Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Accretion schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Bij een uiterst bod neem je niet alleen de prijs mee.

Ja, je gaat de mensen na een uiterst bod niet nog een keer een bod laten doen.
Dat is voor die andere partij toch ook niet eerlijk?

Zo kun je wel de hele tijd op/neer gaan tussen partijen om ze helemaal uit te spelen, maar daar wordt niemand blij van.
[..]
Maar particulier, veel plezier, je bent wel een klootviool.
Is het wel eerlijk van die potentiële koper dat hij het huis bedrag x waard vindt, maar toch x-10k biedt omdat hij denkt daar het ook wel mee te redden? Uiteindelijk wil de verkoper zijn huis zo duur mogelijk verkopen. Ik weet niet of het dan oneerlijk is dat iemand anders niet de kans krijgt het voor een koopje te krijgen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
Accretion schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Bij een uiterst bod neem je niet alleen de prijs mee.

Ja, je gaat de mensen na een uiterst bod niet nog een keer een bod laten doen.
Dat is voor die andere partij toch ook niet eerlijk?

Zo kun je wel de hele tijd op/neer gaan tussen partijen om ze helemaal uit te spelen, maar daar wordt niemand blij van. Dan gaan mensen meer bieden dan ze (kunnen/willen) betalen en dat gaat ook gewoon fout.

Naast dat het op zo'n groot bedrag niet netjes is, mag een makelaar dat ook niet.
Maar particulier, veel plezier, je bent wel een klootviool.
Zolang een makelaar nog niet in onderhandeling is mag ie helaas gewoon van alles. Bekenden van mij boden laatst op een huis via blinde bieding in envelop en kregen de volgende dag te horen: “jullie horen tot de hoogste 3 bieders, graag geven we deze drie bieders de kans hun uiteindelijke bod nog te heroverwegen”. Ofwel, in de hoop dat iedereen er toch nog een paar duizend euro bovenop doet want zou toch zonde zijn je nét dat droomhuis misloopt. Van de zotte? Zeker. Maar illegaal of “niet mogen”? Nee, want formeel is de makelaar nog helemaal niet in onderhandeling met een koper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Valorian schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:36:
[...]
Nee, want formeel is de makelaar nog helemaal niet in onderhandeling met een koper...
Ah, op die manier.

Ja, je melkt het 'eerste bod' uit tot het allermaximaalste.
Met een soort bait & switch, waarbij je de verwachtingen alleen maar hoger legt.

En pas dan ga je 'in onderhandeling'?
Met een tegenbod, of wat?

Die makelaar mag van mij echt wel een klacht+review verwachten. Dan noemt men mij hier maar "slechte verliezer".

Gelukkig niet zo'n praktijken gehad, maar dat was ook wel in een iets minder drukke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Accretion schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Ah, op die manier.

Ja, je melkt het 'eerste bod' uit tot het allermaximaalste.
Met een soort bait & switch, waarbij je de verwachtingen alleen maar hoger legt.

En pas dan ga je 'in onderhandeling'?
Met een tegenbod, of wat?

Die makelaar mag van mij echt wel een klacht+review verwachten. Dan noemt men mij hier maar "slechte verliezer".

Gelukkig niet zo'n praktijken gehad, maar dat was ook wel in een iets minder drukke markt.
Ik zelf ook geen ervaring mee gelukkig, heb pas 1x huis gekocht en dat was 11 jaar geleden (toen je nog weken kon nadenken, meerdere keren kon bezichtigen, etc.). Maar zit in een leeftijd waarop veel mensen huis kopen om mij heen en woon in de randstad, dus inmiddels zijn dit soort verhalen mij niet meer vreemd helaas. Bij dat voorbeeld werd geloof ik gewoon het hoogste bod na dat subtiele "je mag nog aanpassen"-moment gekozen. Die vrienden van mij vonden het al zo absurd dat ze niet bereid waren nog op te hogen en visten achter het net. Geen idee of de andere kopers nog wel opgehoogd hebben of toch al hoger zaten (of betere voorwaarden hadden).

Gelukkig zijn er ook nog positieve uitzonderingen: mijn buren verkochten hun huis zelf zonder verkoopmakelaar en de kopers waren de eerste (van een hele reeks) kijkers, die zonder aankoopmakelaar werkten. Beide partijen waren zeer blij met de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zolang een makelaar nog niet in onderhandeling is mag ie helaas gewoon van alles.
Dat is natuurlijk ook een definitie kwestie. Want wanneer begint die onderhandeling? Als je enkel een bod hebt verstuurt aan de makelaar ben je dat nog niet. Maar moet een makelaar per se een bedrag terug noemen voor de onderhandelingen gestart zijn?

Overigens staat in de erecode van de NVM helemaal niet dat je niet tegelijk mag onderhandelen met meerdere partijen. Er staat enkel dat als je dat doet, dat je het aan iedereen moet laten weten.

Die regel geldt vanzelfsprekend ook alleen voor NVM leden en niet voor andere makelaars (die natuurlijk wel weer hun eigen regels kunnen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05-2021
Wij zouden morgen naar een woning gaan kijken. Zojuist door de makelaar gebeld.
Koper had een dusdanig bod gedaan dat de verkoper alle andere bezichtigingen wilde annuleren... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eefje020 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:29:
Koper had een dusdanig bod gedaan dat de verkoper alle andere bezichtigingen wilde annuleren... ;(
Vervelend :/
Heb je gevraagd voor welk bedrag je alsnog zou mogen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
fsfikke schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Vervelend :/
Heb je gevraagd voor welk bedrag je alsnog zou mogen kijken?
Nee, ik had het idee dat de strik er al omheen zat.
Was compleet overdonderd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

[...]

Zolang een makelaar nog niet in onderhandeling is mag ie helaas gewoon van alles. Bekenden van mij boden laatst op een huis via blinde bieding in envelop en kregen de volgende dag te horen: “jullie horen tot de hoogste 3 bieders, graag geven we deze drie bieders de kans hun uiteindelijke bod nog te heroverwegen”. Ofwel, in de hoop dat iedereen er toch nog een paar duizend euro bovenop doet want zou toch zonde zijn je nét dat droomhuis misloopt. Van de zotte? Zeker. Maar illegaal of “niet mogen”? Nee, want formeel is de makelaar nog helemaal niet in onderhandeling met een koper...
Ook als je wel in onderhandeling bent kun je doen wat je wilt als verkoper. Daarom heb ik ook zelf mijn huis verkocht (zonder makelaar).

Niet- nvm makelaars kunnen ook doen wat ze willen.

Nvm makelaars hebben een erecode waar ze zich aan dienen te houden, dus die zijn beperkt in hun mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
Na een afgewezen bod hadden we een wat gek gevoel bij de woorden van de makelaar. Die kwam nog al twijfelend over toen die het had over het winnende bod en dat het verschil erg gering was.
Nu zijn we een 2 weken verder en de woning staat nog steeds te koop. Niet onder voorbehoud verkocht, niet verkocht of onder bod. Nu wil ik eigenlijk morgen opbellen wat de status is van de woning, en eventueel ons bod nog verhogen ondanks dat er een blind eind bod gedaan is.
Wat brutaal misschien, maar in deze markt moet je bijna wel.

Heb er een hekel aan, die liever gewoon onderhandelen voor een bod. We wouden de woning graag hebben, maar met een vraagprijs die al riant boven de werkelijke waarde ( for what it’s worth ) lag, wouden we niet te veel bieden. Maar op een paar duizend hangt het natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TerminalNL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:25:
Nu wil ik eigenlijk morgen opbellen wat de status is van de woning, en eventueel ons bod nog verhogen ondanks dat er een blind eind bod gedaan is.
Daar zou ik je niks van aantrekken. Als jij meer voor de woning biedt zouden de verkopers daar toch blij mee zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
de Peer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Ook als je wel in onderhandeling bent kun je doen wat je wilt als verkoper. Daarom heb ik ook zelf mijn huis verkocht (zonder makelaar).

Niet- nvm makelaars kunnen ook doen wat ze willen.

Nvm makelaars hebben een erecode waar ze zich aan dienen te houden, dus die zijn beperkt in hun mogelijkheden.
Die erecode is een wassen neus. De NVM durft niet op te treden tegen leden die die code overtreden, zie bijvoorbeeld https://www.trouw.nl/nieu...-in-de-randstad~be8c6070/
Als de NVM zelf haar kwaliteitseisen ‘te strak trekt’, lopen er leden weg zonder hun werkwijze te veranderen en verliest de NVM haar positie als grootste brancheorganisatie.
Die praktijken kunnen voor zowel koper als verkoper schadelijk zijn, en het NVM-stempeltje geeft helaas geen bescherming daartegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Na een afgewezen bod hadden we een wat gek gevoel bij de woorden van de makelaar. Die kwam nog al twijfelend over toen die het had over het winnende bod en dat het verschil erg gering was.
Nu zijn we een 2 weken verder en de woning staat nog steeds te koop. Niet onder voorbehoud verkocht, niet verkocht of onder bod. Nu wil ik eigenlijk morgen opbellen wat de status is van de woning, en eventueel ons bod nog verhogen ondanks dat er een blind eind bod gedaan is.
Wat brutaal misschien, maar in deze markt moet je bijna wel.

Heb er een hekel aan, die liever gewoon onderhandelen voor een bod. We wouden de woning graag hebben, maar met een vraagprijs die al riant boven de werkelijke waarde ( for what it’s worth ) lag, wouden we niet te veel bieden. Maar op een paar duizend hangt het natuurlijk niet.
Ik geef je weinig kans. Zoveel makelaars gezien die niet meer de moeite nemen om Funda te updaten... Gewoon eens per maand de batch bijwerken. Grote kans dat het huis al lang verkocht is, wellicht zelfs zonder voorbehouden.

En zeg nou zelf, als de koop wel afgeketst was, dan hadden ze toch jou al lang gebeld? Waarom zou een makelaar er zelf extra moeite in steken :')
Eefje020 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:29:
Balen zeg! Heb het helaas zelf ook al eens meegemaakt om vervolgens te zien dat het huis voor minder is weggegaan dan ik zelf zou hebben geboden... Anderzijds heb ik zelf net zo goed op deze manier de concurrentie buitenspel gezet. Dus ja, op het laatste moment een bod uitbrengen om aan makelaarsvriendjespolitiek sabotage te doen is ook niet altijd de beste strategie.

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 22-03-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Nu zijn we een 2 weken verder en de woning staat nog steeds te koop. Niet onder voorbehoud verkocht, niet verkocht of onder bod.
Ons net gekochte huis had hetzelfde bij Makelaarsland. Als een verkoper kiest voor een optie "beschikbaar tot getekend" blijft hij gewoon open staan. Pas toen voorlopig koopcontract naar bindend was gegaan werd de status geupdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Een met @GENETX . Mijn nieuwe buren hadden hier de eerste container al gevuld terwijl het huis nog op “onder voorbehoud verkocht” stond. 🤪

Verder over die marktwaarde: het huis is nu gewoon waard wat nu de gek ervoor geeft. Er is dus niet zoiets als “riant boven de marktwaarde”. Als nu mensen dit bieden dan is dat nu de marktwaarde, namelijk wat het huis in deze gekte waard is voor diegenen die het huis graag willen hebben.

Dat gezegd hebbende: bellen kan nooit kwaad natuurlijk!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Eefje020 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:09:
[...]

Nee, ik had het idee dat de strik er al omheen zat.
Was compleet overdonderd....
Jammer. Gebeurt nu steeds vaker. Iemand heeft dan bijv geen zin meer om steeds achter het net te vissen en besluit gewoon een mega goed bod neer te leggen onder voorwaarde dat het alleen die dag geldig is (dus geen andere bieders). Al dan niet met ingefluisterde “adviesprijs” via de twee betrokken makelaars. Makelaars blij want weinig uurtjes werk en wel gewoon courtage, verkoper blij want goede prijs voor zijn huis, koper blij want eindelijk een huis ondanks hoog bod. En ondertussen allemaal verbaasd over hoe het toch kan dat die bubble maar verder blijft groeien 😞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Valorian schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:09:
[...]
verkoper blij want goede prijs voor zijn huis, koper blij want eindelijk een huis ondanks hoog bod.
Tja, je (aankoopmakelaar) kan wel een adviesprijs doorgespeeld krijgen, maar je moet het dan wel kunnen/willen betalen. En niet iemand anders moet al een hoger bod gedaan hebben.

Als je een huis wil kopen, moet je echt snel zijn.
En ja, een sterk bod dat maar tijdelijk beschikbaar is, is een goed pressiemiddel. Als de verkoper er ook vertrouwen in heeft dat het later niet nog afketst.
Waarom dan nog 10-20x bezichtiging plannen?

Zorg dat men in de omgeving weet dat je een huis zoekt en laat weten als zij iets weten.
Probeer het huis te bezichtigen/kopen voordat het bij de makelaar komt of voordat het op Funda komt.

Ga ook kijken bij huizen die aanvankelijk niets lijken, die vallen soms heel erg mee. En juist heel slechte foto's hebben het voordeel dat er minder mensen komen kijken.

En anders een klushuis, hier in de omgeving lijken die minder snel verkocht te worden.

Ik geloof dat wij zo'n 17 huizen bekeken hebben en het uiteindelijk huis was een combinatie van insider info, brutaliteit, puur geluk, snel handelen én ook zelfs geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Accretion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:01:
[...]

Tja, je (aankoopmakelaar) kan wel een adviesprijs doorgespeeld krijgen, maar je moet het dan wel kunnen/willen betalen. En niet iemand anders moet al een hoger bod gedaan hebben.

Als je een huis wil kopen, moet je echt snel zijn.
En ja, een sterk bod dat maar tijdelijk beschikbaar is, is een goed pressiemiddel. Als de verkoper er ook vertrouwen in heeft dat het later niet nog afketst.
Waarom dan nog 10-20x bezichtiging plannen?

Zorg dat men in de omgeving weet dat je een huis zoekt en laat weten als zij iets weten.
Probeer het huis te bezichtigen/kopen voordat het bij de makelaar komt of voordat het op Funda komt.

Ga ook kijken bij huizen die aanvankelijk niets lijken, die vallen soms heel erg mee. En juist heel slechte foto's hebben het voordeel dat er minder mensen komen kijken.

En anders een klushuis, hier in de omgeving lijken die minder snel verkocht te worden.

Ik geloof dat wij zo'n 17 huizen bekeken hebben en het uiteindelijk huis was een combinatie van insider info, brutaliteit, puur geluk, snel handelen én ook zelfs geduld.
Dit huis had ik per mail doorgekregen en stond nog niet op funda. Meteen gebeld en de makelaar gaf zelfs aan dat ik de eerste was. Kon dinsdag om 9 uur meteen komen kijken. Dit was vorige week dinsdag.
Wij waren dus in de veronderstelling letterlijk de eerste te zijn en dan krijg je de avond ervoor om 18.30 uur opeens een belletje dat je niet meer hoeft te komen. Snel waren we dus zeker. Ik heb dan ook het idee dat de huidige bieder de woning of niet heeft bekeken of toch op maandag al een kijkje heeft kunnen nemen...

We hebben een aankoopmakelaar dus op naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Point.Flare schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:02:
[...]

Ons net gekochte huis had hetzelfde bij Makelaarsland. Als een verkoper kiest voor een optie "beschikbaar tot getekend" blijft hij gewoon open staan. Pas toen voorlopig koopcontract naar bindend was gegaan werd de status geupdated.
Ons gekochte huis staat na 7 maanden nog steeds op "Verkocht onder voorbehoud" met een bord in de tuin. Neem aan dat deze over drie weken bij overdracht wel weg is :P Vind het wel vreemd, maar misschien reclame voor de makelaar?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:31:
[...]
Ons gekochte huis staat na 7 maanden nog steeds op "Verkocht onder voorbehoud" met een bord in de tuin. Neem aan dat deze over drie weken bij overdracht wel weg is :P Vind het wel vreemd, maar misschien reclame voor de makelaar?
Dat sowieso of hij is 'm vergeten ;)
Bij de overdracht wordt het jou tuin; zeg 'm maar dat als het bord er dan nog staat; dat het bord van jou is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
[...]
Haha ja de makelaar bij ons liet hem ook staan, toch stukje "reclame" in de wijk.
Er zijn er zelfs die heel lang niet verkocht onder voorbehoud erop zetten, want dan hopen ze dat mensen blijven bellen en dan kunnen ze wellicht nog andere huizen slijten aan deze mensen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Ja, vind het op zich logisch ook. Heb er zelf geen last van, is tenslotte nog niet mijn tuin :P

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:20
Eefje020 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:11:
[...]

Dit huis had ik per mail doorgekregen en stond nog niet op funda. Meteen gebeld en de makelaar gaf zelfs aan dat ik de eerste was. Kon dinsdag om 9 uur meteen komen kijken. Dit was vorige week dinsdag.
Wij waren dus in de veronderstelling letterlijk de eerste te zijn en dan krijg je de avond ervoor om 18.30 uur opeens een belletje dat je niet meer hoeft te komen. Snel waren we dus zeker. Ik heb dan ook het idee dat de huidige bieder de woning of niet heeft bekeken of toch op maandag al een kijkje heeft kunnen nemen...

We hebben een aankoopmakelaar dus op naar de volgende.
Klinkt als een gevalletje "Beste Makelaar ik bied 20% boven de vraagprijs, maar dan wil ik direct de woning kunnen bezichtigen"

Je ziet dat nog wel eens bij vermogende mensen die een auto dealer binnenstappen, een auto aanwijzen "doe die maar" en binnen het uur met de auto er vandoor zijn. Met zo'n houding krijgen ze het toch vaak voor elkaar terwijl je als proletarier een week of 2 moet wachten voor die oplever-beurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 23-03-2021 10:13 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
[...]
Doorgaans halen de meesten de borden pas op de dag van de overdracht weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Martinusz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Haha ja de makelaar bij ons liet hem ook staan, toch stukje "reclame" in de wijk.
Er zijn er zelfs die heel lang niet verkocht onder voorbehoud erop zetten, want dan hopen ze dat mensen blijven bellen en dan kunnen ze wellicht nog andere huizen slijten aan deze mensen ;)
Aan mensen die een huis willen kopen is geen gebrek, daar hoef je het niet voor te doen :P

Ik denk juist dat ze er goed aan doen om er snel een 'verkocht' sticker op te plakken, om zo bezitters er eerder over doen nadenken om hun huis te verkopen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50
Richh schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Aan mensen die een huis willen kopen is geen gebrek, daar hoef je het niet voor te doen :P

Ik denk juist dat ze er goed aan doen om er snel een 'verkocht' sticker op te plakken, om zo bezitters er eerder over doen nadenken om hun huis te verkopen.
Of gewoon naamsbekendheid in de omgeving? Huizen zijn tegenwoordig in 1-3 dagen weg. Gelijk bordje weghalen of lekker een maandje of wat laten staan :+

Nu gaat het wel lekker met de huizen ja, net als in 2007. Makelaars zijn ook niet oliedom, als het een keer slechter gaat willen ze natuurlijk zo bekend mogelijk zijn in de buurt. Dit is gewoon gratis reclame voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Santee schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Of gewoon naamsbekendheid in de omgeving? Huizen zijn tegenwoordig in 1-3 dagen weg. Gelijk bordje weghalen of lekker een maandje of wat laten staan :+

Nu gaat het wel lekker met de huizen ja, net als in 2007. Makelaars zijn ook niet oliedom, als het een keer slechter gaat willen ze natuurlijk zo bekend mogelijk zijn in de buurt. Dit is gewoon gratis reclame voor ze.
Bij ons zie je vaak een bordje met daarop 'Zeer snel verkocht' staan of 'Te Laat'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Ook hier zien we het feit dat de aankoopmakelaar even een belletje pleegt met de verkoopmakelaar (ze kennen elkaar uiteraard) en even gaat vissen naar de biedingen en/of richting van de prijs.

Hoe vies ik dit spelletje ook vind, zonder aankoopmakelaar heb ik het idee er echt niet tussen te te komen. Oftewel, wij zijn voornemens om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Deze werkt op basis van no cure no pay en kost 3K bij het succesvol aankopen van een woning. Ik vraag me alleen af, wat als ik de opdracht in trek? Volgens de NVM heeft deze dan recht op een deel van het loon of de kosten, zover die gemaakt zijn. Alleen wat is redelijk in zo'n geval? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
ColeJ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:51:
Ook hier zien we het feit dat de aankoopmakelaar even een belletje pleegt met de verkoopmakelaar (ze kennen elkaar uiteraard) en even gaat vissen naar de biedingen en/of richting van de prijs.

Hoe vies ik dit spelletje ook vind, zonder aankoopmakelaar heb ik het idee er echt niet tussen te te komen. Oftewel, wij zijn voornemens om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Deze werkt op basis van no cure no pay en kost 3K bij het succesvol aankopen van een woning. Ik vraag me alleen af, wat als ik de opdracht in trek? Volgens de NVM heeft deze dan recht op een deel van het loon of de kosten, zover die gemaakt zijn. Alleen wat is redelijk in zo'n geval? Iemand daar ervaring mee?
Wij hebben €500,- opstartkosten betaald. De overige €2500,- volgt bij een succesvolle oplevering.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:10
ColeJ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:51:

In mijn geval koos ik voor een aankoop makelaar met het grootste markt aandeel in de regio. Bijkomend probleem was de kans op belangen verstrengeling aangezien er dus ook veel aanbod voorbij kwam aangeboden via hun kantoor. In overleg heb ik een 2e aankoop makelaar in de arm genomen.

Beiden no-cure no-pay. En duidelijk de afspraak gemaakt dat het taken pakket en financiële verplichting dus
vervalt bij aankoop via een andere makelaar. Tijdens dat gesprek is ook besloten dat mocht er een situatie ontstaan die onwenselijk is (denk aan looptijd/mening verschillen e.d.) wederzijds)) We ook afscheid namen van elkaar.

Uiteindelijk heb ik op een aantal woningen geboden via die secundaire makelaar, niet gelukt.
1 keer een bieding gedaan met de makelaar uit de regio, en gelijk raak.

Kosten 2.5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Ik ben benieuwd hoe snel de meeste mensen hun nieuwe huis betrekken. Volgende week hebben wij de sleuteloverdracht en is het huis van ons en zijn we vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Pas rond juli gaan we verhuizen omdat we o.a. geen gebroken schooljaar willen. Nu heb ik de vraag uitstaan bij de belastingdienst omdat ik vind dat het vaag blijft of we dan wel of niet recht hebben op de vrijstelling overdrachtsbelasting. Wij gaan er wonen, het huis staat leeg totdat wij daar gaan wonen. We gaan nog het e.e.a. verbouwen dus is een overbrugging van 3/4 maanden zo vreemd?

Ook vraag ik mij af wanneer schrijven we ons in in de nieuwe gemeente. Ik zou zeggen zo rond de verhuizing.
Het huidige huis is nog niet verkocht maar daar hebben wij ook geen haast mee, we willen zo stress vrij mogelijk over kunnen.
Verhuizing is van regio Amsterdam naar regio Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Oid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:28:
Ik ben benieuwd hoe snel de meeste mensen hun nieuwe huis betrekken. Volgende week hebben wij de sleuteloverdracht en is het huis van ons en zijn we vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Pas rond juli gaan we verhuizen omdat we o.a. geen gebroken schooljaar willen. Nu heb ik de vraag uitstaan bij de belastingdienst omdat ik vind dat het vaag blijft of we dan wel of niet recht hebben op de vrijstelling overdrachtsbelasting. Wij gaan er wonen, het huis staat leeg totdat wij daar gaan wonen. We gaan nog het e.e.a. verbouwen dus is een overbrugging van 3/4 maanden zo vreemd?

Ook vraag ik mij af wanneer schrijven we ons in in de nieuwe gemeente. Ik zou zeggen zo rond de verhuizing.
Het huidige huis is nog niet verkocht maar daar hebben wij ook geen haast mee, we willen zo stress vrij mogelijk over kunnen.
Als je voor 1 april bij de notaris bent geweest hoef je die vraag volgens mij niet aan de BD te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Het gaat ook wat verder. Als aankoopmakelaar maak ik hier in de regio wekelijks mee dat mijn kopers zelf geen afspraak meer kunnen maken (te vol, te druk, het kan echt niet etc.) maar wanneer ik zelf bel er vrijwel altijd wel een plekje te vinden is.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

ColeJ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Als je voor 1 april bij de notaris bent geweest hoef je die vraag volgens mij niet aan de BD te stellen.
Ja de overdracht is 29 maart (a.s. maandag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In eerste instantie zal de vrijstelling overdrachtsbelasting toegepast kunnen worden bij de notaris. Er is nog geen jurisprudentie over op wat voor termijn de woning als hoofdverblijf zal moeten gaan dienen. De algemene teneur onder de juristen / fiscalisten is dat alles binnen een halfjaar sowieso geen problemen gaat geven.

Neem je echter meer dan een jaar de tijd, dan heb je wellicht wel wat uit te leggen mocht de fiscus vragen gaan stellen. Dit is nog onbekend terrein, dus ben benieuwd hoe die ontwikkelingen gaan lopen. Normaliter kan de fiscus namelijk leunen op de notaris, maar als ze nu willen "naheffen" zullen ze informatie vanuit de BRP (basisregistratie personen) naast die van het Kadaster moeten leggen en op basis daarvan eventueel een naheffing versturen aan de belastingplichtige. Ik verwacht dat we hier nog leuke jurisprudentie over gaan krijgen :)

Lang verhaal kort, met 3 a 4 maand tijd voor verhuizing kun je gewoon de vrijstelling toepassen bij levering.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kju schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:30:
Het gaat ook wat verder. Als aankoopmakelaar maak ik hier in de regio wekelijks mee dat mijn kopers zelf geen afspraak meer kunnen maken (te vol, te druk, het kan echt niet etc.) maar wanneer ik zelf bel er vrijwel altijd wel een plekje te vinden is.
Er gaan (ook in dit topic) nogal wat geruchten rond dat makelaars elkaar "helpen" dwz prijzen doorfluisteren, soms zelfs biedingen van (bevriende) beleggers voor laten gaan, enz.. Zie jij dat ook gebeuren? Of kun je daar niet op reageren? ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het heeft inmiddels ook in Trouw gestaan.

Hou ook rekening dat natuurlijk niet alle makelaars oneerlijk zijn maar dat het om uitzonderingen gaat. Ik hoor af en toe wat in de wandelgangen maar zoals ze het in dat artikel omschrijven heb ik bij ons niet echt gehoord. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat een makelaar tegen me zei "mijn hoogste bod is x, bied een paar euro hoger". Ik kom één van mijn beste vrienden ook regelmatig tegen als tegenpartij en natuurlijk heb ik dan wel iets van een voordeel (eerder kunnen kijken, een seintje als ik echt moet gaan bieden etc.) maar wij respecteren elkaar in die zin dat wij geen druk op elkaar leggen om elkaar te bevoordelen en we geven elkaar nadrukkelijk geen extra prijsinfo o.i.d.. Met vrienden en familie kan je ook liever geen zaken doen ;)

Als verkopers verder zo oliedomonverstandig zijn om niet op Funda te gaan en "te verkopen voor de markt uit" dan kan ik me best voorstellen dat de makelaar alleen vriendjes en kopers uit de eigen kandidatenlijst optrommelt, deels omdat ze dan weten dat ze een snelle makkelijke transactie hebben maar mogelijk ook omdat ze wat van de tegenpartij krijgen (dat mag natuurlijk niet).

Wat in de praktijk natuurlijk wel gebeurt is dat ik na het rekenen de tegenpartij even bel om te peilen voordat ik een biedstrategie met de koper bespreek. En dan krijg ik als aankoopmakelaar natuurlijk meer (prijs)informatie los dan een reguliere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Kju schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:30:
Absoluut, wellicht krijg jij ook klanten van de verkopende partij over de vloer. Dat is al direct een voet tussen de deur. De aankoop makelaar die ik in de hand had genomen liet ik altijd de afspraken maken, een "nee het is vol" komt dan toch niet of minder snel voor. En persoonlijk vond ik het erg prettig dat het kantoor van de aankoop makelaar dit alles regelde. Ik hoefde maar een kort belletje te doen en het adres door te geven, 10min later de afspraak op de mail. Zo hoort het vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Pas rond juli gaan we verhuizen omdat we o.a. geen gebroken schooljaar willen.
Waarom schrijf je jezelf niet in bij de nieuwe gemeente na de overdracht? Als de belastingdienst dan al de moeite neemt om in de BRP te kijken zullen ze zien dat je dus op je nieuwe adres "woont".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Absoluut, wellicht krijg jij ook klanten van de verkopende partij over de vloer. Dat is al direct een voet tussen de deur. De aankoop makelaar die ik in de hand had genomen liet ik altijd de afspraken maken, een "nee het is vol" komt dan toch niet of minder snel voor. En persoonlijk vond ik het erg prettig dat het kantoor van de aankoop makelaar dit alles regelde. Ik hoefde maar een kort belletje te doen en het adres door te geven, 10min later de afspraak op de mail. Zo hoort het vind ik.
Ik denk dat veel kantoren ook niet anders kunnen. Kantoren moeten wel doseren. Het is als verkopende makelaar geen kunst om 40 bezichtigingsaanvragen te hebben als je 40% onder de marktwaarde gaat zitten met je vraagprijs. Daarom vinden makelaars het handiger om zo veel mogelijk kandidaten met een aankoopmakelaar voorrang te geven. Je weert zo de meeste funshoppers en je voorkomt dat kandidaten eerst zonder en dan ineens en tweede keer willen komen met aankoopmakelaar.
Voor de buitenwacht lijkt het natuurlijk heel makkelijk geld verdienen. Je zet het op Funda en in twee weken verkocht plakken. Voor de makelaarskantoren ligt het alleen iets genuanceerder. Op het moment van publicatie gaat de werkdruk enorm omhoog door extra telefoontjes en emailaanvragen. Je moet vervolgens 1 persoon drie dagen beschikbaar maken om van 9.00 tot 18.00 elke 20 minuten kandidaten binnen te laten. Ondertussen droogt het aanbod op en komt er druk op de courtages om nog te kunnen concurreren.
Ik ken kantoren die enorm veel geld uitgeven aan branding en er van buiten heel professioneel uitstralen maar het personeel aan de pillen en poeders zitten om het bij te kunnen benen :+

Vroegâh was pas makkelijk: vier tot zes keer bezichtigen en verkocht plakken tegen een veel hogere courtage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je 3 dagen van 09:00 tot 18:00 elke 20 min iemand laat bezichtigen, heb je dan niet je vanaf prijs wat te laag gezet?

Meerdere geïnteresseerden is natuurlijk heel leuk, maar ga je zo je doel niet een beetje voorbij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:10:
[...]
Waarom schrijf je jezelf niet in bij de nieuwe gemeente na de overdracht? Als de belastingdienst dan al de moeite neemt om in de BRP te kijken zullen ze zien dat je dus op je nieuwe adres "woont".
Tsja. Omdat dat geen recht doet aan de feitelijke situatie. De wet zit ook zo in elkaar dat een inschrijving in het BRP niet leidend is voor de bepaling van de woonplaats, de feitelijke situatie is hierin leidend... Of zoals artikel 4 AWR het verwoordt:

"Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld."

In de jurisprudentie ook wel geduid als, waar iemand "duurzame betrekkingen van persoonlijke aard" heeft (familie, school, lidmaatschap sportvereniging, etc. etc.). Hoop blabla voor niet juridisch onderlegde personen. Wat ik vooral wil zeggen: inschrijving "om onder de radar te blijven" lijkt me gewoon geen goed advies.

Ik zou me netjes aan de verhuisdatum houden qua inschrijven. Daarbij durf ik ook wel te stellen dat dat in dit geval geen problemen gaat opleveren voor wat betreft de vrijstelling overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JanHenk schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Tsja. Omdat dat geen recht doet aan de feitelijke situatie. De wet zit ook zo in elkaar dat een inschrijving in het BRP niet leidend is voor de bepaling van de woonplaats,
Als de inschrijving niet leidend is, kan een inschrijving toch ook geen onrecht aan de feitelijke situatie doen?

Dus ik snap ik niet waarom Oid zich niet gewoon zou kunnen inschrijven in de nieuwe gemeente. Je hebt twee woningen en kan in Nederland nou eenmaal maar in eentje tegelijk ingeschreven staan.

In het vrijstellingsformulier staat:
-ik deze woning na verkrijging, anders dan tijdelijk, als hoofdverblijf ga gebruiken (zelfbewoning).
Ga je hem tijdelijk gebruiken? Nee, dus als hoofdverblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38

Ik had heel toevallig vandaag dezelfde vraag.

Vraag 9
B (32 jaar) heeft een woning gekocht waarin hij zelf wil gaan wonen. Voordat B de woning betrekt wil hij deze eerst nog verbouwen. Kan B een beroep doen op de startersvrijstelling of gebruikmaken van het 2%-tarief, ondanks dat hij er niet direct in gaat wonen?

Antwoord
Een van de voorwaarden voor de toepassing van de startersvrijstelling of het 2%-tarief is dat de koper de verkregen woning na de verkrijging zelf voor langere tijd gaat bewonen. Ook als de koper de woning eerst nog enige tijd gaat verbouwen, kan hij een beroep doen op de startersvrijstelling of het 2%-tarief. Na de voltooiing van de verbouwing moet hij de woning dan wel daadwerkelijk als hoofdverblijf gaan gebruiken.

Bron Belastingdienst (link niet zijnde pdf: https://bdcommunicatie.pl...9564/Overdrachtsbelasting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Als de inschrijving niet leidend is, kan een inschrijving toch ook geen onrecht aan de feitelijke situatie doen?
In dit geval maakt het ook geen klap uit, omdat de persoon er ook daadwerkelijk wil gaan wonen en op vrij korte termijn.

Ik heb al verscheidene creatieve constructies te horen gekregen, waarbij beleggers zich in wilden gaan schrijven in de nieuwe woning, om zo 8% overdrachtsbelasting te ontwijken/ontduiken. Dat is puur om "onder de radar te blijven" en dat moet je gewoon niet willen. Zou de fiscus je dan naheffen dan hebben we het over de belasting zelf en een vergrijpboete van 50% bovenop het belastingbedrag (omdat er opzet is). Een andere route is je heel lang niet inschrijven en dan alsnog beargumenteren dat je de woning als hoofdverblijf wilt gaan gebruiken. Welke termijn daarvoor redelijk is, wordt niet gegeven en dat is de kern van de discussie. Kun je iemand naheffen als die al 2 jaar een woning in bezit heeft en er nog steeds niet woont? Dat zal nog blijken...
Verder snap ik niet waarom Oid zich niet gewoon inschrijft in de nieuwe woning. Je hebt twee woningen en kan in Nederland nou eenmaal maar in eentje tegelijk ingeschreven staan.
Maar je moet een verhuisdatum doorgeven en die moet gewoon op de dag van verhuizing zijn, punt. Verder een non-discussie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@ppeterr en @bitterbal_mayo jullie nog een weekje tot de sleutel of niet?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:22:
Tsja. Omdat dat geen recht doet aan de feitelijke situatie. De wet zit ook zo in elkaar dat een inschrijving in het BRP niet leidend is voor de bepaling van de woonplaats, de feitelijke situatie is hierin leidend...
Dat de inschrijving niet leidend is klopt zeker. Denk aan de mensen die bij elkaar wonen en enkel op papier een eigen flatje hebben. Maar als je een huis hebt gekocht en je gaat er over 3 maanden wonen zou ik me er in ieder geval ook niet druk over maken; maar wat dat betreft snap ik niet dat ze geen simpele termijn hebben opgenomen, of überhaupt de regeling veel duidelijker hebben gemaakt.
Moet je vraag 10 eens lezen. Daar durven ze niet eens duidelijk ja of nee op te antwoorden. Makkelijker kunnen we het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

JeroenE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:55:
[...]
Dat de inschrijving niet leidend is klopt zeker. Denk aan de mensen die bij elkaar wonen en enkel op papier een eigen flatje hebben. Maar als je een huis hebt gekocht en je gaat er over 3 maanden wonen zou ik me er in ieder geval ook niet druk over maken; maar wat dat betreft snap ik niet dat ze geen simpele termijn hebben opgenomen, of überhaupt de regeling veel duidelijker hebben gemaakt.

[...]
Moet je vraag 10 eens lezen. Daar durven ze niet eens duidelijk ja of nee op te antwoorden. Makkelijker kunnen we het niet maken.
Wel blij met je reactie. Zie nu dat ik naast de vrijstelling (welke van toepassing is op mijn partner) ook nog het laagtarief moet indienen welke van toepassing is op mijzelf.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:53:
Klopt, 1 April 10:30u.

Ben best nerveus :) Gelijk vanaf die dag een hele planning er achter aan.

Maar zin aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Klopt, 1 April 10:30u.

Ben best nerveus :) Gelijk vanaf die dag een hele planning er achter aan.

Maar zin aan!
Ja, die planning na de sleutel (althans, alleen de schilder eigenlijk) maak ik mij ook een klein beetje nerveus over. Alleen contact op afstand gehad. Maar goed, beetje vertrouwen hebben :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:42:
[...]
Ja, die planning na de sleutel (althans, alleen de schilder eigenlijk) maak ik mij ook een klein beetje nerveus over. Alleen contact op afstand gehad. Maar goed, beetje vertrouwen hebben :)
Ja dat is ook zo, ik heb 6 maanden de tijd gehad om de dingen te regelen. Volgens mij jij zelfs nog iets langer. Maar volgens mij komt alles goed hier. Vrijdag 2 april gaat de zolder al onder handen genomen worden. Ben erg blij dat het gelukt is om iemand daar voor te vinden. Het valt niet mee geloof ik in deze tijd om vakmensen te vinden. Ik houd mijn oude "huur" flatje nog een maandje aan, dus alles kan in de rust gebeuren.

Ondanks dat het niet de eerste keer is dat ik een huis koop, blijft het een behoorlijk avontuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Ja dat is ook zo, ik heb 6 maanden de tijd gehad om de dingen te regelen. Volgens mij jij zelfs nog iets langer. Maar volgens mij komt alles goed hier. Vrijdag 2 april gaat de zolder al onder handen genomen worden. Ben erg blij dat het gelukt is om iemand daar voor te vinden. Het valt niet mee geloof ik in deze tijd om vakmensen te vinden. Ik houd mijn oude "huur" flatje nog een maandje aan, dus alles kan in de rust gebeuren.

Ondanks dat het niet de eerste keer is dat ik een huis koop, blijft het een behoorlijk avontuur :)
Ja, naast de prijzen van woningen momenteel (is er niet beter op geworden) zijn inderdaad de vaklui helemaal niet meer te krijgen. Toilet en badkamer even wat vooruit geschoven, niet de illusie dat we dit op korte termijn tegen een normaal tarief voor elkaar gaan krijgen. Zijn ook beide geen showstopper dus we doen het er wel even mee.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:57:
[...]
Ja, naast de prijzen van woningen momenteel (is er niet beter op geworden) zijn inderdaad de vaklui helemaal niet meer te krijgen. Toilet en badkamer even wat vooruit geschoven, niet de illusie dat we dit op korte termijn tegen een normaal tarief voor elkaar gaan krijgen. Zijn ook beide geen showstopper dus we doen het er wel even mee.
Een beetje prioriteiten stellen kan inderdaad geen kwaad. Het spaarpotje hier is ook niet super vol meer.
Het geld vliegt eruit. Maar 1 April, 13:30u komt wel meneer de KPN monteur glas aansluiten. Verder staat 1
April in het teken van netwerk aanleggen :) Over prioriteiten gesproken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Een beetje prioriteiten stellen kan inderdaad geen kwaad. Het spaarpotje hier is ook niet super vol meer.
Het geld vliegt eruit. Maar 1 April, 13:30u komt wel meneer de KPN monteur glas aansluiten. Verder staat 1
April in het teken van netwerk aanleggen :) Over prioriteiten gesproken :P
Mijn WiFi AP's en overige netwerk zaken liggen ook al even klaar hoor. Zitten hier tenslotte op Tweakers.

Default blanke hetero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ppeterr
Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:06:
[...]
Mijn WiFi AP's en overige netwerk zaken liggen ook al even klaar hoor. Zitten hier tenslotte op Tweakers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzUDWgvDdYIYdiWPEc_dtCqCgHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ya5Zv2Fj516LvP50UI5gV3O.jpg?f=fotoalbum_large

Een van mijn belangrijkste verhuis dozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]

Een van mij belangrijkste verhuis dozen.
Ja, dat soort dingen kan ik echt het meest zin in krijgen. Komende van een klein huur appartement kan ik nu lekker zaken zelf gaan doen. Heerlijk.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:13:
[...]
Ja, dat soort dingen kan ik echt het meest zin in krijgen. Komende van een klein huur appartement kan ik nu lekker zaken zelf gaan doen. Heerlijk.
Ja zeker, hier ook. Ik ga van een 60 vierkante meter huur. Naar een nette gezins woning. Eindelijk normale ruimte voor mij, en mijn 2 puber zoons. En ik moet mij echt inhouden om niet helemaal los te gaan met de "zaken" die ik zou willen in het huis :) Maar goed, daar kan ik een heel eigen topic over vullen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]

Een van mijn belangrijkste verhuis dozen.
Jaaa!

Het duurt nog een tijd voordat wij kunnen intrekken, maar ik heb al bekeken hoeveel 1Gbit fiber kost (:
Onder de meterkast zit ook een prima doorvoer naar de kelder, voor een rack (:

Daarnaast wil ik een thuisbioscoop, maar die moet dan relatief makkelijk om te bouwen zijn tot chillhok.

Zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Accretion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Jaaa!

Het duurt nog een tijd voordat wij kunnen intrekken, maar ik heb al bekeken hoeveel 1Gbit fiber kost (:
Onder de meterkast zit ook een prima doorvoer naar de kelder, voor een rack (:

Daarnaast wil ik een thuisbioscoop, maar die moet dan relatief makkelijk om te bouwen zijn tot chillhok.

Zin in :)
Ik doe het denk ik in iets andere volgorde. Eerst 1Gb glas, dan een chillhok :) Dan als de kinderen opgezout zijn een thuis bios :P Heb geen mega groot huis gekocht, maar zo moet het lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ppeterr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:43:
[...]
Ik doe het denk ik in iets andere volgorde. Eerst 1Gb glas, dan een chillhok :) Dan als de kinderen opgezout zijn een thuis bios :P Heb geen mega groot huis gekocht, maar zo moet het lukken :)
Ja, het is hopen dat het geen drieling wordt, anders kan ik fluiten naar de home cinema :X

Beetje off-topic.

Maar de hele reden dat wij zo lang moeten wachten is omdat de persoon die er woont weer moet wachten op haar huis, waarvan de eigenaar wacht op een nieuwbouw.

Maar hebben wel netjes een vaste einddatum, zul je net zien dat ze vertraging hebben met de bouw oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Accretion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Ja, het is hopen dat het geen drieling wordt, anders kan ik fluiten naar de home cinema :X

Beetje off-topic.

Maar de hele reden dat wij zo lang moeten wachten is omdat de persoon die er woont weer moet wachten op haar huis, waarvan de eigenaar wacht op een nieuwbouw.

Maar hebben wel netjes een vaste einddatum, zul je net zien dat ze vertraging hebben met de bouw oid.
In blijde verwachting...yeah...gefeliciteerd!
Jullie maken het nog spannender dan het al is!

En een open eind-datum, of geen harde eis daarin. Dat werkt toch gewoon goed in de onderhandelingen bij een aankoop. Ik heb even kort gesproken met de huidige eigenaren van mijn aangekochte woning. En die vonden het ook prettig dat ik daar niet al te moeilijk over deed. Ik was zelfs overboden, maar een niet al te lastige constructie van datum overdracht heeft hun doen beslissen het aan mij te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
JeroenE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:55:
[...]

[...]
Dat is niet relevant in deze discussie. Dat is alleen tot 1 april aan de orde. Het antwoord op de gestelde vraag is heel helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Inmiddels contact gehad met iemand van het belastingkantoor in onze regio. Deze heeft aangegeven zolang wij voldoen aan de voorwaarden hij geen probleem ziet. Overbrugging van 3/4 maanden kan dus ook als vrij normaal worden gezien.
Zodra wij daadwerkelijk gaan verhuizen geven we het door aan de gemeente en tot die tijd blijven we ingeschreven in onze huidige woonplaats.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:53:
Jaaaaaa

1 april :D

Heb ook de eindafrekening van de notaris gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
Morgen ons eerste huisje bekijken. Niet een must have gelukkig maar wel een goede manier om mee te maken hoe het in deze tijd is om een huis te bezichtigen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Nou, bezichtigen zal wel gaan. De rest is echter geen donder aan kan ik je vertellen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vandaag appje van de Makelaar: “Heb je wel gedacht aan inboedelverzekering?”

Mijn verveelde puberreactie: Jaaaa mam!
Ik: “Jazeker! Al een maand geleden!”

M: “Mooi! En nutsbedrijven?”

Ik: … :D

M: :F |:(

Ik vanavond: “GWL geregeld!”

M: “Trots op je! d:)b

Dat krijg je als je alleen nog maar all inclusive gehuurd hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Wilf aan de post verhuizen gedacht? :D

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ebayzo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:23:
@Wilf aan de post verhuizen gedacht? :D
Semi. Ach, nog 3 dagen. What can go wrong? :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wilf schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:58:

Riolering al geregeld? Zo nee, even de gemeente bellen of ze je aan willen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
@Wilf en de opstalverzekering?

Die is namelijk daadwerkelijk verplicht. Inboedel moet je zelf weten, GWL krijg je vanzelf brieven van als je dat niet geregeld hebt :+

Mogelijk dat je ook een verbinding met de rest van de beschaving wil regelen voor je onze diensten nodig hebt }:O

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 23-03-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Nice! Zelf ook nog wel een mooie anecdote bij verhuizing van huur naar 1e koop.

2010: Naar een nieuw huis. TV geregeld? Nee, niet nodig. GWL: Check. Vaste telefonie? Nee ook niet meer nodig.

2012: Weer eens door mijn online bankieren account aan het bladeren. Vreemd, wat is toch die een keer per kwartaal afschrijving van KPN? Oh.. shit.

Bleek dat ik vergeten was de vaste telefoonlijn op te zeggen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

GENETX schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:44:

Die is namelijk daadwerkelijk verplicht. Inboedel moet je zelf weten, GWL krijg je vanzelf brieven van als je dat niet geregeld hebt :+

Mogelijk dat je ook een verbinding met de rest van de beschaving wil regelen voor je onze diensten nodig hebt }:O
Nou kijk, daar ga je al! De makelaar had het over de opstalverzekering idd. Ik heb het vrijelijk geciteerd maar de conversatie was wel ongeveer zo, inclusief gebruik van emoji’s (die wel afwijken van Tweaker smilies zoals jullie vast wel bekend) :D

Maar idd, opstalverzekering is geregeld, inboedel had ik al en verhuist mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Jaaaaaa

1 april :D

Heb ook de eindafrekening van de notaris gehad.
Spannend oOo *O*

De eind nota verwacht ik ook vandaag of morgen van de notaris.
Ik ben erg benieuwd hoe creatief ze gaan afwijken van de offerte.

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 24-03-2021 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17

Mja, er zijn ook mensen die voor het eerst het huis uitgaan en vergeten om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, gezien ze automatisch bij pap en mam erbij zaten en er nooit gebruik van hebben gemaakt :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
GENETX schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:44:

En die zijn er vrij rap bij :+
Water en verwarming is hier via de VVE (hoewel ik me nu ineens afvraag of water wel echt via de VVE gaat. Maar eens snel uitzoeken zo)
Elektra geregeld.
Gas? Niet nodig, koken doe ik op inductie en verwarming via de blok. Althans, dat dacht ik.
Alleen even vergeten dat je gas nodig hebt voor warm water dus daar had ik met 3 dagen een brief van 8)7

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:10:
[...]

Spannend oOo *O*

De eind nota verwacht ik ook vandaag of morgen van de notaris.
Ik ben erg benieuwd hoe creatief ze gaan afwijken van de offerte.
Hier is de prijs goed. Ze vroeg alsnog of ik wilde aantonen hoe ik aan dat eigen geld kom.

En ze zeiden dat ik de koopsom moest overmaken ovv het dossiernummer maar heb het al overgemaakt ovv het adres. Gevraagd om een bevestiging, en bankrekeningnummer klopt echt dus zal wel goed zitten. Maar vind het niks om zoveel geld over te moeten maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:53:
[...]

Hier is de prijs goed. Ze vroeg alsnog of ik wilde aantonen hoe ik aan dat eigen geld kom.

En ze zeiden dat ik de koopsom moest overmaken ovv het dossiernummer maar heb het al overgemaakt ovv het adres. Gevraagd om een bevestiging, en bankrekeningnummer klopt echt dus zal wel goed zitten. Maar vind het niks om zoveel geld over te moeten maken :P
Ja dat overboeken vind ik ook wel een dingetje. Toen ik de 10% ging overmaken dacht ik, ik bel
even om het rekening nummer te checken. Kreeg ik iemand aan de lijn die gewoon zei "er is hier niemand
iedereen werkt thuis, en ik weet het niet"....toen gewoon overgeboekt. Vervolgens stond er bij de Rabobank
tijdens het overboeken een heel andere naam, dan de naam van het notaris kantoor. (vult de rabo zelf in).

Toch overgeboekt, en later contact daar over gehad. Hun antwoord " Ja sorry, die naam moet nog worden
veranderd in de correspondentie die wij rond sturen". Erg slordig. Het is dus een kantoor vol verrassingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:14:
[...]

Ja dat overboeken vind ik ook wel een dingetje. Toen ik de 10% ging overmaken dacht ik, ik bel
even om het rekening nummer te checken. Kreeg ik iemand aan de lijn die gewoon zei "er is hier niemand
iedereen werkt thuis, en ik weet het niet"....toen gewoon overgeboekt. Vervolgens stond er bij de Rabobank
tijdens het overboeken een heel andere naam, dan de naam van het notaris kantoor. (vult de rabo zelf in).

Toch overgeboekt, en later contact daar over gehad. Hun antwoord " Ja sorry, die naam moet nog worden
veranderd in de correspondentie die wij rond sturen". Erg slordig. Het is dus een kantoor vol verrassingen :)
Ja wat raar toch met zulke bedragen :P

het zal allemaal wel goed gaan met ons :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je trouwens gwl vergeet aan te vragen krijg je gewoon geleverd. Je krijgt alleen waarschijnlijk een brief dat je nog geen contract hebt met de energie leverancier.

Rechtsbijstand zou ik ook overwegen. Kan handig zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2021 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
President schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:42:
[...]

Mja, er zijn ook mensen die voor het eerst het huis uitgaan en vergeten om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, gezien ze automatisch bij pap en mam erbij zaten en er nooit gebruik van hebben gemaakt :-P
Die heb ik zelf ook pas genomen toen ik 30 werd een een huis kocht. Was zo’n laag bedrag gecombineerd met opstal, glas en inboeldel in een pakket dat het mij geen gekke investrring leek. In de 10 jaar dat ik op kamers en in huur woonde was ik op dat punt onverzekerd. Gelukkig ook nooit iets gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vergeet ook niet je verhuizing door te geven bij het waterschap. Dat gaat niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
fsfikke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:04:
Vergeet ook niet je verhuizing door te geven bij het waterschap. Dat gaat niet automatisch.
Doel je op de belastingen die je betaald aan het hoogheemraadschap ?

Dat gaat via de gemeente, en hoef je niks voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Basekid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:53:
Morgen ons eerste huisje bekijken. Niet een must have gelukkig maar wel een goede manier om mee te maken hoe het in deze tijd is om een huis te bezichtigen etc.
Is al heel wat dat je mag bezichtigen, bieden zal zeer waarschijnlijk ook blind zijn. Één kans om te bieden en weg zijn de kansen op onderhandeling.

Of je bent de uitzondering natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ppeterr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:09:
[...]

Doel je op de belastingen die je betaald aan het hoogheemraadschap ?

Dat gaat via de gemeente, en hoef je niks voor te doen.
Bij mij liepen de incasso’s van het oude adres gewoon door. Toen ik daartegen bezwaar aantekende werd dit bezwaar niet-ontvankelijk verklaard omdat het te laat binnen was (moest binnen 6 weken vanaf de oorspronkelijke aanslag van 2020, die je natuurlijk helemaal in het begin van het jaar kreeg).

Dus ik zou zeggen het kan geen kwaad even in te loggen op mijnrbg.nl en je nieuwe adres op te geven.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 24-03-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
fsfikke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Bij mij liepen de incasso’s van het oude adres gewoon door. Toen ik daartegen bezwaar aantekende werd dit bezwaar niet-ontvankelijk verklaard omdat het te laat binnen was (moest binnen 6 weken vanaf de oorspronkelijke aanslag van 2020, die je natuurlijk helemaal in het begin van het jaar kreeg).

Dus ik zou zeggen het kan geen kwaad even in te loggen op mijnrbg.nl en je nieuwe adres op te geven.
Het is natuurlijk regio gebonden. Ik raakte even in de war, maar de regionale belastinggroep
is voor Delft en omstreken. Ook hun krijgen de gegevens door van de gemeente en daar
hoor je normaal ook niks voor te doen.

Desondanks een goed punt om in de gaten te houden inderdaad. Dit zijn typisch dingen die je
niet snel genoeg in de gaten hebt als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 10:29
Ik heb mijn huis gekocht in januari 2021, maar al wel twee schenkingen van familie hiervoor ontvangen in 2020... Nu vraag ik mij of dat allemaal goed gaat over 2020 met de belastingaangifte? Iemand ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 13-09 09:05
Allereerst gefeliciteerd @ppeterr en @Ebayzo! En veel succes met de komende periode. Ben wel even benieuwd naar jullie verhalen, want heb die niet helemaal meegekregen nog. Maar tussen de regels door begrijp ik dat jullie beiden een kluswoning hebben aangekocht? Of in elk geval moet er genoeg gebeuren de komende tijd om e.e.a. naar wens te maken? Reden voor mijn vraag is dat wij gisteren een woning hebben bekeken die nu echt niet is wat we willen, maar waar we wel potentie in zin. Zodoende even wat ervaringen uitvragen/opzoeken voor wat betreft zowel het bieden (moeilijker om te bepalen wat het je waard is) als ook inzake de kosten van dat wat je gaat doen en hoe je dit vervolgens inplant. Betreffende woning zou namelijk vrijwel direct beschikbaar zijn (bewoner is naar zorgcentrum gegaan, familie verkoopt de boel).
Hoop dat jullie e.e.a. willen delen, thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:24:
Er zijn diverse zaken die je moet betalen als je op 1 januari eigenaar bent van een pand. Bijvoorbeeld de WOZ en de waterschapsbelastingen. Ook al verkoop je je huis in de loop van dat jaar, moet je toch voor het hele jaar betalen. Die incasso's gaan dan gewoon door.

Bij de notaris worden deze bedragen verrekend met de verkoper naar rato van het jaar. Dus als je halverwege het jaar je huis verkoopt dan krijg je de helft (of bijna de helft) van de verschuldigde bedragen van de koper. Als je het huis op de 200e dag verkoopt krijg je 165/365e van het bedrag etc.

Je moet het dan dus nog wel betalen, maar het "kost niets" omdat je dat geld al van de koper hebt gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@mefjoew Haha, nee, allesbehalve een kluswoning in ons geval (was ook een harde eis). Maar goed, dan wil je nog steeds wel wat zaken eigen maken natuurlijk.

Let op dat als je externe krachten nodig hebt, dit momenteel lastig is. Alle mensen welke iets met hun handen kunnen zijn druk en vragen de hoofdprijs. Wij hadden het geluk dat we én 7 maanden overdracht tijd hadden én niet zoveel hoeven te doen. Dit geeft voor het inhuren van een schilder en zaken als meubels wel ruim tijd. Achteraf gezien ook blij mee want destijds hebben we nog rustig op de meubelboulevard kunnen neuzen zonder al te veel gedoe.

Qua waardebepaling heb ik zelf even de rapporten van Calcasa e.d. bekeken (en zelf vergeleken met andere huizen welke te koop stonden). Dan krijg je wel enig idee of de prijs een beetje acceptabel is. In ons geval hebben we het voor de vraagprijs gekocht.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 12-09 15:40
Locolau schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:40:
Ik heb mijn huis gekocht in januari 2021, maar al wel twee schenkingen van familie hiervoor ontvangen in 2020... Nu vraag ik mij of dat allemaal goed gaat over 2020 met de belastingaangifte? Iemand ideeën?
Schenking belasting staat separaat van de inkomensbelasting en dient voor 1 maart ingeleverd te zijn.
Hier kwam ik zelf ook op 8 maart achter toen ik m'n inkomstenbelasting ging doen.
Kreeg toen wel de melding dat ivm de grootschalige storing er dit jaar niet zo moeilijk over gedaan wordt.
Maar ik zou toch even snel inloggen bij de belastingdienst als ik jou was.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
mefjoew schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:47:
Allereerst gefeliciteerd @ppeterr en @Ebayzo! En veel succes met de komende periode. Ben wel even benieuwd naar jullie verhalen, want heb die niet helemaal meegekregen nog. Maar tussen de regels door begrijp ik dat jullie beiden een kluswoning hebben aangekocht? Of in elk geval moet er genoeg gebeuren de komende tijd om e.e.a. naar wens te maken? Reden voor mijn vraag is dat wij gisteren een woning hebben bekeken die nu echt niet is wat we willen, maar waar we wel potentie in zin. Zodoende even wat ervaringen uitvragen/opzoeken voor wat betreft zowel het bieden (moeilijker om te bepalen wat het je waard is) als ook inzake de kosten van dat wat je gaat doen en hoe je dit vervolgens inplant. Betreffende woning zou namelijk vrijwel direct beschikbaar zijn (bewoner is naar zorgcentrum gegaan, familie verkoopt de boel).
Hoop dat jullie e.e.a. willen delen, thanks alvast!
Hey dankje wel :)

Nee ik heb geen klus woning gekocht. Eigenlijk is alles op en top klaar. Het is een woning van 10 jaar oud.
Het enige wat ik er ga laten doen, is de zolder. Daar komt een wand, en er zit nu een gigantisch trapgat, daar
laat ik deels een vloer in maken zodat het "was" gedeelte wat ruimer wordt.

Dit wordt een kamer voor mijn jongste zoon. Ik kan je dus niet heel veel mee geven over het verbouwen van
een woning. Bovenstaande klus laat ik ook uitvoeren ik doe niks zelf. Wat ik wel weet en dat kan voor jou ook
nog wel eens lastig uitvallen. Dat het in deze tijd heel lastig is om aannemers/klus bedrijven/vak mensen te vinden die het voor een schappelijke prijs willen doen. Als ze al tijd hebben.

Succes met je overwegingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Locolau schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:40:
Zou goed moeten komen. Van Belastingdienst: "U gebruikt het geld uiterlijk in 2023." Neem aan dat dat gaat over schenkingen in 2021, en dan kan het zijn dat voor de 2020-regels dus 2022 de limiet is.

Verder zijn er natuurlijk nog een reeks voorwaarden, naast het bestedingsdoel is de belangrijkste je leeftijd (max 39, al telt 'je 40e verjaardag' ook nog mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JeroenE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:51:
[...]
Er zijn diverse zaken die je moet betalen als je op 1 januari eigenaar bent van een pand. Bijvoorbeeld de WOZ en de waterschapsbelastingen. Ook al verkoop je je huis in de loop van dat jaar, moet je toch voor het hele jaar betalen. Die incasso's gaan dan gewoon door.

Bij de notaris worden deze bedragen verrekend met de verkoper naar rato van het jaar. Dus als je halverwege het jaar je huis verkoopt dan krijg je de helft (of bijna de helft) van de verschuldigde bedragen van de koper. Als je het huis op de 200e dag verkoopt krijg je 165/365e van het bedrag etc.

Je moet het dan dus nog wel betalen, maar het "kost niets" omdat je dat geld al van de koper hebt gekregen.
Behalve als je vorige huis een huurhuis was, dan krijg je niet de waterschapsbelasting van de volgende huurder vergoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

fsfikke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Behalve als je vorige huis een huurhuis was, dan krijg je niet de waterschapsbelasting van de volgende huurder vergoed ;)
Nee dat is wel een goed punt. Ik betaal die ellende in termijnen, maar verloopt dat allemaal soepel als je je uitschrijft bij de gemeente? Iemand ervaring?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ebayzo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:54:
[...]
Nee dat is wel een goed punt. Ik betaal die ellende in termijnen, maar verloopt dat allemaal soepel als je je uitschrijft bij de gemeente? Iemand ervaring?
@fsfikke postte vanochtend zijn ervaring daarmee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

fsfikke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:09:
[...]

@fsfikke postte vanochtend zijn ervaring daarmee ;)
Jep, overheen gelezen * Ebayzo gaat even inloggen

Nou, even gelezen maar blijft een vaag verhaal. We zien het wel :z

[ Voor 13% gewijzigd door Ebayzo op 24-03-2021 12:23 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inzake de zakelijke lasten: o.a. onroerende zaakbelasting en waterschapslasten zijn tijdstipbelastingen. Diegene die eigenaar op 1-januari is, krijgt de aanslag. Dat je deze in 10 of 11 termijnen mag betalen is gewoon een betalingsregeling, het maakt de belasting niet een tijdvakbelasting.

In het koopcontract staat meestal opgenomen dat zakelijke lasten worden verrekend bij de levering. Hierbij doen we alsof de lasten voor een heel jaar zijn en verrekenen we ze per dag... Bij de notaris zie je dan de verrekening terugkomen, mits de verkoper zijn of haar aanslag(en) van zakelijke lasten heeft aangeleverd.

Dat dit bij een notaris verrekend wordt, wil niet zeggen dat de verkoper wordt ontheven van zijn of haar betalingsplicht, de verkoper moet gewoon nog de termijnbetalingen doen.. Vice versa word de nieuwe eigenaar gedurende het jaar niet nogmaals aangeslagen voor deze tijdstipbelastingen, pas op 1 januari van het volgende jaar.

Ik heb voor eventuele verkoop van mijn huidige woning daarom ook maar meteen alle tijdstipbelastingen ineens betaald. Wat eventueel wordt verrekend bij de notaris zie ik dan wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
JanHenk schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:42:
Inzake de zakelijke lasten: o.a. onroerende zaakbelasting en waterschapslasten zijn tijdstipbelastingen. Diegene die eigenaar op 1-januari is, krijgt de aanslag. Dat je deze in 10 of 11 termijnen mag betalen is gewoon een betalingsregeling, het maakt de belasting niet een tijdvakbelasting.

In het koopcontract staat meestal opgenomen dat zakelijke lasten worden verrekend bij de levering. Hierbij doen we alsof de lasten voor een heel jaar zijn en verrekenen we ze per dag... Bij de notaris zie je dan de verrekening terugkomen, mits de verkoper zijn of haar aanslag(en) van zakelijke lasten heeft aangeleverd.

Dat dit bij een notaris verrekend wordt, wil niet zeggen dat de verkoper wordt ontheven van zijn of haar betalingsplicht, de verkoper moet gewoon nog de termijnbetalingen doen.. Vice versa word de nieuwe eigenaar gedurende het jaar niet nogmaals aangeslagen voor deze tijdstipbelastingen, pas op 1 januari van het volgende jaar.

Ik heb voor eventuele verkoop van mijn huidige woning daarom ook maar meteen alle tijdstipbelastingen ineens betaald. Wat eventueel wordt verrekend bij de notaris zie ik dan wel :).
Nou het ligt nogal aan de gemeente. OZB kun je inderdaad verrekenen maar ik kreeg keurig te veel betaalde riool- en afvalstoffenheffing teruggestort door de gemeente nadat ik mij had ingeschreven bij mijn nieuwe gemeente.

Ach ja er is vast een verschil tussen een belasting en een heffing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Kalentum schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Nou het ligt nogal aan de gemeente. OZB kun je inderdaad verrekenen maar ik kreeg keurig te veel betaalde riool- en afvalstoffenheffing teruggestort door de gemeente nadat ik mij had ingeschreven bij mijn nieuwe gemeente.
Klopt, riool- en afvalstoffenheffing worden ook bij ons niet in de leveringsnota verrekend. De OZB en Waterschapslasten wel.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1 ... 176 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7