Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.033 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
bbn_ldp schreef op maandag 25 juli 2016 @ 18:04:
[...]
Ik heb de Heimeier verdelers besteld en heb via Auijtdehaag het advies gekregen om de HEIMEIER Thermischer Stellantrieb EMOtec 230V NO - 1809-00.500 te gebruiken om te zorgen dat de badkamer niet gaat koelen. Mag ik weten welke jij gebruikt?
thnx voor de tip mbt webshop

Ik heb momenteel een aantal 230 volt NC actuators (Watts 22C serie) in gebruik. Die van jou zet me wel aan tot denken, die actuators gebruiken per stuk een 2.5 Watt als ze in gebruik zijn. Dat tikt aardig weg als je er maar genoeg van hebt die ook nog es veel "aan" staan. De vraag is wanneer moet je nu een NC of een NO gebruiken, is die actuator jaarrond meer aan of uit?
Carbon schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:41:
[...]

WIDA kun je beter mijden.!
De vermelde levertijden kloppen voor geen meter, op e-mail wordt niet gereageerd en de telefoon wordt meestal niet opgenomen.
Uiteindelijk (3 weken later) heb ik de bestelde spullen wel gekregen.
Een tweede Dynacon verdeler heb ik bij SkyBad besteld en die werd binnen een week geleverd,

btw Wat die Dynacons verdelers betreft, vergeet niet de aansluitset (2 afsluiters) mee te bestellen want een 1" vlaksluitende koppeling zul je tevergeefs zoeken bij de lokale Warmteservice of installatie bedrijf..

btw Mocht iemand hier nog een een Dynacon aansluitset nodig hebben, Ik heb nog een ongbruikte set liggen!
Over de aansluitset loop ik nog te denken wat ik wil. Ik heb een rol Uponor 25x2.5 mm liggen die ik als aanvoer wil gebruiken. Moet alleen nog uitzoeken of een en ander wel lekvrij op elkaar past.
jacovn schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:40:
Moet je bij vloerverwarming per verdieping zo'n verdeler plaatsen, of kunnen de aan en afvoer lijnen wel zakken van bijvoorbeeld 2 hoog als je hem bij de cv installatie plaatst ?
Ik lees er natuurlijk weer verschillende adviezen over als ik met Google zoek.
Lucht stijgt op dus probeer je verdeler op de hoogste positie te hebben. Hier kun je goed ontluchten. Ik heb op de verdiepingsvloer de vloerverwarmingslussen zitten maar er zijn ook 2 wandverwarmingsgroepen bij. Deze zitten hoger dan de verdeler hangt. Lucht eruit krijgen lukt alleen met volle waterdruk doorspoelen net zolang tot er geen lucht meer uit de waterstraal komt. In de nieuwe nog te wijzigen situatie komen er nog 2 wandverwarmingsgroepen van de bg bij deze verdeler, dan zal het ontluchten een stuk makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:56
Christian M. schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:36:
[...]
Ik heb momenteel een aantal 230 volt NC actuators (Watts 22C serie) in gebruik. Die van jou zet me wel aan tot denken, die actuators gebruiken per stuk een 2.5 Watt als ze in gebruik zijn. Dat tikt aardig weg als je er maar genoeg van hebt die ook nog es veel "aan" staan. De vraag is wanneer moet je nu een NC of een NO gebruiken, is die actuator jaarrond meer aan of uit?
Ik heb er ook nog een 3 tal liggen van mijn vloerverwarming in het vorige huis en die kan je met een palletje overzetten van no naar nc als ik met goed herinner. Deze gebruiken ook 2.5w je zou denken dat er tegenwoordig ook wel zuinigere moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Christian M. schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:36:

[...]

Lucht stijgt op dus probeer je verdeler op de hoogste positie te hebben. Hier kun je goed ontluchten. Ik heb op de verdiepingsvloer de vloerverwarmingslussen zitten maar er zijn ook 2 wandverwarmingsgroepen bij. Deze zitten hoger dan de verdeler hangt. Lucht eruit krijgen lukt alleen met volle waterdruk doorspoelen net zolang tot er geen lucht meer uit de waterstraal komt. In de nieuwe nog te wijzigen situatie komen er nog 2 wandverwarmingsgroepen van de bg bij deze verdeler, dan zal het ontluchten een stuk makkelijker zijn.
Ik ben niet gehinderd door veel kennis op dit gebied :)

Voor zover ik nu begrijp zit er weer een pomp op/bij de verdeler en zit die eigenlijk als een normale radiator aangesloten (aanvoer en afvoer)
Als je er dan 1 per verdieping doet, en deze zit dan toch al boven de vloerverwarmings buizen kun je per verdieping ontluchten. Bij de bron op 2 hoog in mijn geval kun je toch ook ontluchten ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Ik ben met aandacht dit topic aan volgen maar ben er nog niet echt uit wat voor mijn situatie geschikt is

Wij gaan binnenkort een huis opknappen waar nu een nefit topline ketel van 2008 in zit. Er is momenteel geen vloerverwarming aanwezig. De vloeroppervlakte is ca 65 m2.

Het huis ligt volledig zuid dus we zullen ook iets met Airco moeten gaan doen om te koelen

Nu ben ik me aan oriënteren of het interessant zou zijn om deze situatie iets met een warmtepomp te gaan doen en vloerverwarming aan te leggen aangezien we toch alles moeten verbouwen. Welke vermogen moet zo'n pomp dan hebben.

We willen ook zonnepanelen plaatsen is ruimte genoeg voor zeker 18-20 panelen.

Anderzijds klinkt een Daikin ururu sarara ook interessant, maar icm met een vloerverwarming een beetje dubbelop.

Ook voor boven twijfelen ik dan nog een airco die ook kan verwarmen is wellicht erg interessant aangezien mijn vrouw een koukleum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 13:58
Hier eindelijk de offerte gekregen van "De Warmtepompadviseur".

Meerprijs van 25K ten opzichte van de bestaande CV installatie. (W/W oplossing)

Al contact gehad met de installateur, en onze conclusie was hetzelfde ;w ;w ;w

Dat wordt dus toch zelf regelen :)

In zijn advies (hij heeft een warmteverliesberekening laten maken) werd een 6KW W/W warmtepomp geadviseerd. Lijkt mij wat weinig voor een huis van 900m3 :? Maar het zal kloppen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 20-09 15:50
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:54:

In zijn advies (hij heeft een warmteverliesberekening laten maken) werd een 6KW W/W warmtepomp geadviseerd. Lijkt mij wat weinig voor een huis van 900m3 :? Maar het zal kloppen.
Ik zou 2 opties voor jezelf uitwerken:
a) gasloos
b) gebruik van gas voor enkel warm tapwater (SWW)

Optie a gaat je tvt een stuk korter zijn en in optie b kun je gasloos zijn als dat je wens is en als je genoeg plek hebt voor allemaal zaken die je extra moet aanschaffen. optie b kun je eventueel combineren met een zonneboiler.

6KW voelt wat weinig voor 900m3. Ik stap hier over van 5kw naar 7,5 kw voor woning uit 2013 (net aan EPC ,8 want 1 jan werd het ,6) met opp van 275m2 (ofwel 275*2,6=715m2). Die 7,5 moet het tot -10 gaan doen maar ik hou wel de gasketel voor SWW omdat dit economisch niet op te vangen is (noch met warmtepompboiler, nog met losse ketel op warmtepomp noch met zonneboiler) gezien wij al een douchewtw hebben en dus maar 300m3 gebruiken per jaar.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Als ik gasloos ga bouwen bespaar ik qua initiele investering +- 3K, daar kun je een mooie boiler voor kopen lijkt mij.

Mijn nieuwe woning heeft een epc van 0,39.

Ik had mijn zinnen gezet op een zubudan, dat wordt dan de 8kw variant volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:38:
Als ik gasloos ga bouwen bespaar ik qua initiele investering +- 3K, daar kun je een mooie boiler voor kopen lijkt mij.

Mijn nieuwe woning heeft een epc van 0,39.

Ik had mijn zinnen gezet op een zubudan, dat wordt dan de 8kw variant volgens mij.
Waar haal je die 3k besparing vandaan? Een cv ketel en installatie is +/- 1200,- , en de andere 1800?

Gasloos kost ook weer meer, warmtepomp met boiler, misschien zonneboiler er bij maar dat zou ik weer niet doen ivm de winters.
E-boiler, douche wtw, vloerverwarming niet alleen boven maar ook beneden, LTV in kamers, extra panelen ivm de warmtepomp.

Kortom, gasloos kan niet met 1 ding, dan kom je jezelf tegen, het gaat om het totaalplaatje en dat moet kloppen/goed samen werken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
exact. en let er op dat je geen subsidie krijgt als je de warmtepomp nodig hebt om je EPC te halen.

Ik heb destijds met EPC 0,8 gebouwd maar dat was zonder warmtepomp en zonder 32 zonnepanelen van 275 wp. Ik kan geen EPC (her)berekening maken maar verwacht dat dit nu ergens rond de 0 zou moeten liggen... (althans wel op basis van werkelijke kosten die ik nu heb).

https://epcplatform.nl/oplossingen/effect-van-installaties/
3wp zonnepaneel = verlaging epc van 0,41
dus dan is 8,8wp zonnepaneel = verlaging epc van 1,2 -> 0,8-1,2 = negatieve EPC?!?!

verder moet je inderdaad een flink vat hebben (en dus ook ruimte willen opofferen) om hetzelfde comfort te krijgen. Dit tweede wil ik niet en daarnaast maakt het tvt technisch niet uit.

je 3k kan ik niet volgen maar is denk ik zo'n 1500 voor ketel + installeren en dan nog 1200 eenmalige aansluitkosten.

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 26-07-2016 19:54 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Gas aansluiting kost gemiddeld ook 1000 euro (qua aanleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
25K meerprijs? Wat moet de bestaande CV installatie kosten dan?
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:54:

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:46:
[...]

Waar haal je die 3k besparing vandaan? Een cv ketel en installatie is +/- 1200,- , en de andere 1800?
Eenmalige aansluitkosten +- 1K, CV ketel 1200, leidingwerk + aansluiten 800 (als je het daar mee red, ik doe niets zelf, dus moet overal een installateur voor laten komen
Gasloos kost ook weer meer, warmtepomp met boiler, misschien zonneboiler er bij maar dat zou ik weer niet doen ivm de winters.
E-boiler, douche wtw, vloerverwarming niet alleen boven maar ook beneden, LTV in kamers, extra panelen ivm de warmtepomp.

Kortom, gasloos kan niet met 1 ding, dan kom je jezelf tegen, het gaat om het totaalplaatje en dat moet kloppen/goed samen werken.
Ik wil dus overal in het hele huis vloerverwarming (BGG + slaapkamers)
Een Zubudan WP van 8KW (in afwachting van de definitieve warmteverliesberekening) met de omkeerbare Hydrobox (zodat ik ook kan koelen zomers).

Verder een buffervat voor de CV (zal wel 100~200 liter worden).
Dan een SWW vat van minimaal 300 liter. Indien noodzakelijk zou hier nog een elektrisch element in kunnen, maar volgens mij moet de Zubudan WP (desnoods met booster) dit warm kunnen houden.

In de keuken een kokend waterkraan van Quooker met Combi+ reservoir.
Douche WTW vraag ik me nog af of dat nodig / rendabel is, zonneboiler ga ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
wiljums schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:52:
25K meerprijs? Wat moet de bestaande CV installatie kosten dan?

[...]
Installateur had er 9600 voor staan (inclusief vloerverwarming), prijs van "de expert" was 34K inclusief vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Vloerverwarming leg je prima zelf en uitdenken waar je verdelers wilt hebben en hoe lang een kring is kun je ook prima zelf. Voor eur 2.000 lag het er hier in voor 275m2 in 4 dagen. Warmtepomp met subsidie er bij en je bent voor max 5k klaar. die 4,6 kun je gebruiken voor (schrikbarende oneindige tvt) gordijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan mijn geld beter verdienen met werken als met zaken waar ik niet handig in ben.
Ik wil daar dan ook gerust wat voor betalen.

Maar het maakt niet uit wat de situatie is (CV ketel of WP) ik ga het toch niet zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
ik vond het wel lekker om te doen. ff geen stress van klanten, radio'tje aan en nu er erg veel gemak van omdat ik exact weet hoe en waar alles ligt. Zijn weinig mensen die 4,6 netto verdienen in 4 dagen tijd (500K per jaar namelijk)... Maar up to you. voor de helft komt het halve forum het waarschijnlijk bij je leggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 26-07-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
develdonk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:03:
ik vond het wel lekker om te doen. ff geen stress van klanten, radio'tje aan en nu er erg veel gemak van omdat ik exact weet hoe en waar alles ligt. Zijn weinig mensen die 4,6 netto verdienen in 4 dagen tijd (500K per jaar namelijk)... Maar up to you. voor de helft komt het halve forum het waarschijnlijk bij je leggen :)
Bovenstaande lijkt me niet echt een discussie om hier te voeren, maar hoe kom je erbij dat het 4,6K zou kosten om vloerverwarming te leggen :? Dat zou 143,75 per uur zijn, de installateur waar ik mee werk vraag +- 40 per uur. Nu weet ik dat het oosten niet duur is, maar ik geloof niet dat er vloerverwarmingleggers in NL bestaan die 143,75 per uur krijgen O-)

Bij die 9600 euro zat alles bij, incl. zoneregeling, materialen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:53:
[...]

Eenmalige aansluitkosten +- 1K, CV ketel 1200, leidingwerk + aansluiten 800 (als je het daar mee red, ik doe niets zelf, dus moet overal een installateur voor laten komen
Ik heb het ook niet over zelf doen, een cv vervangen kost 1200 all in, en leidingwerk heb je bij cv als wp nodig dus dat kan je niet mee rekenen.
Dan komt er bij een wp nog meer dingen bij, een cv is gewoon nog steeds het goedkoopst, ook in verbruik tenzij je een overschot hebt.
Of dat over 10 jaar nog zo is is dan wel de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Bovenstaande lijkt me niet echt een discussie om hier te voeren, maar hoe kom je erbij dat het 4,6K zou kosten om vloerverwarming te leggen :? Dat zou 143,75 per uur zijn, de installateur waar ik mee werk vraag +- 40 per uur. Nu weet ik dat het oosten niet duur is, maar ik geloof niet dat er vloerverwarmingleggers in NL bestaan die 143,75 per uur krijgen O-)

Bij die 9600 euro zat alles bij, incl. zoneregeling, materialen, etc.
ah ok; dat is nieuwe info...

toch blijf ik erbij dat zoneregeling overbodig is als je het goed inregelt. Wij hebben hier badkamer/slaapkamer in 1 dus zelfs badkamer groep is niet gescheiden...

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 26-07-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:25:
[...]

Ik heb het ook niet over zelf doen, een cv vervangen kost 1200 all in, en leidingwerk heb je bij cv als wp nodig dus dat kan je niet mee rekenen.
Dan komt er bij een wp nog meer dingen bij, een cv is gewoon nog steeds het goedkoopst, ook in verbruik tenzij je een overschot hebt.
Ik heb het niet over een CV vervangen, maar over een compleet nieuw te bouwen huis.
Juist bij het bouwen van een nieuw huis lijkt het mij een mooi moment om voor een WP te kiezen want dan kun je het meeste besparen door gewoon geen gas in je huis aan te laten leggen.

Vanwege de EPC ben ik ook al "verplicht" zonnepanelen te nemen, dus da's een mooie bijkomstigheid :)

Ik zal vanavond de technische ruimte eens schetsen, ik ben benieuwd naar jullie mening of dat wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
In bestaande situaties ...... Als je alleen een gas aansluiting nodig hebt voor sanitair warm water dan is een elektrische boiler een goedkopere oplossing in de meeste settings. Het vastrecht van de gasaansluiting steek je namelijk in je zak en daar kan je heel wat litertjes water elektrisch mee verwarmen.
En dan zijn er ook nog hybride oplossingen waarbij je een combi met een WP + kleine boiler + doorstromer kan inzetten. Dus een open end...... hoe creatief ben je en bovenal, heb je er zin in om eea uit te voeren. Het moet een beetje je hobby zijn zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar aangezien ik toch de ruimte heb geen grote boiler van 300/400 liter warmgemaakt door de WP die in ieder geval een betere COP heeft als een E-boiler :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
develdonk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:40:
[...]

toch blijf ik erbij dat zoneregeling overbodig is als je het goed inregelt. Wij hebben hier badkamer/slaapkamer in 1 dus zelfs badkamer groep is niet gescheiden...
Dat is je goed recht, ik hou er niet zo van om ruimtes te stoken die praktisch nooit gebruikt worden.

Ook krijg ik in de woonkamer straks een houtkachel, dus dat zie ik ook verkeerd gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:41:
[...]

Ik heb het niet over een CV vervangen, maar over een compleet nieuw te bouwen huis.
Juist bij het bouwen van een nieuw huis lijkt het mij een mooi moment om voor een WP te kiezen want dan kun je het meeste besparen door gewoon geen gas in je huis aan te laten leggen.

Vanwege de EPC ben ik ook al "verplicht" zonnepanelen te nemen, dus da's een mooie bijkomstigheid :)

Ik zal vanavond de technische ruimte eens schetsen, ik ben benieuwd naar jullie mening of dat wil :)
Ja dat snap ik dat het voor een te bouwen huis is, maar ik zie de 3k euro besparing niet met gasloos, ook niet als je het laat doen, ik denk dat je wat dingen dubbel berekend.
Leidingen heb je toch nodig, die kan je niet op voeren als besparing, dus spaar je hooguit 1500,- uit die je in de wp kan steken.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het bij nieuwbouw ook heel anders aanpakken, (geen gas enz) ook al kost dat 10k meer, maar reken je niet rijk, besparen doe je de eerste 15 jaar niet.
Willie Wortel schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:44:
In bestaande situaties ...... Als je alleen een gas aansluiting nodig hebt voor sanitair warm water dan is een elektrische boiler een goedkopere oplossing in de meeste settings. Het vastrecht van de gasaansluiting steek je namelijk in je zak en daar kan je heel wat litertjes water elektrisch mee verwarmen.
En dan zijn er ook nog hybride oplossingen waarbij jye een combi met een WP + kleine boiler + doorstromer kan inzetten. Dus een open end...... hoe creatief ben je en bovenal, heb je er zin in om eea uit te voeren. Het moet een beetje je hobby zijn zeg maar.
Inderdaad, het is hier, en bij de meesten hier inmiddels een sport om bijna of gasloos te worden, de kosten daar aan zijn voor de meesten nog hoger dan de winsten.
Zie het als een uit de hand gelopen hobby inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:51:
[...]

Ja dat snap ik dat het voor een te bouwen huis is, maar ik zie de 3k euro besparing niet met gasloos, ook niet als je het laat doen, ik denk dat je wat dingen dubbel berekend.
Leidingen heb je toch nodig, die kan je niet op voeren als besparing, dus spaar je hooguit 1500,- uit die je in de wp kan steken.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het bij nieuwbouw ook heel anders aanpakken, (geen gas enz) ook al kost dat 10k meer, maar reken je niet rijk, besparen doe je de eerste 15 jaar niet.

[...]

Inderdaad, het is hier, en bij de meesten hier inmiddels een sport om bijna of gasloos te worden, de kosten daar aan zijn voor de meesten nog hoger dan de winsten.
Als alleen een CV ketel 1200 euro kost, en alleen aansluiten gas 1000, is dat altijd al 2200 euro.

Ik reken mezelf helemaal niet rijk, maar je moet dingen wel zien zoals ze zijn :)

En het is inderdaad een sport om gasloos te bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Zelf ga ik deze bestellen voor sww...de WPS 200
http://www.djg.com/standa...warmtepomp-200-tot-500-l/
en de motor Mitsubishi PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C

Niks geen must, gewoon hobby...... moet mijn geld toch ergens aan uitgeven. >:)
Rol-Co schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:51:
[...]

[...]

Ik wil het gewoon ook een keer (mee)maken voordat ik het niet meer (aan)kan.

Ik ben nu ook op vakantie maar normaal, ook dit jaar, gaan mijn vrouw en ik op een verzorgde reis voor 3 weken. Jullie willen niet weten wat we daaraan kwijt zijn. Na een paar maanden zeggen we tegen elkaar.... o daar zijn we ook nog geweest.
Moraal van het verhaal,..... veel geld uitgeven op vakantie is geheel normaal maar een ketel voor 1300 euro en een totaal na subsidie van 2500 euro voor iets waar ik de rest van mijn leven plezier van heb.......
Net gestort......dank aan alle Nederlanders die mijn tijdverdrijf mede mogelijk maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vKZlqGevU6xXgSXz743amGGe/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Willie Wortel op 27-07-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar tussen alle besparingsmaatregelen door, hier een eerste opzet.

Gebruikte apparatuur: Hydrobox Mitsubsidie
150 liter buffervat CV Ø610mm H=1029mm
400 liter SWW vat Ø710 H=1700

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/al5f2a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/250kpir.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2vw6101.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2lbdeae.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2u5dglf.jpg

Ik vraag me af of het een mogelijkheid is om het CV buffervat onder de hydrobox te plaatsen, iemand ervaring mee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:02
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:03:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik vraag me af of het een mogelijkheid is om het CV buffervat onder de hydrobox te plaatsen, iemand ervaring mee :?
ik had dit in mijn oude situatie toegepast, maar je hebt altijd iets van 30 40cm tussenruimte nodig om de leidingen fatsoenlijk aan te kunnen sluiten.

maar waarom ga je voor een 8kw zubadan ? dit is er volgens mij alleen op 1 fase. als je dat volgens het boekje doet zit je vast aan een C 32A automaat.... 1 fase..
de 11.2kw kun je in 3fase krijgen en kun je weg met een normale 3fase 16A groep.
bovendien krijg je op de 11.2kw versie 2600e subidie :9 Cop waardes zijn vergelijkbaar echter de 11.2kw kan net wat meer vermogen leveren door een sterkere compressor.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het grote nadeel is dat een 11,2 veel minder ver terug kan moduleren als een 8KW.

Aangezien de warmteverliesberekening blijkbaar 6KW adviseert lijkt mij 11,2 KW nogal overkill

En wat is het probleem van een 32A automaat :?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 19-09 21:02
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:57:
Het grote nadeel is dat een 11,2 veel minder ver terug kan moduleren als een 8KW.

Aangezien de warmteverliesberekening blijkbaar 6KW adviseert lijkt mij 11,2 KW nogal overkill

En wat is het probleem van een 32A automaat :?
die unit zal voor je verwarming wel overkill zijn. echter het betekend wel dat hij altijd in stille modus kan draaien.
de 8kw en de 11.2kw kunnen volgens de data,sheet even ver terug moduleren?
ben benieuwd waar je die info vandaan hebt dat ze niet even ver terug kunnen.
bv bij 7c buiten temp en 35c water temp is het minimale vermogen voor
8kw = 5.56
11,2kw = 5.53

standaard huisaansluiting is 3x C25 A automaten of 3x 25A GG patroon
als je naar 3x35A wil betaal je 500e meer aan vastrecht per jaar... kan niet de bedoeling zijn lijkt me

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat van dat terug Moduleren kan ik ff niet verifiëren, maar ik meende dat het altijd een x % was!

Dat van die 3x 35A is een goede tip!! Tnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 16:41
Maakt het met de vloerverwarming nog welke diameter er wordt gebruikt en kan ik dat ook combineren?
Ik heb 600 mtr 18mm en rest is 1000 mtr 16 mm, gewoon de 18 mm bijv in de badkamer en woonkamer en op de verdeler een een ander verloop en klaar? Of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:03:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

paar vraagjes:
-wat zijn die 2 gaten in je warmtepomp :)
-komst dakschot niet tegen bovenkant boiler?
-waar zet je je buitenunit neer? lijkt alsof je aan voorkant van het huis zit obv de trap dus hang je hem aan de voorkant van het huis op?
-wil je echt een buffervat als je vloerverwarming hebt? heeft het een meerwaarde behalve dat je je opgewarmde water meteen afkoelt door het te mixen waardoor het minder warmte kan afgeven in de vloer?
-heb je al een idee hoe je leidingwerk gaat lopen (die gaat dus van links naar rechts door het kamertje heen

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 26-07-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
develdonk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:43:
[...]

paar vraagjes:
-wat zijn die 2 gaten in je warmtepomp :)
Floorplanner kent geen warmtepomp :+
-komst dakschot niet tegen bovenkant boiler?
Nee, gaat ruimschoots goed, mits boiler niet hoger is als 2,1 meter
-waar zet je je buitenunit neer? lijkt alsof je aan voorkant van het huis zit obv de trap dus hang je hem aan de voorkant van het huis op?
Metertje of 30 naar links of naar rechts, daar ben ik nog niet uit :) Geisoleerde leidingen onder de grond door.
-wil je echt een buffervat als je vloerverwarming hebt? heeft het een meerwaarde behalve dat je je opgewarmde water meteen afkoelt door het te mixen waardoor het minder warmte kan afgeven in de vloer?
Dat wordt wel aanbevolen als je zoneregeling toepast (ik weet dat jij dat niet leuk vindt :P ) en je de WP graag lange runs op een laag vermogen wilt laten draaien.

Waarom zou het water gemixed worden :? Zo'n buffervat is toch onderdeel van het CV systeem, ik dacht gewoon temperatuur van 35 graden (of weersafhankelijk) instellen op de hydrobox, en dan gewoon in het hele CV circuit inclusief buffervat 35 graden aanwezig.

Ik heb dat van dat terugmoduleren nog ff nagezocht, maar de 11,2KW versie kan (heel iets) verder terug moduleren als de 8KW versie :?

Zie pagina 5 van deze PDF: http://www.zubadan.info.h...vha_muszaki_adatok_en.pdf

Dan zou inderdaad de 11,2KW variant wellicht de voorkeur genieten.

Dat "Gespecialiseerde bedrijf" adviseerde een WW WP, dus volgens mij mag je deze vermogens niet vergelijken met een LW WP

De 11,2KW doet bij -20 op de mid stand nog 8.96KW bij 35 graden watervraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:25:
[...]

Ik meen begrepen te hebben dat als je CV bijv. 1000m3 nodig heeft dat je dezelfde hoeveelheid wamte krijgt met een WP welke 2000kWh verbruikt.
WP is 2000*.19=380,00
CV is 1000*72.49 goedkoopste aanbod gaslicht.com 26 juli 2016. Daar komt dan nog onderhoudskosten van CV-ketel bij van 70-80. Per saldo ruim 2 maal zo duur. Of maak ik ergens een denkfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je maakt geen denkfout maar een telfout, kweet het getal ff niet precies, maar zoveel scheelt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 18-09 23:53
Gasprijs is zo'n 12 cent te hoog.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:17:
Gasprijs is zo'n 12 cent te hoog.
Is incl. vaste kosten en transport, welke je niet hebt als je all-electric bent.
Goedkoper gaat het echt niet. Check maar bij gaslicht.com 0kWh en 1000m3 gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iXffD38QbddraLO81QvttqW4/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:06:
[...]

Ik meen begrepen te hebben dat als je CV bijv. 1000m3 nodig heeft dat je dezelfde hoeveelheid wamte krijgt met een WP welke 2000kWh verbruikt.
WP is 2000*.19=380,00
CV is 1000*72.49 goedkoopste aanbod gaslicht.com 26 juli 2016. Daar komt dan nog onderhoudskosten van CV-ketel bij van 70-80. Per saldo ruim 2 maal zo duur. Of maak ik ergens een denkfout ?
Ik heb net weer vernieuwd en betaal 55 cent voor gas. Daar zit toch een flink verschil met jou telwerk. Daarnaast reken je onderhoud voor je cv waarom niet voor je wp ?

of reken jij compleet zonder stroom contract ? waarom zou je dat overigens doen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 26-07-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
develdonk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:40:
[...]

Ik zie je dit wel vaker zeggen, maar ben het toch absoluut niet met je eens.
Waarom zou je op radiatoren in een slaapkamer wel een knop zetten en bij vloerverwarming op een slaapkamer geen knop? Zoneregeling is niet meer dan een knop op een radiator, zeker wil je die hebben.
Inregelen doe je op gewenst vermogen en soms is dat 0 en zet je de boel dicht.

Soms een hal of bijkeuken "mee laten lopen" op de rest is prima.
Maar onnodig ruimtes verwarmen en niet de vrijheid hebben om af en toe wat te kunnen bijstellen is gewoon niet handig.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:34:
[...]

Ik heb net weer vernieuwd en betaal 55 cent voor gas. Daar zit toch een flink verschil met jou telwerk. Daarnaast reken je onderhoud voor je cv waarom niet voor je wp ?
Kun je dat met een schermafdruk laten zien ? Zou wel heeel erg veel afwijken van gaslicht.com, lijkt me sterk.
Omdat een WP net als een koelkast niet onderhoudsgevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:34:
[...]

of reken jij compleet zonder energie contract ? Waarom zou je dat doen ?
Ik begrijp niet wat je met deze vraag bedoeld, kun je die voor mij verduidelijken ?
Om inzicht in de werkelijke meer- of minderkosten te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:37:
[...]

Kun je dat met een schermafdruk laten zien ? Zou wel heeel erg veel afwijken van gaslicht.com, lijkt me sterk.
ik heb ook via gaslicht verlengd trouwens
dit is op basis 2500/2500 stroom en 1500 gas

Gas tarief: vast
Per kWh Per jaar Per m3 Per jaar
Levering normaal
Levering dal
17,28 ct.
16,19 ct.
€ 836,72 53,90 ct. € 808,55

tabellen liggen aan puin maar je ziet hopelijk wat ik bedoel.

overigens zie ik een WP meer als een airco wp die ook feitelijk gewoon onderhoud nodig heeft. Al is het maar stofvrij houden en af en toe druk controleren. Zelfde idee dus als een cv.....

als je wellicht helemaal geen stroom afneemt kan het zijn dat je een rot aanbieding krijgt voor gas. Maar een aansluiting kost eigenlijk geen geld vanwege de vermindering energiebelasting

Gas
Laatste prijswijziging gas: 20-7-2016
Verbruik Tarief Bedrag
Leveringskosten incl. regiotoeslag (regio 1) 1500 m³ 22,08 ct € 331,24
Vaste leveringskosten € 34,85
Opslag Duurzame Energie 0-170000 m³ 1500 m³ 1,37 ct € 20,51
Energiebelasting 0 - 5000 m³ 1500 m³ 30,45 ct € 456,80
Totaal gas (inclusief btw) € 843,40

dit is een voorbeeld van greenchoice

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 26-07-2016 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:37:
[...]

Boven de 3kg koudemiddel is jaarlijkse controle/onderhoud verplicht. En een wp vergelijken met je koelkast om niet naar onderhoud te kijken is jezelf rijk rekenen.
Want alles heeft onderhoud nodig.

Daarbij kost een storing aan je warmtepomp vrij makkelijk de helft of meer van een compleet nieuw intergas keteltje.....
Ik vervang nogal eens een printplaat van €350 + 2 werkuren en voorrijkosten.....
Koop je bijna een Nefit van ipv een intergasje :+

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 26-07-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:42:
[...]

ik heb ook via gaslicht verlengd trouwens
dit is op basis 2500/2500 stroom en 1500 gas

Gas tarief: vast
Per kWh Per jaar Per m3 Per jaar
Levering normaal
Levering dal
17,28 ct.
16,19 ct.
€ 836,72 53,90 ct. € 808,55

tabellen liggen aan puin maar je ziet hopelijk wat ik bedoel.

overigens zie ik een WP meer als een airco wp die ook feitelijk gewoon onderhoud nodig heeft. Al is het maar stofvrij houden en af en toe druk controleren. Zelfde idee dus als een cv.....

als je wellicht helemaal geen stroom afneemt kan het zijn dat je een rot aanbieding krijgt voor gas. Maar een aansluiting kost eigenlijk geen geld vanwege de vermindering energiebelasting

Gas
Laatste prijswijziging gas: 20-7-2016
Verbruik Tarief Bedrag
Leveringskosten incl. regiotoeslag (regio 1) 1500 m³ 22,08 ct € 331,24
Vaste leveringskosten € 34,85
Opslag Duurzame Energie 0-170000 m³ 1500 m³ 1,37 ct € 20,51
Energiebelasting 0 - 5000 m³ 1500 m³ 30,45 ct € 456,80
Totaal gas (inclusief btw) € 843,40

dit is een voorbeeld van greenchoice
Hier de Greenchoice gegevens, je vergeet de vaste kosten: 1220 / 1500 = 0,81 cent. Dus nog duurder dan ik melde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bm80kg6U5EW4NgJtCuHixwED/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gq3YjoOB4Q65YlcW7f4Rl5P9/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:45:
[...]

Boven de 3kg koudemiddel is jaarlijkse controle/onderhoud verplicht. En een wp vergelijken met je koelkast om niet naar onderhoud te kijken is jezelf rijk rekenen.

Daarbij kost een storing aan je warmtepomp vrij makkelijk de helft of meer van een compleet nieuw intergas keteltje.....
Ik vervang nogal eens een printplaat van €350 + 2 werkuren en voorrijkosten.....
En hoeveel kg koudemiddel heeft een 5 of 7.5kW WP ?
Nogal eens op hoeveel. Met een CV ketel weet je vooruit dat je in 15 jaar ook 1000 tot 1200 kwijt bent.
En voor dat geld koop je na aftrek van 2300 subsidie ook al een leuke WP. Mijn koelkast/wasmachine/vaatwasser krijgen nooit preventief onderhoud. Indien na 60% v.d. 'normale' levensduur een echt defect, nieuwe kopen. Die print vervangen binnen redelijke termijn duidt waarschijnlijk op een minder goed ontwerp, geprogrammeerd om met een redelijke kans over x-tijd weer defect te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:42:
[...]

Maar een aansluiting kost eigenlijk geen geld vanwege de vermindering energiebelasting
Die korting welke per huishouden wordt verleend is een belastingmaatregel, v.d. belastingdienst, welke door de energieleverancier met de afnemer verrekend wordt. In de opstelling/afrekening zie je deze onder het kopje van electra, maar is gewoon een algemene belastingkorting die bij elke leverancier voor elk huishouden identiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:54:
[...]

Installateur had er 9600 voor staan (inclusief vloerverwarming), prijs van "de expert" was 34K inclusief vloerverwarming.
Dan zou ik graag een pm willen krijgen met jouw installateur. Ik heb nu voor ca. 200m2 vloerverwarming 6.500 staan (en zoneregeling nog +2k) en warmtepomp met buffer plus boiler ook nog eens 12-15k, alles inclusief BTW. Moet installateur wel naar Almere willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Rol-Co schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:46:
[...]

Die 3k is niet raar, heb ik ook. Nog ietsje meer zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 00:34:
[...]

Die 3k is niet raar, heb ik ook. Nog ietsje meer zelfs
Ja kan, maar een beetje shoppen loont, net als met alles, simpelweg een lokale installateur pakken is niet het goedkoopst.
Een aansluiting is 945,- bij liander, een ketel installeren incl spullen is 1245,- ....dus de rest blijft aan de strijkstok hangenen.
Geld voor de wp het zelfde, elke offerte boven de 10k euro is echt veel te duur en/of te ruim gerekend, er staan genoeg voorbeelden hier op het forum waar een 5kW elga slechts 4500,- incl installatie kost.
En daar moet de subsidie nog af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:56:
[...]

En hoeveel kg koudemiddel heeft een 5 of 7.5kW WP ?
Nogal eens op hoeveel. Met een CV ketel weet je vooruit dat je in 15 jaar ook 1000 tot 1200 kwijt bent.
En voor dat geld koop je na aftrek van 2300 subsidie ook al een leuke WP. Mijn koelkast/wasmachine/vaatwasser krijgen nooit preventief onderhoud. Indien na 60% v.d. 'normale' levensduur een echt defect, nieuwe kopen. Die print vervangen binnen redelijke termijn duidt waarschijnlijk op een minder goed ontwerp, geprogrammeerd om met een redelijke kans over x-tijd weer defect te zijn.
De vulling is afhankelijk van de leidinglengte, maar een 5kW komt niet snel boven de 3kg.
Nu zijn de meeste warmtepompen hier op het forum ook extreem minimaal geselecteerd qua vermogen.
In professioneel ontwerp zijn ze vaak wel iets zwaarder en hebben vaak flinke lengte aan leiding.

Verder ben je een ster in bagatelliseren, maar dat geeft niet.
En geld groeit bij jouw waarschijnlijk op je rug, want je praat wel erg makkelijk over zulke investeringen.
Even na 60% van de verwachte levensduur fijn een nieuwe kopen.... :F
Veel mensen trekken wit weg als je komt vertellen dat een reparatie ongeveer €600 gaat kosten.

Je geeft een "voorbeeld" waarom onderdelen kapot gaan, maar waarom is vaak niet interessant voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Oxellaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:36:
[...]

Ik zie je dit wel vaker zeggen, maar ben het toch absoluut niet met je eens.
Waarom zou je op radiatoren in een slaapkamer wel een knop zetten en bij vloerverwarming op een slaapkamer geen knop? Zoneregeling is niet meer dan een knop op een radiator, zeker wil je die hebben.
Inregelen doe je op gewenst vermogen en soms is dat 0 en zet je de boel dicht.

Soms een hal of bijkeuken "mee laten lopen" op de rest is prima.
Maar onnodig ruimtes verwarmen en niet de vrijheid hebben om af en toe wat te kunnen bijstellen is gewoon niet handig.
Ik geloof er gewoon niet zo in... Je past geen spouw toe binnenshuis, je koopt voor en 1k+ een systeem dat in mijn ogen veel koste en stroom gebruikt. In mijn ogen kun je die 1k beter gebruiken voor verwarming; daar kun je die ongebruikte ruimtes jaren mee verwarmen. Verder kun je prima groepen dichtdraaien op je verdeler die je minder gebruikt zodat ze een lagere temperatuur hebben. Ik zie gewoon het nut niet van die dingen wanneer je het ook op de verdeler kan instellen.

Zelfde met een buffervat. heb je ook enkel en alleen nodig als je groepen dichtgezet kan worden. obv bovenstaande redenatie heb je dus ook geen buffervat nodig. maw weer een kostenpost die je kan schrappen die niks doet voor het comfort (sterker nog; comfort wordt alleen minder omdat je niet alle kamers verwarmd).

Ik ben deze discussie ook aangegaan met een paar grote installateurs van warmtepompen van de bekendere merken en puntje bij paaltje gaven ze allemaal toe dat zon zoneregeling enkel voor mensen is die niet 4 dagen de tijd nemen de handel waterzijdig goed in te regelen maar gewoon out of the box een werkend systeem willen hebben wat ze veel geld kosten en continue stroom verbruikt.

mij maakt het niet uit maar ik wil wel dat mensen geïnformeerd een keuze maken. En dat mag eenieder voor zicht bepalen natuurlijk :*)

tot slot: de vloerverwarming moet natuurlijk wel dusdanige inhoud hebben dat de pomp niet gaat pendelen... Als dat gaat gebeuren dan snap ik het wel. Maar goed dan praat je waarschijnlijk over vloerverwarming met opp van minder dan 50m2.

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 27-07-2016 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 00:28:
[...]

Dan zou ik graag een pm willen krijgen met jouw installateur. Ik heb nu voor ca. 200m2 vloerverwarming 6.500 staan (en zoneregeling nog +2k) en warmtepomp met buffer plus boiler ook nog eens 12-15k, alles inclusief BTW. Moet installateur wel naar Almere willen.
Het is de installateur van mijn aannemer, de installateur is een ZZP'er en onderaannemer van mijn aannemer.
Aangezien hij toch niet naar Almere gaat niet zo zinvol om zijn naam hier te vermelden :)

Voor de duidelijkheid, hij had dus 9600 € in zijn calculatie staan voor het CV verhaal.
Dus CV Ketel
Vloerverwarming
Zoneregeling
Inclusief al het montagewerk.

Lijkt mij inderdaad niet duur, maar nu ook weer niet zo spotgoedkoop als alles zelf doen.
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 05:40:
[...]

Ja kan, maar een beetje shoppen loont, net als met alles, simpelweg een lokale installateur pakken is niet het goedkoopst.
Een aansluiting is 945,- bij liander, een ketel installeren incl spullen is 1245,- ....dus de rest blijft aan de strijkstok hangenen.
Geld voor de wp het zelfde, elke offerte boven de 10k euro is echt veel te duur en/of te ruim gerekend, er staan genoeg voorbeelden hier op het forum waar een 5kW elga slechts 4500,- incl installatie kost.
En daar moet de subsidie nog af...
Voor een CV ketel heb je ook dakdoorvoeren nodig, ik vraag me af of dat "all-in" (al het leidingwerk vanaf de meterkast t/m dakdoorvoer tm expansievat) 1245,00 kost.
develdonk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 07:20:
[...]

Ik geloof er gewoon niet zo in... Je past geen spouw toe binnenshuis, je koopt voor en 1k+ een systeem dat in mijn ogen veel koste en stroom gebruikt. In mijn ogen kun je die 1k beter gebruiken voor verwarming; daar kun je die ongebruikte ruimtes jaren mee verwarmen. Verder kun je prima groepen dichtdraaien op je verdeler die je minder gebruikt zodat ze een lagere temperatuur hebben. Ik zie gewoon het nut niet van die dingen wanneer je het ook op de verdeler kan instellen.

Zelfde met een buffervat. heb je ook enkel en alleen nodig als je groepen dichtgezet kan worden. obv bovenstaande redenatie heb je dus ook geen buffervat nodig. maw weer een kostenpost die je kan schrappen die niks doet voor het comfort (sterker nog; comfort wordt alleen minder omdat je niet alle kamers verwarmd).

Ik ben deze discussie ook aangegaan met een paar grote installateurs van warmtepompen van de bekendere merken en puntje bij paaltje gaven ze allemaal toe dat zon zoneregeling enkel voor mensen is die niet 4 dagen de tijd nemen de handel waterzijdig goed in te regelen maar gewoon out of the box een werkend systeem willen hebben wat ze veel geld kosten en continue stroom verbruikt.

mij maakt het niet uit maar ik wil wel dat mensen geïnformeerd een keuze maken. En dat mag eenieder voor zicht bepalen natuurlijk :*)

tot slot: de vloerverwarming moet natuurlijk wel dusdanige inhoud hebben dat de pomp niet gaat pendelen... Als dat gaat gebeuren dan snap ik het wel. Maar goed dan praat je waarschijnlijk over vloerverwarming met opp van minder dan 50m2.
Zoneregeling is inderdaad een "luxe product" net zoals thermostaatkranen.
Hiermee kun je meer op detail (en gemakkelijk) naregelen.

Aan de ene kant zal het je wat geld besparen doordat ruimtes die niet warm hoeven te worden niet gestookt worden, aan de andere kant heb je gelijk dat het zijn investering niet 1 op 1 terugverdient.

Ik zie mezelf echt niet 5 x per jaar op de verder alle kranen aanpassen naar behoefte, laat staan mijn vrouw :)

Maar zoals met zoveel luxe producten die echt geen geld opleveren (auto's/keukens/TV's/Audioinstallaties/douche) kun je zover gaan als je wil, het goedkoopste is natuurlijk helemaal geen verwarming en een dikke trui aantrekken :+

Naar mijn mening krijg je met zoneregeling een stukje comfort, en daar gaat het me om :) (en de techniek is natuurlijk erg interessant).

Nu een andere praktische vraag.

Ik heb in totaal 46,4m2 aan ruimtes die niet op de zoneregeling mee hoeven te lopen.
Nu lees ik hier dat 22mm buis aan te bevelen is voor vloerverwarming.
Als ik deze HoH 150mm leg (voor de niet verblijfruimtes) in deze 46,4m2 aan ruimtes hoeveel liter "buffer" heb ik dan :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2016 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
buffer in je vloerverwarming= pie * straal in het kwadraat * lengte buis = inhoud
overigens ligt hier alles op 10 cm h-o-h en bij de ramen op 5cm h-o-h (had denk ik niet gehoeven) met 17mm. Hoogste temp gemeten in stookseizoen welke de verdeler in ging was 28 graden.

en ik snap je verhaal hierbven maar zie zoneregeling niet als comfort. immers hier is altijd alles warm (ook veel handiger in het kader van lang en op lage temp verwarmen met een warmtepomp) terwijl je zelf (niks persoonlijks) met een luxeproduct zit wat je ruimte kouder maakt....

en ik pas nooit de kranen aan. ik heb het 1 keer ingeregeld en klaar. en sterker nog. de huiskamer is hier 21 graden maar ik vind het lekker warm en mijn vriendin en de kids vinden het ook lekker. Bovenverdieping zo rond de 18-19 graden. Ik wil je echter echt neit afhouden van iets wat je wilt hebben, ik heb zo ook mijn dingetjes die ik gewoon wil hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 27-07-2016 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:53:
[...]

[...]

Ik wil dus overal in het hele huis vloerverwarming (BGG + slaapkamers)
Een Zubudan WP van 8KW (in afwachting van de definitieve warmteverliesberekening) met de omkeerbare Hydrobox (zodat ik ook kan koelen zomers).

Verder een buffervat voor de CV (zal wel 100~200 liter worden).
Dan een SWW vat van minimaal 300 liter. Indien noodzakelijk zou hier nog een elektrisch element in kunnen, maar volgens mij moet de Zubudan WP (desnoods met booster) dit warm kunnen houden.

In de keuken een kokend waterkraan van Quooker met Combi+ reservoir.
Douche WTW vraag ik me nog af of dat nodig / rendabel is, zonneboiler ga ik niet doen.
een douche WTW gewoon altijd doen. voor de kosten hoef je het niet te laten, en met een nieuwbouwhuis kan je hem ook gemakkelijk aanleggen. sterker nog, ik snap niet dat een douche WTW niet gewoon verplicht is in elk nieuwbouwhuis.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:52:
[...]

Hier de Greenchoice gegevens, je vergeet de vaste kosten: 1220 / 1500 = 0,81 cent. Dus nog duurder dan ik melde.
[afbeelding]
[afbeelding]
toch niet. je rekent nu alle leveringskosten, ook die van stroom bij gas. kijk maar eens goed naar je overzicht. Alleen gas is 148,14 (zie je eigen tabel)

dan kom je dus op 843 + 148 = 991 / 1500 = 66 cent / m3. Dat zie je ook terug in het overzicht hiervoor.
opvallend is natuurlijk dat vooral (waar is dat niet op) de belasting de grootste post is

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 27-07-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
En als je gas toch behoud is het eigenlijk 100 euro want 50 euro welkomst bonus krijg je praktisch ieder jaar wel bij één van de leveranciers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
develdonk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:50:
exact. en let er op dat je geen subsidie krijgt als je de warmtepomp nodig hebt om je EPC te halen.

https://epcplatform.nl/oplossingen/effect-van-installaties/
3wp zonnepaneel = verlaging epc van 0,41
Hier heb ik een vraag over.

Als een bouwer mij een huis aan bied met een aantal technische oplossingen om de EPC norm te halen, daar nog geen subsidie voor aangevraagd mag worden. Dus hij niet subsidie aangevraagd kan hebben en mij de volle prijs laten betalen :)

In mijn voorbeeld is dat dan een Lucht/Water warmtepomp die aan de lucht kant op de ventialtie afvoer zit.
Als ik die laat vervallen en vervang door een gebalanceerde ventilatie wtw en daar wellicht iets minder EPC voordeel kan halen ? (de unit die de bouwer wil leveren levert energie terug aan warm water en CV blijkbaar)

Kan ik dan wel een Lucht/Water warmtepomp laten plaatsen voor vloerverwarming en daarvoor nog wel subsidie aan gaan vragen zelf ? (zou hem potentieel nodig hebben om de EPC 0,4 te halen.)

Of kan ik dan beter paar PV panelen extra laten plaatsen om zo EPC winst te halen. Standaard zijn er 3 van 250 Wp gequote, naar ik aan neem om de EPC norm te halen, dus meer moet me ook op 0,4 krijgen <- dit staat ook in die link van je:

Afbeeldingslocatie: https://epcplatform.nl/wp-content/uploads/2015/05/effectinstallaties.jpg

.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 27-07-2016 12:01 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik weet het antwoord niet, maar heb wel een aanvullende vraag :)

Zover mij bekend krijg je geen subsidie op een WP als de WP benodigd is om de EPC norm te halen.

Nu is in mijn EPC berekening niet gerekend met een WP maar met een CV ketel.
Type opwekker = HR combiketel
Toestel: ATAG E325EC (HP) met HT verklaring

Feitelijk gezien heb ik dus de WP niet nodig om de EPC norm te halen toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 07:00:
[...]

De vulling is afhankelijk van de leidinglengte, maar een 5kW komt niet snel boven de 3kg.
Nu zijn de meeste warmtepompen hier op het forum ook extreem minimaal geselecteerd qua vermogen.
In professioneel ontwerp zijn ze vaak wel iets zwaarder en hebben vaak flinke lengte aan leiding.

Verder ben je een ster in bagatelliseren, maar dat geeft niet.
En geld groeit bij jouw waarschijnlijk op je rug, want je praat wel erg makkelijk over zulke investeringen.
Even na 60% van de verwachte levensduur fijn een nieuwe kopen.... :F
Veel mensen trekken wit weg als je komt vertellen dat een reparatie ongeveer €600 gaat kosten.

Je geeft een "voorbeeld" waarom onderdelen kapot gaan, maar waarom is vaak niet interessant voor de klant.
Ik heb 40 jaar reparaties verricht, eerst in radio/tv/wasmachines en later pc's. In al die jaren nog nooit preventief onderhoud gedaan. De afgelopen 35 jaar ook geen onderhoud aan auto's, toch meer dan 1.000.000 km's gereden eentje zelfs 435.000 op LPG, alleen kleppenstellen en olie bijvullen. Gecalculeerd risico's nemen en het bespaarde onderhoudsgeld natuurlijk wel ergens mentaal parkeren, zodat je een grote uitgaven zonder problemen kunt doen. CV-ketels heb ik ook nooit laten onderhouden, om de zoveel jaar een keer de stofzuiger er door en klaar is Kees. 40 jaar geen CV-ketel onderhoud kan ik naar huidige prijzen wel 4 CV-ketels voor kopen. Mijn huidige 18 jaar oude auto heeft ook nog nooit onderhoud gehad, maar de besparing is zodanig groot dat ik zonder blikken of blozen een ruilmotor zal betalen mocht het echt fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:38:
[...]

toch niet. je rekent nu alle leveringskosten, ook die van stroom bij gas. kijk maar eens goed naar je overzicht. Alleen gas is 148,14 (zie je eigen tabel)

dan kom je dus op 843 + 148 = 991 / 1500 = 66 cent / m3. Dat zie je ook terug in het overzicht hiervoor.
opvallend is natuurlijk dat vooral (waar is dat niet op) de belasting de grootste post is
148,14 heeft betrekking op de rekensom met 1.000m3 gas.
Het screenshot wat ik van Greenchoice gemaakt hebt heeft betrekking op de door jou genoemde 1.500m3. Maar ik zie nu pas dat het screenshot 'verneukeratief' is als je de bedragen optelt kom je inderdaad op 148.14 en niet op het bedrag wat er onder staat. Denk je screenshot kan ik geen fouten maken, doe je het ongewild toch. Sorry.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:50:
Ik weet het antwoord niet, maar heb wel een aanvullende vraag :)

Zover mij bekend krijg je geen subsidie op een WP als de WP benodigd is om de EPC norm te halen.

Nu is in mijn EPC berekening niet gerekend met een WP maar met een CV ketel.
Type opwekker = HR combiketel
Toestel: ATAG E325EC (HP) met HT verklaring

Feitelijk gezien heb ik dus de WP niet nodig om de EPC norm te halen toch :?
Ik zit de voorwaarden nog even goed te bekijken, maar ik lees nergens dat je geen subsidie krijgt als je het wel nodig hebt voor de EPC, mis ik iets :?
U komt als particulier in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een bewijs van aanschaf en een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.
bron: https://mijn.rvo.nl/inves...e-isde-particulieren-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:52:
[...]

Ik heb 40 jaar reparaties verricht, eerst in radio/tv/wasmachines en later pc's. In al die jaren nog nooit preventief onderhoud gedaan. De afgelopen 35 jaar ook geen onderhoud aan auto's, toch meer dan 1.000.000 km's gereden eentje zelfs 435.000 op LPG, alleen kleppenstellen en olie bijvullen. Gecalculeerd risico's nemen en het bespaarde onderhoudsgeld natuurlijk wel ergens mentaal parkeren, zodat je een grote uitgaven zonder problemen kunt doen. CV-ketels heb ik ook nooit laten onderhouden, om de zoveel jaar een keer de stofzuiger er door en klaar is Kees. 40 jaar geen CV-ketel onderhoud kan ik naar huidige prijzen wel 4 CV-ketels voor kopen. Mijn huidige 18 jaar oude auto heeft ook nog nooit onderhoud gehad, maar de besparing is zodanig groot dat ik zonder blikken of blozen een ruilmotor zal betalen mocht het echt fout gaan.
Ik ben ook niet zo van het inhuren van derden voor diensten maar soms kan je niet anders. Met zelf onderhouden is ook niks mis mee maar alleen een stofzuiger er doorheen is iets te kort door de bocht m.i. in het geval van een CV ketel. Lees dit artikel eens: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud en http://www.ok-cv.nl/. Het allerbelangrijkste is voor mij zelf nog wel de veiligheid van het toestel en ten tweede de technische werking ervan (ondanks dat ik nu geen ketel meer heb :+). Gassen kan ik niet meten net zoals de brander afstellen (denk ik). Jaarlijks overlijden nog steeds mensen waar de CV ketel de oorzaak is door geen onderhoud. Onlangs nog in het nieuws geweest.

@Grolsch: Ik heb ook nog daarover gelezen op de RVO pagina's. Of je nu wel of niet de EPC moet halen staat m.i. los van de subsidie. Dat is gewoon een stimulatiemaatregel om minder fossiele brandstoffen te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Pascal Saul op 27-07-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pascal Saul schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:25:
[...]

Ik ben ook niet zo van het inhuren van derden voor diensten maar soms kan je niet anders. Met zelf onderhouden is ook niks mis mee maar alleen een stofzuiger er doorheen is iets te kort door de bocht m.i. in het geval van een CV ketel. Lees dit artikel eens: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud en http://www.ok-cv.nl/. Het allerbelangrijkste is voor mij zelf nog wel de veiligheid van het toestel en ten tweede de technische werking ervan (ondanks dat ik nu geen ketel meer heb :+). Gassen kan ik niet meten net zoals de brander afstellen (denk ik). Jaarlijks overlijden nog steeds mensen waar de CV ketel de oorzaak is door geen onderhoud. Onlangs nog in het nieuws geweest.

@Grolsch: Ik heb ook nog daarover gelezen op de RVO pagina's. Of je nu wel of niet de EPC moet halen staat m.i. los van de subsidie. Dat is gewoon een stimulatiemaatregel om minder fossiele brandstoffen te gebruiken.
OK-CV is een branche initiatief welke er belang bij heeft om die contracten te verkopen, werkgelegenheid en winst. Het onderzoeksrapport op de site van de consumentenbond geeft 5 a 10 dodelijke ongevallen per jaar, op 17.000.000 inwoners is dat dus verwaarloosbaar laag.
Vermijdbare dodelijke ongevallen in ziekenhuizen loopt in de duizenden. Ik persoonlijk zie het als een non-item. Ik ga er vanuit dat een nieuwe correct is afgesteld en als verbruik als normaal valt te beschouwen en ik een blauwe gasvlam zie 'keur ik' hem als zijnde OK.
Met die 18 jaar oude auto waar geen onderhoud aan gedaan wordt kom ik elk jaar zonder enig probleem door de APK. Hoezo onderhoud nodig ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:50:
[...]

OK-CV is een branche initiatief welke er belang bij heeft om die contracten te verkopen, werkgelegenheid en winst. Het onderzoeksrapport op de site van de consumentenbond geeft 5 a 10 dodelijke ongevallen per jaar, op 17.000.000 inwoners is dat dus verwaarloosbaar laag.
Vermijdbare dodelijke ongevallen in ziekenhuizen loopt in de duizenden. Ik persoonlijk zie het als een non-item. Ik ga er vanuit dat een nieuwe correct is afgesteld en als verbruik als normaal valt te beschouwen en ik een blauwe gasvlam zie 'keur ik' hem als zijnde OK.
Met die 18 jaar oude auto waar geen onderhoud aan gedaan wordt kom ik elk jaar zonder enig probleem door de APK. Hoezo onderhoud nodig ?
En hoe vaak gaan er CO melders af? Geen correct onderhoud aan een CV ketel is echt levensgevaarlijk. Uiteraard gaat het wel een jaar of 3-4 goed, maar het gaat een keer mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Het onderzoeksrapport op de site van de consumentenbond geeft 5 a 10 dodelijke ongevallen per jaar, op 17.000.000 inwoners is dat dus verwaarloosbaar laag.
Je zal maar 1 van die 5 a 10 mensen zijn, of een gezinslid.
Dat was dan niet 8 tientjes CV onderhoud waard?

WP heeft ook gewoon onderhoud nodig, met name aan het koelcircuit. Als er langzaam aan freon uit weglekt werkt je WP op een gegeven moment ook niet meer.

Maar goed ieder moet het voor zich weten. Ik lig in ieder geval niet wakker van die paar tientjes voor onderhoud door een erkend bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:45:
[...]

Waar bestaat dit onderhoud eigenlijk uit, ik lees in de handleiding over filter, lek inspectie en pomp controle ?
Kan je best zelf doen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Weet iemand of er vaste datums zijn voor het verschijnen van een nieuwe rvo apparaten lijst?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik neem aan dat je reparaties bedoelt, kan niet zo zijn dat je in 18 jaar nog nooit olie hebt ververst en filters vernieuwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:59:
[...]

Waar bestaat dit onderhoud eigenlijk uit, ik lees in de handleiding over filter, lek inspectie en pomp controle ?
Kan je best zelf doen.
Dat is het onderhoud wat de fabrikant voorschrijft, dat is een advies, geen verplichting.

Installaties boven de 3kg vallen onder de F-gassen verordening en moeten op lekdichtheid worden gecontroleerd. Dat kun je zelf niet 123 doen.
Je zult drukken en temperaturen moeten meten en een stekrapport opstellen, dat toevoegen aan het verplichte logboek. Om de juiste vulling te controleren word de onderkoeling en oververhitting gemeten adhv de gemeten drukken.
En dit alles door een STEK erkend bedrijf.

Vanaf 1-1-2017 worden de regels veranderd.
Niet het aantal KG bepaald of de controle verplicht is, maar de CO2-equivalent van het koudemiddel.
3 tot 30kg vulling word 5 tot 50 ton CO2-equivalent.
De regeling word dus eerlijker.

Met R410a heb je dus een beetje pech, want dat valt vanaf 1-1-2017 al vanaf 2,39kg onder de F-gassen verordening.
Dus zul je ieder jaar de boel moeten laten controleren.

Als je R134a hebt, dan kun je geluk hebben. Nu ben je vanaf 3kg controleplichtig, bij de nieuwe regeling pas vanaf 3.5kg. Puur omdat de GWP van R134a veel lager is dan van R410a.

Dit zijn trouwens geen Nederlandse regels, ze gelden in heel Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:59:
[...]

Dat is het onderhoud wat de fabrikant voorschrijft, dat is een advies, geen verplichting.

Installaties boven de 3kg vallen onder de F-gassen verordening en moeten op lekdichtheid worden gecontroleerd. Dat kun je zelf niet 123 doen.
Je zult drukken en temperaturen moeten meten en een stekrapport opstellen, dat toevoegen aan het verplichte logboek. Om de juiste vulling te controleren word de onderkoeling en oververhitting gemeten adhv de gemeten drukken.
En dit alles door een STEK erkend bedrijf.

Vanaf 1-1-2017 worden de regels veranderd.
Niet het aantal KG bepaald of de controle verplicht is, maar de CO2-equivalent van het koudemiddel.
3 tot 30kg vulling word 5 tot 50 ton CO2-equivalent.
De regeling word dus eerlijker.

Met R410a heb je dus een beetje pech, want dat valt vanaf 1-1-2017 al vanaf 2,39kg onder de F-gassen verordening.
Dus zul je ieder jaar de boel moeten laten controleren.

Als je R134a hebt, dan kun je geluk hebben. Nu ben je vanaf 3kg controleplichtig, bij de nieuwe regeling pas vanaf 3.5kg. Puur omdat de GWP van R134a veel lager is dan van R410a.

Dit zijn trouwens geen Nederlandse regels, ze gelden in heel Europa.
Wie gaat de naleving van de regels controleren, is niet te doen en zal dus ook niet gedaan worden.
Kunnen ze beter openhaarden (houtvuren in het algemeen) verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:01
develdonk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:45:
buffer in je vloerverwarming= pie * straal in het kwadraat * lengte buis = inhoud
overigens ligt hier alles op 10 cm h-o-h en bij de ramen op 5cm h-o-h (had denk ik niet gehoeven) met 17mm.
Ik krijg 16mm PERT slang met h.o.h. 10cm. Is dit te dun als ik hier lees 17 of 22mm? De woning krijgt Rc10 en vloer Rc 5. De afwerkvloer is 6 cm.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:17:
[...]
Ik krijg 16mm PERT slang met h.o.h. 10cm. Is dit te dun als ik hier lees 17 of 22mm? De woning krijgt Rc10 en vloer Rc 5. De afwerkvloer is 6 cm.
Ik heb hier lagere Rc waarden (geloof alles tussen 5 en 6). Dus omdat jij rc10 hebt (voor denk ik muur) dan zl dit niet zoveel uitmaken. Uitganspunt bij kringen leggen bij mij was:
-niet langer dan 100M (dus 10m2)
-leggen in slakkenhuis
-10cm h-o-h leggen

check hier je afgiftevermogen wat je haalt zodat we het feitelijk houden:
http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
jacovn schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:34:
[...]

Hier heb ik een vraag over.

Als een bouwer mij een huis aan bied met een aantal technische oplossingen om de EPC norm te halen, daar nog geen subsidie voor aangevraagd mag worden. Dus hij niet subsidie aangevraagd kan hebben en mij de volle prijs laten betalen :)

In mijn voorbeeld is dat dan een Lucht/Water warmtepomp die aan de lucht kant op de ventialtie afvoer zit.
Als ik die laat vervallen en vervang door een gebalanceerde ventilatie wtw en daar wellicht iets minder EPC voordeel kan halen ? (de unit die de bouwer wil leveren levert energie terug aan warm water en CV blijkbaar)

Kan ik dan wel een Lucht/Water warmtepomp laten plaatsen voor vloerverwarming en daarvoor nog wel subsidie aan gaan vragen zelf ? (zou hem potentieel nodig hebben om de EPC 0,4 te halen.)

Of kan ik dan beter paar PV panelen extra laten plaatsen om zo EPC winst te halen. Standaard zijn er 3 van 250 Wp gequote, naar ik aan neem om de EPC norm te halen, dus meer moet me ook op 0,4 krijgen <- dit staat ook in die link van je:

[afbeelding]

.
Lees dit even:
http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq

ISDE en de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening?
Verbergen

Voor de subsidieaanvraag moet de aanvrager in bezit zijn van twee berekeningen:
1.Eerst laat de aanvrager een Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening opstellen met een HR-CV ketel. Dit is de referentiesituatie.
2.Ten tweede laat de aanvrager een identieke EPC-berekening maken maar nu met een warmtepomp.

Beoordelen van de EPC-berekening

A. Beide EPC-berekeningen moeten voldoen aan de eisen van het bouwbesluit.
B. De situatie met warmtepomp moet een lagere EPC hebben dan de referentiesituatie.

------
In de basis starten met:
-luchtdicht bouwen
-goed isoleren (RC5 of hoger is minimaal)
-en dus energieverbruik voorkomen (denk ook aan douchewtw)

als dat op orde is ga je:
-energie opwekken of vraag (nog) verder verkleinen
(pv, warmtepomp, zonneboiler)

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 27-07-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
develdonk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:32:
[...]

Ik heb hier lagere Rc waarden (geloof alles tussen 5 en 6). Dus omdat jij rc10 hebt (voor denk ik muur) dan zl dit niet zoveel uitmaken. Uitganspunt bij kringen leggen bij mij was:
-niet langer dan 100M (dus 10m2)
-leggen in slakkenhuis
-10cm h-o-h leggen

check hier je afgiftevermogen wat je haalt zodat we het feitelijk houden:
http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/
Als ik de tabel bekijk kom ik op 58watt bij 30gr wateraanvoer. Installateur van Thercon fujitsu waterstage had het over 28 als voldoende. Slakkenhuizen worden Max 100m

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:49:
[...]

Ik neem aan dat je reparaties bedoelt, kan niet zo zijn dat je in 18 jaar nog nooit olie hebt ververst en filters vernieuwd ?
Nee ik bedoel geen reparaties. 18 jaar oude originele olie, lucht-, oliefilter en bougies.
Remolie is wel vervangen na defect remhulpcylinder.
Begin jaren 80 een studie gelezen waarin stadsbusbedrijven in Duitsland experimenteerden met olie alleen bijvullen en verversen volgens voorschrift. De bussen met alleen bijvullen hadden minder slijtage dan de andere. Ik ben niet bang in het nemen van risico en heb het in de studie aangetoonde sindsdien in praktijk gebracht. Goede studie zoals blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:59:
[...]
Als ik de tabel bekijk kom ik op 58watt bij 30gr wateraanvoer. Installateur van Thercon fujitsu waterstage had het over 28 als voldoende. Slakkenhuizen worden Max 100m
Hoe hoger de afgifte hoe lager je aanvoer temperatuur kan zijn en word je COP ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:01:
[...]

Hoe hoger de afgifte hoe lager je aanvoer temperatuur kan zijn en word je COP ook hoger.
Als ik het goed begrijp kan het met de 16mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:01:
[...]

Daarom ga ik 20mm en 10hoh, vrij aan het plafond monteren, 'afwerken' met een 'doekachtige' oplossing, afgifte > 100W/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:05:
[...]

Daarom ga ik 20mm en 10hoh, vrij aan het plafond monteren, 'afwerken' met een 'doekachtige' oplossing, afgifte > 100W/m2
18mm geeft 7watt meer en 22mm 9 watt meer. Hoe kom jij dan aan 100 watt bij 20mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Als ik het goed begrijp kan het met de 16mm buis.
Tuurlijk kan het, gaat het om veel groepen ?
Grotere buis heeft natuurlijk wel meer afgifte en ook hogere flow, maar met heel veel groepen moet je dan ook weer grotere pompen wat de prestaties weer negatief beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:11:
[...]

Tuurlijk kan het, gaat het om veel groepen ?
Grotere buis heeft natuurlijk wel meer afgifte en ook hogere flow, maar met heel veel groepen moet je dan ook weer grotere pompen wat de prestaties weer negatief beinvloed.
BG Krijgt 8 groepen en 1e 5 groepen. Aanvoerbuis naar de verdelers wordt 28mm vanaf warmptepomp en buffrrvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:10:
[...]
18mm geeft 7watt meer en 22mm 9 watt meer. Hoe kom jij dan aan 100 watt bij 20mm?
Als je het niet in beton opsluit en daarbovenop een afwerklaag krijg je een hoger afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:05:
[...]

Bedoel je dat je de slangen aan je plafond monteert maar deze niet afsmeert met een of andere stuc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:14:
[...]

Als je het niet in beton opsluit en daarbovenop een afwerklaag krijg je een hoger afgifte.
Ik ga wel in de beton met daarop plavuizen. De betonbloer is dan toch buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:14:
[...]
BG Krijgt 8 groepen en 1e 5 groepen. Aanvoerbuis naar de verdelers wordt 28mm vanaf warmptepomp en buffrrvat.
En je huis is RC= 10 ? Nou, al neem je 16x2 dan kan je volgens mij met een hele lage aanvoer temp gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:14:
[...]

Bedoel je dat je de slangen aan je plafond monteert maar deze niet afsmeert met een of andere stuc ?
Ja. Een gespannen 'doekachtig-materiaal', uitstekend warmtedoorlatend uiteraard, eronder. Je leiding straalt IR-licht, pak een IR-camera en 'zie' je warmte bron. Een lamp welke zichtbaar licht geeft plak je toch ook niet achter het behang, want dat houdt het licht tegen. Met je verwarmingsleidingen gebeurt hetzelfde, via geleiding komt het dan nog wel en ook nog wel via IR straling maar minder. Ik denk ook voor een naar ik hoop groot deel v.d. traagheid van het systeem af te zijn. Ik hoef nl. niet eerst een betonmassa van 60x0.2x2300kg = 27.600kg op temperatuur te brengen, maar slechts een fractie daarvan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 20:38 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:18:
[...]

En je huis is RC= 10 ? Nou, al neem je 16x2 dan kan je volgens mij met een hele lage aanvoer temp gaan werken.
Ja rc10 en passief ramen en deuren U 0,6, wtw ventilatie en wtw douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:21:
[...]
Hoeveel KW WP heb je volgens de berekening nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:21:
[...]
ik zou een zak theelichtjes kopen ipv warmtepomp....

edit: en een dikke airco voor de zomer >:) zal wel erg warm worden...

[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 27-07-2016 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:22:
[...]

ik zou een zak theelichtjes kopen ipv warmtepomp....
Een Föhn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:22:
[...]

Hoeveel KW WP heb je volgens de berekening nodig ?
Thercon ging van 7,5 uit met sww. Ik vind ze echter veel te duur en wil een Mitsubishi in Spanje bestellen. Men adviseerd mij hier op het forum om een 3fase te nemen en dan is de laagste 10kw die ook kan koelen. Ik krijg geen gas. Mijn setup lijkt op die van Auijtdehaag en Jerh, dus ook met doorstromen.

Waxinelichtjes is mijn vrouw gek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:31:
[...]
Thercon ging van 7,5 uit met sww. Ik vind ze echter veel te duur en wil een Mitsubishi in Spanje bestellen. Men adviseerd mij hier op het forum om een 3fase te nemen en dan is de laagste 10kw die ook kan koelen. Ik krijg geen gas. Mijn setup lijkt op die van Auijtdehaag en Jerh, dus ook met doorstromen.

Waxinelichtjes is mijn vrouw gek op.
10 KW is m.i heel veel overkill idd en je loopt de kans dat je het vermogen niet kwijt kan ivm het niet verder kunnen terug moduleren dan ca. 5 KW.
Voor leuk SWW maken heb je wel minimaal 7,5 KW nodig, maar voor je huis verwarmen/koelen niet.
Koop je de WP toch in Spanje, koop je van je geld dat je overhoud nog een L/L WP en is je koeling ook goed geregeld. Tevens heb je dan een backup mocht je WP uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:35:
[...]

10 KW is m.i heel veel overkill idd en je loopt de kans dat je het vermogen niet kwijt kan ivm het niet verder kunnen terug moduleren dan ca. 5 KW.
Voor leuk SWW maken heb je wel minimaal 7,5 KW nodig, maar voor je huis verwarmen/koelen niet.
Koop je de WP toch in Spanje, koop je van je geld dat je overhoud nog een L/L WP en is je koeling ook goed geregeld. Tevens heb je dan een backup mocht je WP uitvallen.
Jij zegt dus niet koelen met LW wp maar met een LL WP! Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:39:
[...]

Jij zegt dus niet koelen met LW wp maar met een LL WP! Welke dan?
Daikin Ururu Sahara of hoe dit ding ook mag heten, is de hoogste Seer die je krijgen kunt.
Volgens mij ook in Spanje verkrijgbaar, maar wel eerst even gaan zitten svp voor je de prijzen bekijkt.
niet erg goedkoop namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:02:
[...]

Wie gaat de naleving van de regels controleren, is niet te doen en zal dus ook niet gedaan worden.
Kunnen ze beter openhaarden (houtvuren in het algemeen) verbieden.
Mooi om te zien dat het bij onze duurzame tweakers uiteindelijk toch om geld draait, milieu komt op twee :P
Jij hebt bewust gekozen voor een warmtepomp, houdt je dan ook aan de regels die daar voor gelden.
Of zie ik dat verkeerd, jouw auto gaat toch ook gewoon door de verplichte APK?
Jouw warmtepomp kan lekken en daarmee schade aan het milieu toebrengen.

Ik werk er vaak met koudemiddel en doe mijn stinkende best om zo min mogelijk uitstoot te veroorzaken tijdens de werkzaamheden. Dat mag men toch ook van jouw verwachten als eigenaar?

Deze regels zijn al jaren oud en bedrijven worden daar al op gecontroleerd.
Er zijn een berg met regels voor STEK erkende bedrijven, die moeten zich daar aan houden.
En dat hoort de eindgebruiker ook gewoon te doen.

Ik hoop van harte dat het bij particulieren ook beter gecontroleerd gaat worden, koudemiddel is gewoon troep.
Alleen ruik of zie jij die troep niet en daarom vind je het waarschijnlijk onzin.
Een houtkachel ruik je (soms) wel, dus dat is een makkelijk doelwit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Waarom wordt er bij een SWW boilervat of buffervat veelal gekozen voor een passieve interne warmtewisselaar zoals in onderstaand voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qiQjr6FoIFezC3x9LF8gbWL9/full.jpg
http://www.djg.com/en/sta...warmtepomp-200-tot-500-l/

terwijl een actieve externe wisselaar, dus zonder spiraal in het buffervat, efficiënter werkt en dus kostenbesparender, zoals deze als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nc7D6QMiOGBTMyaILwLzUR5a/full.jpg
https://www.internetwebsh...r_RVS_50_rijen_90_kW.html

Het buffervat wordt zonder spiraal veel goedkoper en lichter in gewicht.

Is daar een reden voor de keuze of zie ik wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:55:
[...]

Mooi om te zien dat het bij onze duurzame tweakers uiteindelijk toch om geld draait, milieu komt op twee :P
Niet persoonlijk bedoeld, maar al die monteurs die het land doorcrossen met hun CO2 uitstotende voertuigen welke in xx% v.d. gevallen gelukkig geen afwijkingen/lekkkages constateren belasten het milieu mogelijk/waarschijnlijk zwaarder dan die enkele lekkage welke toch wel aan het licht komt want de koeling of verwarming werkt niet meer naar behoren. Zo ontdekte ik door een toegenomen energieverbruik van een 20-jarige koelkast dat zeer waarschijnlijk het koelmiddel aan het verdwijnen was. Gelijk door een energie zuiniger exemplaar vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:03:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld, maar al die monteurs die het land doorcrossen met hun CO2 uitstotende voertuigen welke in xx% v.d. gevallen gelukkig geen afwijkingen/lekkkages constateren belasten het milieu mogelijk/waarschijnlijk zwaarder dan die enkele lekkage welke toch wel aan het licht komt want de koeling of verwarming werkt niet meer naar behoren. Zo ontdekte ik door een toegenomen energieverbruik van een 20-jarige koelkast dat zeer waarschijnlijk het koelmiddel aan het verdwijnen was. Gelijk door een energie zuiniger exemplaar vervangen.
Uit mijn hoofd heeft een kg freon 410 een GWP van 1400(?), wat dus gelijk staat aan 1400 kg CO2. Een kleine WP heeft al meer dan 2 kg. Dat zijn dus heel wat kilometers die je kan rijden.

Om nog maar te zwijgen van installaties waar met gemak meer dan 20 kg inzit die lek zijn, of ooit zijn geweest door een corroderend schraderventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:11:
[...]

Uit mijn hoofd heeft een kg freon 410 een GWP van 1400(?), wat dus gelijk staat aan 1400 kg CO2. Een kleine WP heeft al meer dan 2 kg. Dat zijn dus heel wat kilometers die je kan rijden.
Bij hoeveel verlies gaat de werking merkbaar achteruit ?
Ook als je 15 keer constateert dat er niets aan de hand is ? En vergeet de roetdeeltjes en andere schadelijke gasdeeltjes niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 21:18 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic