Angeloonie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:50:
Ergens in mei zou mijn vrouw een vast contract moeten krijgen (hopelijk dan geregeld en niet pas volgend schooljaar). We willen dan een huis gaan kopen, maar waar begin je mee?
Eerst naar de hypotheekshop om te kijken wat de max is, waardoor je gericht kunt zoeken op bijv. Funda.nl?
Of eerst gewoon huizen kijken voor het kijken om te zien wat wij leuk/niet leuk vinden in een huis en dan op Funda kijken en dan pas naar een hypotheekshop?
En stel ik zie een huis van 200k, ik kan een max hypotheek krijgen van 250k en ik wil voor 30k verbouwen (badkamer, keuken whatever), krijg ik dan 30k "gestort" om dit te financieren of krijg je enkel een hypotheek voor de 200k?
We hebben tevens allebei een creditcard, ik met max €1000 en mijn vrouw max €2000. Heeft dit nog invloed en kunnen we deze beter opzeggen?
Heb echt 0,0 ervaring hiermee, is er ergens een soort stappenplan hiervoor?
1. ga bij de verschillende hypotheekverstrekkers na hoeveel je kan lenen. Dit kan je simpel via de website berekenen (hypotheekshop, hypotheker, rabo, ing etc).
2. maak een vrijblijvende afspraak bij de verschillende verstrekkers om je verder te laten informeren. Dit eerste gesprek is gratis.
3. ga opzoek via bijv Funda naar huizen die je leuk lijken en ga daar langs op de open dagen of maak een afspraak.
4. een makelaar kan wel handig zijn als je slecht bent in onderhandelen etc maar is optioneel. Dit kost wel extra geld (denk tussen de 2-4k maar reken mij er niet op af)
5. als je wat gevonden hebt kan je dit kenbaar maken aan de inwoners (of hun verkoopmakelaar) en dan stappen gaan ondernemen met je hypotheekverstrekker. Dit gaat je dan echter wel geld kosten als het goed is. Vroeger was dit ongeveer 1% van de aankoopsom van de hypotheek. Dit is niet meer en tegenwoordig betaal dacht ik rond de 2500-3500 euro afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Komt ongeveer op hetzelfde neer
7. Dan zal je als het goed is een taxatie laten doen (maar het kan zijn dat dit wat eerder in het proces zit maar dat weet ik even niet meer zeker. Iemand die kan zeggen wanneer je dat doet?)
8. De verstrekker zal je dan verder helpen en je zal afspraken moeten maken met een notaris etc
Dit is het volgens mij redelijk globaal. Mocht ik het fout hebben corrigeer mij dan aub
Je kan niet zomaar bijlenen. Je krijgt tegenwoordig geloof ik een hypotheek voor de waarde van je huis + max 2%. Dus stel je huis kost 200000 dan kan je een hypotheek krijgen van 2040000 (ongeacht of je zelf meer zou kunnen lenen). Hiervan betaal je dan vaak de overdrachtsbelasting en notaris. Je zal echter wel zelf geld in moeten leggen. Het kan een optie zijn om nog een lening af te sluiten als je meer geld nodig hebt en dit past in je budget (voor bijv een verbouwing) maar dit is meestal erg duur en niet aan te raden.
Zolang je niet rood staat met je CC maakt het niet uit. Zelfde geldt voor bijv een negatieve BKR registratie of studieschuld. Die hebben invloed op de bedragen. Maar zolang je dat niet hebt geen probleem.