Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 367 Laatste
Acties:

Verwijderd

SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Edit: en ons bod is afgewezen zonder tegenbod. Woning staat 7 maanden te koop, bewoners zijn gescheiden. Vraagprijs is 195k ons bod 165k. En nu?
Wat gek dat er in een aantrekkende markt geen tegenbod komt op een bod 17% onder de vraagprijs met ontbindende voorwaarden die wijzen op potentiële financieringsproblemen.

Verwijderd

@Shunt: Dat is wel heel onprofessioneel inderdaad, met zijn boze reactie op de koop toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2016 10:34 ]

• ImagineMeAndYou
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-02-2022
Bij mij is de koop rond. Twee weken terug is mijn bod geaccepteerd en maandag heb ik bij de notaris getekent. Nu is het wachten op de hypotheek maar dat zou geen probleem moeten zijn, en dan eind augustus terug naar de notaris voor de leveringsakte en hypotheekakte.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:46:
[...]
Edit: en ons bod is afgewezen zonder tegenbod. Woning staat 7 maanden te koop, bewoners zijn gescheiden. Vraagprijs is 195k ons bod 165k. En nu?
30k is toch niet raar je moet ergens beginnen lijk me. Heb je het bod ook gemotiveerd? Heb je ook gevraagd waarom het afgewezen is? Misschien zijn ze al bezig met een hoger bod of kunnen ze niet verkopen omdat de scheiding roet in het eten gooit of de bank omdat ze met een rest schuld komen te zitten.

Maar je kan weglopen of doorgaan je kan ook zelf de prijs iets verhogen. Wij hadden ook een vrij laag bod maar je moet ergens beginnen (10% lager dan de vraagprijs) met goede motivatie waarom we het lager gedaan hebben en we zijn in het midden uit gekomen 5% uit eindelijk + de 3% die ze zelf een week er voor gedaan hadden en de taxatie was gelukkig bijna 15k hoger dan de aankoop dus dat hebben we mooi gedaan :) Later kwamen we er achter dat de verkopende makelaar even gechecked had bij onze verkopende makelaar of we wel serieus waren. Blijkbaar is dat een punt lijkt me niet meer dan logisch toch we bieden == serieus lijkt me.

Het is gewoon raar hoe het in de markt gaat. En luie makelaars die gewoon alles heel laat regelen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:43

Fiber

Beaches are for storming.

MeZZiN schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:13:
[...]

20k is toch niet raar...
30k is al heel wat anders... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:34

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ah ja.. in ons geval is het stuk gelopen op een bedrag tussen de 3 en 5k. Verkopers moesten en zouden de hoofdprijs ervoor vangen. Volgens mij is het andere stel wat ook bezig was met bezichtigen en eventueel bieden ook afgehaakt.

Nu aan het wachten totdat er weer wat interessants voorbij komt in de buurt waar we willen gaan wonen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:11
Even een vraagje met betrekking tot overwaarde / bijleenregeling.

Wij hebben per 1 juni ons appartement verkocht. Daar zat een stukje overwaarde in en dit is gisteren op mijn bankrekening gestort. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke vermoedelijk eind dit jaar wordt opgeleverd.

Wij gaan de overwaarde sowieso gebruiken als investering voor het nieuwe huis, wat volgens mij ook de bedoeling is. Maar dient dit bedrag nu gestort te worden naar de nieuwe hypotheekverstrekker, of kan het geld nu ook gestort worden op een spaarrekening en later door ons zelf gebruikt worden t.b.v. de verbouwing van het huis?

Join het GoT Pulse-Team!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-11 11:11
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:33:
[...]

Wat gek dat er in een aantrekkende markt geen tegenbod komt op een bod 17% onder de vraagprijs met ontbindende voorwaarden die wijzen op potentiële financieringsproblemen.
Wij hadden op z'n minst ook een tegenbod verwacht. Als je in het midden uit komt, dan zit je rond de 180k.

Makelaar zei dat ze verwachten zo te laag uit te komen, maar heeft dit niet verder onderbouwd. Gaf wel aan dat het niet op 1000 euro zou komen, maar dat dit te laag was.
Wellicht dat ik de precieze redden nog kan informeren bij de makelaar, of kunnen we beter eerst een 2de bod doen?

We willen wel verhogen, maar zijn dan bang dat we uiteindelijk te hoog gaan uitkomen.
Een stijging naar 170.000 of 172.500 zitten we aan te denken.

Edit: 1 van de 2 woont er inderdaad nog met de kids.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeciesXX op 08-06-2016 11:59 ]

• Fiber

Fiber

Als prijs van de verkoper een beetje reëel is kun je beter gelijk 175k bieden om te proberen op 185k uit te komen...

Maar goed, zonder linkje naar het betreffende huis blijft het koffiedik kijken...

Sowieso, kan niet op jouw bankrekening kijken, maar als het zo krap zit kun je wellicht beter een huis in een iets lagere prijsklasse zoeken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:33:
[...]

SpeciesXX schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:56:
[...]

Wij hadden op z'n minst ook een tegenbod verwacht. Als je in het midden uit komt, dan zit je rond de 180k.
Volgens mij heb je de cynische ondertoon van die post niet helemaal begrepen :+

[ Voor 31% gewijzigd door Wolly op 08-06-2016 12:46 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
Denman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:54:
Even een vraagje met betrekking tot overwaarde / bijleenregeling.

Wij hebben per 1 juni ons appartement verkocht. Daar zat een stukje overwaarde in en dit is gisteren op mijn bankrekening gestort. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke vermoedelijk eind dit jaar wordt opgeleverd.

Wij gaan de overwaarde sowieso gebruiken als investering voor het nieuwe huis, wat volgens mij ook de bedoeling is. Maar dient dit bedrag nu gestort te worden naar de nieuwe hypotheekverstrekker, of kan het geld nu ook gestort worden op een spaarrekening en later door ons zelf gebruikt worden t.b.v. de verbouwing van het huis?
wij hebben de overwaarde in een badkamer en tuinverbetering gestopt. als je de facturen bij je aangifte belastingen opvoert betaal je over je overwaarde geen extra belasting. Dus je hoeft de overwaarde niet perse in je hypotheek te stoppen....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:42
Bockelaar schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:24:
[...]

wij hebben de overwaarde in een badkamer en tuinverbetering gestopt. als je de facturen bij je aangifte belastingen opvoert betaal je over je overwaarde geen extra belasting. Dus je hoeft de overwaarde niet perse in je hypotheek te stoppen....
Heb je hier wellicht ook meer informatie van ergens op internet? Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje en vind het interessant om te horen.

• Bockelaar
Dat heeft onze belastingadviseur allemaal gedaan en geregeld. de definitieve aanslag is binnen en alles is na controle goedgekeurd, dus het is wel een goede constructie geweest. Overigens een goede investering ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• MeZZiN
Fiber schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:18:
[...]

30k is al heel wat anders... :z
Oeps maar true maar dan nog het is toch een begin :) je kan altijd onderhandelen en als je wilt verkopen dan ga je toch in overleg.

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
la_fusion schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:17:
[...]

Heb je hier wellicht ook meer informatie van ergens op internet? Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje en vind het interessant om te horen.
Ik zit waarschijnlijk binnenkort ook in hetzelfde schuitje. Zie o.a. hier voor wat informatie: http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=13954.

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=9425

[ Voor 7% gewijzigd door DeOS op 08-06-2016 15:31 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-11 13:57
gisteren ook gaan kijken bij 2 huizen en uiteindelijk de keuze gemaakt om bij een huis een tweede bezichtiging te gaan plannen. Zodat we iets diepgaander kunnen kijken naar het huis en op basis daarvan een bod willen gaan uitbrengen.

Bij de bank zijn we al geweest en zoals het er nu naar uit ziet zou dat geen problemen moeten zijn (maar je weet het nooit).

Als ik het goed heb begrepen kun je prima een bod uitbrengen. als er een tegenbod komt ben je in onderhandeling. Maar alles is pas min of meer beklonken als er een voorlopig koopcontract is getekend. Zoalng dat niet is getekend kan een van beide partijen toch zonder enige reden het traject stoppen? Of zitten daar nog gevolgen aan?

...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nop, en als koper kan je tot drie dagen na tekening eronderuit.

Als je dat natuurlijk 15 keer in dezelfde omgeving doet dan zullen makelaars weleens gaan praten, maar verder zitten er niet echt consequenties aan.

• koentjuh1987
Sissors schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:11:
Nop, en als koper kan je tot drie dagen na tekening eronderuit.

Als je dat natuurlijk 15 keer in dezelfde omgeving doet dan zullen makelaars weleens gaan praten, maar verder zitten er niet echt consequenties aan.
Dat snap ik. Maar dat is weer anders dan wanneer je wel een voorlopig koopcontract tekent...

Reden van vraag is of ik ergens op kan worden aangesproken mocht de financiering niet rond komen. (Vermoed namelijk dat huis minder waard is dan de vraagprijs. Voornamelijk na taxatie zal het hypotheek bedrag dan ook lager uitvallen en moet er meer eigen geld in dan gepland)

...

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:30
koentjuh1987 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:29:
[...]

Dat snap ik. Maar dat is weer anders dan wanneer je wel een voorlopig koopcontract tekent...

Reden van vraag is of ik ergens op kan worden aangesproken mocht de financiering niet rond komen. (Vermoed namelijk dat huis minder waard is dan de vraagprijs. Voornamelijk na taxatie zal het hypotheek bedrag dan ook lager uitvallen en moet er meer eigen geld in dan gepland)
Neem in je bod een financiering voorbehoud van 6-8 weken op. Als je de financiering niet rond krijgt dan kan je er altijd onderuit. Sowieso verstandig om dat altijd te doen. Als je dit voorbehoud er niet in zet heb je trouwens wel een probleem als je hem niet rond krijgt, dan word het waarschijnlijk gewoon 10% lappen...

Edit: Nog een kleine toevoeging. Neem in je financiering voorbehoud op dat dit gebaseerd is op het verkrijgen van een hypotheek van 102% van de vraagprijs en dat je aan 1 afwijzing voldoende hebt. Zo heb je na een lage taxatie nooit een probleem omdat je dan nooit op de 102% uit kan komen.

[ Voor 16% gewijzigd door FreezingPixels op 12-06-2016 18:44 ]

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Volgende week de tekenafspraak voor onze eerste nieuwbouwwoning! Heel erg veel zin in.

Bij het gebruikelijke meer en minderwerk heb ik nog ergens twijfel over. Standaard wordt de woning beneden voorzien van vloerverwarming (hoofdverwarming) en op de eerste verdieping convectoren, eveneens met bijhorende verdeler. De verwarming wordt uitgevoerd als hoog/laag temeratursysteem, twee thermostaten.

Het is mogelijk om op de eerste verdieping ook vloerverwarming te leggen, tegen een meerprijs van 1200 euro.

Is dit een mooie mogelijkheid om gelijk mee te nemen? Of zijn er juist meer nadelen aan vloerverwarming op de eerste verdieping?

• Fiber

Fiber

In een goed geïsoleerd nieuwbouw huis heb je boven überhaupt nauwelijks verwarming nodig volgens mij. Het grootste voordeel van vloerverwarming is voor mij dat het onzichtbaar onder de vloer zit, het neemt geen ruimte in, je hoeft het niet af te stoffen, etc. Makkelijker dus. Nadelen kunnen zijn: Je kan er geen handdoek op drogen of zo en de opwarmtijd is veel trager. Even voor een uurtje aanzetten heeft geen zin. En je hebt geen 'lekkere directe stralingswarmte'.

Geen idee overigens waar ik in dit geval voor zou kiezen. Die 1200 Euro op een totale hypotheek mag ook het verschil niet maken.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zucht. Komt de gemeente vandaag pas met het verzoek of ik even de taxatie vooruit wil betalen zodat ze me een aanbod voor het perceel kunnen doen. Kan nog uiterlijk drie weken duren.

Meteen maar even de aankoopmakelaar bericht dat die drie weken langer duren dan onze huidige datum voor de voorbehouden, dus daar moet iets mee gedaan worden. Geen zin om na het verlopen van voorbehoud nog doodleuk een aanbod te krijgen dat 5k meer is dan vooraf geschat.

• SpeciesXX
We zijn in onderhandeling :). Verkopers zijn een paar duizend gezakt na ons bod. Wat is nu wijsheid?
Hoeveel ga je normaliter zelf omhoog? Hetzelfde bedrag, of meer?
Ik wil wel voorkomen om tig keren op en neer te bieden, maar ben dan weer bang dat ikzelf met 5000 verhoog en zij maar zakken met 3000 bijvoorbeeld.

Zijn daar vuistregels voor?

• Fiber

Fiber

Nee...

Zelfde bedrag omhoog lijkt mij niet gek. En wat is er mis met tig keer heen en weer? Heb je zo veel haast of zo? Je kan ook direct een eindbod doen, Het huidige verschil delen of gewoon het bedrag wat je voor dat huis over hebt. En dan wel bereidt zijn om echt weg te lopen als ze het afwijzen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

SpeciesXX schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:48:
We zijn in onderhandeling :). Verkopers zijn een paar duizend gezakt na ons bod. Wat is nu wijsheid?
Hoeveel ga je normaliter zelf omhoog? Hetzelfde bedrag, of meer?
Ik wil wel voorkomen om tig keren op en neer te bieden, maar ben dan weer bang dat ikzelf met 5000 verhoog en zij maar zakken met 3000 bijvoorbeeld.

Zijn daar vuistregels voor?
Als je in het midden uit wil komen, gewoon hetzelfde omhoog gaan. Als je praktisch ingestelde verkopers hebt zullen ze na 2-3 keer gewoon voorstellen in het midden uit te komen :)

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 18:49
DragonXZ schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:18:
Volgende week de tekenafspraak voor onze eerste nieuwbouwwoning! Heel erg veel zin in.

Bij het gebruikelijke meer en minderwerk heb ik nog ergens twijfel over. Standaard wordt de woning beneden voorzien van vloerverwarming (hoofdverwarming) en op de eerste verdieping convectoren, eveneens met bijhorende verdeler. De verwarming wordt uitgevoerd als hoog/laag temeratursysteem, twee thermostaten.

Het is mogelijk om op de eerste verdieping ook vloerverwarming te leggen, tegen een meerprijs van 1200 euro.

Is dit een mooie mogelijkheid om gelijk mee te nemen? Of zijn er juist meer nadelen aan vloerverwarming op de eerste verdieping?
Klinkt goed, linkje naar het project. Hoe is het gegaan met het bouwdepot bij jullie? Eerste gekeken hoeveel je nodig had? Lees dat 20/25% gebruikelijk is bij een woning ivm keuken, vloer, uitbouw, enz.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Bij onze nieuwbouwwoning verwacht ik inc al het meerwerk e.d. en de rest van wat we willen "achteraf", dat we op een % of 17 uitkomen. In de praktijk zal dit wel wat tegenvallen en zul je idd vlot rond die 20% zitten. Het klinkt veel (woning van bijv. 250K zit je dan aan 50K meerwerk), maar inc tuin, vloeren, verf, keuken, badkamer enz enz gaat het al snel hard :(

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Vanavond een 1e afspraak bij de Hypotheekshop :) Heb online al wat gekeken wat wij aan hypotheek zouden kunnen krijgen maar dat verschilt echt per bank. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen zodat we daadwerkelijk op zoek kunnen naar onze 1e eigen woning :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-11 21:49

Shunt

Boe

Angeloonie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:25:
Vanavond een 1e afspraak bij de Hypotheekshop :) Heb online al wat gekeken wat wij aan hypotheek zouden kunnen krijgen maar dat verschilt echt per bank. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen zodat we daadwerkelijk op zoek kunnen naar onze 1e eigen woning :)
Hou er eventjes rekening mee dat als je op de rand van je kunnen gaat kopen dat je ook je creditcard als schuld mee dient te nemen (ook al heb je geen schuld) En als je pinpassen hebt met een x bedrag max rood staan zul je die ook als schuld moeten mee rekenen.

Hier attendeerde de adviseur ons op toen wij het eerste advies gesprek hadden gehad. Verder kwamen de bedragen gelijk overeen met wat we zelf berekend hadden bij de Rabobank (uitgebreide hypotheek planner) en de wat grove simpele tools.

Laat je ook even goed adviseren over lineair en annuïteiten en de combinatie tussen de twee.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Shunt schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Hou er eventjes rekening mee dat als je op de rand van je kunnen gaat kopen dat je ook je creditcard als schuld mee dient te nemen (ook al heb je geen schuld) En als je pinpassen hebt met een x bedrag max rood staan zul je die ook als schuld moeten mee rekenen.

Hier attendeerde de adviseur ons op toen wij het eerste advies gesprek hadden gehad. Verder kwamen de bedragen gelijk overeen met wat we zelf berekend hadden bij de Rabobank (uitgebreide hypotheek planner) en de wat grove simpele tools.
Wil zeker niet op de rand kopen, stel we kunnen 250k krijgen dan wil ik denk ik max 230. We hebben idd creditcards etc (die we overigens zo op zouden kunnen zeggen). dus dat zal er vanavond wel bij komen. :)
Laat je ook even goed adviseren over lineair en annuïteiten en de combinatie tussen de twee.
Yep, snap het zelf nog niet helemaal maar wil het inderdaad wel weten.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 10:35

murphsy

Product Monkey

Wij hebben vanochtend ons toekomstige huis bouwkundig gekeurd. Afwachten op het rapport, maar het zag er allemaal hoopgevend uit. Dat zou wat zijn, na 15 maanden in dit topic :)

Zodra alles een paar stapjes verder is zal ik ern linkje delen!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-10 22:24
TFDev schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:17:
Bij onze nieuwbouwwoning verwacht ik inc al het meerwerk e.d. en de rest van wat we willen "achteraf", dat we op een % of 17 uitkomen. In de praktijk zal dit wel wat tegenvallen en zul je idd vlot rond die 20% zitten. Het klinkt veel (woning van bijv. 250K zit je dan aan 50K meerwerk), maar inc tuin, vloeren, verf, keuken, badkamer enz enz gaat het al snel hard :(
Zelf zit ik voor onze nieuwbouwwoning al op 70K meerwerk (opties, badkamer/toilet, keuken, uitbouw, vloeren enz) op een aankoopbedrag van 220K. De tuin is nog niet meegerekend.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 10:35

murphsy

Product Monkey

Wat zijn trouwens de ervaringen met een doorhangende nok? Is dat noodzakelijk om te laten herstellen? De keurder kon er niet bij omdat alles afgetimmerd is. De nok is waarschijnlijk gaan doorzakken omdat er een dwarsbalk verwijderd is.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Shunt schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Nou dat viel reuze mee!
We kunnen zo'n 70k meer lenen dan we verwacht hadden, en als we daar creditcard/rood staan daar vanaf halen kunnen we alsnog met gigantische ruimte op de maximale hypotheek voor een huis met NHG gaan (231.000). :P
Advies was voor 20 jaar vaste rente (2,3%) te gaan tov 30 jaar vast (2,79%). Denk dat we dat ook gaan doen, het verschil (0,49%) is best aanzienlijk en het maandbedrag dat we dan gaan besparen over die 20 jaar is opgeteld meer dan de eventuele kosten wanneer na 20 jaar de rente voor de laatste 10 jaar zou verdubbelen.

We wilden sowieso al niet op de max lenen, maar creditcard/rood staan heeft dus enkel invloed op je max hypotheek en zo lang je daar ruim onder blijft maakt het niet uit en kunnen we dat gewoon houden :)

Gisteren al 2 mooie huizen gevonden, maar denk dat het nog wat te vroeg is om echt al actie te ondernemen. We gaan wel kijken in de huizen als dat lukt, maar echt serieus wordt het pas over een paar maanden als we voldoende spaargeld hebben opgebouwd voor alle kosten (zowel kosten voor huis kopen als kosten voor verhuizen/inrichting).

Zouden jullie zelf een bod/onderhandelingen doen of dit aan iemand anders over laten? Bij de hypotheekshop kunnen ze wel verder helpen zodra er een overeenkomst is, maar zie dat onderhandelen niet echt zitten..

[ Voor 6% gewijzigd door Angeloonie op 15-06-2016 09:50 ]

Verwijderd

Angeloonie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:47:
Zouden jullie zelf een bod/onderhandelingen doen of dit aan iemand anders over laten? Bij de hypotheekshop kunnen ze wel verder helpen zodra er een overeenkomst is, maar zie dat onderhandelen niet echt zitten..
Heb zelf ook een hekel aan onderhandelen. Ik kijk wat er in de buurt te koop staat, rapport opvragen bij het Kadaster etc. Als ik een idee heb van wat een reëel bedrag is maak ik een bod, ik geef dan ook aan dat het een einbod is en dat ik alleen een Ja of Nee wil horen.

• koentjuh1987
Angeloonie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:25:
voor de orientatie hebben wij de inloopavond bij de rabobank gebruikt. Uiteindelijk 1,5 uur gezeten en goede uitleg gekregen over de verschillende mogelijkheden. Dit zal per locatie verschillen maar geeft je wel een aardig beeld met wat je kan of niet kan.

Ook vragen als: wat wil je elke maand minimaal nog kunnen sparen, wat zijn je huidige uitgaven etc.. zetten je wel aan het denken. Heb dit als zeer nuttig en prettig ervaren. Hopelijk heb je een vergelijkbare ervaring bij de hypotheekshop.

...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

[...]

Nou dat viel reuze mee!
We kunnen zo'n 70k meer lenen dan we verwacht hadden, en als we daar creditcard/rood staan daar vanaf halen kunnen we alsnog met gigantische ruimte op de maximale hypotheek voor een huis met NHG gaan (231.000). :P
Advies was voor 20 jaar vaste rente (2,3%)
Is dat het Allianz product ? let daar wel even goed op. is in dit of het rente topic al besproken

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

koentjuh1987 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:02:
[...]

voor de orientatie hebben wij de inloopavond bij de rabobank gebruikt. Uiteindelijk 1,5 uur gezeten en goede uitleg gekregen over de verschillende mogelijkheden. Dit zal per locatie verschillen maar geeft je wel een aardig beeld met wat je kan of niet kan.

Ook vragen als: wat wil je elke maand minimaal nog kunnen sparen, wat zijn je huidige uitgaven etc.. zetten je wel aan het denken. Heb dit als zeer nuttig en prettig ervaren. Hopelijk heb je een vergelijkbare ervaring bij de hypotheekshop.
Die had ik inderdaad :P
Uiteindelijk zouden we t.o.v. de huidige huur die we hebben rond de €400 bruto per maand meer gaan betalen. Dat is met ons dubbele inkomen prima te doen (ik kon de huur met enkel inkomen al goed betalen, woon scheef, kreeg net nadat ik ontrok een aanzienlijke loonsverhoging waardoor ik normaliter het appartement niet zou kunnen huren).
Ook gezien de stijging van onze huur is dat na een paar jaar alweer gelijk.
Ray schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:06:
[...]

Is dat het Allianz product ? let daar wel even goed op. is in dit of het rente topic al besproken
Weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar volgens mij waren de 1e 5 aanbieders allemaal op die 2,3% (of laat het 2,31 zijn)
Van die Allianz lees ik dus dat het alleen goed gaat als je van NHG naar NHG-huis gaat, anders is het plaatje wat minder?

Verwijderd

Shunt schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:45:
Wow just wow,

Ik heb afgelopen maand bij een huisje gekeken wat in de zelf verkoop stond.
Een mooi huis maar wat aan de kleine kant voor de oppervlakte wat het huis heeft en de prijs was ons een stuk te hoog. We hebben ongeveer 10 bezichtigingen gehad vanaf dat huis en hebben nog geen definitieve keuzes gemaakt want we zijn aan het oriënteren.

Krijg ik vannacht in eens om 23:38 een smsjes met de melding met algemene info en een poke of er nog interesse is. Nu weet ik niet of ik nu zo uitzonderlijk ben maar om half twaalf een sms sturen naar mensen op een doordeweekse dag vind ik gewoon not done.

Dus vanochtend het huis even besproken met de vriendin na onze veel te korte nacht (na dat wij s'nachts wakker worden hebben we in de hitte van ons appartement nog een half uur / uur liggen woelen voordat we weer in slaap waren. De conclusie is het is te klein we laten deze woning van onze lijst vallen.

Ik stuur de verkoper een berichtje met de melding dat ik het niet zo fijn vind dat hij om half twaalf ons wakker sms't voor zo iets onbenulligs (net verwoord). En dat wij afzien van het huis met de reden er bij.
Krijg ik een sms terug waar hij op hoge poten begint te praten over fatsoens normen dat mensen wel eens een hele goede reden kunnen hebben om zo laat te sms'en. En dat ik op eigen initiatief maar had moeten laten weten dat we geen interesse hebben. En schijnbaar beledigde ik zijn intellect met mijn botte reactie.

Man voor mij is het weer duidelijk dat ik helemaal niets te maken wil hebben met mensen die hun eigen huis zelf verkopen. Tot nu alleen ongeduldige mensen tegen gekomen die met veel te veel emotie die gesprekken in gaan. Geef mij maar lekker zo'n afstandelijke botte lul van een verkoop makelaar.
Om eerlijk te zijn, heb je je vooral zelf onfatsoenlijk gedragen.
*knip* een klein beetje minder mag wel.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 16-06-2016 21:25 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:10
Vraagje, we hebben zojuist de vraagprijs (175k) geboden op een huis, het huis is het wat ons betreft waard en er is vrij veel interesse. Nu had ik zojuist de verkoopmakelaar aan de telefoon die informeerde of we nog eigen geld gingen inbrengen, omdat we een voorbehoud van 102% financiering hebben opgesteld. Zijn punt was dat wanneer de vraagprijs geboden wordt, de taxatie meer kans heeft om lager uit te vallen, waardoor het verkrijgen van een hypotheek lastig kan worden.
Hoe reëel is dit risico? Ik heb het idee dat er tegenwoordig in Rotterdam (Noord) weinig huizen voor onder de vraagprijs weggaan?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]
Aan éne kant is het een hoop geld, en als iemand beter kan onderhandelen scheelt het je na de kosten misschien. Misschien ook niet.

Bedenk wel dat dit niet onderhandelen is alsof je een tweedehands auto koopt, waarbij je direct over en weer met de andere partij bezig bent. Je doet een bod, na loop van tijd komt er een tegenbod, en dan ga jij de volgende avond er eens met je wederhelft over hebben hoe je erop reageert.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:42
DRAFTER86 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:50:
Vraagje, we hebben zojuist de vraagprijs (175k) geboden op een huis, het huis is het wat ons betreft waard en er is vrij veel interesse. Nu had ik zojuist de verkoopmakelaar aan de telefoon die informeerde of we nog eigen geld gingen inbrengen, omdat we een voorbehoud van 102% financiering hebben opgesteld. Zijn punt was dat wanneer de vraagprijs geboden wordt, de taxatie meer kans heeft om lager uit te vallen, waardoor het verkrijgen van een hypotheek lastig kan worden.
Hoe reëel is dit risico? Ik heb het idee dat er tegenwoordig in Rotterdam (Noord) weinig huizen voor onder de vraagprijs weggaan?
Ik liep een tijd geleden zelf tegen dit risico aan als verkopende partij en daarbij was eigenlijk de tip om het eea duidelijk te maken aan de taxateur. Die heeft toen uiteindelijk de koopsom als taxatiewaarde 'getaxeerd'.

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:07
la_fusion schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:25:
[...]

Ik liep een tijd geleden zelf tegen dit risico aan als verkopende partij en daarbij was eigenlijk de tip om het eea duidelijk te maken aan de taxateur. Die heeft toen uiteindelijk de koopsom als taxatiewaarde 'getaxeerd'.
Inderdaad, taxatiewaarde heeft altijd een bandbreedte, waarin de taxateur mag 'spelen'.

Bovendien zit je in de NHG categorie, daarin heeft eigen geld inbrengen niet veel nut. (je krijgt er geen lagere rente door). Dit zou je als argument kunnen gebruiken naar de verkoopmakelaar.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07

Kju

Als de verkoopmakelaar al zo zo'n twijfels heeft is het risico redelijk reëel, die wil natuurlijk niet dat het financieringsvoorbehoud kan worden ingeroepen omdat de taxatie niet lukt. Ik maak de afgelopen maanden vaker mee dat de koper een hogere koopsom is overeengekomen dan de marktwaarde en dan moeten ze eigen geld hebben of afblazen.Mijn advies: laat eerst taxeren en als die waarde gehaald is dan pas de koopakte tekenen en dan pas naar de hypotheekadviseur en advieskosten maken.

En als je zeker wil weten dat je een goede koop doet dan zou ik vooral geen invloed uitoefenen op de taxateur en laat de beste man taxeren wat hij werkelijk denkt dat het waard is. Iedereen is nu nog in hosannastemming maar het is maar de vraag wat er straks gebeurt als de rente ineens gaat stijgen en LTV naar 100% gaat. Tweakers zijn over het algemeen heel spaarzaam maar een groot deel van de kopers waar ik mee te maken heb hebben heel vaak geen spaargeld. Er worden zelfs consumptieve kredieten naast de hypotheek genomen om de kosten koper en advieskosten te kunnen betalen. Dan zijn er nog verkiezingen volgend jaar, komen er natuurlijk meer geluiden over verdere beperking van HRA en je weet maar nooit wat een volgend kabinet gaat doen...

PSN: Kjujay

• debian123
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2024
Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik zijn ook op zoek naar een woning in de omgeving Haarlem. Bijv Heemstede, Bennebroek, Santpoort, Overveen

We kunnen max 420K lenen(hypotheker) en ik heb 25K kunnen sparen. Liefst zouden wij ongeveer op een koopsom van rond de 370K uitkomen. Eisen: Eengezinswoning, Nieuwer dan jaren 90, minstens 120m2 woonoppervlak, tuin en garage. Nou ja; ik wil alleen een mooie zolder ruimte, tweakers en een gamepc.

Ik heb al een aankoopmakelaar die eigenlijk alleen maar van die NVM mailtjes doorstuurt en af en toe meegaat met een bezichtiging. Over waardes van huizen heeft hij niet echt een duidelijke mening; dat is persoonlijk zegt ie. Hij zegt ook dat altijd kans is dat bijv Amsterdammers met overwaarde van een vorige woning het toch kunnen overbieden.

Bieden is lastig; bijvoorbeeld op een huis van 350K. Ik zoek dan uit met waardebepalingen van eyeopen,
calcasa etc. en de eigendomspapieren wat een huis waard is en probeer er gevarieerd wat boven te zitten.
Ik probeer iedere dag NVM mails en Funda in de gaten te houden en bel zelf de verkoopmakelaars om een afspraak te maken. Alleen dit kost veel tijd; en is lastig op kantoor. (er moet ook gewerkt worden)

Ik heb de volgende vragen:
- Onder voorbehoud van financiering zet ik er altijd in; want ik ben bang dat als een bank het huis 50K lager taxeert dat ik dit uit eigen middelen zelf moet betalen; en dat ik dat dan niet kan. Bovendien zijn er andere redenen waardoor een bank kan beslissen niet te financieren. Echter is het de trend dat veel kopers dit niet meenemen onder voorbehoud. Wat zouden jullie doen?

- Hebben jullie tips om toch wat scherper te kunnen bieden? Calacasa,huispedia,etc houden allemaal marges van 10% aan. En vaak zijn de vraagprijzen nog hoger dan de waarde+10% marge. En ik heb geen idee wat andere kopers bieden. Prijsbepaling / marktwaardes inschatten vind ik erg lastig.

- Morgen ga ik kijken naar een huis waar ik eerste koper ben geworden omdat een hogere bieder het af heeft laten weten. (Mijn vorige bod was 386K en werd overboden door de hogere bieder.)
( Marktwaarde is 350K Calcasa, vorige koopsom was 300K in 2013 (eigendomsakte), vraagprijs is 376K. Er zijn ook andere bieders. Dit heb ik zelf uitgezocht ) Nu mag ik voor de tweede keer kijken met mijn aankoopmakelaar. Inmiddels ben ik wat wijzer en eigenlijk vind ik dat ik ook wat te hoog zat. Ik zit nu te denken aan 379K. Ben ik nu verkeerd bezig?
Zal de bank het taxeren op 350K en moet ik dan al mijn spaargeld inzetten? Of taxeren ze het magisch op de koopsom.

Misschien moet ik gewoon verder zoeken naar huizen die wij mooi vinden en die wel binnen de marktwaarde marges vallen?

Een dilemma; maar m'n aankoopmakelaar zegt me niet wat ik moet bieden.. Alsof ik een zak aardappelen haal. Zucht....En dat kost me dan weer 2K. En ik ben nu al weer 400 euro aan allerlei calcasa rapporten en inschrijfgeld voor de makelaar kwijt. (en het zit me dwars dat zo'n eigenaar er dus dik 70K aan gaat verdienen)

[ Voor 4% gewijzigd door debian123 op 19-06-2016 23:46 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou bijna zeggen; zoek een andere aankoopmakelaar die wel wat weet te zeggen over prijzen..

Sowieso zou ik me niet druk gaan maken over wat de eigenaar eraan gaat verdienen, dat doet hij toch wel, of hij het huis nu aan jou verkoopt, of aan iemand anders. Mijn huis is ook gekocht voor 115K door de vorige eigenaar en voor zo'n 60K meer verkocht aan mij. Dat boeit mij weinig, voornamelijk omdat er flink wat aan de woning is verbeterd, en het een gangbare prijs is voor een woning als deze (dezelfde huizen in de straat zijn al voor 10K+ meer weggegaan, dus zo slecht was de prijs die ik ervoor heb gegeven niet denk ik). Dat iemand er wat leuks aan overhoudt is dan leuk voor hun, maar daar ga ik me niet druk om maken.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Vanavond gaan wij ook kijken voor een huisje :) Huidige huis gekocht met het idee om er 5 jaar te wonen, alleen toen dit termijn net verstreken was met Mr. Leejoow ernstig ziek en stond alles op een lager pitje.

Na een goed gesprek bij de bank hebben we nu de knoop doorgehakt en gaan we toch op zoek :) We hebben al iets op het oog, als dat vanavond bevalt dan vermoed ik dat we erg snel gaan schakelen, want ik wil het hebben :P

Gezien mijn tomeloze enthousiasme toch maar een een aankoopmakelaar in de arm genomen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Bockelaar
debian123 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:35:
Hallo allemaal,
lang verhaal ...
heel snel die verkoopmakelaar duidelijk maken dat je voor de 2K toch echt inspanning verwacht van hem, en anders heel snel een nieuwe zoeken. Hij moet je adviseren over prijzen, biedingen en moet objecten aandragen. Zijn meerwaarde is zijn kennis van de markt, die laat hij op dit moment niet zien. Ik zou ook geen kosten maken aan calcase etc, dat is aan de aankoopmakelaar denk ik dan.
Op dit moment laat je je voor 2K belazeren ...

• Kju

Kju

Is het wel een aankoopmakelaar? Ik zie namelijk niet wat de toegevoegde waarde is als jij ook nog zelf moet bieden en de aankoopmakelaar geen waardeoordeel kan geven.
En ook: 50k minder getaxeerd wil zeggen dat je hypotheek nooit rond kan komen als je een normaal voorbehoud van financiering hebt bedongen en dan kan je altijd nog kiezen voor ontbinding. Overwegen om desnoods 50k uit eigen middelen te betalen... WTF?? 8)7
Over modelmatige waardebepalingen: Die zeggen echt totaal niets omdat deze geen rekening houden met de feitelijke situatie ter plaatse maar puur uitgaan van transacties op basis van vergelijkbare kenmerken. De meeste leveranciers willen niet eens vertellen hoe ze aan de waarde komen terwijl een echte taxateur iedere referentie minimaal van een toelichting moet voorzien in z'n rapport.
Als ik uitga van de rest van je verhaal krijg ik het idee dat je een heel slechte adviseur hebt, je bijzonder slecht bent voorgelicht over het traject, je onnodig kosten maakt en je liever hulp moet zoeken van een aankoopmakelaar die wel aan echte aankoopbegeleiding doet.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Die eigenaar gaat er echt geen 70k aan verdienen. Vergeet niet dat diegene ook kosten koper heeft moeten betalen, makelaar, wellicht wat verbouwingen, dan zit je in het gunstigste geval op 10-20k.

En wat dan nog? Anderen zijn misschien wel jaloers op jouw maandelijkse loonstrookje, omdat je een huis met die prijs kunt betalen, de volgende rijdt voorbij in een dikke Tesla maar zit diep in de schulden..

Een woning kopen doe je voor jouw woongenot (tenminste, als je hoofddoel erin wonen is), dus gaat het erom wat jij wil betalen voor een woning die aan jouw eisen voldoet. Is dat niet genoeg, of ben je niet snel genoeg? Jammer, maar dan is het gewoon verder zoeken. De woningmarkt is er één vol met (redelijk) unieke objecten, dus een gemiddelde prijs is misschien leuk, maar je hebt net zo goed te maken met de marktwaarde als met de nukken van de verkopers of andere bieders. Dat kun je niet leuk vinden (en terecht, ik heb ook liever dat alles duidelijk en voorspelbaar is), maar het is helaas de werkelijkheid. Gelukkig hoef je er alleen maar even doorheen.

Wat aankoopmakelaar betreft: meteen ditchen. Zoek er één die sowieso no cure no pay aanhoudt, die gaat echt wel werken voor zijn geld. Heb zelf momenteel een prima aankoopmakelaar, helaas niet in jouw regio.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Korte vraag: Wij krijgen op korte termijn de sleutel van onze nieuwe woning.
Ben gebeld door verkopende partij dat er in de badkamer wat stucwerk van het plafond is gekomen na een aggressieve schoonmaakbeurt. Althans, dat wordt gezegd.

Ze hebben het zelf opgelost, ik krijg foto's van de situatie (geen idee hoe groot het probleem is) en kunnen ook langskomen. Dit laatst gaan we sowieso doen.

Wat zouden jullie doen, ondanks dat het er ms netjes uit kan zien alsnog sommeren het plafond opnieuw te laten stucen?

• Rubman
  • Laatst online: 14:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Lensent schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:44:
Korte vraag: Wij krijgen op korte termijn de sleutel van onze nieuwe woning.
Ben gebeld door verkopende partij dat er in de badkamer wat stucwerk van het plafond is gekomen na een aggressieve schoonmaakbeurt. Althans, dat wordt gezegd.

Ze hebben het zelf opgelost, ik krijg foto's van de situatie (geen idee hoe groot het probleem is) en kunnen ook langskomen. Dit laatst gaan we sowieso doen.

Wat zouden jullie doen, ondanks dat het er ms netjes uit kan zien alsnog sommeren het plafond opnieuw te laten stucen?
Moet je denk ik af laten hangen van de controle door jullie.
Eventueel iemand met ervaring mee nemen om de "schade" te bepalen en dan mogelijk wat afspreken.

Als de verhouding goed is tussen jullie en de verkoper vooral niet op de kast jagen imho. Ze melden het iig je hoort ook vaak genoeg achteraf gezeur dus denk dat ze het zelf ook netjes op willen lossen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Lensent
Klopt, we hebben een goede verstandhouding ontwikkeld in de tussentijd. Daar schuilt ook gelijk het gevaar van te amicaal worden en het zakelijke aspect ervan vergeten.

Ik wil iig niet dat het door een provisorische reparaties na verloop van tijd erger wordt omdat er waterdamp tussen het gerepareerde deel gaat zitten bijv.

Verwijderd

exponential schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Inderdaad, taxatiewaarde heeft altijd een bandbreedte, waarin de taxateur mag 'spelen'.

Bovendien zit je in de NHG categorie, daarin heeft eigen geld inbrengen niet veel nut. (je krijgt er geen lagere rente door). Dit zou je als argument kunnen gebruiken naar de verkoopmakelaar.
Mijn huis heb ik voor boven de vraagprijs gekocht (ca 6000). Ik heb dit inderdaad met een taxateur besproken en deze heeft exact mijn bod als taxatiewaarde gebruikt.

Overigens weten de meeste banken wel dat er daarin bandbreedte zit en als jij binnen een bepaalde percentage van de taxatie waarde zit (ook er boven) is er nog weinig aan de hand.

Ik heb de volgende vragen:
- Onder voorbehoud van financiering zet ik er altijd in; want ik ben bang dat als een bank het huis 50K lager taxeert dat ik dit uit eigen middelen zelf moet betalen; en dat ik dat dan niet kan. Bovendien zijn er andere redenen waardoor een bank kan beslissen niet te financieren. Echter is het de trend dat veel kopers dit niet meenemen onder voorbehoud. Wat zouden jullie doen?
Er wordt gewaarschuwd voor het weglaten van OVVF. De woning markt is redelijk overhit en mensen springen als idioten op een huis. Om het maar te winnen willen ze nog wel eens dat voorbehoud vergeten, en meestal is het zo dat als je de knaken niet krijgt van de bank dat dit een reden heeft. Meestal is die reden ook inherent dat mensen niet even 10% van de koopsom kunnen aftikken.

Laat je niet blind maken door hoe graag je een woning wilt, denk rationeel, en als het niet lukt zijn er zat andere opties.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2016 12:29 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

F*ck.

Zouden vanmiddag naar een woning gaan kijken, wordt ik net gebeld en is hij al verkocht (onder voorbehoud). -O-
Was een ideale woning voor ons qua ruimte en qua inrichting (gordijnen, vloer etc lag overal nog, dus weinig "opstartkosten").

Donderdag komt een financieel adviseur bij ons langs. Die doet ook aankoopbemiddeling, maar zat even te kijken en dat kost echt veel geld. Starttarief van iets van €500 en dan nog 15% tussen vraagprijs en eindprijs. Dat kan al snel een kostenpost van 2000-2500 worden. Dan wil ik misschien toch liever zelf onderhandelen, want de garantie heb je ook niet dat zij lager dan jou zouden zitten..

• Lensent
Rubman schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:50:
[...]

Moet je denk ik af laten hangen van de controle door jullie.
Eventueel iemand met ervaring mee nemen om de "schade" te bepalen en dan mogelijk wat afspreken.

Als de verhouding goed is tussen jullie en de verkoper vooral niet op de kast jagen imho. Ze melden het iig je hoort ook vaak genoeg achteraf gezeur dus denk dat ze het zelf ook netjes op willen lossen.
Foto ontvangen:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/r0ulhw.jpg

Wel erger wat ik had verwacht en zeker niet door toedoen van enthousiast schoonmaken met aggressieve middelen.

• Chiron

Chiron

Angeloonie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:50:
F*ck.

Zouden vanmiddag naar een woning gaan kijken, wordt ik net gebeld en is hij al verkocht (onder voorbehoud). -O-
Was een ideale woning voor ons qua ruimte en qua inrichting (gordijnen, vloer etc lag overal nog, dus weinig "opstartkosten").

Donderdag komt een financieel adviseur bij ons langs. Die doet ook aankoopbemiddeling, maar zat even te kijken en dat kost echt veel geld. Starttarief van iets van €500 en dan nog 15% tussen vraagprijs en eindprijs. Dat kan al snel een kostenpost van 2000-2500 worden. Dan wil ik misschien toch liever zelf onderhandelen, want de garantie heb je ook niet dat zij lager dan jou zouden zitten..
Wij zijn ook gaan rekenen, en die deals met dat ze een deel van het verschil tussen vraagprijs en koopsom 'verdienen' kwamen we ook op totaalbedragen uit van tussen de 2000 en 3000 euro. Ze rekenen namelijk allemaal ook een vast bedrag tussen de 700 en 900 euro als 'starttarief'.
Daarom voor het 'NVM aankoopmakelaar pakket' gegaan, iets van 1200 euro vast bedrag.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Chiron schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:10:
[...]

Wij zijn ook gaan rekenen, en die deals met dat ze een deel van het verschil tussen vraagprijs en koopsom 'verdienen' kwamen we ook op totaalbedragen uit van tussen de 2000 en 3000 euro. Ze rekenen namelijk allemaal ook een vast bedrag tussen de 700 en 900 euro als 'starttarief'.
Daarom voor het 'NVM aankoopmakelaar pakket' gegaan, iets van 1200 euro vast bedrag.
Heb je daar een linkje van?

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik zijn ook op zoek naar een woning in de omgeving Haarlem. Bijv Heemstede, Bennebroek, Santpoort, Overveen

Een dilemma; maar m'n aankoopmakelaar zegt me niet wat ik moet bieden.. Alsof ik een zak aardappelen haal. Zucht....En dat kost me dan weer 2K. En ik ben nu al weer 400 euro aan allerlei calcasa rapporten en inschrijfgeld voor de makelaar kwijt. (en het zit me dwars dat zo'n eigenaar er dus dik 70K aan gaat verdienen)
Zoals hierboven ook al vaker genoemd, ik zou je aankoopmakelaar aanspreken dat je andere verwachtingen van hem hebt. Als hij die niet kan waarmaken zou ik op zoek gaan naar een andere. Ik zit/zat in dezelfde situatie qua huis kopen (overbieden, binnen één dag handelen, rond de 350/400k) en onze aankoopmakelaar kwam zelf constant met een voorstel wat hij zou bieden op basis van (recent) verkochte woningen in de nabijheid en de huidige markt. Dit mag je dus ECHT WEL van een aankoopmakelaar verwachten, wat doet hij anders voor zijn geld? Qua taxatie, mijn mening is dat je hier zelf wel een klein beetje in kan sturen.. je aankoopmakelaar kent waarschijnlijk wel een taxateur, etc...

edit: trouwens voor de omgeving Utrecht (wellicht andere locaties ook) kwamen alle huizen eerst op https://www.makelaarsland.nl, alvorens ze op andere sites als Funda komen. We hebben regelmatig gehad dat de verkopende makelaar vroeg hoe wij wisten dat dit huis te koop kwam omdat het nog nergens online zou staan >:)

[ Voor 11% gewijzigd door nii3k op 20-06-2016 14:46 ]

• Chiron

Chiron

Angeloonie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:17:
[...]

Heb je daar een linkje van?
http://www.aankoop-makelaar.nl/

Het is eigenlijk een 'service' van NVM makelaars, als je een aankoopmakelaar zoekt kan je zelf afspreken wat je precies wil gaan doen met ze. Zo'n NVM aankoopservice met vast bedrag, of voor zo'n winstcourtage constructie. Veel makelaars doen beiden volgens mij.

Die van ons was in ieder geval niet zo dat ie omdat ie geen percentage krijgt, pusherig in het aankopen van het huis. Sterker nog; Hij taxeerde het huis zelf ook veel lager dan waar het momenteel voor te koop staat, en raadde ons af om nog hoger te gaan bieden om het te matchen met de verkopers.

Wat meteen het probleem oplevert dat de verkopers niet verder willen zakken, maargoed dat is weer een hele andere discussie.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Chiron schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:23:
[...]

http://www.aankoop-makelaar.nl/

Het is eigenlijk een 'service' van NVM makelaars, als je een aankoopmakelaar zoekt kan je zelf afspreken wat je precies wil gaan doen met ze. Zo'n NVM aankoopservice met vast bedrag, of voor zo'n winstcourtage constructie. Veel makelaars doen beiden volgens mij.

Die van ons was in ieder geval niet zo dat ie omdat ie geen percentage krijgt, pusherig in het aankopen van het huis. Sterker nog; Hij taxeerde het huis zelf ook veel lager dan waar het momenteel voor te koop staat, en raadde ons af om nog hoger te gaan bieden om het te matchen met de verkopers.

Wat meteen het probleem oplevert dat de verkopers niet verder willen zakken, maargoed dat is weer een hele andere discussie.
n=1 in dit geval natuurlijk. Het percentage in de beloningsstructuur zorgt er in het algemeen voor dat iemand harder rent om meer te verdienen. Om er zeker van te zijn dat de aankoopmakelaar geld oplevert in plaats van kost kan je natuurlijk een constructie bedenken dat hij/zij een vast lage vergoeding krijgt en een percentage of het bedrag dat hij meer van prijs af krijgt onder een bepaald bedrag.

bijvoorbeeld: Vraagprijs huis € 200.000. Jullie denken op €190.000 uit te komen als je zelf onderhandelt.
  • Vaste vergoeding € 500,-
  • 20 % extra vergoeding over het bedrag tussen de verkoopprijs en €190.000. Elke 1000,- onder die prijs is dus 200,- voor de makelaar.
  • Met het percentage kan je spelen natuurlijk (bij 20% vergoeding moet hij er €5.000 extra vanaf lullen om € 1.000 te verdienen

[ Voor 3% gewijzigd door thejoker80 op 20-06-2016 14:36 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:14
Angeloonie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:50:

Ik vond dat verschil aan de makelaar betalen (percentage tussen vraag en aankoop) juist ideaal. De makelaar heeft iig een drijfveer om goed te onderhandelen (geld) en hoe meer hij zijn best doet, hoe meer voordeel ik heb. Dan verdient ie ook meer. Ging bij ons ruim 40k van de vraagprijs af toendertijd, door scherp te onderhandelen door hem (verkopers waren zeer star, ik kon er niets mee). Die 4 mille voor hem (was 10% bij ons) vond ik het dubbel en dwars waard.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb ook zitten twijfelen tussen een onderhandelingsgebaseerde beloning en een vast tarief. Heb een stuk of 10 makelaars gebeld in de omgeving (want lokale kennis acht ik belangrijk), maar géén van allen deden aan beloning op onderhandeling. Ja één dacht ik, maar het basistarief was daarbij zodanig hoog dat dat geen zin heeft.
Uiteindelijk ben ik in zee gegaan met een makelaar op basis van een (laag) vast tarief en no-cure-no-pay. Geen overdracht = geen geld, dus hij moet echt wel zijn best doen om alles rond te krijgen.

• Chiron

Chiron

Pathogen schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:46:
Ik heb ook zitten twijfelen tussen een onderhandelingsgebaseerde beloning en een vast tarief. Heb een stuk of 10 makelaars gebeld in de omgeving (want lokale kennis acht ik belangrijk), maar géén van allen deden aan beloning op onderhandeling. Ja één dacht ik, maar het basistarief was daarbij zodanig hoog dat dat geen zin heeft.
Uiteindelijk ben ik in zee gegaan met een makelaar op basis van een (laag) vast tarief en no-cure-no-pay. Geen overdracht = geen geld, dus hij moet echt wel zijn best doen om alles rond te krijgen.
Dat dus. Basistarieven mocht je willen dat ze 500 euro waren; n is in ons geval niet helemaal 1, wij hebben ook rondgebeld en geinformeerd naar verschillende makelaars in de buurt wat hun tarieven waren met dit soort constructies. Begonnen allemaal boven de 750 euro startprijs, de meesten zaten tussen de 900 en 1100. Ook nog niet eens allemaal met no-cure-no-pay.

Misschien dat het met een (veel) duurder huis wel loont, maar in ons geval dus zeker niet.

Zo'n courtageconstructie heeft ook verder weinig zin als je (zoals in ons geval) verkopers treft die niet willen (of kunnen) zakken naar de gewenste prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door Chiron op 20-06-2016 14:53 ]

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Hier exact hetzelfde, de meeste alle aankoopmakelaars wilden geen onderhandelingsgebaseerde overeenkomst omdat 'toch alles boven de vraagprijs weg ging' ;w

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Chiron schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:53:
[...]

Dat dus. Basistarieven mocht je willen dat ze 500 euro waren; n is in ons geval niet helemaal 1, wij hebben ook rondgebeld en geinformeerd naar verschillende makelaars in de buurt wat hun tarieven waren met dit soort constructies. Begonnen allemaal boven de 750 euro startprijs, de meesten zaten tussen de 900 en 1100. Ook nog niet eens allemaal met no-cure-no-pay.
Staat toch echt €475 in de brochure die ik heb :P
caspervc schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Ik vond dat verschil aan de makelaar betalen (percentage tussen vraag en aankoop) juist ideaal. De makelaar heeft iig een drijfveer om goed te onderhandelen (geld) en hoe meer hij zijn best doet, hoe meer voordeel ik heb. Dan verdient ie ook meer. Ging bij ons ruim 40k van de vraagprijs af toendertijd, door scherp te onderhandelen door hem (verkopers waren zeer star, ik kon er niets mee). Die 4 mille voor hem (was 10% bij ons) vond ik het dubbel en dwars waard.
Ja, maar had je er zelf geen 38k vanaf kunnen krijgen?
Denk dat op een vraagprijs van €240.000 er niet zo'n gigantisch verschil te maken is, of ik er zelf dan €9k vanaf krijg of een makelaar €10k lijkt mij allebei wel relatief realistisch. Dan zegt de makelaar wel leuk "ik heb je 10k bespaard" maar een deel daarvan had ik ook prima zelf al kunnen besparen.

Maar zoals Pathogen aangeeft is vast zo gek nog niet. Ja een hoger starttatief maar ook No Cure No Pay, dus ze moeten wel voor je werken.

• MeZZiN
Wij hadden een aankoop makelaar maar omdat we verder keken dan het gebied zijn we zelf gaan onderhandelen (kende de omgeving / regio niet goed genoeg etc) Het is ons erg goed bevallen we hebben goed onderhandeld en de prijs van de woning was na taxatie hoger dan de prijs verkocht dus naar ons idee een succes. Moet wel zeggen het is wel erg fijn als je wat ondersteuning heb in het proces van aankopen contacten lezen fouten corrigeren etc. Het was voor ons wel een hoop werk en ergernis nadeel nu ook is dat het afschouwen zelf gaan doen (we hebben wel bouwkundige keuring gedaan) maar toch is toch altijd fijn als je iemand heb die alles netjes helpt aftikken van een lijst en op alles let wat jij toch per ongelijk vergeet. Het is prima te doen maar als je iets twijfelt neem toch een makelaar mee die je vertrouwd en je het idee heb die echt probeert het maximale er uit te halen.

De prijzen bij ons waren rond de 1000 euro tot 1500 all in.

Kleine update we zijn nu 99,99999999% zeker (meh geld verstrekkers) vorige week weer een hobbel in de weg weer moeten wegstrijken en opgelost maar wat een gedoe allemaal zeg. kost een hoop tijd en stress. Nu was er wat onderhoud dat moest en dat geld moet ik nu zelf (mijn eigen geld) storten in een bouwdepot zodat ik het kan gaan fixen. We hebben aangekocht zonder verbouwingsgeld te lenen omdat we de kleine dingen graag uit lopende gelden wilden uitvoeren maar nu zitten we toch met een bouwdepot alleen niet van de geld verstrekker maar van ons eigen geld. Aardig krom gelukkig geen grote ramp maar wel extra kosten voor de komende maanden die we liever anders hadden willen besteden. Over 2 weken sleutel overdracht kan niet wachten!!! Als het goed is was dit de laatste hobbel op de weg en dan moeten we als een haas inpakken en verhuizen met die hap eerst nog wat kleine klusje doen en gaan. Can't wait.

• Rubman

Rubman

Lensent schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:02:
[...]

Foto ontvangen:

[afbeelding]

Wel erger wat ik had verwacht en zeker niet door toedoen van enthousiast schoonmaken met aggressieve middelen.
Op deze manier zou ik er niet mee akkoord gaan, maar het wel echt opnieuw of deels opnieuw laten stucen.

Dit is schoongemaakt in de trant van ik ros er even met een steel tegenaan waardoor er een heel stuk uit lazert. hoppa verf erover en niemand ziet het :X

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:14
Angeloonie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:08:

[...]

Ja, maar had je er zelf geen 38k vanaf kunnen krijgen?
Denk dat op een vraagprijs van €240.000 er niet zo'n gigantisch verschil te maken is, of ik er zelf dan €9k vanaf krijg of een makelaar €10k lijkt mij allebei wel relatief realistisch. Dan zegt de makelaar wel leuk "ik heb je 10k bespaard" maar een deel daarvan had ik ook prima zelf al kunnen besparen.

Maar zoals Pathogen aangeeft is vast zo gek nog niet. Ja een hoger starttatief maar ook No Cure No Pay, dus ze moeten wel voor je werken.
Geen idee, weet je nooit. Was trouwens op een vraagprijs van 245k. In Utrecht (2012, dus crisis)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Lensent
Rubman schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:24:
[...]

Op deze manier zou ik er niet mee akkoord gaan, maar het wel echt opnieuw of deels opnieuw laten stucen.

Dit is schoongemaakt in de trant van ik ros er even met een steel tegenaan waardoor er een heel stuk uit lazert. hoppa verf erover en niemand ziet het :X
Dat is ook een beetje onze insteek. 'Schadepost' voor hun zal hooguit 150 - 200e max zijn gok ik.
We gaan langs om het zelf te checken.

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 20-06-2016 15:45 ]

• DRAFTER86
  • Laatst online: 09:10
Kju schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:44:
Als de verkoopmakelaar al zo zo'n twijfels heeft is het risico redelijk reëel, die wil natuurlijk niet dat het financieringsvoorbehoud kan worden ingeroepen omdat de taxatie niet lukt. Ik maak de afgelopen maanden vaker mee dat de koper een hogere koopsom is overeengekomen dan de marktwaarde en dan moeten ze eigen geld hebben of afblazen.Mijn advies: laat eerst taxeren en als die waarde gehaald is dan pas de koopakte tekenen en dan pas naar de hypotheekadviseur en advieskosten maken.
Dank voor alle reacties, zeer behulpzaam!
Inmiddels is ons bod geaccepteerd dus gaan we verder het traject in.
Is het nu slimmer om direct te laten taxeren, voor het ondertekenen van het voorlopig koopcontract, of om in het contract op te laten nemen dat taxatie van zeg, <95% van de overeengekomen verkoopprijs reden is voor ontbinding?

Verder vraagt de verkoopmakelaar om de naam van onze notaris, zodat die vast in het contract ingevuld kan worden. Is dat gebruikelijk? (We hebben nog geen notaris)

• Kju

Kju

DRAFTER86 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:20:
[...]

Is het nu slimmer om direct te laten taxeren, voor het ondertekenen van het voorlopig koopcontract, of om in het contract op te laten nemen dat taxatie van zeg, <95% van de overeengekomen verkoopprijs reden is voor ontbinding?

Verder vraagt de verkoopmakelaar om de naam van onze notaris, zodat die vast in het contract ingevuld kan worden. Is dat gebruikelijk? (We hebben nog geen notaris)
Ik zou niets tekenen voordat je een waarde van de taxateur hebt, over het rapport mag hij dan best wat langer doen. Snel laten taxeren dus. Gemiddeld kost een taxatie ongeveer 350 tot 450 incl btw en validatie. Je hoeft niet eens te wachten tot je een concept koopakte hebt maar kan al opdracht geven nu je een koopsom bent overeengekomen. Tegen de verkoopmakelaar zeg je lekker koopsom+2% of zeg dat je wil taxeren en dat hij ook evt kan wachten met het maken van de koopakte.

Het is normaal dat de koper de notaris kiest omdat de koper de notaris betaalt. Je kan de makelaar doorgeven dat je dat zsm doorgeeft. In de tussentijd kan je offertes opvragen. Prijzen lopen wel ver uiteen dus vraag meerdere op.

• SpeciesXX
Weet iemand hoe het zit met een studieschuld en hoe een bank dat checkt bij de aanrvaag van een hypotheek. Heb je dan een verklaring nodig, of is een 'nee' voldoende?
We zijn van plan bij de Rabo te gaan.

Edit: ze zeggen dat het binnen 1 week geregeld is, maar kan me voorstellen als je afhankelijk bent van derden dat zoiets langer duurt. Werkgeversverklaring kan ik wel regelen binnen paar dagen. En rekening afschrift lijkt me ook. Andere zaken wordt lastiger (?)
Kju schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:41:
[...]

Ik zou niets tekenen voordat je een waarde van de taxateur hebt, over het rapport mag hij dan best wat langer doen. Snel laten taxeren dus. Gemiddeld kost een taxatie ongeveer 350 tot 450 incl btw en validatie. Je hoeft niet eens te wachten tot je een concept koopakte hebt maar kan al opdracht geven nu je een koopsom bent overeengekomen. Tegen de verkoopmakelaar zeg je lekker koopsom+2% of zeg dat je wil taxeren en dat hij ook evt kan wachten met het maken van de koopakte.
Wat is het voordeel dit voor het tekenen te doen ipv erna? Je kan toch altijd kostenloos ontbinden mocht het niet lukken?

[ Voor 82% gewijzigd door SpeciesXX op 20-06-2016 19:05 ]

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-11 21:36
SpeciesXX schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:35:
Weet iemand hoe het zit met een studieschuld en hoe een bank dat checkt bij de aanrvaag van een hypotheek. Heb je dan een verklaring nodig, of is een 'nee' voldoende?
Bij mij is er wél naar gevraagd, maar een simpele "nee" voldeed al (heb overigens wel een studieschuld). Ik denk dat de check alleen is d.m.v. de bankafschriften, aangezien deze gegevens voor derden niet zomaar op te vragen is. Dit was overigens bij Lloyds (Bank of Scotland).

• Kju

Kju

Ik maak vaak genoeg mee dat de Rabobank laat doorschemeren dat de meesten de studieschuld "vergeten" te vermelden in de aanvraag. Wat jij doet moet je zelf weten :)

Over die koopakte tekenen: over alles waar je nog niet voor hebt getekend kan je nog discussiëren als het moet. Ik maak wel vaker mee dat de koper over gebreken gaat onderhandelen die ik heb aangewezen. En over de details geen gezeur als je alsnog van de koop af wil zien.

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 21:57
Ik heb een aantal maanden geleden zo'n introductie gesprek gehad bij de Hypotheek Adviseur. Aangezien ik ook een studieschuld heb werd er enkel gekeken naar het totaal bedrag van de schuld en niet naar het bedrag dat ik bijvoorbeeld nog moet terugbetalen. Het exacte percentage weet ik niet meer, maar het scheelde zo'n 6 á 7% op het totaalbedrag uiteindelijk voor ons.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat is het voordeel dit voor het tekenen te doen ipv erna? Je kan toch altijd kostenloos ontbinden mocht het niet lukken?
Als alles altijd volgens het boekje gaat, heb je gelijk. Maar ja, alleen in theorie is de praktijk gelijk aan de theorie ;) . Het is gewoon een extra risico om het op je ontbindende voorwaarden te gooien. Je zal niet de eerste zijn die in de rechtszaal eindigt nadat er onenigheid is ontstaan over de geldigheid van een contract (en de bijbehorende voorwaarden), als je dit risico kunt voorkomen simpelweg door een paar dagen eerder die taxatie te laten doen zou ik dit te allen tijden doen :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-11 21:32
Wij hebben een nieuwbouw woning op het oog 267.000 EUR V.O.N. Morgen tekenen we de koop- en aannemingsovereenkomst bij de makelaar. Daarin staat dat we twee maanden hebben om de financiering rond te krijgen. In de overkomst staat onder de ontbindende voorwaarden het volgende:

"Indien de door de verkrijger geaccepteerde financieringsvoorwaarden niet (meer) door de geldgever worden verlengd en gestand worden gedaan tot en met de datum van levering, dan is de verkrijger verplicht een nieuwe hypothecaire geldlening aan te vragen zodra hem de vermoedelijke datum van levering (al of niet door of namens de ondernemer) is medegedeeld. Indien de verkrijger geen nieuwe geldlening kan verkrijgen tegen de in lid 1 sub a van dit artikel genoemde maandelijkse verplichting, heeft de verkrijger het recht alsnog voor of uiterlijk op de datum van levering de ontbinding van de overeenkomst in te roepen bij aangetekende brief of telefaxbericht met verzendbevestiging."

Daarna staat er een ander punt:

"Partijen verplichten zich over en weer al het nodige te doen, dat tot vervulling van de in lid 1 van dit artikel vermelde voorwaarde kan leiden en na te laten wat de vervulling zou kunnen verhinderen. Indien aan het inroepen van ontbinding als bedoeld in lid 3 van dit artikel het niet nakomen van de hierboven vermelde verplichten ten grondslag ligt, zal de aannemingsovereenkomst van rechtswege zijn ontbonden en zal de in gebreke zijnde partij aan de andere als boete een bedrag verschuldigd zijn ter grootte van 10% van de aanneemsom."

Als ik het goed begrijp moeten we er alles aan doen om tenminste bij twee geldverstrekkers een hypotheek zien te krijgen binnen twee maanden, correct? Lukt dat niet kunnen we de overeenkomst zonder boete ontbinden? Doen we niet genoeg moeite, moeten we een boete betalen. Sorry, ik ben een leek in dit soort juridische taal.

Ik ben vandaag bij een hypotheekadviseur geweest. Geld dat als 1 geldverstrekker (ook al kan deze meerdere hypotheekverstrekkers vergelijken)? Of moeten dat twee afwijzingen zijn van een bank?

Daaruit kwam voort dat de verkoop van onze huidige koopwoning cruciaal is, en dat eigenlijk zo snel mogelijk moet gebeuren, want dan is er meer zekerheid. In eerste instantie voerde hij de meest ongunstige kengetallen in waaronder de laagste waardebepaling van ons huidige huis (240.000 EUR). Daaruit kwam voort dat hij ons de koop van de nieuwbouw woning afraad. Met name omdat onze buffer dan niet toereikend is, om het huis aan te kleden.

Waarschijnlijk zal ons huis meer opleveren (minimaal 250.000 EUR) of meer, er is namelijk ook 265.000 EUR door een andere makelaar als waarde bepaald. Ook kunnen we onze eigen buffer oprekken door een gift/lening van familie van zegge 5000 EUR. Ook zouden we eventueel de nog kleine studieschuld kunnen aflossen en tijdelijk bij familie kunnen inwonen om de dubbele lasten te verlichten. Kortom lastig, maar niet onmogelijk. In dat scenario is het volgens de hypotheekadviseur wel mogelijk.

Hoe moet ik dit nu interpreteren, en in hoeverre is het dan nog verstandig om een handtekening te plaatsen onder de koopovereenkomst van de nieuwbouw woning morgen?

Het nieuwbouwhuis is iets wat we graag willen, maar niet ten koste van alles.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 18:49
Hoeveel hypotheek kan je max krijgen?? Het huis is 270K dus dan wil je toch El minimaal 300K lenen lijkt mij? Zou zelfs nog iets hoger gaan zitten. Natuurlijk moet je een heel huis inrichten en dat krijg je niet via de hypotheek. Het is altijd duurder dan je begroot.

• Rubman

Rubman

Fornoo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:12:
Wij hebben een nieuwbouw woning op het oog 267.000 EUR V.O.N. Morgen tekenen we de koop- en aannemingsovereenkomst bij de makelaar. Daarin staat dat we twee maanden hebben om de financiering rond te krijgen. In de overkomst staat onder de ontbindende voorwaarden het volgende:

"Indien de door de verkrijger geaccepteerde financieringsvoorwaarden niet (meer) door de geldgever worden verlengd en gestand worden gedaan tot en met de datum van levering, dan is de verkrijger verplicht een nieuwe hypothecaire geldlening aan te vragen zodra hem de vermoedelijke datum van levering (al of niet door of namens de ondernemer) is medegedeeld. Indien de verkrijger geen nieuwe geldlening kan verkrijgen tegen de in lid 1 sub a van dit artikel genoemde maandelijkse verplichting, heeft de verkrijger het recht alsnog voor of uiterlijk op de datum van levering de ontbinding van de overeenkomst in te roepen bij aangetekende brief of telefaxbericht met verzendbevestiging."

Daarna staat er een ander punt:

"Partijen verplichten zich over en weer al het nodige te doen, dat tot vervulling van de in lid 1 van dit artikel vermelde voorwaarde kan leiden en na te laten wat de vervulling zou kunnen verhinderen. Indien aan het inroepen van ontbinding als bedoeld in lid 3 van dit artikel het niet nakomen van de hierboven vermelde verplichten ten grondslag ligt, zal de aannemingsovereenkomst van rechtswege zijn ontbonden en zal de in gebreke zijnde partij aan de andere als boete een bedrag verschuldigd zijn ter grootte van 10% van de aanneemsom."

Als ik het goed begrijp moeten we er alles aan doen om tenminste bij twee geldverstrekkers een hypotheek zien te krijgen binnen twee maanden, correct? Lukt dat niet kunnen we de overeenkomst zonder boete ontbinden? Doen we niet genoeg moeite, moeten we een boete betalen. Sorry, ik ben een leek in dit soort juridische taal.

Ik ben vandaag bij een hypotheekadviseur geweest. Geld dat als 1 geldverstrekker (ook al kan deze meerdere hypotheekverstrekkers vergelijken)? Of moeten dat twee afwijzingen zijn van een bank?
Klopt 1 hypotheek adviseur is genoeg als je dan maar minstens 2 afwijzingen heb van geldverstrekkers (die worden nog wel eens door elkaar gehaald.
Bereid je voor op nog veel meer juridisch geneuzel als je verder gaat, mijn ogen gingen er iig van tollen en ben net overal doorheen.
Daaruit kwam voort dat de verkoop van onze huidige koopwoning cruciaal is, en dat eigenlijk zo snel mogelijk moet gebeuren, want dan is er meer zekerheid. In eerste instantie voerde hij de meest ongunstige kengetallen in waaronder de laagste waardebepaling van ons huidige huis (240.000 EUR). Daaruit kwam voort dat hij ons de koop van de nieuwbouw woning afraad. Met name omdat onze buffer dan niet toereikend is, om het huis aan te kleden.

Waarschijnlijk zal ons huis meer opleveren (minimaal 250.000 EUR) of meer, er is namelijk ook 265.000 EUR door een andere makelaar als waarde bepaald. Ook kunnen we onze eigen buffer oprekken door een gift/lening van familie van zegge 5000 EUR. Ook zouden we eventueel de nog kleine studieschuld kunnen aflossen en tijdelijk bij familie kunnen inwonen om de dubbele lasten te verlichten. Kortom lastig, maar niet onmogelijk. In dat scenario is het volgens de hypotheekadviseur wel mogelijk.

Hoe moet ik dit nu interpreteren, en in hoeverre is het dan nog verstandig om een handtekening te plaatsen onder de koopovereenkomst van de nieuwbouw woning morgen?

Het nieuwbouwhuis is iets wat we graag willen, maar niet ten koste van alles.
Of het verstandig is hangt puur af van wat je aan hypotheek kan krijgen naast jullie huidige vaste lasten.
Vergeet niet hoeveel kosten er nog bij komen voor de aankleding. Vergeet hier een aantal dingen niet.
- Meerwerk, dit gaat hard.
- Keuken, zit die er al in of moet die zelf uitgezocht worden en kan hij dan met de hypotheek mee?
- Badkamer idem als keuken
- Kosten voor notaris en dergelijken in hoeverre valt het voor jullie mee te financieren of zelf te betalen.
- Opbrengst huidige woning, is deze snel genoeg verkocht?
- Dubbele lasten tijdens de bouw of tijdelijk goedkoop ergens anders wonen als huidige woning al verkocht is.

Je wilt niet aan de top van je kunnen lenen maar idealiter op 1 tot 1,5 lonen de vaste lasten kunnen dragen mocht er iemand minder werken of tijdelijk ongeschikt raken etc etc. Zeg het maar want veel mensen denken er niet bij na.

Als voorbeeld van ons we zitten nu in de bouw van onze eerste koopwoning.
Konden ~300.000 lenen aan hypotheek, maar hebben er bewust voor gekozen om op de NHG grens te blijven en dan met een tweede meerwerklijst toch wat hoger te zitten.
Hierdoor blijven de lasten in toom en de lening bij familie die we nu hebben voor de keuken is voordeliger dan een hogere hypotheek.
Daarnaast kunnen we nu ook met dubbele lasten een goed stuk sparen voor inrichting.

Je mag altijd een DM sturen als je vragen hebt.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-11 21:32
We zitten aardig aan onze top. Maar dat levert een huis met 5 slaapkamers op, aan de rand van het centrum en met een mooi parkje ernaast. Op ons huidige huis hebben ook een tophypotheek en dat is met enige werkloosheid tussentijds ook goed gegaan. Daar ben ik niet zo bang voor.

Echter, bij de verkoop van onze huidige woning voor 240.000 EUR is er slechts een meerwerkpot van 12.000 EUR voor het nieuwbouwhuis. Dat is een beetje het punt, dat is erg weinig. Daarvoor moet de keuken, en gehele aankledingen betaald worden. Daarom raadde de hypotheekadviseer het ook af, tenzij we dus meer vangen voor ons huidige huis.

Liefst zitten we op 25.000 EUR of meer om te besteden in ons nieuwe huis.

• Rubman

Rubman

12.000 is inderdaad erg weinig voor keuken en hele aankleding.
Als ik bedenk dat wij alleen al 11.000 aan onze keuken hebben besteed (al is dat voor ons wel 1 van de belangrijkere delen van het huis.
Maar richting de 10.000 beetje afhankelijk van de grootte en luxe ben je toch wel kwijt denk ik.

• Goedemiddag
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02-2024
Ben je achteraf tevreden met je keuze voor een aankoopmakelaar?
Ik ben er voor mijzelf niet uit of een aankoopmakelaar beter is dan geen aankoopmakelaar.
Een argument zou zijn om de emotie uit de onderhandeling te halen. Maar de emotie van de aankoopmakelaar haal ik er niet uit.
Een onderhandelingsgebaseerde beloning geloof ik zelf niet echt in. Gaat een aankoopmakelaar voor die paar honderd euro het risico lopen dat de koop niet door gaat? Het lijkt mij niet. Dus is een hogere aankoopprijs beter dan geen overdracht.
Bij no-cure-no-pay: Gaat de aankoopmakelaar liever bij een nieuw huis opnieuw onderhandelen of wil de aankoopmakelaar gewoon een koop rond krijgen? Voor een hoger bedrag kopen is voor hem beter dan dat je niet koopt.

Een oplossing zou zijn om met een aankoopmakelaar of iemand met verstand van zaken je biedingsstrategie te bepalen. Bieden doe je dan via email en je houd vast aan deze strategie. Dan haal je je eigen emotie er uit omdat je aan je strategie gebonden zit.

Vergeet niet dat de verkopers een verkoopmakelaar hebben die als het goed is de verkopers goed adviseert. In dat geval maakt het dus niet uit hoe en wat je bied, omdat zij zullen vasthouden aan hun eigen strategie (mijn aanname). Al speelt dezelfde emotie als die van de aankoopmakelaar ook voor de verkoopmakelaar. Verkopen = verdienen.
Toch denk ik, dat als jij niet het achterste van je tong laat zien (via email dus), de prijs wordt bepaald door de verkopende partij en niet door het feit of er een aankoopmakelaar bied of dat je zelf bied. Via email kun je al je emotie verbergen.
Sterker nog, als ik bovenstaande overdenk zou ik als verkoper een hogere prijs proberen te bedingen als ik met een aankoopmakelaar te doen heb dan iemand zonder makelaar die koelbloedig via email reageert.

Ik voor mijzelf weet niet wat in werkelijkheid beter is en ben dus ook benieuwd naar ervaringen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mijn mening: You're overthinking it ;) . Je probeert alles heel rationeel te benaderen, maar vergeet dat de meeste mensen er niet zo rationeel in staan. De keuze voor wel of geen aankoopmakelaar moet je imho puur vanuit jezelf benaderen: Kun jij alles wat de makelaar ook kan (en wil jij daar tijd voor maken), of wil je dat die man (of vrouw) je werk uit handen neemt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Goedemiddag
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02-2024
Zit wat in...
En vraag je dan ook af: Wat mag dat kosten?

• SpeciesXX
Fornoo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:07:
We zitten aardig aan onze top. Maar dat levert een huis met 5 slaapkamers op, aan de rand van het centrum en met een mooi parkje ernaast. Op ons huidige huis hebben ook een tophypotheek en dat is met enige werkloosheid tussentijds ook goed gegaan. Daar ben ik niet zo bang voor.

Echter, bij de verkoop van onze huidige woning voor 240.000 EUR is er slechts een meerwerkpot van 12.000 EUR voor het nieuwbouwhuis. Dat is een beetje het punt, dat is erg weinig. Daarvoor moet de keuken, en gehele aankledingen betaald worden. Daarom raadde de hypotheekadviseer het ook af, tenzij we dus meer vangen voor ons huidige huis.

Liefst zitten we op 25.000 EUR of meer om te besteden in ons nieuwe huis.
Wellicht is een Ikea keuken ook een optie. Die zijn een stuk goedkoper dan bij de grotere keukenboeren, en de prijs is transparant. Kwalitatief doen ze niet onder van andere keukens, althans dat lees ik her en der op internet. Of dat waar is... Maar ik zou zeker eens gaan kijken.

En als je heel handig bent, zou je die zelf kunnen plaatsen, ook dat scheelt weer in de kosten.

(wij gaan aankomende zaterdag kijken voor een Ikea keuken)

• Shunt

Shunt

Boe

SpeciesXX schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:13:
[...]

Wellicht is een Ikea keuken ook een optie. Die zijn een stuk goedkoper dan bij de grotere keukenboeren, en de prijs is transparant. Kwalitatief doen ze niet onder van andere keukens, althans dat lees ik her en der op internet. Of dat waar is... Maar ik zou zeker eens gaan kijken.

En als je heel handig bent, zou je die zelf kunnen plaatsen, ook dat scheelt weer in de kosten.

(wij gaan aankomende zaterdag kijken voor een Ikea keuken)
Het enige positieve verschil tussen een ikea keuken en een keuken winkel keuken is dat de ikea keuken vast is in prijs. Verder zijnvolgens mij de keuken bladen niet helemaal mooi uit een stuk te krijgen en heb je per hoek een aansluiting naad. Verder als je gewoon naar een paar keuken winkels gaat en daar een keuken op maat laat berekenen en dan gewoon lekker onderhandelen. Met de offerte die je gehad hebt ga je naar de volgende keuken boer en verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 21-06-2016 09:34 ]

Game PC

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Gisteren voor het eerst een bod uitgebracht, ooit! Spannende tijden.
Zit in de rij 300-400k. Bij begin 300 begonnen. Zeer benieuwd!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• MeZZiN
Shunt schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Het enige positieve verschil tussen een ikea keuken en een keuken winkel keuken is dat de ikea keuken vast is in prijs. Verder zijnvolgens mij de keuken bladen niet helemaal mooi uit een stuk te krijgen en heb je per hoek een aansluiting naad. Verder als je gewoon naar een paar keuken winkels gaat en daar een keuken op maat laat berekenen en dan gewoon lekker onderhandelen. Met de offerte die je gehad hebt ga je naar de volgende keuken boer en verder.
Jep en nooit weg gaan met een extreme korting laatste keuken hadden we 42% korting |:( slaat eigenlijk nergens op maar goed dat is hoe het gaat.

Maar Ikea keuken is prima we hebben wat boven kasten gehad en die doen het nog prima na jaren (mis)bruik door ons. Eerst in de oude keuken dan in de garage en nog steeds prima. In ons nieuwe huis zit ook een Ikea keuken (kastjes alleen) het blad is natuursteen dus bespaard waar kon en verder waar je mooie dingen wilt (het blad niet) als alternatief kan je kijken naar een tweedehands keuken als optie. Vaak er mooi alleen moet je het zelf een beetje op maat maken. maar wel lekker goedkoop.

• MeZZiN
DRAFTER86 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:20:
[...]

Hoeft niet je kan altijd later je notaris doorgeven no rush there.

Als de taxatie lager uitvalt krijg je je financiering toch niet rond je kan gewoon het verschil niet bij leggen dus dan vervalt het contract op financiële voorwaarden alleen zorg wel voor een bouwkundige keuring je weet nooit wat je tegen komt. (misschien niet bij nieuwbouw ofzo maar toch) bij onze verkoop heeft onze makelaar wat moeten overleggen et de taxatie rapport om goed uit gekomen. Je kan altijd kijken wat je kan doen. Er is altijd meer ruimte dan je denk in dingen recht maken.

Voorbeeld je koopt voor 200.000 maar taxatie is 180000 dan moet je van de geld verstrekker 20.000 zelf betalen + kk en andere kosten dus rond de 30.000 kans is dan groot dat je het niet kan/wil bijleggen dan vervalt het contract omdat je geen hypotheek kan afsluiten onder deze voorwaarden. (dubbel check het even met je tussen persoon to be sure)

• Shunt

Shunt

Boe

MeZZiN schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Jep en nooit weg gaan met een extreme korting laatste keuken hadden we 42% korting |:( slaat eigenlijk nergens op maar goed dat is hoe het gaat.

Maar Ikea keuken is prima we hebben wat boven kasten gehad en die doen het nog prima na jaren (mis)bruik door ons. Eerst in de oude keuken dan in de garage en nog steeds prima. In ons nieuwe huis zit ook een Ikea keuken (kastjes alleen) het blad is natuursteen dus bespaard waar kon en verder waar je mooie dingen wilt (het blad niet) als alternatief kan je kijken naar een tweedehands keuken als optie. Vaak er mooi alleen moet je het zelf een beetje op maat maken. maar wel lekker goedkoop.
Je moet pas stoppen met meer korting eisen (dus niet goedkoper materiaal) als ze je de deur wijzen en dan nog is dat laatste bod wat ze gedaan hebben onderhandelbaar. Keukenboeren zijn de grootste oplichters in de wereld :P

Game PC

• Kju

Kju

Goedemiddag schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:58:
Zit wat in...
En vraag je dan ook af: Wat mag dat kosten?
Uitgaande van het traject op één gehele woning zal een aankoopmakelaar niet meer dan € 1.250 tot € 1.750 moeten kosten.
En wat je hierboven allemaal overweegt.. zonder vertrouwen in je eigen adviseur kan je geen zaken doen. Tips om een goede aankoopmakelaar te spotten:
- is zelf gecertificeerd en aangesloten bij VBO Makelaar, NVM of VastgoedPRO en heeft toegang tot een historische database met vastgoedtransacties
- rekent een vaste prijs voor een volledig traject op één woning, dat kan eventueel no-cure no-pay of tegen uurtarief en rekent voor al zijn werkzaamheden af (op een aankoop die niet door ging worden bijvoorbeeld de uren afgerekend)
- doet zelf geen hypotheken
Shunt schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Het enige verschil tussen een ikea keuken en een keuken winkel keuken is dat de ikea keuken vast is in prijs en de keuken bladen zijn volgens mij niet helemaal mooi 100% passend te krijgen uit een stuk. Verder als je gewoon naar een paar keuken winkels gaat en daar een keuken op maat laat berekenen en dan gewoon lekker onderhandelen. Met de offerte die je gehad hebt ga je naar de volgende keuken boer en verder.
Ik koop jaarlijks meerdere keukens en ben het niet deels met je eens. Er is wel degelijk verschil in keukens. Denk aan gelakt of folie, handgrepen, kwaliteit van de onderdelen en materialen, werkbladen en apparatuur. Waar je wel gelijk in hebt is dat er altijd maar dan ook altijd marge is, ook wanneer je medelijden krijgt door de korting die je hebt bedongen is er nog altijd marge. Een keuken van 15k kan ook voor 7k zonder concessies te doen aan kwaliteit of apparatuur. En wat je dan krijgt is beter en goedkoper dan wat je vergelijkbaar bij Ikea had kunnen krijgen... ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Kju op 21-06-2016 10:41 . Reden: niet goed gelezen :+ ]

• MeZZiN
Kju schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:38:
[...]

Ik koop jaarlijks meerdere keukens en ben het niet met je eens. Er is wel degelijk verschil in keukens. Denk aan gelakt of folie, handgrepen, kwaliteit van de onderdelen en materialen, werkbladen en apparatuur. Waar je wel gelijk in hebt is dat er altijd maar dan ook altijd marge is, ook wanneer je medelijden krijgt door de korting die je hebt bedongen is er nog altijd marge. Een keuken van 15k kan ook voor 7k zonder concessies te doen aan kwaliteit of apparatuur. En wat je dan krijgt is beter en goedkoper dan wat je vergelijkbaar bij Ikea had kunnen krijgen... ;)
Apparatuur moet je altijd zelf los kopen is bijna altijd goedkoper. En nooit meedelijden hebben met de verkoper hij verdient prima zijn boterham ook met de korting als het echt niet uit kan verkoopt hij gewoon niet aan jouw. Ander voordeel van Ikea keukens is dat alle accessoires stukken goedkoper zijn dan die van de keuken boer en dat kan echt in de papieren lopen.
alles na zijn waarde natuurlijk een IKEA keuken is niet top of de line een heeft een levens duur van 10 jaar ofzo ipv misschien 20 van een duurdere keuken. Alle budget keuken boeren zijn niet beter dan IKEA keukens maar vergelijkbaar in prijs dan heb ik liever IKEA kan altijd makkelijk bij bestellen / halen ipv speciaal bestellen wat niet meer leverbaar is etc.
Alternatief wat ik de laatste tijd vaak hoor is duitse keuken boeren die thuis langs komen die schijnen goedkoop te zijn maar zelf niet verder uitgezocht omdat we nu alleen maar een IKEA keuken hebben dus bovenkasten halen en klaar is de klus.
Shunt schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:33:
[...]

Je moet pas stoppen met meer korting eisen (dus niet goedkoper materiaal) als ze je de deur wijzen en dan nog is dat laatste bod wat ze gedaan hebben onderhandelbaar. Keukenboeren zijn de grootste oplichters in de wereld :P
Helemaal waar het is toch van de zotte. We hadden net vorige week even gekeken bij een keuken boer wat nu hip is enzo maar wat een prijzen een keuken van 15k-30k was aardig normaal (snel naar buiten en klaar er mee wat een onzin) We gaan wel naar die om de hoe die dat voor de helft doen en dan moeten we nog onderhandelen. Het is toch niet normaal vraag gewoon de juiste prijs en misschien een beetje onderhandelen maar het is toch totaal ongeloofwaardig dat je zoveel korting krijgt. We hadden zelf in het vorige huis dus alleen de kastjes + blad gekocht de apparatuur hebben we gekocht online stukken goedkoper bij bruynzeel kregen we maar 25% korting op de apparatuur maar online meer van 50% korting dus tja keuze is snel gemaakt. En als je alle korting zooi geregeld heb dan nog even iets er bij regelen kijken of dat nog lukt.

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:48:
[...]

Helemaal waar het is toch van de zotte. We hadden net vorige week even gekeken bij een keuken boer wat nu hip is enzo maar wat een prijzen een keuken van 15k-30k was aardig normaal (snel naar buiten en klaar er mee wat een onzin) We gaan wel naar die om de hoe die dat voor de helft doen en dan moeten we nog onderhandelen. Het is toch niet normaal vraag gewoon de juiste prijs en misschien een beetje onderhandelen maar het is toch totaal ongeloofwaardig dat je zoveel korting krijgt. We hadden zelf in het vorige huis dus alleen de kastjes + blad gekocht de apparatuur hebben we gekocht online stukken goedkoper bij bruynzeel kregen we maar 25% korting op de apparatuur maar online meer van 50% korting dus tja keuze is snel gemaakt. En als je alle korting zooi geregeld heb dan nog even iets er bij regelen kijken of dat nog lukt.
Ga naar Duitsland voor een keuken. Dat heeft ons serieus geld bespaard met betere apparatuur en een granieten blad. Keukenmerk en uitvoering precies hetzelfde. Was wel in 2009. Mijn halve schoonfamilie is inmiddels gevolgd :+

Trek er wel een dag voor uit, en het scheelt als je weet wat je wil. Het grootste voordeel vond ik dat we er Max 500 vanaf kregen; de prijs was al heel scherp en dat zonder vervelende verkopers. In Nordhorn zijn we bij twee zaken geweest.

• SpeciesXX
maurice_l schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:55:
[...]

Ga naar Duitsland voor een keuken. Dat heeft ons serieus geld bespaard met betere apparatuur en een granieten blad. Keukenmerk en uitvoering precies hetzelfde. Was wel in 2009. Mijn halve schoonfamilie is inmiddels gevolgd :+

Trek er wel een dag voor uit, en het scheelt als je weet wat je wil. Het grootste voordeel vond ik dat we er Max 500 vanaf kregen; de prijs was al heel scherp en dat zonder vervelende verkopers. In Nordhorn zijn we bij twee zaken geweest.
Misschien ook wel een tip voor ons, toch maar eens gaan rondkijken. Weet je zo nog welke keten(s) je bent geweest? En iemand wellicht bekend met een Duitse firma dichter in de buurt van limburg?

• MeZZiN
maurice_l schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:55:
[...]

Cool gaan we zeker uit proberen had al goede berichten gehoord misschien combineren met een vakantie of iets omdat we toch aardig ver wonen van de grens maar zeker een goed idee. Ik heb ook liever dat de prijs scherp is geen gedoe en gewoon gaan. Vind het ook zulke onzin daarom is bijvoorbeeld een IKEA keuken ook handig geen gedoe en vrij goede prijs. Maar het nieuwe huis mag altijd een upgrade hebben na een super keuken dus wie weet als we ooit weer wat geld hebben liggen upgraden we de keuken wel :)

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Na alle positieve berichten over dat keukens kopen in duitsland zijn wij voor onze nieuwbouwwoning ook die kant op gegaan. Maar dat viel vies tegen. Hoge prijs, ze hadden geen zin om het gebruikte merk keuken te vertellen "is een goede keuken".... Wel kon na wat doorvragen de prijs iets omlaag, maar waar ze nou wat vanaf gedaan hadden? Onduidelijk welke kraan en wasbak er precies in kwamen. We hadden wel wat aangewezen gekregen, maar daar ging hij later weer mee vogelen. En dat was ook bij Ekelhoff...

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TFDev schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:11:
Na alle positieve berichten over dat keukens kopen in duitsland zijn wij voor onze nieuwbouwwoning ook die kant op gegaan. Maar dat viel vies tegen. Hoge prijs, ze hadden geen zin om het gebruikte merk keuken te vertellen "is een goede keuken".... Wel kon na wat doorvragen de prijs iets omlaag, maar waar ze nou wat vanaf gedaan hadden? Onduidelijk welke kraan en wasbak er precies in kwamen. We hadden wel wat aangewezen gekregen, maar daar ging hij later weer mee vogelen. En dat was ook bij Ekelhoff...
Ekelhoff hebben we destijds vermeden. Ik las er toen al slechte verhalen over.

We zijn bij deze twee geweest. In 2009 beviel dat in elk geval prima.

Een ander voordeel vond ik de gespecificeerde offerte die ik gewoon mee kreeg. Elk schroefje stond er bij wijze van spreken op.

http://www.ardland-kuechen.de/
http://www.akzent-kuechen.de/nl

• Kju

Kju

Degenen die niet van onderhandelen houden en een redelijk uitziende keuken willen met apparatuur naar keuze (dus geen "by Ikea" op alles) dan kan je ook Kuchen-direct overwegen.. Ik wil er wel bij zeggen dat de kans heel groot is dat je bij een Brugman ofzo nog altijd na onderhandeling op iets beters uit kan komen voor minder geld. Maar dan moet je misschien wel heel goed kunnen onderhandelen.. ;)

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-10 22:24
Pagina: 1 ... 12 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7