Hallo ervaringsdeskundigen

We willen tweede helft van dit jaar de (krappe) markt op. Het is nooit een goed moment maar waar het eerder financieel niet goed uit kwam is dat nu goed op orde en zijn we flink aan het sparen voor het eigen geld wat je moet inbrengen.
We zijn een gezin van 2 ouders waarvan ik werk en 4 kinderen en laten een huurhuis achter en op zoek naar een een nieuwe plek in de buurt. We hebben het geluk dat we tientallen jaren in m’n geboortestad (Utrecht) wonen maar das gelijk ook de pech nu, de woningen verwisselen als warme broodjes haast van eigenaar.
Wat ik lastig te bepalen vind is wanneer je welke stap het beste kan doen. Het sparen duurt nog even (half jaar verwacht ik) maar ik vermoed dat het vinden van een passend huis ook wel even gaat duren.
De plaatsen en wijken beginnen we inmiddels een shortlist te worden, we weten waar het huis ongeveer aan zou moeten voldoen en bij verschillende websites een indicatie gekregen wat ik aan hypotheek kan krijgen. Ik weet b.v. dat ik er redelijk kant en klaar in wil en anders dan een verouderde douche/badkamer en het gewone onderhoud niet heel veel wil aan doen de komende 5 jaar.
In een ideaal geval willen we de kosten koper, verhuiskosten, likje verf hier en daar en het verhuizen kunnen bekostigen en dan een buffer aanhouden en aanvullen voor toekomstige zaken. Het is dus niet zo dat we nu een enorme spaarrekening hebben maar we willen ook niet met tientallen k’s boven ons budget bieden, het moet financieel gewoon kunnen.
Over twee weken een vrijblijvend gesprek met een makelaar waar ik mee in contact kwam door een huis wat op funda kwam maar al een enorme wachtlijst had opgebouwd in het fb/Instagram netwerk. Zij gaven aan dat je eigenlijk niet ontkomt aan een aankoopmakelaar en dat het in deze tijd en omgeving geen overbodige luxe is.
Is het verstandig om nu al ongeveer te kijken of er passende huizen voorbij komen? Het lijkt soms te vroeg omdat je misschien wel je droomhuis tegen komt en het dan voorbij laat gaan want te vroeg. Tegelijkertijd, als het allemaal meer dan een half jaar duurt van zien, kijken, bieden, overdracht is het misschien wel ideaal. Is ook een vraag die we bij de makelaar neer gaan leggen.
Wanneer is het verstandig om financieel te kijken? Als het pas concreet wordt? Het liefst zou ik nu al ongeveer willen weten wat de hypotheek kan worden en het liefst online (hypotheek24.nl b.v.) aan de slag. Of zijn die waardes die berekend worden echt wel te hanteren om een indruk te krijgen wat je max is?
Het liefst doen we, doe ik zoveel mogelijk zelf. Ik ben een starter (van boven de 35 dus wel overdrachtsbelasting) dus van heel uitgebreid financieel advies worden we ws niet veel wijzer en dus lijken de kosten van een financieel adviseur ook alleen maar extra uitgaven. Starters met andere ervaringen?
Benieuwd naar verschillende blikken.