Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 173 Laatste
Acties:
  • 607.188 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
fabstar81 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:56:
[...]

[...]
dat is natuurlijk een beetje de vraag. wat doe je eerst?
eerst de WP installeren en dan maar kijken hoe die performt in je huidige situatie?
of...alvast de voor de hand liggende wijzigingen in je systeem doen, terwijl je eigenlijk nog niet weet hoe het in de oude situatie zou werken?

ik zit n.l. nogal tegen wat extra kosten aan te kijken, heb nog een:
*HTV vloerverwarmingverdeler
*veelal 15mm transportleidingen CV
*ZB 350 liter met waarschijnlijk niet groot genoeg spiraal, daarnaast is het maar 1 boiler, dus SWW en CV lopen nog door elkaar heen.
*etc. etc.
- HT vloerverwarmingverdeler heb ik ook nog, zelfs met de ht instelling (pomp stand 2) word de woonkamer gewoon warm en dit met 35c aanvoer temp. Nu staat ie bij mij op stand 1 en de flow moet ik komende winter weer opnieuw inregelen met de nieuwe WP.
- 15 mm transportleiding kan op sommige punten voor flow tekort zorgen, maar misschien ook wel niet. uitproberen dus.
- Jammer dat mijn Michl stuk is, anders had ik voor je kunnen testen wat het effect is tussen 1,2m2 spiraal en 300l boiler. Ik heb namelijk 2 spiralen 3,2m2 en 1,2m2 en deze kan ik samen of apart gebruiken.
Hopelijk duurt het niet al te lang meer voor de WP hier weer werkt dan doe ik een test.

Mijn underspitzengefül zegt dat je het gewoon moet proberen, neem een voorbeeld aan Develdonk hij probeerde en overwon, al was al snel duidelijk dat hij vermogen tekort kwam. Van zijn 'fout' moeten we leren en op dit punt geen zelfde fouten maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik ben het ook niet eens om het af te zetten met een L/L airco. Als je 10+ kamers hebt in huis (garage, woon, keuken, hal, overloop, 3 slaapk, zolder, badkamer, etc) is de vergelijking namelijk helemaal niet relevant omdat je niet in elke kamer of in 50% van de kamers een airo kan/wilt hangen. Ik snap dat een L/L airco kan ontvochtigen en een L/W warmtepomp niet. Ik snap dat de COP.EER hoger is van een L/L airco. Het grote probleem is dat je er gewoonweg teveel van moet hebben bij meerdere kamers... Ik ga dan niet in op of ze esthetisch mooi zijn...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:03:
Ik ben het ook niet eens om het af te zetten met een L/L airco. Als je 10+ kamers hebt in huis (garage, woon, keuken, hal, overloop, 3 slaapk, zolder, badkamer, etc) is de vergelijking namelijk helemaal niet relevant omdat je niet in elke kamer of in 50% van de kamers een airo kan/wilt hangen. Ik snap dat een L/L airco kan ontvochtigen en een L/W warmtepomp niet. Ik snap dat de COP.EER hoger is van een L/L airco. Het grote probleem is dat je er gewoonweg teveel van moet hebben bij meerdere kamers... Ik ga dan niet in op of ze esthetisch mooi zijn...
Aansluiten op je wtw ventilatiesysteem, ik heb hier al eens over nagedacht echter hoe integreer je de binnenunit in het uitblaasgedeelte van je wtw zonder dat het enorm veel ruimte in beslag neemt. En in de winter moet e.e.a het liefst niet via deze unit lopen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:02:
[...]

- HT vloerverwarmingverdeler heb ik ook nog, zelfs met de ht instelling (pomp stand 2) word de woonkamer gewoon warm en dit met 35c aanvoer temp. Nu staat ie bij mij op stand 1 en de flow moet ik komende winter weer opnieuw inregelen met de nieuwe WP.
- 15 mm transportleiding kan op sommige punten voor flow tekort zorgen, maar misschien ook wel niet. uitproberen dus.
- Jammer dat mijn Michl stuk is, anders had ik voor je kunnen testen wat het effect is tussen 1,2m2 spiraal en 300l boiler. Ik heb namelijk 2 spiralen 3,2m2 en 1,2m2 en deze kan ik samen of apart gebruiken.
Hopelijk duurt het niet al te lang meer voor de WP hier weer werkt dan doe ik een test.

Mijn underspitzengefül zegt dat je het gewoon moet proberen, neem een voorbeeld aan Develdonk hij probeerde en overwon, al was al snel duidelijk dat hij vermogen tekort kwam. Van zijn 'fout' moeten we leren en op dit punt geen zelfde fouten maken.
Ik zag destijds wel in dat 5kw warmtepomp wellicht te licht is voor de woning maar wilde gewoon pionieren. Dit jaar hangt de 7,5kw er en dan kan hij het prima handelen tot -10 graden is de verwachting. Ik kan ieereen enkel adviseren een warmteverlies berekening te maken bij -10 graden zonder opwarming voor zeg EUR 100 bij een bedrijfje. Als je dit hebt kun je zelf intrapoleren wat je warmteverlies is bij verschillende binen en buitentemperaturen en berekenen wat voro warmtepomp je nodig hebt of wilt aanschaffen....

Verder zorgt een wat hoger kw warmtepomp er ook voor dat hij minder vaak op vol vermogen draait wat ervoor zorgt dat hij stiller is... ook niet onbelangrijk...

Tot slot ga ik denk ik wel voor die chameleon wave 7 ism een ecodan 7,5kw. Als hij staat in sept zal ik wel pics posten. wellicht leuk dan een geluidstest te doen met meerdere ecodans of hij idd stiller is of niet...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:07:
[...]

Aansluiten op je wtw ventilatiesysteem, ik heb hier al eens over nagedacht echter hoe integreer je de binnenunit in het uitblaasgedeelte van je wtw zonder dat het enorm veel ruimte in beslag neemt. En in de winter moet e.e.a het liefst niet via deze unit lopen.
maar daar heb je geen l/l pomp voor nodig. Kun je toch beter je warmtepomp l/w gebruiken en een wisselaar kopen w/l?? is toch veel makkelijker om aan te sluiten?? (zou ik denken, geen ervaring mee) zeg maar een soort van radiator unit in je leidingsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:08:
[...]

Ik zag destijds wel in dat 5kw warmtepomp wellicht te licht is voor de woning maar wilde gewoon pionieren. Dit jaar hangt de 7,5kw er en dan kan hij het prima handelen tot -10 graden is de verwachting. Ik kan ieereen enkel adviseren een warmteverlies berekening te maken bij -10 graden zonder opwarming voor zeg EUR 100 bij een bedrijfje. Als je dit hebt kun je zelf intrapoleren wat je warmteverlies is bij verschillende binen en buitentemperaturen en berekenen wat voro warmtepomp je nodig hebt of wilt aanschaffen....

Verder zorgt een wat hoger kw warmtepomp er ook voor dat hij minder vaak op vol vermogen draait wat ervoor zorgt dat hij stiller is... ook niet onbelangrijk...

Tot slot ga ik denk ik wel voor die chameleon wave 7 ism een ecodan 7,5kw. Als hij staat in sept zal ik wel pics posten. wellicht leuk dan een geluidstest te doen met meerdere ecodans of hij idd stiller is of niet...
Zo is mijn Michl er ook gekomen, pionieren.
Hou je de ELGA er ook bij ? dan ga je het zeker redden.
Hier ging het met 9 KW op z'n sloffen, hopelijk met de 7,5 KW ook nog genoeg power.
Zou lekker zijn als de temperatuur omlaag kan, maar dan moet ik boven denk ik grotere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Staat in m'n onderschrift, 2x Toshiba Daiseikai 8 van elk 3,5kW.
Ik verwarm er het huis mee sinds oktober en dat gaat prima.
Wat de kamers betreft, ik krijg boven 3 ruimtes warm/koud vanuit 1 kamer, je kan de flow richten naar de deur.
Beneden is bij mij alles open, maar wel het grootste oppervlak (60% van 100m2).
Eigenlijk blijft alleen m'n toilet achter, die moet het hebben van aangezogen lucht :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:11:
[...]

maar daar heb je geen l/l pomp voor nodig. Kun je toch beter je warmtepomp l/w gebruiken en een wisselaar kopen w/l?? is toch veel makkelijker om aan te sluiten?? (zou ik denken, geen ervaring mee) zeg maar een soort van radiator unit in je leidingsysteem?
Het rendement van wisselaars is bedroevend, dus dat gaat niet werken.
L/L WP levert ijskoude lucht dit je ventilatie instoppen werkt m.i prima.

En ineens schiet mij het antwoord naar binnen, je maakt een soort trechter op je binneunit die de lucht de pijpen inblaast, eventueel geholpen door je wtw die ook op lage stand mee blaast. Bij meer behoefte aan koude zet je de WTW helemaal stil.
Maar doe dit niet in Vathorst want je moet natuurlijk nog wel verse warme buitenlucht aanvoeren voor de noodzakelijke ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben toch bezig met mijn WTW ventilatie en wilde deze als centrale uitblaas (itho qualityflow) ertussen plaatsen:
https://www.vakhandeljans...rwarmer-160mm-cv-gestookt
Aangesloten op een vvw groep en loopt dus mee met de verwarming/koeling.

Ik verwacht er niet heel veel van, wtw ventilatie is toch weinig flow maar ach leuk om te proberen... ;-)
Misschien reageert de temperatuur in het huis wat sneller, dan enkel vloerverwarming/koeling.
Uiteraard is condens wel een puntje met koelen.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 11:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:19:
Ik ben toch bezig met mijn WTW ventilatie en wilde deze als centrale uitblaas (itho qualityflow) ertussen plaatsen:

Ik verwacht er niet heel veel van, maar ach leuk om te proberen... ;-)
Misschien reageert de temperatuur in het huis wat sneller, dan enkel vloerverwarming/koeling
Hoeveel BTU weet je hier uit te peuteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
BT watte? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
British Thermal Unit, waarmee de koelcapaciteit van o.a. airco's word uitgedrukt.
Wikipedia: British thermal unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen idee, ik mag niet verder dan 18 graden koelen met het water, tis geen airco...
En qualityflow (bij mij, 1 persoontje) zal op een minimum draaien van 50-75 m3/h
(AUijtdehaag heeft wel een luchtontvochtiger staan, welke ook ingezet kan worden)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:13:
[...]

Staat in m'n onderschrift, 2x Toshiba Daiseikai 8 van elk 3,5kW.
Ik verwarm er het huis mee sinds oktober en dat gaat prima.
Wat de kamers betreft, ik krijg boven 3 ruimtes warm/koud vanuit 1 kamer, je kan de flow richten naar de deur.
Beneden is bij mij alles open, maar wel het grootste oppervlak (60% van 100m2).
Eigenlijk blijft alleen m'n toilet achter, die moet het hebben van aangezogen lucht :P
Als die in 24 uur maar 0.5 kWh nemen, dan zouden ze op maar 0.5% van hun vermogen draaien gemiddeld. Hoever kunnen ze terug moduleren? Betekent dat dat ze veel meer uit zijn dan aan?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zo'n ding installeren word dan wel een apparaat, itho ecofan is al groot en daar komt dan ook een flinke binnenunit van ca. 7 KW bij die met een constructie dan op de wtw aangesloten moet worden.
Extra machinekamer op zolder vindt de WAF niet erg joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Jan Treur schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:30:
[...]
Als die in 24 uur maar 0.5 kWh nemen, dan zouden ze op maar 0.5% van hun vermogen draaien gemiddeld. Hoever kunnen ze terug moduleren? Betekent dat dat ze veel meer uit zijn dan aan?
Ik heb een Daikin L/L warmtepomp waarvan ik de frequentie kan uitlezen waarmee de compressor wordt aangestuurd. Ik heb wel eens een frequentie van meer dan 100Hz uitgelezen en hij staat momenteel op de laagste stand te moduleren op 6Hz. Hierbij verbruikt de complete unit (binnen- + buitenunit) 66W.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uitblaas in de trapkast (waar ook de ecodan binnenunit staat/hangt)
Een prima "dode" hoek gevonden in de trapkast, waar alleen maar stof ligt.
En naast de vvw verdeler.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jan Treur schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:30:
[...]

De airco's geven een half uurtje gas en moduleren dan naar <100W, vervolgens is het aan/uit op <100W.
Ik zet ze trouwens niet op 20 graden als een kamer 25 graden is, 22 of 23 voelt al prima :)
Die 0,5% klopt aardig, in de winter kan ik 2kW trekken en pendelen op <100W betekent <50W gemiddeld.
Ze hebben niet voor niets een A+++ label, daar selecteerde ik op.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-07-2016 11:48 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:19:

Ik verwacht er niet heel veel van, wtw ventilatie is toch weinig flow maar ach leuk om te proberen... ;-)
Misschien reageert de temperatuur in het huis wat sneller, dan enkel vloerverwarming/koeling.
Uiteraard is condens wel een puntje met koelen.
uuuh, wat doet dit precies? je warme lucht uit je woning gebruiken via warmtewisselaar op je CV-leiding? een soort warmtewinner-maar-dan-anders?
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:02:
[...]

ik denk ook dat het kan, er zijn mensen met minder isolatie en oudere woningen die het ook lukt. de grootte van de WP moet ik nog afwachten. mischien is een warmteberekening wel een goed idee zoals develdonk zegt, hoewel ik al aardig nijg naar een 7,5 kW versie. Iets met zekerheid boven alles en geen zeurende vrouw willen.

je test wacht ik graag af, als je dat tegen de tijd zou willen uitproberen, ben ik je zeer erkentelijk. zelf ben ik ook benieuwd naar de nieuwe maximum ingestelde temperatuur van 40 graden op de ketel en hoe de PVC vloer daarop reageert. onze vloerverwarmingverdeler komt toch nooit hoger dan 26 graden, ongeacht de aanvoertemperatuur van 80, 52, of 40. dus dat moet geen probleem zijn verwacht ik. bovendien gebruikt freemann met zijn CO2 WP ook een oude HT-verdeler en die stookt uit mijn hoofd met 33 graden, wat ook gewoon lukt met zijn verdeler.

die subsidie loopt toch nog een jaar of 4 door geloof ik, dus genoeg tijd om nog even te testen en de vrouw voorbereiden :) :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
fabstar81 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:42:
[...]

uuuh, wat doet dit precies? je warme lucht uit je woning gebruiken via warmtewisselaar op je CV-leiding? een soort warmtewinner-maar-dan-anders?
Nee, geen warmtewinner met duur abonnement

Je moet de wisselaar zien als een extra vloerverwarming/koeling groep.
De centrale uitblaas (1 pijp) van de ventilatie wtw itho qualityflow gaat als laatste door de wisselaar.
Een soort lucht verwarmer/koeler. Maar omdat de wtw toch altijd op een laag pitje draait, zal het niet heel erg goed werken, daar ben ik me nu al van bewust.

Er is iemand op tweakers die hetzelfde gedaan heeft in zijn wtw. (robairo of vriend van...)
Maar hee, eerst de rest nog...Zolang ik dingen bij blijf verzinnen komt het nooit af ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2016 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:50:
[...]

De centrale uitblaas (1 pijp) van de ventilatie wtw itho qualityflow gaat als laatste door de wisselaar.
Een soort lucht verwarmer/koeler. Maar omdat de wtw toch altijd op een laag pitje draait, zal het niet heel erg goed werken, daar ben ik me nu al van bewust.

Er is iemand op tweakers die hetzelfde gedaan heeft in zijn wtw. (robairo of vriend van...)
Maar hee, eerst de rest nog... ;)
Je Kan je WTW toch op een hogere stand zetten ? Al denk ik dat je lucht dan ook warmer word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Maar omdat de wtw toch altijd op een laag pitje draait, zal het niet heel erg goed werken, daar ben ik me nu al van bewust.
De beperkte luchthoeveelheid is 1 ding, maar de naverwarmer die je hebt geselecteerd is gemaakt voor een hoog temperatuur traject (80/60). Dan doet deze ongeveer 1,5 kW thermisch. Ga je naar een lagere temperatuur en dus een kleiner temperatuurverschil tussen de lucht en het water, dan gaat je vermogen ook naar beneden.

Als je met 18°C water wilt koelen, dan blijft er ongeveer een vijfde over van je vermogen, dus 0,3 kW. Hiermee kun je bij 145 m3/h 30°C lucht bij 50% RV terugkoelen naar 23°C bij 75% RV. Ik denk dat je dat niet gaat merken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 11:15
Blijkbaar zijn niet alle ambtenaren op vakantie.
Deze week 2 brieven ontvangen dat de subsidie voor mijn 'spaanse Ecodan' en pelletkachel overgemaakt worden :) :) :) Da's weer 2805 eurootjes terug.

Nou de BTW van de paneeltjes nog _/-\o_

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
zomaar benieuwd... hoeveel tij tussen aanvraag en brief voor de ecodan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 11:15
develdonk schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:27:
zomaar benieuwd... hoeveel tij tussen aanvraag en brief voor de ecodan?
Pelletkachel: aangevraagd 10 mei, deze week de brief.
Ecodan: aangevraagd 26 juni, deze week de brief.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ze hebben bij mij de beslissing voor aanvraag nr 2 nu met 8 weken uitgesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 16:42
GadgetFrank schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:33:
[...]

Pelletkachel: aangevraagd 10 mei, deze week de brief.
Ecodan: aangevraagd 26 juni, deze week de brief.
26 juni, das later dan mij en ik heb niks gehoord grr

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:01

Seafarer

XXX

Jan Treur schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 06:25:
[...]

Bij mij heeft de Fujitsu General Waterstage van dinsdagavond tot gisteravond 24 uur continu het CV-water op 18 graden gehouden, behoudens de tijd in de nacht en vroege ochtend dat het buiten onder de 23 graden was, dan schakelt hij automatisch uit. In die 24 uur stonden op de warmste zolderverdieping een Jaga Briza LT convector (met ingebouwde ventilatoren) en een klassieke HT radiator met erop geplaatste radiatorboosters (Eco-logisch) aan. In die tijd heeft de WP 5.5 kWh verbruikt, wat voor mijn huis ongeveer overeenkomt met 24 uur verwarmen wanneer het buiten 11 graden is.

De maximumtemperatuur bleef op de zolderverdieping beperkt tot in de 27 graden, wat anders waarschijnlijk boven de 30 graden was geworden zo direct onder het volop door de zon beschenen dak (buitentemperatuur in de schaduw werd 32 graden). Voor nog wat beter effect zou ik waarschijnlijk die HT radiator ook nog een keer moeten vervangen door een tweede Jaga Briza; dat zou in de winter ook het verwarmen sneller maken. Op de begane grond heb ik alleen de voor koelen minder effectieve passieve Jaga LT convectoren (zonder ventilatoren); daar bleef het onder de 25 graden, maar daar staat de zon ook niet direct op.

Voor het koelen is er bij mij een erg lage capaciteit nodig. Hij moduleerde sowieso steeds op de laagst mogelijke 16% (van de 14 kW), dat is 2 kW, maar schoot dan nog heel snel door het watertemperatuur setpoint van 18 graden heen, naar 16 of 17 en ging dan standby tot het weer gestegen was naar rond de 19 graden.
Jan Treur,
Hoe is de ervaring met die jaga briza? En dan bedoel ik de geluids ervaring op de verschillende standen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Monteur is vandaag geweest om te kijken naar de Cool cube. Het eerste belletje naar Itho leverde op dat alles oke was, er hoefde geen connector geplaatst te worden en de ketel zou niet aangeven dat de koelfunctie in werking getreden is. Waarom het koelen niet werkte werd uitgelegd dat het klokprogramma dan waarschijnlijk elke dag even een warmte vraag deed ontstaan, waardoor er 24h niet gekoeld kan worden. Dus ik de monteur gewezen op de installatie handleiding, waar dit dus anders in stond. Gelukkig vond hij de connectoren nog ergens in de ketel (ik had zelf al gekeken, maar niets gevonden, geheim vakje misschien?). Nog maar eens gebeld en toen moest de connector wel aangesloten zijn (andere medewerker). Maar de ketel zou nog steeds niets melden. Nou, met connector doorgelust gaf de ketel na een korte periode van opstarten toch echt aan dat er gekoeld werd. De Itho medewerker was daar wel heel verbaasd over. Nu afwachten welk effect het koelen geeft. Ik vind het wel vreemd dat Itho hun eigen ketel zo slecht kennen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Seafarer schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:48:
[...]

Jan Treur,
Hoe is de ervaring met die jaga briza? En dan bedoel ik de geluids ervaring op de verschillende standen.
Zowel voor koelen als voor verwarmen heeft hij 3 standen. In de laagste twee standen hoor je niet echt iets, in de hoogste stand hoor je hem wel, een soort van rustgevende ruis, dus je hoort alleen de lucht, niet de ventilatoren zelf.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
zonoskar schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:41:
Ik vind het wel vreemd dat Itho hun eigen ketel zo slecht kennen.
Helaas niets vreemds aan, over het algemeen zijn er maar een paar mensen in ieder bedrijf die écht verstand hebben van de spullen die ze verkopen. De rest zijn "handjes".

Maar los daarvan is het wel vreemd. Wel fijn dat hij het nu doet, ik ben benieuwd wat het koelend effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:06
reneeke1970 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:40:
[...]

Ja ik bedoel de mono, maar welk type sensor moet het dan zijn want in boekje staat alleen weerstand schema?
Volgens die Duitse site is die 2e link het juiste model (1K8 NTC dacht ik)

Is nog onderweg, dus kan het binnenkort bevestigen hoop ik ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
Vandaag bericht van RVO, betreffende ISDE.
Zonneboiler en warmtepomp, beide aangevraagd op 24 juni, beide toegekend *O*
Dat is op een dag na 4 weken, best snel gewerkt door de ambtenaren, zouden ze graag op vakantie willen?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:01

Seafarer

XXX

Jan Treur schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:03:
[...]

Zowel voor koelen als voor verwarmen heeft hij 3 standen. In de laagste twee standen hoor je niet echt iets, in de hoogste stand hoor je hem wel, een soort van rustgevende ruis, dus je hoort alleen de lucht, niet de ventilatoren zelf.
Bedankt.

Dan koop ik hem voor de verwarming. Ik kom nog heel wat kilowatts te kort. Maar heb niet zo veel ruimte voor een grootte radiator.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hannibal2206 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:11:
[...]

Volgens die Duitse site is die 2e link het juiste model (1K8 NTC dacht ik)

Is nog onderweg, dus kan het binnenkort bevestigen hoop ik ..
dan laat ik jou wel testen want de grafiek gaat hoger dan 18000 ohm geloof ik .
Ik sluit mijn jumo regelaar wel eventjes aan op extern contact

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Stoofie schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:42:
Vandaag bericht van RVO, betreffende ISDE.
Zonneboiler en warmtepomp, beide aangevraagd op 24 juni, beide toegekend *O*
Dat is op een dag na 4 weken, best snel gewerkt door de ambtenaren, zouden ze graag op vakantie willen?
Vast algemene brieven stuur week want de mijne is er ook na vier weken, de tweede nog in afwachting (twee weken nu )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De 2 flesjes netjes binnen van uit de uk, :) mooi!
Koopje

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:05:
[...]

De 2 flesjes netjes binnen van uit de uk, :) mooi!
Koopje
Kan je eerst die f3 cleaner erin mikken, wintertje laten draaien en dan leeg halen en weer vullen met f1 ?
Je hebt inderdaad een koopje, in Nederland kost dit middel tussen de € 39,95 en € 42,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb geen cleaner er bij besteld, alleen de F1, cleanen heb ik al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:07:
Ik heb geen cleaner er bij besteld, alleen de F1, cleanen heb ik al gedaan.
Ik heb een 2 tal setjes F1 en F3 gekocht voor de prijs van 1 fles in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah :)
Goed bezig!
Ik snap alleen niet hoe het kan, lichten ze de boel op in nederland of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:55:
Ah :)
Goed bezig!
Ik snap alleen niet hoe het kan, lichten ze de boel op in nederland of wat?
Geen idee, maar zou kunnen Nederland is erg duur.
Kijk maar naar de Spaanse pompen, vast goedkoper dan Uneto-VNI ze kan inkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Grolsch schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:39:
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede boiler voor SWW :)

Zubudan kwam met onderstaande boiler:

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-4786.html?l=en
Waarom is dit een goede boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:53:
[...]

Waarom is dit een goede boiler?
- Is van RVS
- Heeft een element van 3 KW ingebouwd.
- Betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:33
Pff, ik heb ook de koeling van de WP net aangezwengeld. Heerlijk een goed geisoleerd huis maar als er eenmaal warmte inzit is het er niet uit te krijgen. WP gaat het vannacht lekker naar 22 graden draaien als het goed gaat. WTW gaat vannacht ook lekker koele lucht inblazen, morgenochtend lekker fris huis :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:03:
[...]

- Is van RVS
- Heeft een element van 3 KW ingebouwd.
- Betaalbaar.
- Weegt niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:40:
[...]

De airco's geven een half uurtje gas en moduleren dan naar <100W, vervolgens is het aan/uit op <100W.
Ik zet ze trouwens niet op 20 graden als een kamer 25 graden is, 22 of 23 voelt al prima :)
Die 0,5% klopt aardig, in de winter kan ik 2kW trekken en pendelen op <100W betekent <50W gemiddeld.
Ze hebben niet voor niets een A+++ label, daar selecteerde ik op.
Wel een net verbruik. Ik verbruikte met 1 3.5kw split in 80 draaiuren ongeveer 20kWh.
Ik koelde de dan twee slaapkamers (+/-50m3) wel van 27 naar 23 graden en laat hem in de nacht doordraaien.
zonoskar schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:41:
Monteur is vandaag geweest om te kijken naar de Cool cube. Het eerste belletje naar Itho leverde op dat alles oke was, er hoefde geen connector geplaatst te worden en de ketel zou niet aangeven dat de koelfunctie in werking getreden is. Waarom het koelen niet werkte werd uitgelegd dat het klokprogramma dan waarschijnlijk elke dag even een warmte vraag deed ontstaan, waardoor er 24h niet gekoeld kan worden. Dus ik de monteur gewezen op de installatie handleiding, waar dit dus anders in stond. Gelukkig vond hij de connectoren nog ergens in de ketel (ik had zelf al gekeken, maar niets gevonden, geheim vakje misschien?). Nog maar eens gebeld en toen moest de connector wel aangesloten zijn (andere medewerker). Maar de ketel zou nog steeds niets melden. Nou, met connector doorgelust gaf de ketel na een korte periode van opstarten toch echt aan dat er gekoeld werd. De Itho medewerker was daar wel heel verbaasd over. Nu afwachten welk effect het koelen geeft. Ik vind het wel vreemd dat Itho hun eigen ketel zo slecht kennen.
Ik had dus gelijk...... kan dus zo bij Itho aan de slag ;)
Welke thermostaat heb je trouwens aan de itho gekoppeld? Die honeywell met koelfunctie neem ik aan?

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 21-07-2016 23:54 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 08:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Maar hee, eerst de rest nog...Zolang ik dingen bij blijf verzinnen komt het nooit af ;)
Inderdaad, Robairo, ik post even namens hem _/-\o_

Het is een Cu/Cu wisselaar van een gasketel, lag toevallig op de plank.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bJyPwryl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lNgoEmhl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 21-07-2016 23:49 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nou ja, niks..80 KG voor 300l met 2 spiralen.
De rvs boiler van DJG is lichter, maar ook veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Gasschuif schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:45:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
ziet er goed uit!

Zou je hiervoor ook niet een appart circuit kunnen maken met een condens afvoer in je wisselaar?
dan kan je er water van 3 a 5c water doorheen sturen. volgens mij moet je met 250m3/h van 10c je huis toch wel aardig kunnen afkoelen :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03
Gasschuif schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:45:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
die ductape is natuurlijk hilarisch!! maar voor mij om te snappen. je gebruikt dus de ventilatielucht om je CV op te warmen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oxellaar schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:42:
Ik had dus gelijk...... kan dus zo bij Itho aan de slag ;)
Welke thermostaat heb je trouwens aan de itho gekoppeld? Die honeywell met koelfunctie neem ik aan?
Ik heb een Itho spIDer hangen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Grolsch schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:39:
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede boiler voor SWW :)

Zubudan kwam met onderstaande boiler:

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-4786.html?l=en

Jullie nog goede tips :?
Label D vind ik wel slecht. De boiler wordt je opslag van warm water, ik zou dan zo min mogelijk verliezen willen hebben.

Achteraf extra isoleren kan natuurlijk ook, maar is wel een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

fabstar81 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:12:
[...]

die ductape is natuurlijk hilarisch!! maar voor mij om te snappen. je gebruikt dus de ventilatielucht om je CV op te warmen?
Nee, je koelt het warme water van een lus van de vloerverwarming verder af, om zo de reeds opgewarmde buitenlucht (door retour lucht) nog een paar graden verder op te warmen.
Wodan89 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:07:
[...]

ziet er goed uit!

Zou je hiervoor ook niet een appart circuit kunnen maken met een condens afvoer in je wisselaar?
dan kan je er water van 3 a 5c water doorheen sturen. volgens mij moet je met 250m3/h van 10c je huis toch wel aardig kunnen afkoelen :)
Dat kan zeker, maar gaat hij denk ik niet doen. Condensaat moet dan inderdaad afgevoerd worden.
Als je 10 graden lucht gaat maken moet ook het kanaalwerk in de armaflex. Dat Is niet zo heel simpel :+
Analoog aan het BL aanzuigkanaal aan de rechterzijde van de WTW unit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dj49zLXl.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 22-07-2016 09:53 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Gasschuif schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:47:

Als je 10 graden lucht gaat maken moet ook het kanaalwerk in de armaflex. Dat Is niet zo heel simpel :+
Analoog aan het BL aanzuigkanaal aan de rechterzijde van de WTW unit

[afbeelding]
Moet een lucht inlaat naar een wtw unit niet altijd geïsoleerd zijn vanwege condensatie in de winter ?
Als daar -15 binnen gezogen wordt zou je haast zeggen dat er condensatie aan de buitenkant van de pijp optreed. Of zit mijn natuurkundige gevoel er nu ver naast ?
zonoskar schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:13:
[...]

Ik heb een Itho spIDer hangen.
Kun je mij vertellen of je met de itho spider gewoon de temperatuur kan instellen en dat dan je systemen gaan verwarmen of koelen afhankelijk van de temperatuur ?
Of moet je handmatig de HP cool cube op koelen zetten, en ook de qualityflow op bypass voor koelen ?

Het ziet er mooi uit, maar hoeveel zin heeft een spider en alle systemen van itho als de intergratie er niet is.

[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 22-07-2016 11:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

jacovn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:25:
Kun je mij vertellen of je met de itho spider gewoon de temperatuur kan instellen en dat dan je systemen gaan verwarmen of koelen afhankelijk van de temperatuur ?
Of moet je handmatig de HP cool cube op koelen zetten, en ook de qualityflow op bypass voor koelen ?

Het ziet er mooi uit, maar hoeveel zin heeft een spider en alle systemen van itho als de intergratie er niet is.
Ik moet de spIDer handmatig in koel modus zetten, daarna gaat het automatisch (handleing van 10 sec). Aan de ketel hoeft niets gewijzigd te worden. Wat een qualityflow is weet ik niet. Maar ik kon gisteren niet vinden hoe ik het koelen kon onderbreken (want ik kon niet slapen van de herrie :( het ding maakt dus veel meer herrie bij het koelen dan bij het verwarmen). Dus toen heb ik handmatig de koelfunctie weer uitgezet. Het is inderdaad omslachtig. Aan de andere kant zou ik ook niet weten hoe je kan voorkomen dat je bijv 's morgens aan het verwarmen bent en 's middags aan het koelen. Of hoe je de koeling onderbreekt en dan voorkomen dat je gaat verwarmen!

Maar ik heb gisteren vrijwel niets gemerkt van het koelen, de watertemp ging ook maar naar 21C (van 25C). Misschien moet hij langer draaien, dat zou ik dan vandaag moeten merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik ben denk ik naïef..
Ik denk aan airco methode en dan stel je een gewenste temperatuur in en het ding volgt wel, verwarmen of koelen.

Ik heb inmiddels de handleiding van de spider gelezen, maar ben weinig meer wijs geworden :(

Een qualitflow is een itho balansventilatie met wtw.
Die kan warmte terugwinnen uit uitblaas lucht en via bypass ook nog koele lucht inbrengen.

Ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe woning en zou wel graag een systeem hebben wat makkelijk in te stellen is.
De qualityflow is dan wel een optie, en een lage temperatuur vloerverwarming met een warmte pomp die ook (een beetje) kan koelen zie ik ook wel zitten.

Dus vandaar dat ik hoopte dat ze zouden integreren, ofwel de spider zo slim is de juiste mode op de units in te stellen om een gewenste temperatuur te realiseren.

Voor in de nacht koelen zou een aparte nacht stand ook wel mooi zijn.
Die keer dat het te warm in huis is kan ik ook nog wel met de hand een keer iets instellen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Moet een lucht inlaat naar een wtw unit niet altijd geïsoleerd zijn vanwege condensatie in de winter ?
Als daar -15 binnen gezogen wordt zou je haast zeggen dat er condensatie aan de buitenkant van de pijp optreed. Of zit mijn natuurkundige gevoel er nu ver naast ?
Alle voorwerpen binnen onder DP worden nat door condensatie, ook het BL aanzuig kanaal, daarom staat het in de armaflex, dat is dampdicht en isoleert... ;)

Lucht van 22 C en 50% RV heeft een DP van 11,1 C Alles eronder wordt nat en komt water af

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 22-07-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:14:
Ik ben denk ik naïef..
Ik denk aan airco methode en dan stel je een gewenste temperatuur in en het ding volgt wel, verwarmen of koelen.

Ik heb inmiddels de handleiding van de spider gelezen, maar ben weinig meer wijs geworden :(

Een qualitflow is een itho balansventilatie met wtw.
Die kan warmte terugwinnen uit uitblaas lucht en via bypass ook nog koele lucht inbrengen.

Ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe woning en zou wel graag een systeem hebben wat makkelijk in te stellen is.
De qualityflow is dan wel een optie, en een lage temperatuur vloerverwarming met een warmte pomp die ook (een beetje) kan koelen zie ik ook wel zitten.

Dus vandaar dat ik hoopte dat ze zouden integreren, ofwel de spider zo slim is de juiste mode op de units in te stellen om een gewenste temperatuur te realiseren.

Voor in de nacht koelen zou een aparte nacht stand ook wel mooi zijn.
Die keer dat het te warm in huis is kan ik ook nog wel met de hand een keer iets instellen.
Mijn persoonlijke mening:
Itho is het allemaal "net" niet. Ook qua warmtepompen niet (gevaarlijke uitspraak ik weet het)
en qua aansturing vind ik het allemaal ook maar zo-zo.

Maar toch heb ik voor quality flow wtw gekozen vanwege het "minst" slechte wtw in mijn situatie.
Klinkt overdreven, zoals ik het schrijf, maar zo is het in mijn situatie. (renovatie bestaande woning)

Een warmtepomp van Mitsubishi, samen met Melcloud wifi en domoticz, heb je ook al iets draadloos in handen. Die wtw werkt al vanzelf op basis van Co2 en RV. Leuk dat er een schakelaar bij zit.
Geen spider voor nodig.

We zitten op tweakers... Zelf verzinnen is allemaal veel leuker (en veel meer mogelijkheden)
En vaak beter presterend door samenvoeging van verschillende fabrikanten.
Maar ook dat is met vallen en opstaan helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daarom heb ik ook die spIDer, omdat je de Cool Cube niet te lang zonder CV kan laten draaien (max 2 uur) heb ik een klokprogramma van 2 uur aan, half uur uit, etc. Daarmee is de ketel een heel stuk zuiniger dan zoals Itho het verzonnen heeft.

Ik heb die cool cube puur omdat ik het niet aandurfde om alleen een warmtepomp te hebben voor mijn huis omdat er (nu nog) geen plek is voor een zonneboiler. Wat doe je dan met het verwarmen van je douche water he? Itho is ook een star bureaucratisch bedrijf volgens mij. Je mag als consument niet direct met Itho praten, dat moet via de installateur. En ze weten zelf niet eens het naadje van de kous van hun eigen apparatuur. Volgens hun kan de cool cube maar verwarmen tot 17 C, daarna zou de CV ketel toch echt bij moeten springen. Mogen ze mij even uitleggen waarom ik deze winter gewoon 22C haalde met mijn klokprogramma waar de CV ketel heel af en toe maar bijspringt omdat de 2 uur net een minuut ofzo verlopen is (die 2 uur is soms 2:02 of 1:58 schijnbaar). En verbeteringsvoorstellen is al helemaal uit den boze. Ik had via de installateur gevraagd of het algoritme van het bijspringen aangepast kon worden (met evt een setting in het menu). Nee, kan niet was het antwoord.

Ik heb overigens geen quality flow, ik heb een gewone MV van Itho en die wordt gewoon aangestuurd door de spIDer (en RV/CO2 sensor), maar dat heeft dan niks met de temp instelling te maken. Ook daar heb ik een klokprogramma voor om die in de nacht hard te laten draaien zodat er wat warme lucht uit het huis gezogen wordt. Scheelt me toch 1-3C tov niks doen (beetje afhankelijk van de buiten temp).

Dus als ik straks een garage heb, komt daar een boiler in en dan trek ik de stekker uit de base cube (CV ketel). Want om zo'n ketel nou er uit te halen en een fatsoenlijke warmtepomp neer te zetten is ook weer zoiets.
jacovn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:14:
Je wilt wel voorkomen dat je bijv 21C instelt en het 's morgens 20C is, dan wordt er verwarmt. En dan 's middags wanneer het warmer wordt er weer gekoeld moet worden, dat is gewoon energie weggooien. Daarom zit er op de cool cube een instelling dat er pas gekoeld kan worden 24h na de laatste warmtevraag voor de VV. Maar je wilt wel dat er maximaal gekoeld wordt, dus ik heb de thermostaat op 18C staan, maar ik heb toch eigenlijk liever niet dat het 18C wordt in mijn huis :)

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 22-07-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

De aanzuig en afvoer van mijn WTW die door de buitenmuur gaan zijn beide van grijs EPS materiaal. Vanaf het gat in de muur tot aan de WTW unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik ben aan het rondkijken omdat ik bij de bouwer die het wellicht gaat worden het volgende standaard krijg:
- intergas kombikompact HReco36
- inventum ecolution combi 50

Dat is dus een lucht water warmtepomp die warmte uit de afvoer lucht haalt en gebruikt voor warm water en cv.

Er zitten standaard radiatoren in huis
Ook zitten er 3 x 250Wp PV panelen bij en dan wordt de EPC van 0,4 gehaald.

Hoe meer ik over itho lees hoe minder enthousiast ik wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:43:
Ik ben aan het rondkijken omdat ik bij de bouwer die het wellicht gaat worden het volgende standaard krijg:
- intergas kombikompact HReco36
- inventum ecolution combi 50

Dat is dus een lucht water warmtepomp die warmte uit de afvoer lucht haalt en gebruikt voor warm water en cv.

Er zitten standaard radiatoren in huis
Ook zitten er 3 x 250Wp PV panelen bij en dan wordt de EPC van 0,4 gehaald.

Hoe meer ik over itho lees hoe minder enthousiast ik wordt.
Zulke apparaten Schaf je toch niet meer aan zeker met de huidige subsidi??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:29:
[...]

Doet de bouwer om de EPC te halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:29:
[...]

Nee, daarom kijk ik ook hier rond.

Voor lucht verversing zie ik nog steeds de itho qualityflow wel als kanshebber.

Dan moet er inderdaad iets met een ketel/warmtepomp bij voor laag temperatuur vloerverwarming. Als itho het goed voor elkaar had zou het wat zijn. Maar zoals ik al schreef, hoe meer ik lees hoe minder enthousiast ik wordt.

Neem de goed review van de spider hier op tweakers:
productreview: SpIDer Connect review door zonoskar

Moet je een schakelend programma maken zodat je warmtepomp/cv combinatie niet 3 M3 gas per dag gebruikt.

De voorloper van deze itho coolcube is ook veel ellende met verbruik over te vinden.

En deze van de cool cube zelf: ericplan in "Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp"

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 22-07-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:16:
[...]

Doet de bouwer om de EPC te halen denk ik.
en die subsidie krijg je niet als je er je epc mee moet halen. maw je moet het wel eerst aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
De bouwer stuurt gewoon een rekening van 6k, zal hem/haar worst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Mijn Italiaanse ventilatorconvector is vorige week binnen gekomen. En ik moet zeggen heerlijk. De aansturing is helaas niet helemaal hoe ik wil hij stopt soms te vroeg maar de slaapkamer is heerlijk koel alsof er een echte airco hangt. Ik heb het water nu ook op min 9 graden staan zodat de leidingen niet te koud worden, ik moet nog een stukje isoleren. Maar het water zou tot een graad of 2 kunnen en dan heb je nog veel meer vermogen maar met 9graden is het lekker binnen is hij maar af en toe aan met 30 graden buiten.
En zoals sommigen terecht aangeven zit je met de vochtigheid. Aangezien deze climaveneta gebouwd is voor koelen heb je dus ook netjes condensafvoer zoals bij normale airco units.

[ Voor 14% gewijzigd door martijnr17 op 23-07-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
heeft iemand praktische tips over pomp snelheid panasonic?
Wat gebeurt er met te hard of te zacht ?
Volgens boekje zit inwendig een druk meter en daar moet je op letten, maar heb hem nog niet open gemaak..... Standaard staat hij op stand drie. Voor mijn gevoel te hard want in en uitlaat temperatuur scheelt maar paar graden volgens mijn vingers ,heeft overigens in half uur 400 liter vijf graden verhoogd in stille stand ,is dat goed voor de 6 kw?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 13:31
Hallo,
Er is hier even gesproken over Remko warmtepompen.
Ik heb er een staan en moet zeggen als ik opnieuw zou moeten beslissen zou ik nooit meer voor Remko kiezen. Volgens mij is het een prachtig toestel maar het probleem is dat niemand weet hoe het werkt. Ik veronderstel dat Remko het zelf weet maar als je contact opneemt met Remko Duitsland zeggen ze dat je als particulier geen contact met hen mag opnemen, moet via dealer. Probleem is dat geen enkele dealer dit toestel kent en dus niets kan oplossen. We hebben het toestel ondertussen 2 jaar in gebruik, heb de klachten gemeld binnen de eerste maand en nog zijn deze niet opgelost. Als er hier iemand zou zijn dat weet hoe problemen op te lossen met Remko warmtepompen laat het dan maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:49:
Volgens boekje zit inwendig een druk meter en daar moet je op letten, maar heb hem nog niet open gemaak..... Standaard staat hij op stand drie. Voor mijn gevoel te hard want in en uitlaat temperatuur scheelt maar paar graden volgens mijn vingers ,heeft overigens in half uur 400 liter vijf graden verhoogd in stille stand ,is dat goed voor de 6 kw?
Meet het en je weet het? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee Alfons ik wil alleen praktische tips eventueel en geen dure meters, geld is op haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:03:
Hallo,
Ik heb er een staan en moet zeggen als ik opnieuw zou moeten beslissen zou ik nooit meer voor Remko kiezen. Volgens mij is het een prachtig toestel maar het probleem is dat niemand weet hoe het werkt. Ik veronderstel dat Remko het zelf weet maar als je contact opneemt met Remko Duitsland zeggen ze dat je als particulier geen contact met hen mag opnemen, moet via dealer. Probleem is dat geen enkele dealer dit toestel kent en dus niets kan oplossen. We hebben het toestel ondertussen 2 jaar in gebruik, heb de klachten gemeld binnen de eerste maand en nog zijn deze niet opgelost. Als er hier iemand zou zijn dat weet hoe problemen op te lossen met Remko warmtepompen laat het dan maar weten.
Boekje alleen in het Duits ? Of te beknopt.
Wat is je klacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Je bedoeld dat je 400 L boiler in een half uur met 5c verhoogd is ?
Nee, dat is niet veel, ik deed 277 L van 20 > 50c in een uur met 9 KW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:03:
Hallo,
En je hebt het niet bij een installateur gekocht dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Allerlei problemen. Heeft niets met boekje te maken. Problemen komen daar niet in voor. Heb zojuist nog een de koeling functie gebruikt. Werkt maar veel Koeling heeft dit niet. Ook eigenaardig is dat de temp van het dhw bij starten van de koeling 50° was, nu nog 38° en er is geen dhw gebruikt, dit is maar 1 van de problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knarfer
No hands, gekocht bij officiële installateur. Zelfs bezoek gehad van verantwoordelijke Remko die geen oplossing kon bieden. Zelfs niet voor de roest van de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:22:
Allerlei problemen. Heeft niets met boekje te maken. Problemen komen daar niet in voor. Heb zojuist nog een de koeling functie gebruikt. Werkt maar veel Koeling heeft dit niet. Ook eigenaardig is dat de temp van het dhw bij starten van de koeling 50° was, nu nog 38° en er is geen dhw gebruikt, dit is maar 1 van de problemen
Het probleem van je DHW meen ik te herkennen, bij mij zakte de boiler temp ook razend snel.
Lag er bij mij aan dat warm water ging rondzingen door de WP ivm temperatuurverschil tussen onder en bovenkant boiler. Een terugslagklep in je leiding aanvoer WP > Boiler en het probleem is opgelost.

Kan ook zijn dat je 3weg klep lekt waardoor een deel van je warme boiler bij het koelen gemengd word.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 22-07-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 00:18
Ik heb preventief een neopreen terugslagklep in de retour van de CV en de DHW gezet richting T-stuk om dit op voorhand te verkomen. Ik heb geen last van dit soort gedrag als ik de koelfunctie aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Hallo koevlaas2, wil dit dan zeggen dat de temp van het dhw ook echt zakt, niet ecologisch want nadien moet dit terug opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ja, dat klopt een grote warmte afgifte vind plaats buiten de boiler.
Bij mij ongeveer 10c in een paar uur tijd, na aanpassing ongeveer 1c per nacht.

En mijn Michl is ook behoorlijk gaan roesten in 6 maanden tijd.

[ Voor 55% gewijzigd door koevlaas2 op 22-07-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Pascal Saul schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:33:
Ik heb preventief een neopreen terugslagklep in de retour van de CV en de DHW gezet richting T-stuk om dit op voorhand te verkomen. Ik heb geen last van dit soort gedrag als ik de koelfunctie aanzet.
Heb je dit zelf gedaan of installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:13:
[...]

Hij zei er in de 'stille stand' bij en ik weet van mijn airco dat hij dan een stuk minder presteert.
Logisch, want een stille ventilator draait doorgaans niet snel en dus is er minder capaciteit.
Ik gebruik de stille stand pas als de gewenste temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:37:
Ja, dat klopt een grote warmte afgifte vind plaats buiten de boiler.
Bij mij ongeveer 10c in een paar uur tijd, na aanpassing ongeveer 1c per nacht.

En mijn Michl is ook behoorlijk gaan roesten in 6 maanden tijd.
Geen klacht ingediend bij Remko voor de roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:47:
[...]

Geen klacht ingediend bij Remko voor de roest?
Ze zien me aankomen met een Michl :)

Michl ga ik verkopen, word vervangen door een Ecodan.

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 22-07-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 21:29
Als er hier iemand zou zijn dat weet hoe problemen op te lossen met Remko warmtepompen laat het dan maar weten.
[/quote]
Neem contact op met *knip*, persoonlijke gegevens verwijderd Sales Area Manager Remko Tel: *knip*, persoonlijke gegevens verwijderd. Hij regeld de pompen af.
Hij is bij mij ook geweest maar ik vond hem veel te duur.

Als je in Zuid Holland zit kan je ook contacten met GROENE-WONINGEN.nl, *knip*, persoonlijke gegevens verwijderd

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2016 22:12 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 00:18
Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:46:
[...]

Heb je dit zelf gedaan of installateur?
Ik ben zelf de installateur in mijn geval ;)

En betreft de flow van de pomp in standje 3 is standaard. Als ik deze zelf naar 1 zet, krijg ik flow errors. Nu staat op 1 1/3 ongeveer en tot op heden geen probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door Pascal Saul op 22-07-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
bbn_ldp schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:58:
Als er hier iemand zou zijn dat weet hoe problemen op te lossen met Remko warmtepompen laat het dan maar weten.
[/quote]
Neem contact op met *knip*, persoonlijke gegevens verwijderd Sales Area Manager Remko Tel: *knip*, persoonlijke gegevens verwijderd. Hij regeld de pompen af.
Hij is bij mij ook geweest maar ik vond hem veel te duur.

Als je in Zuid Holland zit kan je ook contacten met GROENE-WONINGEN.nl, *knip*, persoonlijke gegevens verwijderd
Ronnie is inderdaad erg goed en de enige die ons wilt helpen. Probleem is dat ik in België woon en dat hij maar een 2 tal keer per jaar naar België komt. Ondertussen is onze garantie bijna verlopen.
De sales manager voor België is een grote nul, hij weet zelfs niet wat werken is. Alle problemen zijn volgens de sales manager van België "normaal". Een man die zit te wachten op zijn pensioen. In België kan je nergens ondersteuning voor Remko krijgen en onze installateur is failliet

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:47:
[...]

Hij zei er in de 'stille stand' bij en ik weet van mijn airco dat hij dan een stuk minder presteert.
Logisch, want een stille ventilator draait doorgaans niet snel en dus is er minder capaciteit.
Ik gebruik de stille stand pas als de gewenste temperatuur bereikt is.
Inderdaad op stille stand ,was meer om nieuwe jumo regelaar te testen. Maar als stille stand genoeg vermogen levert laat ik hem daar even op staan want oh oh wat is het koud als je er langs loop . Horen doe je hem pas op meter afstand ,maar voelen al op drie meter haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:31:
[...]

Inderdaad op stille stand ,was meer om nieuwe jumo regelaar te testen. Maar als stille stand genoeg vermogen levert laat ik hem daar even op staan want oh oh wat is het koud als je er langs loop . Horen doe je hem pas op meter afstand ,maar voelen al op drie meter haha
Zet je strandstoel er maar voor, heerlijke terraskoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Staat hier op de laagst mogelijke flow, circuit is ook maar kort. 1x warmtewisselaar van de Q-Solar tussen de in en uitlaat van de WP binnen unit. :)

[ Voor 61% gewijzigd door BenEco op 22-07-2016 22:11 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

...heeft overigens in half uur 400 liter vijf graden verhoogd in stille stand ,is dat goed voor de 6 kw?
Ja. Dat wil zeggen een gemiddeld vermogen van 4,66kW.
400L is nu eenmaal een beste plas water en daar gaat heel wat energie in zitten...
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:13:
277L van 20* C naar 48* C in 1 uur komt overeen met een gemiddeld vermogen van 9kW.

[ Voor 4% gewijzigd door Jack op 22-07-2016 22:08 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik heb even een aantal posts bewerkt. Voornaam, achternaam en 06 nummer van iemand (die daar wellicht niet eens bewust van is) op een openbaar forum (==doorzoekbaar door zoekmachines) zetten lijkt mij niet zo verstandig.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenEco schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:00:
[...]

Staat hier op de laagst mogelijke flow, circuit is ook maar kort. 1x warmtewisselaar van de Q-Solar tussen de in en uitlaat van de WP binnen unit. :)
ik ga rechtstreeks het vat in dus overdracht is er wel. Ik heb wel lange leiding van tien meter maar wel 28mm met maar twee bochten . Heb jij hem terug gezet op stand 1 dus ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:11:
[mbr]Ik heb even een aantal posts bewerkt. Voornaam, achternaam en 06 nummer van iemand (die daar wellicht niet eens bewust van is) op een openbaar forum (==doorzoekbaar door zoekmachines) zetten lijkt mij niet zo verstandig.[/mbr]
sorry wist ik niet.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Was wel vriendelijk om iemand te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:30:
[...]

Was wel vriendelijk om iemand te helpen ;)
Had ik beter via PM kunnen doen. Ik dacht niet aan de zoekmachines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Jack schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:06:
[...]

277L van 20* C naar 48* C in 1 uur komt overeen met een gemiddeld vermogen van 9kW.
Maximale power van de WP is volgens de sticker 9800 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Kan er iemand helpen met Remko problemen of zou ik beter een nieuwe post aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Knarfer schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:46:
Kan er iemand helpen met Remko problemen of zou ik beter een nieuwe post aanmaken
Een eigen topic lijkt me handiger, dan kunnen we focussen op jouw problemen.

Dit topic loopt ook vrij hard, waardoor je berichten vrij snel ondergesneeuwd raken.

[Specs]

Pagina: 1 ... 46 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic