Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56
Mandera schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Ik blijf dit topic wel volgen, leuke en interessante verhalen komen voorbij! Nu eerst een borrel want ik mei ga ik passeren. *O*
Ten eerste van harte gefeliciteerd! Ik heb ons huis al ruim 2 jaar geleden gekocht en browse ook zo nu en dan nog door dit topic. Ben blij dat er in de huidige tijd nog mensen zijn die op een, mijn inziens, enigszins normale manier het proces kunnen doorlopen. Het proces zijnde het zoeken, contact leggen, bezichtigen en bieden.

Van al die onzin met zwaar overbieden, niet eens meer de kans krijgen als je niet op dag 1 reageert of met 20 mensen tegelijk moeten kijken en massaal tegen elkaar moet opbieden/overbieden, heb ik destijds zo goed als niets gemerkt. Ja, bij een enkele woning had je dat wanneer je ging kijken, na afloop van jouw ronde dat een volgende potentiële koper op de stoep stond, maar dan lag dit meer aan de makelaar die het liefst alle geinteresseerden voor die woning op een en dezelfde middag langs wilde laten komen.

Ik kon in die tijd, hier in Zuid Limburg, rustig een woning weken of maanden te koop zien staan, eens bellen voor een afspraak, gaan kijken, twijfelen, 2e keer gaan kijken en dan een bod doen onder de vraagprijs. Ons uiteindelijke huis ook nog zo'n 5% onder de vraagprijs gekregen, omdat ik toch wel wat achterstallig onderhoud en wat puntjes kon benoemen.

Nu dacht ik dat het zelfs tegenwoordig hier in de buurt wel mee zou vallen met de gekte, maar heb van mensen gehoord dat men hier in ieder geval doet alsof het net zo'n chaos is als in de Randstad (alhoewel het zo erg ook weer niet is), maar een gestress is het wel. Zo hoorde ik dat het ook hier al zo is dat je vaak met velen tegelijk of achter elkaar mag komen kijken, ben je de 11e beller hoef je al niet eens meer te komen, 2e keer kijken kan al niet meer en bieden begint bij of boven de vraagprijs, die al een stuk hoger ligt dan 2-2.5 jaar geleden. Heb in dat opzicht wel te doen met mensen die nu een huis gaan kopen, ik vond het een leuke ervaring, redelijk relaxt en stap voor stap en zelfs dat was al spannend genoeg. Met al dat gehaast en gepush van nu, plus dat je al snel 20% meer betaald voor diezelfde woning, nee... ik sta niet graag in hun schoenen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Ik zal ook maar even mijn verhaal geven tot nu toe. Ik heb in 2016 een woning gekocht en verkocht in 2019 een woning gekocht en verkocht en nu ben ik weer op de markt. En ik zoek en heb ervaring in de kleinere steden om de grotere steden van brabant.

In 2016 waren de starters woningen die klaar waren heel erg in trek de rest ging zijn gangetje ik heb toen een huis gekocht wat 1 jaar op de markt stond voor een goede prijs 10% onder de vraagprijs. In totaal 7 bezichtigingen gedaan en 1 huis weggekaapt zien worden voor mijn neus de rest had ik allemaal kunnen kopen.

2019 was het al iets erger woningen die af waren tot 400k waren zo weg maar opknappers waren nog wel te vinden en stonden nog wel maanden te koop. Uiteindelijk huis gekocht 8% onder de vraagprijs.

Nu 2x gebeld voor een opknapper 2 dagen nadat het op Funda kwam en mocht al niet meer komen kijken. Huizen die 2 jaar geleden echt wel langer bleven staan, en ik denk 50k goedkoper zouden staan.

Ik houd nu maar de sites van de makelaars zelf in de gaten en nu mag ik een keer gaan kijken bij een huis gaan kijken met potentie maar pas over 1 week. Huis staat nog niet eens op funda.

De markt is helemaal gestoord en verziekt voor kopers en absoluut niet te vergelijken met 2 jaar geleden en al helemaal niet met 5 jaar geleden.

De makelaars die ik spreek om mijn huis te verkopen hebben het ook allemaal over zwaar overbieden op de vraagprijs. 1 vertelde er over een huis met 15 telefoontjes op de eerste dag voor een 450k 130m2 woning. Die dan voor 520K verkocht word.

[ Voor 8% gewijzigd door Sen op 20-01-2021 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb Dec 2017 gekocht en tot september dit jaar was ik ook op de markt (toen ingeloot voor nieuwbouwproject).

In 2017 zocht ik op de Amsterdamse markt. Die was echt veel male gekker dan onze zoektocht in 2020, waar we keken naar steden buiten Amsterdam. Dus voor mij was het juist omgekeerd :), met name denk ik omdat we nu op een totaal andere locatie zochten. In 2017 was het bezichtigingen met 15 mensen tegelijk en moest je bij het naar buiten lopen al een bieding doen. Was ook wel de onderkant van de markt, die was helemaal gehyped. Uiteindelijk een aantal keer flink overboden, maar het niet gekregen. Pas bij een 'bouwval' was ik the lucky one. Nu in 2020 buiten Amsterdam was (mede door Corona?) veel relaxter. Echt makelaars die de tijd voor ons namen. Persoonlijke rondleiding, deden ook erg hun best om de woning te verkopen en mee te denken met hoe wij de woning zouden verbouwen etc. Werden ook nagebeld of we echt niet een bod wilden doen etc.

Ik denk dat het met name afhangt van locatie in combinatie met de prijsklasse hoe je de woningmarkt ervaart.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Gefeliciteerd @Mandera . Hier is de financiering het laatste obstakel, maar daar heb ik vertrouwen in nadat ik begin deze week het laatste document heb aangeleverd aan mijn financiële adviseur. Ik zit er niet over in (genoeg marge), dus laat ik mijn positieve verhaal ook maar eens delen met de community:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:04:

Ik denk dat het met name afhangt van locatie in combinatie met de prijsklasse hoe je de woningmarkt ervaart.
Ohh zeker als je waar ik zoek boven de 700k komt dan is het nog wel rustig. Maar in febuari 2020 zag ik in Oosterhout 20 tot 30 man voor een huis staan in een slechte wijk die voor 200k te koop stond. Ik denk als het geen corona zou zijn dat het normaal zou zijn bij elk huis onder de 300k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:47
GENETX schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:05:
Gefeliciteerd @Mandera . Hier is de financiering het laatste obstakel, maar daar heb ik vertrouwen in nadat ik begin deze week het laatste document heb aangeleverd aan mijn financiële adviseur. Ik zit er niet over in (genoeg marge), dus laat ik mijn positieve verhaal ook maar eens delen met de community:

***members only***
Thanks voor het delen van je verhaal en de tips. Wel even benieuwd naar jouw biedingsstrategie: bij ons is het steeds zo dat sprake is van een procedure waar de makelaar duidelijk over communiceert. Idee ontstaat dan (en wordt desgevraagd ook bevestigd) dat direct een bod uitbrengen geen zin heeft, want de procedure wordt gevolgd. Zou ook niet weten waarom een verkoper een snel bod zou accepteren, tenzij je bereid bent om er een deadline aan te hangen (wat betekent dat je jezelf ook 'vastzet'). Kan je toelichten hoe jij dat hebt gedaan? Of was bij jouw woning geen sprake van een bepaalde procedure omtrent bezichtigen en bieden?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Dat moeten dan wel doorstromers. Ik kan me niet voorstellen dat je een taxateur zo ver krijgt dat hij 30-60k boven de vraagprijs gaat taxeren. Zelfs met de winst van de startersvrijstelling kan je niet op tegen de kracht om te overbieden van een doorstromer. Zij kunnen financieren uit de verkoop met eigen geld, plus 100% lening. Tenzij je 60k op je rekening hebt staan in dit geval. Bizarre markt. Ik blijf er bij..

EDIT: Wat je waarschijnlijk dus ook hebt, aangezien je zelf 30k hebt overboden.

[ Voor 17% gewijzigd door Point.Flare op 21-01-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:58

Rzaan

Altijd zoekende

Waarom zou de taxateur niet 30-60K boven de vraagprijs kunnen taxeren?
De taxateur moet zich ook aan de reële verkoopprijzen houden. En die worden door de markt van vandaag bepaald. Niet door wat wij vinden dat een huis waard zou moeten zijn.

De kopers zijn misschien wel starters die nog voor 1 april kopen en nog geen 35 jaar zijn. Dan betalen ze ook op dit huis 0% Overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@mefjoew Lastig te zeggen, ik weet dat jij in een heel andere regio bezig bent... Mijn verhaal gaat denk ik met name op voor gebieden waar het "rustig en gemoedelijk" gaat (tussen haakjes dan).

Over het algemeen zat ik altijd wel goed qua bod (of dichtbij), op het voorbehoud van financiering na dus. Ik denk dat een goed "richtingsgevoel" dus wel belangrijk is in de basis, maar gezien jou verhalen heb jij dat nog niet, of is dat in jou regio praktisch onmogelijk 8)7 Ik neem aan dat je biedt zonder voorbehouden?

Verder gewoon rustig met de makelaar spreken en de belangrijkste zaken alvast doornemen, zoals de wensen van de verkopers en de procedure. Bieden met een deadline lijkt me sowieso niet handig, het heeft geen zin in deze markt en je zet eerder kwaad bloed. Al zijn er wel succesverhalen hier van Tweakers die dat gedaan hebben... Ik zou niet weten waarom je als verkoper daar in zou trappen in deze markt, alsof een potentiële koper het huis laat lopen, of het bod significant verlaagd, als deze het huis niet diezelfde dag krijgt 8)7 Het is niet de markt voor een koper om bij zijn principes te blijven, enkel als de verkoper dom genoeg is om toe te geven...

Tsja, verder hangt het erg vanaf. Ik heb ook zat inschrijvingen gezien waar de procedure wordt gevolgd. Maar soms ligt dat hier nog in het midden, en hangt het starten van een procedure af van de biedingen die binnen komen. Ik heb ook een huis bezichtigd (wat ik uiteindelijk niet wilde kopen) waar de makelaar zei dat het een inschrijving zou worden en de informatie verstuurd zou worden. Die info heb ik nooit gezien, dus is het uiteindelijk toch een goed bod geweest op de eerste dag.

Wat dat betreft zou ik wel zo snel mogelijk een bod uitbrengen via telefoon: Dat laat zien dat je oprecht geïntereseerd bent met een persoonlijke touch ipv een "automatisch" mailtje. Hier kun je alleen maar mee winnen, in het sclehtste geval heeft het 0 effect, maar nooit negatief! Dus gewoon doen, ook al geeft de makelaar aan dat het geen zin heeft.

Bij potentiëel interessante huizen heb ik gewoon de tijd volgeluld met de makelaar en gewoon wat verteld over mijn eigen situatie, wensen, ideeën, etc. Gewoon een band scheppen. Ook dat kan geen kwaad en helpen om een goed gevoel te geven, ook richting de verkopende partij. Soms is er ook een gunfactor.

Maar in the end draait het gewoon om een goed bod. Als je er dik vanaf zit met je prijs, dan helpt bovenstaand emo-verhaal niet en is het gewoon een kille en zakelijke markt. Dus ja, mijn tips slaan vooral op een "rustige en gemoedelijke" regio en markt.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 21-01-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Rzaan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:33:
De taxateur moet zich ook aan de reële verkoopprijzen houden. En die worden door de markt van vandaag bepaald. Niet door wat wij vinden dat een huis waard zou moeten zijn.

De kopers zijn misschien wel starters die nog voor 1 april kopen en nog geen 35 jaar zijn. Dan betalen ze ook op dit huis 0% Overdrachtsbelasting.
Dat kan heel goed, maar dan moeten er natuurlijk wel meerdere gegadigden zijn die dergelijk hoge biedingen doen.

De vraagprijs zegt sowieso betrekkelijk weinig over de waarde van het huis. Kadastergegevens in de wijk, vierkantemeterprijzen, dat zegt veel meer.

De financierder wil de waarde van het onderpand weten. Als er 5 kopers 300k bieden en 1 koper biedt 350k, dan kan je moeilijk stellen dat de waarde van het onderpand 350k is. Een waarde van 300k is een stuk realistischer.

Verder is taxatie in Nederland vooral een wassen neus en vriendjespolitiek en tevens een reden dat aankoopmakelaars met bevriende taxateurs zo populair zijn.

Die 2% overdrachtsbelasting is over het algemeen nog geen 10.000 euro en valt volledig in het niet bij huizenprijzen die 10% jaar op jaar stijgen, ik zie niet in wat dat uberhaupt met de taxatie te maken heeft.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je moet wel de post lezen waar ik op reageerde.
Daarin werd gesteld dat dit waarschijnlijk doorstromers zouden zijn die die hoge prijs betaald hebben (waarvan we overigens niet weten hoe hoog die was)
Mijn antwoord ging er tevens over dat doorstromers ook starters kunnen zijn. Zeker tot 1 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Rzaan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:33:

Nee, overdracht gaat in juni plaatsvinden dus dat is niet aan de orde. En 'weet' daarnaast dat het doorstromers zijn, dus theorie over geld uit eigen woning lijkt me billijk.
Wij hebben een woning waarbij de overwaarde slechts ten dele aan ons toekomt (specifieke regeling) en spaargeld. Dus best wat bij te zetten, maar niet dermate veel dat we buitenproportioneel (in onze ogen) willen overbieden. Dit was echt onze max qua wat we ervoor wilden geven. Dat maakt de 'nederlaag' ook wat minder bitter.
GENETX schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:38:
@mefjoew Lastig te zeggen, ik weet dat jij in een heel andere regio bezig bent... Mijn verhaal gaat denk ik met name op voor gebieden waar het "rustig en gemoedelijk" gaat (tussen haakjes dan).

Over het algemeen zat ik altijd wel goed qua bod (of dichtbij), op het voorbehoud van financiering na dus. Ik denk dat een goed "richtingsgevoel" dus wel belangrijk is in de basis, maar gezien jou verhalen heb jij dat nog niet, of is dat in jou regio praktisch onmogelijk 8)7 Ik neem aan dat je biedt zonder voorbehouden?
Je aannames hier kloppen niet. We wonen in een relatief rustige regio, waarbij het issue simpelweg is dat er nauwelijks iets op de markt komt. Daardoor de 'ratrace' als er dan eens een woning beschikbaar wordt.
Heb daarnaast ook een abonnement op Walter en doe zelf ook uitgebreid onderzoek naar de waarde (via Kadaster bijvoorbeeld). Hadden nu zelfs een aankoopmakelaar (lees mijn eerdere reactie), die adviseerde nog lager te bieden. Die was ook flabbergasted nu trouwens (Wat me al met al doet twijfelen aan zijn toegevoegde waarde).

We hebben een abonnement op plek drie, zo lijkt het. Bieden steevast zonder enig voorbehoud en zijn zeer flexibel qua overdracht. Zit dus puur op prijs, terwijl ons bod eigenlijk ook al 'gewoon goed' (volgens Walter en de mensen, waaronder een financieel adviseur en dus de aankoopmakelaar) die ik spreek. Vandaar benieuwd naar mogelijkheden om in deze markt de concurrentie buitenspel te zetten, terwijl ik me vanuit verkopersperspectief geen enkele reden voor kan stellen om daarin mee te gaan. En zodoende dus dat jouw verhaal triggerde, aangezien jij hierin wel geslaagd lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je bod gewoon goed is, dan is het afwachten.
Dan komt het vast voorbij en hadden jullie een beetje pech in de keren dat het niet lukte.
Misschien hebben de kopers die het huis wegkaapten wel zo'n zelfde traject meegemaakt (steeds buiten de boot vallen) en hebben ze toen maar in een vlaag van verstandsverbijstering dik teveel betaald.
Jullie huis komt eraan. Trust me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
mefjoew schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:13:
Je aannames hier kloppen niet. We wonen in een relatief rustige regio, waarbij het issue simpelweg is dat er nauwelijks iets op de markt komt. Daardoor de 'ratrace' als er dan eens een woning beschikbaar wordt.
Heb daarnaast ook een abonnement op Walter en doe zelf ook uitgebreid onderzoek naar de waarde (via Kadaster bijvoorbeeld). Hadden nu zelfs een aankoopmakelaar (lees mijn eerdere reactie), die adviseerde nog lager te bieden. Die was ook flabbergasted nu trouwens (Wat me al met al doet twijfelen aan zijn toegevoegde waarde).

We hebben een abonnement op plek drie, zo lijkt het. Bieden steevast zonder enig voorbehoud en zijn zeer flexibel qua overdracht. Zit dus puur op prijs, terwijl ons bod eigenlijk ook al 'gewoon goed' (volgens Walter en de mensen, waaronder een financieel adviseur en dus de aankoopmakelaar) die ik spreek. Vandaar benieuwd naar mogelijkheden om in deze markt de concurrentie buitenspel te zetten, terwijl ik me vanuit verkopersperspectief geen enkele reden voor kan stellen om daarin mee te gaan. En zodoende dus dat jouw verhaal triggerde, aangezien jij hierin wel geslaagd lijkt te zijn.
My bad, ik merk dat ik iemand anders in gedachten had die ook steeds achter het net vistte met vergelijkbare overbiedingen.

Maar zo te horen is de markt bij jou niet "rustig en gemoedelijk", want als je er met 30k/~10% overbieden niet komt dan noem ik dat een gekkenhuis 8)7 . Wellicht dat het ook afhangt van het prijssegment, maar van alles wat ik ben tegengekomen was 10k overbieden normaliter genoeg (bij een inschrijving was ik daar net wat boven gaan zitten), terwijl de vraagprijs ook gewoon marktconform is. We hebben het over gewilde instapklare, relatief jonge moderne huizen zonder taatsdeur en visgraatje :P voor ca 250k dus. Hier in Twente levert dat circa 10-15 bezichtigingen op waarvan zeker wel 3 goede biedingen die ca 5k-10k/~2-4% over de vraagprijs gaan.

Met Rzaan, jou tijd komt wel. Ik heb uiteindelijk ook maar gewoon succes gehad door een goed bod neer te zetten waar ik me ook goed bij voel. Wellicht is het meer het geluk dat er niet een krankzinnige idioot langs is gekomen deze keer dan een goede strategie voor een bod.

Ik zou dus vooral volhouden: op voorwaarden zit je wel goed. Op prijs denk ik ook wel. Laat je niet gek maken, je moet je ook goed voelen bij het bod uiteindelijk! Zorg voor dat persoonlijk tintje als je dat nog niet deed. Last but not least, hoop dat er geen idioot lanskomt die zonder problemen ~50k over de vraagprijs heen gaat 8)7 . Daarbij is het aanbod deze periode denk ik sowieso even wat minder.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 21-01-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Even een vraag m.b.t. de waarborgsom / bankgarantie, die ik voorbij zie komen in de model koopovereenkomsten.

Ik heb de concept koopovereenkomst nog niet binnen, maar ik heb met de verkoopmakelaar nimmer gesproken over een eventuele waarborgsom. Wat is de ervaring hier, is dat gebruikelijk of juist niet? Mijn huidige woning was nieuwbouw, geen sprake dus van waarborg.

Bij een voorbehoud van financiering kan ik me voorstellen dat je op moment dat je een definitieve hypotheekofferte hebt, ook meteen een bankgarantie kan overleggen. Maar ik heb geboden zonder financieringsvoorbehoud.

Ben benieuwd wat er in de concept koopovereenkomst staat en of ik daar nog invloed op kan uitoefenen, wat mij betreft schrappen we de waarborg namelijk...

Edit @Requiem19 : Mijn vader stond heel raar te kijken toen ik het benoemde. "Daar heb ik nog nooit van gehoord". Nu is de eerste en laatste keer dat hij een woning kocht, ook al 30 jaar geleden... :+.

Prima, dan stort ik de waarborgsom wel.. De bedragen die men vraagt voor een bankgarantie...

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 21-01-2021 15:33 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Is in principe altijd van toepassing bij koop van bestaande bouw.

Bescherming voor de verkoper dat jij wel je best doet om de financiering rond te krijgen :).

@JanHenk nog wat achtergrond: https://www.notaris.nl/wo...k%20een%20boete%20betalen.

[ Voor 46% gewijzigd door Requiem19 op 21-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 18:00
En niet raar staan kijken als zo dadelijk bij de notaris de negatieve rente van dat bedrag op jouw nota staat!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik ben er van op de hoogte dat de boete voor het verbreken 10% is en dat de hoogte van de waarborg daarom ook niet uit de lucht is gegrepen.. :)

Vroeg me alleen af of het nog onderhandelbaar is, dat we ervan afzien... Maar zoals ik het begrijp is juist dat ongebruikelijk.

@Flix20 Hmm, goed punt... Dan eerst de notaris maar eens vragen wat zij rekenen voor negatieve rente. Al lijkt het me sterk, dat dat duurder uitpakt dan de 1% die banken in de regel vragen voor de bankgarantie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
JanHenk schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:44:
Ik ben er van op de hoogte dat de boete voor het verbreken 10% is en dat de hoogte van de waarborg daarom ook niet uit de lucht is gegrepen.. :)

Vroeg me alleen af of het nog onderhandelbaar is, dat we ervan afzien... Maar zoals ik het begrijp is juist dat ongebruikelijk.

@Flix20 Hmm, goed punt... Dan eerst de notaris maar eens vragen wat zij rekenen voor negatieve rente. Al lijkt het me sterk, dat dat duurder uitpakt dan de 1% die banken in de regel vragen voor de bankgarantie..
Zal geen wereldschokkend bedrag gaan zijn, maar ik stond toch wel even te kijken.
Je betaald ze al grof geld en dan trekken ze ook die laatste paar tientjes uit je.

Wat betreft die 10% bankgarantie/aanbetaling, dat is gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Zal geen wereldschokkend bedrag gaan zijn, maar ik stond toch wel even te kijken.
Je betaald ze al grof geld en dan trekken ze ook die laatste paar tientjes uit je.

Wat betreft die 10% bankgarantie/aanbetaling, dat is gebruikelijk.
Toen de rente nog positief was, incasseerde het notariaat die bedragen lekker zelf... Dat werkt blijkbaar maar één kant op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
JanHenk schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Toen de rente nog positief was, incasseerde het notariaat die bedragen lekker zelf... Dat werkt blijkbaar maar één kant op ;)
Harken is helaas altijd naar de persoon toe ja.
En er zijn er genoeg aan het harken in het hele proces van een huis kopen, en het gaat allemaal van je af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
JanHenk schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Niet waar, ik heb bij de aankoop van mijn eerste woning netjes de positieve rente over de waarborgsom gekregen (maarliefst 28 euro destijds) :P ik vraag me ook af de notaris die positieve rente van de fiscus zelf zou mogen houden...

Zoals eerdere posters al aangaven is de 10% waarborgsom standaard. Over de datum waarop die gestort moet worden, kan je het met de verkopende partij nog wel hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb wel eens de derdengeldenrekening (of kwaliteitsrekening, zo je wilt) van notariaten gecontroleerd. Daar moeten ze een verklaring voor ontvangen ten behoeve van het BFT (administratieverordening). Ik kan je vertellen dat renteopbrengsten van derdengelden ook vaak tot het eigen resultaat behoorden. Ze mochten (en voor grote saldi langere tijd werd dat ook wel gedaan) wel rente vergoeden op uitstaande saldi, maar de tarieven daarvoor verschillen ook van notaris tot notaris.

Uiteindelijk kun je het ook gewoon beschouwen als onderdeel van de (prijs van) de dienstverlening. Ze zouden het ook kunnen verdisconteren in lagere (of nu juist hogere) tarieven.

In ieder geval een goed punt om eens na te gaan hoe mijn notaris daarmee omgaat en wat het (negatieve) % is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb het al eens genoemd, maar het speelt weer door mijn hoofd door bovenstaande berichtjes.

In mijn situatie:

Waarborgsom ad € 34.000,-- November 2020 t/m 1 april 2021 een negatieve rente verschuldigd van € 59,15.

Ik dacht nog even een specificatie op te vragen hoe ze hier nou aankomen, maar goed ik laat het zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
ppeterr schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:37:
Ik heb het al eens genoemd, maar het speelt weer door mijn hoofd door bovenstaande berichtjes.

In mijn situatie:

Waarborgsom ad € 34.000,-- November 2020 t/m 1 april 2021 een negatieve rente verschuldigd van € 59,15.

Ik dacht nog even een specificatie op te vragen hoe ze hier nou aankomen, maar goed ik laat het zitten.
Herkenbaar. Ik had het idee dat men een rente per kwartaal berekent, en dan kijkt hoeveel kwartalen het geld op de rekening staat. Ergo, storten op 30 juni en gebruiken op 2 juli is Q2 + Q3 = 2 kwartalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Freeaqingme schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Herkenbaar. Ik had het idee dat men een rente per kwartaal berekent, en dan kijkt hoeveel kwartalen het geld op de rekening staat. Ergo, storten op 30 juni en gebruiken op 2 juli is Q2 + Q3 = 2 kwartalen.
Ik sprak ongeveer die zelfde periode een andere notaris die een testament gaat opzetten voor mij, in het gesprek kwam naar voren dat hun kantoor 15 euro in rekening brengt voor de negatieve rente, en ze daar zelfs nog geen "normale" berekening op kunnen los laten.

Och, het is wisselgeld in vergelijk wat de rest van de kosten zijn van die schaamteloze copy paste praktijken van notarissen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

We hebben laatste moment toch aankoopmakelaar er bij betrokken en die zag toch veel meer bij de extra bezichtiging.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ppeterr schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:37:

In mijn situatie:

Ik heb dit destijds aangekaart bij de bank waar ik de hypotheek nam die tevens de waarborgrekening van de notaris voerde. Die hebben het toen vergoed.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Als je dan de negatieve rente betaald als het bij de notaris staat moet je dus ook weer vermogensbelasting betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wilf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:22:
We hebben laatste moment toch aankoopmakelaar er bij betrokken en die zag toch veel meer bij de extra bezichtiging.

***members only***
De makelaar is alleen duur als je de woning ook daadwerkelijk koopt lijkt me? ;).

Meeste makelaars brengen alleen hun commissie in rekening als je de woning krijgt tenminste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Troe, troe. Afwachten of het duur wordt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
fsfikke schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:33:
[...]

Ik heb dit destijds aangekaart bij de bank waar ik de hypotheek nam die tevens de waarborgrekening van de notaris voerde. Die hebben het toen vergoed.
Ah, dat is wel slim. Ik heb het even nagekeken en het is een ABN rekening, en mijn hypo loopt bij de Rabo.
Dus dat gaat niet op voor mij.
bitterbal_mayo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:36:
Als je dan de negatieve rente betaald als het bij de notaris staat moet je dus ook weer vermogensbelasting betalen toch?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
  • Laatst online: 11:14
Long time lurker die al een tijdje actiever wilt worden en dit leek me een ideaal moment :)

Ik en mijn partner zijn bezig met de zoektocht naar onze eerste koopwoning, inmiddels een adviesgesprek gehad en qua hypotheek kunnen we gaan kijken naar woningen tot 250.000 euro.

Nu is de woningmarkt best druk natuurlijk en we hebben natuurlijk geen flauw idee wat ons te wachten staat qua bezichtigingen, biedingen etc.

Nu hebben we een aantal huizen die we willen proberen te bezichtigen:
https://www.funda.nl/koop...1252379-paulinastraat-62/
https://www.funda.nl/koop...1252377-bantingstraat-22/
https://www.funda.nl/koop...0443-else-mauhsstraat-33/

Eigenlijk is mijn concrete vraag vooral een beetje wat een beetje de termijn is tussen een woning dat deze op funda komt en dat het mogelijk verkocht is(onder optie / onder bod / verkocht onder voorbehoud). Zouden we theoretisch uberhaupt nog kans maken op deze woningen of is het realistisch om te verwachten dat deze al praktisch verkocht zijn?

(Sorry als dit topic niet hiervoor bedoeld is / verkeerde topic is)

[ Voor 3% gewijzigd door MrAmos op 22-01-2021 08:59 ]

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:59:
Long time lurker die al een tijdje actiever wilt worden en dit leek me een ideaal moment :)

Ik en mijn partner zijn bezig met de zoektocht naar onze eerste koopwoning, inmiddels een adviesgesprek gehad en qua hypotheek kunnen we gaan kijken naar woningen tot 250.000 euro.

Nu is de woningmarkt best druk natuurlijk en we hebben natuurlijk geen flauw idee wat ons te wachten staat qua bezichtigingen, biedingen etc.

Nu hebben we een aantal huizen die we willen proberen te bezichtigen:
https://www.funda.nl/koop...1252379-paulinastraat-62/
https://www.funda.nl/koop...1252377-bantingstraat-22/
https://www.funda.nl/koop...0443-else-mauhsstraat-33/

Eigenlijk is mijn concrete vraag vooral een beetje wat een beetje de termijn is tussen een woning dat deze op funda komt en dat het mogelijk verkocht is(onder optie / onder bod / verkocht onder voorbehoud). Zouden we theoretisch uberhaupt nog kans maken op deze woningen of is het realistisch om te verwachten dat deze al praktisch verkocht zijn?

Huizen in die prijsklasse gaan heel hard. Maar je weet alleen of je kans maakt door de makelaar te bellen. Gewoon elke ochtend op funda kijken en als er iets bij zit dan bel je de makelaar om te bezichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:59:

Over het algemeen is het zo dat makelaars de huizen zo snel mogelijk op verkocht onder voorbehoud zetten of onder bod omdat dat beter in hun statistieken staat.

Dus als het nog beschikbaar is kun je er van uit gaan dat het zo is. Helaas zijn er ook uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
Ojjorz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Huizen in die prijsklasse gaan heel hard. Maar je weet alleen of je kans maakt door de makelaar te bellen. Gewoon elke ochtend op funda kijken en als er iets bij zit dan bel je de makelaar om te bezichtigen.
Dit heb ik zojuist gemerkt, alle 3 zijn praktisch verkocht volgende makelaar helaas :-(
Dat ze hard gaan hebben we ook zeker in de gaten en dat is best jammer, gezien we noodgedwongen in een (niet kleine) stacaravan zitten wat natuurlijk niet optimaal is :P

Realisatie komt wel binnen dat het echt een pittige zoektocht wordt, zeker gezien we eigenlijk echt in danwel Hengelo, danwel Borne willen.

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 18:56

Telefooncal

Tring tring!

Wat helpt is het opzoeken van de regionale makelaars en het aanbod op hun persoonlijke websites in de gaten houden. Als je alleen op funda kijkt loop je twee weken achter. Bovendien worden ook veel woningen in "stille verkoop" verkocht, die kan je terugvinden op de website van de lokale makelaars. Tevens en laatste tip: meld je aan als woning zoekende bij die lokale makelaars, dit is gratis, maar dan krijg je wel een mail als er iets nieuws in hun portefeuille is gekomen wat past binnen je criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Dit heb ik zojuist gemerkt, alle 3 zijn praktisch verkocht volgende makelaar helaas :-(
Dat ze hard gaan hebben we ook zeker in de gaten en dat is best jammer, gezien we noodgedwongen in een (niet kleine) stacaravan zitten wat natuurlijk niet optimaal is :P

Realisatie komt wel binnen dat het echt een pittige zoektocht wordt, zeker gezien we eigenlijk echt in danwel Hengelo, danwel Borne willen.
Ja, dat is even schrikken als je nieuw bent op de markt. Gewoon focussen op het nieuwe aanbod nu: lokale makelaars en funda dagelijks in de gaten houden.

Als je in de Woolder Es kijkt, is Delden dan niet ook een optie? Zelfde afslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Telefooncal schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:12:
Wat helpt is het opzoeken van de regionale makelaars en het aanbod op hun persoonlijke websites in de gaten houden. Als je alleen op funda kijkt loop je twee weken achter. Bovendien worden ook veel woningen in "stille verkoop" verkocht, die kan je terugvinden op de website van de lokale makelaars. Tevens en laatste tip: meld je aan als woning zoekende bij die lokale makelaars, dit is gratis, maar dan krijg je wel een mail als er iets nieuws in hun portefeuille is gekomen wat past binnen je criteria.
+ Social media’s (twitter, facebook, instagram etc.) van die lokale makelaars, daar staat vaak zelfs een vooraankondiging op.
Of neem ze gewoon als aankoopmakelaar, weet je zeker dat je voor de meute aanbod krijgt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
Thanks voor de tips :D we hebben wel wat connecties en hebben daar ook aangegeven dat we zoekende zijn.
Zal me vandaag bij de lokale makelaars inschrijven.

T zal vooral afwachten zijn en op t juiste moment happen, t is niet dat we niks aan een woning willen doen maar willen ook niet in een huis waar echt niks aan 'klopt' voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Mijn idee is dat je op Funda nu vooral de woningen met wat negatieve kanten tegen komt. Opknappers, gebrekkig onderhoud, grote voortuin of anderszins ongunstig perceel, ongunstige ligging etc. Daarom lijkt het me een goede tip zoals die al werd gegeven om direct bij makelaars ingeschreven te staan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:11

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ojjorz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Als je in de Woolder Es kijkt, is Delden dan niet ook een optie? Zelfde afslag :)
Delden is " Het Wassenaar " van Twente en daar zijn de huizenprijzen echt veel hoger dan in Hengelo en ook iets hoger dan Borne.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@MrAmos Kijk ook naar mijn ervaringen hierboven. Ik zou ook een accountje bij Makelaarsland.nl nemen (gratis) om Funda voor te zijn, dan kun je namelijk de verkopende makelaar al bellen op de middag ipv de volgende ochtend. Soms komt er ook wat voorbij op leeftwente.nl, maar die vond ik zelf minder fijn.

In principe kun je er zonder aankoopmakelaar tussen komen is mijn ervaring, zolang je er maar direct telefonisch bij bent. Alles wat langer dan een dag op funda staat kun je vergeten. Verder, zorg dat je de rest klaar hebt (financieel beeld, etc), bieden met voorbehoud van financiering was voor mij (net een segmentje hoger) echt kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

964C2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Delden is " Het Wassenaar " van Twente en daar zijn de huizenprijzen echt veel hoger dan in Hengelo en ook iets hoger dan Borne.
Ah. Ok :) Zo leer je wat!

De prijzen zijn zo laag in die hoek van het land dat ik geen idee heb van verschil. €1700/m2, wat een droom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
964C2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:34:
[...]

De grap is dat we momenteel in Ambt Delden zitten, Delden is toch net een segmentje te hoog inderdaad :P
Wel ontzettend mooie huizen though
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:15:
@MrAmos Kijk ook naar mijn ervaringen hierboven. Ik zou ook een accountje bij Makelaarsland.nl nemen (gratis) om Funda voor te zijn, dan kun je namelijk de verkopende makelaar al bellen op de middag ipv de volgende ochtend. Soms komt er ook wat voorbij op leeftwente.nl, maar die vond ik zelf minder fijn.

In principe kun je er zonder aankoopmakelaar tussen komen is mijn ervaring, zolang je er maar direct telefonisch bij bent. Alles wat langer dan een dag op funda staat kun je vergeten. Verder, zorg dat je de rest klaar hebt (financieel beeld, etc), bieden met voorbehoud van financiering was voor mij (net een segmentje hoger) echt kansloos.
Leeftwente had de adviseur ook genoemd en krijg daar ondertussen elke ochtend braaf een mailtje van, makelaarsland ga ik naar kijken.

Met bieden met voorbehoud van financiering kom je er niet? Dat klinkt voor mij namelijk als daadwerkelijk het bod uitvoeren.. (of ben ik nu echt te naief?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De verkopers moeten je bod accepteren, voor hen is voorbehoud van financiering een extra risico. Met ieder voorbehoud dat je opneemt in een bod zet je jezelf op achterstand van de vele concurrenten. En dan is de kans groot dat je mis grijpt (en blijft grijpen).

Ik bedoelde die meer ter voorbereiding: Zorg dat je je zaakjes al op orde hebt voor je ergens een bezichtiging hebt zodat je snel een goed bod kan doen. Dan vergroot je je kansen om niet alsnog achter het net te vissen. Snel een bod uitbrengen, een paar uur na bezichtiging kan daarbij helpen!

Ik heb mijn huis kunnen kopen omdat ik de eerste was met een goed bod (niet noodzakelijkerwijs het hoogste). Dat is mijn ervaring, en mijn ervaring is denk ik spot on voor jullie ;)

GENETX in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 22-01-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:40:
De verkopers moeten je bod accepteren, voor hen is voorbehoud van financiering een extra risico. Met ieder voorbehoud dat je opneemt in een bod zet je jezelf op achterstand van de vele concurrenten. En dan is de kans groot dat je mis grijpt (en blijft grijpen).

Ik bedoelde die meer ter voorbereiding: Zorg dat je je zaakjes al op orde hebt voor je ergens een bezichtiging hebt zodat je snel een goed bod kan doen. Dan vergroot je je kansen om niet alsnog achter het net te vissen. Snel een bod uitbrengen, een paar uur na bezichtiging kan daarbij helpen!

Ik heb mijn huis kunnen kopen omdat ik de eerste was met een goed bod (niet noodzakelijkerwijs het hoogste). Dat is mijn ervaring, en mijn ervaring is denk ik spot on voor jullie ;)

GENETX in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Even om de zaak voor mezelf echt scherp te krijgen, stel je voor we vinden een leuk huisje waar we een bod op kunnen doen.
Stel:
Vanaf: 200.000

en we zouden iets rond de 215.000 bieden, wanneer kunnen we zo'n bod doen zonder voorbehoud? Is dat op het moment dat we alle papieren en dergelijke bij de adviseur hebben liggen en dat we zeker weten dat we een hypotheek voor dat bedrag kunnen krijgen?

Ook nog een interesse vraag, houdt dat ook in dat als je bijv. een bouwkundige keuring wilt laten uitvoeren dit ook ten nadele van je kansen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Even om de zaak voor mezelf echt scherp te krijgen, stel je voor we vinden een leuk huisje waar we een bod op kunnen doen.
Stel:

en we zouden iets rond de 215.000 bieden, wanneer kunnen we zo'n bod doen zonder voorbehoud? Is dat op het moment dat we alle papieren en dergelijke bij de adviseur hebben liggen en dat we zeker weten dat we een hypotheek voor dat bedrag kunnen krijgen?

Ook nog een interesse vraag, houdt dat ook in dat als je bijv. een bouwkundige keuring wilt laten uitvoeren dit ook ten nadele van je kansen is?
Er zijn meerdere redenen waarom je een hypotheek niet zou kunnen krijgen.
Indien je de ovb financiering niet meeneemt in je bod, en je krijgt onoverhoops toch de hypotheek niet rond, zit je aan de boete van 10% vast.
Ik zou vooraf even met je hypotheek adviseur doornemen tot welke grens je zonder het ovb kan doen.

Mocht je een bouwkundige keuring willen uitvoeren kan je dit op meerdere manieren doen.
Als je dit ook in je voorwaarde mee laat nemen dan zet je jezelf in de huidige markt buitenspel. Althans, grote kans op.
Mocht je de woning niet vertrouwen dan zou je de keuring kunnen laten uitvoeren in de periode na het bereiken van een mondeling akkoord en het uiteindelijke verlopen van de wettelijke bedenktijd zodat je van laatstgenoemd gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je kan altijd zonder voorbehoud bieden, zolang je weet wat de consequenties kunnen zijn. Ik heb uiteindelijk een financieel adviseur in de arm genomen waar ik alle documenten al kon aanleveren. Daardoor had ik even een goede second opinion die mij rust gaf. Maar in de basis ja: je moet eigenlijk zeker weten dat je het geld bijelkaar kan krijgen.

Wal moet je rekening houden met het scenario waarbij je eigen geld bij moet leggen omdat de taxatiewarde lager ligt dan je bod. Je kan ook een voorbehoud van minimale taxatiewaarde toevoegen. Maar een beetje persoonlijke buffer is sowieso aan te bevelen.

Een bouwkundige keuring kan tegen je werken inderdaad. Bij jongere huizen zou ik het daarom laten, maar bij een oud pand zou ik het wel meenemen.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 22-01-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
Flix20 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:57:
Er zijn meerdere redenen waarom je een hypotheek niet zou kunnen krijgen.
Indien je de ovb financiering niet meeneemt in je bod, en je krijgt onoverhoops toch de hypotheek niet rond, zit je aan de boete van 10% vast.
Ik zou vooraf even met je hypotheek adviseur doornemen tot welke grens je zonder het ovb kan doen.
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:59:
Je kan altijd zonder voorbehoud bieden, zolang je weet wat de consequenties kunnen zijn. Ik heb uiteindelijk een financieel adviseur in de arm genomen waar ik alle documenten al kon aanleveren. Daardoor had ik even een goede second opinion die mij rust gaf. Maar in de basis ja: je moet eigenlijk zeker weten dat je het geld bijelkaar kan krijgen.
In hoeverre zit er in dit geval verschil tussen een hypotheek adviseur en financieel adviseur (los van dat de hypotheek adviseur er natuurlijk baat bij heeft dat je koopt)? Of zijn ze redelijk gelijk aan elkaar qua advies / zekerheid om te kunnen bieden zonder ovb?
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:59:
Wal moet je rekening houden met het scenario waarbij je eigen geld bij moet leggen omdat de taxatiewarde lager ligt dan je bod. Je kan ook een voorbehoud van minimale taxatiewaarde toevoegen. Maar een beetje persoonlijke buffer is sowieso aan te bevelen.
Persoonlijke buffer is altijd aan te bevelen :) Ben die zelf aan het fixen na een aantal ietwat mindere jaren voor mezelf.
Was nog wel de grootste verrassing, we hadden dus ook verwacht dat als je ging overbieden dat je dat per definitie als eigen geld moest inleggen. T was een redelijke verrassing toen bleek dat de woning mits niet bizar overboden vaak op het geboden bedrag wordt gezet (dat is iig wat de adviseur ons wijs gemaakt heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:46:
[...]

[...]

In hoeverre zit er in dit geval verschil tussen een hypotheek adviseur en financieel adviseur (los van dat de hypotheek adviseur er natuurlijk baat bij heeft dat je koopt)? Of zijn ze redelijk gelijk aan elkaar qua advies / zekerheid om te kunnen bieden zonder ovb?
Voor mij zijn het synoniemen in deze. Wel zou ik een onafhankelijke adviseur nemen die niet zijn eigen product hoeft aan te smeren! Een onafhankelijke adviseur kan je helpen om de beste aanbieder te kiezen voor je situatie, je hebt dus meer keuze, o.a. ook in de voorwaarden die mogelijk nog een verschil kunnen maken.
Persoonlijke buffer is altijd aan te bevelen :) Ben die zelf aan het fixen na een aantal ietwat mindere jaren voor mezelf.
Was nog wel de grootste verrassing, we hadden dus ook verwacht dat als je ging overbieden dat je dat per definitie als eigen geld moest inleggen. T was een redelijke verrassing toen bleek dat de woning mits niet bizar overboden vaak op het geboden bedrag wordt gezet (dat is iig wat de adviseur ons wijs gemaakt heeft)
Anderzijds worden makelaars/taxateurs wel gecontroleerd, dus zou er niet helemaal blind op vertrouwen. Strikt gezien kan men zelfs taxeren onder de vraagprijs, en eenmaal in het taxatiesysteem is het lastig om het er uit te krijgen: NWWI taxatie Mede daarom belde mijn taxateur voordat ze het gingen invoeren (taxtatie lager dan de koopprijs), dan had ik nog een andere taxateur in kunnen schakelen die mogelijk wel voor de koopprijs wil taxeren.

Als het huis netjes in de markt staat qua vraagprijs zou ik dat als taxatie aanhouden. Zorg dan dat je een bod inschiet wat je kan dragen. Dan kan het alleen maar meevallen. Althans, dat is mijn aanpak geweest, maar ik had behoorlijk wat buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je een verleden hebt van schulden en je huidige situatie van creditcards, lease-contracten en onzekere financien aan elkaar hangt, dan zou ik niet zo snel zonder voorbehoud bieden. Als je echter starter bent op de woningmarkt, al je inkomsten / uitgaven voor jezelf duidelijk op een rijtje hebt, eerlijk bent over al je financiële verplichtingen, een paar gesprekken hebt gehad met een hypotheekadviseur / financieel adviseur (dus even iets dieper op jullie situatie ingegaan dan enkel een introductie-gesprek; liefst al een overeenkomst getekend met die partij) én je blijft ruim binnen je max wat je op jullie inkomen kunt krijgen, dan zou ik (uiteraard alsnog in overleg met je financieel adviseur) zonder voorbehoud bieden. Aangezien er dan geen enkele reden meer is dat een bank jullie geen hypotheek zal geven.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55

CeesKees

I rest my Kees

[...]

Stel:

Zonder voorbehoud bieden?

Dat kun je alleen doen als je het bedrag+ alle kosten hebt liggen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
naitsoezn schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:56:
Als je een verleden hebt van schulden en je huidige situatie van creditcards, lease-contracten en onzekere financien aan elkaar hangt, dan zou ik niet zo snel zonder voorbehoud bieden. Als je echter starter bent op de woningmarkt, al je inkomsten / uitgaven voor jezelf duidelijk op een rijtje hebt, eerlijk bent over al je financiële verplichtingen, een paar gesprekken hebt gehad met een hypotheekadviseur / financieel adviseur (dus even iets dieper op jullie situatie ingegaan dan enkel een introductie-gesprek; liefst al een overeenkomst getekend met die partij) én je blijft ruim binnen je max wat je op jullie inkomen kunt krijgen, dan zou ik (uiteraard alsnog in overleg met je financieel adviseur) zonder voorbehoud bieden. Aangezien er dan geen enkele reden meer is dat een bank jullie geen hypotheek zal geven.
T zijn absoluut geen onzekere financieen geweest :) Meer dat ik in het verleden niet altijd even goed met m'n geld omging(niet sparen) waardoor buffer een dingetje was, wel braaf altijd de rekeningen betaalt dus dat is geen probleem. Nu heb ik de luxe van hele lage lasten en een redelijk inkomen, dus rap sparen.

Inkomsten en uitgaven zijn helder en we zijn ook open over financiele situatie als dat nodig mocht zijn, ook m.b.t studieschuld e.d.
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Voor mij zijn het synoniemen in deze. Wel zou ik een onafhankelijke adviseur nemen die niet zijn eigen product hoeft aan te smeren! Een onafhankelijke adviseur kan je helpen om de beste aanbieder te kiezen voor je situatie, je hebt dus meer keuze, o.a. ook in de voorwaarden die mogelijk nog een verschil kunnen maken.
Valt de hypotheker onder onafhankelijk :P weet ik iig dat dat goed zit.
CeesKees schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Maar zijn we dan als starter zonder een spaarrekening van 50/60k niet bij voorbaat dan gewoon kansloos? Liever de harde waarheid als zoete broodjes xD Gezien hierboven meermaals wordt gelinkt aan het feit dat bieden met voorbehoud eigenlijk meteen jezelf buitenspel zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is gewoon een risico-afweging die je eigenlijk alleen zelf kunt maken (nou ja, in overleg met de hypotheker dan) en die hier op dit forum niet voor jou gemaakt kant worden ;)

Ja als je alle risico's wilt afdichten dan ontkom je niet aan zo'n voorbehoud. Er zijn wel zeker een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je een hoger of lager risico zou lopen. Zoals bv. hoe dicht je bij je max. bedrag aan het bieden bent, hoeveel spaargeld je achter de hand hebt om een eventuele lagere taxatie op te vangen, hoe je financiële geschiedenis is en hoeveel financiële verplichtingen je momenteel hebt lopen, hoe eerlijk je tegen jezelf bent en tegen je hypotheker, etc. Als je dan alles bij elkaar optelt en aftrekt dan kom je op een inschatting waar je dan zelf van zegt: Dat risico durf ik wel te lopen of dat risico wil ik niet aangaan.

Bedenk wel dat je een daadwerkelijke afwijzing van de bank moet kunnen tonen om uberhaupt van zo'n voorbehoud gebruik te maken. Als je dus bijvoorbeeld 400k kunt lenen en een huis wilt kopen van 250k dan zal het hoogstwaarschijnlijk zeer lastig zijn om een bank te vinden die jou geen hypotheek wilt geven voor 250k. Om maar een voorbeeld te geven. O, en je hoeft de hypotheek pas rond te hebben op het moment van de overdracht, niet op het moment dat je eventuele financieringsvoorbehoud afloopt ;)

[ Voor 32% gewijzigd door naitsoezn op 22-01-2021 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:05
[...]

Stel:

Hoe maak je het meeste kans?
Doe een zo goed mogelijk bod, met zo min mogelijk gedoe. Dus geen voorbehoud voor:
- financiering
- extra bezichtiging
- bouwkundige keuring
- overdracht voor/na datum x
- etc

Verkopers willen zo makkelijk mogelijk verkopen met zo min mogelijk gedoe tegen de hoogst mogelijk prijs.

Of bovenstaande verstandig is? Dat hangt geheel van de situatie af en zou ik zeker niet zomaar blind doen! Laat je adviseren!

Dan jouw voorbeeld.
Vraagprijs 200.000
Maximaal hypotheek 250.000
Jullie bod: 215.000

Let op dat je alleen de woningwaarde kunt financieren! Een woning wordt voor de hypotheek getaxeerd. Daar zit heel vaak wel wat rek in, dus een taxateur komt vast wel boven de 200.000 uit. 15.000 extra op zo'n bedrag is fors, hij kan ook zomaar op 210 of zelfs 205 uit komen.
Je maximale hypotheekbedrag is dan de taxatiewaarde en het verschil moet je met spaargeld bijleggen. Je moet dus nagaan of je dat hebt én er voor over hebt!

Doe je een bod zonder financieringsvoorbehoud dan kun je er dus niet meer onderuit als de bank zegt dat je geen hypotheek krijgt. Kortom, dan zul je de woning zonder hypotheek moeten kopen. Zo'n vaart loopt het niet, maar een boeteclausule van 10% zit er wel aan vast om er onderuit te komen. Zonde geld dus!

Weet dus vooraf heel goed wat je financiële mogelijkheden zijn, zowel qua hypotheek als spaargeld. Heb je dat goed helder, dan is het een mogelijkheid om zonder voorbehoud een bod te doen. Laat je hier echter goed over adviseren!
Een tussenweg is er ook nog wel. Voorbehoud financiering mits de taxatie minimaal 200.000eu is bijvoorbeeld.

Een bod doe je veelal telefonisch inclusief de voorwaarden die je stelt, vaak krijg je dan het verzoek om dit nogmaals per mail te bevestigen. Dan geld er nog een bedenktijd waarbij je er kosteloos vanaf kunt zien. Google anders even over de verschillende stappen in het proces ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Let voor het beiden zonder voorbehoud wel even op. Je hebt het hierboven over studieschuld, dan gaat je maximale leencapaciteit heel erg rap omlaag. Maar ook daar kan de Hypotheker je meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Nee joh, je kan gewoon gesprekken hebben met een financieel adviseur waar je een duidelijke bandbreedte kan vinden waarin je vrijwel 100% zekerheid hebt dat je die hypotheek wel gaat krijgen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan, maximaal leenbedrag minus 20/30% en dan kan je een vergeten telefoonabonnement nog een keertje lijden. Taxatie komt toch wel goed als je niet al te gekke dingen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@B-Real Pas na het tekenen van het koopcontract heb je een juridische overeenkomst. Vanaf het moment van tekenen heb je nog 3 dagen (ingaande om middernacht, minstens 2 werkdagen AFAIK). De tijd begint niet te tikken op het moment dat je het telefonsich/per mail doorgeeft.
MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:02:
Valt de hypotheker onder onafhankelijk :P weet ik iig dat dat goed zit.
Jazeker ;) . Mijn adviseur had een portal en browser plugin die werkelijk alle belangrijke info uit diverse portals kon scrapen. Klinkt eng, maar was ideaal: in 5 minuten hadden ze alle data binnen zoals sociale verzekeringspremies, BKR registraties, pensioen, etc. Echt een totaalbeeld van mijn financiële situatie. Dat stelde mij erg gerust dat ik niks vergeten was en dat de financiële ruimte echt klopte.

Members only:
[...]

Nee. Je moet aan het eind van de rit bij het passeren bij de notaris gewoon de financiering rond kunnen krijgen. Of dat nou spaargeld is, een hypotheek, een combi of een paar sporttassen met cash maakt niet uit. Al zal de notaris van die laatste wel willen weten hoe je er aan komt ;) .

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 22-01-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik heb mijn reactie even uit het blote hoofd geklopt, dus misschien dat het op wat punten en comma's anders in. Daarom meermaals mijn advies om goed advies in te winnen.

Het is allemaal niet moeilijk, ook niet heel spannend (*) maar het is geen pak melk wat je aanschaft :)

(*) een eerste woning wellicht, maar als je er op terug kijkt valt het wel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
Allereerst wauw, wat een reacties en wat een tips.. dank daarvoor ^^
Gijsje22 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:10:
Let voor het beiden zonder voorbehoud wel even op. Je hebt het hierboven over studieschuld, dan gaat je maximale leencapaciteit heel erg rap omlaag. Maar ook daar kan de Hypotheker je meer over vertellen.
Yes, dat gaat inderdaad behoorlijk rap en is ook meegenomen in het maximum bedrag wat we mogen lenen al. Nu hebben we zelf al gezegd dat we het liest niet hoger gaan dan 220.000, 30.000 onder het maximum wat we kunnen lenen.
B-Real schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Doe een zo goed mogelijk bod, met zo min mogelijk gedoe. Dus geen voorbehoud voor:
- financiering
- extra bezichtiging
- bouwkundige keuring
- etc

Verkopers willen zo makkelijk mogelijk verkopen met zo min mogelijk gedoe tegen de hoogst mogelijk prijs.

Of bovenstaande verstandig is? Dat hangt geheel van de situatie af en zou ik zeker niet zomaar blind doen! Laat je adviseren!

Dan jouw voorbeeld.
Vraagprijs 200.000
Maximaal hypotheek 250.000
Jullie bod: 215.000

Let op dat je alleen de woningwaarde kunt financieren! Een woning wordt voor de hypotheek getaxeerd. Daar zit heel vaak wel wat rek in, dus een taxateur komt vast wel boven de 200.000 uit. 15.000 extra op zo'n bedrag is fors, hij kan ook zomaar op 210 of zelfs 205 uit komen.
Je maximale hypotheekbedrag is dan de taxatiewaarde en het verschil moet je met spaargeld bijleggen. Je moet dus nagaan of je dat hebt én er voor over hebt!

Doe je een bod zonder financieringsvoorbehoud dan kun je er dus niet meer onderuit als de bank zegt dat je geen hypotheek krijgt. Kortom, dan zul je de woning zonder hypotheek moeten kopen. Zo'n vaart loopt het niet, maar een boeteclausule van 10% zit er wel aan vast om er onderuit te komen. Zonde geld dus!

Weet dus vooraf heel goed wat je financiële mogelijkheden zijn, zowel qua hypotheek als spaargeld. Heb je dat goed helder, dan is het een mogelijkheid om zonder voorbehoud een bod te doen. Laat je hier echter goed over adviseren!
Een tussenweg is er ook nog wel. Voorbehoud financiering mits de taxatie minimaal 200.000eu is bijvoorbeeld.

Een bod doe je veelal telefonisch inclusief de voorwaarden die je stelt, vaak krijg je dan het verzoek om dit nogmaals per mail te bevestigen. Dan geld er nog een bedenktijd waarbij je er kosteloos vanaf kunt zien. Google anders even over de verschillende stappen in het proces ;)
Duidelijk verhaal :)
Natuurlijk verkoopt de adviseur dat het allemaal wat makkelijker is geworden zonder 2% overdracht qua eigen geld, maar wel belangrijk om mee te nemen dat een taxatie lager kan zijn(dat heeft ie ons dan weer niet verteld, volgens hem werd er meestal getaxeerd tegen verkoopprijs). Wat een bummer zou zijn maargoed, het is een optie en dat op kunnen vangen is wel handig.

Die middenweg neem ik mee in het achterhoofd, klinkt namelijk best als een logisch idee.
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:23:
Jazeker ;) . Mijn adviseur ad een portal en browser plugin die werkelijk alle belangrijke info uit diverse portals kon scrapen. Klinkt eng, maar was ideaal: in 5 minuten hadden ze alle data binnen zoals sociale verzekeringspremies, BKR registraties, pensioen, etc. Echt een totaalbeeld van mijn financiële situatie. Dat stelde mij erg gerust dat ik niks vergeten was en dat de financiële ruimte echt klopte.
Check, dat hadden we ook een beetje en dat levert echt meteen zoveel informatie op :) Gaf ons ook een goed gevoel dat we echt weten waar we financieel momenteel aan toe zijn.
naitsoezn schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:08:
Het is gewoon een risico-afweging die je eigenlijk alleen zelf kunt maken (nou ja, in overleg met de hypotheker dan) en die hier op dit forum niet voor jou gemaakt kant worden ;)
Ik snap dat hier op het forum geen afweging voor mij gemaakt kan worden, maar de hoeveelheid info die ik extra krijg is al gigantisch welkom :)
Het is een hoop extra informatie die op elke mogelijke manier kan helpen in het proces :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
B-Real schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:25:
Ik heb mijn reactie even uit het blote hoofd geklopt, dus misschien dat het op wat punten en comma's anders in. Daarom meermaals mijn advies om goed advies in te winnen.

Het is allemaal niet moeilijk, ook niet heel spannend (*) maar het is geen pak melk wat je aanschaft :)

(*) een eerste woning wellicht, maar als je er op terug kijkt valt het wel mee :)
Het voelt spannender dan het is wss :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• musiman
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik heb even wat berichten hier zitten lezen en wil jullie graag mijn ervaring delen.

Mijn vrouw wil graag naar een jaren '30 woning. Op dit moment huren we nog.

Poging 1

Op Funda kwam in juli '20 een mooi huis dat precies in de wijk staat waar zij graag naartoe zou willen (ergens in Zwolle). Gelijk heb ik een mail gestuurd met het verzoek om de woning te komen bezichtigen. Prompt kregen we een antwoord dat het gezien de grote belangstelling helaas niet door kon gaan. Hmm, daar ging onze kans.

Poging 2

Maar, op 15 augustus '20 stond er nog mooiere beauty dan eerst en ook in dezelfde gewilde wijk. Een pareltje. Vraagprijs: 390K. Echter, dat pareltje had één vlek: de zolder moest nog helemaal worden verbouwd. De huidige eigenaars waren daaraan begonnen (o.a. twee nieuwe dakkapellen van maart '20) maar vanwege Corona viel de verbouwing stil omdat de helpers in de risicogroepen vielen. De eigenaars hadden intussen een andere woning gezien en hebben die gekocht. Dus... mooi huis, behalve de zolder.

Bezichtiging

Gelijk heb ik weer een mail gestuurd naar de verkoop makelaar met het verzoek voor een bezichtiging. Die ging door. Toen we de woning betraden, werden we allebei prompt verliefd. De eigenaars hadden de woning mega gerenoveerd, maar met behoud of terugplaatsing van authentieke elementen. Aan de kleinste details was gedacht. Om een voorbeeld te geven: alle deuren die niet meer in de jaren '30 stijl waren, zijn ingeruild voor authentieke '30 deuren inclusief glas-in-lood. De suitedeuren inclusief ombouw waren er ooit uit gehaald, maar is weer in ere hersteld. De electra compleet vernieuwd, maar nu geaard in het hele huis. En zo ging het maar door.

Het bod

Vanwege de zolder, waarvan (volgens de verkoopmakelaar) ongeveer 16K nodig was, heb ik een bod gedaan: 390K min die 16K en gemaild naar de verkoopmakelaar.
Na het weekend, op maandagochtend, kreeg ik een mail terug dat de verkoper daar absoluut niet mee akkoord ging. Er kwam ook geen tegenbod.
Gelijk heb ik de makelaar gebeld en gevraagd wat er aan de hand was. Het verhaal was dat de verkopers geen haast hadden, omdat zij pas in december '20 of januari '21 uit het huis wilden. De verkopers wilden minimaal de vraagprijs. Trouwens, werd me medegedeeld, zouden er aanstaande donderdag en vrijdag ook weer twee bezichtigingen zijn.
Aangezien ik op mijn werk was, heb ik gelijk mijn vrouw gebeld en overlegd of we de vraagprijs zouden bieden. Dat was goed.
Daarom belde ik terug naar de verkoop makelaar. Haar vroeg ik haar of de verkopers ermee akkoord zouden gaan, dat wanneer ik de vraagprijs zou bieden, zij exclusief met ons verder wilden gaan. De dame zei: "O, dus dat de bezichtigingen van donderdag en vrijdag dan niet door gaan?" "Ja."
Dit zou overlegd worden. Ik heb er gelijk nog een mail achteraan gestuurd dat dit dan ook ons finale bod zou zijn.

Het akkoord

Diezelfde avond om 20.30 uur kreeg mijn vrouw een telefoontje van die makelaar dat het akkoord was!!! Zoals velen hier ook al aangegeven, is een mondeling akkoord lastig stand te houden, maar desalnietemin waren wij in extase.

De koop

Om een lang verhaal niet te lang te maken, afgelopen 15 januari '21 is het huis ons eigendom geworden en is het klussen begonnen. Het project "zolder" bleek iets duurder uit te vallen dan die 16K, maar het belooft erg mooi te worden. De CAT.7 kabel is al naar de zolder getrokken en van daaruit gaan er straks 6 kabels naar de werkkamers van mijn vrouw en mij (uiteraard eerlijk verdeeld: ik 4 en zij 2 aansluitingen) en natuurlijk een kabel naar het AP.

Tot slot

Voor iedereen die op zoek is naar zijn/haar paradijsje: ik wens jullie heel veel succes (en ook veel geluk, want het is een gekkenhuis in de huizenmarkt).

edit:

Hierboven gaf @B-Real aan:
- financiering
- extra bezichtiging
- bouwkundige keuring
- etc
Echter, wij hebben dat dus wel gedaan: onder voorbehoud van financiering én bouwkundige keuring. Maar we gaven aan dat we op dit moment huren, dus geen enkel probleem hadden met een overdracht ergens in december of januari. De keuring hebben we overigens wel zelf betaald, wellicht hielp dat. :)

[ Voor 7% gewijzigd door musiman op 22-01-2021 14:40 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
MrAmos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:29:
Yes, dat gaat inderdaad behoorlijk rap en is ook meegenomen in het maximum bedrag wat we mogen lenen al. Nu hebben we zelf al gezegd dat we het liest niet hoger gaan dan 220.000, 30.000 onder het maximum wat we kunnen lenen.
Ik zou die huizen wel in de gaten houden, stel je voor dat er voor 10k toch iets voorbij komt dat je droomhuis is! Kijk ook naar de TCO (Ttotal Cost of Ownership). Wellicht is het een wat jonger huis met beter energielabel en is de rest af. Voor je het weet heb je een groot deel van de meerwaarde terugverdiend in energiekosten, onderhoudskosten of verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik heb beide keren ook gekocht met voorbehoud van financiering. Hoewel de markt tegenwoordig erg overspannen is, is dit nog steeds heel normaal naar mijn idee.
Zijn er echte twee gelijke biedingen en één met en één zonder voorbehoud, welke zou je zelf kiezen?

Ik heb echter bij beide geen bouwkundige keuring uit laten voeren.
Eerste huis was uit eind jaren '80 en stonden er heel veel van in de straat. Zag er allemaal netjes uit.
Tweede woning is uit eind jaren '70, ook hier geen bouwkundige keuring uit laten voeren. Had bij de bezichtiging niet de indruk dat er iets schokkends loos was plus dat we sowieso gingen verbouwen. Tot op heden geen gekke dingen tegengekomen op wat gekke elektra dingetjes na, maar geen reden om het niet gekocht te hebben.

Koop je een nog oudere woning en/of staat deze in een risicovol gebied (aarbevingsschade bijv?) dan is het wellicht wel een goed idee om een keuring uit te laten.

Beetje gezond verstand gebruiken en bij de bezichtiging niet alleen maar letten op wat je aan staat en wat niet.
Simpele dingetjes als enkel glazen of lekke dubbele beglazing, slechte kitranden in de badkamer, vochtplekken op muren/plafonds etc kun je zelf ook prima constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Dit is niet correct.

Alleen als je flink moet overbieden en de taxatie daar niet in meegaat, dan moet je met eigen geld op de proppen komen.

BV woning wordt getaxeerd op 320, jouw bod is 340, dan moet je die 20k zelf opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos

[...]

Echter, wij hebben dat dus wel gedaan: onder voorbehoud van financiering én bouwkundige keuring. Maar we gaven aan dat we op dit moment huren, dus geen enkel probleem hadden met een overdracht ergens in december of januari. De keuring hebben we overigens wel zelf betaald, wellicht hielp dat. :)
[/quote]

Dit zou voor ons ook kunnen helpen, gezien we momenteel ook niet vastzitten aan een huidige koop.
GENETX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Ik zou die huizen wel in de gaten houden, stel je voor dat er voor 10k toch iets voorbij komt dat je droomhuis is! Kijk ook naar de TCO (Ttotal Cost of Ownership). Wellicht is het een wat jonger huis met beter energielabel en is de rest af. Voor je het weet heb je een groot deel van de meerwaarde terugverdiend in energiekosten, onderhoudskosten of verbouwing.
Inmiddels kijken we ook naar die huizen inderdaad, zou niet meteen de voorkeur hebben maar er is ook nog een kans dat ik een leuke sprong ga maken in inkomen (wil de stap van junior naar medior bewerkstelligen wat volgens collega's niet meer dan terecht is). Dat zou het verhaal qua hypotheek natuurlijk wel weer iets anders maken :)
B-Real schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:43:
Koop je een nog oudere woning en/of staat deze in een risicovol gebied (aarbevingsschade bijv?) dan is het wellicht wel een goed idee om een keuring uit te laten.
Ik ben zelf inderdaad een groninger, dus bouwkundige keuring is er de laatste jaren redelijk ingeprent gezien de situatie in de provincie, maar misschien dat het in deze regio inderdaad minder nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Ik ben het niet helemaal met @B-Real eens voor wat betreft het zelf kunnen oordelen over de bouwkundige staat van een woning.
Zoals gezegd heb ik zo'n inspectie laten uitvoeren. Ik stond echt versteld van de uitgebreidheid, de secure controle van vele punten. De beste man is de kruipruimte in geweest, heeft het dak aan de bovenkant geïnspecteerd, ieder belangrijk hoekje, gaatje heeft hij gecontroleerd. Dat doe je zelf niet bij een eerste of tweede bezichtiging, tenzij je zelf het beroep van bouwkundig expert hebt.

Met ons jaren '30 huis leek het mij in ieder geval wel belangrijk om dit te laten uitvoeren. Ook al zag het huis er zéér onderhouden uit.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:42
Ojjorz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:35:
Ah. Ok :) Zo leer je wat!

De prijzen zijn zo laag in die hoek van het land dat ik geen idee heb van verschil. €1700/m2, wat een droom :)
Voor 1700/m2 zou ik serieus overwegen om ons huis te verkopen :-p. Geeft maar weer aan in wat voor markt sommige plekken zitten.

Zit nu op ongeveer 1500/m2. Is wel meteen 220 m2 met een tuin van 1400m2, maar dan nog.

[ Voor 10% gewijzigd door CrazyOne op 22-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

Mijn huis: 3250/m2

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
musiman schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
Ik ben het niet helemaal met @B-Real eens voor wat betreft het zelf kunnen oordelen over de bouwkundige staat van een woning.
Zoals gezegd heb ik zo'n inspectie laten uitvoeren. Ik stond echt versteld van de uitgebreidheid, de secure controle van vele punten. De beste man is de kruipruimte in geweest, heeft het dak aan de bovenkant geïnspecteerd, ieder belangrijk hoekje, gaatje heeft hij gecontroleerd. Dat doe je zelf niet bij een eerste of tweede bezichtiging, tenzij je zelf het beroep van bouwkundig expert hebt.

Met ons jaren '30 huis leek het mij in ieder geval wel belangrijk om dit te laten uitvoeren. Ook al zag het huis er zéér onderhouden uit.
Maar dat zeg ik toch ook?
Ik typte eerst zelf nog jaren '30 woning, maar heb dat weggehaald :P
Je moet daar je gezonde verstand ook bij gebruiken. Bij mijn eerste woning had het echt geen toegevoegde woning, de kans was minimaal dat daar iets fundamenteels fout zou zitten wat voor gigantische kosten zou kunnen zorgen.
Bij onze huidige woning wellicht wel, dat was een gok. Is toch weer wat ouder en is al eens verbouwd.

Zou ik nog iets ouders kopen, is het een woning die door een handige harry zelf grondig is verbouwd, staat het in een risicovol gebied, zijn er bij de bezichtiging indicaties voor problemen etc dan zou ik een inspectie zeker overwegen.

Net als dat een bod doen met of zonder ontbindende voorwaarden een overweging is, is een bouwkundige inspectie dat ook. Er is geen vaste stelregel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Ja, je zei echter ook: "Beetje gezond verstand gebruiken en bij de bezichtiging niet alleen maar letten op wat je aan staat en wat niet.
Simpele dingetjes als enkel glazen of lekke dubbele beglazing, slechte kitranden in de badkamer, vochtplekken op muren/plafonds etc kun je zelf ook prima constateren."

En dat is dus maar een heel klein deel van wat zo'n man checkt. Daar ging het mij om. :)
Mijn eerste koopwoning heb ik ooit (met mijn toenmalige echtgenote) gekocht zonder inspectie, maar toen had ik mijn vader (destijds timmerman) nog. Hij kon als ervaren bouwvakker naar het huis kijken. Zelf durf ik dat gewoon niet, ook niet bij een jaren '70 woning bijvoorbeeld.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CrazyOne schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Voor 1700/m2 zou ik serieus overwegen om ons huis te verkopen :-p. Geeft maar weer aan in wat voor markt sommige plekken zitten.

Zit nu op ongeveer 1500/m2. Is wel meteen 220 m2 met een tuin van 1400m2, maar dan nog.
Dan zal het helaas niet bij mij in de buurt staan :) Heb zelf €4000/m2 betaald, maar zie nu ook huizen voor 5000 gaan (Utrecht).

Soms zou ik willen dat ik een basis had in de provincie en gelukkig zou kunnen zijn in Drente of Overijssel. Maar ken er niemand en voel me er daardoor ook niet thuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:42
Nope, Oost Groningen it is. Maar met 20 minuten in het centrum van Groningen met de auto (iets langer met de trein, ongeveer 30 minuten). 2 kantoren in huis, dus thuis werken is ook geen probleem (ook daadwerkelijk ruimtes die in de jaren 20 zijn bedoeld als kantoor), en via de achterdeur sta ik tussen de weilanden voor een frisse neus. Laat mij maar lekker hier zitten. Als de gekte komt en hij kan tegen de hoofdprijs weg, gaan we wel nog verder richting duitsland zoeken, genoeg ruimte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
musiman schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:30:
Ik heb even wat berichten hier zitten lezen en wil jullie graag mijn ervaring delen.

Poging 1

Op Funda kwam in juli '20 een mooi huis dat precies in de wijk staat waar zij graag naartoe zou willen (ergens in Zwolle). Gelijk heb ik een mail gestuurd met het verzoek om de woning te komen bezichtigen. Prompt kregen we een antwoord dat het gezien de grote belangstelling helaas niet door kon gaan. Hmm, daar ging onze kans.

Poging 2

Maar, op 15 augustus '20 stond er nog mooiere beauty dan eerst en ook in dezelfde gewilde wijk. Een pareltje. Vraagprijs: 390K. Echter, dat pareltje had één vlek: de zolder moest nog helemaal worden verbouwd. De huidige eigenaars waren daaraan begonnen (o.a. twee nieuwe dakkapellen van maart '20) maar vanwege Corona viel de verbouwing stil omdat de helpers in de risicogroepen vielen. De eigenaars hadden intussen een andere woning gezien en hebben die gekocht. Dus... mooi huis, behalve de zolder.

Bezichtiging

Gelijk heb ik weer een mail gestuurd naar de verkoop makelaar met het verzoek voor een bezichtiging. Die ging door. Toen we de woning betraden, werden we allebei prompt verliefd. De eigenaars hadden de woning mega gerenoveerd, maar met behoud of terugplaatsing van authentieke elementen. Aan de kleinste details was gedacht. Om een voorbeeld te geven: alle deuren die niet meer in de jaren '30 stijl waren, zijn ingeruild voor authentieke '30 deuren inclusief glas-in-lood. De suitedeuren inclusief ombouw waren er ooit uit gehaald, maar is weer in ere hersteld. De electra compleet vernieuwd, maar nu geaard in het hele huis. En zo ging het maar door.

Het bod

Vanwege de zolder, waarvan (volgens de verkoopmakelaar) ongeveer 16K nodig was, heb ik een bod gedaan: 390K min die 16K en gemaild naar de verkoopmakelaar.
Na het weekend, op maandagochtend, kreeg ik een mail terug dat de verkoper daar absoluut niet mee akkoord ging. Er kwam ook geen tegenbod.
Gelijk heb ik de makelaar gebeld en gevraagd wat er aan de hand was. Het verhaal was dat de verkopers geen haast hadden, omdat zij pas in december '20 of januari '21 uit het huis wilden. De verkopers wilden minimaal de vraagprijs. Trouwens, werd me medegedeeld, zouden er aanstaande donderdag en vrijdag ook weer twee bezichtigingen zijn.
Aangezien ik op mijn werk was, heb ik gelijk mijn vrouw gebeld en overlegd of we de vraagprijs zouden bieden. Dat was goed.
Daarom belde ik terug naar de verkoop makelaar. Haar vroeg ik haar of de verkopers ermee akkoord zouden gaan, dat wanneer ik de vraagprijs zou bieden, zij exclusief met ons verder wilden gaan. De dame zei: "O, dus dat de bezichtigingen van donderdag en vrijdag dan niet door gaan?" "Ja."
Dit zou overlegd worden. Ik heb er gelijk nog een mail achteraan gestuurd dat dit dan ook ons finale bod zou zijn.

Het akkoord

Diezelfde avond om 20.30 uur kreeg mijn vrouw een telefoontje van die makelaar dat het akkoord was!!! Zoals velen hier ook al aangegeven, is een mondeling akkoord lastig stand te houden, maar desalnietemin waren wij in extase.

De koop

Om een lang verhaal niet te lang te maken, afgelopen 15 januari '21 is het huis ons eigendom geworden en is het klussen begonnen. Het project "zolder" bleek iets duurder uit te vallen dan die 16K, maar het belooft erg mooi te worden. De CAT.7 kabel is al naar de zolder getrokken en van daaruit gaan er straks 6 kabels naar de werkkamers van mijn vrouw en mij (uiteraard eerlijk verdeeld: ik 4 en zij 2 aansluitingen) en natuurlijk een kabel naar het AP.

Tot slot

Voor iedereen die op zoek is naar zijn/haar paradijsje: ik wens jullie heel veel succes (en ook veel geluk, want het is een gekkenhuis in de huizenmarkt).

edit:

[...]

Leuk verhaal en al snel succesvol dus! Wees blij dat je vorig jaar op de markt was, want volgens mij is de situatie nu nog gekker. In elk geval is mijn beeld bij Zwolle (woon zelf in de regio ook) dat werkelijk alles daar, zeker in een gewilde wijk (wellicht Wipstrik?), voor dik boven de vraagprijs weggaat. En vooral ook dat binnen 3 uur nadat een woning op Funda staat het max aantal bezichtigingen al is bereikt. Fijn dus voor jullie dat je in die gekte in elk geval niet mee hebt hoeven gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43
barriie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:44:
Ik ben afgelopen Vrijdag bij een aankoopmakelaar geweest. Ik kreeg vanmiddag een email met afspraken waar ik die vrijdag niets van gehoord heb. Nu vraag ik me af of meerdere aankoopmakelaars hieraan doen:

- mag niet actief zelf zoeken
- mag niet met andere onderhandelingen
- mag alleen een contract tekenen bij de aankoopmakelaar

Ik ben sowieso niet van plan om dit te gaan ondertekenen, ik vroeg me alleen af of meerdere dit herkennen?
Het zelf niet actief mee mogen zoeken lijkt mee een no-go, daar wil je niet aan vast zitten als er een mooi aanbod voorbij komt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

mefjoew schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Leuk verhaal en al snel succesvol dus! Wees blij dat je vorig jaar op de markt was, want volgens mij is de situatie nu nog gekker. In elk geval is mijn beeld bij Zwolle (woon zelf in de regio ook) dat werkelijk alles daar, zeker in een gewilde wijk (wellicht Wipstrik?), voor dik boven de vraagprijs weggaat. En vooral ook dat binnen 3 uur nadat een woning op Funda staat het max aantal bezichtigingen al is bereikt. Fijn dus voor jullie dat je in die gekte in elk geval niet mee hebt hoeven gaan ;)
Het was inderdaad in de Wipstrik. Er staat nu eenzelfde huis te koop in dezelfde straat. Hier wordt nu 450K voor gevraagd en hij is iets kleiner qua m2 woonoppervlak. De zolder daar is wel af, maar met de verbouwing die wij hebben erbij, komen we bij lange na niet op die 450K die gevraagd wordt. Echt veel te duur. In de Wipstrik zijn ook mooie 2 onder één kap woningen die voor dezelfde prijs aangeboden werden.

We hebben echt geluk gehad dat de kopers zo snel toehapten.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:33
musiman schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:30:

Poging 1

Poging 2

Bezichtiging

Het bod

Het akkoord

De koop

Tot slot

edit:

[...]

Mooi verhaal! Gefeliciteerd! Vanuit verkopers gezien vind ik het apart dat ze niet meer bezichtigingen hebben laten doen maar ja, je weet maar nooit wat er meespeelt, en voor jullie erg gunstig!

Je schrijft: Keuring zelf betaald... nou vraag ik me af: zijn er mensen die dat door verkoper laten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kalentum schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Mooi verhaal! Gefeliciteerd! Vanuit verkopers gezien vind ik het apart dat ze niet meer bezichtigingen hebben laten doen maar ja, je weet maar nooit wat er meespeelt, en voor jullie erg gunstig!

Je schrijft: Keuring zelf betaald... nou vraag ik me af: zijn er mensen die dat door verkoper laten betalen?
Nee, dat is hoogst ongebruikelijk. Ik zou dat als koper niet eens willen: Dan werkt de keurder in dienst van de verkopende partij. Dat heeft natuurlijk effect op de objectiviteit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
*knip* Aan dit verzoek gaan wij niet meewerken. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Je kunt niet die 60k inbrengen in je appartement, zodat een lagere hypotheek voldoet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een studieschuld verzwijgen bij de aanvraag van een hypotheek is gewoon fraude, lijkt me niet dat dit topic bedoelt is om te helpen bij tips hoe we fraude kunnen plegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:03
mefjoew schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:13:
Je kunt niet die 60k inbrengen in je appartement, zodat een lagere hypotheek voldoet?
Mja, met 60k studieschuld kan hij misschien iets van 80k-90k minder hypotheek krijgen... Dus dan sta je nog 20k tot 30k in de min

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:04:
Na mijn eerdere escapades op de woningmarkt (hier ook gedeeld, rond 25 november jl.), recent weer een mooi proces doorgemaakt, hetgeen ik leuk vind om even te delen.

Mijn ervaring met een bepaalde makelaar hier in de buurt was behoorlijk negatief, maar recent hebben we ook een woning bekeken via een makelaar die nagenoeg uitsluitend stille verkoop doet. Dat voelde goed, dus deze man in de gaten gehouden.

Afgelopen vrijdag via vrienden die toevallig in de voortuin bezig waren te horen gekregen dat er bezichtigingen in een woning naast ze aan de gang waren (projectmatige bouw in een inbreidingsplan). Wij hebben vaak tegen elkaar gezegd, als we de kans krijgen willen we graag daar in de straat wonen. Dus, de vrijdag die makelaar opgebeld die de stille verkopen doet en inderdaad, zij hadden de woning in de verkoop. Afspraak gemaakt voor dinsdag (gisteren), maar de tijd zou nog bevestigd worden. Vraagprijs 450k.

Maandag nog geen reactie met betrekking tot de tijd, dus contact opgenomen met de makelaar. Bleek dat ze al diverse biedingen binnen hadden en "afhankelijk daarvan" of onze afspraak door kon gaan.

Na dat telefoontje even nagedacht... Dit zal me toch niet (weer) gebeuren. Daarom de stoute schoenen aangetrokken, de telefoon weer opgepakt en 465K geboden onder voorbehoud van de bezichtiging die reeds gepland stond.. (verder geen voorbehouden, overigens). Dat durfde ik wel op basis van de foto's en onze kennis van het project bij de vrienden en dat ook zo vermeld.

Toen werden we even later gebeld dat ze na overleg ons ook wilden laten bezichtigen, vanwege ons eerder contact en het verhaal erbij. Aldus geschiedde. Toen wist ik al dat we met ons bod in de buurt zaten, anders hadden ze ons niet laten komen... Achteraf cruciale informatie.

Gisteren dus bezichtigd. Fraaie woning, perfect voor ons, dus we waren nog steeds enthousiast. Aangegeven dat we nog steeds voor ons bod stonden.

Eenmaal thuis nog een keer nagedacht en ervoor gekozen om het bod nog met 5K te verhogen naar 470K.

Uiteindelijk gisteravond 20:00 telefoon van de makelaar;

We hebben het *O*

Bleek dat die 5K ervoor zorgde dat we het hoogste bod hadden en het scheelde maar weinig met de andere biedingen (de andere drie waren ook in de 460K).

Mooi proces, veel geleerd van de afgelopen tijd met bezichtigen en bieden en uiteindelijk dé woning voor ons weten te bemachtigen in deze bijzondere periode. Blij :)
#selfquote, inmiddels de koopovereenkomst akkoord en ondertekend. Geen voorbehouden, dus meteen definitief.

Stond eerst wel een bijzonderheid op de lijst van zaken.. Tuin beplanting en bestrating "gaan mee". Het bevreemde mij dat ik een zandbak had gekocht. Bleek uiteindelijk een vergissing... Alles blijft achter, zoals ik bij mijn bod ook kenbaar had gemaakt.

Ondertekening digitaal is niet zo leuk als bij de makelaar met een stuk "oranjekoek", maar wel zo efficiënt. :D

Kunnen we nu verder met de vervolgstappen... Verkoop van de huidige woning en nieuwe financiering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:48
@appelflap1992 Het is soms mogelijk om een gedeelte van je studieschuld af te lossen, waarmee het rekenbedrag wordt teruggebracht tot je daadwerkelijke schuld (i.p.v. je schuld bij het starten met aflossen). Mijn partner heeft 'symbolisch' 5k afgelost, om te kunnen rekenen met de daadwerkelijke schuld.

Misschien dat het dan scheelt, want je studieschuld niet aflossen heeft inderdaad de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Kalentum schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Thanks!!! :D
Nou, ik zei dit zo expliciet, omdat ik van tevoren heb uitgezocht hoe je zoiets regelt en er waren voorbeeld uitsluitingen waar duidelijk stond dat de koper akkoord ging met de voorwaarde dat verkoper een bouwkundig inspectie uit voerde. Geen idee wat "normaal" hierin is.

Edit: we kregen trouwens korting op de inspectie omdat het via onze financierder liep (ING).

[ Voor 6% gewijzigd door musiman op 25-01-2021 14:30 ]

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:33
musiman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Thanks!!! :D
Nou, ik zei dit zo expliciet, omdat ik van tevoren heb uitgezocht hoe je zoiets regelt en er waren voorbeeld uitsluitingen waar duidelijk stond dat de koper akkoord ging met de voorwaarde dat verkoper een bouwkundig inspectie uit voerde. Geen idee wat "normaal" hierin is.

Edit: we kregen trouwens korting op de inspectie omdat het via onze financierder liep (ING).
Normaal is hoe jij hebt het gedaan: zelf betalen (want je bent dan opdrachtgever zoals @GENETX al zei).

Ik heb wel eens gezien dat er een bouwkundig rapport al aanwezig was maar dan nog, zeker met een woning van ouder dan 30-40 jaar, zou ik het zelf ook graag nog even met een 'eigen' bouwkundige willen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Over het wel of niet aanvragen van een bouwkundige keuring; Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en ons huidige appartement verkocht (Amsterdam) en in beide gevallen werd wel een bouwkundige keuring gedaan maar niet met een voorbehoud maar 'binnen de wettelijke bedenktijd'. Werd ons aangeraden door de makelaar.

Dan doe je de keuring direct na de mondelinge afspraak zodat je er binnen de periode tot het verstrijken van de wettelijke bedenktijd (3 dagen na ondertekening) nog vanaf kunt. Voordeel hierval is dus dat verkopers weer wat sneller weten waar ze aan toe zijn.

Mochten er dus hele schokkende dingen uit komen, kun je er vanaf zien en kan de verkoper met de volgende geïnteresseerde aan de slag zonder daar weken op te hoeven wachten.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
President schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Mja, met 60k studieschuld kan hij misschien iets van 80k-90k minder hypotheek krijgen... Dus dan sta je nog 20k tot 30k in de min
In het oude stelsel kan je studieschuld gewoon x2 doen in mindering op de maximale hypotheek. Dus 120k minder hypotheek.

Dus gewoon aflossen, pijn doorstaan en lekker door met je nieuwe appartementje en de rest van je leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
appelflap1992 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:11:
*knip* Aan dit verzoek gaan wij niet meewerken. :)
Studieschuld verzwijgen is een dom idee. Je kan er gezanik mee krijgen en je neemt gewoon meer schuld dan je aankan. Daarnaast is het verzwijgen vrijwel onmogelijk geworden. 1,5 jaar terug lukte dit nog wel, maar nu vragen alle banken om een verklaring van DUO.

Vraag je daarnaast ook af: Durf jij het risico te lopen dat de bank er achter komt dat je de boel probeert te flessen, je op een zwarte lijst komt en helemaal geen bank je meer aan een hypotheek kan helpen? Ik denk dat het antwoord 'nee' zal zijn. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Aftansert schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:33:
@appelflap1992 Het is soms mogelijk om een gedeelte van je studieschuld af te lossen, waarmee het rekenbedrag wordt teruggebracht tot je daadwerkelijke schuld (i.p.v. je schuld bij het starten met aflossen). Mijn partner heeft 'symbolisch' 5k afgelost, om te kunnen rekenen met de daadwerkelijke schuld.

Misschien dat het dan scheelt, want je studieschuld niet aflossen heeft inderdaad de voorkeur.
Er wordt gerekend met je maandelijkse lasten aan studieschuld, niet met de "uitstaande" studieschuld. Dat is ook de reden waarom men kijkt naar je originele studieschuld, want die bepaald momenteel gewoon hoeveel je maandelijks moet aflossen. Die 5k helpt in deze wel, maar de verstrekker moet wel gewoon de rekenregels toepassen...

En verder, we mogen op GoT niet aanzetten tot fraude, wat het verzwijgen inderdaad is. Door af te lossen kun je meer hypotheek krijgen, doorgaans kun je ca 2x je studieschuld minder lenen bij de oude 15 jaar terugbetalen termijn. Bij de nieuwe 35 jaar weegt het minder mee omdat men dus kijkt naar je maandelijkse lasten. Check dus in welk regime je valt!

En ja, het is zuur om een flinke lening in te moeten lossen die tegen 0.0% staat, om een vergelijkbare lening (maar wel met onderpand) aan te gaan tegen ca 1,3% rente momenteel. Maar ik zou het persoonlijk aflossen mits je met aangegeven studieschuld geen hypotheek kan krijgen. Als je in de problemen komt dat is dat achteraf mogelijk een hele dure grap, zoals het vervallen van een eventuele NHG regeling. In dat geval is het daadwerkelijk schijt dat de ventilator raakt....

@ Met hierboven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

t14wo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Studieschuld verzwijgen is een dom idee. Je kan er gezanik mee krijgen en je neemt gewoon meer schuld dan je aankan.
Dat is natuurlijk niet zo in het geval dat je het geld op de spaarrekening hebt staan en dit geld ook niet in het huis stopt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Bedankt voor de reacties, ik weet dat het niet mag en fraude is maar wij weten ook dat het vaak gebeurt, en waarom zou ik roomser dan de paus willen zijn?

Ik heb het geld wel, ik kan morgen aflossen als ik wil. Ik denk dat ik een zo klein mogelijk deel ga aflossen. Dus de studieschuld aflossen tot ik genoeg hypotheek kan krijgen, tenzij iemand een bank weet die niet expliciet vraagt naar een uitdraai van duo. Ik hoef mijn studielening nog niet af te lossen, dus nu aflossen heeft invloed op het uiteindelijke maandbedrag als ik begin met aflossen, dus hogere hypo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:48
GENETX schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:14:
[...]
Er wordt gerekend met je maandelijkse lasten aan studieschuld, niet met de "uitstaande" studieschuld. Dat is ook de reden waarom men kijkt naar je originele studieschuld, want die bepaald momenteel gewoon hoeveel je maandelijks moet aflossen. Die 5k helpt in deze wel, maar de verstrekker moet wel gewoon de rekenregels toepassen...
Wat je zegt klopt inderdaad als je de regels leest, maar bij ons in de praktijk (bij ABN AMRO) heeft een extra aflossing er dus voor gezorgd dat men met de daadwerkelijke schuld ging rekenen. Dat scheelde rustig 20k aan schuld (inclusief die 5k aflossing).

Geen idee waarom; misschien geluk met deze specifieke regisseur (het was execution only). Ik heb geen vragen gesteld :X In het tooltje moest hij de maandlast handmatig uitrekenen en invullen, dus er was ruimte om een fout / afwijking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Aftansert schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:33:

Dat is dus niet altijd het geval en is afhankelijk van de hypotheekverstrekker.

Als je extra aflost, dan mag je dat afgeloste bedrag in mindering brengen op je totaalschuld. Dus zeg dat je 20k schuld hebt, je moet nog 10k en je lost 5k ineens af. Dan is de rekenschuld 15k. Niet 5k. Het is het maandbedrag dat leidend is en niet de totaalschuld. Die drukt namelijk op je financiën elke maand.

[ Voor 26% gewijzigd door Point.Flare op 25-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 15:49
Even afgeschermd:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ja niet natuurlijk. Of je moet je vriendschap willen testen om hierover te gaan discussieren. Laat die vriend het maar proberen te verkopen en als hij er niet uitkomt kun je altijd nog eens babbelen.

Overigens het verhaal over studieschuld: zolang het niet op je bankafschrift staat zou ik er niks over zeggen als er niet door de hypotheekVERSTREKKER expliciet om wordt gevraagd.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Vincm Begrijp me niet verkeerd, maar wel een beetje een raar verhaal. Je had zelf toch ook ongeveer de prijs enigszins kunnen inschatten? Al is het maar de meterprijs vergelijken met objecten in de buurt en doorrekenen.

Al kan ik natuurlijk niet oordelen erover. Als een taxateur 150k lager zit dan de prijs, dan zou ik heroverwegen. Je zegt dat 20% gelijk staat 150k, dus de woning moet voor 750k weg? Ik zou uitgaan van die taxateur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Vincm Heb je al een koopovereenkomst gesloten, of heeft het die fase nog niet bereikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 15:49
@N1ckk Ik vond zijn koopsom niet heel vreemd. Het is geen doorsnee woning, er is bijvoorbeeld ook geen Calcasa-waarde te berekenen of iets dergelijks. De taxateur heeft ook best z'n werk moeten doen om er een prijs aan te hangen, meer dan ik zelf zou kunnen.

Members only:

Ik vraag me ook af wat eventuele consequenties zouden zijn, om wat 'munitie' te hebben om te heronderhandelen. Ik weet dat je bijvoorbeeld een woning niet te goedkoop mag verkopen, dan kan het gezien worden als verkapte schenking (bijvoorbeeld woning van ouder verkopen aan kind voor een laag bedrag). Dat lijkt mij andersom ook, d.w.z. wanneer je veel te veel betaald voor een woning = verkapte schenking
JanHenk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:31:
@Vincm Heb je al een koopovereenkomst gesloten, of heeft het die fase nog niet bereikt?
Nee, er is nog geen koopovereenkomst (anders had ik dit ook als ontbindende voorwaarde gedaan, had ik al bedacht).
Pagina: 1 ... 167 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7