Heb een vaste baan hoor, maar wil mijn hypotheek wil ik wel op mijn huidige salaris.Vrees dat er niets anders opzit dan wachten. Baal er verschrikkelijk van omdat het huis dat ik zoek nou niet bepaald makkelijk te vinden is.naitsoezn schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 23:01:
[...]
Die werkgeversverklaring heb je alleen nodig als je de laatste drie jaar geen constant salaris hebt gehad, bv als je starter op de arbeidsmarkt bent of recentelijk een salarisverhoging die je nodig hebt voor je hypotheek, beide trouwens reden om geen maximale hypotheek te willen als je huidige baan op het spel staat.... Hoe je dat oplost? Door nog ff te wachten en door te sparen
Dan is er mbt de werkgeversverklaring toch niets aan de hand ? muv de vraag of men het dienstverband voornemend is te beëindigen. is dat ja dan weet je ook waar je aan toe bent.Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:54:
[...]
Heb een vaste baan hoor, maar wil mijn hypotheek wil ik wel op mijn huidige salaris.Vrees dat er niets anders opzit dan wachten. Baal er verschrikkelijk van omdat het huis dat ik zoek nou niet bepaald makkelijk te vinden is.
Niet per sé. Ik heb mijn hypotheek met dat vinkje gewoon gekregen. Contract liep af (was iets voor een bepaalde tijd en vanaf het begin al duidelijk dat dan het einde zou zijn), en heb letterlijk 1 dag voor het afliep van de Rabo de offerte gekregen terwijl ze gewoon wisten dat hij dan ging aflopen, en dat ook op de werkgeversverklaring stond. (HR keek wel vreemd op dat ik die verklaring wilde hebben).Ray schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:57:
[...]
Wat bedoel je nu precies ?
Een werkgeversverklaring zou je altijd moeten krijgen en is ook altijd benodigd! (@Naitsoezen!)
echter als je een intentie verklaring bedoelt dan kan dat in deze case dus lastiger zijn. optie is dan middelen.
Iets vervelender is dat er op de werkgeversverklaring een kruisje komt bij 'ben u voornemend werknemer te ontslaan" dan is het einde oefening
Daar zaten dan wel weer verzachtende omstandigheden bij: Zonder intentieverklaring (die er duidelijk niet was), was het dus een hypotheek op de voorgaande 3 jaar gebaseerd, ik had in principe een nieuwe baan (al zit je dan wel met proeftijd enzo, dus voor de bank niet veel zekerheid), en wat ook zal hebben geholpen dat zowel LTV als LTI ver van max zaten.
Ok de Rabo staat inderdaad bekend om het omzeilen van de GHF en dat zal een lokale beslissing zijn geweest. Ik weet niet hoelang dit geleden is en of er een explain is geschreven mbt het toekomstige inkomen en wat daarvan op papier stond.
zo zie je maar weer dat uitzonderingen bevestigen de regel
ik had wellicht als toevoeging kunnen zetten dat indien dit kruisje er staat en er geen direct volgend dienstverband is dan is het foute boel.
overigens is vanuit het oogpunt van zorgplicht het weer een heel ander verhaal maar dat terzijde
zo zie je maar weer dat uitzonderingen bevestigen de regel
ik had wellicht als toevoeging kunnen zetten dat indien dit kruisje er staat en er geen direct volgend dienstverband is dan is het foute boel.
overigens is vanuit het oogpunt van zorgplicht het weer een heel ander verhaal maar dat terzijde
Iemand ervaring met het opstellen van een verbouwingsspecificatie?
We hebben namelijk wel interesse in een woning, maar keuken is gewoon oud en hokkerig. Wat we graag zouden willen, is het uitbreken van een muur naar de woonkamer en dan een nieuwe keuken met keukeneiland te laten zetten. Alleen als je dan weer de keuken uitbreekt zou ik ook graag een nieuwe houtenvloer laten leggen met eventueel vloerverwarming (ligt aan kosten).
We hebben namelijk wel interesse in een woning, maar keuken is gewoon oud en hokkerig. Wat we graag zouden willen, is het uitbreken van een muur naar de woonkamer en dan een nieuwe keuken met keukeneiland te laten zetten. Alleen als je dan weer de keuken uitbreekt zou ik ook graag een nieuwe houtenvloer laten leggen met eventueel vloerverwarming (ligt aan kosten).
- Hebben we jullie iemand ingehuurd om totale kostenplaatje te maken?
- Hoe hebben jullie uit/aanbesteding van verschillende werkzaamheden uiteindelijk gedaan?
[ Voor 10% gewijzigd door Katseviool op 28-05-2016 13:59 ]
Pfff... huis kopen van de bank duurt wel lang zeg. We hebben al 3 weken geleden een prijs overeengekomen maar nog steeds geen getekend contact.
Bij de hypotheker staat wel alles klaar. Dus nog steeds goede hoop op eerste week juli.
Wel bizar trouwens dat sommige notarissen al tot Sept vol zitten.
Bij de hypotheker staat wel alles klaar. Dus nog steeds goede hoop op eerste week juli.
Wel bizar trouwens dat sommige notarissen al tot Sept vol zitten.
Verwijderd
Zo lastig is dat toch niet?Katseviool schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:56:
- Hoe hebben jullie uit/aanbesteding van verschillende werkzaamheden uiteindelijk gedaan?
- Voor de muur laat je een aannemer komen die een offerte uitbrengt
- Voor de vloer reken je een m2-prijs
- De keuken moet ook wel lukken toch
Onze situatie komt redelijk overeen. Wij krijgen woensdag de sleutel (jeej!Katseviool schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:56:
Verschil is dus alleen een muur uitbreken. Bij ons niet de hele muur, maar een deur incl. deurpost en (smal) zijraam. Dus het wordt in ons geval een soort semi-open keuken, wel verbonden met de woonkamer maar 'om de hoek' doordat we de muur niet helemaal uitbreken.
Wij zijn sinds kort aan het kijken in Amersfoort, het valt me op dat bij veel van de huizen nu er een open dag is waarna iedereen een email krijgt om een bod te doen. De (verkoop)makelaar bij één van de open huizen omschreef het zelf als Amsterdamse toestanden (zou wel enigzins overdreven zijn).
Heeft iemand ervaring in Amersfoort en is het inderdaad zo dat in veel gevallen wordt overboden op de vraagprijs? Wij zoeken in de categorie van 250k - 275k.
Heeft iemand ervaring in Amersfoort en is het inderdaad zo dat in veel gevallen wordt overboden op de vraagprijs? Wij zoeken in de categorie van 250k - 275k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Amsterdamse/Utrechtse toestanden zal wel meevallen in Amersfoort.harmen1987 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:15:
Wij zijn sinds kort aan het kijken in Amersfoort, het valt me op dat bij veel van de huizen nu er een open dag is waarna iedereen een email krijgt om een bod te doen. De (verkoop)makelaar bij één van de open huizen omschreef het zelf als Amsterdamse toestanden (zou wel enigzins overdreven zijn).
Ik zou gewoon kijken wat jij voor het huis over hebt (qua maandlasten met 4,5% rente, vergeleken met andere huizen die je aanspreken) en dat als bod neerleggen. Vraagprijs, praatjes van de makelaar (aankoop- of verkoopmakelaar maakt geen enkel verschil - beide hebben er belang bij dat jij een huis koopt voor zoveel mogelijk geld.....) allemaal negeren, kijk wel serieus naar bouwkundig rapport en taxatierapport (al wordt die ook weer door dezelfde makelaar ingevuld).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik neem aan dat je een hypotheek wilt hebben? Ik zal even mijn proces beschrijven:Katseviool schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:56:
- Ik heb zelf ingeschat wat de verbouwing zou kosten
- Ik heb een bouwbedrijf gevraagd een offerte te maken van zaken die ik wilde uitbesteden
- Aan de hand daarvan heb ik bepaald hoeveel extra hypotheek ik nodig had om dat voor elkaar te krijgen
- Ik heb een plan gemaakt met per ruimte beschreven wat er verbouwd ging worden + plattergrond tekeningen gemaakt
- Aan de hand hiervan heeft een taxateur een "waarde nu en waarde na de verbouwing" taxatie uitgevoerd
- mbv die taxatie heb ik de hypotheek gekregen
Hoe ik het nu aan ga pakken weet ik nog niet. Ik kan het binnen budget doen door veel zelf te doen, maar ik neig ernaar om er flink meer spaargeld tegenaan te kwakken en alles uit te besteden
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hee, zo'n vloer heb ik ook! Woning uit 73. We hebben het huis (alweer 1,5jr geleden) gekocht zonder bouwtechnische keuring en zonder dat we onder de vloer geweest zijn. 't Was eigenlijk een huis dat ver boven ons budget lag en waar we gezien de historie van het huis maar gewoon op geboden hebben (stond al 5 jaar te koop, noch bewoond door 1e bewoner, moest in principe gestript worden). En ons 2e bod werd al geaccepteerd... Klein oeps momentje wel toen.Pathogen schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:26:
[...]
Omdat het een risicovloer is, jaren '70-80 bouw, Kwaaitaal betonvloer, en er is ooit een herstel gedaan dat "afdoende zou moeten zijn".
Zoek maar eens op "Kwaaitaal vloer", krijg je mooie plaatjes van
Inmiddels wel onder de vloer geweest, geen roestplekken te zien, randen zijn nog scherp. Er zit bij ons overigens geen isolatie in de welving, misschien is het dus ook geen kwaaitaal vloer.
Morgen eindelijk de sleutel van ons nieuwe woning in het mooie Friesland
. Na 5 maanden wachten eindelijk los
.
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Nice, proficiat!50Miles schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:17:
Morgen eindelijk de sleutel van ons nieuwe woning in het mooie Friesland. Na 5 maanden wachten eindelijk los
.
Wij krijgen ook morgen de sleutel, in het gezellige Brabant
Hele benedenverdieping wordt aangepakt, met o.a. een nieuwe keuken, nieuwe vloer, geheel nieuw stukwerk en het uitbreken van een deurpost.
Jij ook! Wij gaan badkamer, keuken, toilet, wanden, eigenlijk alles doenremzor schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:28:
[...]
Nice, proficiat!
Wij krijgen ook morgen de sleutel, in het gezellige Brabant
Hele benedenverdieping wordt aangepakt, met o.a. een nieuwe keuken, nieuwe vloer, geheel nieuw stukwerk en het uitbreken van een deurpost.
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik heb vorige week een bod uitgebracht op een appartement in Amsterdam. Dat is dezelfde dag nog aangenomen. Komende maandag is de afspraak bij de notaris voor het tekenen van een voorlopig koopcontract.
Nu krijg ik net een aantal stukken doorgestuurd waaronder een lijst van zaken die achter blijven. Mijn vader stelde hierover voor om een deel van de prijs van de woning niet als prijs voor de woning op papier te zetten maar als betaling voor de achterblijvende zaken omdat dit voordeliger is voor de overdrachtsbelasting en en de NHG. Heeft er iemand ervaring hiermee?
Nu krijg ik net een aantal stukken doorgestuurd waaronder een lijst van zaken die achter blijven. Mijn vader stelde hierover voor om een deel van de prijs van de woning niet als prijs voor de woning op papier te zetten maar als betaling voor de achterblijvende zaken omdat dit voordeliger is voor de overdrachtsbelasting en en de NHG. Heeft er iemand ervaring hiermee?
stel je zet daar 5k neer (en dan moet dat er ook wel zijn!) bespaar je 100 euro ODB.
Voor je hypotheek / NHG wordt deze 5K dan consumptief indien je hem financiert en is de rente niet aftrekbaar.
Daarnaast kan het ook weer invloed hebben op de totale waarde woning / taxatie waardoor deze lager is en je met je max 102% niet uitkomt
Vroaga...toen de odb nog 6% was en de regels veel soepeler (uit de tijd van je ouders zeg maar
) gebeurde dit wel veel vaker
Voor je hypotheek / NHG wordt deze 5K dan consumptief indien je hem financiert en is de rente niet aftrekbaar.
Daarnaast kan het ook weer invloed hebben op de totale waarde woning / taxatie waardoor deze lager is en je met je max 102% niet uitkomt
Vroaga...toen de odb nog 6% was en de regels veel soepeler (uit de tijd van je ouders zeg maar
Klopt. Stel dat er voor € 1.000 aan roerende zaken (spullen) achterblijft, dan hoef je daarover niet de 2 % overdrachtsbelasting te betalen. Het scheelt dus € 20 per € 1000 aan goederen.
Maar je moet wel een complete lijst opstellen met een redelijke waardebepaling. Mede door de lage overdrachtsbelasting is het tegenwoordig slechts tientjeswerk en niet echt relevant op de gehele koopprijs.
De koopprijs daalt dus met de waarde van de roerende goederen, wat wel invloed heeft op je maximale hypotheek.
Maar je moet wel een complete lijst opstellen met een redelijke waardebepaling. Mede door de lage overdrachtsbelasting is het tegenwoordig slechts tientjeswerk en niet echt relevant op de gehele koopprijs.
De koopprijs daalt dus met de waarde van de roerende goederen, wat wel invloed heeft op je maximale hypotheek.
Dat klinkt inderdaad niet heel erg de moeite waard voor die paar tientjes die het oplevert. Qua hypotheek hoef ik niet op de 102% te letten, mijn maximale hypotheek ligt bijna 30.000 onder de koopprijs. De rest heb ik zelf bijeen gespaard.
het scheelt dan ook nog 1% op je NHG kosten maar het blijft "rommelen in de marge"
De isolatie is geen eigenschap van een Kwaaitaal hoor, die is hier ook later aangebrachtTehh schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:53:
[...]
Hee, zo'n vloer heb ik ook! Woning uit 73. We hebben het huis (alweer 1,5jr geleden) gekocht zonder bouwtechnische keuring en zonder dat we onder de vloer geweest zijn. 't Was eigenlijk een huis dat ver boven ons budget lag en waar we gezien de historie van het huis maar gewoon op geboden hebben (stond al 5 jaar te koop, noch bewoond door 1e bewoner, moest in principe gestript worden). En ons 2e bod werd al geaccepteerd... Klein oeps momentje wel toen.
Inmiddels wel onder de vloer geweest, geen roestplekken te zien, randen zijn nog scherp. Er zit bij ons overigens geen isolatie in de welving, misschien is het dus ook geen kwaaitaal vloer.
Wij zijn ook druk bezig met een huisje,Bod is donderdag geaccepteerd nu gaan ze morgen een taxatie doen en een veiligheidskeuring voor gas en elektra(ouder huis).
Heb bod onder voorwaarden uitgebracht dat er niet te hoge kosten bij moeten komen na keuring .
nu vrijdag nogmaals door het huis alles opmeten ivm verbouwing en laat een aannemer een verbouwings specificatie maken.
Taxateur is uiteraard al op de hoogte van de verbouwing en neemt dat mee.
Als ik straks klaar ben met verbouwen heb ik voor 145.000 een 170 m2 woonruimte,garage van 25 meter en tuin van ongeveer 300m2 op een perceel van 500m2.
Zitten we wel helemaal rechts in oost groningen(200 meter duitse grens)maar werk daar dus komt helemaal goed.
Nu hopen dat de hypotheek aanvraag snel en soepel verloopt.
Heb bod onder voorwaarden uitgebracht dat er niet te hoge kosten bij moeten komen na keuring .
nu vrijdag nogmaals door het huis alles opmeten ivm verbouwing en laat een aannemer een verbouwings specificatie maken.
Taxateur is uiteraard al op de hoogte van de verbouwing en neemt dat mee.
Als ik straks klaar ben met verbouwen heb ik voor 145.000 een 170 m2 woonruimte,garage van 25 meter en tuin van ongeveer 300m2 op een perceel van 500m2.
Zitten we wel helemaal rechts in oost groningen(200 meter duitse grens)maar werk daar dus komt helemaal goed.
Nu hopen dat de hypotheek aanvraag snel en soepel verloopt.
Meh.. verkopers van een huis waar we wel interesse in hadden willen per se meer geld voor hun woning dan ons eindbod, en ketsen daarom de boel af. (waarschijnlijk gaat het om 3 tot 5k)
Er is ook nog een ander stel geinteresseerd, maar met minder goede voorwaarden (bouwkundige keuring). Die zouden waarschijnlijk wel een hoger bod gaan doen, wellicht dat ze daar op gokken.
De woning is het in onze ogen (die van mij, mijn vrouw, en onze aankoopmakelaar) niet waard om nog hoger te gaan zitten, daar moet er echt nog teveel voor aan gebeuren.
Tegen andere kandidaten opbieden is iets waar we al helemaal geen trek in hebben, dat wordt een hellend vlak.
Aankoopmakelaar snapte weinig van hun keuze. Zelfs de verkopend makelaar had hem liever aan ons gegund, vanwege onze betere voorwaarden, en het feit dat ie hem dan aan een collega verkoopt (ander stel had geen aankoopmakelaar).
Nu dus maar verder kijken, en mochten ze zich bedenken kunnen ze altijd bellen (als we niet al iets anders gevonden hebben).
Er is ook nog een ander stel geinteresseerd, maar met minder goede voorwaarden (bouwkundige keuring). Die zouden waarschijnlijk wel een hoger bod gaan doen, wellicht dat ze daar op gokken.
De woning is het in onze ogen (die van mij, mijn vrouw, en onze aankoopmakelaar) niet waard om nog hoger te gaan zitten, daar moet er echt nog teveel voor aan gebeuren.
Tegen andere kandidaten opbieden is iets waar we al helemaal geen trek in hebben, dat wordt een hellend vlak.
Aankoopmakelaar snapte weinig van hun keuze. Zelfs de verkopend makelaar had hem liever aan ons gegund, vanwege onze betere voorwaarden, en het feit dat ie hem dan aan een collega verkoopt (ander stel had geen aankoopmakelaar).
Nu dus maar verder kijken, en mochten ze zich bedenken kunnen ze altijd bellen (als we niet al iets anders gevonden hebben).
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wij hebben een optie op een nieuwbouw woning. De exacte startdatum van de bouw is nog even onbekend, maar oplevering is medio april 2017.
We wonen nu in een koopwoning.
Iemand tips hoe de dubbele woonlasten te beperken?
Onze vraag is of het raadzaam is om direct te verkopen en zo dubbele woonlasten te voorkomen. Uiteraard zul je dan iets anders moeten regelen, en misschien meer moeite kost dan het oplevert.
Zijn er mensen met ervaring, die ook de afweging moeten of moesten maken om dubbele woonlasten te dragen of wellicht bij schoonmoeders zijn ingetrokken?
Onze vraag is of het raadzaam is om direct te verkopen en zo dubbele woonlasten te voorkomen. Uiteraard zul je dan iets anders moeten regelen, en misschien meer moeite kost dan het oplevert.
Zijn er mensen met ervaring, die ook de afweging moeten of moesten maken om dubbele woonlasten te dragen of wellicht bij schoonmoeders zijn ingetrokken?
Zelf heb ik tijdens de bouw dubbele lasten. Huur en rente tijdens de bouw.Fornoo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:56:
Wij hebben een optie op een nieuwbouw woning. De exacte startdatum van de bouw is nog even onbekend, maar oplevering is medio april 2017.
Mensen uit zelfde project hebben verschillende oplossingen, zoals tijdelijk naar heel goedkoop huur (ofwel via familie o.i.d.) tot intrekken bij (schoon)ouders.
Is niet echt een eenduidige oplossing voor ben ik bang.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Nog even geduld. Grote kans dat de druk er in juli afgaat omdat iedereen met vakantie is en je niet achter in de rij hoeft aan te sluiten. Ik heb afgelopen week bemiddeld bij een aankoop voor een cliënt waar ik sinds augustus al een opdracht heb. Twee keer eerder ketste een onderhandeling af maar hij had gelukkig wel het geduld om rustig af te wachten en geen rare sprongen te maken. Ik heb nog wat andere cliënten die ongeduldig zijn/worden maar ik hoop dat ze geen rare sprongen maken.Chiron schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:24:
Meh.. verkopers van een huis waar we wel interesse in hadden willen per se meer geld voor hun woning dan ons eindbod, en ketsen daarom de boel af. (waarschijnlijk gaat het om 3 tot 5k)
PSN: Kjujay
Wij gaan binnenkort bij een woning kijken welke al meer dan een jaar te koop staat, alle huizen erom heen staan max 3-4 weken te koop. Ergens roept het bij mij argwaan op, wat zou er mis kunnen zijn? Op de foto's ziet alles er redelijk uit verder. Kan het zijn dat dit "besmet" is ? Vorig jaar was de prijs veel te hoog, inmiddels zijn huizenprijzen flink gestegen in de buurt, dus huidige vraagprijs is iets boven realistisch als vraagprijs. (maar nog wel te hoog voor aantal m2 vind ik, dus ben benieuwd).
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2016 15:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Daar kan niets zinnigs over worden gezegd zonder meer te weten over de specifieke woning. Wat wel zo is is dat het een beetje overdreven is hoe kopers op dit moment op de markt handelen. Heel veel paniekvoetbal, overbieden, impulsief handelen. Daar proberen verkopers op dit moment op in te spelen.
Laat op z'n minst een taxatie uitvoeren voordat je gaat bieden, zeker in deze tijd heel verstandig. Kom je in een biedstrijd terecht of werkt met met inschrijving, gewoon vermijden, daar komt alleen ellende van.
Ik maak de afgelopen maanden, vooral naar mate prijzen hoger worden (350k+), vaker mee dat koopsom en marktwaarde enorm uiteen gaan lopen en dat transacties niet doorgaan omdat de taxatie niet kan worden gehaald. In sommige gevallen heeft de taxatie nog wel geleid tot verlaging van de koopsom maar ik heb bij een enkeling zelfs meegemaakt dat een koper gewoon 40k meer betaalde op/ondanks een getaxeerde marktwaarde van 395k.
Laat op z'n minst een taxatie uitvoeren voordat je gaat bieden, zeker in deze tijd heel verstandig. Kom je in een biedstrijd terecht of werkt met met inschrijving, gewoon vermijden, daar komt alleen ellende van.
Ik maak de afgelopen maanden, vooral naar mate prijzen hoger worden (350k+), vaker mee dat koopsom en marktwaarde enorm uiteen gaan lopen en dat transacties niet doorgaan omdat de taxatie niet kan worden gehaald. In sommige gevallen heeft de taxatie nog wel geleid tot verlaging van de koopsom maar ik heb bij een enkeling zelfs meegemaakt dat een koper gewoon 40k meer betaalde op/ondanks een getaxeerde marktwaarde van 395k.
[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 01-06-2016 15:14 ]
Wellicht een eigenaar die hem gekocht heeft voor een maximum hypotheek en nog nooit een cent afgelost heeft en niet voor minder dan X bedrag kan kopen. Als mensen dan de gemiddelde buurtprijs bieden kan hij alleen maar nee verkopen. Of wellicht wil hij niet zo graag weg en wacht hij tot die ene gek langs komt die vraagprijs + bied?Sport_Life schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:55:
Wij gaan binnenkort bij een woning kijken welke al meer dan een jaar te koop staat, alle huizen erom heen staan max 3-4 weken te koop. Ergens roept het bij mij argwaan op, wat zou er mis kunnen zijn? Op de foto's ziet alles er redelijk uit verder. Kan het zijn dat dit "besmet" is (vorig jaar was de prijs veel te hoog, inmiddels zijn huizenprijzen flink gestegen in de buurt, dus huidige vraagprijs is iets boven realistisch).
Het kan natuurlijk ook zijn dat er veel aan moet gebeuren foto's zijn geduldig.
Zo zijn wij afgelopen week gaan kijken in een huisje bij venlo. Mooie twee onder een kapper met garage wat aan de hoge prijs voor de grote maar joh we gaan eens kijken. Nah op de foto's (die van erg slechte kwaliteit waren bijna telefoon kwaliteit uit 2006) zag het er allemaal wel ok uit. Toen we eenmaal binnen waren begon het gelijk dat er echt heel erg in het huis gerookt is alles is dus geel (extra kosten post duurdere verf / stuuk) Alle muren zitten onder de viezigheid van handen. De keuken valt letterlijk uit elkaar. De badkamer was smerig tot een punt waar uitbreken de enige optie is. De boven verdieping was echter de kers op de taart. Daar was een slaapkamer en een berging (grote berging). Echter het kind wat daar sliep heeft daar een dart bord hangen, wellicht is het kind enigszins bijziend want er zaten werkelijk waar meer gaten LANGS het dartbord dan er op. Ik denk dat met een goed gemikte vuist je op het moment zo door het muurtje naar de berging heen kunt slaan zo'n gaten kaas is het. En de rest van de kamer zitten overal gaten, zelfs de gordijnen zijn niet ontzien. Dit soort huizen gaan in die buurt staan voor ongeveer tussen de 250 en 280 op funda. Maar echt deze persoon durft zonder zich te schamen 274k voor zijn woning te vragen.
Ik denk dat ik er nog geen 250k voor zou bieden.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Dit komt mij helaas heel bekend voor. Er is vorige week een huis met vraagprijs 400k welke volledig gerenoveerd moest worden aan ons voorbij gegaan waar wij zelf max 350k aan wilden uitgeven (obv referentiepanden). Toen we de 2e keer wilden kijken kon dat niet omdat "er mensen om hadden gevochten en uiteindelijk 425k hebben betaald" aldus de verkopend makelaar.Kju schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:04:
Daar kan niets zinnigs over worden gezegd zonder meer te weten over de specifieke woning. Wat wel zo is is dat het een beetje overdreven is hoe kopers op dit moment op de markt handelen. Heel veel paniekvoetbal, overbieden, impulsief handelen.
Punt is alleen dat wij zelf ook een (uniek!!) appartement moeten verkopen, dus daarmee ook kunnen profiteren van de huizengekte. Staat overigens nog niet te koop, omdat we eerst een ander huis willen.
Eerlijk gezegd vertrouw ik die taxatierapporten niet. Ik heb het idee dat die makelaars ook flink hoger taxeren obv woninggekte. Zullen waarschijnlijk best aantal goede makelaars tussen zitten.Laat op z'n minst een taxatie uitvoeren voordat je gaat bieden, zeker in deze tijd heel verstandig. Kom je in een biedstrijd terecht of werkt met met inschrijving, gewoon vermijden, daar komt alleen ellende van.
Ik maak de afgelopen maanden, vooral naar mate prijzen hoger worden (350k+), vaker mee dat koopsom en marktwaarde enorm uiteen gaan lopen en dat transacties niet doorgaan omdat de taxatie niet kan worden gehaald. In sommige gevallen heeft de taxatie nog wel geleid tot verlaging van de koopsom maar ik heb bij een enkeling zelfs meegemaakt dat een koper gewoon 40k meer betaalde op een getaxeerde marktwaarde van 395k.
Zij hebben in 2009 10k meer dan de huidige vraagprijs betaald (incl kk 6%). De vraag is dus hoeveel ze willen slikken als verlies..Shunt schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:05:
[...]
Wellicht een eigenaar die hem gekocht heeft voor een maximum hypotheek en nog nooit een cent afgelost heeft en niet voor minder dan X bedrag kan kopen. Als mensen dan de gemiddelde buurtprijs bieden kan hij alleen maar nee verkopen. Of wellicht wil hij niet zo graag weg en wacht hij tot die ene gek langs komt die vraagprijs + bied?
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2016 15:21 ]
Onze laatste hoop wat betreft dat huis is nu dat de verkopers als ze toch echt geen biedingen meer krijgen de komende tijd aan het rekenen slaan, en tot de conclusie komen dat ze liever niet nog meer tijd en geld steken in het opknappen van het huis en hypotheek en toch gaan zakken. Want het viel ons wel op dat na de eerste bezichtiging er ineens wat dingetjes geschilderd waren, er een tuinsetje in de aangeharkte tuin stond, badkamer opnieuw gekit etc.Kju schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:36:
[...]
Nog even geduld. Grote kans dat de druk er in juli afgaat omdat iedereen met vakantie is en je niet achter in de rij hoeft aan te sluiten. Ik heb afgelopen week bemiddeld bij een aankoop voor een cliënt waar ik sinds augustus al een opdracht heb. Twee keer eerder ketste een onderhandeling af maar hij had gelukkig wel het geduld om rustig af te wachten en geen rare sprongen te maken. Ik heb nog wat andere cliënten die ongeduldig zijn/worden maar ik hoop dat ze geen rare sprongen maken.
Onze aankoopmakelaar vond het ook verstandig dat we ons niet gek lieten maken en toch meer zouden gaan bieden, de pest is wel dat dit een huis was wat qua ligging tuin, buurt en indeling compleet voldeed aan al onze wensen. En dat zijn zaken waar je verder weinig aan kan veranderen. Wordt weer een tijdje wachten voordat er eentje wordt aangeboden, ondertussen kijken we rustig verder. Maar het blijft wel frustrerend.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Volgens mij hoef je er niet rouwig om te zijn. Gevoelsmatig of wellicht budgettechnisch heb je er gelukkig dan geen tijd aan verspild.Sport_Life schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:16:
[...]
Dit komt mij helaas heel bekend voor. Er is vorige week een huis met vraagprijs 400k welke volledig gerenoveerd moest worden aan ons voorbij gegaan waar wij zelf max 350k aan wilden uitgeven (obv referentiepanden). Toen we de 2e keer wilden kijken kon dat niet omdat "er mensen om hadden gevochten en uiteindelijk 425k hebben betaald" aldus de verkopend makelaar.
Als je een woning laat taxeren (meestal via de hypotheekadviseur) wanneer er al een koopsom bekend is dan heb je grote kans dat een taxateur dusdanig zal waarderen dat je je financiering in orde kan krijgen en, mits toelaatbaar binnen een bandbreedte, je financiering niet af zal ketsen op een paar duizend euro. Als je hypotheekadviseur dan ook nog via een van de landelijke taxatiebureau's een taxatie regelt (135 gaat naar de taxateur zelf en de rest is voor het taxatiebureau en/of de hypotheekadviseur), ja dan kan ik mij best voorstellen dat de betrouwbaarheid ver te zoeken is. Overigens werken ABN-Amro en VEH ook met die landelijke taxatiebureau's.[...]
Eerlijk gezegd vertrouw ik die taxatierapporten niet. Ik heb het idee dat die makelaars ook flink hoger taxeren obv woninggekte. Zullen waarschijnlijk best aantal goede makelaars tussen zitten.
Geef een taxateur de opdracht om te taxeren voordat er een koopsom is en voordat je gaat bieden dan zal het echt op een andere manier verlopen. Dat wil niet zeggen dat je een heel andere waarde krijgt maar dat je met een duidelijke waarde in je hoofd kan gaan onderhandelen en je weet dat de getaxeerde marktwaarde je max moet zijn.
Ik zou gewoon blij zijn dat jij niet die koper bent die straks te veel betaalt. Ik heb net een appartement verkocht voor 10k meer dan ik had verwacht, alleen maar omdat alle andere woningen in de straat al verkocht zijn en de koper die er heel graag wil wonen gewoon geen andere keus heeft. Hij had ook gewoon een paar weken/maanden kunnen wachten. En het is echt niet dat het aan mijn onderhandelingskunsten ligt. Hij bood al bijna de vraagprijsChiron schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:18:
[...]
Onze laatste hoop wat betreft dat huis is nu dat de verkopers als ze toch echt geen biedingen meer krijgen de komende tijd aan het rekenen slaan, en tot de conclusie komen dat ze liever niet nog meer tijd en geld steken in het opknappen van het huis en hypotheek en toch gaan zakken. Want het viel ons wel op dat na de eerste bezichtiging er ineens wat dingetjes geschilderd waren, er een tuinsetje in de aangeharkte tuin stond, badkamer opnieuw gekit etc.
Onze aankoopmakelaar vond het ook verstandig dat we ons niet gek lieten maken en toch meer zouden gaan bieden, de pest is wel dat dit een huis was wat qua ligging tuin, buurt en indeling compleet voldeed aan al onze wensen. En dat zijn zaken waar je verder weinig aan kan veranderen. Wordt weer een tijdje wachten voordat er eentje wordt aangeboden, ondertussen kijken we rustig verder. Maar het blijft wel frustrerend.
In ons geval vertelde onze aankoopmakelaar dat ie ook taxaties deed, en bij de bezichtiging samen met ons en wat onderzoek in de systemen al min of meer een taxatie gedaan had, en hij vond het huis te duur geprijsd. Het mooie was dat hij een max prijs noemde waar mijn vrouw en ik ook eigenlijk al over uit waren.Kju schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:31:
Geef een taxateur de opdracht om te taxeren voordat er een koopsom is en voordat je gaat bieden dan zal het echt op een andere manier verlopen. Dat wil niet zeggen dat je een heel andere waarde krijgt maar dat je met een duidelijke waarde in je hoofd kan gaan onderhandelen en je weet dat de getaxeerde marktwaarde je max moet zijn.
Zo denken wij ook, als iemand anders er meer op biedt en ze happen, dan mogen ze het wat ons betreft hebben en is het in ieder geval niet ons geld wat over de balk gaat. Dat spenderen we liever aan andere zaken, in dit geval ging het om in ieder geval 3 nieuwe dakramen en een nieuwe keukenIk zou gewoon blij zijn dat jij niet die koper bent die straks te veel betaalt. Ik heb net een appartement verkocht voor 10k meer dan ik had verwacht, alleen maar omdat alle andere woningen in de straat al verkocht zijn en de koper die er heel graag wil wonen gewoon geen andere keus heeft. Hij had ook gewoon een paar weken/maanden kunnen wachten. En het is echt niet dat het aan mijn onderhandelingskunsten ligt. Hij bood al bijna de vraagprijs
Heeft er iemand ervaring met wijken in of in de buurt van Den Haag? Hoewel ik heel mijn leven opgegroeid ben in een klein dorpje, leef ik al een tijdje (heel goedkoop door voorgaande studie) in Zoetermeer. Ik vroeg me echter af welke buurten ik moet ontwijken. Op internet vind ik voornamelijk oudere berichten over o.a. rustenburg / oostbroek. Daarvan was een gedeelte voornamelijk negatief, maar ook positief, namelijk dat de waarde van de appartementen best veel is gestegen de afgelopen jaren.
Ik heb daar dus een betaalbaar appartement dat ik in mijn eentje kan financieren gevonden in Rustenburg / oostbroek (mijn vriendin studeert op het moment af en heeft nog geen (vast) contract.
Mijn doel is ook om binnen 5 jaar weer uit dat appartement te gaan en weer terug naar zuid-oost Brabant te gaan. Dan kan ik wel iets gaan huren, maar particulier huren is echt belachelijk duur geworden. Mijn gedachte was dan ook om een relatief goedkoop appartement te kopen en het daarna met niet te veel verlies te verkopen tegen de tijd dat ik terug wil naar Brabant.. dan verlies ik als het goed is nog steeds minder dan 400 a 500 euro per maand meer betalen aan huur.
Aangezien hier behoorlijk wat expertise zit
:
- Is kopen slim als je binnen een aantal jaar weer weg wil?
- Zijn er betaalbare maar ook redelijk goed te betalen wijken in de buurt van Den Haag waar jullie ervaring mee hebben?
- Appartementen in de buurt van Rotterdam is ook prima als de buurt goed is..
Kortom.. jullie ervaringen?
Ik heb daar dus een betaalbaar appartement dat ik in mijn eentje kan financieren gevonden in Rustenburg / oostbroek (mijn vriendin studeert op het moment af en heeft nog geen (vast) contract.
Mijn doel is ook om binnen 5 jaar weer uit dat appartement te gaan en weer terug naar zuid-oost Brabant te gaan. Dan kan ik wel iets gaan huren, maar particulier huren is echt belachelijk duur geworden. Mijn gedachte was dan ook om een relatief goedkoop appartement te kopen en het daarna met niet te veel verlies te verkopen tegen de tijd dat ik terug wil naar Brabant.. dan verlies ik als het goed is nog steeds minder dan 400 a 500 euro per maand meer betalen aan huur.
Aangezien hier behoorlijk wat expertise zit
- Zijn er betaalbare maar ook redelijk goed te betalen wijken in de buurt van Den Haag waar jullie ervaring mee hebben?
Wat is zo heb gelezen gaan de woningprijzen ongeveer met 2 procent omhoog per jaar afhankelijk van de plek natuurlijk.
amsterdam,rotterdam,utrecht,groning 4 procent ,kleine dorpen 1 procent.
als je dus nu wat koopt en het zit allemaal mee dan speel je gewoon gelijk over 5 jaar of wellicht een beetje winst aangezien je toch moet aflossen tegenwoordig en niet meer aflossingsvrij kan starten.
als je dus nu wat koopt en het zit allemaal mee dan speel je gewoon gelijk over 5 jaar of wellicht een beetje winst aangezien je toch moet aflossen tegenwoordig en niet meer aflossingsvrij kan starten.
Wat ik via een aflevering van Kassa heb begrepen is het zo dat je, als je een nieuwe hypotheek aan wil gaan, het volledig aflossen verplicht is bij sommige hypotheken (ik dacht bij o.a. ING). Dat is bij mij dan wel een verplichting om dat niet te hebben..Fantasma7988 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:42:
Wat is zo heb gelezen gaan de woningprijzen ongeveer met 2 procent omhoog per jaar afhankelijk van de plek natuurlijk.
Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt, maar het is al een poosje wettelijk verplicht om bij nieuwe hypotheken af te lossen (mits je gebruik wilt maken van hypotheekrenteaftrek), da's niet alleen bij 'sommige banken' zo... Het is me niet helemaal duidelijk of je nu al een koopwoning / hypotheek hebt?Batiatus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:53:
[...]
Wat ik via een aflevering van Kassa heb begrepen is het zo dat je, als je een nieuwe hypotheek aan wil gaan, het volledig aflossen verplicht is bij sommige hypotheken (ik dacht bij o.a. ING). Dat is bij mij dan wel een verplichting om dat niet te hebben..
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik huur op het moment, heb dus geen koopwoning of hypotheek. Wat ik bedoelde is als ik nu een hypotheek aan zou gaan en over 5 jaar wil ik weg, moet ik die hypotheek dan eerst helemaal afbetalen voordat ik een nieuwe hypotheek aan kan gaan?naitsoezn schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:59:
[...]
Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt, maar het is al een poosje wettelijk verplicht om bij nieuwe hypotheken af te lossen (mits je gebruik wilt maken van hypotheekrenteaftrek), da's niet alleen bij 'sommige banken' zo... Het is me niet helemaal duidelijk of je nu al een koopwoning / hypotheek hebt?
Met de verkoop van je koopwoning los je de bestaande hypotheek af.
Dus ja, je moet hem afbetalen.
Als je minder voor je woning krijgt dan je aan hypotheek hebt uitstaan, sta je onder water en moet je bijbetalen.
Als je minder voor je woning krijgt dan je aan hypotheek hebt uitstaan, sta je onder water en moet je bijbetalen.
Maar die los je dan in principe af met de hypotheek die de koper van je woning afsluit toch? Anders moet je zelf mogelijk meer dan 1 of 2 ton op de bank hebben staan voordat je het af kan lossen?Fornoo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:23:
Met de verkoop van je koopwoning los je de bestaande hypotheek af.
Dat laatste is nou net de clou... De rente is tegenwoordig zo laag dat de HRA nauwelijks meer de moeite is en steeds meer mensen er van af zien en 'gewoon' weer aflossings-vrij gaan lenen. Of dat ook verstandig is dat is weer een andere vraag.naitsoezn schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:59:
[...]
Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt, maar het is al een poosje wettelijk verplicht om bij nieuwe hypotheken af te lossen (mits je gebruik wilt maken van hypotheekrenteaftrek), ...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nee, jij lost je eigen schuld bij de bank in met het bedrag dat jij voor die woning krijgt (het bedrag dat je overeenkomt met kopers). Hoe die kopers aan dat bedrag komen (of ze nu een hypotheek af moeten sluiten of met een erfenis, loterij of spaargeld het huis cash kunnen afrekenen) staat daar los van. En zoals hierboven gezegd, als jij je huis straks verkoopt voor een lager bedrag dan je eigen resterende hypotheekschuld, en je gaat daarna iets huren, dan zul je de rest uit eigen zak moeten bijlappen....Batiatus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:25:
[...]
Maar die los je dan in principe af met de hypotheek die de koper van je woning afsluit toch? Anders moet je zelf mogelijk meer dan 1 of 2 ton op de bank hebben staan voordat je het af kan lossen?
[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2016 22:12 ]
En als in plaats van huren daarna weer iets anders koopt (dus opnieuw een hypotheek afsluit)? Gewoon restant van je eerste hypotheek aflossen?naitsoezn schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:10:
[...]
Nee, jij lost je eigen schuld bij de bank in met het bedrag dat jij voor die woning krijgt (het bedrag dat je overeenkomt met kopers). Hoe die kopers aan dat bedrag komen (of ze nu een hypotheek af moeten sluiten of met een erfenis, loterij of spaargeld het huis cash kunnen afrekenen) staat daar los van. En zoals hierboven gezegd, als jij je huis straks verkoopt voor een lager bedrag dan je eigen resterende hypotheekschuld, en je gaat daarna iets huren, dan zul je de rest uit eigen zak moeten bijlappen....
Een week na het openingsbod op het interessante huis is er nog weinig nuttig nieuws: het open huis is doorgegaan, en het was druk volgens de makelaar. Mijn bod is noch geaccepteerd, noch verworpen. Morgen wordt in overleg met de verkopers bepaald wat de verdere stappen zullen worden, en de verwachting is een inschrijving. Hier zal ik denk ik voor de vorm nog gewoon aan mee doen, en dan gaan voor het eindbod waar ik in eerste instantie al op uit hoopte te komen. Al met al weinig vertrouwen, maar we wachten rustig af. Hopelijk niet te lang overigens, want ik zit binnenkort weer in het buitenland. Morgen meteen maar eens bij de hypotheekverstrekker navragen wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb een beetje ervaring in Den Haag..Batiatus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:05:
Heeft er iemand ervaring met wijken in of in de buurt van Den Haag? Hoewel ik heel mijn leven opgegroeid ben in een klein dorpje, leef ik al een tijdje (heel goedkoop door voorgaande studie) in Zoetermeer. Ik vroeg me echter af welke buurten ik moet ontwijken. Op internet vind ik voornamelijk oudere berichten over o.a. rustenburg / oostbroek. Daarvan was een gedeelte voornamelijk negatief, maar ook positief, namelijk dat de waarde van de appartementen best veel is gestegen de afgelopen jaren.
Aangezien hier behoorlijk wat expertise zit:
Mijn advies: neem een aankoopmakelaar, maak je wensen duidelijk en dan zal hij aan de hand van je budget kunnen vertellen in welke buurt je moet zoeken.
Dat wordt nog een harde dobber.Rubman schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:06:
[...]
Zelf heb ik tijdens de bouw dubbele lasten. Huur en rente tijdens de bouw.
Mensen uit zelfde project hebben verschillende oplossingen, zoals tijdelijk naar heel goedkoop huur (ofwel via familie o.i.d.) tot intrekken bij (schoon)ouders.
Is niet echt een eenduidige oplossing voor ben ik bang.
Nu de eigen woning direct verkopen en gaan huren. Of wachten en de eigen woning vlak voor oplevering van de nieuwe verkopen, met het risico dat de huidige (gunstige) markt is verdwenen.
Neig zelf meer naar de veilige kant en nu verkopen en dan maar zien te overleven dat driekwart jaar.
Iemand nog tips over het kiezen van een hypotheker? We zitten nu bij de ABN maar ik hoef niet perse bij deze bank te blijven. Ik wil liever niet langs een adviseur gaan, aangezien je die ook weer indirect betaald (duur bakje koffie), maar direct een aantal hypotheekverstrekkers benaderen.
Zijn er, naast de laagste rente, nog andere punten waar je op moet letten?
We gaan waarschijnlijk voor een rentevaste periode van 30 jaar, annuïtair aflossen en niet extra aflossen tussentijds.
Mijns inziens zou je dan "gewoon"de aller goedkoopste aanbieder kunnen kiezen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik woon in een koopappartement in Rijswijk en dat bevalt mij goed. Je bent zo in Den Haag en Delft, voorzieningen in de buurt en relatief rustig en veilig voor mijn gevoel.Batiatus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:05:
Kijk eens in dit topic: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?. Zoek bijv. op 30 jaar. Mijn mening: 30 jaar vast is geld weggooien. Zie dat topic waarom. Daar is ook meer info over waar je nog meer op wilt letten.Fornoo schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:18:
[...]
We gaan waarschijnlijk voor een rentevaste periode van 30 jaar, annuïtair aflossen en niet extra aflossen tussentijds.
Mijns inziens zou je dan "gewoon"de aller goedkoopste aanbieder kunnen kiezen. Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 02-06-2016 10:53 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Als je je huis verkoopt zal je je hypotheek moeten aflossen. Ongeacht waar je daarna gaat wonen. Je hebt 2 scenario's.Batiatus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:17:
En als in plaats van huren daarna weer iets anders koopt (dus opnieuw een hypotheek afsluit)? Gewoon restant van je eerste hypotheek aflossen?
a) je krijgt meer geld dan je moet betalen -> de notaris maakt geld aan jou over
b) je krijgt minder geld dan je moet betalen -> jij moet de notaris betalen. Van te voren of anders cash.
Theoretisch nog de optie dat wat je krijgt precies goed is natuurlijk.
NB,je moet de notaris dus ook zijn rekening betalen en hij verrekent ook eventuele belastingen etc. Je krijgt van te voren te horen hoe of wat in zijn afrekeningsnota.
Bij veel vertrekkers is het natuurlijk wel mogelijk om je hypotheek "mee te verhuizen" naar een nieuwe koopwoning. Je lost je hypotheek dan niet echt af, maar hij loopt door voor je nieuwe huis. Eventueel tijdelijk nog een overbruggingshypotheek die je wel af moet lossen als je het oude huis verkoopt.
Als je al goedkoop in Zoetermeer woont, waarom zou je dan voor 5 jaar willen verhuizen naar Den Haag Is de file zo erg? Heb je het er voor over als over 5 jaar je huis in Den Haag niet te verkopen is en je dus niet terug naar Brabant kan verhuizen of alleen als het je veel geld kost?
Ik kijk alleen een beetje in de buurt wat er gebeurd en niet in heel Amersfoort. Sinds een paar maanden worden huizen die nieuw aangeboden zijn ook vaak snel verkocht zijn. Maar er zijn nog steeds huizen die lang te koop staan; sommige al jaren en jaren. Ik heb geen zin om geld uit te geven om de koopsommen op te zoeken, maar ik heb niet het idee dat er heel veel huizen voor ver boven de vraagprijs verkocht worden. Dat kan ook aan een wijk liggen natuurlijk.harmen1987 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:15:
Zoek je nog heel specifiek andere zaken? Alleen een prijsklasse zegt niet heel veel natuurlijk. Met alleen dat filter en mijn postcode +1 km staan op funda 42 huizen. En vanaf 225k zelfs 98. Veel mensen weten natuurlijk ook wel dat anderen vaak NHG willen en zullen dus niet 275k vragen om eventueel te zakken naar 230k.
Zoals gezegd ga eerst een goed kijken of het verstandig is om de rente zo lang vast te leggen.Fornoo schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:18:
[...]
Iemand nog tips over het kiezen van een hypotheker? We zitten nu bij de ABN maar ik hoef niet perse bij deze bank te blijven. Ik wil liever niet langs een adviseur gaan, aangezien je die ook weer indirect betaald (duur bakje koffie), maar direct een aantal hypotheekverstrekkers benaderen.
Ja je blijft over 30 jaar hetzelfde betalen dus weet waar je aan toe bent.
Maar als de rente er straks nog lager is bijvoorbeeld 1 procent en jij zit nu vast voor 30 jaar aan 2,6 procent dan scheelt dat toch veel geld.
en wie weet gaat hij er wel helemaal uit en komt er een ander systeem waarme verstrekers geld verdienen.
ja buiten de rente om ook even goed kijken naar de voorwaarden .
Misschien win je toch een loterij of krijg je een hoge ontslagvergoeding en heb je al een nieuwe baan of vind je een baan waarbij je veel meer gaat verdienen waardoor je dus toch geld over houd.
Dan is het prettig om zoveel mogelijk af te lossen zodat je ook minder rente hoeft te betalen.
bij de ene verstrekker mag je tot 10.000 per kalenderjaar boetevrij aflossen bij de ander 15.000.
de ene is wat strikter in de regels als de ander.
Ik heb hem wel aangevraagd bij mijn eigenbank het kost 0.14 procent rente meer maar heb dan wel een grote bank (ing) waar ik al 20 jaar klant ben .
Heb zelf wel een adviseur in handen genomen die heeft alles op een rijtje gezet,doet belasting aangifte het eerste jaar en vraagt de hypotheek aan.
weet niet waarom maar een bank schijnt eerder akkoord te geven bij een adviseur dan als een mens het zelf aanvraagt bij een bank.
Thanks voor de info! Het grootste probleem op het moment is voornamelijk prive bij mijn vriendin. Haar moeder gaat bij haar nieuwe vriend wonen waardoor mijn vriendin verplicht wordt om uit het huis van dr moeder te gaan. Het liefst zou ze bij mij intrekken i.p.v. bij haar vader, maar mijn woning is simpelweg veel te klein (nog geen 40m2). Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar iets groters, het liefst binnen 1 uur van mijn huidige werkgever CGI en de klant waar ik gedetacheerd zit (Nationale Nederlanden, den Haag).JeroenE schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:57:
[...]
Als je je huis verkoopt zal je je hypotheek moeten aflossen. Ongeacht waar je daarna gaat wonen. Je hebt 2 scenario's.
a) je krijgt meer geld dan je moet betalen -> de notaris maakt geld aan jou over
b) je krijgt minder geld dan je moet betalen -> jij moet de notaris betalen. Van te voren of anders cash.
Theoretisch nog de optie dat wat je krijgt precies goed is natuurlijk.
NB,je moet de notaris dus ook zijn rekening betalen en hij verrekent ook eventuele belastingen etc. Je krijgt van te voren te horen hoe of wat in zijn afrekeningsnota.
Bij veel vertrekkers is het natuurlijk wel mogelijk om je hypotheek "mee te verhuizen" naar een nieuwe koopwoning. Je lost je hypotheek dan niet echt af, maar hij loopt door voor je nieuwe huis. Eventueel tijdelijk nog een overbruggingshypotheek die je wel af moet lossen als je het oude huis verkoopt.
Als je al goedkoop in Zoetermeer woont, waarom zou je dan voor 5 jaar willen verhuizen naar Den Haag Is de file zo erg? Heb je het er voor over als over 5 jaar je huis in Den Haag niet te verkopen is en je dus niet terug naar Brabant kan verhuizen of alleen als het je veel geld kost?
Den haag is dus een optie, lijkt me een veel leukere stad dan Rotterdam.. maar dat is persoonlijk.
Daarnaast verwacht ik de aankomende jaren toch wel een stijging te maken in salaris + het salaris van mijn vriendin komt erbij. Dat in combinatie met meer werkgelegenheid (want meer ervaring in mijn sector) zorgt ervoor dat ik veel makkelijk een baan kan vinden in Brabant en dus ook makkelijker een huis voor langere tijd.
Het kan natuurlijk ook huur zijn in regio den haag of Rotterdam, maar dat is al snel veel meer dan de hypotheeklasten + je investeert het niet in iets, maar in de huisbaas.. Dat zijn mijn punten, heel platgeslagen.
Kan ook zo zijn dat het hele financiële systeem in elkaar stort en we hoge inflatie krijgen waardoor de rente torenhoog wordt. Kortom het is allemaal glazenbol werk.Fantasma7988 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:34:
[...]
Zoals gezegd ga eerst een goed kijken of het verstandig is om de rente zo lang vast te leggen.
Ja je blijft over 30 jaar hetzelfde betalen dus weet waar je aan toe bent.
Maar als de rente er straks nog lager is bijvoorbeeld 1 procent en jij zit nu vast voor 30 jaar aan 2,6 procent dan scheelt dat toch veel geld.
en wie weet gaat hij er wel helemaal uit en komt er een ander systeem waarme verstrekers geld verdienen.
ja buiten de rente om ook even goed kijken naar de voorwaarden .
Misschien win je toch een loterij of krijg je een hoge ontslagvergoeding en heb je al een nieuwe baan of vind je een baan waarbij je veel meer gaat verdienen waardoor je dus toch geld over houd.
Dan is het prettig om zoveel mogelijk af te lossen zodat je ook minder rente hoeft te betalen.
bij de ene verstrekker mag je tot 10.000 per kalenderjaar boetevrij aflossen bij de ander 15.000.
de ene is wat strikter in de regels als de ander.
Ik heb hem wel aangevraagd bij mijn eigenbank het kost 0.14 procent rente meer maar heb dan wel een grote bank (ing) waar ik al 20 jaar klant ben .
Heb zelf wel een adviseur in handen genomen die heeft alles op een rijtje gezet,doet belasting aangifte het eerste jaar en vraagt de hypotheek aan.
weet niet waarom maar een bank schijnt eerder akkoord te geven bij een adviseur dan als een mens het zelf aanvraagt bij een bank.
Ik begrijp jouw standpunt ook, maar kies persoonlijk liever voor meer stabiliteit.
Daarnaast zit je met een rentevastperiode van 30 jaar niet perse vast aan de woning zelf. Je kan ook verhuizen om een gunstigere hypotheek te krijgen.
Als we een loterij winnen, gaan we sowieso ook verhuizen.
Raar dat een bank je eerder een hypotheek geeft als je via een adviseur komt. Bij de aankoop van ons eerste huis zijn we ook eerst naar de hypotheker gegaan, om uiteindelijk naar onze eigen bank te worden verwezen. Wat is dat nog de meerwaarde van zo'n adviseur?
Is dat systeem dan (nog) zo corrupt?
Klopt helemaal mee eens er is niemand die kan vertellen wat de financiele toekomst ons brengt.Fornoo schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:53:
[...]
Kan ook zo zijn dat het hele financiële systeem in elkaar stort en we hoge inflatie krijgen waardoor de rente torenhoog wordt. Kortom het is allemaal glazenbol werk.
Raar dat een bank je eerder een hypotheek geeft als je via een adviseur komt. Bij de aankoop van ons eerste huis zijn we ook eerst naar de hypotheker gegaan, om uiteindelijk naar onze eigen bank te worden verwezen. Wat is dat nog de meerwaarde van zo'n adviseur?
Is dat systeem dan (nog) zo corrupt?
dus snap ook goed dat je wil weten waar je aan toe bent over de hele looptijd.
Ja het is ook niet onmogelijk om zelf een hypotheek aanvraag rond te krijgen natuurlijk maar heb toen begrepen en gelezen dat 90 van de 100 een hypotheek via adviseur krijgen en zonder 50/100 en bij sommige verstrekkers heb je zelfs een adviseur nodig om een hypotheek aan te kunnen vragen.
Ze zullen wel onderhandse deals hebben gesloten.
maar even goed de voorwaarden doorlezen zo las ik gisteren dan bij bijbouwe (kleine verstrekker en nieuw) ik verplicht ben om het onderhoud aan mijn huis regelmatig te laten doen.
Zou mijn huis wat verwaarlozen dan zouden hun een aannemer inschakkelen om het huis te maken of op te lappen en de kosten op mij verhalen.
Dit alles omdat mijn huis het onderpand is voor de lening natuurlijk.
maar zo stonden er nog een paar dingen .
Ze mogen altijd zonder toestemming naar binnen om de staat van het huis te controleren etc.
Bij ing was dat iets soepeler.
Misschien toch handiger als ze eerst bij haar vader gaat wonen? Het is ook wel een geforceerde manier van gaan samenwonen natuurlijk. Kan ook op precies het goede moment komen, dat is ook zo.Batiatus schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:38:
Het liefst zou ze bij mij intrekken i.p.v. bij haar vader, maar mijn woning is simpelweg veel te klein
Tja, ik zou niet zo 1-2-3 een huis kopen waarvan ik op voorhand al weet dat het behoorlijk tijdelijk is. Daar is huren juist ideaal voor. Vandaag opzeggen en volgende maand ben je er vanaf. Dat is met een koophuis echt niet zo. Maar ja, vijf jaar is ook een redelijke periode dus je hebt ook goed de kans dat het wel voordeliger is om te gaan kopen. Belangrijker is de situatie over vijf jaar maar dat weet niemand.Dat in combinatie met meer werkgelegenheid (want meer ervaring in mijn sector) zorgt ervoor dat ik veel makkelijk een baan kan vinden in Brabant en dus ook makkelijker een huis voor langere tijd.
Zie ook eens hier.
Het is niet zo dat alles wat je aan de geldverstrekker moet betalen op een spaarrekening wordt gezet. Een groot gedeelte ben je ook gewoon kwijt, net als bij huren. Alleen wat je aflost bouw je op als waarde. Hoe dat precies werkt is ook afhankelijk van je soort lening.Het kan natuurlijk ook huur zijn in regio den haag of Rotterdam, maar dat is al snel veel meer dan de hypotheeklasten + je investeert het niet in iets, maar in de huisbaas.. Dat zijn mijn punten, heel platgeslagen.
Bovendien moet je ook diverse kosten maken om een huis te kopen. Belasting, notaris of de geldverstrekker: het kost allemaal (veel) geld.
Er is sowieso geen "goed" antwoord op deze vraag. Veel dingen zijn toch heel persoonlijk en kan alleen jij beslissen. Misschien willen jullie over vijf jaar wel kinderen en blijft er iemand thuis ipv werken of wil iemand juist die ene kans op een droombaan in het buitenland niet laten schieten. Dat is allemaal koffiedik kijken.
Zulke cijfers kunnen ook gewoon komen doordat een adviseur alleen aanvragen indient waarvan min of meer zeker is dat ze worden geaccepteerd. Dan krijg je vanzelf dat het maar een klein gedeelte wordt afgewezen.Fantasma7988 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:02:
Ja het is ook niet onmogelijk om zelf een hypotheek aanvraag rond te krijgen natuurlijk maar heb toen begrepen en gelezen dat 90 van de 100 een hypotheek via adviseur krijgen en zonder 50/100 en bij sommige verstrekkers heb je zelfs een adviseur nodig om een hypotheek aan te kunnen vragen.
Ja dat is ook wel zo ,beetje vergelijkbaar met de slaagkans percentage van een auto rijschool .
Verwijderd
Moet eerlijk zeggen dat ik een klein beetje gefrustreerd raak door de huizenjacht. Net als kennelijk de rest van Rotterdam ben ik op zoek naar een appartement van na 2000 in het centrum. Maar alles waar ik voor bel ik of direct verkocht of wordt een inschrijving na een open dag. Op zo'n open dag komen dan 30 mensen af en er wordt simpelweg boven de vraagprijs geboden terwijl als ik naar de m2 kijk dit absoluut niet in lijn ligt met de marktwaarde. Maar op de een of andere manier is de druk nu zo hoog dat mensen wel bereidt zijn dit te betalen.
Zo ben ik bij een appartement gaan kijken dat nu binnen een week verkocht is met een vraagprijs van boven de 3500 euro/m2 terwijl vergelijkbare appartementen eind vorig jaar nog voor 3000 euro/m2 gingen. Let wel we hebben het hier over Rotterdam en niet over Amsterdam of Utrecht waar het ongetwijfeld nog gekker gaat nu.
Zo ben ik bij een appartement gaan kijken dat nu binnen een week verkocht is met een vraagprijs van boven de 3500 euro/m2 terwijl vergelijkbare appartementen eind vorig jaar nog voor 3000 euro/m2 gingen. Let wel we hebben het hier over Rotterdam en niet over Amsterdam of Utrecht waar het ongetwijfeld nog gekker gaat nu.
Waarom heb je zo'n vergelijkbaar pand eind vorig jaar dan niet gekocht...?
En anders zul je toch je eisen moeten bijstellen. Waarom per se van na 2000? En en waarom per se in het centrum? Juist Rotterdam is de enige van de vier grote steden waar nog wel wat te krijgen valt als je niet te veeleisend bent toch?
En anders zul je toch je eisen moeten bijstellen. Waarom per se van na 2000? En en waarom per se in het centrum? Juist Rotterdam is de enige van de vier grote steden waar nog wel wat te krijgen valt als je niet te veeleisend bent toch?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Iemand die vorig jaar wilde kopen, die kocht vorig jaar wel.....Fiber schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:06:
Nou we zijn wezen kijken. Locatie is prima, huis heeft op zich wel potentie, maar er is (behoorlijk!) wat onderhoud nodig aan de buitenzijdes en in de kruipruimte (optrekkend vocht + puinafval!!). De VvE is al 5 jaar bezig om het pand op te lappen, maar eigenlijk moet iedere bewoner gewoon een keer 20k neerleggen zodat alles goed aangepakt kan worden. Er wordt nu ieder jaar een paar duizend euro in het pand gestoken, dat is dweilen met de kraan open. Als er 20k geïnvesteerd wordt door alle bewoners is het huis met een week verkocht.Shunt schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:05:
[...]
Wellicht een eigenaar die hem gekocht heeft voor een maximum hypotheek en nog nooit een cent afgelost heeft en niet voor minder dan X bedrag kan kopen. Als mensen dan de gemiddelde buurtprijs bieden kan hij alleen maar nee verkopen. Of wellicht wil hij niet zo graag weg en wacht hij tot die ene gek langs komt die vraagprijs + bied?
Het kan natuurlijk ook zijn dat er veel aan moet gebeuren foto's zijn geduldig.
Jammer.
Afgelopen week het goede nieuws gehad dat wij een optie hebben op een hoekwoning in een nieuwbouwproject. Dit is een kleinschalig nieuwbouwproject in de Bollenstreek (Zuid-Holland).
Ontzettend enthousiast dat wij ingeloot zijn, maar nu het zo concreet begint te te worden ben ik toch nog druk bezig met een marktanalyse m.b.t. soortgelijke woningen. Ik zit er niet op te wachten dat ik mijn eerste woning, na mijn appartement, gelijk koop onder de marktwaarde. Qua bestaande bouw kan ik concluderen op Funda dat de prijs wel markt-conform is. Maar het is een nieuwbouw project waar ik geen enkele ervaring mee heb.
De hoekwoning heeft de volgende details:
Nu weet ik dat het lastig aan te geven is of de vraagprijs marktconform is, omdat het van veel meer factoren afhankelijk is zoals locatie en wat je er zelf voor over hebt. Wel ben ik ben zeer benieuwd naar de mening van mede-tweakers.
Ontzettend enthousiast dat wij ingeloot zijn, maar nu het zo concreet begint te te worden ben ik toch nog druk bezig met een marktanalyse m.b.t. soortgelijke woningen. Ik zit er niet op te wachten dat ik mijn eerste woning, na mijn appartement, gelijk koop onder de marktwaarde. Qua bestaande bouw kan ik concluderen op Funda dat de prijs wel markt-conform is. Maar het is een nieuwbouw project waar ik geen enkele ervaring mee heb.
De hoekwoning heeft de volgende details:
- 148 m² netto woonoppervlak
- Perceeloppervlakte 213 m²
- Inhoud 573 m³
- Tuin op het Zuid-oosten (10m bij 7,7m), aan het water. Inclusief zijtuin waardoor tuin vanaf voren te benaderen is.
- Wat ruimere voortuin met aangebouwde berging aan de voorkant
- Vraagprijs 342.500
Nu weet ik dat het lastig aan te geven is of de vraagprijs marktconform is, omdat het van veel meer factoren afhankelijk is zoals locatie en wat je er zelf voor over hebt. Wel ben ik ben zeer benieuwd naar de mening van mede-tweakers.
[ Voor 6% gewijzigd door DragonXZ op 02-06-2016 23:44 ]
Ik zou me eerder afvragen of je wel op die locatie wilt wonen. Dat je eventueel gelijk onder water staat is totaal niet relevant voor je woongenot. Obv je post hier zou ik er niet aan beginnen, blijkbaar is er ergens een (grote) twijfel.. en dat is niet de prijs. Wij kunnen wel allemaal onze mening geven (die van mij houd ik maar even achterwegeDragonXZ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:36:
Afgelopen week het goede nieuws gehad dat wij een optie hebben op een hoekwoning in een nieuwbouwproject. Dit is een kleinschalig nieuwbouwproject in de Bollenstreek (Zuid-Holland).
De hoekwoning heeft de volgende details:De achtertuin van de woning ligt direct aan het water (brede sloot en niet open) en de woning heeft een breedte van 6.3 meter. Uiteraard wordt deze opgeleverd met zonnepanelen (om te voldoen aan de EPC waarde) en met standaard badkamer/sanitair. Keuken zit er niet bij inbegrepen.
- 148 m² netto woonoppervlak
- Perceeloppervlakte 213 m²
- Inhoud 573 m³
- Tuin op het Zuid-oosten (10m bij 7,7m), aan het water. Inclusief zijtuin waardoor tuin vanaf voren te benaderen is.
- Wat ruimere voortuin met aangebouwde berging aan de voorkant
- Vraagprijs 342.500
Ik heb ook geen ervaring met nieuwbouw, maar wat ik zoal om mij heen hoor is dat je zeker nog wel enkele tienduizenden euro's nodig hebt voor allerlei extra's (keuken, luxere vloer, tuin aanleggen, etc). Daarnaast is de bouwkwaliteit ook zo goedkoop mogelijk, met alle gevolgen van dien (13 in dozijn). Maar dat is mijn mening. (oeps ik zou dat achterwege laten
Ik ben wel benieuwd naar wat je uiteindelijk doetDragonXZ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:55:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens! Bedankt voor je reactie
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2016 23:57 ]
Ik ben het helemaal met je eens! Bedankt voor je reactieSport_Life schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:47:
[...]
Ik zou me eerder afvragen of je wel op die locatie wilt wonen. Dat je eventueel gelijk onder water staat is totaal niet relevant voor je woongenot. Obv je post hier zou ik er niet aan beginnen, blijkbaar is er ergens een (grote) twijfel.. en dat is niet de prijs. Wij kunnen wel allemaal onze mening geven (die van mij houd ik maar even achterwege), maar daar schiet jij niks mee op. Jij moet er wonen, niet wij
.
Dit is inderdaad wel zo, maar vaak als je een bestaand huis koopt, verbouw je er ook aan, of doe je wat aan de inrichting.Sport_Life schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:47:
Ik heb ook geen ervaring met nieuwbouw, maar wat ik zoal om mij heen hoor is dat je zeker nog wel enkele tienduizenden euro's nodig hebt voor allerlei extra's (keuken, luxere vloer, tuin aanleggen, etc).
13 in een dozijn wel, maar dat de bouwkwaliteit van nieuwbouw slecht zou zijn, is natuurlijk onzin. Er wordt van alles gebouwd, goedkoop en luxe. In de beschrijving van het huis/project zul je ook kunnen zien voor welke materialen en afwerkingen gekozen wordt. Een huis in deze prijsklasse kan best wel eens een bovengemiddelde bouwkwaliteit hebben.Daarnaast is de bouwkwaliteit ook zo goedkoop mogelijk, met alle gevolgen van dien (13 in dozijn).
Uiteindelijk is ook een groot deel van de bestaande bouw ooit als nieuwbouwproject gebouwd hè.
Of DragonXZ het huis moet kopen, dat kan ik niet inschatten. Hoe snel hij instemmend reageert op het benoemen van de twijfel door Sport_Life, geeft wel een signaal af...
Ik ben laatst bij een aannemer wezen babbelen en zijn statement was "Wij vinden zonnepanelen lelijk dus die plaatsen wij niet op onze nieuwbouwwoningen"DragonXZ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:36:
Uiteraard wordt deze opgeleverd met zonnepanelen (om te voldoen aan de EPC waarde)
In plaats van die zonnepanelen werd het huis voorzien van o.a. harde isolatieplaten met mes en groef i.p.v. glaswol in de spouw.
Ik denk dat je daar op langere termijn dan toch beter mee bent. Want wat je niet verbruikt hoeft ook niet opgewekt te worden.
Verder kun je alsnog panelen erop lepelen en dan is het +/+
20*350ZO45°
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Dank ook voor je toelichtingremzor schreef op zondag 29 mei 2016 @ 16:47:
[...]
Onze situatie komt redelijk overeen. Wij krijgen woensdag de sleutel (jeej!) en halen de huidige keuken er uit. Over de tegelvloer laten we PVC leggen (offerte per m2 incl. leggen en plinten). De nieuwe keuken hebben we ook uitgezocht en deze wordt pas als laatste geplaatst. Via via ook een stukadoor en een elektriciën voor het leidingwerk die bij ons aan de slag gaan.
Verschil is dus alleen een muur uitbreken. Bij ons niet de hele muur, maar een deur incl. deurpost en (smal) zijraam. Dus het wordt in ons geval een soort semi-open keuken, wel verbonden met de woonkamer maar 'om de hoek' doordat we de muur niet helemaal uitbreken.
Meestal een nieuwe keuken of een tuin aanleggen, maar dan kun je er vaak al wonen en wordt het een langetermijn project.Dirtbiter schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:49:
[...]
Dit is inderdaad wel zo, maar vaak als je een bestaand huis koopt, verbouw je er ook aan, of doe je wat aan de inrichting.
Bouwkwaliteit is wel degelijk veranderd door de jaren heen, dus dat zegt helemaal niets.[...]
Uiteindelijk is ook een groot deel van de bestaande bouw ooit als nieuwbouwproject gebouwd hè.
Maar laten wel het ontopic houden, voordat dit weer een jaren <30 vs vinexwijk discussie wordt.
[ Voor 53% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2016 10:59 ]
Ik heb een vraag, waar hopelijk hier wat mensen ervaring mee hebben.
Mijn vriendin en ik zijn aan het rondkijken naar een nieuwe woonplek voor ons samen. Nu is ons oog gevallen op een mooi en recent gerenoveerde woning met groot perceel. Alleen is het wel een woning uit 1926, dus is een bouwtechnische keuring wel verstandig.
De vraag: Op welk moment vraag je de bouwtechnische keuring aan? Na uitbrengen/acceptatie van een bod, of juist ervoor, of pas als er overeenstemming is bereikt met de verkopen (met de juiste clausules en voorbehouden)?
Ik lees online verschillende/tegenstrijdige lijstjes qua volgorde. Hopelijk heeft iemand er hier persoonlijke ervaring mee om een idee te geven.
Mijn vriendin en ik zijn aan het rondkijken naar een nieuwe woonplek voor ons samen. Nu is ons oog gevallen op een mooi en recent gerenoveerde woning met groot perceel. Alleen is het wel een woning uit 1926, dus is een bouwtechnische keuring wel verstandig.
De vraag: Op welk moment vraag je de bouwtechnische keuring aan? Na uitbrengen/acceptatie van een bod, of juist ervoor, of pas als er overeenstemming is bereikt met de verkopen (met de juiste clausules en voorbehouden)?
Ik lees online verschillende/tegenstrijdige lijstjes qua volgorde. Hopelijk heeft iemand er hier persoonlijke ervaring mee om een idee te geven.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Meestal breng je een bod uit 'onder voorbehoud van bouwtechnische keuring' met daarbij een bedrag genoemd waarboven het bod vervalt. Als je bod geaccepteerd wordt laat je die keuring doen. Als er niks geks ontdekt wordt gaat de koop door, als er wel veel onverwachte kostenposten boven water komen vervalt je bod en ga je eventueel opnieuw onderhandelen.
Wij hebben het gedaan zoals Fiber hierboven zegt: na tekenen koopcontract, waarin een voorbehoud was opgenomen van max 2k (of 5k, weet niet meer precies) direct noodzakelijke kosten. Maar als je de keuring doet voordat je overeenstemming hebt over de prijs, zou je het resultaat van de bouwkundige keuring eventueel kunnen gebruiken tijdens de onderhandelingen, en weet je ook beter waar je staat tijdens die onderhandelingen... Zou eventueel een optie kunnen zijn als je bv een opknapwoning koopt. Ligt dus een beetje aan de situatie.DarkKnight schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:29:
Ok, de voorwaarden zijn streng, maar niet strenger dan andere banken.Fantasma7988 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:02:
[...]
maar even goed de voorwaarden doorlezen zo las ik gisteren dan bij bijbouwe (kleine verstrekker en nieuw) ik verplicht ben om het onderhoud aan mijn huis regelmatig te laten doen.
Zou mijn huis wat verwaarlozen dan zouden hun een aannemer inschakkelen om het huis te maken of op te lappen en de kosten op mij verhalen.
Dit alles omdat mijn huis het onderpand is voor de lening natuurlijk.
maar zo stonden er nog een paar dingen .
Ze mogen altijd zonder toestemming naar binnen om de staat van het huis te controleren etc.
Bij ing was dat iets soepeler.
Het onderhoud: Ja, zij kunnen een aannemer inschakelen om het onderhoud te doen, maar dit kan pas nadat een rechter hen toestemming gegeven heeft om het beheer over te nemen. Zo staat het ook in de voorwaarden van ING.
Dan het puntje `Zonder toestemming naar binnen'
Er staat letterlijk: BijBouwe heeft het recht om de Woning te allen tijde te (laten) inspecteren
om na te gaan of Jij Je aan de Overeenkomst houdt.
Volgens mij betekent dit niet dat ze `binnen mogen zonder kloppen' , dat is namelijk gewoon huisvredebreuk. Wat dit betekent is dat jij verplicht bent medewerking te verlenen.
Een passage van de zelfde strekking vind je ook bij ING:
De schuldenaar is verplicht aan de bank en/of zijn gevolmachtigden vrije toegang tot het onderpand te verlenen en/of te doen verlenen en er zorg voor te dragen dat al hetgeen waarop de bank op grond van het bepaalde in dit artikel recht heeft wordt uitgevoerd. Bij onbeheerd zijn van het onderpand is de bank bevoegd zichzelf de toegang te verschaffen.
Ook in de voorwaarden van bijv. Rabo vind je bepalingen van gelijke strekking. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat bijBouwe strenger is.
Vaak gaat het zoals Fiber en naitsoezn hierboven al aangeven. Een reden om de keuring te laten doen voor je een bod uitbrengt is als het voor jou verschil maakt waar de probemen inhoudelijk liggen. Bijvoorbeeld als je sowieso al verbouwplannen hebt met de aan te schaffen woning. Als er 2000 aan kosten uitrollen dan maakt het nogal uit of dit kosten zijn aan het dak of aan de keuken die je toch al ging vervangen. Een andere reden kan zijn dat je zelf handig bent in het een of ander. Ben je zelf elektricien dan zijn 500 euro kosten aan de elektrische installatie een ander verhaal dan 500 euro kosten voor een dakreparatie. De keurder rekent immers met prijzen waarvoor je zaken kunt laten repareren.DarkKnight schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:29:
Wij hebben indertijd (2012) voor het doen van een bod de keuring laten doen, omdat er verbouwplannen waren. We hebben daarbij geluk gehad dat de verkopende partij netjes is geweest en een andere geinteresseerde heeft afgehouden om ons de tijd te geven om een bod te doen. In de huidige overspannen markt kan het wel eens verstandig zijn om eerst te onderhandelen en dan te laten keuren.
Regeren is vooruitschuiven
Ik heb gewoon een marge van 2000 euro opgenomen in het voorbehoud. Ongeacht het probleem, ik kon die 2000 euro wel missen en voor 2000 euro komen er niet te veel gekke dingen naar voren.
Altijd een voorbehoud nemen en dan kan je keurig achteraf die keuring uitvoeren.
Altijd een voorbehoud nemen en dan kan je keurig achteraf die keuring uitvoeren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het meest praktische is om helemaal geen voorbehoud te maken maar om in de onderhandeling al af te spreken dat je de koopakte ondertekent nadat je het bouwkundig rapport hebt ontvangen. De keuring laat je uitvoeren zodra je een concept-koopakte heb ontvangen die verder volledig is conform gemaakte afspraken.DarkKnight schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:29:
Ik heb een vraag, waar hopelijk hier wat mensen ervaring mee hebben.
Is het niet naar je zin, dan heb je niets getekend. Zijn er kosten, wil je de woning alsnog hebben, dan liggen de kaarten open en kan je concrete afspraken maken (met een beetje geluk kosten volledig voor rekening verkoper) in plaats van dat je vooraf al hebt afgesproken dat de eerste 3.000 voor jouw rekening is.
Af en toe weet ik ook nog wel te regelen dat ik de kosten uit het rapport verreken met de koopsom en dan moet de koper zelf het herstel regelen. Meestal zijn de kosten in de praktijk aanmerkelijk lager dan de normkosten van de bouwkundige
Ik heb nergens gelezen dat er eerst een process bij de rechtbank wordt aangevraagd om die toestemming te krijgen voor een aannemer .exponential schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:14:
[...]
Ok, de voorwaarden zijn streng, maar niet strenger dan andere banken.
Het onderhoud: Ja, zij kunnen een aannemer inschakelen om het onderhoud te doen, maar dit kan pas nadat een rechter hen toestemming gegeven heeft om het beheer over te nemen. Zo staat het ook in de voorwaarden van ING.
Dan het puntje `Zonder toestemming naar binnen'
Er staat letterlijk: BijBouwe heeft het recht om de Woning te allen tijde te (laten) inspecteren
om na te gaan of Jij Je aan de Overeenkomst houdt.
Volgens mij betekent dit niet dat ze `binnen mogen zonder kloppen' , dat is namelijk gewoon huisvredebreuk. Wat dit betekent is dat jij verplicht bent medewerking te verlenen.
Een passage van de zelfde strekking vind je ook bij ING:
De schuldenaar is verplicht aan de bank en/of zijn gevolmachtigden vrije toegang tot het onderpand te verlenen en/of te doen verlenen en er zorg voor te dragen dat al hetgeen waarop de bank op grond van het bepaalde in dit artikel recht heeft wordt uitgevoerd. Bij onbeheerd zijn van het onderpand is de bank bevoegd zichzelf de toegang te verschaffen.
Ook in de voorwaarden van bijv. Rabo vind je bepalingen van gelijke strekking. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat bijBouwe strenger is.
Ook staat er nergens vermeld dat ze niet zomaar binnen mogen komen .
Aangezien ik akkoord ga met de voorwaarden weet ik dat dat kan gebeuren mocht ik mijn huis mishandelen natuurlijk .
Ik geef ze dus toestemming en weet niet of het dan valt onder huisvredebreuk .
Maar net het taxatie rapport binnen en alles ziet er goed uit nu snel verder alles organiseren .
Vraag over de NHG, is het bedrag van 245.000 EUR gebaseerd op je hypotheek of op de woningwaarde?
Wij hebben een woning van 267.000 EUR op het oog. We hoeven waarschijnlijk maar 230.000 te lenen door overwaarde van onze huidige woning en eigen geld.
Is de NHG dan gebaseerd op die 267.000 of 230.000 EUR?
Wij hebben een woning van 267.000 EUR op het oog. We hoeven waarschijnlijk maar 230.000 te lenen door overwaarde van onze huidige woning en eigen geld.
Ik heb het idee dat dit soort voorwaarden bij vrijwel alle hypotheken in de kleine lettertjes staan, maar dat daar in de praktijk nauwelijks wat mee gedaan wordt. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord...Fantasma7988 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 19:58:
[...]
.
Aangezien ik akkoord ga met de voorwaarden weet ik dat dat kan gebeuren mocht ik mijn huis mishandelen natuurlijk...
Het bedrag van 245.000 euro is wat de maximale hypotheek mag zijn. De maximale woningwaarde is namelijk 231.132 euro. Dus je woning is te duur voor NHG.Fornoo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:49:
Vraag over de NHG, is het bedrag van 245.000 EUR gebaseerd op je hypotheek of op de woningwaarde?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Omdat de bouw van na 2000 toekomstbestendig is. Je ziet nu al een beweging ontstaan dat het gebrek aan comfort in jaren 30 huizen niet meer geaccepteerd wordt. Het enige alternatief is de bouw van na 2000, want anders schiet je er nog niets mee op.Fiber schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:06:
Energiezuinig is toch de toekomst en dat is vooral een comfort verhaal en niet zo zeer financieel.
En ja ik ben dus wel veeleisen anders kan ik net zo goed blijven wonen waar ik nu woon
Nou, na wat trage communicatie ben ik er ondertussen van overtuigd dat de vloer geheel en vakkundig gerepareerd is, dus we gaan door met kopen! Nu nog hopen dat de prijs voor de grond een beetje meevalt, maar daar hebben we netjes een voorbehoud voor opgesteld.
Grrr.
Iemand een goede tip om snel getekend koopcontract los te krijgen bij de bank (volmacht agv gedwongen verkoop)?
We zijn namelijk al een maand geleden de prijs overeen gekomen maar duurt lang voordat het contract en lijst van goederen eindelijk rond was. En ik (en hypotheekadviseur) heb nu dus nog steeds de stukken niet compleet voor de aanvraag.
Terwijl wel 8 juli al oplevering hebben afgesproken...
Iemand een goede tip om snel getekend koopcontract los te krijgen bij de bank (volmacht agv gedwongen verkoop)?
We zijn namelijk al een maand geleden de prijs overeen gekomen maar duurt lang voordat het contract en lijst van goederen eindelijk rond was. En ik (en hypotheekadviseur) heb nu dus nog steeds de stukken niet compleet voor de aanvraag.
Terwijl wel 8 juli al oplevering hebben afgesproken...
hoi allen, ook hier een bod gedaan op ons eerste huis, spannend.
We willen in de hypotheek een aantal zaken mee financieren, zoals een nieuwe cv ketel, spouwmuur isolatie en een nieuwe keuken + muur openbreken tussen keuken en woonkamer.
Volgens de verkoopmakelaar dienen we eerst een taxatie uit te laten voeren alvorens het opstellen van een (voorlopig) koopcontract. Volgens hem is het anders niet bekend hoe hoog de benodigde hypotheek is, en wat er als ontbindende voorwaarde opgenomen moet worden.
Ook bouwkundig onderzoek geeft hij aan beter van te voren te doen, dan is er nog ruimte voor onderhandeling.
Wat betreft het bouwkundige onderzoek kan ik nog inkomen. Stel er komen duizenden euro's uit, dan kunnen we wellicht opnieuw om de tafel gaan zitten betreffende de prijs.
Taxatie klinkt me echter vreemd in de oren. Dit doe je toch erna? Maar... wat vul je dan in als bedrag in de ontbindende voorwaarde qua financiering? Prijs van het huis + geschatte verbeter kosten?
Ikzelf zou het liefst zo zien:
- voorlopig koopcontract tekenen
- bouwkundig onderzoek
- taxatie (huidige prijs + prijs na verbeteringen)
Als laatste nog een vraag mbt het contract. Je hebt als koper 3 dagen bedenktijd. Ik lees op de site van de makelaar dat ze dit contractueel ook geregeld hebben voor de koper. Is dit een veel voorkomende clausule?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ikzelf voel me daar niet echt prettig bij.
We willen in de hypotheek een aantal zaken mee financieren, zoals een nieuwe cv ketel, spouwmuur isolatie en een nieuwe keuken + muur openbreken tussen keuken en woonkamer.
Volgens de verkoopmakelaar dienen we eerst een taxatie uit te laten voeren alvorens het opstellen van een (voorlopig) koopcontract. Volgens hem is het anders niet bekend hoe hoog de benodigde hypotheek is, en wat er als ontbindende voorwaarde opgenomen moet worden.
Ook bouwkundig onderzoek geeft hij aan beter van te voren te doen, dan is er nog ruimte voor onderhandeling.
Wat betreft het bouwkundige onderzoek kan ik nog inkomen. Stel er komen duizenden euro's uit, dan kunnen we wellicht opnieuw om de tafel gaan zitten betreffende de prijs.
Taxatie klinkt me echter vreemd in de oren. Dit doe je toch erna? Maar... wat vul je dan in als bedrag in de ontbindende voorwaarde qua financiering? Prijs van het huis + geschatte verbeter kosten?
- bouwkundig onderzoek
Als laatste nog een vraag mbt het contract. Je hebt als koper 3 dagen bedenktijd. Ik lees op de site van de makelaar dat ze dit contractueel ook geregeld hebben voor de koper. Is dit een veel voorkomende clausule?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Bij de ontbindende voorwaarden kun je gewoon opschrijven: ... voor een bedrag van koopsom en kosten koper geen hypothecaire geldlening of het aanbod daartoe van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen ...SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:03:
Eventueel het daadwerkelijke bedrag daar neerzetten. Taxatie is niet nodig, maar waarschijnlijk wel verplicht voor de bank en je hypotheek. Het resultaat van de taxatie hoef je niet te delen met de verkopers, dan laten ze het zelf maar taxeren.
Mocht het hoger worden getaxeerd vóórdat je tekent en je verteld dat, dan heb je zomaar kans dat de verkopers opnieuw gaan onderhandelen.
Dat kan ja. Is makkelijker en dan hoef je ook niet na te denken over de ontbindende voorwaarden hieromtrent.Ook bouwkundig onderzoek geeft hij aan beter van te voren te doen, dan is er nog ruimte voor onderhandeling.
Ik zou zeggen:Wat betreft het bouwkundige onderzoek kan ik nog inkomen. Stel er komen duizenden euro's uit, dan kunnen we wellicht opnieuw om de tafel gaan zitten betreffende de prijs.
- bouwkundig onderzoek
- bouwkundig onderzoek
- tekenen
- taxatie
Ik zou het weer schrappen uit het koopcontract.Als laatste nog een vraag mbt het contract. Je hebt als koper 3 dagen bedenktijd. Ik lees op de site van de makelaar dat ze dit contractueel ook geregeld hebben voor de koper. Is dit een veel voorkomende clausule?
Hou er ook rekening mee dat je: nieuwe cv-ketel, nieuwe keuken, muur slopen; zeer waarschijnlijk niet mee kunt financieren in de hypotheek. Die zaken werken niet waardeverhogend voor de volledige woning en daar krijg je dus ook geen hypotheek voor.Alvast bedankt voor het meedenken.
JIJ maakt een voorbehoud. Zorg daarom dat je die goed opstelt. Die makelaar beschermt je als koper hier juist. Hoe ga je immers het voorbehoud van financiering inroepen als je niet kan aantonen dat je koopsom+2% hebt aangevraagd omdat je koopsom+2%+verbouwing hebt aangevraagd? Mogelijk vermoed hij dat je verbouwing (deels) niet financierbaar is. Hij moet natuurlijk wel een realistisch en daadwerkelijk aan te vragen bedrag opnemen in de koopakte.SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:03:
De koopsom ben je al overeengekomen, er is geen makelaar die opnieuw gaat onderhandelen.
Verstandig. Zie ook mijn post hier.Ook bouwkundig onderzoek geeft hij aan beter van te voren te doen, dan is er nog ruimte voor onderhandeling.
Een taxatie moet geen sluitstuk van je financiering zijn maar een instrument om tot een weloverwogen financiele beslissing te komen. Grote kans dat een deel van je verbouwing maar deels of zelfs niet tot waardestijging zal leiden. Beter als je dat vooraf kan inschatten.Taxatie klinkt me echter vreemd in de oren. Dit doe je toch erna? Maar... wat vul je dan in als bedrag in de ontbindende voorwaarde qua financiering? Prijs van het huis + geschatte verbeter kosten?
Ik ben toch van mening dat die verkoopmakelaar je een verstandiger advies heeft gegeven.Ikzelf zou het liefst zo zien:
- bouwkundig onderzoek
Dit is een wettelijke verplichting. Dan komt het dus best vaak voorAls laatste nog een vraag mbt het contract. Je hebt als koper 3 dagen bedenktijd. Ik lees op de site van de makelaar dat ze dit contractueel ook geregeld hebben voor de koper. Is dit een veel voorkomende clausule?
Bedankt voor de reacties, hier kan ik iets mee. Ik ga in ieder geval de bank bellen of de zaken die we willen verbeteren nu wel of niet mee te finacnieren zijn. Er is me namelijk (telefonisch) verteld dat dit wel mogelijk is.
Ik zie zojuist dat ik een typfout gemaakt heb wat betreft de bedenktijd van 3 dagen. Ze dwingen dit contractueel af voor ook de VERkopende partij.
Ik zie zojuist dat ik een typfout gemaakt heb wat betreft de bedenktijd van 3 dagen. Ze dwingen dit contractueel af voor ook de VERkopende partij.
Een groot deel kan je mee financieren maar zeker niet voor de volledige prijs. De waardevermeerdering komt lang niet altijd overeen met de kosten. Soms is de waardevermeerdering groter maar vaak komt het er op neer dat je slechts een deel van de kosten kan terugverdienen.SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:02:
Bedankt voor de reacties, hier kan ik iets mee. Ik ga in ieder geval de bank bellen of de zaken die we willen verbeteren nu wel of niet mee te finacnieren zijn. Er is me namelijk (telefonisch) verteld dat dit wel mogelijk is.
En daarom moet je dus een taxatie hebben voor de waarde van de woning na verbouwing. Voor die waarde kan je dan een hypotheek aanvragen en als de verbouwingskosten hoger zijn dan het extra bedrag dat de bank jou kan lenen moet je een deel uit eigen zak kunnen financieren.
En daarom is die taxatie zo cruciaal voor je de koopovereenkomst tekent. Als jij later wilt ontbinden moet je aan kunnen tonen dat jij de hypotheek voor die getaxeerde waarde na verbouwing niet kan krijgen. Als je daar enkel de koopsom in op neemt kan jij niet ontbinden als je geen afwijzing hebt voor een hypotheek voor het bedrag van de koopsom.
Je moet dus de volgende zaken uitzoeken:
- Waarde woning na verbouwing
- Kosten verbouwing
En dan voor jezelf uitrekenen of jij de kosten voor de verbouwing kan financieren op basis van de extra hypotheeksom en eventueel eigen geld.
Vraagje tussen door, hoe zit dat met nieuwbouw waarbij je bijvoorbeeld een aanbouw wilt mee financieren. Mag je in dit geval wel koopsom + meerwerk opnemen in je hypotheek? Of moet er dan een 'fictieve' taxering komen op basis van tekeningen?
Duidelijk verhaal thanks.Tsurany schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:59:
[...]
Een groot deel kan je mee financieren maar zeker niet voor de volledige prijs. De waardevermeerdering komt lang niet altijd overeen met de kosten. Soms is de waardevermeerdering groter maar vaak komt het er op neer dat je slechts een deel van de kosten kan terugverdienen.
En daarom moet je dus een taxatie hebben voor de waarde van de woning na verbouwing. Voor die waarde kan je dan een hypotheek aanvragen en als de verbouwingskosten hoger zijn dan het extra bedrag dat de bank jou kan lenen moet je een deel uit eigen zak kunnen financieren.
En daarom is die taxatie zo cruciaal voor je de koopovereenkomst tekent. Als jij later wilt ontbinden moet je aan kunnen tonen dat jij de hypotheek voor die getaxeerde waarde na verbouwing niet kan krijgen. Als je daar enkel de koopsom in op neemt kan jij niet ontbinden als je geen afwijzing hebt voor een hypotheek voor het bedrag van de koopsom.
Je moet dus de volgende zaken uitzoeken:
- Waarde woning na verbouwing
- Kosten verbouwing
En dan voor jezelf uitrekenen of jij de kosten voor de verbouwing kan financieren op basis van de extra hypotheeksom en eventueel eigen geld.
Ik snap dat ik als ontbindende voorwaarde de een bedrag (hypotheek) neerzet die ik verwacht nodig te hebben van de kosten van de woning + verbeterkosten. Maar de hoogte daarvan kan ik toch zelf uitzoeken / bepalen? Bijvoorbeeld 2000 euro nieuwe CV ketel, 10000 euro nieuwe keuken.
Weet ik alleen niet of ik het 100% in de hypotheek ondergebracht krijg. Zou de bank me dat bij voorbaat al kunnen vertellen?
Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik een taxatie laat doen (na het komen tot een overeenkomst, zonder tekenen nog) en de verkopers zich bedenken. Dan ben ik een paar honderd euro kwijt namelijk. Dat zou zonde zijn.
Edit: en ons bod is afgewezen zonder tegenbod. Woning staat 7 maanden te koop, bewoners zijn gescheiden. Vraagprijs is 195k ons bod 165k. En nu?
[ Voor 3% gewijzigd door SpeciesXX op 07-06-2016 13:25 ]
Wij hebben net een taxatie laten doen waarbij er voor 2500 euro opknap kosten zijn maar die vertalen zit maar in een waarde verbetering van 500 euro dus tja dan gaat die vlieger niet op.
Maar progress update
Na heel veel werk en verzamelen van gegevens hebben een hypotheek rente aanbod die we kunnen tekenen. Kost een hoop werk maar dan hebben we ook wat ^_^ Het is zelfs voor goede voorwaarden + nette rente ook heel fijn als ZZP-er heb je niet heel veel te kiezen helaas. Maar gelukkig gaat het vooruit! Nu nog wat kleine dingen en dan kunnen we over een maandje verhuizen. Nu de leuke dingen regelen kleine klusjes etc en dan hebben een maand overgang naar het nieuwe huis!!!!
Maar progress update
Na heel veel werk en verzamelen van gegevens hebben een hypotheek rente aanbod die we kunnen tekenen. Kost een hoop werk maar dan hebben we ook wat ^_^ Het is zelfs voor goede voorwaarden + nette rente ook heel fijn als ZZP-er heb je niet heel veel te kiezen helaas. Maar gelukkig gaat het vooruit! Nu nog wat kleine dingen en dan kunnen we over een maandje verhuizen. Nu de leuke dingen regelen kleine klusjes etc en dan hebben een maand overgang naar het nieuwe huis!!!!
Die kan je best zelf uitzoeken maar dan weet ik nu al dat de bank het geld niet gaat geven. Een bank kijkt namelijk niet naar de kosten die jij hebt maar de meerwaarde die het oplevert bij verkoop. En een keuken van 10.000 euro levert geen 10.000 euro meerwaarde op omdat het maar de vraag is of de keuken exact aan de wensen van de koper voldoet.SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:46:
[...]
Duidelijk verhaal thanks.
Ik snap dat ik als ontbindende voorwaarde de een bedrag (hypotheek) neerzet die ik verwacht nodig te hebben van de kosten van de woning + verbeterkosten. Maar de hoogte daarvan kan ik toch zelf uitzoeken / bepalen? Bijvoorbeeld 2000 euro nieuwe CV ketel, 10000 euro nieuwe keuken.
Weet ik alleen niet of ik het 100% in de hypotheek ondergebracht krijg. Zou de bank me dat bij voorbaat al kunnen vertellen?
Dat hoort bij het spelletje. Jij wilt een woning kopen en verbouwen en hebt geen of weinig eigen middelen. Jij moet dus die verbouwkosten gefinancieerd krijgen. De bank wilt echter eerst weten wat de meerwaarde daarvan gaat zijn dus wilt een taxatie. Jij wilt ook een voorbehoud, daar wil je echter de hoofdsom en de verbouwkosten in hebben. De verkopende makelaar weet ook wel dat de bank niet alle verbouwkosten gaat betalen dus die zal daar geen bedrag van 250.000 euro accepteren simpelweg omdat hij dan vooraf al weet dat die hypotheek er toch niet komt.Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik een taxatie laat doen (na het komen tot een overeenkomst, zonder tekenen nog) en de verkopers zich bedenken. Dan ben ik een paar honderd euro kwijt namelijk. Dat zou zonde zijn.
Bod verhogen of weglopen.Edit: en ons bod is afgewezen zonder tegenbod. Woning staat 7 maanden te koop, bewoners zijn gescheiden. Vraagprijs is 195k ons bod 165k. En nu?
Dinsdag bezichtiging zelfde avond nog tot een overeenkomst gekomen!(Supper happy)
Huis stond sinds maandag te koop en er was veel belangstelling dus super blij dat men geen zin had in een bied oorlog. vandaag concept koopovereenkomst ontvangen en datum dat per 1 November verhuisd kan worden, nu zo spoedig mogelijk een afspraak maken om het te onderteken
Vraagprijs was 350.000 eerste bod was 330.000 hierop een tegenbod ontvangen van 345.000 en deze geaccepteerd onder bepaalde voorwaarden.
Huis stond sinds maandag te koop en er was veel belangstelling dus super blij dat men geen zin had in een bied oorlog. vandaag concept koopovereenkomst ontvangen en datum dat per 1 November verhuisd kan worden, nu zo spoedig mogelijk een afspraak maken om het te onderteken
Vraagprijs was 350.000 eerste bod was 330.000 hierop een tegenbod ontvangen van 345.000 en deze geaccepteerd onder bepaalde voorwaarden.
Over drie weken heb ik de overdracht van m'n eerste koophuis!
Ik ben zo'n zes jaar geleden, toen ik m'n eerste fulltime-contract kreeg, begonnen met zoeken. Eigenlijk kon ik toen te weinig lenen voor een fatsoenlijke woning, en zou moeten terugvallen op flatjes van 60-80m2 uit de jaren '60. Achteraf blij dat ik dat niet heb gedaan.
Daarna door diverse omstandigheden, waaronder een baanwissel en het voor mezelf beginnen, de huizenmarkt vanaf de zijlijn mogen bekijken zonder zelf mee te mogen doen. Dit jaar werk ik voor het vierde jaar voor mezelf, heb inmiddels een aardige buffer opgebouwd en ondertussen ook de nodige inkomensgroei mogen meemaken waardoor mijn wensen reëel zijn geworden.
Begin dit jaar ben ik hypotheekadvies gaan inwinnen en heb binnen mijn budget de mogelijkheden bekeken. Halverwege maart heb ik deze woning bezichtigd, en eind deze maand krijg ik de sleutels!
Het onderhandelen met aannemers is ook eindelijk achter de rug, dus als alles een beetje meezit, kan ik er half augustus in.
Ik ben de hele voortgang en bijbehorende (mis)stappen aan het documenteren om er wellicht nog eens een Tweakblogje aan te wijden. Wie weet voor wie het misschien nog interessant is.
Ik ben zo'n zes jaar geleden, toen ik m'n eerste fulltime-contract kreeg, begonnen met zoeken. Eigenlijk kon ik toen te weinig lenen voor een fatsoenlijke woning, en zou moeten terugvallen op flatjes van 60-80m2 uit de jaren '60. Achteraf blij dat ik dat niet heb gedaan.
Daarna door diverse omstandigheden, waaronder een baanwissel en het voor mezelf beginnen, de huizenmarkt vanaf de zijlijn mogen bekijken zonder zelf mee te mogen doen. Dit jaar werk ik voor het vierde jaar voor mezelf, heb inmiddels een aardige buffer opgebouwd en ondertussen ook de nodige inkomensgroei mogen meemaken waardoor mijn wensen reëel zijn geworden.
Begin dit jaar ben ik hypotheekadvies gaan inwinnen en heb binnen mijn budget de mogelijkheden bekeken. Halverwege maart heb ik deze woning bezichtigd, en eind deze maand krijg ik de sleutels!
Ik ben de hele voortgang en bijbehorende (mis)stappen aan het documenteren om er wellicht nog eens een Tweakblogje aan te wijden. Wie weet voor wie het misschien nog interessant is.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
We gaan nadenken wat we gaan doen. Bod verhogen (5000 - 7500) of eindbod neerleggen.
Verder wil ik het volgende nog voorleggen wat ik niet helemaal kan verklaren. Paar maanden geleden was het huis verkocht onder voorbehoud. Echter kregen de kopers de financiering niet rond. Nu beweert de makelaar dat deze mensen een starterslening nodig hadden voor de aankoop van de woning, en na 3 maanden is het niet gelukt de financiering rond te krijgen..
In onze gemeente geldt dan een max van 173.000 k.k.
Vandaag gaf hij aan dat de prijs daar wel boven zat. Ik vind dit een vreemd verhaal. Enerzijds weet een verkoopmakelaar toch wel echt de max koop prijs in combinatie met een starterslening. Anderszijds lijkt het me erg kortzichtig van de potentiele kopers dit niet onderzocht te hebben. Het is het eerste wat je op de site voor de aanvraag voor een starterslening moet invullen, en daar staat duidelijk de max bij.
Ik vind bovenstaande een vreemd verhaal, zeker gezien het feit dat het 3 maanden heeft geduurd voordat men tot de conclusie kwam dat financiering niet ging lukken (terwijl de termijn bij deze makelaar standaard 6 weken is).
Iemand een idee wat er zou kunnen spelen?
Misschien is er een andere reden, maar volgens mij moet je niet moeilijker denken dan Hanlon's razor... Kopers deden te weinig onderzoek, kwamen erachter dat ze bank niet zomaar een zak geld klaar had staan (kun je zo drie / vier weken mee zoet zijn), iemand wijst ze op het bestaan van zoiets als een 'starterslening', ze melden zich bij verkopend makelaar dat de financiering nog niet rond is maar dat ze nog proberen starterslening te krijgen, de makelaar doet niet moeilijk over een paar weekjes extra, ze komen er daarna achter dat ze die starterslening niet kunnen krijgen...
In een kort gesprekje met jullie is het dan het makkelijkst om te zeggen dat ze die starterslening niet rond konden krijgen, ipv het hele traject tot in detail met jullie te bespreken.
In een kort gesprekje met jullie is het dan het makkelijkst om te zeggen dat ze die starterslening niet rond konden krijgen, ipv het hele traject tot in detail met jullie te bespreken.
andere mogelijkheid is dat de koopprijs boven de getaxeerde waarde lag. Dan zegt de bank ook nee zonder eigen geld.SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:27:
[...]
We gaan nadenken wat we gaan doen. Bod verhogen (5000 - 7500) of eindbod neerleggen.
Verder wil ik het volgende nog voorleggen wat ik niet helemaal kan verklaren. Paar maanden geleden was het huis verkocht onder voorbehoud. Echter kregen de kopers de financiering niet rond. Nu beweert de makelaar dat deze mensen een starterslening nodig hadden voor de aankoop van de woning, en na 3 maanden is het niet gelukt de financiering rond te krijgen..
Vandaag gaf hij aan dat de prijs daar wel boven zat. Ik vind dit een vreemd verhaal. Enerzijds weet een verkoopmakelaar toch wel echt de max koop prijs in combinatie met een starterslening. Anderszijds lijkt het me erg kortzichtig van de potentiele kopers dit niet onderzocht te hebben. Het is het eerste wat je op de site voor de aanvraag voor een starterslening moet invullen, en daar staat duidelijk de max bij.
Ik vind bovenstaande een vreemd verhaal, zeker gezien het feit dat het 3 maanden heeft geduurd voordat men tot de conclusie kwam dat financiering niet ging lukken (terwijl de termijn bij deze makelaar standaard 6 weken is).
Al met al boeit het ook niet meer zo. Of de prijs nu in werkelijkheid lager lag of niet, het gaat erom wat de verkopers NU voor het huis vragen en wat JIJ daar voor over hebt
.. Al het andere is irrelevant (maar wel interessant, geef ik toe). Welkom in de wondere wereld van de huizenmarkt.
Zelf verbaas ik me nog steeds over het de losgetrokken markt hier in Utrecht. Woon in één van de vier krachtwijken en de huizen stonden tot een jaartje terug nog heel, heel lang te koop hier. Inmiddels gaan ze als warme broodjes, en liggen sommige vraagprijzen 15-20% hoger dan 3 jaar geleden (het crisis-dieptepunt wat huizenmarkt betreft). En die huizen worden dan ook nog eens binnen 2-6 weken verkocht, dus heel veel eronder zullen ze denk ik niet geeindigd zijn. Het lijkt wel of mensen met de historisch lage rente en bijbehorende comfortabele maandlasten nauwelijks meer door hebben wat ze betalen. Maar goed, alternatief is er ook niet zolang je in Utrecht wilt wonen, geen sociale huur mag en geen 1200+ aan een huurhuis wilt betalen
Zelf verbaas ik me nog steeds over het de losgetrokken markt hier in Utrecht. Woon in één van de vier krachtwijken en de huizen stonden tot een jaartje terug nog heel, heel lang te koop hier. Inmiddels gaan ze als warme broodjes, en liggen sommige vraagprijzen 15-20% hoger dan 3 jaar geleden (het crisis-dieptepunt wat huizenmarkt betreft). En die huizen worden dan ook nog eens binnen 2-6 weken verkocht, dus heel veel eronder zullen ze denk ik niet geeindigd zijn. Het lijkt wel of mensen met de historisch lage rente en bijbehorende comfortabele maandlasten nauwelijks meer door hebben wat ze betalen. Maar goed, alternatief is er ook niet zolang je in Utrecht wilt wonen, geen sociale huur mag en geen 1200+ aan een huurhuis wilt betalen
Er kan een minimum verkoopprijs opgenomen zijn in de scheidingspapieren. Kan zijn dat die papieren tussen jou en de vorige kanshebber getekend zijn.SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:27:
[...]
Staat het huis leeg nu? Of woont een van de 2 nog in het huis? Het zou kunnen zijn dat diegene die er nog woont het eigenlijk wel prima vind en alleen wil verkopen (en dus verhuizen) als die minimumprijs geboden wordt.
Wow just wow,
Ik heb afgelopen maand bij een huisje gekeken wat in de zelf verkoop stond.
Een mooi huis maar wat aan de kleine kant voor de oppervlakte wat het huis heeft en de prijs was ons een stuk te hoog. We hebben ongeveer 10 bezichtigingen gehad vanaf dat huis en hebben nog geen definitieve keuzes gemaakt want we zijn aan het oriënteren.
Krijg ik vannacht in eens om 23:38 een smsjes met de melding met algemene info en een poke of er nog interesse is. Nu weet ik niet of ik nu zo uitzonderlijk ben maar om half twaalf een sms sturen naar mensen op een doordeweekse dag vind ik gewoon not done.
Dus vanochtend het huis even besproken met de vriendin na onze veel te korte nacht (na dat wij s'nachts wakker worden hebben we in de hitte van ons appartement nog een half uur / uur liggen woelen voordat we weer in slaap waren. De conclusie is het is te klein we laten deze woning van onze lijst vallen.
Ik stuur de verkoper een berichtje met de melding dat ik het niet zo fijn vind dat hij om half twaalf ons wakker sms't voor zo iets onbenulligs (net verwoord). En dat wij afzien van het huis met de reden er bij.
Krijg ik een sms terug waar hij op hoge poten begint te praten over fatsoens normen dat mensen wel eens een hele goede reden kunnen hebben om zo laat te sms'en. En dat ik op eigen initiatief maar had moeten laten weten dat we geen interesse hebben. En schijnbaar beledigde ik zijn intellect met mijn botte reactie.
Man voor mij is het weer duidelijk dat ik helemaal niets te maken wil hebben met mensen die hun eigen huis zelf verkopen. Tot nu alleen ongeduldige mensen tegen gekomen die met veel te veel emotie die gesprekken in gaan. Geef mij maar lekker zo'n afstandelijke botte lul van een verkoop makelaar.
Ik heb afgelopen maand bij een huisje gekeken wat in de zelf verkoop stond.
Een mooi huis maar wat aan de kleine kant voor de oppervlakte wat het huis heeft en de prijs was ons een stuk te hoog. We hebben ongeveer 10 bezichtigingen gehad vanaf dat huis en hebben nog geen definitieve keuzes gemaakt want we zijn aan het oriënteren.
Krijg ik vannacht in eens om 23:38 een smsjes met de melding met algemene info en een poke of er nog interesse is. Nu weet ik niet of ik nu zo uitzonderlijk ben maar om half twaalf een sms sturen naar mensen op een doordeweekse dag vind ik gewoon not done.
Dus vanochtend het huis even besproken met de vriendin na onze veel te korte nacht (na dat wij s'nachts wakker worden hebben we in de hitte van ons appartement nog een half uur / uur liggen woelen voordat we weer in slaap waren. De conclusie is het is te klein we laten deze woning van onze lijst vallen.
Ik stuur de verkoper een berichtje met de melding dat ik het niet zo fijn vind dat hij om half twaalf ons wakker sms't voor zo iets onbenulligs (net verwoord). En dat wij afzien van het huis met de reden er bij.
Krijg ik een sms terug waar hij op hoge poten begint te praten over fatsoens normen dat mensen wel eens een hele goede reden kunnen hebben om zo laat te sms'en. En dat ik op eigen initiatief maar had moeten laten weten dat we geen interesse hebben. En schijnbaar beledigde ik zijn intellect met mijn botte reactie.
Man voor mij is het weer duidelijk dat ik helemaal niets te maken wil hebben met mensen die hun eigen huis zelf verkopen. Tot nu alleen ongeduldige mensen tegen gekomen die met veel te veel emotie die gesprekken in gaan. Geef mij maar lekker zo'n afstandelijke botte lul van een verkoop makelaar.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7