Dus als ik je goed begrijp is het nadeel dat ik schetste (evt. 2e verstrekker) nihil, aangezien een 2e lening bij een andere verstrekker sowieso al een dure oplossing is.Ray schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:47:
[...]
Je moet niet alles geloven wat je op internet leest![]()
zoals ik al schreef word er altijd door de verstrekker al hoger ingeschreven voor extra dekking voor eventuele achterstanden en kosten. Dus stel hypotheek is 200K dan zal de inschrijving in de meeste gevallen al 300K zijn.
Daarnaast kan je dus kiezen voor de eigen verhoogde inschrijving (waar ook weer 50% bij op komt)
er is (vrijwel) geen verstrekker die een tweede hypotheek achter een eerste die elders loopt wil. als dat al wel gebeurd komt er een flinke renteopslag op.
sommige woz kredieten kunnen wel lager uitvallen door de verhoogde inschrijving maar dat product is weinig gebruikt
Dus in dat geval zou het handiger zijn om inderdaad voor 100.000 extra te kiezen.
Stel over 10 jaar wil ik bij de Rabo een 2e lening afsluiten omdat ik ga verhuizen. Kijken ze dan ook nog naar het opstaande schuld vs hypotheekrecht?
Dus stel: hypotheekrecht 220.000, oorspronkelijke lening 220.000, openstaande schuld: 150.000.
Betekent dit dat ik dan nog 70.000 zou kunnen lenen? (dus ter grootte van het al afgeloste bedrag)