Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Die noemde ik dan ook specifiek niet.. Onroerende zaakbelasting en waterschapslasten zijn eigenaarslasten, die onder deze zakelijke lasten vallen.

Afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn namelijk gebruikersbelastingen, die worden wel separaat opgelegd aan de gebruiker van een pand en verrekend als de gebruiker het pand verlaat... Deze worden ook niet verrekend bij de notaris, naar mijn idee..

Overigens kan een gemeente volgens mij er ook voor kiezen om een deel van de rioolheffing aan de eigenaar op te leggen, dan volgt het m.i. dezelfde route als de onroerende zaakbelasting.

Om het even makkelijk te maken :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
We maken het ons als land ook altijd zo lekker makkelijk met dit soort dingen he..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59
Afgelopen week meerdere bezichtigingen aangevraagd. Aangezien ik de woningen op Funda had gevonden was ik vrijwel altijd te laat. Uiteindelijk maar een Facebook account aangemaakt om enkele lokale makelaars te volgen. Dat heeft mij inmiddels vier bezichtigingen voor komende week opgeleverd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Instagram is daar ook een goeie voor.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
BBTM schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:18:
[...]

Is al heel wat dat je mag bezichtigen, bieden zal zeer waarschijnlijk ook blind zijn. Één kans om te bieden en weg zijn de kansen op onderhandeling.

Of je bent de uitzondering natuurlijk.
Waren een van de 25 die mochten langskomen. Was eigenlijk een hele bijzondere ervaring... De verkooomakelaar zei openlijk dat we echt niet overhaast moesten gaan bieden en dat we veel beter nog wat extra huizen konden bekijken om beter in te schatten wat we zelf willen. En de tijd nemen om wat wijken te leren kennen.

Dit nadat we dus aangaven dat dit pas onze eerste bezichtiging was en dat we de regio/stad nog niet goed kennen.

Wel heel netjes vond ik dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik zie steeds vaker bij nieuwbouw de vraag: wilt u kopen zonder voorbehoud financiering?

Bestaande woningen in het verleden geboden zonder voorbehoud, is financieel ook geen probleem. Maar hoe is dat met nieuwbouw? Kan ik dat dan ook doen of zit dat complexer?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
JanHenk schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:42:
Inzake de zakelijke lasten: o.a. onroerende zaakbelasting en waterschapslasten zijn tijdstipbelastingen. Diegene die eigenaar op 1-januari is, krijgt de aanslag. Dat je deze in 10 of 11 termijnen mag betalen is gewoon een betalingsregeling, het maakt de belasting niet een tijdvakbelasting.

In het koopcontract staat meestal opgenomen dat zakelijke lasten worden verrekend bij de levering. Hierbij doen we alsof de lasten voor een heel jaar zijn en verrekenen we ze per dag... Bij de notaris zie je dan de verrekening terugkomen, mits de verkoper zijn of haar aanslag(en) van zakelijke lasten heeft aangeleverd.

Dat dit bij een notaris verrekend wordt, wil niet zeggen dat de verkoper wordt ontheven van zijn of haar betalingsplicht, de verkoper moet gewoon nog de termijnbetalingen doen.. Vice versa word de nieuwe eigenaar gedurende het jaar niet nogmaals aangeslagen voor deze tijdstipbelastingen, pas op 1 januari van het volgende jaar.

Ik heb voor eventuele verkoop van mijn huidige woning daarom ook maar meteen alle tijdstipbelastingen ineens betaald. Wat eventueel wordt verrekend bij de notaris zie ik dan wel :).
Ja deze begrijp ik niet helemaal. In de eind afrekening van de notaris stond idd dat ze nog wacht op die nota's van de verkoper. Dus er is een kans dat ik nog bv afvalheffing er bij krijg? Overdracht is 1 april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
bitterbal_mayo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:03:
[...]

Ja deze begrijp ik niet helemaal. In de eind afrekening van de notaris stond idd dat ze nog wacht op die nota's van de verkoper. Dus er is een kans dat ik nog bv afvalheffing er bij krijg? Overdracht is 1 april.
Dat lijkt mij wel ja, wanneer je er straks woont zul je dat ook moeten gaan betalen ;) voor het huidig jaar wordt het dus naar rato verdeeld en wordt jouw deel verrekend.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
[...]

Ik denk het wel ja. Het kan bijv zijn dat verkoper in februari/maart de 2021-jaarnota voor afval, riool betaald heeft van bijv 300 eiro, en jouw dan 9/12 daarvan doorbelast (hij betaald dan zelf dus jan-mrt). Als jij zelf verkocht zou hebben had je hetzelfde kunnen doen met jouw huis bij jouw koper. (En als je huurt wordt het meestal sowieso verrekent). Zo betaalt iedereen gewoon voor een jaar kosten en voorkom je dat iemand die nét op het verkeerde/juiste moment koopt/verkoopt dan eigenlijk dubbele lasten heeft of juist geen lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Ah oke. Dan hou ik er rekening mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:51:
Ik zie steeds vaker bij nieuwbouw de vraag: wilt u kopen zonder voorbehoud financiering?

Bestaande woningen in het verleden geboden zonder voorbehoud, is financieel ook geen probleem. Maar hoe is dat met nieuwbouw? Kan ik dat dan ook doen of zit dat complexer?
Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Ik maak steeds vaker mee dat de bank het niet vertrouwt en er getaxeerd moet worden. Vervolgens komt de taxatie niet in de buurt van de koopsom. Dat komt omdat bouwkosten (+winst) in veel gevallen te hoog liggen t.o.v. bestaande bouw.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 06:41
Valorian schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:11:
[...] (En als je huurt wordt het meestal sowieso verrekent).
Ik kom ook van huur en snap dat ik dus straks de resterende OZB moet betalen voor het jaar. Maar de verkoper verrekent dus ook zijn riool- en afvalstoffenheffing? En ik mag dit ook weer doorbelasten aan de nieuwe huurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Valorian schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:11:
[...]

(En als je huurt wordt het meestal sowieso verrekent).
Dit hoor ik voor het eerst. Wie zegt dat de woning direct wordt verhuurd aan een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
sylvesterrr schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:33:
[...]

Dit hoor ik voor het eerst. Wie zegt dat de woning direct wordt verhuurd aan een ander?
Dit is precies de reden dan die gebruiksbelastingen bij huurwoning door de gemeente naar rato worden verrekend. De huurder vetaalt enkel de maanden dat hij de woning huurde. En de volgende huurder krijgt weer een nieuwe aanslag die loopt tot einde van het jaar. Die twee hebben niets met elkaar van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:10
TrueGamer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:21:
[...]

Ik kom ook van huur en snap dat ik dus straks de resterende OZB moet betalen voor het jaar. Maar de verkoper verrekent dus ook zijn riool- en afvalstoffenheffing? En ik mag dit ook weer doorbelasten aan de nieuwe huurder?
Het lijkt mij logisch dat je gewoon een eind afrekening krijgt van het waterschap,
voor het deel van het jaar dat je woont in het huurhuis.

@t14wo wat jij zegt dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 25-03-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
t14wo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:51:
[...]

Dit is precies de reden dan die gebruiksbelastingen bij huurwoning door de gemeente naar rato worden verrekend. De huurder vetaalt enkel de maanden dat hij de woning huurde. En de volgende huurder krijgt weer een nieuwe aanslag die loopt tot einde van het jaar. Die twee hebben niets met elkaar van doen.
Ik had mijn koffie duidelijk nog niet op, sorry. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Basekid schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Waren een van de 25 die mochten langskomen. Was eigenlijk een hele bijzondere ervaring... De verkooomakelaar zei openlijk dat we echt niet overhaast moesten gaan bieden en dat we veel beter nog wat extra huizen konden bekijken om beter in te schatten wat we zelf willen. En de tijd nemen om wat wijken te leren kennen.

Dit nadat we dus aangaven dat dit pas onze eerste bezichtiging was en dat we de regio/stad nog niet goed kennen.

Oh! Dat is zeker heel netjes.

Fijn dat je zo'n makelaar hebt tijdens je eerste bezichtiging. Had ik dat maar |:( De makelaar waar ik heb mee moeten dealen tijdens mijn eerste bezichtiging was zo enorm opdringerig, natuurlijk snap ik de markt en het spelletje maar dit sloeg echt alles.

Betrof ook een woning van een aanstaand gescheiden echtpaar dus het moest snel verkocht worden. Letterlijk alles werd uit de woning gestript waardoor je eigenlijk gewoon een casco woning kocht. Destijds ver onder de vraagprijs geboden (2 jaar geleden) en uiteindelijk niet geworden, de tegenpartij bood iets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
BBTM schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:05:
[...]

Oh! Dat is zeker heel netjes.

Fijn dat je zo'n makelaar hebt tijdens je eerste bezichtiging. Had ik dat maar |:( De makelaar waar ik heb mee moeten dealen tijdens mijn eerste bezichtiging was zo enorm opdringerig, natuurlijk snap ik de markt en het spelletje maar dit sloeg echt alles.

Betrof ook een woning van een aanstaand gescheiden echtpaar dus het moest snel verkocht worden. Letterlijk alles werd uit de woning gestript waardoor je eigenlijk gewoon een casco woning kocht. Destijds ver onder de vraagprijs geboden (2 jaar geleden) en uiteindelijk niet geworden, de tegenpartij bood iets meer
Bij de aankoop van mijn woning heb ik de makelaar zelf pas gezien toen het huis werd opgeleverd.
Toen gooide ie de deur open en was het nou, doe maar even je rondje, dan mag je naar de notaris.
Was zeer niet onder de indruk.
Alle andere communicatie verliep via z'n assistente.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
TrueGamer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:21:
[...]

Twee verschillende trajecten.

Het koophuis: jij koopt het huis halverwege een jaar. De vorige bewoner heeft het jaarbedrag al in zijn geheel betaald, en vraag jou dus om betaling voor de maanden dat hij er niet woont en jij wel. Dus per saldo betaal je de maanden dat jij er woont, alleen niet aan de gemeente maar aan de verkoper die ze al heeft 'voorgeschoten'.

Het huurhuis: verschilt per huurhuis. Maar bij een woningcorporatie is het volgens mij meestal het geval dat je gewoon een soort verrekening krijgt waardoor je per saldo ook alleen voor 'jouw maanden' betaalt. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Bij een vrije sector huur zal het verschillen per contract, maar volgens mij is het meestal zo dat je een huurbedrag hebt en een energie-bedrag. Dat laatste is dan soms al een soort optelsom van een deel van de riool/afval/etc. en de gebruikslasten. Omdat je per maand huur betaalt zitten de riool/afval/etc. daar dus ook al in verrekent en stopt jouw betaling als je je huur opzegt. Tenzij de verhuurder de riool/etc. heffingen 1 op 1 als jaarbedrag aan jou doorbelast, maar dat lijkt mij stug?

Ik ben overigens niet bepaald een ervaringsdeskundige hoor, dus even een slag om de arm en als iemand mij wil corrigeren dan uiteraard welkom :)

EDIT: Bottom line: als jij als huurder voor een jaar riool/afval/etc. vooruit betaald hebt dan hoor je de maanden dat je er niet woont gewoon terug te krijgen van verhuurder. Die belast het dan door aan de nieuwe huurder voor 'zijn' maanden. Dat is niet aan jou natuurlijk. Maar als die heffingen verrekent zaten in een maandbedrag bij jouw huur dan heb je per saldo al steeds alleen per maand dat je er woont betaald en komt het automatisch goed. Hoe dan ook, jij zal nooit iets met de nieuwe huurder te maken moeten hebben qua financien.

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 25-03-2021 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Basekid schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Ik heb zelf ook wel goede ervaringen met de verkoopmakelaar van het gekochte huis (de overige bezichtigingen minder).

Deze had tijd voor een praatje over het dorp en wat historie van het huis. Kwam totaal niet gehaast over en ondersteunde zelfs nog een beetje in het proces. Erg goed gevoel bij.

Zal wel aan de regio liggen ook, het stond hier nog niet zo extreem onder druk allemaal.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 06:41
Valorian schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Twee verschillende trajecten.

Het koophuis: jij koopt het huis halverwege een jaar. De vorige bewoner heeft het jaarbedrag al in zijn geheel betaald, en vraag jou dus om betaling voor de maanden dat hij er niet woont en jij wel. Dus per saldo betaal je de maanden dat jij er woont, alleen niet aan de gemeente maar aan de verkoper die ze al heeft 'voorgeschoten'.

Het huurhuis: verschilt per huurhuis. Maar bij een woningcorporatie is het volgens mij meestal het geval dat je gewoon een soort verrekening krijgt waardoor je per saldo ook alleen voor 'jouw maanden' betaalt. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Bij een vrije sector huur zal het verschillen per contract, maar volgens mij is het meestal zo dat je een huurbedrag hebt en een energie-bedrag. Dat laatste is dan soms al een soort optelsom van een deel van de riool/afval/etc. en de gebruikslasten. Omdat je per maand huur betaalt zitten de riool/afval/etc. daar dus ook al in verrekent en stopt jouw betaling als je je huur opzegt. Tenzij de verhuurder de riool/etc. heffingen 1 op 1 als jaarbedrag aan jou doorbelast, maar dat lijkt mij stug?

Ik ben overigens niet bepaald een ervaringsdeskundige hoor, dus even een slag om de arm en als iemand mij wil corrigeren dan uiteraard welkom :)

EDIT: Of bedoel je met "doorbelasting aan de nieuwe huurder" dat er iemand jouw aangekochte huis gaat huren?
Koophuis check die snap ik.

Huurwoning is huren in private sector (vastgoedbeheerder). Betaal een bedrag excl G/W/L hier ben ik zelf verantwoordelijk voor. Ook de gemeentelijke belastingen, behalve de OZB uiteraard, betaal ik zelf volledig. Dus mijn vraag is meer hoe voorkom ik dat ik dubbel betaal. Is trouwens verhuizing binnen dezelfde gemeente. Wel van een vaste container naar rol container dus verschillende tarieven.

Wordt dit automatisch geregeld door mijn gemeente? Op het moment dat ik dit typ kan ik denk ik beter zelf even bellen aangezien ik verwacht dat hier geen standaard antwoord voor is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TrueGamer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Koophuis check die snap ik.

Huurwoning is huren in private sector (vastgoedbeheerder). Betaal een bedrag excl G/W/L hier ben ik zelf verantwoordelijk voor. Ook de gemeentelijke belastingen, behalve de OZB uiteraard, betaal ik zelf volledig. Dus mijn vraag is meer hoe voorkom ik dat ik dubbel betaal. Is trouwens verhuizing binnen dezelfde gemeente. Wel van een vaste container naar rol container dus verschillende tarieven.

Wordt dit automatisch geregeld door mijn gemeente? Op het moment dat ik dit typ kan ik denk ik beter zelf even bellen aangezien ik verwacht dat hier geen standaard antwoord voor is :P
Volgens mij, als je in dezelfde gemeente verhuist en er niets aan de gezinssamenstelling veranderd, dan zal de gemeente het als verrekend beschouwen. Maar check het inderdaad vooral even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 22:06
Begin ook wat somberder te worden merk ik ondanks dat we pas sinds eind januari bezig zijn met zoeken.
Eerste huis hebben we niet opgeboden omdat het ons eerste huis was. Achteraf hoorden we de prijs en nu balen we een beetje. Maar goed dat kun je nooit weten natuurlijk.
Laatste huis waar we op geboden hebben toch stevig overboden en geen prijs gelukkig. Achteraf hoorden we gisteren bij een bezichtiging dat er tegenover 300 tijdelijk sociale huur woningen komen te staan. Was ons ook niet verteld toen der tijd. Beetje aparte gang van zaken. Maar goed beter moeten inlezen dan in de buurt?
Al met al ook al uitgeloot bij een nieuwbouw project in de buurt.

Merkte gisteren dat ik er wat van baal op het moment. Helaas is het niet meer zoals een aantal jaar geleden toen ik mijn eerste huis kocht. Toen kon je makkelijk bezichtigen 1 tot wel 3 keer als het nodig was. En onderhandelen via de telefoon in plaats van blind bieden. Dat laatste vind ik dus echt een gedrocht maar goed van de ene kant is het eerlijker maar wel frustrerender ook.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Ja, je hebt als potentiële koper zelf onderzoeksplicht. Dus je zal zelf moeten uitzoeken wat de plannen zijn voor de buurt waar je wil kopen, doorgaans is dit gewoon te vinden bij de gemeente. Als je een aantal specifieke wijken op het oog hebt kan het dus wel uit om dit even goed in kaart te brengen. Denk ook aan andere zaken zoals van het gas af gaan. Gemeentes wijzen nu al wijken aan die als eerste aan de beurt zijn. De wijk waar ik momenteel nog hur is er zoeentje en zou daar nu echt geen huis willen kopen omdat al die jaren 20-50 huizen echt enorme kosten met zich mee gaan brengen als er nog neit goed geïsoleerd is.

Let wel, je kan ook potentiële vragen stellen aan de makelaar, hij moet in principe eerlijk antwoorden (al kan het zijn dat deze het niet weet)! Dus als de grond tegenover je huis nog leeg is, vraag hem gerust wat de plannen zijn. Of als je nog weiland in de buurt hebt, informeer dan eens of er al plannen voor een zonnepark of windmolens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Louwke schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:12:
Begin ook wat somberder te worden merk ik ondanks dat we pas sinds eind januari bezig zijn met zoeken.
Eerste huis hebben we niet opgeboden omdat het ons eerste huis was. Achteraf hoorden we de prijs en nu balen we een beetje. Maar goed dat kun je nooit weten natuurlijk.
Laatste huis waar we op geboden hebben toch stevig overboden en geen prijs gelukkig. Achteraf hoorden we gisteren bij een bezichtiging dat er tegenover 300 tijdelijk sociale huur woningen komen te staan. Was ons ook niet verteld toen der tijd. Beetje aparte gang van zaken. Maar goed beter moeten inlezen dan in de buurt?
Al met al ook al uitgeloot bij een nieuwbouw project in de buurt.

Merkte gisteren dat ik er wat van baal op het moment. Helaas is het niet meer zoals een aantal jaar geleden toen ik mijn eerste huis kocht. Toen kon je makkelijk bezichtigen 1 tot wel 3 keer als het nodig was. En onderhandelen via de telefoon in plaats van blind bieden. Dat laatste vind ik dus echt een gedrocht maar goed van de ene kant is het eerlijker maar wel frustrerender ook.
Ik kan me goed voorstellen dat dat frustrerend is. Als ik zo vrij mag zijn.. wat is voor jullie de belangrijkste reden om te verhuizen? De woningmarkt is enorm overspannen op dit moment. Wij zouden eigenlijk wel een beetje buitenaf willen wonen. Alleen dat is nu financieel niet meer mogelijk. Dat is gelukkig vanuit een luxepositie. Ik heb een prima huis op dit moment.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
GENETX schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:42:
Ja, je hebt als potentiële koper zelf onderzoeksplicht. Dus je zal zelf moeten uitzoeken wat de plannen zijn voor de buurt waar je wil kopen, doorgaans is dit gewoon te vinden bij de gemeente. Als je een aantal specifieke wijken op het oog hebt kan het dus wel uit om dit even goed in kaart te brengen. Denk ook aan andere zaken zoals van het gas af gaan. Gemeentes wijzen nu al wijken aan die als eerste aan de beurt zijn. De wijk waar ik momenteel nog hur is er zoeentje en zou daar nu echt geen huis willen kopen omdat al die jaren 20-50 huizen echt enorme kosten met zich mee gaan brengen als er nog neit goed geïsoleerd is.

Let wel, je kan ook potentiële vragen stellen aan de makelaar, hij moet in principe eerlijk antwoorden (al kan het zijn dat deze het niet weet)! Dus als de grond tegenover je huis nog leeg is, vraag hem gerust wat de plannen zijn. Of als je nog weiland in de buurt hebt, informeer dan eens of er al plannen voor een zonnepark of windmolens zijn.
Voor mij beetje mosterd na de maaltijd, maar ben toch wel benieuwd.
Wat zijn zoal dingen waar je op kan zoeken? Bestemmingsplan?
En dat zoek je bij de gemeente zelf of zijn er andere portalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, ik heb zelf wat bestemmingsplannen doorgenomen en bijvoorbeeld ook de zogenaamde "RES" van de betreffende gemeentes. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de ligging is, als alles er omheen al bebouwd is heeft de directe omgeving natuurlijk minder effect dan als je iets aan de rand van de stad koopt. Ik zou vooral momenteel even een kijkje nemen naar de plannen rondom de energietransitie en daar gericht op zoeken, want die kunnen enorm veel impact hebben natuurlijk.

Anderzijds, overal zal wel iets mankeren (uitenlijke wonen we in een klein land) en afhankelijk van de prijs moet je ook niet te "picky" zijn. Maar sociale huurflats tegenover je, geplande vervuilende industrie, zoeklocatie voor windmolens om de hoek, of een jaren 30 wijk die in 5 jaar van het gas af gaat en waar je nog 20-30k in mag investeren voor isolatie zijn wel dingen die je graag weet ;)

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 25-03-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 22:06
HawVer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat dat frustrerend is. Als ik zo vrij mag zijn.. wat is voor jullie de belangrijkste reden om te verhuizen? De woningmarkt is enorm overspannen op dit moment. Wij zouden eigenlijk wel een beetje buitenaf willen wonen. Alleen dat is nu financieel niet meer mogelijk. Dat is gelukkig vanuit een luxepositie. Ik heb een prima huis op dit moment.
Tuurlijk mag je zo vrij zijn. Hebben meerdere redenen hoor. Wonen nu in Utrecht op 50m2. Ik werk in Nijmegen, wat nu geen probleem is even met thuiswerken maar normaal een 160km rijden per dag is. Dan het thuiswerken wat krap i met 2 op en appartement met 2 kamers totaal. En we willen toch wat gezinsuitbreiding hebben en dat gaat echt niet meer hier zo :)
Al met al hebben we de ruimte nodig en meer richting het zuiden weer dus. Alleen wel in de buurt van een stad, maakt het wel wel wat lastiger ook nog eens :X

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Wellicht was mijn uitleg niet duidelijk genoeg...

In mijn koopovereenkomst staat het volgende (NVM-model, zo staat het in praktisch alle overeenkomsten naar mijn mening):
artikel 8 Baten, lasten en canons
De baten, lasten, belastingen, heffingen en verschuldigde canons komen voor rekening van koper met ingang van de dag van feitelijke levering. De dan lopende baten, lasten, belastingen, heffingen en canons, zullen per die datum tussen partijen naar rato van tijd worden verrekend. Deze verrekening vindt gelijktijdig plaats met de betaling van de koopsom. Voor zover er met betrekking tot de onroerende zaak belastingen en/ of heffingen ten laste van het gebruik worden geheven zullen deze niet tussen partijen worden verrekend.
De eigenaarslasten, welke worden opgelegd aan de eigenaar op 1 januari van het kalenderjaar, zijn als volgt:
- onroerende zaakbelasting (gemeente);
- watersysteemheffing gebouwd, of ongebouwd (waterschap);
- in een enkele gemeente ook een eigenaarsdeel van de rioolheffing (gemeente).
Deze worden door de notaris verrekend bij de levering en staan op de nota van afrekening.

Alle andere belastingen en heffingen zijn gebruikersbelastingen. De gebruikersbelastingen worden door de notaris niet verrekend. Gebruikersbelastingen zijn dus o.a. de afvalstoffenheffing, rioolheffing (gemeente) en de watersysteemheffing ingezeten, zuiveringsheffing (waterschap). Deze instanties zijn ook verantwoordelijk voor de verrekening/creditering van gebruikerslasten. Ze krijgen de input vanuit de BRP wanneer je je verhuizing hebt doorgegeven.

Verhuis je binnen dezelfde gemeente, dan krijg je waarschijnlijk geen nieuwe aanslag of verrekening, want e.e.a. blijft dan qua tarief gelijk... Verhuis je naar een andere gemeente (en mogelijk ook waterschap) dan krijg je van de ene gemeente/waterschap een bedrag terug en van de nieuwe gemeente/waterschap een aanslag...

Ik hoop dat het zo wel helder is...? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
GENETX schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:51:
Ja, ik heb zelf wat bestemmingsplannen doorgenomen en bijvoorbeeld ook de zogenaamde "RES" van de betreffende gemeentes. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de ligging is, als alles er omheen al bebouwd is heeft de directe omgeving natuurlijk minder effect dan als je iets aan de rand van de stad koopt. Ik zou vooral momenteel even een kijkje nemen naar de plannen rondom de energietransitie en daar gericht op zoeken, want die kunnen enorm veel impact hebben natuurlijk.

Anderzijds, overal zal wel iets mankeren (uitenlijke wonen we in een klein land) en afhankelijk van de prijs moet je ook niet te "picky" zijn. Maar sociale huurflats tegenover je, geplande vervuilende industrie, zoeklocatie voor windmolens om de hoek, of een jaren 30 wijk die in 5 jaar van het gas af gaat en waar je nog 20-30k in mag investeren voor isolatie zijn wel dingen die je graag weet ;)
Als aanvulling hierop: ik heb ook de structuurvisie van de gemeente bekeken. Hierin staat wat mogelijk toekomstige ontwikkelingen zijn. Vaak staan daar al grofweg nieuwe wegen / bedrijfsterreinen / woninglocaties aangeven... of dat een rustig weggetje achter je huis onderdeel gaat worden van een nieuwe ringweg, dat soort dingen.

https://www.ruimtelijkeplannen.nl < Goed startpunt

Mijn vorige woning was in het buitengebied en was omgeven door een weiland van Natuurmonumenten. Dan is het ook handig om te kijken of er beheerplannen zijn en dergelijke, bij mij stond er bv een wandelpad ingetekend over dat weiland, op ongeveer 100 meter van mijn tuin. Dat soort dingen is ook wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 18:12
Dag allen! Ik heb een praktische vraag over de situatie waar wij nu in zitten. Hebben onderhands een akkoord om een huis te kopen. Mooi huis, nette prijs en het is voor ons als starters komend uit een huurhuis (zonder berg spaargeld/overwaarde) een buitenkans om zo aan een koophuis te komen. Nu gaan we met een notaris aan de slag met het koopcontract. Echter, de verkoper gaat naar nieuwbouw (oplevering Q1 2022, ligt op schema) en wil een clausule in het contract dat, als dit vertraging oploopt, hij in het huis kan blijven wonen en dus de overdracht opgeschoven wordt. Hoe is jullie ervaring hiermee? Wij zitten natuurlijk ook met de geldigheid van de hypotheekofferte (max 1 jaar). Deze offerte kunnen we nog wel wat later aanvragen, maar als de verkoper opeens veel vertraging oploopt zitten wij met het risico voor veel kosten voor een nieuwe offerte.

Wat zouden jullie hierin aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Over het algmeen in een standaard NVM contract wordt een datum genoemd met de optie om deze te wijzigen als beide partijen hiermee akkoord gaan. Ik zou wat dat betreft wel terughoudend zijn om er een "carte blanche" van te maken en toch zeker wel een uiterlijk overdrachtsdatum op te nemen. Eventueel zou je ook een "boete" kunnen opnemne (bijv van +- je huidige huur) voor iedere dag/maand dat de overdracht plaats vindt na de oorspronkelijke afgesproken datum...

Stel dat de bouw wel fout gaat, een constuctiefout blijkt en de boel weer afgebroken wordt en pas in 2024 wordt opgeleverd? Zeg maar een gevalletje als dit: https://www.omroepbrabant...nd-moeten-worden-gesloopt Uiteraard is dit wel een erg vreemd iets, maar uitstel in de bouw komt volgens mij regelmatig voor, of de netbeheerder kan nog geen aansluiting leveren, waardoor de overdracht van nieuwbouw ook nog niet plaatsvindt...

Hoe meer eisen je stelt, des te minder kans je maakt natuurlijk. Op zich is de clausule niet zo'n groot probleem zou ik zeggen. Maar ik zou er wel een einddatum aan hangen van bijvoorbeeld max 2 maanden vertraging overdracht zonder vergoedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@PrinsPils Ik denk dat je je in deze tijden in je handjes mag knijpen met een onderhands akkoord! Wat dat betreft gefeliciteerd dus maar... :)

Ben het eens met GENETX. Ik weet niet hoe gebruikelijk dat soort clausules zijn, maar een open eind moet het m.i. zeker niet worden. Als alternatief zou ik voorstellen dat levering moet plaatsvinden op eind Q2 2022 (en dus zo mogelijk eerder). De standaardboeteclausule werkt dan jouw kant op als je de verkopers in gebreke stelt. Dan kun je uiteindelijk ook van het contract af als er niet wordt geleverd... Daarmee geef je dus al 3 maand extra maar staat de uiteindelijke leverdatum wel vast.

Belangrijk is dat je voor jezelf alle termijnen scherp hebt, een tijdlijn kan daarbij wel helpen...

Je kan naar mijn idee twee dingen doen qua hypotheekaanvraag:
- Wachten met de hypotheekaanvraag tot bijvoorbeeld einde van dit jaar. In dat geval heeft een voorbehoud van financiering van bijvoorbeeld zes weken opnemen ook weinig nut, immers ga je je daar nooit op beroepen. Als je inkomen vrij zeker is, zodanig dat de hypotheekaanvraag aan dit jaar ook een "zekerheid" is, kun je die route volgen. Een eventuele latere oplevering geeft voor jullie dan geen problemen, even opletten wat de geldigheid en de verlengingstermijn is van de jouw gekozen hypotheekverstrekker. Meestal betaal je wel wat bereidstellingsprovisie voor de verlenging.
Het risico hierin is dus wel dat één of beide inkomens wegvallen of er iets anders gebeurd, waardoor je eind 2021 niet dezelfde hypotheek zou kunnen verkrijgen als nu. Iets om rekening mee te houden.

- Of je vraagt als wisselgeld aan de verkoper voor de late levering een stuk langere termijn voor het voorbehoud van financiering, bijvoorbeeld 12, 16 of zelfs 20 weken (wederom, tijdlijn kan hier wel helpen..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
GENETX schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:51:
Over het algmeen in een standaard NVM contract wordt een datum genoemd met de optie om deze te wijzigen als beide partijen hiermee akkoord gaan. Ik zou wat dat betreft wel terughoudend zijn om er een "carte blanche" van te maken en toch zeker wel een uiterlijk overdrachtsdatum op te nemen. Eventueel zou je ook een "boete" kunnen opnemne (bijv van +- je huidige huur) voor iedere dag/maand dat de overdracht plaats vindt na de oorspronkelijke afgesproken datum...

Stel dat de bouw wel fout gaat, een constuctiefout blijkt en de boel weer afgebroken wordt en pas in 2024 wordt opgeleverd? Zeg maar een gevalletje als dit: https://www.omroepbrabant...nd-moeten-worden-gesloopt Uiteraard is dit wel een erg vreemd iets, maar uitstel in de bouw komt volgens mij regelmatig voor, of de netbeheerder kan nog geen aansluiting leveren, waardoor de overdracht van nieuwbouw ook nog niet plaatsvindt...

Hoe meer eisen je stelt, des te minder kans je maakt natuurlijk. Op zich is de clausule niet zo'n groot probleem zou ik zeggen. Maar ik zou er wel een einddatum aan hangen van bijvoorbeeld max 2 maanden vertraging overdracht zonder vergoedingen.
Volgens mij loopt bijna ieder nieuwbouw project wel uit.
Van de 4 nieuwbouwwoningen in m'n vriendengroep is er niet één die de oorspronkelijke leverdatum gehaald heeft.
De 'snelste' was 3 maanden te laat. De ergste is nu nog bezig waar oplevering augustus 2019 zou zijn.
Daar ziet het er naar uit dat ze nu in Juli de sleutel gaan krijgen.

Ik sluit me dan aan bij bovenstaand advies. Ik zou er zeker een uiterste datum bijzetten.
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat de opleverdatum juni 2022 zou zijn maar wanneer het nieuwbouwhuis eerder wordt opgeleverd ook jullie oplevering naar voren gaat.
Daarnaast zou ik in dit geval zeker wel de overeenkomst notarieel laten vastleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
Wel even leuk om te delen hoe het ons is vergaan de afgelopen weken/maanden.

In 11 maanden tijd:
- 19x bezichtigd;
- 6x geboden;

In 2 maanden tijd:
- aankoopmakelaar in de arm genomen;
- Huis wat voor 99% aan de wensen voldoet aangekocht, bod gedaan zonder te bezichtigen, op basis van advertentie;
- Eigen huis verkocht aan een bekende tegen goede gecombineerde voorwaarden.

Alle documentatie is inmiddels verzameld op het verkoopcontract na, dus de financieel adviseur kan bijna aan de slag. Wij kunnen aan de slag met lijstjes maken :)!

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:13
geen bezichtiging?! Snel een goed (te hoog) bod doen kan ik nog inkomen. Dus jij hebt een soort kopen-zonder-kijken gedaan :p

Wanneer ga je dan wèl kijken? Nog binnen de bedenktermijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:40
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:07:
geen bezichtiging?! Snel een goed (te hoog) bod doen kan ik nog inkomen. Dus jij hebt een soort kopen-zonder-kijken gedaan :p

Met het overhandigen van de sleutels. :P ik zou het niet durven, kopen zonder kijken, zonder de camera er bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 13-09 09:05
Ook hier een succesje te delen: gisteren eind van de middag te horen gekregen dat ons bod het beste was en dat verkopers deze hebben aanvaard. Toevallig ken ik deze mensen ook al, dus dat schakelt in het vervolgtraject ook wat makkelijker. Zijn superblij en mogen nu aan de slag met alles regelen. Overdracht gepland begin augustus, dus dat is ook relatief snel. Eigen huis verkopen gaat via koopgarant-regeling, waarover onlangs nog gesproken is in dit topic.

Nu wordt dit mijn derde woning, waarvan de tweede die al staat bij aankoop. Ben inmiddels dus wel redelijk bekend met alles dat geregeld moet worden (financiële zaken, administratieve rompslomp e.d.), maar extra uitdaging nu wordt het aanhaken van de juiste bouwmensen. Willen bijvoorbeeld muren laten stucen, vloer opnieuw laten oliën en mogelijk ook nog de badkamer aanpakken. Dat wordt, ook gezien de bouwvak, nog wel een uitdaging denk ik. Mochten er mensen zijn die zich geroepen voelen ons te voorzien van tips: graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
mefjoew schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:22:
Ook hier een succesje te delen: gisteren eind van de middag te horen gekregen dat ons bod het beste was en dat verkopers deze hebben aanvaard. Toevallig ken ik deze mensen ook al, dus dat schakelt in het vervolgtraject ook wat makkelijker. Zijn superblij en mogen nu aan de slag met alles regelen. Overdracht gepland begin augustus, dus dat is ook relatief snel. Eigen huis verkopen gaat via koopgarant-regeling, waarover onlangs nog gesproken is in dit topic.

Nu wordt dit mijn derde woning, waarvan de tweede die al staat bij aankoop. Ben inmiddels dus wel redelijk bekend met alles dat geregeld moet worden (financiële zaken, administratieve rompslomp e.d.), maar extra uitdaging nu wordt het aanhaken van de juiste bouwmensen. Willen bijvoorbeeld muren laten stucen, vloer opnieuw laten oliën en mogelijk ook nog de badkamer aanpakken. Dat wordt, ook gezien de bouwvak, nog wel een uitdaging denk ik. Mochten er mensen zijn die zich geroepen voelen ons te voorzien van tips: graag!
Zoek snel je vakmannen.
Die hebben het momenteel giga druk en het zal nu heel lastig worden om een goede vakman te vinden die augustus nog niet vol heeft staan.
Daarnaast, als de prijs te goed klinkt, dan is dat het vaak ook wel. Vraag daarom bij meerdere bedrijven in de omgeving met goede recenties een offerte aan.
Werkspot blijft lastig. De één heeft er goede ervaringen mee, maar ken ook een handvol mensen die er flink mee in de shit zijn gekomen.
Wat ik zelf een goede indicatie vind is hoeveel tijd iemand heeft.
Kan een stukadoor of schilder over een week al bij je starten, dan zou ik daar vraagtekens bij zetten.
Is er toevallig een klus uitgevallen (kan gebeuren) of heeft ie gewoon niet zoveel orders lopen. Wat is daar dan de oorzaak van? Helaas zijn dat vaak de beunhazen welke je absoluut niet in je huis wilt hebben.

Wat badkamers betreft, ga naar 2/3 winkels, dan heb je een goed idee wat je wil en ga dan online wat offertes uitvragen. Jezelf naar 8 verschillende zaken slepen heeft weinig effect gezien ze bijna allemaal dezelfde prijzen hanteren en iedere winkel haar eigen huismerk door je strot probeert te duwen (Mandemakers > Ben, X2p>Blauwvoss, Sani4All > Blauww) maar uiteindelijk komen ze zeer waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek/groothandel. Ga daarom ook voor de gerenomeerde merken.
Maar breng vooral een bezoekje hier op tweakers aan het badkamer topic, daar staat een vracht aan info en behulpzame mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:07:

Dacuuu schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:18:
[...]

Met het overhandigen van de sleutels. :P ik zou het niet durven, kopen zonder kijken, zonder de camera er bij.
Klinkt stoerder en spannender dat het is :). Huis kwam via een advertentie in m'n mailbox, super match, gebeld, bod gedaan en geaccepteerd. 6 dagen later, nog voordat er ook maar iets van een overeenkomst getekend was, hebben we uiteraard nog even in het huis kunnen kijken of het overeenkwam met de foto's. :).

Overigens hebben we een goed bod gedaan, maar ook geen extreem bod (naar onze mening). Aankoopmakelaar had de verwachting dat we op inschrijving ook wel deze kant op zouden gaan.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
mefjoew schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:22:

Gefeliciteerd! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
SavageBrother schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:01:
Wel even leuk om te delen hoe het ons is vergaan de afgelopen weken/maanden.

In 11 maanden tijd:
- 19x bezichtigd;
- 6x geboden;

In 2 maanden tijd:
- aankoopmakelaar in de arm genomen;
- Huis wat voor 99% aan de wensen voldoet aangekocht, bod gedaan zonder te bezichtigen, op basis van advertentie;
- Eigen huis verkocht aan een bekende tegen goede gecombineerde voorwaarden.

Alle documentatie is inmiddels verzameld op het verkoopcontract na, dus de financieel adviseur kan bijna aan de slag. Wij kunnen aan de slag met lijstjes maken :)!
Gefeliciteerd!
Wat is het uiteindelijk geworden? (Jullie twijfelde nog een beetje tussen Rotterdam of iets buiten dacht ik?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Lang getwijfeld om weer terug naar de provincie te gaan inderdaad. Had ook geen jaar meer moeten duren deze zoektocht. Uiteindelijk toch iets supers in Rotterdam gevonden :).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
SavageBrother schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:20:
Lang getwijfeld om weer terug naar de provincie te gaan inderdaad. Had ook geen jaar meer moeten duren deze zoektocht. Uiteindelijk toch iets supers in Rotterdam gevonden :).
Leuk :D

Waar in Rotterdam, woon je er ook al? Ik verhuis de 10e naar Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
bitterbal_mayo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Leuk :D

Waar in Rotterdam, woon je er ook al? Ik verhuis de 10e naar Rotterdam.
Wonen nu in Bergpolder/Blijdorp, gaan naar Hillegersberg :) (niet bij de mieren). Jij?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
SavageBrother schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Wonen nu in Bergpolder/Blijdorp, gaan naar Hillegersberg :) (niet bij de mieren). Jij?
Hmmm de mieren zeggen mij niets :P Ik verhuis van den haag naar aan de maan de maas in oud charlois.

Waarom ga je verhuizen? Blijdorp is dacht ik erg gewild?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
bitterbal_mayo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Hmmm de mieren zeggen mij niets :P Ik verhuis van den haag naar aan de maan de maas in oud charlois.

Waarom ga je verhuizen? Blijdorp is dacht ik erg gewild?
Google maar eens naar die mieren ;)

Blijdorp is top, echt een leuke buurt. Echter wel veel appartementen en wij waren toch op zoek naar een woonhuis met tuintje, en nieuwer dan de jaren '30 bouw waar we nu in zitten.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
SavageBrother schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Google maar eens naar die mieren ;)

Blijdorp is top, echt een leuke buurt. Echter wel veel appartementen en wij waren toch op zoek naar een woonhuis met tuintje, en nieuwe dan de jaren '30 bouw.
Oh wat erg al die mieren:D

Maar leuk dat jullie het juiste huis hebben gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
toch handig om de eind afrekening van de notaris te controleren. Ze schrijven een verkeerd bedrag bij de koopsom op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

bitterbal_mayo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:32:
toch handig om de eind afrekening van de notaris te controleren. Ze schrijven een verkeerd bedrag bij de koopsom op
Ik kreeg (via de Notaris) ook de factuur van de Hypotheek adviseur, maar zag dat die al meer dan 14 dagen oud was, dus meteen betaald.

Het volgende bestand in de bijlage was de eindafrekening, maar daar in waren de advieskosten ook al opgenomen |:(

Die gaat blijkbaar dus ook via de notaris (maar ja, die ga ik niet alles later herberekenen zegmaar) dus dat heeft de hypotheekadviseur ook maar weer teruggestort.

Zo blijven we elkaar een beetje bezig houden (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:15
Beste Tweakers, ik heb wat advies nodig. Mijn vriendin en ik zijn al een poosje op zoek naar een woning. Nu hadden we vorig jaar eindelijk iets gekocht maar is er door wat persoonlijke problemen een kink in de kabel ontstaan waardoor we de koop op financieringstermijn hebben moeten afbreken.

Gezien dit jaar de prijzen wederom idioot hard zijn gestegen tezamen met de prognoses van de aankomende jaren ben ik een beetje in paniekmodus geschoten. Vinden we überhaupt nog een huis etc. etc. Nu heb ik twee weken geleden onderhands een woning aangeboden gekregen die we mochten hebben voor de vraagprijs (365k) zonder over te bieden. Het gaat om een tweekapper uit ~2000 (250m2 perceel / 140m2 wonen) netjes bijgehouden maar bij bouw de goedkoopst mogelijke opties & er is in die 20 jaar nooit iets vernieuwd. CV uit 2000, bitumen dakje op garage nooit vervangen e.d.

Anderhalf jaar geleden bij een vergelijkbare woning geweest en toen waren we niet verkocht door het type woning. Ze waren toen zelfs 40k! goedkoper. Volgens Walter living en andere online taxatie tools komt de geschatte woningwaarde op 350-399 uit. Dus volgens mij zit het kwa prijs wel snor.

Nu krijgen we aankomende maandag of dinsdag de ondertekende overeenkomst vanuit de verkopende partij en moeten we dus deze week een keer de definitieve knoop doorhakken. Echter voelt de hele koop voor mij als een 'moetje' want anders hebben we niets. Financieel is de woning het probleem niet maar ik zit momenteel in een periode waarbij ik niet zeker weet wat ik wil mbt werk, en/of ik wel ik deze regio wil blijven.

Ik heb mezelf een poosje geleden aangepraat dat we de woning altijd als garantie kunnen kopen voor het geval dat de boel door blijft stijgen en vanuit daar verder te kijken naar toekomstplannen / wensen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Het voelt voor mij nogal vreemd een huis te kopen met een groot gevoel van onzekerheid. De wijk is verder prima, het huis is prima, het bedrag wat minder... maar goed dat is nu eenmaal de huidige markt.

Ik weet even niet meer wat wijsheid is.

Momenteel zitten we gehuurd in een appartement van 120m2 schuin tegenover de (bijna) aangekochte woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickster! op 27-03-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Heb je ook maar genoegen met je vriendin genomen omdat er niets beters op je pad kwam..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Kju schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:47:
Heb je ook maar genoegen met je vriendin genomen omdat er niets beters op je pad kwam..?
Goede vraag maar nee, het is niet zozeer of er iets beters op 't pad komt het is meer dat ik nu al de intentie heb om hier niet langer dan 2 jaar te blijven wonen. Zoals ik schreef in m'n post. Het huis en de wijk zijn prima. Echter voelt 't (voor mij) scheef om iets met die intentie te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Lijkt mij een gevalletje FOMO. Ik zou toch echt op zoek gaan naar iets wat je echt wil. Bij twijfel nooit doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Kju schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:51:
Lijkt mij een gevalletje FOMO. Ik zou toch echt op zoek gaan naar iets wat je echt wil. Bij twijfel nooit doen..
Moet eerlijk zeggen dat ik denk dat dat ook de grootste drijfveer is. Aan de andere kant, als de huidige ontwikkelingen door blijven gaan worden we zachtjes aan buitengesloten van de woningmarkt |:( .

[ Voor 6% gewijzigd door Nickster! op 27-03-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als er een impulsaankoop is die je moet vermijden, is het wel een huis lijkt me :P

Snap je dilemma en gevoel, maar het is geen pak melk die weer makkelijk terug kan brengen als ie toch een beetje gek ruikt en zuur smaakt.

Juist bij een huis moet wel nagenoeg alles goed voelen wil je eraan beginnen (tenzij er dingetjes zijn waar je aan kan wennen of overheen kan stappen natuurlijk, of iets aan kan doen/veranderen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:26

Rival24

I'll Be Back

Of ben je een notoire twijfelaar? Als dit al de 2e keer is dat je een koop afbreekt, dan is het misschien ook goed om eens een goede vriend / kennis / familie mee te laten denken. Je zit toch ook niet voor niets al zo ver in het koopproces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Nickster! Wel erg veel twijfel voor een dergelijke aanschaf. Zeker als je ook nog je eigen geld moet investeren in het up-to-date maken van de woning zoals je zelf aangeeft.

Ik heb het gevoel wat je schrijft ook héél even gehad in onze korte zoektocht bij een woning, maar toen wel geboden, blij dat dit hem niet is geworden achteraf gezien.

Wat @Rival24 zegt kan natuurlijk ook het geval zijn, maar dat kunnen wij niet voor je bepalen :) Maar dit lijkt mij toch wel een belangrijk punt:
Anderhalf jaar geleden bij een vergelijkbare woning geweest en toen waren we niet verkocht door het type woning. Ze waren toen zelfs 40k! goedkoper.
Waarom zou je het nu wél doen dan? Laat je niet gek maken door "de markt".

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 27-03-2021 12:38 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Rival24 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:32:
Of ben je een notoire twijfelaar? Als dit al de 2e keer is dat je een koop afbreekt, dan is het misschien ook goed om eens een goede vriend / kennis / familie mee te laten denken. Je zit toch ook niet voor niets al zo ver in het koopproces?
Dit is wel een dingetje en een ontzettend vervelende eigenschap. Ik zit morgen nog met een goede vriend / financieel adviseur om te zien wat wijsheid is. Nu moet ik zeggen dat dit huis ook wel erg snel is gegaan. Anderhalve week geleden lukraak een telefoontje van een bekende makelaar. Twee dagen daarna bezichtigd en afgelopen woensdag de conceptovereenkomst gekregen. Mijn vriendin en ik hadden eigenlijk besloten te gaan voor een nieuwbouwproject in dezelfde wijk waarvan de start verkoop eind dit jaar is. Al bied dat natuurlijk ook geen zekerheid en het is nog maar de vraag wat de prijzen gaan zijn.
Ebayzo schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:38:
@Nickster! Wel erg veel twijfel voor een dergelijke aanschaf. Zeker als je ook nog je eigen geld moet investeren in het up-to-date maken van de woning zoals je zelf aangeeft.

Ik heb het gevoel wat je schrijft ook héél even gehad in onze korte zoektocht bij een woning, maar toen wel geboden, blij dat dit hem niet is geworden achteraf gezien.

Wat @Rival24 zegt kan natuurlijk ook het geval zijn, maar dat kunnen wij niet voor je bepalen :) Maar dit lijkt mij toch wel een belangrijk punt:
[...]
Waarom zou je het nu wél doen dan? Laat je niet gek maken door "de markt".
Omdat we destijds nog naïef waren m.b.t. wat we konden kopen voor onze centen + wat onhandig advies van naasten die weinig kijk op de markt hadden. De wijk waar we zoeken en momenteel wonen is erg populair en de prijzen hier zijn dan ook om en om de 10% gestegen afgelopen jaar. Vandaar de 320 -> 360k. Daarbovenop word er regelmatig 20-30k op woningen overboden.

Ik heb het afgelopen jaar steevast geroepen dat ik me niet gek moest laten maken door de markt maar tja wat is gekte. Het nu afketsen om vervolgens volgend jaar wederom met niets te zitten en weer tegen een 8% stijging aanhikken is ook zuur. Ik wil de aankoop namelijk mede financieren met een hoop eigen spaargeld maar dat zie je nu zachtjes aan verdampen tegen de stijgende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Nickster! ja, het zijn lastige keuzes. Belangrijk is wel dat je achter het huis staat wat je koopt. Niet dat je na een jaar al weg wilt en je mogelijk wel in een dalende markt zit.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wacht, je hebt nieuwbouw overwogen terwijl je niet eens weet of je in die regio wil blijven wonen?

Volgens mij moet je echt eerst daar een knoop ober doorhakken, of in ieder geval een plan B. Waar wil je heen, hoe reëel is die kans? Waarom wil je weg waar je nu zit? Is er echt geen potentie? Hie erg is het als blijkt dat de markt toch instort en je vast zit? Of als je nu niks koopt, kun je in die andere regio wel wat kopen over ca 2 jaar?

Om de klussen zou ik het niet laten. Ik heb gemerkt dat aan ieder huis toch wel wat mankeert, ook al zien ze er op de fotos netjes uit en zijn ze instapklaar. Tenslotte kun je dit gewoon repareren. Een huis verplaatsen of een droompaleis met te koop bord tevoorschijn toveren kan niet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
Sorry, maar dit leest echt alsof je gewoon geen idee hebt wat je wil. Je wil dit huis niet omdat je er max 2 jaar denkt te wonen / niet weet of je in de regio wil blijven. Maar je hebt wel een lijntje lopen om op dezelfde plek in te schrijven voor een nieuwbouwproject?

As je er 2 jaar blijft kun je die ketel en dat dakje ook rustig laten zitten. Niet vervangen voor ze stuk gaan / voor een volgende eigenaar laten.

Anderzijds... waar heb je het over. 1500 euro voor een nieuwe ketel en een paar k voor een nieuw dak? Als je dat niet kan lijden moet je misschien sowieso in een lagere prijsklasse gaan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Charly schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:39:
Sorry, maar dit leest echt alsof je gewoon geen idee hebt wat je wil. Je wil dit huis niet omdat je er max 2 jaar denkt te wonen / niet weet of je in de regio wil blijven. Maar je hebt wel een lijntje lopen om op dezelfde plek in te schrijven voor een nieuwbouwproject?

As je er 2 jaar blijft kun je die ketel en dat dakje ook rustig laten zitten. Tot ze stuk gaan / voor een volgende eigenaar laten.

Anderzijds... waar heb je het over. 1500 euro voor een nieuwe ketel en een paar k voor een nieuw dak? Als je dat niet kan lijden moet je misschien sowieso in een lagere prijsklasse gaan zoeken...
Even ter verduidelijking. De CV en het dak zijn het probleem niet. Dat was meer om een beschrijving te geven van de woning. Financieel is er geen enkel probleem ;). Maar inderdaad het niet weten wat ik wil + FOMO is de kern van het verhaal. Als je ‘t zo stelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Nickster! schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Even ter verduidelijking. De CV en het dak zijn het probleem niet. Dat was meer om een beschrijving te geven van de woning. Financieel is er geen enkel probleem ;). Maar inderdaad het niet weten wat ik wil + FOMO is de kern van het verhaal. Als je ‘t zo stelt
Kijk. Das dan alvast één uitdaging minder. 🙂

Als twijfel de kern van de zaak is zou ik me nu ff niet gek laten maken en alles eerst eens rustig op een rijtje zetten met je adviseur / ouders / een vriend die je daar misschien bij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:09
Ook nieuwbouw loopt nu uit spaak. Nu wordt er ook geloot op nieuwbouwwoningen en het krijgen van een woning binnen een nieuwbouwproject is ook erg lastig. In Arnhem waren 4 woningen in mijn prijsklasse beschikbaar <400K. Op eerste dag van inschrijving ingeschreven. Uiteindelijk op laatste dag te horen gekregen dat ze vergeven zijn aan andere mensen. De belangstelling was helaas te groot.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Nickster!

Ik ben een cijferaar, mag graag alles doorrekenen en de risico's inschatten. Maar toch, aan het eind van de rit, doe je behoorlijk wat aannames over de toekomst. Kortom, het komt uiteindelijk niet aan op ratio, maar op emotie. Hoe voel je je ergens bij, hoe erg is de twijfel? Ik denk niet dat alles nog een keer "doorrekenen" je gaat helpen met een keuze.

De afgelopen paar jaar op de woningmarkt geven (edit:) géén garanties voor de toekomst. Beleggen in aandelen geeft dat eveneens niet. Je weet gewoon niét wat de toekomst gaat brengen.

Ik zou, persoonlijk, alleen iets kopen waarvan je zeker bent dat de horizon minimaal een jaar of 5 is. Mocht er een daling komen, heb je in die 5 jaar ook wat afgelost, dus zit je niet per se vast. De kosten koper hakken er ook in en eventueel onderhoud kost ook het nodige..

Nu iets kopen voor een termijn van slechts 2 jaar, klinkt alsof je per se blootstelling aan het risico van waardemutatie wilt. Voor nu is het wellicht zuur dat je je spaargeld hebt zien verdampen, maar alleen daarom maar iets kopen voor twee jaar is ook zeker geen goed advies naar mijn mening.

Wil je per se die blootstelling aan dat risico, kun je ook je spaargeld beleggen in aandelen. Ook geen garantie dat het +10% per jaar doet, maar het zou zomaar kunnen. Dan dein je in ieder geval mee met de markt..

Volg toch gewoon je gevoel, kortom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50
Monkeydancer schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:08:
Ook nieuwbouw loopt nu uit spaak. Nu wordt er ook geloot op nieuwbouwwoningen en het krijgen van een woning binnen een nieuwbouwproject is ook erg lastig. In Arnhem waren 4 woningen in mijn prijsklasse beschikbaar <400K. Op eerste dag van inschrijving ingeschreven. Uiteindelijk op laatste dag te horen gekregen dat ze vergeven zijn aan andere mensen. De belangstelling was helaas te groot.
In Ede waren er een stuk of 8-10 tussenwoningen in een project voor begin 2ton. Vervolgens hoorde ik dat er 2000 inschrijvingen waren (??) hierop. Nog een leuke ervaring, vorig jaar waren er constant tussen de 475-525 koopwoningen in gemeente Ede. Nu geeft Funda 337 resultaten en 75% hiervan is onder bod of onder voorbehoud verkocht. Er is zooooveel belangstelling in deze regio en gemiddelde prijzen stijgen vrolijk 10%+ per jaar door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Hoe zit het eigenlijk met het energielabel? Ik las ergens dat dat verplicht was en tenminste bij de notaris overhandigd moet worden? Nou ben ik door het snelle schakelen tussen eerst eindbezichtiging en toen naar de notaris racen dat helemaal vergeten. Kan of moet ik daar nog iets mee of heeft het voor mij als koper verder geen consequenties in de toekomst dat ik geen label van mijn huis heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

Is totaal niet interessant en een wassen neus (mijns inziens).

En als koper boeit het al helemaal niet.

Wij hebben energielabel C (volgens de ad uit 2014). Niks aan gedaan, stookten 600-800 kuub gas op 125m2/360m3 zonder vervanging ketel.

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 28-03-2021 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Wilf schreef op zondag 28 maart 2021 @ 03:42:
Hoe zit het eigenlijk met het energielabel? Ik las ergens dat dat verplicht was en tenminste bij de notaris overhandigd moet worden? Nou ben ik door het snelle schakelen tussen eerst eindbezichtiging en toen naar de notaris racen dat helemaal vergeten. Kan of moet ik daar nog iets mee of heeft het voor mij als koper verder geen consequenties in de toekomst dat ik geen label van mijn huis heb?
https://ak-advocaten.eu/b...label-verkoop-woning/moet de verkoper regelen, even navragen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ok, ik begrijp dus dat de boete voor de verkoper is dus dan maak ik me er niet druk over.

En 700 m3, I wish :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wilf schreef op zondag 28 maart 2021 @ 03:42:
Je kan controleren of er een definitief label op zit via https://energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ en zelf downloaden via DigiD (als het huis al op je naam staat en overal ingeschreven) middels https://www.energielabelvoorwoningen.nl/
Als er gewoon een definitief label op zit is er niks aan de hand, als dat er niet op zit dan zou ik dat toch even aan de verkoper/notaris/verkopende makelaar aankaarten het is tegenwoordig verplicht en er moet zelfs een energiedeskundige voor langskomen om er een definitief label aan te hangen (meen ik).

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 28-03-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FreakNL schreef op zondag 28 maart 2021 @ 05:54:

Wij hebben energielabel C (volgens de ad uit 2014). Niks aan gedaan, stookten 600-800 kuub gas op 125m2/360m3 zonder vervanging ketel.
Met energielabel A kun je een 'duurzaamheidshypotheek', scheelt toch weer 0,15%.
En daarnaast; kun je minder stookkosten verwachten (en waarschijnlijk is je CV een tandje nieuwer).

Het scheelt niet alles; maar is wel mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Enforcer schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Je kan controleren of er een definitief label op zit via https://energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ en zelf downloaden via DigiD (als het huis al op je naam staat en overal ingeschreven) middels https://www.energielabelvoorwoningen.nl/
Als er gewoon een definitief label op zit is er niks aan de hand, als dat er niet op zit dan zou ik dat toch even aan de verkoper/notaris/verkopende makelaar aankaarten het is tegenwoordig verplicht en er moet zelfs een energiedeskundige voor langskomen om er een definitief label aan te hangen (meen ik).
Dank! Het is een F :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hmm, niet elke bank is daar heel happig op.
Je kunt wel vaak een bouwdepot krijgen voor verduurzaming.

Ik zou toch ook kijken hoeveel je kwijt zou zijn aan energie en wat de kosten gaan zijn voor de meest effectieve maatregelen (en subsidies).

Vermoedelijk is isoleren de eerste en afhankelijk van de leeftijd van de CV, zou je die eigenlijk sowieso willen vervangen.
Maar zit er ook overal enkel glas in, en zijn de kozijnen ook aan vervanging toe en wil je eigenlijk vloerverwarming?

https://economie.rabobank...n-alleen-een-verkoudheid/

https://energielabelvoorj...ielabel-minder-hypotheek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op zondag 28 maart 2021 @ 05:54:

Wij hebben label A en stoken 1100m3 :P bj 2018 175m2 :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sport_Life schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:44:
[...]
Label A en stoken 0m3 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Label A en stoken -1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

-1100 konijntjes? Of heb je een gasbron aangeboord :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fsfikke schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:11:
[...]

-1100 konijntjes? Of heb je een gasbron aangeboord :+
Ik vraag me oprecht af wat er zou gebeuren als de gasmeter teruggelopen is, ik denk dat er relatief snel controle komt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:57
Ik heb ook label A met ruim 1100 m3 gas per jaar, half Nederland valt dus onder het oude label A.

@Accretion Jij hebt nu dus energielabel A++++, ik zie dat ze in het nieuwe energielabel met +-jes gaan werken. Zijn ze net afgestapt van die onzinnige plusjes bij apparaten, gaan ze het weer invoeren bij huizen... Wat me opviel bij de indicatie energiekosten is dat de kosten met een warmtepomp niet eens zoveel lager zijn als met een HR-ketel (https://www.rvo.nl/sites/...el-voorbeeld-woningen.pdf). Dit zal in de komende jaren vast wel veranderen wanneer ze steeds meer accijns heffen op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TwiSteD1 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:46:
Ik heb ook label A met ruim 1100 m3 gas per jaar, half Nederland valt dus onder het oude label A.

@Accretion Jij hebt nu dus energielabel A++++, ik zie dat ze in het nieuwe energielabel met +-jes gaan werken. Zijn ze net afgestapt van die onzinnige plusjes bij apparaten, gaan ze het weer invoeren bij huizen... Wat me opviel bij de indicatie energiekosten is dat de kosten met een warmtepomp niet eens zoveel lager zijn als met een HR-ketel (https://www.rvo.nl/sites/...el-voorbeeld-woningen.pdf). Dit zal in de komende jaren vast wel veranderen wanneer ze steeds meer accijns heffen op gas.
Hmm, energielabel is al wat ouder, maar nog wel geldig, A was ook genoeg voor de 'duurzaamheidshypotheek'.

We verbruiken geen gas, maar des te meer electriciteit (warmtepomp) en hebben (nog) geen zonnepanelen (ligging is niet perfect).
Wel een ventilatie met wtw.

Qua kosten zitten we waarschijnlijk niet heel ver van gas af (als je in een zelfde geïsoleerde woning zou zitten met ook een wtw).

Maar heeft het nut om een nieuw energielabel aan te vragen?
(Of wellicht dan eerst zonnepanelen er op zetten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
Vandaag twee woningen bezichtigd. Nu weet ik waarom het niet verstandig is om blind te bieden op basis van foto's. _O-

De tweede woning die we hebben bezichtigd zag er echt leuk uit op de foto's. Maar nu blijkt dat de keuken en badkamer volledig toe zijn aan vernieuwing, evenals de vloeren. Ze zijn allemaal tijdens de bouw (2001) geplaatst. Het heeft veel potentie, maar veel achterstallig onderhoud. Daarmee gaan we ons budget behoorlijk overschrijden vrees ik.

We kijken naar woningen zo rond de 4 ton. Voor dat bedrag verwacht ik overigens ook dat alle inbouwstopcontacten in de muur zitten, en niet los erbij hangen trouwens. Of ben ik nu te veeleisend? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:56
sylvesterrr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:15:
Vandaag twee woningen bezichtigd. Nu weet ik waarom het niet verstandig is om blind te bieden op basis van foto's. _O-

De tweede woning die we hebben bezichtigd zag er echt leuk uit op de foto's. Maar nu blijkt dat de keuken en badkamer volledig toe zijn aan vernieuwing, evenals de vloeren. Ze zijn allemaal tijdens de bouw (2001) geplaatst. Het heeft veel potentie, maar veel achterstallig onderhoud. Daarmee gaan we ons budget behoorlijk overschrijden vrees ik.

We kijken naar woningen zo rond de 4 ton. Voor dat bedrag verwacht ik overigens ook dat alle inbouwstopcontacten in de muur zitten, en niet los erbij hangen trouwens. Of ben ik nu te veeleisend? :/
Hahah! Deze zijn wij ook veel te vaak tegengekomen. De woning welke het uiteindelijk geworden was had het tegenovergestelde probleem, de foto's waren lang niet zo complimenteus als het in het echt was. Vond de verkoopmakelaar niet zo leuk dat ik dat er uitflapte :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:15
Santee schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:18:
[...]

In Ede waren er een stuk of 8-10 tussenwoningen in een project voor begin 2ton. Vervolgens hoorde ik dat er 2000 inschrijvingen waren (??) hierop. Nog een leuke ervaring, vorig jaar waren er constant tussen de 475-525 koopwoningen in gemeente Ede. Nu geeft Funda 337 resultaten en 75% hiervan is onder bod of onder voorbehoud verkocht. Er is zooooveel belangstelling in deze regio en gemiddelde prijzen stijgen vrolijk 10%+ per jaar door..
Die woningen waren ook belachelijk laag geprijsd. Dat was zo afgesproken met de gemeente. Na inschrijving was besloten dat nog eens 12 ofzo huurwoningen in dat project, welke extreem laag geprijsd waren zouden worden verkocht. Die woningen waren exact gelijk aan die andere koopwoningen en gingen voor 300K+ weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Eind nota notaris en concept hypotheek akte ondertussen ook binnen. De notaris heeft zich gelukkig aan de offerte gehouden. Dat valt alweer mee.

In de akte voor de hypotheek staat een extra percentage van 35% voor rente vergoedingen, boeten en kosten. Heeft te maken denk ik met het hypotheek recht over de gehele looptijd ? Ik snap het niet helemaal, zal eens de adviseur aan zijn mouw trekken.

Als ik er op google kom ik op het volgende:

We zien steeds vaker dat hier gebruik wordt gemaakt van een verhoogde inschrijving. De hypotheekstelling (ook wel hypotheekinschrijving genoemd) wordt in de akte altijd, verhoogde inschrijving of niet, direct verhoogd met een bepaald percentage. Dit percentage verschilt per geldverstrekker, maar ligt vaak rond de 40%. Het lijkt nu alsof je ineens een veel hogere hypotheekschuld hebt dan afgesproken. Maar geen zorgen, dit is niet het geval.

Kan iemand mij dat een beetje simpel uitleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Sport_Life schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Zo’n label zegt ook eigenlijk helemaal niks :). Wij een label c, bouwjaar 1930 en 175m2. Zitten ook rond de 1100-1200m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Tales schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Hahah! Deze zijn wij ook veel te vaak tegengekomen. De woning welke het uiteindelijk geworden was had het tegenovergestelde probleem, de foto's waren lang niet zo complimenteus als het in het echt was. Vond de verkoopmakelaar niet zo leuk dat ik dat er uitflapte :+
Dat zei ik ook tegen m'n vrouw, we moeten eigenlijk een woning vinden met slechte foto's. 8)

De makelaar vroeg aan het eind nog wat we ervan vonden. Zo eerlijk als ik ben heb ik aangegeven dat ik het afwerkingsniveau iets hoger had verwacht, en dat de keuken en badkamer direct vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother

Je kan ook denken, goh; wat zou het kosten om een paar simpele dingen (stopcontacten) te fixen?

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05

Goh, dat doet me denken aan een huis waar ik ook ben wezen kijken. Ontzettend mooi huis op de foto, mooi groot en zag er verzorgt uit. Op het moment dat we het huis binnen stapte, miste op een haar naar alle afwerking, de keuken was er in gebeund, lekker scheef. Radiatorbuizen half weg gewerkt, badkamer op de foto super maar eenmaal daar kon je je kont niet keren en moest alles echt vervangen worden..

Het dakterras.. de houten balustrade was compleet verrot. En zo konden we nog wel even door gaan..
De makelaar die er was, was nou ook niet echt behulpzaam. Deed zelfs lachwekkend over beelden die je in je hoofd hebt mocht ik toch voor die woning kiezen. Nee, dat kon allemaal niet. We waren weer snel weg.

Gelukkig op dezelfde dag nog het huis kunnen bezichtigen dat ik ook daadwerkelijk heb gekocht. :9~

[ Voor 7% gewijzigd door BBTM op 29-03-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
ppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:27:
Eind nota notaris en concept hypotheek akte ondertussen ook binnen. De notaris heeft zich gelukkig aan de offerte gehouden. Dat valt alweer mee.

In de akte voor de hypotheek staat een extra percentage van 35% voor rente vergoedingen, boeten en kosten. Heeft te maken denk ik met het hypotheek recht over de gehele looptijd ? Ik snap het niet helemaal, zal eens de adviseur aan zijn mouw trekken.

Als ik er op google kom ik op het volgende:

We zien steeds vaker dat hier gebruik wordt gemaakt van een verhoogde inschrijving. De hypotheekstelling (ook wel hypotheekinschrijving genoemd) wordt in de akte altijd, verhoogde inschrijving of niet, direct verhoogd met een bepaald percentage. Dit percentage verschilt per geldverstrekker, maar ligt vaak rond de 40%. Het lijkt nu alsof je ineens een veel hogere hypotheekschuld hebt dan afgesproken. Maar geen zorgen, dit is niet het geval.

Kan iemand mij dat een beetje simpel uitleggen ?
Verhoogde inschrijving zorgt ervoor dat als je bijvoorbeeld wil gaan verbouwen dat je extra hypotheek kunt opnemen zonder naar de notaris te gaan. Er zit zeg maar lucht in je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
wortelsoft schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Verhoogde inschrijving zorgt ervoor dat als je bijvoorbeeld wil gaan verbouwen dat je extra hypotheek kunt opnemen zonder naar de notaris te gaan. Er zit zeg maar lucht in je hypotheek.
Dan denk ik dat ik het verkeerd erbij ge googled heb. Want dat heb ik er niet bij.
Het zal iets anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
ppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:54:
[...]

Dan denk ik dat ik het verkeerd erbij ge googled heb. Want dat heb ik er niet bij.
Het zal iets anders zijn.
Je kan verhoogd inschrijven om eventueel later een extra hypotheek te nemen zonder weer langs de notaris te gaan.

Dit wat jij opsomt is volgens mij de extra zekerheid die de bank naar zichzelf toetrekt. Mocht je niet gaan betalen dan creeer je rente achterstanden die worden bijgeschreven op het openstaande bedrag van je hypotheek. Mocht de bank, of jij, dan gaan verkopen dan hebben ze hiermee zekerheid dat ze het openstaande hypotheek bedrag plus openstaande rente en dergelijke kunnen claimen voordat jij je eventuele overwaarde krijgt - als die er dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
koentjuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Je kan verhoogd inschrijven om eventueel later een extra hypotheek te nemen zonder weer langs de notaris te gaan.

Dit wat jij opsomt is volgens mij de extra zekerheid die de bank naar zichzelf toetrekt. Mocht je niet gaan betalen dan creeer je rente achterstanden die worden bijgeschreven op het openstaande bedrag van je hypotheek. Mocht de bank, of jij, dan gaan verkopen dan hebben ze hiermee zekerheid dat ze het openstaande hypotheek bedrag plus openstaande rente en dergelijke kunnen claimen voordat jij je eventuele overwaarde krijgt - als die er dan is.
Nu snap ik hem :)

Er is inderdaad al 50% overwaarde ten opzichte van de hypotheek. Ik leg de helft zelf in.
Dit punt is niet eerder besproken tijdens de hypotheek gesprekken, daarom vind ik het enigzins apart.
Maar volgens mij zie ik hier geen nadeel in, eerder een voordeel mocht het ergens toch mis gaan.

Het bedrag is om en nabij ongeveer ook de kosten over de looptijd. Dus dat lijkt ook juist.

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 29-03-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Er is inderdaad al 50% overwaarde ten opzichte van de hypotheek. Ik leg de helft zelf in.
Dit punt is niet eerder besproken tijdens de hypotheek gesprekken, daarom vind ik het enigzins apart.
Maar volgens mij zie ik hier geen nadeel in, eerder een voordeel mocht het ergens toch mis gaan.

Het bedrag is om en nabij ongeveer ook de kosten over de looptijd. Dus dat lijkt ook juist.
Hier staat het (imho) duidelijk uitgelegd: https://www.notariskantoo...potheekakte-vaak-verhoogd
Als het hypotheekbedrag beperkt zou blijven tot het bedrag dat u feitelijk heeft geleend, kan de bank erbij inschieten als u een tijd lang geen rente heeft betaald. Iedere maand dat u geen rente betaalt, doet de schuld vanzelfsprekend groeien en die gegroeide schuld wil de bank graag ook met hypotheek afgedekt zien.
Heeft niet zoveel met de verhoogde inschrijving te maken waar je eventueel zelf voor kiest. Sterker nog: Dit is voor zover ik kan zien niet echt een keuze en zal absoluut ergens in de kleine lettertjes staan.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 29-03-2021 17:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
ppeterr schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Het is ook redelijk standaard volgens mij. Dus vandaar dat het niet standaard genoemd wordt denk ik? In het kadaster staat alleen de hypothecaire inschrijving, maar in de akte kan de notaris dan lezen dat de bank eventueel meer kan verhalen in het geval van rente achterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bij mijn huidige woning is exact de hoogte van oorspronkelijke lening als hypotheekrecht gegeven. De notaris wees mij er bij het passeren van de woning en de hypotheekakte nog op, maar destijds heb ik m'n schouders opgehaald. omdat ik van mening was dat ik toch nooit meer zou lenen bij de bank..

Achteraf gezien vond ik het wel jammer. Voor mijzelf is het een aandachtspunt voor de volgende hypotheekakte, dat ik die het liefst wat hoger zie dan het bedrag van de lening zelf. Je weet nooit wat de toekomst brengt..

@ppeterr Je schuld aan de bank wordt er op dat moment niet anders van. Het onderpand dat je de bank in ruil geeft voor de lening wel (dat wordt hoger). Ook wel "hypothecaire inschrijving" genoemd. Uiteindelijk heb je daar geen nadeel bij. Het geeft jou ruimte om later nog aanvullende leningen te verkrijgen van dezelfde geldverstrekker, zonder dat je ervoor naar de notaris hoeft. Je bank heeft immers al een hogere " hypothecaire inschrijving". Gebruik je het niet? Ook geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
koentjuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Het is ook redelijk standaard volgens mij. Dus vandaar dat het niet standaard genoemd wordt denk ik? In het kadaster staat alleen de hypothecaire inschrijving, maar in de akte kan de notaris dan lezen dat de bank eventueel meer kan verhalen in het geval van rente achterstanden.
Of het standaard is, geen idee. 10 jaar geleden bij mijn vorige hypotheek in ieder geval niet.

Wat toen wel standaard was, dat de kosten voor de hypotheek (advies etc) gewoon mee gefinancierd werden. Ik was er toch echt van overtuigd dat tegenwoordig alleen de aanschaf van het pand met een hypotheek gefinancierd kan worden. En de bijkomende kosten en dergelijke, hier los van staan.

Nu zie ik dat de afsluitkosten/advies kosten in de nota, van het hypotheek bedrag afgetrokken worden. Dus dan heb ik het daar ook mis ? Kosten omtrent de hypotheek financier ik nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ppeterr Ik snap je verwarring niet helemaal.
Je weet toch het bedrag van de hypotheek dat je hebt afgesloten, eventueel aangevuld met een overbruggingskrediet?

Het is vrij eenvoudig. Koopsom plus overdrachtsbelasting, plus verrekening zakelijke lasten, plus financieringskosten, plus notariskosten... minus de te verkrijgen lening, is wat je zelf moet overmaken onderaan de streep :)..

Je mag maximaal 100% van de marktwaarde of koopsom financieren, maar daar zit je (ruim) onder. Het geld is niet gelabeld verder...

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 29-03-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
JanHenk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:46:
@ppeterr Ik snap je verwarring niet helemaal.
Je weet toch het bedrag van de hypotheek dat je hebt afgesloten, eventueel aangevuld met een overbruggingskrediet?

Het is vrij eenvoudig. Koopsom plus overdrachtsbelasting, plus verrekening zakelijke lasten, minus te verkrijgen lening, is wat je zelf moet overmaken onderaan de streep :)..

Je mag maximaal 100% van de marktwaarde of koopsom financieren, maar daar zit je (ruim) onder. Het geld is niet gelabeld verder...
Ja het is wat verwarrend voor mij, ik ga hier ook geen copy paste doen met de bedragen.
Maar het is iets als volgt. (niet de bedragen dan)

Hypotheek was 100.000

Op de hypotheek akte staat

a)
Hypotheek = 100.000
b)
b) renten, vergoedingen, boeten en kosten, samen begroot op vijfendertig procent
(35%) van het bedrag hiervoor onder a, dat is 135.0000

Nou daar zijn we al over uit, en dat begrijp ik.

Dan in de de eind-nota

Hypotheek
Coöperatieve Rabobank U.A.
Lening

100.000,00
Inhouding advieskosten

-1.400,00
Inhouding afsluitkosten lening

-500,00
Totaal

98.100

Dan betaal ik de hypotheek kosten uit de financiering. Sorry probeer het te begrijpen, maar kom er toch niet helemaal uit.
Pagina: 1 ... 177 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7