Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30
Heeft iemand ervaring met zijn (bij voorkeur, maar ander is ook goed) ABN hypotheek en de leegstandswet?
Ik wil over 1,5/2 jaar, 6 maanden tot 1 jaar gaan reizen en in die tussentijd mijn appartement verhuren.

Een hypotheekverstrekker stelt er volgens mij aardig wat voorwaarden tegenover.

Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
voil schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:31:
Heeft iemand ervaring met zijn (bij voorkeur, maar ander is ook goed) ABN hypotheek en de leegstandswet?
Ik wil over 1,5/2 jaar, 6 maanden tot 1 jaar gaan reizen en in die tussentijd mijn appartement verhuren.

Een hypotheekverstrekker stelt er volgens mij aardig wat voorwaarden tegenover.

Iemand ervaringen?
Leegstandswet is alleen voor woninging te koop heeft staan bij een makelaar. Dus je moet een makelaar laten komen taxeren folder maken etc. ABN zou het niet erg vinden waarschijnlijk maar dan moet je wel gaan verkopen natuurlijk. En dat gaat meestal samen met dat je al weer wat nieuws heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30
MeZZiN schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:49:
[...]

Leegstandswet is alleen voor woninging te koop heeft staan bij een makelaar. Dus je moet een makelaar laten komen taxeren folder maken etc. ABN zou het niet erg vinden waarschijnlijk maar dan moet je wel gaan verkopen natuurlijk. En dat gaat meestal samen met dat je al weer wat nieuws heb.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
voil schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:01:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

Lordy79

Verdrietig

Als jij een bord in de tuin zet 'TE KOOP' dan is het voldoende voor wat betreft de leegstandswet. Je hoeft het niet via een makelaar te doen. Dit weet ik 100% zeker want dat heeft mijn fiscalist mij bevestigt.
wel moet je misschien aantonen dat je niet meer in je huis woont, door je misschien bij je familie in te schrijven. Verder zijn de eventuele huurinkomsten natuurlijk in BOX-1 belast.

Ook moet je bij de hypotheeklening verstrekker toestemming vragen om onder te verhuren en misschien moet je een beetje creatief zijn met hoe je dat brengt bij de bank... maar als je zegt dat je 6 maanden tot 1 jaar in het buitenland gaat wonen dan werken ze wel mee.

Zorg verder voor een goede huurder... je wilt geen compleet uitgewoonde woning terugvinden...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klein beetje info over ABN:

Verhuur onder voorwaarden mogelijk bij tijdelijke periode naar het buitenland. Tijdens verhuur geldt een renteopslag van 0,2%. (staat in mijn nieuwe hyoptheek offerte van hun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:48
Lordy79 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 17:08:
Als jij een bord in de tuin zet 'TE KOOP' dan is het voldoende voor wat betreft de leegstandswet. Je hoeft het niet via een makelaar te doen. Dit weet ik 100% zeker want dat heeft mijn fiscalist mij bevestigt.
wel moet je misschien aantonen dat je niet meer in je huis woont, door je misschien bij je familie in te schrijven. Verder zijn de eventuele huurinkomsten natuurlijk in BOX-1 belast.

Ook moet je bij de hypotheeklening verstrekker toestemming vragen om onder te verhuren en misschien moet je een beetje creatief zijn met hoe je dat brengt bij de bank... maar als je zegt dat je 6 maanden tot 1 jaar in het buitenland gaat wonen dan werken ze wel mee.

Zorg verder voor een goede huurder... je wilt geen compleet uitgewoonde woning terugvinden...
Dat verschilt per gemeente (die geeft de vergunning af) en per geldverstrekker. Sommigen geldverstrekkers eisen dat je via een partij als overbruggingsverhuur.nl verhuurd bijvoorbeeld. Sommige gemeenten dat je een echte makelaar in de hand neemt. Gewoon even informeren bij de ABN en de gemeente.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 23-05-2016 21:59 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Tijdelijke verhuur van de eigen woning is mogelijk, terwijl de woning in Box 1 blijft. M.a.w.: de hypotheekrenteaftrek blijft behouden. U blijft gewoon ingeschreven op het huidige adres.

Bij tijdelijke verhuur denk je bijvoorbeeld aan verhuur tijdens een vakantie of een (kort) verblijf in het buitenland. 70% van de huuropbrengsten moeten in de aangifte worden aangegeven. Leest u in de link van de Belastingdienst meer informatie over tijdelijke verhuur van de woning.
http://www.belastingdiens...ke_verhuur_eigen_woning_/

[ Voor 4% gewijzigd door fisbel op 24-05-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 20:56
Ik denk ook dat tijdelijk verhuur zoals hierboven gemeld in jouw situatie de beste oplossing is. Hoef je in ieder geval geen kosten te maken voor de makelaar etc. Heb zelf een woning via de leegstandwet al 1,5 jaar verhuurd. Bank (ING) en gemeente doet niet moeilijk, als je het maar volgens de regels doet. Mijn woning staat dan ook te koop en is de huur door één van de verhuurmakelaars geregeld die door de bank aangewezen waren. Die maken wel het contract e.d. op voor je en vinden kandidaten, maar kost ook weer €500 uit je eerste huur. Zo ben je met je makelaarkosten erbij al gauw €1000-€1500 verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 18:15
Het afgelopen jaar een woning gehuurd via de leegstandswet. De verhuurster had de woning via een lokale makelaar te koop staan en verhuurde het huis via overbruggingsverhuur. Als ik je een advies mag geven, probeer overbruggingsverhuur te vermijden. Ze lijken heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De leegstandswet is bedoeld voor huizen die in de verkoop staan, dus als je wilt verhuizen maar je oude huis niet verkocht krijgt. Gaan reizen valt daar niet onder. Daarom gaat dit topic dicht.

Mocht je jouw huis toch willen verhuren: neem contact op met je hypotheekverstrekker. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.