Is het mogelijk aan te tonen waar je deze klep hebt geïnstalleerd (foto) want ik ben geen technieker, enkel een doe-het-zelverPascal Saul schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:33:
Ik heb preventief een neopreen terugslagklep in de retour van de CV en de DHW gezet richting T-stuk om dit op voorhand te verkomen. Ik heb geen last van dit soort gedrag als ik de koelfunctie aanzet.
Ook hier gaat de warmte direct het buffervat in via de warmtewisselaar 28mm. Kan ook niet anders want de binnenunit hangt voor aan het vat.reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:18:
[...]
ik ga rechtstreeks het vat in dus overdracht is er wel. Ik heb wel lange leiding van tien meter maar wel 28mm met maar twee bochten . Heb jij hem terug gezet op stand 1 dus ?

er zijn een 20 keuzes in flow snelheid afhankelijk van gekozen setup (met ZB, buffervat, SWW en/of CV, enz), hier van 0X96 naar 0X80 flow gegaan. deltaT tussen inlaat en uitlaat is nu continue 2-3 graden waardoor de buitenunit op 15 - 20 hertz moduleert.
Door de WAR regeling in de buitenunit zorgt de WP zelf afhankelijk van de buitentemperatuur voor aanpassing van de temperatuur in het vat voor CV.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Knarfer schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:23:
[...]
Is het mogelijk aan te tonen waar je deze klep hebt geïnstalleerd (foto) want ik ben geen technieker, enkel een doe-het-zelver

retour CV -- terugslagklep >> T-stuk naar vuilfilter << terugslagklep -- retour DHW
[ Voor 17% gewijzigd door Pascal Saul op 23-07-2016 13:32 ]
Heren,
Allereerst wat een super topic. Ik heb nu aandachtig aardig wat pagina's doorgelezen. En ben enthousiast geworden om zelf ook dergelijke installaties aan te schaffen en te monteren maar zit nog wel met veel vragen.
Nu heb ik net een huis gekocht en ben dus nog niet op de hoogte van het verbruik. De woning stamt uit 2008 en is een 2 onder 1 kap.
Ik zie wel dat "normaal" een nederlands huishouden gemiddeld 1.500 m3 gas en 3.300 kWh elektriciteit per jaar verbruikt.
De gehele benedenverdieping beschikt over vloerverwarming met een 7 groepen pompverdeler als hoofdverwarming. De bovenverdieping en zolder worden verwarmd dmv radiatoren.
Ik heb met interesse gekeken naar de mogelijkheden en heb 2 offertes laten maken. 1 voor een warmtepomp installatie en 1 voor zonnepanelen.
Beide verwacht ik ook zelf aan te kunnen sluiten, m.u.v. STEK aansluiting.
Welke warmtepomp installatie geniet de voorkeur? Ik zie ELGA, Panasonic en Viessman voorbijkomen. Ik begrijp dat elke situatie anders is en er geen kant en klaar antwoord is maar een schopje in de juiste richting zou toch fijn zijn
Ondertussen zie ik fotos van installaties die werken. Zijn deze uit Spanje gehaald zoals eerdere berichten geopperd werd?
Allereerst wat een super topic. Ik heb nu aandachtig aardig wat pagina's doorgelezen. En ben enthousiast geworden om zelf ook dergelijke installaties aan te schaffen en te monteren maar zit nog wel met veel vragen.
Nu heb ik net een huis gekocht en ben dus nog niet op de hoogte van het verbruik. De woning stamt uit 2008 en is een 2 onder 1 kap.
Ik zie wel dat "normaal" een nederlands huishouden gemiddeld 1.500 m3 gas en 3.300 kWh elektriciteit per jaar verbruikt.
De gehele benedenverdieping beschikt over vloerverwarming met een 7 groepen pompverdeler als hoofdverwarming. De bovenverdieping en zolder worden verwarmd dmv radiatoren.
Ik heb met interesse gekeken naar de mogelijkheden en heb 2 offertes laten maken. 1 voor een warmtepomp installatie en 1 voor zonnepanelen.
Beide verwacht ik ook zelf aan te kunnen sluiten, m.u.v. STEK aansluiting.
Welke warmtepomp installatie geniet de voorkeur? Ik zie ELGA, Panasonic en Viessman voorbijkomen. Ik begrijp dat elke situatie anders is en er geen kant en klaar antwoord is maar een schopje in de juiste richting zou toch fijn zijn
Ondertussen zie ik fotos van installaties die werken. Zijn deze uit Spanje gehaald zoals eerdere berichten geopperd werd?
CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex
Hoe groot is je huis ? m2 en m3 svp, met deze gegevens kunnen we je misschien een indicatie geven.
Ook zijn we benieuwd naar je offerte(s).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Woonruimte is 160m2koevlaas2 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:53:
Hoe groot is je huis ? m2 en m3 svp, met deze gegevens kunnen we je misschien een indicatie geven.
inpandige ruimte is 24m2 (garage, enkelsteens, ongeisoleerd, geen cv)
Inhoud 475m3
Zoals eerder aangegeven is de woning uit 2008 en heeft energie label A. De woning bevat vloer, muur en dak isolatie evenals rondom HR++ glas. Tevens zit er een centraal ventilatiesysteem in huis die op vaste plekken in huis continue afzuiging voorziet.
Offertes die gegeven zijn zien er zo uit;
Of
- 12 zonnepanelen sunlink sl220 20m 265 Mono
- Kako 3.0 M1 omvormer
- Inclusief extra groep in meterkast en montage van het geheel
4595 excl btw
- 20 zonnepanelen sunlink sl220 20m 265 Mono
- Kako 5.0 M1 omvormer
- 6995 excl btw
Qua warmtepomp ziet het er zo uit;
- Warmtepomp unit met binnen en buiten unit
- Stek kosten
- Montage
- 4440 incl btw
- Aanpassing cv installatie lage temperatuur systeem Max 55c graf
- Aanpassing openverdeler vloerverwarming
- Klep tbv cv ketel 230v
- 490 incl btw
Zonnepanelen zijn met € 1,45 per W/P een normale prijs.Gertjezzz schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:03:
[...]
Woonruimte is 160m2
Inhoud 475m3
Zoals eerder aangegeven is de woning uit 2008 en heeft energie label A. De woning bevat vloer, muur en dak isolatie evenals rondom HR++ glas. Tevens zit er een centraal ventilatiesysteem in huis die op vaste plekken in huis continue afzuiging voorziet.
OfOf
- Kako 3.0 M1 omvormer
4595 excl btwDeze 20 panelen zullen geplaatst worden om zelf te kunnen voorzien in de stroom voor de warmtepomp.
- Kako 5.0 M1 omvormer
- 6995 excl btw
Qua warmtepomp ziet het er zo uit;Met aanpassing aan mijn huidige vloerverwarming worden er deze onderdelen geplaatst/vervangen;
- Stek kosten
- Montage
- 4440 incl btw
Helaas wordt er het geen specifieke warmtepomp installatie besproken maar zou voor mij dus een kleine 5k gaan kosten als ik het laat doen.
- Klep tbv cv ketel 230v
- 490 incl btw
WP klinkt ook niet echt heel duur, we zijn hier offertes van > 10 K gewend.
Ik lees niets over een SWW vat, dus als het om een ELGA gaat is het een stevige prijs. Nederland is met de huidige subsidie er niet goedkoper op geworden, vandaar de uitwijk naar Spanje door sommigen.
Zelf installeer ik een Mitsubishi Ecodan 7,5 KW incl dit kost mij +/- € 2000,- (na subsidie en met opties).
SWW vat heb ik al van mijn huidige WP, die blijft gewoon zoals deze is.
Mijn huis is 153m2 en 400m3 B.J 1980 upgrade 2012*.
* Aanbouw van 50m2 100m3 en 3 verdiepingen, met RC=3
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 23-07-2016 17:32 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zoals ik de offerte lees wordt er niet gerept over een SWW vat. Neem aan dat dit hier niet bij zit. Wel staat er in de offerte:
Anders pas ik qua oppervlak in dezelfde categorie met 160m2. Ook vloerverwarming?
Deze Mitsubishi ecodan toevallig uit Spanje gehaald? Welke opties moet ik hier aan denken?
Wat voor SWW vat gebruik je en hoe groot is deze?
Ik heb een vat eigelijk nog niet overwogen, gewoon omdat de installateur deze optie totaal niet genoemd heeft. Ik dacht dat deze optie eigelijk geschikter was bij zonnecollectoren/zonneboilers.
Jou huis is na upgrade nu 203m2 of 153m2?Verwarming met 400% rendement ELECTRISCH (via pv panelen zelf op te wekken)
Totaal 4,5 KW warmtepomp met binnen unit en buitenunit
Anders pas ik qua oppervlak in dezelfde categorie met 160m2. Ook vloerverwarming?
Deze Mitsubishi ecodan toevallig uit Spanje gehaald? Welke opties moet ik hier aan denken?
Ik heb een vat eigelijk nog niet overwogen, gewoon omdat de installateur deze optie totaal niet genoemd heeft. Ik dacht dat deze optie eigelijk geschikter was bij zonnecollectoren/zonneboilers.
Als je plat dak hebt kun je zonnepanelen zelf installeren en bij de groothandel ben je 1 EUR per wp kwijt. Zorg dat je ff besteld via iemand die een bv heeft en je bent spekkoper. (yingli 275wp = EUR 217 per paneel en 5kw omvormer = 748,-, voor 5000 wp dus zo'n 5000 eur). btw teruggaaf kun je zelf doen.Gertjezzz schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:03:
[...]
Woonruimte is 160m2
Inhoud 475m3
OfOf
- Kako 3.0 M1 omvormer
4595 excl btwDeze 20 panelen zullen geplaatst worden om zelf te kunnen voorzien in de stroom voor de warmtepomp.
- Kako 5.0 M1 omvormer
- 6995 excl btw
Qua warmtepomp ziet het er zo uit;Met aanpassing aan mijn huidige vloerverwarming worden er deze onderdelen geplaatst/vervangen;
- Stek kosten
- Montage
- 4440 incl btw
Helaas wordt er het geen specifieke warmtepomp installatie besproken maar zou voor mij dus een kleine 5k gaan kosten als ik het laat doen.
- Klep tbv cv ketel 230v
- 490 incl btw
Je hebt eigenlijk wel zicht nodig op je gasverbruik om iets zinnigs over een warmtepomp te kunnen zeggen. Hier met 275m2 was de elga te licht en ga nu over op Ecodan 7,5kw. Deze moet het tot -10 graden volhouden. Ik bestel hem ergens over 1-2 maandjes tijdens de vakantie in spanje. Als meerdere mensen tegen die tijd bestellen loont het om ff op en neer te rijden. Incl hangen en subsidie komt deze op EUR 1800.
M.a.w. voor EUR 7.000 moet je 5kw zonnepanelen hebben en 7,5kw warmtepomp.
Je verbruik van de warmtepomp zal wel ergens rond de 2.500kwh liggen voor enkel ruimteverwarming (natte vinger werk) dus dan hou je nog 2.500kwh over om te salderen. Per jaar betaal je dan nog ergens rond de 400-500m3 gas en zo'n 1000 kwh aan je leverancier.
warm water of vat niet aan beginnen. Is nog niemand die me heeft kunnen laten zien dat dat economisch rendabel is. Als je per se van gas af wilt natuurlijk een prima mogelijkheid.
[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 23-07-2016 18:58 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Het huis was 103 m2 en na verbouwing dus 153m2.Gertjezzz schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:42:
Zoals ik de offerte lees wordt er niet gerept over een SWW vat. Neem aan dat dit hier niet bij zit. Wel staat er in de offerte:
[...]
Jou huis is na upgrade nu 203m2 of 153m2?
Je zou zeggen de helft groter dus energierekening ook met 50% omhoog, maar door betere isolatie ging de rekening met 30% omlaag.
Ja, we hebben in 2012 ook vloerverwarming geinstalleerd, heerlijk zou niet meer anders willen.
Een zonneboiler kan ook worden gecombineerd met een WP, dat is geen enkel probleem.
Zelf heb ik geen plek voor zonnecollectoren, heb 34 zonnepanelen oost/west die het hele jaar verbruik afdekken.
Als ik naar de Rijp rij betaal ik 202,90 voor een 260Wp paneel, maar dan geen Yingly.develdonk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:02:
[...]
Als je plat dak hebt kun je zonnepanelen zelf installeren en bij de groothandel ben je 1 EUR per wp kwijt. Zorg dat je ff besteld via iemand die een bv heeft en je bent spekkoper. (yingli 275wp = EUR 217 per paneel en 5kw omvormer = 748,-, voor 5000 wp dus zo'n 5000 eur). btw teruggaaf kun je zelf doen.
Je hebt eigenlijk wel zicht nodig op je gasverbruik om iets zinnigs over een warmtepomp te kunnen zeggen. Hier met 275m2 was de elga te licht en ga nu over op Ecodan 7,5kw. Deze moet het tot -10 graden volhouden. Ik bestel hem ergens over 1-2 maandjes tijdens de vakantie in spanje. Als meerdere mensen tegen die tijd bestellen loont het om ff op en neer te rijden. Incl hangen en subsidie komt deze op EUR 1800.
Je verbruik zal wel ergens rond de 2.500kwh liggen (natte vinger werk) dus dan hou je nog 2.500kwh over om te salderen. Per jaar betaal je dan nog ergens rond de 400-500m3 gas en zo'n 1000 kwh aan je leverancier.
warm water of vat niet aan beginnen. Is nog niemand die me heeft kunnen laten zien dat dat economisch rendabel is. Als je per se van gas af wilt natuurlijk een prima mogelijkheid.
Tja, zelf doen scheelt altijd.
500m3 gas voor een huis uit 2008 ? ja, zonder WP wel ja, maar met niet toch ?
Gasverbruik hangt ook af van je ligging van je huis, ramen op 't zuiden schelen erg veel in gasverbruik.
Waarom spekkoper pv via iemand met b.v.?develdonk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:02:
[...]
Als je plat dak hebt kun je zonnepanelen zelf installeren en bij de groothandel ben je 1 EUR per wp kwijt. Zorg dat je ff besteld via iemand die een bv heeft en je bent spekkoper. (yingli 275wp = EUR 217 per paneel en 5kw omvormer = 748,-, voor 5000 wp dus zo'n 5000 eur). btw teruggaaf kun je zelf doen.
Je verbruik zal wel ergens rond de 2.500kwh liggen (natte vinger werk) dus dan hou je nog 2.500kwh over om te salderen. Per jaar betaal je dan nog ergens rond de 400-500m3 gas en zo'n 1000 kwh aan je leverancier.
Dan kun je bij groothandel kopen... Prijzen liggen dan lager dan bij tussenhandelaar.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Welke groothandel hebben we het dan over?develdonk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:46:
Dan kun je bij groothandel kopen... Prijzen liggen dan lager dan bij tussenhandelaar.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Natec onder Breda toevallig ?develdonk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:46:
Verwijderd
Oke jullie hebben me overtuigd ik ga ook voor een +- 5 a 6KW warmtepomp, ik denk dat ik toch voor monoblock ga
Ik wil dolgraag wat bij de confort-market.com website bestellen, maar is bij jullie die site ook zo mega brak ? Geeft continu HTTP 500 errors en ik kan er eigenlijk niks mee
Is die tent inmiddels failliet ofzo ?

Ik wil dolgraag wat bij de confort-market.com website bestellen, maar is bij jullie die site ook zo mega brak ? Geeft continu HTTP 500 errors en ik kan er eigenlijk niks mee
Heb je al een andere web browser geprobeerd ? Site heeft als probleem dat ie maar 1x werkt en dan moet je klooien om 'm weer werkend te krijgen.Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:35:
Oke jullie hebben me overtuigd ik ga ook voor een +- 5 a 6KW warmtepomp, ik denk dat ik toch voor monoblock ga![]()
Ik wil dolgraag wat bij de confort-market.com website bestellen, maar is bij jullie die site ook zo mega brak ? Geeft continu HTTP 500 errors en ik kan er eigenlijk niks mee![]()
Waarom niet in Spanje bestellen ?
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 23-07-2016 19:37 ]
je moet even spelen met andere browser, ik heb daar ook besteld gehad, oude Explorer bvVerwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:35:
Oke jullie hebben me overtuigd ik ga ook voor een +- 5 a 6KW warmtepomp, ik denk dat ik toch voor monoblock ga![]()
Ik wil dolgraag wat bij de confort-market.com website bestellen, maar is bij jullie die site ook zo mega brak ? Geeft continu HTTP 500 errors en ik kan er eigenlijk niks mee![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Nou, een split niet.. maar monoblock weet ik niet.
Er zijn vele tweakers die lopen te sjouwen met een sww boiler/buffervat en deze van heinde en ver laten komen. Moeten alles erbij kopen en aansluiten ........
Waarom is er niet gekozen voor een kant en klaar oplossing zoals bij .....Mitsubishi de PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C om er maar 1 te noemen?
Waarom is er niet gekozen voor een kant en klaar oplossing zoals bij .....Mitsubishi de PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C om er maar 1 te noemen?
Omdat ik al een WP had heb ik gekozen voor een losse boiler, achteraf beter alles in een kunnen nemen.Willie Wortel schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:59:
Er zijn vele tweakers die lopen te sjouwen met een sww boiler/buffervat en deze van heinde en ver laten komen. Moeten alles erbij kopen en aansluiten ........
Maar alles in één is wel meer een single point of failure, nu kan ik nog douchen met een kapotte WP.
Dat is idd zo (als de pomp de geest geeft heb je überhaupt geen warmtekoevlaas2 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:01:
[...]
Omdat ik al een WP had heb ik gekozen voor een losse boiler, achteraf beter alles in een kunnen nemen.
Maar alles in één is wel meer een single point of failure, nu kan ik nog douchen met een kapotte WP.
Ik zit in mijn camper en heb een Truma boiler van 10 liter....
https://www.truma.com/nl/...tems/boiler-b-10-b-14.php
Daar douchen mijn vrouw en ik ruim mee...en we zijn geen rasta's...
Is het niet goedkoper om in huis een good old 50 liter electric boiler te installeren......is zo een gek systeem nog niet. En ik durf haast te beweren dat dit verreweg goedkoper is dan al die fancy oplossingen.
----------------------
Nog iets wat ik tegenkwam....er zijn Tweakers die het expansievat uit de Panasonic monobloc hebben gesloopt. ...... Buiten de garantie die vervalt.....Onthou wel dat je expansie minimaal 7% van het watervolume moet zijn. Dus 100 liter watervolume geeft een expansievat van minimaal 7 liter. Te weinig expansie volume geeft schade aan het meest kwetsbare!
[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 23-07-2016 20:19 ]
Wij wonen met z'n 5-en, een 50 of 80 L boiler verstookt dan heel veel KWH als deze het al bijhoud.Willie Wortel schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:15:
[...]
Dat is idd zo (als de pomp de geest geeft heb je überhaupt geen warmte), dus geen Apple computer kopen...daar zit ook alles in 1.
![]()
Ik zit in mijn camper en heb een Truma boiler van 10 liter....
https://www.truma.com/nl/...tems/boiler-b-10-b-14.php
Daar douchen mijn vrouw en ik ruim mee...en we zijn geen rasta's...
Is het niet goedkoper om in huis een good old 50 liter electric boiler te installeren......is zo een gek systeem nog niet. En ik durf haast te beweren dat dit verreweg goedkoper is dan al die fancy oplossingen.
----------------------
Nog iets wat ik tegenkwam....er zijn Tweakers die het expansievat uit de Panasonic monobloc hebben gesloopt. ...... Buiten de garantie die vervalt.....Onthou wel dat je expansie minimaal 7% van het watervolume moet zijn. Dus 100 liter watervolume geeft een expansievat van minimaal 7 liter. Te weinig expansie volume geeft schade aan het meest kwetsbare!
Cop 1 kan niet op tegen de 2,5 KWH die het opwarmen van 277 L water van 20 > 50c met de WP kostte.
Mijn expansievat blijft er gewoon in.
Voor zonnepanelen zou dit dus een redelijke koop kunnen zijn, moet nog wel een montage set van ongeveer 6 tot 700,- bij en een extra groep in de meterkast.develdonk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:02:
[...]
http://www.jenm-zonnepane...31341980.html?id=57075953
Qua WP heb ik nog niet een fatsoenlijke site gevonden, iemand?
Moet dan nog een 3-weg klep bij tussen cv retour? en een extra groep in de meterkast. Vergeet ik nog iets?
Er is zoveel meer keuze in panelen en omvormer. (vooral omvormers die stiller zijn dan die)Gertjezzz schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:51:
[...]
Voor zonnepanelen zou dit dus een redelijke koop kunnen zijn, moet nog wel een montage set van ongeveer 6 tot 700,- bij en een extra groep in de meterkast.
http://www.jenm-zonnepane...31341980.html?id=57075953
Qua WP heb ik nog niet een fatsoenlijke site gevonden, iemand?
Moet dan nog een 3-weg klep bij tussen cv retour? en een extra groep in de meterkast. Vergeet ik nog iets?
Waarom begin je niet even een eigen topic? Nu lopen er teveel (twee verschillende) zaken door elkaar.
Begin eerst eens met een fototje van het dak(en) en de afmetingen. Schaduw? Dakhelling?
Welke richting? Heb je nog meer oppervlakken? Niet onbelangrijk bij afschaffen salderen en WP.
En in spanje bestellen de mensen die een mitsubsidie graag willen, hier:
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2016 21:04 ]
estg heeft laagste prijs garantie... elders goedkoper en je krijgt verschil terug... tot nu toe 2 keer iets gekocht. 1e keer alles prima. 2e keer beugels in nalevering en duurde dus langer.
[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 23-07-2016 21:11 ]
Een ecodan bestellen in Spanje, hoe zit het dan met de garantie ? .
En waar halen jullie de service na de garantie ?
Ik meen mij te herinneren dat Albert Hakvoort betrokken was bij een Spaanse garantie afhandeling, welke keurig opgelost werd.Raolte schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:11:
Een ecodan bestellen in Spanje, hoe zit het dan met de garantie ? .
Geen 400 liter boilers in alles is 1 oplossingWillie Wortel schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:59:
Geen doorstroom spiraal en niet in 450 ltr te verkrijgen.Willie Wortel schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:59:
Hij weegt maar 83 kilo. Ging gemakkelijk met 2 man, 2 verdiepingen hoger via de draaitrap naar zolder.
Sjouwen? En gewoon uit NL.
Zou je niet van je vakantie genieten?
Wij regelen het hier wel...
@Develdonk
Maar inderdaad, duur tapwater, als je het ook al 2 jaar met een doorstroomverwarmer en douche wtw afkan, zonder vat.
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2016 22:11 ]
Cascade opstelling, maar dan is het een alles in 2 opstelling.LittleTycoon schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:48:
[...]
Geen 400 liter boilers in alles is 1 oplossing
Zo'n complete kast krijg je trouwens bijna nergens goed kwijt behalve in een garage. In een gemiddeld huis is zo'n ding niet fatsoenlijk op zolder te krijgen of waar dan ook
In mijn geval past het qua maten ook niet dus een los vat.
Je kan o.a. LG spul goedkoop hier krijgen: http://tuclimatizaciononline.es/70-bombas-de-calor-aerotermia
En RVS vaten ook: http://tuclimatizaciononl...cs-bomba-calor-aerotermia
Je kan o.a. LG spul goedkoop hier krijgen: http://tuclimatizaciononline.es/70-bombas-de-calor-aerotermia
En RVS vaten ook: http://tuclimatizaciononl...cs-bomba-calor-aerotermia
[ Voor 20% gewijzigd door Pascal Saul op 23-07-2016 22:13 ]
Ik zou wel willen weten wie de garantie afhandeld en wie na de garantie periode de service gaat leveren, er zijn hier onlangs al ervaringen bij een michi gepubliceert waarbij een defecte unit van minder dan een jaar oud al geen technicus meer in de auto wilde gaan stappen.koevlaas2 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:14:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat Albert Hakvoort betrokken was bij een Spaanse garantie afhandeling, welke keurig opgelost werd.
Er werden alleen een setje parts ongestuurd waaronder een compressor welke een gebruiker er niet zelf kan inzetten.En wanneer je er zelf aan gaat sleutelen vervalt de garantie.
Het lijkt mij dat de garantie boterzacht is .naar mijn mening koop je dan feitelijk iets zonder garantie, ( je hebt het wel maar krijgt het niet)en support lijkt mij erg link, en dit alleen om een paar euro te besparen.
Natuurlijk heb je fabrieksgarantie maar je moet je eerst wenden tot de leverancier, en die zit ver weg, en komt nooit naar je toe.En bij een nederlandse dealer die gaat waarnemen krijg je maximaal de onderdelen vergoet maar nooit de uren.
Wanneer ik een nederlandse dealer zou zijn die support moet gaan leveren aan een in het buitenland gekochte unit zou ik U de hoofdprijs laten betalen ( list price without discount) terwijl,ik voor mijn eigen klanten me altijd coulance zou opstellen.
Ja, dat klopt dat ben ik met de Michl...word nog aan gewerkt. En gelukkig is het probleem nu en niet in de winter. Wel mooie test om te kijken hoe goed de service daar is.Raolte schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:45:
[...]
Ik zou wel willen weten wie de garantie afhandeld en wie na de garantie periode de service gaat leveren, er zijn hier onlangs al ervaringen bij een michi gepubliceert waarbij een defecte unit van minder dan een jaar oud al geen technicus meer in de auto wilde gaan stappen.
Er werden alleen een setje parts ongestuurd waaronder een compressor welke een gebruiker er niet zelf kan inzetten.En wanneer je er zelf aan gaat sleutelen vervalt de garantie.
Het lijkt mij dat de garantie boterzacht is .naar mijn mening koop je dan feitelijk iets zonder garantie, ( je hebt het wel maar krijgt het niet)en support lijkt mij erg link, en dit alleen om een paar euro te besparen.
Natuurlijk heb je fabrieksgarantie maar je moet je eerst wenden tot de leverancier, en die zit ver weg, en komt nooit naar je toe.En bij een nederlandse dealer die gaat waarnemen krijg je maximaal de onderdelen vergoet maar nooit de uren.
Wanneer ik een nederlandse dealer zou zijn die support moet gaan leveren aan een in het buitenland gekochte unit zou ik U de hoofdprijs laten betalen ( list price without discount) terwijl,ik voor mijn eigen klanten me altijd coulance zou opstellen.
Mitsubishi heeft een serviceteam in Nederland, kan je gewoon 'bestellen' om je unit te komen maken. Prijzen hiervoor zijn op internet te vinden.
Even over het bestellen in Spanje, ik heb in juni 2 ecodans 5kw besteld, die ook direct betaald zijn incl. transport. Transport is voor Duitsland ook gewoon 295 euro voor (grote) pallet bestellingen.
Deze zouden toen eind juli geleverd worden, omdat een Mitsubishi deze later zouden leveren, nu heb ik echter weer een mail gekregen dat het september op zijn vroegst gaat worden.
Ik heb gevraagd naar andere oplossingen maar nog geen reactie gekregen. Dus voor er iemand geld overmaakt bij instaladora even goed vragen naar levertijd en hier evt. wat over vastleggen.
Deze zouden toen eind juli geleverd worden, omdat een Mitsubishi deze later zouden leveren, nu heb ik echter weer een mail gekregen dat het september op zijn vroegst gaat worden.
Ik heb gevraagd naar andere oplossingen maar nog geen reactie gekregen. Dus voor er iemand geld overmaakt bij instaladora even goed vragen naar levertijd en hier evt. wat over vastleggen.
Ben ik waarschijnlijk net op tijd geweest, 21 juni besteld 14 Juli oid geleverd, had ook via SEPA betaald.hunter1102 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:55:
Even over het bestellen in Spanje, ik heb in juni 2 ecodans 5kw besteld, die ook direct betaald zijn incl. transport. Transport is voor Duitsland ook gewoon 295 euro voor (grote) pallet bestellingen.
Ze houden daar zeker de hele maand Augustus Siesta.
Ik lees weinig over LG WP-en. Toch zie ik wel voordelen in de monoblock HM071M.U42 7kW.
Deze kan ook koelen evt. Heeft een elec. spiraal van 4 kW. En toch 2300 subsidie.
Het betreft alleen een buitenunit dus er kan naar hartelust gecombineerd worden met andere apparaten.
Tot en met de HM091M.U42 (9kW) mogen met 20A afgezekerd worden.
http://tuclimatizaciononl...-monoblock-hm091mu42.html
Deze kan ook koelen evt. Heeft een elec. spiraal van 4 kW. En toch 2300 subsidie.
Het betreft alleen een buitenunit dus er kan naar hartelust gecombineerd worden met andere apparaten.
Tot en met de HM091M.U42 (9kW) mogen met 20A afgezekerd worden.
http://tuclimatizaciononl...-monoblock-hm091mu42.html
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Zou jij een linkje kunnen plaatsen van de prijzen, alvast bedankt.koevlaas2 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:50:
[...]
Mitsubishi heeft een serviceteam in Nederland, kan je gewoon 'bestellen' om je unit te komen maken. Prijzen hiervoor zijn op internet te vinden.
Overigens zijn de warmtepompen hier ook goedkoper omdat transport inclusief is:
http://tuclimatizaciononl...split-mitsubishi-electric
Scheelt weer EUR 120 in totaal voor de 7,5kw versie:
http://tuclimatizaciononl...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
tevens kun je met credit card bestellen zodat de hele handel ook lekker verzekerd is. Geen gedoe met overmaken of PayPal dus...
http://tuclimatizaciononl...split-mitsubishi-electric
Scheelt weer EUR 120 in totaal voor de 7,5kw versie:
http://tuclimatizaciononl...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
tevens kun je met credit card bestellen zodat de hele handel ook lekker verzekerd is. Geen gedoe met overmaken of PayPal dus...
[ Voor 54% gewijzigd door develdonk op 24-07-2016 11:34 ]
Zijn deze van installadoretermica nog met de ftc4 regelunit of al met de ftc5 regeling?koevlaas2 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:00:
[...]
Ben ik waarschijnlijk net op tijd geweest, 21 juni besteld 14 Juli oid geleverd, had ook via SEPA betaald.
Ze houden daar zeker de hele maand Augustus Siesta.
Staat toch gewoon op de pagina?LittleTycoon schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:57:
[...]
Zijn deze van installadoretermica nog met de ftc4 regelunit of al met de ftc5 regeling?
https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html
Wacht ff... erg verwarrend inderdaad...
Google translate geeft dit:
Ikke nie weet. (maar het zal wel een FTC5 zijn)De Hydrobox compatibel is met deze nieuwe modellen zijn voorzien van de besturingselektronica FTC5.
FTC5 voordelen:
1. Intelligente het selecteren van de warmtebron.
Het systeem is geconfigureerd voor Ecodan aanvullende warmtebronnen accepteren. De FTC4 voert een vergelijking tussen Ecodan consumptie en de alternatieve warmtebron en stelt de prioriteit van de exploitatie daartussen.
2. Twee Gebieden controle.
Deze nieuwe functie kan verschillende temperaturen slogans in twee verschillende gebieden. Alleen afstaan controle van elke zone pompt de FTC. Verkrijgbaar voor verwarming en koeling.
3. Sluit maximaal 6 eenheden.
U kunt maximaal 6 units met slave Ecodan FTC4 (PAC-SIF051) in te stellen onder het commando van FTC4 master met aanzienlijke kostenbesparingen.
4. Configuratie en registratie met een SD-kaart.
Met slechts de vooraf ingestelde gegevens te kopiëren naar een SD-kaart, kunt u ze gemakkelijk voltooien om meerdere units.
[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2016 12:17 ]
Ziet er bij mij iets anders uit: http://i.imgur.com/HckbG56.jpgPascal Saul schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:29:
[...]
[afbeelding]
retour CV -- terugslagklep >> T-stuk naar vuilfilter << terugslagklep -- retour DHW
Staat dat plaatje nou op zijn kop? En dus ook de ontluchterKnarfer schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:12:
[...]
Ziet er bij mij iets anders uit: http://i.imgur.com/HckbG56.jpg
Ik kan er weinig van maken eerlijk gezegd gezien de onoverzichtelijkheid van alles. Het ziet er allemaal niet heel netjes eruit vind ik. Daarachter zie ik ook nog een Y strainer filter zitten aan de buitenkant van het apparaat gezien de houtenbalk van het dak?Knarfer schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:12:
[...]
Ziet er bij mij iets anders uit: http://i.imgur.com/HckbG56.jpg
Ik gok dat ze nog een temperatuurmeter hebben geplaatst op de aanvoer en retour gezien het plaatje.
Dat van mij zit allemaal na de aanvoer en retour van de WP. Vooral in de retour kant in dit geval nadat het water door het CV circuit en DHW circuit is gegaan.
Dit lijkt bij jou het T-stuk te zijn met de afsluiter en de flexibele RVS slang. Zo te zien is die diameter ook vrij dun en is die voor de DHW bedoelt gok ik.Daar zitten bij mij dus de terugslagkleppen.
Gezien de waarden op de meters niet maar echt helder is het niet nee. Leidingen komen van bovenaf zo te zien.AUijtdehaag schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:19:
[...]
Staat dat plaatje nou op zijn kop? En dus ook de ontluchter?
[ Voor 39% gewijzigd door Pascal Saul op 24-07-2016 12:40 ]
Ondertussen ben ik eindelijk zo ver dat ik met het CV leiding gedeelte aan de slag kan gaan.
Positie van de Monobloc (Panasonic) is bepaald en leidingwerk ligt klaar om geïnstalleerd te worden.
Ik zit echter nog steeds te dubben over de gas CV ketel, deze moet nog blijven functioneren voor het SWW.
Dit houd naar mijn idee wel in dat het CV circuit deels nog in tact moet zijn voor deze ketel (Bosch HRC35 II) zodat intern de druk niet te hoog word dus overdruk / expansievat moeten nog in het CV circuit van de gas ketel zitten.
Bovenstaande gaat er dus vanuit dat ik de rest van het CV circuit met afsluiters loskoppel van de Bosch ketel.
Makkelijker zou zijn om "niets" te doen, echter wat gaat er dan met de CV stroming gebeuren? Deze gaat dan wanneer de pomp van de warmtepomp draait over de pomp van de Bosch ketel geperst worden??
Wellicht is hierbij van belang dat de 2 pompen aan de verste einden van de CV installaties zitten. Hoeveel last heeft de Bosch ketel hier dan van?
Wanneer er SWW gemaakt moet worden zal de pomp in de Bosch enkel intern circuleren en niet over de CV leidingen (toch?).
Wat doet men hier wanneer de gas ketel enkel nog voor SWW gebruikt gaat worden?
Positie van de Monobloc (Panasonic) is bepaald en leidingwerk ligt klaar om geïnstalleerd te worden.
Ik zit echter nog steeds te dubben over de gas CV ketel, deze moet nog blijven functioneren voor het SWW.
Dit houd naar mijn idee wel in dat het CV circuit deels nog in tact moet zijn voor deze ketel (Bosch HRC35 II) zodat intern de druk niet te hoog word dus overdruk / expansievat moeten nog in het CV circuit van de gas ketel zitten.
Bovenstaande gaat er dus vanuit dat ik de rest van het CV circuit met afsluiters loskoppel van de Bosch ketel.
Makkelijker zou zijn om "niets" te doen, echter wat gaat er dan met de CV stroming gebeuren? Deze gaat dan wanneer de pomp van de warmtepomp draait over de pomp van de Bosch ketel geperst worden??
Wellicht is hierbij van belang dat de 2 pompen aan de verste einden van de CV installaties zitten. Hoeveel last heeft de Bosch ketel hier dan van?
Wanneer er SWW gemaakt moet worden zal de pomp in de Bosch enkel intern circuleren en niet over de CV leidingen (toch?).
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Juist daarom heb ik buffer vat als open verdeler, cv gaat gewoon circuleren(met zijn eigen thermostaat ) zonder aan te slaan als je temperatuur water laag zet ,en voor sww kan hij gewoon aan springenx-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:49:
Ondertussen ben ik eindelijk zo ver dat ik met het CV leiding gedeelte aan de slag kan gaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Ligt eraan wat je toekomst plannen zijn met SWW. Volgens de Intergas handleiding: "Als het toestel alleen voor de warmwatervoorziening wordt gebruikt, kan de verwarmingsfunctie met de servicecode op het bedieningspaneel uitgeschakeld worden. De CV-installatie behoeft dan niet aangesloten of gevuld te worden. "x-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:49:
Als je de ketel als back-up wil gebruiken zou ik er afsluiters tussen zetten en een terugslagklep in beide retour leidingen zodat je deze eventueel als back-up kan gebruiken.
Geen idee, hoe kan ik dit zien ?LittleTycoon schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:57:
[...]
Zijn deze van installadoretermica nog met de ftc4 regelunit of al met de ftc5 regeling?
Edit: Gevonden, FTC5 blijkbaar: https://www.instaladorate...tachment&id_attachment=63
[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 24-07-2016 15:24 ]
Maar hij heeft een bosch cv? Dan kan het anders zijn. Mijn remeha tzerra moet gewoon gevuld zijn en een expansievat hebben voor sww only gebruik.Pascal Saul schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:30:
[...]
Ligt eraan wat je toekomst plannen zijn met SWW. Volgens de Intergas handleiding: "Als het toestel alleen voor de warmwatervoorziening wordt gebruikt, kan de verwarmingsfunctie met de servicecode op het bedieningspaneel uitgeschakeld worden. De CV-installatie behoeft dan niet aangesloten of gevuld te worden. "
Als je de ketel als back-up wil gebruiken zou ik er afsluiters tussen zetten en een terugslagklep in beide retour leidingen zodat je deze eventueel als back-up kan gebruiken.
X-ray99
Een warmtepomp aansluiten op een cv installatie die ook nog moet blijven werken is voorzien van keer/terugslagkleppen of kranen om handmatig de routing te bepalen.
Door de cv stromen kan hier niet als je warm water tapt, dan is de cv doorstroming geblokkeerd, in serie aansluiten van de cv en wp kan dus niet zonder een schakeling die de wp stopt tijdens sww bedrijf.
Parallel is geen probleem natuurlijk, al zit je dan wel met kranen of terugslagkleppen.
Ik zag hier ook een paar van die messing terugslagkleppen voorbij komen, die zijn zonder veer retour en moeten dus met wat afschot hangen om dicht te vallen, ik zou die niet snel gebruiken in een cv systeem.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb het in een van de databooks gezien, deel reparaties werden als code weergegeven, maar kan het zo 123 niet terug vinden. Misschien dat een andere Tweaker dit weet (Albert).Raolte schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:35:
[...]
Zou jij een linkje kunnen plaatsen van de prijzen, alvast bedankt.
@Pascal Saul, het is de bedoeling om de komende jaren nog SWW door de combiketel te laten maken, gas hoeft er nog niet geheel uit (vanwege ook een andere gas gestookte ketel voor de vijver).Rol-Co schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:27:
[...]
Maar hij heeft een bosch cv? Dan kan het anders zijn. Mijn remeha tzerra moet gewoon gevuld zijn en een expansievat hebben voor sww only gebruik.
X-ray99
Een warmtepomp aansluiten op een cv installatie die ook nog moet blijven werken is voorzien van keer/terugslagkleppen of kranen om handmatig de routing te bepalen.
Door de cv stromen kan hier niet als je warm water tapt, dan is de cv doorstroming geblokkeerd, in serie aansluiten van de cv en wp kan dus niet zonder een schakeling die de wp stopt tijdens sww bedrijf.
Parallel is geen probleem natuurlijk, al zit je dan wel met kranen of terugslagkleppen.
Ik zag hier ook een paar van die messing terugslagkleppen voorbij komen, die zijn zonder veer retour en moeten dus met wat afschot hangen om dicht te vallen, ik zou die niet snel gebruiken in een cv systeem.
Rol-Co, ik begrijp je punt.
Het laatste punt van de CV installatie (vanaf de WP gezien) is de Bosch ketel.
Bosch - radiatoren - vloerverwarming - WP
Zolang ik dus zorg dat de WP pomp kan blijven pompen (over de vloerverwarming en/of radiatoren) zit ik dus safe? Hij zou dan uiteindelijk de Bosch ketel tegenkomen die (tijdens SWW gebruik) dicht staat, zolang er dan nog voldoende stroming over radiatoren/vloerverwarming is is dat geen issue?
Bij de vloerverwarming verdeler zit ook nog een shunt in de buurt.
Eventueel kan ik nog een shunt maken bij de Bosch ketel, maar dat lijkt mij dan overkill.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Dan wel ja, al gaat bijv bij mijn tzerra ook de cv pomp lopen bij sww bedrijf, dus kijk wel uit dat er geen 2 pompen tegen elkaar in gaan duwen of andere gekke dingen. Als er geen stoming (of niet genoeg) is tijdens wp en sww bedrijf kan je een flow storing krijgen of de druk in het wp systeem te ver op lopen.x-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:20:
[...]
@Pascal Saul, het is de bedoeling om de komende jaren nog SWW door de combiketel te laten maken, gas hoeft er nog niet geheel uit (vanwege ook een andere gas gestookte ketel voor de vijver).
Rol-Co, ik begrijp je punt.
Het laatste punt van de CV installatie (vanaf de WP gezien) is de Bosch ketel.
Bosch - radiatoren - vloerverwarming - WP
Zolang ik dus zorg dat de WP pomp kan blijven pompen (over de vloerverwarming en/of radiatoren) zit ik dus safe? Hij zou dan uiteindelijk de Bosch ketel tegenkomen die (tijdens SWW gebruik) dicht staat, zolang er dan nog voldoende stroming over radiatoren/vloerverwarming is is dat geen issue?
Bij de vloerverwarming verdeler zit ook nog een shunt in de buurt.
Eventueel kan ik nog een shunt maken bij de Bosch ketel, maar dat lijkt mij dan overkill.
Maar hij zit niet in de buurt van de cv aangesloten begrijp ik, let dan ook op dat er niet 1 radiator erg kort bij zit en dat de loop heel kort word, dan zal je die radiator erg moeten "knijpen" om flow verderop te krijgen.
Moet in het geval van SWW bedrijf de 3-wegklep niet zorgen dat het CV circuit buiten de ketel geen flow heeft?Rol-Co schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:34:
[...]
Dan wel ja, al gaat bijv bij mijn tzerra ook de cv pomp lopen bij sww bedrijf, dus kijk wel uit dat er geen 2 pompen tegen elkaar in gaan duwen of andere gekke dingen. Als er geen stoming (of niet genoeg) is tijdens wp en sww bedrijf kan je een flow storing krijgen of de druk in het wp systeem te ver op lopen.
Maar hij zit niet in de buurt van de cv aangesloten begrijp ik, let dan ook op dat er niet 1 radiator erg kort bij zit en dat de loop heel kort word, dan zal je die radiator erg moeten "knijpen" om flow verderop te krijgen.
De grootste verbruikers zullen de vloerverwarming (eerste punt na WP) en (altijd aan) radiator in de keuken (2e punt na WP) zijn. Daarna een enkele (thermostaat) radiator.
Met de flow moet ik inderdaad nog wat gaan puzzelen, maar de vloerverwarming (100m2 beneden vloer) zal voor 80% de meeste warmte nodig hebben. Zodra die op temperatuur is zullen pas de overige radiatoren wat warmte gaan krijgen, dat is niet erg zonder temperatuur verlaging 's nachts.
Ja klopt, vandaar de blokkering tijdens sww.x-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:53:
[...]
Moet in het geval van SWW bedrijf de 3-wegklep niet zorgen dat het CV circuit buiten de ketel geen flow heeft?
Juist, ok.
Even mijn zwart/wit a-technische kijk hierop: Dan zou de Bosch ketel als een dichte radiator fungeren tijdens SWW maken? (die op het laatste stuk van de CV installatie zit)
En tijdens standby (dus ketel doet niets), dan is het een semi dichte radiator (stroming word deels belemmerd door stilstaande pomp in ketel)?
Lastig nadenken tijdens deze temperaturen
Als je cv ketel geen verwarmings commando krijgt blijft hij blokkeren in sww stand ,dus je moet je wp parallel zetten met terugslag kleppen dusx-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:04:
[...]
Juist, ok.
Even mijn zwart/wit a-technische kijk hierop: Dan zou de Bosch ketel als een dichte radiator fungeren tijdens SWW maken? (die op het laatste stuk van de CV installatie zit)
En tijdens standby (dus ketel doet niets), dan is het een semi dichte radiator (stroming word deels belemmerd door stilstaande pomp in ketel)?
Lastig nadenken tijdens deze temperaturen
1 PVoutput . Dongen NB
Je pomp loopt dan wel, maar niet op je cv circuit.Rol-Co schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:34:
[...]
Dan wel ja, al gaat bijv bij mijn tzerra ook de cv pomp lopen bij sww bedrijf, dus kijk wel uit dat er geen 2 pompen tegen elkaar in gaan duwen of andere gekke dingen.
Ik kan niet verwarmen met WP en CV HR62 tegelijk, maar wel douchen op cv HR62 en WP laten verwarmen gelijktijdig.
[ Voor 2% gewijzigd door koevlaas2 op 24-07-2016 19:20 . Reden: CV vervangen door HR62 ]
Maar waarom is het erg dat in mijn situatie deze blijft blokkeren? Dat is toch hetzelfde als een dichte radiator? Of zie ik iets heel erg over het hoofd?reneeke1970 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:15:
[...]
Als je cv ketel geen verwarmings commando krijgt blijft hij blokkeren in sww stand ,dus je moet je wp parallel zetten met terugslag kleppen dus
Ik ga bij mijn WP de terugslagklep eruit halen, in het geval dat zet ik wel handmatig de kogelkraan dicht.x-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:29:
[...]
Maar waarom is het erg dat in mijn situatie deze blijft blokkeren? Dat is toch hetzelfde als een dichte radiator? Of zie ik iets heel erg over het hoofd?
Proberen kan altijd, je kan desnoods alsnog een terugslagklep plaatsen.
Foto staat recht. Aansluitingen voor cv zitten boven op zolder en vertrekken daar naar de ventilo convectoren voor cv. Installatie hier is echt een ramp. De meters zitten inderdaad op de aanvoer en retour.Pascal Saul schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:31:
[...]
Ik kan er weinig van maken eerlijk gezegd gezien de onoverzichtelijkheid van alles. Het ziet er allemaal niet heel netjes eruit vind ik. Daarachter zie ik ook nog een Y strainer filter zitten aan de buitenkant van het apparaat gezien de houtenbalk van het dak?
Ik gok dat ze nog een temperatuurmeter hebben geplaatst op de aanvoer en retour gezien het plaatje.
Dat van mij zit allemaal na de aanvoer en retour van de WP. Vooral in de retour kant in dit geval nadat het water door het CV circuit en DHW circuit is gegaan.
Dit lijkt bij jou het T-stuk te zijn met de afsluiter en de flexibele RVS slang. Zo te zien is die diameter ook vrij dun en is die voor de DHW bedoelt gok ik.Daar zitten bij mij dus de terugslagkleppen.
[...]
Gezien de waarden op de meters niet maar echt helder is het niet nee. Leidingen komen van bovenaf zo te zien.
Heb je zo geen probleem met de lucht die achterblijft?Pascal Saul schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:29:
[...]
[afbeelding]
Ik heb er ook twee van aangeschaft, maar wilde ze toch maar verticaal gaan monteren. (warmtepomp uitgaand)
Is nog een behoorlijke luchtruimte boven het klepeltje, zag ik.
Klopt wel wat je zegt, maar meestal zt de wp ook bij de cv aangesloten, en dan werkt dat iets anders.x-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:29:
[...]
Maar waarom is het erg dat in mijn situatie deze blijft blokkeren? Dat is toch hetzelfde als een dichte radiator? Of zie ik iets heel erg over het hoofd?
Wel beter voor je flow, dat is zeker.koevlaas2 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:31:
[...]
Ik ga bij mijn WP de terugslagklep eruit halen, in het geval dat zet ik wel handmatig de kogelkraan dicht.
Proberen kan altijd, je kan desnoods alsnog een terugslagklep plaatsen.
Zeker, al heb ik bij de huidige WP aan stand 1 genoeg, moet zelfs de vloerverdeler knijpen maar die zit er pal naast.
nee is niet erg als je zeker weet dat hij ook nooit meer op verwarmen springt want dan is leiding weer open, en dan heb je terug slag klep nodig want anders gaat wp tegenover gesteld door je cv lopenx-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:29:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Rol-Co schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:47:
[...]
Klopt wel wat je zegt, maar meestal zt de wp ook bij de cv aangesloten, en dan werkt dat iets anders.
Duidelijk.reneeke1970 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:00:
[...]
nee is niet erg als je zeker weet dat hij ook nooit meer op verwarmen springt want dan is leiding weer open, en dan heb je terug slag klep nodig want anders gaat wp tegenover gesteld door je cv lopen
Verwarmingsfunctie zet ik uiteraard uit, net als de 1x in x tijd pomp laten draaien tegen vastlopen. Dat laatste gebeurt hier sowieso iedere dag wel door het SWW gebruik.
Morgen het leidingwerk zoveel mogelijk voorwerken en hopelijk begin augustus de 9KW Panansonic mono binnen
confortmarket? Dan een week of twee, zodra je bericht krijgt dat hij verstuurt is één of twee dagen en dan ding dong toet toetx-RaY99 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:04:
[...]
[...]
Duidelijk.
Verwarmingsfunctie zet ik uiteraard uit, net als de 1x in x tijd pomp laten draaien tegen vastlopen. Dat laatste gebeurt hier sowieso iedere dag wel door het SWW gebruik.
Morgen het leidingwerk zoveel mogelijk voorwerken en hopelijk begin augustus de 9KW Panansonic mono binnen
1 PVoutput . Dongen NB
Met het langzaam vullen gaat de lucht er wel uit. Ik geloof niet dat er nog veel lucht in mijn circuits zitten. Elke dag even na ontluchten, helpt ook.AUijtdehaag schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:37:
[...]
Heb je zo geen probleem met de lucht die achterblijft?
Ik heb er ook twee van aangeschaft, maar wilde ze toch maar verticaal gaan monteren. (warmtepomp uitgaand)
Is nog een behoorlijke luchtruimte boven het klepeltje, zag ik.
Ik vul het water ook aan vanaf het beginpunt WP en heb op dat moment ook nog de dop van het vuilfilter los zodat het goed doorspoelt daar. Alles wat er tussen zit, is na een tijdje spoelen wel luchtvrij m.i.
Confortmarket inderdaad, enige tijd geleden besteld vrij vlot mail gehad dat ding in backorder is bij Panasonic... helaasreneeke1970 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:21:
[...]
confortmarket? Dan een week of twee, zodra je bericht krijgt dat hij verstuurt is één of twee dagen en dan ding dong toet toet
Ik doelde meer op de neopreen terugslagkleppen.Pascal Saul schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:38:
[...]
Met het langzaam vullen gaat de lucht er wel uit. Ik geloof niet dat er nog veel lucht in mijn circuits zitten. Elke dag even na ontluchten, helpt ook.
Ik vul het water ook aan vanaf het beginpunt WP en heb op dat moment ook nog de dop van het vuilfilter los zodat het goed doorspoelt daar. Alles wat er tussen zit, is na een tijdje spoelen wel luchtvrij m.i.
Er zit nog een behoorlijke ruimte boven de klepel, waar lucht achter gaat blijven wat er niet uitkomt.
http://imgur.com/a/NQs0V
Weet iemand of ik een volledig nieuwe cv circuit met enkel l/w warmtepomp en vvw beter kan vullen met onthard water (DH=0) of het gewone kraanwater (DH = 11)?
Maakt het wat uit?
Alles is RVS, koper en messing. (en zuurstofdichte slangen uiteraard)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2016 20:48 ]
Ja, ik wist wat je bedoeldeAUijtdehaag schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:46:
[...]
Ik doelde meer op de neopreen terugslagkleppen.
Er zit nog een behoorlijke ruimte boven de klepel, waar lucht achter gaat blijven wat er niet uitkomt.
http://imgur.com/a/NQs0V
Weet iemand of ik een volledig nieuwe cv circuit met enkel l/w warmtepomp en vvw beter kan vullen met onthard water (DH=0) of het gewone kraanwater (DH = 11)?
Maakt het wat uit?
Alles is RVS, koper en messing. (en zuurstofdichte slangen uiteraard)
ik heb 2 van die messing terugslagkleppen met klepel,Pascal Saul schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:12:
[...]
Ja, ik wist wat je bedoeldeJe kan ook de moer(tjes) los schroeven als je bang voor lucht bent ;)9
echter die grote moer erboven op word afgedicht met een soort loctite,
als je hem voor ontluchten er af wil draaien zul er een rubberen ring voor moeten vinden.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Dat kleine belletje lucht kun je lekker laten zitten, dat verdwijnt vanzelf zodra het systeem in bedrijf gaat.Wodan89 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:48:
[...]
ik heb 2 van die messing terugslagkleppen met klepel,
echter die grote moer erboven op word afgedicht met een soort loctite,
als je hem voor ontluchten er af wil draaien zul er een rubberen ring voor moeten vinden.
Het is niet echt de bedoeling om open te maken, vandaar de loctite
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 24-07-2016 21:51 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
weet iemand wat de max frequentie is van compressor panasonic? Ik lees nu 35 af maar wat weet ik daarmee....
1 PVoutput . Dongen NB
Een aantal mensen gebruiken als vloerverwarmingsverdeler een Heimeier Dynacon. Is deze zijn dubbele meerprijs echt waar?
Elke ruimte krijgt zijn eigen temperatuur meter/thermostaat om de betreffende groep(en) te sturen. Is die vaste flow instelling dan echt zo handig in samenwerking met een grote cv-pomp die op tegendruk terugregeld.
Mijn bovenverdieping heeft maar een dun smeervloertje met slangen hoh 10 cm op houten vloer, de zolder wil ik zelfs droogbouw uitvoeren. Terwijl de begane grond een dikke betonkern krijgt van 30 cm. Gecombineerd met her en der wandverwarming hoh 15 cm is het een grote verscheidenheid aan afgifte systemen verdeeld over een 3 verdelers met in totaal een 23 groepen. Zou die Heimeier Dynacon hier goed tot zijn recht komen of onnodig dure gadget?
Elke ruimte krijgt zijn eigen temperatuur meter/thermostaat om de betreffende groep(en) te sturen. Is die vaste flow instelling dan echt zo handig in samenwerking met een grote cv-pomp die op tegendruk terugregeld.
Mijn bovenverdieping heeft maar een dun smeervloertje met slangen hoh 10 cm op houten vloer, de zolder wil ik zelfs droogbouw uitvoeren. Terwijl de begane grond een dikke betonkern krijgt van 30 cm. Gecombineerd met her en der wandverwarming hoh 15 cm is het een grote verscheidenheid aan afgifte systemen verdeeld over een 3 verdelers met in totaal een 23 groepen. Zou die Heimeier Dynacon hier goed tot zijn recht komen of onnodig dure gadget?
Eerder haalde iemand deze LG monoblock aan maar heeft niemand daar ervaring mee? De cop is bijna hetzelfde als de panasonic maar ik kan zo geen uitgebreide tabellen vinden. http://tuclimatizaciononl...-monoblock-hm071mu42.html
En de LG is 52dB vs 49dB voor de panasonic wat natuurlijk niet positief is.
Cop 7/35 LG (7kw) 4,3 en de Panasonic (6kw) 4.46
Heb net nog wat gegevens aangepast want blijkbaar is het nieuwste type panasonic WH-MDC06G3E5 slechter gewonden dan zijn oude broertje.
Heb net nog wat gegevens aangepast want blijkbaar is het nieuwste type panasonic WH-MDC06G3E5 slechter gewonden dan zijn oude broertje.
[ Voor 21% gewijzigd door martijnr17 op 25-07-2016 09:44 ]
Geen idee, maar dat kan alleen in NL zijnAUijtdehaag schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:30:
Wat is dubbele meerprijs?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Wat wil je exact weten? De 5kW staat klaar bij Neographikal om aangesloten te worden.martijnr17 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:30:
Eerder haalde iemand deze LG monoblock aan maar heeft niemand daar ervaring mee? De cop is bijna hetzelfde als de panasonic maar ik kan zo geen uitgebreide tabellen vinden. http://tuclimatizaciononl...-monoblock-hm071mu42.html
Die 3dB ga je echt niet merken en anders zet je Silent Mode aan.
Bij mij komt er meer geluid van de mechanische ventilatie af dan van deze buitenunit.
3dB ervaar je als verdubbeling van het geluid, de dB schaal is logaritmisch
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
exact. Die discussie had ik hier dus ook over de binnenunits met een installateur. 'wat maakt die 3 db nu uit' nou dat klinkt dus twee keer zo hard. Hij wou het niet geloven ....Speedy-Andre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:15:
[...]
3dB ervaar je als verdubbeling van het geluid, de dB schaal is logaritmisch
hmm..ik kwm er gisteren achter dat ik nog een meter of 2 extra 22 mm heb. er gaat vanaf zolder nog 1 set 22 mm leiding naar het kamertje er beneden.fabstar81 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:05:
[...]
ok, even voorsorteren op mijn lange bericht ooit, als ik mijn hele situatie eens voorleg. maar ik heb geprobeerd ons cv systeem in kaart te brengen, qua leidingwerk en hoeveel daarvan 22mm is.
da's niet veel zoals ik nu zie....maar wellicht genoeg.
[afbeelding]
ik merk dat als ik radiator 11 wijd open zet, de paneelradiator 13 geen warmte meer krijgt. waterzijdig inregelen is dus ook geen luxe. overigens staan de verwarmingen op de eerste en tweede etage nooit open, behalve de badkamer. de paneelradiatoren 12 en 13 zijn ongeveer 220x50 cm.
ik heb gisteravond de CV op 40 graden gezet maximaal aanvoertemperatuur. afgelopen seizoen met 52 graden gedraaid met nachtverlaging (543 m3 voor CV gebruikt/29 m3 overig), aankomend seizoen maar proberen 40 graden continue zonder nachtverlaging. Kickspace in keuken heeft 38 graden nodig voordat de fan aanslaat, dus 40 wordt onze nieuwe test. ook gelijk goede test voor onze nieuwe PVC vloer![]()
dus, met een warmtepomp, zou dit CV systeem werken met dat korte stuk 22mm? of moet ik bij de kosten ook nog erbij gaan rekenen dat delen van het systeem geupgrade moeten gaan worden van 15 naar 22mm?
dat is het verticale rode leidinkje dus. die had ik vergeten te tekenen.

hier hangt er sinds half januari een 50 liter e-boilertje na de ZB van 350 liter. naast dat de 50 liter te weinig blijkt, is het wel lekker makkelijk. je kan nog eens upgraden naar een grotere als je wilt (mits de ruimte het toelaat) of vergroten middels de temperatuurinstellingen (mits er een thermostaatknop op zit).Willie Wortel schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:15:
[...]
----------------------
wij zijn met zijn drieën, en 50 liter is nog wel eens te weinig. in het e-boiler topic kan je het verbruik van enkele forumleden checken. dat staat vast niet in verhouding met wat een WP aan verbruik heeft en dat zelfs voor een groter vat. aan de andere kant, mijn e-boiler kostte 2e hands 35 euro en sla ik 95% van mijn SWW gasverbruik mee plat. een heule grote boiler speciaal voor WP...daar kom ik prijzen van 1000 euro tegen. is dus wat voor te zeggen Willie Wortel
ik verbaasde me altijd al over die nieuwe huizen die hier gebouwd worden en dan met 3 of 4 van die panelen op het dak. ik dacht wat voor gat sla je daarmee in je verbruik, als ik er 18 op mijn huis heb liggen?!jacovn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:43:
Ook zitten er 3 x 250Wp PV panelen bij en dan wordt de EPC van 0,4 gehaald.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Graag jullie mening over mijn verwarmingsopstelling voor onze nieuwbouw woning:
Woning: 950 m3
Kap: riet R6.0
Beganegrond: vloerverwarming 130 m2
Eerste verdieping: 4x LTV per slaapkamer (10-15 m2) en 2x badkamer met vloerverwarming (10 m2)
Zolder: geen verwarming
CV: Intergas 36kW HR++
WP: Daikin 8kW
ZP: 10x 300Wp zonnepanelen op schuindak (in riet)
P
De hele opstelling wordt geplaatst in de garage en wordt dmv een geïsoleerde standleiding naar de woning geleid.
Mijn vragen: ik wil graag het gasverbruik minimaliseren is deze opstelling geschikt? Zien jullie nog mogelijk verbeteringen? Zou een boilervat nog een goede uitbreiding kunnen zijn (ruimte voldoende).
Eerste verdieping: 4x LTV per slaapkamer (10-15 m2) en 2x badkamer met vloerverwarming (10 m2)
P
De hele opstelling wordt geplaatst in de garage en wordt dmv een geïsoleerde standleiding naar de woning geleid.
Mijn vragen: ik wil graag het gasverbruik minimaliseren is deze opstelling geschikt? Zien jullie nog mogelijk verbeteringen? Zou een boilervat nog een goede uitbreiding kunnen zijn (ruimte voldoende).
Ja dat is mooi te zien hier. Ik woon in Almere en de wijken of stukken evan worden per tijdsblok ontwikkeld/gebouwd.fabstar81 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:43:
ik verbaasde me altijd al over die nieuwe huizen die hier gebouwd worden en dan met 3 of 4 van die panelen op het dak. ik dacht wat voor gat sla je daarmee in je verbruik, als ik er 18 op mijn huis heb liggen?!
De vrijstaande huizen die paar jaar geleden (2-3) gebouwd zijn hebben geen PV of zonnecollectoren en die erna soms wel.
Ik heb aantal brochures van systeembouwers opgevraagd, en dan kun je bij sommige zien hoe ze het oplossen. Sommige melden het ook totaal niet.
Mijn vrouw had een huisontwerp op het oog, maar ze heeft nu door dat er schuin dak in de badkamer zit, en nu moet het iets anders worden. Kan ik mooi zoeken voor een groter dak op de zuid/west kant
De bouwer die we nu op het oog hebben lost het in mijn ogen ook wat raar op met zijn lucht wtw voor verwarming en warm water. Ik hoop maar dat hij die 1:1 verrekenen wil (dat staat specifiek bij de PV panelen omdat er vast wel in verleden mensen zijn geweest die er meer dan 3 wilden of ander systeem)
De CV is rond de 1100 Euro, de warmtewisselaar op de ventilatie is 3200.
Van radiatoren naar vloerverwarming is 3250 per verdieping (met al verrekend het vervallen van de 400 per radiator) Hopenlijk is dat wel een zone per ruimte zodat er eventueel wat op een verdeler aan te passen is.
Algemene vraag:
Als ik wel een Lucht/Water warmtepomp wil voor de vloerverwarming, is het dan verstandig dit allemaal op 2 hoog (punt dak) te gaan neerzetten, of moet ik de garage 150 cm dieper maken en daar een ruimte voor boilervaten etc. maken ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De 2 shop heb ik hem al in winkelwagen liggen
Vergeleken met een gewone kale rvs verdeler is de Heimeier toch wel wat duurder. De prijs maakt me niets uit als de techniek wel tot zijn recht komt. Vraag me af hoe het uiteindelijke plaatje gaat werken met een zelf regelende cv-pomp.
Er is weinig/geen ervaringsinfo te vinden. Folders en promo video's zijn leuk maar meningen van mensen die er eentje hebben hangen hecht ik veel meer waarde aan.
@ Speedy-Andre
Hier in NL is idd alles van goud gemaakt en word geïnstalleerd met fluwelen handschoentjes aan als ik de prijzen moet geloven.
[ Voor 9% gewijzigd door Christian M. op 25-07-2016 12:37 ]
Kun je dan simpelweg met mindere doorstroom de zone minder verwarmen ?Christian M. schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:35:
[...]
De 2 shop heb ik hem al in winkelwagen liggen![]()
Vergeleken met een gewone kale rvs verdeler is de Heimeier toch wel wat duurder. De prijs maakt me niets uit als de techniek wel tot zijn recht komt. Vraag me af hoe het uiteindelijke plaatje gaat werken met een zelf regelende cv-pomp.
Er is weinig/geen ervaringsinfo te vinden. Folders en promo video's zijn leuk maar meningen van mensen die er eentje hebben hangen hecht ik veel meer waarde aan.
Dus stel eeen beneden verdieping met woonkamer en eetkeuken. Thermostaat zit in de woonkamer en dan kun je de keuken dus regelen met de flow ? (ten opzichte van de kamer)
Dan kun je zo wellicht de badkamer ook iets warmer krijgen dan de slaapvertrekken.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Jip, er is een bepaalde hoeveelheid warmte nodig om een ruimte op temperatuur te krijgen/houden. Die hoeveelheid vertaald zich in liters water en temperatuur van dat water. Temperatuur hoger betekent minder water verpompen en omgedraaid hetzelfde. Voor de warmtepomp wil je zo laag mogelijke temperatuur.jacovn schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:56:
[...]
Kun je dan simpelweg met mindere doorstroom de zone minder verwarmen ?
Dus stel eeen beneden verdieping met woonkamer en eetkeuken. Thermostaat zit in de woonkamer en dan kun je de keuken dus regelen met de flow ? (ten opzichte van de kamer)
Dan kun je zo wellicht de badkamer ook iets warmer krijgen dan de slaapvertrekken.
Niet iedere ruimte is even groot dus de lussen van de vloerverwarming zijn ook niet even lang. Meer vloerverwarmingsbuis betekent meer weerstand om het water erdoorheen te pompen. Meer weerstand is een lagere flow.
De flow per groep kun je instellen op de vloerverwarmingsverdeler. Dit wil je om te voorkomen dat een kleine kamer met weinig warmteverlies erg veel water te verwerken krijgt waardoor de temperatuur veel te hoog gaat worden.
Eenmaal alles netjes ingeregeld ben je er nog niet. Ik heb bv. elektrische kleppen om groepen dicht te kunnen zetten (ongebruikte kamers stook je niet warm, badkamervloer niet koelen om schimmel en glijpartijen te voorkomen). Op het moment dat een groep dicht gaat word het water wat de cv-pomp door de verdeler staat te pompen verdeeld over de andere groepen. Dit kan weer tot oververhitting in de betreffende ruimtes lijden. Een ongewenste situatie.
Daarom dat ik ook loop te overwegen om een Heimeier verdeler op te hangen in plaats van een standaard open rvs verdeler die er nu zit (uitbreiding met nog es 3 groepen)
Ik neem aan dat je niet zo maar een groep compleet dicht zet toch ?
Of is dat bijvoorbeeld de garagevloer ?
Ik heb een 6 kW mono en onlangs bij testopstelling met koelen zag ik 14 Hz voorbij komen dus hij kan aardig terug toeren. In hoeverre de uiteindelijke warmte afgifte kan zakken ten opzichte van zijn max is me nog niet duidelijk. Er zijn teveel variabelen die mee een rol spelen: buiten temperatuur, binnen temperatuur, afgifte systeem, afkoeling door wind, WAF, en noem maar op.reneeke1970 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 07:59:
weet iemand wat de max frequentie is van compressor panasonic? Ik lees nu 35 af maar wat weet ik daarmee....
Een groep gaat volledig dicht ja. Stel hobbykamer waar je alleen zondagavond komt, die knijp je of zet je dicht de rest van de week. Zelfde bij koelen, de wandverwarming en vloerverwarming van de badkamer mag niet meedoen anders droogt de douchecabine niet op.jacovn schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:40:
Ik neem aan dat je niet zo maar een groep compleet dicht zet toch ?
Ik hoop dat die site beter levert dan WIDA, want die heeft mij nog niets geleverd sinds 25 juni en ik krijg geen mail en telefooncontact met ze. Probeer nu via Paypal contact te krijgen en anders mijn geld via hun terug te halen. De 2e shop is ook en stukje goedkoper.Christian M. schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:35:
[...]
De 2 shop heb ik hem al in winkelwagen liggen
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ik heb de Heimeier verdelers besteld en heb via Auijtdehaag het advies gekregen om de HEIMEIER Thermischer Stellantrieb EMOtec 230V NO - 1809-00.500 te gebruiken om te zorgen dat de badkamer niet gaat koelen. Mag ik weten welke jij gebruikt?Christian M. schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:18:
[...]
Ik heb bv. elektrische kleppen om groepen dicht te kunnen zetten (ongebruikte kamers stook je niet warm, badkamervloer niet koelen om schimmel en glijpartijen te voorkomen).
Ik zou helemaal geen cv ketel en gasaansluiting nemen, de Daikin kan alles ruimschoots voor je doen.Gadgets schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:57:
Graag jullie mening over mijn verwarmingsopstelling voor onze nieuwbouw woning:
P
Er moeten dan wel wat zonnepanelen bij, is je verwarming verbruik ook afgedekt.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 25-07-2016 19:54 ]
Met 34 panelen en 7040 Wp hoop ik hier op 0 uit te komenfabstar81 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:43:
[...]
ik verbaasde me altijd al over die nieuwe huizen die hier gebouwd worden en dan met 3 of 4 van die panelen op het dak. ik dacht wat voor gat sla je daarmee in je verbruik, als ik er 18 op mijn huis heb liggen?!
Die 4 paneeltjes zijn om de gasketel te compenseren zodat de EPC in orde komt.
WIDA kun je beter mijden.!bbn_ldp schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:58:
[...]
Ik hoop dat die site beter levert dan WIDA, want die heeft mij nog niets geleverd sinds 25 juni en ik krijg geen mail en telefooncontact met ze. Probeer nu via Paypal contact te krijgen en anders mijn geld via hun terug te halen. De 2e shop is ook en stukje goedkoper.
De vermelde levertijden kloppen voor geen meter, op e-mail wordt niet gereageerd en de telefoon wordt meestal niet opgenomen.
Uiteindelijk (3 weken later) heb ik de bestelde spullen wel gekregen.
Een tweede Dynacon verdeler heb ik bij SkyBad besteld en die werd binnen een week geleverd,
btw Wat die Dynacons verdelers betreft, vergeet niet de aansluitset (2 afsluiters) mee te bestellen want een 1" vlaksluitende koppeling zul je tevergeefs zoeken bij de lokale Warmteservice of installatie bedrijf..
btw Mocht iemand hier nog een een Dynacon aansluitset nodig hebben, Ik heb nog een ongbruikte set liggen!
https://nl.wikipedia.org/wiki/GeluidssterkteRay schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:21:
[...]
exact. Die discussie had ik hier dus ook over de binnenunits met een installateur. 'wat maakt die 3 db nu uit' nou dat klinkt dus twee keer zo hard. Hij wou het niet geloven ....
http://www.ssgm.nl/Het%20begrip%20dB.htm
Op verschillende site wordt geschreven dat 3db wel een verdubbeling van de geluidsdruk betekend maar dat is voor het menselijk oor nauwelijks waarneembaar.
Voor een subjectieve verdubbeling is 10db nodig.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Wanneer krijgt tweakers weer eens een echte vraag en aanbod in de "duurzame sector"
Heb ook een en ander over, door "onwetendheid" en kopen, kopen, kopen.
Misschien is iemand anders er weer blij mee allemaal.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2016 21:23 ]
Moet je bij vloerverwarming per verdieping zo'n verdeler plaatsen, of kunnen de aan en afvoer lijnen wel zakken van bijvoorbeeld 2 hoog als je hem bij de cv installatie plaatst ?
Ik lees er natuurlijk weer verschillende adviezen over als ik met Google zoek.
Ik heb deze besteld. http://www.pumpendiscount...957fa7a75c1908a979bebc7eaCarbon schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:41:
[...]
WIDA kun je beter mijden.!
Jammer, had ik eerder moeten weten!
btw Wat die Dynacons verdelers betreft, vergeet niet de aansluitset (2 afsluiters) mee te bestellen want een 1" vlaksluitende koppeling zul je tevergeefs zoeken bij de lokale Warmteservice of installatie bedrijf..
Mij is geadviseerd om op iedere verdieping een verdeler te plaatsen ivb ontluchten.jacovn schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:40:
Moet je bij vloerverwarming per verdieping zo'n verdeler plaatsen, of kunnen de aan en afvoer lijnen wel zakken van bijvoorbeeld 2 hoog als je hem bij de cv installatie plaatst ?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic