Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.037 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:55:
[...]

Mooi om te zien dat het bij onze duurzame tweakers uiteindelijk toch om geld draait, milieu komt op twee :P
Jij hebt bewust gekozen voor een warmtepomp, houdt je dan ook aan de regels die daar voor gelden.
Of zie ik dat verkeerd, jouw auto gaat toch ook gewoon door de verplichte APK?
Jouw warmtepomp kan lekken en daarmee schade aan het milieu toebrengen.

Ik werk er vaak met koudemiddel en doe mijn stinkende best om zo min mogelijk uitstoot te veroorzaken tijdens de werkzaamheden. Dat mag men toch ook van jouw verwachten als eigenaar?

Deze regels zijn al jaren oud en bedrijven worden daar al op gecontroleerd.
Er zijn een berg met regels voor STEK erkende bedrijven, die moeten zich daar aan houden.
En dat hoort de eindgebruiker ook gewoon te doen.

Ik hoop van harte dat het bij particulieren ook beter gecontroleerd gaat worden, koudemiddel is gewoon troep.
Alleen ruik of zie jij die troep niet en daarom vind je het waarschijnlijk onzin.
Een houtkachel ruik je (soms) wel, dus dat is een makkelijk doelwit.
Niet helemaal waar Oxellaar

Je auto laat je keuren A voor de veiligheid, B omdat het moet (dus toch geld), de boetes stromen namelijk automatisch binnen.
Je laat je huis toch ook niet ieder jaar bouwkundig keuren, of je zonnepanelen keuren, daklek controle enz. Je blijft aan de gang.

Vwb een WP, stel deze lekt hoe snel ben je dan je koudemiddel kwijt ? Hangt natuurlijk van de grote van het lek af, druk e.d. maar waarschijnlijk is het met een 3,2 Kg installatie snel afgelopen, er kan dan misschien een heel klein deel 'gered' worden. Wat is dan je kosten/baten berekening (zowel €€€ als mbt het milieu) om ieder jaar een controle te doen, stel hij moet in December gekeurd worden en begint in Mei te lekken dan ben je toch al veel te laat. Als klap op de vuurpijl rijdt de monteur met een of ander diesel busje ieder jaar naar je toe, reken dit eens uit mbt broeikasgas uitstoot en dan reken ik niet eens mee dat er veel meer koelmonteurs nodig zijn om al die keuringen te verrichten met allemaal diesel busjes.
Veel beter voor het milieu is geen auto's naar Afrika exporteren, idd houtstook verbieden enz.
Voor de rest vind ik het wel goed dat 'Stek' handelingen alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden, begrijp mij niet verkeerd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 19-09 21:02
Willie Wortel schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:00:
Waarom wordt er bij een SWW boilervat of buffervat veelal gekozen voor een passieve interne warmtewisselaar zoals in onderstaand voorbeeld:

[afbeelding]
http://www.djg.com/en/sta...warmtepomp-200-tot-500-l/

terwijl een actieve externe wisselaar, dus zonder spiraal in het buffervat, efficiënter werkt en dus kostenbesparender, zoals deze als voorbeeld:

[afbeelding]
https://www.internetwebsh...r_RVS_50_rijen_90_kW.html

Het buffervat wordt zonder spiraal veel goedkoper en lichter in gewicht.

Is daar een reden voor de keuze of zie ik wat over het hoofd.
dit werkt perfect alleen zoek dan wel een platen wisselaar met +3m2 én kijk eens wat die kost 8)
ook heb je dan nog een tapwaterpomp nodig,

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:00:
Waarom wordt er bij een SWW boilervat of buffervat veelal gekozen voor een passieve interne warmtewisselaar zoals in onderstaand voorbeeld:

[afbeelding]
http://www.djg.com/en/sta...warmtepomp-200-tot-500-l/

terwijl een actieve externe wisselaar, dus zonder spiraal in het buffervat, efficiënter werkt en dus kostenbesparender, zoals deze als voorbeeld:

[afbeelding]
https://www.internetwebsh...r_RVS_50_rijen_90_kW.html

Het buffervat wordt zonder spiraal veel goedkoper en lichter in gewicht.

Is daar een reden voor de keuze of zie ik wat over het hoofd.
De WW (WarmteWisselaar) is 0,6 m2 oppervlak, waarschijnlijk niet genoeg om met lage temperatuur genoeg vermogen over te dragen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
develdonk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 07:20:
[...]

Ik geloof er gewoon niet zo in... Je past geen spouw toe binnenshuis, je koopt voor en 1k+ een systeem dat in mijn ogen veel koste en stroom gebruikt. In mijn ogen kun je die 1k beter gebruiken voor verwarming; daar kun je die ongebruikte ruimtes jaren mee verwarmen. Verder kun je prima groepen dichtdraaien op je verdeler die je minder gebruikt zodat ze een lagere temperatuur hebben. Ik zie gewoon het nut niet van die dingen wanneer je het ook op de verdeler kan instellen.

Zelfde met een buffervat. heb je ook enkel en alleen nodig als je groepen dichtgezet kan worden. obv bovenstaande redenatie heb je dus ook geen buffervat nodig. maw weer een kostenpost die je kan schrappen die niks doet voor het comfort (sterker nog; comfort wordt alleen minder omdat je niet alle kamers verwarmd).

Ik ben deze discussie ook aangegaan met een paar grote installateurs van warmtepompen van de bekendere merken en puntje bij paaltje gaven ze allemaal toe dat zon zoneregeling enkel voor mensen is die niet 4 dagen de tijd nemen de handel waterzijdig goed in te regelen maar gewoon out of the box een werkend systeem willen hebben wat ze veel geld kosten en continue stroom verbruikt.

mij maakt het niet uit maar ik wil wel dat mensen geïnformeerd een keuze maken. En dat mag eenieder voor zicht bepalen natuurlijk :*)

tot slot: de vloerverwarming moet natuurlijk wel dusdanige inhoud hebben dat de pomp niet gaat pendelen... Als dat gaat gebeuren dan snap ik het wel. Maar goed dan praat je waarschijnlijk over vloerverwarming met opp van minder dan 50m2.
Naar mijn mening heb je een altijd een buffervat nodig zodra je ook maar iets van thermostaat kranen ed gaat toepassen. het klopt dat je vloerverwarming als buffer kan functioneren. echter zodra je gaat werken met een regelde installatie pomp zit je met het probleem dat je circulatie pomp van de warmtepomp niet toeren geregeld word en installatie wel. dan kan je wp te snel terug moduleren of te vaak in uit schakelen.

Meesten slijtage treed volgens mijn op bij in en uitschakelen... dan wil je dat zo veel mogelijk beperken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:03:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld, maar al die monteurs die het land doorcrossen met hun CO2 uitstotende voertuigen welke in xx% v.d. gevallen gelukkig geen afwijkingen/lekkkages constateren belasten het milieu mogelijk/waarschijnlijk zwaarder dan die enkele lekkage welke toch wel aan het licht komt want de koeling of verwarming werkt niet meer naar behoren. Zo ontdekte ik door een toegenomen energieverbruik van een 20-jarige koelkast dat zeer waarschijnlijk het koelmiddel aan het verdwijnen was. Gelijk door een energie zuiniger exemplaar vervangen.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan....

Niet persoonlijk bedoeld.... Maar een warmtepomp met een stinkvrachtwagen uit Spanje laten komen.
Terwijl je er ook één uit Papendrecht kunt laten komen.
Onzin natuurlijk, maar even sterk als jouw punt ;)

Hier let men op hun installatie, is vaak gedeeltelijk zelf ontworpen.
Er word gemeten, gelogd en gerekend, dan vallen veranderingen op.
De gewone gebruiker, die let daar niet op, heeft geen flauw benul.

Vorige week met de warmte vielen er een berg systemen door de mand.
Bij dik 30 graden kwamen ze vermogen tekort door tekort aan koudemiddel.
Moderne systemen blijven prima werken met een tekort aan koudemiddel, zolang er maar geen extremen in buitentemperatuur zijn. Er zal dmv de regeling van expansieventielen niets opvallen aan de werking tussen bijv. -5 en 25 graden buitentemp.
Zodra het daarboven of onder komt gaat het fout, dan zit je opeens in de kou of hitte.

Altijd weer die koelkast.....
Je koelkast staat in een ruimte met een vaste temperatuur en de gewenste temperatuur is altijd gelijk.
Het ding heeft 0 elektronische regelingen, het expansieventiel is een deuk in de leiding.
Hij is niet te vergelijken met je warmtepomp.
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:18:
[...]

Niet helemaal waar Oxellaar

Je auto laat je keuren A voor de veiligheid, B omdat het moet (dus toch geld), de boetes stromen namelijk automatisch binnen.
Je laat je huis toch ook niet ieder jaar bouwkundig keuren, of je zonnepanelen keuren, daklek controle enz. Je blijft aan de gang.
Een dak wat lekt geeft geen milieuschade. en bij een APK voor de auto is voor de veiligheid en om de uitstoot te controleren.
Een auto kan veilig zijn, maar op uitstoot worden afgekeurd.
Vwb een WP, stel deze lekt hoe snel ben je dan je koudemiddel kwijt ? Hangt natuurlijk van de grote van het lek af, druk e.d. maar waarschijnlijk is het met een 3,2 Kg installatie snel afgelopen, er kan dan misschien een heel klein deel 'gered' worden. Wat is dan je kosten/baten berekening (zowel €€€ als mbt het milieu) om ieder jaar een controle te doen, stel hij moet in December gekeurd worden en begint in Mei te lekken dan ben je toch al veel te laat. Als klap op de vuurpijl rijdt de monteur met een of ander diesel busje ieder jaar naar je toe, reken dit eens uit mbt broeikasgas uitstoot en dan reken ik niet eens mee dat er veel meer koelmonteurs nodig zijn om al die keuringen te verrichten met allemaal diesel busjes.
Veel beter voor het milieu is geen auto's naar Afrika exporteren, idd houtstook verbieden enz.
Voor de rest vind ik het wel goed dat 'Stek' handelingen alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden, begrijp mij niet verkeerd.
Een klein lek kan een systeem al jaren beperken in maximale capaciteit en toch nog redelijk draaien.
De sturing van inverter en expansieventiel zijn ontworpen om een systeem zo lang mogelijk aan de gang te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Oxellaar op 27-07-2016 21:34 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:24:
[...]

.....

Vorige week met de warmte vielen er een berg systemen door de mand.
Bij dik 30 graden kwamen ze vermogen tekort door tekort aan koudemiddel.
Moderne systemen blijven prima werken met een tekort aan koudemiddel, zolang er maar geen extremen in buitentemperatuur zijn. Er zal dmv de regeling van expansieventielen niets opvallen aan de werking tussen bijv. -5 en 25 graden buitentemp.
Zodra het daarboven of onder komt gaat het fout, dan zit je opeens in de kou of hitte.
Die systemen vallen dan door de mand ivm de warmte en niet een keuring, dus dan is de milieuschade al veroorzaakt.
Lekken die dingen dan zo vaak, klopt er iets niet aan de manier van aansluiten, maw kan het beter ?
Electronische interne koudemiddel niveau meting verplicht stellen is misschien een goede optie, maar dan door de WP zelf uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:22:
[...]

De WW (WarmteWisselaar) is 0,6 m2 oppervlak, waarschijnlijk niet genoeg om met lage temperatuur genoeg vermogen over te dragen.
Nee, dit werkt toch echt anders.

Je moet bij een externe wisselaar naar het aantal KW kijken bij de warmteoverdracht en niet naar het aantal m2. Dit weet ik zeker. De vloeistof wordt er doorheen gejaagd met een pomp en daardoor wordt de vloeistof veel intensiever behandeld, geïnjecteerd met energie.

Hoe denk je dat een cv de warmte overdracht doet?

[ Voor 18% gewijzigd door Willie Wortel op 27-07-2016 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:37:
[...]

Nee, dit werkt toch echt anders.

Je moet bij een externe wisselaar naar het aantal KW kijken bij de warmteoverdracht en niet naar het aantal m2. Dit weet ik zeker.
Het aantal KW overdracht is berekend met zeg 95c temperatuur, reken dit eens uit voor 50c ga je het dan redden in 0,6m2 je water warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:33:
[...]

Die systemen vallen dan door de mand ivm de warmte en niet een keuring, dus dan is de milieuschade al veroorzaakt.
Lekken die dingen dan zo vaak, klopt er iets niet aan de manier van aansluiten, maw kan het beter ?
Electronische interne koudemiddel niveau meting verplicht stellen is misschien een goede optie, maar dan door de WP zelf uiteraard.
Klopt, maar meestal zijn het systemen die geen onderhoud krijgen. En laten nu juist die klanten moord en brand roepen bij een storing, graag willen ze ook NU geholpen worden ;)
Zeker zijn controles geen 100% garantie, maar ze zijn er niet voor niets.

Lekkages zijn vaak minimaal en lastig te vinden. Vaak gaat het om een lekke verdamper in binnendeel, slechte soldering. Het blijft mensenwerk en ook machines maken fouten.
Ze komen ook best nog vaak voor kan ik je vertellen.

Een niveaumeting is lastig, je kunt koudemiddel niet verplichten om op een bepaalde plek te gaan zitten.
In rust zit het vloeibaar op het koudste punt van de installatie. Pas bij hele grote systemen is het rendabel om het op deze wijze te controleren, daar is het verplicht.

Verder overdrijf ik nu de noodzaak wel iets, maar het is een regel die het milieu zou moeten/kunnen beschermen. Ik ben het met je eens dat er op andere punten meer winst te behalen is, maar daar gaat het niet altijd om.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 27-07-2016 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
vermogens overdracht bij platen wisselaars kun je uitrekenen door

- oppervlakte
- stroomsnelheid in kring 1 en kring 2
- temperatuurverschil in delta T

nu vergeet ik er nog een paar denk ik maar in wezen. klopt dit wel voor water.

de vermogens van de wisselaars zijn idd vaak berekend bij een deltaT van 30 a 50C
als je SWW met een gunstige COP wil maken reken dan eens uit hoe groot een wisselaar voor 10KW word bij een delta T van 2c. volgens mij ga je dan richting de 4m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:40:
[...]

Het aantal KW overdracht is berekend met zeg 95c temperatuur, reken dit eens uit voor 50c ga je het dan redden in 0,6m2 je water warm te stoken.
Wat je nu beweerd geldt ook voor een spiraal.

Daarnaast met een spiraal, passief, komt er een schil van warmte in de vloeistof direct naast de spiraal die door convectie stromen in beweging komt. Uitermate ineffectief ten opzichte van een wisselaar.

Een wisselaar van 100kw kost 95 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 27-07-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Klopt, maar meestal zijn het systemen die geen onderhoud krijgen. En laten nu juist die klanten moord en brand roepen bij een storing, graag willen ze ook NU geholpen worden ;)
Zeker zijn controles geen 100% garantie, maar ze zijn er niet voor niets.

Lekkages zijn vaak minimaal en lastig te vinden. Vaak gaat het om een lekke verdamper in binnendeel, slechte soldering. Het blijft mensenwerk en ook machines maken fouten.
Ze komen ook best nog vaak voor kan ik je vertellen.

Een niveaumeting is lastig, je kunt koudemiddel niet verplichten om op een bepaalde plek te gaan zitten.
In rust zit het vloeibaar op het koudste punt van de installatie. Pas bij hele grote systemen is het rendabel om het op deze wijze te controleren, daar is het verplicht.
Gelukkig ben ik een kei in relativeren, moord en brand roepen doen we hier niet :)
Eens per jaar is deze frequentie niet te hoog ? Welke kosten moet ik ongeveer op rekenen, ik zag dat ook ik met mijn Ecodan straks verplicht ben dit te doen. Niet dat ik niet wil, we hebben nu ook ieder jaar controle op de cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:47:
[...]

Daarnaast met een spiraal, passief, komt er een schil van warmte in de vloeistof direct naast de spiraal die door convectie stromen in beweging komt. Uitermate ineffectief ten opzichte van een wisselaar.

Probeer het eens uit Willie, we zijn zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
[...]

Je kan ook een tapwater pomp op je boilervat zetten zodat je geforceerde circulatie krijgt.

Ik hou je niet tegen om een 100kw wisselaar in te zetten om SWW Te gaan maken met een WP
wil je er alleen wel nageven dat deze bij delta T van 3c misschien nog maar 3 4Kw kan overdragen

Als je met een platenwisselaar wil gaan werken zou ik deze inzetten :)

http://www.ebay.nl/itm/St...m:mTdXSNh0aZwtOepSyRSckIQ
60-60 versie 3,6m2 oppervlakte :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wodan89 op 27-07-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Pascal Saul schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:25:
[...]

Ik ben ook niet zo van het inhuren van derden voor diensten maar soms kan je niet anders. Met zelf onderhouden is ook niks mis mee maar alleen een stofzuiger er doorheen is iets te kort door de bocht m.i. in het geval van een CV ketel. Lees dit artikel eens: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud en http://www.ok-cv.nl/. Het allerbelangrijkste is voor mij zelf nog wel de veiligheid van het toestel en ten tweede de technische werking ervan (ondanks dat ik nu geen ketel meer heb :+). Gassen kan ik niet meten net zoals de brander afstellen (denk ik). Jaarlijks overlijden nog steeds mensen waar de CV ketel de oorzaak is door geen onderhoud. Onlangs nog in het nieuws geweest.

@Grolsch: Ik heb ook nog daarover gelezen op de RVO pagina's. Of je nu wel of niet de EPC moet halen staat m.i. los van de subsidie. Dat is gewoon een stimulatiemaatregel om minder fossiele brandstoffen te gebruiken.
YouTube: Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar
De eerste 35 seconden: Veel gevallen met CO waren de toestellen gewoon periodiek onderhouden.

Mensen maken fouten en onderhoud wordt uitgevoerd door mensen. Of zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid het verwoord:
"Bewoners en eigenaren kunnen er niet vanop aan dat een installateur met een kwaliteitslabel vakmanschap levert"

Mijn ervaring is dat bewoners het onderhoud vaak niet laten doen vanwege de centjes of luiheid. Veiligheid? Milieu? Gezondheid? boeie...

* Dre gaat even zijn elektrotechnische installatie keuren En daarna met de sjoemeldiesel op kosten van de baas naar spanje om een WP te halen, bij wijzen van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:55:
[...]
Veel gevallen met CO waren de toestellen gewoon periodiek onderhouden.
Dekt je levensverzekering het tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:24:
[...]

Naar mijn mening heb je een altijd een buffervat nodig zodra je ook maar iets van thermostaat kranen ed gaat toepassen. het klopt dat je vloerverwarming als buffer kan functioneren. echter zodra je gaat werken met een regelde installatie pomp zit je met het probleem dat je circulatie pomp van de warmtepomp niet toeren geregeld word en installatie wel. dan kan je wp te snel terug moduleren of te vaak in uit schakelen.

Meesten slijtage treed volgens mijn op bij in en uitschakelen... dan wil je dat zo veel mogelijk beperken lijkt me?
Klopt helemaal wat je hier zegt. Alle groepen naar behoefte inregelen wil nog niet zeggen dat daarmee de minimale flow voor de warmtepomp behaald word.

Neem dit systeem.... 14kW 16kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1U2bSSOl4f0G3Wn0IO28evxd/full.jpg

Ook zonder naregeling was hier een buffervat noodzakelijk.
De hydro unit wil namelijk een flow hebben van 46l/m en dat kan ik niet kwijt over de vloer.
Niet continu noodzakelijk, maar het kan voorkomen.
De zones op de verdeler staan (+/-) tussen de 1.5 en 2.1l/m ingesteld.
De vloerverdeler vraagt maximaal ongeveer 20l/m.

De bypass is overbodig, is bekend ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Oxellaar op 28-07-2016 08:54 . Reden: kW aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Er is trouwens ook een 550 KW versie, maar ik realiseer me ineens dat je bent gebonden aan het maximum van je WP. In jouw geval 6 KW en voordat dit vermogen echt loskomt ben je minuten verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:07:
[...]

Klopt helemaal wat je hier zegt. Alle groepen naar behoefte inregelen wil nog niet zeggen dat daarmee de minimale flow voor de warmtepomp behaald word.

Neem dit systeem.... 14kW
[afbeelding]

De hydro unit wil namelijk een flow hebben van 46l/m en dat kan ik niet kwijt over de vloer.

daar zit wel een erg zwaar en dure grundfoss op :P was het niet goedkoper en bedrijfszekerder geweest om 2x 25-60 alpha 2 of wilo yonos , parallel te zetten ?

verder wel erg netjes aan gelegd, echter ik heb bij mijn huidige setup het voorbeeld van warmtepomp weetjes gebruikt.
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
afgelopen winter merkt ik dat je bij deze opstelling toch 1 a 2 graden ongewild verliest ookal is de primare flow iets groter dan de secundaire :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 15:50
[...]

[afbeelding]

Ik zie 14 kw op 11 groepen >1,25kw per groep. Ik heb hier dadelijk 7,5 kw op 20 groepen ,35kw per groep. Moge duidelijk zijn dat dit huis mi beter eerst geisoleerd kon worden. Excuus als het je eigen woning is.., niks persoonlijks.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat is veel en wat is weinig? M'n ketel kon niet verder terugmoduleren dan zo'n 5.5kw maar het aantal starts daarvan was zeer beperkt (Honeywell deed het op zich vrij netjes als je de low load control eruit gooide en de regelsnelheid omlaag bracht, ik hoop dat de Nest zich ook goed gedraagt). Het aanwarmen duurde een tijd en daarna op temp houden vereiste zo heel af en toe een wat langere brandtijd.

Die 9KW warmtepomp zal denk ik naar een 1,5kw terug kunnen wat met een juiste regeling weinig aan/uit gedrag met zich mee hoeft te brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:26:
[...]

Wat is veel en wat is weinig? M'n ketel kon niet verder terugmoduleren dan zo'n 5.5kw maar het aantal starts daarvan was zeer beperkt (Honeywell deed het op zich vrij netjes als je de low load control eruit gooide en de regelsnelheid omlaag bracht, ik hoop dat de Nest zich ook goed gedraagt). Het aanwarmen duurde een tijd en daarna op temp houden vereiste zo heel af en toe een wat langere brandtijd.

Die 9KW warmtepomp zal denk ik naar een 1,5kw terug kunnen wat met een juiste regeling weinig aan/uit gedrag met zich mee hoeft te brengen.
het punt met een WP is dat het vermogen een vast verband heeft met de buiten temperatuur,
ed, hoe hoger te temperatuur hoe hoger het minimale vermogen.

maar bij bv 12c heb je een vrij lage warmte behoefte, nu kan jou WP niet verder terug dan 4kw?
terwel dit bij 2c mss idd 1,5kw is
gevolg. vaak in en uit schakelen... merk je dit zelf ? waarschijnlijk niet.

echter kijk dan ook niet raar op als na 5 6 jaar de WP er de brui aan geeft omdat die 300 400e voor een buffervat te duur was... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:15:
[...]

daar zit wel een erg zwaar en dure grundfoss op :P was het niet goedkoper en bedrijfszekerder geweest om 2x 25-60 alpha 2 of wilo yonos , parallel te zetten ?

verder wel erg netjes aan gelegd, echter ik heb bij mijn huidige setup het voorbeeld van warmtepomp weetjes gebruikt.
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
afgelopen winter merkt ik dat je bij deze opstelling toch 1 a 2 graden ongewild verliest ookal is de primare flow iets groter dan de secundaire :(
Die Magna 3 is idd wat overdreven, maar het stroomverbruik is extreem laag.
Hij gebruikt 5W om alle groepen te voorzien van voldoende flow. Dat krijgt een Alpha of Yonos niet voor elkaar.

En ja... Die 2K is zonde, maar energie gaat nooit verloren. ;)
develdonk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:17:
[...]

Ik zie 14 kw op 11 groepen >1,25kw per groep. Ik heb hier dadelijk 7,5 kw op 20 groepen ,35kw per groep. Moge duidelijk zijn dat dit huis mi beter eerst geisoleerd kon worden. Excuus als het je eigen woning is.., niks persoonlijks.
Dit is niet bij mij thuis, ik heb geen lw wp.
Ik zou ook geen 14kW nodig hebben.
En dan nog mag er commentaar geleverd worden, graag zelfs.

Deze installatie staat in een nieuwe bedrijfshal, waarvan +/-2000 m3 verwarmd/gekoeld en ongeveer maximaal haalbare isolatie voor zulke panden.
Daarin zitten een aantal kantoorruimtes van normale afmeting.
Maar andere ruimtes zijn 5 tot 8 meter hoog.
Het dak ligt vol zonnepanelen en geen gasaansluiting, wat wil een mens nog meer ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Oxellaar op 27-07-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

[afbeelding]

heb nog een zitten rekenen maar 46 l/m = 2,76m3/uur. Mijn pico pompje hier doet max 1,2m3/uur. Weet je zeker dat die 46 l/m klopt? Klinkt namelijk wel erg veel....

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
develdonk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 06:44:
[...]

heb nog een zitten rekenen maar 46 l/m = 2,76m3/uur. Mijn pico pompje hier doet max 1,2m3/uur. Weet je zeker dat die 46 l/m klopt? Klinkt namelijk wel erg veel....
Ja weet absoluut zeker dat het klopt, het is niet de eerste die ik in bedrijf neem.
In de hydro unit zit een PWM gestuurde Wilo Stratos pomp en het debiet is gemeten op de inregelafsluiter onder de unit.
Die staat zelfs nog geknepen, anders gaat hij er ruim overheen.
Je hebt zelf geen invloed op de pomp, die is niet met de hand te bedienen.
De 9kW versie wil minimaal 26l/m, de 16kW 46l/m.

Het debiet over hydro units is zo belangrijk voor een goedwerkende installatie, zonder buffervat beginnen we er niet eens aan.
De vereiste primaire flow is zoveel anders dan de gewenste secundaire flow.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 28-07-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
develdonk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:50:
... en let er op dat je geen subsidie krijgt als je de warmtepomp nodig hebt om je EPC te halen.
Hoe zit dit eigenlijk precies? Is er een regel in de subsidievoorwaarden die dit zegt, zoals bovenstaande lijkt te suggereren (waar staat dat dan?), of zit het in de regeling m.b.t. de eis van 0.4 voor een nieuw huis, dat er daarbij ergens staat dat je de bijdrage van een warmtepomp niet mag meetellen?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:26:
[...]

Mijn 9 KW WP heeft als minimum 5 KW, die kan ik op dagen van 12c (stookgrens) prima kwijt in mijn vloer.
1,5 KW is heel weinig, die krijg je met v.v wel afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Jan Treur schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:29:
[...]

Hoe zit dit eigenlijk precies? Is er een regel in de subsidievoorwaarden die dit zegt, zoals bovenstaande lijkt te suggereren (waar staat dat dan?), of zit het in de regeling m.b.t. de eis van 0.4 voor een nieuw huis, dat er daarbij ergens staat dat je de bijdrage van een warmtepomp niet mag meetellen?
Maak je een grapje? paar posts hierboven heb ik link gezet en uitleg? :?

Lees dit even:
http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq

ISDE en de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening?
Verbergen

Voor de subsidieaanvraag moet de aanvrager in bezit zijn van twee berekeningen:
1.Eerst laat de aanvrager een Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening opstellen met een HR-CV ketel. Dit is de referentiesituatie.
2.Ten tweede laat de aanvrager een identieke EPC-berekening maken maar nu met een warmtepomp.

Beoordelen van de EPC-berekening

A. Beide EPC-berekeningen moeten voldoen aan de eisen van het bouwbesluit.
B. De situatie met warmtepomp moet een lagere EPC hebben dan de referentiesituatie.

[ Voor 58% gewijzigd door develdonk op 28-07-2016 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Heb ik blijkbaar gemist; deze draad is ook best onoverzichtelijk met allerlei subtopics die door elkaar heen lopen. Bedankt in elk geval.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:53:
[...]

Probeer het eens uit Willie, we zijn zeer benieuwd.
Ik heb een rapport ~ test gelezen (bron nu niet voorhanden) waarin geconcludeerd werd dat een platen wisselaar 5x zo efficiënt werkt ten opzichte van een conventioneel spiraal. Ik dacht dat hier wat meer expertise en/of wel/niet waarom wel/niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:00:
[...]

Ik heb een rapport ~ test gelezen (bron nu niet voorhanden) waarin geconcludeerd werd dat een platen wisselaar 5x zo efficiënt werkt ten opzichte van een conventioneel spiraal. Ik dacht dat hier wat meer expertise en/of wel/niet waarom wel/niet was.
ik geloof best dat een platenwisselaar effectiever werkt, maar 5x lijkt me wel erg veel.
Probeer het uit met 2 flow meters en 4 temperatuur sensoren. wil wel het overgedragen vermogen voor je berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik denk dat een platenwisselaar veel effectiever is dan spiraal, sowieso qua afmetingen hebben we een winnaar :P
Een spiraal is geen tegenstroom, een platenwisselaar wel.
Bij een spiraal staat één medium stil, de ander is in beweging.
Bij een platenwisselaar stromen beide media tegen elkaar in, er is dus continu een zo groot mogelijke dT
En anders even meten.....Q = m·c·ΔT

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 28-07-2016 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

En vergeet de hele dunne kanalen niet waardoor je een veel groter verwarmt oppervlakte hebt waardoor je overdrachtrendement groter is dan een spiraaltje.

En tja, goede monteurs zijn veel aan het werk ipv op een forum :>

[ Voor 18% gewijzigd door DJKroon op 28-07-2016 21:35 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Oxellaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Verder overdrijf ik nu de noodzaak wel iets, maar het is een regel die het milieu zou moeten/kunnen beschermen. Ik ben het met je eens dat er op andere punten meer winst te behalen is, maar daar gaat het niet altijd om.
Ik heb even wat gegevens opgezocht, die extra eisen (logboek, controle) zijn bij de Econdan van toepassing bij vermogens boven de 10kW.
Ik heb zo'n vermoeden dat die nieuwe EU regelgeving één van de redenen is waarom Mitsubishi begin volgend jaar (voor somige productlijnen o.a. Ecodan) overstapt op R32 want daarbij ligt de drempel een stuk hoger.

It has now been revealed that it is to challenge its main rival Daikin, the R32 pioneer, with new products across its main product platforms from 2017. This will include a move to R32 on Mitsubishi Electric’s residential M Series and commercial P Series air conditioning ranges and Ecodan heat pumps.

Bron: Mitsubishi to launch R32 in UK in 2017

btw Zover ik weet worden alle in de EU verkochte Econdan's geproduceerd in de UK, maw bovenstaande geldt waarschijnlijk ook voor de rest van de EU.

[ Voor 3% gewijzigd door Carbon op 29-07-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 07:10
Gisteren een goed gesprek gehad met de installateur en hij ziet het ook zitten om het in eigen beheer te doen :) Hij gaf zelf aan dat hij ook nooit zoveel geld (25K EXTRA) te betalen voor zoiets.

Ik krijg nu op de bovenverdieping vloerverwarming i.p.v. LTV radiatoren, volgens hem geeft dit (nagenoeg) geen meerprijs.

Aan de ene kant bespaar je wat, aan de andere kost het wat meer.

Omdat we nu ook willen koelen, en omdat ik nu meer zone's wil als begroot (8 i.p.v. 3) zal dit wel iets meer kosten. Schijnbaar moet hier een andere verdeler voor komen als begroot :)

Als ik zelf de apparatuur (WP + Buffervat + Boilervat) regel verwacht hij dat een WP wel iets meer tijd / materialen gaat kosten als een traditionele CV ketel, maar geen schokkende bedragen.

Is er ook ergens een overzicht met linkjes van goedkope (Spaanse :? ) webshops voor de WP :?

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 29-07-2016 08:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik zit hier ook aan te denken. Als de basis woning aan de epc voldoet zonder de WP kun je de 2 gevraagde epc berekeningen laten maken en subsidie voor de WP aanvragen binnen de termijn.
Dan neem ik aan dat de bouwer die epc berekening regelt, dan moet hij de 1e zo maken zonder WP en voldoen aan 0.4 (met meer zonnepanelen naast de lucht wtw en de douche wtw moet je er ook komen kunnen)
Dan zou de installateur het wel via de bouwer kunnen regelen, als ze maar een separate rekening kunnen maken voor de WP lijkt me.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Carbon schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:24:
[...]

Ik heb even wat gegevens opgezocht, die extra eisen (logboek, controle) zijn bij de Econdan van toepassing bij vermogens boven de 10kW.
Ik heb zo'n vermoeden dat die nieuwe EU regelgeving één van de redenen is waarom Mitsubishi begin volgend jaar (voor somige productlijnen o.a. Ecodan) overstapt op R32 want daarbij ligt de drempel een stuk hoger.

It has now been revealed that it is to challenge its main rival Daikin, the R32 pioneer, with new products across its main product platforms from 2017. This will include a move to R32 on Mitsubishi Electric’s residential M Series and commercial P Series air conditioning ranges and Ecodan heat pumps.
De GWP van R32 ligt idd veel lager, pas vanaf 7,4kg ben je logboek plichtig.

Maar die 10kWdie jij noemt is geen grenswaarde, kW heeft niet veel met vulling van koudemiddel te maken.
Het enige wat telt is de CO2 equivalent, die moet onder de 5000kg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:30:
gevolg. vaak in en uit schakelen... merk je dit zelf ? waarschijnlijk niet.
Meten = weten
echter kijk dan ook niet raar op als na 5 6 jaar de WP er de brui aan geeft omdat die 300 400e voor een buffervat te duur was... :9
Met het regelgedrag van mijn ketel is het aantal starts van de WP op een dag beperkt tot een stuk of 6, aanwarmen, daarna paar uur uit, daarna weer uurtje draaien, paar uur uit, etc. E.e.a. is wel afhankelijk van de regeling van de Nest, maar laten we daar even vanuit gaat dat 'ie intelligent is. Het ding is op warmtepompen berekend :)

De buffer van die vloer is fors, misschier wel groter dan een evt buffer van een 200l water die met 30 graden water wordt gevoed.. Kwestie van in de gaten houden :)

Ze hebben er in ieder geval over nagedacht: https://nest.com/support/...ow-the-target-temperature

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Oxellaar schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:38:
[...]

De GWP van R32 ligt idd veel lager, pas vanaf 7,4kg ben je logboek plichtig.

Maar die 10kWdie jij noemt is geen grenswaarde, kW heeft niet veel met vulling van koudemiddel te maken.
Klopt daarom heb ik ook in de datasheet gekeken en Ecodan's boven de 10kW hebben meer dan 4kg vulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Vraagje voor panasonic bezitters, na het verwarmen blijf er twintig tot dertig min een verbruik van 45 watt staan, soms na enkele uren komt dit verbruik ook nog soms voor tien min maar ook voor half uur. Ik vermoed waterpomp die circuleert, is dit ergens in te stellen in menu dat iemand weet?
Of zou er wat anders 45 watt gebruiken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ik heb een 9kw Daikin maar daar zit maar 1.7kg r410a in. Lijkt me gek dat 10kw meer dan 4kg is dan. Dat is voor mij ook wel een reden om dan toch kleiner vermogen te nemen. Snap dat het voor het milieu is maar ben niet zo van de verplichtingen.

[ Voor 42% gewijzigd door martijnr17 op 29-07-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
martijnr17 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:20:
Ik heb een 9kw Daikin maar daar zit maar 1.7kg r410a in. Lijkt me gek dat 10kw meer dan 4kg is dan. Dat is voor mij ook wel een reden om dan toch kleiner vermogen te nemen. Snap dat het voor het milieu is maar ben niet zo van de verplichtingen.
Een Ecodan 7,5 KW heeft 3,2 Kg vulling, 4 Kg voor 10 KW klopt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het mag dan wel een verplichting zijn maar volgens mij wordt er niet gehandhaafd.

Wil niet zeggen dat je er nooit naar hoeft te (laten) kijken, maar elk jaar lijkt mij (net zoals bij een CV ketel) nogal overdreven, kan volgens mij ook wel elke 2 jaar bijvoorbeeld.

Heeft iemand voor mij nog een overzicht van goedkope (spaanse) aanbieders van een Zubudan WP :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 29-07-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:41:
Het mag dan wel een verplichting zijn maar volgens mij wordt er niet gehandhaafd.

Wil niet zeggen dat je er nooit naar hoeft te (laten) kijken, maar elk jaar lijkt mij (net zoals bij een CV ketel) nogal overdreven, kan volgens mij ook wel elke 2 jaar bijvoorbeeld.
Een goed aangelegd systeem is nu dicht en over 10 jaar nog steeds.
Zeker de degelijke bekende merken maken systemen die lang meegaan. Als de solderingen dan goed gemaakt zijn is de kans op lekkage klein.

Bij bedrijven word er zeker op gecontroleerd, maar niet extreem streng.
Bij particulieren heb ik nog nooit meegemaakt dat er controle is geweest.
De steeds strenger wordende regels zorgen er wel voor dat de zoektocht naar betere koudemiddelen doorgaat.
Carbon schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:42:
[...]

Klopt daarom heb ik ook in de datasheet gekeken en Ecodan's boven de 10kW hebben meer dan 4kg vulling
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:35:
[...]

Een Ecodan 7,5 KW heeft 3,2 Kg vulling, 4 Kg voor 10 KW klopt dus wel.
martijnr17 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:20:
De hoeveelheid vulling af fabriek is tot een bepaalde leidinglengte, maar niet genoeg voor de maximale lengte. De standaard vulling is vaak tot ongeveer 15m
Als je langere leidingen hebt zul je dus bij moeten vullen.
Hoe dikker de vloeistofleiding, hoe meer je per extra meter moet bijvullen.
1/4" vaak 15 tot 20 gram, 3/8" 20 tot 50 gram per meter enz enz

Het kan makkelijk dat er 35 meter tussen binnen en buitendeel zit.
Soms worden er zelfs zwaardere units geselecteerd dan noodzakelijk, omdat die een grotere afstand kunnen overbruggen dan het benodigde vermogen.

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 29-07-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik kan eigenlijk nergens vinden hoeveel % vermogen je verliest als je er 30M leiding tussen monteert. Thermisch verlies kan ik wel uitrekenen. Maar hoeveel vermogen verlies je door de leiding weerstand in de gasleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De buitenunit heeft een bepaald vermogen, al knoop je er 3km leiding aan, de buiten unit blijft zijn vermogen verbruiken toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:38:
De buitenunit heeft een bepaald vermogen, al knoop je er 3km leiding aan, de buiten unit blijft zijn vermogen verbruiken toch :?
Volgens mij gaat het erom hoeveel vermogen nog bij je binnenunit aankomt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar dat wordt toch niet uitgedrukt in vermogen :? Het lijkt mij dat de temperatuur te ver zakt als je leiding te lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:41:
Maar dat wordt toch niet uitgedrukt in vermogen :? Het lijkt mij dat de temperatuur te ver zakt als je leiding te lang is.
Als je temp. zakt zakt toch ook je vermogen ?
Ik weet het antwoord niet, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:41:
En dat valt of staat weer met de isolatie. Al vraag ik mij af of 30m wel kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik zou het niet zover laten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij kan de zubudan 70 meter totaal hebben.

Die van mijn zal straks ook +- 25 mtr worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik zit op 30 meter totaal waarvan 26 m ondergronds. 3 voudig geïsoleerd. Dus veel warmte verlies kan er niet zijn. Max leiding is volgens het boekje 40m, 15 dubbele bochten, en 15m hoogte verschil. Voor de puhz-sw75vha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het ff nagezocht, bij de Zubudan SHW80,112,140 maximale lengte 75 meter, maximaal hoogteverschil 30 meter, Aantal bochten 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 07:44:
Ik zit op 30 meter totaal waarvan 26 m ondergronds. 3 voudig geïsoleerd. Dus veel warmte verlies kan er niet zijn. Max leiding is volgens het boekje 40m, 15 dubbele bochten, en 15m hoogte verschil. Voor de puhz-sw75vha
Heb je een warmtemeter waarmee je zien kunt hoeveel vermogen nog aankomt bij je cv water ?

Ik maakte me hier al zorgen over 2 extra bochten in een 4m leiding 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:37:
Gisteren een goed gesprek gehad met de installateur en hij ziet het ook zitten om het in eigen beheer te doen :) Hij gaf zelf aan dat hij ook nooit zoveel geld (25K EXTRA) te betalen voor zoiets.

Ik krijg nu op de bovenverdieping vloerverwarming i.p.v. LTV radiatoren, volgens hem geeft dit (nagenoeg) geen meerprijs.

Aan de ene kant bespaar je wat, aan de andere kost het wat meer.

Omdat we nu ook willen koelen, en omdat ik nu meer zone's wil als begroot (8 i.p.v. 3) zal dit wel iets meer kosten. Schijnbaar moet hier een andere verdeler voor komen als begroot :)

Als ik zelf de apparatuur (WP + Buffervat + Boilervat) regel verwacht hij dat een WP wel iets meer tijd / materialen gaat kosten als een traditionele CV ketel, maar geen schokkende bedragen.

Is er ook ergens een overzicht met linkjes van goedkope (Spaanse :? ) webshops voor de WP :?
goedkoopste: http://tuclimatizaciononl...T50R-E&submit_search=&p=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tnx! na 2600 subsidie niet duur voor zo'n apparaat :)

Deze koelt wel:

http://tuclimatizaciononl...ry=PUHZ-SHW112Y&results=3

Wat mij ook nog onduidelijk is het volgende.

Welk apparaat bepaald nu hoe warm het aanvoerwater moet zijn van de CV en of de WP aan gaat :?

Aangezien ik zoneregeling wil, bepaald dan de zoneregeling de warmtevraag en watertemperatuur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:09:
[...]

Heb je een warmtemeter waarmee je zien kunt hoeveel vermogen nog aankomt bij je cv water ?

Ik maakte me hier al zorgen over 2 extra bochten in een 4m leiding 8)7
Ik heb een kamstru multical 302.

Isolatie bestaat uit. Standaard isolatie die normaal op voor geïsoleerde leiding zit.
13mm cv buisisolatie. Dit weer als pakket geïsoleerd met aluminium bubbelfolie hierna in een 125mm pvc pijp. Deze aan de buitenkant nog een keer ingewikkeld met aluminium bubbelfolie.

Kan me niet voorstellen dat ik nog veel thermisch verlies heb in die 26m gasleidingen ondergronds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Grolsch schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:31:

Deze koelt wel:

http://tuclimatizaciononl...ry=PUHZ-SHW112Y&results=3

Welk apparaat bepaald nu hoe warm het aanvoerwater moet zijn van de CV en of de WP aan gaat :?

Aangezien ik zoneregeling wil, bepaald dan de zoneregeling de warmtevraag en watertemperatuur :?
Ze hebben hun prijzen verhoogd, was eerder deze week goedkoper. Misschien toch ook naar die andere Spaanse kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik hou me aanbevolen, heb je wat linkjes :?

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 30-07-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

http://tuclimatizaciononl...-alfa-8kw-hws-804h-e.html

Waarom alleen de met subsidies? Panasonic heeft ook hele mooie juweeltjes. En bovenstaande lijkt mij ook niet verkeerd, ik heb nog nooit een herrie toshiba buitenunit gehoord.
Of staan die niet op de subsidie lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:55:
[...]

Ik heb een kamstru multical 302.

Isolatie bestaat uit. Standaard isolatie die normaal op voor geïsoleerde leiding zit.
13mm cv buisisolatie. Dit weer als pakket geïsoleerd met aluminium bubbelfolie hierna in een 125mm pvc pijp. Deze aan de buitenkant nog een keer ingewikkeld met aluminium bubbelfolie.

Kan me niet voorstellen dat ik nog veel thermisch verlies heb in die 26m gasleidingen ondergronds
Kan je dat niet zien op je multical ? hoeveel vermogen er is als de Ecodan volgas draait ?
Vergelijken met iemand met ook een Ecodan 7,5 en korte leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:31:

Ik hebt dit al een keer eerder aan je uitgelegd.... :P

Op je Ecodan zit een ingang voor externe warmte/koelvraag. Op die ingang sluit je de warmtevraag vanuit je naregeling aan. Waarschijnlijk moet je met wat dip switches aangeven dat niet de eigen Mitsubishi thermostaat leidend is, maar het externe contact. Je kunt dan op de Mitsubishi thermostaat nog wel de gewenste watertemperatuur instellen bij vraag vanaf het externe contact.
Het gekke is dat dit niet in de installatie manual staat van de PUHZ-SHW112YHA

Pas nog een Zubadan aangesloten als zwembadverwarming. De warmtevraag kwam daar uit de regeling van het zwembad. De Mitsubishi bediening stond op 40 graden, bij vraag gaat hij 40 graden water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
http://tuclimatizaciononl...z-sw75vha-ersc-vm2c.html# (geen verzendkosten)
(en deze kan wel degelijk koelen)

is namelijk tegenhanger van deze:
https://www.instaladorate...h_query=ecodan&results=69 (wel verzendkosten EUR 295)

Als je ERSC hebt dan staat de R voor reverse. dus zowel verwarmen als koelen. De H kan volgens mij alleen verwarmen (heating)

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 30-07-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Wodan89 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:58:
[...]

licht er aan wat je er mee wil,
ik ben voor het complete pakket gegaan via klima corner.de

Mitsubishi Electric PAC-TH011-E THW6-9 Pufferspeicher- / Heizkreisfühler
€42,15 EUR 1 €42,15 EUR
Mitsubishi Electric PAC-TH011HT-E Anlegefühler Kessel bivalent THBW 1/2
€47,32 EUR 1 €47,32 EUR
Mitsubishi Electric PAC-SH71DS-E (W) Kondensatablauf Set
€30,11 EUR 1 €30,11 EUR
Mitsubishi Electric PAC-SE58RA-W Anschlussstecker-Set Kondensatablaufheizung
€38,71 EUR 1 €38,71 EUR
Mitsubishi Electric PAR-WR51R-E Funkempfänger
€51,62 EUR 1 €51,62 EUR
Mitsubishi Electric PAR-WT50R-E Funk-Fernbedienung
€77,43 EUR 1 €77,43 EUR
Subtotaal €287,34 EU

Wel appart dat deze toko 70E !?!?! rekent voor verzending naar NL
Gelukkig heb ik vriendelijke familie in D waardoor het verzenden maar 8 euro was :+

je kunt je afvragen of je een condens afvoerverwarming nodig hebt, lijkt me alleen nodig bij vrieskou en toch willen draaien met de WP

als je hem direct op de afvoer wil aansluiten zal je er een gootje onder moeten maken of dat condens afvoer setje moeten bestellen, 4 blind doppen en een 32mm afvoer aansluiting :)

enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is een adapter voor low noise mode :(
Adaptor for external signal input (PAC-SC36NA)
heb je deze al gevonden: PAC-SC36NA ? heb je linkje voor webshop?

ben je tevreden met de thermosstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:36:
[...]

Ik hebt dit al een keer eerder aan je uitgelegd.... :P

Op je Ecodan zit een ingang voor externe warmte/koelvraag. Op die ingang sluit je de warmtevraag vanuit je naregeling aan. Waarschijnlijk moet je met wat dip switches aangeven dat niet de eigen Mitsubishi thermostaat leidend is, maar het externe contact. Je kunt dan op de Mitsubishi thermostaat nog wel de gewenste watertemperatuur instellen bij vraag vanaf het externe contact.
Het gekke is dat dit niet in de installatie manual staat van de PUHZ-SHW112YHA

Pas nog een Zubadan aangesloten als zwembadverwarming. De warmtevraag kwam daar uit de regeling van het zwembad. De Mitsubishi bediening stond op 40 graden, bij vraag gaat hij 40 graden water maken.
Ik dacht ook al dat ik de vraag eerder gesteld had, maar kon het niet weer vinden! Tnx voor de reminder.

Dus de thermostaat (zoneregeling in mijn geval) genereert warmte(koelte) vraag dmv aan/uit.
Op de hydrobox bepaald ik de temperatuur.

Volgens mij staat het wel in de handleiding:
Control option D (Flow temp. or compensation curve only)

This option features the main remote controller and a locally supplied thermostat wired
to FTC. The thermostat is used to set the maximum temperature for heating room. Any
changes to DHW (*1) must be made using main remote controller mounted on the
hydrobox.
The thermostat is wired to IN1 in TBI.1 on FTC. The number of thermostats that can be
connected to FTC is always one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
develdonk schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:54:
[...]

https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/
Duur stekkertje met 3 draadjes.
http://imgur.com/a/l4VsF

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
develdonk schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:54:
[...]

De PAC-SC36NA heb ik besteld in duitsland via klima corner.
De draadloze thermostaat heb ik wel maar nog niet gebruikt. ik ben aan het twijfelen of ik deze wel moet gebruiken. dit ivm weers afhankelijke regelingen en meerdere vertrekken die verwarmt/vorstvrij moeten worden
dikke kans dat ik het setje op marktplaats zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
zo te zien inderdaad een duur stekkertje aangezien het enkel stuk draad is met 3 weerstanden er in met een stuk krimpkous er omheen. maakkosten nog geen 1 EUR waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
het is een relatief duur stekkertje, maar het werk wel goed als je het vermogen wil begrenzen op 50 of 75% met een extern contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Weet iemand wat er precies inzit, dit is wel zelf te maken voor 1 €.
Is de vermogen begrenzing niet gewoon een schakelaar tussen twee pinnen ? Ik dacht dit uit het schema op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wel raar dat die dingen in spanje zo veel goedkoper zijn dan hier lokaal.
Een van die links boven 3524€ en bij klimacorner.de voor 5610€ En de eerste link in nl via google 5922€
En in finland 7490€

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 30-07-2016 20:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:47:
Wel raar dat die dingen in spanje zo veel goedkoper zijn dan hier lokaal.
Een van die links boven 3524€ en bij klimacorner.de voor 5610€ En de eerste link in nl via google 5922€
En in finland 7490€
Ik zal eens aan 'mijn mannetje' vragen, hij is tevens Mitsubishi dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als hij voor 3500€ opgestuurd kan worden, en iemand kan hem installeren voor een redelijk bedrag dan is het wel leuk met die subsidie.

Voor mij wordt de installateur een onder aannemer van de bouwer, en ik weet noet hoe flexibel dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:37:
Als hij voor 3500€ opgestuurd kan worden, en iemand kan hem installeren voor een redelijk bedrag dan is het wel leuk met die subsidie.

Voor mij wordt de installateur een onder aannemer van de bouwer, en ik weet niet hoe flexibel dat gaat.
En wat rekent je installateur als ik vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
koevlaas2 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:42:
[...]

En wat rekent je installateur als ik vragen mag ?
Ik heb nog geen contract met bouwer en instaleur.
Na vakantie begin ik er mee.

De bouwers die ik op het oog hebben bakken er niet veel van met de technische installatie, althans niet voor zover ik de dingen nu begrijp. Als ik dan het voorbeeld van Grolsch zie met 25K € voor een wel zinvol systeem..
Ik hoop maar dat ik aangenaam verrast wordt en een felxibele installateur tref.

Ten opzichte van het standaard aanbod heb ik nodig:
- ander luchtsysteem (meeste doen op kamers via roosters koude lucht naar binnen en met warmte wisselaar van de lucht naar buiten. En dan op de cv ketel terugbrengen voor tapwater en cv)
- vloerverwarming en verdelers i.p.v. Hoge temperatuur radiatoren (meerprijzen van 3K € per verdieping gezien)
- cv voor alleen hoge temperatuur moet dan een 2 zone ding worden neem ik aan, tapwater heter dan vloerverwarming.

En de installatie moet dan klaar zijn voor een warmte pomp. Dus leidingen naar waar die komt te staan.
Als ik de tekeningen op warmtepomp weetjes bekijk heb ik een buffervat voor de warmtepomp en een tapwaterboiler nodig die ik dan later moet laten installeren om het 'iets' goedkoper te doen.

Wellicht gewoon 2 epc berkeningen vragen. En dan een losse rekening voor de WP om zo subsidie te krijgen, en wel alles door instalateur te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:05:
[...]

Ten opzichte van het standaard aanbod heb ik nodig:
- ander luchtsysteem (meeste doen op kamers via roosters koude lucht naar binnen en met warmte wisselaar van de lucht naar buiten. En dan op de cv ketel terugbrengen voor tapwater en cv)
- vloerverwarming en verdelers i.p.v. Hoge temperatuur radiatoren (meerprijzen van 3K € per verdieping gezien)
- cv voor alleen hoge temperatuur moet dan een 2 zone ding worden neem ik aan, tapwater heter dan vloerverwarming.
........
Wellicht gewoon 2 epc berkeningen vragen. En dan een losse rekening voor de WP om zo subsidie te krijgen, en wel alles door instalateur te laten doen.
- Luchtsysteem wijzigen in een ventilatie WTW.
- Hogetemp. radiatoren laten vervallen en vloerverwarming installeren, bij Grolsch was dit nauwelijks duurder dus ergens worden je poten uitgedraaid.
- 2 zones zijn bij bovenstaande niet nodig, maar je kan er natuurlijk voor kiezen, dat is aan jou.
- Alles installeren door installateur neem ik aan, de WP bestel je zelf in Spanje ?
Installateurs zijn niet zo happig op installeren van zelf gekochte hardware, maar misschien heb je geluk met de flexibelheid van hem/haar.

Je kan de WP misschien bestellen op je oude adres dan krijg je neem ik aan sowieso subsidie. Komen ze controleren dan zeg je dat je 'm mee verhuisd hebt 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ja ik wil itho QualityFlow hebben, en dat is volgens itho al 0,32 EPC bijdragen.
En dan ook nog douche wtw erbij. (EPC bijdrage 0,05)

Als ze met de isolatie van vloer, muur en dak al EPC 0,6 kunnen halen zou je dan al onder de 0,3 zitten met een standaard CV.
Dan zou ik op stook kosten al veel besparen.

Zo veel mogelijk PV erbij voor de 5000KW/h die we nu verbruiken wat te verlagen.

Maar.. de wens is ook enigszins koeling te hebben in het huis.
Dus of overal een airco installeren, of een warmtepomp dus die kan koelen.

[ Voor 65% gewijzigd door jacovn op 30-07-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:25:
Ja ik wil itho QualityFlow hebben, en dat is volgens itho al 0,32 EPC bijdragen.
En dan ook nog douch wtw erbij.
Ik wil hier in mijn doorwaaihok bj 1980 ook een itho installeren, maar moet eerst een nieuwe baan zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Het is wel een prijzig systeem... Voor dat geld kan ik minstens 3 jaar het volledige huis verwarmen... Het gaat ongetwijfeld energie besparen maar weet je zeker dat het rendabel is?

Ik zou denk ik eerst eens een boodschappenlijstje maken en dan inschatten wat je denkt te gaan besparen (op warmteverlies berekening kan ik zien dat 30% van de warmte verdwijnt door de mechanische ventilatie). En vervolgens pas de keus hiervoor maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
develdonk schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:07:
[...]

http://tuclimatizaciononl...z-sw75vha-ersc-vm2c.html# (geen verzendkosten)
(en deze kan wel degelijk koelen)

is namelijk tegenhanger van deze:
https://www.instaladorate...h_query=ecodan&results=69 (wel verzendkosten EUR 295)

Als je ERSC hebt dan staat de R voor reverse. dus zowel verwarmen als koelen. De H kan volgens mij alleen verwarmen (heating)
Voor mij persoonlijk is er altijd 1 eis die voorop staat bij aankoop, er moet met PayPal betaald kunnen worden. Dit in verband met garantie levering en als het apparaat kapot/beschadigd aankomt heb je bescherming van teruggave van geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 09:48:
[...]

Voor mij persoonlijk is er altijd 1 eis die voorop staat bij aankoop, er moet met PayPal betaald kunnen worden. Dit in verband met garantie levering en als het apparaat kapot/beschadigd aankomt heb je bescherming van teruggave van geld.
eens maar mastercard geeft dezelfde bescherming en geen gedoe met extra kosten of valideren van bankrekening of dat soort ongein die je bij PayPal hebt. M.a.w. de verzekering van mastercard is volgens mij beter dan de PayPal bescherming...

Quote:
Vrijwel alles wat u koopt en afrekent met uw MasterCard is tot 180 dagen na aankoop verzekerd tegen verlies, schade en diefstal. Laat u die net gekochte vaas per ongeluk vallen, dan kunt u door deze Aankoopverzekering het aankoopbedrag terugkrijgen.

De verzekering gaat meteen in vanaf het moment dat we uw aanvraag hebben ontvangen. Uw volgende aankoop na ontvangst van uw aanvraag is direct 180 dagen verzekerd. Ook aankopen die u in het buitenland of via internet heeft gedaan.

Als een artikel dat u via internet heeft gekocht niet wordt afgeleverd, draaien wij de betaling terug en hoeft u niets te betalen. Met onze Internetgarantie krijgt u uw geld terug als blijkt dat fraude is gepleegd met uw creditcard

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 31-07-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Develdonk, dat bedoel ik ook. Het is goed dat dit ook ter sprake komt. Ik ben altijd bang met een groot geldbedrag. We hebben het niet op ons rug groeien en we lezen allen de horror verhalen. Wil alleen een ieder waarschuwen niet naïef te zijn of te denken dat het alleen een ander overkomt.

En met Visa kaart, zal dan wel dezelfde bescherming hebben neem ik aan maar dan moet je 2% meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als je die credit nou aan je paypal koppeld is het helemaal appeltje eitje. Dat doe ik met alle buitenlandse betalingen, altijd safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 08:46:
Het is wel een prijzig systeem... Voor dat geld kan ik minstens 3 jaar het volledige huis verwarmen... Het gaat ongetwijfeld energie besparen maar weet je zeker dat het rendabel is?

Ik zou denk ik eerst eens een boodschappenlijstje maken en dan inschatten wat je denkt te gaan besparen (op warmteverlies berekening kan ik zien dat 30% van de warmte verdwijnt door de mechanische ventilatie). En vervolgens pas de keus hiervoor maken...
Ja dat snap ik, maar zonder geblanceerde lucht verversing per kamer wordt het weer zoals het is.
Inlaat openingen aan een kant huis open, en andere kant dicht, want vrouw kan niet tegen tochten.
Dan maar zo een systeem wat lage luchtflow genereert met weinig temperatuur verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
jacovn schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Ja dat snap ik, maar zonder geblanceerde lucht verversing per kamer wordt het weer zoals het is.
Inlaat openingen aan een kant huis open, en andere kant dicht, want vrouw kan niet tegen tochten.
Dan maar zo een systeem wat lage luchtflow genereert met weinig temperatuur verschil.
misschien een idee: koop 2-3 kleine itho cve eco voor EUR 170 en ga per verdieping vraaggestuurd te werk middels stukje domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Mis ik zo nog iets:

EUR 3524 - PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C
EUR 29 - PAC-SE55RA-E (om op 75% vermogen te werken = hogere COP)
EUR 52 - PAR-WR51R-E (ontvanger)
EUR 78 - PAR-WT50R-E (zender thermosstaat)
EUR 905 - Chimeleon wave 11 (buitenunit netjes wegwerken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
3-weg klep, ontluchter(s), vuilvanger, buffervat, temp.sensor, wifi Melcloud, kamstrup 302 met m-bus, de juiste kogelkranen die daarbij horen, m-bus micromaster cable, raspberry Pi, werkschakelaar buitenunit, soepele kabel, freonleidingen, stekkoppelingen en de hele cv leidingen rambam?

Of doe je enkel verwarming en koeling op de vloer en geen sww?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:45:
[...]

misschien een idee: koop 2-3 kleine itho cve eco voor EUR 170 en ga per verdieping vraaggestuurd te werk middels stukje domotica?
Klinkt leuk, maar mijn vrouw heeft het niet meer zo op mijn knutsel hobby dingen :)

Dus maar een compleet systeem, en wellicht een spider erbij voor de interface. Wel te hopen dat die dan een WP ook aan kan sturen. Anders maar naar alternatief zoeken.

Ander punt is dat er wel een EPC berekening moet komen die voldoet, en dan pas de WP bestellen en subsidie aanvragen denk ik.

Als die itho qualityflow echt 0.3 EPC bijdrage levert dan kom je makkelijk op 0.4 uit lijkt me met normale bouwnormen. Dan hoeft er niet eens triple glas in het huis, kan ik dat geld in ingebouwde screens stoppen. Dat doet het ook goed op de epc berekening want minder koelvermogen nodig.

Ik ga gewoon de bouwer vragen of hij hier aan mee wil/kan werken. Dan toch maar door de installateur de WP etc laten installeren.
Hij zal ook andere PV installatie moeten doen dan hij standaard wil plaatsen.

Het zou wel dom zijn om niet voor 2600€ subsidie te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:49:
Mis ik zo nog iets:

EUR 3524 - PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C
EUR 29 - PAC-SE55RA-E (om op 75% vermogen te werken = hogere COP)
EUR 52 - PAR-WR51R-E (ontvanger)
EUR 78 - PAR-WT50R-E (zender thermosstaat)
EUR 905 - Chimeleon wave 11 (buitenunit netjes wegwerken)
Melcloud ?
Temperatuursensor voor je WP boiler ?

Genoemde Ecodan kost nu nog maar € 3299,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
thx voor de tips :)

3-weg klep, - niet nodig komt reschtstreeks op CV en niet op SWW
ontluchter(s),, - zit er in
vuilvanger, - zit er in
buffervat, - doe ik (nu nog) niet tenzij tvt beter wordt (met douchewtw nu maar 300m3 verbruik per jaar)
wifi Melcloud, - twijfel ik nog over... Ben nog aan het kijken of ik dit aan de vera kan koppelen
kamstrup 302 met m-bus, - meter heb ik extern en er zit er 1 in ecodan
kogelkranen - check
m-bus micromaster cable, - niet nodig, gebruik vera
raspberry Pi? - gebruik vera
Temperatuursensor voor je WP boiler ? - zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nu nog niet SWW, maar dit kan zo veranderen en dan heb je de sensor tenminste.
Zo is het hier ook uit de hand gelopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:47:
Nu nog niet SWW, maar dit kan zo veranderen en dan heb je de sensor tenminste.
Zo is het hier ook uit de hand gelopen :)
312 m3 gas omzetten in 724kwh stroom (COP 2,5, 0,1917 per kwh en 0,637 per m3) bespaart EUR 60 per jaar. Als je dit over 10 jaar uitsmeert mag de boiler+installatie max EUR 600 gaan kosten. Dit gaat dus nooit vliegen in mijn ogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:49:
[...]

312 m3 gas omzetten in 724kwh stroom (COP 2,5, 0,1917 per kwh en 0,637 per m3) bespaart EUR 60 per jaar. Als je dit over 10 jaar uitsmeert mag de boiler+installatie max EUR 600 gaan kosten. Dit gaat dus nooit vliegen in mijn ogen...
Heb je meegerekend dat je je gas dan kan weg doen ? extra € 150,- besparing en je hoeft niet iedere keer van energieleverancier te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:52:
[...]

Heb je meegerekend dat je je gas dan kan weg doen ? extra € 150,- besparing en je hoeft niet iedere keer van energieleverancier te veranderen.
Gevaarlijk opmerking....voor een rekenkundige zoals develdonk.
Overstapbonus = besparing op vastrecht van geen gasaansluiting. ;)

Ik blijf ook gewoon liever bij vdb zonnecollectief zonder een gasaansluiting, daar niet van. ;)
Edit: Maar ben wel af, van de wisselende gas tarieven van een leverancier/overheid.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:55:
[...]

Gevaarlijk opmerking....voor een rekenkundige zoals develdonk.
Overstapbonus = besparing op vastrecht van geen gasaansluiting. ;)

Ik blijf ook gewoon liever bij vdb zonnecollectief zonder een gasaansluiting, daar niet van. ;)
Voordat jij vanuit je zuidelijke woonplaats mijn kant op komt om mij op m'n bek te slaan moet ik toch heel wat zeggen lijkt mij. :+

Tja, keuzes....wij hebben hier het gas ook nog en zelfs al als nood in moeten zetten (WP defect).
Maar straks met de Ecodan gaan we e.e.a. weer opnieuw bekijken. Ik denk dat we het gas nog een jaartje houden en dan misschien een ander energiecontract zonder gas afsluiten. Kunnen we meteen zien of ze gratis komen afsluiten.

Pagina: 1 ... 49 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic