Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 173 Laatste
Acties:
  • 607.187 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 16:42
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:49:
[...]

312 m3 gas omzetten in 724kwh stroom (COP 2,5, 0,1917 per kwh en 0,637 per m3) bespaart EUR 60 per jaar. Als je dit over 10 jaar uitsmeert mag de boiler+installatie max EUR 600 gaan kosten. Dit gaat dus nooit vliegen in mijn ogen...
Stroom verbruik is zelfs nog meer, zit hier nu paar dagen te meten maar kom aan 3 kWh per dag, cop is van compressor, waterpomp en ventilator komt er ook bij in praktijk. Maar sww gaat niet vliegen dat klopt, maar buffer met hygiëne toch wel klein beetje? Is anderhalve vlieg in één klap.
En als je niet met 19 cent maar met tien cent terugleveren vergoeding rekent maakt het de vliegreis ook al wat korter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

ZLTV t.o.v. HT-radiatoren vraag.
Komende week wordt mijn WP en Plafondverwarming aangelegd. Verder blijft alles gelijk. De ZLTV is gunstig voor de COP, maar de gemiddelde binnentemperatuur blijft in principe identiek. Dan kan er toch geen 'voordeel' in gebruik ontstaan anders dan een betere COP ? Of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Vergelijk dbA, in de ene folder 45db en in de andere mitsubisi folder 62db dat is lekker dan.

klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rt5UySybw8QsyQmIKr44mCj3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ymX15ywMJkei2FyC6t1yktef/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:02:
[...]

Voordat jij vanuit je zuidelijke woonplaats mijn kant op komt om mij op m'n bek te slaan moet ik toch heel wat zeggen lijkt mij. :+

Tja, keuzes....wij hebben hier het gas ook nog en zelfs al als nood in moeten zetten (WP defect).
Maar straks met de Ecodan gaan we e.e.a. weer opnieuw bekijken. Ik denk dat we het gas nog een jaartje houden en dan misschien een ander energiecontract zonder gas afsluiten. Kunnen we meteen zien of ze gratis komen afsluiten.
Kunnen we een keer een knokpartij organiseren? O-) Als iedereen zijn meetdata dan ook meeneemt kunnen we meteen ervaringen uitwisselen 8)

@reneeke1970: Ik heb hier ook een douchewtw hangen van 2,1m. Heb jij die ook?

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 31-07-2016 12:24 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:24:
[...]

Kunnen we een keer een knokpartij organiseren? O-) Als iedereen zijn meetdata dan ook meeneemt kunnen we meteen ervaringen uitwisselen 8)

Nee die heb ik niet, heb badkamer begane grond. Ik douche twee keer per dag en warm water gaat vaatwasser in. Heb 400 liter buffer om warm te houden(hygiëne spiraal ), moet alleen nog wat isoleren maar zal geen heel groot verschil zijn. Hij slaat hier gemiddeld vier keer per dag aan voor een half uurtje. Voorheen had ik 25/30 kuub per maand gas, nu 3 kWh stroom, is wel goedkoper maar alleen voor sww terug te verdienen is inderdaad mooi niks....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
Hier kun je verbruik zien, heb alleen nog raar 45 watt verbruik, hij laat zijn waterpomp draaien om één of andere reden denk ik....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:20:
Vergelijk dbA, in de ene folder 45db en in de andere mitsubisi folder 62db dat is lekker dan.

klik:
[afbeelding]

[afbeelding]
Die 45 is geluidsdruk, 62 is geluidsniveau

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Anoniem: 266924 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:18:
ZLTV t.o.v. HT-radiatoren vraag.
Komende week wordt mijn WP en Plafondverwarming aangelegd. Verder blijft alles gelijk. De ZLTV is gunstig voor de COP, maar de gemiddelde binnentemperatuur blijft in principe identiek. Dan kan er toch geen 'voordeel' in gebruik ontstaan anders dan een betere COP ? Of zie ik iets over het hoofd ?
De aanvoertemperatuur van je water kan omlaag en daar zit je voordeel ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 31-05 14:16
Willie Wortel schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:02:
Zelf ga ik deze bestellen voor sww...de WPS 200
http://www.djg.com/standa...warmtepomp-200-tot-500-l/
en de motor Mitsubishi PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C

Niks geen must, gewoon hobby...... moet mijn geld toch ergens aan uitgeven. >:)
[...]
Wil je ook vertellen hoeveel je hebt betaald voor de WPS200 :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:02:
[...]

Die prijzen zijn hier te vinden:
http://www.groene-energie...ilers-en-toebehoren/p-1a/

Hier een DJG 450 ltr vat met 3 spiralen op de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C
Ook voor de hobby. :P

Edit: Ik zie dat ze de 3-spiraal DJG boilers niet meer aanbieden daar.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2016 14:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb maar 1 spiraal nodig, en 300 liter lijkt mij voldoende.

Deze kost daar dus 1422 € terwijl dat vat uit polen 1095 kost, maar daar komt wel weer transport bij.

Die uit Polen heeft een warmtewisselaar van 3,2m2 terwijl dat NL vat "maar" 1,3m2 oppervlakte heeft.

Warmteverlies is nagenoeg gelijk.

Waarom zoveel keuze's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:08:
[...]

Die prijzen zijn hier te vinden:
http://www.groene-energie...ilers-en-toebehoren/p-1a/

Hier een DJG 450 ltr vat met 3 spiralen op de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C
Ook voor de hobby. :P

Edit: Ik zie dat ze de 3-spiraal DJG boilers niet meer aanbieden daar.
Betreffende jouw prijsindicatielink:
Ik zie ook dat ze allemaal onder de naam zonneboilers zeilen (=kleine wtw?)
De wps types zie ik niet en heb ik ook niet via de zoekfunctie van de website kunnen vinden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:26:
[...]

Betreffende jouw prijsindicatielink:
Ik zie ook dat ze allemaal onder de naam zonneboilers zeilen (=kleine wtw?)
De wps types zie ik niet en heb ik ook niet via de zoekfunctie van de website kunnen vinden.
DJG roestvast stalen boiler 200 Liter voor warmtepompen, 1 rvs warmtewisselaar
http://www.groene-energie...r-rvs-200l-1ww-grijs.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
koevlaas2 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:10:
[...]

Ik zal eens aan 'mijn mannetje' vragen, hij is tevens Mitsubishi dealer.
Stukje gevonden hier: http://warmtepompinkoo.forum2go.nl/inkoop-actie-t3.html

Spanje is goedkoper en dat komt omdat Spanje lagere inkoop prijzen heeft dan wij hier hebben en hun kosten plaatje is ook anders , maar wees er wel van bewust als je een probleem krijgt met een warmtepomp dan heb je een probleem want Mitsubishi Nederland checkt alle coderingen en die zien dat die warmtepomp in Spanje is gekocht en die zeggen gewoon , meneer uw garantie moet u verhalen bij degene waar die is gekocht en we kunnen praten over een prijs ook eventueel zonder garantie want dat zit ook in onze prijs verwerkt

Die inkoopacite waren ook mensen van tweakers zo te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 31-07-2016 15:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jacovn schreef op zondag 31 juli 2016 @ 15:47:
[...]

Spanje is goedkoper en dat komt omdat Spanje lagere inkoop prijzen heeft dan wij hier hebben en hun kosten plaatje is ook anders , maar wees er wel van bewust als je een probleem krijgt met een warmtepomp dan heb je een probleem want Mitsubishi Nederland checkt alle coderingen en die zien dat die warmtepomp in Spanje is gekocht en die zeggen gewoon , meneer uw garantie moet u verhalen bij degene waar die is gekocht en we kunnen praten over een prijs ook eventueel zonder garantie want dat zit ook in onze prijs verwerkt

Die inkoopacite waren ook mensen van tweakers zo te lezen.
Voor zo ver ik het begrepen heb zijn garanties internationaal en er zijn al enkele garantie gevalletjes geweest welke ook keurig zonder kosten opgelost werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:50:
[...]

De aanvoertemperatuur van je water kan omlaag en daar zit je voordeel ;)
Ja, voldoende verwarmend oppervlak kan met lagere temperaturen dezelfde hoeveelheid warmte afgeven dan minder oppervlak en hogere temperaturen. ZLTV heeft door de lagere temperaturen een positieve invloed op de COP. Voor een gasketel zou het indien de aanvoertemperaturen in beide gevallen beneden de 50 graden blijven geen enkel verschil maken. Zie ik dat goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

jacovn schreef op zondag 31 juli 2016 @ 15:47:
[...]

Spanje is goedkoper en dat komt omdat Spanje lagere inkoop prijzen heeft dan wij hier hebben en hun kosten plaatje is ook anders , maar wees er wel van bewust als je een probleem krijgt met een warmtepomp dan heb je een probleem want Mitsubishi Nederland checkt alle coderingen en die zien dat die warmtepomp in Spanje is gekocht en die zeggen gewoon , meneer uw garantie moet u verhalen bij degene waar die is gekocht
Binnen de EU geldt dat je als consument voor de wettelijke garantie altijd terug moet naar verkoper!

Is dat niet mogelijk dan kun je gebruik maken van de fabrieksgarantie (Mitsubishi Eurpoe geeft 3 jaar op een Ecodan)

Uietraard betaal je dan wel de uren en voorijkosten maar niet de vervangen componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:24:
[...]

Als je toch een douche WTW hebt dat is helemaal mooi voor je WP boiler. met 300l kan je eindeloos douchen.
Ik heb mijn boiler en inductiekookplaat van subsidie betaald, was bijna gratis met de installatie erbij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Carbon schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:26:
[...]

Binnen de EU geldt dat je als consument voor de wettelijke garantie altijd terug moet naar verkoper!

Is dat niet mogelijk dan kun je gebruik maken van de fabrieksgarantie (Mitsubishi Eurpoe geeft 3 jaar op een Ecodan)

Uietraard betaal je dan wel de uren en voorijkosten maar niet de vervangen componenten.
Hoef je niet voor naar Spanje, als je maar een beetje idee hebt wat er stuk is.
Zie Albert Hakvoort:
alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:51:
[...]
Meerdere zijn er al uit Spanje gekomen, zelfs 1e garantie gevalletje is netjes opgelost. (hoofdmodule die beetje vaag deed)
Misschien dat Albert kan vertellen hoe e.e.a. ging.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:19:
[...]

Dat is vaak alleen met producten die je terug naar de winkel kan sjouwen, een wp installatie dus niet, je kan het melden in spanje maar die zetten gewoon mitshubishi aan het werk en die gaan echt niet iemand uit spanje sturen als de installatie in nederland staat. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:35:
[...]

Dat is vaak alleen met producten die je terug naar de winkel kan sjouwen, een wp installatie dus niet, je kan het melden in spanje maar die zetten gewoon mitshubishi aan het werk en die gaan echt niet iemand uit spanje sturen als de installatie in nederland staat. :)
Da's waar. Maar als je weet wat er stuk is kunnen ze het vervangende onderdeel sturen inbouwen kan je zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:40:
[...]

Da's waar. Maar als je weet wat er stuk is kunnen ze het vervangende onderdeel sturen inbouwen kan je zelf wel.
Met een print goed te doen misschien, met een compressor al weer wat lastiger. Daarbij nog een risico, bijv als de print uitgefikt is, waar komt dat door? Slechte print? Of iets anders aan de hand waardoor de print uit fikt, in die gevallen laat ik het liever een monteur van de fabrikant doen, fikt hij weer uit is het niet mijn probleem maar de zijne.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Met een print goed te doen misschien, met een compressor al weer wat lastiger. Daarbij nog een risico, bijv als de print uitgefikt is, waar komt dat door? Slechte print? Of iets anders aan de hand waardoor de print uit fikt, in die gevallen laat ik het liever een monteur van de fabrikant doen, fikt hij weer uit is het niet mijn probleem maar de zijne.
:)
Print fikt alleen door als elders kortsluiting is of teveel spanning, hetgeen je kan nameten.
Veel prints zitten er overigens niet in, is wat dit betreft met een olifant op een mug schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:40:
[...]

Zelf vervangen?? Alles zit vol gepropt en gesoldeerd Poe Poe kom jij ff dan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:12:
[...]

Zelf vervangen?? Alles zit vol gepropt en gesoldeerd Poe Poe kom jij ff dan
Is best te doen hoor, bij mijn auto is ook dit ook gelukt terwijl de boel vol zit.
Kwestie van goede voorbereiding en gestructureerd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:12:
[...]

Print fikt alleen door als elders kortsluiting is of teveel spanning, hetgeen je kan nameten.
Veel prints zitten er overigens niet in, is wat dit betreft met een olifant op een mug schieten.
Niet helemaal waar, hij kan weer uitgefikt zijn voordat jij ook maar iets heb kunnen meten. Ik heb het op mijn werk ook wel eens met frequentie regelaars oid maar laat het in die gevallen altijd de fabrikant doen, dat beetje kosten staat niet in verhouding tot wat er weer kapot kan gaan, ik leg dat risico liever bij hun.
Nou zijn dat vaak prints en regelaars waar je in geld een hele wp installatie voor kan kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:02:
[...]

Ik heb de prijs ontvangen van www.thermonoord.nl dit is de partij die ik heb gekregen van de boiler fabrikant als zijnde de groot verkoophandel van deze boiler maar ben hevig geschrokken. Dat kan bruin niet trekken. In mijn woorden, ze zijn niet goed wijs.

email:

goedemorgen,

Wij zijn een techniche groothandel. Normaliter leveren wij uitsluitend
aan installateurs welke debiteur zijn bij ons. Metname met
eventuele garantie gevallen is dit handiger.

Er bestaat een mogelijkheid de boiler af te halen in Gorredijk.
Hier kan de faktuur meteen worden betaald. Kontant of PIN

art. nr. 7285559 WPS 200 liter B label netto € 1.125,-- exclusief btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:32:
[...]

Ik heb de prijs ontvangen van www.thermonoord.nl dit is de partij die ik heb gekregen van de boiler fabrikant als zijnde de groot verkoophandel van deze boiler maar ben hevig geschrokken. Dat kan bruin niet trekken. In mijn woorden, ze zijn niet goed wijs.

email:

goedemorgen,

Wij zijn een techniche groothandel. Normaliter leveren wij uitsluitend
aan installateurs welke debiteur zijn bij ons. Metname met
eventuele garantie gevallen is dit handiger.

Er bestaat een mogelijkheid de boiler af te halen in Gorredijk.
Hier kan de faktuur meteen worden betaald. Kontant of PIN

art. nr. 7285559 WPS 200 liter B label netto € 1.125,-- exclusief btw
DJG is idd niet de goedkoopste. Alhoewel in Polen is ie rond de 1000 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:35:
[...]

DJG is idd niet de goedkoopste. Alhoewel in Polen is ie rond de 1000 dacht ik.
In Polen, kan wel zijn maar niet van deze kwaliteit, en heb je ook het aantal kilo's vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:24:
[...]

Niet helemaal waar, hij kan weer uitgefikt zijn voordat jij ook maar iets heb kunnen meten. Ik heb het op mijn werk ook wel eens met frequentie regelaars oid maar laat het in die gevallen altijd de fabrikant doen, dat beetje kosten staat niet in verhouding tot wat er weer kapot kan gaan, ik leg dat risico liever bij hun.
Nou zijn dat vaak prints en regelaars waar je in geld een hele wp installatie voor kan kopen. :)
Onderdelen voor de Ecodan zijn ook niet erg goedkoop zag ik al op internet.
Is ook een beetje een kwestie van goede afspraken maken.
Zo had ik een voorvork voor mijn electrische scooter besteld die niet paste, ik heb het asgat opgeboord met de garantie van de importeur dat als het mis zou gaan zij de verantwoordelijkheid op zich namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:36:
[...]

In Polen, kan wel zijn maar niet van deze kwaliteit, en heb je ook het aantal kilo's vergeleken?
Niet helemaal RVS, klopt alleen de binnenkant en iets zwaarder maar geen 160 Kg van die stalen Duitse vaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:40:
[...]

Niet helemaal RVS, klopt alleen de binnenkant en iets zwaarder maar geen 160 Kg van die stalen Duitse vaten.
De DJG Nederlandse boiler body, spiraal (2,5m2) etc geheel RVS en weegt maar 45 kg.

Het Poolse vat, Joule ....wordt gemaakt in Dublin, Ierland.....wat is er Pools aan... het verkooppunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:54:
[...]

De DJG Nederlandse boiler body, spiraal (2,5m2) etc geheel RVS en weegt maar 45 kg.

Het Poolse vat, Joule ....wordt gemaakt in Dublin, Ierland.....wat is er Pools aan... het verkooppunt?
Al met al is de prijs in Gorredijk niet gek vind ik.
Als je er morgen nogmaals naar kijkt stuiter je niet meer van je stoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik zit nu een paar weken hier te lezen en geheel zonder enige expertise mee te tikken.

Wat ik wel heb ontdekt is dat het hele EU verhaal aan alle kanten rammelt, de producten worden van hot naar haar getransporteerd binnen de EU om een paar knaken voordeel voor de consument. Vanuit oogpunt milieu (daar doen we het toch voor en niet voor de belachelijke subsidie) is het echt een aanfluiting.

Gezeik met garantie terwijl er duidelijke EU wetgeving hieromtrent is (de fabrikant moet zijn verantwoording nemen en is aansprakelijk binnen termijn van minimaal 2 jaren ongeacht of dit product in een ander EU land is aangekocht dan waar het product gebruikt wordt (vrij verkeer van goederen) PUNT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:08:
Ik zit nu een paar weken hier te lezen en geheel zonder enige expertise mee te tikken.

Wat ik wel heb ontdekt is dat het hele EU verhaal aan alle kanten rammelt, de producten worden van hot naar haar getransporteerd binnen de EU om een paar knaken voordeel voor de consument. Vanuit oogpunt milieu (daar doen we het toch voor en niet voor de belachelijke subsidie) is het echt een aanfluiting.

Gezeik met garantie terwijl er duidelijke EU wetgeving hieromtrent is (de fabrikant moet zijn verantwoording nemen en is aansprakelijk binnen termijn van minimaal 2 jaren ongeacht of dit product in een ander EU land is aangekocht dan waar het product gebruikt wordt (vrij verkeer van goederen) PUNT)
Klopt.
Stel je bent in Spanje op vakantie en je koopt daar een WP dan moet de fabrikant zorgen dat deze het 3 jaar doet in Nederland. Althans zo denk ik erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:11:
[...]

Klopt.
Stel je bent in Spanje op vakantie en je koopt daar een WP dan moet de fabrikant zorgen dat deze het 3 jaar doet in Nederland. Althans zo denk ik erover.
Garantie op goederen.....de EU is hier toch heel duidelijk over. Ik koop een WP binnen de EU en verwacht dat deze juist functioneert binnen de EU .... we hebben geen grenzen meer binnen de EU PUNT.

Echter belastingen op goederen die kunnen wel lokaal verschillen.!

Denk hierbij maar aan de Nederlandse milieu belasting op auto's. Een auto gekocht in een ander EU land mag in NL nog eens langs het belasting loket. De winst op een 1ste huis in Frankrijk mag bij verkoop (voor een niet ingezetene) ook 2 keer afgetikt worden bij de Franse belasting (een fransman bij 2e huis), ben ervaring deskundige in deze. etc etc .... leuk hè die EU.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:28:
[...]

Garantie op goederen.....de EU is hier toch heel duidelijk over. Ik koop een WP binnen de EU en verwacht dat deze juist functioneert binnen de EU .... we hebben geen grenzen meer binnen de EU PUNT.

Denk hierbij maar aan de Nederlandse milieu belasting op auto's. Een auto gekocht in een ander EU land mag in NL nog eens langs het belasting loket. De winst op een 1ste huis in Frankrijk mag bij verkoop (voor een niet ingezetene) ook 2 keer afgetikt worden bij de Franse belasting (een fransman bij 2e huis), ben ervaring deskundige in deze. etc etc .... leuk hè die EU.....
Maw ik kan mijn pizza gewoon in Spanje bestellen en dan vragen of ze 'm komen opwarmen aan huis omdat ie koud geworden is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:28:
[...]

Klopt helemaal, maar je zult je garantie bij de fabrikant of verkoper moeten claimen.
Alklima bijvoorbeeld, de importeur van Mitsubishi in Nederland is jouw niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxellaar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:58:
[...]

Klopt helemaal, maar je zult je garantie bij de fabrikant of verkoper moeten claimen.
Alklima bijvoorbeeld, de importeur van Mitsubishi in Nederland is jouw niet verplicht.
Geen idee hoe dit in de WP wereld geregeld is, maar bij bijv. een garantie-claim met een auto reparareert het betreffende dealerbedrijf de reparatie bij de importeur maakt niet uit waar deze auto oorpsronkelijk gekocht is, binnen- of buitenland. Die importeur claimt e.e.a. weer bij de fabrikant. Met andere woorden het is een gewone betaalde klus, voor bepaalde onderdelen gelden 'standaard' x hoeveelheid werkuren tegen tarief y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 266924 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Geen idee hoe dit in de WP wereld geregeld is, maar bij bijv. een garantie-claim met een auto reparareert het betreffende dealerbedrijf de reparatie bij de importeur maakt niet uit waar deze auto oorpsronkelijk gekocht is, binnen- of buitenland. Die importeur claimt e.e.a. weer bij de fabrikant. Met andere woorden het is een gewone betaalde klus, voor bepaalde onderdelen gelden 'standaard' x hoeveelheid werkuren tegen tarief y.
Met mijn kapotte Michl heb ik een beetje ervaring op dit gebied, Michl wilde een monteur vanuit DLD sturen (588 Km enkele reis), maar ik kreeg fijn te horen dat de monteur 'geen tijd' had in de afgelopen weken. Ware reden is vast dat hij geen 1176 Km wil rijden.
Omdat het leveren van onderdelen nu al een tijdje duurt wil ik de WP eraf halen, naar DLD sturen en dan als deze gerepareerd weer terug is verkopen. Ondertussen installeer ik de Ecodan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 15:42
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:19:
[...]

Zie Albert Hakvoort:

[...]

Misschien dat Albert kan vertellen hoe e.e.a. ging.
Mailtje naar Spanje met de melding dat de hoofdmodule niet werkte. Binnen een paar dagen een nieuwe module via de post. Zonder kosten en/of gezeur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb maar eens een lijstje gemaakt wat ik denk nodig te hebben, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/15hbtwh.jpg

Die 3-weg klep heeft 2 artikelnummers, ik zie in een boekje dit staan:

optie 1 = USV 20 = Bestelnummer: 272302
optie 2 = USV 32 = Bestelnummer: 260921

Ik zal wel verkeerd kijken, maar welke 3-weg klep heb ik nodig :? Ik kan het niet vinden in de documentatie.

Hebben jullie verder nog tips en/of aanvullingen :?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar zie het maar geregeld te krijgen.

Garantie verlenen kost altijd geld en normaal gesproken is dat geen probleem.
Ze verlenen het omdat je een klant bent, er is aan jouw dan ook al geld verdiend.

Nu omzeil je hun door je wp te importeren, je bent dus hun klant niet.
Dat ze nu niet staan te springen om jouw te helpen is misschien niet goed, maar wel te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:55:
Ik heb maar eens een lijstje gemaakt wat ik denk nodig te hebben, zie hieronder:

[afbeelding]

Die 3-weg klep heeft 2 artikelnummers, ik zie in een boekje dit staan:

optie 1 = USV 20 = Bestelnummer: 272302
optie 2 = USV 32 = Bestelnummer: 260921

Ik zal wel verkeerd kijken, maar welke 3-weg klep heb ik nodig :? Ik kan het niet vinden in de documentatie.

Hebben jullie verder nog tips en/of aanvullingen :?
Ik heb de usv 20 3wegklep, deze heeft flinke aansluitingen (1") maar als je erin kijkt zit de helft dicht, het ding is dus maar DN20 qua doorlaat. Wellicht dus dat je beter voor de duurdere 32 kan kiezen.

Ik ga zelf Uponor pijp 25mm gebruiken wat intern DN20 is dus het kan allemaal net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:01

Seafarer

XXX

Develdonk,
Had ik het goed gelezen dat jij ook een Douche WTW hebt?

Zo ja hoeveel gasbesparing bereik jij?
En zou je dat eventueel willen posten bij het dwtw topic:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Dank.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Seafarer schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:25:
Develdonk,
Had ik het goed gelezen dat jij ook een Douche WTW hebt?

Zo ja hoeveel gasbesparing bereik jij?
En zou je dat eventueel willen posten bij het dwtw topic:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Dank.
develdonk schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:49:
[...]

312 m3 gas omzetten in 724kwh stroom (COP 2,5, 0,1917 per kwh en 0,637 per m3) bespaart EUR 60 per jaar. Als je dit over 10 jaar uitsmeert mag de boiler+installatie max EUR 600 gaan kosten. Dit gaat dus nooit vliegen in mijn ogen...
Als je 312m3 aan gas verstookt met douche WTW ben ik wel benieuwd hoeveel water er wel niet per jaar doorheen gaat (totaal).
Wij zijn hier met z'n 5-en en verstoken zo'n beetje 200m3 gas en 120m3 water per jaar, dit zonder douche WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Per dag gaat er 300L water doorheen voor ons gezinnetje (gemeten met de waterontharder, die laat het per L nauwkeurig zien). De flow is tussen de 10-12L per minuut (bij de 2 kids zetten we hem op 10 want die staan meer buiten de waterstralen te spelen in de douche dan dat ze aan het douchen zijn). Douche temp is altijd 39 graden.

verhouding bad/douche: Kids gaan gem 1 keer per week in bad. Iedereen gaat elke dag onder de douche. Aantal liters water maakt niet zoveel uit omdat we maar klein laagje water in het bad zetten (kids zijn 2 en 4).

Ik zal in de vakantie eens het rendement meten maar gezien wij altijd lang douchen en na elkaar douchen en obv temp metingen die ik gedaan heb (koude aanvoer is altijd >30 graden en warm staat ingesteld op 55 graden) moet dit wel goed zijn.

(heb overigens zowel in feb als in aug gemeten vorig jaar en bij beide situaties was aanvoer >30 graden van de kwater bij de douche. inkomend k water van net schommelt tussen de 10-15 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 01-08-2016 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:58:
[...]

Mooi ......, IK DENK het volgende :....

ik heb fabrieksgarantie. Als ik de verkopende partij niet kan bereiken (failliet of neemt de telefoon niet op of reageert niet op email) en/of deze een dispuut niet naar behoren oplost kan ik aankloppen bij de importeur in het land waar ik woonachtig ben. (lees de beperkende voorwaarden maar) Als importeur heeft hij deze plicht op zich genomen om een oplossing te bieden, daarom heeft hij ook (vaak) een alleenrecht. Het kost de importeur niets want de fabrikant vergoed de schade. Vandaar ook fabrieksgarantie. Zou effe lekker zijn pomp kapot ...... en met de pomp op mijn rug naar de importeur in spanje. Nee, dan krijgt ie gelijk ARAG (rechtsbijstand) aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 08:38:
[...]

Mooi ......, IK DENK het volgende :....

ik heb fabrieksgarantie. Als ik de verkopende partij niet kan bereiken (failliet of neemt de telefoon niet op of reageert niet op email) en/of deze een dispuut niet naar behoren oplost kan ik aankloppen bij de importeur in het land waar ik woonachtig ben. (lees de beperkende voorwaarden maar) Als importeur heeft hij deze plicht op zich genomen om een oplossing te bieden, daarom heeft hij ook (vaak) een alleenrecht. Het kost de importeur niets want de fabrikant vergoed de schade. Vandaar ook fabrieksgarantie. Zou effe lekker zijn pomp kapot ...... en met de pomp op mijn rug naar de importeur in spanje. Nee, dan krijgt ie gelijk ARAG (rechtsbijstand) aan de lijn.
Ik ben het helemaal met je eens, naar mijn mening heb je gewoon recht op garantie.
Alleen bestaat de kans dat het niet zo soepeltjes verloopt.
Sowieso kost het flink geld voor de importeur, alleen materiaal word vergoed, niet de werkuren van de monteur. Normaal zit er een gedeelte nazorg in het aankoopbedrag verrekend.

Daikin NL schijnt het ook absoluut geen garantie te geven op materiaal in buitenland ingekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 01-08-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Oxellaar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:34:
[...]

Daikin NL schijnt het ook absoluut geen garantie te geven op materiaal in buitenland ingekocht.
Ohja? Ik sprak laatst (zakelijk) iemand van Daikin en die vertelde mij dat ze het als fabrikant gewoon verplicht zijn. Geen idee of ze dit dus ook daadwerkelijk doen in de praktijk.

Overigens kan ik het me wel goed voorstellen dat importeurs er moeilijk over doen. De handel was hun in eerste instantie niet gegund en vervolgens wel kosten maken (servicemonteurs) voor het repareren van de import WP's.

Hoewel ik wel van mening ben dat ze het zouden moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:34:
[...]

Dat doen ze natuurlijk om hun te dure handeltje te beschermen.
Daikin boycotten is de beste remedie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:35:
[...]

Daikin boycotten is de beste remedie.
Vertel dat maar in het L/L warmtepomp forum :Y) :Y) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb via via even laten vragen bij Mitsubishi Nederland (ja echt waar) betreffende garantie:

antwoord:
------------------------------------
Wij zijn zelf geen Mitsubishi. Wij zijn Alklima. (wij importeren Mitsubishi voor Nederland).
Dit betekend dat als je een product koopt bij Mitsubishi, je garantie hebt bij Mitsubishi, niet bij ons.

In geval van problemen kun je hierdoor niet bij ons aankloppen, alleen bij de partij waar je het afgenomen hebt.
Het is wel een azijnzeikers antwoord, niet behulpzaam en haast rancuneus.

Als je nu op de site van http://nl.mitsubishielectric.com/en/contact-us/index.page klikt kom je automatisch bij Alklima terecht als zijnde exclusief importeur. Klik maar op airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JLGB8Lxq2D8ARKZzASfkwFYg/full.jpg

Mitsubishi Electric Europe B.V.

Benelux Branch
Nijverheidsweg 23A, 3641 RP, Mijdrecht, The Netherlands
Phone: +31 (297) 282461 Fax: +31 (297) 283936
URL: www.mitsubishielectric.nl

Mitsubishi Nederland weigert iedere medewerking door alles dicht te spijkeren.
Hier ga je niet uitkomen zonder een rechtsbijstandverzekering. !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:37:
Ik heb via via even laten vragen bij Mitsubishi Nederland (ja echt waar) betreffende garantie:

antwoord:
Wij zijn zelf geen Mitsubishi. Wij zijn Alklima. (wij importeren Mitsubishi voor Nederland).
Dit betekend dat als je een product koopt bij Mitsubishi, je garantie hebt bij Mitsubishi, niet bij ons.

In geval van problemen kun je hierdoor niet bij ons aankloppen, alleen bij de partij waar je het afgenomen hebt.

Als je nu op de site van http://nl.mitsubishielectric.com/en/contact-us/index.page klikt kom je automatisch bij Alklima terecht als zijnde exclusief importeur. Klik maar op airco.

[afbeelding]

Benelux Branch

Denk je dat ik het uit m'n duim zoog? ;)

In hun garantie bepalingen staat dat ze alleen garantie verlenen op producten waar zijzelf een koopovereenkomst voor hebben opgesteld. Dus alleen aan hun eigen klanten.
Je gaat zoiets nooit winnen, Alklima is geen mitsubishi dat is een feit.
Je zult dus naar mitsubishi zelf moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:45:
[...]

Denk je dat ik het uit m'n duim zoog? ;)

In hun garantie bepalingen staat dat ze alleen garantie verlenen op producten waar zijzelf een koopovereenkomst voor hebben opgesteld. Dus alleen aan hun eigen klanten.
Je gaat zoiets nooit winnen, Alklima is geen mitsubishi dat is een feit.
Je zult dus naar mitsubishi zelf moeten.
Nee natuurlijk dacht ik dat niet maar voordat ik bestel en tussen het schillen van de aardappels door die ik trouwens mee heb genomen van thuis. Het is hier geweldig op de camping. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maar waarom zijn ze dan zo duur ? Dure maatpakken in Audi's zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak

antwoord:

En zo kan de goedkope Mitsubsidie uit Spanje een dure grap worden op het moment dat je een maandagochtend gevalletje hebt gekocht.

Stof tot nadenken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:54:
Maar waarom zijn ze dan zo duur ? Dure maatpakken in Audi's zeker :)
Er zal inderdaad nog aardig wat 'lucht" in de prijs zitten. Op een moment, en misschien zitten we nu al op het kantelpunt, worden die dingen echt wel veel goedkoper. Zelfde als met airconditioners, die waren vroegah ook errug duur en worden nu tegen spotprijzen aangeboden vanuit de groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Er zal inderdaad nog aardig wat 'lucht" in de prijs zitten. Op een moment, en misschien zitten we nu al op het kantelpunt, worden die dingen echt wel veel goedkoper. Zelfde als met airconditioners, die waren vroegah ook errug duur en worden nu tegen spotprijzen aangeboden vanuit de groothandel.
In Spanje worden de Ecodan's met de week goedkoper, je kan best gelijk hebben.
Zoals ik en Albert al eerder postte ben ik niet zo bang voor een defect, kwestie van 'geluk' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:58:
[...]

In Spanje worden de Ecodan's met de week goedkoper, je kan best gelijk hebben.
Zoals ik en Albert al eerder postte ben ik niet zo bang voor een defect, kwestie van 'geluk' hebben.
Het zal ook best wel loslopen, stel het is 1 op de 1000, maar als je net die 1 bent is het knap lullig als je pomp het niet doet bij -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Hoe groot is die kans? In de fabriek worden de compressors enz belast getest.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:30:
50%, hij gaat stuk of blijft heel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De compressor is wel het laatste wat kapot gaat, zeker op zo'n korte termijn.
Die sneuvelen zelden, mits de boel juist is aangelegd en regelmatig is gecontroleerd op voldoende koudemiddel.

Denk eerder aan vage storingen door een brakke print of sensor die af en toe een flinke afwijking geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:34:
De compressor is wel het laatste wat kapot gaat, zeker op zo'n korte termijn.
Die sneuvelen zelden, mits de boel juist is aangelegd en regelmatig is gecontroleerd op voldoende koudemiddel.

Denk eerder aan vage storingen door een brakke print of sensor die af en toe een flinke afwijking geeft.
Toen ik mijn Ecodan even uitpakte en ik pakte de kast vast ontlaade zich meteen statische electriciteit, dit kan hele vage storingen veroorzaken. Hopen dat het bij mij nog heel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-05 08:10
Ik heb dit aan mijn installateur nagevraagd, deze man werkt veel met Mitsubishi
wij hebben intussen 5 ecodan's draaien, en daarom de vraag aan hem
wat gaat er stuk en wat moeten wij aan onderdelen op voorraad hebben
zijn antwoord was "niets", gaan nagenoeg nooit stuk, of er moet een fabrieksfout in zitten,
en dat komt gelijk bij het in bedrijf stellen openbaar

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Staat ergens de garantie bepalingen van Mitsubishi warmtepompen online?. Ik bedoel de papieren die bijgesloten zitten bij aankoop.? Waarbij de pomp de hemel in wordt geprezen te samen met het EU conformiteit certificaat...... Die heb ik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03

antwoord:

[afbeelding]

Benelux Branch

een bedrijf wat niet eens grammaticaal correct kan antwoorden kan je sowieso niet serieus nemen toch? Om over de street slang maar niet te spreken, "aankloppen"...pffrt. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Even laten vragen bij Alklima waar aan te kloppen bij Mitsubishi Nederland ....

antwoord:
--------
Er is geen Mitsubishi Nederland.
Wij zijn namelijk de exclusieve importeur voor Nederland.

Nee, garantie aanvragen voor systemen die niet door ons geleverd worden nemen wij niet aan.
----------------
Dit krijgt nog een staartje.....geloof me maar.

Ik koop een auto....een renault...... ik ga naar frankrijk..... ik krijg pech....... vraag aan de renault garage deze te repareren onder garantie.......nee hoor ...wij repareren geen auto''s die niet door ons zijn geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als je in het buitenland koopt zul je je in eerste instantie ook moeten melden bij de buitenlandse leverancier als er een probleem is.

Heb je geen zin in dat "Gezeik" bestel hem dan lekker in NL voor 1000 euro extra.

Ik durf "de gok" wel te nemen :P De besparing is naar mijn idee groter als het financiële risico.
Ik heb ook al eens een motor uit Duitsland geïmporteerd, er wordt vaak moeilijker over gedaan dan dat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Te denken valt aan een slechte printplaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Rhaelak schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:03:
[...]

Te denken valt aan een slechte printplaat ofzo.
In Spanje kost een puhz-sw75vha icm binnen unit 3400e

In NL kost een originele NL unit 5800e ( februari 2016)..... Ik vind het nogal een enorm verschil.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Wodan89 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:24:
[...]

In NL kost een originele NL unit 5800e ( februari 2016)..... Ik vind het nogal een enorm verschil.
Is het ook. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook de WP in Spanje bestellen en door een bevriende F-gassen monteur laten installeren in de avonduren. Het scheelt echt een berg geld.

Maar het is wel goed om erover na te denken, zeker nu we met z'n allen weten hoe Alklima met garantieclaims zal omgaan.

Ik kan me best voorstellen dat dit een zwaar wegend argument kan zijn om toch te kiezen voor levering en installatie door een Nederlandse installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of je bestelt voor hetzelfde geld gewoon nog een zelfde warmtepomp in Spanje voor spare parts. Voor dit verschil kun je best wat reparatieonderdelen alsnog zelf betalen als het moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
neographikal schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:37:
Of je bestelt voor hetzelfde geld gewoon nog een zelfde warmtepomp in Spanje voor spare parts. Voor dit verschil kun je best wat reparatieonderdelen alsnog zelf betalen als het moet...
Tja dat kan ja. Maar wat je dan doet is fraude plegen, want ik neem aan dat je dan ook subsidie wilt claimen. En voor de subsidie moet de WP dan ook geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

neographikal schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:37:
Of je bestelt een ander merk :)
Willie, ook de vraag eens bij panasonic neer leggen, of toshiba?

Wel een vreemde opstelling van de importeur, ik heb ook mijn wasmachine en toenmalige droger in belgie gekocht, droger ging 7x defect, nooit iets van gezeur gehoord over de belgie koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rhaelak schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:43:
[...]

Tja dat kan ja. Maar wat je dan doet is fraude plegen, want ik neem aan dat je dan ook subsidie wilt claimen. En voor de subsidie moet de WP dan ook geïnstalleerd zijn.
Nee, letterlijk, voor het prijsverschil koop je er daar gewoon nog 1..... Geen subsidie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

neographikal schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:41:
[...]

Nee, letterlijk, voor het prijsverschil koop je er daar gewoon nog 1..... Geen subsidie nodig.
Of de losse buiten unit
http://www.ebay.nl/itm/Mi...a657be:g:RX8AAOSwZVlXn2hv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:24:
[...]

Momenteel € 3299,- word met de week goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:10:
Staat ergens de garantie bepalingen van Mitsubishi warmtepompen online?. Ik bedoel de papieren die bijgesloten zitten bij aankoop.? Waarbij de pomp de hemel in wordt geprezen te samen met het EU conformiteit certificaat...... Die heb ik nodig.
Ik heb het hele pakket zo liggen, maar het hallelujah blaadje mbt garantie in 34 talen zie ik zo snel niet ertussen zitten :)

Als je gaat googlen kom je steeds in Mijdrecht uit, dan maar klagen bij:

Headquarters

Mitsubishi Electric Corporation
Tokyo Building, 2-7-3, Marunouchi, Chiyoda-ku, Tokyo 100-8310, Japan
Phone: (+81) 3-3218-2111

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 01-08-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik denk als je er een engelse email aan waagt dat het balletje wel gaat rollen. Ik werk vanuit mijn werk erg veel met japenners en Mitsubishi is ook een klant van mij geweest (idd geen vestiging in NL vwb warmtepompen; wel een hoop andere ;). Zij zijn er nauwkeurig en volgens de afspraken dus ik kan me never nooit niet voorstellen dat als je op HQ gaat klagen dat het niet opgelost gaat worden.

Verder is het verschil in EUR gewoon veel te groot. In ergste geval gaat hij kapot... Mocht ik geen garantie kunne claimen dan is dat pech gehad en kan ik opnieuw aan de bak. Hoeveel producten heeft eenieder van ons thuisstaan die in hun eerste jaar kapot zijn gegaan.... Nog nooit gezien (gelukkig). Dit loopt wel los, laten we het niet groter maken dan dat het is.

p.s. ik heb mijn elga zelfs zonder garantie opgehangen... ook geen probleem... living on the edge 8)

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 01-08-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:49:
p.s. ik heb mijn elga zelfs zonder garantie opgehangen... ook geen probleem... living on the edge 8)
Heb je 'm helemaal zelf geinstalleerd dan, zonder F gassen monteur ?
Ik heb begrepen dat de Eric-PVT setup gewoon garantie kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Geen garantie kunnen claimen...... Ik wil gewoon mijn recht indien dit nodig is, daar betaal ik voor. Waar is die klote EU dan voor opgericht..... alleen om te betalen aan Brussel en asieleisers te onderhouden?

Vraag me hardop af of het Mitsubishi Japan van dit soort praktijken op de hoogte is. Het alleenrecht hebben op een product en geen garantie service bieden. Dit duidt op monopoly en is mijninzien niet wenselijk en misschien wel niet toegestaan binnen de EU.

De hele EU gedachte vrij verkeer goederen wordt op deze manier door Alklima gefrustreerd. !.
Dit is een echt een punt van aandacht waar winst gehaald kan worden en heeft totaal niets te maken met dat dubbeltje en 1ste rang maar heet EU marktwerking, en dat is toch wat we willen.....toch

Ook een zaak voor de politiek in deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 00:18
In het EU recht staat dat je als klant moet aankloppen bij de verkoper. De verkoper kan dan weer naar de leverancier/distributeur. Mocht de verkoper failliet zijn, nemen zij het wel over. Dit heeft Panasonic Nederland tegen mij gezegd.

Bij LG is het niet anders dan Mitsubishi. Het hoofdkantoor van LG van Europa is hier in NL. Wat staat er op de WP uit Spanje van LG. Juist, LG te Amstelveen ;)

Voor de NL markt werkt LG voor de WP alleen met http://centercon.nl/ net zoals Mitsubishi met Alklima.

Ik heb mijn LG WP uit Spanje voor de gein eens geregistreerd voor de garantie. In NL is het niet mogelijk zelfs! Ondanks dat het lg.com/nl is. Ik kon deze wel in SE registeren. Het SWW vat komt uit Italie maar worden niet verkocht in ES en kon ik ook niet in ES registeren. Deze heb ik weer in IT moeten registeren. Dus op lg.com/nl = niets, lg.com/es = WP, lg.com/it is SWW vat. Ja, hoe krom :)

[ Voor 28% gewijzigd door Pascal Saul op 01-08-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sinds gisteren hebben we een L/W warmtepomp (Nefit split unit 7kW) met boilervat van 150 liter (meer paste niet en we zijn met z'n 2en) met een hygiënische tapspiraal. Ook zit er in dat boilervat nog een 6 kW 3 fasen verwarmingselement. Mocht de boel in storing gaan, of er erg veel warm water nodig zijn, dan kan die bijgezet worden. heeft zijn eigen temperatuur instelling en krijgt een relais aan een tijdrelais.

MK is reeds aangepast voor 3 fasen, dat komen ze volgende week omzetten van 1x25A naar 3 x 25A.

Maar nu hangt er nog een gasmeter. En nu lijkt t erop dat je of eeuwig moet blijven betalen of eenmalig veel geld moet betalen om dit vastrecht op te zeggen.
Maar ik lees ook geluiden over het gewoon opzeggen van het gas contract en verder niets doen. Zeker niet via mijnaansluitingen punt nl weg laten halen, dan kom je niet tot een afspraak voordat je hebt
toegestemd in de kosten van E600,00+

Weet niet of er een apart topic is over het laten afkoppelen van de gasmeter, heb er wel al wat over gevonden, maar de Tweakers kennende (van de PV groep) zal er vast al een boel info over zijn.
http://www.duurzameburen....uiten/verwijderen-LIANDER

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andre1973 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:38:
Sinds gisteren hebben we een L/W warmtepomp (Nefit split unit 7kW) met boilervat van 150 liter (meer paste niet en we zijn met z'n 2en) met een hygiënische tapspiraal. Ook zit er in dat boilervat nog een 6 kW 3 fasen verwarmingselement. Mocht de boel in storing gaan, of er erg veel warm water nodig zijn, dan kan die bijgezet worden. heeft zijn eigen temperatuur instelling en krijgt een relais aan een tijdrelais.

MK is reeds aangepast voor 3 fasen, dat komen ze volgende week omzetten van 1x25A naar 3 x 25A.

Maar nu hangt er nog een gasmeter. En nu lijkt t erop dat je of eeuwig moet blijven betalen of eenmalig veel geld moet betalen om dit vastrecht op te zeggen.
Maar ik lees ook geluiden over het gewoon opzeggen van het gas contract en verder niets doen. Zeker niet via mijnaansluitingen punt nl weg laten halen, dan kom je niet tot een afspraak voordat je hebt
toegestemd in de kosten van E600,00+

Weet niet of er een apart topic is over het laten afkoppelen van de gasmeter, heb er wel al wat over gevonden, maar de Tweakers kennende (van de PV groep) zal er vast al een boel info over zijn.
http://www.duurzameburen....uiten/verwijderen-LIANDER
Gewoon een nieuw energiecontract afsluiten zonder gas en afwachten, komen ze de meter gratis verwijderen.

Gefeliciteerd met je nieuwe installatie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Zomaar belangstellend: vanwaar de keuze voor de Nefit wp?

Foto's? Volgens mij heb ik hier nog geen Nefit wp voorbij zien komen namelijk...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:17:
[...]

Heb je 'm helemaal zelf geinstalleerd dan, zonder F gassen monteur ?
Ik heb begrepen dat de Eric-PVT setup gewoon garantie kent.
Wel met f-gas monteur maar zonder de setup te gebruiken die is goedgekeurd door Elga en daardoor viel hij "volgens het boekje" buiten de garantie. Ik heb me daar niet zo druk over gemaakt in alle eerlijkheid want draaide als een zonnetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jack schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:58:
Zomaar belangstellend: vanwaar de keuze voor de Nefit wp?

Foto's? Volgens mij heb ik hier nog geen Nefit wp voorbij zien komen namelijk...
Nefit is niet te koop in Spanje, vandaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is hier een panasonic bezitter die kan verklaren waarom de waterpomp regelmatig draait?(45 watt verbruik ) Het is Niet de vorst beveiliging, die staat al uit.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:54:
Is hier een panasonic bezitter die kan verklaren waarom de waterpomp regelmatig draait?(45 watt verbruik ) Het is Niet de vorst beveiliging, die staat al uit.....
Zou dat niet preventief zijn om vastzitten van de circulatiepomp zijn? Of is het vaker dan 1 x per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:05:
[...]

Zou dat niet preventief zijn om vastzitten van de circulatiepomp zijn? Of is het vaker dan 1 x per dag?
Minstens om de paar uur gedurende tien min maar ook wel eens bijna continu met kleine tussen pauze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ben er mee bezig maar ben hier enorm beperkt:

Bindende EU voorwaarden:

(13) Overwegende dat het, teneinde de consument in staat te stellen van de interne markt gebruik te maken en in een andere lidstaat consumptiegoederen te kopen, aanbeveling verdient dat de producent van consumptiegoederen die in meerdere lidstaten worden verkocht, in het belang van de consument zijn producten vergezeld doet gaan van een lijst van contactadressen met ten minste één contactadres per lidstaat waar de betrokken goederen worden verkocht;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192

Kijk hier maar, net weer bijna continu afgelopen uren, en in de nacht haast niet, echt raar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 15:19
Geen idee, bij mij staat de WP uit via de afstandsbediening. En ik heb ook nog geen kWh meter gemonteerd waardoor ik dit soort gedrag niet kan zien.
Maar het is wel vreemd. En weet je zeker dat het de circulatiepomp is?

Edit: ik zie ook een paar flinke pieken qua verbruik de afgelopen dagen. Met deze temperaturen hoeft de WP toch niet in actie te komen? Of zijn dat testruns?

[ Voor 26% gewijzigd door jaari op 02-08-2016 09:38 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jaari schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:29:
Geen idee, bij mij staat de WP uit via de afstandsbediening. En ik heb ook nog geen kWh meter gemonteerd waardoor ik dit soort gedrag niet kan zien.
Maar het is wel vreemd. En weet je zeker dat het de circulatiepomp is?

Edit: ik zie ook een paar flinke pieken qua verbruik de afgelopen dagen. Met deze temperaturen hoeft de WP toch niet in actie te komen? Of zijn dat testruns?
Nee ik weet niet zeker dat het pomp is, maar na verwarmen zie ik dezelfde stroom sterkte lopen, dat zal wel na draaien zijn, dat is wel logisch ook al is half uur beetje overdreven. En de leidingen blijven aardig warm dus moet haast pomp wel zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 15:19
Snap ik uit jouw antwoord dat de WP ook een SWW boiler o.i.d. warmhoud? Dan vermoed ik dat dit gedrag daarmee te maken heeft.
Ik heb de WP alleen voor vloerverwarming en die staat nu uit.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ik heb nog een conceptuele vraag.

1) Mijn vrouw wil op gas koken blijven.
2) we willen verwarmen en koelen door vloerverwarming.

Voor kosten blijf ik dus vast zitten aan Gas aansluiting.
Omdat ik ook wil kunnen koelen zal ik aan een warmtepomp moeten.

Ik heb dan volgens mij nodig:
- tapwater van 60-70 graden (minimale ondergrend tegen legionella in leidingen neem ik aan)
- verwarmingswater van 37 graden.

Nu zie ik in de openingpost van deze thread wel oplossingen staan, maar hier staan dan meestal de Warmtepomp als hulp voor de CV.
Dat zie ik ook terug op de Elga site (die kan wel koelen blijkbaar)

Wat ik nu niet snap is hoe het geheel opgezet moet worden in hybride opstelling als je ook koelen wilt.

Met een zonneboiler gecombineerd kom je tot zo'n soort setup:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/zon/schema_zon_boiler_warmtepomp_buffer_vloerverwarming.png

Ik neem bij bovenstaande opzet aan dat de 3 weg klep na de WP de boilertank leiding afsluit waarna er 18 graden water aan de warme kant kan lopen en en wordt in zomderstand de buffer kouder en de boilertank temperatuur ook.
De werking van de zonnekant wordt beter als de boilertank lager van temperatuur is, maar houd je dan genoeg warm tapwater over.

Of moet ik meer denken aan een los staand systeem, dus Warmtepomp voor de vloer alleen, en een combi CV voor tapwater.
Dit lijkt me dan niet echt efficient als de warmtepomp capaciteit over heeft.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03
Willie Wortel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:57:
Geen garantie kunnen claimen...... Ik wil gewoon mijn recht indien dit nodig is, daar betaal ik voor. Waar is die klote EU dan voor opgericht..... alleen om te betalen aan Brussel en asieleisers te onderhouden?

Vraag me hardop af of het Mitsubishi Japan van dit soort praktijken op de hoogte is. Het alleenrecht hebben op een product en geen garantie service bieden. Dit duidt op monopoly en is mijninzien niet wenselijk en misschien wel niet toegestaan binnen de EU.

De hele EU gedachte vrij verkeer goederen wordt op deze manier door Alklima gefrustreerd. !.
Dit is een echt een punt van aandacht waar winst gehaald kan worden en heeft totaal niets te maken met dat dubbeltje en 1ste rang maar heet EU marktwerking, en dat is toch wat we willen.....toch

Ook een zaak voor de politiek in deze!
waarom is er geen mitsubishi webcare die op dit soort posts reageert?! 8)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jaari schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:38:
Snap ik uit jouw antwoord dat de WP ook een SWW boiler o.i.d. warmhoud? Dan vermoed ik dat dit gedrag daarmee te maken heeft.
Ik heb de WP alleen voor vloerverwarming en die staat nu uit.
Hij houd inderdaad buffer vat warm maar niet op de stand tank, gewoon met extern thermostaat op Heathing stand.
Maar buiten dat, al zou hij wel op boiler stand staan dan is circulatie nog steeds overbodig toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

jacovn schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:10:
Ik heb nog een conceptuele vraag.

1) Mijn vrouw wil op gas koken blijven.
2) we willen verwarmen en koelen door vloerverwarming.

Voor kosten blijf ik dus vast zitten aan Gas aansluiting.
Omdat ik ook wil kunnen koelen zal ik aan een warmtepomp moeten.

Ik heb dan volgens mij nodig:
- tapwater van 60-70 graden (minimale ondergrend tegen legionella in leidingen neem ik aan)
- verwarmingswater van 37 graden.

Nu zie ik in de openingpost van deze thread wel oplossingen staan, maar hier staan dan meestal de Warmtepomp als hulp voor de CV.
Dat zie ik ook terug op de Elga site (die kan wel koelen blijkbaar)

Wat ik nu niet snap is hoe het geheel opgezet moet worden in hybride opstelling als je ook koelen wilt.

Met een zonneboiler gecombineerd kom je tot zo'n soort setup:
[afbeelding]

Ik neem bij bovenstaande opzet aan dat de 3 weg klep na de WP de boilertank leiding afsluit waarna er 18 graden water aan de warme kant kan lopen en en wordt in zomderstand de buffer kouder en de boilertank temperatuur ook.
De werking van de zonnekant wordt beter als de boilertank lager van temperatuur is, maar houd je dan genoeg warm tapwater over.

Of moet ik meer denken aan een los staand systeem, dus Warmtepomp voor de vloer alleen, en een combi CV voor tapwater.
Dit lijkt me dan niet echt efficient als de warmtepomp capaciteit over heeft.
Jouw plaatje is wel één van de uitgebreidste/complexe oplossingen die mogelijk is :)
De 3-weg klep zorgt er inderdaad voor dat óf de vloerverwarming wordt verwarmd, óf de WP boiler wordt verwarmd. In de zomer kan je dan ook de vloer koelen en de WP boiler opwarmen (niet tegelijk uiteraard).

Gasverbruik bestaat voor grofweg 83% uit je ruimteverwarming en voor 17% uit warm water.
Aangezien je toch gas behoudt, is de rendabelste oplossing een warmtepomp voor alleen ruimteverwarming/koeling: Goedkopere warmtepomp, makkelijker aan te sluiten, makkelijker aan te sturen.
Zoals inderdaad de ELGA.

Een warmtepomp die ook warm water kan maken heeft een extra boilervat nodig: extra aanschaf kosten en extra montage kosten.

[Specs]

Pagina: 1 ... 50 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic