Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-10 18:24

Onbekend

...

Doorgaans moet een plat dak elke 30 jaar worden vervangen. Bij een dak uit 1994 zou dat dus 2024 moeten zijn, en dat valt buiten de 5 jaar.
Je weet als koper dat dat er binnenkort aan gaat komen, dus je moet financieel er rekening mee houden.

Ik had in mijn koopcontract het resultaat van de bouwtechnische keuring staan voor een zeer laag bedrag, maar wel een aantal bekende gebreken apart vermeldt die van dat bedrag uitgesloten waren. (CV-ketel was bijvoorbeeld defect, en heb dat bijvoorbeeld als apart punt opgenoemd die niet zou meetellen in het totaalbedrag van de keuring.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-10 13:16
We wachten inmiddels al meer dan 5 werkdagen tot ABN Amro onze ondertekende renteaanbod verwerkt heeft tot de definitieve (automatische) geaccepteerde offerte. Alle benodigde documenten zijn opgestuurd en gecontroleerd door onze (ABN Amro) adviseur maar toch wil het niet vlot lopen. Telkens word er aangegeven dat alles 'morgen' klaar is maar we schieten niks op. De ontbindende voorwaarden zijn al eens verschoven en heb geen behoefte om dit nogmaals te moeten aanvragen (loopt a.s. vrijdag af). Andere ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zak schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:19:
........ blablabla kan ontbonden worden.... indien... de uit te voeren bouwtechnische keuring, gebreken aan het licht brenkt die voorheen niet bekend waren, en waardoor koper genoodzaakt wordt, de komende 5 jaar, kosten meer dan XXXX bedragen voor herstel c.q. wijzigingen te maken die naar alle redelijkheid en billijkheid niet voor rekening van koper zouden moeten komen. ...... blablabla termijn blablabla...
Koopcontract opgesteld door verkopend makelaar zeker? ;) Dit is wel heel erg in het voordeel van verkopers, en imho niet in lijn met jullie voorbehoud. Als je dit nog kunt aanpassen, zou ik het zeker doen. Iets in de trend van "indien uit de te voeren bouwtechnische keuring direct noodzakelijke kosten aan het licht brengen van meer dan XXXX" oid.

Maar nog beter is het imho om die bouwkundige keuring gewoon te laten doen voordat je het koopcontract tekent. Dan heb je tenminste direct duidelijkheid en kan er ook geen juridische trouwtrekkerij plaatsvinden op dat gebied. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 21:02
Wij zijn ook uiteindelijk gevallen voor een jaren 60 huis met plat dak. Ook ik had dakvrees....

Uiteindelijk na veel zoekwerk in de wijk er achter gekomen dat er een gezamelijk onderhoudfonds is waar je elke 3 maanden 55 euro aan betaalt. De huidige eigenaar was een pandjesbaas en had geen idee of hij daar aan mee betaalde. Na gebelt te hebben met de voorzitter van de vereniging gaf hij aan dat er elke maand netjes betaalt was en hebben wij de knoop door gehakt en dit huis gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-10 16:29

Zak

naitsoezn schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:22:
[...]

Maar nog beter is het imho om die bouwkundige keuring gewoon te laten doen voordat je het koopcontract tekent. Dan heb je tenminste direct duidelijkheid en kan er ook geen juridische trouwtrekkerij plaatsvinden op dat gebied. :)
Verkopend makelaar inderdaad. Heb uiteraard meteen gemaild dat dit niet overeenkomt met hetgeen ik als voorwaarde heb gesteld. Ben benieuwd waar ze mee komen als reactie.

Ben nu ook van plan om de keuring van te voren te laten doen. Vandaag even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-10 14:22
Nou het zit ook niet mee, al bij 4 huizen mis gegrepen.

Bij het laatste huis blijkt de verkopers via hun kenniskring (en dus buiten de makelaars om) een bod hebben ontvangen die lager was dan de onze. Maar het huis word dus uiteraard aan de kennissen gegund.

Je kan soms hier echt moedeloos van worden, vooral aangezien ik al zo'n 16 maanden bezig ben en de markt nou niet echt overloopt.

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 14:50
Raar verhaal, er zullen niet heel veel mensen zijn die dat voor hun kennissen over hebben lijkt me. Je hebt het tenslotte al snel over een paar duizend euro. Misschien dat die kennissen alsnog jouw prijs betaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-10 14:22
Ik weet ook niet precieus hoe het komt, maar wat ik wel weet is dat mijn aankoopmakelaar te horen heeft gekregen dat wij hoger zitten qua bod.

Dat was dan ook op respons op onze vraag of het aan het bedrag lag. Ze zijn deze week in onderhandeling, en het standaard antwoord heb ik ook al te horen gekregen. (Dat als ze er niet uitkomen, ik de volgende in rij ben)

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gisteren ingeschreven voor een nieuwbouwproject, spannend! Had niet verwacht dat we daarvoor zouden gaan, gezien eigenlijk alle projecten de vorige keer verkocht, niet interessant of veel te duur waren.
Blijkbaar tikt deze fase wel alles aan wat we willen hebben, nu maar hopen dat we ingeloot worden.

Wat is jullie mening over het nut van een aankoopmakelaar bij nieuwbouw?

Het is natuurlijk niet in 1x tekenen, kopen, overdragen, maar ook nog een hele bouwfase, met verschillende opleveringsfasen, maar kan een aankoopmakelaar daar daadwerkelijk wat in betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Pathogen schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:55:
Gisteren ingeschreven voor een nieuwbouwproject, spannend! Had niet verwacht dat we daarvoor zouden gaan, gezien eigenlijk alle projecten de vorige keer verkocht, niet interessant of veel te duur waren.
Blijkbaar tikt deze fase wel alles aan wat we willen hebben, nu maar hopen dat we ingeloot worden.

Wat is jullie mening over het nut van een aankoopmakelaar bij nieuwbouw?

Het is natuurlijk niet in 1x tekenen, kopen, overdragen, maar ook nog een hele bouwfase, met verschillende opleveringsfasen, maar kan een aankoopmakelaar daar daadwerkelijk wat in betekenen?
Aankoopmakelaar lijkt mij niet nodig, ik zit in hetzelfde schuitje en afgezien van veel papierwerk wat je door moet nemen en wat redelijk juridisch geschreven staat is het niet heel spannend.

Wat betreft de bouwfasen geef ik een tip door die ik ook kreeg en zeker gebruik van ga maken. Via vereniging eigen huis kan je Opleveringskeuring aanvragen plus dat ze nog meer aanbieden voor huizenbezitters natuurlijk.
Aankoopmakelaar lijkt mij meer zonde van het geld dan eenmalig een Opleveringskeuring aanvragen via v.e.h.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn ervaring met verkopers van nieuwbouwprojecten is slecht. De plannen zijn geweldig, maar er komen geen garanties als de uiteindelijke uitwerking ervan tegenvalt. Ze doen allerlei (loze) beloftes en verschuilen zich achter aannemers en projectontwikkelaars.

Je moet erg op de hoede zijn, alles goed controleren en van het slechtste uit gaan (plannen kloppen niet, project loopt uit, et cetera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:49
HuHu schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:51:
Mijn ervaring met verkopers van nieuwbouwprojecten is slecht. De plannen zijn geweldig, maar er komen geen garanties als de uiteindelijke uitwerking ervan tegenvalt. Ze doen allerlei (loze) beloftes en verschuilen zich achter aannemers en projectontwikkelaars.

Je moet erg op de hoede zijn, alles goed controleren en van het slechtste uit gaan (plannen kloppen niet, project loopt uit, et cetera).
Zo ook bij ons. Diverse beloftes gedaan vanuit de verkoopmakelaar, echter vandaag enkele problemen opgetreden waar wij niet vanuit gingen.

Zo bijvoorbeeld bij de buitenberging.
In fase 1 kon de buitenberging vervallen en vervangen worden door een garage.
Fase 2 bevat exact dezelfde soort en ligging (iets oostelijker) woningen. Nu blijkt dat hier geen garage mogelijk is, omdat deze plek bestemd is voor het stallen van een voertuig.

In een later stadium zelf bouwen is haast onmogelijk (paalfundering).

Is er een mogelijkheid om hier toch een garage van te maken? Wellicht hebben jullie ideeën of tips?

Verkoopmakelaar kon mij hier nog geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

HuHu schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:51:

Klinkt vervelend. In dit geval is het de 2e fase van het derde deel van dit project, dus ik vermoed dat de kinderziektes van deze typen woningen in ieder geval wel duidelijk zijn.

Maar kan een aankoopmakelaar daar iets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

We zijn al een tijd naar woningen met garage aan het kijken in een van de randgemeenten van Rotterdam.

De woningen in de categorie 200-300k gaan nu ca 9mnd als warme broodjes, we vissen steeds achter het net. Woningen met garage blijken schaars en in trek.
Onlangs verscheen er een nieuwe op funda voor 250k. Moet wel veel aan gebeuren, maar dan gaat het om badkamers en toiletten. Die je waarschijnlijk normaal ook zou doen als het je smaak niet zou zijn.
Buurhuis is bij medio crisis voor 290k gepasseerd.
Donderdag kunnen we kijken en zijn dit keer zelf de eerste bezoekers, we hebben nu al 5x gehad dat we niet de eersten waren en de eerdere bezichtigers gelijk een bod uitbrengen en uiteindelijk de woning kopen.

Ik weet dat er minstens 2 andere gegadigden zijn, maar wij zijn de eerste die kunnen kijken. Als de woning goed "voelt" wil ik gelijk een bod uitbrengen... ik twijfel nog even of dat gelijk de vraagprijs moet zijn of meer richting de 240 (wat echt laag zou zijn vergelijken met kleinere woningen in dezelfde wijk).

Probleempje alleen is dat alleen ik kan en vriendin niet. Heeft iemand ervaring met zon vergelijkbare situatie. Kan ik mondeling of per mail een bod uitbrengen onder voorbehoud dat we op zeer korte termijn samen kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan van alles uitbrengen met allerlei voorbehouden. De vraag is wat verkopers doen als er veel gegadigden zijn, gaan ze op jou wachten of direct met de volgende verder? De markt is op sommoge locaties redelijk oververhit, veel kans op miskopen doordat mensen te snel reageren op net niet de juiste woningen met een net te hoog bod.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat is idd de vraag. Heb nu ook al 2x gehad dat de bezichtigingen afgebeld werden en er een open huis + biedingsronde werd afgekondigd. Die hebben echt een goeie deal gemaakt, boven (de toch al hoge) vraagprijs verkocht.
Dat verwacht ik bij deze woning niet, is wel een woning waar eea aan moet gebeuren, waar niet iedereen op zit te wachten.

In dit geval lijkt de vraagprijs me netjes, wat mij/ons betreft, alleen nog de vraag of hij ook goed "voelt".

Edit; zie net dat het inderdaad zo is dat je zelfs na tekenen van het koopcontract binnen 3 dagen zonder opgave van reden kan afzien van de koop, zonder kosten.

[ Voor 29% gewijzigd door DopdeDouwer op 19-04-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-10 12:32
Waar je even achter moet komen is welk biedsysteem zij hanteren.
Bij een Amsterdams biedsysteem moet de verkoper altijd terug komen bij de eerste bieder (kan jij zijn in dit geval) waardoor alle andere geïnteresseerd meteen een eindbod moeten uitbrengen, dit omdat jij al in onderhandeling bent met de verkoper. Ze zijn dan niet verplicht om het bedrag van het hoogste bod vrij te geven maar jij hebt wel altijd als laatste de keuze.

Ik zou beginnen met een laag bod (wel redelijk uiteraard) waardoor je in onderhandeling bent met de verkopende partij. Het kan andere mensen afschrikken, omdat ze meteen een eindvoorstel moeten voorleggen, wat jou een sterkere positie kan geven.

Bij een open dag geldt dit uiteraard niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Bandeleros op 19-04-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10 23:51
Je bent pas in onderhandeling als de verkoper een tegenbod doet. Tot die tijd is het niets waard, althans zo werkt dat hier in de regio Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat is een goeie inderdaad.
Wat ik bij een andere makelaar, in dezelfde buurt, heb begrepen is dat ze de mogelijkheid hebben/nemen om de biedingen "even" af te wachten/verzamelen en dan met de hoogste verder gaan. De andere worden dan in de wacht gezet.

Maar dat verschilt misschien per makelaar.

Als ze dat Amsterdamse systeem hanteren, lijkt me jou tactiek inderdaad dat inderdaad de beste.
Als het gaat zoals ik denk (net als TLer hierboven), denk ik dat ik (als alles meevalt) 248 of de vraagprijs van 250 bied.
Ik zag namelijk net dat het inderdaad zo is dat je zelfs na tekenen van het koopcontract binnen 3 dagen de koop zonder opgave van reden kan ontbinden, kostenloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
We zijn nu ook in onderhandeling en we waren bijna daar alleen nog de over te nemen dingen de prijs was verder goed waarbij we zelf iets hoger zijn gaan zitten om er uit te komen. Het ging o.a. om losstaande dingen in de keuken die normaal gewoon er bij horen bij een aankoop dus zo onredelijk was het niet naar ons idee. Andere woning hadden alles inbouw hier wat minder prima maar het was ook een kleine keuken met weinig kastjes etc wat uit verhouding is met de woning zelf. We hebben geen woning meer die is al verkocht en huren nu gewoon dus dat is ideaal voor de verkopers omdat we flexibel zijn.

Alleen lijkt het er op dat het nu stuk loop op de kleine dingen maar ook dat ze die afgesproken waren weer terug halen uit afspraak (en nagelvast zijn weghalen). En de dingen die we over wilden nemen wilde ze daarvoor nog extra geld zien en de tijd van overdracht ook nog een maand vervroegen. We hadden hem op 3 maanden staan 2 weken voor bouwkundige keuring en 6-8 weken voor hypotheek ben ZZP-er dus meer tijd en met de huidige manier van werken is 6 weken toch wel minimaal. Ze stelde zich op eens heel veel eisen op ipv samen kijken naar hoe we de deal kunnen sluiten.

Gisteren maar toch de knoop doorgehakt en ze een bod gedaan minus de prijs van de ter overnemen spullen en de tijd iets vervroegd maar nog steeds ruim zodat wij alles netjes op tijd alles kunnen regelen.

We hebben ons netjes hier opgesteld om te voegen naar hun tijd van overdracht (dus vrij snel) ze hadden haast om te verhuizen alleen om alles zo snel te willen kan gewoon niet met de huidige tijdpaden die nodig zijn om alles financieel rond te krijgen. We proberen de deal netjes te doen maar nu heeft is de deal al wat minder fijn zo had zo netjes kunnen zijn we zijn mooi in het midden uitgekomen leek het.

Het is toch maar lastig onderhandelen. Maar goed hopelijk vandaag beter nieuws dat ze akkoord zijn of anders lopen we gewoon weg. Gaan we wel wat anders kopen.

Het lijkt misschien raar maar een deal te latten klappen op effen ruim duizend euro en voorwaarde (overdrachts datum) natuurlijk lijkt niet veel maar heeft ook iets te maken met gedrag van de verkopers is gewoon niet handig en prettig zo meer. Is het gek om te verwachten dat we een goede deal maken voor beide partijen en dan een nette overdracht te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:21

Fiber

Beaches are for storming.

Klinkt als een geval waarin je het gewoon hard moet spelen, je laatste bod intrekken en een nieuw, lager eindbod moet doen tegen jouw voorwaarden en niks overnemen. Spullen overnemen is toch vaak een gunst omdat de verkopers er uiteindelijk meestal ook graag vanaf willen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:12
Is er al een lijst met over te nemen zaken? Soms staat die lijst al op funda of zit hij bij de folder. Dan zou dat het uitgangspunt kunnen zijn.

Als dat niet het geval is val je terug op de wet. Nagelvast is juridisch geen relevant term meer, dat wat volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt is bestanddeel van die zaak. Daar vallen dus zaken onder die "vast" zitten, maar ook zaken die (relatief) makkelijk mee te nemen zijn, zoals dakpannen, een vloer en zonnepanelen, tenzij anders afgesproken. Als er niet anders is afgesproken dan hoort dat dus gewoon in het bod wat hun aanvaard hebben.

Waar gaat het precies om?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Dat was toch best wel spannend, ik heb in februari een ORV aangevraagd met de wetenschap dat het wel eens lastig zou kunnen worden (medische achtergrond). Ik dacht er wijs aan te doen om daarom alvast die verzekering af te sluiten voordat ik werkelijk ga bieden op woningen.
Deze week heb ik het verlossende woord ontvangen: geaccepteerd (zonder extra voorwaarden) *O*

Maar toch ben ik nog even benieuwd of ik het nu allemaal echt goed begrepen heb. Ik heb een ORV voor 30 jaar, maar je hoeft bij afsluiten van een annuïteiten hypotheek met NHG toch alleen het deel boven de 80% af te dekken? Het is dan toch niet erg dat de verzekering een kortere looptijd heeft dan de hypotheek, omdat die 80% toch al veel eerder gehaald wordt (binnen een jaar of 7 volgens mijn berekening)? En dan is het toch alleen nog een kwestie van verpanden van dat deel wat voor de hypotheek noodzakelijk is?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

bijna goed. Je kan alleen de volledige orv verpanden en niet een deel ervan. dat de looptijd niet overeen komt zal geen probleem zijn in de regel omdat zoals je aangeeft de dekking voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Nou ja, dat is dan niet anders. In ieder geval kan ik nu serieus van start met de huizenjacht :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
@Fiber en @ph4ge
Het ging over een koelkast en een speel ding van de kids in de tuin. Voor ons en de makelaar was het geen onlogische vraag hun makelaar gaaf ook aan moet je gewoon doen geen probleem. Tnx voor de tips je moet dit ook aanvliegen minder met gevoel maar rationeel en willen weglopen. Gewoon hard spelen maar tja niet echt mijn natuur maar goed.

Maar uiteindelijk nadat we gisteren het laatste bod gedaan hadden (dus weer een stukje lager) is het lagere bod wel geaccepteerd. Voor het verschil kunnen we zo een koelkast van kopen. Het was alleen weer eens behoorlijk stress het is onze eerste aankoop van een particulier huis ipv project ontwikkelaar. En deze woning is ook nog uit 1900 dus ruim 100 jaar oud dus erg spannend allemaal. a.s. vrijdag bouwkundige keuring kijken of er geen grote issues zijn behalve degene die we al weten. En dan tekenen en hypotheek aanvraag doen.Zal ook nog een beetje spannend worden omdat de regels weer anders zijn dit jaar.

Maar gelukt wij blij en we hebben toch weer 5% van de prijs afgekregen (week daarvoor was de vraagprijs al 4% gezakt dus totaal 9% ervan af in 3 weken tijd). En de woning stond al vrij laag in de markt voor wat het waard is. Maar zo zie je maar weer als je je woning verkocht is en je gewoon zo kan kopen je een sterke positie heb om de prijs lager te krijgen.

tijd voor een feestje (bijna dan) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10 22:53
Chakotay schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:21:
Voor degenen die ookwel eens de plattegronden uit Funda pulken om ze in floorplanner te importeren voor inrichtings-ideeën, ik kwam er net achter dat er sinds de nieuwe layout een verandering in de urls zit.

1. open de funda-pagina van het huis in kwestie met de plattegrond in beeld
2. open developer-tools van je browser met F12, en ga naar de netwerk-tab
3. herlaad de pagina
4. zoek in de lijst die verschijnt een file http://http://cloud.funda.nl/valentina_media/xxx/xxx/xxx.xml (bijvoorbeeld http://cloud.funda.nl/valentina_media/056/857/848.xml)
5. open deze en sla hem op als .fml bestand, doe dit met save as in plaats van het copy/pasten van de inhoud ivm formatting issues.
6. imporeer dit bij het maken van een nieuw project in floorplanner :)

Het verschil met de oude layout zit in stap 4, toen had de url de vorm http://www.funda.nl/FloorplannerXml.ashx[...]. Je kunt natuurlijk ook gewoon de .fml opvragen bij de verkopend makelaar, maar waarom zou je daarop wachten als het ook zo kan :+
Even een vraagje naar aanleiding van een bericht uit het vorige deeltje, het lukt mij nl. niet om de floorplanner fml-bestanden te importeren (het project blijft leeg), kan het zijn dat ze weer iets hebben aangepast? Ben niet zo thuis in de wereld van xml dus weet niet of ik iets fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
Wij staan op het punt om eindelijk een woning te kopen. Uiteindelijk gekozen voor een nieuwbouwwoning. Nu komt het punt waarop ik moet gaan kiezen tussen diverse adviseurs (meerdere gesprekken gevoerd) of zelf de hypotheek regelen. Heeft er iemand ervaring met het zelf afsluiten van een hypotheek? Zo ja, wat zijn belangrijke punten om op te letten?

Hier in de omgeving betaalt men al snel +/-€3000 voor een adviseur. Dit geld kan ik natuurlijk goed gebruiken om het huis in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
rkvvkevin schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:50:
Wij staan op het punt om eindelijk een woning te kopen. Uiteindelijk gekozen voor een nieuwbouwwoning. Nu komt het punt waarop ik moet gaan kiezen tussen diverse adviseurs (meerdere gesprekken gevoerd) of zelf de hypotheek regelen. Heeft er iemand ervaring met het zelf afsluiten van een hypotheek? Zo ja, wat zijn belangrijke punten om op te letten?

Hier in de omgeving betaalt men al snel +/-€3000 voor een adviseur. Dit geld kan ik natuurlijk goed gebruiken om het huis in te richten.
Zit met precies dezelfde situatie. Je kan op die 3000 wel afdingen. Verder heb ik deze opties nog gevonden. VEH is 2500€. Online is er hypotheek24.nl voor €700 met weinig advies en eyeopen.nl voor €1300 met online adviseur. Wij hoeven pas over paar maanden te kiezen maar ben wel benieuwd waar je de keuze voor maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 19:07

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is "hier in de omgeving"? Een adviseur kan eventueel ook veel op afstand doen, overleg via skype, en eventueel kun je een keer afspreken. Als dat 1500,- scheelt is een (trein-)reisje op en neer ook nog goed te verantwoorden. De adviseur die wij hadden heeft zijn kantoor in de stad waar we gingen kopen (Eindhoven) maar daarop hebben we 'm niet uitgezocht. We hebben hem 2 keer ontmoet IRL, de rest is online gedaan via mail/whatsapp en online had hij een overzicht staan met daarop een "todo" lijstje voor ons en voor hem met lopende zaken. Altijd snel antwoord op vragen en alles is erg vlot geregeld eigenlijk. Geloof dat we 1500/1600 kwijt waren uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 01:36
Zo, onderhandelingen afgerond. Mijn adviseur heeft een akkoord bereikt. Volgende week tekenen. Als het goed is kan ik eind juni erin. :)

Mijn adviseur brengt €2700 in rekening. Dit is inclusief afsluitkosten orv, aankoopbegeleiding enzo. Hij heeft een aardig bedrag van de vraagprijs weten af te halen, en heeft me ook gewezen op het werkgeversarrangement dat ABN AMRO biedt. 10j NHG voor 1,78%. :)

Ik denk dat hij die kosten al flink heeft terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Volgens mij moeten we even verschil maken tussen hypotheekadviseurs en de combi aankoopmakelaar+hypotheekadviseur.

De hypotheekadviseur gaat pas echt aan de slag als je je koopcontract getekend hebt. 2700 is dan best veel geld. De combi helpt je bij het hele proces en dan is het best redelijk.

Wat voor jou handig is ligt echt aan je situatie. Hoe ingewikkelder, hoe eerder ik een adviseur zou inschakelen. Ik heb zelf eerst execution only geprobeerd, maar kreeg overal negatieve reactie. Vervolgens toch een adviseur genomen, die kreeg het wel voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Huis wat we op het oog hadden vandaag bezocht viel goed in de smaak alleen nog een keer terug om de avondzon te bekijken.
De 2e bezichtiger heeft in overleg met aankoopmakelaar wel gelijk een bod uitgebracht.
Wij zijn verzocht om bij interesse uiterlijk morgen een bod uit te brengen. Deal leek zo goed als rond dus vermoedelijk is de vraagprijs geboden.
Twijfel nu om de vraagprijs plus symbolisch bedrag te bieden+voorbehoud van 2e bezichtiging op een zonnige dag.
Daarnaast hebben wij t voordeel nu te huren dus de overdracht kan spoedig plaatsvinden (woning per direct beschikbaar).
Dus hoop dat we tot overeenstemming kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door DopdeDouwer op 21-04-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
Jelv schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:04:
[...]

Zit met precies dezelfde situatie. Je kan op die 3000 wel afdingen. Verder haf ik deze opties nog gevonden. VEH is 2500€. Online is er hypotheek24.nl voor €700 met weinig advies en eyeopen.nl voor €1300 met online adviseur. Wij hoeven pas over paar maanden te kiezen maar ben wel benieuwd waar je de keuze voor maakt.
Inderdaad erg aan het twijfelen over Eyeopen. Een aantal positieve reacties mogen vernemen.

Het onderhandelen met mijn financiële adviseur was ik al van op de hoogte. Dit heeft hij zelf aangegeven tijdens het tweede gesprek!
Echter scheelt het dan nog een hoop geld tegenover de 1300€ van Eyeopen.

Heb gelukkig nog een 2/3 weken de tijd voor ik moet beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 13:15
rkvvkevin schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:50:

Zoeken op hypotheek24 in deze topic geeft je wel een goed beeld.
Mijn ervaring: Duurde ontzettend lang (zowel mijn als hun schuld) om de hypotheek goedgekeurd te krijgen, 2 maanden. Maar erg vriendelijke mensen.

Twee (gratis) tips:
1. ABN Amro geeft voor bepaalde werkgevers korting.
2. ING heeft een loyaliteit korting.

Verder adviseer ik Hypotheek24 van harte, mede dankzij het enorme verschil in kosten. Verschil tussen 650 en 3000 euro is echt teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:44
DopdeDouwer schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:03:
Huis wat we op het oog hadden vandaag bezocht viel goed in de smaak alleen nog een keer terug om de avondzon te bekijken.
De 2e bezichtiger heeft in overleg met aankoopmakelaar wel gelijk een bod uitgebracht.
Wij zijn verzocht om bij interesse uiterlijk morgen een bod uit te brengen. Deal leek zo goed als rond dus vermoedelijk is de vraagprijs geboden.
Twijfel nu om de vraagprijs plus symbolisch bedrag te bieden+voorbehoud van 2e bezichtiging op een zonnige dag.
Daarnaast hebben wij t voordeel nu te huren dus de overdracht kan spoedig plaatsvinden (woning per direct beschikbaar).
Dus hoop dat we tot overeenstemming kunnen komen.
Niet gek laten maken! Was het direct verliefd toen je binnen liep, of had je zoiets van, mwah, dit kan hem weleens zijn? Als het niet het eerste was, lekker laten gaan en doorzoeken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ja eigenlijk wel <3 , toen ik de ad op funda zag al. Zag wel een hoop werk maar de prijs was er netjes genoeg voor.

[ Voor 17% gewijzigd door DopdeDouwer op 22-04-2016 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
vandaag te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouw woning in Rotterdam :D *O* *O*

Dinsdag een gesprek met de makelaar en ons daarna maar oriënteren op een hypotheek en dit topic doorlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-10 20:01

murphsy

Product Monkey

Ai. Leuke nieuwe kanshebber gespot. Langsgefietst en een bezichtiging gepland. Ziet er allemaal mooi uit. Maar nu ontdek ik op Funda dat het huis in Oktober 2015 ook al verkocht is. Ik heb de foto's vergeleken en het zijn duidelijk andere bewoners. Moet ik me nu zorgen maken? Bijv. gebreken aan het huis? Moeilijke buren?

Ik ga het natuurlijk vragen bij de bezichtiging, maar kan ik zelf op specifieke dingen letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Naar de reden vragen is altijd handig. Wellicht veranderende gezinssituatie of iets dergelijks en dan niks aan de hand. Maar anders paar keer langs gaan op wisselende tijdstippen, even de sfeer proeven. Anders buren even aanspreken, wat info over de wijk vragen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

murphsy schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:28:
Ai. Leuke nieuwe kanshebber gespot. Langsgefietst en een bezichtiging gepland. Ziet er allemaal mooi uit. Maar nu ontdek ik op Funda dat het huis in Oktober 2015 ook al verkocht is. Ik heb de foto's vergeleken en het zijn duidelijk andere bewoners. Moet ik me nu zorgen maken? Bijv. gebreken aan het huis? Moeilijke buren?

Ik ga het natuurlijk vragen bij de bezichtiging, maar kan ik zelf op specifieke dingen letten?
Zou me geen zorgen maken, als er een gebrek aan het huis is moeten ze het je melden (meldingsplicht; no way dat ze wegkomen met 'wist ik niet' als het dé reden is om het huis binnen een half jaar te koop zetten), en moeilijke buren ben je doorgaans ook niet zó zat dat je binnen een half jaar gillend weg wilt.

Ik denk dat je gewoon voor de makkelijkste optie moet gaan: Ze kunnen het niet meer betalen. Ofwel door een relatiebreuk (meest waarschijnlijk), ofwel door een overlijden, ofwel door baanverlies, ofwel bedenk een reden.

Maar de kans is groot dat de makelaar ook niet dom is, en de reden dat de mensen het huis te koop zetten is bij praktisch al mijn bezichtigingen tot nu toe (met een makelaar) vrij natuurlijk ter sprake gekomen. Gewoon bezichtigen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
murphsy schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:28:

Gewoon langs gaan of proberen op een open avond / dag langs gaan dan spreek je de bewoners.

Soms zijn het de simpelste redenen zoals verandering van baan waardoor ze moeten. Gewoon vragen de makelaar geeft het ook meestal wel aan omdat de meeste redenen geen probleem vormen en irritant buren tja daar doe je niet veel aan en misschien heb jij er wel geen last van.

En bij twijfel altijd bouwkundig laten keuren wat is die 300-500 euro nu op zo een grote aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedankt voor de tips. Ben inmiddels op verschillende tijden (vrijdagavond, zaterdagmiddag) langs geweest. Ook de buurman uitgebreid gesproken. Stoute schoenen aangetrokken en maar gewoon gevraagd of hij het hoe & waarom weet. Kwam een verhaal uit over de sociale as, niets over het huis of de buren gelukkig. Heb er inmiddels geen naar gevoel meer bij, hartstikke leuke straat & aantrekkelijk huis. Dinsdag bezichtigen.

Vandaag als het weer nog even opklaart loop ik er nog even langs met mijn vrouw, dan hebben we alle weekenddagen gehad ;)

Financieel ook even gepuzzeld, en het lijkt kantjeboord haalbaar (binnen onze wensen). Moet er wel iets van de prijs af eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
Ff nieuwsgierig, als je bij het inspectierondje voor overdracht van een bestaande woning nog zaken opmerkt waarvan de verkoper schriftelijk heeft bevestigd dat hij deze nog zou oplossen, wat is dan de wijze van handelen? Bij de notaris een deel van de koopsom vast laten houden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10 16:39
murphsy schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:14:
Bedankt voor de tips. Ben inmiddels op verschillende tijden (vrijdagavond, zaterdagmiddag) langs geweest. Ook de buurman uitgebreid gesproken. Stoute schoenen aangetrokken en maar gewoon gevraagd of hij het hoe & waarom weet. Kwam een verhaal uit over de sociale as, niets over het huis of de buren gelukkig. Heb er inmiddels geen naar gevoel meer bij, hartstikke leuke straat & aantrekkelijk huis. Dinsdag bezichtigen.

Vandaag als het weer nog even opklaart loop ik er nog even langs met mijn vrouw, dan hebben we alle weekenddagen gehad ;)

Financieel ook even gepuzzeld, en het lijkt kantjeboord haalbaar (binnen onze wensen). Moet er wel iets van de prijs af eigenlijk.
Ik heb zelf ook een huis gekocht van een eigenaar die daar nog geen jaar woonde. Er hoeft bij een transactie binnen een jaar niet nogmaals overdrachtsbelasting betaald te worden, maar in onze koopakte stond dat wij dit bedrag betaalde aan de verkoper. Ik weet niet hoe de regels hier nu van zijn, maar ik vond dat toen wel een onderhandelings punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Lekkerboeie86 schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:47:
[...]

Ik heb zelf ook een huis gekocht van een eigenaar die daar nog geen jaar woonde. Er hoeft bij een transactie binnen een jaar niet nogmaals overdrachtsbelasting betaald te worden, maar in onze koopakte stond dat wij dit bedrag betaalde aan de verkoper. Ik weet niet hoe de regels hier nu van zijn, maar ik vond dat toen wel een onderhandelings punt.
Goede tip! Bedankt. Daar kunnen we wel wat mee.

Helaas wel net ontdekt in mijn buurtonderzoek dat er een AZC met 800 man voor minimaal 5 jaar zo'n 3 a 4 straten verderop komt. Ik weet niet hoe ik daarover denk met een kleine zoon die daar naar de basisschool moet...

Je blijft lekker bezig zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:44
Wellicht heb je hier ook gelijk de reden te pakken waarom de woning in de verkoop is gezet. Er zijn genoeg mensen te vinden volgens mij die dit absoluut niet willen.

Om dat AZC net voor te zijn (waarde woning/hoogte verkoopprijs) als je zeker weet dat je daar niet 5 jaar lang bij om de hoek wil wonen is het dus niet zo gek hem snel te koop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
remzor schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:00:
Wellicht heb je hier ook gelijk de reden te pakken waarom de woning in de verkoop is gezet. Er zijn genoeg mensen te vinden volgens mij die dit absoluut niet willen.

Om dat AZC net voor te zijn (waarde woning/hoogte verkoopprijs) als je zeker weet dat je daar niet 5 jaar lang bij om de hoek wil wonen is het dus niet zo gek hem snel te koop te zetten.
'Komst asielzoekerscentrum geen invloed op huizenprijs'

Los daarvan, in bijna heel het land stijgen de prijzen zeker zolang de rente laag blijft. Wellicht dat het iets minder hard gaat als er een AZC in de buurt komt, maar forse prijsdalingen zijn niet te verwachten.

Als je echt pertinent niet in de buurt van een AZC wil wonen dan kan je bijna het hele land afstrepen. :9

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:44
ph4ge schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:35:
[...]

'Komst asielzoekerscentrum geen invloed op huizenprijs'

Los daarvan, in bijna heel het land stijgen de prijzen zeker zolang de rente laag blijft. Wellicht dat het iets minder hard gaat als er een AZC in de buurt komt, maar forse prijsdalingen zijn niet te verwachten.

Als je echt pertinent niet in de buurt van een AZC wil wonen dan kan je bijna het hele land afstrepen. :9
Met een nieuwsartikel uit 2002 kan ik niet veel. Heel andere tijd vandaag de dag, dus die vlieger gaat voor mij niet op.
Bovendien geef ik aan dat het een reden voor de verkopers kan zijn omdat zij gewoon niet bij een AZC om de hoek willen wonen. Zoals ik al zei, die mensen zijn er volgens mij genoeg.
Je laatste opmerking is neem ik aan sarcastisch bedoeld, want de kans is eigenlijk erg klein dat de willekeurige Nederlandse burger bij een AZC om de hoek woont ;)

Maar goed, het blijft allemaal toch maar gissen natuurlijk he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
remzor schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:32:
Met een nieuwsartikel uit 2002 kan ik niet veel. Heel andere tijd vandaag de dag, dus die vlieger gaat voor mij niet op.
Bovendien geef ik aan dat het een reden voor de verkopers kan zijn omdat zij gewoon niet bij een AZC om de hoek willen wonen. Zoals ik al zei, die mensen zijn er volgens mij genoeg.
Je laatste opmerking is neem ik aan sarcastisch bedoeld, want de kans is eigenlijk erg klein dat de willekeurige Nederlandse burger bij een AZC om de hoek woont ;)

Maar goed, het blijft allemaal toch maar gissen natuurlijk he..
Komst azc heeft weinig invloed op woningmarkt

Uit 20 november 2015...

Ik ga niet met jou de discussie aan over wat wel of niet jouw woonwensen zijn, ik geef alleen aan dat prijsdalingen een slecht excuus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
murphsy schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:08:
[...]

Goede tip! Bedankt. Daar kunnen we wel wat mee.

Helaas wel net ontdekt in mijn buurtonderzoek dat er een AZC met 800 man voor minimaal 5 jaar zo'n 3 a 4 straten verderop komt. Ik weet niet hoe ik daarover denk met een kleine zoon die daar naar de basisschool moet...

Je blijft lekker bezig zo ;)
Gewoon nog proberen te vissen bij de makelaar tijdens te bezichtiging. Hoeveel last je heb is altijd afwachten zal mee vallen misschien of totaal niet. Voor mij zelf weet ik het nog net zo niet maar het is meestal voor langer dan 5 jaar en ze komen natuurlijk ook op de school bij de kleintjes waardoor de juf/meester meer tijd kwijt is met de taal bij brengen. We hebben het iets beperkt mee gemaakt toen er een vluchtelingen kind op school kwam goede ervaring maar dat het wel extra effort kost aan de school waardoor het gewoon even wennen is. Maar ben wel altijd van mening hoe diverser de kinderen hoe beter maar wel in verhouding. We hebben zelfs 2 weken lang tijdelijke opvang gehad hier behalve dat er iets meer politie zichtbaar was verder geen issues behalve goede ervaringen verder. Alleen een paar jongeren (uit ons dorp) die issue veroorzaken maar niet de vluchtelingen zelf 8)7 Zo die je maar weer dat het mee kan vallen.

Vandaag technische keuring woning ^_^ als alles goed gaat en er komt geen extreme dingen dan tekenen en gaan met alles en over 2 maanden verhuizen. Gaat hard zo die tijd zeg net verhuist naar tijdelijke woning en hup door naar onze echte woning. Ga de schapen missen in onze tijdelijke achtertuin. Straks helaas alleen maar 20km uitzicht over akkerland/weiland. In onze schattige tuin. Moet nog snel een echte grasmaaier regelen wat mijn handmaaier gaat hem toch echt niet worden :+

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPA5JVsICkgqUbQZ5trUrS24aRW1JOfV7FjypfmDI0yiOPMad6hA
of en echte zit maaier. En natuurlijk een buiten keuken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Inmiddels kan ik ook mijn ervaring in dit topic plaatsen. :)

Na enkele maanden thuis wonen heb ik nu definitief een huis gekocht: een instapklare halfvrijstaande woning in Roermond van begin jaren '90 met ruime aanbouw, airco en zonnepanelen voor 208.000,=.

Ik heb uiteindelijk nog €9.500,== van de vraagprijs afgekregen

Voor de geïnteresseerden: http://euregiomakelaardij...efsterstraat-58-roermond/

Ik moet zeggen dat alles erg snel is gegaan:
20-03-2016: Woning op Funda geplaatst
21-03-2016: Gebeld voor een bezichtiging
25-03-2016: Bezichtiging gehad door makelaar
29-03-2016: Eerste bod uitgebracht
02-04-2016: Overeenstemming met kopers over bod
11-04-2016: Hypotheekaanvraag gedaan bij Aegon
12-04-2016: Offerte Aegon binnen
15-04-2016: Bouwtechnische keuring en taxatie uitgevoerd, koopovereenkomst getekend
18-04-2016: Taxatierapport binnen, alle hypotheekstukken opgestuurd naar de Aegon
20-04-2016: Verpanding bestaande OVR bij Dela in orde
21-04-2016: Finaal akkoord Aegon voor hypotheekaanvraag

Ik heb mijn hypotheekaanvraag bij Aegon door de Hypotheker laten verzorgen. Hoewel ik tevreden ben over de Hypotheker, ga ik de volgende keer voor een execution-only hypotheek. Feitelijk stelt de hypotheekaanvraag niet zoveel voor, als je zorgt dat alle aan te leveren documenten op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Leuk huis voor een leuk prijsje! Die kosten bij mij in de buurt (Amersfoort) al gauw bijna het dubbele... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impressive
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-10 16:24
Ik zit met het volgende vraagstuk. Het is niet geheel gerelateerd aan de aankoop van een huis maar ik verwacht dat hier mensen zitten die er wat meer over weten.
Ik ben van plan om een garagebox te kopen. Deze bevindt zich onderin de flat met koopappartementen waardoor deze normaal gesproken onder de eigen woning zou vallen. (Dus 2% overdrachtsbelasting ipv 6% en hij valt in box 1)

De situatie is echter als volgt:
Het appartement is van mijn vriendin en de bedoeling is dat dit ook zo blijft. (Komt uit een erfenis en is dus hypotheekvrij). Op dit moment hebben we nog geen samenlevingscontract maar deze gaan we binnenkort wel afsluiten.
Ik wil echter de garagebox van mijn geld gaan kopen (deel spaargeld en deels geschonken door mijn ouders). De garagebox komt dus op mijn naam te staan.
Nu komt het lastige, zonder samenlevingscontract betaal ik 6% overdrachtsbelasting en valt de garage in box 3 omdat ik geen eigenaar ben van de woning.
Nu ben ik aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om hem eventueel in box 1 te laten vallen en daarbij ook 2% overdrachtsbelasting te betalen. Ik heb de belastingtelefoon al gebeld en die geven aan dat de enige opties zijn om een geregistreerd partnerschap aan te gaan of een huwelijk onder gemeenschap van goederen. Dit zijn beide opties die wij op dit moment nog niet willen. Een samenlevingscontract is volgens degene van de belastingtelefoon niet voldoende.

Ik heb vervolgens geprobeerd om met het aangifteprogramma van 2014 een aangifte in te vullen met als situatie dat we een samenlevingscontract hebben. Daar krijg ik sterk de indruk dat aangezien we fiscale partners zijn we volgens de belastingdienst ook beide eigenaar zijn van de woning (het is namelijk mogelijk om te schuiven met het te betalen bedrag tussen ons beide). Daarnaast wordt in alle vragen over de woning namelijk ook steeds de vraag gesteld of ik en/of mijn vriendin de eigenaar zijn. Dit doet mij dus vermoeden dat de aankoop van de garage door mij toch onder de eigen woning zou vallen. (En er dus 4% overdrachtsbelasting bespaard wordt en er minder belasting betaald hoeft te worden over de garage omdat deze in box 1 valt.)

Verder onderzoek op internet heeft mij helaas nog niet verder gebracht omdat ik geen vergelijkbare situaties heb gevonden.

Is er iemand die hier wat meer over weet of weet waar ik terecht zou kunnen met mijn vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
impressive schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:31:
Ik heb vervolgens geprobeerd om met het aangifteprogramma van 2014 een aangifte in te vullen met als situatie dat we een samenlevingscontract hebben. Daar krijg ik sterk de indruk dat aangezien we fiscale partners zijn we volgens de belastingdienst ook beide eigenaar zijn van de woning (het is namelijk mogelijk om te schuiven met het te betalen bedrag tussen ons beide).
Als je fiscaal partner bent mag je wel schuiven met je aftrekposten tussen beide partners. Maar dat maakt je natuurlijk nog niet ineens eigenaar van de woning van je vriendin.

Voor zover ik weet heeft de 2% of 6% alleen met de woning te maken en niet met of je fiscaal partner bent van iemand die een woning bezit.

Eventuele andere optie: leen het geld aan je vriendin en laat haar de garage kopen.

Of wellicht een afspraak maken met een fiscaal adviseur voor andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:00
4 mei de sleutel overdracht van het huis. Vandaag de nota gehad van de notaris. Probleempje is dat de hoogte van de nota 500 euro meer is dan de offerte was. Zonder de extra kosten eerst te melden. Natuurlijk gelijk een mail gestuurd om uitleg waar dat extra geld vandaan is gekomen.

Is het normaal dat deze kosten altijd hoger uitvallen?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus een bod gedaan op het eerder door mij besproken huis. De jaren 70 woning welke hevig aan een opknapbeurt nodig is.
Vraagprijs was 200.000
Mijn bod... 120.000

Werd niet helemaal goed ontvangen. Terugkoppeling via de verkopend makelaar, "het bod wordt niet serieus genomen".

Ben nog even aan het nadenken over een hoger bod. Maar vrees dat we qua prijs gewoon teveel uit elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Beneveerg schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:39:
4 mei de sleutel overdracht van het huis. Vandaag de nota gehad van de notaris. Probleempje is dat de hoogte van de nota 500 euro meer is dan de offerte was. Zonder de extra kosten eerst te melden. Natuurlijk gelijk een mail gestuurd om uitleg waar dat extra geld vandaan is gekomen.

Toevallig in exact hetzelfde schuitje, 3 mei overdracht. Ik kreeg vooraf een nette specificatie van de kosten, deze klopt exact met wat er is opgenomen voor de notaris in de Nota van afrekening. Als het goed is zou je daar ook uit kunnen halen waar die 500eu extra vandaan komt.

Enige wat ik nog niet wist waren informatiekosten te betalen aan de vve beheerder a €120,- Is dit een normaal bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-10 18:24

Onbekend

...

Beneveerg schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:39:

Bij mij kwam het bedrag overeen zoals in de offerte was vermeldt.
Als het goed is heb je meteen ook een specificatie erbij gehad.
Notaris voor alleen het huis zo rond 350 tot 400 euro? Extra notariskosten voor de hypotheek misschien?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Gisteren alle papieren ingeleverd bij de adviseur. Laatste dingen doorgenomen en volgende week verwacht hypotheek rond te hebben.

Inmiddels ook van de makelaar een brief gekregen dat alles heel spoedig verloopt. Koop ging heel snel maar tekenen van meerwerk e.d. ook dus de bouw begint eerder *O*

Hebben alleen nog steeds geen certificaat van woningborg binnen al nagevraagd bij makelaar en aannemer waar die blijft maar duurt wel lang. Het is dat het al fase 4 is van de bouw anders had ik mij meer zorgen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:14:
Ik heb dus een bod gedaan op het eerder door mij besproken huis. De jaren 70 woning welke hevig aan een opknapbeurt nodig is.
Vraagprijs was 200.000
Mijn bod... 120.000

Werd niet helemaal goed ontvangen. Terugkoppeling via de verkopend makelaar, "het bod wordt niet serieus genomen".

Ben nog even aan het nadenken over een hoger bod. Maar vrees dat we qua prijs gewoon teveel uit elkaar liggen.
En dat verbaast je? Je biedt de helft. Zonder verdere informatie denk ik dat die mensen best tot 170-180 willen zakken, maar niet tot 120.

Ken je dat met dat dubbeltje en de eerste rang?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 15:48
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:14:
Vraagprijs was 200.000
Mijn bod... 120.000

Dat je uberhaubt een reactie hebt gehad.

Wij hebben 190k geboden op een huis met vraagprijs 219.5k en daar kregen we al geen hele aardige reactie op. De verkoper deed vervolgens een tegenaanbod van 217.5. Daarop was onze reactie dat we te veel uit elkaar zitten om nog vertrouwen te kunnen hebben in een goede afloop. Uiteindelijk zijn we toch verder gaan onderhandelen en uitgekomen op 200k rond.

[ Voor 5% gewijzigd door outlandos op 27-04-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Malfunctions schreef op woensdag 27 april 2016 @ 08:31:
En dat verbaast je? Je biedt de helft. Zonder verdere informatie denk ik dat die mensen best tot 170-180 willen zakken, maar niet tot 120.

Een vraagprijs zegt helemaal niks, die is per definitie uit de lucht gegrepen. Als die vraagprijs gewoon te hoog is kan je best laag bieden. Dat wil heleboel zeggen dat hij voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ph4ge schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:17:
[...]

Een vraagprijs zegt helemaal niks, die is per definitie uit de lucht gegrepen. Als die vraagprijs gewoon te hoog is kan je best laag bieden. Dat wil heleboel zeggen dat hij voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Vraagprijs zegt idd niet zoveel, maar verkoopprijs van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt wel, en die lag volgens één van z'n eerdere posts tussen de 200k en 250k. Dan is 120k gewoon erg laag en kan ik me reactie van verkopers goed voorstellen. 'k Zou persoonlijk niet eens de moeite nemen om een tegenbod te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10 20:05
naitsoezn schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:43:
[...]

Vraagprijs zegt idd niet zoveel, maar verkoopprijs van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt wel, en die lag volgens één van z'n eerdere posts tussen de 200k en 250k. Dan is 120k gewoon erg laag en kan ik me reactie van verkopers goed voorstellen. 'k Zou persoonlijk niet eens de moeite nemen om een tegenbod te doen.
Wij hebben op een woning € 320.000 geboden (vraagprijs € 325.000). Helaas was dit te laag. Er is direct de vraagprijs geboden en wij moeten ook van onze huidige woning af. Dus het kan heel verschillend zijn. Ons type woningen staan te koop voor € 225.000 en gaan we voor de vraagprijs of iets eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-10 18:35

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn verloofde en ik zijn nu een maand of 4 bezig met huizenjacht. :)

Eind afgelopen jaar was ik mijn huidige woonsituatie opeens zat toen ik een van mijn tenen brak op een uitstekende poot van een keyboardstandaard. We hebben zo weinig loopruimte dat je niet eens de gordijnen fatsoenlijk open en dicht kan doen zonder spitsroeden te lopen. We zitten nu in een sociale huurwoning met 4 kamers van 42m^2 in totaal. Een grotere sociale huurwoning komen we door ons inkomen niet meer voor in aanmerking (ikzelf verdien pak em beet 52k bruto per jaar en mijn verloofde is uitzendkracht).

Dus een huisje kopen was een logische stap. :)

Als sinds Januari weten we eigenlijk al welke woning we willen en sinds afgelopen week hebben we besloten erop te gaan bieden.

Het gaat om een tussenwoning met bouwjaar 2006 met in totaal 112m^2 woonruimte over 5 kamers, geen tuin, wel carport voor 2 auto's, groot balkon op het zuiden (uitzicht over weilanden) en woonkamer op de middenverdieping. Naar onze huidige eisen perfect!

Er staan meerdere huizen te koop in dezelfde straat. Al die huizen hebben een hogere vraagprijs en zijn in slechtere staat van onderhoud. Deze woning hoeven we in principe niks aan te doen als we er in willen. Deze heeft een vraagprijs van 189.000. De woning staat al meer dan 6 maanden te koop en de koper heeft aangegeven al 30k in prijs gezakt te zijn dus dat er niet veel rek meer in zit.

Afgelopen zaterdag heb ik de makelaar gebeld en een startbod van 180.000 uitgebracht. Op maandag werd ik terug gebeld dat de verkoper had aangegeven dat hij wel wilde zakken naar 186.000 maar dat hij dan wel wilde zitten totdat zijn nieuwbouwwoning af was (begin Oktober). Ik heb dezelfde dag nog de makelaar gebeld met als tegenbod 183.500 voor als hij er in Oktober uit wil en voor 185.000 wil ik de woning op 1 Juli. Ik moet dan immers meer maanden huur betalen die je dan niet in het grote spaarpotje van een hypotheek kunt steken.

Daar heb ik vooralsnog geen reactie op gehad en ik begin me een beetje ongerust te maken. :P

Het gaat om deze woning.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Leuk, lekker modern huis. Hoop dat jullie er uit komen met de verkoper. Zou toch jammer zijn om het op een paar duizend Euro te laten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Gisteren naar de makelaar geweest en wat documenten ontvangen. Nu een week of twee de tijd om te bedenken wat we willen. Gaat om dit huis.

Gaan het waarschijnlijk wel doen. Alleen wat nadenken over het meerwerk, wat nogal fors aan de prijs is. Dus goede afweging maken om dat eventueel later te doen. Zo kost een dakkapel 9000 euro, uitbouw 12000 (1,20) en stompe deuren 900 ps :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:37
De uitbouw wordt dan wel mee gestort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
ja, uitbouw gaan we waarschijnlijk wel doen. Ook omdat er extra heipalen in moeten. Dus dat kan wel uit uiteindelijk. De rest maar eens goed over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:44
Wolf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:16:
Mijn verloofde en ik zijn nu een maand of 4 bezig met huizenjacht. :)

Eind afgelopen jaar was ik mijn huidige woonsituatie opeens zat toen ik een van mijn tenen brak op een uitstekende poot van een keyboardstandaard. We hebben zo weinig loopruimte dat je niet eens de gordijnen fatsoenlijk open en dicht kan doen zonder spitsroeden te lopen. We zitten nu in een sociale huurwoning met 4 kamers van 42m^2 in totaal. Een grotere sociale huurwoning komen we door ons inkomen niet meer voor in aanmerking (ikzelf verdien pak em beet 52k bruto per jaar en mijn verloofde is uitzendkracht).

Dus een huisje kopen was een logische stap. :)

Als sinds Januari weten we eigenlijk al welke woning we willen en sinds afgelopen week hebben we besloten erop te gaan bieden.

Het gaat om een tussenwoning met bouwjaar 2006 met in totaal 112m^2 woonruimte over 5 kamers, geen tuin, wel carport voor 2 auto's, groot balkon op het zuiden (uitzicht over weilanden) en woonkamer op de middenverdieping. Naar onze huidige eisen perfect!

Er staan meerdere huizen te koop in dezelfde straat. Al die huizen hebben een hogere vraagprijs en zijn in slechtere staat van onderhoud. Deze woning hoeven we in principe niks aan te doen als we er in willen. Deze heeft een vraagprijs van 189.000. De woning staat al meer dan 6 maanden te koop en de koper heeft aangegeven al 30k in prijs gezakt te zijn dus dat er niet veel rek meer in zit.

Afgelopen zaterdag heb ik de makelaar gebeld en een startbod van 180.000 uitgebracht. Op maandag werd ik terug gebeld dat de verkoper had aangegeven dat hij wel wilde zakken naar 186.000 maar dat hij dan wel wilde zitten totdat zijn nieuwbouwwoning af was (begin Oktober). Ik heb dezelfde dag nog de makelaar gebeld met als tegenbod 183.500 voor als hij er in Oktober uit wil en voor 185.000 wil ik de woning op 1 Juli. Ik moet dan immers meer maanden huur betalen die je dan niet in het grote spaarpotje van een hypotheek kunt steken.

Daar heb ik vooralsnog geen reactie op gehad en ik begin me een beetje ongerust te maken. :P

Het gaat om deze woning.
Mooi huis, zoiets zou ik op termijn ook nog weleens willen. BG lekker veel ruimte voor de hobby, en toch nog 2 volwaardige verdiepingen overhouden 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ybos schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:57:
[...]

Mooi huis, zoiets zou ik op termijn ook nog weleens willen. BG lekker veel ruimte voor de hobby, en toch nog 2 volwaardige verdiepingen overhouden 8-)
Enige nadeel is dat je wat meer trap moet lopen in vergelijking met een 'standaard' tussenwoning. Woonkamer en keuken op de eerste verdieping en de wc en entree op de begane grond. Prima voor jonge gezonde mensen, maar wat minder voor bejaarden en gehandicapten. Inclusief bezoek.
EJPostema schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:32:
[...] Alleen wat nadenken over het meerwerk, wat nogal fors aan de prijs is. Dus goede afweging maken om dat eventueel later te doen. Zo kost een dakkapel 9000 euro, uitbouw 12000 (1,20) en stompe deuren 900 ps :')
Dakkapellen en dakramen zijn meestal prima achteraf te doen. Voor een uitbouw geldt dat veel minder en ook de deursoort ga je niet zomaar even achteraf veranderen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fiber schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:12:
[...]

Dakkapellen en dakramen zijn meestal prima achteraf te doen. Voor een uitbouw geldt dat veel minder en ook de deursoort ga je niet zomaar even achteraf veranderen als je dat zou willen.
Voor de deuren zijn er ombouwsets om dit achteraf zelf om te bouwen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gisteren naar de makelaar geweest en wat documenten ontvangen. Nu een week of twee de tijd om te bedenken wat we willen. Gaat om dit huis.

Gaan het waarschijnlijk wel doen. Alleen wat nadenken over het meerwerk, wat nogal fors aan de prijs is. Dus goede afweging maken om dat eventueel later te doen. Zo kost een dakkapel 9000 euro, uitbouw 12000 (1,20) en stompe deuren 900 ps :')
Bah, weer zo'n makelaar die niet kan rekenen en vloer en/of dak vergeten is mee te rekenen. Hoe kan een huis met 130 m2 woonoppervlak zo weinig inhoud hebben?
Inhoud is niet echt belangrijk maar wel zaak bij tegenstrijdige gegevens het woonoppervlak te controleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Het gaat om deze woning.
Lijkt me heel normaal dat je in zon onderhandeling zit. Ik zou even bellen en informeren of ze je bod (mail?) correct ontvangen hebben. Misschien is betreffende medewerker wel ziek, heeft hij/zij vakantie, druk etc etc. Kan eventueel nog een andere partij in beeld zijn. Gewoon even vriendelijk situatie vragen.

Als ze aan de telefoon 'moeilijke' vragen stellen is het heel normaal om te zeggen dat je er even over na wil denken eventueel met je partner. Laat je niet onder druk stellen en laat sowieso niet merken dat je je onder druk gesteld voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Jeej we zijn in onderhandeling. Genoeg kapers op de kust (bezichtigingen lopen wel door), maar fijn dat we nu even in "rustig" vaarwater zitten.
Ons bod was 5k onder de vraagprijs dus vermoed dat we er wel uit gaan komen (bewindvoerder/bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
---knip---

Het gaat om deze woning.
Jullie zijn al aardig dicht bij elkaar bij ons was het eerste verschil 40k en we zijn in het midden uitgekomen. We hadden iets mazzel denk ik om dat de verkopende partij minder rest schuld over hield en haast had. Ik heb wel zo iets alles wat rond de 2-3 maand bedragen kost hypotheek is speel geld daar zou ik niet een woning op laten lopen hij is 3000 naar jullie toegekomen en heeft zelf al 30k verlaagd over de tijd. Wat kosten de woning in de buurt en wat heeft hij aan hypotheek zelf maakt dat hij vast houd aan zijn prijs. Het lijkt op geen slechte deal voor beide.

Het verschil is nu 3000 euro. Hoe graag wil je de woning. Of zoek je rustig verder. Je kan ook zeggen 186 is goed maar dan willen wij deze ter overnamen dingen er bij dat maakt uiteindelijk ook soms best wel wat uit. Maar bel de makelaar en vraag waarom er nog geen reactie is omdat jullie wel officieel in onderhandeling zijn op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 01:36

Bijna-buurman! :W Ik mag morgen de koopovereenkomst tekenen voor een appartement daar in de buurt. *O*

Ik hoop dat ik de financiering komende maand rondkrijg (zou geen probleem mogen zijn), want dan kan ik m'n huur per 1 juli opzeggen (overdracht @ 24 juni).

En straks op zoek naar een verhuisbedrijf voor het verhuizen van m'n spullen van Utrecht naar Rotterdam. Wordt een duur grapje vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Fiber schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:31:
Leuk, lekker modern huis. Hoop dat jullie er uit komen met de verkoper. Zou toch jammer zijn om het op een paar duizend Euro te laten klappen.
Gaat wat mij betreft ook niet gebeuren hoor, we komen er wel uit!
Fiber schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:12:
[...]

Enige nadeel is dat je wat meer trap moet lopen in vergelijking met een 'standaard' tussenwoning. Woonkamer en keuken op de eerste verdieping en de wc en entree op de begane grond. Prima voor jonge gezonde mensen, maar wat minder voor bejaarden en gehandicapten. Inclusief bezoek.

[...]
Nou ja, ik ben 28 en mijn verloofde 25. Dat moet de komende jaren iig goed komen. Komt nog eens bij dat wij nog niet direct een kinderwens hebben dus dan is een tuin ook geen vereiste. 8)
Cheesy schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:11:
[...]

Lijkt me heel normaal dat je in zon onderhandeling zit. Ik zou even bellen en informeren of ze je bod (mail?) correct ontvangen hebben. Misschien is betreffende medewerker wel ziek, heeft hij/zij vakantie, druk etc etc. Kan eventueel nog een andere partij in beeld zijn. Gewoon even vriendelijk situatie vragen.

Als ze aan de telefoon 'moeilijke' vragen stellen is het heel normaal om te zeggen dat je er even over na wil denken eventueel met je partner. Laat je niet onder druk stellen en laat sowieso niet merken dat je je onder druk gesteld voelt.
Ik kan inderdaad even bellen. Als ik morgen nog niks gehoord heb ga ik dat even doen. Uiteraard moet je niet laten weten dat je je onder druk gezet voelt. Om eerlijk te zijn is dat ook gewoon niet zo. We zitten niet op hete kolen oid.

Waar ik wel last van heb is gewoon doodnormaal ongeduld. :P

Ik wil gewoon weten wat het gaat worden!
MeZZiN schreef op donderdag 28 april 2016 @ 07:55:
[...]

Jullie zijn al aardig dicht bij elkaar bij ons was het eerste verschil 40k en we zijn in het midden uitgekomen. We hadden iets mazzel denk ik om dat de verkopende partij minder rest schuld over hield en haast had. Ik heb wel zo iets alles wat rond de 2-3 maand bedragen kost hypotheek is speel geld daar zou ik niet een woning op laten lopen hij is 3000 naar jullie toegekomen en heeft zelf al 30k verlaagd over de tijd. Wat kosten de woning in de buurt en wat heeft hij aan hypotheek zelf maakt dat hij vast houd aan zijn prijs. Het lijkt op geen slechte deal voor beide.

Het verschil is nu 3000 euro. Hoe graag wil je de woning. Of zoek je rustig verder. Je kan ook zeggen 186 is goed maar dan willen wij deze ter overnamen dingen er bij dat maakt uiteindelijk ook soms best wel wat uit. Maar bel de makelaar en vraag waarom er nog geen reactie is omdat jullie wel officieel in onderhandeling zijn op dit moment.
Nou ik denk dat we er wel uitkomen hoor.

Wat wel door mijn hoofd spookt is dat de verkoper misschien besluit domweg niet op dit tegenbod te reageren. Kan dat überhaupt als je zoiets via een makelaar doet of moet je per definitie een ja of nee ontvangen?

Ik wacht morgen wat later op de dag nog even af. 4 werkdagen lijkt mij een redelijke termijn om je eens af te vragen wat er met mijn bod is gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 28-04-2016 11:25 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18
Realiseren jullie je dat er een reële kans is dat verkopers dit forum ook lezen? Er staat af en toe wel veel detail over nog lopende biedingen in, waardoor je onderhandelingen misschien negatief (of positief) beïnvloed kunnen worden als de verkoper zich realiseert dat het zijn potentiële koper betreft...

(Nee ik ben geen verkoper meer, huis is enkele weken geleden al verkocht, maar aangezien we ook weer nieuw willen kopen volg ik zowel het verkoop topic als deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Wolf schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:38:

[...]

Nou ik denk dat we er wel uitkomen hoor, zoals ik al eerder in deze post zeg, ik zou bereid zijn de vraagprijs te betalen (zeker gezien de staat van de woning t.o.v. de rest van de straat) maar ik wil gewoon het onderste uit de kan halen.

Op die paar duizend euro ben ik dan ook zeker niet van plan de woning te laten lopen. Het enige wat alleen door mijn hoofd spookt is dat de verkoper misschien besluit domweg niet op dit tegenbod te reageren. Kan dat überhaupt als je zoiets via een makelaar doet of moet je per definitie een ja of nee ontvangen?

Ik wacht morgen wat later op de dag nog even af. 4 werkdagen lijkt mij een redelijke termijn om je eens af te vragen wat er met mijn bod is gebeurd.
4 dagen is meestal wel prima maar je wilt natuurlijk alles er uithalen elke 1000 euro is weer 1000 euro.

Volgens de regels omdat je in onderhandeling bent moet de verkopende partij altijd aangeven (of jij) dat je de onderhandeling afbreekt maar of dat ook altijd gebeurt is altijd maar afwachten. Gewoon bellen als je te vroeg bent jammer dan gewoon checken en er boven op zitten.
jurjen_g schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:45:
Realiseren jullie je dat er een reële kans is dat verkopers dit forum ook lezen? Er staat af en toe wel veel detail over nog lopende biedingen in, waardoor je onderhandelingen misschien negatief (of positief) beïnvloed kunnen worden als de verkoper zich realiseert dat het zijn potentiële koper betreft...

(Nee ik ben geen verkoper meer, huis is enkele weken geleden al verkocht, maar aangezien we ook weer nieuw willen kopen volg ik zowel het verkoop topic als deze)
Ik wel zeker omdat iemand die google gebruikt het snel kan terug vinden vandaar dat ik het vaag hou zodat het geen issues kan op leveren.

Keuring is geregeld nu wachten op het rapport er waren wel issues maar tja welk huis niet van ruim 100 jaar oud. En goed contact nu weer met de bewoners dus dat help en maakt het stukken prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Zit met een paar "kleine" desalnietemin belangrijke punten betreffende onze nieuwbouwwoning.

1.
We krijgen een CW5 ketel (wat zijn die tegenwoordig schattig klein) en 15mm leidingen nu nemen we een bad en willen een regendouche laten installeren maar vragen ons af of de leidingmaat en ketel afdoende is.

2.
Er komen standaard 2 zonnepanelen op het dak om het huis onder "nul-op-de-meter" woning te laten vallen met een EPC van <0,6. Nu willen we graag meer panelen echter gaat de uitvoerder tot max 4 panelen wat natuurlijk ook niet echt denderend is.
Zat zelf al te denken aan panelen laten vervallen en direct bij de bouw door andere partij een set panelen laten plaatsen of direct na de bouw uitbreiden.
Nu krijgen we Gista black Horse GS6m60 panelen met eem PW van 260 maar kunnen hierbij later gewoon andere panelen bij geplaatst worden of zitten we dan vast aan dezelfde panelen die erbij moeten komen.

In het geval van vervallen en direct hele zwik panelen laten plaatsen door andere partij hoe zit het dan met de EPC en dergelijken want dat heeft ook weer te maken met aankoopbedrag van de woning en subsidies etc.
Ga dit hoe dan ook nog navragen bij de aannemer waar we binnenkort een afspraak hebben maar misschien is er hier al wat info vandaan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

jurjen_g schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:45:

Gezien de leeftijd van de verkoper (en het gebrek van jonge kinderen aan zijn kant) lijkt me dat niet waarschijnlijk maar ik heb voor de zekerheid even mijn post gekuist. :)
MeZZiN schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:01:
[...]

4 dagen is meestal wel prima maar je wilt natuurlijk alles er uithalen elke 1000 euro is weer 1000 euro.

Volgens de regels omdat je in onderhandeling bent moet de verkopende partij altijd aangeven (of jij) dat je de onderhandeling afbreekt maar of dat ook altijd gebeurt is altijd maar afwachten. Gewoon bellen als je te vroeg bent jammer dan gewoon checken en er boven op zitten.

[...]

Ik wel zeker omdat iemand die google gebruikt het snel kan terug vinden vandaar dat ik het vaag hou zodat het geen issues kan op leveren.

Keuring is geregeld nu wachten op het rapport er waren wel issues maar tja welk huis niet van ruim 100 jaar oud. En goed contact nu weer met de bewoners dus dat help en maakt het stukken prettiger.
Als jij hetzelfde zou kunnen doen met je quote van mij zou dat fijn zijn. ;)

Ik ga even bellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Rubman schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:26:
Zit met een paar "kleine" desalnietemin belangrijke punten betreffende onze nieuwbouwwoning.

1.
We krijgen een CW5 ketel (wat zijn die tegenwoordig schattig klein) en 15mm leidingen nu nemen we een bad en willen een regendouche laten installeren maar vragen ons af of de leidingmaat en ketel afdoende is.

2.
Er komen standaard 2 zonnepanelen op het dak om het huis onder "nul-op-de-meter" woning te laten vallen met een EPC van <0,6. Nu willen we graag meer panelen echter gaat de uitvoerder tot max 4 panelen wat natuurlijk ook niet echt denderend is.
Zat zelf al te denken aan panelen laten vervallen en direct bij de bouw door andere partij een set panelen laten plaatsen of direct na de bouw uitbreiden.
Nu krijgen we Gista black Horse GS6m60 panelen met eem PW van 260 maar kunnen hierbij later gewoon andere panelen bij geplaatst worden of zitten we dan vast aan dezelfde panelen die erbij moeten komen.

In het geval van vervallen en direct hele zwik panelen laten plaatsen door andere partij hoe zit het dan met de EPC en dergelijken want dat heeft ook weer te maken met aankoopbedrag van de woning en subsidies etc.
Ga dit hoe dan ook nog navragen bij de aannemer waar we binnenkort een afspraak hebben maar misschien is er hier al wat info vandaan te trekken.
De panelen weglaten is bij onze nieuwbouwwoning geen optie. Het is 2 of 4 panelen. Reden die we krijgen is dat dit nodig is om aan de energie-eisen te voldoen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Jelv schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:54:
[...]

De panelen weglaten is bij onze nieuwbouwwoning geen optie. Het is 2 of 4 panelen. Reden die we krijgen is dat dit nodig is om aan de energie-eisen te voldoen..
Hier ben ik dus ook bang voor, maar als ik dan direct bij de bouw door een andere partij meer panelen laat plaatsen komt het ook in het bouwplan te staan dus zou het moeten kunnen. Theoretisch gezien dan.

Of het in de praktijk ook kan is dus de vraag plus wat het ons eventueel gaat kosten qua extra werk etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:52:
[...]

Bah, weer zo'n makelaar die niet kan rekenen en vloer en/of dak vergeten is mee te rekenen. Hoe kan een huis met 130 m2 woonoppervlak zo weinig inhoud hebben?
Inhoud is niet echt belangrijk maar wel zaak bij tegenstrijdige gegevens het woonoppervlak te controleren ;)
Gaat vooral om de schuinde daken op de zolder. Vandaar dat een dakraam eigenlijk een must is wil je daar echt iets mee kunnen. Maargoed we hebben die ruimte vooralsnog niet echt nodig (nog met zn tweeen). Dus dat kan echt prima later.

Hebben koningsdag gebruikt om alles even goed op een rij te zetten. Hebben besloten om vooral beneden het echt goed aan te pakken. Dus beneden een uitbouw, vloerverwarming etc. Boven gewoon een vrij simpele badkamer (gaan we later nog wel eens aanpakken) en inderdaad nog geen dakkapel. Kwamen erachter dat dat later waarschijnlijk ook nog goedkoper kan.

Stompe deuren twijfelen we nog een beetje over. Denk uiteindelijk dat we het niet doen. Gaan iig het niet via het meerwerk regelen maar dan gewoon zelf.

Twijfelen ook nog over een schuifpui. Zit standaard eentje in, maar die kan je vergroten (1600euro) of een vierdelige schuifpui van maken (2500) of openslaande deuren (3300)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:00
Onbekend schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:59:
[...]

Bij mij kwam het bedrag overeen zoals in de offerte was vermeldt.
Als het goed is heb je meteen ook een specificatie erbij gehad.
Notaris voor alleen het huis zo rond 350 tot 400 euro? Extra notariskosten voor de hypotheek misschien?
Inmiddels een aantal bedragen terug gevonden. Maar nog niet alles. Offerte was rond de 1200 euro en de daadwerkelijke kosten boven de 1700 euro.

Kosten die ik terug heb gevonden zijn bijvoorbeeld 2x 65 euro voor het niet digitaal kunnen inschrijven bij het kadaster (Wat ik al belachelijke bedragen vind). Erger is dat er niet bij wordt vermeld waarom niet en niet eerst is overlegd over extra kosten.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Akkoord is bereikt!

186k met de overdracht op 1 Juli! *O*

Nu snel de hypotheek, notaris en bouwkundige keuring in orde maken. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gefeliciteerd! Altijd leuk om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Congrats!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malfunctions schreef op woensdag 27 april 2016 @ 08:31:
[...]

Ik heb het huis 2 maal bezichtigd. 2 ton is gewoon veel te veel.
Had ook niet verwacht dat ze mijn bod van 120 direct zouden accepteren, maar hoopte op zijn minst op een tegenbod. Wil mijn bod max. naar 140 verhogen, had gehoopt uiteindelijk daar uit te komen.
naitsoezn schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:43:
[...]

Dan had ik het wel over huizen welke wél onderhouden zijn.
ph4ge schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:17:
[...]

En ja natuurlijk is mijn doel om zo min mogelijk voor zoveel mogelijk te betalen. Zo werkt het andersom vanuit de verkopende partij toch ook?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55

orf

Een huis waar ik erg geïnteresseerd in ben wordt per inschrijving verkocht. Eerst was het gewoon bieden, maar dat is veranderd naar een inschrijving door de grote belangstelling (zegt de verkoopmakelaar). Vrijdag is er 1,5 uur open huis en maandag voor 16:00 uur moeten de inschrijvingen binnen zijn. Ik heb een formulier toegestuurd gekregen waarop ik het bod en voorwaarden kan invullen.

Ik vind het een nare manier van verkopen/kopen, omdat ik hierdoor veel druk voel. Weinig tijd om na te denken, en doordat je in een gesloten envelop een bieding doet, weet ik niet goed wat ik moet bieden. Hoe ver gaan andere kopers en wat doe je qua voorwaarden. Ik vind het huis heel erg mooi en het is vrij uniek door de ligging en de tuin, maar ik wil me ook niet gek laten maken.

Heeft iemand goede tips? Ik heb voor mezelf de max op de vraagprijs gezet en aan voorwaarden als voorbehoud van financiering wil en kan ik niet tornen. Ik twijfel over een voorbehoud voor een bouwtechnische keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat is ook de reden dat ze op die manier gaan verkopen: potentiële kopers verleiden tot beslissingen en een bod welke ze anders waarschijnlijk niet zouden doen. Als er een zinnig (in de ogen van de verkoper) bod is zonder voorbehoud, dan gaat die geheid winnen. Want een voorbehoud etc. is alleen maar lastig en onzeker voor de verkoper, die heeft liever iemand die cash/'cash' kan betalen. Maar niets houdt je uiteraard tegen om de waarde in jouw ogen te bieden met de voorwaarden die jij wil. Dat is ook het enige verstandige wat je i.m.o. kunt doen.

Ben sinds kort aan het rondkijken naar een nieuwbouwwoning. Die zijn zeer zeldzaam hier in de stad en zeker in de voor mij betaalbare prijs. Eerst maar een afspraak gemaakt met een hypotheekadviseur om te kijken wat de financiële mogelijkheden zijn, alleen daarvoor kan ik al een flinke stapel PDF's maken. Heb het zelf wel berekend en bedacht maar mijn constructie denken de hypotheekboeren vast anders over. :+ Ben benieuwd waar het op uit gaat komen en of er de komende tijd nog iets gebouwd gaat worden wat zinnig is en waar ik dan een optie voor kan krijgen (want er zijn natuurlijk tig keer meer belangstellenden dan woningen).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

orf schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:01:
Een huis waar ik erg geïnteresseerd in ben wordt per inschrijving verkocht. Eerst was het gewoon bieden, maar dat is veranderd naar een inschrijving door de grote belangstelling (zegt de verkoopmakelaar). Vrijdag is er 1,5 uur open huis en maandag voor 16:00 uur moeten de inschrijvingen binnen zijn. Ik heb een formulier toegestuurd gekregen waarop ik het bod en voorwaarden kan invullen.

Ik vind het een nare manier van verkopen/kopen, omdat ik hierdoor veel druk voel. Weinig tijd om na te denken, en doordat je in een gesloten envelop een bieding doet, weet ik niet goed wat ik moet bieden. Hoe ver gaan andere kopers en wat doe je qua voorwaarden. Ik vind het huis heel erg mooi en het is vrij uniek door de ligging en de tuin, maar ik wil me ook niet gek laten maken.

Heeft iemand goede tips? Ik heb voor mezelf de max op de vraagprijs gezet en aan voorwaarden als voorbehoud van financiering wil en kan ik niet tornen. Ik twijfel over een voorbehoud voor een bouwtechnische keuring.
Ook 2x meegemaakt. Gewoon bod doen wat je normaal gesproken zou willen betalen of uit zou willen komen.
Als je het dan niet wordt, hoef je jezelf niets te verwijten, maar kan je alleen de ander (koper) uitlachen die teveel heeft betaald. De huizen die ik toen heb gezien waren al hoog geprijsd, en zijn voor vraagprijs+ verkocht. Dan kan ik er heel goed mee leven.

[ Voor 0% gewijzigd door DopdeDouwer op 28-04-2016 23:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

DopdeDouwer schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:59:
[...]

Ook 2x meegemaakt. Gewoon bod doen wat je normaal gesproken zou willen betalen of uit willen komen.
Als je het dan niet wordt, hoef je jezelf niets te verwijten, maar kan je alleen de ander (koper) uitlachen die teveel heeft betaald. De huizen die ik toen heb gezien waren al hoog geprijsd, en zijn voor vraagprijs+ verkocht. Dan kan ik er heel goed mee leven.
Of iets 'te veel' is weet je nooit. Als de kopers er de komende vijftig jaar met veel plezier gaan wonen is het niet gauw 'te veel' betaald... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat is waar, maar gedwongen door de situatie een te hoog bod doen bedoel ik. Je moet wel een bod naar waarde doen, moet je er noodgedwongen uit heb je een woning gekocht die onder water staat.

Geval wat ik bedoel had een vraagprijs van 257.500. Die vraagprijs was al stevig, vergelijkbare woningen gingen voor 215.000-245.000. Maar deze was net opgepimpt (schilderwerk) en hoekhuis. Wij hebben toen al ruim geboden, 244 geloof ik, winnende bod was 267500. 10k erbovenop bieden omdat je het graag wil hebben snap ik, maar lijkt me niet verstandig. Het ging nog steeds om een standaard eengezinswoning van 115m² uit 1976.

50 jaar is wel lang trouwens als ik eraan denk...

[ Voor 78% gewijzigd door DopdeDouwer op 28-04-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 08:25

Shunt

Boe

Ik zal me ook maar eens inschrijven in dit topic, afgelopen weken zijn mijn partner en ik ons voorzichtig op de huizen markt aan het begeven.
We moeten nog eventjes rustig aan doen aangezien ik per komende maandag begin bij een nieuwe werkgever, ik heb daar een proeftijd van twee maanden en daarna een contract voor onbepaalde tijd plus een aanzienlijke salaris bump. Volgens ons dus het ideale moment om eens serieus naar huisjes te gaan kijken.

We wonen nu samen in een appartement waar we ongelukkig worden:
  • Geen tuin,
  • Vanaf de lente tot de herst +24 graden binnen en in de zomer bijna altijd boven de 26/27 graden.
  • Direct aan een grote weg
  • Gebouw van een woningbouw verenging en dus de meest goedkope rotzooi ooit
Genoeg redenen dus om een nieuw huisje te willen kopen dus.

[Wat we tot nu al voorbereidend gedaan hebben:
  • We hebben een budget gesteld voor wat we maximaal zouden willen uitgeven aan een huis.
  • We hebben door buurten gereden om huizen af te strepen die in buurten liggen waar we niet willen wonen.(niet te veel deuren in de zelfde kleuren en satelliet schotels wink wink).
  • Vrij blijvend gesprek met een hypotheek adviseur gehad om te kijken of wat wij willen uitgeven ook mogelijk was ( we vertrouwen niet helemaal op die online checks van bvb de Rabobank )
  • Een aantal huisjes bezichtigen (in twee maanden tijd kan er veel gebeuren maar dan heb je in ieders geval een goed beeld van de soorten huizen)
  • Financieel overzicht gemaakt over onze inkomsten en uitgaves zodat we weten wat we kunnen besteden.
  • Veel klus programma's kijken en vooral veel in het grote Nederbelg klus topic lurken voor tips en inspiratie.
  • Pagina's aan documenten door lezen die in de topic start staan.
De huizen die we tot nu bezichtigd hebben zijn allemaal rond het bouwjaar eind 1990 en begin 2000 geweest. qua leeftijd richten wij ons op huizen van af 1980 tm begin 2000. De nieuwbouw huizen zijn ons gewoonweg te klein qua tuin en vaak voor het budget extreem klein aan de binnenkant. Nu hebben we ook wel een best flink eisen pakket (met name ik :P)

Korte beschrijving van het soort huis wat we zoeken:
  • Relatief jong: 1980 / 2010
  • minimaal vier slaap kamers (Drie met een optie tot zolder naar slaap kamer is ook te doen)
  • een tuin van ongeveer 100m2 met voorkeur op het zuiden
  • Dak op het zuiden (indien mogelijk)
  • Garage met oprit.
  • In een rustige buurt / straat
  • Geen sociale huur in de buurt
  • Niet al te ver weg van de natuur
Als iemand nog tips heeft voor ons als huis leken zoals bvb op wat voor mankementen te letten bij huizen van deze leeftijd. (bij oudere huizen heb ik een redelijk idee vanuit mijn ouders die een flink aantal oudere panden had voor de verhuur.) Maar bij nieuwere huizen heb ik geen flauw idee.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In welke stad, dorp of regio zoek je? En in welke prijsklasse zoek je ongeveer...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 08:25

Shunt

Boe

Whoopsie in heel het relaas vergeten dat te vermelden haha,

We zoeken in regio venlo wat.
In de prijs klasse van twee tot drie ton. Met een sterke voor keur voor iets in het midden daar van.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die combinatie van eisen wordt lastig in Venlo zelf lijkt mij. Maar in de dorpen in de omgeving moet het wel lukken.

Pagina: 1 ... 8 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7