franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De notaris betaald zichzelf en de hypotheek adviseur uit jouw hypotheek bij overdracht van het huis. ‘als je gaat tekenen’ppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:55:
[...]
Ja het is wat verwarrend voor mij, ik ga hier ook geen copy paste doen met de bedragen.
Maar het is iets als volgt. (niet de bedragen dan)
Hypotheek was 100.000
Op de hypotheek akte staat
a)
Hypotheek = 100.000
b)
b) renten, vergoedingen, boeten en kosten, samen begroot op vijfendertig procent
(35%) van het bedrag hiervoor onder a, dat is 135.0000
Nou daar zijn we al over uit, en dat begrijp ik.
Dan in de de eind-nota
Hypotheek
Coöperatieve Rabobank U.A.
Lening
€
100.000,00
Inhouding advieskosten
€
-1.400,00
Inhouding afsluitkosten lening
€
-500,00
Totaal
€
98.100
Dan betaal ik de hypotheek kosten uit de financiering. Sorry probeer het te begrijpen, maar kom er toch niet helemaal uit.
Float like a butterfly, sting like a bee.
in een hypotheek constructie verwerkt mochten worden.
Ik laat het maar even rusten
Sorry als het wat wazig lijkt, ik kan nou eenmaal niet nota's en bedragen hier neer gooien.
Het is eigen geld, wat de hypotheek aanvult. De kosten lijken van de hypotheek af getrokken te worden.Martinusz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:13:
Als he overwaarde hebt kunnen die kosten daarvan betaald worden.
[ Voor 30% gewijzigd door ppeterr op 29-03-2021 18:14 ]
Stel een huis kost/taxeert 100.000ppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:13:
Ik was dus stellig in de veronderstelling dat secundaire kosten zoals hypotheek advies, niet
in een hypotheek constructie verwerkt mochten worden.
En je neemt 100.00eu hypotheek.
Dan is er geen ruimte voor de kosten hypotheekadvies.
Maar stel; je huis kost/taxeert 100.000eu en je legt zelf 10.000eu in.
Dan kun je een hypotheek nemen van 90.000eu
Of een van 92.500eu, waardoor je praktisch 2.500eu reserveert voor hypotheekadvies.
Linksom/rechtsom maakt het eigenlijk helemaal niets uit.
Het lijkt mij alleen een probleem als je 0eu eigen geld hebt en:
100.000 betaald; 100.000eu taxeert (wie betaald dan k.k.?)
of
110.000 bied; maar 100.000eu taxeert (wie betaald dan die 10.000eu?)
Dat is schijnppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:13:
De kosten lijken van de hypotheek af getrokken te worden.
Je krijgt nog steeds 100.000 hypotheek. De rest moet je, nog steeds, zelf bijleggen. Waar in de opstelling de kosten staan maakt niet uit, onderaan de streep is het te betalen bedrag door jouzelf exact gelijk.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Betalen zul je, daar kom je idd niet makkelijk onderuit (:
Maar wat als je 100.000eu betaald en de taxatie is 105.000eu?
Niet dat je daar op moet/kunt gokken; maar dan kun je dus wel de advieskosten bekostigen met de hypotheek?
Ik weet niet of de bank uiterst 100% van het taxatiebedrag of van het koopbedrag zou willen financieren.
de adviseur, fijn dat ik een en ander nu duidelijk heb.
Nogmaals het is voor mij geen dagelijkse kost, maar leer er wel een hoop van op deze manier.
Het is nogal een boel geregel zo rondom de aanschaf van een woning.
Donderdag krijg ik de sleutels, en is hopelijk alles dan achter de rug
Ja dan mag je het meefinancieren, krom hèAccretion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:56:
[...]
Niet dat je daar op moet/kunt gokken; maar dan kun je dus wel de advieskosten bekostigen met de hypotheek?
Ik weet niet of de bank uiterst 100% van het taxatiebedrag of van het koopbedrag zou willen financieren.
Je kan er zelfs aankoop makelaar bij zetten zonder dat je die had, dan betaald de notaris dat gewoon uit op je rekening.Accretion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:56:
[...]
Bank financiert het aankoop bedrag.Accretion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:56:
[...]
Taxatie is puur ‘fictieve’ waarde.
PSN: Flix20-NL
It's dogged that does it
Dit is zon 3 duizend euro lager waar ze dan overdrachtsbelasting overrekent. Haar verklaring is :
U gaf aan dat de aankoopsom op de nota van afrekening niet correct is? Ik vermoed dat u het bedrag dat vermeld staat bij de overdrachtsbelasting bedoelt?
Dit bedrag is correct daar over de koopsom verminderd met de reserve van de VVE de overdrachtsbelasting wordt geheven.
Weet iemand waarom dat is?
Je hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen op de VVE reserve (welke je blijkbaar in de koopsom zit)?bitterbal_mayo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:18:
Dit bedrag is correct daar over de koopsom verminderd met de reserve van de VVE de overdrachtsbelasting wordt geheven.
https://vvepartner.nl/ver...-en-overdrachtsbelasting/
Bij NHG.SavageBrother schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:03:
Taxatie of koopsom, laagste van de twee.
Niet-NHG is afhankelijk van je hypotheekverstrekker, de één doet de laagste van de twee, de ander pakt altijd de taxatiewaarde.
hmm had ik geen weet vanAccretion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:20:
[...]
Je hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen op de VVE reserve (welke je blijkbaar in de koopsom zit)?
https://vvepartner.nl/ver...-en-overdrachtsbelasting/
Dacht echt dat ze het verkeerde bedrag hadden genoteerd
Maar heb alles betaald nu
Idd ook wat kosten verrekend van e gemeentelijke belastingen
Nou, de bank was er binnen 2 dagen uit dat we mochten lenenAccretion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:39:
[...]
Hmm, niet elke bank is daar heel happig op.
Je kunt wel vaak een bouwdepot krijgen voor verduurzaming.
Ik zou toch ook kijken hoeveel je kwijt zou zijn aan energie en wat de kosten gaan zijn voor de meest effectieve maatregelen (en subsidies).
Vermoedelijk is isoleren de eerste en afhankelijk van de leeftijd van de CV, zou je die eigenlijk sowieso willen vervangen.
Maar zit er ook overal enkel glas in, en zijn de kozijnen ook aan vervanging toe en wil je eigenlijk vloerverwarming?
https://economie.rabobank...n-alleen-een-verkoudheid/
https://energielabelvoorj...ielabel-minder-hypotheek/
De cv is uit 2006 maar het huis is 120 jaar ouder (sommige delen 400 jaar oud). Wel her en der dubbel glas of anders voorzetramen maar verder niet veel isolatie gok ik
Ik heb overigens heel veel zin om het overal waar ik kan te isoleren en verduurzamen maar begrijp ook dat isoleren van binnenuit vochtproblemen kan opleveren. Ik ga binnenkort maar even op Tweakers zoeken naar het topic over DHZ isolatie en verduurzaming van monumentale panden. Dat zal er vast wel zijn.
Laat in het klus topic maar het woord isolatie vallen en je zal in een rabbit hole belanden due z’n gelijke niet kent.Wilf schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:40:
[...]
Nou, de bank was er binnen 2 dagen uit dat we mochten lenen![]()
De cv is uit 2006 maar het huis is 120 jaar ouder (sommige delen 400 jaar oud). Wel her en der dubbel glas of anders voorzetramen maar verder niet veel isolatie gok ikkozijnen in prima staat en vloerverwarming wordt lastig (beton zonder kruipruimte dus ook niet te isoleren). Bovendien mag er dan eerst een zware houten vloer uit
Ik heb overigens heel veel zin om het overal waar ik kan te isoleren en verduurzamen maar begrijp ook dat isoleren van binnenuit vochtproblemen kan opleveren. Ik ga binnenkort maar even op Tweakers zoeken naar het topic over DHZ isolatie en verduurzaming van monumentale panden. Dat zal er vast wel zijn.
Damn wat een prijzen. Maar goed, jaar geleden overwaarde gegrepen van 1 ton en inmiddels weer 50k overwaarde meer

Zou ons eindhuis worden. Relatief klein vrijstaand (120m2) maar wel 750m2 perceel, label A (geen ++), tuin op zuiden enzo. Veel potentie.
Even afwachten of we mogen bezichtigen. Hoe loopt de 500k+ markt?
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 29-03-2021 23:23 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Net zoals de 300k markt en de 1m markt: moeilijk_eLMo_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:22:
[...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
_eLMo_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:22:
Ik schrijf me hierbij in op dit topic. Jaar geleden een huis gekocht nabij geboorteplek, terug naar roots met kids. Nu zeker dat we in deze wijk willen wonen en een mooie vrijstaande woning gespot voor 0.5m![]()
Damn wat een prijzen. Maar goed, jaar geleden overwaarde gegrepen van 1 ton en inmiddels weer 50k overwaarde meer![]()
Zou ons eindhuis worden. Relatief klein vrijstaand (120m2) maar wel 750m2 perceel, label A (geen ++), tuin op zuiden enzo. Veel potentie.
Succes
Overigens voordat je gaat bieden natuurlijk altijd naar de waarde kijken en daar je bod op baseren, niet op de vraagprijs en zeker niet op bovenstaande welke zich in een overhit gebied bevinden. Ik wil alleen aangeven dat dergelijke prijzen voor een relatief grote groep inmiddels bereikbaar zijn dankzij de combinatie lage rente en 100-200k overwaarde op een starterswoning.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2021 23:41 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Gezien het relatief kleine woningoppervlak en slechte ligging (mindere wijk + snelweg op 150 meter) denk ik dat de vraagprijs redelijk klopt.Sport_Life schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:33:
[...]
***members only***
Succes
Overigens voordat je gaat bieden natuurlijk altijd naar de waarde kijken en daar je bod op baseren, niet op de vraagprijs en zeker niet op bovenstaande welke zich in een overhit gebied bevinden. Ik wil alleen aangeven dat dergelijke prijzen voor een relatief grote groep inmiddels bereikbaar is.
Calcasa zit op 434 tot 518.
Paar weken terug samen met mijn partner besloten een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar te nemen.
Nu hebben we deze week een bezichtiging gepland en moeten we voor het eind van de middag vrijdag aanstaande een finalbod doen.
Waar ik mij nu zorgen om maak is de taxatiewaarde. Je mag namelijk maar 100% lenen. De woning staat op funda bijna een ton onder ons maximaal te lenen bedrag. Nu weten wij dat de kans op overbieden voor deze woning erg groot is.
Mijn partner en ik hebben besloten om maximaal 12.000 te overbieden omdat wij nog spaargeld over willen houden voor de verbouwing
Mijn vraag is nu. Hoe werkt het taxeren eigenlijk? Kennissen van ons hebben een neef die is taxateur en hij taxeert de woning expres voor onze kennissen net onder hun geboden prijs. Dit zodat zij de hypotheek rond kunnen krijgen. Onze aankoop makelaar geeft aan dat een onafhankelijke taxateur de woning taxeert en wij daar geen invloed op kunnen hebben
M.a.w. Maken wij als starter dan überhaupt wel een kans op deze markt, volgens onze aankoopmakelaar wel. Alleen ik verlies vertrouwen hierin als ik lees en hoor dat mensen soms wel 30.000€ overbieden op een woning, of nemen deze mensen een voorbehoud op minimale taxatiewaarde mee in hun bieding?
[ Voor 9% gewijzigd door Jboy1991 op 29-03-2021 23:45 ]
Zonder funda link valt er weinig over te zeggen, beste kijk je naar recente transacties en plust daar 10% per jaar bij. Net wat je ervoor over hebt._eLMo_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:42:
[...]
Gezien het relatief kleine woningoppervlak en slechte ligging (mindere wijk + snelweg op 150 meter) denk ik dat de vraagprijs redelijk klopt.
Kijk ook eens naar woningen die langer te koop staan (vaak door veel te hoge vraagprijs), zitten soms ook parels tussen
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2021 23:48 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je kunt een taxatie na verbouwing laten maken en je verbouwing meefinancieren zodat je meer eigen geld over hebt om te biedenJboy1991 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:44:
Hey tweakers.
Paar weken terug samen met mijn partner besloten een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar te nemen.
Nu hebben we deze week een bezichtiging gepland en moeten we voor het eind van de middag vrijdag aanstaande een finalbod doen.
Waar ik mij nu zorgen om maak is de taxatiewaarde. Je mag namelijk maar 100% lenen. De woning staat op funda bijna een ton onder ons maximaal te lenen bedrag. Nu weten wij dat de kans op overbieden voor deze woning erg groot is.
Mijn partner en ik hebben besloten om maximaal 12.000 te overbieden omdat wij nog spaargeld over willen houden voor de verbouwing
Mijn vraag is nu. Hoe werkt het taxeren eigenlijk? Kennissen van ons hebben een neef die is taxateur en hij taxeert de woning expres voor onze kennissen net onder hun geboden prijs. Dit zodat zij de hypotheek rond kunnen krijgen. Onze aankoop makelaar geeft aan dat een onafhankelijke taxateur de woning taxeert en wij daar geen invloed op kunnen hebben
M.a.w. Maken wij als starter dan überhaupt wel een kans op deze markt, volgens onze aankoopmakelaar wel. Alleen ik verlies vertrouwen hierin als ik lees en hoor dat mensen soms wel 30.000€ overbieden op een woning, of nemen deze mensen een voorbehoud op minimale taxatiewaarde mee in hun bieding?
Maar daarvoor moet je wel eerst een hypotheek rond krijgen. Stel het huis krijgen wij voor 300.000 en de taxateur zegt “de woning is 250.000”. Dit houdt in dat de bank dan zegt “die 50.000€ mag jezelf betalen”. Dan gaat de deal voor ons niet door, die teleurstelling wil ik een beetje voorkomen_eLMo_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:51:
[...]
Je kunt een taxatie na verbouwing laten maken en je verbouwing meefinancieren zodat je meer eigen geld over hebt om te bieden
Klopt, je moet dat geld zelf wel ophoesten. Je gaf aan dat je niet meer wilde overbieden omdat je geld wilde overhouden voor verbouwing. Vandaar mijn tip.Jboy1991 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:53:
[...]
Maar daarvoor moet je wel eerst een hypotheek rond krijgen. Stel het huis krijgen wij voor 300.000 en de taxateur zegt “de woning is 250.000”. Dit houdt in dat de bank dan zegt “die 50.000€ mag jezelf betalen”. Dan gaat de deal voor ons niet door, die teleurstelling wil ik een beetje voorkomen
Ja, dat is wel altijd het verhaal natuurlijk. Of ga jij naar de bank met een taxatie en het verhaal dat een vriend van je neefje die taxatie naar jouw wens heeft gemaakt?Jboy1991 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:44:
Onze aankoop makelaar geeft aan dat een onafhankelijke taxateur de woning taxeert en wij daar geen invloed op kunnen hebben
Jij betaalt de taxateur, dus jij kiest ook eentje. En zolang deze taxateur niet op een zwarte lijst staat van jouw hypotheekverstrekker en de taxatie goedgekeurd wordt zal de bank deze gewoon accepteren. En voor een woning van €270k vraagprijs staan waarschijnlijk 20 mensen in de rij om er €300k voor te betalen. Dus het is helemaal niet gek dat de taxatie ook rond €300k uitkomt.
Nou moet ik je wel waarschuwen, met overbieden van max 12k en mogelijk een voorbehoud van taxatie (=red flag voor verkoper) sta je niet bovenaan het lijstje van kanshebbers om een woning te krijgen. De tip hierboven is dan iets om goed te overwegen. Je denkt nu nog niet te veel voor de woning te willen betalen. Nadat je de eerste 5 droomhuizen niet krijgt omdat je enorm overboden wordt zal je dat snel genoeg bijstellen. Misschien beter om dat meteen al te doen
[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 30-03-2021 00:06 ]
Haha. Nee dat lijkt mij niet slim nee. Misschien is mijn angst onterecht en moet ik gaan ervaren hoe het precies allemaal werkt. Het nadeel is dat je tegenwoordig zo snel erbij moet zijn om een kans op een woning te maken en 1 misstap kan je de woning “kosten”fsfikke schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:00:
[...]
Ja, dat is wel altijd het verhaal natuurlijk. Of ga jij naar de bank met een taxatie en het verhaal dat een vriend van je neefje die taxatie naar jou wens heeft gemaakt?.
Nja dat is het punt juist. We kunnen niet anders omdat er ook nog ongeveer 10k bij komt voor k.k.fsfikke schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:00:
[...]
Nou moet ik je wel waarschuwen, met overbieden van max 12k en mogelijk een voorbehoud van taxatie (=red flag voor verkoper) sta je niet bovenaan het lijstje van kanshebbers om een woning te krijgen.
Dat maakt het jammer dat je maximaal 100% hypotheek krijg van de taxatiewaarde. Het is wel logisch maar voor ons een nadeel omdat we starter zijn en dus niet een huis hebben met overwaarde.
[ Voor 35% gewijzigd door Jboy1991 op 30-03-2021 00:07 ]
Maar is het zo gek om als je een huis koopt daar ook iets zelf van te moeten betalen? Ik zou denk ik geen voorbehoud van taxatiewaarde opnemen. Dat lijkt erg desperate en is ook niet echt nodig omdat taxaties toch wel bij de verkoopprijs uitkomen. Je zal zoals je het beschrijft wel sowieso een voorbehoud van financiering moeten opnemen in je bod. Daarmee sta je wel minder sterk dan mensen die zonder voorbehoud bieden of maar voor een deel van de koopsom een voorbehoud opmerken. Kijk daarom goed naar wat je kan/wil financieren en kijk misschien na de koop of je de verbouwing nog erbij kunt financieren.Jboy1991 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:03:
[...]
Haha. Nee dat lijkt mij niet slim nee. Misschien is mijn angst onterecht en moet ik gaan ervaren hoe het precies allemaal werkt. Het nadeel is dat je tegenwoordig zo snel erbij moet zijn om een kans op een woning te maken en 1 misstap kan je de woning “kosten”
[...]
Nja dat is het punt juist. We kunnen niet anders omdat er ook nog ongeveer 10k bij komt voor k.k.
Dat maakt het jammer dat je maximaal 100% hypotheek krijg van de taxatiewaarde. Het is wel logisch maar voor ons een nadeel omdat we starter zijn en dus niet een huis hebben met overwaarde.
Je kan trouwens ook een huis kopen zonder overwaarde, ik heb vorig jaar ook als starter mijn eerste huis gekocht met een LTV van <50% en daar waren de kk nog een stuk hoger
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 30-03-2021 00:20 ]
Vandaag is de dag dat de notaris mijn rekening plunderen magbitterbal_mayo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:29:
[...]
Maar heb alles betaald nu![]()
Idd ook wat kosten verrekend van e gemeentelijke belastingen
Straks er maar even goed voor zitten en alles rondmaken, dan is ook alles betaald.
Had wel wat vervelend nieuws, de bouw meneer die gelijk aan de gang zou gaan. Moest
helaas in quarantaine i.v.m. met een contact moment. Hij heeft zelf gelukkig geen klachten en
laat zich woensdag testen. Hopelijk komt het goed met hem, en dus ook met mijn planning.
ik duim voor je.ppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:08:
[...]
Vandaag is de dag dat de notaris mijn rekening plunderen mag![]()
Straks er maar even goed voor zitten en alles rondmaken, dan is ook alles betaald.
Had wel wat vervelend nieuws, de bouw meneer die gelijk aan de gang zou gaan. Moest
helaas in quarantaine i.v.m. met een contact moment. Hij heeft zelf gelukkig geen klachten en
laat zich woensdag testen. Hopelijk komt het goed met hem, en dus ook met mijn planning.
Als die niet besmet heeft dan gaat de planning gewoon door?
Ja dat is wel de bedoeling, als hij positief getest wordt. Dan kan het zo maar zijn dat het een week of 4 opschuift. Ook geen gigantisch probleem maar handig is anders.bitterbal_mayo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:09:
[...]
ik duim voor je.
Als die niet besmet heeft dan gaat de planning gewoon door?
Gezien je verhaal zou ik je ten alle tijde aanraden om een voorbehoud van financiering te nemen van koopsom minus je eigen geld waarbij je nog wat opzij legt voor de kosten koper en andere transactiekosten. Zowel de aankoopmakelaar als verkoopmakelaar kunnen redelijk goed inschatten waar de taxatie op uit zal komen. De verkopende makelaar zal zijn opdrachtgever niet adviseren om je bod te accepteren als hij niet verwacht dat de taxatie toereikend zal zijn. Het enige risico dat je dan nog loopt is dat de taxatie niet toereikend is en dat je alleen wat taxatiekosten maakt.
Natuurlijk is de markt nu in een hiephiephoeramodus maar staar je daar niet blind op. Ik heb heb hele vervelende gevallen van onderwaterhypotheken meegemaakt. Ga eens kijken in de eerdere delen van dit topic. Het eerste deel begon nog een paar jaar voordat de markt in elkaar zakte. Koop altijd iets waar je het tien jaar in vol kan houden als het moet en probeer nooit om meer te betalen dan iets waard is.
[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 30-03-2021 07:44 ]
PSN: Kjujay
Haha, dat zei die van mij ook tegen mij. Achteraf bleek hij op een andere klus te zitten, aangezien al die gasten veel teveel werk kunnen krijgen op dit moment en dus te vaak 'ja' zeggen tegen klussen. Nou, achteraf is hij na 3/4de van de klus (die al meer dan dubbel zo lang duurde) er vandoor gegaan.ppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:08:
[...]
Het notaris moment is altijd een vervelende jeh. Weet nog dat we ervoor gekozen hadden om ook zelf de borg te dragen, het dus niet te verzekeren bij een bank o.i.d. Pijnlijk dagje.
Dat is naar zeg, maar ik denk niet dat het hier aan de orde is. Het is maar 3 dagen werk, metPrx schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:57:
[...]
Haha, dat zei die van mij ook tegen mij. Achteraf bleek hij op een andere klus te zitten, aangezien al die gasten veel teveel werk kunnen krijgen op dit moment en dus te vaak 'ja' zeggen tegen klussen. Nou, achteraf is hij na 3/4de van de klus (die al meer dan dubbel zo lang duurde) er vandoor gegaan.Achja..
Het notaris moment is altijd een vervelende jeh. Weet nog dat we ervoor gekozen hadden om ook zelf de borg te dragen, het dus niet te verzekeren bij een bank o.i.d. Pijnlijk dagje.
een riant offerte bedrag. Heb niet het idee dat mijn klus iets is om te laten liggen voor iets anders.
Maar goed, je weet het nooit. Ik hoor het woensdag.
Nog 2 dagenppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:11:
[...]
Dat is naar zeg, maar ik denk niet dat het hier aan de orde is. Het is maar 3 dagen werk, met
een riant offerte bedrag. Heb niet het idee dat mijn klus iets is om te laten liggen voor iets anders.
Maar goed, je weet het nooit. Ik hoor het woensdag.
2 dagen, 2uur, en 6 minuten om precies te zijn
Zit die akte's door te lezen, beetje scrollen en bij mijzelf denken aha ja ik snap het.

[ Voor 19% gewijzigd door ppeterr op 30-03-2021 08:25 ]
Zo herkenbaarppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:24:
[...]
Zit die akte's door te lezen, beetje scrollen en bij mijzelf denken aha ja ik snap het.
Als ik er snel doorheen lees denk ik:
ja logisch, ziet er goed uit... Ik denk dat ik snap wat ze bedoelen (ik snap dat ik het huis niet mag verhuren, ik snap dat ik voorzieningen in stand moet houden, etc...).
Ga je vervolgens secuurder lezen, dan zie je al dit soort mooie pareltjes:
Hoezo "onverdeelde helft"Het onder "Hypotheekstelling en verpanding" vermelde onderpand zal door de
Schuldenaar, ieder voor de onverdeelde helft, in eigendom worden verkregen door de
inschrijving ten kantore van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers in
Hypotheken 4, van een afschrift van de akte van levering krachtens een- 4 -
koopovereenkomst, houdende kwijting voor de betaling van de koopsom, op heden
voor mij, notaris, verleden.
Is het nou heden of verleden

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Recent hadden we een bod uitgebracht op een fijn huis. Eerder waren we het niet geworden met 23k over bij een soortgelijk huis. Dus deze keer 52k boven de vraagprijs geboden. Waren we het weer niet. Het gekozen bod was 72k boven de vraagprijs zonder voorbehoud van financiering. Zucht. Ik hoop dat het voor ons geen 5 huizen gaat duren. Wat een emoties elke keer en van de laatste teleurstelling was ik gewoon echt ziek van. Het ideale huis..fsfikke schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:00:
[...]
Nou moet ik je wel waarschuwen, met overbieden van max 12k en mogelijk een voorbehoud van taxatie (=red flag voor verkoper) sta je niet bovenaan het lijstje van kanshebbers om een woning te krijgen. De tip hierboven is dan iets om goed te overwegen. Je denkt nu nog niet te veel voor de woning te willen betalen. Nadat je de eerste 5 droomhuizen niet krijgt omdat je enorm overboden wordt zal je dat snel genoeg bijstellen. Misschien beter om dat meteen al te doen
Jaar geleden heb ik wat andere echt complexe zaken laten passeren bij een notaris. Die akte's kwam ik echt niet doorheen. Ongelooflijk ingewikkeld. Gelukkig zat daar een Jip en Janneke versie bij van 2 a4tjes die voor mij wel te begrijpen was.Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:35:
[...]
Zo herkenbaar![]()
Als ik er snel doorheen lees denk ik:
ja logisch, ziet er goed uit... Ik denk dat ik snap wat ze bedoelen (ik snap dat ik het huis niet mag verhuren, ik snap dat ik voorzieningen in stand moet houden, etc...).
Ga je vervolgens secuurder lezen, dan zie je al dit soort mooie pareltjes:
[...]
Hoezo "onverdeelde helft"?
Is het nou heden of verleden?
Onverdeelde helft, juridische term, wil zeggen ieder de helft van het eigendom, maar niet verdeeld (als in letterlijk gesplitst, bijvoorbeeld ieder een verdieping o.i.d.).Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:35:
[...]
Hoezo "onverdeelde helft"?
Is het nou heden of verleden?
Je koopt dus met een partner in verhouding 50/50, maar het is niet "aan te wijzen" wie welk deel heeft. Dat betekent ook dat, mocht er verkocht worden, of de één het deel van de ander overnemen, dat het over 50% van de waarde van het gehele object gaat.
In aktes waar er maar 'een koper is, zal je deze passage zo niet tegenkomen..
Oh ter aanvulling, door de notaris "verleden" is de vervoeging van verlijden. Verlijden van een akte is het opstellen van een akte... Om het makkelijk te houden
Ik kijk beroepsmatig totaal niet op van dat soort teksten.. Maar als je er een afstandje van neemt dan kan ik begrijpen dat het wat komisch leest en/of onbegrijpelijk overkomt...
[ Voor 21% gewijzigd door JanHenk op 30-03-2021 08:46 ]
:-D tnx voor de uitleg - nu is dat stukje zowaar ook nog logischJanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:39:
[...]
Onverdeelde helft, juridische term, wil zeggen ieder de helft van het eigendom, maar niet verdeeld (als in letterlijk gesplitst, bijvoorbeeld ieder een verdieping o.i.d.).
Je koopt dus met een partner in verhouding 50/50, maar het is niet "aan te wijzen" wie welk deel heeft. Dat betekent ook dat, mocht er verkocht worden, of de één het deel van de ander overnemen, dat het over 50% van de waarde van het gehele object gaat.
In aktes waar er maar 'een koper is, zal je deze passage zo niet tegenkomen..
Ik zit aankomende week bij de notaris en weet uit ervaring dat je daar ook nog vragen kan stellen - dus de delen die ik niet snap markeer ik meestal en dan vraag ik nog even wat ermee bedoeld wordt. Uit ervaring weet ik dat ze dan best nog wat willen uitleggen en toelichten. (ook wel logisch dat zij ook willen dat je snapt wat je aan het tekenen bent)
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
N=1 maat van me heeft onlangs woning tekoop gezet voor 550k. verkocht voor 655Sport_Life schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:33:
[...]
***members only***
Succes
Overigens voordat je gaat bieden natuurlijk altijd naar de waarde kijken en daar je bod op baseren, niet op de vraagprijs en zeker niet op bovenstaande welke zich in een overhit gebied bevinden. Ik wil alleen aangeven dat dergelijke prijzen voor een relatief grote groep inmiddels bereikbaar zijn dankzij de combinatie lage rente en 100-200k overwaarde op een starterswoning.

Ah, die heeft mijn kitter ook gehad. En de tegelzetter.ppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:08:
[...]
Was in geval van de tegelzetter plausibel. Bij de kitter had ik er wat meer vraagtekens bij.

:strip_exif()/f/image/p3MP1V7rMgYhcMbUwI5Ci5bQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Schandalig en oneerlijk, ik hoop echt niet dat hij mij dat flikt. Er staat een levering van materiaalFlix20 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:52:
[...]
Ah, die heeft mijn kitter ook gehad. En de tegelzetter.
Was in geval van de tegelzetter plausibel. Bij de kitter had ik er wat meer vraagtekens bij.
op 2 April gepland, overweeg (als hij idd corona heeft) of daarom niet aan de slag gaat)) dat gewoon
te laten leveren. Een soort van stok achter de deur..
[ Voor 37% gewijzigd door ppeterr op 30-03-2021 09:13 ]
Uitstekend! Zouden meer mensen moeten doen... Genoeg die de aktes niet eens doornemen.Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:48:
[...]
:-D tnx voor de uitleg - nu is dat stukje zowaar ook nog logisch![]()
Ik zit aankomende week bij de notaris en weet uit ervaring dat je daar ook nog vragen kan stellen - dus de delen die ik niet snap markeer ik meestal en dan vraag ik nog even wat ermee bedoeld wordt. Uit ervaring weet ik dat ze dan best nog wat willen uitleggen en toelichten. (ook wel logisch dat zij ook willen dat je snapt wat je aan het tekenen bent)
Een notaris is in het kader van z'n zorgplicht verplicht om de implicaties van de akte met je mede te delen en te zorgen dat je begrijpt wat je tekent. Dus ze zullen zeker je vragen beantwoorden.
Ik heb zelfs een notaris meegemaakt die, bij de oprichting van een BV, hele verhalen uit het tijdperk van de VOC ging vertellen, om het maar levendig te maken voor de oprichter. Dat is misschien een uitzondering,..
Hah, dat zijn de mooie jaJanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:18:
[...]
Uitstekend! Zouden meer mensen moeten doen... Genoeg die de aktes niet eens doornemen.
Een notaris is in het kader van z'n zorgplicht verplicht om de implicaties van de akte met je mede te delen en te zorgen dat je begrijpt wat je tekent. Dus ze zullen zeker je vragen beantwoorden.
Ik heb zelfs een notaris meegemaakt die, bij de oprichting van een BV, hele verhalen uit het tijdperk van de VOC ging vertellen, om het maar levendig te maken voor de oprichter. Dat is misschien een uitzondering,..
Onze notaris gaf ons een lesje in de inkt die ze gebruiken. Die moet 30 jaar gegarandeerd leesbaar blijven, en veel dure merken hebben dat niet, maar een simpel merk als BIC wel.
Hij vertelde ook nog dat die stukken van veel ouder dan 30 jaar had in het archief, nog van de vorige notaris, die nog steeds goed leesbaar waren.
Was wel een leuke les.
Laten we altijd maar uitgaan van het beste in de mens. Helaas valt dat soms vies tegen.ppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:53:
And it''s gone - geen idee of dat nou goed voelt
[Afbeelding]
[...]
Schandalig en oneerlijk, ik hoop echt niet dat hij mij dat flikt. Er staat een levering van materiaal
op 2 April gepland, overweeg (als hij idd corona heeft) of daarom niet aan de slag gaat)) dat gewoon
te laten leveren. Een soort van stok achter de deur..
Er zitten zo nu en dan wat rotte appels tussen.
Toen ik bij de notaris zat vroeg ze of het m'n eerste koophuis was.JanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:18:
[...]
Uitstekend! Zouden meer mensen moeten doen... Genoeg die de aktes niet eens doornemen.
Daardoor gaf ze aan dat ze extra de tijd nam en ieder puntje toch eens uitgebreid toelichten.
Hoewel ik zelf wel ervaring heb met juridische teksten lezen heb, tot in de treuren gedaan tijdens de opleiding, wist ze bepaalde dingen toch dusdanig te verklaren dat ik veel meer het gevoel had grip te hebben op de tekst.
Vond het al met al een plezante ervaring.
Ik denk dat ik me gelijk weer kan afmelden. Huis is al verkocht._eLMo_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:42:
[...]
Gezien het relatief kleine woningoppervlak en slechte ligging (mindere wijk + snelweg op 150 meter) denk ik dat de vraagprijs redelijk klopt.
Half miljoen in een relatief slechte wijk voor 117m2 vrijstaand. Deze was het. Ik zal de verkoopprijs wel opvragen over een half jaartje. Bizar.
Ik blijf nog wel even zitten m'n huidige keet aflossen tot de volgende crisis

In een grote stad met 700m2 perceel? Lijkt me ook met de huidige prijs niet zo slecht._eLMo_ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Ik denk dat ik me gelijk weer kan afmelden. Huis is al verkocht.
Half miljoen in een relatief slechte wijk voor 117m2 vrijstaand. Deze was het. Ik zal de verkoopprijs wel opvragen over een half jaartje. Bizar.
Edit: Of lees ik nou teveel out of context en was 't punt nou juist dat het inderdaad prima is. Het is nog vroeg...

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 30-03-2021 10:19 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
"In een grote stad", mha ik woon daar en Lindenholt is nou niet de beste wijk zegmaar. En "Nijmegen" kun je het niet echt meer noemen, flink eind tegen een berg op fietsen om in het centrum te komen, haha.Freeaqingme schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:18:
[...]
In een grote stad met 700m2 perceel? Lijkt me ook met de huidige prijs niet zo slecht.
Edit: Of lees ik nou teveel out of context en was 't punt nou juist dat het inderdaad prima is. Het is nog vroeg...
Maar goed, ik ben nog nieuwbouw prijzen van 1 jaar geleden gewend (400k voor een tweekapper met eigen oprit in Nijmegen).
Ik ben zelf advocaat, maar op een wat ander terrein dan het directe vastgoed. Hoewel ik toch beter dan een gemiddeld mens de aktes zou moeten begrijpen, ga ik niet de wijsneus uithangen en laat ik de professional met kennis van zaken mij rustig nog een keer door de akte praten en stel ik vragen als ik iets niet begrijp of kan plaatsen. Doe geen aannames, want "assumptions are the mother of all fuckups".Flix20 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Toen ik bij de notaris zat vroeg ze of het m'n eerste koophuis was.
Daardoor gaf ze aan dat ze extra de tijd nam en ieder puntje toch eens uitgebreid toelichten.
Hoewel ik zelf wel ervaring heb met juridische teksten lezen heb, tot in de treuren gedaan tijdens de opleiding, wist ze bepaalde dingen toch dusdanig te verklaren dat ik veel meer het gevoel had grip te hebben op de tekst.
Vond het al met al een plezante ervaring.
Ook na drie koopaktes leer ik nog elke keer weer iets nieuws, al was het maar omdat geen akte gelijk is
Ik ben zelf in Lindenholt opgegroeid. Prima wijk om in te wonen. Ik woon nu zelf in omgeving Rotterdam, maar de prijzen in Lindenholt zijn toch aantrekkelijk voor wat je ervoor terugkrijgt. Inmiddels is dat wel aan het veranderen. Vorig jaar was daar een vrijstaande woning te koop van 170 vierkante meter met heel veel grond voor rond de 5 ton._eLMo_ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:
[...]
"In een grote stad", mha ik woon daar en Lindenholt is nou niet de beste wijk zegmaar. En "Nijmegen" kun je het niet echt meer noemen, flink eind tegen een berg op fietsen om in het centrum te komen, haha.
Maar goed, ik ben nog nieuwbouw prijzen van 1 jaar geleden gewend (400k voor een tweekapper met eigen oprit in Nijmegen).
Ik laat me ook graag dingen toelichten door mensen met kennis.Trenchdog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:34:
[...]
Ik ben zelf advocaat, maar op een wat ander terrein dan het directe vastgoed. Hoewel ik toch beter dan een gemiddeld mens de aktes zou moeten begrijpen, ga ik niet de wijsneus uithangen en laat ik de professional met kennis van zaken mij rustig nog een keer door de akte praten en stel ik vragen als ik iets niet begrijp of kan plaatsen. Doe geen aannames, want "assumptions are the mother of all fuckups".
Ook na drie koopaktes leer ik nog elke keer weer iets nieuws, al was het maar omdat geen akte gelijk is
Leer je zelf vaak ook een hoop van.
En soms betrap je mensen erop dat ze het zelf eigenlijk ook niet weten, of je staan voor te liegen. Dan weet je ook weer waar je aantoe bent.
Hoe vraag je deze op? Ben ook wel benieuwd naar een paar woningen._eLMo_ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Ik zal de verkoopprijs wel opvragen over een half jaartje. Bizar.
Leuk huis trouwens, dat water erbij wel charmant
[ Voor 10% gewijzigd door Ebayzo op 30-03-2021 11:26 ]
Default blanke hetero
Is openbare informatie bij het kadaster. Rechtstreeks opvragen bij het kadaster kan via SMS (kennen we het nog?) naar nummer 8118.Ebayzo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:25:
[...]
Hoe vraag je deze op? Ben ook wel benieuwd naar een paar woningen.
Leuk huis trouwens, dat water erbij wel charmant
KOOPSOM + POSTCODE + HUISNUMMER naar 8118. € 1,50 per bericht
Dus bijvoorbeeld: KOOPSOM 1234AB 11
[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 30-03-2021 11:33 ]
Demografisch en sociaal economisch niet de beste wijk zeg maar ;PReiziger88 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:13:
[...]
Ik ben zelf in Lindenholt opgegroeid. Prima wijk om in te wonen. Ik woon nu zelf in omgeving Rotterdam, maar de prijzen in Lindenholt zijn toch aantrekkelijk voor wat je ervoor terugkrijgt. Inmiddels is dat wel aan het veranderen. Vorig jaar was daar een vrijstaande woning te koop van 170 vierkante meter met heel veel grond voor rond de 5 ton.
Vorig jaar nog een tweekapper in Lent kunnen kopen (v.o.n. dus arguably zonder keuken/badkamer et cetera), in het nieuwbouw deel waar de horeca komt. Maar goed, ik wil niet in een nieuwbouw wijk wonen
Ik woon voor zulke prijzen toch liever in een andere wijk.
Net getest met twee huizen die einde vorig jaar zijn verkocht maar bij geen van beide is de koopsom bekend. Kan je dat blokkeren ofzo? Vallen niet onder de uitzonderingen.JanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:32:
[...]
Is openbare informatie bij het kadaster. Rechtstreeks opvragen bij het kadaster kan via SMS (kennen we het nog?) naar nummer 8118.
KOOPSOM + POSTCODE + HUISNUMMER naar 8118. € 1,50 per bericht. Maar er zijn meer opties overigens.. Als er geen koopsom beschikbaar is (dus nieuwbouw bijvoorbeeld) dan kost het ook niets.
Dus bijvoorbeeld: KOOPSOM 1234AB 11
Eind vorig jaar kan nog te vroeg zijn, kan soms wel half jaar duren maar bij mijn weten kan je het niet blokkeren. Als je vaker koopsommen wilt opvragen kan ik Walter Living aanraden, die geeft ook koopsommen van panden in de buurt en van panden die verkocht zijn als de koopsom bekend is.HMR90 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:55:
[...]
Net getest met twee huizen die einde vorig jaar zijn verkocht maar bij geen van beide is de koopsom bekend. Kan je dat blokkeren ofzo? Vallen niet onder de uitzonderingen.
Verkocht is nog niet overgedragen, en da's pas het moment dat de info in het kadaster komt doorgaans. Zodra de koop in het kadaster staat is de informatie openbaar.HMR90 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:55:
[...]
Net getest met twee huizen die einde vorig jaar zijn verkocht maar bij geen van beide is de koopsom bekend. Kan je dat blokkeren ofzo? Vallen niet onder de uitzonderingen.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
De info in het kadaster is vaak relatief "oud" omdat pas bij levering (dus de feitelijke overdracht bij de notaris) de koopsom wordt ingeschreven.
Meestal de database/systeem van het NVM. Ze hebben een soort Funda achterkant voor makelaars.JanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:12:
Makelaars hebben volgens mij hun eigen systemen om koopsommen in te publiceren, maar dat is dus een andere database dan die van het kadaster. Makelaars zijn daarin wel sneller. Welke database dat precies is en of die toegankelijk is, weet ik niet.
De info in het kadaster is vaak relatief "oud" omdat pas bij levering (dus de feitelijke overdracht bij de notaris) de koopsom wordt ingeschreven.
Uhh is Funda niet van NVM?perspectivebass schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:53:
[...]
Meestal de database/systeem van het NVM. Ze hebben een soort Funda achterkant voor makelaars.
Gisteren stel ik nog wat vragen aan mijn hypotheek adviseur......via whatsapp...
Want dat gaat al maanden perfect
Vandaag, geen antwoord. Profiel foto weg, last seen weg.
Naja, ik ben en was al zenuwachtig. Dit helpt niet
alles via de digitale omgeving van de notaris gaat. Maar ja, ik heb gekker gelezen.......
Ik heb maar even bevestiging gevraagd aan de notaris......
En die persoon nooit ontmoet? Dat klinkt alsof je geblockeerd bent op whatsapp?ppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:49:
Dus je maakt de eind-nota over, een behoorlijke.
Gisteren stel ik nog wat vragen aan mijn hypotheek adviseur......via whatsapp...
Want dat gaat al maanden perfect
Vandaag, geen antwoord. Profiel foto weg, last seen weg.
Naja, ik ben en was al zenuwachtig. Dit helpt nietZal wel nergens op slaan aangezien
alles via de digitale omgeving van de notaris gaat. Maar ja, ik heb gekker gelezen.......
Ik heb maar even bevestiging gevraagd aan de notaris......

Ja maak mij even gekSantee schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:00:
[...]
En die persoon nooit ontmoet? Dat klinkt alsof je geblockeerd bent op whatsapp?
Oud is het zeker niet er kan namelijk tot aan de feitelijke overdracht nog van alles gebeuren waardoor de verkoop/koop alsnog niet door gaat. Dus als jij in zee gaat met iemand die pas op 1 Januari 2022 wil overdragen dan is pas per 1 Januari 2022 + 2weken ongeveer de koopsom te vinden bij de algemene registers (kadaster) mits de overdracht uiteraard is uitgevoerd op 1 Januari 2022.JanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:12:
Wellicht protocol.ppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:02:
[...]
Ja maak mij even gekAlles is via het dossier Rabobank gelopen, en via de digitale omgeving van de notaris. Die hemels breed hier 50 meter weg zit. Maar goed. Wie weet, kan een leuk topic worden.
Alles correct afgehandeld, geen reden meer toe om direct 1 op 1 contact, klant blokkeerden.
Daar houden we het maar even op. Ik weet nog dat ik hem vroeg toen alles rond was "is dit het dan" (insert treurig muziekje). Nee Peter, we spreken nog even vlak voor de overdracht of alles goed is gegaan.Flix20 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:21:
[...]
Wellicht protocol.
Alles correct afgehandeld, geen reden meer toe om direct 1 op 1 contact, klant blokkeerden.
Maar de timing is kut zeg
Eerder wordt er ook niet geleverd. Geen stress @ppeterr ..
Wat voor vragen heb je gesteld? In deze fase zijn er mi geen aanpassingen meer mogelijk en/of noodzakelijk. Wellicht kunnen wij hier eea nader toelichten?
De vragen zijn ondertussen al beantwoord door jou en anderen hier in het topic, echt erg waardevol. Ben ik dankbaar voor. Had ze graag nog even door gesproken met mijn adviseur. Wellicht komt dat moment nog.JanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:50:
Maar wat kan er gebeuren? Je geld is niet weg, dat staat op een derdengelden rekening van de notaris. Het bedrag van de bank wellicht ook al, met bijhorende instructies.
Eerder wordt er ook niet geleverd. Geen stress @ppeterr ..
Wat voor vragen heb je gesteld? In deze fase zijn er mi geen aanpassingen meer mogelijk en/of noodzakelijk. Wellicht kunnen wij hier eea nader toelichten?
En je hebt gelijk, alles is rond. En op de juiste manier af gehandeld. Er kan niks mis gaan.
Maar joh, dit soort zaken doe je niet vaak in een leventje
Anywayz....thanks
NVM makelaars kunnen inderdaad elkaars voorlopige koopsommen zien. Al is dat wel af te schermen door de betrokkenen.JanHenk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:12:
Makelaars hebben volgens mij hun eigen systemen om koopsommen in te publiceren, maar dat is dus een andere database dan die van het kadaster. Makelaars zijn daarin wel sneller. Welke database dat precies is en of die toegankelijk is, weet ik niet.
Kadaster heeft dan weer wel alle definitieve koopsommen, daar zit nog wel eens verschil in met wat de makelaar dacht dat het was. Ook zijn daar de koopsommen bekend van woningen verkocht met een niet-NVM makelaar of uberhaupt zonder makelaar.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Maargoed, na ongeveer 4 maanden en een aantal keer overboden te zijn denk ik dat we redelijk van geluk mogen spreken. Vandaag hebben we te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd en dat we vrijdag de voorlopige koopovereenkomst gaan ondertekenen. Het voelt nog steeds onwerkelijk en echt geland is t ook nog niet
Ben vooral even benieuwd of de termijnen die we hebben een beetje gangbaar zijn (ergens vermoed ik van wel, maar graag even zeker voor mezelf

Wat me ook deed fronsen waren de documenten die je allemaal moest opleveren, zaten toch een paar dingen tussen die ik even moest opzoeken en waar ik nog niet van gehoord had.
Al met al momenteel heel blij om bij de hypotheker te zitten. Kost misschien meer geld dan perse noodzakelijk, maar hun online omgeving is zeker qua uitleg en interface behoorlijk goed (misschien is dat al vlot als je veel in de magento 2 admin zit

het verhaal achter de woning is wel interessant, zagen de woning staan en ondanks dat ie al zo lang online stond dat we wel wisten dat we pech zouden hebben toch gebeld, kwamen op de wachtlijst. 3 week geleden gebeld om 09:15 of we om 10:15 konden komen kijken, bieding gedaan. Zijn we het niet geworden.
Fast forward naar afgelopen vrijdag:
Belt de verkoopmakelaar, of we nog interesse hadden(koper had op de dag van ondertekening laten afweten). De interesse was er wel dus nog een keer bieden, vanochtend werd m’n vriendin gebeld dat de woning ons gegund werd
Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super
Ja klopt, bedoe meer dat ze nog een app hebben die bijna een kopie is van funda maar dan met alle historische aan en verkopen.
Gefeliciteerd!MrAmos schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:50:
Eerder wat rondgevraagd en na wat terugzoeken moet ik me zowiezo excuseren voor het gebrek aan terugkoppelen, wel zo netjes als je om advies vraagt![]()
Maargoed, na ongeveer 4 maanden en een aantal keer overboden te zijn denk ik dat we redelijk van geluk mogen spreken. Vandaag hebben we te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd en dat we vrijdag de voorlopige koopovereenkomst gaan ondertekenen. Het voelt nog steeds onwerkelijk en echt geland is t ook nog niet![]()
Ben vooral even benieuwd of de termijnen die we hebben een beetje gangbaar zijn (ergens vermoed ik van wel, maar graag even zeker voor mezelf)
***members only***
Wat me ook deed fronsen waren de documenten die je allemaal moest opleveren, zaten toch een paar dingen tussen die ik even moest opzoeken en waar ik nog niet van gehoord had.
Al met al momenteel heel blij om bij de hypotheker te zitten. Kost misschien meer geld dan perse noodzakelijk, maar hun online omgeving is zeker qua uitleg en interface behoorlijk goed (misschien is dat al vlot als je veel in de magento 2 admin zit) en het is duidelijk. De adviseur is ook een fijn persoon in de omgang en komt in ieder geval over als iemand die wat voor ons kan betekenen.
offtopic:
het verhaal achter de woning is wel interessant, zagen de woning staan en ondanks dat ie al zo lang online stond dat we wel wisten dat we pech zouden hebben toch gebeld, kwamen op de wachtlijst. 3 week geleden gebeld om 09:15 of we om 10:15 konden komen kijken, bieding gedaan. Zijn we het niet geworden.
Fast forward naar afgelopen vrijdag:
Belt de verkoopmakelaar, of we nog interesse hadden(koper had op de dag van ondertekening laten afweten). De interesse was er wel dus nog een keer bieden, vanochtend werd m’n vriendin gebeld dat de woning ons gegund werd
Gefeliciteerd! Lekker joh, en nu láááááng wachten. Viel mij uiteindelijk toch meer tegen dan gedacht die lange overdracht. Hoewel de tijd snel ging ben je op een gegeven moment wel klaar met "voorbereiden" en wil je door.
Default blanke hetero
Thanks, was inderdaad even puur voor mijn eigen gemoedstoestand dat ik even zeker wou weten of dit een beetje normale termijnen waren. Had al wel het idee van wel en moet ook geen probleem zijn!Ebayzo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:18:
[...]
***members only***
Gefeliciteerd! Lekker joh, en nu láááááng wachten. Viel mij uiteindelijk toch meer tegen dan gedacht die lange overdracht. Hoewel de tijd snel ging ben je op een gegeven moment wel klaar met "voorbereiden" en wil je door.
En nu inderdaad wachten, heel raar idee dat je straks een contract hebt ondertekend voor een mega-uitgave en je eerst nog 7 maanden mag gaan wachten voordat je er van kunt genieten

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super
Untappd: Louwke80
Hij is negatief getestppeterr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:08:
[...]

Planning nog in orde yeah
Dat ligt eraan waar je hem aanvraagt. https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijdenCaelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:56:
Mijn adviseur gaf ook aan dat hij onlangs een hypotheek had geregeld in 3 weken. Blijkbaar hebben ze het niet meer zo druk, of hebben ze enorm opgeschaald bij alle partijen.
Beauty is in the eye of the beerholder
Bij ons NIBC, 17 december ingediend en 29 december akkoord. Dus zelfs met feestdagen ertussen in nog geen 2 weken helemaal rond.Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:56:
Mijn adviseur gaf ook aan dat hij onlangs een hypotheek had geregeld in 3 weken. Blijkbaar hebben ze het niet meer zo druk, of hebben ze enorm opgeschaald bij alle partijen.
Volgens mijn makelaar is trouwens de kadasterinformatie na 6 weken bijgewerkt.
morgenppeterr schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:07:
[...]
Hij is negatief getest![]()
![]()
Planning nog in orde yeah
[ Voor 99% gewijzigd door ppeterr op 01-04-2021 10:28 ]
Je realiseert je dat men; met een zodanig gedetailleerde foto; een kopie kan maken?ppeterr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:26:
afbeelding verwijderd[/URL]
Got it
@Bitterbalmayo Afbeelding
Van harte gefeliciteerd ook
[ Voor 30% gewijzigd door Accretion op 01-04-2021 10:30 ]
Ja haalde het ook gelijk wegAccretion schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:29:
[...]
Je realiseert je dat men; met een zodanig gedetailleerde foto; een kopie kan maken?
Wil jij dat ook doen
Heb ik zojuist gedaan; top!ppeterr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:30:
[...]
Ja haalde het ook gelijk weg
Wil jij dat ook doen
(wellicht ben ik ook iets te paranoide, maar toch)
En zo is het maar net.
ben nu toch wel benieuwd om welke woning het gaatGlabbeek schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:45:
Ik wist dat de huizenmarkt overspannen is, maar dat het zo erg was had ik niet door. Wij hadden €40.000 overboden op een huis dat in de markt stond voor ongeveer € 680.000. Nu zijn we door de makelaar gebeld dat wij het niet zijn geworden, en dat het huis voor meer dan 8 ton verkocht is. Dus ruim een ton boven de vraagprijs!
Dat komt omdat een vraagprijs niets zegt over de waarde van een woningGlabbeek schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:45:
Ik wist dat de huizenmarkt overspannen is, maar dat het zo erg was had ik niet door. Wij hadden €40.000 overboden op een huis dat in de markt stond voor ongeveer € 680.000. Nu zijn we door de makelaar gebeld dat wij het niet zijn geworden, en dat het huis voor meer dan 8 ton verkocht is. Dus ruim een ton boven de vraagprijs!

Ik en mijn vriend zijn bezig om ons eerste huis te kopen. Ons bod is geaccepteerd, bouwkundige keuring staat voor vanmiddag ingepland. We hebben zonder voorbehoud van financiering gekocht. Overdracht is uiterlijk 9 weken na oplevering nieuwbouwwoning. Dus uiterlijk 15 februari 2022. Nu hebben we een concept van de koopakte ontvangen. Voor ons als leken staat er een hoop onbegrijpbare informatie in. Onze hypotheekadviseur (tevens een familiekennis) wees ons op artikel 13 Registratie koopovereenkomst. Hij ziet uiteraard vele koopakten voorbij komen maar is nog niet eerder tegengekomen dat er zoveel informatie bij is geschreven als dit. Ik zeg er bij dat wij een aankoopmakelaar hebben die tevens verkoopmakelaar is van het huis. Hij draagt dus twee petten lijkt ons. Het geschreven stuk wat onze hypotheekadviseur zorgen baat is het volgende;
artikel 13 Registratie koopovereenkomst
Partijen geven de notaris hiermee wel/niet de opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan dan na ontvangst van de koopakte door de
notaris. Zodra de koopovereenkomst is getekend door beide partijen en alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen, bestaat de mogelijkheid deze te laten inschrijven in de openbare registers. Het laten inschrijven van de koopovereenkomst in de openbare registers heeft tot gevolg dat latere faillissementen, overdrachten, beslagen, en een later gevestigd voorkeursrecht van de gemeente niet tegen de koper kunnen worden ingeroepen. De inschrijving heeft een geldigheid van 6 maanden. Partijen verklaren hierbij uitdrukkelijk bij het tekenen van deze overeenkomst uitleg te hebben gekregen over de registratie van de koopovereenkomst.
De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekening van koper/verkoper.
Als wij dit laten inschrijven zijn wij beschermd voor maar 6 maanden. Terwijl de uiterlijke overdrachtsdatum 15 februari is. Heeft iemand hier ervaring mee en kan advies geven? Niet dat na die 6 maanden wij alsnog het huis kunnen kwijtraken omdat de verkopers failliet zijn waar wij niet vanaf weten.
Wij hebben gisteravond de aankoopmakelaar een mail gestuurd met oa de vraag of het in ons belang is om de koopakte te registreren en wat ons evt boven het hoofd hangt. Zoals de man zelf zei “ik ben in eerste instantie verkoopmakelaar van de verkopers”.
Klopt, al was in dit geval de vraagprijs wel redelijk in lijn met andere woningen op de markt. Maar goed, we zoeken rustig verder.Kju schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:34:
Dat komt omdat een vraagprijs niets zegt over de waarde van een woning
En zo is het maar net.
Bijna niemand schrijft een koopovereenkomst in tenzij je bang bent dat de tegenpartij failliet kan gaan of het risico groot is dat de tegenpartij dood kan gaan. Wil je het inschrijven, schrijf het in, op jouw kosten. Je bent dan inderdaad maar zes maanden beschermd.
[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 01-04-2021 11:53 ]
https://nos.nl/artikel/23...s-zijn-wanhoop-nabij.html
Het is iig uitzonderlijk genoeg dat het nog het nationale nieuws haalt, maar het zal je maar overkomen zeg.
Het is niet gewoonlijk dat de verkopend makelaar ook de aankoopmakelaar is, voor hetzelfde huis. Normaal gesproken regelt de aankoopmakelaar in zo'n geval een andere aankoopmakelaar voor de kopers/geïnteresseerden, welke dan zonder conflicterende belangen de aankoop kan begeleiden.Chaan111 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:09:
@Kju Dankjewel voor je reactie. Volgens hem is het inderdaad een standaard artikel maar beslaat het normaal gesproken maar 2 of 3 zinnen. In het contract staan dingen weggestreept omdat die nvt zijn. Maar als je het contract zou zien dan zie je dat na de eerste zin in artikel 13 de rest met een ander lettertype is bijgeschreven. De laatste is zin is wel weer origineel. En volgens hem is dat niet het normaal. Maar wat ik zei. Wij zijn een stel leken en dan vertrouw je op iemand zijn expertise. Wat ook kan resulteren op bangmakerij. Vandaar mijn vraag hier
De voorlopige koopovereenkomst controleren hoort (zover ik weet) meestal ook bij de diensten die in een aankoop-pakket worden geleverd. Je zou de aankoopmakelaar kunnen vragen hiervoor een andere aankoopmakelaar in te schakelen, maar of dat verzoek wordt ingewilligd is nog maar de vraag gezien de huidige gang van zaken.
Hier zijn wat tips voor het zelf controleren van de koopovereenkomst, vergelijk je koopovereenkomst met de standaard koopovereenkomst: https://www.consumentenbo...n/koopcontract-nieuw-huis
artikel 13 Registratie koopovereenkomst
Partijen geven de notaris hiermee wel/niet* de opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven. De inschrijving vindt niet eerder plaats dan …..
De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekening van koper/verkoper*.
Dus daar staat ook niet heel het verhaal in wat wij nu wel hebben. Of dat reden tot zorg is voor voor na die zes maanden is me een raadsel.
Maar bedankt!
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7