Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
Rzaan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Stel dat het om een woning van € 500.000 gaat, zouden wij € 10.000 besparen.
Echter, de complicerende omstandigheden maken dit niet direct aanlokkelijk.
Voor €10.000,- kan je ook behoorlijk wat aan schade herstellen. Dus het is een risico wat te overwegen waard is. Persoonlijk zou ik dit alleen doen bij een klushuis of een huis waarbij je toch al van plan bent om alles te vervangen.

En ondanks dat je bij overdracht je opstel hebt verzekerd (nu niet eens verplicht omdat je geen hypotheek hebt) zal het wel heel zuur zijn als er brand uitbreekt terwijl de andere bewoners erin zitten. Mogelijk dat een verzekeraar dan nog niet eens uitkeert omdat het niet door jou zelf bewoont wordt. Dus allemaal zaken om wel op te letten en daarom ook het advies om eens verder te informeren. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

1107972 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:28:
[...]
Voor €10.000,- kan je ook behoorlijk wat aan schade herstellen. Dus het is een risico wat te overwegen waard is. Persoonlijk zou ik dit alleen doen bij een klushuis of een huis waarbij je toch al van plan bent om alles te vervangen.
Het is zeker geen klushuis. Al zijn er wel degelijk zaken die we willen gaan aanpakken.
Maar wat is ons tevens bevalt aan dit huis, is dat we er zeker nog een jaar kunnen wonen zonder al te grote ergernissen en dan in dat jaar kunnen bekijken hoe en wat we zouden moeten aanpakken.

Ook maar even kijken wie de eigenaars zijn.
Ik weet wel dat je niet alles kunt zien aan de buitenkant, maar stel dat het over een zeer korte periode gaat en je hebt een goed gevoel bij de mensen, dan is 'tijdelijk langer wonen' wellicht een optie.
Natuurlijk wel zoveel mogelijk juridisch afdichten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 15:44
Na flink bezig geweest te zijn heb ik gister officieel getekend en de sleutel in ontvangst genomen, alles afgerond bij de notaris. Ik ben nu dus ook een huiseigenaar! Bedankt voor de vele tips hier en laat het klussen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Locolau schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:36:
Na flink bezig geweest te zijn heb ik gister officieel getekend en de sleutel in ontvangst genomen, alles afgerond bij de notaris. Ik ben nu dus ook een huiseigenaar! Bedankt voor de vele tips hier en laat het klussen beginnen.
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
Yordi- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:26:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de snelheid van het gehele koopproces? Hoe lang duurde het, vanaf moment eerste bezichtiging, totdat het koopcontract werd getekend? Ging vanaf dat moment de termijn in voor het regelen van een hypotheek? Hoe lang duurde dat dan weer? Google helpt me er niet bij.
Urm:

12-6-2020 funda bericht
17-6-2020 bezichtiging (stond op reserve lijst)
17-6-2020 bod gedaan
17-6-2020 bod geaccepteerd
22-6-2020 concept koopakte ontvangen
26-6-2020 koop akte getekend

Verkoop:
21 augustus op funda gezet
26/28 augustus bezichtigingen
31 augustus deadline biedingen
31 augustus bod geaccepteerd
1 september concept koopakte
3-9 door mij en 6-9 door kopers ondertekening koop akte. Die had daarna voorbehoud van financiering tot 13 oktober. (Wat ik zelf overigens vrij lang vond).

De termijn mbt financiering is opgenomen in het koopcontract en eventueel onderdeel van het biedingsproces. Ik had een bod die een voorbehoud tot half november wilde. Die is het dus niet geworden.

Betreft de bank is geen pijl op te trekken. Kan een week zijn en kan 4 weken duren. Advies is vooraf te bespreken.

Wellicht ook nuttig te weten is dat indien je te maken krijgt met een hypotheek er ook vaak nog getaxeerd moet worden. Op basis van die taxateur kan de koop ontbonden worden. De taxatie kan een eis van de bank zijn. Zelf weinig ervaring mee, zelf gekocht zonder taxateur (wel bouwkundig rapport). Mijn kopers hadden wel een taxateur. Voordat die is geweest ben je zo 1.5 - 2 weken verder.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 08-01-2021 01:12 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

mmmmmark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Ja dit kan zeker, kennisvan mij heeft dit ook zo gedaan. zijn vriendin is 99% eigenaar maar als ze uit elkaar gaan is het 50%-50%. Geregeld bij de notaris, leverde netto iets van 7k op dacht ik (natuurlijk afhankelijk van kostenhuis).
Volgens mij kan het prima inderdaad. Helaas kom ik hier te laat achter, want nu nog aanpassen gaat wat lastig ben ik bang. Neem aan dat dit al bij het (voorlopig) koopcontract en hypotheek aanvraag geregeld had moeten zijn en niet pas op het moment van overdracht?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Ik heb mijn hypotheek adviseur reeds een vraag gesteld via de mail en antwoord gehad.
Maar ik zit toch nog met het volgende:

Ik heb een rente aanbod gehad, waarop hetvolgende staat:
Wanneer de door u ondertekende offerte uiterlijk 14 dagen na het uitbrengen van deze offerte door ons is ontvangen, blijft deze geldig tot en met 23 juni 2021. Na deze datum vervalt de offerte.
Het gaat om de financiering voor een nieuwbouw appartement.
Volgens de verkoopbegeleiding is de start bouw in Q2 2020, met nadruk dat het een prognose is.
De verkoop was gestart op 30 oktober en de loting geeindigd op 12 november.

De opschortende voorwaarden zijn dat de bouwvergunning afgegeven moet zijn, 't grond bouwrijp moet zijn en ten minste 70% verkocht moet zijn en ze hebben 9 maanden de tijd om dit te regelen.

Nu is het zo dat mijn renteaanbod 6 maanden geldig is (dus tot en met 23 juni 2021).
Ik vraag mij af of dit wel voldoende is?

Ik heb begrepen dat de vergunning al is afgegeven.
En vermoed dat de grond al bouwrijp is, aangezien ze al eromheen gebouwd hebben en al de plek hebben gemaakt voor de parkeerplaats.

De adviseur zei dat hij verwacht dat 't geen probleem is. Maar is 't niet vreemd dat de renteaanbod 6 maanden geldig is terwijl de opschortende voorwaarden voldaan kunnen worden in 9 maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:56
cacao70 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:08:
Ik heb mijn hypotheek adviseur reeds een vraag gesteld via de mail en antwoord gehad.
Maar ik zit toch nog met het volgende:

Ik heb een rente aanbod gehad, waarop hetvolgende staat:

[...]

Het gaat om de financiering voor een nieuwbouw appartement.
Volgens de verkoopbegeleiding is de start bouw in Q2 2020, met nadruk dat het een prognose is.
De verkoop was gestart op 30 oktober en de loting geeindigd op 12 november.

De opschortende voorwaarden zijn dat de bouwvergunning afgegeven moet zijn, 't grond bouwrijp moet zijn en ten minste 70% verkocht moet zijn en ze hebben 9 maanden de tijd om dit te regelen.

Nu is het zo dat mijn renteaanbod 6 maanden geldig is (dus tot en met 23 juni 2021).
Ik vraag mij af of dit wel voldoende is?

Ik heb begrepen dat de vergunning al is afgegeven.
En vermoed dat de grond al bouwrijp is, aangezien ze al eromheen gebouwd hebben en al de plek hebben gemaakt voor de parkeerplaats.

De adviseur zei dat hij verwacht dat 't geen probleem is. Maar is 't niet vreemd dat de renteaanbod 6 maanden geldig is terwijl de opschortende voorwaarden voldaan kunnen worden in 9 maanden?
Ik geloof dat de meeste offertes een geldigheidsduur hebben van 3 maanden, dus met 6 maanden zit je al aan de ruimte kant :).

Je zal de offerte ook kunnen verlengen als dat nodig blijkt te zijn, maar dan zul je bereidstellingsprovisie moeten betalen (percentage van de hoofdsom):

https://www.hypotheker.nl.../bereidstellingsprovisie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Requiem19 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Ik geloof dat de meeste offertes een geldigheidsduur hebben van 3 maanden, dus met 6 maanden zit je al aan de ruimte kant :).

Je zal de offerte ook kunnen verlengen als dat nodig blijkt te zijn, maar dan zul je bereidstellingsprovisie moeten betalen (percentage van de hoofdsom):

Klopt ik heb 't gelezen.
Ik moet wellicht contact opnemen met m'n hypotheek adviseur. Hij zei dat hij verwacht dat 't wel goed zit.
Maar is het niet raadzaam om voorbereid te zijn op 't ergste? Er is een Florius Profijt 3+3 product aangeboden. Ik kon niks vinden over een bereidstellingsprovisie na de 6 maanden bij Florius Profijt 3+3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
cacao70 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Klopt ik heb 't gelezen.
Ik moet wellicht contact opnemen met m'n hypotheek adviseur. Hij zei dat hij verwacht dat 't wel goed zit.
Maar is het niet raadzaam om voorbereid te zijn op 't ergste? Er is een Florius Profijt 3+3 aangeboden. Ik kon niks vinden over een bereidstellingsprovisie na de 6 maanden)
Voor zover ik weet zijn er geen hypotheekaanbieders die een offerteduur langer dan 6 maanden hanteren... maar dat zou je kunnen dubbel checken bij je adviseur.

Ik zou hem ook vragen hoe florius omgaat met een eventuele verlenging na 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ha Requiem, die zijn er wel. Het zijn er alleen inderdaad niet zoveel. De Rabobank heeft 9 maanden, Argenta ook en voor nieuwbouw heeft Vista Hypotheken ook opties voor een langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Requiem19 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Rabobank heeft ook 12 maanden, zogenaamd Plus hypotheek en zo zijn er wel meer hoor.

@Gijsje22 Rabobank Plus voorwaarden is 12 maanden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 07-01-2021 16:34 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Ha, dan zat ik even 3 maanden verkeerd... Nouja beter langer dan korter zullen we maar zeggen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Er zijn dus wel opties, dank voor de toevoeging.

Likkt me dat je wel een redelijke rente opslag krijgt voor zo’n offerteduur? Dan is het even rekenen wat voordeliger is...

Ter info, bij ons nieuwbouwproject was er ook een ruime periode voor de opschortende voorwaarden, maar binnen 2 maanden waren ze al vervuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Requiem19 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:35:
Er zijn dus wel opties, dank voor de toevoeging.

Likkt me dat je wel een redelijke rente opslag krijgt voor zo’n offerteduur? Dan is het even rekenen wat voordeliger is...

Ter info, bij ons nieuwbouwproject was er ook een ruime periode voor de opschortende voorwaarden, maar binnen 2 maanden waren ze al vervuld.
Natuurlijk betaal je daarvoor :) bij rabobank kun je de rentes gewoon zien verschil tussen basis en plus is ongeveer 0.2%

Goed om te weten is dat bij Rabobank de rente wordt vastgeklikt na 3 maanden en dus niet pas op moment dat de levering plaats vindt. Goed om te weten ;) Ohja en daalt de rente, dan krijg je dus de rente van dat moment (op de dag van die 3 maanden), stijgt de rente, hou je gewoon de rente uit je offerte.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 07-01-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:33
Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Natuurlijk betaal je daarvoor :) bij rabobank kun je de rentes gewoon zien verschil tussen basis en plus is ongeveer 0.2%

Goed om te weten is dat bij Rabobank de rente wordt vastgeklikt na 3 maanden en dus niet pas op moment dat de levering plaats vindt. Goed om te weten ;) Ohja en daalt de rente, dan krijg je dus de rente van dat moment (op de dag van die 3 maanden), stijgt de rente, hou je gewoon de rente uit je offerte.
Ik begrijp het niet helemaal denk ik. Ik heb in November een hypotheek afgesloten onder de plus regeling bij de Rabobank. De rente toen wordt aangehouden, en als hij lager wordt dan wordt die aangehouden.

Het transport is in April.

Dat is dus een doorlooptijd van 6 maanden, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "vast geklikt na 3 maanden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
ppeterr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:24:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal denk ik. Ik heb in November een hypotheek afgesloten onder de plus regeling bij de Rabobank. De rente toen wordt aangehouden, en als hij lager wordt dan wordt die aangehouden.

Het transport is in April.

Dat is dus een doorlooptijd van 6 maanden, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "vast geklikt na 3 maanden"
De rente wordt vastgezet na 3 maanden na tekenen offerte, het is dus niet zo dat hij pas vast klikt in jouw geval in april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:48:
[...]

De rente wordt vastgezet na 3 maanden na tekenen offerte, het is dus niet zo dat hij pas vast klikt in jouw geval in april.
Duidelijk, en nu zie ik het ook in de offerte, ze hebben het daar over een verandering in rente tot de maand Februari die dan telt als laagste rente die ze hanteren. Dat wist ik niet. Ik dacht de hele looptijd offerte.

Maakt niet heel veel uit, maar bedankt voor de duiding. Toch fijn om alles te proberen te begrijpen, en daarna snel weer vergeten denk ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ppeterr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:01:
[...]

Duidelijk, en nu zie ik het ook in de offerte, ze hebben het daar over een verandering in rente tot de maand Februari die dan telt als laagste rente die ze hanteren. Dat wist ik niet. Ik dacht de hele looptijd offerte.

Maakt niet heel veel uit, maar bedankt voor de duiding. Toch fijn om alles te proberen te begrijpen, en daarna snel weer vergeten denk ik :9
Nou mij hadden ze verkeerd geïnformeerd, maar goed stond wel in de offerte inderdaad, dus na 3 maanden klikte het toen vast helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Nou mij hadden ze verkeerd geïnformeerd, maar goed stond wel in de offerte inderdaad, dus na 3 maanden klikte het toen vast helaas.
Wat ik zo snel zie, is dat in mijn offerte twintig jaar lang 1,74% staat, dat die gezakt is naar 1.66%. in 2 maanden tijd. Geen idee of er de komende periode nog een verandering in komt.

Dus ik heb mijn kleine voordeel daarin wel meegepakt voor nu, ik denk dat ik net gunstig uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ppeterr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:19:
[...]

Wat ik zo snel zie, is dat in mijn offerte twintig jaar lang 1,74% staat, dat die gezakt is naar 1.66%. in 2 maanden tijd. Geen idee of er de komende periode nog een verandering in komt.

Dus ik heb mijn kleine voordeel daarin wel meegepakt voor nu, ik denk dat ik net gunstig uit kom.
Ja bij ons was die ook wel gedaald hoor :) maar wij hadden nog lager gekund als het bij oplevering was geweest :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:54:
[...]

Ja bij ons was die ook wel gedaald hoor :) maar wij hadden nog lager gekund als het bij oplevering was geweest :p
Tja zo gaat dat. Jaren terug bij mijn vorige hypotheek (ik huur nu en ga weer terug naar koop) had ik een rente van 4.7% - dat vond ik al een fantastische deal. Of het nu 1.5 of 2.5% is, volgens mij is dat allemaal dik in orde. Maar ik begrijp het wel, het is toch geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Sinds vandaag in het bezit van een eigen huis samen met mijn vriendin. Vandaag bij de notaris te horen gekregen dat onze hypotheekverstrekker, een bekende bank, ons bouwdepot gewoon op de rekening laat storten door de notaris.

Dit schijnt weleens te gebeuren als er overwaarde in het huis zit, dit zei de notaris. Nu zijn er gelijk wat kosten van de hypotheekadviseur en de notaris en dergelijke ingehouden.

Dit doet mij de volgende vraag stellen. Normaal is geld van een bouwdepot bedoelt voor de verbouwing voor een huis. Door deze nieuwe situatie vraag ik mij dus af of ik nu nog steeds alle bonnetjes en dergelijke moet bewaren voor wie dan ook. Omdat er nu gelijk zaken zijn ingehouden van ons “bouwdepot”. Kan ik dingen ook gewoon nu handje contantje betalen zonder gezeur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
GovertNL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:54:
Sinds vandaag in het bezit van een eigen huis samen met mijn vriendin. Vandaag bij de notaris te horen gekregen dat onze hypotheekverstrekker, een bekende bank, ons bouwdepot gewoon op de rekening laat storten door de notaris.

Dit schijnt weleens te gebeuren als er overwaarde in het huis zit, dit zei de notaris. Nu zijn er gelijk wat kosten van de hypotheekadviseur en de notaris en dergelijke ingehouden.

Dit doet mij de volgende vraag stellen. Normaal is geld van een bouwdepot bedoelt voor de verbouwing voor een huis. Door deze nieuwe situatie vraag ik mij dus af of ik nu nog steeds alle bonnetjes en dergelijke moet bewaren voor wie dan ook. Omdat er nu gelijk zaken zijn ingehouden van ons “bouwdepot”. Kan ik dingen ook gewoon nu handje contantje betalen zonder gezeur te krijgen?
Heb je een bouwdepot vooraf afgestemd met de verstrekker?
In geval van een bouwdepot, moet je altijd bonnen bewaren, ook al heb je het geld al beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:27
Smitovic schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Dat laatste is natuurlijk fraude. Je kan natuurlijk niet een huis kopen voor 1 euro, de inboedel voor 2 ton en zeggen nanana ik hoef geen belasting te betalen!
Ik denk dus niet dat dat specifiek in deze wet is afgedekt, maar in het algemeen ;)
Toch is het ook direct in de wet geregeld: "[zolang] het totaal van de waarde van de woning of rechten waaraan deze is onderworpen en tot die woning behorende aanhorigheden niet uitkomt boven € 400.000".

Nevermind me :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:45
Aftansert schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Toch is het ook direct in de wet geregeld: "[zolang] het totaal van de waarde van de woning of rechten waaraan deze is onderworpen en tot die woning behorende aanhorigheden niet uitkomt boven € 400.000".
Aanhorigheden zijn natuurlijk niet de roerende zaken, maar zaken als een schuur, garage, tuin, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik kreeg laatst de tip van iemand om na een bezichtiging gewoon bij de verkopers langs te gaan, buiten de makelaar om. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Zou dat een puntje voor zijn? Of niet? Zou je het als verkoper goed of juist vervelend vinden?

[ Voor 26% gewijzigd door Yordi- op 08-01-2021 21:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Ik zou dat als verkoper niet heel erg prettig vinden. Je hebt niets voor niets een makelaar genomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
Yordi- schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:26:
Ik kreeg laatst de tip van iemand om na een bezichtiging gewoon bij de verkopers langs te gaan, buiten de makelaar om. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Zou dat een puntje voor zijn? Of niet? Zou je het als verkoper goed of juist vervelend vinden?
Mijn huis gaat volgende week de markt op en ik mag toch hopen dat mensen dit niet gaan doen. Tenzij je een hele grote zak geld komt brengen natuurlijk ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Van mij krijg je een streepje door je naam, tenzij je een tonnetje extra meebrengt natuurlijk ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Ha, dat is duidelijk. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Same, had dat creepy gevonden bij de verkoop van mn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41

mwa

Dan heb ik ook een tip voor je: niet doen. Is creepy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat hoop je daar mee te bereiken dan? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
naitsoezn schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Wat hoop je daar mee te bereiken dan? :?
Volgens haar zou het in je voordeel kunnen zijn om alvast kennis te maken als 2 partijen ongeveer hetzelfde openingsbod doen.

Ik weet 't ook niet zo goed, je hebt daar inderdaad een makelaar voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Yordi- op 09-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Hmmm, bij mij zou het dan in je nadeel zijn als 2 partijen hetzelfde bod doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kan een paar kanten opgaan:
Misschien vinden de verkopers je sympathiek, scoor je punten.
Vinden ze je eng, dan scoor je minpunten. Zeker als ze ook nog eens de angst hebben dat je ze ná de verkoop dan ook blijft lastigvallen.
Of het interesseert ze geen ene fluit en kijken puur naar het bod en de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Yordi- schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Volgens haar zou het in je voordeel kunnen zijn om alvast kennis te maken als 2 partijen ongeveer hetzelfde openingsbod doen.

Ik weet 't ook niet zo goed, je hebt daar inderdaad een makelaar voor.
Wat ons nu twee keer heeft geholpen is een korte tekst bij het bod te plaatsen. Toevallig hebben wij deze week een woning aangekocht, voornamelijk door de begeleidende tekst. Wij wonnen de sympathie van de verkoper. Uiteindelijk niet het hoogste bod, maar toch gewonnen. De andere bieders waren beleggers en de verkoper had liever iemand die er echt gaat wonen. Scheelt wel dat wij geen voorwaarden hadden gesteld.

In de korte tekst over waarom je enthousiast bent, wat je plan is en hoe je jezelf er ziet wonen. Blijf positief, niemand wil dat zijn pand afgekraakt wordt en dat je daarom minder biedt. Misschien helpt dat in een slechte markt om de prijs te drukken maar een slechte keuken boeit niemand wat in deze markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:59
Mijn buren in mijn vorige woonplaats hebben dat gedaan en buiten de makelaar om, aan de keukentafel, akkoord bereikt. Die man kan goed ouwehoeren dus een beetje een gezellig sfeertje gecreëerd en zo een mooie deal kunnen maken.

Als ik verkoper was geweest had ik ze verwezen naar mijn makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
colvano schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Wat ons nu twee keer heeft geholpen is een korte tekst bij het bod te plaatsen. Toevallig hebben wij deze week een woning aangekocht, voornamelijk door de begeleidende tekst. Wij wonnen de sympathie van de verkoper. Uiteindelijk niet het hoogste bod, maar toch gewonnen. De andere bieders waren beleggers en de verkoper had liever iemand die er echt gaat wonen. Scheelt wel dat wij geen voorwaarden hadden gesteld.

In de korte tekst over waarom je enthousiast bent, wat je plan is en hoe je jezelf er ziet wonen. Blijf positief, niemand wil dat zijn pand afgekraakt wordt en dat je daarom minder biedt. Misschien helpt dat in een slechte markt om de prijs te drukken maar een slechte keuken boeit niemand wat in deze markt.
Ik neem aan dat je geen aankoop makelaar had toen?

Ik snap wel waarom de tip is om na bezichtig langs te gaan bij de verkoper als je geen aankoop makelaar hebt. Mensen vermelden gewoon dat het bijna een must is.

Nu vind ik je tip handig om een verhaaltje te doen bij het plaatsen van een bod, want je hebt eigenlijk niemand die je vertegenwoordigd bij een gelijk bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Erazher schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Ik neem aan dat je geen aankoop makelaar had toen?

Ik snap wel waarom de tip is om na bezichtig langs te gaan bij de verkoper als je geen aankoop makelaar hebt. Mensen vermelden gewoon dat het bijna een must is.

Nu vind ik je tip handig om een verhaaltje te doen bij het plaatsen van een bod, want je hebt eigenlijk niemand die je vertegenwoordigd bij een gelijk bod.
Beide keren heb ik geen gebruik gemaakt van een aankoop makelaar. Zolang het mij zelf lukt is dat niet nodig. Nu ook weer binnen een maand gelukt om een woning zelf aan te komen in een zeer oververhitte markt.

Het verhaal moet niet te lang zijn maar wel pakkend. Ik doe meestal zoiets als:

“Beste Makelaar,

Bij deze stuur ik u mijn bod voor de woning gelegen aan ...... Wij bieden €xxx.xxx k.k.

Beste verkoper,

Wij hebben uw woning op .... bezichtigd en zijn erg enthousiast! ....

Met vriendelijke groet ...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
colvano schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Beide keren heb ik geen gebruik gemaakt van een aankoop makelaar. Zolang het mij zelf lukt is dat niet nodig. Nu ook weer binnen een maand gelukt om een woning zelf aan te komen in een zeer oververhitte markt.

Het verhaal moet niet te lang zijn maar wel pakkend. Ik doe meestal zoiets als:

“Beste Makelaar,

Bij deze stuur ik u mijn bod voor de woning gelegen aan ...... Wij bieden €xxx.xxx k.k.

Beste verkoper,

Wij hebben uw woning op .... bezichtigd en zijn erg enthousiast! ....

Met vriendelijke groet ...”
Knap je ze op en verkoop je ze door?
Van de hoeveel woningen waar je op een bod doet komt er dan daadwerkelijk 1 door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Misschien zijn er mensen die daar goed op reageren. Maar zelf zou ik het reden vinden om je bod af te wijzen. Mijn gedachte is dat iemand die voor de verkoop zomaar opeens voor mijn neus staat dat na de verkoop misschien ook doet, maar dan om te zeuren over het een of ander. Of die gedachte terecht is weet ik niet, maar ik zou dan dus het zekere voor het onzekere nemen.

Wat ik wel op prijs heb gesteld (en zelf ook gedaan heb) zijn mensen die iets van een motivatie meegeven aan de makelaar. Geen lange brief ofzo, maar een gewoon wat opmerkingen over de woning of persoonlijke situatie. Eigenlijk vergelijkbaar als wat de makelaar vaak over de verkoper verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Erazher schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Knap je ze op en verkoop je ze door?
Van de hoeveel woningen waar je op een bod doet komt er dan daadwerkelijk 1 door?
Nee niet per se, maar ik zoek wel kluswoningen. Het doel is er gewoon gaan wonen maar ik verhuis kennelijk wel graag. Ik vind een woning ook wel echt een investering. Niet dat ik er geld aan moet verdienen, maar wel waarde creëren waardoor je ook in een dalende markt minder kans hebt om te verliezen.

Tot nu toe 2 keer serieus op een woning geboden en ook twee keer gewonnen met het bod. Dit is natuurlijk voor een groot deel geluk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
Zijn hier al kopers met ervaringen met de startersvrijstelling? Is het inderdaad een kwestie van het formulier van de Belastingdienst tekenen en aan de notaris geven, zodat er geen overdrachtsbelasting in rekening wordt gebracht? En als je samen met je partner koopt, beiden het formulier invullen?

Overdracht van onze nieuwe woning staat begin februari gepland, verbaas me een beetje dat het notariskantoor nog niet op het formulier gewezen heeft of daarnaar gevraagd heeft, maargoed ze zullen druk zat zijn deze eerste weken van 2021 :P ga er dus binnenkort even achteraan, maar wellicht zijn hier al ervaringsdeskundigen?

En hoe zijn jullie ervaringen met overdracht in lockdown-tijd? Hoorde van iemand dat hij een volmacht moest afgeven en dus niet bij de notaris zelf kon tekenen, maar ik hoop niet dat dit gebruikelijk is. Zelf tekenen voor de overdracht is een bijzonder moment en past prima binnen de Corona-richtlijnen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@LuzzBightyear Begreep van mijn hypotheekadviseur dat de notaris er zelf mee kwam, maar wellicht even informeren kan altijd :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 15:44
LuzzBightyear schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:28:
Zijn hier al kopers met ervaringen met de startersvrijstelling? Is het inderdaad een kwestie van het formulier van de Belastingdienst tekenen en aan de notaris geven, zodat er geen overdrachtsbelasting in rekening wordt gebracht? En als je samen met je partner koopt, beiden het formulier invullen?

Overdracht van onze nieuwe woning staat begin februari gepland, verbaas me een beetje dat het notariskantoor nog niet op het formulier gewezen heeft of daarnaar gevraagd heeft, maargoed ze zullen druk zat zijn deze eerste weken van 2021 :P ga er dus binnenkort even achteraan, maar wellicht zijn hier al ervaringsdeskundigen?

En hoe zijn jullie ervaringen met overdracht in lockdown-tijd? Hoorde van iemand dat hij een volmacht moest afgeven en dus niet bij de notaris zelf kon tekenen, maar ik hoop niet dat dit gebruikelijk is. Zelf tekenen voor de overdracht is een bijzonder moment en past prima binnen de Corona-richtlijnen volgens mij.
De notaris stuurde een week voor de datum het formulier met verzoek in te vullen en terug te sturen. Dat was alles wat je ermee hoefde te doen.

Ik mocht bij de notaris op kantoor komen, mijn overdracht was 5 januari. Ik vulde een aanmeldformulier in en mijn temperatuur werd gecontroleerd. Alleen ik mocht naar binnen, familielid dat mee was moest helaas buiten wachten... De notaris wilde wel een foto maken voor het tekenmomentje. Anders een selfie nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
Boinkie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Thanks! Bedenktermijn van het koopcontract verloopt vandaag. Heb het dan ook bij de verkopende makelaar neergelegd en kijken waar die mee komen. :-)

[...]

Duidelijk. Die directe kosten zal ik ook niet over beginnen.. Dat is iets wat wij zelf later ook kunnen aanpakken. Mij gaat het echter om de vochtlekkages van het dak van het bijgebouwd en van het dakraam op zolder.
Om hier nog even op terug te komen. We zijn iets verder en we hebben dit aangekaart bij de verkopende makelaar met de vraag of hier wat aan gedaan kan worden. De verkopers hebben aangegeven dat ze één defect nog gaan maken. Echter wordt er niet gereageerd op een actieve lekkage in de schuur en geeft de verkopende makelaar nu aan dat wij voor de overdracht al langs kunnen komen om al het nodige te repareren indien gewenst. Dit lijkt mij echter niet aan de orde aangezien de overdracht pas in juni zal plaatsvinden en zij op de overdrachtslijst hebben aangegeven dat er geen actieve lekkages zijn. Deze gebreken zijn wel naar boven gekomen bij het bouwkundige onderzoek waarbij we een voorbehoud hadden van reparaties van 5.000 euro+. Maar het lijkt mij niet dat de bewoner dit nu onbehandeld kan laten. Kan ik bijvoorbeeld aangeven dat we er mee akkoord gaan maar deze punten bij overdracht onderzocht zullen worden of er geen verdere schade is ontstaan door nalatig onderhoud? We willen niet als zeikerds overkomen maar vind dit soort dingen wel redelijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Boinkie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:00:
[...]

We willen niet als zeikerds overkomen maar vind dit soort dingen wel redelijk belangrijk.
Ik zou me er echt niet druk om maken. Ik begrijp dat het een lekkage in een schuur is dus wat kan er kapot gaan?

Of is het een schuur met een laminaat vloer en gipsplaten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Boinkie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:00:
[...]
zij op de overdrachtslijst hebben aangegeven dat er geen actieve lekkages zijn. Deze gebreken zijn wel naar boven gekomen bij het bouwkundige onderzoek
Tja, het was niet bekend bij verkopers, nu wel, maar het vinkje nu nog (laten) veranderen lijkt me weinig zinnig ;) . Oftewel: Wat voor schade verwacht je dat er ontstaat door de lekkage? Als de reparatie-kosten boven de 5k uitkomen kun je ontbinden, als die daaronder zijn heb je pech en zul je het moeten accepteren (want: Dan valt het niet onder de ontbindende voorwaarden). Dat verkopers je hebben misleidt lijkt me lastig aantonen bij zo'n lekkage in de schuur die jullie dus klaarblijkelijk ook niet opgevallen is zonder bouwkundige keuring....

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 12-01-2021 18:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 15:54
Mijn vriendin en ik, en eigenlijk vooral ik haha, zijn bezig met de handelingen omtrent het aankopen van een huis. Ik ben nu bezig om een notaris uit te zoeken, daarbij heb ik een vraag. We wonen nu niet in het dorp waar we uiteindelijk gaan wonen dat is hier 40min vandaan, is het handiger om in of rond dat dorp een notaris uit te kiezen of juist in mijn huidige woonplaats of maakt dat geen verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Fugitive2008 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:06:
Mijn vriendin en ik, en eigenlijk vooral ik haha, zijn bezig met de handelingen omtrent het aankopen van een huis. Ik ben nu bezig om een notaris uit te zoeken, daarbij heb ik een vraag. We wonen nu niet in het dorp waar we uiteindelijk gaan wonen dat is hier 40min vandaan, is het handiger om in of rond dat dorp een notaris uit te kiezen of juist in mijn huidige woonplaats of maakt dat geen verschil?
Handiger is bij je nieuwe woonplaats. Meestal ga je vlak voor dat je naar de notaris gaat nog een inspectie ronde doen in de woning voor de meterstanden en of er niet iets is achter gebleven of juist weggehaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Ik denk dat je er vooral goed aan doet om meerdere offertes aan te vragen, in een straal rondom het aan te kopen huis die redelijk qua reis tijd te doen is. Denk dan toch wel binnen de 30 min.

Als voorbeeld, ik heb een huis aangekocht in Heemskerk. De verkopers hadden een makelaar uit Haarlem. Die makelaar sprak de wens uit om een notaris te gebruiken in Haarlem. Ik, of althans mijn aankoop makelaar is daar niet mee akkoord gegaan. Ten eerste is de reis tijd naar de notaris vanaf het pand zo ongeveer 30 min, en hoe gek het ook klinkt. Notarissen in Haarlem zijn gewoon duurder.

Vraag dus een aantal offertes bij notarissen die ook het gemak bieden omdat ze in de buurt hun kantoor hebben. Anderzijds, het gaat enkel om het teken moment.....dus ga voor goedkoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
Locolau schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:58:
[...]

De notaris stuurde een week voor de datum het formulier met verzoek in te vullen en terug te sturen. Dat was alles wat je ermee hoefde te doen.

Ik mocht bij de notaris op kantoor komen, mijn overdracht was 5 januari. Ik vulde een aanmeldformulier in en mijn temperatuur werd gecontroleerd. Alleen ik mocht naar binnen, familielid dat mee was moest helaas buiten wachten... De notaris wilde wel een foto maken voor het tekenmomentje. Anders een selfie nemen?
Ok, moet goed komen dan.
Een foto van het tekenmoment hoeft niet per se, maar vind het wel leuker om zelf de handtekening te zetten ipv iemand die het in mijn naam doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
Bij zowel de aankoop van onze nieuwe woning als de verkoop van onze huidige woning stond er over notariskeuze iets in het koopcontract (bij aankoop iets met max. afstand tot woning en bij verkoop in dezelfde gemeente als de woning). Wellicht bij jou ook het geval? Maar zoals eerdere posters al aangaven is in de buurt van de woning sowieso wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Wat @Sen al aan gaf ga je voor de notaris nog even langs de woning om te kijken of je de woning wel in de staat opgeleverd krijgt zoals deze afgesproken is. Dat alle goederen die achter moeten blijven ook daadwerkelijk aanwezig zijn en dat er geen last-minute beschadigingen zijn bijgekomen ofzo.

Daarnaast bevatte ons koopcontract ook een clausule dat de notaris maximaal X km vanaf de woning gelegen mocht zijn, anders had de verkoper het recht om te laten tekenen via een gemachtigde, waarbij de kosten voor de machtiging voor onze rekening kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Tip, ga ook niet voor de allergoedkoopste. Pfff, wat kunnen die veel fouten maken zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
LuzzBightyear schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:28:

Wij 4 januari overdracht. Week ervoor dat formulier inderdaad ingevuld voor vrijstelling. We hadden in november al volmacht getekend voor verkoop.

Zowel wij als de verkopers zijn niet op de 4de bij notaris geweest. De notaris had van beide partijen een volmacht liggen om te tekenen. Enkel een rondje door huis gelopen met aankoopmakelaar. Nadien een belletje richting notaris dat alles oke was en dat was het.. sleutel naar elkaar ovegegooid en klaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gijsje22 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:48:
Tip, ga ook niet voor de allergoedkoopste. Pfff, wat kunnen die veel fouten maken zeg.
De dure ook hoor.
Notarissenwerk is vooral veel copy-paste werk.
Als het werkwoord 'harken' overdrachtelijk ergens van toepassing was, was het wel bij notarissen.
Door de concurrentie krijg je eindelijk een beetje inzicht.

Moest onlangs een document laten aanpassen. Niks moeilijks met uitzoekwerk of zoiets. Alleen maar een paar namen verwijderen in een document.
De ene notaris vroeg minder dan € 500, de ander meer dan € 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:50:
[...]

De dure ook hoor.
Notarissenwerk is vooral veel copy-paste werk.
Als het werkwoord 'harken' overdrachtelijk ergens van toepassing was, was het wel bij notarissen.
Door de concurrentie krijg je eindelijk een beetje inzicht.

Moest onlangs een document laten aanpassen. Niks moeilijks met uitzoekwerk of zoiets. Alleen maar een paar namen verwijderen in een document.
De ene notaris vroeg minder dan € 500, de ander meer dan € 900.
En de goedkoopste kan alsnog wel eens de duurste worden. Zo had ik een aantal offertes opgevraagd i.v.m. een testament. De goedkoopste gekozen, en uiteindelijk in een discussie beland over de offerte die tijdens het oriëntatie gesprek 3x over de kop ging. Uiteindelijk natuurlijk bij een ander dit gaan regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Wat mij opviel bij het opvragen van offertes bij een aantal notarissen is dat er best wat werken met een basis tarief en eventuele meerwerken.
Nu heb ik een constructie dat er 3 aktes ondertekend moesten worden en de prijzen verschilde tussen de 1200 en de 2100. Waarbij de goedkopere met meerwerk constructies werken.
Met de hypotheekadviseur even de offertes doorgenomen en daaruit bleek al snel dat de offerte van 1200 al snel bijna alle meerwerk opties aantikte waardoor een schijnbare offerte van 1200 uiteindelijk rond de 2500 zou gaan kosten.

Uiteindelijk bij één in zee gegaan welke een all-in tarief hanteerde welke ongeveer in het midden zat wat kosten en het is me super bevallen.

Dus mijn advies; weet goed wat je nodig hebt en lees de offertes goed. Laat ook je eventuele hypotheekadviseur even meekijken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je moet bij een notaris goed kijken hoe complex de werkzaamheden zijn.
Als het recht toe recht aan werk is, wat je ook nog eens makkelijk kunt controleren, dan misschien voor de goedkoopste gaan.
Ook veel zelf inlezen. Dan weet je waar je op moet letten en kun je gerichte vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Komen jullie ook veel fouten tegen in het Kadaster? https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html

Ik ga geen specifieke adressen noemen omdat ik de effecten van deze fouten niet helemaal kan inschatten, maar ik kom hele wijken tegen waar de geregistreerde woonoppervlakte veel kleiner staat vermeld dan deze in werkelijkheid is. (Volgens NEN norm metingen.)

Je ziet bij de betreffende wijken ook veel terug-meldingen in de bagviewer. Althans: woningen die verkocht zijn of in de verkoop staan door de eerste eigenaar krijgen opeens een terugmelding waarin de ware oppervlakte vermeld staat. Alleen woningen die al wat langer geleden zijn verkocht lijken een correcte oppervlakte te tonen.

Ik liep hier tegenaan bij het aanvragen van een opstalverzekering. Die vermelden vaak de oppervlakte zoals deze bij het kadaster vermeld, en ik neem aan dat het ook effect heeft op de premie. Heeft het niet ook effect op de WOZ-waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wie heeft de fouten gemaakt?
Bij een bepaald appartementen-complex bleken ook verkeerde M2 cijfers in de akten en bij het kadaster te staan. De fout was daar gemaakt door de notaris blijkbaar.
Dit had ook na- en voordelen voor sommige bewoners omdat ze meer of minder bij hoefden te dragen aan de servicekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Als je zelf zo'n terugmelding doet dan staat er dat het kadaster deze doorstuurt naar de gemeente welke deze binnen 2 dagen moet corrigeren of in onderzoek moet nemen. Ik vermoed dus dat de gegevens van de gemeente leidend zijn en deze ook de fout heeft gemaakt. (Het gaat hier om wijken waar de percelen individueel worden verkocht en mensen zelf mogen bouwen. Dus ik denk niet dat het om fouten van aannemers of notarissen gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Heb de notaris een mail gestuurd met de vraag of ik nog documenten moet aanleveren als ik de woning met eigen geld betaal. Krijg ik een mail terug met dat ze 30 euro rekenen vanwege de negatieve rente...

Laat maar zitten dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Die zal je sowieso moeten betalen over de aanbetaling.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:34:
Die zal je sowieso moeten betalen over de aanbetaling.
Ja das ook niet de vraag.

We hadden het hier eerder over of je het moeten kunnen aantonen hoe je aan het geld bent gekomen. Maar daar ging ze niet op in dus zal het wel van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

bitterbal_mayo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:40:
[...]

Ja das ook niet de vraag.

We hadden het hier eerder over of je het moeten kunnen aantonen hoe je aan het geld bent gekomen. Maar daar ging ze niet op in dus zal het wel van niet
Die vraag gaat nog komen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Wanneer dan :P

heb het ze letterlijk in de mail gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:28:
Heb de notaris een mail gestuurd met de vraag of ik nog documenten moet aanleveren als ik de woning met eigen geld betaal. Krijg ik een mail terug met dat ze 30 euro rekenen vanwege de negatieve rente...

Laat maar zitten dan :p
6 maanden 34k stallen bij mijn notaris kost mij € 59,15.

Tja, ze hebben een beetje de vrije hand erin hoe ze dat berekenen. Maar betalen zal je :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
bitterbal_mayo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Wanneer is de overdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
1 april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Had volgens mij al een VHG moeten voorbijkomen bij het storten van de waarborgsom.

Maar wellicht hebben er eerder transacties plaatsgevonden bij hetzelfde kantoor die gerelateerd zijn aan de gelden die je nu gebruikt, en kunnen ze een en ander wegstrepen wat normaal noodzakelijk is in die verklaring ?

[ Voor 33% gewijzigd door ppeterr op 13-01-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Had volgens mij al een VHG moeten voorbijkomen bij het storten van de waarborgsom.
Weet niet waar vgh voor staat? Heb wel al die verklaring voor eigen woning of niet ingevuld.

Checkt niet elke notaris hoe iemand aan het geld komt of hebben ze andere manieren? als het bv via een erfenis is dat ze dat in een systeem kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Weet niet waar vgh voor staat? Heb wel al die verklaring voor eigen woning of niet ingevuld.

Checkt niet elke notaris hoe iemand aan het geld komt of hebben ze andere manieren? als het bv via een erfenis is dat ze dat in een systeem kunnen zien?
Verklaring herkomst gelden, ik heb even mijn vorige post wat toegevoegd wat aansluit op je vraag of ze het in het systeem kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Ze kunnen vast al van alles zien, daarbij duurt 1 april nog wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Verklaring herkomst gelden, ik heb even mijn vorige post wat toegevoegd wat aansluit op je vraag of ze het in het systeem kunnen zien.
Nee nieuw kantoor.

Nou ja misschien hebbenz er gewoon geen zin om het te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

ah vandaar. (ze dacht natuurlijk dat het een grap was ;) )

Moet trouwens wel onderscheid maken in Cash en Contant. Cash mag niet meer, contant wordt (vaak?) herkomst nagevraagd.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2021 19:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Nee nieuw kantoor.

Nou ja misschien hebbenz er gewoon geen zin om het te doen :P
Kan je het PDFje wel even sturen hoor, beetje invullen klaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Kan je het PDFje wel even sturen hoor, beetje invullen klaar ;)
We gaan haar werk niet doen toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ik vind het vrij snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Hier ook 1 april, en heb dat grapje "haha ja kikker in je bil" grapje al een paar keer gehoord ...

Huis staat al vol dozen hier tijd gaat super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
[...]

Mogelijk heb je al voldoende andere stukken aangeleverd die de notaris overtuigen dat je geld zuiver verkregen is. Zo betaal ik zelf een flink bedrag dat uit een dividend betaling komt. Dat is prima herleidbaar en een verdere verklaring van mijn kant zou daar niets aan toevoegen. Een VHG is slechts een van de vele middelen die een notaris kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
NielsFL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Mogelijk heb je al voldoende andere stukken aangeleverd die de notaris overtuigen dat je geld zuiver verkregen is. Zo betaal ik zelf een flink bedrag dat uit een dividend betaling komt. Dat is prima herleidbaar en een verdere verklaring van mijn kant zou daar niets aan toevoegen. Een VHG is slechts een van de vele middelen die een notaris kan gebruiken.
Maar dan denk ik dat je notaris hebt verteld dat het uit een dividend komt?

Ik heb deze notaris alleen bij het aanvragen van een offerte en de laatste mail verteld dat het eigen geld is. Verder zou ze als het goed is niets moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Laatst online: 18-09 18:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

@bitterbal_mayo
Bij ons kwam die VHG ongeveer een maand voor daadwerkelijke overdracht. Samen met nog wat andere papieren zoals over de overdrachtsbelasting en een of ander formulier over een "prominent" persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Koekfabriek schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:01:
@bitterbal_mayo
Bij ons kwam die VHG ongeveer een maand voor daadwerkelijke overdracht. Samen met nog wat andere papieren zoals over de overdrachtsbelasting en een of ander formulier over een "prominent" persoon.
ah ja de prominent heb ik ook al gedaan.

Ik zie het wel. Heb het ze gevraagd en leek net alsof ze de mail niet eens hebben gelezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• numb3r13
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
[...]

in mijn geval kwamen ze daar een dag voor de overdracht nog mee..
denk dat het heel erg ligt aan de competenties van de notaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
numb3r13 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:49:
[...]

in mijn geval kwamen ze daar een dag voor de overdracht nog mee..
denk dat het heel erg ligt aan de competenties van de notaris
Wij hebben voor de koop en verkoop een verschillende notaris, en bij allebei is de communicatie ronduit belabberd.

Spartaanse online systeempjes die elke notificatie met onderwerp "bericht" uitsturen en waar je alleen maar PDFjes kunt uploaden/downloaden. PDF formulieren waar een normaal mens de gevraagde gegevens nauwelijks op kwijt kan. Teksten waarin nog over 6% overdrachtsbelasting wordt gesproken. Etc..

Ik zie hier nog wel een markt voor een Tweaker die om werk verlegen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52
[...]
Welke andere bronnen de notaris kan raadplegen weet ik niet, maar zoals ik het begreep moet je altijd zelf een verklaring daarover invullen, met bijbehorende stukken. In het geval van een erfenis kan dat met documenten van de belastingdienst en bankafschriften.

Wat hierboven al werd opgemerkt: het gaat vaak op het laatste moment. Hier kwam in de laatste week voor de overdracht de nota van de notaris, op basis waarvan het aandeel eigen middelen in de koopsom kon worden betaald. Bij het betalen van de 10% is niet om een verklaring gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

antidote schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Welke andere bronnen de notaris kan raadplegen weet ik niet, maar zoals ik het begreep moet je altijd zelf een verklaring daarover invullen, met bijbehorende stukken. In het geval van een erfenis kan dat met documenten van de belastingdienst en bankafschriften.

Wat hierboven al werd opgemerkt: het gaat vaak op het laatste moment. Hier kwam in de laatste week voor de overdracht de nota van de notaris, op basis waarvan het aandeel eigen middelen in de koopsom kon worden betaald. Bij het betalen van de 10% is niet om een verklaring gevraagd.
Hier hetzelfde. Ik kreeg net de formulieren binnen om aan te geven hoe we aan het geld komen. Maandag is de overdracht.

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Wat op zich logisch is dat dat laat gebeurd, immers kun jij 4 maanden van te voren aantonen dat je bij wijze van spreke 4 ton op je rekening hebt (legaal), maar wie zegt dat jij die niet 2 weken voor overdracht vergokt in het casino en vervolgens via duistere manieren toch aan het geld komt :P dusja die check doen ze zo laat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numb3r13
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
Martinusz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:26:
Wat op zich logisch is dat dat laat gebeurd, immers kun jij 4 maanden van te voren aantonen dat je bij wijze van spreke 4 ton op je rekening hebt, maar wie zegt dat jij die niet 2 weken voor overdracht vergokt in het casino en vervolgens via duistere manieren toch aan het geld komt :P dusja die check doen ze zo laat mogelijk.
het is geen check of je het geld hebt maar een check hoe je aan dat geld komt, de 10% en de laatste nota had ik al betaald de week ervoor dus het geld hebben ze al ontvangen.

grappig om te lezen dat mijn notaris niet de enige is die geen idee heeft wat hij allemaal aan het doen is en via vage portals werkt(en dan vervolgens alsnog dezelfde vragen stelt in een mail de week erna :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
numb3r13 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:31:
[...]

het is geen check of je het geld hebt maar een check hoe je aan dat geld komt.
Dat zeg ik toch ;)

Edit:
Overigens hebben notarissen het ook rete druk in deze periode, zeker nu met die extra vrijstelling van overdrachtsbelasting.

[ Voor 23% gewijzigd door Martinusz op 14-01-2021 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
Afgelopen week ook een notaris gezocht.. De reviews op google lusten de honden geen brood van bij velen.. Communicatie is het allerslechtste beoordeeld bij iedereen.. Wat is dat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:27
Boinkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
Afgelopen week ook een notaris gezocht.. De reviews op google lusten de honden geen brood van bij velen.. Communicatie is het allerslechtste beoordeeld bij iedereen.. Wat is dat toch?
Ik weet het ook niet, maar het is waar. Onze niet-goedkope notaris had onze borgbetaling van €45k verkeerd geadministreerd, stuurde een enge mail dat de betaling voor 09:00 de volgende dag op de rekening moest staan, ging vervolgens met z'n allen de hele dag op personeelsuitje en was compleet onbereikbaar.

In een bozig telefoongespek naderhand gaven ze als verklaring dat ze al jaren niet op persooneelsuitje waren gegaan, en dat dit dus bijna nooit voorkomt. Daar had ik echt wat aan.

0/5 stars won't buy again :X

[ Voor 12% gewijzigd door Aftansert op 14-01-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 09:29
Even vraagje. We hebben een akkoord op onze hypotheek via een bemiddelaar.
Het gaat om een ondernemers inkomen en was dus best heel wat gedoe alvorens alles er door was. Uiteindelijk zonder inhoudelijke vragen bindende offerte ontvangen.

Echter heb ik niets gehoord op basis van welk inkomen ze nu getoetst hebben. Bemiddelaar geeft aan "ze zijn meegegaan in mijn verhaal van inkomen X" we zitten nu op 90% financiering. maar als er ruimte zit zou ik liever 20 tot 30 er bij willen.

Kan dit of moet je dan een hele nieuwe aanvraag doen (aangezien de offerte er al is) Gaat overigens op ABN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mr3000 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:15:
Even vraagje. We hebben een akkoord op onze hypotheek via een bemiddelaar.
Het gaat om een ondernemers inkomen en was dus best heel wat gedoe alvorens alles er door was. Uiteindelijk zonder inhoudelijke vragen bindende offerte ontvangen.

Echter heb ik niets gehoord op basis van welk inkomen ze nu getoetst hebben. Bemiddelaar geeft aan "ze zijn meegegaan in mijn verhaal van inkomen X" we zitten nu op 90% financiering. maar als er ruimte zit zou ik liever 20 tot 30 er bij willen.

Kan dit of moet je dan een hele nieuwe aanvraag doen (aangezien de offerte er al is) Gaat overigens op ABN
Offerte is zoals die nu is, wil je dingen anders begin je dus weer opnieuw met een nieuwe offerte tot gevolg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 09:29
Martinusz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Offerte is zoals die nu is, wil je dingen anders begin je dus weer opnieuw met een nieuwe offerte tot gevolg ;)
Helder thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 15:55
mr3000 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:15:
Geen idee wat de tijdsdruk is, maar wat je kan doen is de notaris vragen om in de hypotheekakte een hoger bedrag te zetten voor het recht op hypotheek. Stel dat je een woning koopt van 320K met een hypotheekbedrag van 290K. Dan kan je alsnog een recht van hypotheek geven van, bijvoorbeeld, 350K.

Op die manier kan je later alsnog geld bijlenen van je bank, zonder opnieuw langs de notaris te moeten.

De kans dat je bank dan een nieuwe inkomenstoets wil doen is wel groot, maar als dat heel recentelijk nog gebeurd is kunnen ze wellicht daar nog op voortborduren. Als je eenmaal een offerte hebt (en er van uitgaande dat er enige tijdsdruk is), zou ik niet nu bij diezelfde bank je aanvraag wijzigen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1 ... 165 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7