En een extra m2 woonruimte die niet meer bruikbaar is voor iets andersJack schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:54:
[...]
Een warmtepomp die ook warm water kan maken heeft een extra boilervat nodig: extra aanschaf kosten en extra montage kosten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb hier voor E25,00 een inductiekookplaat gekocht via een facebook marktplaats, die met n paar klosjes op de gaskookplaat gelegd, even aan een gewoon stopcontact aangesloten, en vervolgens wil ze niet anders meer. Zitten allerlei handige dingen op die inductie plaat, timer, wekker etc.jacovn schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:10:
knip
Ik heb nog een conceptuele vraag.
1) Mijn vrouw wil op gas koken blijven.
Ik heb dan volgens mij nodig:
- tapwater van 60-70 graden (minimale ondergrend tegen legionella in leidingen neem ik aan)
knip
Je kan ook een hygiënische tapspiraal boiler aanschaffen, dan hoeft ie niet naar die anti legionella temperatuur. en kan je dus verwarmen met je WP,
Je vat is dan gevuld met CV water, en het leidingwater loopt door een spiraal door het vat heen, en word dus dagelijks ververst. Bij ons is de warmwater vraag ineens niet zo groot (er zit vaak veel tijd tussen douchen van mij en mijn meissie, heeft dus tijd om weer op te warmen op de WP tussendoor)
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Er was eerst sprake van een monoblock, maar dat paste fysiek niet, was handig geweest, maar dan stak ie boven de goot uit, of moesten we er bukkend onderdoor (en daar was de WAF niet hoog genoeg voor, gek héJack schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:58:
Zomaar belangstellend: vanwaar de keuze voor de Nefit wp?
Foto's? Volgens mij heb ik hier nog geen Nefit wp voorbij zien komen namelijk...
...).
Hier was een bevriende ZZP'er erg enthousiast over, en schijnbaar is het voor ons voldoende.
Deze heeft elektrische bijverwarming in de binnen unit, mocht dat nodig zijn, dus helemaal geen aanvullende unit meer.
Het is de bedoeling dat ie vooral in de ochtend draait voor verwarming, daarna zijn we of niet thuis, of gaat de houtkachel aan.
Nu nog de komende tijd de intussen verzamelde convectoren op gaan hangen voor her koud gaat worden.
Ook nog ff en thermostatiche kraan voor in de douche ophangen. klussen zat dus.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
en hier gaat het fout:Andre1973 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:43:
[...]
Er was eerst sprake van een monoblock, maar dat paste fysiek niet, was handig geweest, maar dan stak ie boven de goot uit, of moesten we er bukkend onderdoor (en daar was de WAF niet hoog genoeg voor, gek hé
...).
Hier was een bevriende ZZP'er erg enthousiast over, en schijnbaar is het voor ons voldoende.
Deze heeft elektrische bijverwarming in de binnen unit, mocht dat nodig zijn, dus helemaal geen aanvullende unit meer.
Het is de bedoeling dat ie vooral in de ochtend draait voor verwarming, daarna zijn we of niet thuis, of gaat de houtkachel aan.
Nu nog de komende tijd de intussen verzamelde convectoren op gaan hangen voor her koud gaat worden.
Ook nog ff en thermostatiche kraan voor in de douche ophangen. klussen zat dus.
een warmtepomp wil continue draaien op een laag vermogen met dus een hoge COP. Een warmtepomp wil niet ff snel de woning opwarmen wanneer je thuis bent...
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Maar als ik afwassen wil is 40 graden een beetje koud.Andre1973 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:34:
[...]
Ik heb hier voor E25,00 een inductiekookplaat gekocht via een facebook marktplaats, die met n paar klosjes op de gaskookplaat gelegd, even aan een gewoon stopcontact aangesloten, en vervolgens wil ze niet anders meer. Zitten allerlei handige dingen op die inductie plaat, timer, wekker etc.
Je kan ook een hygiënische tapspiraal boiler aanschaffen, dan hoeft ie niet naar die anti legionella temperatuur. en kan je dus verwarmen met je WP,
Je vat is dan gevuld met CV water, en het leidingwater loopt door een spiraal door het vat heen, en word dus dagelijks ververst. Bij ons is de warmwater vraag ineens niet zo groot (er zit vaak veel tijd tussen douchen van mij en mijn meissie, heeft dus tijd om weer op te warmen op de WP tussendoor)
Ik denk maar dat ik toch een cv combi ketel neem en die maar gebruik voor warmwater voorziening.
En dan een compleet gescheiden warmtepomp voor de vloerverwarming.
Zou ik ook nog een design radiator in de badkamer kunnen hangen voor de handoeken etc. Alleen zou ik dan 2 thermostaten moeten hebben, een lokaal in de badkamer, want dan heeft het cv stuk weinig te doen als de vloerverwarming de ruimte al naar 21 graden tilt.
Gelukkig heb ik meer verstand van andere dingen
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Bij afwassen maakt het sop schoon, het water spoelt het vuil weg.jacovn schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 06:41:
[...]
Maar als ik afwassen wil is 40 graden een beetje koud.
Aan 40 tot 45 graden heb je echt genoeg om de boel schoon te krijgen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Als je de keus hebt nu je nog geen ketel hebt, dan kan je beter je geld investeren in een doorstroomverwarmer a 11 kW oid. heb je net zoveel comfort als een ketel en ben je volledig stroom-only. behalve dan dat gas koken (neem toch inductie, doekje eroverheen en schoon).jacovn schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 06:41:
[...]
Ik denk maar dat ik toch een cv combi ketel neem en die maar gebruik voor warmwater voorziening.
Zou ik ook nog een design radiator in de badkamer kunnen hangen voor de handoeken etc. Alleen zou ik dan 2 thermostaten moeten hebben, een lokaal in de badkamer, want dan heeft het cv stuk weinig te doen als de vloerverwarming de ruimte al naar 21 graden tilt.
moet je vrouw alleen niet tegelijkertijd haar föhn aanzetten als iemand doucht. verder werkt het volgens sommigen hier prima.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wordt gewoon gas erbij en ik zal wel ruimte genoeg reserveren voor een paar buffervaten. Er moet er toch al 1 aan voor de vloerverwarming. Dan nog ruimte voor 2x300 liter vaten voor als ik ooit nog wat anders zou moeten/willen.
De vraag is meer of ik de warmtepomp niet beter in de achterkant in de garage plaats. Dan staat de buiten unit dicht bij, veel minder kans op last van lawaai in huis. Maak ik de garage 1.5 meter langer of zo, of een sectie in de bijkeuken.
Enige nadeel is dat ik naar 1e verdieping een wat langere run heb naar de verdeler. Op de bg zal het minder uitmaken.
Die dikke vaten kan ik ook maar beter in de garage plannen, en niet op 2 hoog denk ik. Alleen als de CV daar wel staat moet er wel een verbinding tussen die 2 locaties. Is het verstandig daar vast een goed geisoleerde leiding tussen te leggen ? Zo ja welke diameter ?
[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 03-08-2016 10:49 . Reden: spelling ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Voor het claimen van EU fabrieksgarantie stelt Alkima zich op het standpunt dat ze niet de fabtiek zijn!Willie Wortel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:57:
Geen garantie kunnen claimen...... Ik wil gewoon mijn recht indien dit nodig is, daar betaal ik voor. Waar is die klote EU dan voor opgericht..... alleen om te betalen aan Brussel en asieleisers te onderhouden?
Vraag me hardop af of het Mitsubishi Japan van dit soort praktijken op de hoogte is. Het alleenrecht hebben op een product en geen garantie service bieden. Dit duidt op monopoly en is mijninzien niet wenselijk en misschien wel niet toegestaan binnen de EU.
De hele EU gedachte vrij verkeer goederen wordt op deze manier door Alklima gefrustreerd. !.
Da's wel erg kort door de bocht want ze zijn wel de exclusieve vertegenwoordig van de fabriek in Nederland.
Volgens Mitsubishi Electric Nederland B.V. (de naam boven de EU garantievoorwaarden) is Aklima het officiële aanspreek punt voor fabrieksgarantie claims op in Nederland geïnstalleerde apparatuur, en dat ongeacht het EU land van herkomst.
Bovenstaande antwoord heb ik doorgestuurd naar Alklima...
Wel de lusten maar niet de lasten...
Beetje off-topic, maar goedAndre1973 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:34:
[...]
Ik heb hier voor E25,00 een inductiekookplaat gekocht via een facebook marktplaats, die met n paar klosjes op de gaskookplaat gelegd, even aan een gewoon stopcontact aangesloten, en vervolgens wil ze niet anders meer. Zitten allerlei handige dingen op die inductie plaat, timer, wekker etc.
Ik heb sinds kort een normaal formaat 4-pits Bosch inductie kookplaat die max 3680W trekt, deze wordt gewoon met een stekker aan het snoer geleverd.
Het meeste werk was nog het gas ding eruit slopen, die zat strak in het aanrecht en ook nog smerig gekit
Ook is het even opletten dat andere grote verbruikers op de groep uit blijven (boiler, vaatwasser, waterkoker).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Overal waar je klikt op de officiële Mitsubishi website......ALTIJD kom je bij ALKLIMA.NLCarbon schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:01:
[...]
.............................
Volgens Mitsubishi Electric Nederland B.V. (de naam boven de EU garantievoorwaarden) is Aklima het officiële aanspreek punt voor fabrieksgarantie claims op in Nederland geïnstalleerde apparatuur, en dat ongeacht het EU land van herkomst.
Als eenheid macht maakt zijn Tweakers.net een super macht.
Het is zaak dat Japan op de hoogte wordt gesteld almede mailtjes naar de politiek.
Welke lasten heeft Alklima bv dan?.....Rhaelak schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:23:
Bizar zeg hoe Alklima zich opstelt. Ik ben erg benieuwd met wat voor antwoord ze komen.
Wel de lusten maar niet de lasten...
Bij reparatie binnen garantie betaalt Mitsubishi ......
Bij reparatie buiten garantie betaalt de klant........
Welke lasten..............
Nee.... bij AKLIMA.BV is het verdienmodel in het geding welke zeer lucratief is.
De winst op een door hen geïmporteerde en daarna verkochte Warmtepomp is gigantisch.
[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 03-08-2016 12:58 ]
[ Voor 103% gewijzigd door Willie Wortel op 03-08-2016 12:58 . Reden: samenvoegen ]
Qua lasten bedoel ik de administratie die ze moeten bijhouden en uitvoering van garantiewerkzaamheden, en de financiële afwikkeling richting Mitsubishi.Willie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:51:
[...]
Welke lasten heeft Alklima bv dan?.....
Nee.... bij AKLIMA.BV is het verdienmodel in het geding welke zeer lucratief is.
De winst op een door hen geïmporteerde en daarna verkochte Warmtepomp is gigantisch.
Ik werk zelf bij een importeur en wij handelen ook garantiegevallen af, en het is altijd een hoop gedoe met de fabrikant (welke weer baat erbij heeft om zaken niet als garantie te erkennen, of niet alle gemaakte kosten door ons wilt vergoeden).
Maar goed, het hoort erbij.
Meerdere malen is witgoed en de auto industrie erbij gehaald als voorbeeld. Die zaken zijn zo gemeengoed en hebben zo'n grote afzetmarkt, dat het als sinds jaar en dag gebruikelijk is zaken op die manier op te lossen. Het verdienmodel van een autodealer met garage is natuurlijk de werkplaats, niet meer de verkoop van auto's.
de WP markt zal er ook aan moeten geloven om het net zo netjes af te handelen richting de consument als in de witgoed wereld.
Het antwoord van Alklima.Carbon schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:01:
[...]
Voor het claimen van EU fabrieksgarantie stelt Alkima zich op het standpunt dat ze niet de fabtiek zijn!
Da's wel erg kort door de bocht want ze zijn wel de exclusieve vertegenwoordig van de fabriek in Nederland.
-----------------
Geachte xxx,
Onderstaande heb ik nog even intern besproken. Voor alle bij ons gekochte installatie`s klopt onderstaande, uw systeem is echter niet bij ons gekocht. Wij zijn echter ook geen Mitsubishi Electric maar Alklima.
Mitsubishi UK staat los van Mitsubishi Europe, u zou contact op kunnen nemen met Mitsubishi Electric Europe in Ratingen (Duitsland)
Helaas kan ik verder niets voor u betekenen.
-----------------
??? Het begint wel op een aflevering van keuringsdienst van waarde te lijken.Carbon schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:55:
[...]
Het antwoord van Alklima.
-----------------
Geachte xxx,
Onderstaande heb ik nog even intern besproken. Voor alle bij ons gekochte installatie`s klopt onderstaande, uw systeem is echter niet bij ons gekocht. Wij zijn echter ook geen Mitsubishi Electric maar Alklima.
Mitsubishi UK staat los van Mitsubishi Europe, u zou contact op kunnen nemen met Mitsubishi Electric Europe in Ratingen (Duitsland)
Helaas kan ik verder niets voor u betekenen.
-----------------
Dus ondanks dat op de garantievoorwaarden staat vermeld dat Alklima het officiële aanspreekpunt is, verwijzen ze nu naar een ander bedrijf in Duitsland? En wat heeft Mitsubishi UK te maken met deze vraag?
Als ik de Hydrobox ( ERSC-VM2C ) straks wil gaan gebruiken om te koelen wat bepaald dan de temperatuur van het water wat door de vloer gaat
Een dauwpuntmeter is volgens mij geen Mitsubishi artikel, volgens mij kun je op de hydrobox alleen maar de voorlooptemperatuur instellen.
Om natte vloeren te voorkomen lijkt het mij handig en het efficiëntst om 1 á 2 graden boven het dauwpunt te gaan zitten.
Hoe gaat dit praktisch in zijn werk
Ik zie dat je over de jaarcijfers van Alklima beschikt?Willie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:51:
[...]
Welke lasten heeft Alklima bv dan?.....
Maar zonder dollen, Alklima is wat anders dan die Spaanse dozenschuivers.
Alklima is een Nederlands bedrijf, wat Nederlandse salarissen betaald, Nederlandse belastingen betaald en in Nederland warmtepompen levert en daar Nederlandse prijzen voor vraagt.
Ze hebben flink wat, goed opgeleide personen in dienst, ook erg handig.
Even realistisch blijven en noem niet iedereen een zakkenvuller.
Dat ze geen garantie geven is een ander verhaal, maar deels geef ik ze groot gelijk.
Zij hebben jouw warmtepomp niet geïmporteerd, dus wat zijn ze jouw schuldig, niets.
Verder heeft Alklima wel degelijk lasten, want zijzelf draaien op voor de garantie aan de door hun verkochte materialen. Het is niet dat zij voor iedere defecte print een credit uit Japan krijgen.
Importeurs draaien zelf op voor het gros van de garantiekwesties, alleen bij hele grote kwesties komt de fabrikant ondersteunen.
Ik kom nu even op voor Alklima, omdat ik al heel wat keren garantie heb aangevraagd en ze daar nooit moeilijk in waren. Je maakt hier een bedrijf zwart waar je waarschijnlijk nooit iets mee te maken krijgt.
Het lijkt steeds sneller te gaan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit roept om een reactie.........Oxellaar schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:41:
[...]
Ik zie dat je over de jaarcijfers van Alklima beschikt?![]()
..............................
Waarom is de Spaanse verkoper nu ineens een dozenschuiver, erg oneerbiedig naar mensen toe die een boterham willen verdienen tegen concurrerende prijzen.
Wat Alklima bv ( exclusief importeur Mitsubishi WP ) vangt of niet voor een garantie kwestie........maakt mij niet uit dat is een kwestie van onderhandelen met de producent. Echter ze moeten daar d'r verantwoording nemen en niet consumenten frustreren door ze de grens over te jagen bij een garantie kwestie. Dat is tegen de EU gedachte in.
In het EU consumenten recht staat geen woord Spaans. Evenals in de beperkende garantie voorwaarden uitgegeven door Mitsubishi
Ik kan ook niet echt ontdekken waarom er enorme prijsverschillen moeten zijn in Warmtepompen tussen Spanje ~ Nederland. Als je stelt dat Nederland goede monteurs hebben,..... fijn voor Nederland maar Spanje zal daar zeker niet voor onderdoen, ik denk zelfs integendeel. Als je doelt op belastingdruk......kom maar met de cijfers.
Lucratieve handel en gefundeerde/onderbouwde kritiek hebben is toch echt een andere interpretatie dan zakkenvullers en zwart maken (ik heb alles terug zitten lezen maar kan het niet ontdekken).
Dit is het laatste wat ik er over schrijf ( jij gelijk okè ), ik ben niet van de Keuringsdienst van waarde.
zo
[ Voor 14% gewijzigd door Willie Wortel op 03-08-2016 15:35 ]
Als je daar Nee te horen krijgt is het een ander verhaal maar vooralsnog helemaal niet aan de orde.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Daar gaat het niet om. Zal het even mooi zeggen, ik haal alles uit de kast....koevlaas2 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:18:
Wat is nu eigenlijk het probleem, je kan je probleem toch gewoon in Spanje aanmelden ?
Als je daar Nee te horen krijgt is het een ander verhaal maar vooralsnog helemaal niet aan de orde.
Het gaat om het niet in behandeling willen nemen van een storingsmelding indien er sprake van garantie is terwijl het bedrijf een, zoals ze zelf schrijven, officieel exclusief importeur van een bepaald merk zijn. Waarbij gesteld wordt in de beperkende garantie voorwaarden van de fabrikant om bij een gebrek contact op te nemen met het officiële servicepunt in het land waar je woonachtig bent cq de pomp geïnstalleerd is.
zo nou laat ik het voor wat het is....... ik ga aardappels schillen.
Doe je een beetje rustig op je vakantie, 1 Willem Ruis is genoegWillie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:34:
[...]
Daar gaat het niet om. Zal het even mooi zeggen, ik haal alles uit de kast....
Het gaat om het niet in behandeling willen nemen van een storingsmelding indien er sprake van garantie is terwijl het bedrijf een, zoals ze zelf schrijven, officieel exclusief importeur van een bepaald merk zijn. Waarbij gesteld wordt in de beperkende garantie voorwaarden van de fabrikant om bij een gebrek contact op te nemen met het officiële servicepunt in het land waar je woonachtig bent cq de pomp geïnstalleerd is.
Puur hypothetisch dus, al leken de commentaren van sommigen alsof ze al garantie geclaimd hebben bij Alklima.
In de Hydrobox handleiding staat iets van de cooling flow temperature en dat je die niet te laag mag instellen.Grolsch schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:20:
Even een technisch vraagje.
Als ik de Hydrobox ( ERSC-VM2C ) straks wil gaan gebruiken om te koelen wat bepaald dan de temperatuur van het water wat door de vloer gaat
Een dauwpuntmeter is volgens mij geen Mitsubishi artikel, volgens mij kun je op de hydrobox alleen maar de voorlooptemperatuur instellen.
Om natte vloeren te voorkomen lijkt het mij handig en het efficiëntst om 1 á 2 graden boven het dauwpunt te gaan zitten.
Weinig voorbeeld erbij..
https://heating.mitsubish...x,%20Install%20Manual.pdf
Die aardappels zijn wel een goed voorbeeld, die neem jij mee op vakantie.Willie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:34:
[...]
Het lijkt erop dat jij de middenstand niet al teveel gunt op je vakantiebestemming, heeft dat ook met woekerprijzen te maken?
vat dit niet te serieus op
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 03-08-2016 16:06 ]
Lokaal gekochte of meegenomen uit NL?Willie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:34:
[...]
Als je alleen de voorlooptemperatuur kan instellen dan zou ik op veilig spelen en 19°C 20 °C aanhouden.Grolsch schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:20:
Even een technisch vraagje.
edit; Zojuist gekeken in m'n meethistorie. Op de warmste dag tot nu toe was het bij ons binnen 26.1°C bij een luchtvochtigheid van 67%. het dauwpunt ligt dan op 19.5°C (Dus alles lager dan 19.5°C gaat condens geven).
20°C lijkt dan een goede voorlooptemperatuur om aan te houden. Jammer dat dit niet met een WAR kan, dan had je meer profijt van de koelmogelijkheden.
[ Voor 21% gewijzigd door Rhaelak op 03-08-2016 16:41 ]
als je deze aansluit op een douwpunts meting ben je er al
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
(is die luchtontvochtiger wel even mee bezig om dat te halen... en bovendien voeg je warmere zeer droge lucht toe)
linkje (van de concurrent)
https://www.munters.com/n...roducts/dehumidifiers/ml/
Ach ja, hobby's
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2016 17:17 ]
Ik niet; heb ff wat research gedaan en die entiteit maakt in 2014 1 mln winst. Verder onthoud de acountant zich van een oordeel omdat de interne organisatie niet op orde is en daarmee de volledigheid van de omzet niet gewaarborgd is. Ik vraag me serieus af of dit feiten zijn die ze in japan weten...Willie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:34:
[...]
Daar gaat het niet om. Zal het even mooi zeggen, ik haal alles uit de kast....
Overigens hebben ze 4,4mln voorraad. ervan uitgaande dat de omloopsnelheid 3 is zou de omzet ongeveer 12mln moeten zijn waarop ze een marge halen van 6,6mln (grofweg 50%, is veel).
in 2013 hebben ze nog 1,5mln dividend uitgekeerd... toch wel lucratief in een recessie....
Geconsolideerd overigens eigen vermogen van EUR 30 miljoen...
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik de prijs in Spanje zo zie zakken kan dit niet lang duren voordat Nederland ook omlaag moet.reneeke1970 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:37:
Kun je nagaan hoeveel je teveel betaalt voor die dingen.....
Als ze de komende vier en half jaar nog iets willen verkopen wel, maar ze lopen wel achter de feiten aan zo....koevlaas2 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:06:
[...]
Als ik de prijs in Spanje zo zie zakken kan dit niet lang duren voordat Nederland ook omlaag moet.
Tja in Spanje hoeft de baas geen Mercedes 300 te rijden denk.
1 PVoutput . Dongen NB
Modelnaam+63 AMGreneeke1970 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:15:
[...]
Als ze de komende vier en half jaar nog iets willen verkopen wel, maar ze lopen wel achter de feiten aan zo....
Tja in Spanje hoeft de baas geen Mercedes 300 te rijden denk.
Met zonnepanelen ging het ook zo.
In Spanje kost het ziekenhuis geen € 1k per strekkende pleister.
Het idee is dat we het huis op minimaal 16 graden houden met de warmtepomp.develdonk schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 06:26:
[...]
en hier gaat het fout:
een warmtepomp wil continue draaien op een laag vermogen met dus een hoge COP. Een warmtepomp wil niet ff snel de woning opwarmen wanneer je thuis bent...
Als we er zijn (mijn meissie werkt thuis) overdag de houtkachel aan, en die blijft aan tot ik ga pitten, daardoor blijft het meestal warm tot na 4:00. daarna zal de warmtepomp bij moeten springen om de temperatuur wat op niveau te houden. Vervolgens is het de bedoeling dat i.i.g. de badkamer vanaf 6:00 tot 9:00 aangenaam warm word, door een combi van een bestaande handdoeken radiator, vooral om een droge warme handdoek te hebben s' morgens, en een flinke convector. deze staan gewoon alle twee op de warmtepomp. en de rest van het huis ook wat aangenaam om wat makkelijker op te staan (anders ben ik er in de winter echt niet uit te slaan).
Ik ben vlot onderweg s' morgens, en dan kan mijn meissie weer de kachel opporren.
In de badkamer komt dus een overkill aan verwarming te hangen, alle twee met thermostaat kranen.
In de woonkamer hangt al behoorlijk wat vermogen. De rest van het huis hoeft in de winter niet zo warm te worden (zijn en blijven met z'n tweeën) die liften wel mee op de houtkachel.
In de warmtepomp zit een klokprogramma, zowel voor de boiler als voor de ruimteverwarming, dat zal vast een functie hebben.
De COP komt volgens mij vooral voort uit hoe warm de buitenlucht is.
Voor afwassen heb ik zo'n kastje waar het vies in gaat en schoon afgewassen weer uit komt.jacovn schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 06:41:
[...]
Ik zou die design radiator dan lekker op elektra laten lopen, of zoals ik m aansluiten op de warmtepomp puur voor de handdoeken, en dan een convector daarnaast voor de warmte (moet je wel kwijt kunnen natuurlijk)
Schijnbaar moet je 10% extra vermogen berekenen voor je designradiator als je ook je handdoeken er op wilt drogen en de ruimte verwarmen, zou je er dan vanuit kunnen gaan dat je met een bestaande maar 10% van de energie erin hoeft te stopen om de handdoeken te drogen?
Je hebt ook elektrische insteek elementen voor in de design radiator, tijdklokje erop, en je hebt ook warme droge handdoeken.
Dat element is vaak alleen als je hem met olie vult. Niet icm cv aangesloten.Andre1973 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 00:24:
[...]
Voor afwassen heb ik zo'n kastje waar het vies in gaat en schoon afgewassen weer uit komt.
Ik zou die design radiator dan lekker op elektra laten lopen, of zoals ik m aansluiten op de warmtepomp puur voor de handdoeken, en dan een convector daarnaast voor de warmte (moet je wel kwijt kunnen natuurlijk)
Schijnbaar moet je 10% extra vermogen berekenen voor je designradiator als je ook je handdoeken er op wilt drogen en de ruimte verwarmen, zou je er dan vanuit kunnen gaan dat je met een bestaande maar 10% van de energie erin hoeft te stopen om de handdoeken te drogen?
Je hebt ook elektrische insteek elementen voor in de design radiator, tijdklokje erop, en je hebt ook warme droge handdoeken.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Klopt, Spanje is een droomland. Daar weten ze hoe het hoortkoevlaas2 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:19:
[...]
Modelnaam+63 AMG![]()
Met zonnepanelen ging het ook zo.
In Spanje kost het ziekenhuis geen € 1k per strekkende pleister.
De warmte van de collector bereikt de wisselaar niet of te weinig. Zo simpel kan het leven zijn.Oxellaar schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 07:20:
[...]
Klopt, Spanje is een droomland. Daar weten ze hoe het hoort
Dat de installatie een puinbak oogt wil nog niet zeggen dat het technisch gezien een slechte installatie is en dat weet jij ook wel. Dat er prutsers aan het werk zijn geweest is niet land gebonden, echter is niet gebleken uit het draadje dat dit werk door een regulier bedrijf is gerealiseerd.
Tnx, maar wat is DE oplossing zoals het af fabriek hoortWodan89 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:52:
volgens mij zit er een input op welke de compressor stopt zodra deze verbroken word.
als je deze aansluit op een douwpunts meting ben je er al
En waarom verkopen thermostaat leveranciers als danfoss wel dauwpuntmeters
Of gebruiken ze die in situaties waar de thermostaat de gevraagde temperatuur bepaald?
Of deze installatie goed werkt maakt niet uit, in mijn ogen moet dit sowieso opnieuw gemaakt worden.Willie Wortel schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:35:
[...]
De warmte van de collector bereikt de wisselaar niet of te weinig. Zo simpel kan het leven zijn.
Dat de installatie een puinbak oogt wil nog niet zeggen dat het technisch gezien een slechte installatie is en dat weet jij ook wel. Dat er prutsers aan het werk zijn geweest is niet land gebonden, echter is niet gebleken uit het draadje dat dit werk door een regulier bedrijf is gerealiseerd.
Het is een gevaarlijk zooitje, meer niet.
Technisch gezien is dit een zeer slechte installatie en gemaakt door een installateur uit de buurt.
Ik weet niet hoe vaak je in de zuidelijke landen bent geweest, maar eigenlijk overal is het een gigantische puinhoop op dat gebied. Altijd als ik op vakantie ben let ik op deze dingen, in hotels, restaurants, zwembaden en woonhuizen.
Waar je ook komt, Frankrijk, Italie, Griekenland en ja...ook Spanje, overal is het één groot drama.
Alles is schots en scheef, of half verrot. Of het nu werktuigbouwkundig, elektra of infra is, het ziet er negen van de tien keer niet uit. Lands wijs lands eer, prachtig allemaal, maar ga niet zeggen dat het allemaal wel meevalt.
Wil niet zeggen dat de installaties in Nederland foutloos en perfect zijn, daar heb je absoluut een punt.
Zonder dauwpuntbeveiliging stopt de compressor vanzelf bij het bereiken van de gewenste watertemperatuur. Je kunt dan niet te laag in temperatuur gaan ivm met condensgevaar.Grolsch schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:58:
[...]
Tnx, maar wat is DE oplossing zoals het af fabriek hoort
En waarom verkopen thermostaat leveranciers als danfoss wel dauwpuntmeters
Of gebruiken ze die in situaties waar de thermostaat de gevraagde temperatuur bepaald?
De dauwpuntmeter van Danfoss onderbreekt het koelcontact naar de wp, je kunt dan vaak wat lager in temperatuur gaan.
Dus deze dauwpuntmeter wordt geplaatst na het buffervat en vóór de verdelers.Oxellaar schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:37:
[...]
[...]
Zonder dauwpuntbeveiliging stopt de compressor vanzelf bij het bereiken van de gewenste watertemperatuur. Je kunt dan niet te laag in temperatuur gaan ivm met condensgevaar.
De dauwpuntmeter van Danfoss onderbreekt het koelcontact naar de wp, je kunt dan vaak wat lager in temperatuur gaan.
Als ik de documentatie lees, lees ik het volgende
Maar hoe "sluit" de CF-MC hoofdregelaar die toevoerleidingDe CF-DS dauwpuntsensor wordt gebruikt in vloerverwarmings-/koelsystemen om de vorming
van condensatie tegen te gaan. De CF-MC wordt aan de toevoerleiding vastgebonden
en aangesloten op de Global Standby-ingang op de CF-MC hoofdregelaar.
De CF-DS meet de relatieve luchtvochtigheid (RV) ten opzichte van de leidingtemperatuur. Bij 90%
RV stuurt de dauwpuntsensor een signaal naar de CF-MC hoofdregelaar, die de toevoerleiding voor
koeling sluit.
Ik heb er nog ff geen beeld bij.
Indeling huis
Bouwjaar 2005, 150m2 en 450m3
Beneden: 60m2 vloerverwarming (met aparte verdeler in hok onder de trap). Volgens mij is die verdeler een soort warmtewisselaar.
Keuken heeft een quooker (met 7 liter reservoir)
1e etage: 45m2 2 radiatoren onder ramen + badkamerradiator. Badkamer heeft een douche en een bad.
2e etage: 45m2 3 radiatoren
WTW unit is aanwezig (elke ruimte heeft ook van die luchtgaten in plafond).
Plat dak (Ong. 50m2)
Hoekhuis.
Huidig verbruik is onbekend (oude bewoner heeft deze gegevens niet gemeld).
Na aandachtig dit topic te hebben doorgelezen heb ik nog niet helemaal door of ik ook de CV ketel totaal kan vervangen door alleen een L/W pomp. Gezien de vervanging van de cv ketel die eraan staat te komen en de huidige subsidies is dit wellicht een aantrekkelijkere optie?
Kom ik dan de 'strenge' winters wel door

Als er ook koeling mogelijk is (via de vloerverwarming op de benedenverrdieping) is dat een pre.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 04-08-2016 13:37 ]
Dat is wel snel als die cv nu al defect is.Wolly schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:28:
Binnenkort zit er een noodzakelijke vervanging van mijn AGPO HR Econpact 225C aan te komen.
Indeling huis
Beneden: 60m2 vloerverwarming (met aparte verdeler in hok onder de trap). Volgens mij is die verdeler een soort warmtewisselaar.
1e etage: 45m2 2 radiatoren onder ramen + badkamerradiator. Badkamer heeft een douche en een bad.
Plat dak (Ong. 50m2)
Hoekhuis.
Na aandachtig dit topic te hebben doorgelezen heb ik nog niet helemaal door of ik ook de CV ketel totaal kan vervangen door alleen een L/W pomp. Gezien de vervanging van de cv ketel die eraan staat te komen en de huidige subsidies is dit wellicht een aantrekkelijkere optie?
Als er ook koeling mogelijk is (via de vloerverwarming op de benedenverrdieping) is dat een pre.
Je zult best kunnen bij verwarmen met wp maar je loopt tegen hoge temperaturen aan vanwege je radiatoren boven, maar alles kan natuurlijk.
Maar ik als leek zeg zonder overschot aan pv (terug levering ) niet aan beginnen
1 PVoutput . Dongen NB
Als je toch al gas hebt, en de bestaande installatie is zoals hij is, dan is het waarschijnlijk goedkoper om er een nieuw CV keteltje in te hangen voor 1500 €.
verder geen inzicht in oud verbruik en hij noemt ook zijn stookregime niet -bijvoorbeeld alleen beneden stoken of ook boven- of andere toch wel belangrijke parameters.
een beetje kort door de bocht om nu al direct te adviseren om een gasketel op te hangen. en dat in het L/W WP topic

zonder de zojuist door mij genoemde minimale informatie kan niemand hier wat zinnigs over zeggen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als etage 1 en 2 zwaar verwarmd worden, dan zouden daarvoor nog een paar LT convectoren uit Marktplaats gevist kunnen worden, en anders dat nog niet eens.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Het verbruik kan je toekomstige energieleverancier bepalen aan de hand van het SJV (of gewoon even opvragen bij de oude eigenaar).Wolly schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:28:
Binnenkort zit er een noodzakelijke vervanging van mijn AGPO HR Econpact 225C aan te komen.
Indeling huis
Plat dak (Ong. 50m2)
Hoekhuis.
Een WP houdt ervan om met lage temperaturen water te werken. Hoger kan wel, maar dat komt niet ten gunste van de sCOP. Dus zeg, max 40 aanvoer om nog een leuke sCOP (in ieder geval boven de 3 - 3,5) te realiseren.
Veelal is 40°C hoog genoeg voor vloerverwarming. Is de vloerverwarming nu hoofdverwarming? En de radiatoren voor extra/erbij?
Naar alle waarschijnlijk zou je de radiatoren wel moeten vervangen voor LT radiatoren/convectoren of de bestaande radiatoren voorzien van ventilatoren om zo met een lagere watertemperatuur een toereikende afgifte te krijgen.
Sinds gisteren zie ik het rare gedrag niet meer op je logging. Weet je nu waardoor het veroorzaakt werd?reneeke1970 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:16:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
Kijk hier maar, net weer bijna continu afgelopen uren, en in de nacht haast niet, echt raar
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ja, dat wil zeggen heb vermoeden....jaari schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:41:
[...]
Sinds gisteren zie ik het rare gedrag niet meer op je logging. Weet je nu waardoor het veroorzaakt werd?
Mijn instellingen werden gewoon niet overgenomen door software.
Had anti vorst uitgezet, geen reactie....
Ik vond stroom verbruik pomp best hoog dus ik dacht wat zou hij op stand 1 verbruiken, en je raad het al geen reactie of verandering. Dag later was ik nieuwsgierig wat hij op normale mode zou verbruiken in plaats van de stille, dus ik druk stille stand uit en toen schrok software wakker denk ik, wat je ziet is gevolg.
Geen 3.5 maar slechts 2.5 kWh verbruik per dag. Geen overbodig circuleren met extra warmteverlies en op gewone stand is verbruik 300 watt hoger maar wel twintig min eerder klaar met opwarmen van het vat.
Dus nu drie opwarming rondes van 0.7/0.8 kWh en voorheen vier keer telkens 0.8/0.9 kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Hij heeft dus n.a.v. een warmteverliesberekening onderstaand advies gegeven:
Vloerverwarmingsleiding: 16x2
Verblijfsruimtes + badkamer H.o.h. 10CM
Niet verblijfsruimtes + slaapkamers H.o.h. 15 CM
Bodemwarmtepomp B0/W35 7,8kW (COP4,3)
Koelcapaciteit 5,4kW
Bodemvermorgen verwarmen 6kW
Bodemvermogenkoelen 5,8kW
Zijn bovengenoemde waardes goede uitgangspunten, zoals 16x2 en h.o.h. 10cm voor verblijfsruimtes
Ik dacht elders gelezen te hebben dat je beter een grotere buis kunt gebruiken omdat je dan een groter afgiftesysteem hebt.
Dat is idd een prima plaats. Voor de zekerheid kun je de leidingen wp>buffervat nog isoleren mocht je daar toch condens op krijgen.Grolsch schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:21:
[...]
Dus deze dauwpuntmeter wordt geplaatst na het buffervat en vóór de verdelers.
De condensbewaking is een normaal maak/verbreek contact, eventueel kun je de koelvraag richting warmtepomp onderbreken met de sensor.[...]
Maar hoe "sluit" de CF-MC hoofdregelaar die toevoerleidingStop hij gewoon met pompen, gaat er echt ergens een klep dicht
Ik heb er nog ff geen beeld bij.
Let wel, de dauwpuntsensor is een beveiliging, geen contact waar je voortdurend mee gaat schakelen.
Je stelt op de hydrobox een redelijk veilige watertemperatuur in, de sensor dient als extra beveiliging.
Over de Danfoss CF heb ik je een DM gestuurd
Ik heb ook al eens zoiets gehad en ik denk dat wijzigingen alleen geaccepteerd worden als de WP "off" staat (via de oranje knop op de AB). En dat staat niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing volgens mij.reneeke1970 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:29:
[...]
Ja, dat wil zeggen heb vermoeden....
Mijn instellingen werden gewoon niet overgenomen door software.
Had anti vorst uitgezet, geen reactie....
Ik vond stroom verbruik pomp best hoog dus ik dacht wat zou hij op stand 1 verbruiken, en je raad het al geen reactie of verandering. Dag later was ik nieuwsgierig wat hij op normale mode zou verbruiken in plaats van de stille, dus ik druk stille stand uit en toen schrok software wakker denk ik, wat je ziet is gevolg.
Geen 3.5 maar slechts 2.5 kWh verbruik per dag. Geen overbodig circuleren met extra warmteverlies en op gewone stand is verbruik 300 watt hoger maar wel twintig min eerder klaar met opwarmen van het vat.
Dus nu drie opwarming rondes van 0.7/0.8 kWh en voorheen vier keer telkens 0.8/0.9 kWh
Maar correct me if I'm wrong want ik heb er nog niet al te veel mee gespeeld.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Sterker nog, je kunt niet eens in de configuratie komen als je hem niet eerst uit zet, alleen de water temperatuur kun je in als hij nog in bedrijf is.jaari schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:23:
[...]
Ik heb ook al eens zoiets gehad en ik denk dat wijzigingen alleen geaccepteerd worden als de WP "off" staat (via de oranje knop op de AB). En dat staat niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing volgens mij.
Nou ja, het is nu prima, en nu valt verbruik ook mee want ik dacht als dat zo blijft dan word het duur ding haha
1 PVoutput . Dongen NB
Perfect bestaat helaas nietOxellaar schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 07:20:
[...]
Klopt, Spanje is een droomland. Daar weten ze hoe het hoort
Dat ding is niet zozeer defect maar meer onbetrouwbaar en ook niet echt brandveilig.reneeke1970 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:49:
[...]
Dat is wel snel als die cv nu al defect is.
Je zult best kunnen bij verwarmen met wp maar je loopt tegen hoge temperaturen aan vanwege je radiatoren boven, maar alles kan natuurlijk.
Maar ik als leek zeg zonder overschot aan pv (terug levering ) niet aan beginnen
Het zijn de standaard radiatoren waar een normaal rijtjeshuis mee volgehangen wordt, stel je er niet teveel van voor. Ik begrijp dat het op basis van de weinige gegevens die ik heb niet echt mogelijk is om een goed advies te geven, in dat geval kan ik beter een jaartje data verzamelen en volgend jaar nogmaals evalueren.fabstar81 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:44:
een huis uit 2005, met 60 m2 vloerverwarming, WTW op lucht, en alleen HT radiatoren op de 1e en 2e verdieping. wat hij overigens niet expliciet zegt dat ze HT zijn. misschien noemt hij dikke jaga's wel radiatoren.
verder geen inzicht in oud verbruik en hij noemt ook zijn stookregime niet -bijvoorbeeld alleen beneden stoken of ook boven- of andere toch wel belangrijke parameters.
een beetje kort door de bocht om nu al direct te adviseren om een gasketel op te hangen. en dat in het L/W WP topic![]()
zonder de zojuist door mij genoemde minimale informatie kan niemand hier wat zinnigs over zeggen.
De oude eigenaar is niet meer onder onsRhaelak schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:51:
[...]
Het verbruik kan je toekomstige energieleverancier bepalen aan de hand van het SJV (of gewoon even opvragen bij de oude eigenaar).
Bouwjaar van de gasmeter delen door de meterstand, dan krijg je een aardig beeld van het verbruik.
Is natuurlijk niet waterdicht, maar redelijk in de buurt als de woning niet te lang leeg heeft gestaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 04-08-2016 21:27 ]
Heb weinig zin om weer 7 dagen te moeten wachten voor een of andere verificatie procedure.
Mijn creditcard is ook gekoppeld aan mijn paypal account en vervolgens kan je zonder problemen betalen.develdonk schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:16:
Vraagje voor de spanje bestellers onder ons: Ik heb mijn paypal aan mijn credit card gehangen. Kan ik nu zonder moeite betalen of moet ik nu nog ergens een verificatie uitvoeren van cc nummer (of iets anders)? Heb hele paypal website gehad maar zie daar echt nergens een functie voor???![]()
![]()
![]()
Heb weinig zin om weer 7 dagen te moeten wachten voor een of andere verificatie procedure.
Het is volkomen normaal dat veranderingen NIET doorgevoerd en weggeschreven worden in het geheugen als het systeem in bedrijf is..... Het systeem is te complex en instellingen werken onder voorwaarden. Het opstarten werkt als een routeplan.reneeke1970 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:15:
[...]
Sterker nog, je kunt niet eens in de configuratie komen als je hem niet eerst uit zet, alleen de water temperatuur kun je in als hij nog in bedrijf is.
Nou ja, het is nu prima, en nu valt verbruik ook mee want ik dacht als dat zo blijft dan word het duur ding haha
16x2 buis dus inwendig 14 mm? Ik zou wat groter gaan en bijvoorbeeld 20x2 = inwendig 16 mm aanhouden.Grolsch schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:36:
Ik heb zojuist de offerte eens doorgelezen van "De Specialist" die veelste duur was.
Hij heeft dus n.a.v. een warmteverliesberekening onderstaand advies gegeven:
Vloerverwarmingsleiding: 16x2
Verblijfsruimtes + badkamer H.o.h. 10CM
Niet verblijfsruimtes + slaapkamers H.o.h. 15 CM
Bodemwarmtepomp B0/W35 7,8kW (COP4,3)
Koelcapaciteit 5,4kW
Bodemvermorgen verwarmen 6kW
Bodemvermogenkoelen 5,8kW
Zijn bovengenoemde waardes goede uitgangspunten, zoals 16x2 en h.o.h. 10cm voor verblijfsruimtes
Ik dacht elders gelezen te hebben dat je beter een grotere buis kunt gebruiken omdat je dan een groter afgiftesysteem hebt.
Bekijk dit plaatje eens. Dat zal denk ik je vragen wel beantwoorden;

SEPA durf je niet aan ?develdonk schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:16:
Vraagje voor de spanje bestellers onder ons: Ik heb mijn paypal aan mijn credit card gehangen. Kan ik nu zonder moeite betalen of moet ik nu nog ergens een verificatie uitvoeren van cc nummer (of iets anders)? Heb hele paypal website gehad maar zie daar echt nergens een functie voor???![]()
![]()
![]()
menigeen zegt hier dat juist die traditionele radiatoren prima werken op LTV, omdat die vaak overkill zijn opgehangen. inderdaad, ze doen het een factor tig minder goed met lagere temperaturen, maar kan vanwege de overkill nog steeds voldoende zijn.Wolly schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:09:
[...]
Dat ding is niet zozeer defect maar meer onbetrouwbaar en ook niet echt brandveilig.
[...]
Het zijn de standaard radiatoren waar een normaal rijtjeshuis mee volgehangen wordt, stel je er niet teveel van voor. Ik begrijp dat het op basis van de weinige gegevens die ik heb niet echt mogelijk is om een goed advies te geven, in dat geval kan ik beter een jaartje data verzamelen en volgend jaar nogmaals evalueren.
[...]
De oude eigenaar is niet meer onder ons
aan de andere kant, als die ketel het nog een jaar volhoudt en je durft dat...de subsidie loopt 5 jaar uit mijn hoofd. nog tijd genoeg om je verder te verdiepen. begin eens met de 2 topics door te lezen, dan ben je ook al een jaar of wat verder.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Niet mee eens. Naast het feit dat 20mm fors duurder is draai ik hier h-o-h 10cm en met 17mm nooit hoger dan 27 graden aanvoertemp op kringen van max 100m. Alles boven de 17mm is dus totale waste of money in mijn ogen.... (geen ervaring met koelen)Rhaelak schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:36:
[...]
16x2 buis dus inwendig 14 mm? Ik zou wat groter gaan en bijvoorbeeld 20x2 = inwendig 16 mm aanhouden.
[afbeelding]
Heb uiteindelijk PayPal gebeld... als je op je credit card klikt in je wallet kun je hem verifiëren. Dan weet je (bijna) zeker dat de betaling er doorheen gaat. SEPA betaling durf ik wel maar heb graag de aankoopbescherming en verzekering van PayPal en mastercard
Nou ik mocht gisteren nog wel zeggen dat het goed was. Vanmiddag begon ie weer met zijn rare streken.jaari schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:23:
[...]
Ik heb ook al eens zoiets gehad en ik denk dat wijzigingen alleen geaccepteerd worden als de WP "off" staat (via de oranje knop op de AB). En dat staat niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing volgens mij.
Zou misschien telkens de thermostaat een kort start commando geven, hmm hoe zal ik dat eens controleren.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben benieuwd of ze het apparaat snel kunnen leveren, bij mij duurde het ongeveer 2,5 week.develdonk schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:12:
[...]
Heb uiteindelijk PayPal gebeld... als je op je credit card klikt in je wallet kun je hem verifiëren. Dan weet je (bijna) zeker dat de betaling er doorheen gaat. SEPA betaling durf ik wel maar heb graag de aankoopbescherming en verzekering van PayPal en mastercard
Jouw situatie kan wel eens heel goed afwijken van een ander.develdonk schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:10:
[...]
Niet mee eens. Naast het feit dat 20mm fors duurder is draai ik hier h-o-h 10cm en met 17mm nooit hoger dan 27 graden aanvoertemp op kringen van max 100m. Alles boven de 17mm is dus totale waste of money in mijn ogen.... (geen ervaring met koelen)
Ik benaderde het vanuit mijn situatie. In de woonkamer zou ik 45 vierkante meter kunnen voorzien van vloerverwarming.
Stel ik wil een gemiddelde temperatuur van 30 graden aanhouden en het opwarmen tot 22 graden dan resulteert dat in een warmteafgifte van 67 watt per meter. 67*45= 3015 watt.
Laat dat nou globaal mijn warmteverlies zijn. ( natte vingerwerk en naar boven afgerond).
Met jouw diameter zou ik het dus niet goed redden of een aanvullende radiator nodig moeten hebben.
Of op een hogere temperatuur moeten stoken, terwijl in dit geval een grotere diameter mij de gelegenheid zou geven om een hogere sCOP te halen.
Zo lang ik geen plaatje heb van de 16x2 buis is het nogal lastig vergelijkenRhaelak schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:36:
[...]
16x2 buis dus inwendig 14 mm? Ik zou wat groter gaan en bijvoorbeeld 20x2 = inwendig 16 mm aanhouden.
[afbeelding]
Aangezien de installatie blijkbaar al werkt met 16x2 zou ik nog 18x2 kunnen toepassen, maar 20x2, is dat geen overkill
ze zeggen +- 10 meter buis bij 1m2, totaal +- 244m2 benodigd * 10 meter is 2440 meter.
16x2 = 0.65 per meter (1586 euro)
18x2 = 0.78 per meter (1903.20 euro)
20x2 = 0.84 per meter (2049,60 euro )
Prijzen gezien op https://www.vloerverwarmingstore.nl
Zoals je kunt zien is de meerprijs voor 20x2 "maar" 463.60, dus daar moet je het naar mijn idee niet voor laten.
maar als het echt daadwerkelijk geen nut heeft is het jammer van het geld.
Misschien dat je met 20mm naar 25 graden aanvoertemperatuur had gekunddeveldonk schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:10:
[...]
Niet mee eens. Naast het feit dat 20mm fors duurder is draai ik hier h-o-h 10cm en met 17mm nooit hoger dan 27 graden aanvoertemp op kringen van max 100m. Alles boven de 17mm is dus totale waste of money in mijn ogen.... (geen ervaring met koelen)
Maar ik ben blij met jullie adviezen hoor
Ik zit nu nog in de voorbereidende fase, dus kan nu nog kiezen
Op marktplaats kijken, heel veel mensen houden over en geven dit bijna gratis weg.Grolsch schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:00:
[...]
Zo lang ik geen plaatje heb van de 16x2 buis is het nogal lastig vergelijken
Aangezien de installatie blijkbaar al werkt met 16x2 zou ik nog 18x2 kunnen toepassen, maar 20x2, is dat geen overkill
ze zeggen +- 10 meter buis bij 1m2, totaal +- 244m2 benodigd * 10 meter is 2440 meter.
16x2 = 0.65 per meter (1586 euro)
18x2 = 0.78 per meter (1903.20 euro)
20x2 = 0.84 per meter (2049,60 euro )
Prijzen gezien op https://www.vloerverwarmingstore.nl
Zoals je kunt zien is de meerprijs voor 20x2 "maar" 463.60, dus daar moet je het naar mijn idee niet voor laten.
maar als het echt daadwerkelijk geen nut heeft is het jammer van het geld.
Als je een paar maanden van te voren begint te verzamelen dan heb je de boel optijd bij elkaar.
20x2 is wel een minder reguliere maat dan 16x2
Edit: Ik heb hier 25x2,5 staan en dat is best lastig te buigen.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 05-08-2016 21:04 ]
Tnx voor je advies, maar ik laat een nieuw huis bouwen door een aannemer met garanties, ik ga niet zelf 2e hands vloerverwarmingbuizen via marktplaats op de kop tikken om een paar cent te besparenkoevlaas2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:03:
[...]
Op marktplaats kijken, heel veel mensen houden over en geven dit bijna gratis weg.
Als je een paar maanden van te voren begint te verzamelen dan heb je de boel optijd bij elkaar.
20x2 is wel een minder reguliere maat dan 16x2
Edit: Ik heb hier 25x2,5 staan en dat is best lastig te buigen.
De buizen zijn nieuw, over van nieuwe aanleg.Grolsch schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:05:
[...]
Tnx voor je advies, maar ik laat een nieuw huis bouwen door een aannemer met garanties, ik ga niet zelf 2e hands vloerverwarmingbuizen via marktplaats op de kop tikken om een paar cent te besparen
Ja, zo werkt een aannemer meestal niet, maar misschien mag je de buizen aanleveren.
De aannemer geeft 5 jaar garantie op de gebouwde woning, dus hij zal zitten te juichen als ik 2e handse vloerverwarmingleidingen op de kop heb getikt, dat denk ik nietkoevlaas2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:10:
[...]
De buizen zijn nieuw, over van nieuwe aanleg.
Ja, zo werkt een aannemer meestal niet, maar misschien mag je de buizen aanleveren.
Nogmaals bedankt voor je advies, maar dat is niet onze manier van bouwen, gelukkig zit het niet op 2K vast
[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 05-08-2016 21:20 ]
Klopt, alles zelf gedaan. Garantie tot m'n neusGrolsch schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:19:
Maar jij hebt het zelf gedaan, dus je hebt zowiezo geen garantie. Ik zal ook nog ff met de installateur overleggen wat hij ervan denkt.
met het opknappen van een kamertje kwam ik erachter dat de 15mm transportleidingen, gewoon door enorme gaten naar boven zitten. volgepropt met kit of glaswol. dat is dus simpel te upgraden naar 22+ mmkoevlaas2 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:47:
[...]
Het zit idd een beetje vreemd in elkaar, je zou verwachten dat maximaal 2 radiatoren op een 15mm leiding zitten echter bij jou zijn dit er veel meer.
Als in je huidige situatie al je radiatoren goed warm worden zal dit met de WP ook wel lukken denk ik.
Zo niet dan kun je altijd nog een deel van je cv systeem upgraden naar 22mm.
Zoals Reneeke1970 zegt je flow is maar max 1 m3 per uur, bij mij zelfs veel minder. Extra pomp zou ik in de huidige setup niet doen, je krijgt alleen maar gesuis als je grote flow in te kleine leidingen gaat bewerkstelligen.
Jij bent toch degene die niet door de vloer kon boren ? M.i met het juiste gereedschap geen enkel probleem.
blijft dus alleen een transportleiding over van de ketel naar de vloerverwarming. die is wel 15mm en niet zo makkelijk te upgraden. daar zou ik op den duur alsnog gewoon een 22mm rechtstreeks van zolder naar beneden brengen in de koof. en laat ik dáár nou niet doorheen komen met de kangoo die ik had.
de rest lijkt dus makkelijk te upgraden zijn in ieder geval. pak van mijn hart.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
67 watt per vierkante meter zou kunnen, maar dit is dan niet gebouwd na 2000 want volgens mij rekenen we toch al een tijdje met max 50 w/m.Rhaelak schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:36:
[...]
Jouw situatie kan wel eens heel goed afwijken van een ander.
Ik benaderde het vanuit mijn situatie. In de woonkamer zou ik 45 vierkante meter kunnen voorzien van vloerverwarming.
Stel ik wil een gemiddelde temperatuur van 30 graden aanhouden en het opwarmen tot 22 graden dan resulteert dat in een warmteafgifte van 67 watt per meter. 67*45= 3015 watt.
Laat dat nou globaal mijn warmteverlies zijn. ( natte vingerwerk en naar boven afgerond).
Met jouw diameter zou ik het dus niet goed redden of een aanvullende radiator nodig moeten hebben.
Of op een hogere temperatuur moeten stoken, terwijl in dit geval een grotere diameter mij de gelegenheid zou geven om een hogere sCOP te halen.
Daarnaast heb je dat vermogen enkel en alleen nodig als het buiten -10 graden is (en ik ga ervan uit dat je warmteverliesberekening zonder opwarmtoeslag is anders is hij sowieso te hoog). Wat mij betreft is het prima als de warmtepomp bij -10 graden wat warmer water aanmaakt en dus een wat slechtere cop heeft (en je hebt het over temp van 28 graden naar 35 graden dus nog steeds het bodembereik van een warmtepomp dus cop verslechter zal wel meevallen). vanaf 2000-2016 zijn er namelijk precies 16 dagen geweest kouder dan -6 (en 4 kouder of gelijk aan -10). Wat mij betreft prima dat hij op de 16 dagen in 16 jaar een wat slechtere cop heeft....
tot zover mijn betoog
Met die grote diameters pomp je veel teveel water rond en de retour temperatuur blijft veel te lang te laag.
20 graden retourwater is op koude dagen echt nadelig voor het rendement en het aantal defrosts.
Met een buffervat zal de retour veel sneller sneller naar ongeveer 30 graden gaan.
Dat geeft een hogere druk(=temperatuur) in je condensor van je buitendeel, hierdoor minder ijs aangroei.
ik lees wat je schrijft maar als ik gewoon boerenverstand bedenk dan heeft de woning op een bepaald moment een bepaalde hoeveelheid energie nodig die je condensor uiteindelijk moet leveren door dit uit de buitenlucht te halen. en daar zit geen verschil in ongeacht je retourtemp... dan zou het toch niks uit mogen maken??Oxellaar schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 08:30:
Groter dan 16 of 18mm zie ik geen voordeel in, eerder een nadeel. Je creëert zo een buffervat in je secundaire systeem, terwijl het in je primaire circuit moet zitten
Met die grote diameters pomp je veel teveel water rond en de retour temperatuur blijft veel te lang te laag.
20 graden retourwater is op koude dagen echt nadelig voor het rendement en het aantal defrosts.
Met een buffervat zal de retour veel sneller sneller naar ongeveer 30 graden gaan.
Dat geeft een hogere druk(=temperatuur) in je condensor van je buitendeel, hierdoor minder ijs aangroei.
Bij het aan/uit WP is het warmteverlies van het object de enige parameter. Of je nu 10 of 1000 liter buffer hebt. (buffer is leidinginhoud + radiatoren) Het verlies is oa afhankelijk van isolatie object en buitentemp.
Dus of je een buffervat nodig hebt is afhankelijk van vele factoren.
Dus iets langer draaien op een wat hogere druk met minder defrosten.
De regeling van de warmtepomp wil die lage drukken ook helemaal niet, hij gaat proberen om de druk omhoog te krijgen. Maar door die continu lage retour temperatuur lukt dat niet voldoende.
Een compressor draait op het hoogste rendement als de hoge en lage druk dichtbij elkaar liggen. En dat zal de regeling ook proberen.
Tijdens verwarmen is de hoge druk altijd rond de 27bar. Je lage druk wil rond de 16 17 en dat is een graad of 30.
Om het hoogste rendement uit je warmtepomp te halen, heb je altijd een buffervat nodig.
Ongeacht systeeminhoud, isolatiewaarde of afgifte systeem.
Dit kan niet juist zijn, dit zou mijn eerder geplaatste redenering geheel onderuit halen.Oxellaar schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:40:
Om het hoogste rendement uit je warmtepomp te halen, heb je altijd een buffervat nodig.
Ongeacht systeeminhoud, isolatiewaarde of afgifte systeem.
De dT moet ongeveer 6K zijn, dat klopt. Dat is het ideale werkgebied voor een warmtepomp.Willie Wortel schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:49:
Oxelaar,..... dus .....we moeten de aanvoer en retour temp verschil altijd binnen de X (5) graden houden voor het beste rendement. Is de retour meer dan X (5) graden verschil (kouder) dan is de buffer te klein... juist?
Ja, dat kan... Dat mijn redenering de jouwe onderuit haalt[...]
Dit kan niet juist zijn, dit zou mijn eerder geplaatste redenering geheel onderuit halen.
Maar je kunt toch ook redeneren dat als dat temperatuurverschil binnen de 5 graden is zonder dat je een buffervat hebt, dan heb je dat buffervat ook niet nodig, omdat je dan blijkbaar voldoende volume in je systeem hebt?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Wat gebeurt er dan als de delta T rond de 3 graden licht? Is dat gunstiger voor het rendement?Oxellaar schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:55:
[...]
De dT moet ongeveer 6K zijn, dat klopt. Dat is het ideale werkgebied voor een warmtepomp.
[...]
Ja, dat kan... Dat mijn redenering de jouwe onderuit haalt
Het gaat niet zozeer om systeeminhoud, maar om de langdurige lage retour temperatuur van vloerverwarming. Voor die richting 30 graden gaat is de warmtevraag waarschijnlijk alweer voorbij. Zo draait de compressor altijd buiten zijn ideale werkgebied.Jan Treur schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:01:
Dat is niet erg fijn.
Maar je kunt toch ook redeneren dat als dat temperatuurverschil binnen de 5 graden is zonder dat je een buffervat hebt, dan heb je dat buffervat ook niet nodig, omdat je dan blijkbaar voldoende volume in je systeem hebt?
Nee 3K is te laag, hij kan zijn vermogen dan niet kwijt. Tussen de 5 en 7K is ideaal.Wodan89 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:02:
[...]
Wat gebeurt er dan als de delta T rond de 3 graden licht? Is dat gunstiger voor het rendement?
Maar inderdaad met buffer vat gaat hij gelijk nadat stilstaande leiding leeg gespoeld is richting dertig graden, die temperatuur zit onderin vat
1 PVoutput . Dongen NB
En zeg je eigenlijk dat specifiek met vloerverwarming je dat temperatuurverschil nooit goed krijgt zonder buffervat? Dus zonder vloerverwarming heb je mogelijk geen buffervat nodig.
Ik heb geen buffervat en geen vloerverwarming (maar deels laag H2O/laag temperatuur convectoren) en volgens mij een goed temperatuurverschil.
Daarom pomp je met een warmtepomp ook veel volume rond in een hoog tempo.Oxellaar schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:39:
[...]
Het gaat niet zozeer om systeeminhoud, maar om de langdurige lage retour temperatuur van vloerverwarming. Voor die richting 30 graden gaat is de warmtevraag waarschijnlijk alweer voorbij. Zo draait de compressor altijd buiten zijn ideale werkgebied.
[...]
Nee 3K is te laag, hij kan zijn vermogen dan niet kwijt. Tussen de 5 en 7K is ideaal.
Dan kan je met een hele lage temperatuur verwarmen, alleen bijna continue, de vloer hier duurt dan 2 dagen voordat hij op temperatuur komt, het cv water is dan tussen de 25-30 graden 24/7.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij 100% vermogen of deel belasting?Oxellaar schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:39:
[...]
Het gaat niet zozeer om systeeminhoud, maar om de langdurige lage retour temperatuur van vloerverwarming. Voor die richting 30 graden gaat is de warmtevraag waarschijnlijk alweer voorbij. Zo draait de compressor altijd buiten zijn ideale werkgebied.
[...]
Nee 3K is te laag, hij kan zijn vermogen dan niet kwijt. Tussen de 5 en 7K is ideaal.
Of het is gewoon een groot blok beton op een lage temperatuurreneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:09:
Dat is tegenstrijdig, snel pompen geeft laag temperatuur verschil, misschien duurt het daarom wel twee dagen, hij kan er geen energie in stoppen....
Edit:
Het is maar een 5kW warmtepomp, geen 28kW cv ketel die het "effe" warm brult.
Lage flow geeft een hoge systeemdruk in de Warmtepomp (30 bar+) dan word hij minder efficient.
Eric riep het hier altijd al, de manier van gasverwarmen moet je uit je hoofd halen, het is niet te vergelijken.
[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 06-08-2016 11:33 ]
Laag of TE laag is groot verschil, pomp verlagen gaf hier verschil van 1300 watt naar 1600 watt verbruik en hij had buffer in iets meer dan de helft van de voorgaande tijd op temperatuur. Scheelt totaal bijna kWh per dag minderRol-Co schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:20:
[...]
Of het is gewoon een groot blok beton op een lage temperatuur![]()
Edit:
Lage flow geeft een hoge systeemdruk in de Warmtepomp (30 bar+) dan word hij minder efficient.
Eric riep het hier altijd al, de manier van gasverwarmen moet je uit je hoofd halen, het is niet te vergelijken.
En we vergelijken niet met gas, proberen te bespreken wat beste rendement geeft.
Voorlopig geef ik oxxelaar gelijk
1 PVoutput . Dongen NB
Dat moet haast altijd, zeker met de enorme leiding diameters die ik hier vaak voorbij zie komen.reneeke1970 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:50:
Dan moet ik haast de leiding gaan knijpen, nadat ik pomp op laagste stand heb gezet is hij gestegen naar vijf graden verschil, zal eens testen kraan half dicht zetten....
Maar inderdaad met buffer vat gaat hij gelijk nadat stilstaande leiding leeg gespoeld is richting dertig graden, die temperatuur zit onderin vat
Een warmtepomp van een paar kW op leidingen van 28mm en appendages van DN25 is vaak overbemeten.
Je moet dan de pomp aftoeren en dmv een TA ventiel de flow nog verder omlaag brengen.
Ik snap ook echt niet wat je met een warmtemeter moet doen als je geen mogelijkheden hebt om de doorstroom over de hydro unit af te stellen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de berekende flow over je afgiftesysteem exact gelijk is aan de benodigde flow over je warmtepomp.Jan Treur schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:55:
Maar wat ik zeg klopt dus, als je goed zit met het temperatuurverschil is er geen buffervat nodig?
En zeg je eigenlijk dat specifiek met vloerverwarming je dat temperatuurverschil nooit goed krijgt zonder buffervat? Dus zonder vloerverwarming heb je mogelijk geen buffervat nodig.
Ik heb geen buffervat en geen vloerverwarming (maar deels laag H2O/laag temperatuur convectoren) en volgens mij een goed temperatuurverschil.
Dan zie ik laag H2O, zonder buffervat, dat gaat niet samen. Waar haal je de systeeminhoud dan vandaan om een defrost te doen? En wie zit er te wachten op convectoren die een graad of 5 worden?
Buffervaten worden wegbezuinigd voor kostenbesparing en ruimtegebrek. Maar niet omdat je zonder kan.
Je noemt hoge flow, dan te lage flow. Het gaat om de juiste flow, meer nietRol-Co schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:20:
[...]
Of het is gewoon een groot blok beton op een lage temperatuur![]()
Edit:
Je geeft het aan, te lage flow, te hoge druk.
Te hoge flow, te lage druk. Dus vanzelfsprekend geeft de juiste flow de juiste druk.
Welk vermogen er precies bijhoort is moeilijk te zeggen. De warmtepomp werkt naar de juiste drukken toe, die wil hij gewoon halen. Hij werkt vanzelf naar die +/- 6K dT toe, als de doorstroom juist is. Sowieso kom je niet op 100% als je doorstroming niet op orde is.
[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 06-08-2016 12:33 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom is het ideaal als je de systeemdruk kan aflezen op de binnen unit, dan kan je met je pompsnelheid de flow over de hydro unit afstellen.Oxellaar schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:25:
[...]
Dat moet haast altijd, zeker met de enorme leiding diameters die ik hier vaak voorbij zie komen.
Een warmtepomp van een paar kW op leidingen van 28mm en appendages van DN25 is vaak overbemeten.
Je moet dan de pomp aftoeren en dmv een TA ventiel de flow nog verder omlaag brengen.
Ik snap ook echt niet wat je met een warmtemeter moet doen als je geen mogelijkheden hebt om de doorstroom over de hydro unit af te stellen.
[...]
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de berekende flow over je afgiftesysteem exact gelijk is aan de benodigde flow over je warmtepomp.
Dan zie ik laag H2O, zonder buffervat, dat gaat niet samen. Waar haal je de systeeminhoud dan vandaan om een defrost te doen? En wie zit er te wachten op convectoren die een graad of 5 worden?
Buffervaten worden wegbezuinigd voor kostenbesparing en ruimtegebrek. Maar niet omdat je zonder kan.
[...]
Je noemt hoge flow, dan te lage flow. Het gaat om de juiste flow, meer niet
Je geeft het aan, te lage flow, te hoge druk.
Te hoge flow, te lage druk. Dus vanzelfsprekend geeft de juiste flow de juiste druk.
[...]
Welk vermogen er precies bijhoort is moeilijk te zeggen. De warmtepomp werkt naar de juiste drukken toe, die wil hij gewoon halen. Hij werkt vanzelf naar die +/- 6K dT toe, als de doorstroom juist is. Sowieso kom je niet op 100% als je doorstroming niet op orde is.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic