Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 367 Laatste
Acties:

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

Rubman

Retarded or just overjoyed!

MeZZiN schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:05:
[...]

Cool gaan we zeker uit proberen had al goede berichten gehoord misschien combineren met een vakantie of iets omdat we toch aardig ver wonen van de grens maar zeker een goed idee. Ik heb ook liever dat de prijs scherp is geen gedoe en gewoon gaan. Vind het ook zulke onzin daarom is bijvoorbeeld een IKEA keuken ook handig geen gedoe en vrij goede prijs. Maar het nieuwe huis mag altijd een upgrade hebben na een super keuken dus wie weet als we ooit weer wat geld hebben liggen upgraden we de keuken wel :)
Probeer DKI of Superkeukens ook eens.

Wij hebben bij DKI uiteindelijk gekocht en erg scherp. Verwacht geen showrooms vol met keukens, maar wel mensen die met je mee denken.

Daarvoor bij Superkeukens geweest en ook goed geholpen zonder afding praktijken maar we kregen uiteindelijk beter bij DKI.

Dit moet trouwens eigenlijk in het keuken topic

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 18:49
Fornoo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:07:
We zitten aardig aan onze top. Maar dat levert een huis met 5 slaapkamers op, aan de rand van het centrum en met een mooi parkje ernaast. Op ons huidige huis hebben ook een tophypotheek en dat is met enige werkloosheid tussentijds ook goed gegaan. Daar ben ik niet zo bang voor.

Echter, bij de verkoop van onze huidige woning voor 240.000 EUR is er slechts een meerwerkpot van 12.000 EUR voor het nieuwbouwhuis. Dat is een beetje het punt, dat is erg weinig. Daarvoor moet de keuken, en gehele aankledingen betaald worden. Daarom raadde de hypotheekadviseer het ook af, tenzij we dus meer vangen voor ons huidige huis.

Liefst zitten we op 25.000 EUR of meer om te besteden in ons nieuwe huis.
Conclusie je moet het echt eigenlijk niet willen/ De woning is dus 267K en je krijgt een hypotheek van 277/280K? Je krijgt dan een huis met een minimale inrichting, meerwerk wordt al lastig. Zou dus even wachten, sparen en dan later verder kijken. Nieuwbouw kan je maar 1 keer inrichten.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:38
Een vraagje voor mensen die afgelopen tijd nieuwbouw hebben gekocht.

Op basis van het inkomen van mij en mijn partner weet ik +/- de leencapaciteit.

Het huis wat we op het oog hebben zit qua prijs een flink stuk onder deze capaciteit, hier verwacht ik geen problemen.

Als je inschrijft op een nieuwbouwwoning en je wordt ingeloot voor het huis wat je op het oog heb. Is het handig om nu al naar de hypothecaire leningsverstrekker te gaan? Of doe je dit pas of je überhaupt weet of je de optie hebt?

Het project moet eerst voor 70% verkocht worden. Dat zijn slechts 32 huizen.

[ Voor 7% gewijzigd door AnthonyR op 21-06-2016 16:58 ]

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11 13:59

bonyuri

Investigator!

Ik zou alvast naar een hypotheek adviseur gaan.
Zo heb je al direct inzicht in je mogelijke lening en de bijbehorende kosten.
Het eerste orienterende gesprek is vaak gratis, dus daar kun je je geen buil aan vallen

Succes!

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:32
Wackmack schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:36:
[...]

Conclusie je moet het echt eigenlijk niet willen/ De woning is dus 267K en je krijgt een hypotheek van 277/280K? Je krijgt dan een huis met een minimale inrichting, meerwerk wordt al lastig. Zou dus even wachten, sparen en dan later verder kijken. Nieuwbouw kan je maar 1 keer inrichten.
Meerwerk willen we toch niet, want schreeuwend duur.

We hebben de overeenkomst alsnog ondertekend, met een extra clausule onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Daarvoor hebben we een maand de tijd gekregen en moet er minimaal 255.000 EUR worden geboden. Zo niet, dan kunnen we de overeenkomst alsnog ontbinden. Als we ons huidige huis voor dat bedrag verkopen, is de financiering voor het nieuwbouwhuis geen probleem en is er genoeg buffer om het nieuwe huis fatsoenlijk aan te kleden.

Uiteraard is er dan nog wel enige onzekerheid. Zo moet de koper van ons huis ook zijn hypotheek rond krijgen te zijner tijd. Maar ook dan biedt de clausule nog een maand extra de tijd, zij het met goedkeuring van de ontwikkelaar. Maar goed 100% zekerheid heb je nooit in het leven. :+

Al met al is het zo aardig ingedekt.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Shunt

Boe

Fornoo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:55:
[...]

We hebben de overeenkomst alsnog ondertekend, met een extra clausule onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Daarvoor hebben we een maand de tijd gekregen en moet er minimaal 255.000 EUR worden geboden. Zo niet, dan kunnen we de overeenkomst alsnog ontbinden. Als we ons huidige huis voor dat bedrag verkopen, is de financiering voor het nieuwbouwhuis geen probleem en is er genoeg buffer om het nieuwe huis fatsoenlijk aan te kleden.

Uiteraard is er dan nog wel enige onzekerheid. Zo moet de koper van ons huis ook zijn hypotheek rond krijgen te zijner tijd. Maar ook dan biedt de clausule nog een maand extra de tijd, zij het met goedkeuring van de ontwikkelaar. Maar goed 100% zekerheid heb je nooit in het leven. :+

Ik weet niet waar je woont en hoe je buurt het doet maar een maand tijd nemen voor de potentiële verkoop van je huis is niet echt heel "ruim".

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Fornoo
Ons huis ligt in een stadscentrum waar het momenteel erg hard gaat met de verkoop.

En geen verkoop is ontbinding van overeenkomst. Dat is natuurlijk jammer dat de koop dan niet doorgaat, maar zolang we geen boete hoeven betalen is er niks aan de hand.

• Wackmack
Fornoo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:55:
[...]

Je wilt helemaal geen meerwerk? Geen loze leidingen ? Uitbouw? Keuken ? Vloer? Tuin? Gordijnen ? Badkamers?

Dit kan toch nooit voor 10-15K? Ben benieuwd hoe alles er dan straks uitziet.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24
Misschien zit er wel overwaarde in de oude woning, weet jij veel?

• Fornoo
We willen meerwerk in de nieuwbouwwoning. Geen uitbouw of tweede badkamer. Wellicht een aantal loze leidingen, een keuken, de vloeren, gordijnen of iets dergelijks, verfje en behangetje, lampen en tuintje.

Ik vind 10 tot 15K ook te weinig voor deze zaken. Als onze huidige woning voor 240K zou worden verkocht is dat echter de buffer. Dat zou dan ook een no-go worden.

We hebben we nu dus een extra escape in de overeenkomst, dat deze ontbonden kan worden als de woning niet voor 255K of meer verkocht kan worden. Voor ons ook een duidelijke grens tussen wel of niet doorgaan. Stel dat dit lukt, dan is onze meerwerk-pot om en nabij de 25 tot 30K. Dat lijkt mij voldoende.

Een keuken van 15K gaan we niet kopen. Onze huidige keuken is van IKEA en ook de nieuwe zal een IKEA keuken worden. Wel met Miele/Bosch apparatuur erin. Dat is te doen voor max 9 tot 10K. Inbouwen kan ik makkelijk zelf, dus wellicht nog iets goedkoper.

Alles boven de 220K is overwaarde. Het oorspronkelijke hypotheekbedrag was 240K. Onze buren hebben het huis (vergelijkbaar met de onze) in 2013 ten tijde van de crisis verkocht voor 237K. Die is minder netjes afgewerkt, heeft geen aanbouw aan de zijkant en geen/of lekke kelder. Kortom 250K is niet zo heel onrealistisch.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken totdat de woning daadwerkelijk te koop staat en er biedingen binnenkomen. Daar gaan we nu als de bliksem mee aan de gang.

Ik ben reuze benieuwd! :P

• Wackmack
Aha, duidelijk verhaal dan! Hopelijk gaat je huis op tijd en voor 255K weg. Staat het al op funda? Alvast succes met de verkoop.

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-11 11:11
Beste tweakers,

hier een vraag over een bouwdepot (na telefoontje van een taxatuer volledig de draad kwijt)

We willen een woning kopen van inclusief KK van 180.000 (dat rekent even makkelijk :))
Aan de woning willen we eea verbouwen, namelijk nieuwe keuken, doorbreken dragende muur, schrootjes plafonds vervangen, cv ketel uit '96 vervangen.

De max hypotheek is 187.500, We krijgen dus een bouwdepot van 7500 (mits taxatie hoog genoeg)
We leggen eigen geld in ongeveer 4000 euro. Totale verbouwingskosten geschat op 11.500 euro.

Taxateur gaf aan dat er maar max 70% van de verbouwingskosten mee gefinancierd kunnen worden.
Hij gaf aan het taxatierapport 'slim' moest opstellen, anders moeten we eigen geld in het depot storten alvorens we er geld uit kunnen halen.

Nu mijn vraag of ik het verkeerd begrepen heb of?? Ik snap er even helemaal niets meer van.

Edit: als de taxatie nu precies 187.500 is na verbeterkosten, krijg je dan bouwdepot 7500 of 70% van die 7500?

Edit2: of bedoelt hij wellicht dat hij op de 187.500 uit wilt komen door de taxatie zonder verbouwing + 70% van de verbeterkosten?

[ Voor 15% gewijzigd door SpeciesXX op 22-06-2016 18:55 ]

• DRAFTER86
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een vraagje over de het verkrijgen van een hypotheek en de impact van de studieschuld van mijn partner. Situatie:
- Mijn inkomen is ruim genoeg om de hypotheek te kunnen dragen
- We willen zowel het huis als de hypotheek graag op ons beider naam
- Partner heeft een bruto jaarinkomen van +-20k, en een studieschuld van +-40k

Hoe gaat de bank dit zien? Bij de meeste online bereken-tools gaat het enkel om de studieschuld van de 'hoofdaanvrager' (wat is de juiste term hiervoor?), en haar studieschuld drukt niet op mijn besteedbaar inkomen (DUO regels van voor 2012).
Kan de maximale hypotheek überhaupt lager worden door een partner met meer schulden dan inkomen?

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:00:

Hoe gaat de bank dit zien? Bij de meeste online bereken-tools gaat het enkel om de studieschuld van de 'hoofdaanvrager' (wat is de juiste term hiervoor?), en haar studieschuld drukt niet op mijn besteedbaar inkomen (DUO regels van voor 2012).
Kan de maximale hypotheek überhaupt lager worden door een partner met meer schulden dan inkomen?
Uit mijn hoofd pakken ze 75% van oorspronkelijke schuld. Is deze veel hoger dan de 40k nu?

Lijkt me niet dat dit met 20k per jaar invloed gaat hebben op je max hypotheek. Maar dat is een gevoel.. Beter even langs gaan bij een adviseur ;)

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

DopdeDouwer schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 17:41:
[...]

Jeej toch tot overeenstemming gekomen over de prijs, en nog onder de vraagprijs ook.

Nu zsm de bouwkundige keuring laten doen en koopcontract opmaken en tekenen.
De woning moet voor de bank sowieso getaxeerd worden. Iemand ervaring om de taxateur ook gelijk een bouwkundige keuring te laten doen.

Overdracht is waarschijnlijk 1 juli al :> .
Gelukkig nog geen vakantie geboekt. >:)
Zat te klussen namelijk.
Nou.. dat koopcontract liet nogal op zich wachten. Met name het ondertekenen duurde door afwezigheid van tekenbevoegde bij de verkoper duurde nogal lang.
Uiteindelijk pas 7 juni (ruime maand later) pas het koopcontract kunnen ondertekenen. Maar de hypotheekadviseur heeft bij de onze beoogde hypotheekbank vol gas gegeven en binnen 1,5 week (gisteren) was de hypotheek rond. Nu de boel hier voorbereiden, nieuwe inboedel- en opstal verzekering regelen en 8 juli overdracht *O* .

• DRAFTER86
maurice_l schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:15:
[...]

Uit mijn hoofd pakken ze 75% van oorspronkelijke schuld. Is deze veel hoger dan de 40k nu?

Lijkt me niet dat dit met 20k per jaar invloed gaat hebben op je max hypotheek. Maar dat is een gevoel.. Beter even langs gaan bij een adviseur ;)
Dat snap ik, maar kan de hypotheeklast die mijn partner kan dragen ook negatief op het totaal drukken?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

DRAFTER86 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:07:
[...]

Dat snap ik, maar kan de hypotheeklast die mijn partner kan dragen ook negatief op het totaal drukken?
Ja dat kan. Ik heb niet gerekend of dat in deze case het geval is maar als je op twee namen koopt wordt van beide het inkomen / vermogenspostie bekeken. De schuld van een van beiden heeft dan invloed op de totale LTI (een *negatieve BKR codering van een partner, zelfs zonder inkomen maakt kopen op twee namen zelfs meestal onmogelijk)

*hiermee bedoel ik dus een achterstand codering. Dat zal in deze case niet het geval zijn maar in noem het hier als voorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 22-06-2016 22:07 ]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-10 11:46
even een snel vraagje: is er een soort van etiquette die makelaars zouden moeten hebben met potentiele kopers?

ik heb onlangs een eerste bezichtiging gehad, en na dit te hebben laten bezinken heb ik de makelaar gevraagd om een 2e bezichtiging waarbij ik heb aangegeven dat ik dit niet direct na t weekend wilde maar liever wat verderop in de week zodat ik bij de bank wat zaken kon regelen omdat ik serieuze interesse had. de afspraak stond dus ook voor morgen ochtend. echter heeft de makelaar me vandaag laten weten dat de afspraak niet doorgaat en het huis verkocht is.

nu vindt ik dat natuurlijk jammer, als ik had geweten dat er andere geïnteresseerden waren had ik waarschijnlijk een bod uitgebracht zonder vooraf 100% zekerheid te hebben over mijn financiële mogelijkheden in deze situatie.

anderzijds ga ik gewoon op naar de volgende maar in het kader van netheid had ik het leuk gevonden om te weten dat er al mensen met dit huis bezig waren.

is dat niet min of meer gebruikelijk?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:29

Rmg

Reloader schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:00:
even een snel vraagje: is er een soort van etiquette die makelaars zouden moeten hebben met potentiele kopers?

ik heb onlangs een eerste bezichtiging gehad, en na dit te hebben laten bezinken heb ik de makelaar gevraagd om een 2e bezichtiging waarbij ik heb aangegeven dat ik dit niet direct na t weekend wilde maar liever wat verderop in de week zodat ik bij de bank wat zaken kon regelen omdat ik serieuze interesse had. de afspraak stond dus ook voor morgen ochtend. echter heeft de makelaar me vandaag laten weten dat de afspraak niet doorgaat en het huis verkocht is.

nu vindt ik dat natuurlijk jammer, als ik had geweten dat er andere geïnteresseerden waren had ik waarschijnlijk een bod uitgebracht zonder vooraf 100% zekerheid te hebben over mijn financiële mogelijkheden in deze situatie.

anderzijds ga ik gewoon op naar de volgende maar in het kader van netheid had ik het leuk gevonden om te weten dat er al mensen met dit huis bezig waren.

Mja als hij gezegd had er zijn meer mensen dan is de kans groot dat je zou denken; verkooptruc. ;)

en er zijn mensen die in 2 dagen beslissen om een huis te kopen he. bij jou zat er sowieso een weekend + later in de week dus een dag of 6 tussen de eerste en 2e bezichtiging. Als mensen in die tijd een of 2 keer langskomen en direct een bod op tafel leggen kan het snel gaan natuurlijk.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

Kju

Ongeacht wat die makelaar zou zeggen, niemand gelooft het. Zoals de post hierboven zou men inderdaad denken "verkooptruc".
Het hoeft ook niet zo te zijn dat er al mensen waren, Het zou zomaar kunnen dat die kopers na jou zijn komen bezichtigen, scherp hebben geboden en snel een prijs overeen zijn gekomen.
Ik heb de afgelopen weken bij elke woning meegemaakt dat ik een bod krijg, daarna nog ga bezichtigen (omdat verkoper nog geen tevenvoorstel heef gedaan) en kandidaten duidelijk maak dat ik al bijna de vraagprijs heb (bijvoorbeeld 165k op 169500) en dat ze het niet geloven. Vervolgens krijg ik een lager bod en hebben ze pech, soms bieden ze gewoon de vraagprijs en dan hebben ze geen pech. Het maakt ook niet uit of het om regulier og gaat of om (stille) handel. Beleggers geloven het over het algemeen al helemaal niet als de makelaar iets zegt.. :+

PSN: Kjujay

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-10 11:46
dank voor de reacties :), op naar de volgende woning

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe snel kan het gaan: 9 juni gehoord dat de ORV van Mr. Leejoow niet nodig is en dat ons niet in de weg staat, gisteren prijs overeengekomen voor een nieuwe woning. Waarschijnlijk begin volgende week het "voorlopig" koopcontract tekenen. Helaas is het wel nodig om onze huidige woning te laten taxeren om voor de restschuld berekening goed uit te komen. Nooit gedacht dat ik zo zou balen van een lage WOZ (bijna 30.000 onder de marktwaarde)...

Nu morgen naar de makelaar om onze huidige woning zo snel mogelijk kwijt te raken.

Blij dat het laatste stukje last dat we van die klotekanker (excuses voor het taalgebruik) hadden ook niet meer hebben :) :) :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
@ Reloader...
Dat had hij ter gunste van zijn eigen cliënten beter wel kunnen doen.
Ik heb vorig jaar mijn huis in de verkoop gezet in de tijd dat het nog niet zo hard liep allemaal.
Ik had toen al een nieuw huis gekocht en was toch wat zenuwachtig of ik hem wel verkocht kreeg aangezien er in de straat en wijk dezelfde huizen voor hetzelfde bedrag al maanden te koop stonden.
Ik heb er toen 1000€ tegenaan gegooid aan verf en stenen.
Een week vrij genomen en alles geverfd en gestraat.
Stond er superstrak bij en toen in de verkoop gezet.
De eerste week 1 kijker gehad.
De tweede week kreeg ik opeens 7 kijkers.
De makelaar heeft toen de afspraken laten overlappen en zelfs 1 dubbele afspraak.
Dat resulteerde in biedingen bij de deur en op de mail toen ze in de wagen zaten.
2 weken nadat het huis in de verkoop kwam was er getekend voor een bedrag boven de vraagprijs.
Dit was voor ons een droomscenario en waren hier erg blij mee.
Lang verhaal maar de makelaar had het beter kunnen laten weten zodat de handen wat verder de knip in gaan.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 10:35

murphsy

Product Monkey

Inmiddels is de hypotheekaanvraag de deur uit, de ORV geregeld, de taxatie en keuring rond. Alleen nog even een goedkope maar handig lokale notaris opsnuffelen...

Zoals beloofd een linkje naar het huis:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog even de zomer in ons heerlijke nieuwbouwhuis, en dan naar een er-is-altijd-iets-te-doen woning. Ik ben heel benieuwd, maar vooral heel blij :P

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

is er een soort van etiquette die makelaars zouden moeten hebben met potentiele kopers?
Och, dat had ik ook. Bij het eerste huis waarvan ik zoiets had van "Dit kan hem wel eens worden!", werd mij voor de tweede bezichtiging mét aankoopmakelaar al verteld dat het verkocht was.

Bij de daarop volgende bezichtigingen heb ik op verschillende manieren gevraagd of, en werd anders wel ongevraagd gehint naar dat, ik niet de enige bezichtiger was, laat staan de enige serieuze. Zoals hierboven ook al gezegd, je weet toch niet in hoeverre dit waar is.

Uiteindelijk moet je gewoon weten wat je kun bieden, wat je voor een huis over hebt, en dan snel (maar niet overhaast) bieden wanneer je een goed gevoel hebt bij een huis.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• DRAFTER86
murphsy schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:01:
Inmiddels is de hypotheekaanvraag de deur uit, de ORV geregeld, de taxatie en keuring rond. Alleen nog even een goedkope maar handig lokale notaris opsnuffelen...
Welko ORV heb je gekozen als ik vragen mag? En waarom? Ik ga er ook een zoeken...

• murphsy

murphsy

Product Monkey

DRAFTER86 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:30:
[...]

Welko ORV heb je gekozen als ik vragen mag? En waarom? Ik ga er ook een zoeken...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier heel snel gewoon de kortste route voor heb gekozen. Bij de hypotheekverstrekker voor 75% van de hypotheek (vast, dus niet afbouwend) verzekerd voor een prijs die ik direct prima vond. Het geeft een hoop rust, voor kosten vergelijkbaar met een Spotify abonnement en een biertje of twee ;)

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb gekozen voor de laagste wat volgens de hypotheekverstrekker verplicht is 2x 50.000.
Die is verpand. Het andere deel (tot de 100%) moeten we nog afsluiten, maar wordt onverpand zodat de evt achterblijvende partner zo veel mogelijk vrijheid heeft.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

murphsy schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:01:

Zoals beloofd een linkje naar het huis:

Members only:

Nog even de zomer in ons heerlijke nieuwbouwhuis, en dan naar een er-is-altijd-iets-te-doen woning. Ik ben heel benieuwd, maar vooral heel blij :P
Leuk huis :). Als ik dat huis zou kunnen verplaatsen naar de randstad zou ik er zo gaan wonen ;). Ik verbaas me wel over de ORV die iedereen neemt, ook al kost het maar een paar tientjes per maand, is toch zonde? Of verplicht de hypotheekverstrekker het? Volgens mij keren de meeste pensioenen (iig wel die ik heb gehad) ook bij overlijden maandelijks uit aan de nabestaanden. Ik vind het meer iets van <2009 toen iedereen nog 10x op dubbele inkomens ging lenen.

We dachten ons droomhuis gevonden te hebben *ahum*, maar helaas weer een huis dat door een eigenaar (ooit) zelf is verbouwd; overal scheuren in de badkamer vloer (geen goede ondergrond), lekkages in de slaapkamer (incl houtrot), en een commerciële verhuurder in het bovenhuis. ;w Voor een prijs van bijna 4 ton. Makelaar adviseerde dit links te laten liggen, volgens hem zijn er altijd kopers die 4 ton neerleggen voor dit, dus onderhandelen heeft geen zin.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2016 13:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Sport_Life wij hebben bewust gekozen voor verder reizen voor werk zodat we wat meer huis kunnen krijgen voor ons geld. Ik werk in Utrecht. Zo'n huis kopen blijft een serie van compromissen.

Qua ORV, was bij ons niet verplicht maar voelde wel erg goed voor het gezin. Misschien als we een paar jaar verder zijn dat hij weer gestopt wordt. We zullen zien. Ik verzeker in principe zo min mogelijk, maar juist mijn overlijden is niet iets dat we op korte termijn zelf kunnen dekken.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@ORV: Zoals het tegen ons verteld werd, was de richtlijn voor adviseurs om te kijken naar hoe ver het inkomen voor de achterblijvende partner terugvalt als één van beide komt te overlijden. Even afgezien van de regels die de verschillende geldverstrekkers stellen (wat betreft percentage hypotheek versus woningwaarde), had onze adviseur het over een vuistregel, dat als je nu een bepaald bedrag per maand uitgeeft, dat je zonder die partner dan een X percentage uitgeeft (ivm met minder boodschappen, minder ziektekosten, etc). Dat is dus nog even los van het hypotheekrisico, maar gewoon de maandlasten. Als dan het salaris + eventuele nabestaanden pensioen onder die norm uitkomt, dan is het advies wat 'ze' standaard geven om voor minimaal het bedrag dat je dan 'tekort' komt een ORV af te sluiten.

Uiteraard is alles helemaal afhankelijk van wat je verdient en hoe je momenteel leeft, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen toch voor die zekerheid gaan om de achterblijvers niet in de financiële penarie te storten. Wij hebben uiteindelijk ook geen ORV afgesloten, tegen het advies volgens bovenstaande vuistregel van de adviseur in, maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen toch voor die extra zekerheid gaan, vooral omdat het vaak maar een paar euro per maand is. Is allemaal heel persoonlijk, en ik zou dan ook niemand ongezien aanraden om voor optie A of optie B te gaan. Hangt gewoon volledig van de situatie af :) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Belastingtechnische vraag: als ik de kosten die aftrekbaar zijn bij aankoop eigen woning in 1x wil ontvangen klopt het dat ik dit dan moet bewaren voor de belastingaangifte in 2017?

De HRA kan ik al wel in dit jaar regelen want dit willen we gewoon maandelijks ontvangen.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:04
DopdeDouwer schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:42:
Ik heb gekozen voor de laagste wat volgens de hypotheekverstrekker verplicht is 2x 50.000.
Die is verpand. Het andere deel (tot de 100%) moeten we nog afsluiten, maar wordt onverpand zodat de evt achterblijvende partner zo veel mogelijk vrijheid heeft.
Eigenlijk exact hetzelfde als wat wij hebben gedaan. Voor onze hypotheekverstrekker moesten we tenminste 20% van het hypotheekbedrag verpanden middels een ORV voor minimaal 8 jaar. Dit hebben we gedaan bij Generali. Kosten: 3 euro nog wat per maand.

Daarnaast hebben we gekozen om nog een afzonderlijke, gelijkblijvende ORV af te sluiten (dus niet verpand) voor een bedrag van iets meer dan de helft van het hypotheekbedrag. Deze willen we in principe gewoon aanhouden. Kosten: 10 euro nog wat per maand.

Totaal betalen we dus 14 euro per maand ongeveer, voor flink wat extra 'zekerheid'. Wellicht in de ogen van sommigen oververzekerd, maar helaas genoeg sterfgevallen meegemaakt binnen de familie- en kennisenkring en 'een ongelukje zit in een klein hoekje' ;)
Maar eens met Naitsoezn: ik denk dat het persoonlijk is en dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Wij vinden dit in ieder geval fijn en zeker ook betaalbaar. Hoe ouder je wordt, hoe duurder de ORV ook uiteraard!

• Froodooo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 16:15

Froodooo

Student Computer Science

Korte vraag: is het bij het uitbrengen van een (eerste) bod verplicht om direct ontbindende voorwaarden mee te sturen, of is dit niet verplicht maar wel handig en staat het uiteindelijk alleen in het koopcontract?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:49
Froodooo schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:06:
Korte vraag: is het bij het uitbrengen van een (eerste) bod verplicht om direct ontbindende voorwaarden mee te sturen, of is dit niet verplicht maar wel handig en staat het uiteindelijk alleen in het koopcontract?
Je doet meteen een eerste bod 'onder voorbehoud van financiering' bijvoorbeeld :)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Froodooo schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:06:
Nou ja, niets is verplicht als je een bod doet, maar een bod is het hele plaatje: prijs, maar ook ontbindende voorwaarden en eventueel overdrachtsdatum als je daar niet flexibel in bent. Als je pas de ontbindende voorwaarden bij het concept koopcontract erin wil fietsen (en die daarvoor niet hebt genoemd) dan kan ik me voorstellen dat je wel wat weerstand krijgt. De hoogte van het bedrag kan bijvoorbeeld beïnvloedt worden door die extra voorwaarden.

• Galois
  • Laatst online: 22:14

Galois

1811 - 1832

Het zal inderdaad afhankelijk zijn van je ontbindende voorwaarden. Als je bij je eerste bod niet noemt dat je 'onder voorbehoud van financiering' biedt, dan zal dat minder erg zijn om dat in een later stadium 'erin te fietsen', dan een minder standaard voorbehoud.

Je zit pas aan je koop vast, drie dagen na het ondertekenen van het koopcontract. Dus als jij je vlak voor het ondertekenen van het koopcontract bedenkt en toch voorbehoud x, y en z er nog in wilt hebben en de verkopende partij gaat daarmee akkoord, dan is er geen probleem. Gaat de verkopende partij daar niet mee akkoord, dan is er ook nog niets aan de hand, want dan teken jij niet... en is er ook geen koop.

Misschien niet chique, maar wel goed dat het kan. Dat je tijd hebt om terug te komen op 'minder verstandige' keuzes die je in het (stressvolle) proces gemaakt hebt.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:38
Afgelopen zaterdag ingeschreven op een nieuwbouwproject. Gezien de interesse werken ze met een selecte groep voor inschrijvers die voor de start van de officiële verkoop een bouwnummer toegewezen krijgen. Dit zal middels een loting bepaald worden.

Morgenmiddag horen we al welk nummer voor ons zal zijn. Merk wel dat je er nog genoeg werk aan de winkel is om het allemaal in te plannen. Het mijn inziens grote voordeel ligt bij de kavelruimte, tuinen van 10m+ diep zijn in de nieuwbouwprojecten vrij uniek.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Vorige week gesprek gehad met een financieel adviseur. Goed gevoel aan over gehouden, hij kan veel zaken ons uit handen nemen wat ideaal is. Ook qua kossten valt het reuze mee.

Het stukje aankoop/onderhandelen doet hij voor minder dan de vaste kosten bij de groep, en eventueel kunnen we kiezen tussen vast bedrag of vast deel+10% (standaard 15% vond hij te hoog). Beide opties zijn nog interessant voor ons, want zijn vaste bedrag was lager dan het NVM alternatief.
Afsluiten van hypotheek en basisverzekeringen regelen kost bij hem ook al minder dan de hypotheekshop. Vervolgens heeft hij ook zijn contacten met notaris e.d. waarmee die kosten ook al omlaag gaan. Ook na aankoop zou hij kunnen helpen met belastingteruggave etc. wat in hun serviceabonnement zou zitten. Dit abonnement staat los van de andere kosten en kost een kleine €20/maand, maar dan heb je dus altijd iemand voor persoonlijk financieel advies achter de hand.

Uiteindelijk is het denk ik dus alsnog goedkoper om met een persoonlijk adviseur aan de slag te gaan dan om zelf alles te gaan regelen. :)

Vooralsnog zetten we de huizenplannen even een half jaar in de wacht. We gaan eerst meer sparen en dan weer serieus kijken. Startbudget dat we nu hadden is te laag voor verhuizing+inrichting, omdat ik eigenlijk dacht dat alle daadwerkelijke aankoopkosten in de hypotheek konden ipv slechts 102%.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• debian123
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2024
Pathogen schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:47:
[...]
........
Wat aankoopmakelaar betreft: meteen ditchen. Zoek er één die sowieso no cure no pay aanhoudt, die gaat echt wel werken voor zijn geld. Heb zelf momenteel een prima aankoopmakelaar, helaas niet in jouw regio.
Het gaat erg snel in dit topic, maar ik heb de reacties gelezen.

:) Pathogen en anderen, bij deze bedankt voor jullie advies en reacties.

Ik heb al een tijdje geen contact gehad met mijn aankoop makelaar.
Ondertussen ben ik zelf gewoon verder gaan zoeken en heb een bod op een huis gedaan van 355K en het huis staat te koop voor 400K. Het huis staat al een jaar te koop. Voor het eerst heb ik een tegenbod gehad. Weliswaar voor 395K; alleen om de onderhandeling te starten vermoed ik. We zijn wel eerste bieder en er zijn geen andere kopers. Ik heb zelf wel iets in mijn hoofd wat ik ervoor zou willen betalen; maar een goede waardebepaling is lastig voor dit huis. De meeste van mijn vriendenkring hebben zonder aankoop makelaar een huis gekocht. Ik ga er nog wat nachtjes over slapen :)

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51
edit:
Android chrome of Tweakers doet erg vreemd, deze post typte ik bij het rentetopic maar verscheen hier...

[ Voor 80% gewijzigd door jurjen_g op 28-06-2016 06:52 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:28

Milmoor

Footsteps and pictures.

debian123 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:20:
[...]

Ondertussen ben ik zelf gewoon verder gaan zoeken en heb een bod op een huis gedaan van 355K en het huis staat te koop voor 400K. Het huis staat al een jaar te koop. Voor het eerst heb ik een tegenbod gehad. Weliswaar voor 395K; alleen om de onderhandeling te starten vermoed ik. We zijn wel eerste bieder en er zijn geen andere kopers. Ik heb zelf wel iets in mijn hoofd wat ik ervoor zou willen betalen; maar een goede waardebepaling is lastig voor dit huis. De meeste van mijn vriendenkring hebben zonder aankoop makelaar een huis gekocht. Ik ga er nog wat nachtjes over slapen :)
Pas op dat je niet alles zelf regelt en hem uiteindelijk toch moet betalen omdat je een huis gekocht hebt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Kju

Kju

debian123 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:20:
[...]

Ik begrijp niet wat lastig is aan een goede waardebepaling. Het is geen geen tv die je even in de pricewatch kan vergelijken. Alleen, als makelaar vind ik het zo raar dat kopers (in het algemeen, niet specifiek jij) meer tijd en moeite steken in prijsonderzoek naar een tv dan wanneer ze een huis kopen.
Waarom zou je niet € 150,- over hebben voor een waardebepaling door een taxateur zodat je vooraf weet wat het waard is en of je verwachtingen wel in verhouding staan met de waarde? Je staat immers ook sterker als de verkoper weet dat je een taxateur in hebt geschakeld.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:23
Kju schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:07:
[...]

Ik begrijp niet wat lastig is aan een goede waardebepaling. Het is geen geen tv die je even in de pricewatch kan vergelijken. Alleen, als makelaar vind ik het zo raar dat kopers (in het algemeen, niet specifiek jij) meer tijd en moeite steken in prijsonderzoek naar een tv dan wanneer ze een huis kopen.
Waarom zou je niet € 150,- over hebben voor een waardebepaling door een taxateur zodat je vooraf weet wat het waard is en of je verwachtingen wel in verhouding staan met de waarde? Je staat immers ook sterker als de verkoper weet dat je een taxateur in hebt geschakeld.
Ik denk dat het komt omdat een taxateur ook gewoon natte vinger werk is. Als je er 3 laat komen denken ze allemaal wat anders.

Ook als je een taxatie nodig hebt voor je hypotheek gaat het nergens over. Ze taxeren in bijna alle gevallen gewoon naar de koopprijs. In mijn geval is de taxateur niet eens zijn kantoor uit geweest. Hij wilde alle gegevens hebben en 2 uur later had ik het document wat ik nodig had voor de hypotheek.

Hoe wil je anders verklaren wat er in Amsterdam gebeurt? Als daar realistisch getaxeerd zou worden, dan krijgt niemand zijn hypotheek rond tenzij je +/- 40k eigen geld bovenop de hypotheek gooit om de koop te realiseren.

Uiteindelijk willen zowel de kopers als verkopers gewoon dat de deal rond komt, dus zal een taxateur gewoon meewerken aan de juiste documenten, maar zo'n taxatierapport is in mijn beleving geen knaak waard.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

We komen net van een gesprek over een nieuwbouw woning, en om een optie te kunnen nemen op een bepaalde woning waren er kosten van 400 euro gemoeid.

Is dit iets wat iemand al eens vaker heeft gezien? Ik snap het ergens wel, je wil niet dat iedereen zo maar een optie kan nemen, maar 400 euro is wel veel geld voor zo iets...
We willen de woning heel graag, en er is veel animo voor, dus ik denk wel dat we het gaan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door bonyuri op 28-06-2016 15:06 ]

• Rubman

Rubman

bonyuri schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:04:
We komen net van een gesprek over een nieuwbouw woning, en om een optie te kunnen nemen op een bepaalde woning waren er kosten van 400 euro gemoeid.

Is dit iets wat iemand al eens vaker heeft gezien? Ik snap het ergens wel, je wil niet dat iedereen zo maar een optie kan nemen, maar 400 euro is wel veel geld voor zo iets...
We willen de woning heel graag, en er is veel animo voor, dus ik denk wel dat we het gaan doen.
Sorry maar dat is imho echt idioot en heb ik ook echt nog nergens gezien.
Het gaat over het algemeen via een loting of first come first serve. Ben je de eerste heb je mogelijkheid te kiezen uit alle woningen etc. Dan heb je een optie van zeg 2 weken waarin je moet beslissen en kan uitzoeken of je het financieel kan halen.

Als er echt zoveel animo is en je wilt de woning heel graag kan je het natuurlijk doen, maar ik vindt het vrij idioot.
Mag ik vragen waar het is?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:28

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb hier wel vaker van gehoord. En drempel tegen opportunistisch/optimistische dromers?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
Hoe lang heb je dan de optie?

Anders gewoon ja zeggen en een beetje rekken met het tekenen van het koopcontract. Tot 3 dagen na het tekenen kan je er altijd nog vanaf. In totaal kun je dan wel 1,5 week rekken.

Is misschien niet netjes, maar dat is 400eu ook niet

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Het is inderdaad een drempel tegen opportunitische kopers, wat ik ergens wel kan begrijpen.
De optie is nu tot het moment dat het fysieke koopcontract is getekend.
Met andere woorden: we zijn (technisch gezien) nu de kopers van deze woning.

Ik ga wel kijken of we dit geld weer terug kunnen krijgen in de vorm van korting op meerwerk

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poe, ik zit erg te twijfelen over het gebruik maken van een hypotheekadviseur. In principe hebben we wel duidelijk bij welke verstrekker en welke hypotheek we zouden willen, het gaat alleen wel om een iets apartere constructie (grond en woning apart kopen).
Het tarief van de adviseur waar we gisteren geweest zijn is niet mals, maar de hoeveelheid werk die hij in een kleine anderhalf uur heeft verzet, kennis van zaken en het ook ná afsluiting van de hypotheek nog beschikbaar zijn voor veel gratis services is dan weer wel aantrekkelijk.

Als ik het vergelijk met advies bij de geldverstrekker afnemen is het verschil een paar honderd euro, dat vind ik de adviseur nog wel waard. Ik vraag me vooral af of ik het "aandurf" om zónder advies de boel te regelen, want daar zit weer wel een dikke winst in...

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Je zal zien dat tijdens het aanvraag process nog een hoop dingen extra bovenwater komen of geregeld moeten worden waardoor de meer waarde wel duidelijk kan worden. Wij hebben zelf extra moeten betalen vanwege dat ik ZZP-er ben maar we hebben er ook hard voor moeten werken met de tussen persoon en zelf ook met alles aanleveren het was een heel gedoe heb bijna 50+ documenten geupload gemailt getekend geregeld etc het was nogal wat. Neem wel een adviseur die je goed mee kan praten/overleggen er zijn veel beslissingen te nemen en je nomale voorbehoud is snel op als er maar ook iets de boel vertraagd. We hebben zelf 6 weken nodig gehad + een beetje extra om alles helemaal rond te krijgen gelukkig allemaal gelukt maar zonder tussen persoon waarschijnlijk niet. Tevens kan al zijn kosten aftrekken van de belastingen dus dat helpt iets.

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 12:02
Ik zit met een vraag, ik en mijn partner zijn ook aan het rondkijken voor onze eerste koopwoning. Ik in vaste loondienst en partner heeft een intentieverklaring van haar werk. Nu heb ik ook nog een kleine eenmanszaak ivm dj klusjes heel af en toe in het weekend.

Nu wil de hypotheek verstrekker mij gaan toetsen als ondernemer, ik haal uit deze eenmanszaak geen winst/loon voor mijzelf en al het geld wordt direct weer geinvesteerd in de onderneming of blijft op de zakelijke rekening.

Ik wil deze eenmanszaak helemaal niet mee laten nemen bij de hypotheekaanvraag is dit verplicht ja/nee?

Strava Profile

• Ray

Ray

uitzondering daargelaten (welke verstrekker heb jij het over) bepaal jezelf welke inkomens componenten je mee laat wegen.
Is 1 inkomen voldoende ? prima dan kan partner of overige inkomen uit eigen onderneming er buiten blijven.
Dit natuurlijk met voorbehoud dat de onderneming / partner geen negatief inkomen of schulden heeft en daar zit in deze case wellicht de crux in de gedachte vanuit de verstrekker

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18
Ik heb dit toen der tijd ook gehad bij de rabobank, die kwamen er ineens achter dat ik nog een v.o.f. had.
Ik moest gewoon wat gegevens laten zien, voornamelijk om aan te tonen dat je er geen risico mee loopt, je bent immers persoonlijk aansprakelijk voor je bedrijfsvoering.
Uiteindelijk was een getekend document van de 'directie' met de verklaring dat er geen activiteiten meer plaats vinden in de vof voldoende, gelukkig was ik zelf de directeur, dus dat was zo geregeld en verder niks hoeven op te geven o.i.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Denniz0229 op 29-06-2016 17:50 ]

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Net te horen gekregen dat de bank (tegenpartij ivm gedw. verkoop) niet kan passeren op de afgesproken datum maar pas na het weekend.
Het lijkt mij reëel om de kosten die ik moet maken om de deadline te halen voordat de aannemer komt verbouwen verhalen.

Uitleg;
Ik kan nu namelijk 4 dagen niet klussen, waaronder een weekend. Dus alle opgetrommelde vrienden kan ik afzeggen. Moet dan een aannemer inhuren om die tijd in te halen, wat kosten met zich meebrengt.

Ik moet koopcontract er ook nog even op naslaan wat betreft niet nakomen van die datum. Die 10% opeisen is misschien in eerste instantie niet netjes maar verloopt al vanaf begin bij hen in de vertraging... wel goed om in de gaten te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door DopdeDouwer op 29-06-2016 20:08 ]

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18
DopdeDouwer schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 19:30:
Net te horen gekregen dat de bank (tegenpartij ivm gedw. verkoop) niet kan passeren op de afgesproken datum maar pas na het weekend.
Het lijkt mij reëel om de kosten die ik moet maken om de deadline te halen voordat de aannemer komt verbouwen verhalen.

Uitleg;
Ik kan nu namelijk 4 dagen niet klussen, waaronder een weekend. Dus alle opgetrommelde vrienden kan ik afzeggen. Moet misschien aannemer inhuren om die tijd in te halen, wat kosten met zich meebrengt.

Ik moet koopcontract er ook nog even op naslaan wat betreft niet nakomen van die datum. Die 10% opeisen is misschien in eerste instantie niet netjes maar verloopt al vanaf begin bij hen in de vertraging... wel goed om in de gaten te houden.
wat voor koopcontract heb jij dat je als kopende partij 10% kan eisen?
normaal kan de verkoper dit opeisen als jij als koper niet kunt passeren en dan na wat aangetekende post het nog af laat weten, maar als koper 10% kunnen eisen heb ik nooit meegemaakt.
maar goed, meestal staat in het contract ook beschreven wat er gebeurd in zo'n geval, dus ik zou hier nog maar even induiken.

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als de koopovereenkomst ontbonden moet worden heeft de tegenpartij recht op 10% van de verkoopsom.
Dat is in dit geval niet aan de orde (hoop het niet in ieder geval), maar volgens mij geldt "tegenpartij" voor zowel koper als verkoper.
Is een standaard NVM contract, weet niet of de nummertjes altijd gelijk zijn, maar staat in art 11.2.

• Ray

Ray

Er is altijd nog 8 dagen respijt voordat de 10 procent opeisbaar is. Daar maken ze dus nu gebruik van lijkt het. Je kan overwegen ze direct al wel in gebreke te stellen voor het geval ook de nieuwe datum niet gehaald wordt

Mogelijk dat ze je nog tegemoet willen komen.

Edit. Uitgaande van een standaard nvm opzwt

[ Voor 50% gewijzigd door Ray op 29-06-2016 20:15 ]

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Daar lijkt het nog niet op. Er was een fout gemaakt met de volmacht was het argument.
Dus probeer er vooralsnog op de vriendelijke manier uit te komen, maar wil wel graag de data halen die ik met aannemers heb afgesproken. En wil mn eigen vakantiedagen wel nuttig besteden.

• Ray

Ray

Die dingen gebeuren helaas wel eens. Zo heel af en toe maak ik het op het laats ook mee en dan kan je niet anders dan een paar dagen geduld hebben.

Het is altijd vervelend natuurlijk als de planning daardoor af gaat wijken maar fouten kunnen gemaakt worden.

• console
  • Registratie: September 2002
Ik zat vandaag met iemand te praten die een huis wil kopen, maar nu geen/te weinig kapitaal heeft om de financieringskosten te betalen. Hij kon een persoonlijke lening hiervoor nemen, maar dat had invloed op het te lenen bedrag. Hij vroeg of ik nog een iets kon betekenen voor hem, maar helaas voor hem gaat die vlieger niet op.

Maar toen zat ik zo te denken;
Wat als je een hypotheek afsluit en de hypotheekverstrekker gaat akkoord. Je pas daarna een lening/krediet/whatever afsluit om zo de financieringskosten te financieren. Kan dit? Mag dit?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:06:
Als de koopovereenkomst ontbonden moet worden heeft de tegenpartij recht op 10% van de verkoopsom.
Dat is in dit geval niet aan de orde (hoop het niet in ieder geval), maar volgens mij geldt "tegenpartij" voor zowel koper als verkoper.
Is een standaard NVM contract, weet niet of de nummertjes altijd gelijk zijn, maar staat in art 11.2.
Klopt wel wat je zegt.

Ook staat er meestal bij 11.3 een percentage per dag vertraging opgenomen O-)

Maar wees blij dat je door die paar dagen vertraging niet in de problemen komt ;)

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
console schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:06:
Ik zat vandaag met iemand te praten die een huis wil kopen, maar nu geen/te weinig kapitaal heeft om de financieringskosten te betalen. Hij kon een persoonlijke lening hiervoor nemen, maar dat had invloed op het te lenen bedrag. Hij vroeg of ik nog een iets kon betekenen voor hem, maar helaas voor hem gaat die vlieger niet op.

Wat als je een hypotheek afsluit en de hypotheekverstrekker gaat akkoord. Je pas daarna een lening/krediet/whatever afsluit om zo de financieringskosten te financieren. Kan dit? Mag dit?
In mijn voorwaarden staat daarover het volgende:

Wanneer mogen wij de offerte intrekken (annuleren)?
In de volgende situaties mogen wij de offerte intrekken. U kunt de offerte dan niet meer gebruiken
- Als uw situatie is veranderd, waardoor de eerder door u verstrekte gegevens niet meer juist of volledig
zijn

Nog los van of het kan, moet je je natuurlijk afvragen of je dit wel wilt.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

console schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:06:

Buiten wat hierboven gezegd wordt, heeft de bank alle gegevens qua kosten natuurlijk prima voor ogen. In ons geval wilde de bank prima het door ons gevraagde bedrag lenen, maar ze wilden wel eerst weten of we goed waren voor 'de rest' ;)

• Ray

Ray

- verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Ray op 01-07-2016 09:54 ]

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:40
Frustrerend zeg, die huizenjacht in Utrecht.
Heel mooi huis gezien in Leidsche Rijn. We waren de eerste kijkers (woensdag) en hebben laten merken dat we echt interesse hadden (bod voorbereiden).

Er zouden nog een aantal andere bezichtingen zijn maar de reacties vielen mee volgende de eigenaar.. Hij had nog 3 bezichtigingen gepland. Krijg ik donderdagavond een mail van de eigenaar dat ze net een bezichtiging hebben gehad, en bod hebben gekregen dat ze hebben geaccepteerd :(

• Kju

Kju

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat het komt omdat een taxateur ook gewoon natte vinger werk is. Als je er 3 laat komen denken ze allemaal wat anders.

Ook als je een taxatie nodig hebt voor je hypotheek gaat het nergens over. Ze taxeren in bijna alle gevallen gewoon naar de koopprijs. In mijn geval is de taxateur niet eens zijn kantoor uit geweest. Hij wilde alle gegevens hebben en 2 uur later had ik het document wat ik nodig had voor de hypotheek.

Hoe wil je anders verklaren wat er in Amsterdam gebeurt? Als daar realistisch getaxeerd zou worden, dan krijgt niemand zijn hypotheek rond tenzij je +/- 40k eigen geld bovenop de hypotheek gooit om de koop te realiseren.

Uiteindelijk willen zowel de kopers als verkopers gewoon dat de deal rond komt, dus zal een taxateur gewoon meewerken aan de juiste documenten, maar zo'n taxatierapport is in mijn beleving geen knaak waard.
Natte vingerwerk is wel heel kortdoordebocht :+ Als je de beste man vraagt om te taxeren in het kader van een financiering zal hij (als hij de koopsom al weet) de transactie heus niet op een paar duizend euro stuk laten lopen. Het is wel degelijk anders als je hem vraagt om te taxeren en te rapporteren wat hij vind dat je max voor een huis moet betalen.
Jouw taxateur vind ik best een uniek geval. Binnen twee uurtjes een rapport (gevalideerd? want dat zou ik echt knap vinden als hij het in twee uur opmaakt, indient en kan opleveren) en zonder daadwerkelijk binnen te kijken (dus geen foto's gemaakt, niet opgemeten, niet eens gekeken of het huis er daadwerkelijk staat).. Dan heb je inderdaad gelijk, in jouw geval is het maar de vraag waar je voor hebt betaald.
Waar het op neer komt is dat een koopsom vaak aardig in de buurt komt van de marktwaarde. En als die taxateur de koopsom als marktwaarde neerpent, dan kon hij ermee leven. Die taxateur heeft niets aan een te hoge of te lage waarde, ongeacht wat hij taxeert zal hij toch echt wel betaald moeten worden.
El_V schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:53:
Frustrerend zeg, die huizenjacht in Utrecht.
Heel mooi huis gezien in Leidsche Rijn. We waren de eerste kijkers (woensdag) en hebben laten merken dat we echt interesse hadden (bod voorbereiden).

Er zouden nog een aantal andere bezichtingen zijn maar de reacties vielen mee volgende de eigenaar.. Hij had nog 3 bezichtigingen gepland. Krijg ik donderdagavond een mail van de eigenaar dat ze net een bezichtiging hebben gehad, en bod hebben gekregen dat ze hebben geaccepteerd :(
Tegenwoordig doe ik het huiswerk ook zoveel mogelijk voorafgaand aan de bezichtiging. Zodoende kan ik daarna snel schakelen met cliënten en direct een bod doen.

• SpeciesXX
hoi allen,

ondertussen hebben wij koopcontract getekend. Vandaag bouwkundige keuring laten uitvoeren. Grootste kostenpost is plat dak van 40-50m2 vervangen. Ik schrok hier enorm van, want verkoopmakelaar zei tegen ons dat de daken nog goed waren en enkel schoongemaakt dienden te worden.

In koopcontract staat dat ik enkel mag ontbinden, niet opnieuw mag onderhandelen over de prijs.

Het wordt qua budget nu een probleem om dit op te vangen, want we spreken toch wel over minaal 2500-3000 euro. Wat voor ons dus net teveel is op dit moment.

Wat is nu verstandig? Toch terugleggen bij de verkoopmakelaar en aangeven dat hij toch echt heeft gezegd dat het dak gewoon in orde was? Ik weet niet of dat nog uitmaakt, want we hebben immers getekend. Kunnen we eisen dat het nog door de verkoper gerepareerd wordt? Of wellicht 50 /50 ?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Shunt

Boe

SpeciesXX schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:31:
hoi allen,

ondertussen hebben wij koopcontract getekend. Vandaag bouwkundige keuring laten uitvoeren. Grootste kostenpost is plat dak van 40-50m2 vervangen. Ik schrok hier enorm van, want verkoopmakelaar zei tegen ons dat de daken nog goed waren en enkel schoongemaakt dienden te worden.

In koopcontract staat dat ik enkel mag ontbinden, niet opnieuw mag onderhandelen over de prijs.

Het wordt qua budget nu een probleem om dit op te vangen, want we spreken toch wel over minaal 2500-3000 euro. Wat voor ons dus net teveel is op dit moment.

Wat is nu verstandig? Toch terugleggen bij de verkoopmakelaar en aangeven dat hij toch echt heeft gezegd dat het dak gewoon in orde was? Ik weet niet of dat nog uitmaakt, want we hebben immers getekend. Kunnen we eisen dat het nog door de verkoper gerepareerd wordt? Of wellicht 50 /50 ?
Gokken dat je met een opmerking dat je zit te denken over ontbinding van het contract door deze kosten. Willen de verkopers er echt vanaf kunnen ze wellicht spontaan zelf met een tegen compensatie komen?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• SpeciesXX
Gewoon de verkoop makelaar opbellen met dat verhaal?

• Kju

Kju

SpeciesXX schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:31:
hoi allen,

Gewoon ontbinden en zeggen dat de koop alsnog door kan gaan indien de verkoper het dak vernieuwt of akkoord gaat met een koopsom die 3000 lager is.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, waarom niet ?
En heeft de bouwkundige aangegeven binnen wat voor termijn (jaren?) het dat vervangne moet worden ?
En heeft de verkoopmakelaar ook aangegeven hoe oud het huidige dak is ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• SpeciesXX
ZeRoC00L schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:52:
Ja, waarom niet ?
En heeft de bouwkundige aangegeven binnen wat voor termijn (jaren?) het dat vervangne moet worden ?
En heeft de verkoopmakelaar ook aangegeven hoe oud het huidige dak is ?
Bouwkundige gaf aan zo spoedig mogelijk. Is overal gescheurd en her en der provisorisch geplakt.

Wat betreft de leeftijd durf ik niet te zeggen.

Even over denken wat we doen. Eerst bij hen neerleggen, of meteen ontbinden.

Edit: ondertussen bij de verkoopmakelaar aangegeven. Bouwrapport afwachten en dan kijken naar de verwachte kosten. Dan gaat hij het voorleggen aan de verkopers.

[ Voor 21% gewijzigd door SpeciesXX op 01-07-2016 17:58 ]

• Wackmack
Na een lange tocht voor een huis in het centrum toch uit geweken naar iets buiten het centrum. Vanmiddag ingeschreven voor een nieuwbouw project. Maandag is de loting al, fingers crossed.

Iemand nog wat leuke/inspiratie linkjes? Heb het geluk dat ik nu huur dus gelukkig geen huis wat ik moet verkopen. Hopelijk kan ik mij maandag hier weer melden :)

• SpeciesXX
Wackmack schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:29:
Na een lange tocht voor een huis in het centrum toch uit geweken naar iets buiten het centrum. Vanmiddag ingeschreven voor een nieuwbouw project. Maandag is de loting al, fingers crossed.

Iemand nog wat leuke/inspiratie linkjes? Heb het geluk dat ik nu huur dus gelukkig geen huis wat ik moet verkopen. Hopelijk kan ik mij maandag hier weer melden :)
Succes met de loting. Spannend weekend :).

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36
Members only:

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

robin222 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:45:
Members only:
Misschien niet het antwoord wat je wil horen, maar wat is er precies op tegen om een nieuwe offerte bij de bank op te vragen? Nu ze alle gegevens al hebben zal dit relatief vlot gaan, en qua financieringsvoorbehoud kun je de nieuwe termijn gewoon terugkaatsen naar verkopers toch? Eventuele extra kosten zou je ook gewoon met verkopers kunnen afstemmen... Of zit je al zo kort op de overdrachtsdatum dat de overdracht nu uitgesteld moet worden?

Als dit allemaal niet is wat je wilt, dan zou je misschien nog kunnen afspreken dat je contractueel vastlegt dat verkopers een deel van de reparatie-kosten voor hun rekening nemen door direct die factuur te betalen. Al ben ik geen belastingexpert en weet ik niet zeker of dit niet ook onder een schenking zou vallen....

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

Members only:
Members only:

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Rubman

Rubman

Members only:
Members only:

• Kju

Kju

Members only:
Members only:

• Wackmack
Hoe hebben jullie de indeling van de tuin van de nieuwbouwwoning bedacht? Zelf? Via een tuinarchitect? Ben een beetje opzoek naar ideeën cq inspiratie.

Op termijn zou ik graag een veranda en buitenkeuken willen echter is dat pas de wens als het natuurlijk klaar is. Zie dat mensen dit vaak pas in het 2e jaar doen bij een nieuwbouwwoning. Als het door gaat heb ik straks een kavel van ruim 600m2 dus daar kan je wel iets leuks van maken.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-11 13:57
Iemand ook wel eens meegemaakt dat je werkgever geen intentieverklaring wil afgeven om mee naar de bank te gaan?
Vriendin heeft nieuw contract aangeboden gekregen voor volgend jaar alleen op intentieverklaring is het betreffende vakje nee aangekruist. Hierdoor keurt bank hypotheek af. Bedrag van de hypotheek ligt ver onder de max maar door dit vinkje staan we nu even met de rug tegen de muur. (Betreft een onderwijs stichting...) iemand ook als eens deze situatie gehad en hoe aangepakt?

...

• Onbekend

Onbekend

...

Geen ervaring daarmee, maar waarom wil de werkgever dat niet geven? (Misschien is er geen baanzekerheid, en daarom ook een goede reden om niet zo'n hoge hypotheek aan te gaan.)

• President
Toevallig bijzonder onderwijs (christelijk, katholiek)? Want met de nieuwe reheling per 1 juli zullen die voornamelijk tijdelijke contracten gaan uitgeven en weinig vaste contracten. Dat zou het wel verklaren, want dan hrbndn ze niet de intentie je vriendin een vast contract te geven

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
koentjuh1987 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:23:
Iemand ook wel eens meegemaakt dat je werkgever geen intentieverklaring wil afgeven om mee naar de bank te gaan?
Vriendin heeft nieuw contract aangeboden gekregen voor volgend jaar alleen op intentieverklaring is het betreffende vakje nee aangekruist. Hierdoor keurt bank hypotheek af. Bedrag van de hypotheek ligt ver onder de max maar door dit vinkje staan we nu even met de rug tegen de muur. (Betreft een onderwijs stichting...) iemand ook als eens deze situatie gehad en hoe aangepakt?
Jup, hier net zo met mijn vriendin. Wij hebben het uiteindelijk opgelost door met de 3 voorgaande jaren van het loon van mijn vriendin te gaan werken en een andere geldverstrekker...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wackmack schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:37:
Hoe hebben jullie de indeling van de tuin van de nieuwbouwwoning bedacht? Zelf? Via een tuinarchitect? Ben een beetje opzoek naar ideeën cq inspiratie.

Op termijn zou ik graag een veranda en buitenkeuken willen echter is dat pas de wens als het natuurlijk klaar is. Zie dat mensen dit vaak pas in het 2e jaar doen bij een nieuwbouwwoning. Als het door gaat heb ik straks een kavel van ruim 600m2 dus daar kan je wel iets leuks van maken.
Zelf bedacht in samenwerking met mijn ouders, die hebben er wel kijk op. Ik vind het toch het leukst om er zelf mee bezig te zijn. Een tuin is namelijk niet bijzonder lastig, valt weinig echt verkeerd aan te doen en als je later wat anders wilt is het ook niet erg lastig om het om te gooien. Het is iets anders dan een keuken waar je vele duizenden euro's aan kwijt bent en het zaakje dan ook echt vast zit.

Ik zou gewoon zelf een schets maken met wat je op welke plek wilt hebben (terras, open stuk, planten, bomen,...) en dan eens nadenken over hoe je dat exact wilt bereiken (welke plantensoorten, welke tegels, welke bomen,...).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• koentjuh1987
TFDev schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:01:
[...]

Jup, hier net zo met mijn vriendin. Wij hebben het uiteindelijk opgelost door met de 3 voorgaande jaren van het loon van mijn vriendin te gaan werken en een andere geldverstrekker...
Mijn vriendin werkt net 1 jaar... Dat salaris is dan niet toereikend....

...

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:19
Wackmack schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:37:

Van hoveniers hier in de buurt weet ik dat ze ook wel gewoon tuinontwerpen maken zonder dat ze deze perse zelf aan willen leggen. Je betaald wel wat (weet dat het bij 1 iets van 500 euro is) wat je dan niet hoeft te betalen als je het door hen aan laat leggen. Dat aan laten leggen loopt dan al snel aardig in de papieren, zeker met een grote tuin. Als je er weinig kijkt op hebt is dat best een goede deal.

...

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:04
koentjuh1987 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:23:
Aan WG uitleggen (indien ze dit niet helemaal begrijpen) dat een intentieverklaring niet bindend is en benadrukken dat het enkel gaat om het verkrijgen van een hypotheek. Geef aan dat het dus erg belangrijk is voor jullie.
Ik heb het zelf meegemaakt, WG was idd onwetend en heeft hem opnieuw voor me ingevuld. Ik weet dat er een grote kans is dat ik sowieso geen vast contract krijg, maar wel een intentieverklaring gekregen.

Stel anders eventueel voor om een ander 'contractje' erbij op te stellen, waarin beide partijen aangeven dat zij begrijpen dat de intentieverklaring puur bedoeld is voor het verkrijgen van een hypotheek. Loopt de WG ook geen risico m.b.t. een rechtzaak, waarbij WN de WG wil houden aan de intentieverklaring.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Members only:

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Onbekend

Onbekend

...

Kecin schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:21:
Members only:
Members only:

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Onbekend schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:34:
[...]

Members only:
Dankjewel voor het delen van je ervaring. Duidelijk!
Members only:

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• koentjuh1987
remzor schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:18:
[...]

Aan WG uitleggen (indien ze dit niet helemaal begrijpen) dat een intentieverklaring niet bindend is en benadrukken dat het enkel gaat om het verkrijgen van een hypotheek. Geef aan dat het dus erg belangrijk is voor jullie.
Ik heb het zelf meegemaakt, WG was idd onwetend en heeft hem opnieuw voor me ingevuld. Ik weet dat er een grote kans is dat ik sowieso geen vast contract krijg, maar wel een intentieverklaring gekregen.

Stel anders eventueel voor om een ander 'contractje' erbij op te stellen, waarin beide partijen aangeven dat zij begrijpen dat de intentieverklaring puur bedoeld is voor het verkrijgen van een hypotheek. Loopt de WG ook geen risico m.b.t. een rechtzaak, waarbij WN de WG wil houden aan de intentieverklaring.
Ik denk dat dat de angst ook is van de werkgever. Poging wordt inmiddels ondernomen dus weer even afwachten... Blijft een vervelende situatie. Hopelijk begrijpen ze het.

Snap alleen niet wat je met een rechtszaak dan wil afdwingen... Het is een intentie om samen verder te gaan bij gelijkblijvend presteren en gelijkblijvende bedrijfssituatie...

...

• Onbekend

Onbekend

...

Kecin schreef op zondag 03 juli 2016 @ 01:03:
[...]

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Duidelijk!
Members only:
Members only:

• President
koentjuh1987 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat dat de angst ook is van de werkgever. Poging wordt inmiddels ondernomen dus weer even afwachten... Blijft een vervelende situatie. Hopelijk begrijpen ze het.

Snap alleen niet wat je met een rechtszaak dan wil afdwingen... Het is een intentie om samen verder te gaan bij gelijkblijvend presteren en gelijkblijvende bedrijfssituatie...
Helaas reageerde je niet op mijn bericht. Werkt je vriendin voor een 'bijzondere' school? Daarmee bedoel ik christelijk, katholiek, etc. Dus geen openbare?

• koentjuh1987
tweakerdennis schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:14:
[...]

Helaas reageerde je niet op mijn bericht. Werkt je vriendin voor een 'bijzondere' school? Daarmee bedoel ik christelijk, katholiek, etc. Dus geen openbare?
Sorry had niet alles gelezen...
Nee middelbare school regio Nijmegen.

...

• President
koentjuh1987 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:35:
[...]

Sorry had niet alles gelezen...
Nee middelbare school regio Nijmegen.
Hmm, ik weet niet of middelbare scholen ook onder de wwz vallen. Als deze er wel onder vallen zal de werkgever geen intentie hebben haar in dienst te nemen, ondanks haar goede presteren. Dat is het achterlijke van deze nieuwe wetgeving die net is ingegaan

• koentjuh1987
tweakerdennis schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:42:
[...]

Hmm, ik weet niet of middelbare scholen ook onder de wwz vallen. Als deze er wel onder vallen zal de werkgever geen intentie hebben haar in dienst te nemen, ondanks haar goede presteren. Dat is het achterlijke van deze nieuwe wetgeving die net is ingegaan
Wat bedoel je met wwz? Ze heeft net weer een nieuw contractvoorstel ontvangen voor komend schooljaar....

...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
tweakerdennis schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:14:
[...]
De Wet werk en zekerheid (Wwz) geldt voor alle werkgevers. Mogelijk interpreteren 'speciale' schoolbesturen de regels anders dan andere werkgevers.

Ik weet dat er in sommige onderwijs CAO's (o.a. universiteiten) uitzonderingen waren voor het aantal tijdelijke contracten dat je een medewerken kon geven. Deze zijn (vrijwel allemaal) vervallen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
ANdrode schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:00:
[...]

Ik weet dat er in sommige onderwijs CAO's (o.a. universiteiten) uitzonderingen waren voor het aantal tijdelijke contracten dat je een medewerken kon geven. Deze zijn (vrijwel allemaal) vervallen.
Niet allemaal in elk geval. Als het maar in een CAO is afgesproken. De ABU CAO voorziet in meer tijdelijke contracten in een langere termijn (1,5 jaar totaal flex, dan nog 4 jaar met max 6 tijdelijke contracten) en de universiteit biedt bijvoorveeld PHd studenten een contract van 1 en 3 of van 4 jaar.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1 ... 13 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7