er ook wel een en ander te betwisten of zij dat goed genoeg hebben gedaan. Waarheid lag waarschijnlijk in het midden, maar wie eist, bewijst... :+

Met andere woorden bouwtechnische keuring heeft als verkoper niet zo heel snel risico, want als het goed is weet je heus wel wat je kan verwachten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:53
Overdracht was 2 weken geleden! Wat een zoektoch was het, maar het is eindelijk van mij!
Ik heb de afgelopen 2 weken zitten klussen. oude vloer er uit gehaald, alles geverfd. nieuwe vloer erin gezet. Ik ben er nog niet, maar de woonkamer begint al wat te worden

https://imgur.com/a/FSgXK5a

Nu nog kabelgoten bestellen zodat alle kabels netjes weggewerkt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Sefal schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:31:
Overdracht was 2 weken geleden! Wat een zoektoch was het, maar het is eindelijk van mij!
Ik heb de afgelopen 2 weken zitten klussen. oude vloer er uit gehaald, alles geverfd. nieuwe vloer erin gezet. Ik ben er nog niet, maar de woonkamer begint al wat te worden

https://imgur.com/a/FSgXK5a

Nu nog kabelgoten bestellen zodat alle kabels netjes weggewerkt kunnen worden.
Mooi man :) Ziet er fris uit, gefeliciteerd.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:26
Vraagje hier. Mijn ouders hebben ons 5,5 jaar geleden 50.000 geschonken voor de aankoop van een huis.

We gaan nu weer verhuizen. Mogen mijn ouders mij nog 50.000 euro belastingvrij schenken voordat ik 40 jaar wordt, of had het in één keer gemoeten om gebruik te maken van de belastingvrije schenking?

Hier en daar lees ik dat het over maximaal drie kalenderjaren mag worden uitgekeerd, maar ik weet niet of er dan maximaal 3 jaar mag zitten tussen de eerste en laatste euro of dat ik dus in 2015, 2021 en 2022 in totaal 100k zou mogen ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Edit: Volgens mij staat het hier wel duidelijk uitgelegd: https://www.belastingdien...-waar-heb-ik-nog-recht-op
Hebt u in 2015 of 2016 een verhoogde vrijstelling gebruikt, maar niet in 2017 en ook niet in 2018? Dan hebt u vanaf 2019 geen recht meer op de verhoogde vrijstelling voor de eigen woning.

[ Voor 94% gewijzigd door naitsoezn op 08-04-2021 19:13 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@President
Áls je over 2015 bij de aangifte schenkbelasting gebruikt hebt gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling in het kader van de eigen woning, kun je er nu geen gebruik meer van maken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 179 ... 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7