Niet helemaal waar OxellaarOxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:55:
[...]
Mooi om te zien dat het bij onze duurzame tweakers uiteindelijk toch om geld draait, milieu komt op twee![]()
Jij hebt bewust gekozen voor een warmtepomp, houdt je dan ook aan de regels die daar voor gelden.
Of zie ik dat verkeerd, jouw auto gaat toch ook gewoon door de verplichte APK?
Jouw warmtepomp kan lekken en daarmee schade aan het milieu toebrengen.
Ik werk er vaak met koudemiddel en doe mijn stinkende best om zo min mogelijk uitstoot te veroorzaken tijdens de werkzaamheden. Dat mag men toch ook van jouw verwachten als eigenaar?
Deze regels zijn al jaren oud en bedrijven worden daar al op gecontroleerd.
Er zijn een berg met regels voor STEK erkende bedrijven, die moeten zich daar aan houden.
En dat hoort de eindgebruiker ook gewoon te doen.
Ik hoop van harte dat het bij particulieren ook beter gecontroleerd gaat worden, koudemiddel is gewoon troep.
Alleen ruik of zie jij die troep niet en daarom vind je het waarschijnlijk onzin.
Een houtkachel ruik je (soms) wel, dus dat is een makkelijk doelwit.
Je auto laat je keuren A voor de veiligheid, B omdat het moet (dus toch geld), de boetes stromen namelijk automatisch binnen.
Je laat je huis toch ook niet ieder jaar bouwkundig keuren, of je zonnepanelen keuren, daklek controle enz. Je blijft aan de gang.
Vwb een WP, stel deze lekt hoe snel ben je dan je koudemiddel kwijt ? Hangt natuurlijk van de grote van het lek af, druk e.d. maar waarschijnlijk is het met een 3,2 Kg installatie snel afgelopen, er kan dan misschien een heel klein deel 'gered' worden. Wat is dan je kosten/baten berekening (zowel €€€ als mbt het milieu) om ieder jaar een controle te doen, stel hij moet in December gekeurd worden en begint in Mei te lekken dan ben je toch al veel te laat. Als klap op de vuurpijl rijdt de monteur met een of ander diesel busje ieder jaar naar je toe, reken dit eens uit mbt broeikasgas uitstoot en dan reken ik niet eens mee dat er veel meer koelmonteurs nodig zijn om al die keuringen te verrichten met allemaal diesel busjes.
Veel beter voor het milieu is geen auto's naar Afrika exporteren, idd houtstook verbieden enz.
Voor de rest vind ik het wel goed dat 'Stek' handelingen alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden, begrijp mij niet verkeerd.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).