Misschien zit ik niet in het juiste topic voor deze vraag, of is het beter om een nieuw topic aan te maken, in dat geval hoor ik het graag en zal ik dat doen.
Het huis dat wij gekocht hebben heeft een wc beneden (1e verdieping), en had geen wc boven.
We hebben een mooie badkamer laten bouwen door een aannemer. De douche en wasbak zitten op de leiding waar de vorige bewoners een douche hadden, en de wc zit op de oude standpijp die er al zat.
Die loopt van helemaal boven naar helemaal beneden, en via een T stuk is de wc beneden daar op aangesloten.
Bij oplevering van de badkamer bleek dat de wc boven na doortrekken lekkage gaf bij de onderbuurvrouw.
na een hoop gaten boren en zoeken bleek dat de lekkage net boven het T stuk van onze benedenWc zit.
De aannemer wil dit liever niet oplossen, en wil de klus dus liever niet aannemen, en rekent wel flinke onderzoekskosten. (voor het gaten boren en het zoeken naar de lekkage.)
Het gat in de standleiding zal misschien wel 10 jaar oud zijn, dit is niet ontstaan bij het bouwen van de badkamer. Wel is er bij het verbouwen gebleken dat de standleiding helemaal boven in het huis verrot was. Daar is een groot stuk standleiding dus vervangen.
Nu is mijn vraag; ondanks dat het niet de fout is van de aannemer, (hij heeft het gat niet zelf gemaakt) is hij wel aansprakelijk voor het niet onderzoeken van de buis waar hij een wc op aangesloten heeft? (als hij een emmer water er doorheen had gegoten zou al gebleken zijn dat er lekkage was, en hadden we op dat punt kunnen besluiten dat we geen wc boven zouden aanschaffen, of het wel doen maar dan ook met inzichtelijke kosten.
Nu hebben we op de 2e verdieping voor rond de 18.000 euro een badkamer laten bouwen met een onbruikbare wc, en een enorm gat in de muur beneden die uitkomt op een lekke buis waar een rioollucht uitkomt. De aannemer is vertrokken.
edit; Breek en hakschade is niet vergoed door de opstalverzekering (Ja, echt bizar), Dit zal dus allemaal betaald moeten worden met een lening ben ik bang, want na het verbouwen van de badkamer (met steeds meerprijzen) is het geld wel zo'n beetje op.
[
Voor 6% gewijzigd door
hexta op 06-05-2016 09:30
]