Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

mr3000 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:15:
Even vraagje. We hebben een akkoord op onze hypotheek via een bemiddelaar.
Het gaat om een ondernemers inkomen en was dus best heel wat gedoe alvorens alles er door was. Uiteindelijk zonder inhoudelijke vragen bindende offerte ontvangen.

Echter heb ik niets gehoord op basis van welk inkomen ze nu getoetst hebben. Bemiddelaar geeft aan "ze zijn meegegaan in mijn verhaal van inkomen X" we zitten nu op 90% financiering. maar als er ruimte zit zou ik liever 20 tot 30 er bij willen.

Kan dit of moet je dan een hele nieuwe aanvraag doen (aangezien de offerte er al is) Gaat overigens op ABN
Sinds eind december geen kans gezien om hier je financieel adviseur even over aan de mouw te trekken? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Boinkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
Afgelopen week ook een notaris gezocht.. De reviews op google lusten de honden geen brood van bij velen.. Communicatie is het allerslechtste beoordeeld bij iedereen.. Wat is dat toch?
Same here. Aan de telefoon word ik perfect geholpen, maar per mail staakt de communicatie iedere keer en komt er gewoon geen reactie. Mijn huis is in augustus gepasseerd, en in eerste instantie kreeg ik een verkeerd document voorgeschoteld om te ondertekenen. Het is dat ik ter plekke het document nog wat skimde en dat het opviel waardoor alsnog het goede document uiteindelijk getekend is (ik ging het eerst alleen kopen, daarna kwam mijn vriendin er bij en stond ik ineens voor 2/3e op de overeenkomst ipv 50/50).

Uiteindelijk hebben ze het verkeerde document naar het kadaster gestuurd, en ondanks diverse herinneringen en ultimatums is de overdracht nog steeds niet ingeschreven bij het kadaster. Daar ben ik inmiddels dusdanig klaar mee dat ik vanavond een tuchtzaak aanhanging ga maken (kosten max 50 euro griffie). Wedden dat het dan wel met spoed opgevolgd gaat worden >:)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 09:29
naitsoezn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Sinds eind december geen kans gezien om hier je financieel adviseur even over aan de mouw te trekken? ;)
Jawel. maar die gasten vinden alles moeilijk en eng.
Hypotheek nu iets lager ingeschoten om niet te "over-vragen" dit ivm vast te stellen ondernemers inkomen op basis van salaris + overwinst.. Idee was altijd van hem we vragen dit en kijken of er dan wat ruimte zit. nu zegt hij ohhh nee dat kan niet, dit is nu de offerte en als je meer wilt moeten we het hele traject opnieuw in. NO WAY ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:41
mr3000 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Hypotheek nu iets lager ingeschoten om niet te "over-vragen" dit ivm vast te stellen ondernemers inkomen op basis van salaris + overwinst.. Idee was altijd van hem we vragen dit en kijken of er dan wat ruimte zit. nu zegt hij ohhh nee dat kan niet, dit is nu de offerte en als je meer wilt moeten we het hele traject opnieuw in. NO WAY ;-)
Als je alle documenten gereed hebt kan je bemiddelaar dat toch gewoon voor je doen? Niet alsof je huidige offerte daardoor ongeldig wordt. Klinkt alsof hij gewoon geen zin heeft er nog meer tijd in te steken, aangezien het hem niets oplevert.

Ik heb ook eens een tweede offerte aangevraagd: Online de formulieren opnieuw invullen en een halve dag later had ik de nieuwe offerte (Moneyou, dochteronderneming van ABN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:25
Boinkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
Afgelopen week ook een notaris gezocht.. De reviews op google lusten de honden geen brood van bij velen.. Communicatie is het allerslechtste beoordeeld bij iedereen.. Wat is dat toch?
Kan je de verkopende makelaar niet om een paar goede notarissen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35
huppelepups schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Kan je de verkopende makelaar niet om een paar goede notarissen vragen?
Heb inmiddels één geselecteerd en die reageert vlot per e-mail. Hopen dat dat zo blijft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
mr3000 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Toevallig een verse ABN offerte onder mijn neus. Als het goed is staat ergens (bij mij op blz 5) je notaris genoemd met daarbij het hypotheekbedrag zoals de notaris deze gaat inschrijven. Dit bedrag ligt meestal iets boven het aankoop bedrag. (En als je een deel zelf betaald, kan het dus fors hoger liggen dan je feitelijke hypotheeklening.)

Als je je hypotheek straks alsnog wilt verhogen dan kan dat tot dat bedrag zonder nieuwe notariskosten. Uiteraard wel weer advies, afsluitkosten en taxatiekosten, maar misschien is daar over te onderhandelen als je het nu vast aankaart bij dezelfde adviseur. Een taxatierapport is meestal wel een paar maanden geldig.

Overigens lijkt het alsof je een stap hebt overgeslagen. Bij ons werd eerst mijn ondernemersinkomen vastgesteld en zijn we daarna pas gaan kijken of dat voldoende ruimte bood. Als de gekochte woning immers te duur blijkt wil je toch kunnen uitrekenen wat er dan wel precies mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Laatst online: 17-09 09:29
NielsFL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Toevallig een verse ABN offerte onder mijn neus. Als het goed is staat ergens (bij mij op blz 5) je notaris genoemd met daarbij het hypotheekbedrag zoals de notaris deze gaat inschrijven. Dit bedrag ligt meestal iets boven het aankoop bedrag. (En als je een deel zelf betaald, kan het dus fors hoger liggen dan je feitelijke hypotheeklening.)

Als je je hypotheek straks alsnog wilt verhogen dan kan dat tot dat bedrag zonder nieuwe notariskosten. Uiteraard wel weer advies, afsluitkosten en taxatiekosten, maar misschien is daar over te onderhandelen als je het nu vast aankaart bij dezelfde adviseur. Een taxatierapport is meestal wel een paar maanden geldig.

Overigens lijkt het alsof je een stap hebt overgeslagen. Bij ons werd eerst mijn ondernemersinkomen vastgesteld en zijn we daarna pas gaan kijken of dat voldoende ruimte bood. Als de gekochte woning immers te duur blijkt wil je toch kunnen uitrekenen wat er dan wel precies mogelijk is.
Dat vond ik dus ook, had bij mijn adviseur 4x gevraagd en maakte steeds op basis van mijn cijfers een schatting wat hij dacht wel mogelijk zou zijn. Best wel apart vond ik zelf ook.

Bemiddelaar vond het dus heel raar dat ik vroeg of er nog meer ruimte was dan de ontvangen hypotheek nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
M3rcury schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Hier hetzelfde. Ik kreeg net de formulieren binnen om aan te geven hoe we aan het geld komen. Maandag is de overdracht.
Kan je vertellen hoe het er uit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bitterbal_mayo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:39:
[...]

Kan je vertellen hoe het er uit ziet?
Standaardformuliertje: http://www.alphafondsen.n...herkomst-van-middelen.pdf

Bij ons vroegen ze na dit formulier allerlei extra documenten, na een belletje met de behandelende notaris was het snel opgehelderd.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 14-01-2021 20:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
fsfikke schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Bij ons vroegen ze na dit formulier allerlei extra documenten, na een belletje met de behandelende notaris was het snel opgehelderd.
Dankje :P

in mijn geval is het dan akte van erfrecht. Dan weet ik het alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
fsfikke schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Hoe ver gaat dit terug? In principe is het voor mij nu bijna alleen geld uit overwaarde huidige woning. Willen ze dan ook nog weten of er eigen geld in de woning is gestopt bij de aankoop daarvan? Dat kwam vanuit crypto en is wat omslachtiger om documenten van aan te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

colvano schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Hoe ver gaat dit terug? In principe is het voor mij nu bijna alleen geld uit overwaarde huidige woning. Willen ze dan ook nog weten of er eigen geld in de woning is gestopt bij de aankoop daarvan? Dat kwam vanuit crypto en is wat omslachtiger om documenten van aan te leveren.
Dat heeft de notaris destijds dan wel gechecked lijkt me.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
fsfikke schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Dat heeft de notaris destijds dan wel gechecked lijkt me.
Destijds 0 vragen, verbaasde mij ook behoorlijk maar was ook wel makkelijk. Opzich was dat geen probleem geweest, alleen moet je dan een hoop opzoeken. Ik verwacht eigenlijk dat de notaris in dit geval de overwaarde van de woning bekijkt en niet de hele geschiedenis induikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dorfl123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09-2022
Met veel plezier kan ik ook eindelijk het grote 'koop een thuis'- traject in! Dus ben het topic aan het nalezen en heb al veel nuttige en bruikbare info gevonden, maar toch even een algemene vraag/opmerking over het topic.

De startpost is, op een paar weken na, 5 jaar oud en kan me voorstellen dat deze aan vernieuwing toe is omdat diverse links niet meer werken en de informatie niet meer actueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

bitterbal_mayo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Precies het formulier @fsfikke inderdaad. :)

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
bitterbal_mayo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Daar waren we ook al over uit in November toch balletje :P

ppeterr in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Daar waren we ook al over uit in November toch balletje :P

ppeterr in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
ja maar niet hoe het formulier er uit zag of wanneer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Ik lees al een tijdje mee tijdens mijn zoekproces naar een nieuwe woning, maar ik zit toch nog met een vraag. Hoe zit het nu precies met de waardering van verkoopprijs en taxatieprijs? Ik heb momenteel een woning op het oog met een vraagprijs van €200.000. Ik heb een aankoopmakelaar in de arm, en de beste man geeft zelf aan een taxatiewaarde van €215.000 te verwachten. De huidige marksituatie doet me echter vermoeden dat het wel 5 tot 10.000 hoger kan uitvallen.

Nu heb ik al meerdere keren gehoord/gelezen dat de taxatiewaarde ook vaak neer komt op 'wat een gek ervoor geeft'. De redenatie is dan dat de waarde van de woning wordt gebaseerd op het bedrag dat ervoor geboden is, en inleg van eigen geld dus niet nodig is. Een situatie die vaak voorkomt met het vele overbieden van vandaag de dag natuurlijk.

Is het zo dat het loont om een andere taxateur te zoeken als je het idee hebt dat de taxatiewaarde gelijk staat aan de verkoopprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
Je schakelt pas een taxateur in na ondertekening van het koopcontract. Deze moet onafhankelijk zijn en is dus sowieso niet je aankoopmakelaar! Wellicht weet deze wel wat goede personen. Anderzijds zetten makelaars (taxateurs) niet zomaar hun handtekening onder een taxatie met je gewenste prijs, uiteindelijk moeten zij jet ook kunnen verantwoorden.

En het hangt natuurlijk van de regio af en wat de gemiddelde strategie is van verkoopmakelaars. In mijn geval ging men echt niet mee met wat de(ze) (en als ik de verkoopmakelaar mag geloven minstens 2 anderen) voor een woning over had. Gelukkig was dat ingecalculeerd en is de taxatie alsnog hoger dan waar ik zelf rekening mee hield.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 15-01-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Taxateurs vragen zelf nog wel eens waar je zelf aan zit te denken qua waarde. Kans is groot dat je dit ook krijgt. Ik kreeg het ook precies. Gebakken lucht die gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:46
In ditzelfde kader: Wij hebben een huis (jaren 50) op het oog waar mogelijk nogal wat in verbouwd moet worden. Onder meer een aanbouw van 3,5*3 (met deuren dichtmetselen of muren doorbreken), nieuwe vloer op de benedenverdieping (zo'n 50m2) en een nieuwe keuken zou dat dan betreffen. Hoe zijn jullie ervaringen hierin qua zowel financiering als taxatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Zeeuw

5.6

mefjoew schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:58:
In ditzelfde kader: Wij hebben een huis (jaren 50) op het oog waar mogelijk nogal wat in verbouwd moet worden. Onder meer een aanbouw van 3,5*3 (met deuren dichtmetselen of muren doorbreken), nieuwe vloer op de benedenverdieping (zo'n 50m2) en een nieuwe keuken zou dat dan betreffen. Hoe zijn jullie ervaringen hierin qua zowel financiering als taxatie?
Je moet een verbouwingsspecificatie aanleveren met de geschatte kosten, bijvoorbeeld 50.000 euro.
Deze neemt de taxateur mee in de taxatie.
Als je aankoopt voor 200.000 en je wilt verbouwen voor 50.000 dan zegt de taxateur: "Na verbouwing is het huis 240.000 waard." Dat bedrag kun je dan lenen. Je moet dan 10.000 euro zelf bijleggen bovenop de KK.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 14:12
Moet je een taxatie laten opstellen om de overwaarde van je verkochte huis te gebruiken voor een verbouwing in je nieuwe huis?

Ik heb m’n huis vrij goed verkocht en wil de overwaarde graag gebruiken voor het laten plaatsen in m’n nieuwe stekkie. Moet ik hier nog iets voor regelen of is bonnetjes bewaren genoeg? Ik heb een offerte voor de keuken en om de bouw daarvan te laten starten zal ik een percentage moeten aanbetalen. Kan ik dat met m’n eigen geld doen en dan vervolgens een stukje van de gestorte overwaarde zelf houden? Je zou zeggen dat voor de bank het niet uitmaakt met welk geld ik dat heb gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Ik heb er zelf voor gekozen om de overwaarde gewoon op mijn bank te laten storten. Dan betaal ik de verbouwing van onze nieuwe woning gewoon vanaf m’n bank. Ik realiseer mij dat dit wat hypotheekrenteaftrek scheelt, maar vind het wel erg makkelijk om mijn geld gewoon op mijn rekening te hebben. Hypotheekrente is ook bijna niks meer, ga voor <1% afsluiten 10 jaar vast. In die 10 jaar verwacht ik de hele hypotheek wel af te lossen en dan hypotheekvrij te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:52
whoopy_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:12:
Moet je een taxatie laten opstellen om de overwaarde van je verkochte huis te gebruiken voor een verbouwing in je nieuwe huis?

Ik heb m’n huis vrij goed verkocht en wil de overwaarde graag gebruiken voor het laten plaatsen in m’n nieuwe stekkie. Moet ik hier nog iets voor regelen of is bonnetjes bewaren genoeg? Ik heb een offerte voor de keuken en om de bouw daarvan te laten starten zal ik een percentage moeten aanbetalen. Kan ik dat met m’n eigen geld doen en dan vervolgens een stukje van de gestorte overwaarde zelf houden? Je zou zeggen dat voor de bank het niet uitmaakt met welk geld ik dat heb gedaan
Je taxatie moet de verbouwplannen wel opnemen.
Geld kun je voorschieten, bonnen bewaren.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Martinusz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Je taxatie moet de verbouwplannen wel opnemen.
Geld kun je voorschieten, bonnen bewaren.
Is dat dan een aparte taxatie? Ik heb destijds het huis laten taxeren voor het aankopen maar toen was het verbouwen van de keuken nog niet aan de orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
colvano schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
Ik heb er zelf voor gekozen om de overwaarde gewoon op mijn bank te laten storten. Dan betaal ik de verbouwing van onze nieuwe woning gewoon vanaf m’n bank. Ik realiseer mij dat dit wat hypotheekrenteaftrek scheelt, maar vind het wel erg makkelijk om mijn geld gewoon op mijn rekening te hebben. Hypotheekrente is ook bijna niks meer, ga voor <1% afsluiten 10 jaar vast. In die 10 jaar verwacht ik de hele hypotheek wel af te lossen en dan hypotheekvrij te zitten.
Hypotheekrente van minder dan 1 procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:52
whoopy_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Is dat dan een aparte taxatie? Ik heb destijds het huis laten taxeren voor het aankopen maar toen was het verbouwen van de keuken nog niet aan de orde
Ja dan moet de taxatie aangepast worden, hebben wij ook gehad, budget moest vergroot worden, taxatie aanpassen, al kostte dat maar 50 euro.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Martinusz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:15:
[...]

Ja dan moet de taxatie aangepast worden, hebben wij ook gehad, budget moest vergroot worden, taxatie aanpassen, al kostte dat maar 50 euro.
Mmm Oke, bedankt. Ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Heb inmiddels een offerte van de keuken ontvangen en dus nog geen taxatie. Ik zal maandag eens met m’n financieel adviseur bellen. Zou vrij lullig zijn als ik uit m’n eigen zak de hele keuken moet betalen en vervolgens met die overwaarde blijf zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
whoopy_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Hypotheekrente van minder dan 1 procent?
Ja, er zijn meerdere aanbieders voor minder dan 1% 10 jaar vast. Dat is met NHG trouwens, maar beperkte hypotheek nodig omdat waarde pas komt na de verbouwing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
colvano schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Ja, er zijn meerdere aanbieders voor minder dan 1% 10 jaar vast. Dat is met NHG trouwens, maar beperkte hypotheek nodig omdat waarde pas komt na de verbouwing ;)
Ah ja, klinkt goed. Helaas kan ik geen gebruik maken van NHG ivm hoogte hypo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
whoopy_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:28:
[...]

Mmm Oke, bedankt. Ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Heb inmiddels een offerte van de keuken ontvangen en dus nog geen taxatie. Ik zal maandag eens met m’n financieel adviseur bellen. Zou vrij lullig zijn als ik uit m’n eigen zak de hele keuken moet betalen en vervolgens met die overwaarde blijf zitten
Wat bedoel je hier precies mee? Eigen geld investeren met de huidige rente is zonde, ben ik met je eens, maar met overwaarde blijven zitten volg ik niet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

colvano schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
Dat is hoe het 13 jaar geleden bij toeval bij mij ook zo liep. Mijn oude huis verkocht maar totaal nergens over na gedacht, had gewoon geld op mijn rekening gekregen en lekker van geleefd en zo. Paar maanden later ander huis gekocht, en vanuit spaargeld van alles betaald. Bij de IB aangifte werd dat mooi weggestreept en effectief had ik dus de verbouwing betaald uit de overwaarde van mijn eerdere huis.

Overigens afgelopen jaar de overwaarde gebruikt om de 1e keer de 10% aflossing te doen die mag. Qua hypotheek scheelt het allemaal niet veel, maar ja, wat je niet hoeft te betalen hoeft ook niet binnen te komen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoopy_
mefjoew schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Eigen geld investeren met de huidige rente is zonde, ben ik met je eens, maar met overwaarde blijven zitten volg ik niet..?
Nou, ik krijg de woning eerder dan dat ik mijn huidige huis verkoop. Voor het maken van de keuken moet dus een aanbetaling moeten worden gedaan voor de keuken met geld van de overwaarde die ik dan dus nog niet heb. Op zich heb ik wel genoeg geld om de keuken te betalen maar dat zou ik dan dus met m’n eigen geld doen. 3 weken later wordt de overwaarde gestort en zou ik kunnen laten aantonen dat ik geld heb gebruikt voor het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Crazy D schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Dat is hoe het 13 jaar geleden bij toeval bij mij ook zo liep. Mijn oude huis verkocht maar totaal nergens over na gedacht, had gewoon geld op mijn rekening gekregen en lekker van geleefd en zo. Paar maanden later ander huis gekocht, en vanuit spaargeld van alles betaald. Bij de IB aangifte werd dat mooi weggestreept en effectief had ik dus de verbouwing betaald uit de overwaarde van mijn eerdere huis.

Overigens afgelopen jaar de overwaarde gebruikt om de 1e keer de 10% aflossing te doen die mag. Qua hypotheek scheelt het allemaal niet veel, maar ja, wat je niet hoeft te betalen hoeft ook niet binnen te komen :)
Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Dachten eerst gewoon te willen verhuizen en dus niks qua bouwdepot oid gedaan. Nu bedacht dat we toch wel nieuwe keuken willen en moet alles snel snel (over 3 weken wordt de keuken geplaatst). Geld van de overwaarde hebben wij dus nog niet op het moment dat de keuken wordt geplaatst, wel genoeg eigen geld. Hopelijk is dit verder geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

whoopy_ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Nou, ik krijg de woning eerder dan dat ik mijn huidige huis verkoop. Voor het maken van de keuken moet dus een aanbetaling moeten worden gedaan voor de keuken met geld van de overwaarde die ik dan dus nog niet heb. Op zich heb ik wel genoeg geld om de keuken te betalen maar dat zou ik dan dus met m’n eigen geld doen. 3 weken later wordt de overwaarde gestort en zou ik kunnen laten aantonen dat ik geld heb gebruikt voor het huis
Bonnetjes bewaren en dan is het prima. En het restant van de overwaarde moet je dan wellicht nog wel een extra aflossing mee doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:10
Crazy D schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Bonnetjes bewaren en dan is het prima. En het restant van de overwaarde moet je dan wellicht nog wel een extra aflossing mee doen.
Je kan het privé even voorschieten en daarna verrekenen met je overwaarde. Zo heb ik ook ruim 30k zelf voorgeschoten ivm latere verkoop van de woning. Als je de bonnen / facturen maar hebt die aantonen dat je je overwaarde in je woning hebt gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vandaag dan toch eindelijk dat droomhuis gevonden en bezichtigd! Dus nu de carroussel in.

Nou heb ik deze topic nog niet eerder gezien dus weet niet waar ik moet beginnen met lezen. Wel heb ik in het topic over de huizenmarkt al wel wat dingen geleerd:

- je hoeft niet een huwelijk of contract te hebben om met zijn tweeën te kopen
- de rente 30 jaar vastzetten is duur qua rente
- volledig aflossen == hoog qua maandlasten en hoeft niet; 50% vrij is goed te doen als je later alles maar afbetaalt

Nou roepen die dingen ook weer vragen op:

- wat is wijsheid met vastzetten rente? 10 jaar?
- is deels aflossingsvrij te combineren met annuïtair om zo dalende vaste kosten te hebben of is dat sowieso niet handig?

Ik heb een hypotheekadviseur maar geen ankoopmakelaar. Is dat voldoende?

We denken nog wel aan een bouwtechnische keuring uit te laten voeren, is dat sowieso zinvol? Het huis is erg goed onderhouden maar wel ruim honderd jaar oud.

Ik wil het liefst lager uitkomen qua hypotheek dan mijn huidige huur al wordt dat wellicht lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Wilf schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:31:
Vandaag dan toch eindelijk dat droomhuis gevonden en bezichtigd! Dus nu de carroussel in.
En ook al een bod uitgebracht dat geaccepteerd is? Zo ja, dan alvast gefeliciteerd :) . Anders, sterkte met de spanning rondom het doen van een bod.
Nou heb ik deze topic nog niet eerder gezien dus weet niet waar ik moet beginnen met lezen. Wel heb ik in het topic over de huizenmarkt al wel wat dingen geleerd:

- je hoeft niet een huwelijk of contract te hebben om met zijn tweeën te kopen
- de rente 30 jaar vastzetten is duur qua rente
- volledig aflossen == hoog qua maandlasten en hoeft niet; 50% vrij is goed te doen als je later alles maar afbetaalt

Nou roepen die dingen ook weer vragen op:

- wat is wijsheid met vastzetten rente? 10 jaar?
Heb jij een glazen bol? Als je de historie opzoekt dan daalt de rente eigenlijk alleen maar sinds de jaren 90. Op dit moment zijn de vooruitzichten wat dat betreft ook nog wel redelijk gunstig. Dus met een korte rentevaste periode kun je gokken op het voordeel van een nog lagere rente in de toekomst, met nu al korting.

Persoonlijk heb ik toch voor 20 jaar vast gekozen, met als redenatie dat ik tzt zoveel heb afgelost dat een eventuele rentestijging wel te overleven is. Ik zie het als een soort van verzekering die relatief duur is...
- is deels aflossingsvrij te combineren met annuïtair om zo dalende vaste kosten te hebben of is dat sowieso niet handig?
Bij annuitair blijven de kosten gelijk (2 hypotheekdelen). Wel zou ik Annuitair ten opzichte ven lineair aanraden, want het netto verschil is op de 30 jaar zo klein, dat je er vanuit kan gaan dat annuitair voordeliger is in termen van koopkracht door inflatie.

Ik ben zelf voor volledig aflossen gegaan omdat ik dat prima kan dragen. Ik kan me voorstellen dat jou situatie anders is en een deel aflossingsvrij sowieso nodig is.
Ik heb een hypotheekadviseur maar geen ankoopmakelaar. Is dat voldoende?
Absoluut, ondergetekende heeft onlangs op dezelfde manier een huis gekocht.
We denken nog wel aan een bouwtechnische keuring uit te laten voeren, is dat sowieso zinvol? Het huis is erg goed onderhouden maar wel ruim honderd jaar oud.
Bij 100 jaar oud zou ik dat wel laten doen ja. Het kan er nog zo goed uitzien, maar het kan natuurlijk ook oppervlakkig zijn op een aantal punten.
Ik wil het liefst lager uitkomen qua hypotheek dan mijn huidige huur al wordt dat wellicht lastig.
Hoe dan ook, je gaat vermogen opbouwen ;)

Veel succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:28
Nou, wij hebben na 3 maanden tevergeefs zelfstandig bezichtigen en bieden nu maar besloten om een aankoopmakelaar erbij te nemen. We dachten het zelf wel te kunnen: het vinden van huizen en plannen van bezichtigingen stelt niks voor, en voor een goed bod zou Walter Living ons voorzien van informatie.

Dat eerst ging prima (voldoende gratis zoek-services van makelaars en gewoon op tijd bellen), maar de informatie die Walter Living aanbiedt in hun Plus abonnement raakt helaas kant noch wal. We gebruiken alle referentie-huizen, indexeren de historische verkopen aan de hand van 15% groei per jaar (verrassend realistisch), en zitten zelden onder de "Als nieuw" waarde met ons bod. En toch elke keer de feedback krijgen van de verkoopmakelaar dat we significant laag bieden (in de categorie 10k - 30k te laag versus andere bieders).

Vandaag hebben we voor het eerst een bod uitgebracht (vraagprijs 295k) met onze aankoopmakelaar, en ik heb voor de grap Walter Living ernaast gehouden. Waar WL een "Als nieuw"-waarde van 301k aangeeft en historische verkopen in de buurt duiden op een 305k-310k waarde, heeft onze aankoopmakelaar een bod van 340k gedaan.
Helaas weer niet gewonnen (verloren van een 347.5k bod zonder voorbehoud financiering), maar het voelt in ieder geval een stuk serieuzer en beter bewust van de huizenmarkt in Almere.

Mijn conclusie en referentie aan vrienden is dat het Plus-abonnement van Walter Living geinig is voor een indicatie van verkopen in de buurt, maar volstrekt niet voldoet als je er een bod op wilt baseren. Erg jammer, het werkt ongetwijfeld beter in een stabiele markt, maar daar is nu duidelijk niet van te spreken. Ook zou het voordelig zijn als we geen starters waren, maar uit een woning met overwaarde komen en dus geen voorbehoud financiering nodig zouden hebben, maar daar kan WL helaas ook niet bij helpen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door dutchminator op 18-01-2021 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

GENETX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:13:
[...]

[...]

Hoe dan ook, je gaat waarschijnlijk vermogen opbouwen ;)

Veel succes!!
;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Welkom @Verwijderd

Of je de rente 20-30 jaar vast wil zetten ligt ook een beetje aan je lange termijn plan.

Om te beginnen heb je hypotheken die je bij verkoop perce moet aflossen, waarna je evt. Bij een volgend huis een nieuwe hypotheek moet afsluiten, met de dan geldende voorwaarden. Gezien de historisch lage rente kan het zomaar hoger uitpakken.

Je hebt ook hypotheken waarbij je de optie hebt, om deze mee te nemen naar een volgend huis. Vaak zijn deze echter wel iets duurder kwa rente.

Tegenwoordig is het zo, dat als je een hypotheek afsluit je hem altijd in 30 jaar moet aflossen. Even misschien wat uitzonderingen daar gelaten.

Waar dus, dus mee speelt is hoe lang je de rente vast wilt zetten.

De *knip*DNB is momenteel aan het lobbyen om overwaarde/aflossing op een huis, als vermogen te mogen beschouwen. Waardoor het dan in box3 belast dient te worden. Dit is echter op dit moment nog niet van toepassing en zal de eerste twee jaar ook niet gaan spelen.

Zelf ben ik nu bezig met het bouwen van een eigen woning. Hierbij heb ik een leuke overwaarde kunnen inleggen, stuk spaargeld en stuk hypotheek. Omdat ik mijn hypotheek opnieuw heb moeten afsluiten. Heb ik technisch gezien twee hypotheken. 1 hypotheek die ik in 27 jaar namelijk 30 -3 jaar gebruikt vanuit mijn eerdere hypotheek en alles wat ik erna verhoogd heb is hypotheek 2, die ik in 30 jaar moet aflossen. Hierbij heb ik gekozen voor een combi van 10-15 jarige rente. Dit om een stukje vastigheid te hebben en dat je op deze manier de hoogste hypotheek kan krijgen.

Zolang je elk jaar inflatie hebt, betekent dit tevens ook dat je schuld minder wordt. Het cijfertje veranderd er echter niet mee.

Op het moment dat je een eerste hypotheek gaat afsluiten. Zou ik NOOIT gebruik maken van een hypotheek adviseur, maar zelf via internet regelen. Scheelt je al gauw 2400 euro.

Je hypotheek bestaat uit 2 onderdelen. Rente en aflossing. Als je hypotheek 600 is
Zal dit mogelijk betekenen 150 rente, 450 aflossing elke maand.
Zelf zie ik dit als 150 kosten en 450 verplicht sparen.
Dergelijke verbasteringen zijn ongewenst.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 20-01-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:01
dutchminator schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:17:
...

Mijn conclusie en referentie aan vrienden is dat het Plus-abonnement van Walter Living geinig is voor een indicatie van verkopen in de buurt, maar volstrekt niet voldoet als je er een bod op wilt baseren. Erg jammer, het werkt ongetwijfeld beter in een stabiele markt, maar daar is nu duidelijk niet van te spreken. Ook zou het voordelig zijn als we geen starters waren, maar uit een woning met overwaarde komen en dus geen voorbehoud financiering nodig zouden hebben, maar daar kan WL helaas ook niet bij helpen. :P
Dit is ook mijn ervaring, Walter Living zat bij mij ook vaak te laag. Calcasa is stukken duurder dus niet aan te raden om even 10 huizen doorheen te halen, maar de paar gevallen die ik wel door Calcasa heb gehaald waren hoger of gelijk aan de “Als nieuw” waarde van Walter Living en dus meer overeenkomstig met de werkelijkheid. Het is inderdaad wel leuk om te kijken wat er in de buurt gebeurt! Sowieso goed idee om een aankoopmakelaar erbij te nemen, op zo’n bedrag zijn dat de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Laatst online: 09-09 17:59
badboyqxy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:21:

Op het moment dat je een eerste hypotheek gaat afsluiten. Zou ik NOOIT gebruik maken van een hypotheek adviseur, maar zelf via internet regelen. Scheelt je al gauw 2400 euro.
Is het dit wel waard? Als ik kijk naar waar ik naar zoek (200.000) zou dat ~1% van de koopprijs zijn. Ik heb een tijdje terug ook gekeken of ik dit zelf kon en toen las ik dit:
Vraag zo specifiek mogelijk hoe de documenten aangeleverd moeten worden (in kleur, handgeschreven, geldigheidsduur). Dit verschilt namelijk per bank. Scan alle documenten in en sla ze op in een daarvoor bestemde map op je computer, zodat je ze makkelijk kunt terugvinden en versturen.
Bron: https://www.consumentenbo...raag-checklist-documenten

Ik zie dan al voor me dat het niet lukt omdat dit niet goed is of dat, ik zie het meer als een "verzekering" voor de procedure.

Ik moet zeggen dat de bedragen mij ook wel een beetje afschrikken. De hypotheekshop vraagt 3000 en de SNS 2300.

Ik vond de 1500 van de aankoopmakelaar een best aardige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
@barriie
Als je zelf een hypotheek afsluit, kost dit je zo 600-700 euro. Je krijgt dan stap voor stap precies te horen wat je aan moet leveren en je krijgt 5 min later al te horen of alles klopt.

Middels een bank rekenen die meestal zo 3000 euro.

Die 2400 heb ik liever op de bank of koop er openslaande deuren en een Quooker van.

Aankoop makelaar nooit gebruik van gemaakt

[ Voor 18% gewijzigd door badboyqxy op 18-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
badboyqxy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:03:
@barriie
Als je zelf een hypotheek afsluit, kost dit je zo 600-700 euro. Je krijgt dan stap voor stap precies te horen wat je aan moet leveren en je krijgt 5 min later al te horen of alles klopt.

Middels een bank rekenen die meestal zo 3000 euro.

Die 2400 heb ik liever op de bank of koop er openslaande deuren en een Quooker van.

Aankoop makelaar nooit gebruik van gemaakt
Aah kijk daar zocht ik eigenlijk naar. Ik had een beetje het idee dat het, "succes lever alles maar aan dan", zou worden. Of dat iets verkeerd is gescand en je dat een paar uur voor de deadline hoort ofzo. Of toch nog iets ergens vergeten... Alhoewel zon Quooker ook wel vet is :)

Ik ben nu sinds Februari echt aan het zoeken (geen studieschuld meer en wat op de bank) en ik ben op welgeteld 0 bezichtigen geweest. Kom er niet tussen, vandaar dat ik een aankoopmakelaar heb ingeschakeld. Hoef pas te betalen als ik via hun aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bedankt voor de reacties!
GENETX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:13:
[...]

En ook al een bod uitgebracht dat geaccepteerd is? Zo ja, dan alvast gefeliciteerd :) . Anders, sterkte met de spanning rondom het doen van een bod.
Geen bod gedaan en heeft wat ik begreep van de verkopende makelaar ook geen zin. Vraagprijs is koopprijs.
Bij 100 jaar oud zou ik dat wel laten doen ja. Het kan er nog zo goed uitzien, maar het kan natuurlijk ook oppervlakkig zijn op een aantal punten.
Top, gaan we doen!
Hoe dan ook, je gaat vermogen opbouwen ;)
Daar ga ik niet van uit en is ook niet het uitgangspunt. Het is vooral een geweldige plek. Ik ben nu na bezichtiging aan het proberen de ‘nacht er over te slapen’ maar lukt nog niet :X
badboyqxy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:21:
Welkom @Verwijderd

Of je de rente 20-30 jaar vast wil zetten ligt ook een beetje aan je lange termijn plan.
Daar blijven wonen tot mijn dood of tot ik niet meer trap kan lopen.
De adviseur is onze verzekering en was tot nu toe gratis. Geen idee wat het kost als hij voor je gaat afsluiten. Is dat echt zo duur? Hij zocht voor ons de goedkoopste bank uit voor onze situatie. Hoe en waar vraag je dan een hypotheek aan met z’n tweeën? Via interwebs voelt toch een beetje shabby.
Je hypotheek bestaat uit 2 onderdelen. Rente en aflossing. Als je hypotheek 600 is
Zal dit mogelijk betekenen 150 rente, 450 aflossing elke maand.
Zelf zie ik dit als 150 kosten en 450 verplicht sparen.
LOL @ €600 :D Een hypotheek van €310.000 is al €1100 dus ik vrees dat ik dat niet ga halen (huis is ongeveer anderhalve ton duurder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
@Wilf je moet altijd een bod uitbrengen om het huis te kunnen kopen. Uiteraard kan dat de vraagprijs (of zelfs lager) zijn. Maar de onderhandelingen tot koop (en tekenen van de koopakte) beginnen bij een bod+eventuele voorbehouden door jou!

Wacht daar niet te lang mee, want wellicht zijn er meer met interesse.

https://www.eigenhuis.nl/...erkt-bieden-op-een-huis#/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Wilf een hypotheekadviseur vraagt ongeveer 2-3k voor het hele proces. Daar zitten zijn advieskosten (die hij nu maakt) ook in.

Deze kosten zijn aftrekbaar, dus netto kost het je een stuk minder. Als hypotheken en financiën niet je sterkste punt zijn zou ik het altijd doen :-).

Helpt ook vaak met goede adviseur dat de hypotheek sneller geregeld wordt omdat hij soms de juiste mensen kent (vaak moet je na acceptatie bod binnen x weken je hypotheek rond hebben).

Rentevaste periode is een persoonlijke keuze. Als je risico avers bent zet je het lang vast. Als je paar tientjes wilt besparen ga je voor korter. Korter dan 10 is lastig, omdat je dan minder kunt lenen (dan is de adviseur verplicht een andere rekenrente te gebruiken.

Wij hebben 20 jaar gedaan, omdat het verschil met 15, 12 en 10 relatief klein was. Let daarnaast ook op de LTV staffels die de bank aanbiedt.

Wij hebben 30% aflossingsvrij, maar ook dat is weer een prsoonlijke keuze: wat is je lange termijn strategie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Wilf Ik zou een adviseur wel aanraden ja zoals @Requiem19 ook zegt. Netto kosten zijn maar een fractie van je totale uitgave. Ik vond het erg prettig om zaken uit handen te kunnen geven. Adviseur zorgt samen met je voor alle nodige zaken en levert dit aan bij de hypotheek verstrekker. Ook advies en hulp bij zaken als taxatie en keuringen helpen ze je mee. Ik heb ze diverse berekeningen laten maken van hypotheeklasten e.d. In mijn situatie waren ze de kosten echt dubbel en dwars waard. Tuurlijk kan je het ook zelf, maar wil je dit voor die paar honderd euro extra op een aankoop van 400.000?

Wij hebben 20 jaar gekozen overigens. Op dat moment is zoals hier eerder werd gezegd dusdanig weinig restschuld over dat een rente verhoging niet spannend is.

[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 19-01-2021 08:24 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
dutchminator schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:17:

Tja, zo hebben wij nu een aankoopmakelaar die juist een lagere bieding adviseert dan ons eigen gevoel en de informatie van Walter. Zo'n 20k lager zelfs.. Heb erover gespard met vrienden die ook zijn gaan kijken en laat ons idee van verliefd zijn geworden en niet mis willen grijpen dan toch prevaleren boven het advies van de makelaar in deze. Wat is dan zijn meerwaarde, vraag ik mezelf een beetje af. Onderling met de verkopende makelaar sparren schijnt er ook niet in te zitten namelijk.
Anderzijds vind ik het ook weer te prijzen dat deze makelaar niet simpelweg 'even' zijn commissie (die ook maar € 700 is trouwens) wil binnenharken, maar een serieus advies geeft gebaseerd op de waarde die hij aan de woning toekent. Dat wij daar dan vanuit emotie overheen gaan is aan onszelf natuurlijk.
Mijn beeld is dat de markt dermate onvoorspelbaar/gek is (zie nu ons eigen handelen), dat je nooit echt weet wat een huis gaat opleveren.

Nu eerst maar weer in spanning de reactie op ons bod afwachten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Wij zijn onlangs ook met een aankoopmakelaar gaan kijken naar een huis dat al enkele maanden te koop stond.
De reden dat we hem in hadden geschakeld, was omdat we de regio niet goed genoeg kenden.
Erg blij dat hij erbij was. Zijn rondgang door het huis had verdomd veel weg van een bouwkundig onderzoek. Overal inkruipen, tegenaan kloppen. Hij wist zoveel van bouwkundige zaken, dat dit ook de verkopende makelaar intimideerde.
Onze makelaar vroeg ook gewoon botweg aan de verkoopmakelaar 'zeg, er zijn al biedingen op dit huis geweest. Hoe hoog/laag waren die?'
Dat had ik zelf niet snel gevraagd omdat ik dacht dat de verkopende partij toch niet zou antwoorden, maar de makelaar gaf gewoon aan in welke richting die biedingen zaten.
Uiteindelijk het huis niet gekocht omdat je bij een huis van 100plus jaar oud alsnog voor gekke verrassingen kunt komen te staan Was wel specifiek ook voor dit huis omdat er een en ander aan historische gegevens ontbrak. We konden niet goed bepalen hoe we die kosten moesten inschatten, mede ook omdat het huis zo godvergeten groot was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Succes mefjoew, ik herken het wel een beetje. Wel zonder aankoopmakelaar overigens, maar op een gegeven moment kan je die paar duizend echt niet meer interesseren en wil je gewoon dat huis hebben (op een steeds krapper wordende markt binnen je budget) na een paar keer mis te hebben gegrepen en inderdaad in diezelfde spanning te zitten.

@Wilf Nog even terugkomend, ik vind het wel opvallend wat de makelaar zegt wat betreft de vraagprijs en de regio waar je zoekt. Ik neem aan dat het huis net te koop is gekomen? Anders zou ik nog mijn vraagtekens zetten en zou je kunnen overwegen wat lager te starten. Of waren er nog meer bezichtigingen geweest (pols de animo bij de bezichtiging bij de makelaar). Dan zou ik niet te lang wachten.

Als tip zou ik wel meegeven om het bod persoonlijk en telefonisch uit te brengen en schriftelijk nog te mailen. Je weet wat je aan voorbehouden mee kan nemen toch? Financiering, minimale taxatie, bouwkundige keuring voor x geld en verkoop eigen woning (doorhalen wat niet van toepassing is).

Maar wees er vlug bij! Ik heb onlangs mijn huis kunnen kopen door simpelweg de eerste te zijn met een goed openingsbod. Niet noodzakelijkerwijs het beste bod (al weet je dat nooit), waardoor men met mij de onderhandeling wilde starten. Hierdoor hadden mensen die na de middagpauze om een bezichtiging kwamen achteraf gezien eigenlijk al geen kans meer. De potentiele kopers voor de volgende dag konden worden afgebeld ;)

Wat betreft de hypotheekadviseur: met hierboven: doen. Zeker in jou geval, waar nogal wat maatwerk nodig is. Als koper mag je volgens mij ook de notaris uitzoeken (ik wel iig, weet niet of het standaard is), waar je wellicht ook al eens naar kan informeren. Ik kan me voorstellen dat er nog wat zaken geregeld moeten worden met je partner aangezien jullie niet getrouwd zijn/samenlevingscontract hebben. Ik denk dat het verstandig is om advies in te winnen hoe je dat het beste kan regelen, ook als de situatie over een paar jaar dit toestaat. maar ook minder leuke omstandigheden, zoals bij overlijden (moet het toch even benoemen): Waar gaat dat de helft(?) van het huis naartoe? En daaraan gekoppeld: moet je nog een levensverzekering afsluiten? Jij hebt genoeg vragen bij een niet standaard situatie. Deskundig advies lijkt me op zijn plaats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

GENETX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:54:@Wilf Nog even terugkomend, ik vind het wel opvallend wat de makelaar zegt wat betreft de vraagprijs en de regio waar je zoekt. Ik neem aan dat het huis net te koop is gekomen? Anders zou ik nog mijn vraagtekens zetten en zou je kunnen overwegen wat lager te starten. Of waren er nog meer bezichtigingen geweest (pols de animo bij de bezichtiging bij de makelaar). Dan zou ik niet te lang wachten.
Het was onder bod maar andere kopers waren afgehaakt omdat ze niet meekonden met prijs. Toen ben ik gebeld.
Als tip zou ik wel meegeven om het bod persoonlijk en telefonisch uit te brengen en schriftelijk nog te mailen. Je weet wat je aan voorbehouden mee kan nemen toch? Financiering, minimale taxatie, bouwkundige keuring voor x geld en verkoop eigen woning (doorhalen wat niet van toepassing is).
Nee, dat wist ik niet want ik koop nooit huizen :D VvF kende ik wel.
Maar wees er vlug bij! Ik heb onlangs mijn huis kunnen kopen door simpelweg de eerste te zijn met een goed openingsbod. Niet noodzakelijkerwijs het beste bod (al weet je dat nooit), waardoor men met mij de onderhandeling wilde starten. Hierdoor hadden mensen die na de middagpauze om een bezichtiging kwamen achteraf gezien eigenlijk al geen kans meer. De potentiele kopers voor de volgende dag konden worden afgebeld ;)
Het huis staat er al een paar weken op en ik zag het pas van het weekend en toen waren de kopers al in een ver stadium maar zij hebben blijkbaar een goedkopere woning gezien die hen ook bevalt.
Wat betreft de hypotheekadviseur: met hierboven: doen. Zeker in jou geval, waar nogal wat maatwerk nodig is. Als koper mag je volgens mij ook de notaris uitzoeken (ik wel iig, weet niet of het standaard is), waar je wellicht ook al eens naar kan informeren. Ik kan me voorstellen dat er nog wat zaken geregeld moeten worden met je partner aangezien jullie niet getrouwd zijn/samenlevingscontract hebben. Ik denk dat het verstandig is om advies in te winnen hoe je dat het beste kan regelen, ook als de situatie over een paar jaar dit toestaat. maar ook minder leuke omstandigheden, zoals bij overlijden (moet het toch even benoemen): Waar gaat dat de helft(?) van het huis naartoe? En daaraan gekoppeld: moet je nog een levensverzekering afsluiten? Jij hebt genoeg vragen bij een niet standaard situatie. Deskundig advies lijkt me op zijn plaats!
Zeker goede punten en iets waar ik zeker ook niet zelf druk over wil maken. Toen mijn bedrijf nog volop draaide had ik ook een boekhouder voor jaaropgaaf (kwartalen deed ik zelf). Nu in vaste dienst gelukkig, daardoor kan ik ook kopen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wilf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:06:
[...]
Het was onder bod maar andere kopers waren afgehaakt omdat ze niet meekonden met prijs. Toen ben ik gebeld.
Aah op die manier, dan heb je denk ik geluk dat je er mooi tussen bent gekomen. Ik zou er dan wellicht toch even achteraan bellen om te informeren, eventueel wat de volgende stappen zijn. Weest iig voorbereid met je bod mocht men daar wel nog om vragen. Zoals je het hier neerzet zit je nog in een grijs gebied, en als je iets niet wil is dat het huis aan je voorbij gaat door verwarring ;)
[...]
Nee, dat wist ik niet want ik koop nooit huizen :D VvF kende ik wel.
Ik voorheen ook niet, voorbereiding en inlezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 15:56
Bedenk je wel goed dat iedere vorm van voorbehouden je een stap verder van het winnende bod brengt.
Maar wat me nu niet duidelijk is, of je al een akkoord hebt?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Dit klinkt inderdaad niet als een 'normale' situatie op de huidige huizenmarkt.

(Helaas) sta je met een voorbehoud financiering tegenwoordig al 1-0 achter. Als je er ook nog een bouwkundig voorbehoud bij doet sta je 2-0 of meer achter.

Allemaal belangrijke overwegingen als dit je droomhuis is. Hoeveel 'risico' ben je bereid te nemen om je droomhuis binnen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
[quote]Wilf schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:53:
Bedankt voor de reacties!

@Wilf

Wij hadden financieel adviseur van een bedrijf die hypotheek regelde en alle financiën ('is de hypotheek ook te betalen na pensioen?', dat soort vragen) doornam. Kosten: 2000 euro, inclusief kosten voor afsluiten hypotheek (van 500K +). Zeer tevreden over prijs en zijn werkwijze. En: dat bedrag is dus aftrekbaar, wij vonden het een goede investering en een te verwaarlozen bedrag op het totale bedrag

[ Voor 21% gewijzigd door DutchChelsea op 19-01-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
Locolau schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:58:
[...]

De notaris stuurde een week voor de datum het formulier met verzoek in te vullen en terug te sturen. Dat was alles wat je ermee hoefde te doen.

Ik mocht bij de notaris op kantoor komen, mijn overdracht was 5 januari. Ik vulde een aanmeldformulier in en mijn temperatuur werd gecontroleerd. Alleen ik mocht naar binnen, familielid dat mee was moest helaas buiten wachten... De notaris wilde wel een foto maken voor het tekenmomentje. Anders een selfie nemen?
Nog even hierop terugkomend...
Formulier voor de vrijstelling overdrachtsbelasting hebben we ook net ontvangen, digitaal aanleveren en op de dag van ondertekening het origineel meenemen. Vind gewoon op kantoor plaats door onszelf, alleen de verkoper dient een volmacht af te geven en tekent dus niet zelf.

Notaris pikt ook nog een graantje mee van de vrijstelling, zag ik op de Nota van Afrekening. 75 euro gerekend voor "honorarium werkzaamheden i.v.m. vrijstelling overdrachtsbelasting" :')

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Na mijn eerdere escapades op de woningmarkt (hier ook gedeeld, rond 25 november jl.), recent weer een mooi proces doorgemaakt, hetgeen ik leuk vind om even te delen.

Mijn ervaring met een bepaalde makelaar hier in de buurt was behoorlijk negatief, maar recent hebben we ook een woning bekeken via een makelaar die nagenoeg uitsluitend stille verkoop doet. Dat voelde goed, dus deze man in de gaten gehouden.

Afgelopen vrijdag via vrienden die toevallig in de voortuin bezig waren te horen gekregen dat er bezichtigingen in een woning naast ze aan de gang waren (projectmatige bouw in een inbreidingsplan). Wij hebben vaak tegen elkaar gezegd, als we de kans krijgen willen we graag daar in de straat wonen. Dus, de vrijdag die makelaar opgebeld die de stille verkopen doet en inderdaad, zij hadden de woning in de verkoop. Afspraak gemaakt voor dinsdag (gisteren), maar de tijd zou nog bevestigd worden. Vraagprijs 450k.

Maandag nog geen reactie met betrekking tot de tijd, dus contact opgenomen met de makelaar. Bleek dat ze al diverse biedingen binnen hadden en "afhankelijk daarvan" of onze afspraak door kon gaan.

Na dat telefoontje even nagedacht... Dit zal me toch niet (weer) gebeuren. Daarom de stoute schoenen aangetrokken, de telefoon weer opgepakt en 465K geboden onder voorbehoud van de bezichtiging die reeds gepland stond.. (verder geen voorbehouden, overigens). Dat durfde ik wel op basis van de foto's en onze kennis van het project bij de vrienden en dat ook zo vermeld.

Toen werden we even later gebeld dat ze na overleg ons ook wilden laten bezichtigen, vanwege ons eerder contact en het verhaal erbij. Aldus geschiedde. Toen wist ik al dat we met ons bod in de buurt zaten, anders hadden ze ons niet laten komen... Achteraf cruciale informatie.

Gisteren dus bezichtigd. Fraaie woning, perfect voor ons, dus we waren nog steeds enthousiast. Aangegeven dat we nog steeds voor ons bod stonden.

Eenmaal thuis nog een keer nagedacht en ervoor gekozen om het bod nog met 5K te verhogen naar 470K.

Uiteindelijk gisteravond 20:00 telefoon van de makelaar;

We hebben het *O*

Bleek dat die 5K ervoor zorgde dat we het hoogste bod hadden en het scheelde maar weinig met de andere biedingen (de andere drie waren ook in de 460K).

Mooi proces, veel geleerd van de afgelopen tijd met bezichtigen en bieden en uiteindelijk dé woning voor ons weten te bemachtigen in deze bijzondere periode. Blij :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
JanHenk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:04:
Na mijn eerdere escapades op de woningmarkt (hier ook gedeeld, rond 25 november jl.), recent weer een mooi proces doorgemaakt, hetgeen ik leuk vind om even te delen.

Mijn ervaring met een bepaalde makelaar hier in de buurt was behoorlijk negatief, maar recent hebben we ook een woning bekeken via een makelaar die nagenoeg uitsluitend stille verkoop doet. Dat voelde goed, dus deze man in de gaten gehouden.

Afgelopen vrijdag via vrienden die toevallig in de voortuin bezig waren te horen gekregen dat er bezichtigingen in een woning naast ze aan de gang waren (projectmatige bouw in een inbreidingsplan). Wij hebben vaak tegen elkaar gezegd, als we de kans krijgen willen we graag daar in de straat wonen. Dus, de vrijdag de makelaar opgebeld door de stille verkopen doet en inderdaad, zij hadden de woning in de verkoop. Afspraak gemaakt voor dinsdag (gisteren), maar de tijd zou nog bevestigd worden. Vraagprijs 450k.

Maandag nog geen reactie met betrekking tot de tijd, dus contact opgenomen met de makelaar. Bleek dat ze al diverse biedingen binnen hadden en "afhankelijk daarvan" of onze afspraak door kon gaan.

Na dat telefoontje even nagedacht... Dit zal me toch niet (weer) gebeuren. Daarom de stoute schoenen aangetrokken, de telefoon weer opgepakt en 465K geboden onder voorbehoud van de bezichtiging die reeds gepland stond.. (verder geen voorbehouden, overigens). Dat durfde ik wel op basis van de foto's en onze kennis van het project bij de vrienden en dat ook zo vermeld.

Toen werden we even later gebeld dat ze na overleg ons ook wilden laten bezichtigen, vanwege ons eerder contact en het verhaal erbij. Aldus geschiedde. Toen wist ik al dat we met ons bod in de buurt zaten, anders hadden ze ons niet laten komen... Achteraf cruciale informatie.

Gisteren dus bezichtigd. Fraaie woning, perfect voor ons, dus we waren nog steeds enthousiast. Aangegeven dat we nog steeds voor ons bod stonden.

Eenmaal thuis nog een keer nagedacht en ervoor gekozen om het bod nog met 5K te verhogen naar 470K.

We hebben het *O*

Bleek dat die 5K ervoor zorgde dat we het hoogste bod hadden en het scheelde maar weinig met de andere biedingen (de andere drie waren ook in de 460K).

Mooi proces, veel geleerd van de afgelopen tijd met bezichtigen en bieden en uiteindelijk dé woning voor ons weten te bemachtigen in deze bijzondere periode. Blij :)
Gefeliciteerd JanHenk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew

Afgelopen vrijdag via vrienden die toevallig in de voortuin bezig waren te horen gekregen dat er bezichtigingen in een woning naast ze aan de gang waren (projectmatige bouw in een inbreidingsplan). Wij hebben vaak tegen elkaar gezegd, als we de kans krijgen willen we graag daar in de straat wonen. Dus, de vrijdag de makelaar opgebeld door de stille verkopen doet en inderdaad, zij hadden de woning in de verkoop. Afspraak gemaakt voor dinsdag (gisteren), maar de tijd zou nog bevestigd worden. Vraagprijs 450k.

We hebben het *O*

Mooi verhaal en goed gedaan. Leerzaam ook voor anderen in dit topic, dus tof dat je dit deelt.
En, uiteraard: gefeliciteerd!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
Gefeliciteerd, maar de woning is pas van jou als beide partijen het voorlopige koopcontract hebben getekend... Men kan je vandaag opbellen en aangeven dat de verkoper toch met een ander partij in zee gaat, vanwege een beter bod...

[ Voor 13% gewijzigd door President op 20-01-2021 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
President schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:55:
[...]

Gefeliciteerd, maar de woning is pas van jou als beide partijen het voorlopige koopcontract hebben getekend... Men kan je vandaag opbellen en aangeven dat de verkoper toch met een ander partij in zee gaat, vanwege een beter bod...
Daar ben ik van op de hoogte, wordt vandaag of morgen rondgemaakt. Durf het hier wel te delen, maar in de vrienden en kennissenkring ben ik nog wel terughoudend...

Heb wel een bosje bloemen laten versturen naar het betreffende adres, om de gunfactor erin te houden tot die tijd.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Haha, goed gedaan! Zo zie je maar wat je met een beetje assertief handelen kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Nice :-). Het spel goed gespeeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
President schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:55:
[...]

Is dit iets dat serieus voorkomt? Flinke domper op mijn eventuele blijdschap bij 'goed' nieuws vandaag of morgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
mefjoew schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Is dit iets dat serieus voorkomt? Flinke domper op mijn eventuele blijdschap bij 'goed' nieuws vandaag of morgen..
Dat komt wel eens voor ja. Vaker niet dan wel, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Zo was een vriend van mij op zoek naar een woning, en kwam toen toevallig bij een oud-buurjongen uit die zijn huis te koop had staan. Al was de woning mondeling al wel toegezegd aan een ander (bod geaccepteerd), maar omdat er nog geen contract was ondertekend heeft die buurjongen uiteindelijk het bod van die vriend toch geaccepteerd. De makelaar was boos en de koper ook, maar dat maakt uiteindelijk helemaal geen bal uit...

Dus ja: het komt wel eens voor. Als ik een huis zou kopen zou ik niet weken willen wachten met het ondertekenen van het contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat het relatief weinig voorkomt.

Maar zekerheid heb je pas als het koopcontract getekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Als het koopcontract getekend is blijft er overigens nog enige onzekerheid over. Als je alles helemaal wilt afdichten moet je het koopcontract bij het Kadaster laten inschrijven à ~ € 260. Dan kan het huis ook niet meer aan iemand anders geleverd worden, worden verhuurd (i.i.g. geen huurrecht na overdracht) en er kan geen beslag op worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Aftansert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:29:
Als het koopcontract getekend is blijft er overigens nog enige onzekerheid over. Als je alles helemaal wilt afdichten moet je het koopcontract bij het Kadaster laten inschrijven. Dan kan het huis ook niet meer aan iemand anders geleverd worden, worden verhuurd (geen huurrecht na overdracht) en er kan geen beslag op worden gelegd.
Wordt dat vaak gedaan? Ik twijfel aan het nut ervan in mijn geval... Dan moet je wel erg wantrouwend richting de verkopers zijn, lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:31:
Wordt dat vaak gedaan? Ik twijfel aan het nut ervan in mijn geval... Dan moet je wel erg wantrouwend richting de verkopers zijn, lijkt me?
Vrij zeldzaam dat het nodig is, absoluut. Aan de andere kant, het zal je maar gebeuren. Wij hadden een overdracht die vrij ver in de toekomst lag, dus hebben gekozen voor absolute zekerheid voor 0.057% van de koopprijs. Ook omdat het een idiote markt is, waarin we maanden later zeker niet dezelfde deal zouden kunnen maken. Maargoed, zo kan je elke 'kleine' uitgave wel goedpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Aftansert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:29:
Als het koopcontract getekend is blijft er overigens nog enige onzekerheid over. Als je alles helemaal wilt afdichten moet je het koopcontract bij het Kadaster laten inschrijven à ~ € 260. Dan kan het huis ook niet meer aan iemand anders geleverd worden, worden verhuurd (i.i.g. geen huurrecht na overdracht) en er kan geen beslag op worden gelegd.
Is dit zo? Volgens mij gaat dit voornamelijk over zaken zoals faillissement van de verkopende partij.
Sorry, dat zeg je o.a. dus ook

[ Voor 3% gewijzigd door Ebayzo op 20-01-2021 15:56 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Flix20 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:16:
Bedenk je wel goed dat iedere vorm van voorbehouden je een stap verder van het winnende bod brengt.
Maar wat me nu niet duidelijk is, of je al een akkoord hebt?
Vandaag een goed gesprek gehad met hypotheekadviseur en een tweede bezichtiging. Morgenochtend moet er dan toch een bod op tafel liggen. Ik ben nu vrij zenuwachtig want ik weet ook niet wat ik moet verwachten, hoeveel je onder de vraagprijs kan bieden zonder acuut buiten spel gezet te worden of wat voor andere punten er nog zijn om op te letten.

Ik ben in ieder geval erg blij dat het financieel haalbaar is en we wat dat betreft stappen kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
Ik ben afgelopen Vrijdag bij een aankoopmakelaar geweest. Ik kreeg vanmiddag een email met afspraken waar ik die vrijdag niets van gehoord heb. Nu vraag ik me af of meerdere aankoopmakelaars hieraan doen:

- mag niet actief zelf zoeken
- mag niet met andere onderhandelingen
- mag alleen een contract tekenen bij de aankoopmakelaar

Ik ben sowieso niet van plan om dit te gaan ondertekenen, ik vroeg me alleen af of meerdere dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wilf schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:43:
[...]
Vandaag een goed gesprek gehad met hypotheekadviseur en een tweede bezichtiging. Morgenochtend moet er dan toch een bod op tafel liggen. Ik ben nu vrij zenuwachtig want ik weet ook niet wat ik moet verwachten, hoeveel je onder de vraagprijs kan bieden zonder acuut buiten spel gezet te worden of wat voor andere punten er nog zijn om op te letten.

Ik ben in ieder geval erg blij dat het financieel haalbaar is en we wat dat betreft stappen kunnen maken.
Wat maakt het huis van jouw keuze zo bijzonder dat je - in de huidige markt - een kans maakt door onder de vraagprijs te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:46:
[...]

Wat maakt het huis van jouw keuze zo bijzonder dat je - in de huidige markt - een kans maakt door onder de vraagprijs te bieden?
Ik weet van de makelaar dat - toen het onder bod was - de bieders eerst te weinig boden en dat de verkopende partij vraagvast is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb niet het idee dat het heel erg storm loopt al zijn er volgens de makelaar wel andere gegadigden maar niet gelijk 30 stuks vermoed ik.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 20-01-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wilf schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Ik weet van de makelaar dat - toen het onder bod was - de bieders eerst te weinig boden en dat de verkopende partij vraagvast is.

***members only***

Ik heb niet het idee dat het heel erg storm loopt al zijn er volgens de makelaar wel andere gegadigden maar niet gelijk 30 stuks vermoed ik.

We hebben ons ook ingeschreven op een rijtjeshuis maar die gaat denk ik weg met overbieden en is voor mij ook echt veel te groot (en de vraagprijs €75.000 lager dan ons beoogde huis). We hoeven geen vijfkamers doorzon in een Vinex-wijk.
Ik zou op een rustig moment eens goed overdenken / overwegen hoe belangrijk deze woning voor je is en in hoeverre dit echt een buitenkans is, of dat je nog wel vaker verwacht zulke woningen tegen het lijf te lopen.

Als dit echt dé woning is, zou ik (en dat is absoluut persoonlijk) gewoon de vraagrprijs bieden als je daardoor redelijk zeker weet dat je de woning hebt.

Als je echt gaat voor de allerbeste deal loop je een iets groter risico dat de woning aan je neus voorbij gaat en je komende 5 jaar niets anders tegenkomt. Maar de vraagprijs moet uiteraard wel redelijk zijn en deze prijs bieden moet ook wel 'goed' voelen.

Ik had in ieder geval ENORM veel spijt dat ik voor mijn droomhuis te scherp geboden had. Wilde niet meer betalen dan ik het 'waard' vond, maar uiteindelijk wel daardoor het huis niet gekregen en toch wel paar weekjes wakker gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
barriie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:44:
Ik ben afgelopen Vrijdag bij een aankoopmakelaar geweest. Ik kreeg vanmiddag een email met afspraken waar ik die vrijdag niets van gehoord heb. Nu vraag ik me af of meerdere aankoopmakelaars hieraan doen:

- mag niet actief zelf zoeken
- mag niet met andere onderhandelingen
- mag alleen een contract tekenen bij de aankoopmakelaar

Ik ben sowieso niet van plan om dit te gaan ondertekenen, ik vroeg me alleen af of meerdere dit herkennen?
Nee joh, dit klinkt mij een beetje gek in de oren.

Actief zoeken, zeker doen! Ook als je een aankoop makelaar hebt. Je hebt er baat aan om een team te vormen, jouw input is veel waard. Erg apart dat dit genoemd wordt.

Het 2e punt wat je noemt, daar wordt zeker mee bedoelt dat je niet in zee gaat met meerdere aankoop makelaars. Ook niet waar. Wat nou als je zelf een huis treft die in de verkoop staat bij "jouw" aankoop makelaar. Zeker wel dat je dan om belangen verstrengeling te voorkomen met een andere in gesprek wil.

"Contract tekenen aankoop makelaar" - Zeker niet wenselijk, je bespreekt wat je wilt. Zet dit op papier. En dan gaan met die banaan. Hier is geen contract voor nodig.

Aan het einde van de streep denk ik dat je kan uitgaan van "no cure, no pay" bij een aankoop makelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 20-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:

Ik was echt op slag verliefd en het voelt heel goed en er is nog een zeer belangrijk detail dat voor mij de ‘deal sealt’ aan de locatie waardoor ik het echt een buitenkans vindt. Twee details eigenlijk. Maar die zijn zo specifiek dat als ik het vermeld het wel duidelijk is waar het staat dus die houd ik even voor mezelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Nee joh, dit klinkt mij een beetje gek in de oren.

Actief zoeken, zeker doen! Ook als je een aankoop makelaar hebt. Je hebt er baat aan om een team te vormen, jouw input is veel waard. Erg apart dat dit genoemd wordt.

Het 2e punt wat je noemt, daar wordt zeker mee bedoelt dat je niet in zee gaat met meerdere aankoop makelaars. Ook niet waar. Wat nou als je zelf een huis treft die in de verkoop staat bij "jouw" aankoop makelaar. Zeker wel dat je dan om belangen verstrengeling te voorkomen met een andere in gesprek wil.

"Contract tekenen aankoop makelaar" - Zeker niet wenselijk, je bespreekt wat je wilt. Zet dit op papier. En dan gaan met die banaan. Hier is geen contract voor nodig.
Ik vond het ook maar raar, dit is het stukje waar ik me niet in kan vinden:

Members only:

Ook zou het aankopen van huizen via hen gratis zijn maar dat haal ik ook niet uit de tekst:

Members only:

Als ik altijd via hen moet aankopen, en de aankoop kost altijd 1500,-...
Zoals gezegd is hier ook niets over gemeld tijdens de afspraak.

Moet zeggen dat ik het tot nu toe wel lastig vind om mee te doen in de Huizenmarkt, niet echt mijn wereldje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
barriie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:14:
[...]

***members only***

Ook zou het aankopen van huizen via hen gratis zijn maar dat haal ik ook niet uit de tekst:

***members only***

Moet zeggen dat ik het tot nu toe wel lastig vind om mee te doen in de Huizenmarkt, niet echt mijn wereldje.
Naja, ga in gesprek over de punten die je vaag vindt. En kijk of je er alsnog een klik bij krijgt.

Ik zou doorlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is natuurlijk de reden. Je hoeft pas te betalen als er via hun een huis wordt gekocht. Dus logischerwijs willen ze voorkomen dat ze al X keer voor jou hebben onderhandeld en dat je daarna een huis koopt zonder hen in te schakelen. Dan hebben ze X keer voor niets gewerkt en krijgen ze nooit meer die 1500 euro.

Dat is natuurlijk heel anders dan een aankoopmakelaar waarbij je (bij wijze van voorbeeld) bij iedere bezichting met onderhandeling 250 euro moet betalen ongeacht of je het huis kan kopen.

Edit: NB dat ze dit niet van te voren hebben verteld lijkt mij een reden om iemand anders te kiezen. Ook al neem je daarna iemand anders in dienst met dezelfde voorwaarden, maar die dat dan wel van te voren eerlijk verteld.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 20-01-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:28
[...]

***members only***

***members only***

En wat zegt je overeenkomst over het beëindigen van de overeenkomst? Is dat wel gratis? Anders is dat toch je uitweg zodra je een andere dienstverlener vindt of het alsnog zelfstandig regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
[...]

***members only***

1500 euro is trouwens als dat een vast bedrag is, niet hoog. De prijzen bij vaste vergoeding liggen toch eerder tussen de 2 en 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
JeroenE schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:19:
[...]
Dat is natuurlijk de reden. Je hoeft pas te betalen als er via hun een huis wordt gekocht. Dus logischerwijs willen ze voorkomen dat ze al X keer voor jou hebben onderhandeld en dat je daarna een huis koopt zonder hen in te schakelen. Dan hebben ze X keer voor niets gewerkt en krijgen ze nooit meer die 1500 euro.

Dat is natuurlijk heel anders dan een aankoopmakelaar waarbij je (bij wijze van voorbeeld) bij iedere bezichting met onderhandeling 250 euro moet betalen ongeacht of je het huis kan kopen.

Edit: NB dat ze dit niet van te voren hebben verteld lijkt mij een reden om iemand anders te kiezen. Ook al neem je daarna iemand anders in dienst met dezelfde voorwaarden, maar die dat dan wel van te voren eerlijk verteld.
Ik snap het zeker, ik had alleen een: "Let Op: Bij eigen makelaar worden geen kosten gerekend" verwacht. Zoals ik het nu lees betaal in dat geval ook 1500,-. Moet hier wel bij melden dat mijn contract-leesvaardigheiden niet super zijn.
dutchminator schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:19:
[...]

En wat zegt je overeenkomst over het beëindigen van de overeenkomst? Is dat wel gratis? Anders is dat toch je uitweg zodra je een andere dienstverlener vindt of het alsnog zelfstandig regelt?
Staat niets gemeld over het beëindigen van de overeenkomst. Dus daar zullen ook wel kosten aan verbonden zijn? Of mag dat niet zonder te melden.
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:21:
[...]

1500 euro is trouwens als dat een vast bedrag is, niet hoog. De prijzen bij vaste vergoeding liggen toch eerder tussen de 2 en 3k.
De prijs is zeker goed, het gesprek liep ook vlot en vrijblijvend. Vandaar dat ik het raar vond dat ik nu een overeenkomst moet tekenen die toch iets strikter is dan ze deden voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Nu online
Het is zeer ongebruikelijk dat het uitdrukkelijk verboden wordt om actief te zoeken of zelfstandig een koopcontract te tekenen. Maar: het is heel gebruikelijk om te zeggen dat áls je een koopcontract tekent (zelf of via een andere makelaar), je hoe dan ook courtage betaalt. De makelaar gaat namelijk 'kosteloos' en op no-cure-no-pay basis voor je op zoek en gaat mee op bezichtigingen.

Vaak is de offerte gelimiteerd in tijd, maar je kan niet zomaar opzeggen. Dat zou een wel heel erg makkelijke loophole zijn om alsnog zonder courtage te betalen een woning aan te kopen.
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:08:
[...]
Een offerte is zeer gebruikelijk; dat is een contract / overeenkomst (edit: zodra het getekend is).

[ Voor 13% gewijzigd door Aftansert op 20-01-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ga vooral eens langs bij een van de andere 10tallen aankoop makelaars in je regio :)

Mijn keuze heb gemaakt na het bezoeken van 5 aankoop makelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
Aftansert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:27:
Het is zeer ongebruikelijk dat het uitdrukkelijk verboden wordt om actief te zoeken of zelfstandig een koopcontract te tekenen. Maar: het is heel gebruikelijk om te zeggen dat áls je een koopcontract tekent (zelf of via een andere makelaar), je hoe dan ook courtage betaalt. De makelaar gaat namelijk 'kosteloos' en op no-cure-no-pay basis voor je op zoek en gaat mee op bezichtigingen.

[...]

Een offerte is zeer gebruikelijk; dat is een contract.
Contract == Overeenkomst toch? Als ik moet tekenen is het voor mij een contract :+

M.b.t. de bezichtigen werd aangegeven dat ze alleen mee zouden gaan om het process te versnellen, anders ga je zelf. Dit was ook omdat er maar 2 man binnen mogen.

Even voor mijn duidelijkheid, stel ik heb 4 makelaars die me helpen, en ik koop bij 1 een huis. Krijgen de overige 3 dan ook een vergoeding?
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:28:
Ga vooral eens langs bij een van de andere 10tallen aankoop makelaars in je regio :)

Mijn keuze heb gemaakt na het bezoeken van 5 aankoop makelaars.
Strak plan, eerste aanbieding hebben we, op naar de volgende. Ik werd alleen een beetje overvallen hierdoor, dus wou graag wat andere meningen horen.

[ Voor 6% gewijzigd door barriie op 20-01-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Aftansert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:27:

Vaak is de offerte gelimiteerd in tijd, maar je kan niet zomaar opzeggen. Dat zou een wel heel erg makkelijke loophole zijn om alsnog zonder courtage te betalen een woning aan te kopen.

[...]

Een offerte is zeer gebruikelijk; dat is een contract.
Niet waar, op het moment dat je met een makelaar in zee gaat die ook verkoop doet. Zal je zeker een andere makelaar kunnen inschakelen om je belangen te behartigen om iets aan te kopen bij dat kantoor.

Als je een offerte een contract noemt....tja dat is het toch net niet.
barriie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:31:
[...]
Strak plan, eerste aanbieding hebben we, op naar de volgende. Ik werd alleen een beetje overvallen hierdoor, dus wou graag wat andere meningen horen.
Nou, dan staat je nog wat te wachten. Een hypotheek rond krijgen is helemaal een gedoe :)

[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 20-01-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Nu online
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:32:
[...]
Een getekende offerte, had ik moeten zeggen, met daarin opgenomen de genoemde voorwaarden. Verwijzing naar algemene voorwaarden zou eventueel ook kunnen, maar je moet consumenten wel goed voorlichten, dus expliciet benoemen in de offerte zou beter zijn. Overigens kan je ook prima mondeling een offerte aanvaarden, waarmee een overeenkomst tot stand komt. Alleen dat maakt het moeilijk achteraf aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:32:
[...]

Niet waar, op het moment dat je met een makelaar in zee gaat die ook verkoop doet. Zal je zeker een andere makelaar kunnen inschakelen om je belangen te behartigen om iets aan te kopen bij dat kantoor.

[...]

Nou, dan staat je nog wat te wachten. Een hypotheek rond krijgen is helemaal een gedoe :)
Ik stond al een paar keer op het punt om te huren om dat hele gedoe te omzeilen :+
Maar aan de andere kant moet ik niet zon watje van mezelf zijn en gewoon doordouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
barriie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Ik stond al een paar keer op het punt om te huren om dat hele gedoe te omzeilen :+
Maar aan de andere kant moet ik niet zon watje van mezelf zijn en gewoon doordouwen
Precies, ik begrijp jou heel goed. En met dit topic en de mensen die hier rondhangen kom je heel ver. En straks is het gelukt en kan je alles weer vergeten voor een aantal jaar. Welke regio zit je?
Aftansert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Een getekende offerte, had ik moeten zeggen, met daarin opgenomen de genoemde voorwaarden. Verwijzing naar algemene voorwaarden zou eventueel ook kunnen, maar je moet consumenten wel goed voorlichten, dus expliciet benoemen in de offerte zou beter zijn. Overigens kan je ook prima mondeling een offerte aanvaarden, waarmee een overeenkomst tot stand komt. Alleen dat maakt het moeilijk achteraf aan te tonen.
Oke, over dat mondeling overeenkomen heb je wel een punt. Ik heb tenslotte niks getekend, maar toch een dienstverlening aangegaan. Ik zou er gevoels matig ook niet voor willen tekenen.
In de periode dat ik naar een huis zocht, heb ik actief 2 aankoop makelaars gehad. Degene waar het mee gelukt is krijgt zijn centen. Is allemaal goed besproken, maar ik zou niet een "contract" getekend willen hebben met een aantal kleine lettertjes.

[ Voor 49% gewijzigd door ppeterr op 20-01-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
ppeterr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Precies, ik begrijp jou heel goed. En met dit topic en de mensen die hier rondhangen kom je heel ver. En straks is het gelukt en kan je alles weer vergeten voor een aantal jaar. Welke regio zit je?
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door barriie op 20-01-2021 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Volgens mij zijn daar nog wel kansen :) Erg veel succes met je zoektocht!

[ Voor 29% gewijzigd door ppeterr op 20-01-2021 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barriie
Dankje, jij (en de rest) bedankt voor de antwoorden, en natuurlijk ook de overige discussies/gesprekken die ik meelees. Met de 3/4 huis topics is toch wel veel info te vergaren

[ Voor 12% gewijzigd door barriie op 20-01-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-09 10:48
Wilf schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:59:
[...]

***members only***

***members only***
Ik heb zeer recent een huis gekocht wat op ongeveer dezelfde manier beschreven kan worden: niet al te veel m2, wel hoge m2 prijs (is namelijk wel vrijstaand), bijna 100 jaar oud en net een kamer te weinig voor het gemiddelde gezin met 2.nogwat kind. Deze woning heeft enkele maanden te koop gestaan en ik heb het voor minder dan de vraagprijs kunnen kopen. Dus wellicht dat dat in jouw geval ook kan lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Moet zeggen dat ik het toch apart vind dat meerdere mensen hier direct aangeven dat je dan maar de vraagprijs moet bieden, terwijl dat toch heel erg plaats en regio afhankelijk is. Hier in de buurt gaat een deel boven een deel onder en een deel van de voor de vraagprijs weg. Het is niet automatisch dat je overal in Nederland maar op of boven de vraagprijs moet bieden.

Daarbij kan het ook nog per makelaar verschillen, wij hadden een makelaar die laag zat en uitging van overbieden en de buren hebben een makelaar die hoog inzet en dan maar kijkt wat eruit komt. Wat ook heel goed een stuk onder de vraagprijs kan zijn, dat vinden ze zelf namelijk ook prima.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Mandera schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:22:
Het gaat nog wel even duren vrees ik :)
Tijd voor een positief verhaaltje tussen alle moeilijke situaties in deze gestoorde markt. Het is mij uiteindelijk een kleine twee weken later bij een volgende poging gelukt mijn eerste woning te kopen! Ik kom er nu pas mee omdat de financiering deze week definitief is rond gekomen. Het blijft toch spannend zoveel geld van de bank lenen als je dat nog nooit hebt gedaan. :)

Ik zat op een zondagmiddag even op Facebook door wat groepen met koopwoningen te scrollen toen ik ineens een kort bericht zag "mooie woning binnenkort in de verkoop" met een simpele link van de makelaar er onder. Dat zag er toch wel heel mooi uit naar mijn smaak.... Dus onder het motto: wie niet waagt, wie niet wint een mailtje gestuurd met de vraag of ik mocht komen kijken.

Een dag later belde de makelaar terug dat ik de week er op langs kon komen. Mijn eerste bezichtiging vond ik heel onpersoonlijk en we liepen ook met 3 a 4 kijkers tegelijk in het huis. Makelaar leek toen totaal niet geinteresseerd in de mensen. Hoe anders was het nu toen de beste man mij op stond te wachten bij het huis en mij direct met mijn voornaam aansprak.

Leuke bezichtiging gehad, mocht ook zolang als ik wilde rondkijken en foto's maken. Daarna gesprek gehad over het koetjes, kalfjes en het leven. Bleek dat de verkoper maar 5 kijkers wilde waar ik er dus eentje van was. Alle 5 mochten we natuurlijk een bod doen en daarna zou mevrouw kiezen uit een van deze biedingen.

Zo gezegd, zo gedaan 's avonds eens flink zitten bomen over hoeveel ik er voor wilde neertellen. Huis moest zo goed als niets aan worden gedaan. Alles wat ik ga doen qua klussen is puur voor de handigheid van direct doen en geen directe noodzaak. Dit dat, zus zo. Walter Living er bij gepakt en zo een goede inschatting kunnen maken qua bod. Een net mailtje naar de makelaar gestuurd en op hoop van zegen gaan slapen.

Volgende ochtend had ik om 8:00 al een reactie met een bedankje voor mijn "serieuze bieding" en diezelfde dag in de avond belde de beste man op. Er hadden van de vijf kijkers twee een bod gedaan. Andere bieder had meer geld geboden maar wilde per direct overdracht en de verkoper had zelf één voorwaarde gesteld en dat was overdracht in april van dit jaar. Lang verhaal kort: als ik mei dit jaar zou accepteren was het huis van mij. Ik zit nu in een huur appartement dus voor mij maakt dat ene maandje niks uit. Akkoord gegeven en boem ik had een huis gekocht! Het hele avontuur heeft een maandje geduurd in totaal van begin tot eind. :+

Zo makkelijk kan het soms gaan. Misschien wel een goede tip voor een aantal hier die al lang op zoek zijn: kijk eens op Facebook. Ik doe met het platform an sich vrij weinig maar ik heb hier een paar jaar geleden mijn huidige woning gevonden en nu zelfs een koophuis. Er staan soms vooraankondigingen op die je al kunt spotten voor het spul op Funda staat. Want op Funda.... ben je toch vaak te laat.

Als hypotheekadviseur heb ik Ikbenfrits gebruikt. Ervaring in het kort: advies dik in orde, backoffice ietwat rommelig soms. Ik heb mijn ontbindende voorwaarden met twee weken moeten verlengen omdat men maar bleef vragen om allerlei documenten voor mijn inkomensverklaring. Niet dat je dat misschien op voorhand allemaal kunt weten maar ik had op een gegeven moment niet meer het idee dat ze echt aan het meedenken waren maar meer dozen aan het schuiven waren. Toch wel tevreden onderaan de streep want ik kon nu wel uit zo ongeveer alle banken kiezen voor een vrij redelijk tarief van 1950 euro als ondernemer. Overige kosten die ik via hun heb laten lopen zijn taxatie a 425 euro die echt snel was geregeld en inkomensverklaring a 700 euro.

Ik vind, buiten de Randstad misschien, een aankoopmakelaar echt zwaar overrated. Met een beetje goed zoekwerk op het grote boze internet vind je zoveel meer huizen dan enkel op Funda voor vrij redelijke prijzen. Daar heb je geen dure zoekpiet voor nodig. Neem er een maandabo of desnoods 2 maanden Walter Living Plus bij a 8,99 en je bent zo zelf aankoopmakelaar. :)

Ik blijf dit topic wel volgen, leuke en interessante verhalen komen voorbij! Nu eerst een borrel want ik mei ga ik passeren. *O*
Pagina: 1 ... 166 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7