Ten eerste van harte gefeliciteerd! Ik heb ons huis al ruim 2 jaar geleden gekocht en browse ook zo nu en dan nog door dit topic. Ben blij dat er in de huidige tijd nog mensen zijn die op een, mijn inziens, enigszins normale manier het proces kunnen doorlopen. Het proces zijnde het zoeken, contact leggen, bezichtigen en bieden.Mandera schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:37:
[...]
Ik blijf dit topic wel volgen, leuke en interessante verhalen komen voorbij! Nu eerst een borrel want ik mei ga ik passeren.
Van al die onzin met zwaar overbieden, niet eens meer de kans krijgen als je niet op dag 1 reageert of met 20 mensen tegelijk moeten kijken en massaal tegen elkaar moet opbieden/overbieden, heb ik destijds zo goed als niets gemerkt. Ja, bij een enkele woning had je dat wanneer je ging kijken, na afloop van jouw ronde dat een volgende potentiële koper op de stoep stond, maar dan lag dit meer aan de makelaar die het liefst alle geinteresseerden voor die woning op een en dezelfde middag langs wilde laten komen.
Ik kon in die tijd, hier in Zuid Limburg, rustig een woning weken of maanden te koop zien staan, eens bellen voor een afspraak, gaan kijken, twijfelen, 2e keer gaan kijken en dan een bod doen onder de vraagprijs. Ons uiteindelijke huis ook nog zo'n 5% onder de vraagprijs gekregen, omdat ik toch wel wat achterstallig onderhoud en wat puntjes kon benoemen.
Nu dacht ik dat het zelfs tegenwoordig hier in de buurt wel mee zou vallen met de gekte, maar heb van mensen gehoord dat men hier in ieder geval doet alsof het net zo'n chaos is als in de Randstad (alhoewel het zo erg ook weer niet is), maar een gestress is het wel. Zo hoorde ik dat het ook hier al zo is dat je vaak met velen tegelijk of achter elkaar mag komen kijken, ben je de 11e beller hoef je al niet eens meer te komen, 2e keer kijken kan al niet meer en bieden begint bij of boven de vraagprijs, die al een stuk hoger ligt dan 2-2.5 jaar geleden. Heb in dat opzicht wel te doen met mensen die nu een huis gaan kopen, ik vond het een leuke ervaring, redelijk relaxt en stap voor stap en zelfs dat was al spannend genoeg. Met al dat gehaast en gepush van nu, plus dat je al snel 20% meer betaald voor diezelfde woning, nee... ik sta niet graag in hun schoenen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT